Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 13:04
skank schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:47:
Iemand die icespa nu al in bezit?
Na de praat bij sunspa, zeggen ze nu bij gervi welness ook vreemde zaken, ik quote ff:

Nog een meerwaarde is dat Hotspring Spa’s zo goed geïsoleerd zijn en voorzien zijn van een energy smart systeem, dat een warmtepomp zelfs niet rendabel is en dus niet nodig is.
Ik wacht nog steeds op bevestiging vanuit Poolex dat ze de Icespa gaan uitleveren. Ik heb al wel contact gehad met OneStopSpa in UK en die hebben inmiddels een paar test units staan. Unit is qua looks wat gewijzigd t.o.v stockfoto’s. Zie hieronder. Hij zou iets langer zijn geworden, maar zelfde specs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOYQPoqHdMkL_2Crez_6PqvNTI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DguDktbET1AQaae8cNiELOv7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDdkdN_cdT69wOx2P1cvbVvtytg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLfZsFoPg3QisRyg6psrMvFc.jpg?f=fotoalbum_large

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-08 12:28
Kan die nog steeds onder een trapje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:47
skank schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:47:
Iemand die icespa nu al in bezit?
Na de praat bij sunspa, zeggen ze nu bij gervi welness ook vreemde zaken, ik quote ff:

Nog een meerwaarde is dat Hotspring Spa’s zo goed geïsoleerd zijn en voorzien zijn van een energy smart systeem, dat een warmtepomp zelfs niet rendabel is en dus niet nodig is.
Ze verkopen zelf geen warmtepompen zeker ;) Wat een onzin. :D

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
skank schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:09:
Ik heb de definitieve maten nog niet, maar wel begrepen dat deze wat langer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knny
skank schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:09:
Heb inmiddels ook de maten en die zijn als volgt: LXBXH 75cmx44cmx44cm
Het uiteindelijke model is dus stukje langer geworden. Hij was eerst 60cm lang namelijk volgens leaflet.

Dealers in de UK krijgen als mondjesmaat modellen binnen voor verkoop. Hopelijk zijn wij snel aan de beurt.

[ Voor 5% gewijzigd door knny op 06-07-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Hoi,

Dank voor informatie, zeer bruikbaar en ik ga dan ook over op het bestellen van een WP voor onze Passion Spa Relax.

Ik blijf met 1 vraag zitten nadat ik de jacuzzi panelen heb losgenomen en een gesprek had met de leverancier van de jacuzzi. Aangezien ik niet de Clim8Zone van hen wil, kan ik ook niet de losse leidingen/koppelingen bij ze kopen omdat het een "set" is, wel flauw.

Ze zeiden wel dat de WP tussen de Balboa heater en de WTC50M circulatie pomp geplaatst wordt.

Dat zou betekenen dat de (bijv. IceSpa) WP water aangezogen krijgt (welke dan een flowswitch zou moeten hebben), klopt dit naar jullie mening ?

gr, Richard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cgEX1GXDuthcqWLDE4lLHz0WTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZBgLm4hbr0uvoMZeXvUOCi2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLoEYSwBr2_ypYjTnf_9cvK6COM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USpCW22K4hyEG4lLVxDeE7jg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Speedster2001 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:00:
Hoi,

Dank voor informatie, zeer bruikbaar en ik ga dan ook over op het bestellen van een WP voor onze Passion Spa Relax.

Ik blijf met 1 vraag zitten nadat ik de jacuzzi panelen heb losgenomen en een gesprek had met de leverancier van de jacuzzi. Aangezien ik niet de Clim8Zone van hen wil, kan ik ook niet de losse leidingen/koppelingen bij ze kopen omdat het een "set" is, wel flauw.

Ze zeiden wel dat de WP tussen de Balboa heater en de WTC50M circulatie pomp geplaatst wordt.

Dat zou betekenen dat de (bijv. IceSpa) WP water aangezogen krijgt (welke dan een flowswitch zou moeten hebben), klopt dit naar jullie mening ?

gr, Richard

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flowswitch bedoel je daarmee een bypass? Die heb ik al wel gereedgemaakt voor de komst van de warmtepomp. Tevens krijgt de Icespa ook 2 relais waarmee je de heater en circulatiepomp mee kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik heb de koppeling aan de uittrede pomp gepakt, daar een nieuwe opgezet met slang naar de wp, en dan weer terug met een koppeling op de oude koppeling.
Als het dan zou moeten, kan je weer heel makkelijk terug.
Tevens pompt hij het dan door de wp heen, lijkt mij beter dan dat hij het er doorheen moet zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Het lijkt er zelfs op dat de Ice Spa anders in de markt gezet gaat worden.

1StopSpas spreekt nu van de Climate 8 Hot Tub Heat Pump

The Power of Full Inverter down to -25°!!

The Climate 8 (First generation SpaWer Ice Spa) Heat Pump for Hot Tubs was conceived for colder climates like the UK.

Operating down to -25°, you can heat up your spa right in the middle of the coldest months and enjoy the view in complete peace! Its Full Inverter technology will reduce your energy consumption up to 80% at an equivilent power consumption compared to an electric heater.

Easy to install, the Climate 8 is compatible with all Hot Tubs. Ideal for Spas up to 1.5m3 and Nordic Baths, this heat pump will meet your expectations.
Silent
Reversible Hot/Cold
Control through a wifi connection
Compatible with all spas
Integrated remote touch screen
Integrated auxiliary heater pilot – relay options Integrated auxiliary heat pump pilot – relay optional
Heat Pump Warranty – 3 years
Compressor Warranty – 7 years
Titanium Coil Warranty – 15 years against corrosion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhnKGZXc4qxXfGwcMtx_RvpheUA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oIWj7csqFauO7dyv7sgARUvH.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
hendrik12345678 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:19:
Ik heb de koppeling aan de uittrede pomp gepakt, daar een nieuwe opgezet met slang naar de wp, en dan weer terug met een koppeling op de oude koppeling.
Als het dan zou moeten, kan je weer heel makkelijk terug.
Tevens pompt hij het dan door de wp heen, lijkt mij beter dan dat hij het er doorheen moet zuigen.
Dat betekend dat je de witte koppeling bovenop los hebt genomen (naar het bad), ik zie dat er inderdaad een buitendraad 2" Buttress -> 50mm voor is, daarop de 50mm slang vanaf de WP uitgang.

En er is ook wartel voor de WTC50M direct naar 50mm om direct van de uitgaande kant pomp naar de WP te gaan.

Ik denk ook dat water pompen door de WP beter is.

Zo goed begrepen toch?

gr, Richard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ay51oXcDWZ2cn7eP-VvNo4DmUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieLfVUStKIdvnrMzIrgIP8Za.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Ja, dat vond ik het makkelijkst, mijn aansluiting is precies hetzelfde nl.
Koppeling kun je gewoon bestellen, als je met 2 lijmverbindingen doet, hoeft je er maar 1 te bestellen.

En voordeel is dat het bad niet leeg hoeft, gewoon de afsluiters dicht zetten, zit er ook nog eentje aan de zuigkant van de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
hendrik12345678 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:08:
Ja, dat vond ik het makkelijkst, mijn aansluiting is precies hetzelfde nl.
Koppeling kun je gewoon bestellen, als je met 2 lijmverbindingen doet, hoeft je er maar 1 te bestellen.

En voordeel is dat het bad niet leeg hoeft, gewoon de afsluiters dicht zetten, zit er ook nog eentje aan de zuigkant van de pomp
Zo, dat is een hele goede tip zeg, de afsluiters !
Spul is besteld 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Ik ben nog even aan het stoeien met de aansturing. Ik zie op de HomeWizard kWh meter dat bij de Passion Spa Relax de circulatiepomp altijd draait (met 150Watt).
Is dat normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
knny schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:28:
Het lijkt er zelfs op dat de Ice Spa anders in de markt gezet gaat worden.

1StopSpas spreekt nu van de Climate 8 Hot Tub Heat Pump

The Power of Full Inverter down to -25°!!

The Climate 8 (First generation SpaWer Ice Spa) Heat Pump for Hot Tubs was conceived for colder climates like the UK.

Operating down to -25°, you can heat up your spa right in the middle of the coldest months and enjoy the view in complete peace! Its Full Inverter technology will reduce your energy consumption up to 80% at an equivilent power consumption compared to an electric heater.

Easy to install, the Climate 8 is compatible with all Hot Tubs. Ideal for Spas up to 1.5m3 and Nordic Baths, this heat pump will meet your expectations.
Silent
Reversible Hot/Cold
Control through a wifi connection
Compatible with all spas
Integrated remote touch screen
Integrated auxiliary heater pilot – relay options Integrated auxiliary heat pump pilot – relay optional
Heat Pump Warranty – 3 years
Compressor Warranty – 7 years
Titanium Coil Warranty – 15 years against corrosion

[Afbeelding]
Dus dan hebben we de :
- icespa
- ospa
- qline 7
- climate 8 heat pump?

Wordt allemaal wel ingewikkeld :)
Al die modellen om de juiste keuze te maken.
De icespa ging er al 2 maanden zijn...
De ospa is wel al verkrijgbaar dacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knny
Ja waar blijft dat kreng? In UK zijn ze dus al aan het uitleveren……

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJEf-n6-LuUXdBaY9vdwomMZDOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SRVLqMKgyrUGNi7k0KwlyMCl.png?f=fotoalbum_large

Edit;
Ik zie dat de O’spa inmiddels binnen 24hr leverbaar zou moeten zijn bij Bunx.

[ Voor 9% gewijzigd door knny op 13-07-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Nog niemand met zo'n toestel?
Hij is reeds op stock
https://assistance.poolstar.fr/nl/Catalog/Product/10164

[ Voor 57% gewijzigd door skank op 04-08-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:41
Geloof me, dit is een heel verhaal geworden. Kort samengevat: De Icespa komt niet eerder dan oktober. Een pre-productie variant (de arctic action) komt als het goed is volgende week binnen. Specs zijn iets minder en hij is wat minder mooi (vind ik persoonlijk). Webpagina komt hiervan als het goed is komende week online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Guusje2 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:45:
Geloof me, dit is een heel verhaal geworden. Kort samengevat: De Icespa komt niet eerder dan oktober. Een pre-productie variant (de arctic action) komt als het goed is volgende week binnen. Specs zijn iets minder en hij is wat minder mooi (vind ik persoionlijk). Webpagina komt hiervan als het goed is komende week online.
Ik kan nog wel wat wachten, weet zelfs nog niet welke jacuzzi ik ga nemen, feit is wel dat een warmtepomp een must is.

Vraag me zelfs af of we niet gewoon dan de o'spa moeten nemen.. van 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster2001
Guusje2 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:45:
Geloof me, dit is een heel verhaal geworden. Kort samengevat: De Icespa komt niet eerder dan oktober. Een pre-productie variant (de arctic action) komt als het goed is volgende week binnen. Specs zijn iets minder en hij is wat minder mooi (vind ik persoonlijk). Webpagina komt hiervan als het goed is komende week online.
Guus,

Ik wilde niet meer wachten, ik heb de Poolex Arctic Action inverter warmtepomp voor spa | 6,8 kW besteld.
De specs wijken nauwelijks af van de IceSpa en hij kan wat minder koud (-20 ipv -25). Wat minder mooi ? Geen remote display, maar zo achter het siergras en met de WiFi en hoop ik HomeyPro integratie zal het een beste machine zijn, is zo mijn inschatting. Kan ik aan de bak in mijn vakantie !

groet, Richard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knny
Speedster2001 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:25:
[...]

Guus,

Ik wilde niet meer wachten, ik heb de Poolex Arctic Action inverter warmtepomp voor spa | 6,8 kW besteld.
De specs wijken nauwelijks af van de IceSpa en hij kan wat minder koud (-20 ipv -25). Wat minder mooi ? Geen remote display, maar zo achter het siergras en met de WiFi en hoop ik HomeyPro integratie zal het een beste machine zijn, is zo mijn inschatting. Kan ik aan de bak in mijn vakantie !

groet, Richard
Hier ook net besteld 😁. Kan niet wachten en ben heel benieuwd!

Wat mij opviel is dat de COP hoger is bij lagere temperaturen dan bij de Icespa en het is toch vaak kouder in NL 😌.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neliz17
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 31-08-2023
Hi Allemaal,

Na veel lezen op dit forum (en zoeken op internet) tot de conclusie gekomen ook een warmtepomp te willen aansluiten op onze jacuzzi. Echter, door de geringe ruimte, bijna niet mogelijk om de WP naast of achter de jacuzzi te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0eyA4B3-3puqn-O0KJnTjQvJA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bm9POFKADPelZA7LTcye7Tut.png?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk om de WP op het dak te plaatsen naast de jacuzzi? Circulatiepomp is een standaard pomp (LA met 0,5pk), zou deze genoeg kracht hebben om het water omhoog te pompen door 50mm leidingen?

Om aan te sluiten willen we de WP na de circulatiepomp aansluiten en de besturing via de app te doen waarbij we de Balboa heater elektrisch loskoppelen van het besturingssysteem van de jacuzzi.

Hoor graag jullie bevindingen en thanks alvast.

Gr Niels

[ Voor 46% gewijzigd door Neliz17 op 18-08-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik plan dit najaar ook aan mijn projectje te beginnen: een hottub die permanent warm staat met geautomatiseerd waterbehandelsysteem. De kuip heb ik gevonden: een acrylkuip die beplankt is met hout. 1000l badje. Uit de SPA 1 in en 1 uit. De kuip wordt mooi ingepurd. Een trap/kist combinatie ernaast voor de technieken. Cover uiteraard.

Standaard komt de hot tub met een 6kW weerstand en een simpele pomp/filter (watten bollen). Het plan is deze om te bouwen. Leidingwerk in 50mm slangen/pvc

Qua warmtepomp zien die Spawers er ideaal uit (Ice Spa of 'O Spa)
Qua automatische waterbehandeling kijk ik naar de Hanna BL122-10. https://www.hannaservice....ectivity-bl122-10-product

Schema zou er als volgt uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayutzmHtzDNETdb5IUQTjcEjTs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EVhtdEN3TgLEFSIme9kSr0G9.png?f=user_large
https://www.dropbox.com/s...kjzsm8aun23ax2cc0ndg&dl=0
Bedenkingen over de setup?
Warmtepomp voor of achter de weerstand?
Suggesties naar dimensionering WP/weerstand, pomp en filter? Ik plande nu verder te werken met de 6kW weerstand waar ie mee komt, maar dat is misschien wel overkill als er een WP in serie staat.
Pomp moet ik nog uitzoeken evenals filter, zijn hier richtlijnen voor?

Cheers,
David

[ Voor 12% gewijzigd door tendi op 23-08-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
knny schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Hier ook net besteld 😁. Kan niet wachten en ben heel benieuwd!

Wat mij opviel is dat de COP hoger is bij lagere temperaturen dan bij de Icespa en het is toch vaak kouder in NL 😌.
Ik wil dan wel een foto van achter het siergras : :)

• Speedster2001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjYQULv3rp0oC03GD2i8MS0GrPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUtnVk2iviy61Vi0OXMN6Nai.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOpIH2qjWpr7Qbd7xvWC7HdFVQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tsn0OwmkH4w6TGpiYgWyf4vt.jpg?f=fotoalbum_large

Daar is hij dan !

• knny
Lucky you! Ik kreeg mail van Bunx dat mijn warmtepomp ook zou binnenkomen maar dat er een leverfout was gemaakt. Moet nu wachten tot volgende week…..

Maare hoe vind je hem? 😁 en zitten er 32/38mm koppelingen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Ik dacht 1.5" buitendraad naar 48.3mm mof. Maar dat is balen zeg.

Vandaag begonnen, ik heb vakantie.

Een (witte) verloop van 48.3 spie naar 50mm mof past in de meegeleverde aansluiting. Naar binnen met 50mm pvc (gaten van 90mm) en 2 doorvoerplaten op de portaalfrees gemaakt. Vanavond pur eromheen zodat het geïsoleerd door de muur gaat naar de sparuimte.
Morgen binnen weer verder.

Gr, Richard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebxKj6fA0qSJBy2STlJzvUUVOGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG56CKFP42PdC2fIfFpK17iw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Speedster2001 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:02:
Ik dacht 1.5" buitendraad naar 48.3mm mof. Maar dat is balen zeg.

Vandaag begonnen, ik heb vakantie.

Een (witte) verloop van 48.3 spie naar 50mm mof past in de meegeleverde aansluiting. Naar binnen met 50mm pvc (gaten van 90mm) en 2 doorvoerplaten op de portaalfrees gemaakt. Vanavond pur eromheen zodat het geïsoleerd door de muur gaat naar de sparuimte.
Morgen binnen weer verder.

Gr, Richard

[Afbeelding]
Ja had er ook enorm de pest in dat levering niet goed ging, maargoed hij komt er dan eindelijk aan deze week (als het goed is) 😁

Ik heb een 32mm aansluiting naar mijn hottub dus ik moet ook wat koppelingen enzo gaan gebruiken. Morgen maar eens naar Wildkamp. Die weten vast wel wat ik nodig heb aan pvc materiaal om ook soortgelijke 90 graden bocht te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Weer een beetje verder.
Kabeltjes naar binnen voor circulatiepomp relais en om eventueel de oude heater nog bij de laten springen. Muur vol gepurred, muurplaten erop. Slangaansluitingen klaar. Homewizard plug voorbereiding (eventueel om de zooi zo aan te zetten via circulatie en flow). Voor mij ook allemaal nieuw, kijken wat het gaat doen en wat makkelijker is.
Morgen verder in/onder de jacuzzi en wat isolatiemateriaal komt binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5cOtMHTs7rDtFBjF6aT4-FBbG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfT3UgXzZeEjRlQT2eQxjkfG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-RFoEcD5d9HFBNeFWxvkEJe_K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzUdZyYeb3CUOZZpacHpLmd9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Daar gaat ie dan 😊, de temperatuur gaat rap omhoog.
Edit: in 1.5 uur 5 graden omhoog 🥳 en dat met ongeveer 800Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQrJhbyV6Vn19YjUKrThftFoSvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZVwwIVG4irWOyinRNtdTLI8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBw5Yuk9mT3AOaZ74UnVi2gdm2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZlu7NOXtwlua4OVFU673DPj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIqGXZ27eAvBaklozFjbussM-Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjTCGwysKdeY9ALByyLWBOiy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx20Yt4Zdtr5EdXGmSAylFTI1Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVTORtR6gsyETYOD8JyleYSD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Speedster2001 op 01-09-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Hier ook eindelijk binnen en heel snel op temperatuur, zelfs op de silent heating mode.

Deze warmtepomp wordt gebruik voor een hottub van 1000 liter. Ik zag dat er een relais bij zit van Poolex om evt circulatiepomp aan te sturen bij warmtevraag. Deze gaat van 12v naar 230v, maar ik heb een frequentieregelaar ertussen van Isaver die de circulatiepomp aanstuurt.
Heb nu met signaalkabel vanuit de warmtepomp naar de isaver ingangen di4 en com aangesloten en de parameters in de warmtepomp aangepast, maar het lijkt nog niet te werken. Iemand tips? Of heb ik die relais van Poolex perse nodig?

PS kabels ed moeten nog beetje weggewerkt 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EWJFu2QwkAo0rkg_Z-QqrnOHTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TOvNABnwLvcbQqPHO0JEpna.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door knny op 02-09-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocus de boer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-11-2023
hallo na veel lezen op dit forum heb ik een poolex ospa 5kw genomen. ik heb die gister in gebouwd maar snap niet hoe ik het relais moet inbouwen want volgens de handleiding werkt de ospa dan met de heather in het bad en dat wil ik niet. want dan gebruikt het nog meer stroom. ik heb nu de kachel los gekoppeld en de graden op 39 gezet van het bad zodat de circulatie pomp blijft lopen zodat de ospa opwarmt. ik nu alleen een storing in mijn bad dat de kachel kapot is.
wie weet er een manier om de ospa aan tesluiten zonder dat de kachel mee gaat doen en dat ik geen storing in mijn bad heb.
en ik krijg hem ook niet op de wifi in smartlife app vind hem wel maar kan niet verbinden
dus als iemand een idee heeft hoor ik het graag

geluid van de ospa valt enorm mee en gebruikt met de circulatie pomp by het opwarmen van 20 graden naar 39 1250watt per uur staat nu na 2 uur op 26 graden

poolex ospa 5kw
alventi diamond spa

[ Voor 12% gewijzigd door rocus de boer op 02-09-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
@knny
Je Poolex gaat gewoon door middel van de flow verwarmen. Dus de Jacuzzi of iets anders kan je de circulatiepomp gewoon laten regelen (getest en gaat goed).
Of het 12V signaal van de warmtepomp door middel van een relais (in mijn geval heb ik met een 12V relais een 220V magneetcontact de 220V parallel laten schakelen aan de circulatiepomp 220V aansluiting).
Daarnaast heb ik als test een homeplug van homewizard die hetzelfde kan doen.

Ik heb het meegeleverde relais zo ingebouwd dat de heater nog mee kan doen voor het geval het zeer koud is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1TufOhNcVlnl7im0hNBJXKQaoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78fbBKmi4fhzcUpnX0sAWFGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster2001
Op de poolex Arctic Action loopt de klok een uur voor (lcd display), waarschijnlijk haalt het via de WiFi de NTP tijd op, maar staat de timezone verkeerd ?
Weet iemand hoe in te stellen ?

Edit:
Normale Heater 6.4kWh per dag
Poolex 2.2kWh per dag

Gr, Richard

[ Voor 13% gewijzigd door Speedster2001 op 05-09-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Ik heb de Poolex nu tijdje draaien met de Isaver 1100+ frequentieregelaar zodat pomp op 1400 toeren kan draaien. Scheelt enorm stroomverbruik.

Nu levert Poolex een relais mee waarmee je of heater of circulatiepomp kan aansturen bij warmtevraag van de warmtepomp. De circulatiepomp heeft een 12v aansluiting en mijn Isaver ook om verbinding mee te maken, maar wanneer ik een signaalkabel tussen warmtepomp en Isaver plaats en parameter aanpas in warmtepomp lijkt hij de Isaver niet aan te willen sturen.

Iemand enig idee hoe ik dag evt wel aan de praag krijg of moet ik echt die relais van Poolex gebruiken en omvormen weer naar 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Knny,

Het signaal wat op de klemmen in de warmtepomp wordt aangeboden is een 12V "signaal".

Stel dat je Isaver een ingang heeft waarover een contact moet, dan zou je de bruine draden van het relais (normaal open contact) kunnen gebruiken.

Is de ingang echt een 12V signaal dan direct het rode draadje (12V) en de min aansluiten.

In mijn configuratie, met een kleine aanpassing te zien op de foto gebruik ik twee magneetcontacten die door de warmtepomp en/of door de jacuzzi geschakeld worden en dan ook beide dezelfde Nul en fase van de circulatiepomp aan kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Speedster2001 schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:36:
Knny,

Het signaal wat op de klemmen in de warmtepomp wordt aangeboden is een 12V "signaal".

Stel dat je Isaver een ingang heeft waarover een contact moet, dan zou je de bruine draden van het relais (normaal open contact) kunnen gebruiken.

Is de ingang echt een 12V signaal dan direct het rode draadje (12V) en de min aansluiten.

In mijn configuratie, met een kleine aanpassing te zien op de foto gebruik ik twee magneetcontacten die door de warmtepomp en/of door de jacuzzi geschakeld worden en dan ook beide dezelfde Nul en fase van de circulatiepomp aan kunnen sturen.
Dus als ik jou goed begrijp kan ik gewoon een 12v + en - kabeltje tussen warmtepomp en iSaver hangen? Die mag ook 12v gevoed worden namelijk volgens manuaal. En dan parameters is Poolex 21-2 en dan zou het moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Ik heb even snel gekeken naar de iSaver.
Het lijkt er wel op dat de Poolex dit ook allemaal kan. WiFi bediening, temperatuur, schema's instellen (3 tijdslots op de Poolex zelf, meer via de app) en het meegeleverde relais je pomp laten aanzetten.
Alleen toerenregeling niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedster2001 op 12-09-2023 00:28 ]

• knny
Speedster2001 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 00:27:
Ik heb even snel gekeken naar de iSaver.
Het lijkt er wel op dat de Poolex dit ook allemaal kan. WiFi bediening, temperatuur, schema's instellen (3 tijdslots op de Poolex zelf, meer via de app) en het meegeleverde relais je pomp laten aanzetten.
Alleen toerenregeling niet.
Ah ik had hem eerst op de Di4 1200rpm aangesloten en dat werkte niet zo te zien. Ik zie dan ook de On/off en com poort. Dan zou het in theorie moeten werken toch? Dan gaat de Poolex de circulatiepomp aan of uitzetten indien hij daar om vraagt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k97QbGDVJ-ktnart3TeS-Nj_-7c=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/EeZbpnUOigRxMJg9zUoP6obH.gif?f=fotoalbum_large

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-09 12:32
knny schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:40:
[...]

Ah ik had hem eerst op de Di4 1200rpm aangesloten en dat werkte niet zo te zien. Ik zie dan ook de On/off en com poort. Dan zou het in theorie moeten werken toch? Dan gaat de Poolex de circulatiepomp aan of uitzetten indien hij daar om vraagt?

[Afbeelding]
Je moet een verbinding maken met je relais tussen COM en je gewenste ingang Di.
Dus van Di1 naar schakelcontact relais naar COM
Voor Di4 idem.
Je kan een 2 polig relais nemen, dan zet je beide ingangen samen hoog.
Of 2 relais

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• Speedster2001
De Poolex "circulatiepomp" 12V aansluiting gebruiken met het relais wat meegeleverd is. En de twee bruine draden van het relais op Di4 en Com. Wanneer de Poolex volgens schema wil starten sluit de Poolex eerst dit contact (bruine draden) om de circulatie op gang te brengen.
In de SmartLife app zie je de temperatuur oplopen en stabiliseren op zeg maar 35 graden en dan start de warmtepomp op met verwarmen tot bijv 37, eerst redelijk hard en daarna stapsgewijs omlaag tot de temperatuur goed is om vervolgens af te slaan.
Ik heb er 3 schema's ingezet van 2 uurtjes, maar slaat eerder af. Daarnaast start de Spa zelf ook 2 x de circulatie (filteracties).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tVSiA1dnt7C5vxM8zyQt2op0Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvFSrLixyMoUF6f5R817ADv5.jpg?f=fotoalbum_large

• knny
Speedster2001 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:44:
De Poolex "circulatiepomp" 12V aansluiting gebruiken met het relais wat meegeleverd is. En de twee bruine draden van het relais op Di4 en Com. Wanneer de Poolex volgens schema wil starten sluit de Poolex eerst dit contact (bruine draden) om de circulatie op gang te brengen.
In de SmartLife app zie je de temperatuur oplopen en stabiliseren op zeg maar 35 graden en dan start de warmtepomp op met verwarmen tot bijv 37, eerst redelijk hard en daarna stapsgewijs omlaag tot de temperatuur goed is om vervolgens af te slaan.
Ik heb er 3 schema's ingezet van 2 uurtjes, maar slaat eerder af. Daarnaast start de Spa zelf ook 2 x de circulatie (filteracties).

[Afbeelding]
Ah dank je wel. Het maakt dus niet uit dat het relais omvormt naar 230v want die iSaver mag alleen maar 12v hebben qua ingang en geen spanning.

Mooi schema trouwens met verwarmen. Ik zit nu incl filterpomp op zo'n 5 kWh per dag om water op 35/36 te houden en dan gaan we iedere dag er eigenlijk wel in.

Ik zal eens aan de slag met dat relais en laat de uitkomsten wel even weten.

En nergens in de handleiding vind ik info terug over die verschillende verwarmstanden.

Gebruik jij de smart heating of powefull heating het meest?

[ Voor 5% gewijzigd door knny op 14-09-2023 13:47 ]

• Speedster2001
Ik heb 3 tijdschema's van 2 uur op de Poolex ingesteld en deze draaien smart heating als ik in de SmartLife app kijk. Vanuit de app de tijdschema's sturen werkt nog niet ?

Meestal is de Poolex na 40 minuten of korter al weer klaar. Tijdens die 40 minuten gaat ie van even luidruchtig naar steeds rustiger pompen en dan uit.

Loopt jou klok ook 1 uur voor ? Bunx heeft er een case voor aangemaakt bij Poolstar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Speedster2001 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:44:

[Afbeelding]
1 euro aan verwarmen? nog niet, per dag?
Wauw nice
Benieuwd wat dit in de winter zal geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Speedster2001 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:31:
Ik heb 3 tijdschema's van 2 uur op de Poolex ingesteld en deze draaien smart heating als ik in de SmartLife app kijk. Vanuit de app de tijdschema's sturen werkt nog niet ?

Meestal is de Poolex na 40 minuten of korter al weer klaar. Tijdens die 40 minuten gaat ie van even luidruchtig naar steeds rustiger pompen en dan uit.

Loopt jou klok ook 1 uur voor ? Bunx heeft er een case voor aangemaakt bij Poolstar
Ja klok loopt hier ook verkeerd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Wij willen volgende week onze sunspa jacuzzi aanpassen voor het plaatsen van een w'eau 4kw warmtepomp. Nu is de volgorde van de apparaten in de jacuzzi: filter > heater > CP > bad. Nu lijkt de enige plaatsen waar we de WP kunnen plaatsen tussen de heater en voor de ingang van cd CP. Na de CP is redelijk moeilijk aangezien de afsluitkraan bijna onmiddelijk geplaatst is na de CP zelf.
Zou deze configuratie ook probleemloos kunnen werken, dus filter > heater > WP > CP > bad.

Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij ons gaven ze aan dat het de voorkeur had de WP na de pomp te plaatsen omdat een pomp beter aan de perszijde werkt dan aan de zuigzijde. In hoeverre dit klopt en wetenschappelijk onderbouwd is durf ik niet te zeggen ;)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
dit lijkt me inderdaad wel logisch maar op de CP die via een bocht bijna meteen een afsluiter, dus daartussen is het niet mogelijk om een aftakking te maken. De bocht zit via een schroefkoppeling op de CP maar die lijkt zeer goed vast te zitten en ben bang dat die stuk gaat bij het losdraaien.

Edit, ondertussen toch de mogelijkeid gevonden om de WP na de CP te plaatsen. Morgen dan maar de koppelingen bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door dr.trimble op 01-10-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
knny schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:53:
[...]

Ja klok loopt hier ook verkeerd inderdaad.
Een nieuwe besturing unit van Poolstar gekregen en deze vervangen, nu doet de tijd het goed zodra de WiFi opkomt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AamMPu2A0l3TJdCzKKoKx0NHlEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHtysp51jBOmPr87X1ywHr9i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qt80qsaTd6NGpE0E993ri5F4rW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFpkFVjECNL15uHblMtgyRov.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ofTUhWBlvMosRk15H6z49-YpvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkAm8v5ItAwERSwWk8TFiVsx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfyL995Ps39kQPOXmopbXD0SNPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NoQthFMD8BWnXaXvLRuqN4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw24yBe_Pd_m32wOXTSGZHVX5I0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oi1TSHufp6mN9catjixAyHE1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Speedster2001 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:52:
[...]

Een nieuwe besturing unit van Poolstar gekregen en deze vervangen, nu doet de tijd het goed zodra de WiFi opkomt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow nice. Tja ik ga niet heel die module openhalen hoor. Heb daar geen verstand van hehe. Dan moet Poolstar maar met een andere oplossing komen. Ze moeten gewoon goed werkend product leveren. Vreemd dat dit niet met een sw update kan.

Via Smart Home app komen de tijdzones wel overeen en start de pomp exact om 08u en die tijdzone komt overeen.

[ Voor 3% gewijzigd door knny op 08-10-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Knny, bedoel jij de smart life app ? Of heb jij iets anders in gebruik.

Ik heb 3 tijdschema's ingesteld op de Poolex, want vanuit die smart life gebeurde er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Speedster2001 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:25:
Knny, bedoel jij de smart life app ? Of heb jij iets anders in gebruik.

Ik heb 3 tijdschema's ingesteld op de Poolex, want vanuit die smart life gebeurde er niks.
De smartlife app werkt hier prima. Iedere ochtend om 8u start hij met verwarmen.
Zie onderstaand schema. En om 21u gaat hij weer uit zodat hij niet in nacht draait nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyVDGXVr7knK4ZtAaR6dr5C4s3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZpvaBiD1NjH7OLudKqqkmif.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-04 07:59
Is er meer gebruikservaring inmiddels? Ik weet dat voor warmtepompen in het algemeen soms blijkt dat de waarden op papier wat beter zijn dan in de realiteit.
Voor zwembad warmtepompen is het helemaal lastig omdat er word uitgegaan van watertemperaturen die niet realistisch zijn voor de spa. Ik zie vaak rond de 26-27 graden Celsius water temp. COP waarden bij lage lucht temperaturen zie ik ook niet in de specificaties.
Vooropgesteld dat ik zeker voorstander ben van het verwarmen met een warmtepomp maar in mijn situatie overweeg ik momenteel zelfs om te verwarmen met een gasgestookte ketel dit omdat de spa niet veel gebruikt word en ten opzichte van verwarmen met een COP van 1 dit goedkoper is momenteel. Wat is een beetje realistische COP over het jaar genomen. Is daar iets van te zeggen? Ik begrijp dat het lastig is om een 100% betrouwbaar antwoord te geven maar ik hoop op basis van verbruik in de praktijk toch wat gerichtere info te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Mark Tonnaer schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:52:
Is er meer gebruikservaring inmiddels? Ik weet dat voor warmtepompen in het algemeen soms blijkt dat de waarden op papier wat beter zijn dan in de realiteit.
Voor zwembad warmtepompen is het helemaal lastig omdat er word uitgegaan van watertemperaturen die niet realistisch zijn voor de spa. Ik zie vaak rond de 26-27 graden Celsius water temp. COP waarden bij lage lucht temperaturen zie ik ook niet in de specificaties.
Vooropgesteld dat ik zeker voorstander ben van het verwarmen met een warmtepomp maar in mijn situatie overweeg ik momenteel zelfs om te verwarmen met een gasgestookte ketel dit omdat de spa niet veel gebruikt word en ten opzichte van verwarmen met een COP van 1 dit goedkoper is momenteel. Wat is een beetje realistische COP over het jaar genomen. Is daar iets van te zeggen? Ik begrijp dat het lastig is om een 100% betrouwbaar antwoord te geven maar ik hoop op basis van verbruik in de praktijk toch wat gerichtere info te kunnen krijgen.
Echte metingen zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar om een idee te geven.

Momenteel heb ik het bad niet op verwarmen gezet en wilde vanaf 12 graden bij verwarmen :)
Ik zie dat de pomp dan zo'n 1000 watt aan verbruik pakt en toch het bad met 2,5 graad per uur kan verwarmen met deze lage temperaturen. Dat vind ik niet slecht hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

.

[ Voor 99% gewijzigd door AOC op 24-04-2024 09:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lela20
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-01-2024
Beste tweakers. Ik volg dit draadje nu een half jaar en heb met de beschikbare informatie uit dit forum de stap gezet om een warmtepomp aan te sluiten.
Na ontzettend veel gepuzzel heb ik de pomp in deze hefst vakantie aangesloten en in bedrijf genomen.
Dit project was een flinke puzzel en wil dit graag met jullie delen.
Misschien heeft hier nog iemand wat aan.

Mijn opstelling:
Island spa type Mallorca. Deze hebben we al enkele jaren in gebruik en houden we het hele jaar op temperatuur.
Afhankelijk van de buiten temperatuur is dit tussen de 36 en 40graden.
De jacuzzi staat opgesteld in een serre rondom voorzien van glas/wanden, Deze ruimte is niet verwarmd.
Geschat energie verbruik +/- 3500Kwh per jaar.

Afgelopen jaar zijn de energie prijzen zowat geexplodeerd dit heeft mij begin vorig jaar doen besluiten om voor dynamische ernergie prijzen te gaan. Zeker met een grootverbruiker zoals een jacuzzi heeft zich dat erg geloond.
Nadeel was dat ik elke keer op de prijzen moest letten; DIt heb ik deels kunnen opvangen met een klik aan uit schakelaar die werd bediend door Domoticz.

Deze zomer ben ik overgestapt naar Home assistant. Dit is nogal een vooruitgang t.o.v. Domoticz.
In home assitant heb ik een aantal plugins geinstalleerd:

DSMR Smart meter: dit geeft mij gedetailleerde informatie over mijn verbruik/teruglevering per fase.
Solar edge: informatie over mijn zonnepanelen.
Enphase Envoy: waardes van mijn 2e set zonnepanelen. (deze informatie had ik ook al allemaal in Domoticz)

Als extra in de Home assistant:
Solar forcast: deze app voorspelt de opbrengst van de zonnepanelen in het vooruit!
Energy zero: deze app levert informatie over de dynamische energie prijzen.
Buien rader: weerinformatie in het vooruit.
Tuya: deze bedient de warmte pomp (kom ik verop op terug)

De echte Tweaker ziet het nu waarschijnlijk al... Het hek is van de dam met al deze informatie.

Mijn wens voor de pomp opstelling:

Jacuzzi verwarmen tegen de laagste prijs op het meest ideale moment.
Rekening houden met de energie prijs, verwachte opbrengst zonnepanelen en niet onbelangrijk de buiten temperatuur (dit heeft een redelijke invloed op de COP waarde)

De vragen waar ik zelf tegen aan ben gelopen:

Welke warmte pomp (merk, KW, besturing, prijs, aansluitingen)

Natte ansluiting in jacuzzi (ruimte, koppelingen, positie, kranen, bypass)

Spoel pomp aansluiting (wie/wat bestuurd hem zonder nieuwe problemen te veroorzaken)

Terug verdientijd (is met alles wat ik nodig heb dit wel haalbaar?)

Al met al was dit nogal een grote legpuzzel. Elke keer loop je weer tegen nieuwe vragen op en antwoorden zijn helaas moeilijk te vinden.

Mijn afwegingen:

Warmtepomp:
Hoe kies ik het vermogen? De jacuzzi zelf heeft een elektrische verwarming van 2KW. Uit eerdere metingen weet ik dat hij tussen de 30 en 60minuten moet verwarmen om op termperatuur te blijven (1graad bijverwarmen) Afhankelijk van het weer is dit in de zomer +/- 3x per dag en in de winter wel 5-6x per dag. En dan hebben we het alleen over op temperatuur houden. Bij gebruik loopt dit nog flink op.
Ik heb zelf gekozen voor de Aqua forte 5,5Kw. Deze heeft een maximaal opgenomen vermogen van 1,2Kw heel pessimistisch gedacht zou deze bij een COP van 1 het nog net kunnen bijhouden als het echt winter is.
Helaas is er vrijwel niks van COP waardes te vinden bij b.v. -10. Wat ik terug heb kunnen vinden (betrouwbaarheid onbekend) dat je altijd wel COP 1,5 moet kunnen halen.

Natte aansluiting 50mm lijkt de standaard te zijn bij de meeste pompen. Wat ik niet wist is dat ze bij deze leiding systemen altijd met de buitenmaat werken. Normaal werk je met slangen met binnen maten.

Besturing. Na wat onderzoek kwam ik de smart life app vaak tegen. Dit word bij veel pompen gebrukt om via wifi de pomp te besturen. Smart life en ook vele andere apps hebben vaak als onderliggend systeem TUYA.
Tuya had mijn voorkeur omdat ik wat ervaring heb met het aan de praat krijgen van Tuya api's in Hom assistant.

Verder speelde de prijs/kwaliteit een rol bij de keuze van Aquaforte. Niet voor het merk zelf (heb ik geen ervaring mee) maar omdat er een mitsubishi compressor in geinstalleerd zit. De mitsubishi compressor staat bekend als zeer betrouwbaar. Laten we hopen dat dit in combinatie met deze warmte pomp ook zo is.

Natte aansluitingen in de Jacuzzi:

Dit was eigenlijk nog wel mijn grootste zorg, en bij montage bleek dit ook zo te zijn helaas.
De leidingen in de jacuzzi zijn 2inch buiten maat. De meeste spullen die goed verkrijgbaar en betaalbaar zijn hebben milimeter maten.
Om de inbouw plek te bepalen heb ik alle afdekplaten los gemaakt.
De voorkeur is om aan de perszijde van de pomp de bypass te plaatsen, dit is helaas onmogelijk wegens montage ruimte in de jacuzzi maar ook werkruimte. De jacuzzi staan een 30cm van een wand opgesteld en net aan deze kant zit de pomp helaas.
Daarom heb ik gekozen om aan de aanzuigzijde van de pomp de bypass te plaatsen. Ik heb 2 verlopen besteld van 2inch naar 63mm en voor de rest van de materialen gekozen voor 63 en 50mm.
Ik had een inschatting gemaakt dat dit allemaal wel zou passen onder in de jacuzzi maar dit bleek helaas niet zo te zijn. De zogenaamde flexibele slang in de jacuzzi buigt vrijwel niet waardoor ik de koppelingen niet netjes uitgelijnd kreeg. Na wat gevloek besloten om alle water door de warmte pomp te laten lopen (geen bypass) dit had natuurlijk weer andere gevolgen.... pomp krijgt net te weinig water en naar een paar minuten geeft de besturing van de jacuzzi aan pomp loopt droog. Weer terug naar de koppelingen winkel waar ze me inmiddels bijna bij naam kunnen. En alsnog een 50mm slang bijgelegd als bypass. En natuurlijk zit alles gelijmd en kan het zagen weer beginnen op plekken waar helemaal geen plaats is.

Pomp besturing:
Dit was ook 1 van mijn vraagtekens bij het uitzoeken van de warmtepomp.
De door mij gekozen warmte pomp heeft een uitgang voor een circulatie pomp. Helaas was weer nergens terug te vinden hoe deze uitgang wordt aangestuurd. (ook bij andere warmte pompen kon ik hier helaas te weinig over terug vinden)
Andere afweging is dat ik de jacuzzi besturing intact wil laten zodat deze alsnog kan spoelen zonder in storing te vallen.
Uiteindelijk heb ik in de praktijk moeten testen hoe de uitgang van de warmtepomp werkt. Het blijkt dat de uitgang een minuut inschakelt voordat de pomp begint te verwarmen en ook ongeveer een minuut langer aan blijft als je de verwarming uitschakelt.
Na deze test kon ik eindelijk mijn keuze maken. Ik heb de originele circulatie pomp kabel doorgeknipt en de uitgang van de warmtepomp hier paralel op geschakeld. (het is een pomp met 2 toerentallen bruin en blauw is lage toeren en zwart met blauw maakt hoge toeren).
Elke keer als ik nu de warmte pomp inschakel start de circulatie pomp ook. De jacuzzi heb ik ingesteld op zijn slaapstand. Hierdoor verwarmt hij niet zelf bij maar werkt wel elke dag zijn filter programma af.

Al met al was dit toch wel een flinke klus. Waarbij ik me toch een paar keer het hoofd heb gestoten met het leiding werk.
Inmiddels loopt de pomp naar behoren en ben ik de besturing nog wat aan het tweaken. Hier zal ik later op terug komen met wat foto's en praktijk waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lela20
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-01-2024
De eerste resultaten zijn binnen.
Water temperatuur 37-38graden.
Pomp aquaforte SC980
Opgegeven COP 5,92 bij buitentemperatuur bij 15graden water temperatuur 26graden
Hieronder een paar sommetjes die je met deze getallen kunt maken:

snelheid verwarmen 1graad per 20minuten.
Gemeten bij 9graden en 15graden (lijkt geen verschil te maken)
Opgenomen energie warmtepomp 1300W
J=PxT(s)=1300Wx1200s=1560KJ

verwarmen 1L water 1graad kost 4.2KJ
Mijn bad heeft 1000liter
4.2KJx1000L=4200KJ

Afkoeling bad 1graad per 4uur
Als er 1graad verloren gaat dan staat dit gelijk aan 4200KJ
Warmte verlies 4200KJ/(4h*3600sec)=195,J/s
Verlies tijdens het opwarmen 195,3J/s*20minuten=234KJ

COP=(15600KJ+234KJ)/4200KJ=3.77

Wat opvalt:
Het lijkt niet uit te maken of je een koude start maakt en dan 1 graad moet bijverwarmen, of 2 graden moet bijwarmen.
Het blijft bij 20minuten per graad bij gelijkblijvende energie opname.
Opwarmen altijd op vol vermogen. Gaat pas moduleren als de ingestelde temperatuur bereikt is.

Kostprijs per dag is:
Warmte verliets is 24h/1graad per 4 uur= 6graden.
6graden bijverwarmen kost 6x20minuten=120minuten verwarmen.
120minuten x 1300W van de warmte pomp= 2,6KW/h
120minuten x 470W van de circulatie pomp= 0.94KW/h
Totaal = 3,54KW/h * 0,25euro = 0,89euro per dag. Valt mij helemaal niet tegen :)

Als ik dit sommetje maak met de elektrische verwarming van 2KW dan kom ik uit op
4200KJ 1graad opwarmen/2KJ/s(2000W)=2100sec=35minuten.
Verlies tijdens het opwarmen 195,3J/s*35minuten=409KJ=0,113KW/h
35minuten x 2000W van het verwarmings element= 1,166KW/h
35minuten x 470W van de circulatie pomp= 0,27KW/h
Totaal = 1,44KW/h + 0,113KW/h * 6x opwarmen per dag = 9,3KW/h * 0,25euro = 2,33euro

En waar het om gaat is natuurlijk de COP waarde van mijn geld 2,33/0,89 factor 2,62 :)

Als iemand op mijn berekening wilt schieten graag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Lela20 op 24-10-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 14:51
Iemand een idee waar ik deze koppeling van 50mm > 1,5" en 1,5" > 50mm kan vinden? Heb namelijk dezelfde situatie als op deze foto, maar kan zo 123 geen webshop vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJaYves
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07-2024
https://www.jetdirect.nl/...ijm-fittingen-en-verloop/
Ice T schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Iemand een idee waar ik deze koppeling van 50mm > 1,5" en 1,5" > 50mm kan vinden? Heb namelijk dezelfde situatie als op deze foto, maar kan zo 123 geen webshop vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lela20 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:48:

120minuten x 1300W van de warmte pomp= 2,6KW/h
120minuten x 470W van de circulatie pomp= 0.94KW/h

Als iemand op mijn berekening wilt schieten graag :)
Eerste opmerking is dat vermogen * tijd geen kW/h maar kW*h wordt.

Inhoudelijk vreemd dat buitentemperatuur niet uitmaakt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 10:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwjcGUa3BGM7k5YAg5mUuZ8JJ4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvA6EPfNWvTsEPIzzSfpLOYg.jpg?f=fotoalbum_large

Ben juist bezig mijn warmtepomp aan te sluiten op mijn jacuzzi
Dit betreft een Q -line 7 van Poolex
Maar nu kom ik in de aansluitbox een connector tegen die ik nergens in de gebruiksaanwijzing zie.
Weet iemand wat deze doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:41
cowboy02 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:46:
[Afbeelding]

Ben juist bezig mijn warmtepomp aan te sluiten op mijn jacuzzi
Dit betreft een Q -line 7 van Poolex
Maar nu kom ik in de aansluitbox een connector tegen die ik nergens in de gebruiksaanwijzing zie.
Weet iemand wat deze doet?
Als ik het me goed herinner is dit een debugging kabel die bij Poolex intern wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppema0180
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18-11-2023
Hi allemaal,

Ondertussen lees ik al een aantal maanden mee op dit forum.
Door de positieve berichten heb ik besloten om mijn jacuzzi te gaan verwarmen met een WP.
Op het moment heb ik een myline mars jacuzzi met welke een watercapaciteit heeft van 660 liter.
het is dus maar een kleine jacuzzi welke ook wat jaartjes oud is.
De jacuzzi word aangestuurd door een balboa systeem.

Wat voor tips en advies hebben jullie voor mij?
Hoeveel kw WP kan ik het beste nemen?
Vind zelf de WP van poolex ospa erg mooi, zeker met de mogelijkheid om via de app te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Afgelopen zondag de hottub maar weer eens verwarmd met de Poolex Arctic Action.
Zoals te zien is in afbeelding was de starttemperatuur rond de 12 graden.

Vervolgens heb ik de warmtepomp aangezet rond 02u in de nacht en verwarmd tot 36 graden. De pomp had bijna de gehele dag nodig om tot die 36 graden te komen :)

Verbruik lag rond de 15kWh en totaal. Opzich valt het mij mee, maar als het gaat vriezen dan heb ik wel 24 uur of langer nodig om van 12 graden naar 36/37 te gaan ben ik bang.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp3o5DPiaCdkY1fw2PXN7uj9XLU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IImhUItnljMyeoWBFOG1Uw6Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu-j70efZU3HtI7QJ_xTJGPWjps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kkawOviJpLKkN7BS7kfd9pw0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door knny op 14-11-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Om die reden hou ik mijn water ook op 30 graden, dan kan ik in een uur of vier naar de 38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
leejoow schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:53:
Om die reden hou ik mijn water ook op 30 graden, dan kan ik in een uur of vier naar de 38
Wat kost het je dan per dag om op 30 te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

knny schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:31:
[...]

Wat kost het je dan per dag om op 30 te houden?
Als het bad eenmaal teruggekoeld is naar 30 ongeveer 2,5 kWh (dat is wel inclusief vier uur filteren). Als het buiten zo koud is als nu moet ik anders echt te ver van te voren bedenken dat ik in bad ga, dat krijg ik niet meer verkocht aan de echtgenoot. De dagen dat het bad nog boven de 30 is ben ik ongeveer 0,7 kWh kwijt

En ik kom van ruim 6kWh per dag af toen we nog geen WP hadden en continu op 37,8 stonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

knny schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:49:
Afgelopen zondag de hottub maar weer eens verwarmd met de Poolex Arctic Action.
Zoals te zien is in afbeelding was de starttemperatuur rond de 12 graden.

Vervolgens heb ik de warmtepomp aangezet rond 02u in de nacht en verwarmd tot 36 graden. De pomp had bijna de gehele dag nodig om tot die 36 graden te komen :)

Verbruik lag rond de 15kWh en totaal. Opzich valt het mij mee, maar als het gaat vriezen dan heb ik wel 24 uur of langer nodig om van 12 graden naar 36/37 te gaan ben ik bang.....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijken wel defrosts, maar zondag was het daar te warm voor (althans bij mij). Vanwaar de pauze elk uur?
Kan hij wel vrij aanzuigen en blazen? 1000 liter 25 graden opwarmen kost ongeveer 30 kWh thermisch, dus je hebt of een beroerde COP of een enorm bad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 19:30

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:57:
[...]

Dat lijken wel defrosts, maar zondag was het daar te warm voor (althans bij mij). Vanwaar de pauze elk uur?
Kan hij wel vrij aanzuigen en blazen? 1000 liter 25 graden opwarmen kost ongeveer 30 kWh thermisch, dus je hebt of een beroerde COP of een enorm bad.
Hier rond Eindhoven was het zondagochtend maar 3 graden. Het was echt ineens veel kouder, en mijn W'eau 6kW warmtepomp moest ook regelmatig ontdooien. 's avonds rond de 7 graden nog steeds overigens.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:57:
[...]

Dat waren zeker defrosts hier in het noorden. Moet wel zeggen dat het voor het eerst gebeurde. Is nou de smart modus of powerfull modus het beste om te draaien? Ik ben er nog niet uit hehe. Bad is iets van 1000 ltr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

--MeAngry-- schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:14:
[...]

Hier rond Eindhoven was het zondagochtend maar 3 graden. Het was echt ineens veel kouder, en mijn W'eau 6kW warmtepomp moest ook regelmatig ontdooien. 's avonds rond de 7 graden nog steeds overigens.
Bij mij begint de filtering om 12:00 en gaat dan ook verwarmen. Met veel pijn en moeite had hij hem op 38 gekregen na 6 uur met alle defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
De Poolstar Arctic Action werkt goed. 3 schema's over de dag en staat altijd ingesteld op 38 graden.
In juli en augustus nog even de boel warmgehouden op de interne heater. Daarna aanzienlijk minder verbruik met de WP. De kosten zijn redelijk te houden.
1300 Liter Jacuzzi.
Ik ben er wel blij mee.
Groeten, Richard

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZWIHWT9tMwYwqeSmTMvFGV-4eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhA2Uqvb0WXUswgSzMh0SAfa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sdpkkFwLILAYeRlP3QmFD0avVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEyX696iGgnGeQfCc22DQJ6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WNloEgMvyoyrCueszw8Y_pQook=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dbeUNzWY0TJmpDEXeZGSsRb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 16:45
Leuk om te zien dat er nu data naar buiten komt!
Als een beetje op te merken wat de COP waardens zijn tijdens koude momenten richting de 0?

Iemand hier die zelf een externe pomp & filter heeft toegepast. Zoja welke?
De opties die ik zie zijn soms nog duurder dan de warmtepomp zelf of van intex, maar geen idee op dat troep is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Justberry schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:18:
Leuk om te zien dat er nu data naar buiten komt!
Als een beetje op te merken wat de COP waardens zijn tijdens koude momenten richting de 0?

Iemand hier die zelf een externe pomp & filter heeft toegepast. Zoja welke?
De opties die ik zie zijn soms nog duurder dan de warmtepomp zelf of van intex, maar geen idee op dat troep is of niet.
Ik gebruik een goedkope 250W Waterland filterpomp met zandfilter van Cranenbroek. Die kom je op Amazon ook wel tegen onder het merk Steinbach geloof ik. Er staat op dat ie gemaakt is voor water tot 35 graden, maar hij doet het al een aantal maanden zonder problemen. Het is ook niet alsof de hottub constant 38 graden hoeft te zijn. :)

Heb zelf m'n zwembadleidingen aangepast zodat ik er nu in de koude maanden een Exit Leather Premium "jacuzzi" op kan aansluiten. Alle PVC zoveel mogelijk van isolatie voorzien nu, en het water komt nog redelijk richting de oorspronkelijke temperatuur aan bij de W'eau Mini Inverter WP op het dak van m'n schuur, ook al zijn het aardig wat meters die het water moet afleggen ondertussen. :P

Ik moet alleen nog automatiseren dat de pomp stil wordt gezet als de warmtepomp klaar is met verwarmen en niet verder terug kan moduleren.

Ik zal binnenkort eens wat foto's maken, wellicht leuk om te zien. :)

[ Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 15-11-2023 11:55 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Speedster2001 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:19:
De Poolstar Arctic Action werkt goed. 3 schema's over de dag en staat altijd ingesteld op 38 graden.
In juli en augustus nog even de boel warmgehouden op de interne heater. Daarna aanzienlijk minder verbruik met de WP. De kosten zijn redelijk te houden.
1300 Liter Jacuzzi.
Ik ben er wel blij mee.
Groeten, Richard

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat verbruik van je jacuzzi - 72 euro voor gans die periode, is dat excl je zonnepanelen opbrengst? of is dat al verrekend?

Ik wil eens weten wat het kost zonder zonnepanelen... alle extra die je dan kan terugwinnen met je zonnepanelen is win win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
72 euro voor heel de periode en dan waren juli en augustus zelfs nog zonder de WP.
Uiteraard leveren de panelen wel (3 fase kWh meter), maar dat heeft op deze grafiek (1 fase kWh meter op de jacuzzi groep) geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Dat lijkt me zo onrealistisch weinig :p
Hoeveel x per week ga je er zo in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster2001
Bijna elke dag. Dit is wat homewizard met mijn dynamische ANWB prijzen ervan maakt, sinds kort dacht ik ook met terugwerkende kracht.

• cowboy02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35q35QBAT0usm-3xD0jom6gyuVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKJB4ZzdeA8DNXxYzcR6bjh7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FapQWzOGYbNEv696NKEfWrmBupo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRu02mrJEkZqoQVD7qwjOlwO.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ook ik heb een Poolstar Q-Line 7 lopen,
Zojuist geïnstalleerd (moet de slangen nog isoleren)
Helaas maakt die toch meer herrie dan gedacht (ook op silent mode)
Nog altijd 50 decibel
Heeft iemand al een sus kast om een warmtepomp gebouwd waar de ventilator naar boven afblaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rocus de boer
Hallo ik heb de poolex ospa 5 kw maar onder de 10 graden buiten temperatuur komt myn water niet boven de 36 graden en dat vind ik tekoud dus ik heb hem uit gezet. Het valt my enorm tegen eigenlijk krijg het geheel ook niet op de wifi en ga het niet aansluiten zoals in de beschrijving staat in samen werking met de orginele heater want dan vreet het stroom lijkt my

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-07 22:34
rocus de boer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:58:
Hallo ik heb de poolex ospa 5 kw maar onder de 10 graden buiten temperatuur komt myn water niet boven de 36 graden en dat vind ik tekoud dus ik heb hem uit gezet. Het valt my enorm tegen eigenlijk krijg het geheel ook niet op de wifi en ga het niet aansluiten zoals in de beschrijving staat in samen werking met de orginele heater want dan vreet het stroom lijkt my
Interessant om je ervaring te lezen. Nu ben ik wel heel benieuwd wat jouw opstelling is. Heb je een opblaas spa of een harde kuip (merk/type)? Afstand van spa tot de warmtepomp, etc. :)

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Hmm voor de mensen die nog twijfelden. Dikke sales bij Bunx.
Had toch nog beter even kunnen wachten 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5zBXE4nDtG4VH2PQUvI-madB-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gG0SAf8a4wc6HUTJPfx0mOHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppema0180
knny schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:06:
Hmm voor de mensen die nog twijfelden. Dikke sales bij Bunx.
Had toch nog beter even kunnen wachten 😅
[Afbeelding]
Kan deze aanbieding helaas niet vinden op de site |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Hoppema0180 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:37:
[...]

Kan deze aanbieding helaas niet vinden op de site |:(
Lol ze hebben hem aangepast naar slechts 10%. Misschien was het een foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppema0180
Kom op Bunx de Aquaforte mini tegen.
Is dit voldoende voor mijn jacuzzi van 660 liter tijdens de wintermaanden tot 38 graden?

https://bunx.nl/aquaforte-mini-warmtepomp-mc-3-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppema0180
knny schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:04:
[...]

Lol ze hebben hem aangepast naar slechts 10%. Misschien was het een foutje?
Denk het dat helaas een foutje is, kan tevens ook die 10% korting ook niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Hoppema0180 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:38:
[...]

Denk het dat helaas een foutje is, kan tevens ook die 10% korting ook niet vinden
https://bunx.nl/poolex-ar...armtepomp-voor-spa-6-8-kw Ik zie toch echt 10% staan. En vanochtend stond daar dus 30% 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlc1AgoUzEZXAA2Zt-DTqChzKII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLRN1EdM4eGQ5jPQAYUSpWfY.jpg?f=fotoalbum_large

Sommige modellen nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

rocus de boer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:58:
Als het buiten 5 graden is trekt mijn 6kW WP de watertemperatuur nog net omhoog met de afdekking erop, maar wordt de gewone heater wel efficiënter. Ik kan ze nu in serie aanzetten wanneer ik dat wil. De WP kan in ieder geval zorgen dat het water niet te koud wordt voor de leidingen, dat is het belangrijkste.

Een WP gaat je jacuzzi bij echt koude temperaturen nooit warm genoeg krijgen, of in ieder geval niet efficiënt. Als je dat hebt gedacht ben je toch verkeerd ingelicht. De temperatuur in Nederland is overdag echter vaak genoeg boven de 10 graden dat je altijd wel in efficiëntie wint.

Daarnaast moet een WP onder de 5 graden regelmatig ontdooien, en als je dan je pomp niet stilzet ben je gewoon koud water aan het rondpompen, afhankelijk van hoever je WP van je spa staat natuurlijk. Dus je hebt nieuwe uitdagingen.

[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 20-11-2023 14:58 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:48
Zie onderstaand bericht

[ Voor 175% gewijzigd door Luuk013 op 23-11-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:48
--MeAngry-- schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:57:
[...]

Als het buiten 5 graden is trekt mijn 6kW WP de watertemperatuur nog net omhoog met de afdekking erop, maar wordt de gewone heater wel efficiënter. Ik kan ze nu in serie aanzetten wanneer ik dat wil. De WP kan in ieder geval zorgen dat het water niet te koud wordt voor de leidingen, dat is het belangrijkste.

Een WP gaat je jacuzzi bij echt koude temperaturen nooit warm genoeg krijgen, of in ieder geval niet efficiënt. Als je dat hebt gedacht ben je toch verkeerd ingelicht. De temperatuur in Nederland is overdag echter vaak genoeg boven de 10 graden dat je altijd wel in efficiëntie wint.

Daarnaast moet een WP onder de 5 graden regelmatig ontdooien, en als je dan je pomp niet stilzet ben je gewoon koud water aan het rondpompen, afhankelijk van hoever je WP van je spa staat natuurlijk. Dus je hebt nieuwe uitdagingen.
Hoeveel vermogen heb ik nodig om het wel voor elkaar te krijgen? Welke raden jullie aan met welke onderdelen? Mijn jacuzzi is ongeveer 2,30 bij 2,30 en draait nu op 2x 20a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

2,30 bij 2,30 is wel een flinke kuip. In mijn kleine spa gaat maar zo'n 800 liter water, dat is vrij eenvoudig te verwarmen. Daarnaast zit er isolatie aan alle kanten. 40A is 9kW aan warmte bij 100% rendement. Een warmtepomp van 9kW kan dat leveren, maar alleen onder ideale omstandigheden, en zeker niet bij lage buitentemperaturen. Dus als je het echt alleen met een WP wilt doen zul je een nog veel zwaardere moeten nemen, en ook op moeten letten dat ie werkt bij lage temperaturen tot -15.

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 24-11-2023 15:51 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocus de boer
dezonnebril schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:01:
[...]

Interessant om je ervaring te lezen. Nu ben ik wel heel benieuwd wat jouw opstelling is. Heb je een opblaas spa of een harde kuip (merk/type)? Afstand van spa tot de warmtepomp, etc. :)
Ik heb een 1600 liter spa goed geïsoleerd dikke kap de orginele heather is 3kw dus die ga ik niet erbij aansluiten want dat vreet echt stroom. Ik heb de wp af gekoppeld en wacht wel op beter weer. Stroom verbruik valt wel enorm mee ik was tot en met oktober 6kw per dag kwijt met dagelijks gebruik op 40 graden en gebruik van minimaal 2 uur per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
--MeAngry-- schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:57:
[...]

Even een kleine kanttekening. Zelfs als het koud is zal de COP van je warmtepomp in theorie altijd boven de 1 blijven. (hoewel hij als het kouder wordt steeds dichter bij de 1 zal komen). Dus je gewone warmte-element zal nooit efficienter worden dan je WP.
Als je warmtepomp een laag vermogen heeft tenopzichte van je element heb je wel kans dat het heel lang duurt voor je spa op temperatuur is. En als je isolatie niet toereikend is heb je ook kans dat je uberhaupt niet genoeg vermogen hebt om hem op termperatuur te krijgen. Dan zit er idd niets anders op dan je warmte-element bij te schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Maverick schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:48:
[...]

Even een kleine kanttekening. Zelfs als het koud is zal de COP van je warmtepomp in theorie altijd boven de 1 blijven. (hoewel hij als het kouder wordt steeds dichter bij de 1 zal komen). Dus je gewone warmte-element zal nooit efficienter worden dan je WP.
Als je warmtepomp een laag vermogen heeft tenopzichte van je element heb je wel kans dat het heel lang duurt voor je spa op temperatuur is. En als je isolatie niet toereikend is heb je ook kans dat je uberhaupt niet genoeg vermogen hebt om hem op termperatuur te krijgen. Dan zit er idd niets anders op dan je warmte-element bij te schakelen :)
Ja klopt, de COP blijft wel 1, je hebt gelijk, maar het stroomverbruik en dus de opgewekte warmte is ook wel maar heel laag. Mijn 6kW WP levert dan nog hooguit een halve kWh aan warmte, dat schiet niet meer op. Water moet bij mij ook 10 meter heen en terug reizen, dus het verlies wordt bij koud weer dan al snel groter.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
--MeAngry-- schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:09:
[...]

Ja klopt, de COP blijft wel 1, je hebt gelijk, maar het stroomverbruik en dus de opgewekte warmte is ook wel maar heel laag. Mijn 6kW WP levert dan nog hooguit een halve kWh aan warmte, dat schiet niet meer op. Water moet bij mij ook 10 meter heen en terug reizen, dus het verlies wordt bij koud weer dan al snel groter.
Dat het niet op schiet dat snap ik idd.
Maar ik neem aan dat je water altijd dezelfde weg aflegt? Of heb je een bypass om de WP mee buitenspel te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David69
  • Laatst online: 30-12-2023
Hoi,
Ik heb een heleboel vragen, wie weet kan iemand mij helpen?

We hebben een jacuzzi 2x2m (naamloos) met een Gegko besturing en met 1 double speed pomp LX WP250 II (massage/circulatie). Jacuzzi staat op een aparte zekerings groep 16A.
Heeft iemand ervaring/tips hoe je de Poolex Q-line 7 inverter warmte pomp het beste op onze jacuzzi met een dubbel speed pomp kunt aan sluiten?

Warmtepomp voor de circulatie pomp aansluiten of juist erna?
Bestaande heater verwijderen? Of juist laten behouden, als extra aanvulling wanneer het gaat vriezen?
Waar haal ik een Bypass kit (met terug val klep) voor de dubbel speed pomp?
Moeten we de warmte pomp Q-line 7 aansluiten op de Gegko besturing? Of kan de warmte pomp zelfstandig opereren? En moeten we de zekering van 16A laten vervangen met een zwaardere zekering?

Alvast bedankt voor de reacties Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjZ8Sk6jCOt3PCPrlBpVNFx6vGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyzrRVRmKwuf6DYIHdRsL3XF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQyxULYRpi_zWVUq0VEBy-XV8jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puuyrd44EsBRBMOCxmHFP8SP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7433m7PZWrXO53PKp2gwzWjEUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu9zdqMTma0Se4wpxheGgTdG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNb-NtJVvy4cjPo8IqetwXvsACw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2ImbM5EwYSahEXjkKAW3F7O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

David69 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:47:
Hoi,
Ik heb een heleboel vragen, wie weet kan iemand mij helpen?

Warmtepomp voor de circulatie pomp aansluiten of juist erna?
Ik zou de WP altijd achter de circulatiepomp plaatsen. Deze pompen zijn aan perszijde sterker dan aan de zuigzijde en je voegt best wat extra weerstand toe.
Bestaande heater verwijderen? Of juist laten behouden, als extra aanvulling wanneer het gaat vriezen?
De bestaande heater heb ik laten zitten om in de winter eventueel bij te kunnen springen. Op de stuurcomputer van het bad zelf heb ik de gewenste temperatuur op 10 graden gezet. Daardoor springt de heater nooit aan.
Waar haal ik een Bypass kit (met terug val klep) voor de dubbel speed pomp?
Ik heb geen bypass aangesloten. Ik kan thermo- en vloeistofdynamisch geen reden bedenken waarom deze er tussen zou moeten zitten, buiten dat de handleiding het zegt. Een WP werkt het best bij de hoogst mogelijk flow en dT. Aangezien alle warmte in het bad gedumpt wordt ben ik niet bang voor pendelen. Het verhaal dat hij zijn warmte niet kwijt kan als het water te snel stroomt is ook niet logisch: de dT is mischien lager, maar de flow is een stuk hoger. De enige reden die ik in een bypass zie is het kunnen afkoppelen van de WP.
Moeten we de warmte pomp Q-line 7 aansluiten op de Gegko besturing?
Bij mij is de aansturen van de WP en de jacuzzi volledig gescheiden. Het enige wat ik heb gedaan is de voeding richting de circulatiepomp zo aangesloten dat hij ook stroom van de WP kan krijgen.
Als de WP dan aan gaat zal hij de circulatiepomp starten. Ik gebruik dan ook de WP om de dagelijkse filtering te laten lopen en heb de filtering op de stuurcomputer van het bad zelf uit gezet.
Of kan de warmte pomp zelfstandig opereren? En moeten we de zekering van 16A laten vervangen met een zwaardere zekering?
Als je ervoor zorgt dat de WP niet tegelijk loopt met een van de pompen van het bad zou het altijd goed moeten gaan. De heater heeft hoogstwaarschijnlijk een (veel) hoger stroomverbruik dan de WP op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David69
  • Laatst online: 30-12-2023
Bedankt voor je feedback! Maar even voor de zekerheid. Wij hebben maar 1 pomp met 2 snelheden (double speed) 1 snelheid voor de circulatie en opwarming en 2de snelheid is voor de jets aan te zetten. Geldt bovenstaande verhaal dan nog steeds,...geen bypass nodig met een terug slag klep? De terug slag klep zou nodig zijn om de druk (met snelheid pomp stand 2) op de WP te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
  • Laatst online: 28-08 13:37
Hallo!
Ik lees al een tijdje vol interesse mee op dit forum en ga binnenkort een warmtepomp aansluiten op mijn fox spa met balboa besturing.
Er gaat 810 liter water in het bad, mijn eerste vraag zou een Q line 5 voldoende zijn of toch beter een 7 nemen?
Dan de aansturing. Ik wil de originele heater laten zitten en de circulatiepomp kunnen aansturen vanuit zowel de wp als de jacuzzi zelf. Ik zie in het topic diverse mensen die dit hebben gedaan doormiddel 2 magneetschakelaar relais. Ik vind hiervan echter nergens een aansluitschema terug en vraag me af wat er gebeurd als zowel de wp als de jacuzzi gelijktijdig de circulatiepomp willen inschakelen? Dat zou dan toch voor kortsluiting zorgen?
Graag jullie advies!

Mvg. Dominique

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

David69 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:08:
Bedankt voor je feedback! Maar even voor de zekerheid. Wij hebben maar 1 pomp met 2 snelheden (double speed) 1 snelheid voor de circulatie en opwarming en 2de snelheid is voor de jets aan te zetten. Geldt bovenstaande verhaal dan nog steeds,...geen bypass nodig met een terug slag klep? De terug slag klep zou nodig zijn om de druk (met snelheid pomp stand 2) op de WP te voorkomen?
Ah, die had ik niet helemaal helder. Dat vind ik wel een goede vraag, je zou dan denk ik iets van een drukgestuurde klep moeten hebben die open schiet als de pomp op stand 2 staat (geen idee of dat zo verkrijgbaar is). Als je de volledige druk door de WP gaat sturen weet ik niet of er nog echt iets overblijft voor je jets.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste