Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:20
BeyondThunder schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:33:
@MadDonkey Filteren, filteren en nog eens filteren. Backwash, rinse & repeat.
En ondertussen PH op orde en ChloorChock (en meet je CYA).

Hier een mini review van de PoolLab 2.0.

Top apparaat, maar voor iemand die perfectionistisch is, ook uitdagend.
Ik wil natuurlijk alles perfect hebben. Chloor, PH, TA, CYA, etc.
Maar het geeft ook aan hoeveel al die andere meuk afwijkt, ook de test strips. (Ja ook de AquaChek/TruTest).
Meer dan een indicatie is het niet.
De LabCom App is ook dikke prima.

Na het meten de waardes in jouw persoonlijke "Zwembad Chemicus (ChatGPT)" gooien en je krijgt een advies op maat (Controleer AI goed!)
Je kan ook de export pdf in ChatGPT gooien, dan maak het een prachtig Excel Sheet voor je.

TL;DR Koop die PoolLab 2.0 en verspil je geld niet aan al die andere meet rommel.
toon volledige bericht
Poollab gaat weer naar aparte app zeker?
Heb een Astral elite connect staan die werkt met Fluidra app, daar kan precies ook iets gemeten worden maar weet niet met wat merk...
kan het wel handmatig invullen, automatisch was leuker :D

Zag dat ze ook blueconnect hebben speciaal voor zoutbaden maar is wat duurder als zo'n poollab :o

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Poollab is de beste handmatige tester icm tabletten.

Voor automatisch meten zou je de Blueconnect kunnen overwegen maar is duurder in aanschaf maar ook in gebruik ivm de "probes" die je om de X tijd moet vervangen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 20:14

BeyondThunder

Lost Lightning

@Hanzzzie
LabCOM is inderdaad de App van PoolLab (Water i.d.)
Ik weet niet of andere meters werken met de LabCOM app, maar ik vermoed van niet.

oja. volgens mij zijn de test tabletten bij Bunx momenteel het voordeligst.
Ik verbruik er nogal veel...
Mocht iemand ander een goedkoper adres hebben, gooi er maar in. (geen Lovibond, die is iets goedkoper dacht ik. Maar ik wil de originele)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 05-05 19:31

Toppe

Oké ✅

Heeft iemand nog een goed adres voor zwembad slang 32 én 38mm?

Verder dan Toppy kom ik niet maar wellicht dat iemand hier dé tip, al dan niet in het buitenland, heeft?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 19:33
Toppe schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:51:
Heeft iemand nog een goed adres voor zwembad slang 32 én 38mm?

Verder dan Toppy kom ik niet maar wellicht dat iemand hier dé tip, al dan niet in het buitenland, heeft?
In het verleden hier wel eens wat gehaald:https://www.wiltec.de/garten/poolbedarf/poolschlaeuche/
Slang niet heel lang gebruikt, maar voldeed prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
BeyondThunder schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:30:
@Hanzzzie
LabCOM is inderdaad de App van PoolLab (Water i.d.)
Ik weet niet of andere meters werken met de LabCOM app, maar ik vermoed van niet.

oja. volgens mij zijn de test tabletten bij Bunx momenteel het voordeligst.
Ik verbruik er nogal veel...
Mocht iemand ander een goedkoper adres hebben, gooi er maar in. (geen Lovibond, die is iets goedkoper dacht ik. Maar ik wil de originele)
Die van Bunx is inderdaad niet duur voor een complete set. Heb ze ook nog niet goedkoper gezien dan dat.

Zelf gebruik ik vooral DPD en pH tabletten, bestel ze los van Amazon, wellicht niet de originele maar heb geen verschil gevonden mbt metingen:
https://www.amazon.nl/-/e...y-50x/dp/B0C1CBYM81/?th=1

Nadeel van een complete set is dat ik inmiddels een zee van de andere soorten tablets heb die ik amper gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Jazsie schreef op donderdag 24 april 2025 @ 07:47:
[...]

...
Nadeel van een complete set is dat ik inmiddels een zee van de andere soorten tablets heb die ik amper gebruik.
Ik voel een tabletten swap groep opkomen. _O- _O-

Maar dat snap ik, het heeft bv. geen zin om CYA elke dag te meten. Enkel na verversen van een deel van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:21
iemand riep van de week iets over een GPT voor zwembad onderhoud :*)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zie net dat m'n pomp een te hoge flow (3x te hoog :) ) heeft voor m'n zoutsysteem. Iemand enig idee of dit een/welk heel erg nadelig effect heeft? Anders moet ik even een bypass maken zodat ik de flow door het zoutsysteem laag genoeg maak.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nou, hier zit er ook weer schot in de zaak. Vanochtend vroeg 07:00 (leuk zo in de vakantie) stonden de mensen van Boer B.V. hier in de achtertuin... klaar om te heien. Was nog even wachten op JDL met rijplaten en de tekening, maar toen die er was... gaan:

Hei-machine af laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6yf7iZJtglB4mjBaO3Tw9hEsMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9wJDrJtk3mVu6dy0y4h934w.jpg?f=fotoalbum_large

Put in rijden, das makkelijk er uit.. dat bleek een ander verhaal.. maar spoiler; hij is er weer uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1jnNXfUANbHxxRouvri8w5daC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pooWsQ6kHCIsiR8SAx3RRBj.jpg?f=fotoalbum_large

Palen er in, verstopt onder de emmertjes..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtXGIZqml7XP-3YoqL9Qwvw6WZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jiAepo8zhe9RsDwb62q2j8S.jpg?f=fotoalbum_large

Palen volstorten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YL6TDe6fJHw28yUbN8R7o0GxUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/741bv4POnilL0LGaOETqNXZm.jpg?f=fotoalbum_large

En.. klaar tot zo ver, palen er in, volgestort, betonijzer er in; klaar voor de fundering (dinsdag 29ste)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDpcAsFdR_Y9N_6b-ktAvq59Z9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4qi1bLNhTzY7EAmoNWoZ5PS.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig zat 't weer vandaag mee, als ze dit gisteren hadden moeten doen.. :?
Uiteindelijk met wat onvoorzien oponthoud een ochtend werk. Al met al viel 't mij reuze mee hoe vlot alles nog ging.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 22:22
Bedankt voor alle antwoorden! Heb besloten eerst de apparatuur te leren kennen. Een goede tester te kopen om het water te testen en goed te krijgen. En dan te kijken hoe ver ik kom.

Ik ben vol frisse moed vanavond aan de slag geweest. Inmiddels begin ik te begrijpen hoe de installatie werkt, erg eenvoudig wanneer je het ziet.

Na het starten van het systeem zag ik dat de druk te hoog was, er hing een kaartje met daarop 0.8 bar = OK. Tussen 1 en 1.5 bar backwashen. En de druk is 1.2 bar. Ik heb ongeveer 15 a 20 min backwashen erop zitten. afgewisseld met rinse. Maar de druk blijft gelijk. Nu zag ik bij het kijkglaasje vlak naast de drukmeter geen water stromen, kan ook omdat het water kraakhelder was natuurlijk, dus daar kijk ik morgen met daglicht even goed naar.

Ben er achter dat het zwembad gevuld wordt met een grondwaterpomp. Hoe blij dat ik daarmee moet zijn ga ik nog even bekijken. De kwaliteit van dat water moet ik natuurlijk even testen. Ik heb geen flauw idee wat daar de kwaliteit van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
MadDonkey schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:59:
Bedankt voor alle antwoorden! Heb besloten eerst de apparatuur te leren kennen. Een goede tester te kopen om het water te testen en goed te krijgen. En dan te kijken hoe ver ik kom.

Ik ben vol frisse moed vanavond aan de slag geweest. Inmiddels begin ik te begrijpen hoe de installatie werkt, erg eenvoudig wanneer je het ziet.

Na het starten van het systeem zag ik dat de druk te hoog was, er hing een kaartje met daarop 0.8 bar = OK. Tussen 1 en 1.5 bar backwashen. En de druk is 1.2 bar. Ik heb ongeveer 15 a 20 min backwashen erop zitten. afgewisseld met rinse. Maar de druk blijft gelijk. Nu zag ik bij het kijkglaasje vlak naast de drukmeter geen water stromen, kan ook omdat het water kraakhelder was natuurlijk, dus daar kijk ik morgen met daglicht even goed naar.

Ben er achter dat het zwembad gevuld wordt met een grondwaterpomp. Hoe blij dat ik daarmee moet zijn ga ik nog even bekijken. De kwaliteit van dat water moet ik natuurlijk even testen. Ik heb geen flauw idee wat daar de kwaliteit van is.
Makkelijkst is de truk met javel...
Grondwater in glas of kom, javel bijgieten, word het ros = ijzerhoudend, niet doen.
Anders kan het wellicht wel

Als de druk zo hoog blijft zal de zandfilter wel goed verstopt zitten... Evt zoveel mogelijk eerst zuiver maken en dan medium vervangen in de filter zou ik denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand goeie tips?

Ik heb een grote warmtemat op het dak liggen, 120x1000cm met aan beide zijde een 38mm slang aansluiting.

Nu ga ik het bad weer opzetten maar ik zit even met de aansluiting vanaf het filter naar de mat en terug naar het bad. 2x een 38mm slang wil ik eigelijk voorkomen en het liefst ga ik met een 19mm tuinslang naar boven en beneden. Er gaat dan minder water door de slang en dus krijg het meer tijd om op te warmen.

Maar ik kan nergens een overgangsstuk vinden van 38mm slang naar de bekende Gardena koppeling. Bestaan die gewoonweg niet? En iemand een andere oplossing?

Mocht iemand andere tips hebben dan hoor ik het graag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Het water in de spa was alweer van ergens augustus vorig jaar, dus verversen mocht wel weer een keer.

Afgelopen maandag was mijn laatste sessie in de spa,dus toen de thermostaat op zijn laagst gezet. De volgende dag de spa leeg laten lopen (iets meer dan 1000 liter).
Planning was woensdag avond de kuip wat verder schoonmaken en het laatste restje water eruit maar dat lukte niet ivm andere dingen die mijn aandacht nodig hadden.
Donderdagavond lukte dat wel, en ook meteen weer kunnen vullen.
Eigenwijs als ik was dacht ik dat het vrijdag wel warmer zou worden, dus donderdagavond de thermostaat niet opgeschroefd maar laag gelaten.
De volgende dag zag ik de verwachtingen voor die dag en toen toch maar richting de 37 gezet. Toen ik 's avonds thuis kwam zat er geen tub-sessie in, hij was net an op de 28 graden.

Vandaag een lange dag bbqen op de koningsmarkt achter de rug, en toen in een heerlijk 37 graden gestapt met wat netflix en 2 mooie bieren.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Koffie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:57:
Het water in de spa was alweer van ergens augustus vorig jaar, dus verversen mocht wel weer een keer.

Afgelopen maandag was mijn laatste sessie in de spa,dus toen de thermostaat op zijn laagst gezet. De volgende dag de spa leeg laten lopen (iets meer dan 1000 liter).
Planning was woensdag avond de kuip wat verder schoonmaken en het laatste restje water eruit maar dat lukte niet ivm andere dingen die mijn aandacht nodig hadden.
Eigenwijs als ik was dacht ik dat het vrijdag wel warmer zou worden, dus donderdagavond de thermostaat niet opgeschroefd maar laag gelaten.
De volgende dag zag ik de verwachtingen voor die dag en toen toch maar richting de 37 gezet. Toen ik 's avonds thuis kwam zat er geen tub-sessie in, hij was net an op de 28 graden.

Vandaag een lange dag bbqen op de koningsmarkt achter de rug, en toen in een heerlijk 37 graden gestapt met wat netflix en 2 mooie bieren.
Het word de hele week mooi weer en vandaag ook hier een drukke dag met de kids gehad en ondertussen de warmtepomp opgeschroefd en het water inmiddels op 27,5 gekregen vandaag weer lekker op zonne energie.
Deze week dus lekker veel zwemplezier verwacht ik :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
Toppe schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:24:
Iemand goeie tips?

Ik heb een grote warmtemat op het dak liggen, 120x1000cm met aan beide zijde een 38mm slang aansluiting.

Nu ga ik het bad weer opzetten maar ik zit even met de aansluiting vanaf het filter naar de mat en terug naar het bad. 2x een 38mm slang wil ik eigelijk voorkomen en het liefst ga ik met een 19mm tuinslang naar boven en beneden. Er gaat dan minder water door de slang en dus krijg het meer tijd om op te warmen.

Maar ik kan nergens een overgangsstuk vinden van 38mm slang naar de bekende Gardena koppeling. Bestaan die gewoonweg niet? En iemand een andere oplossing?

Mocht iemand andere tips hebben dan hoor ik het graag :+
Is dit wat?
https://www.wiltec.de/nl/...jverslang-koppeling/50278
Geen gardena koppeling, maar je zou hier een stukje slang op kunnen zetten met een slangklem, en daar weer een gardena koppeling op lijkt mij.

[ Voor 7% gewijzigd door bleekie op 27-04-2025 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:52:
[...]

Het word de hele week mooi weer en vandaag ook hier een drukke dag met de kids gehad en ondertussen de warmtepomp opgeschroefd en het water inmiddels op 27,5 gekregen vandaag weer lekker op zonne energie.
Deze week dus lekker veel zwemplezier verwacht ik :).
Hier ook al sinds donderdag terug omhoog, ook 27.5 hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:33
Koffie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:57:

Dus jij vervangt het water 1 à 2x per jaar?
Wij hebben onze jacuzzi 365 op 38 graden maar elke 3-4 maanden gaat het water eruit. Daarbij heb ik 2 filters wilde ik ongeveer om de week wissel. Het vieze filter word schoongemaakt en gaat in een emmer met een eetlepel chloor.
En elke week gaat er 100ml aqua excellent in.

Als ik naar 3-4 maanden er nieuw water in doe ziet dat er echt aan schoner uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Michieas schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:44:
[...]

Wij hebben onze jacuzzi 365 op 38 graden maar elke 3-4 maanden gaat het water eruit. Daarbij heb ik 2 filters wilde ik ongeveer om de week wissel. Het vieze filter word schoongemaakt en gaat in een emmer met een eetlepel chloor.

Als ik naar 3-4 maanden er nieuw water in doe ziet dat er echt aan schoner uit...
Hangt er een beetje vanaf. In principe ben ik de enige gebruiker, misschien dat er 5 keer per jaar bezoek is wat mee gaat. Op voorhand breng ik dan het chloor al omhoog en daarna krijgt hij een grondige shock en schone filters.

Zoals gezegd ben k zelf de hoofdgebruiker. Ik was me eerst onder de douche en stap er daarna zonder zwemkleding in. Vervuiling is dus een stuk lager dan bijv een gezin met (kleine) kinderen allemaal in badkleding en zonder douchen.

Ik heb geen papieren maar een dubbele filtter van stof (deze: https://heaterandspaparts...r-socks-filter-cartridges) welk in de wasmachine gaan (op kookwas).

Ik probeer 3 tot 4 keer per jaar te doen, maar dat hang af van alle omstandigheden.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Toevallig hier iemand met een vergelijkbare mat? Ik moet slangen gaan bestellen maar twijfel om de in en uitgaande kant aan de zelfde kant te houden met de gok dat het systeem zijn ding doet en zorgt voor warmwater… anders kost met me nog eens 12m slang extra wat ik eigelijk wil voorkomen.

Iemand tips? Aansluiting die 1,5” moeten zijn, al twijfel ik daar aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z08hUAXrMEDxbn7e3ihIkf5kCs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4TVjXwNyzSG8ZM7vPOjqwpY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:44
Toppe schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:18:
Toevallig hier iemand met een vergelijkbare mat? Ik moet slangen gaan bestellen maar twijfel om de in en uitgaande kant aan de zelfde kant te houden met de gok dat het systeem zijn ding doet en zorgt voor warmwater… anders kost met me nog eens 12m slang extra wat ik eigelijk wil voorkomen.

Iemand tips? Aansluiting die 1,5” moeten zijn, al twijfel ik daar aan.
[Afbeelding]
Ik heb een vergelijkbare mat gehad, en bij mij was de invoer aan de ene kant en de uitvoer aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

ocmer schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:55:
[...]

Ik heb een vergelijkbare mat gehad, en bij mij was de invoer aan de ene kant en de uitvoer aan de andere kant.
Klopt, maar ik heb exact deze buis aan beide kanten zitten dus vraag me af of het slimmer is om de ingang en uitgang zover mogelijk uit elkaar te houden.

Of te wel: Links onder er in, rechtsboven er uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Toppe schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:56:
[...]

Klopt, maar ik heb exact deze buis aan beide kanten zitten dus vraag me af of het slimmer is om de ingang en uitgang zover mogelijk uit elkaar te houden.

Of te wel: Links onder er in, rechtsboven er uit
Zo had ik het wel gedaan. Maar ik schat in dat linksonder er in, rechtsonder er uit ook wel zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-05 18:44
Wij hebben vorig jaar een bad laten aanleggen (8,5 * 4) en zouden graag een stofzuiger kopen om ook het laatste vuil/neerdalend zand op de bodem weg te kunnen zuigen.

We willen geen robot aangezien het niet heel vies wordt, maar in deze nieuwbouwwijk blijft het natuurlijk wel wat stoffig/zanderig dus eens in de paar weken even over de bodem lijkt me wel zo handig.

De installateur had een 'grote' stofzuiger die op het droge stond met een grote bak en dan een slang waarmee je naar de bodem gaat. Nu zie ik ook online veel van dit soort modellen: https://www.toppy.nl/prod...en-zwembadstofzuiger.html Als dat goed werkt lijkt het me ideaal aangezien het minder ruimte in de schuur in beslag neemt.

Iemand ervaring met dit soort type stofzuigers of andere zwembadstofzuigers welke goed zijn om eens in de paar weken mee over de bodem te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
MT10 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:18:
Wij hebben vorig jaar een bad laten aanleggen (8,5 * 4) en zouden graag een stofzuiger kopen om ook het laatste vuil/neerdalend zand op de bodem weg te kunnen zuigen.

We willen geen robot aangezien het niet heel vies wordt, maar in deze nieuwbouwwijk blijft het natuurlijk wel wat stoffig/zanderig dus eens in de paar weken even over de bodem lijkt me wel zo handig.

De installateur had een 'grote' stofzuiger die op het droge stond met een grote bak en dan een slang waarmee je naar de bodem gaat. Nu zie ik ook online veel van dit soort modellen: https://www.toppy.nl/prod...en-zwembadstofzuiger.html Als dat goed werkt lijkt het me ideaal aangezien het minder ruimte in de schuur in beslag neemt.

Iemand ervaring met dit soort type stofzuigers of andere zwembadstofzuigers welke goed zijn om eens in de paar weken mee over de bodem te gaan?
Bij de aanleg is geen stofzuiger aansluiting geplaatst met bypasses? Dat had wel een aardig advies geweest. Ik heb het zelf ook en zeker in mijn bad maar ook dat formaat van jouw is prima met de hand te doen.
Ik doe het in de zomer elke zondag en is een half uurtje werk.
Bypas om, om de warmtepomp even te bypassen, dop uit de stofzuiger aansluiting draaien, slang met borstel eraan met telescoop stok en bodemput en skimmer dicht zodat de slang het volle vermogen krijgt.
Na het half uurtje over de bodem en de trap heen, slang er weer uit, bodemput en skimmer open en stofzuiger aansluiting weer dicht, als het nodig is nog even backwashen en weer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hanzzzie schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:59:
[...]

Hier ook al sinds donderdag terug omhoog, ook 27.5 hier :)
Blijf ik toch wat achter met 21,3 vandaag, puur op natuurkracht (~60m³) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
MT10 schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:18:

Ik heb een poolblaster, voldoet prima voor normaal vuil, zoals zand, in mijn bad (6,5 x 3).
Voor alg of ander fijn vuil werkt dit niet goed, dat blaast ie net zo hard weer eruit. Als het een klein beetje is kun je er nog wat filterbollen in doen. Maar als het veel is, zoals bij de opstart dan gebruik ik daar de slang stofzuiger voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Michieas schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:44:
[...]

Hier 1x per jaar bij winterstop :).

Heb dan wel filter met glasparels en automatische chloor doseer systeem erop zitten.

Voorheen met de hand was altijd ruzie om het water balans goed op orde te krijgen/houden, blij dat ik daar vanaf ben >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:35
Ik zit ook een 4x8 ingegraven zwembad te plannen maar twijfel nog over de basis verwarming, Zonnecollectoren op het dak, of warmtepomp. Wij willen het toch direct goed aanpakken en het seizoen max rekken met warm water. Warmtepomp lijkt me daarbij veruit het meest geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
barry86 schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:18:
Ik zit ook een 4x8 ingegraven zwembad te plannen maar twijfel nog over de basis verwarming, Zonnecollectoren op het dak, of warmtepomp. Wij willen het toch direct goed aanpakken en het seizoen max rekken met warm water. Warmtepomp lijkt me daarbij veruit het meest geschikt.
Als je zwembad in de zon ligt kan je een solar lamellen als afdekking nemen, dan heb je 32 m2 zonnecollectoren.
Ik zou sowieso een warmtepomp nemen, anders redt je het niet om het hele seizoen een lekker warm bad te hebben.
Zonnecollectoren / solar lamellen zijn een mooie aanvulling voor goedkope warmte op zonnige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:35
ocmer schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:28:
[...]

Als je zwembad in de zon ligt kan je een solar lamellen als afdekking nemen, dan heb je 32 m2 zonnecollectoren.
Ik zou sowieso een warmtepomp nemen, anders redt je het niet om het hele seizoen een lekker warm bad te hebben.
Zonnecollectoren / solar lamellen zijn een mooie aanvulling voor goedkope warmte op zonnige dagen.
Ik heb 24M2 dak oppervlak beschikbaar.
Ik heb nog niet uitgerekend of een combinatie van zonnepanelen en zonnecollectoren te veel is.
Het is niet de bedoeling dat die warmtepomp mij een bak elektrisciteit kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Als je rond deze tijd, april, tot en met sept/okt wil zwemmen dan ontkom je volgens mij echt niet aan een warmtepomp. Je hebt straks iets van 48kuub water, met de zon alleen verwacht ik echt niet dat je dat rond deze tijd op een beetje aangename temperatuur krijgt. 's nachts koelt 't natuurlijk nog wel flink af, dus je verliest dan wel weer aardig wat temperatuur.

Wij zetten gewoon (nooit een afweging geweest 't niet te doen) een WP erbij. Als je dan toch ruimte hebt, gooi dan wat (extra) zonnepanelen op 't dak, misschien een 'dedicated' accuutje voor de WP er bij (leuk voor de hobby)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
dizzytal schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:41:
[...]

Als je rond deze tijd, april, tot en met sept/okt wil zwemmen dan ontkom je volgens mij echt niet aan een warmtepomp. Je hebt straks iets van 48kuub water, met de zon alleen verwacht ik echt niet dat je dat rond deze tijd op een beetje aangename temperatuur krijgt. 's nachts koelt 't natuurlijk nog wel flink af, dus je verliest dan wel weer aardig wat temperatuur.

Wij zetten gewoon (nooit een afweging geweest 't niet te doen) een WP erbij. Als je dan toch ruimte hebt, gooi dan wat (extra) zonnepanelen op 't dak, misschien een 'dedicated' accuutje voor de WP er bij (leuk voor de hobby)
ZWAAR dedicated accuutje dan... :D
Als mijn WP vol opwarmt zit'k op +20kw per dag momenteel :D

Is het trouwens normaal dat de ORP waarde (chlorering) zoveel zakt op een nacht?
Gisteravond stond het mooi op 700mv en nu smorgens na opstart 120

[ Voor 8% gewijzigd door Hanzzzie op 28-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
PV panelen met warmtepomp. Wel duurdere investering echter kan je de opgewekte stroom ook voor andere zaken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hanzzzie schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:25:
[...]

Is het trouwens normaal dat de ORP waarde (chlorering) zoveel zakt op een nacht?
Dat is wel heel veel.
Zijn alle andere waardes in orde?
De mijne is redelijk stabiel namelijk maar ik doseer dan ook (automatisch) 14 uur per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
barry86 schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:30:
[...]

Ik heb 24M2 dak oppervlak beschikbaar.
Ik heb nog niet uitgerekend of een combinatie van zonnepanelen en zonnecollectoren te veel is.
Het is niet de bedoeling dat die warmtepomp mij een bak elektrisciteit kost ;)
Kleine eye opener, een zwembad kost geld :P .
Zwemmen van april tot begin oktober is zonder WP niet te doen of je moet van ijsbaden houden. Ik heb zo'n collega die het liefst zwemt in water van maximaal 18 graden maar mij niet gezien.

De truc is alles zo slim mogelijk in te regelen en dus optimaal gebruik te maken van je omstandigheden.
Ik stuur 90% op zonde energie en heb expres destijds 6 extra zonnepanelen laten leggen, die dekken mijn hele zwembad verbruik makkelijk af en met het huidige salderen zijn die panelen allang terug betaald.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:57:
[...]

Dat is wel heel veel.
Zijn alle andere waardes in orde?
De mijne is redelijk stabiel namelijk maar ik doseer dan ook (automatisch) 14 uur per dag
21kw WP trekt kleine 3kw op max vermogen tijdens vol opwarmen van 24 richting 28.
telt aan met 10u per dag tot zwembad op temp is (helaas) ;)

Op boost laten lopen met normale flow en temp verschil van +- 12gr op de manometer dus redelijk OK afgesteld denk ik dan...

Hier ook automatisch chlorering en gisteravond eigenlijk niet meer naar gekeken na de BBQ (i blame bier) paar uur ervoor was het nog OK

[ Voor 3% gewijzigd door Hanzzzie op 28-04-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
Hanzzzie schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:25:
[...]

Per dag.. inderdaad. Overdag, als je wat zon hebt gebruik je dat natuurlijk direct, het is dus zoals met elke accu opslag van overtollige opwekking zodat je daarmee bijv. de avond kan overbruggen...

(en nee, ik heb nog geen idee wat 't water straks afkoelt... eerst maar eens zorgen dat 't bad er ligt straks)
Noot: ja ik snap ook wel dat 't niet uit kan, daarom zei ik ook; voor de hobby, elke hobby kost geld, dit dus ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hanzzzie schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:14:
[...]

21kw WP trekt kleine 3kw op max vermogen tijdens vol opwarmen van 24 richting 28.
telt aan met 10u per dag tot zwembad op temp is (helaas) ;)

Op boost laten lopen met normale flow en temp verschil van +- 12gr op de manometer dus redelijk OK afgesteld denk ik dan...

Hier ook automatisch chlorering en gisteravond eigenlijk niet meer naar gekeken na de BBQ (i blame bier) paar uur ervoor was het nog OK
Met heel veel bedoelde ik niet je verbruik maar je verschil in waarde van 700mv naar 120 ;) .
Lijkt wel alsof de dosering dus niet (goed) gelopen heeft. Bij mij keldert hij alleen zo erg als er geen chloor beschikbaar is. Dan is het binnen 2 dagen van 750 terug naar 300 ofzo en is het water al troebel aan het worden. Vorig jaar een keer gehad doordat ik het chloor vat niet op tijd kon vervangen ivm vakantie :+. Nu wissel ik dus gewoon voor de vakantie naar een vol vat om dat te voorkomen.

@dizzytal hier zakt het water momenteel 1,5 graad in de nacht en die zijn nog vrij koud. Vannacht was het hier 3 graden. Bad staat overdag op 28,5 en was dus terug gezakt naar 27. Ik verwarm alleen gedurende de dag. Heb solar lamellen als afdekking.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:58:
[...]

Met heel veel bedoelde ik niet je verbruik maar je verschil in waarde van 700mv naar 120 ;) .
Lijkt wel alsof de dosering dus niet (goed) gelopen heeft. Bij mij keldert hij alleen zo erg als er geen chloor beschikbaar is. Dan is het binnen 2 dagen van 750 terug naar 300 ofzo en is het water al troebel aan het worden. Vorig jaar een keer gehad doordat ik het chloor vat niet op tijd kon vervangen ivm vakantie :+. Nu wissel ik dus gewoon voor de vakantie naar een vol vat om dat te voorkomen.

@dizzytal hier zakt het water momenteel 1,5 graad in de nacht en die zijn nog vrij koud. Vannacht was het hier 3 graden. Bad staat overdag op 28,5 en was dus terug gezakt naar 27. Ik verwarm alleen gedurende de dag. Heb solar lamellen als afdekking.
ah ok, dacht al dat mijn pomp heel veel verbruikte :D

Ga het nog eens opvolgen, maar afgelopen dagen was het ook van 700 naar 400 ofzo gezakt...
waarde geeft 2.0gr/liter zout aan volgens de unit dus dat ligt iets hoger als aangeraden 1.5gr/liter (vers water/zout)
Misschien toch eens zo'n pool lab meettoestelletje aanschaffen om de rest van de waardes ook te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hanzzzie schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:10:
[...]

ah ok, dacht al dat mijn pomp heel veel verbruikte :D

Ga het nog eens opvolgen, maar afgelopen dagen was het ook van 700 naar 400 ofzo gezakt...
waarde geeft 2.0gr/liter zout aan volgens de unit dus dat ligt iets hoger als aangeraden 1.5gr/liter (vers water/zout)
Misschien toch eens zo'n pool lab meettoestelletje aanschaffen om de rest van de waardes ook te meten?
Er is een waarde niet in orde zou ik zeggen of het doseren gaat niet zoals verwacht.
@Jazsie heeft op die verschillende waardes iets meer kijk, van een zout systeem weet ik sowieso niets want ik gebruik gewoon chloor.

Je dekt je bad toch wel af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
GeeMoney schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:11:
[...]

Er is een waarde niet in orde zou ik zeggen of het doseren gaat niet zoals verwacht.
@Jazsie heeft op die verschillende waardes iets meer kijk, van een zout systeem weet ik sowieso niets want ik gebruik gewoon chloor.

Je dekt je bad toch wel af?
jawel. niet in gebruik = toe, mn vrouw zegt zelfs dat ik het te snel toe doe :D

Update: na 5h30 ongeveer van 120 mv naar 650mv chloorwaarde

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzzzie op 28-04-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Poollab kan ik zeker aanbevelen voor handmatige metingen ter controle.

Daarnaast eventueel ook een zout tester aangezien je zoutsysteem hebt om je zoutgehalte te meten is ook geen slecht idee.

Mocht je nog in de opstart fase zitten en niet 24/7 filteren dan kan je ORP waarde instabiel zijn.
Gewoon laten gaan, dan komt het goed. Heeft gewoon wat tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Vanmorgen de robot er maar eens in doen zonder dat de waterfiltratie aan staat na een nachtje rust in het bad... wat ben ik toch lomp om te denken dat het anders ging... :D

achja... beginnerakkefietjes zeker? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:59
fissa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:26:
[...]

Tja, ze raden het eigenlijk wel aan hé. Een kogelkraan tussen de filterpomp en WP te plaatsen?
Ik wil dit eigenlijk laten afhangen of ik een WP koop bij de Cranenbroek (stuk goedkoper) of bij Toppy een w’eau type.
Hé Jopio en andere tweakers, geen idee of je nog actief bent hier, maar een nieuw jaar en nieuwe kansen. Ik wil dit jaar toch echt een WP aanschaffen, want m’n jongste (1 jaar) kan het koude water via een warmte bol niet aan vermoed ik.

Ik heb een 8m3 opzet zwembad van Cranenbroek.
- Ik wil de W’eau mini power 5kwh via Toppy aanschaffen.
? Iemand hier ervaring met deze WP? Overkill voor m’n bad, of een prima keus?

- Ik wil deze filterpomp aanschaffen: Blue Bay Zwembad Filterpomp Speedclean 4m³/u incl. Polysphere. Stil, relatief goedkoop en kan ik schakelen met een tijdschakelaar. Ik ben mij er van bewust dat er waarschijnlijk wat teflon aan de pas moet komen.
? Genereert deze pomp voldoende flow voor de WP die ik op het oog heb?

- Dan 6 verloopstukken 32-38mm zodat ik overal schroefaansluitingen heb 38mm. Dan kan ik overal Intex slangen tussen zetten met 38mm schroef verbindingen. Die klemmen vind ik toch wat onhandig altijd. Dit op advies van Jopio vorig jaar.
https://www.intratuin.nl/...k-d-32-38-mm-2-stuks.html

- Slangen Intex.

- De bypass met kogelkraan; Hier heb ik vorig jaar al een vraag over gesteld, maar uiteindelijk niet de knoop doorgehakt en we zijn weer een jaar verder; dus ben weer opnieuw aan het uitzoeken hoe wat en waar.
*Jullie raden aan via bv. Wildkamp een vdl kogelkraan aan te schaffen, maar dit is een pvc oplossing en ik zit met intex 38mm schroefverbindingen zoals ik het nu voor ogen heb.
? Raden jullie toch aan dit onderdeel met pvc te knutselen? Dus een vdl kogekraan, daar en dan een 38mm verloop met schroefverbinding op vastlijmen?
? Op welke plek zet ik de kogelkraan? Na het t stuk, richting de WP toch?
? Of heb ik 2 kogelkranen nodig?

