Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hanzzzie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:19:
Hoe ga je dat water afvoeren op de chape te leggen?
Ik vermoed dat het water nog wel wat zal blijven komen?
Er moet hier geheid worden en daarna wordt er een betonnen fundering 20cm dubbel gewapend gestort. In principe moet dan een beetje water/vocht niet direct een probleem zijn. Bad komt daar weer op.

In de rechter put heb ik t water net er uitgepompt zodat t niet de rest inloopt, dat was 1 kuub max. Dus valt reuze mee. Voor een deel is er ook al weer wat gedroogd door de zon, dus wat mij betreft zsm heien en fundering storten.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-06 11:20
dizzytal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Er moet hier geheid worden en daarna wordt er een betonnen fundering 20cm dubbel gewapend gestort. In principe moet dan een beetje water/vocht niet direct een probleem zijn. Bad komt daar weer op.

In de rechter put heb ik t water net er uitgepompt zodat t niet de rest inloopt, dat was 1 kuub max. Dus valt reuze mee. Voor een deel is er ook al weer wat gedroogd door de zon, dus wat mij betreft zsm heien en fundering storten.
Ah ok lichtjes anders dan hier nodig is :)
Ik heb hier een zware kleiachtige laag zitten vanaf 1m60+-, ideaal voor het bad als ondersteuning, minder voor waterafvoer 🤣

Ik ga alle water tijdens het graven/chape leggen verplaatsen met kanaaltjes rond de grondplaat in de hoop het zo droog mogelijk te houden.
Water dat nu nog komt, komt er vrij traag dus denk wel dat dit moet lukken...

Maandag graven, dinsdag grondplaat, woensdag PPC kuip erin.
Fingers crossed!

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzzzie op 05-03-2025 18:10 ]

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Hanzzzie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Ah ok lichtjes anders dan hier nodig is :)
Ik heb hier een zware kleiachtige laag zitten vanaf 1m60+-, ideaal voor het bad als ondersteuning, minder voor waterafvoer 🤣

Ik ga alle water tijdens het graven/chape leggen verplaatsen met kanaaltjes rond de grondplaat in de hoop het zo droog mogelijk te houden.
Water dat nu nog komt, komt er vrij traag dus denk wel dat dit moet lukken...

Maandag graven, dinsdag grondplaat, woensdag PPC kuip erin.
Fingers crossed!
Inderdaad, als je direct een draagkrachtige laag hebt scheelt aanzienlijk, op alle fronten; tijd, kosten..
Beetje afhankelijk van hoeveelheid water zou je natuurlijk bouwfolie kunnen leggen, en wellicht aan de rand van je gat een diepere sleuf daar zal dan 't eerste water wel inlopen.

Hier duurt 't nog wel even, 't graven kwam eigenlijk wat eerder omdat, op basis van een test gat vorig jaar gemaakt, we meer water verwacht hadden. Idee was dus kijken hoe 't er nu bij stond.. nou veel lager dus dat scheelt.. gat verder helemaal maar gegraven, maar nu is 't wel wacht en eigenlijk wil ik nu ook door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Inderdaad, als je direct een draagkrachtige laag hebt scheelt aanzienlijk, op alle fronten; tijd, kosten..
Beetje afhankelijk van hoeveelheid water zou je natuurlijk bouwfolie kunnen leggen, en wellicht aan de rand van je gat een diepere sleuf daar zal dan 't eerste water wel inlopen.

Hier duurt 't nog wel even, 't graven kwam eigenlijk wat eerder omdat, op basis van een test gat vorig jaar gemaakt, we meer water verwacht hadden. Idee was dus kijken hoe 't er nu bij stond.. nou veel lager dus dat scheelt.. gat verder helemaal maar gegraven, maar nu is 't wel wacht en eigenlijk wil ik nu ook door...
Ik ga idd aan de wanden een versteviging zetten (ondanks dat het volgens mij niet nodig is maar om de slurrie tegen te houden eerder).
Hierbij maak ik een kanaal naar 1 put toe op een lager punt waar we tijdens de werken een dompelpomp inzetten.
alles netjes toeleggen met rivierzand zodat het water hierdoor kan lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:44

BeyondThunder

Lost Lightning

Horla schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:45:
Een vraag voor de glas gebruikers in de filter:
Na 6 jaar zou ik het filterzand willen vervangen door glas. Ik lees bij bv Toppy op de achterkant de instructies dat je 5 min een backwash moet doen. Als ik dat zou proberen, komt mijn waterniveau onder mijn skimmer te staan... Bij mijn zand deed ik max 1 minuut omdat ik anders veel te veel water verlies (houten octagonaal zwembad met doorsnede van 5m en 1m30 hoogte). Ik veronderstel dat de fabrikant het er op zet wegens een reden maar toch, wat is de ervaring van mensen hier?
Nou, ik zit dus met exact dezelfde vraag. Ik heb een nieuwe, zware pomp, een nieuw vat en ook nieuw glas.
5 minuten backwash zou moeten gaan met 25M2 in het bad. Maar is dat ook echt nodig?
@Horla ik heb hetzelfde spul als jou, laat jou ervaring maar even weten met en tag naar mij. Dan doe ik hetzelfde.

Mijn plan is om 3 metselkuipen neer te zetten en dan in de gaten houden wanneer het water schoon. is. Als het hier direct de afvoer in gaat dan zie ik het niet.

Ik kan dan gelijk kijken wat er onderop die kuipen lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:03
Iemand een idee wanneer mensen op zoek gaan naar een zwembad?

In 2022 alles gekocht en afgelopen jaren gebruikt, maar kinderen gebruikten zwembad amper dus nu besloten het zwembad niet meer op te gaan zetten.... Neemt toch de helft van de tuin in en vrouw wil nu een lounge set :-P

Wel jammer, want ik vond het aansluiten erg leuk en had ook niet de goedkoopste warmtepomp (een 7kw full inventor van poolex voor 950, want wilde wel dat buren geen last van geluid hadden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:50

Dennis1812

Amateur prutser

Rondom april/mei met dat soort sets. De simpelere wat later.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Oef...
Water viel hier al bij al mee...
Als je die put ziet denk je toch ff waar de f... Zijn we in hemelsnaam aan begonnen...
(Bad is 11x3.5m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Hanzzzie schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:45:
Oef...
Water viel hier al bij al mee...
Als je die put ziet denk je toch ff waar de f... Zijn we in hemelsnaam aan begonnen...
(Bad is 11x3.5m)
Haha, ja he.. (pics!?) ik moest nog even nameten voor de randvulling; put is hier 9.2x4.7das al een flinke put.... Maar 't moet eerst minder worden natuurlijk.

Waarschijnlijk moet er hier nog even 20cm extra uit, voor een zandbed voor de heimachine... dat vind ik wel een beetje minder, maar nouja wat moet, moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hanzzzie
Chapewerken zonet gestart...
Resttegels aan de zijkant zodat de groene laag niet de kans krijgt om uitgespoeld te worden.
Nog een rare afvoeromleiding tegengekomen van de garage die ik morgen als het bad staat effe ga moeten omleiden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLxIv0YYoGyMVMT1gC4eizcrkGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgQelRoCQrZdUrZj0Y8PSXVk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM72sSiFfFVoOeeBGAhCnEJQXw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pw94NIoARkRoe0pL6nhyDU5X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzzzie op 11-03-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39
Flinke kleilaag, of niet?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
Niet echt klei. Eerder mengeling... Maar laat ook weinig door dus zal eerder naar klei neigen idd :)

Niet onverwacht hier volgens de bouwer

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hanzzzie
Die zit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a75V_O2kDKaR29CFhKjATaeP2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyqneZJTDxfz4Gvcax6iAfk0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Nice. Ziet er goed uit. Hoe vul je hem? Direct uit de kraan, of heb je ergens een bufferzak liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:10:
[...]

Nice. Ziet er goed uit. Hoe vul je hem? Direct uit de kraan, of heb je ergens een bufferzak liggen?
Gewoon met de kraan rustigaan 🤣
Morgen komt de isochape errond.

Pfff ga blij zijn als de tuin terug inorde is, ook al is de impact toch wel laag geweest gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:57
Flink bad hoor. Je kan voor het vullen ook een tankwagen met water laten komen, dan zit je bad in korte tijd vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
twodigits schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:05:
Je kan voor het vullen ook een tankwagen met water laten komen, dan zit je bad in korte tijd vol.
Hierbij kun je ook gelijk warm water laten leveren, overigens geen goedkope optie (ook onverwarmd)
Kunt beter een evenementenaansluiting bij je waterleidingbedrijf aanvragen dan, kun je vullen rond de 6 kuub/uur of meer als je de eurie's er voor over hebt. En anders een kwestie van geduld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 21:04
Of gewoon een boer met slootwater laten komen. Klinkt vies maar valt alles mee en je filter heeft het zo schoongemaakt. Met de tuinslang duurt echt heel lang.

Leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

reskobon schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:53:
Of gewoon een boer met slootwater laten komen. Klinkt vies maar valt alles mee en je filter heeft het zo schoongemaakt. Met de tuinslang duurt echt heel lang.
Het is toch nog geen zwemweer. Dus zoveel last heb je er niet van toch?

Kraanwater klinkt wel als de goedkoopste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Het is toch nog geen zwemweer. Dus zoveel last heb je er niet van toch?

Kraanwater klinkt wel als de goedkoopste optie.
Zitten redelijk wat stempels in, maar als 't bad vol moet voor je verder kan met de rest/afwerking kan 't natuurlijk nog wel schelen. Als je uitgaat van een kuub of 50 wat er in gaat... en als je niet 24/7 de kraan open wil hebben scheelt 't wel wat. Vandaar ook mijn vraag over de bufferzak.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
Laat maar rustig lopen...
Hoorde van de zwembadbouwer een klant die echt in het weekend al wou zwemmen.
S
3 vrachtwagens met water op temperatuur en waardes...
2500eur per stuk 🤣

Heb het eerst moeten laten lopen tot 1e trap tot de isochape vandaag, dan vandaag alle wanden aangetrokken en recht gezet en verder aan het vullen.
Nu ongeveer naar 2e trap toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Hanzzzie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:35:
Laat maar rustig lopen...
Hoorde van de zwembadbouwer een klant die echt in het weekend al wou zwemmen.
S
3 vrachtwagens met water op temperatuur en waardes...
2500eur per stuk 🤣

Heb het eerst moeten laten lopen tot 1e trap tot de isochape vandaag, dan vandaag alle wanden aangetrokken en recht gezet en verder aan het vullen.
Nu ongeveer naar 2e trap toe.
Nou ben benieuwd wanneer ie vol is.

Wat heb je er voor apparatuur bij? Ik neig naar Sugar Valley, maar misschien (waarschijnlijk niet) naar EPS.
Misschien een UV-C lamp er tussen... twijfel ik nog een beetje over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:44

BeyondThunder

Lost Lightning

Dat vullen valt toch wel mee? Hier is het bad van 25 M2 in ongeveer 25 uur vol ;-) 1 M2/uur dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Wat heb je er voor apparatuur bij? Ik neig naar Sugar Valley, maar misschien (waarschijnlijk niet) naar EPS.
Gistermiddag was hij vol (57m3) dat is ons normale jaargebruik voor 4 personen 🫣🫣
Zal straks ff proberen fototje te maken.

Onze zwembadbouwer werkt met Astrapool Elite zouthydrolyse met frequentiegestuurde pomp, cycloonfilter en patroonfilter.
Warmtepomp is 21kw bluedrops dacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Hanzzzie op 15-03-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Iemand bekend met Infinilux? Dat is een bedrijf in Brabant dat totaal ontzorgt. Ze bieden pakketten aan zoals dit:

https://infiniluxzwembaden.nl/infinilux-vx8/

De prijs lijkt me niet heel gek in aanmerking nemende dat je zelf weinig tot niets hoeft te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Moet nog wat opruimen en schoonmaken...
Buizen worden nog afgekast en maak er ineens een verhoogje van voor de ph - bussen.

Diepere sleuf om buizen weg te werken was niet mogelijk owv beton die precies nog door de duitsers gemaakt was... (Maar dan bij de bouw in 2015)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g03J-ctGjwYxdXtad7CKZWTEJMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4W7s1tU2XKzdPtM5jVT1YpGV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:40

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
twodigits schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:52:
Iemand bekend met Infinilux? Dat is een bedrijf in Brabant dat totaal ontzorgt. Ze bieden pakketten aan zoals dit:

https://infiniluxzwembaden.nl/infinilux-vx8/

De prijs lijkt me niet heel gek in aanmerking nemende dat je zelf weinig tot niets hoeft te doen.
Even heel goed vragen naar het materiaal van de kuip en de garantie (en dan vooral waar ze wel en geen garantie op geven)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:21
Hier is het zwembad ook alweer zomerklaar !
Waterpomp loopt maar warmtepomp staat nog uit.
Ik verwacht half april echt weer op te starten, kinderen kunnen al niet meer wachten. Zo met het winterzeil er weer af en de lamellen weer zichtbaar met de zon erop krijgen we hier toch echt weer zin in de zomer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:31:
Hier is het zwembad ook alweer zomerklaar !
Waterpomp loopt maar warmtepomp staat nog uit.
Ik verwacht half april echt weer op te starten, kinderen kunnen al niet meer wachten. Zo met het winterzeil er weer af en de lamellen weer zichtbaar met de zon erop krijgen we hier toch echt weer zin in de zomer :).
Als het aan de vrouw en kids ligt word het volgende week hier al opgestart...
Houd het toch nog even tegen met de koude, verbruik zal wel hoog zijn...
Watertemp is nu 9.5gr :)

Ondanks genoeg isolatiechape rond het PPC bad zal het snachts nog wel goed afkoelen

[ Voor 7% gewijzigd door Hanzzzie op 15-03-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Als het aan de vrouw en kids ligt word het volgende week hier al opgestart...
Houd het toch nog even tegen met de koude, verbruik zal wel hoog zijn...
Watertemp is nu 9.5gr :)

Ondanks genoeg isolatiechape rond het PPC bad zal het snachts nog wel goed afkoelen
Het is nu redelijk "onbetaalbaar" om dat bad op temp te houden hoor. Theoretisch zou het bij mij makkelijk kunnen maar ik stook pas op als de avonden minimaal rond de 10 graden zitten en overdag rond de 15, dan komen de warmtepompen namelijk een heel stuk efficiënter tot de 28 graden.

Afgelopen zwemseizoen heb ik aan de warmtepomp (optimaal aangestuurd op temperatuur en zon inslag) een kleine 540kWh verbruikt om een 34 kuub bad op minimaal 28 graden te hebben. Bad ligt wel vol in de zon de hele dag en ik heb solar lamellen als afdekking. Het eerste jaar zonder optimale aansturing had ik ruim 905kWh verbruikt terwijl dat ook nog eens een mooiere zomer was.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 15-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zwembad is hier inmiddels ook uit zijn winterslaap. Wel schoon en goede waardes, maar uiteraard nog geen verwarming aan, daar is het echt nog te koud voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-fBPkFSks8jqqbhLYYNMS_3cVE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPOYOJJvPMAjxqXH1n0AYgrd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNrVjr30n2x9d_K8DBee85wSytk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygwlc91XoYnqmddLokKIPisg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9HSF0L12DMjp3r6A1DXC3hmOak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZ0Dxu5QUrKPAYBilF9zpinH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7ZKsjC6Yhv5iyQncVaK6CUyrvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE8nOu2vMEYk0V1ZLqCoivEy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Koffie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:17:
Zwembad is hier inmiddels ook uit zijn winterslaap. Wel schoon en goede waardes, maar uiteraard nog geen verwarming aan, daar is het echt nog te koud voor.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Netjes, Zwembad en Jacuzzi. dik stroomverbruik :o

Ben nog opties aan het overwegen voor het stroomverbruik te beperken...
heb nu 6.1kw panelen met 4kw omvormer (ga ik vervangen naar 5 of 6 zelfs)
Dacht evt wat panelen op de garage bij te plaatsen maar kan die enkel hetzelfde georienteerd leggen als de 6kw nu op mijn dak... (of noordelijk)

ik dacht dus eerder te investeren dan in grotere batterij en deze opladen met zonnepanelen + dynamisch tarief wanneer de stroomprijs laag staat...
Moet me es wat goed informeren hierom

[ Voor 15% gewijzigd door Hanzzzie op 15-03-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:36

de Peer

under peer review

Hanzzzie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Netjes, Zwembad en Jacuzzi. dik stroomverbruik :O
achja, ik zie ook genoeg zonnepanelen om het e.e.a. te compenseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:36

de Peer

under peer review

[...]

Netjes, Zwembad en Jacuzzi. dik stroomverbruik :O

Dacht evt wat panelen op de garage bij te plaatsen maar kan die enkel hetzelfde georienteerd leggen als de 6kw nu op mijn dak... (of noordelijk)

ik dacht dus eerder te investeren dan in grotere batterij en deze opladen met zonnepanelen + dynamisch tarief wanneer de stroomprijs laag staat...
het beste is nog altijd méér zonnepanelen. Zeker voor een zwembad en Jacuzzi is dat handig, ook als je straks niet meer kunt salderen. Het helpt je alleen niet/minder als je ook bij koud(er) weer wilt badderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
de Peer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:38:
[...]

het beste is nog altijd méér zonnepanelen. Zeker voor een zwembad en Jacuzzi is dat handig, ook als je straks niet meer kunt salderen. Het helpt je alleen niet/minder als je ook bij koud(er) weer wilt badderen.
Ja... Daarom, ff iemand laten komen met verstand...
eerst ff het gat in de begroting terug wat opvullen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Koffie was jij niet verhuisd ? Of gaat dat niet door, of ik ben abuis ?

@Hanzzzie meer panelen en zorg dat je je warmtepomp wat slim kan gaan aansturen. Dat heeft bij mij echt flink verschil gemaakt in ieder geval.

[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 15-03-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:58:

@Hanzzzie meer panelen en zorg dat je je warmtepomp wat slim kan gaan aansturen. Dat heeft bij mij echt flink verschil gemaakt in ieder geval.
ja dat zou met die bluedrops moeten werken met aparte module, maar dan nog heb ik pak te weinig. en door orientatie dak enkel zuid mogelijk :(
voorlopig nog geen digitale meter (terugdraaiteller van BE nog eventjes :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GeeMoney schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:58:
Staat voor de zomer op een planning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
[...]

de Peer schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:36:
[...]

achja, ik zie ook genoeg zonnepanelen om het e.e.a. te compenseren :)
Ik heb 29 zonnepanelen, de filterpomp word aangestuurd met een frequentieregelaar, de WP is al jaren geleden vervangen voor zonnematten. M'n dikke servers zijn vervangen voor micro PCtjes.

Op een gegeven moment kom je op een punt dat je aan alle kanten zoveel bezuinigd hebt op je gebruik dat je het verbruik voor hobby/ontspanning gewoon accepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Koffie zie ik nu ook een windmolen op je dak?
Of is dat gewoon een antenne of iets dergelijks.
In de rij waar je er 1 mist door schaduw van je windmolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dennis1812 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:54:
@Koffie zie ik nu ook een windmolen op je dak?
Of is dat gewoon een antenne of iets dergelijks.
In de rij waar je er 1 mist door schaduw van je windmolen.
Ik denk dat je mijn schoorsteen bedoelt 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
Koffie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Even heel goed vragen naar het materiaal van de kuip en de garantie (en dan vooral waar ze wel en geen garantie op geven)
De kuip is bij hun baden van venylester met een honingraatstructuur in de wand om zelfdragend en isolerend te zijn. Nu heb ik wat lopen rondzoeken op venylester, het wordt veel gebruikt voor zwembaden. Lijkt me best een prima materiaal als ik her en der zo lees.

Bij mijn vorige woning had ik een betonnen zwembad, afgewerkt met een zwembadfolie aan de binnenzijde maar dat is tegenwoordig echt veel duurder vanwege de vele uren die nodig zijn om het op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
twodigits schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:54:
[...]

De kuip is bij hun baden van venylester met een honingraatstructuur in de wand om zelfdragend en isolerend te zijn. Nu heb ik wat lopen rondzoeken op venylester, het wordt veel gebruikt voor zwembaden. Lijkt me best een prima materiaal als ik her en der zo lees.

Bij mijn vorige woning had ik een betonnen zwembad, afgewerkt met een zwembadfolie aan de binnenzijde maar dat is tegenwoordig echt veel duurder vanwege de vele uren die nodig zijn om het op te bouwen.
Vinylester ook overwogen van LPW/leisure Pools.
Uiteindelijk paar baden gezien war toch bedenkelijke plekken op zaten die leken op beginnende osmose.
Ondanks we de baden zeer mooi vonden en prijs ook wel OK vonden, toch gekozen voor PPC.

Time will tell maar denk dat ik me een pak minder zorgen maak als mijn bad richting 30gr gaat gaan daar vinylester nog steeds, net als polyester, best niet boven 32gr mag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzzzie
Eerste duik is hier een feit...
10.2gr is echt nog wel wat te koud 🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Hanzzzie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:36:
Eerste duik is hier een feit...
10.2gr is echt nog wel wat te koud 🤣🤣
brrr. Maar mooi dat je zwembad klaar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
twodigits schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:58:
[...]

brrr. Maar mooi dat je zwembad klaar is!
Bijna
Warmtepomp nog aansluiten en tegels rondom moeten nog gedaan worden.
Met de tegels zijn ze nog bezig om deze op maat te maken en de hoeken te verlijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Hanzzzie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Bijna
Warmtepomp nog aansluiten en tegels rondom moeten nog gedaan worden.
Met de tegels zijn ze nog bezig om deze op maat te maken en de hoeken te verlijmen
Ben benieuwd hoe 't er straks uitziet als de boel klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Ben benieuwd hoe 't er straks uitziet als de boel klaar is...
Idem, zal nog wel paar weekjes duren helaas...
Momenteel ligt het dicht... :)

Vraagje aan de mensen die ook Solar lamellen hebben, zet je best circulatie aan bij zonlicht of maakt het niet veel verschil met opwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, zeker: anders kunnen je lamellen te heet worden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hanzzzie
Weer een stapje dichter...
De boordstenen komen normaal eind deze week aan
(Ja we hebben beetje geknoeid 😵‍💫😇)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5HFxKorsKIjShuzDY-Styp66ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UXmLxza2h8k2qBEHISVO4n1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3CiffZOxnE5n-ruX2jLujuJgoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53xRToEPwWt72jK8dCNSwEIU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Hanzzzie op 23-03-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:06
[...]

Zoveel mogelijk PV, batterij pas als laatste. Gezien de huidige prijzen van PV is dit een no-brainer, al helemaal als je ze zelf kan leggen.
Koffie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:17:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Die foto van bovenaf maakt het wel af, heel leuk om te zien. Je woont ook erg mooi _/-\o_.
Hanzzzie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:35:
Weer een stapje dichter...
De boordstenen komen normaal eind deze week aan
(Ja we hebben beetje geknoeid 😵‍💫😇)

[Afbeelding][Afbeelding]
Nice, hoe groot is je zwembad? heb het idee dat ie groter is dan mijn hele tuin :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
Jazsie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Zoveel mogelijk PV, batterij pas als laatste. Gezien de huidige prijzen van PV is dit een no-brainer, al helemaal als je ze zelf kan leggen.

Nice, hoe groot is je zwembad? heb het idee dat ie groter is dan mijn hele tuin :+.
Goh. Is te bezien nog... Ben nog helemaal aan het uitdokteren cost wise...

Zwembad is 3.5x11m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
We zijn druk met het verkennen van de mogelijkheden, man wat een keuzen. Punt waar ik nu voor moet kiezen is hoe de apparatuur te plaatsen. Ik wil het niet in mijn garage omdat die al vol genoeg staat en aan de andere kant van het kavel staat. Maar wat dan, een los filterhuis (-je)? Of maar gelijk een overkapping met ruimte voor apparatuur en extra zonnepanelen erop. Maar dat maakt het wel een duur grapje... iemand zinvolle overwegingen hierbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
twodigits schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:03:
We zijn druk met het verkennen van de mogelijkheden, man wat een keuzen. Punt waar ik nu voor moet kiezen is hoe de apparatuur te plaatsen. Ik wil het niet in mijn garage omdat die al vol genoeg staat en aan de andere kant van het kavel staat. Maar wat dan, een los filterhuis (-je)? Of maar gelijk een overkapping met ruimte voor apparatuur en extra zonnepanelen erop. Maar dat maakt het wel een duur grapje... iemand zinvolle overwegingen hierbij?
Nou of het zinvol is weet ik niet, want het is natuurlijk afhankelijk van je tuin/kavel, maar ik (wij) gaan een nieuwe schuur bouwen.

De garage staat hier i.d.d. vol, zaagtafel/werkbank, fietsen (waaronder een e-bike, di eerst de hele dag buiten blijven staan), 's zomers ligt al het (opgeblazen) zwembadspul in de weg... dus; komt er in een hoek van de tuin een schuur, tegen de schutting aan.

Schuur krijgt een schuifdeur naar buiten (aan de straat/steeg kant), zodat bij binnenkomst de fiets 'direct in de schuur' staat. Dan delen we de schuur op in 2-en waarbij er een deel gebruikt wordt als technische ruimte voor het zwembad. Netjes afgesloten van de rest met een deur met slot, direct veiligheid ingebouwd voor de chemicaliën (ja we gaan gewoon voor chloor...) die daar staan.

Twee vliegen in een klap; meer ruimte in de garage, fietsen direct overdekt/binnen en een aparte ruimte voor de TR van het zwembad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OA3gwYu5Qg6kKpB6O5O5e2p49U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1BPG7iL9x2iYDJpLP5CJA0n.png?f=fotoalbum_large

(dat vierkant links onder wordt dus de schuur waarbij 'onder aan' de TR komt ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
twodigits schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:03:
Het is maar wat je wilt, je kan bij wijze van voor een simpel "huisje" gaan (heb ik ook, werkt prima).
Of je maakt een mooie tuinhuis die je gebruikt als technische ruimte met ernaast een overkapping om te relaxen.
En daar zou je inderdaad eventueel dan ook nog PV panelen/warmte matten plaatsen.

Je zal toch zelf moeten kiezen tussen wensen en budget :+.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hanzzzie
De boord ligt. De warmtepomp ook ineens aangezet met het goede weer volgende week.
Ga wss wel spijt krijgen met het verbruik maar het kriebelt bij vrouwlief 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMbHLldvyo6z0uBsuGaDVNyN-Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgpnHsF1bJBUq6CuZlHkrXH2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:01:
De boord ligt. De warmtepomp ook ineens aangezet met het goede weer volgende week.

[Afbeelding]
Ik zet ook de warmtepomp morgen aan en laat hem maandag het grootste deel opwarmen dan kunnen ze vanaf dinsdag zwemmen :). Hier kunnen de kinderen ook al niet meer wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Ik zet ook de warmtepomp morgen aan en laat hem maandag het grootste deel opwarmen dan kunnen ze vanaf dinsdag zwemmen :). Hier kunnen de kinderen ook al niet meer wachten.
Oh, ben blij dat ik niet de enige gek ben...
Hier nu 16.3gr al (13.4 deze morgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hanzzzie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:01:

[Afbeelding]
Boord laten maken, of is dit een standaard product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het kriebelt toch wel. Maar hij blijft nog minimaal een maand op zolder liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Hmmbob schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:05:
[...]

Boord laten maken, of is dit een standaard product?
Hebben we laten maken uit tegels van 90x90
Achteraan komen nog 2 rijen tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hanzzzie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 06:25:
[...]

Hebben we laten maken uit tegels van 90x90
Achteraan komen nog 2 rijen tegels
Dacht ik al te zien. Mooi hoor.

Hebben wij zelf ook naar gekeken bij onze recente tuin verbouwing, maar dat zou zo'n 3500 euro extra gaan kosten tov de rand gewoon te laten liggen - het is dat laatste geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik heb zelf gekozen voor de stenen met een ronde neus. Die worden niet glad en met 3 jonge kinderen die erin springen en duiken leek mij dat “veiliger” dan een mooie strakke haakse rand. Het ziet er echter een stuk minder mooi uit. Als de jongste wat groter is denk ik dat ik de rand ook ga vervangen voor zoiets als @Hanzzzie . Welke stenen heb je gebruikt en hoe zit dat met gladheid ?

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 30-03-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:58:
Ik heb zelf gekozen voor de stenen met een ronde neus. Die worden niet glad en met 3 jonge kinderen die erin springen en duiken leek mij dat “veiliger” dan een mooie strakke haakse rand. Het ziet er echter een stuk minder mooi uit. Als de jongste wat groter is denk ik dat ik de rand ook ga vervangen voor zoiets als @Hanzzzie . Welke stenen heb je gebruikt en hoe zit dat met gladheid ?
Ik heb ook randstenen met een ronde neus. De stenen zijn natuursteen graniet en die worden niet niet. Wel warm in de zon, dus met blote voeten even opletten, maar bij veel springen/duiken worden ze toch nat en dan is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wij hebben nu ook de graniet met ronde neus liggen. Een van de hoekstenen heeft een stukje eruit, dus we waren aan het kijken of we die ene steen konden vervangen en/of een hele nieuwe rand interessant was i.c.m. met de tuinverbouwing. 3500 voor uiteindelijk één steen die stuk is vonden we niet in balans :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Koffie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb ook randstenen met een ronde neus. De stenen zijn natuursteen graniet en die worden niet niet. Wel warm in de zon, dus met blote voeten even opletten, maar bij veel springen/duiken worden ze toch nat en dan is het geen probleem.
Ik heb dezelfde denk ik. De reden waarom ik voor de ronde neus heb gekozen is dat met 3 jonge kinderen de kans groot is, ze nog weleens "langs de rand schuren/springen/vallen" . Dan kan je beter een ronde neus hebben dan een scherpe haakse was mijn gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:58:
Zijn matte keramische en redelijk grof van structuur. Absoluut niet glad als ze nat zijn..kinderen zijn hier wat groter dus minder risico.
Tegels noemen Polis Kalcaria Marna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-06 20:38
Ik ga deze week ook mijn warmtepomp aanzetten voor het eerst. Wat ik me afvroeg is of er mensen ervaring hebben met warmtepomp laten sturen door elektriciteitstarief (dynamisch tarief). Ik heb de warmtepomp unit voor een slimme schakelaar staan en kan hem dus uit en aan zetten maar vraag me af of dit niet slecht is voor de unit. Is het beter hem gewoon aan te zetten en dan pas in oktober weer uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ligt eraan hoe je deze aan/uit zet :).

Die van mij stuur ik aan via modbus, deze draait in super silnce mode (30% vermogen) en wanneer PV veel opwerk of tarief goedkoop is gaat ie naar silence mode (80%) of smart mode (100%).

Weet niet wat voor warmtepomp je hebt, vrijwel ieder beetje warmtepomp heeft ook een aansturingscontact die je slim kan aansturen.

En zo niet (meestal de goedkopere en/of kleinere warmtepompen) kan je als je handig bent een relais plaatsen op de water flow sensor en die slim schakelen.

Of schakelen via je waterpomp, ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Volgens mij vind een WP het over het algemeen niet zo leuk als je de stroomtoevoer abrupt uitschakelt. Beter is om idd de warmtevraag weg te halen zodat hij zelf stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@tomdh76 ik doe het net als @Jazsie . Dat is op zich ook makkelijk om te bouwen naar dynamische opzet. Je hebt dan alleen een entity nodig die je dan als voorwaarde gaat gebruiken in het kiezen van de mode van je warmtepomp.
Ik zou inderdaad of gewoon de snelheid schakelen zoals ik ook doe (ik schakel hem 1x per dag aan en uit en dat is op basis van temperatuur en tijd) daartussen schakel ik alleen op ultra silence/silence/normal) en die laatste kan je aan je dynamische tarief koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
tomdh76 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:23:
Ik ga deze week ook mijn warmtepomp aanzetten voor het eerst. Wat ik me afvroeg is of er mensen ervaring hebben met warmtepomp laten sturen door elektriciteitstarief (dynamisch tarief). Ik heb de warmtepomp unit voor een slimme schakelaar staan en kan hem dus uit en aan zetten maar vraag me af of dit niet slecht is voor de unit. Is het beter hem gewoon aan te zetten en dan pas in oktober weer uit?
Heb je geen RS485 contact op je WP?
kan je via sturing ook contact maken of contactloos maken
dat geeft signaal aan je pomp om te warmen of niet...

Mijn plan is om gewoon genoeg batterijcapaciteit te maken op termijn en deze vol te laten maken wanneer stroomprijs zeer weinig of zelfs bij nul komt samen met verkoop bij hogere prijs en opwekking solar nog laten bijladen...

moet me dit nog even engineeren hoe ik dit klaarkrijg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Dank allen voor reacties, ik ga me eens verdiepen in de aansluitmogelijkheden. Dus misschien wel constant stroom erop maar vermogen dan sturen,

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 22:33

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Hier is het spektakel ook begonnen. Al jaren een intex opzet bad van 2,5 x 5 meter. Deze nu ingeruild voor een bad met staal + liner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_w3PsEXTr8xOAWJrwZzt8LEpDjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPYEeg1wqChWkiN03LpJSESF.jpg?f=fotoalbum_large

Gat is afgelopen zaterdag gegraven en binnenkort laat ik beton komen. Zal af en toe proberen een foto te uploaden met wat uitleg. Alles doe ik zelf. Met hulp van kennissen voor het zware / lompe werk.

Riool buis was bekend, alleen gehoopt dat die wat meer naar buitekant zat. Dus ook die even omleggen.

Hopelijk eind mei zwemmen 🏊‍♀️

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
CrociStrike030 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:31:
Hier is het spektakel ook begonnen. Al jaren een intex opzet bad van 2,5 x 5 meter. Deze nu ingeruild voor een bad met staal + liner.

[Afbeelding]

Gat is afgelopen zaterdag gegraven en binnenkort laat ik beton komen. Zal af en toe proberen een foto te uploaden met wat uitleg. Alles doe ik zelf. Met hulp van kennissen voor het zware / lompe werk.

Riool buis was bekend, alleen gehoopt dat die wat meer naar buitekant zat. Dus ook die even omleggen.

Ha... rioolbuissaga... dat ken ik. enkel lag die bij mij niet logisch :D
(Huis gekocht uit scheiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
CrociStrike030 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:31:

Hoe groot wordt 't bad nu, zelfde maat? en... zit je niet heel dicht bij de haag achter?
Welke apparatuur (techniek) ga je verder gebruiken?
Die loopt inderdaad wel heel erg onpraktisch... altijd leuk extra werk :(
Same here.. ben benieuwd of 't allemaal gaat lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:18:
[...]

Hoe groot wordt 't bad nu, zelfde maat? en... zit je niet heel dicht bij de haag achter?

[...]

[...]

Komt goed, schrik niet als je het gat ziet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-06 13:19
dizzytal schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:04:
[...]

Een en ander hangt natuurlijk af van je definitie van betaalbare partij.

Wij hebben in middels de tuin 'leeg' en zijn bezig met de laatste voorbereidingen voor de daadwerkelijke realisatie:

8x4x1.5, hoektrap en beach voor voorbereiding sonardek. (voorbereiding omdat ik het eest een seizoen aan wil kijken 10-15K voor een solardek tikt hard aan en aangezien we in de zomer opwekking van de zonnepanelen zat hebben... ja, veiligheid, minder troep in bad is een ding en het ziet er heel strak uit, maar toch)

Overloop is door de extra gecompliceerde afvoer een flink stuk duurder, imho het niet waard.

Sugar Valley, EPS waterbehandeling, ben ik nog niet uit, waarschijnlijk kies ik toch voor SV, dat heb ik vanaf begin in m'n hoofd. Gewoon op chloorbasis, in ons opzetbad hebben we zowel zout en chloor gehad en mij maakt het niet uit, dus gewoon vloeibaar chloor.

Jetstream nemen we niet, nog wel even overwogen, maar daar in de keuze ook reuze (qua merken, type en met name kracht) en al wat te vaak gehoord dat 't toch uiteindelijk niet gebruikt wordt.

We hebben een goed gesprek gehad bij JDL Kunststoffen, nette offerte (HDPE), kunnen heel veel uithanden nemen. Maar in ons geval flink uit de buurt dus qua transport komt er nog een flinke post bij. Wel qua 'bad' (zonder techniek) een van de goedkoopste.

Daarnaast bij Aqua Optimaal (Hoogeveen) geweest, die heeft PP baden. Regelt alles van A-Z, even eens goed gesprek, duidelijke uitleg en nette offerte maar wel wat opmerkingen die ik daar bij heb.

Ook bij Mooi Zwembaden (Barneveld) een offerte opgevraagd (PP bad) maar die rekent 4-5K voor de beach..! terwijl dat bij de anderen maar een 1-2K is, dan gaat 't hard.. Verder telefonisch een goed gesprek, duidelijk verhaal en kennis van zaken.

We hebben ook geïnformeerd bij; Toppy, bouwzelfjezwembad, Rhodos, Wilan Zwembaden en nog wel een stel andere maar dat wordt hem niet.. Bouwkundig bad kan qua prijs interessante zijn, maar vinden we uit eindelijk het toch net niet.

Wat me tegen valt is de schrikbarend hoge prijzen die sommige leveranciers rekenen voor de 'techniek' (pomp, EPS/SV, zandfilter vat e.d.) Dat regel ik zelf wel, en sluit 't ook aan.

Afvullen en afstorten met gestabiliseerd zand laat ik dan vervolgens wel doen door de uiteindelijke leverancier.
Wat voor offerteprijs kwam je op bij bijv. Aqua Optimaal? Zelf orienterende voor in Groningen, dus dan is een partij uit Hoogeveen wel interresant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Hanzzzie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Heb je geen RS485 contact op je WP?
kan je via sturing ook contact maken of contactloos maken
dat geeft signaal aan je pomp om te warmen of niet...

Mijn plan is om gewoon genoeg batterijcapaciteit te maken op termijn en deze vol te laten maken wanneer stroomprijs zeer weinig of zelfs bij nul komt samen met verkoop bij hogere prijs en opwekking solar nog laten bijladen...

moet me dit nog even engineeren hoe ik dit klaarkrijg :D
Ondertussen warmtepomp opengemaakt en inderdaad is er een RS485 contact. Het is een fairland WP en er is iemand (van hier?) die het project heeft gedocumenteerd:

https://github.com/spdr87...bus/blob/master/readme.md

Ik ga via een UTP kabel dus verbinden met de RS485. Er zit echter geen connector op de RS485. Misschien wat off topic maar ik zit me rot te zoeken naar een manier om dit te verbinden. Ik zie iets over JST connecties maar ook daar zijn allerlei soorten en maten van...

zou ik dit kunnen gebruiken?
https://www.amazon.nl/Dol...+rs485%2Caps%2C126&sr=8-4

en dan met kroonsteentje utp verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

[...]

Bad zelf is 6x3x1,5 meter.
De haag zit volledig op mijn grond. Erfscheiding zit hier achter. Dus dat zit goed.

Apparatuur staat al in de schuur. Afgelopen jaren al gebruikt voor het opzet zwembad. Staat een Kripsol 3 fase pomp (KS150) die met een frequentie regelaar wordt aangestuurd. Hier hangt een esp32 aan die met modbus de regelaar aanstuurt en via esphome in Home Assistant hangt. Verder een zandfilter van 60cm met glas erin, 8 kw warmtepomp van Toppy (als iemand deze in HA kan hangen hoor ik dat graag) en nog 2 probes (pH en chloor) die ook via esphome in HA komen.

Zal hier een foto van maken zodra de schuur wat meer opgeruimd is.

Ach, omleggen is zo gebeurd. Even 125mm pvc scoren en klaar is kees.
[...]

We blijven duimen :)

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
tomdh76 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:41:
[...]

Ondertussen warmtepomp opengemaakt en inderdaad is er een RS485 contact. Het is een fairland WP en er is iemand (van hier?) die het project heeft gedocumenteerd:

https://github.com/spdr87...bus/blob/master/readme.md

Ik ga via een UTP kabel dus verbinden met de RS485. Er zit echter geen connector op de RS485. Misschien wat off topic maar ik zit me rot te zoeken naar een manier om dit te verbinden. Ik zie iets over JST connecties maar ook daar zijn allerlei soorten en maten van...

zou ik dit kunnen gebruiken?
https://www.amazon.nl/Dol...+rs485%2Caps%2C126&sr=8-4

en dan met kroonsteentje utp verbinden?
Zie mijn topic:
WaveShare RS485-ETH en Fairland Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Ah top! Uiteindelijk is het allemaal dezelfde tuya rommel :p Zal eens kijken wat ik daarmee kan.

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Hanzzzie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:57:

Komt goed, schrik niet als je het gat ziet :D
Huh?
lolle1212 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:07:
Wat voor offerteprijs kwam je op bij bijv. Aqua Optimaal? Zelf orienterende voor in Groningen, dus dan is een partij uit Hoogeveen wel interresant.
53K. Maar ze komen ook zonder problemen uit Waalwijk e.o. naar t noorden ;) (OV) Ik had wel wat opmerkingen dus we gaan ‘gewoon’ voor JDL. Vorig jaar al geweest, goed gevoel, goede prijs dus hoppa…
CrociStrike030 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:11:
[...]
Bad zelf is 6x3x1,5 meter.
De haag zit volledig op mijn grond. Erfscheiding zit hier achter. Dus dat zit goed.
Doelde meer op afstand tot, heb je nog een beetje ruimte voor een rand…?
Wij hebben aan een kan straks een metertje, dat vond ik wel t minimum, maar ik verwacht ook dat er nog wel wat kinderen rond om rennen hier…
Apparatuur staat al in de schuur. Afgelopen jaren al gebruikt voor het opzet zwembad. Staat een Kripsol 3 fase pomp (KS150) die met een frequentie regelaar wordt aangestuurd. Hier hangt een esp32 aan die met modbus de regelaar aanstuurt en via esphome in Home Assistant hangt. Verder een zandfilter van 60cm met glas erin, 8 kw warmtepomp van Toppy (als iemand deze in HA kan hangen hoor ik dat graag) en nog 2 probes (pH en chloor) die ook via esphome in HA komen.

Zal hier een foto van maken zodra de schuur wat meer opgeruimd is.
Nice, ben benieuwd.
We blijven duimen :)
Inderdaad, hopen dat t weer ook een beetje zo mee blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Toen ik het gat hier in de grond zag schrok ik me een bult :)
"wat hebben we nu gedaan"
natuurlijk no way back hahaha

53K is wel een nette prijs?
Wat zit er allemaal inclusief?
uitgraven, dek maken, zoutsysteem? wat voor kuip of deels zelfbouw?

Gister dek nog eens opengedaan om te kuisen daar het komende dagen mooi weer is om te zwemmen, was even verschieten door forbidden spaghetti op de bodem... (regenwormen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Hanzzzie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:26:
[...]

Ah zo. Dat gat is er bij ons al een tijdje he, (volgens mij zelfs nog een dag of wat voor jouw ;) )
Ligt nu alleen even stil, 25ste wordt er geheid...
Mwah.. Ik vond 't in vergelijk met andere offertes wel wat tegen vallen. Dit is zonder dek, grondwerk.. en ik had dus nog wel wat opmerkingen over hoe de prijs 'tot stand kwam'
Gister dek nog eens opengedaan om te kuisen daar het komende dagen mooi weer is om te zwemmen, was even verschieten door forbidden spaghetti op de bodem... (regenwormen :))
Inderdaad je moet nu zorgen dat je de boel op orde hebt... want als 't inderdaad 20-22 graden wordt... dan zouden ze hier wel verwachten te kunnen zwemmen (ze denken al dat 't zomer is.. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:26:
[...]

Hoe warm is je water inmiddels?
Ik zit hier nu op 19 graden maar vanaf zondag puur op de zon de warmtepomp aan gehad.
Vandaag en vannacht laat ik hem door warmen en dan hoop ik morgen toch wel op 24-26 graden te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:11:
[...]

Hoe warm is je water inmiddels?
Ik zit hier nu op 19 graden maar vanaf zondag puur op de zon de warmtepomp aan gehad.
Vandaag en vannacht laat ik hem door warmen en dan hoop ik morgen toch wel op 24-26 graden te zitten.
20.6 gr +- (warmtepomp op smart stand van 11-20u ongeveer)
dacht vandaag ook te laten doorwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hanzzzie op 03-04-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Net een KW-303 metertje tussen zekering en warmtepomp gezet om het apart bij te houden.
wel tof, niet te duur ding...
https://www.amazon.nl/-/e...er&qid=1743674373&sr=8-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:34
Even een snelle vraag.

10 x collectoren met 4,8 meter EPDM
8 x collectoren met 6,0 meter EPDM

Ik heb nu 8 collectoren x 6 meter en deze wordt vervangen ivm tea leaving. Alleen weet ik niet of ik breder en minder lang of minder breed en langer moet installeren. Ik vermoed 10 collectoren. 🤔

Aansluiting is 32mm en op een meter of 8, waarvan 2 omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 03-04-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Vraagje ivm aarding van de zandfilterpomp (Intex voor zover dat uitmaakt).
Momenteel is de pomp aangesloten met een 3G2,5 die op een afzonderlijke aardlek zit en de aarding is verbonden met de hoofdaarding. De afstand van de zekeringkast tot de pomp bedraagt ongeveer 25-30 meter.
Zou het veiliger zijn de aardlek vlakbij de pomp te plaatsen? Of een dikkere sectie toe te passen?

Volgens de handleiding mag een Intex zandfilterpomp niet draaien als er mensen in het bad zitten maar volgens de verkoper is er geen risico. Heeft iemand daar ervaring mee?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:20:
[...]

20.6 gr +- (warmtepomp op smart stand van 11-20u ongeveer)
dacht vandaag ook te laten doorwarmen.
Hier nu inmiddels op 22 graden en heb de warmtepomp nu op volle stand staan.
Vanaf afgelopen zondag begonnen met opwarmen en tot nu slechts 39kWh uit het net gehaald en opgewarmd van 10.5 naar 22 graden.
Warmtepomp totaal verbruik dit jaar is nu 104kWh. Zal vanmiddag dus ergens rond de 120kWh zitten en ik vermoed dan rond de 24-24.5 graden te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:41:
[...]

Hier nu inmiddels op 22 graden en heb de warmtepomp nu op volle stand staan.
Vanaf afgelopen zondag begonnen met opwarmen en tot nu slechts 39kWh uit het net gehaald en opgewarmd van 10.5 naar 22 graden.
Warmtepomp totaal verbruik dit jaar is nu 104kWh. Zal vanmiddag dus ergens rond de 120kWh zitten en ik vermoed dan rond de 24-24.5 graden te zitten.
mai, ik zat gister alleen op +/- 28kw, bad nu 23gr

Welke WP heb jij en wat is de grootte van het bad?

Hier Blue+ 21kw en 3.5x11m (natuurlijk redelijk groot bad :X :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:48:
[...]

mai, ik zat gister alleen op +/- 28kw, bad nu 23gr

Welke WP heb jij en wat is de grootte van het bad?

Hier Blue+ 21kw en 3.5x11m (natuurlijk redelijk groot bad :X :X )
Ik heb een Fairland 17.5kW op een 5,5x4m bad a 34 kuub ongeveer.
Jij zit op 50kuub dus dat scheelt natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:27:
[...]

Ik heb een Fairland 17.5kW op een 5,5x4m bad a 34 kuub ongeveer.
Jij zit op 50kuub dus dat scheelt natuurlijk wel.
+- 58 to be exact :D

achja... voorlopig niet echt last van belgische energie rotzooi met capaciteitstarief enz enz, wel plannen aan het maken om meer zonnepanelen te plaatsen en stevige batterijpool met Pylontech UC5000-1c's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dat komt redelijk overeen met ons formaat bad. Hoe is jou ervaring met de 21Kw warmtepomp op jullie zwembad? Eenmaal op temperatuur, hoe hard moet jullie warmtepomp dan nog werken? Ook niet onbelangrijk, hoe lang duurt het ongveer om nu de gewenste temperatuur te behalen?
Wij willen ook een WP aan gaan schaffen en twijfelen nog tussen de 21Kw of net het maatje groter. Alleen moeten we dan naar een krachtstroom formaat en dat wil ik eigenlijk wel voorkomen. Kabel ligt al en niet zo heel veel zin om weer te gaan graven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Glaslijn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:21:
[...]

Dat komt redelijk overeen met ons formaat bad. Hoe is jou ervaring met de 21Kw warmtepomp op jullie zwembad? Eenmaal op temperatuur, hoe hard moet jullie warmtepomp dan nog werken? Ook niet onbelangrijk, hoe lang duurt het ongveer om nu de gewenste temperatuur te behalen?
Wij willen ook een WP aan gaan schaffen en twijfelen nog tussen de 21Kw of net het maatje groter. Alleen moeten we dan naar een krachtstroom formaat en dat wil ik eigenlijk wel voorkomen. Kabel ligt al en niet zo heel veel zin om weer te gaan graven :X
Is pas geplaatst. Nieuw bad.
Zelf op 2f aangesloten en 5g4 voorzien.
Geen idee hoe het normaal opwarmt maar blijkbaar gelijk met kleinere pomp/kleiner bad.

Normaal was 18kw ook genoeg. Formaatje groter gekregen voor zelfde prijs als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
wij zijn bezig met de aanleg... hebben een 6x3m en ons is 13kw PPP aangeraden/verkocht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
studiostevus schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:23:
wij zijn bezig met de aanleg... hebben een 6x3m en ons is 13kw PPP aangeraden/verkocht
Op zich is dat voldoende maar ik heb zelf voor 17.5kW gekozen omdat een modulerende warmtepomp dan efficiënter is en mocht je toch wat meer capaciteit nodig hebben dan kan dat. Nu in aanschaf was dat bij mij verwaarloosbaar op het hele project dus gekozen voor 17.5kW.

Zwemseizoen is geopend !

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 04-04-2025 15:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:30:
[...]

Op zich is dat voldoende maar ik heb zelf voor 17.5kW gekozen omdat een modulerende warmtepomp dan efficiënter is en mocht je toch wat meer capaciteit nodig hebben dan kan dat. Nu in aanschaf was dat bij mij verwaarloosbaar op het hele project dus gekozen voor 17.5kW.

Zwemseizoen is geopend !

***members only***
Ditto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjSHwjfWXHRTRvVzCKSXv-ECrLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM884zUnoTJOWw20PmSQKFIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hier wordt al volop gezeurd dat ik het bad moet opzetten door de kinderen. Ik vind het toch nog te vaak te koud voor de Intex ondanks de warmtepomp.

Dan sponsor ik Oxxio teveel.
Half mei rond ijsheiligen komt hij van zolder. 1 dag mijn rug breken op alles naar beneden tillen en dan 1 dag rug breken met opzetten.

Pagina: 1 ... 165 ... 178 Laatste