Ik zou ook even diverse programma's uit proberen silence hoogste cop. Smart en turbo. Met welke stand heb je verwarmd ?
Verwarmen was met de smart stand, als ik zelf in de buurt ben dan is het eigenlijk altijd silence. Je hoort hem dan echt bijna niet ondanks dat je er vlak naast zit. De filterpomp maakt eigenlijk meer geluid dan dat ding zelf.Rayz25 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:36:
Ik zou ook even diverse programma's uit proberen silence hoogste cop. Smart en turbo. Met welke stand heb je verwarmd ?
Ik zie op de warmtepomp maximaal 1c verschil met de inlet en outlet. Dit is met die 7m³ filterpomp hier. Het lijkt me dat je met een lager debiet het ook wel zou moeten werken. Je zou fairland kunnen emailen en vragen of hij ook werkt met iets minder flow.
Dit weekend kan ik ook wel eens proberen hoe snel hij warm is met de turbo stand, het lijkt weer zonnig te worden!
WP WH-MDC07J3E5 7kW | PV 12.9 kWp | Batterij 3x Enphase 5P 5kWh - Total 15kWh
Eh, nog even. Welke warmtepomp was dit ook alweer?
Dit was de fairland xp26 17kw versie. Had hem na de tip van Rayz25 bij handelszentrum24 gehaaldedwin2021 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:56:
Eh, nog even. Welke warmtepomp was dit ook alweer?
Je zou even moeten kijken naar je flow denk ik.
Ik kan zelf niks terug vinden in de gebruiks handleiding tenzij jij een papieren heb waar het wel in staat. Op fairland wordt geadviseerd 2-5 graden tussen de inlet en outlet zou moeten zijn.
Voor de beste cop performance.
:strip_exif()/f/image/kW5QZuVZRyfJrDQL8pIyGd3c.jpg?f=fotoalbum_large)
Als jouw 7 debiet pomp al teveel flow heb wat ik kan opmaken aan de temperatuur inlet outlet van 1 graden op 100% vermogen Dan zou mijn 9 debiet pomp met smallere buis helemaal goed moeten zijn.
En misschien moet ik dan nog de flow lager zetten.
Ik kan zelf niks terug vinden in de gebruiks handleiding tenzij jij een papieren heb waar het wel in staat. Op fairland wordt geadviseerd 2-5 graden tussen de inlet en outlet zou moeten zijn.
:strip_exif()/f/image/kW5QZuVZRyfJrDQL8pIyGd3c.jpg?f=fotoalbum_large)
Als jouw 7 debiet pomp al teveel flow heb wat ik kan opmaken aan de temperatuur inlet outlet van 1 graden op 100% vermogen Dan zou mijn 9 debiet pomp met smallere buis helemaal goed moeten zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Rayz25 op 06-03-2026 05:52 ]
Ik denk het ook wel. Grote kans dat je meer debiet nodig hebt als het bad wat kouder is. Toen hij het aangesloten was had hij een verschil van 2c° met de Aqua Plus 4 pomp maar weet even niet meer hoe koud hij precies was. Dit weekend ga ik hem weer opwarmen dan kan ik wat meer informatie geven/laten zien.Rayz25 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 05:36:
Je zou even moeten kijken naar je flow denk ik.
[Afbeelding]
Ik zie een foto met de zijkant open met de waterpomp in het zicht met de aanvoer/retour leiding...Rayz25 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:32:
Nou dat is juist het probleem ik kan geen 50mm slangen gebruiken omdat de spa helemaal ingeschuimd is 1 grote hooiberg waar allemaal leidingen doorlopen en de uitgang in de spa is ook een vaste maat dus je gaat er geen meer water doorkrijgen.
Met 3-delige koppeling naar 50mm gaan en weer terug. Je kan zo terug gaan naar origineel mocht je dat ooit willen. Ik zie het probleem niet mbt "helemaal ingeschuimd".
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Dat is een massage pomp voor de jets en niet bedoeld voor warmtepompen.
Ik heb 5 massage pompen voor de jets voor elke zitplek een eigen pomp dit is gemaakt om energie te besparen als je er alleen of met zijn 2 in zit dan is het doelloos om alle plekken aan te zetten met 1 of 2 grote pompen wat veel stroom kost.
Volgens mij als het water 27-28 graden is zou je hem op 100% vermogen moeten instellen op een 3.5 graad temperatuur verschil voor maximale efficiëntie en ook tegoede voor de levensduur van de warmtepomp zo ga ik hem inregelen bij een buiten temperatuur van 15-18 graden. Bij hogere temperaturen zal dit tegen de 5 graden verschil brengen tussen inlaat en uitlaat.
Daarom denk ik dat als je rond de 15-18 graden buitentemperatuur instelt op de 3.5 graden verschil je het beste rendement zou behalen.
Ik zou best eens van anderen willen horen hoe ze hun warmtepomp ingesteld hebben ?
Ik heb 5 massage pompen voor de jets voor elke zitplek een eigen pomp dit is gemaakt om energie te besparen als je er alleen of met zijn 2 in zit dan is het doelloos om alle plekken aan te zetten met 1 of 2 grote pompen wat veel stroom kost.
Volgens mij als het water 27-28 graden is zou je hem op 100% vermogen moeten instellen op een 3.5 graad temperatuur verschil voor maximale efficiëntie en ook tegoede voor de levensduur van de warmtepomp zo ga ik hem inregelen bij een buiten temperatuur van 15-18 graden. Bij hogere temperaturen zal dit tegen de 5 graden verschil brengen tussen inlaat en uitlaat.
Daarom denk ik dat als je rond de 15-18 graden buitentemperatuur instelt op de 3.5 graden verschil je het beste rendement zou behalen.
Ik zou best eens van anderen willen horen hoe ze hun warmtepomp ingesteld hebben ?
[ Voor 50% gewijzigd door Rayz25 op 06-03-2026 12:25 ]
Ik heb een W'eau Mini Inverter Plus 6kWh aangeschaft
voor een Intex PureSpa van 795 liter
Hij warmt echter enorm traag op met slechts 1 graad per uur bij een buitentemperatuur van 13,5 graden. De warmtepomp verbruikt wel 900 watt. Hij staat ook ingesteld op Heat Boost modus.
Ligt dit aan mijn pomp? Ik heb er een Intex C900 pomp tussen zitten met 3400l/u specificatie, zal wel minder zijn. Maar hij stroomt wel goed door en heeft ook druk.
Voor de invoer van de Intex pomp gebruik ik de drain van de Jacuzzi die voldoende flow heeft. Dus ik snap nu niet waarom het zo traag gaat.
De warmtepomp zou geschikt moeten zijn voor een 24m3 zwembad.
:strip_exif()/f/image/q8oD2PmIv9VyynhRa5Ruh6QX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij warmt echter enorm traag op met slechts 1 graad per uur bij een buitentemperatuur van 13,5 graden. De warmtepomp verbruikt wel 900 watt. Hij staat ook ingesteld op Heat Boost modus.
Ligt dit aan mijn pomp? Ik heb er een Intex C900 pomp tussen zitten met 3400l/u specificatie, zal wel minder zijn. Maar hij stroomt wel goed door en heeft ook druk.
Voor de invoer van de Intex pomp gebruik ik de drain van de Jacuzzi die voldoende flow heeft. Dus ik snap nu niet waarom het zo traag gaat.
:strip_exif()/f/image/q8oD2PmIv9VyynhRa5Ruh6QX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door wilmervanheerde op 07-03-2026 16:36 ]
@wilmervanheerde met dit weer haal je wellicht een COP van 2-3 en dan is de warmte opbrengst wellicht 3-4kW. Voor jouw inhoud heb je ongeveer 0,93kW aan warmte nodig voor 1’c extra. Dan zou je dus best 2-3’c per uur kunnen stijgen. Helaas is de isolatie van je bad heel laag dus verlies je daar een groot deel direct aan. Slangen, niets is geisoleerd.
Andere optie is dat de afgifte van warmte niet goed gaat, door een te lage flow, maar dan zou je flow errors krijgen en niet alle energie kwijt kunnen.
Ons badje is oud maar wel gesloten en geïsoleerd en heb deze rondom met PIR nageisoleerd en er een icespa 7kW warmtepomp aanhangen. Die doet nu 3-4’c per uur bij 1400watt en bij 1’c van de winter nog prima 2’c per uur. Heb alle PVC leidingen ook na geïsoleerd.
Dus het lijkt erop dat je de warmte vooral beter moet zien vast te houden, is mijn inschatting.
Andere optie is dat de afgifte van warmte niet goed gaat, door een te lage flow, maar dan zou je flow errors krijgen en niet alle energie kwijt kunnen.
Ons badje is oud maar wel gesloten en geïsoleerd en heb deze rondom met PIR nageisoleerd en er een icespa 7kW warmtepomp aanhangen. Die doet nu 3-4’c per uur bij 1400watt en bij 1’c van de winter nog prima 2’c per uur. Heb alle PVC leidingen ook na geïsoleerd.
Dus het lijkt erop dat je de warmte vooral beter moet zien vast te houden, is mijn inschatting.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Rayz25 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:36:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dat is een heel behoorlijk niet geisoleerd leidingtraject, daarnaast is een opblaasspa qua isolatie ook niet heel optimaal wat allemaal zeker niet meehelpt.wilmervanheerde schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Let er op dat de buiten temperatuur ook een grote rol speelt in de cop neem dat altijd mee in je berekening. En als je begint bij 23 graden is het mooi om je flow te regelen dat je die 3 graden verschil pakt tussen inlaat en uitlaat. Anders heb je binnen een jaar je warmtepomp gesloopt.
Helaas kan ik de pomp niet sneller of langzamer zetten. Dan zou ik een compleet nieuwe pomp moeten aanschaffen hiervoor. Als de temperatuur van het water lager is dan is het verschil wel 2~3c, maar zodra het boven de 30c komt dan is het verschil helaas nog maar 1c, zelfs met turbo.Rayz25 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:02:
Let er op dat de buiten temperatuur ook een grote rol speelt in de cop neem dat altijd mee in je berekening. En als je begint bij 23 graden is het mooi om je flow te regelen dat je die 3 graden verschil pakt tussen inlaat en uitlaat. Anders heb je binnen een jaar je warmtepomp gesloopt.
Heb je geen bypass geplaatst ?
Je hebt alleen maar een bypass nodig om je debiet te regelen en geen andere pomp.
Je hebt alleen maar een bypass nodig om je debiet te regelen en geen andere pomp.
[ Voor 61% gewijzigd door Rayz25 op 07-03-2026 18:28 ]
Bedankt, duidelijk. Het lijkt erop dat hij toch wel de 2 graden per uur haalt.NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:40:
@wilmervanheerde met dit weer haal je wellicht een COP van 2-3 en dan is de warmte opbrengst wellicht 3-4kW. Voor jouw inhoud heb je ongeveer 0,93kW aan warmte nodig voor 1’c extra. Dan zou je dus best 2-3’c per uur kunnen stijgen. Helaas is de isolatie van je bad heel laag dus verlies je daar een groot deel direct aan. Slangen, niets is geisoleerd.
Hij trekt echter niet meer dan 900 watt met boost aan. Met boost zou hij tot 1,5kw kunnen gaan. Zou dit komen door te weinig water flow? De Intex C900 heeft op papier 3400l/u maar in werkelijkheid zal iets zijn van 1700l/u.
Ik vraag me af, als je de flow verhoogt wordt dan de warmteafgifte ook meer, en/of gaat de warmtepomp meer vermogen trekken? Zodat ik er het meeste uit kan halen.
Zou het dan helpen om een Intex C1500 aan te schaffen met 5600l/u capaciteit, of zijn deze Intex pompen niet sterk genoeg en moet ik denken aan een circulatiepomp o.i.d.?
Isolatie is de volgende stap.
Niet over na gedachtRayz25 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:24:
Heb je geen bypass geplaatst ?
Je hebt alleen maar een bypass nodig om je debiet te regelen en geen andere pomp.[Afbeelding]
@wilmervanheerde dar durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee. Je zou het kunnen zien aan de temp in en uit wellicht, als je dat kunt zien aan de warmtepomp?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Jouw circulatie pomp heeft een debiet.wilmervanheerde schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Bedankt, duidelijk. Het lijkt erop dat hij toch wel de 2 graden per uur haalt.
Hij trekt echter niet meer dan 900 watt met boost aan. Met boost zou hij tot 1,5kw kunnen gaan. Zou dit komen door te weinig water flow? De Intex C900 heeft op papier 3400l/u maar in werkelijkheid zal iets zijn van 1700l/u.
Ik vraag me af, als je de flow verhoogt wordt dan de warmteafgifte ook meer, en/of gaat de warmtepomp meer vermogen trekken? Zodat ik er het meeste uit kan halen.
