Toon posts:

Jacuzzi verwarmen met warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-03 10:25
Proton_ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:47:
@Arjanski Even pauze.

Twee dingen die je eerst uit moet zoeken:
* Hoe zit de boel nou elektrisch? (huisaansluiting, kabels, veiligheden: aardlek etc)
5 meter 1.5 mm² met C20 afzekeren lijkt me een slecht plan. Zomaar dingen parallel zetten ook (mocht er een helft losschieten of slecht contact maken dan merk je dat hopelijk aan de geur van gesmolten isolatie en niet aan een afgebrand huis).

* Wat is de aansluitwaarde volgens de handleiding?

Doe het goed of haal er een professional bij. Jacuzzi = water + stroom + blote mensen, dan moet het kloppen anders is het levensgevaarlijk.
Ja, je hebt gelijk, maar het is alleen om te testen eerst. Natuurlijk ga ik dat niet laten zitten. Anders haal ik eerst een buitenkabel. die het red tot de meterkast. Ik kan er nog een extra groep bij plaatsen. Ok die 5 meter is niet ok. Maar ja toch vraag ik mij af of je de kabel wat naar de schuur loopt (dat is dicht bij de pomp) of je die afstand ook mee moet tellen qua kabellengte.

Iemand een 19kw hebben???

• Arjanski
Nee ik heb een softstarter besteld, na daar flink wat over gelezen te hebben zie ik dat hoopvol in.
Ipv van alles overhoop te halen. Bij Conrad, ik baal alleen een beetje dat het daar altijd ff duurt.
Vroeger zat die, heel vroeger, in Rotterdam. Dat was een geweldige winkel, allemaal van die gadgets ook.
Jammer dat dat er niet meer is. Zo had je ook Crazy Hans in Rotterdam. Echt winkels waar ik helemaal uit mijn dak ging.
Echt jammer dat die winkels er niet meer zijn. Ze moeten die onlinewinkels maar eens gaan verbieden :D

• Arjanski
Proton_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:19:
@Arjanski heb je een installatiehandleiding van je unit? 19 kW thermisch is al snel 5 kW voor de compressor (=25A zekering of driefase), en als het eentje zonder softstarter is dan houdt een B karakteristiek het al heel snel voor gezien, als het goed is eerder dan je kabels :)

Zeker als de originele verwarmingsspiraal (heb je die nog aangesloten?) van de jacuzzi er ook bij aan gaat.
Ik heb een softstarter besteld, of dat het oplost... i don't know. Maar dank voor die opmerking.
Stap voor stap kom ik er wel denk :D.

• Henk_
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Goedenavond. Dank voor alle goede gedachtespinsels in dit forum. Dit heeft goed geholpen om tot de volgende setup te komen:

Warmtepomp: Aquaforte 90SP (9.5kW) < Liever iets te veel dan iets te weinig vermogen. COP zal met koud weer flink lager zijn dan de genoemde 5.3 bij 15graden. Worstcase verwacht ik een COP rond de 2 / 2.5 bij de minimum temperaturen.

Warmtepomp is "Stand Alone" aangesloten. Dit is gerealiseerd middels een relaisschakeling zodat zowel de Spa als de Warmtepomp de circulatiepomp kunnen starten. Om het schakelgedrag te monitoren heb ik een Zwave fibaro smart relais gebruikt (V1/V2). Zie onderstaande schema & foto's voor de implementatie:

Hardware:

Momenteel nog aan het uitzoeken wat de beste aanpak is betreffende het opstoken van de spa :). Om zo zuinig mogelijk te zijn heb ik de spa aangezet wanneer het dal tarief net begint. Deze start met een 2 uur durende circulatie run welke zich na 12 uur herhaalt. Omdat de circulatiepomp dan draait en de temperatuur buiten hoger is dan in de nacht (hogere COP), start de warmtepomp ook. Middels een geprogrammeerde scene stopt de warmtepomp op de ingestelde temperatuur. Dit om pendelen (aan-uit) te voorkomen. Vlak voor en tijdens het gebruik zet ik de warmptepomp weer aan. Gebruik momenteel de ECO/Silent mode.

Mochten jullie andere stookadviezen hebben dan hoor ik het graag:). Ik twijfel tussen de volgende opties:
1) de warmtepomp vaker starten zodat de spa bijna altijd op temperatuur is.
2) elke avond naar temperatuur brengen & verwarmen net voor gebruik
3) alleen verwarmen voor gebruik. Door de grote capaciteit van de warmtepomp kan ik momenteel 5 a 6 graden per uur verwarmen, hierdoor kun je vrij snel opwarmen. Dit zou volgens mij een optie kunnen zijn als we een dag of 3 geen gebruik maken van de spa.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23
Henk_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:10:
Mochten jullie andere stookadviezen hebben dan hoor ik het graag:). Ik twijfel tussen de volgende opties:
1) de warmtepomp vaker starten zodat de spa bijna altijd op temperatuur is.
2) elke avond naar temperatuur brengen & verwarmen net voor gebruik
3) alleen verwarmen voor gebruik. Door de grote capaciteit van de warmtepomp kan ik momenteel 5 a 6 graden per uur verwarmen, hierdoor kun je vrij snel opwarmen. Dit zou volgens mij een optie kunnen zijn als we een dag of 3 geen gebruik maken van de spa.
Ik heb mijn warmtepomp zo ingestelt dat hij onder de 28 graden pas aan gaat om hem naar 30 graden te brengen. Anders zou hij ook de circulatiepomp de hele tijd laten draaien. Das ook zonde. Als ik er dan in wil dan zet ik hem handmatig hoger. Op deze manier kan ik er niet direct in, maar duurt het niet te lang om hem op de gewenste temperatuur te krijgen.

@Arjanski Waar ga je die softstarter precies installeren? Tussen je Wp en het stopcontact? Dat gaat je niets opleveren lijkt me.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Spa_Leon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-02 10:21
Hey mede Jacuzzi liefhebbers, vandaag is bij mij de poolex 9kw binnengekomen.

Ik was benieuwd hoe jullie COP nu is bij deze temperaturen?

Wat is het omkantelpunt ?

Gr,

Leon

• Zoldier
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:04
Spa_Leon schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:48:
Hey mede Jacuzzi liefhebbers, vandaag is bij mij de poolex 9kw binnengekomen.

Ik was benieuwd hoe jullie COP nu is bij deze temperaturen?

Wat is het omkantelpunt ?

Gr,

Leon
omkantelpunt? gewoon altijd met WP. Ik vertrouw er op de elektrische verwarming niet meer nodig te hebben. 8)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een Silverspas van 1200 liter. Verbruik ik ca 6 kWh per dag als we er niet in gaan. Ook ik zit er aan te denken om om te bouwen naar warmtepomp. Wij hebben het water op 38 graden staan.

Wat zijn ervaringen met de Poolex q-line bij lagere temperaturen? Houdt hij het bad dan ook goed warm?
En hoe is het geluidsniveau?

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:59
leejoow schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:55:
Ik heb een Silverspas van 1200 liter. Verbruik ik ca 6 kWh per dag als we er niet in gaan. Ook ik zit er aan te denken om om te bouwen naar warmtepomp. Wij hebben het water op 38 graden staan.

Wat zijn ervaringen met de Poolex q-line bij lagere temperaturen? Houdt hij het bad dan ook goed warm?
En hoe is het geluidsniveau?
Het op temperatuur houden gaat hier nog goed. Bij de dagen rond het nulpunt duurde het wat langer voordat 38 graden bereikt werd, maar ik kon 's avonds gewoon in een warm bad :)
Verbruik met de temperaturen van vandaag (net onder de 10 graden overdag zit op ongeveer 2,5 kwh per dag, de dagen waarbij het rond het 0-punt zat ongeveer 3,5 à 4 kwh per dag.
Ik laat de warmtepomp draaien vanaf 13:00 in de middag tot 19:00 in de avond. Als het vriest stuur ik de circulatiepomp nog apart aan met een Shelly, zodat er ook buiten de verwarmingstijden warm water door de leidingen circuleert en de boel niet bevriest.

Mijn hottub is trouwens een Welltub van 1500 liter, zelf rondom geïsoleerd en voorzien van het standaard Welltub geïsoleerde deksel. Er hangt een Poolex q-line 7kw aan voor de verwarming en een cheapo circulatiepomp van 4m3 per uur.

[Voor 21% gewijzigd door visser.m op 29-11-2022 10:27]

• Arjanski
Maverick schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:00:
[...]

Ik heb mijn warmtepomp zo ingestelt dat hij onder de 28 graden pas aan gaat om hem naar 30 graden te brengen. Anders zou hij ook de circulatiepomp de hele tijd laten draaien. Das ook zonde. Als ik er dan in wil dan zet ik hem handmatig hoger. Op deze manier kan ik er niet direct in, maar duurt het niet te lang om hem op de gewenste temperatuur te krijgen.

@Arjanski Waar ga je die softstarter precies installeren? Tussen je Wp en het stopcontact? Dat gaat je niets opleveren lijkt me.
Ja het plaatsten van een softstarter hielp totaal niet. Maar inmiddels heb toch wat beter gekeken naar de gebruiksaanwijzing. Ik heb toen op de gok een 25A zekering besteld en wat blijkt! De warmtepomp blijft nu draaien.

