Hallo allemaal,
Achtergrond
door de gevolgen van een ziekte van mijn vrouw, is het haar sterk aangeraden om geregeld (meerdere keren per week) te zwemmen. Gaan zwemmen in een openbaar zwembad is niet haalbaar, oa omwille van de te lage temperatuur van het water.
Zwemspa
Daarom zijn we aan het kijken naar een zwemspa, met zowel een zwemgedeelte met jet-stream alsook een jacuzzi gedeelte. We hebben dit al gaan testen en het bevalt enorm.
BV deze :
https://www.sunspabenelux.be/p/zwemspa-saturn/
We spreken hier dan over in totale inhoud van 7300 liter.
2 afzonderlijke heaters (voor de jacuzzi en het zwemgedeelte), elks 3 kW, zodat je bv het zwemgedeelte op het lagere temperatuur kan zetten dan het jacuzzi gedeelte.
En daarnaast ook de nodige andere pompen en jets, maar dat verbruik neem k niet mee in rekening.
Geschatte energiekosten
Maar nu komt dan het energiekosten plaatje voor de verwarming, wat ik zeer moeilijk kan inschatten en hoop dat iemand me mee kan helpen.
De verkoper sprak over kostprijs per dag, in de zomer : 5 €. In de winter 10 €.
Dit komt dan neer op (aan 0,3 €/kWh) op een verbruik van 17 kW in de zomer, en 34 kW in de winter.
Ik veronderstel dat dit is als hij niet gebruikt wordt.
Snel geteld komt dit dan neer op een 9000-10000 kWh per jaar.
De verwachting is wel dat er voornamelijk in de zomer gezwommen gaat worden en niet in de winter (kost zal hier bepalend zijn).
Kan dit kloppen of is dit weer zeer optimistisch bekeken?
Hoe kan ik dit best zelf berekenen?
(als ik hier op het forum lees, zijn er verschillenden die spreken van 5000 kWh per jaar aan verbruik voor een jacuzzi van pakweg 2000 liter. Dit is 4x zoveel water).
Warmtepomp
Natuurlijk is dan ook de volgende stap, het plaatsen van mogelijks 2 warmtepompen (zwem + jacuzzi).
Daar spelen voor ons 2 belangrijke zaken mee.
Geluidsproductie.
Is dat iets waar we rekening mee moeten houden terwijl we in de de zwemspa zitten, wetende dat dergelijke pomp toch altijd wel geluid maakt.
Waar zet je de warmtepompen best?
Wat is een aanvaardbaar decibel niveau? Ik zie in meeste specificaties is van 30 db (op 10 meter afstand).
Vermogen
Wetende dat de 2 standaard heaters 3 kW zijn, is het dan aangewezen om gewoon een 3 kW warmtepomp te voorzien?
Of als ik het goed begrijp, kan je beter een zwaardere plaatsen, aangezien deze dan sneller het water op temperatuur kan krijgen.
Ik zie qua COP, vermeldingen als COP van 5 bij 15°.
Een voorbeeldje dat aangeboden wordt :
https://www.sunspabenelux...inverter-7-kw-warmtepomp/
Slimme sturing & zonnepaneel combinatie
We beschikken reeds over een uitgebreide zonnepaneel installatie van 13Wp op een omvormer van 10 kW, alsook een thuisbatterij van 13,8 kWh.
Dus het zou wss ook wel interessant zijn om de de sturing van de warmtepompen dynamisch te maken op basis van de zonneproductie.
Enig advies over hoe dit best aan te pakken?
Bepaalde zaken waarop gelet moet worden bij de aanschaf van de warmtepomp (moet gestuurd kunnen worden?)
Bepaalde systemen die hiervoor geschikt zijn. We beschikken over een domotica installatie van Loxone, dus er kan wel wat gekoppeld worden.
Alvast bedankt, en graag geef k meer informatie omtrent vragen/verduidelijkingen ook.