Toon posts:

Jacuzzi verwarmen met warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 17:31
Na het succes van het plaatsen van een warmtepomp-boiler voor het maken van warm water + verwarmen van de bovenverdieping ben ik toe aan een volgend WP projectje.

Wij willen al een tijdje graag een jacuzzi in onze tuin. Mij staat alleen het stroomverbruik van zo'n ding nogal tegen. Omdat het salderen gaat stoppen is het ook geen kwestie van een zonnepaneel of 10 bijleggen. De keus viel dus op het verwarmen van de jacuzzi met een warmtepomp.

Ik wil beginnen met een Chinese warmtepomp: http://gondzik.de/product_info.php?products_id=297. Om aanspraak te maken op de subsidie zal ik deze eerst een jaar op het CV circuit aansluiten. Mijn vragen gaan vooral over de tijd na dit jaar als ik de pomp alleen wil gebruiken voor de jacuzzi.

Ik wil de heater van de jacuzzi loskoppelen en dit contact afvangen met een Arduino. Hier wil ik dan de warmtepomp mee schakelen. Zo kan ik het display en de controller van de jacuzzi gebruiken. Mogelijk wijk ik hier nog van af omdat ik de temperatuur van de jacuzzi op afstand wil kunnen aanpassen en dat op deze manier niet mogelijk is.

Dan mijn vragen:
Van welk materiaal is de condensor gemaakt in een WP? Op verschillende afbeeldingen lijkt dit koper te zijn. Omdat dit direct met het water uit de jacuzzi in contact staat (toch?) is dat geen goede combinatie door de aanwezigheid van chloor in het water.
Is het vermogen van de warmtepomp niet te groot voor de jacuzzi (rond de 1100 liter)?
Zijn er slimme trucs (het liefst zonder extra warmtewisselaar + pomp) om de jacuzzi op de WP aan te sluiten?

Als er toch een warmtewisselaar gebruikt moet worden is dit dan een goede keus? https://www.halvewerk.nl/...selaar-met-10-platen-22kw icm een pomp. De pomp moet dan aan gaan als de pomp van de jacuzzi aan gaat.
Volgens mij maakt het dan niet uit dat het circuit aan de warmtepomp klein is omdat het samen met de warmtewisselaar een groot circuit vormt. Klopt dat?

[Voor 10% gewijzigd door CodeIT op 28-01-2019 20:08]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:24

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meestal gebruiken ze in baden een zwembad warmtepomp vanwege de titanium wisselaar, maar denk ook aan zaken als geluid, isolatie van je bad. Een wp heeft niet veel vermogen dus moet het bad super geïsoleerd met deksel zijn wil je dat een beetje warm krijgen en houden.

Veel gebruiken de cv of een houtkachel voor jacuzzi.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• CodeIT
Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:13:
Meestal gebruiken ze in baden een zwembad warmtepomp vanwege de titanium wisselaar, maar denk ook aan zaken als geluid, isolatie van je bad. Een wp heeft niet veel vermogen dus moet het bad super geïsoleerd met deksel zijn wil je dat een beetje warm krijgen en houden.

Veel gebruiken de cv of een houtkachel voor jacuzzi.
Een 7kW warmtepomp te zwak voor een kuub water? Ik dacht dat het wat overkill zou zijn eigenlijk. De meeste WP's voor een jacuzzi die ik tegenkom zijn rond de 4 a 5 kW.
Een houtkachel is eigenlijk geen optie door de lange opwarmtijd. Gas probeer ik een beetje te vermijden. Ik gok dat dat een schaars/duur goedje gaat worden. Tevens heb je daar ook het probleem van koper icm chloor.

• Rol-Co

Rol-Co

CodeIT schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Een 7kW warmtepomp te zwak voor een kuub water? Ik dacht dat het wat overkill zou zijn eigenlijk. De meeste WP's voor een jacuzzi die ik tegenkom zijn rond de 4 a 5 kW.
Een houtkachel is eigenlijk geen optie door de lange opwarmtijd. Gas probeer ik een beetje te vermijden. Ik gok dat dat een schaars/duur goedje gaat worden. Tevens heb je daar ook het probleem van koper icm chloor.
Een warmtepomp is traag, zeker als je erg warm wilt hebben, een 2 persoons met 500 liter water gaat misschien nog wel zoals deze.

https://www.elite-wellness.nl/product/wellis-manhattan-2018/

Vraag in het wp topic maar eens hoelang het duurt om hun 300 liter boiler van koud naar warm te maken, en die is dicht en goed geïsoleerd, jouw jacuzzi een stuk minder. Of je moet hem warm houden, maar er op wachten duurt lang gok ik, zelfs met de 7kW.

• CodeIT
Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:06:
[...]

Een warmtepomp is traag, zeker als je erg warm wilt hebben, een 2 persoons met 500 liter water gaat misschien nog wel zoals deze.

https://www.elite-wellness.nl/product/wellis-manhattan-2018/

Vraag in het wp topic maar eens hoelang het duurt om hun 300 liter boiler van koud naar warm te maken, en die is dicht en goed geïsoleerd, jouw jacuzzi een stuk minder. Of je moet hem warm houden, maar er op wachten duurt lang gok ik, zelfs met de 7kW.
Ik heb zelf een WP boiler van 270 liter. Deze doet er inderdaad een aantal uren over om het water te verwarmen. Echter heeft deze een thermisch vermogen van rond de 2kW.
Ik wil het water in de jacuzzi 's nachts laten afkoelen tot 30 graden en overdag rond de 38 houden (vooral als de zon schijnt zodat ik nog minder hoef te salderen).

• Rol-Co

Rol-Co

CodeIT schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:12:
[...]

Ik heb zelf een WP boiler van 270 liter. Deze doet er inderdaad een aantal uren over om het water te verwarmen. Echter heeft deze een thermisch vermogen van rond de 2kW.
Ik wil het water in de jacuzzi 's nachts laten afkoelen tot 30 graden en overdag rond de 38 houden (vooral als de zon schijnt zodat ik nog minder hoef te salderen).
Ik heb het hier geprobeerd met een 5kW en een zwembad van 3 meter diameter maar was al moeilijk om die op 27 graden te houden, snachts koelde hij gewoon te hard af, met een goed geisoleerd bad gaat het misschien werken.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23
Soortelijke warmte van water = 4,19 kJ/(kg.K)
Voor 1 liter water 1°C op te warmen is 4,19 kJ aan energie nodig.
(soortelijke massa water = 1)
1 kWh = 3,6 MJ
1 liter water 1 °C opwarmen is uitgedrukt in kWh :
4,19 kJ = 1,16 x 10 -3 kWh.
Bron: http://www.buroepn.nl/ene...ing/kosten-water-opwarmen

Dus 1,16*10^-3 kWh, betekent dat het met 1W aan vermogen een uur duurt om 1 liter water 1 graad op te warmen.
Dus als jij 1 kuub van 30 graden naar 38 wilt verwarmen in 10 uur (is makkelijk rekenen, zeg dat je hem 's ochtends aan zet zodat je er 's avonds in kan zitten) heb je ( 1,16*10^-3 * 1000 * 8 ) / 10 = 928 W aan vermogen nodig. gaan we uit van een COP van 4 voor een warmtepomp heb je dus een pomp met 232 W aan elektrisch vermogen nodig.

Ik denk dat je je verwachting een beetje moet bijstellen ;)

Zou prima moeten kunnen :Y)

(als iemand een gat in mij berekening kan schieten hoor ik het graag trouwens, weet niet 100% zeker of het klopt :+ )

Hier klopt geen reet van volgens mij. Voor mijn gevoel mis ik ergens wat, want met de berekening hierboven werkt een waterkoker ook niet. :X

[Voor 9% gewijzigd door Maverick op 28-01-2019 20:31]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Maverick schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:28:
[...]

Dus 1,16*10^-3 kWh, betekent dat het met 1W aan vermogen een uur duurt om 1 liter water 1 graad op te warmen.
Dus als jij 1 kuub van 30 graden naar 38 wilt verwarmen in 10 uur (is makkelijk rekenen, zeg dat je hem 's ochtends aan zet zodat je er 's avonds in kan zitten) heb je ( 1,16*10^-3 * 1000 * 8 ) / 10 = 928 W aan vermogen nodig. gaan we uit van een COP van 4 voor een warmtepomp heb je dus een pomp met 232 W aan elektrisch vermogen nodig.

(als iemand een gat in mij berekening kan schieten hoor ik het graag trouwens, weet niet 100% zeker of het klopt :+ )

Hier klopt geen reet van volgens mij. Voor mijn gevoel mis ik ergens wat, want met de berekening hierboven werkt een waterkoker ook niet. :X
900W aan verwarmings vermogen, dus met een 7kW die buiten (marge) 6kW haalt is het dus 10 uur / 6 = 1,6 uur.
Maar is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur, met 4 graden buiten wordt het anders dan met 15 graden.
Een zwembad warmtepomp heeft sowiezo al moeite met temperaturen onder de 15 graden.

• CodeIT
Maverick schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:28:
[...]

Volgens mij klopt de berekening, alleen houdt deze geen rekening met het normale verlies van warmte. Deze is rond de 4kW per dag. Dus voor de 10 uur opwarmen komt er ongeveer 2kW bij.
Hier berekenen ze dat het 5,5 kW per dat kost als het bad 'standby' is. (wel een jacuzzi van 1250 liter): https://www.bubbelkoning.be/blog/verbruik-jacuzzi/
Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2019 @ 20:52:
[...]

900W aan verwarmings vermogen, dus met een 7kW die buiten (marge) 6kW haalt is het dus 10 uur / 6 = 1,6 uur.
Maar is natuurlijk afhankelijk van de buitentemperatuur, met 4 graden buiten wordt het anders dan met 15 graden.
Een zwembad warmtepomp heeft sowiezo al moeite met temperaturen onder de 15 graden.
De beoogde warmtepomp (https://www.warmtepomp-me...-1750-euro-subsidie-.html) werkt tot -20 (maar heeft dan inderdaad geen COP van 4)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23
CodeIT schreef op maandag 28 januari 2019 @ 21:00:
[...]

Volgens mij klopt de berekening, alleen houdt deze geen rekening met het normale verlies van warmte. Deze is rond de 4kW per dag. Dus voor de 10 uur opwarmen komt er ongeveer 2kW bij.
Hier berekenen ze dat het 5,5 kW per dat kost als het bad 'standby' is. (wel een jacuzzi van 1250 liter): https://www.bubbelkoning.be/blog/verbruik-jacuzzi/
Dit klopt niet helemaal. Het is 5,5kWh per dag. (Ze doen het fout op die site, kw is vermogen, kWh is energie). Als je wp dus de hele dag zou draaien. Dan is dat een continue vermogen van 5,5/24= 229watt. ( Bij cop 1)
[...]

De beoogde warmtepomp (https://www.warmtepomp-me...-1750-euro-subsidie-.html) werkt tot -20 (maar heeft dan inderdaad geen COP van 4)
Ik neem aan dat je met -20 niet in de jacuzzi gaat zitten :P

PSN: DutchTrickle PVoutput

• CodeIT
Ik ben er weer iets verder mee. De beoogde warmtepomp (met subsidie) is er ook in een uitvoering met een titanium warmtewisselaar. Hier kan ik direct het water van de jacuzzi op aansluiten.
Met een Arduino/Esp + relais kan ik detecteren of de jacuzzi warmte vraagt. Als deze mag verwarmen (tussen bepaalde tijd) zet ik een contact aan op de warmtepomp. Ik wil hier het contact van de stromingsschakelaar voor gebruiken. Zonder dit contact te maken geeft de warmtepomp een fout. Als het contact is gemaakt gaat de warmtepomp verwarmen (is de theorie). Zo kan ik de controller van de jacuzzi blijven gebruiken, maar deze ook vanuit Home Assistant overrulen. Een nadeel is wel dat de pomp van de jacuzzi aan gaat op het moment dat deze wil verwarmen (maar dus niet verwarmt), maar dat is volgens mij niet heel erg ivm filtratie.

• Rol-Co

Rol-Co

CodeIT schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:09:
Ik ben er weer iets verder mee. De beoogde warmtepomp (met subsidie) is er ook in een uitvoering met een titanium warmtewisselaar. Hier kan ik direct het water van de jacuzzi op aansluiten.
Met een Arduino/Esp + relais kan ik detecteren of de jacuzzi warmte vraagt. Als deze mag verwarmen (tussen bepaalde tijd) zet ik een contact aan op de warmtepomp. Ik wil hier het contact van de stromingsschakelaar voor gebruiken. Zonder dit contact te maken geeft de warmtepomp een fout. Als het contact is gemaakt gaat de warmtepomp verwarmen (is de theorie). Zo kan ik de controller van de jacuzzi blijven gebruiken, maar deze ook vanuit Home Assistant overrulen. Een nadeel is wel dat de pomp van de jacuzzi aan gaat op het moment dat deze wil verwarmen (maar dus niet verwarmt), maar dat is volgens mij niet heel erg ivm filtratie.
Duik eens in de schema's als die beschikbaar zijn, mijn zwembad warmtepomp had gewoon een lusje op de print voor stand-by, die maakte ik dan met een thermostaat maar kan jij met een relais doen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36

Theo

moederbord

Ik ben meer verbaasd over het feit dat je op een 1400 euro kostende WP ook 1750 euro subsidie kunt krijgen :D

Waarom niet gelijk 3 van deze units halen en op je CV aansluiten om dan driemaal subsidie te ontvangen en 1.000 euro eraan te verdienen? De WP'en moeten werkend zijn aangesloten, maar ze hoeven uiteraard niet per sé aan te staan... En na een jaar verkoop je twee van die units voor nog meer winst...

7400 Wp op het dak

• CodeIT
Theo schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:44:
Ik ben meer verbaasd over het feit dat je op een 1400 euro kostende WP ook 1750 euro subsidie kunt krijgen :D

Waarom niet gelijk 3 van deze units halen en op je CV aansluiten om dan driemaal subsidie te ontvangen en 1.000 euro eraan te verdienen? De WP'en moeten werkend zijn aangesloten, maar ze hoeven uiteraard niet per sé aan te staan... En na een jaar verkoop je twee van die units voor nog meer winst...
Ik moet eerst de subsidie maar eens ontvangen :) Maar inderdaad het is wel apart. Blijkt ook maar weer eens dat een subsidie marktverstorend werkt. In Nederland is deze WP een stuk duurder. Net als veel andere WP's.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Interessant project, ben benieuwd naar het vervolg :)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@CodeIT
- maak je geen gebruik van een UV instalatie :? voor sterilisatie en die lampen worden aardig warm..
- je kan houtcv / zonnecollector gebruiken als "ondersteuning" voor de installatie.

Teminste als je op je terras/serre een vuurtje c.q bbq wilt stoken kan je die hitte ook gebruiken voor de jacuzi denk ik zo

Tja vanalles

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36

Theo

moederbord

CodeIT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:46:
[...]

Ik moet eerst de subsidie maar eens ontvangen :) Maar inderdaad het is wel apart. Blijkt ook maar weer eens dat een subsidie marktverstorend werkt. In Nederland is deze WP een stuk duurder. Net als veel andere WP's.
Subsidie is in Nederland niet voor de consument maar voor de middenstand/importeur die door de subsidie een hogere verkoop/opleverprijs kan vragen en daardoor deze via de consument incasseert .

Dat is de reden dat warmtepompen, WPboilers en aanverwanten in alle landen om ons heen significant goedkoper zijn. Kijkend naar de A-merk warmtepompen zijn deze in de landen om ons heen voor een bedrag dat gelijk staat aan de subsidie minder te krijgen dan in Nederland. (Een WP boiler is in Nederland zo'n 1.200 euro duurder dan in België, en laat dat nou net het subsidiebedrag zijn)

7400 Wp op het dak

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

Hoicks

Techno!

Is een Pelletkachel geen idee? Zit ook subsidie op en daarmee stook je denk ik een stuk harder dan met een warmtepomp?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• CodeIT
Hoicks schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 12:05:
Is een Pelletkachel geen idee? Zit ook subsidie op en daarmee stook je denk ik een stuk harder dan met een warmtepomp?
Ik heb daar ook naar gekeken, maar ook daarmee duurt het vrij lang om het bad warm te krijgen. Ook moet ik dan iets verzinnen als het vriest. Iets wat het water constant op een (lagere) temperatuur houdt lijkt het beste.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CodeIT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:08:
[...]

Ik heb daar ook naar gekeken, maar ook daarmee duurt het vrij lang om het bad warm te krijgen. Ook moet ik dan iets verzinnen als het vriest. Iets wat het water constant op een (lagere) temperatuur houdt lijkt het beste.
Ik heb nu voor het opzetzwembad ervaring met diverse zonnecollectoren ..

Maar vergeet je aub niet de somonella vergiftiging .. erg koud of 60 graden stoken is misschien wel wat je zou willen. of sterilisatie (uv zooi) wat ik eerder noemde ?

Hoe beter je de zooi isoleert hoe makkelijker de temperatuur constant te houden is, hoeveel Liter water praat je 1,2 of 10 kuub ? luchtbubbels en waterjets zullen ook wat warmte wegnemen .

Houtgestookte verwarming / hottub kunnen redelijk hard gaan ik zou ze niet onderwaarderen .. nadeel is wel dat ze het ook "te" heet kunnen stoken .. een Pelletkachel is misschien wat minder fraai dan een blok hout maar versus elektra is een pelletkachel redelijk secuur af te stellen
Ik denk dat je in deze af wilt wegen hoeveel gemak wil je hebben ?

Tja vanalles

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-03 14:32
CodeIT schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:43:
Ik wil beginnen met een Chinese warmtepomp: http://gondzik.de/product_info.php?products_id=297. Om aanspraak te maken op de subsidie zal ik deze eerst een jaar op het CV circuit aansluiten. Mijn vragen gaan vooral over de tijd na dit jaar als ik de pomp alleen wil gebruiken voor de jacuzzi.
Hier lijkt mij de subsidie niet voor bedoeld. Ik zou verwachten van Tweakers dat zij niet toestaan daar openlijk op het forum over te praten.

• CodeIT
Pakhaas schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:10:
[...]

Hier lijkt mij de subsidie niet voor bedoeld. Ik zou verwachten van Tweakers dat zij niet toestaan daar openlijk op het forum over te praten.
Huh? :X Ik zeg toch dat ik de warmtepomp eerst ga gebruiken voor de verwarming? Volgens mij voldoe ik dan gewoon aan de voorwaarden zoals hier gesteld: https://www.rvo.nl/subsid...aarden-isde-particulieren
U mag het apparaat niet verwijderen binnen een jaar na de datum van de beslissing.
Als de subsidie hier niet voor bedoeld is moeten ze andere voorwaarden opstellen.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:53
Nvm

[Voor 99% gewijzigd door NotSoSteady op 30-01-2019 18:48]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
Tja, als de overheid gratis geld weggeeft en je doet het keurig volgens de regels... overigens lees ik niet specifiek dat je hem moet aansluiten op je CV? Aangesloten op je Jacuzzi lijkt het me toch ook onderdeel van een "verwarmingstoestel" (tenzij die term nog ergens specifieker gedefinieerd is).

Overigens lijkt me het gebruik van een warmtepomp voor een Jacuzzi ook gewoon het doel van de subsidie. In plaats van inefficient met gas of hout je water warm stoken wordt dat een stuk zuinger met een warmtepomp gedaan.

• CodeIT
NotSoSteady schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Inderdaad. Wel een jacuzzi kopen, maar daarna je handje ophouden bij de overheid.
Wel een huis kopen en daarna handje ophouden bij de overheid (hypotheekrente aftrek)

• Rol-Co

Rol-Co

@vso
Legionella bedoel je denk ik, salmonella zit in eieren en kip bijv.

@NotSoSteady
Houd eens op, @CodeIT heeft die kromme regels niet verzonnen maar maakt er alleen gebruik van.
Beetje flauw dat je daar zo jaloers op wordt en hem er op aanvalt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rol-Co schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:51:
@vso
Legionella bedoel je denk ik, salmonella zit in eieren en kip bijv.
erhm ja die ja :)

Tja vanalles

Anoniem: 112755

Ik zou gaan voor een pelletcv met warmtewisselaar.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017

route99

just passionately curious...

Beiden zijn niet vergelijkbaar:
Inderdaad. Wel een jacuzzi kopen, maar daarna je handje ophouden bij de overheid.
EN
Wel een huis kopen en daarna handje ophouden bij de overheid (hypotheekrente aftrek)
Want met dat huis ga je eerst niet wat anders doen, met de WP voor de jacuzzi is dat na een jaar wel het geval, ook al mag het volgens de regels.

De overheid: tja.... heel vreemd dat ze met zulke voorwaarden komen. Hoe gaan ze het controleren dat je dan ii dat jaar wel vol maakt?

Verder: Dan is het verder een ethisch verhaal. Formeel is het toegestaan om het na een jaar te verwijderen, er staat niet dan je er volgens geen jacuzzi mee mag verwarmen.
Ik zou het zelf niet ethisch vinden om het naar een jaar zo te doen, het is imho niet in de geest van de regeling om dat zo te gaan doen, maar het wordt niet verboden om dat zo te doen.
Eigenlijk zou dit gaatje in deze wettelijke regeling dus wettelijk gerepareerd moeten worden.

Wie het nu zo doet .. doet formeel niets fouts. En wat iedereen met zijn ethiek doet is zijn eigen zaak.

Zo konden grote MPV's ook lekker van de hoge aftrek genieten to voor kort. Met minder dan 5 eruo stroomkosten per jaar kon je veel belastinggeld binnen harken... Formeel mocht het maar erg duurzaam was het niet en daar was de regeling principe voor opgezet.
Gelukkig is dat nu gerepareerd....en krijg je alleen aftrek als een elektrische auto hebt zonder benzine/diesel aan deel erbij.
Wat wel jammer is dat dit weer vooral toegankelijk is voor mensen die zich zo' dure e-car kunnen permitteren... en die groep had het al bepaald niet zo slecht...

Aha vanmorgen in de krant...
https://www.volkskrant.nl...-jaguar-rijders~b118ea34/
Helft subsidies elektrisch rijden in 2018 naar ‘rijke’ Tesla- en Jaguar-rijders
Een groot deel van de belastingkortingen voor elektrische auto’s is beland bij vermogende Nederlanders. Bovendien leidt de run op deze subsidie tot een tegenvaller van honderden miljoenen euro’s.
Tja, de volgende vraag kan zijn: Helpt het dan echt om het zo te doen om e-cars van de grond de krijgen om de infra structuur op orde te krijgen zodat uiteindelijk alle prijzen van e-car gaan zakken en voor veel meer NL-ers betaalbaar worden?
Ja: ... ok, maar was dit het beste scenario?
Neen Tja waarom wordt het dan gedaan?
Daar moeten ministeries toch beleid op maken?

[Voor 25% gewijzigd door route99 op 31-01-2019 06:54]

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• CodeIT
route99 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 01:44:
Beiden zijn niet vergelijkbaar:

[...]

Want met dat huis ga je eerst niet wat anders doen, met de WP voor de jacuzzi is dat na een jaar wel het geval, ook al mag het volgens de regels.

De overheid: tja.... heel vreemd dat ze met zulke voorwaarden komen. Hoe gaan ze het controleren dat je dan ii dat jaar wel vol maakt?

Verder: Dan is het verder een ethisch verhaal. Formeel is het toegestaan om het na een jaar te verwijderen, er staat niet dan je er volgens geen jacuzzi mee mag verwarmen.
Ik zou het zelf niet ethisch vinden om het naar een jaar zo te doen, het is imho niet in de geest van de regeling om dat zo te gaan doen, maar het wordt niet verboden om dat zo te doen.
Eigenlijk zou dit gaatje in deze wettelijke regeling dus wettelijk gerepareerd moeten worden.

Wie het nu zo doet .. doet formeel niets fouts. En wat iedereen met zijn ethiek doet is zijn eigen zaak.

Zo konden grote MPV's ook lekker van de hoge aftrek genieten to voor kort. Met minder dan 5 eruo stroomkosten per jaar kon je veel belastinggeld binnen harken... Formeel mocht het maar erg duurzaam was het niet en daar was de regeling principe voor opgezet.
Gelukkig is dat nu gerepareerd....en krijg je alleen aftrek als een elektrische auto hebt zonder benzine/diesel aan deel erbij.
Wat wel jammer is dat dit weer vooral toegankelijk is voor mensen die zich zo' dure e-car kunnen permitteren... en die groep had het al bepaald niet zo slecht...

Aha vanmorgen in de krant...
https://www.volkskrant.nl...-jaguar-rijders~b118ea34/

[...]

Tja, de volgende vraag kan zijn: Helpt het dan echt om het zo te doen om e-cars van de grond de krijgen om de infra structuur op orde te krijgen zodat uiteindelijk alle prijzen van e-car gaan zakken en voor veel meer NL-ers betaalbaar worden?
Ja: ... ok, maar was dit het beste scenario?
Neen Tja waarom wordt het dan gedaan?
Daar moeten ministeries toch beleid op maken?
Met de HRA moet ik met net zo goed aan de door de overheid gestelde voorwaarden houden hoor.
En dat het verder een ethisch verhaal is, is natuurlijk bullshit. Waarom is die subsidie er?
De Rijksoverheid stimuleert Nederlandse huishoudens en bedrijven om minder gas te gebruiken en meer duurzame warmte. Dit bespaart energie en dringt de CO2-uitstoot terug.
Wat ga ik met dat ding doen? Een zware CO2 vervuilende gebruiker verwarmen met duurzame warmte.
Zoals @Hielko aangeeft is het zelfs de vraag of ik het eerst ook aan mijn huisverwarming moet koppelen.
Anoniem: 112755 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 01:08:
Ik zou gaan voor een pelletcv met warmtewisselaar.
Ik denk toch dat het wat te lang duurt voor het water warm is.
Uitgaande van een bad van 10°C (we gebruiken het bad bijna alleen in het weekend, waarschijnlijk ligt de temperatuur lager) van 1250 liter wat ik wil verwarmen naar 38°C, heb ik 146300kJ nodig (4.18kJ per graad per liter). Met een pelletkachel van 15kW (met efficiëntie van 94%) ben ik dan (146300kJ / 3600 (sec))/15*0.94= ~3 uur bezig.
Dat vind ik net te lang.
Tevens heb ik meer aansluitmateriaal nodig dan bij een warmtepomp (pomp, pijp, bypass).

@vso Legionella kun je voorkomen door het water te circuleren en zorgen dat er voldoende chloor in het water zit en dat de PH waarde goed is.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CodeIT schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:31:
@vso Legionella kun je voorkomen door het water te circuleren en zorgen dat er voldoende chloor in het water zit en dat de PH waarde goed is.
hmm volgens mij wist je dat al ;) maar als je de temp "constant" of hoog genoeg houd dan word denk ik het gevaar groter puur omdat je de ideale condities dan hebt.

Tja vanalles

• CodeIT
vso schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:36:
[...]
hmm volgens mij wist je dat al ;) maar als je de temp "constant" of hoog genoeg houd dan word denk ik het gevaar groter puur omdat je de ideale condities dan hebt.
Klopt. De temperatuur van de meeste jacuzzi's zijn ideaal voor legionella. Legionella vindt bewegend water echter minder leuk. De circulatiepomp staat vaak 10 to 12 uur per dag aan.
Overigens houden de meeste jacuzzi's het hele jaar door de temperatuur constant op zo'n 35°C, niet alleen de versie met een warmtepomp.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017

route99

just passionately curious...

CodeIT schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:31:
[...]

Met de HRA moet ik met net zo goed aan de door de overheid gestelde voorwaarden houden hoor.
En dat het verder een ethisch verhaal is, is natuurlijk bullshit. Waarom is die subsidie er?
Het siert.... mensen dat ze na dat jaar die WP nog steeds gebruiken waarvoor die subsidie bedoeld is.
Het is ook vreemd dat de overheid het na 1 jaar al vrij geeft....

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• CodeIT
Inmiddels heb ik de warmtepomp aan de jacuzzi gekoppeld. Het is een reguliere zwembad warmtepomp geworden, zonder subsidie. Dus alle moraalridders kunnen opgelucht ademhalen. :p
Ik was wel een beetje bang dat de zwembadwarmtepomp de 'hoge' temperatuur van de jacuzzi niet kon halen, maar dit blijkt in de praktijk geen probleem.
Bij koud weer haalt de pomp een COP van 2, bij het warmere weer van de afgelopen dagen is dit al een COP van 3. Theoretisch moet een COP van 5 mogelijk zijn.
De pomp is gekoppeld door het bestaande leidingwerk van de jacuzzi te verlengen naar een bypass. Met de bypass kan ik regelen hoeveel water er door de warmtepomp moet lopen. In de praktijk blijkt dat al het water door de warmtepomp kan lopen, dus voor deze warmtepomp was een bypass eigenlijk niet nodig. Het is wel handig als ik de warmtepomp om wat voor reden zou willen loskoppelen.

Ik stuur de warmtepomp zelf aan dmv een ESP8266. Deze meet de temperatuur van het water met een DSB8210 op een metalen deel in het leidingwerk van de jacuzzi. De circulatiepomp van de jacuzzi wordt door middel van een relais bestuurd door de ESP, deze moet aanstaan om de warmtepomp te laten werken. Tevens vangt de ESP 2 signalen af van de originele jacuzzi besturing, nl: verarmingselement aan en circulatiepomp aan. Als het verwarmingselement aan is, moet de warmtepomp uit, anders wordt er teveel vermogen gevraagd voor 1 groep.

In Home Assistant heb ik een heel stel automations gemaakt die het verbruik van de jacuzzi nog meer beperken en waar ik de jacuzzi mee kan uitlezen en besturen.
Doordeweeks gaat de jacuzzi automatisch terug naar een lagere temperatuur (32 graden). De jacuzzi verwarmt doordeweeks alleen als 0,7 * de maximum buitentemperatuur is behaald en de zonnepanelen meer als 1000W terugleveren aan het net. Ook vraagt Home Assistant dmv een push bericht in de middag of er die avond gebruik wordt gemaakt van de jacuzzi. Als dat het geval is wordt er ook verwarmt bij een lagere temperatuur/teruglevering. In het weekend wordt het water constant op temperatuur gehouden, tenzij iedereen slaapt. Dan wordt er een pauze van 6 uur ingelast.

Ik hoop dmv de warmtepomp en de slimmere besturing het verbruik te beperken tot 1/3e van het normale verbruik zonder veel in te leveren qua comfort.

Wat screenshots uit Home Assistant:

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:52

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

CodeIT schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:14:
[...]

Huh? :X Ik zeg toch dat ik de warmtepomp eerst ga gebruiken voor de verwarming? Volgens mij voldoe ik dan gewoon aan de voorwaarden zoals hier gesteld: https://www.rvo.nl/subsid...aarden-isde-particulieren

[...]

Als de subsidie hier niet voor bedoeld is moeten ze andere voorwaarden opstellen.
Als je subsidie aanvraagt moet je aangeven waarvoor hij is
1x cv
1x sww
1x zwembad
mag gewoon.

Dus als je hem niet aanvraagt ben je dom
De overheid heeft de NL prijzen aangehouden qua vermogen en daar subsidie op gebaseerd
En dus krijg je import met andere prijzen.

En wie betaald die subsidie..
Juist de ODE ...
Dus je eigen geld ophalen als je nog gas hebt..:-)

En tsja tesla en politiek..
Evenals subsidie en politiek
Maar het blijft een kip en ei verhaal.. Geen laders geen E cars
Geen e cars geen laders
Geen subsidie geen Wp
Geen subsidie geen zonnepanelen
Dus kies maar

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• CodeIT
Dylantje2 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:27:
[...]

Als je subsidie aanvraagt moet je aangeven waarvoor hij is
1x cv
1x sww
1x zwembad
mag gewoon.

Dus als je hem niet aanvraagt ben je dom
De overheid heeft de NL prijzen aangehouden qua vermogen en daar subsidie op gebaseerd
En dus krijg je import met andere prijzen.

En wie betaald die subsidie..
Juist de ODE ...
Dus je eigen geld ophalen als je nog gas hebt..:-)

En tsja tesla en politiek..
Evenals subsidie en politiek
Maar het blijft een kip en ei verhaal.. Geen laders geen E cars
Geen e cars geen laders
Geen subsidie geen Wp
Geen subsidie geen zonnepanelen
Dus kies maar
Ik heb nu echter een zwembadwarmtepomp aangeschaft. Hier zit, voor zover mij bekend, geen subsidie op. Voordeel van een zwembadwp is dat het chloor water er direct doorheen kan zonder secundair circuit met een warmtewisselaar en extra pomp.

[Voor 4% gewijzigd door CodeIT op 18-04-2019 09:15]

• StijnSt
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-06-2019
@CodeIT Waarom heb je eigenlijk zelf een sturing toegevoegd en niet de sturing van de jacuzzi gebruikt?

Ben me zelf ook aan het orienteren om onze jacuzzi aan te passen naar warmtepomp.
Nu zit er een 3kW verwarmingselement in dat op 230V 1ph.
Als de filtercyclus begint wordt de temperatuur van het water gemeten en indien minder dan het ingesteld wordt dit verwarmingselement ingeschakeld.

Je zou toch evengoed de WP kunnen voeden door de draden van de elektrische weerstand rechtstreeks op de WP aan te sluiten?

Zie ik iets over het hoofd?

Welke wp heb je juist aangeschaft?

[Voor 3% gewijzigd door StijnSt op 28-06-2019 08:48]

• CodeIT
StijnSt schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:44:
@CodeIT Waarom heb je eigenlijk zelf een sturing toegevoegd en niet de sturing van de jacuzzi gebruikt?

Ben me zelf ook aan het orienteren om onze jacuzzi aan te passen naar warmtepomp.
Nu zit er een 3kW verwarmingselement in dat op 230V 1ph.
Als de filtercyclus begint wordt de temperatuur van het water gemeten en indien minder dan het ingesteld wordt dit verwarmingselement ingeschakeld.

Je zou toch evengoed de WP kunnen voeden door de draden van de elektrische weerstand rechtstreeks op de WP aan te sluiten?

Zie ik iets over het hoofd?

Welke wp heb je juist aangeschaft?
Dat kan inderdaad ook. Ik wilde echter ook de temperatuur kunnen regelen via Home Assistant. Mijn jacuzzi heeft daar geen ondersteuning voor, dus moest ik dat zelf maken. Nu kan ik de temperatuur instellen, pompen aanzetten etc.
Externe besturing, ingebouwd in de jacuzzi, of zelf gemaakt, of via een soort klokprogramma, is eigenlijk wel noodzakelijk voor gebruik icm een warmtepomp. Een warmtepomp is veel efficiënter bij een hogere temperatuur. Het loont dus erg om nachtverlaging toe te passen en te gaan verwarmen bij een hogere temperatuur.
Bij mij gaat de jacuzzi doordeweeks automatisch verwarmen als de temperatuur 20% onder de maximum dagtemperatuur komt. In het weekend verwarmen we wel continu.
Het gemiddelde verbruik vanaf april is nu 6.03kWh per dag.

Ik heb een O´CLAIR BLPOM200R.

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-11-2022
@CodeIT Slim gedaan allemaal! Ik zit er ook aan te denken een wp ooit te kopen voor onze jacuzzi.

Wat is het vermogen van de O'Clair? En waar heb je deze gehaald want ik kan 'm nergens vinden :)

Heb je de besturing in Hass gemaakt met node red of zelf code geschreven?

Edit:
Heb soort gelijke gevonden op Franse websites.

[Voor 10% gewijzigd door Cranx op 29-06-2019 21:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
Het vermogen is 4.5kW. Ik heb deze gehaald bij zwembad.eu (https://www.zwembad.eu/ve...omo-op-warmtepompen-p9650) Daar staat het model wat ik heb volgens mij niet meer tussen.
Pas trouwens een beetje op met deze webshop. Krijgt niet al te beste reviews. Mijn unit was beschadigd en duidelijk opnieuw verpakt. Maar voor 400 euro + 50 euro korting als coulance voor de beschadiging ben ik best tevreden.

Controleer bij de warmtepomp die je uitzoekt goed of deze de temperatuur kan halen voor een jacuzzi en niet begrensd is op zwembad temperaturen.

De besturing heb ik gemaakt met een ESP8266 WIFI chip met wat externe componenten om de grote vermogens te kunnen detecteren en te schakelen. Tevens heb ik een kWh meter ingebouwd die ook over WiFi aan Home Assistant rapporteert. Home Assistant bepaald wanneer de jacuzzi verwarmd etc. De jacuzzi geeft wel aan Home Assistant door of er een warmtevraag is, bijvoorbeeld voor schoonmaken. Hass bepaald dan of dit mag (als we onder de veranda aan het eten zijn mag de jacuzzi bijvoorbeeld niet aan, ook niet voor schoonmaken)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-11-2022
Thanks, zeer nuttige informatie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
CodeIT schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:18:
Het vermogen is 4.5kW. Ik heb deze gehaald bij zwembad.eu (https://www.zwembad.eu/ve...omo-op-warmtepompen-p9650) Daar staat het model wat ik heb volgens mij niet meer tussen.
Pas trouwens een beetje op met deze webshop. Krijgt niet al te beste reviews. Mijn unit was beschadigd en duidelijk opnieuw verpakt. Maar voor 400 euro + 50 euro korting als coulance voor de beschadiging ben ik best tevreden.

Controleer bij de warmtepomp die je uitzoekt goed of deze de temperatuur kan halen voor een jacuzzi en niet begrensd is op zwembad temperaturen.

De besturing heb ik gemaakt met een ESP8266 WIFI chip met wat externe componenten om de grote vermogens te kunnen detecteren en te schakelen. Tevens heb ik een kWh meter ingebouwd die ook over WiFi aan Home Assistant rapporteert. Home Assistant bepaald wanneer de jacuzzi verwarmd etc. De jacuzzi geeft wel aan Home Assistant door of er een warmtevraag is, bijvoorbeeld voor schoonmaken. Hass bepaald dan of dit mag (als we onder de veranda aan het eten zijn mag de jacuzzi bijvoorbeeld niet aan, ook niet voor schoonmaken)
Heb je ook data van het energieverbruik/energieverlies? Ik ben heel benieuwd hoeveel je jacuzzi bijv. in een nacht afkoelt bij een bepaalde buitentemp. hiermee kun je ook berekenen of isoleren loont (tip, de eerste paar cm zijn een daalder waard, daarna neemt het effect af)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
Fr33z schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:38:
[...]

Heb je ook data van het energieverbruik/energieverlies? Ik ben heel benieuwd hoeveel je jacuzzi bijv. in een nacht afkoelt bij een bepaalde buitentemp. hiermee kun je ook berekenen of isoleren loont (tip, de eerste paar cm zijn een daalder waard, daarna neemt het effect af)
Jazeker: https://snapshot.raintank...NZvk3JoABTwuseU1hSFWekHLu
Als de temperatuur laag is ingesteld update de temperatuur eens per 4 uur, omdat voor het betrouwbaar meten van de temperatuur de pomp een aantal minuten moet draaien (waardoor ook de wp aan gaat).

• 3star
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-04-2021
Wat supergaaf. Ik heb net naar zwembadgigant gebeld met de vraag of hun warmtepompen geschikt zijn voor een jacuzzi en ze geven aan dat dat niet kan.

Ik twijfel hieraan vandaar mijn bezoek aan dit blog.
Mijn vraag was, is de uitgaande maximale temperatuur hoog genoeg om de jacuzzi tot 39 gradne te verwamen. hun antwoord. UItgaande temperatuur is max 35 graden.
Wat is de uitgaande maximale temp van jouw warmtepomp?

• CodeIT
@3star Die van mij kon ook tot max 35, maar was redelijk makkelijk in te stellen in het menu. Staat nu op 40 graden.
Ik heb er wel een stuk of 5 bekeken voordat ik er een tegen kwam waarbij het in te stellen was/de hogere temperatuur kan halen.

• michel.kamp
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-08-2022
@CodeIT met interesse heb ik jouw project gelezen. Nu vroeg ik mij af , we zijn al een een dik jaar verder en vooral een winter verder.

1 ) Kun je wat ervaringen delen over wat de stroomkosten nu zijn geworden per maand ? Vooral de koudere periodes ben ik benieuwd naar.

2) Heb je ook nog wat fotos over de aanslutingen ect.

3) En hoeveel geluid maakt de warmtepomp. ?

4) Ik zelf zit er ook aan te denken om zo'n project te gaan doen.Zijn er nog tips waar ik moet opletten als ik nu een jacuzzi koop welke ik wil aansluiten op een warmte pomp ?

5) zijn er nog verbeter punten die je hebt gevonden ?

Thanks,
Michel

[Voor 5% gewijzigd door michel.kamp op 24-04-2020 09:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• CodeIT
michel.kamp schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:06:
@CodeIT met interesse heb ik jouw project gelezen. Nu vroeg ik mij af , we zijn al een een dik jaar verder en vooral een winter verder.

1 ) Kun je wat ervaringen delen over wat de stroomkosten nu zijn geworden per maand ? Vooral de koudere periodes ben ik benieuwd naar.
In een jaar heb ik net geen 2400kWh verbruikt voor de jacuzzi. Dat is het verbruik van de warmtepomp, jets, blower etc. We gaan er ongeveer 2 a 3 keer in de week in.
In de zomer is het verbruik gemiddeld 5kWh per dag. In de winter gemiddeld 9. Toen het echt koud was (<0°C) heb ik af en toe ook het elektrische element erbij ingeschakeld. Dat was toen efficienter als verwarmen met alleen de WP.
Bij een buitentemperatuur van 20 °C(water 35°C) verbruikt de warmtepomp 400W (circulatiepomp van de jacuzzi) + 650W voor de WP. Daarmee wordt het water ieder uur 1,5 °C warmer. Gemiddeld dus zo'n 700W /°C. Als het koud is, onder de 0 °C, wordt het water met dezelfde energie 0,5 °C per uur verwarmd. Zo'n 2100W/ °C. Verwarmen met het elektrisch element is 3kW per uur met een stijging van 2°C per uur. 1500W /°C dus.
Als ik het elektrisch element erbij aan zet gebruiken beide verwarmer dezelfde circulatie pomp en kan dat verrbuik dus eigenlijk van de WP worden afgehaald (staat immers toch al aan). De WP verbruikt dan 600W per uur, resulterend in 1200W per °C wat dus nog steed efficienter is als met alleen E-element. Het gaat allen wel een stuk sneller als de 0,5°C van de WP.
2) Heb je ook nog wat fotos over de aanslutingen ect.
Niet van binnen in de jacuzzi. Daar is eigenlijk alleen een aftakking naar buiten de jacuzzi gemaakt. Daar zit een 3-weg klep en de WP.

3) En hoeveel geluid maakt de warmtepomp. ?
Initieel wilde ik de WP op het dak van de veranda zetten waar de jacuzzi naast staat. Als test heb ik deze aangesloten naast de jacuzzi. Het geluid viel me zo mee dat het daar is blijven staan. Je hebt natuurlijk altijd het geluid van de circulatiepomp in de jacuzzi. Er komt dan relatief weinig extra geluid bij.
4) Ik zelf zit er ook aan te denken om zo'n project te gaan doen.Zijn er nog tips waar ik moet opletten als ik nu een jacuzzi koop welke ik wil aansluiten op een warmte pomp ?
Koop een tweedehands. De garantie vervalt natuurlijk op het moment dat je deze gaat aanpassen. Ook moet je een beetje weten wat je doet met elektra/aansturing. De combi 230V + water is niet al te best :P
5) zijn er nog verbeter punten die je hebt gevonden ?
Ik wil de elektrische verwarming ook kunnen aansturen met mijn eigen controller. Ook wil ik de knoppen op de jacuzzi kunnen gebruiken om de temperatuur mee in te stellen. Hiervoor heb ik nu een logic analyzer gekocht om de proberen de knoppen en de ingestelde temperatuur uit te kunnen lezen.

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-03 07:28
Wat voor differentie gebruik je dan?
Ik zit er nl ook naar te kijken om een wp op de jacuzzi te maken, maar kan nog geen geschikte vinden.
Meeste gaan niet zo hoog in temperatuur.
Heb je ook het verbruik van de jacuzzi met alleen het elektrische element?
Wat is je besparing dan?

• michel.kamp
@CodeIT bedankt voor de uitgebreide review . Ziet er goed uit. Top.

1) je had toen ook zo'n mooie graph met buiten temp , water temp en t vermogen dat die afnam. Heb je deze ook over dit afgelopen jaar ?

2) ik zie dat je 2400KW heb gebruikt over 12 mnd. Dat is dus 2400*0.22 = 528 Euro per 12 mnd. Wat weer 44 Euro per maand is. Dat verbaast me wel weer. Klopt dit wel ? Ik dacht met een WP rond de 20 Euro uit te komen. Als ik berekeningen van t internet lees komen ze zonder WP rond de 45 / 50 euro uit.

3) Ik kwam deze Passion XC heat Pump ook nog tegen by fonteyn in uddel . Kant en klaar aan te sluiten op de computer van je jacuzzi en zonder garantie verlies van je jacuzzi. Heeft wel een prijskaartje 1400 Euro maar dan wel 9KW.
CX Heat Pump 9KW -25c

Michel

[Voor 21% gewijzigd door michel.kamp op 30-04-2020 10:13]

• CodeIT
hendrik12345678 schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:56:
Wat voor differentie gebruik je dan?
Ik zit er nl ook naar te kijken om een wp op de jacuzzi te maken, maar kan nog geen geschikte vinden.
Meeste gaan niet zo hoog in temperatuur.
Heb je ook het verbruik van de jacuzzi met alleen het elektrische element?
Wat is je besparing dan?
michel.kamp schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:29:
@CodeIT bedankt voor de uitgebreide review . Ziet er goed uit. Top.

2) ik zie dat je 2400KW heb gebruikt over 12 mnd. Dat is dus 2400*0.22 = 528 Euro per 12 mnd. Wat weer 44 Euro per maand is. Dat verbaast me wel weer. Klopt dit wel ? Ik dacht met een WP rond de 20 Euro uit te komen. Als ik berekeningen van t internet lees komen ze zonder WP rond de 45 / 50 euro uit.

3) Ik kwam deze Passion XC heat Pump ook nog tegen by fonteyn in uddel . Kant en klaar aan te sluiten op de computer van je jacuzzi en zonder garantie verlies van je jacuzzi. Heeft wel een prijskaartje 1400 Euro maar dan wel 9KW.
CX Heat Pump 9KW -25c

Michel
Ik heb de jacuzzi tweedehands gekocht en geen goede data van het verbruik voor ik deze had. Degene waar ik de jacuzzi van kocht had een verbruik van gemiddeld €2,50 per dag met deze jacuzzi. De jacuzzi is geïsoleerd met PUR. Ik heb de jacuzzi verder geïsoleerd. De jacuzzi staat ook op een ondergrond van 12cm PIR plaat (+tegels). De cover is wel aan vervanging toe.
€2,50 per dag komt overeen met een jaar verbruik van 4147kWh zonder WP. Het maakt wel heel veel uit hoe vaak je in de jacuzzi gaat. Vooral met de blower aan gaat er veel energie verloren. Mijn 4.5kW WP kan dat in de winter niet bijbenen.

Online zie je inderdaad veel berekening die een verbruik van 1-1,5 euro per dag voorrekenen. Bedenk daar wel bij dat dit vaak staat op sites die zo'n ding willen verkopen. Vraag een verkoper maar eens of hij dit op schrift wilt zetten en hier een garantie op wil geven.
Veel berekeningen gaan uit van een afkoeling van 3,8 graden per dag gemiddeld. Dat is bij mij ongeveer de afkoeling per dag zonder gebruik (bij de huidige temperaturen) om een en ander in perspectief te plaatsen.
1) je had toen ook zo'n mooie graph met buiten temp , water temp en t vermogen dat die afnam. Heb je deze ook over dit afgelopen jaar ?
Helaas niet. Ik ben de data kwijtgeraakt bij een crash. Heb nog wel een backup maar ik ben er zelf niet echt in geïnteresseerd.
CX Heat Pump 9KW -25c
Mooi ding. Wel fors aan de prijs, resulterend in een vrij lange tvt. Zit er dan ook een elektrisch element in? En werkt de jacuzzi dan nog op 230V, of heb je dan krachtstroom nodig?

• hendrik12345678
michel.kamp schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:29:
@CodeIT

CX Heat Pump 9KW -25c

Michel
Heb je deze gezien bij fontein? Ik kan hem op de site niet vinden. En kun je deze aansluiten op het besturingssysteem van de Spa?
Dan word het wel interessant nl.
Die van mij verbruik +/- 5000kWh per jaar, grootste deel is toch verwarming. Heb er een kWh meter voor zitten.
(En idd die praatjes van 1 a 1,5 per dag, dan moet je hem op 25 graden zetten en er niet ingaan😁)
Dat is toch al rond de €1000 per jaar aan kosten, als je de helft zou besparen, zou het al €500 zijn, als die wp dan €1400 kost, is hij in minder dan 3 jaar terugverdiend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michel.kamp
@CodeIT Ik was er al van uit gegaan idd dat de verkoper bij fonteyn niet geheel de waarheid in t belang van de klant vertelde. Sterker nog hij gaf 35 Euro p/m aan voor de jacuzzi 'The Mallorca Superior van island spass collection' in de 'black pool' edition ~ 3600 Euro . Welk merk/type jacuzzi heb jij momenteel ??

Dus heb de 45 a 50 euro aangehouden. Ik lees ook een hoop over een energieverbruik garantie maar kom dan telkens uit bij dezelfde aanbieder (https://www.silverspas.nl/energieverbruik/) dus dat zal ook wel weer niet geheel kloppen. Nu bekeek ik Amerikaanse merken en deze jacuzzi's moeten aan een keuring voldoen van de overheid ANSI/APSP-14 . Hierin wordt getest of de power consumption is wat de fabrikant aangeeft en daarna krijgen ze een label. Ik heb een paar labels uit 2018 kunnen vinden hier ANSI/APSP-14 Labels . Interessant is dat deze jacuzzis rond de 1500Kw per jaar zitten = 27.50 Euro P/M . Stop hier een WP achter en je zit kijkende naar joun data op 13.75 Euro P/M zonder gebruik. Dus de komt nog iets bij op maar dat lijkt me verwaarloosbaar (?)

@hendrik12345678 Ja die WP staat bij fonteyn maar om een of andere reden kon hij m niet aanzetten want ik wilde t geluid wel eens horen. Wel heb ik een folder gekregen en fotos gemaakt:

Of hier ook een verwarmings element in zit weet ik zo niet. Mocht dit wel t geval zijn dan kan dus t verwarmingselement van de jacuzzi compleet uitgeschakeld worden ???

Ook wel geinig is dat er een 'Jacuzzi-kennisgids-kennersgeheimen-over-jacuzzi' bestaat en die bevat wel leuke tips en verklaringen maar deze lijkt mij geschreven door silverspas en dus niet objectief. Gids

Vraagje: is er ergens een site / forum enz waar 'echte' jacuzzi gebruikers hun cijfers op zetten ?

Blijft toch een interessant topic dit , we willen allemaal graag in een rolls royce rijden en voor een mini betalen immers ;-)

michel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeIT
@michel.kamp
Ik heb een Spa Passion Refresh (https://www.fonteyn.nl/spa-refresh/) met maar 100 liter inhoud meer.
De cijfers die in de ANSI labels staan zijn gemeten bij een buitentemperatuur van 16°C met de cover er op. De gemiddelde temperatuur in NL is 10°C. Ik gok ook dat je er ook af en toe in gaat. Die cijfers moet je echt met een korrel (zak) zout nemen.
Als de verkoper zeker is van zijn zaak kun je hem vragen of ze de jacuzzi op komen halen als het verbruik bijv. 1,5x zo hoog is als ze aangeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michel.kamp
CodeIT schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:03:
@michel.kamp
Ik heb een Spa Passion Refresh (https://www.fonteyn.nl/spa-refresh/) met maar 100 liter inhoud meer.
De cijfers die in de ANSI labels staan zijn gemeten bij een buitentemperatuur van 16°C met de cover er op. De gemiddelde temperatuur in NL is 10°C. Ik gok ook dat je er ook af en toe in gaat. Die cijfers moet je echt met een korrel (zak) zout nemen.
Als de verkoper zeker is van zijn zaak kun je hem vragen of ze de jacuzzi op komen halen als het verbruik bijv. 1,5x zo hoog is als ze aangeven.
Inderdaad , dacht dat t 16c gemiddeld in nl was (misschien over 10 jaar) .... ;-) https://weerstatistieken.nl/twente/2019

Maar goed . ik heb wat vragen ri fabrikant uit staan. Ook contact gehad met fabrikant van 'starline 4seasons' (echt hollands product) deze geeft aan met garantie 7.5KW per dag (ruim gemeten) ~ 50 euro per maand . En hier kun je dan nog een WP achter zetten en standaard is die wel voorbereid op een CV warmte wisselaar. Al met al met WP wordt t dan 25 Euro p/m dus interesting. Een CV warmte wisselaar is t goedkoopste maar ook t meest kostbare om te installeren. En voor de toekomst niet er handig gezien we allemaal gas loos moeten .....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hendrik12345678
michel.kamp schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:11:
@CodeIT Ik was er al van uit gegaan idd dat de verkoper bij fonteyn niet geheel de waarheid in t belang van de klant vertelde. Sterker nog hij gaf 35 Euro p/m aan voor de jacuzzi 'The Mallorca Superior van island spass collection' in de 'black pool' edition ~ 3600 Euro . Welk merk/type jacuzzi heb jij momenteel ??

[Afbeelding][Afbeelding]

Dus heb de 45 a 50 euro aangehouden. Ik lees ook een hoop over een energieverbruik garantie maar kom dan telkens uit bij dezelfde aanbieder (https://www.silverspas.nl/energieverbruik/) dus dat zal ook wel weer niet geheel kloppen. Nu bekeek ik Amerikaanse merken en deze jacuzzi's moeten aan een keuring voldoen van de overheid ANSI/APSP-14 . Hierin wordt getest of de power consumption is wat de fabrikant aangeeft en daarna krijgen ze een label. Ik heb een paar labels uit 2018 kunnen vinden hier ANSI/APSP-14 Labels . Interessant is dat deze jacuzzis rond de 1500Kw per jaar zitten = 27.50 Euro P/M . Stop hier een WP achter en je zit kijkende naar joun data op 13.75 Euro P/M zonder gebruik. Dus de komt nog iets bij op maar dat lijkt me verwaarloosbaar (?)

@hendrik12345678 Ja die WP staat bij fonteyn maar om een of andere reden kon hij m niet aanzetten want ik wilde t geluid wel eens horen. Wel heb ik een folder gekregen en fotos gemaakt:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Of hier ook een verwarmings element in zit weet ik zo niet. Mocht dit wel t geval zijn dan kan dus t verwarmingselement van de jacuzzi compleet uitgeschakeld worden ???

Ook wel geinig is dat er een 'Jacuzzi-kennisgids-kennersgeheimen-over-jacuzzi' bestaat en die bevat wel leuke tips en verklaringen maar deze lijkt mij geschreven door silverspas en dus niet objectief. Gids

Vraagje: is er ergens een site / forum enz waar 'echte' jacuzzi gebruikers hun cijfers op zetten ?

Blijft toch een interessant topic dit , we willen allemaal graag in een rolls royce rijden en voor een mini betalen immers ;-)

michel
Wij hebben een Excite, das wel een 7 persoons, vorig jaar gekocht, daarvoor hadden we een pleasure, die verbruikte iets minder. deze heeft 1550 liter inhoud.
https://www.fonteynspas.c...sterling-white-with-grey/
Ik heb er toen naar gevraagd, maar volgens die verkoper hadden ze er zelf een test mee gedaan, maar dat was ze tegengevallen. Ze hadden toen helemaal niks ervoor.
Dit lijkt wel interessant, weet je ook wat hij kostte?
Binnenkort maar eens kijken, zie op je foto wel, dat hij er tegenaan staan, ik zou hem eigenlijk een meter verder willen zetten, dan zit er een wand tussen, zal veel schelen voor het geluid. Al denk ik dat het meevalt, het is een inverter, met hoop ik een toerengeregelde ventilator, dan maakt hij niet veel herrie.

Heb net wel een wp gekocht voor het zwembad, die ga ik van het weekend op maken. Daar heb ik ook meters voor, dan kan ik hem monitoren wat het rendement is. Dit is wel een normale, hier wil ik een beetje mee gaan spelen😄

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michel.kamp
@hendrik12345678 koste 1400 Euro en hij vertelde dat er mensen zijn die m wel 10 meter vedrop zetten. Wat mij eigenlijk onlogisch lijkt gezien de kans op afkoeling van t aanvoer en retour water....

Maar ik denk dat ik er wel uit ben ... voorlopig geen gebubbel voor mij. Eerst eens opzoek naar een jacuzzi leverancier die gegarandeerd verbruik levert voor rond de 35 Euro p/m (met een betaalbare jacuzzi prijs) en dan met een WP terug kan brengen tot ~15 P/M ... dan wordt t een leuk ding voor der bij.... ;-)

Michel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hendrik12345678
Dan moet je een heel kleintje kopen, en er niet ingaan😂
Maar voor je er een koopt, ga eerst proefliggen en uitproberen, wij zitten inmiddels aan onze 3e, word steeds groter met meer jets.

Ga deze week even kijken bij fontein, lijkt interessant

Dit weekend een wp op het opzetzwembad gemaakt, maar dat lijkt mooi te werken, al moet ik het nog verder uitproberen. Dit is ook niet echt te vergelijken, tempratuur is veel lager dan van de jacuzzi.
Heb er wel tempratuur voelers opgemaakt en een kWh meter, flowmeter is nog onderweg, dan ga ik live cop berekenen. Nu met relatief lage watertemperatuur haalt hij een cop van rond de 6a7.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-03 11:32
CodeIT schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:11:
Inmiddels heb ik de warmtepomp aan de jacuzzi gekoppeld...

De circulatiepomp van de jacuzzi wordt door middel van een relais bestuurd door de ESP, deze moet aanstaan om de warmtepomp te laten werken.

Tevens vangt de ESP 2 signalen af van de originele jacuzzi besturing, nl: verarmingselement aan en circulatiepomp aan.
Interesant en goed bedacht, hoe ben je aan de juiste info gekomen om de elektronica van de jacuzzi aan te sturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thunder_1001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09-2020
interessante topic :-)
Ik ben ook al weken aan het overwegen voor een WP.
Ik heb nu een Wellis Saturn spa (met extra isolatie)
De verkoper had een schatting gezegd van 2€ per dag in stanby (38gr en 2x3u filteren)
Ik heb hem nu bijna een jaar en ook meter erop gehangen.
het weer vandaag, 23gr overdag en snachts koelt af tot 9gr: verbruik ongeveer 10kwh
en dan enkel verwarmen, ik heb een 2speed pomp apart filteren doe ik niet omdat deze toch vaak genoeg aanslaagd voor te verwarmen.
In voorjaar bij 10a15gr buiten, zat ik zelfs snel aan 15a20kwh
in de winter bij 0-5 liep ik soms tegen de 30 :o :o :o

Ik heb dus zelf beetje gerekend, en zou ongeveer op 6650kwh per jaar uitkomen, gemiddeld 5€ per dag op jaarbasis dan, dus...groot verschil hé met verkoper zijn "schatting" alsof ze zelf echt geen idee hebben van verbruikt.
Een simpele meter en je weet het toch?

Ik heb geen circulatiepomp apart, dus enkel een 2-speed pomp.
Ik was dus eigenlijk aan het denken voor deze met bypass ertussen:
https://www.zwembadenwebshop.nl/warmtepomp-voor-zwembad
Gezien ik nergens een sturing tussen Gecko box en wp kan maken.
En dan gezien ik niks ken van aparte sturingen, dacht ik van deze rechstreeks gewoon aan mijn 2speed pomp te hangen.
Ik zou dan op de jacuzzi zelf de themperatuur op 10gr ofzo zetten, en dan via de WP deze bepalen.
De WP dan altijd op standby te zetten, en als deze doorstroming heeft tijdens het filteren waarvan water vb onder de 37gr is, dan deze laten aanspringen en verwarmen.
Dan zou ik vb 6x per dag een half uur filteren en de WP op 38,5 of 39gr zetten.

Grtz

[Voor 5% gewijzigd door thunder_1001 op 26-05-2020 14:20]

• DeeJaYves
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-03 14:59
Dit topic heeft me er toe aangezet om er zelf ook aan te beginnen.
Ik zal dus ook een spa (of Jacuzzi) ombouwen en de heater vervangen door een warmtepomp.

Bij mij is de keuze gevallen op de Teddington INOA6 Full inverter

Geen idee of dit hier is toegelaten (kon niet meteen iets vinden in de FAQ over doorverwijzen naar andere sites) maar ik probeer mijn vorderingen ook wereldkundig te maken via mijn blog.

Grtz

[Voor 0% gewijzigd door DeeJaYves op 28-08-2020 21:36. Reden: begroeting vergeten]

• 3star
Wat een een mega interessant draadje. Ik had zelf zo’n opblaas intex Spa met 2kW verwarmingselement. Met een buitentemperatuur van ca. 20 graden kostte het mij circa 12kWh om hem heel de dag op 38 graden te houden. Ik had extra isolatie toegepast door er 10cm pir platen onder te leggen.
Mijn tactiek om stroom te besparen was de temperatuur op 30 graden te zetten en dan een paar uur voor je er in wilt hem hoger te zetten.
Die Spa is nu lek. Op zoek naar een nieuw project.

Nu heb ik een 2dehands 4 persoons jacuzzi gekocht. De vorige eigenaar had hem op een 30kW cv ketel aangesloten. Ook best een goed idee aangezien je dan in zeer korte tijd (minder dan een uur) de Jacuzzi kan verwarmen tot 38 graden. Dat bespaart heel veel energie en chloor.

Echter, ik heb geen gasaansluiting in m’n tuin en ook nergens in de buurt.
Ik wil hem nu op een warmtepomp aansluiten.
Ik heb gisteren 3 leveranciers gebeld en allen geven ze aan dat het niet kan. Het enige wat ik van hen wilde weten was de maximale uitstroom temperatuur maar die kon niemand me geven.

Hebben jullie enig idee welke warmtepompen een uitstroom hebben van 40 graden?
Ik zoek in de prijscategorie 500-900€ en bij voorkeur met een COP van >8 bij 26 graden.

• DeeJaYves
[b]3star schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:39:[/b
Hebben jullie enig idee welke warmtepompen een uitstroom hebben van 40 graden?
Ik zoek in de prijscategorie 500-900€ en bij voorkeur met een COP van >8 bij 26 graden.
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad tijdens mijn zoektocht.

Blijkbaar wil niemand zeggen dat de pomp ook temperaturen van +-40°C kan halen. Iets met het type koelgas dat gebruikt wordt vertelde men mij.

Nu ik geloof dat niet zo zeer en volgens mij is het eerder iets met garantie op de compressor omdat de pomp overuren gaat draaien.

In Zwitserland is het in sommige kantons verboden om nog een jacuzzi te installeren buiten zonder warmtepomp. Ik ging dus ten rade bij Zwitserse installateurs maar Zwitserland staat synoniem voor veel geld kwijt ;) Ik vrees dus wel dat voor uw budget je van een kale rit zal thuiskomen.

Nu als je iets kan vinden hoor ik het graag.

Je kan ook de jacuzzi warm houden met een warmtepomp en bijstoken als nodig met een geiser en een gasfles maar het wordt wel ingewikkeld zo natuurlijk.

Grtn

• 3star
Ik kwam deze review tegen op een site die de BWT inverter 6kW verkocht. Ik heb ook de handleiding gelezen en daar kan je de temp instellen tot 40 graden:

top warmtepomp voor een fijne prijs
mooi onopvallend design
prijs/kwaliteit
bedieningsgemak
Deze warmtepomp gekozen voor ons mini bouwkundig zwembadje(10m3). Bewust overcapaciteit gekozen omdat ik het water tussen de 32 en 35 graden wil houden. In 2 dagen sleurde deze krachtpatser de watertemperatuur van 16 naar 36 graden Celsius,en dat bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden(half october). Je hoort 'm wel als als er hard gewerkt moet worden om op temeperatuur te komen maar daarna regelt ie zichzelf comfortabel terug naar een niveau waar je nauwlijks iets hoort en dat blijft zo om op temperatuur te blijven. We wilden graag jacuzzi temperatuur in ons zwembadje en dit apparaat heeft onze verwachtingen ruim overtroffen..

10m3 tot 36 graden verwarmen bij een buitentemperatuur van 10 graden zou toch wel een maatgever moeten zijn dat ik mn jacuzzi van nog geen 1m3 kan verwarmen tot 38 graden

• DeeJaYves
Ik had ook een BWT op het oog omdat in de manual inderdaad stond dat de temperatuur tot 40°C kon worden ingesteld.
Deze: BWT Inverter Plus HI-HC 66 voor +- 1500€

Ik heb voor de zekerheid een mailtje gestuurd maar het antwoord was het volgende:
On 2020-07-20 11:47, Team BWTDEALER wrote:

Beste Yves,

Ik had het opgevraagd.
Onze leverancier raadt dit af. Zijn voor zwembaden bedoelt.

Groetjes Rob
Ik denk ook dat dat ding je jacuzzi met z'n vingers in de neus kan warm stoken. Maar dit wordt duidelijk afgeraden.

• 3star
Ik denk dat dit gewoon een standaard antwoord is. Ik zie niet in waarom het niet zou werken. Hij kan voor het merendeel van de tijd op halve toeren draaien omdat hij overgedimensioneerd is.
Een van de opmerkingen van de personen dieik gebeld had was dat de circulatiepomp van een jacuzzi waarschijnlijk een te klein debiet had. Dat vond ik de beste grap.

• DeeJaYves
Ik ben uiteindelijk een Teddington INOA6 Full inverter besteld. Het is wachten op de levering.
Deze is voorzien in oktober, het project is nog in ontwikkeling dus ik heb nog wat tijd.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Grtn

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• 3star
Ik heb de BWT My Pool Inverter 6kW zwembad warmtepomp maandag om 1530 besteld en gisteren (dinsdag) om 1630 had ik hem helemaal geïnstalleerd en wel.
Ik had er tevens een bypass bij besteld en die heb ik in de jacuzzi ingebouwd. Zie foto. Ik heb nog iets langere slangen nodig om de warmtepomp op een plek uit het zicht te zetten.
Vanochtend heb ik voor het eerst proefgedraaid.
In 3 uur tijd is het water van 19 graden naar 39 graden verwarmd met een gemiddelde buitentemperatuur van 16 graden. In totaal is er nog geen 3kWh aan stroom in gegaan. Mijn vorige jacuzzi had voor diezelfde stijging in temperatuur 20kWh nodig!
Ik ben echt meer dan blij.
De WP schakelt ook vanzelf aan op z'n flow switch zodra er warmtevraag is vanuit de jacuzzi. Ik hoef dus verder niks te doen dan de temperatuur in te stellen in de jacuzzi.
Het geluid van de warmtepomp is niet hoorbaar als de circulatiepomp van de jacuzzi aan staat dus dat is ook goed nieuws.

• DeeJaYves
Fantastisch !

ik heb er dus goede hoop in dat mijn project ook goed komt.

Mvg

• j_v_e
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-03 19:18
Kijk dit is een leuk topic . Ik heb ook een warmtepomp gekocht en en wel een poolex nano turbo deze ga ik vanavond op mijn hottub aansluiten om deze altijd op 38 graden te houden ( rook en stank overlast van de buren beetje zat ) deze pomp zou werken tot -5 buitentemperatuur . Ik heb geen idee of het gaat werken ik zal het hier melden . Wat ik wel weet is dat je goed moet kijken naar op een warmtepomp geschikt is voor 4 seizoen vaak zijn de nieuwe warmtepomp met R32 gas dit wel .

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• j_v_e
Heb gisteren de poolex nano turbo Warmtepomp aangesloten op mijn hottub het water was 16 graden ik heb om het uur bij gehouden hoeveel graden het water in temperatuur steeg het was tot 33 graden ging het elk uur een graden omhoog dit verbaasde mij hoe snel het ging de laatste 5 graden gingen iets langzamer dit nam 7 uur in beslag het water is nu 38 graden . Ik ga nu kijken hoe vaak en hoe lang de pomp aanslaat om het water op de 38 graden te houden . Ik ben erg verbaast hoe snel het ging . Ik was erg bang dat het niet zou lukken om dat er zo weinig op internet over te vinden is maar het is dus geen enkele problemen om een hottub 38 graden te maken met een warmtepomp( poolex nano turbo) dus een jacuzzi moet lijkt mij ook geen enkele problemen zijn

• 3star
Leuk dat je er ook aan begonnen bent.
Ik heb je warmtepomp even opgezocht maar die zou bij 25 graden een cop hebben van 5,2 en bij 15 graden 4,5. Hij levert bij 15 graden 2,2KW. als je dan een hottub zou hebben van 1000 liter dan moet hij ongeveer met 2 graden per uur stijgen.
Ik vraag me wel af of je de tub dan warm krijgt als het straks kouder buiten wordt.
De cop neemt namelijk onder de 15 graden buitentemperatuur snel af.

Die warmtepomp van mij laat de jacuzzi nu in een uur iets van 6 graden warmer worden.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-03 08:09
Ik verwacht dat dat geen probleem is (WP zal wel vrij veel draaien). Maar je kan natuurlijk altijd een beetje ondersteunen door het elektrische element op 36 graden (of lager) in te stellen als ondersteuning. (Hybride). Heb je deze niet zou je ervoor kunnen kiezen om deze toe te voegen. Of natuurlijk de rookstankmachine weer aanslingeren :P

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• 3star
Ik heb de jacuzzi circulatiepomp aangestuurd via HomeKit. Die spoelt de jacuzzi nu een paar keer per dag en checkt op geregelde tijden of de temperatuur hoog genoeg is.
Ik doe dit met een sonoff th10 met temp sensor. Werkt best goed.
Kan nu ook via Siri de pomp aanzetten en de temperatuur checken.

• j_v_e
Tot nu toe bevalt het mij prima de pomt slaat om de twee uur even halfuurtje aan .wat ik wel heb gedaan is de circulatiepomp aan het relais van de compressor verbonden zo dat de pomp alleen aal gaat als de warmtepomp aan is dit scherld ook weer stroom .de temperatuur buiten is nu nog erg hoog dus ik moet nog even afwachten hoe het in de winter zal verlopen

• DeeJaYves
Mijn warmtepomp is vorige week ook geleverd. Ik heb ze meteen aangesloten en tot nu toe lukt het prima om het water op 38° te krijgen.

De wintermaanden moeten nog komen natuurlijk maar voorlopig ben ik zeer tevreden.

Mijn ombouw project valt hier te lezen: https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-03 17:11
Leuk topic :)

Ik heb zelf ook al een dikke 4 jaar een warmtepomp op mijn spa zitten. Ik heb een 7 KW model (bij 26°c/26°c) en die verwarmt het bij 18°c buitentemp aan 3°c/u. Ik heb afhankelijk van het niveau 1000 liter.
Geen moment spijt van gehad in al die jaren.
Om te besparen plannen we wanneer we hem aanzetten, wanneer we erin gaat verschilt namelijk enorm. Daarom laten we hem helemaal afkoelen. Hoe kleiner het temperatuurverschil met de omgeving hoe goedkoper. De dag voor we erin willen zetten we deze 's nachts aan. (Nachttarief is namelijk goedkoper dan het rendementsverlies in België). Je kan je spa inderdaad op 32°c oid continue laten zodat je er snel in kan maar dat kost je centen ;)

Zelf stuur ik het geheel aan met een raspberry pi en python, interfacing via node-red en fysieke knoppen naast het bad. De oude sturing van de spa is ondertussen weg. Ik heb ook meer met het project gedaan door het introduceren van levelmeting, automatisch vullen en legen, regelen van verlichting, etc...

Ook dacht ik de warmtepomp tijdens de ongebruikte uren nuttig te kunnen inzetten voor de zonneboilerboiler te verwarmen in de tussenseizoenen. In de zomer kan ik dan weer overtollige zonnewarmte dumpen in de jacuzzi. Deze zonneboiler is ook aangestuurd door een Rpi :+
Hier een schematje, alle "dubbele" driehoekjes zijn kranen aangestuurd door de Pi.

Het kriebelt wel om een 2e warmtepomp toe te voegen voor extra comfort en een boostfunctie zodat ik de 3 KW jacuzzi weerstand of die van de boiler nog minder moet gebruiken. We gaan in BE ook naar verlies van je ongebruikte zonneenergie met de komst van je slimme meter dus als de zon eens opkomt kan ik het maar beter zo nuttig mogelijk opfakkelen.

• samcouvreur
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:05
Ik heb sinds vorige week ook een spa bij me thuis maar ook het verbruik is hier enorm... ook ongeveer 30kw per dag! Dus, ik zou graag ook een warmtepomp op de spa zetten. Ik heb hier al heeel wat info kunnen vergaren op dit topic, waarvoor dank!! Kan iemand me vertellen hoe het gaat met jullie pompen bij deze koude temperaturen? Hier in België is het nu een graad of 3-4...

Alvast bedankt voor jullie info!! Echt een leuk topic dit! :-)

grts!

Sam

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• DeeJaYves
Dag Sam,

Ik heb mijn pomp (projectje kan je hier volgen: https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/ ) nu momenteel een verbruik (gemeten met een goedkope kWh teller van aliexpress) een verbruik van +- 10kWh / dag.

Wetende dat ik de pomp laat opspringen om 12u 's middags en dat ze dan weer afgaat om 00u.

De pomp is heel efficiënt als de temperatuur boven de 10° is, als het kouder is buiten dan heeft ze wel wat moeite. Maar ze kan de temperatuur wel op 38° houden ook als we er 's avonds nog inzitten.

Grtn

• samcouvreur
Hoi!

Super project!! Ik volg dit verder!
Zelf zal ik dus wellicht ook kiezen voor een warmtepomp en ook een andere circulatiepomp.
Het is ook zo dat mijn circulatiepomp tegelijk ook enkele jets aantstuurt... Ik zal dit wellicht ook wat aanpassen met een andere circulatiepomp die ook wat zuiniger is. Ik dacht hiervoor aan deze:

https://www.toppy.be/prod...NZ13V9axOFCUaAkHzEALw_wcB

Wat denken jullie van deze circulatiepomp?
Welke warmtepomp ik zal verkiezen, daar ben ik nog niet aan uit :-)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sam

grts!

• DeeJaYves
Ik denk niet dat je met de circulatiepomp jets kan aansturen. Fin je kan dat technisch gezien wel, maar de straal die er zal uitkomen (uit de jets) is niet krachtig genoeg voor een massage en daardoor zinloos.

Warmtepomp hang ervan af wat je er aan wilt uitgeven. Ik zou vooral kijken naar een wamrtepomp die ook in de winter (tenzij je in de winter geen gebruik maakt van je jacuzzi) je bad warm kan houden. En belangrijker is de uitgangstemperatuur. Deze moet minstens 38°C bedragen. Anders heeft het geen zin.

Grtn

• samcouvreur
Hmm ok. Bedankt voor de tips!
Welke warmtepomp zou je dan voorstellen?

• DeeJaYves
In dit topic staan er een paar die je kan gebruiken. Ikzelf heb gekozen voor deze: Teddington INOA6 Full inverter.

• Thomas.be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-02 11:10
Lees al tijdje mee. Nu willen wij graag een warm bad bouwen. Bad komt volledig in de grond, zal net geen 3000L zijn. Ik zou rond en onder het bad 8cm isolatie plaatsen. Wanneer bad niet gebruikt wordt kan het afgedekt.

Zie ons er onder de 10gr niet in gaan, dus zou eerder voor de tussenseizoenen en de zomer zijn.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Kan deze wp voldoen?

• Jim423
Als je geen eisen hebt qua opwarmtijd wel ja.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Thomas.be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-02 11:10
Jim423 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:12:
Als je geen eisen hebt qua opwarmtijd wel ja.
Moeilijk in te schatten ook. Zal beter geïsoleerd zijn dan een jacuzzi maar dubbel zoveel water. Het opp naar de buitenlucht is wel niet dubbel zo groot.
Misschien toch maar beter zien voor een wp die nog iets meer vermogen kan leveren.

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:16
@Thomas.be
Sinds dit jaar heb ik voor het verwarmen van een zwembad een warmtepomp in gebruik. De hoeveelheid warmte die daar voor nodig is valt reuze mee😃
Om een 22M3 geïsoleerd bad van mei t/m september op een temperatuur van 27/28 graden te brengen en houden was ongeveer 2000 KWh warmte nodig. Dat is 420 KWh aan elektriciteitskosten.

Zwembad is alleen open als er in gezwommen wordt en is s nachts afgedekt. Bij slechte week weersvooruitzichten met veel regen stel ik de temperatuur in op 23 graden. Ik vind het onzinnig om er warmte in te blijven stoppen als er tegelijk langdurig koud regenwater in stroomt. Halverwege mei moest moest er even flink wat warmte in het op temperatuur te krijgen.
Je hebt meer dan voldoende aan een 5 KW warmtepomp.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• Opidopii
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-02-2021
7500L zwemspa. Elektrische heaters verwijderd en circulatie systeem omgeleid naar 2 titanium wisselaars (40&75KW). Huis is duurzaam gebouwd en heeft een groot buffervat van 60 graden. Bij een warmtevraag openen de kleppen, besturing aangesloten op Balboa besturen van de spa.

• Jim423
Netjes. Hoe wordt het buffervat opgewarmd, welke WP?

• Opidopii
Jim423 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 01:15:
Netjes. Hoe wordt het buffervat opgewarmd, welke WP?
Huis is met de nodige subsidies voorzien van warmtepompen en zonnepanelen. Tijdens extreme kou verwarmt het systeem bij met palletverbranding.
Exacte types weet ik zo niet.

• samcouvreur
Bij deze ben ik dus nog steeds op zoek naar een warmtepomp voor mijn jacuzzi...
Ik twijfel over welke sterkte van pomp ik moet nemen...

Neem ik beter deze;
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

of toch eerder een zwaarder model:

https://www.toppy.nl/prod...m1q3NS500KzIaAjceEALw_wcB

Beide pompen werken tot -10 ongeveer.
Kan iemand me wat helpen welke jullie zelf zouden verkiezen om op de jacuzzi aan te sluiten :-)

Alvast bedankt!!

Sam

• Jim423
Hoe groot is je jacuzzi en hoe snel wil je dat deze opwarmt van bijvoorbeeld 10 naar 40 graden?

• samcouvreur
De jacuzzi is 2x2m, 5 zitplaatsen ik denk ongeveer anderhalve kubiek. Hoe sneller het warmt hoe beter! ik zit nu met een 3kw heater, als het ongeveer dezelfde snelheid heeft van opwarmen vind ik dat wel ok hoor. Het mag natuurlijk altijd sneller :-)

• DeeJaYves
Mijn jacuzzi heeft een inhoud van 1000l. Ik laat hem 's nachts afkoelen (00u) en start de warmtepomp terug op op de middag (12u). Als het buiten 10° of meer is dan is het water op iets minder dan 2u terug op 38°C

Op deze grafiek kan je dus zien dat na een nachtje stilstaan het water tot +-32°C is afgekoeld en dat de warmtepomp er 6°C bijdoet op iets minder dan 2u. Belangrijk is wel dat het buiten warmer is dan 7°. Onder de 7°C is de warmtepomp (die ik heb) niet zo efficiënt en duurt het soms 6u voor het water weer op 38°C staat.

Ohja ik heb een Teddington INOA-6 warmtepomp en mijn hele verhaal kan je hier lezen: https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/

Grtn

• samcouvreur
Bedankt voor de info! Zalig dat dit in 2 uur tijd terug 38 graden wordt!!

Probleem is dat ik er geen 2000 euro kan aan geven en ik geloof dat die inoa 6 rond die prijs zit?

Wat denk je van die pompen die ik voorstelde? Die kleine pomp zal wellicht te licht zijn, maar misschien die grotere? Dit was deze: https://www.toppy.nl/prod...m1q3NS500KzIaAjceEALw_wcB

De kleinere was deze:
https://www.toppy.nl/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

Alvast bedankt om het even te bekijken!

Sam

• DeeJaYves
Dag Sam,

de prijs maakt op zich niet veel uit denk ik. 6kW is 6kW :-) De Inoa heeft mij 1700€ BTW incl. gekost.

De kleine pomp zal trager gaan als je elektrische heater (geeft maar 2kW bij 15°C) de andere die heeft dezelfde capaciteit als de inoa 6 dus die zal volgens mij even snel gaan.

De regel is hoe meer warmte in kWh de pomp kan in je water 'pompen' hoe sneller de temperatuur omhoog zal gaan. Rekening houdend met je budget zal je mss andere toegevingen moeten doen zoals bvb dat de pomp niet meer werkt wanneer het buiten kouder is dan -7°C

Maar de pomp die je voorstelt zal het volgens mijn (bescheiden) mening even goed doen als de INOA6

Grtn

Yves

[Voor 3% gewijzigd door DeeJaYves op 25-02-2021 11:42. Reden: toevoeging prijs inoa]

• samcouvreur
Top bedankt voor je hulp! dan denk ik dat ik voor deze pomp zal gaan :-)

• Opidopii
Of:

Je koopt een (tweedehands) CV ketel en een wisselaar.
Veel efficienter in dit koude kikkerlandje.

• samcouvreur
Zou ook kunnen maar dan moet je werken met gasflessen, die zullen wel snel leeg geraken vermoed ik? Moet je die telkens omwisselen...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Opidopii schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 01:17:
Of:

Je koopt een (tweedehands) CV ketel en een wisselaar.
Veel efficienter in dit koude kikkerlandje.
Het is algemeen bekend in de zwembad wereld dat stoken op gas wel echt by far de duurste optie is.

Wel de snelste, maar dat maakt het nog niet efficiënt ;).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• DeeJaYves
Ik dacht dat 1kWh gas ongeveer de helft kost van 1kWh elektriciteit in België.

Flessengas nog meer denk ik

Dus vanaf dat je warmtepomp een COP van 2 heeft ben je al beter af met een warmtepomp.

MAAR als je maar sporadisch wenst gebruik te maken van je spa en je wilt hem snel warm hebben is dit wel een te bekijken optie. De gasketel hoeft ook niet de hele week te stoken maar enkel als je de spa gaat gebruiken.

Eigenlijk hangt alles een beetje af van hoe je de spa wilt gaan gebruiken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee