Inderdaad, bij mij ook elk uur merk ik nu maar valt me wel een beetje tegen want hij draait namelijk nu al 3 uur en amper 2,5 graden verwarmtJustberry schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:57:
Bij mij gaat ie elk uur in defrost modus momenteel.
Is behoorlijk wit op dat moment, maar ontdooit ook snel
COP is nu ook stukken lager, goede isolatie zal nu een grote rol spelen met deze temperaturen.
Defrosten helpt ook niet.
Die van heb ik gisteren winterklaar gemaakt, met ~10kWh enkel om het water op temperatuur te houden vind ik het prima geweest, het weer is er toch niet naar om erin te gaan
.
Defrosten helpt ook niet.
Die van heb ik gisteren winterklaar gemaakt, met ~10kWh enkel om het water op temperatuur te houden vind ik het prima geweest, het weer is er toch niet naar om erin te gaan
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Gisteren 3.6kWh verbruikt om de boel op 27c te houden. Defrosts heb ik nog niet gezien.
Verwarmen op de dag naar 39c + badderen met jets kost voor die dag ongeveer 11kWh. Valt mij 100% mee
Verwarmen op de dag naar 39c + badderen met jets kost voor die dag ongeveer 11kWh. Valt mij 100% mee
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Werkt de w'meau ook goed met full inverter techniek. Dus bij minder gebruik regelt hij terug op aan/uit?revolution-nl schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:20:
[...]
1000 liter, staat erin
@Jazsie wat is jouw rust -temperatuur? Heb je wel een goed geïsoleerde cover? Hoeveel uur filtreer je?
Bij mij hebben ze de w'meau spa-hybride geinstalleerd bij het plaatsen van het bad, maar veel langer dan een uur zijn ze er zeker niet mee bezig geweest. Hij had de pomp heel snel geinstalleerd.
De w'meau is trouwen een paar honderd euro goedkoper als de icespa, maar heeft exact dezelfde hardware
Hij lijkt inderdaad wel erg op de Arctic action. Waar heb je de info vandaan dat het excat dezelfde hardware is (maar met een ander label)? Zit zelf nl naar de Arctic te kijken.
Jazeker, nu hij de boel op op 27c moeten houden schakelt hij langzaam terug naar een laag niveau.edwin2021 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:11:
[...]
Werkt de w'meau ook goed met full inverter techniek. Dus bij minder gebruik regelt hij terug op aan/uit?
Hij lijkt inderdaad wel erg op de Arctic action. Waar heb je de info vandaan dat het excat dezelfde hardware is (maar met een ander label)? Zit zelf nl naar de Arctic te kijken.
In silent mode start op 1100 wat en dan langzaam terugmodulerend naar 478 watt waarbij de Spa zelf 198 watt verbruik
Gek genoeg vebruikt de spa normaal in rust 9watt maar met de koude 42watt, waarschijnlijk toch een temperatuur gebasseerde regeling in de balboe of een bescherming in de w'meau. Ik denk dat laatste trouwens, zal wel vorst bescherming zijn,
Rondom het verschil tussen de poolex en de w'meau, ik heb gewoon de handleiding naast elkaar gelegd icm met de optische verschillen kan het bijna niet anders dan dat het dezelfde units zijn alleen dan met een andere sticker.
Ik zit vandaag trouwens op 3.9kWh.
Hebben mensen hier nog ervaring met een isolerende hoes?
Mocht het echt koud en vooral winderig worden? Gevoelsmatig valt hier wel winst te behalen.
https://azzurapool.com/cd...p?height=720&v=1697013947
[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2024 22:33 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Welke Poolex en welke w'meau vergelijken we dan?
De Poolex Arctic Nano en de W'eau Hybride Spa warmtepomp. Zie trouwens dat de W'eau nu in de aanbieding is voor 999,- bij Toppyluckymentrix33 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:33:
Welke Poolex en welke w'meau vergelijken we dan?
Eh, dat is heel wat anders. Ik heb het over de poolex Arctic action / poolex spawer icespa beide 7kw. Van de W'eau Hybride heb ik niet echt de specs kunnen vinden bij een fabrikant.revolution-nl schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:19:
[...]
De Poolex Arctic Nano en de W'eau Hybride Spa warmtepomp. Zie trouwens dat de W'eau nu in de aanbieding is voor 999,- bij Toppy
Mijn vraag komt ook omdat de poolex spawer ice spa 7kw een kleine 7db stiller is, dat is veel.
Het gaat wel hard met deze condities inderdaad , sowieso qua opwarmtijd maar ook verbruikrobertjan12 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:37:
Blijft toch jammer, ik haal nog steeds een in en uitgang temp verschil van 1,3 graden maar het defrosten kost me enorm veel energie.. vandaag heeft de warmtepomp hem verwarmt van 30 naar 39 graden en dat koste me 10kw..
Ik moet er nu maar extra van gaan geniet![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
13kWh verbruikt om 1500l te verwarmen van 27 naar 39c aangezet om 8:00 klaar om 18:00 veel defrosts. COP zal niet heel best zijn nu. Er zou 19kWh nodig zijn op COP1 dus als je de pomp verliezen eraf haalt zit je misschien net op COP1.7
Wel heerlijk met deze kou bubbelen
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 22-11-2024 19:13 ]
Dus jij verbruikt maar 4,4 kwh om 34 graden standby te hebben en vanaf 14u tot 19:30 40 graden temp te hebben en vervolgens weer 34 graden?tmmy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:45:
Ik met de Q-line 7 van Poolex gisteren 7,5 kWh Ingesteld op 34 c standby. En vanaf 14.00 opwarmen naar 40 c Dan vanaf 19.30 weer stand-by op 34c. [Afbeelding]
En de volgende dag idem?
Wat is jullie buitentemperatuur nu? En hoeveel liter water?
Ik had gisteren 6,8 kwh verbruik, bij 5 graden, de mijne gaat om 11u smorgens aan naar 37 graden tot savonds 23u
Ik dacht altijd dat het beter was om temp op pijl te houden en het minder energie kost om dan het laatste stukje te verwarmen tov, helemaal laten afkoelen en meer op te warmen
Ook moet hij voldoende tijd hebben om te circuleren toch?
kun je mij een idee geven hoe lang de opwarmtijd van 27 naar 39c is met deze buiten temperaturen?revolution-nl schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:11:
[...]
Het gaat wel hard met deze condities inderdaad , sowieso qua opwarmtijd maar ook verbruik
13kWh verbruikt om 1500l te verwarmen van 27 naar 39c aangezet om 8:00 klaar om 18:00 veel defrosts. COP zal niet heel best zijn nu. Er zou 19kWh nodig zijn op COP1 dus als je de pomp verliezen eraf haalt zit je misschien net op COP1.7
Wel heerlijk met deze kou bubbelen
Hoi, dit schema gebruik ik dagelijks ja. Ben aan het kijken wat de beste instelling is. Over een week of zo misschien weer iets anders proberen. Maar dit lijkt wel goed te gaan. Temperatuur buiten was afgelopen dagen overdag 4 en in de nacht rond het vriespunt. De kuip is ongeveer 1200 liter. Met dikke deksel, 18 cm en een afdekhoes daar overheen.skank schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:03:
[...]
Dus jij verbruikt maar 4,4 kwh om 34 graden standby te hebben en vanaf 14u tot 19:30 40 graden temp te hebben en vervolgens weer 34 graden?
En de volgende dag idem?
Ik had gisteren 6,8 kwh verbruik, bij 5 graden, de mijne gaat om 11u smorgens aan naar 37 graden tot savonds 23u
Ik dacht altijd dat het beter was om temp op pijl te houden en het minder energie kost om dan het laatste stukje te verwarmen tov, helemaal laten afkoelen en meer op te warmen
Heb jij ook een Q-Line?
Dat staat erHiBe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:20:
[...]
kun je mij een idee geven hoe lang de opwarmtijd van 27 naar 39c is met deze buiten temperaturen?
Ongeveer 10 uur
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb hier ook wel interesse in. Bijna €400 voor een hoes vind ik toch wel erg veel, zoveel zal de besparing nu ook weer niet zijn.revolution-nl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:27:
[...]
Hebben mensen hier nog ervaring met een isolerende hoes?
Mocht het echt koud en vooral winderig worden? Gevoelsmatig valt hier wel winst te behalen.
https://azzurapool.com/cd...p?height=720&v=1697013947
Ik heb zelf de volgende nog gevonden:
https://www.amazon.nl/Ge%...erming/dp/B0D78RXDKQ?th=1
Hele andere prijs, de kwaliteit zal dan ook wel anders zijn. Belangrijkste is volgens mij dat de wind beter tegengehouden wordt, het isolerende verwacht ik niet zoveel van.
Wij hebben de spa sinds maart, ik heb toen gelijk iets van zes isolatie pakketten in de ombouw van de spa gedrukt.
Energie meter heb ik nog niet, dat wil ik binnenkort eerst eens gaan doen.
De spa staat nu op tegels, ik vraag mij ook af hoeveel het zal helpen om deze op isolatieplaten te zetten. En zijn de isolerende tegels van "de zwembadwinkels" dan voldoende of moet ik iets van XPS platen hebben? XPS platen zijn ook niet echt goedkoop en als er 5 cm platen onder de spa komen te liggen, moeten die ook weer afgewerkt worden.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit wat het beste is. Eerst maar eens zorgen dat ik het verbruik in de gaten kan houden, dan kan ik daarna ook zien of de maatregelen voldoende resultaat hebben.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Ik heb deze op mijn spa over de cover. Fijne extra afdekking in de winter.Luchtenburger schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:26:
[...]
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb hier ook wel interesse in. Bijna €400 voor een hoes vind ik toch wel erg veel, zoveel zal de besparing nu ook weer niet zijn.
Ik heb zelf de volgende nog gevonden:
https://www.amazon.nl/Ge%...erming/dp/B0D78RXDKQ?th=1
Hele andere prijs, de kwaliteit zal dan ook wel anders zijn. Belangrijkste is volgens mij dat de wind beter tegengehouden wordt, het isolerende verwacht ik niet zoveel van.
Wij hebben de spa sinds maart, ik heb toen gelijk iets van zes isolatie pakketten in de ombouw van de spa gedrukt.
Energie meter heb ik nog niet, dat wil ik binnenkort eerst eens gaan doen.
De spa staat nu op tegels, ik vraag mij ook af hoeveel het zal helpen om deze op isolatieplaten te zetten. En zijn de isolerende tegels van "de zwembadwinkels" dan voldoende of moet ik iets van XPS platen hebben? XPS platen zijn ook niet echt goedkoop en als er 5 cm platen onder de spa komen te liggen, moeten die ook weer afgewerkt worden.
Ik ben er dus nog niet helemaal uit wat het beste is. Eerst maar eens zorgen dat ik het verbruik in de gaten kan houden, dan kan ik daarna ook zien of de maatregelen voldoende resultaat hebben.
https://share.temu.com/8WPKW7KFhfA
Hier zelfde kuip.tmmy schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:08:
[...]
Hoi, dit schema gebruik ik dagelijks ja. Ben aan het kijken wat de beste instelling is. Over een week of zo misschien weer iets anders proberen. Maar dit lijkt wel goed te gaan. Temperatuur buiten was afgelopen dagen overdag 4 en in de nacht rond het vriespunt. De kuip is ongeveer 1200 liter. Met dikke deksel, 18 cm en een afdekhoes daar overheen.
Heb jij ook een Q-Line?
Ik hbe de icespa
Als je een full-inverter hebt is je COP hoger wanneer je de boel op temperatuur houdt, de inverter kan dan met een lage stand af wat efficienter is, echter is je energie ook (veel) hoger ivm de hogere DT met de buitenlucht.skank schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:03:
[...]
Dus jij verbruikt maar 4,4 kwh om 34 graden standby te hebben en vanaf 14u tot 19:30 40 graden temp te hebben en vervolgens weer 34 graden?
En de volgende dag idem?
Ga je iedere dag in bad dan zal het zuiniger zijn, ga je 1 of 2x in de week in bad, dan zal het zeker lonen om je standbye temperatuur fors te verlagen, en de warmtepomp een dag te laten stampen om bijv. van 27c naar 40 te verwarmen.
Ik heb de icespa, wat doe ik dan best?revolution-nl schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:24:
[...]
Als je een full-inverter hebt is je COP hoger wanneer je de boel op temperatuur houdt, de inverter kan dan met een lage stand af wat efficienter is, echter is je energie ook (veel) hoger ivm de hogere DT met de buitenlucht.
Ga je iedere dag in bad dan zal het zuiniger zijn, ga je 1 of 2x in de week in bad, dan zal het zeker lonen om je standbye temperatuur fors te verlagen, en de warmtepomp een dag te laten stampen om bijv. van 27c naar 40 te verwarmen.
Wij gaan 2-3 x per week erin (meestal is dit na 16u)
Wij hebben een hottub/SPA met 1250 liter inhoud en een eenvoudig balboa besturingssysteem, een enkele 2-speed pomp, UPV+Ozon filter, 2kW heater en wat jets. niets bijzonders... en dat is ook meteen het probleem want het vreet energie, en er is niet heel veel in te regelen (los van de standaard/eco/sleep modus en de duur van een filter cycle).
Nu is het plan om een goed deel van de kosten weg te nemen door het installeren van een circulatiepomp en een warmtepomp. Nu hebben we 2 opties:
optie 1:
een W'eau mini plus warmtepomp van 4,5 kW - https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html - (of alternatief 6 kW). Deze stuurt rechtstreeks de circulatiepomp aan zonder rekening te houden met de rest van de SPA (met een volledig apart leiding circuit, dus ook 2 nieuwe doorvoeren in de kuip). Vervolgens wordt de tub in slaapstand gezet waarbij er alleen nog maar 2xdaags een filtercyclus van 2 uur op de laagste snelheid van de 2-speed pomp gedaan wordt, pomp gebruikt dan nog steeds 440W per uur voor filtercyclus. Circulatiepomp is in dit geval 60Watt.
benodigde stroom voor pompen = (24x60x365) + (4x440x365)= 1168 kWh/jaar
optie 2:
een aangepaste Balboa Clim8zone warmtepomp van 6.5 kW - https://passionspas.com/n...as-all-weather-warmtepomp. De warmtepomp wordt in het bestaande leiding circuit geïntegreerd d.m.v. een bypass. Er komt geen extra circulatiepomp. De warmtepomp wordt op de contacten van de heater geplaatst (heater wordt hiermee buiten gebruik gesteld) en zal alleen aangaan als er verwarming nodig is. Benodigde stroom voor de pomp is in dit geval 440W zodra deze gebruikt wordt. verwachting is dat dit niet heel veel anders zal zijn in totaal vergeleken met optie 1. aangezien de SPA in ons geval ook achter een relais zit kan ik deze eenvoudig uitzetten in de echt dure uren voor stroom.
Voordeel van optie 1 is dat de warmtepomp met een app een schema gegeven kan worden wanneer te functioneren en op welke stand (als ik het goed begrepen heb).
Voordeel van optie 2 is vooral dat het een wat robuustere warmtepomp lijkt te zijn.
op zich denk ik dat beide opties gaan werken. maar ik heb het gevoel dat ik wat over het hoofd zie. ik weet nl. niet zeker of in het geval van de W'eau pomp de schema's ook echt zo in te stellen zijn, en of de pomp dan ook 24 uur per dag werkt, of alleen als de warmtepomp volgens het schema in actie moet komen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
ik heb nog geen prijs van de 2e optie (hopelijk deze week), maar ik verwacht dat deze wel wat duurder uit gaat vallen. is deze Balboa warmtepomp een hogere prijs ook echt waard?
Nu is het plan om een goed deel van de kosten weg te nemen door het installeren van een circulatiepomp en een warmtepomp. Nu hebben we 2 opties:
optie 1:
een W'eau mini plus warmtepomp van 4,5 kW - https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html - (of alternatief 6 kW). Deze stuurt rechtstreeks de circulatiepomp aan zonder rekening te houden met de rest van de SPA (met een volledig apart leiding circuit, dus ook 2 nieuwe doorvoeren in de kuip). Vervolgens wordt de tub in slaapstand gezet waarbij er alleen nog maar 2xdaags een filtercyclus van 2 uur op de laagste snelheid van de 2-speed pomp gedaan wordt, pomp gebruikt dan nog steeds 440W per uur voor filtercyclus. Circulatiepomp is in dit geval 60Watt.
optie 2:
een aangepaste Balboa Clim8zone warmtepomp van 6.5 kW - https://passionspas.com/n...as-all-weather-warmtepomp. De warmtepomp wordt in het bestaande leiding circuit geïntegreerd d.m.v. een bypass. Er komt geen extra circulatiepomp. De warmtepomp wordt op de contacten van de heater geplaatst (heater wordt hiermee buiten gebruik gesteld) en zal alleen aangaan als er verwarming nodig is. Benodigde stroom voor de pomp is in dit geval 440W zodra deze gebruikt wordt. verwachting is dat dit niet heel veel anders zal zijn in totaal vergeleken met optie 1. aangezien de SPA in ons geval ook achter een relais zit kan ik deze eenvoudig uitzetten in de echt dure uren voor stroom.
Voordeel van optie 1 is dat de warmtepomp met een app een schema gegeven kan worden wanneer te functioneren en op welke stand (als ik het goed begrepen heb).
Voordeel van optie 2 is vooral dat het een wat robuustere warmtepomp lijkt te zijn.
op zich denk ik dat beide opties gaan werken. maar ik heb het gevoel dat ik wat over het hoofd zie. ik weet nl. niet zeker of in het geval van de W'eau pomp de schema's ook echt zo in te stellen zijn, en of de pomp dan ook 24 uur per dag werkt, of alleen als de warmtepomp volgens het schema in actie moet komen.
ik heb nog geen prijs van de 2e optie (hopelijk deze week), maar ik verwacht dat deze wel wat duurder uit gaat vallen. is deze Balboa warmtepomp een hogere prijs ook echt waard?
[ Voor 20% gewijzigd door HiBe op 26-11-2024 19:36 ]
inmiddels weer een paar dagen verder, bij optie 2 kwam er toch een extra circulatiepomp en de prijs was significant hoger dan voor optie 1. Dus nu is alleen nog de vraag of we voor een 4.5kW of voor een 6kW versie van de W'eau warmtepomp gaan.HiBe schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:04:
Wij hebben een hottub/SPA met 1250 liter inhoud en een eenvoudig balboa besturingssysteem, een enkele 2-speed pomp, UPV+Ozon filter, 2kW heater en wat jets. niets bijzonders... en dat is ook meteen het probleem want het vreet energie, en er is niet heel veel in te regelen (los van de standaard/eco/sleep modus en de duur van een filter cycle).
optie 1:
optie 2:
Wij gebruiken de SPA 2 tot 3 keer per week. En houden deze nu constant op 38 graden. ik verwacht dat hetzelfde ook met de 4.5kW versie mogelijk is. Met de 6kW versie zouden we iets meer capaciteit moeten hebben en zou temperatuur verlaging nog een extra besparing kunnen opleveren.
het zou het handigste zijn als er wat grafieken beschikbaar waren met de capaciteit bij verschillende buiten temperaturen etc. maar helaas kan ik die nergens terug vinden.
Wat zou jullie voorkeur hebben 4.5kW of 6kW? verschil is ongeveer 50 euro tussen deze opties.
No brainer, altijd voor de 6kW gaan, je geeft zelf al aan waarom, en die 50 euro is natuurlijk niets. Zeker bij temperaturen onder de 5 is dat vermogen meer dan welkom, 4.5kW is wel erg mager voor 1250liter. Heeft de W'eau mini dan ook een los contact om het relais van de pomp aan te sturen zoals de Poolex Arctic Atoin en en de W'meau spa hybride?HiBe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:52:
[...]
inmiddels weer een paar dagen verder, bij optie 2 kwam er toch een extra circulatiepomp en de prijs was significant hoger dan voor optie 1. Dus nu is alleen nog de vraag of we voor een 4.5kW of voor een 6kW versie van de W'eau warmtepomp gaan.
Wij gebruiken de SPA 2 tot 3 keer per week. En houden deze nu constant op 38 graden. ik verwacht dat hetzelfde ook met de 4.5kW versie mogelijk is. Met de 6kW versie zouden we iets meer capaciteit moeten hebben en zou temperatuur verlaging nog een extra besparing kunnen opleveren.
het zou het handigste zijn als er wat grafieken beschikbaar waren met de capaciteit bij verschillende buiten temperaturen etc. maar helaas kan ik die nergens terug vinden.
Wat zou jullie voorkeur hebben 4.5kW of 6kW? verschil is ongeveer 50 euro tussen deze opties.
De echter SPA inverters zoals de Balboa, Poolex ICESpa en de W'meau Spa hybride zijn wel echt gemaakt voor SPA toepassingen, dus hoge temperaturen, en stevige winterse omstandigheden.
[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 29-11-2024 21:35 ]
We gaan de 6kW versie doen. en, ja, deze warmtepomp heeft ook een contact om de circulatiepomp mee aan te sturen. hier komt een E10 circulatiepomp op.revolution-nl schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:23:
[...]
No brainer, altijd voor de 6kW gaan, je geeft zelf al aan waarom, en die 50 euro is natuurlijk niets. Zeker bij temperaturen onder de 5 is dat vermogen meer dan welkom, 4.5kW is wel erg mager voor 1250liter. Heeft de W'eau mini dan ook een los contact om het relais van de pomp aan te sturen zoals de Poolex Arctic Atoin en en de W'meau spa hybride?
Ik snap dat het altijd nog weer beter kan. Maar ik verwacht dat dit nu al beter gaat zijn dan het interne 2kW element. Mocht het zo zijn dat er over een paar jaar een knappe warmtepomp op de markt komt waarbij de specificaties veel beter zijn, dan kan ik op dat moment zelf het geheel wel ombouwen. maar voor nu zie ik dat niet echt zitten en ben ik gelimiteerd tot de spullen die deze mensen kunnen/willen leveren.De echter SPA inverters zoals de Balboa, Poolex ICESpa en de W'meau Spa hybride zijn wel echt gemaakt voor SPA toepassingen, dus hoge temperaturen, en stevige winterse omstandigheden.
Wat heb je voor isolatie gebruikt? wij hebben een ronde SPA en ik vraag me af of er zonder al te veel problemen steenwol of glaswol gebruikt kan worden (kan dit met vocht en warmte?)Luchtenburger schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:26:
[...]
Glaswol (Isover)HiBe schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:30:
[...]
Wat heb je voor isolatie gebruikt? wij hebben een ronde SPA en ik vraag me af of er zonder al te veel problemen steenwol of glaswol gebruikt kan worden (kan dit met vocht en warmte?)
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Ik heb een 5 persoons spa (MySpa Houston, 1260 liter) op het oog die ik wil gaan verwarmen met een Aquaforte 5,5 kW warmtepomp. Wat is er in deze combinatie nou aan stroom nodig? De verkoper leest vooral de folder op, die uitgaat van reguliere verwarming.
De reguliere vereisten zijn:
3x 220 volt 16 amp. (380volt) C karakteristiek (3x fase, 1x nul en aarde)
(verwarming blijft verwarmen als de pompen aan staan)
Is een 3 fase 220v aansluiting nou hetzelfde als 380 volt, zoals hierboven staat? Ik vind dat verwarrend. De verkoper heeft het alleen maar over krachtstroom.
De warmtepomp trekt max. 5,95A, dus 1,31kW. In mijn geval staat de warmtepomp 6 meter van de spa af. Zit er nog een stroomkabel en/of signaalkabel tussen de spa en de warmtepomp? M.a.w., moet ik ter voorbereiding al een aparte kabel richting de warmtepomp leggen?
Is een 3 fase 220v aansluiting nou hetzelfde als 380 volt, zoals hierboven staat? Ik vind dat verwarrend. De verkoper heeft het alleen maar over krachtstroom.
De warmtepomp trekt max. 5,95A, dus 1,31kW. In mijn geval staat de warmtepomp 6 meter van de spa af. Zit er nog een stroomkabel en/of signaalkabel tussen de spa en de warmtepomp? M.a.w., moet ik ter voorbereiding al een aparte kabel richting de warmtepomp leggen?
[ Voor 7% gewijzigd door mmmmarc op 08-12-2024 23:14 ]
Het is zeker prettig om je Spa optimaal aan te sluiten, dus met 3 fases.mmmmarc schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:16:
Ik heb een 5 persoons spa (MySpa Houston, 1260 liter) op het oog die ik wil gaan verwarmen met een Aquaforte 5,5 kW warmtepomp. Wat is er in deze combinatie nou aan stroom nodig? De verkoper leest vooral de folder op, die uitgaat van reguliere verwarming.
Als je heater afslaat terwijl je erin zit is niet fijn, het bad wordt dan langzaam koud.
Zelf vind ik het knullig als er nog over 220/380 gesproken word, dat is al vele jaren niet meer.
Het is 230/400V.
Maar goed het verschil wat je ziet komt door de fasespanning en lijnspanning.
Als je de spanning tussen de fase en de nul meet zal dit 230V zijn (fasespanning), meet je tussen de fases zelf dan is het 400V (lijnspanning).
Het enige wat je nodig hebt is minimaal een 3x25A hoofdaansluiting in de groepenkast.
Verder is het dus niet zo spannend
Zelf heb ik nog geen warmtepomp bij mijn spa, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Daarom lees ik hier ook lekker mee
Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB
Als je spa 3fase nodig heeft dan zou ik er een aparte groep bij leggen voor de warmte pomp. Warmtepomp verbruikt zelden meer als 2000W.
En als je dan toch bezig bent met kabel leggen zou ik het zo doen:
1x 3 fase tbv spa met C-karakterstiek ivm motoren en met eigen aardlek.
1x 1 fase op aparte groep met eigen aardlek tbv warmtepomp
1x 1 fase tbv een wandcontactdoos op gepaste afstand van spa tbv onderhoud spa. (Eventueel zou je die ook voor verlichting kunnen gebruiken). Ook deze met eigen aardlek.
1x netwerkkabel om spa-pack aan internet
te kunnen hangen
Mijn keuze om alles te voorzien met een eigen aardlek is simpelweg gemak. Als de aardlek eruit gaat weet je waar je het moet zoeken. Zeker de fase voor onderhoud /verlichting is gevoelig voor storing.
En als je dan toch bezig bent met kabel leggen zou ik het zo doen:
1x 3 fase tbv spa met C-karakterstiek ivm motoren en met eigen aardlek.
1x 1 fase op aparte groep met eigen aardlek tbv warmtepomp
1x 1 fase tbv een wandcontactdoos op gepaste afstand van spa tbv onderhoud spa. (Eventueel zou je die ook voor verlichting kunnen gebruiken). Ook deze met eigen aardlek.
1x netwerkkabel om spa-pack aan internet
te kunnen hangen
Mijn keuze om alles te voorzien met een eigen aardlek is simpelweg gemak. Als de aardlek eruit gaat weet je waar je het moet zoeken. Zeker de fase voor onderhoud /verlichting is gevoelig voor storing.
Een C-karakteristiek wordt inderdaad aanbevolen.
Heeft met de kortsluitstroom te maken van de automaat.
Daarna kan je nog de keuze nemen om er een aardlekautomaat van te maken. Dan schakelt alleen de spa uit bij eventuele sluiting.
Zo heb ik het zelf in de groepenkast gemaakt, ook met de KWH meter van Homewizard ervoor geïnstalleerd.
Heeft met de kortsluitstroom te maken van de automaat.
Daarna kan je nog de keuze nemen om er een aardlekautomaat van te maken. Dan schakelt alleen de spa uit bij eventuele sluiting.
Zo heb ik het zelf in de groepenkast gemaakt, ook met de KWH meter van Homewizard ervoor geïnstalleerd.
:strip_exif()/f/image/k1tJuAfGLmyYahnaNRKBRd0j.jpg?f=fotoalbum_large)
Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB
Eaton is goede keuze. Bij mijn weten een van de weinige alamat automaten waarbij je kunt zien of hij uitgegaan is door sluiting of aardlek. Helpt bij storing zoeken. Btw spa groep die eruit gaat op aardlek is 100% rode vlag. Spa niet gebruiken totdat oorzaak gevonden is en opgelost is 😉
Jup dat zeker, kreeg ooit eens een soort tintelend gevoel toen ik mijn hoes eraf aan het halen was. Gezien ik veel met elektronica werk ging er gelukkig meteen een alarmbel af in mijn hoofd.edwin2021 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:27:
Eaton is goede keuze. Bij mijn weten een van de weinige alamat automaten waarbij je kunt zien of hij uitgegaan is door sluiting of aardlek. Helpt bij storing zoeken. Btw spa groep die eruit gaat op aardlek is 100% rode vlag. Spa niet gebruiken totdat oorzaak gevonden is en opgelost is 😉
En ja hoor er was gewoon meetbare spanning tussen het water & aarde ...
Bleek ik dus zelf de schuldige te zijn door tijdens het verbouwen een aarde draad los te hebben getrokken en blijkbaar bouwt de warmtepomp dan lek spanning op in het water.
Was dan wel geen kortsluiting maar geen fijn gevoel. Meteen de dedicated lijn aangelegd van spa tot meterkast zonder tussen stops en nooit meer last gehad.
Ik heb inmiddels ook de installateur zelf gesproken. De stroomvoorziening van de warmtepomp loopt via de jacuzzi, samen met een signaalkabel. Desondanks raadde hij nog wel gewoon 3 fase 16A aan, of 2 fase 20A naar de jacuzzi, achter een aardlek uiteraard. De warmtepomp mocht max. 10 meter van de jacuzzi vandaan staan.mmmmarc schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:16:
Bedankt voor het meedenken allemaal iig
Dan zou ik 3F 16A kiezen, is min of meer standaard configuratie voor een meterkast aansluiting en daarmee het voordeligste qua vastrecht.
Hm, staat er ietwat verkeerd. Met 3x 16A voor de spa kun je uit de voeten met 3x 25A in de meterkast, wat een standaard aansluiting is.edwin2021 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 07:15:
Dan zou ik 3F 16A kiezen, is min of meer standaard configuratie voor een meterkast aansluiting en daarmee het voordeligste qua vastrecht.
Best een eis voor een warmtepomp van 5.5kW.mmmmarc schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:29:
[...]
Ik heb inmiddels ook de installateur zelf gesproken. De stroomvoorziening van de warmtepomp loopt via de jacuzzi, samen met een signaalkabel. Desondanks raadde hij nog wel gewoon 3 fase 16A aan, of 2 fase 20A naar de jacuzzi, achter een aardlek uiteraard. De warmtepomp mocht max. 10 meter van de jacuzzi vandaan staan.
Bedankt voor het meedenken allemaal iig
Ter vergelijking heb ik:
- 9kW warmtepomp.
- 1000W waterpomp (ok ok, deze draait maar op 20%).
- lucht blazer 900W.
Draait allemaal op 1 fase van 16A en dat gaat prima...
De specs staan op https://www.sunspabenelux.nl/p/myspa-houston/. Waar dienen Pomp 1 en Pomp 2 exact voor? 2,5 pk is 1,835 kW per stuk, wat samen dus exact 1 fase vol trekt. De blower is 900W, circulatiepomp 250W en nog wat klein bier met audio en verlichting. De reguliere verwarming zou 3 kW zijn. Misschien dat de reguliere verwarming nog als backup kan dienen?
Ik ben het er mee eens dat het wat overkill lijkt. Ik ga het allemaal nieuw aanleggen, beter iets te zwaar dan dat de tuin weer overhoop moet
Ik ben het er mee eens dat het wat overkill lijkt. Ik ga het allemaal nieuw aanleggen, beter iets te zwaar dan dat de tuin weer overhoop moet
Warmtepomp van 9kw trekt zeker geen 9kw, denk eerder maximaal Ca 2kw.
Ik heb een spa met 3 pompen van elk 3pk + 1 warmteelement van 3kw. Tesamen op 3x16A wel met c karakteristiek op een hoofdaansluiting van 3x25A
Verder nog een 6kw warmtepomp voor woning en een tweetal kantoren. Infrastructuur die ook nog Ca 400w permanent verbruiken.
Nog geen enkel probleem gehad.
Let wel even op ader diameter van huis naar spa, niet te krap gaan zitten afhankelijk van de afstand.
Ik heb een spa met 3 pompen van elk 3pk + 1 warmteelement van 3kw. Tesamen op 3x16A wel met c karakteristiek op een hoofdaansluiting van 3x25A
Verder nog een 6kw warmtepomp voor woning en een tweetal kantoren. Infrastructuur die ook nog Ca 400w permanent verbruiken.
Nog geen enkel probleem gehad.
Let wel even op ader diameter van huis naar spa, niet te krap gaan zitten afhankelijk van de afstand.
[ Voor 74% gewijzigd door edwin2021 op 24-12-2024 07:28 ]
Inmiddels heb ik de IceSpa 7Kw geplaatst en het bad op isolatie gezet. Buizen worden nog geïsoleerd. De IceSpa kreeg de jacuzzi (1300 liter) in no-time opgewarmd. Daarnaast is het fijner nu de warmtepomp het water warm kan houden terwijl we erin zitten, met de elektrische heater koelde het bad toch altijd iets af en werd het tijd om eruit te gaan als het 36 graden werd. Ik heb er een bijpass bij gemaakt die helemaal open staat, dit zorgt ervoor dat de druk van de Jets goed blijven, wanneer ik de bijpass dicht zet (en alles dus via de warmtepomp gaat) merk ik drukverlies. Vraag 1: Hebben jullie dit ook?
:strip_exif()/f/image/UnoRwOAXP1Lg4UBQHHmBMY5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog aan het stoeien met het stroomverbruik, dit valt mij nog tegen. Kan misschien ook komen omdat het zo koud is. Ik weet niet hoeveel stroom de jacuzzi verbruikte met het 2kw elektrische element.
/f/image/yLkLK8UZ81UWBaYIOwZvYGnt.png?f=fotoalbum_large)
Dit was afgelopen donderdag. Afgelopen dagen is het verbruik nog hoger. De warmtepomp heeft een relais voor de circulatiepomp. hij meet elke 60 minuten (instelbaar) wat de temperatuur is en verwarmt dan het bad als het verschil tussen de huidige temperatuur en de ingestelde temperatuur hoger is dan 2 graden (instelbaar). Dit is niet echt modulerend zoals je in het stroomverbruik kan zien. hij warmt het bad weer op naar de 38 graden (circa 15 min vol aan de slag) en dan stopt hij weer.
Wanneer ik de circulatiepomp aan laat dan moduleert hij volgens mij wel, Zie daarvoor deze screenshot (toen laadde ik ook de elektrische auto op maar je ziet geen pieke, dus moduleert hij?
/f/image/bK5Mv7JHapfIn9V2aUBgs7QI.png?f=fotoalbum_large)
Maar dan heb je altijd de pomp aan: wat ook stroom kost. Vraag 2: Hoe hebben degenen met een warmtepomp in dit topic dit geregeld? Circulatiepomp altijd aan?
PS1: ik heb nu een LX WP300-II circulatiepomp met twee standen. Stand 1: 330 L/m met 0,45 kW verbruik en stand 2: 730 L/min met 2,2 kW
PS2: Ik heb een twee Homewizard KwH meters besteld om exact inzichtelijk te krijgen wat de de jacuzzi verbruikt en wat de warmtepomp gebruikt.
:strip_exif()/f/image/UnoRwOAXP1Lg4UBQHHmBMY5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog aan het stoeien met het stroomverbruik, dit valt mij nog tegen. Kan misschien ook komen omdat het zo koud is. Ik weet niet hoeveel stroom de jacuzzi verbruikte met het 2kw elektrische element.
/f/image/yLkLK8UZ81UWBaYIOwZvYGnt.png?f=fotoalbum_large)
Dit was afgelopen donderdag. Afgelopen dagen is het verbruik nog hoger. De warmtepomp heeft een relais voor de circulatiepomp. hij meet elke 60 minuten (instelbaar) wat de temperatuur is en verwarmt dan het bad als het verschil tussen de huidige temperatuur en de ingestelde temperatuur hoger is dan 2 graden (instelbaar). Dit is niet echt modulerend zoals je in het stroomverbruik kan zien. hij warmt het bad weer op naar de 38 graden (circa 15 min vol aan de slag) en dan stopt hij weer.
Wanneer ik de circulatiepomp aan laat dan moduleert hij volgens mij wel, Zie daarvoor deze screenshot (toen laadde ik ook de elektrische auto op maar je ziet geen pieke, dus moduleert hij?
/f/image/bK5Mv7JHapfIn9V2aUBgs7QI.png?f=fotoalbum_large)
Maar dan heb je altijd de pomp aan: wat ook stroom kost. Vraag 2: Hoe hebben degenen met een warmtepomp in dit topic dit geregeld? Circulatiepomp altijd aan?
PS1: ik heb nu een LX WP300-II circulatiepomp met twee standen. Stand 1: 330 L/m met 0,45 kW verbruik en stand 2: 730 L/min met 2,2 kW
PS2: Ik heb een twee Homewizard KwH meters besteld om exact inzichtelijk te krijgen wat de de jacuzzi verbruikt en wat de warmtepomp gebruikt.
[ Voor 53% gewijzigd door luckymentrix33 op 29-12-2024 20:56 ]
Zelf heb ik nog geen warmtepomp bij mijn Spa, maar kan je dit als reverentie geven. (Wellis Malaga +-1250L en onder een overkapping)
Dit was het stand-by verbruik bij een water temperatuur van 33 graden. Als we erin gaan dan gaat die op 38 graden
:strip_exif()/f/image/SGa3R3WaOkq64ydWxw8nXTs1.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: een circulatie pomp van 450W is al ruim 10kWh per dag. Dus al erg veel.
Dit was het stand-by verbruik bij een water temperatuur van 33 graden. Als we erin gaan dan gaat die op 38 graden
:strip_exif()/f/image/SGa3R3WaOkq64ydWxw8nXTs1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door R-utger op 29-12-2024 21:55 ]
Hoe is het geluidsniveau van de icespa? Zit er nl naar te kijken voor een spa van ca 1800 Liter.luckymentrix33 schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:36:
Inmiddels heb ik de IceSpa 7Kw geplaatst en het bad op isolatie gezet.
Erg goed, ervaar zelf geen enkel hinder van het geluid. Was daar zelf nog wel bang voor maar dit valt mij alleszins mee.edwin2021 schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:42:
[...]
Hoe is het geluidsniveau van de icespa? Zit er nl naar te kijken voor een spa van ca 1800 Liter.
Om een idee te hebben, ik heb een icespa warmtepomp met spa van +- evenveel water.R-utger schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:52:
Zelf heb ik nog geen warmtepomp bij mijn Spa, maar kan je dit als reverentie geven. (Wellis Malaga +-1250L en onder een overkapping)
Dit was het stand-by verbruik bij een water temperatuur van 33 graden. Als we erin gaan dan gaat die op 38 graden![]()
[Afbeelding]
Standby temp is gewoon 37,5
mijn verbruik nu bij buitentemp van 3 graden is 6kw
Hoi Allen,
ik lees al even mee en ben zoekende naar een oplossing. Het voorjaar komt er weer een keer aan en dan willen we echt weer lekker in het warme water met de bubbels. We hebben vorig jaar een opblaasbare jacuzzi gekocht en heerlijk de zomer in gezeten:
https://www.toppy.nl/prod...sbare-spa-7-persoons.html
`
Nu zou ik graag een warmtepomp willen aansluiten. Is het dan niet gewoon een kwestie van slangen aansluiten aan de in en uitloop?
Ik heb deze gezien, het is mij nou niet duidelijk of daar oom een pomp in zit of enkel de verwarming is.
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
De oorspronkelijke pomp wel aangesloten laten voor de bubbels uiteraard. Enkel de slangen naar de aan te schaffen warmtepomp.
Of denk ik nou te simpel?
ik lees al even mee en ben zoekende naar een oplossing. Het voorjaar komt er weer een keer aan en dan willen we echt weer lekker in het warme water met de bubbels. We hebben vorig jaar een opblaasbare jacuzzi gekocht en heerlijk de zomer in gezeten:
https://www.toppy.nl/prod...sbare-spa-7-persoons.html
/f/image/6F0Th5TnogpZ71IHpqLOcquQ.png?f=fotoalbum_large)
Nu zou ik graag een warmtepomp willen aansluiten. Is het dan niet gewoon een kwestie van slangen aansluiten aan de in en uitloop?
Ik heb deze gezien, het is mij nou niet duidelijk of daar oom een pomp in zit of enkel de verwarming is.
De oorspronkelijke pomp wel aangesloten laten voor de bubbels uiteraard. Enkel de slangen naar de aan te schaffen warmtepomp.
Of denk ik nou te simpel?
Kan iemand in grote lijnen vertellen wat het verschil tussen de volgende warmtepompen?
W'eau Mini Inverter Plus zwembad warmtepomp - 6 kW
/f/image/FIaTMFkZ00PRPDzpPxu5uawQ.webp?f=fotoalbum_large)
W’eau Hybride spa warmtepomp - 7,3 kW
/f/image/9m7Glw6jNrriqxUd11VUN0Td.webp?f=fotoalbum_large)
https://www.toppy.nl/prod...pa-warmtepomp-7-3-kw.html
Ik zou 1 van deze 2 warmtepompen willen plaatsen op onze passion pleasure jacuzzi.
Inhoud 1200liter temperatuur 24/7 38 graden.
Is er iemand die ervaring heeft met beide modellen?
Het verschil wat ik zelf kan vinden is dat de 6kw geschikt is van april-oktober
En dat terwijl de 7.3kw geschikt is voor januari-december.
/f/image/FIaTMFkZ00PRPDzpPxu5uawQ.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/9m7Glw6jNrriqxUd11VUN0Td.webp?f=fotoalbum_large)
Ik zou 1 van deze 2 warmtepompen willen plaatsen op onze passion pleasure jacuzzi.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Ik heb de 7.3 top apparaat, zeker als je constant verwamt moduleert die heel mooi en blijft het geluid ook binnen de perken.zonnepaneelxl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:45:
Kan iemand in grote lijnen vertellen wat het verschil tussen de volgende warmtepompen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze variant heeft volgens mij ook de standaard maat qua diameter die voor spa’s vaak gebruikt wordt die anders zal wss de diameter hebben die voor zwembaden gebruikt wordt (ik dacht 32mm) .
De 7.3 heeft volgens mij ook vorst beveiliging.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 16-01-2025 21:06 ]
@revolution-nl
Super dat je hier tevreden mee bent.
Heb je enig idee wat je verbruik is met deze warmtepomp?
Heb je het zelf op de jacuzzi gebouwd / aangesloten?
Zit het op de aansluiting van het verwarmingselement aangesloten?
Deze warmtepomp kan lijkt mij alleen moduleren als als de circulatiepomp van de jacuzzi continu draait of heb je er een externe circulatiepomp in gebouwd?
Super dat je hier tevreden mee bent.
Heb je enig idee wat je verbruik is met deze warmtepomp?
Heb je het zelf op de jacuzzi gebouwd / aangesloten?
Zit het op de aansluiting van het verwarmingselement aangesloten?
Deze warmtepomp kan lijkt mij alleen moduleren als als de circulatiepomp van de jacuzzi continu draait of heb je er een externe circulatiepomp in gebouwd?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Wij hebben de 6Kw versie nu een paar weken, en deze kan prima de spa 24 uur op 38 graden houden (ook als het 's nachts vriest. zelf laat ik de warmtepomp vanaf 23:00 uur terug naar 33 graden gaan en vanaf 14:00uur weer naar 37 graden. Dat werkt tot nu toe ook prima, dus 24 uur op 38 graden moet geen probleem zijn.zonnepaneelxl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben alles parallel aangesloten naast het bestaande circuit, dus een aparte circulatiepomp met een eigen aanzuig en inblaas opening. op die manier kan ik altijd weer terug naar de originele instellingen en blijft de garantie op de SPA behouden (want leidingen en spa pack etc. zijn niet veranderd).
Paar puntjes:
1) de temperatuur regeling is niet heel fijnzinnig. als je deze instelt op 37 graden dan geeft de SPA (balboa spa pack) aan dat het 38 graden is. lijkt erop dat de warmtepomp verder dan 37 graden verwarmt en stopt bij (bijna) 38 graden. dat moet ik verder nog uitvogelen/finetunen.
2) de documentatie is niet heel duidelijk en behoorlijk beperkt. verder is het ook niet echt duidelijk wat dat ding nu doet bij welke temperaturen (Staan maar een paar punten in de documentatie, had eigenlijk een grafiek willen zien)
3) de wifi app is ook een ontdekkingsreis op zichzelf, zodra je verschillende temperaturen wil hebben op verschillende tijden. Dolle boel.
Jij schrijft, moduleerd goed en geluid blijft binnen de perken. Hoe dicht staat de WP bij de spa? Zou je met een dB App het geluidsniveau eens kunnen meten. Als ik naar de specs kijk is deze vrij hoog, aanzienlijk hoger als de poolex icespa 7kw.revolution-nl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:03:
[...]
Ik heb de 7.3 top apparaat, zeker als je constant verwamt moduleert die heel mooi en blijft het geluid ook binnen de perken.
Deze variant heeft volgens mij ook de standaard maat qua diameter die voor spa’s vaak gebruikt wordt die anders zal wss de diameter hebben die voor zwembaden gebruikt wordt (ik dacht 32mm) .
De 7.3 heeft volgens mij ook vorst beveiliging.
Ik verwarm de spa in dit seizoen niet 24x7, dus dat laag modulatie niveau heb ik nooit. Als de WP op vol vermogen draait is het een herrie schopperedwin2021 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:40:
[...]
Jij schrijft, moduleerd goed en geluid blijft binnen de perken. Hoe dicht staat de WP bij de spa? Zou je met een dB App het geluidsniveau eens kunnen meten. Als ik naar de specs kijk is deze vrij hoog, aanzienlijk hoger als de poolex icespa 7kw.
Kan je misschien een foto maken hoe je deze warmtepomp hebt aangesloten?revolution-nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:27:
Rustig hier
De set is geplaatst en de w'eau spa hybrid staat lekker te snorren. Online in Tuya en Home-Assistant, leidinglengte zo kort mogelijk, dus helemaal top.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je deze aangesloten op het aansluitpunt van de heater?
Of heb je de warmtepomp continu op 230v en dan de heater op het relais contact aangesloten?
Je hebt het er over dat het een herrie schopper is. Heb je een idee kwa geluid?
[ Voor 12% gewijzigd door zonnepaneelxl op 18-01-2025 16:30 ]
Mensen
Posten jullie nog es verbruik bij deze vriestemperaturen aub?
1280 liter bad met icespa 7kw = +- 6,9 kWh voor 24u op 37,5 graden
Zonder gebruikname
Posten jullie nog es verbruik bij deze vriestemperaturen aub?
1280 liter bad met icespa 7kw = +- 6,9 kWh voor 24u op 37,5 graden
Zonder gebruikname
Ik heb de warmtepomp laten aansluiten bij de plaatsing van de spa. Hij zit aangesloten op het hoek paneel aan de rechterachterzijde de WP staat bijna strak tegen de spa voor een zo kort mogelijke leiding lengte.zonnepaneelxl schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:25:
[...]
Kan je misschien een foto maken hoe je deze warmtepomp hebt aangesloten?
Heb je deze aangesloten op het aansluitpunt van de heater?
Of heb je de warmtepomp continu op 230v en dan de heater op het relais contact aangesloten?
Je hebt het er over dat het een herrie schopper is. Heb je een idee kwa geluid?
De heater is afgekoppeld van de balboa computer, en de WP zit constant op 230v en schakelt op basis van de flow.
revolution-nl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:16:
[...]
Bij deze
Powerfull mode zijkant 2m: 54Db
Silent mode zijkant 2m: 48Db
Powerfull mode voorkant 2m(uitblaas): 57Db
Silent mode voorkant (uitblaas): 52Db
[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 19-01-2025 11:12 ]
Top, thnx voor cijfers en manier van aansluiten. Maar gaat dat goed dat wp zo dicht bij spa staat. In handleiding staat meen ik 80cm afstand houden waarbij ik niet snap waarom. Zuigt en blaast volgens mij niet via achterzijde en hoe verder weg, hoe meer verlies. Je moet er alleen bijkunnen boor afkoppelen als dat nodig is.
Hikkel die ik heb is dat als ik heater afkoppelen ik na enige tijd een error krijg. Enige optie die ik nu heb is aparte circulatie pomp en spa pack op lage temperatuur zetten zodat Heater uit blijft. Hopelijk gaat spa pack dan niet in alarm als ingestelde temp bv 25c is en wp temp 39 maar dat gaan we zien.
Hikkel die ik heb is dat als ik heater afkoppelen ik na enige tijd een error krijg. Enige optie die ik nu heb is aparte circulatie pomp en spa pack op lage temperatuur zetten zodat Heater uit blijft. Hopelijk gaat spa pack dan niet in alarm als ingestelde temp bv 25c is en wp temp 39 maar dat gaan we zien.
thx bij welke buitentemp is dat? vooral op 17 & 18 janredbullwaning schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:25:
[Afbeelding]
1200 liter op 38 graden exit toys bad met een 5.5kw w'eau.
Wordt dagelijks gebruikt.
Dit is incl het verbruik van de pomp (40 watt x 24) en tv als we erin zitten.
Incl het gebruik ???? hoe lang zit je er dan in?
Het was hier vrijdag en zaterdag overdag 0 en -3 snacht.skank schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
[...]
thx bij welke buitentemp is dat? vooral op 17 & 18 jan
Incl het gebruik ???? hoe lang zit je er dan in?
vrijdag niemand erin gezeten en zaterdag dochter 1.5 uur.
Die 5.5kw w'eau full inverter valt mij tot nu toe niks tegen kan het bad op temperatuur houden met deksel eraf
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb alle 39 paginas gelezen maar kom er niet achter wat nou het beste is om aan te sluiten.
Ik zou graag de weau 7.3kw warmtepomp willen installeren (mooi design en prestaties zien eer veel belovend uit)
Specificaties geven aan debiet 1300-2400 liter per uur.
De originele lx-wtc50m doet 240l/m en 250w
Optie 1
Aansluiten in de zuigleiding tussen de heater en originele circulatiepomp en dan aansluiten op een extra circulatiepomp voor de warmtepomp. En een terugslagklep plaatsen.
Ik dacht als circulatiepomp een Grundfos magna3 25-40-180 1.5m3-3m3 debiet. Verbruik is dan +-50-100w.
Zal deze het water dan door de originele LX-WTC50M circulatiepomp drukken als deze niet aangestuurd word?
Optie 2
Persleiding vanaf originele circulatiepomp LX-WTC50M en hier dan een bypass tussen zetten en voor lief nemen dat deze pomp veel uren draaid met een hoger energiegebruik,
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb alle 39 paginas gelezen maar kom er niet achter wat nou het beste is om aan te sluiten.
Ik zou graag de weau 7.3kw warmtepomp willen installeren (mooi design en prestaties zien eer veel belovend uit)
Optie 1
Aansluiten in de zuigleiding tussen de heater en originele circulatiepomp en dan aansluiten op een extra circulatiepomp voor de warmtepomp. En een terugslagklep plaatsen.
Ik dacht als circulatiepomp een Grundfos magna3 25-40-180 1.5m3-3m3 debiet. Verbruik is dan +-50-100w.
Zal deze het water dan door de originele LX-WTC50M circulatiepomp drukken als deze niet aangestuurd word?
Optie 2
Persleiding vanaf originele circulatiepomp LX-WTC50M en hier dan een bypass tussen zetten en voor lief nemen dat deze pomp veel uren draaid met een hoger energiegebruik,
Waarom maak je het zo complex? De WP heeft alleen flow nodig en dat kan gewoon met de ingebouwde circulatie pomp. Mijn WP doet het prima op de standaard circulatie pomp van onze Passion Spa Joyzonnepaneelxl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:15:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Optie 1
Optie 2
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2025 12:55 ]
Complex is een groot woord lijk me.
Ik wil namelijk gewoon het energieverbruik zoveel mogelijk beperken.
Deze magna3 pomp ligt hier nog nieuw in de doos van een eerder project wat niet doorgegaan is.
Warmte pomp kan alleen maar verwarmen zodra deze flow detecteert en dus de originele circulatiepomp aan staat van 250w.
Het lijkt mij als deze warmtepomp op een externe circulatiepomp draaid met het juiste debiet dat de warmtepomp efficiënter kan draaien en vooral langere runs kan maken op minimaal vermogen. Wat het energieverbruik ter goede moet komen.
Ik zou natuurlijk ook in de kuip 1 inlaat onderin en halverwege een uitlaat kunnen maken en hier de warmtepomp op dan blijft al het leidingwerk origineel.
Ik wil namelijk gewoon het energieverbruik zoveel mogelijk beperken.
Deze magna3 pomp ligt hier nog nieuw in de doos van een eerder project wat niet doorgegaan is.
Warmte pomp kan alleen maar verwarmen zodra deze flow detecteert en dus de originele circulatiepomp aan staat van 250w.
Het lijkt mij als deze warmtepomp op een externe circulatiepomp draaid met het juiste debiet dat de warmtepomp efficiënter kan draaien en vooral langere runs kan maken op minimaal vermogen. Wat het energieverbruik ter goede moet komen.
Ik zou natuurlijk ook in de kuip 1 inlaat onderin en halverwege een uitlaat kunnen maken en hier de warmtepomp op dan blijft al het leidingwerk origineel.
[ Voor 12% gewijzigd door zonnepaneelxl op 22-01-2025 14:27 ]
zo is het bij ons ook gemaakt, werkt heel prettig. Wij hebben een printplaat storing in de warmtepomp (best wel balen) en kunnen dus weer heel eenvoudig terug naar het electrische element van de spa totdat de printplaat vervangen is.zonnepaneelxl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:57:
Kan je toch ook via de leidingen doen? hoeft niet per se in de kuip? Of je nou de kuip origineel houd of de leidingen, zit ik liever te werken in de leidingen.
dat zou kunnen, maar het zit nu allemaal in een separaat circuit. Met een losse circulatiepomp en geen drukverlies voor de bestaande jets etc.
@HiBe
Zou je een foto willen maken van wat voor doorvoeren er zijn gebruikt?
Toevallig laten doen door https://relaxationspas.eu/jacuzzi-warmtepomp/?
Zie bijlage maar valt niet mee denk ik om dat goed in beeld te krijgen de invoer zit onderin. (en het water is niet heel helder op het moment), de afzuiging bovenin. Zijn maar klein (ik schat 4 of 5 cm in doorsnede).zonnepaneelxl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:03:
@HiBe
Zijn inderdaad door Relaxationspa geplaatst, was prettig om mee samen te werken en was ook in snel geplaatst (paar uur incl. vullen van de SPA).
:strip_exif()/f/image/HRPYHzWxTWGh6UfY9IY8ySKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VOngl8anQKRFcoEwmmJm7NoK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door HiBe op 23-01-2025 13:29 ]
@HiBe
Bedankt hier kan ik wat nee
@revolution-nl
Kan jij op de warmtepomp ook de flow aflezen zodat je deze met de bypass kan in regelen volgens de specificaties.
De aanzuig lucht word door de warmtepomp heen getrokken en bij de ventilator naar buiten geblazen toch ?
Dit ivm met de opstelling bij ons
Ik sta namelijk op het punt om deze 7.3kw warmtepomp te bestellen.
@revolution-nl
Kan jij op de warmtepomp ook de flow aflezen zodat je deze met de bypass kan in regelen volgens de specificaties.
De aanzuig lucht word door de warmtepomp heen getrokken en bij de ventilator naar buiten geblazen toch ?
Er zit geen flow meter op. De luchtstroom is inderdaad zoals je omschrijft.zonnepaneelxl schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:03:
@HiBe
@revolution-nl
Welke circulatiepomp zit er dan op? En draait die dan 24/7?
Hij zit gewoon op de reeds ingebouwde circulatie pomp van de spa, gewoon in serie op het bestaande circuit.luckymentrix33 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:29:
Welke circulatiepomp zit er dan op? En draait die dan 24/7?
De heater van de spa is electronisch afgekoppeld
@HiBe ik lees net dat je tevreden bent met W'eau Mini Inverter Plus zwembad warmtepomp - 6 kW. Wij zouden deze verwarming ook willen en hebben een spa (rond). Inhoud 3m3. Wij kregen het advies voor een full inverter 13kw. Na het lezen van je ervaringen, denk ik zelf dat dit bij ons ook zou werken (verwarmen tot 37 graden). Wat zou jij denken? De spa is ook helemaal afgedekt, dus zou geen warmte moeten verliezen of zou de inhoud te groot zijn om het tot 37 graden te verwarmen? Alvast dank voor het meedenken.
@rem_hopster ik zou het niet durven zeggen, want jullie spa heeft ruim 2x de inhoud van die van ons. Ik denk dat opwarmen best een paar dagen kan gaan duren voor jullie, als alles eenmaal op temperatuur is dan schat ik in dat 6 kW kan werken, maar dat het ook net te weinig kan zijn.
Let ook op winter capaciteit! Ik wil een 7kw gebruiken zodat ik ook bij lage temperaturen nog Ca 3kw (=huidige heater) over heb. Ik draai de spa in de winter op 39,5c en de normale heater doet daar ca 4 uur over om van 28 naar 39,5c te gaan met 1800 Liter inhoud.
Bij temperaturen tussen 0 - 5 graden heb ik daar met de 7,3kw toch zeker wel 6-7 uur voor nodig voor 1550 liter.edwin2021 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:28:
Let ook op winter capaciteit! Ik wil een 7kw gebruiken zodat ik ook bij lage temperaturen nog Ca 3kw (=huidige heater) over heb. Ik draai de spa in de winter op 39,5c en de normale heater doet daar ca 4 uur over om van 28 naar 39,5c te gaan met 1800 Liter inhoud.
de vraag is natuurlijk of je de SPA op een constante temperatuur wil houden, of met een verlaagde temperatuur werkt. op temperatuur houden is best mogelijk met een klein vermogen, de temperatuur verhogen is de uitdaging.
Ik zet hem nu zondag avond naar 28c en vrijdag middag naar 39,5. Scheelt op dit moment ca 20kwh per dag doordeweeks.
Maar eerlijk gezegd vind ik het lastig om te bepalen wat en wanneer het rendabel is om verlaging toe te passen al heb ik op dit moment wel het idee dat het zeker helpt. Ben bezig met 3fase meter tussen de Jacuzzi te plaatsen zodat ik het beter kan zien.
Maar eerlijk gezegd vind ik het lastig om te bepalen wat en wanneer het rendabel is om verlaging toe te passen al heb ik op dit moment wel het idee dat het zeker helpt. Ben bezig met 3fase meter tussen de Jacuzzi te plaatsen zodat ik het beter kan zien.
Beste lezer,
Ik wil graag de houtkachel van mijn huttub (ongeveer 1000l) vervangen door een warmtepomp en ben op zoek naar mensen die dit al hebben gedaan, wat hun ervaring is en hoe ze de boel hebben aangesloten.
Ik zie dat er aanbieders zijn die de poolex o'spa bij de hottub aanbieden van 3kw of 5kw en vraag me of deze in de winter ook de hottub lekker warm kunnen krijgen. in de gebruiksaanwijzing staat namelijk het volgende:
"Wanneer de buitentemperatuur tussen -7°C en 10°C ligt, houdt de O'SPA warmtepomp de SPA op
temperatuur. Hij is echter niet geschikt om alleen uw SPA te verwarmen wanneer de buitentemperatuur lager is dan 10°C".
Zijn er mensen die dit kunnen beamen of ontkrachten?
Verder vroeg ik mij af welke zandfilter er gebruikt wordt en dan met name de m3/h van de pomp. Ik neem aan als deze te hoog ligt, de warmtepomp minder verwarmt?
Foto's van de aansluiting wordt gewaardeerd
Bij voorbaat dank.
Ik wil graag de houtkachel van mijn huttub (ongeveer 1000l) vervangen door een warmtepomp en ben op zoek naar mensen die dit al hebben gedaan, wat hun ervaring is en hoe ze de boel hebben aangesloten.
Ik zie dat er aanbieders zijn die de poolex o'spa bij de hottub aanbieden van 3kw of 5kw en vraag me of deze in de winter ook de hottub lekker warm kunnen krijgen. in de gebruiksaanwijzing staat namelijk het volgende:
"Wanneer de buitentemperatuur tussen -7°C en 10°C ligt, houdt de O'SPA warmtepomp de SPA op
temperatuur. Hij is echter niet geschikt om alleen uw SPA te verwarmen wanneer de buitentemperatuur lager is dan 10°C".
Verder vroeg ik mij af welke zandfilter er gebruikt wordt en dan met name de m3/h van de pomp. Ik neem aan als deze te hoog ligt, de warmtepomp minder verwarmt?
Foto's van de aansluiting wordt gewaardeerd
Bij mij is het als ik langer dan 2 dagen geen gebruik van maak. Ik zet de temperatuur dan naar 30gr.edwin2021 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:00:
Ik zet hem nu zondag avond naar 28c en vrijdag middag naar 39,5. Scheelt op dit moment ca 20kwh per dag doordeweeks.
Heb je een goed geïsoleerd bad dan zal het effect minder zijn maar dan zijn de kosten om het op temperatuur te houden ook minder
Ik heb een 9kW warmtepomp op ~1m3 bad en onder de 10gr moet deze ook aardig aan de bak... met de bubbels aan en tempepratuur op 38gr dan gaat ie al naar de 80% vermogen toe. Bad op temperatuur houden zit ie rond de 30-40% vermogen.Quatzal schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:22:
Beste lezer,
Foto's van de aansluiting wordt gewaardeerdBij voorbaat dank.
Hottub heeft geen bubbels, dat scheelt.
Zelf vind ik 9kW te weinig indien je ook echt gebruik er van wilt maken bij temperaturen rond de 0gr / winter winterseizoen.
Als ik het opnieuw kon doen dan zou ik voor een 12kW gaan voor op mijn huidige ~1m3 bad.
@revolution-nl
Kan jij mij vertellen hoe je deze warmtepomp hebt gekoppeld met wifi?
Ik heb namelijk deze warmtepomp sinds vanmiddag draaien.
Echter als ik op de telefoon bij wifi zoek komt de warmtepomp niet in beeld.
Warmtepomp staat dan wel in wifi modus deze knippert dan snel.
Gebruik jij Smart Life of de tuya app?
Of doe ik wat verkeerd?
Of doe ik wat verkeerd?
Vandaag mijn w'eau mini inverter 4.5 binnen gekregen. Dit was een 2e kans voor 384 euro. Scheelt toch aanzienlijk tov een " nieuwe nieuwe" ..
Doel is om mijn Intex te verwarmen, 4 persoons. Klein badje, moet lukken toch? Ik twijfel of ik het eitje terug zet of alleen de warmtepomp met een catridgefilterpomp installeer. Vooral met het koude weer bubbelen we niet en zomers vind ik dat ook veel lawaai maken..
Wie weet welke verlopen ik zoek om van de Intex naar 32mm te gaan? ik zie wat voorbeelden, maar allicht is er iemand die alweer een nieuwe best practice heeft
Doel is om mijn Intex te verwarmen, 4 persoons. Klein badje, moet lukken toch? Ik twijfel of ik het eitje terug zet of alleen de warmtepomp met een catridgefilterpomp installeer. Vooral met het koude weer bubbelen we niet en zomers vind ik dat ook veel lawaai maken..
Wie weet welke verlopen ik zoek om van de Intex naar 32mm te gaan? ik zie wat voorbeelden, maar allicht is er iemand die alweer een nieuwe best practice heeft
Zomer met 25+ graden geen probleem, met deze temperaturen zal ie veelal lang blijven lopen.
Bij 15gr buiten temperatuur heb je een vermogen van 3kW, bij <10gr buiten temperatuur zal dit nog lager zijn.
Daarnaast is dit bij 28gr water temperatuur, bij 38gr zal het vermogen nog wat lager zijn.
De originele heater is 2.2kW, verwacht dus geen wonderen.
mbt aansluiten, je kan (als goed is) de intex koppelstukken als los onderdeel kopen. Dan kan je het aansluiten op de huidige leidingen zonder aanpassingen te maken.
Bij 15gr buiten temperatuur heb je een vermogen van 3kW, bij <10gr buiten temperatuur zal dit nog lager zijn.
Daarnaast is dit bij 28gr water temperatuur, bij 38gr zal het vermogen nog wat lager zijn.
De originele heater is 2.2kW, verwacht dus geen wonderen.
mbt aansluiten, je kan (als goed is) de intex koppelstukken als los onderdeel kopen. Dan kan je het aansluiten op de huidige leidingen zonder aanpassingen te maken.
[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 21-02-2025 23:26 ]
De tuya app , koppelen ging bij mij erg eenvoudig.zonnepaneelxl schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:13:
@revolution-nl
Of doe ik wat verkeerd?
Wie heeft Homey aan de praat gekregen met de IceSpa? ik krijgt het voor elkaar om via MQQT e.e.a. uit te lezen (zoals current temp en omgeving temp) en bijv. via Homey de child_lock eraf te krijgen maar het zetten van de temperatuur wil niet. Ik kan de MQQT/RAW commando die nodig is daarvoor niet achterhalen. Iemand meer succes ermee?
Zijn er ook voorbeelden waarbij een verzonken jacuzzi (in de grond dus) is aangesloten op een warmtepomp? Ik zou graag de wp van het zwembad ook de jacuzzi laten verwarmen…
(Dit alles moet nog geplaatst worden dus wil zeker weten dat ik de juiste voorbereidingen tref)
(Dit alles moet nog geplaatst worden dus wil zeker weten dat ik de juiste voorbereidingen tref)
Wat precies verwacht je te zien in de voorbeelden? Verzonken of niet, verwarmen met WP kan gewoon.
1 WP voor zwembad en Jacuzzi is mogelijk, zou dit wel heel goed overwegen als je deze route gaat nemen.
Persoonlijk zou ik gewoon voor twee aparte WP's gaan, dan kan je ieder WP mooi afstemmen op het doel (zwembad/jacuzzi). Minder complex, meer comfort en veelal goedkoper afhankelijk van de situatie.
1 WP voor zwembad en Jacuzzi is mogelijk, zou dit wel heel goed overwegen als je deze route gaat nemen.
Persoonlijk zou ik gewoon voor twee aparte WP's gaan, dan kan je ieder WP mooi afstemmen op het doel (zwembad/jacuzzi). Minder complex, meer comfort en veelal goedkoper afhankelijk van de situatie.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 13-04-2025 02:06 ]
Ik heb ook een opblaas pure spa en wil er een warmtepomp tussen zetten. Dacht vorig jaar een flink overschot te hebben met de zonnepanelen maar dat viel toch iets tegen 😂. Had hem staan van mei tot november en dat gebruikt flink wat stroom.
Nu wil ik de warmtepomp alleen aanzetten als er opbrengst is van de zonnepanelen. Als ik dan een externe pomp uitzet dan schakelt die dus uit omdat er geen flow is? Maar gaat die dan ook automatisch weer aan of moet je dan de warmtepomp aan/uit doen?
Nu wil ik de warmtepomp alleen aanzetten als er opbrengst is van de zonnepanelen. Als ik dan een externe pomp uitzet dan schakelt die dus uit omdat er geen flow is? Maar gaat die dan ook automatisch weer aan of moet je dan de warmtepomp aan/uit doen?
Beetje modern WP heeft inderdaad een flow sensor erin zitten en zal uit en in schakelen aan de hand of er waterdoorstroming is.
Raadpleeg de handleiding van je specifieke warmtepomp voor de zekerheid.
Raadpleeg de handleiding van je specifieke warmtepomp voor de zekerheid.
Mijn Ice Spa doet dit ja, maar je vult wel de complete log met constante flow errors.Prh schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:44:
Ik heb ook een opblaas pure spa en wil er een warmtepomp tussen zetten. Dacht vorig jaar een flink overschot te hebben met de zonnepanelen maar dat viel toch iets tegen 😂. Had hem staan van mei tot november en dat gebruikt flink wat stroom.
Makkelijker is iedergeval bij deze warmtepomp om de ingebouwde pomp relais te gebruiken van de warmtepomp. (IceSpa 12V ac)
Of als je iets maakt om de pomp te schakelen en de warmtepomp Wifi heeft deze ook mee uit te schakelen via een app.
Zelf heb ik de warmtepomp met de app ingesteld op beapalde tijden wanneer de zon meestal schijnt en de relais schakeld de pomp mee.
Toekomstig wil ik wel van de bijgeleverde app afstappen want deze is zeer kaal en simpel met weinig functies
Hier is ondertussen ook de weau hybride 7.3kw warmtepomp geplaatst met een externe pomp welke ingesteld kan worden hoeveel m3 deze moet pompen.
Verbruik van deze pomp is +- 15w.
Dit scheelt aanzienlijk met de originele circulatiepomp.
2x kogelkraan er tussen om de warmtepomp helemaal te kunnen vermijden. Mocht het nodig zijn.
Verwarmt prima.
Echter wat een herrie maakt deze
Warmtepomp.
Op 1 meter gemeten met een decibel meter via een app op mijn telefoon, warmtepomp in de silent modus circa 60db. En niet de <53 die opgegeven word in de specificaties.
:strip_exif()/f/image/2MiLQKHL0avVtKUIwzkNA0Bg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XPfd7gxzYl7JGU4YlMU3EUFx.jpg?f=fotoalbum_large)
2x kogelkraan er tussen om de warmtepomp helemaal te kunnen vermijden. Mocht het nodig zijn.
Verwarmt prima.
Warmtepomp.
Op 1 meter gemeten met een decibel meter via een app op mijn telefoon, warmtepomp in de silent modus circa 60db. En niet de <53 die opgegeven word in de specificaties.
:strip_exif()/f/image/2MiLQKHL0avVtKUIwzkNA0Bg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XPfd7gxzYl7JGU4YlMU3EUFx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qvjvQAV0HavE5mGzvMv8Orsu.jpg?f=fotoalbum_large)
Keurig die 15w is heel weinig,zonnepaneelxl schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:50:
Hier is ondertussen ook de weau hybride 7.3kw warmtepomp geplaatst met een externe pomp welke ingesteld kan worden hoeveel m3 deze moet pompen.
Verwarmt prima.
Warmtepomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die geluidswaardes had ik eerder in dit topic al gepost. Het geluid loopt overigens best wat terug als hij zijn doeltemperatuur heeft bereikt en daarna alleen het warmte verlies hoeft te compenseren omdat hij moduleert.
Dacht meer aan een W’eau Mini Power 3kw bijv.
Zet er dan ook gelijk een zandfilter tussen ipv dat kleine papieren filtertje.
[ Voor 46% gewijzigd door Prh op 16-04-2025 00:16 ]
Zelf heb ik ook een opblaas 6p spa, op een 100mm isoleer plaat en isoleer hoes. Gebruik voor verwarming een Ice spa 5Kw en als pomp een intex zandpomp 4m3/h met filterballen erin, samen met een zoutwater systeem.Prh schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:42:
Mijn doel was door de winter heen kunnen gaan en dit is dit jaar goed gegaan. Maar de 5Kw is wel aan de lage kant merk ik. Dus een 3Kw is wel alleen echt voor de warme maanden.
Als dat je doel is, klinkt het prima
Wij gebruiken het bad alleen op za-avond en zondagochtend. Zo-middag gaat het bad automatisch naar 25 graden, het bad koelt dan rustig af.Justberry schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:07:
[...]
Mijn Ice Spa doet dit ja, maar je vult wel de complete log met constante flow errors.
Makkelijker is iedergeval bij deze warmtepomp om de ingebouwde pomp relais te gebruiken van de warmtepomp. (IceSpa 12V ac)
Of als je iets maakt om de pomp te schakelen en de warmtepomp Wifi heeft deze ook mee uit te schakelen via een app.
Zelf heb ik de warmtepomp met de app ingesteld op beapalde tijden wanneer de zon meestal schijnt en de relais schakeld de pomp mee.
Toekomstig wil ik wel van de bijgeleverde app afstappen want deze is zeer kaal en simpel met weinig functies
Ik heb de Icespa 7KW nu zo ingesteld (via home Assistant en een P1 meter) dat wanneer ik stroom aan het net teruglever en het is donderdag, vrijdag en za-ochtend dat de warmtepomp het bad opwarmt. Leveren we geen stroom terug, dan wordt 25 graden weer ingesteld. Op zaterdag om 12:00 gaat hij sowieso naar 38 graden. dan zit ik zondagochtend sowieso lekker warm in bad. Dus echt op basis van terugleverstroom
Indien je het ook in de winter wilt gaan gebruiken zou ik de leidingen isoleren, vergis je niet hoeveel warmte daar verloren gaat.zonnepaneelxl schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:50:
Verwarmt prima.
Warmtepomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is enkel goed voor de zomer maanden, zoals @Justberry al zei is zelfs 5kW aan de lage kant.Prh schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:42:
Zelf heb ik een 9kW en die moet ook aan de bak wanneer het buiten rond het vriespunt is en de bubbels staan aan.
Ik zie dat het een grundfoss X pomp is maar staat er ook een type/model nummer op? 15W lijkt mij wel mooi voor mijn circulatie pomp.zonnepaneelxl schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:50:
Verwarmt prima.
Warmtepomp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze grundfos pomp is eigenlijk iets aan de grote kant.
Deze kan richting de 6-7m3 per uur als het nodig is
Maar goed deze had ik nog over van een project wat niet door was gegaan.
Grundfos Magna3 24-40-180
Product code 97924244
Dit is de grafiek in mijn situatie.
Opvoerhoogte is minimaal maar heb gerekend met 1m
Debiet 3m3 per uur. (Ik draai nu op +- 2,5m3 per uur.
Deze kan richting de 6-7m3 per uur als het nodig is
Maar goed deze had ik nog over van een project wat niet door was gegaan.
Grundfos Magna3 24-40-180
Product code 97924244
Dit is de grafiek in mijn situatie.
Opvoerhoogte is minimaal maar heb gerekend met 1m
Debiet 3m3 per uur. (Ik draai nu op +- 2,5m3 per uur.
/f/image/hEZwNhWMaucQOghwgQ17UE0Y.png?f=fotoalbum_large)
Top, thnx
Wel stevig geprijst.....
Wel stevig geprijst.....
[ Voor 59% gewijzigd door edwin2021 op 19-04-2025 18:51 ]