• 3star
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-04-2021
Ik heb bwt 6kw pool inverter met cop van 9,5 en circa 1000liter jacuzzi.
Ik verwarm er nu een half jaar lang mee.
Hij is aan gesloten via sonoff sensor/schakelaar aan mijn HomeKit. Ik stuur hem dus aan via m’n iPhone met automations

Even wat tempdata:
Opwarmen bij 20 graden circa 6 graden per uur
Bij 10 graden 4
Bij 5 graden 3
Bij 0 graden 2
Bij -2 graden 1,5 per uur.
(Circawaarden)
Gaat dus prima!
Direct aangesloten via de bypass. Warmtepomp slaat aan als er stroming is.

Het verbruik is overigens minimaal. Maximaal 1000watt. Dus in het meest gunstige geval warm je de jacuzzi op van kraanwater tot 40 graden in 4 uur met nog geen 4kWh.

[Voor 13% gewijzigd door 3star op 05-03-2021 08:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samcouvreur
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-03 15:54
Klinkt inderdaad heel goed. Super bedankt voor de info! :-)
Wellicht wordt het ook zo’n 6kw inverter :-)

• bullus01
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-10-2021
Hallo,

Ik ben ook opzoek naar een spa voor 4 personen en deze zou ik dan ook op een warmtepomp willen laten draaien.
Voor de spa wil ik wel een keer naar Fonteyn rijden en kijken of we er 1 kunnen vinden met 2 lig gedeeltes maar dan 2 zit gedeeltes erbij ofzo.

De spa komt in een oude zwembad ruimte te staan (binnen dus), het zwembad opknappen werd te duur (+- 30000 euro met de hele luchthuishouding die erbij komt kijken) dus we gaan een betondek maken en een trap naar het betegelde zwembad voor opslag etc.

Nu denk ik (binnen altijd minimaal 15-20 graden) genoeg te hebben aan zo`n toppy warmtepompje WBT 6kw of nog goedkoper zelfs???.
De vraag is kan ik die beneden in de zwembad ruimte zetten, dus hij circuleert dan zeg maar zijn eigen lucht in de ruimte van 4x8 meter.... Ik denk dat het daar beneden heel koud wordt dan toch? Verwarmen met een warmtepomp geeft ijs op de buitenunit normaal of niet?
Ik kan ook naar buiten maar dacht misschien binnen meer rendement ivm hogere temperatuur... Of ik ga dan weer veel meer moeten stoken omdat de warmtepomp die koude lucht rond gaat blazen.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:32
Ik ben ook op zoek naar een jacuzi, qua nieuw prijzen vindt ik echt te veel geld om uit te geven, ik zoek een redelijke tweedehands of dus een opknapper. Wat zijn aandachtspunten en wat prijsindicatie's om vanuit te gaan, wie heeft ervaring en kan wat delen?

Een diy systeem met warmtepomp spreekt mij aan, en een warmtepomp heb ik reeds al staan.

In princiepe heb ik dus een 'luxe buiten badkuip' nodig :-) als er jets en comfort features in zitten is dat mooi meegenomen :-)

[Voor 6% gewijzigd door mazzoop80 op 12-03-2021 07:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeeJaYves
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-03 14:59
@bullus01 De energie die nodig is om het water te warmen haalt de warmtepomp uit de lucht. Dat is geen zwarte magie ofzo.
Dus wat hij in het water steekt dat haalt hij uit de lucht. En jij moet die lucht dan warm houden met je centrale verwarming.
Is volgens mij dus helemaal niet zo efficiënt. Je zet de buitenunit dus beter gewoon buiten :-)
Of je warmt het bad rechtstreeks met een warmtewisselaar op je centrale verwarming.

De verdamper van de buitenunit vriest in de winter wel wat aan, maar de warmtepomp ontdooit die regelmatig want als hij vastgevroren is kan er geen lucht meer door en dan werkt het niet meer.

@mazzoop80 Dat is wat ik heb gedaan, een oude afgedankte spa gaan ophalen bij iemand waar hij dringend weg moest.
Had wel wat vorstschade maar ondertussen is hij helemaal hersteld. Mijn hele verhaal kan je trouwens hier lezen: https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/ (als je dat nog niet zou gedaan hebben want ik heb hier al wel wat reclame gemaakt :) )
Waar ik heb op gelet is dat hij niet geisoleerd was met PU schuim. Als de kuip aan de onderkant is volgespoten met PU schuim kan je moeilijk herstellingen uitvoeren of kijken waar er eventueel een lek zou zijn.
Ik heb de ruimte onder de spa achteraf helemaal geisoleerd met XPS platen.
Als je dus wat handig bent of graag bijleert (en je hebt tijd) moet je niet bang zijn. De meeste onderdelen zijn courant te verkrijgen.

Grtn

Yves

• bullus01
Thanks voor je reactie dat dacht ik al inderdaad gebruikt niet voorniks de energie uit de lucht. Inderdaad dat worden 2 buiten units buiten (1 voor de spa en 1 voor de airco`s)

Kan ik met een warmtepomp voor een zwembad of spa net zoals een lucht-lucht warmtepomp de unit 10 meter verderop zetten op het dak? Ik denk dat je voor de spa dan met water door de muur naar het dak moet dat is niet handig wel? Of dan met een warmtewisselaar moet werken...

• DeeJaYves
@bullus01 10m is wel ver natuurlijk. Bij mij is het 5m. Op zich niet onoverkomelijk alleen jah ... hoe langer, hoe meer verlies.

Nu je zou echt eens moeten rekenen, ik veronderstel dat de plaats waar je bad staat reeds verwarmd is (door je centrale verwarming) dus dan zal het verlies van warmte van het bad aan de omgevingslucht al veel minder zijn dan wanneer hij buiten staat.

Mss is het rendement beter met een warmtewisselaar op je centrale verwarming. Het zal in ieder geval wel eenvoudiger zijn dan de warmtepomp op je dak zetten.

Is er hier niemand met een beetje aanleg voor fysica die dit even snel kan uitrekenen? :-)

Mvg

[Voor 0% gewijzigd door DeeJaYves op 16-03-2021 19:56. Reden: typo]

• bullus01
Ja dat is inderdaad een optie op de CV. Is maar 1 of 2 m3 water inderdaad is te doen met gas verwarmen alleen wil ik juist minder gas en meer elektrisch verbruik zien...
Ik zie met lucht water warmtepompen voor huizen ook vaker dat de warmtepomp 10 meter verder staat in de tuin en dat men met een dik pak buisisolatie door de grond gaat naar binnen met het warme CV water...
In de grond op 2 meter diep natuurlijk niet zo koud maar toch... Mogelijk kan ik een plekje vinden door de muur zodat ik sneller op het dak of op een hoog punt bij de muur uitkom.

Die zijn er denk ik ook niet standaard of wel zwembad warmtepomp met gescheiden wisselaar?
De technische ruimte waar de pomp van een normaal zwembad staat is vrij kort bij de warmtepomp normaal neem ik aan, geen 10 tallen meter met verwarmt water naar het bad terug...

Dan had ik nog een vraagje. Sommige pompen hebben een bypass kit nodig. Waar is dat goed voor?

• DeeJaYves
Ik ben geen koeltechnieker maar ik veronderstel dat het wel moet bestaan waar je het koelgas transporteert ipv het water. Maar dan moet je weer iemand hebben die gecertifiërd is voor de montage als ik mij niet vergis.

De bypass is denk ik niet echt nodig voor een goede werking, tenzij het debiet van de circulatiepomp te groot is voor de warmtepomp, dan kan je een deel van het water rondpompen en maar een deel afleiden naar de warmtepomp. Ook voor onderhoud en winterberging is de bypass handig. Maar ik denk niet dat het niet werkt zonder bypass.
Ik heb hem wel gemonteerd

• bullus01
ahh daar is dat voor zo`n bypass, ja inderdaad sommige hebben het niet zag ik maar in die details ga ik me dan verdiepen. de ruimte wordt nog verbouwd (incl muren stucen) dus ga me eens bedenken over de plaatsing van de spa en de plek voor de warmtepomp, misschien dat ik hem wel door de muur boor en op de grond zet in de tuin.
Ik zit er met mijn terras een meter of 10 vanaf dus kwa geluid is dat denk ik ook acceptabel maar beter alles op het dak langs de airco die daar ook komt te staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-03 17:09
Zijn hier veel die de binnenkant nog isoleren?
En waarmee dan?
Die van mij is niet ingegraven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samcouvreur
Bij mij is de kuip zelf wat geïsoleerd, met pur schuim, van de fabrikant uit.
Zelf denk ik er ook over na om deze eventueel nog extra te isoleren, Misschien in de "holle" ruimte glaswol isolatie? of extra schuim spuiten? Belangrijk is wel dat er plaats wordt gelaten rond de pompen zodat deze voldoende koeling hebben en lucht kunnen nemen. Ik denk dat een pur plaat om je jacuzzi op te plaatsen ook wel een goed effect heeft. Moet er zelf ook nog even verder over nadenken :-) .

• DeeJaYves
Bij mij is de kuip niet geïsoleerd.

Ik heb rondom en onderaan geïsoleerd met XPS platen van 8cm dik.

https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/grondwerken/#isolatie
https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/afwerking/

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:17
3star schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:30:
Ik heb bwt 6kw pool inverter met cop van 9,5 en circa 1000liter jacuzzi.
Ik verwarm er nu een half jaar lang mee.
Hoe doet de BWT het tijdens de vorst periode? Ik zie op sommige sites staan dat er geen garantie voor vorstschade is..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-03 22:35
Ik heb zo’n simpele opblaas jacuzzi van intex , gebruik ik tussen juni en september ongeveer.

Zou ik daar simpelweg iets als dit tussen kunnen zetten om minder energie te verbruiken?

Schema jacuzzi uit (met filter) - warmtepomp - pomp Intex - jacuzzi in dus. Pomp intex krijgt dus voorverwarmd water, hoeft niet/minder te verwarmen, alleen pompen.

Zou dat werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:32
delpit schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:37:
Ik heb zo’n simpele opblaas jacuzzi van intex , gebruik ik tussen juni en september ongeveer.

Zou ik daar simpelweg iets als dit tussen kunnen zetten om minder energie te verbruiken?

Schema jacuzzi uit (met filter) - warmtepomp - pomp Intex - jacuzzi in dus. Pomp intex krijgt dus voorverwarmd water, hoeft niet/minder te verwarmen, alleen pompen.

Zou dat werken?
Is wel lawarerig ding lijkt mij. Ik heb een WP net aangesloten (op reguliere zwembad) en dat is nog net voor mij acceptabel, deze heeft geluidsniveau op 10 meter afstand: 30 - 19 dB

Ik zou je wel adviseren de pomp voor de wp aansluiten.
Dus bad-pomp-wp-bad

Acties:
  • 0Henk 'm!

• delpit
Pomp voor WP, gaat die pomp niet verwarmen dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:06

markvt

Peppi Cola

Uit het grote zwembad topic, wellicht is dit topic een betere plaats voor deze vraag.
markvt schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:31:
product: Intex PureSpa 28404 - SSP-H-20-1G

Hier klachten van buren over geluidsoverlast. Nu maakt de pomp best wel wat geluid als deze aan staat, is er een makkelijke oplossing om dit te verminderen? We hebben er nu een bekisting omheen met noppenschuim dat helpt iets maar niet voldoende.

