Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-06 14:48
GeeMoney schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:59:
[...]

En met welke COP waardes trekt hij het dan om een 40 kuub zwembadje op te warmen op 28 graden of een jacuzzi van 1.5 kuub op 38 graden?
Daar gaat geheid een elektrisch element bijkomen ?
Een aanvoertemperatuur van 45gr moet voor een warmtepomp geen probleem zijn, dus ik zie dan ook niet waarom er een elektrisch element bij moet komen?

de heaters in jacuzzi's zijn vaak ook 3kW dus ook dat zou geen probleem moeten zijn.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:37
Duurzaamwarm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Een aanvoertemperatuur van 45gr moet voor een warmtepomp geen probleem zijn, dus ik zie dan ook niet waarom er een elektrisch element bij moet komen?

de heaters in jacuzzi's zijn vaak ook 3kW dus ook dat zou geen probleem moeten zijn.
Voor een bodemwarmtepomp 45 graden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
GeeMoney schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Voor een bodemwarmtepomp 45 graden ?
Jazeker, je moet dat als 2 aparte circuits zien. De warmtepomp gaat dus met een 3-wegklep schakelen tussen verwarmen vloerverwarming woning met 30gr en verwarmen jacuzzi met 45gr naar een warmtewisselaar.

Een bodemwarmtepomp kan makkelijk naar 60gr aanvoertemperatuur met een COP van 2,5-3.

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 12:47
the_unlord schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Zeer benieuwd naar jouw ervaringen!
Die jacuzzi die ik op het oog heb (Jet & Bubble Deluxe) heeft zelf al een zoutwatersysteem (en een hardwatersysteem), dus zal ik dat zeker gaan gebruiken. Die Sun Spring WP heeft bij mijn weten geen relay om een pomp aan te sturen, maar wel een flow switch, dus wordt het anders sturen in mijn geval.
Ook van plan hem op een PIR plaat te zetten, maar twijfel nog tss 5 en 10 cm...
Buitenkant isoleren weet ik zo nog niet omdat ik het praktisch niet onmiddellijk zie hoe. Jacuzzi zou in de winter terug binnen moeten, dus een echte ombouw is niet echt praktisch dan.
Maar ik heb nog wel wat bedenktijd: 't is een verrassing voor onze trouwverjaardag in april 8)
Buitenkant wil ik een "waterdichte" vierkanten frame omheen bouwen met een plateau boven de rand van het bad.
Dan alles vullen eromheen met simpel isolatie.
plateau is dan hoog genoeg met gat erin zodat ik de deksel nog kan monteren, & eventueel een extra plaat bovenop kan leggen.
Hiermee is het bad mooi weg gewerkt en heb je een tafel om je bad ^^
Omdat het opblaasbaar is, kan je hem leeg laten lopen en eruit trekken
Het PIR helpt wel maar is niet de heilige graal, koeld nog steeds "rap" af. Gok op 1 graad per uur als de temp nog hoog is.
Je hebt ook hoezen voor de 4P maat die isoleren, maar die bestaan (nog) niet voor de 6P

Maar net achter gekomen dat Intex een heerlijk k.u.t. maat heeft op de spa. 34mm draad ipv de standaard 1inch 32mm...... Dus niets past erop. Kan er een 32mm buis overheen persen, maar langduring water dichtheid, denk het niet.
Kan de koppeling uit de huidige unit slopen en daarop een verloopstuk. Maar hoop niet iets zoals dit te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQyaT-LVUpqU1sL3vgWRLRv8mUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z95CcW0jEYHBh9cCqbt9mGMY.webp?f=fotoalbum_large

Andere optie is het 3D printen. Heb de huidige fitting eruit gehaald en die kan ik namaken maar dan met een tulle voor 38mm buis aan de buiten kant. iets wat meer werk, een waarschijnlijk de nodige misprints, wel met resin iets makkelijker. Maar moet ook kijken hoe dat zich volhoud met de chloor.

Dus het is nog ff uitzoeken wat de netste oplossing word, als intex nou gewoon een normale 1 inch aansluiting had :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-05 14:47
Justberry schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:34:
Je hebt ook hoezen voor de 4P maat die isoleren, maar die bestaan (nog) niet voor de 6P
Heeft die dan geen zo'n opblaas-deksel met hoes? Dat moet toch al een hoop schelen?
Justberry schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:34:
Maar net achter gekomen dat Intex een heerlijk k.u.t. maat heeft op de spa. 34mm draad ipv de standaard 1inch 32mm...... Dus niets past erop. Kan er een 32mm buis overheen persen, maar langduring water dichtheid, denk het niet.
Daar vreesde ik dus ook voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Duurzaamwarm schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Jazeker, je moet dat als 2 aparte circuits zien. De warmtepomp gaat dus met een 3-wegklep schakelen tussen verwarmen vloerverwarming woning met 30gr en verwarmen jacuzzi met 45gr naar een warmtewisselaar.

Een bodemwarmtepomp kan makkelijk naar 60gr aanvoertemperatuur met een COP van 2,5-3.
Ok, niet gek. Maar hoe gaat dit in de zomer dan als je je woning gekoeld wilt hebben maar je jacuzzi warm ?
Dan staat die pomp toch continu te pendelen wat absurd slecht voor je bron en pomp is op dat moment?
En een COP van 2-3. Tsja, een beetje zwembad L/W warmtepomp doet in de zomer een COP van 10+ met twee vingers in zijn neus vanaf 15 graden buitentemp. Daaronder komt hij pas richting de 2-6 .

Ik zie echt het voordeel niet. Je circuit en huis installatie wordt complexer, het is allemaal niet optimaal qua rendement en in de zomer zit je met het probleem van verwarmen en koelen op hetzelfde moment.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
GeeMoney schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Ok, niet gek. Maar hoe gaat dit in de zomer dan als je je woning gekoeld wilt hebben maar je jacuzzi warm ?
Dan staat die pomp toch continu te pendelen wat absurd slecht voor je bron en pomp is op dat moment?
En een COP van 2-3. Tsja, een beetje zwembad L/W warmtepomp doet in de zomer een COP van 10+ met twee vingers in zijn neus vanaf 15 graden buitentemp. Daaronder komt hij pas richting de 2-6 .

Ik zie echt het voordeel niet. Je circuit en huis installatie wordt complexer, het is allemaal niet optimaal qua rendement en in de zomer zit je met het probleem van verwarmen en koelen op hetzelfde moment.
koeling heeft niets met de warmtepomp te maken, dat wordt geregeld door passieve koeling middels koelmodule. Deze koelmodule is niet meer dan een warmtewisselaar met aan de ene kant bronvloeistof en aan de andere kan cv water.

de warmtepomp heeft dus alle tijd om het zwembad/jacuzzi te verwarmen en daarnaast nog af en toe tapwater te verwarmen.

dus technisch gezien is het allemaal niet zo'n probleem, en denk dat het wat rendement ook prima is omdat de warmtevraag het grootst is als het buiten koud is. Juist dan heeft een water/water warmtepomp een goed rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Duurzaamwarm schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:11:
[...]

koeling heeft niets met de warmtepomp te maken, dat wordt geregeld door passieve koeling middels koelmodule. Deze koelmodule is niet meer dan een warmtewisselaar met aan de ene kant bronvloeistof en aan de andere kan cv water.

de warmtepomp heeft dus alle tijd om het zwembad/jacuzzi te verwarmen en daarnaast nog af en toe tapwater te verwarmen.

dus technisch gezien is het allemaal niet zo'n probleem, en denk dat het wat rendement ook prima is omdat de warmtevraag het grootst is als het buiten koud is. Juist dan heeft een water/water warmtepomp een goed rendement.
Ik snap het systeem niet helemaal blijkbaar maar de bron in de grond wordt in de zomer gebruikt tbv koeling. De warmte regenereer je terug de bron in. Als dat het geval is, dan kan er toch niet verwarmd en gekoeld worden op hetzelfde moment met diezelfde bron ? Of regenereer je dus niet en gaat dat richting zwembad?

Nogmaals, de enige toegevoegde waarde vind ik dat je niet 1 extra apparaat ergens krijgt buiten namelijk de extra L/W warmtepomp voor je zwembad. Verder zit er geen enkel nadeel aan die opstelling maar wel veel voordelen. En extreem grote voordelen heb je niet om je zwembad aan je bodem warmtepomp te hangen of ik zie ze niet?

Zo is de plaatsing van je zwembad WP natuurlijk flexibel met een losse unit en plaats je die idealiter gunstig ivm rendement en niet te ver van je pomp installatie etc. af . Het rendement is dus behoorlijk hoger, zeker in de zomer en je hebt het gemak van 2 gescheiden unieke circuits met elk zijn eigen onderhoud en gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
Duurzaamwarm schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Misschien kan je een systeem overzicht showen/tekenen?
Denk dat ik wel begrijp wat je bedoeld. Maar dan showt het ook voor toekomstige lezers wat je opzet is ;)
Het bespreken met de fabrikant kan misschien ook iets opleveren kwa informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
the_unlord schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Heeft die dan geen zo'n opblaas-deksel met hoes? Dat moet toch al een hoop schelen?
Opblaasdeksel heb ik ja, dat is een must. Zonder is het echt niet bij te benen.
Maar deze bedoel ik: https://www.zwembadstore...._ZuvJrjmQ38BoCVCUQAvD_BwE

Die gaat over alles heen.
[...]