Ik heb geprobeerd via de bypass het water warm te krijgen maar ik kwam er later achter dat ik mij vergist had in de leidingen zeg maar. Ik heb toen besloten niet verder te gaan. Ik heb een kleine fout gemaakt, ik besteed niet echt aandacht aan een dunne leiding die ook van de circulatiepomp kwam. Gelukkig zit daar een kraantje op, dus kan die passeren. Wel stom achteraf, maar als ik leidingen om moet leggen, dat is niet zo'n groot probleem.

Voel mij wel een beetje een knurft maar ja niemand die het weet toch?? Kuch hahahahha

Ik heb nu mijn Jacuzzi volledig leeg gehaald. Ook de WP. Ik zie het gewoon niet zitten om met de huidige prijzen de jacuzzi warm te houden. Pas in het voorjaar gooi ik hem weerr vol en ga verder met het project.

Ik weet dus nog niet of de pomp goed is, 19Kw, 2e hands.

Wel maakt de pomp flink wat geluid. Maar ja, ik ga dus na de winter verder als ik het dan werkend krijg dan ga ik denk ik een ombouw maken tegen het geluid... hoe weet ik nog niet precies. Ik woon in een rijtjeshuis dus moet wel naar beneden dat geluid.

En anders ga ik hem verkopen, wil dan wel weten of hij echt verwarmt zeg maar.

Ik kan niet wachten op het voorjaar, maar ja het moet maar even.

Wel waanzinnig dat je de temperatuur 6 graden per uur kan laten stijgen, dat wil ik ook!!

Maar misschien ga ik de huidige WP sowieso toch verkopen weer, en ga dan voor een nieuwe misschien.

Ik weet het nog niet...

[Voor 11% gewijzigd door Arjanski op 30-11-2022 10:55]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wat is jullie ervaring met dit koude weer?

Mijn W’eau inverter mini 6kW kan het niet bolwerken met dit koude weer. Van 6 graden naar 15 gaat redelijk snel, kost 2.5 kWh, vervolgens duurt het een aantal uur tot het 25 graden wordt, en hoger dan dat wordt het niet. Ik overweeg ook om hem leeg ga halen tot het voorjaar.

Zeker omdat het komend weekend schijnbaar echt gaat vriezen en dan gaat de interne verwarming het overnemen. Met 2kW vind ik dat te duur :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Zoldier
momenteel in de laatste dagen kost het mij ca. 6 Kwh per dag om de jacuzzi op temperatuur van 37 graden te houden. Inhoud bad ca. 2 m3 en verwarming door warmtepomp. Het kost de warmtepomp geen enkele moeite om de jacuzzi op temperatuur te houden. De warmtepomp mag bij mij alleen aan van 15:00 uur tot 18:00 uur geloof ik.

[Voor 13% gewijzigd door Zoldier op 04-12-2022 20:47]

• DeeJaYves
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-03 14:59
Bij mij water op 38°C (ca 1m³) ook warmtepomp 6kW toch ongeveer 13.5kWh / 24u

Waarbij de circulatiepomp 24/24u draait omdat het water in de leidingen niet zou bevriezen (+- 0.2kWh). Ik doe dat vanaf de buitentemperatuur onder 5°C komt.

dus 13.5kWh - (0.2 *24) = 8.7kWh

de warmtepomp draait van 12u tot 22u en heeft geen moeite om het water warm te houden maar verbruikt wel redelijk wat stroom.

Nu ik dit hier zo snel ff uitreken denk ik mss van die circulatiepomp niet de hele tijd te laten draaien.

Wat doen jullie in deze situatie ?

• Zoldier
DeeJaYves schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:52:
Bij mij water op 38°C (ca 1m³) ook warmtepomp 6kW toch ongeveer 13.5kWh / 24u

Waarbij de circulatiepomp 24/24u draait omdat het water in de leidingen niet zou bevriezen (+- 0.2kWh). Ik doe dat vanaf de buitentemperatuur onder 5°C komt.

dus 13.5kWh - (0.2 *24) = 8.7kWh

de warmtepomp draait van 12u tot 22u en heeft geen moeite om het water warm te houden maar verbruikt wel redelijk wat stroom.

Nu ik dit hier zo snel ff uitreken denk ik mss van die circulatiepomp niet de hele tijd te laten draaien.

Wat doen jullie in deze situatie ?
Ik regel het schakelen van de WP met het instellen van de draaitijd van de circulatiepomp van de jacuzzi. Nu dus die genoemde 3 uur in de namiddag.

• DeeJaYves
Zoldier schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:48:
[...]

Ik regel het schakelen van de WP met het instellen van de draaitijd van de circulatiepomp van de jacuzzi. Nu dus die genoemde 3 uur in de namiddag.
Ik bedoel: bij mij is de warmtepomp ietswat verwijderd van het bad. Mijn schrik is dat het water dat niet circuleert in de buizen naar de warmtepomp komt te bevriezen bij deze lage (nachtelijke) temperaturen.

Of houden jullie hier geen rekening mee ?

• Zoldier
DeeJaYves schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:26:
[...]

Ik bedoel: bij mij is de warmtepomp ietswat verwijderd van het bad. Mijn schrik is dat het water dat niet circuleert in de buizen naar de warmtepomp komt te bevriezen bij deze lage (nachtelijke) temperaturen.

Op een of andere manier gaat de circulatiepomp om 12 uur snachts draaien en dus gaat de warmtepomp ook verwarmen. Dit krijg ik er niet uit.

Op zich wel fijn nu met de vriestemperaturen, maar vorig jaar heb ik ook gezien in een vriesnacht dat smorgens de warmtepomp nog 4 graden aangaf. Toen ging de circulatiepomp niet snachts aan.

• visser.m
DeeJaYves schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:26:
[...]

Ik heb er een Shelly tussen gezet die de circulatiepomp ook apart kan aansturen. Die laat ik bij lichte vorst (rond het 0-punt) elk uur even 5 minuten lopen, zodat er warm water in de leidingen en de warmtepomp aanwezig blijft. Als het wat meer gaat vriezen laat ik de circulatiepomp continue draaien.
En mocht er echt een zwaardere vorstperiode komen, dan laat ik het bad gewoon leeg lopen tot het weer wat warmer wordt :)

• DeeJaYves
visser.m schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:23:
[...]

Ik heb er een Shelly tussen gezet die de circulatiepomp ook apart kan aansturen. Die laat ik bij lichte vorst (rond het 0-punt) elk uur even 5 minuten lopen, zodat er warm water in de leidingen en de warmtepomp aanwezig blijft. Als het wat meer gaat vriezen laat ik de circulatiepomp continue draaien.
En mocht er echt een zwaardere vorstperiode komen, dan laat ik het bad gewoon leeg lopen tot het weer wat warmer wordt :)
Ik heb de sturing zelf gebouwd dus ik kan hier wel wat mee spelen.
Ik merk dus op dat onder 5°C de criculatiepomp laten draaien een beetje overkill is :-). Ik zal ieder uur 5 minuten laten circuleren als de buitentemperatuur op 0°C komt.
Dat spaart bij deze dagen (en nachten) toch wat kWh energie uit.

Bedankt voor het inzicht lol

• Spa_Leon
Arjanski schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:49:
[...]

Ja het plaatsten van een softstarter hielp totaal niet. Maar inmiddels heb toch wat beter gekeken naar de gebruiksaanwijzing. Ik heb toen op de gok een 25A zekering besteld en wat blijkt! De warmtepomp blijft nu draaien.

Ik heb geprobeerd via de bypass het water warm te krijgen maar ik kwam er later achter dat ik mij vergist had in de leidingen zeg maar. Ik heb toen besloten niet verder te gaan. Ik heb een kleine fout gemaakt, ik besteed niet echt aandacht aan een dunne leiding die ook van de circulatiepomp kwam. Gelukkig zit daar een kraantje op, dus kan die passeren. Wel stom achteraf, maar als ik leidingen om moet leggen, dat is niet zo'n groot probleem.

Voel mij wel een beetje een knurft maar ja niemand die het weet toch?? Kuch hahahahha

Ik heb nu mijn Jacuzzi volledig leeg gehaald. Ook de WP. Ik zie het gewoon niet zitten om met de huidige prijzen de jacuzzi warm te houden. Pas in het voorjaar gooi ik hem weerr vol en ga verder met het project.

Ik weet dus nog niet of de pomp goed is, 19Kw, 2e hands.

Wel maakt de pomp flink wat geluid. Maar ja, ik ga dus na de winter verder als ik het dan werkend krijg dan ga ik denk ik een ombouw maken tegen het geluid... hoe weet ik nog niet precies. Ik woon in een rijtjeshuis dus moet wel naar beneden dat geluid.

En anders ga ik hem verkopen, wil dan wel weten of hij echt verwarmt zeg maar.

Ik kan niet wachten op het voorjaar, maar ja het moet maar even.

Wel waanzinnig dat je de temperatuur 6 graden per uur kan laten stijgen, dat wil ik ook!!

Maar misschien ga ik de huidige WP sowieso toch verkopen weer, en ga dan voor een nieuwe misschien.

Ik weet het nog niet...
Hey Arjan,

Hey is niet heel wijs om die groep 25a afgezekerd te houden. Ik heb zelf mijn Spa ook nog achter een aardlekschakelaar zitten.

Ik was even je berichten aan het terug lezen, maar ik zie je geen antwoord geven op de vraag of je de heater uit de Spa wel hebt losgekoppeld? Mijn heater doet 3kw, als ik die erbij aan zet op 1 groep dan klapt ook alles er uit.

Eerst maar eens uit die vorst periode, dan kun je wat makkelijker uitproberen.

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:57
Ik ben in het bezit van een hottub van 2 meter doorsnede met zo'n 1500 liter water gok ik? Het bad is vrij goed geïsoleerd en ik wil graag de mogelijkheden bekijken om in winter op hout te blijven stoken en het water op temperatuur te houden met warmtepomp zodat water niet bevriest en dan in zwembadseizoen voorjaar tot najaar de warmtepomp gebruiken om het water te verwarmen tot 37/38 graden.
Ik heb nu een standaard zandfilterpomp van 3/4 m3 gok ik met een UVC lamp.

Ik zie dat veel hier een Poolex Qline 7 gebruiken. Ik zie op YouTube een filmpje van het geluid van deze pomp en deze is nogal aanwezig. Gaat dit goed achterin de tuin bij een rijtjeshuis? Hoe zijn jullie ervaringen met buren en geluid van de pomp bijvoorbeeld?

En kunnen jullie bedrijven aanraden in het Noorden die evt de installatie kunnen verzorgen?

• visser.m
knny schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:29:
Ik ben in het bezit van een hottub van 2 meter doorsnede met zo'n 1500 liter water gok ik? Het bad is vrij goed geïsoleerd en ik wil graag de mogelijkheden bekijken om in winter op hout te blijven stoken en het water op temperatuur te houden met warmtepomp zodat water niet bevriest en dan in zwembadseizoen voorjaar tot najaar de warmtepomp gebruiken om het water te verwarmen tot 37/38 graden.
Ik heb nu een standaard zandfilterpomp van 3/4 m3 gok ik met een UVC lamp.

Ik zie dat veel hier een Poolex Qline 7 gebruiken. Ik zie op YouTube een filmpje van het geluid van deze pomp en deze is nogal aanwezig. Gaat dit goed achterin de tuin bij een rijtjeshuis? Hoe zijn jullie ervaringen met buren en geluid van de pomp bijvoorbeeld?

En kunnen jullie bedrijven aanraden in het Noorden die evt de installatie kunnen verzorgen?
Bij mij staat de Poolex tegen de schutting, ik heb nog geen klachten van de buren gehad. Als je een keer live wilt komen luisteren en kijken hoe ik het heb aangesloten dan mag dat, ik woon ook in het noorden.
Stuur maar een DM als je dat wilt!

Mijn ervaring is dat de warmtepomp niet heel lang aan staat per dag, en dat die momenten goed te plannen zijn zodat het geen overlast veroorzaakt.

Het aansluiten is echt niet zo moeilijk, het is bijna overkill om daar iemand voor in te huren voor mijn gevoel. Maar ik doe ook altijd liever alles zelf :P

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:34
Nav de zinvolle informatie uit dit topic ook begonnen met de warmtepomp ombouw en inmiddels 'werkend' dmv een Poolex Nano reversible 5kw. De orginele heater stekker heb ik afgekoppeld van het balboa BP21 besturingsysteem zodat deze uitgeschakeld is. De warmtepomp springt aan op het moment dat hij flow meet en dat gebeurd wanneer de circulatiepomp aanspringt. Er is geen aanssturing van de warmtepomp naar de circulatiepomp.

Als de Balboa besturing op heating/verwarmen staat werkt dit prima. Echter, tijdens filteren slaat de warmtepomp ook aan omdat de warmtepomp flow meet. Vervolgens geeft de balboa besturing 'Error 30 heater to hot' aan omdat hij temperatuur verschil meet in het water tijdens de het filteren (dat hij niet verwacht omdat hij niet op heating/verwarmen staat).

Iemand ook hier tegenaan gelopen en zoja, hoe hebben jullie dit opgelost/voorkomen? Dank!

• Henk_
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Het lijkt erop alsof je geen jumper geplaatst hebt tbv Heater Disable. Klopt dat?

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:06

Pixelmagic

Ubergeek

ramonweb schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:31:
Nav de zinvolle informatie uit dit topic ook begonnen met de warmtepomp ombouw en inmiddels 'werkend' dmv een Poolex Nano reversible 5kw. De orginele heater stekker heb ik afgekoppeld van het balboa BP21 besturingsysteem zodat deze uitgeschakeld is. De warmtepomp springt aan op het moment dat hij flow meet en dat gebeurd wanneer de circulatiepomp aanspringt. Er is geen aanssturing van de warmtepomp naar de circulatiepomp.

Als de Balboa besturing op heating/verwarmen staat werkt dit prima. Echter, tijdens filteren slaat de warmtepomp ook aan omdat de warmtepomp flow meet. Vervolgens geeft de balboa besturing 'Error 30 heater to hot' aan omdat hij temperatuur verschil meet in het water tijdens de het filteren (dat hij niet verwacht omdat hij niet op heating/verwarmen staat).

Iemand ook hier tegenaan gelopen en zoja, hoe hebben jullie dit opgelost/voorkomen? Dank!
Heb je de Poolex al aan gehad en wat doet hij kwa geluid ? We hebben nu een BWT en we vinden die voor het mooie wat te veel geluid maken namelijk.

PVoutput van mijn 4950Wp

• ramonweb
Henk_ schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:54:
Het lijkt erop alsof je geen jumper geplaatst hebt tbv Heater Disable. Klopt dat?
Goed punt, hier heb ik nog niets aan gewijzigd en zal hier naar gaan kijken!

• ramonweb
Pixelmagic schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:12:
[...]

Heb je de Poolex al aan gehad en wat doet hij kwa geluid ? We hebben nu een BWT en we vinden die voor het mooie wat te veel geluid maken namelijk.
Ja, ik heb hem nu een week in gebruik. Qua geluid is hij behoorlijk aanwezig dus als geluid een beperking is zou ik hem niet aanraden. De ventilator draait op 1 stand en dat is maximaal. De investering was 500 euro met black friday voor de warmtepomp en het energie verbruik is flink gedaald dus wat dat betreft tevreden. Mocht geluid een ding zijn of snelheid van opwarmen dan zullen er betere alternatieven zijn maar tegen aanzienlijk hogere aanschaf kosten.

• Spa_Leon

Ik heb een vraagje voor de Poolex eigenaars.
Bij mij bevriest een stukje niet, ik ben even benieuwd of dit zo hoort? Of dat er in mijn pomp misschien wat defect is.

Het is een test opstelling.

Gr,

• frans71a
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-01 13:54
Ik heb bij Fonteyn een 1400 liter spa gekocht en gekozen voor verwarming middels een warmtepomp ivm de volgende beloftes:
Ca 75% besparing op de verwarmingskosten op jaarbasis
Minder dan 2 kWh stroomverbruik per dag (gemiddeld op jaarbasis)
Werkt tot - 20 graden

Ideaal dus. En volgens mij ook niet onrealistisch als alles goed uitgevoerd zou worden. Het zou een SCOP van 4 betekenen en dat is bij een watertemperatuur van 35 graden niet heel raar.

Echter de realiteit is helaas heel anders!

De spa is in eerste instantie geplaatst zonder warmtepomp en heeft een week gedraaid. Ik heb een verbruiksmeter direct voor de spa zitten dus kan het elektriciteitsverbruik monitoren. De spa is gevuld met warm water en heeft de eerste week 8,75 kWh per dag per dag gebruik om het water op 35,5 graden te houden. In die week is de spa 2x ca. 30 minuten gebruikt en de gemiddelde temperatuur buiten was ca 10 graden.

Een week later is de warmtepomp geplaatst. Het werd een Clim8zone van Balboa. Het verbruik zakte van 8,75 kWh per dag naar 6,2 kWh per dag. Dit bij een vergelijkbaar gebruik en buitentemperatuur.

Nu is 10 graden de gemiddelde temperatuur in Nederland over het hele jaar, De warmtebehoefte van de spa is het grootst bij temperaturen lager dan 10 graden en daarom zou de besparing bij een buitentemperatuur van 10 graden ver boven de 75% moeten zitten om op jaarbasis op een besparing van 75% uit te kunnen komen.

En dat is die besparing dus totaal niet. De besparing was slechts (8,75-6,2) / 8,75 = 29% onder boven gemiddeld ideale omstandigheden.

Ik heb dit probleem onmiddellijk bij Fonteyn gemeld. De mening van Fonteyn is dat dit verbruik normaal is. Het was volgens hen kouder geworden en daarom is het rendement lager.
Geen enkele rekenkundige onderbouwing hiervan. (Wat ook niet zou kunnen want dit is niet te onderbouwen)

In december toen het 's nachts -5 was is de warmtepomp veranderd in een blok ijs en heeft hij 24uur per dag staan draaien om het water warm te houden(wat overigens ook niet gelukt is, het water daalde tot 29 graden). De automatische ontdooifunctie heeft dus niet gewerkt, terwijl de warmtepomp tot -20 graden zou moeten werken.

Nog steeds, na vele mailtjes en belletjes gaan er geen alarmbellen af bij Fonteyn. Ik heb minimaal 5x gevraagd om mij te bellen om dit probleem te bespreken. Dit is nooit gedaan. Er is ook nooit gekeken of de warmtepomp goed is aangesloten. Alleen mailtjes gekregen dat alles normaal is omdat een warmtepomp bij koud weer minder efficient werkt. Zelfs toen ik (ivm de spoed telefonisch) melde dat mijn warmtepomp een blok ijs was en 24 uur per dag draaide reageerde men pas na een paar dagen met een lullig emailtje of ik de handmatige ontdooifunctie even wilde starten. De vorst was inmiddels al voorbij en ik had de pomp al uit gezet zodat hij kon ontdooien.

Dan nu even wat details over hoe de installatie is uitgevoerd.
De warmtepomp zit in het circulatie / filtratiecircuit geplaatst op ca 4 meter afstand van de spa (kon tot 5 meter zij men).
De 8 meter leidingen van en naar de warmtepomp zijn door Fonteyn niet geïsoleerd en lopen door een onverwarmd tuinhuis. De warmtepomp staat buiten direct achter de muur.
De warmtepomp staat standaard uit en krijgt pas stroom als de spa zijn klassieke heater aan wil zetten en de stoom wordt verbroken zodra de spa op temperatuur is. Daardoor gaat de warmtepomp automatisch op maximaal vermogen verwarmen en wordt de smart-functie niet gebruikt.
De ingestelde temperatuur van de spa en de warmtepomp worden niet gesynchroniseerd. M.a.w. je moet de warmtepomp een paar graden warmer zetten dan de spa.
De spa stond ingesteld op 2x per dag 1 uur filtreren. Hierbij stroomt dus het warme water gezellig door de 8 meter ongeïsoleerde leidingen en door de eveneens ongeïsoleerde warmtepomp.
De warmtebehoefte van de spa is door deze enorme warmtelek flink toegenomen wat de slechte prestatie voor een deel verklaart.
De waterflow door de warmtepomp is voorzover ik kan beoordelen niet ingeregeld.
Nog een niet zo fraai detail over de warmtepomp: De gekoelde buitenlucht stroomt met hoge snelheid door het hart van de warmtepomp langs de niet geïsoleerde interne warmwaterleidingen en de eveneens niet geïsoleerde water-warmtewisselaar.

Ik heb zelf maar op eigen kosten de leidingen van en naar de warmtepomp geïsoleerd en de filtratietijd teruggebracht naar 1x 1 uur per dag en dat heeft het stroomverbruik van 6,2 naar 5 kWh teruggebracht. Nog steeds veel te hoog.

Ik heb ook nog wat metingen verricht door naast de warmtepomp te staan tijdens de verwarmingscyclus en steeds de watertemperatuur en het elektriciteitsverbruik te noteren.

De buitentemperatuur was 18 graden, 8 graden boven de gemiddelde temperatuur. In ca 30 minuten is het water verwarmd van 34,5 tot 35,3 graden. Daarvoor was 0.55 kWh nodig waarvan 0.05 kWh voor de circulatiepomp was. De conclusie is dat de warmtepomp tijdens de verwarmingscyclus een COP waarde van 2.8 haalde (en dan nog gerekend met 1500 liter water i.p.v. 1400 liter).
Dit dus bij 18 graden buitentemperatuur en ca 35 graden watertemperatuur. Een COP waarde van 6 of hoger zou je bij deze temperaturen verwachten.

Daarnaast is de werkelijke besparing veel kleiner. Dit komt waarschijnlijk door de enorme warmtelek in de warmtepomp. Zou je dit terugvertalen naar een COP waarde van de hele installatie dan zou hij uitkomen op 1.6. En dat bij een gemiddelde jaartemperatuur.

Conclusie: Fonteyn wil graag Balboa Clim8zone warmtepompen verkopen maar de besparing van de klant interesseert hen totaal niets. Als de verkoop is gesloten, geen service meer! De serviceafdeling is overigens telefonisch totaal onbereikbaar. Stuur maar een mailtje, dan sturen wij je een flauwekul antwoord terug is hoe ze werken.

Denk dus goed na voor je iets bij Fonteyn koopt en als je in het algemeen een warmtepomp voor je spa wilt kopen, eis keiharde garanties met betrekking tot het rendement.

Ik ga verdere stappen ondernemen tegen deze onderneming en ga door tot ik een efficient functionerende warmtepomp heb.

• rm97
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:20
Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met de volgende opstelling voor het verwarmen van een jacuzzi?:

Een warmtepomp van b.v. Vaillant/Daikin/Nibe met daarop aangesloten een buffervat van 300liter. Dit buffervat wordt op een temperatuur van 50graden gehouden(misschien lager of hoger). In de jacuzzi wordt een warmtewisselaar geplaatst en wordt verbonden met het buffervat. Tussen de warmtewisselaar en het buffervat wordt een circulatiepomp geplaatst die door de jacuzzi wordt aangestuurd wanneer er een warmte vraag is.

Het systeem is wat completer natuurlijk, maar ik hoor graag als er mensen zijn die het ook zo gebruiken en misschien in combinatie met verwarming van de woning (ook subsidie mogelijkheden voor de warmtepomp dan)

• frans71a
Ik heb hier geen ervaring mee maar het lijkt me eerlijk gezegd niet echt een economische manier om je jacuzzi te verwarmen. Ik neem aan dat je met buffervat een warm water boiler bedoelt die het hele jaar door op temperatuur wordt gehouden. Meestal wordt deze op 55 graden ingesteld. Het verwarmen van deze boiler gaat ivm de relatief hoge watertemperatuur met een laag rendement (COP waarde rond 2 gemiddeld door het hele jaar).
Jouw jacuzzi heeft echter water van maximaal zo'n 37 graden nodig en deze warmte zou met een beter rendement opgewekt moeten kunnen worden. Dat pleit eerder voor een warmtepomp rechtstreeks op jouw jacuzzi.

Ik schrijf wel 'zou moeten kunnen' omdat het bij mij nog helemaal niet lekker uitpakt.

Verder denk ik dat je een flinke warmtewisselaar nodig hebt om te voorkomen dat het systeem dag en nacht moet pompen om je jacuzzi op temperatuur te houden. Dan kan het elektriciteitsverbruik van je pomp ook nog wel eens significant gaan worden.

Mocht je het wel zo doen zorg dan in ieder geval dat alle leidingen en de warmtewisselaar uitstekend geïsoleerd worden.

• Zoldier
frans71a schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:30:
Ik heb bij Fonteyn een 1400 liter spa gekocht en gekozen voor verwarming middels een warmtepomp ivm de volgende beloftes:
Werkt tot - 20 graden

Ideaal dus. En volgens mij ook niet onrealistisch als alles goed uitgevoerd zou worden. Het zou een SCOP van 4 betekenen en dat is bij een watertemperatuur van 35 graden niet heel raar.

De spa is in eerste instantie geplaatst zonder warmtepomp en heeft een week gedraaid. Ik heb een verbruiksmeter direct voor de spa zitten dus kan het elektriciteitsverbruik monitoren. De spa is gevuld met warm water en heeft de eerste week 8,75 kWh per dag per dag gebruik om het water op 35,5 graden te houden. In die week is de spa 2x ca. 30 minuten gebruikt en de gemiddelde temperatuur buiten was ca 10 graden.

Een week later is de warmtepomp geplaatst. Het werd een Clim8zone van Balboa. Het verbruik zakte van 8,75 kWh per dag naar 6,2 kWh per dag. Dit bij een vergelijkbaar gebruik en buitentemperatuur.

Nu is 10 graden de gemiddelde temperatuur in Nederland over het hele jaar, De warmtebehoefte van de spa is het grootst bij temperaturen lager dan 10 graden en daarom zou de besparing bij een buitentemperatuur van 10 graden ver boven de 75% moeten zitten om op jaarbasis op een besparing van 75% uit te kunnen komen.

En dat is die besparing dus totaal niet. De besparing was slechts (8,75-6,2) / 8,75 = 29% onder boven gemiddeld ideale omstandigheden.

Ik heb dit probleem onmiddellijk bij Fonteyn gemeld. De mening van Fonteyn is dat dit verbruik normaal is. Het was volgens hen kouder geworden en daarom is het rendement lager.
Geen enkele rekenkundige onderbouwing hiervan. (Wat ook niet zou kunnen want dit is niet te onderbouwen)

In december toen het 's nachts -5 was is de warmtepomp veranderd in een blok ijs en heeft hij 24uur per dag staan draaien om het water warm te houden(wat overigens ook niet gelukt is, het water daalde tot 29 graden). De automatische ontdooifunctie heeft dus niet gewerkt, terwijl de warmtepomp tot -20 graden zou moeten werken.

Nog steeds, na vele mailtjes en belletjes gaan er geen alarmbellen af bij Fonteyn. Ik heb minimaal 5x gevraagd om mij te bellen om dit probleem te bespreken. Dit is nooit gedaan. Er is ook nooit gekeken of de warmtepomp goed is aangesloten. Alleen mailtjes gekregen dat alles normaal is omdat een warmtepomp bij koud weer minder efficient werkt. Zelfs toen ik (ivm de spoed telefonisch) melde dat mijn warmtepomp een blok ijs was en 24 uur per dag draaide reageerde men pas na een paar dagen met een lullig emailtje of ik de handmatige ontdooifunctie even wilde starten. De vorst was inmiddels al voorbij en ik had de pomp al uit gezet zodat hij kon ontdooien.

De warmtepomp zit in het circulatie / filtratiecircuit geplaatst op ca 4 meter afstand van de spa (kon tot 5 meter zij men).
De 8 meter leidingen van en naar de warmtepomp zijn door Fonteyn niet geïsoleerd en lopen door een onverwarmd tuinhuis. De warmtepomp staat buiten direct achter de muur.
De warmtepomp staat standaard uit en krijgt pas stroom als de spa zijn klassieke heater aan wil zetten en de stoom wordt verbroken zodra de spa op temperatuur is. Daardoor gaat de warmtepomp automatisch op maximaal vermogen verwarmen en wordt de smart-functie niet gebruikt.
De ingestelde temperatuur van de spa en de warmtepomp worden niet gesynchroniseerd. M.a.w. je moet de warmtepomp een paar graden warmer zetten dan de spa.
De spa stond ingesteld op 2x per dag 1 uur filtreren. Hierbij stroomt dus het warme water gezellig door de 8 meter ongeïsoleerde leidingen en door de eveneens ongeïsoleerde warmtepomp.
De warmtebehoefte van de spa is door deze enorme warmtelek flink toegenomen wat de slechte prestatie voor een deel verklaart.
Nog een niet zo fraai detail over de warmtepomp: De gekoelde buitenlucht stroomt met hoge snelheid door het hart van de warmtepomp langs de niet geïsoleerde interne warmwaterleidingen en de eveneens niet geïsoleerde water-warmtewisselaar.

Ik heb zelf maar op eigen kosten de leidingen van en naar de warmtepomp geïsoleerd en de filtratietijd teruggebracht naar 1x 1 uur per dag en dat heeft het stroomverbruik van 6,2 naar 5 kWh teruggebracht. Nog steeds veel te hoog.

Ik heb ook nog wat metingen verricht door naast de warmtepomp te staan tijdens de verwarmingscyclus en steeds de watertemperatuur en het elektriciteitsverbruik te noteren.

De buitentemperatuur was 18 graden, 8 graden boven de gemiddelde temperatuur. In ca 30 minuten is het water verwarmd van 34,5 tot 35,3 graden. Daarvoor was 0.55 kWh nodig waarvan 0.05 kWh voor de circulatiepomp was. De conclusie is dat de warmtepomp tijdens de verwarmingscyclus een COP waarde van 2.8 haalde (en dan nog gerekend met 1500 liter water i.p.v. 1400 liter).
Dit dus bij 18 graden buitentemperatuur en ca 35 graden watertemperatuur. Een COP waarde van 6 of hoger zou je bij deze temperaturen verwachten.

Daarnaast is de werkelijke besparing veel kleiner. Dit komt waarschijnlijk door de enorme warmtelek in de warmtepomp. Zou je dit terugvertalen naar een COP waarde van de hele installatie dan zou hij uitkomen op 1.6. En dat bij een gemiddelde jaartemperatuur.

Conclusie: Fonteyn wil graag Balboa Clim8zone warmtepompen verkopen maar de besparing van de klant interesseert hen totaal niets. Als de verkoop is gesloten, geen service meer! De serviceafdeling is overigens telefonisch totaal onbereikbaar. Stuur maar een mailtje, dan sturen wij je een flauwekul antwoord terug is hoe ze werken.

Denk dus goed na voor je iets bij Fonteyn koopt en als je in het algemeen een warmtepomp voor je spa wilt kopen, eis keiharde garanties met betrekking tot het rendement.

Ik ga verdere stappen ondernemen tegen deze onderneming en ga door tot ik een efficient functionerende warmtepomp heb.
Wij hebben een warmtepomp gekoppeld aan onze jacuzzi, een Sundance Maxxus. De leidingen van en naar WP en Jacuzzi lopen deels binnen de omkasting van de jacuzzi door en de laatste delen gaan naar buiten naar de WP. Deze leidingen heb ik wel geïsoleerd met buisisolatie, maar duidelijk is dat de warmte bij deze leidingen verloren wordt. Tests hebben uitgewezen dat de temperatuur zeer goed op peil blijft in de jacuzzi.

Daarnaast hebben we de circulatiepomp beperkt in zijn functioneren. Geen flow is geen verwarming namelijk. Deze draaide voorheen 24/7 en dus ook een aardige verbruiker. Nu draait deze nog 6 uurtjes per dag en alleen vanaf 12 uur smiddags tot en met 18 uur. In deze tijd mag de warmtepomp verwarmen en pakt hij ook (zoveel mogelijk) elektra van de zonnepanelen.

Wat ik nog wil doen is het kleine stuk aan leidingen buiten door middel van geïsoleerde omkasting verder isoleren. daarnaast wellicht de draaitijden van de circulatie nog verder beperken. Wanneer het water van goede kwaliteit blijft, is dat ook nog mogelijk.

De aanpassingen tot nu toe hebben er toe geleid dat het verbruik van ca. 15 kWh per dag, verlaagd is naar ca. 7 kWh per dag. NB. dit op een koude dag met nachtvorst en overdag rond 0 graden-5 graden. In de zomer is het ook gehalveerd naar ca. 3,6 kWh per dag. Wat dat betekent voor de COP weet ik niet. Jacuzzi is snel op temperatuur.

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:51
Werkt tot - 20 graden

Welke spa heb je gekocht dan? Dit klinkt alsof je een spa hebt welke niet of slecht geisoleerd is. Wij gebruiken de jacuzzi ongeveer 3-4u per week. Wanneer wij er een uur inzitten daalt de temperatuur max 2 graden.
Onze jacuzzi is 1000L en altijd op 38 graden en over de afgelopen 20 maanden is het vebruik ong 175kWh per maand. In de winter natuurlijk wat meer als in de zomer.

• frans71a
Michieas schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Welke spa heb je gekocht dan? Dit klinkt alsof je een spa hebt welke niet of slecht geisoleerd is. Wij gebruiken de jacuzzi ongeveer 3-4u per week. Wanneer wij er een uur inzitten daalt de temperatuur max 2 graden.
Onze jacuzzi is 1000L en altijd op 38 graden en over de afgelopen 20 maanden is het vebruik ong 175kWh per maand. In de winter natuurlijk wat meer als in de zomer.
Ik heb de Repose van Passion Spas gekocht. Hij is 3-voudig geïsoleerd. Dwz de kuip is voorzien van een schuimlaag, er hangt een rok van bubbelfolie rond de spa en de panelen zijn aan de binnenzijde voorzien van schuim.

Op de spa ligt een stevig cover van ca 12cm dik.

De bodemplaat is echter niet geïsoleerd, evenals alle leidingen die onder de spa lopen. De spa staat helaas niet op een isolatiemat. Men heeft mij daarover niet geadviseerd en ik las dat advies achteraf pas op de site van een andere leverancier.

Staat jouw spa overigens binnen of buiten?

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
@frans71a Interessant verhaal inderdaad, bedankt voor het delen. Ik had ook het idee om een Passion Spa in combinatie met een Clim8Zone warmtepomp aan te schaffen. Het leek op papier een ideale combinatie (hoewel er weinig te vinden is omtrent verbruik en COP van de apparatuur). Een Passion spa welke qua prijs natuurlijk een stuk goedkoper is dan de A-merken, maar dan zuinig gemaakt in verbruik in combinatie met een warmtepomp... zo was het plan. Praktijk blijkt dus anders als ik jouw verhaal zo lees.

@Michieas nu ben ik ook erg benieuwd naar jouw merk/model spa, en is dit verbruikscijfer met of zonder warmtepomp installatie?

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

• frans71a
@dezonnebril Heb jij toevallig een kopie van dat papiertje met de belofte dat het energieverbruik onder 2 kWh per dag blijft? Zo niet dan betalen we jouw elektriciteitsrekening stond er op ;-) Ik wil ze er graag aan houden maar heb in mijn goedgelovigheid het papiertje niet meegenomen.

• dezonnebril
frans71a schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:36:
@dezonnebril Heb jij toevallig een kopie van dat papiertje met de belofte dat het energieverbruik onder 2 kWh per dag blijft? Zo niet dan betalen we jouw elektriciteitsrekening stond er op ;-) Ik wil ze er graag aan houden maar heb in mijn goedgelovigheid het papiertje niet meegenomen.
Met "op papier" bedoelde ik de beloftes die gedaan worden door verschillende leveranciers, zowel Fonteyn, Balboa (Clim8Zone) en resellers. Dat Fonteyn dit doet wist ik overigens niet... ik neem aan i.c.m. de verkoop van een warmtepomp?

• Maverick
Spa_Leon schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:04:
[Afbeelding]

Ik heb een vraagje voor de Poolex eigenaars.
Bij mij bevriest een stukje niet, ik ben even benieuwd of dit zo hoort? Of dat er in mijn pomp misschien wat defect is.

Het is een test opstelling.

Gr,
Ik herken dit. Bij ons is dit ook. Heb er verders niets achter gezocht. Hij funtioneert verder prima (zij het niet zo snel als het vriest :P )

• frans71a
dezonnebril schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Met "op papier" bedoelde ik de beloftes die gedaan worden door verschillende leveranciers, zowel Fonteyn, Balboa (Clim8Zone) en resellers. Dat Fonteyn dit doet wist ik overigens niet... ik neem aan i.c.m. de verkoop van een warmtepomp?
Ja, dat was een belofte van Fonteyn bij aankoop van de Warmtepomp. De verkoper liet mij een A4-tje zien. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.
Ik zit overigens nog steeds te wachten op de COP-specificaties van de Balboa Clim8zone warmtepomp. Ben wel heel nieuwsgierig wat de fabrikant zelf een goed COP waarde vindt.

• dezonnebril
frans71a schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:47:
[...]

Ja, dat was een belofte van Fonteyn bij aankoop van de Warmtepomp. De verkoper liet mij een A4-tje zien. Ik weet niet of ze dat nog steeds doen.
Ik zit overigens nog steeds te wachten op de COP-specificaties van de Balboa Clim8zone warmtepomp. Ben wel heel nieuwsgierig wat de fabrikant zelf een goed COP waarde vindt.
Ik ben heel benieuwd, hou ons op de hoogte van je ervaringen a.u.b. :)

• JeroenJ
  • Laatst online: 14-02 19:11
Werkt tot - 20 graden

De clim8zone moet aangesloten worden met een bypass in het filtratie circuit (3 kogelkranen) zodat er max 45 l/min door de warmtepomp heen stroomt. De warmtepomp gaat kapot bij een te hoog debiet en krijg je niet de juiste aanvoer/retour temperatuur.

Verder hoor deze aangesloten te worden op je Balboa control pack middels de data kabel. Hiervoor heb je wel de juiste versie sw nodig op de printplaat en he display. Met het SpaTouch3 paneel kun je de warmtepomp gegevens uitlezen, inclusief storing/defrost en temperaturen.
Heel vaak wordt uit kosten oogpunt de clim8zone stan-alone geïnstalleerd (zonder aansluiting op de besturing) met als gevolg slechtere prestatie.

Als de clim8zone goed geïnstalleerd is dan haalt hij zijn opgegeven besparing.

[Voor 5% gewijzigd door JeroenJ op 14-01-2023 10:20]

spawarmtepomp.com

• JeroenJ
dubbel

[Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 14-01-2023 15:29]

spawarmtepomp.com

• Maverick
JeroenJ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:19:
[...]

De clim8zone moet aangesloten worden met een bypass in het filtratie circuit (3 kogelkranen) zodat er max 45 l/min door de warmtepomp heen stroomt. De warmtepomp gaat kapot bij een te hoog debiet en krijg je niet de juiste aanvoer/retour temperatuur.

Verder hoor deze aangesloten te worden op je Balboa control pack middels de data kabel. Hiervoor heb je wel de juiste versie sw nodig op de printplaat en he display. Met het SpaTouch3 paneel kun je de warmtepomp gegevens uitlezen, inclusief storing/defrost en temperaturen.
Heel vaak wordt uit kosten oogpunt de clim8zone stand-alone geïnstalleerd (zonder aansluiting op de besturing) met als gevolg slechtere prestatie.

Als de clim8zone goed geïnstalleerd is dan haalt hij zijn opgegeven besparing.
Sorry, ik snap dat jij die clim8zone verkoopt. Maar volgens mij vertel nu toch wat dingen die niet kloppen.
Een te hoog debiet is niet mogelijk bij dit soort verwarmingssystemen. Dit is alleen van toepassing als je een gelsoten loop hebt. Zoals bij een verwamingsinstallatie in huis. Stellen dat het ontbreken van een bypass de prestaties beinvloed is dus nogal vergezocht. Daar wil ik graag een onderbouwing van zien. (een te laag debiet kan wel voor problemen zorgen, maar dat verhelp je niet met een bypass) Stellen dat het zelfs er voor zorgt dat de warmtepomp kapot gaat is gewoon pertinent niet waar.
Ook het ontbreken van een integratie met de spa zelf heeft natuurlijk nauwelijks invloed op de prestaties. Zo'n koppeling verhoogt vooral het gebruiksgemak.

@frans71a Als ik een inschatting zou moeten maken komen de problemen vooral door een wat knullige installatie. 8 meter ongeisoleerde leiding, dat is nogal wat. De meeste mensen isoleren zelfs hun leidingen van 1 meter lengte. Zeker als de pomp vaak aanslaat dan ga je daarlangs enorm veel warmte verliezen. Zo'n kuip is niet voor niets helemaal voorgespoten met isolatie. Je hebt nu een enorm warmtelek.
Nu wordt dit allemaal nog een versterkt door het koude weer wat je net na de installatie had. Als de temperatuur onder het vriespunt komt dan verlies je echt een bak efficientie. Daar komt nog eens bovenop dat je defrost runs gaat krijgen die een hoop vermogen kosten, maar 0,0 wamte opleveren.

• JeroenJ
Natuurlijk is het debiet van grote invloed!
Je circulatiepomp levert een enorm debiet. Of dit gesloten of open is maakt niet uit. Bij een te hoge flow is er geen mogelijkheid om voldoende warmte over te brengen en wordt je Delta T nihill en dus je CoP.

Daarom zit er bij een spa warmtepomp of zwembadwarmtepomp altijd een bypass ingebouwd die de stroom over de warmtepomp reduceert. Lees aub de installatie handleiding.

Of ik dit apparaat verkoop maakt even niet uit. Ik heb er veel ervaring mee en baal ervan dat er verkopers zijn die prutswerk leveren.

spawarmtepomp.com

• JeroenJ
hierbij een plaatje van de installatie handleiding aangaande de flow, bypass en ''prevent damage''

spawarmtepomp.com

• Maverick
JeroenJ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:40:
Natuurlijk is het debiet van grote invloed!
Je circulatiepomp levert een enorm debiet. Of dit gesloten of open is maakt niet uit. Bij een te hoge flow is er geen mogelijkheid om voldoende warmte over te brengen en wordt je Delta T nihill en dus je CoP.
Dit klopt niet. Hoe meer (koud) water er langs je verwarmingselement loopt, hoe meer warmte dit element juist kwijt kan aan dat water. Omgekeerd, als je flow te laag is, dan zal het element wellicht niet al zijn warmte kwijt kunnen aan de flow. Daarom heb je alleen een minimale flow, en niet een maximale.
Daarom zit er bij een spa warmtepomp of zwembadwarmtepomp altijd een bypass ingebouwd die de stroom over de warmtepomp reduceert. Lees aub de installatie handleiding.
Lees het topic maar eens door ;) De enige legitime reden om een bypass te hebben is om de warmtepomp "buitenspel" te kunnen zetten voor tijdens onderhoud bijvoorbeeld. Zo staat het ook exact beschreven in de handleiding van mijn warmtepomp. :)
JeroenJ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:50:
hierbij een plaatje van de installatie handleiding aangaande de flow, bypass en ''prevent damage''
[Afbeelding]
Tja, het staat er. Wil niet zeggen dat het altijd klopt ;) Ik hoor graag van je welke schade er kan ontstaan in de warmtepomp (behalve dan een kromme flowsensor ;) ). Ook voor wat betreft de invloed op het debiet. Heb je een berekening die we los kunnen laten op onze installatie om het optimale debiet te berekenen? Want dat moet er dan toch zijn als er een minimum en maximum is. Je opmerking dat bij een hoge flow de warmte niet overgebracht kan worden geeft me weinig vertrouwen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik sta open voor je input. Maar vooralsnog zie ik vooral dingen die ik eerder tegen ben gekomen zonder dat deze onderbouwd zijn met getallen.

• JeroenJ
even een voorbeeld berekening om de invloed van de flow te laten zien:

Berekening Pther (thermisch vermogen warmtepomp):
Pther = m*c*dt*flow/60*1000
Pther = 4.187*dt*flow/60*1000

Bij een hoge flow bv 80 l/min is de dt maximaal 0,3 graden
Neem dt: 0,3 en flow: 80
Pther = 4,187*0,3*(80/60)*1000 = 1674 watt

Bij een flow van 45 l/min is de dt 2,2 graden
Pther = 4,187*2,2*(45/60)*1000 = 9420 watt

Bij een stroomafname van 1100 watt is het verschil in CoP en dus rendement:
Flow : 80 l/min : CoP : 1674/1100 = 1,5
Flow : 45 l/min : CoP : 9420/1100 = 6,2

Dus in dit geval hogere flow = lagere dt = lager thermisch vermogen = lagere CoP

spawarmtepomp.com

• Maverick
JeroenJ schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:22:
even een voorbeeld berekening om de invloed van de flow te laten zien:

Berekening Pther (thermisch vermogen warmtepomp):
Pther = 4.187*dt*flow/60*1000

Bij een hoge flow bv 80 l/min is de dt maximaal 0,3 graden
Neem dt: 0,3 en flow: 80

Bij een flow van 45 l/min is de dt 2,2 graden
Pther = 4,187*2,2*(45/60)*1000 = 9420 watt
Waarom zou bij een flow die slechts 77% hoger is de ΔT maarliefst 7x zo laag zijn? Dit is niet correct.
De formule die je notabene zelf gebruikt ( Q=m·c·ΔT) vertelt ons dat deze 2 factoren rechtevenredig met elkaar verbonden zijn.
Dat wil dus zeggen dat als de flow 2x zo hoog wordt, ΔT 2x zo laag wordt.
Een juiste uitwerking, als 80 liter per minuut een ΔT van 0,3 zou hebben, zou er dan als volgt uit zien:

80l/m en ΔT van 0,3
45 l/m en dus een ΔT van 0,53
Pther = 4,187*0,53*(45/60)*1000 = 1674 watt

Het enige wat je nu hebt is een hogere ΔT bij hetzelfde vermogen. Dat lijkt in ieder geval winst ... totdat we na de byass de overige 35l/m er weer bijmengen onderweg naar de Spa. Mag jij raden wat de ΔT is die overblijft als het water weer aangekomen is in je spa ;)

edit:
De reden dat ik eerder over een gesloten systeem (cv ketel bijvoorbeeld) begon, is omdat ik denk dat de fixatie op ΔT daar vandaan komt. Het wereldje van zwembad en Spa warmtepompen zit vol met hobbyisten en partijen die niet veel ervaring hebben. Die hebben vaak wel de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Bij een cv installatie wil je vaak een hoge ΔT , omdat dit betekent dat het systeem de warmte af heeft kunnen geven onderweg. Dit bereik je vaak door de flow te beperken. Omdat als je warmtemiddel (water) te snel stroomt, de radiator in de woonkamer de capaciteit niet heeft om al deze warmte af te geven aan de kamer.
Omdat bij je Spa in principe al je vermogen in je kuip terecht komt is dat hier geen factor. Maar omdat alle terminologie gelijk is, worden dit soort effecten er soms met de haren bijgespleept.

[Voor 24% gewijzigd door Maverick op 14-01-2023 20:21]

• JeroenJ
Prima , snap nu je punt van het open systeem, daar heb je gelijk. Neemt niet weg dat je de optimale flow nodig hebt om de pomp het efficients laat lopen. (lager electrisch vermogen, minder defrost en gunstige dt)

dit zijn iig de waarden die ik meet
zit overigens nog wel verschil in het electrisch afgenomen vermogen.

Punt is nu dat je moet zorgen dat de installatie binnen de ontwerp specs en beschrijving gemonteerd wordt voordat je ook maar iets kan reclameren bij de fabrikant.

Met de integratie van de besturing heb je veel meer mogelijkheden met de clim8zone, bv
combinatie van warmtepomp en electrisch element bij bv koud weer
manual low en auto smart functie
uitlezing van temperaturen en error meldingen
het automatisch bedienen van de circulatiepomp tegen bevriezing van leidingen (ook in rest mode)

spawarmtepomp.com

• Henkevries
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-02 16:10
Goedendag.

Wil ook een warmtepomp laten plaatsen voor mijn jacuzzi. De clim8zone is voor mij gezien de aanpassingen die allemaal gedaan moeten zoals ik hierboven lees een veel te dure optie en heb dan vervolgens twee display's in mijn jacuzzi. Voordeel van de clim8zone echter is dat deze weinig geluid produceert en naast de jacuzzi geplaats kan worden Wil de warmtepomp het liefst 10 meter vanaf de jacuzzi plaatsen. De leidingen gaan dan in de grond. Voorkeur gaat uit naar de Wéau of Aquaforte full inverter 5,5 kw WP. Voordeel hiervan is dat er geen extra display nodig is ( bestaande display kan gebruikt worden ) en is mede hierdoor de helft goedkoper is dan de clim8zone.

Gezien de afstand ( 10 mtr ) is dan misschien beter om een 7,5 kw WP te kopen en/of leiding goed isoleren ?. Of moet ik ook nog een zwaarde circulatiepomp monteren of zeggen jullie 10 meter nooit doen ?. Hoor graag wat jullie advies is

• electronized90
  • Laatst online: 21-03 23:22
Ik heb deze jacuzzi op het oog om 2de hands te kopen :

https://www.sunspabenelux.be/p/sunspa-san-marino-1/

,niet al te groot maar genoeg om met zen 2 te bubbelen😁 + minder verbruik aangezien ie maar 625 L is.
Zou voor deze een 3kw warmtepomp al voldoende zijn of toch min 5kw?

• KRiZ-R
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-03 00:00
Hoi, ik heb nu ruim 2 maanden een Legend Spa's Poseidon staan en heb na het lezen van dit forum ook de stap gezet om een warmtepomp aan te sluiten.
Ik heb de Poolex Q-line 9kW aangeschaft.
Het was wel een puzzel van waar ik alle onderdelen vandaan moest halen, maar dat is eindelijk gelukt.
Vandaag heb ik alles in elkaar gelijmd, morgen ga ik hem weer vullen en hopen dat alles waterdicht is.

Nu zie ik dat de meeste mensen de originele heater afkoppelen door de connector van de heater eruit te halen.
Ik vraag mij nu af of ik in plaats daarvan een schakelaar op J29 van het balboa systeem kan zetten (heater disable) Zou ik dan de originele heater daarmee aan of uit kunnen zetten mocht het nodig zijn als de warmtepomp het niet trekt als het vriest bijvoorbeeld?

• Maverick
KRiZ-R schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:34:
Hoi, ik heb nu ruim 2 maanden een Legend Spa's Poseidon staan en heb na het lezen van dit forum ook de stap gezet om een warmtepomp aan te sluiten.
Ik heb de Poolex Q-line 9kW aangeschaft.
Het was wel een puzzel van waar ik alle onderdelen vandaan moest halen, maar dat is eindelijk gelukt.
Vandaag heb ik alles in elkaar gelijmd, morgen ga ik hem weer vullen en hopen dat alles waterdicht is.

[Afbeelding]

Nu zie ik dat de meeste mensen de originele heater afkoppelen door de connector van de heater eruit te halen.
Ik vraag mij nu af of ik in plaats daarvan een schakelaar op J29 van het balboa systeem kan zetten (heater disable) Zou ik dan de originele heater daarmee aan of uit kunnen zetten mocht het nodig zijn als de warmtepomp het niet trekt als het vriest bijvoorbeeld?
Als je de interne heater gewoon op een lage temperatuur laat staan dan zit deze de Warmtepomp toch niet in de weg?

• Maverick
Ik heb zelf een vraag voor mensen met de Poolex Q-line. Ik heb nu wifi in de tuin en ik wil hem daarmee verbinden. Echter krijg ik met geen mogelijkeid de wp in pairing modus. Volgens de handleiding met ik 3 seconden op het klokje en pijltje omhoog drukken. Maar helaas... Heb de wp nu verwijderd uit de smart life app, maar kan hem niet meer toevoegen. Ik weet ook niet of ik hem terug in fabriekssettings kan krijgen ofzo. Iemand hier eerder mee te maken gehad?
edit: Toch deels gelukt. Opvallend genoeg staan in mijn fysieke handleiding andere knoppen genoemd dan in de manuals die ik online vond. Namelijk de aan/uit knop en het pijltje naar boven. Hiermee ging hij gewoon in pairing mode. Helaas krijg ik hem niet verbonden. Ik krijg telkens een timeout. Voor nu maar even stoppen. Iets te donker buiten inmiddels :P

[Voor 27% gewijzigd door Maverick op 21-02-2023 19:10]

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:21
Goede middag,

Ik heb een opblaas intex pure spa 6p en will deze gaan verwarmen met een warmte pomp. Liefst ook de winter door.
hiervoor kwam ik zelf al op de Poolex Q-Line die gelukkig hier ook veel word toe gepast.

Om te verkomen dat ik het wiel opnieuw uitvind (en geef toe dat ik geen tijd heb om 15 paginas door te lezen) wil ik graag vragen of iemand anders dit al hier heeft gedaan?
Want ik zou graag nog willen weten welke externa pomp ik nodig heb en welke aansluitingen nog nodig zijn.
Plus andere ervaringen waar ik rekening mee moet houden. Zoals ik al lees het af en toe door spoelen tegen vorst.

Het bad staat op 10Cm Pir plaat en heeft een cover. Dus is geisoleerd zover en opblaas jaccuzzie kan ;)
Later ga ik er 1 maken uit pirplaten en will hier dan ook meteen dezelfde warmtepomp voor toepassen.

• KRiZ-R
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-03 00:00
Maverick schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:26:
[...]

