Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-08 13:44
GeeMoney schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:30:
[...]

Zwemseizoen is geopend !
Met de huidige weersomstandigheden, hoe lang heb je er over gedaan om te verwarmen (naar welke temp?) en welk verbruik had dat?

'tis een beetje van dat half-weer, vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:54
studiostevus schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:17:
[...]

Met de huidige weersomstandigheden, hoe lang heb je er over gedaan om te verwarmen (naar welke temp?) en welk verbruik had dat?

'tis een beetje van dat half-weer, vandaar
Zo'n 120kWh nodig gehad waarvan er dus 90kWh opgewekt door de zonnepanelen direct verbruikt :) .
Ik laat hem na morgen "standby" op/rond de 21 graden. Dan is hij bij de volgende keer lekker weer zo warm.
Deze dagen vonden mijn kids net even te mooi om niet te zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:21
Is er een manier om de slangtule die ik een paar jaarterug in de solarmat heb gelijmd terug los te krijgen?

4 jaar geleden ofzo had ik alles met pvc leidingen gelegd, maar die waren vorig jaar volledig verduurd door de zon
Als je de leiding vastneemt breekt deze gewoon (bij de witte leidingen).
Ik had ook blauwe leidingen liggen, deze vertonen barstjes en zijn dus niet meer luchtdicht.

Maar dus op elke koppeling zit een slangtule gelijmd, in bv de in en uitgang van de solarmat, in de in en uitgangen van de regelkraan om het water niet langs de solarmat te laten lopen...

Ik wou deze keer pvc drukleidingen leggen, maar ik begin te vrezen dat ik dan bijna een volledige nieuwe solarmat en regelkraan zal moeten kopen...
En dan gaat het overgaan naar PVC drukleiding een dure grap worden.

Andere optie is bv volgende leiding gebruiken:
https://www.toppy.nl/prod...38-mm-25-meter-zwart.html
Ze halen hier aan uv bestendig, maar ik vermoed dat die na 4-5 jaar ook wel zal verduurd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-08 16:22
GeeMoney schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:23:
[...]

Zo'n 120kWh nodig gehad waarvan er dus 90kWh opgewekt door de zonnepanelen direct verbruikt :) .
Ik laat hem na morgen "standby" op/rond de 21 graden. Dan is hij bij de volgende keer lekker weer zo warm.
Deze dagen vonden mijn kids net even te mooi om niet te zwemmen.
Denk hier ook zoiets.
Vandaag ook de WP standje terug en standby houden

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:58
Nu ik -mede dankzij @GeeMoney - mijn warmtepomp kan sturen via home assistant is het tijd om het bad te gaan opwarmen. Ik heb dynamisch tarief en veel zonnepanelen dus daar wil ik op sturen. Nu is de buiten temperatuur vandaag niet denderend maar stroomprijs negatief dus ik laat de pomp vol op draaien. Wat ik me afvraag is wat de advies snelheid voor de filterpomp is. Ik kan kiezen tussen slow, medium, en snel. Ik denk als het water heel snel langs de wp gaat het water niet opwarmt. Dus voor nu gekozen voor slow. Wat doen jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57

de Peer

under peer review

tomdh76 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:41:
. Ik denk als het water heel snel langs de wp gaat het water niet opwarmt.
Het is juist andersom. Hoe sneller hoe meer warmteoverdracht door het grotere temperatuurverschil.
Maar het effect zal niet erg groot zijn dus het maakt niet zo veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
tomdh76 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:41:
Nu ik -mede dankzij @GeeMoney - mijn warmtepomp kan sturen via home assistant is het tijd om het bad te gaan opwarmen. Ik heb dynamisch tarief en veel zonnepanelen dus daar wil ik op sturen. Nu is de buiten temperatuur vandaag niet denderend maar stroomprijs negatief dus ik laat de pomp vol op draaien. Wat ik me afvraag is wat de advies snelheid voor de filterpomp is. Ik kan kiezen tussen slow, medium, en snel. Ik denk als het water heel snel langs de wp gaat het water niet opwarmt. Dus voor nu gekozen voor slow. Wat doen jullie?
Netjes dat het gelukt is.
Hier ook wellicht hetzelfde doen met de Blu+
Enkel mijn chlorinator via Fluidra Connect krijg ik niet klaar vrees ik :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 17:32

BeyondThunder

Lost Lightning

Hier ook alles opgestart en veel wezen spelen met mijn nieuwe Poollab 2.0
Inderdaad een top advies, dank jullie wel.

Wellicht een tip;

Ik heb van alles gemeten, CL (dpd1), CL (dpd3), PH, CYA, Alkaliteit, en nog wat.
Ik heb al die waardes inclusief inhoud zwembad en temperatuur in ChatGPT gegooid.

Geef je waardes en deze prompt kan je gebruiken:
Graag een analyse met oog voor onderlinge samenhang van de waarden, wat de impact is op de werking van het chloor en algemene waterkwaliteit, én een advies over hoe ik de waterbalans kan verbeteren.

En hier komt een verrassend goede analyse uit.

Veel zaken zoals vrij chloor, CYA en PH zijn natuurlijk triviaal. Maar het hangt ook allemaal samen.

En wat ben ik blij dat ik van die wattebollen af ben, knap nieuwe filtervat + pomp + glasparels.
Kraak helder water. (Het water blijft in het bad zitten in de winter dus ik moet de CYA waardes goed in de gaten houden)

[ Voor 16% gewijzigd door BeyondThunder op 07-04-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-08 23:26
BeyondThunder schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:51:
Hier ook alles opgestart en veel wezen spelen met mijn nieuwe Poollab 2.0
Inderdaad een top advies, dank jullie wel.

Wellicht een tip;

Ik heb van alles gemeten, CL (dpd1), CL (dpd2), PH, CYA, Alkaliteit, en nog wat.
Ik heb al die waardes inclusief inhoud zwembad en temperatuur in ChatGPT gegooid.

Geef je waardes en deze prompt kan je gebruiken:
Graag een analyse met oog voor onderlinge samenhang van de waarden, wat de impact is op de werking van het chloor en algemene waterkwaliteit, én een advies over hoe ik de waterbalans kan verbeteren.

En hier komt een verrassend goede analyse uit.

Veel zaken zoals vrij chloor, CYA en PH zijn natuurlijk triviaal. Maar het hangt ook allemaal samen.

En wat ben ik blij dat ik van die wattebollen af ben, knap nieuwe filtervat + pomp + glasparels.
Kraak helder water. (Het water blijft in het bad zitten in de winter dus ik moet de CYA waardes goed in de gaten houden)
toon volledige bericht
Laat je je pomp lopen dan in de winter? en met chloor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07
Wij draaien ook door in de winter. Als t vriest moet je je pomp laten draaien om te voorkomen dat de leidingen dicht vriezen. Dat gebeurt niet zo heel snel hoor, mijn bad is deze winter niet onder de 4 graden geweest en heel hard heeft het ook niet gevroren. Pomp draaien deden we óf als het vroor, of op momenten dat mijn dynamische stroomprijzen het laagst waren (kan dus evt ook overdag zijn geweest)

Heb een shock gedaan voordat het bad dicht ging en een chloorstick in de skimmer gehad maar die niet hoeven vervangen. Zat afgelopen weekend nog wel wat chloor in t water, maar niet genoeg nu de temp weer stijgt. Dat is het vooral: onder de 15 graden groeit alg toch niet dus heb je ook niet zoveel chloor nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2025 16:53 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Arjantje72 schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:47:
[...]

Laat je je pomp lopen dan in de winter? en met chloor?
Nee, ik tap alles af en maak de leidingen leeg.
Ik maak ook een overloop naar de sloot zodat ik er geen omkijken naar heb.

Ik vroeg me wel af:
Deze dude gebruikt eerst de DPD1, en daarna de DPD3 (in dezelfde sample) klopt dat en moet je ook zo de test uitvoeren? Eerst DPD1 en daarna DPD3 erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
BeyondThunder schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:28:
[...]

Nee, ik tap alles af en maak de leidingen leeg.
Ik maak ook een overloop naar de sloot zodat ik er geen omkijken naar heb.

Ik vroeg me wel af:
Deze dude gebruikt eerst de DPD1, en daarna de DPD3 (in dezelfde sample) klopt dat en moet je ook zo de test uitvoeren? Eerst DPD1 en daarna DPD3 erin?
Ligt eraan wat je wilt meten: dpd1 is voor het vrije chloor, dat doe ik ook altijd meten. Dpd1 +dpd 3 is meten het gecombineerde chloor.

De totale chloorwaarde geeft de hoeveelheid chloor van het water weer, maar zegt niets over de werking ervan.

Normale waarde: 0,5 – 2,5 ppm (mg/l).

De vrije chloorwaarde geeft aan hoeveel actief chloor het water bevat. Dit gehalte bepaalt het desinfecterende vermogen van het badwater.

Het ligt tussen de 0,5 – 1,5 ppm (mg/l) (binnenbaden 0,5 ppm (mg/l), buitenbaden 1,5 ppm (mg/l).

Misschien moet ik ook eens het anders gaan meten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
BeyondThunder schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:28:

Ik vroeg me wel af:
Zo staat het ook in de manual, dusse.... RTFM :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Hmmbob schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:33:
[...]

Zo staat het ook in de manual, dusse.... RTFM :+
LOL, ja, die manual heb ik nu 2 keer van voor naar achter en terug gelezen.
Denk dat ik dan een nieuwe bril of een nieuwe manual moet. Dank je wel ;-)

Dus 2 tabletten dpd1, meten en dpd3 erin, en meten.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Huh? 2x dpd1? Waar haal je dat vandaan?

How about 1x dpd1, meten, 1x dpd3, meten (en dan kan je nog een keer op ok drukken voor de combined chlorine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Ja, ik schreef het fout. Ik bedoelde 2 verschillende tabletten gebruiken (dpd1 en dpd3)
dpd1 --> meten --> dpd3 --> meten

En ja, het staat gewoon in de manual, nieuwe bril dus ;-)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Bij ons is er vanochtend al gretig gebruik gemaakt van het zwembad :+

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcFPR0Dr3eJW2rk4Mdc1QEQo6lM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7iwcW0rtgKJWjJzAyf1HUW3.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 02-08 15:14

Bergie

Lekker belangrijk...

Koffie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:02:
Bij ons is er vanochtend al gretig gebruik gemaakt van het zwembad :+

spoiler:
Er moet een eendje de eerste zijn he :+

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
hmmmm ook weer leuk jobje...
Zorgen dat de tegeluitsparing voor de skimmerpotten mooi kan gelegd worden...
Had wat in mn gedachte met 3d print stukjes maar is precies moeilijker als gedacht :D

Denk dat ik het ga houden op een vlak maken dat mooi onder de tegel past en dat op de tegel lijmen met silicone.
Natuurlijk het stuk onderaan los leggen met paar mm speling tussen de tegel en het stuk en dan met siliconen goed aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:18:
hmmmm ook weer leuk jobje...
Zorgen dat de tegeluitsparing voor de skimmerpotten mooi kan gelegd worden...
Had wat in mn gedachte met 3d print stukjes maar is precies moeilijker als gedacht :D

Denk dat ik het ga houden op een vlak maken dat mooi onder de tegel past en dat op de tegel lijmen met silicone.
Natuurlijk het stuk onderaan los leggen met paar mm speling tussen de tegel en het stuk en dan met siliconen goed aandrukken.
Je laat de skimmer niet uit de tegel slijpen ? En dan de skimmer op hoogte van de tegel maken?
Ik heb vlonders eromheen gemaakt en de skimmer is vlak met de bovenkant van de vlonder. Skimmer is "opgehoogd" met flexibel pvc en een ty-wrap.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 09-04-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:26:
[...]

Je laat de skimmer niet uit de tegel slijpen ? En dan de skimmer op hoogte van de tegel maken?
Ik heb vlonders eromheen gemaakt en de skimmer is vlak met de bovenkant van de vlonder. Skimmer is "opgehoogd" met flexibel pvc en een ty-wrap.
skimmers zitten vast aan bad en natuurlijk iets lager dan de tegel door de tegellijm enz enz :)
ik dacht wat steuntjes te maken met 3d printer rondom maar natuurlijk lijkt dat in je hoofd makkelijker dan in het echt doordat niet alles 100% recht is hahaha.
Heb al ondervonden dat hotglue goed hecht aan PPC dus da's al een begin om het te fixeren

Zal er wel komen, zal alleen ff duren :D

Edit:
Rechte latjes tussen tegel en opening van skimmerdeksel. dan dit onderaan de tegel kleven die rust op de deksel (is vrij stevig gemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy6qpmaBCfA7R188mWfXLRVIL-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ggOmGBYjyCdkTMuj3C7IqSC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Hanzzzie op 09-04-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 07:52
dizzytal schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:34:
[...]

[...]

53K. Maar ze komen ook zonder problemen uit Waalwijk e.o. naar t noorden ;) (OV) Ik had wel wat opmerkingen dus we gaan ‘gewoon’ voor JDL. Vorig jaar al geweest, goed gevoel, goede prijs dus hoppa…

Nice,
Check, ja JDL staat ook op mijn lijstje wel, paar K duurder dan JM top wellness, maar daar hoor ik wisselende zaken over. Verder nog kijkend bij Revis in drachten, die zitten qua prijs gelijk met JDL maar dan gratis transport. (is ook maar halfuurtje dan).

Maar mag ik vragen wat je nu kwijt bent voor het fundament met heipalen? Ik heb in meerstad deels slap veen en moet dus ofwel grondverbetering ofwel heipalen.. Zoek eigenlijk nog een toko die het grondwerk, heipalen en betonvloer doet, anders wordt het zo'n geregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
lolle1212 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:38:
[...]

Check, ja JDL staat ook op mijn lijstje wel, paar K duurder dan JM top wellness, maar daar hoor ik wisselende zaken over. Verder nog kijkend bij Revis in drachten, die zitten qua prijs gelijk met JDL maar dan gratis transport. (is ook maar halfuurtje dan).

Maar mag ik vragen wat je nu kwijt bent voor het fundament met heipalen? Ik heb in meerstad deels slap veen en moet dus ofwel grondverbetering ofwel heipalen.. Zoek eigenlijk nog een toko die het grondwerk, heipalen en betonvloer doet, anders wordt het zo'n geregel.
Van JM Top Wellness kreeg ik (vorig jaar) een offerte die hoger was dan bij JDL. Ik kreeg/had ook 't idee dat zij de baden gewoon lieten maken bij JDL. Die vielen bij mij dus af.

Ook bij Revis geinformeerd, maar die verwees me naar een dealer van hen omdat ze zelf willen focussen op fabricage i.p.v. plaatsing. Hun dealer kwam met een prijs richting 80K.

Afgezien van het grondwerk, dat moet je gewoon lekker lokaal laten doen, makkelijker met afvoer enzo heb ik alles door JDL laten regelen/regelt.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hanzzzie
Dat past...
nu het stukje op de tegel lijmen nog.

Beetje te robuust misschien maarja... had nog wat plastic over :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfNYaUgxW3od6XTQeXtggQlLbmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9hI4wdzNiUXxJh002hjhucl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnmdcZ1SdKjA3g7fT3oKoqljBXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxvf3Gzg7ecC42uQ3hI5rrBf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Hanzzzie op 10-04-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Hanzzzie sjiek gedaan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Whoa, strak hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Bedankt. Nog even bekijken als het afgekit is of ik evt paar spacers maak tussen die tegel om hem mooi op afstand te houden met grijs filament zodat het daar ook afgekit lijkt :)
Leuke bezigheid (soms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08 07:52
dizzytal schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:23:
[...]

Van JM Top Wellness kreeg ik (vorig jaar) een offerte die hoger was dan bij JDL. Ik kreeg/had ook 't idee dat zij de baden gewoon lieten maken bij JDL. Die vielen bij mij dus af.

Ook bij Revis geinformeerd, maar die verwees me naar een dealer van hen omdat ze zelf willen focussen op fabricage i.p.v. plaatsing. Hun dealer kwam met een prijs richting 80K.

Afgezien van het grondwerk, dat moet je gewoon lekker lokaal laten doen, makkelijker met afvoer enzo heb ik alles door JDL laten regelen/regelt.
Ja lastige is dat JDL geen heiwerk doet, en betonwerk zonder het heiwerk heeft niet zo veel nut in mijn geval. Wel een chille gast en denkt ook goed mee. (bijv. voor isolatie)

montage bij JDL valt mee, maar denk dat ik dat zelf doe zodat ik zelf de apparatuur / techniek kan kiezen, dat scheelt vaak wel behoorlijk in prijs. Ik denk overigens niet dat JM de baden bij JDL haalt, want JDL is voor puur bad+rolldeck wel wat duurder (maar wel betere service).

Qua bad kijk ik naar:

Een 8x3 bad met
-Hoektrap
-Verlichting
-voor gemonteerde skimmer/inspuiters
-zitplataeu met automatisch solar anti alg rolldeck

tot nu toe qua lijstje:

in HDPE bij JM Top wellness : 22.050
in HDPE bij Revis: 23.000 (maar wel gratis transport)
in HDPE bij JDL: 24.500
in PP geïsoleerd bij poolplaza: 26.250

her en der nog wat offerte's uitstaan, o.a. zwembadbak kan ook PP leveren voor mooie prijs.

Die HDPE bakken zijn natuurlijk allemaal hetzelfde, en dienen voor efficient gebruik nageisoleerd te worden. JDL kan hem wel geisoleerd leveren met xps platen maar nog onbekend wat dat extra kost. (JM doet uberhaupt niet aan isolatie, Revis gaan we binnenkort langs bij fabriek, kan ook PP leveren)

PP isoleert vanzich zelf natuurlijk al stuk beter, (0.10 - 0.22W/mK) dan HDPE (0.42 - 0.51W/mk) maar komt ook standaard vaak nageïsoleerd geleverd. (Omdat het dan vaak meer van zwembadbouwers komt, ipv HDPE boeren). Zit daar dus nog over te twijfelen, Poolplaza levert PP baden bijvoorbeeld standaard met 20mm isolatie rondom. Dat scheelt natuurlijk nogal op je energieverbruik, gezien we het verlies aan bovenzijde met lamellendeck + zwembadoverkapping beperken. (Maar een HDPE bak zelf isoleren is natuurlijk ook niet mega veel werk, en wel stuk goedkoper)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
lolle1212 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:44:
[...]

Ja lastige is dat JDL geen heiwerk doet, en betonwerk zonder het heiwerk heeft niet zo veel nut in mijn geval. Wel een chille gast en denkt ook goed mee. (bijv. voor isolatie)

montage bij JDL valt mee, maar denk dat ik dat zelf doe zodat ik zelf de apparatuur / techniek kan kiezen, dat scheelt vaak wel behoorlijk in prijs. Ik denk overigens niet dat JM de baden bij JDL haalt, want JDL is voor puur bad+rolldeck wel wat duurder (maar wel betere service).

Qua bad kijk ik naar:

Een 8x3 bad met
-Hoektrap
-Verlichting
-voor gemonteerde skimmer/inspuiters
-zitplataeu met automatisch solar anti alg rolldeck
toon volledige bericht
Ah, vorig jaar was JM (veel) duurder dan JDL en aangezien 't zo'n beetje buren zijn was dat mij idee.

Je kan terug lezen maar om bad is 8x4, trap in de hoek 80cm met een roldek en RGB lights, en de rest eigenlijk standaard (2 skimmers, inspuiters. enz..) Isolatie (zijkant? onderkant?) begin ik niet aan, meeste warmte verlies je toch via de bovenkant en daar gaat dek over.

Montage doe ik ook zelf, JDL leg de leidingen neer met overlengte en dopt ze af, ingraven naar technische ruimte doe ik zelf.. ook omdat daar (planning & communicatie dingetje) nog een berg zand ligt...

Ik ben er nog niet helemaal uit, met name qua water behandeling; ik neig naar SugarValley. Pomp wordt 'gewoon'. een Speck Badu xxx , WP moet ik ook nog eens goed kijken wat (en welke capaciteit) ik wil, filtervat vind ik niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-08 09:17
Hallo mede tweakers,

Ik wil dit jaar voor het eerst ook een "zwembad" gaan opzetten voor mijn dochter (5 Jaar). Ik heb een Intex 366 x 99 gekocht en ben aan het twijfelen over een warmtepomp.

Heeft iemand ervaring met de Poolex Mag Fi full inverter 4KW?
Zou ik deze met de gewone C600 pomp van intex kunnen laten draaien?

https://bunx.nl/poolex-mi...E0dYnN__sSMhoC1RMQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:55
Tasteless schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:54:
Hallo mede tweakers,

Ik wil dit jaar voor het eerst ook een "zwembad" gaan opzetten voor mijn dochter (5 Jaar). Ik heb een Intex 366 x 99 gekocht en ben aan het twijfelen over een warmtepomp.

Heeft iemand ervaring met de Poolex Mag Fi full inverter 4KW?
Zou ik deze met de gewone C600 pomp van intex kunnen laten draaien?

https://bunx.nl/poolex-mi...E0dYnN__sSMhoC1RMQAvD_BwE
Als je niet te veel meters slang tussen zwembad - pomp - warmtepomp - zwembad gebruikt, dan lukt die combinatie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-08 09:17
Plenkske schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:04:
[...]

Als je niet te veel meters slang tussen zwembad - pomp - warmtepomp - zwembad gebruikt, dan lukt die combinatie wel.
Bedankt voor je reactie. Ik heb je via de search al meerdere keren voorbij zien komen en daardoor maar besloten niet voor de W'eau inverter te gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hanzzzie
Vandaag het terras afgekit, de skimmerpot gefixt met high tack en wat met de beplanting verder.
1voeg ben ik niet tevreden van, zie wel of ik hem opnieuw doe of niet...
Misschien als het mat word dat het niet meer opvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdDmtJ6AG_-c6EVcRfe-Oy3nmnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efFDP71nHcVrWBwJxuKSjqE7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uk8rDlw_jWZKR81UI6C60poNnaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqv5zJdkoPeXZJynNJ9FgekM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOzE2VqA9Bi0B_lfypzNvRJeaGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MA1kZr8cnjjuUzhzS6QSrWaT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Hanzzzie erg netjes hoor, chapeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:30
wauskoek schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:42:
[...]

Vanmorgen gearriveerd per post. De boel gelijk in elkaar gezet en ik moet zeggen dat de bouwkwaliteit van de koppelingen niet zo heel fantastisch is tegenover een Intex. Maar daar valt omheen te werken met veel teflontape. In het begin klonk de pomp als een koffiemolen met al het lucht erin maar als dat weg is... oooohhh wat heerlijk rustig zeg!! d:)b

Voordeel van deze RCD is dat hij niet uit springt als je de stekker uit het stopcontact haalt. Zoals bij een Intex wel het geval is. Ik heb ergens nog een tijdklok rondslingeren en die maar eens ertussen zetten.

Laat het hete weer maar komen! :7
Vorig jaar einde seizoen (toen het al flink koud was) hoorde ik mijn zoutwatersysteem piepen (te weinig flow). Verder niet naar gekeken en alles schoongemaakt en opgeborgen. Sinds deze week het spulletje weer opgebouwd maar weer te weinig flow. :/ Lijkt erop dat het pompje het zoutwater misschien toch niet leuk vindt?

Dus nu opzoek naar een andere pomp. En uiteraard moet deze weer een stille variant zijn ;)

Iemand ervaring met deze pomp? Of heeft iemand een ander aanbeveling.
https://www.toppy.nl/prod...50a-zwembadpomp-2-5m.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:15

The Executer

Lekker belangrijk!

The Executer schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:35:
Iemand in dit topic nog belang bij een defecte Bestway Flowclear 3m3 ZFP type 58515? Het defect is een lager welke aan stront is en niet te vervangen. Zie ook deze post: The Executer in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Misschien dat iemand hem voor onderdelen kan gebruiken? Half zakje filterzand mag ook mee, hoeft niet, dan gooi ik het hier in het parkje. Regio zuid-oost- Friesland
Gratis uiteraard, of tegen verzendkosten. Iemand? Anders knip ik de PRCD er af en gaat hij de container in.

[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 12-04-2025 12:39 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:31
Mooi strak geworden @Hanzzzie ! Die kleurstelling overwegen wij ook, is jouw bad ook lichtgrijs? Dat is de kleur waar wij nu op uitkomen voor een HDPE bad van 8 bij 4.

Verder krijgen we toch overwegend te horen dat een normaal chloorsysteem de voorkeur heeft boven zout, vanwege minder problemen op langere termijn met corrosie, storingen en wat voordeliger. Ik neig daar dan ook voor te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
twodigits schreef op zondag 13 april 2025 @ 08:21:
Mooi strak geworden @Hanzzzie ! Die kleurstelling overwegen wij ook, is jouw bad ook lichtgrijs? Dat is de kleur waar wij nu op uitkomen voor een HDPE bad van 8 bij 4.

Verder krijgen we toch overwegend te horen dat een normaal chloorsysteem de voorkeur heeft boven zout, vanwege minder problemen op langere termijn met corrosie, storingen en wat voordeliger. Ik neig daar dan ook voor te kiezen.
Antraciet.

Zou niet weten welke problemen...
Dit is met laag zoutgehalte hydrolyse, ons PPC bad is volledig tot buiten alles ppc gelast, WP heeft titanium warmteomvormer, enz enz...

Ben super blij, huid voelt niet droog uit als je eruit komt, veilig voor onze honden enz
Natuurlijk staat het nog maar even maar als het op lange termijn schade zou geven aan je zwembad lijkt me dit de bouwer zijn schuld door slechte materialen te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:18

Dennis1812

Amateur prutser

Uiteindelijk werkt zout ook gewoon met chloor. En als je goed doseert heb je ook geen rode ogen of huidproblemen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:09:
Uiteindelijk werkt zout ook gewoon met chloor. En als je goed doseert heb je ook geen rode ogen of huidproblemen.
Klopt. Het zout word omgezet in chloor maar is nooit zwaar aanwezig.
Het is nu iets teveel omdat het wat gokken is bij opstart (1.9gr ipv aanbevolen 1.5gr per liter)
Gewoon ogen open onderwater zonder probleem.
Natuurlijk zelf geen ervaring met chloorbad maar naar diegene waar we naar waren gaan kijken viel het wel op bij openen van het bad dat er even een chloorgeur was (wat wij niet ervaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ga zelf niet echt veel onderwater. Maar mijn kinderen des te meer. Die houden de ogen ook gewoon open.

Het blijft een kwestie van goed doseren.
Waarbij ik mij kan indenken dat een winkel met showmodellen hoger doseert omdat er toch niet gezwommen wordt. En je helder water wil en zeker geen algjes.
Die heb je ook niet met normaal doseren. Maargoed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:15:
Ik ga zelf niet echt veel onderwater. Maar mijn kinderen des te meer. Die houden de ogen ook gewoon open.

Het blijft een kwestie van goed doseren.
Waarbij ik mij kan indenken dat een winkel met showmodellen hoger doseert omdat er toch niet gezwommen wordt. En je helder water wil en zeker geen algjes.
Die heb je ook niet met normaal doseren. Maargoed..
Zal wel allemaal min of meer gelijk zijn wellicht :)

Kleine verschilletjes.
Ik ga nu niet meer veranderen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat zou ik ook zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:31
Mensen doseren vaak inderdaad te hoog, deed ik zelf voorheen ook bij het zwembad bij ons vorige huis waar je handmatig chloor moest toevoegen. Maar tegenwoordig gaat dat automatisch en bijna altijd goed naar ik aanneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Ik heb mijn zwembad nu op temperatuur en gisteren kids heerlijk gezwommen! Wat doen jullie wbt de sugarlife instellingen voor filtratie? Ik zit te twijfelen tussen smart en intelligent modus maar ook de heating modus lijkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
tomdh76 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:49:
Ik heb mijn zwembad nu op temperatuur en gisteren kids heerlijk gezwommen! Wat doen jullie wbt de sugarlife instellingen voor filtratie? Ik zit te twijfelen tussen smart en intelligent modus maar ook de heating modus lijkt prima.
Idem.
Vraagje... Met onzekerheid met temperatuur buiten komende weken. Laten jullie het zwembad op temperatuur of verlagen jullie het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:00:
[...]

Idem.
Vraagje... Met onzekerheid met temperatuur buiten komende weken. Laten jullie het zwembad op temperatuur of verlagen jullie het?
Energie technisch is het het zuinigst om hem te verlagen en later weer op temp te brengen.

Mijn twee oudste kinderen gaan echter ook af en toe zwemmen als het buiten ook maar een beetje zonnig en 16 graden is.
Ik laat hem de komende tijd daarom op 26 graden, gebruikt wel wat meer energie maar dit jaar was ik ook erg vroeg met opstoken moet ik bekennen dus mijn verbruik zal waarschijnlijk wat hoger uit komen dan vorig jaar maar het zwemseizoen is dan ook langer geweest.

Als het echt mooie weer er is dan stook ik op 28,5 graden, vooral voor de jongste (3 jaar).

Ik stuur overigens (slim) zoveel mogelijk op zonnen energie.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:29:
[...]

Energie technisch is het het zuinigst om hem te verlagen en later weer op temp te brengen.

Mijn twee oudste kinderen gaan echter ook af en toe zwemmen als het buiten ook maar een beetje zonnig en 16 graden is.
Ik laat hem de komende tijd daarom op 26 graden, gebruikt wel wat meer energie maar dit jaar was ik ook erg vroeg met opstoken moet ik bekennen dus mijn verbruik zal waarschijnlijk wat hoger uit komen dan vorig jaar maar het zwemseizoen is dan ook langer geweest.

Als het echt mooie weer er is dan stook ik op 28,5 graden, vooral voor de jongste (3 jaar).

Ik stuur overigens (slim) zoveel mogelijk op zonnen energie.
Zonne energie zo wie zo nog te weinig hier en heb nog terugdraaiende teller (al kom ik door elek wagen van mijn werk niet meer toe)
Upgrade staat gepland als de digitale teller hier komt, samen met een 15a20kw(of meer) batterijpark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:42:
[...]

Zonne energie zo wie zo nog te weinig hier en heb nog terugdraaiende teller (al kom ik door elek wagen van mijn werk niet meer toe)
Upgrade staat gepland als de digitale teller hier komt, samen met een 15a20kw(of meer) batterijpark
Bad op temp houden was afgelopen week hier inclusief waterpomp ongeveer 10-12kWh per dag.
Ik heb nu al 40kWh + per dag aan opbrengst. Ik rijd ook elektrisch maar combineer dat dus zo slim mogelijk al zijn er soms momenten dat ik natuurlijk toch van het net afneem maar dat is zo minimaal mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:12:
Natuurlijk zelf geen ervaring met chloorbad maar naar diegene waar we naar waren gaan kijken viel het wel op bij openen van het bad dat er even een chloorgeur was (wat wij niet ervaren)
Wat je ruikt is juist de chloor die een reactie is aangegaan met 'viezigheid'. Bij een geheel nieuw bad zal je niet snel chloor ruiken om deze reden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:49:
[...]

Bad op temp houden was afgelopen week hier inclusief waterpomp ongeveer 10-12kWh per dag.
Ik heb nu al 40kWh + per dag aan opbrengst. Ik rijd ook elektrisch maar combineer dat dus zo slim mogelijk al zijn er soms momenten dat ik natuurlijk toch van het net afneem maar dat is zo minimaal mogelijk.
Ben me dat ook nog helemaal aan het uitdokteren hoe ik het ga doen...
Wellicht zien met dynamisch tarief hier en zo wat proberen te spelen...

time will tell :)
Dat het dit jaar wat "extra" zal zijn... tja, hoort erbij zeker het eerste jaar als iedereen er zsm in wil...
Water staat nu aan 26gr en is denk ik allround wel OK eens je erin bent. als het wat warmer is zet'k em ook terug hoger.
Nu stook je anders denk ik tegen de sterren op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
[...]

Onder het motto van; een hobby mag geld kopen, (en dan heb ik het niet een direct over 't zwembad zelf) zit ik te denken om wat paneeltje op de nieuwe schuur te gooien, accu-tje er bij, gewoon zelfbouw, en dan eens kijken of ik het bad helemaal 'zelf voorzienend' kan maken/laten worden. Als je i.d.d. een 10-12kWh per dag nodig bent dan zou dat op zich nog wel binnen bereik liggen...

Maar, eerst over een anderhalve week maar verder en zo langzamer hand toch maar eens kijken wat ik nu ga doen qua techniek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
Vandaag eens wat boekjes gaan lezen... Kwam ik bij de WP uit dat ik het debiet nog moest inregelen...
Sh.t.. :)
Beetje gepruld maar dan toch gelukt met 13 verschil op de manometer (10-15 ideaal)
Bypass moet wel flink openstaan precies :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 22:44
Hanzzzie schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:12:
[...]

Klopt. Het zout word omgezet in chloor maar is nooit zwaar aanwezig.
Het is nu iets teveel omdat het wat gokken is bij opstart (1.9gr ipv aanbevolen 1.5gr per liter)
Gewoon ogen open onderwater zonder probleem.
Chloor zelf ruik je niet, wat jij ruikt is chloor dat zijn werk gedaan heeft.
Of je nu zout of chemisch chloor gebruikt, beiden zijn goed mits je goed doet doseren.

Beiden heten overigens chloorbad, de een is natuurlijk (zout) en de ander is kunstmatig (chemisch).
Voor de werking maakt het niet uit, beiden zijn net zo effectief.

Er is geen goed of fout, kies eentje dat het best past voor in jouw situatie.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
[...]

Met het mindere weer de komende weken, verlaag jij je temperatuur nu ook wat om energie te sparen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:46:
[...]

Met het mindere weer de komende weken, verlaag jij je temperatuur nu ook wat om energie te sparen of niet?
Ja, ik laat hem nu rond de 24 graden hangen.
Als het mooie weer dan aanbreekt is hij namelijk zo op 28 :) .
Vandaag was een zonnige warme dag en had ik 9kWh nodig totaal om hem op temp te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:04:
[...]

Ja, ik laat hem nu rond de 24 graden hangen.
Als het mooie weer dan aanbreekt is hij namelijk zo op 28 :) .
Vandaag was een zonnige warme dag en had ik 9kWh nodig totaal om hem op temp te houden.
Ok, bedankt. Eerste jaar is wat wennen vermoed ik hoe je alles doet :)

Laat je hem even lang filteren?

[ Voor 4% gewijzigd door Hanzzzie op 15-04-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:14:
[...]

Ok, bedankt. Eerste jaar is wat wennen vermoed ik hoe je alles doet :)

Laat je hem even lang filteren?
Ja, waterpomp draaien is filteren.
Je moet ten minste 2x op 1 dag je bad helemaal doorpompen. Dus jij hebt 58 kuub, en als je dus 12 uur je waterpomp aan wilt hebben dan dien je dus 116 kuub gedeeld door 12 is 9,6m3/h uur te pompen en filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:22:
[...]

Ja, waterpomp draaien is filteren.
Je moet ten minste 2x op 1 dag je bad helemaal doorpompen. Dus jij hebt 58 kuub, en als je dus 12 uur je waterpomp aan wilt hebben dan dien je dus 116 kuub gedeeld door 12 is 9,6m3/h uur te pompen en filteren.
moet eens kijken hoe ik lager kan gaan, heb de pomp al op 60% gezet gehad maar dan wil de app precies niet helemaal niets doen met chloorwaardes (op de bedieningseenheid zelf dan weer wel...), app zegt gewoon geen stroming
op 80% zou die 25m3/h moeten doen. Helaas zie je dit enkel bij manual mode, en niet als hij gekoppeld zit op de regeling :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Hanzzzie schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:09:
[...]

moet eens kijken hoe ik lager kan gaan, heb de pomp al op 60% gezet gehad maar dan wil de app precies niet helemaal niets doen met chloorwaardes (op de bedieningseenheid zelf dan weer wel...), app zegt gewoon geen stroming
op 80% zou die 25m3/h moeten doen. Helaas zie je dit enkel bij manual mode, en niet als hij gekoppeld zit op de regeling :/
25m3/h :o . Dat is wel erg veel lijkt mij. Mijn pomp doet max 30m3/h maar ik draai hem 10 uur lang op 6,5m3/h .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:15:
[...]

25m3/h :o . Dat is wel erg veel lijkt mij. Mijn pomp doet max 30m3/h maar ik draai hem 10 uur lang op 6,5m3/h .
Inverpro ip30 is de pomp
Doet max 30m3 en kan enkel percentage en wattage zien, 80% aan 550w +-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08 16:44

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

CrociStrike030 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:31:
Hier is het spektakel ook begonnen. Al jaren een intex opzet bad van 2,5 x 5 meter. Deze nu ingeruild voor een bad met staal + liner.

[Afbeelding]

Gat is afgelopen zaterdag gegraven en binnenkort laat ik beton komen. Zal af en toe proberen een foto te uploaden met wat uitleg. Alles doe ik zelf. Met hulp van kennissen voor het zware / lompe werk.

Riool buis was bekend, alleen gehoopt dat die wat meer naar buitekant zat. Dus ook die even omleggen.

Hopelijk eind mei zwemmen 🏊‍♀️
We zijn weer een stapje verder. Beton is gestort :) Hopelijk dit weekend de wanden maken en volgend weekend de stalen ring erin + liner.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYQUaxUTU4rrdvWy_cdgu8dR-00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7P5aA0Obxretc0rfugBgyao9.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
Wel gaaf, zo'n duikelbuis in het midden. Kan je je echt een dolfijn wanen!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
CrociStrike030 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:17:
[...]

We zijn weer een stapje verder. Beton is gestort :) Hopelijk dit weekend de wanden maken en volgend weekend de stalen ring erin + liner.[Afbeelding]
je gaat vlot optijd zijn voor het goede weer!
Al is het bij jou droger en zonniger als hier precies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:30
wauskoek schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:56:
[...]

Vorig jaar einde seizoen (toen het al flink koud was) hoorde ik mijn zoutwatersysteem piepen (te weinig flow). Verder niet naar gekeken en alles schoongemaakt en opgeborgen. Sinds deze week het spulletje weer opgebouwd maar weer te weinig flow. :/ Lijkt erop dat het pompje het zoutwater misschien toch niet leuk vindt?

Dus nu opzoek naar een andere pomp. En uiteraard moet deze weer een stille variant zijn ;)

Iemand ervaring met deze pomp? Of heeft iemand een ander aanbeveling.
https://www.toppy.nl/prod...50a-zwembadpomp-2-5m.html
De pomp is binnen. De boel aangesloten en deze pompt gelukkig de boel wel weer lekker door! Alleen wel weer te veel herrie helaas. Ik heb geen andere pomp kunnen vinden die iets sterker is als de eerdere 100 Watt versie. Eerst volgende werd toch deze met 250 Watt. Moet ik toch het pomphokje voorzien van geluidsabsorberende panelen o.i.d. ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Wil je zuinig en stil dan zou je of een grote pomp moeten nemen met een frequentie regelaar er tussen of een "variabele zwembadpomp".

Mocht de pomp "te krachtig" zijn dan zou je nog een frequentieregelaar ertussen kunnen zetten.
Langer pompen maar wel stiller en zuiniger.

Kost wat maar heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-07 22:07
Ik heb het topic doorgeworsteld maar krijg nog geen duidelijk beeld van de ervaringen met de w’eau warmtepomp. Omdat er ook nog een plus versie is en ik nu een tweedekansje zie, toch even de vraag hier wat de ervaring is met de invertus plus variant en nu dan specifiek de 4,5kw versie. Prijs is stukje vriendelijker als tweedekans :)

https://www.toppy.nl/tweedekans-product/5827

Gaat me vooral om prestatie en geluid, hoeft niet ultra stil te zijn maar las ook verhalen dat ie na 1/2 je gebruik meer lawaai ging maken.

Ter info, heb een bad van 400x200x100 en wil gewoon vaker gebruik kunnen maken van het zwembad. Dus bij dagen van 20+ in plaats van alleen dagen van 25+ graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:20
nextnext schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:07:
Ik heb het topic doorgeworsteld maar krijg nog geen duidelijk beeld van de ervaringen met de w’eau warmtepomp. Omdat er ook nog een plus versie is en ik nu een tweedekansje zie, toch even de vraag hier wat de ervaring is met de invertus plus variant en nu dan specifiek de 4,5kw versie. Prijs is stukje vriendelijker als tweedekans :)

https://www.toppy.nl/tweedekans-product/5827

Gaat me vooral om prestatie en geluid, hoeft niet ultra stil te zijn maar las ook verhalen dat ie na 1/2 je gebruik meer lawaai ging maken.

Ter info, heb een bad van 400x200x100 en wil gewoon vaker gebruik kunnen maken van het zwembad. Dus bij dagen van 20+ in plaats van alleen dagen van 25+ graden.
Ik heb de 4kw versie nu een aantal jaren in gebruik met een intex opzet bad 4 kuubjes water. Ik vind het geluid nog wel mee vallen, tuurlijk als hij hard moet werken hoor je hem zeker, maar ik vind het niet storend als je dichtbij zit.

Ik zou hem zo weer kopen, prima apparaat

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Jazsie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:59:
Wil je zuinig en stil dan zou je of een grote pomp moeten nemen met een frequentie regelaar er tussen of een "variabele zwembadpomp".

Mocht de pomp "te krachtig" zijn dan zou je nog een frequentieregelaar ertussen kunnen zetten.
Langer pompen maar wel stiller en zuiniger.

Kost wat maar heb je ook wat.
Ik zit ook nog te dubben over hoe ik mijn pomp het beste kan inzetten icm dynamische tarieven. Ik heb een bad van 25m3 en de pomp is max 25M3/uur. Als ik dus de stelregel aanhoud van 2 keer per dag hele bad filteren zou ik met 2 uur per dag klaar zijn. Maar de warmtepomp moet ook flow krijgen en dan lijkt me 2 uur te kort...

Mijn plan nu is om overdag als stroom goedkoop is de waterpomp op 40% te zetten voor 8 uur icm met de warmtepomp op volle kracht
En dan in de avond en nacht nog een uurtje of zo de waterpomp op max?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
tomdh76 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:52:
[...]

Ik zit ook nog te dubben over hoe ik mijn pomp het beste kan inzetten icm dynamische tarieven. Ik heb een bad van 25m3 en de pomp is max 25M3/uur. Als ik dus de stelregel aanhoud van 2 keer per dag hele bad filteren zou ik met 2 uur per dag klaar zijn. Maar de warmtepomp moet ook flow krijgen en dan lijkt me 2 uur te kort...

Mijn plan nu is om overdag als stroom goedkoop is de waterpomp op 40% te zetten voor 8 uur icm met de warmtepomp op volle kracht

Wat zouden jullie doen?
Ikm heb een frequentie-regelaar en laat de ZFP dan heel de dag(9:00-22:00) draaien. stilstaand water in de zon kan niet goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
tomdh76 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:52:
[...]

Wat zouden jullie doen?
Ik doe het ook zoals @Arjantje72 aangeeft voor de waterpomp.

Warmtepomp begint in de ochtend/middag, dan doet PV (indien er zon is) het meest opwekken en is de buiten temperatuur veelal ook hoger waardoor warmtepomp efficiënter met meer vermogen zijn werk kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-08 18:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoqipITk15RSvcBuwmymlXyKxbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlhk7V9tIYmnL5PD7GsJcjPT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkV7uaFWMfVB8Ylr_ZOp456oakE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEoahMhfP3zFNGkiIA2IboPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWw70QYZtmCbbrE9j4OmEkJ3V0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZhMruoDllRqTdjlwYQUrWCm.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren ons Bestway zwembad opgebouwd en beginnen vullen. Na een nachtelijke onderbreking omdat ik geen zin had een wekker te zetten om de kraan dicht te zetten dan toch een uurtje geleden de ZFP opgestart en nu nog even wachten tot de inlaat ook onder water staat :)

De WP draait ook mee, al zal 15 m³ toch even duren 😊 hopelijk tegen het einde van de week zwemklaar!

Dit in afwachting van een definitief zwembad eens junior wat groter is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
Hierbij nog een nuttig plaatje voor het aansluiten van een zandfilterpomp en warmtepomp met een bypass. Geen dank! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxjSVwgcHpLlfqRbsyh8OPykGss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZaT6ix4bApWxz951LFutsBFy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Veel vlonders om het zwembad hier... Maar zijn er ook die het zwembad op een vlonder hebben?

Zit eraan te denken ipv bestrating. Maar heeft wat gewicht te verstouwen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:36:
Veel vlonders om het zwembad hier... Maar zijn er ook die het zwembad op een vlonder hebben?

Zit eraan te denken ipv bestrating. Maar heeft wat gewicht te verstouwen natuurlijk.
Hier gaat dat goed met een 4 kuub zwembadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
nextnext schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:22:
Hierbij nog een nuttig plaatje voor het aansluiten van een zandfilterpomp en warmtepomp met een bypass. Geen dank! [Afbeelding]
Ik doe altijd eerst filterpomp en daarna warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe gaan jullie hier om met kleine kinderen en de zwembaden? Dat hout m’n partner momenteel erg tegen voor de aanleg van een zwembad in de tuin. We zouden voor een klein 4x7 bad gaan met een tegenstroom installatie erin.

Hoe zorgen jullie ervoor dat in een moment van onoplettendheid de kleine peuter/kleuter er niet in valt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:30
nextnext schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:22:
Hierbij nog een nuttig plaatje voor het aansluiten van een zandfilterpomp en warmtepomp met een bypass. Geen dank! [Afbeelding]
Hier klopt niet veel van; gemaakt door een hallucinerende ChatGPT ?
Deze is beter: https://bouwzelfjezwembad...n-warmtepomp#12-toc-title

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Brilsmurfffje schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:18:
Hoe gaan jullie hier om met kleine kinderen en de zwembaden? Dat hout m’n partner momenteel erg tegen voor de aanleg van een zwembad in de tuin. We zouden voor een klein 4x7 bad gaan met een tegenstroom installatie erin.

Hoe zorgen jullie ervoor dat in een moment van onoplettendheid de kleine peuter/kleuter er niet in valt?
Ik heb er een hek omheen gemaakt totdat de jongste haar zwemdiploma heeft ook.
Verder een solar dek wat ook wel redelijk wat kan hebben, een peuter zakt er uiteindelijk wel doorheen maar tot een kilo of 8-10 blijft het erop liggen.
Zekere voor het onzekere en dus een hek eromheen met een slot. En streng opvoeden dat het absoluut verkeerd is ook maar naar het hek of dat deurtje te kijken. Hier komt de jongste niet zonder begeleiding bij het bad. Ze is inmiddels 3,5 maar wist dondersgoed dat ze er vandaan moest blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 20-04-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-08 22:59
Sinds enkele weken ben ik de gelukkige eigenaar van een zwembad met een woning er bij. Nu heeft de vorige bewoner weinig over het zwembad achter gelaten. Wel zie ik een aardige installatie. Maar voordat ik daar aan begin.

Het water zit vol met algen. Het lijkt wel een heldere sloot qua kleur. Kun je hier nog van terugkomen? Of moet ik het zwembad leeg gaan pompen en opnieuw vullen? Dit is voor mij de laatste optie, het bad is 10 bij 5 meter en 2 meter diep.

Ik heb online flink gezocht. Maar ik zie niemand die begint met een zwembad die helemaal bruin/groen is van de alg. Misschien met een reden...? Weet iemand een how-to hoe ik er weer helder water van maak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:06:
[...]

Hier gaat dat goed met een 4 kuub zwembadje.
Nog bijzonder materiaal/constructie gebruikt?
Wat voor hart op hart afstand heb je aangehouden?

@MadDonkey er staan tientallen zo niet honderden filmpjes op youtube waar groene zwembaden weer mooi blauw worden gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 20-04-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:12:
[...]

Nog bijzonder materiaal/constructie gebruikt?
Wat voor hart op hart afstand heb je aangehouden?

@MadDonkey er staan tientallen zo niet honderden filmpjes op youtube waar groene zwembaden weer mooi blauw worden gemaakt.
Niks bijzonders.
Klinkers in het zand, daar hardhouten balken op en dan composiet vlonderplanken.
Hart op hart weet ik niet meer, het ligt al zeker 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 21:12

Toppe

Oké ✅

MadDonkey schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:57:
Sinds enkele weken ben ik de gelukkige eigenaar van een zwembad met een woning er bij. Nu heeft de vorige bewoner weinig over het zwembad achter gelaten. Wel zie ik een aardige installatie. Maar voordat ik daar aan begin.

Het water zit vol met algen. Het lijkt wel een heldere sloot qua kleur. Kun je hier nog van terugkomen? Of moet ik het zwembad leeg gaan pompen en opnieuw vullen? Dit is voor mij de laatste optie, het bad is 10 bij 5 meter en 2 meter diep.

Ik heb online flink gezocht. Maar ik zie niemand die begint met een zwembad die helemaal bruin/groen is van de alg. Misschien met een reden...? Weet iemand een how-to hoe ik er weer helder water van maak?
Leeg pompen, alles schoonmaken, bad reinigen en dan opnieuw beginnen lijkt me de beste optie :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextnext
ocmer schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:30:
[...]

Hier klopt niet veel van; gemaakt door een hallucinerende ChatGPT ?
Deze is beter: https://bouwzelfjezwembad...n-warmtepomp#12-toc-title
Ja klopt, vond het wel grappig hoe slecht het in elkaar steekt. Bedankt voor linkje, dat ziet er wél goed uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie

Misschien even fototje met de algemene staat?
Met chloorchock en goed filteren geraak je toch al een heel eind...

100m3 is niet niks aan water :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 21:12

Toppe

Oké ✅

Hanzzzie schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:56:
[...]

Misschien even fototje met de algemene staat?
Met chloorchock en goed filteren geraak je toch al een heel eind...

100m3 is niet niks aan water :|
Kweet niet, maar het is ook niet een hygiëne dingetje?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:26:
[...]

Met chloor en de juiste pH etc. Is dat allemaal op te lossen en te neutraliseren hoor.
@Koffie heeft volgens mij een post met zijn bad weer helemaal zomerklaar te maken nadat die ook zo groen als gras was :+ .
@Koffie lijkt er elk jaar mee te dealen in ieder geval, zie hieronder bijvoorbeeld :).

Koffie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GeeMoney schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:41:
[...]

Met chloor en de juiste pH etc. Is dat allemaal op te lossen en te neutraliseren hoor.
@Koffie heeft volgens mij een post met zijn bad weer helemaal zomerklaar te maken nadat die ook zo groen als gras was :+ .
@Koffie lijkt er elk jaar mee te dealen in ieder geval, zie hieronder bijvoorbeeld :).

Koffie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Hoewel ik 'm inderdaad het hele jaar vol water heb en dus in het voorjaar een stevig schoonmaak mag doen was dit een extreme situatie.
Door omstandigheden heeft het bad van april tot juli volledig stilgestaan. Geen wateronderhoud en geen filtratie.

Ik heb daar een filmpje van gemaakt destijds, met wat geduld en inspanning moet je dat echt wel met een week op de rit krijgen. Succes!

YouTube: HELP! Mijn zwembad is groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Toppe schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:26:
[...]

https://www.reddit.com/r/...n_to_blue_transformation/

Kwam dit toevallig tegen... (hoop dat dit erger is als bij jou) :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08 16:44

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

CrociStrike030 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:17:
[...]

We zijn weer een stapje verder. Beton is gestort :) Hopelijk dit weekend de wanden maken en volgend weekend de stalen ring erin + liner.[Afbeelding]
Afgelopen weekend de wanden kunnen opbouwen. Hopelijk blijft het dit weekend droog zodat de stalen wand erin kan. Misschien zelfs de liner al :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdE7boVBPRN15KaWi1f1Z78JeWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNx8AVPdFbZ8zhxnjpcXYoDj.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-08 22:59
Koffie schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:25:
[...]

Hoewel ik 'm inderdaad het hele jaar vol water heb en dus in het voorjaar een stevig schoonmaak mag doen was dit een extreme situatie.
Door omstandigheden heeft het bad van april tot juli volledig stilgestaan. Geen wateronderhoud en geen filtratie.

[...]

Ik heb daar een filmpje van gemaakt destijds, met wat geduld en inspanning moet je dat echt wel met een week op de rit krijgen. Succes!

YouTube: HELP! Mijn zwembad is groen
Poh.. Wanneer ik naar jouw filmpje kijk zakt de moed in mijn schoenen met mijn eigen project.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb hier het trapje even schoon gemaakt en naast de trap geboend om te tonen hoe erg de alg afzetting is. Ik heb geen idee hoe lang het bad geen onderhoud heeft gehad. Laatste factuur van onderhoud is van 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@MadDonkey stap voor stap. Je ziet vrij snel resultaat van je acties hoor.
Even een goede chloor shock erin, robot of stofzuigen, wanden afnemen etc. Die van @Koffie laat goed zien hoe snel je het weer op peil krijgt eigenlijk. Als je niets doet en het water vervangt is het met een dag of 2 namelijk weer net zo groen :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@MadDonkey ik heb niet alles gelezen. Maar is je filter installatie(zand filterpomp) wel op orde?

Als dat zand heel vies is moet je daar ook een flinke backwash doen.
En is het überhaupt werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-08 05:46
MadDonkey schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:18:
[...]

Poh.. Wanneer ik naar jouw filmpje kijk zakt de moed in mijn schoenen met mijn eigen project.

***members only***

Ik heb hier het trapje even schoon gemaakt en naast de trap geboend om te tonen hoe erg de alg afzetting is. Ik heb geen idee hoe lang het bad geen onderhoud heeft gehad. Laatste factuur van onderhoud is van 2018.
Je kan uiteraard veel middelen kopen in de hoop dat het goed komt, chloorshock bijv is redelijk effectief, net als algenbinders heb ik positieve ervaringen mee.

Echter gebruik ik de middelen meestal preventief (op tijd) en niet als oplapmiddel.

Ik zou persoonlijk je zwembad leegpompen en alles goed schoonmaken, dan weet je zeker dat het goed wordt, maar goed dat is een keuze die je zelf moet maken. Als je genoeg geld uitgeeft aan alle middelen heb je ook een kans dat het schoon wordt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzzzie
@MadDonkey
Als je toch leegmaakt vergeet niet te kijken naar de grondwaterstand, of je hebt in no time een semibovengronds zwembad

Ik zou persoonlijk, hoe moeilijk het is, toch beginnen schrobben en backwashen.

Evt lokale zwembadboer aanspreken ervoor?
Kost misschien wat, maar nieuw water ook.
Kan ook geen kwaad om alle componenten te laten nakijken zodat je niet voor nare verassingen komt te staan

[ Voor 54% gewijzigd door Hanzzzie op 23-04-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MadDonkey schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:18:
[...]

***members only***

Mooi vijver toch? Of wacht ... :P

Waar ik zou beginnen:

- zand vervangen danwel extreem veel backwashen (als het goed is zit er een soort kijkglas op je 6wegklep van je filter. Doe een backwash tot het helder word)
- Dood aan de alg! Je hebt nu groene alg, die moet eerst doet. Flikker letterlijk vol met chloor. Dood aan die shit
- Schrobben schrobben schrobben
- Filteren, nonstop filteren.
- backwashen, veel backwashen
- Wanneer het van groen naar wit gaat is het tijd om vlokmiddel te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Als eerst pH op orde brengen, anders doet je chloor weinig :).

De rest zoals @Koffie aangeeft zal je een heel eind op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:43:
Als eerst pH op orde brengen, anders doet je chloor weinig :).

De rest zoals @Koffie aangeeft zal je een heel eind op weg helpen.
Zeker! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48

franssie

Save the albatross

@MadDonkey leuk projectje! Bel overdag je lokale installateur om je installatie na te laten kijken zoals gezegd. En koop test strips om de pH, chloor etc te kunnen meten. Hoe dat zich verhoudt komt redelijk precies maar dan kan het snel de goede kant op gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@MadDonkey Filteren, filteren en nog eens filteren. Backwash, rinse & repeat.
En ondertussen PH op orde en ChloorChock (en meet je CYA).

Hier een mini review van de PoolLab 2.0.

Top apparaat, maar voor iemand die perfectionistisch is, ook uitdagend.
Ik wil natuurlijk alles perfect hebben. Chloor, PH, TA, CYA, etc.
Maar het geeft ook aan hoeveel al die andere meuk afwijkt, ook de test strips. (Ja ook de AquaChek/TruTest).
Meer dan een indicatie is het niet.
De LabCom App is ook dikke prima.

Na het meten de waardes in jouw persoonlijke "Zwembad Chemicus (ChatGPT)" gooien en je krijgt een advies op maat (Controleer AI goed!)
Je kan ook de export pdf in ChatGPT gooien, dan maak het een prachtig Excel Sheet voor je.

TL;DR Koop die PoolLab 2.0 en verspil je geld niet aan al die andere meet rommel.
Pagina: 1 ... 166 ... 183 Laatste