Daar vreesde ik dus ook voor...
Heb nu een 3D print draaien die in de orginele moer past. Die bestaat uit 2 stukken dus kan je een eigen stuk in zetten. Deze gaat dan meteen naar een 38mm tule met 2 o ring uitsparingen.
Zodra deze af is ga ik het testen.

Andere optie is een 32mm pvc buis afvijlen tot 31 a 30mm. Hierop ook dan een o ring. Deze kan dan direct het bad ingeschoven worden. Moet je alleen een opzet stukje maken om het vast te schroeven aan het bad.
Van 32mm kan je een 32mm intex buis monteren of een overgang maken naar 50mm en daarop een 38mm /2inch schroef aansluiting.

Maar als de print lukt zet ik hem wel online/kan ze opsturen naar wie wilt.

Upgrade zou nog een model zijn die direct in het bad past, maakt het geheel kleiner en steviger.
Ook een 2inch schroef aansluiting zou mooi zijn. Maar schroefdraad printen lukt niet altijd goed.
Kijk nog wel in hoeverre ik nog verder knutsel als het werkt :P

Update:
Print had net teveel meet fouten dat alles net niet paste. geprobeerd bij te werken maar ging kapot tijdens dat proces. Het vast schroeven op de jacuzzi lukte, dus dat deel gaat goed ;)
Niieuwe modelen gemaakt, 1 die strak in een intex buis gaat en op de wrijving moet blijven zitten & 1 met een 2 inch fitting (kijken of het lukt), hopelijk morgen ochtend 2 complete prints.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-WcHwNoV_EmH3tazDsdtiiOAEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSRm3tZPSJ5XdP4mXTIOQSiE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/704JyEnm91OC5tNYHBTjgt7P-Ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOTnwXFr3xZmlkFSZ2WkTuOu.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KMcGbCHxug-ZT-02pTrtpumLSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WacnbjTf3YH9UYcfD4pYdBMR.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Justberry op 27-02-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
Justberry schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Opblaasdeksel heb ik ja, dat is een must. Zonder is het echt niet bij te benen.
En dan verwacht je nog een temperatuursdaling van 1 graad per uur? Heb er zelf dus nog geen ervaring mee, maar na heel wat te hebben bijgelezen zou ik toch een stuk minder verwachten... In een review beweerde iemand zelfs maar 3 graden te verliezen gedurende de nacht (maar stond natuurlijk niet bij of die binnen stond en wat de water en omgevingstemperaturen waren). We zullen zien, zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
the_unlord schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:47:
[...]

En dan verwacht je nog een temperatuursdaling van 1 graad per uur? Heb er zelf dus nog geen ervaring mee, maar na heel wat te hebben bijgelezen zou ik toch een stuk minder verwachten... In een review beweerde iemand zelfs maar 3 graden te verliezen gedurende de nacht (maar stond natuurlijk niet bij of die binnen stond en wat de water en omgevingstemperaturen waren). We zullen zien, zeker?
Omgevings temperatuur is de grote factor ja. Mijn metingen zijn ook wel vooral uit de koude maanden, omdat ik dan juist de jacuzzi meer gebruik.
Daarom zei ik ook bij de hoge water temperaturen het sneller zakt. In de zomer zal die vanaf 30 graden niet zo snel meer zakken.
Maar van 38 naar 34 gaat een graad per uur.

In de koude maanden had ik de ochtend 28graden vanaf 38 de avond ervoor.
Rond de 0 graden stond de heater ook >50% van de dag aan. Dus uur aan graad erbij, uur uit graad eraf.

Hoop de data met deze warmtepomp te kunnen uitlezen per uur, dan kan ik het in een grafiekje stoppen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Justberry op 28-02-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
Poging 3 met printen, altijd veel mis prints als je dat ding weer eens uit de kast trekt.
Te lang geleden blijkbaar gebruikt dus de calibratie settings waren kwijt, alles kwam er 3.3% te groot uit.
Dan past het niet heh ;)

• the_unlord
OK, met een omgevingstemperatuur rond het vriespunt kan ik er wel inkomen, ja. Maar dat is in mijn geval niet echt de bedoeling: ergens van april tot september zal hij uitstaan, dus zit je al met gemiddelde minima van 10+.

Die 3D prints interesseren mij ook wel. Ik heb wel een filament printer, dus ik vrees dat dat nog wat moeilijker wordt om schroefdraad mooi te printen en vooral om het stevig genoeg te maken. Met PET, misschien?

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 14:37
Mijn Poolex Arctic Action doet met deze buiten temperaturen momenteel gewoon 2 graad per uur tegen max 1000 watt.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
the_unlord schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:19:
OK, met een omgevingstemperatuur rond het vriespunt kan ik er wel inkomen, ja. Maar dat is in mijn geval niet echt de bedoeling: ergens van april tot september zal hij uitstaan, dus zit je al met gemiddelde minima van 10+.

Die 3D prints interesseren mij ook wel. Ik heb wel een filament printer, dus ik vrees dat dat nog wat moeilijker wordt om schroefdraad mooi te printen en vooral om het stevig genoeg te maken. Met PET, misschien?
Met filament lijkt me schroef draaid nog moeilijker, maar zijn vast voorbeelden van mensen die het kunnen. Met de resin printer was mijn layer height 0.05mm en dat was blijkbaar al te groot. Anders kan je voor een tule aansluiting gaan. Dat moet wel lukken.

Het design voor waarvoor ik ging is te zwak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03w-jl_Dd6TgFWUJ_MJnNalBrOg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XI3PoFDGmUPDNgpogSZi2dl7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNdIT8KoOCZbn3SBV8SO3DFDGAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqi1Hxq0vWFV9hpLwOjCvc86.jpg?f=fotoalbum_large

Had schroefdraad had veel bewerking nodig, ook omdat de instellingen van de printer nog niet goed zijn. Maar na het monteren brak al snel de 1e omdat ik er tegenaan stoten & de andere brak af door gewicht & trillingen tijdens het bezig zijn met de jacuzzi
Dus dit design is te zwak met het gewicht wat eraan komt te hangen. De rand op dit punt dikker maken heeft direct impact op de flow, dit is al de choke punt van de hele loop (24mm gat). Gok voor stevigheid het dan naar 20mm moet.

Ga toch maar voor een design die in de jacuzzi gaat (het zwarte deel). Word het gat niet groter maar kan ik wel meer body geven op de kantel punt.
Meteen instellingen verbeteren, dat hopelijk het schroefdraad niet zoveel nabewerking nodig heeft.
En ik dacht maak ik wel ff in een dagje of 2 ^-^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-06 06:50
Even een andere vraag. Ik heb een Arctic jacuzxie met een gecko XM2 spa pack (controller). Ik wilde daar een poolex icespa aan koppelen maar krijg nu tegenstrijdige berichten van de installateur. Het zou zo zijn dat het spa pack de heater bewaakt en in storing gast als heater circuit is afgeschakeld (om wp te laten verwarmen).
Iemand idee of dit verhaal klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
edwin2021 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:57:
Even een andere vraag. Ik heb een Arctic jacuzxie met een gecko XM2 spa pack (controller). Ik wilde daar een poolex icespa aan koppelen maar krijg nu tegenstrijdige berichten van de installateur. Het zou zo zijn dat het spa pack de heater bewaakt en in storing gast als heater circuit is afgeschakeld (om wp te laten verwarmen).
Iemand idee of dit verhaal klopt?
Zou ik niet weten maar vaak kan je zoiets wel faken, daar bv een relay aan te hangen zodat ie "iets" schakeld en feedback krijgt.
Maar dat verschilt natuurlijk met hoe het gemaakt is. Kan ook zijn dat ie het verbruik stroom meet, dan is het wat moeilijker.
Je kan het ook testen, als het makkelijk even los te koppelen is. Dan kijken of de jacuzzi gaat zeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Justberry schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Zou ik niet weten maar vaak kan je zoiets wel faken, daar bv een relay aan te hangen zodat ie "iets" schakeld en feedback krijgt.
Maar dat verschilt natuurlijk met hoe het gemaakt is. Kan ook zijn dat ie het verbruik stroom meet, dan is het wat moeilijker.
Je kan het ook testen, als het makkelijk even los te koppelen is. Dan kijken of de jacuzzi gaat zeuren
Klopt, ik wilde het weekend eens de heater loshalen en zien hoe daarop gereageerd wordt. Testen met iets schakelen is lastig want hij meet ook de temperatuur. Als deze niet stijgt gaat hij in storing.ik hen ook al zitten denken om tijdens verwarmen met wp de heater telkens heel even in te schakelen. Afhankelijk van meet frequentie is het spa-pack dan wellicht te foppen. Helpt natuurlijk niet voor verbruik reductie maar stel dat je elk paar minuten een paar seconden de heater moet inschakelen dan valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
edwin2021 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:41:
[...]

Klopt, ik wilde het weekend eens de heater loshalen en zien hoe daarop gereageerd wordt. Testen met iets schakelen is lastig want hij meet ook de temperatuur. Als deze niet stijgt gaat hij in storing.ik hen ook al zitten denken om tijdens verwarmen met wp de heater telkens heel even in te schakelen. Afhankelijk van meet frequentie is het spa-pack dan wellicht te foppen. Helpt natuurlijk niet voor verbruik reductie maar stel dat je elk paar minuten een paar seconden de heater moet inschakelen dan valt het wel mee.
Maar las je de controller gebruikt meet hij toch temperatuur verandering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Voor zover ik het lees gaat de controller in error als de heater wordt ingeschakeld en er, binnen zeker tijd, geen temperatuur stijging volgt. Als de wp wordt ingeschakeld ipv heater zou die check goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaiven
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-04 17:07
Een 7.2kw warmtepomp is voldoende om een zwemspa van 6m³ te verwarmen? Er zit nu een 3kw heater in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tendi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik wou net een ice spa bestellen, maar zie net dat de aansluitingen 32/38mm zijn terwijl al mijn leidingwerk 50mm is. Komt dat goed met een LX WM75 pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
tendi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:19:
Ik wou net een ice spa bestellen, maar zie net dat de aansluitingen 32/38mm zijn terwijl al mijn leidingwerk 50mm is. Komt dat goed met een LX WM75 pomp?
Ik denk dat je dat overal mee hebt. Ik denk verloopje zo dicht mogelijk bij wp maken maar wp zal zeker de doorstroming wat belemmeren, tenminste dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 18:57
tendi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:19:
Er zit een 1" binnendraad op de WP zelf en deze wordt geleverd met 2x 1"-->32/38 mm slangtules.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justberry
Na een hoop mis prints en lang moeten wachten op flexibele resin, toch maar aan gelooft om de aansluiting van de jacuzzi zelf bij te vijlen tot een normale 1 inch maat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKBU-k2GnzRbMw9ZlD_zNc_S2vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmdCQg1Je25w1AtRU3OmACWV.jpg?f=fotoalbum_large

Met een 1 inch naar 50mm en 50mm naar 2 inch kon ik vervolgens de kraan monteren

Toch ga ik proberen met de printer en de nieuwe resin de print werkend te krijgen, dan is alles net wat strakker en kleiner.

Maar het hele systeem werkt nu in een temp setup voor het testen of alles goed werkt .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mYybXAIO07vRkvzyI9E-1jFIV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbZGa1ZoRWy6oLMNcrAfwoHq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8Wpi2MhaC2mmvqzL2mz-8wa8YQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7RLoJvRHuebTR6X2h2tVoQ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t36nKq2TTi1UJmoSy-Uz89saw9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QW3vqTHd8YZuzInUYAdhpndu.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:36
kraaiven schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:55:
Een 7.2kw warmtepomp is voldoende om een zwemspa van 6m³ te verwarmen? Er zit nu een 3kw heater in.
ik heb een 9kW warmtepomp op mijn 1m3 Spa zitten, ook deze moet werken wanneer het buiten <10gr is met een water temepratuur van 37gr...

Vooral dat -lekker- bubbelen zorgt voor veel warmte verlies >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Justberry schreef op zondag 17 maart 2024 @ 01:07:
Na een hoop mis prints en lang moeten wachten op flexibele resin, toch maar aan gelooft om de aansluiting van de jacuzzi zelf bij te vijlen tot een normale 1 inch maat.
[Afbeelding]

Met een 1 inch naar 50mm en 50mm naar 2 inch kon ik vervolgens de kraan monteren

Toch ga ik proberen met de printer en de nieuwe resin de print werkend te krijgen, dan is alles net wat strakker en kleiner.

Maar het hele systeem werkt nu in een temp setup voor het testen of alles goed werkt .
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi gedaan maar wat een werk.

Mijn Spa heeft gewoon 32mm slang erop zitten, ging toch stuk makkelijker :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrH4YhMMNxG6grMbBeIWl7oyyQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7qRvxwxLBxCm624aC5ojYEu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
skank schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:45:
[...]

Net met een spa winkel gesproken, en blijkbaar is een inverter geen goed idee voor een spa...
MAar moet je een on/off model zoeken
Beetje late reactie wellicht maar dat is echt onzin.

Ik heb inverter wp erop zitten en voorheen een normale. Ik ga nooit meer naar een normale aan/uit model.

Veel fijnere afstelling, zuiniger en minder herrie. Maar vooral dat ie in de zomer lekker op 20% kan toeven scheelt veel in het energie verbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 22-03-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRockiT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-01 21:15
Justberry schreef op zondag 17 maart 2024 @ 01:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Allereerst hallo Allemaal.... heel interessant dit topic... heb al veel gelezen maar....
@Justberry
Toch nog een paar vraagjes... Ik heb ook een Lay-z-spa alleen heb ik de Hydrojet versie niet de Airjet zoals jij... heb in het verleden diverse Airjet baden gehad en had de pomp drie a vier meter verder in de schuur staan...
zie ook:

dat even ter zijde...

Nu dus ook bezig met het idee een WP te gaan gebruiken om het bad te verwarmen... zou graag wat tips ontvangen wat wijsheid is... ik heb dus deze pomp op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEVUpy_zSWPOqGlDSJaOCBNk408=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ApuwQ8Qyam0FUDipsJXw8gMG.jpg?f=user_large

Nu gebruikt deze pomp twee buizen (een binnenbuis en buitenbuis) in elke aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4uS3McsRXzlyJaqo44dxHo8TBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U5xQ1KMhOoiUcp9haIgD6Kzl.jpg?f=user_large

Dus de kleine binnenste buis wordt gebruikt voor de circulatiepomp en de buitenste (geel op plaatje) is voor de Hydrojets... mijn plan was eigenlijk om de originele circulatiepomp in deze unit te gaan gebruiken alleen pompt deze maar zo'n kuub per uur en zie in de specificaties van mijn WP dat de minimale doorvoer een stuk hoger ligt dus vraag me af of dit wel gaat werken dan..

Kan dus niet zoals bij de airjet de WP rechtstreeks op het bad aansluiten omdat ik dan geen hydrojet functie meer heb... kan eventueel een andere pomp gebruiken en deze intern proberen aan te sluiten.. maar wat voor pomp is dan een goede keuze? welke pomp gebruik jij @Justberry als ik vragen mag?

Ik ga kijken of ik dit weekend tijd kan vinden om eens een pomp (heb er 2) open te trekken om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn...

Heb trouwens een ECO30 R32 warmtepomp...

TIPS zijn welkom....

Meer info is welkom! Bedankt en alvast een fijne pasen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRockiT
UPDATE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xg488Y5o2Qli7el-wviQwu0v3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XansfADS1yEbmmiaXVG1K9aU.jpg?f=fotoalbum_large
Heb de pomp inmiddels uit elkaar gehaald.... verwarming element verwijderd en kan nu zo de warmtepomp erop monteren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElCcybjrcODK4Y0O8ueYe_xfW0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XSq9qsgAwAAcVluMY3MPvn9.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zit het pompje van Lay-z-spa... deze kan er tussenuit om te vervangen met iets groters de specificaties van deze pomp: 50W Circulation Filter Pump. Actual Water Flow: 1,325L/h (lijkt me niet genoeg???)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXykN4RNijP-4T8fslRW2G4lGUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGrw9NmHztAupapEuZJtPHQf.jpg?f=fotoalbum_large
En hier de aansluiting voor de output richting het bad... denk dat dit niet echt ingewikkeld gaat worden ;-)

Advies en Tips zijn meer dan welkom!!

[ Voor 3% gewijzigd door TheRockiT op 29-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRockiT
Ik heb deze pomp op het oog....

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toppy.nl/g/catalog/product/15224/1200f1200/15224_sp-450a_zwembadpomp_5m__2.webp

Ga deze slang gebruiken:
fitt cristallo extra 25x31
Afbeeldingslocatie: https://media.wildkamp.nl/productimages/default/870px/750518.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justberry
TheRockiT schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:36:
UPDATE:
[Afbeelding]
Heb de pomp inmiddels uit elkaar gehaald.... verwarming element verwijderd en kan nu zo de warmtepomp erop monteren...
[Afbeelding]
Hier zit het pompje van Lay-z-spa... deze kan er tussenuit om te vervangen met iets groters de specificaties van deze pomp: 50W Circulation Filter Pump. Actual Water Flow: 1,325L/h (lijkt me niet genoeg???)

[Afbeelding]
En hier de aansluiting voor de output richting het bad... denk dat dit niet echt ingewikkeld gaat worden ;-)

Advies en Tips zijn meer dan welkom!!
Zelf heb ik een intex zandfilter pomp, deze heeft genoeg flow en ik vond het zonde continue die filter te moeten vervangen/wou een setup die ik niet elke week hoef te onderhouden
In jou situatie kan je ervoor kiezen binnen de aansluiting door te verbinden op je WP en grotere pomp. Kleinere flow depends hoe groot het verschil is, maar uit eindelijk gaat je WP zeuren .
Zo hou je de orginele aansluiting op het bad en de waterjet functie.
Maar om echt te zeggen wat het handigst is, zou ik beter moeten weten hoe het in elkaar zit en in hoeverre je het oude systeem wilt gebruiken.

Zelf ga ik voor me lucht de pomp uit de unit slopen en verderop neerzetten en een lange slang naar het bad leggen (allemaal 2 inch aansluiting). Dit zodat ik niet een stofzuiger naast me hoofd heb tijdens het bubbelen ;)

Was 1 van me doelen om ook alle het geluid van het bad verwijderd te hebben. Merk wel dat de WP meer geluid maakt dan de oude oplossing. Maar die staat nu ook nog naast het bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRockiT
@Justberry Zelf ga ik voor me lucht de pomp uit de unit slopen en verderop neerzetten en een lange slang naar het bad leggen (allemaal 2 inch aansluiting). Dit zodat ik niet een stofzuiger naast me hoofd heb tijdens het bubbelen ;) --> zie de video die ik gepost heb boven.... ;-)

bedankt voor de tips... heb keuze tussen pomp met 2,5 of 5 kuub liter per uur... wat denk jij wat ik zou moeten kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
TheRockiT schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:26:
@Justberry
bedankt voor de tips... heb keuze tussen pomp met 2,5 of 5 kuub liter per uur... wat denk jij wat ik zou moeten kiezen?
Als ik zo even snel op internet zoek staat overal een flow van minmaal 2000l/h (2m3/h), voor een 3kW warmtepomp zou dat gelijk staan aan een dT van 1,3k. Klinkt opzicht vrij logisch, al zou ik me niet zo druk maken wanneer de dT 2 wordt bij de volumestroom van je huidige pomp.

weet niet of de warmtepomp in storing gaat, dat zou je moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRockiT
Ga morgen een AquaForte warmtepomp mini MC 3kW ophalen deze heeft in de specificaties het volgende:
-> Water Flow (m³/h) 2.0
Dus heb dan een pomp nodig die minimaal 2 kuub per uur pompt .. nu lees ik in de specificaties van de bovenstaande pomp (SP-450A zwembadpomp) dat hij QUOTE: mag niet open en bloot staan..
Dus wordt het even verder zoeken... wellicht iets kleiner dan kan hij in de behuizing van de Lay-Z-spa pomp...
12V zou nog mooier zijn dan kan ik hem ook nog met het display van de Lay-z-spa pomp aan en uit zetten ;-)

Mocht iemand een goede tip hebben voor een compacte pomp met een doorvoer van minimaal 2 m³/h dan hoor ik het graag...

Fijne Paasdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-02 10:36
Naar dagen/weken dit topic gelezen te hebben is mijn keuze gevallen op de Poolex Q-Line Full Inverter | 7 kW en was nu van plan om hem te bestellen maar nu zie ik dat de 9Kw verzie voor dezelfde prijs als de 7Kw bij Bunx (aanbieding) :? Dan toch de 9kw? keuze stress....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06 17:30
robertjan12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:50:
Naar dagen/weken dit topic gelezen te hebben is mijn keuze gevallen op de Poolex Q-Line Full Inverter | 7 kW en was nu van plan om hem te bestellen maar nu zie ik dat de 9Kw verzie voor dezelfde prijs als de 7Kw bij Bunx (aanbieding) :? Dan toch de 9kw? keuze stress....
Ik heb de 7, dat werkt prima. Zou ik nu een nieuwe kopen had ik denk ik de 9 gepakt, met het idee dat die het opwarmen misschien net wat sneller kan doen dan de 7. Maar een slechte keus is het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
visser.m schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:15:
[...]

Ik heb de 7, dat werkt prima. Zou ik nu een nieuwe kopen had ik denk ik de 9 gepakt, met het idee dat die het opwarmen misschien net wat sneller kan doen dan de 7. Maar een slechte keus is het sowieso niet.
Aha, is het ook niet zo dat daar de hoge Kw`s hij de jacuzzi makkelijker op temperatuur kan houden bij lagere buiten temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06 17:30
robertjan12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:18:
[...]

Aha, is het ook niet zo dat daar de hoge Kw`s hij de jacuzzi makkelijker op temperatuur kan houden bij lagere buiten temperatuur?
Dat zou mijn verwachting ook zijn ja, maar of het in de praktijk ook zo werkt weet ik niet.
Cijfers over de prestaties bij hele lage temperaturen zijn er volgens mij niet bij deze pompen. Bij mij draait ie keurig door bij -5 en krijgt ie de hottub nog gewoon naar 39 graden. Maar door de defrosts om het uur en de lage buitentemperatuur duurt het wel wat langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusje2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 18:57
visser.m schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:08:
[...]

Dat zou mijn verwachting ook zijn ja, maar of het in de praktijk ook zo werkt weet ik niet.
Cijfers over de prestaties bij hele lage temperaturen zijn er volgens mij niet bij deze pompen. Bij mij draait ie keurig door bij -5 en krijgt ie de hottub nog gewoon naar 39 graden. Maar door de defrosts om het uur en de lage buitentemperatuur duurt het wel wat langer.
Van de Q-line 7 heb ik 2 jaar terug fabrieksgeteste (dus niet TUV gekeurde) waardes bij 0 graden gekregen van Poolex. Kwam uit mijn hoofd uit op zo'n 3 kW. Geen garanties over dat getal natuurlijk, maar dan heb je een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
Guusje2 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:03:
[...]

Van de Q-line 7 heb ik 2 jaar terug fabrieksgeteste (dus niet TUV gekeurde) waardes bij 0 graden gekregen van Poolex. Kwam uit mijn hoofd uit op zo'n 3 kW. Geen garanties over dat getal natuurlijk, maar dan heb je een indicatie.
Dat is zeker niet verkeerd… ik heb zojuist de 9Kw versie gekocht dus ik ben heel erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:39
Gisteren een bad geplaatst met de icespa..
Verbruiksgrafieken volgen.
Verbruik tot nu toe om bad op 37 graden te houden aan buitentemp van 14 graden is 2 kWh sinds deze nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind het best idioot dat je bij een L/W wp voor huis verwarming aan allerlei (geluid)regels gebonden bent en dat voor dit soort vertier de Chinese herriebakken gewoon mogen.
X dB op 10m afstand vermelden is onbruikbaar als je wil weten hoeveel herrie je maakt op de erfgrens.
Je draait dag en nacht met dat ding en je buren liggen dan maar wakker en/of hebben geen rust meer in hun tuin omdat je zo nodig aldoor een plas water warm moet houden?
Hopelijk gebeurt dit niet in krappe tuinen met buren nabij :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:04
Daarom heb ik dan ook een sus-kast om de jacuzzi WP gebouwd die zo'n 20 decibel wegsnoept,
(Was 65db bij opstart)
Bovendien gaat ie maar 1 uurtje aan om 04:00 s nachts
(Tenzij we erin gaan en het water wel op 37/38 graden moet blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:17
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:22:
Ik vind het best idioot dat je bij een L/W wp voor huis verwarming aan allerlei (geluid)regels gebonden bent en dat voor dit soort vertier de Chinese herriebakken gewoon mogen.
X dB op 10m afstand vermelden is onbruikbaar als je wil weten hoeveel herrie je maakt op de erfgrens.
Je draait dag en nacht met dat ding en je buren liggen dan maar wakker en/of hebben geen rust meer in hun tuin omdat je zo nodig aldoor een plas water warm moet houden?
Hopelijk gebeurt dit niet in krappe tuinen met buren nabij :/
Je buren hebben er zeker ook één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

cowboy02 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:49:
Daarom heb ik dan ook een sus-kast om de jacuzzi WP gebouwd die zo'n 20 decibel wegsnoept,
(Was 65db bij opstart)
Goed om te lezen dat iemand er op let en dat zo'n kast er omheen werkt :)
g00gle schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:57:
[...]

Je buren hebben er zeker ook één?
Gelukkig niet, zo te lezen klopt het dat die dingen niet stil zijn.
Ik heb het graag mis wat continu verwarmen (en filteren) betreft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
cowboy02 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:49:
(Was 65db bij opstart)
Ik kijk ook naar een opbouwkast voor mijn Poolex Arctic Action. Is dat eenvoudig op maat te maken dan? Of iemand een website waar je evt dit zou kunnen bestellen/laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
@MrKoen hoe bevalt jouw de circulatiepomp (Koller 0.16 HP) ? wil ook een nieuwe aanschaffen en zag dat jij deze had aangeschaft vorig jaar dus was even benieuwd naar je ervaring tot nu toe.. alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
Ik kan eindelijk ook aan mijn avontuur beginnen!
Heb dus tweedehands een perfect werkende Intex Jet&Bubble Deluxe kunnen bemachtigen (na wat vijven en zessen). Heb me dit weekend bezig gehouden met het volledig reinigen (vorige eigenaar nam het daar precies niet zo heel nauw mee) en nog voor de zekerheid half gevuld en er zo'n Spa Clean tablet in gekieperd om de leidingen nog eens door te spoelen.

Staat dus nu uiteindelijk op de plaats waar hij moet komen (op 4cm PIR isolatie), maar ik moet nog wat extra stopcontacten voorzien dichtbij. Voorlopig nog niet gevuld...

Nu ben ik dus ook aan het kijken om het zaakje te verwarmen met die Sun Spring zwembadwarmtepomp via een Bestway filterpomp. Mijn eerste idee om de aansluiting van de standaard pompunit te gaan uitsplitsen naar de warmtepomp ga ik laten varen: dat zijn van die volledig custom aansluitingen met dubbelwandige buizen en zo: dat krijg ik nooit voor elkaar...
2e optie dus: water aftappen via de waterafvoer en dan gewoon met een slang weer over de rand erin.
Nu heeft die afvoer een draadaansluiting van wat heel sterk lijkt op een 1" aansluiting die je typisch op buitenkraantjes ziet (de adapter die erbij hoort om een tuinslang te kunnen aansluiten past ook op zo'n kraantje, zelf getest). Nu heb ik 38mm zwembadslangen die ik ergens daarop wil aansluiten. Een 1" binnendraad naar 38mm slangtule zou ideaal zijn, maar bestaat zoiets? 1 1/2" naar 38mm heb ik al online gevonden en een verloopring van 1" nr 1 1/2" ook, maar dat begint al snel op een knoeiwerkje lijken, zo...

Iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:27
Inmiddels ben ik in het bezit van een vrijwel nieuwe Aquaforte Mini 5kW warmtepomp voor onze 900l jacuzzi en aan het uitpluizen hoe ik hem het beste kan aansluiten.

Maar wat is nu verstandig? Met een bypass of alles in lijn? En indien alles in lijn, dan de warmtepomp juist voor of na de 3kW heater welke ik wil behouden als backup. Slang- & pipingmaat binnen de jaccuzi is 2", aansluiting van de warmtepomp is 1".

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrKoen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 14:10
robertjan12 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:39:
@MrKoen hoe bevalt jouw de circulatiepomp (Koller 0.16 HP) ? wil ook een nieuwe aanschaffen en zag dat jij deze had aangeschaft vorig jaar dus was even benieuwd naar je ervaring tot nu toe.. alvast bedankt!
Werkt buitengewoon prima! Heb 'm nu al meer dan een jaar ertussen hangen. Ruim voldoende capaciteit. Moet 'm zelfs nog iets afknijpen, anders slaat de warmtepomp op storing dat de waterflow te snel is. Scheelt echt enorm in energieverbruik t.o.v. de pomp die er standaard in zat. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrKoen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 14:10
robertjan12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:50:
Ik heb ook de 7 Kw. Werkt prima. Verwarmt snel. Na 2 jaren moet ik wel zeggen dat als het echt koud is buiten, rond vriespunt of eronder, dat het ding het eigenlijk niet echt goed meer verwarmt krijgt. Ik heb de oude electrische heater ertussen gelaten en die gewoon op 26 graden (laagste mogelijkheid) gezet. Dus als de warmtepomp het niet meer trekt, zoals bij die temperaturen, dan springt die bij zonder dat ik er omkijken naar heb. Werkt voor mij dikke prima.

Als de 9 Kw net zo duur is als de 7 lijkt het mij een no brainer om voor de 9 te gaan.

Enige wat ik jammer vind aan de Poolex is dat ze geen RVS schroeven en bouten hebben gebruikt. Dus ding ziet er na een tijdje erg rusty uit. Zijn alleen de looks, functioneel werkt het, maar wel jammer. Het is centenwerk om er RVS spullen voor te gebruiken. Importeur in Nederland zei dat dat echter niet uit kon met de marges. Het is wel supported om er zelf RVS bouten en schroeven op te zetten, overigens. Garantie vervalt dan niet.

[ Voor 18% gewijzigd door MrKoen op 17-04-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
MrKoen schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:58:
[...]

Ik heb ook de 7 Kw. Werkt prima. Verwarmt snel. Na 2 jaren moet ik wel zeggen dat als het echt koud is buiten, rond vriespunt of eronder, dat het ding het eigenlijk niet echt goed meer verwarmt krijgt. Ik heb de oude electrische heater ertussen gelaten en die gewoon op 26 graden (laagste mogelijkheid) gezet. Dus als de warmtepomp het niet meer trekt, zoals bij die temperaturen, dan springt die bij zonder dat ik er omkijken naar heb. Werkt voor mij dikke prima.

Als de 9 Kw net zo duur is als de 7 lijkt het mij een no brainer om voor de 9 te gaan.

Enige wat ik jammer vind aan de Poolex is dat ze geen RVS schroeven en bouten hebben gebruikt. Dus ding ziet er na een tijdje erg rusty uit. Zijn alleen de looks, functioneel werkt het, maar wel jammer. Het is centenwerk om er RVS spullen voor te gebruiken. Importeur in Nederland zei dat dat echter niet uit kon met de marges. Het is wel supported om er zelf RVS bouten en schroeven op te zetten, overigens. Garantie vervalt dan niet.
Ik krijg met mijn Poolex Arctic Action 6,8 kW de boel wel op 38 graden, ook bij onder 0 alleen duurt heel lang en als hij in defrost gaat dan heb je even koud water door de leidingen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:01
Ik zit te kijken naar een https://media.poolstar.eu...08-4f09-9f30-8240fab8592c, in combinatie met een Wellis Malaga. Alleen, ik heb er nu een app tussen (InTouch) en als het goed is kan je de meeste warmtepompen aansluiten op bijna elk merk, maar waar moet ik op letten?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
Kleinere ervaring update met
Intex 6p opblaasbare jacuzzi
Warmtepomp Ice Spa 5Kw
Intex Zandfilter pomp 4m/h
Intex zoutwatersysteem QS200

Opblaasbare jacuzzi zelf verliest nu de meeste warmte nog gewoon door de muren/deksel. Vloer op een 100mm pir plaat. Energie besparend hoes & later een ombouw word de volgende upgrade

Warmtepomp zelf doet het goed, maar ik had meer Power verwacht persoonlijk, maar dat is mogelijk wegens het volgende punt. Energie verbruik is wel duidelijk omlaag gegaan tegenover de 2 Kw heater
Ik moet nog een Relais kast gaan maken zodat de Warmtepomp de Zandfilterpomp aan en uit zet, de continue verbruik van de waterpomp is ondertussen bijna meer dan de verwarming ^-^

De zandfilterpomp is niet krachtig genoeg, de flow is zielig na een beetje gebruik. De filter zit elke maand nu ondertussen te vol om een beetje flow te hebben. Je hebt eigenlijk een pre filter nodig om de "grote" dingen eruit te houden, maar dan is stanaard de flow slecht. Deze wil ik dus gana updaten naar een groter model.

Het zoutwater systeem leek in het begin goed te werken, maar ook door de flow issues wat minder.

Aansluiting op de jacuzzie zelf werkt goed en ik heb alle leiding geisoleerd, geen lekkages gehad en weinig energie verlies tijdens het rondpompen. Het is ong. 10m aan buis. Ooit ga ik het 3D model weer uitprinten om het strakker te maken, maar ben nu bezig met een ander projectje.

Lucht pomp moet ik nog aansluiten, maar moet nog een goede geluids kast bouwen voor alles samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
Ecological schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:48:
Ik zit te kijken naar een https://media.poolstar.eu...08-4f09-9f30-8240fab8592c, in combinatie met een Wellis Malaga. Alleen, ik heb er nu een app tussen (InTouch) en als het goed is kan je de meeste warmtepompen aansluiten op bijna elk merk, maar waar moet ik op letten?
Flow van je huidige pomp en hoe je het wilt aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
Ook een kleine status update hier, met
  • Intex Jet&Bubble Deluxe 4p
  • Duratech Sun Spring 8kW
  • Bestway filterpomp 5,6m³/h
Na heel wat trial-and-error de aansluiting van de warmtepomp op de wateruitlaat van het bad in orde gekregen.
Ik zit nog wel met een heel klein beetje lekkage daar, maar ik ben niet heel zeker of het nu aan de aansluiting is, of dat er ergens een klein lek in het bad zou kunnen zitten rond de afvoer (nogal moeilijk te zien met een bad vol met 800l water :-p )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG0oXZa7RSqRRXdvvlmym2lzoGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLic3hU8qPM4375igbkbSc1I.jpg?f=fotoalbum_large
Het blijkt dus een 3/4" aansluiting te zijn. Ik had eerst een metalen verloopring van 3/4", maar die kreeg ik er niet op. Uiteindelijk met hulp van de winkel verantwoordelijke van zwembad.eu in Kuurne een 'foefelopstelling' met een aanboorzadel en een 50mm buis naar een slangtule van 32mm en zo naar de filterpomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpqq5eut8R1E5aBIor1JezHwynk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly3556bharWWYPcVjl28CHjn.jpg?f=fotoalbum_large
Weg terug met een harde PVC-buis van 32mm met 2 bochten in een U over de rand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAtTPGhWFNVHGZ7Fgpe2qJEx3D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgogjekPIr3FScHa6dcWOJOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afkoeling was in het begin een dikke 7° over 12u , maar het was ook amper 4° 's nachts (zijn we werkelijk april???). Nu steek ik een extra luchtblaas onder het deksel en is het nog zo'n 5°. De luchtblaas die je er standaard bijkrijgt is ook achthoekig zoals het bad, maar heeft rondomrond nog zo'n 5cm speling, wat ik persoonlijk totaal niet snap: maak dat dan toch zeker groot genoeg??? 't Is opblaasbaar: als 't wat spant, kan je altijd wat lucht uitlaten tot het goed past, toch? Dit extra is een ronde (bijgekregen toen ik hem 2dehands overkocht), en die laat al veel minder plaats over (maar nog wat in de hoekjes).
Staat op 4cm PIR, maar misschien is dat nog wat magertjes.

Nu heb ik ook nog een probleem met die warmtepomp zelf: hij onthoudt zijn settings niet bij een stroomonderbreking, terwijl hij dat wel zou moeten doen. En gezien ik die bij de uitverkoop van de Fun na hun faillissement heb gekocht, kan ik hem daar niet teruggeven. De firma zelf rechtstreeks aangeschreven en die gaven toe dat er iets met de controller niet OK is (ook nog ander vreemd gedrag) en zullen me een nieuwe controller opsturen.
Vermogen van het verwarmen zelf viel mijn eerlijk gezegd ook wat tegen (ronde de 3° per uur voor 800l komt op een magere 3kW uit), maar met de huidige omgevingstemperaturen (10°, 12° als je veel geluk hebt) is dat misschien niet zo abnormaal (de handleiding beweert wel een COP van 5,48 bij 10° omgeving en 26° water). Misschien is ook dat een gevolg van die slechte controller?
En het geluidsniveau van de ventilator valt ook wel een beetje tegen. Gelukkig hebben we een muur tussen ons en de buren, maar dan nog zal die daar hoorbaar zijn, denk ik. Was sowieso wel van plan die enkel over dag te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
the_unlord schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:58:

Afkoeling was in het begin een dikke 7° over 12u , maar het was ook amper 4° 's nachts (zijn we werkelijk april???). Nu steek ik een extra luchtblaas onder het deksel en is het nog zo'n 5°. De luchtblaas die je er standaard bijkrijgt is ook achthoekig zoals het bad, maar heeft rondomrond nog zo'n 5cm speling, wat ik persoonlijk totaal niet snap: maak dat dan toch zeker groot genoeg??? 't Is opblaasbaar: als 't wat spant, kan je altijd wat lucht uitlaten tot het goed past, toch? Dit extra is een ronde (bijgekregen toen ik hem 2dehands overkocht), en die laat al veel minder plaats over (maar nog wat in de hoekjes).
Staat op 4cm PIR, maar misschien is dat nog wat magertjes.
Bij mij op 39* koelt hij in 5 uur ong 2,5/3 Graden af (warmtepomp overshoot een beetje en slaat pas aan bij -2 graden) Dan komt ik rond die 7 Graden van jou over 12 uur. Op een PIR plaat van 100mm, dus gok niet dat je veel meer daar gaat winnen. Een tweede dunne deksel is wel interessant en makkelijk. Nu vul ik het bad expres te vol zodat de deksel boller staat en er geen water op blijft liggen, dat zou die tweede laag dan ook oplossen

Het opwarmen gaat zoals ik gister ook zei niet zo goed als in 1 graad per uur ofzo xD Vandaag krijg ik een beter pomp binnen en andere filter mateiraal. Hopelijk als de flow beter is gaat dit omhoog.
Voelde ook duidelijk, als de warmtepomp aanstond, er echt heet water uit de toevoer kwam, dus dat zal de effencientie niet goed doen, de warmtepomp zeurde niet though.
De doorvoeren het bad in/uit zijn ook wel best dun 22mm ofzo. Dus zorgen voor relatief veel weerstand. Met met 3D model kan ik dat een beetje pushen naar 24mm.

Ik ga ook instellen dat de pomp aangestuurd word door de warmtepomp, dan zorgt de mindere flow buiten heating tijden ook voor minder afkoeling. Al koelt het water in de buis dan wel verder af ofc maar uiteindelijk vlakt dat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
1 graad per uur is echt wel bar weinig, idd...

Mijn buizen (voorlopig nog een 15-tal meter) zijn nog niet geïsoleerd.
Geen idee hoeveel ik daar precies op verlies, maar het zou me niet verbazen mocht dat een dikke graad zijn.
In de finale opstelling zou dit een 10-tal meter moeten worden, maar zolang die warmtepomp niet hersteld is, kan ik deze nog niet maken.
Wat voor isolatie heb je precies gebruikt?

Om het water te filteren gebruik ik wel de filterpomp van de jacuzzi zelf (net om warmteverlies te vermijden).
Misschien dat ik dus de filter uit de filterpomp voor de warmtepomp kan halen om het debiet nog wat op te krikken... Of is dat geen zo'n goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:43
Goedemiddag,

Ik lees hier dat meerdere mensen een bestway/intex zandfilterpomp gebruiken i.c.m. een spa. Nu was dit ook mijn plan echter zie ik in de handleidingen met grote letters staan dat deze niet boven een watertemperatuur van 35 graden gebruikt mogen worden.
Is dit puur vanwege indekking bij garantie of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49
skdevil schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:37:
Goedemiddag,

Ik lees hier dat meerdere mensen een bestway/intex zandfilterpomp gebruiken i.c.m. een spa. Nu was dit ook mijn plan echter zie ik in de handleidingen met grote letters staan dat deze niet boven een watertemperatuur van 35 graden gebruikt mogen worden.
Is dit puur vanwege indekking bij garantie of?
Hier ook een bestway zfp doet het prima boven de 35 graden.
Alleen was ik na 2 weken het lawaai/verbruik al zat 230watt.

Heb nu sinds een maand een sunsun cpp 6000 deze hoor je helemaal niet en verbruikt maar 40 watt. Kwa flow merk ik geen verschil.
https://www.wiltec.de/nl/...pomp-circulatiepomp/50965

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
skdevil schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:37:
echter zie ik in de handleidingen met grote letters staan dat deze niet boven een watertemperatuur van 35 graden gebruikt mogen worden.
Vind ik bij die van mij niks van terug in de handleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:43
redbullwaning schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:39:
[...]

Hier ook een bestway zfp doet het prima boven de 35 graden.
Alleen was ik na 2 weken het lawaai/verbruik al zat 230watt.

Heb nu sinds een maand een sunsun cpp 6000 deze hoor je helemaal niet en verbruikt maar 40 watt. Kwa flow merk ik geen verschil.
https://www.wiltec.de/nl/...pomp-circulatiepomp/50965
Ik heb dus nog een intex SX925 nieuw in doos staan die ik eigenlijk wil gebruiken hiervoor. Hier staat ook in de specificaties een geluidsniveau van 85db. Dat is geen pretje inderdaad.
Hoe heb je die alternatieve pomp ertussen gezet? Kan je het zf ook gebruiken zonder de interne pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Ik heb een frequentieregelaar tussen de zwembadpomp en warmtepomp (poolex arctic action) staan en ik merk dat ik steeds een hoger toerental moet aanhouden om de juiste flow te krijgen. Zou het zandfilter gewoon volzitten? Ik heb de backwash functie ook al geprobeerd, maar heeft nog niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Geef eens jullie verbruik mensen, das echt interessant.. wel buitentemperatuur erbij vermelden aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:04
Stroomverbruik van afgelopen week ongeveer 15 graden overdag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aprk24LItImp5OlFPjQEt8nKey8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8joyfNfpGxhDbUuZ792G7fUY.jpg?f=fotoalbum_large
En alleen zaterdag 2 uur in de jacuzzi geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
cowboy02 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:12:
Stroomverbruik van afgelopen week ongeveer 15 graden overdag
[Afbeelding]
En alleen zaterdag 2 uur in de jacuzzi geweest
Is dat met een warmtepomp? Ik neem aan van wel?
Ok dan zijn mijn waardes ook redelijk ok.

Woensdag en zondag 1 u gebruik. Temp overdag rond de 13°C

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gRLFDXk/verbruik.jpg

Is dat ook de energy app? Hoe krijg je die getallen bovenaan de balkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
-Intex spa 6p / Intex zandfilter / IceSpa 5Kw
Gister heb ik een werkelijke gebruik van 6a7KwH behaald (mijn pomp staat nog continue aan dus die eraf gerekent). Dit op 38 Graden en 1 uur gebruik.

Ik heb het filter materiaal vervangen van zand naar Intex filterballen van Toppy. Dit geeft een veel betere flow.
Heb ook getest wat de grootste weerstand in de loop is en dat is de aansluiting op de jacuzzi en de filter. Beide geven evenveel weerstand. Dus ik kijk nog naar een mooi oplossing waar ik die weerstand kan weg halen van de spa. Mogelijk 2 loops (verwarm en filter) of beide uitgangen (leeg loop en filter aansluiting) naar 1 buis en over de rand er weer terug in. Ik denk niet dat de 3D print de flow genoeg zal verbeteren
Ook een sterke pomp gekocht, maar als die is ervoor als dit niet werkt. Anders zit ik met een jet straal me bad in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_unlord
skank schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:54:
Geef eens jullie verbruik mensen, das echt interessant.. wel buitentemperatuur erbij vermelden aub
Mijn opstelling is bijna zoals ze hoort te zijn (heb de nieuwe controller voor mijn warmtepomp ontvangen, nog te installeren). Eens die een weekje draait zonder issues post ik hier ook wel eens mijn data.
Ik houd mijn bad wel niet constant op temperatuur, maar heb een hele automatisatie met Home Assistant adhv zonne energie en potentieel gebruik van de jacuzzi. Ik hoop het onder de 5kWh per dag te kunnen houden en dan nog vooral (alleen?) als er genoeg zonne(over)productie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
the_unlord schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Mijn opstelling is bijna zoals ze hoort te zijn (heb de nieuwe controller voor mijn warmtepomp ontvangen, nog te installeren). Eens die een weekje draait zonder issues post ik hier ook wel eens mijn data.
Ik houd mijn bad wel niet constant op temperatuur, maar heb een hele automatisatie met Home Assistant adhv zonne energie en potentieel gebruik van de jacuzzi. Ik hoop het onder de 5kWh per dag te kunnen houden en dan nog vooral (alleen?) als er genoeg zonne(over)productie is.
Ik heb mijn verbruik gepost zonder rekening te houden met zonnepanelen he.
Ik raad aan om dit ook zo te doen, anders heb je vertekend beeld.

Meer dan de helft van mn verbruik van de jacuzzi haalt hij dan nog eens van mijn zonnepanelen...
Warmtepomp schiet hier pas aan om 10u smorgens, en MAG verwarmen tot 24u
In de praktijk heb ik dagelijks dat hij 2x aanschiet, smorgens dus om 10 u en dan nog eens in de late middag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Iemand die zijn spa in home assistant heeft, dit is me gelukt, maar ik zoek nog een mooie combo voor in het dashboard.
Weet nog niet goed hoe ik het er in zal plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjan12
Zijn er hier meer mensen met een LX JA35 Spa Circulatiepomp 0,33 PK ? ik heb deze speciaal aangeschaft omdat deze minder zou verbruiken. Specificaties zeggen 250watt maar ik meet een dikke 320/340 watt?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• robertjan12
Zo, Afgelopen 3 maanden druk geweest met mijn Jacuzzi project, Deze Jacuzzi gekocht als opknap project voor een luttele 500 euro

hij is nog niet volledig af maar zo goed als,
Inmiddels heb ik:
* Alles jets pompen vervangen voor pompen van 1,5kw ipv de 1,8kw
* Circulatie pomp vervangen voor een 250watt verzie
- Circulatiepomp en de elektrische heater heb ik uit de Jacuzzi gehaald en in de schuur geplaatst
* Complete aansturing/computer vervangen voor een eigen gemaakt systeem via ESPHome en HA
* neonverlichting aan de onderzijde van de Jacuzzi
* Extra isolatie materiaal aan de binnenzijde en hij staat op 50mm dik XPS
* Alle houtendelen opnieuw in de beits gezet en vervangen waar nodig was
* Kleine lekkages aan jets/bubbels opgelost, Waren er gelukkig maar 2
* Geluidsysteem vervangen en een Google Home ingebouwd voor het makkelijk streamen van audio van alle apparaten in huis en de Jacuzzi is daardoor ook te besturen middels je stem
* in het leidingwerk zitten:
- ORP/PH sensor (BlueRiiot)
- Zelfgemaakt doseersysteem van Chloor en zwavelzuur (ESPHome/HA)
- Temperatuur sensoren voor de ingang en uitgang van de warmtepomp

Gezien mijn woning maar een 1 fase aansluiting heeft en ik niet extra wou betalen voor het omzetten naar een 3 fase is het computer systeem nu zo gebouwd dat er maximaal 2 jet pompen tegelijkertijd aankunnen, Dit houd in de praktijk in dat maximaal 4 van de 6 plaatsen in het bad de jets of bubbel tegelijkertijd aan kunnen, voor mij totaal geen probleem en het scheelt enorm in de energie kosten.

Leidingwerk in de schuur moet ik nog tapen met isolatie tape maar deze was helaas op 😉 verder nog wat puntjes op de I zetten en in de komende maanden ergens zal er ook een mooie overkapping boven komen 😊

Dagelijkse energie verbruik op dit moment is ongeveer tussen de 5 en 8kw om het bad op 38 graden te houden en dan draait de WP en circulatie pomp 12 uur per dag en in de nacht verlies ik ongeveer 3 graden met de huidige buiten temperaturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1eriaxemwrVZENb6oLaKbQ4h6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miuhaeHC9zNg9xqLskSVH8tx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOSNPDxYM7EPDBNxp0-ygGUnZ9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXfPafwGx36XgVqZlcMuIA8P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWUJ6D0ITam123R1ivlejmTMfj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxBpFmzoRcbiQPBSdzRtAZYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p92XWsPyaWbIBz7-vw4HpyVAwYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nU5UdHEMmlgPEbcxH4eyuLhp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqLiMI7oXeVOiw3sz0jD9fY37TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7PmYwOrjKgbbqYIWVUp8aJg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_woqJNnSxzej8nuhTrVQhYFh56s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBZcx6au4YAWjdb8wHKdb0v0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eftIwEchh6QzUaswuIMqC_G_eN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7j3fyFQynKq30uaA1FZFtV2O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSjXOQLW8NaxE_RnMbS0T0Tsivs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3Rhh8RW9H959QJ7e3ddoqJ1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door robertjan12 op 18-05-2024 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Wauw! Petje af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckymentrix33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08
Heel erg gaaf gedaan! Complimenten. ziet er ook top uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:51
Ik las ergens dat je beter geen lange stukken 50mm pvc buis kunt gebruiken op weg naar je wartepomp, in plaats daarvan beter om flexslang te gebruiken. (Routing is in dit geval geen issue, is 1 kaarsrechte lijn).

Iemand enig idee of dit waar is? Lijkt me vreemd.

Ps: iemand nog webshop tips voor voordelig pvc materiaal?

[ Voor 50% gewijzigd door Mike_S op 01-06-2024 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deussie
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-05 14:33
Na een hoop post gelezen te hebben heb ik gisteren onze lay z spa aangesloten op een warmtepomp: Poolex Warmtepomp Nano Action Reversible 3kW.

Heb de huidige pomp gebruikt en dmv koppel stukken 25/35 verbonden aan de warmtepomp.

Zit de denken om de buizen nog te isoleren.

Moet zeggen kom denk op z’n 50% stroom besparing uit op de 1e dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE6Uigvozs2t8hF7WgdCpvbM-qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypDfhLWblDfiZdYOYgMOB0hS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7emTeZuGtx8DUIMUZ2TFzVy5qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srAjjnZhpCI1KYxabv4RaKpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2y2Bv7bLSBjg-6AcmzrrBpCdm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oigiQwuFY4ZoF9lK0Uevsf0V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justberry
Afgelopen week gedraait met een thermo hoes over mijn intex spa.
Dit geeft een duidelijke verhoging isolatie. Tussen 33 en 50% minder verbruik.
Ben van 4uur per dag verwarmen naar bijna 2 uur om de jacuzzi warm te houden.
Verwarmen gaat ook sneller natuurlijk.

Al met al kom ik dan op 3 a 4 KW/h per dag om op 38 graden te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
Heb ook een thermohoes besteld voor onze jaccuzi zie dat als een mooie aanvulling icm met de warmtepomp om energie te verlagen.

Ga ook de buizen naar de warmtepomp isoleren om de weg heen en terug beter te beschermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the_unlord
Dit is mijn verbruik van de laatste 2 weken, samen met de minimum en maximum temperaturen v.h. water:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C8px4bM2zWGeyS5RAD7rEbwHx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DsuRS1QjepsHx1vGas1Fiq6X.png?f=fotoalbum_large

Ik hou het bad dus niet constant op 38°. Je ziet dat het maximum 39° is, maar dat komt natuurlijk door de resolutie van 1°C van de thermostaat: bij 38° gaat die verwarmen tot de temperatuur net de 39°C aantikt.
Ook de minimum temperaturen zijn niet accuraat: het is het motorblok van de jacuzzi die mij de temperatuur doorgeeft, maar als zijn filterpomp niet draait, zakt de gemeten temperatuur na een tijdje met een graad of 2-3 (afh van omgevingstemp).

Sommige dagen weet ik dat we er hoogstwaarschijnlijk niet in gaan, dus ga ik die dan niet tot 38 verwarmen, maar max tot 34.

Ik blijf dus eigenlijk altijd onder de 5kWh per dag blijf, behalve 1 uitschieter van 5.9: dat komt omdat het de dag voordien (1 juni N.B.) zo'n barslecht herfstweer was hier dat we bijna geen zon hadden. Ik verwarm de jacuzzi namelijk bijna uitsluiten wanneer we zonneënnergie te veel produceren. Gemiddeld gezien zit ik echter rond de 3.9kWh/dag.
De oranje bars is het vermogen van het net voor de jacuzzi. Is gewoon het minimum van het ogenblikkelijk verbruik van de jacuzzi en het vermogen dat van het net komt. Niet 100% accuraat, want het zou kunnen gebeuren dat ik mijn thuisbatterij niet vol krijg doordat ik de jacuzzi aan het verwarmen was, waardoor ik tegen de morgen terug van het net moet halen, dus zou ik dat erbij moeten rekenen, maar dat zou met wat te ver leiden, denk ik.

Ik denk nu nog wat verder te optimaliseren en niet automatisch tot 38 op te warmen, maar slechts tot 36°. Als we er dan in willen is het water op een half uur op 38°. Zal vermoedelijk nog wat schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
@robertjan12 Heel proper gedaan!
Deussie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:42:
Heb ook een thermohoes besteld voor onze jaccuzi zie dat als een mooie aanvulling icm met de warmtepomp om energie te verlagen.
Zit ik ook nog aan te denken: ik verlies nu nog zo'n 5-6° per nacht (verwarming ligt dan ook volledig af). Helaas heb ik een achthoekig bad, en die thermohoezen zijn rond. Geen idee of je dat er wel over krijgt/plaats over hebt...
Deussie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:42:
Ga ook de buizen naar de warmtepomp isoleren om de weg heen en terug beter te beschermen.
Doen! Mijn verwarmingscapaciteit is van 3°C/uur naar iets meer dan 4°C/uur gegaan door 2/3 van mijn buislengte te isoleren! => zo'n 35% energiebesparing! Ik heb gewoon van die reflecterende noppenfolie gebruikt die ik er dubbel rondgedraaid heb. De rest van de buizen was bochtenwerk en daar ben ik nog niet aan toe gekomen, anders zou me dat misschien nog 1/3 van een graad extra opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
Zit ik ook nog aan te denken: ik verlies nu nog zo'n 5-6° per nacht (verwarming ligt dan ook volledig af). Helaas heb ik een achthoekig bad, en die thermohoezen zijn rond. Geen idee of je dat er wel over krijgt/plaats over hebt...
Je hebt van intex 8 hoekige, als de maat klopt, oast het en gok dat rond ook wel past

[ Voor 19% gewijzigd door Justberry op 04-06-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
Justberry schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:04:
[...]

Je hebt van intex 8 hoekige, als de maat klopt, oast het en gok dat rond ook wel past
Een 8-hoekige thermohoes? Die ben ik nog nergens tegengekomen... Een gewone hoes met opblaas-cel erin wel (en die heb ik al), maar een extra-isolerende nog niet...

Rond zal mogelijks ook wel 'passen', maar om het goed te laten isoleren moet het best wel overal mooi aansluiten. En daar vrees ik een beetje voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:03
Weet iemand (uit ervaring) wat het verschil is tussen de intex en de pure spa thermohoezen?
Hierbij ga ik er vanuit dat ze beide passen. Wij hebben een Intex Greywood 4persoons

Alvast dank!

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
@the_unlord welke app is dit ? Ziet er echt mooi uit!

Heb je ook hoezen of warmtepomp ect? Onder de 5 kWh is wel netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_unlord
Dat is de Grafana plugin voor Home Assistant (die zijn data uit de InfluxDB plugin haalt). Vereist soms wat trial-and-error om het goed te krijgen, maar is wel zeer krachtig en kan je leuke dingen mee doen.

Ik heb een 8kW zwembadwarmtepomp (Hot Spring). Met het standaard 2kW warmteelement lukt dat van z'n leven nooit...

[ Voor 22% gewijzigd door the_unlord op 05-06-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
the_unlord schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:35:
[...]

Een 8-hoekige thermohoes? Die ben ik nog nergens tegengekomen... Een gewone hoes met opblaas-cel erin wel (en die heb ik al), maar een extra-isolerende nog niet...

Rond zal mogelijks ook wel 'passen', maar om het goed te laten isoleren moet het best wel overal mooi aansluiten. En daar vrees ik een beetje voor...
Ff google naar intex 8 hoekige en dan vind ik hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
Garrettvr schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:32:
Weet iemand (uit ervaring) wat het verschil is tussen de intex en de pure spa thermohoezen?
Hierbij ga ik er vanuit dat ze beide passen. Wij hebben een Intex Greywood 4persoons

Alvast dank!
Zelf heb ik een layz spa hoes op mijn intex. De maten waren het zelfde en layz had ook een chille uitsparing voor de aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:51
Wat gebruiken jullie voor buisisolatie vanaf/richting de warmtepomp? Ik heb 50mm buizen in de jacuzzi en 38mm er buiten. De laatste dienen dus uv bestendig te zijn. Iemand (goedkope) tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
Justberry schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:46:
Ff google naar intex 8 hoekige en dan vind ik hem
Je hebt gelijk! Dank u!
Die moet dan nieuw zijn, want een paar maand terug me nog suf op zitten zoeken en kwam telkens op de ronde versie uit...
€149 is dan ook weer niet niks, natuurlijk. Ook niet duidelijk of er uitsparingen zijn voor de pompaansluitingen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deussie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El5IOQoFngv_XpZMLy6SDPfwmAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiECv2YyW8OyKk5rquLpJ1SU.jpg?f=fotoalbum_large

inmiddels 1/2 week verder, 3,5 kw warmtepomp geïnstalleerd, thermohoes eroverheen en buizen naar de warmtepomp geïsoleerd. Ondanks de koude nacht van 9 graden ga ik vandaag z’n 3,75 kw verbruiken, al een hele verbetering nadat ik eerst 9 a 10 kw verbruikte per dag, jacuzzi staat altijd op 38 graden ingesteld. Blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:31
ik zie heel veel mensen in dit topic een opblaasbare jacuzzi gebruiken en deze vervolgens voorzien van een warmtepomp en of allemaal energie besparende oplossingen, maar is het niet veel verstandiger om een 'echte' jacuzzi te kopen? een opblaasbare jacuzzi is naar mijn idee ONTZETTEND energie vretend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deussie
@fib3rlight ben wel benieuwd, heb jij er een? wat verbruikt een echte jacuzzi per dag dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:31
Deussie schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:34:
@fib3rlight ben wel benieuwd, heb jij er een? wat verbruikt een echte jacuzzi per dag dan ?
jazeker, hij staat op 38 graden en verwarmd dit met warmtepomp 3 uur per dag met gemiddeld 1,5kWH per uur dus 4-5 kwH.

(hij verwarmd sochtends 1 uur en om 16:00 2 uur lang)

(het is een 7 persoons met +- 2000 liter.)

dat is volgens mij behoorlijk netjes :) hij haalt niet altijd de 38 graden met het bijverwarmen dus als ik er in wil zet ik hem om 19:00 aan en is hij om 20:30 op temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_unlord
@fib3rlight Dat is inderdaad wel netjes voor een echte 7-persoons jacuzzi, lijkt me!

Een opblaasbare zonder enige 'upgrades' is zeker een energievreter en uiteraard net daarom doen we de upgrades :) Velen beseffen dit niet bij aankoop en gaan dan kijken om de kosten wat te drukken.

Ik denk dat het totale kostenplaatje van een echte jacuzzi de meesten afschrikt. Met €3000 loop je daar nog niet te ver en zeker niet als je een warmtepomp wil. Mijn opstelling zou me nieuw +/- €1800 hebben gekost mét warmtepomp (en door voor tweedehands/uitverkoop te gaan iets van een €900) en heb ik het neusje van de zalm in opblaas-land. Wat uiteraard niet kan tippen aan een echte!

In mijn geval was het ook het feit dat we niet wisten of dat echt wel iets voor ons was om zelf thuis te hebben. In de wellness gaan we daar steevast in, maar er zelf thuis één hebben is nog iets anders. Zo kunnen we dat eerst eens een (paar) jaar uitproberen en zien.

Ook het verplaatsbare aspect speelde bij ons een rol: niet zeker waar we hem gingen zetten en of hij op de huidige plaats goed zou staan. En dat we hem in de winter ook gemakkelijk weer weg kunnen doen, want we vermoeden dat we daar in de winter amper in gaan zitten (staat niet echt beschut en weinig mogelijkheid dat alsnog te gaan doen).

Wij zien het vooral als een mogelijke opstap naar een echte jacuzzi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_unlord
the_unlord schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:14:
Ook niet duidelijk of er uitsparingen zijn voor de pompaansluitingen...
Die zouden er volgens Toppy dus wel zijn (had ik ook wel verwacht, maar voor de zekerheid toch maar eens nagevraagd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

fib3rlight schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:59:
ik zie heel veel mensen in dit topic een opblaasbare jacuzzi gebruiken en deze vervolgens voorzien van een warmtepomp en of allemaal energie besparende oplossingen, maar is het niet veel verstandiger om een 'echte' jacuzzi te kopen? een opblaasbare jacuzzi is naar mijn idee ONTZETTEND energie vretend?
Het ding is dat hier in de "warme" maanden een zwembad staat, en in de koude maanden een jacuzzi. Het kan er allebei staan, maar ik wil ook nog bewegingsruimte hebben, en ik ga in de zomer toch niet in de jacuzzi.
Ik heb overigens geen opblaasbare, maar eentje met schuimpanelen. Een stuk steviger, en makkelijk op te bouwen, afbreken en opbergen.
Ik sluit zowel het zwembad als de jacuzzi aan op hetzelfde leidingwerk, dus ik gebruik 1 setup om jaarrond een waterbak te verwarmen. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:16
Hoe zijn jullie allemaal zo zeker van echte besparing bij een Jacuzzi, bij veel van die kleine warmtepompjes van o.a. PoolEx en W'eau zie ik toch maar matige efficienty. Er staat wel een COP tot 7, maar dat is voor 26 graden lucht en 26 graden water temperatuur met hoge luchtvochtigheid.
Een Jacuzzi wil je > 35 graden (tot wel 38 of 40 graden hebben).
Wat doet de COP bij 15 graden buiten temp en 38 graden target water temp met 45% luchtvochtigheid?
Het is alsof ze in de specs de optimale omstandigheden promoten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctdTuOOQpRR_4FplSG0z-6xOm5Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/htOwuTJJXTpthU35Q5ouXTqg.png?f=user_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Een heater heeft op zijn best maximaal een COP van 1 natuurlijk, en eerder nog een stuk daaronder, dus het wordt al snel beter met een warmtepomp ;)
Het grote probleem van een warmtepomp is dat ze gewoon niet heel veel warmte meer opleveren op een gegeven moment. Maar zeker als je je jacuzzi constant op 38 graden houdt, hoeft hij ook niet constant volle kracht te verwarmen, en dan verbruikt een WP gewoon heel weinig stroom. Je ziet het in je voorbeeld bij power consumption. 200Wh is natuurlijk peanuts tegen 3kWh van een heater, want ook die zal regelmatig even aan moeten springen. Zeg dat het een kwartier per uur is, dan verbruik je alsnog 750Wh. Zeg dat het 5 minuten is, dan is het alsnog 250Wh.
Als het mij overigens niet snel genoeg meer gaat, of als het echt heel koud is, dan gebruik ik alsnog een heater die ik paralel geschakeld heb tijdens de winter. Maar voor het stroomverbruik doe ik dat liever niet hoor...

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste