Ik heb mijn Q-line via TuyaLocal (dus niet local Tuya!) in Home Assistant (in een Synology Docker) geïntegreerd. Wordt standaard herkend als "Poolex Q-line heatpump" en kan keurig worden uitgelezen en bediend!leejoow schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:05:
Iemand hier die de Poolex Q-Liune ook daadwerkelijk in Home Assistant heeft? Het apparaat wordt in mijn Tuya integratie wel gevonden, maar wordt getoond als "Pool heat pump (unsupported)" zonder verdere entiteiten.
Via de Smart Life app kan ik hem gewoon bedienen.
Thanks, ga ik daar even naar kijken 😊
👨🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95
Misschien een domme vraag, maar tijdens gebruik van een warmtepomp moet dan filtratiepomp ook aanstaan? Of zet je die gewoon op een timer?
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Gebruikelijk slaat de warmtepomp aan op het moment dat de flowsensor flow detecteerd is dus ja, de (filtratie-) pomp moet aanstaan. De aansturing kan op verschillende manieren en is afhankelijk van jouw Spa en warmtepomp situatie.knny schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:29:
Misschien een domme vraag, maar tijdens gebruik van een warmtepomp moet dan filtratiepomp ook aanstaan? Of zet je die gewoon op een timer?
[Voor 13% gewijzigd door ramonweb op 12-04-2023 11:12]
Gisteren nog even contact gehad met Guusje2 van dit forum en uit de specificaties blijkt dat de Poolex Icespa wel een aansluiting heeft om de circulatiepomp mee aan te sturen. Nu nog wachten tot juni…..
Hier staat een hottub met jacuzzi optie compleet met Speck pomp, zandfilter installatie en UVC-lamp. Dus nog eventjes met hout verwarmen en dan vanaf juni altijd het bad op 32+
Hier staat een hottub met jacuzzi optie compleet met Speck pomp, zandfilter installatie en UVC-lamp. Dus nog eventjes met hout verwarmen en dan vanaf juni altijd het bad op 32+
[Voor 30% gewijzigd door knny op 12-04-2023 12:37]
Wat voor koppelstukken heb je eigenlijk gebruikt om de warmtepomp aan te sluiten op de intex jacuzzijorgenv schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:45:
In het weekend het zwembad opgeruimd voor deze zomer, en voor de lol heb ik de zwembadwarmtepomp (7kw) aangesloten op de intex jacuzzi om te kijken of dit goed werkte. Heel blij met het resultaat, gisteren van 15 graden (vers water) naar 37 op een uurtje of 4. Vandaag om 18u was het water nog 30 graden en is het op 1u45m naar 37 graden verwarmd.
Mss volgend seizoen een dedicated warmtepomp voor de jacuzzi zorgen, scheelt heel wat is verbruik.
[Afbeelding]

Ik ben bijna op het punt om mijn warmtepomp aan te gaan sluiten, bijna alles heb ik in huis.
Wat ik me wel nog steeds afvraag: wat is nou het nut van de bypass (buiten dat hij in de handleiding staat)?
Hydrothermisch snap ik hem niet. Voor een WP voor een woonhuis begrijp ik hem omdat niet alle warmte ook afgegeven kan worden. Maar bij de WP voor een jacuzzi gaat alle warmte het water in. Hogere of lagere flow lijkt mij ook geen verschil geven met de efficiëntie van de warmtewisselaar in de WP.
Heeft iemand die hier beter onderlegd in is een antwoord op?
Wat ik me wel nog steeds afvraag: wat is nou het nut van de bypass (buiten dat hij in de handleiding staat)?
Hydrothermisch snap ik hem niet. Voor een WP voor een woonhuis begrijp ik hem omdat niet alle warmte ook afgegeven kan worden. Maar bij de WP voor een jacuzzi gaat alle warmte het water in. Hogere of lagere flow lijkt mij ook geen verschil geven met de efficiëntie van de warmtewisselaar in de WP.
👨🚒 spuitgast in opleiding | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S 95
Ik heb een zelfde zoektocht ondernomen. Buiten het feit dat er wat mensen zijn die elkaar napraten is er geen enkele technische onderbouwing voor een bypass te vinden voor dit soort systemen. In dit topic staan een aantal discussies hierover die telkens op hetzelfde neerkomen. Als je hem wilt toevoegen kan dit handig zijn. Prestatieverbeteringen zal het iig niet opleveren.leejoow schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 07:26:
Ik ben bijna op het punt om mijn warmtepomp aan te gaan sluiten, bijna alles heb ik in huis.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik heb nu een frequentieregelaar tussen de circulatiepomp en daarmee kan ik de waterflow ook regelen lijkt mij welke het optimaalste is voor de warmtepomp qua verwarming. Heb wel een bypass set liggen, maar die kan nog binnen 90 dagen retour 

ik heb ook begrepen dat het gaat om het afstellen van de goede flow voor de warmtepomp. Ik heb zelf een pomp uitgezocht met een iets grotere capaciteit dan de warmtepomp nodig heeft, voor compensatie van eventuele verliezen. Dit is me ook aangeraden door de winkel waar ik hem gekocht heb.
Hierdoor super simpel aan te sluiten, alles gemakkelijk weg te werken en het functioneert perfect.
Ook voorkom je hiermee een onnodig hoog stroomverbruik door een te zware pomp
Hierdoor super simpel aan te sluiten, alles gemakkelijk weg te werken en het functioneert perfect.

En moet je perse via PVC alles aansluiten of kan dat ook gewoon via normale waterslangen?visser.m schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:42:
ik heb ook begrepen dat het gaat om het afstellen van de goede flow voor de warmtepomp. Ik heb zelf een pomp uitgezocht met een iets grotere capaciteit dan de warmtepomp nodig heeft, voor compensatie van eventuele verliezen. Dit is me ook aangeraden door de winkel waar ik hem gekocht heb.
Ik heb het aangesloten met een rubberen slang van 32mm. Die heb ik met buisisolatie en PVC tape ingepakt.knny schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:43:
[...]
En moet je perse via PVC alles aansluiten of kan dat ook gewoon via normale waterslangen?
Had het eerst met van die plastic zwembadslangen, maar die waren bijna niet dicht te krijgen...
Balen !revolution-nl schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:05:
Warmtepomp aangesloten, helaas iets te lomp gedaan met de stugge slangen waardoor het vat gebroken is![]()
Iemand enig idee of dit vat los te vervangen is? Ziet eruit alsof de warmtewisselaar los in het vat geplaatst is
[Afbeelding]
Warmtewisselaar kan je vervangen, alleen moe je iemand hebben die met koudemiddel kan omgaan (STEK monteur oid) want de leidingen moeten geleegd worden, vervolgens nieuwe warmtewisselaar eraan lassen/solderen en dan weer opnieuw afvullen...
Bij elkaar ook kostbaar iets helaas.
5kW vermogen is niet veel... of ga je enkel gebruiken bij 20gr+ buiten temperatuur?knny schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:31:
Ik zag ineens dat Poolex ook een model heeft die 4 in 1 is, namelijk filter, pomp, full inverter en zout elektrolyser. De Poolican.
https://assistance.poolst...34-4279-837c-b002d191e002
Dit is natuurlijk helemaal handig zo'n oplossing. Dan zit ik niet te klooien met losse zandfilter, pomp en warmtepomp met bypass.
Zou dit een hottub ook op 38 graden kunnen houden?
Die van mij is 9kW en bij 10-15gr buiten temperatuur staat ie al op 80-100% te draaien wanneer de bubbels aan staan om het water op 37-28gr te houden.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat)
Ik heb mijn oog laten vallen op de Poolex Icespa, die ook 5kWh heeft en die is speciaal gemaakt voor Jacuzzi/hottubs. Zou tot -25 moeten werken volgens fabrikant. Alleen komt deze versie pas ergens in juni uit.Jazsie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:20:
[...]
5kW vermogen is niet veel... of ga je enkel gebruiken bij 20gr+ buiten temperatuur?
Die van mij is 9kW en bij 10-15gr buiten temperatuur staat ie al op 80-100% te draaien wanneer de bubbels aan staan om het water op 37-28gr te houden.

Onze hottub heeft slechts 1200 liter water en is goed geïsoleerd. Als we warm gestookt hebben dag ervoor is water in ochtend nog 30 graden ofzo

-25... de vraag is dan of je dan wel genoeg vermogen hebt om te verwarmen, staat je hottub binnen dan zal het geen probleem zijn echter staat ie buiten dan ga je het niet redden.knny schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:38:
[...]
Ik heb mijn oog laten vallen op de Poolex Icespa, die ook 5kWh heeft en die is speciaal gemaakt voor Jacuzzi/hottubs. Zou tot -25 moeten werken volgens fabrikant. Alleen komt deze versie pas ergens in juni uit.![]()
Onze hottub heeft slechts 1200 liter water en is goed geïsoleerd. Als we warm gestookt hebben dag ervoor is water in ochtend nog 30 graden ofzo![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op -10 heb je een vermogen van 1,89kW, dat is niet genoeg om je bad op 37gr te houden bij -10...
(tenzij ie binnen staat oid).
Die van mij is 1m3 en ook goed geisoleerd (10cm dik isolatie), probleem is wanneer je er in gaat en de bovenzijde dus open is... vervolgens je bubbels aanzetten en de warmte verdampt letterlijk

Gebruik ik geen bubbels bijvoorbeeld dan loopt ie bij 10gr op 35-40%, enorm verschil dus.
Het jammere is dat er weinig fabrikanten zijn die de COP en kWh waarde laten zien bij temperaturen van 38 graden. Al zal hij in de zomer niet altijd 38 hoeven zijn denk ik. Dan is 32/33 ook lekker hehe.Jazsie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:47:
[...]
-25... de vraag is dan of je dan wel genoeg vermogen hebt om te verwarmen, staat je hottub binnen dan zal het geen probleem zijn echter staat ie buiten dan ga je het niet redden.
Op -10 heb je een vermogen van 1,89kW, dat is niet genoeg om je bad op 37gr te houden bij -10...
(tenzij ie binnen staat oid).
Die van mij is 1m3 en ook goed geisoleerd (10cm dik isolatie), probleem is wanneer je er in gaat en de bovenzijde dus open is... vervolgens je bubbels aanzetten en de warmte verdampt letterlijk.
Gebruik ik geen bubbels bijvoorbeeld dan loopt ie bij 10gr op 35-40%, enorm verschil dus.
Wel een goede tip om als het kouder is zo min mogelijk de jets te gebruiken dan