Zou het dan helpen om een Intex C1500 aan te schaffen met 5600l/u capaciteit, of zijn deze Intex pompen niet sterk genoeg en moet ik denken aan een circulatiepomp o.i.d.?
Isolatie is de volgende stap.
Van 2.7 tot 3.4
Jouw warmtepomp heeft minimaal 3 nodig.
Ik zou dan minimaal een 4 debiet circulatie pomp kiezen met filter als het filter vies wordt en de flow minder wordt heb je nog wat over.
Maar 1 graden met deksel erop is te weinig jouw vermogen rond de 15 graden zou goed moeten zijn voor 2-3 graden per uur uitgaande dat je rond de middag verwarmd nu dan zou je 4kw vermogen hebben ga je in de ochtend verwarmen of avond dan zou je vermogen naar 2-3 kw zakken.
Je moet de circulatiepomp hebben, dat is de pomp die naar je interne heater gaat... Die zie ik net op je eerste foto achter het paneel naast je controller (daarboven zit je heater).Rayz25 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:41:
Dat is een massage pomp voor de jets en niet bedoeld voor warmtepompen.
Ook deze kan je prima met 3-delige koppeling doorverbinden naar 50mm en weer terug.
Delta T van 5gr is prima hoor.
Zoals ik eerder vertelde die 50mm gaat naar 1 inch buizen en de uitlaat in de spa is ook 20mm dus dan gaat 50mm buizen niet helpen.
Dat maakt niet uit, gaat er om dat je de "extra" leiding die je erbij plaats voor een zo min mogelijk weerstand zorgen.
Vanaf je laing e14 circulatie pomp direct naar 50mm gaan naar je WP en dan weer terug met 50mm tot aan de koppeling.
Als je zelf denkt dat dit nog steeds niet voldoende is dan moet je een zwaardere circulatie pomp plaatsen, simpel...
Er is nogal een verschil met een uitlaat die 20mm is (en de toevoer groter) of het gehele traject 20mm.
Vanaf je laing e14 circulatie pomp direct naar 50mm gaan naar je WP en dan weer terug met 50mm tot aan de koppeling.
Als je zelf denkt dat dit nog steeds niet voldoende is dan moet je een zwaardere circulatie pomp plaatsen, simpel...
Er is nogal een verschil met een uitlaat die 20mm is (en de toevoer groter) of het gehele traject 20mm.
Na vandaag een test met kouder weer en iets minder flow door de pomp lijkt het erop dat hij een stukje efficiënter is geworden. Ondertussen heb ik hem ook gemod zodat ik tegen de pomp kan praten zonder de cloud ertussen. Alles is nu lokaal!
Dit was van 18 °C tot 37 °C. Het duurde iets korter dan 4 uur met het standje "low/silent". Die zou het meest efficiënt moeten zijn.
Dit was van 18 °C tot 37 °C. Het duurde iets korter dan 4 uur met het standje "low/silent". Die zou het meest efficiënt moeten zijn.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Mooi resultaat en zo krachtig de silent mode wou je er om 15:00 in ? Anders zou ik pas om 12 uur beginnen met verwarmen warmste moment van de dag. Ik verbruikte al 8 kw per dag om op temperatuur te blijven met de originele heater en dan was die maar met 2 graden gezakt. Verwacht echt top resultaten met de warmtepomp.
Nee niet eens, ik wilde het gewoon proberen. Heb het ingesteld dat hij de stroom van de zonnepanelen gebruikt dus dit was indirect gratis opwarmen. De stroom is erg goedkoop vannacht en nu . Ik wil kijken hoeveel stroom het kost om hem "gewoon" aan te houden zonder het te schakelen.Rayz25 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:12:
Mooi resultaat en zo krachtig de silent mode wou je er om 15:00 in ? Anders zou ik pas om 12 uur beginnen met verwarmen warmste moment van de dag. Ik verbruikte al 8 kw per dag om op temperatuur te blijven met de originele heater en dan was die maar met 2 graden gezakt. Verwacht echt top resultaten met de warmtepomp.
Maar ik zie wel 130% power op je curve ? En de silence gebruikt dat toch niet ? Er zit dacht ik op deze warmtepomp een optie voor zonnepanelen dat las ik bij een andere leverancier dat dit extra kost maar wat het is weet ik niet.
Op suntag pools.de staat dit.
Externe aansturing, bijvoorbeeld via een PV-systeem (fotovoltaïsche panelen), is mogelijk via de extra contacten op de printplaat van de warmtepomp 5/6.
Op suntag pools.de staat dit.
Externe aansturing, bijvoorbeeld via een PV-systeem (fotovoltaïsche panelen), is mogelijk via de extra contacten op de printplaat van de warmtepomp 5/6.
[ Voor 29% gewijzigd door Rayz25 op 12-03-2026 20:03 ]
Ah dat komt omdat de stroommeting boven de 4kw teruglevering uit kwam. Dan gaat hij op turbo. Toen ik het zag heb ik het daarna meteen uitgezet. Ik heb die logica zelf geknutseld via Home Assistant. Hij switcht automatisch gebaseerd hierop.
Nice, wanneer gaat hij binnenkomen? Hier duurde het +- 2 wekenRayz25 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:37:
Maandag ga ik hem bestellen.
Is dat aansluiten van een warmtepomp zo gemakkelijk dat "iedereen" dat hier gedaan heeft, of zijn er ook mensen die dat hebben laten doen? Ik zie dat de leverancier van mijn jacuzzi die service ook levert. Moet nog vragen hoe duur het is. Dit jaar heb ik met mijn 14 zonnepanelen natuurlijk nog niet zoveel kosten door het salderen, maar dat veranderd natuurlijk wel.
ter info: heb nu via de balboa app controle over de spa, maar moet het water nog verversen.
Beetje offtopic: Iemand een goede uitleg via bijv youtube of een website voor een beginner?
ter info: heb nu via de balboa app controle over de spa, maar moet het water nog verversen.
Beetje offtopic: Iemand een goede uitleg via bijv youtube of een website voor een beginner?
Ik heb de aansluiting zelf gedaan.Quantor schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:23:
Is dat aansluiten van een warmtepomp zo gemakkelijk dat "iedereen" dat hier gedaan heeft, of zijn er ook mensen die dat hebben laten doen? Ik zie dat de leverancier van mijn jacuzzi die service ook levert. Moet nog vragen hoe duur het is. Dit jaar heb ik met mijn 14 zonnepanelen natuurlijk nog niet zoveel kosten door het salderen, maar dat veranderd natuurlijk wel.
Ik moet wel zeggen dat ik het geluk had dat ik meerdere stroomgroepen naar de tuin had liggen, waardoor ik niet nog meer stroomkabels hoefde te trekken.
Voor de rest heb ik nog nooit zelf een waterleiding aangelegd. Ik was vooral veel bezig met het kijken naar hoe ik de circulatiepomp automatisch kon schakelen als de warmtepomp aangezet werd.
Mijn verrasend korte lijstje was:
- Zorg dat er een apparte stroom-groep is
- Bypass aansluiten op de bestaande ciculatiepomp
- Uit/ingangen aansluiten op bypass
- Zorgen dat de ciculatiepomp aan gaat als de warmtepomp aan gaat
YouTube: Hoe je warmtepomp eenvoudig aansluiten met de universal bypasskit va...
Ik zie ook dat je een Balboa spa hebt, je kan kijken of je de complete verwarming dan uit zet als de warmtepomp aan schiet:
/f/image/zFscc2AJFVwJLRELu5TXxcmh.png?f=fotoalbum_large)
Dit is vanuit de handleiding van mijn controller. Het type controller staat ergens op het doosje in je hottub of aan de binnenkant van de deksel.
https://spasupport.se/wp-...lboa-BP6013G1-manual-.pdf
Dat weet ik nog niet maar heb nu tijd om de elektra in orde te maken en nog wat onderhoud te doen.Dissi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:17:
[...]
Nice, wanneer gaat hij binnenkomen? Hier duurde het +- 2 weken
Ik heb het ook zelf gedaan, maar het voordeel is wel dat mijn jacuzzi (de W'eau Delta) al voorbereid was voor een warmtepomp.
Ik heb zowel de jacuzzi als de warmtepomp (9kw) gewoon in een normaal stopcontact zitten samen op 1 groep
dit gaat al een jaar prima.
Ik heb nl de jacuzzi ingesteld op ‘ruststand’ zodat deze wel alle filtercyclussen doorloopt (1x ‘s nachts 1 x overdag) maar het verwarmingselement nooit aangaat.
Een filtercyclus ingesteld van 13.00 - 17.00 … warmtepomp ingesteld op 13.10 - 16.30 dagelijks… heb elke dag heerlijk warm water (38gr) voor pak en beet 70 cent per dag :-)
Ik heb zowel de jacuzzi als de warmtepomp (9kw) gewoon in een normaal stopcontact zitten samen op 1 groep
Ik heb nl de jacuzzi ingesteld op ‘ruststand’ zodat deze wel alle filtercyclussen doorloopt (1x ‘s nachts 1 x overdag) maar het verwarmingselement nooit aangaat.
Een filtercyclus ingesteld van 13.00 - 17.00 … warmtepomp ingesteld op 13.10 - 16.30 dagelijks… heb elke dag heerlijk warm water (38gr) voor pak en beet 70 cent per dag :-)
Ik heb mijn zinnen gezet op een Poolstar IceSpa 5 kW - ik wil hem eigenlijk importeren maar weet iemand toevallig wie deze zou kunnen installeren (uiteraard tegen betaling) in omgeving noord Holland? Ik heb een Wellis Malaga Dark Clouds, of zeggen jullie - het is zo makkelijk, gewoon doen?
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Heeft er iemand ervaring met de levensduur van de ozonator en teststrips? Hoe gaan jullie om met het vervangen van de ozonotor, preventief om de twee jaar of door te testen?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vandaag stonden ze voor de deur met de warmtepomp helaas was ik niet thuis.
Morgen komt die dus binnen.
Gisteren de spa gevuld en het display is overleden geeft geen temp meer weer het lcd schermpje.
een nieuwe scherm kost 600 euro misschien het oude besturing systeem erruit gooien en een modern
besturing systeem gelijk plaatsen met wifi en warmtepomp optie.
Er zit nu een gecko in xm1 in deze kan niet op wifi met een artesian mushroom display met 5 pompen bediening.
Ik heb diverse spa bedrijven om hulp gevraagd even kijken wat nu verstandig is.
Morgen komt die dus binnen.
Gisteren de spa gevuld en het display is overleden geeft geen temp meer weer het lcd schermpje.
een nieuwe scherm kost 600 euro misschien het oude besturing systeem erruit gooien en een modern
Er zit nu een gecko in xm1 in deze kan niet op wifi met een artesian mushroom display met 5 pompen bediening.
Ik heb diverse spa bedrijven om hulp gevraagd even kijken wat nu verstandig is.
Heel nieuwsgierig naar het vervolg. Ik heb zelf een Artic spa met ook een gecko spa-pack xm-1/xm-2 die inmiddels al aantal malen is vervangen en het is wachten op de volgende keer. Overweeg serieus om dan over te stappen op balboa maar vraag mij af wat ik mij dan op de hals haal. Gecko heeft in mijn geval een speciale Heater waar ook gelijk de flow sensor in zit. Heater zonder spanning en temperatuur controle geeft een service melding en spa werkt niet meer.Rayz25 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:22:
Ja daarom wil ik niet meer naar een oud besturingsysteem meer gebruiken ze zijn duurder als een nieuwe modern systeem.
Op idealspa wat een ervaren artesian dealer is heeft upgradesets.
Rond de 1500 euro ben je kwijt voor een moderne set met kleuren display als je het zelf inbouw.
De oude besturingkast is prima in orde en de heater ook die zijn gewoon nog steeds geld waard.
Het display van mij is van 2010 dus dat het 16 jaar goed is geweest mag het best wel op zijn nu.
https://idealspas.be/Geck...dieningspaneel-p437202811
Rond de 1500 euro ben je kwijt voor een moderne set met kleuren display als je het zelf inbouw.
De oude besturingkast is prima in orde en de heater ook die zijn gewoon nog steeds geld waard.
Het display van mij is van 2010 dus dat het 16 jaar goed is geweest mag het best wel op zijn nu.
Bedankt, wist niet dat er renovatie kits zijn!Rayz25 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:21:
Ja daarom wil ik niet meer naar een oud besturingsysteem meer gebruiken ze zijn duurder als een nieuwe modern systeem.
Mijn vader wil zijn zwembad gaan verwarmen met een warmtepomp. Dit omdat hij zijn overcapaciteit liever in zijn zwembad stopt dan er voor te moeten betalen.
Zijn loodgieter kan de warmtepomp aansluiten, maar gaf aan dat het ingewikkeld wordt om deze zo te configureren dat aan slaat wanneer terugleveren geld kost (slim maken).
Zijn er inmiddels als redelijke set and forget oplossingen om dit te realiseren?
Of hoe zouden jullie dit aanpakken?
Zijn loodgieter kan de warmtepomp aansluiten, maar gaf aan dat het ingewikkeld wordt om deze zo te configureren dat aan slaat wanneer terugleveren geld kost (slim maken).
Zijn er inmiddels als redelijke set and forget oplossingen om dit te realiseren?
Een xm2 besturingssysteem is voor mij al voldoende met de k800 display kleur deze heeft voldoende filter opties voor mij. Ik laat de temperatuur op koud staan en programmeer 2 filter tijden. En zorg dat de warmtepomp tussen die tijd zijn ding doet. De k800 heeft ook een instelling voor warmtepomp verwarming en die zou je dan met een interface kunnen aansturen. Ik snap niet waarom je die optie niet eerst bekeken heb ?
Wat voor warmtepomp heb je precies? De meeste hebben wel een aansluiting voor een externe schakelaar. Hoe je het aansluit ligt er aan of hij al iets van een home management systeem heeft.nielsn schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:06:
Mijn vader wil zijn zwembad gaan verwarmen met een warmtepomp. Dit omdat hij zijn overcapaciteit liever in zijn zwembad stopt dan er voor te moeten betalen.
Zelf heb ik het via home-assistant aangesloten. Daar kan ik zien of er teruglevering is, als het boven 1kw teruglevering is voor ~5 minuten, ga aan voor minimaal 30 minuten.
Het was erg interessant om te zien dat dit zonder de 30 minuten ging pendelen met sluierbewolking
Yaay!!Rayz25 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:26:
Hier is die ook zojuist geleverd de fairland xp26 17kw
...
Nu dat ding van 125 kilo verslepen!
Je kan er ook een modbus aan hangen om hem lokaal uit te lezen ipv cloud-only. Succes met klussen!
Misschien omdat ik daar totaal niet aan gedacht heb en niemand mij die wijsheid verstrekte 😜Rayz25 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:44:
Een xm2 besturingssysteem is voor mij al voldoende met de k800 display kleur deze heeft voldoende filter opties voor mij. Ik laat de temperatuur op koud staan en programmeer 2 filter tijden. En zorg dat de warmtepomp tussen die tijd zijn ding doet. De k800 heeft ook een instelling voor warmtepomp verwarming en die zou je dan met een interface kunnen aansturen. Ik snap niet waarom je die optie niet eerst bekeken heb ?
Hier dan de aangepaste prijzen, BTW INCLUSIEF:
Controller + heater: €780
Display kleuren touch: €525
Wifi touch 2: €250
Wifi Touch 3: €300
Extra box aansturen heater: €250
Kabels licht of pomp AMP per stuk: €18
Installatie zou 66 euro per uur ex btw kosten maar ze vertelde mij dat het makkelijk zelf te installeren is.
En dat ze eventueel hulp geven via WhatsApp en filmpjes.
Controller + heater: €780
Display kleuren touch: €525
Wifi touch 2: €250
Wifi Touch 3: €300
Extra box aansturen heater: €250
Kabels licht of pomp AMP per stuk: €18
Installatie zou 66 euro per uur ex btw kosten maar ze vertelde mij dat het makkelijk zelf te installeren is.
En dat ze eventueel hulp geven via WhatsApp en filmpjes.
[ Voor 27% gewijzigd door Rayz25 op 24-03-2026 23:34 ]
Ok update
Voor update van het gecko besturing systeem zou ik voor het laatste nieuwste model gaan de
Gecko in.yt-8 control system
Het in.yt-8 besturingssysteem met geïntegreerde 3 kW verwarming is de krachtigste versie van de Y-serie van Gecko. Met zijn RS-485-interface is het compatibel met de in.temp warmtepomp.
De in.yt-8 heeft 8 uitgangen (vandaar het nummer 8 in zijn naam), en kan daarom maximaal 8 pompen en/of blowers beheren (met het oog dat 2-speed pompen worden geclassificeerd als 2 aansluitingen). 29 verschillende configuraties zijn mogelijk, variërend tot :
3 pompen met twee versnellingen, of 1 pompen met twee versnellingen en 4 pompen met één versnelling, of 5 pompen met één snelheid
een circulatiepomp
een in.temp warmtepomp
een blower
een ozonator
een verlichtingssysteem
een audiosysteem
Technische specificaties
Voeding: 230V 50Hz (1, 2 of 3 fase aansluitingen)
8 uitgangen bij 230V AC op 4-pins AMP-pluggen
1 uitgang in 12V AC voor 3-pins licht harnas
3 uitgangen voor in.link stekkers: 1 hoofdtoetsenbord connector en 2 communicatiekoppeling (in.stik, in.terface, in.touch2, in.clear, in.grid en in.stream2)
Compatibele toetsenborden
Hoofd: in.k200, in.k300, in.k336, in.k8, in.k35, in.k450, in.k500, in.k600 static in.k800, in.k1000, in.k1001
Een mooie combinatie met minimaal in.k800 kleuren display zou dus mijn voorkeur zijn en eventueel later de warmte pomp module erop zetten.
Gecko IN.GRID: 4 Switch + Co + Heat Pump CONTROL
Voor update van het gecko besturing systeem zou ik voor het laatste nieuwste model gaan de
Gecko in.yt-8 control system
Het in.yt-8 besturingssysteem met geïntegreerde 3 kW verwarming is de krachtigste versie van de Y-serie van Gecko. Met zijn RS-485-interface is het compatibel met de in.temp warmtepomp.
De in.yt-8 heeft 8 uitgangen (vandaar het nummer 8 in zijn naam), en kan daarom maximaal 8 pompen en/of blowers beheren (met het oog dat 2-speed pompen worden geclassificeerd als 2 aansluitingen). 29 verschillende configuraties zijn mogelijk, variërend tot :
3 pompen met twee versnellingen, of 1 pompen met twee versnellingen en 4 pompen met één versnelling, of 5 pompen met één snelheid
een circulatiepomp
een in.temp warmtepomp
een blower
een ozonator
een verlichtingssysteem
een audiosysteem
Technische specificaties
Voeding: 230V 50Hz (1, 2 of 3 fase aansluitingen)
8 uitgangen bij 230V AC op 4-pins AMP-pluggen
1 uitgang in 12V AC voor 3-pins licht harnas
3 uitgangen voor in.link stekkers: 1 hoofdtoetsenbord connector en 2 communicatiekoppeling (in.stik, in.terface, in.touch2, in.clear, in.grid en in.stream2)
Compatibele toetsenborden
Hoofd: in.k200, in.k300, in.k336, in.k8, in.k35, in.k450, in.k500, in.k600 static in.k800, in.k1000, in.k1001
Een mooie combinatie met minimaal in.k800 kleuren display zou dus mijn voorkeur zijn en eventueel later de warmte pomp module erop zetten.
Gecko IN.GRID: 4 Switch + Co + Heat Pump CONTROL
Heb je deze hoes https://www.toppy.nl/prod...rgiebesparende-cover.html eromheen hangen?wilmervanheerde schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:21:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat scheelt namelijk al enorm. Ja het kost wat, maar dat heb je in 1 zomer al terugverdiend.
Hij zou eerst de ingaande en uitgaande temperatuur moeten meten. En een temperatuur verschil van 1-2 graden moeten meten. Een warmtewisselaar moet de tijd hebben om zijn warmte afgifte te kunnen voldoen als het water te snel stroomt wat waarschijnlijk het geval kan zijn heeft het water niet de tijd om op te warmen.bisselke schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:55:
[...]
Heb je deze hoes https://www.toppy.nl/prod...rgiebesparende-cover.html eromheen hangen?
Dat scheelt namelijk al enorm. Ja het kost wat, maar dat heb je in 1 zomer al terugverdiend.
:strip_exif()/f/image/Z9TAg7p5ajuXxSLH9x0gmQWl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dYO4K8pzSP8UtUP7SuGwdUu5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ro5Op0uJRXrw2hCr3gkk9PGd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KAlJqZ6lTIRl8iRGSJAbImdc.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Vhws9XpZMfPDL2xH0iMYMEWl.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/sfu1TdIU86cyR2tHV2ePkI40.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/M478dnp5u72vRAei2h2CDtis.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kz8SSSKCsXygMNajuMHJj5dg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/33dVuFfWaq3o9Dm91ptRHZdB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m4AduTP515wlf3viD8OqEl1e.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Zc70jrVAUpJL5aEuP4gYZWaB.jpg?f=fotoalbum_large)