Nu dacht ik zelf om de pomp in te graven of in de schuur te plaatsen met langere slangen naar het bad. Heeft iemand ervaring met een van deze opties of weet iemand nog een betere optie om het geluid te verminderen.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• michel.kamp
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-08-2022
Hoi,

Daar ben ik weer. Korte vraag, hopelijk heeft iemand hier ook al ervaring mee, ik heb een full inverter gekocht welke ik op mijn jacuzzi ga aansluiten (800Liter). Nu zat ik te denken om als circulatie pomp een CV pomp te gaan gebruiken. Dit gezien de wattage en het geluid. Je warmtepomp zelf werkt t beste op een waterstroom van 2.2 M3 . Er ga er vanuit dat dit per uur is. Wat uit zou komen op 38 L/Minuut. Dit moet toch haalbaar zijn voor een CV pomp ? Natuurlijk wordt deze CV pomp netjes in een kastje gebouwd ect.

https://zwembadcompleet.n...V4zHxexc2Uq8aAnOeEALw_wcB

Groet,
michel

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:45

Pixelmagic

Ubergeek

michel.kamp schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:59:
Hoi,

Daar ben ik weer. Korte vraag, hopelijk heeft iemand hier ook al ervaring mee, ik heb een full inverter gekocht welke ik op mijn jacuzzi ga aansluiten (800Liter). Nu zat ik te denken om als circulatie pomp een CV pomp te gaan gebruiken. Dit gezien de wattage en het geluid. Je warmtepomp zelf werkt t beste op een waterstroom van 2.2 M3 . Er ga er vanuit dat dit per uur is. Wat uit zou komen op 38 L/Minuut. Dit moet toch haalbaar zijn voor een CV pomp ? Natuurlijk wordt deze CV pomp netjes in een kastje gebouwd ect.

https://zwembadcompleet.n...V4zHxexc2Uq8aAnOeEALw_wcB

Groet,
michel
Een cv pomp is normaal niet bestand tegen water met chloor enzo er in, dus je hebt een kans dat hij het vroegtijdig gaat begeven. Daarnaast zijn cv pompen ook niet gratis.

Ik begrijp dat deze pomp ook stil is en gebruikt 100w, is ook niet al te veel. Misschien is dst een idee ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• michel.kamp
Pixelmagic schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:20:
[...]

Een cv pomp is normaal niet bestand tegen water met chloor enzo er in, dus je hebt een kans dat hij het vroegtijdig gaat begeven. Daarnaast zijn cv pompen ook niet gratis.

Ik begrijp dat deze pomp ook stil is en gebruikt 100w, is ook niet al te veel. Misschien is dst een idee ?
Hoi .

Bedankt voor de reactie. Een CV pomp heb je tussen de 30 en 50 euro. Maar hoe lang zoiets meegaat ivbm t zout/chloor is een goed punt. Maar 1 ding is zeker 30watt gebruik en bijna geruisloos is wel iets wat mij triggerde.

De pomp die je adviseerde ken ik niet maar heb ooit een soortgelijke intex pomp gehad waar ook bijstond dat die erg weinig geluid maakte. Nou dat viel tegen qua geluid. De WP maakt rond de 23db geluid dus alles minder of rond dat is mijn doel.

Waar ik wel van opkeek is dat op t internet hier niets over te vinden is.

Nog meer mensen een idee ?

Michel

• jeroenemmen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-07-2021
delpit schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:37:

Zou dat werken?
Ook ik heb een spa intex die we enkel van mei tot september willen gaan gebruiken. Deze wil ik ook op een wp aansluiten. Na veel zoek werk 1 gevonden. De poolsystem XPS-35. rendement tot 80% , cop van 5,5. ( 1kw stroom levert netto 4,5 kwh)De intex pomp circuleerd 1750 ltr per uur. De meeste wp s hebben minimaal vanaf 2000 ltr per uur nodig. De wp is onderweg en komt uit germany.
De spa intex heeft heel speciale aansluit maat van de aan/af voer water dus daar zal je zelf iets op moeten maken. Ik heb 25 mm zwembadslang rechtstreeks op de pomp binnenin de unit aangesloten en op de unit de koppeling verbouwd zodat daar 25 mm op kan.

Voor de schakeling van de wp heb ik een idee opgedaan via dit forum .
De draden van de elektrische weerstand los halen in de unit en deze rechtstreeks naar de wp aansluiten.
Als de intex besturing warmte vraagt zou de wp aan gaan( uiteraard de wp ook op 38gr zetten!}.
Heeft iemand dit al uitgeprobeerd zodat ik dit wiel niet opnieuw hoef uit te vinden?
Graag reactie of een ander goed te realiseren plan i.c.m. de pure spa intex, waterinhoud 870 ltr en een pompcapaciteit van 1770 ltr/uur

• delpit
jeroenemmen schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:28:
[...]

Ook ik heb een spa intex die we enkel van mei tot september willen gaan gebruiken. Deze wil ik ook op een wp aansluiten. Na veel zoek werk 1 gevonden. De poolsystem XPS-35. rendement tot 80% , cop van 5,5. ( 1kw stroom levert netto 4,5 kwh)De intex pomp circuleerd 1750 ltr per uur. De meeste wp s hebben minimaal vanaf 2000 ltr per uur nodig. De wp is onderweg en komt uit germany.
De spa intex heeft heel speciale aansluit maat van de aan/af voer water dus daar zal je zelf iets op moeten maken. Ik heb 25 mm zwembadslang rechtstreeks op de pomp binnenin de unit aangesloten en op de unit de koppeling verbouwd zodat daar 25 mm op kan.

De draden van de elektrische weerstand los halen in de unit en deze rechtstreeks naar de wp aansluiten.
Als de intex besturing warmte vraagt zou de wp aan gaan( uiteraard de wp ook op 38gr zetten!}.
Heeft iemand dit al uitgeprobeerd zodat ik dit wiel niet opnieuw hoef uit te vinden?
Graag reactie of een ander goed te realiseren plan i.c.m. de pure spa intex, waterinhoud 870 ltr en een pompcapaciteit van 1770 ltr/uur
Hmm interessant ding. Ik ben nog niet verder gegaan, het is nog niet echt uitnodigend weer geweest helaas.

Kun je niet veel eenvoudiger een slimme stekker ertussen zetten (op de intex dus) die je uitleest en op basis daarvan de wp aan/uit schakelen?

• michel.kamp
[...]

@jeroenemmen zijn nu x weken verder. Hoe bevalt de Poolsystem WP ? . Denk zelf namelijk dat 3.4kw wat te weinig is voor ons klimaat . Ik zelf heb n poolex Q-Line 7kw gekocht . Net binnen maar nog niet aangesloten . Mooie van deze is : zeer stil , Max temp 40 graden , WiFi smart app, pomp besturing. Kan tot -10 werken. Ventilator zit naar boven gericht waardoor deze in een smalle buiten ruimte kan staan en geluid gaat naar boven. Zoals aangegeven nog niet aangesloten dus tot zover alleen nog maar doc specs 😬

Heb nu een intex pompje 3.4m3 op de kop getikt welke ik met een bypass tussen t verwarmings element ga zetten (verwarmings element ga ik niet meer gebruiken)

Vraagje : ik moet nu van een schroef 62mm naar 32mm . Heb wat het en der gezocht maar blijft lastig . Kun jij delen welke onderdelen je gebruikt hebt ?

Thanks
Michel

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-03 21:04
Ik lees al geruime tijd mee op dit interessante topic, aangezien ik ook naar mogelijkheden aan het kijken ben om mijn jacuzzi te verwarmen.

Nu ben ik zoekende naar het juiste vermogen WP voor mijn jacuzzi. Daarbij ook de vraag of ik de WP naast de standaard heater laat draaien in de winter, of wellicht door voldoende vermogen van de WP ook zonder heater kan laten draaien in de winter.

Wij hebben zelf een Sundance Maxxus met ca. 2000 liter inhoud. Fijne jacuzzi, maar logischerwijs ook met meer dan voldoende verbruik. De kuip is flink geïsoleerd en ben nog doende met het extra isoleren van de wanden met radiatorfolie. Zal niet alles uitmaken, maar alle beetjes helpen.

Bij de zoektocht naar de juiste WP liep ik in 1e instantie op tegen fabrikanten en dealers die het afraden om de WP te combineren met een jacuzzi. Naar wat verder speuren, niet toevallig via franstalige sites kom ik toch enkele merken tegen die adverteren met een jacuzzi te kunnen werken. Ik heb zelf de volgende gevonden:
- Poolstage: https://www.airquality.be...020/05/Poolstage-2020.pdf
- Polytropic: https://www.polytropic.fr.../pac-pac-spa-2019_eng.pdf
- Teddington INOA

En via een Zwitserse dealer ben ik gewezen op de warmtepompen van OEG: https://www.oeg.net/oeg-z...rmtewisselaars-g650001128. Deze zouden krachtiger zijn dan de WP van Polytropic.

Daarnaast kijk ik naar de Poolex Q-line 7 en de Poolex Platinium mini 7.
2 WP die verticaal werken en dus minder ruimte nodig hebben, maar wellicht te weinig vermogen hebben. https://www.poolex.fr/en

prijzen beginnen bij ca. €1000 en lopen op tot ca. €3000. Waarbij ik de voorkeur heb zo dicht mogelijk bij de 1000 te blijven natuurlijk ;)

Een heel verhaal. Probleem waar ik tegen aan loop, is dat van het merendeel geen info te krijgen is van de prestaties bij wintertemperaturen en een watertemperatuur van ca 36-38 graden. Het is net te duur speelgoed om een gokje mee te wagen, nietwaar? ;)

Welk vermogen zou voor een jacuzzi, als die van mij toereikend zijn om warm te kunnen houden in de winter en het liefst zonder tussenkomst van de heater. Mocht dat alleen mogelijk zijn met te zware WP (lees: te dure), dan is tussenkomst van een heater uiteraard nog altijd te overwegen.

• DeeJaYves
Hier INOA6 met een jacuzzi van ongeveer 1000liter.
In de (matige) winter (temp rond het vriespunt) lukt het om het water warm te houden. De warmtepomp draait dan wel overuren.

Neem een kijkje op mijn blog daar heb ik met dezelfde problemen te kampen gehad als jij.

https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/

• Zoldier
DeeJaYves schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:39:
Hier INOA6 met een jacuzzi van ongeveer 1000liter.
In de (matige) winter (temp rond het vriespunt) lukt het om het water warm te houden. De warmtepomp draait dan wel overuren.

Neem een kijkje op mijn blog daar heb ik met dezelfde problemen te kampen gehad als jij.

https://blog.jbip.be/blog/jacuzzi/
Ik ben inmiddels op jouw blog geweest en zo ook op het spoor van de Teddington gekomen. Heb gekeken naar de INEO 8 en inmiddels ook contact met hen, maar vind hem met ca €2600 aan de prijs. Vergeleken uiteraard met de andere aanbieders.

Wel fijn te weten dat de WP van hen wel kan leveren bij de winterse temperaturen.

Wat doe jij bij temperaturen onder 0? Met de standaard heater bijverwarmen of gewoon niet in de jacuzzi gaan? 😉

• samcouvreur
Ik kocht een w’eau full inverteer van 7,6kw
Momenteel erg tevreden van het toestel. Heeft 1100 euro gekost op Toppy.nl
Zou ook werken tot -10. Maar hier heb ik nog geen ervaring mee heb hem nu sinds juni.

• Zoldier
samcouvreur schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:17:
Zou ook werken tot -10. Maar hier heb ik nog geen ervaring mee heb hem nu sinds juni.
Goed te lezen. Al geeft Toppy zelf aan de warmtepompen niet voor de Spa te gebruiken maar alleen voor zwembaden. Je zou toch denken als je zo’n winkel hebt, om je er in te verdiepen en vandaar uit een extra markt aan te boren, toch?

Hoeveel inhoud heeft jouw Spa?

• samcouvreur
Ik denk een 1000l inhoud, misschien ietsje meer. Warmt erg snel op nu met die pomp :-)
Momenteel nog geen problemen ondervonden...

• DeeJaYves
Zoldier schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:47:
[...]

Wat doe jij bij temperaturen onder 0? Met de standaard heater bijverwarmen of gewoon niet in de jacuzzi gaan? 😉
Tot -5° lukte het nog om 's avonds te baden. Ik heb geen elektrische heater. -10° is het nog niet geweest dus daar kan ik niet op antwoorden.

Ik start de wp elke dag om 12u en zet ze uit om 00u. Wanneer de temperatuur rond 10° is dan is de jacuzzi op 38° rond 14u maar bij -5° was dat pas om 18u.

Een beetje spelen met de instellingen en volgens mij kan je tot -5° gewoon in bad hoor.

• Zoldier
Snap ik, maar wanneer de WP niet levert en de heater niet gebruikt wordt, dan is het fris bij -5 😉

• DeeJaYves
Zoldier schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:41:
Snap ik, maar wanneer de WP niet levert en de heater niet gebruikt wordt, dan is het fris bij -5 😉
De INOA6 levert (volgens de vermogencurves) nog steeds 2.5kW warmte bij -7°C. Ze is maw nog steeds efficiënter dan de elektrische heater. Tenzij het dagenlang kouder is dan -7° denk ik dat je in onze contreien bij gebruik van een WP helemaal geen electrische heater nodig hebt.

Laat ons zeggen dat ik voorlopig (ondertussen al bijna 1 jaar) nog niet heb kunnen baden in water van 38°C 's avonds na het werk.

• Zoldier
Dat zijn de ervaringen waar we allen naar op zoek zijn 😉

• michel.kamp
DeeJaYves schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

De INOA6 levert (volgens de vermogencurves) nog steeds 2.5kW warmte bij -7°C. Ze is maw nog steeds efficiënter dan de elektrische heater. Tenzij het dagenlang kouder is dan -7° denk ik dat je in onze contreien bij gebruik van een WP helemaal geen electrische heater nodig hebt.

Laat ons zeggen dat ik voorlopig (ondertussen al bijna 1 jaar) nog niet heb kunnen baden in water van 38°C 's avonds na het werk.
das raar ? ik heb mijn poolex Q-Line 7kw op een 900liter spa nu net 3 weken lopen. en ik brand er uit ook na 21h. dikke 40 graden makkelijk. Om de 3~4 uur loopt de WP weer 1 uur om te verwarmen verbruik dan tussen 350 en 800watt.

Had m eerst zonder bypass aangesloten op een intex 3.4m3/h pompje. Nu een bypass er achter gezet. Ben m nog beter aan t inregelen met de bypass wat best wel lastig is. Ik zou verwachten dat ik een verschil van in en out van 2~3 graden moet kunnen halen. Maar zit nu momenteel op 1~1.5 graad...

Iemand nog tips hier over ?

Thanks,
Michel

• Zoldier
Ik probeer momenteel te beredeneren hoeveel Kwh ik ongeveer kwijt zou zijn aan verwarming met de standaard heater. Dit ook om enigszins de terugverdientijd voor een warmtepomp te bepalen.

Op internet wordt gesproken over een gemiddeld verlies per dag van 3,8 graden, wat vermenigvuldigd wordt met de inhoud van het bad en de energie om 1 liter water 1 graad te verwarmen, namelijk 0,0116. Waarschijnlijk hebben jullie dit ook al gezien. Als ik met een inhoud van 2000 liter reken, dan kom ik op ca. 8,i8 Kwh per dag uit alleen aan verwarming.

Echter ik heb begrepen dat dit waarschijnlijk te royaal gerekend is, aangezien de ene spa beter geïsoleerd is als de andere en ik de gedachte heb dat mijn spa beter dan gemiddeld geïsoleerd is. Ik heb momenteel geen mogelijkheid om de krachtstroomgroep van de spa te bemeteren en moet het doen met een goede benadering.

Mijn vraag is: wat is jullie ervaring qua verbruik per dag gemiddeld afgezet tegen de inhoud van jouw spa? Komt dat overeen met de rekenmethodiek zoals hierboven vermeld?

[Voor 3% gewijzigd door Zoldier op 27-08-2021 21:07]

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-03 07:28
Ik denk dat je daar wel goed mee zit, misschien nog wel te laag.
Ik zit gemiddeld wel op 10 kWh per dag, alleen verwarming en dan jaarrond op 38 graden.
Ligt er ook aan hoevaak je erin zit, hoe meer open, hoe meer afkoeling.

• Zoldier
hendrik12345678 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:26:
Ik zit gemiddeld wel op 10 kWh per dag, alleen verwarming en dan jaarrond op 38 graden.
Mag ik vragen hoe de isolatie van jouw spa is geregeld? Zag in een eerdere post dat je 1550 liter inhoud hebt en een spa van Passion?

[Voor 7% gewijzigd door Zoldier op 28-08-2021 09:39]

• hendrik12345678
  • Laatst online: 21-03 07:28
Zoldier schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:37:
[...]

Mag ik vragen hoe de isolatie van jouw spa is geregeld? Zag in een eerdere post dat je 1550 liter inhoud hebt en een spa van Passion?
Zit gewoon de standaard isolatie omheen, dus alleen de kuip is geïsoleerd.
En cover erop is denk ik 15 cm dik
Had bij mijn oude er nog wel extra glaswol omheen gedaan, maar merkte niet veel verschil.

• michel.kamp
Zoldier schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:02:
Ik probeer momenteel te beredeneren hoeveel Kwh ik ongeveer kwijt zou zijn aan verwarming met de standaard heater. Dit ook om enigszins de terugverdientijd voor een warmtepomp te bepalen.

Op internet wordt gesproken over een gemiddeld verlies per dag van 3,8 graden, wat vermenigvuldigd wordt met de inhoud van het bad en de energie om 1 liter water 1 graad te verwarmen, namelijk 0,0116. Waarschijnlijk hebben jullie dit ook al gezien. Als ik met een inhoud van 2000 liter reken, dan kom ik op ca. 8,i8 Kwh per dag uit alleen aan verwarming.

Echter ik heb begrepen dat dit waarschijnlijk te royaal gerekend is, aangezien de ene spa beter geïsoleerd is als de andere en ik de gedachte heb dat mijn spa beter dan gemiddeld geïsoleerd is. Ik heb momenteel geen mogelijkheid om de krachtstroomgroep van de spa te bemeteren en moet het doen met een goede benadering.

Mijn vraag is: wat is jullie ervaring qua verbruik per dag gemiddeld afgezet tegen de inhoud van jouw spa? Komt dat overeen met de rekenmethodiek zoals hierboven vermeld?
Ik heb hier een 900liter spa met een poolex qline 7 op 40 graden. per 24h kost het mij nu ~6KW dat is qua kosten per maand 1,26 * 30 = 37,80 Euro/Maand

Ik ben nog bezig om de WP beter in te stellen.

michel

• Zoldier
michel.kamp schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Ik heb hier een 900liter spa met een poolex qline 7 op 40 graden. per 24h kost het mij nu ~6KW dat is qua kosten per maand 1,26 * 30 = 37,80 Euro/Maand

Ik ben nog bezig om de WP beter in te stellen.

michel
Wat ik me nog even afvraag, aangezien 6 kw per dag best nog aanzienlijk lijkt :
- Staat de WP continu aan, of is er sprake van een regeling dat de WP alleen overdag bij hogere luchttemperaturen draait?
-heb jij ook ervaring met de verwarmingskosten van een heater met deze spa?

• Marcel SII
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-09-2021
Goedenmiddag,

we hebben een Spa Mallorca Diamond en deze kunnen we pas sinds kort goed monitoren omdat we pas sinds dec.20 hier wonen, en het verbruik is extreem d.w.z. we hebben hem 24/7 op 37/38gr. staan
Nu lees ik over allerlei manieren om te bezuinigen...
Ik wilde de volgende stappen nemen;
- nieuwe Cover bestellen (iemand advies, tips?)
- het bad staat op tegelplateau (50x50cm) en ik wil hier pir of eps platen onderleggen, welke dikte?
- het bad isoleren, ik zie dat isolatie vanaf fabriek echt minimaal is. Dus wat is de beste (en voordeligste)
manier zonder problemen (koeling o.i.d.) met het bad te krijgen?
- we krijgen binnenkort zonnecellen op/ bij de woning dus wellicht gaat dat helpen?
- een warmtepomp, wat is daar de voordeligste oplossing voor? E.e.a. ook door mijzelf te installeren.

Alvast dank,
Marcel.

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:39
@DeeJaYves ik heb je blog met veel plezier gelezen, ik ben zelf een aansturing aan het bouwen voor mijn Jacuzzi met een Raspberry Pi. Hier wil ik een aantal temperatuur sensoren op aansluiten, nu heb jij oa dit onderdeel gebruikt:

- Waterway 1,5″ bocht 90° met 1 Thermowell

Waar heb je deze besteld? Ik krijg weinig resultaat (of bizar hoge prijzen) na mijn google acties. Of zou jij dit nu anders aanpakken? Ik lees dat je hoopt een betrouwbare temperatuur lezing te krijgen... is dat ook gelukt? Alvast bedankt voor de moeite.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:33
Nu wij ook een Spa hebben sinds een maand zit ik gelijk te kijken om ook een warmtepomp aan te schaffen. Nu hebben we een Spa met een 3kW heater er in. Ik wil dus een warmtepomp met een maximale output van 4-6 kW. Zodat het lekker snel warm is, en hij evt ook gebruikt kan worden voor het intex zwembad in de zomer.
Wat ik niet weet is hoe ik zo'n ding aan sluit en hoe het dan praktisch moet werken.
Is het een kwestie van een slang (voor de Spa pomp lees ik geloof ik hier) onderbreken en de warmtepomp ertussen te plaatsen? Dan zet ik de warmtepomp op 40 graden en de heater van de Spa op een lagere waarde en wordt alle verwarming automatisch door de warmtepomp gedaan?
Begrijp ik ook goed dat ik een extra zwembadpomp nodig heb als de wp niet direct naast de spa staat? (hij zal hier iets lager dan de spa komen te staan.
Zijn er nog andere praktische zaken waar ik rekening mee moet houden?
Als mensen een bepaald type kunnen aanbevelen dan mag dat ook. Ik zoek in de €500 - €800 range.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:46
DeeJaYves schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:40:
Dag Sam,

de prijs maakt op zich niet veel uit denk ik. 6kW is 6kW :-) De Inoa heeft mij 1700€ BTW incl. gekost.

De kleine pomp zal trager gaan als je elektrische heater (geeft maar 2kW bij 15°C) de andere die heeft dezelfde capaciteit als de inoa 6 dus die zal volgens mij even snel gaan.

De regel is hoe meer warmte in kWh de pomp kan in je water 'pompen' hoe sneller de temperatuur omhoog zal gaan. Rekening houdend met je budget zal je mss andere toegevingen moeten doen zoals bvb dat de pomp niet meer werkt wanneer het buiten kouder is dan -7°C

Maar de pomp die je voorstelt zal het volgens mijn (bescheiden) mening even goed doen als de INOA6

Grtn

Yves
Hoi, waar kan jij die INOA 6 warmtepomp vinden voor 1700 euro? 😊

• zanza006
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:42
Bij de omschakeling van originele verwarmings-weerstanden naar een warmtepomp. Is het nog mogelijk om de originele stuuring te gebruiken?
Kan een warmtepomp overweg met een droog contact?

Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04

• DeeJaYves
@hackint0sh
Ik heb destijds besteld bij https://www.hydrospares.co.uk/
Prijs was toen ongeveer 10 pond (11€) De tijden zijn nu wel wat anders dan toen ik deze bestelde. De Britten hebben de EU verlaten (invoerrechten) en de wereldwijde crisis heeft de prijs waarschijnlijk ook niet meteen naar beneden gehaald.

De meting is ongeveer 1°C verkeerd. Maar dat vang ik op in mijn stuursoftware.

Grtz
hackint0sh schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:50:
@DeeJaYves ik heb je blog met veel plezier gelezen, ik ben zelf een aansturing aan het bouwen voor mijn Jacuzzi met een Raspberry Pi. Hier wil ik een aantal temperatuur sensoren op aansluiten, nu heb jij oa dit onderdeel gebruikt:

- Waterway 1,5″ bocht 90° met 1 Thermowell

Waar heb je deze besteld? Ik krijg weinig resultaat (of bizar hoge prijzen) na mijn google acties. Of zou jij dit nu anders aanpakken? Ik lees dat je hoopt een betrouwbare temperatuur lezing te krijgen... is dat ook gelukt? Alvast bedankt voor de moeite.

• DeeJaYves
@knny Heb (destijds) want rondgebeld naar installateurs die mij deze konden leveren. Wederom hier ook het zelfde verhaal (crisis zogezegd)

Als ik nu kijk op de webshop van een groothandel staat deze pomp 1990€ excl BTW geprijsd.
Ik heb ongeveer 1900€ incl BTW betaald maar dat was dus op 27/10/2020. Ongeveer 1 jaar later is er dus een prijsstijging van meer dan 20% !!!

https://shop.frigro.be/ca...oa_Full_Inverter/00090299

Grtn
knny schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:05:
[...]

Hoi, waar kan jij die INOA 6 warmtepomp vinden voor 1700 euro? 😊

[Voor 11% gewijzigd door DeeJaYves op 12-11-2021 11:19]

• Zoldier
hendrik12345678 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:26:
Ik heb sinds kort een Kwh meter voor de werkschakelaar naar de jacuzzi zitten. De afgelopen dagen zit ik gemiddeld op 10 Kwh per dag. De jacuzzi heb ik in deze dagen nog niet gebruikt. De warntepomp komt steeds dichter bij, ben in de afrondende fase voordat we deze kunnen aansluiten. Benieuwd wat we kunnen besparen. ;)

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:39
DeeJaYves schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:12:
@hackint0sh
Ik heb destijds besteld bij https://www.hydrospares.co.uk/
Prijs was toen ongeveer 10 pond (11€) De tijden zijn nu wel wat anders dan toen ik deze bestelde. De Britten hebben de EU verlaten (invoerrechten) en de wereldwijde crisis heeft de prijs waarschijnlijk ook niet meteen naar beneden gehaald.

De meting is ongeveer 1°C verkeerd. Maar dat vang ik op in mijn stuursoftware.

Grtz

[...]
Thanks, ik heb er inmiddels een bestelling gedaan. Het is inderdaad een stuk duurder geworden, voor 4 onderdelen € 42, plus nog € 38 verzendkosten en evt invoerkosten.

• Maverick
@michel.kamp @3star @CodeIT
Wat voor bypass set hebben jullie gebruikt? Ik heb vandaag eens aan de binnenkant van mijn spa gekeken naar het leidingwerk. Dit is voor zover ik dit goed kan meten 60mm buitendiameter. Maar als ik die sets zie bij bijvoorbeeld Toppy ( zie https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html ) dan is dat allemaal 50mm. Dat ga ik er nooit op krijgen lijkt me. Of is dat de binnendiameter?

• DeeJaYves
@Maverick De Spa is waarchijnlijk 1.5" en 2" leidingwerk en de bypass is metrisch 50mm. Er bestaan tussenstukken voor.

Omzettingstabel
Maverick schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:36:
@michel.kamp @3star @CodeIT
Wat voor bypass set hebben jullie gebruikt? Ik heb vandaag eens aan de binnenkant van mijn spa gekeken naar het leidingwerk. Dit is voor zover ik dit goed kan meten 60mm buitendiameter. Maar als ik die sets zie bij bijvoorbeeld Toppy ( zie https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html ) dan is dat allemaal 50mm. Dat ga ik er nooit op krijgen lijkt me. Of is dat de binnendiameter?

• Maverick
DeeJaYves schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:54:
@Maverick De Spa is waarchijnlijk 1.5" en 2" leidingwerk en de bypass is metrisch 50mm. Er bestaan tussenstukken voor.

Omzettingstabel

[...]
En is zo'n bypass dan 50mm buiten- of binnendiameter? Kun je me een zetje richting de juiste tussenstukken geven wellicht?

• DeeJaYves
@Maverick Ik heb deze gebruikt:

PVC mof

past aan de ene kant een buis in van 1.5" en aan de andere kant eentje van 50mm die wel zal passen in een universele bypass zoals deze: https://www.toppy.be/prod...zwembad-warmtepompen.html
Maverick schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:46:
[...]

En is zo'n bypass dan 50mm buiten- of binnendiameter? Kun je me een zetje richting de juiste tussenstukken geven wellicht?

• Maverick
tnx. Zal als ik hem in de kerstvakantie een keer leeg laat lopen om te verversen eens de exacte diameters opmeten.

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03 08:16
Ik overweeg ook om een toppy er op te zetten:
https://www.toppy.nl/prod...zVNfEm1NZmSRoC0IwQAvD_BwE

Heb een spa solace passion 1400liter. Gebruik is nu 8kw per dag gemiddeld. Dus bij 3000 per jaar a 50ct volgens mijn nieuwe tarief.

Iemand tips hoe deze aan te sluiten? Voor / na de ozonator? Etc? Wanneer moet er een aparte pomp op?

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-03 23:18
Hoi,
We hebben een 1600 liter jazzi. En die neemt nogal wat vermogen.

Van 10 tot 40 graden met 3kw element heeft hij 22 uur nodig. (12 graden buiten)
Alleen verwarmen 66Kw voor opstartfase.

Ik ga de bak nog extra isoleren met 4cm dikke PIR/ aluminium platen. Bak zelf staat nu op 4cm XPS platen.

Verder wil ik een poolex Qline 7 gebruiken om te gaan verwarmen. Iemand ervaring??

Verder ga ik een losse zuinige pomp gebruiken voor de aan en afvoer.

De filterpomp pakt 0.37kw ( gemeten 0.45kw)
Die Pomp staat dus nu ook aan als hij verwarmd.

Aansluiting naar WP wil ik in 32mm maken de aansluiting op de WP pomp is 32mm. Ik zie niet in waarom dit dan 50mm moet zijn, moet ik meer oppervlakte buis isoleren.
Afstand tot Wp zal 6 meter zijn. Flow zit op 1.8m3 uur.

• berkely
  • Laatst online: 03-08-2022
Konijnenbats schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:21:
Verder wil ik een poolex Qline 7 gebruiken om te gaan verwarmen. Iemand ervaring??

Verder ga ik een losse zuinige pomp gebruiken voor de aan en afvoer.

De filterpomp pakt 0.37kw ( gemeten 0.45kw)
Die Pomp staat dus nu ook aan als hij verwarmd.

Afstand tot Wp zal 6 meter zijn. Flow zit op 1.8m3 uur.
Ik was toevallig aan het denken over eenzelfde project en kwam ook de Poolex Qline tegen, de 7 waarvan je spreekt vraagt 2.2m³/h terwijl je spreekt van een 1.8m³/h. Op zich denk ik dat dit wellicht geen probleem zal zjin daar de Qline een inverter heeft en wellicht terug regelt maar misschien is het niet ideaal.

Mijn circulatie/heating pomp is echter maar een 0.95m³/h (3/4" aansluitingen) en vrees dat dit te weinig zal zijn voor zelfs de Q-line 5. Dus ik ben wel benieuwd naar je verdere bevindingen.

• Konijnenbats
Idd ik zie dat er nu meerdere modellen zijn, we gebruiken de Qline 7 voor het zwembad. Top ding.

De 5 kost 900 en de 7kost 1050. Daar hoef je het niet voor te laten.
Flow 1.8 m3/h is voor de 5 en de 7 heeft 2.2m3/h nodig.
Maar in jouw geval zou ik voor een losse pomp gaan.

Ben nu aan het zoeken naar een CV pomp met kunststof huis.

• Konijnenbats
Materiaal besteld bij jetdirect. Die heeft verloop van 1.5" naar 50. Vandaar 50 mm slangen. Die gaan tot rand achter aan de onderbak. Daar komen 2 T stukken met een kogelkraan er tussen en afsluitbare flens aansluiting aan de uitgang. Dan kan het nog altijd draaien zonder de WP.
Voordeel je hebt geen dood ( stilstaand water) in je slangen.

Ik ga de bestaande filterpomp gebruiken. Die stuur ik aan vanuit de warmtepomp.

Alvast 2 geïsoleerde buizen gemaakt van 3 meter.
100mm hemelwater afvoer en er in 50 mm drukbuis. En de ruimte vol gespoten met pur.

Volgende week klaar, dan komen er foto's.

• Thomas.be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-02 11:10
Thomas.be schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:09:
Lees al tijdje mee. Nu willen wij graag een warm bad bouwen. Bad komt volledig in de grond, zal net geen 3000L zijn. Ik zou rond en onder het bad 8cm isolatie plaatsen. Wanneer bad niet gebruikt wordt kan het afgedekt.

Zie ons er onder de 10gr niet in gaan, dus zou eerder voor de tussenseizoenen en de zomer zijn.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Kan deze wp voldoen?

[Afbeelding]
Hier even het resultaat van het bad zelf posten, ben er zelf tevreden mee. Wp is een 13,5kw full invertor, ik laat het bad overdag op 30 graden en wanneer ik erin wil is het ook op dik uur 38 graden. Staat nu al tijdje leeg, ga beginnen met een soort rolldeck om hem af te sluiten.

Rolldeck schuift over bad heen, inwendig laat ik dan een deksel met isolatie zakken. Nu nog het bekijken welk materiaal ik best gebruik om het bad af te sluiten ivm chloor. Alu of ijzer frame met daarop een trespa plaat was ik aan het denken, eventuele suggesties welkom! In deksel komt xps isolatie.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Zoldier
Hier een update aangaande onze jacuzzi. Het heeft even geduurd, vanwege levering en overleg met de dealer, maar vandaag is de warmtepomp geïnstalleerd door de leverancier van de jacuzzi, Jozon uit Schijndel. Het is een Fairland IXR26 geworden. Hij staat nu anderhalf uur te draaien op 100% om de temperatuur van 25 graden weer omhoog te brengen naar 38 graden. momenteel is de temperatuur 28-29 graden en is er 2,5 kwh verbruikt. Hij lijkt sneller te werken dan het standaard verwarmingselement van 5,5 Kw.

Ik heb er vertrouwen in, dat dit een goede investering gaat zijn.

• n00bCoder
Wat kost dat? Zo’n pomp met installatie?

• Zoldier
n00bCoder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:17:
Wat kost dat? Zo’n pomp met installatie?
Installatie is nog niet bekend, maar ze zijn een dag bezig geweest met 1 man. Het is voor hun ook de pilot, maar zoals gezegd zijn de eerste ervaringen positief. Als dat zo blijft, en dat verwacht ik, heb je met Jozon een zeer kundige partij op het gebied van jacuzzi's en dus nu ook in combinatie met warmtepomp.

De pomp kost ca. €2700,00. Dat was wel wat meer dan ik eigenlijk voor ogen had, maar nu heb ik een pomp waarvan de COP tuv getest is en tot -15 blijft presteren. Ook een pomp waar de leverancier achter staat, wat ook belangrijk is voor garantie en dergelijke. Mijn redenering is daarnaast dat ik aanzienlijk ga besparen en waardoor de terugverdientijd zeer acceptabel zal zijn.

• n00bCoder
Ik heb een spa solace. Denk dat die ruim 5000kw per jaar verbruikt. Op mn huidige contract van .33ct is dat ruim 1500e per jaar. Ben benieuwd welke feitelijke cop je haalt met verwarmen.

• Zoldier
n00bCoder schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:03:
Ik heb een spa solace. Denk dat die ruim 5000kw per jaar verbruikt. Op mn huidige contract van .33ct is dat ruim 1500e per jaar. Ben benieuwd welke feitelijke cop je haalt met verwarmen.
De Cop gaan we even afwachten, al zal ik dat moeilijk kunnen bepalen. Eens kijken of het verbruik om laag gaat.

Inmiddels is wel duidelijk dat de verwarming van de warmtepomp beter werkt dan het element van de jacuzzi. Ik vraag 38 graden en de jacuzzi zit momenteel op 38,5 graad. vroeg ik voorheen 38 graden van de jacuzzi, dan kwam hij doorgaans niet hoger dan 37 graden. Verbruik is nog niet echt lager, maar goed, ik kan eigenlijk vanaf nu pas meten, nu de temp op peil is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zoldier
Nog even een update: inmiddels hebben we de tijd dat de circulatiepomp draait verlaagd van 24 uur naar 12 uur (9 tot 21 uur). Wellicht kan het nog korter, maar nu ook ff kijken of het water schoon blijft. Dat maakt meteen ook dat de warmtepomp alleen overdag aanslaat en dus ook zoveel als mogelijk gebruik maakt van de zonne-energie. Energieverbruik zit nu rond de 5-6 KW per dag, waar het voorheen met verwarmingselement tussen 10-15 lag.

Wat daarbij opvalt is dat na een koude nacht (lichte vorst) zonder flow en dus verwarming de warmtepomp aangeeft een temp van 4 graden aan de inlaat te detecteren, de jacuzzi netjes 38 graden aangeeft. Dat maakt dat de jacuzzi beter is geïsoleerd dan ik dacht. Blijft de gehele nacht dus op temp.

Inmiddels ook de leidingen geïsoleerd. Eens kijken wat dat oplevert, aangezien de warmtepomp dus aanslaat op de temp in deze leidingen. Helemaal ideaal zou zijn wanneer hij gekoppeld is aan de tempsensor in het bad. Dan zal hij waarschijnlijk ook minder vaak aanslaan, wat ook weer besparing oplevert. Maar goed wellicht werkt isoleren van de leiding al goed genoeg.

• samcouvreur
Ziet er top uit! Met wat heb je de leidingen geïsoleerd? Moet ik ook nog doen :-)

• Zoldier
samcouvreur schreef op maandag 18 april 2022 @ 07:41:
Ziet er top uit! Met wat heb je de leidingen geïsoleerd? Moet ik ook nog doen :-)
Ik heb bij Warmteservice isolatie voor leidingen besteld met een binnendiameter van 54 mm. Daarbij PVC tape, ook daar gehaald. Zorg dat je voldoende tape besteld, 1 rol is gauw op ;)

[Voor 11% gewijzigd door Zoldier op 19-04-2022 08:19]

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-03 14:11
[...]

Hoi Jeroen,

Ik ben hetzelfde van plan. Heb momenteel ook dezelfde Intex jacuzzi, en wil eigenlijk alleen een WP eraan koppelen. Is jou dit gelukt met de bestaande Intex unit? Of heb je uiteindelijk toch een losse filterpomp erbij gekocht?

Ik overweeg zelf om de Waterland ECO 30 van Cranenbroek aan te schaffen. Zeker niet de unit met de beste COP, maar wel een relatief kleine WP, genoeg voor 800 liter, en met een optimale doorstroom van 1,65 m3/u. Dat matcht goed met de Intex pomp van de jacuzzi met een doorstroom van 1770 liter per uur.

[Voor 18% gewijzigd door bisselke op 21-04-2022 17:55]

• bisselke
Ik ben toch al bezig om mijn opblaasbare jacuzzi te voorzien van een warmtepomp. Hierbij wil ik zoveel mogelijk van de originele hardware behouden. Dus geen nieuwe of andere pomp aansluiten o.i.d. Ik heb een warmtepomp gekocht die voorkomt onder 3 of 4 verschillende namen. Het gaat om de Hot Spot 3 / AES of Besto Eco A3-32 / Waterland ECO30 32.

Dit is een warmtepomp welke volgens waterland een optimaal debiet heeft van 1,66m3/u, de andere geven 2m3/u op. De intex jacuzzipomp is een pompje van 50 watt welke 1741 liter per uur zou moeten pompen. De vraag is een beetje of dit inclusief filter of exclusief. In mijn proefopstelling (met een emmer en losse slangen) werkte de warmtepomp goed en had de pomp genoeg flow. Hierbij is het wel belangrijk dat de WP zo dicht mogelijk bij de jacuzzi staat en er zo min mogelijk bochten in zitten. Het lastigste is om eerst water te krijgen in de leidingen. De Pomp van de jacuzzi kan ze niet volzuigen zolang er lucht in de leidingen zit.

Ik heb inmiddels componenten besteld om de WP te kunnen schakelen met een relais zodra ik de verwarming van de jacuzzi aanzet (dit voorkomt ook meteen dat de WP draait zonder dat de intex pomp aanstaat, want deze WP heeft geen flow switch). Door middel van losse waterdichte wipschakelaars wil ik dan zowel de WP individueel als de verwarmingselementen van de Intex Jacuzzi aan en uit kunnen zetten.

De WP ga ik instellen op 40 graden, dus die draait altijd als er spanning opkomt. De thermostaat van de Jacuzzi bepaald dan of de WP aan moet springen middels de temperaturen die ik instel op de Jacuzzi. Dit voorkomt in mijn geval dat ik uit de jacuzzi moet stappen om de temperatuur te veranderen.

De losse schakelaars zorgen er tevens voor dat ik tegelijkertijd kan verwarmen met de WP en de verwarmingselementen die ik de jacuzzi zitten. Dan gaat verwarmen een stuk sneller, plus dan kan hij de temperatuur op pijl houden als ik de bubbels aanzet.

De stroom voorziening van de WP hou ik wel gescheiden van de stroomvoorziening van de verwarmingselementen. Ik gebruik wel de stroomvoorziening die de printplaat voedt, maar dit heeft dus geen impact op de printplaat zelf, dus geen extra belasting.

Er zijn wel een aantal soortgelijke ideëen voorbij gekomen, maar nog niet zo specifiek en/of uitgevoerd. De componenten komen hopelijk deze week nog binnen, dan ga ik het verder implementeren en uittesten in de praktijk. Ik houd jullie op de hoogte :).

• zanza006
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:42
Zelf overweeg ik over te stappen van een verwarmings weerstand naar een warmtepomp, maar ik had een vraag hier omtrent.

Bij het plaatsen van een externe warmtepomp, hoe zit dit met circulatie van water?
Draait de jacuzzi los van de warmte pomp? welke communicatie (droge contacten) worden er uitgewisseld tussen jacuzzi en warmte pomp.

Intel Core 2 Extreme QX9650 | Asus Rampage Formula X48 | 8GB Corsair Dominator PC8500 | GTX 1060 | Tuniq Tower 120 Ultra Silent | Chieftec CX-04

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 14:31
Erg interessant draadje, kwam er eigenlijk op omdat een nicht van mij vroeg kan de hottub ook anders gestookt worden dan op hout.

Ik heb achter het huis een hottub, houtgestookt, geen buren dus dat is het probleem niet zo en een electrische heater om de boel op 38 graden te houden. De tub is zo'n drie jaar oud, voorzien van een zandfilter, uv lamp (stuk), houtkachel en een electrische heater van 3kW. Electra loopt naar de schuur waar 380 aanwezig is, de heater heeft een eigen groep maar (helaas) enkelvoudige grondkabel.

De houtkachel is perfect om het van een lage temperatuur naar 38 graden te krijgen, bij verversen van het water is 3 uur flink stoken voldoende om de tub in de aangename temperaturen te krijgen. We wonen buitenaf, geen buren kunnen klagen over houtstook. Nadeel van houtstook is wel de controle van de temperatuur, zijn keren genoeg geweest dat het te warm werd en de kachel nog bezig was.

De tub stond altijd in het grind, afgelopen najaar een vloertje gelegd met funderingspalen en het zandfilter aangesloten op het riool bij spoelen, ook leegpompen loopt de tuin niet meer in.

Filterkast is aan vervanging toe en wil hem wat groter maken zodat de cover er opgeschoven kan worden, de heater vervangen voor een warmtepomp is iets waar ik over na ga denken. Ik heb destijds mijn tub niet laten isoleren, volgens de verkoper had dat (bijna) geen nut. Achteraf heb ik hier zo min twijfels over. Maar ik vraag me af of ik zo de zaak kan vol 'purren' want xps platen gaat het niet echt worden in de ronde vorm.
Wel zou ik de tub onderkant kunnen voorizen van een xps plaat.

Zeker in het seizoen lijkt het me fijn om de temperatuur altijd aangenaam te houden. Zit er vaak in, meestal 's avonds maar 's morgens vroeg wil ik er ook nog wel eens induiken. Ik heb op de zonnepanelen een aardige overcapaciteit en de salderingsregeling is aflopend. Dus waarom niet 'verbruiken' wat je opwekt.

Eerste vraag: enige ervaringen / tips over achteraf isoleren van een tub?

[Voor 8% gewijzigd door Drharlin op 29-04-2022 10:59]

• bisselke
zanza006 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:31:
Zelf overweeg ik over te stappen van een verwarmings weerstand naar een warmtepomp, maar ik had een vraag hier omtrent.

Bij het plaatsen van een externe warmtepomp, hoe zit dit met circulatie van water?
Draait de jacuzzi los van de warmte pomp? welke communicatie (droge contacten) worden er uitgewisseld tussen jacuzzi en warmte pomp.
Ik zelf lus de slangen door. Het water wordt nog steeds aangezogen door de pomp van de jacuzzi zelf. Dit gaat eerst door een filter, vervolgens met een slang naar de WP, en dan weer de jacuzzi in (waar dus de pomp zit). In mijn testopstelling was alles nog los. Dus bediening WP was gewoon via het paneeltje op de WP. Dit weekend ga ik hem waarschijnlijk al ombouwen, en zal ook wel foto's maken.

• Zoldier
zanza006 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:31:

Op dit moment werkt bij mij de warmtepomp op zijn eigen temperatuur sensor en alleen wanneer er flow is vanuit de circulatiepomp van de jacuzzi. De circulatiepomp heb ik beperkt tot alleen overdag draaien, dus wanneer de jacuzzi afkoelt, kan de warmtepomp alleen overdag verwarmen en dus de opgewekte elektra van de zonnepanelen gebruiken. Verder dus geen besturing tussen jacuzzi en warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:53
Drharlin schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:
Erg interessant draadje, kwam er eigenlijk op omdat een nicht van mij vroeg kan de hottub ook anders gestookt worden dan op hout.

Ik heb achter het huis een hottub, houtgestookt, geen buren dus dat is het probleem niet zo en een electrische heater om de boel op 38 graden te houden. De tub is zo'n drie jaar oud, voorzien van een zandfilter, uv lamp (stuk), houtkachel en een electrische heater van 3kW. Electra loopt naar de schuur waar 380 aanwezig is, de heater heeft een eigen groep maar (helaas) enkelvoudige grondkabel.

De houtkachel is perfect om het van een lage temperatuur naar 38 graden te krijgen, bij verversen van het water is 3 uur flink stoken voldoende om de tub in de aangename temperaturen te krijgen. We wonen buitenaf, geen buren kunnen klagen over houtstook. Nadeel van houtstook is wel de controle van de temperatuur, zijn keren genoeg geweest dat het te warm werd en de kachel nog bezig was.

De tub stond altijd in het grind, afgelopen najaar een vloertje gelegd met funderingspalen en het zandfilter aangesloten op het riool bij spoelen, ook leegpompen loopt de tuin niet meer in.

Filterkast is aan vervanging toe en wil hem wat groter maken zodat de cover er opgeschoven kan worden, de heater vervangen voor een warmtepomp is iets waar ik over na ga denken. Ik heb destijds mijn tub niet laten isoleren, volgens de verkoper had dat (bijna) geen nut. Achteraf heb ik hier zo min twijfels over. Maar ik vraag me af of ik zo de zaak kan vol 'purren' want xps platen gaat het niet echt worden in de ronde vorm.
Wel zou ik de tub onderkant kunnen voorizen van een xps plaat.

Zeker in het seizoen lijkt het me fijn om de temperatuur altijd aangenaam te houden. Zit er vaak in, meestal 's avonds maar 's morgens vroeg wil ik er ook nog wel eens induiken. Ik heb op de zonnepanelen een aardige overcapaciteit en de salderingsregeling is aflopend. Dus waarom niet 'verbruiken' wat je opwekt.

Eerste vraag: enige ervaringen / tips over achteraf isoleren van een tub?
Ik heb onze hottub op een plaat XPS gezet en glaswol om de tub gewikkeld. Daar omheen nog een laag bubbelfolie met aluminium (radiatorfolie van de bouwmarkt) om de glaswol op zijn plek te houden en wat bescherming te bieden tegen vocht. En het zal ook nog wat extra isoleren.
Daar omheen het hout om de tub af te werken. De tub is voorzien van een geïsoleerd deksel als we er niet in zitten.
Deze manier van isoleren werkt prima en ging verrassend makkelijk :)

De warmtepomp schakel ik 's nachts uit, ik verlies dan met de huidige koude nachten ongeveer 2 graden, wat ik er in een dik uur weer bij stook met een Poolex Q-line 7kW. Ik moet de slangen en behuizing voor de filterpomp nog isoleren, dat zal vast nog weer wat schelen in de afkoeling. Het water in het filter-/verwarmingssysteem buiten de tub koelt nu 's nachts af naar een graad of 10.

[Voor 3% gewijzigd door visser.m op 03-05-2022 14:37. Reden: tikfouten]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 14:31
visser.m schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:42:
Ik heb onze hottub op een plaat XPS gezet en glaswol om de tub gewikkeld. Daar omheen nog een laag bubbelfolie met aluminium (radiatorfolie van de bouwmarkt) om de glaswol op zijn plek te houden en wat bescherming te bieden tegen vocht.
Goeie tip, ga daar eens over nadenken.
De warmtepomp schakel ik 's nachts uit, ik verlies dan met de huidige koude nachten ongeveer 2 graden, wat ik er in een dik uur weer bij stook met een Poolex Q-line 7kW.
Beetje zitten googlen, heb ik het bij het juiste eind dat jouw warmtepomp gewoon enkelfasig 220v heeft? Ik dacht dat de 7kW sloeg op het opgenomen vermogen uit het net :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• visser.m
Drharlin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:38:
[...]

Goeie tip, ga daar eens over nadenken.

[...]

Beetje zitten googlen, heb ik het bij het juiste eind dat jouw warmtepomp gewoon enkelfasig 220v heeft? Ik dacht dat de 7kW sloeg op het opgenomen vermogen uit het net :X
Het opgenomen vermogen is 1100W, dus hij kan gewoon op een enkele fase. 7kW is de verwarmingscapaciteit bij 26 graden buitentemperatuur, bij 15 graden zou dat ongeveer 5kW moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-03 13:56
Hoe hebben jullie het vermogen van de WP bepaalt? Ik zie bijvoorbeeld een Mr Silence van 7kW voor 1895 en een 9kW voor 1999. Die laatste is weer iets krachtiger en zal het water dus makkelijker en sneller op temperatuur krijgen/houden, toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 00:11
bisselke schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:23:
Ik ben toch al bezig om mijn opblaasbare jacuzzi te voorzien van een warmtepomp. Hierbij wil ik zoveel mogelijk van de originele hardware behouden. Dus geen nieuwe of andere pomp aansluiten o.i.d. Ik heb een warmtepomp gekocht die voorkomt onder 3 of 4 verschillende namen. Het gaat om de Hot Spot 3 / AES of Besto Eco A3-32 / Waterland ECO30 32.

Dit is een warmtepomp welke volgens waterland een optimaal debiet heeft van 1,66m3/u, de andere geven 2m3/u op. De intex jacuzzipomp is een pompje van 50 watt welke 1741 liter per uur zou moeten pompen. De vraag is een beetje of dit inclusief filter of exclusief. In mijn proefopstelling (met een emmer en losse slangen) werkte de warmtepomp goed en had de pomp genoeg flow. Hierbij is het wel belangrijk dat de WP zo dicht mogelijk bij de jacuzzi staat en er zo min mogelijk bochten in zitten. Het lastigste is om eerst water te krijgen in de leidingen. De Pomp van de jacuzzi kan ze niet volzuigen zolang er lucht in de leidingen zit.

Ik heb inmiddels componenten besteld om de WP te kunnen schakelen met een relais zodra ik de verwarming van de jacuzzi aanzet (dit voorkomt ook meteen dat de WP draait zonder dat de intex pomp aanstaat, want deze WP heeft geen flow switch). Door middel van losse waterdichte wipschakelaars wil ik dan zowel de WP individueel als de verwarmingselementen van de Intex Jacuzzi aan en uit kunnen zetten.

De WP ga ik instellen op 40 graden, dus die draait altijd als er spanning opkomt. De thermostaat van de Jacuzzi bepaald dan of de WP aan moet springen middels de temperaturen die ik instel op de Jacuzzi. Dit voorkomt in mijn geval dat ik uit de jacuzzi moet stappen om de temperatuur te veranderen.

De losse schakelaars zorgen er tevens voor dat ik tegelijkertijd kan verwarmen met de WP en de verwarmingselementen die ik de jacuzzi zitten. Dan gaat verwarmen een stuk sneller, plus dan kan hij de temperatuur op pijl houden als ik de bubbels aanzet.

De stroom voorziening van de WP hou ik wel gescheiden van de stroomvoorziening van de verwarmingselementen. Ik gebruik wel de stroomvoorziening die de printplaat voedt, maar dit heeft dus geen impact op de printplaat zelf, dus geen extra belasting.

Er zijn wel een aantal soortgelijke ideëen voorbij gekomen, maar nog niet zo specifiek en/of uitgevoerd. De componenten komen hopelijk deze week nog binnen, dan ga ik het verder implementeren en uittesten in de praktijk. Ik houd jullie op de hoogte :).

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde Intex. Volg dit met interesse. Enig idee wat de besparing is bij verwarming tov de Intex verwarmer?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bisselke
arjandijk162 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Ik heb dezelfde Intex. Volg dit met interesse. Enig idee wat de besparing is bij verwarming tov de Intex verwarmer?
De WP gebruikt zelf 600 a 700 watt, de verwarmingselementen samen 2 a 2,2 kW. De warmteafgifte van de WP is afhankelijk van de buitentemperatuur en ligt bij 15 graden of 2,2 kW en bij 26 graden 3kW.
5 uur verwarmen op een dag is dus een verbruik van 3kW bij de WP tegenover 10 a 11 bij het verwarmingselement!

De WP krijgt zijn stroom via de hoofdaansluiting van de Intex Jacuzzi unit (en zit dus ook achter dezelfde aardlekschakelaar). Hij wordt echter pas ingeschakeld door een relais wanneer ik de jacuzzi op verwarmen zet en de gewenste temperatuur nog niet is bereikt. Dit voorkomt ook meteen dat de WP draait als er geen water wordt rondgepompt! De WP staat altijd ingesteld op 40 graden, dus hij blijft altijd draaien zolang hij stroom krijgt vanuit de Jacuzzi unit. Ik heb schakelaars aangebracht aan de zijkant zodat ik kan kiezen of ik de verwarmingselementen gebruik, de warmtepomp of beiden. Dat laatste is wel ideaal als je toch besluit er ff in te duiken. Water warmt dan 3 a 4 graden op per uur, in plaats van 1 a 2.

Ik had de slangen van de warmtepomp aangesloten vóór de ingang van de pomp (dus tussen filter van bad en de waterpomp van de jacuzzi), echter betekent dit dat de waterpomp eerst 6 meter slang met lucht moet volzuigen met water, waardoor hij snel op E90 error springt (flow sensor herkent dat er geen water voorbij komt ondanks dat de pomp aanstaat). Na dit aangesloten te hebben NA de pomp (dus vlak voordat het water weer het bad ingaat) is dit probleem opgelost. Daarnaast werkt de thermostaat van de jacuzzi dan ook beter, aangezien de thermostaat ook de temperatuur verandering opmerkt van de WP voor de aanpassing. In de oude situatie: bad is bijv 32 graden, WP warmt op tot 34, dan denk de jacuzzi dat het 34 graden is. Dit is nu dus ook opgelost.

Wat ik nog heb moeten doen is er een iets tolerantere aardlekschakelaar tussen zetten. De standaard PRCD schakelt af bij een lekstroom van 10mA. Stel de jacuzzi heeft standaard een lekstroom van 6mA, en de WP ook van 6mA, dan schakelt hij dus soms af met een irritante piep tot gevolg. Ik heb er nu een Schwabe PRCD van 30mA tussenzitten van ong 30 euro, en hij doet het nu perfect. Er zitten overigens zoveel aardedraden in de jacuzzi pomp zelf dat dit in combinatie met de aardlekschakelaar dat ik me geen zorgen maak om de veiligheid. Ik heb ook gekozen voor waterdichte schakelaars etc.

Mocht je verder inhoudelijke vragen hebben, stel deze gerust. Ik heb ook wel een schema over hoe ik alles heb aangesloten, alhoewel dat echt een kladje is wat ik eerst netter wil maken voordat ik dat online gooi.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 00:11
Heel mooi ingericht. Het verlengen van die slangen is om meerdere redenen handig. Ik wil er graag een zandfilter tussen zetten en en skimmer in het bad zagen gaat niet echt lukken. Verlengen van de slangen is dan een goede optie. Enige wat ik me afvraag is of het handig is om met de power van een normale filterpomp het water weer in het bad te blazen.

Die errors bij de Intexunit vliegen me om de oren, alleen de reset knop is nogal gevoelig, waardoor het me vaak veel tijd kost om te resetten, dus ik doe alles om een reset te voorkomen. (hij vermoed een overbelasting lijkt het)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bisselke
arjandijk162 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:03:
Heel mooi ingericht. Het verlengen van die slangen is om meerdere redenen handig. Ik wil er graag een zandfilter tussen zetten en en skimmer in het bad zagen gaat niet echt lukken. Verlengen van de slangen is dan een goede optie. Enige wat ik me afvraag is of het handig is om met de power van een normale filterpomp het water weer in het bad te blazen.

Die errors bij de Intexunit vliegen me om de oren, alleen de reset knop is nogal gevoelig, waardoor het me vaak veel tijd kost om te resetten, dus ik doe alles om een reset te voorkomen. (hij vermoed een overbelasting lijkt het)
Ik heb tot op heden geen E90 errors gehad zolang de slangen gewoon goed gevuld zijn met water. Dan krijgt hij het makkelijk rondgepompt.E90 errors kan je deels voorkomen door je filter op tijd te vervangen, of je flowsensor is kapot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-03 05:37
Gek idee misschien, maar zou het werken om een jacuzzi met een warmtepompboiler warm te houden? Ik stel mij voor dat je het boilervat vult, vervolgens op 40/45/50 graden blijft houden. Niks tapt, het water in het vat is de buffer. Door de rvs warmtewisselaar stuur je dan het badwater om deze op te warmen/warm te houden. Zou dit werken en blijven werken? Ik heb een schuur naast de jacuzzi en zou hier prima een boiler kwijt kunnen.

Een ander idee. Binnenkort krijg ik in de tuin een L/W monobloc 9kw warmtepomp voor de woning. Maar misschien is het een idee om in de schuur een buffervat te plaatsen, leidingen vanaf wp hiernaar door de tuin ingraven en de WP die dit buffervat kan opwarmt. Dan heb je een beetje hetzelfde. En op die manier gebruik ik de warmtepomp die ik voor het huis gebruik ook voor de jacuzzi.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
padoempats schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:10:
Gek idee misschien, maar zou het werken om een jacuzzi met een warmtepompboiler warm te houden? Ik stel mij voor dat je het boilervat vult, vervolgens op 40/45/50 graden blijft houden. Niks tapt, het water in het vat is de buffer. Door de rvs warmtewisselaar stuur je dan het badwater om deze op te warmen/warm te houden. Zou dit werken en blijven werken? Ik heb een schuur naast de jacuzzi en zou hier prima een boiler kwijt kunnen.

Een ander idee. Binnenkort krijg ik in de tuin een L/W monobloc 9kw warmtepomp voor de woning. Maar misschien is het een idee om in de schuur een buffervat te plaatsen, leidingen vanaf wp hiernaar door de tuin ingraven en de WP die dit buffervat kan opwarmt. Dan heb je een beetje hetzelfde. En op die manier gebruik ik de warmtepomp die ik voor het huis gebruik ook voor de jacuzzi.
Na wat meer erin verdiept te hebben denk ik dat het veel te veel omslachtig werk is en bijv een w'eau 7,6 kw zwembad wp prima voldoet voor 1099,-. Ik ga hiervoor en dan is het ook een fijn standalone systeem.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
samcouvreur schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:17:
Ik zie dat jij de W'eau full inverter hebt. Vraagje, slaat deze automatisch aan zodra er een flow is, of moet je de circulatiepomp op de wp aansluiten zodat die de pomp aanstuurt om warmte te geven? In de handleiding staat dat niet (duidelijk). En verder tevreden mee? Ik sta op het punt deze aan te schaffen.

Wat ik zou willen is dat de WP automatisch gaat verwarmen zodra er een flow is. Op dit moment regelt de balbao controller zelf wanneer er circulatie is. Wellicht dat ik zelf een controller maak om de circulatiepomp aan te sturen met een raspberry pi om zo te bepalen wanneer er circulatie is en verwarming. Het liefst alleen verwarmen overdag wanneer de temperatuur hoger is, betere COP en ook pv beschikbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• samcouvreur
Hoi,

Ik heb deze inderdaad gekocht en ben er zeer tevreden over. Mijn jacuzzi is een oud type, de circulatiepomp dien ik momenteel nog manueel in te schakelen. Dan zet ik manueel (via app) mijn warmtepomp aan. Ik heb ook nog een 2e circuit op het dak van mijn tuinhuis waar het water vervolgens door solar matten loopt. Hierdoor kan ik de circulatiepomp niet aansluiten op de warmtepomp (op die manier, als je de pomp aanschakelt gaan beide werken).

Ik zal ook nog iets uitwerken om het verder te automatiseren maar ik ben er nog niet helemaal uit :-)

Verder heel tevreden over de pomp dus!

• samcouvreur
Even iets anders... Welk type circulatiepomp gebruiken jullie? En wat is het verbruik van jullie pomp?

Ik ben aan het overwegen een andere te kopen want deze van mij verbruikt 0,75 kwh... Lijkt me nogal wat veel...

Alvast bedankt!

Sam

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
samcouvreur schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:32:
Even iets anders... Welk type circulatiepomp gebruiken jullie? En wat is het verbruik van jullie pomp?

Ik ben aan het overwegen een andere te kopen want deze van mij verbruikt 0,75 kwh... Lijkt me nogal wat veel...

Alvast bedankt!

Sam
Bij het aansluiten van de Weau 7,6kW warmtepomp heb ik gelijk de circulatiepomp vervangen. Op de WP staat namelijk dat de pomp die je hierop aansluit max 250w wat, en ik had een LX JA50, welke 400w is. Vervangen met de LX WTC 50M die 250w zou moeten zijn. Ik meet de WP en circulatiepomp en als die draait verbruikt die constant 175 watt (geen 250 watt dus), is lekker stil en echt voldoende flow.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• padoempats
samcouvreur schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:01:
Hoi,

Ik heb deze inderdaad gekocht en ben er zeer tevreden over. Mijn jacuzzi is een oud type, de circulatiepomp dien ik momenteel nog manueel in te schakelen. Dan zet ik manueel (via app) mijn warmtepomp aan. Ik heb ook nog een 2e circuit op het dak van mijn tuinhuis waar het water vervolgens door solar matten loopt. Hierdoor kan ik de circulatiepomp niet aansluiten op de warmtepomp (op die manier, als je de pomp aanschakelt gaan beide werken).

Ik zal ook nog iets uitwerken om het verder te automatiseren maar ik ben er nog niet helemaal uit :-)

Verder heel tevreden over de pomp dus!
Heb je inmiddels meer met de W'eau WP gedaan? Gisteren aangesloten en heb de circulatiepomp direct aangesloten op de WP zodat de WP deze kan starten, maar heb er ook een sonoff tussen zitten zodat ik deze naast de WP ook zelf kan starten (puur circulatie/hygiene). Tevens ook de ozonator van de Balboa controller gehaald en ook deze kan ik met sonoff/domotica aansturen. Naast verwarmen/wp aansturing wil ik 2x per dag ong een uur circulatie + ozonator draaien. De balboa controller is nu nog maar een dom ding en gebruik dit alleen nog maar om de jets aan te zetten.
Jacuzzi is 1500L en vers gevuld met 300l uit de warmtepompboiler 50 graden)en de overige 1200l van 18 graden leidingwater. Daarna duurde het 6 uur om de 26 graden op dat moment naar 38 graden op te warmen en 8 kWh. Theoretisch zou er 21 kWh voor nodig zijn, en met 8kWh in zou dat dus COP van 2,6 zijn? Klinkt weinig want het was echt een hele warme dag.

Toch heb ik wat dingen met de WP:

- Erg last van 'pendelen'. De WP gaat automatisch aan als de Temp-IN 1 graad lager is dan ingesteld. Maar als de circulatiepomp niet loopt, dan gebeurt dit natuurlijk vrij snel (10 minuten). De pomp gaat aan en vrij snel daarna gaat de wp aan. Omdat de temp in 10m in jacuzzi nauwelijks gedaald is, stopt de wp weer met lopen omdat de temp in orde is. Hij draait dan steeds maar 2 minuten elke 10-15 minuten. Ik heb geen idee hoe dit op te lossen, behalve om hem echt uit te zetten middels timer, app of handmatig. Wat je wil is dat die werkt zoals een echte jacuzzi verwarmer, de circulatiepomp elk half uur of uur even laat lopen en als de temp dan pas lager is de setpoint, dat die dan gaat verwarmen, wat bij mij betekende dat die elke 3 uur eventjes aansloeg om 0,5 graden op te werken.

- De eerste lange run met de WP ging heel goed, was die vrij stil en liep feilloos. Echter, als die nu aangaat loopt de fan aan. Ontzettend irritant. Geen idee wat ik kan doen, beetje bewegen, tikken erop etc, maakt allemaal niet uit. Als de wp uitschakelt klapt de fan direct stil omdat die ergens aanloopt. Lijkt mij niet goed, Tips over aanlopende fans?

- Ik wil hem graag met domotica kunnen schakelen, zodat ik bovenstaande zelf kan bepalen. Dus snachts helemaal niks, overdag opwarmen tot in avond op temp houden.
Ik wil de temp kunnen uitlezen, instellen en hem kunnen aanzetten. Er zit een Tuya controller in, en het is mij nog niet gelukt. Met een tuya github tooltje zou ik een key moeten kunnen uitlezen. Na veel pogingen lukte dat zelf (om na koppelen key en id op te halen). Echter, als ik hem met tuya-cli koppel, dan ontvang ik mooi de key, maar de wp zelf connect niet met wifi. Connect ik met de w'eau app zelf, blijft die wel netjes op wifi. Iemand dit goed gelukt en de pomp zowel kunnen uitlezen als aansturen via domoticz/cli ?

Toch even wat foto's voor het resultaat:

[Voor 14% gewijzigd door padoempats op 25-06-2022 14:36]

• padoempats
Het is mij gelukt om de W'eau warmtepomp met tuya-cli uit te lezen en in te stellen! Echt een gedoe, maargoed, de truc voor mij was uiteindelijk om hem niet met de weau-app te koppelen maar met de Tuyi Cloud app zodat het weer lukt het device met de Tuyi IoT API omgeving te koppelen. Vervolgens weer de key ophalen en daarna is het mogelijk om volledig lokaal de WP met api's te praten.

Ben er inmiddels als een Domoticz plugin voor aan het maken, zodat ik hem meer native kan aanspreken. Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Domoticz plugin is klaar voor de W'eau heatpump. Voor de geïnteresseerden hier te vinden. Hiermee is het gelukt om de thermostaatfunctie eigenlijk zelf te maken in domotica script waardoor ik hem precies zo kan laten verwarmen wanneer en hoe ik dat wil (dus bijv niet in de nacht). De WP is namelijk echt gemaakt voor een zwembad met continue circulatie waardoor de temp altijd correct is. Met Jacuzzi heb ik de circulatiepomp niet 24/7 draaien waardoor de gemeten temp in de wp snel afneemt en hij dus als het ware als een dolle gaat pendelen. Dat is opgelost.

Tot dusver gedaald van 12,5 kWh per dag naar 3,0 kWh per dag, al zijn het nu warme dagen

[Voor 7% gewijzigd door padoempats op 26-06-2022 16:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michelbien
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 23:03
Interessant om te lezen padoempats, of eigenlijk van iedereen! Ik heb zelf een hottub en zou hem het hele jaar door willen laten staan. Nu heb ik wel een warmtepomp op t oog, een full inverter, met verticale luchtuitstroom van w’eau, ik verwacht dat dit beter gaat dan dat ding wat jij hebt padoempats (on/off?)
Ik twijfel alleen nog of de 6kw versie genoeg is om hem ook in de winter te kunnen laten staan, of dat ik er beter een hulpverwarming bij kan zetten..
zandfiltersysteem en circulatiepomp moet ik nog naar kijken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Michelbien schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:18:
Interessant om te lezen padoempats, of eigenlijk van iedereen! Ik heb zelf een hottub en zou hem het hele jaar door willen laten staan. Nu heb ik wel een warmtepomp op t oog, een full inverter, met verticale luchtuitstroom van w’eau, ik verwacht dat dit beter gaat dan dat ding wat jij hebt padoempats (on/off?)
Ik twijfel alleen nog of de 6kw versie genoeg is om hem ook in de winter te kunnen laten staan, of dat ik er beter een hulpverwarming bij kan zetten..
zandfiltersysteem en circulatiepomp moet ik nog naar kijken..
Ik snap de werking van de W'eau eigenlijk niet, je zegt on/off, maar ik heb de indruk dat de W'eau dat zelf ook doet, ook al is het een full inverter. Als die aangaat (temp is 1 graden onder setpoint), dan gaat die aan, en eerst naar 750 watt, daarna in 5 minuten in trapjes naar 1100 watt en dit gaat door totdat die setpoint bereikt.

Als de temp weer 1 graden onder setpoint komt, gaat die weer aan. Als circulatiepomp dus niet continu draait, dan zal de temp (in mijn geval) na 25 minuten een graad zijn gedaald en slaat die weer aan. Eerst de circulatiepomp, maar dan zie je de temp oplopen naar net 0.1 graden onder setpoint, gaat dan over naar verwarmen en na 2 minuten is die setpoint, en slaat uit. Ik maak hieruit op dat het echt voor een zwembad bedoeld is, omdat daar je circulatiepomp wel 24/7 draait? Ik heb het nu zo gemaakt dat elk uur de circulatiepomp 2 minuten draait en alleen op het moment dat de pomp draait dat die bepaalt of die moet verwarmen of niet.

Of 6 kW in de winter genoeg is, kan ik niets over zeggen, ik heb hem net. In deze periode is 7,6kW vrij overkill, ik verwarm ong 2,5x sneller dan met de oude 3000w heater. Je zou de bestaande heater kunnen laten zitten en deze op laagste stand instellen zodat die nooit aangaat, dan heb je een backup / extra heater.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 07:44
visser.m schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Het opgenomen vermogen is 1100W, dus hij kan gewoon op een enkele fase. 7kW is de verwarmingscapaciteit bij 26 graden buitentemperatuur, bij 15 graden zou dat ongeveer 5kW moeten zijn.
Toevallig ook de VERTIGO FI 55 overwogen t.o.v. Q-Line 7? Deze is een kleine 300 euro meer en lijkt iets efficienter te zijn en nog iets betere garantie. Daarnaast iets groter en heeft iets meer flow nodig maar is het de meerprijs wel waard...

• visser.m
Pascal Saul schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Toevallig ook de VERTIGO FI 55 overwogen t.o.v. Q-Line 7? Deze is een kleine 300 euro meer en lijkt iets efficienter te zijn en nog iets betere garantie. Daarnaast iets groter en heeft iets meer flow nodig maar is het de meerprijs wel waard...
Nee, ik heb mijn warmtepomp in februari gekocht. Toen is deze me niet opgevallen, dus heb hem ook niet overwogen.

Meer flow betekent m.i. ook een zwaardere pomp, dus meer verbruik door de pomp. Ik heb er geen ingewikkelde schakelingen in gebouwd, de warmtepomp stuurt de circulatiepomp aan. Dat betekent in de praktijk dat de pomp altijd draait als de warmtepomp aan staat, omdat de temperatuursensor in de warmtepomp zelf zit. Die heeft dus circulatie nodig om de temperatuur van de hottub te kunnen meten.

De Q-line 7 draait bij mij probleemloos op een filterpomp van 50 Watt, zonder 3-weg kleppen. Heb het niet uitgerekend, maar misschien is dat nog wel efficiënter ;)

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 07:44
visser.m schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Nee, ik heb mijn warmtepomp in februari gekocht. Toen is deze me niet opgevallen, dus heb hem ook niet overwogen.

Meer flow betekent m.i. ook een zwaardere pomp, dus meer verbruik door de pomp. Ik heb er geen ingewikkelde schakelingen in gebouwd, de warmtepomp stuurt de circulatiepomp aan. Dat betekent in de praktijk dat de pomp altijd draait als de warmtepomp aan staat, omdat de temperatuursensor in de warmtepomp zelf zit. Die heeft dus circulatie nodig om de temperatuur van de hottub te kunnen meten.

De Q-line 7 draait bij mij probleemloos op een filterpomp van 50 Watt, zonder 3-weg kleppen. Heb het niet uitgerekend, maar misschien is dat nog wel efficiënter ;)
In de Jacuzzi die ik op het oog heb (1100L), zit de LX WTC50M in als circulatiepomp die 240l/m kan. Ik zat aan een zelfde soort schakeling te denken en wil het niet al te moeilijk maken zoals de rest hier in huis. Geen idee hoe goed de Q-Line zelf te programmeren is maar is het met de ingebouwde software van de Q-Line makkelijk in te stellen als water temperatuur onder de 36 is (en het is overdag na 12:00) ga dan draaien tot je de 40 graden hebt bereikt? Op deze manier heb je weinig maar lange runs en is het energieverbruik enigzins behapbaar. Geen idee hoe het comfort is maar daar zou ik dan t.z.t. moeten ervaren.

• visser.m
Pascal Saul schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:24:
[...]

In de Jacuzzi die ik op het oog heb (1100L), zit de LX WTC50M in als circulatiepomp die 240l/m kan. Ik zat aan een zelfde soort schakeling te denken en wil het niet al te moeilijk maken zoals de rest hier in huis. Geen idee hoe goed de Q-Line zelf te programmeren is maar is het met de ingebouwde software van de Q-Line makkelijk in te stellen als water temperatuur onder de 36 is (en het is overdag na 12:00) ga dan draaien tot je de 40 graden hebt bereikt? Op deze manier heb je weinig maar lange runs en is het energieverbruik enigzins behapbaar. Geen idee hoe het comfort is maar daar zou ik dan t.z.t. moeten ervaren.
Je kunt op de warmtepomp 3 dagprogramma's instellen wanneer de warmtepomp moet inschakelen en uitschakelen. Binnen dat tijdvak zal de warmtepomp het water naar de ingestelde temperatuur stoken. Moeilijker wordt het niet :)

Bij mij gaat ie nu om 11:30 aan en om 21:30 uit, daarbinnen stookt ie de tub naar 38 graden.

Hij werkt overigens binnen een bandbreedte tussen ongeveer 37 en 39 graden bij het instellen op 38 graden, zodat hij niet de hele dag staat te pendelen.

Doordat hij in de nacht uit staat, koelt de tub af naar ongeveer 36 graden, waardoor hij automatisch bij inschakelen 1 lange run maakt naar de ingestelde temperatuur. In de afgelopen weken is 1 run per dag voldoende, waarbij gemiddeld 1,5kwh per dag verbruikt wordt.

In de winter weet ik nog niet hoe het gaat, maar als er kans is op vorst zal ik hem in elk geval altijd laten circuleren zodat er geen gevaar van bevriezing in de leidingen is.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

(jarig!)
Ik volg het topic ook een beetje en het verwarmen van een jacuzzi kan goed met een WP, maar is na isoleren ook gebruikelijk? Anders stook je eigenlijk nog steeds voor de mussen. Ik zie wel dat sommigen al wat isolatie hebben in de wand constructie en het deksel. Bij een vaste jacuzzi.

Ik heb zelf eens ons Intex zwembad veranderd in “hot tub” door deze op te warmen met een zwart stuk EPDM op het water, en plastic eroverheen voor “green house verwarming” en bubbeltjes plastic er omheen wikkelen aan de buitenkant (3cm) om de warmte goed binnen te houden. In een warme zomer had ik de temperatuur zo wel op 35 - 37 graden. Volledig passieve verwarming anders dan een standaard circulatie pomp die het warme water van net onder het EPDM circuleerd.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• padoempats
Inmiddels de W'eau 7,6 WP teruggestuurd vanwege een enorme resonantie erin, het geluid was echt niet te doen. Ik heb hem gewisseld voor een Poolex Q-line 9kw versie, die naar boven uitblaast. Zo kon ik hem achter de overkapping plaatsen en heb ik als die vol staat te verwarmen als ik er in zit er werkelijk 0,0 last van.
En best blij met deze, ik denk dat deze een stuk zuiniger is dan de vorige. Het verbruik is per dag nog niet boven de 3 kWh gekomen, en dat voor een 1500L jacuzzi. Met originele verwarmer zat ik dagelijks op 12,5 kWh, dus de winst is enorm. In 1 jaar heb ik hem dus al terugverdiend met de huidige prijzen! Net net bad opnieuw gevuld, 1500 liter met 20 graden leidingwater. Duurde 5u om deze naar 37 graden op te warmen met verbruik van 5.5 kWh inclusief circulatiepomp (175w). Dat zou normaal 30 kWh kosten, dus een COP van 5,5.
Al met al blij, veel sneller warm, en veel goedkoper in gebruik.
Nadeel vind ik wel is dat de app / tuya-api bij deze warmtepomp de temperatuur alleen in hele graden toont, waarbij de W'eau via tuya-api wel met decimalen werkt. Op de display zie je overigens ook decimalen, maar in de app of domoticz dus niet.
Een ander nadeel is dat de aansluiting slechts 1" buitendraad heeft met minder dan 30mm doorgang, terwijl ik al 50mm slangen had aangelegd. Ik merk dat als ik de bypass weinig openzet de Poolex uit knalt vanwege te weinig flow. De bypass heb ik dus maar een klein beetje openstaan.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee