Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 186 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 16:06

MindBender

Bite my shiny metal ass!

FaceDown schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:38:
[...]
:? Een driewegkogelkraan? Lijkt me heel standaard. Zowel handmatig als electronisch. Ik heb er 2 electronische te koop.
Ze bestaan wel, maar ik kon ze alleen met L- of T-boring vinden, en daarmee kun je niet 1 ingang proportioneel over twee uitgangen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:37
Martinusz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:48:
[...]

De saga continuous, god men is bereid om een ander ontluchtingsdopje te sturen, want ja het gaatje hoort er toch niet in.....goh....maar de schroefaansluiting:

[...]

Beginnen ze weer over een rvs klem ipv de pvc klem, terwijl het daar helemaal niet langs lekt |:( het lekt gewoon direct uit de zwarte schroefverbinding. Volgens mij zei hier ook iemand dat je juist NIET teflon op schroefverbinding moet doen?
Het begint wel beetje vermoeiend te worden, stuur verdorie een ander exemplaar en wissel hem om :/

Overigens lees ik hier: https://www.waterpompshop.nl/teflon-tape
ook gewoon dat men teflon op schroefkoppeling doet.
Vandaag nieuwe pogingen gedaan, met zowel loctite als teflon, maar helaas de schroefsluiting blijft lekken, dit is zelfs nog zonder druk van de pomp erop, alleen het vat gevuld met water.

Ter validatie, is dit correct met teflon gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdzU2QRxEBOvBZ4AnxRPvQWKZss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSwzIgrO8PUGltWtTr9Tg19i.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 08-07-2024 18:02 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:00

The End

!Beginning

Martinusz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:00:
[...]

Vandaag nieuwe pogingen gedaan, met zowel loctite als teflon, maar helaas de schroefsluiting blijft lekken, dit is zelfs nog zonder druk van de pomp erop, alleen het vat gevuld met water.

[Afbeelding]

[YouTube: 8 juli 2024]
Is dit die koppeling waar een rubber tussen hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Dennis1812 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:35:
Kan je er geen tijdschakelaar tussen hangen?
Hmmbob schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:06:
Tijdschakelaar ertussen, en die twee extra chloorabletten
Tijdschakelaar kan helaas niet, omdat er een speciale stekker aan zit die dan telkens handmatig gereset moet worden.
MindBender schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:30:
Leegpompen na na terugkomst opnieuw vullen (of afbreken, afhankelijk van het weer). Er zit voor nog geen tientje aan water in, en je gaat dat toch niet goed houden.
Zorg wel dat je bad niet wegwaait in je afwezigheid...
Persoonlijk vind ik dit erg zonde. En alles leegpompen naar een put die 50 meter verderop zit is ook niet ideaal. En inderdaad moet ik dan een leegstaand zwembad verstevigen, ook verre van ideaal tijdens een winderig zomertje 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:25
Dan de chloor erin, lekker laten staan die twee weken en bij terugkomst shocken + stofzuigen, indien nodig.

Als t niet al te warm gaat worden in die 2 weken, kom je misschien zelfs nog wel weg zonder shock.

[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 08-07-2024 19:42 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Goofyduck384 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:35:
[...]

[...]

Tijdschakelaar kan helaas niet, omdat er een speciale stekker aan zit die dan telkens handmatig gereset moet worden.

[...]

Persoonlijk vind ik dit erg zonde. En alles leegpompen naar een put die 50 meter verderop zit is ook niet ideaal. En inderdaad moet ik dan een leegstaand zwembad verstevigen, ook verre van ideaal tijdens een winderig zomertje 🤪
Wat voor pomp heb je?

Out of the box, bij de action een cartridge pomp halen. Daar een tijdschakelaar op en na die 2 weken terug naar de ZFP?
Kost je wel ~25 euro

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
The End schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Is dit die koppeling waar een rubber tussen hoort?
Jep, dikke rubber ring aan de buitenkant en binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Martinusz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:49:
[...]

Jep, dikke rubber ring aan de buitenkant en binnenkant.
Rubber ringen zijn voor afdichting. Teflon zou niet eens nodig moeten zijn tenzij er iets anders mis is. Tenminste zo is het bij kwaliteitszwembadspul. Bij honkytonky merken weet ik het niet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:18
[...]

[...]

[...]

Kabel doorknippen en een shelly of vergelijkbaar slim relais tussen de speciale stekker en de pomp zetten in een warteldoos.
Dan kan je hem meteen op afstand aan en uit zetten in daarin een tijdschema maken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Dennis1812 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:41:
[...]

Wat voor pomp heb je?

Out of the box, bij de action een cartridge pomp halen. Daar een tijdschakelaar op en na die 2 weken terug naar de ZFP?
Kost je wel ~25 euro
Goeie! Dat vind ik nog eens een goede tip. Iets minder goede filter is altijd beter als geen filter.
Hebben die filters geen speciale reset stekker dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Goofyduck384 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:51:
[...]

Goeie! Dat vind ik nog eens een goede tip. Iets minder goede filter is altijd beter als geen filter.
Tip, trek een doos open en kijk er even naar.

Ik heb jaren zoon ding gehad op tijdschakelaar. Maar het kan altijd aangepast zijn natuurlijk.

Nu een Intex ZFP. Die heeft wel een speciale stekker. Maar een ingebouwde tijdschakelaar. Dat werkt ook prima.
Ik had nog een pomp liggen, had ik je best op willen sturen. Maar helaas voor jou gisteren opgehaald via gratis afhalen FB pagina |:(
Zat nieuw in de doos.
Die had ook geen reset stekker overigens. Al was dat een best way, maar dat is allemaal prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

FaceDown schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Rubber ringen zijn voor afdichting. Teflon zou niet eens nodig moeten zijn tenzij er iets anders mis is. Tenminste zo is het bij kwaliteitszwembadspul. Bij honkytonky merken weet ik het niet.
Bij alle soorten koppelingen is het hetzelfde. Als er een rubber ring zit, dan moet je geen teflon gebruiken. @Martinusz is een beetje eigenwijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
FaceDown schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Tja de after sales afdeling wilde toch echt dat ik teflon ging proberen op die plek….
The End schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Bij alle soorten koppelingen is het hetzelfde. Als er een rubber ring zit, dan moet je geen teflon gebruiken. @Martinusz is een beetje eigenwijs :P
Zeg dat tegen de after sales man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:42
[...]

kijk anders op Marktplaats
de gewone cardridge filters van Intex staan er voor een paar centen op
veel mensen gaan direct over op zandfilter
Hier ook gedaan maar ik heb de cardridge filter nog als back up liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Action ligt er ook vol mee. Voordeel heb je wellicht nog dat je bij action binnen ik meen 30 dagen nog kan ruilen.

Goed droog maken en weer inleveren en andere spullen voor halen. Wel die ene filter even vervangen. Dan lijkt hij ook gewoon nieuw.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:28:
Action ligt er ook vol mee. Voordeel heb je wellicht nog dat je bij action binnen ik meen 30 dagen nog kan ruilen.

Goed droog maken en weer inleveren en andere spullen voor halen. Wel die ene filter even vervangen. Dan lijkt hij ook gewoon nieuw.
Serieus!?
(ja ik weet 't dit voegt niets toe aan de discussie, maar dit is toch echt wel een heel achterbaks 'advies')

Volgend jaar zit je met het 'zelfde' probleem dus afgezien van dat het natuurlijk echt niet de bedoeling is om een gebruikt ding terug te brengen kun je dat ding ook gewoon houden voor die paar euro en volgend jaar weer gebruiken.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Martinusz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Tja de after sales afdeling wilde toch echt dat ik teflon ging proberen op die plek….

[...]

Zeg dat tegen de after sales man :)
Nee, ik zeg het al meerdere malen tegen jou. :) Het werkt niet. De rubber ring is bedoelt voor de afdichting. Als je er teflon bij gaat stoppen, dan wordt het niet waterdicht(er). Dan loop je vooral het risico dat je de koppeling niet strak genoeg kan aandraaien. Controleer die rubbers nou maar; daar ligt het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:27
Zuluman schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:36:
Verse verflaag zit er op en de redox en ph meters doen het gewoon ondanks dat ze niet in water hebben gestaan voor de afgelopen 3 maanden.

Ik ga niet meer geautomatiseerd zwavelzuur toe voegen maar doe het voortaan handmatig 1x per week.

Nu nog bijpassend weer. en in de tussentijd kan ik het hout van het tuinmeubilair behandelen.

[Afbeelding]
Hoezo geen automatische zwavelzuur dosering? Is er wat mis gegaan?

Blijf het overigens een prachtige tuin vinden _/-\o_.
[...]
Gewoon een flinke dosis chloor(shock) erin doen samen met een drijver met chloor tabletten is genoeg voor die 2 weken...
dizzytal schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:25:
[...]
Serieus!?
(ja ik weet 't dit voegt niets toe aan de discussie, maar dit is toch echt wel een heel achterbaks 'advies')

Volgend jaar zit je met het 'zelfde' probleem dus afgezien van dat het natuurlijk echt niet de bedoeling is o een gebruikt ding terug te brengen kun je dat ding ook gewoon houden voor die paar euro en volgend jaar weer gebruiken.
Je was me voor en haalt de woorden uit mijn mond.
Mja "sub titel" van @Dennis1812 zegt al genoeg >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
The End schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Nee, ik zeg het al meerdere malen tegen jou. :) Het werkt niet. De rubber ring is bedoelt voor de afdichting. Als je er teflon bij gaat stoppen, dan wordt het niet waterdicht(er). Dan loop je vooral het risico dat je de koppeling niet strak genoeg kan aandraaien. Controleer die rubbers nou maar; daar ligt het aan.
Uh ja, maar de after sales man wilt perse dat ik het probeer MET teflon, dus dat heb ik gedaan, filmpje gemaakt, zodat die beste man zijn zin heeft.
Dat het geen fluit zou uitmaken wist ik al. De 2 rubberen ringen dichten denk ik het gat in het vat niet goed af, waardoor de aansluiting blijft lekken. Als je te strak draait verdraait de dikke rubberen ring ook trouwens, dus het is zoeken naar hoe strak je hem kan draaien, maar op z'n beste 'stand' blijft het alsnog lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Persoonlijk vind ik dit erg zonde.
Tja, dan vond ik vorig jaar ook, dus heb er vooraf veel chloor ingedaan, 2 weken lang de pomp elke dat 6 uur laten draaien (14 * 6 * 0.250kW * 0,25€/kWh = €5,25), en heb ik doe groene soep die ik thuis aantrof geprobeerd schoon te krijgen met shock, onttroebeling, etc. Gezien er voor €9,00 aan water in je badje zit, zou ik er niet teveel tijd aan besteden.
Bedenk dat ook bij correct filtergebruik, er zich allerlei afbraakproducten in de vorm van chemicaliën in het water ophopen, die je er niet uitfiltert. Het verversen van water is een luxe die met grote baden niet mogelijk is, maar waar je met een klein badje niet te lang over na moet denken.
En alles leegpompen naar een put die 50 meter verderop zit is ook niet ideaal.
Ik heb het vorig jaar - toen het nog heel droog was - in de tuin laten lopen. Zou ik nu ook niet meer doen, maar het kan wel.
En inderdaad moet ik dan een leegstaand zwembad verstevigen, ook verre van ideaal tijdens een winderig zomertje 🤪
Een paar stoeptegels op de bodem en/of er 10 cm water in laten staan, en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Martinusz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:29:
[...]

Uh ja, maar de after sales man wilt perse dat ik het probeer MET teflon, dus dat heb ik gedaan, filmpje gemaakt, zodat die beste man zijn zin heeft.
Dat het geen fluit zou uitmaken wist ik al. De 2 rubberen ringen dichten denk ik het gat in het vat niet goed af, waardoor de aansluiting blijft lekken. Als je te strak draait verdraait de dikke rubberen ring ook trouwens, dus het is zoeken naar hoe strak je hem kan draaien, maar op z'n beste 'stand' blijft het alsnog lekken.
Met andere woorden: een ondeugdelijk product. Terugbrengen en een ander type filter halen, van een type wat wel werkt zonder allerlei kunst en vliegwerk.

Ik heb zelf een bad van 65m3 met de technische installatie in de garage. Lekt geen druppel. Sommige verbindingen zijn met rubbers (en geen tape), sommigen met tape of lijm (en geen rubbers). Kans op lekkage moet gewoon zo goed als nul zijn want ik wil voorkomen dat de pomp 10 kuub water mijn garage inpompt. Overigens heb ik wel een lekkagebeveiliging erop.

Dus: deugelijk spul lekt niet en dat spul is gewoon iets duurder dan het allergoedkoopste.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Jazsie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Hoezo geen automatische zwavelzuur dosering? Is er wat mis gegaan?

Blijf het overigens een prachtige tuin vinden _/-\o_.

[...]
thanks! wij vinden m ook nog steeds prachtig.

Wat ph-/zwavelzuur dosering betreft is er eea mis gegaan. Ik heb t systeem in de winter aan laten staan. Wat waarschijnlijk niet nodig is. Wellicht was alleen de pomp voldoende geweest. Ik vermoed door de kou/watertemperatuur dat de meetapparatuur niet goed werkte. hij meette omgekeerd. naarmate de ph omlaag ging dacht is dat de ph omhoog ging. Hij bleef dus 15% zwavelzuur in t bad pompen. ik had een 20l tank en die heeft ie dus helemaal leeggepompt in 6m3 water binnen ik schat 1 week. :( Gevolg was dat alle zwarte kit wit werd en de blauwe verf lichtblauw werd. Verder geen schade aan t systeem. Ik heb glasparels en de zoutcel zag er nog goed uit.

Ik dacht eerst dat t de kou was waarom t water wat prikkig aanvoelde. Ph was zo laag dat ik t niet eens kon meten. Had behoorlijk wat ph+ nodig om t te corrigeren. inmiddels alles opnieuw geverfd en gekit en vers water erin.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:00:
[...]

[Afbeelding]

[YouTube: 8 juli 2024]
Aftersales:
Wij zien nu dat de pomp ook lekt als er RVS klemmen opzitten. Wij zullen u een vervangende buizenset en een ventieldopje opsturen.
:/ goh eindelijk beweging, vraag mij alleen af of een vervangende buizenset de oplossing gaat bieden, maar we gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dag allen,

Ik liep net langs mijn bad en zag het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IrsM4VkUlTdtytWYgEJzdLxk5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdoctAhhPqYELodq4rAUKRhV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een zout elektrolyse systeem, dus direct de boost functie maar aangezet.
Het is het eerste jaar dat ik dit elektrolysesysteem heb, dus ben even benieuwd hoe te handelen.
Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:39
Jopio schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:20:
Dag allen,

[Afbeelding]

Het is het eerste jaar dat ik dit elektrolysesysteem heb, dus ben even benieuwd hoe te handelen.
Hebben jullie tips?
Moet je niet gewoon stofzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
-Paul- schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Moet je niet gewoon stofzuigen?
Dat dacht ik eerst ook, maar groen = alg was mijn redenering :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat lijk me de enige juiste redenering. Dus het chloorniveau moet omhoog (geen idee hoe je dat instelt op je electrolyser) en zodra het groene weg is, even stofzuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:34:
Dat lijk me de enige juiste redenering. Dus het chloorniveau moet omhoog (geen idee hoe je dat instelt op je electrolyser) en zodra het groene weg is, even stofzuigen
Er zit een boost functie op het systeem waarmee er extra chloor gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jopio schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Er zit een boost functie op het systeem waarmee er extra chloor gemaakt wordt.
Maar als het nu, na amper gebruik (da's een gokje gelet op het weer), al zo groen is, moet je standaard meer chloor hebben - niet alleen als boost.

Meet je je chloorgehalte ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Ik schat in dat de fout die ik gemaakt heb, is dat het bad niet is afgedekt.

Daarnaast is het water verwarmd, dus wordt het meerdere malen per week toch wel gebruikt.
Het groene zit op de wanden aan de onderkant, het water is verder keurig helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Niet afgedekt vervliegd je chloor gelijk.
Afdekken en boost.
Of chloorshock.

Daarna goed stofzuigen.

Dit is nog wel te redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:11
Prima te redden dit met een boost van je ZWS, even wat langer filteren. Als je een zandfilter hebt, zou ik ook tussendoor een backwash doen om te kijken hoe vies je filter is en doorspoelen totdat je geen groen water meer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Kleine aanvulling op bovenstaande: als je er filter bollen in hebt heeft backwash niet veel zin volgens mij.

Dan zou ik ze gewoon even in de wasmachine gooien. Zodra je pomp uitgaat vanavond ofzo eruit halen, wassen en weer erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:51:
Kleine aanvulling op bovenstaande: als je er filter bollen in hebt heeft backwash niet veel zin volgens mij.

Dan zou ik ze gewoon even in de wasmachine gooien. Zodra je pomp uitgaat vanavond ofzo eruit halen, wassen en weer erin.
Heb filter bollen. Ik heb de pomp nu even langer aangezet zodat de cyclus kan draaien en de boel even gefilterd wordt. Daarna zal ik ze weer verversen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jopio schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:20:
Dag allen,

[Afbeelding]

Hebben jullie tips?
Heb je cyaanzuur erin gedaan? Als je alleen zoutelectrolyse gebruikt en verder niets dan moet je cyaanzuur toevoegen anders verdwijnt het chloor meteen door de felle zon. Resultaat: algengroei.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Martinusz schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:29:
Voor alles wat je echt niet dicht krijgt, kun je altijd nog Griffon Kolmat plastic gebruiken. Dat is vloeibare pakking voor kunststof leidingen. Duur maar werkt erg goed, als je de instructies goed opvolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
We zijn intussen een tijdje verder, en ook een overleden warmtepomp verder....... maar goed na de chloorshock is het water weer mooi blauw geworden. Wel is het iets troebel geworden door de rondzwevende dode algen. Dus daar moet ik maar vlokmiddel voor gaan toevoegen.

Thganks allemaal voor de tips en ik zal voortaan de chloorshock eerder uitvoeren ;)

De nieuwe warmtepomp komt vandaag binnen dus dan kan ik die vanavond ook weer aansluiten :*)

Als is het water nu ook al lekker op temp met 25 graden

[ Voor 4% gewijzigd door EdwinC op 11-07-2024 07:33 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Begon al af te vragen hoe het is afgelopen :+.

Troebel is inderdaad normaal na zo een algengroei. Beste is waterpomp uitzetten zodat het kan zakken naar de bodem en dan opzuigen.

Vlokmiddel is duur en is infeite niet nodig (maar soms wel makkelijk).

Wat is er met je warmtepomp gebeurd? garantie gevalletje?

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 11-07-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
De motor van de warmtepomp is doorgebrand, garantie helaas niet (2dekansje en intussen 3,5 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
FaceDown schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Heb je cyaanzuur erin gedaan? Als je alleen zoutelectrolyse gebruikt en verder niets dan moet je cyaanzuur toevoegen anders verdwijnt het chloor meteen door de felle zon. Resultaat: algengroei.
Nee alleen het zout systeem. En niet afgedekt, dat is super stom geweest.
Ik heb nu het noppenfolie erop gelegd, moet even een nieuwe afdekhoes bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:41:
De motor van de warmtepomp is doorgebrand, garantie helaas niet (2dekansje en intussen 3,5 jaar oud).
Apart, normaal is compressor thermisch beveiligd en zou niet mogen doorbranden. Balen maar gelukkig komt er een nieuwe :)
Jopio schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:37:
[...]
Nee alleen het zout systeem. En niet afgedekt, dat is super stom geweest.
Ik heb nu het noppenfolie erop gelegd, moet even een nieuwe afdekhoes bestellen.
Zou zeker ook cyaanzuur toevoegen, te veel is niet goed maar je moet wel een beetje hebben om te voorkomen dat het chloor gelijk afbreekt door de zon -uv straling-.

Afdekken wanneer mogelijk helpt ook enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jazsie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Apart, normaal is compressor thermisch beveiligd en zou niet mogen doorbranden. Balen maar gelukkig komt er een nieuwe :)

[...]

Zou zeker ook cyaanzuur toevoegen, te veel is niet goed maar je moet wel een beetje hebben om te voorkomen dat het chloor gelijk afbreekt door de zon -uv straling-.

Afdekken wanneer mogelijk helpt ook enorm.
25 gram per kuub is minimaal en prima. Mensen die chloortabletten gebruiken hoeven dit niet te doen want cyaanzuur (of chloorstabilisator) zit daar al in.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

EdwinC schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:33:
[...]

We zijn intussen een tijdje verder, en ook een overleden warmtepomp verder....... maar goed na de chloorshock is het water weer mooi blauw geworden. Wel is het iets troebel geworden door de rondzwevende dode algen. Dus daar moet ik maar vlokmiddel voor gaan toevoegen.

Thganks allemaal voor de tips en ik zal voortaan de chloorshock eerder uitvoeren ;)

De nieuwe warmtepomp komt vandaag binnen dus dan kan ik die vanavond ook weer aansluiten :*)

Als is het water nu ook al lekker op temp met 25 graden
Chloorshock is een lapmiddel. Als je electrolyse goed werkt dan wordt je water niet groen. Is je cyaanzuur op peil? Anders heb je over een week weer groen water.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
FaceDown schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Chloorshock is een lapmiddel. Als je electrolyse goed werkt dan wordt je water niet groen. Is je cyaanzuur op peil? Anders heb je over een week weer groen water.
Ik had eerst nog geen automatische dosering. En toen werd het water groen. Daarna automatische dosering geïnstalleerd (met groen water). Hierna bleek het dus nodig om wel een chloorshock toe te voegen om ervoor te zorgen dat de algen zich niet meer happy voelde in het water. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:36
Even een vraagje.

Hoe meten jullie de Alkaliniteit? Bij de opstart van het bad zat deze te laag en heb ik dit met meetstrips gemeten. Nu merkte ik onlangs dat het water opnieuw niet goed was (waarschijnlijk door de vele regen en het onweer). Opnieuw alkaliniteit gemten en die was terug veel te laag.

Ik vind het echter een gedoe met die meetstript en je krijgt nooit een exacte waarde. Daarom zou ik graag een digitale meter hebben. Maar welke meter zou ik dan het beste kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Tibs schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:37:
Even een vraagje.

Hoe meten jullie de Alkaliniteit? Bij de opstart van het bad zat deze te laag en heb ik dit met meetstrips gemeten. Nu merkte ik onlangs dat het water opnieuw niet goed was (waarschijnlijk door de vele regen en het onweer). Opnieuw alkaliniteit gemten en die was terug veel te laag.

Ik vind het echter een gedoe met die meetstript en je krijgt nooit een exacte waarde. Daarom zou ik graag een digitale meter hebben. Maar welke meter zou ik dan het beste kopen?
Ik heb zelf de Lovibond Scuba, maar als ik het opnieuw moet doen zou ik voor de Poollab 2.0 gaan. Die is net wat uitgebreider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Tibs schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:37:
Even een vraagje.

Poollab 1.0 of de nieuwere 2.0

Werkt altijd goed want je werkt met tabletten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Poollab 2 heb ik hier, dik tevreden over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:11
Sinds deze zomer hebben wij voor het voor het eerst ook een opzetzwembadje staan. Aangezien de zomer zichzelf dit jaar nog niet echt veel laat zien daarbij ook maar een warmtepomp aangeschaft, zodat we wat meer gebruik kunnen maken van het zwembad.
Het volgende hebben we nu staan:
  • Intex 300x200x76 cm bad
  • Bestway 3 m3/h ZFP
  • Poolex Mag Fi 5 kW warmtepomp
Fototje van de (tijdelijke) opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kd_qKFbxVAEyGnOeAV3vfY0VkkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OfuieUkoMZAyI08aeu2B2da.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zou deze warmtepomp mede dankzij zijn Full Inverter vrij stil moeten zijn (geclaimd wordt 29 dB(A) op 10 meter), maar mijn ervaring is toch wel wat anders. We hebben een vrij forse tuin, met ook flink wat ruimte naar de buren (flinke heg, straatje, heg) maar voel me er toch wel schuldig bij om dit apparaat de hele dag aan te hebben staan. 20-30 meter verderop hoor je hem nog steeds draaien.

Onze buitenunits van onze aircos zijn bijvoorbeeld een stuk stiller. Wat je ook vooral hoort is de inverter, een hoogtonige brom welke een beetje mee lijkt te gaan met het gevraagde vermogen.
Ook lijkt de pomp maar een paar standen te hebben, uit / full power / ergens daar tussenin. Waarbij beide standen zeer luid zijn. Hier heb ik nog niet veel mee kunnen testen, maar ik had verwacht dat hij netjes richting het setpoint zou moduleren.

Zijn dit soort warmtepompen nu gewoon veel luider of moet ik opzoek naar een ander model?

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 12-07-2024 11:44 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 12:07
wesleytjuh schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:30:
Sinds deze zomer hebben wij voor het voor het eerst ook een opzetzwembadje staan. Aangezien de zomer zichzelf dit jaar nog niet echt veel laat zien daarbij ook maar een warmtepomp aangeschaft, zodat we wat meer gebruik kunnen maken van het zwembad.
Het volgende hebben we nu staan:
  • Intex 300x200x76 cm bad
  • Bestway 3 m3/h ZFP
  • Poolex Mag Fi 5 kW warmtepomp
Fototje van de (tijdelijke) opstelling:
[Afbeelding]

Nu zou deze warmtepomp mede dankzij zijn Full Inverter vrij stil moeten zijn (geclaimd wordt 29 dB(A) op 10 meter), maar mijn ervaring is toch wel wat anders. We hebben een vrij forse tuin, met ook flink wat ruimte naar de buren (flinke heg, straatje, heg) maar voel me er toch wel schuldig bij om dit apparaat de hele dag aan te hebben staan. 20-30 meter verderop hoor je hem nog steeds draaien.

Onze buitenunits van onze aircos zijn bijvoorbeeld een stuk stiller. Wat je ook vooral hoort is de inverter, een hoogtonige brom welke een beetje mee lijkt te gaan met het gevraagde vermogen.
Ook lijkt de pomp maar een paar standen te hebben, uit / full power / ergens daar tussenin. Waarbij beide standen zeer luid zijn. Hier heb ik nog niet veel mee kunnen testen, maar ik had verwacht dat hij netjes richting het setpoint zou moduleren.

Zijn dit soort warmtepompen nu gewoon veel luider of moet ik opzoek naar een ander model?
deze herrie warmtepomp ook aantal gehad en gerolen!zou stiller moeten zijn dan de oude poolex nano maar is het duidelijk niet! heb nu maar weer de oude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

EdwinC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:32:
[...]

Ik had eerst nog geen automatische dosering. En toen werd het water groen. Daarna automatische dosering geïnstalleerd (met groen water). Hierna bleek het dus nodig om wel een chloorshock toe te voegen om ervoor te zorgen dat de algen zich niet meer happy voelde in het water. :)
Wat doseer je dan automatisch? Je hebt toch zoutelectrolyse?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
crazyfrog schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:05:
[...]

deze herrie warmtepomp ook aantal gehad en gerolen!zou stiller moeten zijn dan de oude poolex nano maar is het duidelijk niet! heb nu maar weer de oude
Inmiddels ook een Hayward Mini 3,5 kW binnen gehad. Dit was een 2e kansje, en is van alles mee mis (mag de naam 2e kansje niet dragen, dit is enkeltje afvalverwerking ben ik bang), maar heb ik wel eventjes mee kunnen testen. Wat een gigantisch verschil :o .
De Hayward klinkt als een oudere koelkast, en is vergelijkbaar met de ZFP kwa geluidsniveau.
Bijzonder dat Poolex een (nieuw) product op de markt durft te brengen wat zo significant veel meer herrie weet te produceren, om hem daarna als "stil" te bestempelen.
shoombak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Zeker, ik heb uiteindelijk de volgende handleiding van de leverancier gehad.

https://jmp.sh/s/ZuBN90f0GcujHKurGcog

Verder bevalt deze prima, warmt lekker snel op en nog steeds weinig geluid!
Heb je deze wellicht nog? De link werkt niet meer ;). Ook bij mij is de uitvoer temperatuur niet zichtbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door wesleytjuh op 12-07-2024 19:49 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:44:
[...]

Aftersales:

[...]

:/ goh eindelijk beweging, vraag mij alleen af of een vervangende buizenset de oplossing gaat bieden, maar we gaan het zien!
Jaaaaa de saga comes to an end!
Eindelijk een pomp die werkt en niet gigantisch lekt bij de schroefaansluiting, wat bleek er ontbrak dus een rubber ring die dus wel bij de losse buizenset nu zat.

Alleen nog ff bij 2 slangaansluitingen nog iets verder water dicht maken, maar had ik nu ff geen zin meer in ;)

Lekkere stille pomp (in het filmpje klinkt het behoorlijk hard, maar is het absoluut niet) met een domme stekker, dus die kan ik gerust op tijd schakelen wanneer we op vakantie zijn, plus de buren er geen last van!

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 12-07-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb voor het eerst waterproblemen.
Troebel/melkachtig.

Heb een shitload aan chloor extra. Die was onmeetbaar laag.
Vannacht de ZFP extra laten lopen en dan morgenochtend goed borstelen en stofzuigen.

Dan weer eens meten en gok dat het wel al een stuk beter is.
Anders ga ik voor een chloor shock.

We zijn te laks geweest met het afdekzeil.
Dat is ook met de grotere maat zwembad een heel gekloot moet ik zeggen. Maar toch maar wat strakker op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:16:
Ik heb voor het eerst waterproblemen.
Troebel/melkachtig.

Heb een shitload aan chloor extra. Die was onmeetbaar laag.
Vannacht de ZFP extra laten lopen en dan morgenochtend goed borstelen en stofzuigen.

Dan weer eens meten en gok dat het wel al een stuk beter is.
Anders ga ik voor een chloor shock.

We zijn te laks geweest met het afdekzeil.
Dat is ook met de grotere maat zwembad een heel gekloot moet ik zeggen. Maar toch maar wat strakker op zitten.
Wat heeft het afdekzeil met de waterkwaliteit te maken? Je moet gewoon zorgen dat het chloor op peil blijft.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

FaceDown schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 03:01:
[...]

Wat heeft het afdekzeil met de waterkwaliteit te maken? Je moet gewoon zorgen dat het chloor op peil blijft.
Ja en geen afdekzeil betekent dat je chloor veel sneller vervliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennis1812 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 09:29:
[...]

Ja en geen afdekzeil betekent dat je chloor veel sneller vervliegt.
Nee hoor, als je stabilisator gebruikt (cyaanzuur) valt dat reuze mee. Afdekken is met name om afkoeling en verdamping tegen te gaan.
Zonder stabilisator werkt chloor sowieso niet want dan is het bij de eerste zonnestraaltjes meteen weg. Daar helpt een afdekzeil ook niet tegen.

Edit:

Iemand nog een iSaver 1100 nodig? Perfecte frequentieregelaar voor je zwembadpomp, beperkt tot 75% van het verbruik van je pomp. Stuur DM!

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 13-07-2024 11:54 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Martinusz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Jaaaaa de saga comes to an end!
Eindelijk een pomp die werkt en niet gigantisch lekt bij de schroefaansluiting, wat bleek er ontbrak dus een rubber ring die dus wel bij de losse buizenset nu zat.

[YouTube: 12 juli 2024]

Alleen nog ff bij 2 slangaansluitingen nog iets verder water dicht maken, maar had ik nu ff geen zin meer in ;)

Lekkere stille pomp (in het filmpje klinkt het behoorlijk hard, maar is het absoluut niet) met een domme stekker, dus die kan ik gerust op tijd schakelen wanneer we op vakantie zijn, plus de buren er geen last van!
Top! Nou nog even ontluchten, dan is ie helemaal stil 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-10 20:52
wesleytjuh schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:30:
In mijn ervaring en die van de posts hier op het forum zijn de mini pompen vaak wat luidruchtiger ja. Ook die piep van de compressor komt vaker voor bij de kleine modellen. Grotere modellen (vergelijkbaar met airco buitenunit) zijn vaak een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ik hoopte dat juist te voorkomen met de iets grotere 5 kW met inverter. Ik heb nu een goedkope Hayward 3,5 kW staan, en hoewel het traag (en wellicht wat minder zuinig) gaat, is hij wel stil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 12:07
TMCThomas schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:16:
[...]

de oude poolex nano is anders wel zeer stil en is ook gewoon een kleine
In mijn ervaring en die van de posts hier op het forum zijn de mini pompen vaak wat luidruchtiger ja. Ook die piep van de compressor komt vaker voor bij de kleine modellen. Grotere modellen (vergelijkbaar met airco buitenunit) zijn vaak een stuk stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
wesleytjuh schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:30:
Ik hoopte dat juist te voorkomen met de iets grotere 5 kW met inverter. Ik heb nu een goedkope Hayward 3,5 kW staan, en hoewel het traag (en wellicht wat minder zuinig) gaat, is hij wel stil 8)
Wil je inverter en stil (en zuinig) dan kom je uit op de 7kW fairland...

Helaas hebben vooral de kleinere inverters last van een irritante toonhoogte die veranderd met de "toeren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topic al best een eind doorgezocht maar tocht nog met wat vragen zitten voor een ZFP.
Zwembad is 4.5m2, wil over een paar jaar nog wel een upgraden naar een iets groter zwembad. Dacht daarbij zelf een 6m2 set. Voor mij is belangrijk dat de pomp ook wel stil is en buren er geen last van hebben. Budget ~ 300eu

Pentair set zou top zijn maar vind ik te duur. https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-6m3-u.html
Aqua plus zou kunnen maar geen timer, mij ook niet helemaal duidelijk of dit een stille pomp is https://www.rhodos-shop.n...-330-zandfilterset-6-m3-u
Mauk set, iemand ervaring? Lees er niet veel over hier maar zou wel stil zijn https://www.amazon.nl/MAU...zwembadpomp/dp/B002LB63GG
Blue Bay, stuk goedkoper als andere merken. Wel stil? Kwaliteit wel in orde? https://www.hornbach.nl/p...incl-polysphere/10656329/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
FaceDown schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Wat doseer je dan automatisch? Je hebt toch zoutelectrolyse?
Ik doseer zowel zwavelzuur (pH) als Chloor automatisch. Dus nee ik heb geen zoutelectrolyse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Woohooo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:44:
Topic al best een eind doorgezocht maar tocht nog met wat vragen zitten voor een ZFP.
Zwembad is 4.5m2, wil over een paar jaar nog wel een upgraden naar een iets groter zwembad. Dacht daarbij zelf een 6m2 set. Voor mij is belangrijk dat de pomp ook wel stil is en buren er geen last van hebben. Budget ~ 300eu

Pentair set zou top zijn maar vind ik te duur. https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-6m3-u.html
Aqua plus zou kunnen maar geen timer, mij ook niet helemaal duidelijk of dit een stille pomp is https://www.rhodos-shop.n...-330-zandfilterset-6-m3-u
Mauk set, iemand ervaring? Lees er niet veel over hier maar zou wel stil zijn https://www.amazon.nl/MAU...zwembadpomp/dp/B002LB63GG
Blue Bay, stuk goedkoper als andere merken. Wel stil? Kwaliteit wel in orde? https://www.hornbach.nl/p...incl-polysphere/10656329/
De Pentair is een stille en goede set, meermaals hier voorbij gekomen.
De 2de en 3de ken ik niet / geen ervaring mee.
De laatste Blue Bay is hier ook meermaals voorbij gekomen, zelfs de laatste paar pagina's. Iets zegt me dat je dus niet goed gelezen hebt ;).

Aangezien je niet te duur wilt is de Blue Bay een optie, letop dat deze best lastig lekvrij te krijgen is zoals je al hebt kunnen vinden (en gelezen) in deze topic ;).
Eenmaal lekvrij en goed ontlucht is het een stille ZFP set.

Je zal er niet mee kunnen zuigen (of beperkt), zonnematten via het dak kan je vergeten.
Houd dus rekening mee dat je bij zwembad upgrade wellicht als nog op de Pentair uit komt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-10 21:10
Woohooo schreef op maandag 15 juli 2024 @ 00:44:

In aanvulling op @Jazsie ; zoeken op Speck en/of Badu levert ook een goede optie.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Kleine tussenstand weer waaruit blijkt dat het automatiseren en optimaliseren van de warmtepomp en waterpomp een zeer positief effect heeft op het verbruik ten opzichte van vorig jaar wat dus een behoorlijke goede zomer was tot aan eind juni en we dit jaar echt een hele slechte start hebben van het seizoen:

2023: Totaal vanaf 16 april tot 29 juni
1239kWh waarvan 784kWh aan de warmtepomp en 455 aan de waterpomp.

2024: Totaal vanaf 16 april tot 29 juni
799kWh waarvan 405kWh aan de warmtepomp en 394kWh aan de waterpomp.

Maar liefst 440kWh minder verbruikt terwijl het weer vele malen dramatischer is geweest.
Ik ben erg tevreden in ieder geval :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38
Interessant, ik heb het ook eens opgezocht. Ook ik stuur het "slim" aan, waardes vanaf 1 mei tot 1 juli:
  • 485kWh Pomp
  • 240kWh Warmtepomp
Bad is 6x3x1.5. Vooral de pomp zelf wil dus nogal en ik weet niet goed hoe ik dat nog verder terug kan dringen. Draait nu van 7:00 tot 22:00 op stand 1 (van 3).

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
reskobon schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:18:
Interessant, ik heb het ook eens opgezocht. Ook ik stuur het "slim" aan, waardes vanaf 1 mei tot 1 juli:
  • 485kWh Pomp
  • 240kWh Warmtepomp
Bad is 6x3x1.5. Vooral de pomp zelf wil dus nogal en ik weet niet goed hoe ik dat nog verder terug kan dringen. Draait nu van 7:00 tot 22:00 op stand 1 (van 3).
Tijd verkorten van de duur mits je minimaal 2x je bad rond pompt in die mindere tijd.
Mijn pomp draait nu van 09:00 tot 20:30 uur ipv van 07:30 tot 22:00 uur .
Ik pomp bijna 3x mijn bad rond in die mindere tijd en zeker in de ochtend voor 09:00 uur ligt er hier toch nog niemand in het zwembad.
Je warmtepomp heeft weinig verbruikt, op welke temp houd jij je water?
Die van mij staat op 28 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 16-07-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:38
GeeMoney schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:25:
[...]

Tijd verkorten van de duur mits je minimaal 2x je bad rond pompt in die mindere tijd.
Mijn pomp draait nu van 09:00 tot 20:30 uur ipv van 07:30 tot 22:00 uur .
Ik pomp bijna 3x mijn bad rond in die mindere tijd en zeker in de ochtend voor 09:00 uur ligt er hier toch nog niemand in het zwembad.
Je warmtepomp heeft weinig verbruikt, op welke temp houd jij je water?
Die van mij staat op 28 graden.
Ja, tijd verkorten is simpel, ik was alleen wat huiverig met verbranden van de zonnecellen in het dek. Het water zit op 26 graden en in mei nog op 24 geloof ik.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
reskobon schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:49:
[...]

Ja, tijd verkorten is simpel, ik was alleen wat huiverig met verbranden van de zonnecellen in het dek. Het water zit op 26 graden en in mei nog op 24 geloof ik.
De zon schijnt bij mij overdag in ieder geval en dan loopt de pomp :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:45
Wellicht een domme vraag over mijn simpele Intex 3x2m badje in dit topic tussen alle experts en mooie zwembaden.

Klopt het dat de “beluchter” bovenop de inlaat gaat lekken als het waterpeil boven deze beluchter zit door de vele regen van afgelopen tijd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u1jrr7BDtGhbXN0Ch1j1kzxfqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGTGHw3uEzTA8nMz1v7BOtkS.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:08
Nee er zit een soort terugslag klepje in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Skywalker27 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:40:
Nee er zit een soort terugslag klepje in
Aha.. dan is deze dus stuk. Dan ga ik zoeken of ik de inlaat ergens los kan krijgen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
nMad schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Aha.. dan is deze dus stuk. Dan ga ik zoeken of ik de inlaat ergens los kan krijgen.
Zoiets?
https://www.toppy.nl/prod...rpomp-10m3-h-28652gs.html

Of hier hebben ze ook veel reserve onderdelen
https://www.zwembadenwebshop.nl/intex-onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
nMad schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:57:
[...]

https://www.zwembadstore.com/luchtventiel.html

Heb hier twee van besteld. Dat zou hem moeten (hoop ik ;))
Dat is inderdaad nog makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:36
Hmmbob schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:15:
Poollab 2 heb ik hier, dik tevreden over
Poollab 2.0 aangeschaft en inderdaad super handig.

Alkaliniteit was dus erg laag. ZIt nu op 76 mg/l dus moet wel nog wat product bij doen om boven de 100 te geraken... Maar vind het allesinds een stuk beter dat je nu tenminste een richtwaarde hebt in plaats van het gegok met die strookjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:23
De ontluchter bij de ingang in het zwembad druppelt aardig wat water (bijna een straal)

Is hier nog iets aan te repareren of moet er een nieuwe aan :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qwithN5.jpeg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Grolsch schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:35:
De ontluchter bij de ingang in het zwembad druppelt aardig wat water (bijna een straal)

[Afbeelding]
Geen verstand van, maar hoort ie niet naar boven te zijn gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Martinusz schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:39:
[...]

Geen verstand van, maar hoort ie niet naar boven te zijn gericht?
Yep, zit verkeerd om. Lucht moet uiteraard naar boven kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:23
Ik kreeg ook al zo'n vermoeden, nu naar boven gezet en hij lekt niet meer!

Mijn excuses voor de "Domme vraag" :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57

-pollem-

Are you threatening me?

Grolsch schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 08:35:

[Afbeelding]
Volgens mij is het geen ontluchter maar een beluchter. Het voegt lucht toe aan de uitstroom. Als je het zwarte dopje er op zet komt er geen lucht bij de uitstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Correct, het is een beluchter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
-pollem- schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:53:
[...]

Volgens mij is het geen ontluchter maar een beluchter. Het voegt lucht toe aan de uitstroom. Als je het zwarte dopje er op zet komt er geen lucht bij de uitstroom.
Inderdaad, maar wat het nut daarvan is? Ik heb gewoon het zwart dopje er opzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10 19:03
Arjantje72 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Inderdaad, maar wat het nut daarvan is? Ik heb gewoon het zwart dopje er opzitten.
De uitgaande straal is zachter als er lucht zit.

In de basis is dat ook vergelijkbaar het principe van jacuzzi, een jet en jetstreams van een bubbelbad zijn ook voorzien van lucht in de stroming. Daar is het veel meer merkbaar en zelfs noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57

-pollem-

Are you threatening me?

Arjantje72 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:58:
[...]

Ik heb ook altijd het dopje er op zitten. Volgens mij zou het voordelig moeten zijn voor de waterkwaliteit aldus Intex. Heb zelf mijn twijfels of het effect heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

-pollem- schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Ik heb ook altijd het dopje er op zitten. Volgens mij zou het voordelig moeten zijn voor de waterkwaliteit aldus Intex. Heb zelf mijn twijfels of het effect heeft.
Ik heb een 65m3 zwembad met een professionele installatie en bij mij zit er nergens een beluchter en ik ben het nooit tegen gekomen. Volgens mij is het dus onzin. Voor de pomp, filter en circulatie is het juist beter als er geen lucht in zit.
En voor de waterkwaliteit is minder zuurstof ook beter tenzij je vissen of waterplanten in je zwembad wilt houden.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:08
-pollem- schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Door een beluchter breng je niet alleen zuurstof in het water maar krijg je ook een beter homogene tempratuur. En kan je ontgassen stoffen die opgelost zijn in het water binden zich aan de zuurstof en/of komen in het filter. Zo filtert het waterschap o.a ook het afvalwater bij een van de stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:57

Toppe

Oké ✅

Ik heb twee vragen. Gister een 3x2x75 bad gekocht met zandfilter.

Zat even op marktplaats en zag een vergelijkbaar bad voorbij komen met een 4kW warmtepomp voor een zeer scherpe prijs. Gister avond het bad gevuld en vanochtend verder gegaan. 1x 200l warm water toegevoegd en temperatuur nu is 28 graden.

Hoeveel nut heeft een warmtepomp dan?

En twee, onze kleinste van een jaar kan ik z’n opblaasband nu zelf in het zwembadje lopen, dat geeft hem veel bewegingsvrijheid maar zorgt er voor dat het bad nog niet ‘vol’ is waardoor het frame wat naar binnen staat. In hoeverre zou dat kwaad kunnen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Met die warmtepomp kan je het op 28 graden houden. En ook 28 graden maken wanneer het buiten kouder is. En dat is de meeste dagen in Nederland.

Maar als je je 75cm badje maar voor pakweg de helft vult kan je het wellicht ook wel af met solar matten.

Welke ZFP en wat voor WP heb je?

Mijn zwager heeft hetzelfde bad ook niet volledig gevuld. Dat gaat al 2 jaar goed. Maar ik heb mn twijfels of t goed is voor de buizen.
Zou vooral er erg goed op toezien dat er niemand tegenaan duwt of aan gaat hangen.
Uiteindelijk is tot 70cm vullen ook al oke. Hoe groot is je kind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Toppe wat @Dennis1812 zegt. Zonder WP is dat bad in no-time afgekoeld. Meet hem nu maar eens op zonder dat je warm water hebt toegevoegd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:50
Waar haal je 200L warm water vandaan?

Ons 2000L bad koelt zo'n 5-7 graden terug in de nacht (afhankelijk van nachttemperatuur) en deze staat uit de wind, onder een overkapping, met foam tegels eronder en met afdekzeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:29:
@Toppe wat @Dennis1812 zegt. Zonder WP is dat bad in no-time afgekoeld. Meet hem nu maar eens op zonder dat je warm water hebt toegevoegd nog.
Net gemeten, 25 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

NeutraleTeun schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:47:
Waar haal je 200L warm water vandaan?

Ons 2000L bad koelt zo'n 5-7 graden terug in de nacht (afhankelijk van nachttemperatuur) en deze staat uit de wind, onder een overkapping, met foam tegels eronder en met afdekzeil.
Uit de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Net gemeten, 25 graden :)
Dus al 3 graden afgekoeld terwijl het 2 extreem warme dagen was voor NL begrippen :).
Meet hem dinsdag nog maar eens. Dan zal je al rond de 20 zitten terwijl mijn water ook dan gewoon nog 28 is.
Mijn warmtepomp doet ook niets afgelopen dagen maar ik heb ook een solar afdekking en een inbouw bad. Hier zwemmen mijn kinderen echter al vanaf half april tot eind september/oktober. Zonder WP is het water rond die tijd 10 graden :p . Er zijn mensen die daarin zwemmen natuurlijk maar ik niet in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 21-07-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:20:
Met die warmtepomp kan je het op 28 graden houden. En ook 28 graden maken wanneer het buiten kouder is. En dat is de meeste dagen in Nederland.

Maar als je je 75cm badje maar voor pakweg de helft vult kan je het wellicht ook wel af met solar matten.

Welke ZFP en wat voor WP heb je?

Mijn zwager heeft hetzelfde bad ook niet volledig gevuld. Dat gaat al 2 jaar goed. Maar ik heb mn twijfels of t goed is voor de buizen.
Zou vooral er erg goed op toezien dat er niemand tegenaan duwt of aan gaat hangen.
Uiteindelijk is tot 70cm vullen ook al oke. Hoe groot is je kind?
Intex SX925 en deze warmtepomp (via marktplaats, compleet bad + tegels + afdekzeil voor €175)

Hij is nu gevuld op dik 45cm en dan kan hij nog ‘lopen’. Geen idee wat zijn lengte nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zondag 21 juli 2024 @ 08:52:
[...]

Dus al 3 graden afgekoeld terwijl het 2 extreem warme dagen was voor NL begrippen :).
Meet hem dinsdag nog maar eens. Dan zal je al rond de 20 zitten terwijl mijn water ook dan gewoon nog 28 is.
Mijn warmtepomp doet ook niets afgelopen dagen maar ik heb ook een solar afdekking en een inbouw bad. Hier zwemmen mijn kinderen echter al vanaf half april tot eind september/oktober. Zonder WP is het water rond die tijd 10 graden :p . Er zijn mensen die daarin zwemmen natuurlijk maar ik niet in ieder geval.
Het voelt alleen beetje vreemd om veel geld in een bad te steken die een wandje heeft van 2mm. Jij hebt isolatie op 5 plekken rondom, ik mis 5 plekken….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Het voelt alleen beetje vreemd om veel geld in een bad te steken die een wandje heeft van 2mm. Jij hebt isolatie op 5 plekken rondom, ik mis 5 plekken….
Ja, comfortabel zwemmen kost geld :9 .
Met een beetje WP kan je je water vrij lang warm houden tegen acceptabele kosten maar je zwemseizoen is gewoon kort met zo’n bad boven de grond zonder isolatie en afdekking of het word extreem duur inderdaad omdat het snel vervliegt.
Zolang het buiten overdag 23+ is en de nachten niet kouder dan 15-18 graden is het denk ik nog wel te betalen met een WP. Wellicht zijn er hier mensen die met een opzet bad ook het verbruik af en toe gepost hebben?
Als de temps daaronder zakken dan zal je WP flink verbruiken om dat bad op temp te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 21-07-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Ja, comfortabel zwemmen kost geld :9 .
Met een beetje WP kan je je water vrij lang warm houden tegen acceptabele kosten maar je zwemseizoen is gewoon kort met zo’n bad boven de grond zonder isolatie en afdekking of het word extreem duur inderdaad omdat het snel vervliegt.
Zolang het buiten overdag 23+ is en de nachten niet kouder dan 15-18 graden is het denk ik nog wel te betalen met een WP. Wellicht zijn er hier mensen die met een opzegbaar ook het verbruik af en toe gepost hebben?
Als de temps daaronder zakken dan zal je WP flink verbruiken om dat bad op temp te houden.
Voordeel is wel, zodra de zon opkomt staat hij direct en vol op het bad. Dat blijft tot een uur of 15:00 ook wel zo

Pagina: 1 ... 157 ... 186 Laatste