Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:47
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:47:
[...]

Ik zit meer met de kabel(lengte) 15m (max) kabel tussen sensor(s) en arduino/esp32 gaat dat een issue opleveren ? en de kabels zelf .. is warm worden een issue ? (niet dat ik bang ben dat ze smelten btw)

Het zijn wellicht "domme" vragen maar temp en lengte verschillen kunnen wellicht het 1 en ander beinvloeden. denk meer aan "weerstand door lengte v.d kabel" .
Kan prima met de onewire ds18b20 temp sensor. UTP kabel gebruiken en de overige aders als shield gebruiken.
Het aansturen van de pomp vind ik niet zo intressant :) .. ter info .. ik ben bezig met 433/868 mhz transceivers (CC1101 en multi SDR) samen met de eerder genoemde button box om een all-round systeem te bouwen
de SDR kan namelijk wel ontvangen maar niet verzenden de transceivers wel (op de gewenste ranges) . de pomp word aangestuurd via KAKU (433mhz) en ik heb een itho daalderop MV die op een andere frequentie werkt dus vandaar de multi setup.. en de SDR is leuk omdat je ontvangen informatie om kan zetten naar MQTT berichten voor je node-red / domotica systeem. (intergratie)

De button box is input voor de RPi4 & PC als een "control centre" voor mijn Domotica systeem maar zal ook dubbelen als game controller :)

wat heeft dat te maken met de temp-sensors .. nu ik zal voor de meerdere buttons een methode moeten hebben die met 1 arduino meerdere pins uit moet lezen .. er zijn wel technieken om het aantal pins dat gebruikt word te reduceren maar dan nog zit je met een hoop waarde(s) die je wilt weten.
Ik doe niks met 433 omdat het maar 1 richting verkeer is. Je weet dus nooit of je bericht aangekomen is.
Leuk afhankelijk van je doel maar wil je dingen schakelen en ook zeker weten dat bericht is aangekomen bij de ontvanger dan is dit geen geschikt systeem/protocol.
Voor de temp sensors is het uitlezen 1x per seconde meer dan zat er mag ook meer tijd tussen zitten IMHO ik denk hiervoor een apart PCB te gaan designen en zodat je met I2C een x range aan sensors kan aansluiten (FYI ik heb ook een BBQ die ik ook wil uitlezen) dus ik denk dat ik aan 20 of 30 temp sensors oid ga zitten .. wellicht dat ik een PCB maak die per 5-10 (temp) sensors via I2C uit kan lezen ..
Waarom niet voor de onewire ds18b20 temp sensor gaan? I2C mag je blij zijn als je de 1 meter haalt, dat is gewoon niet geschikt voor lange afstanden.

Onewire ds18b20 kan iig zonder problemen die aantallen aan wat jij noemt...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:06:
@vso, waarom niet gewoon met 1-wire? DS18B20 is prima toch? Ik ga ook zo'n 18B20 onder m'n solarmat leggen om op die manier te schakelen, dan kan ik beter de temperatuur in de gaten houden en beter mijn pomp optijd inschakelen. Als de mat boven de 40 graden is, dan moet de pomp aan.
hoe bedoel je 1 wire ?

als je schakelt op min/max dan krijg je wel uitdagingen .. teminste .. dat vermoed ik.
Met een AG zwembad = het water in de ochtend dezelfde temp (hooguit paar graden verschil) met de nacht temperatuur .. dus wat word je "uitschakel temp" .. omdat

De 40 graden "activatie" --> start pomp ... heel snel zal dalen dan naar je badwater temperatuur .. en het verschil tussen in--> uit is minimaal (als het goed is) .. denk aan 0,5 graden ..

immers je wilt niet over je mat pompen als de zon weg is ..

Ik zou eerder pomp activeren via een PV paneel + temp sensor ergens los .. (als buitentemp = x en pv = 12v oid .. dan --> pomp aan .. is de zon langer weg dan 5 minuten .. ga dan slapen voor 30 minuten oid .. (je wilt niet dat je motor aan/uit/aan/uit enzv gaat als je wolkenvelden hebt.. sterker nog je kan best doorpompen zolang je warmwater tapt (die 0,5 graden verschil hebt) .. maar dat is afstellen.
Ik begin nu ook rustig de voorbereidingen te treffen voor het opzette van mijn bad. Heb nog wat T-stukken nodig om de 2 solarmatten parallel te kunnen draaien in plaats van serieel. Dat scheelt weer vermogen voor de ZFP.

Mocht ik nog een leuke warmtepomp tegenkomen dan komt die er ook nog, dat heeft meer zin dan een solarmatje.
in het topic zijn vaak genoeg WP's met prijsadviezen langs gekomen en het is een regelmatig terugkerend topic .. dus ..

die intex matjes (als je het daar over hebt) werken best wel maar ja verwacht niet 120-200 euro "kwaliteit" ervan.. voor elke kuub water heb je er minimaal 1 nodig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:13:
Kan prima met de onewire ds18b20 temp sensor. UTP kabel gebruiken en de overige aders als shield gebruiken.
1,2 of 3 wire maakt mij niet zoveel uit :) zolang je ze maar uit kan lezen
Ik doe niks met 433 omdat het maar 1 richting verkeer is. Je weet dus nooit of je bericht aangekomen is.
Leuk afhankelijk van je doel maar wil je dingen schakelen en ook zeker weten dat bericht is aangekomen bij de ontvanger dan is dit geen geschikt systeem/protocol.
kan je relatief makkelijk (denk ik) ondervangen .. stel dat je meters hebt ingebouwd in je leidingwerk kan je bv de temp op diverse punten meten & stroom meter ertussen zetten .. wanneer geactiveerd en je hebt circulatie van water zal de temperatuur een daling laten zien (in je leiding werk zal het niet 1:1 vergelijkbaar zijn met het relatief koudere badwater (staat stil .. kleiner oppervlak behoud wellicht temperatuur) .. en bij metingen zal je een kleine stijging/daling laten zien (deukje in je grafiek) .. immers ik verwacht dat de temperatuur wisselt tussen stilstand en ciculatie. een Ampere meter geeft wat hardere indicatie ... en is ook wel handig voor je verbruik te berekenen ..

maar als het echt kritiek moet zijn tja dan is 1 richtings verkeer niet zo handig .. (imho is dat niet het geval)
Waarom niet voor de onewire ds18b20 temp sensor gaan? I2C mag je blij zijn als je de 1 meter haalt, dat is gewoon niet geschikt voor lange afstanden.

Onewire ds18b20 kan iig zonder problemen die aantallen aan wat jij noemt...
dat is dus iets waar ik meer mee zit .. hoe overbrug ik de afstand van 15m/ welke kabel .. UTP zat in huis maar dan wil ik liever 4 of meer aderparen benutten ..

meer met minder (active componenten) .. dus..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:23:
[...]

hoe bedoel je 1 wire ?
Hier heb je meer uitleg over het 1-wire protocol. Werkt prima, ook op langere afstanden.
Wikipedia: 1-Wire
als je schakelt op min/max dan krijg je wel uitdagingen .. teminste .. dat vermoed ik.
Met een AG zwembad = het water in de ochtend dezelfde temp (hooguit paar graden verschil) met de nacht temperatuur .. dus wat word je "uitschakel temp" .. omdat

De 40 graden "activatie" --> start pomp ... heel snel zal dalen dan naar je badwater temperatuur .. en het verschil tussen in--> uit is minimaal (als het goed is) .. denk aan 0,5 graden ..

immers je wilt niet over je mat pompen als de zon weg is ..

Ik zou eerder pomp activeren via een PV paneel + temp sensor ergens los .. (als buitentemp = x en pv = 12v oid .. dan --> pomp aan .. is de zon langer weg dan 5 minuten .. ga dan slapen voor 30 minuten oid .. (je wilt niet dat je motor aan/uit/aan/uit enzv gaat als je wolkenvelden hebt.. sterker nog je kan best doorpompen zolang je warmwater tapt (die 0,5 graden verschil hebt) .. maar dat is afstellen.
Het is nog maar een eerste opzet. Eerst maar eens beginnen met het rustig verzamelen van onderdelen, waaronder een paar dompelbussen voor de water aanvoer/retour en een sensor onder de matten.
[...]
in het topic zijn vaak genoeg WP's met prijsadviezen langs gekomen en het is een regelmatig terugkerend topic .. dus ..
I know, het is geen bijzondere techniek, het wel steeds goedkoper (voor zwembaden).
die intex matjes (als je het daar over hebt) werken best wel maar ja verwacht niet 120-200 euro "kwaliteit" ervan.. voor elke kuub water heb je er minimaal 1 nodig ..
Vandaar een paar sensoren om te meten wat het effect is van de matjes. Uiteindelijk maakt het waarschijnlijk qua opwarming maar heel weinig uit of je een intex matje hebt of een EPDM mat. Zolang het oppervlakte gelijk is is de winst uit de zon nagenoeg gelijk. Hooguit de afwerking van de mat (glanzend of niet).

Het is ook dat ik deze matjes heb liggen, maar overstappen op matten van 120-200 euro voor hetzelfde oppervlakte is economisch niet handig. Dan koop ik liever een warmtepompje. Zolang die maar slim aan te sturen is (het liefst via MQTT) dan kan die ook volledig op zonnestroom het zwembad opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 19:12
[

[...]

dat is dus iets waar ik meer mee zit .. hoe overbrug ik de afstand van 15m/ welke kabel .. UTP zat in huis maar dan wil ik liever 4 of meer aderparen benutten ..

meer met minder (active componenten) .. dus..
[/quote]

Gewoon utp cat 6 op rol nemen zonder connector naar gelang aantal meter je nodig hebt voor je sensor en zijn 8 aderig er zijn met vast kern stugger in kabel en soepeler kabel verkrijgbaar waaruit bestaat de kern uit meerdere draadje aan elkaar,

Er zijn ook cat 8 kabels die zijn nog beter beschermd en voor hogere snelheden maar zijn weer dikker uitgevoerd in kabel in doorsnee.

Prijzen variëren naar gelang de kwaliteit reken maar vanaf de 1 a 2 euro de meter.

Weet niet of ze op Ali verkrijgbaar zijn en los op rol verkrijgbaar wegens de prijsvergelijk. kun je gelijk een een bos DS18B20 sensors bestellen en andere dingen wat je evt, nodig hebt, levertijd houd rekening met 3 a 5 weken vanuit China gaat de verzending tegenwoordig sneller dan dat Post.nl jouw pakket komt bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 19:56
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:15:
Het is ook dat ik deze matjes heb liggen, maar overstappen op matten van 120-200 euro voor hetzelfde oppervlakte is economisch niet handig. Dan koop ik liever een warmtepompje. Zolang die maar slim aan te sturen is (het liefst via MQTT) dan kan die ook volledig op zonnestroom het zwembad opwarmen.
Betreft het dikgedrukte stukje, ter info de volgende verschillen:
- met wifi, waarbij vaak de aansturing ook wel te doen is lokaal ipv een app van de fabrikant
- zonder wifi, maar die simpelweg aan/uit gaan op basis van "stekker erin". Dus dat is dan op te lossen met een plug of wat dan ook ertussen die je aanstuurt
- zonder wifi, maar wel met knoppen op het toestel voor aan/uit en temperatuur. Daarbij kan je of de warmtepomp open maken en kijken hoe de besturing in elkaar zit en dat aanpassen. Of gebruik maken van iets als een switchbot. Alleen ben ik nog geen switchbots tegengekomen die meteen waterdicht zijn... Dus dan heb je daar weer een uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
--dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Plenkske op 30-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Betreft het dikgedrukte stukje, ter info de volgende verschillen:
- met wifi, waarbij vaak de aansturing ook wel te doen is lokaal ipv een app van de fabrikant
- zonder wifi, maar die simpelweg aan/uit gaan op basis van "stekker erin". Dus dat is dan op te lossen met een plug of wat dan ook ertussen die je aanstuurt
- zonder wifi, maar wel met knoppen op het toestel voor aan/uit en temperatuur. Daarbij kan je of de warmtepomp open maken en kijken hoe de besturing in elkaar zit en dat aanpassen. Of gebruik maken van iets als een switchbot. Alleen ben ik nog geen switchbots tegengekomen die meteen waterdicht zijn... Dus dan heb je daar weer een uitdaging ;)
Klopt dat had ik ook al bedacht. Ik hoef geen apparaat met Wifi want moet ik dat protocol gaan reverse engineren, niet zoveel behoefte aan.
Ik gok dat het een warmtepomp met stekker wordt, die met een ESP/Tuya/Sonoff achtig iets aan of uit gezet wordt, afhankelijk of de ZFP aanstaat of niet, het zwembad die dag een hogere temperatuur moet hebben of niet, en of de watertemperatuur buiten een bepaalde marge is.

Waterdicht is niet echt een issue, aangezien hij waarschijnlijk toch onder een carport terecht gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
als je een dedicated stroomgroep hebt, kan je in je meterkast een schakelaar zetten die schakelt op basis van het teruggeleverde vermogen (gebruikt de P1 poort van de slimme meter).

Helaas is met een prijs van 266 de terugverdientijd veel te lang, maar het princype is wel grappig

https://www.tech4ushop.nl/srm-201.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-06 19:14
Ik ben de bouwplannen concreet aan het maken voor ons DIY concrete dipping pooltje (ongeveer 400x250x80) en kom nu tot een paar eerste vraagstukken;

1. Zal ik een bodemput maken?
Ik heb op YouTube gezien dat je dit kan doen met flexibele buis. Tijdens het storten van de fundering zou ik dan een kistje neer moeten zetten om een gat vrij te houden waarna ik de put met beleid kan insmeren op de juiste hoogte. Zoals hier te zien https://youtu.be/HEDSQMs3dyE?t=120

Een dergelijk zwembad project heb ik als hobby klusser nog niet eerder gedaan en ik wil het mezelf daarom niet nog moeilijker maken :P

2. Zal ik de bodem isoleren met XPS platen en moeten deze dan onder het betonzeil of erop? (het zeil waar de betonfundering ingegoten wordt)
Verschillende DIY zwembad-filmpjes die ik heb gezien isoleren de bodem van het zwembad niet terwijl het de kosten en moeite niet zijn volgens mij. Het succes van ons zwembad hangt toch wel af van de aangename temperatuur van het water (ik wil met solar matten beginnen en eventueel over op een WP als alles een succes blijkt). Mijn eerste gedachte is daarom zoveel mogelijk warmte in de bak houden. Heeft het isoleren van de bodem werkelijk zo weinig zin dat ik dan beter het bad 5-6 cm dieper kan maken?

3. Links en rechts lees ik dat men gemiddeld kiest voor 15 cm aan betonfundering. Kan ik voor 10 cm gaan gezien de kleine afmeting, of zit ik dan op het randje risico te nemen?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Klopt dat had ik ook al bedacht. Ik hoef geen apparaat met Wifi want moet ik dat protocol gaan reverse engineren, niet zoveel behoefte aan.
Ik gok dat het een warmtepomp met stekker wordt, die met een ESP/Tuya/Sonoff achtig iets aan of uit gezet wordt, afhankelijk of de ZFP aanstaat of niet, het zwembad die dag een hogere temperatuur moet hebben of niet, en of de watertemperatuur buiten een bepaalde marge is.

Waterdicht is niet echt een issue, aangezien hij waarschijnlijk toch onder een carport terecht gaat komen.
Misschien een domme vraag maar zal het niet met een thermostaat kunnen zoals in je woning van je cv/warmtepomp, kom er wel eens wat tegen met meerdere schakelingen temp stel je in naar gelang bereikt de ingestelde temp schakelt de pomp/warmtepom/cv uit.

Of gaat dit niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Nou je hebt dus wel warmtepompen met wifi die bv. werken met de "smart life" app van Tuya en die hebben dan weer een API die je aan kan spreken. Ik dacht ook lokaal, dus niet afhankelijk van server van Tuya. Maar die moet je dan dus maar net treffen...

Onder een carport scheelt wel ja. En volgens mij wordt vaak de ingestelde temperatuur op de warmtepomp wel onthouden, die wil je waarschijnlijk toch niet heel vaak aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
J.E. Weinor schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Misschien een domme vraag maar zal het niet met een thermostaat kunnen zoals in je woning van je cv/warmtepomp, kom er wel eens wat tegen met meerdere schakelingen temp stel je in naar gelang bereikt de ingestelde temp schakelt de pomp/warmtepom/cv uit.

Of gaat dit niet op
Je zal dan alsnog de warmtepomp moeten openen om dat te koppelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
burnedhardware schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:06:
als je een dedicated stroomgroep hebt, kan je in je meterkast een schakelaar zetten die schakelt op basis van het teruggeleverde vermogen (gebruikt de P1 poort van de slimme meter).

Helaas is met een prijs van 266 de terugverdientijd veel te lang, maar het princype is wel grappig

https://www.tech4ushop.nl/srm-201.html
Dat is best een mooi gemaakte relais inderdaad. Het verbaasd me soms nog steeds wat er allemaal al bestaat in de wereld van elektra en IoT :)
De prijs is inderdaad hoog. Als je zelf de P1 poort al uitleest (zoals ik doe) wordt het ook al lastiger denk ik.

Maar als je zelf de P1 poort uitleest met bv. Domoticz kan je ook wel het teruggeleverde vermogen als parameter meenemen in je programma om bv. een warmtepomp aan te sturen :)
Dat is net wat goedkoper dan dit relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Of gaat dit niet op
Dat gaat denk ik prima. Hangt een beetje vanaf hoe de warmtepomp werkt. Bijvoorbeeld, moet je op een knop drukken nadat de stroom eraf is geweest, of start hij gewoon als er stroom op gaat.

Een W1209 achtig thermostaatje kan al voldoende zijn, met een instelbare hysterese. Of een ESP met wat DS18B20's bijvoorbeeld.

Overigens wel echte DS18B20's nemen, anders loop je het risico dat je "enorme" verschillen in de uitgelezen waarden krijgt. https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
Plenkske schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:56:
[...]

Nou je hebt dus wel warmtepompen met wifi die bv. werken met de "smart life" app van Tuya en die hebben dan weer een API die je aan kan spreken. Ik dacht ook lokaal, dus niet afhankelijk van server van Tuya. Maar die moet je dan dus maar net treffen...
Een en ander hangt natuurlijk ook sterk af van de meerprijs van Wifi, het moet wel zinvol zijn.
Onder een carport scheelt wel ja. En volgens mij wordt vaak de ingestelde temperatuur op de warmtepomp wel onthouden, die wil je waarschijnlijk toch niet heel vaak aanpassen.
Sterker nog, het is eigenlijk een carport met muren er omheen, dus lekker beschut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
Luc S schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:36:
1. Zal ik een bodemput maken?
Het is kwetsbaar om het op deze manier te maken en als het lekt is het bijna niet te repareren. Alternatief is om de bodemput onderaan een wand te monteren. Veel makkelijker en veiliger (zo heb ik het gedaan), maar daarmee kan je je bad niet helemaal leegpompen als dat je doel is. Anders koop je er een simpele losse dompelpomp bij. Maar: waarom wil je eigenlijk een bodemput ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Dat gaat denk ik prima. Hangt een beetje vanaf hoe de warmtepomp werkt. Bijvoorbeeld, moet je op een knop drukken nadat de stroom eraf is geweest, of start hij gewoon als er stroom op gaat.

Een W1209 achtig thermostaatje kan al voldoende zijn, met een instelbare hysterese. Of een ESP met wat DS18B20's bijvoorbeeld.

Overigens wel echte DS18B20's nemen, anders loop je het risico dat je "enorme" verschillen in de uitgelezen waarden krijgt. https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20

[...]

Een en ander hangt natuurlijk ook sterk af van de meerprijs van Wifi, het moet wel zinvol zijn.

[...]

Sterker nog, het is eigenlijk een carport met muren er omheen, dus lekker beschut.
Staat veel op in de link betreft met een DS18B20 sensor al die berekening totaal geen kaas van gegeten tussen nep en origineel. :)

beetje temp water meten aan de buitenkant kun je niet zien welke sensor er in zit op Ali nep of niet maar geeft wel nauwkeurig de binnentemp aan die ik bestelde. op Ali viel mij niet tegen.

Als je ervaring hebt met dit soort sensors en evt de berekening en let op moet geven voor een goede en juiste sensor, zal een handige link waar de juiste sensors geen nep kunt verkrijgen, lastig zoeken als je geen kaas van hebt gegeten, zal ook wel handig wezen door de andere DIY die met censors bezig zijn in de deze topic

Heb de sensors op advies @Jaszie in deze topic via Ali besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:15:
Hier heb je meer uitleg over het 1-wire protocol. Werkt prima, ook op langere afstanden.
Wikipedia: 1-Wire
ik neem hier geen aanstoot aan maar (kan immers zelf ook googlen) is 1 wire met daadwerkelijk 1 draad en heb je nog iets van "aarde" nodig .. en ach of je nu 1 of 2 (of 3) kabels aanlegt maakt mij dat betreft niet uit de kosten van het draad vind ik verwaarloosbaar..

en ik lees nog geen onderbouwing anders dat hij mogelijk iets effectiever is over langere afstand ..en mogelijk vind ik niet echt handig .. om als basis te dienen ..
Vandaar een paar sensoren om te meten wat het effect is van de matjes. Uiteindelijk maakt het waarschijnlijk qua opwarming maar heel weinig uit of je een intex matje hebt of een EPDM mat. Zolang het oppervlakte gelijk is is de winst uit de zon nagenoeg gelijk. Hooguit de afwerking van de mat (glanzend of niet).

ben al 10 bezig met "bad verwarming"
Afbeeldingslocatie: https://www.fundoo.nl/media/catalog/product/cache/45/image/768x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/20377552_1.jpg

deze zijn voor baden tot 2,5m (3 kuub oid) ideaal kosten 70-120 euro maar werken 10x beter dan de 15-25 intex matjes .. en ze smelten minder snel als je ze onder glas/persplex legt waarbij ik bij PVC al gesmolten of geklapte/lekkende varianten heb gezien .. (pvc in diy vorm dan wel maar goed) ..

ook mijn pvc dak "mat" van 6m is niet ideaal . hij is wel wat goedkoper dan EPDM variant maar na 2 lekkages ben ik hem zat(omdat hij slecht te lijmen is) en heb nu geinvesteerd in EPDM

Daarnaast volgens mij haal je wat door elkaar WP is zeker beter in het verwarmen maar NIET economischer .. immers zon = gratis .. stroom is dat niet. de (ZFP) pomp moet in beide gevallen draaien dus die kan je 1:1 wegstrepen. sterker nog als je kan is het adviseerbaar je zonneverwarming eerst aan te schaffen en later pas een WP mits dat een optie is voor je ..

Maar goed keuzes :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:40:
de (ZFP) pomp moet in beide gevallen draaien dus die kan je 1:1 wegstrepen. sterker nog als je kan is het adviseerbaar je zonneverwarming eerst aan te schaffen en later pas een WP mits dat een optie is voor je ..

Maar goed keuzes :)
Niet helemaal want er zijn warmtepompen die werken met een lagere doorstroming (lager dan 3 kuub per uur) en dus werken met een filterpomp. Filterpompen hebben een lager stroomverbruik dan een ZFP. Bij serieuze verwarming van de zon heb je al snel een ZFP nodig voor de hoogte te overbruggen en dus een hoger stroomverbruik.

Nu herinner ik me vorig jaar wel iemand die met een filterpomp de hoogte in ging en alsnog een prima doorstroming had, maar die had wel eerst alle leidingen gevult met water. Dus als je dat lukt gaat mijn vorige alinea niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[b]J.E. Weinor schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:30:
Gewoon utp cat 6 op rol nemen zonder connector naar gelang aantal meter je nodig hebt voor je sensor en zijn 8 aderig er zijn met vast kern stugger in kabel en soepeler kabel verkrijgbaar waaruit bestaat de kern uit meerdere draadje aan elkaar,

Er zijn ook cat 8 kabels die zijn nog beter beschermd en voor hogere snelheden maar zijn weer dikker uitgevoerd in kabel in doorsnee.

Prijzen variëren naar gelang de kwaliteit reken maar vanaf de 1 a 2 euro de meter.

Weet niet of ze op Ali verkrijgbaar zijn en los op rol verkrijgbaar wegens de prijsvergelijk. kun je gelijk een een bos DS18B20 sensors bestellen en andere dingen wat je evt, nodig hebt, levertijd houd rekening met 3 a 5 weken vanuit China gaat de verzending tegenwoordig sneller dan dat Post.nl jouw pakket komt bezorgen.
ben tweaker oftewel mijn huis is/word bekabeld aangelegd :) en heb genoeg kabels om 20m te overbruggen.. :) maar ik moet wellicht goed gaan testen met kabel lengte(s) .. of googlen op wat andere mensen doen om dit issue te verhelpen .. zal niet de eerste zijn.

ik heb wat sensors al in huis .. (dat bosje) .. zal ze alleen waterdicht moeten maken oid .. maar ook wat andere bronnen voor sensors (bv auto binnen/buiten thermometer .. ding voor 5,-) op rommelmarkten scoorde ik ook regelmatig dit soort prullaria voor weinig ..

zo heb ik bv deze week een multimeter met USB uitgang binnen laten komen .. alleen de software is windows 7 oid .. en niet downloadbaar .. dus ik zal met DIY software eens moeten kijken of ik het USB signaal om kan zetten naar iets praktischer data ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:50:
[...]

ben tweaker oftewel mijn huis is/word bekabeld aangelegd :) en heb genoeg kabels om 20m te overbruggen.. :) maar ik moet wellicht goed gaan testen met kabel lengte(s) .. of googlen op wat andere mensen doen om dit issue te verhelpen .. zal niet de eerste zijn.

ik heb wat sensors al in huis .. (dat bosje) .. zal ze alleen waterdicht moeten maken oid .. maar ook wat andere bronnen voor sensors (bv auto binnen/buiten thermometer .. ding voor 5,-) op rommelmarkten scoorde ik ook regelmatig dit soort prullaria voor weinig ..

zo heb ik bv deze week een multimeter met USB uitgang binnen laten komen .. alleen de software is windows 7 oid .. en niet downloadbaar .. dus ik zal met DIY software eens moeten kijken of ik het USB signaal om kan zetten naar iets praktischer data ..
Voor elk doel is er wel wat op te vinden en ja in autos zitten ook sensors voor je water binnen en buitentemp etc etc en ergens op toepassen zal zeker kunnen werken.en werkt op 12 volt of minder.

Solar EPDM of met colablikjes ook gezien dat ze op een grote plaat aan elkaar vast lijmen zwart spuiten een afdekking er over heen schijnt ook goed te werken en alu wordt goed heet in de zon.
Dit soort project met colablikjes gebruiken ze ook voor zonnewarmte je woning in te blazen door middel van ventilatie fans die je ook in computers ziet.

Voor een voeding zal je ook van je pc kunnen gebruiken met verschillende voltages zoals 3, 5 en 12 volt als je nog een hebt liggen, en voor de aansluitingen zijn wel schema's te vinden waar de bos draden voor dienen in een DIY zoals aan uit knop zonder de pc te gebruiken om te schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

erhm ??? waarom moet je van wifi het protocol gaan reverse engineren ? ..

Er is 50-75% kans dat je een Serial/Jtag poort kan identificeren op het controle board zeker met wifi enabled devices .. en dat er iets van arduino/esp achtige meuk op draait .. hang een serial console eraan en zet hem aan .. als er leesbare tekst over het scherm heen rolt ben je goed bezig.

En je hoeft niet veel moeite te doen schroef de WP open, neem 600 foto's met je smart-phone met / zonder flitser enzv .. van het hele moederbord wat erin zit .. niks draadjes los halen etc. Schroef hem dicht en ga de foto's op je gemak bestuderen .. http://www.devttys0.com/2...engineering-serial-ports/ bv

wil je wat meer "uit de luie stoel" en heb je een speciale "app" voor je gsm .. :r (apps zuigen) dan moet je niet op je AP waarop je WP zit je smartphone verbinden maar de AP op zolder oid .. zodat je het verkeer tussen WP en smartphone kan filteren met Wireshark.. (IP A en IP B ) hieruit krijg je de volgende belangrijke informatie
- poort (waarop AP en smartphone communiceren)
- de data die eroverheen gaat

Rag een keer een Nmap op dat ip overheen .. wellicht dat de fabrikant een "hidden" webinterface heeft oid ..

btw altijd goed om vooraf te kijken of de fabrikant firmware drivers of andere documentatie beschikbaar heeft .. die downloaden is ook erg nuttig :) soms de .exe veranderen naar .cab / .zip oid kan ook intressante resultaten tevoorschijn halen ..

ga je erg low level .. en met de soldeerbout aan de slag .. tja wat let je van de aan/uitknop op dat ding een hotel schakeling te maken .. (beide knoppen is aan/uit ..) alleen 1 knop is dan een arduino .. vaak gaat er over de knop namelijk maar 3,5 of 12v oid .. (het moet contact maken) .. die arduino kan je vast ergens in loze ruimte proppen :) uit de buurt van hete elementen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-06 19:14
ocmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:26:
[...]

Het is kwetsbaar om het op deze manier te maken en als het lekt is het bijna niet te repareren. Alternatief is om de bodemput onderaan een wand te monteren. Veel makkelijker en veiliger (zo heb ik het gedaan), maar daarmee kan je je bad niet helemaal leegpompen als dat je doel is. Anders koop je er een simpele losse dompelpomp bij. Maar: waarom wil je eigenlijk een bodemput ?
Alternatief is inderdaad een lage wanddoorvoer. Het gaat me meer om het gemak, niet dat ik er spijt van krijg door het niet te doen voor de kosten/moeite. Dat de constructie zwakker wordt en kans geeft op lekkage zegt mij genoeg, dompelpompje ;)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ocmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:26:
[...]

een bodem put wil je zodat je het vuil wat zakt ook weg zuigt..
een lage afzuiging in de wand zorgt voor een betere menging van je koud/warm water

lekkage in de bodem of een lage locatie is het risico lopen dat bij lekkage je een leeg bad + uitdaging hebt .. zeker met hoge waterstand ..

Hoe hoger de aan/afvoer hoe makkelijke het is om daar bij lekkage een reparatie uit te voeren

Dit werd mij verteld door @Koffie en tja .. ik vind het geen onzin

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:17:
[...]

erhm ??? waarom moet je van wifi het protocol gaan reverse engineren ? ..

Er is 50-75% kans dat je een Serial/Jtag poort kan identificeren op het controle board zeker met wifi enabled devices .. en dat er iets van arduino/esp achtige meuk op draait .. hang een serial console eraan en zet hem aan .. als er leesbare tekst over het scherm heen rolt ben je goed bezig.

En je hoeft niet veel moeite te doen schroef de WP open, neem 600 foto's met je smart-phone met / zonder flitser enzv .. van het hele moederbord wat erin zit .. niks draadjes los halen etc. Schroef hem dicht en ga de foto's op je gemak bestuderen .. http://www.devttys0.com/2...engineering-serial-ports/ bv

wil je wat meer "uit de luie stoel" en heb je een speciale "app" voor je gsm .. :r (apps zuigen) dan moet je niet op je AP waarop je WP zit je smartphone verbinden maar de AP op zolder oid .. zodat je het verkeer tussen WP en smartphone kan filteren met Wireshark.. (IP A en IP B ) hieruit krijg je de volgende belangrijke informatie
- poort (waarop AP en smartphone communiceren)
- de data die eroverheen gaat

Rag een keer een Nmap op dat ip overheen .. wellicht dat de fabrikant een "hidden" webinterface heeft oid ..

btw altijd goed om vooraf te kijken of de fabrikant firmware drivers of andere documentatie beschikbaar heeft .. die downloaden is ook erg nuttig :) soms de .exe veranderen naar .cab / .zip oid kan ook intressante resultaten tevoorschijn halen ..
Wat je hier zegt is dus precies wat ik bedoel,reverse engineering... Als je geluk hebt praten ze in gewoon ABN, maar de kans is groot dat het een binaire taal is. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Niet helemaal want er zijn warmtepompen die werken met een lagere doorstroming (lager dan 3 kuub per uur) en dus werken met een filterpomp. Filterpompen hebben een lager stroomverbruik dan een ZFP. Bij serieuze verwarming van de zon heb je al snel een ZFP nodig voor de hoogte te overbruggen en dus een hoger stroomverbruik.

Nu herinner ik me vorig jaar wel iemand die met een filterpomp de hoogte in ging en alsnog een prima doorstroming had, maar die had wel eerst alle leidingen gevult met water. Dus als je dat lukt gaat mijn vorige alinea niet op ;)
beste lijkt me zoveel mogelijk appels met appels vergelijken .. anders kom je met 10 exteme / aparte gevallen.. die allemaal wellicht kunnen in (redelijke) unieke gevallen.

dussuh .. de stelling zonneverwarming = zuiniger dan WP .. maar als je langer een warm bad wilt hebben is het handig een WP erbij te zettten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Wat je hier zegt is dus precies wat ik bedoel,reverse engineering... Als je geluk hebt praten ze in gewoon ABN, maar de kans is groot dat het een binaire taal is. Succes!
had je de laatste zin gelezen van die post ? ;) een shelly oid erin en je hebt je eigen wifi enabled ding

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:54:
[...]

had je de laatste zin gelezen van die post ? ;) een shelly oid erin en je hebt je eigen wifi enabled ding
Zoals ik hier al zei:
[...]
Het zal waarschijnlijk een vrij simpele warmtepomp worden (liefst wel Inverter) en dan regel ik de slimheid er wel omheen. Misschien lukt het inderdaad om een serieel achtige poort te vinden op die machines, maar dat is dan leuk voor erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]
ik neem hier geen aanstoot aan maar (kan immers zelf ook googlen) is 1 wire met daadwerkelijk 1 draad en heb je nog iets van "aarde" nodig .. en ach of je nu 1 of 2 (of 3) kabels aanlegt maakt mij dat betreft niet uit de kosten van het draad vind ik verwaarloosbaar..
1-wire is de naam van het protocol. In principe VCC, Data en Gnd, maar parasiet voeding kan ook, dan heb je 2 aders nodig.

De kracht van het protocol is de afstand, 100 meter is mogelijk met goede kabels/voeding/chips, het feit dat je sensoren parallel aan elkaar kan hangen, etc. Iedere sensor heeft z'n eigen ID.

Verder kun je het gewoon uitlezen met een ESP of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:29:
[...]

Zoals ik hier al zei:

[...]

Het zal waarschijnlijk een vrij simpele warmtepomp worden (liefst wel Inverter) en dan regel ik de slimheid er wel omheen. Misschien lukt het inderdaad om een serieel achtige poort te vinden op die machines, maar dat is dan leuk voor erbij.
klopt .. scheelt wel als je iets kan vinden van drivers/firmware oid .. van te voren .. (leuk werk voor op de regenachtige dag :) )

nu ja
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:32:
[...]
1-wire is de naam van het protocol. In principe VCC, Data en Gnd, maar parasiet voeding kan ook, dan heb je 2 aders nodig.

De kracht van het protocol is de afstand, 100 meter is mogelijk met goede kabels/voeding/chips, het feit dat je sensoren parallel aan elkaar kan hangen, etc. Iedere sensor heeft z'n eigen ID.

Verder kun je het gewoon uitlezen met een ESP of iets dergelijks.
tja ik hoop dus dat die chips/voeding etc allemaal op 1 board kunnen zitten en dus een lange kabel naar de sensor ..bv rj-11 (telefoon) kabel oid ..van 15m

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Daarnaast volgens mij haal je wat door elkaar WP is zeker beter in het verwarmen maar NIET economischer .. immers zon = gratis .. stroom is dat niet. de (ZFP) pomp moet in beide gevallen draaien dus die kan je 1:1 wegstrepen. sterker nog als je kan is het adviseerbaar je zonneverwarming eerst aan te schaffen en later pas een WP mits dat een optie is voor je ..
Het nadeel van solarmatten is dat je wel altijd als de zon schijnt water rond MOET pompen. Anders kan je water koken en loop je het risico dat je matten stuk gaan. Vertrouwen op thermosifon is gedurfd.

Met een dag als vandaag, 12 uur? 12*100 watt = 1200 Wh. Hoeveel warmte heb je dan uit de zon gehaald? 100 W/m2 gemiddeld? (Ik heb 2 matten van 1.2x1.2, dus 1.44*2=2.88 m2) 2.88*100=288W gemiddeld Dan heb je 2.88 kWh aan warmte in je bad gestopt met een verbruik van 1.2 kWh.

2.88/1.2 = COP van 2.4.

Om dat met een warmtepomp te realiseren kom je op het volgende rekensommetje uit:

2 uur filteren (basis filter behoefte)
3 kW warmtepomp met een COP van 3.
2.88 kWh / 3 kW = 0.96 uur verwarmen.
0.96 * (3 kW / 3 COP) = 0.96 kWh.
2 uur filter * 100 watt verbruik = 0.2 kWh
0.96 kWh warmtepomp + 0.2 kWh ZFP = 1.16 kWh.

Nu is dit met een hoofd nattevingerwerk en gokken, maar het geeft wel een beeld.

Ben benieuwd hoe jullie tegen dit rekensommetje aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:49:
[...]

beste lijkt me zoveel mogelijk appels met appels vergelijken .. anders kom je met 10 exteme / aparte gevallen.. die allemaal wellicht kunnen in (redelijke) unieke gevallen.

dussuh .. de stelling zonneverwarming = zuiniger dan WP .. maar als je langer een warm bad wilt hebben is het handig een WP erbij te zettten
Ik reageerde specifiek over je opmerking "ZFP moet in beide gevallen draaien dus 1:1 wegstrepen", dat stukje had ik ook in de quote gelaten. Vandaar mijn opmerking dat dit in sommige gevallen niet zo is. Volgens mij laten we juist in dit topic zien wat allemaal mogelijk is met ieder zijn eigen keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:41:
[...]

Het nadeel van solarmatten is dat je wel altijd als de zon schijnt water rond MOET pompen. Anders kan je water koken en loop je het risico dat je matten stuk gaan. Vertrouwen op thermosifon is gedurfd.

Met een dag als vandaag, 12 uur? 12*100 watt = 1200 Wh. Hoeveel warmte heb je dan uit de zon gehaald? 100 W/m2 gemiddeld? (Ik heb 2 matten van 1.2x1.2, dus 1.44*2=2.88 m2) 2.88*100=288W gemiddeld Dan heb je 2.88 kWh aan warmte in je bad gestopt met een verbruik van 1.2 kWh.

2.88/1.2 = COP van 2.4.

Om dat met een warmtepomp te realiseren kom je op het volgende rekensommetje uit:

Nu is dit met een hoofd nattevingerwerk en gokken, maar het geeft wel een beeld.

100 W/m2 dan heb je het over solar radiation ? Maar dat is denk ik niet 1 op 1 de opbrengst van de matten. Dat is denk ik hoger ?
Voor de rest wel een interessante vergelijking.
Ik weet echter niet of je eerste stelling klopt, is denk ik vooral afhankelijk van het materiaal van de mat ?

Vandaag was dit de solar radiation in mijn achtertuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0o6xsuDlaN1q5EldfqudpencNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcceH9yM0fTHMeHMRC71u4n2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:41:
[...]

2.88/1.2 = COP van 2.4.

Rekensom is imho niet correct

Solarmatten: Een optimale (normale) draai dag is bv 10:00 tot 19:00 maar dan is het bad van bv 18-20 graden naar 32-34 graden gestegen. er zijn dagen dat ik om 14:00 bv de pomp al uit kan zetten.. en er zijn dagen dat als de zon schijnt dat ik het "net" prettig krijg ..

WP heeft zijn grootste stroom verbruik van 18 --> doel temp (1ste verwarming) daarna blijf je hem op peil houden

je WP is 24/7 dus aan het draaien voor zeg de 3 a 4 maanden dat je een AG bad opzet, een solar mat draai je alleen als het weer in principe mooi genoeg is om erin te gaan.. (lees warm weer) . maar dan wil je juist je WP uit hebben. omdat je dan genoeg "energie" van de zon zou ontrekken. met een WP zou je dan effectiever zijn om bv je doel temp te verlagen van bv 29 naar 24 graden .. zodat je met zonne energie naar 32 graden kan stijgen .. maar dat is erg natte vinger werk ..

100w is ook lastig want op lagere temperaturen is er minder warmte verlies dus 200W is bv ook mogelijk al zou ik je voorbeeld aanhouden.. maar 200W op 1 liter is "veel" maar op 4.500 kuub is een druppel op een gloeiende plaat. water geleid warmte erg goed.. en dus is je verlies aan de oppervlakte, zoals een dag van vandaag met de wind erbij enorm

hierom wil ook veel sensors onder de mat dan kan je met wat hardere cijfers komen .. want als ik bv 24 graden water input heb en 4,5m oppervlakte en 24,5 - 26 graden output + (de slag diameter + lengte + aantal slangen) weet ik ook het aantal liter bij benadering. Dan kan je zeggen dat je x watt aan energie genereert aan zwembad verwarming..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Plenkske, ik ging uit van echte energie die overgedragen is aan het water. Zeker omdat de collectoren (Solarmatten) nooit optimaal liggen (45 graden) maar altijd vlak dat kost je ook al 10-15%.

Heeft er iemand al eens echt gemeten aan een mat? Flow, ingaande temperatuur en uitgaande temperatuur? Dan weet je wat een mat echt opwekt en kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:30:
@Plenkske, ik ging uit van echte energie die overgedragen is aan het water. Zeker omdat de collectoren (Solarmatten) nooit optimaal liggen (45 graden) maar altijd vlak dat kost je ook al 10-15%.

Heeft er iemand al eens echt gemeten aan een mat? Flow, ingaande temperatuur en uitgaande temperatuur? Dan weet je wat een mat echt opwekt en kost.
per zomer lig ik toch 5-10 dagen in het zwembad (aangename temp) de kids meer dus .. erhm 32 graden met 4,5 kuub .. en dat voor een "foute configuratie" ..

Hoeveelheid water 4500 liter (4.5 kuub) 305 x 76 cm intex AG bad)
Starttemperatuur 18 °C
Gewenste temperatuur 32 °C
Tijd om deze hoeveelheid op te warmen 480 min (8 uur)
Energie om op te warmen van 18 tot 32 °C 263.592 KJ
Vermogen om op te warmen in 480 min 10,1694 KW
Kostprijs aan 0.22 € per kWh 17,8982 €
https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm

20 dagen zwemplezier (2 jaar ) is dus 357,96 € "waard" ..pvc mat kost 120,- dus erm .. winst :)

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 30-03-2021 21:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Er zit een foutje in jouw berekening @vso. 1 liter water 1 graad opwarmen kost 1Ws. Dus 4500 liter water 14 graden opwarmen kost 4500*14*4.19/3600=73 kWh.

73 kWh/8 uur is 9 kW uit jouw solarmatten.

Hoeveel M2 aan matten heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:57:
Er zit een foutje in jouw berekening @vso. 1 liter water 1 graad opwarmen kost 1Ws. Dus 4500 liter water 14 graden opwarmen kost 4500*14*4.19/3600=73 kWh.

Opwarmen van water berekenen ze met Calorieën niet met Watt per seconde -> google it :)

anway .. de mat is 600mm x 68mm (4m2 oid ) maar zoals hij geconfigureerd is is hij maar 50% effectief

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:57:

Buiten het foutje...aanname dat je 8uur aan eengeschloten de volledige zonne-opwarming mag krijgen om de berekening te mogen voolstaan..oant moarn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:39:
[...]

klopt .. scheelt wel als je iets kan vinden van drivers/firmware oid .. van te voren .. (leuk werk voor op de regenachtige dag :) )

nu ja
[...]

tja ik hoop dus dat die chips/voeding etc allemaal op 1 board kunnen zitten en dus een lange kabel naar de sensor ..bv rj-11 (telefoon) kabel oid ..van 15m
Dat is het leuke aan deze onewire temp sensor, je hebt enkel een weerstand nodig op je "board". verder gaat er 3 draden naar je DS18B20 sensors.

Je sluit je sensoren parallel aan elkaar, dus 1 kabel naar al je sensors is voldoende.
En die 15m haal je prima bij gebruik van goede kabels. Meestal wordt daar gewoon UTP voor gebruikt omdat dit goed verkrijgbaar is en niet duur.

NIET in parasite mode gebruiken (2 aders ipv 3), dat werkt niet lekker op lange afstanden... daarnaast met UTP kabel heb je 8 aders :).
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:10:
[...]
je WP is 24/7 dus aan het draaien voor zeg de 3 a 4 maanden dat je een AG bad opzet, een solar mat draai je alleen als het weer in principe mooi genoeg is om erin te gaan.. (lees warm weer) . maar dan wil je juist je WP uit hebben. omdat je dan genoeg "energie" van de zon zou ontrekken. met een WP zou je dan effectiever zijn om bv je doel temp te verlagen van bv 29 naar 24 graden .. zodat je met zonne energie naar 32 graden kan stijgen .. maar dat is erg natte vinger werk ..
Huh, Hoe kom jij erbij dat WP 24/7 draait? 's nachts is het koud en is je WP minder efficiënt dan overdag.

Je WP laat je dus draaien wanneer het in de ochtend warmer begint te worden tot tegen de avond.

Dat je meer stroom gaat vebruiken met een WP is logisch, dat is de techniek.
Maar je krijgt daar wel veel meer voor terug dan solarmatten die met bijvoorbeeld 30gr bewolkt weer je bad niet opwarmt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:03:
[...]

Buiten het foutje...aanname dat je 8uur aan eengeschloten de volledige zonne-opwarming mag krijgen om de berekening te mogen voolstaan..oant moarn
huh ?

73kw(h) is best veel bedoel je dat ?

10 uur tot 18:00 red ik over het algemeen wel in de zomer en dan staat het dak niet naar het zuiden maar noorden (tuin ligt op het zuiden) en de mat ligt richting huis .. :)

anway .. dan hebben we het nog niet over de warmte verliezen die optreden .. die paar wolken zijn overgens ook niet erg want de schuur is zelf ook nogal vrij warm .. sinds de mat op het dak ligt is het onder het dak ook erg prettig (behagelijk) ..

10,1694 KW / 4 = 2.54234 per m2 over 480 minuten (480 x 60= 28.800 seconde) zou ik 0,08827w per m2 per seconde opwekken .. per m2
x4m2 = 0,35w als ik het goed bereken :?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:22:
[...]

huh ?

73kw(h) is best veel bedoel je dat ?

10 uur tot 18:00 red ik over het algemeen wel in de zomer en dan staat het dak niet naar het zuiden maar noorden (tuin ligt op het zuiden) en de mat ligt richting huis .. :)

anway .. dan hebben we het nog niet over de warmte verliezen die optreden .. die paar wolken zijn overgens ook niet erg want de schuur is zelf ook nogal vrij warm .. sinds de mat op het dak ligt is het onder het dak ook erg prettig (behagelijk) ..

10,1694 KW / 4 = 2.54234 per m2 over 480 minuten (480 x 60= 28.800 seconde) zou ik 0,08827w per m2 per seconde opwekken .. per m2
x4m2 = 0,35w als ik het goed bereken :?
rest my case...aanname 8 uur aaneengesloten.
Prettig dat de aanname een algemene case bij je betreft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:22:
Dat is het leuke aan deze onewire temp sensor, je hebt enkel een weerstand nodig op je "board". verder gaat er 3 draden naar je DS18B20 sensors.

Je sluit je sensoren parallel aan elkaar, dus 1 kabel naar al je sensors is voldoende.
En die 15m haal je prima bij gebruik van goede kabels. Meestal wordt daar gewoon UTP voor gebruikt omdat dit goed verkrijgbaar is en niet duur.

NIET in parasite mode gebruiken (2 aders ipv 3), dat werkt niet lekker op lange afstanden
hmm als ik JOU goed begrijp --> van de 8 aders gebruik ik er 2 voor respectievelijk voor vcc/ground voor alle sensors en PER temp sensor 1 voor "data" .. dus ik heb 6 kabels te benutten elk voor 1 "sensor" ? dat is zeker wel brainfood :) thx ! :)
... daarnaast met UTP kabel heb je 8 aders :).
really :? lol weer wat geleerd .. ;) hahahahahaha
Huh, Hoe kom jij erbij dat WP 24/7 draait? 's nachts is het koud en is je WP minder efficiënt dan overdag.

Je WP laat je dus draaien wanneer het in de ochtend warmer begint te worden tot tegen de avond.

Dat je meer stroom gaat vebruiken met een WP is logisch, dat is de techniek.
Maar je krijgt daar wel veel meer voor terug dan solarmatten die met bijvoorbeeld 30gr bewolkt weer je bad niet opwarmt ;).
weet ik veel hoe je het "efficientst" met een WP ..daar hebben we jou (en anderen) voor .. ik nam alleen aan dat je dat kreng in het begin van je zwembad seizoen een keer aanzet ..oid en op een gegeven moment uit.

maar goed I stand corrected on that part _/-\o_

overgens start je onze discussie weer opnieuw (zonder reden dit maal :?) .. ik betoog dit maal niet (meer) dat een WP onzinnig is oid .. ik zeg zelfs wil je 24/7 van die maanden in je zwembad duiken laat je die WP net zo lang aanstaan .. of dit handig is laat ik buiten beschouwing :+ want dan krijgen we de eerdere discussie weer..

enige wat ik zeg is dat een WP en solar matten niet 1:1 vergelijkbaar zijn oid .. en bij nader inzien hoe laat je ze het beste samen werken immers als je zoals je zegt je zet hem sochtends aan ofzo .. (of laat hem aanstaan) en de zon komt WEL op .. dan is je bad al relatief verwarmt dus die energie die je zonne mat (kan) toevoegen .. bv 10kW oid in heb je al met je WP elektronisch (deels) erin gestopt ofzo ..

help ons eens hierbij hoe schakel je slim met een wp & zonnematten zodat je de 10kW die ik hierboven bereken (al is het een fictief getal) optimaal benut .. ga je met slimme software aan de slag zodat je een beetje weersvoorspelling krijgt ???

teminste als je wilt :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Edwin3 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:33:
[...]

rest my case...aanname 8 uur aaneengesloten.
Prettig dat de aanname een algemene case bij je betreft 8)
ik doe dit al 10 jaar .. en zeg ook daarbij dat ik niet optimaal resultaat behaal .. maar ja zonder eieren te breken kan je geen omelet maken toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:38:
[...]
hmm als ik JOU goed begrijp --> van de 8 aders gebruik ik er 2 voor respectievelijk voor vcc/ground voor alle sensors en PER temp sensor 1 voor "data" .. dus ik heb 6 kabels te benutten elk voor 1 "sensor" ? dat is zeker wel brainfood :) thx ! :)

[...]
Correctie:

Je gebruikt 1 aderpaar voor je VCC+.
Je gebruikt 2 aderparen voor je GND.
Je gebruikt 1 aderpaar voor je data en GND.

Omdat je, je data + GND twisted zijn heb je extra afscherming. Net als de ongebruikte aderparen die je ook voorziet van GND.

Je deelt dus met alle sensoren je VCC+, GND en Data. Vandaar dus onewire, 1 aderdraad (Data) nodig voor 100+ DS18B20 temp sensoren :). Geen aparte data lijn nodig per sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZJhCFRP37X0ED-zk1on-qee1IE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i12JZ4aogY40bG6pXEQrobEp.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 30-03-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:03:
[...]

Opwarmen van water berekenen ze met Calorieën niet met Watt per seconde -> google it :)

anway .. de mat is 600mm x 68mm (4m2 oid ) maar zoals hij geconfigureerd is is hij maar 50% effectief
Dat is wel een heel klein matje 600mm x 68mm nog kleiner dan een deurmat :) ik weet niet hoe je 4m2 uit dat matje haalt :? van 60x6,8 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 01:04:
[...]

Dat is wel een heel klein matje 600mmcm x 68mmcm nog kleiner dan een deurmat :) ik weet niet hoe je 4m2 uit dat matje haalt :? van 6mx 0,68m.
zie je quote gecorrigeerd :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 01:08:
[...]

zie je quote gecorrigeerd :)
Wel even je eigen foutje corrigeren in de wijziging :)

We zitten weer laat achter de pc dan gaat de tijd snel voorbij het is al 1 uur geweest tijd voor het nest. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:38:
[...]
weet ik veel hoe je het "efficientst" met een WP ..daar hebben we jou (en anderen) voor .. ik nam alleen aan dat je dat kreng in het begin van je zwembad seizoen een keer aanzet ..oid en op een gegeven moment uit.

maar goed I stand corrected on that part _/-\o_

overgens start je onze discussie weer opnieuw (zonder reden dit maal :?) .. ik betoog dit maal niet (meer) dat een WP onzinnig is oid .. ik zeg zelfs wil je 24/7 van die maanden in je zwembad duiken laat je die WP net zo lang aanstaan .. of dit handig is laat ik buiten beschouwing :+ want dan krijgen we de eerdere discussie weer..

enige wat ik zeg is dat een WP en solar matten niet 1:1 vergelijkbaar zijn oid .. en bij nader inzien hoe laat je ze het beste samen werken immers als je zoals je zegt je zet hem sochtends aan ofzo .. (of laat hem aanstaan) en de zon komt WEL op .. dan is je bad al relatief verwarmt dus die energie die je zonne mat (kan) toevoegen .. bv 10kW oid in heb je al met je WP elektronisch (deels) erin gestopt ofzo ..

help ons eens hierbij hoe schakel je slim met een wp & zonnematten zodat je de 10kW die ik hierboven bereken (al is het een fictief getal) optimaal benut .. ga je met slimme software aan de slag zodat je een beetje weersvoorspelling krijgt ???

teminste als je wilt :)
Ik start geen discussie hoor, niet die discussie wat jij denkt hehe :).

Zonnematten en WP laat je naar mijn mening het best samenwerken wanneer je de WP na de zonnemat zet:

- Elektrische bypass op de zonnemat, Genoeg zon en is de zonnemat warm? Dan via Zonnemat.
- Is er geen zon? Bypass via de warmtepomp.

Zoveel mogelijk alleen via de zonnemat echter wanneer je een boost nodig hebt (ookal is er zon) dan WP bijschakelen icm met zonnematten.

Waarom WP na je zonnemat? Dan gaat je WP vroegtijdig uit wanneer je bad bijna op temperatuur is en je zonnematten nog genoeg het water opwarmt.

Combinatie van Zonnematten en WP haal je eigenlijk de voordelen van beiden technieken in huis.
Je kan hier je energie verbruik op besparen maar toch een lang zwem seizoen hebben.

Enige vraag die ik heb is hoeveel je bespaard, zonnematten zijn ook niet goedkoop en dat zou je dus moeten besparen op je energie verbruik.

Ander combinatie is WP met zonnepanelen. Wel een duurdere investering maar heb je wel iets wat zich terug verdiend en later rendement opbrengt. Maar dat is weer een ander "discussie" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 02:33:
[...]

Ik start geen discussie hoor, niet die discussie wat jij denkt hehe :).

Zonnematten en WP laat je naar mijn mening het best samenwerken wanneer je de WP na de zonnemat zet:

- Elektrische bypass op de zonnemat, Genoeg zon en is de zonnemat warm? Dan via Zonnemat.
- Is er geen zon? Bypass via de warmtepomp.

Zoveel mogelijk alleen via de zonnemat echter wanneer je een boost nodig hebt (ookal is er zon) dan WP bijschakelen icm met zonnematten.

Waarom WP na je zonnemat? Dan gaat je WP vroegtijdig uit wanneer je bad bijna op temperatuur is en je zonnematten nog genoeg het water opwarmt.

Combinatie van Zonnematten en WP haal je eigenlijk de voordelen van beiden technieken in huis.
Je kan hier je energie verbruik op besparen maar toch een lang zwem seizoen hebben.

Enige vraag die ik heb is hoeveel je bespaard, zonnematten zijn ook niet goedkoop en dat zou je dus moeten besparen op je energie verbruik.

Ander combinatie is WP met zonnepanelen. Wel een duurdere investering maar heb je wel iets wat zich terug verdiend en later rendement opbrengt. Maar dat is weer een ander "discussie" :D
zoals ik hierboven bereken .. de pvc mat doet 0,35w (at 50% ) zeg 0,5w per seconde voor 4m2 aan overgedragen energie oid .. (zal vast een berekenings fout in zitten)

ik denk eerder dat je beter kan bereken hoeveel liter water in de mat zit *buis lengte x diameter x aantal buizen = ? liter. zet het verschil van temp in + uit op 0,5 graad (delta T) reken dat om naar KJ en dan naar Watt oid .

betreft besparen .. zolang je thermische/elektrisch energie niet efficient en goedkoop op kan slaan in een accu is alles vrij zonde ... nu ja opslaan is met een warm huis in de zomer niet een issue .. het ontrekken is dat wel :) .. volgens mij werkt een airco zuiniger als het de hitte kwijt kan (bv in het zwembad) .. of bv een als je een betonnen plaat met vloerverwarming hebt als terras ..teminste ga jij op zwarte stenen staan in de zomer ? :) ..

ik merk dit "dubbel" effect bij de mat op mijn schuur .. deze blijft relatief koel .. terwijl het bad lekker opwarmt.

nadeel van een WP is dat je de warmte ontrekt v.d buitenlucht .. en eigenlijk wil je deze warmte ontrekken van je "warme" huis imho .. en koude lucht terug naar binnen blazen ..

ik zou bv als een lot uit de loterij zou winnen met een leuk bedrag (stuff of dreams) .. wel een huis willen laten bouwen dat van dit soort "technieken" gebruik kan maken ..

alhoewel ik eerlijk moet zijn .. overdekt IG zwembad ja graag .. maar in huis .. oid ? nah ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:56:
[...]

100 W/m2 dan heb je het over solar radiation ? Maar dat is denk ik niet 1 op 1 de opbrengst van de matten. Dat is denk ik hoger ?
Voor de rest wel een interessante vergelijking.
Ik weet echter niet of je eerste stelling klopt, is denk ik vooral afhankelijk van het materiaal van de mat ?

Vandaag was dit de solar radiation in mijn achtertuin:
[Afbeelding]
Laten we zeggen dat we vanaf 10 uur moeten pompen tot 18:00. Van 200 Watt/m² tot 550 Watt/m². (gemiddeld zo'n 350 Watt per m²).

Dan zou je theoretisch over die 8 uur met een solarcollector van 4 m²: 4 m² * 350 Watt/m² = 1400 Watt * 8 uur = 11.2 kWh.

In @vso zijn voorbeeld: Op 4500 liter is dat een stijging van 11.2 kWh / 4500 liter = 2.49 graad.

Nu moet je ook het oppervlakte van het zwembad zelf meerekenen, want dat is ook een zonnecollector:
Bij een zwembad van 305 diameter is dat πrr² oftewel 3.14 * 1.52 * 1.52 = 7.3 m².

7.3 m² * 350 watt / m² = 2555 Watt.
2555 * 8 uur = 20.4 kWh over de 8 uur.
20.4 kWh / 4500 liter = 4.54 graad temperatuurstijging.

Je had dus op op deze dag een temperatuurstijging van 2.49 (zonnematten) + 4.54 (zwembad) kunnen hebben, min het warmteverlies dat je had door de buitentemperatuur en wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Laten we zeggen dat we vanaf 10 uur moeten pompen tot 18:00. Van 200 Watt/m² tot 550 Watt/m². (gemiddeld zo'n 350 Watt per m²).

Dan zou je theoretisch over die 8 uur met een solarcollector van 4 m²: 4 m² * 350 Watt/m² = 1400 Watt * 8 uur = 11.2 kWh.

In @vso zijn voorbeeld: Op 4500 liter is dat een stijging van 11.2 kWh / 4500 liter = 2.49 graad.

Nu moet je ook het oppervlakte van het zwembad zelf meerekenen, want dat is ook een zonnecollector:
Bij een zwembad van 305 diameter is dat πrr² oftewel 3.14 * 1.52 * 1.52 = 7.3 m².

Je had dus op op deze dag een temperatuurstijging van 2.49 (zonnematten) + 4.54 (zwembad) kunnen hebben, min het warmteverlies dat je had door de buitentemperatuur en wind.
De vraag is dan alleen nog hoe efficient de solarcollector is. Dat is natuurlijk niet 1:1. Als het goed is hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:26:
[...]

De vraag is dan alleen nog hoe efficient de solarcollector is. Dat is natuurlijk niet 1:1. Als het goed is hoger.
Hoger dan 1:1 kan niet. Dan komen we in de knoop met de eerste wet van thermodynamica:
De eerste wet van de thermodynamica, ook wel Eerste Hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan.
Als er een instraling is van 350 watt per m2 oppervlakte, dan kan er niet meer warmte uit de zon gehaald worden dan 350 watt per m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 03:08:
[...]

zoals ik hierboven bereken .. de pvc mat doet 0,35w (at 50% ) zeg 0,5w per seconde voor 4m2 aan overgedragen energie oid .. (zal vast een berekenings fout in zitten)

ik denk eerder dat je beter kan bereken hoeveel liter water in de mat zit *buis lengte x diameter x aantal buizen = ? liter. zet het verschil van temp in + uit op 0,5 graad (delta T) reken dat om naar KJ en dan naar Watt oid .

betreft besparen .. zolang je thermische/elektrisch energie niet efficient en goedkoop op kan slaan in een accu is alles vrij zonde ... nu ja opslaan is met een warm huis in de zomer niet een issue .. het ontrekken is dat wel :) .. volgens mij werkt een airco zuiniger als het de hitte kwijt kan (bv in het zwembad) .. of bv een als je een betonnen plaat met vloerverwarming hebt als terras ..teminste ga jij op zwarte stenen staan in de zomer ? :) ..

ik merk dit "dubbel" effect bij de mat op mijn schuur .. deze blijft relatief koel .. terwijl het bad lekker opwarmt.

nadeel van een WP is dat je de warmte ontrekt v.d buitenlucht .. en eigenlijk wil je deze warmte ontrekken van je "warme" huis imho .. en koude lucht terug naar binnen blazen ..

ik zou bv als een lot uit de loterij zou winnen met een leuk bedrag (stuff of dreams) .. wel een huis willen laten bouwen dat van dit soort "technieken" gebruik kan maken ..

alhoewel ik eerlijk moet zijn .. overdekt IG zwembad ja graag .. maar in huis .. oid ? nah ..
uhmzz, dat is heel iets ander dan de vraag "hoe laat je zonnematten en wp het best samenwerken" :).

Hoewel je idee prachtig is, is de techniek momenteel nog niet zo ver (althans niet betaalbaar/duurzaam)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Hoger dan 1:1 kan niet. Dan komen we in de knoop met de eerste wet van thermodynamica:

[...]

Als er een instraling is van 350 watt per m2 oppervlakte, dan kan er niet meer warmte uit de zon gehaald worden dan 350 watt per m2.
Ah, wist ik niet :) Weer wat geleerd.

Dan vroeg ik me nog af of je in de berekening ook mee moet nemen hoeveel kuub water je per uur rondpompt.

En zoals je eerder zei (zie quote hieronder) het warmteverlies zit ook nog niet erbij. En dat is ook lastig te berekenen...
Wat je hieronder namelijk berekend is best bijzonder. Het zwembad warmt zelf meer op dan de matten. In de praktijk klopt dat volgens mij niet, vooral door het warmteverlies dat bij het zwembad groter is dan bij de matten (lijkt me).
Ep Woody schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:24:
[...]

[ Voor 57% gewijzigd door Plenkske op 31-03-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie ja je hebt gelijk ik dwaalde af in de vraag/antwoord .. :) maar goed samen werken tussen die 2 is lastig. je moet eigenlijk voorspellen (kristallen bol hebben die werkt oid :) ) om je zonne opbrengst versus wp met elkaar af te stemmen.

@Plenkske & @Ep Woody zelf denk ik dat het handiger is om te kijken naar pure verwarm waardes zoals KJ / BTU. .. hiermee kan je namelijk ook je WP of de eerder aangehaalde airco koppeling met zwembad verwarming .. "rendement" berekenen ..

omrekenen met "Watt" is zo erg vertroebelend omdat je SCOP van een WP snel roet in het eten gooit en daarmee cree-er je een vertroebeld beeld .. immers als ik zeg dat het mij 100kW kost om mijn bad te verwarmen over welke termijn praat ik .. welke verliezen gaan er mee gepaard etc ..

zoals ik zei
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 03:08:
ik denk eerder dat je beter kan bereken hoeveel liter water in de mat zit *buis lengte x diameter x aantal buizen = ? liter. zet het verschil van temp in + uit op 0,5 graad (delta T) reken dat om naar KJ en dan naar Watt
Doe dit in excel en je kan met de cijfers spelen .. immers berekening is dan het zelfde. (ik zou dat doen als ik niet ander "knutsel werk" had ;)

de (on)zekerheden in de berekening zijn vanuit mijn ervaring:
- het bad word zeker 34 graden (je zal hem uit moeten zetten)
- van 10 tot 18 uur "verwarm je"
- pomp is een 6m3 (250watt)

start temperatuur = vermoedelijk "nacht" temperatuur omdat water dat niet verwarmt word snel naar omgevings temperatuur zakt.. alleen zomers zijn de nachten ook warm..

Verliezen / of 1:1 wet tja leuk maar daar koop je geen donder voor .. imho is het beter om die ook te negeren.. andersom heb je ook "winst" van bv het schuur dak waar je hem oplegt.. oftewel de ondergrond is dan ook relevant. en die zou ik ook negeren.

handig is wel dat je bv de zonne mat isoleert van weer & wind .. maar daarmee verhoog je het rendement dit heeft een zeker inpakt op de berekening.. maar meer richting de min-max opbrengst

ik zou dus beginnen opbrengst per vierkante cm/m oid .. en daar een min/max bereik in te hebben dan kan je namelijk ook intex matjes berekenen .. of extra rendement zoals hierboven benoemt.

ps paar "gegevens" die niet super relevant zijn voor de berekening maar wellicht beter beeld geven.
- ik zet hem "vroeg" op .. omdat kraan water 12 graden is bv en het 24-48 uur duurt voordat het opgewarmd is naar 15/18 graden (nacht temperatuur) ..
- met de huidige configuratie heb ik 10 dagen waar ik als volwassene prettig water heb zeg 32 graden .. 20 dagen voor de kids (die hebben minder last van "koud" water..28 graden) .

de dagen dat ik het zwembad niet kan verwarmen zijn ook vaak de dagen dat ik in principe niet graag in het zwembad vertoef ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Ah, wist ik niet :) Weer wat geleerd.

Dan vroeg ik me nog af of je in de berekening ook mee moet nemen hoeveel kuub water je per uur rondpompt.
Dat effect is gerommel in de marge. Hoe sneller je het water rond pompt, hoe makelijker het water warmte opneemt, het verschil is groter, maar nogmaals, gerommel in de marge.

Wat wel effect heeft is hoeveel energie kost het om het water rond te pompen. Als de waterpomp weinig tegendruk heeft, verbruikt hij minder energie.
En zoals je eerder zei (zie quote hieronder) het warmteverlies zit ook nog niet erbij. En dat is ook lastig te berekenen...
Wat je hieronder namelijk berekend is best bijzonder. Het zwembad warmt zelf meer op dan de matten. In de praktijk klopt dat volgens mij niet, vooral door het warmteverlies dat bij het zwembad groter is dan bij de matten (lijkt me).
[...]
Leuk he 8) Het warmteverlies van het zwembad is er altijd, het verlies wordt wel iets groter doordat je het oppervlakte vergroot met de zonnematten, maar je hebt vaak inderdaad veel meer oppervlakte in je zwembad zitten dan dat je aan collectoren hebt.

Meten is weten
Wil je echt weten wat de matten (in welke vorm dan ook) opbrengen, zul je de flow moeten meten, de ingaande temperatuur en de uitgaande temperatuur van de matten. Dan kun je pas zeggen hoeveel het echt toevoegt.

Wat ook goed is om rekening mee te houden is de plek waar je in het zwembad je temperatuur meet. Aan het oppervlakte is dat vaak veel hoger dan op de bodem. Dat geeft ook een enorm vertekend beeld over de opwarming. Want als het aan de oppervlakte 32 graden is betekent dat niet dat het hele bad 32 graden is en er 4500 liter met 14 graden is opgewarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, we berekenen eigenlijk alles tegenwoordig gewoon in watt (W) en wattuur (Wh). W voor vermogen, Wh voor gebruikte energie. Dat zijn gewoon de meeteenheden die goed met elkaar te vergelijken zijn en hier in Nederland algemeen geaccepteerd zijn. Kies voor de juiste getallen de juiste eenheden en we snappen wat je bedoelt.
immers als ik zeg dat het mij 100kW kost om mijn bad te verwarmen over welke termijn praat ik
Het kost 100 kWh om je bad te verwarmen. Of je dat nu in 1 uur het bad in pompt of je doet daar 12 uur over, dat maakt niet veel uit. Het kost je 100 kWh aan energie om je bad te verwarmen. Daarna maak je pas de keuze waar je die energie vandaan haalt en hoeveel (andere) energie je dat kost.

Bijvoorbeeld:
11 kW elektrisch element met COP 1. Dan duur het 100 / 11 = 9.1 uur om je bad te verwarmen en heb je 100 kWh aan elekriciteit gebruikt.

Alternatief met warmtepomp:
11 kW warmtepomp met COP 5. Dan duurt het ook 100 / 11 = 9.1 uur, maar kost dat 100/5 = 20 kWh aan elekriciteit.

Alternatief met solarmatten
9.1 uur verwarmen met een gemiddelde zoninstraling van 500 Watt/m2 (100% rendement uit de zon). 100 kWh / 9.1 uur = gemiddeld 11 kW verwarmen. 11 kW / 500 Watt/m2 = 22 m2 aan solarmatten/zonnecollectoren.

Pick your poison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:23:
[...]

uhmzz, dat is heel iets ander dan de vraag "hoe laat je zonnematten en wp het best samenwerken" :).

Hoewel je idee prachtig is, is de techniek momenteel nog niet zo ver (althans niet betaalbaar/duurzaam)...
klopt :)

ik zou ipv een WP aanschaffen een airco met buitenunit doen .. en die dus met een (titanium) warmte wisselaar met het bad verbinden .. deze heatsink methodiek is 20x efficienter dan de ventilator op de buitenunit .. en water verliest veel sneller de warmte dan de radiator dit lijkt me het meest duurzame

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:40:
[...]

klopt :)

ik zou ipv een WP aanschaffen een airco met buitenunit doen .. en die dus met een (titanium) warmte wisselaar met het bad verbinden .. deze heatsink methodiek is 20x efficienter dan de ventilator op de buitenunit .. en water verliest veel sneller de warmte dan de radiator dit lijkt me het meest duurzame
Combi dan, dus (titanium) warmte wisselaar en een gewone buitenunit. Er zal vast een moment komen dat je bad warm genoeg is maar binnen de airco niet uit wilt hebben ;).

Kom je terug op dat amerikaanse filmpje waar ze dat deden. Dat is naar mijn mening een heel goed systeem, alleen helaas is het nog niet kant en klaar te krijgen. Je zou dan zelf aan de slag moeten.

Naar mijn mening ook een zeer efficient systeem. Immers je dumpt de warmte van je huis in je zwembad.
Nu heb ik de WP lopen van me Spa en ook nog de airco in huis om binnen koel te houden. Dat is zonde zoals je al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:29:
@vso, we berekenen eigenlijk alles tegenwoordig gewoon in watt (W) en wattuur (Wh). W voor vermogen, Wh voor gebruikte energie. Dat zijn gewoon de meeteenheden die goed met elkaar te vergelijken zijn en hier in Nederland algemeen geaccepteerd zijn. Kies voor de juiste getallen de juiste eenheden en we snappen wat je bedoelt.

[...]

Het kost 100 kWh om je bad te verwarmen. Of je dat nu in 1 uur het bad in pompt of je doet daar 12 uur over, dat maakt niet veel uit. Het kost je 100 kWh aan energie om je bad te verwarmen. Daarna maak je pas de keuze waar je die energie vandaan haalt en hoeveel (andere) energie je dat kost.

Bijvoorbeeld:
11 kW elektrisch element met COP 1. Dan duur het 100 / 11 = 9.1 uur om je bad te verwarmen en heb je 100 kWh aan elekriciteit gebruikt.

Alternatief met warmtepomp:
11 kW warmtepomp met COP 5. Dan duurt het ook 100 / 11 = 9.1 uur, maar kost dat 100/5 = 20 kWh aan elekriciteit.

Alternatief met solarmatten
9.1 uur verwarmen met een gemiddelde zoninstraling van 500 Watt/m2 (100% rendement uit de zon). 100 kWh / 9.1 uur = gemiddeld 11 kW verwarmen. 11 kW / 500 Watt/m2 = 22 m2 aan solarmatten/zonnecollectoren.

Pick your poison.
het komt bij mij over alsof je zegt "mijn pet past op mijn hoofd, mijn pet past in mijn broekzak dus mijn hoofd past ook in mijn broekzak" oftewel het klinkt ergens niet helemaal lekker ;)

feit is dat ik tijdens de zomer(s) in deze 10 jaar het zwembad-water tot aangename temperaturen verwarmt krijg.

vergeet niet dat je het over een dagelijkse cyclus hebt .. al dan niet gezien over een 12uur of 24 uur periode
en helaas kunnen we alleen met "harde" gegevens achteraf bepalen of iets nuttig is ..

jij vind Watt en Wattuur een perfecte standaard.. maar dat is het niet het zegt immers niks over het rendement .. wat varieert per situatie/apparaat dus zomaar stellen dat ?W of ?Wh verbruikt is totaal waardeloos zonder extra informatie zoals rendement en/of andere gegevens.

Niet voor niks dat ik mijn situatie als basis pak en de gegevens erbij geef.

je zal een warmte overdrachts co-efficient waarde per materiaal moeten hebben wil je bv met zonneinstraling ofzo iets kunnen doen ..

Simpler lijkt mij het omgekeerde te doen, en dat wordt dus een complexe berekening denk ik omdat je een x hoeveelheid water over een gegeven periode verwarmt

De stelling 1 m2 per 1 kuub water 1 graad verhogen .. gaat dan beter op.. omdat je er geregeld ver boven zit. immers in mijn geval binnen 8 uur 4,5 kuub 10 graden verwarmen is bijna ~2-3 graden per uur .. en again herinner ik je eraan dat mijn opstelling niet optimaal is naar mijn idee

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso @Jazsie, in theorie heel mooi, de vraag is alleen of het praktisch genoeg is. Hoeveel energie bespaar je, hoeveel kost het produceren van dit systeem, etc. Zeker als je toch een dubbel systeem nodig hebt, dan is de winst veel kleiner dan enkel het goede gevoel wat je er aan over houdt. Zeker als je de airco ook wil kunnen gebruiken om je woning te verwarmen, dan wil je je zwembad zeker niet als warmtebron gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Combi dan, dus (titanium) warmte wisselaar en een gewone buitenunit. Er zal vast een moment komen dat je bad warm genoeg is maar binnen de airco niet uit wilt hebben ;).

Kom je terug op dat amerikaanse filmpje waar ze dat deden. Dat is naar mijn mening een heel goed systeem, alleen helaas is het nog niet kant en klaar te krijgen. Je zou dan zelf aan de slag moeten.

Naar mijn mening ook een zeer efficient systeem. Immers je dumpt de warmte van je huis in je zwembad.
Nu heb ik de WP lopen van me Spa en ook nog de airco in huis om binnen koel te houden. Dat is zonde zoals je al aangaf.
juist een combi :) daar zijn we het 1001% over eens geen discussie daar :) en dan zeg je ook dat er een bypass in zit :)

je zwembad/jacuzi moet je niet zien als het "doel" .. maar als warmte dump plek(ken) ..

alhoewel ik persoonlijk zou zeggen dat dat "moment" ik toch liever de airco uitzet c.q zachter laat draaien liever het bad minder warm .. je huis extreem afkoelen is ook niet goed voor je gezondheid 1-3 graden verschil met buiten is beter. en dat betreft kan je beter snachts wat koeler maken dan slaap je beter ... (doen ze ook in toerbus/lange vluchten .. )

hoe bedoel je niet kant en klaar te krijgen ? lijkt mij iets van bestel en zet het ertussen oid ? van de VS naar NL laten komen is "duur" maar imho is dat verwaarloosbaar versus het rendement wat je zou behalen.. ik denk dat je goedkoper uit zou zijn dan een WP aanschaffen .. (dit gok ik ter info)

tja het kost wel wat moeite om het ertussen te zetten maar de vloeistof vervangen/bijvullen is vaak ook niet een overbodige luxe .. dus 2 vliegen in 1 klap denk ik dan maar.

ik denk dat ik in de bypass een NO magneet ventiel(len) ertussen zou zetten ook bij mijn zonnemat hetzelfde .. zodat ik met een arduino de boel kan afstellen .. want je hele verwarmings stratagie veranderd omdat je zoveel mogelijk wilt voorkomen dat je buitenunit "aanslaat" ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:17:
[...]

het komt bij mij over alsof je zegt "mijn pet past op mijn hoofd, mijn pet past in mijn broekzak dus mijn hoofd past ook in mijn broekzak" oftewel het klinkt ergens niet helemaal lekker ;)
Dat zijn handige broekzakken!
feit is dat ik tijdens de zomer(s) in deze 10 jaar het zwembad-water tot aangename temperaturen verwarmt krijg.
Ik ontken niet dat zonnecollectoren functioneel zijn en dat je in Nederland prima je zwembad warm kunt krijgen.
vergeet niet dat je het over een dagelijkse cyclus hebt .. al dan niet gezien over een 12uur of 24 uur periode
en helaas kunnen we alleen met "harde" gegevens achteraf bepalen of iets nuttig is ..
Daarom vraag ik om meetgegevens ;) Flow en verschil in ingaande en uitgaande temperatuur. Dat zijn goed meetbare gegevens en geven je een goed beeld van het effect en verschil in zonnemat.
jij vind Watt en Wattuur een perfecte standaard.. maar dat is het niet het zegt immers niks over het rendement .. wat varieert per situatie/apparaat dus zomaar stellen dat ?W of ?Wh verbruikt is totaal waardeloos zonder extra informatie zoals rendement en/of andere gegevens.
Vandaar dat ik de COP erbij pak. De COP is verhouding tussen opgenomen elektrisch vermogen, en ge"genereerde" warmte. Het is niets nieuws, werkt zo met airco's, lucht/water warmtepompen en water/water warmtepompen. Sterker nog, zelfs met elektrische CV-ketels, zei het dat dat ongeveer 1 is.
Niet voor niks dat ik mijn situatie als basis pak en de gegevens erbij geef.
Ik begrijp dat je vanuit jouw situatie kijkt, want dat is jouw kader. Het lastige is dat de meetwaaarden niet erg betrouwbaar zijn. Je stelt bijvoorbeeld dat je water 32 graden is, maar is dan al het water 32 graden, is het water gemiddeld 32 graden of is alleen het oppervlakte 32 graden.
je zal een warmte overdrachts co-efficient waarde per materiaal moeten hebben wil je bv met zonneinstraling ofzo iets kunnen doen ..
Succes, maar ik denk dat het doen van een vergelijk tussen Solarradiation en opgenomen/afgegeven vermogen van een mat al meer dan genoeg is. (Tin-Tuit)*Flow (l/min)*70=Afgegeven vermogen. Dan kun je zonnematten in ieder geval goed met elkaar vergelijken.
Simpler lijkt mij het omgekeerde te doen, en dat wordt dus een complexe berekening denk ik omdat je een x hoeveelheid water over een gegeven periode verwarmt

De stelling 1 m2 per 1 kuub water 1 graad verhogen .. gaat dan beter op.. omdat je er geregeld ver boven zit. immers in mijn geval binnen 8 uur 4,5 kuub 10 graden verwarmen is bijna ~2-3 graden per uur .. en again herinner ik je eraan dat mijn opstelling niet optimaal is naar mijn idee
1 m2 per 1 kuub water 1 graad verhogen.
Een vol zonuur is de hoeveelheid energie die er op een wolkenloze, zomerse dag binnen een uur op een stuk valt dat op de zon gericht is. Dat is ongeveer 1 kWh per vierkante meter.
Dat betekent dat je op een goede zonnige dag met 8 zonuren het water met 8 kWh kunt laten stijgen. Dat betekent dat je een temperatuurstijging van 7 graden kunt realiseren met op 1 kuub water met 1 m2 collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:19:
@vso @Jazsie, in theorie heel mooi, de vraag is alleen of het praktisch genoeg is. Hoeveel energie bespaar je, hoeveel kost het produceren van dit systeem, etc. Zeker als je toch een dubbel systeem nodig hebt, dan is de winst veel kleiner dan enkel het goede gevoel wat je er aan over houdt. Zeker als je de airco ook wil kunnen gebruiken om je woning te verwarmen, dan wil je je zwembad zeker niet als warmtebron gebruiken.
even googlen zeggen ze dat je 40% van je airco kosten (zomer wellicht) terug haalt
wat kost airco per uur? Airco kost dus ongeveer het gemiddelde verbruik van een airco (1,0 kW) maal het gemiddelde energietarief van stroom (€ 0,22) is ongeveer € 0,22 per uur. Per dag kost airco dan dus ongeveer € 1,75 (als je uitgaat van een dag van acht uur). Dit is het tarief voor een split-unit airconditioning (een vast systeem).
bron: https://www.aircoteam.nl/...%20(een%20vast%20systeem).

Beetje vreemd dat ze rekenen met een dag van 8 uur .. hmm volgens mij missen ze 16 uur oid :) maar goed
40% zou je 70 cent per 8 uur draaitijd "besparen" .. let wel dat deze 8 uur je normaal de zonnemat /WP OOK draait gemaks halve vergeten we dus deze extra meuk ..

mijn gedachten
je bespaart de "ventilator" energie .. zeg 100-125W + het geluid dat het produceert . omdat hopenlijk de vloeistof koel genoeg is .. werkt je systeem beter dus daar zal ook wat winst in zijn .

je bespaart ~1 kwh per 8 uur op basis van 125W, maar je kan niet dit getal 1:1 --> zwembad verwarming zetten want in is bv 80 graden aan "hitte" en uit is al een vraagteken .. (airco kant) .. hoeveel het water opneemt in/uit is dus vraag 2 ik gok dat dit 1 tot 2 graden is aan delta T maar kan ook lager/hoger liggen

in de winter tja .. erhm .. dat is een ander verhaal :) maar daar heb je de bypass voor ..

FYI ik zie deze pool heat exchangers (zwembad verwarming https://www.google.com/search?q=+warmtewisselaar+zwembad voor 400,-
https://www.toppy.nl/product/8025/pahlen-hi-flow-hf-28.html
ps op ali-expres zie ik ze voor 115,- maar hmmm "skip"

als je 400,- en 0,70 cent door elkaar deelt kom je op ~571 (met 8 uur per dag draaien) uit .. net 2 maanden in het seizoen dat je 8 uur per dag draait zou je op 9,5 jaar terug verdien tijd hebben. op zich niet een slechte investering denk ik zo ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:51:
Ik ontken niet dat zonnecollectoren functioneel zijn en dat je in Nederland prima je zwembad warm kunt krijgen.
dat is inderdaad niet de discussie :)
Daarom vraag ik om meetgegevens ;) Flow en verschil in ingaande en uitgaande temperatuur. Dat zijn goed meetbare gegevens en geven je een goed beeld van het effect en verschil in zonnemat.
dat heb ik reeds gegeven duidelijkere gegevens heb ik niet todat ik de tempsensors onder de mat liggen en zodra dat is zal ik ze ook hier publiceren al dan niet op aanvraag .. :+
Ik begrijp dat je vanuit jouw situatie kijkt, want dat is jouw kader. Het lastige is dat de meetwaaarden niet erg betrouwbaar zijn. Je stelt bijvoorbeeld dat je water 32 graden is, maar is dan al het water 32 graden, is het water gemiddeld 32 graden of is alleen het oppervlakte 32 graden.
pak het volgende mee onder het genot van een biertje oid .. (lees ik ben en blijf goed geluimd en ga der van uit dat jij dat ook blijft..)

tja heb ik een 3 punts meting gedaan met ge-calibreerde meters .. NOPE .. sorry

mag je aannemen dat als ik zeg dat het 32 graden (aan het eind v.d dag) is ..ja want ik haal ook de 33,34,35 graden en ik zet hem ook wel eens uit tegen de avond .. de start temperatuur mag je ook een redelijk veilige aanname nemen bv 18-24 graden (nacht temperaturen) ..

hoe betrouwbaar wil je het hebben lab condities in deze hobby zijn erg lastig .. dus ergens zal je genoegen mee moeten nemen
Succes, maar ik denk dat het doen van een vergelijk tussen Solarradiation en opgenomen/afgegeven vermogen van een mat al meer dan genoeg is. (Tin-Tuit)*Flow (l/min)*70=Afgegeven vermogen. Dan kun je zonnematten in ieder geval goed met elkaar vergelijken.

1 m2 per 1 kuub water 1 graad verhogen.

Dat betekent dat je op een goede zonnige dag met 8 zonuren het water met 8 kWh kunt laten stijgen. Dat betekent dat je een temperatuurstijging van 7 graden kunt realiseren met op 1 kuub water met 1 m2 collector.
Deze aannames ga je in mijn ervaring de mist in .. (zie pet opmerking) .. er zijn zoveel factoren die ik reeds heb opgenoemd die impact hebben op je "keiharde waardes" .

zoals ik inmiddels vele malen gezegd heb je mist warmteoverdrachtcoeffient waarde .. en vergeet daarbij gemaks halve bv de verliezen .. oftewel wat doet de onderkant v.d mat ..
Dus
- als de bovenkant 567 aan zonnewarmte ingestraald krijgt .. --> warmteoverdrachtscoefficient --> water
wat doet dan doet dan volgens jou de onderkant is dat een + of een - :?

pak je inderdaad de "1m per 1kuub per uur" en dus 7 graden zoals je zelf zegt en de eind temp is 32 dan weet je ook wat de start temp zou moeten zijn geweest .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
intressant(er) is deze (als je geen airco hebt)

Afbeeldingslocatie: https://golantec.be/Klassieke%20warmtewisselaar_clip_image002_0007.jpg

bron: http://golantec.be/Klassieke%20warmtewisselaar.html

ik weet niet of dit werkt met LTV verwarming .. hmmm misschien in duurzaam wonen eens vragen
huis koelen met zwembad

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 31-03-2021 16:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:51:
intressant(er) is deze (als je geen airco hebt)

[Afbeelding]

bron: http://golantec.be/Klassieke%20warmtewisselaar.html

ik weet niet of dit werkt met LTV verwarming .. hmmm misschien in duurzaam wonen eens vragen
Ik weet het niet, als ik zie hoeveel het gas verbruik is voor de verwarming bij mij laat staan zwembad dan neig ik als nog naar WP.

Zou gewoon met LTV moeten werken, water temperatuur is alleen lager ofwel lagere warmte overdracht.

In mijn geval is WP het meest interessant want > zonnepanelen op het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Een wp die met fan die door buitenlucht opwarmt een omgedraaid systeem zoals een koelkast of airco die koelt binnenshuis alleen de airco en de koelkast koelt in gesloten ruimte en de warmte gaat naar buiten zo werkt dat ook voor woningen met warmtepomp airco staat te vriezen buiten in plaats van binnen om het zo maar even uit te leggen te zeggen.

Verschil in hoog en laag rendement WP laag rendement duurt langer over om je water op bepaalde ingestelde tijd op te warmen dan een hoog rendement WP en verbruikt meer energie dan laag rendement. zo werken de meeste WP in woningen althans deze WP kun je zelf je zwembad mee verwarmen gewoon de juiste aansluiting op je WP realiseren en je hebt 1 warmtepomp voor je woning tapwater via boiler en je zwembad verwarmen,het display wat er op ztt kun je zo instellen naar wens, althans die in mijn woning staat van ecoforest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:29:
[...]

Ik weet het niet, als ik zie hoeveel het gas verbruik is voor de verwarming bij mij laat staan zwembad dan neig ik als nog naar WP.

Zou gewoon met LTV moeten werken, water temperatuur is alleen lager ofwel lagere warmte overdracht.

In mijn geval is WP het meest interessant want > zonnepanelen op het dak...
verwarmen met 1m3 gas of met pellets(2kg pellets = 1m3 gas) is efficiënter dan brutto
elektrisch verwarmen waar je 8kw(h) ik weet niet of het kw of kwh was. met een COP van bv 4,5

ps je werkt zoiezo op LTV temperatuur met je zwembad verwarming .. en ik heb ook PV maar nog ga ik niet voor WP

maar zoals met de airco is dit meer bedoelt als "heatsink" dan speciale verwarming voor het zwembad ..
dus je ontrekt warmte uit huis en --> zwembad .. dat je zwembad water warmer is in de ochtend en minder hoeft te verwarmen is een pure bonus :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 08-06 03:09
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Maar je hebt maar een klein badje dat scheelt ook veel.
, een bad die veel groter is is dat toch iets anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:10:
[...]

Maar je hebt maar een klein badje dat scheelt ook veel.
, een bad die veel groter is is dat toch iets anders :)
ik heb het bad begroot op de verwarmings capaciteit :) daarom is 1m3 per m2 verwarmings oppervlak wel handig .. :)

de WP/airco en andere verwarmings toevoeging zijn allemaal leuk/handig op hun eigen manier ..

met een enorm bad maar daar zitten ook bijbehorende prijskaartjes aan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:43:
[...]

verwarmen met 1m3 gas of met pellets(2kg pellets = 1m3 gas) is efficiënter dan brutto
elektrisch verwarmen waar je 8kw(h) ik weet niet of het kw of kwh was. met een COP van bv 4,5
Dat heb je verkeerd begrepen. 1m3 gas kun je ongeveer vervangen met 2 kWh elektrisch verbruik met een warmtepomp om dezelfde hoeveelheid warmte (grofweg 9 kWh) te krijgen.
ps je werkt zoiezo op LTV temperatuur met je zwembad verwarming .. en ik heb ook PV maar nog ga ik niet voor WP

maar zoals met de airco is dit meer bedoelt als "heatsink" dan speciale verwarming voor het zwembad ..
dus je ontrekt warmte uit huis en --> zwembad .. dat je zwembad water warmer is in de ochtend en minder hoeft te verwarmen is een pure bonus :)
Voorzichtige prijsindicatie:
Warmtepompboiler met water aansluiting kost dik 2000 euro.
https://warmtepompboilers...-200l-warmtepompboiler-2/

Die doet het omgekeerde van wat jij wil, maar de techniek is niet heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:45:
Dat heb je verkeerd begrepen. 1m3 gas kun je ongeveer vervangen met 2 kWh elektrisch verbruik met een warmtepomp om dezelfde hoeveelheid warmte (grofweg 9 kWh) te krijgen.
erhm nee https://www.3nergie.nl/bl...ntueel%203.600%20MJ%2FMWh). zegt namelijk
Standaard heeft 1 m³ Nederlands aardgas een bovenwaarde 35,17 MJ.
De energetische waarde van 1 kWh staat op 3,6 MJ (of eventueel 3.600 MJ/MWh).
dus ~9kWh

maar 8kWh is wel realistischer als ie 1:1 elektrisch zou verwarmen .. inverband met verliezen enzv ..en er zit verschil tussen SCOP kan hoger/lager liggen dan de COP (welke een gemiddelde is van SCOP) de S staat namelijk voor Seizoen. en volgens mij is er zelfs een verschil tussen CV en SWW verwarming ..
bij zwembaden heb je het puur over 1 type verwarming en omdat je niet naar 50graden of hoger verhoogt zijn de zwembad WP efficienter (ook omdat je ze in een zeer geschikt weers omstandigheden gebruikt versus je "CV boiler" variant. . die jaar rond draait

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 08-06 03:09
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:54:
[...]

ik heb het bad begroot op de verwarmings capaciteit :) daarom is 1m3 per m2 verwarmings oppervlak wel handig .. :)

de WP/airco en andere verwarmings toevoeging zijn allemaal leuk/handig op hun eigen manier ..

met een enorm bad maar daar zitten ook bijbehorende prijskaartjes aan ..
Je hebt wel gelijk maar met een zwembad veel groter is het niet te doen met solar matten en soms denk ik dat je vaak altijd uit van jouw situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Arjantje72 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:47:
[...]

Je hebt wel gelijk maar met een zwembad veel groter is het niet te doen met solar matten en soms denk ik dat je vaak altijd uit van jouw situatie
niet om je ongelijk te geven .. maaruh ---> epdm matten de volgende link kan je overgens ook in zijn Signature vinden (naast zijn bbq) Koffie's uitleg over zijn 40m3 bad

reageer ik vanuit mijn kennis ja tuurlijk .. ik probeer geen onzin te roepen dat het niet opgaat voor een andermans situatie heeft ook te maken met de keuze van een ander .. vind je het erg dat ik andere prioriteiten heb dan onthouden wat iedereen heeft :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Jazsie en @Ep Woody

het hangt af van je zwembad formaat en de airco maar om wat cijfers te geven

Energie om 4500 liter (zwembad) op te warmen van 18 tot 32 °C 263.592 kJ
9000 BTU airco doet 9495.50265kJ max ..

hmmm dat lijkt me een uitdaging :) groter zwembad nodig :+ hoop dat hier een denk fout in zit :+ zelfs met een 40% efficiente warmte wisselaar oid .. zit je nog op 3800Kj oid .. Yikes

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, ik denk dat je een rekenfoutje maakt.

Ik ga even terug naar Watt's voor het vergelijk, dat is voor mij handiger.

4500 liter verwarmen met 14°C kost 73 kWh (4500 * 14 * 4.19 / 3600)

Een 9000 BTU/h airco doet 2.6 KW. ( 1000 BTU/h is ongeveer 293 W Bron

73 kWh / 2.6 kW = 28 uur verwarmen/koelen.

De berekening in kJ.
4500 liter verwarmen met 14°C = 263970 kJ .
9000 BTU airco doet 9495 kJ

263970 / 9495 = 27.8 uur.

Je hebt verschillende sites gebruikt met daarbij verschillende weergaven. De eerste had een . als duizendtalscheidingsteken en de tweede een . als decimaalscheidingsteken. Om het overzichtelijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Toch is een testopstelling met 1 mat best wel te maken. Simpel pompje op een boormachine, flow meten (hoe lang duurt het voor een emmer vol is) en met 2 DS18B20's de in en uitgaande temperatuur van het water meten.

Die waarde zet je naast de zonnekracht volgens buienradar (of en andere/betere bron) en je kan best goed kijken hoe goed zo'n intex matje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 13:11
Ik heb dit (https://www.zwembadprijs....l-best-way-zwembaden.html) zwembad gekocht voor de zomer. Is het nu veel beter om deze (https://www.karwei.nl/ass...badfilter-4m3-u/p/B592114) pomp te gebruiken dan de standaard pomp? Of zit hier niet veel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:41:
Je hebt verschillende sites gebruikt met daarbij verschillende weergaven. De eerste had een . als duizendtalscheidingsteken en de tweede een . als decimaalscheidingsteken. Om het overzichtelijk te houden.
scherp :) die had ik over het hoofd gezien
@vso, ik denk dat je een rekenfoutje maakt.

Ik ga even terug naar Watt's voor het vergelijk, dat is voor mij handiger.

4500 liter verwarmen met 14°C kost 73 kWh (4500 * 14 * 4.19 / 3600)

Een 9000 BTU/h airco doet 2.6 KW. ( 1000 BTU/h is ongeveer 293 W Bron

73 kWh / 2.6 kW = 28 uur verwarmen/koelen.

De berekening in kJ.
4500 liter verwarmen met 14°C = 263970 kJ .
9000 BTU airco doet 9495 kJ

263970 / 9495 = 27.8 uur.

ik denk dat je niet alles gelezen hebt maar je bracht me wel op een goed spoor, dankje

De 73kwh is iets wat ik te absurd vind ,, wat ik namelijk eerder bereken is 10kWh voor 14 graden wat ik ook aannemenlijker vind ..

2,6376 kWh = 2637,6 Watt
dus op vol vermogen zou ik in 4 uur het zwembad (in theorie 1:1) verwarmen maar de warmteoverdacht van airco naar zwembadwater is 40%
dus per uur stop je max 1055,04 Watt(40%) in het water als je dus 14 graden moet verwarmen ben je daar iets minder als 10 uur mee bezig als je uitgaat van 10kwh , met 73 tja .. dat is te lang.

* vso vind het volgende erg interresant
ALS je die 40% rendement behaalt met een 9000BTU airco en je haalt 1kW (en dus 1KwH)
(ik zou een aparte CRP zonder filter oid = 45 Watt) als 24x7 al dan niet temp geschakeld op je airco buis oid) om optimaal rendement te behalen ..

Maar in dit geval praat je over een 4500 liter bad .. en op zeer hete dagen wanneer je "start" temp bv al op 24 graden ligt .. ben je sneller op je max temperatuur ..dus mijn zonnematten zouden "werkeloos" liggen .. en moet ik actief gaan meten wanneer het zwembad bv 2-4 graden (minimaal) gezakt is met de temperatuur (en dus snachts) .. om de airco te activeren .. immers je wilt geen pendel gedrag

@Arjantje72 zegt en grotere baden dan?

een 305 AG van 75 cm hoog (intex) is "goedkoop" stap je over naar een duurder 120cm hoog bad (3m rond) stap je over van 4,5m3 naar 9m3 .. je verdubbeld concreet je verwarmings behoefte .. dat krijg ik met mijn zonne mat niet opgewarmt meer..

Maar met deze airco verwarming heb je genoeg "ruimte" om 24x7 je water kwijt te kunnen + ondersteuning van een zonne/WP oplossing ..

Waarom zou ik een CRP pomp (met aparte gaten gesneden in de liner) toepassen ? nu in de houtkorf experiment van vorig jaar met koperen spiraal, slang en een aquarium pomp .. ontdekte ik dat zolang ik "snel" genoeg en dus net iets sneller dan de laagste stand mijn slangen niet smolten .. (hoger dan 50/60 graden vind "plastic" het niet tof meer .. dus je max temp door plastic wil je max 40 graden (zeg 30-45 graden) hebben .. een CRP pomp van 45watt moet al voldoende flow genereren .. een ZFP aansluiten kan ook maar waarom zou je die pomp 24x7 laten draaien op 200 of hogere watt 24x7
in dit geval zou ik zelfs trachten een volt/ampere mod toe te passen op de pomp om het verbruik te verlagen.

maar dit is op ? stand v.d airco .. zolang de airco genoeg warmte produceert (10 graden verschil met zwembad water) .. wat doet een airco met zijn uitgaande hitte in stand 1 en 2 ..
https://www.heuts.nl/split-airco-9000-btu geeft 2650 Watt met een (min 960~ max 3120)

de laagste stand zou 112.5 W(h) (40%) afgeven aan het water.. dan haal je die 73 uur wel :)

wil je een hoger rendement dan heb je een uitdaging ..
in serie zou wellicht kunnen maar dan moet de temperatuur die uit de 1ste warmtewisselaar komt nog hoog genoeg zijn (10 graden verschil) met water temperatuur .. alleen het rendement is zoiezo lager..
Parallel heb je wellicht een andere "uitdaging" .. maar vergelijkbaar.

De flow "door" de warmtewisselaar (snel vs langzaam) maakt niet uit zolang het niet te "traag" is .. het moet snel genoeg vloeien zodat het water niet te warm word (daalt de efficientie)
Ik denk eerder dat (als het er al niet in zit :?) een werveling oid in het water nodig is .. zodat het water niet in een rechte lijn beweegt maar geforceerd word van richting te veranderen ..

het beste lijkt mij: een grotere ton waar het spiraal in zit .. en hopen dat je het spiraal met minimaal moeite over een grotere oppervlak uitgestrekt krijgt ..

40% is overgens niet slecht, maar hoe hoger dit getal hoe beter (zeker in lagere standen) hoe effectiever het geheel is.

Maar helaas heb ik (nog) geen airco en is dit voor mij allemaal theorie .. :(

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
bprak schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:39:
Ik heb dit (https://www.zwembadprijs....l-best-way-zwembaden.html) zwembad gekocht voor de zomer. Is het nu veel beter om deze (https://www.karwei.nl/ass...badfilter-4m3-u/p/B592114) pomp te gebruiken dan de standaard pomp? Of zit hier niet veel verschil in?
ja het is beter om een 4m3 pomp te gebruiken .. dump er watten (mijn voorkeur) of zand/glas als filter medium in, maar liever -->

Doe jezelf een lol en haal een intex 6m3 zandfilter pomp .. iets met manometer, standen v.d zandfilter(ton) wil je iets met automagizeren zonder solderen/openschroeven wil je niet een model met druk toetsen kortom een model met een simple aan/uit schakelaar ..

hoe ga je dat monster verwarmen of duik je er zo in ? :) als je allemaal nieuw bent met zwembad(en) en meer zaken afvraagt lees eerst eens de start post door :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:42:
[...]

scherp :) die had ik over het hoofd gezien

[...]
ik denk dat je niet alles gelezen hebt maar je bracht me wel op een goed spoor, dankje

De 73kwh is iets wat ik te absurd vind ,, wat ik namelijk eerder bereken is 10kWh voor 14 graden wat ik ook aannemenlijker vind ..

2,6376 kWh = 2637,6 Watt
dus op vol vermogen zou ik in 4 uur het zwembad (in theorie 1:1) verwarmen maar de warmteoverdacht van airco naar zwembadwater is 40%
dus per uur stop je max 1055,04 Watt(40%) in het water als je dus 14 graden moet verwarmen ben je daar iets minder als 10 uur mee bezig als je uitgaat van 10kwh , met 73 tja .. dat is te lang.
Ik hoop niet dat ik je bierschuim dood laat slaan :9B , maar 263970 Kilojoule = 73.325 Kilowattuur, zie: https://convertlive.com/n...e/naar/kilowattuur#263970

73 kWh / 8 uur (dat was de opdracht die je gegeven had), is een constante warmtetoevoer van ruim 9 kW (gemiddeld) over die 8 uur. 9 kW * 8 h = 72 kWh.
* vso vind het volgende erg interresant
ALS je die 40% rendement behaalt met een 9000BTU airco en je haalt 1kW (en dus 1KwH)
(ik zou een aparte CRP zonder filter oid = 45 Watt) als 24x7 al dan niet temp geschakeld op je airco buis oid) om optimaal rendement te behalen ..
Nogmaals, interessante case, en het kan best werken, maar ben heel benieuwd of er een goede business case rondom te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-06 13:11
vso schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
[...]

ja het is beter om een 4m3 pomp te gebruiken .. dump er watten (mijn voorkeur) of zand/glas als filter medium in, maar liever -->

Doe jezelf een lol en haal een intex 6m3 zandfilter pomp .. iets met manometer, standen v.d zandfilter(ton) wil je iets met automagizeren zonder solderen/openschroeven wil je niet een model met druk toetsen kortom een model met een simple aan/uit schakelaar ..

hoe ga je dat monster verwarmen of duik je er zo in ? :) als je allemaal nieuw bent met zwembad(en) en meer zaken afvraagt lees eerst eens de start post door :)
Die pomp heeft waarschijnlijk wel weer een andere prijsklasse. Verwarming moet ik nog even zien of ik daar iets mee ga doen. Zou zoiets (https://alpc.nl/nl/detail/7025032060) voldoen?

Dan nog een vraag voor hier over de stopcontacten. Deze heb ik al wel zitten in de tuin op +- een meter van waar het zwembad komt te staan, is dit een probleem? Of geen probleem zolang het apparaat zelf maar verder weg staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
bprak schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:11:
[...]

Die pomp heeft waarschijnlijk wel weer een andere prijsklasse. Verwarming moet ik nog even zien of ik daar iets mee ga doen. Zou zoiets (https://alpc.nl/nl/detail/7025032060) voldoen?

Dan nog een vraag voor hier over de stopcontacten. Deze heb ik al wel zitten in de tuin op +- een meter van waar het zwembad komt te staan, is dit een probleem? Of geen probleem zolang het apparaat zelf maar verder weg staat?
De Flowclear verwarming in de link geeft niet aan in de specificaties hoeveel watt stroomverbruik het geeft en max 40c graden aan temp wat het aan kan en om je bad er mee te verwarmen zeg maar 30 graden er mee te mee te verwarmen :? gaat je niet lukken denk ik laat staan de hoge stroom rekening, VSO is de man van de berekeningen :)

Stopcontacten dicht bij je zwembad is nooit goed in de buurt van water ook de grijze niet voor buiten toepassing, beste verwijderen en op veilige afstand plaatsen evtt waar je pomp staat in pomphuis of schuur veiligheid staat voorop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Even een snel testje:

Ik heb de tuinslang op een intex mat gezet, we hebben nu een instraling van ongeveer 600 Watt/m² (volgens buienradar), ik heb nu een uitgaande temperatuur van 22.7°C, ingaande temperatuur van 13.44°C en een flow van 11 liter per 6 minuut 20. Wie heeft er zin om te rekenen :)

Volgens mijn berekening heb ik een deltaT van 22.7°C - 13.44°C = 9.26°
11 liter per 6:20 = 11 liter per 6.33 = 1.738 liter per minuut.
1.738 / 60 = 0.029 liter per seconden
0.029 * 4.19 * 9.26° = 1.124 kW warmte afgifte.

Niet gek voor een goedkoop matje van 25 euro en 1.44 m².

Zou je die matjes ook in een hoek van 45 graden kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:43:
[...]

De Flowclear verwarming in de link geeft niet aan in de specificaties hoeveel watt stroomverbruik het geeft en max 40c graden aan temp wat het aan kan en om je bad er mee te verwarmen zeg maar 30 graden er mee te mee te verwarmen :? gaat je niet lukken denk ik laat staan de hoge stroom rekening, VSO is de man van de berekeningen :)
Volgens de handleiding gebruikt hij 2800 Watt bij 20 graden. Oftewel een element van 2800 watt.

Kwestie van lang genoeg wachten, maar als je het hele bad met 10 graden wil opwarmen, op een bewolkte dag, dan moet je 8000 liter * 10 graden * 4.19 J / 3600 = 93.1111111 kWh in dat bad stoppen. 93 / 2.8 kW = 30 uur verwarmen en kost je: 21 euro.

Nu zul je niet alleen op dat element verwarmen (hoop ik voor je) en het oppervlakte van het zwembad geeft je de meeste verwarming, maar het is wel een ding om rekening mee te houden.

Op een zonnige dag pak je 600 - 1000 W/m2 oppervlakte, dus je zwembad kan 4.8 tot 8.0 kW pakken als de zon lekker schijnt.
edit:
Factor 10 verkeerd gerekend 8)7 8 * 0.6 W/m2 = 4.8 en niet 8*6 = 48...

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 01-04-2021 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:52:
Even een snel testje:

Ik heb de tuinslang op een intex mat gezet, we hebben nu een instraling van ongeveer 600 Watt/m² (volgens buienradar), ik heb nu een uitgaande temperatuur van 22.7°C, ingaande temperatuur van 13.44°C en een flow van 11 liter per 6 minuut 20. Wie heeft er zin om te rekenen :)

Ben niet goed in rekenen daar is VSO weer voor :) mij te complex al die berekeningen je kunt beter met VSO samen een biertje met rekenmachine aan de tafel gaan drinken voor een gezellige discussie in de berekeningen.

Een matje 45 graden leggen zal wel kunnen lijkt me gewoon op een houten plaat leggen wel oppassen dat je matje er niet afglijd. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
J.E. Weinor schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:11:
[...]

Ben niet goed in rekenen daar is VSO weer voor :) mij te complex al die berekeningen je kunt beter met VSO samen een biertje met rekenmachine aan de tafel gaan drinken voor een gezellige discussie in de berekeningen.
Het is vrij rechttoe rechtaan natuurkunde. Zolang je de basis maar snapt is het niet zo heel ingewikkeld.
Een matje 45 graden leggen zal wel kunnen lijkt me gewoon op een houten plaat leggen wel oppassen dat je matje er niet afglijd. :9
Dat laatste is nu net het probleem, maar ik denk dat ik toch een simpele LDPE mat er nog bij ga kopen. Is qua €/m² iets duurder dan de intex matjes, maar hij is wel wat makkelijker rechtop te bevestigen. Dan heb ik ongeveer 5m² aan solaroppervlakte en 6m² aan zwembadoppervlakte. Dat moet wel redelijk snel warm te krijgen zijn. Kom ik dan nog eens een leuke warmtepomp tegen dan is het helemaal tof. 11m² aan zonneverwarming + een warmtepomp op een bad van 4m³.

Het voordeel van meerdere matten parallel is dat de "prijs" voor het verwarmen met zonnecollectoren naar beneden gaat. Hoe meer matten parallel, hoe minder restricties, hoe makkelijker de pomp het heeft en daarmee een lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:08:
[...]

Volgens de handleiding gebruikt hij 2800 Watt bij 20 graden. Oftewel een element van 2800 watt.

Kwestie van lang genoeg wachten, maar als je het hele bad met 10 graden wil opwarmen, op een bewolkte dag, dan moet je 8000 liter * 10 graden * 4.19 J / 3600 = 93.1111111 kWh in dat bad stoppen. 93 / 2.8 kW = 30 uur verwarmen en kost je: 21 euro.

Nu zul je niet alleen op dat element verwarmen (hoop ik voor je) en het oppervlakte van het zwembad geeft je de meeste verwarming, maar het is wel een ding om rekening mee te houden.

Op een zonnige dag pak je 600 - 1000 W/m2 oppervlakte, dus je zwembad kan 4.8 tot 8.0 kW pakken als de zon lekker schijnt.
edit:
Factor 10 verkeerd gerekend 8)7 8 * 0.6 W/m2 = 4.8 en niet 8*6 = 48...
Nee ik maak geen gebruik van WP laat staan een flowclear verwarmer ondanks er 28 zonnepanelen op het dak liggen .

Ik ga het met tyleen voor het eerst mee aan de gang op rol op schuin dak project DIY eerste instantie was 3 rollen kon nog wel een vierde bij op rij naast elkaar van 50 meter per rol tijdens de bestelling haden ze 6 rollen geleverd was een foutje in de bestelling dus ik heb nu 2 extra gratis rollen van 50 meter hoefde niet retour dus een meevallertje :)

Ben nu aan het uitdokteren om alle 6 rollen parallel aan te sluiten een hele gepuzzel onderling betreft de aansluiting 3x 100 meter parallel zal makkelijker wezen in de aansluiting op het dak dan met 6 rollen.

Verschil 6 maal parallel aansluiten of 3 maal 100 meter denk dat weinig verschil maakt in temp voor de flow is het wel beter met een 6m3 pomp.
Maar ik ben niet goed in uitrekenen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hier kun je spelen met je pompdruk: https://www.distrimex.nl/calculator/

Verdubbelen van de lengte geeft een verdubbeling van je pompdruk.
Verdubbelen van het oppervlakte geeft een verlaging van ruim 80% bij dezelfde flow.
Verdubbelen van het oppervlakte en verdubbelen van de flow: een verlaging van 33%.

Hoe hoger je pompdruk, hoe hoger het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:59:
[...]

Ik hoop niet dat ik je bierschuim dood laat slaan :9B , maar 263970 Kilojoule = 73.325 Kilowattuur, zie: https://convertlive.com/n...e/naar/kilowattuur#263970
neuh .. ik zei niet voor niks scherp maar dan moet ik de hele " berekening" doorlopen en ik denk dat de . , van de kJ wel klopt .. je kan het zelf ook doen :) ik zeg alleen dat 73kw bizar veel is en 10kw beter in mijn lijn van verwachting past .. met 73kw smelt je een heel motorblok naar vloeibare substantie of niet dan ? :9B
Nogmaals, interessante case, en het kan best werken, maar ben heel benieuwd of er een goede business case rondom te maken is.
ja zeker .. je hergebruikt energie (duurzaam) die je normaal wegblaast .. dit merk ik al met de solar mat op mijn schuur (schuur blijft koel en behagelijk zelfs op zeer hete dagen)

puur zwembad verwarming gezien

een WP verbruikt energie maar tenzij je de ventilator in huis laat blazen is deze energie verloren ..
als mijn berekening klopt (en neem dat even aan voor nu) en je stopt 1kw(h) in het bad en dat verwarmt je bad (grote even niet relevant) naar een behagelijke zwem temperatuur is dat winst ..zeker als je bv een CRP gebruikt Ipv een ZFP en dus lager stroom verbruik .. immers ik draai nu 8 tot 10 uur 200 - 250W dan zou ik die draaitijd kunnen reduceren tot 2 uur(filteren) het is dan zelfs logischer om een aparte pomp/circulatie te doen voor je zonne verwarming ..

voor je huis .. heb je meerdere bonus(sen) maar die zijn eigenlijk gerelateed aan een airco hebben
- Een koeler huis
- Je apparatuur (koelkast/ pc etc) zullen beter werk omdat het huis koeler is ..
- etc

Ik denk dat de grootste winst is dat je de warmte hergebruikt voor een nuttig doeleinde .. en je kan wellicht (zoals ik ) een groter bad neer zetten

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-06 14:03
Hier zijn we de afgelopen 2 dagen heerlijk aan het zwemmen geweest. Kon het niet laten het bad op te warmen toen het mooie weer kwam. Ongeveer 3 dagen bezig geweest en 300kwh aan warmte moest erin wat netto 63kwh koste. Zeker 1/5 hiervan is voor de pomp en overige voor de warmtepomp.

Begon met paar uur overdag verwarmen maar zag al snel dat ik het dan niet ging redden, dus 24uur per dag aan. s Nachts hield de warmtepomp het maar net op temperatuur. De 31e was wel lekkerder toen was het 25 a 26 graden. Zwemelastiek werkt ook erg goed. https://www.decathlon.nl/p/zwemelastiek/_/R-p-312613
Groen is de watertemperatuur en blauw het stroomverbuik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSmBAxStBDgGUtfT1RwTZTLaqnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGA3lnJ0UlBXDPxRGdfT3ExD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
martijnr17 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:04:
Hier zijn we de afgelopen 2 dagen heerlijk aan het zwemmen geweest. Kon het niet laten het bad op te warmen toen het mooie weer kwam. Ongeveer 3 dagen bezig geweest en 300kwh aan warmte moest erin wat netto 63kwh koste. Zeker 1/5 hiervan is voor de pomp en overige voor de warmtepomp.

Begon met paar uur overdag verwarmen maar zag al snel dat ik het dan niet ging redden, dus 24uur per dag aan. s Nachts hield de warmtepomp het maar net op temperatuur. De 31e was wel lekkerder toen was het 25 a 26 graden. Zwemelastiek werkt ook erg goed. https://www.decathlon.nl/p/zwemelastiek/_/R-p-312613
[Afbeelding]
Leuke info!

Welk bad/wp had je ook alweer? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
vso schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:03:
[...]
neuh .. ik zei niet voor niks scherp maar dan moet ik de hele " berekening" doorlopen en ik denk dat de . , van de kJ wel klopt .. je kan het zelf ook doen :) ik zeg alleen dat 73kw bizar veel is en 10kw beter in mijn lijn van verwachting past .. met 73kw smelt je een heel motorblok naar vloeibare substantie of niet dan ? :9B

[...]

ja zeker .. je hergebruikt energie (duurzaam) die je normaal wegblaast .. dit merk ik al met de solar mat op mijn schuur (schuur blijft koel en behagelijk zelfs op zeer hete dagen)

puur zwembad verwarming gezien

een WP verbruikt energie maar tenzij je de ventilator in huis laat blazen is deze energie verloren ..
als mijn berekening klopt (en neem dat even aan voor nu) en je stopt 1kw(h) in het bad en dat verwarmt je bad (grote even niet relevant) naar een behagelijke zwem temperatuur is dat winst ..zeker als je bv een CRP gebruikt Ipv een ZFP en dus lager stroom verbruik .. immers ik draai nu 8 tot 10 uur 200 - 250W dan zou ik die draaitijd kunnen reduceren tot 2 uur(filteren) het is dan zelfs logischer om een aparte pomp/circulatie te doen voor je zonne verwarming ..

voor je huis .. heb je meerdere bonus(sen) maar die zijn eigenlijk gerelateed aan een airco hebben
- Een koeler huis
- Je apparatuur (koelkast/ pc etc) zullen beter werk omdat het huis koeler is ..
- etc

Ik denk dat de grootste winst is dat je de warmte hergebruikt voor een nuttig doeleinde .. en je kan wellicht (zoals ik ) een groter bad neer zetten
Om mijn 11m3 bad op te warmen van 8 naar 26 graden was zon 300kwh nodig. Zit zelf ook te kijken om een losse crp pomp te gebruiken om te verwarmen want die 200watt de hele dag tikt wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Jazsie schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:07:
[...]

Leuke info!

Welk bad/wp had je ook alweer? :)
Bestway Power Steel zwembad | 488 x 244 x 122 en bmt 5kw warmtepomp. Is een halve inverter, met 5 standen ofzo.
https://zwembadcompleet.n...l-zwembad-488-x-244-x-122

[ Voor 18% gewijzigd door martijnr17 op 01-04-2021 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Je begon rond de 8 graden en ging naar 26 graden. Dat is een stijging van 18 graden.

11 m3 * 18 graden * 4.18 / 3600 = 229.9 kWh. (of is het 14, als ik 488*244*122 doe, dan kom ik 292 kWh)

Je zal het nodige aan warmte verloren zijn door de buitentemperatuur,

Leuk om deze praktijksituatie te zien en naast mijn berekeningen te kunnen leggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:52:
Even een snel testje:

Ter info: in mijn tuin was tussen 12:00 en 15:00 vandaag gemiddeld 450 Watt/m2 de instraling. Max temperatuur vandaag ook lager dan gisteren: 19,6 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
martijnr17 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:04:

Groen is de watertemperatuur en blauw het stroomverbuik
[Afbeelding]
Dan had je wel erg veel zin in zwemmen voor deze paar mooie dagen :) Na vandaag blijft het een hele periode kouder is nu de verwachting...

En je ziet het natuurlijk ook aan je cijfers: in de avond, nacht en ochtend is het nu nog stukke kouder dan verderop in de lente en in de zomer. Daardoor koelt het bad veel sneller af en heb je meer van je warmtepomp nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Plenkske schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:19:
[...]

Dan had je wel erg veel zin in zwemmen voor deze paar mooie dagen :) Na vandaag blijft het een hele periode kouder is nu de verwachting...

En je ziet het natuurlijk ook aan je cijfers: in de avond, nacht en ochtend is het nu nog stukke kouder dan verderop in de lente en in de zomer. Daardoor koelt het bad veel sneller af en heb je meer van je warmtepomp nodig.
hehehe, ik wil mijn Spa al weken vullen met water.... Alleen ligt de pomp nog uit elkaar 8)7.

Nog zoveel dingen te doen:

- pomp reviseren.
- diy ph/chloor systeem.
- skimmer inbouwen.
- drukmeter filtervat.
- flowmeter.
- temperatuur meter.
- spa cover maken zoals @martijnr17 heeft gedaan.
- etc etc....

Het houd niet op >:)

Pagina: 1 ... 19 ... 172 Laatste