Het handige lijkt mij vooral het feit dat er twee kranen zijn waarmee je de pomp makkelijk kan afsluiten van het bad. Een te hoge flow lijkt mij ook geen probleem voor de WP, een te lage uiteraard wel.Maverick schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:02:
[...]
Ik heb een zelfde zoektocht ondernomen. Buiten het feit dat er wat mensen zijn die elkaar napraten is er geen enkele technische onderbouwing voor een bypass te vinden voor dit soort systemen. In dit topic staan een aantal discussies hierover die telkens op hetzelfde neerkomen. Als je hem wilt toevoegen kan dit handig zijn. Prestatieverbeteringen zal het iig niet opleveren.
Het zal wel werken, maar houd er ook rekening mee dat het dan echt even duurt voordat hij op termperatuur is als je hem niet continu aan laat staan. Ik heb zelf de poolex 7kw. Deze doet in de zomer prima 3 graden opwarming per uur. Maar als het in de winter koud is zakt dat naar minder dan een graad per uur. Als je dan thuis komt van een dag werken en je wilt er in dan zul je toch even moeten wachten.knny schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:38:
[...]
Ik heb mijn oog laten vallen op de Poolex Icespa, die ook 5kWh heeft en die is speciaal gemaakt voor Jacuzzi/hottubs. Zou tot -25 moeten werken volgens fabrikant. Alleen komt deze versie pas ergens in juni uit.![]()
Onze hottub heeft slechts 1200 liter water en is goed geïsoleerd. Als we warm gestookt hebben dag ervoor is water in ochtend nog 30 graden ofzo![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt hem ook de hele week op 38 graden laten staan, maar das toch een beetje zonde allemaal (vind ik).
Helemaal mee eens.leejoow schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:24:
[...]
Het handige lijkt mij vooral het feit dat er twee kranen zijn waarmee je de pomp makkelijk kan afsluiten van het bad. Een te hoge flow lijkt mij ook geen probleem voor de WP, een te lage uiteraard wel.
Ik heb mijn poolex 7kw nu bijna een heel jaar op 38 graden staan en vanaf het begin het verbruik bijgehouden met een homewizard plug. Het verschil in verbruik door het jaar heen valt mij eerlijk gezegd reuze mee:Maverick schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:29:
[...]
Het zal wel werken, maar houd er ook rekening mee dat het dan echt even duurt voordat hij op termperatuur is als je hem niet continu aan laat staan. Ik heb zelf de poolex 7kw. Deze doet in de zomer prima 3 graden opwarming per uur. Maar als het in de winter koud is zakt dat naar minder dan een graad per uur. Als je dan thuis komt van een dag werken en je wilt er in dan zul je toch even moeten wachten.
Je kunt hem ook de hele week op 38 graden laten staan, maar das toch een beetje zonde allemaal (vind ik).
[...]
Helemaal mee eens.
Juli en augustus zat ik rond de 40 kwh per maand. Dan schakel ik de temperatuur afhankelijk van het weer ook wel terug naar een graad of 32, zodat je wat kunt afkoelen

April, mei, juni en september zat het verbruik tussen de 60 en 70 kwh per maand.
oktober, november, februari, maart tussen de 70 en de 80
In december en januari van dit jaar zat ik op 90 kwh per maand.
Bij mij is het een 1500l extra geïsoleerde hottub, zonder bubbels en jets. 1 tijdvak per dag voor verwarming, tussen 12:00 en 18:00. We zitten er een paar keer per week in, meestal een uurtje per sessie. In de koude maanden doen we het geïsoleerde deksel voor de helft open als we er met 2 personen in zitten, dan zit je wat meer beschut en het scheelt in warmteverlies

Ja, het verbruik ligt in de koude maanden enkele 10-tallen kwh's hoger per maand. Maar het comfort van elke avond een warme tub waar je niet uren van tevoren over hoeft na de denken of je er wel of niet in wilt weegt daar voor ons zeker tegenop. We gebruiken hem daardoor ook veel vaker even spontaan!
Ik ben ook wel benieuwd of die Poolex Icespa van 5kWh het bad goed warm kan houden. Al hebben ze schijnbaar dat ding al wel langdurig getest. Anders kan je ook niet de waardes claimen van -10 en watertemp 38 graden en dan alsnog 2kWh als kracht hebben. En Poolex heeft ook een goede naam wat betreft warmtepompen dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Wat ik vooral mooi vind is het compacte kastje wat eigenlijk niks voorstelt in de tuin.visser.m schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:59:
[...]
Ik heb mijn poolex 7kw nu bijna een heel jaar op 38 graden staan en vanaf het begin het verbruik bijgehouden met een homewizard plug. Het verschil in verbruik door het jaar heen valt mij eerlijk gezegd reuze mee:
Juli en augustus zat ik rond de 40 kwh per maand. Dan schakel ik de temperatuur afhankelijk van het weer ook wel terug naar een graad of 32, zodat je wat kunt afkoelenIn de vakantie teruggeschakeld naar 25 graden.
April, mei, juni en september zat het verbruik tussen de 60 en 70 kwh per maand.
Bij mij is het een 1500l extra geïsoleerde hottub, zonder bubbels en jets. 1 tijdvak per dag voor verwarming, tussen 12:00 en 18:00. We zitten er een paar keer per week in, meestal een uurtje per sessie. In de koude maanden doen we het geïsoleerde deksel voor de helft open als we er met 2 personen in zitten, dan zit je wat meer beschut en het scheelt in warmteverlies
Ja, het verbruik ligt in de koude maanden enkele 10-tallen kwh's hoger per maand. Maar het comfort van elke avond een warme tub waar je niet uren van tevoren over hoeft na de denken of je er wel of niet in wilt weegt daar voor ons zeker tegenop. We gebruiken hem daardoor ook veel vaker even spontaan!
Inderdaad! Spare parts heb ik nog niet kunnen vinden. Inmiddels wel geprobeerd om de boel te repareren maar ik blijf helaas nog lekkages houden. Als iemand nog suggesties heeft dan houdt ik mij aanbevolen.Jazsie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:20:
[...]
Balen !
Warmtewisselaar kan je vervangen, alleen moe je iemand hebben die met koudemiddel kan omgaan (STEK monteur oid) want de leidingen moeten geleegd worden, vervolgens nieuwe warmtewisselaar eraan lassen/solderen en dan weer opnieuw afvullen...
Bij elkaar ook kostbaar iets helaas.
Warmtewisselaar lek lucht/water zwembad warmtepomp
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Zo te zien is het gewoon gebarsten, zou het plastic "lassen" en dan versterken mocht er druk op komen.
Gaat prima aangezien er geen stukken uit zijn.
Mijn zwager heeft ook een Poolex die kapot is gegaan. Hij heeft contact gezocht met de retailer, die hem in contact bracht met de producent.revolution-nl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:38:
[...]
Inderdaad! Spare parts heb ik nog niet kunnen vinden. Inmiddels wel geprobeerd om de boel te repareren maar ik blijf helaas nog lekkages houden. Als iemand nog suggesties heeft dan houdt ik mij aanbevolen.
Warmtewisselaar lek lucht/water zwembad warmtepomp
Via de producent kon hij allerhande spare parts bestellen om de storing op te lossen. Dat was volgens mij rechtstreeks contact met Poolex in Zuid-Frankrijk, zoals ook op de website van Poolex te vinden.
Dus ik zou Poolex rechtstreeks proberen te benaderen.
Onder de tab "Losse stukken":
https://assistance.poolstar.fr/Catalog/Product/8419
[Voor 4% gewijzigd door visser.m op 19-04-2023 09:59]
Het betreft een comfortpool, ik heb de fabrikant zelf en distributeurs al aangeschreven, helaas zonder resultaat. Ik zag dat Orilux en Fairland dezelfde hardeware gebruiken, online nog geen parts gevonden, omdat de unit dan weer met gas gevuld moet worden, wil ik het eerst nog een keer proberen met een provosorische reparatie. Kosten technisch kan ik anders waarschijnlijk net zo goed een gebruikte warmtepomp aanschaffen.visser.m schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:50:
[...]
Mijn zwager heeft ook een Poolex die kapot is gegaan. Hij heeft contact gezocht met de retailer, die hem in contact bracht met de producent.
Via de producent kon hij allerhande spare parts bestellen om de storing op te lossen. Dat was volgens mij rechtstreeks contact met Poolex in Zuid-Frankrijk, zoals ook op de website van Poolex te vinden.
Dus ik zou Poolex rechtstreeks proberen te benaderen.
Onder de tab "Losse stukken":
https://assistance.poolstar.fr/Catalog/Product/8419
Bedankt voor deze tip, hier was ik nog niet opgekomen.Jazsie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:44:
Zo te zien is het gewoon gebarsten, zou het plastic "lassen" en dan versterken mocht er druk op komen.
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Klinkt wel verleidelijk. Echter als je dat doet dan staat toch je pomp ook 24/7 te draaien? Is dat niet een beetje zonde allemaal? Ik kies er nu voor (via home assistant) om de temperatuur overdag en in het weekend naar 38 te sturen als hij onder de 37 komt en daarna weer uit te schakelen. 's nachts en 's ochtends door de week laat ik hem gewoon helemaal uit. Dan draait de pomp alleen af en toe voor de circulatie.visser.m schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:59:
[...]
Ik heb mijn poolex 7kw nu bijna een heel jaar op 38 graden staan en vanaf het begin het verbruik bijgehouden met een homewizard plug. Het verschil in verbruik door het jaar heen valt mij eerlijk gezegd reuze mee:
Juli en augustus zat ik rond de 40 kwh per maand. Dan schakel ik de temperatuur afhankelijk van het weer ook wel terug naar een graad of 32, zodat je wat kunt afkoelenIn de vakantie teruggeschakeld naar 25 graden.
Ah, ik dacht een binnenkant van een poolex te herkennen op de fotorevolution-nl schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:05:
[...]
Het betreft een comfortpool, ik heb de fabrikant zelf en distributeurs al aangeschreven, helaas zonder resultaat.

