Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 186 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Ik dacht altijd dat tegels de voorkeur hadden ivm eventuele oneffenheden, maar dit is fout gedacht?
Wellicht heb je gelijk.
Maar 1 doek uitrollen wat nadien in de wasmachine kan is echt makkelijker dan alle tegels positioneren en achteraf schoonspuiten en ophangen om te drogen.

Stukje gemak dient de mens.
En op de plek waar tegels dusdanig verzakt zijn zal ik nog enkele tegels moeten leggen om het overal gelijk te hebben qua hoogte.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 20:20
Dennis1812 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:27:
Maar 1 doek uitrollen wat nadien in de wasmachine kan
Grote wasmachine heb je dan :D

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hmmbob schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Grote wasmachine heb je dan :D
Ja, 30kg bij de benzinepomp 2km verderop :9

Vooral elke tegel apart schoon spuiten en drogen begint mij tegen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 20:20
Dennis1812 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:38:
Ja, 30kg bij de benzinepomp 2km verderop :9
OK, jij wint :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 23:49
FaceDown schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Kraanwater is prima zwemwater. Als je dat meteen met ph- of + moet corrigeren kloppen je metingen niet.
Bij mij is de ph te hoog uit de waterkraan 7.8, daar krijg ik rode ogen van. Ook tijdens het douchen.
Ik gebruik ph tot ph is ongeveer 7.2. Voor mij en mijn dochtertje werkt dat heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Thuis 10kg overigens hoor.
Maar paardendekens van t paard van mijn vrouw doen we meestal bij benzinestation.
En zoon doek voor onder zwembad moet daar denk ik ook wel in kunnen.

Hoe wassen jullie de zwembadtegels eigenlijk? Ik ben er nu zeker een hele middag tot dag mee kwijt.
Wellicht zijn er nog goede tips.
Vies opbergen vind ik niet fijn omdat ze op zolder moeten bij gebrek aan schuur.

Eerste jaar gooide ik ze weg en kocht ik gewoon nieuwe. Maar dat vind ik toch best prijzig. Dus sinds 3 jaar sta ik ze te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een matje kunstgras onder mijn zwembad liggen, werkt ook prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:42

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:04:
[...]

Thuis 10kg overigens hoor.
Maar paardendekens van t paard van mijn vrouw doen we meestal bij benzinestation.
En zoon doek voor onder zwembad moet daar denk ik ook wel in kunnen.

Hoe wassen jullie de zwembadtegels eigenlijk? Ik ben er nu zeker een hele middag tot dag mee kwijt.
Wellicht zijn er nog goede tips.
Vies opbergen vind ik niet fijn omdat ze op zolder moeten bij gebrek aan schuur.

Eerste jaar gooide ik ze weg en kocht ik gewoon nieuwe. Maar dat vind ik toch best prijzig. Dus sinds 3 jaar sta ik ze te wassen.
Tegels en daar bisonyl overheen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:18
Onze kleine waterrat van 2 jaar en 2 maand vond zijn schelp te klein en zit graag in de jacuzzi (op zomertemperatuur zonder de jets) van mijn schoonouders.

Ook zit hij graag in het Intex-zwembad maar mijn schoonouders verwarmen dat niet en stilaan begint dat toch net te veel af te koelen voor hem om er lang in te zitten.

Eens hij goed kan zwemmen gaan we een bouwkundig zwembad plaatsen maar uit oogpunt veiligheid (ondanks dat je rolluiken etc hebt) hebben we er nu voor gekozen om voor volgend seizoen een opbouw-zwembad te plaatsen.

Omdat de neefjes en nichtjes ook al graag eens komen en wij ook al graag eens afkoelen hebben we gisteren volgende zaken besteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH1IUeFBLiQH-Pyec39PokKa28g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmNSRxQNHTHXkgUh913eESPj.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kopen we daar volgend voorjaar de verbruiksartikelen nog bij maar die hoeven we nu nog niet te hebben gezien we dit seizoen het bad niet meer gaan opbouwen.

Zeker op de middag hebben we overschot genoeg van de zonnepanelen om de warmtepomp te laten draaien dus hebben we ervoor gekozen om op die manier het water op 27-28 graden te gaan houden

Heeft er iemand ervaring of een vergelijkbare configuratie? En wat zijn de do's/don'ts on het bad zo lang mogelijk in leven te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:11
wjmeijer1986 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:42:
Onze kleine waterrat van 2 jaar en 2 maand vond zijn schelp te klein en zit graag in de jacuzzi (op zomertemperatuur zonder de jets) van mijn schoonouders.

Ook zit hij graag in het Intex-zwembad maar mijn schoonouders verwarmen dat niet en stilaan begint dat toch net te veel af te koelen voor hem om er lang in te zitten.

Eens hij goed kan zwemmen gaan we een bouwkundig zwembad plaatsen maar uit oogpunt veiligheid (ondanks dat je rolluiken etc hebt) hebben we er nu voor gekozen om voor volgend seizoen een opbouw-zwembad te plaatsen.

Omdat de neefjes en nichtjes ook al graag eens komen en wij ook al graag eens afkoelen hebben we gisteren volgende zaken besteld:

[Afbeelding]

Uiteraard kopen we daar volgend voorjaar de verbruiksartikelen nog bij maar die hoeven we nu nog niet te hebben gezien we dit seizoen het bad niet meer gaan opbouwen.

Zeker op de middag hebben we overschot genoeg van de zonnepanelen om de warmtepomp te laten draaien dus hebben we ervoor gekozen om op die manier het water op 27-28 graden te gaan houden

Heeft er iemand ervaring of een vergelijkbare configuratie? En wat zijn de do's/don'ts on het bad zo lang mogelijk in leven te houden?
Weet je zeker dat je een bad wil van 120cm hoog met een kleine van net 2 jaar?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Warmtepomp zou ik per direct ruilen en een andere halen.

Je bad heeft een inhoud van ~14m3 / 2 = 7kW bij 15gr buiten temperatuur. Dan kom je uit op een 9-10 kW warmtepomp. Dat is toch wel wat meer capaciteit dan die nu gekozen is.

Die wat je nu hebt zal ~3kW halen bij 15gr buiten temperatuur als niet minder is.
Kan geen volledige specificaties vinden erover, erg onduidelijk (of ik zoek verkeerd).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Jazsie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:56:
Kan geen volledige specificaties vinden erover, erg onduidelijk (of ik zoek verkeerd).
Ik heb me hierop gebaseerd (en ook op die site alles besteld):

https://hermie.com/be-nl/...mbad-warmtepomp-30m3-4-kw

Gezien volgens de beschrijving de WP geschikt zou zijn tot 30 m³ en wij maar aan ongeveer de helft zouden komen leek deze mij genoeg 🙈 maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

Al gaan we met dergelijke temperaturen hoogstwaarschijnlijk niet met een ventje van tegen volgend seizoen bijna 3 niet in het water.

Ook geeft men als vuistregel het aantal m³ water gedeeld door 4 om te verwarmen en warm te houden, dan kom ik op 3.750 watt uit maar misschien baseer ik met op foutieve informatie.

[ Voor 21% gewijzigd door wjmeijer1986 op 20-08-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Gdzr schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Weet je zeker dat je een bad wil van 120cm hoog met een kleine van net 2 jaar?
Als we de trap eruit halen zal hij er niet zomaar zelf in kunnen klimmen, wat blijkbaar bij baden met opblaasbare randen wel zou kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

wjmeijer1986 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Als we de trap eruit halen zal hij er niet zomaar zelf in kunnen klimmen, wat blijkbaar bij baden met opblaasbare randen wel zou kunnen gebeuren.
Wij hebben een model lager zodat de kleinste er wel in kan staan.

Wel meteen een nadeel want nu op vakantie wil hij ook staan en dan is 140cm waterhoogte wel beetje aan de hoge kant voor een 1 jarige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
wjmeijer1986 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Gezien volgens de beschrijving de WP geschikt zou zijn tot 30 m³ en wij maar aan ongeveer de helft zouden komen leek deze mij genoeg 🙈 maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

Al gaan we met dergelijke temperaturen hoogstwaarschijnlijk niet met een ventje van tegen volgend seizoen bijna 3 niet in het water.

Ook geeft men als vuistregel het aantal m³ water gedeeld door 4 om te verwarmen en warm te houden, dan kom ik op 3.750 watt uit maar misschien baseer ik met op foutieve informatie.
Lees start topic eens door zou ik zeggen en dan het warmtepomp gedeelte...

De site die je opgeeft had ik ook gevonden, er is niks te vinden mbt capaciteit bij verschillende temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

wjmeijer1986 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

En als je het trapje eens vergeet? Of hij zoekt zelf een object als opstapje? Je kan je kind geen seconde meer uit het oog verliezen. Waarom niet wachten op het diploma en dan meteen een bouwkundig bad?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
Of je leert je kind gewoon aan dat hij niet bij het zwembad in de buurt mag komen...

Mijn kinderen liggen al sinds ze net geboren zijn al elke zomer in het zwembad, ze weten dat als ik er niet bij ben ze er niet bij in de buurt mogen komen. Inmiddels zijn ze gewoon 8 en 10 geworden zonder schade.

Gewoon altijd toezicht houden en niet zo oordelen. Je kunt je kids ook inpakken in bubbeltjesfolie, ze verbieden in bomen te klimmen, niet laten skeeleren etc. Maar of ze daar beter van worden...

Leer het je kinderen uit de buurt van water te blijven zonder papa of mamma.

Wordt een beetje moe van dat belerende toontje van sommige als iemand een zwembad wil neerzetten met jonge kinderen.
Zorg dst je het zelf doet zoals je het wil, maar laat een ander dat ook lekker doen op zijn/haar manier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

wjmeijer1986 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:05:
[...]

Ik heb dat bad ook met een kind van 2 en van 4.
De trap kan je de tredes van omhoog klappen zodat je niet steeds de trap eruit hoeft tentiolen.
Handeling van niks.

Daarbij verzuipen de meeste kinderen nog altijd in open water. Zelden in een (hoog) opzetzwembad.
En anders kan je een mini bad ook niet neerzetten. Verzuipen ze ook in.

Gewoon zorgen dat je toezicht heb en een puddle jumper of bandjes o.i.d
En evt mee in t bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:54
Had algen in het zwemwater. pH op orde gebracht, vrij chloor op orde gebracht en de algen zijn verdwenen. Daarna vlokking toegevoegd om de dode algen te binden. Maar het water blijft troebel (wit). Lijkt ook maar gedeeltelijk te bezinken als de ZFP tijdens de avond en nacht uit staat. Dus waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

Ik heb nu met tussenpozen van 2 dagen in totaal 2x onderstaand vlokkingsmiddel gebruikt.
https://www.petsplace.nl/...94003795-bbs?sqr=vlokking

Maar nu lees ik in de topicstart:
Vlokker(vlokmiddel) is wellicht handig maar eigenlijk behoren ze allemaal in de catogorie "klinkt leuk, maar dat is weggegooid geld" afdeling
Chloor-shock/antialg/vlokkenbinder enzv
Chloor-shock is gewoon een overkill aan chloor, dit doe je voornamelijk bij groen water en dan moet je wachten totdat het water wit is en dan alles "bezonken" je schrobt de wanden/bodem na het toevoegen en pompt het water rond en wacht een aantal uur.
bij kleine zwembaden/spa(1 a 2 kuub inhoud) is het wellicht handiger om gewoon het water te vervangen.
Heb alle stappen uit bovenstaande quote uitgevoerd. Wat kan ik nog meer proberen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-10 20:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Heb ik onlangs ook gehad; uiteindeiljk is het wel weer goed gekomen door gewoon een paar keer goed te stofzuigen na het een nacht te laten bezinken icm met de ZFP de rest van de dag te laten draaien en regelmatig een backwash te doen. Maar of dat nou de beste manier is :P

Al met al had ik beter het water gewoon kunnen verversen; dat was onder aan de streep goedkoper dan al die chemische meuk

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Joris748 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:18:
Had algen in het zwemwater. pH op orde gebracht, vrij chloor op orde gebracht en de algen zijn verdwenen. Daarna vlokking toegevoegd om de dode algen te binden. Maar het water blijft troebel (wit). Lijkt ook maar gedeeltelijk te bezinken als de ZFP tijdens de avond en nacht uit staat. Dus waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.

Ik heb nu met tussenpozen van 2 dagen in totaal 2x onderstaand vlokkingsmiddel gebruikt.

[...]

[...]
Heb alle stappen uit bovenstaande quote uitgevoerd. Wat kan ik nog meer proberen?
filteren / spoelen / filteren / spoelen / filteren.
Duurt gewoon een paar dagen, maar met tussentijds spoelen komt het echt goed :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Bergie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:27:
Heb ik onlangs ook gehad; uiteindeiljk is het wel weer goed gekomen door gewoon een paar keer goed te stofzuigen na het een nacht te laten bezinken icm met de ZFP de rest van de dag te laten draaien en regelmatig een backwash te doen. Maar of dat nou de beste manier is :P

Al met al had ik beter het water gewoon kunnen verversen; dat was onder aan de streep goedkoper dan al die chemische meuk
Regelmatig backwash is ook wat mij dit elk jaar weer oplost.
Water dat troebel blijft betekent m.i. dat het vuil nergens (meer) heen kan en dus gewoon rondgepompt wordt.
Als ik backwash dan zie ik na een seconde of 10 toch troebel water uit de slang pompen. Zodra het water helder wordt stop ik de backwash, even kort op rinse, en dan weer filteren.
Gerust even 2 keer per dag die backwash doen en dan moet het met een dag of 2 - 3 weer helder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Dennis1812 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

De trap kan je de tredes van omhoog klappen zodat je niet steeds de trap eruit hoeft tentiolen.
Handeling van niks.

[...]

En evt mee in t bad.
Puddle jumper moeten opzoeken maar dat heeft Felix al (en al veel gebruikt), sowieso gaat één van ons mee in het water 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Welk heb je gekozen op de site? Diegene met pomp of diegene met filtercartridge? Want als je diegene met cartridge hebt besteld, daar heb je niet veel aan. En dan nog kun je misschien zelfs beter meteen voor de 132cm hoge versie gaan maar die van Intex (die is nog goedkoper ook dan de Bestway met pomp)

https://www.deboet.nl/int...bad-set-549x274x132-cm-ce

[ Voor 6% gewijzigd door xces op 21-08-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
xces schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Welk heb je gekozen op de site? Diegene met pomp of diegene met filtercartridge?
Bij het zwembad zat de cartridgefilter sowieso bij maar afgaand op de informatie in dit draadje heb ik meteen een 8 m³/uur ZFP meebesteld. Het cartridgefilter hou ik voor noodgevallen :)

Het pakketje is vandaag geleverd, omdat ze met de transpalet pompwagen niet over onze oprit konden (grind) hadden ze het op het trottoir gezet en het stond nogal in de weg :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_UCCzn3NSCwMJU_gd7mwG9_3Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5ZQMoWtZsKjqDKGluo9de2N.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog geduld tot volgend jaar, het lijkt me voor dit seizoen de moeite niet meer. Voor ons zoontje koelt het toch al iets te veel af 's avonds.

Wel heb ik ondertussen al besloten om dit najaar alvast een Poollab 2.0 te bestellen voor een deftige opstart en monitoring van alkaline, pH en chloor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Je bent vergeten de WP te annuleren >:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

wjmeijer1986 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Bij het zwembad zat de cartridgefilter sowieso bij maar afgaand op de informatie in dit draadje heb ik meteen een 8 m³/uur ZFP meebesteld. Het cartridgefilter hou ik voor noodgevallen :)

Het pakketje is vandaag geleverd, omdat ze met de transpalet pompwagen niet over onze oprit konden (grind) hadden ze het op het trottoir gezet en het stond nogal in de weg :P

[Afbeelding]

Nu nog geduld tot volgend jaar, het lijkt me voor dit seizoen de moeite niet meer. Voor ons zoontje koelt het toch al iets te veel af 's avonds.

Wel heb ik ondertussen al besloten om dit najaar alvast een Poollab 2.0 te bestellen voor een deftige opstart en monitoring van alkaline, pH en chloor :)
Als dat alle tegels zijn ga je enorm tekort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Die was toen al onderweg, volgend jaar even proberen en als ie niet voldoet zien we wel weer verder :) Mijn schoonouders hebben een kleiner bad staan waar deze zeker nog kan dienst doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Dennis1812 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:43:
[...]

Als dat alle tegels zijn ga je enorm tekort komen.
8 tegels van 50x50 oftewel 2 m² per pak en 10 pakken besteld :) bad is 5.5x2.75 dus zou voldoende moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door wjmeijer1986 op 21-08-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dan heb je meer dan op de foto staan dan is t goed.
Bij mijn eerste berekening was ik de uitval van de poten vergeten. Kon ik weer terug naar de Action.

Heb nu altijd 2 extra pakken op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

Handeling van niks.

Daarbij verzuipen de meeste kinderen nog altijd in open water. Zelden in een (hoog) opzetzwembad.
En anders kan je een mini bad ook niet neerzetten. Verzuipen ze ook in.

En evt mee in t bad.
Dat is net het probleem, je kan niet elke seconde toezicht houden in je eigen tuin. Maar goed, iedereen loopt zich hier wild te verdedigen terwijl er zeker 10 kinderen elk jaar verdrinken. Waarom dat risico lopen?
Hier in de buurt onlangs nog een kind bijna verdronken, nog net op tijd eruit kunnen halen en reanimeren. Die komt niet in de cijfers terecht maar het is wel een levenslang trauma voor de ouders. En ja die mensen dachten ook heel veilig en voorzichtig bezig te zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53
FaceDown schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

Dat is net het probleem, je kan niet elke seconde toezicht houden in je eigen tuin. Maar goed, iedereen loopt zich hier wild te verdedigen terwijl er zeker 10 kinderen elk jaar verdrinken. Waarom dat risico lopen?
Hier in de buurt onlangs nog een kind bijna verdronken, nog net op tijd eruit kunnen halen en reanimeren. Die komt niet in de cijfers terecht maar het is wel een levenslang trauma voor de ouders. En ja die mensen dachten ook heel veilig en voorzichtig bezig te zijn.
Heb jij enig idee hoeveel kinderen verongelukken bij het buitenspelen? Het is dezelfde verantwoordelijkheid als een bad in de badkamer. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
FaceDown schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:59:
[...]

zijn we al terug op deze discussie ? :s

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11-10 15:58
Gewoon niet op reageren, anders wordt het inderdaad weer dezelfde discussie.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

wjmeijer1986 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

[Afbeelding]

Zou je het niet allemaal inspecteren of het werkt? Ik zou dit niet allemaal op zolder zetten en er maar vanuit gaan dat het allemaal werkt en waterdicht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
Yes! Toch fijn, een warmtepomp die werkt. Gisteren kwam een nieuwe van Toppy. Gisteravond aangezet, water is van 23 graden naar 27 graden gegaan, niet gek zeg. In dit tempo is het morgen heerlijk warm.

De uitstroom is bijna 2 graden warmer en het gaat om bijna 7000 liter water.

• Jazsie
  • Nu online
Dat klinkt een stuk beter, de hogere temperaturen (ook in de nachten) helpen ook wel.

• Plenkske
Jazsie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:50:
Dat klinkt een stuk beter, de hogere temperaturen (ook in de nachten) helpen ook wel.
Sinds maandag zijn de nacht temperaturen (hier) juist een stuk lager dan ervoor.

• Jazsie
  • Nu online
Volgens mij waren de nachten toen 15gr en overdag rond de 20gr.... Maar kan het mis hebben :+.

• Plenkske
Jazsie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:39:
Volgens mij waren de nachten toen 15gr en overdag rond de 20gr.... Maar kan het mis hebben :+.
Hier de minimumtemperaturen in onze tuin:

Maandag 10,6
Dinsdag 14,4
Woensdag 12,9
Vandaag 12,1

Hiervoor wekenlang 15 + met slechts enkele er net onder.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:50
Hier ook al last van de koudere nachten, en kortere dagen met minder intensieve zon. Temperatuur van het opzetbad is inmiddels van 26 naar zo'n 22 graden gegaan...

Voor mijzelf prima, maar voor de kids wat minder. Binnenkort de warmtepomp maar weer aanslingeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wackmack schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:20:
Yes! Toch fijn, een warmtepomp die werkt. Gisteren kwam een nieuwe van Toppy. Gisteravond aangezet, water is van 23 graden naar 27 graden gegaan, niet gek zeg. In dit tempo is het morgen heerlijk warm.

De uitstroom is bijna 2 graden warmer en het gaat om bijna 7000 liter water.
27 is toch al heerlijk? Tot hoever ga je?

Fijn dat je een werkende hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Voor baantjes trekken in een 50 meter bad zelfs al aan de warme kant.
Maar voor een beetje dobberen met de kinderen zonder zon en met veel wind kom ik er hier niet mee weg.

Althans; niet als het niet ruim boven de 25 graden is.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 22-08-2024 17:00 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hier staat de WP standaard op 28.
Heel soms 30 als t buiten kouder is.

Maar warmer ga ik echt niet.
Vanaf 25 is t prima voor mij.
Kinderen vinden 21 al goed..

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
Dennis1812 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Even kijken hoe snel het ging. Staat nu op 30 graden en alle kids vinden het geweldig. Nu even kijken hoe snel het afkoelt. Aardig snel gedaan, en mooie investering zo.

Dit verlengt het zwemplezier.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

*knip* nog steeds offtopic

FaceDown in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

[ Voor 86% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 22:58 ]

Groetjes, FaceDown.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

*knip* idem

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 22:58 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 22:56

BeyondThunder

Lost Lightning

Grappig die temperaturen die jullie noemen
Hier moet het echt 30+ zijn willen de kids, pubers, erin gaan. Zelf vind ik 31.5 graden ideaal. Heerlijk.
Wij hebben onze kinderen heel snel leren "zwemmen". Dit kunnen kleine kinderen prima leren om zichzelf te kunnen redden. Op z'n hondjes naar het trappetje, prima. Later op zwemles was het afleren van hun eigen stijl het meeste werk...

• wjmeijer1986
Toppe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Zou je het niet allemaal inspecteren of het werkt? Ik zou dit niet allemaal op zolder zetten en er maar vanuit gaan dat het allemaal werkt en waterdicht is.
Je hebt absoluut gelijk en voor de filter- en warmtepomp + aansluiten op de afvoer ga ik me de komende weken al eens bezig houden met installatie in het tuinhuis en dan al eens laten circuleren in een emmer maar voor het bad zelf gok ik erop dat het oké zal zijn :) iets te groot en te zwaar om dat zomaar even uit de doos te halen. En vooral om die nadien er weer in te krijgen ;)

//Edit:

Hmm toch nog eens heroverwegen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/och3ewvzXqMC-3ZDHX4Cfa19If4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCskuh5iSvUIjwRZC25gHnMJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door wjmeijer1986 op 22-08-2024 21:12 ]

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Joris748 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:18:

[...]

[...]
Hier ook last van gehad. Tot dat ik het filtermedium had vervangen voor de ballen, aqualoon. Je zag het water opknappen. Na 20 jaar zwembad ervaring was ik echt verbaasd. 4 tot 6 uur later was het water kristalhelder.

Volgend jaar wel glasparels omdat het wassen van die ballen een behoorlijke klus is.

[ Voor 4% gewijzigd door BeyondThunder op 22-08-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@BamSlam_ Bedankt voor de eye opener. Hier een Intex frame bad. 22 m3 ofzo. Derde jaar nu. Laat ik lekker staan in de winter. Ik gebruik enkel de grote, trage chloor tabletten. De goedkope uit België van Willie Naessens. Eigenlijke heel tevreden tot nu toe. Maar die ophoping van cyaanzuur ga ik verder onderzoeken 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

*knip* maak liever een TR aan

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 22-08-2024 23:00 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

wjmeijer1986 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Je hebt absoluut gelijk en voor de filter- en warmtepomp + aansluiten op de afvoer ga ik me de komende weken al eens bezig houden met installatie in het tuinhuis en dan al eens laten circuleren in een emmer maar voor het bad zelf gok ik erop dat het oké zal zijn :) iets te groot en te zwaar om dat zomaar even uit de doos te halen. En vooral om die nadien er weer in te krijgen ;)
Dat zullen verdomd grote emmers zijn wil je enigzins testen.
Persoonlijk zou ik t gewoon neerzetten netjes in verpakkingen. Er zit toch minstens 2 jaar garantie op. Nu past het tenminste nog in de dozen.
Of een WP werkt moet je hem enkele uurtjes laten draaien en doen. Is geen beginnen aan.

• wjmeijer1986
Dennis1812 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Persoonlijk zou ik t gewoon neerzetten netjes in verpakkingen. Er zit toch minstens 2 jaar garantie op. Nu past het tenminste nog in de dozen.
Dat was ook een beetje mijn idee. Nuja, eea zal wat afhangen van de weersvoorspellingen op zondag. Zoals het er nu voorstaat komt er nog een mooie week met hoge dag- en nachttemperaturen aan dus eens kijken wat mijn wederhelft er van denkt

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Nee, er overlijden veel meer dan 10 kinderen per jaar op straat tijdens spelen.

Helaas heb ik die veel vaker aan de lijn of in zicht dan die in een buitenbadje.
En ja ik heb bias door mijn eigen visie en regio gebonden ongevallen.

Maar ik heb ondertussen nog geen enkele bron gezien dat er 10 kinderen verdronken in 2023 door opzetzwembaden.

Ik kan je wel 10 casuïstieken bieden over overleden of zwaar invalide kinderen ten gevolge van speeltuinen of buitenspelen op straat.
Het voorbeeld van de voetbal staat niet voor niets nog steeds in het CBR examen.
Wat is je punt? Gewoon een bad opzetten want kinderen gaan toch wel dood? Non argument.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FaceDown schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

Wat is je punt? Gewoon een bad opzetten want kinderen gaan toch wel dood? Non argument.
Nee, dat ik wacht op je bron over de 10 doden van opzetzwembaden. En dan opzetzwembaden en geen meren of plassen.

Gezien de enorme vergrijzing lijkt het aantal dode kinderen best mee te vallen. En als je wil dat je kind geen gevaar loopt zou ik hem in een brandveilige kluis met een luchtcirculatie systeem stoppen met enkel volledig gesteriliseerd voedsel.

Naar school brengen is (denk ik, niet nagezocht) statistisch fors gevaarlijker dan een badje in je tuin hebben.

En als je zo anti-zwembad bent. Mag ik vragen wat je dan in een zwembad topic doet?
Mensen tegen kinderen en zonder enige kinderwens zie je ook niet in het ouderschapstopic.
Zo zie je mij niet in programmeer topics. Heb ik niks mee.

Zijn er geen topics die beter bij je passen wellicht? Je vind hier geen tot zeer weinig medestanders.
En ik denk dat al helemaal niemand zn zwembad weg doet omdat jij getallen roept.
Daarbij mist de bron en mist de case report over de situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Nee, dat ik wacht op je bron over de 10 doden van opzetzwembaden. En dan opzetzwembaden en geen meren of plassen.

Gezien de enorme vergrijzing lijkt het aantal dode kinderen best mee te vallen. En als je wil dat je kind geen gevaar loopt zou ik hem in een brandveilige kluis met een luchtcirculatie systeem stoppen met enkel volledig gesteriliseerd voedsel.

Naar school brengen is (denk ik, niet nagezocht) statistisch fors gevaarlijker dan een badje in je tuin hebben.

En als je zo anti-zwembad bent. Mag ik vragen wat je dan in een zwembad topic doet?
Mensen tegen kinderen en zonder enige kinderwens zie je ook niet in het ouderschapstopic.
Zo zie je mij niet in programmeer topics. Heb ik niks mee.

Zijn er geen topics die beter bij je passen wellicht? Je vind hier geen tot zeer weinig medestanders.
En ik denk dat al helemaal niemand zn zwembad weg doet omdat jij getallen roept.
Daarbij mist de bron en mist de case report over de situatie.
Wat een vijandigheid. Triest dat er zo met veiligheid wordt omgesprongen. Ik ken verschillende situaties waar het gruwelijk is misgegaan met kinderen en zwembaden. Geloof je het niet? Prima. Sneu dat ik hier als soort vijand gezien word die bestreden moet worden. Geeft wel aan dat er geen enkel oog is voor de risico's.
Maar inderdaad beter dat ik weg ben hier. Voor 99% gaat het toch alleen over Intexbadjes en geen echte zwembaden. Wat dat betreft zijn er betere zwembadfora, waar ze veiligheid wel serieus nemen. Ik heb in elk geval gewaarschuwd.

Groetjes, FaceDown.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:55
Vijvers vlak die ook niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

FaceDown schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:06:
[...]

Wat een vijandigheid. Triest dat er zo met veiligheid wordt omgesprongen. Ik ken verschillende situaties waar het gruwelijk is misgegaan met kinderen en zwembaden. Geloof je het niet? Prima. Sneu dat ik hier als soort vijand gezien word die bestreden moet worden. Geeft wel aan dat er geen enkel oog is voor de risico's.
Maar inderdaad beter dat ik weg ben hier. Voor 99% gaat het toch alleen over Intexbadjes en geen echte zwembaden. Wat dat betreft zijn er betere zwembadfora, waar ze veiligheid wel serieus nemen. Ik heb in elk geval gewaarschuwd.
Is het zo raar dat er bronnen gevraagd worden als je beweert dat er 10 kinderen sterven door opzetbaden?
Verder is het natuurlijk een complete aanname dat er niet aan veiligheid gedacht wordt.

Succes op je andere forum in elk geval.
Dank voor de waarschuwing. Zal er weinig mee doen aangezien ik al goed op veiligheid let.

En ik heb een voorgevoel dat ik meer verdrinking en en zwaar gewonde of overleden kinderen tref dan jij dat doet in je werk en ik er prima zicht op heb wat mijn kinderen kunnen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...woners-verdronken-in-2023
Ik zou je bad bij alles van 60+ weghalen. En ook alle vijvers in de buurt en rivieren. Immers liggen ze daar het vaakst in.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis1812 op 22-08-2024 22:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:zwemles e.d. zijn nog altijd offtopic, reageren op offtopic is ook offtopic en is nooit een verplichting, je kan beter een TR aanmaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
FaceDown schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:06:
Triest dat er zo met veiligheid wordt omgesprongen.
....
Geeft wel aan dat er geen enkel oog is voor de risico's.
Dat vul je zelf in. Er is meerdere keren op je gereageerd dat er juist wel op veiligheid gelet wordt.
Maar vervolgens kom jij weer met dezelfde teksten, en steeds dezelfde discussie hebben we hier geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ach er staat niet voor niets "Storende factor" onder zijn avatar :p

Even terug on topic; als iedereen zo lyrisch is over aqualoon ballen, kun je die dan niet 'op een apart' circuit aansluiten, d.w.z. als extra filter oplossing zeg maar (tijdelijk)? Niet dat ik het ga doen maar het leek me een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@xces ik denk dat dit wel kan, gewoon een aparte filterton met die ballen. Waarom niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

xces schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:08:
Ach er staat niet voor niets "Storende factor" onder zijn avatar :p

Even terug on topic; als iedereen zo lyrisch is over aqualoon ballen, kun je die dan niet 'op een apart' circuit aansluiten, d.w.z. als extra filter oplossing zeg maar (tijdelijk)? Niet dat ik het ga doen maar het leek me een goed alternatief.
Tuurlijk kan dat.
Maar uiteindelijk is het "vele werk" natuurlijk echt subjectief. Het eruit halen van je bollen duurt niet langer dan je bad stofzuigen bijvoorbeeld.
En dat doen we wel allemaal zonder klagen.

Wassen is ~2uur? En dan gooi je het terug in en je draait die ene schroef terug vast.
Ja, t water in de ton verlies je. Maar een backwash kost vele malen meer water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Nou, zo te zien krijgen we weer mooi weer :D.

Kan het bad op 32gr ipv 36 haha :+.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Het grote bad vonden we niet meer de moeite waard en daarom als tussenoplossing het opblaasbare zwembad nog eens gevuld maar wel met filter en pomp ertussen.

Dan is alles eens getest op het bad na en gezien het kleine volume is de temperatuur al van 19 naar 24 graden gegaan op een groot uur tijd, dan kunnen we het de aankomende week (of zolang het mooie weer nog duurt) zo nog doen en volgend jaar het grote bad. Wel MacGyver-gewijs de nodige ducttape gebruikt om aanvoer- en retourleiding onder water te houden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSwjQxILwoDFoFO07ocqqPMRpyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0JJFuaAqelRudWPQC9nPhH6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
xces schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:46:

[...]

De aansluiting bij het oude bad
Ik kan zeg maar alles simpel loskoppelen van mijn tuinhuis en het het volgende jaar weer aansluiten.

[Afbeelding]

[...]
Gebruik je nu de prefab gaten in de liner voor iets anders dan aanvoer/retour of heb je die dichtgemaakt op één of andere manier?

Om niet heel de zomer de slangen in de weg te hebben liggen zou ik de WP en ZFP in het tuinhuis plaatsen en met ingegraven PVC-buis van het tuinhuis naar de rand van het bad gaan om dan omhoog te komen, min of meer zoals in jouw afbeelding maar als ik dan de gaten niet dicht kan maken gaat dat niet werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

wjmeijer1986 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:05:
[...]

Gebruik je nu de prefab gaten in de liner voor iets anders dan aanvoer/retour of heb je die dichtgemaakt op één of andere manier?

Om niet heel de zomer de slangen in de weg te hebben liggen zou ik de WP en ZFP in het tuinhuis plaatsen en met ingegraven PVC-buis van het tuinhuis naar de rand van het bad gaan om dan omhoog te komen, min of meer zoals in jouw afbeelding maar als ik dan de gaten niet dicht kan maken gaat dat niet werken :)
De 'gaten' in de liner gebruik ik inderdaad in zijn geheel niet. Daar zit een 'stop' op die er vanuit het badje al bij zaten. Ik ga deze bij het nieuwe bad (de Intex 549cm x 274cm x 132cm) waarschijnlijk wel gebruiken, en dan deze 'gaten' via de originele intex slangen aan mijn PVC werk koppelen.

De WP staat niet op de foto, die staat aan de andere kant van het tuinhuis onder een afdakje. Rondom de warmtepomp heb ik van douglashout een soort tafeltje gebouwd waar dan weer de frietpan op staat. De zandfilter en pomp staan al in mijn tuinhuis, hier een foto van toen het nog gebouwd werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDjoMVoh6cbkSoWPV0owi7XkatA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sANaOo0k5sYWKwAUxHBUmLNv.jpg?f=user_large

(voor overige foto's moet je even in het automatiserings topic kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
xces schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

De 'gaten' in de liner gebruik ik inderdaad in zijn geheel niet. Daar zit een 'stop' op die er vanuit het badje al bij zaten. Ik ga deze bij het nieuwe bad (de Intex 549cm x 274cm x 132cm) waarschijnlijk wel gebruiken, en dan deze 'gaten' via de originele intex slangen aan mijn PVC werk koppelen.
Thanks voor de info, dan zullen er bij Bestway ook wel afsluitdoppen bij zitten (of tenminste te koop zijn). Ik wil die juist niet gebruiken, het ziet er mij nogal kwetsbaar uit.

Een keer een mens of hond die blijft haken achter een slang en dan heb ik schrik dat de aansluiting/liner daar zou scheuren. Onze Newfoundlanders zijn soms nogal lomp en hebben aandrijving op 4 poten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Zoutgehalte te laag, mekkerende electrolyse, geen zin ver te rijden.
Dus bij hornbach 25kg onthardingstabletten gehaald voor 10 euro.
Skimmer gevuld en lost met 10 min op.
Direct weer draaien :)

Voorlopig lijkt het dus gewoon te werken. :)

in een uurtje tijd zo 15 kilo (opgelost) zout weer in het water.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 26-08-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Zijn er hier mensen die op een inhoud van 15 m³ automatische waterbehandeling (pH en chloor) hebben staan, en zo ja: van welk merk?

Ben me alvast eens aan het oriënteren op volgende jaar. Ik heb al eens in het zwembad automatiserings draadje gekeken maar zelfbouw gaat me voorlopig nog te ver :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Heb het hier op mijn bad van 1m3 :). Totaal geen spijt van, waterbalans blijft nu tenminste in orde :+.

Chloor/pH doseersysteem gescoord van marktplaats voor niet al te veel.
Doel als tijdelijke overbrugging voor mijn zelfbouw systeem alleen werkt het gewoon goed dat mijn project een lager prioriteit heeft gekregen >:).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0WKHw9MzjcuinARdDarJI9Yd0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axCvgUPnkIGQSI0FeTnz21kJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jais
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
Vraagje: ik heb een Intex zwemdbad (diameter 3m) met ZF (Bestway 3m3/u) en oppervlakte skimmer met een sok. Met teststrips houd ik alles op peil, ik borstel regelmatig de bodem en de zijkanten, ik geef het water een wekelijkse onderhoud shock behandeling en hierdoor is het water dan ook kristalhelder.

Maar zodra ik begin met stofzuigen (Intex 28620NP) begint er een deel van het vuil naar omhoog te dwarrelen met als gevolg dat ik troebel water krijg en niet meer helder krijg. Na een nacht ligt dat deel weer op de bodem en is het water weer helder maar natuurlijk als ik stofzuig dan begint hetzelfde riedeltje natuurlijk.

Vlokkenmiddel heb ik geprobeerd maar dan wordt het alleen maar erger als ik stofzuig want dan is er meer vuil dat omhoog dwarrelt.

Dus iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Jais schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:22:
Vraagje: ik heb een Intex zwemdbad (diameter 3m) met ZF (Bestway 3m3/u) en oppervlakte skimmer met een sok. Met teststrips houd ik alles op peil, ik borstel regelmatig de bodem en de zijkanten, ik geef het water een wekelijkse onderhoud shock behandeling en hierdoor is het water dan ook kristalhelder.

Maar zodra ik begin met stofzuigen (Intex 28620NP) begint er een deel van het vuil naar omhoog te dwarrelen met als gevolg dat ik troebel water krijg en niet meer helder krijg. Na een nacht ligt dat deel weer op de bodem en is het water weer helder maar natuurlijk als ik stofzuig dan begint hetzelfde riedeltje natuurlijk.

Vlokkenmiddel heb ik geprobeerd maar dan wordt het alleen maar erger als ik stofzuig want dan is er meer vuil dat omhoog dwarrelt.

Dus iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Waarom elke week een chloorschock? Hier enkel na het vullen van het bad.
Ik zou daar eens mee stoppen als je ph en chloor gehalte goed is. Dan gewoon zo laten.
Ik heb ook eens crystal clear gebruikt. Heel het water troebel en was te klein voor de filter.
Nu is het zwem seizoen bijna over, maar anders is het makkelijker en goedkoper om het water te vervangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

wjmeijer1986 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:28:
Zijn er hier mensen die op een inhoud van 15 m³ automatische waterbehandeling (pH en chloor) hebben staan, en zo ja: van welk merk?

Ben me alvast eens aan het oriënteren op volgende jaar. Ik heb al eens in het zwembad automatiserings draadje gekeken maar zelfbouw gaat me voorlopig nog te ver :)
Zelfbouw op 4m3 :p dus daar heb je niets aan maar wat een gemak, geen gekloot meer met teststrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
xces schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:46:
[...]

Zelfbouw op 4m3 :p dus daar heb je niets aan maar wat een gemak, geen gekloot meer met teststrips.
Ik heb jouw foto's ondertussen bekeken en ziet er strak uit. Maar zoveel tijd noch budget krijg ik vrijgespeeld van mijn vrouw :P niettemin strak werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vlak voor de vakantie een warmte mat gekocht met het idee hem volgend jaar aan te sluiten.

Nu toch maar even opgehaald om te kunnen testen. Had gelukkig nog genoeg buis liggen om hem te kunnen aansluiten.

Mensen die nog tips hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8IHfqKPnZzv5w_ZKFnSLqHFBSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDGm7HRACoyf9Dmyxy1UZUOM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Toppe op 27-08-2024 17:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53
@Toppe ik zou hem in de zon leggen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jais
Arjantje72 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Waarom elke week een chloorschock? Hier enkel na het vullen van het bad.
Ik zou daar eens mee stoppen als je ph en chloor gehalte goed is. Dan gewoon zo laten.
Ik heb ook eens crystal clear gebruikt. Heel het water troebel en was te klein voor de filter.
Nu is het zwem seizoen bijna over, maar anders is het makkelijker en goedkoper om het water te vervangen :)
Een YouTube kanaal (https://youtube.com/@swimuniversity?si=clONKSm0XWK9FMYq) met goede tips raadde dat aan. Maar dat is dus geen goed idee omdat dat juist het water troebel kan maken? Dan stop ik er mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jais op 27-08-2024 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Morgen, tuin op het oosten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco_Dark
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10 10:27
Even een vraagje
Ben bezig met mijn slechte solarmatten te vervangen voorde abczwemad epdm versie.
Maar die tubes over die nippels krijgen. Met terpentine is niet te doen. Met of zonder handschoenen met grip en iedere tube de nippel net er voor in smeren met terpentine.
Vel is zelfs van vinger af door handschoen heen.
Wat doe ik verkeerd en nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Marco_Dark schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:58:
Even een vraagje
Ben bezig met mijn slechte solarmatten te vervangen voorde abczwemad epdm versie.
Maar die tubes over die nippels krijgen. Met terpentine is niet te doen. Met of zonder handschoenen met grip en iedere tube de nippel net er voor in smeren met terpentine.
Vel is zelfs van vinger af door handschoen heen.
Wat doe ik verkeerd en nog tips?
Op het filmpje ziet ‘t er vrij eenvoudig uit. Zou eens contact met hun opnemen. Vaseline zou ook kunnen werken maar vooral niet teveel gebruiken.

* Toppe is blij dat hij z’n mat volledig kant en klaar heeft gekocht

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 27-08-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Jais schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Een YouTube kanaal (https://youtube.com/@swimuniversity?si=clONKSm0XWK9FMYq) met goede tips raadde dat aan. Maar dat is dus geen goed idee omdat dat juist het water troebel kan maken? Dan stop ik er mee :)
Ja deze amerikanen die ken ik sommige zijn best goeie tips maar amerikanen zijn dol op chloor die willen het chloor echt ruiken en dan vinden ze het schoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zat naar de filters te kijken die ik uit mn c600 haal.

Lijkt erop dat ie maar een cm of vijf van het filter gebruikt. Als ik tijdens dat de pomp in gebruik is de pomp open maak zie ik ook maar een klein laagje water erin zitten. Overlopen doet ie niet. En ontluchten eigenlijk ook niet.

Lijkt me niet de bedoeling toch?
Filtert zo erg inefficiënt.

Pompt ie te hard? Te weinig weerstand na de pomp?

Heb nu uitstroom - warmtepomp - c600 - zoutapparaat - ontluchter - instroom...

Edit: misschien dan toch verkeerde volgorde... Toppy zegt:
Mijn warmtepomp plaatsen in het circuit
Heb je buiten een goed plekje uitgezocht voor jouw zwembad warmtepomp? Tijdens het plaatsen is het belangrijk dat je de warmtepomp installeert ná het installeren van het (zand)zwembadfilter, bypass en een eventueel desinfectiesysteem. Om de volgorde lekker makkelijk te onthouden: de warmtepomp is het laatste onderdeel voordat het water weer terug jouw zwembad in gaat. Loop je ergens tegen aan en heb je wat hulp nodig? De eerste hulp bij het opstarten van jouw warmtepomp is niet ver weg. Check onze blog!
Edit2: proef op de som genomen... Warmtepomp nu na de pomp... Dat gaat beter. Komt nu ook gewoon water uit de ontluchting.

[ Voor 44% gewijzigd door MikeyMan op 27-08-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Weet iemand of het kwaad kan om z’n mat afgekoppeld gewoon buiten te bewaren?

Ik wil hem bij voorkeur al op het garage dak leggen zodat ik er vanaf ben en alvast wat lengtes kan opnemen cq bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jais
Skywalker27 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:02:
[...]

Ja deze amerikanen die ken ik sommige zijn best goeie tips maar amerikanen zijn dol op chloor die willen het chloor echt ruiken en dan vinden ze het schoon ;)
Andere cultuur dus :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Toppe schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:49:
Weet iemand of het kwaad kan om z’n mat afgekoppeld gewoon buiten te bewaren?

Ik wil hem bij voorkeur al op het garage dak leggen zodat ik er vanaf ben en alvast wat lengtes kan opnemen cq bestellen.
Als hij vol in de zon ligt kunnen de weekmakers van de buizen broos worden is mijn ervaring. Dus ja het kan, maar dan zou ik het wel op 1 of andere manier afdekken? Daarnaast komt er ook regenwater + algen en al die andere meuk in te staan, vliesjes van bomen enzovoorts dus voor het opwarmen volgend jaar is het toch beter om het op te ruimen en ergens uit de zon te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Laten liggen kan. Wel sneller slijtage en nadien goed schoonmaken voor je er weer iets aan hebt. Of je veel tijd wint weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:07:
Laten liggen kan. Wel sneller slijtage en nadien goed schoonmaken voor je er weer iets aan hebt. Of je veel tijd wint weet ik niet.
Ding is 9 meter, rol je niet even heel snel op en dan vooral de vraag; waar laat je hem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Op zolder. Net als de rest van de meuk. Of als je garage hebt een soort vliering maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-10 20:30

Bergie

Lekker belangrijk...

Is het eigenlijk nodig om het glas of zand in de ZFP aan het einde van het seizoen nog extra te reinigen voor je het weer een dik half jaar in de garage wegzet? Of is het gewoon een kwestie van goed leeg laten lopen en dan is het wel goed zo :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
Bergie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:59:
Is het eigenlijk nodig om het glas of zand in de ZFP aan het einde van het seizoen nog extra te reinigen voor je het weer een dik half jaar in de garage wegzet? Of is het gewoon een kwestie van goed leeg laten lopen en dan is het wel goed zo :)
Ik heb vorig jaar gewoon een goeie backwash gedaan goed leeg laten lopen. Dopje er gewoon afgelaten. Bij het op bouwen weer goeie backwash en rinse en dan gewoon gaan. Ik heb er zand in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Jais schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Als het water helder is zou ik het niet doen.

Edit: is het wel granulaat wat je erbij doet en geen vloeistof?

[ Voor 8% gewijzigd door Arjantje72 op 28-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Toppe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:32:
Vlak voor de vakantie een warmte mat gekocht met het idee hem volgend jaar aan te sluiten.

Nu toch maar even opgehaald om te kunnen testen. Had gelukkig nog genoeg buis liggen om hem te kunnen aansluiten.

Mensen die nog tips hebben?
[Afbeelding]
Hoppa, hij tikt nu de 30 graden aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:30
Helaas, heb het opzetbadje verpest.
Was mooi helder en lekker 30 graden.
Daarna (voor het eerst dit seizoen) wat PH+ erbij gedaan en het water werd instant troebel.

Voor die paar dagen/weekje ga ik niet meer klooien met het water, dus laat het leeg lopen en heb ik nog aantal dagen warm weer om alles te laten drogen.

Ik gebruik gewoon een filterpomp.
Heeft een andere pomp (of bv iets als PoolLab) een positiever effect op of het water of de controle/regeling ervan?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:50
Iemand hier al ervaring met zwembadrobots van het merk SEAUTO. Deze Chinese fabrikant bied zwembadrobots met een accu aan, tegen momenteel wat eind seizoen prijzen. Op youtube wel wat Amerikanen die vrij enthousiast er over zijn. B.v. de Shark

https://seauto.nl/products/shark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:37:
Helaas, heb het opzetbadje verpest.
Was mooi helder en lekker 30 graden.
Daarna (voor het eerst dit seizoen) wat PH+ erbij gedaan en het water werd instant troebel.

Voor die paar dagen/weekje ga ik niet meer klooien met het water, dus laat het leeg lopen en heb ik nog aantal dagen warm weer om alles te laten drogen.

Ik gebruik gewoon een filterpomp.
Heeft een andere pomp (of bv iets als PoolLab) een positiever effect op of het water of de controle/regeling ervan?
Dat kan niet zomaar gebeuren door "wat" pH+ bij te doen. Daar zit meer achter.

Poollab raad ik sowieso aan zodat je goed je water waardes kan meten.
jeeedeee schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:51:
Iemand hier al ervaring met zwembadrobots van het merk SEAUTO. Deze Chinese fabrikant bied zwembadrobots met een accu aan, tegen momenteel wat eind seizoen prijzen. Op youtube wel wat Amerikanen die vrij enthousiast er over zijn. B.v. de Shark

https://seauto.nl/products/shark
Geen ervaring met deze specifieke merk/model, wel kan ik zeggen dat robots met een accu groot nadeel hebben >> Levensduur en accuduur.

Persoonlijk zou ik voor een bekabeld gaan.

• Jeroen_1976
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:21
Graag jullie advies mbt upgrade van cartridge naar zandfilterpomp.
Opzet :
prism opzetzwembad 400x200x100 (~6800 liter)
1 solar bol
Nog aan te schaffen intex qs400 zoutwatersysteem.

Ik heb een sx1500 pomp (4m3)kunnen overnemen voor een leuke prijs maar realiseer me nu dat deze wat overbemeten is.
Mogelijke nadelen : hoger energie verbruik met name omdat de solarbol langer aan moet staan om effectief te zijn. Ook het zoutwater systeem heeft een langere draaitijd nodig.
Ik twijfel dus of ik niet beter af met een lagere capaciteit pomp bijvoorbeeld de sx925 (2m3) ?

De sx1500 heeft echter meer mogelijkheden (6 standen ipv 4) en ik heb hem dus al staan (nog in doos).
Iemand ervaring met dit scenario?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:15
Ik heb nu deze zomer die Toppy warmtepomp gezet samen met mijn bestaande ZFP en ZF, gaat prima.
De bypass wordt alleen gebruikt om de WP uit te doen vallen want als hij geen flow heeft valt hij vanzelf uit.

Maar nu ben ik recent wat aan het automatiseren gegaan met mijn energie mgmt systeem door er een geschakeld stopcontactje tussen te zetten.

Mijn vraag: is het schadelijk als de WP uitgeschakeld is (lees: alsof de WP uitgetrokken is uit het stopcontact) en er water door de warmtepomp flowt?

Maw: mag er water door een warmtepomp lopen als deze spanningsloos is

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 29-08-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Mag gewoon water door heen stromen.

Je kan beter de vraag stellen of het gezond voor je warmtepomp is wanneer deze aan het "draaien" is en wordt abrupt spanningsloos gemaakt. Mijn warmtepomp zou er stuk van gaan...

Doe je de warmtepomp uitschakelen wanneer deze standby staat dan is dat geen probleem.

Pagina: 1 ... 162 ... 186 Laatste