Ik krijg van de week een jacuzzi met een balboa controller, hier zijn wifi modules voor die gewoon werken over een rs485 protocol. Is er iemand die zelf een module heeft gemaakt op basis van esphome?
Voor de Lay-z spa gebruikers. Mijn vrouw en ik hebben een Lay-z spa Vancouver bad staan en inmiddels aangesloten op een W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW warmtepomp en zandfilter. Erg tevreden over. Ook qua energieverbruik.
Wat erg handig is gebleken voor ons bij het aansluiten is deze youtube video waar uitgelegd wordt hoe kogelkranen met T splitsing aan te sluiten. https://youtu.be/IeB_MAVdjfQ?si=XBihICtxbUZDYNRt misschien bruikbaar voor iemand hier
Wat erg handig is gebleken voor ons bij het aansluiten is deze youtube video waar uitgelegd wordt hoe kogelkranen met T splitsing aan te sluiten. https://youtu.be/IeB_MAVdjfQ?si=XBihICtxbUZDYNRt misschien bruikbaar voor iemand hier
Wie weet er een oplossing.....
Ik heb een fraaie Artctic Klondike Legend Se spa uit 2007 die ik graag wil omzetten naar een Warmtepomp en loop tegen enkele uitdagingen aan.
In de spa zit een Gecko XM2 spa pack met een Gecko in.k600 top display.
De spa is voorzien van 1x dual speed pomp, 2x single speed pomp, Ozoninator (niet in gebruik), Luchtpomp, Arctic lights, Audio, 3kw heater. Het geheel gevoed via 3Fase.
Enorm graag zou ik de spa willen voorzien van een Poolex IceSpa 5Kw.
Vanaf diverse kanten (Gecko zelf, spa bedrijf hier in de buurt) hoor ik dat het spa pack een controle functie heeft voor de heater en zodra hij de heater niet meet het geheel in storing gaat omdat het spa pack denkt dat er een heater storing is.
- Weet iemand of het spa pack inderdaad in storing gaat als de heater wordt aangestuurd door een warmtepomp?
- Is er een oplossing om de storing te voorkomen door bv spa-pack te trucen of aan te passen?
Als aanpassen niet lukt welke spa-pack + topdeck display zou dan een alternatief die alle componenten kan aansturen en die wat relatief eenvoudig in te bouwen is. Het is bv niet handig als waterloop compleet anders moet worden omdat deze ineens via spa-pack moet lopen.
Alvast enorm bedankt voor info!
Ik heb een fraaie Artctic Klondike Legend Se spa uit 2007 die ik graag wil omzetten naar een Warmtepomp en loop tegen enkele uitdagingen aan.
In de spa zit een Gecko XM2 spa pack met een Gecko in.k600 top display.
De spa is voorzien van 1x dual speed pomp, 2x single speed pomp, Ozoninator (niet in gebruik), Luchtpomp, Arctic lights, Audio, 3kw heater. Het geheel gevoed via 3Fase.
Enorm graag zou ik de spa willen voorzien van een Poolex IceSpa 5Kw.
Vanaf diverse kanten (Gecko zelf, spa bedrijf hier in de buurt) hoor ik dat het spa pack een controle functie heeft voor de heater en zodra hij de heater niet meet het geheel in storing gaat omdat het spa pack denkt dat er een heater storing is.
- Weet iemand of het spa pack inderdaad in storing gaat als de heater wordt aangestuurd door een warmtepomp?
- Is er een oplossing om de storing te voorkomen door bv spa-pack te trucen of aan te passen?
Als aanpassen niet lukt welke spa-pack + topdeck display zou dan een alternatief die alle componenten kan aansturen en die wat relatief eenvoudig in te bouwen is. Het is bv niet handig als waterloop compleet anders moet worden omdat deze ineens via spa-pack moet lopen.
Het ombouwen van je spa naar een ander besturingssysteem is het bijna nooit waard. Helemaal al niet als het nog goed werkt. Als je toch wilt doen raad ik Balboa aan maar dat is ook prijzig en ga je richting de 1000 euro voor het controle systeem en display. En dan heb je nog een langere tvt.edwin2021 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:14:
@edwin2021 het faken van een sensor zal vast wel mogelijk zijn. Heb je een typenummer?
Of kan je het eenvoudig testen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hallo,
Ik wil graag een poolex warmtepomp op mijn spa gaan aansluiten. Het betreft een spa met een Balboa GS501z besturingssysteem met een dual speed pomp.
Ik weet alleen niet precies hoe ik deze poolex op de Balboa besturing aansluit. Ik zag dat er een relais wordt meegeleverd om aan te sluiten op de circulatie pomp van de spa.
Heeft iemand misschien een duidelijke uitleg/afbeelding hoe ik dit kan gaan doen?
Dit is mijn besturingssysteem
:strip_exif()/f/image/qrmXTaOyavQU8Ss4Jb04OjFr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4tNeeyLoGGa0RoZIvcWWgYJF.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag hoor ik jullie advies.
Grtz Tom
Ik wil graag een poolex warmtepomp op mijn spa gaan aansluiten. Het betreft een spa met een Balboa GS501z besturingssysteem met een dual speed pomp.
Ik weet alleen niet precies hoe ik deze poolex op de Balboa besturing aansluit. Ik zag dat er een relais wordt meegeleverd om aan te sluiten op de circulatie pomp van de spa.
Heeft iemand misschien een duidelijke uitleg/afbeelding hoe ik dit kan gaan doen?
:strip_exif()/f/image/qrmXTaOyavQU8Ss4Jb04OjFr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4tNeeyLoGGa0RoZIvcWWgYJF.jpg?f=fotoalbum_large)
Grtz Tom
Die 2 koperen strips die naar de verwarmingsbuis lopen haal je los op de printplaat met 2 sleutels. Één om die moer aan de voorkant los te halen en andere sleutel om de achterkant van de bout vast te houden.tmmy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:44:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grtz Tom
en dan pak je de kabel van de warmtepomp. Zet je de aarde van de kabel op de buitenrail van het besturingssysteem. Op de nul en de fase moet je een ring lug connector opzetten. En kun je die aansluiten op de printplaat op de plek waar die koperen strips zaten die je op de printplaat hebt losgemaakt. Het maakt niet uit waar de nul of de fase op moet. En klaar is kees en kun je genieten van je warmtepomp en spa
Dank je voor de uitleg!Astrowatch schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:51:
[...]
Die 2 koperen strips die naar de verwarmingsbuis lopen haal je los op de printplaat met 2 sleutels. Één om die moer aan de voorkant los te halen en andere sleutel om de achterkant van de bout vast te houden.
en dan pak je de kabel van de warmtepomp. Zet je de aarde van de kabel op de buitenrail van het besturingssysteem. Op de nul en de fase moet je een ring lug connector opzetten. En kun je die aansluiten op de printplaat op de plek waar die koperen strips zaten die je op de printplaat hebt losgemaakt. Het maakt niet uit waar de nul of de fase op moet. En klaar is kees en kun je genieten van je warmtepomp en spa
Let op, er wordt standaard geen enkel relais meegeleverd. (Heb ik me ook op verkeken)tmmy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:44:
Ik zag dat er een relais wordt meegeleverd om aan te sluiten op de circulatie pomp van de spa.
Aansluiten volgens onderstaand schema (komt van de poolex website FAQ, ikzelf heb alleen een relais op mijn heater.
/f/image/NkWNDX4ZpaAtKBwOEFJK4CKG.png?f=fotoalbum_large)
Is dit niet eenvoudig te testen hoor de heater stekker los te halen? Feitelijk doet het relais wat optioneel bij deze warmtepomp te krijgen is dit ook.edwin2021 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:14:
https://bunx.nl/poolex-o-spa-warmtepomp-voor-spa-7-kw
Ik zag deze bij Bunx.
/f/image/IvOVNZRF1kdYxQW1V0XnKvWX.png?f=fotoalbum_large)
Dit relais wordt er bij geleverd schrijven ze
Ik zag deze bij Bunx.
/f/image/IvOVNZRF1kdYxQW1V0XnKvWX.png?f=fotoalbum_large)
Dit relais wordt er bij geleverd schrijven ze
[ Voor 71% gewijzigd door tmmy op 02-07-2024 21:33 ]
Kan ik dit relais aansluiten op de manier die Astrowatch hierboven beschrijft?Mike_S schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:46:
Klopt. Bij bij de O’Spa wel, bij de Ice Spa verrassend genoeg niet. De handleiding bevestigde dit ook, maar kwam er pas achter nadat ik de doos van de IceSpa ontving:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee. Bij mij zat de heater gewoon via een simpele connector aangesloten. Fase draad eenvoudig met een kniptang, 2 lasdoppen en het relais onderbroken. 😀
Tja, met huidige energie prijzen is dat wellicht toch het overwegen waard.Astrowatch schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:22:
[...]
Het ombouwen van je spa naar een ander besturingssysteem is het bijna nooit waard. Helemaal al niet als het nog goed werkt. Als je toch wilt doen raad ik Balboa aan maar dat is ook prijzig en ga je richting de 1000 euro voor het controle systeem en display. En dan heb je nog een langere tvt.
Testen is lastig. Ik heb vanwege de waarschuwingen geen warmtepomp staan. Ik weet wel vrijwel zeker dat het spa pack in storing gaat als er warmte wordt gevraagd en de temperatuur loopt niet op. Ergo als ik de heater los haal verwacht ik een storing als er warmte wordt gevraag maar komt die nu omdat de temperatuur niet binnen verwachte termijn oploopt of komt de storing omdat het spa pack de heater niet "ziet"? Op basis daarvan kon ik geen echt test scenario bedenken anders als heater simpelweg loshalen terwijl ik zeker weet dat er geen warmte vraag is door setup temperatuur ver onder huidige temperatuur te zetten. Echter nog niet geprobeerd.Proton_ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:13:
@edwin2021 het faken van een sensor zal vast wel mogelijk zijn. Heb je een typenummer?
Spa -pack is een Gecko XM2 model IN.XM1 (verwarrend) Options 8-3-2-1-O-B-C-D-D-R-CE-GD1 beantwoord dat jouw vraag?
Ga ik het weekend testen als het een beetje redelijk weer is.Mike_S schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:24:
[...]
Is dit niet eenvoudig te testen hoor de heater stekker los te halen? Feitelijk doet het relais wat optioneel bij deze warmtepomp te krijgen is dit ook.
@edwin2021 Je kunt dus inderdaad testen of hij in storing gaat als je de heater los haalt 
En je kunt dan ook testen of de storing weggaat als de temperatuur bereikt is.
Als dat het geval is, dan kun je de heater loshalen en de warmtepomp een graad hoger instellen dan de spa-besturing. Je hebt dan niet de integratie, wel de besparing en een waarschuwing als de warmtepomp uitvalt.
Misschien is het ook mogelijk de heater-uitgang te gebruiken als thermostaatsignaal voor de warmtepomp, al mis je dan wel de (eventuele) voordelen van een modulerende warmtepomp.
Als dit de manual is https://spacare.com/produ...ervice_manual%20in_xm.pdf
dan staat op pagina 24 wat je kan verwachten. Je zult dus de het verwarmingselement zelf los moeten halen in de in.therm verwacht ik, niet de stekker uit de control box halen.
Overigens, ze maken ook zelf warmtepompen ("in.temp". Geen idee of die compatible zijn met wat jij hebt, ik kom hier geen wijs uit:
https://geckoalliance.com/compatibility-in-temp-mini/
Als dat het geval is, dan kun je de heater loshalen en de warmtepomp een graad hoger instellen dan de spa-besturing. Je hebt dan niet de integratie, wel de besparing en een waarschuwing als de warmtepomp uitvalt.
Misschien is het ook mogelijk de heater-uitgang te gebruiken als thermostaatsignaal voor de warmtepomp, al mis je dan wel de (eventuele) voordelen van een modulerende warmtepomp.
dan staat op pagina 24 wat je kan verwachten. Je zult dus de het verwarmingselement zelf los moeten halen in de in.therm verwacht ik, niet de stekker uit de control box halen.
Overigens, ze maken ook zelf warmtepompen ("in.temp". Geen idee of die compatible zijn met wat jij hebt, ik kom hier geen wijs uit:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ahum, ik heb nog geen warmtepomp. Tikkie prijzig om te bestellen en er vervolgens achter te komen dat het niet anders werkend te krijgen is dan door spa-pack te vervangen.Proton_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:07:
@edwin2021 Je kunt dus inderdaad testen of hij in storing gaat als je de heater los haalt
Heater loshalen bij draaiend systeem lijkt mij wat link. Kans op vonken, kans op overload aansturing in spa-pack. Kan dus alleen goed gaan als er geen warmtevraag is. Defect spa pack zet je zo maar 1000,- in de achterruit.
Tevens krijg ik de temperatuur niet omhoog zonder warmtepomp om te zien of storing weggaat
Manual is de juiste. Het stukje wat mij zorgen baart is:
RH-NC
Communication problem exists between in.xom an in.therm.
De in.therm is de heater waar ook een temperatuur sensor in zit, beide apart aangesloten op spa-pack.
De vraag is nu krijg je RH-NC als de thermostaat een probleem heeft of als de heater onbereikbaar is.
In.temp is alleen compatible met een nieuwe versie van de spa-pack, die van mij is een vorige generatie
Ik ga het weekend (als het droog is) eens kijken welke error ik krijg als ik de thermostaat cq de heater los trek.
Weet je ook wat ik dan van Balboa nodig zou hebben, waar staat goede info? Kent de Balboa wel een warmtepomp stand?Astrowatch schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:22:
[...]
Het ombouwen van je spa naar een ander besturingssysteem is het bijna nooit waard. Helemaal al niet als het nog goed werkt. Als je toch wilt doen raad ik Balboa aan maar dat is ook prijzig en ga je richting de 1000 euro voor het controle systeem en display. En dan heb je nog een langere tvt.
(Uiteraard) geen heater loskoppelen op een draaiend systeem. Uitzetten, heater los, aanzetten, wachten op eventuele storing…
Jaja, maar wat als spa-pack een system check doet bij opstarten.....Mike_S schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:28:
(Uiteraard) geen heater loskoppelen op een draaiend systeem. Uitzetten, heater los, aanzetten, wachten op eventuele storing…
Ik begrijp je niet. Dat is dan toch precies wat je wilt weten? Als hij dan wel een error geeft, dan weet je dat het niet gaat lukken om er zonder verdere wijzigingen een warmtepomp op aan te sluiten. Was dat niet je vraag dan?
Zou er geen verschil kunnen zitten tussen opstarten en regulier bedrijf vwb controles?Mike_S schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:18:
Ik begrijp je niet. Dat is dan toch precies wat je wilt weten? Als hij dan wel een error geeft, dan weet je dat het niet gaat lukken om er zonder verdere wijzigingen een warmtepomp op aan te sluiten. Was dat niet je vraag dan?
Stel je voor dat hij bij opstarten echt controleerde of heater in orde is en tijdens gebruik alleen kijkt of temperatuur reageerd?
Anyway, met beetje geluk weet ik het weekend meer.
Heater losgehaald. Na initiële start geeft topdeck display geen temperatuur aan en na verloop van tijd een service indicatie.Proton_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:07:
Ga ik op spapck kijken dan staat daar een melding FL 0. In manual op blz 43 staat dan;
"FL - O Occurs when a “no flow” condition is detected by the in.therm. At this stage, the check flow remains every 15 minutes"
Maar circulatie pomp draait normaal en bediening via spa pack lijkt ook normaal te functioneren echter geen temperatuur weergave terwijl sensor steker wel in spa pack zit.
Temperatuur spa voor test was 38,5c en settemp had ik op 28c staan zodat er geen verwarming gevraagd werd.
Ik zou een heater fout hebben verwacht, geen flow fout. Zeker niet omdat alle pompen normaal werken en de uitgaande kant van de pomp gelijk de heater in gaat.
@edwin2021 Apart inderdaad 
Maar je hebt een "intelligente heater", blijkbaar zit er behalve thermometers ook de flowmeter in. Vandaar de suggestie om de in.therm wel volledig aangesloten te laten maar alleen de verwarmingsweerstand los te halen
(met aandacht voor veilig werken).
Als dit je te ver gaat, is een dubbele-thermostaat oplossing zo'n beetje het enige dat overblijft.
Kan gecko zelf niets zeggen over integratie, evt hun eigen warmtepomp?
Maar je hebt een "intelligente heater", blijkbaar zit er behalve thermometers ook de flowmeter in. Vandaar de suggestie om de in.therm wel volledig aangesloten te laten maar alleen de verwarmingsweerstand los te halen
Als dit je te ver gaat, is een dubbele-thermostaat oplossing zo'n beetje het enige dat overblijft.
Tja, ik ga eens kijken of die heater wel uit elkaar te krijgen is om zo heater/flow meter op te delen. Sowieso rottig om bij te komen.Proton_ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:26:
@edwin2021 Apart inderdaad
Gecko verwijst alleen maar naar nieuw spa pack, top deck, heater en warmtepomp.
Dan kan ik misschien beter over schakelen naar balboa. Ik krijg de indruk dat deze beter vertegenwoordigd zijn in NL en ook wat meer voorruit lopen maar misschien heb ik dat mis?
edwin2021 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:50:
[...]
Tja, ik ga eens kijken of die heater wel uit elkaar te krijgen is om zo heater/flow meter op te delen. Sowieso rottig om bij te komen.
Gecko verwijst alleen maar naar nieuw spa pack, top deck, heater en warmtepomp.
Dan kan ik misschien beter over schakelen naar balboa (inmiddels ben ik in 10 jaar al aan derde Gecko spa pack) Ik krijg de indruk dat deze beter vertegenwoordigd zijn in NL en ook wat meer voorruit lopen maar misschien heb ik dat mis?
Ik twijfel tussen deze twee warmtepompen. Beide van poolex en beide 7kw
Of deze,
https://bunx.nl/poolex-q-line-full-inverter-7-kw
Iemand een advies voor mij? Of ervaring met die eerste. De Poolex O’spa warmtepomp
Of deze,
Iemand een advies voor mij? Of ervaring met die eerste. De Poolex O’spa warmtepomp
Als je doel is een spa te verwarmen zou ik de eerste nemen.tmmy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:32:
Of deze,
Het is om een spa te verwarmen ja.edwin2021 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:07:
[...]
Als je doel is een spa te verwarmen zou ik de eerste nemen.
De spa staat er nu 10 jaar. Tijd voor een upgrade. Nieuwe spacover, houtwerk van bruin naar zwart gebeitst. Nu nog een warmtepomp om wat te gaan besparen op de energiekosten.
De een is een on/off inverter, de ander een full inverter. Een belangrijk verschil lijkt mij…tmmy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:32:
Of deze,
Oepsie, ik dacht dat het om deze ging https://bunx.nl/poolex-ic...-warmtepomp-voor-spa-5-kwMike_S schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:57:
[...]
De een is een on/off inverter, de ander een full inverter. Een belangrijk verschil lijkt mij…
Die is specifiek voor een spa en in ertoe based.
Ik had deze op het oog.edwin2021 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 05:21:
[...]
Oepsie, ik dacht dat het om deze ging https://bunx.nl/poolex-ic...-warmtepomp-voor-spa-5-kw
Die is specifiek voor een spa en in ertoe based.
Poolex O’Spa warmtepomp voor spa | 7 kW
Of de qline full inverter van poolex
Ikzelf ben (gevoelsmatig) voor de (duurdere) full inverter O’Spa (de Icespa) gegaan. Kwam er niet uit wat nu onder de streep het beste zou zijn. Werkt in ieder geval prima. 😀
Het is me uiteindelijk nog gelukt...
LAY-Z-SPA Hydrojet met een warmtepomp!!
CHECK me video:
LAY-Z-SPA Hydrojet met een warmtepomp!!
CHECK me video:
[ Voor 21% gewijzigd door TheRockiT op 28-07-2024 18:02 ]
Wat is trouwens andere mensen hun ervaring met de poolex Ice Spa kwa "full" inverter techniek?
Ik heb eigenlijk nooit dat hij echt terug schroeft in verbruik en stabiel door draait ofzo.
Meer aan/uit met soms aan het eind een beetje lager verbruik maar dan gewoon weer uit.
Kan de settings ook niet zetten op gewoon altijd 38 graden houden, je moet een onder grens instellen.
Ik heb eigenlijk nooit dat hij echt terug schroeft in verbruik en stabiel door draait ofzo.
Meer aan/uit met soms aan het eind een beetje lager verbruik maar dan gewoon weer uit.
Kan de settings ook niet zetten op gewoon altijd 38 graden houden, je moet een onder grens instellen.
Soortgelijke ervaring, semi aan/uit (verbruik iets oplopend).Justberry schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:55:
Wat is trouwens andere mensen hun ervaring met de poolex Ice Spa kwa "full" inverter techniek?
Ik hoop/verwacht dat dit beter uitkomt in de winter, wanneer je een soort van continue aan het verwarmen bent. (Verwarmen staat nu nog op een timer, alleen in de middag, heb nog geen winter meegemaakt met deze pomp)
:strip_exif()/f/image/qcNGLTTdTrfXrUrJ43VX7TXa.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet niet of je deze ook in de winter wil gebruiken... Let wel dat de warmtecapaciteit rond het vriespunt erg laag is van deze pompen. Zal rond de 1kw liggen. De IceSpa houdt bij -10 nog ongeveer 3kw over (met een cop van 1,85)tmmy schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:44:
[...]
Ik had deze op het oog.
Of de qline full inverter van poolex
[ Voor 5% gewijzigd door DaneV op 01-08-2024 09:40 ]
Zelf heb ik hem draaien sinds maart. Maar ook toen al had ik het aan/uit gedrag. Toen stonden wel de min/max groterMike_S schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:55:
[...]
Soortgelijke ervaring, semi aan/uit (verbruik iets oplopend).
Ik hoop/verwacht dat dit beter uitkomt in de winter, wanneer je een soort van continue aan het verwarmen bent. (Verwarmen staat nu nog op een timer, alleen in de middag, heb nog geen winter meegemaakt met deze pomp)
[Afbeelding]
Wij zijn in de ontwerpfase van de heraanleg van de tuin en er komt een zwembad en een aparte spa.
Is het technisch mogelijk om de warmtepomp van het zwembad te delen met de spa of dienen dit gescheiden systemen te zijn?
Is het technisch mogelijk om de warmtepomp van het zwembad te delen met de spa of dienen dit gescheiden systemen te zijn?
Zijn andere temperaturen, dus tenzij je met een warmtewisselaar en apart regelsysteem gaat werken, niet echt.kwdr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:02:
Wij zijn in de ontwerpfase van de heraanleg van de tuin en er komt een zwembad en een aparte spa.
Of je sluit de ene af en de ander aan elke keer als je gaat verwarmen. Dan zou het kunnen
Wartmepompen voor zwembaden (consument dan) hebben geen aparte heat exchangers die je per stuk kan instellen zoals een multisplit airco
Ik zie zelfs een gelijkaardige grafiek bij mijn on/off warmtepomp: hoe dichter bij de doeltemperatuur, hoe harder hij moet werken.Mike_S schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:55:
[...]
Soortgelijke ervaring, semi aan/uit (verbruik iets oplopend).
[Afbeelding]
Ik denk dat die 'full-inverter' technologie voor een spa eigenlijk niet echt tot zijn recht zal komen: je wil verwarmen tot rond de 38°, wat zeer dicht tegen de grens van het kunnen van de warmtepomp aankomt (typisch 40°) en krijgt hij bijgevolg niet echt de kans om te gaan terugschroeven. Bij een zwembad aan 28° zit je pal midden in het bereik.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen...
Het aan/af sluiten zou je nog wel wellicht kunnen automatiseren met een waterklep (magneet ventiel) die je kan sturen en aansturen met een relais of icm home assistent. Tegelijkertijd zwembad en spa opwarmen kan ik me ook niet indenken. Maar eerst een paar uur spa en vervolgens het zwembad moet denk ik wel te doen zijn? Uiteindelijk zijn die kleppen ook niet goedkoop en legt het je een hoop werk + beperkingen op. Ik denk dat het afhangt van de aanschafwaarde van de warmtepomp(en) of het rendabel is om 1 WP te nemen en waterkleppen, of 2 WP'en.Justberry schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:18:
[...]
Zijn andere temperaturen, dus tenzij je met een warmtewisselaar en apart regelsysteem gaat werken, niet echt.
Of je sluit de ene af en de ander aan elke keer als je gaat verwarmen. Dan zou het kunnen
Wartmepompen voor zwembaden (consument dan) hebben geen aparte heat exchangers die je per stuk kan instellen zoals een multisplit airco
Misschien wat off topic, maar wat gebruiken jullie om je jacuzzi schoon te houden? Behalve de normale filtering. Ik bedoel iets om grof vuil en zand weg te halen :-)
grts!
Sam
grts!
Sam
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid de "Paradise SpaVac waterstofzuiger". Deze werkt middels vacuum, dus geen gedoe met accu's. Ik zag laatst volgens mij bij de Hornbach ook een vergelijkbaar item, ongeveer zelfde prijs.samcouvreur schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:24:
Misschien wat off topic, maar wat gebruiken jullie om je jacuzzi schoon te houden? Behalve de normale filtering. Ik bedoel iets om grof vuil en zand weg te halen :-)
grts!
Sam
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
[edit]
Niet meer van toepassing
Niet meer van toepassing
[ Voor 129% gewijzigd door revolution-nl op 02-09-2024 15:13 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De Intel Pure Spa is gesneuvel doordat deze langzaam leeg liep, het kriebelde al langer, na een korte orientatie vandaag akkoord gegeven op een vaste 7 persoons Spa
, dus ik ben weer een rib armer
Ik ben opzoek naar een (prijsvriendelijke) WP die ook onder 0 graden dienst kan blijven doen.
Budget bijvoorkeur rond de 1000 euro.
Ik kwam zelf op:
Poolex spawer o'spa 5kw
Aquaforte 50sp
Poolex Silverline Full Inverter 7 kW
W'eau Hybride spa hybride
Zie ik nog modellen over het hoofd?
De W'eau Hybride spa hybride lijkt de beste papieren te hebben met COP en werkbereik.
Opgelost uiteindelijk heb ik een hele mooie aanbieding gekregen bij de set, met een Balboa Clim8zone
Ik ben opzoek naar een (prijsvriendelijke) WP die ook onder 0 graden dienst kan blijven doen.
Ik kwam zelf op:
Poolex spawer o'spa 5kw
Aquaforte 50sp
De W'eau Hybride spa hybride lijkt de beste papieren te hebben met COP en werkbereik.
Opgelost uiteindelijk heb ik een hele mooie aanbieding gekregen bij de set, met een Balboa Clim8zone
[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 02-09-2024 20:41 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Inmiddels al 4 jaar op warmtepomp (BWT / Fairland) van 8,5 kW en bevalt nog steeds.
<5gr buiten temperatuur gaat de warmtepomp uit, dan is het voor mij te koud buiten
.
Je merkt wel dat je die 8,5 kW nodig hebt bij deze lage temperaturen en dan komt full inverter techniek goed tot zijn recht.
Bij >20gr buiten temperatuur draait het op super silence mode (max 30%) want je hebt dan enorm over capaciteit.
Bij <20gr buiten temperatuur gaat het over naar silence mode (max 80%).
En bij <10gr buiten temperatuur gaat het naar smart/normal mode (max 100%).
<5gr buiten temperatuur gaat de warmtepomp uit, dan is het voor mij te koud buiten
Je merkt wel dat je die 8,5 kW nodig hebt bij deze lage temperaturen en dan komt full inverter techniek goed tot zijn recht.
Bij >20gr buiten temperatuur draait het op super silence mode (max 30%) want je hebt dan enorm over capaciteit.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Hoeveel inhoud heeft de spa? Hoe is de isolatie? Staat deze geheel vrij?Jazsie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:24:
Inmiddels al 4 jaar op warmtepomp (BWT / Fairland) van 8,5 kW en bevalt nog steeds.
<5gr buiten temperatuur gaat de warmtepomp uit, dan is het voor mij te koud buiten.
Ff nieuwsgierig omdat ik aan het kijken ben naar de icespa van 5 of 7kw voor een goed geisoleerde spa met Ca 1800 Liter inhoud.
Uiteindelijk de Clime8Zone toch afgeschoten omdat deze standalone werd aangesloten en de unit niet op afstand bestuurbaar is, in dit draadje las ik wat horror verhalen, en het is ook niet in lijn met mijn domotica , "alles moet smart zijn" filosofierevolution-nl schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:23:
De Intel Pure Spa is gesneuvel doordat deze langzaam leeg liep, het kriebelde al langer, na een korte orientatie vandaag akkoord gegeven op een vaste 7 persoons Spa, dus ik ben weer een rib armer
![]()
Ik kwam zelf op:
Poolex spawer o'spa 5kw
Aquaforte 50sp
Het wordt dus de w'eau spa hybrid op papier gelijkwaardige COP's en bruikbaar tot -20 alleen dan met app support en home-assistant integratie.
Ik heb nog geen ervaringen met dit apparaat gelezen dus ik ben benieuwd.
Wordt vervolgt.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 09-09-2024 17:41 ]
Rustig hier
De set is geplaatst en de w'eau spa hybrid staat lekker te snorren. Online in Tuya en Home-Assistant, leidinglengte zo kort mogelijk, dus helemaal top.

De set is geplaatst en de w'eau spa hybrid staat lekker te snorren. Online in Tuya en Home-Assistant, leidinglengte zo kort mogelijk, dus helemaal top.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 13-09-2024 15:41 ]
Grappig, ik kom er net achter dat de Poolex Arctic Line 6.8 exact hetzelfde lijkt te zijn als de W'eau Hybride spa warmtepomp, als je de beide handleidingen naast elkaar legt lijken ze identiek.
Heeft er al iemand zitten te pielen met de 12v contacten op de warmtepomp waarmee je de heater en waterpomp van de spa zou kunnen sturen?
Verbruik nu tussen de 22kWh en 27kWh per week, valt mij reuze mee
Heeft er al iemand zitten te pielen met de 12v contacten op de warmtepomp waarmee je de heater en waterpomp van de spa zou kunnen sturen?
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 28-09-2024 12:49 ]
Leidingen geïsoleerd? Dat is iets waar ik geen rekening mee gehouden heb.revolution-nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:27:
Rustig hier
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Isoleren is een must...
Op welke temperatuur? En hoe vaak erin geweest?revolution-nl schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:47:
Grappig, ik kom er net achter dat de Poolex Arctic Line 6.8 exact hetzelfde lijkt te zijn als de W'eau Hybride spa warmtepomp, als je de beide handleidingen naast elkaar legt lijken ze identiek.
Het is nog niet koud he
Het leiding traject naar de binnenkant is nog geen 5cm, de binnen-schil heeft al soort van isolatie, kan vast nog beter maar dit is misschien iets voor later.Jazsie schreef op zondag 29 september 2024 @ 00:26:
[...]
Leidingen geïsoleerd? Dat is iets waar ik geen rekening mee gehouden heb.
Isoleren is een must...
Gemiddeld hebben we iets meer dan gemiddeld 3x per week gebaddert, voor het badderen stook ik hem op naar 39, vervolgens zet ik de thermostaat op 27c tot nu toe heeft in de cool-down periode nog niet de 27c gehaald tussentijds is hij dus niet aangeslagen.[...]
Op welke temperatuur? En hoe vaak erin geweest?
Het is nog niet koud he.
Hier gisteren een W'eau 7,6kw geplaatst voor onze hottub (met bubbels en jets). Erg blij mee.
Regel unit was wel stuk maar gelukkig snel opgelost door Toppy.
Helaas hebben we op dit moment een zandfilterpomp met zo'n knopje op de adapter die je moet indrukken bij stroomuitval waardoor het nog niet te regelen valt. Deze kabel even vervangen en we kunnen hem compleet regelbaar maken via Homeassistant.
Erg geluk gehad dat we een rekenfout hebben gemaakt en de ruimte achter de overkapping 100cm is geworden ipv 50. Warmtepomp heeft nu zowel voor als achter voldoende vrije ruimte.
Nog wat isolatie om de leidingen en betere klemmen die overweg kunnen met de dikte van de bypass.
Erg benieuwd naar het rendement deze winter!

En toch heeft hout stoken wel wat ;)! Alleen de buren 3x per week lastig vallen met houtstook blijft natuurlijk geen jaren goed gaan.
Regel unit was wel stuk maar gelukkig snel opgelost door Toppy.
Helaas hebben we op dit moment een zandfilterpomp met zo'n knopje op de adapter die je moet indrukken bij stroomuitval waardoor het nog niet te regelen valt. Deze kabel even vervangen en we kunnen hem compleet regelbaar maken via Homeassistant.
Erg geluk gehad dat we een rekenfout hebben gemaakt en de ruimte achter de overkapping 100cm is geworden ipv 50. Warmtepomp heeft nu zowel voor als achter voldoende vrije ruimte.
Nog wat isolatie om de leidingen en betere klemmen die overweg kunnen met de dikte van de bypass.
Erg benieuwd naar het rendement deze winter!

En toch heeft hout stoken wel wat ;)! Alleen de buren 3x per week lastig vallen met houtstook blijft natuurlijk geen jaren goed gaan.

Welke buizen heb je gebruikt? En welke spa heb jij? Ik wil nu eindelijk ook maar eens installeren maar kom niet helemaal uit welke buizen ik moet gebruiken. Heb zelf een spa van Fonteyn.revolution-nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:27:
Rustig hier
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de warmtepomp laten aansluiten bij de plaatsing , als je hem aansluit doe dat dan op de hoek, mocht er een storing zijn dan kan het zijpaneel los zonder dat het bad leeg hoeft.luckymentrix33 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Welke buizen heb je gebruikt? En welke spa heb jij? Ik wil nu eindelijk ook maar eens installeren maar kom niet helemaal uit welke buizen ik moet gebruiken. Heb zelf een spa van Fonteyn.
Wij hebben Spa Passion Joy, er zit een verloop op, volgens mij van 50mm naar 3/4 (de verloop zat bij de warmtepomp bijgeleverd )
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 07-10-2024 22:11 ]
Bedankt voor het antwoord! Heb je dat laten aansluiten via Bunx? Heb je een indicatie voor de kosten daarvan?
De leverancier van de jacuzzi heeft het gedaan bij de plaatsing van het bad, wp had ik zelf besteld installatie hebben ze kosteloos gedaan, waren ze ook zo mee klaarluckymentrix33 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:32:
Bedankt voor het antwoord! Heb je dat laten aansluiten via Bunx? Heb je een indicatie voor de kosten daarvan?
Ik zit ook te kijken voor een warmtepomp voor bij me spa. Wat doe nou het geluid op 2 meter afstand? Hoor je hem goed? Hoeveel db moet ik aan denken?
Heel stil vind ik ze niet niet ik heb een comfortpool 6kW gehad (zelfde hw als fairland etc.) en nu de W'Meau Spa Hybride (zelfde als Poolex Arctic Action)Simply_jeroen schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:50:
Ik zit ook te kijken voor een warmtepomp voor bij me spa. Wat doe nou het geluid op 2 meter afstand? Hoor je hem goed? Hoeveel db moet ik aan denken?
Op 2 meter hoor je ze goed.
Specificaties zijn 53Db(a) op 1 meter 32 Db(a) op 10 meter.
Ik zal eens meting doen.
Graag :-)revolution-nl schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:18:
[...]
Heel stil vind ik ze niet niet ik heb een comfortpool 6kW gehad (zelfde hw als fairland etc.) en nu de W'Meau Spa Hybride (zelfde als Poolex Arctic Action)
Op 2 meter hoor je ze goed.
Specificaties zijn 53Db(a) op 1 meter 32 Db(a) op 10 meter.
Ik zal eens meting doen.
Ik heb onze hottub aangesloten op de warmtepomp van onze garage, die warmtepomp denkt dat de hottub een warm water tank is. Dit is een run van gister, van 12 naar 38 graden. Geen idee of het een netjes verbruik is, maar het bevalt goed zo. Beter dan stoken met hout.
:strip_exif()/f/image/xUnTH0QEDdmZK4sca5xvLjHh.jpg?f=fotoalbum_large)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Slim! Heb je een tweede circuit gemaakt naar de hottub? Hoeveel liter is je hottub. Ik zat vrijdag op 8kWh om 1500l van 27 naar 38 te verwarmen.Makrolon schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:58:
Ik heb onze hottub aangesloten op de warmtepomp van onze garage, die warmtepomp denkt dat de hottub een warm water tank is. Dit is een run van gister, van 12 naar 38 graden. Geen idee of het een netjes verbruik is, maar het bevalt goed zo. Beter dan stoken met hout.
[Afbeelding]
Wat leuk om te zien. Zelf ook met de gedachte gespeeld om dit met onze nog te installeren 12 kW warmtepomp te gaan doen middels de warmwaterfunctie. Maar ik kon geen voorbeelden vinden waar dit goed werkte. Om een warmtewisselaar en leidingwerk aan te leggen om dit uit te proberen was voor mij iets te veel van het goede dus maar voor een losse pomp gegaan.Makrolon schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:58:
Hier afgelopen donderdag 900 liter jacuzzi van 17 naar 37 in 6 uur met 5,45 kWh met een Poolex Icespa 5 kW. De Icespa doet het tot nu toe (boven de 10 graden) sneller dan het 3 kW element, benieuwd hoe hij de winter doorkomt en het zo goed doet als beloofd bij lage temperaturen.
Wat de eerdere vraag hierboven over het geluid betreft. Het valt mij best tegen, hij maakt meer herrie dan onze oude Toshiba 5 kW buitenunit. Ik vermoed dat er geen of minder strenge eisen gelden voor zwembad warmtepompen. Dus wat geluid betreft zeker geen gek idee om de warmwaterfunctie van een huishoud warmtepomp te gebruiken.
Heb je foto's? Ben benieuwd hoe je het heb aangesloten. Ik wil dit op termijn ook zo doenLaurentk schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:49:
[...]
Wat leuk om te zien. Zelf ook met de gedachte gespeeld om dit met onze nog te installeren 12 kW warmtepomp te gaan doen middels de warmwaterfunctie. Maar ik kon geen voorbeelden vinden waar dit goed werkte. Om een warmtewisselaar en leidingwerk aan te leggen om dit uit te proberen was voor mij iets te veel van het goede dus maar voor een losse pomp gegaan.
Hier afgelopen donderdag 900 liter jacuzzi van 17 naar 37 in 6 uur met 5,45 kWh met een Poolex Icespa 5 kW. De Icespa doet het tot nu toe (boven de 10 graden) sneller dan het 3 kW element, benieuwd hoe hij de winter doorkomt en het zo goed doet als beloofd bij lage temperaturen.
Wat de eerdere vraag hierboven over het geluid betreft. Het valt mij best tegen, hij maakt meer herrie dan onze oude Toshiba 5 kW buitenunit. Ik vermoed dat er geen of minder strenge eisen gelden voor zwembad warmtepompen. Dus wat geluid betreft zeker geen gek idee om de warmwaterfunctie van een huishoud warmtepomp te gebruiken.
Interessant om te lezen
Ik heb een vrij analoge jacuzzi gekregen en gebruik die inmiddels een paar maanden. De verwarming is een 4kW doorstromer en die slaat een paar keer per nacht aan om te verwarmen, als ie op 37'c staat dan gaat ie naar 34'c voor die aanslaat en dan bij 37'c meteen weer uit. Niet zo heel fijntjes ingeregeld.
Dus, ik dacht, als ik nu een warmtepomp er aan hang, dan wil ik een aantal dingen kunnen doen: thermostaat fijner regelen, temperatuur op afstand bedienen/regelen en zo dus meer controle over comfort en energie verbuik. Ik zie dat er warmtepomp oplossingen met eigen doorstroompomp zijn en wifi aansturing, ik ben dus beetje zoekende naar de beste oplossing. Daarbij moet het ook nog op het bestaande systeem aangesloten kunnen worden dus dat zou dan een volgende uitdaging zijn. Ook weet ik niet of een pomp voor de oude verwarming icm met een warmtepomp met eigen doorstroming pomp een handige combi is?
Ik heb een vrij analoge jacuzzi gekregen en gebruik die inmiddels een paar maanden. De verwarming is een 4kW doorstromer en die slaat een paar keer per nacht aan om te verwarmen, als ie op 37'c staat dan gaat ie naar 34'c voor die aanslaat en dan bij 37'c meteen weer uit. Niet zo heel fijntjes ingeregeld.
Dus, ik dacht, als ik nu een warmtepomp er aan hang, dan wil ik een aantal dingen kunnen doen: thermostaat fijner regelen, temperatuur op afstand bedienen/regelen en zo dus meer controle over comfort en energie verbuik. Ik zie dat er warmtepomp oplossingen met eigen doorstroompomp zijn en wifi aansturing, ik ben dus beetje zoekende naar de beste oplossing. Daarbij moet het ook nog op het bestaande systeem aangesloten kunnen worden dus dat zou dan een volgende uitdaging zijn. Ook weet ik niet of een pomp voor de oude verwarming icm met een warmtepomp met eigen doorstroming pomp een handige combi is?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Waarom niet gewoon een warmtepomp zonder eigen pomp? Zo goed als alle spa/zwembad warmtepompen hebben geen eigen pomp.
Hier gewoon een BWT/Fairland warmtepomp van 8kW met de standaard "circulatie" pomp van het bad zelf.
Ben voor Fairland gegaan aangezien je deze makkelijk via RS485 (modbus) kan aansturen en op dat moment waren er nog geen echte "Spa" warmtepompen.
Hier gewoon een BWT/Fairland warmtepomp van 8kW met de standaard "circulatie" pomp van het bad zelf.
Ben voor Fairland gegaan aangezien je deze makkelijk via RS485 (modbus) kan aansturen en op dat moment waren er nog geen echte "Spa" warmtepompen.
Op dit moment heb ik alleen de warmtepomp die via WiFi te besturen is, de Spa is dat (nog) niet.NiGeLaToR schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:13:
Interessant om te lezen![]()
Ik heb mijn fitrage schema gewoon zo ingesteld dat ik via Wi-Fi aansturing van de warmtepomp toch op afstand kan bepalen of ik op een dag wil verwarmen.
De COP1 heater van het bad heb ik losgekoppeld. De filtrage start om 14:00 tot 17:00 overdag, als er flow is kan je de warmtepomp gewoon remote zijn werk laten doen. Als we de warmtepomp op afstand aanzetten moeten wij alleen om 17:00 op de spa even handmatig de temp hoger zetten om te zorgen dat de pomp blijft lopen. Als je niet in bad gaat heb je gewoon netjes je filtrage tijd van 3 uur, dus ook minimale verspilling.
Daarnaast heb ik rond 3:00 snachts nog even een filtrage moment van een uur, om de ozonator even te laten lopen en waar nodig even de warmtepomp in te schakelen zodat ik de rust tempertuur van 27c aanhoud. Die 27c heb ik overigens gekozen, voor een zo laag mogelijk warmteverlies terwijl ik toch mijn doel temperatuur van 39c houdt in verwarm tijdvak van 14:00 - 20:00 in de laagste stand van de warmtepomp (silent). We gaan meestal na 20:00 in bad namelijk.
Op de Poolex Arctic Action en de W'meau Spa hybride zit ook een 12 v schakelcontact waarmee je het pomp relais van het bad rechtstreeks kan schakelen. Deze heb ik niet aanlaten sluiten omdat de plaatsers van de spa niet goed wisten hoe ze dit moesten aansluiten en ik er even geen zin in had. In dat geval ben je helemaal klaar
[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 06-11-2024 19:41 ]
Excuus voor de late reactie: zonder tag krijg ik geen notificatie.Jazsie schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:47:
Waarom niet gewoon een warmtepomp zonder eigen pomp? Zo goed als alle spa/zwembad warmtepompen hebben geen eigen pomp.
Als de warmtepomp gaat verwarmen is er wel circulatie nodig en ik heb een bad met een onbekende aansturing en een controller met een parallel poort aansluiting. De verwarming heb ik na uren prutsen met diverse knoppen tegelijk indrukken zover dat ie het op temperatuur houd maar heb geen filter stand, geen timer, geen programma, gewoon 37’c. Zie dus wel de verwarming elke keer even aanspringen om van pakweg 34 naar 37 te verwarmen. Hoe de warmtepomp dan aan moet springen als de temp te laag wordt is mij een raadsel, tenzij ik de aansturing van de cop1 verwarming gebruik. Maar dan los ik dat enorme delta-t gat nog niet op, heb ik geen wifi aansturing en geen programma mogelijkheden. Dus wil de warmtepomp het werk laten doen, dan zou zo’n relais als hieronder genoemd wordt misschien werken als ik iemand kan vinden die het PCB kan ontrafelen voor mij en kan zorgen dat er geen kortsluiting komt als twee dingen 1 apparaat gaan proberen aan te sturen.
Heb dus geen filtrage schema of controle over wat dan ook. Alleen maar temperatuur en elke 3-4 uur even een momentje verwarmen. Die 12v optie klinkt als een plan, dan heb ik de badcomputer niet echt meer nodig (behalve als je erin zit) en gebruik ik alleen de pomp.revolution-nl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:33:
[...]
Op dit moment heb ik alleen de warmtepomp die via WiFi te besturen is, de Spa is dat (nog) niet.
Ik heb mijn fitrage schema gewoon zo ingesteld dat ik via Wi-Fi aansturing van de warmtepomp toch op afstand kan bepalen of ik op een dag wil verwarmen.
De COP1 heater van het bad heb ik losgekoppeld. De filtrage start om 14:00 tot 17:00 overdag, als er flow is kan je de warmtepomp gewoon remote zijn werk laten doen. Als we de warmtepomp op afstand aanzetten moeten wij alleen om 17:00 op de spa even handmatig de temp hoger zetten om te zorgen dat de pomp blijft lopen. Als je niet in bad gaat heb je gewoon netjes je filtrage tijd van 3 uur, dus ook minimale verspilling.
Daarnaast heb ik rond 3:00 snachts nog even een filtrage moment van een uur, om de ozonator even te laten lopen en waar nodig even de warmtepomp in te schakelen zodat ik de rust tempertuur van 27c aanhoud. Die 27c heb ik overigens gekozen, voor een zo laag mogelijk warmteverlies terwijl ik toch mijn doel temperatuur van 39c houdt in verwarm tijdvak van 14:00 - 20:00 in de laagste stand van de warmtepomp (silent). We gaan meestal na 20:00 in bad namelijk.
Op de Poolex Arctic Action en de W'meau Spa hybride zit ook een 12 v schakelcontact waarmee je het pomp relais van het bad rechtstreeks kan schakelen. Deze heb ik niet aanlaten sluiten omdat de plaatsers van de spa niet goed wisten hoe ze dit moesten aansluiten en ik er even geen zin in had. In dat geval ben je helemaal klaar
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Je zou ook nog een simpele shelly of smartplug voor de pomp kunnen zetten, heb je het ook opgelostNiGeLaToR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:58:
[...]
Excuus voor de late reactie: zonder tag krijg ik geen notificatie.
Als de warmtepomp gaat verwarmen is er wel circulatie nodig en ik heb een bad met een onbekende aansturing en een controller met een parallel poort aansluiting. De verwarming heb ik na uren prutsen met diverse knoppen tegelijk indrukken zover dat ie het op temperatuur houd maar heb geen filter stand, geen timer, geen programma, gewoon 37’c. Zie dus wel de verwarming elke keer even aanspringen om van pakweg 34 naar 37 te verwarmen. Hoe de warmtepomp dan aan moet springen als de temp te laag wordt is mij een raadsel, tenzij ik de aansturing van de cop1 verwarming gebruik. Maar dan los ik dat enorme delta-t gat nog niet op, heb ik geen wifi aansturing en geen programma mogelijkheden. Dus wil de warmtepomp het werk laten doen, dan zou zo’n relais als hieronder genoemd wordt misschien werken als ik iemand kan vinden die het PCB kan ontrafelen voor mij en kan zorgen dat er geen kortsluiting komt als twee dingen 1 apparaat gaan proberen aan te sturen.
[...]
Heb dus geen filtrage schema of controle over wat dan ook. Alleen maar temperatuur en elke 3-4 uur even een momentje verwarmen. Die 12v optie klinkt als een plan, dan heb ik de badcomputer niet echt meer nodig (behalve als je erin zit) en gebruik ik alleen de pomp.
Triggert die dan de warmtepomp of andersom? In principe wil ik de thermostaat (van de warmtepomp) de boel laten schakelen omdat die van de on board computer nogal onnauwkeurig en ouderwets is.revolution-nl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:55:
[...]
Je zou ook nog een simpele shelly of smartplug voor de pomp kunnen zetten, heb je het ook opgelost
De warmtepomp heeft alleen maar flow van de waterpomp nodig, zodra die er is kan de warmtepomp de temperatuur regelen op basis van de eigen thermostaat.NiGeLaToR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:57:
[...]
Triggert die dan de warmtepomp of andersom? In principe wil ik de thermostaat (van de warmtepomp) de boel laten schakelen omdat die van de on board computer nogal onnauwkeurig en ouderwets is.
De hierboven genoemde warmtepompen kunnen in tuya dus icm met een smartplug voor de spa pomp en iets als home assistent kan je helemaal uit de voeten.
Ah! Dat biedt perspectief. Ik heb de domotica hier wel voor in huis in principe, dan schakel ik de pomp, de flow komt op gang, de warmtepomp gaat verwarmen want er is flow en voila. Moet ik eigenlijk alleen een temperatuur regeling maken of kunnen uitlezen uit.. de warmtepomp.revolution-nl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:39:
[...]
De warmtepomp heeft alleen maar flow van de waterpomp nodig, zodra die er is kan de warmtepomp de temperatuur regelen op basis van de eigen thermostaat.
De hierboven genoemde warmtepompen kunnen in tuya dus icm met een smartplug voor de spa pomp en iets als home assistent kan je helemaal uit de voeten.
Warmtepomp heeft eigen temperatuur regeling, enige wat je hoef te doen is temperatuur instellen
.
Neem je een warmtepomp met RS485 dan kan je deze makkelijk uitlezen, aansturen.
Alternatief is als er wifi op zit via Tuya.
Je hebt een circulatie pomp, zonde om die niet te gebruiken.
Neem je een warmtepomp met RS485 dan kan je deze makkelijk uitlezen, aansturen.
Alternatief is als er wifi op zit via Tuya.
Je hebt een circulatie pomp, zonde om die niet te gebruiken.
Gezien het nu wat kouder wordt.
Hoeveel is jullie verbruik nu (graag aantal liters van de jacuzzi)
Yes! Een 2e circuit gemaakt met driewegklep er tussen. Tussen de hottub zit dan een warmtewisselaar.revolution-nl schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:45:
[...]
Slim! Heb je een tweede circuit gemaakt naar de hottub? Hoeveel liter is je hottub. Ik zat vrijdag op 8kWh om 1500l van 27 naar 38 te verwarmen.
Ik schat dat ie zon 1200 liter is. Het was wel iets meer kWh zag ik later, iets van 10 totaal volgens mij.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Haha snap ik, ik heb het met een tweedehands warmtewisselaar zelf aangelegd zo.Laurentk schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:49:
[...]
Wat leuk om te zien. Zelf ook met de gedachte gespeeld om dit met onze nog te installeren 12 kW warmtepomp te gaan doen middels de warmwaterfunctie. Maar ik kon geen voorbeelden vinden waar dit goed werkte. Om een warmtewisselaar en leidingwerk aan te leggen om dit uit te proberen was voor mij iets te veel van het goede dus maar voor een losse pomp gegaan.
Die man waar ik de warmtewisselaar van kocht verwarmde zelfs een groot zwembad met zn huis warmtepomp wat prima ging.
Wat wil je weten precies, per dag, per cycle, per week, per maand. Het is nogal een verschil of je 24/7 op 38c verwarmt en 4x per week in bad gaat of dat je 2x per week in bad gaat en enkel verwarmt als je erin gaat.skank schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:24:
Voorzetje
Merk: Passion Spa Joy
Inhoud: 1500 liter
Besturing: Ballboa TP600
Badder frequentie: Gemiddeld 2 - 3 keer per week.
Verlaging: naar 27c
Filltrage: 4 uur per dag.
Verwarming: W'Meau Spa Hybrid 7.3 Kw
Verwarmingmodus: Ultra Silent
Verbruik: 25kWh per week (eigenlijk constant over de afgelopen weken)
Meting via: HomeWizard Din kWh
Opmerking: Valt mij wel op dat met de koude temperaturen de filtrage dynamisch wordt, en de Spa ook buiten de filtrage tijden soms besluit aan te gaan om te filtereren
[ Voor 39% gewijzigd door revolution-nl op 08-11-2024 22:27 ]
Gaaf!Makrolon schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:08:
[...]
Yes! Een 2e circuit gemaakt met driewegklep er tussen. Tussen de hottub zit dan een warmtewisselaar.
Ik schat dat ie zon 1200 liter is. Het was wel iets meer kWh zag ik later, iets van 10 totaal volgens mij.
Alsnog klinkt het als erg zuinig. Nu geloof ik ook wel dat een Panasonic l/w wat efficienter is als de doorsnede Spa warmtepomp.
Heb je daar toevallig foto's van en een soort van uitleg hoe ik dat onze installateur kan vertellen? We hebben hier een bubbelkoning jacuzzi (inpandig) met ballboa sturing volgens mij en er gaat een warmtepomp komen met SWW etc. Als het nu echt slim is zou ik ook kunnen kiezen voor 2 (kleinere) WP om de 1) beneden verdieping + SWW en 2) boven +jacuzzi als "SWW VAT" te laten installeren. Nu warm ik nog onzuinig met de eigen heaterMakrolon schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:08:
[...]
Yes! Een 2e circuit gemaakt met driewegklep er tussen. Tussen de hottub zit dan een warmtewisselaar.
Gaaf gedaan in ieder geval!
Eigenlijk gewoon per dag gisteren bv, zonder dat je erin gaat.revolution-nl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:16:
[...]
Wat wil je weten precies, per dag, per cycle, per week, per maand. Het is nogal een verschil of je 24/7 op 38c verwarmt en 4x per week in bad gaat of dat je 2x per week in bad gaat en enkel verwarmt als je erin gaat.
Voorzetje![]()
Merk: Passion Spa Joy
Inhoud: 1500 liter
Besturing: Ballboa TP600
Badder frequentie: Gemiddeld 2 - 3 keer per week.
Verlaging: naar 27c
Filltrage: 4 uur per dag.
Verwarming: W'Meau Spa Hybrid 7.3 Kw
Verwarmingmodus: Ultra Silent
Verbruik: 25kWh per week (eigenlijk constant over de afgelopen weken)
Meting via: HomeWizard Din kWh
Opmerking: Valt mij wel op dat met de koude temperaturen de filtrage dynamisch wordt, en de Spa ook buiten de filtrage tijden soms besluit aan te gaan om te filtereren
Ik had gisteren 5 kwh verbruik met de warmtepomp
Temperatuur buiten zo 7 graden
Dat beloofd wel voor de echte koude wintermaanden
Hoeveel liter , temperatuur etc etc?skank schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:00:
[...]
Eigenlijk gewoon per dag gisteren bv, zonder dat je erin gaat.
Ik had gisteren 5 kwh verbruik met de warmtepomp
Temperatuur buiten zo 7 graden
Dat beloofd wel voor de echte koude wintermaanden
Als ik langer dan 2 dagen er niet in ben geweest verbruik ik met deze temperaturen ongeveer 3kWh op de ruststand van 27c.
Bij deze
Powerfull mode zijkant 2m: 54Db
Silent mode zijkant 2m: 48Db
Powerfull mode voorkant 2m(uitblaas): 57Db
Silent mode voorkant (uitblaas): 52Db
Mm dat is toch best wel wat, weet niet of dat iets gaat worden, denk dat de buren gaan klagen . In elk geval bedankt voor het meten, geeft een goed beeldrevolution-nl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:16:
[...]
Bij deze
Powerfull mode zijkant 2m: 54Db
Silent mode zijkant 2m: 48Db
Powerfull mode voorkant 2m(uitblaas): 57Db
Silent mode voorkant (uitblaas): 52Db
27 graden?revolution-nl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:10:
[...]
Hoeveel liter , temperatuur etc etc?
Als ik langer dan 2 dagen er niet in ben geweest verbruik ik met deze temperaturen ongeveer 3kWh op de ruststand van 27c.
Nenee op 37 graden
1100 liter
3kwh lijkt me weinig met deze temperaturen
De meter liegt niet, je zou je rust temperatuur wat kunnen laten zakken.skank schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:43:
[...]
27 graden?
Nenee op 37 graden
1100 liter
3kwh lijkt me weinig met deze temperaturen
Is je kuip geïsoleerd ?
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 10-11-2024 10:41 ]
Als ik de rusttemperatuur lager zet, dan zal hij ook langer nodig hebben om terug op te warmen herevolution-nl schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:40:
[...]
De meter liegt niet, je zou je rust temperatuur wat kunnen laten zakken.
Is je kuip geïsoleerd ?
Maar 27 graden lijkt me erg laag voor een jacuzzi
Die van mij tuft rond de 600W (waterpomp, warmtepomp, filtratie systeem etc).skank schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:24:
Dag verbruik ~15kWh wanneer we er ook gebruik van maken.
~1m3 en 36gr en 37gr wanneer we erin zitten
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 13-11-2024 13:25 ]
Afgelopen week heb ik contact opgenomen met Bunx voor het laten installeren van de icespa. Dit was de reactie:
"De kosten voor de installatie komen neer op:
1x hulpmaterialen pvc
288km reis
Arbeid, spa leeg-vol-test
Totaal €920,- excl. btw"
Hoeveel uur kost het installeren van een pomp? Bedrag is namelijk hoger dan ik had verwacht.
"De kosten voor de installatie komen neer op:
1x hulpmaterialen pvc
288km reis
Arbeid, spa leeg-vol-test
Totaal €920,- excl. btw"
Hoeveel uur kost het installeren van een pomp? Bedrag is namelijk hoger dan ik had verwacht.
Persoonlijk zou ik het zelf installeren, op een zaterdagje krijg je dat wel geregeld
.
288km... dat doen ze ook niet gratis afreizen
.
288km... dat doen ze ook niet gratis afreizen
15kwh? wauw das veel, hoeveel liter is dat,Jazsie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:25:
[...]
Die van mij tuft rond de 600W (waterpomp, warmtepomp, filtratie systeem etc).
Dag verbruik ~15kWh wanneer we er ook gebruik van maken.
~1m3 en 36gr en 37gr wanneer we erin zitten.
1000 liter, staat erinskank schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:34:
[...]
15kwh? wauw das veel, hoeveel liter is dat,
@Jazsie wat is jouw rust -temperatuur? Heb je wel een goed geïsoleerde cover? Hoeveel uur filtreer je?
Bij mij hebben ze de w'meau spa-hybride geinstalleerd bij het plaatsen van het bad, maar veel langer dan een uur zijn ze er zeker niet mee bezig geweest. Hij had de pomp heel snel geinstalleerd.
De w'meau is trouwen een paar honderd euro goedkoper als de icespa, maar heeft exact dezelfde hardware
[ Voor 51% gewijzigd door revolution-nl op 14-11-2024 21:28 ]
Leidingen zijn niet geisoleerd, geen "deksel" op de jacuzzi.
Leidingwerk is ruim 10m, dat helpt ook niet...
Dus dat verklaard een hoop
.
Goed isoleren is dus zeker aan te bevelen wanneer je het hele jaar door gebruik ervan wilt maken.
Die van mij heeft gisteren zijn laatste gemaakt en gaat op winterstop, dus voor mij niet erg
.
Dus dat verklaard een hoop
Goed isoleren is dus zeker aan te bevelen wanneer je het hele jaar door gebruik ervan wilt maken.
Die van mij heeft gisteren zijn laatste gemaakt en gaat op winterstop, dus voor mij niet erg
Wou al zeggen dat is een verschil met mij, 4,5 tot 6 KwH verbruik per dag om hem op 34 te houden.Jazsie schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:20:
Leidingen zijn niet geisoleerd, geen "deksel" op de jacuzzi.
Dus dat verklaard een hoop.
Die van mij heeft gisteren zijn laatste gemaakt en gaat op winterstop, dus voor mij niet erg.
Een deksel is een must tegen verdamping, een hoes scheelt daarna ook heelveel als je een opblaas jacuzzi hebt
De hoes halveerde bijna mijn verbruik
Heb zelf niet die type warmtepomp, bij mij gaat defrost automatisch.
Zo ver als dat komt het bij mij niet eens, dan is defrost al aan de gang -geweest-....
Zo ver als dat komt het bij mij niet eens, dan is defrost al aan de gang -geweest-....
Bij mij gaat ie elk uur in defrost modus momenteel.
Is behoorlijk wit op dat moment, maar ontdooit ook snel
Is behoorlijk wit op dat moment, maar ontdooit ook snel