Jazsie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:42:
[...]
Dat ik al met DIY bezig ben begrijp ik maar doelde meer op het feit dat je ook heel ver kan gaan zoals de skimmer zelf maken.
Het oog wilt ook wat en dan valt een DIY skimmer af omdat je dit helaas niet zo mooi krijgt als kant klaar (en als je dat wel hebt ben je volgens mij duurder uit).
Zoals je aangeeft moet je daar ook de tijd voor hebben, voor skimmer heb ik dat niet. Dan is mijn pH/Orp doseer systeem toch wat belangrijker

.
Daarnaast zoals vaker gezegd is het niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden

.
[...]
Mokay, dies cool !
Ben zelf ook aan het bedenken voor een afdekking voor mijn Spa. Heb je meer foto's van de constructie?
Dit ziet er leuk uit als project wanneer mijn zwembad aansturing klaar is

toon volledige bericht
Voor je afdekking heb ik wel een idee maar weet niet of het nog toepasbaar is op je constructie ombouw betreft maten en wat je nog kunt veranderen aan je contructie.
Betreft een motor in een ronde buis zoals met screens serre etc.
Zie het als dit idee op de foto het betreft een windvaste screen voor op daken serre constructie kan ook maar robuster in omvang, in plaats van doek een vaste afdekking constructie nemen zeg maar 4 a 5cm kun je isoleren evt,
Bediening werkt met koorden langs geleider en komen samen door katrolletjes in je onderlijst van de screen er zitten spanveren ivm op spanning brengen en strak houden van je koord en doek.
Je tube is 1 meter doorsnee en je rand aanbouw heeft ook 1 meter dat is 2 meter voor deze toepassing als voorbeeld te nemen heb je 2 meter lange geleiders nodig oftewel een windvaste screen van 2 meter hoog de onderlijst maakt je vast aan je vaste afdekking van 1 meter zeg maar en aan de andere kant van je afdekking maakt je 2 oogjes om je koord te verbinden met je bovenbuis, het andere deel van 1 meter zit onder je aanbouw constructie dekking het effect van dat je afdekking onder de rand zit in plaats van bovenop en je ziet niets van je vaste afdekking in het geheel.
Je onderlijst loopt voor een deel in je geleider door een wieltje of vast geleiding de bovenkant van je afdekking kun je een deel in je geleider laten lopen door een wieltje of vaste geleiding het zijn maar kleine aanpassingen.
Voor een rolluik kun je het ook op toepassen in horizontale ligging, voor zwembaden minder geschikt aangezien de oppervlakte en dikte stevigheid pantser.maar voor een tube zeker wel.
je zal met een koord de trekbeweging moeten maken koord vast aan de onderlijst pantser met een katrol wieltjes aan de onderkant geleider het koord vast op de bovenbuis rolluik en tussen het koord een spanveer ivm het koord strak blijft wel zorgen dat de bovenbuis breder is dan het panter met geleider ivm met het koord wat om de buis wikkeld bevestiging geleiders bovenbuis vergt wel meer aanpassingen maar wel te doen.
Het rolluik pantser loopt al een deel in de geleider alleen kun je het pantser in horizontale beweging niet naar beneden krijgen oprollen geen probleem het duw en trek effect, normaal maar zit er in een pantser in de onderlijst een verzwaring,
Ik zie het als een dekvloer die onder de andere dekvloer loopt.
Dit zijn al 2 eventuele toepassingen die je kunt hanteren met een buismotor voor de zonwering er zijn weer meer bedekkingen voor toepasbaar en te realiseren maar dat is even niet op van toepassing.
Voor een windvaste screen constructie is het zeker haalbaar en betrekkelijk weinig te kosten 2e hands het enige wat verandert is de afdekking in plaats van het screen doek dat aan de de buis vast zit en oprolt het duw en trekbeweging op en neer de koorden trekken als het ware het doek strak van de rol af en get opgaande beweging oprol door de buismotor.
Voor een rolluik constructie ook zeker voor op toe te passen maar vergt iets meer aanpassing.
Hier een voorbeeld van een windvaste screen als idee constructie en werking.
Voor je afdekking zal je ook zwart polycarbonaat kanaalplaat op toe kunnen passen en zijn 32 mm dik licht in gewicht en heeft isolerende eigenschappen.
Als voorbeeld.
[
Voor 26% gewijzigd door
J.E. Weinor op 28-03-2021 18:34
]