Hey iedereen!
Na het lezen van dit volledige topic en enorm veel bijgeleerd te hebben over spa’s & warmtepompen en alle uitdagingen, heb ik mij er ook aan gewaagd om een spa om te bouwen naar verwarming met warmtepomp. Ik ben normaal geen forum “poster” maar na alle nuttige info die ik hier gekregen heb, is mijn verhaal delen het minste dat ik kon terugdoen voor alle (toekomstige) lezers!
Spa Keuze
Ik ben volledig spa-loos begonnen aan dit avontuur. Ik ben online op zoek gegaan naar een occasie spa waarvan ik voldoende info kon vinden i.v.m. de aanwezige pompen, isolatie, plaats onder de kuip etc. Bij deze zoektocht kwam ik bij een “HotSpot Relay” spa van 2014 uit. (Na wat zoeken bleek een “Caldera Spas Marino” praktisch identiek te zijn). Deze spa werd geadverteerd met een “storing op de printplaat” maar dat schrikte mij niet direct af. Na een namiddag sleuren met enkele vrienden, en de hulp van een vriend met een vrachtwagenkraan, had de spa zijn nieuwe thuis bij ons in de tuin gevonden.
Over het aanleggen van de ondergrond van de spa ga ik jullie de details besparen, dit lijkt me geen meerwaarde voor dit topic.
Leidingwerk
Nu kon het ombouwen beginnen! Zoals meermaals terugkwam in dit topic, zijn de meeste spa’s afkomstig uit de USA en werden er in de fabriek dus leidingen gebruikt met imperiale maten in inches. Omdat ik heb besloten om voor alle aanpassingen leidingen met metrische afmetingen te gebruiken, ging ik op zoek naar een winkel/webshop die hier de nodige overgangen voor had. Ik las ergens in dit topic dat iemand dit had gevonden bij tubs.parts en ik kan iedereen deze webshop ook aanraden! Zeer behulpzame klantenservice, eerlijke prijzen & snelle verzending. (Geen reclame, gewoon tevreden klant 😉 )
Ik heb voor alle buizen 50mm PVC drukbuis gebruikt en op een paar plekken flexibele PVC buis als ik iets meer speling nodig had. Ik heb gekozen om de bestaande heater aangesloten te laten, mocht ik deze toch nog willen gebruiken. Zo kunnen de sensoren ook nog worden uitgelezen. De elektrische draden werden wel losgekoppeld.
Na de heater heb ik een bypass geïnstalleerd tussen de warmtepomp en het bad voor een nauwkeurige regeling, zo is er ook nog altijd de mogelijkheid om de warmtepomp volledig buiten spel te laten.
Ik heb besloten om de warmtepomp iets verder te plaatsen, achter een hoekje. Zo hebben we zelf (en de buren) geen last van het geluid van de warmtepomp. Dit zorgt er natuurlijk wel voor dat de leidingen iets langer zijn. De weg naar achter de spa, gaat eerst een stuk door de behuizing van de spa zelf. Dit leek me interessant i.v.m. isolatie en zo is het leidingwerk minder in zicht.
Alle buizen zijn van de spa tot aan de warmtepomp en terug geïsoleerd met buisisolatie & zwarte (UV & waterbestendige) PVC-tape. Deze tape was een prijzige oplossing, maar ervaring uit het verleden leert dat dit wel degelijke tape is voor buitengebruik.
Warmtepomp
Om het bad te verwarmen, koos ik voor de W'eau Hybride spa warmtepomp - 7,3 kW. De spa is een dikke 1300 liter, dus met dit model warmtepomp zou er ruim genoeg verwarmingscapaciteit moeten zijn. Ook is deze specifiek ontworpen voor spa’s, dus tot 40 graden verwarmen moet dus zeker mogelijk zijn.
Aansturing
Zoals eerder vermeld, had de spa een “storing op de printplaat”. Na het bekijken van de printplaat bleek deze inderdaad constant op te starten en direct terug uit te vallen. Na het meten met de multimeter, bleek de interne Meanwell 230V -> 12V voeding defect te zijn. Een exacte vervanger was niet meer verkrijgbaar, maar Meanwell had wel een model dat qua grootte & vermogen hetzelfde was. Deze werd dan in de plek geknutseld van de defecte voeding. En voila, printplaat storing opgelost!
Tijdens mijn zoektocht naar deze problemen, kwam ik erachter dat deze printplaat ook wel de naam “IQ2020” krijgt en veel voorkomend is in de spa wereld. Nu blijkt dat een
software ontwikkelaar op GitHub zijn tijd heeft genomen om de RS485 poort op deze printplaten te reverse-engineeren om deze zo te kunnen aansturen met ESP-Home in Home Assistant voor nog geen €20 aan hardware die je simpelweg inplugt! Zeker de moeite waard om te checken of je toevallig ook een compatibele printplaat hebt om deze mod te doen!
De aansturing van de spa gebeurt dus volledig met Home Assistant. Dit doe ik als volgt:
- Temperatuur van de warmtepomp instellen op 40 graden (warmste stand)
- Met Home Assistant monitoren wanneer ik zonne-energie over heb.
- Bij energie overschot (of bij het zakken van de spa onder een bepaalde temp), stel ik de temperatuur van de spa controller hoger in zodat deze zijn circulatiepomp aanzet.
- Hierdoor herkent de warmtepomp doorstroming waardoor deze begint te verwarmen.
- Als het bad op temperatuur is, of wanneer de zon stopt met schijnen, zal Home Assistant de temperatuur terug lager instellen waardoor de circulatiepomp terug uitschakelt.
- De warmtepomp zal dus geen doorstroming meer krijgen en stoppen met verwarmen.
Het nadeel aan deze manier van verwarmen, is natuurlijk dat de warmtepomp altijd op 100% vermogen zal draaien en nooit zijn full invertertechnologie zal kunnen gebruiken om op lager vermogen toch efficiënt te kunnen verwarmen.
Voorlopig lijkt me dit de beste manier in mijn situatie, aangezien ik deze volledig onder controle heb met Home Assistant.
Conclusie
Bij een buitentemperatuur van ongeveer 14 graden (en ’s nachts minder) heeft de warmtepomp er ongeveer 9 uur over gedaan om het bad te verwarmen van 15 naar 40 graden. Dit heeft 14kWh gekost. Dit is inclusief het tweaken van de bypass instellingen en met alle spa pompen op vol vermogen voor een tijdje. Nu is het afwachten om te kijken hoeveel energie het kost om de spa op temperatuur te houden en hoe dit gaat evolueren met warmere en koudere buitentemperaturen.
Zo, dat was een hele tekst! Ik hoop dat ik er door het schrijven enkele mensen (in de toekomst) mee kan helpen! Heb je na het lezen van al dit nog vragen? Shoot!