Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 163 ... 186 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 18:59

-pollem-

Are you threatening me?

Jeroen_1976 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:52:
Graag jullie advies mbt upgrade van cartridge naar zandfilterpomp.
Opzet :
prism opzetzwembad 400x200x100 (~6800 liter)
1 solar bol
Nog aan te schaffen intex qs400 zoutwatersysteem.

Ik heb een sx1500 pomp (4m3)kunnen overnemen voor een leuke prijs maar realiseer me nu dat deze wat overbemeten is.
Mogelijke nadelen : hoger energie verbruik met name omdat de solarbol langer aan moet staan om effectief te zijn. Ook het zoutwater systeem heeft een langere draaitijd nodig.
Ik twijfel dus of ik niet beter af met een lagere capaciteit pomp bijvoorbeeld de sx925 (2m3) ?

De sx1500 heeft echter meer mogelijkheden (6 standen ipv 4) en ik heb hem dus al staan (nog in doos).
Iemand ervaring met dit scenario?
Ik denk niet dat die pomp overbemeten is als ik eerlijk ben. Sowieso heb je voor een zoutwatersysteem een minimale doorstroming nodig die je met een kleinere pomp misschien niet gaat halen.

Ook denk ik niet dat deze pomp een nadelig effect gaat hebben op het verwarmen met de solarbol.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:39
HyperBart schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:12:
Ik heb nu deze zomer die Toppy warmtepomp gezet samen met mijn bestaande ZFP en ZF, gaat prima.
De bypass wordt alleen gebruikt om de WP uit te doen vallen want als hij geen flow heeft valt hij vanzelf uit.

Maar nu ben ik recent wat aan het automatiseren gegaan met mijn energie mgmt systeem door er een geschakeld stopcontactje tussen te zetten.

Mijn vraag: is het schadelijk als de WP uitgeschakeld is (lees: alsof de WP uitgetrokken is uit het stopcontact) en er water door de warmtepomp flowt?

Maw: mag er water door een warmtepomp lopen als deze spanningsloos is
Je kan beter een stuurdraad ergens onderbreken zodat de warmtepomp niet abrubt/lomp onderbroken word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
-pollem- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Ook denk ik niet dat deze pomp een nadelig effect gaat hebben op het verwarmen met de solarbol.
Lijkt me ook niet. de hoeveelheid opgevangen energie van de bol blijft gelijk.
of je nou heel veel liters een klein beetje verwarmd (hoge flow) of weinig liters best veel verwarmd (lage flow), totale verwarming zal nagenoeg gelijk zijn.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:53
Jazsie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:17:
Mag gewoon water door heen stromen.

Je kan beter de vraag stellen of het gezond voor je warmtepomp is wanneer deze aan het "draaien" is en wordt abrupt spanningsloos gemaakt. Mijn warmtepomp zou er stuk van gaan...

Doe je de warmtepomp uitschakelen wanneer deze standby staat dan is dat geen probleem.
ybos schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Je kan beter een stuurdraad ergens onderbreken zodat de warmtepomp niet abrubt/lomp onderbroken word.
Tja, dat is wel een heel moeilijk. De warmtepomp heeft geen externe inputs waarmee je kan aangeven "doe nu maar even rustig".

Tot voor kort was het zo dat ik de circulatiepomp/ZFP aan en uitschakelde, dit veroorzaakte op zijn beurt flow in de warmtepomp die permanent op de stroom gekoppeld was. Relatief snel springt hij dan van error code E03 (no flow) naar het weergeven van de temperatuur en pakweg 30 tot 60 later is de warmtepomp volledig opgetoerd of aan het optoeren. Dat ging ook prima en voor zover ik weet is dit de meest elegante/correcte manier om de warmtepomp zichzelf uit te laten schakelen?

Buiten de schakeling om te zetten zodat de ZFP aan en uit gaat op basis van EVCC zie ik geen andere oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 29-08-2024 12:06 ]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Jazsie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Dat kan niet zomaar gebeuren door "wat" pH+ bij te doen. Daar zit meer achter.

Poollab raad ik sowieso aan zodat je goed je water waardes kan meten.
Wellicht "teveel" dan.

Maar geeft PoolLab ook meer info dan alleen meting? Geeft het ook iets van gerichte info over hoe/wat bij te doseren?

• ybos
HyperBart schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

[...]

Tja, dat is wel een heel moeilijk. De warmtepomp heeft geen externe inputs waarmee je kan aangeven "doe nu maar even rustig".

Tot voor kort was het zo dat ik de circulatiepomp/ZFP aan en uitschakelde, dit veroorzaakte op zijn beurt flow in de warmtepomp die permanent op de stroom gekoppeld was. Relatief snel springt hij dan van error code E03 (no flow) naar het weergeven van de temperatuur en pakweg 30 tot 60 later is de warmtepomp volledig opgetoerd of aan het optoeren. Dat ging ook prima en voor zover ik weet is dit de meest elegante/correcte manier om de warmtepomp zichzelf uit te laten schakelen?

Buiten de schakeling om te zetten zodat de ZFP aan en uit gaat op basis van EVCC zie ik geen andere oplossing?
Het is de vraag of hij netjes rustig afschakelt wanneer de flow wegvalt of dat hij dan ook bot uitgaat. Anders zou je de flowsensor kunnen opzoeken in de pomp en deze draad onderbreken via je automatisering. Dat is relatief simpel te doen.
Of de temperatuurmeting onderbreken. Dan heeft hij geen setpoints, verwacht dat hij dan ook in storing gaat. Ook hier de vraag, hoe reageert de pomp. Als hij op alle "storingen" hetzelfde reageert als spanningsloos maken, maakt het niet veel uit.

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 29-08-2024 12:26 ]

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 20:56
HyperBart schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:12:
Ik heb nu deze zomer die Toppy warmtepomp gezet samen met mijn bestaande ZFP en ZF, gaat prima.
De bypass wordt alleen gebruikt om de WP uit te doen vallen want als hij geen flow heeft valt hij vanzelf uit.

Maar nu ben ik recent wat aan het automatiseren gegaan met mijn energie mgmt systeem door er een geschakeld stopcontactje tussen te zetten.

Mijn vraag: is het schadelijk als de WP uitgeschakeld is (lees: alsof de WP uitgetrokken is uit het stopcontact) en er water door de warmtepomp flowt?

Maw: mag er water door een warmtepomp lopen als deze spanningsloos is
Zoals eerder gezegd, geen probleem om er water door heen te laten lopen terwijl WP zelf uitstaat.
Doe ik hier zelf ook 's-ochtends laat ik zwembad pomp alvast even lopen terwijl WP nog uit staat.

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf ook zo'n Weau Toppy warmtepomp en daar zit wifi op via Tuya en kan daar bijvoorbeeld een tijdsinterval instellen waarbinnen hij aan/uit gaat, zelf heb ik dat dus van 10:00uur tot 20:00uur staan. Is er daarbuiten flow dan gaat de warmtepomp toch niet aan.
Kun je daar niet iets mee?

• Jeroen_1976
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:21
-pollem- schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Ik denk niet dat die pomp overbemeten is als ik eerlijk ben. Sowieso heb je voor een zoutwatersysteem een minimale doorstroming nodig die je met een kleinere pomp misschien niet gaat halen.

Geschikt voor zwembaden tot 17.413 liter
Werkt in combinatie met een filterpomp
Debiet filterpomp tussen de 1.136 l/u en 3.785 l/u

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:27

Toppe

Oké ✅

Cujo74 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Zoals eerder gezegd, geen probleem om er water door heen te laten lopen terwijl WP zelf uitstaat.
Doe ik hier zelf ook 's-ochtends laat ik zwembad pomp alvast even lopen terwijl WP nog uit staat.

Dat gezegd hebbende, ik heb zelf ook zo'n Weau Toppy warmtepomp en daar zit wifi op via Tuya en kan daar bijvoorbeeld een tijdsinterval instellen waarbinnen hij aan/uit gaat, zelf heb ik dat dus van 10:00uur tot 20:00uur staan. Is er daarbuiten flow dan gaat de warmtepomp toch niet aan.
Kun je daar niet iets mee?
Niet alle modellen hebben dat.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 21:33
wjmeijer1986 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:28:
Zijn er hier mensen die op een inhoud van 15 m³ automatische waterbehandeling (pH en chloor) hebben staan, en zo ja: van welk merk?

Ben me alvast eens aan het oriënteren op volgende jaar. Ik heb al eens in het zwembad automatiserings draadje gekeken maar zelfbouw gaat me voorlopig nog te ver :)
ons bad (18m3) heeft sinds 2j een davey ecosalt2 (15EL) low salt + lifeguard.
kwaliteit is goed, produceerd goed en je kan m via een app uitlezen wat wel handig is aangezien ik dan niet de technische ruimte in moet.

Ph regeld perfect, geen werk aan. ORP is wat meer gedoe maar is misschien ook wel vooral mijn eigen schuld..

Daarop aansluitend hetgeen mij opvalt.
dagen achter elkaar is er weinig chloorproductie. Dat kan aangezien wij een donkere ecobubble erop hebben liggen en er dus weinig UV in komt.
Halen we het zeil eraf dropt de ORP meteen van zeg 650 naar 520mV en gaat hij de hele dag chloreren.
Dag erna staat deze dan op 700mV terwijl setpoint 620 is... Dagen erop weer geen productie meer.

Herkennen jullie de reactie van een zeil op de ORP meting op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Moest het bad hier ook weer opruimen van vrouwlief. Net een nieuwe Ubbink pomp binnen die 10m omhoog kan pompen (warmtemat komt op het dak) en dus meteen mooi moment om hem even te testen.

Let niet op de koppelingen… de juiste aansluiting zat er niet bij en heb een brandslang liggen die het water naar het einde vanzelf bestemming moet brengen.

Volgend jaar maar eens kijken hoe ik het allemaal ga aansluiten, pomp, filter, warmtepomp én warmtemat. Daarbij is de wens naar fatsoenlijk chloor zonder drijver er ook 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIIW4HTkivp59cCtHBhamLHyOcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8JYO2qm327NG1Jv43ljqgcn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:53
Wellicht voor de openingspost :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 13:08
Nu ik het zwembad voor de kinderen goed onder controle heb, dacht ik laat ik ook eens iets leuks voor mijzelf doen 8)

Dus hop naar marktplaats voor een 2e hands opblaas jacuzzi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-8Zo_N6iLlwtPEk5UnwvH44sUI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ML0lNsTKEFYWkWKPOxEFjQGM.jpg?f=user_large

is toch wel lekker en leuk zo 's avonds!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OPhDSN_jtw7X2r6HpXo-8XFO8I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LydtUdeDOyf5kB74HNqBScND.jpg?f=user_large

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
-Jaap-io schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:17:
Nu ik het zwembad voor de kinderen goed onder controle heb, dacht ik laat ik ook eens iets leuks voor mijzelf doen 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu begint het pas - die rolberoerte die je krijgt door de kosten van de standaard verwarmingselementen in die Lazy Spa ga je straks werken met allerlei alternatieve warmtepompen :P

Veel plezier ermee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 13:08
Vorkie schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:30:
[...]

Nu begint het pas - die rolberoerte die je krijgt door de kosten van de standaard verwarmingselementen in die Lazy Spa ga je straks werken met allerlei alternatieve warmtepompen :P

Veel plezier ermee :)
Ja ik had al bedacht om de warmtepomp van het zwembad er tussen te zetten 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

-Jaap-io schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:39:
[...]

Of warmtemat, ding gaat hier als de brandweer. ‘s ochtends om 09:00 21 graden, ‘‘s middags 31🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:14

flanger

That Guy

[...]

Daar is een topic voor :)

Jacuzzi verwarmen met warmtepomp

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Weet iemand of er een overgangsstuk is van een Intex filter (32mm) flex naar vast PVC?

Gaat om het stuk van de oranje pijl. Filter is nog prima, alleen wil ik over naast vast PVC voor pomp <-> filter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PI82N8D8sAywNyD5Q2tjY6DZ0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4WbBza43bGSl6mQhIzksfVIK.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:10
Mag ik mijn zwembad met zoutwater systeem leeg laten lopen in de sloot?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Grolsch schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:14:
Mag ik mijn zwembad met zoutwater systeem leeg laten lopen in de sloot?
Beter is om eerst het chloor te laten verdampen gok ik. Even een paar dagen open laten zonder zout elektrolyse zou ik zeggen dan verdampt het snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Toppe schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:24:
[...]

Of warmtemat, ding gaat hier als de brandweer. ‘s ochtends om 09:00 21 graden, ‘‘s middags 31🤣
Welke mat heb je. Dat wil ik ook graag voor ons zwembad. Helemaal nu er op 1m een overkapping naast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tito129 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:35:
[...]

Welke mat heb je. Dat wil ik ook graag voor ons zwembad. Helemaal nu er op 1m een overkapping naast staat.
https://sunmax.nl/product...ZcxsH72H2Vvdkgn327FZJMHwi

Zoiets, maar dan wel als één mat zonder losse delen. Denk dat de mat uit Duitsland komt (gezien de teksten) en via Marktplaats gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-10 09:22
rykers schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:55:
Eindelijk de pomp van mijn nieuwe zwembad vandaag aan kunnen sluiten. Bouwen duurt wat langer dan eerder ingeschat.
Mooie oplossing.
Wat is nu het grootste nadeel van een buitenpandige pompruimte? Ik heb plaats in de garage maar daar ruimte opofferen vind ik enigszins zonde. Daarom overweeg ik ook een oplossing zoals jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-10 17:11
_sepulnation_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:47:
[...]

Mooie oplossing.
Wat is nu het grootste nadeel van een buitenpandige pompruimte? Ik heb plaats in de garage maar daar ruimte opofferen vind ik enigszins zonde. Daarom overweeg ik ook een oplossing zoals jij hebt.
Ik heb niet overwogen om het in mijn garage te zetten. Dit was voor mij een logische combinatie aan de achterkant van een houthok. Overigens ga ik nog 2 deuren ervoor maken dat het wel wat meer beschut staat.

Belangrijkste nadelen tov binnen die ik kan bedenken zijn dat je alles moet aftappen omdat het niet vorstvrij staat en dat het misschien wat meer geluid maakt.

Dat laatste heb ik geen last van met een pompregelaar en een al vrij stille Hayward pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Toppe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:22:
Moest het bad hier ook weer opruimen van vrouwlief. Net een nieuwe Ubbink pomp binnen die 10m omhoog kan pompen (warmtemat komt op het dak) en dus meteen mooi moment om hem even te testen.

Let niet op de koppelingen… de juiste aansluiting zat er niet bij en heb een brandslang liggen die het water naar het einde vanzelf bestemming moet brengen.

Volgend jaar maar eens kijken hoe ik het allemaal ga aansluiten, pomp, filter, warmtepomp én warmtemat. Daarbij is de wens naar fatsoenlijk chloor zonder drijver er ook 8)
[Afbeelding]
Ik zou wel die stekkerdoos bij je zwembad weghalen :) maar dat heb je vast al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

xces schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:41:
[...]

Ik zou wel die stekkerdoos bij je zwembad weghalen :) maar dat heb je vast al gedaan.
Alleen gebruikt om leeg te pompen inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:14
Foutje |:(

[ Voor 98% gewijzigd door Ferrox1 op 06-09-2024 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ferrox1 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:46:
Ik heb wel een kras in mijn ultra 2, eigenlijk al vanaf het begin en geen idee waardoor. Wat ik wel heb is dat ik met de ultra 2 juist andere dingen beschadigd heb:

- Krassen in een raam door het poetsen
- krassen in keramisch werkblad van de badkamer door er zachtjes tegenaan te stoten

De ultra geeft geen krimp maar al met al gaat hij dus bij poetsklusjes af. Ik moet er niet aan denken dat ik per ongeluk een kras in de auto zet er mee tijdens het wassen. Dat titanium is zo hard en door het gebrek aan ronde hoeken is het altijd direct raak. Ook de sluitclip van titanium veroorzaakt dit.
Een ultra frame intex zwembad ;) of had ie in het apple watch topic gemoeten :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 15:46
Toppe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:22:

[Afbeelding]
Vandaag bezig om de boel weer af te bouwen, zwembad moet leeg. Met tuinslang over zo'n 40 meter naar de voorkant van t huis, langs een voetpad naar de parkeerplaats waar de dichtsbijzijnde put is. Het gaat tergend langzaam. Het zwembad is 3x2 en het waterpeil zakt in een uur ongeveer 4 centimeter. Nu zit ie nog aardig vol maar de druk neemt langzaam af en dan loopt ie ook steeds langzamer leeg.

Ik zit dus ook te kijken of ik de pomp er tussen kan zetten, een Intex Krystal Clear (https://www.action.com/nl...krystal-clear-filterpomp/). Ik ga er geen andere/nieuwe pomp voor kopen. Heeft iemand een idee of dat op een standaard tuinslang is aan te sluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door prutsger op 06-09-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobrechtDR
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:25
Ik heb eergisteren ons opzet zwembad grotendeels leeggepompt met de ZFP, ineens ook goed ge-backwashed op die manier.
De laatste 3cm geheveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
prutsger schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:11:
[...]

Vandaag bezig om de boel weer af te bouwen, zwembad moet leeg. Met tuinslang over zo'n 40 meter naar de voorkant van t huis, langs een voetpad naar de parkeerplaats waar de dichtsbijzijnde put is. Het gaat tergend langzaam. Het zwembad is 3x2 en het waterpeil zakt in een uur ongeveer 4 centimeter. Nu zit ie nog aardig vol maar de druk neemt langzaam af en dan loopt ie ook steeds langzamer leeg.

Ik zit dus ook te kijken of ik de pomp er tussen kan zetten, een Intex Krystal Clear (https://www.action.com/nl...krystal-clear-filterpomp/). Ik ga er geen andere/nieuwe pomp voor kopen. Heeft iemand een idee of dat op een standaard tuinslang is aan te sluiten?
Die je daar linkt is een instap model zwembad pomp , heeft 32 mm aansluiting. Die zijn hier niet voor bedoelt.
Koop een dompelpomp, en die hoeft ook niet duur te zijn, maar daarmee krijg je het zwembad wel een stuk sneller leeg.

edit, verkeerd gelezen 8)7

Je hebt die pomp al en wil het proberen. Ik zou zeggen probeer het door een provisorische verbinding te legen tussen zwembadslang en tuinslang.
Ik vermoed echter dat hij op een gegeven moment langzamer gaat of stopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 06-09-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@prutsger ik heb voor een paar tientjes ooit eens een dompelpomp gehaald.
Pompt volgens mij 1,8 kuub per uur af, is dat niet wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:43
Hier ook een (Lidl) dompelpomp
Met daaraan een platte bouwslang
(https://www.amazon.nl/Suinga-Platte-slang-voor-waterafvoer/dp/B08VWSWTSV/ref=asc_df_B08VWSWTSV/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=664465790615&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16690203508992926599&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9102720&hvtargid=pla-1279913295991&psc=1&mcid=7399866c4d6734cb8ddb585a3470529e)

Ik heb aan de bouwslang aan de ene kant de koppeling van de dompelpomp en aan de andere kant een koppeling die aan de zandfilter kan.
Dus ik begin met het zover als mogelijk leegpompen mbv de zwembadpomp
Heb dan gelijk een goede backwash gedaan.
Daarna de rest via de dompelpomp
Eerste jaar had ik alleen een tuinslang en dan duurt het heel lang om (mijn bad is 24m2) het bad leeg te krijgen.
Met de bouwslang was ie heel snel leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:37

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zorg dat t chloor gehalte nagenoeg 0 is en laat t over t gras en in de tuin stromen.

Na een paar uur weer droog

Doppen van pomp aansluiting eraf en t spuit eruit. Ook onderin de stop open en nog een slang op hevelen.

Zodra t kan trek ik de hoeken los om de demonteren. Zodra het dan ligt is t echt zo leeg.
Wel in je zwembroek doen. Je wordt nat

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:14
Tinusvolkel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:50:
[...]

Een ultra frame intex zwembad ;) of had ie in het apple watch topic gemoeten :P
Lol :o

Hoe is dat gebeurd...? Ik verplaats hem wel inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

prutsger schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:11:
[...]

Uiteindelijk heb ik toch de dompelpomp er in gezet. Stuk sneller en hem zover leeggekregen dat het laatste water gewoon met de handdoek weg gehaald kon worden :+

Heb deze: https://www.gamma.nl/asso...mpelpomp-dp-250/p/B613551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:10:
Weet iemand of er een overgangsstuk is van een Intex filter (32mm) flex naar vast PVC?

Gaat om het stuk van de oranje pijl. Filter is nog prima, alleen wil ik over naast vast PVC voor pomp <-> filter
[Afbeelding]
https://www.toppy.be/prod...-50mm-lijmverbinding.html

Was er ook naar op zoek 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
Na de harde regen en bliksem deze week was mijn zwembad ineens groen. Even opgezocht hoe dit kan en klinkt logisch.

Nu ben ik benieuwd hoe ik de buizen weer schoon krijg. Iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbI36A3LSHsNYV6E_voLMxGlke8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAObjza6PmWZWXs3vyxfs5wa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is wel heel extreem.
Water met flink chloor doorheen laten stromen wellicht? Maar dan moet je ze weer aansluiten.

Met een tuinslang krijg je slechts kleine stukjes schoon ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Wackmack schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:36:
Na de harde regen en bliksem deze week was mijn zwembad ineens groen. Even opgezocht hoe dit kan en klinkt logisch.

[Afbeelding]
In het zonnetje leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Goeie, zal dit even doen en anders nieuwe bestellen. Bijzonder ja want de filter is 24/7 aan en er zitten altijd twee chloor tabletten in het water. Hoe kan het dan zo snel groen worden.

Water gaat nu weg en ruim nu alles op. Als de buizen niet schoon worden bestel ik wel nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wackmack schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:36:

[Afbeelding]
En hoe kan het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Niet helemaal wat ik bedoel, nu moet je altijd nog een stuk slang gebruiken en dat wil ik eigenlijk voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Duidelijk. Zou je die slangen niet schoon krijgen door ze in een bak/emmer met chloor te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Toppe schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:01:
[...]

Niet helemaal wat ik bedoel, nu moet je altijd nog een stuk slang gebruiken en dat wil ik eigenlijk voorkomen
https://www.bol.com/be/nl...p-intex/9300000078879977/

Wel een pak duurder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Heb die ook. De aansluiting is daarnaast ook 40 mm inwendig, waardoor ze ook op een 40 mm leiding passen. Scheelt weer een aantal verlopen en moffen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Zo, traditiegetrouw is het zwembad weer opgeruimd na een avondje disco zwemmen. Volgend jaar een maatje groter :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54hJQBQcB0LsPFXAAo2uEKYDpJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONiAFCkKZvUE8Hs83PKw8gkw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Bedankt voor alle thumbs-ups. Misschien is het een inspiratie voor jullie om eens te doen als je (klein)kinderen hebt. Rookmachine van halloween ertegenaan, wat goedkope discolampjes die de kids ooit voor sinterklaas hebben gekregen en je hebt zo een giga-feest voor ze waar ze ieder volgend jaar om vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

xces schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:08:
Bedankt voor alle thumbs-ups. Misschien is het een inspiratie voor jullie om eens te doen als je (klein)kinderen hebt. Rookmachine van halloween ertegenaan, wat goedkope discolampjes die de kids ooit voor sinterklaas hebben gekregen en je hebt zo een giga-feest voor ze waar ze ieder volgend jaar om vragen.
Als ik dat hier zou doen dan wordt het een project X feestje ben ik bang 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:00:
[...]

Als ik dat hier zou doen dan wordt het een project X feestje ben ik bang 🤣
Geen probleem, laat maar op tijd weten 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Wow, niet verwacht maar ze weer helemaal schoon, hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:20
Wackmack schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:23:
[...]

Wow, niet verwacht maar ze weer helemaal schoon, hoe dan?
Omdat de algen zijn doodgegaan?

Als die niet meer in het water zitten en lekker wat zonnewarmte over zich heen krijgen, drogen ze gewoon uit en gaan ze dood.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik ben op zoek naar een nieuwe 6m2 zandfilterpomp voor volgend jaar. Ik dacht er zijn wel wat najaars koopjes te vinden, maar dat valt nog wel tegen. (iemand tips?)

maar nu kom ik op de website van kopenzwembad.com . Iemand ervaringen hier mee? Het lijkt een van oorsprong engelse website die omgezet is in het nederlands. Vestigingsadres is in Belgie (mogelijk ivm brexit?)

De prijzen zijn in ieder geval zeer gunstig tov andere aanbieders. Zie verder ook geen negatieve recensies en met paypal betalen zou je denken, dan zit je linksom of rechtsom wel veilig. Maar was toch benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Van zowel de pomp als de aanbieder;

https://www.kopenzwembad....pp-400-zandfilterset-6m3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

joostbo schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:39:
Ik ben op zoek naar een nieuwe 6m2 zandfilterpomp voor volgend jaar. Ik dacht er zijn wel wat najaars koopjes te vinden, maar dat valt nog wel tegen. (iemand tips?)

maar nu kom ik op de website van kopenzwembad.com . Iemand ervaringen hier mee? Het lijkt een van oorsprong engelse website die omgezet is in het nederlands. Vestigingsadres is in Belgie (mogelijk ivm brexit?)

De prijzen zijn in ieder geval zeer gunstig tov andere aanbieders. Zie verder ook geen negatieve recensies en met paypal betalen zou je denken, dan zit je linksom of rechtsom wel veilig. Maar was toch benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Van zowel de pomp als de aanbieder;

https://www.kopenzwembad....pp-400-zandfilterset-6m3/
Die website is 1 grote scam. Niet bestellen, heb er ook al eens naar gekeken maar daar bieden ze vanalles aan rond de 100eu. Too good to be true.

Zoek zelf ook nog een 6m zf set voor volgend jaar maar heb ook nog geen naseizoenprijzen gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
@joostbo Too good to be true. Kijk maar naar de prijzen van de composiet zwembaden. Van ca 300 voor nog geen 100 euro. Die baden zijn normaal 6000-12000 euro.

Ik zou hier ver van blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Bedankt! had al zo'n vermoeden. Kijk wel even verder.

Iemand nog tips voor een 6m2 zandfilterpompje. hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar wel gewoon goed voor een paar maandjes in de zomer

[ Voor 15% gewijzigd door joostbo op 09-09-2024 19:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 15:46
Bedankt voor alle tips voor het legen van het zwembad. Ik zag geen mogelijkheden om de uitgang van de pomp op een normale tuinslang aan te sluiten. Na een uur of 8 - 10 was het zwembad half leeg. De volgende dag + nacht alles gewoon in de tuin weg laten lopen, de teststrip gaf al geen chloor meer aan. Laatste bodempje met een emmer en zodra het kan bad op z'n kop. Voor volgend jaar maar eens naar zo'n dompelpomp kijken. En iets van verwarming, dan kunnen we er ook nog meer gebruik van maken.

Als ik voor aankoop toch wist wat er bij komt kijken... je kunt je geld er wel aan kwijt zeg maar! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:10
Hier is het zwembad ook bijna leeg, gisteren de slang aangesloten, morgenvroeg helemaal leeg denk ik.

Ik had zaterdag de pomp en zws uitgezet, en zeil open en hij was vandaag al groen, dat gaat snel!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
rykers schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:48:
@joostbo Too good to be true. Kijk maar naar de prijzen van de composiet zwembaden. Van ca 300 voor nog geen 100 euro. Die baden zijn normaal 6000-12000 euro.

Ik zou hier ver van blijven.
Klopt. Kijk maar op: https://www.kopenzwembad.com/over-ons/

Gaat over kleding ipv over zwembaden. :+

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 23:49
prutsger schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:03:
Bedankt voor alle tips voor het legen van het zwembad. Ik zag geen mogelijkheden om de uitgang van de pomp op een normale tuinslang aan te sluiten. Na een uur of 8 - 10 was het zwembad half leeg. De volgende dag + nacht alles gewoon in de tuin weg laten lopen, de teststrip gaf al geen chloor meer aan. Laatste bodempje met een emmer en zodra het kan bad op z'n kop. Voor volgend jaar maar eens naar zo'n dompelpomp kijken. En iets van verwarming, dan kunnen we er ook nog meer gebruik van maken.

Als ik voor aankoop toch wist wat er bij komt kijken... je kunt je geld er wel aan kwijt zeg maar! :D
Als je toch bezig bent, kijk ook eens voor een waterstofzuiger, tweedehands niet duur. Daarmee kun je het laatste beetje water er makkelijk uitktijgen en wordt de bodem nog schoon ook (zand, enzo.)

• Arjantje72
In welke stand zetten jullie de zandfilterpomp als je die in de winter niet meer gebruikt, de winterstand of closed?

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Arjantje72 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:48:
In welke stand zetten jullie de zandfilterpomp als je die in de winter niet meer gebruikt, de winterstand of closed?
Winter, opgeborgen in het tuinhuisje.

[ Voor 5% gewijzigd door _RRM_ op 12-09-2024 17:22 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Leeg, uit en op zolder volledig schoongemaakt.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennis1812 op 12-09-2024 21:40 . Reden: Verkeerde quote eerst ]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Hier blijft deze actief, als het vriest zet ik hem op circulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-10 09:30
Bij het uitschakelen eerst een behoorlijke backwash en rinse en dan de dop voor het leeglopen laat ik er af.

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
Ik durf het nog niet aan het zwembad op te ruimen haha zal je net zien dat we dan nog flink met de temp omhoog gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
jarnoz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:27:
Ik durf het nog niet aan het zwembad op te ruimen haha zal je net zien dat we dan nog flink met de temp omhoog gaan :)
Flink is denk ik niet te verwachten. We krijgen nog een relatief zachte week als het goed is.
Ik verwacht dat dat de laatste week zwemmen gaat worden ook bij ons. Ik zet daarna de warmtepomp in ieder geval uit. Vorig jaar ging de warmtepomp ook op 17 september uit, grappig. Daar zitten we nu dus weer in de buurt.
Overigens heb ik dus ruim 640kWh bespaard dit jaar op de warmtepomp door het "slim" aansturen op temperatuur en zon opbrengst :) . (tijd niet meegerekend koste het alleen een rs485 module a 3 tientjes en een UTP kabel).

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 14-09-2024 12:36 ]

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:20
De nachttemperatuur is nu hetgeen wat mijn temperatuur flink onderuit haalt, dat krijgt de zon overdag niet bijgewarmd (geen WP)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

jarnoz schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:27:
Kan je binnen in een garage drogen?
Buiten gaat het steeds slechter drogen. Dat is de reden dat ik altijd vrij vroeg op ruim.
Ik moet de hele liner en alle zeilen, slangen, tegels etc buiten drogen. Heb geen schuur of garage.
Dat is eind september of begin oktober bijna niet meer te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
Ja dat is mijn voordeel, alle leidingen zitten ingegraven en kan ik laten liggen. Het zwembad hang ik in de garage tot hij droog is dan vouw ik hem op en gaat hij naar de vliering in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dan zou je aankomende week mogelijk nog lekker kunnen zwemmen. Hele week 23/25 graden voorspeld zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Ik overweeg om mijn intex XTR opzetbad te laten staan en winterklaar te gebruiken.
Zorgt dit er ook voor dat het water niet kan bevriezen?
Laat ik het water tot onderaan de aanzuiglijn zakken?
De pomp, filter, ... kan ik wrs best wel wegzetten aangezien daar geen water in mag staan.

Andere dingen om aan te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
neemerci schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:40:
Ik overweeg om mijn intex XTR opzetbad te laten staan en winterklaar te gebruiken.
De pomp, filter, ... kan ik wrs best wel wegzetten aangezien daar geen water in mag staan.

Zonder pomp krijg je vies water. Wat ik altijd doe is het water eruit totdat er een laagje overblijft (onder de aftappunten onderaan, die openstaan). Afdekzeil erover, zodat er niet te veel vuil ingaat.
1x in de maand met een waterstofzuiger het water eruit tot het zwemseizoen weer begint :)

Je kunt ook pomp langzaam laten draaien en speciaal overwinterspul erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:21
neemerci schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:40:

Ik heb vorig jaar proberen 'actief' te overwinteren om ook nog wat langer door te zwemmen. De pomp op 1200 toeren op lage stand laten draaien tijdens het vriesseizoen. Helaas was alles uiteindelijk toch bevroren bij de nachten van -10, en de pomp stond in het niks te draaien. Alles in de vrieskou afgekoppeld en binnen gezet... geluk gehad want uiteindelijk bleek alleen de drukmeter van het zandfilter kapot te zijn bevroren.

Ik denk dat ik dit jaar weer ga voor niet actief overwinteren vanaf november. Heb van oude binnenband 50 mm rondjes gemaakt die ik in aansluitingen plaats, dan kunnen de kranen open gedraaid blijven staan en verlies je geen water(tip: emmer aan binnenkant van bad houden tijdens los en vast maken van de kranen). Het zandfilter en de warmtepomp koppel ik dan af, en laat ik leeg lopen, ik laat die wel buiten staan, ZWS gaat weer naar binnen. Zelf gebruik ik geen speciale vloeistof voor in het water, in het voorjaar gewoon goed zuigen, zout, TA en PH op pijl brengen en een paar dagen filteren + Chloorboost en dan is het bad weer helder. Voordeel van overwinteren op deze manier is toch wel dat je 30 m3 water bespaart, en dat het bad in een betere staat blijft (geen gaatjes in de liner etc).

Ik heb zelf de rechthoekige 732 Intex XTR, die kan ook bij vorst door de scheve poten wat 'uitzetten'. Bij een ronde variant zou ik wel opletten dat er niet teveel water inzit, aangezien die niet echt kan uitzetten.

Met de mooie dagen in aankomst is hier het bad in elk geval nog in gebruik, de warmtepomp heeft hard moeten werken maar het bad is weer bijna op temperatuur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Arjantje72 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:01:
[...]

Zonder pomp krijg je vies water. Wat ik altijd doe is het water eruit totdat er een laagje overblijft (onder de aftappunten onderaan, die openstaan). Afdekzeil erover, zodat er niet te veel vuil ingaat.
1x in de maand met een waterstofzuiger het water eruit tot het zwemseizoen weer begint :)

Je kunt ook pomp langzaam laten draaien en speciaal overwinterspul erin.
Ik dacht net dat "Winterklaar" anti-alg, ... was om zo dit te voorkomen. Of het ook een soort "antivries" heeft weet ik niet.
Afdekzeil is er hoe dan ook altijd over als we er niet in zitten.
De wind kan er ook meer mee spelen als het bad leeg is maar toch blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
jeeedeee schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:29:
[...]

Ik heb vorig jaar proberen 'actief' te overwinteren om ook nog wat langer door te zwemmen. De pomp op 1200 toeren op lage stand laten draaien tijdens het vriesseizoen. Helaas was alles uiteindelijk toch bevroren bij de nachten van -10, en de pomp stond in het niks te draaien. Alles in de vrieskou afgekoppeld en binnen gezet... geluk gehad want uiteindelijk bleek alleen de drukmeter van het zandfilter kapot te zijn bevroren.

Ik denk dat ik dit jaar weer ga voor niet actief overwinteren vanaf november. Heb van oude binnenband 50 mm rondjes gemaakt die ik in aansluitingen plaats, dan kunnen de kranen open gedraaid blijven staan en verlies je geen water(tip: emmer aan binnenkant van bad houden tijdens los en vast maken van de kranen). Het zandfilter en de warmtepomp koppel ik dan af, en laat ik leeg lopen, ik laat die wel buiten staan, ZWS gaat weer naar binnen. Zelf gebruik ik geen speciale vloeistof voor in het water, in het voorjaar gewoon goed zuigen, zout, TA en PH op pijl brengen en een paar dagen filteren + Chloorboost en dan is het bad weer helder. Voordeel van overwinteren op deze manier is toch wel dat je 30 m3 water bespaart, en dat het bad in een betere staat blijft (geen gaatjes in de liner etc).

Ik heb zelf de rechthoekige 732 Intex XTR, die kan ook bij vorst door de scheve poten wat 'uitzetten'. Bij een ronde variant zou ik wel opletten dat er niet teveel water inzit, aangezien die niet echt kan uitzetten.

Met de mooie dagen in aankomst is hier het bad in elk geval nog in gebruik, de warmtepomp heeft hard moeten werken maar het bad is weer bijna op temperatuur >:)
De pomp is de standaard Intex pomp. Er is geen sprake van verschillende toeren in dit geval :)
Ik kan me niet direct herinneren dat het hier -10 is geweest laat staan meerdere dagen dus dat is nog regio afhankelijk. Maar met een opbouwbad zal je er hoe dan ook sneller last van hebben.

Ik hoopte dat winterklaar er voor zorgde dat het water niet bevriest en dus geen schrik moet hebben dat de kranen die in de intex zitten kapot kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 15:05
De warmtepomp staat hier momenteel ook voor de laatste keer dit seizoen zijn werk te doen, eind deze week de boel weer opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
neemerci schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:07:
[...]

Ik dacht net dat "Winterklaar" anti-alg, ... was om zo dit te voorkomen. Of het ook een soort "antivries" heeft weet ik niet.
Afdekzeil is er hoe dan ook altijd over als we er niet in zitten.
De wind kan er ook meer mee spelen als het bad leeg is maar toch blijft staan.
Klopt van de wind maar met een beetje water erin heb je daar geen last van. Ik had het eerst gedaan zonder water maar dan met veel wind flappert hij alle kanten uit, niet goed.
neemerci schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:14:
[...]

De pomp is de standaard Intex pomp. Er is geen sprake van verschillende toeren in dit geval :)
Ik kan me niet direct herinneren dat het hier -10 is geweest laat staan meerdere dagen dus dat is nog regio afhankelijk. Maar met een opbouwbad zal je er hoe dan ook sneller last van hebben.

Ik hoopte dat winterklaar er voor zorgde dat het water niet bevriest en dus geen schrik moet hebben dat de kranen die in de intex zitten kapot kunnen.
De toeren kuin je regelen met een I-saver, wel beetje duur maar dat haal je er wel uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

-Jaap-io schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:17:

[Afbeelding]

[...]

Lekker he, zo is bij het ons ook geëscaleerd :X,

1,5 jaar geleden een intex bubble spa deluxe aangeschaft, toen een warmtepomp omdat we ook in de koude seizoenen wilde bubbelen en het wel heel gortig werd met het stroomverbruik, toen ging hij lek en toen was onderstaande unit er ineens :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hAaqTTA.png

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-09-2024 19:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Ik heb alles weer schoon en droog in mijn tuinhuis opgeslagen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
jacovn schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:38:
Ik heb alles weer schoon en droog in mijn tuinhuis opgeslagen.
Hier vandaag de laatste dag verwarmd zwemmen!
Zal morgen de score eens opnemen wat het dit jaar aan energie verbruikt heeft.

Eind stand 2024:
635kWh aan de warmtepomp verbruikt.
944kWh aan de waterpomp verbruikt.

In 2023 zonder slim aansturen :
1075kWh aan de warmtepomp verbruikt.
1300kWh aan de waterpomp verbruikt.

34 kuub inbouw bad, solar lamellen, vanaf 09:30-20:30 op het zuiden in de volle zon met een temp van 28+ graden.

Naar mijn idee zeker een mindere zomer qua weer dan vorig jaar, de zonnepanelen lijken dat ook te bevestigen, ik heb minder opbrengst ook tov vorig jaar en dus evengoed 440kWh minder verbruikt met de warmtepomp.

Salderen en zonne energie gebruik even buiten beschouwing gelaten zou het dit jaar €475,- gekost hebben aan energie plus 5 vaten chloor a €150,- .
De warmtepomp is echter voor zeker 80% op zonne energie actief geweest. We hebben dus van half april tot nu gezwommen dus pak hem beet €105,- per maand gemiddeld.

[ Voor 80% gewijzigd door GeeMoney op 21-09-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Het was vandaag prachtig zwemweer en dus ook prima weer om het opzetzwembad af te breken en droog op te bergen. Ben nu ook een dompelpomp rijker.

Wat doen jullie met het zand uit het zandfilter? Hoe droog moet dat zijn om het vat weg te zetten?

Wil hem eventueel buiten in de kist laten zitten, dus niet vorstvrij.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 22-09-2024 18:42 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Gisteren was het een mooie dag maar waren we de hele dag niet thuis; toch gisteren de warmtepomp opgezet met het gedacht dat de zonnepanelendit wel zouden coveren. Dat was ook zo, maar toch waren we te laat thuis om alles gecovered te hebben. Bij thuiskomst was het water 28°.

Vandaag werd er minder goed weer voorspeld, maar het viel al bij al best mee. Deze namiddag dan toch maar even gezwommen bij een watertemperatuur van net geen 28°. Rond 15u begon het dan toch te regenen, en werd ik nat, dus dan maar gestopt met zwemmen.

Ik vrees dat het de laatste zwembad-dag was van dit seizoen.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
Hier eerst vandaag nog het laatste gestabiliseerde zand rond het bad aangebracht. Vervolgens in de avond nog lekker een half uurtje gezwommen.

Nu de warmtepomp wel uitgezet, aangezien de temperatuur flink daalt komende week. Komend weekend maar eens alles winterklaar gaan maken en materialen bestellen voor het vlonder om het bad.

@Joris748 ik heb filterglas in mijn zfp. Afgelopen jaren met het opzetbad heb ik eerst een backwash gedaan en vervolgens leeg laten lopen. Heeft altijd buiten gestaan en kon ik het volgende seizoen zo weer gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:40:
Het was vandaag prachtig zwemweer en dus ook prima weer om het opzetzwembad af te breken en droog op te bergen. Ben nu ook een dompelpomp rijker.

Wat doen jullie met het zand uit het zandfilter? Hoe droog moet dat zijn om het vat weg te zetten?

Ik heb dat ook 2 jaar met glasparels gedaan. Gaat prima. Ik bewaarde de 6-weg kraan wel binnen.
Nu sinds dit jaar geswitched naar aqualoon filterbollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Laatst online: 06-10 08:17
Hier ook aan het kijken voor een zwembad maar word er moedeloos van...

We dachten bijna gekozen te hebben via een belgische installateur die met opendeur een mooie korting gaf en zo een bad van LPW, model ZK12 te laten plaatsen.
echter, gister gaan kijken naar iemand met dat bad en zag toch een lichte verkleuring aan de trap (lichter geworden en niet zwart) mijn angst is toch voor Osmose, zelfs als vinylester hier zo goed als tegen bestand is.
Ook maakte de rolluik motor een piepend geluid en vond ik de circulatie pomp ook wel zeer luidruchtig (denk LPW hun standaard pakket die de installateurs plaatsen)

Ze smijten wel met hun 35j garantie maar in de kleine lettertjes zal wel vanalles staan lijkt me (krijg je wellicht pas achteraf?).

Ook aan het kijken naar PPC wat die problemen dan weer niet heeft maar op den duur weet je het niet meer.
de prijzen zijn ook niet echt laag om zomaar ermee door te gaan...

Voor de ZK met manueel waterregling en glasfilter zitten we aan 73k all in ondertussen :(
Voor een PPC (kleiner model) met cardridgefilter en zouthydrolyse zouden we al richting 75 a 77k gaan :O
Dit verschil verdienen we denk ik wel terug met iets zuiniger waterverbruik en elek verbruik...

Iemand tips of toch enige geruststelling?

[ Voor 5% gewijzigd door Hanzzzie op 23-09-2024 16:33 ]

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je doet al een grote aanname hier;
maar in de kleine lettertjes zal wel vanalles staan lijkt me (krijg je wellicht pas achteraf?).
Heb je erom gevraagd? Bij een transparant en eerlijk bedrijf overhandigen ze je de voorwaarden gewoon. En weet je waar je aan toe bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Dennis1812 schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:38:
Je doet al een grote aanname hier;

[...]

Heb je erom gevraagd? Bij een transparant en eerlijk bedrijf overhandigen ze je de voorwaarden gewoon. En weet je waar je aan toe bent
Wou eens polsen of hier mensen waren met een LPW bad en hoe dat allemaal verlopen is/ze er tevreden van zijn etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn

Ik heb glasparels in de zandfilter zitten. Ik laat hem leeglopen en dan zet ik de bouw stofzuiger in blaas stand en laat die tijdje blazen tot er geen water meer uit komt. Dan laten staan en nog een paar keer herhalen. Ding wordt merkbaar lichter dus wel veel water eruit.
1e jaar bekeken, verleden jaar niet gedaan. Komend voorjaar bekijk ik even hoe het eruit ziet.
We hebben de pomp binnen staan in de ruimte van de warmtepomp en buffervat. Warmste ruimte van het huis ongeveer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

The Executer

Lekker belangrijk!

Hier destijds eerst een backwash gedaan van 10 a 15 minuten, daarna zoveel mogelijk water eruit laten lopen (praktisch alles, lukte niet om er nog meer uit te krijgen). Daarnaast alle doppen etc los.

Toen we in de zomer de pomp pakten zat het zand vol schimmel, blauwe laag er op. Kortom, hier was het geen succes :/ . Al het zand er uit geschept en weggegooid. Had het misschien nog er uit kunnen filteren door in het voorjaar nogmaals een backwash te geven, maar de lucht was niet te harden :r

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:32:
Hier ook aan het kijken voor een zwembad maar word er moedeloos van...

We dachten bijna gekozen te hebben via een belgische installateur die met opendeur een mooie korting gaf en zo een bad van LPW, model ZK12 te laten plaatsen.
echter, gister gaan kijken naar iemand met dat bad en zag toch een lichte verkleuring aan de trap (lichter geworden en niet zwart) mijn angst is toch voor Osmose, zelfs als vinylester hier zo goed als tegen bestand is.
Ook maakte de rolluik motor een piepend geluid en vond ik de circulatie pomp ook wel zeer luidruchtig (denk LPW hun standaard pakket die de installateurs plaatsen)

Ze smijten wel met hun 35j garantie maar in de kleine lettertjes zal wel vanalles staan lijkt me (krijg je wellicht pas achteraf?).

Ook aan het kijken naar PPC wat die problemen dan weer niet heeft maar op den duur weet je het niet meer.
de prijzen zijn ook niet echt laag om zomaar ermee door te gaan...

Voor de ZK met manueel waterregling en glasfilter zitten we aan 73k all in ondertussen :(
Voor een PPC (kleiner model) met cardridgefilter en zouthydrolyse zouden we al richting 75 a 77k gaan :O
Dit verschil verdienen we denk ik wel terug met iets zuiniger waterverbruik en elek verbruik...

Iemand tips of toch enige geruststelling?
Ik heb nog nooit van LPW gehoord maar het is naar mijn idee 1 van de vele materialen met dezelfde eigenschappen. Staar je daar dus niet blind op. PPE/HDPE hebben ook vergelijkbare eigenschappen.
Een zwembad is duur, net als babyspullen. Er zit gewoon veel marge op heb ik het idee maar het luistert ook allemaal best nauw en "fouten" of problemen zijn lastig op te lossen. Daar zit een deel van de prijs denk ik.

Grondwerk en fundatie kan je beter zelf doen of lokaal uit besteden als je flink wilt besparen was mij opgevallen maar het nadeel is dat dan geen zwembadbouwer garantie wilt geven op een rechte waterlijn bijvoorbeeld.
Zo houden ze je allemaal lekker binnen.
Ik zou vooral zaken doen met een partij die je vertrouwen geeft of waar je middels referenties aan bent gekomen en altijd korting bedingen want er is zeker ruimte.
Zelf heb ik ook gekeken of ze ook het onderhoud konden doen en eventueel zomer/winter klaar maken en of ze met eigen mensen werken ipv zelfstandigen en hoelang ze al bestaan.

Oh, en een metertje meer is de prijs niet, het gaat om het complete plaatje van grondwerk, leidingen, pompen, fundatie die het grootste aandeel in de prijs hebben. Die bak een meter langer is peanuts op de totaal prijs.
Denk dus vooral goed na over je vorm en afmetingen en neem dat mee in het type materiaal wat je wilt.

Laatste tip van flip: van uitstel wordt het zeker niet goedkoper ;) .

@Jazsie in de startpost zit een fout in de url die naar "mijn" verzamelpost moet leiden.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:59:
[...]

Ik heb nog nooit van LPW gehoord maar het is naar mijn idee 1 van de vele materialen met dezelfde eigenschappen. Staar je daar dus niet blind op. PPE/HDPE hebben ook vergelijkbare eigenschappen.
Een zwembad is duur, net als babyspullen. Er zit gewoon veel marge op heb ik het idee maar het luistert ook allemaal best nauw en "fouten" of problemen zijn lastig op te lossen. Daar zit een deel van de prijs denk ik.

Grondwerk en fundatie kan je beter zelf doen of lokaal uit besteden als je flink wilt besparen was mij opgevallen maar het nadeel is dat dan geen zwembadbouwer garantie wilt geven op een rechte waterlijn bijvoorbeeld.
Zo houden ze je allemaal lekker binnen.
Ik zou vooral zaken doen met een partij die je vertrouwen geeft of waar je middels referenties aan bent gekomen en altijd korting bedingen want er is zeker ruimte.
Zelf heb ik ook gekeken of ze ook het onderhoud konden doen en eventueel zomer/winter klaar maken en of ze met eigen mensen werken ipv zelfstandigen en hoelang ze al bestaan.

Oh, en een metertje meer is de prijs niet, het gaat om het complete plaatje van grondwerk, leidingen, pompen, fundatie die het grootste aandeel in de prijs hebben. Die bak een meter langer is peanuts op de totaal prijs.
Denk dus vooral goed na over je vorm en afmetingen en neem dat mee in het type materiaal wat je wilt.

Laatste tip van flip: van uitstel wordt het zeker niet goedkoper ;) .

@Jazsie in de startpost zit een fout in de url die naar "mijn" verzamelpost moet leiden.
LPW is full Vinylesterkuip, ze doen daar ook PPC maar geven toch eerder voorkeur aan hun vinylester heb ik de indruk, was ook wel zeer mooi qua uitzicht en kleur...

Heb vandaag een zeer uitgebreide uitleg gehad van de partij over het "issue" wat we zagen en de motor die wat lawaai maakte (ouder model, nu T&A geruisloos) en heeft me wel wat gerustgesteld.
Bouwer is al 15j bezig en is beetje vader/zoon verhaal.

Stop met je 1meter extra, dit is al huge (12m x 3.6 )

[ Voor 4% gewijzigd door Hanzzzie op 24-09-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 00:15
The Executer schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:37:
[...]

Hier destijds eerst een backwash gedaan van 10 a 15 minuten, daarna zoveel mogelijk water eruit laten lopen (praktisch alles, lukte niet om er nog meer uit te krijgen). Daarnaast alle doppen etc los.

Toen we in de zomer de pomp pakten zat het zand vol schimmel, blauwe laag er op. Kortom, hier was het geen succes :/ . Al het zand er uit geschept en weggegooid. Had het misschien nog er uit kunnen filteren door in het voorjaar nogmaals een backwash te geven, maar de lucht was niet te harden :r
Op een warme plek opgeslagen? Belangrijk is wel dat zoveel mogelijk water eruit is en de filterhuis niet "dicht sealen".

Eventueel een 200gr traag oplossend chloor tablet in doen voordat je het opbergt doet wonderen :+.

Bij mij blijft de aftap dop eraf en de hendel op stand "open".

Bij ingebruik nemen eerst op circulatie om de leidingen vol te krijgen met water, vervolgens eerst backwash doen zodat het vieze water nog eruit kan en dan pas op filteren.

Deze methode werkt bij mij goed.

In het begin deed ik gelijk op filter stand, dat was geen goed idee :9, gelijk een dosis vies water het zwembad in 8)7.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:18:
[...]

Stop met je 1meter extra, dit is al huge (12m x 3.6 )
Het was meer als tip om de prijs te drukken. Het af of bijschalen van een meter zal weinig met de totaalprijs doen. Het gaat mij niet om groter, groter, grootst ;)
Als je wilt bezuinigen moet je dat dus op apparatuur doen of grondwerk/fundatie of afdek lamellen.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 24-09-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:30:
[...]

Het was meer als tip om de prijs te drukken. Het af of bijschalen van een meter zal weinig met de totaalprijs doen. Het gaat mij niet om groter, groter, grootst ;)
Als je wilt bezuinigen moet je dat dus op apparatuur doen of grondwerk/fundatie of afdek lamellen.
Hebben nu al gekozen voor PVC lamellen met PUR isolatie en standaard filterinstallatie (wel variabele pomp) met manueel toevoegen van producten, later eventueel automatisch.
Twijfel wel om evt voor patroon + cycloon filter te gaan om niet te moeten backwashen

[ Voor 7% gewijzigd door Hanzzzie op 24-09-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:39

The Executer

Lekker belangrijk!

Jazsie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:27:
[...]

Op een warme plek opgeslagen? Belangrijk is wel dat zoveel mogelijk water eruit is en de filterhuis niet "dicht sealen".

Eventueel een 200gr traag oplossend chloor tablet in doen voordat je het opbergt doet wonderen :+.

Bij mij blijft de aftap dop eraf en de hendel op stand "open".

Bij ingebruik nemen eerst op circulatie om de leidingen vol te krijgen met water, vervolgens eerst backwash doen zodat het vieze water nog eruit kan en dan pas op filteren.

Deze methode werkt bij mij goed.

In het begin deed ik gelijk op filter stand, dat was geen goed idee :9, gelijk een dosis vies water het zwembad in 8)7.
Eigenlijk niet, stond in een ongeisoleerde houten blokhut. Oftewel, die word in de winter lekker koud. Ik had de aansluitingen gewoon open, net als de driewegklep, deze was er helemaal af.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dat van die bouw stofzuiger was een gouden tip! Ik dacht hem na een paar dangen schuin te hebben gezet dat hij wel leeg zou zijn. Ik blies er al gauw meer dan een halve liter water uit!
jacovn schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:23:
[...]

Ik heb glasparels in de zandfilter zitten. Ik laat hem leeglopen en dan zet ik de bouw stofzuiger in blaas stand en laat die tijdje blazen tot er geen water meer uit komt. Dan laten staan en nog een paar keer herhalen. Ding wordt merkbaar lichter dus wel veel water eruit.
1e jaar bekeken, verleden jaar niet gedaan. Komend voorjaar bekijk ik even hoe het eruit ziet.
We hebben de pomp binnen staan in de ruimte van de warmtepomp en buffervat. Warmste ruimte van het huis ongeveer.

• jacovn
ArjoPoldervaart schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:09:
Dat van die bouw stofzuiger was een gouden tip! Ik dacht hem na een paar dangen schuin te hebben gezet dat hij wel leeg zou zijn. Ik blies er al gauw meer dan een halve liter water uit!

[...]
Graag gedaan, het is een heel goepkope van de lidl of zo maar hij zuigt en blaast goed.
Ik zuig ook altijd laatste water van de bodem om het bad goed droog te krijgen.. er blijft altijd was water achter een ribbeltje staan, en ook laagste punt waar ik met een dompelpomp hem leeg pomp blijft wat zand en water achter. Daarna droog ik het met doeken na, en dan nog paar uur zon en droog tuinhuis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 00:15
The Executer schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:35:
[...]

Eigenlijk niet, stond in een ongeisoleerde houten blokhut. Oftewel, die word in de winter lekker koud. Ik had de aansluitingen gewoon open, net als de driewegklep, deze was er helemaal af.
Ahh, dan zou je het niet verwachten.

Dan maar een 200gr traag oplossend chloor tablet gebruiken :+

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Pagina: 1 ... 163 ... 186 Laatste