wat de F ? .... 300KwH in je bad pompen .. geld te veel oid .. ? waarom dan een CRP aanschaffen
meest simple besparing is bad vullen (met 8 graden water) en gewoon 24/48 uur wachten .. totdat hij de buitentemperatuur heeft bereikt .. 8 --> 15 graden = 7 graden verhitten tegen extreem veel geld die je gewoon gratis had kunnen zijn
hoe kouder het water hoe meer energie je erin moet stoppen om te verwarmen (DUH)
* vso vind dat dit geval had je gewoon de eurobiljetten onder de liner kunnen houden terwijl je ze aanstak ..net zo effectief geweest is ..Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:12:
Je begon rond de 8 graden en ging naar 26 graden. Dat is een stijging van 18 graden.
11 m3 * 18 graden * 4.18 / 3600 = 229.9 kWh. (of is het 14, als ik 488*244*122 doe, dan kom ik 292 kWh)
Je zal het nodige aan warmte verloren zijn door de buitentemperatuur,
Leuk om deze praktijksituatie te zien en naast mijn berekeningen te kunnen leggen!
erhm naast dat hij van 8 tot 15 graden (buiten temp) gewoon gratis had kunnen doen .. zonder enige kosten

wat naar mijn idee volgens mij het meest onzuinige is wat je kan doen
is volgens mij het verwarmen van water ook erg inefficent als je het niet afdekt / isoleert ..en heb je veel warmte verlies ..
dan volgens mij heb je een curve dat in relatie tot buiten temp en andere factoren het meer/minder energie kost om te verwarmen vanaf die (buiten)temperatuur
ik maak echt geen grapje dat je een motorblok oid kan smelten met die verloren energie ..
als je dit bad hebt ... (gok)
https://www.toppy.nl/prod...7cm-incl-accessoires.html
Hoeveelheid water 10874 liter
Starttemperatuur 8 °C
Gewenste temperatuur 26 °C
Tijd om deze hoeveelhijd op te warmen 1060 min
kWh prijs 0.22 €
Energie om op te warmen van 8 tot 26 °C 818.942,688 KJ
Vermogen om op te warmen in 1060 min 14,3072 KW
<--- dit is per uur
Kostprijs aan 0.22 € per kWh 55,6072 €
Er is rekening gehouden met een rendement van de verwarmingsbron van 90%
14,3072 kw x 21 uur kom je op ~300kWh
je kan de tijd aanpassen en dan verlaagt de kw maar heeft verder geen impact op .. het eind resultaat.,
ps @
Ep Woody denk dat je dus toch gelijk hebt met die 73kw(h)