Met de huidige weersomstandigheden, hoe lang heb je er over gedaan om te verwarmen (naar welke temp?) en welk verbruik had dat?
'tis een beetje van dat half-weer, vandaar
Met de huidige weersomstandigheden, hoe lang heb je er over gedaan om te verwarmen (naar welke temp?) en welk verbruik had dat?
Zo'n 120kWh nodig gehad waarvan er dus 90kWh opgewekt door de zonnepanelen direct verbruiktstudiostevus schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:17:
[...]
'tis een beetje van dat half-weer, vandaar
Denk hier ook zoiets.GeeMoney schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:23:
[...]
Zo'n 120kWh nodig gehad waarvan er dus 90kWh opgewekt door de zonnepanelen direct verbruikt.
Ik laat hem na morgen "standby" op/rond de 21 graden. Dan is hij bij de volgende keer lekker weer zo warm.
Deze dagen vonden mijn kids net even te mooi om niet te zwemmen.
Simracing and 3D-Printing enthousiast
Het is juist andersom. Hoe sneller hoe meer warmteoverdracht door het grotere temperatuurverschil.tomdh76 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:41:
. Ik denk als het water heel snel langs de wp gaat het water niet opwarmt.
Netjes dat het gelukt is.tomdh76 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:41:
Nu ik -mede dankzij @GeeMoney - mijn warmtepomp kan sturen via home assistant is het tijd om het bad te gaan opwarmen. Ik heb dynamisch tarief en veel zonnepanelen dus daar wil ik op sturen. Nu is de buiten temperatuur vandaag niet denderend maar stroomprijs negatief dus ik laat de pomp vol op draaien. Wat ik me afvraag is wat de advies snelheid voor de filterpomp is. Ik kan kiezen tussen slow, medium, en snel. Ik denk als het water heel snel langs de wp gaat het water niet opwarmt. Dus voor nu gekozen voor slow. Wat doen jullie?
[ Voor 16% gewijzigd door BeyondThunder op 07-04-2025 21:18 ]
Laat je je pomp lopen dan in de winter? en met chloor?BeyondThunder schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:51:toon volledige bericht
Hier ook alles opgestart en veel wezen spelen met mijn nieuwe Poollab 2.0
Inderdaad een top advies, dank jullie wel.
Wellicht een tip;
Ik heb van alles gemeten, CL (dpd1), CL (dpd2), PH, CYA, Alkaliteit, en nog wat.
Ik heb al die waardes inclusief inhoud zwembad en temperatuur in ChatGPT gegooid.
Geef je waardes en deze prompt kan je gebruiken:
Graag een analyse met oog voor onderlinge samenhang van de waarden, wat de impact is op de werking van het chloor en algemene waterkwaliteit, én een advies over hoe ik de waterbalans kan verbeteren.
En hier komt een verrassend goede analyse uit.
Veel zaken zoals vrij chloor, CYA en PH zijn natuurlijk triviaal. Maar het hangt ook allemaal samen.
En wat ben ik blij dat ik van die wattebollen af ben, knap nieuwe filtervat + pomp + glasparels.
Kraak helder water. (Het water blijft in het bad zitten in de winter dus ik moet de CYA waardes goed in de gaten houden)
[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2025 16:53 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Nee, ik tap alles af en maak de leidingen leeg.Arjantje72 schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:47:
[...]
Laat je je pomp lopen dan in de winter? en met chloor?
Ligt eraan wat je wilt meten: dpd1 is voor het vrije chloor, dat doe ik ook altijd meten. Dpd1 +dpd 3 is meten het gecombineerde chloor.BeyondThunder schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:28:
[...]
Nee, ik tap alles af en maak de leidingen leeg.
Ik maak ook een overloop naar de sloot zodat ik er geen omkijken naar heb.
Ik vroeg me wel af:
Deze dude gebruikt eerst de DPD1, en daarna de DPD3 (in dezelfde sample) klopt dat en moet je ook zo de test uitvoeren? Eerst DPD1 en daarna DPD3 erin?
Zo staat het ook in de manual, dusse.... RTFMBeyondThunder schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:28:
Ik vroeg me wel af:
Deze dude gebruikt eerst de DPD1, en daarna de DPD3 (in dezelfde sample) klopt dat en moet je ook zo de test uitvoeren? Eerst DPD1 en daarna DPD3 erin?
LOL, ja, die manual heb ik nu 2 keer van voor naar achter en terug gelezen.
Er moet een eendje de eerste zijn heKoffie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:02:
Bij ons is er vanochtend al gretig gebruik gemaakt van het zwembad
spoiler:
Yamaha MT-09
Je laat de skimmer niet uit de tegel slijpen ? En dan de skimmer op hoogte van de tegel maken?Hanzzzie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:18:
hmmmm ook weer leuk jobje...
Zorgen dat de tegeluitsparing voor de skimmerpotten mooi kan gelegd worden...
Had wat in mn gedachte met 3d print stukjes maar is precies moeilijker als gedacht
Denk dat ik het ga houden op een vlak maken dat mooi onder de tegel past en dat op de tegel lijmen met silicone.
Natuurlijk het stuk onderaan los leggen met paar mm speling tussen de tegel en het stuk en dan met siliconen goed aandrukken.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 09-04-2025 09:27 ]
skimmers zitten vast aan bad en natuurlijk iets lager dan de tegel door de tegellijm enz enzGeeMoney schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:26:
[...]
Je laat de skimmer niet uit de tegel slijpen ? En dan de skimmer op hoogte van de tegel maken?
Ik heb vlonders eromheen gemaakt en de skimmer is vlak met de bovenkant van de vlonder. Skimmer is "opgehoogd" met flexibel pvc en een ty-wrap.
[ Voor 29% gewijzigd door Hanzzzie op 09-04-2025 11:03 ]
Check, ja JDL staat ook op mijn lijstje wel, paar K duurder dan JM top wellness, maar daar hoor ik wisselende zaken over. Verder nog kijkend bij Revis in drachten, die zitten qua prijs gelijk met JDL maar dan gratis transport. (is ook maar halfuurtje dan).dizzytal schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:34:
[...]
[...]
53K. Maar ze komen ook zonder problemen uit Waalwijk e.o. naar t noorden(OV) Ik had wel wat opmerkingen dus we gaan ‘gewoon’ voor JDL. Vorig jaar al geweest, goed gevoel, goede prijs dus hoppa…
Nice,
Van JM Top Wellness kreeg ik (vorig jaar) een offerte die hoger was dan bij JDL. Ik kreeg/had ook 't idee dat zij de baden gewoon lieten maken bij JDL. Die vielen bij mij dus af.lolle1212 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:38:
[...]
Check, ja JDL staat ook op mijn lijstje wel, paar K duurder dan JM top wellness, maar daar hoor ik wisselende zaken over. Verder nog kijkend bij Revis in drachten, die zitten qua prijs gelijk met JDL maar dan gratis transport. (is ook maar halfuurtje dan).
Maar mag ik vragen wat je nu kwijt bent voor het fundament met heipalen? Ik heb in meerstad deels slap veen en moet dus ofwel grondverbetering ofwel heipalen.. Zoek eigenlijk nog een toko die het grondwerk, heipalen en betonvloer doet, anders wordt het zo'n geregel.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
[ Voor 4% gewijzigd door Hanzzzie op 10-04-2025 12:00 ]
Bedankt. Nog even bekijken als het afgekit is of ik evt paar spacers maak tussen die tegel om hem mooi op afstand te houden met grijs filament zodat het daar ook afgekit lijkt
Ja lastige is dat JDL geen heiwerk doet, en betonwerk zonder het heiwerk heeft niet zo veel nut in mijn geval. Wel een chille gast en denkt ook goed mee. (bijv. voor isolatie)dizzytal schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:23:
[...]
Van JM Top Wellness kreeg ik (vorig jaar) een offerte die hoger was dan bij JDL. Ik kreeg/had ook 't idee dat zij de baden gewoon lieten maken bij JDL. Die vielen bij mij dus af.
Ook bij Revis geinformeerd, maar die verwees me naar een dealer van hen omdat ze zelf willen focussen op fabricage i.p.v. plaatsing. Hun dealer kwam met een prijs richting 80K.
Afgezien van het grondwerk, dat moet je gewoon lekker lokaal laten doen, makkelijker met afvoer enzo heb ik alles door JDL laten regelen/regelt.
Ah, vorig jaar was JM (veel) duurder dan JDL en aangezien 't zo'n beetje buren zijn was dat mij idee.lolle1212 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:44:toon volledige bericht
[...]
Ja lastige is dat JDL geen heiwerk doet, en betonwerk zonder het heiwerk heeft niet zo veel nut in mijn geval. Wel een chille gast en denkt ook goed mee. (bijv. voor isolatie)
montage bij JDL valt mee, maar denk dat ik dat zelf doe zodat ik zelf de apparatuur / techniek kan kiezen, dat scheelt vaak wel behoorlijk in prijs. Ik denk overigens niet dat JM de baden bij JDL haalt, want JDL is voor puur bad+rolldeck wel wat duurder (maar wel betere service).
Qua bad kijk ik naar:
Een 8x3 bad met
-Hoektrap
-Verlichting
-voor gemonteerde skimmer/inspuiters
-zitplataeu met automatisch solar anti alg rolldeck
Als je niet te veel meters slang tussen zwembad - pomp - warmtepomp - zwembad gebruikt, dan lukt die combinatie wel.Tasteless schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:54:
Hallo mede tweakers,
Ik wil dit jaar voor het eerst ook een "zwembad" gaan opzetten voor mijn dochter (5 Jaar). Ik heb een Intex 366 x 99 gekocht en ben aan het twijfelen over een warmtepomp.
Heeft iemand ervaring met de Poolex Mag Fi full inverter 4KW?
Zou ik deze met de gewone C600 pomp van intex kunnen laten draaien?
https://bunx.nl/poolex-mi...E0dYnN__sSMhoC1RMQAvD_BwE
Bedankt voor je reactie. Ik heb je via de search al meerdere keren voorbij zien komen en daardoor maar besloten niet voor de W'eau inverter te gaan.Plenkske schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:04:
[...]
Als je niet te veel meters slang tussen zwembad - pomp - warmtepomp - zwembad gebruikt, dan lukt die combinatie wel.
Vorig jaar einde seizoen (toen het al flink koud was) hoorde ik mijn zoutwatersysteem piepen (te weinig flow). Verder niet naar gekeken en alles schoongemaakt en opgeborgen. Sinds deze week het spulletje weer opgebouwd maar weer te weinig flow.wauskoek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:42:
[...]
Vanmorgen gearriveerd per post. De boel gelijk in elkaar gezet en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit van de koppelingen niet zo heel fantastisch is tegenover een Intex. Maar daar valt omheen te werken met veel teflontape. In het begin klonk de pomp als een koffiemolen met al het lucht erin maar als dat weg is... oooohhh wat heerlijk rustig zeg!!![]()
Voordeel van deze RCD is dat hij niet uit springt als je de stekker uit het stopcontact haalt. Zoals bij een Intex wel het geval is. Ik heb ergens nog een tijdklok rondslingeren en die maar eens ertussen zetten.
Laat het hete weer maar komen!
Gratis uiteraard, of tegen verzendkosten. Iemand? Anders knip ik de PRCD er af en gaat hij de container in.The Executer schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:35:
Iemand in dit topic nog belang bij een defecte Bestway Flowclear 3m3 ZFP type 58515? Het defect is een lager welke aan stront is en niet te vervangen. Zie ook deze post: The Executer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Misschien dat iemand hem voor onderdelen kan gebruiken? Half zakje filterzand mag ook mee, hoeft niet, dan gooi ik het hier in het parkje. Regio zuid-oost- Friesland
[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 12-04-2025 12:39 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Antraciet.twodigits schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:21:
Mooi strak geworden @Hanzzzie ! Die kleurstelling overwegen wij ook, is jouw bad ook lichtgrijs? Dat is de kleur waar wij nu op uitkomen voor een HDPE bad van 8 bij 4.
Verder krijgen we toch overwegend te horen dat een normaal chloorsysteem de voorkeur heeft boven zout, vanwege minder problemen op langere termijn met corrosie, storingen en wat voordeliger. Ik neig daar dan ook voor te kiezen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Klopt. Het zout word omgezet in chloor maar is nooit zwaar aanwezig.Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:09:
Uiteindelijk werkt zout ook gewoon met chloor. En als je goed doseert heb je ook geen rode ogen of huidproblemen.
Zal wel allemaal min of meer gelijk zijn wellichtDennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:15:
Ik ga zelf niet echt veel onderwater. Maar mijn kinderen des te meer. Die houden de ogen ook gewoon open.
Het blijft een kwestie van goed doseren.
Waarbij ik mij kan indenken dat een winkel met showmodellen hoger doseert omdat er toch niet gezwommen wordt. En je helder water wil en zeker geen algjes.
Die heb je ook niet met normaal doseren. Maargoed..
Idem.tomdh76 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:49:
Ik heb mijn zwembad nu op temperatuur en gisteren kids heerlijk gezwommen! Wat doen jullie wbt de sugarlife instellingen voor filtratie? Ik zit te twijfelen tussen smart en intelligent modus maar ook de heating modus lijkt prima.
Energie technisch is het het zuinigst om hem te verlagen en later weer op temp te brengen.Hanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:00:
[...]
Idem.
Vraagje... Met onzekerheid met temperatuur buiten komende weken. Laten jullie het zwembad op temperatuur of verlagen jullie het?
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2025 11:36 ]
Zonne energie zo wie zo nog te weinig hier en heb nog terugdraaiende teller (al kom ik door elek wagen van mijn werk niet meer toe)GeeMoney schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:29:
[...]
Energie technisch is het het zuinigst om hem te verlagen en later weer op temp te brengen.
Mijn twee oudste kinderen gaan echter ook af en toe zwemmen als het buiten ook maar een beetje zonnig en 16 graden is.
Ik laat hem de komende tijd daarom op 26 graden, gebruikt wel wat meer energie maar dit jaar was ik ook erg vroeg met opstoken moet ik bekennen dus mijn verbruik zal waarschijnlijk wat hoger uit komen dan vorig jaar maar het zwemseizoen is dan ook langer geweest.
Als het echt mooie weer er is dan stook ik op 28,5 graden, vooral voor de jongste (3 jaar).
Ik stuur overigens (slim) zoveel mogelijk op zonnen energie.
Bad op temp houden was afgelopen week hier inclusief waterpomp ongeveer 10-12kWh per dag.Hanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:42:
[...]
Zonne energie zo wie zo nog te weinig hier en heb nog terugdraaiende teller (al kom ik door elek wagen van mijn werk niet meer toe)
Upgrade staat gepland als de digitale teller hier komt, samen met een 15a20kw(of meer) batterijpark
Wat je ruikt is juist de chloor die een reactie is aangegaan met 'viezigheid'. Bij een geheel nieuw bad zal je niet snel chloor ruiken om deze redenHanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:12:
Natuurlijk zelf geen ervaring met chloorbad maar naar diegene waar we naar waren gaan kijken viel het wel op bij openen van het bad dat er even een chloorgeur was (wat wij niet ervaren)
Ben me dat ook nog helemaal aan het uitdokteren hoe ik het ga doen...GeeMoney schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:49:
[...]
Bad op temp houden was afgelopen week hier inclusief waterpomp ongeveer 10-12kWh per dag.
Ik heb nu al 40kWh + per dag aan opbrengst. Ik rijd ook elektrisch maar combineer dat dus zo slim mogelijk al zijn er soms momenten dat ik natuurlijk toch van het net afneem maar dat is zo minimaal mogelijk.
Onder het motto van; een hobby mag geld kopen, (en dan heb ik het niet een direct over 't zwembad zelf) zit ik te denken om wat paneeltje op de nieuwe schuur te gooien, accu-tje er bij, gewoon zelfbouw, en dan eens kijken of ik het bad helemaal 'zelf voorzienend' kan maken/laten worden. Als je i.d.d. een 10-12kWh per dag nodig bent dan zou dat op zich nog wel binnen bereik liggen...GeeMoney schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:49:
[...]
Bad op temp houden was afgelopen week hier inclusief waterpomp ongeveer 10-12kWh per dag.
Ik heb nu al 40kWh + per dag aan opbrengst. Ik rijd ook elektrisch maar combineer dat dus zo slim mogelijk al zijn er soms momenten dat ik natuurlijk toch van het net afneem maar dat is zo minimaal mogelijk.
Chloor zelf ruik je niet, wat jij ruikt is chloor dat zijn werk gedaan heeft.Hanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:12:
[...]
Klopt. Het zout word omgezet in chloor maar is nooit zwaar aanwezig.
Het is nu iets teveel omdat het wat gokken is bij opstart (1.9gr ipv aanbevolen 1.5gr per liter)
Gewoon ogen open onderwater zonder probleem.
Natuurlijk zelf geen ervaring met chloorbad maar naar diegene waar we naar waren gaan kijken viel het wel op bij openen van het bad dat er even een chloorgeur was (wat wij niet ervaren)
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Met het mindere weer de komende weken, verlaag jij je temperatuur nu ook wat om energie te sparen of niet?GeeMoney schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:49:
[...]
Ja, ik laat hem nu rond de 24 graden hangen.Hanzzzie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:46:
[...]
Met het mindere weer de komende weken, verlaag jij je temperatuur nu ook wat om energie te sparen of niet?
Ok, bedankt. Eerste jaar is wat wennen vermoed ik hoe je alles doetGeeMoney schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:04:
[...]
Ja, ik laat hem nu rond de 24 graden hangen.
Als het mooie weer dan aanbreekt is hij namelijk zo op 28.
Vandaag was een zonnige warme dag en had ik 9kWh nodig totaal om hem op temp te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door Hanzzzie op 15-04-2025 19:15 ]
Ja, waterpomp draaien is filteren.Hanzzzie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:14:
[...]
Ok, bedankt. Eerste jaar is wat wennen vermoed ik hoe je alles doet
Laat je hem even lang filteren?
moet eens kijken hoe ik lager kan gaan, heb de pomp al op 60% gezet gehad maar dan wil de app precies niet helemaal niets doen met chloorwaardes (op de bedieningseenheid zelf dan weer wel...), app zegt gewoon geen stromingGeeMoney schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:22:
[...]
Ja, waterpomp draaien is filteren.
Je moet ten minste 2x op 1 dag je bad helemaal doorpompen. Dus jij hebt 58 kuub, en als je dus 12 uur je waterpomp aan wilt hebben dan dien je dus 116 kuub gedeeld door 12 is 9,6m3/h uur te pompen en filteren.
25m3/hHanzzzie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:09:
[...]
moet eens kijken hoe ik lager kan gaan, heb de pomp al op 60% gezet gehad maar dan wil de app precies niet helemaal niets doen met chloorwaardes (op de bedieningseenheid zelf dan weer wel...), app zegt gewoon geen stroming
op 80% zou die 25m3/h moeten doen. Helaas zie je dit enkel bij manual mode, en niet als hij gekoppeld zit op de regeling
Inverpro ip30 is de pompGeeMoney schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:15:
[...]
25m3/h. Dat is wel erg veel lijkt mij. Mijn pomp doet max 30m3/h maar ik draai hem 10 uur lang op 6,5m3/h .
We zijn weer een stapje verder. Beton is gestortCrociStrike030 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:31:
Hier is het spektakel ook begonnen. Al jaren een intex opzet bad van 2,5 x 5 meter. Deze nu ingeruild voor een bad met staal + liner.
[Afbeelding]
Gat is afgelopen zaterdag gegraven en binnenkort laat ik beton komen. Zal af en toe proberen een foto te uploaden met wat uitleg. Alles doe ik zelf. Met hulp van kennissen voor het zware / lompe werk.
Riool buis was bekend, alleen gehoopt dat die wat meer naar buitekant zat. Dus ook die even omleggen.
Hopelijk eind mei zwemmen 🏊♀️
Morgen gratis bier!
je gaat vlot optijd zijn voor het goede weer!CrociStrike030 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:17:
[...]
We zijn weer een stapje verder. Beton is gestortHopelijk dit weekend de wanden maken en volgend weekend de stalen ring erin + liner.[Afbeelding]
De pomp is binnen. De boel aangesloten en deze pompt gelukkig de boel wel weer lekker door! Alleen wel weer te veel herrie helaas. Ik heb geen andere pomp kunnen vinden die iets sterker is als de eerdere 100 Watt versie. Eerst volgende werd toch deze met 250 Watt. Moet ik toch het pomphokje voorzien van geluidsabsorberende panelen o.i.d.wauskoek schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:56:
[...]
Vorig jaar einde seizoen (toen het al flink koud was) hoorde ik mijn zoutwatersysteem piepen (te weinig flow). Verder niet naar gekeken en alles schoongemaakt en opgeborgen. Sinds deze week het spulletje weer opgebouwd maar weer te weinig flow.Lijkt erop dat het pompje het zoutwater misschien toch niet leuk vindt?
Dus nu opzoek naar een andere pomp. En uiteraard moet deze weer een stille variant zijn
Iemand ervaring met deze pomp? Of heeft iemand een ander aanbeveling.
https://www.toppy.nl/prod...50a-zwembadpomp-2-5m.html
Ik heb de 4kw versie nu een aantal jaren in gebruik met een intex opzet bad 4 kuubjes water. Ik vind het geluid nog wel mee vallen, tuurlijk als hij hard moet werken hoor je hem zeker, maar ik vind het niet storend als je dichtbij zit.nextnext schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:07:
Ik heb het topic doorgeworsteld maar krijg nog geen duidelijk beeld van de ervaringen met de w’eau warmtepomp. Omdat er ook nog een plus versie is en ik nu een tweedekansje zie, toch even de vraag hier wat de ervaring is met de invertus plus variant en nu dan specifiek de 4,5kw versie. Prijs is stukje vriendelijker als tweedekans
https://www.toppy.nl/tweedekans-product/5827
Gaat me vooral om prestatie en geluid, hoeft niet ultra stil te zijn maar las ook verhalen dat ie na 1/2 je gebruik meer lawaai ging maken.
Ter info, heb een bad van 400x200x100 en wil gewoon vaker gebruik kunnen maken van het zwembad. Dus bij dagen van 20+ in plaats van alleen dagen van 25+ graden.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Ik zit ook nog te dubben over hoe ik mijn pomp het beste kan inzetten icm dynamische tarieven. Ik heb een bad van 25m3 en de pomp is max 25M3/uur. Als ik dus de stelregel aanhoud van 2 keer per dag hele bad filteren zou ik met 2 uur per dag klaar zijn. Maar de warmtepomp moet ook flow krijgen en dan lijkt me 2 uur te kort...Jazsie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:59:
Wil je zuinig en stil dan zou je of een grote pomp moeten nemen met een frequentie regelaar er tussen of een "variabele zwembadpomp".
Mocht de pomp "te krachtig" zijn dan zou je nog een frequentieregelaar ertussen kunnen zetten.
Langer pompen maar wel stiller en zuiniger.
Kost wat maar heb je ook wat.
Ikm heb een frequentie-regelaar en laat de ZFP dan heel de dag(9:00-22:00) draaien. stilstaand water in de zon kan niet goed zijntomdh76 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:52:
[...]
Ik zit ook nog te dubben over hoe ik mijn pomp het beste kan inzetten icm dynamische tarieven. Ik heb een bad van 25m3 en de pomp is max 25M3/uur. Als ik dus de stelregel aanhoud van 2 keer per dag hele bad filteren zou ik met 2 uur per dag klaar zijn. Maar de warmtepomp moet ook flow krijgen en dan lijkt me 2 uur te kort...
Mijn plan nu is om overdag als stroom goedkoop is de waterpomp op 40% te zetten voor 8 uur icm met de warmtepomp op volle kracht
En dan in de avond en nacht nog een uurtje of zo de waterpomp op max?
Wat zouden jullie doen?
Ik doe het ook zoals @Arjantje72 aangeeft voor de waterpomp.tomdh76 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:52:
[...]
Ik zit ook nog te dubben over hoe ik mijn pomp het beste kan inzetten icm dynamische tarieven. Ik heb een bad van 25m3 en de pomp is max 25M3/uur. Als ik dus de stelregel aanhoud van 2 keer per dag hele bad filteren zou ik met 2 uur per dag klaar zijn. Maar de warmtepomp moet ook flow krijgen en dan lijkt me 2 uur te kort...
Mijn plan nu is om overdag als stroom goedkoop is de waterpomp op 40% te zetten voor 8 uur icm met de warmtepomp op volle kracht
En dan in de avond en nacht nog een uurtje of zo de waterpomp op max?
Wat zouden jullie doen?
Hier gaat dat goed met een 4 kuub zwembadje.MikeyMan schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:36:
Veel vlonders om het zwembad hier... Maar zijn er ook die het zwembad op een vlonder hebben?
Zit eraan te denken ipv bestrating. Maar heeft wat gewicht te verstouwen natuurlijk.
Ik doe altijd eerst filterpomp en daarna warmtepomp.nextnext schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:22:
Hierbij nog een nuttig plaatje voor het aansluiten van een zandfilterpomp en warmtepomp met een bypass. Geen dank! [Afbeelding]
Hier klopt niet veel van; gemaakt door een hallucinerende ChatGPT ?nextnext schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:22:
Hierbij nog een nuttig plaatje voor het aansluiten van een zandfilterpomp en warmtepomp met een bypass. Geen dank! [Afbeelding]
Ik heb er een hek omheen gemaakt totdat de jongste haar zwemdiploma heeft ook.Brilsmurfffje schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:18:
Hoe gaan jullie hier om met kleine kinderen en de zwembaden? Dat hout m’n partner momenteel erg tegen voor de aanleg van een zwembad in de tuin. We zouden voor een klein 4x7 bad gaan met een tegenstroom installatie erin.
Hoe zorgen jullie ervoor dat in een moment van onoplettendheid de kleine peuter/kleuter er niet in valt?
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 20-04-2025 18:46 ]
Nog bijzonder materiaal/constructie gebruikt?Plenkske schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:06:
[...]
Hier gaat dat goed met een 4 kuub zwembadje.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2025 19:14 ]
Niks bijzonders.MikeyMan schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:12:
[...]
Nog bijzonder materiaal/constructie gebruikt?
Wat voor hart op hart afstand heb je aangehouden?
@MadDonkey er staan tientallen zo niet honderden filmpjes op youtube waar groene zwembaden weer mooi blauw worden gemaakt.
Leeg pompen, alles schoonmaken, bad reinigen en dan opnieuw beginnen lijkt me de beste optieMadDonkey schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:57:
Sinds enkele weken ben ik de gelukkige eigenaar van een zwembad met een woning er bij. Nu heeft de vorige bewoner weinig over het zwembad achter gelaten. Wel zie ik een aardige installatie. Maar voordat ik daar aan begin.
Het water zit vol met algen. Het lijkt wel een heldere sloot qua kleur. Kun je hier nog van terugkomen? Of moet ik het zwembad leeg gaan pompen en opnieuw vullen? Dit is voor mij de laatste optie, het bad is 10 bij 5 meter en 2 meter diep.
Ik heb online flink gezocht. Maar ik zie niemand die begint met een zwembad die helemaal bruin/groen is van de alg. Misschien met een reden...? Weet iemand een how-to hoe ik er weer helder water van maak?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja klopt, vond het wel grappig hoe slecht het in elkaar steekt. Bedankt voor linkje, dat ziet er wél goed uitocmer schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:30:
[...]
Hier klopt niet veel van; gemaakt door een hallucinerende ChatGPT ?
Deze is beter: https://bouwzelfjezwembad...n-warmtepomp#12-toc-title
Misschien even fototje met de algemene staat?MadDonkey schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:57:
Sinds enkele weken ben ik de gelukkige eigenaar van een zwembad met een woning er bij. Nu heeft de vorige bewoner weinig over het zwembad achter gelaten. Wel zie ik een aardige installatie. Maar voordat ik daar aan begin.
Het water zit vol met algen. Het lijkt wel een heldere sloot qua kleur. Kun je hier nog van terugkomen? Of moet ik het zwembad leeg gaan pompen en opnieuw vullen? Dit is voor mij de laatste optie, het bad is 10 bij 5 meter en 2 meter diep.
Ik heb online flink gezocht. Maar ik zie niemand die begint met een zwembad die helemaal bruin/groen is van de alg. Misschien met een reden...? Weet iemand een how-to hoe ik er weer helder water van maak?
Kweet niet, maar het is ook niet een hygiëne dingetje?Hanzzzie schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:56:
[...]
Misschien even fototje met de algemene staat?
Met chloorchock en goed filteren geraak je toch al een heel eind...
100m3 is niet niks aan water
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Met chloor en de juiste pH etc. Is dat allemaal op te lossen en te neutraliseren hoor.Toppe schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:26:
[...]
Kweet niet, maar het is ook niet een hygiëne dingetje?
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2025 10:18 ]
Hoewel ik 'm inderdaad het hele jaar vol water heb en dus in het voorjaar een stevig schoonmaak mag doen was dit een extreme situatie.GeeMoney schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:41:
[...]
Met chloor en de juiste pH etc. Is dat allemaal op te lossen en te neutraliseren hoor.
@Koffie heeft volgens mij een post met zijn bad weer helemaal zomerklaar te maken nadat die ook zo groen als gras was.
@Koffie lijkt er elk jaar mee te dealen in ieder geval, zie hieronder bijvoorbeeld.
Koffie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Ik heb daar een filmpje van gemaakt destijds, met wat geduld en inspanning moet je dat echt wel met een week op de rit krijgen. Succes!MadDonkey schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:57:
Tijd voor een nieuwe sig..
https://www.reddit.com/r/...n_to_blue_transformation/Toppe schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:26:
[...]
Kweet niet, maar het is ook niet een hygiëne dingetje?
Afgelopen weekend de wanden kunnen opbouwen. Hopelijk blijft het dit weekend droog zodat de stalen wand erin kan. Misschien zelfs de liner alCrociStrike030 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:17:
[...]
We zijn weer een stapje verder. Beton is gestortHopelijk dit weekend de wanden maken en volgend weekend de stalen ring erin + liner.[Afbeelding]
Morgen gratis bier!
Poh.. Wanneer ik naar jouw filmpje kijk zakt de moed in mijn schoenen met mijn eigen project.Koffie schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:25:
[...]
Hoewel ik 'm inderdaad het hele jaar vol water heb en dus in het voorjaar een stevig schoonmaak mag doen was dit een extreme situatie.
Door omstandigheden heeft het bad van april tot juli volledig stilgestaan. Geen wateronderhoud en geen filtratie.
[...]
Ik heb daar een filmpje van gemaakt destijds, met wat geduld en inspanning moet je dat echt wel met een week op de rit krijgen. Succes!
YouTube: HELP! Mijn zwembad is groen
Je kan uiteraard veel middelen kopen in de hoop dat het goed komt, chloorshock bijv is redelijk effectief, net als algenbinders heb ik positieve ervaringen mee.MadDonkey schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:18:
[...]
Poh.. Wanneer ik naar jouw filmpje kijk zakt de moed in mijn schoenen met mijn eigen project.
***members only***
Ik heb hier het trapje even schoon gemaakt en naast de trap geboend om te tonen hoe erg de alg afzetting is. Ik heb geen idee hoe lang het bad geen onderhoud heeft gehad. Laatste factuur van onderhoud is van 2018.
[ Voor 54% gewijzigd door Hanzzzie op 23-04-2025 07:15 ]
Mooi vijver toch? Of wacht ...MadDonkey schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:18:
[...]
Poh.. Wanneer ik naar jouw filmpje kijk zakt de moed in mijn schoenen met mijn eigen project.
***members only***
Ik heb hier het trapje even schoon gemaakt en naast de trap geboend om te tonen hoe erg de alg afzetting is. Ik heb geen idee hoe lang het bad geen onderhoud heeft gehad. Laatste factuur van onderhoud is van 2018.
Zeker!Jazsie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:43:
Als eerst pH op orde brengen, anders doet je chloor weinig.
De rest zoals @Koffie aangeeft zal je een heel eind op weg helpen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq