Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 171 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

martijnr17 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:24:
Nog een beetje een rommeltje, maar langzaam komen de leidingen op hun plek. Temp sensor na het filter en moet er ook nog 1 voordat het terug het zwembad in gaat. Later wil ik nog een ph en of chloor probe toevoegen, kijken of dat wat is.
Heb een kranen liggen voor een bypass voor de wp, voor nu heb ik die er nog niet tussen. Moet ook nog wat onderdelen van de chloordispenser binnen krijgen. Nu gedeelte getapet omdat mijn dochter toch wel erg graag het water wilde zien stromen ;) en als het definitief is kan het met lijm vast gezet worden.
De 2 palen achteraan, hiervan staan er ook nog 2 waar ik sta. Hierop komen nog wat liggers met een plaat watervast multiplex ofzo waarop je kan zitten op zwembadhoogte, deze spullen heb ik nog liggen.
Het idee is dan later op in het jaar het hele zwembad af te timmeren en vlonder langs de randen.
Een beetje dit idee YouTube: Intex zwembad in de grond bouwen. maar dan boven de grond. Als we de komende jaren flink badderen gaan we er 1 ingraven. We hebben hier alleen na 50cm al grondwater dus dat is nog een dingetje.

[Afbeelding]
Zit aardig wat werk in volgens mij! Mijn zwembad komt als het goed is deze week binnen, samen met het Keter huisje en kan dan ook beginnen met opzetten en plannen.

Volgens mij nog best ingewikkeld om dat allemaal via internet te moeten uitzoeken en bestellen (maten van PVC-buizen, koppelstukjes, ....). Maar goed, er is nog wel even tijd wat dat betreft.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 20:09
Dennahz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Zit aardig wat werk in volgens mij! Mijn zwembad komt als het goed is deze week binnen, samen met het Keter huisje en kan dan ook beginnen met opzetten en plannen.

Volgens mij nog best ingewikkeld om dat allemaal via internet te moeten uitzoeken en bestellen (maten van PVC-buizen, koppelstukjes, ....). Maar goed, er is nog wel even tijd wat dat betreft.
Ja zit zeker al heel wat werk in. En heb van te voren goed nagedacht hoe ga ik de leidingen laten lopen en heb toen alles besteld. Maar je snapt het al, toen hebben we ineens de wp en pomp aan de andere kant gezet omdat daar de verhoging ook komt en er klopte niets meer van het leidingwerk. Ook druk pvc direct op het bad aansluiten is niet zo handig denk ik, als je zwemt dan bewegen de wanden, dus eerst stukje flexibel en dan over op pvc. Maar als je vroeg begint heb je de tijd om alles nog een keer aan te passen. Alleen eenmaal gelijmd.... kan je niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Wat was het advies van Koffie ben wel benieuwd, de hele topic te doorspitten om het te vinden of heb je een korte weg voor mij :)
dat stond achter de rooie tekst --> overschot van het water gebruiken voor backwash..--> totdat het weer terug gezakt is naar gewenst peil .. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-05 22:38
Mr.Vulcano schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:26:
[...]

Het is een glijbaan voor een speelhuisje, waarvoor ik zelf een constructie heb gebouwd, waardoor deze in het zwembad zal uitkomen. Aangezien ik geen koud water wil toevoegen aan het zwembad, wil ik het (gefilterde) zwembadwater daarvoor gebruiken.
Dacht het al een waterglijbaan voor je speelhuis alleen niet verstandig wij hadden ook een waterglijbaan aan het speelhuisje waar je aan een tule de waterslang aan koppelde maar de gevolgen zijn er ook de kids glijden zo hard naar beneden dat ze er schaafwonden aan over hielden levensgevaarlijk met jonge kids.

Maar voor je zwembad zal het kunnen de landing is in het water in plaats van de harde ondergrond. :)

Betreft de aansluiting tussen bestaande leiding zou je ook met een T-stuk met afsluitkraan er tussen kunnen zetten richting glijbaan, door de afsluitkraan iets open of verder te zetten kun je de stroming mooi regelen regelen en gelijk weer afsluiten. in plaats met een 3 weg kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:25:
[...]

dat stond achter de rooie tekst --> overschot van het water gebruiken voor backwash..--> totdat het weer terug gezakt is naar gewenst peil .. ;)
Zag wel mooie rooie teks maar wist niet de uitvoering van het geheel wat je precies bedoelde met een afdekzeiltje regenwater opvangen? te veel regenwater overschot in het zwembad backwash beetje verwarrend zag het meer als koffiedik kijken B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 18:36
martijnr17 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:24:
Nog een beetje een rommeltje, maar langzaam komen de leidingen op hun plek. Temp sensor na het filter en moet er ook nog 1 voordat het terug het zwembad in gaat. Later wil ik nog een ph en of chloor probe toevoegen, kijken of dat wat is.
Heb een kranen liggen voor een bypass voor de wp, voor nu heb ik die er nog niet tussen. Moet ook nog wat onderdelen van de chloordispenser binnen krijgen. Nu gedeelte getapet omdat mijn dochter toch wel erg graag het water wilde zien stromen ;) en als het definitief is kan het met lijm vast gezet worden.
De 2 palen achteraan, hiervan staan er ook nog 2 waar ik sta. Hierop komen nog wat liggers met een plaat watervast multiplex ofzo waarop je kan zitten op zwembadhoogte, deze spullen heb ik nog liggen.
Het idee is dan later op in het jaar het hele zwembad af te timmeren en vlonder langs de randen.
Een beetje dit idee YouTube: Intex zwembad in de grond bouwen. maar dan boven de grond. Als we de komende jaren flink badderen gaan we er 1 ingraven. We hebben hier alleen na 50cm al grondwater dus dat is nog een dingetje.

[Afbeelding]
Hoe heb je de extra invoer/uitvoer gemaakt in het bad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
mazzoop80 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Hoe heb je de extra invoer/uitvoer gemaakt in het bad?
Gewoon een scherp Stanley mes. En daarna met stukje liner waar het bad in geleverd was met power tack vast gezet. Denk dat die extra laag niet eens nodig was maar het kan zeker geen kwaad. De 2 orginele aansluiten heb ik met elkaar verbonden in een t naar de pomp en nieuwe aansluiting zie je op de foto. Wil eigenlijk nog een skimmer naast deze jet maar dat is een flink groter gat en vind dat een beetje spannend en dan de 2 orginele gaten gewoon afdoppen, maar kijk het eerst zo even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:17:
[...]

Gewoon een scherp Stanley mes. En daarna met stukje liner waar het bad in geleverd was met power tack vast gezet. Denk dat die extra laag niet eens nodig was maar het kan zeker geen kwaad. De 2 orginele aansluiten heb ik met elkaar verbonden in een t naar de pomp en nieuwe aansluiting zie je op de foto. Wil eigenlijk nog een skimmer naast deze jet maar dat is een flink groter gat en vind dat een beetje spannend en dan de 2 orginele gaten gewoon afdoppen, maar kijk het eerst zo even aan.
erhm .. je doet jezelf een lol om dergelijke gaten niet alleen met liner maar bv met materiaal ertussen wat minder scheurgevoelig is ofzo .. dus liner --> materiaal x --> liner

* vso gokt hier ...volgens mij is bv tomatenpuree (mini blik)Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Tomato_pure.jpg (diameter ~45mm oid) net groot genoeg om als je het heet maakt een "gat" te ponsen

het idee is als je een rond gat maakt heb je geen locatie waar de liner op kan doorscheuren je zet er immers wel een druk op van "veel" ..

De gaten van de AG zwembaden waar je normaal een 32mm in/uit-laat in plaatst zijn vanuit de fabriek extra verstevigt met materiaal

hightack is ook geschikt voor de liner materiaal??? (weet ik veel of het PPE oid is ..)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:48
vso schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:39:
[...]

erhm .. je doet jezelf een lol om dergelijke gaten niet alleen met liner maar bv met materiaal ertussen wat minder scheurgevoelig is ofzo .. dus liner --> materiaal x --> liner

* vso gokt hier ...volgens mij is bv tomatenpuree (mini blik)[Afbeelding] (diameter ~45mm oid) net groot genoeg om als je het heet maakt een "gat" te ponsen

het idee is als je een rond gat maakt heb je geen locatie waar de liner op kan doorscheuren je zet er immers wel een druk op van "veel" ..

De gaten van de AG zwembaden waar je normaal een 32mm in/uit-laat in plaatst zijn vanuit de fabriek extra verstevigt met materiaal

hightack is ook geschikt voor de liner materiaal??? (weet ik veel of het PPE oid is ..)
Mijn verlichting heb ik gewoon zonder extra versteviging erin gezet. Gewoon rond gat gemaakt in de liner, meer niet.

Wil dit jaar ook een skimmer plaatsen, ben ook aan het kijken hoe ik dit ga doen.

Denk dat ik de skimmer moet ondersteunen want naast dat de skimmer zelf wel wat weegt heb je ook het water wat erin komt.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Skimmer voor de liner voor zwembad kun je gewoon plaatsen met afdichtingsrubber beide zijden er tussen vastschroeven en klaar.
Volgorde is eerste de schimmer op je liner vastschroeven en als laatste het gat er uit snijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QevnDY1_04_tWCVtTkNZP159qY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m2XGs7uh0DZsIjZZ2bG751Eq.jpg?f=user_large

https://www.rhodos-shop.n...HRrT5gmOD3gBoC6lYQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:07:
Skimmer voor de liner voor zwembad kun je gewoon plaatsen met afdichtingsrubber beide zijden er tussen vastschroeven en klaar.
Volgorde is eerste de schimmer op je liner vastschroeven en als laatste het gat er uit snijden.

[Afbeelding]

https://www.rhodos-shop.n...HRrT5gmOD3gBoC6lYQAvD_BwE
Deze gaat helaas niet passen met mijn 13cm isolatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:23:
[...]

Deze gaat helaas niet passen met mijn 13cm isolatie ;)
Of je haalt een stuk uit je isolatie van 13 cm heb je gelijk ondersteuning van je skimmer de skimmer kun je ook weer gedeeltelijk isoleren beetje crea er op toepassen klaar :)

De ruimte waar je niet goed kunt isoleren als het xps platen zijn of pir, met pur iso dichtspuiten of opvullen niet de gewone standaard pur maar deze pur heeft isolerende werking. met r waarde daar kwam ik ook achter met de verbouwing nul op de meter woning daar gebruiken ze speciale pur voor.

[ Voor 29% gewijzigd door J.E. Weinor op 24-03-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Of je haalt een stuk uit je isolatie van 13 cm heb je gelijk ondersteuning van je skimmer de skimmer kun je ook weer gedeeltelijk isoleren beetje crea er op toepassen klaar :)

De ruimte waar je niet goed kunt isoleren als het xps platen zijn of pir, met pur iso dichtspuiten of opvullen niet de gewone standaard pur maar deze pur heeft isolerende werking. met r waarde daar kwam ik ook achter met de verbouwing nul op de meter woning daar gebruiken ze speciale pur voor.
Helaas ook dat gaat niet. Die 13cm isolatie is ook de rand net als een inbouw zwembad.

Ik moet dus een skimmer hebben waar de "filter" meer dieper zit.

Gelukkig zijn er ook inbouw skimmers voor inbouw zwembaden met liner. Wel stuk duurder 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:23:
Mijn verlichting heb ik gewoon zonder extra versteviging erin gezet. Gewoon rond gat gemaakt in de liner, meer niet.
* vso vind dit soort voorbeelden mooi "redneck-style" hobby-en

Tuurlijk die liner kan best wel wat hebben, maaruh iets meer veiligheid/zekerheid kan nooit kwaad toch ?
doet me een beetje denken aan die 10mA/30mA discussie .. waar we ook maar mee ophielden .. :)
Wil dit jaar ook een skimmer plaatsen, ben ook aan het kijken hoe ik dit ga doen.

Denk dat ik de skimmer moet ondersteunen want naast dat de skimmer zelf wel wat weegt heb je ook het water wat erin komt.
De skimmer in het zwembad is niet ideaal zeg maar .. maar vorig jaar heb ik iets strenger opgelet .. en veel minder nodig gehad .. een fijn schepnet haalt het meeste er wel uit..

https://www.zwemland.nl/w...voor-liner-zwembaden.html (308,5mm ) daarmee moet je wel die 130mm oid mee overbruggen .. 90,- tja .. ach ..

tja als je iets aan je badrand kan hangen dat voorbij de deksel v.d skimmer komt .. kan je de steun(en) op 101 manieren verzinnen . voor het water heb je genoeg aan een 40mm afvoerbuis (vaak dikkere wand) .. maar dat is erg "redneck" .. Waar ik in dit geval meer mee zou zitten is dat ik of anderen dan erop leunen/hangen oid .. en de boel afbreekt .. met ergere gevolgen ..

ik zou dus eerder adviseren de 40,- skimmer pakken en gewoon isolatie weghalen ..of daarna weer "aanvullen" ..) isolatie weghalen is niet wat je wilt .. maar je minimaliseert het risico op veel minder leuke gevolgen..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
vso schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:39:
[...]

* vso gokt hier ...volgens mij is bv tomatenpuree (mini blik)[Afbeelding] (diameter ~45mm oid) net groot genoeg om als je het heet maakt een "gat" te ponsen

Geef je helemaal gelijk maar dit is geen gewone liner. Dit is gewapend je ziet allemaal touwtjes erin lopen en dat is die laag waar ik hem uit gesneden heb ook. Met het mes uiteraard een rond gat gemaakt zonder hoekjes zodat het zo sterk mogelijk blijft. Power tack smelt het niet samen maar is wel super lijm iets van 1kg/mm2 dus 100kg/cm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 00:37:
[...]

* vso vind dit soort voorbeelden mooi "redneck-style" hobby-en

Tuurlijk die liner kan best wel wat hebben, maaruh iets meer veiligheid/zekerheid kan nooit kwaad toch ?
doet me een beetje denken aan die 10mA/30mA discussie .. waar we ook maar mee ophielden .. :)

[...]

De skimmer in het zwembad is niet ideaal zeg maar .. maar vorig jaar heb ik iets strenger opgelet .. en veel minder nodig gehad .. een fijn schepnet haalt het meeste er wel uit..

https://www.zwemland.nl/w...voor-liner-zwembaden.html (308,5mm ) daarmee moet je wel die 130mm oid mee overbruggen .. 90,- tja .. ach ..

tja als je iets aan je badrand kan hangen dat voorbij de deksel v.d skimmer komt .. kan je de steun(en) op 101 manieren verzinnen . voor het water heb je genoeg aan een 40mm afvoerbuis (vaak dikkere wand) .. maar dat is erg "redneck" .. Waar ik in dit geval meer mee zou zitten is dat ik of anderen dan erop leunen/hangen oid .. en de boel afbreekt .. met ergere gevolgen ..

ik zou dus eerder adviseren de 40,- skimmer pakken en gewoon isolatie weghalen ..of daarna weer "aanvullen" ..) isolatie weghalen is niet wat je wilt .. maar je minimaliseert het risico op veel minder leuke gevolgen..
toon volledige bericht
Ik moet inderdaad meer richting de diepe skimmer gaan.
Isolatie kan ik weghalen maar is tevens ook de rand, net als een inbouw zwembad. De filtermand moet uiteraard bereikbaar zijn en dus na de rand komen, niet eronder :P

Reden voor skimmer is niet zo zeer het vuil eerder het "schuim" wat bovenop blijft liggen. Dit veroorzaakt enorm veel schuim zodra de bubbels aan gaan. En dan heb ik wel anti foam spul wat enorm goed helpt maar dat kost ook geld.

Het idee is dat met een skimmer de bovenste laag door de skimmer naar de filter gaat. Nu blijft alles wat boven zit gewoon liggen aangezien de uitvoer van het bad onderin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Isolatie kan ik weghalen maar is tevens ook de rand, net als een inbouw zwembad. De filtermand moet uiteraard bereikbaar zijn en dus na de rand komen, niet eronder :P

Reden voor skimmer is niet zo zeer het vuil eerder het "schuim" wat bovenop blijft liggen. Dit veroorzaakt enorm veel schuim zodra de bubbels aan gaan. En dan heb ik wel anti foam spul wat enorm goed helpt maar dat kost ook geld.

Het idee is dat met een skimmer de bovenste laag door de skimmer naar de filter gaat. Nu blijft alles wat boven zit gewoon liggen aangezien de uitvoer van het bad onderin zit.
Je zit toch niet in je tube met badedas met al dat schuim en bubbels >:)

Betreft een skimmer zoals op de afbeelding bedoel je?, wat ik wel heb gezien dat er verlengstukken voor verkrijgbaar zijn voor een skimmer.

In mijn vorige afbeelding zal je een verlengstuk op toe kunnen passen en kijken waar je op uitkomt betreft prijs dan een complete skimmer met verlengstuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL7LYA5s_GvuBrSnGSeYhiPwETM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H2opm5OfpUOjq97ESlu0V6np.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-03-2021 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Je zit toch niet in je tube met badedas met al dat schuim en bubbels >:)

Betreft een skimmer zoals op de afbeelding bedoel je?, wat ik wel heb gezien dat er verlengstukken voor verkrijgbaar zijn voor een skimmer.

In mijn vorige afbeelding zal je een verlengstuk op toe kunnen passen en kijken waar je op uitkomt betreft prijs dan een complete skimmer met verlengstuk.

[Afbeelding]
Haha denk dat je met badedas nog meer fun hebt :P.
Dat schuim is echt heel vervelend hoor, en dan loop je het schuim doelloos op te scheppen om vervolgens in een emmer te doen.... 8)7

Komt naar mijn mening omdat de bovenste "laag" niet gefiltert wordt.

Helaas past op die eerste skimmer geen verlengstuk op (ofja is niet te krijgen).

Je komt dan inderdaad uit op die 2de skimmer.

Van het weekend eens gaan meten, zit namelijk ook nog met het houten frame dat erom heen zit.

Ondertussen nog bezig met mijn DIY pH/Orp doseer systeem die bijna af is en getest kan worden.

Zwembad blijft je bezig houden hehe, altijd wel iets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:08:
Geef je helemaal gelijk maar dit is geen gewone liner. Dit is gewapend je ziet allemaal touwtjes erin lopen en dat is die laag waar ik hem uit gesneden heb ook. Met het mes uiteraard een rond gat gemaakt zonder hoekjes zodat het zo sterk mogelijk blijft. Power tack smelt het niet samen maar is wel super lijm iets van 1kg/mm2 dus 100kg/cm2.
kijk :) dat is goed opgelet welk bad/liner gaat het om btw (altijd wel handig voor anderen die ook meelezen) of kunnen we naar deze post verwijzen .. teminste ik neem aan dat je geen foto kan posten (close-up :) )
Jazsie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:59:

Heb je wel eens van die speciale sponzen geprobeerd ? (die schijnen olie/vet laagjes op te zuigen ..) ik weet namelijk niet of ze werken ..

Maaruh als er al een rand is wat is dan je probleem ??? om bij het filtermandje te kunnen praat je wellicht over max 50cm tot waterniveau schat ik in .. kortom foto voor het overzicht met een meetlat erop scheelt bakken discussie (onbegrip bij de lezers) .. desnoods ff schilderstape oid wat waterniveau is ..

Lijm deze in de deksel erin https://www.amazon.nl/Mar...RW/ref=asc_df_B07FBCTZRW/ eventueel wat extra pvc platen om het netjes af te werken .. vierkante pvc buizen 60x60 kan je als je recht zaagt de hoeken / en plaat materiaal ook makkelijk hergebruiken/lijmen naar andere formaat ..

btw ik ben recentelijk bezig geweest met soldeerbout en plastic .. en seconde lijm +_baksoda (ja dat oranje pak dat regelmatig in topic voorbij komt ) .. kan je zeggen uit ervaring dat het best mooi resultaat kan geven .. YouTube: YouTube om wat idee-en te geven ..

FYI zo repareren ze ook auto bumpers .. schuurpapier en spuitbus verf erbij en je ziet er niks meer van :)

btw andere tip .. met isolatie terugstoppen ..als je PUR wilt gebruiken maak een houten mal die alles wat niet mag "bewegen" goed kan klemmen want pur dat uitzet is bijzonder sterk .. en je wilt niet hebben dat alles vervormt .. (ook ontluchtings gaten zijn belangrijk ..) dus 2,50 PUR (bouwmarkt/action bv) wil je zonder goeie voorzorgsmaatregelen absoluut vermijden .. water zorgt volgens mij dat het goed plakt en een laagje vasilne oid beschermt juist (hoop ik .) anway .. glaswol is beter :P

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 25-03-2021 18:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Verwijdert ging iets fout :)

[ Voor 95% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-03-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:20:
[...]

kijk :) dat is goed opgelet welk bad/liner gaat het om btw (altijd wel handig voor anderen die ook meelezen) of kunnen we naar deze post verwijzen .. teminste ik neem aan dat je geen foto kan posten (close-up :) )

[...]

Heb je wel eens van die speciale sponzen geprobeerd ? (die schijnen olie/vet laagjes op te zuigen ..) ik weet namelijk niet of ze werken ..

Maaruh als er al een rand is wat is dan je probleem ??? om bij het filtermandje te kunnen praat je wellicht over max 50cm tot waterniveau schat ik in .. kortom foto voor het overzicht met een meetlat erop scheelt bakken discussie (onbegrip bij de lezers) .. desnoods ff schilderstape oid wat waterniveau is ..

Lijm deze in de deksel erin https://www.amazon.nl/Mar...RW/ref=asc_df_B07FBCTZRW/ eventueel wat extra pvc platen om het netjes af te werken .. vierkante pvc buizen 60x60 kan je als je recht zaagt de hoeken / en plaat materiaal ook makkelijk hergebruiken/lijmen naar andere formaat ..

btw ik ben recentelijk bezig geweest met soldeerbout en plastic .. en seconde lijm +_baksoda (ja dat oranje pak dat regelmatig in topic voorbij komt ) .. kan je zeggen uit ervaring dat het best mooi resultaat kan geven .. YouTube: YouTube om wat idee-en te geven ..

FYI zo repareren ze ook auto bumpers .. schuurpapier en spuitbus verf erbij en je ziet er niks meer van :)

btw andere tip .. met isolatie terugstoppen ..als je PUR wilt gebruiken maak een houten mal die alles wat niet mag "bewegen" goed kan klemmen want pur dat uitzet is bijzonder sterk .. en je wilt niet hebben dat alles vervormt .. (ook ontluchtings gaten zijn belangrijk ..) dus 2,50 PUR (bouwmarkt/action bv) wil je zonder goeie voorzorgsmaatregelen absoluut vermijden .. water zorgt volgens mij dat het goed plakt en een laagje vasilne oid beschermt juist (hoop ik .) anway .. glaswol is beter :P
toon volledige bericht
De meeste opzet frame badjes van intex/Bestway zit wapening in verwerkt in de liner en bestaan uit 3 lagen binnenliner wapening en buitenliner.

De wapening heeft meer het blokstructuur en denk dat jouw VSO badje ook wapening in zit ;)

De kwaliteit zit het vaak ook in de dikte van de liner de bodem van je zwembad kan iets dikker zijn uitgevoerd ter bescherming dan de wanden.

voor inbouw zwembaden met liner weet ik niet zeker of daar ook wapening in zit geen ervaring mee.

Maar met een goed scherp stanley mes wel te doen, je kunt ook met een gatenboor :? een rondgat in boren maar dat lijkt me niet verstandig 8)7 wegens de gekartelde zaag randje alleen voor hout prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:33:
Maar met een goed scherp stanley mes wel te doen, je kunt ook met een gatenboor :? een rondgat in boren maar dat lijkt me niet verstandig 8)7 wegens de gekartelde zaag randje alleen voor hout prima.
als je het echt netjes wilt doen pak je een rond voorwerp en "smelt" je een gat er in .. een mini blikje tomatenpuree is redelijk smal .of die mini frisdrank blikjes .. die zijn redelijk scherp als je de deksel eraf snijd na consumptie .. hoef je niet eens te verhitten .. paar keer ronddraaien ..

Mij gaat het er meer om hoe ronder/dichter bij je gewenste opening hoe minder kans op gevolgschade..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:51:
[...]

als je het echt netjes wilt doen pak je een rond voorwerp en "smelt" je een gat er in .. een mini blikje tomatenpuree is redelijk smal .of die mini frisdrank blikjes .. die zijn redelijk scherp als je de deksel eraf snijd na consumptie .. hoef je niet eens te verhitten .. paar keer ronddraaien ..

Mij gaat het er meer om hoe ronder/dichter bij je gewenste opening hoe minder kans op gevolgschade..
VSO doet het met tomatenblikjes voor ronde gaten :)

Maar ik snap je wel er zijn mogelijkheden genoeg om te bedenken en elk advies is er een.
Kleine ronde gaten sla ik er in met ponsset die je ook in zeilringen ziet zoals met tourniquets sluiting in rond of ovaal er komt straks 2 verlichtingspunten in de liner van 2 cm gat.

Heb thuis ook nog een ronde gaten snijder die verstelbaar is een soort mes die je op de accuschroefmachine zet om een gat mee te snijden min 2 tot 8 cm max, maar niet iedereen heeft dat thuis liggen.

maar het is zeker van belang dat het gat mooi rond wordt gesneden zonder gerafelde gaten wat weer niet ten goede komt van je liner en kans op eerder weg scheuren.

Dat van het Soda kende ik nog niet wat op youtube is te zien, kunstof draadlassen ken ik weer wel met een föhn ooit eens mee gewerkt om pvc bakken en kokers mee te lassen.

Met een soldeerbout kunstof aan elkaar smelten voor even werkt het ligt er ook aan van welke kunstof het is gemaakt ABS wil niet met soldeerbout aan elkaar smelten zelf ondervonden met een kuipdeel van mijn motor was een lipje afgebroken dat werd echter aan elkaar lassen en een klein scheurtje in de kuip van het bevestigingspunt, of ook met soda kan weet ik niet aangezien er ook veel kracht en spanning op komt met kuipdelen van je motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Geprobeerd, werkt helaas niet.
Probleem? Ik spreek niet over een probleem, enkel dat de eerste skimmer die @J.E. Weinor aanhaalde niet past omdat die niet diep genoeg is omdat er 13cm isolatie zit en de rand ook 13cm is en dus die skimmer onder de rand zou komen wat ik dus niet wil ;).
Heh bah, wat is dat voor lelijk ding. Je hebt toch foto's gezien hoe het eruit ziet bij mij?

Uhh what? Probeer je nu te zeggen dat ik de skimmer doormidden moet zagen en dan verlengen/lijmen?
Begrijp niet hoe je dit verhaal erbij haalt? of heb je het tegen iemand anders?
huhm, heb geen pur nodig :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Nhz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 04:48:
@mngm heb je foto's van het eindresultaat?

Ben ook benieuwd naar de afmetingen en isolatie van de betonplaat onder jullie zwembad. Hoe dik, welke wapening, welke isolatie.

Dank!
Het zwembad is nog niet afgewerkt. Door de nattigheid is er lang niet aan gewerkt en echte haast is er niet aangezien we pas eind juli verhuizen naar de nieuwbouw.
Vorige week is er een trap gemetst en ook zijn de muren opgehoogd omdat we beslist hebben een ander terras te leggen welke waterpas mag liggen (betonal tegels met ruimte tussen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiNnIkVF-cu78Kwq_aOhZJRX0vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JBOY2rrV7mqoF3CtCuqzCu9.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is het een grote trap die eerder een platform is.

Ivm de betonplaat weet ik de exacte dikte niet, ik schat 30cm, volgens mij is er geen bewapening gebruikt. De bodem is niet geïsoleerd, de muren wel met xps platen langs de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 07:56

Nhz

Deventer

@mngm Bedankt voor de update.

Achter het muurtje achter de trap, komt daar het roldeck? Zijn de gaten daar achter voor de skimmers?

Hoe ga je de ruimte voor het roldeck afdekken?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
hmm tja .. tennisballen zouden ook net zo goed werken btw ..

Als je je skimmer puur voor oppervlakte water zou benutten, en dus als een "overflow" en niet als je primaire uitlaat gebruikt voor je zfp oid . zou je tussen de skimmer en zfp een extra filter box oid kunnen plaatsen waar je bv actieve houtskool in mikt .. nadeel is dat je wel je verbruik van chemicalien iets omhoog gaat ..
omdat die dan er ook uit gefilterd worden maar je water kan wellicht all round wat schoner zijn.

is je huidige afzuiging niet meer in gebruik dan gaat het niet op want dat is water naar de zee dragen.. denk ik zo ..

wel leuk om er even bij stil te staan .. ps ik ga er vanuit dat het spa gebruik is .. en niet "zwembad"
Probleem? Ik spreek niet over een probleem, enkel dat de eerste skimmer die @J.E. Weinor aanhaalde niet past omdat die niet diep genoeg is omdat er 13cm isolatie zit en de rand ook 13cm is en dus die skimmer onder de rand zou komen wat ik dus niet wil ;).

Heh bah, wat is dat voor lelijk ding. Je hebt toch foto's gezien hoe het eruit ziet bij mij?
foto's ? hmmm link :+ oid (nee dus) en zucht .. ik mag hopen dat je google-fu net zo goed is en dat je ook wel iets kan vinden dat meer naar je gading is ..
Uhh what? Probeer je nu te zeggen dat ik de skimmer doormidden moet zagen en dan verlengen/lijmen?
Begrijp niet hoe je dit verhaal erbij haalt? of heb je het tegen iemand anders?
hoewel dat wel kan .. (sky en limit oid) heb ik meer het spreek woord --> "er zijn geen problemen alleen maar uitdagingen" motto ..

Alhoewel ik ook wel meer van de "snelle" & easy oplossing gaan ..

ik weet gewoon niet wat je "issue" is .. praten we over 10cm of over 1m dat je moet overbruggen .. met de "goedkope" skimmer bv .. vandaar foto van de locatie (overzicht) met een liniaaltje die goed leesbaar is op de foto .. waar je de skimmer wenst te hebben ..

kan me wel enigsinds een voorstelling maken maar het gat tussen iets wat bij jou voor je neus zit en wat in mijn gedachten aan "idee" rondhobbelt kan redelijk ver uit elkaar liggen :+

we zitten gewoon ff te brainstormen toch ... wat ook de uiteindelijk conclusie is . tja dat blijft toch bij jouw :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:50:
[...]

VSO doet het met tomatenblikjes voor ronde gaten :)

Maar ik snap je wel er zijn mogelijkheden genoeg om te bedenken en elk advies is er een.
Kleine ronde gaten sla ik er in met ponsset die je ook in zeilringen ziet zoals met tourniquets sluiting in rond of ovaal er komt straks 2 verlichtingspunten in de liner van 2 cm gat.

Heb thuis ook nog een ronde gaten snijder die verstelbaar is een soort mes die je op de accuschroefmachine zet om een gat mee te snijden min 2 tot 8 cm max, maar niet iedereen heeft dat thuis liggen.

maar het is zeker van belang dat het gat mooi rond wordt gesneden zonder gerafelde gaten wat weer niet ten goede komt van je liner en kans op eerder weg scheuren.

Dat van het Soda kende ik nog niet wat op youtube is te zien, kunstof draadlassen ken ik weer wel met een föhn ooit eens mee gewerkt om pvc bakken en kokers mee te lassen.

Met een soldeerbout kunstof aan elkaar smelten voor even werkt het ligt er ook aan van welke kunstof het is gemaakt ABS wil niet met soldeerbout aan elkaar smelten zelf ondervonden met een kuipdeel van mijn motor was een lipje afgebroken dat werd echter aan elkaar lassen en een klein scheurtje in de kuip van het bevestigingspunt, of ook met soda kan weet ik niet aangezien er ook veel kracht en spanning op komt met kuipdelen van je motor.
toon volledige bericht
tja ik heb voor mijn koelkast en wat speelgoed van mijn kids gefixt .. met deze middelen (soldeerbout en soda/secondelijm) .. 120 euro voor een stomme bak .. of simple fix die stevig genoeg is .. (en toch uit het zicht is)

Hoeveel werk / moeite en tijd wil je er in steken en is "zicht" werk belangrijk .. mijn solar pvc mat donder ik ook de kliko in alhoewel ik met de soldeerbout aan de slag kan .. heb ik geen zin dit in de tuin te doen .. ook omdat het irritant veel werk is om hem onder de beugels op het dak te doen .. dan maar EPDM :+
ik denk wel dat als iemand zin/tijd heeft en een vaste hand dat ding kan repareren .. met een soldeerbout ..
(ik moet alleen ook leidingen enzv doen dus dan maar alles in een goeie beurt)

Voor @Jazsie bv .. tja zou ik met een soldeerbout aan de slag gaan ? nope .. ik zou eerder zoeken naar iets wat ik met pvc lijm/high tack oid lekker aan elkaar zou knutsselen zodanig dat alles "fabriek af" lijkt .. maar ja dat is even + en - doen wat prijs technisch handiger is .. alhoewel ik vermoed dat hij tussen wal en schip valt .. oftewel het gezochte product is er net niet .. of je betaalt de hoofdprijs voor zoiets ..
Dan is het wellicht handig te kijken of je met paar onderdelen in de "buurt" kan komen .. is wel meer werk maar je geniet er toch wel van dat als je geniet van de spa/zwembad :)

ik zag iemand die met superglue + noodles en soda oid .. gewoon een wastafel (youtube filmpje) weer "herstelt" .. ik vond het super grappig om te zien .. maar hmmm nee niet voor mij.

om die PVC solar mat weer als voorbeeld te nemen .. (on topic) .. het werkt beter als een 90,- solar bol of een stomme 15,- intex grond mat .. maar de moeite vs kosten als hij volgend jaar ergens anders lek zou zijn is het mij niet waard .. die epdm is simpel "knip knip en tussenstuk oid er in mikken .. erg prettig als je op een ladder werkt ..ipv 12 schroeven los maken .. naar beneden halen pfff erop krijgen was al een drama ..

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
@vso :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ssKULBc2kMmUoD1rSefHKgsldE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFPeZhspY7bpqeM98c5bLOKC.jpg?f=fotoalbum_large

Zo moet het worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArJCdu3clXUspyHUell-jFlwLqk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HnmXb8PzgVOx2PvOgTDonPqp.png?f=user_large

Rand/isolatie is 13cm. Ik moet dus een diepe skimmer hebben zodat "putje" gedeelte na de rand komt :)

Van het weekend meten. Aangezien ik een houten frame rondom heb en die ook zal moeten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:41:
@vso :

[Afbeelding]

Zo moet het worden:
[Afbeelding]

Rand/isolatie is 13cm. Ik moet dus een diepe skimmer hebben zodat "putje" gedeelte na de rand komt :)

Van het weekend meten. Aangezien ik een houten frame rondom heb en die ook zal moeten aanpassen.
Kijk top dat ziet er degelijk en mooi uit uit de afwerking zal wel van composiet zijn en onderhoudsvrij.

Betreft je skimmer heb wat gevonden maar weet niet of je met de diepte afmeting weg kan, dieptemaat vanaf je liner naar je ombouw rand of je mooi uit komt en dat de zeef put zeg het maar zo even weet de juiste benaming er niet voor goed uitkomt om in de ombouw rand te verwerken.

Wat ik heb gevonden nog betaalbaar ook een witte is een 10 euro goedkoper dan met kleur Front :)

Hier de afmetingen en daaronder de Link.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2yxDvvvktOdg0dQ3GiuUTBDmbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NayxsV8XXhuhh8NiaAJGsUS.jpg?f=user_large

https://www.zwemland.nl/w...BdzR8G56lMN4aArZqEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:41:
@vso :

[Afbeelding]

Zo moet het worden:
[Afbeelding]

o ja die :) wist ik veel de mooie ombouw ..

* vso vraagt zich af of de "badkuip" en (kies er 1) skimmer wel makkelijk te verbinden zijn
immers snijden/zagen is het probleem niet .. de 2 aan elkaar verbinden word een uitdaging denk ik ..
dit soort skimmer zijn voor liner c.q vlakke wand .. (lees metselen / linersnijden)

Overgens ik zou niet zo bang zijn voor "lekvrije" verbinding tussen skimmer .. meer de schroeven in je (water)kuip ..

je bedoelt bad rand = 13cm .. + "space" (1 a 2 cm) en dan je dek . (boven aanzicht..
maaruh wat is het hoogte verschil .. (water niveau (midden v.d skimmer aansluiting in het bad) ..) tot bovenkant dek ?

ik denk dat voor de prijs (400 + euro alleen al aan "parts" .. 50% van je spa waarde is oid ? :+
de skimmer komt in 600 onderdelen oid .. als je zoekt zie je allemaal "verleng" mogelijkheden .. kost ook een fortuin .. dus veel DIY hoef je niet te doen teminste .. speciale fabrikage zooi

Is het dan niet handiger om --> https://www.heuts.nl/intex-deluxe-oppervlakte-skimmer die komt met een spa rand bevestiging .

ps de beugel die erbij zit is RUK hier zou ik je adviseren iets in elkaar te knutselen van rvs dat over de rand onder je mooie ombouw "lepelt' .. die je easy weg kan halen .. (dus geen schroefjes / zaag werk of isolatie perhikelen)

het is minder fraai ..

FYI ik heb er zelf 1 .. en omdat de beugel ruk is blijft hij niet lekker zitten ..(hangt schuin in bad) .. omdat ik een onderdeel kwijt ben (de slang) kon ik hem afgelopen jaar niet gebruiken (aparte maat slang :( ) ..vandaar het advies een DIY beugel te verzinnen maar ja jou ervaring kan natuurlijk anders zijn mocht je hem voor die 2 tientjes (no brainer) willen testen

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 26-03-2021 13:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Kijk top dat ziet er degelijk en mooi uit uit de afwerking zal wel van composiet zijn en onderhoudsvrij.

Betreft je skimmer heb wat gevonden maar weet niet of je met de diepte afmeting weg kan, dieptemaat vanaf je liner naar je ombouw rand of je mooi uit komt en dat de zeef put zeg het maar zo even weet de juiste benaming er niet voor goed uitkomt om in de ombouw rand te verwerken.

Wat ik heb gevonden nog betaalbaar ook een witte is een 10 euro goedkoper dan met kleur Front :)

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Deze ook al gezien ? https://www.zwembad.eu/sp...classic-a400-linerpaneel/

vandaar 400,- oid aan parts aan Jaszie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
* vso denkt aan de film RED October

Voor zout baden en als je als tweaker een 3d printer hebt :).. YouTube: Magnet Powered Submarine - The Hunt for Red October IRL!

iets minder 3dprint .. maar de techniek YouTube: I Made a Real Magnetohydrodynamic Drive

het is gewoon een leuk speel dingetje in je zwembad als het water te koud word oid .. echt praktisch is het niet maar geeft je wel wat te doen als je water lekker groen is of het weer te koud word ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 26-03-2021 13:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Deze ook al gezien ? https://www.zwembad.eu/sp...classic-a400-linerpaneel/

vandaar 400,- oid aan parts aan Jaszie
Ja die heb ik gezien is dezelfde type als in mijn post maar onderdelen zijn altijd duur en je hebt ze ook allemaal niet nodig zoals in de afbeelding in je link er staan ook onderdelen op ter uitbreiding van de skimmer.

De skimmer in mijn bovenstaande is nog betaalbaar voor een diepe skimmer normaal liggen de priijzen 2 a 3 maal duurder voor diepe skimmers laat staan een losse verlengstuk apart voor het aanschaffen er van dan ben je nog voordeliger uit met een volledige diepe skimmer.

De bedoeling wat @Jazsie aangaf was mij al duidelijk de vraag was alleen de maat vandaar de maatschema rekening houdend met zijn ombouw nu er een afbeelding van is geeft meer inzicht in het geheel.

Een inhang skimmer kun je als test nemen en kijken of het werkt, maar een wandskimmer geeft toch een beter resultaat door de brede inlaat mond naar mijn inzien. en neemt geen ruimte in beslag dan met een inhang geval in een bad van 1 meter doorsnee dan heb je de skimmer in de weg zitten of je stoot er iedere keer er tegen aan. |:( voor een gewone zwembad is de ruimte vele malen groter daar kun je het op toepassen en hangt minder in de weg.

Ik denk dat Jazsie voor de wandskimmer gaat die wil vast geen hang skimmer in zijn mooie tube met ombouw als ik zijn vorige post als reactie lees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:12:
De bedoeling wat @Jazsie aangaf was mij al duidelijk de vraag was alleen de maat vandaar de maatschema rekening houdend met zijn ombouw

nu er een afbeelding van is

geeft meer inzicht in het geheel.
_/-\o_ _/-\o_ GMTA

tja als je 20,- en 5 seconde werk voor het (ont)koppelen te veel vind en liever meer uitgeeft .. ben ik de laatste die je tegenhoud.

ik vraag me alleen af waarom het nooit in een spa te zien is want materiaal kosten oid is het niet..

als je perse wilt, in deze situatie .. kan je moeilijk/makkelijk doen .. 1 voordeel is dat
griffon pvc lijm met een goeie cleaner en wat doekjes .. je enorm stevige verbindingen maakt als je goed lijmt .. deze worden gebruikt tot 8 a 10 bar .. (erg sterk)

Afbeeldingslocatie: https://pws-pool.de/wp-content/uploads/2016/06/Isolierung_Whirlpool.jpg

ik denk stap 1 gewoon is --> van water kant --> buitenkant een doorgang maken bv met
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/k/u/kunststof_kanaal_120x60_1m.png

je hebt ook diverse verloop stukken / terugslag kleppen en roosters (ook rvs) waar je een platte plaat op kan monteren als afdichting aan de buitenkant v.d spa .. en tja op die plaat kan je ook je skimmer weer bevestigen.. of het kanaal door laten lopen naar een makkelijke locatie ..

in het bad kan je ook werken met (losse glasvezel ligt er vaak bij .. te koop bij bouwmarkt/auto toko's

Afbeeldingslocatie: https://www.nonpaints.com/media/mf_webp/jpg/media/catalog/product/cache/e3aef0ea27f589da506a087ef53e5914/p/r/presto-polyester-_-glasvezel-reparatieset.webp

met dit kan je in je bad maar wellicht ook de buitenkant een extra steun voor je skimmer verlijmen .. maar denk niet dat dat echt nodig is .. zeker niet omdat in dit geval het dek bij Jazsie erboven zit .. enige is een gat in dat mooie dek maken ... zonde

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:47:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ GMTA

tja als je 20,- en 5 seconde werk voor het (ont)koppelen te veel vind en liever meer uitgeeft .. ben ik de laatste die je tegenhoud.

ik vraag me alleen af waarom het nooit in een spa te zien is want materiaal kosten oid is het niet..

als je perse wilt, in deze situatie .. kan je moeilijk/makkelijk doen .. 1 voordeel is dat
griffon pvc lijm met een goeie cleaner en wat doekjes .. je enorm stevige verbindingen maakt als je goed lijmt .. deze worden gebruikt tot 8 a 10 bar .. (erg sterk)

[Afbeelding]

ik denk stap 1 gewoon is --> van water kant --> buitenkant een doorgang maken bv met
[Afbeelding]

je hebt ook diverse verloop stukken / terugslag kleppen en roosters (ook rvs) waar je een platte plaat op kan monteren als afdichting aan de buitenkant v.d spa .. en tja op die plaat kan je ook je skimmer weer bevestigen.. of het kanaal door laten lopen naar een makkelijke locatie ..

in het bad kan je ook werken met (losse glasvezel ligt er vaak bij .. te koop bij bouwmarkt/auto toko's

[Afbeelding]

met dit kan je in je bad maar wellicht ook de buitenkant een extra steun voor je skimmer verlijmen .. maar denk niet dat dat echt nodig is .. zeker niet omdat in dit geval het dek bij Jazsie erboven zit .. enige is een gat in dat mooie dek maken ... zonde
toon volledige bericht
Voor elk doel is wel wat te vinden. je gooit crea er tegen aan met eigen inzicht en de dingen die je zelf hebt liggen van materiaal tot aan je gereedschap technisch wat mogelijk is met de riemen die je hebt. ;)

Of extra aanschaffen van pot verf tot aan de lijmpot maar dat zijn de kosten nog niet , tenzij je veel moet aanschaffen voor je zelfgemaakte doel kan het nog enigszins aardig oplopen bij elkaar opgeteld 10 euro voor de pot verf en 15 euro voor de pot lijm dat is al 25 euro om het maar te noemen :)

Maar niet iedereen is handig in het bedenken en oplossen laat staan geen technisch inzicht of handig in het knutselen en geen kaas van gegeten, hoe eenvoudig het ook klinkt.

Maar daar hebben wij geen last van toch! >:)

Maar je kunt ook zelf wel een bad maken van EPDM met een stadsuitloop ;) dat kun je lijmen en kitten voor waterdichtheid daar is speciale lijm en kit voor verkrijgbaar, en je constructie van hout voor de versteviging van de wanden.naar gelang je eigen ontwerp en uitvoering.

Verschil in EPDM voor daken daar heb ik het maar over tussen Europese en Amerikaanse variant enige verschil de Amerikaanse heeft een gladder meer het talk effect zoals bij fietsbanden en de Europese heeft een ruwer strucktuur en iets donkerder van kleur maar de kwaliteit is precies hetzelfde maar heeft met het verwerkingsproces te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Voor elk doel is wel wat te vinden. je gooit crea er tegen aan met eigen inzicht en de dingen die je zelf hebt liggen van materiaal tot aan je gereedschap technisch wat mogelijk is met de riemen die je hebt. ;)

Of extra aanschaffen van pot verf tot aan de lijmpot maar dat zijn de kosten nog niet , tenzij je veel moet aanschaffen voor je zelfgemaakte doel kan het nog enigszins aardig oplopen bij elkaar opgeteld 10 euro voor de pot verf en 15 euro voor de pot lijm dat is al 25 euro om het maar te noemen :)

Maar niet iedereen is handig in het bedenken en oplossen laat staan geen technisch inzicht of handig in het knutselen en geen kaas van gegeten, hoe eenvoudig het ook klinkt.

Maar daar hebben wij geen last van toch! >:)

Maar je kunt ook zelf wel een bad maken van EPDM met een stadsuitloop ;) dat kun je lijmen en kitten voor waterdichtheid daar is speciale lijm en kit voor verkrijgbaar, en je constructie van hout voor de versteviging van de wanden.naar gelang je eigen ontwerp en uitvoering.

Verschil in EPDM voor daken daar heb ik het maar over tussen Europese en Amerikaanse variant enige verschil de Amerikaanse heeft een gladder meer het talk effect zoals bij fietsbanden en de Europese heeft een ruwer strucktuur en iets donkerder van kleur maar de kwaliteit is precies hetzelfde maar heeft met het verwerkingsproces te maken.
toon volledige bericht
ik begrijp je niet maar snap je wel :)

bad van epdm maken ? why ? die vat ik niet ..

Ben nu bezig met een "button" box voor de pc ... pff wat een geneuzel .. over parts gesproken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 17:15:
[...]

ik begrijp je niet maar snap je wel :)

bad van epdm maken ? why ? die vat ik niet ..

Ben nu bezig met een "button" box voor de pc ... pff wat een geneuzel .. over parts gesproken
Het bad van EPDM gaf ik aan als voorbeeld aan mogelijkheid niet specifiek op de toepassing van Why.

Als het je met tomaten blikjes voor bepaalde oplossingen komt voor een rond gat waarom geen bad als EPDM met stadsuitloop in plaats van een skimmer >:)

Maar goed het wordt een beetje offtopic op het eind we houden de moed er maar in. :)

Heb je al een oplossing voor je chloordispenser wat je eerder aangaf die bijna aan zijn einde is of kan het nog een seizoen mee?

En wat bedoel je met een "button" box voor de pc wat moet ik mij daar in voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:12:
Het bad van EPDM gaf ik aan als voorbeeld aan mogelijkheid niet specifiek op de toepassing van Why.

Als het je met tomaten blikjes voor bepaalde oplossingen komt voor een rond gat waarom geen bad als EPDM met stadsuitloop in plaats van een skimmer >:)

Maar goed het wordt een beetje offtopic op het eind we houden de moed er maar in. :)

Heb je al een oplossing voor je chloordispenser wat je eerder aangaf die bijna aan zijn einde is of kan het nog een seizoen mee?

En wat bedoel je met een "button" box voor de pc wat moet ik mij daar in voorstellen.
erhm .. tomaten blikje is imho praktisch .. epdm dat weet ik niet .. lijkt me te glad ..

tja zolang het "zwembad" gerelateerd is (wat de button box niet is .. dat zijn functies voor games,cad,muziek, software die je via aparte "knoppen" oid bestuurd .. )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:19:
[...]

erhm .. tomaten blikje is imho praktisch .. epdm dat weet ik niet .. lijkt me te glad ..

tja zolang het "zwembad" gerelateerd is (wat de button box niet is .. dat zijn functies voor games,cad,muziek, software die je via aparte "knoppen" oid bestuurd .. )
Dus je gaat Gamen achter de button box vergeet de joystick niet zoals vroeger achter de Atari kasten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 22-05 10:54
@vso een opblaasbare spa heeft standaard geen skimmer, net als AG zwembaden ze niet standaard hebben.

Echter hebben jacuzzi's vaak wel iets van een skimmer ingebouwd. Bv bij deze (willekeurig gekozen):
https://www.sunspabenelux.nl/jacuzzis/enjoy-spas-m2/

En ik heb het bij de jacuzzi's waar ik in heb gezeten wel vaker gezien. In en uitlaten zitten onderin en ter hoogte van de waterrand zit dan iets van een skimmer. Soms klein, maar wel functioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:38:
@vso een opblaasbare spa heeft standaard geen skimmer, net als AG zwembaden ze niet standaard hebben.

Echter hebben jacuzzi's vaak wel iets van een skimmer ingebouwd. Bv bij deze (willekeurig gekozen):
https://www.sunspabenelux.nl/jacuzzis/enjoy-spas-m2/

En ik heb het bij de jacuzzi's waar ik in heb gezeten wel vaker gezien. In en uitlaten zitten onderin en ter hoogte van de waterrand zit dan iets van een skimmer. Soms klein, maar wel functioneel.
* vso schud zijn hoofd .. en moppelt iets in de trant van .. "schokkend opblaasbaar geen skimmer .." :+

ik heb ze nooit gezien .. maar ja dat is ook echt iets waar ik tijdens het shoppen op let als ik in zo'n jacuzie showrooom (fontyen oid ) rondwandel .. :)

ach het is vrijdag ..:)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Update
Net mail ontvangen ter bevestiging.

Vitrosphere Nano glasparels bij zwembadcompleet.nl zoals die is geleverd in andere naamloze verpakking dan de afbeeldingen op de website en andere verkopers laten zien wat tot een verwarring oplevert dan wat je geleverd krijgt.

Zoals eerder aangegeven de nieuwe verpakking die wordt geleverd, het heen en weer tussen koper en leverancier heeft de fabrikant van Vitrosphere direct contact opgezocht met zwembad compleet .
deze melding kwam naar voren.

De reactie van de fabrikant

Wij hebben deze week nogmaals contact gehad met de leverancier.

Zij gaan ervoor zorgen dat de benaming van Vitrosphere nano/big terug op de verpakking komen te staan.

Maar het blijven wel de huidige zakken.

Aan het product zelf is niets veranderd, de zakken die jullie eindklant heeft ontvangen is met nano coating.

Dit geeft aan dat zakken die worden aangeboden en geleverd van Vitrosphere Nano glasparels de originele zijn die nu worden verkocht in een nieuwe jas ook bij toppy en andere webshops.

Dus deze verwarring is de deur, uit de mails kwam ook naar voren dat er veel vragen waren vanuit de leverancier omtrent deze verwarring tussen klant en verkoper.

Over zwembad compleet zelf echt top service van hun kant ze zoeken voor oplossingen retour geen probleem is er iets niet duidelijk dan zorgen zij wel voor de juiste informatie laat staan de uitgebreide informatie en snelle reactie die ze mij ter mail toezenden tussen leverancier en fabrikant waarvan ik op de hoogte werd gesteld.en tussenliggende reacties van partijen.

Zwembad compleet heeft inmiddels de afbeelding al gewijzigd in de nieuwe verpakking.

https://zwembadcompleet.n...trosphere+Nano+glasparels

Deze service kun je van menige websites of aanbieders niet verwachten wat vaak geen reactie oplevert of de slechte afterservice. die ze er op na houden.

Dit is de nieuwe verpakking van de originele Vitrosphere Nano glasparels

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHfPqL_wff_E0qaPyOSTvpWcb-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxdaA4tol6oQ6hjgP1iUnoeu.jpg?f=fotoalbum_large

Daar komt nog een naam op te staan wegens de verwarring die kan ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door J.E. Weinor op 26-03-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

J.E. Weinor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Mocht je nog voor een intex 8m3 ZFP gaan een mooie prijs.en gratis bezorgen.

https://www.heuts.nl/intex-zandfilterpomp-8m3h

Bij toppy kost deze pomp 330 euro scheelt toch weer een paar knaken :)
Deze mofo besteld, nog bedankt voor de tip! Dan kan het water in een dikke 2 uren rondpompen.
De warmtepomp heeft een flow van 5m³/u nodig. Dus heb straks een 4m³ en een 6m³ pomp over om te slijten tijdens het hoogseizoen :+

Als iemand nog een tip heeft voor de ondergrond (rubberen tegels) voor een leuk prijsje, laat het maar weten :) Die dingen zijn blijkbaar van goud tegenwoordig.

@J.E. Weinor Zwembadcompleet is top idd. Al vind ik soms het advies over warmtepompen wat jammer. Misschien denken ze dat de prijs heel belangrijk is, maar tot op heden krijg ik eigenlijk alleen maar te lichte warmtepompen aangeraden.

Vorig jaar op basis van hun advies ook een pomp gekocht die eigenlijk veel te zwak was voor m'n situatie (AG Intex zwembad zonder echte isolatie).

Bij Toppy kwamen ze wel direct met één die een stuk zwaarder was (en heb dan zelf nog een zwaarder type gekozen).

[ Voor 26% gewijzigd door Dennahz op 26-03-2021 20:01 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Dennahz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Deze mofo besteld, nog bedankt voor de tip! Dan kan het water in een dikke 2 uren rondpompen.
De warmtepomp heeft een flow van 5m³/u nodig. Dus heb straks een 4m³ en een 6m³ pomp over om te slijten tijdens het hoogseizoen :+

Als iemand nog een tip heeft voor de ondergrond (rubberen tegels) voor een leuk prijsje, laat het maar weten :) Die dingen zijn blijkbaar van goud tegenwoordig.

@J.E. Weinor Zwembadcompleet is top idd. Al vind ik soms het advies over warmtepompen wat jammer. Misschien denken ze dat de prijs heel belangrijk is, maar tot op heden krijg ik eigenlijk alleen maar te lichte warmtepompen aangeraden.

Vorig jaar op basis van hun advies ook een pomp gekocht die eigenlijk veel te zwak was voor m'n situatie (AG Intex zwembad zonder echte isolatie).

Bij Toppy kwamen ze wel direct met één die een stuk zwaarder was (en heb dan zelf nog een zwaarder type gekozen).
toon volledige bericht
Zag op marktplaats wel rubberen tegels staan 28 tegels van 50cm x 50cm en gratis op te halen maar wel in Haarlem.

Ergens rond Nijmegen een advertentie handel partij vanaf 10 euro per 1m2.

Of anders via je gemeente op de gemeentewerf of ze wat hebben liggen en voor een prikkie kunt overnemen wie weet.

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 26-03-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Nhz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:28:
@mngm Bedankt voor de update.

Achter het muurtje achter de trap, komt daar het roldeck? Zijn de gaten daar achter voor de skimmers?

Hoe ga je de ruimte voor het roldeck afdekken?
Achter het muurtje komt inderdaad het rolluik. Bovenop het muurtje komen tegels die het rolluik verbergen. Op die manier krijg je een 'plage'.
De gaten zijn inderdaad voor de skimmers. Die zijn momenteel veel te diep aangezien de muur verhoogd is. Morgen worden die opgevuld en worden de skimmers geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
mngm schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Achter het muurtje komt inderdaad het rolluik. Bovenop het muurtje komen tegels die het rolluik verbergen. Op die manier krijg je een 'plage'.
De gaten zijn inderdaad voor de skimmers. Die zijn momenteel veel te diep aangezien de muur verhoogd is. Morgen worden die opgevuld en worden de skimmers geplaatst.
Betreft je rolluik in het zwembad achter het muurtje de plek van je skimmers maar komt je rolluik in zijn geheel in het water te liggen of wordt dat een droge ruimte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Bedankt, is inderdaad composiet.

Die skimmer ziet er veel belovend uit, morgen maar eens meten (als het weer het toe laat) of deze past.
Ziet er mooi uit en is betaalbaar.

Behalve de diepte zit ik ook met de waterlijn, ook dat maar eens meten hoeveel cm dat onder de "rand" is.
vso schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:15:
[...]

o ja die :) wist ik veel de mooie ombouw ..

* vso vraagt zich af of de "badkuip" en (kies er 1) skimmer wel makkelijk te verbinden zijn
immers snijden/zagen is het probleem niet .. de 2 aan elkaar verbinden word een uitdaging denk ik ..
dit soort skimmer zijn voor liner c.q vlakke wand .. (lees metselen / linersnijden)

Overgens ik zou niet zo bang zijn voor "lekvrije" verbinding tussen skimmer .. meer de schroeven in je (water)kuip ..

je bedoelt bad rand = 13cm .. + "space" (1 a 2 cm) en dan je dek . (boven aanzicht..
maaruh wat is het hoogte verschil .. (water niveau (midden v.d skimmer aansluiting in het bad) ..) tot bovenkant dek ?

ik denk dat voor de prijs (400 + euro alleen al aan "parts" .. 50% van je spa waarde is oid ? :+
de skimmer komt in 600 onderdelen oid .. als je zoekt zie je allemaal "verleng" mogelijkheden .. kost ook een fortuin .. dus veel DIY hoef je niet te doen teminste .. speciale fabrikage zooi

Is het dan niet handiger om --> https://www.heuts.nl/intex-deluxe-oppervlakte-skimmer die komt met een spa rand bevestiging .

ps de beugel die erbij zit is RUK hier zou ik je adviseren iets in elkaar te knutselen van rvs dat over de rand onder je mooie ombouw "lepelt' .. die je easy weg kan halen .. (dus geen schroefjes / zaag werk of isolatie perhikelen)

het is minder fraai ..

FYI ik heb er zelf 1 .. en omdat de beugel ruk is blijft hij niet lekker zitten ..(hangt schuin in bad) .. omdat ik een onderdeel kwijt ben (de slang) kon ik hem afgelopen jaar niet gebruiken (aparte maat slang :( ) ..vandaar het advies een DIY beugel te verzinnen maar ja jou ervaring kan natuurlijk anders zijn mocht je hem voor die 2 tientjes (no brainer) willen testen
toon volledige bericht
Geen oppervlakte skimmer voor mij, behalve dat het niet past in het geheel zal het zeker in de weg gaan zitten.
Het bad is maar 1m3, zo groot is het dus niet ;)

Btw, het geheel heeft wel een veelvoud gekost dan 800,-- (400,-- 50% waarde van Spa) ;).
Daar is die skimmer (zelfs in parts) niets vergleken bij.
J.E. Weinor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Ja die heb ik gezien is dezelfde type als in mijn post maar onderdelen zijn altijd duur en je hebt ze ook allemaal niet nodig zoals in de afbeelding in je link er staan ook onderdelen op ter uitbreiding van de skimmer.

De skimmer in mijn bovenstaande is nog betaalbaar voor een diepe skimmer normaal liggen de priijzen 2 a 3 maal duurder voor diepe skimmers laat staan een losse verlengstuk apart voor het aanschaffen er van dan ben je nog voordeliger uit met een volledige diepe skimmer.

De bedoeling wat @Jazsie aangaf was mij al duidelijk de vraag was alleen de maat vandaar de maatschema rekening houdend met zijn ombouw nu er een afbeelding van is geeft meer inzicht in het geheel.

Een inhang skimmer kun je als test nemen en kijken of het werkt, maar een wandskimmer geeft toch een beter resultaat door de brede inlaat mond naar mijn inzien. en neemt geen ruimte in beslag dan met een inhang geval in een bad van 1 meter doorsnee dan heb je de skimmer in de weg zitten of je stoot er iedere keer er tegen aan. |:( voor een gewone zwembad is de ruimte vele malen groter daar kun je het op toepassen en hangt minder in de weg.

Ik denk dat Jazsie voor de wandskimmer gaat die wil vast geen hang skimmer in zijn mooie tube met ombouw als ik zijn vorige post als reactie lees :)
toon volledige bericht
Yep yep, je haalt de woorden uit mijn mond :9
vso schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:47:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ GMTA

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Hoewel ik zeker voorstander ben van DIY kan je naar mijn mening niet een fatsoendelijke skimmer zelf bouwen.
De afwerken moet ook netjes zijn, althans dat is wat ik wil...
J.E. Weinor schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:22:
[...]
Betreft je rolluik in het zwembad achter het muurtje de plek van je skimmers maar komt je rolluik in zijn geheel in het water te liggen of wordt dat een droge ruimte?
Hoewel ik niet spreek voor @mngm komt het normaal gesproken geheel in het water te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 00:30:
[...]

Die skimmer ziet er veel belovend uit, morgen maar eens meten (als het weer het toe laat) of deze past.

Behalve de diepte zit ik ook met de waterlijn, ook dat maar eens meten hoeveel cm dat onder de "rand" is.

[...]

Geen oppervlakte skimmer voor mij, behalve dat het niet past in het geheel zal het zeker in de weg gaan zitten.
Het bad is maar 1m3, zo groot is het dus niet ;)

Btw, het geheel heeft wel een veelvoud gekost dan 800,-- (400,-- 50% waarde van Spa) ;).
Daar is die skimmer (zelfs in parts) niets vergleken bij.

[...]

Yep yep, je haalt de woorden uit mijn mond :9

[...]

Hoewel ik zeker voorstander ben van DIY kan je naar mijn mening niet een fatsoendelijke skimmer zelf bouwen.

[...]

Hoewel ik niet spreek voor @mngm komt het normaal gesproken geheel in het water te liggen.
toon volledige bericht
Kijk dat geeft nog eens een positieve draai aan de post :9

Ik hoop dat je er wat mee kunt betreft de maten en uitkomt met de skimmer scheelt jou weer een gezoek alleen voor mij een gezoek ;) maar daar zijn we voor elkaar op de juiste weg proberen voort te helpen dat geeft toch enigzins plezier aan deze topic en waardering.

Maar we horen wel als je de maat meet dan zal ik mijn bedenkingen er wel weer op loslaten de DIY zit al in mijn hoofd voor het evt eindresultaat het zijn in ieder geval geen tomatenblikjes en soda projectjes van VSO :)
VSO zal er vast wel ergens mee aankomen, maar wel in goede bedoeling voor zijn eigen idee wat ook een resultaat en mogelijkheid kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

maten opmeten lijkt me wel handig :) ja

andere uitdaging is hoe
DIY ben je al mee bezig omdat je aftermarket een skimmer erin wilt hebben..

ik leg het op zijn kant .. eerst je opties bekijken
A* zoiezo ontkom je niet aan gaten maken in de diverse onderdelen ..
B* krijg je een skimmer netjes (op een vlakke locatie) gemonteerd ?
C* wat kost een skimmer inclusief parts "kant en klaar"
D* wat kost DIY .. dat is inclusief "restant" of extra materiaal .. en eventueel speciaal "gereedschap" .
E* zijn er goedkopere (minder aantrekkelijke alternatieven ..bv de 20,- losse skimmer)

C ligt vaak niet erg ver weg van DIY (D dus) .. tenzij je bijzonder veel tijd erin wilt steken en dan ligt het aan je skillz of het blijft werken zoals je wilt .. C is immers het resultaat van R&D waarbij soms de onwettende consument ook "handige" input levert .. door slechte reviews. waarna ze het product verbeteren .. (2 versies van intex matjes bv)

Kan je een DIY skimmer bouwen die "netjes" is ja dat weet ik wel zeker .. de vraag is het je tijd/moeite en $$ waard ? is het goedkooper .. tja .dat is lastiger .. immers het is hobby :)

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mngm
[...]

@J.E. Weinor Inderdaad volledig onder water, zie https://www.t-and-a.be/producten/aquatop/inbouw

Ondertussen zitten de skimmers er ook in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wphoFADGEQWZK01ULSpLuodCjXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNetkRujjg9XlIqa42yPj6xz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• martijnr17
Nou versie 1 van het zwembadklep idee is tot leven gekomen.
Op marktplaats een oud screen met motor gekocht. Aangepast aan wat ik nodig heb en hij kan open en dicht. Moet nog het nodige aanpassen om het helemaal mooi te laten lopen maar versie 1 gaat niet slecht. Ook met best harde wind vandaag gaat ie nergens heen.

Het gekraak wat je hoort is het afdekzeil wat ik om de isolatie heb gemaakt dat zet iets uit door het scharnieren en schuurt over de xps heen.

[ Voor 15% gewijzigd door martijnr17 op 27-03-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
mngm schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:36:
[...]

@J.E. Weinor Inderdaad volledig onder water, zie https://www.t-and-a.be/producten/aquatop/inbouw

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, lijkt me heerlijk om (misschien) over een paar jaar ook een echt vast zwembad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:48:
Op marktplaats een oud screen met motor gekocht. Aangepast aan wat ik nodig heb en hij kan open en dicht. Moet nog het nodige aanpassen om het helemaal mooi te laten lopen maar versie 1 gaat niet slecht. Ook met best harde wind vandaag gaat ie nergens heen.

[Vimeo: Zwembadklep v1]
Het gekraak wat je hoort is het afdekzeil wat ik om de isolatie heb gemaakt dat zet iets uit door het scharnieren en schuurt over de xps heen.
Mooi hoor _/-\o_ , wat heeft het gekost als ik vragen mag ?

btw als je klitten band vind (lappen oid ..) kan je een op het zichtbare deel wanneer open .. een "opslag" of speel dingetje doen waar kinderen een bal tegen aan kunnen gooien.. en wanner dicht kan je een extra sluiting maken ..

heb je hem geprobeert tegen te houden bij het oprollen ? als je bv merkt dat hij dreigt te "stagneren" .. bij niet te veel last zou je in het midden een extra touw en/of met katrollen aan de slag kunnen gaan .. om de last te verlichten die kosten maar paar euro scheelt wellicht teveel last op de zonnescherm motor :) gaat hij langer mee ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
vso schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:58:
[...]

Mooi hoor _/-\o_ , wat heeft het gekost als ik vragen mag ?

btw als je klitten band vind (lappen oid ..) kan je een op het zichtbare deel wanneer open .. een "opslag" of speel dingetje doen waar kinderen een bal tegen aan kunnen gooien.. en wanner dicht kan je een extra sluiting maken ..

heb je hem geprobeert tegen te houden bij het oprollen ? als je bv merkt dat hij dreigt te "stagneren" .. bij niet te veel last zou je in het midden een extra touw en/of met katrollen aan de slag kunnen gaan .. om de last te verlichten die kosten maar paar euro scheelt wellicht teveel last op de zonnescherm motor :) gaat hij langer mee ..
Klittenband idee is een leuk en goed idee. We willen er zoiezo iets op maken, grote foto ofzo van een leuk strand of zoiets, dat je in ieder geval niet tegen die lelijke klep aan kijkt.
Het is een somfy motor van 40nm, die kan op 50mm 163kg tillen. Hij zit op een 63mm buis en volgens mij was het dan 90kg maar kan dit zo niet terug vinden. Er is ongeveer 50kg trekkracht om hem op het zwaarste punt ( plat) omhoog te trekken, daarna is het al snel minder dus vermogen genoeg. Katrol heb ik dus ook wel aan gedacht maar is door de relatief zware motor niet nodig.

Wat het gekost heeft, z'n €50 xps isolatie, denk ook zoiets voor het hout en 30 euro voor het oude screen en dan nog wat klein spul. Dus 150 a 200 euro denk ik. En dan reken ik maar niet alle zooi mee om te testen. Handlier, touw, katrolletjes, dus eigenlijk is de nu werkende variant versie 4 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor

Dat ziet er top uit wat je hebt bedacht, voor je zwembadafdekking.

Het idee met een screen buismotor het koord over de buis laten draaien dat ken ik wordt ook toegepast op elektrische markiezen zelfde effect de afstelling kan met stelstift of met een handzender als het draadloos is.

Ja met elektrische buismotoren kun je veel eigen projecten mee verzinnen en maken je kunt er zelf een elektrische schuifpoort mee maken door aantal aanpassingen.

De kracht van je motor ligt eraan hoeveel newton NM het heeft staat vaak wel op vermeld de kg aan trekkracht kun je uitrekenen max 10 NM heeft voor een ronde buis 60 doorsnee 23 kg 20NM heeft 47 kg en daar trek je ongeveer voor de marce 5 kg van af maar nooit voor het uiterste trekkracht gaan daar kunnen ze niet goed tegen en 8 keer op en neer met warme temperaturen stop je motor van zelf wegens de beveiliging.
De screen motor is het een hele oude type waar vaak de kabel is gesoldeert aan de motor maar let op vocht en water aangezien je zwembad er dicht bij staat nieuwere type motoren zijn vaak ip67 en zit de kabel met een stekker vast in je motor zoals van Somfy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
martijnr17 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Klittenband idee is een leuk en goed idee. We willen er zoiezo iets op maken, grote foto ofzo van een leuk strand of zoiets, dat je in ieder geval niet tegen die lelijke klep aan kijkt.
Het is een somfy motor van 40nm, die kan op 50mm 163kg tillen. Hij zit op een 63mm buis en volgens mij was het dan 90kg maar kan dit zo niet terug vinden. Er is ongeveer 50kg trekkracht om hem op het zwaarste punt ( plat) omhoog te trekken, daarna is het al snel minder dus vermogen genoeg. Katrol heb ik dus ook wel aan gedacht maar is door de relatief zware motor niet nodig.

Wat het gekost heeft, z'n €50 xps isolatie, denk ook zoiets voor het hout en 30 euro voor het oude screen en dan nog wat klein spul. Dus 150 a 200 euro denk ik. En dan reken ik maar niet alle zooi mee om te testen. Handlier, touw, katrolletjes, dus eigenlijk is de nu werkende variant versie 4 ofzo.
Zou dan toch een paar katrolletjes ertussen doen .. dichtmaken voeg je toch snel wegens de oppervlakte snel gewicht toe.. neem aan dat de rolluik motor en zfp/wp allemaal op een aardlek zitten .. :)

btw als je de somfy niet remote kan bedienen de goedkoopste oplossing is een shelly 2.x (moet je wel wifi bereik hebben daar) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
J.E. Weinor schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:45:
[...]

Dat ziet er top uit wat je hebt bedacht, voor je zwembadafdekking.

Het idee met een screen buismotor het koord over de buis laten draaien dat ken ik wordt ook toegepast op elektrische markiezen zelfde effect de afstelling kan met stelstift of met een handzender als het draadloos is.

Ja met elektrische buismotoren kun je veel eigen projecten mee verzinnen en maken je kunt er zelf een elektrische schuifpoort mee maken door aantal aanpassingen.

De kracht van je motor ligt eraan hoeveel newton NM het heeft staat vaak wel op vermeld de kg aan trekkracht kun je uitrekenen max 10 NM heeft voor een ronde buis 60 doorsnee 23 kg 20NM heeft 47 kg en daar trek je ongeveer voor de marce 5 kg van af maar nooit voor het uiterste trekkracht gaan daar kunnen ze niet goed tegen en 8 keer op en neer met warme temperaturen stop je motor van zelf wegens de beveiliging.
De screen motor is het een hele oude type waar vaak de kabel is gesoldeert aan de motor maar let op vocht en water aangezien je zwembad er dicht bij staat nieuwere type motoren zijn vaak ip67 en zit de kabel met een stekker vast in je motor zoals van Somfy
toon volledige bericht
Er zit een stekkertje in die je met 2 schroefjes eruit kan halen. Wil inderdaad nog een spatscherm bij dat stuk van de motor maken. De motor zit wel zo in de houder dat de kabel naar beneden er uit loopt, dus water van buiten lekt meteen weg en niet de motor in. Tijdens testen ging hij meerdere keren op en neer, tot nu toe is hij niet thermisch uitgeschakeld. Hij is 40nm dus volgens jou getallen 94kg terwijl er 50kg aan hangt, komt wel goed dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
martijnr17 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Somfy buismotor van 40 NM heeft 93 kg voor een ronde buis 60 wat vaak wordt gebruikt als term werkelijk doorsnee is 63MM buis 78 mm heet het 72 kg volgens het het boek van somfy net even ingekeken
dat is een zware motor voor een screen, en worden normaal in grote rolluiken en knikarmschermen de 40 NM op toegepast.

Is het een met handzender of handmatig met draaiknop/drukknop op en neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
vso schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:13:
[...]

Zou dan toch een paar katrolletjes ertussen doen .. dichtmaken voeg je toch snel wegens de oppervlakte snel gewicht toe.. neem aan dat de rolluik motor en zfp/wp allemaal op een aardlek zitten .. :)

btw als je de somfy niet remote kan bedienen de goedkoopste oplossing is een shelly 2.x (moet je wel wifi bereik hebben daar) ..
Uiteraard zit alles op een aardlek, alles in het huis zit achter aardlekken. Zit er nog wel aan te denken de groep waar dit alles op komt op 10ma te zetten ipv de standaard 30ma. Veiligheid boven alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
J.E. Weinor schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:42:
[...]

Somfy buismotor van 40 NM heeft 93 kg voor een ronde buis 60 wat vaak wordt gebruikt als term werkelijk doorsnee is 63MM buis 78 mm heet het 72 kg volgens het het boek van somfy net even ingekeken
dat is een zware motor voor een screen, en worden normaal in grote rolluiken en knikarmschermen de 40 NM op toegepast.

Is het een met handzender of handmatig met draaiknop/drukknop op en neer.
Het is een somfy slt mariner 40/17. Klopt het was geen screen, maar een zonnescherm voor serres die vlak uit mag, dus met uittrek band. Had dus geluk dat er z'n zware motor in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
martijnr17 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:42:
[...]

Er zit een stekkertje in die je met 2 schroefjes eruit kan halen. Wil inderdaad nog een spatscherm bij dat stuk van de motor maken. De motor zit wel zo in de houder dat de kabel naar beneden er uit loopt, dus water van buiten lekt meteen weg en niet de motor in. Tijdens testen ging hij meerdere keren op en neer, tot nu toe is hij niet thermisch uitgeschakeld. Hij is 40nm dus volgens jou getallen 94kg terwijl er 50kg aan hangt, komt wel goed dus.
Je was sneller klaar in de post dan ik dan. :)

Als er een stekker aanzit is het vaak ip67 beschermen zal ik zeker doen en paar keer op en neer wil nog wel met deze temperaturen maar als het warmer 30 graden dan stopt de motor wel degelijk door de beveiliging je wilt niet weten hoe heet het wordt die motoren heb mijn bil er wel een aan verbrand >:) wegens vervanging motor bij een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
J.E. Weinor schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Je was sneller klaar in de post dan ik dan. :)

Als er een stekker aanzit is het vaak ip67 beschermen zal ik zeker doen en paar keer op en neer wil nog wel met deze temperaturen maar als het warmer 30 graden dan stopt de motor wel degelijk door de beveiliging je wilt niet weten hoe heet het wort die motoren heb mijn bil er wel een aan verbrand >:) wegens vervanging motor bij een klant.
Hahaha geloof je meteen na mijn ervaring. Dit type motor draait schijnbaar nog ongeveer 1,5x rond na eindstop dus ik dacht eerst dat er wat mis was en ben hem voorzichtig los gaan halen. Gewoon op de werkbank zonder belasting was na wat testen hij al zo warm dat je hem amper meer kon aanraken. Na wat testen en meten zag ik het kabeltje wat deze optie mogelijk maakt en die doorgeknipt ( zag daarna netjes een stekkertje ) en nu is stop gewoon stop. Wel leuk om de binnenkant een keer te hebben gezien en de functie van eindstop had ik nooit verwacht met zulke tandwieltjes en reset knop. Ik was al jaren benieuw hoe dat nou werkte.
Ja dat het in de zomer 30 is en dat hij er dan eerder uit vliegt had ik nog niet over na gedacht. Maar normaal doe je hem open en ben je minimaal een uur verder voordat hij dicht gaat. En anders toch maar 1 keer door een katrol. Heb alle wieltjes bewaard dus moet alleen een montage plaat maken en klaar, op zich geen gek idee. Gaat ie alleen wat langzamer dicht.

[ Voor 13% gewijzigd door martijnr17 op 27-03-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
martijnr17 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Het is een somfy slt mariner 40/17. Klopt het was geen screen, maar een zonnescherm voor serres die vlak uit mag, dus met uittrek band. Had dus geluk dat er z'n zware motor in zat.
Een SLT motor met een witte en blauwe drukstift (LT motor heeft een witte en gele stift) voor je eindafstelling, die worden vaak in knikarm en serre zonwering toegepast wegens het even doorlopen motor de motor als je voorlijst tegen de aanslag komt voordeel van deze motoren is dat je doek van je scherm altijd helemaal sluit door de korte naloop.

Afstelling is beide stiften wit en blauw helemaal indrukken je uitloop bepalen positie witte stift indrukken dan de inloop en vlak voor de aanslag ongeveer 20 cm voor het eind de blauwe stift indrukken je motor loop het laatste 20 cm tot de aanslag door je draai of drukknop vasthouden je hoor de motor nog even na brommen en schakelt vanzelf uit dat is de werkwijze en normaal betreft de instelling met een afstand bediening werkt het iets anders.

Ook belangrijk met een SLT buismotor je draairing deze varianten heb zowel een linkse en rechte toepassing, draaid je koord of doek onderlangs je buis en je motor zit links gemonteerd als je er voor staat
dan zit de blauwe drukstift boven de witte en draait je doek of koord boven langs de buis en de motor zit rechts gemonteerd zit de blauwe stift ook boven de witte.
Je kunt geen linkse motor met een draairichting onderlangs je buis op rechts toepassen, het kan wel maar dan wordt je draairichting anders en zit de blauwe onder maar voor dit doeleind maakt het niet uit of je koord boven of onderlangs de buis loopt.

Voor knikarm uitval of serre zonwering maakt het wel degelijk uit betreft de draairichting.

Zie ook vaak dat mensen hun knikarmscherm de verkeerde kant op draaien met een handslinger draaien het doek vaak boven langs de rol in plaats van onderlangs met half open cassettes waardoor de voorlijst scheef en krom meer uit fatsoen het niet goed meer sluit.

Onderdelen voor zonwering kosten niet zo veel lagers assen buisprop, motorsteun van band tot koort en ook katrollen voor de markies etc etc ik heb thuis een hele catalogus liggen van alle onderdelen in zonwering van leverancier van screens tot aan serre onderdelen
catalogus aansluitschema en programmering somfy en andere type motoren.
altijd makkelijk om het te hebben,

[ Voor 39% gewijzigd door J.E. Weinor op 27-03-2021 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:02:
[...]

maten opmeten lijkt me wel handig :) ja

andere uitdaging is hoe

[...]

DIY ben je al mee bezig omdat je aftermarket een skimmer erin wilt hebben..

ik leg het op zijn kant .. eerst je opties bekijken
A* zoiezo ontkom je niet aan gaten maken in de diverse onderdelen ..
B* krijg je een skimmer netjes (op een vlakke locatie) gemonteerd ?
C* wat kost een skimmer inclusief parts "kant en klaar"
D* wat kost DIY .. dat is inclusief "restant" of extra materiaal .. en eventueel speciaal "gereedschap" .
E* zijn er goedkopere (minder aantrekkelijke alternatieven ..bv de 20,- losse skimmer)

C ligt vaak niet erg ver weg van DIY (D dus) .. tenzij je bijzonder veel tijd erin wilt steken en dan ligt het aan je skillz of het blijft werken zoals je wilt .. C is immers het resultaat van R&D waarbij soms de onwettende consument ook "handige" input levert .. door slechte reviews. waarna ze het product verbeteren .. (2 versies van intex matjes bv)

Kan je een DIY skimmer bouwen die "netjes" is ja dat weet ik wel zeker .. de vraag is het je tijd/moeite en $$ waard ? is het goedkooper .. tja .dat is lastiger .. immers het is hobby :)
toon volledige bericht
Dat ik al met DIY bezig ben begrijp ik maar doelde meer op het feit dat je ook heel ver kan gaan zoals de skimmer zelf maken.

Het oog wilt ook wat en dan valt een DIY skimmer af omdat je dit helaas niet zo mooi krijgt als kant klaar (en als je dat wel hebt ben je volgens mij duurder uit).
Zoals je aangeeft moet je daar ook de tijd voor hebben, voor skimmer heb ik dat niet. Dan is mijn pH/Orp doseer systeem toch wat belangrijker :P.

Daarnaast zoals vaker gezegd is het niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden ;).

Mokay, dies cool !

Ben zelf ook aan het bedenken voor een afdekking voor mijn Spa. Heb je meer foto's van de constructie?

Dit ziet er leuk uit als project wanneer mijn zwembad aansturing klaar is :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zo weer effe verder gegaan met de pH/Orp systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhq2SgOsB5f57bvOZ8r-o46SwYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CCQJSiYrYQiX8m8pc9TaGiez.png?f=fotoalbum_large

Mooiheid komt later wel, nu moet het gewoon werken.

Screen display timoutScherm uit na x seconden
Check cycleOm de X min checken naar pH/Orp waarde
pH dosing pump runtimeHoelang moet doseer pomp draaien per cycle in sec indien nodig.
CL dosing pump runtimeHoelang moet doseer pomp draaien per cycle in sec indien nodig.
Minimum flowMinimale doorstroming voordat systeem actief gaat checken

Volgens mij zijn dit de parameters, mocht iemand nog iedeen hebben voor een bepaalde instelling/parameter.
Roept u maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Jazsie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:42:

Mokay, dies cool !

Ben zelf ook aan het bedenken voor een afdekking voor mijn Spa. Heb je meer foto's van de constructie?

Is allemaal nog een beetje in wording, maar hier is het oprol gedeelte. Heel simpel maat genomen tussen de balken en de buis op de juiste lengte. Als we later een vlonder maken dan zou die er onder vallen en hoef je alleen 2 kleine gaatje voor de band in het dek te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07Q6Bqu8Gn2df8LDKu6wQ3sS3QM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4toyvlQfUxY1QSvogr31foez.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door martijnr17 op 28-03-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
[...]

Dat ik al met DIY bezig ben begrijp ik maar doelde meer op het feit dat je ook heel ver kan gaan zoals de skimmer zelf maken.

Het oog wilt ook wat en dan valt een DIY skimmer af omdat je dit helaas niet zo mooi krijgt als kant klaar (en als je dat wel hebt ben je volgens mij duurder uit).
Zoals je aangeeft moet je daar ook de tijd voor hebben, voor skimmer heb ik dat niet. Dan is mijn pH/Orp doseer systeem toch wat belangrijker :P.

Daarnaast zoals vaker gezegd is het niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden ;).
het oog wil ook wat ? dan zou je een mooi afgewerkt gat (trechter oid) willen in je bad ipv een "scherp" frame dat de schroeven verbergt wat gezien de grote v.h bad best wel eens als hinderlijk ervaren kan worden als je erin zit.. goed dat varieert wel van model tot model maar je snapt mijn punt of beter gezegd mijn mening :)

ach het blijft een leuke hobby het zwembad :) hoe je er ook naar kijkt .. het is dat wij nederlanders alleen niet zo ruim bemeten in onze tuin(en) zitten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[...]

[...]

Mokay, dies cool !

toon volledige bericht
Voor je afdekking heb ik wel een idee maar weet niet of het nog toepasbaar is op je constructie ombouw betreft maten en wat je nog kunt veranderen aan je contructie.

Betreft een motor in een ronde buis zoals met screens serre etc.

Zie het als dit idee op de foto het betreft een windvaste screen voor op daken serre constructie kan ook maar robuster in omvang, in plaats van doek een vaste afdekking constructie nemen zeg maar 4 a 5cm kun je isoleren evt,

Bediening werkt met koorden langs geleider en komen samen door katrolletjes in je onderlijst van de screen er zitten spanveren ivm op spanning brengen en strak houden van je koord en doek.

Je tube is 1 meter doorsnee en je rand aanbouw heeft ook 1 meter dat is 2 meter voor deze toepassing als voorbeeld te nemen heb je 2 meter lange geleiders nodig oftewel een windvaste screen van 2 meter hoog de onderlijst maakt je vast aan je vaste afdekking van 1 meter zeg maar en aan de andere kant van je afdekking maakt je 2 oogjes om je koord te verbinden met je bovenbuis, het andere deel van 1 meter zit onder je aanbouw constructie dekking het effect van dat je afdekking onder de rand zit in plaats van bovenop en je ziet niets van je vaste afdekking in het geheel.

Je onderlijst loopt voor een deel in je geleider door een wieltje of vast geleiding de bovenkant van je afdekking kun je een deel in je geleider laten lopen door een wieltje of vaste geleiding het zijn maar kleine aanpassingen.

Voor een rolluik kun je het ook op toepassen in horizontale ligging, voor zwembaden minder geschikt aangezien de oppervlakte en dikte stevigheid pantser.maar voor een tube zeker wel.
je zal met een koord de trekbeweging moeten maken koord vast aan de onderlijst pantser met een katrol wieltjes aan de onderkant geleider het koord vast op de bovenbuis rolluik en tussen het koord een spanveer ivm het koord strak blijft wel zorgen dat de bovenbuis breder is dan het panter met geleider ivm met het koord wat om de buis wikkeld bevestiging geleiders bovenbuis vergt wel meer aanpassingen maar wel te doen.

Het rolluik pantser loopt al een deel in de geleider alleen kun je het pantser in horizontale beweging niet naar beneden krijgen oprollen geen probleem het duw en trek effect, normaal maar zit er in een pantser in de onderlijst een verzwaring,

Ik zie het als een dekvloer die onder de andere dekvloer loopt.

Dit zijn al 2 eventuele toepassingen die je kunt hanteren met een buismotor voor de zonwering er zijn weer meer bedekkingen voor toepasbaar en te realiseren maar dat is even niet op van toepassing.

Voor een windvaste screen constructie is het zeker haalbaar en betrekkelijk weinig te kosten 2e hands het enige wat verandert is de afdekking in plaats van het screen doek dat aan de de buis vast zit en oprolt het duw en trekbeweging op en neer de koorden trekken als het ware het doek strak van de rol af en get opgaande beweging oprol door de buismotor.

Voor een rolluik constructie ook zeker voor op toe te passen maar vergt iets meer aanpassing.

Hier een voorbeeld van een windvaste screen als idee constructie en werking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuGAASJbaEYj9PHUcbU5K4fD9tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aQISZVWXqKRzlvxigPOdUOHJ.jpg?f=user_large

Voor je afdekking zal je ook zwart polycarbonaat kanaalplaat op toe kunnen passen en zijn 32 mm dik licht in gewicht en heeft isolerende eigenschappen.

Als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjsWM23tgufxEk9oyL4CNxxMUMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NV7fO0sfpK1BrzKFWtUYVXLR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door J.E. Weinor op 28-03-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:39:
[...]

het oog wil ook wat ? dan zou je een mooi afgewerkt gat (trechter oid) willen in je bad ipv een "scherp" frame dat de schroeven verbergt wat gezien de grote v.h bad best wel eens als hinderlijk ervaren kan worden als je erin zit.. goed dat varieert wel van model tot model maar je snapt mijn punt of beter gezegd mijn mening :)

ach het blijft een leuke hobby het zwembad :) hoe je er ook naar kijkt .. het is dat wij nederlanders alleen niet zo ruim bemeten in onze tuin(en) zitten ..
Dat het een leuke hobby dat is het wel zeker, alleen niet zo bevorderlijk voor je portemonnee. :? :)

Maar alles kost nu eenmaal een duit ondanks hoe voordelig je het ook probeert 100 euro is tegenwoordig al niets als je het bij elkaar optelt voor een paar kleine dingen ben je al zo kwijt.

Prijzen liegen er ook niet om algemeen wat het tegenwoordig allemaal kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vso schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:39:
[...]

Eigenlijk snap ik het niet, want een "scherp" frame maakt alles juist netjes?
J.E. Weinor schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:17:
[...]

Voor je afdekking heb ik wel een idee maar weet niet of het nog toepasbaar is op je constructie ombouw betreft maten en wat je nog kunt veranderen aan je contructie.

Betreft een motor in een ronde buis zoals met screens serre etc.

Zie het als dit idee op de foto het betreft een windvaste screen voor op daken serre constructie kan ook maar robuster in omvang, in plaats van doek een vaste afdekking constructie nemen zeg maar 4 a 5cm kun je isoleren evt,

Bediening werkt met koorden langs geleider en komen samen door katrolletjes in je onderlijst van de screen er zitten spanveren ivm op spanning brengen en strak houden van je koord en doek.

Je tube is 1 meter doorsnee en je rand aanbouw heeft ook 1 meter dat is 2 meter voor deze toepassing als voorbeeld te nemen heb je 2 meter lange geleiders nodig oftewel een windvaste screen van 2 meter hoog de onderlijst maakt je vast aan je vaste afdekking van 1 meter zeg maar en aan de andere kant van je afdekking maakt je 2 oogjes om je koord te verbinden met je bovenbuis, het andere deel van 1 meter zit onder je aanbouw constructie dekking het effect van dat je afdekking onder de rand zit in plaats van bovenop en je ziet niets van je vaste afdekking in het geheel.

Je onderlijst loopt voor een deel in je geleider door een wieltje of vast geleiding de bovenkant van je afdekking kun je een deel in je geleider laten lopen door een wieltje of vaste geleiding het zijn maar kleine aanpassingen.

Voor een rolluik kun je het ook op toepassen in horizontale ligging, voor zwembaden minder geschikt aangezien de oppervlakte en dikte stevigheid pantser.maar voor een tube zeker wel.
je zal met een koord de trekbeweging moeten maken koord vast aan de onderlijst pantser met een katrol wieltjes aan de onderkant geleider het koord vast op de bovenbuis rolluik en tussen het koord een spanveer ivm het koord strak blijft wel zorgen dat de bovenbuis breder is dan het panter met geleider ivm met het koord wat om de buis wikkeld bevestiging geleiders bovenbuis vergt wel meer aanpassingen maar wel te doen.

Het rolluik pantser loopt al een deel in de geleider alleen kun je het pantser in horizontale beweging niet naar beneden krijgen oprollen geen probleem het duw en trek effect, normaal maar zit er in een pantser in de onderlijst een verzwaring,

Ik zie het als een dekvloer die onder de andere dekvloer loopt.

Dit zijn al 2 eventuele toepassingen die je kunt hanteren met een buismotor voor de zonwering er zijn weer meer bedekkingen voor toepasbaar en te realiseren maar dat is even niet op van toepassing.

Voor een windvaste screen constructie is het zeker haalbaar en betrekkelijk weinig te kosten 2e hands het enige wat verandert is de afdekking in plaats van het screen doek dat aan de de buis vast zit en oprolt het duw en trekbeweging op en neer de koorden trekken als het ware het doek strak van de rol af en get opgaande beweging oprol door de buismotor.

Voor een rolluik constructie ook zeker voor op toe te passen maar vergt iets meer aanpassing.

Hier een voorbeeld van een windvaste screen als idee constructie en werking.

[Afbeelding]

Voor je afdekking zal je ook zwart polycarbonaat kanaalplaat op toe kunnen passen en zijn 32 mm dik licht in gewicht en heeft isolerende eigenschappen.

Als voorbeeld.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zo een idee had ik ook op het oog. Alleen wil ik een systeem hebben dat niet aan de muur hoef oid of dat er links/rechts "rails" zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
martijnr17 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Is allemaal nog een beetje in wording, maar hier is het oprol gedeelte. Heel simpel maat genomen tussen de balken en de buis op de juiste lengte. Als we later een vlonder maken dan zou die er onder vallen en hoef je alleen 2 kleine gaatje voor de band in het dek te maken.
[Afbeelding]
Kijk fotos zeggen meer dan woorden :)

Als verbeterpunt zorg dat je koord niet niet te dicht op de uiteinden van je buis zitten koord heeft de eigenschap door over elkaar een eigen weg te gaan gevolg dat de koord naast de buis draait te zien aan je foto aan de kant van je buismotor gevolgen dat je de boel kapot draait.

Oplossing om evt een probleem te voorkomen minimaal 10 cm van de kant af te beginnen met oprollen koord.

2e oplossing kan ook niet noodzakelijk is koordgeleiders op je buis monteren zelf maken voor de kant van je motor of plaat, aan de kant van je buisprop zijn wel schijven voor met buisprop waardoor je koord netjes de geleider oprolt net als met band van rolluiken waar het band op een schijf wordt toegepast.

Voor serrezonwering wordt aan beide zijden alu schijven op de buis toegepast waar je buismotor in past aan de andere zijde zit de lager in de kapsteun ziet er anders uit maar de bovenbuis is vaak 78mm je koorden moet netjes oprollen en mogen niet verlopen het koord is super sterk daar komt veel spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Jazsie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Eigenlijk snap ik het niet, want een "scherp" frame maakt alles juist netjes?

[...]

Zo een idee had ik ook op het oog. Alleen wil ik een systeem hebben dat niet aan de muur hoef oid of dat er links/rechts "rails" zitten.
Nee geen rails aan de muur is ook niet mooi :)

Wat ik voorstelde en bedoelde wegens mogelijkheid door middel van een zonwering buismotor evt kunt toepassen.

En of je de hele constructie kunt wegwerken in en onder je ombouw ook daar zie je niets meer van, vlak boven de rand van bad tube de afdekking overheen laten lopen bovenkant afdekking de ruimte zo klein mogelijk van je afdekking ombouw, de afbeelding zwart polycarbonaat heeft 32mm dat zal de ruimte ongeveer tussen onderkant van je ombouw en rand tube zijn.

Als ik je foto bekijk heb je nu ook ruimte tussen bovenkant rand tube en je onderkant van je ombouw weet niet hoeveel ruimte er tussen zit.

Maar de vraag wil het nog bij jouw als mogelijkheid wegens maat ruimte voor 1 meter afdekking en constructie aanpassing wat je niet ziet op de foto achter de composiet planken.

Ten 2e kom je weg met de maten van de skimmer? of heb je de meetmaat nog niet tevoorschijn gehaald. :)

[ Voor 4% gewijzigd door J.E. Weinor op 28-03-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jazsie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:17:
Zo weer effe verder gegaan met de pH/Orp systeem:

[Afbeelding]

Mooiheid komt later wel, nu moet het gewoon werken.

Screen display timoutScherm uit na x seconden
Check cycleOm de X min checken naar pH/Orp waarde
pH dosing pump runtimeHoelang moet doseer pomp draaien per cycle in sec indien nodig.
CL dosing pump runtimeHoelang moet doseer pomp draaien per cycle in sec indien nodig.
Minimum flowMinimale doorstroming voordat systeem actief gaat checken

Volgens mij zijn dit de parameters, mocht iemand nog iedeen hebben voor een bepaalde instelling/parameter.
Roept u maar!
toon volledige bericht
Dus bij het halen van de minimum flow gaan de tijden erboven in werking ? Bij 30 L/min wordt elke 30 minuten de waardes gecheckt. Als de flow minder is wordt de tijd gereset.
Lijkt me opzich prima, maar ligt er wel een beetje aan hoeveel je pompt. Bij opwarmen best veel natuurlijk, maar hoevaak pomp je bij niet opwarmen ?

Verder vroeg ik me nog af hoe dat doseren werkt. De doseerpompen zorgen voor een vast aantal chloor en pH, per seconde ? Kan me voorstellen dat je soms wat meer chloor nodig hebt dus dan gaat het aantal seconden omhoog ? Dat kan je natuurlijk in de programmering ook maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
J.E. Weinor schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:28:
[...]

Kijk fotos zeggen meer dan woorden :)

Als verbeterpunt zorg dat je koord niet niet te dicht op de uiteinden van je buis zitten koord heeft de eigenschap door over elkaar een eigen weg te gaan gevolg dat de koord naast de buis draait te zien aan je foto aan de kant van je buismotor gevolgen dat je de boel kapot draait.

Oplossing om evt een probleem te voorkomen minimaal 10 cm van de kant af te beginnen met oprollen koord.

2e oplossing kan ook niet noodzakelijk is koordgeleiders op je buis monteren zelf maken voor de kant van je motor of plaat, aan de kant van je buisprop zijn wel schijven voor met buisprop waardoor je koord netjes de geleider oprolt net als met band van rolluiken waar het band op een schijf wordt toegepast.

Voor serrezonwering wordt aan beide zijden alu schijven op de buis toegepast waar je buismotor in past aan de andere zijde zit de lager in de kapsteun ziet er anders uit maar de bovenbuis is vaak 78mm je koorden moet netjes oprollen en mogen niet verlopen het koord is super sterk daar komt veel spanning op.
toon volledige bericht
Ja daar heb je gelijk in maar dan moest ik met extra klosjes gaan werken en voor het testen wilde ik dat nog niet doen, wel met het gevaar dat ik het nooit meer aanpas. O-) Die geleiders voor de band zaten op het origineel ook, maar die waren zo vergaan dat ik die er voor nu afgelaten heb. Ik denk dat ik een setje begeleiders moet scoren en nieuwe band, dan is alles weer netjes. Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

mngm schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:36:
[...]

[Afbeelding]
Wordt het water in die bak wel gefilterd dan? Wordt dat anders niet enorm vies?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
Nhz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:39:
[...]

De skimmers zitten in bovenin die bak dus er zal automatisch ook verversing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

martijnr17 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:56:
[...]

De skimmers zitten in bovenin die bak dus er zal automatisch ook verversing zijn.
Die skimmers had ik gezien, maar tenzij er (onder)in die bak ook inspuiters zitten, zal daar waarschijnlijk maar amper waterverplaatsing zijn. Vandaar dat ik me afvraag of dat water (onder) in die bak wel gefilterd wordt.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:55:
[...]

Nee geen rails aan de muur is ook niet mooi :)

Wat ik voorstelde en bedoelde wegens mogelijkheid door middel van een zonwering buismotor evt kunt toepassen.

En of je de hele constructie kunt wegwerken in en onder je ombouw ook daar zie je niets meer van, vlak boven de rand van bad tube de afdekking overheen laten lopen bovenkant afdekking de ruimte zo klein mogelijk van je afdekking ombouw, de afbeelding zwart polycarbonaat heeft 32mm dat zal de ruimte ongeveer tussen onderkant van je ombouw en rand tube zijn.

Als ik je foto bekijk heb je nu ook ruimte tussen bovenkant rand tube en je onderkant van je ombouw weet niet hoeveel ruimte er tussen zit.

Maar de vraag wil het nog bij jouw als mogelijkheid wegens maat ruimte voor 1 meter afdekking en constructie aanpassing wat je niet ziet op de foto achter de composiet planken.

Ten 2e kom je weg met de maten van de skimmer? of heb je de meetmaat nog niet tevoorschijn gehaald. :)
toon volledige bericht
Yeah, moet nog verder erin duiken hoe ik "cover" ga maken. Eerst maar de rest afmaken :D.

Idee is een soort van folding deck, op YT zijn daar mooie voorbeelden van. Helaas niet van HOE het moet hehe. Dat moet ik dus nog uitvogelen...

mbt skimmer; heb wat gemeten maar nog niet alles. Bad is nog half onder het zeil ingepakt. Niet gelukt helaas om deze netjes op te ruimen. Vandaag mee verder, scheelt dat het een uur langer "licht" is :).
Plenkske schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Dus bij het halen van de minimum flow gaan de tijden erboven in werking ? Bij 30 L/min wordt elke 30 minuten de waardes gecheckt. Als de flow minder is wordt de tijd gereset.
Lijkt me opzich prima, maar ligt er wel een beetje aan hoeveel je pompt. Bij opwarmen best veel natuurlijk, maar hoevaak pomp je bij niet opwarmen ?

Verder vroeg ik me nog af hoe dat doseren werkt. De doseerpompen zorgen voor een vast aantal chloor en pH, per seconde ? Kan me voorstellen dat je soms wat meer chloor nodig hebt dus dan gaat het aantal seconden omhoog ? Dat kan je natuurlijk in de programmering ook maken.
Het systeem checkt pas wanneer er minimaal x flow is. Die 30 (in dit voorbeeld) minuten is meer de wachtijd na de laatste check met actieve doseerpomp, dit zodat chloor/zwavelzuur toevoeging de tijd krijgt om te mengen met het water.

Indien de waarders goed zijn dan wordt er om de 15seconden gecheckt en zodra een waarde niet goed is en er gepompt wordt (chloor/zwavelzuur), dan gaat die 30min (in dit voorbeeld) in.

Het doseren werkt op tijd, in dit geval dus 5 seconden dat er gepompt wordt. Klopt dat je soms meer chloor nodig hebt, vandaar dat je dus de wachtijd kan aanpassen maar ook hoelang er per keer gepompt moet worden.
Afhankelijk van het bad formaat moet dit langer/korter zijn.

Zie nu dat ik een parameter is, x min wachten nadat er een actieve flow voordat systeem gaat checken zodat je wel de juiste waarde hebt en niet van het water dat in de "buis" zit.
Nhz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Het water loopt van het bad "over" en gaat dan de skimmer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Jazsie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Het water loopt van het bad "over" en gaat dan de skimmer in :)
Ja precies, maar het water onder in die bak wordt dus 'dood' water. Daar komt nooit vers water. Ligt het aan mij, of is dat niet heel fris?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Nhz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Ja precies, maar het water onder in die bak wordt dus 'dood' water. Daar komt nooit vers water. Ligt het aan mij, of is dat niet heel fris?
Een skimmer wordt volgens mij altijd aangesloten aan je filterpomp. Dus dat water waar je het over hebt blijft niet liggen maar stroomt door. Het vuil in de bak wat niet doorkomt zal je denk ik zo nu en dan moeten legen.

Ik probeerde op youtube een mooi filmpje te zoeken maar kwam zo snel niks beters tegen dan deze:
YouTube: HOW IT WORKS - SWIMMING POOL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Plenkske schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Een skimmer wordt volgens mij altijd aangesloten aan je filterpomp. Dus dat water waar je het over hebt blijft niet liggen maar stroomt door. Het vuil in de bak wat niet doorkomt zal je denk ik zo nu en dan moeten legen.

Ik probeerde op youtube een mooi filmpje te zoeken maar kwam zo snel niks beters tegen dan deze:
YouTube: HOW IT WORKS - SWIMMING POOL
Hoe een skimmer werkt weet ik wel, dat deze in het filtercircuit zit is ook niet meer dan logisch. Waar het mij om gaat is dat de bak waar het rolluik in zit, vanaf de bakhoogte naar beneden geen circulatie heeft. Dus geen filtering en geen chemicaliën. De vraag is dus of dit niet erg vies wordt.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Nhz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:59:
[...]

Hoe een skimmer werkt weet ik wel, dat deze in het filtercircuit zit is ook niet meer dan logisch. Waar het mij om gaat is dat de bak waar het rolluik in zit, vanaf de bakhoogte naar beneden geen circulatie heeft. Dus geen filtering en geen chemicaliën. De vraag is dus of dit niet erg vies wordt.
Ik snap je vraag de rolluik zit achter de muur in de bak kamer van je zwembad waar ook de skimmers achter zitten de stroming gaat van je inspuiters richting skimmer over de de rolluik onder in de bakbodem waar je rolluik in zit zit geen stroming daar ligt het water dood geen stroming daar kan zich lijkt mij ook rommel en viezigheid ophopen.

En de bode onderin van je rolluik iedere keer schoon te maken en ook je rolluik in het water in de weg zit.

Mijn voorkeur zal zijn de rolluik in een droge kamer waar het makkelijker is in onderhoud en evt storing defect etc. dan hoef je het zwembad ook niet leeg te pompen om er bij te komen.

Of je rolluik zit gemonteerd aan je bovendek zodra je de dek (deksel) open doet gelijk de hele rolluik omhoog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Aah inderdaad, ik had het verkeerd begrepen. Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Plenkske schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:28:
[...]

Aah inderdaad, ik had het verkeerd begrepen. Goed punt.
Het 🌞 schijnt vandaag in ieder geval aangename temperatuur om buiten wat te doen helaas voor maar korte duur. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Heel goed punt, zelf denk ik dat het niet veel uit maakt want bij het inrollen/uitrollen van de lamellen zal er genoeg beweging zijn.

Maar gelijk heb je wel dat er verder geen circulatie zal zijn behalve dus bij het inrollen/uitrollen...
J.E. Weinor schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:40:
[...]
Het 🌞 schijnt vandaag in ieder geval aangename temperatuur om buiten wat te doen helaas voor maar korte duur. :|
Phoe zeg dat, helaas volle dag werken. Was mooie dag geweest om aan het bad te werken ^^

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mngm
Onderaan in de bak zit een inspuiter langs de ene kant en een afzuiger langs de andere kant.
Ook is het de bedoeling dat de tegels die op de plage liggen er af kunnen zodat we in de bak kunnen indien nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door mngm op 29-03-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

mngm schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:13:
Onderaan in de bak zit een inspuiter langs de ene kant en een afzuiger langs de andere kant.
Ook is het de bedoeling dat de tegels die op de plage liggen er af kunnen zodat we in de bak kunnen indien nodig.
Ah kijk, dat veranderd de hele boel. Helder verhaal. :)

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
iemand enig idee hoe warm het onder een warmte mat kan worden ? (lees wie heeft er een thermometer onder gestoken ?) ..

ik wil 6 temp sensors onder mijn EPDM mat gaan neerleggen .. maar die sensors moeten het wel in outdoor gaan overleven :) ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
vso schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:12:
iemand enig idee hoe warm het onder een warmte mat kan worden ? (lees wie heeft er een thermometer onder gestoken ?) ..

ik wil 6 temp sensors onder mijn EPDM mat gaan neerleggen .. maar die sensors moeten het wel in outdoor gaan overleven :) ..
Je wilt 6 sensors onder je EPDM mat er zijn wel temp sensors die waterdicht en van rvs zijn en zeker geschikt voor buiten deze temp censors gebruik je ook voor het meten van je water temp in je thermowell ik heb zelfs mijn kamer temp mee gemeten en zijn vrij nauwkeurig.

Hier een link deze hebben 5 meter kabel lengte korter zijn er ook wel van verkrijgbaar.

https://nl.aliexpress.com...t.0.0.3f433c007KJeVq&mp=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Laatst online: 21:39

K-Jay

Klaas Jan

Afgelopen seizoen heb ik een ds18b20 tempsensor onder de Intex warmtemat gehad. Geen enkel probleem. Als ik me goed herinner zat de max temp ergens rond de 40 graden.
Ik gebruikte de sensor overigens om te bepalen wanneer 's morgens een goed moment was om water over de matten te pompen.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie

ds18b20 gaat met gemak 100+gr. Zo warm zal het onder je map niet worden.

Ben wel benieuwd naar reden waarom je 6 stuks onder de mat wilt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Wat is de beste manier om het waterniveau automatisch op peil te houden?

Ivm een lamellendeck mag mijn waterpeil niet te laag worden en wil ik het automatisch bijvullen. Er zijn mechanische systemen met een vlotter en systemen met een electronische sensor en magneetklep (en die zijn heel duur, maar misschien ook zelf te knutselen). Mechanisch lijkt me het simpelst. En kan je de niveauregelaar aansluiten in de skimmer, of beter een aparte "inspuiter" in het zwembad bouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 18:51
koppel een spoelbak van een wc aan je zwembad :)

https://www.google.com/search?q=niveauregelaar+zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:33:
ds18b20 gaat met gemak 100+gr. Zo warm zal het onder je map niet worden.

Ben wel benieuwd naar reden waarom je 6 stuks onder de mat wilt plaatsen.
ik zou er liever meer doen :) ~6m x ~ 60cm oppervlakte wil ik (meten = ) weten hoe meer metingen hoe duidelijker ik weet hoeveel warmte het bad in gaat ..

Daarnaast stel ik dat mijn huidige of dat betreft toekomstige opzet na x meter al "waardeloos" is .. dan kan ik dat eventueel met cijfers "bewijzen" teminste .. het is beter aan te tonen :) eventueel .. niet helemaal want ik ga van een 12m (heen+terug= 50%) opwarming naar 6m (1 richting = 100%) dus hmm ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
ocmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:29:

Ivm een lamellendeck mag mijn waterpeil niet te laag worden en wil ik het automatisch bijvullen. Er zijn mechanische systemen met een vlotter en systemen met een electronische sensor en magneetklep (en die zijn heel duur, maar misschien ook zelf te knutselen). Mechanisch lijkt me het simpelst. En kan je de niveauregelaar aansluiten in de skimmer, of beter een aparte "inspuiter" in het zwembad bouwen ?
Waterleiding aansluiten op de retour leiding met magneetklep (of aparte inspuiter oid).

Water niveau meter monteren in skimmer die door geeft (via kabel/wifi etc) wat het water niveau is en op basis van die informatie magneetklep aansturen :).

Leuk DIY project, gok met kosten dat je <50,-- klaar kan zijn. Afhankelijk hoe "mooi" je het wilt hebben...

- magneetklep.
- ESP32 bordje.
- klein materiaal :)
vso schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:49:
[...]

ik zou er liever meer doen :) ~6m x ~ 60cm oppervlakte wil ik (meten = ) weten hoe meer metingen hoe duidelijker ik weet hoeveel warmte het bad in gaat ..

Daarnaast stel ik dat mijn huidige of dat betreft toekomstige opzet na x meter al "waardeloos" is .. dan kan ik dat eventueel met cijfers "bewijzen" teminste .. het is beter aan te tonen :) eventueel .. niet helemaal want ik ga van een 12m (heen+terug= 50%) opwarming naar 6m (1 richting = 100%) dus hmm ..
Ja dat kan je inderdaad dan wel goed meten en eventueel zelfs op basis daarvan je pomp aansturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
ocmer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:29:

- wat is het hoogte verschil dat je mag hebben met je lamellendeck
- wat is het aantal liter dat je per 1cm (hoogte) nodig hebt (l x b x h)

Bouwen van een vlotter --> uitslag is niet de meest moeilijke / ingewikkelde systeem .. je pakt een "wip" met aan 1 kant een drijver aan de andere kant een schuif-weerstand .. hoe verder/dichterbij de weerstand van het kantelpunt hoe groter/kleiner de weerstand word .. corrosie zal wel een dingetje zijn maar dat is punt 2
de schuif weerstand behoud ook zijn waarde als je een stroomstoring hebt gehad..

Om bij te vullen kan je een NC (Normally Closed) elektrische waterkraan gebruiken.. (wanneer stroom erop staat gaat hij open .. dus bij stroomstoring loopt je bad niet over :+

in je skimmer is niet te doen omdat daar je water niveau te veel varieert.. en ik zou het systeem zelfs niet in werking zetten wanneer je eventueel in het bad zo KUNNEN zitten .. dus je systeem vult automagisch bij tussen 03:00 en 06:00 oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:12:
Ja dat kan je inderdaad dan wel goed meten en eventueel zelfs op basis daarvan je pomp aansturen :)
Ik zit meer met de kabel(lengte) 15m (max) kabel tussen sensor(s) en arduino/esp32 gaat dat een issue opleveren ? en de kabels zelf .. is warm worden een issue ? (niet dat ik bang ben dat ze smelten btw)

Het zijn wellicht "domme" vragen maar temp en lengte verschillen kunnen wellicht het 1 en ander beinvloeden. denk meer aan "weerstand door lengte v.d kabel" .

Het aansturen van de pomp vind ik niet zo intressant :) .. ter info .. ik ben bezig met 433/868 mhz transceivers (CC1101 en multi SDR) samen met de eerder genoemde button box om een all-round systeem te bouwen
de SDR kan namelijk wel ontvangen maar niet verzenden de transceivers wel (op de gewenste ranges) . de pomp word aangestuurd via KAKU (433mhz) en ik heb een itho daalderop MV die op een andere frequentie werkt dus vandaar de multi setup.. en de SDR is leuk omdat je ontvangen informatie om kan zetten naar MQTT berichten voor je node-red / domotica systeem. (intergratie)

De button box is input voor de RPi4 & PC als een "control centre" voor mijn Domotica systeem maar zal ook dubbelen als game controller :)

wat heeft dat te maken met de temp-sensors .. nu ik zal voor de meerdere buttons een methode moeten hebben die met 1 arduino meerdere pins uit moet lezen .. er zijn wel technieken om het aantal pins dat gebruikt word te reduceren maar dan nog zit je met een hoop waarde(s) die je wilt weten.

Voor de temp sensors is het uitlezen 1x per seconde meer dan zat er mag ook meer tijd tussen zitten IMHO ik denk hiervoor een apart PCB te gaan designen en zodat je met I2C een x range aan sensors kan aansluiten (FYI ik heb ook een BBQ die ik ook wil uitlezen) dus ik denk dat ik aan 20 of 30 temp sensors oid ga zitten .. wellicht dat ik een PCB maak die per 5-10 (temp) sensors via I2C uit kan lezen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q3SwjyP.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@vso, waarom niet gewoon met 1-wire? DS18B20 is prima toch? Ik ga ook zo'n 18B20 onder m'n solarmat leggen om op die manier te schakelen, dan kan ik beter de temperatuur in de gaten houden en beter mijn pomp optijd inschakelen. Als de mat boven de 40 graden is, dan moet de pomp aan.

Ik begin nu ook rustig de voorbereidingen te treffen voor het opzette van mijn bad. Heb nog wat T-stukken nodig om de 2 solarmatten parallel te kunnen draaien in plaats van serieel. Dat scheelt weer vermogen voor de ZFP.

Mocht ik nog een leuke warmtepomp tegenkomen dan komt die er ook nog, dat heeft meer zin dan een solarmatje.
Pagina: 1 ... 18 ... 171 Laatste