Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:54
huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:55:
hoe kan je herkennen of je een "goede versie intex mat" hebt?
Dunno, @vso weet dat vast wel :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Shoot, was pomp vergeten... nog eens 50,-- bij dan kom je al op 100,-- totaal uit aan kosten.

En die stroomkosten gaat dan weer van je "rendement" af.

Ofwel nevermind that zoals @Plenkske zegt, ga daar niet eens moeite in stoppen.

Warmtepomp only blijft toch gewoon het beste en heb altijd warm water :D

Leek me wel leuk project maar moet toch wel ergens beetje de kosten terug verdienen :P
Ik heb nog wel een (in het water) aquarium pomp met verstelbare toeren ;) die mag je voor een leuke prijs overnemen :)
of je leest terug :P

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:02

Pixelmagic

Ubergeek

Dank, dus toch niet helemaal goed gezocht blijkbaar

Iedereen bedankt voor de antwoorden !

@vso Misschien is dit iets voor de start topic om te vermelden ? Tezamen met wat de _juiste_ Intex solarmat is ?? :+

[ Voor 15% gewijzigd door Pixelmagic op 05-05-2021 15:14 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 22:32
Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet welk model van W'eau jij hebt besteld, en wanneer, maar ik krijg zojuist verzendbevestiging van mijn 4kW mini inverter *O*
Wordt met PostNL bezorgd, als het goed is morgen al. oOo

edit
Toen ik bestelde was volgens mij de leververwachting "medio mei", dus dat is nog sneller dan verwacht zelfs.
Begin maart besteld, de 17kW uitvoering
Stond toen op eind april als verwachte leverdatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:04:
@vso Misschien is dit iets voor de start topic om te vermelden ? Tezamen met wat de _juiste_ Intex solarmat is ?? :+
Wellicht dat sommige dingen aan je "google fu" overgelaten moeten worden .. dit soort zaken komen met enige regelmaat voorbij .. daarnaast is welke pvc 32-60mm en alle mogelijke overgangen best lange lijst .. zeker als je "bouwmarkt" pvc + drukpvc gaat combineren ..

En de start topic is vrij lang en vaak al teveel moeite voor velen om erin te duiken .. of niet @Jazsie ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:21:
[...]

Wellicht dat sommige dingen aan je "google fu" overgelaten moeten worden .. dit soort zaken komen met enige regelmaat voorbij .. daarnaast is welke pvc 32-60mm en alle mogelijke overgangen best lange lijst .. zeker als je "bouwmarkt" pvc + drukpvc gaat combineren ..

En de start topic is vrij lang en vaak al teveel moeite voor velen om erin te duiken .. of niet @Jazsie ?
Ik doelde er meer op te vermelden dat de Intex schroefdraad 2" is, daar helpt google je niet erg mee kan ik je vermelden..

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 12:19
vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:21:
[...]

1 of 2 linkjes waar de best lange lijst in tabelvorm staan is voldoende hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:34:
Dat is 1,5" en dat vertaald naar 38,1mm en dat is dus geen 57-58 mm :?
Je hebt gelijk. Ben van het verkeerde uitgegaan. In mijn herinnering was het een mooi ronde inch maat en rekende even snel met 38mm. Het moet dus, zoals anderen aangaven, inderdaad 2" zijn.
vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:06:
wellicht ligt het aan mijn uitleg / jou ervaring van het materiaal wat je nu hebt ??
Volgens mij praten we compleet langs elkaar heen. Het enige wat ik aan wilde geven is dat de intex (en bestway) matjes het nadeel hebben dat ze niet als hevel kunnen werken omdat ze niet rigide zijn. Niks meer, niks minder. Bij een volledig rigide en gevuld systeem kun je het water rustig 20m naar boven en weer naar beneden sturen met een simpel aquarium pompje.

Misschien is het wat verwarrend omdat ik het ook over mijn oude opstelling had. Dat gebruikte ik alleen maar om aan te geven dat ik er zelf geen last van had omdat ik de matjes 70cm lager dan het wateropervlakte had liggen. Ik hoefde geen water omhoog te pompen. De druk van dat water zorgde dat de matjes volledig 'opgeblazen' werden. Het kleine pompje wat ik vervolgens gebruikte hoefde eigenlijk alleen maar het water net dat extra setje te geven om hewt water 10 cm bover zwembad niveau te krijgen zodat het mooi als een warm straaltje het zwembad weer in kwam.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 05:35
vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Ik heb nog wel een (in het water) aquarium pomp met verstelbare toeren ;) die mag je voor een leuke prijs overnemen :)

[...]

of je leest terug :P
als ik terug lees zie ik het niet direct :p
ik zie foto's waar je kan zien dat de ene warmer is dan de andere.
maar kan ik zelf, als ik ze bestel en ze aankrijg, zo zien of ik een goede of slechte heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
huCks schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:42:
[...]

als ik terug lees zie ik het niet direct :p
ik zie foto's waar je kan zien dat de ene warmer is dan de andere.
maar kan ik zelf, als ik ze bestel en ze aankrijg, zo zien of ik een goede of slechte heb?
Volgens mij is dit de goede: The Executer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
sorry ik zie het niet :p
waar moet ik naar kijken exact?
want dit is de aan en af voer van dezelfde mat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dit is een "verkeerde" mat.
vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Het gaat om de las onder de aansluiting. Het liggende "8"-je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:54:
Dit is een "verkeerde" mat.
vso in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Het gaat om de las onder de aansluiting. Het liggende "8"-je.
dus de goede matten hebben dat 8je niet aan de ingang/uitgang
De slechte wel?

Dus opzich kan je ze wel bestellen en retouren als je "slechte" hebt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZzOEpzHjoQTO5dPiWgKtII710g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySniRDwTKp8A8oHUsL6fih1r.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar heb ik beide versies liggen. Links de versie zonder vernauwing, rechts met. De gene zonder vernauwing is helaas lek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huCks
Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:58:
[Afbeelding]

Blijkbaar heb ik beide versies liggen. Links de versie zonder vernauwing, rechts met. De gene zonder vernauwing is helaas lek...
oke cool thanks!
dan weet ik waar op te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:23:
[...]

Ik doelde er meer op te vermelden dat de Intex schroefdraad 2" is, daar helpt google je niet erg mee kan ik je vermelden..
maar de zoek machine binnen het topic :) is een hoop minder :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Janoz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:37:
Volgens mij praten we compleet langs elkaar heen. Het enige wat ik aan wilde geven is dat de intex (en bestway) matjes het nadeel hebben dat ze niet als hevel kunnen werken omdat ze niet rigide zijn. Niks meer, niks minder. Bij een volledig rigide en gevuld systeem kun je het water rustig 20m naar boven en weer naar beneden sturen met een simpel aquarium pompje.
Nee want heb het (natte) t-shirt om het te bewijzen :P

in het oude topic staat bv @Rukapul en iets met een schutting die het met een CRP geprobeerd

alhoewel als je "primed" was er ook iemand die het wel weer voorelkaar kreeg met een zelfde soort pomp en 3m hoog en dan werkt jou stelling wel ..

Maar dat heeft niks te maken met rigide zijn van het product (IMHO)

het langs elkaar heen praten heeft meer te maken dat de opvoerhoogte sterk afhankelijk is van de "kracht" dat de pomp kan leveren .. uitzonderingen daargelaten een crp = 1 - 1,5m max een (intex) zfp zit tussen de 3. 5 of zelfs 7m hoog .. maar uiterraard is het verbruik wel stijgend..
Als je de diameter verkleint kom je uiteraard wel wat hoger maar geen meters .. eerder cm..

als je door bv van de gewenste hoogte 10-30Liter water oid te laten vallen dan zal zoals je zegt de hevelende werking optreden .. maar dit vertaal ik naar "primen"
Misschien is het wat verwarrend omdat ik het ook over mijn oude opstelling had. Dat gebruikte ik alleen maar om aan te geven dat ik er zelf geen last van had omdat ik de matjes 70cm lager dan het wateropervlakte had liggen. Ik hoefde geen water omhoog te pompen. De druk van dat water zorgde dat de matjes volledig 'opgeblazen' werden. Het kleine pompje wat ik vervolgens gebruikte hoefde eigenlijk alleen maar het water net dat extra setje te geven om hewt water 10 cm bover zwembad niveau te krijgen zodat het mooi als een warm straaltje het zwembad weer in kwam.
ik vond het niet zo verwarrend maar logisch :) en snapte ook wel dat je beeld anders is
Immers het voorbeeld van Rukapul met zijn mat aan de schutting .. moest hij ook proef-ondervindelijk ervaren .. :) terwijl we ook onze bedenkingen uiten :)

maar daar zijn we tweakers voor toch .. soms zit het mee soms zit het tegen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Ep Woody schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Wat je zou kunnen doen is een bak om de matten heen maken (van betonmultiplex oid), met een stukje polycarbonaat erboven om zo meer warmte vast te houden. Dan heb je wel een hele toffe setup die veel duurzamer is dan een losse mat en veel beter werkt. Nadeel, de materialen zijn niet echt goedkoop...
Kan dat dan geen kwaad als je bv een weekendje weg bent en er dan geen of minder doorstrooming is?
Of kan die PVC/epdm daartegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
maar @Jazsie

En de rest ..
Ik heb net een nieuwe chloor dispenser binnen en een schuifmaat ligt in de buurt (meerdere adapters dus meerdere maten kan ik opmeten)

In de startpost staat er aardig al wat onder:

slangen en koppelingen (hard en flexibel) en adapters

Staat in feite wel wat al gemeld over overgangs koppelingen .. ik zal het straks wel updaten .. met
- slangtule + zwembad zoeken op google = voor de overgang van buis naar "slang"
- eventuele schroef maten kan ik updaten

wat mis je daar nu ? nog ..

is het een idee voor een tabelletje met
inch --> bsp --> metrisch inwendig / uitwendig ? --> doel ?
- 1/2 (thermowel)
- slang 32 mm / 38mm
- buis 50/60mm ?

zijn er nog meer "wensen" ?

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 05-05-2021 17:20 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:14:
maar @Jazsie

En de rest ..
Ik heb net een nieuwe chloor dispenser binnen en een schuifmaat ligt in de buurt (meerdere adapters dus meerdere maten kan ik opmeten)

In de startpost staat er aardig al wat onder:

slangen en koppelingen (hard en flexibel) en adapters

Staat in feite wel wat al gemeld over overgangs koppelingen .. ik zal het straks wel updaten .. met
- slangtule + zwembad zoeken op google = voor de overgang van buis naar "slang"
- eventuele schroef maten kan ik updaten

wat mis je daar nu ? nog ..

is het een idee voor een tabelletje met
inch --> bsp --> metrisch inwendig / uitwendig ? --> doel ?
- 1/2 (thermowel)
- slang 32 mm / 38mm
- buis 50/60mm ?

zijn er nog meer "wensen" ?
Deze link (alles over schroefdraad maten)
https://www.klusbeter.nl/...ppenlijst/schroefdraad/2/

En tabel (plaatje) in deze post is alles over pijpmaten:
J.E. Weinor in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Deze link (alles over schroefdraad maten)
https://www.klusbeter.nl/...ppenlijst/schroefdraad/2/

En tabel (plaatje) in deze post is alles over pijpmaten:
J.E. Weinor in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
als jij (of iemand anders) een leuk tabel met conversies oid neerzet dat ik of Jazsie makkelijk kunnen copy en pasten (met de naam van degenie die het gemaakt heeft erbij) . dan ben ik voor

Nadeel is van wat je post .. dat het bijzonder vele werk kost om dat voor dit topic geschikt te maken denk aan dus conversie maten, waar word het gebruikt (slang/zfp oid ..buis .) en alles een beetje overzichtenlijk te maken zodat je er ook wat aan hebt ..

De startpost is tussen de 3 posters heeft makkelijk 60 uur werk gekost .. en bevat IMHO al veel info en toevoegen moet naar mijn idee zeker nut hebben want het is een enorme lap tekst:)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:29:
[...]

als jij (of iemand anders) een leuk tabel met conversies oid neerzet dat ik of Jazsie makkelijk kunnen copy en pasten (met de naam van degenie die het gemaakt heeft erbij) . dan ben ik voor

Nadeel is van wat je post .. dat het bijzonder vele werk kost om dat voor dit topic geschikt te maken denk aan dus conversie maten, waar word het gebruikt (slang/zfp oid ..buis .) en alles een beetje overzichtenlijk te maken zodat je er ook wat aan hebt ..

De startpost is tussen de 3 posters heeft makkelijk 60 uur werk gekost .. en bevat IMHO al veel info en toevoegen moet naar mijn idee zeker nut hebben want het is een enorme lap tekst:)
Je maakt het te moeilijk dan het hoeft te zijn vind ik.

Ik zou gewoon die linkjes neerzetten. Stukje inleidende tekst: "Op deze site staat een tabel met de maatvoering van schroefmaten, handig als je koppelingen zoekt"
En bij het plaatje: "Hierbij een tabel met de maatvoering van verschillende pijpmaten".

Mensen mogen dan zelf kijken wat ze nuttig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:17:
[...]

Ik zou gewoon die linkjes neerzetten. Stukje inleidende tekst: "Op deze site staat een tabel met de maatvoering van schroefmaten, handig als je koppelingen"
En bij het plaatje: "Hierbij een tabel met de maatvoering van verschillende pijpmaten".

Het doel van een start post is naar mijn idee een duidelijk beeld te geven en de meest "common Q&A" te onderscheppen.. en een referentie indien nodig voor DIY stuff

Maar begrijp ik goed dat je dat liever gecondenseerd ziet tot een "let me google that for you" link, om het kort en bondig te verwoorden ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:29:
[...]

Het doel van een start post is naar mijn idee een duidelijk beeld te geven en de meest "common Q&A" te onderscheppen.. en een referentie indien nodig voor DIY stuff

Maar begrijp ik goed dat je dat liever gecondenseerd ziet tot een "let me google that for you" link, om het kort en bondig te verwoorden ?
Voor dit geval wel ja.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:01
Hier een paar foto's van mijn project. Het wordt een zwembad van 3x6m. Betonplaat, stucwerk en liner lassen laat ik doen. De rest doe ik zelf. Inmiddels is het bouwkundige deel klaar. Komende week wordt het folie er in gelast en ga ik aan de leidingen en installaties werken. De rand en vlonder wordt waarschijnlijk composiet-hout; daar moet de baas des huizes nog een keuze in maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB8YXvOFFoTn_X7bqZtSErhLjTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xY47NnquZQaCFpVZQQuZksk8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcwBkHdHfkLxsEKLTzlQlOEb1m4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYtkipxZTh1Q4mW0zzbfTfc7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY9UWZEEfrncANwdahdM-9KfSEU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzkTZhrODfpwX3d71sEzQB14.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0XxON_YU3yhd0N3Qs1HGR0Ztqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5yyvb6O1GtT2o47KgIUKHXl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ocmer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:35:
Hier een paar foto's van mijn project. Het wordt een zwembad van 3x6m. Betonplaat, stucwerk en liner lassen laat ik doen. De rest doe ik zelf. Inmiddels is het bouwkundige deel klaar. Komende week wordt het folie er in gelast en ga ik aan de leidingen en installaties werken. De rand en vlonder wordt waarschijnlijk composiet-hout; daar moet de baas des huizes nog een keuze in maken.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
mooi man ..

ps je had toch meer posts gemaakt met o.a de planning en andere zaken ? (wellicht dat je de links naar die posts erbij kan zetten zo kan je een leuk "log verslag" plaatsen
Dat scheelt als we vragen hebben oid alles weer te moeten herhalen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Nou, morgen komt ie dan eindelijk binnen, m'n W'eau Full Inverter 13,5kW WP :)

Helaas vanaf morgenmiddag weg, dus kan volgende week pas écht bezig met opzetten (mits het weer meezit :{ ). Can't wait! Hoop dat ie zo stil en krachtig is als ze beloven, maar Toppy kennende zit dat wel goed.

[Afbeelding]
Super vet! Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

[ Voor 67% gewijzigd door Dennahz op 05-05-2021 23:38 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 19:17:
[...]

Ik zou gewoon die linkjes neerzetten. Stukje inleidende tekst: "Op deze site staat een tabel met de maatvoering van schroefmaten, handig als je koppelingen zoekt"

Toegevoegd aan OP, danke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]
Ziet er goed uit !

Ben benieuwd naar foto's straks van je technische installatie etc :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJCiiIsvWIsEmi63LUbMDWuUCyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uu5kTFqUDg8KfavhyAoMFa7W.png?f=fotoalbum_large

Vannacht iets meer warmte verloren dan gisteren, 1.44°C vs 1.19°C, maar dat is ook niet zo gek aangezien het water bijna 2.5 graad warmer was en het buiten ongeveer een graad kouder was. Niet gek... Nu kijken hoe warm het water wordt vandaag.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:01:
[Afbeelding]

Vannacht iets meer warmte verloren dan gisteren, 1.44°C vs 1.19°C, maar dat is ook niet zo gek aangezien het water bijna 2.5 graad warmer was en het buiten ongeveer een graad kouder was. Niet gek... Nu kijken hoe warm het water wordt vandaag.
Je bent er vroeg bij. Mooi man zulke grafiekjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDwb3lX4K-b3UIgOVczOE_dvhYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39I2HYnMqh4y14qG0tptGnO6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWszdaK437KQwZpuLOLgSiz44FU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7QO95Qa5mE3Om9xS2Qdbyjc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E7WJSITzKPar_yw3LpD9RHiNjA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJP3lR28Hh0yZq8jU4FO7veo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc0kYGPVCY8ysad-wx_HnuY4g-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rIi9TWBvIt7l3engynh7B3L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzL_kEZShzk-9xsVPVQ_Q6RPJsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozCy0fApfvx6rLjVJ5h3Ll9N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUyWr1CbaH5menH_nUHMatVzL-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDL1nwu6i9Ckl9fsLvgOphvg.jpg?f=fotoalbum_tile

M'n WP is er! :) Ziet er een degelijk apparaat uit. Wel iets groter dan de vorige, maar da's ook logisch met zo'n dikke inverter pomp.

Volgende week dan ein-de-lijk beginnen met het opzetten van alles. Zal nog wel wat voeten in de aarde hebben (maar dat kent iedereen hier wel denk ik :+), maar het zal allemaal wel goed komen.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@Dennahz, het zou volgende week mooi weer worden maar dan heb ik geen tijd, dus dan maar iets eerder. Kan de boel rustig warm draaien.

Gaaf die warmtepomp! Veel plezier met alles aansluiten! Gelukkig is het lekker straight forward.

Ik ben tussendoor bezig eyelets / grommers / zeilogen in mijn afdekzeil te maken. Dan kan ik hem mooi strak onder de poten vastbinden en is hij snel los te maken. Die dingen zijn alleen haast duurder dan het zeil zelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-05 22:36
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:59:
@Dennahz, het zou volgende week mooi weer worden maar dan heb ik geen tijd, dus dan maar iets eerder. Kan de boel rustig warm draaien.

Gaaf die warmtepomp! Veel plezier met alles aansluiten! Gelukkig is het lekker straight forward.

Ik ben tussendoor bezig eyelets / grommers / zeilogen in mijn afdekzeil te maken. Dan kan ik hem mooi strak onder de poten vastbinden en is hij snel los te maken. Die dingen zijn alleen haast duurder dan het zeil zelf...
Nou mooi weer kan ik het ook niet noemen alleen zondag een uitschieter en de week er op wel regen en bewolkt met af en toe het zonnetje de temp ligt wel iets hoger maar om nou echt te spreken van mooi weer het kan beter.

krijg het vermoeden dat het dit jaar een kwakkel zomer wordt met af en toe warme uitschieters, maar ben geen weerman. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:18:
[...]

Nou mooi weer kan ik het ook niet noemen alleen zondag een uitschieter en de week er op wel regen en bewolkt met af en toe het zonnetje de temp ligt wel iets hoger maar om nou echt te spreken van mooi weer het kan beter.

krijg het vermoeden dat het dit jaar een kwakkel zomer wordt met af en toe warme uitschieters, maar ben geen weerman. :)
De voorspelling was dat het aardig weer zou worden volgende week. Dat lijkt nu wat tegen te vallen. So be it... Met een beetje geluk is het water zondag voldoende warm om even in het water te spelen en dan zien we wel hoe het volgende week gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Jazsie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
[...]

Dat ligt aan diverse factoren, wanneer ga je het opzetten? Hoe vaak ga je gebruik er van maken? Welke temperatuur wil je? Houd je water op onstante temperatuur of ga je af en toe verwarmen?

100,-- EUR is pakweg 450 kWh.
Ga hem gebruiken als hij binnenkomt (eind mei begin juni) maar vorig jaar lagen ik en de kinders er al bijna elke dag in nog zonder verwarming (water was toen dacht ik meestal tussen de 20 en 25 graden) Dus verwacht dat als ik hem op 26 graden in stel dat dat wel prima is. Verder wil ik denk ik het weer wat in de gaten houden of ik hem laat afkoelen of op temperatuur hou. Maar het zal het eerste seizoen nog vooral wat testen zijn wat het meest ideale is.

Verder wil ik hem (proberen te) gebruiken met een CRP met 3500 l/h, en die zou ook een stuk zuiniger zijn dan een 6m3 ZFP die ik nodig zou hebben als ik voor een solar oplossing zou gaan.

Dus qua investering en verbruiks kosten zou in mijn geval het niet heel veel uitmaken. Maar de warmtepomp is een stuk meer plug and play en minder afhankelijk van de zon. Maar we gaan het zien van de zomer 8)
Plenkske schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet welk model van W'eau jij hebt besteld, en wanneer, maar ik krijg zojuist verzendbevestiging van mijn 4kW mini inverter *O*
Wordt met PostNL bezorgd, als het goed is morgen al. oOo

edit
Toen ik bestelde was volgens mij de leververwachting "medio mei", dus dat is nog sneller dan verwacht zelfs.
En al binnen? ben benieuwd naar jouw eerste bevinden aangezien ik dezelfde heb besteld.
En mooi dat @Dennahz het merk iig al als degelijk beschouwd :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:37:

M'n WP is er! :) Ziet er een degelijk apparaat uit. Wel iets groter dan de vorige, maar da's ook logisch met zo'n dikke inverter pomp.

Volgende week dan ein-de-lijk beginnen met het opzetten van alles. Zal nog wel wat voeten in de aarde hebben (maar dat kent iedereen hier wel denk ik :+), maar het zal allemaal wel goed komen.
De T*ring wat een apparaat .. dat zet je niet even op zijn "nieuwe" plek .. (hoe zwaar is die eigenlijk?)
en ga je die netjes in een kast oid wegwerken ..

mis de "banana" for scale hier ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
voor de geintresseerden .. de temperaturen gemeten onder de EPDM mat .. + de buiten-temp volgens buienradar .

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UAl6APk.png

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, hij is maar 53 kilo, dat is prima op z'n plek te zetten. Mijn 5kW warmtepomp weegt ruim 100 kg.

Netjes trouwens dat ze er ook bij hebben gezet wat de minimale afgifte is: 3kW en minimaal verbruik van 0.19 kW. Dat geven de meeste warmtepompleveranciers niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-06 20:46
Ik beschik sinds dit seizoen over een intex zandfilterpomp en zoutwatersysteem. En ben me aan het voorbereiden hoe alles aan te gaan sluiten.
Nu lees ik ergens dat een warmtemat niet achter het zoutwatersysteem kan worden geplaatst wat het in mijn geval onpraktisch maakt.
Kan een intex zandfilter 4m3 model naar een hoogte van ong. 2,4m (dak tuinhuisje) en kan die mat inderdaad niet achter het chloormachine?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Purejet schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:23:
Ik beschik sinds dit seizoen over een intex zandfilterpomp en zoutwatersysteem. En ben me aan het voorbereiden hoe alles aan te gaan sluiten.
Nu lees ik ergens dat een warmtemat niet achter het zoutwatersysteem kan worden geplaatst wat het in mijn geval onpraktisch maakt.
Kan een intex zandfilter 4m3 model naar een hoogte van ong. 2,4m (dak tuinhuisje) en kan die mat inderdaad niet achter het chloormachine?
Ja het kan, nee je moet het zeker niet doen. Een zoutwatersysteem werkt met elektrolyse, wat betekent dat je waterstof maakt. Dat wil je niet in je matten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:14:
voor de geintresseerden .. de temperaturen gemeten onder de EPDM mat .. + de buiten-temp volgens buienradar .

[Afbeelding]
Jammer dat er nog geen water doorheen gaat, dan geeft het pas een goed beeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9QS0mCZLh3PUrkmZh6W9OGU5iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kFkSOaQ2NYJU79ZNtg1qHbd.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de temperaturen van mijn collectoren, de buitentemperatuur en de temperatuur tussen het zeil en het zwembad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Purejet schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:23:
alles kan .. je kan ook wat papiergeld in de fik steken :) dus wat @Ep Woody ook zegt .. pomp --> bypass --> zout/chloor --> zwembad
op de bypass zet je een verwarmings ding ..

Waarom zou dat onpraktisch zijn, doe eens een foto / tekening oid posten hoe jij het denkt ..
btw over bypass kan je rechtsboven "plaatjes" aanklikken en eens in door de aanwezige foto's bladeren .. geeft je al een indruk ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 17:20
The Executer schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:11:
Moet zeggen, pomp bevalt tot nu toe nog steeds goed. Achteraf had het een 4m3 mogen zijn, maar die neemt ook flink meer stroom. Deze pomp doet maar 85 watt.

Bad is nog steeds schoon. Onlangs voor de test een backwash gedaan, wat een verschil! Druk ging van 0,2 bar naar praktisch 0 bar met flink meer stroming! Had dat niet verwacht na een maandje o.i.d.
Mag ik 10 maanden na dato vragen of de Bestway 3m3 ZFP (type 58515) beviel en of het echt een beetje verwarmde met een solatmat erbij? En heb je die mat op grond gehad of hoger? Ik heb een 3,05m rond bad dus zo'n 4m3 inhoud en wil dat waardeloze standaardpompje vervangen, zag toevallig deze pomp voorbij komen voor een schappelijke prijs.

Maar dan lees je over opvoerhoogtes en flow en problemen daarmee als er zo'n zonnecollector of -mat tussen zit. Ik heb een schuurtje waarvan het dak op ongeveer 2m hoogte zit en wil 1 zo'n goedkope mat erop leggen. Werkt het dan nog wel goed genoeg met zowel verwarmen als filteren tegelijk?

Verder heb ik ook zo'n skimmer en die schijnen pas goed te werken bij >3m3 liter pompen, dus ik vraag me af of deze pomp in combinatie met een mat op 2m hoogte wel voldoende is. Heb dan ook weer geen zin € 200 + uit te geven aan een ZFP dus ben slechts op zoek naar een acceptabel resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:34:
[...]

Jammer dat er nog geen water doorheen gaat, dan geeft het pas een goed beeld. [Afbeelding]

Dit zijn de temperaturen van mijn collectoren, de buitentemperatuur en de temperatuur tussen het zeil en het zwembad.
tja erhm ... ik zit nog te denken hoe ik een extra sensor plaats
immers als ik er water doorheen stuur zal je een constante temp gaan zien (verwacht ik) en dus de temp van het zwembadwater .. hoewel ik wel kan meten of het water stijgt/daalt .. zal ik bij de bypass water in/uit niet veel anders tonen .. dus deze "mooie" grafiek ben ik dan kwijt .. (niet erg want dat is wel het doel van de sensors daar plaatsen)

maar het zou wel leuk zijn als je een idee krijgt van de daadwerkelijke "temp" die opgevangen word..
en aangezien de mat de warmte ook uit de schuur trekt is daar meten niet echt "optimaal" :)

ps ik wacht op de thermowell dingen .. van het weekend gaat in elk geval de zaak in de bypass en plaats ik de T-stukken (daarom heb ik schroefdoppen erbij besteld) zodat ik ze wel tijdelijk kan afsluiten .maar misschien kan ik beter wachten .. als ik ze er niet in kan schroeven heb ik een andere uitdaging :( hmmm

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Omnivore schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:00:
Mag ik 10 maanden na dato vragen of de Bestway 3m3 ZFP (type 58515) beviel en of het echt een beetje verwarmde met een solatmat erbij? En heb je die mat op grond gehad of hoger? Ik heb een 3,05m rond bad dus zo'n 4m3 inhoud en wil dat waardeloze standaardpompje vervangen, zag toevallig deze pomp voorbij komen voor een schappelijke prijs.

Maar dan lees je over opvoerhoogtes en flow en problemen daarmee als er zo'n zonnecollector of -mat tussen zit. Ik heb een schuurtje waarvan het dak op ongeveer 2m hoogte zit en wil 1 zo'n goedkope mat erop leggen. Werkt het dan nog wel goed genoeg met zowel verwarmen als filteren tegelijk?

Verder heb ik ook zo'n skimmer en die schijnen pas goed te werken bij >3m3 liter pompen, dus ik vraag me af of deze pomp in combinatie met een mat op 2m hoogte wel voldoende is. Heb dan ook weer geen zin € 200 + uit te geven aan een ZFP dus ben slechts op zoek naar een acceptabel resultaat.
ik heb al jaren een 305cm rond model .. een 4m3 zou ik passeren en voor 6m3 gaan (bij mij gevuld met aqualoon watten) hoewel je met 4m3 best af zou kunnen is de prijs/prestatie die paar 10tjes het wel waard voor een iets zwaardere pomp

tja verwarming .. skip die intex matjes .. pvc/epdm mat is hier beste prijs/prestatie verhouding ..
Een WP is duurder in aanschaf maar je bent minder afhankelijk van de weerstomstandigheden ..

ps iets meer investeren dan je zin hebt kan "vervelend" zijn maar de 4m3 bv heeft een max opvoer hoogte van 3m en de 6 gaat al naar 5m .. in de praktijk betekend dat je ipv een pisstraaltje in je zwembad een leuk fontijntje of een "normale" straal heb uit het water .. zeker als je lange slangen / 90 graden bochten T-stukken gebruikt zijn dat allemaal druk verliezen waar je minder last vna hebt met een sterkere pomp ..

jou keuze (duh) maar iets meer investeren betekend gewoon op de langere termijn minder uitdagingen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Als je matten op het dak legt en je hebt de ruimte leg er dan een paar meer neer en sluit ze parallel aan. Dat schiet een beetje op qua verwarmen. De meningen tussen @vso en de meeste anderen over de matten verschillen nogal. Qua prijs/prestatie heb je met die Intex matten een enorm goede verhouding. Ze leveren veel warmte op en kosten bijna niets. Nadeel: Ze zijn relatief kwetsbaar en eigenlijk niet te repareren. Overigens heb ik al 2 jaar op rij twee tweedehands Intex matten gebruikt met veel genoegen. Ze lagen bij mij bovenop een tuintafel / pallet met daaronder Yoga matten ter bescherming.