Als je de interne heater gewoon op een lage temperatuur laat staan dan zit deze de Warmtepomp toch niet in de weg?
Ik heb uiteindelijk toch de stekker van de originele heater afgekoppeld en de temperatuur van de spa op 39 graden gezet en de warmtepomp op 40 graden.
Als ik de jumper op J29 zet, gaat de circulatiepomp ook niet aan als hij moet verwarmen.

Ik heb mijn mijn Poolex geen problemen gehad met koppelen aan de wifi.

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:41
Hoe ziet bij de poolex qline7 gebruikers het verbruik uit tegenover het verwarmingselement.

Mijn poolex ga ik zondag aansluiten.

Welke diameter slang hebben jullie genomen 32 zal toch voldoende zijn bij 7kw.

Een 12kw mono wp voor een woonhuis ook 1" en die sluit je ook aan met 32mm.

• Konijnenbats
Konijnenbats schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:59:
Hoe ziet bij de poolex qline7 gebruikers het verbruik uit tegenover het verwarmingselement.

Mijn poolex ga ik zondag aansluiten.

Welke diameter slang hebben jullie genomen 32 zal toch voldoende zijn bij 7kw.

Een 12kw mono wp voor een woonhuis ook 1" en die sluit je ook aan met 32mm.
Zit er aan, van 10C tot 24 C in 7 uurtjes opgenomen vermogen 750W. 1600 liter..

Met wat verlies meegerekend 3.8kw dus cop van 5.

Heel netjes vind ik. Buiten temperatuur 12 graden.

[Voor 9% gewijzigd door Konijnenbats op 12-03-2023 17:57]

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:33
Volgmodus. Zelf nog geen jacuzzi maar we kijken er wel naar.
Laag verbruik is eerste wens bij de aankoop van een jacuzzi :p
Ik vermoed dus zoiezo warmtepomp.
Merk of shop waar we zouden kopen, totaal nog geen idee.
Wel 4/5 personen niet groter.

Zou ook leuk zijn als ik alles via home assistant kan sturen, maar dan wordt het zelfbouw vermoed ik?

• Maverick
skank schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:02:
Zou ook leuk zijn als ik alles via home assistant kan sturen, maar dan wordt het zelfbouw vermoed ik?
De poolex warmtepompen die veel mensen hier hebben kunnen via tuya aangestuurd worden. Daar is een home assistant integratie voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:05
Klein dingetje voor iedereen hier: Poolex heeft een nieuwe range warmtepompen specifiek voor spa's ontworpen. worden geleverd inclusief relais voor integratie op de standaard heater aansluiting van de spa. Er zijn 2 modellen die online aangeboden gaan worden: een 3kw en 5kw on/off warmtepomp. Beide met relais en wifi integratie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• knny
Guusje2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:01:
Klein dingetje voor iedereen hier: Poolex heeft een nieuwe range warmtepompen specifiek voor spa's ontworpen. worden geleverd inclusief relais voor integratie op de standaard heater aansluiting van de spa. Er zijn 2 modellen die online aangeboden gaan worden: een 3kw en 5kw on/off warmtepomp. Beide met relais en wifi integratie.
https://cdn.asp.events/CL...entry-exhibitor-brochures

Deze lijkt mij wel wat. Benieuwd naar de adviesprijs

[Voor 33% gewijzigd door knny op 20-03-2023 17:49]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad! Ik wil dit jaar een warmtepomp gaan plaatsen en deze is zeker we interessant

👨‍🚒 spuitgast in opleiding, ⛵ snelle zeilert | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95

• Michelbien
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03 23:03
Is deze dan al ergens te koop??

• Guusje2
knny schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Deze lijkt mij wel wat. Benieuwd naar de adviesprijs
De IceSpa gaat niet online verkocht worden. Prijs zit op 1500 inclusief btw
Enkel de 2 O'spa modellen gaan online verkocht worden. Prijzen zitten, zoals het er nu naar uit ziet, op 650 voor de 3kW en 800 voor de 5 kW
Nog niet. Poolex heeft nog geen voorraad maar verwacht ze juni/juli binnen te krijgen.

[Voor 28% gewijzigd door Guusje2 op 21-03-2023 10:28]

• knny
Guusje2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:35:
[...]

[...]

Nog niet. Poolex heeft nog geen voorraad maar verwacht ze juni/juli binnen te krijgen.
Maar wel gewoon te krijgen bij een dealer van Poolex dan neem ik aan? Volgens een Engelse site worden ze april/mei verwacht. Benieuwd hoe deze presteert tov de Q-line 5 of 7.

• Guusje2
knny schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Maar wel gewoon te krijgen bij een dealer van Poolex dan neem ik aan? Volgens een Engelse site worden ze april/mei verwacht. Benieuwd hoe deze presteert tov de Q-line 5 of 7.
Idd wel bij een Poolex dealer beschikbaar. Ik heb het voor je opgevraagd en mijn vertegenwoordiger geeft juni/juli aan ;) .

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ik heb sindskort een intex pure spa jet & bubble deluxe van 800 liter.

Gezien het verbruik wel heel gortig is wil ik graag een warmtepomp aanschaffen.

Ik heb mijn oog op een 6kW full inverter WP deze heeft een flow van 2-4m3 nodig, aanbevolen pool size 14-24m3.

Ik wil de WP aansluiten op een eigen pomp en alleen gebruiken om (snel) op te warmen en warm te houden als ik de jaccuzi niet gebruik. Bij gebruik gewoon op COP1

Minimum opgenomen vermogen is 350 watt wat neer zou komen op 1200watt.

Volgens mij moet dit gaan werken? Of zie ik iets enorm over het hoofd.

Aanvullend: In de nacht gaat de verwarming pomp volledig uit.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Konijnenbats
Als ik de specificatie zie van de ice spa lijkt die wel erg veel op de Qline 7, alleen de temperatuur bij -10 geven ze bij de qline niet aan.

Mooi ding lijkt me.

Ik heb nu 2 qlines 7 naast elkaar staan. een voor jacuzzi en 1 voor zwembad.

Tot nu toe zeer tevreden. verbruik 3kw per dag om op 40 graden te houden. ( staat 6 meter van jacuzzi met geisoleerde slang van 32mm.)

De qline regelt zelf de filterpomp. en de temperatuur, wel zo handig via de app. elke 15 minuten 2 minuten meten.

Idem zwembad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Konijnenbats
revolution-nl schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:56:
ik heb sindskort een intex pure spa jet & bubble deluxe van 800 liter.

Gezien het verbruik wel heel gortig is wil ik graag een warmtepomp aanschaffen.

Ik heb mijn oog op een 6kW full inverter WP deze heeft een flow van 2-4m3 nodig, aanbevolen pool size 14-24m3.

Ik wil de WP aansluiten op een eigen pomp en alleen gebruiken om (snel) op te warmen en warm te houden als ik de jaccuzi niet gebruik. Bij gebruik gewoon op COP1

Minimum opgenomen vermogen is 350 watt wat neer zou komen op 1200watt.

Volgens mij moet dit gaan werken? Of zie ik iets enorm over het hoofd.

Aanvullend: In de nacht gaat de verwarming pomp volledig uit.
Hoe warm kan de warmtepomp ingesteld worden? poolex kan wel tot 40C
wat is de COP bij 15c
wat is het vermogen bij deze temperatuur?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Guusje2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:35:
[...]

Enkel de 2 O'spa modellen gaan online verkocht worden. Prijzen zitten, zoals het er nu naar uit ziet, op 650 voor de 3kW en 800 voor de 5 kW
Maar kan hij dan via dealers wel gewoon online gekocht worden? Of mag je hem alleen kopen met installatie erbij?

• Guusje2
leejoow schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:30:
[...]

Maar kan hij dan via dealers wel gewoon online gekocht worden? Of mag je hem alleen kopen met installatie erbij?
Het is een beetje afhankelijk van welke dealer je benadert of ze daar zin in hebben, maar iedere dealer kan ze gewoon bestellen ja. Alleen niet mee online adverteren. Zelfde verhaal als met de Poolex Jetline Premium of Vertigo bijvoorbeeld.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:24
Konijnenbats schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:59:

Ik heb nu 2 qlines 7 naast elkaar staan. een voor jacuzzi en 1 voor zwembad.
Hoe is de ervaring bij koud weer?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Konijnenbats schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:02:
[...]

Hoe warm kan de warmtepomp ingesteld worden? poolex kan wel tot 40C
wat is de COP bij 15c
wat is het vermogen bij deze temperatuur?
Temperatuur kan tot 40c, vermogen bij 15c is 4.5kW.
Het gaat om een Comfortpool Inverter Pro 6

/edit: heb er maar een klap opgegeven, aankomende zaterdag ga ik de wp ophalen.

Zijn er hier intex gebruikers die de wp in serie met de bestaande pomp op de uitlaat hebben geplaatst, ben benieuwd of dit mogelijk is en hoe dit eruit ziet.

[Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 23-03-2023 20:44]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Konijnenbats
alberthakvoort schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:01:
[...]

Hoe is de ervaring bij koud weer?
Eigenlijk nog niet gehad, net geplaatst n de laatste koude plaag.

3 graden was het koudste.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee