Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 186 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 22:27
Allen

Wij zijn bezig met de aanleg van een zwembad en ik heb even een vraag m.b.t. de positie van de warmtepomp. Onze technische installatie komt in de garage op +/- 10-15m van het zwembad. Nu zou het logisch zijn de warmtepomp hier aan de buitenkant te plaatsen, echter kan dat niet, behalve tegen de zijmuur maar dan komt deze op zon 50cm van de erfgrens met de buren, en zij hebben daar hun terras. Dat doe ik dus liever niet om overlast te voorkomen. Een andere plek waar we er zelf geen last van hebben is aan de andere kant van het huis. wat zo'n 15m aan leidingwerk van de technische installatie naar warmtepomp wordt dan. en vervolgens ook weer een kleine 15m naar het zwembad.

Kortom als ik rechstreeks naar de garage en terug ga en daar de warmtepomp ideaal zou plaatsen zou ik zo'n 25-30m aan leidingwerk hebben waar verliezen kunnen optreden. Door die andere positie te kiezen waar ik zeker weet dat zowel wij zelf als de buren er geen last van hebben krijg ik een 15m leidingwerk extra. (circuit van 35-45m) Kan dat, of wordt dat een te groot circuit voor eventuele warmteverliezen? Dat het eventueel wat extra kost aan verwarming maakt me niet heel veel uit (dat is het me wel waard dat zowel wij als de buren er geen last van hebben), het gaat me er meer om of de verliezen niet zo groot worden dat het uberhaupt lastig wordt in voor en najaar om het bad goed te verwarmen.

Groet
MT10

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:26
@MT10 niet alleen warmteverlies maar wat dacht je van pomp vermogen om alles door dat traject te krijgen met mogelijk een flink aantal bochten. Wellicht dat een zwembad bouwer daar wel ervaringen mee heeft? Het lijkt mij verre van ideaal eerlijk gezegd. Ik heb alles bij elkaar op zo’n 10m van het zwembad.

• MT10
GeeMoney schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:23:
@MT10 niet alleen warmteverlies maar wat dacht je van pomp vermogen om alles door dat traject te krijgen met mogelijk een flink aantal bochten. Wellicht dat een zwembad bouwer daar wel ervaringen mee heeft? Het lijkt mij verre van ideaal eerlijk gezegd. Ik heb alles bij elkaar op zo’n 10m van het zwembad.
Bochten valt gelukkig wel mee, door de kruipruimte kan ik redelijk in een rechte lijn van de ene naar de andere kant. Ik zal het even met de zwembadbouwer bespreken maar ik dacht dat dit wel mee zou vallen omdat ik altijd geleerd heb dat pompen vooral moeite met de zuig en kun je met de pers vrij soepel veel druk/afstand kunnen overbruggen. De 'zuigafstand' is bij mij hetzelfde als bij jou aangezien mijn technische installatie ook op zo'n 10-15m van het zwembad zit. Alleen de persafstand verdubbel ik dan ongeveer.

Dat het niet ideaal is snap ik zeker, maar het blijven allemaal trade-offs natuurlijk, vandaar de vraag hoe 'groot' mijn nadeel hier is.

[ Voor 6% gewijzigd door MT10 op 28-09-2024 10:43 ]

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 19:11
MT10 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:42:
[...]

Bochten valt gelukkig wel mee, door de kruipruimte kan ik redelijk in een rechte lijn van de ene naar de andere kant. Ik zal het even met de zwembadbouwer bespreken maar ik dacht dat dit wel mee zou vallen omdat ik altijd geleerd heb dat pompen vooral moeite met de zuig en kun je met de pers vrij soepel veel druk/afstand kunnen overbruggen. De 'zuigafstand' is bij mij hetzelfde als bij jou aangezien mijn technische installatie ook op zo'n 10-15m van het zwembad zit. Alleen de persafstand verdubbel ik dan ongeveer.

Dat het niet ideaal is snap ik zeker, maar het blijven allemaal trade-offs natuurlijk, vandaar de vraag hoe 'groot' mijn nadeel hier is.
Valt het binnen de specificaties/afstand van wat je warmtepomp aangeeft? Dan is het misschien een wat langer traject, maar geen probleem.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• MT10
_RRM_ schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:06:
[...]

Valt het binnen de specificaties/afstand van wat je warmtepomp aangeeft? Dan is het misschien een wat langer traject, maar geen probleem.
Het is een Fairland IPHR45. Het enige wat ik kan vinden is in het boekje een opmerking om het verwarmingseffect te garanderen moeten leidingen tussen wp en zwembad <=10m zijn.

Bedoelen ze daar zowel aan en terugvoer ermee ? Het is met name het aanvoercircuit wat ik vergroot. Vanaf de wp naar zwembad is een kleine 15m. Dat is wel iets meer, maar dat zou het ook zijn op de andere positie. Het is vooral de 15m extra afstand technische ruimte -> warmtepomp die ik toe zou voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:35
MT10 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:15:
[...]

Het is een Fairland IPHR45. Het enige wat ik kan vinden is in het boekje een opmerking om het verwarmingseffect te garanderen moeten leidingen tussen wp en zwembad <=10m zijn.

Bedoelen ze daar zowel aan en terugvoer ermee ? Het is met name het aanvoercircuit wat ik vergroot. Vanaf de wp naar zwembad is een kleine 15m. Dat is wel iets meer, maar dat zou het ook zijn op de andere positie. Het is vooral de 15m extra afstand technische ruimte -> warmtepomp die ik toe zou voegen.
Hier een IPHCR20 met zeker 20 (enkele reis) meter leidingwerk, dus misschien wel 40 totaal. WP op het garagedak, met tig bochten en alles. Ik gebruik buizen van 50 en dan nog haal ik met mijn BADU 6m3 een debiet van 130lpm. Ik laat de pomp op 1800rpm draaien, das ongeveer 4 tot 5m3 per uur.

• _RRM_
MT10 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:15:
[...]

2.1.2. Om het verwarmingseffect te garanderen, zou de lengte van de pijpen ≤10m tussen
het zwembad en de warmtepomp.

Het is inderdaad summier wat er staat. Ik heb de neiging het te lezen als de totale lengte. Zolang als de pomp van het filter het rond krijgt, lijkt er voor de flow geen probleem, mits het minimum voor de warmtepomp wordt gehaald.

Is er wat overcapaciteit van de warmtepomp, dan gaat het waarschijnlijk goed. Is die minimaal, dan wordt het woordje verwarmingseffect belangrijk. Mogelijk dat de warmtepomp langer moet draaien om temperatuur in het bad te behouden. Of bij dag/nacht draaien loopt de temperatuur terug.

Misschien wel goed om na te gaan wat de extra meters gaan doen op het warmteverlies/benodigde capaciteit van de warmtepomp, maar ook welke filter pomp nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door _RRM_ op 28-09-2024 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MT10
medu80 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:33:
[...]

Hier een IPHCR20 met zeker 20 (enkele reis) meter leidingwerk, dus misschien wel 40 totaal. WP op het garagedak, met tig bochten en alles. Ik gebruik buizen van 50 en dan nog haal ik met mijn BADU 6m3 een debiet van 130lpm. Ik laat de pomp op 1800rpm draaien, das ongeveer 4 tot 5m3 per uur.
Kijk praktijkervaringen zijn altijd goed. Hoe groot is je bad?

• MT10
_RRM_ schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:37:
[...]

2.1.2. Om het verwarmingseffect te garanderen, zou de lengte van de pijpen ≤10m tussen
het zwembad en de warmtepomp.

Het is inderdaad summier wat er staat. Ik heb de neiging het te lezen als de totale lengte. Zolang als de pomp van het filter het rond krijgt, lijkt er voor de flow geen probleem, mits het minimum voor de warmtepomp wordt gehaald.

Is er wat overcapaciteit van de warmtepomp, dan gaat het waarschijnlijk goed. Is die minimaal, dan wordt het woordje verwarmingseffect belangrijk. Mogelijk dat de warmtepomp langer moet draaien om temperatuur in het bad te behouden. Of bij dag/nacht draaien loopt de temperatuur terug.

Misschien wel goed om na te gaan wat de extra meters gaan doen op het warmteverlies/benodigde capaciteit van de warmtepomp, maar ook welke filter pomp nodig is.
Bad is +/-55 m3. Warmtepomp werkt meest energie-efficiënt bij bad van 53m3 en kan tot 70m3.

Verder isoleer ik het bad en heb ik ook een isolerend dek om warmteverlies te minimaliseren.

Klinkt als niet ideaal als ik je zo lees, maar wel te doen. Dat het me wat extra aan verwarming kost is dan maar zo, dichter bij is uiteraard beter. Maar de enige mogelijke plek is me wat te dicht bij het terras van de buren om comfortabel te doen. Dan kost het maar wat extra…

Pomp zal ik nog even naar kijken, maar ben ik wat minder bang voor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
MT10 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 15:23:
[...]

Bad is +/-55 m3. Warmtepomp werkt meest energie-efficiënt bij bad van 53m3 en kan tot 70m3.

Verder isoleer ik het bad en heb ik ook een isolerend dek om warmteverlies te minimaliseren.

Klinkt als niet ideaal als ik je zo lees, maar wel te doen. Dat het me wat extra aan verwarming kost is dan maar zo, dichter bij is uiteraard beter. Maar de enige mogelijke plek is me wat te dicht bij het terras van de buren om comfortabel te doen. Dan kost het maar wat extra…

Pomp zal ik nog even naar kijken, maar ben ik wat minder bang voor..
Uit de opening geplukt; m3/3; circa 18kw nodig. Zou moeten gaan. Misschien wat langer draaien dan maar. Geen gelazer met de buren is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MT10
_RRM_ schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:33:
[...]

Uit de opening geplukt; m3/3; circa 18kw nodig. Zou moeten gaan. Misschien wat langer draaien dan maar. Geen gelazer met de buren is ook wat waard.
Dank voor de info - ga ik k dat maar doen denk ik, even in de gaten houden dat de leidingen wel goed geïsoleerd worden.

Want precies wat je zegt, geen gelazer met de buren is zeker wat waard. En als hij eenmaal ergens staat is hij ook niet zomaar meer te verplaatsen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:51
MT10 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:17:
Allen

Wij zijn bezig met de aanleg van een zwembad en ik heb even een vraag m.b.t. de positie van de warmtepomp. Onze technische installatie komt in de garage op +/- 10-15m van het zwembad. Nu zou het logisch zijn de warmtepomp hier aan de buitenkant te plaatsen, echter kan dat niet, behalve tegen de zijmuur maar dan komt deze op zon 50cm van de erfgrens met de buren, en zij hebben daar hun terras. Dat doe ik dus liever niet om overlast te voorkomen. Een andere plek waar we er zelf geen last van hebben is aan de andere kant van het huis. wat zo'n 15m aan leidingwerk van de technische installatie naar warmtepomp wordt dan. en vervolgens ook weer een kleine 15m naar het zwembad.

Kortom als ik rechstreeks naar de garage en terug ga en daar de warmtepomp ideaal zou plaatsen zou ik zo'n 25-30m aan leidingwerk hebben waar verliezen kunnen optreden. Door die andere positie te kiezen waar ik zeker weet dat zowel wij zelf als de buren er geen last van hebben krijg ik een 15m leidingwerk extra. (circuit van 35-45m) Kan dat, of wordt dat een te groot circuit voor eventuele warmteverliezen? Dat het eventueel wat extra kost aan verwarming maakt me niet heel veel uit (dat is het me wel waard dat zowel wij als de buren er geen last van hebben), het gaat me er meer om of de verliezen niet zo groot worden dat het uberhaupt lastig wordt in voor en najaar om het bad goed te verwarmen.

Groet
MT10
Leidingen isoleren, probleem opgelost.

Verder zal je een meer krachtige waterpomp nodig hebben, met een goede variabele waterpomp kom je al een heel eind die je ook energiezuinig kan afstellen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Laatst online: 10:35
MT10 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:19:
[...]

Dank voor de info - ga ik k dat maar doen denk ik, even in de gaten houden dat de leidingen wel goed geïsoleerd worden.

Want precies wat je zegt, geen gelazer met de buren is zeker wat waard. En als hij eenmaal ergens staat is hij ook niet zomaar meer te verplaatsen natuurlijk.
Ik heb ze niet geïsoleerd, niet in de grond en ook niet op dak. Ik denk maar zo, het water gaat er met zo'n snelheid door, tijd om af te koelen is er bijna niet. ;)

De IPHCR40 heeft een minimumdebiet nodig van 5m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag bezig het zwembad weg te halen. Wat een kloteklus altijd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
medu80 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb ze niet geïsoleerd, niet in de grond en ook niet op dak. Ik denk maar zo, het water gaat er met zo'n snelheid door, tijd om af te koelen is er bijna niet. ;)

De IPHCR40 heeft een minimumdebiet nodig van 5m3.
Fair enough, ik had over die snelheid niet nagedacht als je er zo over nadenkt en een snelle som zegt dat je met die 5m3 een traject van 40-45m wel in 1 minuut aflegt met 50mm buizen. Dan vallen de verliezen waarschijnlijk wel mee inderdaad. Isoleren doe ik nog wel even denk ik, het kost bijna niks en alle warmte die je 'gratis' behoud is natuurlijk mooi. Ondanks dat de verliezen waarschijnlijk niet heel hoog zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 08:17
Mensen hier met al jaren een PPC bad in de tuin?
benieuwd hoe dit nog meevalt na x jaar gebruik ivm krassen/kleur, eventuele problemen, enz?

Was aan de twijfel met vinylester maar, ondanks alle garanties die ze geven toch wat schrik gekregen ervan (blijft polyesterfamilie...)
Leef liever met de "nadelen" van PPC als de nadelen van Vinylester.

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
OK. HIer een niet alledaagse vraag.

Ik ben betrokken bij het ontwikkelen van hotel met hotsprings in IJsland. Normaal gesproken wordt dat gedaan met geothermisch water. Dat wordt gemengd met (meestal) vers zeewater tot zo'n 38 graden C. en gaat vervolgens de sloot in want er mogen geen chemische middelen worden gebruikt om het water 'gezond' te houden. Met name met bacteriologische vervuiling kan het hard gaan bij 38 graden Celcius.

Zo'n boring naar geothermisch water kost een aardige duit. Zo'n 1,2-1.4 miljoen. De kans dat we het onder onze site vinden is zo'n 80% maar dat laat dan toch een kans van 20% over dat je 8 ton weg pist als je pech hebt.

Dus ik dacht, zouden we de boel warm kunnen houden met industriele warmtepompen (CO2 of propaan als koelmiddel) ?

Daartoe moeten we het warmteverlies berekenen t.g.v. verdamping en straling meten.

Ik heb een beetje rondgezocht op het Internet en kwam wat waardes tegen (zie bijlage) maar ik zou het toch graag wat preciezer willen bepalen. Wie heeft hier verstand van of bij wat voor firma kunnen we dit eens laten narekenen? Ik heb een paar zwembad bouwers benaderd die e.e.a. roepen over warmteverlies maar echte kennis om dit uit te rekenen hebben ze niet paraat.

Overigens lijkt het er niet op dat - ondanks de lage energie tarieven in IJsland dit een economische optie gaat zijn.. Nou ja, tenzij we een mini-hydropower plant bouwen. Dat kan zo'n 150 kW opleveren maar hiervoor hebben we toestemming van een buurman nodig....

Ben benieuwd naar jullie feedback.

Thorwald
www.hugarro.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21

Dennis1812

Amateur prutser

wtkoos schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:49:

Ik ben betrokken bij het ontwikkelen van hotel met hotsprings in IJsland. Normaal gesproken wordt dat gedaan met geothermisch water. Dat wordt gemengd met (meestal) vers zeewater tot zo'n 38 graden C. en gaat vervolgens de sloot in want er mogen geen chemische middelen worden gebruikt om het water 'gezond' te houden. Met name met bacteriologische vervuiling kan het hard gaan bij 38 graden Celcius.

Zo'n boring naar geothermisch water kost een aardige duit. Zo'n 1,2-1.4 miljoen. De kans dat we het onder onze site vinden is zo'n 80% maar dat laat dan toch een kans van 20% over dat je 8 ton weg pist als je pech hebt.

Dus ik dacht, zouden we de boel warm kunnen houden met industriele warmtepompen (CO2 of propaan als koelmiddel) ?

Daartoe moeten we het warmteverlies berekenen t.g.v. verdamping en straling meten.

Ik heb een beetje rondgezocht op het Internet en kwam wat waardes tegen (zie bijlage) maar ik zou het toch graag wat preciezer willen bepalen. Wie heeft hier verstand van of bij wat voor firma kunnen we dit eens laten narekenen? Ik heb een paar zwembad bouwers benaderd die e.e.a. roepen over warmteverlies maar echte kennis om dit uit te rekenen hebben ze niet paraat.

Overigens lijkt het er niet op dat - ondanks de lage energie tarieven in IJsland dit een economische optie gaat zijn.. Nou ja, tenzij we een mini-hydropower plant bouwen. Dat kan zo'n 150 kW opleveren maar hiervoor hebben we toestemming van een buurman nodig....

Thorwald
www.hugarro.com
Gaaf, geen idee op je antwoord.
Zwembad verwarmen DIY

Maar daar.. zitten warmte experts die met allerlei moeilijke formules rekenen en tot achter de komma alles bekijken. Wellicht daar je vraag ook droppen? Of een eigen topic aanmaken? Gezien het heel specifiek is en niet perse zwembad maar bijna meer natuurkunde? Dan trek je misschien meer users?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 23:22

BeyondThunder

Lost Lightning

wtkoos schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:49:

Thorwald
www.hugarro.com
Wat gaaf, ik denk dat ik even op locatie moet komen om de situatie in te schatten :-)

Ik heb geen verstand van dergelijke berekeningen. Maar water elektrisch warm houden in een "Hotspring", (ik denk hierbij aan een soort van gat in de bodem met water) lijkt me economisch onhaalbaar. Hiernaast zal je het water ook moeten verversen.
Tenzij je geïsoleerde hottubs gaat gebruiken. Dan zou het wellicht kunnen. Maar dat zit je vast aan een goede waterbehandeling en ontsmetting.

Maar je warmte verlies aan de omgeving zal dermate hoog zijn dan het niet zal lonen, met name in Ijsland.
Ja, dit is een enorme aanname.
Wellicht kan je wat meer info geven hoe zo'n hotspring eruit gaat zien. Is dit een "natuurlijke" Hotspring of een soort (buiten) zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Hallo Beyond Thunder,

Ja, je moet zeker een keer langskomen ! :-).

Waterbehandeling gaat plaatsvinden deels door verversing maar voornamelijk door zand filters en ultra-filtratie die weer gestuurt wordt door een live monitoring systeem dat de microbiologische vervuiling in de gaten houdt.

De baden worden van HDPE vervaardigd en zeker geisoleerd maar 90% van de warmte gaat natuurlijk naar boven. Overigens is het niet zo koud als je zou denken in IJsland (tenzij de AMOC binnenkort omkeert :-( ).

Ja, electrisch verwarming is duur maar we onderzoeken de mogelijkheid een kleine waterkracht centrale te bouwen naast ons land. Dan hebben we zo'n 200 kW beschikbaar. Bij een COP van de warmtepompen kom je dan op 600 kW verwarmingsvermogen. Daar kun je wel wat mee...

Ja, het zijn buitenzwembaden. Totaal zo'n 325 m2 + zo'n 30 individuele hot tubs bij de vrijstaande huisjes.

Binnenkort heb ik wat renders.

Zie ook www.hugarro.com/sites.

Groet,

Thorwald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 19:09

flanger

That Guy

Op zoek naar advies. Wij hebben een inground PEHD hot tub (https://www.labarick.be/product/labarick-rund) en zijn ons aan het orienteren naar "zwembad"robots voor het onderhoud. Op zich is het een relatief kleine oppervlakte (2,2m doorsnede), dus niet zeker wat hier een goede keuze zou zijn, moet wel bodem & wanden kunnen meenemen. Systeem met een stroomkabel (dus geen accu) is wel geprefereerd

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Ik heb voor de winter de intex filter geleegd (hier zat glas media in). Ik heb dit overgegoten naar een emmer. Daarna realiseerde ik me: wat ga ik daar nu eigenlijk mee doen...
Als ik dit zo binnen laat staan zullen hier wrs bacterien in groeien?
Wat doe ik hier best mee? Het staat wel nog vochtig maar er staat geen water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 10-10 21:33
Glaslijn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Mijn inziens is dit de verkeerde vraagstelling, een zoutbad heb je om andere redenen denk ik.
Wij hebben nu voor het zesde jaar denk ik een zoutbad, ik zou echt niet anders willen.
Sinds 2 jaar hebben wij nu een laag zoutgehalte bad, draaien slechts op 1g/kuub ipv 3g/kuub.
Wij vinden het fantastisch!

Ook een zoutwaterbad vergt onderhoud, ik vul af en toe zout bij. Heeft vooral te maken met hoeveelheid regen welke valt en hoeveel water je af moet voeren en moet aanvullen naast de regen. De hydrolyse cell moet elke maand visueel geinspecteerd worden en indien nodig moet deze schoongemaakt worden (zoutzuuroplossing). Verder moet ik de Ph/Redox sensoren elke twee/drie maanden opnieuw kalibreren. Los van een zoutwaterbad kijk je verder naar de andere waterwaarden als chloor, Ph, Alkaliniteit, Cyaanwaarde zoutgehalte, etc.

Qau zoutverbruik, we hebben dit jaar best veel regen gehad. Ik schat zo in dat ik dit jaar een kilo of 40 aan zout heb moeten toevoegen. Ons bad is ongeveer 60 kuub.
ik heb ook een laag zout bad met redox en ph meting. Moet zeggen dat ik de redox soms wel raar gedrag vind vertonen en het moeilijk vind om een stabiel chloorgehalte te handhaven.
Ik pas meestal het setpoint aan en moet zeggen dat ik afgelopen jaar geen hercalibratie heb gedaan (alleen setpoint wat bijsturen). Ons bad is wel maar een 4maanden per jaar open.

Hoe zijn jouw ervaringen en waaraan merk jij dat je moet hercaliberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-10 20:30

Bergie

Lekker belangrijk...

neemerci schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:34:
Ik heb voor de winter de intex filter geleegd (hier zat glas media in). Ik heb dit overgegoten naar een emmer. Daarna realiseerde ik me: wat ga ik daar nu eigenlijk mee doen...
Als ik dit zo binnen laat staan zullen hier wrs bacterien in groeien?
Wat doe ik hier best mee? Het staat wel nog vochtig maar er staat geen water in.
misschien even water en een chloortablet erin gooien om het goed te ontsmetten? En daarna goed laten drogen op de een of andere manier. Maar geen idee hoe je dat zou kunnen doen. Ik laat het mooi in de pomp zitten en zie volgend jaar wel weer :P

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Bergie schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:17:
[...]

misschien even water en een chloortablet erin gooien om het goed te ontsmetten? En daarna goed laten drogen op de een of andere manier. Maar geen idee hoe je dat zou kunnen doen. Ik laat het mooi in de pomp zitten en zie volgend jaar wel weer :P
Ja zoiets had ik ook in gedachten maar dan het drogen ervan...
Ik heb alle technische delen binnen gehaald. Ik wou dat glas niet in de filterbak laten staan als het vochtig is want dan kan die waarschijnlijk toch kapot vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-10 09:50
Hallo iedereen,
We gaan binnenkort een PP zwembadkuip zetten (9 x 4 x 1,5m) en zitten nog met een vraastuk:

qua filter wordt het waarschijnlijkder een zandfilter (budget). Is het nuttig om hier een multi cycloon voorfilter te plaatsen om het waterverbruik (backwash) te beperken? Iemand een idee hoeveel liter m3 je hiermee op jaarbasis kan besparen? (in Belgie kost tegenwoordig 1 m3 water aan comfort prijs +- 10€).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55
*knip*
(Heel) laat gezien, maar de volgende keren mogen dergelijke zaken in Vraag & Aanbod overig :)

[ Voor 126% gewijzigd door tweakduke op 28-12-2024 20:54 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55
Misschien raar om hier te vragen maar wat is de beste manier om een gat van 10 m3 te dempen?
Ik heb ophoogzand besteld maar neem aan dat je dat dan moet aantrillen of stampen, maar hoe? om de 30 cm ff met de tril plaat? of zou gewoon als het gat dicht zit dan pas?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

merlin1201 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:22:
Misschien raar om hier te vragen maar wat is de beste manier om een gat van 10 m3 te dempen?
Ik heb ophoogzand besteld maar neem aan dat je dat dan moet aantrillen of stampen, maar hoe? om de 30 cm ff met de tril plaat? of zou gewoon als het gat dicht zit dan pas?
Je schoonmoeder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Zonder dollen, ik zou water gebruiken als dat voorhanden is (uit de sloot). Als de afwatering verder goed is klinkt dat behoorlijk in. Daarna de triller er overheen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
darklord007 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:21:
[...]
Hoe zijn jouw ervaringen en waaraan merk jij dat je moet hercaliberen?
Eigenlijk best goed, maar ik kalibreer wel regelmatig. Ik zie soms ook wel rare schommelingen, maar niet meer zo veel als in het opstart jaar. Het eerste jaar heb ik niet gekalibreerd en gewoon een seizoen van zeg 4 maanden gedraaid. Zwembad was wat later klaar dan het seizoen begon, wel veel meer gebruik gemaakt het eerste jaar omdat het beter weer geweest is. Dit jaar heb ik dus meer gekalibreerd met de aanbevelingen die in de handleiding staan. Maar eerlijk is eerlijk, er is mindergebruik van gemaakt.

Is jou Sugar Valley wel geaard? Daar had ik in het begin issues mee, nadat ik correct geaard had was de schommeling zo goed als weg!

Ik heb dit jaar ook nog wel schommelingen gehad, maar zoek hier eerder een relatie tot het gebruik (veel mensen in het bad) en invloed van het weer (voornamelijk onweer). Eigenlijk jammer dat ik maar maand terug kan in de grafieken. Heeft dit jaar eigenlijk heel stabiel gedraaid, weinig bij hoeven sturen. Vanwege de vele regen wel wat meer zout verbruikt.

Vervelende is wel dat die kalibratievloeistof ook over de datum gaat, dat is bij online bestelen soms vervelend.

Verder draai ik veelal op gevoel, ik "kijk" naar het water en meet bijna niet meer met de pool lab. Alleen bij twijfel. Gaat eigenlijk heel prima, hele zomer mooi schoon kristalhelder water gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dydIVuKytq6Dspy7YidmEdihap4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wG0nX4Asr5GLefmPCWSYzsLl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Glaslijn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:30:
[...]

Eigenlijk best goed, maar ik kalibreer wel regelmatig. Ik zie soms ook wel rare schommelingen, maar niet meer zo veel als in het opstart jaar. Het eerste jaar heb ik niet gekalibreerd en gewoon een seizoen van zeg 4 maanden gedraaid. Zwembad was wat later klaar dan het seizoen begon, wel veel meer gebruik gemaakt het eerste jaar omdat het beter weer geweest is. Dit jaar heb ik dus meer gekalibreerd met de aanbevelingen die in de handleiding staan. Maar eerlijk is eerlijk, er is mindergebruik van gemaakt.

Is jou Sugar Valley wel geaard? Daar had ik in het begin issues mee, nadat ik correct geaard had was de schommeling zo goed als weg!

Ik heb dit jaar ook nog wel schommelingen gehad, maar zoek hier eerder een relatie tot het gebruik (veel mensen in het bad) en invloed van het weer (voornamelijk onweer). Eigenlijk jammer dat ik maar maand terug kan in de grafieken. Heeft dit jaar eigenlijk heel stabiel gedraaid, weinig bij hoeven sturen. Vanwege de vele regen wel wat meer zout verbruikt.

Vervelende is wel dat die kalibratievloeistof ook over de datum gaat, dat is bij online bestelen soms vervelend.

Verder draai ik veelal op gevoel, ik "kijk" naar het water en meet bijna niet meer met de pool lab. Alleen bij twijfel. Gaat eigenlijk heel prima, hele zomer mooi schoon kristalhelder water gehad.
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie,
de set is geaard (wel via het huis) met een aardpen en deze via een aarddraad naar de lasdoos.

Ik lijk gewoon af en toe sprongen te krijgen, mijn pomp loopt wel maar zo'n 6uur per dag (meer wil ik eigenlijk niet ivm het beperkte gebruik).

Soms lijkt hij dan ineens heel lang te chloreren terwijl de orp niet stijgt.
ik heb er nu maar een stroommeter tussengezet en dan houd ik die een beetje in de gaten, als ik merk dat die de hele dag aan het chloreren is weet ik dat het 'foute boel' is en ik ff moet gaan testen/bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Mooi moment voor een zwembad vraag ;-)

Ik heb een Intex frame bad van 5,5 meter doorsnee. Geloof 22-25 M3 o.i.d.
Uiteraard een ZFP, medium in het najaar vervangen voor de ballen, maar dat bevalt helemaal niet.
Veel te veel werk dat schoonmaken van de ballen.

Ik wil in het voorjaar weer over op glasparels en ik wil af van de chloortabletten om het cyanuurzuur niveau te verlagen of uit te roeien. Ik laat het zwembad altijd staan in de winter en maak hem in het voorjaar weer schoon. Gaat altijd prima. Wel gaat er zo'n 10m3 vers water bij elk jaar. (

Alles is aangesloten om 50mm druk pvc en wil een automatische chloordispenser gaan gebruiken voor vloeibaar chloor. Dus zonder cyanuurzuur.

Heeft iemand een tip voor mij welke apparaat ik hiervoor kan aanschaffen, ik vind eigenlijk niets concreets. Enkel professioneel spul. Dat hoef nou ook weer niet.

En kan je het cyanuurzuur eenvoudig meten? Ik dacht dat je hier een fotometer voor nodig hebt. Die koop je ook niet zomaar. Lakmoes is hier volgens mij niet geschikt voor.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 21:04
BeyondThunder schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:09:
En kan je het cyanuurzuur eenvoudig meten? Ik dacht dat je hier een fotometer voor nodig hebt. Die koop je ook niet zomaar.
Uit ervaring weet ik dat de Poollab Cya kan meten. Is idd een fotometer.

https://www.toppy.nl/prod...itale-zwembad-tester.html

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hmmbob schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Uit ervaring weet ik dat de Poollab Cya kan meten. Is idd een fotometer.

Ben een beetje huiverig voor weer een tester, ik heb er al zo veel en ze zijn allemaal ruk. De Trutest (Die blauwe) vind ik dan nog de minst rukke.
Over deze poollab zijn jullie wel te spreken lees ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 21:04
BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:14:
100%, would recommend.

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 17-01-2025 11:24 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 11-10 23:49
BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Ben een beetje huiverig voor weer een tester, ik heb er al zo veel en ze zijn allemaal ruk. De Trutest (Die blauwe) vind ik dan nog de minst rukke.
Zijn echt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Poollab werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
BeyondThunder schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:09:
Mooi moment voor een zwembad vraag ;-)

Ik heb een Intex frame bad van 5,5 meter doorsnee. Geloof 22-25 M3 o.i.d.

Ik wil in het voorjaar weer over op glasparels en ik wil af van de chloortabletten om het cyanuurzuur niveau te verlagen of uit te roeien. Ik laat het zwembad altijd staan in de winter en maak hem in het voorjaar weer schoon. Gaat altijd prima. Wel gaat er zo'n 10m3 vers water bij elk jaar. (
Ik heb ook zo'n Intex zwembad.
Laat je al het water erin en de ZFP aan?
Ikzelf laat er een bodempje water in, die ik vervang in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Arjantje72 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:04:
[...]

Ik heb ook zo'n Intex zwembad.
Laat je al het water erin en de ZFP aan?
Ikzelf laat er een bodempje water in, die ik vervang in de zomer
Yep, afbreken en opbouwen doet meer schade dan gewoon laten staan. Ik laat de pomp draaien totdat het water onder de 10 graden is. Maak een drain van de bovenste inlaat naar de sloot.
Pomp/ leidingen en warmte pomp haal ik leeg.
In het voorjaar een bak nieuw water erin, allelsaansluiten en met een uurtje is alles weer up & running.
Ik heb dan nog wel een weekje nodig om het water zwembaar te krijgen.

@Dennis1812 @Arjantje72 @Hmmbob , Welke pillen moet ik dan hebben? Ik heb contact met iemand op MP, die wil voor een nieuwe Poollab 2.0 + bon + Garantie 120 euro. Denk dat dit dan een goede deal is.

[ Voor 13% gewijzigd door BeyondThunder op 17-01-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Yep, afbreken en opbouwen doet meer schade dan gewoon laten staan. Ik laat de pomp draaien totdat het water onder de 10 graden is. Maak een drain van de bovenste inlaat naar de sloot.
Pomp/ leidingen en warmte pomp haal ik leeg.
In het voorjaar een bak nieuw water erin, allelsaansluiten en met een uurtje is alles weer up & running.
Ik heb dan nog wel een weekje nodig om het water zwembaar te krijgen.

@Dennis1812 @Arjantje72 @Hmmbob , Welke pillen moet ik dan hebben? Ik heb contact met iemand op MP, die wil voor een nieuwe Poollab 2.0 + bon + Garantie 120 euro. Denk dat dit dan een goede deal is.
Nieuw bijna dezelfde prijs
Ik kijk straks welke tabletten je kan bijbestellen . Kom ik op terug.

Ps. Mensen klagen over verbinding maken met je telefoon. Maar als je de poollab 2.0 aanzet staat zijn Wifi uit. Als je die aanzet heb je meteen verbinding :)

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 17-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@BeyondThunder kan even lastig kijken. Alles is nog op zolder.
Maar Toppy levert deze erbij:
20 tablets phenol red (pH)
20 tablets DPD 1 (free chlorine)
10 tablets DPD 3 (bound/total chlorine)
10 tablets CYA test (cyanuric acid)
10 tablets Alkalinity-M (alkalinity)

Dus ik gok dat je die zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Net de
Pentair Azur zandfilterset - 9 m³/u
en de
3 X Nature works Hi-Tech Filterglas - 20 kg

Besteld, actiecode frissestart10 (10%)
Uitermate goed geholpen door de mensen van Toppy aan de telefoon.

Ook de Poollab 2.0 besteld via MP, nieuw in doos. 120 euro.

Allemaal bedankt voor de tips!

(Ik was in de eerste instantie enthusiast over die wattenballen, maar dat wassen van die dingen vind ik echt armoe. En na een paar keer is toch de filterwerking drastisch terug gelopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Dennis1812 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:37:
@BeyondThunder kan even lastig kijken. Alles is nog op zolder.
Maar Toppy levert deze erbij:
20 tablets phenol red (pH)
20 tablets DPD 1 (free chlorine)
10 tablets DPD 3 (bound/total chlorine)
10 tablets CYA test (cyanuric acid)
10 tablets Alkalinity-M (alkalinity)

Dus ik gok dat je die zoekt.
En als ze op zijn, had ik bij Lovibond besteld, per 100 stuks, was erg goedkoop Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IitKX1gKNwIdeKpjn-5JtOdjDZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYGWnuZCGa5MTu2bGcmaldyq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik heb nog een ander vraagje aan de (ZFP) Experts hier.

Ik heb dus deze set gekocht:
https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-9m3-u.html
9 m3/h

Hierbij is de verkeerder pomp geleverd, dit zou de:
Pentair Freeflo FFL-071 zwembadpomp 14m³ moeten zjin, maar ik heb de Pentair Freeflo FFL-051 zwembadpomp 13m³ ontvangen.

Nu zit deze sticker op het filtervat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu2QiXz55O0pvKNHr8iWfNwf50A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dx8cEeSCJ6cq85R52ZBFbiDz.png?f=fotoalbum_large

De FFL-071 die ik straks geleverd krijg is dan toch veel te zwaar voor dit vat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y631cPJKJj5on6pxxr4IxDHd7hE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y5jncRoxZE6zXrFW7fdugh9m.png?f=user_large

Of maakt een zwaardere pomp niet zoveel uit voor een Zandfilter? Ik dacht altijd dat je dan kans krijgt op "kanaaltjes" waardoor de filtering drastisch afneemt?
Ik ga 58 kg van dit product gebruiken "Nature works Hi-Tech Filterglas" als filtermedium.

De installatie staat een meter of 8 van het zwembad af. Alles aangesloten met 50mm druk pvc.

[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 20-01-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 13:37
BeyondThunder schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 16:22:
Net de
Pentair Azur zandfilterset - 9 m³/u
en de
3 X Nature works Hi-Tech Filterglas - 20 kg

Besteld, actiecode frissestart10 (10%)
Uitermate goed geholpen door de mensen van Toppy aan de telefoon.

Ook de Poollab 2.0 besteld via MP, nieuw in doos. 120 euro.

Allemaal bedankt voor de tips!

(Ik was in de eerste instantie enthusiast over die wattenballen, maar dat wassen van die dingen vind ik echt armoe. En na een paar keer is toch de filterwerking drastisch terug gelopen)
Glasparels gaan gebruiken inpl van filterglas
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

crazyfrog schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Glasparels gaan gebruiken inpl van filterglas
;)
Zou dat zo'n verschil maken dan? Ik heb dit telefonisch besproken met de product expert en hij vertelde mij dat dit medium verreweg de beste prijs/kwaliteit had. Ik ben afgegaan op zijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
BeyondThunder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Zou dat zo'n verschil maken dan? Ik heb dit telefonisch besproken met de product expert en hij vertelde mij dat dit medium verreweg de beste prijs/kwaliteit had. Ik ben afgegaan op zijn advies.
gaat zeker verschil maken in gemak en hoef je vrijwel nooit meer te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
BeyondThunder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:20:
[...]

Draai al een aantal jaren met een pentair Azur combi en glasparels (Vitrosphere Nano glasparels 0.4 - 1.2mm). Backwash 2x per seizoen en verder geen omkijken.
(Achtergrond info: https://www.toppy.nl/advi...erzand-of-filterglas.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Nu online
Wel bijzonder dat ze bij Toppy nu bij de glasparels zeggen "Niet geschikt voor Intex- en Bestway zandfilters". Dat stond er een paar jaar terug niet bij en ik gebruik ze ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

_RRM_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:50:
[...]

Draai al een aantal jaren met een pentair Azur combi en glasparels (Vitrosphere Nano glasparels 0.4 - 1.2mm). Backwash 2x per seizoen en verder geen omkijken.
(Achtergrond info: https://www.toppy.nl/advi...erzand-of-filterglas.html)
Weet jij welke combo je hebt? Pomp en Filtervat?
En wat voor type is jouw zwembad, en hoeveel m3?

Ik wil gelijk de juiste combo hebben voor mijn bad, geen gezeik achteraf.

[ Voor 7% gewijzigd door BeyondThunder op 22-01-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:28
Toch even een vraagje hier, zit te kijken naar een nieuwe pomp voor mijn 32m3 Intex opzetbad. Onderstaande pomp is wellicht wat aan de forse kant, maar met de frequentieregelaar(Isaver 1100) wel mooi terug te regelen en bij het stofzuigen veel vermogen. Ik heb een vrij groot zandfilter (Pentair Azur 560 top mount), al is het aanbevolen debiet daar 12m3, dus de helft van de pomp.

https://www.toppy.nl/prod...m3-u-model-p-sfl-151.html

Waar ik over twijfel is dat deze "boven de waterlijn" plaatsing heeft. Oftewel dat deze het zelf kan aanzuigen, maar betekend dit ook dat hij niet onder de waterlijn geplaatst kan worden? Of maakt dat niet zoveel uit. Voor nu is mijn zwembad namelijk nog niet ingebouwd, en zal de pomp dus onder het oppervlakte worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

BeyondThunder schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:46:
Ik heb nog een ander vraagje aan de (ZFP) Experts hier.

Ik heb dus deze set gekocht:
https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-9m3-u.html
9 m3/h

Hierbij is de verkeerder pomp geleverd, dit zou de:
Pentair Freeflo FFL-071 zwembadpomp 14m³ moeten zjin, maar ik heb de Pentair Freeflo FFL-051 zwembadpomp 13m³ ontvangen.

Nu zit deze sticker op het filtervat:

[Afbeelding]

De FFL-071 die ik straks geleverd krijg is dan toch veel te zwaar voor dit vat?

[Afbeelding]

Of maakt een zwaardere pomp niet zoveel uit voor een Zandfilter? Ik dacht altijd dat je dan kans krijgt op "kanaaltjes" waardoor de filtering drastisch afneemt?
Ik ga 58 kg van dit product gebruiken "Nature works Hi-Tech Filterglas" als filtermedium.

De installatie staat een meter of 8 van het zwembad af. Alles aangesloten met 50mm druk pvc.
Nou, ik het antwoord van Toppy:

Het staat niet goed op onze website. De Pentair FreeFlo FFL-051 zwembadpomp hoort bij de set die je hebt ontvangen te zitten. Dus het klopt wel zoals je deze in eerste instantie hebt ontvangen. Ik zal dit meteen ook aanpassen op onze website.

Stel je hebt een circuit met veel weerstand en afstanden die het water moet overbruggen dan is de Pentair FreeFlo FFL-071​ geen probleem, maar anders zou ik je adviseren gewoon de Pentair FreeFlo FFL-051 te gebruiken.

Ik heb een circuit met redelijk veel weerstand en pomp staat ongeveer 10 meter van het zwembad.
Op het maaiveld niveau.
Meerdere 90 graden bochten in het circuit.
Hiernaast gebruik ik ook een warmte pomp waar de waterflow ook weerstand zal ondervinden.
Met andere woorden, ik weet nu niet welke pomp het meest geschikt is voor het filtervat.
De Pentair FreeFlo FFL-051 of de Pentair FreeFlo FFL-071

@jeeedeee Ben je tevreden over die Isaver 1100? Zou dat een oplossing kunnen zijn voor een te zware pomp? De FFL-071 kan ook aangesloten worden op een frequentie regelaar.

Een andere vraag, kan ik zien aan de druk op het filtervat of de filtering goed is? Met andere woorden, is er een manier om te bepalen of het systeem goed zijn werk doet. Dit kan je uiteraard zien aan het zwembad water, maar kan ik dit ook op een andere manier bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 06-10 21:17
In juni krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. En ik ben aan het oriënteren naar een zwembad voor in de achtertuin. Iemand nog goeie tips en mss een betaalbare partij? Waar ik tot nog toe zelf op uit kom is het volgende:
- monoblok 8x4
- da-gen+ hydrolyse installatie
- solar dek, met bak onder trap in zwembad over de breedte
- Eva stream
- een high-line skimmer of overflow zwembad (kom moeilijk achter het exacte prijsverschil).
- eventueel aansluiten op de aardwarmte pomp bij voldoende capaciteit.

Het kan eventueel ook een bouwkundig zwembad of een prefab-beton bak worden.

Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
n00bCoder schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:53:
In juni krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. En ik ben aan het oriënteren naar een zwembad voor in de achtertuin. Iemand nog goeie tips en mss een betaalbare partij? Waar ik tot nog toe zelf op uit kom is het volgende:
- monoblok 8x4
- da-gen+ hydrolyse installatie
- solar dek, met bak onder trap in zwembad over de breedte
- Eva stream
- een high-line skimmer of overflow zwembad (kom moeilijk achter het exacte prijsverschil).

Het kan eventueel ook een bouwkundig zwembad of een prefab-beton bak worden.

Alle tips zijn welkom!
Een en ander hangt natuurlijk af van je definitie van betaalbare partij.

Wij hebben in middels de tuin 'leeg' en zijn bezig met de laatste voorbereidingen voor de daadwerkelijke realisatie:

8x4x1.5, hoektrap en beach voor voorbereiding sonardek. (voorbereiding omdat ik het eest een seizoen aan wil kijken 10-15K voor een solardek tikt hard aan en aangezien we in de zomer opwekking van de zonnepanelen zat hebben... ja, veiligheid, minder troep in bad is een ding en het ziet er heel strak uit, maar toch)

Overloop is door de extra gecompliceerde afvoer een flink stuk duurder, imho het niet waard.

Sugar Valley, EPS waterbehandeling, ben ik nog niet uit, waarschijnlijk kies ik toch voor SV, dat heb ik vanaf begin in m'n hoofd. Gewoon op chloorbasis, in ons opzetbad hebben we zowel zout en chloor gehad en mij maakt het niet uit, dus gewoon vloeibaar chloor.

Jetstream nemen we niet, nog wel even overwogen, maar daar in de keuze ook reuze (qua merken, type en met name kracht) en al wat te vaak gehoord dat 't toch uiteindelijk niet gebruikt wordt.

We hebben een goed gesprek gehad bij JDL Kunststoffen, nette offerte (HDPE), kunnen heel veel uithanden nemen. Maar in ons geval flink uit de buurt dus qua transport komt er nog een flinke post bij. Wel qua 'bad' (zonder techniek) een van de goedkoopste.

Daarnaast bij Aqua Optimaal (Hoogeveen) geweest, die heeft PP baden. Regelt alles van A-Z, even eens goed gesprek, duidelijke uitleg en nette offerte maar wel wat opmerkingen die ik daar bij heb.

Ook bij Mooi Zwembaden (Barneveld) een offerte opgevraagd (PP bad) maar die rekent 4-5K voor de beach..! terwijl dat bij de anderen maar een 1-2K is, dan gaat 't hard.. Verder telefonisch een goed gesprek, duidelijk verhaal en kennis van zaken.

We hebben ook geïnformeerd bij; Toppy, bouwzelfjezwembad, Rhodos, Wilan Zwembaden en nog wel een stel andere maar dat wordt hem niet.. Bouwkundig bad kan qua prijs interessante zijn, maar vinden we uit eindelijk het toch net niet.

Wat me tegen valt is de schrikbarend hoge prijzen die sommige leveranciers rekenen voor de 'techniek' (pomp, EPS/SV, zandfilter vat e.d.) Dat regel ik zelf wel, en sluit 't ook aan.

Afvullen en afstorten met gestabiliseerd zand laat ik dan vervolgens wel doen door de uiteindelijke leverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door dizzytal op 24-01-2025 12:08 ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Mag ik vragen wat je alles bij elkaar beoogd kwijt te zijn? Inmiddels ook bedacht dat overflow weinig toevoegd. En ga voor een 11x4 met trap en ‘beach’. Bijv carro structo plage 11. Wacht nog op offertes van diverse partijen. Dat EPS systeem moet ik nog vergelijken met Da-gen. Mening? Solardek hooft niet lijkt me met een fatsoenlijke warmtepomp in de toch al zonnige maanden maakt dat weinig verschil tov een normaal dek. Doe je dat wel? Of gewoon een folie erover spannen? Die jetstreams als je fatsoenlijk kan zwemmen beginnen bij 15k. Ben ook nog niet overtuigd…:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
dizzytal schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:04:
[...]sonardek. (voorbereiding omdat ik het eest een seizoen aan wil kijken 10-15K voor een solardek tikt hard aan en aangezien we in de zomer opwekking van de zonnepanelen zat hebben... ja, veiligheid, minder troep in bad is een ding en het ziet er heel strak uit, maar toch)
n00bCoder schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:57:Solardek hooft niet lijkt me met een fatsoenlijke warmtepomp in de toch al zonnige maanden maakt dat weinig verschil tov een normaal dek.
Dat solardek helpt ook om je water op pijl te houden en je chloor niet allemaal gelijk af te laten breken door de UV van de zon. Zwavelzuur vloog er hier doorheen voordat ik het solardek geplaatst had. wij hebben een low salt zwembad. Geen ervaring hoe het met een vloeibaar chloor systeem er aan toe gaat, maar dat zal net zo hard afgebroken worden door de UV als bij een zoutsysteem. Je zal dan met een hoog vloeibaar chloorgebruik opgezadeld worden. Nadat ik het solardek geplaatst heb, verbruik ik amper nog zwavelzuur. Afgelopen jaar heb ik genoeg gehad aan 12 tot 14 liter zwavelzuur als ik zo naar het vat kijk. Maar nu hebben we niet een bijzonder mooie zomer gehad.

Je geeft aan dat je de zwembadtechniek zelf gaat doen, dan mag het plaatsen van een solardek ook geen issue voor je zijn. Scheelt je de helft in de kosten! Ik heb on Aquadeck ook zelf geplaatst, aangesloten en afgeregeld. De Aquascenic weet ook wanneer het dek open of dicht is en past de hydrolysekracht hierop aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Glaslijn op 24-01-2025 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
n00bCoder schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:57:
Mag ik vragen wat je alles bij elkaar beoogd kwijt te zijn? Inmiddels ook bedacht dat overflow weinig toevoegd. En ga voor een 11x4 met trap en ‘beach’. Bijv carro structo plage 11. Wacht nog op offertes van diverse partijen. Dat EPS systeem moet ik nog vergelijken met Da-gen. Mening? Solardek hooft niet lijkt me met een fatsoenlijke warmtepomp in de toch al zonnige maanden maakt dat weinig verschil tov een normaal dek. Doe je dat wel? Of gewoon een folie erover spannen? Die jetstreams als je fatsoenlijk kan zwemmen beginnen bij 15k. Ben ook nog niet overtuigd…:)
Ik weet niet wat voor materiaal dat vinylester precies is, maar ik zou toch voornamelijk kijken naar PE en PP baden. Beetje afhankelijk van het materiaal moet je rekenen op 17-25K voor 'het bad'. (dus: bak, skimmers, inspuiters, trap, beach, rgb leds)

Da-gen (en Daisy+ ?) ken ik niet. Sugar Valley kan in principe alles regelen en aansturen, EPS One wordt ook veel aangeboden en kan dat ook. Dan is 't dus kosten, functie en persoonlijke voorkeur.

Wat betreft Solardek, wat ik al zei we kijken 't eerst aan. Komt dus ook niet een 'niet solardek' Je verliest natuurlijk wel warmte via 't oppervlak, zeker in de niet 'hoog seizoen maanden'. als het 's nachts nog wat afkoelt, maar dan is 't ook een beetje de vraag hoe warm zwem je. Er wordt hier bij 20-22 graden al gezwommen dus 't hoeft ook niet altijd 28C te zijn.

Waar je wel even op moet letten als je wel eventueel voor de voorbereiding voor een solardek kiest. Je hebt systemen die gewoon op het water liggen en die in rails lopen. Als je dat laatste hebt zit je in principe 'vast' aan de fabrikant van dat systeem.

Qua chemicalien viel het gebruik bij ons oude opzet bad reuze mee, dus ik ben benieuwd hoe dat met dit bad gaat. Ik had serieus weinig problemen om de pH waarde goed te houden, voor chloor eerst tabelleren gebruikt in een drijver, vervolgens geswitcht naar een zout elektrolyse systeem maar door serieuze roestvorming afscheid van genomen en toen terug naar een chloordoseersluis. Eigenlijk nooit problemen.

Zoals ik zei; we zullen het wel een seizoen of misschien twee aanzien, waarbij het warmteverlies zwaarder zal wegen dan het gebruikt van chemicalien.

Voor de winter komt er natuurlijk wel een 'mooie' afdekking, gewoon een mooi afdekzeil of stavenzeil ofzo..

Precies dat voor die Jetstream, leuk natuurlijk, maar ik (wij) ben (zijn) geen super fanatieke zwemmer(s) dus de investering is het ons niet waard.

[ Voor 8% gewijzigd door dizzytal op 24-01-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:29
n00bCoder schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:53:

Dit zou ik wel even uitzoeken of je dat kan doen. Ik lees wel eens dat bronnen kunnen uitputten en je eigenlijk in de zomer warmte terug zou moeten stoppen in de grond (door bv het koelen van je huis).

Met opwarmen van je zwembad blijf je het hele jaar rond warmte onttrekken.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
Heb inmiddels een aantal offertes. Allemaal tussen de 72-85k zonder grondwerk en tegels e.d. Wel een volledig systeem met solardeck. Die zwemmachines zijn erg duur. Daar mok nog even over slapen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
n00bCoder schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:28:
Heb inmiddels een aantal offertes. Allemaal tussen de 72-85k zonder grondwerk en tegels e.d. Wel een volledig systeem met solardeck. Die zwemmachines zijn erg duur. Daar mok nog even over slapen…
Poeh, dat vind ik aan de hoge kant. Wat koop je daar dan zoal voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20

m0nk

16-09-2003 15.15

@n00bCoder Ik zou echt even contact opnemen met Jelle van JDL. Ik heb een aantal jaar geleden ook verschillende offertes gehad met echt enorme hoge bedragen. Als je het niet erg vind om alles zelf te regelen en de deel "projecten" indien nodig uit te besteden dan kan je echt op een veel lager bedrag uitkomen.

Kan niet wachten om alles weer open te gooien hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNIoyBNln4jfyDORx11BiLDalAQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/G33HVBgt9OHqMghGbHIdVpWg.jpg?f=user_large

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Het dek rond je zwembad, is dat padoek hout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20

m0nk

16-09-2003 15.15

Glaslijn schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Het dek rond je zwembad, is dat padoek hout?
Nee, dat is Ipe hardhout.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-10 09:19
Ik ben toe aan een nieuwe zomerafdekking voor ons zwembad. Nu kwam ik het volgende tegen Zwembadzeil noppenfolie EnergyGuard ST 500 micron Geobubble. Iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 21:12
dizzytal schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Wat betreft Solardek, wat ik al zei we kijken 't eerst aan. Komt dus ook niet een 'niet solardek' Je verliest natuurlijk wel warmte via 't oppervlak, zeker in de niet 'hoog seizoen maanden'. als het 's nachts nog wat afkoelt, maar dan is 't ook een beetje de vraag hoe warm zwem je. Er wordt hier bij 20-22 graden al gezwommen dus 't hoeft ook niet altijd 28C te zijn.
Wij hebben een solardeck, en dat heeft zeker een meerwaarde. Ook als het geen 'solar' is, heeft het imo een meerwaarde. Dat water koelt -zonder deck- nl. veel sneller af; je zwemseizoen wordt korter want in het voorjaar & najaar koelt het water veel te snel af als je geen deck hebt.
En 22graden om in te zwemmen ? Da's veel te koud :o

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Runur schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:57:
Ik ben toe aan een nieuwe zomerafdekking voor ons zwembad. Nu kwam ik het volgende tegen Zwembadzeil noppenfolie EnergyGuard ST 500 micron Geobubble. Iemand hier bekend mee?
wij hebben een aantal jaar geleden een zeil van dit spul laten maken en is op zich prima.
Verwacht geen wonderen, zowel niet kwa opwarming als isolatie.

Moet wel zeggen dat er veel minder chloor afgebroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-10 15:35
Ik ben van plan een houtgestookte hottub aan te schaffen. Ik lees hier iedereen toch chloor gebruiken, terwijl de standaard meegeleverde kachel niet chloor bestendig is.
Heeft iedereen hier een dure kachelupgrade of zijn er ook nog andere opties.

En ik begrijp dat een zandfilter beter is, echter kom ik op een meerprijs van bijna 1000 euro uit ivm een aanbieding van een hottub zonder filteraansluiting. Daarvoor kan ik aardig wat cardrigdes kopen, of ga ik echt spijt krijgen van niet eens de optie hebben om ooit over te stappen op een zandfilter.

En mocht ik dan toch voor een zandfilter gaan, is het noodzakelijk die in een box naast de hottub te zetten, of zou ik ook wat slangen ondergronds kunnen leggen en dat ding een meter of 4 verderop in de garage kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyfrog
Besouro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:05:
Ik ben van plan een houtgestookte hottub aan te schaffen. Ik lees hier iedereen toch chloor gebruiken, terwijl de standaard meegeleverde kachel niet chloor bestendig is.

En ik begrijp dat een zandfilter beter is, echter kom ik op een meerprijs van bijna 1000 euro uit ivm een aanbieding van een hottub zonder filteraansluiting. Daarvoor kan ik aardig wat cardrigdes kopen, of ga ik echt spijt krijgen van niet eens de optie hebben om ooit over te stappen op een zandfilter.

En mocht ik dan toch voor een zandfilter gaan, is het noodzakelijk die in een box naast de hottub te zetten, of zou ik ook wat slangen ondergronds kunnen leggen en dat ding een meter of 4 verderop in de garage kunnen plaatsen?
zou niet meer aan een houtgestookte beginnen als je dat dalijk niet meer mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

crazyfrog schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:50:
[...]

zou niet meer aan een houtgestookte beginnen als je dat dalijk niet meer mag
Nou, dat zal allemaal wel meevallen.

Een Hottub op stroom is al helemaal niet te betalen.
Gewoon hout is prima. Goed stoken. Dan heb je bijna geen rook.

@Besouro Hou er wel rekening mee dat je het water elke paar dagen moet vervangen als je geen chloor gaat gebruiken.
Wij doen 2 max 3 dagen achter elkaar met het water. Daarna is het echt te smerig zonder chloor.
Dan moeten we eerst de tub schoonboenen om alle glibberige zooi weg te halen.
Hier gaat een (zand) filter niet bij helpen. Dit heeft met de temperatuur te maken, dat warme water is een broeinest voor bacteriën en ander gespuis...

De pomp 4 meter verder is geen enkel probleem, zorg dat je pomp dit wel aankan.
Maar een Cardridge filter zal echt geen zin hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door BeyondThunder op 16-02-2025 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:34

Nicap

Tsssk....

Besouro schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:05:

Ik heb hier ook een houtgestookte hottub en gebruik gewoon chloortabletten. Het is wel een aluminium kachel, maar gok er wel op. Blijf hem toch niet eeuwig gebruiken. Heb er ook een warmtepomp aan, maar 's winters gaat de houtkachel aan als we erin gaan.

Als je nog geen hottub hebt aangeschaft, kun je hier ook eens kijken.
Je betaald wel fors aan verzendkosten, maar uiteindelijke prijs zal fors lager zijn vermoed ik. Dan heb je in elk geval budget over voor een RVS kachel. Mijn hottub komt daar ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bedenk je goed dat zonder chloor dus 2-3x per week minstens 1000L weggespoeld wordt. Met chloor doe je van april tot september op 1 vulling minimaal.
Ook millieu technisch wat fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BeyondThunder schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:49:
[...]

@Besouro Hou er wel rekening mee dat je het water elke paar dagen moet vervangen als je geen chloor gaat gebruiken.
Wij doen 2 max 3 dagen achter elkaar met het water. Daarna is het echt te smerig zonder chloor.
Hier gaat een (zand) filter niet bij helpen. Dit heeft met de temperatuur te maken, dat warme water is een broeinest voor bacteriën en ander gespuis...

Hier gewoon zandfilter en chloor doseer systeem geplaatst, werkt top en weinig omkijken naar.
Zou niet meer anders willen, beste investering ooit samen met warmtepomp.

1x per jaar vullen, en de rest om de x tijd beetje bijvullen ivm waterverlies door in/uit stappen/verdamping.

Om de 2-3 dagen je water verversen vind ik niet echt duurzaam omgaan met water :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11-10 15:58

Waarom niet ? Door de temperatuur ? Qua liters water is het prima mogelijk. Maar als je voor zo'n soort filterpomp zou kiezen, dan zou ik eerder filterbollen aanraden dan die cardrigde dingen.

Laat maar, verkeerd gelezen denk ik. Je bedoelt het in combinatie met die 4 meter ? Volgens mij prima mogelijk, mits de pomp lager staat dan het waterniveau.

[ Voor 17% gewijzigd door Plenkske op 17-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Jazsie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Hier gewoon zandfilter en chloor doseer systeem geplaatst, werkt top en weinig omkijken naar.
Zou niet meer anders willen, beste investering ooit samen met warmtepomp.

1x per jaar vullen, en de rest om de x tijd beetje bijvullen ivm waterverlies door in/uit stappen/verdamping.

Om de 2-3 dagen je water verversen vind ik niet echt duurzaam omgaan met water :9.
Klopt, maar als je geen in en uitlaat hebt om een filter installatie aan te sluiten dan doe je niet niet langer dan 3 dagen met het water zonder chloor. Dat was ook exact mijn punt. Veel van die prefab hout gestookte hot tubs hebben deze aansluitingen niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Chloor drijvers kunnen in elk badje.

Slangen van de pomp kan je als je er niet in ligt ook gewoon langs boven inleggen en fixeren?
Niet ideaal/het mooiste. Maar het spaart tienduizend liters water uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:28
In zo'n houtgestookte hottub zal toch wel ergens een in- en uitlaat zitten voor het water? die moet toch door de verwarming heen? dan kan je daar toch iets tussen achter zetten met filter en chloor?

Persoonlijk zou ik ook geen houtgestookte hottub nemen, maar dat heeft meer te maken met het gedoe van stoken, 4 uur van te voren beginnen, vuurtje op gang houden etc... geef mij maar het gemak van een warmte pomp, ja die moet je ook ruim van te voren aanzetten, maar dat kan je gewoon met een druk op de knop doen 😉
desnoods een diesel gestookte, die hadden we een keer in een vakantie huisje... hottubs zijn sowieso niet duurzaam :+

[ Voor 5% gewijzigd door -Jaap-io op 18-02-2025 20:24 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
BeyondThunder schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:45:
[...]
Klopt, maar als je geen in en uitlaat hebt om een filter installatie aan te sluiten dan doe je niet niet langer dan 3 dagen met het water zonder chloor. Dat was ook exact mijn punt. Veel van die prefab hout gestookte hot tubs hebben deze aansluitingen niet helaas.
Had ik ook niet, gat boren is zo gedaan ;).
Lijkt mij stug dat dit niet mogelijk is in een hottub.

Maar ook dan kan je er chloor (tabletten) in doen, maar inderdaad filteren is ook belangrijk.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:48
Hallo allemaal, zelf ben ik ook aan het kijken naar een zwembad, type IG, met blokken was mijn gedachte.
Afmeting 6x3x1,5, heeft er iemand een idee hoe ik tot een kostenplaatje hier van kan komen, wat er allemaal bij komt kijken?
Uitgraven/afvoeren/blokken/liner/inlaat etc etc?

• dizzytal
  • Niet online
BaBoK schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:37:
Hallo allemaal, zelf ben ik ook aan het kijken naar een zwembad, type IG, met blokken was mijn gedachte.
Afmeting 6x3x1,5, heeft er iemand een idee hoe ik tot een kostenplaatje hier van kan komen, wat er allemaal bij komt kijken?
Uitgraven/afvoeren/blokken/liner/inlaat etc etc?
Offerte's opvragen?

Bij bijv. Toppy, Rhodos en Bouwzelfjezwembad kun je gewoon 'kant-en-klare' en/of opmaat pakketten kopen.
Niet heel moeilijk om achter te komen.

Waar je verder even rekening mee moet houden is; wat is de grond samenstelling, moet er misschien geheid worden onder de fundering. Grondwaterstand, kun je zo graven, red je het met een dompelpompje in een bak of (meld zich) full-blown bronbemaling nodig...

Om maar even een paar dingen te noemen, naast de standaard dingen als het (laten) uitvoeren van het grondwerk. Gewoon even lokaal informeren bij grondwerkers die kunnen je zo een prijsgeven voor dat werk met eventueeel afvoer van de grond als je die niet zelf kwijt kan.

Ik zou je niet verkijken op het 'blokken' verhaal (PS/beton beetje wat je wilt), leuk 'goedkoop' qua aanschaf (in vergelijk met bijv. HDPE bak) maar je hebt er een bak werk aan (en kun/wil je dat)

• EdwinC
  • Laatst online: 11-10 13:44
Verder komen er ook de kosten bij voor de vloer, en het volstorten van de blokken. Ik heb het zelf intussen 4 jaar gelden gedaan en ik zou het zo weer doen. Maar het kost je wel wat tijd, maar het geeft ook veel voldoening als het klaar is en een besparing in je bouwkosten.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:39
Ik heb de blokken ook overwogen. Uiteindelijk gekozen voor een interline zwembad omdat ik daarvoor geen betonvloer hoefde te storten.

Ook las ik over aardig wat gedoe met brekende eps blokken bij het storten. Nu daarom een iets minder diep bad van 6,10 * 3,60 * 1,30Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chKjc_CeUtmfXuSo0aRQIabAud8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naCAKKLnwa97ehmcbfE7bFRt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
rykers schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:26:
Ik heb de blokken ook overwogen. Uiteindelijk gekozen voor een interline zwembad omdat ik daarvoor geen betonvloer hoefde te storten.

Ook las ik over aardig wat gedoe met brekende eps blokken bij het storten. Nu daarom een iets minder diep bad van 6,10 * 3,60 * 1,30
Storten van de betonvloer heeft ook te maken met de ondergrond, er zijn nog wel andere (liner) systemen waarbij je dat niet hoeft.

Bij een systeem met liner zit je toch daar weer mee. Een liner zal je na loop van tijd moeten vervangen, daar zaten wij hier niet echt op te wachten.

Een 'Intex/Bestway'. bad ingraven is een mooie middenweg, maar zie ik persoonlijk toch iets als minder permanent dan een bouwkundig of HDPE/PP bad. Het is dus maar net een beetje wat er gezocht wordt, wij zijn niet echt van plan het bad ooit nog te verwijderen, dus vandaar gewoon een HDPE bad/bak...

Wat betreft de volstorten van de PE blokken dat heeft toch voornamelijk te maken met de 'uitvoerder' Volgens mij is er (met name) hier in dit (of Deel 1) iemand die ooit een riep bij mij braken ze, maar wat ik van verschillende bouwers hoor valt dat toch echt reuze mee. Gewoon voorzichtig vol storten en dat gaat best.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:39
@dizzytal
Interline is wel van een iets andere kwaliteit (en prijs) dan bestway/intex.

Ik heb het voordeel dat ik op zandgrond zit en daardoor geen betonvloer nodig had. Bij ieder ander type dhz zwembad die ik vond had ik dat wel nodig.
Ook speelde bij mijn overweging mee dat ik niet weet of ik over 20 jaar nog een zwembad wil. Dat is ongeveer de levensduur van interline met 1 keer de liner vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Laatst online: 11-10 13:44
dizzytal schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:42:
[...]

Wat betreft de volstorten van de PE blokken dat heeft toch voornamelijk te maken met de 'uitvoerder' Volgens mij is er (met name) hier in dit (of Deel 1) iemand die ooit een riep bij mij braken ze, maar wat ik van verschillende bouwers hoor valt dat toch echt reuze mee. Gewoon voorzichtig vol storten en dat gaat best.
Precies dit, volstorten met beleid, het liefst door een machinist met ervaring. Degene die ik had legde bewust zijn telefoon weg zodat hij niet gestoord kon worden en lekker op zijn eigen tempo de taak kon uitvoeren.

Zorg er verder voor dat je de stutten goed geplaatst hebt zodat de blokken goed op zijn plaats blijven en dan kun je met een gerust hart je bad bouwen met EPS blokken.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-10 15:35
[...]

Thanks voor de info, ik was in de veronderstelling dat een goede filter alleen voldoende was voor een lange levensduur van het water. Als ik alle reacties zo lees dus iets meer investeren in een hottub met aansluiting voor zandfilter en toch chloor er bij dus.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:38

evol

hello world

Binnenkort gaan we kijken bij JDL en ik zal het daar ook vragen, maar er zijn hier vast ook mensen die dit wel weten.

Hoe sluit je je inbouw bad nou aan op de riolering? Ik begrijp dat je een (ruim) gat graaft, het bad erin zet en dan de riolering naar de bestaande riolering brengt. Maar die bestaande riolering is van het huis. Wel bereikbaar via kruipruimte, maar is dat dan ook toegankelijk van buitenaf? Of moet je dan ergens doorheen boren/breken om daar te komen?

Move along people. Nothing to see here.

• GeeMoney
evol schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:32:
Binnenkort gaan we kijken bij JDL en ik zal het daar ook vragen, maar er zijn hier vast ook mensen die dit wel weten.

Hoe sluit je je inbouw bad nou aan op de riolering? Ik begrijp dat je een (ruim) gat graaft, het bad erin zet en dan de riolering naar de bestaande riolering brengt. Maar die bestaande riolering is van het huis. Wel bereikbaar via kruipruimte, maar is dat dan ook toegankelijk van buitenaf? Of moet je dan ergens doorheen boren/breken om daar te komen?
Graven inderdaad. Ik heb hem bij een buitenregenpijp erop gezet. Het is puur als overloop dus er gaan geen tientallen liters doorheen continu. Of een diep gat graven en vullen met los zand/split of zo’n hydra blob ofzo gebruiken dat het daarna langzaam de bodem in kan zakken mocht je geen andere mogelijkheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:38

evol

hello world

Maar er gaat wel chloor doorheen toch? Via infiltratie krat lijkt me niet echt wenselijk dan.
Regenpijp is wel een goeie maar die zijn hier niet op t riool aangesloten. Helaas geen optie dus.

Vraag me vooral af hoe je met die rioolbuis van buiten (110mm?) naar je kruipruimte komt.
Onder fundering door? Maar dan mis je afschot lijkt me.
Er doorheen? Flinke gat boren dan lijkt me.

Zal vast niet zo ingewikkeld zijn, maar heb het plaatje nog niet helemaal helder.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
evol schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:32:

Je legt gewoon leidingen van bad naar je technische ruimte. In de technische ruimte zorg je dan dat je je riool/hwa ( ;) ) aansluiting hebt. Om het oude opzet bad makkelijk te legen heb ik de HWA bij huis al afgetakt, nu trek ik deze gewoon door naar de TR.

'Misschien' niet helemaal zoals 't hoort maar tja...
evol schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:38:
Maar er gaat wel chloor doorheen toch? Via infiltratie krat lijkt me niet echt wenselijk dan.
Regenpijp is wel een goeie maar die zijn hier niet op t riool aangesloten. Helaas geen optie dus.
Als je direct op riolering wil zou ik vanaf je TR gewoon naar je gevel graven, onder de fundering door en hem ergens in je kruipruimte oppakken. 't hoef geen 110mm te zijn natuurlijk, 80mm is ruim zat.

Maar ik denk dat je het jezelf wel moeilijk maakt.. (maar misschien maak ik me er gewoon makkelijk vanaf.. ) Die paar. keer dat je je filter spoelt, ik denk dat er wel meer niet helemaal via 't boekje gaat dan die 'paar liter' water van ons bad straks.. (ja.. iets met struisvogel)

[ Voor 30% gewijzigd door dizzytal op 28-02-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
evol schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:38:

Vraag me vooral af hoe je met die rioolbuis van buiten (110mm?) naar je kruipruimte komt.
Onder fundering door? Maar dan mis je afschot lijkt me.
Er doorheen? Flinke gat boren dan lijkt me.

Zal vast niet zo ingewikkeld zijn, maar heb het plaatje nog niet helemaal helder.
Mijn technische ruimte heeft gewoon een 50mm afvoer op het riool, alsof er een kraan met wasbak hangt zeg maar.
Ik heb daarnaast een overloop afvoer bij de skimmer, dat is slechts 20mm buisje omdat dat alleen een overloop is dus daar gaat relatief weinig water doorheen, die laatste zit dus op mijn regenpijp buiten.
Mijn filter voor de backwash zit op die 50mm in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Op 10 maart beginnen ze aan ons project na maanden denken en twijfelen...

Daar we bronbemaling niet binnenkrijgen gaan we werken met een open bemaling op 1 of 2 plaatsen op aanraden van lokale firma die bemalingen doet (dit tot +- 60cm onder de vloerplaat)
Iemand hier toevallig ervaring mee?

Heb een testgat gemaakt en alle grond was licht vochtig tot op de diepte dat uitgegraven zal worden, 30min later begon het vochtiger te worden en na 1u begon water naar boven te komen.
Dit komt tot 30a40cm boven de grondplaat. maar gaat vrij langzaam, ik hoop dan ook dat dit met het uitgraven min of meer ook hetzelfde zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:37
Hier ook al een tijd aan het twijfelen voor een inbouwbad. In een vorige woning hadden we een inbouwzwembad van 4 bij 10, de kinderen waren toen nog klein en het waren geweldige zomers. 6 jaar terug een nieuw huis laten bouwen en zolang met een opzetbad gedaan maar een ingegraven bad blijft toch trekken. Onze tuin is prima geschikt, groot genoeg en de hele dag zon op de plaats waar het bad zou moeten komen. Ik zit echter te dubben, het is veel geld en ik wil het deels financieren met overwaarde. Van de andere kant leef je maar 1 keer, de kinderen wonen voorlopig nog thuis en kunnen er nog van genieten, en het maakt de woning ook wel af. Keuzes... wordt vast vervolgd.

edit: een van de 'problemen' die ik zie is hoe het zand af te voeren. Langs mijn garage is maar een meter ruimte, langs de andere kant van het huis meer maar dan moet men 30 meter dwars door de tuin... :-(

[ Voor 13% gewijzigd door twodigits op 02-03-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Nou hier beginnen we maandag om het laatste beetje puin uit de tuin te ruimen en af te voeren. Dan gaat er opgehoogd en gegraven worden. Gemeente is niet heel vlot om te beslissen of we mogen lozen op het riool, dus beginnen we gewoon met graven en dan zien we wel of (vast) en hoe er bemalen moet worden..

Wellicht valt 't mee en is het toch met een dompelpomp te doen... wordt vervolgt.
twodigits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:49:
edit: een van de 'problemen' die ik zie is hoe het zand af te voeren. Langs mijn garage is maar een meter ruimte, langs de andere kant van het huis meer maar dan moet men 30 meter dwars door de tuin... :-(
Je kan de grond/zand niet gebruiken om de tuin op te hogen o.i.d. scheelt je afvoeren. Anders wordt waarschijnlijk sowieso een gevalletje; tuin renovatie ;-) Om iets van 50m3 (ga er vanuit dat je dan wel weer richting 8x4 minimaal wilt) af te voeren in bigbags o.i.d. wordt je ook niet blij van idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:37
Dat is inderdaad de maat die ik ongeveer voor ogen heb. Ik woon op geel zand, dat moet echt afgevoerd. Ach, het is grotendeels gazon en dan een paar meter tuin, een hekwerk dat tijdelijk gedemonteerd zal moeten worden en een taxushaag die onderbroken zal moeten worden, misschien valt het wel mee. Ik ga contact opnemen met JDL, dat is hier niet heel ver vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
twodigits schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:49:
Hier ook al een tijd aan het twijfelen voor een inbouwbad. In een vorige woning hadden we een inbouwzwembad van 4 bij 10, de kinderen waren toen nog klein en het waren geweldige zomers. 6 jaar terug een nieuw huis laten bouwen en zolang met een opzetbad gedaan maar een ingegraven bad blijft toch trekken. Onze tuin is prima geschikt, groot genoeg en de hele dag zon op de plaats waar het bad zou moeten komen. Ik zit echter te dubben, het is veel geld en ik wil het deels financieren met overwaarde. Van de andere kant leef je maar 1 keer, de kinderen wonen voorlopig nog thuis en kunnen er nog van genieten, en het maakt de woning ook wel af. Keuzes... wordt vast vervolgd.

Er zijn van die kleine kiep wagentjes en gravers. Ik weet even niet hoe ze heten maar die zijn tijdelijk smaller te maken om door een doorgang te krijgen (het gravertje) zo’n klein kiepwagentje is smaller dan een meter en kan dacht ik een kruiwagen of 4 aan zand hebben en loopt op rupsbandjes .

Edit: mini dumper of Rupsdumper . Die zijn 87,5cm max laad gewicht 500kg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Nou, hier is er wat voortgang gemaakt.. nu wachten op de rest van de werkzaamheden.
Dit was vanochtend, nadat ze gisteren rond de middag klaar waren met graven.

We zitten hier op oud weiland, rechts waar iets meer water staat heeft waarschijnlijk een sloot gelopen, daar hebben we ook nog wat resten van een houten beschoeiing gevonden. Gelukkig staat/ligt dat niet direct in de weg, dus de rest laten we maar gewoon zitten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaWj4InNUtV4uxiS6U-bdvr2dyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPW0rALfD2zv2ss1J6RqgcAt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:53
Een vraag voor de glas gebruikers in de filter:
Na 6 jaar zou ik het filterzand willen vervangen door glas. Ik lees bij bv Toppy op de achterkant de instructies dat je 5 min een backwash moet doen. Als ik dat zou proberen, komt mijn waterniveau onder mijn skimmer te staan... Bij mijn zand deed ik max 1 minuut omdat ik anders veel te veel water verlies (houten octagonaal zwembad met doorsnede van 5m en 1m30 hoogte). Ik veronderstel dat de fabrikant het er op zet wegens een reden maar toch, wat is de ervaring van mensen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:28
Hier een filtervat gevuld met 125 kg glas, ik spoel totdat het spoelwater niet meer groen is. Dan kort nog even naspoelen(rinse). Meestal is dat niet meer dan 1 max 2 minuten spoelen. Dus ik denk dat je gewoon hetzelfde kan blijven doen als wat je nu al doet @Horla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:34:
Nou, hier is er wat voortgang gemaakt.. nu wachten op de rest van de werkzaamheden.
Dit was vanochtend, nadat ze gisteren rond de middag klaar waren met graven.

We zitten hier op oud weiland, rechts waar iets meer water staat heeft waarschijnlijk een sloot gelopen, daar hebben we ook nog wat resten van een houten beschoeiing gevonden. Gelukkig staat/ligt dat niet direct in de weg, dus de rest laten we maar gewoon zitten..

[Afbeelding]
Hoe ga je dat water afvoeren op de chape te leggen?
Ik vermoed dat het water nog wel wat zal blijven komen?

Pagina: 1 ... 164 ... 186 Laatste