Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels een stapje verder.

Western Europe server deed gek bij tuya. Central Europe bracht me een stap verder. Vervolgens van de Weau app afgestapt en naar de standaard Smart app gegaan.

Heb nu de online integratie aan de praat in Home Assistant. Nu de local integratie nog. Heb nu alleen een enkele termostaat als entiteit.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 03-08-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41

Toppe

Oké ✅

Wackmack schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:29:
Warmtepomp staat! Nu op termijn nog een mooie zand filter als wens. Moet nog de bedoel afschermen voor een robotmaaier. Denk nu aan een schapenhekje, jullie nog ideeën?

Zijn er meer Tweakers die een zwembad icm robotmaaier hebben staan? Ben heel benieuwd hoe jullie het hebben opgelost.

[Afbeelding]
Lidl heeft kussen boxen voor 3 tientjes. Die heb ik hier staan. Alleen de pomp staat op de grond (het filter niet!) omdat het water niet omhoog gepompt wordt, geen idee waarom. Zit nog wel wat lucht in zie ik maar krijg dat er niet uit

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 15:12
Toppe schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Lidl heeft kussen boxen voor 3 tientjes. Die heb ik hier staan. Alleen de pomp staat op de grond (het filter niet!) omdat het water niet omhoog gepompt wordt, geen idee waarom. Zit nog wel wat lucht in zie ik maar krijg dat er niet uit
Dat is misschien nog wel makkelijker. Heb je een foto? Denk alleen niet dat de warmtepomp erin mag staan. Die moet genoeg ruimte hebben voor verse lucht.

[ Voor 10% gewijzigd door Wackmack op 03-08-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wackmack schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Dat is misschien nog wel makkelijker. Heb je een foto? Denk alleen niet dat de warmtepomp erin mag staan. Die moet genoeg ruimte hebben voor verse lucht.
Die staat er boven op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Slim!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Overigens staat alles er gewoon boven op zodat de kinderen er niet aan kunnen komen / wij eenvoudig er wel bij kunnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Toppe schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Overigens staat alles er gewoon boven op zodat de kinderen er niet aan kunnen komen / wij eenvoudig er wel bij kunnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9_hgbheKSGfzW7QD0CZkvAffsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G31nqgDFzv1TitvBpuyDVBI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog een rubberen tegel voor de stroomkabel en dan is het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wackmack schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

[Afbeelding]

Nu nog een rubberen tegel voor de stroomkabel en dan is het perfect.
Eind van het seizoen alles in de box en zo op zolder 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:02
MikeyMan schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:26:
Inmiddels een stapje verder.

Western Europe server deed gek bij tuya. Central Europe bracht me een stap verder. Vervolgens van de Weau app afgestapt en naar de standaard Smart app gegaan.

Heb nu de online integratie aan de praat in Home Assistant. Nu de local integratie nog. Heb nu alleen een enkele termostaat als entiteit.
Je kon ook de gewone Tuya integratie gebruiken, dan is via IOT developer niet nodig. Wel de originele Tuya app gebruiken om apparaat toe te voegen zoals je al zelf aan geeft. In HA dan enkel via de Tuya addon inloggen (met behulp van de Tuya app) en done.

Wil je echt offline/lokaal gaan aansturen dan moet je de local key van het apparaat achter halen en dat kan je o.a. doen via de IOT developer methode.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 03-08-2024 17:37 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9_hgbheKSGfzW7QD0CZkvAffsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G31nqgDFzv1TitvBpuyDVBI.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Deze warmtepomp heb ik voor mijn Intex zwembad, van bijna 7000l.

Vanmorgen om 7 uur is de pomp aangezet. Water is pas 4 graden warmer, van 18 graden naar 22 graden. Dit gaat toch wel heel langzaam of vinden jullie van niet?

Lees in de reviews dat mensen zelfs een zwembad van 17.000 hiermee kunnen verwarmen.

Qua instellingen kan je alleen de temperatuur instellen dus ik kan toch niks verkeerds doen? Of zou het te maken kunnen hebben met de standaard Intex filterpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02

The Executer

Lekker belangrijk!

Wackmack schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:33:
[Afbeelding]

Vanmorgen om 7 uur is de pomp aangezet. Water is pas 4 graden warmer, van 18 graden naar 22 graden. Dit gaat toch wel heel langzaam of vinden jullie van niet?

Lees in de reviews dat mensen zelfs een zwembad van 17.000 hiermee kunnen verwarmen.

Qua instellingen kan je alleen de temperatuur instellen dus ik kan toch niks verkeerds doen? Of zou het te maken kunnen hebben met de standaard Intex filterpomp?
Welke versie pomp is dit? Staat ergens op de pomp wel het debiet (liters per uur). Meestal zijn dit vrij lichte pompjes, durf bijna met zekerheid te zeggen dat je probleem hier in zit, te weinig liters per uur er doorheen.

Wat zijn de ingaande en uitgaande temperatuur?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobrechtDR
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:48
Aan ons zwembad van 4500liter hangt een Weau 3kw, afhankelijk van de buitentemperatuur verwarmt die het bad 1 graden per 2-3uur. ik houd het water nu tussen de 25 en 27 graden (met eigen controller).

Draaide eerst met een 1100l/h pomp , nu vervangen door een zandfilter pomp met bypass, ik heb na de upgrade niet veel verschil gemerkt, ivm. opwarmtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
The Executer schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Welke versie pomp is dit? Staat ergens op de pomp wel het debiet (liters per uur). Meestal zijn dit vrij lichte pompjes, durf bijna met zekerheid te zeggen dat je probleem hier in zit, te weinig liters per uur er doorheen.

Wat zijn de ingaande en uitgaande temperatuur?
Denk deze, https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3407-liter-uur.html
RobrechtDR schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:39:
Aan ons zwembad van 4500liter hangt een Weau 3kw, afhankelijk van de buitentemperatuur verwarmt die het bad 1 graden per 2-3uur. ik houd het water nu tussen de 25 en 27 graden (met eigen controller).

Draaide eerst met een 1100l/h pomp , nu vervangen door een zandfilter pomp met bypass, ik heb na de upgrade niet veel verschil gemerkt, ivm. opwarmtijd.
Dank voor je antwoord. Dus dan zou het misschien iets sneller gaan? Wel gek. Mijn zwembad is bijna twee keer zo groot maar de pomp is wel 5kw. Toch bijzonder dat het opwarmen zo langzaam gaat.

Of heel misschien nog een slagje kleiner. Dus een zandfilter pomp zou een goede investering zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door Wackmack op 03-08-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-07 13:26
[Afbeelding]

dat is vrij normaal hoor maybe dat iets sneller kan met een bypass :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
crazyfrog schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

dat is vrij normaal hoor maybe dat iets sneller kan met een bypass :)
Check, nu ongeveer per 4 uur 1 graad erbij. Ben benieuwd morgenochtend. Aardige investering dus hopelijk straks een zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19

Dennis1812

Amateur prutser

Wackmack schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:54:
[...]

Check, nu ongeveer per 4 uur 1 graad erbij. Ben benieuwd morgenochtend. Aardige investering dus hopelijk straks een zwembad.
Zeker heb je straks een zwembad.
Sterker nog, die staat er al.

Maar als je hem vannacht door laat pompen kan je morgenochtend lekker zwemmen hoor.
Ik denk dat een sterkere pomp (ZFP) je misschien kan helpen.
Je hele systeem naar 38mm slang zodat er uberhaubt meer water tegelijk door je warmtepomp gaat zou ook iets helpen.
Maar het is allemaal rommelen in marges.

Van koud naar warm duurt gewoon 1/2 dagen.
Daarna is het op temperatuur houden geen probleem.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels wat verder met de tuya integratie in Home Assistant.
Krijg nu alleen de local tuya niet aan de praat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e15v7ujVwLi5e94ttyBQ9D-l31g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oxg9c45y0ZevxI25oxHEPA5Y.png?f=user_large

Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Snap er niks van. 24 uur verder en gisteren zelfs 1 graden kouder geworden. Van 18 graden naar 22 graden in nu zelfs 21 graden.

Misschien de warmtepomp kapot? Wat kan het anders zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9lnpr-kYV3gNpf_KaIf6IYlTcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCt08CvrmROIBl5rddxO9df8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPYl67zotkc8V20vA2QWlJUHHWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmAEp4aGkSP6dN87ZHtRKh9G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pElpSOjgZxnCqmm_dtjggLLH5fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdqtsHTEcmEtYUZWQfGIjnsb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Jsku_W6StjLZH8kDRrQeNQfMo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SPmnPcG8Fvv9XEn0WYTJEBm.jpg?f=fotoalbum_large

Temp staat ingesteld op 35 graden maar staat nu 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voelt de stroom die het bad ingaat wel warmer? Of kan je die wellicht meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wackmack schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:02:
Snap er niks van. 24 uur verder en gisteren zelfs 1 graden kouder geworden. Van 18 graden naar 22 graden in nu zelfs 21 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het was vannacht maar een graadje of 12, met een opbouw zwembad, op het gras, gaat hard hoor met afkoelen.

Als dit de 4kW versie is, is deze bij 15 graden nog maar 3kW. Bijna goed, je hebt de 5kW en dus met 15 graden nog maar 4kW.

Verwarmingscapaciteit bij 15° is 4 kW

Is wat krapjes in de "koele" nachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 04-08-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Vorkie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Het was vannacht maar een graadje of 12, met een opbouw zwembad, op het gras, gaat hard hoor met afkoelen.

Als dit de 4kW versie is, is deze bij 15 graden nog maar 3kW. Bijna goed, je hebt de 5kW en dus met 15 graden nog maar 4kW.

Verwarmingscapaciteit bij 15° is 4 kW

Is wat krapjes in de "koele" nachten.
Dank! Dan is het gelukkig wel verklaarbaar.

https://www.zwembadgigant...n14BMqMJg1wRoCaNcQAvD_BwE

Dit ligt erop, is hier nog winst op te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 18:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is je wp niet gewoon te licht? Dat kun je nakijken in de startpost of @Jazsie vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Is je wp niet gewoon te licht? Dat kun je nakijken in de startpost of @Jazsie vragen :)
Zou niet moeten, op de site, https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Wordt aangegeven dat je een zwembad tot 20.000 liter kan verwarmen. Die van mij is net geen 7000 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobrechtDR
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:48
@Wackmack Ik merk ook dat op 'koude' nachten onze warmtepomp ook meer bezig is met het op temperatuur houden dan wat anders, als het ochtend wordt en terug warmer, zie ik de temperatuur verder stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:51

JB

Cédric roelt!

@Wackmack wat ligt er onder je zwembad? Zo'n liner isoleert voor geen meter. Koude grond helpt allemaal ook niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
RobrechtDR schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:27:
@Wackmack Ik merk ook dat op 'koude' nachten onze warmtepomp ook meer bezig is met het op temperatuur houden dan wat anders, als het ochtend wordt en terug warmer, zie ik de temperatuur verder stijgen.
Top! Dan is er gelukkig nog hoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiOrTpxc4Uyd06EzYfrHklkVXP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkrSt5BPn72AXZV7sWiaRy4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vorkie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Hier is het zwembad vannacht maar 3 graden afgekoeld, zonder dat iets aan staat op en een veel kleiner bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
@Wackmack is je waterpomp sterk genoeg ? 2,5m3/h heeft hij nodig om optimaal te presteren en daarnaast is je COP bij 15 graden 4.0 en het was dus 12 graden. Veel energie voor weinig warmte dus.

[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 04-08-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:14
Wackmack schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Top! Dan is er gelukkig nog hoop.

[Afbeelding]
Onder de 15° in de nacht wordt het lastig om dit alleen overdag te compenseren. Het opzetbad van 17m3 houd ik dan nog redelijk op temperatuur, maar veel komt er niet bij als ik alleen overdag draai. Naar verhouding laat jouw combinatie dit ook zien. (Heb overdag max 10kw en richting 15° 7.6kw)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:39
[Afbeelding]

Je noppenfolie werkt beter met de bolletjes omlaag zodat je meer oppervlakte hebt waar het water aan op kan warmen als de zon schijnt :). Hij lijkt nu verkeerd om te liggen.

Ik heb zelf een intex bad van 10.000 liter en maar de mini inverter 3kW maar wel mijn ondergond geïsoleerd en de noppenfolie erop.
Daarnaast staat mijn warmtepomp wat verder van het bad, de jouwe lijkt in een plasje water te staan wat allemaal weer nadelige invloeden heeft om het verwarmingsvermogen.

Ik doe het overigens wel met een 8m3 pomp en bypass maar dat zal niet het grootste verschil maken.

Ik doe de pomp ook alleen aan als het 20 graden of hoger is, daaronder is het ding gewoon te licht om een deuk in een pakje boter te maken. Hiervoor had ik een kleiner bad en kwam ik er nog mee weg :P

[ Voor 6% gewijzigd door Venxir op 04-08-2024 11:53 ]

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit ook nog wat te rommelen met de temperatuur. Vannacht best gedaald, naar 22,5 graden.

Om 8:00 verwarming aangezet. Staat nu op 25,5.
Drie graden in vier uur. Op zich niet onaardig. Maar duurt nog ff voor het 28+ is natuurlijk.

Zit ook te denken welke pomp ik het beste kan gebruiken. Bad is 305*76, met w'eau mini inverter 3kw en c200 zoutsysteem. Heb nu de bijgeleverde 1250 liter per uur pomp erop zitten. Dat lijkt op zich best door te stromen. Stuk beter dan met de solarmat.

Debiet van de warmtepomp is 1,5m3 per uur. Hij geeft geen flow meldingen. Maar vraag me af of een iets zwaardere pomp de verwarmings efficiëntie ten goede komt.

Heb nog een Intex c600 staan. Die doet 2270 liter per uur. Misschien juist weer contra productief omdat het water te snel door de warmtepomp stroomt?

Beter eentje kopen die richting de 1500 liter per uur gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07 10:51
Water kan niet te snel door een warmtepomp stromen, alleen te langzaam.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grolsch schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:20:
Water kan niet te snel door een warmtepomp stromen, alleen te langzaam.
Die snap ik niet. Als het water snel stroomt is er minder tijd voor warmteoverdracht van wp aan het water. Kan de wp zn warmte dan goed kwijt?

Er moet m.i. een optimaal punt zijn toch?

Overigens apart dat ie niet in error schiet ook dan?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Die snap ik niet. Als het water snel stroomt is er minder tijd voor warmteoverdracht van wp aan het water. Kan de wp zn warmte dan goed kwijt?

Met de bypass regelen. Merk je op gegeven moment wel, wat de sweet spot is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:09:
[...]

Met de bypass regelen. Merk je op gegeven moment wel, wat de sweet spot is.
Welke bypass? Heb het spul nu in serie staan.

Volgens toppy zou een bypass vanaf 6m3 per uur nodig zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

MikeyMan schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:26:
[...]

Welke bypass? Heb het spul nu in serie staan.

Volgens toppy zou een bypass vanaf 6m3 per uur nodig zijn...
Alleen al voor onderhoud is het “nodig”. Gewoon prettig om er tussen te zetten in ruimste zin van woord. Maar in jouw geval lijkt me een dikkere ZFP wel fijn ja. Meer doorstroom kun je altijd terug regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door JB op 04-08-2024 13:50 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Venxir schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Je noppenfolie werkt beter met de bolletjes omlaag zodat je meer oppervlakte hebt waar het water aan op kan warmen als de zon schijnt :). Hij lijkt nu verkeerd om te liggen.

Ik heb zelf een intex bad van 10.000 liter en maar de mini inverter 3kW maar wel mijn ondergond geïsoleerd en de noppenfolie erop.
Daarnaast staat mijn warmtepomp wat verder van het bad, de jouwe lijkt in een plasje water te staan wat allemaal weer nadelige invloeden heeft om het verwarmingsvermogen.

Ik doe het overigens wel met een 8m3 pomp en bypass maar dat zal niet het grootste verschil maken.

Ik doe de pomp ook alleen aan als het 20 graden of hoger is, daaronder is het ding gewoon te licht om een deuk in een pakje boter te maken. Hiervoor had ik een kleiner bad en kwam ik er nog mee weg :P
Dank voor de tip, dacht al dat het misschien niet goed is. Nu omgedraaid.
Venxir schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Je laatste stuk is denk ik de kern. Merk met deze temperatuur gewoon geen verschil. Het is nu al de hele dag 21 graden. Volgende week wat warmere temperaturen dus dan zou het beter moeten gaan.

Zag ook warmtepompen van 10kW+ maar ja, dan ga je al richting de 1000+. Serieus geld voor zo'n opzet bad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Een bypass is in mijn beleving grote onzin voor een warmtepomp.

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Dus als je de flow (L/s) halveert zal de Dt verdubbelen, maar effectief voeg je evenveel energie toe aan het water.

Een hogere flow is zelfs "beter" voor de COP, want COP wordt bepaald door aanvoertemperatuur (bij verwarmen, hoe lager de Ta hoe beter de COP).

Zelfs "toppy" loopt die onzin te verkondigen lees ik zojuist.

Je hebt vaak wel een minimale flow nodig omdat de WP anders zijn energie niet kwijt kan, maar dat los je niet op met een bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JB schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:47:
[...]

Alleen al voor onderhoud is het “nodig”. Gewoon prettig om er tussen te zetten in ruimste zin van woord. Maar in jouw geval lijkt me een dikkere ZFP wel fijn ja. Meer doorstroom kun je altijd terug regelen.
Terug regelen met een bypass bedoel je?

Heb nog geen zandfilter pomp. Die stond op de planning voor volgend seizoen.

Nu eerst die c600 er maar weer tussen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
En hoeveel graden scheelt het met of zonder bypass?
Tot dit jaar ook altijd met een bypass de sweetspot opgezocht zodat de wp net niet afslaat.

Dit jaar zonder bypass, ik merk werkelijk geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:06:
En hoeveel graden scheelt het met of zonder bypass?
Tot dit jaar ook altijd met een bypass de sweetspot opgezocht zodat de wp net niet afslaat.

Dit jaar zonder bypass, ik merk werkelijk geen verschil.
Zal het niet vooral energieverbruik zijn en niet zozeer graden?

Die w'eau geeft overigens wel een overshoot van een hele graad. Op zn eigen sensoren :X

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 04-08-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
MikeyMan schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Zal het niet vooral energieverbruik zijn en niet zozeer graden?

Die w'eau geeft overigens wel een overshoot van een hele graad. Op zn eigen sensoren :X
In dit topic wordt geclaimd dat door een lagere flow, het water sneller wordt verwarmd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

In dit topic wordt geclaimd dat door een lagere flow, het water sneller wordt verwarmd.
Er gaat maximaal 2000 liter door een 50mm pvc buis als je de doorstroming halveert dan neemt je opwarmtijd af. Maar inderdaad, je pompt de zelfde hoeveelheid energie er in want je water is ook een keer zo traag met opwarmen

Ik heb hier wel een by-pass, al is het maar om de pomp los van de warmtepomp aan te kunnen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 04-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Toppe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Er gaat maximaal 2000 liter door een 50mm pvc buis als je de doorstroming halveert dan neemt je opwarmtijd af. Maar inderdaad, je pompt de zelfde hoeveelheid energie er in want je water is ook een keer zo traag met opwarmen

Ik heb hier wel een by-pass, al is het maar om de pomp los van de warmtepomp aan te kunnen zetten.
Ik kan mijn wp via wifi aanzetten, dan is een bypass niet nodig. In het andere geval is een bypass inderdaad wel makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:33
Het toch wel degelijk handig om een bypass te hebben voor je warmtepomp, zo is het handig voor als er iets is met de wp dat deze dan zonder probleem losgekoppeld kan worden van het systeem.
En mijn wp heeft aangegeven door de fabrikant een flow nodig van tussen de 2 en 4 m3 per uur, aangezien mijn pomp een veelvoud daarvan is, is het toch handig dat ik deze kan regelen door middel van de bypass.
En zoals iemand zei dat te veel flow niet kan.. ik kan me ook voorstellen dat als de flow veel te hoog is dat de warmtepomp eerder afkoelt door het vele koudere water als dat de warmtepomp het water opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Ik kan mijn wp via wifi aanzetten, dan is een bypass niet nodig. In het andere geval is een bypass inderdaad wel makkelijk.
Check. Die luxe heeft niet iedereen. Ik ook niet met mijn Weau WP.

Moet nog eens kijken of daar iets voor bestaat om hem wél te kunnen verbinden met wifi

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 04-08-2024 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul123456
Ik gebruik hiervoor gewoon een slimme stekker op wifi, kan deze nu altijd en overal inschakelen als ook gewoon een schema maken.
En ik kan dan meteen zien wat het stroomverbruik van de wp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
paul123456 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:21:
Het toch wel degelijk handig om een bypass te hebben voor je warmtepomp, zo is het handig voor als er iets is met de wp dat deze dan zonder probleem losgekoppeld kan worden van het systeem.
En mijn wp heeft aangegeven door de fabrikant een flow nodig van tussen de 2 en 4 m3 per uur, aangezien mijn pomp een veelvoud daarvan is, is het toch handig dat ik deze kan regelen door middel van de bypass.
En zoals iemand zei dat te veel flow niet kan.. ik kan me ook voorstellen dat als de flow veel te hoog is dat de warmtepomp eerder afkoelt door het vele koudere water als dat de warmtepomp het water opwarmt.
Ooh zeker als de flow buiten de specs van je wp valt, dan is het logisch. Maar ik begrijp nooit dat voor onderhoud wat vaak genoemd wordt.
Wat voor onderhoud moet ik dan aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul123456
Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Ooh zeker als de flow buiten de specs van je wp valt, dan is het logisch. Maar ik begrijp nooit dat voor onderhoud wat vaak genoemd wordt.
Wat voor onderhoud moet ik dan aan denken?
Volgens mij zit er geen onderhoud aan(kan hierin mis zitten) maar mocht het zo zijn dat de wp om één of andere eraf zou moeten, dan hoef ik niet het halve zwembad leeg te pompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

paul123456 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Volgens mij zit er geen onderhoud aan(kan hierin mis zitten) maar mocht het zo zijn dat de wp om één of andere eraf zou moeten, dan hoef ik niet het halve zwembad leeg te pompen.
Waarom zou je dat doen?

Ff dop in de in en uitlaat en je bent klaar.

Als het al nodig is, want als je snel die slang omhoog houdt is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Grolsch schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Dus als je de flow (L/s) halveert zal de Dt verdubbelen, maar effectief voeg je evenveel energie toe aan het water.

Een hogere flow is zelfs "beter" voor de COP, want COP wordt bepaald door aanvoertemperatuur (bij verwarmen, hoe lager de Ta hoe beter de COP).

Zelfs "toppy" loopt die onzin te verkondigen lees ik zojuist.

Je hebt vaak wel een minimale flow nodig omdat de WP anders zijn energie niet kwijt kan, maar dat los je niet op met een bypass.
Hier andersom. De pomp gaat “te hard”, omdat ik ooit begonnen ben met spiralen op tuinhuis. Verder is die bypass vooral dan handig bij knutselen. WP oplossingen wellicht minder maar heb toch regelmatig dat ding omgeleid of dicht gezet. Wel zo fijn. Zijn de kosten ook niet meer als je een WP aanschaft ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul123456
Nou bij mij is het geval dat het water uit het zwembad eerst het dak op gaat door 2 warmtematten om vervolgens naar de wp te gaan, en dit alles staat een metertje of 10 van het bad af.
Dus dan vind ik t toch wel erg handig dat ik gewoon even de kranen kan dichtzetten en het systeem door kan laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:20:
[...]

Of teveel flow knijpen tov de WP.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Als ik mijn wp uit wil zetten dan zet ik hem uit, heb ik geen bypass voor nodig.

Voor regulier onderhoud zet ik de ingang en uitgang bij het zwembad dicht, dan komt er hooguit een paar liter water uit.

@JB hoezo gaat je pomp te hard, en welk probleem heeft je wp dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Grolsch schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:29:
Als ik mijn wp uit wil zetten dan zet ik hem uit, heb ik geen bypass voor nodig.

Voor regulier onderhoud zet ik de ingang en uitgang bij het zwembad dicht, dan komt er hooguit een paar liter water uit.

@JB hoezo gaat je pomp te hard, en welk probleem heeft je wp dan?
Optimale flow vs teveel power. Ik merk zeker wel verschil. Als ik de bypass vol open zet, gaat het minder snel dan beetje knijpen qua temp opbouw. Geen idee, maar hier wel van invloed. Pomp staat icm WP wel ver van zwembad dus is toch per situatie anders denk ik.

Daarbij heb ik meermaals wel genoten van de ruimte om eea dicht te zetten of om te leiden.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
JB schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:38:
[...]
Optimale flow vs teveel power. Ik merk zeker wel verschil. Als ik de bypass vol open zet, gaat het minder snel dan beetje knijpen qua temp opbouw. Geen idee, maar hier wel van invloed. Pomp staat icm WP wel ver van zwembad dus is toch per situatie anders denk ik.

Daarbij heb ik meermaals wel genoten van de ruimte om eea dicht te zetten of om te leiden.
Als je de flow verdubbelt zal de Dt halveren, dat klopt, maar ik snap nog steeds niet wat de bypass je daarmee helpt. Effectief stop je nog steeds evenveel energie in je zwembad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul123456
Grolsch schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Als je de flow verdubbelt zal de Dt halveren, dat klopt, maar ik snap nog steeds niet wat de bypass je daarmee helpt. Effectief stop je nog steeds evenveel energie in je zwembad
Nou, ik zie het als volgt.
Wp sweetspot is tussen 2 - 4 m3
Pomp 11 m3
Dus mijn pomp pompt ongeveer 3 x meer rond als de sweetspot van mijn wp, het gevolg is dat mijn wp de temperatuur niet goed overdraagt op het water. Of dit nu komt omdat het water er te snel doorgaat om warmte goed over te dragen of dat het water juist de wp afkoelt omdat er zoveel kouder water doorgaat weet ik niet.
Maar als ik dan de bypass iets opendraai zodat de wp net niet meer afslaat heb ik op het einde in het zwembad het beste resultaat. Ook al mixt dit weer met het koudere water wat langs de bypass loopt.
Ik denk dat je gewoon altijd in die sweetspot van de wp moet proberen te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

paul123456 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:24:
[...]

Nou, ik zie het als volgt.
Wp sweetspot is tussen 2 - 4 m3
Pomp 11 m3
Dus mijn pomp pompt ongeveer 3 x meer rond als de sweetspot van mijn wp, het gevolg is dat mijn wp de temperatuur niet goed overdraagt op het water. Of dit nu komt omdat het water er te snel doorgaat om warmte goed over te dragen of dat het water juist de wp afkoelt omdat er zoveel kouder water doorgaat weet ik niet.
Maar als ik dan de bypass iets opendraai zodat de wp net niet meer afslaat heb ik op het einde in het zwembad het beste resultaat. Ook al mixt dit weer met het koudere water wat langs de bypass loopt.
Ik denk dat je gewoon altijd in die sweetspot van de wp moet proberen te zitten.
Dan heb je het over een te zware pomp ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paul123456
Toppe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:28:
[...]

Dan heb je het over een te zware pomp ;)
Ja en nee..omdat ik ook warmtematten gebruik die op het dak liggen heb ik wel een zwaardere pomp nodig om dit omhoog te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

paul123456 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Ja en nee..omdat ik ook warmtematten gebruik die op het dak liggen heb ik wel een zwaardere pomp nodig om dit omhoog te pompen.
Dit. Zo ben ik ook ooit begonnen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
GeeMoney schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:56:
Kleine tussenstand weer waaruit blijkt dat het automatiseren en optimaliseren van de warmtepomp en waterpomp een zeer positief effect heeft op het verbruik ten opzichte van vorig jaar wat dus een behoorlijke goede zomer was tot aan eind juni en we dit jaar echt een hele slechte start hebben van het seizoen:

2023: Totaal vanaf 16 april tot 29 juni
1239kWh waarvan 784kWh aan de warmtepomp en 455 aan de waterpomp.

2024: Totaal vanaf 16 april tot 29 juni
799kWh waarvan 405kWh aan de warmtepomp en 394kWh aan de waterpomp.

Maar liefst 440kWh minder verbruikt terwijl het weer vele malen dramatischer is geweest.
Ik ben erg tevreden in ieder geval :) .
Dan zien we ook gelijk wat een wat betere maand met het verbruik doet.

Van 29 juni tot 1 augustus
76kWh aan de warmtepomp en 126kWh aan de waterpomp. Gemiddeld dus 2.3kWh per dag aan de warmtepomp en 4,4kWh aan de waterpomp maar die laatste is een redelijk vast gegeven gezien die altijd hetzelfde programma draait 7 dagen per week :).

16 april tot 1 augustus heeft dus dit jaar een kleine 1000kWh gekost. Vorig jaar zat ik op 3 augustus op 1589kWh . (exacte meterstand van 1 augustus heb ik niet)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 04-08-2024 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is niet kapot, de waarders die Toppy opgeeft mbt bad grootte heb je niet veel aan want dat is voor een goed geisoleerd bouwkundig bad.

Jouw bad is ~7m3 / 2 = 3,5 kW minimaal vermogen. En laat die wat jij nu hebt 3,85 kW doen bij 15gr buiten temperatuur.

Je zit dus infeite op de "grens", echter met de koude nachten en je daarbij is je bad nog niet op temperatuur icm diverse factoren zoals afdekking/wind etc kan dit invloed hebben.

Een 7 kW (bij 15gr buiten temperatuur) was in dit geval beter geweest maar kost inderdaad ook meer.
Te veel capaciteit "bestaat" niet, wel te weinig ;)

Gewoon laten lopen, temperatuur op 35gr instellen heeft verder weinig nut.
Warmtepomp zijn trage verwarmers en of je nu op 25gr instelt of 35gr, hij zal niet sneller verwarmen.
[...]

Klopt, in de praktijk valt dit over het algemeen mee tenzij je zoals andere al vermeld hebben waterpomp hebt met hoge capaciteit ivm zonnematten op het dak. Dan kan in sommige gevallen (ook afhankelijk van de type warmptepomp) het water inderdaad een te hoge flow hebben.

In jouw geval is dit niet aan de orde, wel zou ik de Intex C600 plaatsen.
De opgegeven waardes haal je namelijk zo goed als nooit en dan is 1250 l/u toch wel krapjes naar mijn mening.

Warmtepomp slaat pas in flow "error" wanneer er echt bijna geen water doorheen stroomt, dan ben je naar mijn mening al te laat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 20:37

xces

To got or not to got..

Toppe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

Check. Die luxe heeft niet iedereen. Ik ook niet met mijn Weau WP.

Moet nog eens kijken of daar iets voor bestaat om hem wél te kunnen verbinden met wifi
Ik heb ook een wifi schakelaar ertussen met stroom meting. Mijn WP doet ongeveer 10kw/dag nu; maar dat halen mijn zonnepanelen ook makkelijk.
Grolsch schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

[...]
Ik heb wel een bypass, en ik meet zowel ingaande temperatuur als uitgaande temperatuur. Ik ging er altijd vanuit dat een hogere uitgaande temperatuur beter was, maar ik snap je redenatie ook dat de hoeveelheid energie die een WP afgeeft hetzelfde is of je er nu heel weinig water of heel veel water doorheen stuurt.

Eigenlijk zeg je dus, zet je hele flow door je warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul123456
xces schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Ik heb ook een wifi schakelaar ertussen met stroom meting. Mijn WP doet ongeveer 10kw/dag nu; maar dat halen mijn zonnepanelen ook makkelijk.

[...]

Ik heb wel een bypass, en ik meet zowel ingaande temperatuur als uitgaande temperatuur. Ik ging er altijd vanuit dat een hogere uitgaande temperatuur beter was, maar ik snap je redenatie ook dat de hoeveelheid energie die een WP afgeeft hetzelfde is of je er nu heel weinig water of heel veel water doorheen stuurt.

Ben wel benieuwd wat jouw verschil is tussen ingaande en uitgaande.. heb het hier namelijk nooit gemeten.
En ja kwa flow... Even kijken wat de fabrikant opgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Grootste onzin zou ik het zelf niet noemen.

Koud water neemt beter (= meer) energie op dan warm water, meer flow is lagere delta T en dus beter.
Echter kan het ook zijn dat het water te snel door de warmtewisselaar gaat waarbij het water (door de te hoge water flow) niet genoeg tijd krijgt om de energie op te meten.

Zodoende dat ieder warmtepomp een optimale flow heeft, zit je daar in de buurt dan is het prima.

Vuistregele is een delta T van 0,5gr. Zelf houd ik 1gr aan want om 0,5gr te halen moet mijn waterpomp op volle snelheid werken waarbij de waterpomp veel meer energie verbruik in verhouding dat het -naar mijn metingen- opbrengt.

Algemeen gezien kan je bypass compleet dicht zetten en al het water door je warmtepomp sturen uitzonderingen daar gelaten (zoals bijv extra zware waterpomp ivm zonnematten).

Heb zelf geen bypass op mijn warmtepomp en dat is toch wel een gemis, maar dat is persoonlijk voor ieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
xces schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

[...]

Yup, of je moet gigantisch buiten de specs qua max debiet van je warmtepomp uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Jazsie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:00:
[...]

Is niet kapot, de waarders die Toppy opgeeft mbt bad grootte heb je niet veel aan want dat is voor een goed geisoleerd bouwkundig bad.

Jouw bad is ~7m3 / 2 = 3,5 kW minimaal vermogen. En laat die wat jij nu hebt 3,85 kW doen bij 15gr buiten temperatuur.

Je zit dus infeite op de "grens", echter met de koude nachten en je daarbij is je bad nog niet op temperatuur icm diverse factoren zoals afdekking/wind etc kan dit invloed hebben.

Een 7 kW (bij 15gr buiten temperatuur) was in dit geval beter geweest maar kost inderdaad ook meer.
Te veel capaciteit "bestaat" niet, wel te weinig ;)

Gewoon laten lopen, temperatuur op 35gr instellen heeft verder weinig nut.
Warmtepomp zijn trage verwarmers en of je nu op 25gr instelt of 35gr, hij zal niet sneller verwarmen.

[...]

Klopt, in de praktijk valt dit over het algemeen mee tenzij je zoals andere al vermeld hebben waterpomp hebt met hoge capaciteit ivm zonnematten op het dak. Dan kan in sommige gevallen (ook afhankelijk van de type warmptepomp) het water inderdaad een te hoge flow hebben.

In jouw geval is dit niet aan de orde, wel zou ik de Intex C600 plaatsen.
De opgegeven waardes haal je namelijk zo goed als nooit en dan is 1250 l/u toch wel krapjes naar mijn mening.

Warmtepomp slaat pas in flow "error" wanneer er echt bijna geen water doorheen stroomt, dan ben je naar mijn mening al te laat ;).
Gaat inderdaad erg traag. Gisteravond nog op 22 graden en nu weer 21 graden. Zou verwachten als het nu enkele uren boven de 15+ graden is, de temperatuur begint te stijgen. Kwestie van een lange adem zo te lezen!

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Dit is dan een betere keuze maar direct 3 keer zo duur. Ach ja, de kids hebben het minder nodig. Die zwemmen nu alweer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:00
User case:

Hier een 2000L badje met C900 pomp en 4kW WP.

Bad koelt in de avonden terug naar de 20-22 graden en ik zet de WP alleen in de ochtenden aan wanneer ik denk dat het een zwemdag wordt.

Ergens rond 2 uur zit het water op de 28 graden.

MAW: WP staat sporadisch aan. Ik heb het badje niet onder de 20graden zien komen na nachtelijke afkoeling en smorgens de WP aanzetten geeft in de middag een watertemperatuur van 30graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 20:37

xces

To got or not to got..

Wat hebben jullie onder jullie intex bad liggen? Ik denk erover na om volgend jaar isolatie eronder te zetten, bijv. 8cm piepschuim of van dat EPS schuim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Geen EPS gebruiken maar XPS ivm vocht.

Heb zelf 4cm eronder liggen, hoe dikker hoe beter de isolatie is uiteraaard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hele dag zon dus het water begint nu iets op te warmen, 23 graden maar of het door de zon komt of door de WP, lastig te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:40
NeutraleTeun schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:58:
User case:

Hier een 2000L badje met C900 pomp en 4kW WP.

Bad koelt in de avonden terug naar de 20-22 graden en ik zet de WP alleen in de ochtenden aan wanneer ik denk dat het een zwemdag wordt.

Ergens rond 2 uur zit het water op de 28 graden.

MAW: WP staat sporadisch aan. Ik heb het badje niet onder de 20graden zien komen na nachtelijke afkoeling en smorgens de WP aanzetten geeft in de middag een watertemperatuur van 30graden.
Hier bad met 7000L, vanochtend om 0700 24 graden, warmte pomp aangezet ( 5 kw aquaforte warmte pomp ) verder ligt er bubbeltjes folie op en gehele dag zo. Om 12:30 was het bad 28 graden en WP weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
kiefty14 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Hier bad met 7000L, vanochtend om 0700 24 graden, warmte pomp aangezet ( 5 kw aquaforte warmte pomp ) verder ligt er bubbeltjes folie op en gehele dag zon. Om 12:30 was het bad 28 graden en WP weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Wackmack schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:13:
Hele dag zon dus het water begint nu iets op te warmen, 23 graden maar of het door de zon komt of door de WP, lastig te zeggen.
Als je, je hand op de uitlaat (retour van de warmtepomp) in het bad erop zet. Voel je dan warmer water eruit komen?

Er zal geen heet water uit komen maar je moet wel kunnen voelen dat het water warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Jazsie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Als je, je hand op de uitlaat (retour van de warmtepomp) in het bad erop zet. Voel je dan warmer water eruit komen?

Er zal geen heet water uit komen maar je moet wel kunnen voelen dat het water warmer is.
Nee, voelt hetzelfde. Dat is nu misschien ook niet heel gek, gezien het nu 15 graden buiten is.

Morgen 30 graden dus zwembad zal met nopjes folie wel richting de 27 graden gaan?

Net de binnenkant van de WP gemeten met temperatuur pistool en die geeft 19 graden aan... Weet niet of ik ook echt intern de WP kan meten. Verder ook de uitstroom gemeten en die geeft dezelfde temperatuur aan als het zwembad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPef6wLVt9848izDd9k71JOBr5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkHQ4sniQiTv8WKZvYpUjSGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL7nx7Y-DCucJ52ZypsueBKsc8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrqVLLaqY3vIlCAaUMK6Bww0.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen nog eens testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 05-08-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Met 15gr buiten zal het inderdaad minder zijn.

Er komt wel duidelijk koude lucht van de ventilator vandaan? Morgen met het warme weer moet je dit zeker kunnen voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Jazsie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:58:

Er komt wel duidelijk koude lucht van de ventilator vandaan? Morgen met het warme weer moet je dit zeker kunnen voelen.
Ja dat zeker, morgen nog een meten, goede tip weer!

Dit model is tweedehands zei Toppy, alleen de doos beschadigd maar misschien werkt het toch niet. Morgen toch eens bellen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
JB schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:29:
@Wackmack wat ligt er onder je zwembad? Zo'n liner isoleert voor geen meter. Koude grond helpt allemaal ook niet.
Helaas op het gras, dat moet volgend jaar ook beter. Nu verlies je veel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

paQ

Jazsie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:47:

Koud water neemt beter (= meer) energie op dan warm water, meer flow is lagere delta T en dus beter.
why?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
kiefty14 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Hier bad met 7000L, vanochtend om 0700 24 graden, warmte pomp aangezet ( 5 kw aquaforte warmte pomp ) verder ligt er bubbeltjes folie op en gehele dag zo. Om 12:30 was het bad 28 graden en WP weer uit.
Wat een mooie WP, wel 3 keer zo duur als die van mij, terwijl die ook 5kW is. Gelukkig is jou WP snel op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Jazsie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:58:

Dua uitstroom moet ietjes warmer voelen en koude lucht uit de WP. Hopelijk kan ik de in en uitstroom meten met mijn goede vlees thermometer. Dank voor tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
merlin1201 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:48:
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat je het beste de uitstroom temperatuur voelt als je eerst je hand laat koud worden in het water en na een minuut ofzo deze voor de inspuiter houd.
Doe je dit direct met je nog droge hand gelijk voor de inspuiter dan voel je dat verschil in temperatuur niet.
Zelf voel ik dat er ongeveer (gokje) 2 graden verschil in zit, en warm ik ongeveer 2/3 graden per dag mijn zwembad op van 10m3

Tis maar dat je het weet 😎
Dank voor de goede tip, dit ga ik morgen testen.

Je zou het toch ook vrij makkelijk moeten meten als het 2 graden verschil is?

Zelfde staat ongeveer in de handleiding, morgen even goed voelen. Verder is de condens dus ook een indicatie dat het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTgTCoX82dasMrCgWMxh5uGn7O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAKF9J0Hi18WZiKdaLqIv0L6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Wackmack op 05-08-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Wackmack schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:08:
[...]
Wat een mooie WP, wel 3 keer zo duur als die van mij, terwijl die ook 5kW is. Gelukkig is jou WP snel op temperatuur.
Hoe weet jij wat ik voor mijn WP heb afgerekend ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah ja... Xps platen... Gaat met de zandfilter pomp en overkapping op de lijst voor volgend jaar :P

Blijf aan de gang zo :P

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 06-08-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
MikeyMan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:13:
Ah ja... Xps platen... Gaat met de zandfilter pomp en overkapping op de lijst voor volgend jaar :P

Blijf aan de gang zo :P
Precies dit, zou een zwembadje halen bij de action en nu is het al 10 keer zo duur geworden :X
Wel leuk speelgoed. Volgend jaar XPS platen en mooie zandfilter.

Vannacht zwembad maar 2 graden afgekoeld. Ligt plasje condens onder de WP en voel koude lucht dus het lijkt toch iets te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 10-07 11:15
Je kan het met een zwembad simpel houden, maar je kan het inderdaad ook steeds gekker (en duurder) maken :) als je het als hobby ziet is dat meestal niet zo erg.

Bij ons dit jaar het grote zwembad niet opgezet, maar wel 2 kleine voor onze zoon en voor als andere kinderen op bezoek zijn. Kunnen ze bij warm weer toch lekker met water aan de gang.

Wellicht volgend jaar weer het grote bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Wackmack schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Precies dit, zou een zwembadje halen bij de action en nu is het al 10 keer zo duur geworden :X
Wel leuk speelgoed. Volgend jaar XPS platen en mooie zandfilter.

Vannacht zwembad maar 2 graden afgekoeld. Ligt plasje condens onder de WP en voel koude lucht dus het lijkt toch iets te doen.
Klantenservice Toppy gebeld, voor retour. Voel weinig tot geen warme uitstroom en het zwembad staat alweer uren op 22 graden, daar wordt je niet vrolijk van met dit weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:41
@Wackmack jammer, lijkt erop dat hij inderdaad kapot is. Heb je al eens een factory reset geprobeerd? Wat je ook kan doen is je stroomverbruik meten, weet je iig of de compressor iets doet. Volgens mij zou hij op een dag als vandaag je zwembad met gemak met in ieder geval 6 graden omhoog kunnen brengen als je hem aan zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmxWRIm6AibFGm1aewz4cK1w1uc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BSiVUrfwagvUUdjrrj8quTEa.png?f=user_large

Heb zelf een Weau 17 kW op 32.000 liter water, opzetbad, geen bodem/zijkant isolatie. Bovenop een zonnecover voor opwarming dmv zon en tegengaan van warmteverlies aan de bovenkant.

De warmtepomp hoeft de laatste weken niet aan de zon warmt het zwembad genoeg op (tussen de 25-28 graden).

[ Voor 10% gewijzigd door jeeedeee op 06-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Wackmack schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:16:
[...]

Klantenservice Toppy gebeld, voor retour. Voel weinig tot geen warme uitstroom en het zwembad staat alweer uren op 22 graden, daar wordt je niet vrolijk van met dit weer.
Uitstroom is maar 1-2gr warmer he, "Voel weinig tot geen warme uitstroom" is natuurlijk subjectief.

Mijn tip is overigens om voor een zwaardere te gaan.

Met ~7 m3 bad inhoud zou ik persoonlijk minimaal voor de 6-7kW versie gaan bij 15gr buitentemperatuur.
Komt neer op pak en beet een 9-10kW warmtepomp.

Ze zijn duurder echter hebben ook een hogere COP (en dus zuiniger) en je weet ook zeker dat je het bad op temperatuur krijgt en ook behoud op de koudere nachten.

Ander voordeel is dat overdag aanzetten vaak voldoende is ipv 24/7. In de nacht is een warmtepomp minder efficient (want is kouder buiten). Bespaar je ook op je waterpomp die niet constant hoef te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb op 8000L ook maar een lichte pomp eigenlijk. Maar krijg het bad prima op 28graden in een goede dag/anderhalf vanaf kraan koud.

Zolang geen opwarming is best raar.

Heb je wel veel condenswater? En koude lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57

ShadowBumble

Professioneel Prutser

In het kader van bovenstaande wp discussie, Ik heb al een aantal jaar tevreden een klein 300x200x75 zwembad staan, twee jaar terug eens geinvesteerd in een vuurton met spiraal en een zandfilterpomp echter dit is het eerste jaar dat we besloten hadden we laten hem nu de hele zomer gewoon staan.

Vooral de zandfilterpomp (SX925) was echt een perfecte aankoop, de kwaliteit van het water is echt zoveel stabieler dan daarvoor voor met de bijgeleverde pomp. PH is nu super stabiel zelfs na een dagje intensief gebruik is de correctie echt minimaal en chloor loopt eindelijk volgens een normaal schema van 3ppm constant als ik de chloor tabletten iedere 6 dagen toevoeg (na 6 dagen zijn ze prcies op).

Maar nu mijn hekel punt, de vuurton doet prima zijn werk eerste verwarmde ik die met gewoon hout maar inmiddels overgestapt op briketten. Aangezien ik redelijk dichtbij een woonwijk zit is zeker met een beetje weinig wind de geur duidelijk te merken (geen ondershceid tussen BBQ of vuurton maar toch als je het weet weet je het) en de buren klagen gelukkig niet.

Mijn vraag is dan ook is zo'n warmtepomp stabiel en rendabel genoeg of zeg je begin daar enkel aan bij een groter zwembad ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb 2jaar een WP gebruikt op precies het bad wat jij hebt.
Werkte prima en stabiel. Niks te klagen gehad. Warmt prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:01
Iemand ervaring met de Bestway "H2oGo" zwembaden/waterparken? Zie ze tegenwoordig steeds meer voorbij komen. Wij hebben jonge kids en de ruimte. Maar wil niet heel de dag in gebrom van de blazer zitten, of dat ie binnen korte tijd lek is.

Zo eentje (maar er zijn talloze varianten) :

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.84126551.jpg?dvid=8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:04
DCNY schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:03:
Iemand ervaring met de Bestway "H2oGo" zwembaden/waterparken? Zie ze tegenwoordig steeds meer voorbij komen. Wij hebben jonge kids en de ruimte. Maar wil niet heel de dag in gebrom van de blazer zitten, of dat ie binnen korte tijd lek is.

Zo eentje (maar er zijn talloze varianten) :

[Afbeelding]
Deze blazen de hele tijd net als een springkussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
ShadowBumble schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:59:
In het kader van bovenstaande wp discussie, Ik heb al een aantal jaar tevreden een klein 300x200x75 zwembad staan, twee jaar terug eens geinvesteerd in een vuurton met spiraal en een zandfilterpomp echter dit is het eerste jaar dat we besloten hadden we laten hem nu de hele zomer gewoon staan.

Vooral de zandfilterpomp (SX925) was echt een perfecte aankoop, de kwaliteit van het water is echt zoveel stabieler dan daarvoor voor met de bijgeleverde pomp. PH is nu super stabiel zelfs na een dagje intensief gebruik is de correctie echt minimaal en chloor loopt eindelijk volgens een normaal schema van 3ppm constant als ik de chloor tabletten iedere 6 dagen toevoeg (na 6 dagen zijn ze prcies op).

Maar nu mijn hekel punt, de vuurton doet prima zijn werk eerste verwarmde ik die met gewoon hout maar inmiddels overgestapt op briketten. Aangezien ik redelijk dichtbij een woonwijk zit is zeker met een beetje weinig wind de geur duidelijk te merken (geen ondershceid tussen BBQ of vuurton maar toch als je het weet weet je het) en de buren klagen gelukkig niet.

Mijn vraag is dan ook is zo'n warmtepomp stabiel en rendabel genoeg of zeg je begin daar enkel aan bij een groter zwembad ?
Warmtepomp houd het water mooi op temperatuur ja... bad formaat maakt niet uit aangezien je de warmtepomp capaciteit daar op afstemt. Ga je naar groter bad -op kort termijn- dan is dat wel iets om rekening mee te houden anders zit je met 2x aanschafkosten als achteraf blijkft dat je warmtepomp te weinig capaciteit heeft...

Ik heb een ~1 m3 bad met warmtepomp, al jaren zonder problemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 10-07 11:15
@DCNY
Je hebt ook wel kleinere varianten die je gewoon 1 keer opblaast. Soms met een waterslang aansluiting met sproeiers oid. Kinderen hebben evenveel plezier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Skywalker27 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Deze blazen de hele tijd net als een springkussen.
Inderdaad, is ook te zien op de foto (helemaal links staat een blazer) @DCNY.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wackmack
Dank voor alle tips en net besloten om de WP uit te zetten. Hele dag op 22 gebleven, geen uitstroom die warm is, geen condens en koude lucht die je voelt. Deze is helaas kapot. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:42
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 07-08-2024 13:37 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:04
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met polystyreen zelfbouw pakketten van toppy ben aan het overwegen of ik voor de 10x5x1.5 zou gaan en dan overdekt maken met een afdak met zonnepanelen en collectoren.
Pagina: 1 ... 159 ... 181 Laatste