Als je nog wat extra warmte uit de matten wil krijgen kun je ze afdekken met een transparant zeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Als je matten op het dak legt en je hebt de ruimte leg er dan een paar meer neer en sluit ze parallel aan. Dat schiet een beetje op qua verwarmen. De meningen tussen @vso en de meeste anderen over de matten verschillen nogal. Qua prijs/prestatie heb je met die Intex matten een enorm goede verhouding. Ze leveren veel warmte op en kosten bijna niets. Nadeel: Ze zijn relatief kwetsbaar en eigenlijk niet te repareren. Overigens heb ik al 2 jaar op rij twee tweedehands Intex matten gebruikt met veel genoegen. Ze lagen bij mij bovenop een tuintafel / pallet met daaronder Yoga matten ter bescherming.

Als je nog wat extra warmte uit de matten wil krijgen kun je ze afdekken met een transparant zeil.
wtf ? JB in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp" zegt dat het RUK is wat je nu voorstelt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/5585a8ca259443a14c3cff259d613f6d16b008ce/?url=http%3A%2F%2Fwww.jaconet.nl%2Fmeuk%2Fmat.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wie zegt dat hij een schuin dak heeft, dat staat niet in zijn bericht.

Als je de bypasskraan omdraait, zodat hij over de mat heen ligt kun je hem makkelijker vlak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Wie zegt dat hij een schuin dak heeft, dat staat niet in zijn bericht.

Als je de bypasskraan omdraait, zodat hij over de mat heen ligt kun je hem makkelijker vlak leggen.
dan moet je het volledige bericht (de link) lezen .. dan begrijp je dat een dak helling niet echt een factor is .

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:13:
[...]

De T*ring wat een apparaat .. dat zet je niet even op zijn "nieuwe" plek .. (hoe zwaar is die eigenlijk?)
en ga je die netjes in een kast oid wegwerken ..

mis de "banana" for scale hier ;)
53kg, staat er gewoon op ;).
Dennahz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:37:
[...]

Je bent er vroeg bij. Mooi man zulke grafiekjes!

Mooie WP, zeker voor die prijs _/-\o_
Tinusvolkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:38:
[...]

Ga hem gebruiken als hij binnenkomt (eind mei begin juni) maar vorig jaar lagen ik en de kinders er al bijna elke dag in nog zonder verwarming (water was toen dacht ik meestal tussen de 20 en 25 graden) Dus verwacht dat als ik hem op 26 graden in stel dat dat wel prima is. Verder wil ik denk ik het weer wat in de gaten houden of ik hem laat afkoelen of op temperatuur hou. Maar het zal het eerste seizoen nog vooral wat testen zijn wat het meest ideale is.

Verder wil ik hem (proberen te) gebruiken met een CRP met 3500 l/h, en die zou ook een stuk zuiniger zijn dan een 6m3 ZFP die ik nodig zou hebben als ik voor een solar oplossing zou gaan.

Dus qua investering en verbruiks kosten zou in mijn geval het niet heel veel uitmaken. Maar de warmtepomp is een stuk meer plug and play en minder afhankelijk van de zon. Maar we gaan het zien van de zomer 8)
Ik zou inderdaad dan met CRP proberen, scheelt je stroomkosten en je zou dan voor 24/7 (of iig overdag) gaan.
Warmtepomp werkt het zuinigst als je het constant laat lopen, maar dan moet inderdaad de pomp ook lopen.

Als de kids daarbij vrijwel dagelijks erin gaan dan is dat beter idee.

Gaat men maar 1x per week erin oid dan is dag van te voren opwarmen beter keus...

Maar ook dit is afhenkelijk van veel factoren, feit blijft wel dat je warmtepomp het zunigst is wanneer deze zo laag mogelijk in toeren draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Het gaat om zo'n schuin dak, dus dat levert extra weerstand op. Het scheelt wel dat de pomp direct onder het dak staat en het bad slechts 2 meter verder.

Voor de goede orde: ik heb het dus over de 3m3 Bestway ZFP met debiet van 3m3 (maar praktisch slechts 2,2 m3 kennelijk) en vraag me af of dat werkt met zowel 1 solar-mat als 1 skimmer in het bad. Komt er dan echt maar zo'n lauw slap straaltje terug in het bad? Dan wordt er dus ook niet goed gefilterd lijkt me. Ik begrijp best dat een hoger debiet pomp beter werkt, maar ik ben nog niet bereid er teveel aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:15:
[...]

dan moet je het volledige bericht (de link) lezen .. dan begrijp je dat een dak helling niet echt een factor is .
Heb het bericht gelezen, staat niets over dakhelling in. De mat trekt krom door de manier van aansluiten. De buizen hebben een kantelende werking op die mat, zie hem dan maar eens vlak te houden.

Mijn matten lagen aardig recht, alleen kant waar geen buizen zaten trokken iets naar elkaar toe.

Bij @--MeAngry-- lag de mat, op het dak, ook netjes vlak: --MeAngry-- in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Omnivore schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:31:
[...]

Het gaat om zo'n schuin dak, dus dat levert extra weerstand op. Het scheelt wel dat de pomp direct onder het dak staat en het bad slechts 2 meter verder.

Voor de goede orde: ik heb het dus over de 3m3 Bestway ZFP met debiet van 3m3 (maar praktisch slechts 2,2 m3 kennelijk) en vraag me af of dat werkt met zowel 1 solar-mat als 1 skimmer in het bad. Komt er dan echt maar zo'n lauw slap straaltje terug in het bad? Dan wordt er dus ook niet goed gefilterd lijkt me. Ik begrijp best dat een hoger debiet pomp beter werkt, maar ik ben nog niet bereid er teveel aan uit te geven.
Of ik het helemaal goed bereken weet ik niet, maar volgens mij is dit een beetje het beeld:
Max werkdruk: 0.42bar.
Zandfilterdruk in bedrijf: <0.25bar

Dan blijft er 0.17 bar over. Wat omhoog pompen geeft een druk van 1 bar per 10 meter, dus 0.17 bar is 1.7 meter omhoog. Dat lijkt mij wat krap om water daadwerklijke omhoog te krijgen.

@--MeAngry-- heeft het met een 4m3 pomp, maar zonder skimmer wel gedaan met een Intex mat op z'n schuurdak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:38:
[...]

[...]

En al binnen? ben benieuwd naar jouw eerste bevinden aangezien ik dezelfde heb besteld.
En mooi dat @Dennahz het merk iig al als degelijk beschouwd :)
Zojuist ontvangen.
Ik ga trouwens de warmtepomp ook met CRP gebruiken, de INTEX™ filterpomp - 2.7m3 / 3.4m3 (3407 l/u)

Eerste indruk is goed ! Stevig ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuonX6EZ8APCEWt6kOeudT4poxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8BxG7YKN60BlyeDqZTJVpnn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DESNlw4IPeO0muDJMf0VyEXgO2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ytpleS1mbtWmQ4V0guW52eB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf_6wrL7E5166osVeEPfgzSOC5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Qac8XU51CE248S8nRq7aLvg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzq1bXhaVrdlwaUghVLlxDCVP_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pioQrrmEEKHtHXT85woInrkz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnoI02hOxUfd4yFoDjO3Ld-YFf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6uTgyCSqugjqaFFSc9qIVaQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YtFHS2-B9SzpHVKZpHZDW3GehQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHlGoCjFEgA6SfRFXwULcyhc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ41RJZNzjWWNnda2tWrcJvj4tE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0N8JRRWEee3btwbQKDNMspNE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkFJD3aw84FL155StLPvkYqk4KY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8wgK5AqUGfkQgZFO2RxrYBE.jpg?f=fotoalbum_tile

Uiteraard kon ik verder niks want nog geen water aangesloten (flow switch zit erin). Handleiding die erbij zit is dezelfde als op de Toppy site maar dan in zowel Engels als Nederlands.

Aan de stekker (lengte ongeveer 2 meter) zit dus een PRCD. Ik heb even getest met een stekkerdoos en gewoon stekker in/uit stopcontact. De PRCD triggert daar niet op. De test/reset knop werkt wel zoals het hoort. Ik denk dat ik gewoon een relais kan gebruiken dus. Of de warmtepomp automatisch weer aan gaat kan ik nog niet ontdekken, ook niet in de handleiding, maar dat zien we tegen die tijd wel.

De aansluiting is trouwens 1 inch. Dus als je iets anders wil aansluiten dan bijgeleverd heb je buitendraad 1 inch nodig. Per mail zeiden ze 1 1/4 inch dus ik kan iets anders gaan kopen, beetje jammer maar ik heb waarschijnlijk nog wel wat andere dingen nodig kwam ik laatst achter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Zojuist ontvangen.
Ik ga trouwens de warmtepomp ook met CRP gebruiken, de INTEX™ filterpomp - 2.7m3 / 3.4m3 (3407 l/u)

Eerste indruk is goed ! Stevig ding.
Mooi klinkt goed (y) jij had een 2.5 m3 bad? hier iig een 4 m3.
Bedankt voor de foto's maar mis hier ook wel een banana for scale :P
Uiteraard kon ik verder niks want nog geen water aangesloten (flow switch zit erin). Handleiding die erbij zit is dezelfde als op de Toppy site maar dan in zowel Engels als Nederlands.

Aan de stekker (lengte ongeveer 2 meter) zit dus een PRCD. Ik heb even getest met een stekkerdoos en gewoon stekker in/uit stopcontact. De PRCD triggert daar niet op. De test/reset knop werkt wel zoals het hoort. Ik denk dat ik gewoon een relais kan gebruiken dus. Of de warmtepomp automatisch weer aan gaat kan ik nog niet ontdekken, ook niet in de handleiding, maar dat zien we tegen die tijd wel.
Als ik de handleiding goed lees dan moet je op de on/off button drukken om hem weer aan te zetten.
After all connections have been made and checked, carry out the following procedure:
1. Switch on the filter pump. Check for leaks and verify that water is flowing from and to the swimming pool.
2. Connect power to the heat pump and press the On/Off button on the electronic control panel. The
unit will start up after the time delay expires (see below). 3. After a few minutes, check whether the air blowing out of the unit is cooler. 4. When turn off the filter pump, the unit should also turn off automatically. Depending on the initial temperature of the water in the swimming pool and the air temperature, it may take
some time to heat the water to the desired temperature. A good swimming pool cover can dramatically
reduce the required length of time. Time delay - The heat pump has a built-in 3-minute start-up delay to protect the circuitry and avoid excessive
contact wear. The unit will restart automatically after this time delay expires.
If first power on or additional power interruptions, the heat pump starts 10s later after pressing ‘ON/OFF’ button.
De aansluiting is trouwens 1 inch. Dus als je iets anders wil aansluiten dan bijgeleverd heb je buitendraad 1 inch nodig. Per mail zeiden ze 1 1/4 inch dus ik kan iets anders gaan kopen, beetje jammer maar ik heb waarschijnlijk nog wel wat andere dingen nodig kwam ik laatst achter :+
Ik ga gewoon 32mm slangen gebruiken dus dan zou het goed moeten gaan, maar iig bedankt voor het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Tinusvolkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:00:
[...]

Mooi klinkt goed (y) jij had een 2.5 m3 bad? hier iig een 4 m3.

[...]

Bedankt voor de foto's maar mis hier ook wel een banana for scale :P

[...]

Als ik de handleiding goed lees dan moet je op de on/off button drukken om hem weer aan te zetten.

[...]

[...]

Ik ga gewoon 32mm slangen gebruiken dus dan zou het goed moeten gaan, maar iig bedankt voor het laten weten.
Ik heb een 244cm rond bad, ongeveer 2,4 kuub. In de toekomst ga ik mogelijk over op de 305cm rond. Maar dat moet met deze pomp ook gewoon kunnen.

Hehe hij is mooi compact hoor. Volgens handleiding 42x37,5x44 cm . De 37,5 is de diepte, andere is te weinig verschil om zo op het oog te zien.

Ja je moet op de knop drukken, maar ik vraag me af of hij het ook onthoud als de stroom eraf is geweest. Ik verwacht van niet (jammer), maar zou wel mooi zijn als het toch zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Tinusvolkel en @Plenkske hebben jullie dezelfde of een andere ?

anyway @Plenkske ... wat is de min-max water volume in m3 van dat ding ?
en inderdaad de banaan + overzichtsfoto mist :)

ik denk dat ik mijn overbodige meuk tzt op een hoop ga gooien en te koop zet oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:15:
@Tinusvolkel en @Plenkske hebben jullie dezelfde of een andere ?

anyway @Plenkske ... wat is de min-max water volume in m3 van dat ding ?
en inderdaad de banaan + overzichtsfoto mist :)

ik denk dat ik mijn overbodige meuk tzt op een hoop ga gooien en te koop zet oid ..
Als ik het goed heb begrepen dezelfde, maar ik heb hem nu binnen en hij nog niet ;)

Min is 2 m3/u en max is bij mij onbekend (nog nergens zien staan). Op plaatje staat dan weer "advised" ook op 2 m3/u. Ik zit als het goed op 2-3 dus dat moet goed komen.

Product foto's zie je ook hier, is gewoon exact hetzelfde.

[ Voor 14% gewijzigd door Plenkske op 06-05-2021 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Ik heb idd dezelfde besteld, maar levering is eind mei / begin juni.

Maar net even Toppie gecontacteerd en bij een stroomonderbreking moet je hem handmatig aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:21:
[...]

Als ik het goed heb begrepen dezelfde, maar ik heb hem nu binnen en hij nog niet ;)

Min is 2 m3/u en max is bij mij onbekend (nog nergens zien staan). Op plaatje staat dan weer "advised" ook op 2 m3/u. Ik zit als het goed op 2-3 dus dat moet goed komen.

Product foto's zie je ook hier, is gewoon exact hetzelfde.
thx voor de product link ik bedoelde min bad inhoud / max bad inhoud (12-16m3 las ik)

je hebt een CRP pomp ?

betreft flow .. denk ik dat de "Bar" intressanter is .. ding is 4,4 MPa (mega pascal) wat op 44Bar zou zijn 8)7 de 2,5MPa "suction" tja ...doe maar rekenenen
Dus denk dat je gewoon met je 305cm upgrade tzt gewoon een 6m3 erbij kan pakken (mocht je die nog niet hebben) lol .. tenminste ik zie niet in waarom dat een issue zou moeten zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dat wordt een switchbot bestellen en hopen dat die voldoende waterproof zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:43:
[...]

thx voor de product link ik bedoelde min bad inhoud / max bad inhoud (12-16m3 las ik)

je hebt een CRP pomp ?

betreft flow .. denk ik dat de "Bar" intressanter is .. ding is 4,4 MPa (mega pascal) wat op 44Bar zou zijn 8)7 de 2,5MPa "suction" tja ...doe maar rekenenen
Dus denk dat je gewoon met je 305cm upgrade tzt gewoon een 6m3 erbij kan pakken (mocht je die nog niet hebben) lol .. tenminste ik zie niet in waarom dat een issue zou moeten zijn
Ooh min/max bad inhoud... eerlijk gezegt kijk ik daar niet naar. Een warmtepomp kan dat echt niks interesseren hoe groot je bad is. 12-16 is echt al wel groot voor deze WP, te groot als je het mij vraagt.

De WP heeft gewoon een minimum flow nodig om aan te gaan, zit een flow switch in.
En waarschijnlijk zal die bij een bepaalde flow het beste opwarmen (mijn gok is 2 tot 4 maar misschien kan @Jazsie hier iets over zeggen). Hoeveel het echt zal zijn moet in de praktijk blijken gok ik.

Ik vind een ZFP voor mij overkill (ook bij 305cm bad), en zeker de 6m3 variant. Het zal vast kunnen maar ik gok dat je wel wat flow moet knijpen om de WP optimaal te moeten laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:44:
Dat wordt een switchbot bestellen en hopen dat die voldoende waterproof zijn...
De switchbots die ik ben tegen gekomen online zijn niet waterproof. Ik kijk wel wat ik doe tegen die tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:01
Bij lidl leuke ZFP voor €99

https://www.lidl-shop.nl/...znIVFYru52DEaAoDoEALw_wcB

bij andere NL shops al gauw 150-200€
Toychamp 130€

voor de mensen aan de grens
Gamma BE €99,-
OBI DE €99,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:51:
Ik vind een ZFP voor mij overkill (ook bij 305cm bad), en zeker de 6m3 variant. Het zal vast kunnen maar ik gok dat je wel wat flow moet knijpen om de WP optimaal te moeten laten werken.
Neuh die flow hoef je niet te knijpen .. niet voor niks dat de flow-switch zoals je zelf al zegt een "minimale" flow nodig heeft..

Met deze test (die ik niet voor "grote" baden (lees meer als 2m3 zijn) zou adviseren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/fbc7d281ad9551b85f957bc92d25e10422ae6195/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2F66OrISU.jpg
+ verstelbaar aquarium pompje

Merk je heel goed dat bij een te lage flow de groene slang gaat roken/smelten (metaal & water word te heet)
maar zoals ik vaker zeg zolang de flow hoog genoeg is word je water wel verwarmt .. en of je nu op bv 200L per minuut of 500liter per minuut er doorheen maakt voor het eind resultaat niks uit .. water word net zo warm in relatief gezien ..

en anders doe je gewoon dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/2093286800393f06c91ac9e34375606f6bf1d848/?url=https%3A%2F%2Fimg-9gag-fun.9cache.com%2Fphoto%2FaVwvz2M_700bwp.webp

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omnivore
nuffy schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:14:
Bij lidl leuke ZFP voor €99

https://www.lidl-shop.nl/...znIVFYru52DEaAoDoEALw_wcB

bij andere NL shops al gauw 150-200€
Toychamp 130€

voor de mensen aan de grens
Gamma BE €99,-
OBI DE €99,-
Deze zag ik ook, prima ding maar vraag me dus af of dit met een solar-mat en skimmer nog goed werkt in een 3,05 omtrek bad. Systeemoutput is geen 3m3 maar feitelijk slechts 2,2 kennelijk. Mat op de grond zal best werken, maar ik zie graag dat er een flinke straal het bad weer in gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Omnivore op 06-05-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:30

The Executer

Lekker belangrijk!

[...]

De pomp is ons afgelopen seizoen goed bevallen. Het ding doet zijn werk, filtert goed. Niets bijzonders, lekker rechttoe - > rechtaan. Nadeel is dat hij bij ons boven het waterniveau staat (gaat al snel door de manier van opbouw, met alles in 1 toren ipv naast elkaar zoals Intex e.d.), en deze pomp 'in principe' niet zelfaanzuigend is. Nu trok hij het bij ons nét om het water aan te zuigen. Nadeel is dat er dan vrij veel lucht blijft hangen wat soms lastig kan zijn om weg te krijgen. Ander nadeel is dat er alleen logo's op de 6wegklep staan, en aangezien je deze niet vaak gebruikt, is het elke keer weer gokken welke stand je ook alweer moest hebben voor backwash etc.
Qua verwarmen ligt er net natuurlijk net aan wat je er achter hebt hangen. In ons geval is dat 1 Intex matje. Afgelopen zomer hebben wij meermaals de 32 graden aangetikt hiermee. Nadeel is wel dat je langer bezig bent als je dit vergelijkt met een warmtepomp, maar het is zeker mogelijk aangename temperaturen te krijgen. In vergelijking met een CRP die we eerst hadden (diverse filmpjes staan wel in het vorige topic), daarmee kwamen we niet verder dan 26 graden. Dus 34 dubbel winst bij ons:
- Warmer bad
- Minder / beter te verdragen geluid
- Schoner bad
- Meer stroming, soms voor de kinderen wel leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door The Executer op 06-05-2021 16:37 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Neuh die flow hoef je niet te knijpen .. niet voor niks dat de flow-switch zoals je zelf al zegt een "minimale" flow nodig heeft..
Dat is iets wat ik me dus afvraag bij WP. Je hoeft niet te knijpen nee, het zal vast nog werken, de vraag is alleen of het nog steeds "ideaal" werkt. Dat vind ik wél belangrijk.

Als een WP als minimum(of advised) 2 m3/u aangeeft, en je gaat er meer kuub per uur doorheen jagen gaat denk ik de delta T op een gegeven moment omlaag. Dat hoeft niet erg te zijn, maar als het te laag wordt wel. De vraag is dan wat is "op een gegeven moment" . Is dat al bij 3 m3/u, of is dat pas bij 5 en hoger... Ik ga het in ieder geval niet testen want ik heb een pomp die 2.7 tot 3.4 kuub per uur doet. Dus ik kan het tot max 3.4 (zonder filtermedium denk ik) testen.

En ook al zou het nog steeds goed werken bij 6 m3/u , dan is dat voor mijn setup (ook bij groter bad) nog steeds overkill vind ik. Niet nodig voor de filtertijd en het verbruikt meer stroom. Als ik ooit over zou gaan op ZFP dan zou het 3 of 4 m3/u worden.
(rekening houdend met huidige locatie zwembad waar max 305cm zou passen)

Mochten we in de toekomst de tuin verder aan gaan passen of zelfs voor IG gaan, dan wordt het een ander verhaal omdat dan het zwembad groter wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 06-05-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omnivore
The Executer schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:33:
[...]

De pomp is ons afgelopen seizoen goed bevallen. Het ding doet zijn werk, filtert goed. Niets bijzonders, lekker rechttoe - > rechtaan. Nadeel is dat hij bij ons boven het waterniveau staat (gaat al snel door de manier van opbouw, met alles in 1 toren ipv naast elkaar zoals Intex e.d.), en deze pomp 'in principe' niet zelfaanzuigend is. Nu trok hij het bij ons nét om het water aan te zuigen. Nadeel is dat er dan vrij veel lucht blijft hangen wat soms lastig kan zijn om weg te krijgen. Ander nadeel is dat er alleen logo's op de 6wegklep staan, en aangezien je deze niet vaak gebruikt, is het elke keer weer gokken welke stand je ook alweer moest hebben voor backwash etc.
Qua verwarmen ligt er net natuurlijk net aan wat je er achter hebt hangen. In ons geval is dat 1 Intex matje. Afgelopen zomer hebben wij meermaals de 32 graden aangetikt hiermee. Nadeel is wel dat je langer bezig bent als je dit vergelijkt met een warmtepomp, maar het is zeker mogelijk aangename temperaturen te krijgen. In vergelijking met een CRP die we eerst hadden (diverse filmpjes staan wel in het vorige topic), daarmee kwamen we niet verder dan 26 graden. Dus 34 dubbel winst bij ons:
- Warmer bad
- Minder / beter te verdragen geluid
- Schoner bad
- Meer stroming, soms voor de kinderen wel leuk.
Best aan te bevelen dus, heb je ook een skimmer gebruikt toevallig en lag de mat op de grond of verhoogd? Ik heb nu zo'n 3,05 Bestway fastset, maar wil voordat de zomer losbreekt en alles weer is uitverkocht een Bestway steel pro max van 3,05m, een mat en een ZFP voor totaal grofweg € 300 aanschaffen.

Dat het verwarmen langer duurt is niet zo'n probleem, elke extra graad is mooi meegenomen. Zodra ik over een jaar of 2 de tuin volledig heb verbouwd ga ik kijken voor zo'n ovaal bad van 4,5m breed en een warmtepomp, voorlopig voldoet het systeem wat ik heb bedacht prima denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Omnivore op 06-05-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Tinusvolkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:41:
Ik heb idd dezelfde besteld, maar levering is eind mei / begin juni.

Maar net even Toppie gecontacteerd en bij een stroomonderbreking moet je hem handmatig aanzetten.
Dat is wel erg jammer, dat maakt de domotica aansturing lastiger. Ik ben benieuwd hoe warm je ermee kan stoken. Dit zou voor mij een kandidaat zijn voor de hottub warm te stoken (volgend jaar denk ik, mocht de mat niet lang genoeg dekkend zijn),

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:36:
En ook al zou het nog steeds goed werken bij 6 m3/u , dan is dat voor mijn setup (ook bij groter bad) nog steeds overkill vind ik. Niet nodig voor de filtertijd en het verbruikt meer stroom. Als ik ooit over zou gaan op ZFP dan zou het 3 of 4 m3/u worden.

Mochten we in de toekomst de tuin verder aan gaan passen of zelfs voor IG gaan, dan wordt het een ander verhaal omdat dan het zwembad groter wordt.
Zoals ik al 2x zeg of jij een zfp/crp doet maakt niet uit voor mij .. (vroeg alleen af wat je had)
ik zeg alleen dat IK er geen spijt van heb gehad :) van de omschakeling
Dat is iets wat ik me dus afvraag bij WP. Je hoeft niet te knijpen nee, het zal vast nog werken, de vraag is alleen of het nog steeds "ideaal" werkt. Dat vind ik wél belangrijk.

Als een WP als minimum(of advised) 2 m3/u aangeeft, en je gaat er meer kuub per uur doorheen jagen gaat denk ik de delta T op een gegeven moment omlaag. Dat hoeft niet erg te zijn, maar als het te laag wordt wel. De vraag is dan wat is "op een gegeven moment" . Is dat al bij 3 m3/u, of is dat pas bij 5 en hoger... Ik ga het in ieder geval niet testen want ik heb een pomp die 2.7 tot 3.4 kuub per uur doet. Dus ik kan het tot max 3.4 (zonder filtermedium denk ik) testen.
De delta T zakt inderdaad als je meer water doorheen jaagt 1+1 inderdaad maar anderzijds hadden ze wel een max pomp volume erbij gezet denk ik .. en om een 10m3 bij een 12m3 of 16m3 bad te zetten lijkt me wel overkill :) dat zullen ze al dan niet sales technisch daarom er niet bij zetten .. want welke idoot zet een 40m3 pomp op een bad van 4m3 inhoud :P

maar daarom gaf ik dus de foto .. ik heb daadwerkelijk gemeten (in tegenstelling tot @Ep Woody soms beweert) .. hoe snel de temp steeg bij flow (net hoog genoeg dat de boel niet smolt) en met "max" flow dat maakte relatief geen moer uit .. (wellicht meter niet accuraat genoeg / weer anders ?)

maar voor mij was er niet is aanwijsbaars verschillend

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Pixelmagic schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Dat is wel erg jammer, dat maakt de domotica aansturing lastiger. Ik ben benieuwd hoe warm je ermee kan stoken. Dit zou voor mij een kandidaat zijn voor de hottub warm te stoken (volgend jaar denk ik, mocht de mat niet lang genoeg dekkend zijn),
Er zijn twee opties om de domotica hierin te verbeteren:

1. Iets maken wat de aanraking van de knop simuleert
2. WP open schroeven en kijken of iets van bekabeling makkelijk aan te passen is (liefst zonder garantie te breken), zodat de WP meteen op ON springt ipv dat de ON/OFF knop ingedrukt hoeft te worden.

Het is wel fijn dat in de handleiding al een tekening staat hoe het eea. intern is aangesloten. Even induiken om te kijken of daar al iets uit te halen is.

Zonder domotica is het een kwestie van zelf in de gaten houden om de WP aan te zetten. Nu met corona is dat niet zo'n ramp, want toch veel thuis, maar in andere gevallen óf als je temperatuur gestuurd iets wil doen is het minder handig natuurlijk.

Uit zetten kan nu natuurlijk wel al met een relais op stopcontact. Is alvast iets ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:30

The Executer

Lekker belangrijk!

Omnivore schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:42:
[...]

Best aan te bevelen dus, heb je ook een skimmer gebruikt toevallig en lag de mat op de grond of verhoogd? Ik heb nu zo'n 3,05 Bestway fastset, maar wil voordat de zomer losbreekt en alles weer is uitverkocht een Bestway steel pro max van 3,05m, een mat en een ZFP voor totaal grofweg € 300 aanschaffen.

Dat het verwarmen langer duurt is niet zo'n probleem, elke extra graad is mooi meegenomen. Zodra ik over een jaar of 2 de tuin volledig heb verbouwd ga ik kijken voor zo'n ovaal bad van 4,5m breed en een warmtepomp, voorlopig voldoet het systeem wat ik heb bedacht prima denk ik.
Ja, op zich wel, helemaal voor die Lidl prijs, en het stroomverbruik is ook nog eens laag (85W tegenover 370W van de 6m3 van Intex). 1 nadeel: Hij kan amper een opvoerhoogte aan volgens de specificaties, anderhalf meter geloof ik. Ik zou deze pomp niet pakken als je een matje op je schuur hebt liggen, of je moet het gaan primen (mat op het dak, leidingen vullen, mat vullen en dan gauw op elkaar aansluiten) maar dat is nogal gedoe.

Wij hebben de mat op de grond liggen, en gebruiken hem zonder skimmer. We hebbben een Intex Metal Frame Pool van 220 x 150 x 60, en daar is dit type pomp perfect voor.

Intex CRP: The Executer in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Intex CRP: The Executer in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Bestway ZFP: The Executer in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Als een WP als minimum(of advised) 2 m3/u aangeeft, en je gaat er meer kuub per uur doorheen jagen gaat denk ik de delta T op een gegeven moment omlaag. Dat hoeft niet erg te zijn, maar als het te laag wordt wel.
Waarom zou het een probleem zijn dat de deltaT te laag wordt? Hoe lager hoe beter. Hoe kouder het water, hoe minder energie het kost om er extra warmte in te stoppen. Oftewel je COP wordt beter als het water sneller stroomt.

Bij mijn CV warmtepomp is dat op vol vermogen 32 watt per graad. (De COP waard weet ik zo niet meer.)

Wat alleen de vraag is, is hoeveel energie kost het hele systeem om het water te verwarmen. Zeker als je een frequentie regelaar hebt. Dan ga je opzoek naar de sweetspot qua balans pomp snelheid en hogere watertemperatuur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 22:56
Het vervolg van mijn vorige bericht!
(deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66791314)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujcZOHYrlLEn8LlqgIP7PuMljD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8azWbTWrbQhpQNTXO059xz0.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst locatie van alle poten uitgemeten door het frame neer te leggen.
Wij zijn er nl. niet 100% zeker van dat de rubber tegels (van 8cm dik) niet te ver indeuken wanneer er 13.500kg op komt te leunen.

Dus op alle plaatsen waar de poten komen stuk tegel uitgezaagd, stoeptegels neergelegd en deze waterpas gelegd (ergens een keer een filmpje van gezien op youtube.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frb67vihW0sW4NMdmzbGuB37Bqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crCIcsMusa8coZRduDM9dt47.jpg?f=fotoalbum_large

Opgezet :)

ow ja.. hij was best groot realiseerde ik mij weer :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkR5ZwStzKJPP51o5P9yUa0szuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDvGwCdSQDdaIqy49pkOwd0N.jpg?f=fotoalbum_large

Klein beetje water erin en de bodem goed glad getrokken (KOUDE VOETEN!!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blaA54EssAvh7Q94f6iH910nRBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2MVh1d29Z6jnDiy22qmYKxx.jpg?f=fotoalbum_large

En nu ..

Vullen maar!

(duurt 2 dagen ofzo :S)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CQeF31PhSdiX5U4CIK8SMBoBbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ib8oY4uT2xX3gruO5qWLDOox.jpg?f=fotoalbum_large

BLIJ EI!

kan het water van het weekend al een beetje opwarmen voordat ik daarna de warmtepomp aan ga zetten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:03:
[...]

2. WP open schroeven en kijken of iets van bekabeling makkelijk aan te passen is (liefst zonder garantie te breken), zodat de WP meteen op ON springt ipv dat de ON/OFF knop ingedrukt hoeft te worden.

Het is wel fijn dat in de handleiding al een tekening staat hoe het eea. intern is aangesloten. Even induiken om te kijken of daar al iets uit te halen is.

Zonder domotica is het een kwestie van zelf in de gaten houden om de WP aan te zetten. Nu met corona is dat niet zo'n ramp, want toch veel thuis, maar in andere gevallen óf als je temperatuur gestuurd iets wil doen is het minder handig natuurlijk.

Uit zetten kan nu natuurlijk wel al met een relais op stopcontact. Is alvast iets ;)
Je hoeft denk ik alleen een relay over of in serie met de flow switch te zetten.
Is de flow switch bij geen flow verbonden dan parallel erover is hij bij geen flow onderbroken dan in serie.

Ik heb hier nog een shelly 1 liggen, die er mooi tussen zou kunnen, alleen even kijken hoe het wifi bereik is binnen in de behuizing want anders moet ie met een kabel naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@pvnzoest wat een monster, mooi log/verhaal _/-\o_

Hoe heb je alles waterpas getrokken ? (welk filmpje oid? maar wellicht zoeken in je YT history :) ) ook voor ons andere lezertjes of welke "werkwijze" heb je gedaan beeetje beschrijven ..

Tja ik heb hier ook rubber tegels liggen en (iemand had over van hun balkon) en ik ben toch naar de bouwmarkt gereden om betonne stenen te pakken voor de poten .. moet eerlijk zeggen dat ik ze niet onder de poten heb gehad ..

wat ik doe (op zand grond) is gewoon de stenen uitzetten --> en met een waterpas tussen 2 stenen elke keer waterpas uitzetten .. hierdoor staat het bad iets hoger dan de poten op de grond .. waar de liner ligt.. dit scheelt ook koude voeten bij het vullen want het water trekt hem makkelijker strak (ook iets meer bad inhoud) ..

Tijdens het vullen probeer ik ook zoveel mogelijk de kreukels eruit te houden .. wat ook makkelijker lukt ..
(eigenlijk dus wat jij nu hebt maar dan zonder de rubbere tegels)

Anyway ik vraag me af of de rubberen tegels niet indeuken .. lees je ziet/voelt de randen maar daar houd je ons vast van op de hoogte :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@pvnzoest, vullen met twee slangen (y stuk aan de kraan) gaat sneller dan met 1 slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:03:
[...]

denk dat je het "simpeler" kan doen .. zonder (permanente) schade ..

Die foto waar "off" te zien is op het scherm --> 99,999999% kans dat het een een simpele connector is die op een printplaatje vast zit .. als je die connector lostrekt en op de pinnen Dupont kabels plugt (als het kan) kan je een esp/arduino connecten

als je hem toch hebt kijk je natuurlijk voor RS232 of een JTAG connector

maar dit is meer zwembad automatiserings topic :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvnzoest
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:42:

Hoe heb je alles waterpas getrokken ? (welk filmpje oid? maar wellicht zoeken in je YT history :) ) ook voor ons andere lezertjes of welke "werkwijze" heb je gedaan beeetje beschrijven ..

Tja ik heb hier ook rubber tegels liggen en (iemand had over van hun balkon) en ik ben toch naar de bouwmarkt gereden om betonne stenen te pakken voor de poten .. moet eerlijk zeggen dat ik ze niet onder de poten heb gehad ..

wat ik doe (op zand grond) is gewoon de stenen uitzetten --> en met een waterpas tussen 2 stenen elke keer waterpas uitzetten .. hierdoor staat het bad iets hoger dan de poten op de grond .. waar de liner ligt.. dit scheelt ook koude voeten bij het vullen want het water trekt hem makkelijker strak (ook iets meer bad inhoud) ..

Tijdens het vullen probeer ik ook zoveel mogelijk de kreukels eruit te houden .. wat ook makkelijker lukt ..

Anyway ik vraag me af of de rubberen tegels niet indeuken .. lees je ziet/voelt de randen maar daar houd je ons vast van op de hoogte :)
Ik zal ff zoeken..
Was vorig jaar dus YT history werkt nie meer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Die foto waar "off" te zien is op het scherm --> 99,999999% kans dat het een een simpele connector is die op een printplaatje vast zit .. als je die connector lostrekt en op de pinnen Dupont kabels plugt (als het kan) kan je een esp/arduino connecten

Vind mijn manier simpeler ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:01:
[...]

Het schermpje en de printplaat doen wel iets meer dan alleen on/off (dat haal ik uit de handleiding, zie toppy site daar staat die).
Dus zomaar die hele connector eraf halen en uitzoeken hoe alles werkt in esp, is denk ik niet handig.
Het zal eerder gezocht moeten worden bij het on/off mechanisme.

Ik ben benieuwd of je dit gaat uitvoeren/proberen @Tinusvolkel . Jou manier klinkt wel logisch. Laat je weten met foto's als je dit gaat doen ?

En inderdaad, misschien beter verder bespreken in
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Zeker als het een kwestie is van een stekker lostrekken en er een extra kabeltje tussen maken met los relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Daarom reageerde ik ook niet op jou :)

een switchbot kost je 25,- ik ben met 1/5de van die prijs een stuk goedkoper uit + meer controle
Dit kan je ook doen bij de ZFP overgens ..

Hoewel je hem wel open moet schroeven kan dit naar mijn idee redelijk onzichtbaar erin proppen indien gewenst kan je zelfs de bestaande knoppen gewoon laten functioneren

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:37:
[...]

Daarom reageerde ik ook niet op jou :)

een switchbot kost je 25,- ik ben met 1/5de van die prijs een stuk goedkoper uit + meer controle
Dit kan je ook doen bij de ZFP overgens ..

Hoewel je hem wel open moet schroeven kan dit naar mijn idee redelijk onzichtbaar erin proppen indien gewenst kan je zelfs de bestaande knoppen gewoon laten functioneren
Ik kende het hele switchbot principe nog niet maar dat zou wel de meest veilige methode zijn.

Verder zit er in een shelly van pakweg 10 euro ook gewoon een ESP inclusief relay en 230V voeding, dus je hoeft je niet druk te maken over de spanningen / stromen in de regellus van de warmtepomp zelf.

Maar wist niet dat er een automatiserings topic was dus die ook maar is gebookmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:49:
[...]

Ik kende het hele switchbot principe nog niet maar dat zou wel de meest veilige methode zijn.

Verder zit er in een shelly van pakweg 10 euro ook gewoon een ESP inclusief relay en 230V voeding, dus je hoeft je niet druk te maken over de spanningen / stromen in de regellus van de warmtepomp zelf.

Maar wist niet dat er een automatiserings topic was dus die ook maar is gebookmarkt.
dat oranje ding onderin
Let op:
Kijk ook eens in:
Zwembad verwarmen DIY
niet opgevallen :)

is er ook maar een paar dagen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvnzoest
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:42:

Was niet helemaal dit filmpje..
maar wel dit idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Die shelly is alleen handig als je hem op die manier ook effectie in bedrijf / uit bedrijf haalt

Dus als je hem aanzet dat "starten op x graden ofzo" al voorgedefineerd is ..

zelfde geld voor een switchbot .. die bedient maar 1 functie (aan/uit bv) ..

Dus voor de 4 knoppen op dat ding (aan/uit knop, temp hoger, temp lager, mode) heb je er 4 nodig .. en dan zie je het scherm nog niet ..

Enige + van die shelly is dat je niet na hoeft te denken over de voeding en/of interface (flashen firmware oid)

Ga je de shelly hacken is die paar euro voor een esp + losse 3,3v voeding met mini-usb voor "flashen" wellicht de misschien een beter alternatief .. omdat je dan meer pinnen / mogelijkheden hebt oid ..

btw ik doe mijn "oude" ZFP gewoon op een KAKU Radio controled remote hoor (shelly heb ik ook in huis) .
en eerlijk gezegd een ESP32 is toch wat <vloeken> en testen en kortom wat omslachtiger .. als je het 1x werkend hebt tja dan is nummer 2 en de rest appeltje-eitje .. en dan moet je iet zoals ik zijn "doe maar wat" ;) dus dat automagiserings topic is wel prettig die informatie te lezen / delen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
exact dit bedoelde ik ook :) voor al iets verder op zie je de waterpas tussen 2 stenen

ik merk vooral dat als je de poten net iets hoger zet dat het "glad" krijgen v.d bodem ook minder uitdagend is .. bij een rond bad .. kan me btw voorstellen dat een ovaal bad nog wat uitdagender is

* vso zoekt naar de tuin bij die foto :P monster bad _/-\o_

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Waarom zou het een probleem zijn dat de deltaT te laag wordt? Hoe lager hoe beter. Hoe kouder het water, hoe minder energie het kost om er extra warmte in te stoppen. Oftewel je COP wordt beter als het water sneller stroomt.

