Jacuzzi verwarmen met warmtepomp

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boessschrik
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-07 11:48
Hoi,

Ik zit er aan te denken om zelf een hottub te maken (of uiteindelijk toch te kopen), we denken aan 175 cm, inhoud zo'n 1000 liter. Ik ben me aan het inlezen wat de beste manier van verwarmen is en vind dat nogal ingewikkelde materie.

Ik denk zelf nu aan een combinatie van warmtepomp en houtkachel. Warmtepomp omdat dit energiezuinig is, maar vanwege dat ik lees dat je niet altijd genoeg capaciteit kunt behalen een houtkachel erbij om dit op te vangen.

Iemand ervaring hiermee wat een goede manier van verwarmen is? En ook iemand een idee wat de kosten zijn (per jaar?) van verwarmen met alleen een warmtepomp of houtkachel (of toch electrisch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenD76
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-07 19:32
Hallo
Wij kregen een calspa van familie, leuke extra in onze tuin. Maar het ding verbruikt toch heel veel, ongeveer het dubbele van ons verwarmd zwembad en het opwarmen gaat dan ook nog eens traag (1 graad/uur) tijd voor een warmtepomt. Eerste idee was om deze van het zwembad te gebruiken maar deze staat 10m verder, niet ideaal lijkt me.
Nu wil ik een 5-7kw wpompje aanschaffen en deze aansluiten door middel van een bypass aan de bestaande pomp, er zit echter geen apart circulatiepompje in maar een pomp die op twee snelheden draait, traag voor filteren/verwarmen en een tweede stand om een deel van de jets aan te sturen. Ik zag de vraag al voorbijkomen maar kon geen antwoord vinden.

Zijn er mensen die aan dergelijke pomp een wp hebben aangesloten, en hoe ging je dan te werk?

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:20
MaartenD76 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:24:
Hallo
Wij kregen een calspa van familie, leuke extra in onze tuin. Maar het ding verbruikt toch heel veel, ongeveer het dubbele van ons verwarmd zwembad en het opwarmen gaat dan ook nog eens traag (1 graad/uur) tijd voor een warmtepomt. Eerste idee was om deze van het zwembad te gebruiken maar deze staat 10m verder, niet ideaal lijkt me.
Nu wil ik een 5-7kw wpompje aanschaffen en deze aansluiten door middel van een bypass aan de bestaande pomp, er zit echter geen apart circulatiepompje in maar een pomp die op twee snelheden draait, traag voor filteren/verwarmen en een tweede stand om een deel van de jets aan te sturen. Ik zag de vraag al voorbijkomen maar kon geen antwoord vinden.

Zijn er mensen die aan dergelijke pomp een wp hebben aangesloten, en hoe ging je dan te werk?

Alvast bedankt voor de tips!
Hier hetzelfde, uiteindelijke keuze wordt een 7kw warmtepomp et eigen circulatie pomp en eigen in en uitvoer, hopenlijk ook via bestaande filter maar dat ben ik aan het uitzoeken. Bestaande regeling zet ik op een lagere temperatuur zodat daar geen foutmelding ontstaat.
Btw is een Arctic Klondike se uit 2007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Ik wil mijn jacuzzi (Intex) ook koppelen aan mijn warmtepomp (w'eau inverter 4.5). Makkelijkste lijkt mij om deze tussen het bestaande circuit te koppelen. Maar ik zie geen handige koppeling of iets mat makkelijk op de bestaande aansluiting past.

Heeft iemand tips wat ik moet bestellen? Op de Intex zit een schroefdraad. Ik zou daar een haakse koppeling op willen zetten en dan naar 32mm slang. Vervolgens omgekeerd weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenD76
edwin2021 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Hier hetzelfde, uiteindelijke keuze wordt een 7kw warmtepomp et eigen circulatie pomp en eigen in en uitvoer, hopenlijk ook via bestaande filter maar dat ben ik aan het uitzoeken. Bestaande regeling zet ik op een lagere temperatuur zodat daar geen foutmelding ontstaat.
Btw is een Arctic Klondike se uit 2007
Bedankt voor je antwoord. Ik zat er aan te denken een aftakiing te maken na het filterhuis en het verwarmde water door de “waterval” te laten in het bad te laten stromen, de oorspronkelijke aansluiting van de waterval zou ik fan gewoon dichtmaken. Mocht ik de uitvoer van wp gewoon terug op het circuit zetten dan vrees ik dat er vreemde zaken kunnen gebeuren qua druk(verschil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
Bij continu gebruik van de waterval zul je wel de ph waarde goed in de gaten moeten houden. Beter is een circulatie onder de waterlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:21
ik heb nu 1,5 jaar een SPA Passion warmtepomp bij mijn passion spa ecstatic wave.
ik zelf ben erg onder de indruk van de efficientie van het verwarmen, uiteraard afhankelijk van de buiten temperatuur, maar enorm prettig voor je stroomverbruik!

zijn er meer mensen hier met een passion spa en passion warmtepomp? en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-07 23:36

Prh

jantje112 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:33:
Ik wil mijn jacuzzi (Intex) ook koppelen aan mijn warmtepomp (w'eau inverter 4.5). Makkelijkste lijkt mij om deze tussen het bestaande circuit te koppelen. Maar ik zie geen handige koppeling of iets mat makkelijk op de bestaande aansluiting past.

Heeft iemand tips wat ik moet bestellen? Op de Intex zit een schroefdraad. Ik zou daar een haakse koppeling op willen zetten en dan naar 32mm slang. Vervolgens omgekeerd weer terug.
Heb ook nog geen goed verloop gevonden van 34mm draad naar de standaard 32mm koppelingen.

Denk dat ik een 32mm slang warm maak en die erover heen ga duwen. Slangklem erop.
Achter het schroefdraad is het 32mm dus moet lukken.

Andere optie is om de behuizing los te halen en dan rechtstreeks op de unit aansluiten. Daar zit de slang gewoon weer vast met een slangklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:36
Ook hier gestart met project warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEb5HvXQG1Gu0Fsk6V4T2yY2ITc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DlT36NweQE1KMYEO4z8XNgp.jpg?f=fotoalbum_large

M’n begin uitdaging is ruimte voor een bypass. Die is er namelijk niet. Enige wat ik nu zie is op de uitgang na de T-splitsing een bypas maken. Alleen kan je dan de t-splitsing uit zetten op het bad en zo de stroming naar de wp uitzetten. Dat is overkomelijk, maar toch. Ook zit je op de leiding die je deelt met jets, al verwacht ik genoeg druk om ook via de wp te blijven stromen.

Vraag is dus: wat is de ideale plek en welke opties heb ik als dat niet werkt?

Tweede probleem is dat onze jacuzzi dom is. Ik had bedacht om de wp te kiezen die ik via wifi kan bedienen alleen zie ik ook dat die vaak op flow actief worden. Alleen dan gaat de jacuzzi verwarmen met de waterkoker ipv wp :+ ik heb geen spoel of filter programma om evt mee te verwarmen, de wp zou re pomp moeten kunnen activeren.

Ik ben dus even ‘lost’ hier. Hoe regel ik het nu zo dat de wp de baas over de verwarming is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOY1o36evNkLQLdJZFyDGrEMu_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSnc4J2pHVeV7TnOeqH65XRM.jpg?f=fotoalbum_large

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:59
Prh schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Heb ook nog geen goed verloop gevonden van 34mm draad naar de standaard 32mm koppelingen.

Denk dat ik een 32mm slang warm maak en die erover heen ga duwen. Slangklem erop.
Achter het schroefdraad is het 32mm dus moet lukken.

Andere optie is om de behuizing los te halen en dan rechtstreeks op de unit aansluiten. Daar zit de slang gewoon weer vast met een slangklem.
Zelf deze 32mm naar 1/2inch: link gekocht samen met weer een verloop naar 34mm buitendraad voor een haakse intex afsluitkraan.
De 32mm op de jacuzzi is alleen NIET een standaard 32mm draad! Heb dat ding met een kleine hand vijl geslepen tot de correct maat. K.U.T werk, maar het werkt.
Wat intex precies gebruikt als schroefdraad niet kunnen uitvinden of uberhoud iets wat het naar een normale standaard maat brengt.
Maybe de aansluiting uit de oude heater slopen is het best, naast met de hand hem vijlen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:59
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:16:

[Afbeelding]

M’n begin uitdaging is ruimte voor een bypass. Die is er namelijk niet. Enige wat ik nu zie is op de uitgang na de T-splitsing een bypas maken. Alleen kan je dan de t-splitsing uit zetten op het bad en zo de stroming naar de wp uitzetten. Dat is overkomelijk, maar toch. Ook zit je op de leiding die je deelt met jets, al verwacht ik genoeg druk om ook via de wp te blijven stromen.

Tweede probleem is dat onze jacuzzi dom is. Ik had bedacht om de wp te kiezen die ik via wifi kan bedienen alleen zie ik ook dat die vaak op flow actief worden. Alleen dan gaat de jacuzzi verwarmen met de waterkoker ipv wp :+ ik heb geen spoel of filter programma om evt mee te verwarmen, de wp zou re pomp moeten kunnen activeren.

Ik ben dus even ‘lost’ hier. Hoe regel ik het nu zo dat de wp de baas over de verwarming is?

[Afbeelding]
De Icespa stuurt zelf een 12v signaal uit voor een pomp aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Justberry schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:39:
[...]

De Icespa stuurt zelf een 12v signaal uit voor een pomp aansturing
Ah, was naar deze aan het kijken:

https://www.zwembadenwebs...verter-zwembad-warmtepomp

Dan dus uitzoeken welk relais voor de pomp is, in de zachte stand. Er zitten twee standen op, volgas en normaal. Zal dus moeten uitzoeken hoe ik die zelf schakel. Zullen daar twee relais voor zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-05-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt Spa warmtepompen zoals de W'eau Hybride spa /ICE Spa die zelf een relais kunnen aansturen waardoor de WP dus controle heeft over het circulatie en/of verwarmingscircuit van de spa.

Modellen W'eau Hybride spa ; Poolex Arctic Action 7kW maar er zullen er vast meer zijn

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2025 16:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
revolution-nl schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Je hebt Spa warmtepompen zoals de W'eau Hybride spa /ICE Spa die zelf een relais kunnen aansturen waardoor de WP dus controle heeft over het circulatie en/of verwarmingscircuit van de spa.

Modellen W'eau Hybride spa ; Poolex Arctic Action 7kW maar er zullen er vast meer zijn
Ik weet dus niet zo goed wat dat betekent. Koppel je het dan los van de normale aansturing, dus je gebruikt alleen de voeding nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:36:
[...]

Ik weet dus niet zo goed wat dat betekent. Koppel je het dan los van de normale aansturing, dus je gebruikt alleen de voeding nog?
Geen idee hoe dit met jou Spa zit, ik weet alleen de genoemde warmtepompen de Spa zelf kunnen aansturen met de daarvoor aanwezige contacten. Als ik jou was zou ik de casus gewoon eens voorleggen bij een aantal leveranciers van bijv. Poolex en W'eau

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier min of meer hetzelfde maar daarbij dat als ik de heater loskloppen de controller in error gaan omdat in de heater ook een flow sensor zit. Wat ik ga doen is een aparte in en uitvoer maken voor de wp met eigen energiezuinige circulatie pomp. Dan de originele controller op een lagere temperatuur zetten als de wp. Op die manier doet de controller gewoon zijn ding maar zal nooit via de Heater gaan verwarmen dat gaat de wp doen. Bijkomend voordeel is dat ik dit circuit kan gaan gebruiken voor chloor en salpeterzuur menging zodat dat niet meer met de hand hoeft. Maar eerste prio is ombouw herstellen voordat deze onherstelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Herkenbaar @edwin2021
Na 1 winter buiten was de staat van de ombouw structuur abominabel. Ik houd er al een hoes omheen maar het waaide er onder. De schil is kunststof maar eronder alles geperst hout.

Hebben jullie er een hoes overheen?
Heb nu een goedkope ali hoes en dat werkt supergoed voor bescherming van de deksel en dus ombouw.

Verder overweeg ik onder de jacuzzie klimaatfolie te leggen, kan optrekkend vocht er niet in maar wel uit. Heb een oud beestje en wil het zo lang mogelijk heel houden en vocht is gek genoeg een probleem :)

(Ben dus stukje tuin ah betegelen om de jacuzzi op te zetten. Hij stond op wat hout in het gras tijdelijk.)

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-05-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Dit is een Arctic en die is wat anders van opbouw. De bodem is een dikke, stabiele, kunstof plaat die in mijn geval op een tegel platform staat.
De opbouw is als een huis, geïsoleerde muren rondom met daarin de acryl kuip van de spa. De muren zijn van red ceder en binnenin voorzien van Ca 10 isolatie. Bovenop ligt een 10cm afdekking deksel
Het geheel moet zomer en winter bestendig zijn maar dateert van 2007.
Probkeem is nu dat de red ceder wanden aan de onderzijde aan het rotten zijn, hoe los je dat nu op.... Ik ben er nog niet uit. De gehele ombouw vervangen is zeer tijdrovend en kostbaar, opvullen dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh

Prh

Ik heb de hele unit uit elkaar gehaald en de standaard pomp ertussen uit gehaald. De 32mm slangen over de rubbers geschoven en vastgeklemd.

Werkt prima.

Zal later nog wat foto’s maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prh

Prh

Ik gebruik nu nog de Intex heater. Zolang het zandfilter aan staat geen storing op de flow.

Nu heb ik overschot van de zonnepanelen maar als dat straks minder is zal ik een warmtepomp ertussen zetten.

Ben nog wel opzoek naar een oplossing om toch op tijd te kunnen schakelen. Wellicht met een relais ertussen. Zitten 4 witte draden op het element Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8basZeHi-kGY6B4OMuAd1jKXAUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7uSX3kmRjB3pGnAj52Ho0k2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Zo na een aantal weken lezen ben ik er door heen!
Ik zie dat hier veel jacuzzi liefhebbers zijn en maar een aantal hottub eigenaren.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het advies over het vermogen van een eventuele warmtepomp omdat mijn idee/situatie afwijkt van wat de meeste doen.

Wij zitten te kijken naar een hottub van skargards en wel de Royal dual burn, houtgestookt dus. De dual burn is een uitvoering waarbij het vermogen van de kachel hoger is waardoor deze binnen 2 uur opgestookt zou moeten kunnen zijn.
Mijn verbazing was dat deze geheel ongeïsoleerd is. Volgens de verkoper was dit niet nodig gezien het ging om een dikke 5 laags, glasvezel versterkte kunststof kuip.

Wel kwam ik deze foto tegen dus het lijkt me bij eenvoudig war na te isoleren met pur. Of is dit af te raden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BibfhvP9LFHShvsi3UE5Jy-sAYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Slb7pijX19dGaRzXU9cPLFxs.jpg?f=fotoalbum_large

Ons idee is vooral hem in de lente / zomer / herfst te verbruiken. Om de buren niet te veel overlast van houtstook in de zomer te geven wilde we een warmtepomp er bij zetten. In eerste instantie was mijn idee de pomp in de Garage de plaatsen samen met de warmtepomp dit vanwegen het beoogde gebruik. En hij is dan uit het zicht.
De hottub heeft een inhoud van circa 1200liter.

Het idee is dus in de zomer warm houden met de warmtepomp en in het voor / naseizoen ook lekker stoken.
Welk vermogen zou hier bij horen en denken jullie dat dit realistische is of zitten we binnen de kortste keren ook in Midwinter met -10 in de hottub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:18
Na isoleren kan nooit kwaad, hoe meer hoe beter. Wil je het zeker weten dan zou je het eigenlijk moeten vullen en dan voelen (of nog beter met een warmte camera checken ) of er warmte af komt, als verkoper gelijk heeft zou je geen warmte moeten voelen / meten.

Hoevel capaciteit je warmtepomp moet zijn is geheel afhankelijk van hoe goed je bad geïsoleerd is.

Mijn Spa heeft wanden van 10cm schuim, onderkant op 4cm XPS platen, bovenkant een afdeikzeil met binnenin alu folie.

Aangesloten op een 9kW warmtepomp, zonder "bubbels" (dus net als een hottub) draait ie rond de 40% bij een temperatuur rond de 0gr wanneer er gebruik van gemaakt wordt.

-10 is koud, bij die temperatuur wil je niet nat eruit komen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Jazsie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 01:02:
Mijn Spa heeft wanden van 10cm schuim, onderkant op 4cm XPS platen, bovenkant een afdeikzeil met binnenin alu folie.

Aangesloten op een 9kW warmtepomp, zonder "bubbels" (dus net als een hottub) draait ie rond de 40% bij een temperatuur rond de 0gr wanneer er gebruik van gemaakt wordt.
Intressant, en spijker op de kop vwb isolatie.
Wat is de inhoud van jouw spa? Welke warmtepomp gebruik je. Heb je een idee van de geluidsproductie, ik neem aan dat de WP vlak naast spa staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Nu online
Jazsie schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 01:02:

-10 is koud, bij die temperatuur wil je niet nat eruit komen :+.
Ja daar heb ik niet over na gedacht 😂
We hebben de geïsoleerde afdekkap/hoes.

Op isolatieplaten zetten krijg ik vermoedelijk niet voor elkaar.... Of ik moet bedenken hoe ik dit kan afwerken.

Ik twijfel een beetje tussen
- W'eau Hybride spa
- Poolex Spawer o'spa
- W'eau Vertical Full Inverter

Qua vermogen vind ik het ook lastig omdat de prijs ook best wel hard omhoog schiet. En opstoken kan ik eigenlijk gewoon doen met de kachel. De pomp hoeft alleen maar warm te houden opzich (verlies te compenseren)

Zou ik dat redden met 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Tja, lastig te zeggen. Afhankelijk van de temperatuur hou je een stuk minder vermogen over. Mijn spa is rondom dik geïsoleerd, deksel is 10cm dik, en dan is het met een3kw heater geen probleem om op temperatuur te houden met dichte deksel. Deksel open en temp loopt terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
TimK1990 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Ja daar heb ik niet over na gedacht 😂
We hebben de geïsoleerde afdekkap/hoes.

Op isolatieplaten zetten krijg ik vermoedelijk niet voor elkaar.... Of ik moet bedenken hoe ik dit kan afwerken.

Ik twijfel een beetje tussen
- W'eau Hybride spa
- Poolex Spawer o'spa
- W'eau Vertical Full Inverter

Qua vermogen vind ik het ook lastig omdat de prijs ook best wel hard omhoog schiet. En opstoken kan ik eigenlijk gewoon doen met de kachel. De pomp hoeft alleen maar warm te houden opzich (verlies te compenseren)

Zou ik dat redden met 5kw?
Bij -10 bij lange na niet :). Mijn WP is 9kW en richting de 0gr dan moet ie echt aan de bak.

Verschilt wel afhankkelijk van je isolatie, op deze temperaturen wil je zo min mogelijk warmte verlies hebben.
Isolatie is dus wel een hele belangrijke factor.

Bij -10 zal je waarschijnlijk terugvallen op je elektrische 1:1 heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
edwin2021 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:59:
[...]

Intressant, en spijker op de kop vwb isolatie.
Wat is de inhoud van jouw spa? Welke warmtepomp gebruik je. Heb je een idee van de geluidsproductie, ik neem aan dat de WP vlak naast spa staat.
Inhoud is ~1m3.

Heb de BWT/Fairland HI-HC 85 9kW warmtepomp:
https://www.bwt.com/nl-nl...tepomp-HI-HC-85/125252277

Gekozen vanwege dat deze via RS485 modbus is aan te sturen, heb de hele regeling via HA lopen :).

Top warmtepomp, geluid is stil naar mijn mening. Op vol vermogen is ie wel hoorbaar, niet storend in mijn tuin van 7x4meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:20:
Herkenbaar @edwin2021
Na 1 winter buiten was de staat van de ombouw structuur abominabel. Ik houd er al een hoes omheen maar het waaide er onder. De schil is kunststof maar eronder alles geperst hout.

Hebben jullie er een hoes overheen?
Heb nu een goedkope ali hoes en dat werkt supergoed voor bescherming van de deksel en dus ombouw.

Verder overweeg ik onder de jacuzzie klimaatfolie te leggen, kan optrekkend vocht er niet in maar wel uit. Heb een oud beestje en wil het zo lang mogelijk heel houden en vocht is gek genoeg een probleem :)

(Ben dus stukje tuin ah betegelen om de jacuzzi op te zetten. Hij stond op wat hout in het gras tijdelijk.)
Inmiddels staat ie op tegels en draait de Poolex Icespa 7kW warmtepomp. Met een dagje stoeien met de uitstekende installateur van Bunx werkt zowel de flow vanuit de wp, app bediening en hebben we de 3kW doorstroom verwarmer op 1,5kW schakelbaar gemaakt zodat het hele circus binnen de 16A blijft. Helaas was de Poolex niet goed in elkaar gezet in de fabriek maar ook dat hadden we samen vrij snel gefixt.

Nu is de isolatie aan de beurt voor een update en daarna gaat er een stukje vlonder omheen en een vaste trap bij. Mooie stek van maken. De jacuzzi computer doet nu eigen niets meer, behalve er zijn voor voeding en de droogloop beveiliging zijn. Gebruik dus sowieso al weinig stroom meer vergeleken met de situatie hiervoor maar heb ook schema gemaakt dat ie ‘s nachts wat af mag koelen en dan afhankelijk van de dag als de zon schijnt gaat opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Heel benieuwd hoe die poolex icespa 7kw bevalt, zit ik ook naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelbien
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 18:36
NiGeLaToR schreef op maandag 2 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Helaas was de Poolex niet goed in elkaar gezet in de fabriek maar ook dat hadden we samen vrij snel gefixt.
Wat was er niet goed in elkaar gezet??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Michelbien schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:48:
[...]

Wat was er niet goed in elkaar gezet??
De temperatuur sensoren zaten niet op hun plek. De inkomende zat überhaupt niet in de daarvoor bestemde plek maar klem tussen de verdamper en de doorstroom unit en toen we alles aan het checken waren zag ik de uitstroom temp ook niet helemaal kloppen en met wat freubelen zat die ook goed.

Erg knullig. Gelukkig doortastende monteur & handige /me. Ajeto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Nu online
edwin2021 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:28:
Heel benieuwd hoe die poolex icespa 7kw bevalt, zit ik ook naar te kijken.
Heb ik ook over getwijfeld... Uiteindelijk voor de W'eau hybride 7,2kw gegaan. Doorslaggevend was voor mij vooral dat het 300 euro scheelde en de specs in mijn optiek redelijk gelijk op gaan.

Ik zou ze wel eens naast elkaar willen zien draaien om eens te kijken wat nou daadwerkelijk het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
De geluidsproductie zou voor mij de reden zijn om voor de icespa te gaan.
Hoe soepel regelt de W'eau zijn vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1108
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 19:38
Ik wil mijn intex purespa deluxe gaan verwarmen met solar collectoren. Nu zit ik met de uitdaging dat in de aanvoer van pomp naar bad een leiding voor de jets binnenin de normale leiding zit. Is er iemand die hier een bypass tussen heeft weten te knutselen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BNncos8BP8yoDeTdWjMbqYBT6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1WbCWowkusNC4EZDkBYVxyS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenD76
Zo, ik heb (bijna) alle benodigdheden voor mijn project, een weau mini inverter plus en een zwembadpompje van 250W, samen zullen deze iets meer dan 1000W gaan verbuiken.
Nu wil aftapoen van de skimmer, er zit een ongebruikte uitgang die afgesloten is met een schroefdop, deze is echter gelijmd (blauwe locktide=niet definitief) ik zou deze dus verwarmen en dan een poging doen om los te draaien, of heb ik grote kans dat ik de skimmer hierbij beschadig? Er zal hier wel iemand met hetzelfde probleem te maken gehad hebben… als inlaat zou ik de afvoerbuis gebruiken. Volgens mijn berekening is 1,5inch voldoende voor de flow…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiucztCiOo_ZVuzP6Ix62pXtGuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRVa9yPLtV7gKE0Rd4yESZcC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Nu online
edwin2021 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:49:
De geluidsproductie zou voor mij de reden zijn om voor de icespa te gaan.
Hoe soepel regelt de W'eau zijn vermogen?
Ik krijg hem vandaag binnen maar de hottub is er nog niet.
Wat betreft geluid vind ik het ook lastig. Ik verwacht dat hij niet de hele tijd op vol vermogen draaid dus ook in geluid wel terug moduleert.

Ik ga ook werken met schema's werken en hij gaat ook onder ideaal in de garage staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TimK1990 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Heb ik ook over getwijfeld... Uiteindelijk voor de W'eau hybride 7,2kw gegaan. Doorslaggevend was voor mij vooral dat het 300 euro scheelde en de specs in mijn optiek redelijk gelijk op gaan.

Ik zou ze wel eens naast elkaar willen zien draaien om eens te kijken wat nou daadwerkelijk het verschil maakt.
Ja daar kan ik je niet bij helpen. Wel ervaringen nu met de Icespa en die zijn positief, zeker icm de direct aan te sturen relais.

De app is een generieke Tuya client en dat maakt evt koppelen aan andere domotica mogelijk. Ik ben even gestart met een ‘smart life’ app en daarmee lees je de unit uit, stel je de temp in en schakel je de relais. Ook kun je wat tijdschema’s maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEYxf4Cv3Phu1j-6GXJfOAAeJLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69XhrmvSqcwYVpGU3x2RrMVE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi4pMe9w33XOJ_ZPgo1AsV21-3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daFmuMdB61OH3yNqgyi1FrKR.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua geluid is hij stil en doet hij z’n werk verder goed. Ik had net zo goed die van jou kunnen hebben gehad, ware het niet dat Bunx behulpzamer was en kon helpen met installeren. Weet niet of relais schakelingen ook zo makkelijk gaan.

@edwin2021 fyi

Ondertussen de bak verder geisoleerd en de buitenleidingen zoveel mogelijk geisoleerd. Verval in temp is nu wel erg laag, maar tis niet koud buiten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
@NiGeLaToR bedankt voor info tot zover. Ik zou zeggen hou ons/mij op de hoogte. Eerste uitdaging aan deze kant is de red ceder ombouw herstellen. Winter heeft onverwacht behoorlijk huis gehouden en hele delen moeten gerepareerd worden 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
edwin2021 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:37:
@NiGeLaToR bedankt voor info tot zover. Ik zou zeggen hou ons/mij op de hoogte. Eerste uitdaging aan deze kant is de red ceder ombouw herstellen. Winter heeft onverwacht behoorlijk huis gehouden en hele delen moeten gerepareerd worden 😭
Ja die van ons is van kunststof op een bedje van geperst karton, dus heb dat eerst maar geprobeerd te herstellen en impregneren. Overigens staat die van ons wel onder een hoes, dus het is alleen de onderzijde die echt aangetast is. Hoes van Ali express, tis even vervelend eraf en erop, maar de kap en ombouw blijven wel goed.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerox.2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:12
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:03:
[...]

Ja daar kan ik je niet bij helpen. Wel ervaringen nu met de Icespa en die zijn positief, zeker icm de direct aan te sturen relais.

De app is een generieke Tuya client en dat maakt evt koppelen aan andere domotica mogelijk. Ik ben even gestart met een ‘smart life’ app en daarmee lees je de unit uit, stel je de temp in en schakel je de relais. Ook kun je wat tijdschema’s maken.

[Afbeelding][Afbeelding]

Qua geluid is hij stil en doet hij z’n werk verder goed. Ik had net zo goed die van jou kunnen hebben gehad, ware het niet dat Bunx behulpzamer was en kon helpen met installeren. Weet niet of relais schakelingen ook zo makkelijk gaan.

@edwin2021 fyi

Ondertussen de bak verder geisoleerd en de buitenleidingen zoveel mogelijk geisoleerd. Verval in temp is nu wel erg laag, maar tis niet koud buiten natuurlijk.
Binnenkort krijg ik ook deze poolex warmtepomp binnen voor de hot tub, nu zie ik in de aansluitschema’s dat de pomp direct voor de warmtepomp wordt aangesloten (dus niet de pomp voor de filter en dan de warmtepomp), is dit bij jou ook zo?

Zie ook dat de poolex met flexibele slang mag worden aangesloten in tegenstelling tot de w’eau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Aerox.2000 de monteur heeft in mijn geval de wp achter de pomp aangesloten en gaat de volledige flow van de pomp door de wp en/of de bypass. Dit is niet ideaal, maar ik heb maar 1 pomp met 2 standen. Deze constructie levert wat verlies op aan stroomsnelheid op de max stand.

In een ideale wereld had ik een stromingspomp voor verwarming en evt filter en een pomp voor de jets, maar dit is bij mij dus 1. Als je de outflow van je pomp kunt aftakken via een bypass is dat wellicht fijner, maar je moet maar de ruimte hebben om het er te bouwen. Er is wat flex slang gecombineerd met hard pvc voor de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaartenD76
We staan al een stapje verder:
Ik heb twee pompen in men spa, eentje draait op twee snelheden filteren/jet, niet ideaal dus. Ik heb een apart circuit gemaakt met een zwembadpompje van Ubbink (250W), bypass, weau mini inverter plus.
De retour van de wp aangesloten op de afvoerbuis van men spa, warme water komt via een collector onderaan te spa tetecht.
Nu had ik de ongebruikte 2” schroefdraad op de skimmer uitgekozen als aftappunt voor de pomp maar de man in zwembadwinkel wist mij te vertrellen fat geen enkele koppeling zou werken met deze schroefdraad(Cal Spa)???
Dan maar even een andere oplossing zoeken. Voorlopig hangt de buis over de rand…

Voorheen 4,2KW/h om 1 graad op te warmen, nu haal ik 1,2KW/h om 3 graden op te warmen!!!

Fabrikatie ingang via aftapbuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsY43c1sR1ympeE-q3odhRnUaU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVIgAnWosvhfLjAQJhohf3E3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Nu online
Ondertussen is de hybride binnen ik heb hem voor dit weekend even tijdelijk aangesloten.

De warmtepomp is zeer stil. De pomp die bij de hottub zat echter niet! Dus die voert nu de boventoon.

Hoe doen jullie dat verder met het schoon houden. Er drijft redelijk snel veel troep in en de zuig zijde van de pomp zit te laag om te er uit te zuigen en te filteren.

Overigens heb ik een zandfilter en en uvc filter er in.

[ Voor 7% gewijzigd door TimK1990 op 29-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Skimmer ingebouwd, beste investering ooit :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
TimK1990 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:36:
Ondertussen is de hybride binnen ik heb hem voor dit weekend even tijdelijk aangesloten.

De warmtepomp is zeer stil. De pomp die bij de hottub zat echter niet! Dus die voert nu de boventoon.

Hoe doen jullie dat verder met het schoon houden. Er drijft redelijk snel veel troep in en de zuig zijde van de pomp zit te laag om te er uit te zuigen en te filteren.

Ik heb vrijwel geen rotzooi in de spa en als die er wel is hal ik er even een visnetje doorheen.
Welke warmtepomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TimK1990 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:36:

Aquafinesse, een waterstofzuiger en wekelijks even het filter reinigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Nu online
edwin2021 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 06:55:
[...]

Ik heb vrijwel geen rotzooi in de spa en als die er wel is hal ik er even een visnetje doorheen.
Welke warmtepomp heb je?
Wij hebben de w'eau hybride 7,2kw. Met dit weer hoeft bij natuurlijk ook niet heel veel moeite te doen!

De meeste vuiligheid komt denk ik deels door de vuiligheid die ik er niet geheel uit kreeg door transport en een week op de oprit staan + in en uitstappen van de (jonge) kinderen.
revolution-nl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Aquafinesse, een waterstofzuiger en wekelijks even het filter reinigen :)
Wij hebben een een set van Aquakristal + chloorkorrels bij de hottub gekocht. Verhoudingen moet ik alleen nog even uitvissen! De stofzuiger gaan we maar eens bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Initiële schoonmaak is lastig. Ahhsome werkt geweldig, net zolang doen totdat er geen bruine zooi meer op water gaat drijven https://www.marozwembaden...ZiyCdPA5ShL6tiHYmDIRyPNu3
Voor chloor enz ben ik ivm kosten al snel overgestapt op een zwembad regeling. Chloorvat kost ca 35,- en zuur weet ik even niet. https://www.toppy.nl/prod...l-system-ph-en-redox.html
Altijd helder water zonder telkens te hoeven verversen. Geen omkijken na behalve filters schoonmaken en af en toe vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
MaartenD76 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:33:
We staan al een stapje verder:
Ik heb twee pompen in men spa, eentje draait op twee snelheden filteren/jet, niet ideaal dus. Ik heb een apart circuit gemaakt met een zwembadpompje van Ubbink (250W), bypass, weau mini inverter plus.
De retour van de wp aangesloten op de afvoerbuis van men spa, warme water komt via een collector onderaan te spa tetecht.
Nu had ik de ongebruikte 2” schroefdraad op de skimmer uitgekozen als aftappunt voor de pomp maar de man in zwembadwinkel wist mij te vertrellen fat geen enkele koppeling zou werken met deze schroefdraad(Cal Spa)???
Dan maar even een andere oplossing zoeken. Voorlopig hangt de buis over de rand…

Voorheen 4,2KW/h om 1 graad op te warmen, nu haal ik 1,2KW/h om 3 graden op te warmen!!!

Fabrikatie ingang via aftapbuis:

[Afbeelding]
Waar haal je dergelijke verloopstukken? Het is een drama om de juiste koppelingen etc te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelbien
Ik ben van plan om mijn poolex icespa aan te sluiten op vaste electra, nu zit er nog een rcd-stekker aan.

Welke aardlekschakelaar is daar een goeie vervanger voor? Ik zie door verschillende specificaties de bomen door het bos niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelbien
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Betekend dat ook dat je dan je circulatiepomp kan in en uitschakelen zonder dat de warmtepomp in werking is?
Ik zat namelijk te denken om er een aparte schakelaar bij te maken voor het geval ik bijvoorbeeld een backwash wil gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Michelbien schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:52:
Ik ben van plan om mijn poolex icespa aan te sluiten op vaste electra, nu zit er nog een rcd-stekker aan.

Welke aardlekschakelaar is daar een goeie vervanger voor? Ik zie door verschillende specificaties de bomen door het bos niet meer..
Zonder foto gezien te hebben van je RCD stekker zal het een 10mA of 30mA variant zijn.

Ofwel een Type A aardlekschakelaar 10mA of 30mA voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:03
Michelbien schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:52:

Met alleen deze vraag zonder verdere informatie kan niemand je verder helpen. Advies geven is namelijk voor jouw persoonlijke situatie.

- Welke aansluiting heb je in huis? 3x25A of 1x35A of een andere aansluiting?
- Heb je al een aparte groep naar de tuin lopen? Zo ja welk type groep en aardlek?
- Komen er meer verbruikers op dezelfde aansluiting?

Hier 3x25A aansluiting --> Aardlek 40A 30mA (Type A)--> Groep naar tuin 16A B-karakteristiek --> Kabel naar tuin voor WCD of directe aansluiting.

Je gaat dus iedere keer een stapje terug vanaf de meterkast naar je tuin in het aantal Ampere. Dit zodat je selectiviteit kunt garanderen. M.a.w. als je aardlek eruit knalt niet de rest ook mee gaat. Dus achter een 16A groep kan een 6A groep (=max 1.380W) en dat is misschien niet genoeg voor al je verbruikers? Poolex IceSpa 7Kw vraagt maximaal 1.700W dus kom je tekort.

[ Voor 25% gewijzigd door Bo0bz op 04-07-2025 08:58 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Gaat om een aardlekschakelaar en niet automaat...

Ofwel het aantal A speelt hier "geen" rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Michelbien schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:01:
[...]

Betekend dat ook dat je dan je circulatiepomp kan in en uitschakelen zonder dat de warmtepomp in werking is?
Ik zat namelijk te denken om er een aparte schakelaar bij te maken voor het geval ik bijvoorbeeld een backwash wil gaan doen.
Ja ik kan zo te zien alleen de pomp in/uitschakelen met het relais zonder te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelbien
Bo0bz schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Met alleen deze vraag zonder verdere informatie kan niemand je verder helpen. Advies geven is namelijk voor jouw persoonlijke situatie.

- Welke aansluiting heb je in huis? 3x25A of 1x35A of een andere aansluiting?
- Heb je al een aparte groep naar de tuin lopen? Zo ja welk type groep en aardlek?
- Komen er meer verbruikers op dezelfde aansluiting?

Hier 3x25A aansluiting --> Aardlek 40A 30mA (Type A)--> Groep naar tuin 16A B-karakteristiek --> Kabel naar tuin voor WCD of directe aansluiting.

Je gaat dus iedere keer een stapje terug vanaf de meterkast naar je tuin in het aantal Ampere. Dit zodat je selectiviteit kunt garanderen. M.a.w. als je aardlek eruit knalt niet de rest ook mee gaat. Dus achter een 16A groep kan een 6A groep (=max 1.380W) en dat is misschien niet genoeg voor al je verbruikers? Poolex IceSpa 7Kw vraagt maximaal 1.700W dus kom je tekort.
Hey,
Wellicht was mijn vraag niet helemaal duidelijk, t maakt niet zoveel uit wat er in de meterkast hangt, dat is allemaal goed beveiligd, en niet relevant voor m’n vraag.

Aan m’n pomp zit een RCD stekker, die wil ik vervangen voor een automaat welke ik in een waterdicht kastje hang, zodat ik na de automaat nog kan schakelen met de pomp! @Jazsie begreep precies wat ik bedoelde, ik neem een 10mA automaat, deze is gelijk aan de RCD 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelbien
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:22:
[...]

Ja ik kan zo te zien alleen de pomp in/uitschakelen met het relais zonder te verwarmen.
Top! Dat zou betekenen dat ik geen tijdschakelaar nog extra hoef te installeren maar gewoon kan inregelen in het systeem van de warmtepomp 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-07 15:33
Hey,

Ik ben uiteindelijk toch overstag ah gaan om een warmtepomp aan te schaffen voor onze jacuzzi ... Voorlopig lijkt een Poolex Spawer Ice 5kW een geschikte optie omdat we het bad voornamelijk in de winter gebruiken en de meeste warmtepompen dan qua COP wat tekort schieten.

Enige twijfel ... zelf installeren of niet?
Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb een bad met volledig binnenwerk van Balboa ... zijn er dingen waar ik moet op letten? Fout kan doen?

Zijn er "handleidingen" ergens om de installatie zelf te doen? Onze installateur vroeg 3K voor een Balboa WP te komen plaatsen terwijl die pompen maar 1K kosten dus vind 2K installatiekosten wel een beetje teveel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Als je geen twee linker handen hebt... lekker zelf doen.

Tip: al het leidingwerk goed isoleren, vooral als je in de winter er gebruik van gaat maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luckymentrix33
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-07 12:16
Ik zou voor de 7KW gaan trouwens ervan uitgaande dat je een 5 persoons-jacuzzi hebt, vooral als je hem in de winter gebruikt.

Waar je vooral op moet letten is dat je de pomp aansluit aan de kant waar het water ingezogen wordt bij de circulatiepomp, niet aan de kant waar het water naar de jets gepompt wordt. Anders verlies je druk bij de jets. Verder stelt het niet zoveel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pientertje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wegens verbouwing van ons terras moest onze jacuzzi helaas weg. Ik heb nog twee dingen in de aanbieding, mogen weg tegen elk aannemelijk bod. Graag een DM sturen bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.y
luckymentrix33 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:16:
Ik zou voor de 7KW gaan trouwens ervan uitgaande dat je een 5 persoons-jacuzzi hebt, vooral als je hem in de winter gebruikt.

Waar je vooral op moet letten is dat je de pomp aansluit aan de kant waar het water ingezogen wordt bij de circulatiepomp, niet aan de kant waar het water naar de jets gepompt wordt. Anders verlies je druk bij de jets. Verder stelt het niet zoveel voor.
De Ice Spa pomp bestaat enkel in 7kW uitvoering (1495,-).
Nog eens ff bekijken hoe en waar aan te sluiten, ben niet onhandig maar heb ooit gezworen niet teveel meer te doen waar water bij komt kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Nu online
dr.y schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:48:
[...]

De Ice Spa pomp bestaat enkel in 7kW uitvoering (1495,-).
Nog eens ff bekijken hoe en waar aan te sluiten, ben niet onhandig maar heb ooit gezworen niet teveel meer te doen waar water bij komt kijken :)
Voordeel is wel dat er geen leiding druk is... Maximale is een leeg badje!
En ja 1400 litter of iets in die richting is ook vervelend 😉

Ik heb hem nu tijdelijk staan en vond het vrij eenvoudig. Nu nog echt even netjes afwerken, dat is nog het meeste werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.y
Dus ik plaats hem gewoon als vervanging van de huidige verwarming, dan lijkt er niks aan te zijn idd.

Ik veronderstel dat die dan een andere trigger krijgt om te warmen? Of kan die ergens op het balboa bord geplugd?
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste