Pomp die er bij zit is ook van poolex en speciaal hier voor 80 watt koolborsteloos met filter Poolex Filter Max Filterbal- len - Ø250mm, 4,8 m³/h
Dit kan het probleem niet zijn
Dit kan het probleem niet zijn
Maar als je nu de spawer hebt waarop is dan je w'eau ervaring gebaseerd? Niet negatief bedoeld maar ik zet nu net in een tweespalt, spawer of w'eau.j_v_e schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:15:
Een ding weet ik wel. En dat is dat W'eau keurig netjes reageert en bereikbaar is! Als ik dit geweten had voor ik de Poolex spawer warmtepomp kocht waar ik nu de Tweede van heb die defect is!!! Echt Rommel is het en ze zijn onbereikbaar je kan ze niet bellen of mailen enkel en alleen via een chat waar ze dan dagen later op reageren en dan totaal niet lezen en je helpen! Mijn advies blijf hier van weg !! En ga voor W'eau de zitten Mitsubishi compressoren in! En e reageren gelijk inhoudelijke op je vraag. Als ik mijn Poolex spawer warmtepomp eigenlijk retourneren kan en mijn geld terug heb ga ik voor de W'eau
Just do it.
Waar heb je hem uiteindelijk besteld? En wat was de afweging om hem daar te bestellen?dr.y schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:51:
Bestelling geplaatst ... W'eau 7.3kW Full inverter.
Nog wat bijgelegen in handleidingen en deze komt er precies toch goed uit ... Nog even twijfel voor de clim8zone qua integratie met balboa maar daar moet je het eig niet voor doen, stuk duurder ook
Bij Toppy, bestel daar dikwijls wat dingen voor mijn bad, goeie service ... qua prijs viel dit ding dan ook nog best mee :-)edwin2021 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:28:
[...]
Waar heb je hem uiteindelijk besteld? En wat was de afweging om hem daar te bestellen?
[ Voor 29% gewijzigd door dr.y op 29-07-2025 17:19 ]
ik heb een aparte aanzuig en invoer met een E5 circulatiepomp ertussen die altijd draait (<40W), op die manier kan de warmtepomp het netjes bijhouden hier.dr.y schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:03:
Mogelijk hetzelfde ... zou het in eerste instantie misschien zo doen en de filtercyclus gebruiken. Deze dan 2x per dag bvb 4u laten draaien. Het is een 200W pomp dus 1.6kW circulatie, momenteel draait die 4u/dag.
Andere optie is de filtercyclus van balboa gewoon 24/24u zetten en de pomp dan met een eigen relais aan/uitschakelen.
Vraag me af hoe iedereen dit doet met een balboa setup ...
:strip_exif()/f/image/Kc7AWXuNdI8qyhl5ES0JF7HF.jpg?f=fotoalbum_large)
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Check of je warmtepomp een silent mode heeft of verglijkbare waarbij de warmtepomp niet op 100% draait.Rayz25 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:51:
Door een grotere capaciteit te pakken snellere opwarming en minder lang aan staan wat ook voor de buren kan helpen. En hogere capaciteit kan ik misschien de warmtepomp op half vermogen laten opwarmen wat meer cop oplevert
Dit is jammer iets waar veel al dan niet alle apparaten mee te maken hebben. De goedkoopste Wifi chips die vaak ook alleen maar op 2,4Ghz werken worden erin gestopt.peterpannekoek schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:30:
@dr.y
Heeft deze warmtepomp bij jou ook zon slechte wifi verbinding?
Bij mij is deze namelijk regelmatig offline in de smartlife app en moet dag weer opnieuw toegevoegd worden.
Kun je een apart netwerk voor 2.4 maken? Scheelde bij mij met apparatuur met brakke wifi chips een hele hoop.Justberry schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:45:
[...]
Dit is jammer iets waar veel al dan niet alle apparaten mee te maken hebben. De goedkoopste Wifi chips die vaak ook alleen maar op 2,4Ghz werken worden erin gestopt.
Hoewel mijn mobiel bijna vol ontvangst heeft, verlies ik verbinding met mijn warmtepomp met de eerst regenbui en daarna opnieuw zelf verbinden? Nope...
De apps die meegeleverd worden zijn ook vaak default troep, snel inelkaar geflanst met trage servers op de achtergrond.
4 verschillende merken gezien, 4 keer dezelfde slechte wifi ontvangst en exact dezelfde back bone in de app dat kut werkt
Dat heb ik ja, gezien sommige devices niet eens werken met een gedeelde netwerk....HugoStiglitz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:56:
[...]
Kun je een apart netwerk voor 2.4 maken? Scheelde bij mij met apparatuur met brakke wifi chips een hele hoop.
COP word uitsluitend bepaald door de watertemperatuur en de luchttemperatuur.Rayz25 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:51:
En hogere capaciteit kan ik misschien de warmtepomp op half vermogen laten opwarmen wat meer cop oplevert
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
diverse factoren. watervolume (dus deltat), condensor te klein, verdamper te klein en andere "economische terughoudendheid" van de fabrikant.Proton_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:44:
@flippy als dat waar is, dan zie je hier horizontale lijnen (voor Brine mag je Luchttemperatuur lezen):
[Afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 04-09-2025 18:20 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat is juist de echte spa belevingJazsie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:50:
Behalve het moment dat je eruit moet.
Ijskoud haha.
Tesla Model Y RWD (2024)
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Heel benieuwd naar esp bordje en ha uitwerking als je die wilt delen.buell schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:02:
Ik ben bezig met een opknap projectje van een ronde jacuzzi. Hier heb ik de 2e kans vertical inverter van Weau 13kw voor besteld bij toppie. Ik heb op mijn woning zelf een warmtepomp geplaats en zie de enorme besparing hier van terug. En ja ik realiseer me dat een zwembad warmtepomp echt wel minder zal presteren dan een ecodan voor de woning maar ik ga er maar van uit dat als de cop 1 wordt dat het dan wel een link stuk onder 0 moet zijn.
Ik heb inmiddels een testrun gedaan waarbij ik een delta van 2,5 graden over de wisselaar heb behouden via de bypass. water temperatuur bij start was 21 graden. doel temperatuur 38 graden. buiten temperatuur was 21 graden. 2uur en 45 min en toen was de gehele inhoud van ca 1200 liter lekker op temperatuur van 38 graden. Opgenomen vermogen van de warmtepomp was ongeveer 1800 watt. Standje turbo.
wel even een opmerking. De 13kw vertical unit is wel een flinke unit kwa formaat. Ook hoor je de compressor behoorlijk en juist de fan niet in turbo stand als je er naast staat. in normale mode om de boel warm te houden is hij nauwelijks hoorbaar. toch ga ik hem verhuizen naar de zei kant van het huis vanwegen de grote en waar ik ruimte heb om er ook wat isolerende maatregelen te treffen voor het geluid en geen nadeel heb op de lucht flow.
de besturing van de jacuzzi was stuk (stond water in) maar daar is nu door ome ali een esp32 bordje met 4 relais van 30 amp voor geleverd. Besturing zal vanuit home assistant gaan want het stelt niet zo heel veel voor. En bijkomend voordeel is dat als het kouder wordt je de pomp op de buitentemperatuur kunt starten om bevriezing te voorkomen van leiding buiten de jacuzi. dallas senoren voor de temperatuur meting van de warmte pomp en een hall flow meter om daarmee dan uiteindelijk de geleverde warmte te berekenen en ook dus de cop.
[ Voor 61% gewijzigd door Rayz25 op 13-09-2025 07:20 ]
:strip_exif()/f/image/yUY5ZEQwxL9i0GNJK5TkvAXe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ny49ink0a0u8XwuAKG4UlnSv.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Rayz25 op 14-09-2025 19:46 ]
[ Voor 78% gewijzigd door Rayz25 op 14-09-2025 20:20 ]
dit is het bordje dat ik besteld heb.edwin2021 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:36:
[...]
Heel benieuwd naar esp bordje en ha uitwerking als je die wilt delen.
Hoe ga je de eventuele bediening doen vanuit de spa, waterdichte telefoon op wireless lader/houder?
Er staat niet bij welke water temperatuur er gemaakt moet worden bij -15 om deze cop te kunnen behalen. Gezien wat de gemiddelde warmtepomp doet voor een woning kan ik me niet voorstellen dat een zwembad warmtepomp ineens veel betere cop kan behalen. het komt mij over als een verkoop trucjeRayz25 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:44:
De fairland x20 heeft bij -15 nog een cop 3
Binnenkort ga ik deze aanschaffen voor een 1800 liter spa die nu 10kw per dag verbruikt om alleen op temperatuur te houden zodra ik erin ga ben ik ruim 17-18 kw kwijt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enorm bedankt. Wellicht nog even de pin Layout delen?buell schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:42:
[...]
dit is het bordje dat ik besteld heb.
https://nl.aliexpress.com...DlDB&gatewayAdapt=glo2nld
Ik heb inmiddels ook de pdf ontvangen van de pinout betreft de ESP module. Ha uitwerking is relatief eenvoudig. elk relais kan een pomp of lucht motor schakelen. Het is niet zo spannend wat er in een jacuzzi zit.
https://nl.aliexpress.com...DlDB&gatewayAdapt=glo2nld
Ik heb een ESP32 met touch display besteld. die komt vlakbij onder de overkapping voor de bediening. En idd via de telefoon gewoon want dat werkt ook perfect.
Dat is dan niet bij -10 de jacuzzi op 40 graden brengen denk ik zoRayz25 schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:22:
Volgens mij zitten de meeste warmtepompen rond de 15-16 cop.
Fairland heeft een 3d warmtewisselaar ontworpen samen met een Mitsubishi compressor die 30% meer warmte kan afgeven. Ze hebben ook een warmtepomp die nu cop 39 haald daarmee staan ze inmiddels in het GUINNESS WORLD RECORDS
Natuurlijk is dit nog een prototype
[Afbeelding]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Dit is wat ik gekregen heb. Ik heb het nog niet gecontroleerd. ZIt op het moment in iets andere tijdzone ookedwin2021 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:54:
[...]
Enorm bedankt. Wellicht nog even de pin Layout delen?
of je besteld er 2edwin2021 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:23:
Top, heb de shop ook gevraagd of ze een 8 relay (3xpomp, bubbels, ozon, audio, verlichting) board hebben. Nog geen antwoord.
COP 3 bij -15 is leuk en aardig echter het werkelijke verwarmings capaciteit is een heel stuk lager. Bij 7gr buiten temperatuur zit je al op 9.2 kW van de 16.5 kW op 26gr buiten temperatuur. En dat in turbo mode...Rayz25 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:44:
De fairland x20 heeft bij -15 nog een cop 3
Binnenkort ga ik deze aanschaffen voor een 1800 liter spa die nu 10kw per dag verbruikt om alleen op temperatuur te houden zodra ik erin ga ben ik ruim 17-18 kw kwijt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lekker 300W opwarmen bij 100W verbruik inderdaad.Jazsie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:00:
[...]
COP 3 bij -15 is leuk en aardig echter het werkelijke verwarmings capaciteit is een heel stuk lager. Bij 7gr buiten temperatuur zit je al op 9.2 kW van de 16.5 kW op 26gr buiten temperatuur. En dat in turbo mode...
Helaas geen cijfers bij -10/-15gr... begrijpelijk want dat zullen geen top cijfers zijn.
[...]
Misschien offtopic, maar waarom wordt dat principe dan niet toegepast in zwembadwarmtepompen? In principe is het een efficiëntere samenstelling: groter verdampingsoppervlak, geen leidingen tussen binnen en buiten,... Volgens mij werkt een zwembad warmtepomp op dat gebied al veel efficiënter dan een losse buitenunit om je huis op te warmen omdat het al een beetje op een monoblock lijkt.Jazsie schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:00:
[...]
Wil je het echt serieus goed doen, neem dan een monoblock warmtepomp die je voor je huis gebruikt. Daar geeft een 7kW warmtepomp nog steeds 7kW bij -10gr buitentemperatuur.
Kost je wel een aardig cent meer... Hoewel de Fairland X20-16 ook niet bepaald goedkoop is
.
Tesla Model Y RWD (2024)
[ Voor 16% gewijzigd door Rayz25 op 16-09-2025 16:40 ]
Je ziet gelukkig in de grafiek van Rayz dat de WP op boost nog ~2.5 tot 4Kw leverd met een COP van 2,5 a tenminste 1 (beetje jammer dat ze niet heel precies zijn). Dus al vriest het heb je nog een postive return tegen over een normale heater. Of 2,5/4Kw genoeg is hangt van je bad af/ else gewoon een grotere nemen--MeAngry-- schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:16:
[...]
Lekker 300W opwarmen bij 100W verbruik inderdaad.
[...]
Misschien offtopic, maar waarom wordt dat principe dan niet toegepast in zwembadwarmtepompen? In principe is het een efficiëntere samenstelling: groter verdampingsoppervlak, geen leidingen tussen binnen en buiten,... Volgens mij werkt een zwembad warmtepomp op dat gebied al veel efficiënter dan een losse buitenunit om je huis op te warmen omdat het al een beetje op een monoblock lijkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Justberry op 17-09-2025 10:32 ]
Pas toen ik me hier wat meer in ging inlezen kwam ik er ook achter dat ik eigenlijk niet zo gunstig zit met m'n W'eau "mini" model. Dat ding bevriest inderdaad elk uur, dus dan switch ik al snel over op het verwarmingselement.Justberry schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:24:
[...]
Je ziet gelukkig in de grafiek van Rayz dat de WP op boost nog ~2.5 tot 4Kw leverd met een COP van 2,5 a tenminste 1 (beetje jammer dat ze niet heel precies zijn). Dus al vriest het heb je nog een postive return tegen over een normale heater. Of 2,5/4Kw genoeg is hangt van je bad af/ else gewoon een grotere nemen
Huis en zwembad warmtepompen zijn praktisch allemaal monoblocks, tenzij je een airco gebruikt voor je huis (wat ik toevallig doe).
Huis warmtepompen worden ook steeds minder efficient naarmate het kouder word buiten, maar zijn vaak gigantisch oversized voor de rest van het jaar om in de winter genoeg warmte te kunnen leveren. Bij -20 zit je met een huis monoblock ook op een COP van 2.
Wat vaak de "issue" is van kleine/zwembad warmtepompen is dat de condensor in de winter constant bevriest en moet ondooien, wat puur energie verlies is & er is geen verwarming tijdens de ontdooit cyclus.
Mijn spa warmtepomp bevriest al zodra het buiten <10 graden is ofzo en onder de nul moet ie elke uur ontdooien, zou fijn zijn als er een zwembad warmtepomp was met een giga condensor.
Sommige kwaliteit warmtepomp fabrikanten geven de unit dan ook express een grotere condensor en kunnen hierdoor beter in de winter presteren & zijn stiller omdat de ventilator minder hard hoeft te draaien. Maar deze zijn ook best prijzig tot nu toe.
Beste warmtepomp voor in de winter is eigenlijk een aardwarmte warmtepomp, kost alleen een flinke duit om aan te leggen als je het alleen doet, maar intessesant als het kan in je omgeving en je buren kan overtuigen.
Als je investeerd in een monoblock warmtepomp voor je huis is het een slimme keuze om voor een grotere condensor versie te kiezen & via een buffervat/heat exchanger/meng kraan meteen je zwembad/spa te verwarmen.
Maarja met een "klein" huis staan de kosten hiervoor voorlopig niet in vergelijking met wat mijn "goedkope" versie kost en de besparing aan energie die het eventueel opleverd. Airco van €1200 & spa warmtepomp van €1200 houden mijn huis en Jacuzzi warm het hele jaar door
Tesla Model Y RWD (2024)
En welk w'eau mini model heb je?--MeAngry-- schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:00:
[...]
Pas toen ik me hier wat meer in ging inlezen kwam ik er ook achter dat ik eigenlijk niet zo gunstig zit met m'n W'eau "mini" model. Dat ding bevriest inderdaad elk uur, dus dan switch ik al snel over op het verwarmingselement.
Wel een goeie om de boel aan te sluiten op de huis-WP inderdaad. Een hybride WP-opstelling staat nog op de planning, en qua plaatsing zou het best gunstig kunnen hier, dus wel iets om in het achterhoofd te houden.
Het is deze: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.htmledwin2021 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:57:
[...]
En welk w'eau mini model heb je?
Ook Intressant is de inhoud van jouw spa en hoe deze geïsoleerd is.
Ik heb zelf een arctic die in de winder zonder verwarmen ca 1 graad per dag zakt in temperatuur. Wordt verhit met een 3kw Heater. In de wintermaanden red hij het met open spa niet om temperatuur van 39,5 vast te houden. Ik krijg ook het idee dat met voor nl een 5kw heater vervangen heeft voor een 3kw model.
[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 18-09-2025 11:23 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
/f/image/ApjosyKniEY6WKGDE7QhBocp.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank. Die van mij is ca 1500liter inhoud en volledig geïsoleerd. Ik zit te kijken naar de W'eau spa hybride 7.3kw maar eerst komt er een chloor/zuur controller in zodat ik van handmatig testen/toevoegen af ben of op zijn minst minder afhankelijk ben van eigen acties.--MeAngry-- schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:14:
[...]
Het is deze: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Puur gekocht voor het opbouwzwembad in de zomer, en omdat we een relatief kleine tuin hadden. Omdat ie (volgens Toppy) tot -7 werkt later ook nog ingezet voor de hottub, en dat werkt, mits het niet te koud wordt, maar het water moest wel een enorme afstand afleggen. Daardoor werd de opwarming van de WP teveel teniet gedaan denk ik.
Onze jacuzzi/hottub is ook maar klein, slechts 800 liter. Zo'n opbouwding met schuimpanelen, daar liggen 10cm dikke PIR platen onder, en er ligt nog een sluitend luchtkussen op het water, dus afkoeling gaat relatief langzaam. Afgelopen winter enkel de heater gebruikt omdat we druk aan het verhuizen waren, dus gewoon snel neergezet om er gebruik van te maken.
Dit jaar ga ik de WP ernaast zetten om te kijken hoe het werkt. Ik ben echter bang dat ie teveel lawaai maakt. In de zomer als de WP eenmaal terug geschakeld is valt het geluid wel mee, maar wat ik me kan herinneren van vorige winters, is dat ie met koud weer nog meer lawaai maakt.
De prestaties van de WP ben ik dan wel weer tevreden over. Ik heb hem vandaag weer aangezet voor het zwembad omdat het mooi weer wordt dit weekend. Hij verbruikt nu 750W, en het 11m3 zwembad is met ~18 graden buiten in de afgelopen 2 uur van 17,0 naar 17,7 graden gestegen. Vind ik toch netjes.
ik denk een beetje offtopic, maar heb je een link naar de chloor/zuur controller welke je op het oog hebt?edwin2021 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:27:
[...]
Dank. Die van mij is ca 1500liter inhoud en volledig geïsoleerd. Ik zit te kijken naar de W'eau spa hybride 7.3kw maar eerst komt er een chloor/zuur controller in zodat ik van handmatig testen/toevoegen af ben of op zijn minst minder afhankelijk ben van eigen acties.
Ja. hier heb ik een wea'u die ik kan uitlezen via modbus.buell schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:37:
Vraag: is er iemand die de WEAU warmtepomp via modbus uitleest/bedient? Krijg helaas geen antwoord wat de modbus connector is en wat de pinbezetting zou kunnen zijn bij Toppy.
Er zou op de print een connector genaamd CN485 moeten zitten welke het vermoeden geeft de modbus connector te zijn. Beetje zonde als het niet zo blijkt te zijn en de boel stuk gaat. overigens zit de connector er fisiek niet op maar alleen de voorbereiding. [Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/jtpZ3FKIUmeqOUnay76Xhj5b.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/342ca1IPvXXIaaTelUuMQvOX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Nxxf3aANmkT6Y5TOpPhKNFZ4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door redbullwaning op 18-09-2025 20:51 ]
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Zeker en inmiddels binnen https://www.toppy.nl/prod...kNfk4ME2Q1jgaAiPJEALw_wcBHiBe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:52:
[...]
ik denk een beetje offtopic, maar heb je een link naar de chloor/zuur controller welke je op het oog hebt?
Bedankt voor je reactie,redbullwaning schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:00:
[...]
Ja. hier heb ik een wea'u die ik kan uitlezen via modbus.
Bij mij zit er gewoon een rs485 aansluiting op.
Ik heb dan een wea'u full inverter 5.5 kw. kan wel een uitdraai maken wat er zoal uitkomt.
het meeste kan je ook instellen via de controller want die werkt op de zelfde manier.(via een toetsen combinatie kom je daar)
als je de controller reset staan alle waardes weer op default.
Je kan best veel instellen eigenlijk alles van fan snelheid tot compressor al zit er wel een minimum aan van ik dacht 30. ik heb meer het idee dat je waades kan instellen vanaf bepaalde tijd min en temperatuur afhankelijke waardes.
Hier wat waardes.
hier is die trouwens niks aan het doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door buell op 19-09-2025 10:54 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Tesla Model Y RWD (2024)
Heb je dit ooit duidelijk gekregen? ik hoopte dat de pomp niet continue zou draaien maar elke x-minuten om te kijken of de temperatuur nog goed is. Is dat het geval?woepieken1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:37:
Beste allen , hier soms iemand met een w'eau hybride full inverter 7,3 kw? Het zit zo ik heb de water pomp mee aangesloten op de warmtepomp (automatisch inschakelen) . Nu is de vraag kan je deze via de app ook apart laten draaien ? Als je er in zit en de waterpomp draait niet word er natuurlijk niet gefilterd ... Alvast dank .
Ik gebruik deze pomp (W’eau Full Inverter zwembadwarmtepomp – 7,6 kW) voor mijn nieuwe jacuzzi. De app heb ik alleen kort gebruikt, inmiddels is alles gekoppeld aan Home Assistant.HiBe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:21:
[...]
[...]
Heb je dit ooit duidelijk gekregen? ik hoopte dat de pomp niet continue zou draaien maar elke x-minuten om te kijken of de temperatuur nog goed is. Is dat het geval?
:strip_exif()/f/image/HA9YecPEfhfbwGkddWmACbpE.png?f=user_large)
Heb je een idee hoe vaak deze pomp aan gaat, en voor hoe lang?CodeIT schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:25:
[...]
Ik gebruik deze pomp (W’eau Full Inverter zwembadwarmtepomp – 7,6 kW) voor mijn nieuwe jacuzzi. De app heb ik alleen kort gebruikt, inmiddels is alles gekoppeld aan Home Assistant.
Hoe je de circulatiepomp aansluit op de warmtepomp is belangrijk, want dat bepaalt of je de standaard jacuzzi-bediening voor de circulatiepomp nog kunt gebruiken. Via de W’eau-app of Home Assistant kun je de circulatiepomp zelf niet aan- of uitschakelen, dat regelt de warmtepomp volledig automatisch. Om te kunnen meten of er extra warmte nodig is, als de WP op verwarmen staat, schakelt hij de circulatiepomp om de paar minuten kort in zodat er waterstroom door de pomp loopt.
Als de pomp instegeld staat op verwarmen ongeveer iedere 10 tot 15 minuten, de duur hangt af of de WP ook gaat verwarmen. Vaak wel want de temperatuur in de WP is dan nog kouder dan deze in werkelijkheid is en dan sprint de WP aan, om na een paar minuter weer uit te gaan. Ik vind dit 'pendelen' zelf irritant, dus ik schakel de pomp standaard aan voor 4 uur als ik de WP aanzet. Na deze ingestelde tijd gaat de pomp wel weer pendelen.woepieken1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:37:
Beste allen , hier soms iemand met een w'eau hybride full inverter 7,3 kw? Het zit zo ik heb de water pomp mee aangesloten op de warmtepomp (automatisch inschakelen) . Nu is de vraag kan je deze via de app ook apart laten draaien ? Als je er in zit en de waterpomp draait niet word er natuurlijk niet gefilterd ... Alvast dank .
[ Voor 10% gewijzigd door CodeIT op 13-10-2025 15:58 ]
wacht, begrijp ik het nu goed, dat je de circulatiepomp aanzet voor zo'n 4 uur. maar zet je dan ook de warmtepomp aan, of gaat deze aan/uit op basis van de flow en temperatuur van het water. kortom, kun je straffeloos de circulatie naar de warmtepomp uitzetten terwijl de warmtepomp zelf nog draait?CodeIT schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:57:
[...]
Als de pomp instegeld staat op verwarmen ongeveer iedere 10 tot 15 minuten, de duur hangt af of de WP ook gaat verwarmen. Vaak wel want de temperatuur in de WP is dan nog kouder dan deze in werkelijkheid is en dan sprint de WP aan, om na een paar minuter weer uit te gaan. Ik vind dit 'pendelen' zelf irritant, dus ik schakel de pomp standaard aan voor 4 uur als ik de WP aanzet. Na deze ingestelde tijd gaat de pomp wel weer pendelen.
Wij hebben de WP standaard uit en zetten deze alleen op verwarmen als we er verwachten die dag/avond in te gaan. De opwarming met deze temperaturen is ongeveer 4°C per uur (~1300 liter)
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
[ Voor 20% gewijzigd door Rayz25 op 09-11-2025 08:08 ]
Nee, de warmtepomp heeft een eigen contact om de circulatiepomp te schakelen. De twee schakelaars (Shellys) zijjn parralel verbonden. Wanneer de WP deze schakelaar inschakelt, in de 4 uur dat de circulatepomp aan is geschakeld door de andere schakelaar, elke x minuten, staan beiden aan. Na de 4 uur wordt de cirulatiepomp alleen door de WP geschakeld.HiBe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
wacht, begrijp ik het nu goed, dat je de circulatiepomp aanzet voor zo'n 4 uur. maar zet je dan ook de warmtepomp aan, of gaat deze aan/uit op basis van de flow en temperatuur van het water. kortom, kun je straffeloos de circulatie naar de warmtepomp uitzetten terwijl de warmtepomp zelf nog draait?
Klinkt zeker interessant maar de COP is ofcourse gebenchmarked op de perfect situation dat het water en lucht temperatuur het zelfde is. Verder zie ik ze nergens data geven over COPs met warmere water temperaturen en lager dan 7graden lucht. Voorbeeld is de Poolex Icespa die dat wel doet en van 12 naar 2 gaat op 38C bij -10C .Rayz25 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:44:
Fairland xp26
met een cop tot 30 komt er aan in 2026![]()
op 50% vermogen is de cop al bizar hoog![]()
[YouTube: Fairland XP26 — Redefining the Future of Pool Heating]
:strip_exif()/f/image/eQfk1EXUHDodhHp6HdRzLTGB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door Joachimroels op 19-01-2026 14:23 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Let wel op de minimale flow die de WP nodig heeft!Joachimroels schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:05:
@NiGeLaToR thx voor je antwoord, mijn bp601 serie staat niet in de handleiding bij communicerende balboa nummers.
Maar ik kan inderdaad dat relais wel aansluiten op mijn printplaat naast de connector van de ingebouwde heater.
Ik heb twee pompen, dus na de circulatiepomp naar de warmtepomp en terug klinkt wel het meest logische.
Ik ben blij dat je tevreden bent van de warmtepomp!
Thx
@Joachimroels ik hoop dat je zelf de achterliggende engineering en specs enzo doetedwin2021 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:26:
[...]
Let wel op de minimale flow die de WP nodig heeft!
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 31-01-2026 16:29 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
[ Voor 84% gewijzigd door Rayz25 op 02-02-2026 16:14 ]
Zelf heb ik een opblaas spa (Intex pure spa 6p) dus niet helemaal vergelijkbaar, maar bij mij heeft een hoes een grote impact gehad. Het creerd een echte cocon waarbinnen de warmte blijft hangen zonder uitgang (naar boven).revolution-nl schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:26:
Ik heb een W'eau Hybride spa warmtepomp 7,3 kW , nu valt mij op dat de warmtewisselaar net voor een defrost alleen de onderste helft in het ijs staat. Betekend dat er een probleem is en de warmtepomp niet optimaal functioneert ? Ik heb nog garantie.
Iets anders, heeft er iemand ervaring met geïsoleerde hoezen, en zo ja wat scheelt dit t.o.v. enkel de cover en is het de moeite waard.
We hebben een Passion Spa Joy (225x225)
:strip_exif()/f/image/79TjVcgkCwhkcwWLET8JAeFC.jpg?f=fotoalbum_large)
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq