Is niet kapot, de waarders die Toppy opgeeft mbt bad grootte heb je niet veel aan want dat is voor een goed geisoleerd bouwkundig bad.
Jouw bad is ~7m3 / 2 = 3,5 kW minimaal vermogen. En laat die wat jij nu hebt 3,85 kW doen bij 15gr buiten temperatuur.
Je zit dus infeite op de "grens", echter met de koude nachten en je daarbij is je bad nog niet op temperatuur icm diverse factoren zoals afdekking/wind etc kan dit invloed hebben.
Een 7 kW (bij 15gr buiten temperatuur) was in dit geval beter geweest maar kost inderdaad ook meer.
Te veel capaciteit "bestaat" niet, wel te weinig
Gewoon laten lopen, temperatuur op 35gr instellen heeft verder weinig nut.
Warmtepomp zijn trage verwarmers en of je nu op 25gr instelt of 35gr, hij zal niet sneller verwarmen.
MikeyMan schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:41:
[...]
Die snap ik niet. Als het water snel stroomt is er minder tijd voor warmteoverdracht van wp aan het water. Kan de wp zn warmte dan goed kwijt?
Er moet m.i. een optimaal punt zijn toch?
Overigens apart dat ie niet in error schiet ook dan?
Klopt, in de praktijk valt dit over het algemeen mee tenzij je zoals andere al vermeld hebben waterpomp hebt met hoge capaciteit ivm zonnematten op het dak. Dan kan in sommige gevallen (ook afhankelijk van de type warmptepomp) het water inderdaad een te hoge flow hebben.
In jouw geval is dit niet aan de orde, wel zou ik de Intex C600 plaatsen.
De opgegeven waardes haal je namelijk zo goed als nooit en dan is 1250 l/u toch wel krapjes naar mijn mening.
Warmtepomp slaat pas in flow "error" wanneer er echt bijna geen water doorheen stroomt, dan ben je naar mijn mening al te laat

.