Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ettepet85 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:49:
Hallo!
Ik lees al een tijdje vol interesse mee op dit forum en ga binnenkort een warmtepomp aansluiten op mijn fox spa met balboa besturing.
Er gaat 810 liter water in het bad, mijn eerste vraag zou een Q line 5 voldoende zijn of toch beter een 7 nemen?
Dan de aansturing. Ik wil de originele heater laten zitten en de circulatiepomp kunnen aansturen vanuit zowel de wp als de jacuzzi zelf. Ik zie in het topic diverse mensen die dit hebben gedaan doormiddel 2 magneetschakelaar relais. Ik vind hiervan echter nergens een aansluitschema terug en vraag me af wat er gebeurd als zowel de wp als de jacuzzi gelijktijdig de circulatiepomp willen inschakelen? Dat zou dan toch voor kortsluiting zorgen?
Graag jullie advies!

Mvg. Dominique
Ik heb dit zonder relais gedaan (de WP en het bad zitten op dezelfde fase), alleen goed opletten dat van alletwee de apparaten de fases worden doorverbonden en de nuldraden. Anders heb je inderdaad kortsluiting als een van de twee aan gaat :)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22
Ettepet85 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:49:
Dan de aansturing. Ik wil de originele heater laten zitten en de circulatiepomp kunnen aansturen vanuit zowel de wp als de jacuzzi zelf. Ik zie in het topic diverse mensen die dit hebben gedaan doormiddel 2 magneetschakelaar relais. Ik vind hiervan echter nergens een aansluitschema terug en vraag me af wat er gebeurd als zowel de wp als de jacuzzi gelijktijdig de circulatiepomp willen inschakelen? Dat zou dan toch voor kortsluiting zorgen?
Graag jullie advies!

Mvg. Dominique
Maverick in "Jacuzzi verwarmen met warmtepomp"

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-06 00:57
Dank je wel voor de reacties.
@leejoow ik wil ze juist niet allebei op dezelfde fase om een te hoge stroomafname te voorkomen. Derhalve is de Jacuzzi op 3 fase aangesloten en weet ik ook niet op welke fase de heater zit.
@Maverick ja dit schema had ik gezien. Maar welke draden sluit ik dan aan als ik bijvoorbeeld een 2 emat magneetschakelaars neem? Hier kunnen 6 draden per schakelaar worden aangesloten… dat is me in dit schema niet helemaal duidelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Ettepet85 schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:52:
@Maverick ja dit schema had ik gezien. Maar welke draden sluit ik dan aan als ik bijvoorbeeld een 2 emat magneetschakelaars neem? Hier kunnen 6 draden per schakelaar worden aangesloten… dat is me in dit schema niet helemaal duidelijk…
Je zult daarop een NO en een NC contact hebben neem ik aan. Je moet het NO contact aansluiten. De NC contacten kun je negeren. Als je een linkje hebt naar dat ding kunnen we de contactnummers zelfs nog voor je aangeven.
Let wel even op, want als je eigelijk niet weet hoe een relais werkt is het goed er iemand even naar te laten kijken want je kunt jezelf lelijk bezeren als je niet weet wat je doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Maverick op 26-11-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettepet85
@Maverick deze heeft @MrKoen in zijn project gebruikt welke hier op pagina 10 is te lezen. Helaas zonder schematje gepost… https://www.elektramat.nl...k-en-0-verbreek-85010004/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
@Ettepet85 Die heeft 2 maak contacten (NO). Nog veel makkelijker dus. Er staat zelfs een plaatje op waarop je kunt zien hoe hij werkt.
Op A1-A2 moet je bij de één je warmtepomp aansluiten, en bij de ander de uitgang die normaal je pomp aanstuurt. De fase die normaal naar je pomp gaat sluit je op beide aan op 1 of 3 en daarna ga je van 2 of 4 naar je pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettepet85
@Maverick dank voor je uitleg. Maar om zeker te zijn… er komt vanuit de warmtepomp een fase en een nul, er komt vanuit de balboa besturing een fase en een nul. En dan moet ik met 1 fase en een nul naar de pomp toe. Alles zal hier gescheiden moeten. Gezien de warmtepomp en de jacuzzi niet op dezelfde groep zitten moet ik dus zowel de nul als de fase scheiden toch? Ik mag geen 2 verschillende groepen met elkaar verbinden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Juist, daarom gebruik je 2 relais. Vervolgens sluit je op beide relais de fase aan waar je spa op zit en die loopt vervolgens door naar de pomp. Je WP zit zo niet direct aan je circulatiepomp aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
@Maverick okay dan snap ik hem. Zal volgende week als we terug zijn van vakantie even een tekening maken om 100% zeker te zijn. Dank je wel voor t meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Je kunt ook fotootjes schieten van alle plekken waar je iets aan denkt te moeten sluiten. Dan trekken we gewoon wat lijntjes hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettepet85
@Maverick dat is goed, alleen wat ik nog steeds niet snap is wat als gelijktijdig de warmtepomp aansturing geeft en de balboa besturing geeft tegelijkertijd aansturing. Dan gaat het toch alsnog fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Nee want ze schakelen allebei dezelfde fase. Dat kan dus geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Okay ik denk dat ik het snap. Op a1 sluit ik de fase aan van de wp. Op a2 sluit ik de nul aan van de wp. Dan sluit ik op 2 de fase van de voeding aan en op 4 de fase die naar de circulatiepomp gaat. 3 en 4 worden niet gebruikt.
En bij het andere magneetcontact doe ik hetzelfde met dezelfde voeding. De nul van de voeding loopt rechtstreeks maar de circulatiepomp zonder onderbreking. Heb ik het dan goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Maverick schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:38:
[...]

Dat het niet op schiet dat snap ik idd.
Maar ik neem aan dat je water altijd dezelfde weg aflegt? Of heb je een bypass om de WP mee buitenspel te zetten?
Dat laatste inderdaad. Zolang het nog boven het vriespunt is gebruik ik die nu wel eens als de warmtepomp het water niet meer warm kan houden met de deksel eraf. Toch jammer als je water langzaam steeds kouder wordt. :P
Ik ben her en der nog wat beter aan het isoleren nu, hopelijk heb ik de bypass dan niet meer nodig. Want zeker als het onder het vriespunt gaat is het wel belangrijk om warm water door m'n leidingen te laten lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-11-2023 11:43 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David69
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-12-2023
leejoow schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:15:
[...]

Ah, die had ik niet helemaal helder. Dat vind ik wel een goede vraag, je zou dan denk ik iets van een drukgestuurde klep moeten hebben die open schiet als de pomp op stand 2 staat (geen idee of dat zo verkrijgbaar is). Als je de volledige druk door de WP gaat sturen weet ik niet of er nog echt iets overblijft voor je jets.
@leejoow Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj_77f-Hn2UF-DwtODAbtjxCWAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2H2F2Mw3A0mPGTu3hTFiCXI.jpg?f=fotoalbum_large idd met een normale terugslagklep zou dit probleem opgelost moet zijn.

Alleen vraag ik me nu af hoe ik nou de WP Q-line 7 inverter, elektrisch moet aansluiten op onze dubbel speed pomp. Met behoud van de controle op de dubbele snelheden, en dan met name de high speed om de jets aan te sturen...??
Of blijft de circulatie pomp (dubbel speed) gewoon nog op het Gegko besturings systeem orgineel gekoppeld? En kan ik gewoon nog als vanouds de snelheid 1 of 2 bepalen via de knoppen op het bedieningspaneel op rand van de jacuzzi?

Graag hierop advies en kun je me hiervan een stroom diagram/tekening geven?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

--MeAngry-- schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:57:
[...]

Als het buiten 5 graden is trekt mijn 6kW WP de watertemperatuur nog net omhoog met de afdekking erop, maar wordt de gewone heater wel efficiënter. Ik kan ze nu in serie aanzetten wanneer ik dat wil. De WP kan in ieder geval zorgen dat het water niet te koud wordt voor de leidingen, dat is het belangrijkste.

Een WP gaat je jacuzzi bij echt koude temperaturen nooit warm genoeg krijgen, of in ieder geval niet efficiënt. Als je dat hebt gedacht ben je toch verkeerd ingelicht. De temperatuur in Nederland is overdag echter vaak genoeg boven de 10 graden dat je altijd wel in efficiëntie wint.

Daarnaast moet een WP onder de 5 graden regelmatig ontdooien, en als je dan je pomp niet stilzet ben je gewoon koud water aan het rondpompen, afhankelijk van hoever je WP van je spa staat natuurlijk. Dus je hebt nieuwe uitdagingen.
Gisteren heb ik het water ververst, om 10:45 een temperatuur van 9c en rond 21:00 stond hij op 39c, nog tussen de 1 a 1.5 uur in bad gezeten en toen stond er 10kWh op de teller voor de dag, dat viel mij eigenlijk niets tegen. Ja het verwarmt aanzienlijk trager dan bij 15c maar het is nog te doen. Betreft een Intex PureSpa Jet & Bubble op 10cm PIR met comfortpool inverter pro 6

We gaan de komende periode met de vorst zien hoe het verder gaat. Ik zag net dat de WP al lekker in het ijs stond.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 21:48

CR1992

Thor

revolution-nl schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:03:
[...]

Gisteren heb ik het water ververst, om 10:45 een temperatuur van 9c en rond 21:00 stond hij op 39c, nog tussen de 1 a 1.5 uur in bad gezeten en toen stond er 10kWh op de teller voor de dag, dat viel mij eigenlijk niets tegen. Ja het verwarmt aanzienlijk trager dan bij 15c maar het is nog te doen. Betreft een Intex PureSpa Jet & Bubble op 10cm PIR met comfortpool inverter pro 6

We gaan de komende periode met de vorst zien hoe het verder gaat. Ik zag net dat de WP al lekker in het ijs stond.
Heb je foto's van je opstelling?

[ Voor 5% gewijzigd door CR1992 op 27-11-2023 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

Netjes! Dat klinkt vergelijkbaar met hoe ik het heb. Mijn Exit Leather Premium spa staat ook op 10cm PIR, maar het water moet dus wel 20 meter afleggen in totaal. Door PVC deels in de grond, en verder grotendeels geïsoleerd.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

--MeAngry-- schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:14:
[...]

Netjes! Dat klinkt vergelijkbaar met hoe ik het heb. Mijn Exit Leather Premium spa staat ook op 10cm PIR, maar het water moet dus wel 20 meter afleggen in totaal. Door PVC deels in de grond, en verder grotendeels geïsoleerd.
Leidingen zijn hier 3 meter, bovengronds in de buis-isolatie. Ben nu een beetje aan het dubben aan het stookschema wat ik ga hanteren, we gaan meestal 2 a 3x in de week in bad. Voorheen ging de WP gewoon uit, en stookte ik hem helemaal op als wij er weer in gingen. Verbruik voor November is nu 67kWh

Met de vorst laat ik de waterpomp ieder uur, 5 min draaien dus sowieso meer warmteverlies. De opwarmtijd is nu ook een stuk langer, dus ik denk dat ik maar een basis temperatuur van 20 - 25c ga aanhouden.
CR1992 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:32:
[...]

Heb je foto's van je opstelling?
Zal ik een deze dagen plaatsen :)

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 28-11-2023 21:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-03 19:21
Hi all,

Met veel genoegen volg ik sinds enkele maanden dit topic en laat het mijn hersenen zo nu en dan weer eens kraken. Ik heb al veel jacuzzi's en warmtepompen voorbij zien komen, maar nog niet met de opstelling waar ik informatie over zoek.

Ik heb thuis een (volledig) houten hottub, deze is volledig van red cederhout en dus niet geïsoleerd (sommige hottubs hebben een kunststof kuip, deze dus niet). Het model is de Størvatt met een diameter van 180cm en een hoogte van 120cm. De hottub wordt elektrische verwarmd met een Balbao-systeem.

De afgelopen 7 dagen (gemiddelde buitentemperatuur 1 á 2 graden) was het verbruik 200 kwh om het water op temperatuur te houden. Hier liggen dus nog wel wat mogelijkheden :)

Zoals gezegd heb ik al talloze warmtepompen voorbij zien komen, maar allen met een lucht/water-systeem, terwijl ik in januari een water/water warmtepomp krijg, om precies te zijn de NIBE S1155-16 met losse boiler en buffervat. Er is een horizontale bron gelegd met 9 circuits van 100 meter (totaal 900 meter dus), alles op +/- 2meter onder de grond, altijd in het grondwater.

Voor deze warmtepomp is als accessoire ook de Nibe Pool 40 te bestellen, bestaande uit een wisselklep, besturingsprint en sensoren om ook je zwembad mee te verwarmen.

Ik denk dat ik zelf net niet technisch genoeg ben om dit zonder loodgieter te installeren, maar ik ben benieuwd hoe er op dit forum naar de mogelijkheden met een water/water warmtepomp wordt gekeken en of er specifiek mensen zijn die hun jacuzzi ook verwarmen met deze NIBE warmtepomp.

Is een lucht/water warmtepomp beter dan een water/water warmtepomp, of wordt deze op dit forum voornamelijk gebruikt vanwege de kosten? Ik heb de water/water-warmtepomp natuurlijk al (dus schaf liever niet nóg een warmtepomp aan) en vind het ook een prettig idee dat de ventilator niet telkens staat de blazen onder (of vlakbij) onze overkapping.

Benieuwd wat jullie mij zouden adviseren en of zo'n systeem relatief makkelijk te maken is?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Inmiddels heb ik alles in huis om de wp aan te gaan sluiten op mijn jacuzzi. Ik zou graag de originele circulatiepomp gebruiken. Alleen lees ik nu dat er mensen zijn met een 2 speed pomp en dit voor extra uitdagingen zorgt!? Hoe weet ik zonder de Jacuzzi nu al open te maken of ik een 2 speed pomp heb of een normale? Wil hem namelijk met de huidige temperaturen niet te lang zonder water laten staan en ik krijg m alleen open met t water eruit….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
DitIsDeLeven schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:24:
Hi all,

Met veel genoegen volg ik sinds enkele maanden dit topic en laat het mijn hersenen zo nu en dan weer eens kraken. Ik heb al veel jacuzzi's en warmtepompen voorbij zien komen, maar nog niet met de opstelling waar ik informatie over zoek.

Ik heb thuis een (volledig) houten hottub, deze is volledig van red cederhout en dus niet geïsoleerd (sommige hottubs hebben een kunststof kuip, deze dus niet). Het model is de Størvatt met een diameter van 180cm en een hoogte van 120cm. De hottub wordt elektrische verwarmd met een Balbao-systeem.

De afgelopen 7 dagen (gemiddelde buitentemperatuur 1 á 2 graden) was het verbruik 200 kwh om het water op temperatuur te houden. Hier liggen dus nog wel wat mogelijkheden :)

Zoals gezegd heb ik al talloze warmtepompen voorbij zien komen, maar allen met een lucht/water-systeem, terwijl ik in januari een water/water warmtepomp krijg, om precies te zijn de NIBE S1155-16 met losse boiler en buffervat. Er is een horizontale bron gelegd met 9 circuits van 100 meter (totaal 900 meter dus), alles op +/- 2meter onder de grond, altijd in het grondwater.

Voor deze warmtepomp is als accessoire ook de Nibe Pool 40 te bestellen, bestaande uit een wisselklep, besturingsprint en sensoren om ook je zwembad mee te verwarmen.

Ik denk dat ik zelf net niet technisch genoeg ben om dit zonder loodgieter te installeren, maar ik ben benieuwd hoe er op dit forum naar de mogelijkheden met een water/water warmtepomp wordt gekeken en of er specifiek mensen zijn die hun jacuzzi ook verwarmen met deze NIBE warmtepomp.

Is een lucht/water warmtepomp beter dan een water/water warmtepomp, of wordt deze op dit forum voornamelijk gebruikt vanwege de kosten? Ik heb de water/water-warmtepomp natuurlijk al (dus schaf liever niet nóg een warmtepomp aan) en vind het ook een prettig idee dat de ventilator niet telkens staat de blazen onder (of vlakbij) onze overkapping.

Benieuwd wat jullie mij zouden adviseren en of zo'n systeem relatief makkelijk te maken is?

Dank alvast!
Veel activiteit en kennis hier, maar nog geen reactie op mijn bericht. Mochten jullie tips voor mij hebben (eigen topic starten? Andere fora?) verneem ik het ook graag :) Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 11:27
Na een maand met de Poolex wp te hebben gedraaid, kan er al iets over zeggen,
Nu is november niet echt een vriendelijke maand voor de wp, en dat blijkt .
Met een verbruik van 265 KW ligt het verbruik bijna net zo hoog als de WP van ons huis (285KW)
Bovendien ligt het geluidsniveau naar mijn mening erg hoog (65db)
Het energieverbruik ligt ook maar 25% onder het energieverbruik met warmte element.
Al met al nog niet tevreden

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 13:13
cowboy02 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:13:
Na een maand met de Poolex wp te hebben gedraaid, kan er al iets over zeggen,
Nu is november niet echt een vriendelijke maand voor de wp, en dat blijkt .
Met een verbruik van 265 KW ligt het verbruik bijna net zo hoog als de WP van ons huis (285KW)
Bovendien ligt het geluidsniveau naar mijn mening erg hoog (65db)
Het energieverbruik ligt ook maar 25% onder het energieverbruik met warmte element.
Al met al nog niet tevreden
Dat valt tegen, welke poolex is het?

• cowboy02
Poolex -PC-QB-070 een full inverter 7 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
ok ik acht de bekende 7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen en cijfers van de anderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:07
De poolex Q-line 7 houdt het bad hier mooi op temperatuur het hele jaar. Verbruik valt me alles mee!

Ik gebruik hem aan een geïsoleerde hottub die ik 1x per dag naar 38.5 graden trek zodat hij elke avond klaar is om te badderen. Dat is genoeg om er 1,5 uur in te kunnen hangen zonder het gevoel te hebben dat het teveel afkoelt. Volgende dag trekt de warmtepomp hem weer mooi naar 38,5 in een lange run.

Let op, grafieken lopen van juli tot juni ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOx4_L2YeRgs6n7_RyKsR9TqtKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1pifV002HpL3Yl5gdUrwMykj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvWemXIm6iddG6FKnhiWqv7KzKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YgPiTwTK9V3x5xVWJkGvlAM9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door visser.m op 15-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 21:48

CR1992

Thor

visser.m schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:33:
De poolex Q-line 7 houdt het bad hier mooi op temperatuur het hele jaar. Verbruik valt me alles mee!

Ik gebruik hem aan een geïsoleerde hottub die ik 1x per dag naar 38.5 graden trek zodat hij elke avond klaar is om te badderen. Dat is genoeg om er 1,5 uur in te kunnen hangen zonder het gevoel te hebben dat het teveel afkoelt. Volgende dag trekt de warmtepomp hem weer mooi naar 38,5 in een lange run.

Let op, grafieken lopen van juli tot juni ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je foto's van jouw opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
visser.m schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:33:
Volgende dag trekt de warmtepomp hem weer mooi naar 38,5 in een lange run.
Hoe lang draait hij dan per dag bij jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
Opstelling is simpel, een slang naar buiten vlak boven de bank in de tub, door de circulatiepomp en de filter. Daarna naar de poolex en weer terug de tub in vlak onder het water oppervlak.
Chloordrijvertje met 2 tabletten per week en dan blijft alles netjes schoon. Ververs volledig 4x per jaar ongeveer.

De tub is ingepakt met isolatie en radiatorfolie en heeft een geïsoleerd deksel. Verliest ongeveer 2 tot 5 graden per dag, afhankelijk van de buitentemperatuur en het gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4-Mam4gP3Df5U41NH0OUsL4Qio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hfujzun9j2XwqD0ODxeRPJB4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LzaDakW5uXrOeuFB9La06G2m8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6IPDtqkxyxmwTmaq8Bs7Bua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K4ijvGURtDGl6ZIC93jH-Wd0IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQEVjqTKvXosV6eWRmS2mGut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m7oJko2miF1C1J1umiXUoMBYtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHXvGTfaAJsYbkTk89qKXU7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xyQqzBa6ic3ftrvbLCZagGOWAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKg3Pgc5KdeoK8WlI6HptTFW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqoCO2uEiG04OXXeJ-Z-V76lZ5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vONtk4scjKlf94D23sSsKyRU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSzsWxbCaABdZbYL_fsvhFcbWLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfAnaCdGWZXuyxQmDCBmxuZv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
alberthakvoort schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:33:
[...]

Hoe lang draait hij dan per dag bij jouw?
Gisteren van 10:00 tot 14:00 ongeveer. In de zomer is ie in de helft van de tijd wel klaar, rond het vriespunt gaat ie wel door tot 17:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Nou ik heb inmiddels alles aangesloten. Q line warmtepomp op de originele circulatiepomp. De q line blijft echter ER03 geven dat er te weinig circulatie zou zijn. Mijn circulatiepomp geeft 240 liter per minuut. Ik was in de veronderstelling dat dit ruim voldoende zou zijn. Iemand tips??Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqYd3Zb7_EEQuYaliMVMDKfxdPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEZd07a5qlxTQ4L6LJ2gYHTj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Dat zou idd voldoende moeten zijn. Weet je zeker dat je de stromingsrichting niet per ongeluk verkeerd om hebt?
Anders moet je even de boel open maken en controleren of de flowsensor goed functioneert. Zit hij in de juiste richting gemonteerd? Beweegt hij soepel? Komt het elektrisch signaal binnen? Is een heel simpel dingentje. Gewoon een soort vlottertje dat in de flow gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Ik heb hem hier tussen gezet.
Ging er van uit dat bovenzijde van de pomp de ingang was en de onderzijde de uitgang…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ee5nbVuyA-UadYilw6E54EiQaFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVgbFJ9dQ2euOTM5WwEHTBiG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Ja, dat klopt. Zie Maverick in "Jacuzzi verwarmen met warmtepomp" En aan de WP kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
De zwarte aansluiting van de pomp heb ik op in gezet op de wp. De uit van de wp heb ik op de witte slang van de foto aangesloten. Als ik de koppeling op de wp een klein beetje los draai hoor ik even heel veel water lopen. En dan daarna lijkt het alsof er lucht in de leiding zit. Echt heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astrowatch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 04:05
Ettepet85 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:17:
Ik heb hem hier tussen gezet.
Ging er van uit dat bovenzijde van de pomp de ingang was en de onderzijde de uitgang…

[Afbeelding]
Dat klopt dus niet want volgens deze twee handleidingen staat dat de onderkant de suction kant is en de bovenkant is de output. Dus waarschijnlijk heeft de pomp niet genoeg kracht om het water vanuit het filterhuis en door het filter heen te trekken en dan nog door de warmtepomp.
Twee verschillende handleidingen maar zeggen allebei hetzelfde.

https://www.poolandspacen...C50M_INSTRUCTION_BOOK.pdf
https://harmopool.eu/wp-c...irculatiepomp-NL-FR-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Ik zie het inderdaad. Ik ben uitgegaan van het bericht van Maverick. Dit blijkt dus niet te kloppen. Zal t morgen aanpassen. Hopen dat t dan wel goed is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Je had gelijk @Astrowatch heb het veranderd en nu werkt het. De foto van @Maverick klopt dus niet. Wellicht dat deze verwijderd kan worden zodat andere mensen die hier info vandaan halen niet tegen hetzelfde aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Laten jullie je warmtepomp de hele dag draaien en verwarmen wanneer de temperatuur beneden de ingestelde waarde komt of enkel tussen bepaalde uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wij willen begin volgend jaar een jacuzzi met warmtepomp kopen.
Ik ben er echter totaal nog niet uit welk model/merk idem voor de warmtepomp.
Wat raden jullie nu aan?

Sunspa?
Hotspring?
Of Wellis? (ik zie dat die een warmtepomp in het trapje hebben, is die goed?)

[ Voor 23% gewijzigd door skank op 21-12-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Beste medeforum gebruikers! Ik heb mijn warmtepomp nu een aantal dagen aan het draaien en wat mij opvalt is dat er volgens mij net te weinig circulatie is om de ozon die mijn ozonator produceert in het bad te zuigen. Tenminste ik zie sinds de warmtepomp loopt geen bubbeltjes meer in het bad komen. Zijn hier meer mensen tegenaan gelopen en heeft hier wellicht iemand een oplossing voor? Alvast dank voor het meedenken!

• David69
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-12-2023
David69 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:44:
[...]

@leejoow [Afbeelding] idd met een normale terugslagklep zou dit probleem opgelost moet zijn.

Alleen vraag ik me nu af hoe ik nou de WP Q-line 7 inverter, elektrisch moet aansluiten op onze dubbel speed pomp. Met behoud van de controle op de dubbele snelheden, en dan met name de high speed om de jets aan te sturen...??
Of blijft de circulatie pomp (dubbel speed) gewoon nog op het Gegko besturings systeem orgineel gekoppeld? En kan ik gewoon nog als vanouds de snelheid 1 of 2 bepalen via de knoppen op het bedieningspaneel op rand van de jacuzzi?

Graag hierop advies en kun je me hiervan een stroom diagram/tekening geven?

Alvast bedankt
Inmiddels alles aangesloten en het werkt!😃👍🏻.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKv0gm13In1t2xRkV9Vxv64qJSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9hXsOLrJQKZt0eqRmh5m5Dp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHNksxynjLiB-mJdiWvBd-t2GDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7k5tyJfLq7KCJVNnzyKVI2Ok.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoVltgA_ytW4S9CAG_QZUpotjbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzstGN3XObYogblJvn1wN9Xc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGPUtKOm14JuOiti7VA7RcaIowo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXPbNtPSosMS13rAPsV7cjqO.jpg?f=fotoalbum_large

• skank
skank schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:03:
Wij willen begin volgend jaar een jacuzzi met warmtepomp kopen.
Ik ben er echter totaal nog niet uit welk model/merk idem voor de warmtepomp.
Wat raden jullie nu aan?

Sunspa?
Hotspring?
Of Wellis? (ik zie dat die een warmtepomp in het trapje hebben, is die goed?)
Iemand, ik mis een "Het grote jacuzzi topic"...
Waar meer gepraat wordt over jacuzzi's zelf, met merken en ervaringen.
Dit topic gat eht over verwarmen met warmtepompen... maar vooraleer ik dat doe, wil ik eerst de jacuzzi zelf bepalen en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
In hoeverre is het verstandiger om de warmtepomp compleet gescheiden te houden van de originele pomp
Je kan dan een energiezuinigere pomp met voldoende debiet er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Iemand een idee van de specs van de warmtepomp bij wellis? Deze die in een trap verwerkt zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
skank schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:12:
Iemand een idee van de specs van de warmtepomp bij wellis? Deze die in een trap verwerkt zit..
Een 3 kW unit :

Wat is een Smart-In-Trede warmtepomp voor de jacuzzi?
De Smart-In-Trede warmtepomp voor de jacuzzi is een warmtepomp die in de trap van de jacuzzi ingebouwd is. Deze jacuzzi warmtepomp kan voor temperaturen van -5°C tot +40°C opwarmen of koelen. Daarnaast is het mogelijk om in de treden handdoeken of onderhoudsmiddelen te bewaren, dankzij de ingebouwde opbergvakken. Er is zelfs een apart opbergcompartiment voor telefoons, met een USB-poort om de telefoon op te kunnen laden. Wellis is niet alleen marktleider in Europa op het gebied van jacuzzi’s, maar is ook de enige ter wereld met een jacuzzi met ingebouwde warmtepomp in de trap.

https://www.hottubs-wellis.com/product-page/smart-in-step
https://www.elite-wellnes...et-warmtepomp-in-de-trap/

[ Voor 56% gewijzigd door alberthakvoort op 23-12-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettepet85
Zijn er meer mensen waarbij de qline niet uit standby komt?
Hij stuurt de circulatiepomp wel aan en geeft ook de watertemp aan maar begint vervolgens niet met verwarmen. Het lampje standby blijft vervolgens branden. Als ik m dan helemaal uit en weer aan zet dan komt ie uit stand by modus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
alberthakvoort schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:59:
[...]

Een 3 kW unit :

Wat is een Smart-In-Trede warmtepomp voor de jacuzzi?
De Smart-In-Trede warmtepomp voor de jacuzzi is een warmtepomp die in de trap van de jacuzzi ingebouwd is. Deze jacuzzi warmtepomp kan voor temperaturen van -5°C tot +40°C opwarmen of koelen. Daarnaast is het mogelijk om in de treden handdoeken of onderhoudsmiddelen te bewaren, dankzij de ingebouwde opbergvakken. Er is zelfs een apart opbergcompartiment voor telefoons, met een USB-poort om de telefoon op te kunnen laden. Wellis is niet alleen marktleider in Europa op het gebied van jacuzzi’s, maar is ook de enige ter wereld met een jacuzzi met ingebouwde warmtepomp in de trap.

https://www.hottubs-wellis.com/product-page/smart-in-step
https://www.elite-wellnes...et-warmtepomp-in-de-trap/
Zover was ik ook al hoor.
Ik weet nog steeds geen specs, Iemand een idee?
Hoe scoort deze tov bv een poolex qline 7 of de ospa zoals hier zoveel aanbevolen wordt?
Laat ik deze beter links liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik heb de specs gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pydyzk4/specs-warmtepomp.jpg

Ik ken er nog niet zoveel vvan maar hoe staat deze tov die ospa of qline 7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
Ik zie niet dat het een Inverter pomp zou zijn,
Dat zou betekenen dat het een aan/uit compressor is.
En met slechts 3 Kw icm een behoorlijke jacuzzi wil die best een groot gedeelte van de dag herrie maken.
Ik zou zeggen showroom bezoeken.
Persoonlijk heb ik liever Balboa besturing.
En een WP naar eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Met welke spa is dat?
Waar heb je die warmtepomp gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YOYONL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-10-2024
[...]

Hoi @revolution-nl ,

Zou jij nog is wat fotos kunnen plaatsen?
Erg benieuwd naar je opstelling namelijk.
Ik heb hier thuis ongeveer een zelfde bad staan en wil hier mogelijk ook een wp op installeren.

Groetjes,

Yoyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Welke warmtepomp nemen? Voor een wellis bad van rond de 1200L

- Poolex qline 7 / 7 kw = 1000 euro
- Poolex o spa maar 5 kw = 819 euro
- Balboa clim8zone 6 kw? = 1690 euro, waarom is die zoveel duurder?
- poolex artic action 6,8 kw= 1595 euro

Andere?

Graag jullie advies..

[ Voor 7% gewijzigd door skank op 29-12-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:49:

Andere?

Graag jullie advies..
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:49:

Andere?

Graag jullie advies..
Net met een spa winkel gesproken, en blijkbaar is een inverter geen goed idee voor een spa...
MAar moet je een on/off model zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:48:
Ik heb de specs gevonden.
[Afbeelding]

Ik ken er nog niet zoveel vvan maar hoe staat deze tov die ospa of qline 7 ?
Als ik deze van wellis vergelijk met de poolex o spa, dan is de wellis deftig beter nietwaar?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dbvmMcd/ospa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Dood hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Dit topic heeft meer dan 500 posts waarin mensen bespreken welk model ze hebben en hoe hun ervaring daarmee is icm met hun spa. De meesten gaan niet voor iedere nieuwkomer dit telkens herhalen. Lees het topic door en kijk naar de posts van mensen met een vergelijkbare spa, wat ze gekocht hebben en of ze tevreden zijn.
Alles hangt af van je eigen situatie en wensen.
skank schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Net met een spa winkel gesproken, en blijkbaar is een inverter geen goed idee voor een spa...
MAar moet je een on/off model zoeken
En wat was zijn motivatie om dit te zeggen? Hij heeft deze niet in zijn assoritment toevallig? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Maverick schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Dit topic heeft meer dan 500 posts waarin mensen bespreken welk model ze hebben en hoe hun ervaring daarmee is icm met hun spa. De meesten gaan niet voor iedere nieuwkomer dit telkens herhalen. Lees het topic door en kijk naar de posts van mensen met een vergelijkbare spa, wat ze gekocht hebben en of ze tevreden zijn.
Alles hangt af van je eigen situatie en wensen.

[...]

En wat was zijn motivatie om dit te zeggen? Hij heeft deze niet in zijn assoritment toevallig? O-)
Jawel , hij kan elk type bezorgen.
Ik verstond hem maar half,het was iets ivm op het einde van de warmtevraag zal de inverter teveel verlies ofzo hebben.
Ik vraag het nog es na maar wou al jullie meningen hierover hebben.

Het probleem is als je een spa ergens koopt en ze hebben geen warmtepomp dan moet je naar een andere firma (bv spa services, iemand ervaring mee?) die dit wel leveren.
Maar jah , naar garantie van je spa, is dat dan weer miserie he, want een andere partij heeft er aan geprutst en dan wijzen ze altijd naar elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:07
Inverter zal in principe altijd beter zijn/ alleen duurder. Tenzij hij of continue op vol vermogen moeit draaien (te klein) of altijd laag (te groot). Voordeel zit hem in dat het schaald met vraag & daarmee alleen veel vermogen trekt wanneer nodig en de rest van de tijd zuinig omgaat met energie.
Inverter is een extra onderdeel, dus duurder/dus meer energie vraag. maar de bespaard zich snel terug als de warmtepomp zich kan schalen naar vraag.
In een jacuzzi kan het de vraag zijn of het nodig is ja. Als je hem insteld op continue 38 graden vast houden gok ik dat een inverter best voordeel heeft. Want dat is niet vol vermogen, maar continue rustig door draaien. Als je het insteld dat hij elke nacht afkoeld en smiddags weer warm moet, zal de inverter minder nut hebben, want dan zal hij meestal vol vermogen draaien. Wat in totaal meer energie verbruikt, geen idee

Welke warmtepomp je moet kiezen is toch vooral eigen wensen. Wilt je hoog vermogen tegen lage prijs of beste kwaliteit met wifi en alles of dat hij de winter door kan?
Zo ben ik zelf nog niet overstag over een model omdat ik in de winter door wil verwarmen maar de Coop waardens in -5/-10 bij de meeste modelen niet beschikbaar zijn. En of de warmtepomp het uberhoud wel vol houd. Data hier wisseld daar nog wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik wil hem idd continue op 37 graden met wifi en liefst ook tot -7 (beetje overhebben kan geen kwaad)
Alleen vind ik geen spashop die deze wil installeren met behoud van garantie op de spa.
Of je moet splitsen maar dan zie je de garantie al vliegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Guusje2 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:45:
Geloof me, dit is een heel verhaal geworden. Kort samengevat: De Icespa komt niet eerder dan oktober. Een pre-productie variant (de arctic action) komt als het goed is volgende week binnen. Specs zijn iets minder en hij is wat minder mooi (vind ik persoonlijk). Webpagina komt hiervan als het goed is komende week online.
Ok je hebt dus nu meerdere modellen
Welke is nu best?

Ospa 5kw
Icespa 5 kw
Of de artic action, maar die is toch 7 kw? Dus die is best? (ik vind die niet meer op de poolex site, is nu een articline fi?)

[ Voor 5% gewijzigd door skank op 11-01-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Speedster2001 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:19:
De Poolstar Arctic Action werkt goed. 3 schema's over de dag en staat altijd ingesteld op 38 graden.
In juli en augustus nog even de boel warmgehouden op de interne heater. Daarna aanzienlijk minder verbruik met de WP. De kosten zijn redelijk te houden.
1300 Liter Jacuzzi.
Ik ben er wel blij mee.
Groeten, Richard

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook een grafiekje van je verbruik nu van de laatste 2 maanden? Zeker met die koude periode... als het vriest.
Erg benieuwd.

Zou de balboa clima8zone even goed presteren? Welke vd 2 zou dan je voorkeur hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
Toevallig houd ik het van mijn jacuzzi wel bij dat
Die loopt met een Poolstar/Poolex Q-line 7 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aprk24LItImp5OlFPjQEt8nKey8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8joyfNfpGxhDbUuZ792G7fUY.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag (lang) erin geweest en gisteren
Een dikke 2 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
Das beter dan mijn 27Kw per dag zonder het te gebruiken xD
Maar in niet bevries stand gezet ^-^, dan nog veel, maar kan ik het nog behappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:11
Justberry schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
Das beter dan mijn 27Kw per dag zonder het te gebruiken xD
Maar in niet bevries stand gezet ^-^, dan nog veel, maar kan ik het nog behappen.
Over welke dag hebben we het dan? Dat vind ik wel interessant om even te vergelijken... :). En wat voor soort bad heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door dezonnebril op 15-01-2024 14:36 ]

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
dezonnebril schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Over welke dag hebben we het dan? Dat vind ik wel interessant om even te vergelijken... :). En wat voor soort bad heb je?
Vorige week tijdens de vries nachten. Hele dag op 34 graden. Het is een opblaas intex purespa 6persoons met deksel, dusje sowieso niet heel goed geisoleerd, staat wel op een pir plaat.
Jammer genoeg nergens een goede hoes beschikbaar voor deze maat.
Nu lager gezet, maarja dan kan ik hem niet ff gebruiken in de avond

Toekomst maakt ik zelf een bak van pir platen. Een echte jacuzzi kuip en warmtpomp samen zit ver van mijn budget af xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezonnebril
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:11
Justberry schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Vorige week tijdens de vries nachten. Hele dag op 34 graden. Het is een opblaas intex purespa 6persoons met deksel, dusje sowieso niet heel goed geisoleerd, staat wel op een pir plaat.
Jammer genoeg nergens een goede hoes beschikbaar voor deze maat.
Nu lager gezet, maarja dan kan ik hem niet ff gebruiken in de avond

Toekomst maakt ik zelf een bak van pir platen. Een echte jacuzzi kuip en warmtpomp samen zit ver van mijn budget af xD
Ok, ik zat zelf tijdens die vriesdagen op 13-15kWh zonder gebruik. Dat vond ik al best wat :P. Wij hebben een Caldera spa (ca.1250 liter) met constante watertemperatuur van 39 graden.

Ik heb een kWh meter rechtstreeks op de krachtgroep geplaatst, dus kan het verbruik perfect inzien. Ik moet zeggen, jaarlijks is het goed te overzien. Een hobby kost nu eenmaal geld :)

Maar ik lees ook graag de ervaringen m.b.t. warmtepompen i.c.m. een jacuzzi. Helaas betekent het aansluiten van een wamtepomp ook einde garantie...

Iemand anders verbruikcijfers met een vaste jacuzzi (nog) zonder warmtepomp?

If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:44
Moet mij even van het hart, wat een onwijs goed topic!
Heb zelf een Arctic van 1800 liter en zit te kijken naar een warmtepomp. Was eigenlijk al op de spware icespa uit gekomen maar zit nu ook wel verlekkert naar de Poolex Arctic Action te kijken, zeker met de fraaie tuya home assistant integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 21:06
Ha allen, wat een mooi topic om te volgen, sinds juli 2023 ook een jaccuzi in de tuin:
https://www.fonteynspas.c...ons-spa/spa-ecstatic-wave

diegene waar wij hem van hebben gekocht en die hem in onderhoud heeft bij ons heeft vandaag de warmtepomp geïnstalleerd:
https://danskspadesign.dk...heat-pump-user-manual.pdf

nu was ik even benieuwd of er mensen zijn die ook dit model warmtepomp in gebruik hebben? (of soortgelijk?)

tot nu toe nog geen kwH waardes, hij warmt sinds vanmmidag 14:00 pas op :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJXWMnamLMXhadyVyRtASrxVqq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBUBfh51MLBuloedzrUBvN8V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
edwin2021 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:57:
Moet mij even van het hart, wat een onwijs goed topic!
Heb zelf een Arctic van 1800 liter en zit te kijken naar een warmtepomp. Was eigenlijk al op de spware icespa uit gekomen maar zit nu ook wel verlekkert naar de Poolex Arctic Action te kijken, zeker met de fraaie tuya home assistant integratie.
Ik ga een 1100L jacuzzi bad hebben en zit zelf ook te twijfelen tss de Poolex Arctic Action 7kW en de ICESPA Spawer 5kW
Prijs is identiek

Wat zou jij nemen? Of anderen in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Bij mij wordt het vrijwel zeker de icespa.
Moet nog wel even achterhalen of de tuya integratie met home assistant daar ook mee gaat.

[ Voor 52% gewijzigd door edwin2021 op 17-01-2024 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 14:37
edwin2021 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:06:
Moet nog wel even achterhalen of de tuya integratie met home assistant daar ook mee gaat.
Die IceSpa zou oorspronkelijk al in oktober 2023 komen, maar is volgens mij nog steeds niet te koop. De Arctic Action is daarvoor uitgekomen nu lijkt het. Ik had misschien ook liever de IceSpa vanwege de afmetingen, maar nu met de Arctic Action geen spijt hoor :)

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
edwin2021 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:06:
Ik ga ook voor de icespa
100%

Levering kan vanaf februari
Ideale timing.

Benieuwd wel of de integratie met HA gaat.. mag je mij altijd over inlichten.
Hopelijk ben ik hier straks ook niet de enige met die icespa :)

Jammer dat je hier geen bijlages kan toevoegen, ik had anders een mooie pdf over de icespa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Tja, demo was met de Arctic uitvoering maar toen ik expliciet navroeg gaf hij aan dat het echt de icespa zou worden. Poolex schijnt Tuya te gebruiken en daar is een HomeAssistant integratie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
knny schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Die IceSpa zou oorspronkelijk al in oktober 2023 komen, maar is volgens mij nog steeds niet te koop. De Arctic Action is daarvoor uitgekomen nu lijkt het. Ik had misschien ook liever de IceSpa vanwege de afmetingen, maar nu met de Arctic Action geen spijt hoor :)
Wou het eigenlijk nog geheim houden zodat ik niet mis grijp :P Maar : https://www.marozwembaden...ull-inverter-5-kw-icespa/
Komt volgens geruchten in Februari in stock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Justberry schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Wou het eigenlijk nog geheim houden zodat ik niet mis grijp :P Maar : https://www.marozwembaden...ull-inverter-5-kw-icespa/
Komt volgens geruchten in Februari in stock
Yes, zoals ik ook al aangaf in mijn bericht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
k ben op zoek naar een smartmeting device, liefst zigbee of wifi. Geen powerplugs dus, maar iets op din rail.
Ik twijfel tussen shelly en homewizard... geen ali brol aub.

Kun je op de shelly pro em -50 2 aparte kringen meten? OF de pro 3em? Of de homewizard eastron sdm230. Ik twijfel tussen deze 3.
Kring 1 is een warmtepomp poolex icespa 5 kw, kring 2 zijn jetpompen en een cirulatiepompje (jacuzzi). Het liefst heb ik het verbruik apart, maar het is geen ramp om die toch samen te zien.

Welke van de 3 neem ik best?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
skank schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:17:
[...]

Ik ga ook voor de icespa
100%

Levering kan vanaf februari
Ideale timing.

Benieuwd wel of de integratie met HA gaat.. mag je mij altijd over inlichten.
Hopelijk ben ik hier straks ook niet de enige met die icespa :)

Jammer dat je hier geen bijlages kan toevoegen, ik had anders een mooie pdf over de icespa
En de icespa is besteld, kan niet wachten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
edwin2021 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:22:
[...]

En de icespa is besteld, kan niet wachten 😉
Weet je toevallig ook of je hem nu in HA kan krijgen?
Ga je energy monitoren? Indien ja, hoe?
Ik twijfel nog of ik beide kringen samen wil monitoren of apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
skank schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:54:
[...]

Weet je toevallig ook of je hem nu in HA kan krijgen?
Ga je energy monitoren? Indien ja, hoe?
Ik twijfel nog of ik beide kringen samen wil monitoren of apart.
HA via tuya integration
Energie denk via een Shelly plug (1PM) icm paar temperatuur sensoren (Add-On) . O.a. om temperatuur onder de kuip te meten in de zomer zodat ik weet wanneer het te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Wat zouden jullie doen
Ik heb 2 kringen, 1 vr warmtepomp en 1 voor jacuzzi (circulatie en jetpomps)
Of ik koop een homewizard plug en zet beide kringen erop of ik koop een duurdere shelly, en ik kan beide kringen apart meten.
De vraag is, heeft dat wel zin...
Want ik kan net zo goed gewoon de warmtepomp uitzetten als ik wil weten wat het verbruik vd jacuzzi is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauritsKlaver
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
Goedemiddag allemaal,

Ik heb met veel genoegen veel berichten gelezen over het toevoegen van een warmtepomp aan jullie jacuzzi's. Zelf hebben wij een 2e hands jacuzzi gekocht van 2 jaar oud welke ik voor plaatsing wil ombouwen om geschikt te maken voor een warmtepomp.

Nu heb ik even wat technisch advies nodig.

Onderstaande schema heb ik gemaakt, en ik wil even checken of ik zo goed zit. Ik heb de warmtepomp nu zo gepland in te bouwen met een by-pass zodat hij primair vanaf de filters naar de warmtepomp gaat en vanuit de warmtepomp naar het bestaande verwarmingselement. Achter het bestaande verwarmingselement zit de circulatiepomp. Mocht het nodig zijn kan ik dan de kogelkraantjes omzetten en de warmtepomp uitzetten en het verwarmingselement het laten overnemen.

Doe ik dit goed zo?

Ik heb deze optie (montage voor het verwarmingselement).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jblXXaU_hmFzX8S5JhJdjZMCpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNRkTZoVFuLdmzqTZvtaALoq.jpg?f=user_large

Of deze optie (montage tussen de circulatie pomp en het bad).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogAG4qGF_J7qS23XKBp__rMN1jQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wdcQcAerqxZDjsJWRjPyKUNe.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door MauritsKlaver op 29-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Wat ik gelezen heb is de voorkeur om de wp gelijk na de pomp te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-06 14:49
MauritsKlaver schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:36:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb met veel genoegen veel berichten gelezen over het toevoegen van een warmtepomp aan jullie jacuzzi's. Zelf hebben wij een 2e hands jacuzzi gekocht van 2 jaar oud welke ik voor plaatsing wil ombouwen om geschikt te maken voor een warmtepomp.

Nu heb ik even wat technisch advies nodig.

Onderstaande schema heb ik gemaakt, en ik wil even checken of ik zo goed zit. Ik heb de warmtepomp nu zo gepland in te bouwen met een by-pass zodat hij primair vanaf de filters naar de warmtepomp gaat en vanuit de warmtepomp naar het bestaande verwarmingselement. Achter het bestaande verwarmingselement zit de circulatiepomp. Mocht het nodig zijn kan ik dan de kogelkraantjes omzetten en de warmtepomp uitzetten en het verwarmingselement het laten overnemen.

Doe ik dit goed zo?

Ik heb deze optie (montage voor het verwarmingselement).
[Afbeelding]

Of deze optie (montage tussen de circulatie pomp en het bad).
[Afbeelding]
Situatie bij mij is:
filter - circulatiepomp - bypass + aftakking naar warmtepomp - orginele balboa heater

Vergeet ook niet de jumper op de balboa printplaat (rechts onderaan) te verwijderen anders krijg je een storingsmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 14:57
Tuya Local ondersteunt nu sinds versie 2024.2.0 ook direct de Poolex Arctic Action.
https://github.com/make-all/tuya-local

Wellicht interessant voor de anderen hier met Home Assistant en dezelfde warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Ice T schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:29:
Tuya Local ondersteunt nu sinds versie 2024.2.0 ook direct de Poolex Arctic Action.
https://github.com/make-all/tuya-local

Wellicht interessant voor de anderen hier met Home Assistant en dezelfde warmtepomp.
Ik vermoed dat de icespa zal volgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitIsDeLeven
DitIsDeLeven schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:24:
Hi all,

Dank alvast!
Afgaande op de reacties denk ik dat niemand zijn jacuzzi/spa/hottub op de warmtepomp van het huis heeft aangesloten (althans, niet een met een bodemcollector).

Ik ben toch van plan door te zetten, daarom hier een andere vraag: vanaf de warmtepomp zal er +/- 30 meter leiding getrokken moeten worden naar de hottub. Dit is niet ideaal, het is niet anders.

Zijn er tweakers hier die ook hun warmtepomp een stuk verderop hebben geplaatst en met lang leidingwerk werken? Wat zijn jullie ervaringen?

• Justberry
DitIsDeLeven schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Afgaande op de reacties denk ik dat niemand zijn jacuzzi/spa/hottub op de warmtepomp van het huis heeft aangesloten (althans, niet een met een bodemcollector).

Ik ben toch van plan door te zetten, daarom hier een andere vraag: vanaf de warmtepomp zal er +/- 30 meter leiding getrokken moeten worden naar de hottub. Dit is niet ideaal, het is niet anders.

Zijn er tweakers hier die ook hun warmtepomp een stuk verderop hebben geplaatst en met lang leidingwerk werken? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb er geen ervaring mee behalve dat me werk met vrieshuizen te maken heeft dus soort gelijke "issue"
Je hebt te maken met warmte verlies per meter pijp op basis van de delta vershcil met de buiten temperatuur. Zeg het is buiten Gem. 10 graden en het water moet 40 zijn (ff makkelijk houden) is de delta dus 30. Dan maakt de diameter van buis uit (grote opvlakte voor afkoeling) & de snelheid van het water flow
Zeg je pakt 40mm dan ff kleine gok op 40wat/per meter verlies.
30m is dan 1200watt warmte verlies zonder isolatie

Met bv. 20mm isolatie ga je naar ~ 15 wat dus 450watt

Dan zijn dit hele ruwe berekeningen omdat ik nu maar wat getalllen van ervaring pak, maar geeft een idee.

Je pomp moet de flow kunnen behalen door de langere buis (extra weerstand, dikkere buis minder weerstand maar meer warmte verlies & hogere flow is minder warmte verlies) & je zult de buizen moeten isoleren will je niet alles aan de buiten lucht kwijt raken.
Je kan ook de buizen in een box verpakken en die isoleren, tussen de toevoer en retour doe je dan een kleine barriere.
Bijvoorbeeld ook je bypass bij de warmtepomp zetten zorgt er ook voor dat flow in de buis hoog blijft, als de warmtepomp niet alle flow aankan

[ Voor 5% gewijzigd door Justberry op 22-02-2024 13:15 ]

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:24
Gaaf, kan je ook toevallig aangeven hoe je de warmtepomp heb aangesloten? Ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt met het behoud van de dubbele snelheden van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-05 14:47
Na het lezen van dit topic ga ik me binnenkort ook aan dit avontuur wagen: een Intex opblaasjacuzzi verwarmen met een warmtepomp.

De opblaasjacuzzi moet ik nog kopen (aan het kijken via 2dehands), maar ik heb al een Duratech Sun Spring 8kW (€399) warmtepomp en een Bestway filterpomp van 5.6m³/u (€79) kunnen scoren in de uitverkoop van de Fun.

In eerste instantie ga ik de 2 systemen apart houden en kijken wat het geeft (misschien aftappen van de afvoer van het bad nr de filterpomp/warmtepomp en dan terug over de rand in het bad aan de andere kant).

Nu zou ik dat later wel properder willen doen via de standaard aansluitingen van het bad en daar afsplitsen. Als ik daar gewoon een Y-stuk (of T-stuk) aan de inlaat en uitlaat van het bad kan bevestigen (hoe, dat zien we dan wel weer, gaat me om het principe) en daar aan de ene kant de unit van Intex op aansluit en aan de andere de filterpomp+warmtepomp, is er dan geen risico dat beide pompen elkaar ergens gaan tegenwerken, of dat er, als ze niet beiden werken (wat uiteindelijk wel de bedoeling is), dat ik gewoon water door de Intex unit in verkeerde richting trek en zo een kleine kring maak en het water van het bad nooit rondgepompt wordt? Sluiten die pompen als ze stilstaan m.a.w. de flow volledig af, of zal ik ergens met terugslagkleppen moeten werken?

En welke slang kan je eigenlijk gebruiken om de unit verder van het bad te krijgen, een standaard Intex zwembadslang met schroefsluiting? Of wordt het een allegaartje van koppelstukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32
DitIsDeLeven schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat niemand het heeft omdat de temp van een bodem warmtepomp normaliter veel te laag is (28 graden hier) voor een jacuzzi en je dus alsnog elektrisch moet bijverwarming en dat gaat dan met COP1 mits je dus zelf weer een andere pomp ertussen plaatst. Daarnaast gaat verwarmen van je woning altijd voor en omdat hij lang en efficiënt stookt betekend dat op koude dagen dat hij weleens uren per dag al draait alleen maar om je woning op temp te houden, laat staan een bak water naar 38 graden brengen en houden.

Dat ze een pomp leveren voor een zwembad is al logischer omdat de temp daarvan ook ongeveer 28 graden is ipv de 38 van een gemiddelde jacuzzi. Vraag me dan wel af wat ze in de zomer doen.

Daar komt dus dat je je bodem warmtepomp in de zomer wilt laten koelen neem ik aan, dat is dus al helemaal onhandig met je jacuzzi.

Ik heb hier een redelijk zware bodem warmtepomp ook maar er geen moment aan gedacht om mijn zwembad daarbij op aan te sluiten. Ik heb een extra warmtepomp daarvoor neergezet omdat die dat gewoon vele malen efficiënter doet. En mijn woning in de zomer dus gewoon lekker gekoelt wordt met 18 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
the_unlord schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:01:
Na het lezen van dit topic ga ik me binnenkort ook aan dit avontuur wagen: een Intex opblaasjacuzzi verwarmen met een warmtepomp.

De opblaasjacuzzi moet ik nog kopen (aan het kijken via 2dehands), maar ik heb al een Duratech Sun Spring 8kW (€399) warmtepomp en een Bestway filterpomp van 5.6m³/u (€79) kunnen scoren in de uitverkoop van de Fun.

In eerste instantie ga ik de 2 systemen apart houden en kijken wat het geeft (misschien aftappen van de afvoer van het bad nr de filterpomp/warmtepomp en dan terug over de rand in het bad aan de andere kant).

Nu zou ik dat later wel properder willen doen via de standaard aansluitingen van het bad en daar afsplitsen. Als ik daar gewoon een Y-stuk (of T-stuk) aan de inlaat en uitlaat van het bad kan bevestigen (hoe, dat zien we dan wel weer, gaat me om het principe) en daar aan de ene kant de unit van Intex op aansluit en aan de andere de filterpomp+warmtepomp, is er dan geen risico dat beide pompen elkaar ergens gaan tegenwerken, of dat er, als ze niet beiden werken (wat uiteindelijk wel de bedoeling is), dat ik gewoon water door de Intex unit in verkeerde richting trek en zo een kleine kring maak en het water van het bad nooit rondgepompt wordt? Sluiten die pompen als ze stilstaan m.a.w. de flow volledig af, of zal ik ergens met terugslagkleppen moeten werken?

En welke slang kan je eigenlijk gebruiken om de unit verder van het bad te krijgen, een standaard Intex zwembadslang met schroefsluiting? Of wordt het een allegaartje van koppelstukken...
Net alles binnen voor mijn project met opblaas intex.
6P intex spa op 100mm pir plaat ingegraven, later ook buitenkant isolatie met ombouw / zelfbouw bad.
Intex zandfilter pomp met zoutwater systeem / goedkoop maar hopelijk goed genoeg ;)
Poolex IceSpa

Inprincipe bypass ik de unit van de intex spa omdat ik die heater nooit wil gebruiken, alleen de luchtpomp laat ik aangesloten. Omdat de intex zandfilter met de zelfde maten werkt & de IceSpa ook 38mm aansluiten heeft, zou alles mooi opelkaar moeten aansluiten _/-\o_

Alleen nog ff uitzoeken hoe de relay aansturing werkt vanuit de pomp (welke voltage enz.) zodat de warmtepomp de zandfilter aan/uit zet.

Morgen lekker rond kloten en zien hoever ik kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Justberry schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:48:
[...]

6P intex spa op 100mm pir plaat ingegraven, later ook buitenkant isolatie met ombouw / zelfbouw bad.
Intex zandfilter pomp met zoutwater systeem / goedkoop maar hopelijk goed genoeg ;)
Poolex IceSpa

Inprincipe bypass ik de unit van de intex spa omdat ik die heater nooit wil gebruiken, alleen de luchtpomp laat ik aangesloten. Omdat de intex zandfilter met de zelfde maten werkt & de IceSpa ook 38mm aansluiten heeft, zou alles mooi opelkaar moeten aansluiten _/-\o_

Alleen nog ff uitzoeken hoe de relay aansturing werkt vanuit de pomp (welke voltage enz.) zodat de warmtepomp de zandfilter aan/uit zet.

Laat ff weten hoe de icespa je bevalt ? Alsook het verbruikt enz...
Ga je die ook koppelen met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
skank schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Laat ff weten hoe de icespa je bevalt ? Alsook het verbruikt enz...
Ga je die ook koppelen met HA?
Gister toch een koppeling verkeerd gegokt, dus opzoek naar een verloop. Hoop vanavond of morgen het af te maken.
Maar zodra het draait zal ik zeker een verbruiks grafiek delen. Moet de warmtepomp aansluiting nog wel los gaan meten.

HA gebruik ik nog niet. Hangt van de kwaliteit van de app af. Vond die van Intex zelf echt k.u.t. maar daar moest je dan de wifi verbinding gaan onderscheppen om daarom te werken.
Ook uber nog geen HA thuis naast een nest deurbel, dus moet dat project ooit nog eens gaan starten ;)

Als eenmaal alles goed zit, deel ik de materialen lijst ook wel. Dan hoeven andere niet meer te gokken ;)
Heb bijvoorbeeld nu zonder bypass, met de gok de intex pomp toch niet de verkochte m3/h haald & minder onderdelen = minder problemen is mijn ethiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-06 14:48
GeeMoney schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat niemand het heeft omdat de temp van een bodem warmtepomp normaliter veel te laag is (28 graden hier) voor een jacuzzi en je dus alsnog elektrisch moet bijverwarming en dat gaat dan met COP1 mits je dus zelf weer een andere pomp ertussen plaatst. Daarnaast gaat verwarmen van je woning altijd voor en omdat hij lang en efficiënt stookt betekend dat op koude dagen dat hij weleens uren per dag al draait alleen maar om je woning op temp te houden, laat staan een bak water naar 38 graden brengen en houden.

Dat ze een pomp leveren voor een zwembad is al logischer omdat de temp daarvan ook ongeveer 28 graden is ipv de 38 van een gemiddelde jacuzzi. Vraag me dan wel af wat ze in de zomer doen.

Daar komt dus dat je je bodem warmtepomp in de zomer wilt laten koelen neem ik aan, dat is dus al helemaal onhandig met je jacuzzi.

Ik heb hier een redelijk zware bodem warmtepomp ook maar er geen moment aan gedacht om mijn zwembad daarbij op aan te sluiten. Ik heb een extra warmtepomp daarvoor neergezet omdat die dat gewoon vele malen efficiënter doet. En mijn woning in de zomer dus gewoon lekker gekoelt wordt met 18 graden water.
de zwembadmodule is vrij standaard bij de NIBE warmtepomp, er wordt dan een apart circuit gevoed waartussen geschakeld wordt met een 3-weg klep. De warmtepomp is dus of de woning aan het verwarmen/koelen en zou apart ook het zwembad/jacuzzi moeten kunnen verwarmen.

Een andere optie is om een aparte warmtepomp (Vaillant VWS 36 3kW) aan te sluiten op het bestaande bronsysteem.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_unlord
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-05 14:47
Justberry schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Poolex IceSpa

Zeer benieuwd naar jouw ervaringen!
Die jacuzzi die ik op het oog heb (Jet & Bubble Deluxe) heeft zelf al een zoutwatersysteem (en een hardwatersysteem), dus zal ik dat zeker gaan gebruiken. Die Sun Spring WP heeft bij mijn weten geen relay om een pomp aan te sturen, maar wel een flow switch, dus wordt het anders sturen in mijn geval.
Ook van plan hem op een PIR plaat te zetten, maar twijfel nog tss 5 en 10 cm...
Buitenkant isoleren weet ik zo nog niet omdat ik het praktisch niet onmiddellijk zie hoe. Jacuzzi zou in de winter terug binnen moeten, dus een echte ombouw is niet echt praktisch dan.
Maar ik heb nog wel wat bedenktijd: 't is een verrassing voor onze trouwverjaardag in april 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32
Duurzaamwarm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:30:
[...]

de zwembadmodule is vrij standaard bij de NIBE warmtepomp, er wordt dan een apart circuit gevoed waartussen geschakeld wordt met een 3-weg klep. De warmtepomp is dus of de woning aan het verwarmen/koelen en zou apart ook het zwembad/jacuzzi moeten kunnen verwarmen.

Een andere optie is om een aparte warmtepomp (Vaillant VWS 36 3kW) aan te sluiten op het bestaande bronsysteem.
En met welke COP waardes trekt hij het dan om een 40 kuub zwembadje op te warmen op 28 graden of een jacuzzi van 1.5 kuub op 38 graden?
Daar gaat geheid een elektrisch element bijkomen ?
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste