Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:38
vso schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:04:
[...]

kan je die thermowel zelf niet aarden ?
Ja dat zou ook kunnen zat met boortjes en gaatjes in gedachten, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
In het kader van automatisch regelen kan dit ook leuk zijn: https://nl.aliexpress.com/item/4000759599016.html

Klep tussen de aanvoerleiding van de zonnecollectoren die afhankelijk van de tijd van de dag en de zonnekracht een doorstroming open zet of beter nog een klep op een bypass zetten die de bypass verder open gaat en er daardoor voor zorgt dat er vrijwel geen flow meer door de matten gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:28:
In het kader van automatisch regelen kan dit ook leuk zijn: https://nl.aliexpress.com/item/4000759599016.html

Klep tussen de aanvoerleiding van de zonnecollectoren die afhankelijk van de tijd van de dag en de zonnekracht een doorstroming open zet of beter nog een klep op een bypass zetten die de bypass verder open gaat en er daardoor voor zorgt dat er vrijwel geen flow meer door de matten gaat.
Dat kan zeker leuk zijn en op Ali veel verkrijgbaar kom ook vaak dingen tegen wat hier niet verkrijgbaar is en op de koop toe de voordelige prijs, :)

Je vraagt je af wat is tegenwoordig niet verkrijgbaar voor elk doel is wel wat te vinden zo uitgebreid tegenwoordig dat was 10 jaar geleden wel anders op gebied van automatiseren tot aan domotica oplossingen laat staan aan handige tools en hulpstukken.

De weg in dit soort toepassingen moet je de weg wel in weten te vinden op bepaalde lijnen het klinkt soms eenvoudig maar als je er geen kaas van hebt gegeten wordt het een lastig traject om het evt zelf op toe te passen.

Maar zo heeft ieder zijn kennis op bepaalt gebied en niet iedereen heeft er aanleg voor en als ik al die berekeningen van jullie volg dan klapperen mijn oortjes :) je moet het wel kunnen begrijpen. :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
je hebt ook servo's van 25/35 kg die zouden toch genoeg moeten zijn om een handmatige klep om te vormen in een mechanische ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Kan je dan niet beter de kleppen van rainbird pakken?
Weet je iig dat de kwaliteit goed is.
Of zijn die te klein kwa diameter en aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Een vraag aangezien ik voor het eerst dit seizoen een intex ZFP gebruik en de aansluiting moet veranderen door koppelstuk/adapter en intex afsluitkraan bij opzet Bestway framebad.aansluiting.

Normaal zit er bij de standaard aansluiting van je inspuiter een luchtventiel op de aansluiting en nu ik het moet veranderen door een andere koppeling/adapter intex 38mm tegenover 32mm van Bestway zwembad vervalt het ventiel, is het noodzakelijk het wel toe te passen met een ZFP zoals bij de standaard papieren filter pompjes wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:29:
Een vraag aangezien ik voor het eerst dit seizoen een intex ZFP gebruik en de aansluiting moet veranderen door koppelstuk/adapter en intex afsluitkraan bij opzet Bestway framebad.aansluiting.

Normaal zit er bij de standaard aansluiting van je inspuiter een luchtventiel op de aansluiting en nu ik het moet veranderen door een andere koppeling/adapter intex 38mm tegenover 32mm van Bestway zwembad vervalt het ventiel, is het noodzakelijk het wel toe te passen met een ZFP zoals bij de standaard papieren filter pompjes wel het geval is.
Bedoel je zoiets als https://zwembadcompleet.nl/intex-hydro-aeration-kit ? ik vind het persoonlijk "sales" .. meuk die van mij houd ik het kapje erop ..

maar als je https://www.zwembad.eu/zw...m-met-afsluitkraan-p10651 koopt zit het er ook weer op ..

ps er is geen reden om 32 --> 38 mm conversie te doen als je een zfp hebt .. enige reden dat ik ze heb is omdat ik het wel fijn vind kranen bij het bad te hebben .. dan zou ik de pomp kunnen vervangen zonder het bad leeg te laten lopen .. of de voorfilter schoon kunnen maken (als ik zou willen) .. niet dat ik het doe maar dat terzijde :)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 04-04-2021 15:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

@Jazsie Zijn die Wifi modules van Comfortpool gelijk met die van Fairland/AQS, daar zit namelijk nogal een prijs verschil, de ene rond de 50 de andere rond de 125 bij Topyy vs Zwembadcompleet.

Bij Toppy staat er geen EAN dus maakt het zoeken lastig. Maar afbeeldingen lijken gelijk.

Besluit wel genomen dat het vanwege het aantal m2 het een een WP wordt.

Nu met een 12m3 AG en wellicht volgend jaar met 6m3 IG Plunge.

Overweeg nu de Fairland Step Inverter 6kW zwembad warmtepomp (BPNCR06) boven de AQS Step Inverter 6kW zwembad warmtepomp ondanks de metalen behuizing. De W'eau Full Inverter 7,6kW zwembad warmtepomp is ook nog wel interessant als full inverter, echter W'eau als merk lastig te pijlen, voordeel Wifi ingebouwd.

Een Fairland Full Inverter Plus 6,5kW zwembad warmtepomp (IPHCR15) heeft dat wel, maar dan zit je gelijk op 1400,- :'(

[ Voor 64% gewijzigd door Movinghead op 05-04-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:35:
[...]

Bedoel je zoiets als https://zwembadcompleet.nl/intex-hydro-aeration-kit ? ik vind het persoonlijk "sales" .. meuk die van mij houd ik het kapje erop ..

maar als je https://www.zwembad.eu/zw...m-met-afsluitkraan-p10651 koopt zit het er ook weer op ..

ps er is geen reden om 32 --> 38 mm conversie te doen als je een zfp hebt .. enige reden dat ik ze heb is omdat ik het wel fijn vind kranen bij het bad te hebben .. dan zou ik de pomp kunnen vervangen zonder het bad leeg te laten lopen .. of de voorfilter schoon kunnen maken (als ik zou willen) .. niet dat ik het doe maar dat terzijde :)
Ja zoiets bedoel ik het opstaande ventiel de 2e link foto wel de intex afsluitkraan maar de aansluiting gaat niet op miin zwembad passen aangezien de koppeling met schroefdraad door de liner wordt gemonteerd diameter gat is ruimer.

1e link afbeelding ook niet helemaal de inspuiter zit een tule aan zie afbeelding.en daar komt een adapter B aan met afsluitkraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTjawugRVX-DbBQw-NU_9SYbU6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwOanFC1HLt8XiRSS39XsOyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeelding ventiel vervalt nu met deze combinatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGThI2oX3CXC7DzA9af5zUnQPI8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OccqJ4TlI5gHeF7RpVd1v5gA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHpa_GCUKV79UDV1FvR8QbUmNMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c8LI21LbCE9mdcR3dLHfMYvx.jpg?f=user_large

afbeelding van hierboven komende afsluitkranen weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt6qSm9mPvkOQpo8tCK8T1FKUr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J0K3R8wXgqvOyIWPgSV4eBJ1.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 04-04-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:12:
[...]

Ja zoiets bedoel het opstaande ventiel de 2e link foto wel de intex afsluitkraan maar de aansluiting gaat niet op miin zwembad passen aangezien de koppeling met schroefdraad door de liner wordt gemonteerd diameter gat is ruimer.

1e link afbeelding ook niet helemaal de inspuiter zit een tule aan zie afbeelding.en daar komt een adapter B aan met afsluitkraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
bij de zfp zat https://www.toppy.nl/prod...slang-450-cm-o-38-mm.html

ik had 1ste link (32mm) inschuif met adapter B .. hierna de gene uit de 2de link gekocht (38mm) elke liner heeft een 32mm inschuif aansluiting, voor de 38mm moet je een gat uitsnijden .. rondom is elk zwembad verstevigd vanuit de fabriek dus dat is geen probleem

Afbeeldingslocatie: https://www.zwembad.eu/images/products/original/intex-afsluiter-new.jpg zie de (iets)donkere rand om de aansluiting ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:20:
[...]

bij de zfp zat https://www.toppy.nl/prod...slang-450-cm-o-38-mm.html

ik had 1ste link (32mm) inschuif met adapter B .. hierna de gene uit de 2de link gekocht (38mm) elke liner heeft een 32mm inschuif aansluiting, voor de 38mm moet je een gat uitsnijden .. rondom is elk zwembad verstevigd vanuit de fabriek dus dat is geen probleem

[Afbeelding] zie de (iets)donkere rand om de aansluiting ..
Oke dus het gat groter maken om deze aansluiting te realiseren in plaats zoals in mijn geval ook kan in de afbeeldingen alleen zonder het ventiel.

Heb je de ventiel ook weggelaten zie het niet in je afbeelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 10:28
Movinghead schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:51:
Zijn die Wifi modules van Comfortpool gelijk met die van Fairland/AQS, daar zit namelijk nogal een prijs verschil, de ene rond de 50 de andere rond de 125 bij Topyy vs Zwembadcompleet.

Bij Toppy staat er geen EAN dus maakt het zoeken lastig. Maar afbeeldingen lijken gelijk.

Overweeg nu de Fairland Step Inverter 6kW zwembad warmtepomp (BPNCR06) boven de AQS Step Inverter 6kW zwembad warmtepomp ondanks de metalen behuizing. De W'eau Full Inverter 7,6kW zwembad warmtepomp is ook nog wel interessant als full inverter, echter W'eau als merk lastig te pijlen, voordeel Wifi ingebouwd.

Een Fairland Full Inverter Plus 6,5kW zwembad warmtepomp (IPHCR15) heeft dat wel, maar dan zit je gelijk op 1400,- :'(
W'eau is dit jaar nieuw, is een eigen merk van Toppy. Volgens mij is Toppy wel een prima zaak en geven ze ook gewoon garanties bij die warmtepompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:28:
[...]

Oke dus het gat groter maken om deze aansluiting te realiseren in plaats zoals in mijn geval ook kan in de afbeeldingen alleen zonder het ventiel.

Heb je de ventiel ook weggelaten zie het niet in je afbeelding?
plaatjes jat ik zonder problemen van websites dus dat zijn niet mijn foto's deze dan wel ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zGv4GLJ.jpg

Deze kan je kant en klaar kopen gewoon zoeken op 38mm

de rubberen ring die erbij zit gebruik je als afteken mal . pak een scherp stanly mesje /afbreek oid (vers) .. en snij hem rustig uit ..

ps doe niet zoals ik 1ste keer had ik het rubber aan de buitenkant ..hij hoort aan de binnezijde v.h zwembad :) zoals te zien is op de bovenstaande foto :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:40:
[...]

plaatjes jat ik zonder problemen van websites dus dat zijn niet mijn foto's deze dan wel ..
[Afbeelding]

Deze kan je kant en klaar kopen gewoon zoeken op 38mm

de rubberen ring die erbij zit gebruik je als afteken mal . pak een scherp stanly mesje /afbreek oid (vers) .. en snij hem rustig uit ..

ps doe niet zoals ik 1ste keer had ik het rubber aan de buitenkant ..hij hoort aan de binnezijde v.h zwembad :) zoals te zien is op de bovenstaande foto :)
Oke bedankt tot zover :)

De intex afsluitkranen met adapter B al in bezit moet ik alleen een inspuiter met zeef set opzoeken met ventiel zonder de kranen als set zet en het ventiel wel noodzakelijk is met een ZFP.

Complete set was makkelijker geweest in een keer klaar, maar ja zo gaat dat achteraf je denk ook niet van ik maak het gat groter in de liner tijdens de bestelling vorig jaar op dat moment het kwam niet ten sprake of in je op, nu wel ook wegens mijn verlichting en wandskimmer wel het geval wordt :? :) zit al weer een tijdje op deze topic.wat zeker helpt op weg. :P

Vooral in het begin toch maar eerst vragen en dan pas bestellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:09:
[...]

Oke bedankt tot zover :)

De intex afsluitkranen met adapter B al in bezit moet ik alleen een inspuiter met zeef set opzoeken met ventiel zonder de kranen als set zet en het ventiel wel noodzakelijk is met een ZFP.

Complete set was makkelijker geweest in een keer klaar, maar ja zo gaat dat achteraf je denk ook niet van ik maak het gat groter in de liner tijdens de bestelling vorig jaar op dat moment het kwam niet ten sprake of in je op, nu wel ook wegens mijn verlichting en wandskimmer wel het geval wordt :? :) zit al weer een tijdje op deze topic.wat zeker helpt op weg. :P

Vooral in het begin toch maar eerst vragen en dan pas bestellen. :)
je hebt niet echt nodig ..

wat wel handig is tijdens het inelkaar zetten is dat je de filter(afzuig) niet te vast draait en een pot (zuurvrij)vaseline is wel handig .. en teflon tape :) als alles druppel vrij is en lucht dicht .. zuig je geen valse lucht of ben je niet eindeloos aan het bijvullen :)

waarde filter deksel (in het zwembad) niet te vast ? nu als je een zwembadstofzuiger oid erop schroeft of skimmer vervang je dat door een andere schroefdop ..

ps 32 vs 38 ---> de 32 zuigt wat harder / stroomt wat sneller .. zou ik me dus niet te druk om maken vele met jou (ik ook) wil alles "groot" hebben maar dat is niet altijd in je voordeel .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:19:
[...]

je hebt niet echt nodig ..

wat wel handig is tijdens het inelkaar zetten is dat je de filter(afzuig) niet te vast draait en een pot (zuurvrij)vaseline is wel handig .. en teflon tape :) als alles druppel vrij is en lucht dicht .. zuig je geen valse lucht of ben je niet eindeloos aan het bijvullen :)

waarde filter deksel (in het zwembad) niet te vast ? nu als je een zwembadstofzuiger oid erop schroeft of skimmer vervang je dat door een andere schroefdop ..

ps 32 vs 38 ---> de 32 zuigt wat harder / stroomt wat sneller .. zou ik me dus niet te druk om maken vele met jou (ik ook) wil alles "groot" hebben maar dat is niet altijd in je voordeel .. ;)
ja rubbers insmeren met zuurvrije vaseline er zijn wel tubes verkrijgbaar speciaal voor rubbers in te smeren maar met een pot vaseline werkt net zo goed, deed ik al enkel jaren makkelijker weer los te halen en je rubbers gaan langer mee ook voor je chloordispenser.

Die blauwe glijmiddel bij de pvc boer dat is niks dat droogt op meer geschikt voor moffen met rubber afsluiters om pvc buizen in te schuiven of ergens anders ook wel goed voor is het is tenslotte een glijmiddel, :P :)

Een stofzuiger vacuum met slang kan ik ook via de wandskimmer evt aansluiten er zit een aansluiting bij geleverd als complete set, aan de intake zeef kant kan ook wat je voorstelde.

Maar zo'n rijdende robot door het water is ook wel handig even opladen en zuigen maar en geen gehannes met lange slangen niet de allerduurste daar schrik je ook van de prijzen, maar dat is voor latere zorg evt volgend jaar de vrouw maar weer voor lief aankijken. :)

Zit nog in overweging hoe ik de aansluiting als beste realiseer bestaande inlaat zwembad naar skimmer aansluiting, op de huidige inlaat kom een afsluitkraan heb nog een intex 50 cm slang over met schroefsluiting en die koppelen met behulp van een pvc T-stuk.
Zeg maar 2 intakes realiseren 1 via de skimmer en andere via de standaard aansluiting.

Aan de aansluiting skimmer in de skimmer moet een puntstuk ingedraaid en daar weer het T-stuk worden gelijmd , maar wil ook een afsluitkraan aan de skimmer zelf realiseren het beste boven het T- stuk weet alleen niet hoe ik in de uitvoering betreft uit kom geheel weet namelijk niet hoe hoog de aansluiting van het zwembad intake zit en aangezien de skimmer ook een bepaalde afmeting heeft en het geheel langer wordt.en mooi uitkomt.

Ander optie in plaats van aan de skimmer is een afsluitkraan extra naast de aansluiting buiten monteren naast de aansluiting keter pomphuis.waar de sang aangekoppelt zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
LiquidSmoke schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:05:
Gisteren is de postbode weer eens langsgeweest en heeft wat kleine elektronica afgeleverd, even aan het hobbien geweest en ik kon alles precies kwijt in een lasdoos:

[Afbeelding]

- Wemos D1 Mini met Tasmota
- DS18B20 sensoren
- Relais bordje wat het rechtse stopcontact schakelt
- Voorbereid op flowmeter (moet ik nog bestellen)
Aangezien ik iets soortgelijks wil realiseren quote ik je even.

Ik wil dus 2 stopcontacten gaan schakelen met relais.
Volgens mij is een dubbele relais dan het handigste, deze bv:
https://www.tinytronics.n...oog-actief-of-laag-actief

Maar ik vroeg mij af hoe je dit gedaan hebt met de bekabeling in de stopcontacten. Ik vermoed ongeveer zo:
- 1 verlengsnoer is voeding (ben ik ook van plan)
- via lasklemmen opsplitsen naar stopcontact 1 en 2.
- bij stopcontact 2 nog eens opsplitsen naar relais
- aangezien ik er nog 1 wil schakelen zal ik hetzelfde moeten doen bij stopcontact 3.

Klopt dit een beetje ?
En zo ja, heb je genoeg ruimte in die opbouwdoos daarvoor ?
Kunnen die dozen die jij hebt aan alle kanten kabels doorvoeren en zo ja welke zijn dit precies want dat lijkt mij wel het handigste :)
Heb je evt detailfoto's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:08
Plenkske schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:56:
[...]

Aangezien ik iets soortgelijks wil realiseren quote ik je even.

Ik wil dus 2 stopcontacten gaan schakelen met relais.
Volgens mij is een dubbele relais dan het handigste, deze bv:
https://www.tinytronics.n...oog-actief-of-laag-actief
Prima bordje, volgens mij exact wat je zoekt! Let wel op dat er 220V op een aantal contacten aan de onderkant staat als e.a. in bedrijf is, goed isoleren dus.
Maar ik vroeg mij af hoe je dit gedaan hebt met de bekabeling in de stopcontacten. Ik vermoed ongeveer zo:
- 1 verlengsnoer is voeding (ben ik ook van plan)
- via lasklemmen opsplitsen naar stopcontact 1 en 2.
- bij stopcontact 2 nog eens opsplitsen naar relais
- aangezien ik er nog 1 wil schakelen zal ik hetzelfde moeten doen bij stopcontact 3.

Klopt dit een beetje ?
En zo ja, heb je genoeg ruimte in die opbouwdoos daarvoor ?
De stopcontacten hebben elk 2 aansluitingen onder de klem, doorlussen kon dus zonder lasklemmen :)

Voeding komt binnen op stopcontact links (L/N/PE) en van daaruit de N en PE doorgelust naar het 2e stopcontact. De L heb ik van het eerste stopcontact tot in de lasdoos waarin het relais zit doorgetrokken en weer teruggelust van het NO contact naar het 2e stopcontact.

[quote[
Kunnen die dozen die jij hebt aan alle kanten kabels doorvoeren en zo ja welke zijn dit precies want dat lijkt mij wel het handigste :)
[/quote]

Gebruikt stopcontact is de Kopp Nautic, deze heeft invoeren boven/onder/links/rechts, is op de foto goed te zien.

Helaas geen detail foto's gemaakt, als het spul nog eens open moet zal ik foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
LiquidSmoke schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:08:
[...]

Prima bordje, volgens mij exact wat je zoekt! Let wel op dat er 220V op een aantal contacten aan de onderkant staat als e.a. in bedrijf is, goed isoleren dus.

[...]

De stopcontacten hebben elk 2 aansluitingen onder de klem, doorlussen kon dus zonder lasklemmen :)

Voeding komt binnen op stopcontact links (L/N/PE) en van daaruit de N en PE doorgelust naar het 2e stopcontact. De L heb ik van het eerste stopcontact tot in de lasdoos waarin het relais zit doorgetrokken en weer teruggelust van het NO contact naar het 2e stopcontact.

[quote[
[/quote]

Gebruikt stopcontact is de Kopp Nautic, deze heeft invoeren boven/onder/links/rechts, is op de foto goed te zien.

Helaas geen detail foto's gemaakt, als het spul nog eens open moet zal ik foto's maken.
Bedankt voor je snelle reactie.
Dat zijn handige stopcontacten !

Ik ga denk ik dit stopcontact 2x bestellen. Dan heb ik 2 stopcontacten waar ik altijd stroom op wil. En 2 die dan met het relais schakelen.
Als ik het goed begrijp dien ik dan N/PE naar alle 4 door te lussen, en de L eerst naar de 2e normale en daarna 2 draden naar relais en weer 2 terug (1 voor elk stopcontact).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:08
Plenkske schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:33:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.
Dat zijn handige stopcontacten !

Ik ga denk ik dit stopcontact 2x bestellen. Dan heb ik 2 stopcontacten waar ik altijd stroom op wil. En 2 die dan met het relais schakelen.
Als ik het goed begrijp dien ik dan N/PE naar alle 4 door te lussen, en de L eerst naar de 2e normale en daarna 2 draden naar relais en weer 2 terug (1 voor elk stopcontact).
Yep, de L leid je eerst langs het relais, die doet dienst als schakelaar. Als je net als ik een RCD in de binnenkomende draad zet heb je meteen alle 4 je stopcontacten hier achter zitten, wel zo veilig :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pvnzoest
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-05 21:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41IzUQU0UB0f5dfRw5UOVD272Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfHim9Mah4Suo9b06DNwsSrN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was vorig jaar.. (toen erg laat begonnen gezien wij toch niet weg konden)..
Nu maar wat beter aangepakt en wat meer permanent gemaakt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g4P6rOeYihKa9K8tEbh0b-LOJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sx54sNQWxviwm5ffguI0kBlx.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst geëgaliseerd ..
Toen worteldoek erop, XPS Platen erop voor isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g4P6rOeYihKa9K8tEbh0b-LOJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sx54sNQWxviwm5ffguI0kBlx.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens begonnen met rubberen speeltuin tegels te leggen (50x50x8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soljWM7HS3mrDdhx5iQQ7A7dPe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDBCVhE3STftMVNm2GvX26ht.jpg?f=fotoalbum_large

En bijna klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WR5Ngl2QikheZUk_cgfSGcBiI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBM0sN9QY15srMAPeEWAXl2s.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wachten tot de vooruitzichten wat beter worden en dan kan het zwembad er weer op!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:41
martijnr17 schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:50:
[Afbeelding]

Water aarden werkt wel goed voor de PH sensor. Nu op advies van @Jazsie dit omzetten naar een aardpen. De pomp gaat zo aan om 10uur dan verwacht ik nog wel fluctuaties.
Ben benieuwd naar resultaat wanneer je de aarde omgezet hebt naar aardpen. Zou het zelfde effect moeten hebben...

Maar klopt het dat je dus nog geen isolators gebruikt op je sensor?
pvnzoest schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:28:
[Afbeelding]

Dit was vorig jaar.. (toen erg laat begonnen gezien wij toch niet weg konden)..
Nu maar wat beter aangepakt en wat meer permanent gemaakt..

[Afbeelding]

Eerst geëgaliseerd ..
Toen worteldoek erop, XPS Platen erop voor isolatie.

[Afbeelding]

Vervolgens begonnen met rubberen speeltuin tegels te leggen (50x50x8)

[Afbeelding]

En bijna klaar!

[Afbeelding]

Nu wachten tot de vooruitzichten wat beter worden en dan kan het zwembad er weer op!!
Nice, laat de foto's maar komen!

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
Nu vragen wij ons alleen nog af:

Vorig jaar hadden wij stenen tegels liggen voor onder de poten..
Nu staat in de handleiding:

Niet monteren op een zacht grasveld. Als u het zwembad op een zacht oppervlak moet monteren, moeten houten platen (niet inbegrepen) onder de voeten van de verticale draagsteunen geplaatst worden om het gewicht te verdelen

Alleen komen dan de poten toch 2cm hoger te staan dan de rest.. boeit dat niet of moet ik toch maar weer de plek waar de poten komen stenen tegels gaan leggen (en daar dus uitsnijden oid).

Iemand ervaring mee?

for the record:
gaat om een bestway power steel oval 549x274x122 dus gaat +/- 12m³ water in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:38

JaQ

pvnzoest schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:54:

Niet monteren op een zacht grasveld. Als u het zwembad op een zacht oppervlak moet monteren, moeten houten platen (niet inbegrepen) onder de voeten van de verticale draagsteunen geplaatst worden om het gewicht te verdelen

Alleen komen dan de poten toch 2cm hoger te staan dan de rest.. boeit dat niet of moet ik toch maar weer de plek waar de poten komen stenen tegels gaan leggen (en daar dus uitsnijden oid).

Iemand ervaring mee?

for the record:
Grappig, ik ben al 2 dagen aan het zoeken naar een antwoord op dezelfde vraag.

In mijn situatie willen we 1 jaar “testen” met een opzetbad voordat de keuze van een bouwkundig zwembad definitief wordt. Bepalende factor is de eventuele overlast van rupsen uit de eiken die aan de rand van onze tuin staan (ongeveer 35m ten westen van het zwembad af). Vind het nogal zonde om een enorm bedrag in de grond te graven om vervolgens te ontdekken dat er niet gezwommen kan worden door eikenprocessierups :X We hebben normaliter geen last, vorig jaar 1 nest geruimd, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom wil ik nu eigenlijk niet funderen met beton. Het gaat om een opzetbad van 733X366.

De grond is bij ons ongeveer 50 cm aarde onder het gras voordat er (hard) zand is. Huis is ook rechtstreeks op zand gebouwd (geen heipalen). Moet ik daadwerkelijk een fundering gaan bouwen en zo ja van welk materiaal, of is XPS isolatieplaat op een dun laagje zand voldoende?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
pvnzoest schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:54:
[...]

Nu vragen wij ons alleen nog af:

Iemand ervaring mee?

for the record:
De staanders gewoon op tegels zetten en de u vormige beugels zijkant zwembad wegens het wegzakken aan de hand van je frame, wil je de tegels niet zien in de grond leggen afvlakken evt isoleren als je het wil antiworteldoek er over kunstgras er over en je ziet er niets meer van.
Ander oplossing is je gras ingezaaid gazon 6mm trespa plaatjes zagen en onderhoud vrij gaat jaren mee en rot niet weg, ongeveer 20x20 cm en bij de U vormige staanders wat groter zagen naargelang de maat en er onder leggen een betontegel stoeptegel is net te dik minsten 4 a 5 cm. je maakt de draagvlak van je staanders groter vergeet niet 12m2 water is veel gewicht op het voetje van de staanders.

Trespa zat van te vinden op marktplaat afval stukken evt als stroken kost niet veel dan hele platen

En dat de poten 2 cm hoger staan is te is haast te verwaarlozen maar niet hoger eigen liefst zo vlak mogelijk.

Voor de ondergrond als afwerking maakt eigenlijk niet zoveel uit maar zorg wel voor bescherming onder je liner als je de zwembad op de plek zet door evt foam tegels wat zachter aanvoelt of anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvnzoest
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:49:
[...]

De staanders gewoon op tegels zetten en de u vormige beugels zijkant zwembad wegens het wegzakken aan de hand van je frame, wil je de tegels niet zien in de grond leggen afvlakken evt isoleren als je het wil antiworteldoek er over kunstgras er over en je ziet er niets meer van.
Ander oplossing is je gras ingezaaid gazon 6mm trespa plaatjes zagen en onderhoud vrij gaat jaren mee en rot niet weg, ongeveer 20x20 cm en bij de U vormige staanders wat groter zagen naargelang de maat en er onder leggen een betontegel stoeptegel is net te dik minsten 4 a 5 cm. je maakt de draagvlak van je staanders groter vergeet niet 12m2 water is veel gewicht op het voetje van de staanders.

Trespa zat van te vinden op marktplaat afval stukken evt als stroken kost niet veel dan hele platen

En dat de poten 2 cm hoger staan is te is haast te verwaarlozen maar niet hoger eigen liefst zo vlak mogelijk.

Voor de ondergrond als afwerking maakt eigenlijk niet zoveel uit maar zorg wel voor bescherming onder je liner als je de zwembad op de plek zet door evt foam tegels wat zachter aanvoelt of anders.
Zie mijn eerdere post :)

Wij hebben een terras gemaakt van 50x50x8 cm rubberen speeltuin tegels ..
Dus "zacht" .. Maar ook niet heel zacht ;)

nu vraag ik mij af of ik nu op de plek van de poten de maat van een beton tegel moet uitsnijden en die daar neerleggen op dezelfde hoogte ..
of dat ik het ook op een andere manier kan oplossen :)

Maar ik vermoed dat het gewoon uitsnijden wordt waar de tegels moeten komen ..
De vrouw wil graag de beton tegels zwart spuiten .. kan ze haar graffiti skills weer is testen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JaQ schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:40:
[...]

Grappig, ik ben al 2 dagen aan het zoeken naar een antwoord op dezelfde vraag.

In mijn situatie willen we 1 jaar “testen” met een opzetbad voordat de keuze van een bouwkundig zwembad definitief wordt. Bepalende factor is de eventuele overlast van rupsen uit de eiken die aan de rand van onze tuin staan (ongeveer 35m ten westen van het zwembad af). Vind het nogal zonde om een enorm bedrag in de grond te graven om vervolgens te ontdekken dat er niet gezwommen kan worden door eikenprocessierups :X We hebben normaliter geen last, vorig jaar 1 nest geruimd, maar voorkomen is beter dan genezen. Daarom wil ik nu eigenlijk niet funderen met beton. Het gaat om een opzetbad van 733X366.

De grond is bij ons ongeveer 50 cm aarde onder het gras voordat er (hard) zand is. Huis is ook rechtstreeks op zand gebouwd (geen heipalen). Moet ik daadwerkelijk een fundering gaan bouwen en zo ja van welk materiaal, of is XPS isolatieplaat op een dun laagje zand voldoende?
xps onder je liner heeft als doel dat je bodem geïsoleerd is als je het zwembadwater wilt verwarmen door middel van een WP of zonnecollector als fundering heeft het weinig invloed ja de bodem zal wat steviger aan doen wegen de operlakke van je xps platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
pvnzoest schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:57:
[...]

Zie mijn eerdere post :)

Wij hebben een terras gemaakt van 50x50x8 cm rubberen speeltuin tegels ..
Dus "zacht" .. Maar ook niet heel zacht ;)

nu vraag ik mij af of ik nu op de plek van de poten de maat van een beton tegel moet uitsnijden en die daar neerleggen op dezelfde hoogte ..
of dat ik het ook op een andere manier kan oplossen :)

Maar ik vermoed dat het gewoon uitsnijden wordt waar de tegels moeten komen ..
De vrouw wil graag de beton tegels zwart spuiten .. kan ze haar graffiti skills weer is testen :D
Een gewone stoeptegel van 30 x 30 cm heeft een dikte van 4 of 5 cm de zwarte betontegel 60 x60 cm zijn nog dikker maar ook stukken zwaarder moeilijker hanteerbaar

gewoon gras de tegel ingraven en gelijk met het maaiveld aan houden een cm hoger uitsteekt is niet erg alles waterpas onderling inleggen anders krijg je een scheve frame met hoog en laagte verschil wat er niet uitziet of trespa er onder leggen onder de staanders wat ik al eerder aangaf in de post.

Rubberen tegels als ondergrond geheel kan ook het rubber is stevig genoeg als je een dikkere tegel neemt niet die dunne van 3 cm kans dat je staander nog wegzakt en gaan je rubberen tegels niet mooi meer vlak liggen liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door J.E. Weinor op 05-04-2021 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 15:38

JaQ

J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:59:
xps onder je liner heeft als doel dat je bodem geïsoleerd is als je het zwembadwater wilt verwarmen door middel van een WP of zonnecollector als fundering heeft het weinig invloed ja de bodem zal wat steviger aan doen wegen de operlakke van je xps platen.
Ben door een WP bij XPS uitgekomen (die WP is meteen gedimensioneerd voor een eventueel bouwkundig bad), had gehoopt daarmee ook extra sterkte qua fundering te hebben. Voornamelijk om te zorgen dat eea niet scheef zakt.

Stenen (of trespa) onder de poten lijkt me niet echt meer helpen als deze al op XPS staan. Het draagvlak wordt daar al mee vergroot, althans: dat denk ik als leek (misschien toch maar eens wat meer inlezen op het hoe en waarom van funderen)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
JaQ schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:14:
[...]

Ben door een WP bij XPS uitgekomen (die WP is meteen gedimensioneerd voor een eventueel bouwkundig bad), had gehoopt daarmee ook extra sterkte qua fundering te hebben. Voornamelijk om te zorgen dat eea niet scheef zakt.

Stenen (of trespa) onder de poten lijkt me niet echt meer helpen als deze al op XPS staan. Het draagvlak wordt daar al mee vergroot, althans: dat denk ik als leek (misschien toch maar eens wat meer inlezen op het hoe en waarom van funderen)
XPS platen zijn zeer drukvast maar niet puntdruk bestendig. Poten van je bad op XPS Platen zonder houten/trespa plaat om het gewicht te verdelen is vragen om problemen.

Heb die fout ook gemaakt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 05-04-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Jazsie schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:30:
[...]

Ben benieuwd naar resultaat wanneer je de aarde omgezet hebt naar aardpen. Zou het zelfde effect moeten hebben...

Maar klopt het dat je dus nog geen isolators gebruikt op je sensor?
Klopt geen isolators, heb jij goed advies welke? Die ik eerder aanhaalde zijn 20 euro per stuk... dat ik denk is dat echt zo duur?
Maar de ph waarde was gister heel stabiel 7,3 en 7,2 heb de kabel los gehaald en stukje vd draad zon 50cm de grond in en klei en daarna begon het weer meer te wiebelen. Maar als ik hem dan terug deed op de aarde van 230 was dat nog steeds. Dus heb hem voor nu op de aardpen aangesloten. De waarde zakte ook ineens van 7,2 naar 6,5 en is daar met het schommelen niet meer af gekomen. De pieken zijn wel minder hoog als de pomp aan is. Ik moet nog even kijken of ik dit meten wel door ga zetten, want zo schiet ik er niet veel mee op. Zou nog een duurdere ph sensor kunnen proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqGDZO6M7UzJbosENkFJ5wAfSTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/By0MtvG5QYg28lnoep5TJNW4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Movinghead schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:51:
@Jazsie Zijn die Wifi modules van Comfortpool gelijk met die van Fairland/AQS, daar zit namelijk nogal een prijs verschil, de ene rond de 50 de andere rond de 125 bij Topyy vs Zwembadcompleet.

Yes zijn verschillend, ofja ze zijn niet 1 op 1 wisselbaar. Tenzij je handig bent en een oscilloscoop hebt om uit te vogelen wat nu welk "pin" doet kan je beter gewoon de juiste wifi module kopen hetzij wat duurder.

Uiterlijk zegt niks over de inhoud. Kan zeer zeker zijn dat het veranderd is maar of je die gok wilt wagen?

W'eau is nieuw merk sinds dit jaar, nergens te krijgen behalve bij Toppy dus ik gok op "huismerk".
Wilt natuurlijk niks zeggen want als je de prijs/garantie etc bekijkt dan zou je zeggen dat het een degelijk product is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Jazsie schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:36:
[...]

Yes zijn verschillend, ofja ze zijn niet 1 op 1 wisselbaar. Tenzij je handig bent en een oscilloscoop hebt om uit te vogelen wat nu welk "pin" doet kan je beter gewoon de juiste wifi module kopen hetzij wat duurder.

Uiterlijk zegt niks over de inhoud. Kan zeer zeker zijn dat het veranderd is maar of je die gok wilt wagen?

W'eau is nieuw merk sinds dit jaar, nergens te krijgen behalve bij Toppy dus ik gok op "huismerk".
Wilt natuurlijk niks zeggen want als je de prijs/garantie etc bekijkt dan zou je zeggen dat het een degelijk product is...
Thanks Jazsie, helder, dan gewoon de standaard optie. Wel handig met een Fluke, maar niet de zee van tijd om het uit te zoeken ;-).

Helder vwb W'eau, is dat een private label van Fairland of trekken deze ergens anders vandaan?

Wat zou jij doen op basis van mijn overwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:36:
[...]

Klopt geen isolators, heb jij goed advies welke? Die ik eerder aanhaalde zijn 20 euro per stuk... dat ik denk is dat echt zo duur?
Maar de ph waarde was gister heel stabiel 7,3 en 7,2 heb de kabel los gehaald en stukje vd draad zon 50cm de grond in en klei en daarna begon het weer meer te wiebelen. Maar als ik hem dan terug deed op de aarde van 230 was dat nog steeds. Dus heb hem voor nu op de aardpen aangesloten. De waarde zakte ook ineens van 7,2 naar 6,5 en is daar met het schommelen niet meer af gekomen. De pieken zijn wel minder hoog als de pomp aan is. Ik moet nog even kijken of ik dit meten wel door ga zetten, want zo schiet ik er niet veel mee op. Zou nog een duurdere ph sensor kunnen proberen.
[Afbeelding]
Dit is mijn PH/Orp "circuit":

EZO™ pH Circuithttps://www.robesol.nl/nl/ezo-ph-circuit-87435896.html
EZO™ ORP Circuithttps://www.robesol.nl/nl/ezo-orp-circuit.html
Whitebox T2 Mini MkII (isolator) voor Arduiniohttps://www.robesol.nl/nl/whitebox-t2-mini-mkii.html

Heb alleen de versie 1 van de Whitebox T2 Mini, v2 is pas uit :).

Je zou kunnen gaan voor de "Electrisch geisoleerde EZO™ Carrier Board (https://www.robesol.nl/nl...er-board-102660261.html)"

Tegenwoordig (hadden ze vorig jaar nog niet toen ik begon) hebben ze zelfs complete kit:
https://www.robesol.nl/nl/wi-fi-pool-kit-bare-bones.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Movinghead schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:41:
[...]

Thanks Jazsie, helder, dan gewoon de standaard optie. Wel handig met een Fluke, maar niet de zee van tijd om het uit te zoeken ;-).

Helder vwb W'eau, is dat een private label van Fairland of trekken deze ergens anders vandaan?

Wat zou jij doen op basis van mijn overwegingen?
Geen idee of W'eau private label is van Fairland/BWT. Ik hoop het stiekem niet want ik heb zelf een Fairland/BWT warmtepomp die stukken duurder kost :P.

Tja wat wil je, wifi is dat een eis of meer een gadget?
Wil je goedkoop of ga je liever voor een bekend merk?
Is er een budget of maakt prijs niet uit?
6,5 kW is in ieder geval boven het minimale capaciteit voor je 12m3 AG en later 6m3 IG.

Mijn ervaring met Fairland/BWT (https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html) is zeer positief, heeft wel wat gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:36:
[...]

[Afbeelding]
Zie mijn vorige post :).

Je moet isolators hebben, zonder gaat het helaas storen. Ook met duurdere ph/orp sensors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Jazsie schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:59:
[...]

Geen idee of W'eau private label is van Fairland/BWT. Ik hoop het stiekem niet want ik heb zelf een Fairland/BWT warmtepomp die stukken duurder kost :P.
;) meestal wel te vinden, maar op basis van de specs vermoed ik ook van niet. Maar je weet nooit
Tja wat wil je, wifi is dat een eis of meer een gadget?
Gegeven dat ik de warmtepomp op het plat dak ga zetten, pakweg 3 meter de hoogte in. Is het wel handig (niet noodzakelijk) dit te hebben. Spaart aantal rondjes uit het slaapkamerraam het dak op gaan. Wel goed voor de conditie >:)
Wil je goedkoop of ga je liever voor een bekend merk?
Is er een budget of maakt prijs niet uit?
Tuurlijk budget is altijd een factor die meespeelt, echter afgestapt de on/off naar (step)inverter. Goede een WP is een luxe, maar geef liever iets meer uit, +- 900-1000 voor een kwalitatief goed unit (met of zonder wifi).

Belangrijker is dat we van de unit jaren kunnen genieten, deze stil is, bestand tegen weer/wind en goede warmte levert.

En dat het een proven brand is. Waarvan men weet dat het kwalitatief een goed product is.
6,5 kW is in ieder geval boven het minimale capaciteit voor je 12m3 AG en later 6m3 IG.
Liever altijd overcapaciteit ;) , binnen de kaders
Mijn ervaring met Fairland/BWT (https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html) is zeer positief, heeft wel wat gekost.
Die heb ik ook bekeken, maar die is voor de maanden dat we nu in het bad gaan nog wat te. Dit gezegd hebbende, mocht blijken dat het over 2 / 3 jaar met een IG definitief wordt dan zouden we nog die stap kunnen maken. Die apparaten houden wel een bepaalde waarde in het hoogseizoen op MP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
Jazsie schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:50:
[...]

Whitebox T2 Mini MkII (isolator) voor Arduiniohttps://www.robesol.nl/nl/whitebox-t2-mini-mkii.html

Je zou kunnen gaan voor de "Electrisch geisoleerde EZO™ Carrier Board (https://www.robesol.nl/nl...er-board-102660261.html)"

Tegenwoordig (hadden ze vorig jaar nog niet toen ik begon) hebben ze zelfs complete kit:
Dat is mooi spul daar ga ik eens even tussen zoeken. Die kant en klare kit is ook wel leuk maar hou liever alle data op mijn eigen domoticz en de financiële kant loopt al een beetje uit de hand dus even kijken hoe we hier mee verder gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door martijnr17 op 05-04-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Movinghead schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:20:
[...]

Gegeven dat ik de warmtepomp op het plat dak ga zetten, pakweg 3 meter de hoogte in. Is het wel handig (niet noodzakelijk) dit te hebben. Spaart aantal rondjes uit het slaapkamerraam het dak op gaan. Wel goed voor de conditie >:)

[...]
Zorg je voor goede ontkoppeling van de warmtepomp? Anders heb je straks een warmtepomp op je dak staan en een resonantie (bromtoon) in huis waar je niet blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Ep Woody schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:12:
[...]

Zorg je voor goede ontkoppeling van de warmtepomp? Anders heb je straks een warmtepomp op je dak staan en een resonantie (bromtoon) in huis waar je niet blij van wordt.
goede, zat te denken aan van die rubberen voeten/ staanders voor eronder. Daarbij op het garage dak, deze zit wel aan de woning vast, maar ook met een spouw ertussen.

toch is die W'eau Full intverter van 7.6kw ook wel een interessante, ondanks nieuw private label. Maar wifi zit er wel in. Als je de fairland pakt + wifi is het verschil amper 6 tientjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Movinghead op 05-04-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Over frequentieregelaars gesproken, volgens mij moet je met zoiets ook wel uit de voeten kunnen: https://nl.aliexpress.com/item/1005001597574864.html Er vanuit gaande dat hij sterk genoeg is (en voldoende koeling heeft). Eventueel de pomp even elektrisch ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 13:18
Ep Woody schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:53:
Over frequentieregelaars gesproken, volgens mij moet je met zoiets ook wel uit de voeten kunnen: https://nl.aliexpress.com/item/1005001597574864.html Er vanuit gaande dat hij sterk genoeg is (en voldoende koeling heeft). Eventueel de pomp even elektrisch ombouwen.
Ik zie 5 draden naar de motor lopen; ik vermoed dat dit bij een normale 1-fase pomp niet gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:50:
[...]

wat een bak geld als je het vergelijkt met https://nl.aliexpress.com...archText=ph+meter+arduino bijvoorbeeld .. nu alle kwaliteit naar het waar .. dus het is maar de vraag hoe "goed" de chinese meuk is in deze ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ocmer schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:14:
[...]

Ik zie 5 draden naar de motor lopen; ik vermoed dat dit bij een normale 1-fase pomp niet gaat werken.
Als de motor 3 wikkelingen heeft die in ster staan en met een condensator aangeslingerd wordt, dan kan het lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ik kwam een leuke dag aanbieding tegen ik zelf heb er geen verstand van 😀

4x Ledvance Smart+ Zigbee Plug.

Maar evt voor degene die het ergens op kan toepassen in de (DIY) Zwembad? home?

https://www.ibood.com/nl/...a2dabd9e9b462ca4625556ab8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
nounow schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:57:
[...]

Ik heb het bad 30 cm ingegraven en een kleine wal eromheen gemaakt waar ik bloemen heb gezaaid en staat pal op het zuiden. Ik had eigenlijk niet veel van de sunnytent verwacht, maar het lijkt op het moment binnen in de tent wel een sauna. :)

De 20kWh voor de warmtepomp komt wel overheen met het opgenomen vermogen van 0,56Kw * 36 uur

[Afbeelding]
Aangezien je de W'eau al hebt, ik heb hem in pre order, vroeg ik me het volgende af:
Gaat de warmtepomp meteen aan als je er stroom op zet, of dien je altijd de knoppen te gebruiken ?
En onthoudt hij de gewenste temperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur gen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 17:12
Voor de kenners, zou dit makkelijk te verbinden zijn met een WiFi module om de temperaturen weg te schrijven of remote uit te lezen?
https://www.makerfabs.com...mometer-with-display.html

Ik heb namelijk geen zin om zelf e.e.a. in elkaar te knutselen met weerstandjes en coderingswerk.

Polestar 2

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FlR1908
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Hier het zwembad ook uit z’n winterslaap gehaald. Gelukkig werkt alles nog prima, maar in de winter besloten voor een rvs trap te gaan dit jaar, geeft toch een andere uitstraling dan zo’n intex trap. Aangezien de krachten op zo een trap toch fors zijn, durfde ik het niet aan om de trap op de terrastegels te schroeven.
Gekozen voor onderstaande oplossing, helaas door de kou nog niet kunnen testen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_49exjHUydSY4y1mQG5Pz1TlfY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fQ8Nb4Hlrd6Ps4mConS2QjT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yx7y2Hvxk9lb37uuaFrnAQU8F7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHgI7aFGqik6IgfDp9o4UYto.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5goc5mHiPYoeF3GfwZb9E2kGSR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfL3spgF9wwOX0hc4Ej8aKq5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 13:18
Jur gen schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:28:
Voor de kenners, zou dit makkelijk te verbinden zijn met een WiFi module om de temperaturen weg te schrijven of remote uit te lezen?

Ik heb namelijk geen zin om zelf e.e.a. in elkaar te knutselen met weerstandjes en coderingswerk.
Het is niet heel moeilijk om dit zelf te maken: koop een ESP8266 (bijv. NodeMCU) en zet daar als software ESPEasy op. EasyEasy ondersteund zonder te coderen de DS18B20, wifi, displays, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

nee ik heb er hier 1 liggen en zo ja dan ben je nog aan het solderen

je hebt ook (433mhz) weerstations met een buitenunit waaruit een los draadje uit komt .. wie zegt dat je dat draadje niet in het zwembad kan mikken ? deze beginnen vanaf 30,- oid ..

zelf zou ik tazmotizer, esp32 wifi boardje met https://nl.aliexpress.com/item/1951855583.html bv maar ja dat is voor jou teveel werk oid :)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 05-04-2021 21:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody

Een ds18b20 met een nodemcu is een kwestie van 1 weerstand, 3 draadjes en een USB voeding. Even het bordje aan de computer hangen met USB en flashen met Software. Dan heb je de informatie ontsloten. 10 minuten werk ongeveer.

Wil je lokale uitlezing van de temperatuur, dan zou ik zo'n bordje ernaast leggen, dat is makkelijker dan zelf iets fabriceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Movinghead schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:20:
[...]

;) meestal wel te vinden, maar op basis van de specs vermoed ik ook van niet. Maar je weet nooit

[...]

[...]

Tuurlijk budget is altijd een factor die meespeelt, echter afgestapt de on/off naar (step)inverter. Goede een WP is een luxe, maar geef liever iets meer uit, +- 900-1000 voor een kwalitatief goed unit (met of zonder wifi).

Belangrijker is dat we van de unit jaren kunnen genieten, deze stil is, bestand tegen weer/wind en goede warmte levert.

En dat het een proven brand is. Waarvan men weet dat het kwalitatief een goed product is.

[...]

Liever altijd overcapaciteit ;) , binnen de kaders

[...]

Die heb ik ook bekeken, maar die is voor de maanden dat we nu in het bad gaan nog wat te. Dit gezegd hebbende, mocht blijken dat het over 2 / 3 jaar met een IG definitief wordt dan zouden we nog die stap kunnen maken. Die apparaten houden wel een bepaalde waarde in het hoogseizoen op MP :+
Aangezien het op je dak komt dan zou ik toch voor wifi gaan.

Denk zelf dat je met geen van die wat jij voorstelt de mis in kan gaan...
martijnr17 schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:51:
[...]

Dat is mooi spul daar ga ik eens even tussen zoeken. Die kant en klare kit is ook wel leuk maar hou liever alle data op mijn eigen domoticz en de financiële kant loopt al een beetje uit de hand dus even kijken hoe we hier mee verder gaan.
Is opensource, dus je kan de ESP code aanpassen hoe jij wilt. Is inderdaad wel prijzige kit maar de kwaliteit is wel top.

Yeah de kosten lopen snel op, maar gelukkig zit ik tot nu toe ruim onder een kant en klaar ph/orp doseer systeem :).
Ep Woody schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:53:
Die gaat zo te zien niet werken op een 1 fase, verder geen technische data te vinden op de site. Kan dus verder niet oordelen.
ocmer schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:14:
[...]

Eens.
vso schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:25:
[...]

wat een bak geld als je het vergelijkt met https://nl.aliexpress.com...archText=ph+meter+arduino bijvoorbeeld .. nu alle kwaliteit naar het waar .. dus het is maar de vraag hoe "goed" de chinese meuk is in deze ...
Ok, dat zijn losse meters.
Naast de kwaliteit van de sensors zijn de EZO circuits echt gericht op het meer professionele.
Totaal ander "doelgroep" dan zo een PH meter van Ome Ali.

Heb ook een PH meter van Ome Ali, werkt prima behalve dat je wekelijks moet kalibreren. Nu na een jaar is ie wel op helaas. Was toch een PH meter van 30,--
Ep Woody schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:31:
[...]
Als de motor 3 wikkelingen heeft die in ster staan en met een condensator aangeslingerd wordt, dan kan het lijkt mij.
Huh? een 3 fasen motor heeft ster/driekhoek wikkeling. een 1 fase heeft 2 normale wikkelingen waarvan 1 de hoofd is en de 2de de "start/hulp" wikkeling die op een condensator is aangesloten.

Gaat niet werken met die van Ome Ali (zover de data bekend is).

Niet voor niets zijn 1 fase FR erg prijzig...

Juist het ESP boardje is je "wifi" module. Maar is erg simpel hoor. Mocht je in Limburg wonen dan doe ik het zelfs gratis voor je :).
FlR1908 schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:37:
Hier het zwembad ook uit z’n winterslaap gehaald. Gelukkig werkt alles nog prima, maar in de winter besloten voor een rvs trap te gaan dit jaar, geeft toch een andere uitstraling dan zo’n intex trap. Aangezien de krachten op zo een trap toch fors zijn, durfde ik het niet aan om de trap op de terrastegels te schroeven.
Gekozen voor onderstaande oplossing, helaas door de kou nog niet kunnen testen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:19:

Ok, dat zijn losse meters.
Naast de kwaliteit van de sensors zijn de EZO circuits echt gericht op het meer professionele.
Totaal ander "doelgroep" dan zo een PH meter van Ome Ali.

Heb ook een PH meter van Ome Ali, werkt prima behalve dat je wekelijks moet kalibreren. Nu na een jaar is ie wel op helaas. Was toch een PH meter van 30,--
aha daar zit dus de "goedkope" prijs in ..

btw zelf zie ik het nut niet meer zo van de ph/chloor meting(en) .. afgelopen jaar is het perfect gelukt met elke week 5 tabletjes erin te mikken .. en af en toe een beetje in de drijver ..

maar ja bij jou is het een ander geval .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Net wat Jaszie aangaf een andere simpele oplossing is er ook.
Deze digitale temp meters heb ik ook maar via Ali en zijn alleen voor toepassing op een DS18b20 sensor en werken perfect en kalibreerbaar.

De mijne zitten in een verdeelkast voor buiten met 12v voeding op din rail waar ook de ALS en zekeringautomaat in zitten
3 stuks op rij maar de aansluiting zoals in je link dat wordt alsnog wat VSO aangaf de soldeerbout er bij de totale lengte draden vanaf zwembad? pomphuis? naar de vaste plek waar je deze digitale meters wilt monteren want ze zijn geschikt voor inbouw toepassingen en alleen voor binnen niet buiten tenzij je het in een ip67 behuizing gemonteerd zoals een verdeelkast, je vaste stroompunt voeding evt din rail uitvoering?

Knutselen daar ontkom je niet aan en ook leuk om te doen en als hobby in je eigen DIY :o

Je gaat voor het een of ander de keuze ligt helemaal aan je zelf.

In deze topic staan wel afbeeldingen van mijn project en uitleg met digitale meters en aansluitingen in een verdeelkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Wat een bak sneeuw komt er vallen.
vso schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:32:
[...]

aha daar zit dus de "goedkope" prijs in ..

btw zelf zie ik het nut niet meer zo van de ph/chloor meting(en) .. afgelopen jaar is het perfect gelukt met elke week 5 tabletjes erin te mikken .. en af en toe een beetje in de drijver ..

maar ja bij jou is het een ander geval .. :)
Ik wil gewoon helemaal af van dat handmatig chloor tabletten toevoegen naast dat ik het ook niet geregeld krijg. :9~

Of het nu komt omdat dat mijn Spa kleiner is en hogere temperatuur of onkunde, geen idee maar weet wel dat het zwaar irritant is hehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:55:
Wat een bak sneeuw komt er vallen.

[...]

Ik wil gewoon helemaal af van dat handmatig chloor tabletten toevoegen naast dat ik het ook niet geregeld krijg. :9~

Of het nu komt omdat dat mijn Spa kleiner is en hogere temperatuur of onkunde, geen idee maar weet wel dat het zwaar irritant is hehe...
van aquaria weet ik dat kleinere water volumes lastiger is dan grotere water volumes zal ook wel opgaan voor zwembaden .. :)

Zou het handig zijn als mensen wat DIY (soldeer projectjes oid ) toont ? btw (ik ben zoiezo voor :) foto's is altijd +1 voor mij :)

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Hier een foto van mijn node mcu met 4 temperatuur sensors (in het bad, aanvoer, retour voor bypass zonnecollector en retour na bypass).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXfNsIr0XupL8Wp7xm4qjTpuUkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BFyYA5CUIAUZ9zu4HGDMd07.jpg?f=fotoalbum_large

sensor voor in het bad verlengt met een telfoonkabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SifZc3w5QeqFs6uH6rCfV_gkQAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jAwzYawUCDwtiKj9JfMaaFIO.jpg?f=fotoalbum_large

screenshot grafana (vorig jaar)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tKR3nB5/pooltemp26.png

Ik had de afgelopen maanden nogal wat tijd teveel door de corona crisis en heb de plaats voor het zwembad (en de rest vd tuin :P ) alvast geupgrade voor dit jaar.

foto vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmd9wczNj-MxqpWZ_1kJsI5yQxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALCB9LQc2JvmHfJhQb79BBp6.jpg?f=fotoalbum_large

dat nepgras leek een goed idee, maar was helemaal rot op het einde van het seizoen, dus dat gingen we niet meer opnieuw doen. Ik wou ook beregening aanbrengen in de tuin, en omdat de stukjes gras langs het zwembad te klein waren om te beregenen heb ik er voor gekozen om heel dat stuk met hout af te werken.

Werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IjT38gcXHWsUuFCizbneZSojOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJFUDWxJsT3yk51rIVJWWmc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaMJJvvhvLteIB_H-AYMhN4voPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aY3e7qEc3ajeCWMdM7CWayX.jpg?f=fotoalbum_large
hier zie je het frame van het zwembad in de open gelaten 10-hoek liggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwxHjiYTfB7llkOcXmvJ2Q0jK1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlsB5MxYPia77ODUqehCB8A2.jpg?f=fotoalbum_large

klaarrr:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74BXMSlbaz8oRCw8u0940mEaiNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N8k35HJv2kqjhaWUb1PYkhc.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is dat het buiten de zomer als zandbak te gebruiken en dan als het zomer is het zand nivelleren, isolatieplaten erop en dan het zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:14:
[...]
Zou het handig zijn als mensen wat DIY (soldeer projectjes oid ) toont ? btw (ik ben zoiezo voor :) foto's is altijd +1 voor mij :)
Yes, bedoeling is inderdaad dat men hun DIY + uitleg + foto's kunnen posten en dat dan overzichtelijk te houden. Ook kunnen we daarin meer dieper erop in gaan en deze topic meer tot "algemeen" zwembad houden.

Ben er nog steeds niet aan toe gekomen hehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jorgenv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:29:
Hier een foto van mijn node mcu met 4 temperatuur sensors (in het bad, aanvoer, retour voor bypass zonnecollector en retour na bypass).
[Afbeelding]

sensor voor in het bad verlengt met een telfoonkabel:
[Afbeelding]

screenshot grafana (vorig jaar)

[Afbeelding]

Ik had de afgelopen maanden nogal wat tijd teveel door de corona crisis en heb de plaats voor het zwembad (en de rest vd tuin :P ) alvast geupgrade voor dit jaar.

foto vorig jaar:
[Afbeelding]

dat nepgras leek een goed idee, maar was helemaal rot op het einde van het seizoen, dus dat gingen we niet meer opnieuw doen. Ik wou ook beregening aanbrengen in de tuin, en omdat de stukjes gras langs het zwembad te klein waren om te beregenen heb ik er voor gekozen om heel dat stuk met hout af te werken.

Werken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
hier zie je het frame van het zwembad in de open gelaten 10-hoek liggen

[Afbeelding]

klaarrr:
[Afbeelding]

Het idee is dat het buiten de zomer als zandbak te gebruiken en dan als het zomer is het zand nivelleren, isolatieplaten erop en dan het zwembad.
Dat ziet er leuk uit!

Zie ik het goed dat je de leidingen in de grond hebt zittten? Pomp etc in tuinhuisje of?

En ik zie dat je tussen het zwembad frame en houten deck een opening tussen hebt, is daar een reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jorgenv, dat is een mooie plek voor het zwembad/zandbak.

@vso, als je wil meten hoe effectief de verschillende zonnecollectoren zijn, volgens mij moet je met zo'n T-stuk in combinatie met een 30 mm thermowell de in en uitgaande termperatuur prima kunnen meten. Als je tenminste 16mm Tyleen collectoren gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://www.leidingshop.nl/slir/q80-w555-h555-c1:1/files/shopplus/Tyleen%20t-stuk%2090%202%20x%20klem%20x%20binnendraad.jpg

Namaak DS18B20's
Heb hier een namaak DS18B20 die erg heet wordt. Zal wel kortsluiting maken in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
Jazsie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:53:
[...]

Dat ziet er leuk uit!

Zie ik het goed dat je de leidingen in de grond hebt zittten? Pomp etc in tuinhuisje of?

En ik zie dat je tussen het zwembad frame en houten deck een opening tussen hebt, is daar een reden voor?
Ja, leidingen zitten onder de grond, een paar meter verder naar een afdak langs het huis waar de pomp onder staat, en waar de tyleencollector bovenop ligt.

Er is zo een 10 cm rondom het zwembad vrij, omdat de leidingen hier in uitkomen en omdat dat beter uitkwam met het hout. Dit ga ik opvullen met witte keitjes ofzo, die ik elk jaar kan hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:58:
@jorgenv, dat is een mooie plek voor het zwembad/zandbak.

@vso, als je wil meten hoe effectief de verschillende zonnecollectoren zijn, volgens mij moet je met zo'n T-stuk in combinatie met een 30 mm thermowell de in en uitgaande termperatuur prima kunnen meten. Als je tenminste 16mm Tyleen collectoren gebruikt.

[Afbeelding]

Namaak DS18B20's
Heb hier een namaak DS18B20 die erg heet wordt. Zal wel kortsluiting maken in de behuizing.
Vanaf de pomp gezien .. 1 op de buis en dan er 6-8 oid onder de mat .. en 1 op de retour (uit de zon)

zfp --> (voor de bypass kraan) tempsensor 1 ---> buiscollector(splitter) --> mat (na 50cm oid) sensor 2 onder) + sensor 3 (boven) .. sensor 4+5 onder en boven .. halverwege en sensor 6+7 (onder boven) 50cm voor de collector(verzamel) .. en dan na de bypass op de buis sensor 8 ..

ik denk gewoon dat ik de ds18b20 op de buis plak/onder EPDM mat niks gatenboren, ik verwacht dat ik niet "snelle" temperatuur verschillen(pieken) zal zien maar dat intresseert me niet .. kleine fluctuaties verstoren toch alleen maar het beeld ..

Dit zou genoeg moeten zijn dan kan ik de volgende zaken meten
- als sensor 1+8 gelijk zijn = geen opwarming
- als sensor 2 t/m 7 verwacht ik gelijk oplopende/dalende temperaturen .. is 1 of 2 sensors "te hoog" dan is de doorstroming daar niet goed ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jorgenv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:46:
[...]

Ja, leidingen zitten onder de grond, een paar meter verder naar een afdak langs het huis waar de pomp onder staat, en waar de tyleencollector bovenop ligt.

Er is zo een 10 cm rondom het zwembad vrij, omdat de leidingen hier in uitkomen en omdat dat beter uitkwam met het hout. Dit ga ik opvullen met witte keitjes ofzo, die ik elk jaar kan hergebruiken.
Ziet er mooi uit allemaal met houten dekvloer met hout kun je mooie dingen mee maken, de prijzen liegen er ook niet om en zal naar verwachting nog duurder worden wegens corona volgens nieuwsberichten.

Wel oppassen in de wintermaanden houten vlonderplanken worden in de winter spekglad en met regenachtige buien laat staan dat er groene alg op zit. :)

Heb je ook foto's van je tyleen collector?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorgenv
J.E. Weinor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:07:
[...]

Ziet er mooi uit allemaal met houten dekvloer met hout kun je mooie dingen mee maken, de prijzen liegen er ook niet om en zal naar verwachting nog duurder worden wegens corona volgens nieuwsberichten.

Wel oppassen in de wintermaanden houten vlonderplanken worden in de winter spekglad en met regenachtige buien laat staan dat er groene alg op zit. :)

Heb je ook foto's van je tyleen collector?
Ik heb de planken tijdens een promotie kunnen kopen, en was voor alles incl schroeven enzo een €500 kwijt, dat valt nog mee vind ik. Ik ga even aankijken hoe glad het word ja, ik overweeg om er eventueel een beits met korrel (antislip) op te zetten als blijkt dat het te glad is.

foto van collector tijdens het maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3hGyvmj/3-CE710-B0-EA73-47-CC-956-B-8-C9-DC82-F08-EE.jpg

vorig jaar heb ik in de buurt nog een paar gratis glasplaten kunnen ophalen en die heb ik er nog op gemonteerd. Scheelde geloof ik een graad of 3 (op een ganse dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:41:
[Afbeelding]

vorig jaar heb ik in de buurt nog een paar gratis glasplaten kunnen ophalen en die heb ik er nog op gemonteerd. Scheelde geloof ik een graad of 3 (op een ganse dag)
tja ik vind het mooi gedaan +1, heb je voordat je het glas neerlegde nog ingespoten met bv kachel zwart ?

je bedoelt dat met glas je 3 graden verschil had in je bad tenopzichte van geen glas neem ik aan

ik denk dat als je het hout (eronder) vervangt door (zwarte) tegels .. en dus een thermische massa hebt je nog langer kan genieten van de warmte die je opvangt onder het glas .. nog beter werkt (zwart) zand ..
(zoek op zand batterij op google) .. zand is blijkbaar een zeer goed medium om warmte op te slaan echter ik zou voor stenen kiezen .. want zand moet bewegen omdat zoals je weet op het strand hoef je maar even met je voet bewegen om een koelere plek te vinden .. stenen daarin tegen absorberen best diep..

omdat je geen wind hebt die eroverheen blaast ontrek je nog veel warmte ook op minderwarme dagen.

mijn epdm solar bag (zoals intex solar mat maar beter) in een proef opstelling verwarmde ook extreem goed
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rtx4sFM.png

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
jorgenv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:41:
[...]

Ik heb de planken tijdens een promotie kunnen kopen, en was voor alles incl schroeven enzo een €500 kwijt, dat valt nog mee vind ik. Ik ga even aankijken hoe glad het word ja, ik overweeg om er eventueel een beits met korrel (antislip) op te zetten als blijkt dat het te glad is.

[Afbeelding]

ziet er goed uit op een betonplex plaat neem ik aan te zien aan de kleur maar geen 18mm dik te zien aan de foro. scheelt ook aan gewicht. neem aan dat het meranti betonplex is als samenstelling je hebt ze ook van populier en berken hout goedkoper maar slecht voor buiten dan kun je over een paar jaar weer ondanks dat de randen zijn geseald.

Zie je ook met goedkope aanhangwagens die buiten altijd staan met betonplex wand en bodem van populier of berken en met 2 jaar de bodem verrot is de prijs ook naar.

Het tyleen is dat per cirkel 100 of 50 meter lastig te zien aan omvang en serieel aangesloten.

Het geheel op het dak of op de grond wegens glasplaten als afdekking plat dak schuin dak ja het zijn vele vragen ;) het gewicht en montage op een schuin dak zal lastig wezen in vergelijk met een plat dak, vooral met grote platen en onhandig in werkzaamheden.

Voor mij wordt het ook een hele uitdaging op een schuin dak met grote platen van 6 cirkels zal eerst 4 worden maar kreeg er 2 gratis wegens verkeerde levering dan maar 6 van 50 meter tyleen maken en dan parallel met elkaar te verbinden en dan nog de afdekking met polycarbonaat kanaalplaat 10mm.
Hel zal in 3 segmenten moeten verdelen met afdekking helemaal klaar op het dak en dan weer naast elkaar weer koppelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
Het zijn 2 cirkels van elk 50 meter, parallel aangesloten, niet serieel. Ik heb voor een dunne betonplex plaat gekozen vanwege het gewicht en de prijs. Het geheel ligt op een heel simpel afdakje van 7cm dikke balkjes met golfplaten op, dus stenen of zand eronder is niet echt een optie.

Dit afdakje staat wel op de planning om vervangen te worden door een volwaardig afgesloten berging/schuurtje.
Maar ik ben nog aan het nadenken over hoe ik dit ga aanpakken omdat het de volledige breedte tussen het huis en de schutting in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:29:
Het zijn 2 cirkels van elk 50 meter, parallel aangesloten, niet serieel. Ik heb voor een dunne betonplex plaat gekozen vanwege het gewicht en de prijs. Het geheel ligt op een heel simpel afdakje van 7cm dikke balkjes met golfplaten op, dus stenen of zand eronder is niet echt een optie.

Dit afdakje staat wel op de planning om vervangen te worden door een volwaardig afgesloten berging/schuurtje.
Maar ik ben nog aan het nadenken over hoe ik dit ga aanpakken omdat het de volledige breedte tussen het huis en de schutting in beslag neemt.
bouw je schuur met plat dak oid en mik er epdm matten in onder het glas

het tyleen bouwwerk zet dit te koop op marktplaats, genoeg mensen die het kopen .. als je het bad erbij zet en verwarmt het bad van x tot y + inhoud van je bad mogen mensen de rest uitrekenen ..

ps als het nu goed genoeg verwarmt zou ik het uiterraard lekker houden .. waarom niet ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
In principe werkt het goed, als het een paar dagen goed weer is kan ik het water makkelijk tussen de 25-29 graden houden. De collector ligt vol op het zuiden, en het is niet zoveel water (4,5 kuub). Hetgeen jammer is is dat als het maar 1 of 2 dagen warm is op een week je het water niet op temperatuur krijgt. De jongste is 5, en die kan er echt niet lang in als het water kouder is dan 25 graden. Maar dat krijg je met een grotere of meer collectors niet opgelost denk ik. Dan zal je naar een warmtepomp moeten kijken.
Ook interessant vind ik, zeker omdat ik een overschot aan stroom heb (ZP). Maar de aankoopprijs steekt me wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jorgenv schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:36:
In principe werkt het goed, als het een paar dagen goed weer is kan ik het water makkelijk tussen de 25-29 graden houden. De collector ligt vol op het zuiden, en het is niet zoveel water (4,5 kuub). Hetgeen jammer is is dat als het maar 1 of 2 dagen warm is op een week je het water niet op temperatuur krijgt. De jongste is 5, en die kan er echt niet lang in als het water kouder is dan 25 graden. Maar dat krijg je met een grotere of meer collectors niet opgelost denk ik. Dan zal je naar een warmtepomp moeten kijken.
Ook interessant vind ik, zeker omdat ik een overschot aan stroom heb (ZP). Maar de aankoopprijs steekt me wat tegen.
zie op het schuur dak :) ps de andere kant v.d schuur is zuiden .. dus de mat ligt op het noorden
en ja dat is hetzelfde bad dat jij hebt en ik heb de mat verkeerd aangesloten (in + uit zit links en moet links en recht zijn) dus max 50% verwarming .. de nieuwe EPDM mat die klaar ligt word 100% verwarming

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tKgH5p6.jpg

afgelopen zomer gemiddeld 25+ graden met minimale zon instraling ik heb hem aantal malen smiddags uit moeten zetten (hij werd te warm) .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Voor de geintresseerden leesvoer over de temp metingen

https://hackaday.com/2019...tter-temperature-sensing/

En jimmayhugh heeft (zie voor foto's enzv) https://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=29&t=3496
https://hackaday.io/project/693-teensynet

ik ga eens kijken of ik iets kan verzinnen voor de 8 sensors oid :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:24:
Voor de geintresseerden leesvoer over de temp metingen

https://hackaday.com/2019...tter-temperature-sensing/

En jimmayhugh heeft (zie voor foto's enzv) https://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=29&t=3496
https://hackaday.io/project/693-teensynet

ik ga eens kijken of ik iets kan verzinnen voor de 8 sensors oid :)
Ik zat te denken voor sensors onder je epdm matje kun je geen stukje fietsband op plakken met bandenplaksel.,een soort zakje creëren en daar je sensor in stoppen en je kunt ze er ook weer makkelijk weer uit halen.
Want epdm kun je gewoon lijmen wordt ook gebruikt op platte daken zoals bij de afvoer 2 lagen op elkaar 2 delen instrijken met lijm even laten drogen en op elkaar leggen even aandrukken klaar en anders met een tube zwarte kit lijm voor epdm, niet de spuitlijm die zit vaak op het dakbeschot wel of geen isolatieplaten en epdm.

Of is dat niet mogelijk ik denk ook maar mee, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:01:
[...]

Ik zat te denken voor sensors onder je epdm matje kun je geen stukje fietsband op plakken met bandenplaksel.,een soort zakje creëren en daar je sensor in stoppen en je kunt ze er ook weer makkelijk weer uit halen.
Want epdm kun je gewoon lijmen wordt ook gebruikt op platte daken zoals bij de afvoer 2 lagen op elkaar 2 delen instrijken met lijm even laten drogen en op elkaar leggen even aandrukken klaar en anders met een tube zwarte kit lijm voor epdm, niet de spuitlijm die zit vaak op het dakbeschot wel of geen isolatieplaten en epdm.

Of is dat niet mogelijk ik denk ook maar mee, :)
ik snap je richting maar kan me er geen beeld bij vormen ..

De foto van mijn opzet hierboven zie je ook de beugels op het dak .. de mat die er nu onder ligt gaat weg en ik leg er de EPDM mat er terug .. de sensors was ik van plan tussen het dak en mat te leggen (onder een beugel) ..

ik zit eerder te denken om een koperen plaat(je) oid aan de sensor te maken om het sensor oppervlakte iets te vergroten .. meer zodat ik bv ipv 1 leiding 2 of 3 leidingen kan meepakken van de epdm mat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jorgenv, 16mm tyleen? Oftewel 1.6 m2 oppervlakte. Niet zo heel veel, maar exact op zuid en zeker in een kleine hoek levert dat een lekkere hoeveelheid warmte op. Als dan ook je zwembad nog lekker in de zon ligt heb je behoorlijk wat warmte uit de zon. (Bij een 3 meter diameter bad 7 m2 oppervlakte op het bad en 1.6m2 oppervlakte uit je collector.)

@vso, waarschijnlijk "moet" deze collector op deze manier aangesloten worden, waardoor het water door de hele collector gaat. Daar zul je niet veel winst mee halen. Als je de mat anders aansluit dan kost het minder kracht om het water er doorheen te duwen, maar dan moet je de mat wel linksonder en rechtsboven aansluiten om een goede, gelijke flow over de hele mat te krijgen.

Waarom heb je de collector op noord liggen?

[ Voor 15% gewijzigd door Ep Woody op 07-04-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
Goedemorgen, nu onze tuin gerenoveerd is en we een hele lap kunstgras hebben wordt het tijd voor een groter zwembad. Ik heb mijn oog laten vallen op de Intex Prism Frame Premium 488x244. Deze wordt natuurlijk geleverd met een filterpomp, maar die gaan we vervangen voor een zfp. Nu had ik de Intex zfp 8m3/h gezien, maar is dat overkill voor dit zwembad? Gezien de inhoud zou een 6m3/h ook prima moeten kunnen. Ik heb een overkapping met platdak vlakbij het zwembad dus wil de optie tot epdm matten openhouden, vandaar dat ik naar de 8 m3/h heb gekeken. Hier moet ook direct een zoutwatersysteem op komen dus ik wil het wel in één keer goed aanpakken voor de komende jaren zonder gezeik met die chloortabletten (en shock etc etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GilbertvH schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:30:
Goedemorgen, nu onze tuin gerenoveerd is en we een hele lap kunstgras hebben wordt het tijd voor een groter zwembad. Ik heb mijn oog laten vallen op de Intex Prism Frame Premium 488x244. Deze wordt natuurlijk geleverd met een filterpomp, maar die gaan we vervangen voor een zfp. Nu had ik de Intex zfp 8m3/h gezien, maar is dat overkill voor dit zwembad? Gezien de inhoud zou een 6m3/h ook prima moeten kunnen. Ik heb een overkapping met platdak vlakbij het zwembad dus wil de optie tot epdm matten openhouden, vandaar dat ik naar de 8 m3/h heb gekeken. Hier moet ook direct een zoutwatersysteem op komen dus ik wil het wel in één keer goed aanpakken voor de komende jaren zonder gezeik met die chloortabletten (en shock etc etc).
6m/3 kan ook maar afhankelijk van het formaat epdm matten is 8m/3 wellicht beter.

Ik zou de 8m/3 kiezen. Wel hoger stroom vebruik maar dan heb je toch een wat beter waterflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:06:
[...]

tja ik vind het mooi gedaan +1, heb je voordat je het glas neerlegde nog ingespoten met bv kachel zwart ?

je bedoelt dat met glas je 3 graden verschil had in je bad tenopzichte van geen glas neem ik aan

ik denk dat als je het hout (eronder) vervangt door (zwarte) tegels .. en dus een thermische massa hebt je nog langer kan genieten van de warmte die je opvangt onder het glas .. nog beter werkt (zwart) zand ..
(zoek op zand batterij op google) .. zand is blijkbaar een zeer goed medium om warmte op te slaan echter ik zou voor stenen kiezen .. want zand moet bewegen omdat zoals je weet op het strand hoef je maar even met je voet bewegen om een koelere plek te vinden .. stenen daarin tegen absorberen best diep..

omdat je geen wind hebt die eroverheen blaast ontrek je nog veel warmte ook op minderwarme dagen.

mijn epdm solar bag (zoals intex solar mat maar beter) in een proef opstelling verwarmde ook extreem goed
[Afbeelding]
Heb al in het topic gezocht, maar misschien niet goed genoeg, maar wat is dat voor epdm solar bag ?
Linkje ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@GilbertvH, als je toch nadenkt over zonnecollectoren, kun je wellicht beter kijken naar een pomp met frequentieregelaar. Dan kun je de pomp 8 uur per dag laten draaien met een lager verbruik dan dat een 6 of 8 m3/h pomp doet. Zie deze post Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:00:
@GilbertvH, als je toch nadenkt over zonnecollectoren, kun je wellicht beter kijken naar een pomp met frequentieregelaar. Dan kun je de pomp 8 uur per dag laten draaien met een lager verbruik dan dat een 6 of 8 m3/h pomp doet. Zie deze post Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"
Uhmmz, dat is een normale pomp met een losse frequentie regelaar.

Ofwel, je kan ook gewoon een losse frequentie regelaar aanschaffen en die op die Intex 8m/3 ZFP gebruiken :).

Hoef niet gelijk, kan je de kosten beetje verdelen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:06:
[...]

Uhmmz, dat is een normale pomp met een losse frequentie regelaar.

Ofwel, je kan ook gewoon een losse frequentie regelaar aanschaffen en die op die Intex 8m/3 ZFP gebruiken :).

Hoef niet gelijk, kan je de kosten beetje verdelen ;).
Klopt, het ging me meer om de theorie erachter. Rekening houden met de keuze van je pomp kan je wel geld besparen op de lange termijn. Als je een pomp hebt die op 3 fases kan draaien dan heb je veel meer keuze in frequentieregelaars.

Voor rond de 150 euro heb je een nieuwe Invertek 2 ODE-3-120023-1F12 (1 fase in 3 fase 230V uit, oftewel een sterschakeling van de motor.) Een 1 fase frequentieregelaar (ODE-3-120070-1F12-01) kost al 280 euro incl btw.

Dan moet je nog wel een pomp hebben die geschikt is om om te bouwen van 1 fase naar 3 fase en de Intex (voor zover ik op een foto kon zien), is dat met een 1 uF (aanloop)condensator, niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:07:
@vso, waarschijnlijk "moet" deze collector op deze manier aangesloten worden, waardoor het water door de hele collector gaat. Daar zul je niet veel winst mee halen. Als je de mat anders aansluit dan kost het minder kracht om het water er doorheen te duwen, maar dan moet je de mat wel linksonder en rechtsboven aansluiten om een goede, gelijke flow over de hele mat te krijgen.

Waarom heb je de collector op noord liggen?
ja/nee de collector heb ik zo aangesloten toen ik hem installeerde ik wist niet beter en daarnaast maakte ik me druk over de zfp en doorvoer .. (beide links in mijn geval) en dit was makkelijker bij het aanleggen ik had geen zin een buis van links naar rechts te leggen .. inmiddels ben ik van gedachten veranderd ..

je krijgt namelijk 1 klein velletje papier (parts list) en 1 beschrijving) de parts zijn 2 doppen en 2 hoek verbindingen voor de slang en een "wasring" die je tussen de 2 matten (onder en boven mat zijn losse elementen) dus 7 "onderdelen" bestaat het geheel uit . de wasring heb je nodig in deze configuratie .
de wasring zorgt ervoor dat water direct van de invoer naar de uitvoer gaat en de rest word door de mat geperst .. gevolg is dat je 6 m heen en 6 meter terug met een luchtbel in de rechter "eind" collector .. alleen als ik de zfp in "circulatie" stand zet waardoor de filterton gepasseerd word (en meer druk door het leiding werk) haal ik nog wat lucht eruit .. maar zoals je op die foto hierboven ziet "buigt/bolling" v.d mat is op mooie zonnige dagen de mat de eerste 3 meter "plat" .. dus genoeg afgekoeld .. maar die bolling blijft op hete dagen dus ik heb meer warmte dan ik kan afvoeren .. en dat is al op de heenweg .. retourweg word vaak erger ..

Waarom op noord ? simpel dan zie ik hem (ook lekkages).. en gezien ik toch genoeg warmte heb .. is dat geen probleem .. .op zuid kan ik dan nog zonnepanelen leggen . (6 a 7) alles ligt al klaar al zou ik willen..
ZeRoC00L schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:53:
[...]

Heb al in het topic gezocht, maar misschien niet goed genoeg, maar wat is dat voor epdm solar bag ?
Linkje ?
hij is inderdaad lastig te vinden volgens mij had epwoody :? hem ooit gevonden .. solar bag "pool" deze werken 100x beter als een intex 15,- dingetje .. maar je moet wel je eigen bypass erbij aanleggen .. werkt goed met een CRP .. en ik zou de stelregel 1 "zak" per m2 water .. hoewel je best warm water krijgt als je er 1 doet met een 2500liter bad .. is "overkill" best prettig op de iets mindere warme dagen :)

alstu https://www.fundoo.nl/solar-bag-1-2-3.html

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, toch blijf ik het bijzonder vinden dat jij zegt dat deze beter werkt dan een intex 15 euro dingetje. Ja de flow over deze mat is veel beter, want de buizen zijn veel dikker, maar het oppervlakte is veel kleiner. 130x80 vs 120x120.

Eigenlijk wordt het tijd voor een vergelijkend waren onderzoek ;) Hoe werken verschillende matten ten opzichte van elkaar. Intex, Bestway 58423, Tyleen, etc.

Als ik nieuwe matten zou kopen, dan zou ik denk ik de volgende bestellen: https://icecat.biz/nl-be/...ed+pool+pad-34542572.html zeker omdat de flow daarvan veel beter is en er juist geen ingebouwde bypass in zit.

Ik ga echter voor zelfbouw Tyleen met druppelslang. Als die klaar zijn ga ik de m2's collectoroppervlakte wel even vergelijken met een intex matje, waar ik ongeveer geen verschil verwacht. Wat wel een ding is, is het oppervlakte loze ruimte, want met cirkels Tyleen verlies je wel wat ruimte ten opzichte van een vierkant. Bij een diameter van 1.5 meter is dat ongeveer 0.5 m2. (1.5*1.5) - (0.75*0.75*pi).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waren ze nog maar te krijgen voor 15 euro, die intex zonnematjes....

Heb er vorig jaar 1 gekocht bij m'n zwembad, gewoon om te proberen. Was zelf best verbaasd over het resultaat. Zou er graag een tweede bij hebben voor dat geld, maar ze zijn nu nergens te krijgen of VEEL te duur. (en dan moet het nog zomer worden)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:20:
[...]

Klopt, het ging me meer om de theorie erachter. Rekening houden met de keuze van je pomp kan je wel geld besparen op de lange termijn. Als je een pomp hebt die op 3 fases kan draaien dan heb je veel meer keuze in frequentieregelaars.

Voor rond de 150 euro heb je een nieuwe Invertek 2 ODE-3-120023-1F12 (1 fase in 3 fase 230V uit, oftewel een sterschakeling van de motor.) Een 1 fase frequentieregelaar (ODE-3-120070-1F12-01) kost al 280 euro incl btw.

Dan moet je nog wel een pomp hebben die geschikt is om om te bouwen van 1 fase naar 3 fase en de Intex (voor zover ik op een foto kon zien), is dat met een 1 uF (aanloop)condensator, niet.
Als je een 1 fase frequentie regelaar hebt (1 fase in/uit) dan hoef je niet je pomp om te bouwen (iets wat ook "niet" gaat en/of zomaar doet).

Klopt dat deze wel schaars en duurder zijn. Als je geduld hebt kom je ze ook op Marktplaats tegen voor <100,-- en ben ze al paar keer zelfs voor <50,-- tegen gekomen.

Nieuw zijn ze inderdaad prijzig.

Indien je de 3 fasen pomp weg neemt, dan doe je er verstandig aan om een (2de handse) losse filtervat te kopen met een nieuwe of ook 2de handse 3 fasen pomp.

Zelf ook voor 150,-- een 3 fasen pomp gekocht + 75,-- voor een frequentie regelaar, 2de hands op maktplaats.

Filtervat had ik al (had een 2de handse ZFP set gekocht jaar ervoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:38:
@vso, toch blijf ik het bijzonder vinden dat jij zegt dat deze beter werkt dan een intex 15 euro dingetje. Ja de flow over deze mat is veel beter, want de buizen zijn veel dikker, maar het oppervlakte is veel kleiner. 130x80 vs 120x120.

Eigenlijk wordt het tijd voor een vergelijkend waren onderzoek ;) Hoe werken verschillende matten ten opzichte van elkaar. Intex, Bestway 58423, Tyleen, etc.
Toen ik begon 10 jaar gelden met zwembaden was er niet veel andere keus naast DIY, dure solar bollen en epdm op het dak .. nu had ik een vrij kleine tuin dus na heftig onderzoek op internet en ik had weinig zin in DIY 365 dagen in de (kleine) tuin heb ik na veel wikken en wegen de "dure" 100,- euro oid uitgegeven . de "goedkope intex" was er nog niet

ps mijn tante en de oma van mijn neef/nicht hadden buiten-zwembaden met pvc pijp (diy) verwarmt en ik zat altijd te bibberen als kind in die baden.. dus ik wist dat oppervlakte / pvc / tyleen op een dak niet echt 100% de oplossing was en achter "glas" was ik via onderzoek erachter dat het rendement enorm verhoogde ook uit overlevering .. ps de baden waren wel meer inhoud 10 kuub en 70 kuub ;) dus dat verwarmt krijgen zonder WP is uitdagend .. (weet ik nu) op zijn zachts gezegd..

na verhuizing had ik meer ruimte dus heb ik 2x intex matjes erbij gehaald om de oppervlakte te vergroten (goedkoop) alleen niet echt veel rendement kreeg ik eruit dus over de intex ben ik niet te spreken.. en nadat er een onverlaat over de mat had gelopen (lekke matten) en het toch al de wens was .. en EPDM te duur vond heb ik deze pvc voor het dak gevonden .. elk jaar is er een lek .. :( dus nu toch maar de EPDM optie gekozen.

ik heb dus al enige ervaring opgebouwd geen "cijfers" maar ergens opgepikt 1m2 per 1m3 en dat is blijven steken .. en dat klopt imho wel ..
Wat ik nu weet aan de hand van mij "dak" mat .. is dat te lange buis .. gewoon zonde is van de oppervlakte 2x 6m (in mijn geval 1x 12m) werkt slechter dan 6x 1m is mijn mening .
Als ik nieuwe matten zou kopen, dan zou ik denk ik de volgende bestellen: https://icecat.biz/nl-be/...ed+pool+pad-34542572.html zeker omdat de flow daarvan veel beter is en er juist geen ingebouwde bypass in zit.
ja dat denk ik wel dat deze beter presteerd dan zijn intex matje variant alleen jammer dat het pvc is ipv epdm .. ik denk dat epdm beter is voor "verwarming" .. maar dat is een "onderbuik gevoel" ..
Ik ga echter voor zelfbouw Tyleen met druppelslang. Als die klaar zijn ga ik de m2's collectoroppervlakte wel even vergelijken met een intex matje, waar ik ongeveer geen verschil verwacht. Wat wel een ding is, is het oppervlakte loze ruimte, want met cirkels Tyleen verlies je wel wat ruimte ten opzichte van een vierkant. Bij een diameter van 1.5 meter is dat ongeveer 0.5 m2. (1.5*1.5) - (0.75*0.75*pi).
Als je nadenkt is een lange lengte zonde ..(in diy builds)

- warm water neemt lastiger warmte op .. en hoe groter de temp verschil hoe makkelijker de overdracht dit lees je ook bij warmtewisselaars .. dat ze dan optimaler werken ..

- als het water 1x warm is (zijn max temp bereikt heeft) .. is de rest van de "slang" overbodig ..

- je hebt een hogere "flow" nodig bij langere lengtes om zoveel mogelijk warmte af te voeren en dus is het handiger korte lengtes en dus langzamere flow .. (meer verspreiden) ..

zoals mijn "Verhaal" over de pvc mat op de dak zie je dit ook terug .. 50% gaat van in--> uit zonder enige verwarming ..+ 50% word door de buizen 6m van rechts naar links daar heeft het al zijn max temp bereikt (zie ik aan het feit dat de mat bol blijft staan op hete dagen) .. en 6m terug .. mat blijft ook daar "hoog" staan..

ik zou deze PVC dak mat ook kunnen wijzigen van configuratie .. door 100% van links naar rechts te sturen .. met de kans dat ik alsnog 50% effictiviteit behaal .. (mat blijft bol staan) maar omdat de druk hoger word omdat alles door de mat moet (snellere doorstroming) is de kans dat de effectiviteit 75% of hoger is ook aanwezig ..

Het lastige is berekenen hoeveel je max aantal buisjes kan vullen met wat je pomp aanlevert aan watervolume.. je moet net genoeg leveren om alle buisjes te vullen .. met water .. en je wilt net aan de bovengrens blijven ..

Dus je doel is bij (DIY) zonne-verwarming je doorstroming net hoog genoeg is om je bouw-werk koud te houden

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Intex matjes vs Solar-bag-1-2-3
@vso, zegt dat je weinig effect merkt van de extra Intex matjes, dat is best te verklaren. Een extra mat van 130x80 (1.04 m²) t.o.v. van een zwembad van 305cm diameter, 7 m² = 13% extra oppervlakte. (1.04 / 8.04 = 13%). Voeg je vervolgens een 1.44 m² toe, vergroot je het oppervlakte met 15% en vervolgens weer 13%. Hoe meer matjes je toevoegt, hoe minder effect ze hebben.

Water snel of langzaam laten stromen in een zonnemat/collector
Het maakt niet zo heel veel uit hoe warm het water (tussen de 1°C en 99°C) is om het verder te kunnen verwarmen met zonlicht. Het maakt alleen wel iets uit qua opname/afgifte van omgevingswarmte. Hoe kleiner het verschil tussen de omgevingstemperatuur en het watertemperatuur hoe minder verlies / opname je hebt. Qua zoninstraling maakt het niet uit.

Het is dan meer van belang hoeveel kracht het kost om water rond te pompen en dat is met langere slangen gewoon moeilijker dan met korte slangen. Vandaar dat je het beste zo'n mat volledig parallel kan aansluiten, dat levert de minste restricties op en het verschil in watertemperatuur is nog wat kleiner dan als het hele lange buizen zouden zijn.

Doel DIY collector
Mijn doel qua bouw van een DIY zonneverwarming is een goede balans tussen kosten, oppervlakte collector en gebruikt van ruimte in de tuin. Er komen straks sowieso 2 collectoren verticaal te staan tegen de schutting en kosten ze geen ruimte aangezien ze achter een border staan. Ik gebruik daarmee de zon die op de schutting staat optimaal. Mocht ik ooit bedenken om de borders weg te halen kunnen de collectoren strak tegen de schutting en het zwembad er vlak voor staan. Optimaal gebruik van ruimte.

Mijn oost-westdak van mijn schuur/garage is voorzien van metalen dakplaten waardoor die niet echt geschikt is voor EPDM matten. De scherpe delen van dat dak zullen die matten te snel kapot maken, naast dat de helling eigenlijk net te stijl is om lekker iets op te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:25:
[...]

ja/nee de collector heb ik zo aangesloten toen ik hem installeerde ik wist niet beter en daarnaast maakte ik me druk over de zfp en doorvoer .. (beide links in mijn geval) en dit was makkelijker bij het aanleggen ik had geen zin een buis van links naar rechts te leggen .. inmiddels ben ik van gedachten veranderd ..

je krijgt namelijk 1 klein velletje papier (parts list) en 1 beschrijving) de parts zijn 2 doppen en 2 hoek verbindingen voor de slang en een "wasring" die je tussen de 2 matten (onder en boven mat zijn losse elementen) dus 7 "onderdelen" bestaat het geheel uit . de wasring heb je nodig in deze configuratie .
de wasring zorgt ervoor dat water direct van de invoer naar de uitvoer gaat en de rest word door de mat geperst .. gevolg is dat je 6 m heen en 6 meter terug met een luchtbel in de rechter "eind" collector .. alleen als ik de zfp in "circulatie" stand zet waardoor de filterton gepasseerd word (en meer druk door het leiding werk) haal ik nog wat lucht eruit .. maar zoals je op die foto hierboven ziet "buigt/bolling" v.d mat is op mooie zonnige dagen de mat de eerste 3 meter "plat" .. dus genoeg afgekoeld .. maar die bolling blijft op hete dagen dus ik heb meer warmte dan ik kan afvoeren .. en dat is al op de heenweg .. retourweg word vaak erger ..

Waarom op noord ? simpel dan zie ik hem (ook lekkages).. en gezien ik toch genoeg warmte heb .. is dat geen probleem .. .op zuid kan ik dan nog zonnepanelen leggen . (6 a 7) alles ligt al klaar al zou ik willen..

[...]

hij is inderdaad lastig te vinden volgens mij had epwoody :? hem ooit gevonden .. solar bag "pool" deze werken 100x beter als een intex 15,- dingetje .. maar je moet wel je eigen bypass erbij aanleggen .. werkt goed met een CRP .. en ik zou de stelregel 1 "zak" per m2 water .. hoewel je best warm water krijgt als je er 1 doet met een 2500liter bad .. is "overkill" best prettig op de iets mindere warme dagen :)

alstu https://www.fundoo.nl/solar-bag-1-2-3.html
Je mag toch hopen dat je al enkele epdm matjes solar bag 1-2-3 hebt aangeschaft weet ook niet hoeveel matjes op je dak wilt of maar 1 matje, aangezien de matjes in de link nergens meer verkrijgbaar zijn.

Betreft je sensors die wil je waarschijnlijk onder je mat anders gaan bevestigen met koper strip in je beantwoording. te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@J.E. Weinor, @vso heeft het over dit type matten: https://www.bol.com/nl/p/...embaden/9300000005452885/

Deze kun je in 2 prijsklasses kopen. Van LDPE en van EPDM. EPDM schijnt sterker te zijn dan LDPE en beter te repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Hmmm, kwam nog een leuke techniek tegen om een mat te maken, wel iets duurder.

Neem een dikwandige 50 mm buis. Boor daar gaten in en draai daar slangtules in met PVC lijm. Maak dat 2 keer.

Deze koppelingen: https://tameson.nl/fittin...6-slangpilaar-10-bar.html

Dan kun je ongeveer 50 slangen naast elkaar leggen per meter buis.

Het liefst een ontluchter als je wat hoogte moet overbruggen toevoegen om het systeem lucht vrij te krijgen / houden.

Denk alleen dat de prijs wel een ding is...
2x50 slangtules (0.90 pst = 90 euro)
50x5 meter tyleen (250 euro)
en dan de overige buizen en koppelingen etc nog.

Maar dan heb je wel in 1 keer een collector van 5 m2 die veel meer kan hebben dan een gemiddelde solarmat en veel minder last heeft van restricties en veel efficiënter gebruik kan maken van een vierkant oppervlakte in tegenstelling tot spoelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
https://zwembad.doren.be/verwarming.php

Hier nog een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:32:
@J.E. Weinor, @vso heeft het over dit type matten: https://www.bol.com/nl/p/...embaden/9300000005452885/

Deze kun je in 2 prijsklasses kopen. Van LDPE en van EPDM. EPDM schijnt sterker te zijn dan LDPE en beter te repareren.
Maas VSO heeft het iedere keer over epdm matjes :) in je link kan ik niet gauw een matje noemen dat het van EPDM is zal wel kunnen van wat hij nu op het dak heeft liggen het ziet er hetzelfde uit.

En de prijs bij bol :? voor 4m2 dat is toch wel voordeliger verkrijgbaar denk haast wel bijna de helft als de prijs van bol.

[ Voor 8% gewijzigd door J.E. Weinor op 07-04-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:07:

Neem een dikwandige 50 mm buis. Boor daar gaten in en draai daar slangtules in met PVC lijm. Maak dat 2 keer.

Het liefst een ontluchter als je wat hoogte moet overbruggen toevoegen om het systeem lucht vrij te krijgen / houden.

Maar dan heb je wel in 1 keer een collector van 5 m2 die veel meer kan hebben dan een gemiddelde solarmat en veel minder last heeft van restricties en veel efficiënter gebruik kan maken van een vierkant oppervlakte in tegenstelling tot spoelen.
Tyleen slang 50x5 meter tyleen (250 euro) wel heel duur weet niet welke diameter.

Ik heb tyleen van 50 meter 16mm op rol gekeurd met blauwe streep en koste 27,50 per rol inclusief BTW gelijk ook daar de rest van pvc en koppelingen besteld.

En was niet duur in vergelijk vandaag besteld en morgen al geleverd eigen bezorgdienst.

https://www.pvckopen.nl/t...6x18-rol-a-50mtr-zpe.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:34:
[...]

Tyleen slang 50x5 meter tyleen (250 euro) wel heel duur weet niet welke diameter.

Ik heb tyleen van 50 meter 16mm op rol gekeurd met blauwe streep en koste 27,50 per rol inclusief BTW gelijk ook daar de rest van pvc en koppelingen besteld.

En was niet duur in vergelijk vandaag besteld en morgen al geleverd eigen bezorgdienst.

https://www.pvckopen.nl/t...6x18-rol-a-50mtr-zpe.html
Beetje een globale prijsindicatie, die 250 euro had ik ingeschat met 5x100 meter lengte in plaats van 5x50 meter en vervolgens naast de Wildkamp prijs gehouden. Die kwam uit op rond de 360 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Nou, hier in het Zuiden ligt er paar cm sneeuw, buiten aan zwembad werken laat ik maar effe gaan :).
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:11:
Water snel of langzaam laten stromen in een zonnemat/collector
Het maakt niet zo heel veel uit hoe warm het water (tussen de 1°C en 99°C) is om het verder te kunnen verwarmen met zonlicht. Het maakt alleen wel iets uit qua opname/afgifte van omgevingswarmte. Hoe kleiner het verschil tussen de omgevingstemperatuur en het watertemperatuur hoe minder verlies / opname je hebt. Qua zoninstraling maakt het niet uit.
Hmzz het is juist heel belangrijk hoe warm het water is, hoe warmer het water des te moeiljker het energie (=warmte) opneemt. Daarom ook de stelregel dat je een delta T -moet- hebben van 0,5 graden tussen de in/uit van je solar mat... De gedachte met hoe warmer het water eruit komt (en meestal dan ook langzamer) des te beter het is klopt totaal niet. Ondanks dat dit tegen je gevoel in gaat.

Ofwel, water doorstroom snelheid maakt wel degelijk uit en je kan beter sneller dan langzamer het water rondpompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:07:

welke ZFP pomp heb je een 6m3 ? ik denk dat het aantal slangtules een "uitdaging" is ..

Houd er er wel rekening mee dat je zfp in filterstand(lagere druk) en circulatie stand(hogere druk) hebben
dus ik zou testen met circulatiestand .. dat immers meer water toevoer (is simpel over het hoofd te zien) ..

ik zou gewoon beginnen met een buis van bv 3 meter (even overdreven gezegd ) en een rij gaatjes met "tap" tool schroefdraad + teflon tape(lekken is niet een enorm probleem) .. en daar water in te spuiten .. en de gaatjes "afdoppen" *tyripje om het dopje op zijn plek te houden .. wat je wilt is dat uit je buis met slangtules (collector) .. alle gaatjes niet te zacht maar ook niet te hard water door stroomt .. elk gaatje wat je afdopt zorgt er voor dat de overige "gaatjes" een hogere druk geleverd krijgen ..

na testen kan je verlijmen .. ps pvc lijm is vaak tot 8 bar oid .. griffon 10 bar .. (als je alchol + pvc cleaner en dan pas lijmt) en je zfp levert 2 bar ..oid .. dus je slang zal eerder knappen.. zeker na 1 of 2 seizoenen

Als je het op een plat dak neerlegt moet je het einde even verhogen .. omdat water zwaarder is dan lucht druk je op die wijze het lucht eruit .. hoef je geen ontluchter tussen te zetten..

Veel efficienter "betwijfel" ik .. goedkoper is het wel 100,- denk ik het is puur Tyleen vs EPDM wat ik in dit afgeval afvraag je zou met zwart band /touw het wel makkelijker op een dak neer kunnen leggen .. ps een goed "dak" moet berekend zijn op 10 kg per m2 sneeuw .. dus 2Liter water oid moet ook wel gaan.

@J.E. Weinor voorheen had ik de 1-2-3 solarbag (grond versie EPDM) van 120x70 oid) en nu heb ik bij ABC een EPDM 6x 66cm oid variant liggen voor op het dak zeg maar .. en hier zal wellicht de verwarring in zijn

het grootste voordeel van zonnematten zit hem niet in het verwarmen van het zwembad

Maar het warmte van een object (schuur/huis kunnen verplaatsen naar je zwembad . en daardoor het object afkoelen voor prettige "zomeromstandigheden" .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:35:
Nou, hier in het Zuiden ligt er paar cm sneeuw, buiten aan zwembad werken laat ik maar effe gaan :).

[...]

Hmzz het is juist heel belangrijk hoe warm het water is, hoe warmer het water des te moeiljker het energie (=warmte) opneemt. Daarom ook de stelregel dat je een delta T -moet- hebben van 0,5 graden tussen de in/uit van je solar mat... De gedachte met hoe warmer het water eruit komt (en meestal dan ook langzamer) des te beter het is klopt totaal niet. Ondanks dat dit tegen je gevoel in gaat.

Ofwel, water doorstroom snelheid maakt wel degelijk uit en je kan beter sneller dan langzamer het water rondpompen...
:Y

Niet om direct op deze discussie in te gaan, maar ik vind het lastig(er) om te weten van 38mm oid naar (onbekend aantal) 6mm buisjes zou kunnen gaan want je hebt ook nog x aantal liters per minuut..

Het grootste probleem is dat je 100% verwarming van al het water wilt hebben en een beperkt oppervlak :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:35:

[...]

Het is een lastig dilemma... Je hebt met een aantal factoren te maken die elkaar tegenwerken.

Dit is hoe ik er tegen aan kijk.
  1. Mijn opmerkingen gingen enkel over de zonnekracht. Die is ongeveer gelijk, hoe warm je mat ook is. Misschien wordt het iets lager naar mate de temperatuur stijgt, maar dat is voor ons nagenoeg niet meetbaar.
  2. Dan heb je het verlies naar de buitenlucht, die wordt groter naar mate de watertemperatuur stijgt. Het wordt in feite een radiator die warmte afgeeft (of opneemt) uit de buitenlucht. Hoeveel warmte er wordt afgegeven is de verhouding tussen de gemiddelde temperatuur van de mat en de buitenlucht.
  3. Vervolgens zit je met de vraag hoeveel energie het kost om het water door de mat te pompen. Hoe sneller het water door de mat moet hoe meer energie dat kost voor de pomp. Dat gaat met de derde macht omhoog terwijl de watersnelheid lineair oploopt.
Het is dus zaak een goede balans te vinden tussen pompkracht, watersnelheid, zonnekracht en afgifte aan buitenlucht.

De laagste temperatuur uit de zonnecollector is het beste
Als uitgangspunt/stelregel dat een zo laag mogelijke deltaT het beste is, ben ik het wel mee eens, maar dat wil niet zeggen dat als de watertemperatuur stijgt er geen warmte meer wordt opgenomen ben ik het niet mee eens, zolang je water maar niet gaat koken of gevaarlijk warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:06:
[...]

:Y

Niet om direct op deze discussie in te gaan, maar ik vind het lastig(er) om te weten van 38mm oid naar (onbekend aantal) 6mm buisjes zou kunnen gaan want je hebt ook nog x aantal liters per minuut..

Het grootste probleem is dat je 100% verwarming van al het water wilt hebben en een beperkt oppervlak :)
Phoe ja dat is een goede vraag. Daar heb ik zo gauw geen berekening voor.

Je zou moeten weten hoeveel liter/u je door 32mm en 6mm kan doen. Dan die hoeveelheid delen met elkaar en je weet min of meer hoeveel x 6mm buisjes zelfde doorstroom heeft als 1x 32mm.

Natuurlijk komt er meer bij kijken (oa druk) maar denk als ruwe schatting wel al een eind komt...

Zelf denk ik, beter te veel dan te weinig. Maar dat is gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:40:
[...]
welke ZFP pomp heb je een 6m3 ? ik denk dat het aantal slangtules een "uitdaging" is ..

Houd er er wel rekening mee dat je zfp in filterstand(lagere druk) en circulatie stand(hogere druk) hebben
dus ik zou testen met circulatiestand .. dat immers meer water toevoer (is simpel over het hoofd te zien) ..
Hoe meer slangtules hoe makkelijker het water er doorheen gaat. Probeer maar eens door 1 rietje te blazen of door 10 rietjes tegelijkertijd.
Veel efficienter "betwijfel" ik .. goedkoper is het wel 100,- denk ik het is puur Tyleen vs EPDM wat ik in dit afgeval afvraag je zou met zwart band /touw het wel makkelijker op een dak neer kunnen leggen .. ps een goed "dak" moet berekend zijn op 10 kg per m2 sneeuw .. dus 2Liter water oid moet ook wel gaan.
Efficientie is lastig uit te drukken en je zit met een vertraging in warmteoverdracht. Hoe dikker de buis, hoe langer het duurt voordat er een balans is tussen het opwarmen van de buis door de zon en het afkoelen van de buis het water.
het grootste voordeel van zonnematten zit hem niet in het verwarmen van het zwembad

Maar het warmte van een object (schuur/huis kunnen verplaatsen naar je zwembad . en daardoor het object afkoelen voor prettige "zomeromstandigheden" .
Dat is een leuke bijkomstigheid en een reden om nog te overwegen om toch nog een paar meter tyleen/mattten op mijn uitbouw te plaatsen aan de oostkant van het huis. Die heeft tot een uur of 3 zon op het dak staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:40:
[...]

Phoe ja dat is een goede vraag. Daar heb ik zo gauw geen berekening voor.

Je zou moeten weten hoeveel liter/u je door 32mm en 6mm kan doen. Dan die hoeveelheid delen met elkaar en je weet min of meer hoeveel x 6mm buisjes zelfde doorstroom heeft als 1x 32mm.

Natuurlijk komt er meer bij kijken (oa druk) maar denk als ruwe schatting wel al een eind komt...

Zelf denk ik, beter te veel dan te weinig. Maar dat is gevoel...
het is inderdaad beter te veel (flow) dan te weinig .. maar de druk mag niet te hoog zijn .. te laag is ook niet super handig ..

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 21 ... 171 Laatste