Waarschijnlijk is dit mijn eerste post in dit topic, nadat ik doorgaans in het 'automatiserings' topic veel plaats.
De huidige staat van ons zwembad:
Vorig jaar heb ik een groter (intex) zwembad gekocht nadat mijn vorige (intex) zwembad lek was op de liner. Wegens de leeftijd van mijn dochter is er nog geen intex bad van 1m50 hoog maar dat komt misschien waarschijnlijk volgend jaar. Ik heb gemerkt dat hoe dieper het zwembad is des te minder kinderen kunnen splashen :-)
De warmtepomp is een W'EAU maar welk type weet ik even niet uit mijn hoofd.
Alle techniek is weggewerkt in mijn tuinhuis, zodat er geen elektra in de buurt van het zwembad is.
Ik heb zelf de zwembadcomputer gemaakt met EspHome en diverse componenten:
- pH meting (EZO) en bijsturen
- ORP meten (EZO) en bijsturen
- Doorstroming naar warmtepomp
- Doorstroming naar bypass (waar mijn sensoren zitten en waar ik chloor en zuur doseer)
- Diverse temperatuur metingen (buiten, in tuinhuis, zwembad aanvoer, warmtepomp terugvoer en gemixte temperatuur terug naar zwembad)
Dit kan ik momenteel allemaal meten:
Qua verbeterpunten:
- Nieuw (TFT) display met touchscreen, want de oude is OLED en de knoppen reageren traag.
- Vloeistof sensoren om het chloor- en zuur in de doseertanks te meten nog aansluiten
- De pomp (
Aqua Vario Plus) nog bestuurbaar maken met PWM.
- Drukmeter op mijn zwembadfilter bouwen, wat een zandfiltersysteem is geschikt voor 15m3; dus ook dat is toen al op overkill gekocht.
- Automatisch vulsysteem (dmv vloeistofsensor) dmv 24v kleppen kunnen aanzetten in de nacht.
- Sproeiers en/of waterval etc dmv 24v kleppen kunnen schakelen
De aansluiting bij het oude bad
Ik kan zeg maar alles simpel loskoppelen van mijn tuinhuis en het het volgende jaar weer aansluiten.
De nieuwe aansluitingen:
Hier zit je de aansluitingen zoals ik ze dit jaar gemaakt heb, maar ik ben nog niet tevreden. Waar ik
wel tevreden over ben is het dopje wat je op de foto ziet. hier kan ik (als het bad leeg is) een tuinslang nippel op schroeven wat ervoor zorgt dat alle pijpen zich gaan vullen met water. Zodra de lucht eruit is zal het water het zwembad in lopen, zodat ik er zeker van ben dat alle lucht uit het systeem is en ik de pomp direct aan kan zetten. Dan is het een kwestie van tuinslang loskoppelen en snel het dopje erop draaien. Door de wet van communicerende vaten komt er dan natuurlijk wel wat water uit, maar dat is verwaarloosbaar.
Zoals je ziet heb ik vrij veel 'in mijn bad' hangen. Zo heb ik de waterval op een 50mm pijp constructie gemaakt omdat deze niet past op de zwembad buis. Daarnaast heb ik een interne skimmer, een bodemafzuiging en een retour allemaal met 50mm pijp wat over mijn bad gaat. Vooral de skimmer is een drama, want die gaat continu drijven.
De onderste (nog niet aangesloten) kogelkraan is voor een buis met sproeiers, aquanura v2.0 zeg maar maar dat ga ik dit jaar niet aansluiten, dat doe ik liever met rainbird kleppen.
Tot zover de introductie, dan nu de vraag.
Ik wil van mijn pijpen in mijn bad af. Dus dat zou betekenen:
1. Externe skimmer maken
2. Retour pijpen anders
1. De skimmer:
Ik heb diverse youtube videos gezien en zie dat het monteren van een skimmer spannend is, maar verder niet heel spectaculair. Ik heb ook dit topic doorgenomen maar er zijn 16 pagina's met veelal tekst en geen foto's als ik zoek op "skimmer".
De vragen die ik heb zijn dan;
- Welke skimmer zou ik moeten hebben voor mijn bad (van 4.5 x 2m); ik neem aan niet eentje met high water of zoiets. De hayward zijn meteen rete duur zijn deze echt zo veel beter, rekening houdend met een groter bad in de toekomst?
- Zou ik er 1 of 2 nemen, die dan evt gekoppeld naar 1 retour gaan?
- Hoe doe je dit als je je bad opruimt? Schroef je dan de skimmer los?
2. Retourpijpen anders:
Bij sommige skimmers zitten ook retourjets zeg maar, zou het te adviseren zijn om dan de retour (1 of 2?) via 1 van die pijpjes door de liner laag bij de grond te doen en bijv. de skimmer aan de overzijde te plaatsen? Alle tips hiervoor zijn welkom.
[
Voor 10% gewijzigd door
xces op 07-08-2024 19:59
]