Kan prima met de onewire ds18b20 temp sensor. UTP kabel gebruiken en de overige aders als shield gebruiken.vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:47:
[...]
Ik zit meer met de kabel(lengte) 15m (max) kabel tussen sensor(s) en arduino/esp32 gaat dat een issue opleveren ? en de kabels zelf .. is warm worden een issue ? (niet dat ik bang ben dat ze smelten btw)
Het zijn wellicht "domme" vragen maar temp en lengte verschillen kunnen wellicht het 1 en ander beinvloeden. denk meer aan "weerstand door lengte v.d kabel" .
Ik doe niks met 433 omdat het maar 1 richting verkeer is. Je weet dus nooit of je bericht aangekomen is.vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:47:
Het aansturen van de pomp vind ik niet zo intressant.. ter info .. ik ben bezig met 433/868 mhz transceivers (CC1101 en multi SDR) samen met de eerder genoemde button box om een all-round systeem te bouwen
de SDR kan namelijk wel ontvangen maar niet verzenden de transceivers wel (op de gewenste ranges) . de pomp word aangestuurd via KAKU (433mhz) en ik heb een itho daalderop MV die op een andere frequentie werkt dus vandaar de multi setup.. en de SDR is leuk omdat je ontvangen informatie om kan zetten naar MQTT berichten voor je node-red / domotica systeem. (intergratie)
De button box is input voor de RPi4 & PC als een "control centre" voor mijn Domotica systeem maar zal ook dubbelen als game controller![]()
wat heeft dat te maken met de temp-sensors .. nu ik zal voor de meerdere buttons een methode moeten hebben die met 1 arduino meerdere pins uit moet lezen .. er zijn wel technieken om het aantal pins dat gebruikt word te reduceren maar dan nog zit je met een hoop waarde(s) die je wilt weten.
Leuk afhankelijk van je doel maar wil je dingen schakelen en ook zeker weten dat bericht is aangekomen bij de ontvanger dan is dit geen geschikt systeem/protocol.
Waarom niet voor de onewire ds18b20 temp sensor gaan? I2C mag je blij zijn als je de 1 meter haalt, dat is gewoon niet geschikt voor lange afstanden.vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:47:
Voor de temp sensors is het uitlezen 1x per seconde meer dan zat er mag ook meer tijd tussen zitten IMHO ik denk hiervoor een apart PCB te gaan designen en zodat je met I2C een x range aan sensors kan aansluiten (FYI ik heb ook een BBQ die ik ook wil uitlezen) dus ik denk dat ik aan 20 of 30 temp sensors oid ga zitten .. wellicht dat ik een PCB maak die per 5-10 (temp) sensors via I2C uit kan lezen ..
Onewire ds18b20 kan iig zonder problemen die aantallen aan wat jij noemt...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°