Bij mijn CV warmtepomp is dat op vol vermogen 32 watt per graad. (De COP waard weet ik zo niet meer.)

Wat alleen de vraag is, is hoeveel energie kost het hele systeem om het water te verwarmen. Zeker als je een frequentie regelaar hebt. Dan ga je opzoek naar de sweetspot qua balans pomp snelheid en hogere watertemperatuur.
Ik snap je theorie.

Stel je hebt het volgende.
Zwembad van 3 kuub begin temp van 20 graden, gewenst 28.
Pomp snelheid 3 kuub per uur met WP deltaT van 1 graad.
Dan zou het (randverschijnselen niet meegenomen) 8 uur duren om hele bad op te warmen. Toch ?

Dan met een lagere deltaT, zelfde zwembad etc.
Pomp snelheid 6 kuub per uur met WP deltaT van 0,3 graad.
0,6 per uur. Dan duurt het 13,3 uur om het bad op te warmen.

Op gevoel heb ik dan liever optie 1. Waarom: eerder op temperatuur en een zwembadpomp dat minder hard draait. De vraag is dan nog wat het verschil in stroomverbruik is. Ik heb altijd begrepen van @Jazsie dat zwembad inverter warmtepompen vooral zachter gaan draaien als ze het zwembad op temperatuur moeten houden. (en als de temperatuur bijna bereikt is ook ?? )
Dus ik gok dat het verschil in stroomverbruik niet groot is, zeker omdat de zwembadpomp ook verschil maakt. Misschien kost optie 2 dus wel meer stroom.

Nadat het op temperatuur is zal de WP zo zacht mogelijk draaien. Wat dan het beste is voor de pompsnelheid is wel een goeie. Sneller is dan wellicht wel beter, maargoed dan kost de zwembadpomp wel weer meer in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Grootste nadeel van de switchbots die ik heb gevonden is dat ze niet waterdicht zijn. En het is natuurlijk maar 1 optie die je kan schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:21:
[...]

Ik snap je theorie.

Stel je hebt het volgende.
Zwembad van 3 kuub begin temp van 20 graden, gewenst 28.
Pomp snelheid 3 kuub per uur met WP deltaT van 1 graad.
Dan zou het (randverschijnselen niet meegenomen) 8 uur duren om hele bad op te warmen. Toch ?

Dan met een lagere deltaT, zelfde zwembad etc.
Pomp snelheid 6 kuub per uur met WP deltaT van 0,3 graad.
0,6 per uur. Dan duurt het 13,3 uur om het bad op te warmen.

Op gevoel heb ik dan liever optie 1. Waarom: eerder op temperatuur en een zwembadpomp dat minder hard draait. De vraag is dan nog wat het verschil in stroomverbruik is. Ik heb altijd begrepen van @Jazsie dat zwembad inverter warmtepompen vooral zachter gaan draaien als ze het zwembad op temperatuur moeten houden. (en als de temperatuur bijna bereikt is ook ?? )
Dus ik gok dat het verschil in stroomverbruik niet groot is, zeker omdat de zwembadpomp ook verschil maakt. Misschien kost optie 2 dus wel meer stroom.

Nadat het op temperatuur is zal de WP zo zacht mogelijk draaien. Wat dan het beste is voor de pompsnelheid is wel een goeie. Sneller is dan wellicht wel beter, maargoed dan kost de zwembadpomp wel weer meer in verbruik.
Het gaat dan bij optie 2 om: deltaT van 0.5 graad. In beide gevallen gaat er evenveel energie het water in. Alleen kost optie 2 iets minder energie omdat de watertemperatuur gemiddeld een kwart graad lager is. De vraag is dan, hoeveel kost de pomp extra.

Bij mijn Panasonic warmtepomp heb ik dat tot in detail uitgewerkt. Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie De impact is maar beperkt en je gaat er geen andere pomp voor kopen dus snel weer vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:23:
[...]

Het schermpje en de printplaat doen wel iets meer dan alleen on/off (dat haal ik uit de handleiding, zie toppy site daar staat die).
Dus zomaar die hele connector eraf halen en uitzoeken hoe alles werkt in esp, is denk ik niet handig.
Het zal eerder gezocht moeten worden bij het on/off mechanisme.

Ik ben benieuwd of je dit gaat uitvoeren/proberen @Tinusvolkel . Jou manier klinkt wel logisch. Laat je weten met foto's als je dit gaat doen ?

En inderdaad, misschien beter verder bespreken in
Moet hem eerst nog binnen krijgen en laat hem denk ik eerst is normaal draaien voordat ik er aan ga schroeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:43:
Waarom kijk je zo raar op van die hoge bar druk op de pers/zuig zijde?
Dat zijn normale druk waardes bij koudemiddel, immers kan het anders zijn werk niet doen :).

En heeft niks te maken met de water flow zoals ik het lees dat je het daarmee relateert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:51:
[...]

Ooh min/max bad inhoud... eerlijk gezegt kijk ik daar niet naar. Een warmtepomp kan dat echt niks interesseren hoe groot je bad is. 12-16 is echt al wel groot voor deze WP, te groot als je het mij vraagt.

De WP heeft gewoon een minimum flow nodig om aan te gaan, zit een flow switch in.
En waarschijnlijk zal die bij een bepaalde flow het beste opwarmen (mijn gok is 2 tot 4 maar misschien kan @Jazsie hier iets over zeggen). Hoeveel het echt zal zijn moet in de praktijk blijken gok ik.

Daar heb je dus de bypass voor om dit af stellen :).
Zoals wellicht bekend om dus de ideale verschil van 0,5gr te krijgen tussen in/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Klopt, ga je lager dan 0,5gr verschil tussen in/uit dan wordt er te weinig warmte opgenomen door het water...
En daarom gebruik je dus een bypass op je warmtepomp om dit af te stellen :).

Verder verschilt het gewoon per warmtepomp bij welk water flow dat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Zoals ik al 2x zeg of jij een zfp/crp doet maakt niet uit voor mij .. (vroeg alleen af wat je had)
ik zeg alleen dat IK er geen spijt van heb gehad :) van de omschakeling

[...]

De delta T zakt inderdaad als je meer water doorheen jaagt 1+1 inderdaad maar anderzijds hadden ze wel een max pomp volume erbij gezet denk ik .. en om een 10m3 bij een 12m3 of 16m3 bad te zetten lijkt me wel overkill :) dat zullen ze al dan niet sales technisch daarom er niet bij zetten .. want welke idoot zet een 40m3 pomp op een bad van 4m3 inhoud :P

maar daarom gaf ik dus de foto .. ik heb daadwerkelijk gemeten (in tegenstelling tot @Ep Woody soms beweert) .. hoe snel de temp steeg bij flow (net hoog genoeg dat de boel niet smolt) en met "max" flow dat maakte relatief geen moer uit .. (wellicht meter niet accuraat genoeg / weer anders ?)

maar voor mij was er niet is aanwijsbaars verschillend
Er zit enkel een min flow bij omdat de warmtepomp anders zijn warmte niet kwijt krijg.
Er is geen max flow want daarvoor heb je dus je bypass om dit af te stellen :).

Maak dus niet uit als je een 40m3 pomp gebruikt op een 4m3 bad met een warmtepomp die een flow nodig heeft van bijv 4-6m3...

En je noemt mij dus een idioot omdat ik een 19m3 pomp op mijn 1m3 bad gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Klopt, maar onder de 0,5 delta T heeft het water te weinig tijd om warmte (energie) op te nemen en verlies je dus weer efficiëntie, idem als delta T te hoog is zoals je al aangeeft want warm water neemt minder warmte (energie) op.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, met een FR kan je de juiste balans vinden tussen energie verbruik (pomp) en opwarming. Want je kan wel lekker 2x zo hoog water flow hebben maar als pomp stroom verbruik 3x hoger is dan kan je net zo goed voor een lager water flow gaan en iets hoger delta T maar onder de streep ben je wel goedkoper uit :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Tinusvolkel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:41:
[...]

Je hoeft denk ik alleen een relay over of in serie met de flow switch te zetten.
Is de flow switch bij geen flow verbonden dan parallel erover is hij bij geen flow onderbroken dan in serie.

Ik heb hier nog een shelly 1 liggen, die er mooi tussen zou kunnen, alleen even kijken hoe het wifi bereik is binnen in de behuizing want anders moet ie met een kabel naar buiten.
Ik zou een relais in serie met de flow switch zetten.
Minimale aanpassing nodig (want 9/10 keer is dit gewoon een stekker).

Voordeel is dat warmtepomp alleen aangaat wanneer jij dit wilt en als je het aanzet dat ie dan ook enkel aangaat wanneer ook de pomp (= water flow) daadwerkelijk aan is :).

Idee van @vso klink leuk maar is het niet in de praktijk ;).

Je hebt dan enkel aan/uit bediening en geen temperatuur bediening...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 04:27:
[...]

Waarom kijk je zo raar op van die hoge bar druk op de pers/zuig zijde?
Dat zijn normale druk waardes bij koudemiddel, immers kan het anders zijn werk niet doen :).

En heeft niks te maken met de water flow zoals ik het lees dat je het daarmee relateert.
te lang verhaal maar .. ja klinkt wel logisch .. :)
Jazsie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 04:40:
En je noemt mij dus een idioot omdat ik een 19m3 pomp op mijn 1m3 bad gebruik?
met bovenstaande (de kleine letters) in acht

:Y :Y

nee ff zereneus ik weet dat jij heel bewust een een sterke hebt wegens instralers .. jij hebt heel erg bewust ervoor gekozen :+

[ Voor 30% gewijzigd door vso op 07-05-2021 08:52 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 34 ... 172 Laatste