Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 158 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Het voelt alleen beetje vreemd om veel geld in een bad te steken die een wandje heeft van 2mm. Jij hebt isolatie op 5 plekken rondom, ik mis 5 plekken….
Wacht maar tot het water inderdaad niet meer aangenaam is om te zwemmen maar de kids het zonnetje zien en vragen pap/mam mogen we zwemmen...

Zeker met de zomers van vorig en dit jaar (tot nu toe) is dat echt wel een ding hoor. Je water is nu lekker op temperatuur, zonnetje schijnt dus ze kunnen overdag lekker zwemmen. De komende dagen (nachten) koelt het af, want 's avonds gaat de temperatuur weer flink omlaag, voor je het weet is de water temp 'te laag', maar overdag is het best nog aangenaam in de zon dus ze denken: zon, 't warm we willen zwemmen, maar dat het water maar 18-19 graden is en dus eigenlijk te koud snappen ze niet.. de zon is er toch?

Dan voelt 't echt niet meer zo raar hoor. Wat al meer gezegd is, je verlengt het seizoen, maar tegenwoordig zorg je er eigenlijk nog meer voor dat wanneer de zon weer een paar dagen is er ook 'direct'. gezwommen kan worden.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:21

Dennis1812

Amateur prutser

@Toppe ik had op dat bad ook een WP. Nu heb ik een 4x2x1.22m. maar ik ga niet meer zonder WP. Nu kunnen ze mooi bijna dagelijks zwemmen
Goedkoper dan entree.

Overigens, heb je al wel een chloor drijver en tabletten?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 22:13

Woohooo

Smilie, James Smilie

Over dat halve bad vullen; bij mij tryout met exit badje en crp ben je afhankelijk van het hoogste punt. Merk dat ik nu af en toe water moet bijvullen want dan komt dat hoogste punt niet helemaal onderwater. Daarmee lucht in inlaat en geratel van die CRP.

Als je dan bad voor de helft vult dan en je met zelfzuigende zfp werkt kan je ook die flow dan omdraaien waarbij out op het hoogste punt zit neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-07 23:04

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:49:
@Toppe ik had op dat bad ook een WP. Nu heb ik een 4x2x1.22m. maar ik ga niet meer zonder WP. Nu kunnen ze mooi bijna dagelijks zwemmen
Goedkoper dan entree.

Overigens, heb je al wel een chloor drijver en tabletten?
Ja maar die chloordrijver ga ik heel snel vervangen voor z’n ding buiten het bad. Dit is echt niet fijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Ja maar die chloordrijver ga ik heel snel vervangen voor z’n ding buiten het bad. Dit is echt niet fijn.
Via Toppy heb je t snel in huis.
Wij hebben een Kokido chloorsluis. Dat werkt voor ons prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Woohooo schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:50:
Over dat halve bad vullen; bij mij tryout met exit badje en crp ben je afhankelijk van het hoogste punt. Merk dat ik nu af en toe water moet bijvullen want dan komt dat hoogste punt niet helemaal onderwater. Daarmee lucht in inlaat en geratel van die CRP.

Als je dan bad voor de helft vult dan en je met zelfzuigende zfp werkt kan je ook die flow dan omdraaien waarbij out op het hoogste punt zit neem ik aan?
Output zit hier op het hoogste punt, dat staat zelfs duidelijk aan de zijkant gedrukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Via Toppy heb je t snel in huis.
Wij hebben een Kokido chloorsluis. Dat werkt voor ons prima.
Heb die op het oog, geen miskoop dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Heb die op het oog, geen miskoop dus?
Voor ons doet die het prima.
Er zijn hier ook mensen ontevreden erover.

Maar bij ons gaat t goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:55:
[...]

Voor ons doet die het prima.
Er zijn hier ook mensen ontevreden erover.

Maar bij ons gaat t goed
Straks alleen nog even een drijf skimmer halen, merk toch wel wat troep in het bad ondanks een badje met water er voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Output zit hier op het hoogste punt, dat staat zelfs duidelijk aan de zijkant gedrukt
Oh 😯 haha dan zal ik em eens omdraaien die slangen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wellicht een domme vraag, maar de WP sluit je ná de ZFP aan. Hoe gaat de WP verwarmen als de ZFP uit staan?

Van alles aan het kopen, geen idee hoe ik alles straks aan elkaar ga knopen :D

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 21-07-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
WP inderdaad na de ZFP.
In de WP zit een flow meter. Als de (zandfilter)pomp niet draait, doet de WP ook niets.

Hier is veel info te vinden

[ Voor 32% gewijzigd door ocmer op 21-07-2024 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:41:
Wellicht een domme vraag, maar de WP sluit je ná de ZFP aan. Hoe gaat de WP verwarmen als de ZFP uit staan?

Van alles aan het kopen, geen idee hoe ik alles straks aan elkaar ga knopen :D
Niet, dat doet hij enkel met flow.

Hier draait ze ZFP 8u per dag. En de WP meestal ook. Het is een inverter. Hij schakelt zelf wel af.

In de nacht verwarmen is sowieso zinloos naar mijn mening.

Bad --> skimmer --> ZFP --> WP --> chloor dispenser --> bad/sproeier speel ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:49
FaceDown schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:40:
[...]

Ik heb een 65m3 zwembad met een professionele installatie en bij mij zit er nergens een beluchter en ik ben het nooit tegen gekomen. Volgens mij is het dus onzin. Voor de pomp, filter en circulatie is het juist beter als er geen lucht in zit.
En voor de waterkwaliteit is minder zuurstof ook beter tenzij je vissen of waterplanten in je zwembad wilt houden.
Skywalker27 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Door een beluchter breng je niet alleen zuurstof in het water maar krijg je ook een beter homogene tempratuur. En kan je ontgassen stoffen die opgelost zijn in het water binden zich aan de zuurstof en/of komen in het filter. Zo filtert het waterschap o.a ook het afvalwater bij een van de stappen.
Nu ben ik in de war :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Niet, dat doet hij enkel met flow.

Hier draait ze ZFP 8u per dag. En de WP meestal ook. Het is een inverter. Hij schakelt zelf wel af.

In de nacht verwarmen is sowieso zinloos naar mijn mening.

Bad --> skimmer --> ZFP --> WP --> chloor dispenser --> bad/sproeier speel ding.
Check. Skimmer en chloor dispenser moet ik nog bestellen. Net even getest en water temperatuur op 38 gezet.

Ik weet wat ik morgen ga doen tijdens de lunch, snel naar huis. Eten en zwemmen en weer werken :D

Alleen zie ik iedereen hier mooie huisjes om hun apparatuur hebben maar waarom? Boel kan toch tegen water?

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 21-07-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

38??
Vraag me of of de liner dat wel aan kan.
Dat is serieus heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:11:
38??
Vraag me of of de liner dat wel aan kan.
Dat is serieus heet.
Het was nu nog 29, beetje verhogen dus…

Moet alleen nog even een bypass set hebben, schijnt beter te zijn voor de werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nee hoor, als t zo werkt is t prima. Gebruik ik ook niet
Wellicht kan t allemaal een tikje efficiënter met een bypass en frequentieregelaar. Maar eerlijk? Als t werkt dan werkt het.

Ik zou wel echt de max temp van je liner opzoeken. 38 is echt hoog.
Hier staat de WP standaard op 28.. soms 30. Maar hoger echt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:15:
Nee hoor, als t zo werkt is t prima. Gebruik ik ook niet
Wellicht kan t allemaal een tikje efficiënter met een bypass en frequentieregelaar. Maar eerlijk? Als t werkt dan werkt het.

Ik zou wel echt de max temp van je liner opzoeken. 38 is echt hoog.
Hier staat de WP standaard op 28.. soms 30. Maar hoger echt nooit.
Zal ik eens doen. Ben benieuwd of Intex die informatie geeft.

Dacht ook mooi klaar te zijn met 4m zwembad slang, is alleen 38mm en dat past dus niet op de ingang van het bad. Nu dus kijken wat slim is, gat vergroten of kleinere slang halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Zal ik eens doen. Ben benieuwd of Intex die informatie geeft.

Dacht ook mooi klaar te zijn met 4m zwembad slang, is alleen 38mm en dat past dus niet op de ingang van het bad. Nu dus kijken wat slim is, gat vergroten of kleinere slang halen :+
https://www.toppy.nl/prod...apter-b-o-32-38-mm-2.html

En dan evt een Intex afsluitersset
https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html

Niet zomaar in je liner gaan snijden.

Of koop 32mm slang en afsluiters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:29:
[...]

https://www.toppy.nl/prod...apter-b-o-32-38-mm-2.html

En dan evt een Intex afsluitersset
https://www.toppy.nl/prod...ntex-afsluiters-38mm.html

Niet zomaar in je liner gaan snijden.

Of koop 32mm slang en afsluiters.
Gaat om één slang. Vanaf het bad naar de pomp is 32mm, naar de WP ook maar de slang vanaf de WP naar het bad terug is te kort. En die 38mm slang zou lang genoeg zijn. Volgens mij is een nieuwe 32mm slang het makkelijkst inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Persoonlijk vind ik het ook fijner om of alles 32mm of alles 38mm te hebben.
Maakt elkaar niet veel uit als t door elkaar loopt. Alleen je flow is natuurlijk niet sneller dan het door 32 past. Maar voor het zicht vind ik allemaal dezelfde slangen wel zo mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 08:21
Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Check. Skimmer en chloor dispenser moet ik nog bestellen. Net even getest en water temperatuur op 38 gezet.

Ik weet wat ik morgen ga doen tijdens de lunch, snel naar huis. Eten en zwemmen en weer werken :D

Alleen zie ik iedereen hier mooie huisjes om hun apparatuur hebben maar waarom? Boel kan toch tegen water?
Zou max 30gr aanhouden voor opzet liner zwembad, deze zal nog mogelijk stijgen naar 32gr met de zon maar hoger wil je niet gaan tenzij je problemen wilt krijgen :9.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik zit wat informatie te lezen over een zoutwatersysteem zoals [url=https://www.toppy.nl/product/17069/intex-qs200-zoutwatersysteem-tot-8-327-liter.html]deze[/url van Intex.

Voor het geld hoef je het niet te laten, minder 'gezeur' dan chloor maar wel het risico op roestvorming op de buizen.

Vraag me dan vooral af, waarom zou je hier alsnog voor willen gaan? Je koopt geen zwembad om hem eem te gebruiken?

Wordt het niet tijd dat Intex glasvezel buizen gaat gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vraag mij af wat de voordelen zijn, zeker in een klein bad als dat van jou.

Chloor is ook geen gedoe. Ik gooi 2 a 3 200g tabletten in de chloor dispenser en stel hem in op juiste flow.
Daarna heb ik er geen omkijken meer naar. Tot de tabletten op zijn. Dat is een week of 8-9.

Ook met ZWS werk je met chloor en zal je soms boosten of verkeerde waarden hebben.

Demp je aankoop drang wat en ga eerst eens wat uitproberen en genieten van je bad.
Je hebt geen Olympisch bad staan. 3x2 met solar cover en afdekzeil en dispenser met grote 200g tabletten heeft niet heel veel onderhoud nodig. Behalve af en toe stofzuigen.
Daarvoor vind ik elektrische het fijnste. Kokido Telsa. Geen extra gedoe met slangen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:55
Dennis1812 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:08:

Chloor is ook geen gedoe. Ik gooi 2 a 3 200g tabletten in de chloor dispenser en stel hem in op juiste flow.
Daarna heb ik er geen omkijken meer naar. Tot de tabletten op zijn. Dat is een week of 8-9.

Ook met ZWS werk je met chloor en zal je soms boosten of verkeerde waarden hebben.

Demp je aankoop drang wat en ga eerst eens wat uitproberen en genieten van je bad.
Je hebt geen Olympisch bad staan. 3x2 met solar cover en afdekzeil en dispenser met grote 200g tabletten heeft niet heel veel onderhoud nodig. Behalve af en toe stofzuigen.
Daarvoor vind ik elektrische het fijnste. Kokido Telsa. Geen extra gedoe met slangen enzo.
Precies ik heb een bakje met meer dan 25000 liter en ik heb niet eens elektrolyse of een chloordispenser, ik gooi gewoon 1 keer in de week een 200gr slow tablet in de skimmer alleen in het begin wat granulaat en PH+ in het water en hij blijft het hele seizoen prima op peil. Nou is het wel een beetje vals spelen de pomp loopt 24/7 en ik heb een UV werende kap erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:08:

Het is ook niet echt koopdrang, maar een chloor dispenser kost z’n €25 en een ZWS kost €45. Dan nog je zout e.d. maar je bent voor onder de €75 wel klaar. Chloor dispenser kost €35, dan hebben we het over €40 verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:55
Afgezien van dat hoeveel mensen gezeik hebben met een chloordispenser, (zie de historie) trouwens chloor gebruik is niet lineair het hangt er vanaf hoeveel zon en hoeveel vervuiling er op treed en hoe kleiner het bad, hoe hoger de temperatuur hoe sneller het uit de klauwen loopt met de waardes en krijg je een jojo bad. Gewoon met tabletten doseren is aller makkelijkste, voor jouw bad zou ik gewoon een kleine hoeveelheid slow tabletten nemen en zodra het warm wordt of er extra veel gezwommen gaat worden wat kleine fast tabletten laten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:27
Eenmaal een zoutbad met zws. Wil ik nooit meer iets anders. Echt veel fijner, geen chloor lucht en minder last van het chloor effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mazzoop80 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:06:
Eenmaal een zoutbad met zws. Wil ik nooit meer iets anders. Echt veel fijner, geen chloor lucht en minder last van het chloor effect.
Ben ik met je eens, zou niet anders meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
mazzoop80 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:06:
Chloor lucht? Dan doe je iets niet goed, of iedereen pist in je zwembad.
En welk chloor effect bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Uiteindelijk werkt ZWS ook met chloor. Dus denk dat je met de tabletten met iets verkeerd deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50
Ik kon destijds ook geen duidelijk voordeel voor ZWS vinden eerlijk gezegd, wel nadelen zoals roestvorming inderdaad en het is ook nog eens duurder in in ieder geval aanschaf van een compleet geautomatiseerd systeem.
Wellicht persoonlijke voorkeur maar ik ben zeer tevreden met mijn huidige installatie en ook geen chloor lucht of rode ogen hier.

Wellicht persoonlijke voorkeur die meespeelt maar ik kon de meerwaarde niet ontdekken.

[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 22-07-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Vind de berichten rondom ZWS of Chloor dan toch wat wisselend hier.

Bij ZWS vele tevreden, maar wel vaak na 2 jaar roestplekken op frame.
Bij Chloor iets meer afstellen met dispenser, maar wel wat meer lucht maar langere levensduur van zwembad.

Ben er zelf nog niet helemaal uit dan wat het wordt na dit seizoen de tryout. Moet je bij een ZWS ook nog iets pH waardes in de gaten houden?

[ Voor 9% gewijzigd door Woohooo op 22-07-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
GeeMoney schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:14:
Ik kon destijds ook geen duidelijk voordeel voor ZWS vinden eerlijk gezegd, wel nadelen zoals roestvorming inderdaad en het is ook nog eens duurder in in ieder geval aanschaf van een compleet geautomatiseerd systeem.
Wellicht persoonlijke voorkeur maar ik ben zeer tevreden met mijn huidige installatie en ook geen chloor lucht of rode ogen hier.

Wellicht persoonlijke voorkeur die meespeelt maar ik kon de meerwaarde niet ontdekken.
Rode ogen is meestal een verkeerde ph waarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:10:
Uiteindelijk werkt ZWS ook met chloor. Dus denk dat je met de tabletten met iets verkeerd deed.
Hier ook wat fout gedaan, z’n startersset met van die kleine chloor tabletten gekocht. Chloor te laag, chloor te laag, chloor te laag, chloor veeeeeeeeels te hoog en zakken? Ho maar :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zakt vanzelf.
Cover er even af. Zonnetje erop en al je chloor is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Voordat ik met schuurpapier e.d. aan de slag ga, hoe de F krijg ik dit waterdicht?

Strakker vastdraaien heeft geen enkel effect. Buis is glad alleen de tule waar hij op moet niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW9Bb8147gK1-gCWrvKmAhG7Po4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCvOZsEL9dxMjWlIBQd6geGz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:53
Toppe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:51:
Voordat ik met schuurpapier e.d. aan de slag ga, hoe de F krijg ik dit waterdicht?

Strakker vastdraaien heeft geen enkel effect. Buis is glad alleen de tule waar hij op moet niet.
[Afbeelding]
Teflon tape er ook al tussen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Martinusz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:02:
[...]

Teflon tape er ook al tussen?
Het gaat om de overgang naar flexibel, tussen het pvc en de WP zit een rubber en is lek vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:20
Toppe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Het gaat om de overgang naar flexibel, tussen het pvc en de WP zit een rubber en is lek vrij
Ik heb ook altijd ellende met die slangklemmen, op de een of andere manier maken ze er een klein hobbeltje in. Wat jij moet hebben is een slangklem dat compleet rond is.

zoiets, maar dan in de juiste maat.

https://www.hornbach.nl/p...JME6XVFbM9yRoC60kQAvD_BwE

Zelfs die grijze Intex slangklemmen zijn beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

medu80 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:14:
[...]

Ik heb ook altijd ellende met die slangklemmen, op de een of andere manier maken ze er een klein hobbeltje in. Wat jij moet hebben is een slangklem dat compleet rond is.

zoiets, maar dan in de juiste maat.

https://www.hornbach.nl/p...JME6XVFbM9yRoC60kQAvD_BwE

Zelfs die grijze Intex slangklemmen zijn beter.
Zit zelf naar zoiets te kijken, die zijn glad. Alleen vraag ik me af hoeveel nut dit heeft zonder rubber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iFHPtmJZo4SRKOFpgCegVKpht0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8X7Q4AUcqPRpSpmYhTHxoQrx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb deze, icm Intex 38 mm slangen. Grandioos.
https://www.intratuin.nl/...k-d-32-38-mm-2-stuks.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:27
het effect van chloor op de huid is anders in een zoutwatersysteem (zws) in vergelijking met een traditioneel chloorsysteem.

De verschillen:

Milder voor de huid met een zws wordt chloor geproduceerd door elektrolyse van zout in het water, wat leidt tot een lagere concentratie vrij chloor. Dit resulteert in een milder effect op de huid, wat minder kans geeft op uitdroging en irritatie.

Minder irritatie met een zws heb je lagere chloorconcentraties en is de kans op huidirritatie en roodheid verminderen, wat je dus wel hebt in een traditionele chloor zwembad.

Zachter water Door het zout voelt zachter aan op de huid dan water met toegevoegd chloor, wat kan bijdragen aan een aangenamere zwembeleving.

Minder geur en residu een zwembad met zws heeft doorgaans minder chloorgeur, wat kan bijdragen aan een aangenamer gevoel na het zwemmen. Ook blijft er minder chloorresidu achter op de huid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:25

[Afbeelding]
Beetje teflon ertussen en dan lekt het niet meer.
Had precies hetzelfde, op meerdere koppelingen trouwens.
Overal teflon op en mooi waterdicht.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 23:53

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben bezig met eigen zonnecollectoren te maken hoe gaan jullie van 32 mm naar 1/2de duim?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:14
Rouwette schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:50:
Ik ben bezig met eigen zonnecollectoren te maken hoe gaan jullie van 32 mm naar 1/2de duim?
Bedoel je van de 32mm zwembadslang naar 1/2" puntstuk?

Iets meer info is nodig om hiervoor een goed advies te geven.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 23:53

Rouwette

Rouwette.com

EdwinC schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:13:
[...]

Bedoel je van de 32mm zwembadslang naar 1/2" puntstuk?

Iets meer info is nodig om hiervoor een goed advies te geven.
Klopt.
Ik heb 12mm slangen voor de collectors die worden parallel aangesloten. Als eerste 3 collectors.

In de 1/2 schroefdraad zitten flow en temp sensors. Voor en temp bij dd uitgang.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:14
12mm kan ik helaas niet veel voor vinden inderdaad.
Ik heb namelijk zelf veel van dit soort koppelingen gebruikt.
Beschikbaar vanaf 16mm (buiten diameter).
https://www.tyleenslang.n...endraad-16-mm-x-1-2-prod/

Ik ken deze koppelingen zelf alleen vanuit de perslucht toepassingen, dus weet niet of ze hier ook voor geschikt zijn. Maar anders wellicht het proberen waar (mocht de slang passen).

https://www.pneuparts.com...Suaz_t7CI9vb4xMkHlaPiQeZA

[ Voor 38% gewijzigd door EdwinC op 24-07-2024 13:04 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobrechtDR
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-07 20:28

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde probleem, ik heb 2 stuks o-ring in de groeven van de witte aansluiting gelijmd met secondelijm. Daarna was het waterdicht met de bijgeleverde slangklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
ik heb een simpele warmtepomp op ons zwembadje van 2 kuub gezet. Ik kan hier een temperatuur delta instellen. Wat is hier de optimale waarde? De filter pomp kan max 2.3 kuub per uur verpompen

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
mazzoop80 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:02:
het effect van chloor op de huid is anders in een zoutwatersysteem (zws) in vergelijking met een traditioneel chloorsysteem.

De verschillen:

Milder voor de huid met een zws wordt chloor geproduceerd door elektrolyse van zout in het water, wat leidt tot een lagere concentratie vrij chloor. Dit resulteert in een milder effect op de huid, wat minder kans geeft op uitdroging en irritatie.

Minder irritatie met een zws heb je lagere chloorconcentraties en is de kans op huidirritatie en roodheid verminderen, wat je dus wel hebt in een traditionele chloor zwembad.

Zachter water Door het zout voelt zachter aan op de huid dan water met toegevoegd chloor, wat kan bijdragen aan een aangenamere zwembeleving.

Minder geur en residu een zwembad met zws heeft doorgaans minder chloorgeur, wat kan bijdragen aan een aangenamer gevoel na het zwemmen. Ook blijft er minder chloorresidu achter op de huid.
Als je je chloor op peil hebt, heb je geen chloorlgeur en welke roodheid?
Dat het water zachter aanvoelt, wil ik nog wel geloven maar de rest niet echt.
Ook heb je minder/geen roest met chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-07 20:49
mazzoop80 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:02:

De verschillen:

Dit allemaal inderdaad. Ik ben positief verrast met het ZWS. :)

Nu heeft het ZWS samen met een bollenfilter een maandje gedraaid. Ik heb niet veel gebruik gemaakt van het plonsbadje van 1m3... maar net even de bollen uit de filter gehaald maar blehhh wat een ranzigheid zeg! :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:42
Ik heb sinds een week of 2 een bestway zwembad en weinig verstand van zwembaden. Wist dat ik het ph waarde op peil moest houden en heb dat gedaan en het stripje kleurt mooi groen steeds. Nou wil het zo zijn dat de bodem erg glad is geworden en maak mij dus een beetje zorgen. Zijkanten eigenlijk niet.

Naast ph is Alkaliniteit laag/ok en koper is te laag (maar twijfel of dat zo kort na opzetten voor problemen kan zorgen)

Ik lees schoonmaken want het kan olien zoals zonnebrand etc. zijn - maar het is nou niet echt weer dat er veel met zonnebrand in is geweest (lees: niet)

Dus wat zou het nog meer kunnen zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 25-07-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:01
Je moet zorgen dat je chloor op peil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hoe is je chloor gehalte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:42
Jullie wijzen mij even op een brainfart 8)7 , ik interpreteerde in mijn hoofd ph als chloor resultaat - ik ga weer nieuwe stripjes halen waar chloor op staat en dan granulaat erbij gooien denk ik. Ik voeg al wel 2 weken chloor toe via dat dispensertje wat op de pomp zit maar vast niet genoeg. Dank!

[ Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 25-07-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of draai de knop van je dispenser verder open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 22:44

paQ

Zojuist de warmtepomp voor het eerst dit jaar maar weer eens ingeschakeld. Direct lopen, geen gemor :)

Gezien de jaarlijkse flow-discussie :+ zat ik met een kopje koffie daar zojuist nog eens over na te denken.
Ik heb een Poolex 7 kW Q-line WP welke terugmoduleert tot 30 Hz.
In de zomer is dat eigenlijk te veel; maar in de koelere periode wellicht iets te kort.

Nu zijn er tweakers die vrij vertaald stellen: zo veel mogelijk flow met zo een zo laag mogelijk delta
De fabrikant zegt: zorg voor een lage flow (wat automatisch in een hoger delta resulteert)

Nu kun je flow met de pomp regelen (als je die hebt middels een freq regelaar), maar natuurlijk ook met de bypass. (althans het aandeel van de beschikbare flow die door de WP gaat) Vorig jaar heb ik mijn waterpomp op 1850 RPM gezet, en behalve af en toe backwash ook niet van dat vermogen afgehaald. Gewoon 24/7 dus.
Nu is mijn theorie; zoek de ondergrens op wat de WP nog slikt aan flow door aan de kranen van de bypass te draaien. Dit zorgt in de warmtepomp zelf voor een 'hoog' delta, maar de koude flow in de bypass mixt direct na de bypass en gaat terug naar het bad. Nu hoop ik dat dit er toe leidt dat de warmtepomp langer blijft lopen nadat hij is terug gemoduleerd. Hij hanteert een overshoot van 1 graad, en gaat moduleren zodra hij (dacht ik te herinneren) op set komt, en sowieso naar minimum bij set +0.4 oid.
M.a.w. er is op dat (laatste) moment relatief weinig vermogen met veel koude flow, waardoor hij langer blijft draaien.

makes sense?

(zonwarmte op een zonnedeken doet ook enorm veel en niet te reguleren dus lastig vast te stellen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Furion2000 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:07:
Jullie wijzen mij even op een brainfart 8)7 , ik interpreteerde in mijn hoofd ph als chloor resultaat - ik ga weer nieuwe stripjes halen waar chloor op staat en dan granulaat erbij gooien denk ik. Ik voeg al wel 2 weken chloor toe via dat dispensertje wat op de pomp zit maar vast niet genoeg. Dank!
chloor + zon = :w chloor
Voeg CYA toe om dat te stabiliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

SnowDude schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:47:
ik heb een simpele warmtepomp op ons zwembadje van 2 kuub gezet. Ik kan hier een temperatuur delta instellen. Wat is hier de optimale waarde? De filter pomp kan max 2.3 kuub per uur verpompen
Ik vraag me af of dat veel nut heeft bij zo weinig inhoud.
Wel bijzonder trouwens dat je zelf het delta kunt bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:12
paQ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:22:
Zojuist de warmtepomp voor het eerst dit jaar maar weer eens ingeschakeld. Direct lopen, geen gemor :)

Gezien de jaarlijkse flow-discussie :+ zat ik met een kopje koffie daar zojuist nog eens over na te denken.
Ik heb een Poolex 7 kW Q-line WP welke terugmoduleert tot 30 Hz.
In de zomer is dat eigenlijk te veel; maar in de koelere periode wellicht iets te kort.

Nu zijn er tweakers die vrij vertaald stellen: zo veel mogelijk flow met zo een zo laag mogelijk delta
De fabrikant zegt: zorg voor een lage flow (wat automatisch in een hoger delta resulteert)

Nu kun je flow met de pomp regelen (als je die hebt middels een freq regelaar), maar natuurlijk ook met de bypass. (althans het aandeel van de beschikbare flow die door de WP gaat) Vorig jaar heb ik mijn waterpomp op 1850 RPM gezet, en behalve af en toe backwash ook niet van dat vermogen afgehaald. Gewoon 24/7 dus.
Nu is mijn theorie; zoek de ondergrens op wat de WP nog slikt aan flow door aan de kranen van de bypass te draaien. Dit zorgt in de warmtepomp zelf voor een 'hoog' delta, maar de koude flow in de bypass mixt direct na de bypass en gaat terug naar het bad. Nu hoop ik dat dit er toe leidt dat de warmtepomp langer blijft lopen nadat hij is terug gemoduleerd. Hij hanteert een overshoot van 1 graad, en gaat moduleren zodra hij (dacht ik te herinneren) op set komt, en sowieso naar minimum bij set +0.4 oid.
M.a.w. er is op dat (laatste) moment relatief weinig vermogen met veel koude flow, waardoor hij langer blijft draaien.

makes sense?

(zonwarmte op een zonnedeken doet ook enorm veel en niet te reguleren dus lastig vast te stellen)
Makes sense, je zou ook kunnen nagaan in de specificaties waar het ideale punt tav de COP ligt en deze flow aanhouden. Mogelijk dat het ook gunstig is voor het moduleren.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:51
Na lang meekijken en lezen in dit topic heb ik een eerste vraagje aan de experts hier :).

Ik heb op dit moment een zandfilterpomp van bestway (pomp + vat) welke 8m3 per uur aankan, deze zit aangesloten op een intex xtr rond bad van 6,1m (30m3 water). Ik zit erover te denken een pomp aan te schaffen die wat meer aan kan gezien ik het leidingwerk ondergronds gemaakt heb en dit best een aantal meters meer is dan normaal wanneer de pomp naast het bad staat.

Kan ik op hetzelfde vat van die bestway een zwaarde pomp aansluiten, of moet ik dan ook een groter vat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_RRM_ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Makes sense, je zou ook kunnen nagaan in de specificaties waar het ideale punt tav de COP ligt en deze flow aanhouden. Mogelijk dat het ook gunstig is voor het moduleren.
Dat wordt niet aangegeven.
Maar goed. Ik ga het eens aankijken vandaag.

Loopt nu een uurtje.
23.2>24.1
Set 27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:53
Bijna op vakantie voor 14 dagen, wat is wijsheid mbt chloortabletten? Heb een drijver, normaal zitten er 2 tabletten in, heeft het nut om hem vol te gooie met tabletten of bereik je daar niks mee?
Zwembad is afgedekt met dik zeil en dagelijks gaat de filterpomp 6 uurtjes draaien.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Martinusz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:49:
Bijna op vakantie voor 14 dagen, wat is wijsheid mbt chloortabletten? Heb een drijver, normaal zitten er 2 tabletten in, heeft het nut om hem vol te gooie met tabletten of bereik je daar niks mee?
Zwembad is afgedekt met dik zeil en dagelijks gaat de filterpomp 6 uurtjes draaien.
Kan je niet vragen of 1 van je buren je routine aan wilt houden door af en toe even te kijken en desnoods een tablet erbij te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Wel voor 3 weken aan long tabletten in het emmertje (_RRM_ in "Het grote zwembad topic - Deel 2") gegooid, zeilen erover, ZFP op de klok en kraakhelder bij terugkomst. (Ik had ook de buren kunnen vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
_RRM_ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Wel voor 3 weken aan long tabletten in het emmertje (_RRM_ in "Het grote zwembad topic - Deel 2") gegooid, zeilen erover, ZFP op de klok en kraakhelder bij terugkomst. (Ik had ook de buren kunnen vragen)
Maakt toch niet uit hoeveel tablets je er extra ingooid?
Ze lossen toch allemaal even snel op. Of mis ik iets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 16:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Eindelijk de temperatuursensor geïnstalleerd met een boorzadel.

T systeem draait nu op smart modus. 3x per dag draait ie 3 uur per keer met een variabele snelheid afhankelijk van de metingen.

Ik had verleden jaar een 3/4 inch boorzadel gekocht. Daar bleek de schroefdraad 1 inch te zijn. Fout besteld zou je denken. Niet is minder waar. Paar weken geleden weer een 3/4 inch besteld en wederom met 1 inch schroefdraad.

Ik heb 'm teruggestuurd en de verkoper vermeld dat ik een temp sensor met 19mm 3/4 inch schroefdraad heb en dat t niet duidelijk is bij de specs dat t om een 3/4 boorgat betreft en niet een 3/4 schroefdraad.

De verkoper dacht ook dat hij wellicht de verkeerde had verzonden maar dat was niet zo. Staat netjes op t artikel 3/4 inch.

Meteen een 1/2 inch besteld. En je raadt t...schroefgat is netjes 3/4. En t boorgat is 1/2 inch

Blijk ik na al die tijd toch niet zo achterlijk te zijn als ik dacht. 🤓
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wWHPx6titbC_l7Ky2L3lEsr_1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1f8445Ai4LdbwPlCtWcs0SF8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTwc6DBrR6YbXSKMQJL8UMyhEKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcjANcH0uTI8FZG1wMIc8fvz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdRGjQwZnqmBySyM__hmbPt1-Vo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVYznn5M9dqSzwBcurecnf4g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Zuluman op 28-07-2024 20:46 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Arjantje72 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Maakt toch niet uit hoeveel tablets je er extra ingooid?
Ze lossen toch allemaal even snel op. Of mis ik iets :)
Klopt, maar na 3 weken (met 4 tabletten) zat er nog een klein restje in. (Iets met flow en de gaatjes?) Zeil+bubbeltjes erop scheelt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Heb je 200g tabletten?
Zonee, snel kopen en een drijver waar ze inpassen

2 200G tabletten erin

In je kleine drijver stuk of 5-6 kleintjes. Goed afdekken en goed filteren. En dan komt t goed.
Op enkel quick 20g tabletten zou ik het tricky vinden. Zeker 14 dagen.
Met die 200G kan dat zeker. En dan als extraatje een aantal kleintjes.

Is je chloor te hoog bij thuiskomst laat je 1 middag je zeil eraf en dan is t weer vervlogen. Maar heb je wel helder water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
paQ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Ik vraag me af of dat veel nut heeft bij zo weinig inhoud.
Wel bijzonder trouwens dat je zelf het delta kunt bepalen?
Ik heb uitgevonden dat het de hysteresis temp is van de verwarming.

Die verwarming is een beetje over kill, maar ik kan nu met zo'n 2,5 graad per uur opwarmen. Het bad is te slecht geisoleerd om hem altijd op temperatuur te houden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand een idee of het mogelijk is om te zorgen dat een Intex pomp aan gaat zodra de spanning er op komt? Ik knip die aardlek tester wel af en zet er een stekker aan maar wil gewoon dat hij dan ‘aan’ gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:40:
Iemand een idee of het mogelijk is om te zorgen dat een Intex pomp aan gaat zodra de spanning er op komt? Ik knip die aardlek tester wel af en zet er een stekker aan maar wil gewoon dat hij dan ‘aan’ gaat.
Intex ZFP heeft toch gewoon een ingebouwde timer?
En de cartridge pompen hebben domme stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Intex ZFP heeft toch gewoon een ingebouwde timer?
En de cartridge pompen hebben domme stekkers.
Klopt wat je zegt maar vrouwlief snapt niet hoe het allemaal werkt dus zou het prettig vinden als ik op afstand de pomp aan en uit kan zetten (en indirect dus ook de warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toppe schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:44:
[...]

Klopt wat je zegt maar vrouwlief snapt niet hoe het allemaal werkt dus zou het prettig vinden als ik op afstand de pomp aan en uit kan zetten (en indirect dus ook de warmtepomp)
Die ZFP kan toch gewoon een standaard programma draaien van 8-15 ofzo? Of net wat de wens is

Ik zou die stekker laten zitten. Je wil niet geëlektrocuteerd worden in je bad. Genoeg posts hier over mensen met spanning op het water.
Maar in theorie zou het vast kunnen. Staat ergens uitgelegd in t topic of t andere topic meen ik hoe intern geregeld is. Meen dat je iets op de printplaat qua kabels ofzo moest veranderen. Precies weet ik het niet meer.

Een andere pomp is per definitie veiliger.
En een standaard programma het makkelijkst.
Je vrouw leren waar aan/uit knop van de WP zit is zo gebeurd mocht je wel willen filteren en WP niet aan willen.
Of een slimme warmtepomp kopen.

Een Intex ZFP is niet standaard aan bij spanning. Die gaat aan wanneer het tijd is voor zn programma of als je op de aan knop duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Die ZFP kan toch gewoon een standaard programma draaien van 8-15 ofzo? Of net wat de wens is

Ik zou die stekker laten zitten. Je wil niet geëlektrocuteerd worden in je bad. Genoeg posts hier over mensen met spanning op het water.
Maar in theorie zou het vast kunnen. Staat ergens uitgelegd in t topic of t andere topic meen ik hoe intern geregeld is. Meen dat je iets op de printplaat qua kabels ofzo moest veranderen. Precies weet ik het niet meer.

Een andere pomp is per definitie veiliger.
En een standaard programma het makkelijkst.
Je vrouw leren waar aan/uit knop van de WP zit is zo gebeurd mocht je wel willen filteren en WP niet aan willen.
Of een slimme warmtepomp kopen.

Een Intex ZFP is niet standaard aan bij spanning. Die gaat aan wanneer het tijd is voor zn programma of als je op de aan knop duwt.
Valide punt. En het is de pomp die je natuurlijk vervangt, niet direct het filter… die is net nieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 02-07 23:02
beste mede tweakers,
voor ons is het nu het 2e jaar dat wij een waterbehandeling met ORP en zoutelectrolyse gebruiken (devey ecosalt).
De PH regeling werkt zonder zorgen, alleen met de ORP blijf ik problemen houden. Het lijkt erop alsof ik geen direct verband heb met het dpd1 (gemeten met een scuba2) en het ORP voltage.

Ik heb netjes de calibratie utigevoerd en het setpoint ingesteld nadat ik ongeveer de juiste waarde voor dpd1 had.
ik merk nu op dat soms de chlorator wel steeds aan is, maar de ORP niet hoger komt dat 730mV.
Zat op 4.4ppm op een bepaald moment.

Als ik hem dan een paar dagen lager instel lijkt deze ook niet te zakken terwijl het chloor wel zakt (nu 2.6ppm) en nog steeds een 720-730mV.

Als ik dan het zeil verwijder en wil gaan zwemmen zakt hij snel naar 540 > 510mV en gaat weer als een gek chloreren.
Maar zo snel zal het toch niet zakken lijkt mij.

Hoe is jullie ervaring hiermee hoe hiermee om te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 22:27
@darklord007
ik ken jouw systeem niet maar heb je wel eens je ta waarde gemeten?

copy/paste
De alkaliniteit of bicarbonaathardheid (TA- of TAC-waarde) is de capaciteit van water om zuur of base te neutraliseren of te bufferen. Het zorgt ervoor dat de pH-waarden in een bad niet te sterk fluctueren, wat belangrijk is voor een goede desinfecterende werking van het vrij chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-05 23:05
Ik heb momenteel nog het Intel zout systeem maar die is ver versleten en zit te kijken naar de sugar valley oxilife heeft iemand daar ervaring mee die mij zou kunnen helpen met wat voor info mbt tot hoe hij geïnstalleerd moet worden als in horrizontaal of verticaal (of maakt dat niet uit) en hoe zit het met de meet cel en doseer pomp moet je die hebben zo ja hoe zit dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 02-07 23:02
akatar schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:55:
@darklord007
ik ken jouw systeem niet maar heb je wel eens je ta waarde gemeten?

copy/paste
De alkaliniteit of bicarbonaathardheid (TA- of TAC-waarde) is de capaciteit van water om zuur of base te neutraliseren of te bufferen. Het zorgt ervoor dat de pH-waarden in een bad niet te sterk fluctueren, wat belangrijk is voor een goede desinfecterende werking van het vrij chloor.
ik heb geen reden om daaraan te twijfelen. ph is goed en stabiel.
het is ook geen vraag mbt mijn specifieke systeem maar meer mbt orp metingen in het algemeen.

vandaag weer rond de 730mv, pak de afdekking eraf en zakt snel naar een 530mv.
dan kan er gechloreerd worden wat ik wil maar ik zie hem niet oplopen naar bij 650mv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 22:27
Als je niet twijfelt is er geen reden om te meten, inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:56
JB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Ik gebruik een chloordispenser hiervoor. Kun je ook gewoon met zoutwater gebruiken (en er dus geen chloor in doen). Goedkoop en automatisch ontlucht elke keer :)

[Afbeelding]
Ik zit ook naar zo'n soort oplossing te kijken, maar ik zit even te denken of ik hier wel goed aan doe.
Ons zwembad staat zo'n 4meter van de ZFP vandaan, en vanaf de ZFP gaan de slangen 2 meter omhoog het dak op naar 1 (eerdaags 2) solarmat. En ik merk/hoor dat de slangen op het dak altijd lucht bevatten.
Nu zat ik er aan te denken om zo'n ontluchter dus op het dak te plaatsen, naar mijn idee is dat de juiste plek in mijn geval, ook met het idee dat lucht altijd(?) omhoog gaat.
Maar dan is het de vraag hoe ga ik het uitvoeren? Is het een kwestie van een verleng stuk tussen 2 slangen plaatsen, en in het midden van dat verlengstuk de ontluchter plaatsen? Of denk ik verkeerd?

Edit: En waar op het dak moet ik de ontluchter plaatsen, net als de slang/water op het dak is, of net voordat het naar beneden gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Remy!!!! op 31-07-2024 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ontluchter staat hier gewoon op de grond. Paar jaar geleden met vijverslangen alsmede tyleen zelf spiralen gemaakt. De lucht ging er perfect uit. Hoeft niet op het dak te staan.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:56
JB schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:43:
Ontluchter staat hier gewoon op de grond. Paar jaar geleden met vijverslangen alsmede tyleen zelf spiralen gemaakt. De lucht ging er perfect uit. Hoeft niet op het dak te staan.
Ik heb er de ballen verstand van, maar jij hebt het op je chloor dispenser aangesloten, en die staat op je inlaat van je zwembad. Naar mijn idee heeft het dan toch geen effect op de lucht in je tyleenslangen?

Want je gaat van: zwembad --> filter --> solarmatten (slangen in jouw geval) --> chloor dispenser + ontluchter --> zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stukje bij beetje het systeem een beetje uit aan het breiden. Heb een 3m05x0,76 bad. Vanmorgen warmtepomp en qs200 zout systeem binnen gehad. Maar blijkbaar heb ik ergens een verkeerde aanname gedaan.

Dacht dat die zout tabletten in het systeem geplaatst zouden worden en dat er dan automatisch gedoseerd zou worden.
Blijkt nu dat je die gewoon in het zwembad gooit.

Maar dan ben je nog continu bezig met het bij gooien van spullen. Zijn er alternatieven die wel automatisch werken?

Tevens; zag hier wel wat berichten over onthardingszout. Hogere zuiverheid dan zwembad zout. En belangrijker; bij de Hornbach heb je 25 kilo voor een tientje. Zag geen bevestiging dat het daadwerkelijk goed werkt. Iemand die de proef op de som genomen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:10:
Stukje bij beetje het systeem een beetje uit aan het breiden. Heb een 3m05x0,76 bad. Vanmorgen warmtepomp en qs200 zout systeem binnen gehad. Maar blijkbaar heb ik ergens een verkeerde aanname gedaan.

Dacht dat die zout tabletten in het systeem geplaatst zouden worden en dat er dan automatisch gedoseerd zou worden.
Blijkt nu dat je die gewoon in het zwembad gooit.

Maar dan ben je nog continu bezig met het bij gooien van spullen. Zijn er alternatieven die wel automatisch werken?
Ja genoeg; Sugar Valley en EPS One systemen en zo zijn er nog wel een stel (aantrekkelijker geprijsd), maar dan ga je snel naar vloeibaar chloor. Beetje overkill voor z'n bad, imho.

Mijn ervaring is dat als je je zout een keer goed doseert het op zich wel mee valt, maar (imho) voegt zout niets toe, je had een zo goed voor zo'n badje een chloorsluis kunnen nemen (mijn mening, en ik heb slechte ervaringen met zout, zoek maar een mocht je dat willen zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dizzytal schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Ja genoeg; Sugar Valley en EPS One systemen en zo zijn er nog wel een stel (aantrekkelijker geprijsd), maar dan ga je snel naar vloeibaar chloor. Beetje overkill voor z'n bad, imho.

Mijn ervaring is dat als je je zout een keer goed doseert het op zich wel mee valt, maar (imho) voegt zout niets toe, je had een zo goed voor zo'n badje een chloorsluis kunnen nemen (mijn mening, en ik heb slechte ervaringen met zout, zoek maar een mocht je dat willen zien)
Ja het is allemaal een beetje overkill... Maar bij gebrek aan inbouwzwembad moeten we iets ;)

Werd de afgelopen seizoenen echt leip van het continu rommelen met tests, bijgooien van rommel etc.
Dacht dat wat simpeler te maken, maar dat kon nog weleens een beetje tegenvallen dus...

Edit: zie dat je bezwaren vooral met roest etc te maken hebben. Daar zal ik (nog) geen last van hebben. Maar goed punt. Ding kost ook de wereld niet, dus we gaan het er maar even mee proberen :)

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 31-07-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ergens tussen de 3 en 6 gram zout per liter water.
Zout verdampt niet, dus je raakt het alleen kwijt aan gebruik en het zwembad uitgaan en uitdruip water.

Als je apparaat je niet zelf de huidige waarde geeft moet je dat nog even meten. Kan handmatig of met een digitale meter.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
TECHboyy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:07:
heeft iemand daar ervaring mee
Oxilife, geen ervaring mee. Ik draai nu voor tweede jaar de AquaScenic versie, is voor ons pas tweede seizoen met ons gemaakte zwembad. Uitgebreid met vrije chloor meting, maast de ORP meting. Ben nog wel zoekende naar de ideale omstandigheden, al ben ik dichtbij. Wij draaien op 1g/m3 zout. Valkuil voor ons is klein vuil wat in het systeem kan komen, prima af te vangen met extra netjes in de skimmer mandjes. Eigenlijk helemaal geen problemen meer sindsdien. Zie foto's eerder in dit topic voor de opbouw.

Extra tip, kijk goed naar het te kiezen systeem, hou rekening met de temperatuurandbreedte waarbinnen je gaat opereren! Wij hebben een ~60m3 zwembad en dan is de HD1 echt te klein en kom je in de problemen.
Wij hebben dus de HD2, die kan ook bij hogere watertemperatuur het water nog goed houden.
Wij hebben nog geen warmtepomp, enkel een solardek en de temperaturen gaan spreekwoordelijk door het dak...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOx2VIBb3A7kkCJLhMDcqSGl6MQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NKKHfQa41GC1JFrLMioOpQT9.png?f=fotoalbum_large

Kies je device dus niet te krap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:51
Ik zit er aan te denken om als project een index ultra xtr 975cm in te graven. Nu heb ik al het een en ander gezien, ook op YouTube, echter vroeg ik mij af, als het zo veel regent in Nederland, waar gaat dat water allemaal heen. Verzakt de grond dan niet? Mensen die een ingegraven intex zwembad hebben met ervaring?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
je zal moeten kijken hoe het met het grondwaterpeil zit bij je.
als je daar boven blijft lijkt het me geen probleem
Misschien een goede zandbasis met tegels eronder en je zit goed denk ik (en de zijkanten verstevigen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
carpebios schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:37:
Ik zit er aan te denken om als project een index ultra xtr 975cm in te graven. Nu heb ik al het een en ander gezien, ook op YouTube, echter vroeg ik mij af, als het zo veel regent in Nederland, waar gaat dat water allemaal heen. Verzakt de grond dan niet? Mensen die een ingegraven intex zwembad hebben met ervaring?
Hangt helemaal af van je locatie. Voor de verzakking is het de vraag waar bestaat de bodem uit, waar ik zit is het veel veen grond. Alles verzakt waar je bij staat, ons bad moet dus onder heit worden, dan komt er een betonvloer op de palen en dan het bad. (geen Intex trouwens, zoals het nu lijkt wordt het een HDPE bad, wellicht nog een bouwkundig zelfbouw met PS blokken)

Als je het bad neerzet en vult heb je wat betreft het mogelijk drijven/opstuwen van je bad natuurlijk geen last. Pas als je het water er uit zou halen en je zit diep genoeg kun je daar last van krijgen. Meestal zal je nog wel iets van een ombouw maken om het frame mooi weg te werken dus ook al laat je wat ruimte zal je daar ook geen last van hebben (weer water/water).

Ik zou gewoon zeggen graaf (boor) even een gat zo diep je je bad in gaat graven, je ziet dan snel hoe je (op dit moment) zit met je grondwater. Online kun je ook wel grondwaterstanden bij jouw in de buurt vinden, heb je ook wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit ff te prutsen met m'n W'eau Mini inverter via Local Tuya, maar de guides geven allemaal andere schermen aan in de developer portal dan ik heb. Iemand toevallig recent mee aan de slag geweest?

Edit: voor degenen die het gelukt is: hoe hebben jullie het device gekoppeld? Ik heb nu de w'eau app, waar de wp het prima in doet. Maar wellicht moet ik een andere app gebruiken?

@GilbertvH @Jazsie enig idee?

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 03-08-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Warmtepomp staat! Nu op termijn nog een mooie zand filter als wens. Moet nog de bedoel afschermen voor een robotmaaier. Denk nu aan een schapenhekje, jullie nog ideeën?

Zijn er meer Tweakers die een zwembad icm robotmaaier hebben staan? Ben heel benieuwd hoe jullie het hebben opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DelAfU6PgF-5yPm0cUTBS6k7Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umR95ug2shbNcsmIkpSMhFF2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Remy!!!! schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Ik heb er de ballen verstand van, maar jij hebt het op je chloor dispenser aangesloten, en die staat op je inlaat van je zwembad. Naar mijn idee heeft het dan toch geen effect op de lucht in je tyleenslangen?

Want je gaat van: zwembad --> filter --> solarmatten (slangen in jouw geval) --> chloor dispenser + ontluchter --> zwembad.
Het is een gesloten systeem. De lucht moet eruit. Ik heb ook met vijverslangen (gesmolten) en later tyleen spiralen gemaakt, lagen op dak tuinhuis. Met deze ontluchter op de dispenser was alles mooi vaccuum na paar seconden en de pomp ook veel stiller.

[ Voor 16% gewijzigd door JB op 03-08-2024 09:36 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Wackmack daar direct een schapenhekje omheen is vragen om problemen denk ik door kinderen die zich gaan spiesen op zo’n deeltje van dat hek? Ik zou er rubberen tegels/matten onder leggen en wellicht een rand eromheen. Afhankelijk van je robot maaier leg je dan de draad tot aan die rubberen tegels? Je leidingen zal je of boven de grond moeten hangen of je moet het zo neer kunnen zetten dat je je maaier eromheen kan laten gaan voor een deel net als een boom zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
GeeMoney schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:48:
@Wackmack daar direct een schapenhekje omheen is vragen om problemen denk ik door kinderen die zich gaan spiesen op zo’n deeltje van dat hek? Ik zou er rubberen tegels/matten onder leggen en wellicht een rand eromheen. Afhankelijk van je robot maaier leg je dan de draad tot aan die rubberen tegels? Je leidingen zal je of boven de grond moeten hangen of je moet het zo neer kunnen zetten dat je je maaier eromheen kan laten gaan voor een deel net als een boom zeg maar.
Dat is een goed idee, ga er naar kijken, dank!
@GeeMoney bedoel je zooiets? https://m.vevor.nl/kabelh...bel-rubber-p_010438232388

Dit is veilig voor de kabels en de robot. Nu alleen nog iets verzinnen voor de slangen van de warmtepomp en filter.

[ Voor 18% gewijzigd door Wackmack op 03-08-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Wackmack schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Dat is een goed idee, ga er naar kijken, dank!
@GeeMoney bedoel je zooiets? https://m.vevor.nl/kabelh...bel-rubber-p_010438232388

Dit is veilig voor de kabels en de robot. Nu alleen nog iets verzinnen voor de slangen van de warmtepomp en filter.
Kan je ze niet een klein beetje ingraven in een sleuf ?
Of kan je de spullen niet zo positioneren dat de maaier er niet komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
GeeMoney schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Kan je ze niet een klein beetje ingraven in een sleuf ?
Of kan je de spullen niet zo positioneren dat de maaier er niet komt ?
Dat eerste kan inderdaad wel. Ga even een plan bedenken.
Pagina: 1 ... 158 ... 181 Laatste