Welke tabel is dat? Ik heb online wel gevonden 20 gram is goed voor 2500 liter, 7 dagen.
Jup true… bezint eer ge begint…MikeyMan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:43:
@wd200 denk dat we hier allemaal een beetje door een proces heen gaan...
Klein zwembadje kopen
Vuil erin, dekje kopen
Kinderen koud solar mat eraan
Klaar met de chloor tabletten, zout eraan
Filter vies, zandfilter pomp eraan
Kinderen nog steeds koud, verwarming eraan
Toch een beetje klein, maatje groter
Tis een beetje een piramidespel
Overigens ook niet tevreden over de bestway skimmer. Ding zit constant los bij een beetje gespetter. Laten jullie die erin zitten tijdens het zwemmen? Of even eruit?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NZLIYsVPQ6KhA5Zljgk7rGw1.jpg?f=user_large)
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
@merlin1201 zo die ik het ook een beetje. Het ene seizoen meet ik meer dan het andere. Maar om een 1 of andere reden gaat er hier best veel PH+ door. PH- heb ik nooit nodig. Als ik niets doe dan daalt de PH te veel. Dan werkt je chloor niet optimaal en gaan je ogen prikken.
Filteren bollen beter dan Glasparels? Ik had zelf de indruk van wel. Maar het is al meer dan 10 jaar geleden dat ik de parels getest heb.
Volgens seizoen ga ik investeren in een nieuwe pomp, vat en glasparels. Gaat rond de 500 euro kosten. Maar dan ben ik wel weer klaar de komende 10 jaar. (Het huidige vat is 18 jaar oud. De pomp zelf de derde)
Filteren bollen beter dan Glasparels? Ik had zelf de indruk van wel. Maar het is al meer dan 10 jaar geleden dat ik de parels getest heb.
Volgens seizoen ga ik investeren in een nieuwe pomp, vat en glasparels. Gaat rond de 500 euro kosten. Maar dan ben ik wel weer klaar de komende 10 jaar. (Het huidige vat is 18 jaar oud. De pomp zelf de derde)
Zie post hierboven.GeeMoney schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:42:
@BeyondThunder met glas heb je minder helder water dan met bollen zeg je, dat verbaasd mij. Ik weet wel dat in mijn filter volgens mij 2 of 3 “soorten” glas zit en dan gaat het om het formaat van de parels dacht ik. Hier is het water gewoon super helder en alle waardes in orde. Dat laatste doet het meeste voor helder water verwacht ik.
Ik denk dat je dan dus niet de juiste glasvulling gebruikt.
Glas werkt het beste door 2-3 soorten formaten te gebruiken in je vat in een bepaalde volgorde.
Ik heb sowieso iets tegen handwerk dus voor mij maakt het niet uit, parels it is hier
[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 13-08-2024 22:36 ]
Ik denk dat ik voor VitroSphere nano glasparels ga. Dat is 1 maat en zou prima moeten zijn voor een 25 m3 bad.
Glas is pure oplichting, voor een goed filter begin je met grind, zand en bovenop hydroantraciet. Zorg voor een voldoende hoge tegenspoed snelheid, zodat je filter goed opgeschud wordt.
Voeg natriumhypochloriet toe van max 2 maanden oud, zodat je een vrije chloor waarde haalt van 1,0mg of nog iets hoger en hou deze waarde vast. Kijk wat de reactie van de zuurgraad doet en stuur dit bij met zwavelzuur.
Mocht je water troebel worden kun je nog een heel klein beetje vlokmiddel gebruiken
Verder heb je niks nodig. Al het andere is om spul te verkopen
Oja en ik heb er niet heel veel verstand van verder, maar ik ben technisch beheerder van een zwembad waar vandaag ruim 4000 bezoekers zijn geweest
Voeg natriumhypochloriet toe van max 2 maanden oud, zodat je een vrije chloor waarde haalt van 1,0mg of nog iets hoger en hou deze waarde vast. Kijk wat de reactie van de zuurgraad doet en stuur dit bij met zwavelzuur.
Mocht je water troebel worden kun je nog een heel klein beetje vlokmiddel gebruiken
Oja en ik heb er niet heel veel verstand van verder, maar ik ben technisch beheerder van een zwembad waar vandaag ruim 4000 bezoekers zijn geweest
[ Voor 26% gewijzigd door smeek op 13-08-2024 23:32 ]
Ik heb er verder geen verstand van maar wat ik wel weet is dat een openbaar bad waar een paar duizend man op een dag komen, een andere aanpak nodig heeft dan een thuis pomp en filtertje op 30 kuub.smeek schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:30:
Glas is pure oplichting, voor een goed filter begin je met grind, zand en bovenop hydroantraciet. Zorg voor een voldoende hoge tegenspoed snelheid, zodat je filter goed opgeschud wordt.
En welk anders spul heb je het over? Dat glas doe je 15 jaar niets aan en het enige wat “verbruikt” is chloor of zout. Iets wat bij openbare baden in tankwagens wordt aangevoerd
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 14-08-2024 00:02 ]
Oh, ik heb juist enkel PH- nodig. Beetje zoals de startpost het zegt:BeyondThunder schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:15:
Maar om een 1 of andere reden gaat er hier best veel PH+ door. PH- heb ik nooit nodig. Als ik niets doe dan daalt de PH te veel. Dan werkt je chloor niet optimaal en gaan je ogen prikken.
Koffie schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:38:
pH
De zuurgraad van je water word gemeten in pH. Een goede pH waarde is zeer belangrijk voor een goede chloorwerking.
Bij problemen met je water dus altijd eerst je pH op orde brengen.
In principe kun je zeggen dat Nederlands kraanwater voldoende pH bevat.
Zwemmers voegen altijd pH+ toe, dus vandaar dat je Ph- meer gebruikt en zelden pH+ (Ph+ koop je 1x in je zwembad carriere)
Benaming: pH
Drempelwaarde: 7.0
Gewenste waarde: 7.4
Verhogen: pH+ (silver soda (geen baking soda), zelden "nodig" vaak staat het in de kast voor jaren)
Verlagen: pH- (zuur zoals azijn)
in poeder of tablet vorm of vloeibaar verkrijgbaar.
Sometimes you need to plan for coincidence
Apart, pH+ heb je normaal gesproken zelden nodig want door het zwemmen gaat pH omhoog.BeyondThunder schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:15:
@merlin1201 zo die ik het ook een beetje. Het ene seizoen meet ik meer dan het andere. Maar om een 1 of andere reden gaat er hier best veel PH+ door. PH- heb ik nooit nodig. Als ik niets doe dan daalt de PH te veel. Dan werkt je chloor niet optimaal en gaan je ogen prikken.
Ligt je bad open en komt er veel regenwater in? Dat zou dan een mogelijke oorzaak zijn.
Ik laat die "pure oplichting" wel in mijn filtervat zitten, sinds de overstap van zand naar glas heb ik minder onderhoud, blijft het water beter gefilterd, geen vlokmiddel nodig en voor 15jr lang hoef ik het glas niet te vervangensmeek schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:30:
Welkom trouwens in dit topic, lees vooral de start topic en de rest eens door. Veel informatie!
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Voor mensen die wel over zouden willen van zand naar glas
, staat er ergens een stappenplan hoe/waar rekening mee te houden?
Zou ook een leuke voor de startpost zijn

zand eruit, glas erin (half vol staat me bij?) deksel erop > nooit meer aankomen.Hmmbob schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:06:
Voor mensen die wel over zouden willen van zand naar glas, staat er ergens een stappenplan hoe/waar rekening mee te houden?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik zag bij Toppy ook iets over verschillende groottes? @GeeMoney noemt ook zoiets, een paar posts terug.
Waar halen jullie meestal je talkpoeder vandaan voor het opruimen van het zwembad?
ik haal het gewoon bij de kruidvatArjoPoldervaart schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:50:
Waar halen jullie meestal je talkpoeder vandaan voor het opruimen van het zwembad?
ff in de gaten houden wanneer er korting is op de zwitsal en dan heb je 2 of 3 zakjes voor de prijs van 1.
Geen idee of dit slechter is dan andere merken maar tijdens het poederen ruiken mijn handen iig lekker ;-)
Jaloers op je mooie zwembad. heb je ook ergens een bouwverslag bijgehouden?Zuluman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:38:
[...]
Nou, nou, nou... zeer zeker nee niet gesloopt. is beton he? :-) De stuclaag was wat beschadigd en inmiddels al hersteld met een nieuwe verflaag. Hier een voor en na van onze mini tuin.
Thanks. Ik heb niet alles bijgehouden. Ik heb hier wel eea gepost Als je op mijn posts filtert krijg je en globale indruk.xces schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:22:
[...]
Jaloers op je mooie zwembad. heb je ook ergens een bouwverslag bijgehouden?
Het betonwerk is het meeste werk moet ik wel zeggen. Als t kon zou ik de wanden gewoon hebben gemetseld.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Je mag tzt bij mij wel komen oefenen?Zuluman schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:27:
[...]
Thanks. Ik heb niet alles bijgehouden. Ik heb hier wel eea gepost Als je op mijn posts filtert krijg je en globale indruk.
Het betonwerk is het meeste werk moet ik wel zeggen. Als t kon zou ik de wanden gewoon hebben gemetseld.
Zonder gekheid even een serieuze reactie ;-)
Juistsmeek schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:30:
[...]
Verder heb je niks nodig. Al het andere is om spul te verkopen.
[...]
Wat achtergrond waarom je pH stijgt:
Chloor heeft een hele hoge pH, volgens mij een pH van 11. Dus het gaat niet door het 'zwemmen' omhoog maar vooral door de toevoeging van Natriumhypochloriet. De concentratie die ik gebruik op de doseerpomp is 12.5%.
Daarbij staat de volgende informatie:
Chloorshock: 1 ltr/10m³ zwembadwater
Onderhoud: 0,5 ltr/10m³
Doordat je chloor toevoegd gaat dus je pH omhoog. Je kan je pH-waarde van je zwembad reguleren door zwavelzuur te gebruiken om de pH-waarde te verlagen en natriumbicarbonaat te gebruiken om je pH-waarde te verhogen.
Chloor vervliegt dan weer door de zon, dus je chloor schommelt de hele tijd zeg maar. Zodoende voeg je chloor toe, gaat je pH omhoog, doe je zwavelzuur erbij (nooit tegelijk overigens) enz enz. Zo houd mijn zelfbouw systeem ons zwembad op pijl.
Overigens denk ik niet dat 'professionele' zwembaden het anders aanpakken. Ze hebben grotere filters en natuurlijk grotere doseerpompen maar volgens mij gaat daar ook 'gewoon' chloor en zwavelzuur in het bad.
[ Voor 11% gewijzigd door xces op 14-08-2024 16:34 ]
Mijn tip: Geen zwembad nemen als je kinderen geen zwemdiploma hebben. Jaarlijks verdrinken er kinderen, allemaal van ouders en grootouders die het niet gevaarlijk vonden.wd200 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:38:
Wellicht is vraag een beetje klein voor de grote zwembaden die hier langs komen.
Ik heb een dochter van 2 die zwemmen helemaal geweldig vindt en dat je 2x per week het opblaasbad te verversen en aan te vullen met warm water.
Toen dacht ik, we moeten voor volgend jaar een opzetzwembad met pomp die wat langer kan blijven staan.
Als Google expert 🤣 kom ik dan uit op een intex of bestbuy van 220 / 250 rechthoek meer ruimte heb ik in de stadstuin niet
Er zijn vast hier ervaringsdeskundige die ooit zo gestart zijn en mij kunnen voorzien van tips om geen miskoop te doen.
Basis is een zwembad en is dan de mee verkochte filterpomp voldoende of beter iets meer investering in een beter filter ?
Ik denk aan Drinken, zonnebrand, plas 🙈, zand , aarde en weet ik veel wat die kinderen meenemen in het zwembad.
En dan de verwarming, om hem vaker te gebruiken is een verwarming noodzakelijk zodat je ook met 20-21 graden buiten gewoon wat vaker kan zwemmen zo blauwbekken.
Ik lees elektrische pompen van 150 euro die verboden ? zijn in Nederland, dan kom je automatisch op een warmtepomp maar is een warmtepomp van 2-300 euro geschikt of koop je nog steeds troep ?
Groetjes, FaceDown.
Gister PH nog wat verlaagd en daarna chloor gedaan (8 mini-tabletjes van 2.7 gram). Na toedienen chloorwaarde bijna op 3 (net iets teveel ...). Vandaag lag de hele dag het dek erop en er was geen zon. Chloorwaarde is nu nog steeds 3.
Of je laat je kind er simpelweg niet alleen in? Ook een prima optie denk ik.FaceDown schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:02:
[...]
Mijn tip: Geen zwembad nemen als je kinderen geen zwemdiploma hebben. Jaarlijks verdrinken er kinderen, allemaal van ouders en grootouders die het niet gevaarlijk vonden.
Een inbouwbad zal je uiteraard omheining om moeten doen. Opzetbad cover omheen en als je een trap hebt die eruit halen.
En toezicht op je kinderen als ze buiten spelen.
Een zwembad(je) kan je prima veilig opzetten met kleine kinderen. Alleen zal je moeten nadenken over veiligheid.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
De jongste hier heeft geen zwemdiploma nog vandaar dat ik er een hekwerk omheen heb met een poortje die zij absoluut niet zelf open krijgt. Ook mijn oudste kinderen mogen niet zelf het zwembad openen dus als die willen zwemmen weten wij als ouders dat en ze maken dat poortje absoluut niet open en het roldek al helemaal niet want ze begrijpen dondersgoed de consequentie daarvan. We wonen ook aan het water, ook daar hebben we een hek voor geplaatst.
Ze kunnen natuurlijk ook bij het buitenspelen te water raken of verdrinken, dat lees ik vaker dan dat het bij een thuis zwembad gebeurd. Het blijft gewoon opletten geblazen natuurlijk want ook de jongste weet dat ze er niet in mag zonder bandjes.
Wachten tot ze allemaal een diploma hebben zou ik zelf echt zonde hebben gevonden. Ook de kleinste ligt er dagelijks in en beleeft er extreem veel plezier in.
Ze kunnen natuurlijk ook bij het buitenspelen te water raken of verdrinken, dat lees ik vaker dan dat het bij een thuis zwembad gebeurd. Het blijft gewoon opletten geblazen natuurlijk want ook de jongste weet dat ze er niet in mag zonder bandjes.
Wachten tot ze allemaal een diploma hebben zou ik zelf echt zonde hebben gevonden. Ook de kleinste ligt er dagelijks in en beleeft er extreem veel plezier in.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 14-08-2024 18:17 ]
Bij de gestabiliseerde chloor (in tablet ofxces schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:31:
[...]
Je mag tzt bij mij wel komen oefenen?
Zonder gekheid even een serieuze reactie ;-)
[...]
JuistAl doe ik naast natriumhypochloriet automatisch doseren ook wel een long life 200gr tab in mijn drijver zodat ik minder chloor hoef toe te voegen.
Wat achtergrond waarom je pH stijgt:
Chloor heeft een hele hoge pH, volgens mij een pH van 11. Dus het gaat niet door het 'zwemmen' omhoog maar vooral door de toevoeging van Natriumhypochloriet. De concentratie die ik gebruik op de doseerpomp is 12.5%.
Daarbij staat de volgende informatie:
Chloorshock: 1 ltr/10m³ zwembadwater
Onderhoud: 0,5 ltr/10m³
Doordat je chloor toevoegd gaat dus je pH omhoog. Je kan je pH-waarde van je zwembad reguleren door zwavelzuur te gebruiken om de pH-waarde te verlagen en natriumbicarbonaat te gebruiken om je pH-waarde te verhogen.
Chloor vervliegt dan weer door de zon, dus je chloor schommelt de hele tijd zeg maar. Zodoende voeg je chloor toe, gaat je pH omhoog, doe je zwavelzuur erbij (nooit tegelijk overigens) enz enz. Zo houd mijn zelfbouw systeem ons zwembad op pijl.
Overigens denk ik niet dat 'professionele' zwembaden het anders aanpakken. Ze hebben grotere filters en natuurlijk grotere doseerpompen maar volgens mij gaat daar ook 'gewoon' chloor en zwavelzuur in het bad.
poedervorm) wordt amper 1 tot 3 % omgezet
in vrij chloor
Onderstaand waarom glas niet tot zeer matig werkt.
50% van het ingebrachte vuil wordt maar verwijderd
via flocculatie, filtratie en verversing.
Hier zal glas voor werken, waarbij ook nog niet optimaal door de korrelgrootte
De overige 50 % moet verwijderd worden langs
oxidatie en desinfectie.
Hier werkt glas totaal niet voor, bacterien kunnen niet groeien op glas en je filter zal nooit tot een microbiologisch evenwicht komen
Je zou voor de grap eens je kiemgetal, ureum en kaliumpermanganaat moeten laten meten, dan ga je nooit meer zwemmen in je badje
Ik denk toch dat jij je beeld een beetje moet bijstellen wat er bij een openbaar zwembad bij komt kijken ten opzichte van een thuis badje.smeek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:43:
[...]
Bij de gestabiliseerde chloor (in tablet of
poedervorm) wordt amper 1 tot 3 % omgezet
in vrij chloor
Onderstaand waarom glas niet tot zeer matig werkt.
50% van het ingebrachte vuil wordt maar verwijderd
via flocculatie, filtratie en verversing.
Hier zal glas voor werken, waarbij ook nog niet optimaal door de korrelgrootte
De overige 50 % moet verwijderd worden langs
oxidatie en desinfectie.
Hier werkt glas totaal niet voor, bacterien kunnen niet groeien op glas en je filter zal nooit tot een microbiologisch evenwicht komen
Je zou voor de grap eens je kiemgetal, ureum en kaliumpermanganaat moeten laten meten, dan ga je nooit meer zwemmen in je badje
Het is iets anders dat er letterlijk honderden vierkante meters open en bloot water is (buitenbaden) waar letterlijk honderden tot duizenden keren in wordt gestapt vanaf een zand kade of half afgetrapt gras veldje in een bosrijk gebiedje of dat je er met je gezin van 5 in en uit stapt waar menigeen hier zelfs een voetenbadje gebruikt en het bad altijd netjes afgedekt is itt de openbare buitenbaden.
Ook weet ik zeker dat mijn kinderen gewoon op de wc plassen in tegenstelling tot openbare zwembaden onderzoeken die aantonen dat er uit mijn hoofd per 100kuub ruim 75liter urine gevonden wordt gemiddeld
Ik durf die weddenschap wel aan, al kan ik het niet meten, ik stap 100% liever mijn eigen zwembad in dan die hier 5km verderop zit met 3 baby zwem ochtendjes in de week
Grappig, ik zou als ik het over zou gaan doen juist voor volledig beton storten gaan ipv piepschuimblokken + stortenZuluman schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:27:Het betonwerk is het meeste werk moet ik wel zeggen. Als t kon zou ik de wanden gewoon hebben gemetseld.
En daarnaast is het vuil in eigen badje ook "eigen" vuil.
Eerlijk kan het mij niet interesseren.
Zolang het niet groenig o.i.d wordt en mooi helder blijft is het helemaal prima.
Eerlijk kan het mij niet interesseren.
Zolang het niet groenig o.i.d wordt en mooi helder blijft is het helemaal prima.
Tadaa... 517 euro incl. verzendkosten. Aangezien een vergelijkbaar zwembad nu online rond de 590 euro kost lijkt het nu een goede deal. De doos zelf weegt alleen 130 kilo, dus ik ga de dozen die erin zitten afzonderlijk stikkeren en op zolder leggen.
:strip_exif()/f/image/oq9mnzHsInfgtni2vROVK1QY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er trouwen mensen die naast 'gewone' zwembad tegels misschien ook nog XPS of EPS platen onder hun zwembad doen? Het zwembad weegt 17 ton, dus ik heb geen idee of dat uberhaupt werkt. Ik heb nu van die 'standaard' zwembad tegels van 1cm dik.
:strip_exif()/f/image/oq9mnzHsInfgtni2vROVK1QY.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn er trouwen mensen die naast 'gewone' zwembad tegels misschien ook nog XPS of EPS platen onder hun zwembad doen? Het zwembad weegt 17 ton, dus ik heb geen idee of dat uberhaupt werkt. Ik heb nu van die 'standaard' zwembad tegels van 1cm dik.
[ Voor 60% gewijzigd door xces op 15-08-2024 12:52 ]
Eps platen zakken in, xps platen zou kunnen. Ik heb gewoon zwembadfilt er onder liggen dat is schimmelwerend of hoe je het noemt, rot niet, en kun je na het seizoen zo in de wasmachine gooien.
Je kunt als je het voor isolatie doet, beter de zijkanten isoleren, de grond onder je zwembad is in deze tijd van het jaar aardig opgewarmd dus daar zul je niet veel verlies van hebben.
Een goed zomerzeil doet ook al veel natuurlijk.
Het is maar net hoe ver je wil gaan haha
Je kunt als je het voor isolatie doet, beter de zijkanten isoleren, de grond onder je zwembad is in deze tijd van het jaar aardig opgewarmd dus daar zul je niet veel verlies van hebben.
Een goed zomerzeil doet ook al veel natuurlijk.
Het is maar net hoe ver je wil gaan haha
Kinderen klimmen. Ouders letten soms niet op. Of de ene ouder denkt dat de andere oplet en v.v. Trapjes worden vergeten. Hekjes blijven open staan. Allemaal zaken die jaarlijks meerdere malen gebeuren. Allemaal bij mensen die dachten dat het hun niet zou overkomen. Maar goed het zijn jullie kinderen. Hier hebben we vorig jaar ons zwembad gebouwd. Nu de kinderen A, B en C hebben. Toch een stuk veiliger gevoel. En zelfs nu moeten we goed opletten bij bezoek met jonge kinderen want we merken zat ouders zelf dat vaak slecht doen.Dennis1812 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:09:
[...]
Of je laat je kind er simpelweg niet alleen in? Ook een prima optie denk ik.
Een inbouwbad zal je uiteraard omheining om moeten doen. Opzetbad cover omheen en als je een trap hebt die eruit halen.
En toezicht op je kinderen als ze buiten spelen.
Een zwembad(je) kan je prima veilig opzetten met kleine kinderen. Alleen zal je moeten nadenken over veiligheid.
Groetjes, FaceDown.
Grote woorden voor iemand die er geen verstand van heeft. Hier zowel ervaring met zand, glasparels en AFM. AFM is duur maar verreweg het beste door het grote oppervlak van de glaskorreltjes met popcorn-structuur. Ik merk het doordat de redox waarde veel langer goed blijft, en het zoutsysteem hoeft veel minder vaak en lang te werken. Daarbij blijft het water veel helderder.smeek schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 23:30:
Groetjes, FaceDown.
Ik snap dat je bezorgd bent maar wat denk je van al die mensen die in de buitengebieden wonen? Hier barst het van de landelijk gelegen boerderijen met rondom sloten, of wonen daar geen kinderen?FaceDown schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:40:
[...]
Kinderen klimmen. Ouders letten soms niet op. Of de ene ouder denkt dat de andere oplet en v.v. Trapjes worden vergeten. Hekjes blijven open staan. Allemaal zaken die jaarlijks meerdere malen gebeuren. Allemaal bij mensen die dachten dat het hun niet zou overkomen. Maar goed het zijn jullie kinderen. Hier hebben we vorig jaar ons zwembad gebouwd. Nu de kinderen A, B en C hebben. Toch een stuk veiliger gevoel. En zelfs nu moeten we goed opletten bij bezoek met jonge kinderen want we merken zat ouders zelf dat vaak slecht doen.
Het is altijd opletten geblazen met water en kinderen, afschermen met een goed hek en opvoeden.
En leren zwemmen/eruit klimmen is ook geen overbodige luxeGeeMoney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:55:
[...]
Ik snap dat je bezorgd bent maar wat denk je van al die mensen die in de buitengebieden wonen? Hier barst het van de landelijk gelegen boerderijen met rondom sloten, of wonen daar geen kinderen?.
Het is altijd opletten geblazen met water en kinderen, afschermen met een goed hek en opvoeden.
Vraag aan de poollab gebruikers, kijken jullie wel eens bij het kopje “active chlorine”?
Ik kom er namelijk niet helemaal uit… als ik mijn huidige waardes invoer dan staat de meter helemaal in groen
:
:strip_exif()/f/image/nokzVbSc7T4JQVwfS1yOHHG9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar krijg ik de melding dat chloor boven de 3 schadelijk is*
Als ik chloor op 3 zet dan zit de meter in het geel, dus is het minder optimaal….
:strip_exif()/f/image/2duEdRCnF62CpZglEXFyRSVr.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de CYA waarde op 50 zoals in OP staat als gewenste waarde, dan gaat hij nog verder terug in het geel.
Wat/waar gaat het fout?
Oh ph staat verkeerd zie ik, is 7,37 maar maakt niet veel uit voor de active chlorine. Alkaliteit is 105 dus ook prima
* = ik weet dat 4.7 voor chloor te hoog is, pomp heeft hele nacht aangestaan ivm dode alg. Water is nu helder en ligt open in de zon, dus daalt snel. Zo eerst meten voordat de kids er in gaan.
Ik kom er namelijk niet helemaal uit… als ik mijn huidige waardes invoer dan staat de meter helemaal in groen
:strip_exif()/f/image/nokzVbSc7T4JQVwfS1yOHHG9.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar krijg ik de melding dat chloor boven de 3 schadelijk is*
Als ik chloor op 3 zet dan zit de meter in het geel, dus is het minder optimaal….
:strip_exif()/f/image/2duEdRCnF62CpZglEXFyRSVr.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de CYA waarde op 50 zoals in OP staat als gewenste waarde, dan gaat hij nog verder terug in het geel.
Wat/waar gaat het fout?
Oh ph staat verkeerd zie ik, is 7,37 maar maakt niet veel uit voor de active chlorine. Alkaliteit is 105 dus ook prima
* = ik weet dat 4.7 voor chloor te hoog is, pomp heeft hele nacht aangestaan ivm dode alg. Water is nu helder en ligt open in de zon, dus daalt snel. Zo eerst meten voordat de kids er in gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door -Jaap-io op 15-08-2024 16:34 ]
Hallo!
Ik heb een intex opzetzwembad geplaats en dit gevuld met kraanwater (kraantje voor de waterverzachter, dus geen verzacht water). Het vullen was gedaan dinsdagmorgen.
Ik heb met teststrips gezien dat zowel de ph als de alkaliniteit veel te hoog zijn(hoogste waarde op de strip).
Daarom heb ik ph min toegevoegd volgens dat er op de verpakking stond als de ph boven 8.4 is en de inhoud van het bad. Dit heb ik gisteren rond 16u gedaan.
Ik heb de pomp laten circuleren voor 6u en savonds getest en de waarden zagen er onveranderd uit. Deze morgen heb ik opnieuw getest omdat ik niet zomaar meer producten wou gebruiken en het misschien langer duurt voordat dit effect heeft. Nog steeds krijg ik dezelfde resultaten. Ook met een andere soort teststrip.
Wat me direct opviel is dat de pot ph- grotendeels samen klitte. Die lijkt dus eerder in contact geweest te zijn met vocht. Het was de eerste die ik kocht.en de eerste keer dat ik het gebruikte (er zat geen folie onder het deksel maar dit is mss normaal).
In een winkel vertelden ze me dat het 7 a 10 dagen kan duren vooraleer dit stabiliseert. Het is echter stadswater dus ik snap niet hoe dit direct met zo een hoge ph waarde zit. Stabiliseren betekent voor mij ook dat er eerst een schommeling is maar die zie ik dus niet na verschillende metingen.
Hoe lang moet ik wachten vooraleer verdere actie te ondernemen?
Hoe lang duurt het nadat ik ph- heb toegevoegd vooraleer dit zichtbaar zou moeten zijn in de meeting? Zou ik na deze tijd zeker een verschil moeten gezien hebben en betekent dit nu dat er nog steeds te weinig ph min in zit?
Mss is de werking van het ph- niet meer zoals het hoort aangezien het samengeklit zat?
Alvast bedankt voor reacties!
Ik heb een intex opzetzwembad geplaats en dit gevuld met kraanwater (kraantje voor de waterverzachter, dus geen verzacht water). Het vullen was gedaan dinsdagmorgen.
Ik heb met teststrips gezien dat zowel de ph als de alkaliniteit veel te hoog zijn(hoogste waarde op de strip).
Daarom heb ik ph min toegevoegd volgens dat er op de verpakking stond als de ph boven 8.4 is en de inhoud van het bad. Dit heb ik gisteren rond 16u gedaan.
Ik heb de pomp laten circuleren voor 6u en savonds getest en de waarden zagen er onveranderd uit. Deze morgen heb ik opnieuw getest omdat ik niet zomaar meer producten wou gebruiken en het misschien langer duurt voordat dit effect heeft. Nog steeds krijg ik dezelfde resultaten. Ook met een andere soort teststrip.
Wat me direct opviel is dat de pot ph- grotendeels samen klitte. Die lijkt dus eerder in contact geweest te zijn met vocht. Het was de eerste die ik kocht.en de eerste keer dat ik het gebruikte (er zat geen folie onder het deksel maar dit is mss normaal).
In een winkel vertelden ze me dat het 7 a 10 dagen kan duren vooraleer dit stabiliseert. Het is echter stadswater dus ik snap niet hoe dit direct met zo een hoge ph waarde zit. Stabiliseren betekent voor mij ook dat er eerst een schommeling is maar die zie ik dus niet na verschillende metingen.
Hoe lang duurt het nadat ik ph- heb toegevoegd vooraleer dit zichtbaar zou moeten zijn in de meeting? Zou ik na deze tijd zeker een verschil moeten gezien hebben en betekent dit nu dat er nog steeds te weinig ph min in zit?
Mss is de werking van het ph- niet meer zoals het hoort aangezien het samengeklit zat?
Je kunt prima alvast chloor toevoegen, want dan zal je pH weer van stijgen. Ik gooide het altijd vrijwel tegelijk in het bad. pH- oplossen en in het bad en binnen een half uur ook het chloor chranulaat (shock) oplossen. Inmiddels heb ik een doseerpomp die dat voor me regelt.
vwb je vraag; in brabant zuid oost komt er ook een pH van 8 uit de kraan, dus dat kan prima.
vwb je vraag; in brabant zuid oost komt er ook een pH van 8 uit de kraan, dus dat kan prima.
Succes met het leren zwemmenMikeyMan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
En leren zwemmen/eruit klimmen is ook geen overbodige luxe
van een kind van 1-3.
Groetjes, FaceDown.
Dat kan gewoon. Al is zwemmen meer "overleven" . (vanaf 9 maanden)FaceDown schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:58:
[...]
Succes met het leren zwemmen
van een kind van 1-3.
https://www.oudersvannu.n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
En ja, dat werkt. Wij hebben het namelijk ook gedaan met de jongste.
Ik citeer:
Tijden survivalzwemmen leert je dreumes of peuter niet om te zwemmen, maar hij is wel zelfredzaam. Je kind leert om voor een onbepaalde tijd te blijven drijven op zijn rug, zodat hij kan blijven ademhalen, ongeacht de diepte van het water. Het aanleren van deze techniek kost tijd, deskundigheid en geduld.
[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2024 23:03 ]
Leuk vanuit de theorie. Toch verdrinken er jaarlijks kinderen in zwembaden. Dat is de realiteit. En die mensen dachten ook allemaal dat het veilig was.GeeMoney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:55:
[...]
Ik snap dat je bezorgd bent maar wat denk je van al die mensen die in de buitengebieden wonen? Hier barst het van de landelijk gelegen boerderijen met rondom sloten, of wonen daar geen kinderen?.
Ik ken niemand die een bouwkundig zwembad bouwt of gebouwd heeft met kleine kinderen. Maar de opzetbadjes moeten allemaal kunnen kennelijk. Mensen zien het gevaar niet en het is wachten tot het weer mis gaat. Maar goed ik hou erover op.
Groetjes, FaceDown.
Valse veiligheid. Een kind van 1-3 dat ongezien in een zwembad terecht komt verzuipt gewoon.GeeMoney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:00:
[...]
Dat kan gewoon. Al is zwemmen meer "overleven" .
https://www.oudersvannu.n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
En ja, dat werkt. Wij hebben het namelijk ook gedaan met de jongste.
Ik citeer:
Tijden survivalzwemmen leert je dreumes of peuter niet om te zwemmen, maar hij is wel zelfredzaam. Je kind leert om voor een onbepaalde tijd te blijven drijven op zijn rug, zodat hij kan blijven ademhalen, ongeacht de diepte van het water. Het aanleren van deze techniek kost tijd, deskundigheid en geduld.
Groetjes, FaceDown.
Het is niet zo dat je daarmee je dreumes natuurlijk de vrije loop kan laten.FaceDown schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:02:
[...]
Valse veiligheid. Een kind van 1-3 dat ongezien in een zwembad terecht komt verzuipt gewoon.
Kom jij weleens buiten (of je kinderen)? Je kan namelijk zo overreden worden. Dat gebeurt een stuk vaker dan dat kleine kinderen verdrinken, ik neem aan dat jij en je kroost dus binnen blijven?
Nogmaals iemand erop attenderen om te letten op de veiligheid is natuurlijk prima maar jij brengt als een zekerheid dat er een onheilspellende gebeurtenis aan vast hangt.
[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 15-08-2024 23:22 ]
Totale chloor staat reeds op ok, vrije chloor aan de lage kant.xces schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:18:
Je kunt prima alvast chloor toevoegen, want dan zal je pH weer van stijgen. Ik gooide het altijd vrijwel tegelijk in het bad. pH- oplossen en in het bad en binnen een half uur ook het chloor chranulaat (shock) oplossen. Inmiddels heb ik een doseerpomp die dat voor me regelt.
Ik heb enkel hoge ph en alkaliniteit. Zover ik begrijp zorgt dat voor een slechtere werking van het chloor. En begin je best eerst alkaliniteit en dan ph bij te stellen.
Bedankt voor je reactie maar mijn vragen blijven grotendeels onbeantwoord:
(dit brengt me wel op het idee dat ik mss eens mijn kraanwater zelf moet testen. )
Moet Ik opnieuw ph- toevoegen? Hoe lang na het toevoegen kan ik resultaat verwachten?
Ik maak er geen gebruik van maar je vrije chloor op 4.74 is inderdaad aan de hoge kant.-Jaap-io schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:31:
Vraag aan de poollab gebruikers, kijken jullie wel eens bij het kopje “active chlorine”?
Ik kom er namelijk niet helemaal uit… als ik mijn huidige waardes invoer dan staat de meter helemaal in groen:
[Afbeelding]
Maar krijg ik de melding dat chloor boven de 3 schadelijk is*![]()
[Afbeelding]
Wat/waar gaat het fout?
Gewoon de max van 3 PPM aanhouden, normaal zit je rond de 2 PPM.
pH is goed, CYA is ook goed.
Kortom, enkel wat minder chloor en genieten van het water
Bezorgdheid is goed, echter als je constant op de kleine let. Dan zou het wel vreemd moeten gaan lopen als het dan als nog mis gaat.FaceDown schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:01:
[...]
Leuk vanuit de theorie. Toch verdrinken er jaarlijks kinderen in zwembaden. Dat is de realiteit. En die mensen dachten ook allemaal dat het veilig was.
Ik ken niemand die een bouwkundig zwembad bouwt of gebouwd heeft met kleine kinderen. Maar de opzetbadjes moeten allemaal kunnen kennelijk. Mensen zien het gevaar niet en het is wachten tot het weer mis gaat. Maar goed ik hou erover op.
Waar het mis gaat is dat men niet constant de kleine in de gaten houd want denken dat 10 seconden wegkijken geen probleem is.
Gewoon zorgen dat je binnen handbereik bent van de kleine en je oog erop houden.
Dat is helemaal waar, bij ons heeft iedereen ABC, ook de kleinste van 5. Nu is de waterhoogte 66cm en kan ze staan, volgend jaar waarschijnlijk 1m22 en dan kan ze niet staan en zal ze moeten springen en zwemmen. Dat is pas volgend jaar dus dat komt wel goed.
Voor gasten hebben we de regel dat de ouders ZELF toezicht moeten houden, tenzij het een kind is wat komt spelen dan zitten we er zelf bij uiteraard. Kan de gast niet zwemmen dan is het of een zwemvest aan of anders gewoon niet zwemmen.
Voor gasten hebben we de regel dat de ouders ZELF toezicht moeten houden, tenzij het een kind is wat komt spelen dan zitten we er zelf bij uiteraard. Kan de gast niet zwemmen dan is het of een zwemvest aan of anders gewoon niet zwemmen.
Oh, dit wordt echt zoveel makkelijker op het moment dat het pubers zijn....
Ik heb al 3 jaar een intex graphite op XPS platen van 3cm staan. Gaat helemaal goed.xces schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:29:
Tadaa... 517 euro incl. verzendkosten. Aangezien een vergelijkbaar zwembad nu online rond de 590 euro kost lijkt het nu een goede deal. De doos zelf weegt alleen 130 kilo, dus ik ga de dozen die erin zitten afzonderlijk stikkeren en op zolder leggen.
[Afbeelding]
(Ik breek hem ook nooit af overigens)
Het idee was idd meer als ik hem ooit ga ingraven, wat wel de planning is. Ondanks dat ik het chemie stuk op orde heb, zijn er nog zoveel vragen waar ik via youtube video's niet echt een antwoord op krijg.paQ schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Ik heb al 3 jaar een intex graphite op XPS platen van 3cm staan. Gaat helemaal goed.
(Ik breek hem ook nooit af overigens)
Bijvoorbeeld:
Vraag 1:
Mijn zwembad draait nu geautomatiseerd op chloor, is het echt zo veel beter/makkelijker om een zoutbad te hebben?
Vraag 2:
De pomp draait 24/7 omdat er ook een warmtepomp aangesloten is en ik van mening ben (nooit gemeten) dat het stroomtechnisch beter is om het zwembad op temperatuur te houden ipv het af te laten koelen in de nacht door de pomp bijv. dan uit te zetten. Klopt die aanname?
Vraag 3:
Stel dat je WEL je zwembad in graaft, doe je er goed aan om een betonnen vloer te storten, hoe dat moet kom ik wel uit, maar als je dan ook de omkisting maakt van hout, zodat de aarde niet tegen het bad aan komt; wat doe je dan met regenwater (en/of grondwater) wat eventueel naast je zwembad komt? Als je een betonnen vloer stort, en daarop rondom opmetselt of deze waterdicht maakt met folie dan heb je geen probleem meer met grondwater, maar kan er nog steeds regenwater in komen wat niet meer weg kan. Hoe doe je dat dan weer?
Vraag 4:
Zijn er hier mensen die hun zwembad hebben ingegraven en er dan een geautomatiseerd dek overheen hebben?
1 ik heb een zoutsysteem. Ik flikker er elk jaar 40 kilo zout in, en kijk er niet meer naar omxces schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
Het idee was idd meer als ik hem ooit ga ingraven, wat wel de planning is. Ondanks dat ik het chemie stuk op orde heb, zijn er nog zoveel vragen waar ik via youtube video's niet echt een antwoord op krijg.
Bijvoorbeeld:
Vraag 1:
Mijn zwembad draait nu geautomatiseerd op chloor, is het echt zo veel beter/makkelijker om een zoutbad te hebben?
Vraag 2:
De pomp draait 24/7 omdat er ook een warmtepomp aangesloten is en ik van mening ben (nooit gemeten) dat het stroomtechnisch beter is om het zwembad op temperatuur te houden ipv het af te laten koelen in de nacht door de pomp bijv. dan uit te zetten. Klopt die aanname?
Vraag 3:
Stel dat je WEL je zwembad in graaft, doe je er goed aan om een betonnen vloer te storten, hoe dat moet kom ik wel uit, maar als je dan ook de omkisting maakt van hout, zodat de aarde niet tegen het bad aan komt; wat doe je dan met regenwater (en/of grondwater) wat eventueel naast je zwembad komt? Als je een betonnen vloer stort, en daarop rondom opmetselt of deze waterdicht maakt met folie dan heb je geen probleem meer met grondwater, maar kan er nog steeds regenwater in komen wat niet meer weg kan. Hoe doe je dat dan weer?
Vraag 4:
Zijn er hier mensen die hun zwembad hebben ingegraven en er dan een geautomatiseerd dek overheen hebben?
2 mijn waterpomp draait 24/7 op 1800 rpm.
Als na veel gebruik het wat vuiler dreigt te worden, dan laat ik hem een dag bijv 2400 draaien.
(En installeer een skimmer!!!
3 ik zou een losse liner nooit ingraven. Hoe ga je inzakking voorkomen? Ik denk dat je metalen frame eraan gaat op den duur. Voor ingraven zijn de niet veel duurdere metalen baden beter geschikt. Maar een betonnen vloer hoeft er niet per se onder.
Bedenk vooraf wel hoe je het met je pomp e.d. gaat doen indien je bovengronds wil filteren.
Ik denk dat mijn warmtepomp 3 dagen deze zomer heeft aangestaan. De rest ging op het zonnedekentje.
Denk ook aan je buren als je je wp elke nacht wil laten draaien tegen een laag COP.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 16-08-2024 11:17 ]
Vraag 1:xces schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
Het idee was idd meer als ik hem ooit ga ingraven, wat wel de planning is. Ondanks dat ik het chemie stuk op orde heb, zijn er nog zoveel vragen waar ik via youtube video's niet echt een antwoord op krijg.
Bijvoorbeeld:
Vraag 1:
Vraag 2:
Heb in juni bad opgezet 25kg zout ingegooid en er niet meer naar omgekeken. Zijn 2 weken op vakantie geweest en het bad was nog steeds helder.
Vraag 2:
Tjsa dit is een lastige hier wordt alleen het zwembad met zonnige dagen gebruikt, dus ik zet met bewolkte dagen de WP uit. Bij zonnige dagen verwarmd solarafdek mat + WP het zwembad vrij rap op.
waar gekocht?xces schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:29:
[Afbeelding]
Mijn inziens is dit de verkeerde vraagstelling, een zoutbad heb je om andere redenen denk ik.xces schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
Vraag 1:
is het echt zo veel beter/makkelijker om een zoutbad te hebben?
Wij hebben nu voor het zesde jaar denk ik een zoutbad, ik zou echt niet anders willen.
Sinds 2 jaar hebben wij nu een laag zoutgehalte bad, draaien slechts op 1g/kuub ipv 3g/kuub.
Wij vinden het fantastisch!
Ook een zoutwaterbad vergt onderhoud, ik vul af en toe zout bij. Heeft vooral te maken met hoeveelheid regen welke valt en hoeveel water je af moet voeren en moet aanvullen naast de regen. De hydrolyse cell moet elke maand visueel geinspecteerd worden en indien nodig moet deze schoongemaakt worden (zoutzuuroplossing). Verder moet ik de Ph/Redox sensoren elke twee/drie maanden opnieuw kalibreren. Los van een zoutwaterbad kijk je verder naar de andere waterwaarden als chloor, Ph, Alkaliniteit, Cyaanwaarde zoutgehalte, etc.
Qau zoutverbruik, we hebben dit jaar best veel regen gehad. Ik schat zo in dat ik dit jaar een kilo of 40 aan zout heb moeten toevoegen. Ons bad is ongeveer 60 kuub.
Vraag 1. Het is zeker niet minder werk maar er is ook geen goed of slecht, het is een kwestie van smaak en dit vraagstuk komt regelmatig terug in dit topic. Ik heb zelf bewust niet voor zout gekozen.xces schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
Bijvoorbeeld:
Vraag 1:
Vraag 2:
Vraag 3:
Vraag 4:
Vraag 2. Dat is een foute aanname. Het is niet goedkoper/zuiniger om hem op temperatuur te houden, integendeel. Waterpomp staat hier ongeveer 10 uur per dag aan en warmtepomp gaat middels automation op temperatuur en natuurlijk flow.
Vraag 3. Zo’n intex ingraven bedoel je? Ik zie weleens constructies eromheen gebouwd maar dat is dus boven de grond. Ik denk ook niet dat ze geschikt zijn om in te graven.
Vraag 4. Er staan zat zwembaden in de start post of even zoeken op plaatjes in dit topic maar veelal is het een HDPE kunstof bak wat in de grond gaat, of een betonnen bak en heel soms een stalen wand wat ingebouwd wordt.
Zijn er ook mensen die een hottub hebben gebouwd?
Ik heb vandaag een grote kunstof cylinder gehaald, 2m diameter en 1m hoog ongeveer. De bodem is een paar cm breder. De bovenzijde is best flexibel aangezien dit gewoon rechtop staande kunstof plaat is dit op de bodem is gelast. Nu heb ik het en een ander bedacht maar zou graag willen weten wat jullie er van vinden.
1: Isolatie rondom aanbrengen(plakken)
2: Mijn idee is om in de uitstekende rand van de bodem houten stukjes balk op te schroeven. Vervolgens klosjes die geklemd zitten op de bovenste rand en dan boven en onder een gebogen multiplex rand waarop de verticale latten op kunnen. De klosjes aan de bovenzijde zouden eventueel door het kunstof heen kunnen worden geschroefd. Op deze klosjes wil ik een een rand maken zodat deze alles een beetje in vorm houd aan de bovezijde
3: er zitten een paar gaten in van de oude kachel die ze erin hadden. De onderste wil ik gebruiken een aansluiting op te zetten om de hottub leeg te laten lopen. De andere gebruik ik als aan/afvoer naar de verwarming. Er blijft dan 1 gaatje over, waarmee zou ik het beste een van de andere gaten dicht kunnen maken?
4: bodem moet ook geïsoleerd worden. Ik wil een terras maken, dikke isolatie platen erop en dan de bak. Het hout vervolgens iets verder laten lopen zodat het niet meer zichtbaar is.
Ik hoor graag jullie op/aanmerkingen en eventuele tips
Ik heb vandaag een grote kunstof cylinder gehaald, 2m diameter en 1m hoog ongeveer. De bodem is een paar cm breder. De bovenzijde is best flexibel aangezien dit gewoon rechtop staande kunstof plaat is dit op de bodem is gelast. Nu heb ik het en een ander bedacht maar zou graag willen weten wat jullie er van vinden.
1: Isolatie rondom aanbrengen(plakken)
2: Mijn idee is om in de uitstekende rand van de bodem houten stukjes balk op te schroeven. Vervolgens klosjes die geklemd zitten op de bovenste rand en dan boven en onder een gebogen multiplex rand waarop de verticale latten op kunnen. De klosjes aan de bovenzijde zouden eventueel door het kunstof heen kunnen worden geschroefd. Op deze klosjes wil ik een een rand maken zodat deze alles een beetje in vorm houd aan de bovezijde
3: er zitten een paar gaten in van de oude kachel die ze erin hadden. De onderste wil ik gebruiken een aansluiting op te zetten om de hottub leeg te laten lopen. De andere gebruik ik als aan/afvoer naar de verwarming. Er blijft dan 1 gaatje over, waarmee zou ik het beste een van de andere gaten dicht kunnen maken?
4: bodem moet ook geïsoleerd worden. Ik wil een terras maken, dikke isolatie platen erop en dan de bak. Het hout vervolgens iets verder laten lopen zodat het niet meer zichtbaar is.
Ik hoor graag jullie op/aanmerkingen en eventuele tips
:strip_exif()/f/image/lian9Zb1i8m8ayVFJzVwzFav.jpg?f=fotoalbum_large)
*knip*GeeMoney schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 23:04:
[...]
Het is niet zo dat je daarmee je dreumes natuurlijk de vrije loop kan laten.
Kom jij weleens buiten (of je kinderen)? Je kan namelijk zo overreden worden. Dat gebeurt een stuk vaker dan dat kleine kinderen verdrinken, ik neem aan dat jij en je kroost dus binnen blijven?
Nogmaals iemand erop attenderen om te letten op de veiligheid is natuurlijk prima maar jij brengt als een zekerheid dat er een onheilspellende gebeurtenis aan vast hangt.
We gaan hier niet op verder, want off-topic. Zie vorige modbreak.
[ Voor 32% gewijzigd door tweakduke op 17-08-2024 13:33 ]
Groetjes, FaceDown.
Ook top... Heb drie merken teststrips liggen nu... En die geven allemaal andere waardes... 
Beetje middelen maar?

Beetje middelen maar?
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2024 11:37 ]
Iemand?neemerci schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:44:
Hallo!
Ik heb al meerdere malen ph- toegevoegd. Toch blijft deze aftekenen op het maximum op de teststrip.
Heb ik al gedaan en het is daar hetzelfde resultaat. De alkaliniteit markeert nog altijd de hoogste waarde op de teststrip.RobrechtDR schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:16:
Andere test-strips kopen om te checken of het daar ook is, lijkt me heel sterk moest zijn zo zijn.
EDIT: ik heb ook het stadswater zelf eens getest en die hebben beiden ook zo een hoge waarde.
[ Voor 23% gewijzigd door neemerci op 18-08-2024 08:50 ]
Alkaliteit is zelden verkeerd of komt vanzelf weet goed. Zeker bij een opzetbadje totaal irrelevant.neemerci schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Heb ik al gedaan en het is daar hetzelfde resultaat. De alkaliniteit markeert nog altijd de hoogste waarde op de teststrip.
EDIT: ik heb ook het stadswater zelf eens getest en die hebben beiden ook zo een hoge waarde.
Hier in 2 jaar allerlei waardes gezien gemeten met poollab. Zolang pH en redox in orde zijn is het water goed. Hier nog nooit groen of troebel water gehad.
Groetjes, FaceDown.
Kraanwater is prima zwemwater. Als je dat meteen met ph- of + moet corrigeren kloppen je metingen niet.neemerci schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:43:
[...]
Iemand?
Ik heb al meerdere malen ph- toegevoegd. Toch blijft deze aftekenen op het maximum op de teststrip.
Groetjes, FaceDown.
Vwb skimmer inbouw in een liner zwembad. Ik zie veel mensen die een Hayward skimmer gebruiken, maar ook mensen die een skimmer van Toppy gebruiken. Wat is het verschil buiten "merk"? En ik neem aan dat ik een 'gewone' skimmer moet gebruiken, d.w.z. geen "hoogwaterlijn"?
Als je een hoge waterlijn wilt wel. Het nadeel hiervan is dat ze vrij smal zijn dus je moet altijd het waterpeil in de gaten houden, want je hebt minder marge dan met een normale skimmer. Of automatiseren maar daar kan weer vanalles mee mis gaan.xces schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:20:
Vwb skimmer inbouw in een liner zwembad. Ik zie veel mensen die een Hayward skimmer gebruiken, maar ook mensen die een skimmer van Toppy gebruiken. Wat is het verschil buiten "merk"? En ik neem aan dat ik een 'gewone' skimmer moet gebruiken, d.w.z. geen "hoogwaterlijn"?
Dus ik zou een gewone skimmer aanraden. Neem wel een goed merk want je wilt geen gezeik met je skimmer over een paar jaar waardoor je je halve zwembad moet afbreken omdat je eerder een paar tientjes dacht te besparen.
Ik heb zelf 2 Hayward skimmers. Waren zo'n 200 euro maar moest er nog sierflenzen bij bestellen.
Groetjes, FaceDown.
Eindelijk de pomp van mijn nieuwe zwembad vandaag aan kunnen sluiten. Bouwen duurt wat langer dan eerder ingeschat.
Nu het draait heb ik wel een paar vragen omdat het wat anders werkt dan het eerdere Intex opzet bad en ik niet zo makkelijk kan vinden hoe dit op te lossen:
- hiervoor had ik een zoutbad. Nu chloor met een inline kokido chloor dispenser. Die blijft wat lekken op de slang aansluitingen. Maximaal aangedraaid, maar nog niet dicht. Hoe krijg ik deze wel dicht?
- er blijft een flinke hoeveelheid lucht in het filter mandje van de pomp. Deze staat nu boven de waterlijn. De instructie geeft aan: eerst vullen, dan pomp aan, echter loopt het water direct mijn zwembad in natuurlijk.
Nu het draait heb ik wel een paar vragen omdat het wat anders werkt dan het eerdere Intex opzet bad en ik niet zo makkelijk kan vinden hoe dit op te lossen:
- hiervoor had ik een zoutbad. Nu chloor met een inline kokido chloor dispenser. Die blijft wat lekken op de slang aansluitingen. Maximaal aangedraaid, maar nog niet dicht. Hoe krijg ik deze wel dicht?
- er blijft een flinke hoeveelheid lucht in het filter mandje van de pomp. Deze staat nu boven de waterlijn. De instructie geeft aan: eerst vullen, dan pomp aan, echter loopt het water direct mijn zwembad in natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/CH7s1N9bklS1YJ4kVPIYTPJb.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluitingen tapen indien er geen rubber in zit.rykers schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:55:
Eindelijk de pomp van mijn nieuwe zwembad vandaag aan kunnen sluiten. Bouwen duurt wat langer dan eerder ingeschat.
[Afbeelding]
Pomp aangieten en aanzetten. Als hij geen water trekt of er veel lucht in blijft zitten heb je je aanvoer naar de pomp toe niet luchtdicht gemaakt. Flink tape gebruiken of beter nog pvc lijm. Een beetje lucht in de pomp kan geen kwaad maar hij mag zeker geen lucht aanzuigen (de aanvoer moet een volle straal water zijn, alleen onder het deksel mag wel wat lucht zitten).
Groetjes, FaceDown.
Bedankt voor je reactie. Ik kan enkel constateren met 2 verschillende teststrips dat beide een hoge alcaliteit en ph tonen. Rechtstreeks getest van de kraan aan de hoofdleiding.FaceDown schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:33:
[...]
Kraanwater is prima zwemwater. Als je dat meteen met ph- of + moet corrigeren kloppen je metingen niet.
Ik weet niet echt wat ik verkeerd kan doen. Ik volg de instructries van de teststrips (verschillende instructies voor beide).
De ene strips hebben ph alka en chloor. De andere hebben nog meer waarden en een groter kleurenpallet om mee te vergelijken maar dit blijft in de hoogste schaal.
Teststrips zijn niet betrouwbaar. Haal een Poollab als je goede metingen wil. En zeker voor een opzetbad is gewoon chloortablet erin en genieten ook prima. Je pH doet echt geen gekke dingen binnen een seizoen. Heb je een bouwkundig bad dan is een Poollab of iets soortgelijks een must.neemerci schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:12:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik kan enkel constateren met 2 verschillende teststrips dat beide een hoge alcaliteit en ph tonen. Rechtstreeks getest van de kraan aan de hoofdleiding.
Ik weet niet echt wat ik verkeerd kan doen. Ik volg de instructries van de teststrips (verschillende instructies voor beide).
De ene strips hebben ph alka en chloor. De andere hebben nog meer waarden en een groter kleurenpallet om mee te vergelijken maar dit blijft in de hoogste schaal.
Groetjes, FaceDown.
Het is een koppeling met 38mm slang over een slangpilaar heen. Vastgezet met een slangklem.FaceDown schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:57:
[...]
Aansluitingen tapen indien er geen rubber in zit.
Schroefdraad tapen doen ik altijd, alleen hier zit geen schroefdraad. Hoe zou ik dit dan moeten tapen? Want de slang past al net over de slangpilaar. Tape zou dus wegschuiven.
De pomp loopt wel, alleen zit er fors lucht onder het deksel. Na het verder vullen van het bad tot bovenzijde skimmer ging het wel beter.Pomp aangieten en aanzetten. Als hij geen water trekt of er veel lucht in blijft zitten heb je je aanvoer naar de pomp toe niet luchtdicht gemaakt. Flink tape gebruiken of beter nog pvc lijm. Een beetje lucht in de pomp kan geen kwaad maar hij mag zeker geen lucht aanzuigen (de aanvoer moet een volle straal water zijn, alleen onder het deksel mag wel wat lucht zitten).
Ik was gewend dat er vrijwel geen lucht onder het deksel zat. Zal het eens een paar dagen aankijken hoeveel lucht het blijft.
Overigens zit ook de aanvoer aangesloten met een kort stuk slang met slangklemmen. Want de door interline geleverde skimmer was helaas geen 50mm lijm aansluiting.
Slangklemmen is lastig luchtdicht te krijgen. Ik zou toch tape proberen al is het maar een laagje en vast aandraaien. Eventueel in combinatie met lijm maar dan kan het natuurlijk niet meer los.rykers schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:07:
[...]
Het is een koppeling met 38mm slang over een slangpilaar heen. Vastgezet met een slangklem.
Schroefdraad tapen doen ik altijd, alleen hier zit geen schroefdraad. Hoe zou ik dit dan moeten tapen? Want de slang past al net over de slangpilaar. Tape zou dus wegschuiven.
[...]
De pomp loopt wel, alleen zit er fors lucht onder het deksel. Na het verder vullen van het bad tot bovenzijde skimmer ging het wel beter.
Ik was gewend dat er vrijwel geen lucht onder het deksel zat. Zal het eens een paar dagen aankijken hoeveel lucht het blijft.
Overigens zit ook de aanvoer aangesloten met een kort stuk slang met slangklemmen. Want de door interline geleverde skimmer was helaas geen 50mm lijm aansluiting.
Ik had hetzelfde euvel met een beregeningspomp. Uiteindelijk met een degelijke rvs slangklem en tussen de klem en slang nog een stuk rubber (binnenband fiets, om de druk te verdelen) luchtdicht gekregen.
Groetjes, FaceDown.
Alkaliteit is je buffer, totaal absoluut zeker weten wel relevant. Dat jij daar niet naar kijkt en het voor jou werkt is wat anders.FaceDown schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:31:
[...]
Alkaliteit is zelden verkeerd of komt vanzelf weet goed. Zeker bij een opzetbadje totaal irrelevant.
Hier in 2 jaar allerlei waardes gezien gemeten met poollab. Zolang pH en redox in orde zijn is het water goed. Hier nog nooit groen of troebel water gehad.
Mogelijk dat jouw Alkaliteit al vanaf het begin goed was...
1. Alkaliteit op order brengen.
2. pH op orde brengen.
3. Chloor op orde brengen.
Alkaliteit bij @neemerci is op zijn hoogste waarde volgens teststrips, ondanks dat teststrippen niet betrouwbaar zijn geeft dit een indicatie.
En precies dit is de reden waarom @neemerci zijn pH niet omlaag krijgt, alkaliteit is te hoog en dan is je buffer niet goed en kan je moeilijk zuurtegraad bij sturen.
@neemerci:
Alkaliteit op orde brengen, dan zal je veel beter je pH kunnen aansturen. Waar @FaceDown wel gelijk in heeft is dat je beter een poollab kan aanschaffen.
- Stukje rubberen fietsenband om de slangpilaar doen waar je doet vastklemmen, doet wonderenrykers schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:55:
[Afbeelding]
- Indien mogelijk inlaat bij bad dichtzetten, voorfilter goed vullen met water. Daarna goed laten rondpompen.
Ook al staat je waterpomp boven water lijn, eenmaal alle lucht eruit kan er ook geen lucht terug komeen tenzij je ergens een "lek" hebt in je leidingen/filter/chloor dispenser...
Ik begrijp nog even niet waar de fietsband zou moeten komen: tussen de slang en de slangklem of tussen de slang en de slangpilaar.Jazsie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:55:
[...]
- Stukje rubberen fietsenband om de slangpilaar doen waar je doet vastklemmen, doet wonderen.
- Indien mogelijk inlaat bij bad dichtzetten, voorfilter goed vullen met water. Daarna goed laten rondpompen.
Ook al staat je waterpomp boven water lijn, eenmaal alle lucht eruit kan er ook geen lucht terug komeen tenzij je ergens een "lek" hebt in je leidingen/filter/chloor dispenser...
Een afsluiter heb ik niet gemonteerd tussen skimmer en inlaat van de pomp. Dat zou nog weer 2 extra koppelingen zijn, waarvan ik dacht dat ik die beter achterwege kon laten. En gezien het druppelt heb ik nu zeker luchtlekken

Tussen de slang en slangpilaar @rykers
.
@Jazsie Duidelijk. Alleen nog geen idee hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Want ik krijg de slang er maar met heel veel moeite net omheen.
Misschien dat een paar dunne strookjes net tussen de ribbels van de pilaar lukt, zou dat afdoende kunnen helpen?
Anderzijds, ik denk dat ik voor de chloorsluis maar gewoon twee 3-delige koppelingen koop van vdl. Dan kan ik die gewoon met 50 mm slang aansluiten.
Dan moet ik alleen de aansluiting op de skimmer in inlaat goed waterdicht krijgen.
Misschien dat een paar dunne strookjes net tussen de ribbels van de pilaar lukt, zou dat afdoende kunnen helpen?
Anderzijds, ik denk dat ik voor de chloorsluis maar gewoon twee 3-delige koppelingen koop van vdl. Dan kan ik die gewoon met 50 mm slang aansluiten.
Dan moet ik alleen de aansluiting op de skimmer in inlaat goed waterdicht krijgen.
Ik weet wat alkaliteit is. Als je een opzetbad vult met kraanwater dan is dat gewoon goed en blijft ook goed. Daar hoef je niks aan te doen. Na een paar maanden gooi je dat water toch weer weg. Bij een bouwkundig bad is het een ander verhaal.Jazsie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:55:
[...]
Alkaliteit is je buffer, totaal absoluut zeker weten wel relevant. Dat jij daar niet naar kijkt en het voor jou werkt is wat anders.
Mogelijk dat jouw Alkaliteit al vanaf het begin goed was...
1. Alkaliteit op order brengen.
2. pH op orde brengen.
3. Chloor op orde brengen.
Alkaliteit bij @neemerci is op zijn hoogste waarde volgens teststrips, ondanks dat teststrippen niet betrouwbaar zijn geeft dit een indicatie.
En precies dit is de reden waarom @neemerci zijn pH niet omlaag krijgt, alkaliteit is te hoog en dan is je buffer niet goed en kan je moeilijk zuurtegraad bij sturen.
@neemerci:
Alkaliteit op orde brengen, dan zal je veel beter je pH kunnen aansturen. Waar @FaceDown wel gelijk in heeft is dat je beter een poollab kan aanschaffen.
[...]
Dat hele chemieverhaal is totaal overbodig bij opzetbadjes. Zorg dat er wat chloor in zit en klaar. Als je dan echt je ph wilt meten koop een fatsoenlijk apparaat want die strips of goedkope apparaten zijn waardeloos. Dan zit je zuur te doseren terwijl dat niet nodig is.
Groetjes, FaceDown.
Je kan het rubber ook om de slang doen en een grotere klemring kopen. Maar eerlijk gezegd klinkt het allemaal een beetje als goedkope rommel. Beter met schroefverbindingen met rubber of lijm werken. Anders blijft je aan het klooien. Er is genoeg 2e hands zwembadspul voor weinig te koop, dan heb je iets dat 10x beter is dan dat wegwerpspul van Intex etc.rykers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:22:
@Jazsie Duidelijk. Alleen nog geen idee hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Want ik krijg de slang er maar met heel veel moeite net omheen.
Groetjes, FaceDown.
1 strookje is genoeg hoor, het is dik genoeg zodat je een mooie sealing kan maken. Zeker als het nu ook net past.rykers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:22:
Teflon tape kan je ook gebruiken maar daar moet je dan weer veel van gebruiken omdat het dun is...
Probleem is dat die blauwe slang glad is en je slangpilaar ook, dat krijg je nooit goed dicht zonder een rubber "platte ring" ertussen.
Als je nog een oude fietsenband hebt liggen, zeker proberen waard. Meerdere zijn je voor waarbij dit werkt.
Indien je het moet kopen dan kan ik wellicht begrijpen dat je misschien net zo goed voor VDL koppelingen kan gaan...
Je verhaal klopt niet en is tegenstrijdig, waarom zou je dan ook chloor gebruiken als dat zo isFaceDown schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:56:
[...]
Ik weet wat alkaliteit is. Als je een opzetbad vult met kraanwater dan is dat gewoon goed en blijft ook goed. Daar hoef je niks aan te doen. Na een paar maanden gooi je dat water toch weer weg. Bij een bouwkundig bad is het een ander verhaal.
Dat hele chemieverhaal is totaal overbodig bij opzetbadjes. Zorg dat er wat chloor in zit en klaar. Als je dan echt je ph wilt meten koop een fatsoenlijk apparaat want die strips of goedkope apparaten zijn waardeloos. Dan zit je zuur te doseren terwijl dat niet nodig is.
Opzet of bouwkundig bad, in beiden gaat water in en je moet bij beiden het waterbalans in orde hebben.
Of je het water nu 3 maanden erin hebt ziten of het hele jaar door, dat maakt geen verschil.
Top dat je weet wat alkaliteit inhoud en wat het doet, dan weet je ook dat @neemerci eerst zijn alkaliteit op orde moet brengen, dan pH dan chloor
Teststrips zijn inderdaad niet betrouwbaar (zei ik paar posts terug ook al) en een poollab aanschaffen raad ik dan ook aan. Ze geven echter nog steeds een ruwe indicatie aan wanneer je veel te laag of te hoog zit waar je nog steeds iets aan heb.
Ja, het actieve chloor bereken ik elke dag.-Jaap-io schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:31:
Ik kom er namelijk niet helemaal uit… als ik mijn huidige waardes invoer dan staat de meter helemaal in groen:
[Afbeelding]
Maar krijg ik de melding dat chloor boven de 3 schadelijk is*![]()
[Afbeelding]
Wat/waar gaat het fout?
Ik trek me niet veel aan van die melding over een chloorwaarde hoger dan drie. Zolang die waarde maar niet boven de 5 komt. Op https://www.rtl.nl/nieuws...irus-protocol-desinfectie is namelijk te lezen:
Buitenzwembaden, kleine badjes en jacuzzi's mogen tot 5 mg chloor per liter hebben, omdat zonlicht chloor afbreekt.
Drie maanden geleden heb ik een Poollab 2.0 aangeschaft, aangezien ik wel klaar was met die niet zo heel nauwkeurige teststrips. Heb naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van dit apparaat en er zelfs een vlog over gemaakt.
Helaas wilde hij vanochtend, toen ik mijn dagelijkse meting wilde doen, niet meer opstarten. Toen ik het batterijvak opende, om er andere batterijen in te doen, trof ik vocht en corrosie aan.
Herkent iemand deze problematiek of heb ik gewoon pech?
Voor alle duidelijkheid: ik heb mijn Poollab altijd heel zorgvuldig behandeld: alleen het bovenste deel met de cuvet in het water gehouden om restjes kraanwater weg te spoelen en hem zelfs op een paar vellen keukenpapier gezet om nattigheid af te voeren, zoals ook in mijn vlog te zien is.
Helaas wilde hij vanochtend, toen ik mijn dagelijkse meting wilde doen, niet meer opstarten. Toen ik het batterijvak opende, om er andere batterijen in te doen, trof ik vocht en corrosie aan.
Voor alle duidelijkheid: ik heb mijn Poollab altijd heel zorgvuldig behandeld: alleen het bovenste deel met de cuvet in het water gehouden om restjes kraanwater weg te spoelen en hem zelfs op een paar vellen keukenpapier gezet om nattigheid af te voeren, zoals ook in mijn vlog te zien is.
:strip_exif()/f/image/WZmfggF74I3dyN4ChfWouzBj.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk die vlog, die heb ik als handleiding voor mijn poollab gebruiktBamSlam_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
Drie maanden geleden heb ik een Poollab 2.0 aangeschaft, aangezien ik wel klaar was met die niet zo heel nauwkeurige teststrips. Heb naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van dit apparaat en er zelfs een vlog over gemaakt.
Helaas wilde hij vanochtend, toen ik mijn dagelijkse meting wilde doen, niet meer opstarten. Toen ik het batterijvak opende, om er andere batterijen in te doen, trof ik vocht en corrosie aan.![]()
[Afbeelding]
Ik heb hem net een week dus heb geen ervaring met vocht bij de batterijen.
Het is maar net wat je goedkope rommel noemt. Ik noem ruim 4k voor een zwembad niet goedkoop:FaceDown schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:59:
[...]
Je kan het rubber ook om de slang doen en een grotere klemring kopen. Maar eerlijk gezegd klinkt het allemaal een beetje als goedkope rommel. Beter met schroefverbindingen met rubber of lijm werken. Anders blijft je aan het klooien. Er is genoeg 2e hands zwembadspul voor weinig te koop, dan heb je iets dat 10x beter is dan dat wegwerpspul van Intex etc.
https://zwembadmannetjes....7M9HKK44P5hzyx1tZt7YiBQtb
Volgens mij zijn deze Doughboy zwembaden behoorlijk wat toegepast in de wereld.
kokido chloordispenser is wel wat goedkoper, wat zou hier dan een beter alternatief voor zijn:
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
Leuk om te vernemen dat mijn vlog nuttig is voor mede-zwembadenthousiastelingen! 👍-Jaap-io schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:39:
Leuk die vlog, die heb ik als handleiding voor mijn poollab gebruikt
Ik hoop maar dat ik een maandagochtend of vrijdagmiddagexemplaar heb getroffen. 🤭 Succes met meten!Ik heb hem net een week dus heb geen ervaring met vocht bij de batterijen.
Ik las dat je bij een zoutwaterbad ook het cyanuurzuur in de gaten moet houden. Heeft dat nog 'nut' als je dit OOK bij een chloorbad doet of juist niet? Wat is daarvan de reden dat je dit op juiste waardes moet houden?
edit; laat maar:
Indien je gebruik maakt van een automatisch meet- en doseersysteem voor pH en chloor is de aanwezigheid van cyanuurzuur zelfs overbodig. Dergelijk systeem voegt, indien nodig, automatisch vloeibare chloor toe aan je zwembad of spa waardoor je vrij chloorwaarde steeds optimaal is. Cyanuurzuur is NIET aanwezig in vloeibaar chloor.
edit; laat maar:
Indien je gebruik maakt van een automatisch meet- en doseersysteem voor pH en chloor is de aanwezigheid van cyanuurzuur zelfs overbodig. Dergelijk systeem voegt, indien nodig, automatisch vloeibare chloor toe aan je zwembad of spa waardoor je vrij chloorwaarde steeds optimaal is. Cyanuurzuur is NIET aanwezig in vloeibaar chloor.
[ Voor 45% gewijzigd door xces op 19-08-2024 15:48 ]
Juist bij een opzetchloorbad zoals veel mensen dat hier hebben moet je ook het cyanuurzuurgehalte in de gaten houden: omdat de langzaam oplossende chloortabletten cyanuurzuur bevatten om het chloor langzaam af te geven aan het water. En cyanuurzuur breekt niet af, het gehalte neemt gedurende de tijd (het seizoen) alleen maar toe. Waardoor de effectiviteit van het (vrije) chloor afneemt.xces schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:46:
Ik las dat je bij een zoutwaterbad ook het cyanuurzuur in de gaten moet houden. Heeft dat nog 'nut' als je dit OOK bij een chloorbad doet of juist niet? Wat is daarvan de reden dat je dit op juiste waardes moet houden?
De enige remedie: af en toe water wegpompen en aanvullen met "schoon" water. Of ongestabiliseerd, cynauurzuurvrij chloor gebruiken, zoals het vloeibare chloor waar jij het over hebt. Zelf gebruik ik daarom sinds enkele maanden calciumchloridetabletten van HTH, die ook vrij zijn van cyanuurzuur.
[ Voor 12% gewijzigd door BamSlam_ op 19-08-2024 15:56 ]
@FaceDown en @Jazsie Ik bedacht mij dat ik nog een rolletje Kolmat fibreseal had liggen. Dat heb ik nu eens geprobeerd om de slangthules heen. Voorlopig is het dicht. Ik heb alleen geen idee of Kolmat tegen chloor kan.
De Kolmat stroopt wel wat op, maar ik heb het idee dat er ook nog wel een deel tussen zit. Verder nu overal een dubbele slangklem gemonteerd. Morgen eens kijken of alles nog droog is.
De Kolmat stroopt wel wat op, maar ik heb het idee dat er ook nog wel een deel tussen zit. Verder nu overal een dubbele slangklem gemonteerd. Morgen eens kijken of alles nog droog is.
Volgende keer er zelfvulkaniserende tape omheen draaien. Is waterdicht, kan tegen chloor, geeft geen rommel en eenvoudig te verwijderenrykers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:38:
@FaceDown en @Jazsie Ik bedacht mij dat ik nog een rolletje Kolmat fibreseal had liggen. Dat heb ik nu eens geprobeerd om de slangthules heen. Voorlopig is het dicht. Ik heb alleen geen idee of Kolmat tegen chloor kan.
Officieel niet geschikt voor leidingen die onder druk staan maar prima geschikt om dit soort zaken lek dicht te krijgen. En het voordeel is dat je het ook nog eens nat kan verwerken.
[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 19-08-2024 17:46 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
De laatste keer had ik daar niet zo'n goede ervaring mee bij met mijn beregingspomp proberen te repareren. Dat ging niet goed met de druk, dus daarom dat hier ook maar niet geprobeerd...Toppe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:44:
[...]
Volgende keer er zelfvulkaniserende tape omheen draaien. Is waterdicht, kan tegen chloor, geeft geen rommel en eenvoudig te verwijderen
Officieel niet geschikt voor leidingen die onder druk staan maar prima geschikt om dit soort zaken lek dicht te krijgen. En het voordeel is dat je het ook nog eens nat kan verwerken.
Mocht het toch gaan lekken zal ik eens kijken of ik nog wat heb liggen.
Klopt. Het is niet handig om het onder druk te monteren, dan ‘hecht’ het niet.rykers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:48:
[...]
De laatste keer had ik daar niet zo'n goede ervaring mee bij met mijn beregingspomp proberen te repareren. Dat ging niet goed met de druk, dus daarom dat hier ook maar niet geprobeerd...
Mocht het toch gaan lekken zal ik eens kijken of ik nog wat heb liggen.
Zijn er ook chloor pompen die geen €500 kosten dan? Ik zou het volgend jaar best willen toepassen maar heb geen zin om straks met €1000 aan onderdelen te zitten op een zwembad van €75. Dat voelt gewoon vreemd.BamSlam_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
Juist bij een opzetchloorbad zoals veel mensen dat hier hebben moet je ook het cyanuurzuurgehalte in de gaten houden: omdat de langzaam oplossende chloortabletten cyanuurzuur bevatten om het chloor langzaam af te geven aan het water. En cyanuurzuur breekt niet af, het gehalte neemt gedurende de tijd (het seizoen) alleen maar toe. Waardoor de effectiviteit van het (vrije) chloor afneemt.
De enige remedie: af en toe water wegpompen en aanvullen met "schoon" water. Of ongestabiliseerd, cynauurzuurvrij chloor gebruiken, zoals het vloeibare chloor waar jij het over hebt. Zelf gebruik ik daarom sinds enkele maanden calciumchloridetabletten van HTH, die ook vrij zijn van cyanuurzuur.
Eh.. ik heb het niet over chloorpompen. Maar over het wegpompen (met in mijn geval een vlakzuigpomp) van zwembadwater met een (te) hoog cyanuurzuurgehalte naar het riool. En het zwembad vervolgens bijvullen met, cyanuurzuurvrij, leidingwater.Toppe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:53:
Zijn er ook chloor pompen die geen €500 kosten dan? Ik zou het volgend jaar best willen toepassen maar heb geen zin om straks met €1000 aan onderdelen te zitten op een zwembad van €75. Dat voelt gewoon vreemd.
Excuus. Verkeerde gequote. Maar de vraag blijft natuurlijk staanBamSlam_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:58:
[...]
Eh.. ik heb het niet over chloorpompen. Maar over het wegpompen (met in mijn geval een vlakzuigpomp) van zwembadwater met een (te) hoog cyanuurzuurgehalte naar het riool. En het zwembad vervolgens bijvullen met, cyanuurzuurvrij, leidingwater.
En ik maar af en toe zo'n langzaam tablet van 200gr gebruiken in het kader van "Dan hoef ik minder vloeibaar chloor te gebruiken".. die vlieger gaat volgend jaar dus ook niet op, beetje contraproductief dus.BamSlam_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
... omdat de langzaam oplossende chloortabletten cyanuurzuur bevatten om het chloor langzaam af te geven aan het water. En cyanuurzuur breekt niet af, het gehalte neemt gedurende de tijd (het seizoen) alleen maar toe. Waardoor de effectiviteit van het (vrije) chloor afneemt.
Ja, sterker nog als je bad de hele of grotendeels van de dag de volle zon krijgt dan vervliegt het chloor waar je bij staat wanneer je geen cyaanzuur gebruikt. Cyaanzuur zorgt dat het chloor minder snel door de UV straling afbreekt.xces schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:46:
edit; laat maar:
Dus zeker wat toevoegen (lekker makkelijk door een traag chloor tablet te gebruiken) zodat er iets van cyaanzuur in zit. Uiteraard niet te veel want zoals je al aangaf zorgt voor te veel dat het chloor niet zijn werking doet en te veel cyaanzuur breekt niet af waardoor het enkel op te lossen is door het water -deels- te verversen.
Alkaliteit van kraanwater is gewoon oke. Daar hoef je niks aan te testen. Gewoon chloortablet erin en gaan. En na een paar maanden kiep je je water toch weer weg. Ik kan je garanderen dat je water niet troebel of groen wordt.Jazsie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:37:
[...]
[...]
Je verhaal klopt niet en is tegenstrijdig, waarom zou je dan ook chloor gebruiken als dat zo is.
Opzet of bouwkundig bad, in beiden gaat water in en je moet bij beiden het waterbalans in orde hebben.
Of je het water nu 3 maanden erin hebt ziten of het hele jaar door, dat maakt geen verschil.
Top dat je weet wat alkaliteit inhoud en wat het doet, dan weet je ook dat @neemerci eerst zijn alkaliteit op orde moet brengen, dan pH dan chloor. Dat was alleen niet uit je reactie te merken dus vandaar dat ik erop reageer...
Het is echt niet nodig om een opzetbadje te behandelen als een permanent bad waar het water altijd in blijft staan.
Maar ik snap wel dat de techneuten hier er een hobby aan hebben om alles te meten en te tunen. Dat maakt het nog niet noodzakelijk.
Zelf heb ik een bouwkundig bad. PH wordt automatisch gemeten en bijgestuurd. Chloor aangemaakt op basis van redoxmeting. Alkaliteit heb ik al maanden niet gecheckt. Zal best te hoog of te laag zijn maar mijn water blijft gewoon perfect schoon.
Groetjes, FaceDown.
Sorry maar in zwembadland is een all-in bad van 4k heel erg goedkoop. In mijn installatie vind je geen enkele knelkoppeling. Alleen lijm en schroefverbindingen met rubber afdichting.rykers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:02:
[...]
Het is maar net wat je goedkope rommel noemt. Ik noem ruim 4k voor een zwembad niet goedkoop:
https://zwembadmannetjes....7M9HKK44P5hzyx1tZt7YiBQtb
Volgens mij zijn deze Doughboy zwembaden behoorlijk wat toegepast in de wereld.
kokido chloordispenser is wel wat goedkoper, wat zou hier dan een beter alternatief voor zijn:
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
Groetjes, FaceDown.
De alkaliteit is veel te hoog. Dus valt niet onder de waarden "oke".FaceDown schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:03:
[...]
Alkaliteit van kraanwater is gewoon oke. Daar hoef je niks aan te testen. Gewoon chloortablet erin en gaan. En na een paar maanden kiep je je water toch weer weg. Ik kan je garanderen dat je water niet troebel of groen wordt.
Het is echt niet nodig om een opzetbadje te behandelen als een permanent bad waar het water altijd in blijft staan.
Maar ik snap wel dat de techneuten hier er een hobby aan hebben om alles te meten en te tunen. Dat maakt het nog niet noodzakelijk.
Zelf heb ik een bouwkundig bad. PH wordt automatisch gemeten en bijgestuurd. Chloor aangemaakt op basis van redoxmeting. Alkaliteit heb ik al maanden niet gecheckt. Zal best te hoog of te laag zijn maar mijn water blijft gewoon perfect schoon.
Het gaat me uiteindelijk om werkzaam chloor te hebben en als de ph niet goed staat en je de ph niet kan bijsturen omdat de alkaliteit te hoog staat dan is dit dus niet het geval.
Een opzetbadje kan 1000 liter zijn maar evengoed 30000 liter. Dan ga je mss niet elk jaar al dat water wegdumpen. Ik was niet van plan van alles weer op te bergen en eerder met winterklaar te werken.
Ik gebruik een elektrolysesysteem.
Zeker, ik heb deze:Toppe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:53:
[...]
Zijn er ook chloor pompen die geen €500 kosten dan? Ik zou het volgend jaar best willen toepassen maar heb geen zin om straks met €1000 aan onderdelen te zitten op een zwembad van €75. Dat voelt gewoon vreemd.
https://www.mister-piscin...BKCPocAimyDYJyQF1SrZc-7wS
Draait nu voor het 2e seizoen, en doet het prima.
Schoolvakantie voorbij, nog enigzins goed weer om alles te drogen.
Hier is het weer ver klein.
8000L is het riool weer rijker (uiteraard chloor eerst tot een minimum laten komen).
Grootste deel staat inmiddels op zolder.
Alle zwembad tegels nog 1 voor 1 poetsen. (Volgens jaar komt er echt een groot zeil onder. Dank voor de tip nogmaals)
Liner ligt te drogen. Morgen nog liner dweilen en schoon en droog maken en opvouwen. En afdekzeil schoonmaken. En dan is alles al weer op zolder.
Vandaag pomp, slangen, WP etc allemaal al opgeruimd.
Tegenwoordig een klus van 2-3 dagen om alles weer netjes op zolder te krijgen.
Nu vakantie voorbij is en er weer 3 BSO en opvang dagen zitten en een paar volle weekenden zal er toch niet of weinig meer gezwommen worden. Dus liever nu opruimen nu buiten alles nog een beetje droogt.
Scheelt in september een hoop geklooi (kleine tuin, dus niet echt een plaats om rustig te drogen.
Helaas zelf 0x in Bad geweest omdat ik een antibiotica infuus heb gehad laatste maanden. Maar de kinderen en vrouw hebben ontzettend genoten.
Altijd heerlijk als het staat. Maar als de ruimte weer vrij is vind ik eigenlijk ook wel lekker.
Nog 2 dagen opruimen en dan is t klaar. Dan de tuin even met de hoge druk bewerker. Voegen weer nieuw zand in. En dan kunnen de kinderen weer stoepkrijten.
Veel geleerd dit jaar met het forse grotere bad. Volgens jaar dus een zeil/doek eronder ipv tegels en een poollab erbij. En ik wil LED verlichting en een ingebouwde skimmer.
Verder ben ik best tevreden. meer ruimte in de tuin is welkom. Maar dat is niet zomaar op te lossen..
Hier is het weer ver klein.
8000L is het riool weer rijker (uiteraard chloor eerst tot een minimum laten komen).
Grootste deel staat inmiddels op zolder.
Alle zwembad tegels nog 1 voor 1 poetsen. (Volgens jaar komt er echt een groot zeil onder. Dank voor de tip nogmaals)
Liner ligt te drogen. Morgen nog liner dweilen en schoon en droog maken en opvouwen. En afdekzeil schoonmaken. En dan is alles al weer op zolder.
Vandaag pomp, slangen, WP etc allemaal al opgeruimd.
Tegenwoordig een klus van 2-3 dagen om alles weer netjes op zolder te krijgen.
Nu vakantie voorbij is en er weer 3 BSO en opvang dagen zitten en een paar volle weekenden zal er toch niet of weinig meer gezwommen worden. Dus liever nu opruimen nu buiten alles nog een beetje droogt.
Scheelt in september een hoop geklooi (kleine tuin, dus niet echt een plaats om rustig te drogen.
Helaas zelf 0x in Bad geweest omdat ik een antibiotica infuus heb gehad laatste maanden. Maar de kinderen en vrouw hebben ontzettend genoten.
Altijd heerlijk als het staat. Maar als de ruimte weer vrij is vind ik eigenlijk ook wel lekker.
Nog 2 dagen opruimen en dan is t klaar. Dan de tuin even met de hoge druk bewerker. Voegen weer nieuw zand in. En dan kunnen de kinderen weer stoepkrijten.
Veel geleerd dit jaar met het forse grotere bad. Volgens jaar dus een zeil/doek eronder ipv tegels en een poollab erbij. En ik wil LED verlichting en een ingebouwde skimmer.
Verder ben ik best tevreden. meer ruimte in de tuin is welkom. Maar dat is niet zomaar op te lossen..
Ik dacht altijd dat tegels de voorkeur hadden ivm eventuele oneffenheden, maar dit is fout gedacht?Dennis1812 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:41:
Volgens jaar dus een zeil/doek eronder ipv tegels
@Toppe Er bestaat ook bodemvilt wat de oneffenheden wegneemt. Dat legt wat makkelijker neer dan de losse tegels.
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met een gebruikte Speck Badu pomp van marktplaats. Heeft me €100 gekost en draait er al 5 jaar vrolijk op los. In combinatie met een Danfoss freq regelaar (ook van marktplaats maar die voor €75) heb ik een prachtige energiezuinige oplossing met premium onderdelen voor een zacht prijsjeToppe schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:33:
[...]
Excuus. Verkeerde gequote. Maar de vraag blijft natuurlijk staan
Volgens mij heb ik je vraag ook verkeerd begrepen (ik heb het namelijk over een zwembad pomp

[ Voor 8% gewijzigd door EdwinC op 20-08-2024 07:56 ]
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric