Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 186 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

Toppe

Oké ✅

Ik weet niet zo goed waar mijn bericht moet. Dus excuus als hij verkeerd staat :)

Intex filter heeft 1/8” manometer, ik wil naar 1/4”. Er zijn verlopen voor maar die passen allemaal nét niet lekker. Het is een plastic 1/8” binnen draad dus vroeg of laat sloop ik het. Hij lekt al een klein beetje :')

Aangezien ik lekker eigenwijs ben en ik de druk en dergelijke op afstand wil kunnen uitlezen zoek ik iets waardoor dit wel werkt.

Volgens mij is er niet echt een andere, betrouwbare oplossing dan het vervangen van het filter. Ik zit te kijken naar de W’eau TPE-350. Alleen kan niemand mij vertellen welke maat manometer hier op past…

Iemand hier enig idee?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
Wackmack schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:23:
Dank voor alle tips en net besloten om de WP uit te zetten. Hele dag op 22 gebleven, geen uitstroom die warm is, geen condens en koude lucht die je voelt. Deze is helaas kapot. Wordt vervolgd :)
Goede service van Toppy. De WP wordt omgeruild voor een nieuwe WP. Hopelijk doet deze het beter.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Waarschijnlijk is dit mijn eerste post in dit topic, nadat ik doorgaans in het 'automatiserings' topic veel plaats.

De huidige staat van ons zwembad:
Vorig jaar heb ik een groter (intex) zwembad gekocht nadat mijn vorige (intex) zwembad lek was op de liner. Wegens de leeftijd van mijn dochter is er nog geen intex bad van 1m50 hoog maar dat komt misschien waarschijnlijk volgend jaar. Ik heb gemerkt dat hoe dieper het zwembad is des te minder kinderen kunnen splashen :-)

De warmtepomp is een W'EAU maar welk type weet ik even niet uit mijn hoofd.

Alle techniek is weggewerkt in mijn tuinhuis, zodat er geen elektra in de buurt van het zwembad is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxPlXvcu2z7OpTjqojCrZnuhDKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KurPuYbaUl6w1NHrhCe2plM7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf de zwembadcomputer gemaakt met EspHome en diverse componenten:
- pH meting (EZO) en bijsturen
- ORP meten (EZO) en bijsturen
- Doorstroming naar warmtepomp
- Doorstroming naar bypass (waar mijn sensoren zitten en waar ik chloor en zuur doseer)
- Diverse temperatuur metingen (buiten, in tuinhuis, zwembad aanvoer, warmtepomp terugvoer en gemixte temperatuur terug naar zwembad)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KMV_ue0TlwTEL88sdFN4q7sG20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSSNSCqoGTsDtvgEEmh9jHz6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan ik momenteel allemaal meten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmY3spB478uFJ6Q-rZouWIRDaho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yk8nFh9FTNiT2HiYWDq8OSXD.png?f=fotoalbum_large

Qua verbeterpunten:
- Nieuw (TFT) display met touchscreen, want de oude is OLED en de knoppen reageren traag.
- Vloeistof sensoren om het chloor- en zuur in de doseertanks te meten nog aansluiten
- De pomp (Aqua Vario Plus) nog bestuurbaar maken met PWM.
- Drukmeter op mijn zwembadfilter bouwen, wat een zandfiltersysteem is geschikt voor 15m3; dus ook dat is toen al op overkill gekocht.
- Automatisch vulsysteem (dmv vloeistofsensor) dmv 24v kleppen kunnen aanzetten in de nacht.
- Sproeiers en/of waterval etc dmv 24v kleppen kunnen schakelen

De aansluiting bij het oude bad
Ik kan zeg maar alles simpel loskoppelen van mijn tuinhuis en het het volgende jaar weer aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I95MzhOvQ52kK5_a7JTSlMx3IoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzMtVQfJY3zJejOYCxw0LkkI.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe aansluitingen:
Hier zit je de aansluitingen zoals ik ze dit jaar gemaakt heb, maar ik ben nog niet tevreden. Waar ik wel tevreden over ben is het dopje wat je op de foto ziet. hier kan ik (als het bad leeg is) een tuinslang nippel op schroeven wat ervoor zorgt dat alle pijpen zich gaan vullen met water. Zodra de lucht eruit is zal het water het zwembad in lopen, zodat ik er zeker van ben dat alle lucht uit het systeem is en ik de pomp direct aan kan zetten. Dan is het een kwestie van tuinslang loskoppelen en snel het dopje erop draaien. Door de wet van communicerende vaten komt er dan natuurlijk wel wat water uit, maar dat is verwaarloosbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZwIyfu8UOzaisO2-IXNxtgpQro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHkZ305TFkBGevTU3ZU5aNyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb ik vrij veel 'in mijn bad' hangen. Zo heb ik de waterval op een 50mm pijp constructie gemaakt omdat deze niet past op de zwembad buis. Daarnaast heb ik een interne skimmer, een bodemafzuiging en een retour allemaal met 50mm pijp wat over mijn bad gaat. Vooral de skimmer is een drama, want die gaat continu drijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDGx6XrxV4o06_OkC-v9HOACa3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxIOwipbyvx4EpyDqawbD1PA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3qr600n3U8RTCMUTQRr9QycFpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QxSrnG96muZvOL7X1OyWKj6.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste (nog niet aangesloten) kogelkraan is voor een buis met sproeiers, aquanura v2.0 zeg maar maar dat ga ik dit jaar niet aansluiten, dat doe ik liever met rainbird kleppen.

Tot zover de introductie, dan nu de vraag.
Ik wil van mijn pijpen in mijn bad af. Dus dat zou betekenen:
1. Externe skimmer maken
2. Retour pijpen anders

1. De skimmer:
Ik heb diverse youtube videos gezien en zie dat het monteren van een skimmer spannend is, maar verder niet heel spectaculair. Ik heb ook dit topic doorgenomen maar er zijn 16 pagina's met veelal tekst en geen foto's als ik zoek op "skimmer".

De vragen die ik heb zijn dan;
- Welke skimmer zou ik moeten hebben voor mijn bad (van 4.5 x 2m); ik neem aan niet eentje met high water of zoiets. De hayward zijn meteen rete duur zijn deze echt zo veel beter, rekening houdend met een groter bad in de toekomst?
- Zou ik er 1 of 2 nemen, die dan evt gekoppeld naar 1 retour gaan?
- Hoe doe je dit als je je bad opruimt? Schroef je dan de skimmer los?

2. Retourpijpen anders:
Bij sommige skimmers zitten ook retourjets zeg maar, zou het te adviseren zijn om dan de retour (1 of 2?) via 1 van die pijpjes door de liner laag bij de grond te doen en bijv. de skimmer aan de overzijde te plaatsen? Alle tips hiervoor zijn welkom.

[ Voor 10% gewijzigd door xces op 07-08-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@xces Wanneer komt die betonnen bak? (je vaste zwembad) :+

Gaaf man!

En als je dit bad behoud kan je toch gewoon die skimmer van Toppy enzo insnijden?

https://www.toppy.nl/prod...antraciet-grijs-4337.html

Zo 1 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
xces schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:46:
Waarschijnlijk is dit mijn eerste post in dit topic, nadat ik doorgaans in het 'automatiserings' topic veel plaats.

1. Externe skimmer maken
2. Retour pijpen anders

1. De skimmer:
Ik heb diverse youtube videos gezien en zie dat het monteren van een skimmer spannend is, maar verder niet heel spectaculair. Ik heb ook dit topic doorgenomen maar er zijn 16 pagina's met veelal tekst en geen foto's als ik zoek op "skimmer".

- Welke skimmer zou ik moeten hebben voor mijn bad (van 4.5 x 2m); ik neem aan niet eentje met high water of zoiets. De hayward zijn meteen rete duur zijn deze echt zo veel beter, rekening houdend met een groter bad in de toekomst?

2. Retourpijpen anders:
Bij sommige skimmers zitten ook retourjets zeg maar, zou het te adviseren zijn om dan de retour (1 of 2?) via 1 van die pijpjes door de liner laag bij de grond te doen en bijv. de skimmer aan de overzijde te plaatsen? Alle tips hiervoor zijn welkom.
Persoonlijk zou ik met dit bad, voor de komende 2(?) maanden dat je er nog gebruik van maakt geen drama van maken... maar toch.

Ik heb in ons bad de; Kokido skimmer smalle zuigmond wit + inspuiter gemaakt. We hadden ook zo'n drijvende skimmer, mandje ging er steeds uit door het gespeeld en gedoe. Dit is dan ideaal. Valt weinig over te zeggen; uit snijden, ja dat is even raar je mes in de liner zetten maar stelt niets voor.

Uitmeten, af tekenen en snijden maar. Rubber in het gat, eventueel gaten even door prikken, plastic frame aan de binnenkant en skimmer aan de buiten kant en schroeven maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boBhVLjJKRh1mf2FYDvY5-LSTts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asa4HeR45XwlwPPzT8zNd84r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I3Z9Y8lh4TFlebNQ-JCwjn-QIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN1I5HRRa7vsohHGNLd4ShMk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qecwZW0sjomMvtw2UwPq4AzrkxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhPRsKYwknPTvYXCK6moM425.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzdEhNa8_tcGVx7sX8wXtPllY7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezzKYpY6vJSOSjWahMlA2U86.jpg?f=fotoalbum_large

imho is een skimmer een skimmer en deze Kokido is echt gewoon goed genoeg, ook als je een groter bad neemt. Het is natuurlijk primair bedoeld om 'groot vuil' af te voeren als je kijkt wat ik in het mandje heb is dat praktisch niets (en ja bad staat naast coniferen en bomen). Ow.. en gewoon 1.

Gewoon 1 inspuiter in snijden als je de huidige te klein vindt en alles groter aan wilt sluiten (let op de skimmer is ook geen 50mm) Persoonlijk had ik die leidingen niet zo gedaan, wat was de achterliggende gedachte daar van?

Ik heb ruimte genoeg, dus het bad blijft (bleef, dit is het laatste jaar) gewoon staan. Ik kan met voorstellen dat als je een rechthoekig bad hebt je het wel met skimmer en al op kan vouwen. (maar ik zou die 14 schroefjes los schroeven en hem er af halen)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

xces schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:46:

De huidige staat van ons zwembad:
Vorig jaar heb ik een groter (intex) zwembad gekocht nadat mijn vorige (intex) zwembad lek was op de liner. Wegens de leeftijd van mijn dochter is er nog geen intex bad van 1m50 hoog maar dat komt misschien waarschijnlijk volgend jaar. Ik heb gemerkt dat hoe dieper het zwembad is des te minder kinderen kunnen splashen :-)

De warmtepomp is een W'EAU maar welk type weet ik even niet uit mijn hoofd.

Alle techniek is weggewerkt in mijn tuinhuis, zodat er geen elektra in de buurt van het zwembad is.

[Afbeelding]

Ik heb zelf de zwembadcomputer gemaakt met EspHome en diverse componenten:
- pH meting (EZO) en bijsturen
- ORP meten (EZO) en bijsturen
- Doorstroming naar warmtepomp
- Doorstroming naar bypass (waar mijn sensoren zitten en waar ik chloor en zuur doseer)
- Diverse temperatuur metingen (buiten, in tuinhuis, zwembad aanvoer, warmtepomp terugvoer en gemixte temperatuur terug naar zwembad)

[Afbeelding]

Dit kan ik momenteel allemaal meten:
[Afbeelding]

Qua verbeterpunten:
- Nieuw (TFT) display met touchscreen, want de oude is OLED en de knoppen reageren traag.
- Vloeistof sensoren om het chloor- en zuur in de doseertanks te meten nog aansluiten
- De pomp (Aqua Vario Plus) nog bestuurbaar maken met PWM.
- Drukmeter op mijn zwembadfilter bouwen, wat een zandfiltersysteem is geschikt voor 15m3; dus ook dat is toen al op overkill gekocht.
- Automatisch vulsysteem (dmv vloeistofsensor) dmv 24v kleppen kunnen aanzetten in de nacht.
- Sproeiers en/of waterval etc dmv 24v kleppen kunnen schakelen

De aansluiting bij het oude bad
Ik kan zeg maar alles simpel loskoppelen van mijn tuinhuis en het het volgende jaar weer aansluiten.

[Afbeelding]

De nieuwe aansluitingen:
Hier zit je de aansluitingen zoals ik ze dit jaar gemaakt heb, maar ik ben nog niet tevreden. Waar ik wel tevreden over ben is het dopje wat je op de foto ziet. hier kan ik (als het bad leeg is) een tuinslang nippel op schroeven wat ervoor zorgt dat alle pijpen zich gaan vullen met water. Zodra de lucht eruit is zal het water het zwembad in lopen, zodat ik er zeker van ben dat alle lucht uit het systeem is en ik de pomp direct aan kan zetten. Dan is het een kwestie van tuinslang loskoppelen en snel het dopje erop draaien. Door de wet van communicerende vaten komt er dan natuurlijk wel wat water uit, maar dat is verwaarloosbaar.

[Afbeelding]

Zoals je ziet heb ik vrij veel 'in mijn bad' hangen. Zo heb ik de waterval op een 50mm pijp constructie gemaakt omdat deze niet past op de zwembad buis. Daarnaast heb ik een interne skimmer, een bodemafzuiging en een retour allemaal met 50mm pijp wat over mijn bad gaat. Vooral de skimmer is een drama, want die gaat continu drijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste (nog niet aangesloten) kogelkraan is voor een buis met sproeiers, aquanura v2.0 zeg maar maar dat ga ik dit jaar niet aansluiten, dat doe ik liever met rainbird kleppen.

1. Externe skimmer maken
2. Retour pijpen anders

1. De skimmer:

2. Retourpijpen anders:
Das een best filter, of is het stiekem een kluis? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:35

Dennis1812

Amateur prutser

Gezien die hele installatie in het tuinhuis verwachtte ik echt een bad ter grote van die van @Koffie.

Sowieso enorm gaaf en leuk om zo je hobby uit te oefenen en alles te meten en automatiseren natuurlijk. Kan mij indenken dat je niet kan wachten op een upgrade van het formaat.

Je tuinhuis is vast voorbereid.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

dizzytal schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Persoonlijk zou ik met dit bad, voor de komende 2(?) maanden dat je er nog gebruik van maakt geen drama van maken... maar toch.

[...]
Goed punt, misschien idd iets voor volgend jaar!
dizzytal schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Persoonlijk had ik die leidingen niet zo gedaan, wat was de achterliggende gedachte daar van?

[...]
Wat bedoel je, binnen in het tuinhuis of buiten alle kogelkranen?

Vwb binnen, ik heb beperkte ruimte daar, d.w.z. ik wilde de leidingen zo efficient in een hoekje frotten, dus daarom alles met bochtjes afgewerkt. De warmtepomp staat weer achter (buiten uiteraard) mijn tuinhuis. Ik wilde alles afkoppelbaar maken voor onderhoud, en aangezien ik de warmtepomp los moest kunnen koppelen moest ik een circuit hebben zodat al het water via de bypass kan lopen. Hierin zitten ook de injecteerventielen en op een apart circuit de metingen. Dit had ik achteraf anders kunnen doen (simpeler) maar achteraf is alles beter te maken.

Vwb buiten, de waterval moet los aan/uit gezet kunnen worden, maar dan moet de retour richting het zwembad dicht anders heeft mijn pomp (op halve snelheid) niet voldoende vermogen om beide te doen. Dus dat verklaart de 2 kogelkranen op de retour.

De 2 kogelkranen op de intake zodat ik kan regelen hoeveel water er via de skimmer komt en hoeveel via de bodemafzuiger. Dit is een eenmalige instelling aan het begin van het seizoen, vandaar ook mijn vraag of ik met alleen een skimmer voldoende zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:07
Wackmack schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:02:
Snap er niks van. 24 uur verder en gisteren zelfs 1 graden kouder geworden. Van 18 graden naar 22 graden in nu zelfs 21 graden.

Misschien de warmtepomp kapot? Wat kan het anders zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Temp staat ingesteld op 35 graden maar staat nu 21 graden.
tekleine pomp en geen bypass :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:18
crazyfrog schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

tekleine pomp en geen bypass :(
Toch niet, warmtepomp kapot en krijg volgende week. Dan heel benieuwd of het beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
xces schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Goed punt, misschien idd iets voor volgend jaar!

[...]

Wat bedoel je, binnen in het tuinhuis of buiten alle kogelkranen?

Vwb buiten, de waterval moet los aan/uit gezet kunnen worden, maar dan moet de retour richting het zwembad dicht anders heeft mijn pomp (op halve snelheid) niet voldoende vermogen om beide te doen. Dus dat verklaart de 2 kogelkranen op de retour.

De 2 kogelkranen op de intake zodat ik kan regelen hoeveel water er via de skimmer komt en hoeveel via de bodemafzuiger. Dit is een eenmalige instelling aan het begin van het seizoen, vandaar ook mijn vraag of ik met alleen een skimmer voldoende zou hebben.
De 50mm's die nu je bad in gaan, voor je skimmer, je retour en je bodemafzuiging. Ik snap dat je daar vanaf wil, ik vroeg me alleen af waarom je destijds hier voor gekozen hebt.

1 outlet (je skimmer) is echt wel voldoende, je wilt zelfs dat er zo veel mogelijk los drijvend spul naar toe getrokken wordt; dus bij kleine(re) (opzet)baden gewoon 1.

Voor het losse troep wat naar de bodem zakt pak ik gewoon even de bodemzuiger. Die kan je gewoon aansluiten op je skimmer, dat werkt gewoon goed.

Je kan eventueel het bestaande outlet gat gebruiken en dan een 3-weg klep om te switchen tussen skimmer en bodemzuiger (natuurlijk kun je je huidige kogelkranen ook gebruiken) 1x een 3-weg scheelt gewoon weer extra pvc 'troep' bij je bad.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

dizzytal schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:35:

1 outlet (je skimmer) is echt wel voldoende, je wilt zelfs dat er zo veel mogelijk los drijvend spul naar toe getrokken wordt; dus bij kleine(re) (opzet)baden gewoon 1.
Als je dat wil zou je moeten zorgen dat er een natuurlijke stroming is tussen het water wat het bad in gaat en het water wat het bad uit gaat. Enige manier om dat te doen is het verder uit elkaar hangen.

En ja, zo'n intex skimmer is echt bagger. Heb hem zelf ook gekocht want 'is handig' maar zeker als er in het bad gespeeld wordt dan gaat die drijvende 'deksel' alle kanten op en gebeurt er precies niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slash
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:11
Ik ben op zoek naar een goedkoop adres net over de grens in Duitsland (regio Venlo) voor het grootschalig inkopen van shockgranulaat en chloortabletten voor mijn zwembad.

Kent iemand enkele goede adressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:35
Vraagje. Heb een badje van 3x2x0.65 met een standaard filterpomp. Gebruikte tot voorkort nog snelle chloor blokjes, maar toen een paar dagen niet bijgehouden. Zwembad glad en startende algen. Dus ik flink chloor erin gedaan, Gladheid weg, waardes goed maar daarna was heel het zwembad melkachtig door de dode algen. Zo'n standaard filterpomp kan dit er niet uit filteren, dus Floc gekocht, plus een chloor sluis voor na de pomp, en grote chloorblokken. Zodat de chloor waarde iig voor een langere tijd goed blijft. Na het toevoegen van Floc dwarrelede onderin het zwembad een soort sluier van dode algen.

De Kokido Telsa 5 zuigt het op, maar spuit net zo hard alle algen weer uit na het filterzakje. Heb nu maar besloten om het water te verversen, want geen zin om nog meer troep in het zwembad te gooien om er nog wat van te maken. Maar heb ik een stap overgeslagen, of gemist? Alle waardes van het zwembad waren, na alle correcties, goed

[ Voor 6% gewijzigd door Gdzr op 08-08-2024 14:36 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:57
<knip>Reageren is geen verplichting

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 13-08-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Gdzr schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:35:
Vraagje. Heb een badje van 3x2x0.65 met een standaard filterpomp. Gebruikte tot voorkort nog snelle chloor blokjes, maar toen een paar dagen niet bijgehouden. Zwembad glad en startende algen. Dus ik flink chloor erin gedaan, Gladheid weg, waardes goed maar daarna was heel het zwembad melkachtig door de dode algen. Zo'n standaard filterpomp kan dit er niet uit filteren, dus Floc gekocht, plus een chloor sluis voor na de pomp, en grote chloorblokken. Zodat de chloor waarde iig voor een langere tijd goed blijft. Na het toevoegen van Floc dwarrelede onderin het zwembad een soort sluier van dode algen.

De Kokido Telsa 5 zuigt het op, maar spuit net zo hard alle algen weer uit na het filterzakje. Heb nu maar besloten om het water te verversen, want geen zin om nog meer troep in het zwembad te gooien om er nog wat van te maken. Maar heb ik een stap overgeslagen, of gemist? Alle waardes van het zwembad waren, na alle correcties, goed
Panty proberen ipv het standaard zakje? Dat is sowieso vrij ruim.

Nu op Ali van die sokken voor in een skimmer gekocht, zou je ook kunnen proberen

Of eventueel kijken naar een ZFP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Skywalker27 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

OMG i.i.d. En dat voor een euro aan water.
Gaat weer bijna 4 kuub water. Zonde, hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit een beetje te klooien met het vastmaken van het dekje. Heb tornado clips besteld... Maar dan... Wil niet in de poten boren, gezien dat al pisbakken staal is... Paar stukken elastiek geprobeerd, maar dat blijft ook lastig vast zitten... Dure oplossing met twee elastieken lijkt me ook niet heel lang houden...

Die flap om de paal heen is niet echt stevig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7hJiW6X6Fj_4_ur2v6xfbeUjRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8PC2KusRLRr28YtOyne3v9et.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog een lumineus idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gewoon het normale zeil?
Eroverheen leggen en de touwtjes wat omheen wikkelen. klaar.
Zorg eventueel voor een laagje water erin.

Dat ding is echt nog nooit weggewaaid. Zowel bij de 305cm rond, als de 2 rechthoekige baden niet.
Vooral niet te moeilijk mee doen.
Leg er anders je stok van je schepnet in of iets anders met een beetje gewicht. Water heb je al 4000L bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:12:
Gewoon het normale zeil?
Eroverheen leggen en de touwtjes wat omheen wikkelen. klaar.
Zorg eventueel voor een laagje water erin.

Dat ding is echt nog nooit weggewaaid. Zowel bij de 305cm rond, als de 2 rechthoekige baden niet.
Vooral niet te moeilijk mee doen.
Leg er anders je stok van je schepnet in of iets anders met een beetje gewicht. Water heb je al 4000L bij de hand.
Punt is dat als er water in staat, er ook troep in komt. Gaat me ook niet zozeer om het weg waaien als wel om het strak trekken en in mn eentje kunnen monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Skywalker27 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:03:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met polystyreen zelfbouw pakketten van toppy ben aan het overwegen of ik voor de 10x5x1.5 zou gaan en dan overdekt maken met een afdak met zonnepanelen en collectoren.
Heb ik overwogen; Uiteindelijk voor bouwkundig in eigen beheer gegaan. Vloertje gestort, gemetseld en gevinylesterd. Beter en duurzamer is er niet en relatief betaalbaar.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50
@MikeyMan is 1 zo'n pootje een klein beetje op te tillen ?

Dan kan je er zoiets onder leggen en je elastieken daar weer aan vast maken ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jimRO-GNyE4QAeVImcms_fh0ZeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xqtqKahGT5jMtkjYtJGap1jP.jpg?f=user_large

Of je haalt van die beugels voor tentstokken die je om je buis kan klemmen. Daar zit vaak ook een vleugelmoer aan zeg maar met een gaatje, trek je daar het elastiek doorheen ?

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyRBb1uS5nameoRD7aCEGUAbhMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g9yQJo9pIeMYBmAn0Jv0iFTa.webp?f=user_large
Dan draai je hem dus pas aan als je het elastiek er eerst tussen doet ?

[ Voor 101% gewijzigd door GeeMoney op 08-08-2024 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:17
MikeyMan schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:07:
Zit een beetje te klooien met het vastmaken van het dekje. Heb tornado clips besteld... Maar dan... Wil niet in de poten boren, gezien dat al pisbakken staal is... Paar stukken elastiek geprobeerd, maar dat blijft ook lastig vast zitten... Dure oplossing met twee elastieken lijkt me ook niet heel lang houden...

Die flap om de paal heen is niet echt stevig...

[Afbeelding]

Iemand nog een lumineus idee?
Ik weet niet of je in de buurt van een van Cranenbroek woont, maar de metalen pijpbeugels van een euro zouden denk ik ook wel werken;
Afbeeldingslocatie: https://www.buisklem.nl/media/catalog/product/cache/3a5658ebd9631c1ebcad8d030d8aa30b/5/1/5113016.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:20
Gdzr schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:35:

Wat je gemist hebt is je water op de juiste waardes te houden, in dit geval chloor waardes...

Volgende keer water waardes in balans houden en je voorkomt dit ;).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Jazsie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Wat je gemist hebt is je water op de juiste waardes te houden, in dit geval chloor waardes...

Volgende keer water waardes in balans houden en je voorkomt dit ;).
Idd, daar was ik zelf ook al achter gekomen. Dacht het er nog wel uit te kunnen filteren op de een of andere manier, maar helaas. Bad is leeg, zo schoonmaken dan kan er weer water in :)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Leegmaken was niet nodig geweest, alle dode algen laten zakken, zuigen en filteren.

Een sok/panty helpt goed als filter in je stofzuiger :).

Of de tuinslang methode over de bodem "zuigen" en alle dode algen direct uit je zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Jazsie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:56:
Leegmaken was niet nodig geweest, alle dode algen laten zakken, zuigen en filteren.

Een sok/panty helpt goed als filter in je stofzuiger :).

Of de tuinslang methode over de bodem "zuigen" en alle dode algen direct uit je zwembad.
Had een panty van vrouwlief gepakt, maar zag nog steeds veel algen eruit komen. Tuinslang methode niet aan gedacht, dat is wel een goede voor de volgende. Water met algen lozen en schoon water erbij!

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ok, stiekem toch maar alvast aan het kijken naar een upgrade van het zwembad. Mijn oog is nu gevallen op een Intex Ultra XTR Frame - 549 x 274 x 132 cm

Wie heeft er ook een bad van 132cm hoog en waarom hebben jullie eventueel gekozen voor een 132 ipv een 122cm hoogte? Ik zou voor de 132 gaan omdat er meer water in kan en dus meer 'zwemruimte'. Dit specifieke bad heeft ongeveer 17203l water. Nu twijfel ik om er meteen een ZWS bij te kopen (van Intex) of 'gewoon' chloor te blijven doseren. Geen idee wat slim is. De bundelprijs is namelijk voordeliger dan het los te kopen.

Daarnaast de vraag of nu (lees: augustus) een goede maand is om een nieuw zwembad te kopen voor volgend jaar, aangezien ik het idee heb dat de prijzen nu aan het zakken zijn om van voorraad af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
Slash schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:39:
Ik ben op zoek naar een goedkoop adres net over de grens in Duitsland (regio Venlo) voor het grootschalig inkopen van shockgranulaat en chloortabletten voor mijn zwembad.

Kent iemand enkele goede adressen?
Cranenbroek gewoon in nl :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyfrog
Gdzr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Had een panty van vrouwlief gepakt, maar zag nog steeds veel algen eruit komen. Tuinslang methode niet aan gedacht, dat is wel een goede voor de volgende. Water met algen lozen en schoon water erbij!
panty werkt niet tegen dode alg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
crazyfrog schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

panty werkt niet tegen dode alg :)
Dat blijkt inderdaad haha.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Geloof het of niet, ik heb goedkeuring van de vrouw gekregen voor het zwembad. Het zou deze geworden:
Intex Ultra XTR Frame Zwembad van 5.5m lang bij 2.8m breed. Op mijn terras kan de 549 set staan, maar als ik hem ga ingraven en dus permanent onderdeel maak van mijn tuin past de 732cm lange versie ook... Toch maar eens een winter erover nadenken of ik het zwembad ga ingraven en permanent onderdeel ga laten zijn van mijn tuin...

Bij zowel Top zwembadshop als bij Heuts 589 - ik gok dat het dezelfde winkel is. Maar bij tuincentrum de Boet uit Friesland 520 euro en gratis verzending. Aangezien dit zwembad op Amazon voor het dubbele staat was de keuze snel gemaakt, of toch niet?

Keuzes keuzes..

[ Voor 33% gewijzigd door xces op 09-08-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:27
xces schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:32:
Geloof het of niet, ik heb goedkeuring van de vrouw gekregen voor het zwembad. Het zou deze geworden:
Intex Ultra XTR Frame Zwembad van 5.5m lang bij 2.8m breed. Op mijn terras kan de 549 set staan, maar als ik hem ga ingraven en dus permanent onderdeel maak van mijn tuin past de 732cm lange versie ook... Toch maar eens een winter erover nadenken of ik het zwembad ga ingraven en permanent onderdeel ga laten zijn van mijn tuin...

Bij zowel Top zwembadshop als bij Heuts 589 - ik gok dat het dezelfde winkel is. Maar bij tuincentrum de Boet uit Friesland 520 euro en gratis verzending. Aangezien dit zwembad op Amazon voor het dubbele staat was de keuze snel gemaakt, of toch niet?

Keuzes keuzes..
Is het straks na de zomer niet afgeprijsd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11-10 15:58

Bij zowel Top zwembadshop als bij Heuts 589 - ik gok dat het dezelfde winkel is.
Klopt, is dezelfde winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Keuzes keuzes..
Weet niet of je een filiaal hebt in de buurt maar soms is er rond deze tijd korting in de filialen om ruimte te maken voor kerst meuk.
Meestal enkel in de winkel. Ook accesoires en allerhande tabletten soms in opruiming.

Sowieso leuke winkels om eens doorheen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wat doen jullie met het zwembad en je eigen vakantie? De pomp draait standaard 4 uur per dag en heb als extra 4 long chloor tabletten toegevoegd en 5 snel werkende (chloor was al wat aan de lage kant).

Her en der lees je chloorshock als je weg gaat omdat teveel chloor wel snel verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 19:41
President schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:56:
[...]

Is het straks na de zomer niet afgeprijsd?
Daar ga ik ook voor :)
In de coronatijd waren ze zelfs meer dan 2X duurder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:38:
Wat doen jullie met het zwembad en je eigen vakantie? De pomp draait standaard 4 uur per dag en heb als extra 4 long chloor tabletten toegevoegd en 5 snel werkende (chloor was al wat aan de lage kant).

Her en der lees je chloorshock als je weg gaat omdat teveel chloor wel snel verdampt.
Ik draai de chloorsluis net iets verder open. Zorg dat hij goed gevuld is.
Pomp draait 6u per dag en bad is goed afgedekt.

Nog nooit geshockt o.i.d voor vakantie.
Hoelang ga je weg? 4 long moet je het wel een aantal weken mee redden. Zeker zonder zwemmen en goed afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:31:
[...]

Ik draai de chloorsluis net iets verder open. Zorg dat hij goed gevuld is.
Pomp draait 6u per dag en bad is goed afgedekt.

Nog nooit geshockt o.i.d voor vakantie.
Hoelang ga je weg? 4 long moet je het wel een aantal weken mee redden. Zeker zonder zwemmen en goed afgedekt.
Ik doe een week met 2 long tabletten in een drijvende chloor dispenser met 1 ‘streep’ open. Let wel op, het zijn geen hele grote tabletten. Ping Pong balletje doorsnee ofzo.

Maar in dit geval kan je toch beter teveel dan te weinig chloor doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn grote tabletten zijn daadwerkelijk grote tabletten van 200Gram.
Daar doe je wat langer mee en hebben naar mijn ervaring een stabielere afgifte.

Dat verklaart wel dat jouw "grote" snel op zijn. Die jij groot noemt, noem ik klein. Kunnen beter in grammen praten wellicht.

Mijn idee zonder prof te zijn maar wel een helder bad te hebben. Zeker op vakantie is chloor wat hoger beter dan te laag.

Overweeg 200grams tabletten. Doe je langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:14:
Mijn grote tabletten zijn daadwerkelijk grote tabletten van 200Gram.
Daar doe je wat langer mee en hebben naar mijn ervaring een stabielere afgifte.

Dat verklaart wel dat jouw "grote" snel op zijn. Die jij groot noemt, noem ik klein. Kunnen beter in grammen praten wellicht.

Mijn idee zonder prof te zijn maar wel een helder bad te hebben. Zeker op vakantie is chloor wat hoger beter dan te laag.

Overweeg 200grams tabletten. Doe je langer mee.
Heb deze van 20 gram: https://www.toppy.nl/prod...letten-20-grams-1-kg.html

Ik heb nog geen ‘externe’ chloordispenser. Staat voor volgend jaar op de planning.

Maar dan gooi ik er wel een stuk of 10 in de dispenser en draai die iets verder open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je hebt ook drijvers waar 200gram in past. Daar heb je geen chloorsluis voor nodig.

Je hebt gewoon mini tabletten overigens. Staat ook op de verpakking.

[ Voor 30% gewijzigd door Dennis1812 op 09-08-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:23:
Je hebt ook drijvers waar 200gram in past. Daar heb je geen chloorsluis voor nodig.

Je hebt gewoon mini tabletten overigens. Staat ook op de verpakking.
Klopt. Ik heb ook 2.7 gram, die zijn met een kwartier op 7(8)7

Heb nu halve bus 20 grams er in gegooid en zie wel wat er gebeurt. Om nu een nieuwe drijver en nog eens 200 gram tabletten te halen vind ik wellicht iets overdreven.

Net wel nog een warmte mat opgehaald 8) 7.5x1.2

Alleen nu kijken naar een andere pomp. Mat komt op het dak te liggen. Heb dik 10m slang heen en 10 meter terug nodig en hoogte is 3.5m :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4eKUxeOoQDeD32Ae-hOcSVrDic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d95R9rRwBPFHC3iljy2I6qie.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 09-08-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je had ook een warmtepomp toch? Of haal ik nu mensen door elkaar?
Anders moet je wel wat bypassen mogelijk om het goed te laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:05:
Je had ook een warmtepomp toch? Of haal ik nu mensen door elkaar?
Anders moet je wel wat bypassen mogelijk om het goed te laten verlopen.
Heb ook WP inderdaad. Idee voor volgend jaar is vanaf het bad naar ‘t filter. Dan naar de mat toe en vanaf de mat ook een bypass: zwembad in of richting de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jarnoz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-07 21:19
xces schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:24:
Ok, stiekem toch maar alvast aan het kijken naar een upgrade van het zwembad. Mijn oog is nu gevallen op een Intex Ultra XTR Frame - 549 x 274 x 132 cm
Ik heb deze maten maar dan voor het bestway zwembad gekozen. Express ook de 132cm net iets meer diepte en de Kids worden ook steeds groter dus de jongste kan nu net staan in dit bad.
Voor mezelf ook veel fijner zodat je niet de hele tijd boven water bent haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 20:29

BeyondThunder

Lost Lightning

Hi Zwemtweakers!

Momenteel hebben we een 25.000 Intex Prismframe bad staan (5.5 meter doorsnee). (Topding)
Het gehele systeem aangesloten om 50 mm druk pvc. geheel lekvrij, goedkoop en overal verkrijgbaar..

Deze filter ik met een 6 kleps ZFP.
Als filtermedium heb ik alles erin gehad. Glas, zand, steentjes. Allemaal prima.
Totdat ik de filterbollen ging gebruiken, nog nooit zo helder water gehad!
Alleen een drama om elke paar weken die ballen te wassen, wat een werk.
Een ZF vat is ook niet gemaakt om elke paar weken open te maken.

Maar... de zandfilter loopt op zijn laatste hoeven, voorfilter begint een drupje te lekken, maar ook het aftap ventiel onderop het filtervat krijg ik niet meer goed dicht en lekt een drup.

Ik zit te kijken naar een Blue Bay Speedclean. Ik zie ook dat er veel gebruikers van dit ding aanwezig zijn hier. Aan deze Tweakers heb ik een paar vragen.
  • Hebben alle aansluitingen standaard schroefdraad zodat ik mijn systeem (50 mm druk PVC) kan afsluiten? Ik vermoed van niet.
  • Werkt het voorfilter goed, voor mij een must omdat er een warmtepomp achter hangt. Daar wil je geen groot vuil in hebben.
  • Hebben jullie wellicht andere tips voor een goed, nieuw filter systeem? Prijs en geluid zijn voor mij minder relevant. Pomp staat in de schuur en ik koop liever kwaliteit wat iets duurder is. Moet gewoon zorgeloos jaren mee gaan.
Ik hoor het graag!

Edit; dit lijkt me een betere optie. Nadeel is wel dat in en uitlaat van het vat niet aan een kant zitten. Hierdoor moet ik best veel ombouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 11-08-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

vwb je "edit" dit lijkt heel erg op een filtersysteem wat ik bij Cranenbroek als eerste heb gekocht. Ik was hier geen fan van.

Zelf heb ik de https://www.toppy.nl/prod...unt-zandfilter-14-3m.html, deze heb ik gekocht aan de hand van de specs van mijn (regelbare) pomp, een Aquavario Plus. Ok, ik moet toegeven dat dit echt wel overkill was voor mijn (toendertijd) 3 kuub zwembad, maar inmiddels heb ik een 8 kuub zwembad en ik ga volgend jaar een zwembad van 18 kuub neerzetten. Ik heb zelf ook een warmtepomp (10.5kw) en ook deze heb ik toendertijd al op de groei gekocht. Mijn zandfilter heeft ruim een jaar stilgestaan (gaat nu het 3e jaar in) en na het vullen van het bad komt er wel een rotte eieren lucht uit, maar een goede backwash en rinse lost dat op.

Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou misschien eerder iets kiezen wat 'qua specs' voor je bad geschikt is, neem eens hier een kijkje. Aangezien je zegt dat je alles met 'hard PVC' hebt uitgevoerd ga ik er vanuit dat je zandfilter ook een vaste plek heeft en je deze niet ieder jaar leeghaalt en wegzet? Wat voor zandfilter heb je nu?

En nee, ik heb geen aandelen bij Toppy maar ik vind het een fijne site om snel veel info te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@xces Wat er toppie advies. Thanks. Vanavond post ik wat fotos. Ik begin nu toch weer te twijfelen of ik niet terug moet naar glasparels. De bollen werken echt heel goed. Maar gewoon terugspoelen is 100x minder werk dan die ballen wassen. Alles heeft een vaste plek, ook het zwembad laat ik in de winter buiten. Uiteraard wel alle leidingen leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BeyondThunder schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:43:
@xces Wat er toppie advies. Thanks. Vanavond post ik wat fotos. Ik begin nu toch weer te twijfelen of ik niet terug moet naar glasparels. De bollen werken echt heel goed. Maar gewoon terugspoelen is 100x minder werk dan die ballen wassen. Alles heeft een vaste plek, ook het zwembad laat ik in de winter buiten. Uiteraard wel alle leidingen leeg.
Koop 2 Sets bollen?
1x in de 6 weken o.i.d set 1 eruit. Wassen en klaar.

Ik heb bollen, maar kan toch echt niet stellen dat t veel werk is.
Meestal haal ik ze eruit na t filter programma. Dan laat ik de ZFP gewoon even open. Na 2uur is de wasmachine klaar en gooi ik ze direct terug. Dan schroef ik de ZFP weer dicht en kranen weer open. Klaar voor de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
Ik heb ook nog naar die bollen gekeken maar nu ik dit lees dat je deze toch regelmatig moet wassen ? Werkt backwash dan niet ? Wat een gekloot ik ga dat vat niet steeds open maken.
Gewoon zand of parels erin en klaar.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door merlin1201 op 11-08-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

merlin1201 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:53:
Ik heb ook nog naar die bollen gekeken maar nu ik dit lees dat je deze toch regelmatig moet wassen ? Werkt backwash dan niet ? Wat een gekloot ik ga dat vat niet steeds open maken.
Ach, ik was ze 1x per 6-8 weken. Op een 8m3 bad.

Ik vind het zeker geen gekloot.
Daarnaast moet hij in september toch leeg. Als zand in zit krijg ik dat ding niet naar zolder getild.
Als je een vaste plek hebt en ruimte om het water te lozen met backwash is zand of glas vast prima.

Wil je mobieler zijn zijn bollen perfect. Gekloot is het zeker niet in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Dennis1812 Hier blijft alles staan. En Ja, ik vind het wel gekloot in vergelijking met een backwash. De filterfunctie is perfect. Beter dan wat dan ook. Maar pomp uit, kranen dicht, vat open, val leeg laten lopen, ballern eruit harken, schone ballen erin. Vat dicht maken, kranen open en pomp aan. Kut, lekkage ;) . Pomp uit. Alles aandraaien, pomp weer aan. Ballen met de hand uitspoelen (want mijn god wat wordt dat goor). Nog een keer uitspoelen. Nog een keer, dan de wasmachine in. Ballen drogen (je wil ze niet nat wegleggen).

En ik heb dus een tweede set ongeveer, 1 kilo droge ballen gaan erin. (3 dozen van 700 gram in totaal aangeschaft)

@xces Dit systeem heb ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAtxrQX1rzQ3AL-NdqSqx7e0i4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MakK1Wu4vCgT68LUH6mIzMwy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoA69ODcJikOMwsfKgbIuW-wW5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SgK0vbnRtDkFcZttwKEUs9FB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyWJiiDPbR6SoQc-_5tAU7W9F3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEV2z3zUrzbSXwazdHiGy9av.jpg?f=fotoalbum_large

Dan wordt het deze denk. Wel ruk dat al die kleppen de druk meter aan de "verkeerde" kant hebben zitten. Maar ach, ik kijk daar toch nooit op.
Nu nog een knappe pomp + voorfilter.
En dan vrees ik dat ik toch weer terug ga naar glasparels. Want deze is ook niet gemaakt om elke paar weken open te schroeven om de ballen te vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door BeyondThunder op 11-08-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

merlin1201 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 17:53:
Nee, het vuil gaat echt in die bollen zitten. Een backwash is zinloos, wordt zelfs afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eerlijk? Ik spoel ze niet uit. Gewoon in de wasmachine.
Dat ding is gemaakt om te spoelen.
Doe daarna wel een kookwas met mn handdoeken en vaatdoeken.

En ik droog ze enkel eind seizoen. Anders gaan ze nat gewoon in t vat terug. Immers komt er daarna weer 8000l doorheen.
Maar ieder moet vooral gebruiken wat werkt in jouw situatie.
Ik heb dat kwartiertje werk per 6+ weken er graag voor over. Anders breek ik mijn rug.

Maar.. ik moet het op zolder opslaan. Heb geen schuur en tuin is te klein om te laten staan.
Backwash betekent dat t vieze water over kinderspeelgoed en kunstgras moet op 1.5m van mn loungeset af waarna ik in de stank zit.
(Ja, je kunt prima beargumenteren dat mijn tuin te klein is voor het bad. Maar if it sits, it fits)

Jij hebt een kolossale tuin aan je foto te zien.
Dan kan je alles gewoon lekker laten staan.

Vooral per situatie kijken wat werkt. Alleen maar mooi dat er diverse producten voor zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Dennis1812 Klopt, ruim 1600 m2 tuin. En de backwash/waste/rinse gaat gewoon het riool in. En dat bad is ook echt hobby geworden. Het is voor mij de sport om het water zo helder mogelijk te houden. Met de ballen heb ik ook geen vlokmiddel meer nodig.
Maar groot bad = groot vat = veel bollen.
Ik durf het echt niet aan om ze gelijk de wasmachine in te gooien. Zo veel rannzigheid en "groot" vuil. Kan nooit goed zijn voor de filters van de wasmachine. Better safe than sorry, dus ik spoel ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1600m2. Dat is denk ik ongeveer onze woonwijk.
Ben maar een klein beetje jaloers op die getallen verder hoor.

Het is dat we een compleet zieke woningmarkt hebben.

Zonder exacte afmetingen te weten is onze tuin 8/10meter diep. En 3meter op het smalle deel en 6 meter op het bredere deel.
Ik denk max 40m2.
Zwembad neemt dan 4x3. Dus 12m2 in. En daar komt de uitval van poten nog bij.

Gezien dat zwembad ook hier echt een hobby geworden is en de kinderen er nagenoeg dagelijks inliggen offer ik de ruimte erg graag op.
Maar dat betekent dat je dus eromheen weinig tot geen ruimte hebt.
12m2 gras nog waar glijbaantje en een waterbaan voor de kinderen staat en nog een overkapping waaronder de dining set en kamado (hobby 2) staat.

Je wordt creatief van ruimtegebrek. Maar als je hier soms fotos en tuinen voorbij ziet komen ga je toch weer funda.nl afstruinen of er toch niet iets beschikbaar is gekomen.

Al meen ik dat @Zuluman ook een vrij kleine tuin heeft en toch ook een prachtig inbouwbad heeft gemaakt. Wat vervolgens zn zoon heeft gesloopt dan. Maar toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Dennis1812 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:34:

Al meen ik dat @Zuluman ook een vrij kleine tuin heeft en toch ook een prachtig inbouwbad heeft gemaakt. Wat vervolgens zn zoon heeft gesloopt dan. Maar toch.
Nou, nou, nou... zeer zeker nee niet gesloopt. is beton he? :-) De stuclaag was wat beschadigd en inmiddels al hersteld met een nieuwe verflaag. Hier een voor en na van onze mini tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgH-MOrfEP-hBOVvRR1xAEZlAfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eK1x3LIFf0pMPsnt2foVVIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OotvMQvSgN_lWZd7pVHOcsb18HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Or7NINbFI6Gr1zon60whsjPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qze_WCtl9bBzrLi_YuKzs40Nyi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmHtPsaMQHzXclTPHzsxtFvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRzqNCC285uv1PT757FOayyZO-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFbxYbFabJuxwHNyoaPXsW6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEmZcLZWqyz9ToqT6se08a_fSeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXbcmUXI5dtavCbPrKDp6Afc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG8VCpqc3ebbKZY217OkPGs-DMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06UhJbIYYRa3LxnsPsZUM0vQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew2YIoFbtKG9HB9w8rF7ES3ClNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Op9GUdstMNVXWGGzTAe2D6S7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Zuluman op 11-08-2024 22:44 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@BeyondThunder met glas heb je minder helder water dan met bollen zeg je, dat verbaasd mij. Ik weet wel dat in mijn filter volgens mij 2 of 3 “soorten” glas zit en dan gaat het om het formaat van de parels dacht ik. Hier is het water gewoon super helder en alle waardes in orde. Dat laatste doet het meeste voor helder water verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zuluman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

Nou, nou, nou... zeer zeker nee niet gesloopt. is beton he? :-) De stuclaag was wat beschadigd en inmiddels al hersteld met een nieuwe verflaag. Hier een voor en na van onze mini tuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je had er weer flink werk mee in elk geval.

Bevalt het nog goed?
Scheelt al dat jouw kinderen geen glijbanen meer nodig hebben qua indeling in je tuin.
Maar denk dat we vergelijkbaar zullen zitten.
Maar jij hebt nog een soort schuur erbij. Dat is wel handig. Dat hebben wij helaas niet.

Maar in (bijna) elke tuin kan je deze mooie hobby wel uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYZAB0AZBAXOQ8gcSj0bRNOioaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2KGV79ocRxcJODJXSCUuIub.png?f=user_largeGoogle luchtfoto s doet een hoop
T Groene dak is onze keuken.
De witte platen is de overkapping waar de dining set onderstaat. De tafel daarvan kan je laten zakken tot loungeset

Op deze foto staat dan wel niet het bad. Maar t geeft een idee.
Bad begint nagenoeg direct na de overkapping en eindigt tegen de schutting aan.
De wasmolen die je op de foto ziet kan nog precies draaien.
Bij de buitenste lijnen wel opletten dat t niet in t zwembad valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Dennis1812 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:43:
[...]

Je had er weer flink werk mee in elk geval.

Bevalt het nog goed?
Scheelt al dat jouw kinderen geen glijbanen meer nodig hebben qua indeling in je tuin.
Maar denk dat we vergelijkbaar zullen zitten.
Maar jij hebt nog een soort schuur erbij. Dat is wel handig. Dat hebben wij helaas niet.

Maar in (bijna) elke tuin kan je deze mooie hobby wel uitoefenen.
Ja was wel wat werk maar wel de moeite waard. zeker in dit weer. Vandaag op en af in het bad. lekker dobberen op mijn citroenschijfje. Mijn zoons (20 en 15) hebben gisterenavond rond 12:00 nog gestoeid in t bad. Dit keer zonder extra's zodat t bad niet weer beschadigd.

Tuin is nog niet helemaal klaar. Moet nog wat visuele elementen toevoegen. Plantenbak was 1 van 3. nog een element tpv de schuur voor de buitenkeuken. afdakje en divider.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:12
Martinusz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:49:
Bijna op vakantie voor 14 dagen, wat is wijsheid mbt chloortabletten? Heb een drijver, normaal zitten er 2 tabletten in, heeft het nut om hem vol te gooie met tabletten of bereik je daar niks mee?
Zwembad is afgedekt met dik zeil en dagelijks gaat de filterpomp 6 uurtjes draaien.
Terug van vakantie en het is wonderbaarlijk goed gegaan, water was kraakhelder, chloor was nog ietsje roze ok het stripje, dus niet eens helemaal weg.

Formule: dagelijks filterpomp paar uur laten draaien, chloordispenser vol met tabletten en de opening op een kleine stand gezet. En uiteraard mijn goede dikke afdekzeil eroverheen!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:21
Ik persoonlijk vindt die bollen ook veel makkelijker dan zand omdat ik inderdaad mijn filter ook op zolder moet zetten en met zand is dat ding loodzwaar.

Ik heb op zich de ruimte wel om het te laten staan (2000m2 en dedicated zwembad plek) maar toch ruim ik hem in september op. Ik kan me niet voorstellen dat het bevorderlijk is voor de levensduur van het zwembad om hem de hele winter buiten te laten staan.

Wij zijn nu ook op vakantie en ik laat de pomp + zws mooi lopen, ik ga er vanuit dat het water ook wel helder is als we terug komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2024 23:00 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15

Arfman

Drome!

Ik heb ook bollen gehad maar wat een gedoe. Elke paar weken die pomp weer open, bollen eruit, wassen, ondertussen niet kunnen pompen, spul er weer in, etc. Zand doe ik een backwash elke week, slang eraan, hendel omzetten, klaar. Water was ook niet helderder of wat dan ook.

Eind van het seizoen zand eruit en alles weer opbergen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand ervaring met zowel de Intex als de Bestway afdekzeilen?

Kan de diktes niet vinden, maar het intex zeil is van "Hoogwaardig vinyl", waar het Bestway zeil van "Polyetheen" is.

Welke is duurzamer/steviger?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is het momenteel ideaal zwembad - weer :)

Hierbij een foto van ons zwembad (9,5 * 4m); in 2018 geplaatst, waarbij we echter een hoop problemen gehad hebben, die nu, na 5 jaar eindelijk allemaal opgelost zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_anvkWzG5jDmXmoa9GLHPo7Qb3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5wfE6xY40lmDx9EImJqsn0E9.jpg?f=user_large

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
whoami schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:00:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is het momenteel ideaal zwembad - weer :)

Hierbij een foto van ons zwembad; in 2018 geplaatst, waarbij we echter een hoop problemen gehad hebben, die nu, na 5 jaar eindelijk allemaal opgelost zijn.

[Afbeelding]
Ook hier heerlijk zwemweer de laatste dagen zeker! Jerrycan 4 aan chloor is er inmiddels aangesloten dus er wordt hier behoorlijk gezwommen ook :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
BeyondThunder schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:43:
Ik heb glasparels, gewoon van Intex. Werkt top en inderdaad veel minder werk dan bollen.

Het zal voor ieder persoon verschillen, net als jij blijft bij mij alles het hele jaar gewoon staan. Dat mijn zandfilter dan 80KG weegt maakt niet uit, wordt toch niet verplaatst.... zou het de zolder op moeten dan is het een ander verhaal en dan zou ik gewoon voor bollen gaan ivm gewicht :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:57:
Ik persoonlijk vindt die bollen ook veel makkelijker dan zand omdat ik inderdaad mijn filter ook op zolder moet zetten en met zand is dat ding loodzwaar.

Ik heb op zich de ruimte wel om het te laten staan (2000m2 en dedicated zwembad plek) maar toch ruim ik hem in september op. Ik kan me niet voorstellen dat het bevorderlijk is voor de levensduur van het zwembad om hem de hele winter buiten te laten staan.

Wij zijn nu ook op vakantie en ik laat de pomp + zws mooi lopen, ik ga er vanuit dat het water ook wel helder is als we terug komen.
Ik haal het zand/glas eruit, dat gaat in een bak in de schuur en de pomp gaat naar zolder. Met een groot filtervat is dat wellicht wat meer werk dan met een klein vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tip voor de mensen die naar Frankrijk gaan: Gifi heeft echt heel veel spullen voor het zwembad!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 10:16
Electra vraag.

Hier in het buitenland bij schoonfam ligt een in-ground zwembad, 10x5x1.8m. Astral Pool pomp 6.8A, zandfilter en verlichting (doet t nu niet, stuk).

Er is geen aarde aanwezig in dit huis. Standaarden daarvoor kennen ze niet echt hier; electra kabels zijn 2-draads en zitten in de muur gemetseld/gegoten zonder electra buis, dus nul en fase. De boel zit momenteel aangesloten op 2 kastjes buiten met daarin een een paar automaten (pomp B25 + contactor, licht op een C10, daarachter nog een B25 en dan een "hoofd" C32). Stopcontact op 1 meter van de pomp/filter zonder IP rating, stroomkabels verlengd met draaien + tape eromheen, een lamp socket met een losse E27 erin tegen de muur, en nog een losse ongebruikte kabel naar de hoofdaansluiting met daar een 63A automaat die ik zelf maar even heb afgetaped. Don't ask.

Morgen komt daar verandering in. Alle kabels laat ik vervangen door 3 draads (dus met aarde). Koperen grondpinnen. Aardlek 30ma (10ma niet te krijgen hier, stuur ik nog wel na uit Europa later). Motor beveiliging schakelaar. In zekere zin bouw ik een Astral Pool control box 25728 Type D na. Verder alles binnen IP67 (lamp etc). Kortom, t wordt een stuk beter en veiliger, maar zal zelf goed moeten controleren of ze het goed snappen, want zoals gezegd, standaarden kennen ze hier niet echt.

Dan nu de vraag: vanuit het huis komt er dus nul en fase. Er komt een aparte aarde lus naast t zwembad voor de pomp etc. Moet ik het zwembadwater ook nog aarden? En zo ja, mag dat op diezelfde lus waar alleen de zwembad electra op zit - of moet dat helemaal apart daarvan?

Het is geen zout bad, gewoon chloor (doe ik handmatig met tablets, poeder en vloeibaar 12% obv opgedane kennis via TFP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:37
Ik heb een Bestway Steel Pro staan van 366x366x76. Gaat ongeveer 6500 liter in.

Nu is de pomp die erbij zat niet al te best en zou ik graag een andere kopen maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Eerst was mijn keuze op de Intex SX925 gevallen, maar die schijnt dus veel lawaai te maken als ik dit topic volg. Nu woon ik wel vrijstaand, maar het moet niet al te veel lawaai maken.

De Blue Bay lijkt mij niets met de lekkage problemen.

Dan heb je nog de Bestway Flowclear en de Mauk (lastiger te verkrijgen?). Duurder dan dat wil ik ook weer niet gaan.

En wat is de ideale pompsnelheid? Bij webshops staat bv de SX925 geschikt is tot 10m3, maar hier lees ik dan weer dat ik beter voor een 6m3/u pomp zou kunnen gaan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
Tot in de late uurtjes met de "disco" lichten :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 12-08-2024 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:43:
Iemand ervaring met zowel de Intex als de Bestway afdekzeilen?

Kan de diktes niet vinden, maar het intex zeil is van "Hoogwaardig vinyl", waar het Bestway zeil van "Polyetheen" is.

Welke is duurzamer/steviger?
Om mezelf te quoten...

Had een bestway, nu een Intex.

Deze voelt veel robuuster, en is tevens een stuk groter. Valt veel verder over het frame heen. Ik geef voor de hoes de voorkeur aan de Intex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48

Woohooo

Smilie, James Smilie

Toppe schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:27:
Tip voor de mensen die naar Frankrijk gaan: Gifi heeft echt heel veel spullen voor het zwembad!!
Is toch allemaal vrij regulier spul vond ik, 2x in Gifi geweest.

Lidl Frankrijk had wel een leuke aanbieding. 5kg 200 long tabs voor €21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:04
Wellicht is vraag een beetje klein voor de grote zwembaden die hier langs komen.

Ik heb een dochter van 2 die zwemmen helemaal geweldig vindt en dat je 2x per week het opblaasbad te verversen en aan te vullen met warm water.

Toen dacht ik, we moeten voor volgend jaar een opzetzwembad met pomp die wat langer kan blijven staan.

Als Google expert 🤣 kom ik dan uit op een intex of bestbuy van 220 / 250 rechthoek meer ruimte heb ik in de stadstuin niet

Er zijn vast hier ervaringsdeskundige die ooit zo gestart zijn en mij kunnen voorzien van tips om geen miskoop te doen.

Basis is een zwembad en is dan de mee verkochte filterpomp voldoende of beter iets meer investering in een beter filter ?

Ik denk aan Drinken, zonnebrand, plas 🙈, zand , aarde en weet ik veel wat die kinderen meenemen in het zwembad.

En dan de verwarming, om hem vaker te gebruiken is een verwarming noodzakelijk zodat je ook met 20-21 graden buiten gewoon wat vaker kan zwemmen zo blauwbekken.

Ik lees elektrische pompen van 150 euro die verboden ? zijn in Nederland, dan kom je automatisch op een warmtepomp maar is een warmtepomp van 2-300 euro geschikt of koop je nog steeds troep ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
infernix schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:36:
Electra vraag.

Hier in het buitenland bij schoonfam ligt een in-ground zwembad, 10x5x1.8m. Astral Pool pomp 6.8A, zandfilter en verlichting (doet t nu niet, stuk).

Er is geen aarde aanwezig in dit huis. Standaarden daarvoor kennen ze niet echt hier; electra kabels zijn 2-draads en zitten in de muur gemetseld/gegoten zonder electra buis, dus nul en fase. De boel zit momenteel aangesloten op 2 kastjes buiten met daarin een een paar automaten (pomp B25 + contactor, licht op een C10, daarachter nog een B25 en dan een "hoofd" C32). Stopcontact op 1 meter van de pomp/filter zonder IP rating, stroomkabels verlengd met draaien + tape eromheen, een lamp socket met een losse E27 erin tegen de muur, en nog een losse ongebruikte kabel naar de hoofdaansluiting met daar een 63A automaat die ik zelf maar even heb afgetaped. Don't ask.

Morgen komt daar verandering in. Alle kabels laat ik vervangen door 3 draads (dus met aarde). Koperen grondpinnen. Aardlek 30ma (10ma niet te krijgen hier, stuur ik nog wel na uit Europa later). Motor beveiliging schakelaar. In zekere zin bouw ik een Astral Pool control box 25728 Type D na. Verder alles binnen IP67 (lamp etc). Kortom, t wordt een stuk beter en veiliger, maar zal zelf goed moeten controleren of ze het goed snappen, want zoals gezegd, standaarden kennen ze hier niet echt.

Dan nu de vraag: vanuit het huis komt er dus nul en fase. Er komt een aparte aarde lus naast t zwembad voor de pomp etc. Moet ik het zwembadwater ook nog aarden? En zo ja, mag dat op diezelfde lus waar alleen de zwembad electra op zit - of moet dat helemaal apart daarvan?

Het is geen zout bad, gewoon chloor (doe ik handmatig met tablets, poeder en vloeibaar 12% obv opgedane kennis via TFP).
Zwembadwater aarden wordt gedaan bij een zoutwater bad, bij een chloorbad meestal niet.

Mag altijd, dat gaat dan via een aparte aardepin in de grond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12-10 20:20
Euh, voor mijn lering: hoe aard je water?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
wd200 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:38:
Wellicht is vraag een beetje klein voor de grote zwembaden die hier langs komen.

Ik heb een dochter van 2 die zwemmen helemaal geweldig vindt en dat je 2x per week het opblaasbad te verversen en aan te vullen met warm water.

Toen dacht ik, we moeten voor volgend jaar een opzetzwembad met pomp die wat langer kan blijven staan.

Als Google expert 🤣 kom ik dan uit op een intex of bestbuy van 220 / 250 rechthoek meer ruimte heb ik in de stadstuin niet

Er zijn vast hier ervaringsdeskundige die ooit zo gestart zijn en mij kunnen voorzien van tips om geen miskoop te doen.

Basis is een zwembad en is dan de mee verkochte filterpomp voldoende of beter iets meer investering in een beter filter ?

Ik denk aan Drinken, zonnebrand, plas 🙈, zand , aarde en weet ik veel wat die kinderen meenemen in het zwembad.

En dan de verwarming, om hem vaker te gebruiken is een verwarming noodzakelijk zodat je ook met 20-21 graden buiten gewoon wat vaker kan zwemmen zo blauwbekken.

Ik lees elektrische pompen van 150 euro die verboden ? zijn in Nederland, dan kom je automatisch op een warmtepomp maar is een warmtepomp van 2-300 euro geschikt of koop je nog steeds troep ?
- Neem een stille ZFP, staan er aantal genoemd in deze topic die betaalbaar zijn.
- Koop geen elektrische verwarmer, je bent dief van je eigen beurs want die gebruiken met gemak 2-3 kWh per uur en staat uren aan. Ik zou op marktplaats een 2de handse warmtepomp scoren als je geduld hebt (nu vragen ze natuurlijk de hoofdprijs met dit warme weer) of gewoon nieuwe als budger er voor is.

Verder raad ik zeker ook een goede water meter aan zoals de poollab.
Goede water balans voorkomt extra onnodige onderhoud/werk en teleurstelling bij de kids ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Hmmbob schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:33:
Euh, voor mijn lering: hoe aard je water?
Via je RVS trap of via je leiding met een aardingsset:
https://www.toppy.nl/cate...niek/aarding-zwembad.html

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@wd200 denk dat we hier allemaal een beetje door een proces heen gaan...

Klein zwembadje kopen
Vuil erin, dekje kopen
Kinderen koud solar mat eraan
Klaar met de chloor tabletten, zout eraan
Filter vies, zandfilter pomp eraan
Kinderen nog steeds koud, verwarming eraan
Toch een beetje klein, maatje groter

Tis een beetje een piramidespel ;)

Overigens ook niet tevreden over de bestway skimmer. Ding zit constant los bij een beetje gespetter. Laten jullie die erin zitten tijdens het zwemmen? Of even eruit?

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 13-08-2024 08:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
@MikeyMan
Dat klopt wel hoor, dat cyclus zie je in dit topic wel.
Dankzij dit topic ben ik zelf nooit begonnen aan een solar mat. Wel een kleine WP. Door eigen goede ervaringen met chloor (gewoon een simpele drijver), ook nooit begonnen aan zout.
Een betere pomp wil ik waarschijnlijk nog wel, en dan met filterbollen. Die ben ik vrij snel gaan gebruiken met de simpele intex filterpomp en dat bevalt heel goed.

Skimmer heb ik geen ervaring mee.
Ik heb wel een voetenbadje om het meeste zand eruit te houden, en een elektrische stofzuiger. Deze:
https://www.top-zwembadsh...zwembad-zuiger-oplaadbaar

Vuil wat drijft gewoon met een schepnetje en inderdaad een afdekzeil. Ook nog een solar afdekzeil voor de zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Plenkske zuig je met zo'n stofzuiger ook niet een berg water uit?

Zag laatst een soort van net waar je het water doorheen blaast, zodat het water gewoon in het systeem blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:48:

Zag laatst een soort van net waar je het water doorheen blaast, zodat het water gewoon in het systeem blijft.
Nee, je zuigt geen water op.
Ik heb een Kokido Telsa stofzuiger.
Dat elektrische werkt heel fijn.

Zoon netje met tuinslang werkt echt ruk. Op een pomp vind ik teveel gedoe.
De elektrische werkt meer dan prima. Vangt erg fijn zand ook gewoon op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:48:

Nee hij doet helemaal niets met het water. Zuigt er doorheen zeg maar, en al het vuil blijft achter in een filter.

Verder ben ik het eens met @Dennis1812 , tuinslang methode heb ik ooit geprobeerd maar dat is echt gedoe.
Deze elektrische is prima voor de kleine opzetbaden. Ik denk tot een liter of 7000. Als je groter hebt dan zijn er vast ook wel opties, maar die zijn ook duurder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Heb ook de welbekende Intex elek zuiger zoals @Plenkske. Top ding zeg _/-\o_ !

Gaat volgens mij nu het 4de jaar in. Moet hem wel aan de lader houden, batterij loopt na paar dagen leeg is mij nu opgevallen.

Waarschijnlijk omdat ik hem leeg heb weg gezet in de winter ipv geladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-10 22:18
Ik heb een zwembad van 200x300x75 gevuld met water, met PH- op een PH van 7.4 gebracht en daarna met chloor begonnen.

Dag 2: 5 tabletten Mini-Quick, de dag erna was de chloorwaarde 0.3
Dag 3: 9 tabletten erin, twee uur later, met de filterpomp aan, was de waarde 2.5

De pomp nog een paar uur laten draaien, aan het eind van de dag het dek er weer op.

Vanmorgen meet ik - chloor 0

Wie heeft hier ervaring mee? Kan chloor zo snel verdwijnen, is het water dan schoon genoeg om te zwemmen? Het is de vierde dag dat het zwembad gevuld is.

Eigenlijk zou ik ook willen weten wat de waterkwaliteit is qua bacteriën e.d., kan je dat zelf meten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
@dkdkdk ik gebruik de mini quicks vlak na het vullen van het zwembad (zoals jij nu ook hebt gedaan eigenlijk), maar na wat uren pompen doe ik langzaam oplossende tabletten erin. Die gaan een dag of 5 mee in de drijver. Daarmee blijft het chloor op peil. De quicks doe ik dan alleen nog gebruiken om bij te sturen als het nodig is.

Als je die langzame er niet in doet dan kan het chloor, zeker met dit weer, snel verdwijnen.

Als het water nog schoon eruit ziet en de wanden niet glad zijn, kan je gewoon zwemmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• merlin1201
Ik moet zeggen dat ik vooral in het begin veel met ph+ en min aan de gang ben geweest om maar steeds de juiste waarde te krijgen, maar ben daar mee gestopt en meet nu alleen als er problemen zijn.
Ik kan nu behoorlijk inschatten hoe mijn water er bij staat, ik kijk naar de glans de helderheid en de geur van het water.
Ik heb dan ook maar een klein inbouw badje van 10m3 met zandfilter.
En deze manier werkt erg goed moet ik zeggen, denk namelijk dat je er ook te veel mee bezig kan zijn. Goed is goed

[ Voor 14% gewijzigd door merlin1201 op 13-08-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Plenkske schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:35:
@dkdkdk ik gebruik de mini quicks vlak na het vullen van het zwembad (zoals jij nu ook hebt gedaan eigenlijk), maar na wat uren pompen doe ik langzaam oplossende tabletten erin. Die gaan een dag of 5 mee in de drijver. Daarmee blijft het chloor op peil. De quicks doe ik dan alleen nog gebruiken om bij te sturen als het nodig is.

Als je die langzame er niet in doet dan kan het chloor, zeker met dit weer, snel verdwijnen.

Als het water nog schoon eruit ziet en de wanden niet glad zijn, kan je gewoon zwemmen.
Ik denk dat ik vanavond nogmaals quick-tabletten doe (6 of 7 voor 3400 liter wate) en de pomp een tijd laat draaien. Dan kan ik vanaf morgen aan de gang met long-tabletten. Kan ik die drijver met chloortabletten in het zwembad laten als het dekzeil erop ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:06
Even een vraag voor de experts hier aangezien ik niet echt een duidelijk antwoord kan vinden op internet over de pomp.
Wij hebben een intex ultra badje staan van 17000 liter. De zandfilterpomp die erbij zat voldoet niet helemaal meer na wat uitbreidingen. Nu heb ik in mijn enthousiasme gewoon de grootste pomp aangeschaft die ik kon vinden.
De huidige opstelling:
Intex Ultra 17000 liter
Intex zandfilterpomp SX3200 - 10m3 (8.3m3 / 12.0m3)
Fairland AQS Inverter Zwembad Warmtepomp – 6 KW
POOLTRONICS Zoutelectrolyse zoutwater chloor generator - 20g/h -Zwembaden tot 60m³
Intex zwembadreiniger
Intex LED zwembad sproeier

Is de pomp overkill of is het zwembad nu gewoon sneller doorgespoeld en kan wat overcapaciteit geen kwaad :) Mijn aanname is dat er weinig stuk kan aan de filterbolletjes of buizen en het alleen om het verversen van het water gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
merlin1201 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:37:
Ik moet zeggen dat ik vooral in het begin veel met ph+ en min aan de gang ben geweest om maar steeds de juiste waarde te krijgen, maar ben daar mee gestopt en meet nu alleen als er problemen zijn.
Ik kan nu behoorlijk inschatten hoe mijn water er bij staat, ik kijk naar de glans de helderheid en de geur van het water.
Ik heb dan ook maar een klein inbouw badje van 10m3 met zandfilter.
En deze manier werkt erg goed moet ik zeggen, denk namelijk dat je er ook te veel mee bezig kan zijn. Goed is goed
Nou ik vertrouw toch liever op mijn poollab mbt waardes dan mijn ogen en geur.

Apart hoe jij dat kan inschatten, je kan aan de helderheid niet zien of de zuurtegraad goed is of niet. En met geur kan je niet bepalen of er genoeg chloor in zit. Chloorgeur is niet gebonden aan de hoeveelheid chloor dat er in het water zit.

Prima als dit voor jou werkt natuurlijk maar dit is geen advies.
dkdkdk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Ik denk dat ik vanavond nogmaals quick-tabletten doe (6 of 7 voor 3400 liter wate) en de pomp een tijd laat draaien. Dan kan ik vanaf morgen aan de gang met long-tabletten. Kan ik die drijver met chloortabletten in het zwembad laten als het dekzeil erop ligt?
Inderdaad zoals al vermeld is long tabletten gebruiken na het op peil brengen door middel van quick tabs.
Chloor vervliegd met dit weer (en vooral ook door de zon) erg snel.

Drijver kan erin blijven, wel opletten voor goede circulatie van het water. Anders heb je kans dat op de plek waar je drijver blijft "vast" hangen door het dekzeil een witte plek krijgt op de bodem.
Beste is dus om de drijver bij de inlaat van het bad te plalatsen zodat je zeker weter dat er genoeg water doorstroming is op de plek waar de drijver zit.
S.McDuck schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:48:
Even een vraag voor de experts hier aangezien ik niet echt een duidelijk antwoord kan vinden op internet over de pomp.
Wij hebben een intex ultra badje staan van 17000 liter. De zandfilterpomp die erbij zat voldoet niet helemaal meer na wat uitbreidingen. Nu heb ik in mijn enthousiasme gewoon de grootste pomp aangeschaft die ik kon vinden.
De huidige opstelling:
Intex Ultra 17000 liter
Intex zandfilterpomp SX3200 - 10m3 (8.3m3 / 12.0m3)
Fairland AQS Inverter Zwembad Warmtepomp – 6 KW
POOLTRONICS Zoutelectrolyse zoutwater chloor generator - 20g/h -Zwembaden tot 60m³
Intex zwembadreiniger
Intex LED zwembad sproeier

Is de pomp overkill of is het zwembad nu gewoon sneller doorgespoeld en kan wat overcapaciteit geen kwaad :) Mijn aanname is dat er weinig stuk kan aan de filterbolletjes of buizen en het alleen om het verversen van het water gaat.
Is geen overkill, die 10 m3/u haal je niet. Er zijn nog veel zwaardere/grotere waterpompen.

Denk wel dat je de bypass op je warmtepomp iets open moet zetten want aanbevolen doorstroming is 2m3/u. Daar ga jij ruim over heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@S.McDuck In drie uurtjes je inhoud van je zwembad 2x door je filter gepompt. Dan hoeft hij niet zo lang aan :) Wellicht interessant voor je om een frequentieregelaar ervoor te zetten, dan kan je op b.v. de helft van de toeren tegen 70% minder energie pompen. Ik heb zelf deze https://www.toppy.nl/prod...aar-voor-zwembadpomp.html op een pomp van 12m3 destijds voor 200 euro in de aanbieding gekocht. (off season). Laat hem ipv op 2900 toeren nu 10 uur op 1500 toeren draaien en dan hoor je de pomp nagenoeg niet, verbruik gaat dan van 600 watt naar 100 watt. (geluid is ook fijn voor de buren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:06
Dank @jeeedeee & @Jazsie

Wat een goed idee een zwembadje kopen, na 3 jaar wordt het steeds meer een project ipv ffies zwemmen :+
Op naar een ingebouwd badje!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
dkdkdk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Ik zou het zo doen:
- quick tabs erin
- uur laten draaien
- long tabs er meteen in

Zoals @Jazsie al zegt: drijver kan erin blijven, zorg dat hij dichtbij de inlaat van de pomp zit (bv door middel van een opblaasbedje oid, en het zeil, vastleggen) en dat je pomp zo nu en dan draait. Hoeft echt niet de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdkdk
Plenkske schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zou het zo doen:
- quick tabs erin
- uur laten draaien
- long tabs er meteen in

Zoals @Jazsie al zegt: drijver kan erin blijven, zorg dat hij dichtbij de inlaat van de pomp zit (bv door middel van een opblaasbedje oid, en het zeil, vastleggen) en dat je pomp zo nu en dan draait. Hoeft echt niet de hele tijd.
Ik koop the long mini chloortabletten. Zou 1 tablet genoeg zijn voor een bad van zo'n 3400 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
dkdkdk schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

Ik koop the long mini chloortabletten. Zou 1 tablet genoeg zijn voor een bad van zo'n 3400 liter?
2 tabletten zie ik in een tabel staan. Gaan zo'n 5 dagen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Jazsie schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:06:
[...]

Nou ik vertrouw toch liever op mijn poollab mbt waardes dan mijn ogen en geur.

Apart hoe jij dat kan inschatten, je kan aan de helderheid niet zien of de zuurtegraad goed is of niet. En met geur kan je niet bepalen of er genoeg chloor in zit. Chloorgeur is niet gebonden aan de hoeveelheid chloor dat er in het water zit.

Prima als dit voor jou werkt natuurlijk maar dit is geen advies.

[...]
Ik moet er bij zeggen dat we hier niet meer vaak en lang zwemmen, kids zijn groter dus is hef meer even afkoelen en uiteraard wel mooi in de tuin.
Echt vuil wordt het dan niet dus blijft het gewoon schoon, en zolang het badje er schoon een helder uitziet is mij dat prima daarom hecht ik weinig waarde aan exacte getallen. Bedoel ga eens de plaatselijke zwemplas opmeten dan denk ik dat die waarden ook niet perfect zijn.
Ik heb dat streven naar de perfecte ph en chloor allang opgegeven.
Maar uiteraard meet ik af en toe hoe het erbij staat en meestal zitten deze waarden wel redelijk in wat het moet zijn.

Pagina: 1 ... 160 ... 186 Laatste