Hier inmiddels ook m'n warmtepomp aan jacuzzi projectje afgerond. Was nog een beste puzzel wat er nodig was en hoe het voor elkaar te krijgen, maar het is gelukt. Omdat ik het zelf ook erg waardeerde om in dit topic ervaringen van anderen te kunnen lezen, zal ik ook kort wat delen over hoe ik het heb gedaan. Wellicht hebben anderen er wat aan om dezelfde route te bewandelen.
In mijn geval gaat het over een
Sunspa Napoli jacuzzi van ca. 10 jaar oud waar ik een warmtepomp aan wilde knopen om te besparen op stroomverbruik.
Mooi moment na 10 jaar om sowieso e.e.a. op te knappen weer. Mijn keus is gevallen op de
Poolex Q Line7. Voor het oog, vonden wij althans, nog een best mooi ding, geen of minder gezeur met flinke ruimte over moeten laten rondom het apparaat, op afstand bestuurbaar via WiFi en goede geluiden vanuit gebruikers. Voor 940 euro ben ik deze op gaan halen bij De Boet in Noord Holland, waar deze onlangs in de aanbieding was. Momenteel heeft een andere webshop deze voor nagenoeg hetzelfde bedrag in de aanbieding zag ik zojuist. Het is dus even zoeken waar je 'm goedkoop vandaan kunt halen.
Qua circulatiepomp had ik net 1,5 jaar terug deze vervangen voor een nieuwe JA50 LX pomp, maar deze trekt ruim 400 Watt als die rond aan het pompen is. Ik heb deze pomp vervangen voor een
Koller 0.16 HP pomp voor ca. 150 euro. Deze pakt ongeveer 150 Watt en is ruim toereikend voor de warmtepomp. Toch weer een mooie besparing die zich in 1 tot 2 jaar terug verdient. Qua geluidsproductie ook enorm veel stiller. Van een flinke stofzuiger achtig blaasgeluid naar een zacht ratelend geluidje.
Qua leidingwerk was het de grootste puzzel. Het hele verhaal rondom de inch en metrische maten heeft me de nodige kopzorgen gekost om erachter te komen hoe het zat. In een notendop: de jacuzzi's werken veelal met inch maten. De inch maten zijn echter de binnenmaten. Dus als je de buitenmaat van je leiding meet en omrekent naar inch, dan komt het niet overheen met de stukjes die je te koop aangeboden ziet worden. De metrische maten zijn juist wel weer de buitenmaten van het leidingwerk. Ik heb ervoor gekozen om alles wat ik ging vervangen voor het aankoppelen van de warmtepomp metrisch te gaan doen door de betere verkrijgbaarheid in Nederland. Alle stukken in inches die ik nodig had en de koppelstukken van inch naar metrisch heb ik gehaald bij Tubs.fr. Dat was de enige winkel die ik kon vinden die alles had wat ik zocht. De metrische stukken heb ik gehaald bij Toppy.nl.
In een gesprek met Toppy wat ik had gaven ze echter aan dat zij het afraden om warmtepompen voor jacuzzi's te kopen, simpelweg omdat ze er teveel gedonder mee hebben van mensen die achteraf ermee aan komen dat het niet goed werkt of niet warm genoeg wordt. Dergelijke geluiden lees ik hier in het forum ook wel terug. Het kan dus in de praktijk wel, maar zij ondersteunen het niet.
Als lijm voor de koppelingen heb ik Griffon WDF 05 gebruikt. Ik had een 500 ml pot gehaald en dacht dat het overkill zou zijn, maar uiteindelijk had ik net aan genoeg. Bespaar daar niet op en breng het ruim aan. Alle koppelingen heb ik eerst ontvet met Limpiador L-30 PVC cleaner alvorens de lijm aan te brengen.
Alle koppelingen waren in 1x goed, behalve het spruitstuk wat ik had vervangen. Dat was 1 grote lekkende bende. Uiteindelijk nieuwe slangenklemmen gehaald bij Bauhaus, extra goed vastgedraaid met een steeksleutel i.p.v. een schroevendraaier en de randen onder de leiding uiteinden nog voor de zekerheid voorzien van Bison Kombi Plastic 2 componenten lijm. Daarna perfect droog.
Het gewraakte spruitstuk:
Het geheel heb ik aangesloten als volgt:
Filterbak -> oude 3000 Watt heater -> circulatiepomp -> bypass -> warmtepomp -> spruitstuk
Voordeel is dat in de koudere maanden als de warmtepomp het niet of moeilijk trekt, dat de oude heater bij kan springen en mee kan verwarmen. Beiden zitten op een andere stroomfase aangesloten.
Voor het aansluiten van de Poolex warmtepomp naar een 50 mm wartel waren twee verloopjes nodig die ik los heb aangeschaft.
De handleiding van de Poolex warmtepomp beschreef overigens slecht waar ik moest zijn om de bedrading aan te sluiten. Het was duidelijk gecopy/paste tekst van een hele andere warmtepomp. Uiteindelijk heb ik de hele warmtepomp open moeten schroeven om aan de achterkant bij de schakelkast te komen.
Daaronder zitten in een andere kast de aansluitpunten voor stroom (linkse drie) en het relais voor het aansturen van de circulatiepomp (de rechtse twee: P1 + P2).
Voor de aansturing van de circulatiepomp heb ik er uiteindelijk voor gekozen om 4 relais te halen van het type "EMAT magneetschakelaar 230V 25A 2 maak en 0 verbreek". Hiermee kan ik uit 4 afzonderlijke bronnen de circulatiepomp aansturen:
1. Als de warmtepomp aan gaat geeft deze spanning via zijn eigen relais
2. Als de controlbox van de jacuzzi aangeeft dat de circulatiepomp aan moet bij bijv filteren of verwarmen met de heater
3. Vanuit een
Sonoff Mini R2 kan ik vanuit m'n eigen domotica een signaal geven dat de circulatiepomp aan moet
4. Vanuit een andere Sonoff Mini R2 kan ik vanuit m'n domotica aangeven dat de Onzonator z'n ding moet gaan doen waarvoor de circulatiepomp aan gaat.
Op deze manier voorkom ik dat ik meerdere fasen met elkaar verbindt en er eventuele problemen ontstaan met de componenten. Plus zo kan ik prima meten hoeveel stroom de circulatiepomp werkelijk gebruikt, door er een Plugwise Stealth tussen te hangen. Ik kan zo ook zelf de ozonator aan gaan sturen. Heb het idee dat de Balboa besturing zelf dat ding te vaak en lang laat draaien waardoor deze al snel "op" is. Wil mikken op 2x op een dag 1 uurtje laten draaien.
Resultaat heb ik ingebouwd onder de jacuzzi in een waterdichte schakelkast:
:strip_exif()/f/image/KvGezZmd87lT0oNHfEkzfAld.jpg?f=fotoalbum_large)
.
Werkt als een trein!
En dan het stroomverbruik, waar het mee begon. De Poolex Q-Line 7 pakt net iets minder dan 1000 Watt als deze maximaal aan het verwarmen is. De circulatiepomp ca 150 Watt. De oude heater was 3000 Watt plus ruim 400 Watt voor de circulatiepomp. De warmtepomp verwarmt het water ongelofelijk veel sneller. We kunnen de jacuzzi nu prima op 32 graden zetten en een uurtje vooraf bedenken dat we er in willen en deze naar 36 graden verwarmen. Bij de oude 3 kW heater had dat zeker een uur of drie gekost.
Totale kosten voor de gehele operatie, wat inhoudt:
1. Aanschaf Poolex Q-Line 7 warmtepomp
2. Leidingwerk, koppelstukken, lijm
3. 6 nieuwe filters (om weer even vooruit te kunnen)
4. Nieuwe Balboa Onzonator
5. 6 nieuwe kussens voor bij de zitdelen
6. Nieuwe klep voor het filterluik (was geheel verkleurd)
7. Nieuwe hoes voor de cover bovenop de jacuzzi
8. Coverlift
9. Isolatiebuizen voor de buizen die zich bevinden tussen de jacuzzi en de warmtepomp
10. Spuitverf om de buitenkant op te knappen
Ca. 2000 euro
Eindresultaat:
En ongelofelijk veel bijgeleerd