Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 23:39
Jazsie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:30:
[...]

hehehe, ik wil mijn Spa al weken vullen met water.... Alleen ligt de pomp nog uit elkaar 8)7.

Nog zoveel dingen te doen:

- pomp reviseren.
- diy ph/chloor systeem.
- skimmer inbouwen.
- drukmeter filtervat.
- flowmeter.
- temperatuur meter.
- spa cover maken zoals @martijnr17 heeft gedaan.
- etc etc....

Het houd niet op >:)
Ja bij een Spa snap ik het wel hoor. De zaken die je noemt zijn inderdaad niet zo handig om te doen terwijl het bad al staat, al zouden sommige dingen wel kunnen en de laatste zeker, maar ik snap wel dat je eerst het eea. wil afronden.

Volgende week ga ik een dagje hobbyen aan waarschijnlijk de sensoren met esp bordje. En even kijken welke spullen ik nog nodig heb, evt al een deel bestellen/ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:04
Plenkske schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:34:
[...]

Ja bij een Spa snap ik het wel hoor. De zaken die je noemt zijn inderdaad niet zo handig om te doen terwijl het bad al staat, al zouden sommige dingen wel kunnen en de laatste zeker, maar ik snap wel dat je eerst het eea. wil afronden.

Volgende week ga ik een dagje hobbyen aan waarschijnlijk de sensoren met esp bordje. En even kijken welke spullen ik nog nodig heb, evt al een deel bestellen/ophalen.
Heb het als winter project gedaan maar helaas toch iets te weinig aan gedaan... en het is aardig vroeg in het voorjaar al veel warmer dan normaal :P.

Pomp ga ik dit weekend weer aansluiten. dan diy ph/chloor systeem.
Vorig jaar het meest geërgerd en ook meeste tijd besteed aan het helder houden van het water.
Dat moet dus anders :9

Daarna komt de "cover", ieder keer het zeil erop en eraf halen. Niet mijn ding...

En inderdaad, materialen bestellen etc kost veel tijd nu alles online moet.

ESP bordjes, moet ik ook nog bestellen nu je het zegt :D

[ Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 01-04-2021 16:53 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 09:54
Zijn er hier ook mensen die zowel zonnemat ldpe en solar boards gebruikt hebben? Ben benieuwd naar de verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nounow
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05-2024
Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:12:
Je begon rond de 8 graden en ging naar 26 graden. Dat is een stijging van 18 graden.

11 m3 * 18 graden * 4.18 / 3600 = 229.9 kWh. (of is het 14, als ik 488*244*122 doe, dan kom ik 292 kWh)

Je zal het nodige aan warmte verloren zijn door de buitentemperatuur,

Leuk om deze praktijksituatie te zien en naast mijn berekeningen te kunnen leggen!
Ik heb een full inverter de kleine W'eau van 3Kw en een sunnytent erover, bodem 5 cm XPS en dunne tegels van de Action. Zwembad is Intex metal frame 366/76.

FF kijken of het bij mij ook klopt. Bad was gisterenavond na 1,5 dag verwarmen van 8 naar 27 graden. Dat is een stijging van 19 graden.

6,5 m3 * 19 graden * 4.18 / 3600 = 143,4 kWh

Maar als ik naar mijn energie verbruik kijk heb ik in 2 dagen ongeveer 27 kWh extra verbruikt dan normaal..

De pomp verbruikt 190Watt, dus zo'n 190*36 = 7 kWh. Dan blijft er 20kWh over voor de warmtepompt en bij een benodigde 143 kWh is dat een minimale gemiddelde COP waarde van 7 zonder verliezen. Dat klinkt toch heel netjes? Klopt dit een beetje? ;)

Wat mij ook opviel is dat het bad afgelopen nacht maar 3 graden was afgekoeld terwijl ik de warmtepomp uitgezet had omdat ik dacht dat het weer voorbij was..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrsWEIP3WYiiOQeVymwuo9ipzNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d0FJyfuf59Fj1tEB4Pu5jWpI.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door nounow op 01-04-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
martijnr17 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:07:
Om mijn 11m3 bad op te warmen van 8 naar 26 graden was zon 300kwh nodig. Zit zelf ook te kijken om een losse crp pomp te gebruiken om te verwarmen want die 200watt de hele dag tikt wel aan.
wat de F ? .... 300KwH in je bad pompen .. geld te veel oid .. ? waarom dan een CRP aanschaffen

meest simple besparing is bad vullen (met 8 graden water) en gewoon 24/48 uur wachten .. totdat hij de buitentemperatuur heeft bereikt .. 8 --> 15 graden = 7 graden verhitten tegen extreem veel geld die je gewoon gratis had kunnen zijn

hoe kouder het water hoe meer energie je erin moet stoppen om te verwarmen (DUH)
* vso vind dat dit geval had je gewoon de eurobiljetten onder de liner kunnen houden terwijl je ze aanstak ..net zo effectief geweest is ..
Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:12:
Je begon rond de 8 graden en ging naar 26 graden. Dat is een stijging van 18 graden.
11 m3 * 18 graden * 4.18 / 3600 = 229.9 kWh. (of is het 14, als ik 488*244*122 doe, dan kom ik 292 kWh)
Je zal het nodige aan warmte verloren zijn door de buitentemperatuur,
Leuk om deze praktijksituatie te zien en naast mijn berekeningen te kunnen leggen!
erhm naast dat hij van 8 tot 15 graden (buiten temp) gewoon gratis had kunnen doen .. zonder enige kosten |:( wat naar mijn idee volgens mij het meest onzuinige is wat je kan doen

is volgens mij het verwarmen van water ook erg inefficent als je het niet afdekt / isoleert ..en heb je veel warmte verlies ..

dan volgens mij heb je een curve dat in relatie tot buiten temp en andere factoren het meer/minder energie kost om te verwarmen vanaf die (buiten)temperatuur

ik maak echt geen grapje dat je een motorblok oid kan smelten met die verloren energie ..

als je dit bad hebt ... (gok)
https://www.toppy.nl/prod...7cm-incl-accessoires.html

Hoeveelheid water 10874 liter
Starttemperatuur 8 °C
Gewenste temperatuur 26 °C
Tijd om deze hoeveelhijd op te warmen 1060 min
kWh prijs 0.22 €

Energie om op te warmen van 8 tot 26 °C 818.942,688 KJ
Vermogen om op te warmen in 1060 min 14,3072 KW <--- dit is per uur :?
Kostprijs aan 0.22 € per kWh 55,6072 €
Er is rekening gehouden met een rendement van de verwarmingsbron van 90%

14,3072 kw x 21 uur kom je op ~300kWh

je kan de tijd aanpassen en dan verlaagt de kw maar heeft verder geen impact op .. het eind resultaat.,

ps @Ep Woody denk dat je dus toch gelijk hebt met die 73kw(h)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nounow schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:14:
[...]

Ik heb een full inverter de kleine W'eau van 3Kw en een sunnytent erover, bodem 5 cm XPS en dunne tegels van de Action. Zwembad is Intex metal frame 366/76.

FF kijken of het bij mij ook klopt. Bad was gisterenavond na 1,5 dag verwarmen van 8 naar 27 graden. Dat is een stijging van 19 graden.

Maar als ik naar mijn energie verbruik kijk heb ik in 2 dagen ongeveer 27 kWh extra verbruikt dan normaal..

De pomp verbruikt 190Watt, dus zo'n 190*36 = 7 kWh. Dan blijft er 20kWh over voor de warmtepompt en bij een benodigde 143 kWh is dat een minimale gemiddelde COP waarde van 7 zonder verliezen. Dat klinkt toch heel netjes? Klopt dit een beetje? ;)

Wat mij ook opviel is dat het bad afgelopen nacht maar 3 graden was afgekoeld terwijl ik de warmtepomp uitgezet had omdat ik dacht dat het weer voorbij was..

[Afbeelding]
afgezien van de discussie hierboven :) vind ik dit best netjes .. kan je ons wat meer vertellen over het bad ? ligt hij erg beschut oid ? 3 graden afkoelen over de nacht (vermoedelijk) vind ik wel erg "laag" ..

voor de duidelijkheid ik impliceer niks .. (zoek er dus aub niks achter)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:52:
ESP bordjes, moet ik ook nog bestellen nu je het zegt :D
erge is ik heb paar temp sensors liggen .. en esp/arduino boardjes,weerstanden en UTP kabel :) ik hoef alleen de sensors in elkaar te fabrieken .. (lees draadjes solderen + weerstanden + waterdichte behuizing oid)

info lange kabel lengte temp sensors https://www.maximintegrat...ents/tutorials/1/148.html
ik denk dat ik een "switched" alternatief neem waarbij 2 sensors neem per "lengte" .. dus om 6 sensors over 6m mat te doen .. ga ik meten op 0m 3m en 6m + in/uit zwembad en in/uit bypass

de bbq doe ik later :)

ben gewoon te lui om eraan te beginnen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nounow
vso schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:43:
[...]

afgezien van de discussie hierboven :) vind ik dit best netjes .. kan je ons wat meer vertellen over het bad ? ligt hij erg beschut oid ? 3 graden afkoelen over de nacht (vermoedelijk) vind ik wel erg "laag" ..

voor de duidelijkheid ik impliceer niks .. (zoek er dus aub niks achter)
Ik heb het bad 30 cm ingegraven en een kleine wal eromheen gemaakt waar ik bloemen heb gezaaid en staat pal op het zuiden. Ik had eigenlijk niet veel van de sunnytent verwacht, maar het lijkt op het moment binnen in de tent wel een sauna. :)

De 20kWh voor de warmtepomp komt wel overheen met het opgenomen vermogen van 0,56Kw * 36 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBCtnb-8x7D3k-QBuND6CSmQxOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgN8mdvU6NC3a6CDKZRwh29u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
nounow schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:57:
[...]

Ik heb het bad 30 cm ingegraven en een kleine wal eromheen gemaakt waar ik bloemen heb gezaaid en staat pal op het zuiden. Ik had eigenlijk niet veel van de sunnytent verwacht, maar het lijkt op het moment binnen in de tent wel een sauna. :)

De 20kWh voor de warmtepomp komt wel overheen met het opgenomen vermogen van 0,56Kw * 36 uur

[Afbeelding]
wauw dat is ook wel een idee ! nu snap ik die 3 graden zakken wel ...

ps ik maak me wel zorgen over de luchtverversing .. als je actief in het water bezig bent lijkt mij de co2 opbouw erg rap te gaan ..

zelf zit ik te denken aan een badkamer ventilator oid aangesloten op een bewegingssensor voor buiten (gericht op het bad) .. maar ja de kans dat men dat afdekt is ook aanwezig omdat koude lucht toch erg vervelend is .. dus dan moet je een rooster hebben die opzij blaast of onderop tegen het bad ... zodat je wel de verversing hebt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nounow
vso schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:34:
[...]

wauw dat is ook wel een idee ! nu snap ik die 3 graden zakken wel ...

ps ik maak me wel zorgen over de luchtverversing .. als je actief in het water bezig bent lijkt mij de co2 opbouw erg rap te gaan ..

zelf zit ik te denken aan een badkamer ventilator oid aangesloten op een bewegingssensor voor buiten (gericht op het bad) .. maar ja de kans dat men dat afdekt is ook aanwezig omdat koude lucht toch erg vervelend is .. dus dan moet je een rooster hebben die opzij blaast of onderop tegen het bad ... zodat je wel de verversing hebt ..
Ja daar had ik nog niet aan gedacht, maar de tent is niet helemaal dicht. Aan beide zijden is hij nog een beetje open gelukkig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUMv7NCl_N-39M1okDDeMxRWobI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oa9UyZZKzYiPwPO79iOS8ncE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 22:08
vso schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:33:
[...]

wat de F ? .... 300KwH in je bad pompen .. geld te veel oid .. ? waarom dan een CRP aanschaffen

meest simple besparing is bad vullen (met 8 graden water) en gewoon 24/48 uur wachten .. totdat hij de buitentemperatuur heeft bereikt .. 8 --> 15 graden = 7 graden verhitten tegen extreem veel geld die je gewoon gratis had kunnen zijn

hoe kouder het water hoe meer energie je erin moet stoppen om te verwarmen (DUH)
* vso vind dat dit geval had je gewoon de eurobiljetten onder de liner kunnen houden terwijl je ze aanstak ..net zo effectief geweest is ..
Die 300kwh is voor de cop dus netto was het 63kwh ,22 cent is €13,86.
Als het een zomerse week was en je ruim de tijd had was het opwarmen met omgevingstemperatuur een goed idee geweest, echter hadden we daar nu geen tijd voor. Twijelde zelf ook erg wel of niet doen voor die 2 dagen, maar ga een paar uurtjes met de kids naar het zwembad en ik ben ook minimaal 20 euro kwijt, dus als je het op die manier bekijkt valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
nounow schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:50:
[...]

Ja daar had ik nog niet aan gedacht, maar de tent is niet helemaal dicht. Aan beide zijden is hij nog een beetje open gelukkig..

[Afbeelding]
Bij de wat kleinere baden is dit inderdaad een mooie oplossing. Warmte en vocht blijft er mooi in hangen dus weinig koeling in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nounow
martijnr17 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:52:
[...]

Bij de wat kleinere baden is dit inderdaad een mooie oplossing. Warmte en vocht blijft er mooi in hangen dus weinig koeling in de nacht.
Hier ook het elastiek van Decathlon, en nu de kids nog klein zijn is de diepte van 76cm wel genoeg. Straks als ze wat ouder zijn kan een nieuw bad nog wel 40cm hoger. Dat was eigenlijk de hoofdreden dat ik het huidige bad alvast heb ingegraven. Zodat ik later een dieper bad onder dezelfde tent kan passen. En groter dan 366 past sowieso niet in mijn tuin _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
nounow schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:14:
[...]

[Afbeelding]
Mooi gedaan! 140 kWh aan warmte in je bad, inclusief de warmte van de zon. 20 * 4 (Je zal nu een iets lagere COP hebben dan in de zomer als het constant dik 25 graden is) = 80 kWh uit de warmtepomp en 60 kWh uit de zon? Lijkt me netjes toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:50:
[...]

Die 300kwh is voor de cop dus netto was het 63kwh ,22 cent is €13,86.
Als het een zomerse week was en je ruim de tijd had was het opwarmen met omgevingstemperatuur een goed idee geweest, echter hadden we daar nu geen tijd voor. Twijelde zelf ook erg wel of niet doen voor die 2 dagen, maar ga een paar uurtjes met de kids naar het zwembad en ik ben ook minimaal 20 euro kwijt, dus als je het op die manier bekijkt valt het wel mee.
60,- kan je ook op die manier weg zetten ..aan het eind van de streep als het je waard is geweest is het niet iets waar je een seconde slaap over hoeft te verliezen ..

iedereen maakt wel eens "dure" fouten .. (ook ondergetekende) .. je had ook 5km te hard kunnen rijden in de bebouwde kom op weg / retour van een zwembad dat had pijnlijker geweest voor dezelfde prijs .. toch ? en had je minder plezier beleeft dan met je gezin genieten van een warm zwembad .. zo zou ik het bekijken.

De volgende keer zet je het ding eerder neer .. zodat hij alvast op temperatuur kan komen.

ik vind het geld voor een WP (aanschaf) gewoon absurd .. maar het gebruik ervan is zeker nuttig .. beetje tegenstrijdige uitspraak die veel mensen niet 1,2,3 snappen ..
een reden om juist goedkopere/betere / duurzame alternatieven te vinden die een win-win hebben is voor mij een leuke zoektocht ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
nounow schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:50:
[...]

[Afbeelding]
Maar ik neem aan dat je de tent ook makkelijk open kan doen voor tijdens het zwemmen bij mooi weer ?
Mooie opzet heb je in ieder geval ! Zo te zien kloppen de specs van de WP dus wel. Ik heb dezelfde (maar dan de 4kW) in pre order staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:38
Plenkske schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:00:
[...]

Maar ik neem aan dat je de tent ook makkelijk open kan doen voor tijdens het zwemmen bij mooi weer ?
Mooie opzet heb je in ieder geval ! Zo te zien kloppen de specs van de WP dus wel. Ik heb dezelfde (maar dan de 4kW) in pre order staan.
Inderdaad een mooie half bollen tent de prijzen liegen er ook niet om. :) voor dit systeem.

Wie weet wel wat te vinden bij obelink staan tenten en paviljoens
met of zonder zijwanden genoeg in vierkant of rond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:57:
[...]

erge is ik heb paar temp sensors liggen .. en esp/arduino boardjes,weerstanden en UTP kabel :) ik hoef alleen de sensors in elkaar te fabrieken .. (lees draadjes solderen + weerstanden + waterdichte behuizing oid)

info lange kabel lengte temp sensors https://www.maximintegrat...ents/tutorials/1/148.html
ik denk dat ik een "switched" alternatief neem waarbij 2 sensors neem per "lengte" .. dus om 6 sensors over 6m mat te doen .. ga ik meten op 0m 3m en 6m + in/uit zwembad en in/uit bypass

de bbq doe ik later :)

ben gewoon te lui om eraan te beginnen ..
Voor je solarmat dan is inderdaad "switched" een goede opzet.

Ben benieuwd naar de resultaten, denk dat we daar wel wat uit kunnen halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:26:
[...]

Inderdaad een mooie half bollen tent de prijzen liegen er ook niet om. :) voor dit systeem.

Wie weet wel wat te vinden bij obelink staan tenten en paviljoens
met of zonder zijwanden genoeg in vierkant of rond :P
als vervent campeerder / diy-er

je kan voor 40,- https://www.isolatiemater...transparant-50x2m1-100-m2 (of je vraagt of iemand in het kruipruimte isolatie topic nog restant partij heeft)
waar je wel even op moet letten is dat de breedte vanaf 2m of langer is .. (ik heb deze folie gebruikt zolder isolatie) .. deze is toevallig vrij dik

in de hobby tuinder(s) gebruikt men vaak die gele/grijze elektra buizen om bogen te maken om er vervolgens plastic overheen te leggen ..

ik heb een 3x3 partytent voor 20,- (makro) met 4 wanden .. (plastic) alleen je zal wat modificaties doen .. het zeil wat erbij zit is wel handig maar de wanden zuigen ..
Het buizenframe op zich is niet slecht maar het helpt als je het verstevigt bv goedkope spanbanden met tyrips het zeil wat het dak moet voorstellen houd de hoeken bij elkaar .. (klinkt extreem) en als je bij windkracht 4+ oud het dakzeil/wanden weghaalt .. kan je er een zwemzomer overleven ..

Het nadeel is dat de wanden met dezelfde ringen vast zitten waarmee je een douchegordijn aan een douchestang vast houd dus daar zal je geen wind uit de tent houden .. maar scheelt wel een hoop afkoeling

maar wil je goed ga je voor iets met gebogen stangen bedoeld voor "camperen" maar ja verwacht wel 300,- en up (en niet doorzichtig) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:09:
[...]

Voor je solarmat dan is inderdaad "switched" een goede opzet.

Ben benieuwd naar de resultaten, denk dat we daar wel wat uit kunnen halen :)
dus ik neem (3x) utp van punt A naar B zeg lengte tussen 9 tot 6m, deze houd ik liever gelijk om issues consisistent te houden .. vandaar doe ik de 1wire setup met 2 tot 4 sensors .op de 3 meet locaties .. (ligt eraan hoeveel ik er heb) .. op de pcb doe ik via een multiplexer & de weerstand de uitlezing van elke meet locatie .
De multiplexer zal later meer sensors toegevoegd worden (maar dat is voor nu even niet relevant) klinkt dat goed ?

ps de utp bekabeling daar gebruik ik 1 draad voor voeding, 1 of 2 voor "data" en de rest voor GND

denk ff mee als ik de temp sensors OP de buizen plak .. (uit de zon met 3 lagen buis isolatie oid) .. dan vermoed ik dat bij het uitlezen ik niet een directe feedback krijg (minder fluctuaties) in de temperatuur maar boeit dat ? (vraag)

mijn 2 cents .. niet echt .. zoiezo zijn op 2m3 of meer de kleine fluctuaties niet eens boeiend (lees vertroebeld eerder het beeld) ..

betreft de mat
wat ik zelf verwacht is dat tussen 0 en 3 m de grootste temp verschillen te zien daarna zal die wellicht iets stijgen .. misschien wat verlies terug het bad in .. dit omdat mijn huidige mat na ~3m bol blijft staan (uitzetten bij warmte) en dus houd dat voor mij in dat hij zijn warmte niet kwijt kan .. de retour leiding zal ik niet over spreken :)
echter bij de EPDM mat zal 100% ingevoerd water "verwarmd" worden bij de huidige pvc opzet is dit 50% of 40% .. omdat deel direct van IN naar UIT stroomt

ps als ik de matten verwissel moet ik mezelf wel even herrineren of de buis diameter zo ver mogelijk te meten is tussen die 2 verschilt .. ik verwacht namelijk dat de EPDM diameter iets groter is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:31:
[...]

als vervent campeerder / diy-er

je kan voor 40,- https://www.isolatiemater...transparant-50x2m1-100-m2 (of je vraagt of iemand in het kruipruimte isolatie topic nog restant partij heeft)
waar je wel even op moet letten is dat de breedte vanaf 2m of langer is .. (ik heb deze folie gebruikt zolder isolatie) .. deze is toevallig vrij dik

in de hobby tuinder(s) gebruikt men vaak die gele/grijze elektra buizen om bogen te maken om er vervolgens plastic overheen te leggen ..

ik heb een 3x3 partytent voor 20,- (makro) met 4 wanden .. (plastic) alleen je zal wat modificaties doen .. het zeil wat erbij zit is wel handig maar de wanden zuigen ..
Het buizenframe op zich is niet slecht maar het helpt als je het verstevigt bv goedkope spanbanden met tyrips het zeil wat het dak moet voorstellen houd de hoeken bij elkaar .. (klinkt extreem) en als je bij windkracht 4+ oud het dakzeil/wanden weghaalt .. kan je er een zwemzomer overleven ..

Het nadeel is dat de wanden met dezelfde ringen vast zitten waarmee je een douchegordijn aan een douchestang vast houd dus daar zal je geen wind uit de tent houden .. maar scheelt wel een hoop afkoeling

maar wil je goed ga je voor iets met gebogen stangen bedoeld voor "camperen" maar ja verwacht wel 300,- en up (en niet doorzichtig) ..
Met tentstokken aan de gang gang dekzijltje voor het dak en dampremmende folie voor de wandjes in je eigen DIY. :)

Tegenwoordig worden tentstokken ook steeds minder met tenten nu krijg je er een fietspomp bij geleverd in plaats van stokken.

Heb nog een vouwwagen zitten alu stokken bij scheelt aanzien zienlijk in gewicht vroeger waren ze van ijzer loodzwaar.

In plaats van folie zal je evt ook polycarbonaat kanaalplaat kunnen toepassen in 6 of 10 mm buigzaam prijzen zijn aanzienlijk goedkoper dan de meest 16mm uitvoering op daken veranda en ze zijn uv bestendig met dampremmende folie in de bouw wordt gebruikt denk ik niet uv bestendig is er komt geen zonlicht bij of in de openlucht toepassing plastik verweerd namelijk.

Dampremmende folie nog 30 meter op rol nog overgehouden van mijn gebouwde schuur voor de binnenwanden en transparant dat wordt altijd toegepast voor binnenzijde in wandconstructies niet aan buitenzijde en van dikke kwaliteit koste mij niets wegens aannemer verbouwing renovatie woning 2018/2019 schuur wel zelf gebouwd of door de aannemer laten doen had een keuze vergoeding oude schuur of de aannemer zette er iets neer, geef mij de de vergoeding maar.
Dan kun je zelf bepalen hoe je het zelf hebben wilt in het ontwerp en gelijk helemaal geïsoleerd kost wel meer dan de vergoeding maar scheelde mij aanzienlijk in de totaal prijs.

In de bouw wordt ook aantal jaren geen zwarte DP folie meer gebruikt wat je wel eens zag om raamkozijnen en deuren en mag ook niet meer worden toegepast in het bouwbestel DP folie heeft de eigenschap ondanks in gesloten ruimte kozijn spouw muur verweerd.

Zeilmakerij in de buurt bijv, kosten kunnen ook enigszins meevallen had voor mijn vouwwagen een nieuwe dekzeil laten maken de totale kosten voor een nieuwe zijl op maat was 2 jaar geleden 73 euro met trek spankoord en waterdicht gestikt.

Voor een grote vouwwagen dat vond ik niet duur tegenover een caravan/tenten dealer koste het mij wel 285 euro die gasten gaan ook naar een zeilmakerij om de hoek,. want een dekzeil is niet meer verkrijgbaar voor mijn vouwwagen en moet gemaakt worden.

Voor de zeilmakerij kreeg ik als tip van iemand op de camping die had voor zijn stacaravan veranda wanden met transparant zeil laten maken met kader in kleur zoals de ramen bij tenten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:25
Voor als je niet wil DIY'en is dit ook nog een leuke optie.
https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-05 16:27
nounow schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:57:
[...]

[Afbeelding]
Is deze warmtepomp stil? Zelf heb ik ooit ook eens zo’n soort/formaat gehad (supersplash ofzo), maar die ventilator maakte dusdanig veel herrie, dat ik hem meteen retour heb gestuurd. Was overigens geen full invertor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ElGrandoNeuso schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:52:
[...]

Is deze warmtepomp stil? Zelf heb ik ooit ook eens zo’n soort/formaat gehad (supersplash ofzo), maar die ventilator maakte dusdanig veel herrie, dat ik hem meteen retour heb gestuurd. Was overigens geen full invertor
Dit zijn de specs van deze, dit jaar nieuwe, warmtepompen:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Net zo stil (of stiller) als andere inverter warmtepompen. Echter dit is theorie natuurlijk, praktijk ervaringen zijn zeker welkom :)

Hier een niet inverter warmtepomp, ook dit jaar een nieuwe, maar daar zijn de decibels zeker hoger:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 02:19:
[...]

Met tentstokken aan de gang gang dekzijltje voor het dak en dampremmende folie voor de wandjes in je eigen DIY. :)

Tegenwoordig worden tentstokken ook steeds minder met tenten nu krijg je er een fietspomp bij geleverd in plaats van stokken.

Heb nog een vouwwagen zitten alu stokken bij scheelt aanzien zienlijk in gewicht vroeger waren ze van ijzer loodzwaar.

In plaats van folie zal je evt ook polycarbonaat kanaalplaat kunnen toepassen in 6 of 10 mm buigzaam prijzen zijn aanzienlijk goedkoper dan de meest 16mm uitvoering op daken veranda en ze zijn uv bestendig met dampremmende folie in de bouw wordt gebruikt denk ik niet uv bestendig is er komt geen zonlicht bij of in de openlucht toepassing plastik verweerd namelijk.

Dampremmende folie nog 30 meter op rol nog overgehouden van mijn gebouwde schuur voor de binnenwanden en transparant dat wordt altijd toegepast voor binnenzijde in wandconstructies niet aan buitenzijde en van dikke kwaliteit koste mij niets wegens aannemer verbouwing renovatie woning 2018/2019 schuur wel zelf gebouwd of door de aannemer laten doen had een keuze vergoeding oude schuur of de aannemer zette er iets neer, geef mij de de vergoeding maar.
Dan kun je zelf bepalen hoe je het zelf hebben wilt in het ontwerp en gelijk helemaal geïsoleerd kost wel meer dan de vergoeding maar scheelde mij aanzienlijk in de totaal prijs.

In de bouw wordt ook aantal jaren geen zwarte DP folie meer gebruikt wat je wel eens zag om raamkozijnen en deuren en mag ook niet meer worden toegepast in het bouwbestel DP folie heeft de eigenschap ondanks in gesloten ruimte kozijn spouw muur verweerd.

Zeilmakerij in de buurt bijv, kosten kunnen ook enigszins meevallen had voor mijn vouwwagen een nieuwe dekzeil laten maken de totale kosten voor een nieuwe zijl op maat was 2 jaar geleden 73 euro met trek spankoord en waterdicht gestikt.

Voor een grote vouwwagen dat vond ik niet duur tegenover een caravan/tenten dealer koste het mij wel 285 euro die gasten gaan ook naar een zeilmakerij om de hoek,. want een dekzeil is niet meer verkrijgbaar voor mijn vouwwagen en moet gemaakt worden.

Voor de zeilmakerij kreeg ik als tip van iemand op de camping die had voor zijn stacaravan veranda wanden met transparant zeil laten maken met kader in kleur zoals de ramen bij tenten. :P
lol :) vouwwagen (ik mis de mijne heb nu caravan) laten we niet te ver uitwijden over off-topic zaken anders komt een modder-eter ons meppen ;)

als ik die "goedkope" party-tent bekijk is 20 euro niet eens zo slecht maar zoals eerder beschreven ze vallen simpel uit elkaar als je niet je voorzorgs maatregel neemt en ze kunnen niet veel hebben .. betreft weer&wind. maar op hete rustige zomerdagen volstaan ze en met het spanbandje tyrippen kan ik het zeil er simpel af halen bij wat onrustiger weer zonder dat ik de tentstokken lost-trek (en het zwembad lekprikt)

ik zou voor bogen gaan glasfiber stokken zijn naast EL-buizen denk ik het goedkoopst / best, opblaasbaar is vrij dik .. en tentstokken gebogen heb je weer een uitdaging met opbergen .. glasfiber kan je recht opbergen en is dus ruimte technisch veel economischer.

Dat transparante "zeil" is niet geschikt als materiaal waar je naden doorheen maakt het word vaak gecombineerd zover ik weet met "doek" en je stokken erdoorheen reigen word een uitdaging hoewel der oplosingen voor zijn .. (touw of lint) die de stokken evenwijdig houd .. je wilt alleen zeil dat zobreed mogelijk overspant en een doorzichtige "verlijming" (plakband of lijm) en dat lijmt me met beide oplossingen best uitdagend iets te vinden wat "plakt"

als ik met 2m transparante folie aan de slag zou gaan zou bv (als het mogelijk is) pvc lijm en plakband gebruiken . (plakband = tijdelijk) bv 15cm overlap .. om het volgende te doen
plakband op de naad --> overlap (lijm)--> stokgat (tape) --> overlap (lijm --> plakband op de naad ..
plakband kan je er weer af trekken maar zorgt dat de lijm niet op plekken (tentstokken) en op deze wijze zou ik dit zoals ik het nu zie aanpakken .. maar ja dan heb ik dus doorzichtig folie van 2m x 50m het folie zelf is sterk genoeg is het alleen & is het doorzichtig ?
op zich wel goed idee :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Wat is wijsheid. Alle aansluitingen op mijn pomp en watervallen etc zijn 38 mm. Op mijn bad van 400x200x100 32mm met een verloopje passen de aanleverbuizen van 38mm prima

Ik heb nu een 2 solarmatten van 6 meter aangeschaft en deze wil via een bypass setje voorzien van een toestroom van mijn 10m3 ZFP. Op de matten kan ik 32mm en 38mm aansluiten.
Het ZFP moet het water ong. 4 meter naar de bypass pompen en daarna nog een meter of 2 omhoog naar de matten. Daarna een meter of 6 vanaf de matten naar het zwembad.

Kan ik de slangen van en naar de bypass en matten beter op 32mm houden of gewoon 38mm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
e.looijenga schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:48:
Wat is wijsheid. Alle aansluitingen op mijn pomp en watervallen etc zijn 38 mm. Op mijn bad van 400x200x100 32mm met een verloopje passen de aanleverbuizen van 38mm prima

Ik heb nu een 2 solarmatten van 6 meter aangeschaft en deze wil via een bypass setje voorzien van een toestroom van mijn 10m3 ZFP. Op de matten kan ik 32mm en 38mm aansluiten.
Het ZFP moet het water ong. 4 meter naar de bypass pompen en daarna nog een meter of 2 omhoog naar de matten. Daarna een meter of 6 vanaf de matten naar het zwembad.

Kan ik de slangen van en naar de bypass en matten beter op 32mm houden of gewoon 38mm?
Maakt niet veel uit want je 10m3 ZFP trekt dat zonder problemen.

38mm zou beter zijn want druk verlaagd daardoor, echter is alles net zo snel als de zwaktste schakel.

In dit geval dus je bad die 32mm heeft...

(je mat is ook een zwakke schakel maar daar zit een bypass op en dus zal niet alles het door je mat gaan bij een goede afstelling).

Zelf heb ik overal 50mm tot bij het bad zelf, daar gaat het ook naar 32mm :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:05:
[...]

Maakt niet veel uit want je 10m3 ZFP trekt dat zonder problemen.

38mm zou beter zijn want druk verlaagd daardoor, echter is alles net zo snel als de zwaktste schakel.

In dit geval dus je bad die 32mm heeft...
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De druk is een optelsom van alle restricties. Het is niet zo dat 1 vernauwing zorgt voor dezelfde tegendruk dan als alles die dikte had.

Dus 1 vernauwing naar 32 mm heeft minder tegendruk dan alle buizen op 32 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:26:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De druk is een optelsom van alle restricties. Het is niet zo dat 1 vernauwing zorgt voor dezelfde tegendruk dan als alles die dikte had.

Huh? Dat zeg ik toch ook niet?

38mm is beter maar alles is net zo snel als de zwaktste schakel... waar zeg ik iets over de druk?

En de vraag was of het prima kan met 10m3 ZFP, en dat kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
e.looijenga schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:48:

wat @Jazsie zegt ,, gaat goed passen

aanvulling erop
32--> 38 --> 40/50mm is niet het "probleem" buizen hebben een lagere weerstand hoe meer buizen hoe beter voor de "flow" .. kleiner verhoog je juist de druk .
ps als de matten plat liggen de matten aan 1 kant voeden .. andere kant iets verhogen (steen eronder) en daar het water eruit .. en koppel de matten aan elkaar & zo dicht mogelijk bij de pomp een bypas zetten

doordat je de uitgang v.d mat(ten) hoger legt forceer je lucht dat via het water in je mat gaat eruit ..

Als je een T-stuk met een verloop naar zo'n klein mogelijk uitgang (schroefdop) net voor dat je de bypass in/uit gaat kan je met een bladblazer/compressor oid je matten "leeg" spuiten dat kleine gaatje is waar je water restanten eruit spuit ... dit is niet nodig maar het is wel handig .. (er heeft iemand zich gemeld die het vergeten was tijdens een zeer koude winter (epdm mat) die had het gelukkig overleeft .. (geluk met de domme oid hmm waarom heb ik nu zin in een bakkie ....)

wil je later temperatuur sensors plaatsen is nu alvast T-stukken met schroefdop op locaties wellicht erstandig

en alle verbindingen waar slang --> pijp goed inwikkelen met teflontape/locktite draad oid je wilt namelijk niet dat de boel gaat lekken

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 02-04-2021 12:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:26:
[...]

het venturi-effect of bennolli-effect oid zegt dat deze restricties niet zo'n probleem zijn .. waar je de vernauwing hebt krijg je wel een snellere flow maar dat is maar een paar cm effectief hierbij spreek ik wel over water --> vernauwing --> water

heel erg plat geslagen als je de doorgang versmalt versnel je het water .. en visa versa ..
duim op tuinslang met langzaam stromend water krijg je toch ook een spuit(end) effect :?

Als de laatste "lucht" in plaats van water is dan zal het spuiten (minder weerstand) ..

maar zoals gezegd 32/38 mm slang vs 40/50mm buis zijn geen issues in de zwembadwereld .. enige is dat de slang meer weerstand heeft dan de buis ..

ps mijn "automagische" chloor dispenser heeft ook een vernauwing juist om chloor uit het reservoir te zuigen/spoelen .. omdat aan beide kanten slang zit merk ik er niks van ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Toevoeging:
Omdat je feitenlijk over een gesloten systeem (ja je bad heeft lucht erboven) maar het gaat juist om je leiding werk .. reageert je zwembad als een "overdruk" vat zoals je CV installatie .. en is de "druk" (wat ~2 bar moet zijn bij ZFP's vanaf het aanzuigen tot uitblazen "gelijk" .. (bij Frequentie geregelde(FR) pompen kan dit uiterraard varrieren) ..

En dus grotere diameter verlaag je de druk(Bar) en bij kleinere diameter verhoog je de druk

wat wel extra handig is dat de Opvoerhoogte verschillen last heeft van "zwaartekracht" .. dus verwacht niet als je de diameter verkleint dat je de opvoerhoogte enorm kan verleggen .. maar omdat je ook een zuigend effect krijgt als water naar beneden "valt" kan je via het "primen" (geheel vullen van de slang) een hoogte verschil opvangen ..

ik zou zelf adviseren om primen v.d leidingen te voorkomen .. en bij voorkeur houd je de pomp ten alle tijden 10 a 20 cm onder de "aanzuig" locatie van je bad

We hebben hier wel mensen gehad die 20/30m "enkele" reis van bad naar pomp wilden overbruggen .. en dan nog een opvoerhoogte oid willen behalen .. tja dat is wel een uitdaging omdat je "weerstand" van het leidingwerk gaat meespelen

Iets waar veel mensen ook vaak aan denken is een 2de (booster/opvoer) pomp .. net zoals bij CV installaties werkt dit vaak niet .. in dezelfde circulatie cirkel, hierom zie je dat bv vloerverwarming (met eigen pomp) ook een aparte aftakking hebben waardoor ze wel met een eigen circulatie pomp kunnen werken.

hierom als ik bv met een warmte wisselaar (van een airco) aan de slag zou gaan, zou ik 2 extra gaten maken in het zwembad voor een aparte inlaat/uitlaat om een CRP pomp te koppelen . zelfs als de ZFP in de buurt zou staan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:02:
[...]

Huh? Dat zeg ik toch ook niet?

38mm is beter maar alles is net zo snel als de zwaktste schakel... waar zeg ik iets over de druk?

En de vraag was of het prima kan met 10m3 ZFP, en dat kan :)
Je zei dat het systeem zo slecht is als de zwakste schakel, oftewel dat als je op 1 plek een vernauwing hebt dat het hele systeem zo slecht werkt als die vernauwing. Dat is waar ik over viel.

Het systeem werkt slechter dan dat er geen vernauwing in had gezeten, maar het werkt (veel) beter dan dat alles de zelfde dikte had als de vernauwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 12:46

dollyking

duck tape

probeer inderdaad zoveel mogelijk te werken met 1 maat, probeer vernauwing te voorkomen.

Nu een paar jaar verder, zit ik met alles uiteindelijk op 50mm en 2" draad
het knutselt makkelijker en is uiteindelijk goedkoper, het loopt lichter en zuiniger.

Behalve mijn tegenstroom pomp, daar is alles in 110mm (maar dat is een apart gesloten systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
En als alles verder klaar is. Waar sluit ik de combi waterval en fontein op aan? Tussen de 3 weg kraan het het T stuk (blauwe stippellijn)? Of tussen het T stuk en de waterinloop van het bad (rode stippellijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGjlz60ac2x68OGaWdzuTYUlHYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qc5XlrMsGOx6cUss9n6467F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door e.looijenga op 02-04-2021 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
e.looijenga schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:25:
En als alles verder klaar is. Waar sluit ik de combi waterval en fontein op aan? Tussen de 3 weg kraan het het T stuk (blauwe stippellijn)? Of tussen het T stuk en de waterinloop van het bad (rode stippellijn?[Afbeelding]
Dat laatste, daar heb je de meeste flow en die flow wil je gebruiken om weer terug in je bad te gaan. Anders pak je flow weg van je matten. Dus tussen het T-stuk en de waterinloop van het bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
En als alles verder klaar is. Waar sluit ik de combi waterval en fontein op aan? Tussen de 3 weg kraan het het T stuk (blauwe stippellijn)? Of tussen het T stuk en de waterinloop van het bad (rode stippellijn?[Afbeelding]
Een fontein in je zwembad? kan me daar niet iets bij voorstellen op vijver gebeuren wel wat vaak wordt toegepast, komen er ook vissen in je bad? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 12:46

dollyking

duck tape

is niet helemaal optimaal, het water kiest de weg van de minste weerstand. plus je zandfilter pomp loopt onnodig veel.

beter is om in je tekening twee terugslag kleppen te monteren en een klein vijverpompje wat je temp.gestuurd kan laten lopen.

[ Voor 0% gewijzigd door dollyking op 02-04-2021 13:54 . Reden: eenwegklep.. terugslagklep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:31:
[...]

Dat laatste, daar heb je de meeste flow en die flow wil je gebruiken om weer terug in je bad te gaan. Anders pak je flow weg van je matten. Dus tussen het T-stuk en de waterinloop van het bad.
Dus op deze manier:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQqzJrBXqRveA_PpTOiWVDSG4eM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTlzf8ZXq9bkBYSw2wpsx9Yk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Nee, juist bij x 2. Dus zo dicht mogelijk bij de inlaat van je zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:56:
[...]

Nee, juist bij x 2. Dus zo dicht mogelijk bij de inlaat van je zwembad.
Excuus, niet goed gelezen 8)7. Lastig voor te stellen dat er dan nog genoeg druk is.

[ Voor 10% gewijzigd door e.looijenga op 02-04-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aangezien ik toch twijfels had over het verticaal ophangen LDPE matten toch maar een rolletje PE-buis besteld. Dat wordt binnenkort weer lekker knutselen. Houten kruis maken, 100 meter 16 mm buis afrollen, in 2en knippen, en op het kruis monteren (niet per se in die volgorde). Vervolgens parallel aansluiten. Als dat een beetje lukt en de kwaliteit van de buis valt me mee bestel ik denk ik nog een paar 100 meter. Volgens mij moet dat wel lukken voor ongeveer 40 euro per paneel van 1.6 m².

Vervolgens alles parallel aansluiten waar de eerste aanvoerleiding als laatste retourleiding wordt aangesloten, om zo een gelijkmatige flow over alle matten te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nounow
Plenkske schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:04:
[...]

Dit zijn de specs van deze, dit jaar nieuwe, warmtepompen:

Net zo stil (of stiller) als andere inverter warmtepompen. Echter dit is theorie natuurlijk, praktijk ervaringen zijn zeker welkom :)
Als je er direct naast staat hoor ik een licht fluit toontje en de compressor, met een App op mijn mobiel geeft hij dan rond de 50dB maar ik weet niet hoe betrouwbaar die is.. Op 1 meter afstand rond de 40dB en op 10 meter hoor je een heel lichte zoem. Mijn zwembad staat binnen 2,5 meter en ik hoor hem zachtjes brommen, maar stoort mij absoluut niet.

Ps. nog ff nagemeten maar het bad met 6,5kub is nu sinds gisterenavond (23h 27 graden) naar nu (14h 22 graden) in 15 uur maar 5 graden afgekoeld terwijl de wp uit staat en in de tent is het nog steeds 15 graden terwijl het buiten 8 graden is. Ik ben erg tevreden over de combi van tent, bodemisolatie en wp ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Vandaag eindelijk mijn PVC bestelling binnen gekregen. 1 onderdeel van de bestelling had een langere levertijd dus ik moest even wachten.
BounceMeister schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:30:
[...]

In principe is het niet compatible, maar bij 1/2" en 3/4" zijn de threads per inch wel hetzelfde (bron).
Wanneer je een van die maten gebruikt, zou je kunnen kijken of je het met teflontape op kunt vangen, maar ik heb zelf een zekerder gevoel bij de juiste BSP schroefdraad.
Ik kan bevestigen dat de thermowell NPT draad 1/2" in het T-stuk past. De thermowell draait netjes erin dus kwestie van teflontape erom en klaar. Zo ziet het eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kinIdy-3H0ss9kvLwj0aRzjIlWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SW4pxlOrj0a43HpauoJ79hVx.jpg?f=fotoalbum_large
Plenkske schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:35:
[...]
Inmiddels heb ik mail terug van Toppy met de informatie.
Het is een schroefdraad van 1 1/4 inch.

Zojuist heb ik de bestelling geplaatst van alle PVC dingen die ik nodig heb.
Aangezien ik vanuit de warmtepomp outlet zo kort mogelijk naar T-stuk 50 mm (voor temp sensor) wilde gaan, heb ik het nu opgelost met een schroefbus 50mm met binnendraad 1 1/4 inch, en een 50mm sok, Sok is nodig omdat zowel T-stuk als schroefbus beide inwendig 50mm zijn.
Mijn vooraf bedachte tekening met alle buizen en koppelingen icm temp.sensors en flowsensor klopt gelukkig met de praktijk. op 1 klein verkeerd begrepen ding na
Heb wel een geluk bij een ongeluk met de bestelling.
Die sok die ik hierboven omschrijf heb ik binnengekregen, echter had ik het destijds anders begrepen. Dus die maat klopt niet.
Maar, wat blijkt nu, ik heb de sok niet nodig :D
De schroefbus die ik besteld heb is namelijk niet inwendig 50mm (volgens de site), maar uitwendig. Kan dus direct in het T-stuk.

PVC mof = gelijk aan PVC sok. Ik dacht eerst een sok kan over mijn koppelstukken die 50mm inwendig zijn. Maar dan had ik nog een grotere nodig gehad. Of simpelweg een klein stukje 50mm buis/koppeling.

[ Voor 22% gewijzigd door Plenkske op 02-04-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:46:
[...]
Je zei dat het systeem zo slecht is als de zwakste schakel, oftewel dat als je op 1 plek een vernauwing hebt dat het hele systeem zo slecht werkt als die vernauwing. Dat is waar ik over viel.
Dat is toch ook zo? Of wil je zeggen dat wanneer je van 50mm naar 10mm gaat de rest van het syteem nog net zo werk als zonder deze vernauwing?
Nope, heel systeem zal meer tegendruk hebben (als we in "druk" spreken).
(ok ok, natuurlijk is locatie van de vernauwing ook een factor).
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:46:
[...]
Het systeem werkt slechter dan dat er geen vernauwing in had gezeten, maar het werkt (veel) beter dan dat alles de zelfde dikte had als de vernauwing.
Dat klopt, hoewel je dat in de praktijk met 32/38mm kan verwaarlozen.
32 en 50mm is alweer een groter verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:27:
Vandaag eindelijk mijn PVC bestelling binnen gekregen. 1 onderdeel van de bestelling had een langere levertijd dus ik moest even wachten.

[...]

Ik kan bevestigen dat de thermowell NPT draad 1/2" in het T-stuk past. De thermowell draait netjes erin dus kwestie van teflontape erom en klaar. Zo ziet het eruit:
[Afbeelding]

[...]

Mijn vooraf bedachte tekening met alle buizen en koppelingen icm temp.sensors en flowsensor klopt gelukkig met de praktijk. op 1 klein verkeerd begrepen ding na
Die sok die ik hierboven omschrijf heb ik binnengekregen, echter had ik het destijds anders begrepen. Dus die maat klopt niet.
De schroefbus die ik besteld heb is namelijk niet inwendig 50mm (volgens de site), maar uitwendig. Kan dus direct in het T-stuk.

PVC mof = gelijk aan PVC sok. Ik dacht eerst een sok kan over mijn koppelstukken die 50mm inwendig zijn. Maar dan had ik nog een grotere nodig gehad. Of simpelweg een klein stukje 50mm buis/koppeling.
Netjes, meen dat ik ook zei dat die NTP 1/2 wel zou passen met teflon. NTP loopt schuin af (van dun naar dik). BSP is recht maar de draadmaat is (dacht ik) vrijwel gelijk...

mof, sok, spie... heb mij al vaak genoeg vergist en nog maak ik die fout haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nounow schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:19:
[...]

Als je er direct naast staat hoor ik een licht fluit toontje en de compressor, met een App op mijn mobiel geeft hij dan rond de 50dB maar ik weet niet hoe betrouwbaar die is.. Op 1 meter afstand rond de 40dB en op 10 meter hoor je een heel lichte zoem. Mijn zwembad staat binnen 2,5 meter en ik hoor hem zachtjes brommen, maar stoort mij absoluut niet.

Ps. nog ff nagemeten maar het bad met 6,5kub is nu sinds gisterenavond (23h 27 graden) naar nu (14h 22 graden) in 15 uur maar 5 graden afgekoeld terwijl de wp uit staat en in de tent is het nog steeds 15 graden terwijl het buiten 8 graden is. Ik ben erg tevreden over de combi van tent, bodemisolatie en wp ;)
Met welke app meet jij? Wil wel die van mij eens testen, eens kijken of dat klopt met de specs :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@Jazsie inderdaad jij zei al dat het waarschijnlijk zou passen. Zoals ik het begreep uit een aantal tabellen is inderdaad bij sommige maten, waarvan 1/2 " er 1 is, het aantal draden gelijk.
nounow schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:19:
[...]

Die 40dB op 1 meter klopt in ieder geval wel ongeveer met de specs. Een mobiel kan het natuurlijk niet exact meten maar het is een mooie indicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:18:
[...]

Dat is toch ook zo? Of wil je zeggen dat wanneer je van 50mm naar 10mm gaat de rest van het syteem nog net zo werk als zonder deze vernauwing?
Nope, heel systeem zal meer tegendruk hebben (als we in "druk" spreken).
(ok ok, natuurlijk is locatie van de vernauwing ook een factor).

[...]

Dat klopt, hoewel je dat in de praktijk met 32/38mm kan verwaarlozen.
32 en 50mm is alweer een groter verschil...
Het gaat mij er meer om dat 1 of 2 vernauwingen (of dat nu van 38 naar 32 of van 50 naar 10mm is) relatief beperkt effect heeft en daarom niet een heel grote ramp, maar als je alles uit gaat voeren in 32 of 10 mm het een ander verhaal wordt.

Zorg dat je basisflow hoog genoeg is en relatief vrij van beperkingen, maar als je bad 32mm aansluitingen heeft en je basis buizen systeem heeft buizen van 38 mm, heeft snijden in je doek niet heel veel zin. De winst is te klein.

Oftewel, zo dik mogelijke buizen van en naar je pomp, maar de aftakkingen naar de zonnematten mogen best dunner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
dollyking schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:00:
probeer inderdaad zoveel mogelijk te werken met 1 maat, probeer vernauwing te voorkomen.

Nu een paar jaar verder, zit ik met alles uiteindelijk op 50mm en 2" draad
het knutselt makkelijker en is uiteindelijk goedkoper, het loopt lichter en zuiniger.

Behalve mijn tegenstroom pomp, daar is alles in 110mm (maar dat is een apart gesloten systeem)
tegenstroom pomp ????

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:16:
Aangezien ik toch twijfels had over het verticaal ophangen LDPE matten toch maar een rolletje PE-buis besteld. Dat wordt binnenkort weer lekker knutselen. Houten kruis maken, 100 meter 16 mm buis afrollen, in 2en knippen, en op het kruis monteren (niet per se in die volgorde). Vervolgens parallel aansluiten. Als dat een beetje lukt en de kwaliteit van de buis valt me mee bestel ik denk ik nog een paar 100 meter. Volgens mij moet dat wel lukken voor ongeveer 40 euro per paneel van 1.6 m².

Vervolgens alles parallel aansluiten waar de eerste aanvoerleiding als laatste retourleiding wordt aangesloten, om zo een gelijkmatige flow over alle matten te krijgen.
je zou toch eerst testen hoe "warm" het word over lengte x ? en aan de hand daarvan je "rol" bepalen .. voordat je het kruis produceert ?

Zou wel een ondergrond / wandje (er)bij te knutselen .. liefst materiaal wat lekker goed tegen warmte kan en vasthoud .. tegels oid .. dat verhoogt de effecitiviteit al een stuk . omdat je voorkomt dat de wind de warmte wegblaast die je juist naar je zwembad wilt hebben

ik zit zelf wel eens te denken om mijn terras tegels te veranderen naar een betonnen plaat met een vloerverwarmingslus .. lekker uit het zicht en prettig voor de voeten oid .. in de zomer .. maar ja het werk :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:27:

[...]

[Afbeelding]

[...]

Hoezo heb je de sok niet nodig of zit er soms een gat in. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

Hoii,

Mijn droom is een spa verwarmt met servers.

Werd gewezen op dit topic.

Ik lees mij even in.
Mvg Tailfox

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
tailfox schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:41:
Hoii,

Ik lees mij even in.
Mvg Tailfox
Dat ga je hier niet vinden...

Als ik goed begrijp wil je dus de warmte van je servers gebruiken om een spa te verwarmen?

Dan kom je uit op dit:

- CPU/GPU voorzien van waterblokken.
- ipv een gewone "radiator" naar een (titanium) warmtewisselaar.

Eigenlijk heel simpel, alleen zou ik daarnaast altijd nog "radiators" toevoegen want je zal niet 24/7 je Spa verwarmen en dan wil je niet dat je servers oververhit raken omdat het de warmte niet kwijt kan ;).

Vergeet ook niet dat een spa een temperatuur heeft van rond de 35gr. Dat betekent dus dat het warme "water" dat uit de CPU/GPU blokken komen nog hoger dan dat is.
Ofwel je servers zullen eerder rond de 50+gr draaien, zou geen problemen mogen zijn maar wel handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:53:
[...]

Hoezo heb je de sok niet nodig of zit er soms een gat in. >:)
lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-05 12:37
In 2019 naar onze nieuwbouw verhuisd. Bij onze oude woning hadden we een prettig zwembad, een betonnen bak in feite, 10 meter lang dus je kon er in zwemmen. Heerlijke zomers in gehad en dat missen we wel. Dus ben me aan het oriënteren op de aanleg van een zwembad. Dus ik ga dit hier volgen. Ik overweeg een zwembad van zo'n 3-4 meter breed en 8 tot 10 meter lang, polyester of gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-05 12:58
Na van alles gelezen te hebben over filters ook wel geïnteresseerd geraakt in een zandfilter (https://www.rhodos-shop.n...wclear-zandfilterset-5-6m).

Is het beter deze met ‘watten’ te gebruiken dan met zand?

Filtert een cartridge pomp met watten ipv papieren filter dan niet net zo goed als een zandfilterpomp?

Maakt de zandfilterpomp veel meer geluid dan een cartridgepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@bprak Volgens mij hij juist minder herrie, tenminste dat is mijn ervaring, maar dat kan ook aan de cartridgepompen liggen die ik gebruikt heb.

Mijn gevoel zegt dat je met watten minder tegendruk hebt en daardoor een lager verbruik, maar dat mogen de experts uitzoeken/vertellen.

Voordeel is ook dat je 1x per seizoen (bij een AG/opzetbad) je watten in de wasmachine gooit en verder er geen onderhoud aan hebt.

In het kader van zuinig water rondpompen: Zou zo'n pompje met 2 terugslagkleppen voldoende zijn om water door de zonnematten te pompen zonder dat er een onnodig hoog stroomgebruik is? https://www.amazon.nl/UEE.../B0752LF7YX/ref=pd_day0_2 Behuizing van een cartridgefilter erachter met een simpel filter erin om geen troep in de matten/pomp te krijgen en klaar? Hoe hoog/laag de flow is maakt niet heel veel uit, zo lang die maar niet te laag is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 03-04-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
bprak schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:23:
Filtert een cartridge pomp met watten ipv papieren filter dan niet net zo goed als een zandfilterpomp?

1: ik denk het niet, omdat in een cartridge pomp veel minder watten gaan dan in een ZFP. Zelf stop ik in mijn cartridge pomp watten en voor mij is het prima. Maar ik denk als je een groter bad hebt, dat je dan eerder naar een ZFP wil.

2: ja, een ZFP maakt meer herrie dan een cartridgepomp. Hoeveel meer dat in de praktijk is weet ik niet, want daar heb ik geen ervaring mee. Maar je ziet het al aan de specs. Een ZFP verbruikt over het algemeen ook meer stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bprak schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:23:
Is het beter deze met ‘watten’ te gebruiken dan met zand?
lang antwoord samen gevat: "nee"

in tegenstelling tot glas/zand kan je watten in de wasmachine mikken en hergebruiken, en het is erg licht tijdens bestellen/verzenden :)
CRP vs ZFP .. ipv elke week de filter vervangen ga je maanden de filter gebruiken.
tja IK vind er niet verschil in zitten ..maar ik stoor me er ook niet aan.. maar dat ligt ook een beetje aan de pomp die je koopt ..

Een schoon bad begint bij de gebruikers aan te leren zonder voetenbad gebruiken mag je niet zwemmen.
afdekken met cover als je hem niet gebruikt en chloor op peil te houden
tailfox schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:41:
Hoii,

Ik lees mij even in.
Mvg Tailfox
zoals ik al zei je zal erg moeten berekenen maar de warmte v.d servers moet je wel kwijt kunnen en meer dan 0,25 graad per uur in het zwembad is al een uitdaging ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:29:
In het kader van zuinig water rondpompen: Zou zo'n pompje met 2 terugslagkleppen voldoende zijn om water door de zonnematten te pompen zonder dat er een onnodig hoog stroomgebruik is? https://www.amazon.nl/UEE.../B0752LF7YX/ref=pd_day0_2 Behuizing van een cartridgefilter erachter met een simpel filter erin om geen troep in de matten/pomp te krijgen en klaar? Hoe hoog/laag de flow is maakt niet heel veel uit, zo lang die maar niet te laag is.
Ik zou zeggen dat dit wel moet kunnen, waarom niet ?
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:41:

CRP vs ZFP .. ipv elke week de filter vervangen ga je maanden de filter gebruiken.
Hij vraagt juist om watten ipv filter. Watten in een CRP vs watten in een ZFP is het verschil de hoeveelheid en dat je bij de CRP de watten een paar keer in een seizoen schoon moet maken. Bij een ZFP is dat denk ik alleen aan het einde van het seizoen ?

Betreft voetenbad etc. helemaal eens, dat scheelt al heel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ja dat zou wel kunnen (in theorie) de flow moet inderdaad niet te laag zijn .. een hogere flow verbeterd wel de energie overdracht (in theorie) maar in de praktijk vermoed ik dat dat niet enorm verschil heeft.

je zou 2 aparte in/uitgangen in je zwembad kunnen maken .. via een (defecte) crp kan je bv aanzuigen en opvoeren oid

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:46:
Hij vraagt juist om watten ipv filter. Watten in een CRP vs watten in een ZFP is het verschil de hoeveelheid en dat je bij de CRP de watten een paar keer in een seizoen schoon moet maken. Bij een ZFP is dat denk ik alleen aan het einde van het seizoen ?

Betreft voetenbad etc. helemaal eens, dat scheelt al heel erg veel.
juist en juist .. nu denk ik dat watten minder effectief zijn het jaar rond maar per 4 maanden is dat inderdaad het geval .

Vergeet niet dat de pomp (lees de filter) in de zon zetten en uit dat je op dat moment algengroei bevordert .. omdat het allemaal gezellig in de filter is opgevangen krijg je daar een groei explosie .. dat maakt geen verschil tussen CRP/ZFP

Wat juist het voordeel is van een ZFP is de hoge / snelle filter capaciteit .. met veel meer oppervlakte dus je houd je water wel schoner .. maar zoals we allemaal kunnen getuigen het is niet alsof groen/wit water sneller verdwijnt dat is meer water chemie.. (lees chloor)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:47:
[...]

ja dat zou wel kunnen (in theorie) de flow moet inderdaad niet te laag zijn .. een hogere flow verbeterd wel de energie overdracht (in theorie) maar in de praktijk vermoed ik dat dat niet enorm verschil heeft.

je zou 2 aparte in/uitgangen in je zwembad kunnen maken .. via een (defecte) crp kan je bv aanzuigen en opvoeren oid
Gewoon de bestaande aansluiting met een T-stuk opsplitsen (als een open buffer) is prima. Eventueel met een bordje eenrichtingsverkeer om te voorkomen dat het water de verkeerde kant op stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:56:
[...]

Gewoon de bestaande aansluiting met een T-stuk opsplitsen (als een open buffer) is prima. Eventueel met een bordje eenrichtingsverkeer om te voorkomen dat het water de verkeerde kant op stroomt.
maaruh als je de ZFP pomp veranderd naar een FR variant en je filterton in "doorstroom" stand zet (en dus niet filtert) .. hoef je niet aan je leidingwerk te sleutelen .. :)

Die 1ne topicstarter (denk aan bakkie pleur ;) ) doet dit dus al .. hmm ff zoeken ..hebbus

Koffie in "Intex Zwembad , solarmatten , Zandfilter pomp"

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 03-04-2021 14:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:59:
[...]

maaruh als je de ZFP pomp veranderd naar een FR variant en je filterton in "doorstroom" stand zet (en dus niet filtert) .. hoef je niet aan je leidingwerk te sleutelen .. :)

Die 1ne topicstarter (denk aan bakkie pleur ;) ) doet dit dus al .. hmm ff zoeken ..
Ik moet toch nog m'n leidingwerk opnieuw aanleggen en ik hou van system en die automatisch werken. Dus een simpel pompje (met flow detectie) en terugslagklep zijn makkelijker dan een klep die omgezet moet worden.

Is er geen flow, dan gaat alsnog de ZFP pomp aan.

Ps. Kun je FR even toevoegen aan de afkortingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:03:
[...]

Ik moet toch nog m'n leidingwerk opnieuw aanleggen en ik hou van system en die automatisch werken. Dus een simpel pompje (met flow detectie) en terugslagklep zijn makkelijker dan een klep die omgezet moet worden.

Is er geen flow, dan gaat alsnog de ZFP pomp aan.

Ps. Kun je FR even toevoegen aan de afkortingen?
je PS = done
btw het staat wel bij pompen benoemd.

tja ik snap je, maar als om wat voor een reden beide pompen aanspringen heb je een "uitdaging" ..
Omdat de terugslagklep er voor zorgt dat je een vacuum c.q. tegenwerk situatie kan krijgen.

de energie die je bespaart verlies je denk ik al aan componenten (extra onderdelen) .. + verminderd rendement oid .. het is allemaal marginaal dat is ook wel weer zo

hobbies :) je moet ervan houden

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkNIArx6a0SHbTemRLbzNM1NCgk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0wSMXioT1hFR6MabrkwZjjHg.png?f=fotoalbum_large

Even mijn gedachten op beeld gezet. Ik denk dat dit het ongeveer gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:49:
[Afbeelding]

Als ik het uit de vorige berichten goed begrepen heb wil je kunnen verwarmen zonder ZFP.
Maar wil je ook filteren zonder verwarming ? Zo ja, dan heb je dus wel een bypass nodig, maar ik gok dat je die sowieso al van plan was.

Voor de rest ziet het er goed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 03-04-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:49:
[Afbeelding]

wauw .. mag in een kunst museum :+ (niet dat ik het veel beter kan btw )

zet het eens andersom

Je hebt nu een 4 of 6 m3 zfp .. je voegt toe een 1-2m3 pomp .. dus je zuigt 8m3 per minuut aan zou 32mm pijp oid voldoende water kunnen leveren ? als dat zo is waarom dan terugslagkleppen uberhaupt doen ?

zolang de pompen elkaar niet verstoren is je aanvoer/afvoer alleen een issue .. als beide pompen aanstaan zuigt het wat harder water af en spuit je wat harder terug ...

Afbeeldingslocatie: https://media.natuurkunde.nl/content_files/files/9231/original/image_id_11610.jpg
bron: https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/33414

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske

Ik zie nu trouwens pas dat de pomp in je link maar 800 liter per uur doet. Is dat niet te weinig ? Ik weet niet hoe groot je zwembad is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Er komt een T-stuk tussen de bypass en de zonnecollectoren.
De DC pomp wordt aangesloten tussen de bypass en de collectoren. Er gaat dus geen water over de bypass, dat is zinloos.
De ZFP pompt over het hele systeem.
Om te voorkomen dat er water terugstroomt de ZFP door of de DC pomp door komen daar 2 terugslagkleppen.

Het gaat niet om de flow als ze samenwerken, dat loopt wel los, het gaat er meer om dat er altijd flow is (mits de zon schijnt).

@Plenkske Met 800 l/u heb ik per graad opwarming een warmtetoevoer van 900 watt. Met 6.4 m2 zonnecollectoren en een instraling van 1000 Watt/m2 heb ik dan een deltaT van ruim 7 graden. Daarmee zal de afkoeling van de collectoren wel voldoende zijn lijkt me.

Ik heb het pompje trouwens besteld, dus we gaan het tzt gewoon uittesten. Al dan niet met een losse in/uitlaat in het bad.

@vso De tekening trouwens even snel op m'n telefoon gemaakt terwijl ik in de tuin in het zonnetje zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:00:
Er komt een T-stuk tussen de bypass en de zonnecollectoren.
De DC pomp wordt aangesloten tussen de bypass en de collectoren. Er gaat dus geen water over de bypass, dat is zinloos.
De ZFP pompt over het hele systeem.
Om te voorkomen dat er water terugstroomt de ZFP door of de DC pomp door komen daar 2 terugslagkleppen.

Het gaat niet om de flow als ze samenwerken, dat loopt wel los, het gaat er meer om dat er altijd flow is (mits de zon schijnt).

@Plenkske Met 800 l/u heb ik per graad opwarming een warmtetoevoer van 900 watt. Met 6.4 m2 zonnecollectoren en een instraling van 1000 Watt/m2 heb ik dan een deltaT van ruim 7 graden. Daarmee zal de afkoeling van de collectoren wel voldoende zijn lijkt me.

Ik heb het pompje trouwens besteld, dus we gaan het tzt gewoon uittesten. Al dan niet met een losse in/uitlaat in het bad.

@vso De tekening trouwens even snel op m'n telefoon gemaakt terwijl ik in de tuin in het zonnetje zat.
Waarom niet gewoon FR op je pomp en klaar?
Je wilt eigenlijk juist altijd filteren dus filterstand wijzigen lijkt mij niet nodig?

Ben erg benieuwd of het je gaat lukken met dat pompje, die 800 liter per uur ga je per definitie al niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:17:
[...]

Je wilt eigenlijk juist altijd filteren dus filterstand wijzigen lijkt mij niet nodig?
iets met koppig zijn :P 8) zei ik ook al
Ben erg benieuwd of het je gaat lukken met dat pompje, die 800 liter per uur ga je per definitie al niet halen.
waarom niet .. wat is je redenatie dan ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
De mensen die hier werken aan een PH en ORP sensoren en doseersystemen, welke sensoren gebruiken jullie hiervoor?
Ik heb op ali een simpele ph sensor gekocht https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dLpizCG maar de waardes schommelen toch wel behoorlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IipGlk_MJntTNhiJvBxjACDB-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RN3hQSXTOtuksRW3mHYvRzyA.png?f=fotoalbum_large

Helemaal als de pomp en wp aan zijn ( zie de 3 pieken), wat natuurlijk ook logisch is door de storing op de kabels. Een aardpunt van het water naar de gnd maakte de storing alleen maar erger (tussen 2 laatste pieken in boven 16:00), heb de aarding van het water nu maar naar de aarde van de 230v zitten. De sensor zal ook wel niet top zijn, een andere optie is deze https://opencircuit.nl/Pr...e-pH-sensor-meter-Pro-Kit maar wordt het dan beter. Ben dus eigenlijk benieuwd naar ervaringen hier. En lees ik het goed dat zelfs een pro sensor maar een jaar mee gaat?
Het heeft een ingebouwde eenvoudige, handige, praktische verbinding en een lange levensduur (tot 1 jaar), waardoor het zeer geschikt is voor langdurige online monitoring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:17:
[...]

Je punt is duidelijk, ik ga speuren naar een FR...

Dat pompje komt binnenkort wel binnen en gooien we wel ff op de pijnbank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:42:
De mensen die hier werken aan een PH en ORP sensoren en doseersystemen, welke sensoren gebruiken jullie hiervoor?
Ik heb op ali een simpele ph sensor gekocht https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dLpizCG maar de waardes schommelen toch wel behoorlijk.
[Afbeelding]

Helemaal als de pomp en wp aan zijn ( zie de 3 pieken), wat natuurlijk ook logisch is door de storing op de kabels. Een aardpunt van het water naar de gnd maakte de storing alleen maar erger (tussen 2 laatste pieken in boven 16:00), heb de aarding van het water nu maar naar de aarde van de 230v zitten. De sensor zal ook wel niet top zijn, een andere optie is deze https://opencircuit.nl/Pr...e-pH-sensor-meter-Pro-Kit maar wordt het dan beter. Ben dus eigenlijk benieuwd naar ervaringen hier. En lees ik het goed dat zelfs een pro sensor maar een jaar mee gaat?

[...]
nice thx voor het delen
ik snap dat je verwacht dat het wat "vloeiender" is maar dat het niet zo is kan diverse oorzaken hebben ..

bv je gemeten ph oid is daadwerkelijk anders of het is een leesfout door andere omstandigheden ..

Omdat je praat over vrij grote watervolume(s) krijg je door stilstand andere waardes bv in de filter ton zitten bacterien die iets aan de PH waardes veranderen of het water in het zwembad dat stil staat veranderd .. maar omdat er geen circulatie is . meet je dat pas als je de pomp aanzet .. ook de locatie v.d sensor is daarom belangrijk ..

Houd er wel rekening mee dat de dure (astral blue connect) ook dergelijke pieken vertoont .. het handigste zou zijn als je software dergelijke pieken filtert maar dat zou ik pas doen nadat je de orginele waardes binnen hebt ..zie het als een 2 traps traject .. waarbij je 2 grafieken krijgt .. 1 met diverse pieken en 1 waar dit wat gladder is ..

Dan heb je je elektronica zelf ... verkeerd soldeer werk, wisselende voltages binnen je project of extern ..
het is bv begrijpelijk als je direct de stroom van de esp/arduino af tapt maar wellicht moet je aan een aparte voeding voor beide of iets stabielers bedenken .. dat kan je uitlezingen best verbeteren

@Jazsie wellicht een apart topic voor zwembad electronica :) hahahaha

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:38:
[...]
waarom niet .. wat is je redenatie dan ?
Weten we beiden dat de specs die er staan hoger zijn dan in de werkelijkheid....

De reviews verklappen ook veel ;)
martijnr17 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:42:
[Afbeelding]

[...]
Ik weet niet hoe je schema in elkaar zit maar je moet sowieso je PH/Orp sensor van elkaar afscheiden door isolators te gebruikers.
Sensoren samen in het water zonder isolators gaan elkaar storen omdat er stroom van de een naar de ander geleid. En ook je pomp/wp geleiden...

Een professionele sensor gaat zeker langer meer dan een jaar.

AUB niet de aarde van het zwembad/water aan je 230v aarde zetten, altijd zwembad apart aarden met een aarde/grondpen.
Ep Woody schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:14:
[...]
Je punt is duidelijk, ik ga speuren naar een FR...

Dat pompje komt binnenkort wel binnen en gooien we wel ff op de pijnbank.
Pomp is besteld, zou het gewoon proberen en ik hoop dat ik fout zit :)

Afgezien daarvan is een FR op je ZFP gewoonweg makkelijker/handiger.
- Filteren zonder solarmat? minimale snelheid.
- Filteren met solarmat? gemiddelde snelheid (of wat genoeg is om het water rond te pompen).
- Zuigen? volle snelheid.

Zo zou ik het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:29:
Weten we beiden dat de specs die er staan hoger zijn dan in de werkelijkheid....

De reviews verklappen ook veel ;)
Aha ach, ik benaderde het dus van een totaal andere kant .. niet zozeer de spec's v.d pomp maar het gevolg van de 2 "samen" werken ..
Ik weet niet hoe je schema in elkaar zit maar je moet sowieso je PH/Orp sensor van elkaar afscheiden door isolators te gebruikers.
Sensoren samen in het water zonder isolators gaan elkaar storen omdat er stroom van de een naar de ander geleid. En ook je pomp/wp geleiden...

Een professionele sensor gaat zeker langer meer dan een jaar.

AUB niet de aarde van het zwembad/water aan je 230v aarde zetten, altijd zwembad apart aarden met een aarde/grondpen.
Aha ook leerzaam :) dus je bent verplicht de sensors ook niet te gelijk aan te hebben .. en opletten met je zout omzet ding ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
@Jazsie @vso ik gebruik nu een esp8266 met een ads1115 om later ook de orp sensor aan te hangen. Alles wordt gevoed vanuit een 5v voeding. Wat is de reden dat hij niet op de aarde van de 230 kan/mag? Kan me bedenken dat er bij lekkage naar de aarde op die manier juist stroom op je water komt. Zal dit morgen aanpassen naar gewoon een pen in de grond.

Heb inderdaad 1 voorbeeld https://github.com/Loic74650/PoolMaster waar het netjes gescheiden is maar bij een heleboel andere projecten zie je alles gewoon direct verbonden. Wat vso zegt kan ook. Met een relais ofzo of digitale pin de sensoren niet tegelijk aan zetten, of 2 van die printjes scoren om de boel te scheiden en het netjes doen.

Ik had verwacht net zoals temp sensoren 1x aansluiten en calibreren en klaar, maar komt wel meer werk bij kijken. Is dat bij de profi setjes van 1000 euro dan ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:05:
Aha ach, ik benaderde het dus van een totaal andere kant .. niet zozeer de spec's v.d pomp maar het gevolg van de 2 "samen" werken ..
2 pompen werken prima samen op de manier hoe @Ep Woody het zegt met 2x terugslag kleppen.

Uiteraard wel maar 1 pomp tegelijk aan.
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:05:
Aha ook leerzaam :) dus je bent verplicht de sensors ook niet te gelijk aan te hebben .. en opletten met je zout omzet ding ..
De sensors aansluiten via isolators is makkelijker dan ze uit/aan zetten want je zou dan echt fysiek de verbinding moeten verbreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:21:
@Jazsie @vso ik gebruik nu een esp8266 met een ads1115 om later ook de orp sensor aan te hangen. Alles wordt gevoed vanuit een 5v voeding. Wat is de reden dat hij niet op de aarde van de 230 kan/mag? Kan me bedenken dat er bij lekkage naar de aarde op die manier juist stroom op je water komt. Zal dit morgen aanpassen naar gewoon een pen in de grond.

Heb inderdaad 1 voorbeeld https://github.com/Loic74650/PoolMaster waar het netjes gescheiden is maar bij een heleboel andere projecten zie je alles gewoon direct verbonden. Wat vso zegt kan ook. Met een relais ofzo of digitale pin de sensoren niet tegelijk aan zetten, of 2 van die printjes scoren om de boel te scheiden en het netjes doen.

Ik had verwacht net zoals temp sensoren 1x aansluiten en calibreren en klaar, maar komt wel meer werk bij kijken. Is dat bij de profi setjes van 1000 euro dan ook?
ik zou eerder jazsie's advies opvolgen hier ..ik heb wat ervaring met R&D en geef mijn gedachten maar ja dat hoort bij dit soort experimenten ...

@Jazsie je kan de aarde toch ook isoleren (1 kant op oid ?) .. diode oid .. dan kan iets wat via de aarde terug komt vanuit je 230 aarde niet je project verstoren.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:21:

De voeding van je ESP etc mag prima op de 230v aarde.

Wat ik bedoel is je zwembad(water) zelf, deze mag je nooit op de 230v aarde maar moet apart via aarde/grondpen.

Zelf gebruik ik ook isolators in mijn DIY pH/Orp doseer systeem project.

Sensors dien je met regelmaat te kalibreren, hoe slechter de kwaliteit van de sensor hoe vaker je moet kalibreren.
Daarnaast ook hoe hoger de nauwkeurigheid moet zijn hoe vaker je moet kalibreren...

bedankt trouwens voor de link naar PoolMaster, kan ik wat bruikbaar code uithalen voor mijn project (waarom het wiel opnieuw uitvinden ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:08:
[...]

@Jazsie wellicht een apart topic voor zwembad electronica :) hahahaha
Hahaha, zeker geen slecht idee. Eens kijken of ik dit weekend tijd ervoor kan krijgen om een opzet te maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:35:
[...]
Hahaha, zeker geen slecht idee. Eens kijken of ik dit weekend tijd ervoor kan krijgen om een opzet te maken :).
:) wat ga je alleen doen de zwembad pomp elektronica en/of esp/arduino oid

Ik zou eerst beginnen met waar en waar om je meet .. (inleiding) .. denk aan "locatie locatie en locatie" v.d sensors .. en welke meetwaardes we verwachten en waarom ..

Deze vandaag binnen gehad https://lygte-info.dk/review/Power%20DPH5005-USB%20UK.html
moet er een geschikte voeding voor vinden .. ik hoop dat een PC voeding zal voldoen want ik heb ook deze
https://www.banggood.com/...le-DIY-Kit-p-1626838.html

beide zijn leuk voor DIY projecten

terug naar wat meer zwembad gerelateerd

Ik zit nog even na te denken hoe ik de temp sensors aan ga sluiten en hoeveel, omdat ik mijn bbq van de zomer ook ga ombouwen :) dan stop ik er gelijk ook een paar temp sensors bij :)
ander leuk dingetje zou zijn om de ikea vlees temp meters ook gelijk erop aan te haken ..

maar goed best veel uitzoek/bedenk werk

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 03-04-2021 23:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:29:

Aarden van het zwembad... eerste keer dat ik dit hier lees en dat ik er zelf van hoor. In wat voor situaties is dat nodig ?

Uiteraard weet ik dat bv een bad/douche in huis altijd geaard wordt maar de omgeving en materialen zijn dan ook heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:22:
[...]

Aarden van het zwembad... eerste keer dat ik dit hier lees en dat ik er zelf van hoor. In wat voor situaties is dat nodig ?

Uiteraard weet ik dat bv een bad/douche in huis altijd geaard wordt maar de omgeving en materialen zijn dan ook heel anders.
beetje lastig deze .. omdat we met 230v/12v pompen werken is het altijd nuttig(er) om je zwembad te aarden bedenk ook aan dingen zoals zout-elektrolyse oid .

maar direct met koper/oid wil je niet doen je moet dus een RVS strip verbinden met een aardpen. koper en ijzer zal oxideren(roesten) en je water vervuilen ..

en dan hebben we onze diy meters oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:22:
[...]

Wordt vooral toegepast bij zoutsysteem zwembaden of zwembaden die ook inox (rvs) delen hebben.
Dit om corrosie/oxidatie te voorkomen. Tevens kan het ook de pH/Orp sensoren meetwaardes beïnvloeden doordat er potentiaalverschillen onstaan.

Een zwembad moet onafhankelijk worden geaard (dus niet aan het elektriciteitsnet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:06:
[...]

:) wat ga je alleen doen de zwembad pomp elektronica en/of esp/arduino oid

Ik zou eerst beginnen met waar en waar om je meet .. (inleiding) .. denk aan "locatie locatie en locatie" v.d sensors .. en welke meetwaardes we verwachten en waarom ..

Deze vandaag binnen gehad https://lygte-info.dk/review/Power%20DPH5005-USB%20UK.html
moet er een geschikte voeding voor vinden .. ik hoop dat een PC voeding zal voldoen want ik heb ook deze
https://www.banggood.com/...le-DIY-Kit-p-1626838.html

beide zijn leuk voor DIY projecten

terug naar wat meer zwembad gerelateerd

Ik zit nog even na te denken hoe ik de temp sensors aan ga sluiten en hoeveel, omdat ik mijn bbq van de zomer ook ga ombouwen :) dan stop ik er gelijk ook een paar temp sensors bij :)
ander leuk dingetje zou zijn om de ikea vlees temp meters ook gelijk erop aan te haken ..

maar goed best veel uitzoek/bedenk werk
Denk alles wat te maken heeft met zwembad, van meten tot aansturing.
Moet nog bedenken hoe en wat :).

Onewire temp sensors aansluiten is easy zoals je gezien hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:15:
[...]

Denk alles wat te maken heeft met zwembad, van meten tot aansturing.
Moet nog bedenken hoe en wat :).

Onewire temp sensors aansluiten is easy zoals je gezien hebt :).
de theorie is "easy" .. voor de rest .. vraag me dat aub als ik er 1 af heb :)

ik zit alleen nog te denken of ik niet meer meetpunten (als ik de spullen heb) moet hebben .. ook zit ik te denken om wat referentie meuk ofzo te hebben .. als je het doet doe het goed imho

moet alleen niet meer te lang gaan wachten met mijn epdm verhaal en zwembad .. eind april lijkt me een goeie tijd om het zwembad op te hebben ik zal eerst de epdm mat op het dak moeten leggen .. en dat betekend de oude eraf halen (grrr)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
In het kader van meten = weten, ook nog maar even een flowmeter besteld. Dan kan ik ook fatsoenlijk meten hoeveel water er rondgepompt wordt. Simpel dingetje met hall-sensor.

Kan de ESP straks zowel een aantal DS18B20's uitlezen, als de waterflow, om vervolgens te zien hoeveel warmte er het zwembad in/uit gaat.

Kan ik met die gegevens meteen kijken hoe goed de verschillende pompen werken en hoeveel elektriciteit het kost om hoeveel water rond te pompen.

Datasheet:
https://www.plexishop.it/...er_liquidi_YF-G1_DN25.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 04-04-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MFZSFAUE_JzUczSvpygyxhCva0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XvK6WxOqfhg52PFy3QIsZfdp.png?f=fotoalbum_large

Water aarden werkt wel goed voor de PH sensor. Nu op advies van @Jazsie dit omzetten naar een aardpen. De pomp gaat zo aan om 10uur dan verwacht ik nog wel fluctuaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27
martijnr17 schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:50:
[Afbeelding]

Water aarden werkt wel goed voor de PH sensor. Nu op advies van @Jazsie dit omzetten naar een aardpen. De pomp gaat zo aan om 10uur dan verwacht ik nog wel fluctuaties.
Ik heb wellicht wat gemist ?
Hoe doe je dat, en hoe komt dat ? :P

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
whoami schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:57:
[...]

Ik heb wellicht wat gemist ?
Hoe doe je dat, en hoe komt dat ? :P
Met een esp8266 lees ik een ph sensor uit en later wil ik een orp (chloor) sensor toevoegen. Echter zijn deze sensoren zo gevoelig dat door kleine storingen of voltages in het water de waardes niet kloppen. Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2617/5186/products/1x-DS18B20-Digital-Temperature-Sensor-G1-2-Thread-Probe-DIA-7mm-1m-PVC-3-core-Wire_large.jpg?v=1573907446 Aan z'n sensor heb ik koperdraadje gemaakt en verbonden met de aarde aansluiting van het 230v stopcontact. De waardes zijn dan mooi stabiel. Echter zijn zojuist de pomp en 15min later de warmtepomp aangegaan en dan heb je alsnog vreemde waardes. Moet even kijken of ik daar wat mee kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdguMQrqkTQndM-Rj8eRbTKuteA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iAdIIKyFoRxy2eNPO4S3CamU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:25:
[...]

Met een esp8266 lees ik een ph sensor uit en later wil ik een orp (chloor) sensor toevoegen. Echter zijn deze sensoren zo gevoelig dat door kleine storingen of voltages in het water de waardes niet kloppen. [Afbeelding] Aan z'n sensor heb ik koperdraadje gemaakt en verbonden met de aarde aansluiting van het 230v stopcontact. De waardes zijn dan mooi stabiel. Echter zijn zojuist de pomp en 15min later de warmtepomp aangegaan en dan heb je alsnog vreemde waardes. Moet even kijken of ik daar wat mee kan.
[Afbeelding]
even zoeken en .. https://www.westlab.com/b...20over%20hydroxide%20ions. dit verklaart eventueel je meting

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
How Do They Do It ? zwembadwater aarden met grondpin,😀

Maar bij Toppy een setje met belachelijke prijs die ze vragen. 🤔

Wat kost nou een stuk VD draad met evt een T-stuk en stuk metaal denk aan kosten nog geen 10 euro.

https://www.toppy.nl/prod...mm-met-2-meter-kabel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:39:

Wat kost nou een stuk VD draad met evt een T-stuk en stuk metaal denk aan kosten nog geen 10 euro.

Zo ja dat mag nogal wat kosten. Ik heb zoals hierboven gemeld gewoon stukje vds draad om het rvs vast gemaakt met een tyrep en stukje vd draad 50cm in de grond geduwd en daar vds draad omheen gewikkeld. Later misschien wat netter doen maar nu eerst het resultaat bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
martijnr17 schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:45:
[...]

Zo ja dat mag nogal wat kosten. Ik heb zoals hierboven gemeld gewoon stukje vds draad om het rvs vast gemaakt met een tyrep en stukje vd draad 50cm in de grond geduwd en daar vds draad omheen gewikkeld. Later misschien wat netter doen maar nu eerst het resultaat bekijken.
Dat mag zeker wat kosten en als je nog een thermowell over hebt boor je evt een gaatje onderin precies de diameter kern van de VD draad laat ongeveer 2 cm uitsteken de thermowell dicht maken met evt kit wartel aandraaien en klaar.

Maar weet niet of vd draad de kern langdurig tegen tegen het water kan chloor/zout

Andere mogelijkheid zonder een gaatje boren zal ook nog kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:39:

damm voor die prijzen zou ik bijna zelf een webshop beginnen ..

men neemt een rvs buis van 40mm en als je die in de lengte doorzaagt kan je hem in een pvc buis van 40mm klemmen boutje erdoor en "done" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:01:
[...]

Dat mag zeker wat kosten en als je nog een thermowell over hebt boor je evt een gaatje onderin precies de diameter kern van de VD draad laat ongeveer 2 cm uitsteken de thermowell dicht maken met evt kit wartel aandraaien en klaar.

Maar weet niet of vd draad de kern langdurig tegen tegen het water kan chloor/zout

Andere mogelijkheid zonder een gaatje boren zal ook nog kunnen. :)
kan je die thermowel zelf niet aarden ?

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 20 ... 171 Laatste