.
Problemen met Poolex Warmtepomp Aansturing
Ik heb een Poolex Spawer O'Spa warmtepomp (7 kW) in combinatie met Poolex Filter Max Filterballen (Ø250mm, 4,8 m³/h) aangesloten op een volledig met 2 cm Armaflex geïsoleerde hottub. De initiële 5 kW warmtepomp vertoonde direct problemen: de compressor draaide wel, maar er werd geen gas verpompt en de warmtepomp werd niet warm. Na veelvuldig contact met Poolex, die bleef volhouden dat het apparaat functioneerde, heeft de leverancier, Azzurapool, uiteindelijk uit coulance een vervangende 7 kW pomp gestuurd, aangezien de 5 kW variant niet meer leverbaar was.
De nieuw ontvangen 7 kW warmtepomp werkt naar behoren wat betreft de verwarming. Echter, de aansturing van de externe waterpomp, aangesloten met het bijgeleverde relais, vertoont afwijkend gedrag. Hoewel de handleiding aangeeft dat de waterpomp ingesteld kan worden op intervallen van 30, 60 of 90 minuten, en ik deze op 60 minuten heb ingesteld, schakelt de waterpomp continu aan en uit. De warmtepomp zelf blijft wel correct uitgeschakeld wanneer de gewenste temperatuur (38°C) is bereikt.
Volgens de handleiding zou de waterpomp, nadat de ingestelde temperatuur is bereikt, pas na een uur weer moeten inschakelen om te controleren of bijverwarming noodzakelijk is. Indien dit het geval is, zou de warmtepomp gaan verwarmen tot de ingestelde temperatuur, waarna de cyclus zich na een uur herhaalt. In mijn situatie blijft de waterpomp echter onophoudelijk aan- en uitschakelen, los van deze ingestelde cyclus.
Poole x geeft, zoals eerder ervaren, geen gehoor aan mijn vragen over dit specifieke probleem. Ik zoek naar een verklaring voor dit constante pendelen van de waterpomp en een mogelijke oplossing.
Wie is dit wel gelukt of heb ik weer een gaar exemplaar.
Overigens is de hot Hub van 7° naar 38° in 5 uur Dit was echt een mooie prestatie hier ben ik wel blij mee alleen de aansturing van de waterpomp nog
[
Voor 33% gewijzigd door
j_v_e op 16-07-2025 23:44
. Reden: Spelfouten ]