Jacuzzi verwarmen met warmtepomp

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boessschrik
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-05 14:07
Hoi,

Ik zit er aan te denken om zelf een hottub te maken (of uiteindelijk toch te kopen), we denken aan 175 cm, inhoud zo'n 1000 liter. Ik ben me aan het inlezen wat de beste manier van verwarmen is en vind dat nogal ingewikkelde materie.

Ik denk zelf nu aan een combinatie van warmtepomp en houtkachel. Warmtepomp omdat dit energiezuinig is, maar vanwege dat ik lees dat je niet altijd genoeg capaciteit kunt behalen een houtkachel erbij om dit op te vangen.

Iemand ervaring hiermee wat een goede manier van verwarmen is? En ook iemand een idee wat de kosten zijn (per jaar?) van verwarmen met alleen een warmtepomp of houtkachel (of toch electrisch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenD76
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-05 13:22
Hallo
Wij kregen een calspa van familie, leuke extra in onze tuin. Maar het ding verbruikt toch heel veel, ongeveer het dubbele van ons verwarmd zwembad en het opwarmen gaat dan ook nog eens traag (1 graad/uur) tijd voor een warmtepomt. Eerste idee was om deze van het zwembad te gebruiken maar deze staat 10m verder, niet ideaal lijkt me.
Nu wil ik een 5-7kw wpompje aanschaffen en deze aansluiten door middel van een bypass aan de bestaande pomp, er zit echter geen apart circulatiepompje in maar een pomp die op twee snelheden draait, traag voor filteren/verwarmen en een tweede stand om een deel van de jets aan te sturen. Ik zag de vraag al voorbijkomen maar kon geen antwoord vinden.

Zijn er mensen die aan dergelijke pomp een wp hebben aangesloten, en hoe ging je dan te werk?

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-05 17:00
MaartenD76 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:24:
Hallo
Wij kregen een calspa van familie, leuke extra in onze tuin. Maar het ding verbruikt toch heel veel, ongeveer het dubbele van ons verwarmd zwembad en het opwarmen gaat dan ook nog eens traag (1 graad/uur) tijd voor een warmtepomt. Eerste idee was om deze van het zwembad te gebruiken maar deze staat 10m verder, niet ideaal lijkt me.
Nu wil ik een 5-7kw wpompje aanschaffen en deze aansluiten door middel van een bypass aan de bestaande pomp, er zit echter geen apart circulatiepompje in maar een pomp die op twee snelheden draait, traag voor filteren/verwarmen en een tweede stand om een deel van de jets aan te sturen. Ik zag de vraag al voorbijkomen maar kon geen antwoord vinden.

Zijn er mensen die aan dergelijke pomp een wp hebben aangesloten, en hoe ging je dan te werk?

Alvast bedankt voor de tips!
Hier hetzelfde, uiteindelijke keuze wordt een 7kw warmtepomp et eigen circulatie pomp en eigen in en uitvoer, hopenlijk ook via bestaande filter maar dat ben ik aan het uitzoeken. Bestaande regeling zet ik op een lagere temperatuur zodat daar geen foutmelding ontstaat.
Btw is een Arctic Klondike se uit 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Ik wil mijn jacuzzi (Intex) ook koppelen aan mijn warmtepomp (w'eau inverter 4.5). Makkelijkste lijkt mij om deze tussen het bestaande circuit te koppelen. Maar ik zie geen handige koppeling of iets mat makkelijk op de bestaande aansluiting past.

Heeft iemand tips wat ik moet bestellen? Op de Intex zit een schroefdraad. Ik zou daar een haakse koppeling op willen zetten en dan naar 32mm slang. Vervolgens omgekeerd weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenD76
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-05 13:22
edwin2021 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Hier hetzelfde, uiteindelijke keuze wordt een 7kw warmtepomp et eigen circulatie pomp en eigen in en uitvoer, hopenlijk ook via bestaande filter maar dat ben ik aan het uitzoeken. Bestaande regeling zet ik op een lagere temperatuur zodat daar geen foutmelding ontstaat.
Btw is een Arctic Klondike se uit 2007
Bedankt voor je antwoord. Ik zat er aan te denken een aftakiing te maken na het filterhuis en het verwarmde water door de “waterval” te laten in het bad te laten stromen, de oorspronkelijke aansluiting van de waterval zou ik fan gewoon dichtmaken. Mocht ik de uitvoer van wp gewoon terug op het circuit zetten dan vrees ik dat er vreemde zaken kunnen gebeuren qua druk(verschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Bij continu gebruik van de waterval zul je wel de ph waarde goed in de gaten moeten houden. Beter is een circulatie onder de waterlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-05 08:42
ik heb nu 1,5 jaar een SPA Passion warmtepomp bij mijn passion spa ecstatic wave.
ik zelf ben erg onder de indruk van de efficientie van het verwarmen, uiteraard afhankelijk van de buiten temperatuur, maar enorm prettig voor je stroomverbruik!

zijn er meer mensen hier met een passion spa en passion warmtepomp? en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-05 23:16

Prh

jantje112 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:33:
Ik wil mijn jacuzzi (Intex) ook koppelen aan mijn warmtepomp (w'eau inverter 4.5). Makkelijkste lijkt mij om deze tussen het bestaande circuit te koppelen. Maar ik zie geen handige koppeling of iets mat makkelijk op de bestaande aansluiting past.

Heeft iemand tips wat ik moet bestellen? Op de Intex zit een schroefdraad. Ik zou daar een haakse koppeling op willen zetten en dan naar 32mm slang. Vervolgens omgekeerd weer terug.
Heb ook nog geen goed verloop gevonden van 34mm draad naar de standaard 32mm koppelingen.

Denk dat ik een 32mm slang warm maak en die erover heen ga duwen. Slangklem erop.
Achter het schroefdraad is het 32mm dus moet lukken.

Andere optie is om de behuizing los te halen en dan rechtstreeks op de unit aansluiten. Daar zit de slang gewoon weer vast met een slangklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
Ook hier gestart met project warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEb5HvXQG1Gu0Fsk6V4T2yY2ITc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DlT36NweQE1KMYEO4z8XNgp.jpg?f=fotoalbum_large

M’n begin uitdaging is ruimte voor een bypass. Die is er namelijk niet. Enige wat ik nu zie is op de uitgang na de T-splitsing een bypas maken. Alleen kan je dan de t-splitsing uit zetten op het bad en zo de stroming naar de wp uitzetten. Dat is overkomelijk, maar toch. Ook zit je op de leiding die je deelt met jets, al verwacht ik genoeg druk om ook via de wp te blijven stromen.

Vraag is dus: wat is de ideale plek en welke opties heb ik als dat niet werkt?

Tweede probleem is dat onze jacuzzi dom is. Ik had bedacht om de wp te kiezen die ik via wifi kan bedienen alleen zie ik ook dat die vaak op flow actief worden. Alleen dan gaat de jacuzzi verwarmen met de waterkoker ipv wp :+ ik heb geen spoel of filter programma om evt mee te verwarmen, de wp zou re pomp moeten kunnen activeren.

Ik ben dus even ‘lost’ hier. Hoe regel ik het nu zo dat de wp de baas over de verwarming is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOY1o36evNkLQLdJZFyDGrEMu_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSnc4J2pHVeV7TnOeqH65XRM.jpg?f=fotoalbum_large

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 12:08
Prh schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Heb ook nog geen goed verloop gevonden van 34mm draad naar de standaard 32mm koppelingen.

Denk dat ik een 32mm slang warm maak en die erover heen ga duwen. Slangklem erop.
Achter het schroefdraad is het 32mm dus moet lukken.

Andere optie is om de behuizing los te halen en dan rechtstreeks op de unit aansluiten. Daar zit de slang gewoon weer vast met een slangklem.
Zelf deze 32mm naar 1/2inch: link gekocht samen met weer een verloop naar 34mm buitendraad voor een haakse intex afsluitkraan.
De 32mm op de jacuzzi is alleen NIET een standaard 32mm draad! Heb dat ding met een kleine hand vijl geslepen tot de correct maat. K.U.T werk, maar het werkt.
Wat intex precies gebruikt als schroefdraad niet kunnen uitvinden of uberhoud iets wat het naar een normale standaard maat brengt.
Maybe de aansluiting uit de oude heater slopen is het best, naast met de hand hem vijlen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-05 12:08
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:16:

[Afbeelding]

M’n begin uitdaging is ruimte voor een bypass. Die is er namelijk niet. Enige wat ik nu zie is op de uitgang na de T-splitsing een bypas maken. Alleen kan je dan de t-splitsing uit zetten op het bad en zo de stroming naar de wp uitzetten. Dat is overkomelijk, maar toch. Ook zit je op de leiding die je deelt met jets, al verwacht ik genoeg druk om ook via de wp te blijven stromen.

Tweede probleem is dat onze jacuzzi dom is. Ik had bedacht om de wp te kiezen die ik via wifi kan bedienen alleen zie ik ook dat die vaak op flow actief worden. Alleen dan gaat de jacuzzi verwarmen met de waterkoker ipv wp :+ ik heb geen spoel of filter programma om evt mee te verwarmen, de wp zou re pomp moeten kunnen activeren.

Ik ben dus even ‘lost’ hier. Hoe regel ik het nu zo dat de wp de baas over de verwarming is?

[Afbeelding]
De Icespa stuurt zelf een 12v signaal uit voor een pomp aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Justberry schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:39:
[...]

De Icespa stuurt zelf een 12v signaal uit voor een pomp aansturing
Ah, was naar deze aan het kijken:

https://www.zwembadenwebs...verter-zwembad-warmtepomp

Dan dus uitzoeken welk relais voor de pomp is, in de zachte stand. Er zitten twee standen op, volgas en normaal. Zal dus moeten uitzoeken hoe ik die zelf schakel. Zullen daar twee relais voor zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-05-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 16:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt Spa warmtepompen zoals de W'eau Hybride spa /ICE Spa die zelf een relais kunnen aansturen waardoor de WP dus controle heeft over het circulatie en/of verwarmingscircuit van de spa.

Modellen W'eau Hybride spa ; Poolex Arctic Action 7kW maar er zullen er vast meer zijn

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2025 16:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
revolution-nl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Je hebt Spa warmtepompen zoals de W'eau Hybride spa /ICE Spa die zelf een relais kunnen aansturen waardoor de WP dus controle heeft over het circulatie en/of verwarmingscircuit van de spa.

Modellen W'eau Hybride spa ; Poolex Arctic Action 7kW maar er zullen er vast meer zijn
Ik weet dus niet zo goed wat dat betekent. Koppel je het dan los van de normale aansturing, dus je gebruikt alleen de voeding nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 16:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:36:
[...]

Ik weet dus niet zo goed wat dat betekent. Koppel je het dan los van de normale aansturing, dus je gebruikt alleen de voeding nog?
Geen idee hoe dit met jou Spa zit, ik weet alleen de genoemde warmtepompen de Spa zelf kunnen aansturen met de daarvoor aanwezige contacten. Als ik jou was zou ik de casus gewoon eens voorleggen bij een aantal leveranciers van bijv. Poolex en W'eau

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier min of meer hetzelfde maar daarbij dat als ik de heater loskloppen de controller in error gaan omdat in de heater ook een flow sensor zit. Wat ik ga doen is een aparte in en uitvoer maken voor de wp met eigen energiezuinige circulatie pomp. Dan de originele controller op een lagere temperatuur zetten als de wp. Op die manier doet de controller gewoon zijn ding maar zal nooit via de Heater gaan verwarmen dat gaat de wp doen. Bijkomend voordeel is dat ik dit circuit kan gaan gebruiken voor chloor en salpeterzuur menging zodat dat niet meer met de hand hoeft. Maar eerste prio is ombouw herstellen voordat deze onherstelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Herkenbaar @edwin2021
Na 1 winter buiten was de staat van de ombouw structuur abominabel. Ik houd er al een hoes omheen maar het waaide er onder. De schil is kunststof maar eronder alles geperst hout.

Hebben jullie er een hoes overheen?
Heb nu een goedkope ali hoes en dat werkt supergoed voor bescherming van de deksel en dus ombouw.

Verder overweeg ik onder de jacuzzie klimaatfolie te leggen, kan optrekkend vocht er niet in maar wel uit. Heb een oud beestje en wil het zo lang mogelijk heel houden en vocht is gek genoeg een probleem :)

(Ben dus stukje tuin ah betegelen om de jacuzzi op te zetten. Hij stond op wat hout in het gras tijdelijk.)

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-05-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Dit is een Arctic en die is wat anders van opbouw. De bodem is een dikke, stabiele, kunstof plaat die in mijn geval op een tegel platform staat.
De opbouw is als een huis, geïsoleerde muren rondom met daarin de acryl kuip van de spa. De muren zijn van red ceder en binnenin voorzien van Ca 10 isolatie. Bovenop ligt een 10cm afdekking deksel
Het geheel moet zomer en winter bestendig zijn maar dateert van 2007.
Probkeem is nu dat de red ceder wanden aan de onderzijde aan het rotten zijn, hoe los je dat nu op.... Ik ben er nog niet uit. De gehele ombouw vervangen is zeer tijdrovend en kostbaar, opvullen dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh

Prh

Ik heb de hele unit uit elkaar gehaald en de standaard pomp ertussen uit gehaald. De 32mm slangen over de rubbers geschoven en vastgeklemd.

Werkt prima.

Zal later nog wat foto’s maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh

Prh

Ik gebruik nu nog de Intex heater. Zolang het zandfilter aan staat geen storing op de flow.

Nu heb ik overschot van de zonnepanelen maar als dat straks minder is zal ik een warmtepomp ertussen zetten.

Ben nog wel opzoek naar een oplossing om toch op tijd te kunnen schakelen. Wellicht met een relais ertussen. Zitten 4 witte draden op het element Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8basZeHi-kGY6B4OMuAd1jKXAUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7uSX3kmRjB3pGnAj52Ho0k2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste