Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
er is een kleine discussie over airco & zwembad warmte wisseling in Het grote zwembad topic - Deel 2 maar ik zag ook een CV gekoppeld model en dat bracht me op een idee.

hier wordt het van A-z (airco welliswaar maar kan ook je CV zijn oid ) YouTube: How to Heat a Swimming Pool with an Air Conditioner | Ask This Old H...

Mijn zwembad is 18-34 graden, kan ik met een "klassieke" huis cv het zwembad verwarmen .. door warmte te ontrekken aan de woning. nacht temp is bv 18-24 graden "normaal" ..

Afbeeldingslocatie: https://golantec.be/Klassieke%20warmtewisselaar_clip_image002_0007.jpg
bron: http://golantec.be/Klassieke%20warmtewisselaar.html

kwa verbruik zitten zou ik beide pompen bv op ~50w dus totaal ~100watt (zolang het water maar circuleert)

het doel is NIET het zwembad te verwarmen, als het een bonus heeft dat ik iets warmer water heb is dat mooi meegenomen, maar dat is niet mijn doel voor dit topic.

ik verwacht niet dat de temp van het zwembad vs de temp in huis extreem uit elkaar zal liggen en dat is min of meer ook de reden van het open van het topic.. zou ik het in huis kunnen verlagen :?

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 02-04-2021 17:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:53
Met CV gekoppeld, bedoel je dat je zwembadwater door je radiators heen wilt laten stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
com2,1ghz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:26:
Met CV gekoppeld, bedoel je dat je zwembadwater door je radiators heen wilt laten stromen?
nee dat ding uit de post is een warmte wisselaar met eigen CV pomp dus zwembadwater en cv water blijven gescheiden..

Die 2 wil je niet mengen zwembad water is namelijk erg corrosief dat is dus niet goed voor je cv leidingwerk

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

Blokker_1999

Full steam ahead

Heb het gevoel dat, zeker in de zomer wanneer je de warmste dagen hebt, je zwembadwater warmer is dan je doeltemperatuur in huis. De enige manier dat je dan nog warmte kan onttrekken aan je woning om in je zwembad te steken zal zijn door middel van een warmtepomp, en niet enkel een warmtewisselaar.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je wil dus met dit apparaat het water in de CV installatie gaan koelen met het zwembadwater? En de radiatoren/vloerverwarming moeten dan warmte opnemen van de omgeving? Ik zou verwachten dat het verschrikkelijk inefficiënt is en dat je de energie beter kan besteden aan het draaien van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 11:53
Hoe wil je het gaan doen?
Met een leiding die gekoppelt is aan jouw cv en dan met een warmtewisselaar in het zwembad? En het geheel dan laten circuleren.

Of het zwembadwater direct door de radiatoren van het huis laten stromen.
Het huis zal denk ik niet zo heel veel afkoelen. Doordat de verschiltemperatuur niet zo hoog is tussen beide.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Het zal alleen nut hebben als het zwembadwater significant kouder is dan je huis. Is dat wel zo in een warme zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:04
Hoe denk je problemen met condens op de radiatoren te voorkomen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Grootste probleem is denk ik om de CV pomp aan te sturen.
Die zal niet veel doen in de zomer,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
tja ik heb geen enkel idee wat bv de temp van de radiator is .. in de zomer als ik bv de zolder pak is dat 35-40 graden in de kamer (vermoed ik) .. na 1 minuut aanwezigheid breekt het zweet je uit..

hoe meer warmte ik uit huis kan trekken hoe beter .. 350m3 aan lucht in huis

stel dat ik de warmte daar wegtrek door een LTV radiator ---> warmte wisselaar zal snachts het zwembad water tussen de 24/18 graden schommelen .. de LTV radiatoren kan je wellicht ook door een warmte terugwinner vervangen .. het doel is immers de warmte --> zwembad te duwen .. met als hoofddoel het huis koeler te krijgen .. dat het zwembad "warmer" word is mooie bijkomstig + punt.

ik kan ook zoiets doen met een airco..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mvrhrln schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:44:
Grootste probleem is denk ik om de CV pomp aan te sturen.
Die zal niet veel doen in de zomer,.
zoals je op het plaatje ziet heeft het ding zijn eigen cv pomp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:57:
[...]

zoals je op het plaatje ziet heeft het ding zijn eigen cv pomp
ahja, de Circulateur :)

Het zal zeker werken, er zijn ook andere koelsystemen die via de CV radiatoren het huis koelen, vraag is alleen hoeveel/hoe snel bij deze constructie, en of dat dan de moeite is.

[ Voor 30% gewijzigd door mvrhrln op 31-03-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben iets vergelijkbaars van plan, niet voor een zwembad maar een whirlpool in de badkamer.
Het doel is niet om het huis af te koelen maar om met een wpboiler het bad warm te houden.

We hebben denk ik dezelfde overdracht problemen, namelijk een klein verschil tussen de bron en het bad.
Een warmtewisselaar kan bijvoorbeeld 40kW overdagen als je er 90 graden (cv) water in stopt, het verschil met het zwembad is dan groot (70 graden).
Staat de cvketel stil dan zal het water de omgevingstemperatuur aannemen en heb je misschien maar 10 graden verschil met het zwembad.
Stel dat de overdracht van de warmtewisselaar lineair afneemt, dan is er maar 10/70 x 40kW = 5,7kW over.
Naar mate het zwembad opwarmt daalt de overdracht, ik verwacht erg weinig resultaat :)

Kijk je naar hoeveel warmte een airco aan de woning onttrekt dan is dat bijvoorbeeld 4kW (vol vermogen) tot de gewenste temperatuur is bereikt, de airco toert terug en gaat op den duur pendelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
Dit is eigenlijk het principe hoe een water/water warmtepomp een huis koelt.

Met als enige verschil: de temperatuur is vrijwel constant 18 graden en je hebt vloerverwarming nodig. Radiatoren hebben een veel te klein oppervlak, dan zou je er water van 2 graden doorheen moeten laten lopen bij wijze van spreken.

Als je vloerverwarming hebt dan zou het kunnen werken en dan zou je zelfs nog het zwembad kunnen verwarmen.

Echter lijkt een warmtepomp in jou verhaal veel efficiënter. Daarmee verwarm je het zwembad en de koelte die overblijft stuur je je huis in.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:26:
Ik ben iets vergelijkbaars van plan, niet voor een zwembad maar een whirlpool in de badkamer.
Het doel is niet om het huis af te koelen maar om met een wpboiler het bad warm te houden.

We hebben denk ik dezelfde overdracht problemen, namelijk een klein verschil tussen de bron en het bad.
Een warmtewisselaar kan bijvoorbeeld 40kW overdagen als je er 90 graden (cv) water in stopt, het verschil met het zwembad is dan groot (70 graden).
Staat de cvketel stil dan zal het water de omgevingstemperatuur aannemen en heb je misschien maar 10 graden verschil met het zwembad.
Stel dat de overdracht van de warmtewisselaar lineair afneemt, dan is er maar 10/70 x 40kW = 5,7kW over.
Naar mate het zwembad opwarmt daalt de overdracht, ik verwacht erg weinig resultaat :)

Kijk je naar hoeveel warmte een airco aan de woning onttrekt dan is dat bijvoorbeeld 4kW (vol vermogen) tot de gewenste temperatuur is bereikt, de airco toert terug en gaat op den duur pendelen.
vergeet niet dat je voor water zoiezo aparte circulatie nodig hebt.. (pomp oid) .. badwater zal geen chloor bevatten dus dat betreft hoef je dan weer minder duur te gaan..

maaruh

Als je een whirpool hebt met een bodem afvoer .. heb je ook aan een bodem aanvoer gedacht ? zie https://www.tegro.nl/sani...-geluidloos-van-onderuit/ bijvoorbeeld als je dan even bij wilt vullen zet je de warmwater kraan open .. geen gezeik met warm water uit de kraan .. die naar beneden valt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
DutchKel schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:37:
Dit is eigenlijk het principe hoe een water/water warmtepomp een huis koelt.

Met als enige verschil: de temperatuur is vrijwel constant 18 graden en je hebt vloerverwarming nodig. Radiatoren hebben een veel te klein oppervlak, dan zou je er water van 2 graden doorheen moeten laten lopen bij wijze van spreken.

Als je vloerverwarming hebt dan zou het kunnen werken en dan zou je zelfs nog het zwembad kunnen verwarmen.
tja vermoeden heb ik wel dat dit inderdaad zo inefficient is dat de kosten niet halen vs de baten
Echter lijkt een warmtepomp in jou verhaal veel efficiënter. Daarmee verwarm je het zwembad en de koelte die overblijft stuur je je huis in.
ja alleen daar zit je met de uitdaging hoe je die koelte dan weer naar binnen krijgt ..

met een warmtewisselaar op de airco ben je dan wellicht efficienter :? teminste als je een split unit hebt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:16

Reptile209

- gers -

vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:50:
[...]

ja alleen daar zit je met de uitdaging hoe je die koelte dan weer naar binnen krijgt ..

met een warmtewisselaar op de airco ben je dan wellicht efficienter :? teminste als je een split unit hebt
Een split-unit airco *is* een warmtepomp ;).

YouTube: Heat Pumps: the Future of Home Heating

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 31-03-2021 18:53 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:45:
[...]
vergeet niet dat je voor water zoiezo aparte circulatie nodig hebt.. (pomp oid) .. badwater zal geen chloor bevatten dus dat betreft hoef je dan weer minder duur te gaan..

maaruh

Als je een whirpool hebt met een bodem afvoer .. heb je ook aan een bodem aanvoer gedacht ? zie https://www.tegro.nl/sani...-geluidloos-van-onderuit/ bijvoorbeeld als je dan even bij wilt vullen zet je de warmwater kraan open .. geen gezeik met warm water uit de kraan .. die naar beneden valt
Ik heb geen chloorhoudend water dus het hoeft idd geen met titanium bekleed model te zijn.
Ik onderbreek de pomp van de whirlpool, juist dat water koelt af door het rondpompen.
Bedenk ook dat het water dat al in de whirlpool zit wordt gecirculeerd, al zou dat via de put idd wel kunnen maar dat gaat denk ik ten koste van de druk van de jets.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:54:
[...]

Ik heb geen chloorhoudend water dus het hoeft idd geen met titanium bekleed model te zijn.
Ik onderbreek de pomp van de whirlpool, juist dat water koelt af door het rondpompen.
Bedenk ook dat het water dat al in de whirlpool zit wordt gecirculeerd, al zou dat via de put idd wel kunnen maar dat gaat denk ik ten koste van de druk van de jets.
volgens mij koelt je water af omdat je het circuleert waardoor het sneller zijn warmte kwijt kan. je bad isoleren en bv een constante stroom warm water via de methode (link) die ik eerder voorstelde zal dit ongemak beter verhelpen .. als je zo'n duur ding in de badkamer neerzet is die warmwater kraan in een kleine stand openzetten ook niet een issue .. toch ?

ik houd ook van lekker in bad zitten, maar luxer dan een (geisoleerde)kuip komt er echt niet ..

de warmtewisselaar (back on topic) gaat dit issue niet oplossen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
Je wilt warmte van je huis in het zwembad pompen, om dat te kunnen met een wisselaar worden je radiatoren ijskoud in huis en dat geeft condens anders kan het niet.

Er moet een redelijk temperatuurverschil plaatsvinden en dat bereik je niet met een paar graden verschil.

Een betere optie was leg een hele lange tuinslang op je dak en laat het rondpompen dan wordt je zwembad ook warm.

Op ons werk wordt het gedaan met een grond warmtepomp en vloerverwarming maar ook dat gaat maar minimaal, de vloer moet wel richting 4c worden wil het effect gaan hebben met gevaar op condens dat hebben we in de zomer vaak genoeg gehad dat je over de vloer kon schaatsen en alsnog was het niet echt fris.

Waarom neem je niet een zwembad warmtepomp en zet de buitenunit op binnen dat werkt wel dan trek je warmte uit het huis zo het zwembad in, het geeft wat geluid in huis maar je doel wordt bereikt.

Een airco ontrekt ook de luchtvochtigheid in huis waardoor heel snel de gevoelstemperatuur daalt, dat vergeten mensen even.

[ Voor 86% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2021 19:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:09:
Je wilt warmte van je huis in het zwembad pompen, om dat te kunnen met een wisselaar worden je radiatoren ijskoud in huis en dat geeft condens anders kan het niet.

Er moet een redelijk temperatuurverschil plaatsvinden en dat bereik je niet met een paar graden verschil.

Een betere optie was leg een hele lange tuinslang op je dak en laat het rondpompen dan wordt je zwembad ook warm.

Op ons werk wordt het gedaan met een grond warmtepomp en vloerverwarming maar ook dat gaat maar minimaal, de vloer moet wel richting 4c worden wil het effect gaan hebben met gevaar op condens dat hebben we in de zomer vaak genoeg gehad dat je over de vloer kon schaatsen en alsnog was het niet echt fris.

Waarom neem je niet een zwembad warmtepomp en zet de buitenunit op binnen dat werkt wel dan trek je warmte uit het huis zo het zwembad in, het geeft wat geluid in huis maar je doel wordt bereikt.

Een airco ontrekt ook de luchtvochtigheid in huis waardoor heel snel de gevoelstemperatuur daalt, dat vergeten mensen even.
als je terug lees is de airco reeds vanaf post 1 benoemt .. maar dat is niet de vraag. net zo min alternatieven hoe goed bedoelt.

zoals ook in de startpost benoemt ik verwacht niet een enorme deuk in het pakje boter te slaan zoals een airco of 1 van de andere oplossingen .dat wel zou doen ..

de vraag is kan je door je cv water je huis te circuleren temperatuur laten dalen .. als je de warmte aftapt via een warmtewisselaar ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat de verhouding helemaal zoek is ...
Je hebt een heel grote massa steen/beton die opgewarmd is en dat zou allemaal het zwembad in gaan?
Het zwembad wordt wel warmer, maar ik denk dat het huis niet merkbaar afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:24
Wat ik me afvraag (ik heb dit niet uitgezocht) is er geen systeem water/lucht warmtepomp die dit kan, warmte afgeven aan het zwembad via een spiraal waar het koudemiddel doorheen stroomt en de warmte eruit onttrekt en dit via een lucht airco afgeeft in huis? Waardoor je dus ipv een lucht/lucht, een water/lucht airco hebt.

Je moet wel iets met airco doen wil je het efficiënt laten werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:26:
[...]
als je terug lees is de airco reeds vanaf post 1 benoemt .. maar dat is niet de vraag. net zo min alternatieven hoe goed bedoelt.

zoals ook in de startpost benoemt ik verwacht niet een enorme deuk in het pakje boter te slaan zoals een airco of 1 van de andere oplossingen .dat wel zou doen ..

de vraag is kan je door je cv water je huis te circuleren temperatuur laten dalen .. als je de warmte aftapt via een warmtewisselaar ..
Ja ik begrijp hem maar niet uitvoerbaar helaas, de pomp wat het water rondpompt in je CV installatie zal het voordeel weer te niet doen helaas, een CV / zwembad wisselaar kost al snel 300-400 euro.

De temperatuurverschillen zijn daarvoor simpelweg te klein voor om uberhoupt iets aan koeling te doen ook al was het 0,1c.

Je zult grotere temperatuurverschillen moeten creëren tussen beide kanten en dat lukt alleen met een warmtepomp, je zwembad zal er ook vrijwel niks mee opwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2021 20:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:34
DutchKel schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:40:
Wat ik me afvraag (ik heb dit niet uitgezocht) is er geen systeem water/lucht warmtepomp die dit kan, warmte afgeven aan het zwembad via een spiraal waar het koudemiddel doorheen stroomt en de warmte eruit onttrekt en dit via een lucht airco afgeeft in huis? Waardoor je dus ipv een lucht/lucht, een water/lucht airco hebt.

Je moet wel iets met airco doen wil je het efficiënt laten werken.
Zoek is op zwembad warmtepomp.
Je moet het apparaat wel binnen zetten dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:49:
[...]

Ja ik begrijp hem maar niet uitvoerbaar helaas, de pomp wat het water rondpompt in je CV installatie zal het voordeel weer te niet doen helaas, een CV / zwembad wisselaar kost al snel 300-400 euro.

De temperatuurverschillen zijn daarvoor simpelweg te klein voor om überhaupt iets aan koeling te doen ook al was het 0,1c.

Je zult grotere temperatuurverschillen moeten creëren tussen beide kanten en dat lukt alleen met een warmtepomp, je zwembad zal er ook vrijwel niks mee opwarmen.
hmm ja het probleem zit hem inderdaad dat je binnen temperatuur te gelijk waardig is met je zwembad water temperatuur ..

nu ik eroverna denk is het zelfs mogelijk dat het huis eerder opwarmt (water 32 graden) en huis 25 graden bv .. wat verre van wenselijk is..

dan is de warmtewisselaar op de split airco handiger .. thx

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:05:
[...]

Zoek is op zwembad warmtepomp.
Je moet het apparaat wel binnen zetten dan.
dat is niet erg handig want je moet lucht van zolder extraheren (groot gat oid) en beneden naar binnen blazen.

zwembad water is 40mm buis en dat 2x naar binnen/buiten word je ook niet vrolijk als het lekt .. een zwembad pomp begroot je op binnen 1 tot 2 uur het hele bad rond kunnen pompen .. met die opzet zwembaden zit je al snel aan 2 kuub tot 10 kuub .. dat wil je natuurlijk niet in de woonkamer oid hebben :)

hierom is beter om een aparte warmte wisselaar aan je split airco waarbij de leidingen 20mm oid zijn door de muur en het is simpeler om een aparte 12v (3A) = 45W pomp eraan te koppelen .. de hoeveelheid water die door de wisselaar vloeit hoeft niet zeer hoge druk te staan (2 bar met zandfilterpomp, cartridige pomp doet minder maar verbruikt ook minder) .. zolang het water niet te warm word ..

Dit weet ik omdat ik een DIY kolen ding met koperen spiraal en een aquarium pomp heb gemaakt .. om zwembad te verwarmen .. laagste stand begon het de aangesloten slang te smelten .. net iets hoger was voldoende ..

het hangt af van je zwembad formaat en de airco maar om wat cijfers te geven

Energie om 4500 liter (zwembad) op te warmen van 18 tot 32 °C 263.592 kJ
9000 BTU airco doet 9495.50265kJ max ..

hmmm dat lijkt me een uitdaging :) groter zwembad nodig :+ hoop dat hier een denk fout in zit :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:35

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:56:
in de zomer als ik bv de zolder pak is dat 35-40 graden in de kamer (vermoed ik) .. na 1 minuut aanwezigheid breekt het zweet je uit..
Even een open deur, maar hebben al je ramen goede zonwering?
vso schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:26:
[...]

Ja natuurlijk kan dat, als je nagenoeg geen verwachting hebt van het resultaat. punt is wel dat je 2 tegenstrijdige belangen hebt, nl een lekker warm zwembad om in te zwemmen en een zo koud mogelijk bad om te koelen. Dus snachts het bad af laten koelen en niet op een andere manier verwarmen overdag ;)
Uit eindelijk kan je het allemaal prima uitrekenen.
Je hebt met name de capaciteit nodig van je afgifte systeem bij de verwachte aanvoer temp en de verwachte ruimte temp (delta T) en dan zal je waarschijnlijk zien dat het om Watts gaat ipv kW
Dit is echt niet anders dan koelen met een aanvoer temp van ~18 graden uit een WP (en dat werkt doorgaans ook niet geweldig bij een afgifte systeem met een (te) lage capaciteit.
En heb je te maken met een warmer wordende aanvoer temp. waardoor je op een bepaald moment een deel van het huis (het is niet overal zo warm als op zolder) juist aan het "verwarmen" bent. :+

de "tweaker" oplossing die wel een deuk in een pakje boter slaat is de oplossing van @Jim423 een zwembad wp de warmte uit je huis laten trekken

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 31-03-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:23:
[...]

Even een open deur, maar hebben al je ramen goede zonwering?

[...]

Ja natuurlijk kan dat, als je nagenoeg geen verwachting hebt van het resultaat. punt is wel dat je 2 tegenstrijdige belangen hebt, nl een lekker warm zwembad om in te zwemmen en een zo koud mogelijk bad om te koelen. Dus snachts het bad af laten koelen en niet op een andere manier verwarmen overdag ;)
Uit eindelijk kan je het allemaal prima uitrekenen.
Je hebt met name de capaciteit nodig van je afgifte systeem bij de verwachte aanvoer temp en de verwachte ruimte temp (delta T) en dan zal je waarschijnlijk zien dat het om Watts gaat ipv kW
Dit is echt niet anders dan koelen met een aanvoer temp van ~18 graden uit een WP (en dat werkt doorgaans ook niet geweldig bij een afgifte systeem met een (te) lage capaciteit.
En heb je te maken met een warmer wordende aanvoer temp. waardoor je op een bepaald moment een deel van het huis (het is niet overal zo warm als op zolder) juist aan het "verwarmen" bent. :+

de "tweaker" oplossing die wel een deuk in een pakje boter slaat is de oplossing van @Jim423 een zwembad wp de warmte uit je huis laten trekken
linkje naar zijn oplossing ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
om je andere vraag te beantwoorden .. ik heb zelf geen issues meer sinds dat ik redelijk geisoleerd heb met andere maatregelen.

Het doel is niet het zwembad te verwarmen .. het doel is de hitte die in huis is gewoon af te voeren en te dumpen in een zwembad.

een zwembad warmte pomp heeft geen "split" unit en daar is je grootste uitdaging .. een warmte terugwinner doet dit op je CV leiding werk . maar je wilt niet warm water door het huis hebben. maar kan zijn voordelen hebben omdat je aan kan haken op je bestaand leiding werk .. eventueel wat leidingwerk isoleren

Of split airco heeft een "vloeistof" (R23 oid) die tussen de binnen Unit en buiten unit de warmte transporteert en vaak laat je de leidingen van deze units zsm naar buiten toe gaan..

je zwembad opwarmen is nice to have tussen 08:00-10:00 tot 18:00-20:00 kan je verwarmen op zonne energie alleen omdat water erg goed warmte geleid kan je zelfs op extreem warme nachten verwachten dat het water temperatuur toch daalt .. en mits je het kwijt kan .. is een groter bad altijd een optie :)

je zwembad verwarmen tot 32 graden (max 34 anders smelt je liner) kan je natuurlijk met intervallen van een uur oid opstarten ..
ander iets dat het weer vaak 1 week oid extreem heet is .. en je een uitdaging hebt met het verwarmen .. maar andere dagen kan je niet genoeg energie uit je huis in je zwembad ontrekken om je zwembad aangenaam te houden (slechte dagen) .. hangt ook wel een beetje af of je in een betonnen jungle woont of redelijk afgelegen maar goed dat spreekt voor zich

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]
dat snap ik , maar tegelijk wil je die zelfde bak water lekker warm hebben om in te zwemmen en dat is tegenstijdig, want ik heb geen idee wat jij lekker vindt om in te zwemmen maar 18 - 20 graden is mogelijk nog een kanshebben om iets aan koeling te doen in je huis

een zwembad warmte pomp heeft geen "split" unit en daar is je grootste uitdaging .. een warmte terugwinner doet dit op je CV leiding werk . maar je wilt niet warm water door het huis hebben. maar kan zijn voordelen hebben omdat je aan kan haken op je bestaand leiding werk .. eventueel wat leidingwerk isoleren

Of split airco heeft een "vloeistof" (R23 oid) die tussen de binnen Unit en buiten unit de warmte transporteert en vaak laat je de leidingen van deze units zsm naar buiten toe gaan..

je zwembad opwarmen is nice to have tussen 08:00-10:00 tot 18:00-20:00 kan je verwarmen op zonne energie alleen omdat water erg goed warmte geleid kan je zelfs op extreem warme nachten verwachten dat het water temperatuur toch daalt .. en mits je het kwijt kan .. is een groter bad altijd een optie :)
ga je uit van een bad van 3m3

en de range die nog iets zal koelen in huis 18 - 20
hebben we het over een Delta T van 2 graden

Q=m.c.ΔT
3000*4180*2 = 25080000 Joule
Wat neer komt op ~7kWh wat opzich heel veel is ( maar in de praktijk 2 uurtjes airco)

maar het probleem zit hem dus in de warmte uit de lucht in het water krijgen, hoe groter de de delta T hoe beter dat dit werkt dus hiervoor moet het water eigenlijk rond die 18 - 20 graden zijn (kouder geeft grote kans op condens en veel warmer zal niet koelen omdat de delta T telaag is) . en waarschijnlijk wil je niet zwemmen in dat water en dan komt het volgende probleem, dat bad moet voldoende afkoelen om de volgende koel run te maken, maar dat staat ook in de zon warm te worden. en wordt waarschijnlijk snachts afgedekt tegen het afkoelen.

uiteindelijk hangt het dus op de verwachtingen die je hebt van een zwembad en je afgifte systeem. (radiatoren, vloerverwarming etc)

een beetje gemiddelde slaapkamer jaga kan bij een ruimte temp van 26 graden en water 17/19 (dus nog iets lager dan de 18-20 aanvoer) wel 400 watt koelen, maar die zal je wel niet hebben dus zal je het moeten doen met een watt of 100. in de nacht is dat dus 1kWh wat dus neer komt op

een m3 lucht bevat ~1300J energie per graad

dus je kan met je 1 kwh (3600.000J) 1000m3 1 graad laten dalen helaas heb je ook nog heel veel massa in de meubels muren vloeren plafonds etc (dat mag je zelf uitrekenen)
de conclusie zal zijn dat je beter je partner op een andere kamer kan laten slapen( een mens is een kacheltje van ongeveer 100W) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
twain4me schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:28:
[...]

ga je uit van een bad van 3m3

en de range die nog iets zal koelen in huis 18 - 20
hebben we het over een Delta T van 2 graden

Q=m.c.ΔT
3000*4180*2 = 25080000 Joule
Wat neer komt op ~7kWh wat opzich heel veel is ( maar in de praktijk 2 uurtjes airco)
tot zo ver check :)
maar het probleem zit hem dus in de warmte uit de lucht in het water krijgen, hoe groter de de delta T hoe beter dat dit werkt dus hiervoor moet het water eigenlijk rond die 18 - 20 graden zijn (kouder geeft grote kans op condens en veel warmer zal niet koelen omdat de delta T telaag is) .
<snip> tot hier goed .. maar je kan een thermostaat oid ertussen zetten om het bad water dat bv 15 graden
niet te snel je cv water afkoelt ..

bad knip ik er tussen uit .. maak je geen zorgen om die kant :) zoals gezegd dat die kant fluctueert is niet de issue ..

om het wat in detail uit te leggen .. de dagen dat het te warm is .. en het water bv niet genoeg afkoelt . zijn zo schaars dan praat je over 1 tot 3 dagen max .. niet de moeite om hier over te debateren denk ik.

De overige dagen dat het badwater sterk genoeg afkoelt .. houd een range van 15-22 graden aan bv . uitschieter naar 24 graden .. (dit is tussen 03:00 en 08:00 bv ) ..
een beetje gemiddelde slaapkamer jaga kan bij een ruimte temp van 26 graden en water 17/19 (dus nog iets lager dan de 18-20 aanvoer) wel 400 watt koelen, maar die zal je wel niet hebben dus zal je het moeten doen met een watt of 100. in de nacht is dat dus 1kWh wat dus neer komt op
heb ik nog niet maar zit wel in de planning (dit jaar) .. maar goed punt
een m3 lucht bevat ~1300J energie per graad

dus je kan met je 1 kwh (3600.000J) 1000m3 1 graad laten dalen helaas heb je ook nog heel veel massa in de meubels muren vloeren plafonds etc (dat mag je zelf uitrekenen)
de conclusie zal zijn dat je beter je partner op een andere kamer kan laten slapen( een mens is een kacheltje van ongeveer 100W) :+
LOL .. thx dat je het zo nog even uitlegt ..

inmiddels zit ik meer richting iets op zolder dat de koude lucht naar de begane grond kan blazen terwijl je iets doet met de warme lucht op zolder ..

zoals je al las ben ik van plan om LTV aan te leggen mijn huis is inmiddels geisoleerd genoeg een ondersteuning van een airco is als ik op vorig jaar af ga alleen nodig op zolder .. de woonkamer blijft relatief koel en ik tref ook voorziening(en) om bv van zolder lucht aan te zuigen en naar beneden te blazen .. of daartussen een wtw komt weet ik nog niet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/catalog/generated/product/8024/800x800/binnenwerk_pahlen_rvs_hi_flow_warmtewisselaar_zwembad.jpg

@twain4me (of anderen) .. kan je het rendement van een warmtewisselaar (titanium) denk je verhogen op dit moment geven ze 40% aan..

een 9000 BTU airco (950W (min?), 2600W en 3250W (max?) zijn blijkbaar de 3 standen .. als je 40% uitrekend kom je ongeveer op 380w, 1000W en 1300W aan "overgedragen" warmte uit ..

zelf zou ik bv denken aan een twist /werveling (iets wat het water verstoort tijdens het doorstromen .. zodat je meer oppervlakkte creert .. maar wellicht is uitrekken v.d binnenste spoel beter ? of is het wellicht handiger een "ton" te pakken en bv 200Liter vat te proberen te verwamen ..

Als ik dit doorreken op mijn eigen zwembad volume (4500liter) dan is stand 1 .. wellicht niet eens voldoende om hem op temperatuur te houden terwijl 1000W en hoger binnen no-time je bad extreem verhitten (max temp van je bad = 34 graden en dan gaat je liner(plastic) smelten ..

om dit verder te verduidelijken .. met zonne verwarming (epdm/pvc mat) haal ik op zeer hete dagen .. genoeg warmte op om na 4 uur verwarmen te stoppen .. hoewel dit maar 10 dagen zijn (gemiddeld) sinds de 10 jaar dat ik het doe .. over die 10 dagen maak ik me overgens niet druk ..

De rest van de tijd kan ik namelijk genoeg hitte uit huis zuigen en in het zwembad pompen ..

nu ik weet niet hoeveel "restwarmte" uit de airco komt .. op welke temp uit de airco moet je rekenen .. bij stand 1,2 of 3) dus dat is een onbekende

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie het verband met een airco niet, hoe wil je de (uitgeblazen?) warmte opvangen?
Zet je er een radiator voor waar water doorheen stroomt of gewoon een vat?

De warmtewisselaars zijn gemaakt voor een cv leiding met een bepaalde doorstroomsnelheid.
Aan de zwembad kant idem, je kan de overdracht vergoten met een model dat meer kW aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:04:
Ik zie het verband met een airco niet, hoe wil je de (uitgeblazen?) warmte opvangen?
Zet je er een radiator voor waar water doorheen stroomt of gewoon een vat?

De warmtewisselaars zijn gemaakt voor een cv leiding met een bepaalde doorstroomsnelheid.
Aan de zwembad kant idem, je kan de overdracht vergoten met een model dat meer kW aan kan.
wellicht verklaart dit meer
YouTube: How to Heat a Swimming Pool with an Air Conditioner | Ask This Old H... (maar gelijk in de startpost verwerkt)

ps in de 1ste post verving/vervang je de airco door een cv (leiding)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je bent goed in (belangrijke) stappen overslaan :P
Ze gebruiken de warme koelleiding dus om een vat op te warmen waar het zwembadwater doorheen gaat.
Handig zolang de airco draait maar volgens mij koel je het huis daar niet meer mee af dan de airco al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Dan ga je toch met een installateur in gesprek of ze zoiets kunnen leveren? Een condensor in een vat, dan kun je de warmte opvangen in het vat. Het nadeel is wel dat je dan niet kunt koelen, aangezien je de warmte dan uit je zwembad (vat) onttrekt.

De techniek lijkt niet zo ingewikkeld, maar er zullen vast een paar bezwaren zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:41:
Je bent goed in (belangrijke) stappen overslaan :P
Ze gebruiken de warme koelleiding dus om een vat op te warmen waar het zwembadwater doorheen gaat.
Handig zolang de airco draait maar volgens mij koel je het huis daar niet meer mee af dan de airco al doet.
de vraag in post 1 --> ik vraag me af of ik via CV leidingen / radiatoren (warmte) ---> zwembad kan stoppen ..
antwoord nee daar is het de temperatuur verschil eigenlijk te klein voor in de situaties die ik wil

volgende vraag. --> kan ik het rendement van een Warmtewisselaar op een airco (het filmpje) verhogen
oftewel het huis koel ik dus met een airco (of andere warmte terugwinner op compressie techniek die de warmte naar buiten afvoert..

nee ik koel dan niet meer het huis met het zwembad .. maar ik hergebruik het de warmte die uit huis afgevoerd word.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Misschien kan je gebruik maken van een WPB
Die kan dan de de warmte van de zolder verplaatsen naar water en met een warmtewisselaar kan je de warmte uit dat water vrij eenvoudig je zwembad in pompen (of gewoon de kraan openzetten _O- ). En je kan het ook nog gebruiken om te douchen voor of na het zwemmen :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 02-04-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In een review van 2014 kostte alleen de apparatuur al $1800 :o
Wat ze doen is schakelen tussen de fan en hun setje, daarom zit er een regelkast tussen die o.a. zorgt dat de buitenunit fan stopt als daar geen koelgas heen gaat.
Het systeem maakt de airco een stuk efficiënter omdat water meer warmte opneemt en de compressor minder werk heeft dan met de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
vso schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:14:
[...]

de vraag in post 1 --> ik vraag me af of ik via CV leidingen / radiatoren (warmte) ---> zwembad kan stoppen ..
antwoord nee daar is het de temperatuur verschil eigenlijk te klein voor in de situaties die ik wil

volgende vraag. --> kan ik het rendement van een Warmtewisselaar op een airco (het filmpje) verhogen
oftewel het huis koel ik dus met een airco (of andere warmte terugwinner op compressie techniek die de warmte naar buiten afvoert..

nee ik koel dan niet meer het huis met het zwembad .. maar ik hergebruik het de warmte die uit huis afgevoerd word.
Gelukkig is de eerste vraag inmiddels beantwoord: dat zal inderdaad niet gaan want je delta-T lijkt nergens op.

Vraag 2: waarschijnlijk wel maar je schiet er praktisch weinig mee op. Airco's koelen al.met een SEER van 8 ofzo, dus als je 200kWh elektra verbruikt dan is het al veel in een seizoen. Stel dat je daar 20% van kan besparen, dan schiet het nog niet echt op.

Voor de totale verwarring hier nog een 3e optie: je kunt overwegen een warmtepompboiler te halen en die je zwembad te laten verwarmen, dan pak je lucht uit de woning die je afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Fr33z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:22:
[...]

Gelukkig is de eerste vraag inmiddels beantwoord: dat zal inderdaad niet gaan want je delta-T lijkt nergens op.

Vraag 2: waarschijnlijk wel maar je schiet er praktisch weinig mee op. Airco's koelen al.met een SEER van 8 ofzo, dus als je 200kWh elektra verbruikt dan is het al veel in een seizoen. Stel dat je daar 20% van kan besparen, dan schiet het nog niet echt op.

Voor de totale verwarring hier nog een 3e optie: je kunt overwegen een warmtepompboiler te halen en die je zwembad te laten verwarmen, dan pak je lucht uit de woning die je afkoelt.
SEER ? dat is nieuw .. maar ff google en aha dat is dus een soort (S)COP .. thx

even over vraag 1 en 2 doel is niet besparen oid .. of zwembad verwarmen .. (waarom begrijpt men dat niet .. :?) het doel is de warmte uit huis te trekken op een duurzame manier en dat hergebruiken ..

3de optie is dus niet relevant ...

het kost mij bv nu met mijn zonnemat verwarming via een zandfilterpomp 250W voor varierend van 5-10 uur wat in praktijk vaker 10 uur is dan 6 .. de Warmtepompboiler voegt daarbovenop nog eens zijn elektra verbruik aan toe .

de zonnemat verwarming kost 200-400 euro (4m2) en een WP kost 1800 euro ofzo + de zandfilterpomp + electra verbruik (en geen koud huis) ... hoewel de zonnemat op bv een uitbouw/serre wel verkoeling brengt in huis .. maar die heb ik niet ..dus de schuur is koeler :+

de airco van 9000 btu kost 400 euro ???? warmte wisselaar ook zoiets .. en een simple zwembad pomp + meuk 50,- ofzo .. hoewel me dat wel extra kost is het huis koel en de extra warmte in huis afvoeren naar het zwembad is efficienter omdat ik extra zonnemat / zwembad WP niet hoeft te gebruiken en ik kan wellicht alleen met zonne verwarming af .. (en + punt groter zwembad behoort wellicht ook tot de mogelijkheden omdatje meer warmte kan produceren voor verwamen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
als dat je doel is zijn je opties vrij simpel:

1. zorg dat je huis zo weinig mogelijk hitte binnenkrijgt door screens/zonnescherm/luifels/luiken etc.

2. is het dan toch warm in huis (gebeurt uiteindelijk altijd), dan kun je het eruit halen op een paar manieren:

2a: snachts ventilleren en zo veel warmte proberen kwijt te raken
2b: airco: redelijk goedkoop en effectief, heel veel koeling mogelijk
2c: lucht-water warmtepomp die bijv, je vloer koelt tot 18 graden (alleen logisch als je al van plan bent zo'n systeem te gebruiken voor je woning voor verwarming )
2d: zwembad-ideeen zoals hier besproken: doet weinig tot niks en is zonde van je tijd

De crux van dit verhaal: als je huis warm is in de zomer is er dus heel veel warmte beschikbaar, en is het dus weinig waard (bijna alle andere dingen die je warm zou willen hebben zijn dat ook al op dat moment). Dus probeer te kijken waar je het nodig hebt ipv je huis.

Kun je niet echt een goed doel bedenken, ook prima, dan gewoon optie 2a, 2b of 2c overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Wil je toch MacGyveren dan zou je een mobiele airco kunnen pakken (het liefst split) en voor de uitblaast een radiator kunnen plaatsen die de warme lucht weer oppakt. Levert het veel op, geen idee, maar het kan.

Wil je een oplossing zoals in het filmpje, dan heb je een goede split unit nodig en dan daarbij een extra warmtewisselaar bestaande uit een extra condensor met klep in een vat waarin zwembadwater wordt rondgepompt. Ik gok dat die aanpassing gemakkelijk hetzelfde kost als de hele installatie van de split unit. Als je al iemand kunt vinden die dit kan en wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:34
Ep Woody schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:35:
Wil je toch MacGyveren dan zou je een mobiele airco kunnen pakken (het liefst split) en voor de uitblaast een radiator kunnen plaatsen die de warme lucht weer oppakt. Levert het veel op, geen idee, maar het kan
Ik meen dat een Tweaker (weet even zijn naam niet meer) zijn condensor van zijn mobiele airco in een kunststof vuilnisbak had ondergedompeld. Deze circuleerde dan het drinkwater uit zijn Intex easyset met een vijverpompje door de vuilnisbak. Dat werkte nog best aardig volgens mij werd het bad wel 35+ graden. Je moet uiteraard geen chloor ofzo dan door je zwembad gooien.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1