Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 186 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Martinusz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Hoe strak heb jij de bout aangedraaid voor de deksel? Ik heb het idee dat ik hem strakker kan blijven draaien, maar ben bang dat het klapt op een gegeven moment :P
Tot hij bijna helemaal tegen elkaar zit, in je video lijkt daar nog een redelijke opening te zitten. Ging wel een beetje tegen het gevoel in hoe vast hij moest :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-1ez3rOvpGgemtSepH4Yrn8Z5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1PWccnIyF72Vn9de1K76wkq2.png?f=user_large

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Jopio schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:18:
[...]

Ik heb die koppelingen erop zitten. Heb geen lekkage om eerlijk te zijn.
Moet het ringetje niet onder je ontluchtingsdopje?[Afbeelding]
Als je dat vergelijkt met hoe strak ik 'm heb aangedraaid zeker :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:37
Ah maar jij hebt 38 buizen? Ik heb 32.
Jopio schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:27:
Ik heb m best strak aangedraaid, zit toch ook een rubberen ring tussen, daar komt de spanning op te staan lijkt me.
Ja die dikke zwarte ring zit onder de deksel natuurlijk. Zal vanmiddag eens stuk strakker draaien.
Mark309 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Tot hij bijna helemaal tegen elkaar zit, in je video lijkt daar nog een redelijke opening te zitten. Ging wel een beetje tegen het gevoel in hoe vast hij moest :X
[Afbeelding]
Vanmiddag eens stuk verder draaien dan, maar het voelt idd wel beetje eng met die plastic deksel.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:30
Wij zetten elk jaar een Intex zwembad op, PH waarde is goed, alsook chloor, het water is zeer helder ...

Maar als ik dan over de bodem ga met een stofzuiger of stok, dan komt er altijd zo'n een witte walm/wolk vrij en dan is het water troebel, totdat het weer zakt... Vorig jaar dacht ik eventueel aan zonnecreme, het heeft zo een witte kleur, maar dit jaar hebben ze zicht niet ingesmeerd

Wat zou dit kunnen zijn? ik heb er ook al eens christal chlear in gedaan, maar dat helpt niet

mijn zandpomp aanzetten denk ik niet dat helpt, omdat het echt op de bodem ligt, het water zelf is helder

[ Voor 10% gewijzigd door NoFate op 28-06-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
Dat lijkt me gewoon afval wat door je chloor afgebroken is en nog niet door je filter gegaan is?

Liefst zou je dat stofzuigen naar "waste", ergo je bad uit dus.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

NoFate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:02:
Wij zetten elk jaar een Intex zwembad op, PH waarde is goed, alsook chloor, het water is zeer helder ...

Maar als ik dan over de bodem ga met een stofzuiger of stok, dan komt er altijd zo'n een witte walm/wolk vrij en dan is het water troebel, totdat het weer zakt... Vorig jaar dacht ik eventueel aan zonnecreme, het heeft zo een witte kleur, maar dit jaar hebben ze zicht niet ingesmeerd

Wat zou dit kunnen zijn? ik heb er ook al eens christal chlear in gedaan, maar dat helpt niet

mijn zandpomp aanzetten denk ik niet dat helpt, omdat het echt op de bodem ligt, het water zelf is helder
Vlokmiddel gebruiken. Dat zorgt dat kleine deeltjes aan elkaar "klonteren" en dan kun je ze er makkelijk uitfilteren.

Dit werkt heel goed: https://www.toppy.nl/prod...Hkyy0lT7MwjRoCoikQAvD_BwE

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
FaceDown schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:04:
[...]

Vlokmiddel gebruiken. Dat zorgt dat kleine deeltjes aan elkaar "klonteren" en dan kun je ze er makkelijk uitfilteren.

Dit werkt heel goed: https://www.toppy.nl/prod...Hkyy0lT7MwjRoCoikQAvD_BwE
Ook dat troebel gedoe? Want het is zo een heel dunne walm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
NoFate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Ook dat troebel gedoe? Want het is zo een heel dunne walm... Het ligt ook op de bodem verspreid, de pomp laat dit niet bewegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

NoFate schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Ook dat troebel gedoe? Want het is zo een heel dunne walm...
Klopt. 'Melkachtig' omschrijven ze het wel eens. Dit kan bijvoorbeeld komen door heel fijn stof, of dode algen die in het water drijven en te klein zijn om door het filter opgepikt te worden. Vlokmiddel kan je hierbij helpen.

Allereerst wel zorgen dat je PH, chloor, alkaliniteit waardes goed zijn.

Wat op de bodem ligt zou je moeten kunnen opzuigen, en door je filter laten oppikken. Alleen wanneer die deeltjes te klein zijn, gaan ze ook gewoon door het filter heen. Op "waste" stofzuigen is een optie, als filteren niet lukt. Maar wellicht is vlokmiddel en daarna normaal stofzuigen ook goed.

Zo'n vlokmiddel tabletje moet je wel gedurende enkele uren circulatie laten oplossen. Idealiter pomp je het water rond zonder door het filter te laten gaan als je die mogelijkheid hebt. Je wilt namelijk dat het middel deeltjes in je zwembad bindt en niet in het filter.

[ Voor 37% gewijzigd door FaceDown op 28-06-2024 14:19 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:11

The End

!Beginning

Martinusz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:30:
[...]

Heb hem nu ook in huis, maar jeetje….dat ding is echt zo lek als een mandje, bij de outlet, inlet, er komt zelfs een straaltje uit het ontluchtdopje :? Ook langs de deksel…pfff
Hoeveel teflon heb jij er in godsnaam op moeten doen?

Heb ook nog een dun afdichtingsringetje over, maar nog niet kunnen ontdekken waar die dan zou moeten :?

[Video: Blue Bay pomp lek als een mandje]

Edit: @NeutraleTeun jep zie mijn posts, heb een Aquaforte 3,3 werkt als een tierelier en qua geluid ook erg tevreden. Met gemak water naar 30 graden.
Je moet het tape er gelijkmatig overheen draaien. Zeker 3 keer rond. (afhankelijk van hoe strak de slang past, daarna moet je de ring stevig aandraaien. Ik gebruik daarvoor een ratel; dat werkt veel makkelijker dan een schroevendraaier.

Pas op met PVC lijm oid te gebruiken, als het dan nog lekt, dan krijg je het nooit meer goed los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 16:06

MindBender

Bite my shiny metal ass!

SkyFlyer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:54:
Waarom doe je bypass op je WP met een filterpomp? Kan jij niet voorstellen dat een fietspomp zoveel debiet heeft dat een bypass nodig zou zijn.
Dat heeft alles met rendement te maken. Als je te weinig water door je warmtepomp pompt, haal je er niet de maximale hoeveelheid energie uit. Maar als je er teveel doorheen pompt, koel je hem inwendig teveel af om het proces goed te laten werken. Het is wat teveel om hier helemaal uit te typen waarom dat zo is.

Maar waar het op neerkomt is dat ook warmtepompen een maximum warmteoverdracht debiet (maximum power point), hebben. In de specificaties staat dan vaak dat het debiet tussen x en y moet liggen. Daarbuiten ligt het rendement lager.

Afhankelijk van de grootte van je zwembad, is er een bepaald debiet nodig om het water te filteren.
Ook afhankelijk van de grootte van je zwembad, heb je een bepaalde warmtepomp nodig om het water te verwarmen.
Als je je warmtepomp niet fors overgedimensioneerd hebt, is het filterdebiet behoorlijk veel hoger dan dat waarbij de warmtepomp het beste rendement levert. En dat is waar de bypass voor nodig is: Daarmee stuur je een groot deel van het gefilterde water langs je warmtepomp heen, zodat je èn een hoog filterdebiet hebt, èn je een optimaal warmtepompdebiet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
The End schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Je moet het tape er gelijkmatig overheen draaien. Zeker 3 keer rond. (afhankelijk van hoe strak de slang past, daarna moet je de ring stevig aandraaien. Ik gebruik daarvoor een ratel; dat werkt veel makkelijker dan een schroevendraaier.

Pas op met PVC lijm oid te gebruiken, als het dan nog lekt, dan krijg je het nooit meer goed los.
Heb net nog een poging gewaagd, paar plekken nu minder, maar voornamelijk een schroefsluiting blijft problemen geven, misschien nu wel te veel tape/locktite eromheen dat het averechts werkt. Meest rare vind ik dat het ontluchtingsdopje gewoon een straal spuit :? lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 28-06-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:55
Dank voor de reacties allen.
HyperBart schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:14:
[...]

Ik heb dit zwembad en zonet een 6kW Weau pomp gekocht. Had geen zin in dat Fairland, zag er niet zo degelijk uit naar mijn gevoel. Ook via Craenebroeck. Nu via Toppy die Weau besteld. Ik wil er geen gebruik van maken (principe) maar als het tegenzit dan gaat ie gewoon terug.

Salderen is hier gedaan dus ik knal de PV energie aan 8 cent zogezegd liever dan in mijn zwembad.

Als dit badje versleten is dan komt er een van 4 op 2 op 1 van Intex en dan kan die warmtepomp ook weer even mee.
Vanmorgen ook maar een 6kW besteld, kreeg ik later te horen via klantenservice dat 6kW echt mega over gedimensioneerd is voor 2000L.
Advies was om voor een 3kW te gaan.

Ik heb weinig zin om de hoofdprijs te betalen voor 3kW (vooral gezien de prijs van tweedekansjes).
Dus nu op MP zo'n Pinguïn gevonden, 3kW voor €200.

Kan ik gewoon de beredenering gebruiken: WP is sowieso beter/sneller met verwarmen dan 2x solarmatten?

Oftewel:
Als ik normaal met 2x solarmatten genoeg verwarming heb met mits felle warme zon, kan een WP dan minstens net zo goed (of beter) verwarmen zonder die zon.

Dat is het enige dat ik momenteel hoef te bereiken.

[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 28-06-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 21:09
Martinusz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:55:
[...]

Heb net nog een poging gewaagd, paar plekken nu minder, maar voornamelijk een schroefsluiting blijft problemen geven, misschien nu wel te veel tape/locktite eromheen dat het averechts werkt. Meest rare vind ik dat het ontluchtingsdopje gewoon een straal spuit :? lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling.

[YouTube: 28 juni 2024]
dat is wel heel erg! Ik heb ook die pomp, nu 2 jaar, maar elke keer is het inderdaad even vechten om hem waterdicht te krijgen. Overigens bij mij wel alleen op de slangkoppelingen, niet de schroefdraad en de ontluchtingsdop is helemaal waterdicht.

Hij is bij mij nu zo goed als waterdicht, hij "zweet" soms een beetje

[ Voor 4% gewijzigd door -Jaap-io op 28-06-2024 16:45 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
-Jaap-io schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:44:
[...]

dat is wel heel erg! Ik heb ook die pomp, nu 2 jaar, maar elke keer is het inderdaad even vechten om hem waterdicht te krijgen. Overigens bij mij wel alleen op de slangkoppelingen, niet de schroefdraad en de ontluchtingsdop is helemaal waterdicht.
Ik denk dat ik hem maar retour ga sturen :/ ben er eigenlijk al wel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Martinusz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:46:
[...]

met dat filmpje erbij moet je het wel op een defect kunnen gooien ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:46

Dennis1812

Amateur prutser

NeutraleTeun schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:29:

[...]

Vanmorgen ook maar een 6kW besteld, kreeg ik later te horen via klantenservice dat 6kW echt mega over gedimensioneerd is voor 2000L.

Ik heb weinig zin om de hoofdprijs te betalen voor 3kW (vooral gezien de prijs van tweedekansjes).

Kan ik gewoon de beredenering gebruiken: WP is sowieso beter/sneller met verwarmen dan 2x solarmatten?
6kW is fors op 2m3 ja.
Heb je zicht op je bad uiteindelijk vervangen voor groter zou ik het lekker laten.

Anders 3 of 4kW nemen idd. Ik heb 4.5kW op 8000L en dat gaat prima.

WP is sowieso sneller dan solar matten. En dus onafhankelijk van de zon. Hoe meer capaciteit hoe sneller. Met een inverter van 6kW heb jij je bad gewoon snel en zuinig verwarmd.
En mooie capaciteit voor uitbreiding van je bad ooit.

Hij zal ook stiller werken

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Toch denk ik dat je daar geen spijt van gaat krijgen. Wij hebben een 6.5kW model, voor een badje van 1500m3, en ik vind het toch wel fijn dat ik de temperatuur met 3°C per uur omhoog kan krijgen. Het maakt het gebruik van het bad een stuk flexibeler.
Ik denk van wel, maar meningen verschillen. Met een Warmtepomp heb je veel vroeger op de dag je bad warm.
Als ik normaal met 2x solarmatten genoeg verwarming heb met mits felle warme zon, kan een WP dan minstens net zo goed (of beter) verwarmen zonder die zon.
Ik denk dat dat lastig vergelijken is. Geen idee eigenlijk hoeveel vermogen een warmtemat levert. Qua prijs zijn ze echter moeilijk te verslaan: Bij Amazon.nl zijn ze momenteel €16,91 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@MindBender ke bedoelt 1.5m3 of 1500 liter ;)
1500m3 met een 6.5kW gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

3 graden per uur met 1500m3.
Welke Wp heb je? Die wil ik ook!

En foto van je bad is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Martinusz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:46:
[...]

No offence, maar als ik in dat laatste filmpje zie hou jij de tape heb zitten, dan snap ik wel dat het als de ziekte lekt. Het ligt echt niet aan de pomp. Als je de volgende zo installeert, dan gebeurt er precies hetzelfde. Je kan het beste even opzoeken hoe je teflontape om een koppeling draait.

Vaak mag er bij een schroefkoppeling geen teflon gebruikt worden. Daar hoort meestal een rubber ring bij. Ga je daar teflon gebruiken, dan gaat het lekken.
-Jaap-io schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:48:
[...]

met dat filmpje erbij moet je het wel op een defect kunnen gooien ja
Echt niet; dat tape zit totaal verkeerd.

[ Voor 27% gewijzigd door The End op 28-06-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:55
Ik heb maar een simpele pomp, C900, 2.7m3 / 3.4m3 / 3407 l/u.

Welke grens WP moet ik aanhouden.

2,5-3,5 m3/h, dat zit qua getallen vrij gelijk. Is dit dan nog OK of eigenlijk niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
The End schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:33:
[...]

No offence, maar als ik in dat laatste filmpje zie hou jij de tape heb zitten, dan snap ik wel dat het als de ziekte lekt. Het ligt echt niet aan de pomp. Als je de volgende zo installeert, dan gebeurt er precies hetzelfde. Je kan het beste even opzoeken hoe je teflontape om een koppeling draait.

Vaak mag er bij een schroefkoppeling geen teflon gebruikt worden. Daar hoort meestal een rubber ring bij. Ga je daar teflon gebruiken, dan gaat het lekken.

[...]

Echt niet; dat tape zit totaal verkeerd.
Er zitten rubberen ringen bij, maar die doen hun werk niet. Dat stukje loctite op die bovenste koppeling was een stukje dat over was, die had ik er ff omheen gedraaid.
Op mijn warmtepomp ook keurig teflon zitten en die slangen druppen geen druppel.
Slangen op de simpele Bestway pomp lekken ook niet.

Deze pomp lekt via de gekste plekken zoals via de ontluchtingsdopje waar gewoon een straal uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

GeeMoney schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:12:
@MindBender ke bedoelt 1.5m3 of 1500 liter ;)
1500m3 met een 6.5kW gaat hem niet worden.
Uhm, ja; dat dus, gezien 1500m3 al een flink eind richting een olympisch zwembad (wat 2500m3 is) gaat, ook wel voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dennis1812 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:14:
En foto van je bad is altijd welkom.
Ik heb het badje eerlijk gezegd niet opgezet dit jaar. Ik heb het afgelopen zaterdag nog wel even overwogen, maar voor die 4 avonden van afgelopen week, vond ik het de moeite niet waard. De komende twee weken zijn ‘s avonds waarschijnlijk te koud voor ons meisje, en daarna gaan we op vakantie. Vorig jaar troffen we bij terugkomst een groene soep aan. Dus misschien na thuiskomst, als het weer dan nog een beetje meezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Er zijn hier mensen met serieus grote baden. Geen idee wat je hebt natuurlijk. Maar ik vind die grote installaties altijd gaaf om te zien.

Uiteindelijk is het toch een typefoutje.
Maar met een warmtepomp is het toch nooit te koud?
Groene soep is te voorkomen met voldoende chloor. 200g tabletten in evt een sluis doen wonderen.

Wellicht na je vakantie nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Martinusz schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Er zitten rubberen ringen bij, maar die doen hun werk niet. Dat stukje loctite op die bovenste koppeling was een stukje dat over was, die had ik er ff omheen gedraaid.
Op mijn warmtepomp ook keurig teflon zitten en die slangen druppen geen druppel.
Slangen op de simpele Bestway pomp lekken ook niet.

Deze pomp lekt via de gekste plekken zoals via de ontluchtingsdopje waar gewoon een straal uit komt.
Waar zijn die rubberen ringen nu dan? Die heb je allemaal nodig ook bij het ontluchtingsdopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
The End schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Waar zijn die rubberen ringen nu dan? Die heb je allemaal nodig ook bij het ontluchtingsdopje.
Die zaten er allemaal gewoon tussen/op, bij die outlet zitten er 2 (binnen en buitenkant), maar daar stroomde het water zonder echte druk al gewoon langs. Heb vermoeden dat het gat in de blauwe ton gewoon te ruim is.
Het ontluchtingsdopje heeft een gaatje erin :? Daar komt dus gewoon een straaltje uit :?

De zwarte slang lekte klein beetje, daar had ik nog niet veel aandacht aan besteed, die hadden vast opgelost met iets strakker aandraaien etc.

Maar goed heb garantie verzoek ingediend bij de fabrikant, hoop dat ze hem omruilen :) wil het best nog een poging wagen, maar niet met deze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:07

[...]

Oftewel:

Dat is het enige dat ik momenteel hoef te bereiken.
Er bestaat geen overkill.

Ik had gewoon die 6kW gekocht, maar 200,-- voor een 3kW is ook zeker niet slecht om te beginnen en zeker de Pinguïn mag gezien worden :z.

Afhankelijk van het weer en de temperatuur kan je uit gaan van 0,5-1gr opwarming per uur.
Dennis1812 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:49:
[...]

6kW is fors op 2m3 ja.
Heb je zicht op je bad uiteindelijk vervangen voor groter zou ik het lekker laten.

Anders 3 of 4kW nemen idd. Ik heb 4.5kW op 8000L en dat gaat prima.

WP is sowieso sneller dan solar matten. En dus onafhankelijk van de zon. Hoe meer capaciteit hoe sneller. Met een inverter van 6kW heb jij je bad gewoon snel en zuinig verwarmd.
En mooie capaciteit voor uitbreiding van je bad ooit.

Hij zal ook stiller werken
Waarom is dit fors? Dit is situatie afhankelijk, zo heb ik een 9kW wp op een ~1m3 bad...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Dennis1812 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:45:
Maar met een warmtepomp is het toch nooit te koud?
Nu is het buiten 25 graden. Had ik het opgezet, dan had ik daarnet de warmtepomp aangeslingerd en kon er na ons late ontbijt gezwommen worden. Morgen met 24 graden hetzelfde.
Maar als het richting 22 graden gaat, vind mijn vrouw het te koud om ons meisje in haar badpak buiten te laten spelen. En door de week, als ze naar school moet, het ‘s avonds al wat kouder is en de zon weg is, is dat nog erger.
Groene soep is te voorkomen met voldoende chloor. 200g tabletten in evt een sluis doen wonderen.
We hadden een chloorsluis. Daarnaast had ik de drijver voor vertrek goed gevuld. Het bad wat goed afgedekt en de pomp draaide 8 uur per dag. En toch hadden we soep. Ik heb het nog even geprobeerd goed te krijgen, maar uiteindelijk heb ik het water gewoon vervangen. De les is hier dat je daar met een badje van 1.5m3 niet te lang over na moet denken.

Onze chloorsluis hebben we weggegooid: Die dingen zijn namelijk levensgevaarlijk en zouden uit de handel genomen moeten worden: Tijdens het bijvullen zag ik het geelgekleurde chloorgas er gewoon uitkomen, en ik kreeg het idee te stikken van het hoesten.
Wellicht na je vakantie nog :)
Ik vind het wel errug jammer, hoor. En ergens heb ik ook wel spijt, dus daar hopen we inderdaad nog even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:59
Gisteren WP binnengekregen AquaForte warmtepomp mini MC 5 kW, bypass aangesloten. Maar ding maakt een bak herrie en hebt het idee dat deze het water niet opwarmt. Is bij jullie het water uit de uitlaat merkbaar warmer want hier lijkt het dezelfde temp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Die is maar 0.5-2gr warmer wanneer goed geïnstalleerd.

Warmtepompen zijn trage verwarmers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Ik heb voor mijn zwembadje een Hayward mini warmtepomp, 3,5 kWh gekocht. Fijne warmtepomp, niet teveel lawaai.
Echter krijg ik deze niet via Bluetooth gekoppeld.

Iemand een idee? Ik heb dit filmpje gevolgd: https://www.hayward-pool....icro-bluetooth-connection. Echter als ik klik op “+ - Bluetooth - Micro”, dan staat er geen warmtepomp. Ik heb een vrij nieuwe telefoon (iPhone 15), dus daar zal het niet aan liggen denk ik..

[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 29-06-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:56
Ik ben van plan om een Intex PureSpa te kopen met wifi.
Echter wil ik deze laten warmen op overschot van de zonnepanelen.
De rcd stekker zou ik aanpassen dat deze voor de homewizard stekker zou zitten.
Maar dan de grote vraag; gaat de pomp verder met het schema waar deze zat na de “uitschakeling” door de homewizard stekker of hoe werkt dit, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 17:14
Jazsie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 00:02:
[...]

Mokay, Fairland is ook "maar" de Rolls-Royce onder de zwembad warmtepompen :+.

Zeg niet dat Weau slecht is, echter dat is huismerk en er zit toch wel verschil tussen...

En zoals vermeld is Toppy heel expliciet dat je niet kan ruilen wanneer je wp hebt aangesloten/in gebruik heb genomen, dit is ook als je een wp ergens anders koopt.
Ik heb blijkbaar wat dingen door elkaar gegooid en zat naar de WP bij Craenebroeck te kijken naar hun huismerk. Oops.

Die Fairland op Toppy ziet er idd heel sjiek uit.

Vandaag de Weau geinstalleerd, met een paar ijzeren spanklemmen alles goed vastgezet, in de week de buizen eens op juiste lengte snijden maar die 6kW draait echt prima! Komt echt een bak koude lucht van af, zat er even langs in de zon toen ik wat lekjes aan het wegwerken was en dat was kantje boordje te koud.

Er zit een pompje voor wat 75l/min pompt (volgens label). Ik heb met twee Intex-kranen die ik over had van solarmatjes en een stukje HDPE (past perfect over elkaar) een bypass gebouwd. Maar op dit moment zie ik weinig nut voor de WP te bypassen?
Is het zo belangrijk dat debiet te knijpen? Uiteindelijk meng je weer kouder en warmer water dus wat je nu niet opgewarmd krijgt zal ook niet in het bad geraken als je 40 pct van de flow langs de WP veel warmer maakt en 60pct koud laat via de bypass?

Ik zou denken: alle water binnen het normale duw je door de WP, de WP gaat aan vol vermogen aan een paar uur per dag als er PV is en valt zelf wel af als de watertemp ok is?

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2024 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:18
Goedemorgen! Na bestudering van dit zeer informatieve topic heb ik een vraag. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik ben van plan om dit zwembad te kopen: https://www.toppy.nl/prod...ol-260-x-160-x-65-cm.html. Dit is de Intex Metal Frame zwembad - 260 x 160 x 65 cm waarin 2.282 liter water gaat.

Qua pomp wordt de volgende aanbevolen: https://www.toppy.nl/prod...rpomp-1250-liter-uur.html. Dit is de Intex C330 filterpomp - 1.250 liter/uur.

Van dit topic leerde dat een pomp binnen vier uur de inhoud van het bad één keer moet kunnen verversen. Dat kan dus prima. Volgens de specificaties gebeurt dat al binnen twee uur.

Mogelijk wil ik het zwembad later voorzien van verwarming. Ik weet nog niet precies wat, maar misschien iets als dit: https://www.toppy.nl/prod...lar-bol-set-tot-10m3.html.

Nu lees ik bij verschillende verwarmingsopties dat de pomp minimaal 2.000 liter per uur moet kunnen verplaatsen. De pomp die past bij het zwembad, voldoet daar niet aan.

Dus nu mijn vraag:

Is het een probleem als ik deze pomp https://www.toppy.nl/prod...rpomp-2271-liter-uur.html ga gebruiken? Dat is de Intex C530 filterpomp - 2.271 liter/uur. Qua specificaties lijkt 'ie veel te krachtig. Maar is dat erg? Of is het gewoon prima om zo'n pomp te gebruiken? Of juist beter?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 23:09
HyperBart schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:21:
[...]

Is het zo belangrijk dat debiet te knijpen? Uiteindelijk meng je weer kouder en warmer water dus wat je nu niet opgewarmd krijgt zal ook niet in het bad geraken als je 40 pct van de flow langs de WP veel warmer maakt en 60pct koud laat via de bypass?

Ik zou denken: alle water binnen het normale duw je door de WP, de WP gaat aan vol vermogen aan een paar uur per dag als er PV is en valt zelf wel af als de watertemp ok is?
In de eerste plaats heb je voldoende debiet nodig voor de filterinstallatie. Je wilt het bad natuurlijk goed schoon houden. Wat betreft de delta T van de warmtepomp zul je af moeten gaan op wat de fabrikant voorschrijft. Een temperatuurverschil van 2 graden Celsius is in beginsel standaard, maar sla er vooral de documentatie op na. Wanneer je een te lage delta T meet dan zet je de bypass een beetje open zodat de doorstroom door de warmtepomp iets afneemt. En andersom, als de delta T te hoog is dan knijp je de bypass zodat er meer water door de warmtepomp stroomt.

Het zwembad bij mijn ouders heeft een circulatiepomp met ingebouwde vermogenselektronica waarbij het toerental / vermogen nauwkeurig kan worden ingesteld. Daar staat de bypass volledig dicht en wordt al het water via de warmtepomp gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 17:14
FrankHe schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:24:
[...]

In de eerste plaats heb je voldoende debiet nodig voor de filterinstallatie. Je wilt het bad natuurlijk goed schoon houden.
Check, begrepen, sowieso. Maar de WP slaat toch af als de inlet temp de set temp bereikt heeft?
Net zoals de WP afslaat als er geen flow meer is van de filterpomp?
Wat betreft de delta T van de warmtepomp zul je af moeten gaan op wat de fabrikant voorschrijft. Een temperatuurverschil van 2 graden Celsius is in beginsel standaard, maar sla er vooral de documentatie op na. Wanneer je een te lage delta T meet dan zet je de bypass een beetje open zodat de doorstroom door de warmtepomp iets afneemt. En andersom, als de delta T te hoog is dan knijp je de bypass zodat er meer water door de warmtepomp stroomt.
Dus het principe/optimale bij een WP is dat je verschil tussen in en out maximaal 2°C is, correct? Hoe valt dit te passen in het stuk "als de warmtepomp 100% draait dan krijgt die het water ook warm"? Daar zit ik vooral mee, ik krijg voorlopig het nog niet gerijmd dat de flow binnen het normale naar beneden moet om de warmtepomp optimaler te laten draaien? Anders gesteld: als de warmtepomp op vol vermogen draait en krijgt water van 14°C binnen en duwt 18°C buiten met een stralend zonnetje op de radiator, dan is dit toch prima? Of is er een bepaalde efficientie curve van de compressor/warmtepomp in het geheel en ligt die op 80% werklast ipv op 100% werklast?

Wat is de beste aanpak om dit met huis-tuin-keuken materiaal te meten?

Met een BBQ temp meter het water aan de aanzuigmond van het zwembad meten en aan de uitblaasmond?

Ik merk dat het water echt minimaal (gevoel: 2 graden) scheelt qua temperatuur, ik moet de rug van mijn hand gebruiken om goed te kunnen voelen of het water echt warmer is, met de handpalm voel ik dat minder dus gevoelsmatig zeg ik "dit gaat goed".
Het zwembad bij mijn ouders heeft een circulatiepomp met ingebouwde vermogenselektronica waarbij het toerental / vermogen nauwkeurig kan worden ingesteld. Daar staat de bypass volledig dicht en wordt al het water via de warmtepomp gestuurd.
Ik had ook gedacht, met 6kW aan thermisch vermogen dat dat badje van 3 op 2 op 0.75m na een uurtje al warm ging zijn. :X Misschien ga ik hier wat wetten van de fysica voorbij maar in mijn herinnering ging het met 2 van die solar matjes van Intex gevoelsmatig echt heel hard met de temperatuur waar dit nu wat geleidelijker aan ging. Of mijn herinneringen zijn te optimistisch of die matjes hadden echt wel serieus wat thermische energie. Het water wat toen uit de spuitmond ging was ook echt heerlijk warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9so1LXpatmqVHcan7w85y89pqf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kp7BsTDBtmZV1SnMsem17GGf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2024 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@HyperBart het verschil is de temp en efficiëntie waarmee dat gebeurd.
Die solar matten geven zomaar 40-50 graden af als de zon er pal op staat verwacht ik.
Als je dat bij wijze van met een WP wilt doen dan is je rendement "waardeloos" laag en kost het dus een bak elektra.
Daarom is buitentemp zo belangrijk en het liefst een full inverter warmtepomp daarmee warm je je bad zo efficiënt mogelijk op qua kosten, niet persé qua tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In volle zon gaan matten sneller
Maar in schaduw of minder mooie felle zon wint je WP altijd

Je hebt een bypass gemaakt lees ik?
Dan kan je je matten alsnog aansluiten als extraatje als je wil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:40
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat je het beste de uitstroom temperatuur voelt als je eerst je hand laat koud worden in het water en na een minuut ofzo deze voor de inspuiter houd.
Doe je dit direct met je nog droge hand gelijk voor de inspuiter dan voel je dat verschil in temperatuur niet.
Zelf voel ik dat er ongeveer (gokje) 2 graden verschil in zit, en warm ik ongeveer 2/3 graden per dag mijn zwembad op van 10m3

Tis maar dat je het weet 😎

[ Voor 16% gewijzigd door merlin1201 op 01-07-2024 14:51 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 23:09
HyperBart schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Check, begrepen, sowieso. Maar de WP slaat toch af als de inlet temp de set temp bereikt heeft?
Net zoals de WP afslaat als er geen flow meer is van de filterpomp?

[...]

Dus het principe/optimale bij een WP is dat je verschil tussen in en out maximaal 2°C is, correct? Hoe valt dit te passen in het stuk "als de warmtepomp 100% draait dan krijgt die het water ook warm"? Daar zit ik vooral mee, ik krijg voorlopig het nog niet gerijmd dat de flow binnen het normale naar beneden moet om de warmtepomp optimaler te laten draaien? Anders gesteld: als de warmtepomp op vol vermogen draait en krijgt water van 14°C binnen en duwt 18°C buiten met een stralend zonnetje op de radiator, dan is dit toch prima? Of is er een bepaalde efficientie curve van de compressor/warmtepomp in het geheel en ligt die op 80% werklast ipv op 100% werklast?

Wat is de beste aanpak om dit met huis-tuin-keuken materiaal te meten?

Met een BBQ temp meter het water aan de aanzuigmond van het zwembad meten en aan de uitblaasmond?

Ik merk dat het water echt minimaal (gevoel: 2 graden) scheelt qua temperatuur, ik moet de rug van mijn hand gebruiken om goed te kunnen voelen of het water echt warmer is, met de handpalm voel ik dat minder dus gevoelsmatig zeg ik "dit gaat goed".

[...]

Ik had ook gedacht, met 6kW aan thermisch vermogen dat dat badje van 3 op 2 op 0.75m na een uurtje al warm ging zijn. :X Misschien ga ik hier wat wetten van de fysica voorbij maar in mijn herinnering ging het met 2 van die solar matjes van Intex gevoelsmatig echt heel hard met de temperatuur waar dit nu wat geleidelijker aan ging. Of mijn herinneringen zijn te optimistisch of die matjes hadden echt wel serieus wat thermische energie. Het water wat toen uit de spuitmond ging was ook echt heerlijk warm.

[Afbeelding]
Zoals @GeeMoney aangeeft gaat het interdaad om het rendement. Een warmtepomp kan verwarmen bij een delta T van 1, 3 of 4 graden maar op die temperaturen werkt die minder efficiënt dan bij een delta T van 2 graden. De exacte temperatuur kan per merk en model verschillen maar die twee graden is gangbaar.

Een warmtepomp zal het hoogste rendement behalen bij een gemiddeld vermogen en niet bij het minimale of maximale vermogen. Een vermogen van 65% zal efficiënter zijn dan een vermogen van 30% of 100%. Het daadwerkelijke rendement hangt ook heel erg af van de actuele buitentemperatuur. Om die reden is het advies om de warmtepomp overdag te draaien omdat het overdag altijd warmer is dan 's nachts. Staat de warmtepomp lekker warm en wil je je bad een stoot warmte geven dan kun je de warmtepomp prima op 'boost' zetten, omdat de buitenlucht warm is behaal je alsnog een heel net rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
Hoi,

Ik heb dit jaar (Afgelopen maand) mijn oude polysphere / Bestway ZFP ( https://www.rhodos-shop.nl/bestway-flowclear-zandfilter-3m ) met een W'eau glas ZFP (https://www.rhodos-shop.n...400-zandfilterpomp-6-m3-u) En dat bevalt uitstekend.

Ik schakel nu de gehele set op een tijdschema, op dit moment bepaald door de tijd die de Intex QS200 nodig heeft voor de zout electrolyse.

Hoewel de kracht van de pomp geweldig is voor de skimmer en stofzuigen (wat nu zalig is geworden i.p.v. het continue geklier met de Bestway, is het voor dagen waarop we het zwembad niet gebuiken en alleen het chloorprogramma en filteren nodig is, overkill. (met 3,8 m3 water).

Nu lees ik hier en daar wat over een frequentieregelaar. Hiermee kan ik als ik het goed begrijp de pomp nog verder kunnen terugschakelen, wanneer de kracht niet nodig is? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Zijn er ook versies die via een App (/Homeassistant) te bedienen zijn?

(Mijn zwembad warmtepomp (Aquaforte) zit op het Tuya platform, en de tussenstekker voor het gehele zwembad deel ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:12

JanB

Het ken rotter !!!

SkyFlyer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:36:
Hoi,

Ik heb dit jaar (Afgelopen maand) mijn oude polysphere / Bestway ZFP ( https://www.rhodos-shop.nl/bestway-flowclear-zandfilter-3m ) met een W'eau glas ZFP (https://www.rhodos-shop.n...400-zandfilterpomp-6-m3-u) En dat bevalt uitstekend.

Ik schakel nu de gehele set op een tijdschema, op dit moment bepaald door de tijd die de Intex QS200 nodig heeft voor de zout electrolyse.

Hoewel de kracht van de pomp geweldig is voor de skimmer en stofzuigen (wat nu zalig is geworden i.p.v. het continue geklier met de Bestway, is het voor dagen waarop we het zwembad niet gebuiken en alleen het chloorprogramma en filteren nodig is, overkill. (met 3,8 m3 water).

Nu lees ik hier en daar wat over een frequentieregelaar. Hiermee kan ik als ik het goed begrijp de pomp nog verder kunnen terugschakelen, wanneer de kracht niet nodig is? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

(Mijn zwembad warmtepomp (Aquaforte) zit op het Tuya platform, en de tussenstekker voor het gehele zwembad deel ook)
Hoe heb je je QS200 aangesloten? Zit die ook achter een/de bypass of loopt daar het water met 6 m3/uur doorheen? In de handleiding van de QS200 lees ik dat er minimaal 1136 liter per uur door moet, maar ook maximaal 3785 liter per uur.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
De QS200 staat in serie, ik gebruik geen Bypass. Vreemd dat Rhodos trouwens niets de qs200 over geadviseerd heeft bij de nieuwe pomp, het werkt overigens prima, maar des te meer reden om met een frequentie regelaar de snelheid terug te schroeven als dat goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldons
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-09 08:41
Ik ben dit topic al een tijdje aan het doorlezen en ben inmiddels in mei vorig jaar beland...Ook wij denken na over een inbouw zwembad, maar lopen tegen een aantal problemen aan.

Ten eerste is de toegang enorm beperkt - er is geen achterom en links en rechts hebben wij buren. Naast één van de buren is een straat waar een kraan zou kunnen staan..de vraag is of de reikwijdte niet te extreem is - ik denk dat de afstand ruim 20 meter is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast is de plek waar wij het zwembad het liefst zouden willen hebben direct naast de aanbouw van onze buren, en dus is de vraag wat de afstand van een 1.5mtr diep gat voor het zwembad tot de fundering zou moeten zijn. @Rhautvast op basis van jouw foto's lijkt het alsof jij wellicht hier ook over na hebt moeten denken. Hoe heb jij dit aangepakt?
Rhautvast schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:13:
@vso thanks! Heb de Poolblaster Max besteld om te zien of dat voldoende is om alles schoon te houden. Zo niet dan kan ik alsnog voor een robot erbij gaan.

Maken gestaag voortgang, vandaag zijn de randtegels gelegd en volgende klus is het aanbrengen van hardsteen op de zij randen. Helaas is mijn apparatuur vertraagd dus ik zal nog even moeten wachten om de technische ruimte in te richten en de boel af te maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
SkyFlyer schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:36:
Hoi,

Ik heb een Danfoss frequentie regelaar die ik via modbus aanstuur en ook uitlees in HA.

een 1-fasige frequentie regelaar is best prijzig, en de bekende iSaver kan je enkel regelen via relais. Dat zou je in HA kunnen zetten zodat je de snelheid kan kiezen. Eventueel een stroommeter voor wat extra informatie.

Als je geduld hebt kan je op MP voor een goede prijs scoren, ze komen zo nu en dan te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:47
Ik zit met het volgende probleem met mijn bad (48m3).

Nadat ik het bad heb opgestart was het een aantal weken lang netjes helder en in orde.
Hierna een tijdje het bad verwaarloosd (door gebrek aan tijd en privé omstandigheden).

Toen ik het bad weer wilde gaan gebruiken omdat het weer beter was geworden bleek het helemaal groen en de pH veel te hoog (pH8.1) toen ben ik dus begonnen met het corrigeren van de pH maar die bleek bijna niet te zakken. Toen TA gemeten en deze was veel te hoog, dus een deel verversing van het water gedaan zodat de TA zou zakken wat ook lukte naar 150. Cyaanzuur was 40 dus wat hoog maar niet schrikbarend hoog.

Hierna kreeg ik de pH nog altijd niet goed. Omdat ik al langer met de gedachte zat om over te stappen naar een automatische correctie heb ik de Blue Lagoon van Toppy gekocht. Deze geïnstalleerd en gekallibreerd bleek de pH slechts 4.8 te zijn, dus mijn Scuba geeft niet de juiste waarde aan........ vandaar dat de pH niet wilde zakken.

Echter krijg ik ondanks dat het bad niet goed. pH van het zwembad zit nu netjes constant op 7,2 - 7,3. mV is >700. TA blijft wel wat aan de hoge kant rond de 180.

Wat is jullie advies? TA verder verlagen door nog een deelverversing of Alka down (TA-) toevoegen? En weet iemand van jullie of zwavelzuur ook een verhoging van TA tot gevolg heeft?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Toevoegen van zwavelzuur (pH-) zorgt dat je TA omlaag gaat.
TA zou ik voor nu zo laten ondanks dat ie iets lager mag. Dit omdat je pH waarde goed is.

Chloorshock uitvoeren om je -groene- algen te doden, dat mis ik nog in je verhaal.

En je zegt groen, maar wat is groen? Een foto zou helpen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:21
Heb je al een back wash gedaan?
Ook hier waren de waardes prima maar sloeg ie dit weekend toch een beetje groen uit.
Denk dat de weersomslag voor prima alg condities zorgde.
Gestart met een backwash (bedacht mij dat ik die nog niet gedaan had dit seizoen) en daar kwam best veel uit.

Daarna shock en daarna niet meer gekeken om eerlijk te zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Jazsie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:17:

En je zegt groen, maar wat is groen? Een foto zou helpen ;).
Hier een foto van het bad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaYm9S4zwk6UzidNQvB3PkRojzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33B2UpgVa6vbXBVHk7y5lYOT.jpg?f=fotoalbum_large

Backwash had ik gedaan idd, maar met de druk over de filter is niks mee.

[ Voor 15% gewijzigd door EdwinC op 03-07-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Chloorshock uitvoeren @EdwinC.

Gezien je bad formaat van 48m3 gok ik op 500-750gr poederchloor (snel werkende uiteraard).

Of een liter vloeibaar chloor.

Blijven filteren en filterdruk in de gaten houden.

Na een uur of 4 moet je al verschil zien.

Daarna zal je witte dode algen zien waardoor water troebel (melkachtig) is, deze kan je het beste laten zakken op de bodem (waterpomp uit) en opzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
@Jazsie ik zal vanmiddag als ik weer thuis ben wel een chloorshock uitvoeren, al zou ik verwachten dat op het moment dat het qua waardes goed zit niet meer nodig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
@-Jaap-io toch nog ff je hulp nodig, want van ALPC aftersales zijn ze voorlopig nog niet echt te bewegen voor een oplossen (omwisselen bijvoorbeeld).
Eerst werd het gegooid op 1 pvc klem die te zien was op het filmpje, grappige is, is dat dat de enige koppeling is die niet lekte :X
Nu vooral gewezen op de schroefkoppeling (outlet) en ontluchtingsdopje waar straal water uit komt, en dan krijg ik dit:
In de video is te zien dat de pomp aan alle kanten lekt, en het water zit ook tot aan het deksel, wat niet de bedoeling is. Het lijkt wel of er ergens een verstopping zit en dat het water geen kant meer op kan, en daarom dus overal eruit stroomt. Misschien zit er een polysphere bal voor de uitgang waar het water langs moet. Er zit inderdaad een gat in het ontluchtingsventiel om de pomp te ontluchten, maar normaal gesproken komt het water niet zo hoog dat het bij het ventiel komt.

Zou u kunnen kijken of er ergens een blokkade zit? Of kan het zijn dat er teveel polysphere ballen inzitten?
Tot hoe hoog komt het water normaal gesproken in die pomp?
Zit er bij jou ook een klein gaatje in de ontluchtingsdop, op het gedeelte waar je hem mee vastdraait?

Dat van die ballen ga ik niet eens op in, die zaten er namelijk bijgeleverd van het merk zelf, plus het binnenwerk in de pomp heeft gewoon een 'raster' waar het water langs gezogen wordt, juist zodat er geen bal in kan komen.

Edit:
Als ik dit zie, gewoon water tot aan bovenkant deksel?

en ook geen druppel langs de schroefbevestiging bij de outlet, nog al een verschil met mijn exemplaar :D

@The Executer dit is jouw filmpje kom ik net achter :D kan jij bovenstaande bevestigen?
En nog wat mensen die deze pomp volgens mij in gebruik hebben:
@Tito129 @OMX2000 @shoombak

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 03-07-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
EdwinC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:11:
@Jazsie ik zal vanmiddag als ik weer thuis ben wel een chloorshock uitvoeren, al zou ik verwachten dat op het moment dat het qua waardes goed zit niet meer nodig zou zijn.
Je hebt het tot nu toe over PH, cya en TA waardes gehad, maar of je bad wel of niet groen wordt heeft te maken met je chloorwaardes....

(en dat die niet goed is, kan ik je wel verklappen als je water groen is :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heren, ben ff benieuwd wat het jullie aan stroom gebruiken in kwh om het zwembad te verwarmen met / zonder warmtepomp en zandfilter pomp over een heel seizoen? Kan uit het topic weinig voorbeelden halen waar ik een beetje aan moet denken.

Zie wel wat voorbeelden zoals https://www.exittoys.nl/e...warmen-met-een-warmtepomp
Om het water op temperatuur te houden, verbruikt de warmtepomp ongeveer 12kWh per 24 uur. Bij een gemiddelde stroomprijs van €0,60 per kWh betaal je 12*€0,60=€7,20 per dag om het water op een aangename temperatuur te houden.

Klopt dit een beetje voor bad van 6000 liter? Filterpomp is nog niet meegenomen dan in het voorbeeld. Is 12-15kwh per dag realistisch dan voor het geheel?

Mei tm september 150 dagen dat bad staat
150 x 15kwh = 2250 khw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dat verschilt enorm per installatie:

- Hoe is je bad geisoleerd?
- Formaat bad?
- Welke afdekking?
- Zon volle dag erop?
- Veel last van schaduw?
- Gewenste watertemperatuur?
- Waterpomp model/type?
- Warmtepomp model/type?
- Buiten temperatuuur?
- Hoelang per dat staat je waterpomp aan?
- en vast nog wel iets wat ik vergeten ben...

Kortom lastig oordelen zonder deze informatie en met is het zelfs denk ik nog steeds een bierviltje berekening ;).

Een waterpomp die je kan regelen kan zomaar meer dan de helft schelen in stroom verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Hmmbob schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Je hebt het tot nu toe over PH, cya en TA waardes gehad, maar of je bad wel of niet groen wordt heeft te maken met je chloorwaardes....

(en dat die niet goed is, kan ik je wel verklappen als je water groen is :+ )
Chloorwaarde wordt gemeten via de redox sensor en die zit netjes rond 700mV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:08:
@-Jaap-io toch nog ff je hulp nodig, want van ALPC aftersales zijn ze voorlopig nog niet echt te bewegen voor een oplossen (omwisselen bijvoorbeeld).
Eerst werd het gegooid op 1 pvc klem die te zien was op het filmpje, grappige is, is dat dat de enige koppeling is die niet lekte :X
Nu vooral gewezen op de schroefkoppeling (outlet) en ontluchtingsdopje waar straal water uit komt, en dan krijg ik dit:

[...]

Zit er bij jou ook een klein gaatje in de ontluchtingsdop, op het gedeelte waar je hem mee vastdraait?

Dat van die ballen ga ik niet eens op in, die zaten er namelijk bijgeleverd van het merk zelf, plus het binnenwerk in de pomp heeft gewoon een 'raster' waar het water langs gezogen wordt, juist zodat er geen bal in kan komen.

Edit:
[YouTube: Blue Bay Speedclean 4M3/U - setup]
en ook geen druppel langs de schroefbevestiging bij de outlet, nog al een verschil met mijn exemplaar :D

@The Executer dit is jouw filmpje kom ik net achter :D kan jij bovenstaande bevestigen?
Hier zit geen gaatje in het ontluchtingsventiel. Het water komt wel tot aan het ventiel (en eruit als het ventiel er niet op zit), maar zodra ik het ventiel dichtdraai (incl. rubber ring) komt daar zeker geen water meer uit. Ik kan later een foto voor je maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Woohooo

Smilie, James Smilie

Jazsie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:34:
Dat verschilt enorm per installatie:

- Hoe is je bad geisoleerd?
- Formaat bad?
- Welke afdekking?
- Zon volle dag erop?
- Veel last van schaduw?
- Gewenste watertemperatuur?
- Waterpomp model/type?
- Warmtepomp model/type?
- Buiten temperatuuur?
- Hoelang per dat staat je waterpomp aan?
- en vast nog wel iets wat ik vergeten ben...

Kortom lastig oordelen zonder deze informatie en met is het zelfs denk ik nog steeds een bierviltje berekening ;).

Een waterpomp die je kan regelen kan zomaar meer dan de helft schelen in stroom verbruik.
Ik zoek daarom ook naar wat praktijk voorbeelden omdat elke situatie verschillend is. Zoiets als;
In zwembad seizoen 2023 bad met 6000 liter en inverter wp van merk huhu, zwembadkoepel, water op XX temperatuur gehouden. Verbruik 2250kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
shoombak schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Hier zit geen gaatje in het ontluchtingsventiel. Het water komt wel tot aan het ventiel (en eruit als het ventiel er niet op zit), maar zodra ik het ventiel dichtdraai (incl. rubber ring) komt daar zeker geen water meer uit. Ik kan later een foto voor je maken
Bij mij ook.
Ga er vanuit dat het eerdere bericht voor mij was en niet voor Jaap :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Woohooo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Ik zoek daarom ook naar wat praktijk voorbeelden omdat elke situatie verschillend is. Zoiets als;
In zwembad seizoen 2023 bad met 6000 liter en inverter wp van merk huhu, zwembadkoepel, water op XX temperatuur gehouden. Verbruik 2250kwh.
Maar wat @Jazsie bedoelt is dat je daar feitelijk geen klap aan hebt.
Mijn bad a 34m3 op 28 graden via een warmtepomp van april tot september met solar afdekking en vanaf 09:30 uur vol in de zon op het zuiden tot in de late avond had vorig jaar zonder optimalisaties van de warmtepomp voor het gehele seizoen 2100kWh verbruikt.
Ik heb een frequentie gestuurde waterpomp en sinds dit seizoen ook mijn warmtepomp nog slimmer aangestuurd. Ik verwacht dit seizoen rond de 1600kWh te verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:30

The Executer

Lekker belangrijk!

Klopt inderdaad :D ! Destijds gemaakt voor de mensen in dit topic die mogelijk geïnteresseerd zijn in deze pomp. Tevens was het een filmpje in de serie "pomp nummer 3, mede bedoeld om te laten zien hoe stil hij is. Hiervoor had ik de Bestway 3m3 ZFP, maar die heeft het maar 1 seizoen uitgehouden waarna het lager stuk was. Als je zoekt op mijn ID in dit topic en voorgaande delen of mijn YouTube dan kom je de andere filmpjes wel tegen.

En m.b.t. het deksel en ontluchten.... om eerlijk te zijn... ik durf het niet te zeggen. Ik ontlucht hem altijd zoveel mogelijk, oftewel zo min mogelijk lucht in het deksel. Wat ik wel weet is dat er bij mij geen gaatje in dat dopje zit. Wat mij destijds wel opviel was alsof het dopje afgebroken was van het buisje. Leek ook wel op elkaar te passen, behalve dat dan het buisje te kort was.
Wel, net als de anderen hier, wat lekkage gehad. Opgelost met o.a. teflontape op het schroefdraad en op de gladde aansluitingen met fietsband. Ideaal, het vult de ruimte precies genoeg op (bij mij in ieder geval) en drukt mooi in elkaar als je de slangenklem er omheen doet.

Overigens heeft mijn pomp geen RCD, ik had het gevoel toen andere tweakers later kwamen met deze pomp dat hij een update heeft gehad oid.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
EdwinC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:37:
[...]

Chloorwaarde wordt gemeten via de redox sensor en die zit netjes rond 700mV
Ik heb gisteren thuis nog even het chloorgehalte gemeten en die was zelfs buiten het bereik van de meter (high) dus dat zou het probleem niet moeten zijn. TA was nu 167. Ik heb zelf het idee dat het water al iets minder groen begint te kijken.

Misschien dat ik nog wat anti alg ga toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 13-10 13:09
FaceDown schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:14:
[...]

En hoe betrouwbaar zijn de metingen? De reviews zijn niet al te best.
@GilbertvH Ik zit er ook aan te denken om zo iets te doen. Vooral omdat het kan, niet zo zeer dat het moet. Maar inderdaad, zou je iets kunnen roepen denk je over de betrouwbaarheid?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
EdwinC schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:34:
[...]

Ik heb gisteren thuis nog even het chloorgehalte gemeten en die was zelfs buiten het bereik van de meter (high) dus dat zou het probleem niet moeten zijn. TA was nu 167. Ik heb zelf het idee dat het water al iets minder groen begint te kijken.

Misschien dat ik nog wat anti alg ga toevoegen.
Nogmaals je moet een chloorschok uitvoeren, je hebt -groene- algen in je water en die bestrijd je met ... chloor.

Als je het gedaan had dan was je water nu veel minder groen, durf zelfs te zeggen helemaal niet meer groen (mits chloorshock goed uitgevoerd).

Ik vraag mij af waarom je hier om advies vraagt als je vervolgens toch je eigen ding doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
The Executer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:45:
[...]

Klopt inderdaad :*)! Destijds gemaakt voor de mensen in dit topic die mogelijk geïnteresseerd zijn in deze pomp. Tevens was het een filmpje in de serie "pomp nummer 3, mede bedoeld om te laten zien hoe stil hij is. Hiervoor had ik de Bestway 3m3 ZFP, maar die heeft het maar 1 seizoen uitgehouden waarna het lager stuk was. Als je zoekt op mijn ID in dit topic en voorgaande delen of mijn YouTube dan kom je de andere filmpjes wel tegen.

En m.b.t. het deksel en ontluchten.... om eerlijk te zijn... ik durf het niet te zeggen. Ik ontlucht hem altijd zoveel mogelijk, oftewel zo min mogelijk lucht in het deksel. Wat ik wel weet is dat er bij mij geen gaatje in dat dopje zit. Wat mij destijds wel opviel was alsof het dopje afgebroken was van het buisje. Leek ook wel op elkaar te passen, behalve dat dan het buisje te kort was.
Wel, net als de anderen hier, wat lekkage gehad. Opgelost met o.a. teflontape op het schroefdraad en op de gladde aansluitingen met fietsband. Ideaal, het vult de ruimte precies genoeg op (bij mij in ieder geval) en drukt mooi in elkaar als je de slangenklem er omheen doet.

Overigens heeft mijn pomp geen RCD, ik had het gevoel toen andere tweakers later kwamen met deze pomp dat hij een update heeft gehad oid.
Dank :) op mijn versie zit overigens ook geen RCD, gewoon een domme stekker :)
Fietsband interessant, een binnen band en dan openknippen? Anders lijkt het mij wat dik om de slang er nog fatsoenlijk overeen te krijgen?

Nou ALPC lijkt nu bijna te begrijpen dat mijn exemplaar wellicht gewoon een pech exemplaar is, maar moet nog wel 580 filmpjes sturen voordat ze het zeker weten :/

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 04-07-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:49
ProudElm schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:05:
[...]

@GilbertvH Ik zit er ook aan te denken om zo iets te doen. Vooral omdat het kan, niet zo zeer dat het moet. Maar inderdaad, zou je iets kunnen roepen denk je over de betrouwbaarheid?
Ik moet de betrouwbaarheid nog testen i.c.m. strips. Vooralsnog blijft het water kraakhelder en lijken de waarden betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Jazsie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:44:
[...]

Nogmaals je moet een chloorschok uitvoeren, je hebt -groene- algen in je water en die bestrijd je met ... chloor.

Als je het gedaan had dan was je water nu veel minder groen, durf zelfs te zeggen helemaal niet meer groen (mits chloorshock goed uitgevoerd).

Ik vraag mij af waarom je hier om advies vraagt als je vervolgens toch je eigen ding doet?
Mijn vraag was voornamelijk bedoeld omdat ik mijn afvraag of die chloorshock nog nodig is als het chloorgehalte al zo hoog is. Ik wil geen schade aan de installatie toebrengen door een extreem hoog chloor gehalte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io

[...]

Edit:
[YouTube: Blue Bay Speedclean 4M3/U - setup]

Ik moet inderdaad het dopje er uit halen om te ontluchten daar zit echt geen gaatje in. Als ik ontlucht heb dat is het water tot aan de doorzichtige "deksel".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Woohooo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:27:
Heren, ben ff benieuwd wat het jullie aan stroom gebruiken in kwh om het zwembad te verwarmen met / zonder warmtepomp en zandfilter pomp over een heel seizoen?
Dit jaar heb ik het badje niet opgezet, maar vorig jaar zat ik op ~€2,40 per dag, met een Fairland 6.5kW warmptepomp voor een 1.5m3 badje. Ergens hier op het forum staat hoe ik aan dat getal kom.
Om het water op temperatuur te houden, verbruikt de warmtepomp ongeveer 12kWh per 24 uur. Bij een gemiddelde stroomprijs van €0,60 per kWh betaal je 12*€0,60=€7,20 per dag om het water op een aangename temperatuur te houden.
Ik weet natuurlijk niet wat voor energiecontract je hebt, maar €0,60/kWh lijkt mij veel. Wij hebben een volledig flexibel contract, en op de zeldzame, allerduurste tijden, betalen wij ~€0,36/kWh. Gemiddeld betalen wij ~€0,21/kWh, en met zwemweer nog niet de helft daarvan.
Verder moet je even uitproberen of het de energie loont om je bad 7*24 op temperatuur te houden. Ons kleine badje koelt daarvoor veel te snel af.
Daarnaast is het rendement van je warmtepomp 's nachts, als het buiten koud is, nog niet de helft van wat het overdag is, als het buiten warm is.
Klopt dit een beetje voor bad van 6000 liter? Filterpomp is nog niet meegenomen dan in het voorbeeld. Is 12-15kwh per dag realistisch dan voor het geheel?
Er zijn helaas veel teveel onbekende variabelen om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online
EdwinC schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:24:
omdat ik mijn afvraag of die chloorshock nog nodig is
Ja. Je chloorgehalte is te laag om de bestaande groene alg (snel) af te breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En algen in je systeem is ook niet goed. Een moeilijker schoon te krijgen.

Enkel chloor shock gaat je nog kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Clear! Chloorshock it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBurn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09
Wij hebben zomers een intex zwembad van 300x200 staan, nu zou ik deze graag willen stofzuigen zodat het allemaal netjes blijft, we gebruiken een intex zandfilterpomp zou deze een goede optie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1CZrUDe2GT0_m9dlzspAjiSQdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIHvk9b11qMgIHsl4jbRX1f3.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Dank :) op mijn versie zit overigens ook geen RCD, gewoon een domme stekker :)
Fietsband interessant, een binnen band en dan openknippen? Anders lijkt het mij wat dik om de slang er nog fatsoenlijk overeen te krijgen?

Nou ALPC lijkt nu bijna te begrijpen dat mijn exemplaar wellicht gewoon een pech exemplaar is, maar moet nog wel 580 filmpjes sturen voordat ze het zeker weten :/
De saga continuous, god men is bereid om een ander ontluchtingsdopje te sturen, want ja het gaatje hoort er toch niet in.....goh....maar de schroefaansluiting:
Over de lekkage: Op de onderste slang moet een RVS klem zitten omdat de aansluiting geen rubberen ring heeft. De teflon tape hoort om het schroefdraad heen gebonden te worden. Ik hoor graag van u of u een nieuw ventieldopje wilt of dat u het lek gaat dichten.
Beginnen ze weer over een rvs klem ipv de pvc klem, terwijl het daar helemaal niet langs lekt |:( het lekt gewoon direct uit de zwarte schroefverbinding. Volgens mij zei hier ook iemand dat je juist NIET teflon op schroefverbinding moet doen?
Het begint wel beetje vermoeiend te worden, stuur verdorie een ander exemplaar en wissel hem om :/

Overigens lees ik hier: https://www.waterpompshop.nl/teflon-tape
ook gewoon dat men teflon op schroefkoppeling doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 04-07-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Ik heb het geprobeerd maar vond het te veel gedoe. De slang er op krijgen vond ik zelf onhandig en als die ook maar iets van lucht had gehapt dan stopt de pomp. Verder had ik het idee dat onze pomp (Intex zandfilter 4m3) niet krachtig genoeg was.
Nu zuig ik nog steeds met dat ding op de tuinslag en een sok ;). Vult het water ook gelijk weer wat bij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zuig met een Kokido Telsa. Dat werkt echt geweldig. Gewoon puur elektrisch. Zuigkracht is goed en geen gezeur met pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ProudElm schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:49:
Ik heb het geprobeerd maar vond het te veel gedoe. De slang er op krijgen vond ik zelf onhandig en als die ook maar iets van lucht had gehapt dan stopt de pomp. Verder had ik het idee dat onze pomp (Intex zandfilter 4m3) niet krachtig genoeg was.
Nu zuig ik nog steeds met dat ding op de tuinslag en een sok ;). Vult het water ook gelijk weer wat bij
Zuiger met een tuinslang? Een tuinslang spuit water normaliter en zuigt het niet op?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-10 16:47
Dennis1812 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:50:
Ik zuig met een Kokido Telsa. Dat werkt echt geweldig. Gewoon puur elektrisch. Zuigkracht is goed en geen gezeur met pompen
Gebruik ik ook. Echt een verademing ipv dat gepruts met stofzuigergevallen die aan een pomp moeten.

Accu gaat lang genoeg mee voor een grondige schoonmaakbeurt, filter legen is fluitje van een cent.
Niet heel goedkoop, maar zo veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:26
FaceDown schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:54:
[...]
Zuiger met een tuinslang? Een tuinslang spuit water normaliter en zuigt het niet op?
De slang spuit het water in de sok waardoor een zuigende werking ontstaat werkt best goed. Al werkt het met de pomp beter want ik duw de slang eerst geheel onderwater en dan op de aansluiting van de skimmer die in het bad onder water uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 14:18
https://www.zwembad.eu/el...badverwarming-heater-3-kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBz8foNGn651bR3nIvWk8RIgh-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aySU92HW0ndgMmOY8rN0BN41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mf4yAQzxH84-1_p8ZCrIO1GKKA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdunDFVj3mZeeYDdOQ6MUnKK.jpg?f=fotoalbum_large

Deze gisteren aangesloten op een zwembad van 400x200x100 dus ongeveer 8000Liter. Zwembad is mooi van 16 graden naar ruim 25 graden gegaan. Nu blijft het helaas zo, lijkt het. Gisteravond was het 24 graden.

Volgens de handleiding kan deze verwarming tot 35 graden verwarmen.

Zou dit kunnen omdat het weer zoveel is gedaald afgelopen nacht?

[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 05-07-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wackmack schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze gisteren aangesloten op een zwembad van 400x200x100 dus ongeveer 8000Liter. Zwembad is mooi van 16 graden naar ruim 25 graden gegaan. Nu blijft het helaas zo, lijkt het. Gisteravond was het 24 graden.

Je bedoelt waarom dat ie niet warmer wordt dan 25 graden?

Opvallend trouwens bij dit product:
Opgelet: in Nederland is het gebruik van dit toestel niet toegelaten. In alle andere Europese landen wel. In Nederland is er een aparte wetgeving rond dit toestel. Informeer u bij de wethouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Dat is een hele dure verwarmer. Daar ga je straka voor bloeden als je de energierekening krijgt..

Zwembad koelt bij mij altijd een paar graden af in de nacht. Hoe warmer het water overdag is, deste harder koelt hij in de nacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Temperatuur goed ingesteld?

Verder raad ik echt aan om deze te vervangen voor een warmtepomp, zeker gezien je bad formaat haal je op 1 seizoen wel de kosten van een 2de hands warmtepomp eruit.

Deze verwarmer verbruikt 3 kWh per uur. Een vergelijkbaar warmtepomp met meer capaciteit verbruikt minimaal 5x minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 14:18
The End schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:55:
[...]

Dat is een hele dure verwarmer. Daar ga je straka voor bloeden als je de energierekening krijgt..

Zwembad koelt bij mij altijd een paar graden af in de nacht. Hoe warmer het water overdag is, deste harder koelt hij in de nacht af.
Daar heb je gelijk in. Heb wel 20 panelen op het dak dus nu aardig wat stroom over. Maar dit is niet een oplossing voor de lange termijn.

https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Deze wil ik kopen.
Jazsie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:04:
[...]

Temperatuur goed ingesteld?

Verder raad ik echt aan om deze te vervangen voor een warmtepomp, zeker gezien je bad formaat haal je op 1 seizoen wel de kosten van een 2de hands warmtepomp eruit.

Deze verwarmer verbruikt 3 kWh per uur. Een vergelijkbaar warmtepomp met meer capaciteit verbruikt minimaal 5x minder.
Je kan niks instellen, het is aan of uit. Deze tweede hands via Amazon kunnen kopen. Na de vakantie een warmtepomp kopen. Dat lijkt mij meer iets voor de lange termijn.

Direct naar jullie geluisterd! https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html deze gekocht en wordt morgen al bezorgd. De 2e hands versie gekocht waarbij alleen de doos is beschadigd. Intex verwarming verkopen en dan heb ik een prima deal.

[ Voor 43% gewijzigd door Wackmack op 05-07-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:16
Iemand een goeie kogelkraan aan te raden om een bypass te kunnen maken? Begreep dat de Kokido bypassset (specifiek de kogelkraan) mega stroef zou zijn. Ik stel de vraag weer vanuit het grote aanbod aan bypass setjes / kogelkranen enz.

Ik heb een opzetzwembad: dus moet eenvoudig op te zetten zijn en af te breken. Eifenlijk heb ik alleen een kogelkraan met T splitsing nodig en een los T stuk zonder kraan.
Zo kan ik het water splitsen: deel naar WP en naar het zwembad.
Of
WP afsluiten als ik alleen wil filteren.
Of
Alles via WP laten gaan.

Iemand ervaringen en iets aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
fissa schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:16:
Iemand een goeie kogelkraan aan te raden om een bypass te kunnen maken? Begreep dat de Kokido bypassset (specifiek de kogelkraan) mega stroef zou zijn. Ik stel de vraag weer vanuit het grote aanbod aan bypass setjes / kogelkranen enz.

Ik heb een opzetzwembad: dus moet eenvoudig op te zetten zijn en af te breken. Eifenlijk heb ik alleen een kogelkraan met T splitsing nodig en een los T stuk zonder kraan.
Of
Of
Alles via WP laten gaan.

Gewoon iets van een VDL kogelkraan bij Wildkamp of pvcbuis.nl bestellen/halen. Dat is de kwaliteit die ik wil/gebruik, niet een 'by pass setje voor zwembaden', maar gewoon normale degelijke kwaliteit pvc onderdelen.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
FaceDown schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Zoals @Skywalker27 al zei, dit werkt prima. Vooral als je het water toch wat moet aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Of
Of
Alles via WP laten gaan.

VDL zoals @dizzytal al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Of
Of
Alles via WP laten gaan.

Ik heb 2 elektronische in de aanbieding. 50mm drieweg. Kun je ook nog eens mooi automatiseren zoals het een tweaker betaamt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Wackmack schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:16:
Direct naar jullie geluisterd! https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html deze gekocht en wordt morgen al bezorgd. De 2e hands versie gekocht waarbij alleen de doos is beschadigd. Intex verwarming verkopen en dan heb ik een prima deal.
Die hebben wij ook een paar weken gehad; Verkeerd geleverd, zonder dat we dat wisten. We waren daar best tevreden over. Geen full inverter, maar hij lijkt wel wat meer te doen dan alleen uit/aan; Het lijkt meer ot uit/laag/hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik heb heel wat PVC catalogi uitgeplozen, en het lijkt erop dat die niet bestaan. Niet als één kraan, in elk geval. Met twee kranen is het natuurlijk wel te maken.
En op zich ook niet zo gek, want:
1. Het is nogal een niche-toepassing.
2. Het vereist een nogal complexe boring in de kogel; Je hebt namelijk een sleuf nodig aan de ingang.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 09-10 19:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Verse verflaag zit er op en de redox en ph meters doen het gewoon ondanks dat ze niet in water hebben gestaan voor de afgelopen 3 maanden.

Ik ga niet meer geautomatiseerd zwavelzuur toe voegen maar doe het voortaan handmatig 1x per week.

Nu nog bijpassend weer. en in de tussentijd kan ik het hout van het tuinmeubilair behandelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL01f1Vnd_AuuJIx42smPIBe_lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfTyuPVNK8e6O4ZNbDcTAhXA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Zuluman op 08-07-2024 09:38 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Eind juli ga ik twee weekjes op vakantie. Wat te doen met m’n opzet- zwembad?
Deze is niet groot, 3,00x2,00x0,85.
De zandfilterpomp moet ik alleen elke dag handmatig aan en uit zetten.

Vorig jaar heb ik mijn vader gevraagd om elke dag even sochtend en ‘s middags/‘s avonds even langs te lopen en deze aan of uit te doen. Echter is dit nu niet meer mogelijk.

Wat zouden jullie doen? Pomp 2 weken 24/7 aan laten staan? Of juist uit en de problemen later oplossen?
Komt niet veel geluid vanaf, dus is niet storend als hij aan blijft staan.. Maar ik ben er ook niet bij in de buurt om eventuele problemen op te lossen. Geen idee ook hoe goed het is als de pomp 24/7 aanstaat.

Qua chloor dacht ik gewoon aan een extra chloortablet erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Goofyduck384 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:25:
Wat zouden jullie doen? Pomp 2 weken 24/7 aan laten staan? Of juist uit en de problemen later oplossen?
Leegpompen na na terugkomst opnieuw vullen (of afbreken, afhankelijk van het weer). Er zit voor nog geen tientje aan water in, en je gaat dat toch niet goed houden.
Zorg wel dat je bad niet wegwaait in je afwezigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kan je er geen tijdschakelaar tussen hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MindBender schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:14:
[...]

Ik heb heel wat PVC catalogi uitgeplozen, en het lijkt erop dat die niet bestaan. Niet als één kraan, in elk geval. Met twee kranen is het natuurlijk wel te maken.
En op zich ook niet zo gek, want:
1. Het is nogal een niche-toepassing.
2. Het vereist een nogal complexe boring in de kogel; Je hebt namelijk een sleuf nodig aan de ingang.
:? Een driewegkogelkraan? Lijkt me heel standaard. Zowel handmatig als electronisch. Ik heb er 2 electronische te koop.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

Vorig jaar heb ik mijn vader gevraagd om elke dag even sochtend en ‘s middags/‘s avonds even langs te lopen en deze aan of uit te doen. Echter is dit nu niet meer mogelijk.

Komt niet veel geluid vanaf, dus is niet storend als hij aan blijft staan.. Maar ik ben er ook niet bij in de buurt om eventuele problemen op te lossen. Geen idee ook hoe goed het is als de pomp 24/7 aanstaat.

Zelfde formaat bad, vorig jaar zonder pomp 11 dagen overleefd, op zich viel de schade mee, behalve behoorlijk wat muggenlarven ;) maar moet zeggen ff chloorshock en pomp dagje z'n werk laten doen en het bad was weer prima :)

Dit jaar ga ik wel de pomp met een schakelaar dagelijks paar uurtjes laten draaien, ik verwacht dat het dan helemaal mee moet vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Nu online

Tijdschakelaar ertussen, en die twee extra chloorabletten

Pagina: 1 ... 156 ... 186 Laatste