Mijn circulatiepomp wordt aangestuurd door de warmtepomp, dus die draait ook alleen tussen 12:00 en 18:00.Maverick schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:13:
[...]
Klinkt wel verleidelijk. Echter als je dat doet dan staat toch je pomp ook 24/7 te draaien? Is dat niet een beetje zonde allemaal? Ik kies er nu voor (via home assistant) om de temperatuur overdag en in het weekend naar 38 te sturen als hij onder de 37 komt en daarna weer uit te schakelen. 's nachts en 's ochtends door de week laat ik hem gewoon helemaal uit. Dan draait de pomp alleen af en toe voor de circulatie.
Binnen dat tijdvak lukt het de warmtepomp altijd om het water weer op 38 graden te krijgen, om 18:00 schakelt de warmtepomp zelf alles uit.
Als vorstbeveiliging heb ik er nog een shelly met temperatuursensor tussen gezet die de circulatiepomp apart kan aansturen. Mocht het tussen 18:00 en 12:00 gaan vriezen, dan zorgt de shelly alsnog dat er warm water gecirculeerd wordt.
ja ok. dat verschilt dan niet heel veel van mij. Ik dacht dat je hem 's nachts ook liet lopenvisser.m schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:51:
[...]
Mijn circulatiepomp wordt aangestuurd door de warmtepomp, dus die draait ook alleen tussen 12:00 en 18:00.
Binnen dat tijdvak lukt het de warmtepomp altijd om het water weer op 38 graden te krijgen, om 18:00 schakelt de warmtepomp zelf alles uit.
Als vorstbeveiliging heb ik er nog een shelly met temperatuursensor tussen gezet die de circulatiepomp apart kan aansturen. Mocht het tussen 18:00 en 12:00 gaan vriezen, dan zorgt de shelly alsnog dat er warm water gecirculeerd wordt.

Enige verschil is dan dat ik hem als hij op termperatuur is afschakel. In de regel sprint hij om 14:00 aan om hem helemaal op te warmen (duurt 2 uurtjes +/-) en daarna doet hij nog 2 runnetjes van 20 minuten gedurende de avond. (mits we er die dag niet in gaan). Daarna is hij weer klaar voor de rest van de nacht.
Hoi,visser.m schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:59:
[...]
Mijn verbruik is redelijk gelijk, voor de weken dat ik aan het meten ben. 20..22,kw per week
1600l jacuzzi
Door de week op 36C en weekend 39C.
Indien we er door de week gebruik van maken, even hoger zetten via de app.
Poolex stuurt filterpomp aan.
Welke pomp van Poolex gebruik jij? En vinden die Homewizard pluggen die kou en luchtvochtigheid wel ok buiten? Of heb je die knop binnen staan?Konijnenbats schreef op donderdag 20 april 2023 @ 06:29:
[...]
Hoi,
Mijn verbruik is redelijk gelijk, voor de weken dat ik aan het meten ben. 20..22,kw per week
1600l jacuzzi
Door de week op 36C en weekend 39C.
Indien we er door de week gebruik van maken, even hoger zetten via de app.
Poolex stuurt filterpomp aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Voor 5% gewijzigd door knny op 20-04-2023 09:06]
Qline 7knny schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:06:
[...]
Welke pomp van Poolex gebruik jij? En vinden die Homewizard pluggen die kou en luchtvochtigheid wel ok buiten? Of heb je die knop binnen staan?
Aansluiting Wp zit in een verwarmde ruimte.
Goedenavond allen,
Na het doornemen van dit topic ben ik overstag. Ik twijfel alleen tussen drie warmtepompen:
Wij hebben een Spa Corsica Superior, welke dus een inhoud heeft van 1520 liter. De jacuzzi is altijd verwarmd tot 38 graden. we willen dus ook dat de warmtepomp dit in de winter aankan. Het is de bedoeling om later wat meer te spelen met het verlagen van de temperatuur bijv. doordeweeks overdag om zo nog verder te besparen. Vooral ook als salderen eraf gaat. Met 10.000 kWh teruglevering moeten we straks toch wat slimmer omgaan met de stroom van de zonnepanelen. En nee, met saldering betalen we nog 3.000kWh aan stroom. Als we de warmtepomp aansluiten op de jacuzzi zal dat dichter naar 0 gaan
Doel is om kosten te besparen.
Puur ter info:
Qua home automation weet ik mijn weg enigszins te vinden. Heb tijden Domoticz gehad, ga nu over op de Homey pro 2023 (evt in aanvulling van een HA). Homey wordt komende maand geleverd. Gebruik Homewizard om energie te monitoren.
Het idee is om van het hele proces ook foto's en uitleg te delen in deze groep. Merk dat er al veel is en dat er veel mensen een spa van Passion spa hebben en een gedetailleerde uitleg zal nog meer mensen helpen de stap te nemen.
Na het doornemen van dit topic ben ik overstag. Ik twijfel alleen tussen drie warmtepompen:
- Poolex IceSpa 5Kw
- Poolex Q-line 7kW
- Balboa Clim8Zone
Wij hebben een Spa Corsica Superior, welke dus een inhoud heeft van 1520 liter. De jacuzzi is altijd verwarmd tot 38 graden. we willen dus ook dat de warmtepomp dit in de winter aankan. Het is de bedoeling om later wat meer te spelen met het verlagen van de temperatuur bijv. doordeweeks overdag om zo nog verder te besparen. Vooral ook als salderen eraf gaat. Met 10.000 kWh teruglevering moeten we straks toch wat slimmer omgaan met de stroom van de zonnepanelen. En nee, met saldering betalen we nog 3.000kWh aan stroom. Als we de warmtepomp aansluiten op de jacuzzi zal dat dichter naar 0 gaan

Puur ter info:
Qua home automation weet ik mijn weg enigszins te vinden. Heb tijden Domoticz gehad, ga nu over op de Homey pro 2023 (evt in aanvulling van een HA). Homey wordt komende maand geleverd. Gebruik Homewizard om energie te monitoren.
Het idee is om van het hele proces ook foto's en uitleg te delen in deze groep. Merk dat er al veel is en dat er veel mensen een spa van Passion spa hebben en een gedetailleerde uitleg zal nog meer mensen helpen de stap te nemen.
[Voor 4% gewijzigd door luckymentrix33 op 21-04-2023 22:19]
Ik zit bijna met dezelfde vraag, al heb ik geen spa, maar een hottub dus valt het Balboa systeem voor ons af. Hieronder de verschillen tussen de Icespa en Q-line 5 en 7. Wat opvalt is dat de Icespa een lager stroomverbruik laat zien in de specs. Maar de 7kWh versie kan bij lagere temperaturen gewoon meer vermogen leveren dan die 5kWh. Eigenlijk zou ik een overzicht willen zien van temperatuur bij de Q-line -10 en watertemperatuur 38 graden. Benieuwd wat die dan aan kWh kan geven bij de 5 en 7 versie.luckymentrix33 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:17:
Goedenavond allen,
Na het doornemen van dit topic ben ik overstag. Ik twijfel alleen tussen drie warmtepompen:Wat is jullie advies? Ik neig naar de Qline 7kW. Hieronder wat achtergrondinformatie.
- Poolex IceSpa 5Kw
- Poolex Q-line 7kW
- Balboa Clim8Zone
Wij hebben een Spa Corsica Superior, welke dus een inhoud heeft van 1520 liter. De jacuzzi is altijd verwarmd tot 38 graden. we willen dus ook dat de warmtepomp dit in de winter aankan. Het is de bedoeling om later wat meer te spelen met het verlagen van de temperatuur bijv. doordeweeks overdag om zo nog verder te besparen. Vooral ook als salderen eraf gaat. Met 10.000 kWh teruglevering moeten we straks toch wat slimmer omgaan met de stroom van de zonnepanelen. En nee, met saldering betalen we nog 3.000kWh aan stroom. Als we de warmtepomp aansluiten op de jacuzzi zal dat dichter naar 0 gaan![]()
Puur ter info:
Wat voor COP halen jullie met dit weer. Ik heb gister 1000 liter verwarmt van 21c naar 40c en kwam op basis van historische gegevens met het verwarmen van COP1 uit op een COP van 4 (silent mode ingeschakeld = max 80% vermogen)
Heb nu een plastic las kitje besteld op Ali om zo de porien op te vullen met kunstof.
Enig idee wat voor type kunstof dit is ? ABS /PE /PP etc
Het is voor 99% gelukt met een standaard soldeerbout. De laatste 1% drupt nog door de porien van het gesmolten plastic.Jazsie schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:44:
Heb nu een plastic las kitje besteld op Ali om zo de porien op te vullen met kunstof.
Een tijd gebruik ik de Poolex qline 9kw. Voor lange tijd maakte die verschrikkelijke herrie, enorme rammel en je hoorde het door heel de buurt. Nou de tijd genomen het op te lossen.
Lang verhaal kort, wat bleek, de leiding van de drukmeter (hard koper) raakte van binnen net de mantel aan. Als de compressor gaat draaien, dan trilt het van binnen, maar de harde koperen slang trilde dus tegen de kast. Ik heb er wat isolatiemateriaal tussen gedaan. En nu is de poolex uiteindelijk erg stil op vol vermogen. Heerlijk, had ik veel eerder moeten doen. Maar wat een designfout is dit zeg
Lang verhaal kort, wat bleek, de leiding van de drukmeter (hard koper) raakte van binnen net de mantel aan. Als de compressor gaat draaien, dan trilt het van binnen, maar de harde koperen slang trilde dus tegen de kast. Ik heb er wat isolatiemateriaal tussen gedaan. En nu is de poolex uiteindelijk erg stil op vol vermogen. Heerlijk, had ik veel eerder moeten doen. Maar wat een designfout is dit zeg
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
revolution-nl schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:53:
Wat voor COP halen jullie met dit weer. Ik heb gister 1000 liter verwarmt van 21c naar 40c en kwam op basis van historische gegevens met het verwarmen van COP1 uit op een COP van 4 (silent mode ingeschakeld = max 80% vermogen)
[...]
Je zou verwachten PVC
Het is voor 99% gelukt met een standaard soldeerbout. De laatste 1% drupt nog door de porien van het gesmolten plastic.
Zijn er smart grid ready warmtepompen voor een spa beschikbaar? Met smart grid zou je de pomp heel makkelijk kunnen aansturen met overschot stroom zonnepanelen - samen met andere smart grid apparatuur. Oa Daikin pompen zouden moeten compatibel zijn.
Heeft iemand daar meer informatie over?
Ik wil de de Qline gaan aansluiten. Hiervoor wil ik een driedelige koppeling direct op de warmtepomp monteren. Nu is dit een duims aansluiting, maar wel vrij ruim. Ik kan er een heleboel gastape tussen gaan draaien, maar vroeg mij af, zou ik dit direct met PVC lijm kunnen doen?
Qline is 1 1/4" binnendraadleejoow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:11:
Ik wil de de Qline gaan aansluiten. Hiervoor wil ik een driedelige koppeling direct op de warmtepomp monteren. Nu is dit een duims aansluiting, maar wel vrij ruim. Ik kan er een heleboel gastape tussen gaan draaien, maar vroeg mij af, zou ik dit direct met PVC lijm kunnen doen?
Dit is toch buitendraad? En de koppeling die er nu op zit is 1", een 1 1/4" zal alleen maar ruimer zitten... Het is de 7kW, wellicht dat dat nog iets uitmaakt voor de maat aansluiting?
Hmmm raar, Poolex/Poolstar geeft in hun systeem 1 1/4" binnendraad aan....leejoow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:51:
[...]
Dit is toch buitendraad? En de koppeling die er nu op zit is 1", een 1 1/4" zal alleen maar ruimer zitten... Het is de 7kW, wellicht dat dat nog iets uitmaakt voor de maat aansluiting?
[Afbeelding]
Hoe zit de aansluiting van de stroomkabel. Moest je hiervoor de halve warmtepomp uit elkaar schroeven of zit er aan de zijkant een klepje?
een reguliere warmtepomp kan dat gewoon doen met een los kastje eraan die het signaal ontvangt van je zonneomvormer.kraaiven schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:57:
Zijn er smart grid ready warmtepompen voor een spa beschikbaar? Met smart grid zou je de pomp heel makkelijk kunnen aansturen met overschot stroom zonnepanelen - samen met andere smart grid apparatuur. Oa Daikin pompen zouden moeten compatibel zijn.
vraag is alleen waarom je dat in vredesnaam zou doen, het kost onder de streep meer energie en is minder efficient en kost het je dus geld.
zuingste voor je stroomverbruik en dus ook de portemonee is om een echte warmtepomp te kopen ipv zo'n kleine veredelde aircounit en dat ding gewoon het bad warm houden.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Zeker geen klepje, moest alles uit elkaar halenGuusje2 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 16:17:
[...]
Hmmm raar, Poolex/Poolstar geeft in hun systeem 1 1/4" binnendraad aan....
Hoe zit de aansluiting van de stroomkabel. Moest je hiervoor de halve warmtepomp uit elkaar schroeven of zit er aan de zijkant een klepje?
Dan heb je een 2021 model. Die zijn als ik het me goed herinner inderdaad 1"leejoow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:25:
[...]
Zeker geen klepje, moest alles uit elkaar halen
Is 1" met wat kolmat tape gaat dat met de juiste koppeling heel goed.leejoow schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:11:
Daarna flexibel aansluiten.dvana daar kun je naar vaste buis.
Wel alles goed isoleren.
Schroefverbinding Nooit lijmen.
Dit is min of meer hoe ik het doe met zelfbouw aan mijn Poolex WP. De Poolex WP is geknoopt aan de jacuzzi. Daarnaast heb ik een integratie gemaakt met domoticz (domotica tool) om geautomatiseerd de WP te laten verwarmen met in te stellen temperatuur. Op dit moment doe ik het gewoon op vaste tijden (12u en 18u) zodat in principe altijd de spa ready to go is, en alleen overdag verwarmen, omdat dat de temperatuur het beste is en dus de COP het laagst. Dit zou heel eenvoudig verder geautomatiseerd kunnen worden als er bijv meer dan 1000w terug het net op gaat, dat alleen dan de WP aangaat. Zo kun je ervoor zorgen dat 100% PV-opwek in je spa gaat. Voor nu met salderen slaat het eigenlijk nog nergens op, maar als dat minder is, wil ik dit wel verder op deze manier gebruiken zodat de spa met verwarmen alleen op PV draait (behalve als je er als het donker is inzit, dan gaat het uiteraard niet).kraaiven schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:57:
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Je gaf het al in een ander forum aan dat je beter een echte WP kan gebruiken, maar ik ben het hier niet mee eens. Dit soort zwembad wamtepompen zijn hiervoor gemaakt en hebben een ingebouwde titanium warmtewisselaar waardoor je het zwembad/spa water direct kan verwarmen. Er zijn wel wat niet te onderschatten nadelen aan een 'echte' WP die je hiervoor inzet:flippy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:17:
[...]
een reguliere warmtepomp kan dat gewoon doen met een los kastje eraan die het signaal ontvangt van je zonneomvormer.
vraag is alleen waarom je dat in vredesnaam zou doen, het kost onder de streep meer energie en is minder efficient en kost het je dus geld.
zuingste voor je stroomverbruik en dus ook de portemonee is om een echte warmtepomp te kopen ipv zo'n kleine veredelde aircounit en dat ding gewoon het bad warm houden.
- Geen ingebouwde titanium warmtewisselaar en los aanschaffen is vrij prijzig.
- Een echte WP is sowieso echt 4x duurder, denk aan 1000 euro vs 4000 euro
- Een echte WP (bijv een panasonic) is ook echt een heel klap groter
- Als je de echte WP wil combineren met je woning, dan kan de locatie van de WP lastig zijn. In mijn persoonlijke geval zou je dan leidingen moeten ingraven over 15 meter.
- COP van zo'n 'goedkope' zwembad warmtepomp heb ik ook al eens op ongeveer 6 gemeten in de zomer. Zo'n echte WP zal zeker met dat warme weer nog veel beter zijn, en ook als het relatief koud is, maar de vraag is maar of het verschil in COP lonend gaat zijn
- Je moet een driewegklep plaatsen, maar waar doe je dit? Buiten is verre van verstandig, maar over het algemeen is er geen 'binnen', tenzij je je zwembad / spa in de binnenruimte kan koppelen met de WP. In mijn geval wordt dat zeer onhandig, dan zou het SPA water zo'n 20 meter onder de grond + kruipruimte moeten om dan binnen door de warmtewisselaar te lopen. Verliezen zijn dan serieus en krijg je spa dan maar eens naar de 37-38 graden.
Ik heb zelf zowel een Poolex 9kW en een Panasonic monobloc 9kW en heb zeker overwogen om de panasonic in te zetten, maar ik kwam er niet uit qua leidingwerk en wilde uiteraard geen driewegklep buiten plaatsen. Misschien mis ik wat kennis in de mogelijkheden, maar een aparte WP voor de jacuzzi die aan de andere kant van de overkapping staat en daarmee ook niet hoorbaar, vind ik ideaal zo.
Maar begrijp mij niet verkeerd, een echte WP zal zuiniger kunnen werken en (met dezelfde kW specs) een beter vermogen kunnen leveren. Als de buitentemp onder de 8 graden komt, lukt het de Poolex 9kW niet meer om de jacuzzi op 37 graden te houden als deze openstaat. Ondanks te blijven draaien zakt de temp ong 0.5 graden in het uur en staat die op boost vermogen te draaien (1300w opgenomen vermogen).
ietsjes neutraler mag je wel naar de zaak kijken. en vooral iets langer dan alleen aankoopprijzen.padoempats schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:47:
[...]
Je gaf het al in een ander forum aan dat je beter een echte WP kan gebruiken, maar ik ben het hier niet mee eens. Dit soort zwembad wamtepompen zijn hiervoor gemaakt en hebben een ingebouwde titanium warmtewisselaar waardoor je het zwembad/spa water direct kan verwarmen. Er zijn wel wat niet te onderschatten nadelen aan een 'echte' WP die je hiervoor inzet:
- Geen ingebouwde titanium warmtewisselaar en los aanschaffen is vrij prijzig.
- Een echte WP is sowieso echt 4x duurder, denk aan 1000 euro vs 4000 euro
- Een echte WP (bijv een panasonic) is ook echt een heel klap groter
- Als je de echte WP wil combineren met je woning, dan kan de locatie van de WP lastig zijn. In mijn persoonlijke geval zou je dan leidingen moeten ingraven over 15 meter.
- COP van zo'n 'goedkope' zwembad warmtepomp heb ik ook al eens op ongeveer 6 gemeten in de zomer. Zo'n echte WP zal zeker met dat warme weer nog veel beter zijn, en ook als het relatief koud is, maar de vraag is maar of het verschil in COP lonend gaat zijn
- Je moet een driewegklep plaatsen, maar waar doe je dit? Buiten is verre van verstandig, maar over het algemeen is er geen 'binnen', tenzij je je zwembad / spa in de binnenruimte kan koppelen met de WP. In mijn geval wordt dat zeer onhandig, dan zou het SPA water zo'n 20 meter onder de grond + kruipruimte moeten om dan binnen door de warmtewisselaar te lopen. Verliezen zijn dan serieus en krijg je spa dan maar eens naar de 37-38 graden.
Ik heb zelf zowel een Poolex 9kW en een Panasonic monobloc 9kW en heb zeker overwogen om de panasonic in te zetten, maar ik kwam er niet uit qua leidingwerk en wilde uiteraard geen driewegklep buiten plaatsen. Misschien mis ik wat kennis in de mogelijkheden, maar een aparte WP voor de jacuzzi die aan de andere kant van de overkapping staat en daarmee ook niet hoorbaar, vind ik ideaal zo.
Maar begrijp mij niet verkeerd, een echte WP zal zuiniger kunnen werken en (met dezelfde kW specs) een beter vermogen kunnen leveren. Als de buitentemp onder de 8 graden komt, lukt het de Poolex 9kW niet meer om de jacuzzi op 37 graden te houden als deze openstaat. Ondanks te blijven draaien zakt de temp ong 0.5 graden in het uur en staat die op boost vermogen te draaien (1300w opgenomen vermogen).
een losse titanium wisselaar kost rond de 500 euro dus dat is niet een wereldbedrag. zelfs ivm met 15 meter leiding ingraven en een extra klep kom je dan nog netto beter uit dan een zwembadWP kopen.
een echte WP kost je 4k, met 2700 subsidie blijft daar 1300 van over.
WP staat dus veel verder van je zwembad af en maakt ook nog eens aanzienlijk minder herrie met een hogere COP.
als je alleen kijkt naar je eigen situatie velt het op persoonlijk keuzes, maar ga niet op deze manier een "echte" WP afzeiken, wees dan wel eerlijk en kijk naar de echte kosten over een periode van de 10~20 jaar dat het moet staan. en dan is een hogere COP zeker de moeite waard, vooral als je ook het zwembad wilt gebruiken als het wat minder lekker warm is buiten en zo'n zwembadWP niks meer doet...
Ja zoals ik probeerde aan te geven, begrijp mij niet verkeerd, een echte WP heeft zeker zinvolle voordelen.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:59:
[...]
ietsjes neutraler mag je wel naar de zaak kijken. en vooral iets langer dan alleen aankoopprijzen.
een losse titanium wisselaar kost rond de 500 euro dus dat is niet een wereldbedrag. zelfs ivm met 15 meter leiding ingraven en een extra klep kom je dan nog netto beter uit dan een zwembadWP kopen.
WP staat dus veel verder van je zwembad af en maakt ook nog eens aanzienlijk minder herrie met een hogere COP.
als je alleen kijkt naar je eigen situatie velt het op persoonlijk keuzes, maar ga niet op deze manier een "echte" WP afzeiken, wees dan wel eerlijk en kijk naar de echte kosten over een periode van de 10~20 jaar dat het moet staan. en dan is een hogere COP zeker de moeite waard, vooral als je ook het zwembad wilt gebruiken als het wat minder lekker warm is buiten en zo'n zwembadWP niks meer doet...
Maar wilde graag de nadelen toelichten voor een completer beeld en dat het niet per definitie beter is.
De subsidie is overigens wel alleen in het geval als je hem aan je woning hangt, en die krijg je niet als je hem dedicated voor je zwembad/spa inzet.
Kort samengevat zijn we het denk ik over het algemeen over het volgende eens:
Voordelen:
- Betere COP
- Stiller
Nadelen:
- Aansluiting icm verwarming woning is complexer
- Directe aansluiting is aanzienlijk duurder (geen subsidie + 500 euro voor warmtewisselaar)
die subsidie krijg je gewoon. je kan er zoveel kopen als je wilt. als jij er 10 nodig hebt voor jouw adres om gasloos te gaan krijg je subsidie op 10 van die dingen.padoempats schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:09:
[...]
Ja zoals ik probeerde aan te geven, begrijp mij niet verkeerd, een echte WP heeft zeker zinvolle voordelen.
Maar wilde graag de nadelen toelichten voor een completer beeld en dat het niet per definitie beter is.
De subsidie is overigens wel alleen in het geval als je hem aan je woning hangt, en die krijg je niet als je hem dedicated voor je zwembad/spa inzet.
Kort samengevat zijn we het denk ik over het algemeen over het volgende eens:
Voordelen:
- Betere COP
- Stiller
Nadelen:
- Aansluiting icm verwarming woning is complexer
- Directe aansluiting is aanzienlijk duurder (geen subsidie + 500 euro voor warmtewisselaar)
je krijgt echter geen subsidie op zwembadwarmtepompen...

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 16:11]
Een van de voorwaarden:flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:10:
[...]
die subsidie krijg je gewoon. je kan er zoveel kopen als je wilt. als jij er 10 nodig hebt voor jouw adres om gasloos te gaan krijg je subsidie op 10 van die dingen.
je krijgt echter geen subsidie op zwembadwarmtepompen...
U vraagt subsidie aan voor een warmtepomp voor ruimteverwarming of tapwaterverwarming.
Een zwembad of jacuzzi valt daar niet onder. Al zal het je zeker lukken om de subsidie te krijgen als je een installatiefactuur meegeeft. Maar dat geldt voor iedereen die een factuurtje in word opstelt en meestuurt met de aanvraag om ff 3000 euro in een minuut te toucheren.
je krijg de subsidie gewoon want die zit op adres en je koopt een warmtepomp gemaakt voor ruimteverwarming /tapwater.padoempats schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Een van de voorwaarden:
U vraagt subsidie aan voor een warmtepomp voor ruimteverwarming of tapwaterverwarming.
Een zwembad of jacuzzi valt daar niet onder. Al zal het je zeker lukken om de subsidie te krijgen als je een installatiefactuur meegeeft. Maar dat geldt voor iedereen die een factuurtje in word opstelt en meestuurt met de aanvraag om ff 3000 euro in een minuut te toucheren.
er staat niet een verplichting dat jij hem moet gebruiken voor die 2 dingen. dat word geinsinueerd maar dat is niet wat er echt staat.

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 16:33]
Hmm ik denk dat je gelijk hebt, zo lees ik het nu ookflippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:32:
[...]
je krijg de subsidie gewoon want die zit op adres en je koopt een warmtepomp gemaakt voor ruimteverwarming /tapwater.
er staat niet een verplichting dat jij hem moet gebruiken voor die 2 dingen. dat word geinsinueerd maar dat is niet wat er echt staat.

Zoals je ziet is het een allegaartje van koppelingen. Bij nader inzien was dit allemaal niet zo waterdicht en heb het nu gemaakt met 2 buizen die over de rand hangen en ook de gewone pomp aangesloten zodat de warmtepomp uit kan (voor het geluid) als we er in zitten.bisselke schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:20:
[...]
Wat voor koppelstukken heb je eigenlijk gebruikt om de warmtepomp aan te sluiten op de intex jacuzzi?
Dit kan toch nooit beter zijn, je hebt extra verlies door een extra wisselaar en leidingwerk. Hoe ga je dat water verpompen? Denk niet dat de circulatiepomp van de jacuzzi dat kan, dus moet je de wisselaar buiten bij de jacuzzi plaatsen.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:59:
[...]
ietsjes neutraler mag je wel naar de zaak kijken. en vooral iets langer dan alleen aankoopprijzen.
En hoe ga je dit regelen? In de winter koud in huis omdat de jacuzzi opgewarmd moet worden?
En in de zomer? Geen verwarming nodig in huis, maar de jacuzzi moet wel warm blijven dus de wp moet door blijven draaien.
En waarom doet een zwembad wp niks meer als het wat kouder is? Meeste kunnen gewoon tot -5, cop zal dan niet hoog zijn meer, maar dat is ie voor de normale dan ook niet meer.
de verliezen in dat leidingwerk is minimaal, dan praat je over tientallen watten, niet honderden of duizenden. en pompverliezen is een non-issue tenzij je dat ding aan andere kant van de wijk zet. zelfde issue heb je met een reguliere ZWP die niet pal naast het zwembad staat.hendrik12345678 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:49:
[...]
Dit kan toch nooit beter zijn, je hebt extra verlies door een extra wisselaar en leidingwerk. Hoe ga je dat water verpompen? Denk niet dat de circulatiepomp van de jacuzzi dat kan, dus moet je de wisselaar buiten bij de jacuzzi plaatsen.
En hoe ga je dit regelen? In de winter koud in huis omdat de jacuzzi opgewarmd moet worden?
En in de zomer? Geen verwarming nodig in huis, maar de jacuzzi moet wel warm blijven dus de wp moet door blijven draaien.
En waarom doet een zwembad wp niks meer als het wat kouder is? Meeste kunnen gewoon tot -5, cop zal dan niet hoog zijn meer, maar dat is ie voor de normale dan ook niet meer.
en als je hem ook in de winter gebruikt moet je daar gewoon rekening mee houden in het formaat WP wat je koopt, dat is niet geweldig lastig gezien je dat deels gewoon kan baseren op je historische gasverbruik. de WP regelt de rest om de boel warm te houden dus daar hoef je niet over na te denken. al kan het wel het overwegen waard zijn als je zo'n luxeprobleem hebt dat je 2 kleine warmtepompen pakt, eentje voor verwarming en de andere voor SWW en zwembad.
en dat een ZWP niks meer doet is mogelijk slecht verwoord maar zoals in elke spec sheet van die dingen vermeld is kan je zien dat de warmteproductie van zon ding als een baksteen in elkaar zakt als het kouder word. en dat kan dus al snel betekenen dat je ze zwembad niet meer warm houd, laat staan krijgt zoals hierboven al word vermeld. een echte WP kan doorgaans zijn volle vermogen leveren tot -10 of lager en ook nog eens met een relatief toffe COP zonder de buurt wakker te maken van de herrie. dus vooral als je in de winter ook wilt badderen tikt dat flink hard aan. niet vergeten dat aankoop van de machines een fractie is van de kosten om een zwembad te gebruiken over de periode van 10~20 jaar. energieverbruik is verreweg de grootste speler dus ietsjes meer uitgeven om meer efficientie te krijgen is zeer makkelijk te verantwoorden als je het goed uitrekent over de jaren heen.
[Voor 9% gewijzigd door flippy op 01-05-2023 21:07]
Maar wat is er niet echt aan een zwembad wp dan? Die van mij is gewoon een inverter, kan verwarmen tot -10, al is de cop dan niet hoog, en kwa herrie valt het ook wel mee.flippy schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:03:
[...]
de verliezen in dat leidingwerk is minimaal, dan praat je over tientallen watten, niet honderden of duizenden. en pompverliezen is een non-issue tenzij je dat ding aan andere kant van de wijk zet. zelfde issue heb je met een reguliere ZWP die niet pal naast het zwembad staat.
en als je hem ook in de winter gebruikt moet je daar gewoon rekening mee houden in het formaat WP wat je koopt, dat is niet geweldig lastig gezien je dat deels gewoon kan baseren op je historische gasverbruik. de WP regelt de rest om de boel warm te houden dus daar hoef je niet over na te denken. al kan het wel het overwegen waard zijn als je zo'n luxeprobleem hebt dat je 2 kleine warmtepompen pakt, eentje voor verwarming en de andere voor SWW en zwembad.
en dat een ZWP niks meer doet is mogelijk slecht verwoord maar zoals in elke spec sheet van die dingen vermeld is kan je zien dat de warmteproductie van zon ding als een baksteen in elkaar zakt als het kouder word. en dat kan dus al snel betekenen dat je ze zwembad niet meer warm houd, laat staan krijgt zoals hierboven al word vermeld. een echte WP kan doorgaans zijn volle vermogen leveren tot -10 of lager en ook nog eens met een relatief toffe COP zonder de buurt wakker te maken van de herrie. dus vooral als je in de winter ook wilt badderen tikt dat flink hard aan. niet vergeten dat aankoop van de machines een fractie is van de kosten om een zwembad te gebruiken over de periode van 10~20 jaar. energieverbruik is verreweg de grootste speler dus ietsjes meer uitgeven om meer efficientie te krijgen is zeer makkelijk te verantwoorden als je het goed uitrekent over de jaren heen.
Ik zie geen enkel voordeel om de wp welke het huis warm moet houden, ook te gebruiken om het zwembad warm te houden, moeilijkere installatie en regeling, en dat misschien voor een kleine besparing, wat ik betwijfel. Als ik kijk nu, met buitentemperatuur van 10 graden, dan levert de zwembad wp gewoon een cop van rond de 4 a 5, das niet slecht, overdag als de temp hoger is, is cop ook hoger.
ik heb een 2e hands zwemspa kunnen kopen. Deze heeft een apart zwem en jacuzzi gedeelte.
De techniek werkt allemaal nog maar is redelijk oud aan het worden. Momenteel is alles separaat uitgevoerd.
ik zit er sterk aan te denk om de boel om te bouwen naar 1 systeem met name vanwege toevoegen van:
- warmtepomp
- monitoring water kwaliteit
Naast vervangen van de bestaande techniek (ozonator, uv-c, circulatiepomp) zal ik dit dan ook anders dubbel uitgevoerd moeten worden en loopt snel op qua kosten.
Voor het verwarmen met 1 warmtepomp zal ik met automatische klepsturing werken gekoppeld aan het veranderen van het setpoint immers zwembad zal +/- 28gr vs jacuzzi +/-38gr.
Met de huidige wifi integraties is dat niet een uitdaging. Echter vraag ik mij af of een full inverter warmtepomp de kosten waard is. De pomp zal regelmatig moeten schakelen en minder in het lagere (efficiënte?) gebied draaien.
mijn oog valt momenteel op:
1x 13,5kw warmtepomp
vs
2x 7,6 kw warmtepomp
Wat zouden jullie doen? enkel vs dubbel systeem? gaat dat lekker werken met 1 warmtepomp?
nou lees ik hier ook niet al te beste reviews over huismerk van toppy al is dat met name de kleinere verticale modellen. iemand ervaring met deze modellen of suggestie voor een alternatief?
De techniek werkt allemaal nog maar is redelijk oud aan het worden. Momenteel is alles separaat uitgevoerd.
ik zit er sterk aan te denk om de boel om te bouwen naar 1 systeem met name vanwege toevoegen van:
- warmtepomp
- monitoring water kwaliteit
Naast vervangen van de bestaande techniek (ozonator, uv-c, circulatiepomp) zal ik dit dan ook anders dubbel uitgevoerd moeten worden en loopt snel op qua kosten.
Voor het verwarmen met 1 warmtepomp zal ik met automatische klepsturing werken gekoppeld aan het veranderen van het setpoint immers zwembad zal +/- 28gr vs jacuzzi +/-38gr.
Met de huidige wifi integraties is dat niet een uitdaging. Echter vraag ik mij af of een full inverter warmtepomp de kosten waard is. De pomp zal regelmatig moeten schakelen en minder in het lagere (efficiënte?) gebied draaien.
mijn oog valt momenteel op:
1x 13,5kw warmtepomp
vs
2x 7,6 kw warmtepomp
Wat zouden jullie doen? enkel vs dubbel systeem? gaat dat lekker werken met 1 warmtepomp?
nou lees ik hier ook niet al te beste reviews over huismerk van toppy al is dat met name de kleinere verticale modellen. iemand ervaring met deze modellen of suggestie voor een alternatief?
Ik heb uiteindelijk ook voor de kiss oplossing gekozen , een intex dompelpomp in het bad met twee 32 mm slangen over de rand. Als wij in het bad gaan gaat de pomp uit, extra bijverwarmen vinden wij vaak niet nodig en anders gaat de ingebouwde COP1 heater aan, werkt perfect.jorgenv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Zoals je ziet is het een allegaartje van koppelingen. Bij nader inzien was dit allemaal niet zo waterdicht en heb het nu gemaakt met 2 buizen die over de rand hangen en ook de gewone pomp aangesloten zodat de warmtepomp uit kan (voor het geluid) als we er in zitten.
Slangen van en naar de WP heb ik van buisisolatie voorzien evenals het interne koperen leidingwerk van de compressor naar de warmtewisselaar. de warmtewisselaar zelf wil ik ook nog isoleren.
[Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2023 21:33]
Ik heb uiteindelijk ook voor de kiss oplossing gekozen , een intex dompelpomp in het bad met twee 32 mm slangen over de rand naar de WPjorgenv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Zoals je ziet is het een allegaartje van koppelingen. Bij nader inzien was dit allemaal niet zo waterdicht en heb het nu gemaakt met 2 buizen die over de rand hangen en ook de gewone pomp aangesloten zodat de warmtepomp uit kan (voor het geluid) als we er in zitten.
Als wij in het bad gaan gaat de pomp uit, extra bijverwarmen vinden wij vaak niet nodig en anders gaat de ingebouwde COP1 heater aan, werkt perfect.
Voor een geïntegreerde oplossing waren met name de jets waren wat problematisch omdat deze gedeeld door een leiding gaat
Moet zeggen dat ik erg blij ben met de extra capaciteit van de warmtepomp (6kw) tov de standaard 2kw heater. Verwarm nu met 5 graden per uur tov de 1,5 uur dus als wij later op de dag besluiten dat we nog even willen bubbelen dan is hij snel op temperatuur en qua energieverbruik blijft het nu leuk.
Alleen nog even een PIR cover knutselen

[Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2023 21:39]
Dit ziet er bijna te mooi uit om waar te zijn. Wij gaan binnenkort verhuizen en zoeken nog een jacuzzi. Dit + jacuzzi lijkt me heel mooi. Ik vind het wel spannend om het zelf aan te sluiten dus ik zoek nog wel iemand om het aan te sluiten, tips?knny schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:38:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na een tijdje met de zwembad warmtepomp te testen, vandaag een warmtepomp en zandfilter speciaal voor de intex pure spa gekocht. ROI zal wel even duren, maar de snellere opwarmtijd en het lagere energieverbruik maken het toch wel de moeite vind ik. Ook dat kleine rot filtertje om de paar dagen schoonmaken hoeft niet meer met een zandfilter.
Het is een Hot Spring 7KW geworden voor €685 en een bestway zandfilter pompje. voor €125. Dus valt nog wel mee van prijs. Dit was de enige enigsinds goedkope verticale warmtepomp die ik kon vinden, omdat dat qua plaatsing toch wat makkelijker is dan de horizontale die ik voor het zwembad gebruik.
Hij is ook een stuk stiller, hij is vanop het terras een paar meter verder bijna niet te horen, wat ook wel een verbetering is tenopzichte van de zwembad warmtepomp. Al bij al dus tevreden met de aankoop voorlopig. Het is nog te zien hoe goed het verwarmt natuurlijk, maar 7KW op 700l water zou geen probleem mogen zijn, lol.
Het is een Hot Spring 7KW geworden voor €685 en een bestway zandfilter pompje. voor €125. Dus valt nog wel mee van prijs. Dit was de enige enigsinds goedkope verticale warmtepomp die ik kon vinden, omdat dat qua plaatsing toch wat makkelijker is dan de horizontale die ik voor het zwembad gebruik.
Hij is ook een stuk stiller, hij is vanop het terras een paar meter verder bijna niet te horen, wat ook wel een verbetering is tenopzichte van de zwembad warmtepomp. Al bij al dus tevreden met de aankoop voorlopig. Het is nog te zien hoe goed het verwarmt natuurlijk, maar 7KW op 700l water zou geen probleem mogen zijn, lol.
Die Icespa zou in juni op de markt moeten komen, maar nog nergens echt online bij een retailer te zien. Zodra ik kan plaats ik ergens een pre-orderIslandCow schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:26:
[...]
Dit ziet er bijna te mooi uit om waar te zijn. Wij gaan binnenkort verhuizen en zoeken nog een jacuzzi. Dit + jacuzzi lijkt me heel mooi. Ik vind het wel spannend om het zelf aan te sluiten dus ik zoek nog wel iemand om het aan te sluiten, tips?

De vraag is wel of de Icespa nou 4kW model is of 5kW? Volgens specs die eerder zijn gepost gaat Poolex uit van 5kW, maar op hun eigen site staat 4 kW. Ik ben echt benieuwd of die 4kW onze hottub beetje warm kan houden zodra de temps gaan zakken.....
Ik heb het aan de dealer in NL gevraagd, wanneer ik antwoord krijg dan deel ik hem gelijk even met iedereen hier. 4kW zou prima moeten zijn, helemaal met een warmtepomp die zo is gebouwd op lage temperaturen. Ik heb hottubs gezien met een 1,5kW warmtepomp die het prima doen.knny schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:06:
[...]
Die Icespa zou in juni op de markt moeten komen, maar nog nergens echt online bij een retailer te zien. Zodra ik kan plaats ik ergens een pre-order
De vraag is wel of de Icespa nou 4kW model is of 5kW? Volgens specs die eerder zijn gepost gaat Poolex uit van 5kW, maar op hun eigen site staat 4 kW. Ik ben echt benieuwd of die 4kW onze hottub beetje warm kan houden zodra de temps gaan zakken.....
Ik zie nu voor het eerst ook een nieuw filmpje van de O'spa van Poolex op YouTube. Hier is duidelijk te zien dat die dingen plug and play zijn. Slangen 32/38mm aansluiten en gaan.IslandCow schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:10:
[...]
Ik heb het aan de dealer in NL gevraagd, wanneer ik antwoord krijg dan deel ik hem gelijk even met iedereen hier. 4kW zou prima moeten zijn, helemaal met een warmtepomp die zo is gebouwd op lage temperaturen. Ik heb hottubs gezien met een 1,5kW warmtepomp die het prima doen.
YouTube: Spawer O'Spa Tutoriel FR
Hier is de Q-Line ook aangesloten. Wat een verschil in energieverbruik! Hij staat wel onder een overkapping waar het duidelijk kouder wordt tijdens het verwarmen (zoals verwacht). In de winter maar eens kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen.
Nu hebben we in elk geval in de zomer koeling
Fijne is dat we een Silverspas hebben met goede service. Twee onderdelen had ik nodig die zijn mij kosteloos toegestuurd zodat ik heel netjes de slang kon monteren.
Alleen nog even de slangen isoleren
Nu hebben we in elk geval in de zomer koeling

Fijne is dat we een Silverspas hebben met goede service. Twee onderdelen had ik nodig die zijn mij kosteloos toegestuurd zodat ik heel netjes de slang kon monteren.

Inmiddels staat de Spawer serie van Poolstar/Poolex ook online.
https://www.poolstar.fr/f...-a-chaleur-spawer-ice-spa
Het duurt nu niet lang meer voor levering gok ik
En het lijkt erop dat Poolex de 5kW versie heeft geschrapt aangezien ze eerst 2 versies zouden krijgen? Zie onderstaande afbeelding uit een catalogus van 2023.
https://www.poolstar.fr/f...-a-chaleur-spawer-ice-spa
Het duurt nu niet lang meer voor levering gok ik

En het lijkt erop dat Poolex de 5kW versie heeft geschrapt aangezien ze eerst 2 versies zouden krijgen? Zie onderstaande afbeelding uit een catalogus van 2023.
[Voor 59% gewijzigd door knny op 11-05-2023 15:56]
Goedemiddag,
Na jaren twijfelen nu eindelijk de knoop doorgehakt om een Jacuzzi te bestellen. Aangezien we ook met de tuin/straat bezig gaan wilde ik meteen alles goed voorbereiden. Ik zit te denken om een nog aan te schaffen warmtepomp (Poolex Q-line 9kW bv) iets verder op neer te zetten. De leiding afstand zou dan ongeveer 12 meter zijn. De leidingen wil ik in de grond ingraven, op +/- 75cm diepte.
De pomp van de jacuzzi heeft als spec's Flow: 43/20 m3/h, 716/333 l/min, Head: 18/4 m.
1) Zou die voldoende power hebben om die afstand te overbruggen?
2) Als ik 2e pomp zou willen gebruiken en die op de bestaande installatie koppelen, (extra gaten boren voor invoer/uitvoer in een splinternieuwe jacuzzi kuip gaat me even te ver ivm garantie) zou dat werken met terugslagkleppen?
Na jaren twijfelen nu eindelijk de knoop doorgehakt om een Jacuzzi te bestellen. Aangezien we ook met de tuin/straat bezig gaan wilde ik meteen alles goed voorbereiden. Ik zit te denken om een nog aan te schaffen warmtepomp (Poolex Q-line 9kW bv) iets verder op neer te zetten. De leiding afstand zou dan ongeveer 12 meter zijn. De leidingen wil ik in de grond ingraven, op +/- 75cm diepte.
De pomp van de jacuzzi heeft als spec's Flow: 43/20 m3/h, 716/333 l/min, Head: 18/4 m.
2) Als ik 2e pomp zou willen gebruiken en die op de bestaande installatie koppelen, (extra gaten boren voor invoer/uitvoer in een splinternieuwe jacuzzi kuip gaat me even te ver ivm garantie) zou dat werken met terugslagkleppen?
zolang je voldoende diameter leiding hebt is afstand geen enkel probleem. dus 75mm leiding als het enigsinds kan om verliezen te minimaslieren. de platenwisselaar in de poolex zal dan de grootste weerstand zijn.alberthakvoort schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:36:
Goedemiddag,
[Voor 3% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 13:45]
Ik wilde dan inderdaad 50mm flex zwembadslang gebruiken (icm met een mantelbuis van 70).flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:43:
[...]
zolang je voldoende diameter leiding hebt is afstand geen enkel probleem. dus 50mm leiding als het enigsinds kan om verliezen te minimaslieren.
50mm kan, maar ik bedoelde eigenlijk 75. de stromingssnelheid bij 50mm is erg hoog. bij 75mm is dat veel acceptabeler.als al het water van je zwembad erdoor moet is grotere pijpen beter. pompverliezen kunnen behoorlijk aantikken.alberthakvoort schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:46:
[...]
Ik wilde dan inderdaad 50mm flex zwembadslang gebruiken (icm met een mantelbuis van 70).
als je tenminste de pomp op zijn volle capaciteit wil kunnen laten werken.
[Voor 8% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 13:50]
De 75mm variant is aardig aan de prijs (gemiddeld 17 euro de meter), iemand nog een goed adres waar dat te krijgen is?
even voor referentie: met 50mm en 40 kuub per uur zit je op 5,5 meter per seconde. bij 75 zit je op 2,5. dat is een stuk acceptabeler.alberthakvoort schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:58:
De 75mm variant is aardig aan de prijs (gemiddeld 17 euro de meter), iemand nog een goed adres waar dat te krijgen is?
referentie: in woningen is voor CV leidingen minder dan 2 meter per seconde de norm om weerstand en geluid op acceptabel nivo te houden.
geluid heb je geen last van onder de grond maar boven de grond kan dat wel overlast geven, vooral waar bochten en adapters zitten bij de warmtepomp om naar 38mm te gaan.
niet vergeten dat de pomp an zich niet bijster sterk is en je wilt de verliezen onderweg zoveel mogelijk verminderen. je kan ook helpen door harde leiding aan te leggen. dan zijn dikkere diameters ook een stuk beter te betalen.
[Voor 15% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 21:27]
Zijn die al beschikbaar? Is die icespa nu een ander model dan de ospa?knny schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:48:
[...]
https://cdn.asp.events/CL...entry-exhibitor-brochures
Deze lijkt mij wel wat. Benieuwd naar de adviesprijs
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De ospa vind ik al
https://www.zwembad.shop/...omp-voor-spas-5kw-poolex/
In 2 modellen idd
Maar de icespa niet.
https://www.poolex.fr/fr/...-a-chaleur-spawer-ice-spa
Ik vind het wel interessant om dit onder het trapje te zetten. Kan dat nu?
Hoe staat deze tov een q-line 7?
Gewoon 2 T stukken zetten met een kogelkraan. Vanaf de T stukken met 32mm slang weg naar de warmtepomp.alberthakvoort schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:58:
Ik zit ook ongeveer op 12 meter, werkt zonder problemen.
Slang voor in de grond geïsoleerd Watts microflex. Hebben ze ook in 40 mm. (Wildkamp)
Je gaat toch niet heel de flow door de wp jagen.
Een 7kw heeft 2200l per uur nodig.
Dat gaat makkelijk door een 32mm.
Stel je filterpomp geeft ( meest gebruikte lx JA50 ) heeft op 9 meter hoogte nog 33l / minuut. Dan kom je op 3360 liter.
Op 1 meter 170 liter..10.200liter. dus gaat allemaal heel makkelijk, je stuur het grootste deel door de Bypass.
Scheelt weer een hoop dikke dure slang.
De Icespa is inderdaad een ander model en deze komt volgende maand uit. De Icespa is gemaakt om ook in de winters te kunnen werken en kan dus altijd buiten blijven staan. En ook de COP waarde van de Icespa is beter dan de Q-line geloof ik.skank schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:24:
[...]
Zijn die al beschikbaar? Is die icespa nu een ander model dan de ospa?
De ospa vind ik al
In 2 modellen idd
Maar de icespa niet.
Ik hoop volgende week mijn pre-order voor de Icespa te kunnen doen zodat ik snel geleverd kan krijgen.
Bij mijn weten is 0,5 meter per seconde de norm voor verblijfsruimtes en 0,8 meter per seconde voor het overige in huis. Met 2 meter per seconde heb je echt al een hoop leidingruis.flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:03:
[...]
even voor referentie: met 50mm en 40 kuub per uur zit je op 5,5 meter per seconde. bij 75 zit je op 2,5. dat is een stuk acceptabeler.
referentie: in woningen is voor CV leidingen minder dan 2 meter per seconde de norm om weerstand en geluid op acceptabel nivo te houden.
geluid heb je geen last van onder de grond maar boven de grond kan dat wel overlast geven, vooral waar bochten en adapters zitten bij de warmtepomp om naar 38mm te gaan.
niet vergeten dat de pomp an zich niet bijster sterk is en je wilt de verliezen onderweg zoveel mogelijk verminderen. je kan ook helpen door harde leiding aan te leggen. dan zijn dikkere diameters ook een stuk beter te betalen.
Ik moet nog aan alles beginnen qua jacuzzi en informeer me daarom zo goed mogelijk.
Ik heb totaal nog geen idee welk merk/type ik ga kopen maar ik wil wel starten met de voorbereiding...
Meer bepaald wat moet ik voorzien qua electriciteitskabel?
En mag dit langs de wand. Of voorzie ik die best midden in de plaats waar de jacuzzi komt?
Ik zou er ook een warmtepomp bij willen, dus weet niet goed wat ik nu moet voorzien?
Ik heb totaal nog geen idee welk merk/type ik ga kopen maar ik wil wel starten met de voorbereiding...
Meer bepaald wat moet ik voorzien qua electriciteitskabel?
En mag dit langs de wand. Of voorzie ik die best midden in de plaats waar de jacuzzi komt?
Ik zou er ook een warmtepomp bij willen, dus weet niet goed wat ik nu moet voorzien?
Kun je hier wat over uitweiden wellicht?visser.m schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:32:
[...]
Ik heb mijn Q-line via TuyaLocal (dus niet local Tuya!) in Home Assistant (in een Synology Docker) geïntegreerd. Wordt standaard herkend als "Poolex Q-line heatpump" en kan keurig worden uitgelezen en bediend!
Zoek me suf in hacs, maar vind alleen local tuya
is het deze?
https://github.com/make-all/tuya-local
edit:
Na wat pogingen heb ik dit:
Hier houdt het verder ook wel op helaas.
Zelfde als in de tuya app. (ook geen decimaal

Hij werd bij mij herkend als hydrotherm_dynamic_x8_water_heater en de werking opties komen dus ook niet overeen.
Terwijl hij in tuya developer als XK-LED03 staat.
[Voor 46% gewijzigd door paQ op 21-05-2023 22:40]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mag ik vragen welke slangen en kranen je gebruikt en waar je deze hebt besteld? (mocht een naam van een winkel niet mogen kan je die mij misschien direct sturen?)leejoow schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:27:
Hier is de Q-Line ook aangesloten. Wat een verschil in energieverbruik! Hij staat wel onder een overkapping waar het duidelijk kouder wordt tijdens het verwarmen (zoals verwacht). In de winter maar eens kijken hoe dat zich gaat ontwikkelen.
Nu hebben we in elk geval in de zomer koeling![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht helpt dit om sneller de info uit het topic op een rij te krijgen en ook helpen om je keuze te versmallen om daarna gerichter te vragen?skank schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:30:
Ik moet nog aan alles beginnen qua jacuzzi en informeer me daarom zo goed mogelijk.
De gerichte vragen die je nu hebt komen daarna vast nog aan bod.
Succes!
Je eigen geluk bepaal je zelf!
Ik heb AlfaFlex Aquastar zwembadslang 50 mm gebruikt, beetje rond googelen levert de beste prijs op. Qua kranen heb overige koppelingen heb ik VDL druk hulpstukken gebruikt. Schrik vooral niet van de prijs voor de 50mm kranenmbuts schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:59:
[...]
Mag ik vragen welke slangen en kranen je gebruikt en waar je deze hebt besteld? (mocht een naam van een winkel niet mogen kan je die mij misschien direct sturen?)

Wie zou voor mij de buitenmaat kunnen opmeten van de flex zwembadslang 50mm? Ik wil een mantelbuis gaan ingraven, maar die heeft een binnenmaat van 63.
Gisteren langs geweest bij sunspa benelux (brugge) om even te informeren.skank schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:24:
[...]
Zijn die al beschikbaar? Is die icespa nu een ander model dan de ospa?
De ospa vind ik al
In 2 modellen idd
Maar de icespa niet.
Qua jacuzzi was het voorstel om de myspa double dutch te nemen.
https://www.sunspabenelux.be/p/myspa-double-dutch/
Is dit goed?
Nu toen het ook over energie sparen aankwam, kwamen we bij de warmtepomp
Daar gaf hij aan om met een aquaforte te werken en die prijs ging op een 2000 euro komen
Ik sprak hier even in , om voor een poolex te gaan (ookal hebben ze die zelf op de website ook), maar dat raadde hij af en wou absoluut die aquaforte nemen... (juiste model weet ik nog niet)
Echter die poolex 7kw lijkt me een pak goedkoper..
Ook sprak ik over het feit dat er nieuwe modellen aankomen waaronder de icespa (die je zelfs onder trapje kan monteren)? maar hij wou precies niet meegaan in dit verhaal.
Installatiekost van zo'n polex ging ook rond de 1000 euro zitten zei hij, voor extra materiaal en uren enz
Ook qua aansturing zei hij dat het nog altijd de jacuzzi is die aanstuurt , en niet de warmtepomp..
Ik wil namelijk wel gaan koppelen met home assistant, om zo te kunnen verwarmen wanneer mn zonnepanelen opbrengen.
Hoe zit dat dan?
Moet ik HA koppelen met de jacuzzi of de warmtepomp?
Moet ik meegaan in die aquaforte verhaal of vasthouden aan een poolex , al dan niet de nieuwe reeks.
De poolex zou volgens de verkoper ook problemen geven, lijkt me raar, en ook erg vreemd dat ze het wel zelf verkopen
Ik heb de Poolex gekoppeld aan home assistant en stuurt hiermee de filtering aan en de temperatuur. Filtering en temperatuur op de jacuzzi zelf uitgezet en dat werkt perfect.
Volgens mij krijgt die verkoper een hogere vergoeding op die andere warmtepomp. De handleiding van de O’spa staat al online en die is ook geschikt voor jacuzzi en daarin staat dat je zowel een relais kan gebruiken voor circulatiepomp als voor heater. De handleiding van de Icespa heb ik nog niet gevonden, maar ga ervanuit dat dit op zelfde manier werkt. Dan stuurt de Poolex de heater en circulatiepomp aan.skank schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Gisteren langs geweest bij sunspa benelux (brugge) om even te informeren.
Qua jacuzzi was het voorstel om de myspa double dutch te nemen.
https://www.sunspabenelux.be/p/myspa-double-dutch/
Is dit goed?
Nu toen het ook over energie sparen aankwam, kwamen we bij de warmtepomp
Daar gaf hij aan om met een aquaforte te werken en die prijs ging op een 2000 euro komen
Ik sprak hier even in , om voor een poolex te gaan (ookal hebben ze die zelf op de website ook), maar dat raadde hij af en wou absoluut die aquaforte nemen... (juiste model weet ik nog niet)
Echter die poolex 7kw lijkt me een pak goedkoper..
Ook sprak ik over het feit dat er nieuwe modellen aankomen waaronder de icespa (die je zelfs onder trapje kan monteren)? maar hij wou precies niet meegaan in dit verhaal.
Installatiekost van zo'n polex ging ook rond de 1000 euro zitten zei hij, voor extra materiaal en uren enz
Ook qua aansturing zei hij dat het nog altijd de jacuzzi is die aanstuurt , en niet de warmtepomp..
Ik wil namelijk wel gaan koppelen met home assistant, om zo te kunnen verwarmen wanneer mn zonnepanelen opbrengen.
Hoe zit dat dan?
Moet ik HA koppelen met de jacuzzi of de warmtepomp?
Moet ik meegaan in die aquaforte verhaal of vasthouden aan een poolex , al dan niet de nieuwe reeks.
De poolex zou volgens de verkoper ook problemen geven, lijkt me raar, en ook erg vreemd dat ze het wel zelf verkopen
Toch nog even het succes hier delen: van 6 kWh per dag ben ik nu naar 10kWh per week gegaan. Ook door slimmer aansturen van de temperatuur. Als we in bad gaan op een dag zet ik een switch om in Home Assistant waardoor de temperatuur bij de volgende filterrun naar 37 graden gebracht wordt. Anders laat ik hem rustig terugzakken naar 30 graden.
En dan ook de pomp van de jacuzzi gekoppeld aan de poolex?leejoow schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:39:
Ik heb de Poolex gekoppeld aan home assistant en stuurt hiermee de filtering aan en de temperatuur. Filtering en temperatuur op de jacuzzi zelf uitgezet en dat werkt perfect.
Inderdaad. Filtering op de jacuzzi zelf uitgezet en tussen 12:00 en 16:00 de WP op verwarmen gezet. Dan gaan de filterpomp ook direct aan en start de filtering. Mocht er warmte nodig zijn, word deze ook toegevoegd.Terran schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:36:
[...]
En dan ook de pomp van de jacuzzi gekoppeld aan de poolex?
Daarnaast elk uur twee minuten de warmtepomp aan om de temperatuur te samplen (maar dat is meer zodat ik een grafiekje heb, dat zou ik ook best wel weer uit kunnen gaan zetten in de toekomst)
ja die HACS integratie gebruik ik inderdaadpaQ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:34:
[...]
Kun je hier wat over uitweiden wellicht?
Zoek me suf in hacs, maar vind alleen local tuya
is het deze?
https://github.com/make-all/tuya-local
Ik krijg daar een warmtepompboler uit met andere settings.visser.m schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:10:
[...]
ja die HACS integratie gebruik ik inderdaad
Zie ik iets over het hoofd?
ik heb de local key van de warmtepomp opgezocht volgens deze instructie: https://github.com/make-a...r-device-id-and-local-keypaQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:27:
[...]
Ik krijg daar een warmtepompboler uit met andere settings.
Zie ik iets over het hoofd?
vervolgens het IP van de warmtepomp ingevoerd en protocol op "auto" gezet, en toen werd ie vanzelf herkend als Poolex Q-line heatpump...
yepvisser.m schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:11:
[...]
ik heb de local key van de warmtepomp opgezocht volgens deze instructie: https://github.com/make-a...r-device-id-and-local-key
vervolgens het IP van de warmtepomp ingevoerd en protocol op "auto" gezet, en toen werd ie vanzelf herkend als Poolex Q-line heatpump...
Sja dan heb ik wellicht een latere revisie van de Poolex. Welke combi ik ook probeer, ik krijg of een error of de warmtepompboiler.
Vraag voor de kenners:
Er komen aardig wat nieuwe producten uit. Welke is het best/interessants?Ik denk er zelf aan te wachten op de iceSpa aangezien die mooi onder het trappetje geplaatst kan worden.
De stats van de iceSpa zien er beter uit. Deze kan verwarmen vanaf een buitentemperatuur van -25, waar de O'spa ophoudt bij -7. Nu wordt het in Nederland niet heel vaak -7 of kouder maar ik kan mij voorstellen dat de iceSpa rond die temperaturen veel beter werkt dan de O'spa. Klopt dat?
De Spawer IceSpa is wel duurder, Volgens deze catalogus van Poolstar,De prijzen in dit document zijn trouwens lager dan wat ik op NL webshops kan vinden, dus die zullen wel hoger uitvallen.
* Ik pak hier de 7KW Q-line omdat ik op dit forum lees dat je die moet hebben voor de Q-line.
Let wel: Op de site van poolex staat dat de 4kw variant de capaciteit heeft van de 5kw (zie technische eigenschappen - Referentie is 4kw model maar kracht staat 5kw).
COP is van de IceSpa is beter.
Je ziet dat de icespa al beter gaat presteren bij 15 graden. Zou dat verschil nog groter worden als het meer richting 0 gaat/ gaat vriezen?
Is het verschil in prijs de betere COP waard? Daarnaast vanuit de esthetiek: Is het verschil in prijs het plaatsen onder het trappetje waard
Er komen aardig wat nieuwe producten uit. Welke is het best/interessants?Ik denk er zelf aan te wachten op de iceSpa aangezien die mooi onder het trappetje geplaatst kan worden.
De stats van de iceSpa zien er beter uit. Deze kan verwarmen vanaf een buitentemperatuur van -25, waar de O'spa ophoudt bij -7. Nu wordt het in Nederland niet heel vaak -7 of kouder maar ik kan mij voorstellen dat de iceSpa rond die temperaturen veel beter werkt dan de O'spa. Klopt dat?
De Spawer IceSpa is wel duurder, Volgens deze catalogus van Poolstar,De prijzen in dit document zijn trouwens lager dan wat ik op NL webshops kan vinden, dus die zullen wel hoger uitvallen.
Model | Prijs |
IceSpa 4KW (PC-ICSPA40) | 1083 |
IceSpa 5KW (PC-ICSPA40) | 1333 |
O'spa 5KW (PC-OSPA50 ) | 666 |
Poolex Q-Line (PC-QBC070 ) | 966 |
* Ik pak hier de 7KW Q-line omdat ik op dit forum lees dat je die moet hebben voor de Q-line.
Let wel: Op de site van poolex staat dat de 4kw variant de capaciteit heeft van de 5kw (zie technische eigenschappen - Referentie is 4kw model maar kracht staat 5kw).
COP is van de IceSpa is beter.
Temp buiten | O'spa | IceSpa | Q-line |
26 | 5.20 | 5.33 | 6.43 |
15 | 4.05 | 4.54 | 4.51 |
Je ziet dat de icespa al beter gaat presteren bij 15 graden. Zou dat verschil nog groter worden als het meer richting 0 gaat/ gaat vriezen?
Is het verschil in prijs de betere COP waard? Daarnaast vanuit de esthetiek: Is het verschil in prijs het plaatsen onder het trappetje waard

[Voor 116% gewijzigd door luckymentrix33 op 06-06-2023 10:07]