samcouvreur schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:01:
Hoi,
Ik heb deze inderdaad gekocht en ben er zeer tevreden over. Mijn jacuzzi is een oud type, de circulatiepomp dien ik momenteel nog manueel in te schakelen. Dan zet ik manueel (via app) mijn warmtepomp aan. Ik heb ook nog een 2e circuit op het dak van mijn tuinhuis waar het water vervolgens door solar matten loopt. Hierdoor kan ik de circulatiepomp niet aansluiten op de warmtepomp (op die manier, als je de pomp aanschakelt gaan beide werken).
Ik zal ook nog iets uitwerken om het verder te automatiseren maar ik ben er nog niet helemaal uit :-)
Verder heel tevreden over de pomp dus!
Heb je inmiddels meer met de W'eau WP gedaan? Gisteren aangesloten en heb de circulatiepomp direct aangesloten op de WP zodat de WP deze kan starten, maar heb er ook een sonoff tussen zitten zodat ik deze naast de WP ook zelf kan starten (puur circulatie/hygiene). Tevens ook de ozonator van de Balboa controller gehaald en ook deze kan ik met sonoff/domotica aansturen. Naast verwarmen/wp aansturing wil ik 2x per dag ong een uur circulatie + ozonator draaien. De balboa controller is nu nog maar een dom ding en gebruik dit alleen nog maar om de jets aan te zetten.
Jacuzzi is 1500L en vers gevuld met 300l uit de warmtepompboiler 50 graden)en de overige 1200l van 18 graden leidingwater. Daarna duurde het 6 uur om de 26 graden op dat moment naar 38 graden op te warmen en 8 kWh. Theoretisch zou er 21 kWh voor nodig zijn, en met 8kWh in zou dat dus COP van 2,6 zijn? Klinkt weinig want het was echt een hele warme dag.
Toch heb ik wat dingen met de WP:
- Erg last van 'pendelen'. De WP gaat automatisch aan als de Temp-IN 1 graad lager is dan ingesteld. Maar als de circulatiepomp niet loopt, dan gebeurt dit natuurlijk vrij snel (10 minuten). De pomp gaat aan en vrij snel daarna gaat de wp aan. Omdat de temp in 10m in jacuzzi nauwelijks gedaald is, stopt de wp weer met lopen omdat de temp in orde is. Hij draait dan steeds maar 2 minuten elke 10-15 minuten. Ik heb geen idee hoe dit op te lossen, behalve om hem echt uit te zetten middels timer, app of handmatig. Wat je wil is dat die werkt zoals een echte jacuzzi verwarmer, de circulatiepomp elk half uur of uur even laat lopen en als de temp dan pas lager is de setpoint, dat die dan gaat verwarmen, wat bij mij betekende dat die elke 3 uur eventjes aansloeg om 0,5 graden op te werken.
- De eerste lange run met de WP ging heel goed, was die vrij stil en liep feilloos. Echter, als die nu aangaat loopt de fan aan. Ontzettend irritant. Geen idee wat ik kan doen, beetje bewegen, tikken erop etc, maakt allemaal niet uit. Als de wp uitschakelt klapt de fan direct stil omdat die ergens aanloopt. Lijkt mij niet goed, Tips over aanlopende fans?
- Ik wil hem graag met domotica kunnen schakelen, zodat ik bovenstaande zelf kan bepalen. Dus snachts helemaal niks, overdag opwarmen tot in avond op temp houden.
Ik wil de temp kunnen uitlezen, instellen en hem kunnen aanzetten. Er zit een Tuya controller in, en het is mij nog niet gelukt. Met een tuya github tooltje zou ik een key moeten kunnen uitlezen. Na veel pogingen lukte dat zelf (om na koppelen key en id op te halen). Echter, als ik hem met tuya-cli koppel, dan ontvang ik mooi de key, maar de wp zelf connect niet met wifi. Connect ik met de w'eau app zelf, blijft die wel netjes op wifi. Iemand dit goed gelukt en de pomp zowel kunnen uitlezen als aansturen via domoticz/cli ?
Toch even wat foto's voor het resultaat:
[
Voor 14% gewijzigd door
padoempats op 25-06-2022 14:36
]