3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
ik ook maar 300 euro vind ik net te veel geld voor iets wat je zelden gebruikt .. in dit geval laat ik liever de resultatenJazsie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:12:
@vso & @The Executer:
Wil wel zo een FLIR foto zien van een EPDM mat...
ik zou het graag zien bij de tyleen spiralen (diy bouwsels) en epdm btw
Tja vanalles
Jij hebt toch zo'n Solarbag 1-2-3? Dat is toch ook een EPDM mat? Dan is het de vraag of er iemand in je buurt een FLIR heeft, kan hij/zij misschien ook gelijk je EPDM/tyleen op het dak meten.vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:13:
[...]
ik ook maar 300 euro vind ik net te veel geld voor iets wat je zelden gebruikt .. in dit geval laat ik liever de resultaten
Overigens, die Solarbag 1-2-3 werkte (veel) beter als de Intex toch?
[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 04-05-2021 16:17 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Mooie foto's en inderdaad die twee kanalen werken minder goed, maar we weten niet hoeveel minder goed. Ik heb met metingen van mijn matten laten zien dat er enorm veel warmte uit die matten te halen is... De vraag is ook of de verhouding bypass/mat goed is, want hoe minder water er door de bypass gaat hoe beter de flow door de slechte kanalen is en dan valt het effect waarschijnlijk best mee. Natuurlijk, je wil een optimale flow, maar wie zegt dat deze mat slecht functioneert...vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:52:
voor de mensen die denken dat de intex mat "verwarmt" dit werd gepost door iemand met een FLIR mkleinman in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
[edit]
er zijn 2 versies v.d mat waarbij er 1 beter werkt dan de ander" blijkbaar
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja juist, weten we dus niet. Behalve dat de in/uit temperatuur met 2 graden verschilt, en dat is juist goed...Ep Woody schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:24:
[...]
Mooie foto's en inderdaad die twee kanalen werken minder goed, maar we weten niet hoeveel minder goed. Ik heb met metingen van mijn matten laten zien dat er enorm veel warmte uit die matten te halen is... De vraag is ook of de verhouding bypass/mat goed is, want hoe minder water er door de bypass gaat hoe beter de flow door de slechte kanalen is en dan valt het effect waarschijnlijk best mee. Natuurlijk, je wil een optimale flow, maar wie zegt dat deze mat slecht functioneert...
Men zegt dat de ideale flow is wanneer delta T 0,5(-1) graden is.
Ik zou dus zeggen dat deze mat niet slecht presteert
ik had ze .. beide zijn stuk door dat er kinds overheen liepen ..The Executer schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:16:
[...]
Jij hebt toch zo'n Solarbag 1-2-3? Dat is toch ook een EPDM mat? Dan is het de vraag of er iemand in je buurt een FLIR heeft, kan hij/zij misschien ook gelijk je EPDM/tyleen op het dak meten.
Overigens, die Solarbag 1-2-3 werkte (veel) beter als de Intex toch?
Die solarbag werkt inderdaad beter dan de intex mat .. maar wat wil je voor 15,- versus 70-80 euro
Maar ook insluiten in een diy box (zodat de wind minder vat erop heeft) werkte verbeterend ..
grote verschil tussen de epdm en intex is dat de flow niet gehinderd / afgetakt word en 100% in naar uit gaat .. (en ik had een klein genoeg bad..) 3,5 meter rond kreeg ik niet echt goed warm namelijk 2,5 wel
Tja vanalles
zie hier de andere foto van hemEp Woody schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:24:
[...]
Mooie foto's en inderdaad die twee kanalen werken minder goed, maar we weten niet hoeveel minder goed. Ik heb met metingen van mijn matten laten zien dat er enorm veel warmte uit die matten te halen is... De vraag is ook of de verhouding bypass/mat goed is, want hoe minder water er door de bypass gaat hoe beter de flow door de slechte kanalen is en dan valt het effect waarschijnlijk best mee. Natuurlijk, je wil een optimale flow, maar wie zegt dat deze mat slecht functioneert...

mkleinman in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tja vanalles
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I86RIT63mmAyhKzdfkswNNGr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xf6sdUyZbLBHI1G5ecye6m2x.jpg?f=user_large)
The Executer in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Maar dan is de vraag, hoe herken je welke versie je hebt ?vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:08:
[...]
jup maar dit is wel ff grappig om te zien hoe goed dingen wel/niet werken
hij had een foto gepost ook v.d mat waar het probleem zit ..
ps ik heb de de tekst aangepast bij die post want die was ik even vergeten ..dat er 2 versies van de matten zijn
Je zou natuurlijk een FLIR kunnen "lenen" van amazon ofzo, heb je een paar weken om te kijken of hij wel bevalt....vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:13:
[...]
ik ook maar 300 euro vind ik net te veel geld voor iets wat je zelden gebruikt .. in dit geval laat ik liever de resultaten
lijkt dat jij net de andere versie hebt als ik de 2 foto's vergelijkThe Executer schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:46:
Overigens is mijn Intex mat ook niet super hoor:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The Executer in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Tja vanalles
Ik heb alles uitgezocht wat ik wil, alleen staat overal alles op "uitverkocht voor dit seizoen", ik hoop dat alles nog moet binnekomen voor dit seizoen
Ik twijfel nog ever welke solar mat.
Is er momenteel een aanrader op vlak van prijs kwaliteit?
De intex matjes gaan van 15-30€
de solar bags zijn aan te raden las ik hier?
of op amazon vond ik deze
Of hebben jullie andere aanraders qua solar matten?
uit ervaring kan ik spreken dat de intex/solarbag niet gaat werken te veel water en die dingen leveren niet genoeg warmte op en de link van amazon werkt beter of EPDM .. maaruh ga je die op de grond neerleggen (lees welke pomp heb je op het oog?)huCks schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:06:
Ik wil dit jaar een zwembad aankopen (intex frame 305cm)
Ik heb alles uitgezocht wat ik wil, alleen staat overal alles op "uitverkocht voor dit seizoen", ik hoop dat alles nog moet binnekomen voor dit seizoen
Tja vanalles
Tsjah, die Intex matjes verwarmen prima, maar zijn kwetsbaar. Die matten van Amazon (Steinbach) lijken ok, maar de PVC matten die @vso gebruikt heeft waren vaak lek. Bestway heeft ook een solar mat die qua flow wat beter lijkt dan die van de Intex.huCks schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:06:
Ik wil dit jaar een zwembad aankopen (intex frame 305cm)
Het voordeel van de Intex matten is dat ze enorm goedkoop zijn en prima verwarmen. Het nadeel is, ze zijn kwetsbaar(der), hoewel ik al 2 seizoenen doe met 2 tweedehands matten. Ik ga nu alleen over op zelfbouw tyleen vanwege de extra oppervlakte.
Edit: vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Hier zie je warmtebeelden van een versie van de mat die niet optimaal is, maar wel enorm goed water verwarmd. Het deel dat optimaal draait doet dat zelfs met ideale temperatuurstoename (0.5-1 graad).
[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 04-05-2021 17:21 ]
De bedoeling zou zijn om ze op mijn tuinhuis te leggen.vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:16:
[...]
uit ervaring kan ik spreken dat de intex/solarbag niet gaat werken te veel water en die dingen leveren niet genoeg warmte op en de link van amazon werkt beter of EPDM .. maaruh ga je die op de grond neerleggen (lees welke pomp heb je op het oog?)
Tuinhuis heeft wel een aflopend dak (loopt af in de verkeerde richting), dus ik dacht met hout de solar matten 30⁰ tegenover de zon te zetten.
Qua pomp had ik de 4000l zandfilter van intex in gedachte, maar het topic hier lezen heeft me naar de 6000l geduwd 😛
Het zwembad is 305cm diameter en 76cm hoog.
Maar men vrouw en mij kennende zouden we het water toch liefst naar de 30 graden te pushen.
Zowel tuinhuis als zwembad staan gehele dag in de zon
Ik las hier ook meermaals dat epdm matten het beste zijn, maar heeft iemand enkele linkjes naar epdm matten?
Diegene die ik kan vinden zijn allemaal 3-400€?
[ Voor 20% gewijzigd door huCks op 04-05-2021 17:34 ]
Idd beter voor de 6m3 ZFP gaan.huCks schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:31:toon volledige bericht
[...]
De bedoeling zou zijn om ze op mijn tuinhuis te leggen.
Tuinhuis heeft wel een aflopend dak (loopt af in de verkeerde richting), dus ik dacht met hout de solar matten 30⁰ tegenover de zon te zetten.
Qua pomp had ik de 4000l zandfilter van intex in gedachte, maar het topic hier lezen heeft me naar de 6000l geduwd 😛
Het zwembad is 305cm diameter en 76cm hoog.
Maar men vrouw en mij kennende zouden we het water toch liefst naar de 30 graden te pushen.
Zowel tuinhuis als zwembad staan gehele dag in de zon
Ik las hier ook meermaals dat epdm matten het beste zijn, maar heeft iemand enkele linkjes naar epdm matten?
Diegene die ik kan vinden zijn allemaal 3-400€?
https://sunmax.nl/ >> EPDM is inderdaad geen goedkoope mat, ook reden dat sommige voor DIY tyleen gaan
Ik zie prijzen van €25 voor verzenden bij langer dan 1m, snap het wel maar is wel wat overdreven. 2e optie is om stukken van 1m aan elkaar te plakken maar dat klinkt niet logisch.
Een fysieke winkel in west brabant mag ook overigens
die intex matjes zijn goedkoop, voor die prijs zijn ze goed genoeg maar vergeleken met de EPDM solar-bag zijn ze naar mijn idee waardeloos.Ep Woody schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:19:
Tsjah, die Intex matjes verwarmen prima, maar zijn kwetsbaar. Die matten van Amazon (Steinbach) lijken ok, maar de PVC matten die @vso gebruikt heeft waren vaak lek.
@Ep Woody die pvc-matten van mij lagen vastgeschroeft (nadruk op vast) op een bitumen dak, ik denk niet dat de een samenloop van onstandigheden de oorzaak waren van lekkages ..
Ook het niet lukken van het lijmen/ repareren v.d gaten + dat het ding een #(%$#)%*_)#!%$ vloeken toer is om erop/eraf te halen is voor mijn schuine dak. draagt ook niet bij ..
Als er bijwijze van spreken nu weer een lek zou verschijnen dan vermoed ik dat de buurman de spelbederver is .. en dan gaan we eens bij hem verhaal halen ..
Afgezien dat ik hem verkeerd had aangesloten had werkte hij wel goed genoeg om de 305 zwembaden te verwarmen .. als ik hem goed had aangesloten had ik wellicht nog meer plezier gehad ..
ik vermoed dat de PVC mat vs EPDM relatief zelfde prestaties zullen tonen .. een reden voor mij om toch te vervangen heeft meer te maken dat EPDM hopenlijk minder "beweegt" en het is beter te reparen valt .. dat mag ook best wel wat kosten .. en het oog wil ook wat.
ik denk dat als alles gelijk is de PVC vs EPDM mat max 10% beter zou presteren alhoewel ik schat dat het verschil eerder 1-5% is ..
ps zowel de PVC en EPDM matten moet je niet overheen lopen (kind of volwassen maakt niet uit)
[ Voor 14% gewijzigd door vso op 04-05-2021 18:46 ]
Tja vanalles
https://www.voskunststoff...leidingsystemen/druk-pvc/ >> zit in Veen... klein uurtje rijden?Pixelmagic schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:26:
Waar kopen jullie lengtes langer dan 1m druk pvc ?
Ik zie prijzen van €25 voor verzenden bij langer dan 1m, snap het wel maar is wel wat overdreven. 2e optie is om stukken van 1m aan elkaar te plakken maar dat klinkt niet logisch.
25,-- vind ik meevallen. Ik zie 50,-- voorbij komen voor 4 meter lengte.
Maargoed, is speciaal transport. Voor niets gaat de zon op
Betreft die lussen voor je koord van je dekzeil niet handig op deze manier koord heeft de eigenschap door een lus op spanning door te snijden, wat je evt nog kunt doen lijmen en anders ergens vast knopepen aan het frame van je zwembad of wat vso voorstelde wel verkrijgbaar bij een tenten/caravan dealer. zoals obelink.Sphinx_thing schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:22:
Ik heb een intex XTR zwembad. Bij de poten zitten lussen waar je het afdekzeil aan vast moet maken.
Zwembad staat 2 weken en al 3 lussen zijn gescheurd. Is dit van slechte kwaliteit en bekend? Hoe maken jullie dit vast?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mocht je evt koord door een lus door halen kun je ook een een stukje elektra buis nemen die door de lus en het koord door de elektrabuis.
Het koord aan het dekzeil zelf gaat geheid stuk door het oog gaatje er zijn ook wel klemmen verkrijgbaar die aan je dekzeil klemmen en dan het koord ook wel te vinden bij de zelfde dealer.
Maar over het algemeen afdek zijlen die bij het zwembad wordt mee geleverd zijn van minder kwaliteit. en gaan maar gemiddeld 2 a 3 seizoen mee.
GeniaalJ.E. Weinor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:30:
Mocht je evt koord door een lus door halen kun je ook een een stukje elektra buis nemen die door de lus en het koord door de elektrabuis.
zou je niet 2x 90 graden toevoegen ? puur dat het stukje touw niet tegen een scherpe rand wrijft ? of flexibel buis ..
bedacht me ook dat je een zadelklem 32 of 40mm oid kan gebruiken .. maar beetje teveel zon alleen dat breekt wellicht te snel of scheurt je zeil in ..
ik zag ook poolnoodels (die hol zijn) met een snee over de lengte als "klem" maar dat lijkt me nada klem kracht hebben ..
Tja vanalles
Bestellen en afhalen bijPixelmagic schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:26:
Waar kopen jullie lengtes langer dan 1m druk pvc ?
https://smoldersbv.nl/druk-pvc/
ik zat aan deze pomp te denken:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html
Betreft de 2x90 graden mocht je geen elektra buis hebben kun je ook een stukje van de tuinslang afsnijden en daar het koordje er door de ronding komt vanzelf wel door het koordje iets te spannen.vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:02:
[...]
Geniaal+5
zou je niet 2x 90 graden toevoegen ? puur dat het stukje touw niet tegen een scherpe rand wrijft ? of flexibel buis ..
bedacht me ook dat je een zadelklem 32 of 40mm oid kan gebruiken .. maar beetje teveel zon alleen dat breekt wellicht te snel of scheurt je zeil in ..
ik zag ook poolnoodels (die hol zijn) met een snee over de lengte als "klem" maar dat lijkt me nada klem kracht hebben ..
De meeste hebben wel een tuinslang in bezit een simpele en doeltreffende oplossing.
Betreft je eerste vraag: dat is erg lastig in te schatten omdat het afhankelijk is van lokale weersomstandigheden, plaatsing van je zwembad, plaatsing warmtepomp en wat je qua temperatuur wil. Wil je constant 25 dan is het verbruik natuurlijk lager dan constant 30. Of wil je af en toe verwarmen ?Dewim1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:29:
@Jazsie Ik heb een 10 000l intex badje. heb jij enig idee hoeveel watt je in de praktijk kwijt bent om deze op 25-30 graden te houden per seizoen van mei t/m augustus?
Je kan wel berekenen hoeveel vermogen en tijd je nodig hebt om water te verwarmen:
https://elektrischeboiler...odigd-vermogen-opwarmtijd
of https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm
Maar dat is niet hetzelfde als je echte verbruik in Watt of kWh.
Die 4kW is aan de lage kant voor jou bad.
Ik zou minimaal 6kW bij 15 graden pakken, maar beter nog is 8kW
En dan sowieso ook full inverter, dus voorbeeldjes:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
of
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Zie ook deze post: Jazsie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
[ Voor 23% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 07:49 ]
Dit zou volgens mij meer dan voldoende moeten zijn.
Maar is het energie verbruik wat Toppy geeft realistisch?
Dus dan zou ik in mijn geval nog geen 100 euro kwijt zijn aan de verwarming.Inverter warmtepomp
Stel je hebt een 12kW inverter warmtepomp - die op lagere vermogens kan draaien - die de verwarmingscapaciteit aanpast naar wat nodig is. Deze draait de eerste paar dagen op vol vermogen en daarna iedere dag op gemiddeld 30%. Gemiddeld verbruikt deze inverter warmtepomp 0,8kW per uur. Het stroomverbruik bij de bovengenoemde situatie is dan (0,8x8x180=) 1152kWh. Leg de energieprijs erlangs en het stroomverbruik bedraagt (1152x0,22=) €253,44 per zwemseizoen (180 dagen).
Voor een 4 kuub bad is die inderdaad goed.Tinusvolkel schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:59:
Hier begin van de week wel die 4kW inverter warmtepomp besteld voor m'n 4 m3 badje.
[...]
Dus dan zou ik in mijn geval nog geen 100 euro kwijt zijn aan de verwarming.
De berekening op die site is een vrij simpele maar wel correcte. Het is alleen lastig in te schatten hoeveel Watt een full inverter warmtepomp nou gemiddeld verbruikt. Het kan namelijk zijn dat hij heel zacht draait en maar 100 Watt verbruikt, of vol open en dus 730 Watt verbruikt (in geval van die 4kW inverter op basis van specs). Dit is bij elke warmtepomp anders en afhankelijk van weersomstandigheden, water temperatuur en ingestelde temperatuur.
Geeft zeker een goed beeld al. Ondanks lagere temperaturen is het zwembad minder afgekoeld.Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:21:
Voor de liefhebber.
[Afbeelding]
Ik heb gister het zeil over het zwembad gelegd. Het ligt nog wel redelijk veel bovenop het water, dus het kan nog beter, maar het geeft wel een beeld...
Standaard warmtepomp
Stel je hebt een standaard warmtepomp - die altijd op volle kracht draait - met een verwarmingscapaciteit van 12kW per uur, die daarvoor 2,4kW energie verbruikt. Het stroomverbruik bij de bovengenoemde situatie is dan (2,4x8x180=) 3456kWh. Leg de energieprijs erlangs en het stroomverbruik bedraagt (3456x0,22=) €760,32 per zwemseizoen (180 dagen).
Inverter warmtepomp
Stel je hebt een 12kW inverter warmtepomp - die op lagere vermogens kan draaien - die de verwarmingscapaciteit aanpast naar wat nodig is. Deze draait de eerste paar dagen op vol vermogen en daarna iedere dag op gemiddeld 30%. Gemiddeld verbruikt deze inverter warmtepomp 0,8kW per uur. Het stroomverbruik bij de bovengenoemde situatie is dan (0,8x8x180=) 1152kWh. Leg de energieprijs erlangs en het stroomverbruik bedraagt (1152x0,22=) €253,44 per zwemseizoen (180 dagen).
Dit is wel een vreemde vergelijking van toppy hoor.waarom zou een standaard pomp 100% van de dag aanstaan en een inverter pomp op 30 % draaien?
als ze allebei 12kw uitgangs vermogen hebben(ik hebt het dus niet over de cop en verbruik).
dit zou betekenen dat de on/off pomp ook maar 30% van de dag aan staat om de doel temp te bereiken.
In beide gevallen gaan ze uit van 8 uur per dag en 180 dagen per jaar.Dewim1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:45:Standaard warmtepomp
Dit is wel een vreemde vergelijking van toppy hoor.
Stel je hebt een standaard warmtepomp - die altijd op volle kracht draait - met een verwarmingscapaciteit van 12kW per uur, die daarvoor 2,4kW energie verbruikt. Het stroomverbruik bij de bovengenoemde situatie is dan (2,4x8x180=) 3456kWh. Leg de energieprijs erlangs en het stroomverbruik bedraagt (3456x0,22=) €760,32 per zwemseizoen (180 dagen).
Inverter warmtepomp
waarom zou een standaard pomp 100% van de dag aanstaan en een inverter pomp op 30 % draaien?
als ze allebei 12kw uitgangs vermogen hebben(ik hebt het dus niet over de cop en verbruik).
dit zou betekenen dat de on/off pomp ook maar 30% van de dag aan staat om de doel temp te bereiken.
Die 30% gemiddeld is gewoon een schatting. Inverter gaat op een gegeven moment minder verbruiken zodra het zwembad op temperatuur is. Terwijl een on/off altijd volle bak draait.
Het staat er inderdaad wat vreemd, maar wat ze bedoelen is dat een inverter warmtepomp door op een lager vermogen te draaien, per kWh electra meer warmte in je zwembad stopt.Dewim1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:45:Standaard warmtepomp
Inverter warmtepomp
waarom zou een standaard pomp 100% van de dag aanstaan en een inverter pomp op 30 % draaien?
Bij een aan/uit warmtepomp is dat 12/5 = 2.4 kW electra gebruik. (COP 5)
Bij een inverterwarmtepomp als die op 30% draait ongeveer:8 kW opwek / 10 = 0.8 kW electra gebruik.
Om bij beide dezelfde hoeveelheid warmte in het bad te stoppen krijg je de volgende vergelijking:
8 uur * 12 kW = 96 kWh aan warmte.
96 kWh / 5 COP = 19.2 kWh aan electra gebruik voor Aan/uit warmtepomp.
96 kWh / 10 COP = 9.6 kWh aan electra gebruik voor de inverter warmtepomp.
De Aan/uit warmtepomp draait 8 uur, de inverterwarmtepomp draait 24 uur.
maar laten we het inverter pomp als voorbeeld nemenDewim1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:45:Standaard warmtepomp
Inverter warmtepomp
W'eau Mini Inverter 4kW zwembad warmtepomp
deze heeft: COP-waarde bij 15° 4,4 - 6,8
Dus het verbruikt is 1152kw per seizoen.
1152x 6.8 (de cop in gunstigste geval bij 15) = 7.833,6 opgewekt vermogen
1152 x 0.22 =253.44 euro
dan gaan we dit om rekenen met een standaard warmtepomp
W'eau Mini Power 4kW
COP-waarde bij 15° 4,20
Opgewekt vermogen van de inverter pomp =7833.6
als we dan het verbruik bereken met een cop van 4.2
7833.6/ 4.2 = 1.865KW opgenomen vermogen
dus in euro 1865kw x 0.22 =410 euro
het verschil is dan 157,- euro
dit is heel wat minder dan toppy je doet voorkomen
Hmm, het staat er inderdaad erg vreemd. Je laatste zin met name, zo had ik het nog niet bekeken. Maar dat is natuurlijk wel gebruikelijk.Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:54:toon volledige bericht
[...]
Het staat er inderdaad wat vreemd, maar wat ze bedoelen is dat een inverter warmtepomp door op een lager vermogen te draaien, per kWh electra meer warmte in je zwembad stopt.
Bij een aan/uit warmtepomp is dat 12/5 = 2.4 kW electra gebruik. (COP 5)
Bij een inverterwarmtepomp als die op 30% draait ongeveer:8 kW opwek / 10 = 0.8 kW electra gebruik.
Om bij beide dezelfde hoeveelheid warmte in het bad te stoppen krijg je de volgende vergelijking:
8 uur * 12 kW = 96 kWh aan warmte.
96 kWh / 5 COP = 19.2 kWh aan electra gebruik voor Aan/uit warmtepomp.
96 kWh / 10 COP = 9.6 kWh aan electra gebruik voor de inverter warmtepomp.
De Aan/uit warmtepomp draait 8 uur, de inverterwarmtepomp draait 24 uur.
Ze gaan in beide gevallen wél uit van een pomp die 12 kW warmte capaciteit heeft. Nou is een on/off met 12 kW volgens mij lastig te vinden of niet bestaand, maar dat terzijde.
De COP zal dus hoger moeten zijn om die 0.8 te halen. En dat is bij warmtepompen soms ook wel hoor.
Maar de berekening die ze doen is wel vreemd want uiteindelijk gaan ze toch uit (in beide gevallen) van 8 uur per dag en 180 dagen per jaar. En dat is niet helemaal eerlijk.
Je moet goed kijken naar wie de informatie verstrekt. Hun doel is het verkopen van een zo duur mogelijke warmtepomp. De informatie kan dus best wel wat gekleurd zijn, zoals hier ook het geval is.Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:02:
[...]
Hmm, het staat er inderdaad erg vreemd. Je laatste zin met name, zo had ik het nog niet bekeken. Maar dat is natuurlijk wel gebruikelijk.
Ze gaan in beide gevallen wél uit van een pomp die 12 kW warmte capaciteit heeft. Nou is een on/off met 12 kW volgens mij lastig te vinden of niet bestaand, maar dat terzijde.
De COP zal dus hoger moeten zijn om die 0.8 te halen. En dat is bij warmtepompen soms ook wel hoor.
Maar de berekening die ze doen is wel vreemd want uiteindelijk gaan ze toch uit (in beide gevallen) van 8 uur per dag en 180 dagen per jaar. En dat is niet helemaal eerlijk.
Wat ze schrijven is correct, ze wekken alleen de suggestie dat het een vergelijking is bij dezelfde situatie en dat is niet het geval.
Ja inderdaad. We bedoelen hetzelfdeEp Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
[...]
Je moet goed kijken naar wie de informatie verstrekt. Hun doel is het verkopen van een zo duur mogelijke warmtepomp. De informatie kan dus best wel wat gekleurd zijn, zoals hier ook het geval is.
Wat ze schrijven is correct, ze wekken alleen de suggestie dat het een vergelijking is bij dezelfde situatie en dat is niet het geval.
Zoals @Plenkske zegt is dit op voorhand moeilijk te zeggen, veel factoren afhankelijk.Dewim1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:29:
@Jazsie Ik heb een 10 000l intex badje. heb jij enig idee hoeveel watt je in de praktijk kwijt bent om deze op 25-30 graden te houden per seizoen van mei t/m augustus?
Die warmtepomp zou ik niet nemen. 10 / 2 = 5 kW minimaal en ik zou dan nog slagje hoger gaan.
Wederom zoals @Plenkske zegt zou ik voor 6kW gaan en bij voorkeur 8kW, vooral als je (full) inverter gaat.
Opzich zou die best kunnen aangezien je mei t/m augustus zegt echter zal er momenten zijn dat ie het moeilijk zal hebben, met het advies van Plenkse en ik kan je prima vanaf april t/m oktober ronddabberen
Dat ligt aan diverse factoren, wanneer ga je het opzetten? Hoe vaak ga je gebruik er van maken? Welke temperatuur wil je? Houd je water op onstante temperatuur of ga je af en toe verwarmen?Tinusvolkel schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:59:
Hier begin van de week wel die 4kW inverter warmtepomp besteld voor m'n 4 m3 badje.
[...]
Dus dan zou ik in mijn geval nog geen 100 euro kwijt zijn aan de verwarming.
100,-- EUR is pakweg 450 kWh.
Nice, waar meet jij het zwembad temperatuur?Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:21:
Voor de liefhebber.
[Afbeelding]
Ik heb gister het zeil over het zwembad gelegd. Het ligt nog wel redelijk veel bovenop het water, dus het kan nog beter, maar het geeft wel een beeld...
Die verglijking zoals @Ep Woody zegt klopt niet helemaal.Dewim1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:00:toon volledige bericht
[...]
maar laten we het inverter pomp als voorbeeld nemen
1152 x 0.22 =253.44 euro
W'eau Mini Power 4kW
COP-waarde bij 15° 4,20
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een 12 kW (full) inverter nog zuiniger dan die wat jij aankaart.
Anderzijds is weer dat er tegenwoordig bijna geen aan/uit warmtepomp zijn van 12 kW.
Zowieso moet je gewoon gaan voor een (full) inverter, heeft naast dat het minder stroom verbruikt ook andere voordelen.
Jawel, de Hotsplash 3,5kw. Overigens overleed hij ruimschoots binnen de garantie en we hebben een fonkelnieuwe gekregen. Maar deze "ruilen" we dus graag in voor een wat grotere.Jazsie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:06:
[...]
Weetje nog precies welk warmtepomp je had? En wanneer was dat, dat ie "nauwlijks tot niets deed"?.
Let op, de opgegeven warmte capaciteit die ik aangeef is de warmte capaciteit bij 15gr lucht en 26gr water !
Hij stond bij ons buiten, maar de meeste tijd wel in de schaduw. We gebruikten geen bypass. Bij écht mooi weer (zon en meer dan 18 graden) deed hij het wel hoor, maar ja... dan doet het bad én noppenfolie het zelf ook al wel goed. In schaduw en na koude nachten had hij er erg veel moeite mee (= hele dag over 3 graden verwarmen, en met afgekoeld bad was je dus 3-4 dagen bezig om het een beetje op temperatuur te krijgen).
Ik verwacht met de solar (die we wel luchtdicht proberen af te werken) in ieder geval al meer zon te vangen. De warmtepomp kan daarbij dan ondersteunen.
Ik vermoed dat het water ook te snel door de WP ging (6m3), waardoor die ook minder optimaal was met verwarmen.
We hebben nu nog een opzetbad. Maar we hopen volgend jaar een half-inbouw te maken (met liner). Niet helemaal inbouwen, omdat we dan teveel zon verliezen. Half opbouw zodat hij in de winter kan blijven staan én we iets meer gemak hebben met in- en uitklimmen. Oppervlakte nieuw bad zal ongeveer 6x3 worden.
Het zou mooi zijn als dan de WP nog voldoet (volgens jouw berekening wel
[ Voor 3% gewijzigd door margriet1971 op 05-05-2021 09:23 ]
Ten eerste:Dewim1 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:00:toon volledige bericht
[...]
maar laten we het inverter pomp als voorbeeld nemen
1152 x 0.22 =253.44 euro
W'eau Mini Power 4kW
COP-waarde bij 15° 4,20
Nu ga je de gechatte berekening van Toppy, die uitgaan van een 12 kW warmtepomp en een max verbruik van 2400 Watt, vergelijken met een totaal andere warmtepomp en andere specs. Dat is ook niet helemaal eerlijk.
Ten tweede:
Je berekening klopt in principe wel, maar persoonlijk zou ik het zelf anders insteken. Het is maar net hoe je het bekijkt en wat je startpunt is.
Maar als je verschil 157 euro is voor 1 seizoen, dan heb je dus na 1 seizoen al winst gemaakt. Mooi toch ?
De on/off kost namelijk 499 en de inverter 599.
Nu meet ik de temperatuur op de bodem, ik wil er nog 2 boven hangen, op 5 cm onder wateroppervlakte en halverwege het water om de gelaagdheid in kaart te kunnen brengen.
En van de besparing leg je weer extra zonnepanelen op je dak zodat het verwarmen nog goedkoper wordt...Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:19:
[...]
Maar als je verschil 157 euro is voor 1 seizoen, dan heb je dus na 1 seizoen al winst gemaakt. Mooi toch ?
De on/off kost namelijk 499 en de inverter 599.
Ahh kijk! die Hotsplash 3,5kw doet 3 kW, zowel bij 15gr als bij 26gr. Dat is gewoon te weinig aangezien je minimaal 4,25 kW (liefst meer) moet hebben.margriet1971 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:19:toon volledige bericht
[...]
Jawel, de Hotsplash 3,5kw. Overigens overleed hij ruimschoots binnen de garantie en we hebben een fonkelnieuwe gekregen. Maar deze "ruilen" we dus graag in voor een wat grotere.
Hij stond bij ons buiten, maar de meeste tijd wel in de schaduw. We gebruikten geen bypass. Bij écht mooi weer (zon en meer dan 18 graden) deed hij het wel hoor, maar ja... dan doet het bad én noppenfolie het zelf ook al wel goed. In schaduw en na koude nachten had hij er erg veel moeite mee (= hele dag over 3 graden verwarmen, en met afgekoeld bad was je dus 3-4 dagen bezig om het een beetje op temperatuur te krijgen).
Ik verwacht met de solar (die we wel luchtdicht proberen af te werken) in ieder geval al meer zon te vangen. De warmtepomp kan daarbij dan ondersteunen.
Ik vermoed dat het water ook te snel door de WP ging (6m3), waardoor die ook minder optimaal was met verwarmen.
We hebben nu nog een opzetbad. Maar we hopen volgend jaar een half-inbouw te maken (met liner). Niet helemaal inbouwen, omdat we dan teveel zon verliezen. Half opbouw zodat hij in de winter kan blijven staan én we iets meer gemak hebben met in- en uitklimmen. Oppervlakte nieuw bad zal ongeveer 6x3 worden.
Het zou mooi zijn als dan de WP nog voldoet (volgens jouw berekening wel).
Hoeveel m3 gaat je nieuwe bad worden? Ik zou daarop berekenen. Tenzij je volgend jaar weer nieuwe gaat kopen? Lijkt me beetje zonde (geld).
En daarom heb ik enkel zonnepanelen en geen solar mattenEp Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:28:
[...]
En van de besparing leg je weer extra zonnepanelen op je dak zodat het verwarmen nog goedkoper wordt...
Daarnaast heb ik gewoon geen plek voor solar matten, het is of en niet en en bij mij.
Ligt er wel een beetje aan hoe diep je half-inbouw wordt.margriet1971 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:19:
Het zou mooi zijn als dan de WP nog voldoet (volgens jouw berekening wel).
6x3x1 = 18 kuub
6x3x1,5 = 27 kuub
Een 8kW full inverter moet dan wel prima zijn denk ik. Bij een 6kW full inverter wordt het al wel lastiger.
Het prijsverschil tussen deze 2 is meestal ook niet zo groot.
Ik denk dat je dan wel meer dan 8kW nodig hebt. 10 als minimum bij 18 kuub en 15 bij 27 kuub.
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 10:50 ]
Het helpt ook (heb je wellicht al gedaan) dat je zegt
- 10m3 bad
- gewenste temp 28 graden
- aanschaf budget = x
- stroom verbruik = 200,-
Je kan met een "waterkoker" 1:1 stroom verbruik aan de gang, maar je weet al dat dit niet handig is ..;)
een WP heb je in vele soorten en maten, 1: 5 of 1:15 stroom verbruik scheelt natuurlijk enorm .
maar begrijp dat we ondanks alles het weer niet kunnen voorspellen wat een enorm belangrijke factor is voor het verbruik van je WP (als ik het zelf goed begrijp)
Ook je zwembad gebruik .. bv ben je een held en ga je er elke dag ondanks weer en wind erin .. of doe je dit met zeer prettige weers omstandigheden
Het is wellicht beter te kijken naar vorig jaar zwemseizoen (lees zoeken in dit en vorig topic zie startpost) hier zoek je naar "verbruik data" wat men verbruikt heeft .. deze zijn 99,9% gepost naar aanleiding van vragen. maar hier zitten ook gedachtes/ strategie-en achter..
@Plenkske en/of @Jazsie maar ook anderen helpen je graag maar bij iedereen zal de glazenbol anders zijn
de punten die ik opnoem kunnen km's uit de buurt zitten en/of onrealistsche verwachtingen scheppen maar liever dat ze in de grond geboord worden met een goeie uitleg.. dan achteraf spijt hebben toch?
Mijn ervaring zoiezo op GOT is dat je niet blind moet staren op merk of de features maar kies een product op basis van het advies ..wellicht is het duurder maar op langere termijn is de kans groter dat je tevreden bent en geniet van je aanschaf ook jaren na dato .
Tja vanalles
erhm 6m x 3m x 1m is volgens mij 18 kuub en als je de helft erbij doet voor 1,5m zit je op 27 m3Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:48:
[...]
Ligt er wel een beetje aan hoe diep je half-inbouw wordt.
6x3x1 = 9 kuub
6x3x1,5 = 12 kuub
maar 1,2 is realistischer .. wellicht ongeveer 24 m3 (gok ik)
als mijn 3m rond al 4,5 bevat en bij 1,20 9m3 ..
Tja vanalles
Weet niet of iemand zijn W'eau warmtepomp van Toppy al heeft ontvangen, zelf nog niet en dus maar weer contact opgenomen.Cujo74 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:17:
[...]
Zat met hetzelfde en net reactie van Toppy gehad, Levertijd van mei/juni is voor nieuwe bestellingen, onze oude bestellingen staan nog steeds voor uitlevering eind april.
Levering staat nu voor volgende week geven ze aan, ben benieuwd.
Kan straks met 25 graden de warmtepomp gaan installeren, lekker....
Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat je dat advies goed moet vergelijken met je daadwerkelijke behoefte en (financiële) mogelijkheden. Er wordt regelmatig "groter is beter" of "dat is overkill" gezegd door mensen die het advies geven op basis van hun eigen ervaring, niet op basis van berekeningen zoals sommige anderen hier wél doen.vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:55:
@Dewim1
Mijn ervaring zoiezo op GOT is dat je niet blind moet staren op merk of de features maar kies een product op basis van het advies ..wellicht is het duurder maar op langere termijn is de kans groter dat je tevreden bent en geniet van je aanschaf ook jaren na dato .
Daarnaast is het wel of niet automatiseren naar mijn idee nog een belangrijke factor, zeker in combinatie met b.v. gratis stroom op bepaalde momenten. Dat zorgt voor een extra factor om rekening mee te houden waarbij overkill dan zeker niet altijd wenselijk of nodig is.
Verder niets dan lof overigens over de kennis, meningen en adviezen in dit meer dan drukke topic
Staat je zwembad al ? die WP er tussen fietsen is denk ik het minst van je uitdagingenCujo74 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:33:
[...]
Weet niet of iemand zijn W'eau warmtepomp van Toppy al heeft ontvangen, zelf nog niet en dus maar weer contact opgenomen.
Heb je een bypass klaarliggen ? stroom voorziening + een zekering oid ?
Tja vanalles
Zwembad kan ieder moment geleverd worden, gat is al gegraven, betonvloer gestort en leiding werk ligt voor zover mogelijk. Kant en klaar HDPE bad van 8*3,8*1,5mvso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:36:
[...]
Staat je zwembad al ? die WP er tussen fietsen is denk ik het minst van je uitdagingen![]()
Heb je een bypass klaarliggen ? stroom voorziening + een zekering oid ?
Stroom etc ligt er ook al, zoutinstallatie icm zwembadaansturing hangt, ph dosering, filtervat etc ook al ready. Wachten is enkel op pomp welke ieder moment moet komen en dan kan ik technische ruimte afmaken.
PVC onderdelen zijn reeds in huis en zowel WP als het zoutsysteem leg ik aan met bypass.
Totaal iets van 10 kogelkranen oa ook voor skimmers en stofzuiger aansluiting.
Zodra wat verder gereed zal ik wel wat foto's plaatsen van het gehele project.
NUCujo74 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:46:
Zodra wat verder gereed zal ik wel wat foto's plaatsen van het gehele project.
Tja vanalles
Goeiemorgen zeg, ik heb het aangepast.vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:33:
[...]
erhm 6m x 3m x 1m is volgens mij 18 kuub en als je de helft erbij doet voor 1,5m zit je op 27 m3
maar 1,2 is realistischer .. wellicht ongeveer 24 m3 (gok ik)
als mijn 3m rond al 4,5 bevat en bij 1,20 9m3 ..
ps .. je kan niet met iedereens budget rekening houden of met alle "factoren" .. en het helpt als iemand ook de nodige info aanlevert of te minste tracht een beetje "voor"onderzoek te doen .. dat helpt jou/mij ook een antwoord te geven ipv uit onze eigen beleving te redenerenPixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:33:
Daarnaast is het wel of niet automatiseren naar mijn idee nog een belangrijke factor, zeker in combinatie met b.v. gratis stroom op bepaalde momenten. Dat zorgt voor een extra factor om rekening mee te houden waarbij overkill dan zeker niet altijd wenselijk of nodig is.
Gratis stroom is zo "overrated" .. mijn PV installatie die er 11 maanden oplicht kost mij immers 4.500,- euro en levert tot op heden maar 900,- op aan "rendement" .. dus die meuk moet nog 3.600 euro op gaan leveren voordat het "gratis" word ..
Hetzelfde als ik bv een paar PV panelen + installatie in de schuur ga mikken .. al dan niet met accu's enzv het heeft weinig zin als ik geen verbruiker(s) erop aansluit .. c.q off-grid kan gaan ..
een zwembad hebben is niet goedkoop .. en je "moet" er wat voor over hebben .. ik ben een echte cheap-skate als het goedkoper (maar wel goed) kan . dan graag ..
bv die PVC mat was voor 120 euro niet super prettig maar het bad verwarmt krijgen deed hij wel .. en hij heeft zijn geld al opgebracht ..
Die 300 a 400,- aan EPDM + materialen is ook niet goedkoop maar ik ga ervanuit dat ik er veel plezier van ga hebben
Tja vanalles
Inderdaad.vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:57:
een zwembad hebben is niet goedkoop .. en je "moet" er wat voor over hebben ..
Het begon bij mij goedkoop, vorig seizoen, om ervaring op te doen.
Inmiddels is het omgeslagen in hobby. En hobby mag geld kosten vind ik, maar wel tot op zekere hoogte hoor.
Goede verwarming, hoe je het ook doet, is niet goedkoop.
Het eea. automatiseren kan wel veel verschil maken (zelf doen of alles aankopen) in prijs.
Als nodig ga je dan nog een plekje creëren om het allemaal neer te zetten (waterdicht). Kan een houten kist zijn, kan een opberghok zijn, of een beetje je schuur verbouwen. Net wat je wil/kan.
En dan heb je weer PVC nodig om alles aan te sluiten etc.
(edit)
Waar ik wel altijd rekening mee heb gehouden is de lange duur. Hoe lang gaat het spul mee wat je koopt of maakt. En is het herbruikbaar als je iets gaat aanpassen. Bv een ander/groter zwembad.
[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 11:08 ]
Jazsie schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:02:
[...]
Idd beter voor de 6m3 ZFP gaan.
https://sunmax.nl/ >> EPDM is inderdaad geen goedkoope mat, ook reden dat sommige voor DIY tyleen gaan.
dus concreet:vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:40:toon volledige bericht
[...]
die intex matjes zijn goedkoop, voor die prijs zijn ze goed genoeg maar vergeleken met de EPDM solar-bag zijn ze naar mijn idee waardeloos.
@Ep Woody die pvc-matten van mij lagen vastgeschroeft (nadruk op vast) op een bitumen dak, ik denk niet dat de een samenloop van onstandigheden de oorzaak waren van lekkages ..
Ook het niet lukken van het lijmen/ repareren v.d gaten + dat het ding een #(%$#)%*_)#!%$ vloeken toer is om erop/eraf te halen is voor mijn schuine dak. draagt ook niet bij ..
Als er bijwijze van spreken nu weer een lek zou verschijnen dan vermoed ik dat de buurman de spelbederver is .. en dan gaan we eens bij hem verhaal halen ..![]()
Afgezien dat ik hem verkeerd had aangesloten had werkte hij wel goed genoeg om de 305 zwembaden te verwarmen .. als ik hem goed had aangesloten had ik wellicht nog meer plezier gehad ..
ik vermoed dat de PVC mat vs EPDM relatief zelfde prestaties zullen tonen .. een reden voor mij om toch te vervangen heeft meer te maken dat EPDM hopenlijk minder "beweegt" en het is beter te reparen valt .. dat mag ook best wel wat kosten .. en het oog wil ook wat.
ik denk dat als alles gelijk is de PVC vs EPDM mat max 10% beter zou presteren alhoewel ik schat dat het verschil eerder 1-5% is ..
ps zowel de PVC en EPDM matten moet je niet overheen lopen (kind of volwassen maakt niet uit)
de intex matjes zijn "oke", maar door de prijs interessant.
die van amazon zijn al beter.
De solar bag's zijn prijs kwaliteit het beste (al komt dit ongeveer hetzelfde uit als die van sunmax als je evenveel m² wilt)
en die van sunmax zijn het beste van de 4, maar wel duurder
De prijs / kwaliteit verhoudig hangt af van je selectiecriteria. Meeste verwarming per vierkante meter per euro, dan wint de intex mat het.huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:11:
[...]
[...]
dus concreet:
De solar bag's zijn prijs kwaliteit het beste (al komt dit ongeveer hetzelfde uit als die van sunmax als je evenveel m² wilt)
De solar bag's zijn niet meer te koop.
Qua verschil in opwarming heb ik nog geen bewijzen gezien dat een Intex mat slechter werkt dan een EPDM/PVC mat. @vso beweert en roept veel op basis van zijn onderbuik gevoel, maar nog geen concrete bewijzen, reproduceerbare bewijzen.
Grootste verschil tussen Intex en de PVC/EPDM matten is dat je ze makkelijker kan bevestigen en allicht wat steviger zijn, minder snel lek gaan.
Qua verwarming per m2 is een solarbol beter, doordat er een isolerende luchtlaag omheen zit. Nadeel is dat ze enorm duur zijn per m2.
Wat voor jou het beste is, hangt af van jouw situatie.
https://www.toppy.nl/prod...olar-bol-set-tot-7m3.html
2000 liter * 4 graden * 4.19 J/graad / 3600 = 9.3 kWh energie toegevoegd over een periode van 10 uur. 9.3 / 10 = 930 Watt constant.Bij een zwembad van 2000 liter en 10 uur zonlicht, kan één Solar bol zorgen voor een temperatuurstijging van 4 graden.
De collector heeft een oppervlakte van 60x60 cm oftewel 0.36 m2. Dat zou betekenen dat hij 930/0.36 = 2583 Watt/m2 uit de zon weet te halen.
Iets klopt hier niet...
Precies. Waarbij ik wil toevoegen:Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:18:
[...]
De prijs / kwaliteit verhoudig hangt af van je selectiecriteria. Meeste verwarming per vierkante meter per euro, dan wint de intex mat het.
Wat voor jou het beste is, hangt af van jouw situatie.
- Intex matten zijn verkrijgbaar vanaf 20 euro, dus het is een kleine investering om gewoon eens te proberen en te kijken hoe het bevalt.
- Maar: om de investering niet groter te maken heb je wel plek nodig om ze in de zon te leggen (gewoon op de grond)
- Als je naar een dak moet gaan wordt de investering groter omdat je dan waarschijnlijk een andere pomp nodig hebt en meer slangen. Het is dan wellicht raadzaam om iets te pakken wat langer meegaat. Want de intex matten zijn wel kwetsbaarder. Ze gaan dus sneller kapot. Tenminste, dat lees ik hier in dit topic...
(edit)
Zelf heb ik vorig jaar ook een keer gedacht om die 20 euro mat te proberen, maar ik heb er simpelweg geen goede plek voor om in de zon te leggen voor een langere tijd.
[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 11:35 ]
Ik gok dat het stukje tekst gebaseerd is op praktijkervaringen en niet op een berekening.Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:28:
Toch hebben ze hier wel een leuke berekening staan:
https://www.toppy.nl/prod...olar-bol-set-tot-7m3.html
[...]
2000 liter * 4 graden * 4.19 J/graad / 3600 = 9.3 kWh energie toegevoegd over een periode van 10 uur. 9.3 / 10 = 930 Watt constant.
De collector heeft een oppervlakte van 60x60 cm oftewel 0.36 m2. Dat zou betekenen dat hij 930/0.36 = 2583 Watt/m2 uit de zon weet te halen.
Iets klopt hier niet...
En dan moet je dus de opwarming van het zwembad zelf ook meetellen, toch ?
Neemt niet weg dat het stukje tekst dan nog steeds niet klopt.
[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 11:34 ]
Dit zorgt ervoor dat er dus al sowieso niet "op gelopen" zal worden.
de zwaardere pomp is niet enkel een investering op vlak van "het water naar het dak pompen", maar ook voor zuiverder water lijkt me.
Wat bedoelen jullie juist met makkelijker te bevestigen?
mijn idee was om met hout op het dak van het tuinhuis de solar matten in een hoek van 30° te leggen zodat ze efficienter werken
Het blijven teksten van een verkoper he...Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:34:
[...]
Ik gok dat het stukje tekst gebaseerd is op praktijkervaringen en niet op een berekening.
En dan moet je dus de opwarming van het zwembad zelf ook meetellen, toch ?
Neemt niet weg dat het stukje tekst dan nog steeds niet klopt.
Waarschijnlijk een zwembad van 2 kuub in de zon + 1 solarbol. Dan lukt het wel om die 4 graden te halen, zonder de solarbol was het waarschijnlijk ongeveer 3 graden geweest.
Die intex matjes presteren goed hoor, zoals andere zeggen is de kwaliteit minder. Maar inderdaad voor dat geld is het gewoon een goede mat.huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:11:
[...]
[...]
dus concreet:
Je moet meer kijken wat je wilt.
Precies zoals @Ep Woody en @Plenkske zeggen:
- Dak op?
- Vaste installatie?
- Budget?
Sowieso op het dak.Jazsie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Die intex matjes presteren goed hoor, zoals andere zeggen is de kwaliteit minder. Maar inderdaad voor dat geld is het gewoon een goede mat.
Je moet meer kijken wat je wilt.
Precies zoals @Ep Woody en @Plenkske zeggen:
- Dak op?
- Vaste installatie?
- Budget?
qua vaste installatie, is het best om ze heel de winter te laten liggen, of ze weg te halen?
budget, ik wil goede prijs/kwaliteit, maar ik wil geen 100€ meer betalen als de intex matjes hun werk doen (ondanks dat ze gevoeliger zijn voor schade als je er op loopt ofzo)
EPDM matten op tuinhuis. Weet niet of het dak al in een hoek zit van 30°. Zo niet dan zou ik gewoon plat leggen.huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:35:
de verwarming komt sowieso op het dak van het tuinhuis te liggen (geen al te grote tuin, dus dat is de beste plek).
Dit zorgt ervoor dat er dus al sowieso niet "op gelopen" zal worden.
de zwaardere pomp is niet enkel een investering op vlak van "het water naar het dak pompen", maar ook voor zuiverder water lijkt me.
Wat bedoelen jullie juist met makkelijker te bevestigen?
mijn idee was om met hout op het dak van het tuinhuis de solar matten in een hoek van 30° te leggen zodat ze efficienter werken
Het zijn geen PV panelen die een juiste hoek moeten hebben
Alternatief is DIY tyleen slangen...
https://www.fun.be/slp-solar-curve-heater.html
150 euro per stuk, maar wel geisoleerd. (200 euro per m2).
Vorig jaar kon ik met mijn Intex CRP van 2 kuub per uur mijn zwembad prima zuiver houden. Zowel met het standaard papieren filter als met filterbollen. Uiteindelijk een langere periode de bollen gebruikt. Mijn zwembad is maar 2,4 kuub water ongeveer. De pomp zat op een timer om ongeveer 3 keer per dag het hele bad te zuiveren.huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:35:
Als je dan een intex mat wil uitproberen dan kan dat nog steeds met deze CRP, maar niet als je het dak op moet. Dan moet je al naar een 4 kuub of 6 kuub ZFP.
Het water wordt m.i. niet veel "zuiverder" . Want zuiver = zuiver.
Hmzz die zou precies passen op mijn keter huisjeEp Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:
Als je meer geld uit wil geven dan dat je aan een intex mat zou doen zou ik persoonlijk eerder kijken naar zoiets:
Vraag mij af hoe deze presteert in verglijking met EPD matten...
Edit:
De zon komt hier op vanaf 13u tot 18u, als ik hiermee mijn bad op temperatuur kan houden.... dan hoef WP niet constant aan...
Aan ander kant, voor die investering kan de WP wel wat uurtjes ronddraaien
[ Voor 20% gewijzigd door Jazsie op 05-05-2021 11:44 ]
https://www.top-zwembadsh...g/solar-zwembadverwarmingEp Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:40:
Als je meer geld uit wil geven dan dat je aan een intex mat zou doen zou ik persoonlijk eerder kijken naar zoiets:
Ook daar zijn wat verschillende varianten te krijgen.
Hmm Bestway heeft nu ook een Intex achtige mat. Wel andere aansluitingen wat het wellicht wat steviger maakt. Ook wel duurder...
hoe vreemd het ook klinkt prijs = niet gelijk aan kwaliteit ..huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:11:
dus concreet:
het begint al met de ligging van de zonne-verwarming .. en hoe veel thermische warmte kan je "opvangen" die via de warmte-wisseling naar je zwembad vervoert kan worden..
Zoals @Ep Woody beetje "rot" verwoord (maar wel goed bedoelt) .. ik heb nooit gemeten want zo serieus was ik er niet mee bezig (lees domotica was nog geen optie voor mij) dat ik feiten heb.
Maar ik merkte heel goed het verschil tussen een 3,5 en een 3, en een 2,5 bad en het opwarmen van een solar bag .. (die goedkope pvc intex was er nog niet)
mijn ervaring met de PVC mat op het dak is ook gehinderd door verkeerde aansluiting (hoewel deze wel positief is geweest) ..
* vso mompelt iets over in de spiegel een koppig persoon zien
Bij intex matjes (ligt aan de versie die je koopt ...) zijn prijstechnisch inderdaad wel intressant als je de juiste hebt.. maar lijkt me logisch dat we weinig zin hebben in gokken "koop je wel de juiste?"
het belangrijkste is hoe krijg je efficient zoveel mogelijk warmte opgevangen + afgevoerd naar het zwembad .. in hoog zomer op de heetste moment moet je zonneverwarming overal koud aanvoelen (lees 1 a 2 graden verschil met je huidig zwembad temp) en dat staat en valt met de doorstroming van het product ..
Dus die FLIR foto van @mkleinman die ik een paar posts terug deelde uit het vorig topic? werkte 50% goed en 50% rot omdat de "rode" plekken eigenlijk blauw hadden moeten zijn.
ps er zijn meer epdm matten ABCzwembad.nl heeft ook goeie ervaring maar ik heb nog geen slechte ervaringen van anderen gelezen (andere shops)
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 05-05-2021 11:48 ]
Tja vanalles
Sowieso beter dan EPDM/PVC/Intex. Je mist gewoon het verlies aan de omgeving.Jazsie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:42:
[...]
Hmzz die zou precies passen op mijn keter huisje
Vraag mij af hoe deze presteert in verglijking met EPD matten...
Edit:
De zon komt hier op vanaf 13u tot 18u, als ik hiermee mijn bad op temperatuur kan houden.... dan hoef WP niet constant aan...
Aan ander kant, voor die investering kan de WP wel wat uurtjes ronddraaien
Voordeel van die bestway mat is dat je 100% flow hebt .. ipv een 75% bypass met 25% verwarming zoals bij de intex .. vraag me af of het "hetzelfde" materiaal is of iets "robuuster" .. ik heb nog geen ervaringen hier gezien maar intex zelf zou ik niet als "best buy" bestempelen"Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:45:
[...]
https://www.top-zwembadsh...g/solar-zwembadverwarming
Ook daar zijn wat verschillende varianten te krijgen.
Hmm Bestway heeft nu ook een Intex achtige mat. Wel andere aansluitingen wat het wellicht wat steviger maakt. Ook wel duurder...
@Jazsie ik zou eerder een intex/bestway mat pakken en erop leggen.. ook omdat de mat de "hitte" uit de keterding zal zuigen .. win-win in mijn optiek ..
Tja vanalles
Inderdaad. Ik heb het idee dat deze nog niet zo lang bestaan of verkocht worden. Kan nog erg weinig vinden aan reviews online , ook niet op youtube. Allemaal Intex.vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:54:
[...]
Voordeel van die bestway mat is dat je 100% flow hebt .. ipv een 75% bypass met 25% verwarming zoals bij de intex .. vraag me af of het "hetzelfde" materiaal is of iets "robuuster" .. ik heb nog geen ervaringen hier gezien
Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:06:toon volledige bericht
[...]
Inderdaad.
Het begon bij mij goedkoop, vorig seizoen, om ervaring op te doen.
Inmiddels is het omgeslagen in hobby. En hobby mag geld kosten vind ik, maar wel tot op zekere hoogte hoor.
Goede verwarming, hoe je het ook doet, is niet goedkoop.
Het eea. automatiseren kan wel veel verschil maken (zelf doen of alles aankopen) in prijs.
Als nodig ga je dan nog een plekje creëren om het allemaal neer te zetten (waterdicht). Kan een houten kist zijn, kan een opberghok zijn, of een beetje je schuur verbouwen. Net wat je wil/kan.
En dan heb je weer PVC nodig om alles aan te sluiten etc.
(edit)
Waar ik wel altijd rekening mee heb gehouden is de lange duur. Hoe lang gaat het spul mee wat je koopt of maakt. En is het herbruikbaar als je iets gaat aanpassen. Bv een ander/groter zwembad.

Tja beetje vooruit kijken en rekening houden met scheelt enorm .. ik begon met een 3,5m rond zwembad en een solarbag .. de pomp (crp) zat aan het zwembadvast met een mini cartridge (15cm hoog) IN het zwembad .. ik was al snel in verwarming gedoken en die EPDM was goedkoopste "bang for buck" dat ik kon vinden .. met een DIY behuizing op het konijnen hok was dat redelijk bevallen..
Gedwongen overgestapt (iets met opslag en snee erin gemaakt) op een 2,5 opblaas rand bad met losse pomp .. en daar 5 jaar mee geploeterd tot een nieuw huis met nieuwe mogelijkheden
baden doen het hier maar 2 jaar oid .. voor 75,- doe ik niet moeilijk over het vervangen met geheel
de meest prettige aanschaf is dak verwarming,zfp, en de voor mij onmisbare inline chloor dispenser o en niet te vergeten de "stofzuiger" (die niet elektrisch is zoals @Jazsie .. wellicht iets om te kopen
Tja vanalles
ja dat snap ik wel voor die bestway koop je 3x intex .. niet handige zet van bestway of juist handige sales ding van intex ..Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:00:
Inderdaad. Ik heb het idee dat deze nog niet zo lang bestaan of verkocht worden. Kan nog erg weinig vinden aan reviews online , ook niet op youtube. Allemaal Intex.
ik schat dat ze een jaartje of 2-3 bestaan ?
YouTube: Bestway Sun Powered Pool Heating Pad Solar Heater For ABG Pool Review --> de doorlus methode is ook geniaal
alleen deze YouTube: Costco BestWay pool | solar Heater set up. zie je er 1 maar die heeft een andere aansluiting ... hmmm
Tja vanalles
OP de intex zit gewoon een kraan waardoor je alles via de verwarming kunt laten lopen. Niet een al te best ding trouwens. redelijk vlot had ik de kraan al afgebroken dus heb gewoon 1 van de ingangen afgedopt.vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:54:
[...]
Voordeel van die bestway mat is dat je 100% flow hebt .. ipv een 75% bypass met 25% verwarming zoals bij de intex .. vraag me af of het "hetzelfde" materiaal is of iets "robuuster" .. ik heb nog geen ervaringen hier gezien maar intex zelf zou ik niet als "best buy" bestempelen"
@Jazsie ik zou eerder een intex/bestway mat pakken en erop leggen.. ook omdat de mat de "hitte" uit de keterding zal zuigen .. win-win in mijn optiek ..
Wat wel een nadeel van dit soort matjes is tov die edpm matten is dat die intex en bestway matjes druk nodig hebben. je moet ze 'opblazen' als een luchtbedje door de waterdruk. Normaal maakt dat niet uit, maar zeker wanneer je de matjes hoger hebt liggen vraagt dat meer van de pomp. Bij een rigide systeem, zoals die edpm matten, helpt het water dat weer naar beneden gaat met het omhoog zuigen van het water wat nog naar boven moet. De hevel werking. Bij die intex matjes werkt dat niet omdat het neergaande water de matjes alleen maar leegzuigt todat ie dicht zit. De pomp moet dus constant al het water daadwerkelijk naar boven pompen om het matje op te kunnen vullen.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
je bent niet de enige met deze "ervaring" .. lekvrij krijgen, flow goed regelen enzv .. en afgebroken / lekke matten zijn legio ik zou adviseren weg te rennenJanoz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:12:
OP de intex zit gewoon een kraan waardoor je alles via de verwarming kunt laten lopen. Niet een al te best ding trouwens. redelijk vlot had ik de kraan al afgebroken dus heb gewoon 1 van de ingangen afgedopt.
tja nee .. ben het niet met je eens...Wat wel een nadeel van dit soort matjes is tov die edpm matten is dat die intex en bestway matjes druk nodig hebben. je moet ze 'opblazen' als een luchtbedje door de waterdruk. Normaal maakt dat niet uit, maar zeker wanneer je de matjes hoger hebt liggen vraagt dat meer van de pomp. Bij een rigide systeem, zoals die edpm matten, helpt het water dat weer naar beneden gaat met het omhoog zuigen van het water wat nog naar boven moet. De hevel werking. Bij die intex matjes werkt dat niet omdat het neergaande water de matjes alleen maar leegzuigt todat ie dicht zit. De pomp moet dus constant al het water daadwerkelijk naar boven pompen om het matje op te kunnen vullen.
het "opblazen" van de mat of dat nu bestway/intex of een 1-2-3 solar bag (epdm) mat is totaal geen issue .. in deze
Door het hoger te leggen vraag je teveel van de pomp teminste als je het over een doorsnee CRP pomp hebt die dingen zijn gewoon weg niet gemaakt om een opvoer hoogte van meer dan 1m (max 1,5 oid)
aangezien een konijnen hok vaak ~1m hoog is . was dat voor mij 1+1 = 2
En sure je kan de pomp en/of zonneverwarming met "primen" en dus gebruik makend van die hevelwerking die je aanstipt kan je wel meer bereiken, maar wil je dat elke keer doen bij het starten v.d pomp
De flow door de matten heen is relevant voor het afvoeren van de warmte ..
Tja vanalles
Qua opwarming zul je weinig verschil in effect zien. Die matten zijn gewoon prima om warmte uit de zon te onttrekken, maar ze hebben allebei de handicap dat ze niet geïsoleerd zijn en daarmee ook vrij veel warmte verliezen.huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:13:
dus in mijn situatie (hele dag in de zon, op het tuinhuis, sterkere pomp aanwezig) zou er weinig verschil zitten tussen de intex matten of de duurdere epdm?
Wat je zou kunnen doen is een bak om de matten heen maken (van betonmultiplex oid), met een stukje polycarbonaat erboven om zo meer warmte vast te houden. Dan heb je wel een hele toffe setup die veel duurzamer is dan een losse mat en veel beter werkt. Nadeel, de materialen zijn niet echt goedkoop...
Mijn intex matjes zijn nog van de setup van vorig jaar. Een 2,11x4 opzet bad met filterpomp. Voor de matten gebruikte ik een klein pompje die ik op de tuinslang had zitten. Wat pvc lopen knutselen zodat de tuinslang netjes aan de matjes zat. Omdat de matjes op de grond lagen liepen ze vanzelf vol en hoefde het pompje alleen het water hard genoeg aan te drukken dat het rond ging.vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:29:
je bent niet de enige met deze "ervaring" .. lekvrij krijgen, flow goed regelen enzv .. en afgebroken / lekke matten zijn legio ik zou adviseren weg te rennen
De hele spulleboel is dit jaar vervangen door een complete minipool van Blaaauw. Dus het 2,11x4 bad is nog beschikbaar voor de lievhebber. Alles incl extra slang en buiswerk, trap, skimmer, pomp en dus 2 getweakte intexmatjes
Als het werkt, dan werkt het. Ik wil alleen het verschil aangeven tussen een rigide systeem en dit soort 'luchtbedjes'. Tuurlijk werkt een rigide systeem alleen als je hem 'primed', maar dat hoeft maar 1 keer. Dat water kun je er gewoon in laten zitten. En primen kan ook gewoon met de druk uit de waterleiding.tja nee .. ben het niet met je eens...
het "opblazen" van de mat of dat nu bestway/intex of een 1-2-3 solar bag (epdm) mat is totaal geen issue .. in deze
Door het hoger te leggen vraag je teveel van de pomp teminste als je het over een doorsnee CRP pomp hebt die dingen zijn gewoon weg niet gemaakt om een opvoer hoogte van meer dan 1m (max 1,5 oid)
aangezien een konijnen hok vaak ~1m hoog is . was dat voor mij 1+1 = 2![]()
En sure je kan de pomp en/of zonneverwarming met "primen" en dus gebruik makend van die hevelwerking die je aanstipt kan je wel meer bereiken, maar wil je dat elke keer doen bij het starten v.d pomp
De flow door de matten heen is relevant voor het afvoeren van de warmte ..
Ik gok dat je van buitendraad naar pvc lijm wil ?Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:21:
Ik loop me blind te zoeken naar een verloop van de Intex slang wartel (zoals op de ZFP) naar 40 of 50mm pvc lijm, ik zit ongetwijfeld verkeerd te zoeken maar kan iemand me op weg helpen ?
https://www.pvc24.nl/shop...-buitendraad-50mm-x-1-12/
of
https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-1/
Zorg wel voor de juiste maat van je wartel uiteraard.
https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-40-50-mm-x-1/716953Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:21:
Ik loop me blind te zoeken naar een verloop van de Intex slang wartel (zoals op de ZFP) naar 40 of 50mm pvc lijm, ik zit ongetwijfeld verkeerd te zoeken maar kan iemand me op weg helpen ?
Het plaatje vertekend wat, maar dat komt omdat het plaatje van een andere maat is. Deze had ik iig bij mijn zwembad gekregen en heb hem op een dikke intex slang geprobeert en dat paste gewoon. Eventueel zul je er nog wel een pakking bij moeten halen.
De maat van de wartel lijkt dus juist mijn grootste zoektocht, ik meet 57-58mm op de draad en die zie ik dus nergensPlenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:25:
[...]
Ik gok dat je van buitendraad naar pvc lijm wil ?
https://www.pvc24.nl/shop...-buitendraad-50mm-x-1-12/
of
https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-1/
Zorg wel voor de juiste maat van je wartel uiteraard.
Dat is 1,5" en dat vertaald naar 38,1mm en dat is dus geen 57-58 mmJanoz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:28:
[...]
https://www.wildkamp.nl/p...6-bar-40-50-mm-x-1/716953
Het plaatje vertekend wat, maar dat komt omdat het plaatje van een andere maat is. Deze had ik iig bij mijn zwembad gekregen en heb hem op een dikke intex slang geprobeert en dat paste gewoon. Eventueel zul je er nog wel een pakking bij moeten halen.
Misschien dat de juiste vraag is: wat is de benaming van de Intex wartels op de 4000l/uur ZFP ??
* Pixelmagic word er moedeloos van

https://witway.be/vdl-pvc...0mm-lijm-x-2-bui-dr-prod/

Is het niet een 2" aansluiting?Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:34:
[...]
De maat van de wartel lijkt dus juist mijn grootste zoektocht, ik meet 57-58mm op de draad en die zie ik dus nergens
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.wildkamp.nl/p...-50-mm-x-2-x-50-mm/716291[...]
Dat is 1,5" en dat vertaald naar 38,1mm en dat is dus geen 57-58 mm
Misschien dat de juiste vraag is: wat is de benaming van de Intex wartels op de 4000l/uur ZFP ??
Ik zoek nog vervangende O-ringen voor 32mm aansluitingen. Denk ik het morgen een bezoekje wildkamp wordt om eens te kijken of ze iets voor een redelijke prijs hebben liggen.
Die verwarring heb ik ook al eens gehad (maar bij mij was het wel met buitendraad en niet binnen). Volgens mij moet je de binnendiameter meten en niet de buitendiameter in het geval van draad.Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:34:
[...]
De maat van de wartel lijkt dus juist mijn grootste zoektocht, ik meet 57-58mm op de draad en die zie ik dus nergens
[...]
Helpt deze tabel misschien ?
J.E. Weinor in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
2 inch komt het dichtste bij denk ik.
Heb even wat foto's gemaakt met de maten van de wartel. Er zitten er een aantal met buitendraad van op de pomp waar deze slang dus op past.Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:42:
[...]
Die verwarring heb ik ook al eens gehad (maar bij mij was het wel met buitendraad en niet binnen). Volgens mij moet je de binnendiameter meten en niet de buitendiameter in het geval van draad.

Klikken = grote versie
56.657mm binnendraad is 2".
https://www.klusbeter.nl/...ppenlijst/schroefdraad/2/
[ Voor 59% gewijzigd door Ep Woody op 05-05-2021 14:05 ]
2" naar 40/50mm moet je hebbenPixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:34:
[...]
[...]
Als goed is past namelijk de Intex Adapter A (https://www.toppy.nl/prod...tex-adapter-32-38-mm.html) op je ZFP.
En die Intex Adapter A is 2", zelf ook uitgezocht de harde manier (letterlijk die adapter + verschillende maten gekocht en wezen passen
wellicht ligt het aan mijn uitleg / jou ervaring van het materiaal wat je nu hebt ??Janoz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:24:
Als het werkt, dan werkt het. Ik wil alleen het verschil aangeven tussen een rigide systeem en dit soort 'luchtbedjes'. Tuurlijk werkt een rigide systeem alleen als je hem 'primed', maar dat hoeft maar 1 keer. Dat water kun je er gewoon in laten zitten. En primen kan ook gewoon met de druk uit de waterleiding.
ik denk dat je je beleving erg zal verschillen als je een Cartridge filter (CRP) of Zandfilter (ZFP) pomp vergelijkt in jou verhaal .. een ZFP levert 2 bar een CRP beduidend minder .. denk eerder aan 0,5 bar oid ..
En als je met diameters speelt (duim op tuinslang idee .. in relatie tot slappe straal versus 3m ver spuiten) dan maakt rigide vs "slap" niet uit .. ongeacht of er lucht c.q water in zit ...
All je diameter van aanvoer verdeelt over x aantal kleinere buisjes (genoeg) bv bij EPDM matten moet je niet teveel of te weinig hebben om de druk te vertalen in een goeie flow (vaak in combo met ZFP) .. dat zelfde heb je met matten op de grond .. die met een CRP gevoed worden .. en dan nog in serie / parallel maakt ook veel uit ..
Als tweaker wil je natuurlijk wel max rendement halen denk ik zo daarom zitten we hier in dit topic
als gebruiker echter zal het je een worst wezen en als het bad maar warm word en het liefst zo snel mogelijk zodat je optimaal gebruik van je zwembad kan (laten) maken door je gezin
Tja vanalles
Zat ff te lezen woude het tabelletje al te voorschijn toveren maar je was me al voor.Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:42:
[...]
Die verwarring heb ik ook al eens gehad (maar bij mij was het wel met buitendraad en niet binnen). Volgens mij moet je de binnendiameter meten en niet de buitendiameter in het geval van draad.
Inderdaad de aansluiting slang intex ZFP is 2 inch draad.
2inch zoals @Jazsie al schreef. Past hier prima op de 4m3 van Intex.Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:57:
[...]
Heb even wat foto's gemaakt met de maten van de wartel. Er zitten er een aantal met buitendraad van op de pomp waar deze slang dus op past.
[Afbeelding]
Klikken = grote versie
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Dat tabelletje is ook handig, vooral bij schroefdraad.Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:02:
@Pixelmagic 5.72cm / 2.54 = 2.25.
56.657mm binnendraad is 2".
https://www.klusbeter.nl/...ppenlijst/schroefdraad/2/
De tabel die @J.E. Weinor plaatste is vooral handig bij pijpmaten.
Die Intex mat kost 20,--. Dat is 6x goedkoper. Erg verleidelijk om te kopen om te testenvso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:54:
[...]
Voordeel van die bestway mat is dat je 100% flow hebt .. ipv een 75% bypass met 25% verwarming zoals bij de intex .. vraag me af of het "hetzelfde" materiaal is of iets "robuuster" .. ik heb nog geen ervaringen hier gezien maar intex zelf zou ik niet als "best buy" bestempelen"
Pompje erbij en wat slangen, voor 50,-- klaar.
Als daarmee 1m3 Spa op 30+gr kan krijgen, dan hoef wp minder hard te werken
50,-- is pakweg 250 kWh... hmmzz mijn warmptepomp vebruik vorig jaar was meen ik nog geen 300 kWh
Terug verdientijd 4-5 jaar?! Ok, om geld te besparen hoef ik het niet te doen dus haha.
Met die vergelijking zou ik de moeite niet doen eerlijk gezegt.Jazsie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:35:
[...]
Die Intex mat kost 20,--. Dat is 6x goedkoper. Erg verleidelijk om te kopen om te testen
Als daarmee 1m3 Spa op 30+gr kan krijgen, dan hoef wp minder hard te werken.
50,-- is pakweg 250 kWh... hmmzz mijn warmptepomp vebruik vorig jaar was meen ik nog geen 300 kWh
Terug verdientijd 4-5 jaar?! Ok, om geld te besparen hoef ik het niet te doen dus haha.
Als je de "juiste" versie van de intex mat te pakken krijgt is dat inderdaad erg verleidelijk ..Jazsie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:35:
[...]
Die Intex mat kost 20,--. Dat is 6x goedkoper. Erg verleidelijk om te kopen om te testen
Als daarmee 1m3 Spa op 30+gr kan krijgen, dan hoef wp minder hard te werken.
maar als je nu een "extern" aquarium pompje pakt ? (dat ding van 50,- waar vorige week ongelovig op werd gereageerd oid ?) en gewoon wat (zwarte) tuinslang oid ? al dan niet zwart gespoten met spuitbus ?
--- ps gewoon met warmwater ff doorspoelen voordat je het in een cirkel legt oid ?
tempsensor zal best wel in dat keterhuisje hangen toch .. zo niet plak het op het dak ..
voor besparing inderdaad als je nog niet eens de pomp verbruik meerekent hoef je het niet te doen
Tja vanalles
Shoot, was pomp vergeten... nog eens 50,-- bij dan kom je al op 100,-- totaal uit aan kosten.vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:41:
[...]
Als je de "juiste" versie van de intex mat te pakken krijgt is dat inderdaad erg verleidelijk ..
maar als je nu een "extern" aquarium pompje pakt ? (dat ding van 50,- waar vorige week ongelovig op werd gereageerd oid ?) en gewoon wat (zwarte) tuinslang oid ? al dan niet zwart gespoten met spuitbus ?
--- ps gewoon met warmwater ff doorspoelen voordat je het in een cirkel legt oid ?
tempsensor zal best wel in dat keterhuisje hangen toch .. zo niet plak het op het dak ..![]()
voor besparing inderdaad als je nog niet eens de pomp verbruik meerekent hoef je het niet te doen
En die stroomkosten gaat dan weer van je "rendement" af.
Ofwel nevermind that zoals @Plenkske zegt, ga daar niet eens moeite in stoppen.
Warmtepomp only blijft toch gewoon het beste en heb altijd warm water
Leek me wel leuk project maar moet toch wel ergens beetje de kosten terug verdienen
Ik weet niet welk model van W'eau jij hebt besteld, en wanneer, maar ik krijg zojuist verzendbevestiging van mijn 4kW mini inverterCujo74 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:33:
[...]
Weet niet of iemand zijn W'eau warmtepomp van Toppy al heeft ontvangen, zelf nog niet en dus maar weer contact opgenomen.

Wordt met PostNL bezorgd, als het goed is morgen al.

edit
Toen ik bestelde was volgens mij de leververwachting "medio mei", dus dat is nog sneller dan verwacht zelfs.
[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 05-05-2021 14:55 ]