* Ik heb maar 2 t-stukken nodig toch? En zouden jullie hier ook vdl Wildkamp voor gebruiken?

Bedankt voor de hulp weer.
Zoiets wordt het toch?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhGerO0tC3y4qVrZplEyDoDoOpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soxKDZrBm8a0tQu05TtvtK2p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door fissa op 29-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Jazsie schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:01:
Poollab kan ik zeker aanbevelen voor handmatige metingen ter controle.

Daarnaast eventueel ook een zout tester aangezien je zoutsysteem hebt om je zoutgehalte te meten is ook geen slecht idee.

Mocht je nog in de opstart fase zitten en niet 24/7 filteren dan kan je ORP waarde instabiel zijn.
Gewoon laten gaan, dan komt het goed. Heeft gewoon wat tijd nodig.
Filter opstart is gedaan na plaatsen bad rond eind Maart. (vers kraanwater)
gister gestopt op 700mV, vandaag (na robotstofzuiger 55mV) :/

Weet niet of dit normaal is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Van 700mV naar 55mV in zo een korte tijd is wel een groot verschil waarbij ik ga denken dat de meting niet klopt.

In dit geval is een poollab wel handig als 2de verificatie.

- Pomp je 24/7 of op gezette tijden?
- Zwembad in de volle zon of schaduw?
- Gebruik je Chloor stabilisatie? Zo ja, wat is je CYA waarde?
- pH waarde?
- TA (alkaliteit) waarde?
- Zout gehalte in orde?

[ Voor 47% gewijzigd door Jazsie op 29-04-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
Jazsie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:45:
van 700mV naar 55mV in zo een korte tijd is wel een groot verschil waarbij ik ga denken dat de meting niet klopt.

In dit geval is een poollab wel handig als 2de verificatie.

Pomp je 24/7 of op gezette tijden?
-> momenteel van 10-21u op 12m3/u +-
-> Volle zon met solar polycarbonaat dek
-> Geen chloor, enkel zout ingedaan bij opstart door de bouwer, ook geen meting van CYA
- pH waarde?
-> PH stabiel op 7.4
-> Niet geweten
- Zout gehalte in orde?
-> Zout staat op 2gr/L (iets hoger dan 1,5 dan nodig)

Het is precies stabiel gebleven tot we hoger gingen verwarmen

deze een goede versie?
https://www.amazon.de/har...ab%2Caps%2C93&sr=8-3&th=1

Geen idee wat verschil is (buiten wat duurder) met bvb https://www.amazon.nl/-/e...ool+la%2Caps%2C100&sr=8-8

[ Voor 82% gewijzigd door Hanzzzie op 29-04-2025 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Je bent sneller dan ik met reageren, was mijn bericht nog aan het aanpassen :+.

Zou je ook de rest kunnen beantwoorden? Geeft een beter beeld van de huidige situatie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Hanzzzie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:46:
[...]

-> momenteel van 10-21u op 12m3/u +-
-> Volle zon met solar polycarbonaat dek
-> Geen chloor, enkel zout ingedaan bij opstart door de bouwer, ook geen meting van CYA
- pH waarde?
-> PH stabiel op 7.4
-> Niet geweten
- Zout gehalte in orde?
-> Zout staat op 2gr/L (iets hoger dan 1,5 dan nodig)

Het is precies stabiel gebleven tot we hoger gingen verwarmen
toon volledige bericht
Ik zou chloor stabilisatie gebruiken, ofwel Cyaanzuur toevoegen.
Zonder dit breekt chloor snel af door de UV straling van de zon, dit resulteert in flinke schommelingen.
Makkkelijk te testen met een dag dat het bewolkt is, je chloor waarde blijft dan wel stabiel.

TA waarde is geen must maar wel handig om te weten, dit is vooral betrekking op je pH waarde die dan kan schommelen. Jouw pH waarde is in orde en als dat stabiel blijft is er verder een noodzaak om TA te meten/in orde te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Ja, Poollab 2.0 is de nieuwste versie.

De eerste link heeft zo te zien extra tabletten erbij waarbij de tweede gewoon het normale pakket is. Dat is wat ik zo gauw kan zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Jazsie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:08:
[...]

Ik zou chloor stabilisatie gebruiken, ofwel Cyaanzuur toevoegen.
Zonder dit breekt chloor snel af door de UV straling van de zon, dit resulteert in flinke schommelingen.
Makkkelijk te testen met een dag dat het bewolkt is, je chloor waarde blijft dan wel stabiel.

TA waarde is geen must maar wel handig om te weten, dit is vooral betrekking op je pH waarde die dan kan schommelen. Jouw pH waarde is in orde en als dat stabiel blijft is er verder een noodzaak om TA te meten/in orde te brengen.
thx. zwembadbouwer komt ook even meten als ze voor de solar dek terug komen (paar kleine schoonheidsfoutjes)
had nog 2 kleine chloortabletten liggen van ons opzet zwembad, hij zei om die er ff in te gooien en te kijken wat het doet.
Stijgt wel iets maar niet extreem helaas.

Zoon is alles zelf aan het doen wegens vakantie van de vader dus ff niet mogelijk om uit te halen in hun winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Chloortabletten bevatten ook Cyaanzuur.

Al zal inderdaad die 2 kleine chloortabletten niet veel uit halen :9.

Fijn dat de zwembadbouwer komt meten, heb je een 2de verificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Jazsie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:48:
Chloortabletten bevatten ook Cyaanzuur.

Al zal inderdaad die 2 kleine chloortabletten niet veel uit halen :9.

Fijn dat de zwembadbouwer komt meten, heb je een 2de verificatie.
Waardes vannacht stabiel gebleven.

Denk dat ik de oorzaak wel weet...
Zondag hebben we de beschermstickers van de PPC platen gehaald... Er bleef nog wat residue hangen dat we zuiver gemaakt hebben zondag en maandag ook wat.

Dit kan het wel verklaren als "vervuiling" uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Hanzzzie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb even teruggezocht welk systeem je als pool controller hebt en alles geplaatst is door een zwembadbouwer. Jouw systeem lijkt qua werking op ons systeem. In de handleiding staat expliciet vermeld dat je de pool controller apart moet aarden. Dit om meetfouten te voorkomen. En je dient het zwembadwater ook te aarden.

Ik heb het hier allemaal zelf gebouwd en aangesloten qua techniek en had in het begin ook schommelende redox waarden, Ph bleef stabiel. Ik had bij het opstarten alleen het water geaard (eigen aardpen) en had de aarde van de pool controller uitgesteld/vergeten in de haast met het opstarten. Nadat ik de pool controller geaard had, was de redox meeting ook stabiel.

Ik kan in de handleiding van de astralpool elite niet zo snel iets terug vinden over het aarden.
Niet van de controller, ook niet van het water. Gezien het feit dat er een zwembadbouwer bij betrokken is, neem aan dat je aarding op orde is?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 10:11

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Zo! We zijn er bijna. Afgelopen weekend mooie stappen gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGFQ3s932Mq7dvS4SEO1AQckqvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbkot28WU0mquIAQCYo15bL1.jpg?f=fotoalbum_large

Bodem met zand vlak gestreken. Op deze manier hoop ik zo min mogelijk 'kuilen' te krijgen in het bad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Op0z-miCdwK9YdQT5PJFcsGfrDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcIeNFXeqk54fRr8tav0nm5L.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de stalen wand geplaatst. Met zijn 2en prima te doen. Even uitmeten van tevoren scheelt wel een hoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XnYp05XNEnyO0Y5n1UseijAsFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4lGWUlAu57LdG4Pn986mGD9.jpg?f=fotoalbum_large

Voordat de liner erin ging nog bodemvilt neergelegd zodat de rest van de imperfecties weg vallen. Als je de liner erin hangt (zit een haak profiel aan die je aan de stalen wand hangt) wil deze eruit floepen. Als je met zijn 2en bent kan de andere persoon de plastic rand erin klikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqRgz1M0IR9mWq_iBmlTjMGEU94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9PPyRl33jZlaiIppphOfr1e.jpg?f=fotoalbum_large

BIjna klaar met vullen. Warmtepomp staat al aan om het water een beetje warmer te krijgen. Wil toch proberen om morgen echt even te gaan zwemmen :)

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Hoe verbind je de bypass aan de warmtepomp aan? Lijm je deze? Ik wil een WP inzetten (bv. W’eau mini power 5kwh) maar na het seizoen wil ik alles weer afbreken. Ik zie nu alleen maar lijm oplossingen, ook als ik de bypass van Toppy zou aanschaffen bv.

[ Voor 6% gewijzigd door fissa op 01-05-2025 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:21
fissa schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:03:
Hoe verbind je de bypass aan de warmtepomp aan? Lijm je deze? Ik wil een WP inzetten (bv. W’eau mini power 5kwh) maar na het seizoen wil ik alles weer afbreken. Ik zie nu alleen maar lijm oplossingen, ook als ik de bypass van Toppy zou aanschaffen bv.
je hebt ook een slangen bypass https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html
Die gebruik ik.
het enige nadeel is dat het T stuk 38mm is en de rest 32/38mm

[ Voor 6% gewijzigd door -Jaap-io op 01-05-2025 08:57 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:38

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik heb een zwembad met liner wat is ingegraven is. Echter onder het randje van de zwembad tegels (tussen de liner en de zwembad tegel) komen nu mieren en zand er uit. Waardoor dit steeds in het zwembad beland. Nu heb ik het vorige jaar proberen dicht te kitten maar dat is bijna niet te doen. Het wordt een zooitje. Iemand nog suggesties? Ik zat te kijken naar kitstrip tape maar die is weer alleen in het wit en de reviews zijn nou niet echt geweldig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG6MQKMVq0dykWwqJjVJnaaJpB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbv1LRLSVr3Y9hTbnSI9fH2B.jpg?f=fotoalbum_large

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Hanzzzie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:17:
[...]

Denk dat ik de oorzaak wel weet...
Zondag hebben we de beschermstickers van de PPC platen gehaald... Er bleef nog wat residue hangen dat we zuiver gemaakt hebben zondag en maandag ook wat.

Dit kan het wel verklaren als "vervuiling" uiteraard.
Niet dus... Vandaag terug op 9 gestart...
Gaan het laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Het is natuurlijk ook niet echt handig dat je geen 2de verificatie kan uitvoeren.

Nu blijft het gokken op de mogelijke oorzaak...

(hint: schaf een poollab aan, is gewoon hartstikke handig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
Jazsie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:36:
Het is natuurlijk ook niet echt handig dat je geen 2de verificatie kan uitvoeren.

Nu blijft het gokken op de mogelijke oorzaak...

(hint: schaf een poollab aan, is gewoon hartstikke handig).
Ja, word vdg besteld. Moest eerst nog ff wat regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmaster001
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 07:31
Past de 32mm kant van een Intex adapter B op de ingang van een w'eau warmtepomp? Ik lees dat die pomp een 32/38mm aansluiting voorziet. Als dat werkt, dan kan ik de uitgang van de Intex zandfilter op die manier naar de warmtepomp laten gaan...
(De filter hebben we al een aantal jaar, de warmtepomp staat in de winkelwagen:-) )

[ Voor 14% gewijzigd door bmaster001 op 01-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
bmaster001 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:03:
Past de 32mm kant van een Intex adapter B op de ingang van een w'eau warmtepomp? Ik lees dat die pomp een 32/38mm aansluiting voorziet. Als dat werkt, dan kan ik de uitgang van de Intex zandfilter op die manier naar de warmtepomp laten gaan...
(De filter hebben we al een aantal jaar, de warmtepomp staat in de winkelwagen:-) )
Dat past wel, de 32/38 mm warmtepompen van w'eau hebben een slangtule. Je hebt waarschijnlijk wel teflon tape nodig om het lekvrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheDudez schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:30:
Ik heb een zwembad met liner wat is ingegraven is. Echter onder het randje van de zwembad tegels (tussen de liner en de zwembad tegel) komen nu mieren en zand er uit. Waardoor dit steeds in het zwembad beland. Nu heb ik het vorige jaar proberen dicht te kitten maar dat is bijna niet te doen. Het wordt een zooitje. Iemand nog suggesties? Ik zat te kijken naar kitstrip tape maar die is weer alleen in het wit en de reviews zijn nou niet echt geweldig.[Afbeelding]
Rugvuling? Kan je er mooi tussen drukken en schimmelwerend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:46

flanger

That Guy

Iemand een goede aanbeveling van een stevige telescopische steel en fijnmazig schepnet (waar ook het kleinste vuil wordt opgevangen)? Ik heb de vorige (aluminium) telescopische steel krom getrokken door iets te hard te roeren...

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Toppe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:53:
[...]

Rugvuling? Kan je er mooi tussen drukken en schimmelwerend :)
Niet transparant maar misschien inderdaad wel een goed idee.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
TheDudez schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:30:
Ik heb een zwembad met liner wat is ingegraven is. Echter onder het randje van de zwembad tegels (tussen de liner en de zwembad tegel) komen nu mieren en zand er uit. Waardoor dit steeds in het zwembad beland. Nu heb ik het vorige jaar proberen dicht te kitten maar dat is bijna niet te doen. Het wordt een zooitje. Iemand nog suggesties? Ik zat te kijken naar kitstrip tape maar die is weer alleen in het wit en de reviews zijn nou niet echt geweldig.[Afbeelding]
Dit heb ik ook gehad, alleen steekt mijn bad een stukje boven het maaiveld uit met een vlonder er omheen. Ik heb de rand vanaf de zwembadkant goed schoongespoten. En daarna onder de vlonder mieren poeder gestrooid (waar ze liepen). Dat heeft goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:30
Hier krijgen de plannen concreet vorm, het wordt toch een geval tuin op de schop. Zwembad met tuinhuis voor de apparatuur, nieuwe terrassen en beplanting.

Maar een punt waar ik tegenaan loop is of er wel of geen omgevingsvergunning nodig is. De aannemer zegt dat dat eigenlijk nooit het geval is met onze plannen en gezien de situatie. Wat zijn jullie ervaringen, is een omgevingsvergunning vaak vereist voor een zwembad (4 bij 8 ) met overkapping (7 bij 3.5), vanaf de straat is er niets zichtbaar, ik blijf van de erfgrenzen af. Ik kan de gemeente wel bellen, doe ik volgende week, maar wil me eerst informeren en geen slapende honden wakker maken 'doe maar wel mijnheer voor de zekerheid'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
twodigits schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:25:
Hier krijgen de plannen concreet vorm, het wordt toch een geval tuin op de schop. Zwembad met tuinhuis voor de apparatuur, nieuwe terrassen en beplanting.

Maar een punt waar ik tegenaan loop is of er wel of geen omgevingsvergunning nodig is. De aannemer zegt dat dat eigenlijk nooit het geval is met onze plannen en gezien de situatie. Wat zijn jullie ervaringen, is een omgevingsvergunning vaak vereist voor een zwembad (4 bij 8) met overkapping (7 bij 3.5), vanaf de straat is er niets zichtbaar, ik blijf van de erfgrenzen af. Ik kan de gemeente wel bellen, doe ik volgende week, maar wil me eerst informeren en geen slapende honden wakker maken 'doe maar wel mijnheer voor de zekerheid'.
In ons geval, en volgens mij altijd, is een zwembad vergunningvrij, zolang je het bad niet overdekt en het voor privé gebruik is ;-)

Als het bouwwerk vergunningsvrij is, geldt dat ook voor alle werkzaamheden 'daar om heen' dus bijv. het afgraven (grond verplaatsen/verwijderen mag ook vaak maar tot max xx kuub), of in ons geval heien e.d. (zo is mij verteld door de gemeentemedewerker hier)

Ding is, de gemeente zal in veel gevallen niet direct moeilijk doen.. die is, zoals mij ook al verteld is toen we een schommel in de voortuin (hoger dan 1m en zichtbaar enzo) wilden zetten, niet opzoek naar werk. Het moet voornamelijk door meldingen uit de buurt komen willen zij wat doen.

Waar je wel serieus even op moet letten is of je ivm kappen van bomen o.i.d. nog tegen de natuurbeschermingswet 'ding'. aanloopt... Wij moesten flink wat coniferen verwijderen, dat valt niet onder bomen hier; dus geen vergunning of melding nodig, maar er was wel kans op dat er ransuilen zouden zitten. (geloof me, dat merk je; en ik kon wel zeggen dat ze er niet zaten, maar als die kans er is moet je zelfs achteraf aan kunnen tonen dat je onderzoek hebt laten doen of dat daadwerkelijk niet het geval is) Zelfde geldt voor andere beestjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Zwembad met overkapping is niet altijd vergunningsvrij.

Wel apart dat je overkapping kleiner is dan je zwembad @twodigits, benieuwd hoe je dat bovenop je zwembad gaat bouwen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:30
Jazsie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:43:

Wel apart dat je overkapping kleiner is dan je zwembad @twodigits, benieuwd hoe je dat bovenop je zwembad gaat bouwen :+.
Scherp, maar je maakt me wel wijzer want met 'zwembad met overkapping' bedoelt de wetgever inderdaad waarschijnlijk een overkapt zwembad en niet een open zwembad met daarnaast een tuinhuis waar je in/ onder kan zitten... dan kom ik inderdaad tegen dat een zwembad mits voldoende aan bepaalde afmetingen en positionering tov erfgrenzen etc vergunningsvrij is. En een tuinhuis idem.

Er worden geen bomen gekapt, het komt in mijn achtertuin waar nu een open gazon ligt.

[ Voor 22% gewijzigd door twodigits op 02-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:43:
Zonder overkapping ook niet. Er zijn meer factoren die meespelen.
Officieel mag je alleen in de eerste 40 cm vrij graven en soort van doen wat je wil.
Ga je dieper, hangt het van de regio af en kan er een archeologisch onderzoek nodig zijn.
Als je geluk hebt kom je eraf met een bureauonderzoek, anders kan het snel in de papieren lopen.
Wij hadden het geluk dat er vanwege de aanpassing/uitbreiding van de rijksweg een uitgebreid archeologisch onderzoek gedaan was en ik dat rapport online kon vinden. Toen wist ik min of meer dat het wel goed zat.
In een waterwingebied zijn er wel degelijk beperkingen, ieder geval vind het waterschap er ook iets van.

Onze aanvraag via het omgevingsloket is afgezien van een klein beetje verduidelijken van de tekening goedgekeurd en verleent. Geen bezwaarsprocedures of andere vertraggingen. Ons zwembad ligt 1 meter uit de erfgrens, verder midden in de tuin en mochten tot 2 meter diep gaan. Meldplicht wanneer we begonnen en hadden officieel af moeten melden. Strikt gezien is het nog niet klaar. Ik heb nooit iemand van de gemeente gezien of gehoord in deze periode voor controle op naleving.

Mijn advies zou zijn je in de regelgeving, APV etc te verdiepen in jouw gemeente.
Dat kan ook prima zonder slapende honden wakker te maken, was onze aanpak namelijk ook.
Lang leve regeltjes Nederland op dit punt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:27
Vandaag is onze Poollab 2.0 toegekomen en hoewel ik zeker niet te lui ben om de gebruiksaanwijzing te lezen weet ik niet hoe het chloor correct te meten .

De teststrips die ik tot nu toe heb gebruikt spreken bij vrije chloor over broom en dat kan ik meten, maar het boekje bij de Poollab 2.0 spreekt over broom, chloramines, chlorine en chlorine HR.

Voor de alkaliniteit en pH heb ik gevonden wat ik moet doen maar voor de vrije chloor heb ik even wat input nodig 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:59
wjmeijer1986 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:09:
Vandaag is onze Poollab 2.0 toegekomen en hoewel ik zeker niet te lui ben om de gebruiksaanwijzing te lezen weet ik niet hoe het chloor correct te meten .

De teststrips die ik tot nu toe heb gebruikt spreken bij vrije chloor over broom en dat kan ik meten, maar het boekje bij de Poollab 2.0 spreekt over broom, chloramines, chlorine en chlorine HR.

Voor de alkaliniteit en pH heb ik gevonden wat ik moet doen maar voor de vrije chloor heb ik even wat input nodig 😊
Lees even terug in dit topic vanaf deze post en dan verder: BeyondThunder in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Edit: en je wil Cl meten (test nr 8 ), pagina 89 in de manual (in ieder geval de online manual)

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 02-05-2025 15:55 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

bleekie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Dit heb ik ook gehad, alleen steekt mijn bad een stukje boven het maaiveld uit met een vlonder er omheen. Ik heb de rand vanaf de zwembadkant goed schoongespoten. En daarna onder de vlonder mieren poeder gestrooid (waar ze liepen). Dat heeft goed gewerkt.
Dat werkte maar voor even bij mij. En ik kan geen mieren spul stoppen onde mijn tegels die zitten vast met cement en ook zand blijkbaar.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
wjmeijer1986 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:09:

DPD 1 voor chloor te meten, DPD 3 icm DPD 1 om het totale chloor te meten.

Ik heb de 1.0 versie; daar meet je eerst chloor met DPD 1, vervolgens doe je de DPD 3 erbij -in het zelfde water sample) en meet je totale chloor,

Toch zal ik het zeggen; RTFM :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:27
Jazsie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:06:
[...]
Thanks aan allen die de uitleg hebben gegeven en verder: mea culpa :$

Al zou het helpen als dat op P89 vermeld wordt bij de 'testbeschrijving' dat je die moet hebben voor de 'normale' chloortest in plaats van ergens halverwege op P92 met kleine letters. Ik weet het verschil niet tussen chloramines, chlorines, chlorine HR en chlorinedioxide :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb de 1.0 versie; daar meet je eerst chloor met DPD 1, vervolgens doe je de DPD 3 erbij -in het zelfde water sample) en meet je totale chloor,
Idem voor de 2.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Vandaag het zand uit de zandfilter vervangen door filterglas. De oude troep (ooit door de vorige bewoners vervangen) eruit gezogen met een gehuurde nat/droogstofzuiger, dat ging eigenlijk wel prima. Het was vooral veel - dus een aantal keer de stofzuiger moeten legen. Onvoorstelbaar wat daar toch nog voor smurrie-water uitkomt zeg - dan denk je dat backwashen het schoon spoelt (not!).

Goed het filtervat gespoeld met de tuinslang, alvast voor een derde gevuld met water, zak grof glas erin, aantal zakken fijn glas erin terwijl ik het water bleef aanvullen. Deksel er weer op (met nieuwe O-ring, als zag de oude er eigenlijk nog wel prima uit) en backwashen maar. Ook van dat glas komt eerst nog wat losse viezigheid, maar na een minuutje backwashen was het kraakhelder. Door naar rinse en filteren maar!

Ik merk nu al dat de inspuiters in het zwembad "verder komen", dus de oude filter zat waarschijnlijk goed vol. Dat ik tijdens het stofzuigen 2x moest backwashen was voor mij de aanleiding om de filter maar eens te wisselen.

Leuke klus, snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Ik heb advies nodig, om een goede keus qua WP te maken, hopelijk kunnen jullie mede tweakers mij op het goede pad helpen

De W’eau mini power 5kwh (on/off) is dat overkill voor mijn 8m3 opzetbad?
De 3 en 4 uitvoeringen zijn niet meer leverbaar (via Toppy) en vind het ook zonde dat ik teveel overcapaciteit heb, omdat dit alleen maar stroom kost. Jullie ervaringen?

Of zouden jullie toch kiezen voor een Inverter type? Ik zie dat de 3kwh inverter ook door W’eau wordt aangeboden. Begrijp ik het goed dat ik deze gewoon 24/7 laat pruttelen (samen met de filterpomp)? Hoe zit dit met het uiteindelijk verbruik, kan je dit op een bepaalde manier berekenen?

En is er iemand die de “werking” deze inverter kan uitleggen? Ik begrijp de flow switch in combinatie met de programma’s niet. Zoals ik begrijp gaat de WP aan zodra deze flow detecteert. Maar hoe werkt dit dan samen met de “programma’s” die je in kan stellen? Dit is dan geen 24/7 aan dus?

En ik lees dat er pas een bypass nodig is vanaf een flow van 6000l/u. Ik heb de Blue Bay 4m3, dus dan is een bypass niet nodig?

Ik vind het lastig een goede keus te maken. In principe hebben we “maar” een opzet zwembad, dus de kinderen zullen zwemmen van mei-september maximaal.
Zeker vanwege de wisselende temperaturen in NL, wil ik op bewolkte dagen ook kunnen zwemmen. Vandaar de overweging voor een WP. Geluid is ook wel wel een belangrijke eis. Ik heb liever geen herrie makende

[ Voor 82% gewijzigd door fissa op 03-05-2025 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:55
Overkill vind ik bijna niet van toepassing bij een warmtepomp. (Moet wel een beetje in verhouding zijn natuurlijk)
Ik had in het verleden een 8m3 zwembad met een warmtepomp van 8 kw + 2 warmte matten op het dak(6m x 60cm.) We konden in de ochtend het zwembad opwarmen met 2 graden per uur, dus je kunt dan wel zorgen dat je water eerder op de temperatuur is die je graag hebt. Met een lichtere wp krijg je het ook wel klaar maar ik vond het persoonlijk wel handig dat ik relatief snel het bad op temperatuur kon krijgen.
over capaciteit is naar mijn mening handiger als een te lichte wp.
Hierbij heb ik totaal geen rekening gehouden met eventueel meer of minder stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
fissa schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:06:
Ik heb advies nodig, om een goede keus qua WP te maken, hopelijk kunnen jullie mede tweakers mij op het goede pad helpen

De W’eau mini power 5kwh (on/off) is dat overkill voor mijn 8m3 opzetbad?
De 3 en 4 uitvoeringen zijn niet meer leverbaar (via Toppy) en vind het ook zonde dat ik teveel overcapaciteit heb, omdat dit alleen maar stroom kost. Jullie ervaringen?

Of zouden jullie toch kiezen voor een Inverter type? Ik zie dat de 3kwh inverter ook door W’eau wordt aangeboden. Begrijp ik het goed dat ik deze gewoon 24/7 laat pruttelen (samen met de filterpomp)? Hoe zit dit met het uiteindelijk verbruik, kan je dit op een bepaalde manier berekenen?

En is er iemand die de “werking” deze inverter kan uitleggen? Ik begrijp de flow switch in combinatie met de programma’s niet. Zoals ik begrijp gaat de WP aan zodra deze flow detecteert. Maar hoe werkt dit dan samen met de “programma’s” die je in kan stellen? Dit is dan geen 24/7 aan dus?

En ik lees dat er pas een bypass nodig is vanaf een flow van 6000l/u. Ik heb de Blue Bay 4m3, dus dan is een bypass niet nodig?

Ik vind het lastig een goede keus te maken. In principe hebben we “maar” een opzet zwembad, dus de kinderen zullen zwemmen van mei-september maximaal.
Zeker vanwege de wisselende temperaturen in NL, wil ik op bewolkte dagen ook kunnen zwemmen. Vandaar de overweging voor een WP. Geluid is ook wel wel een belangrijke eis. Ik heb liever geen herrie makende
toon volledige bericht
Ik zou iets meer neerleggen en voor een inverter warmtepomp gaan. Die kleinere varianten maken ook meer geluid, daar zit toch echt wel verschil in.

Verder is er niet echt overcapaciteit, voordeel is juist dat je warmtepomp lekker rustig blijft draaien op lager toeren (uiteraard enkel bij inverter).

Je kan 24/7 filteren en verwarmen echter zijn de nachten kouder en is je warmtepomp minder efficiënt.
Bij een bad van 8m3 is overdag filteren en verwarmen meer dan voldoende. Hooguit bij het opstarten dat je wellicht continu laat lopen tot het water op temperatuur is.

Bypass is nodig om het water te regelen door je warmtepomp heen, daarnaast ook handig voor als je de warmtepomp wilt loskoppelen.
Dan kan je makkelijk het water afsluiten :).

Als budget "beperkt" is:
https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-6-5-kw.html

Als je meer te besteden hebt/wilt:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Op amazon heb ik deze warmtepomp gevonden, prijs is zeer interessant. Alleen heel weinig reviews heeft iemand ervaring met deze:

https://www.amazon.fr/EDG...eur-Piscine/dp/B08T2ZRVGS

Bedoeling is om een 10m3 opzet zwembad mee op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Beetje Off-Topic, maar nu ik de Poollab 2.0 heb wilde ik weten of het kalkfilter in onze espresso machine zijn werk doet.
PWN leidingwater TA=138.
Water uit de Philips + Aquaclean filter TA=0

Edit;

PWN water heeft op papier 7.9 "Duitse graden (dH)"
Als ik dit omreken dan kom ik uit op 141 (ppm CaCO3)

Eigenlijk best een mooie manier om de Poollab te controleren op TA werking, ik mag aannemen dat de waardes die PWN opgeeft secuur zijn

[ Voor 51% gewijzigd door BeyondThunder op 04-05-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
B0MBACI schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:41:
Op amazon heb ik deze warmtepomp gevonden, prijs is zeer interessant. Alleen heel weinig reviews heeft iemand ervaring met deze:

https://www.amazon.fr/EDG...eur-Piscine/dp/B08T2ZRVGS

Bedoeling is om een 10m3 opzet zwembad mee op te warmen.
Hier een link van NL shop zonder 100,-- verzendkosten:
https://www.rhodos-shop.n...zwembad-warmtepomp-4-2-kw

Meen dat deze hier wel eens voorbij gekomen is.

Persoonlijk zou ik voor een maatje groter gaan.
3,3kW bij 15gr buitentemperatuur op een 10m3 bad is aan de lage kant. Zou zeker voor minimaal 5kW gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Jazsie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:24:
[...]

Hier een link van NL shop zonder 100,-- verzendkosten:
https://www.rhodos-shop.n...zwembad-warmtepomp-4-2-kw

Meen dat deze hier wel eens voorbij gekomen is.

Persoonlijk zou ik voor een maatje groter gaan.
3,3kW bij 15gr buitentemperatuur op een 10m3 bad is aan de lage kant. Zou zeker voor minimaal 5kW gaan.
Thx ik zie op rhodos alleen niet de 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Goeie, hier de 5kW variant van ander site welk ook nog steeds goedkoper is:
https://www.zwembad.eu/zw...9-warmtepomp-pinguin-5-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05-05 10:08
[...]

DPD 1 voor chloor te meten, DPD 3 icm DPD 1 om het totale chloor te meten.

Ik neem aan dat je wel een andere cuvet gebruikt voor dpd3,
Dpd3 is jood, een halogeen net zoals chloor. Daardoor komt het totale chloor vrij.
Jood heeft alleen als nadeel dat dit op glas achterblijft.
Bij je volgende vrije chloor meting zal de jood meereageren en meet je dus al een deel gebonden chloor mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

smeek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Dpd3 is jood, een halogeen net zoals chloor. Daardoor komt het totale chloor vrij.
Bij je volgende vrije chloor meting zal de jood meereageren en meet je dus al een deel gebonden chloor mee
Nee, dat doe ik niet. Deze staat bij mij op kamertje rechts. Ik meet dpd3 ook niet altijd.
Hoe zie je dat voor je? Enkel voor dpd3 een ander cuvet gebruiken?
Het cuvet is van plastic als ik me niet vergis, niet van glas.
Ik zie in de tutorials ook niemand die hier een apart cuvet voor gebruiken.

Iemand anders hier ervaring mee? @Jazsie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
smeek schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:30:
[...]

Ik heb de poollab 1.0 en daarbij gaat DPD 3 gewoon bij de zelfde water sample waar DPD 1 in is gedaan.
Moet ook anders kan je het niet correct meten :).

In het begin deed ik altijd 2-3 metingen, nu nog maar 1 en soms 2x omdat in allen keren de resultaten minimaal van elkaar afwijken of zelfs helemaal niet.

Ik gebruik dan ook geen andere curvet, naar mijn mening ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:31
Goedemorgen allemaal,

Voor een simpel zwembad (3X2X0.75) ben ik opzoek naar een warmtepomp. Zandfilter/pomp heb ik al zandfilter zitten filter bollen in in plaats van zand.

Alleen wil toch stapje verder zwembad blijft koud, en wil hem toch gaan verwarmen.

Zat zelf hierna te kijken, alleen hier zijn nog geen reviews over, maar wel full invertert, dus hij kan zich eigen terugtoeren.

https://www.toppy.nl/prod...ZQT3tSn1ebIK8zTdz6OBQdoXx

En belangrijk dat deze in home assistant geïntegreerd kan worden (hiervan kan ik verder niks vinden eingelijk)

Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?, of kan ik beter naar iets anders kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:43
Helaas mijn antwoord nog niet kunnen vinden, wellicht hebben jullie tips:

Intex Pure Spa deluxe+ 6 personen, na enkele jaren stalling, maar weer in gebruik genomen.
Het idee is om hier een zoutsysteem op te maken en een solarbol/mat

1. Ik ben van plan om het zout water systeem in te gaan bouwen op de huidige in/output van de Intex pomp. De intex pomp, pompt 1741 L/pu weg. Is het een goed idee om de zoutwater generator hier tussen te zetten?

2. Welke vd aansluitingen is in, welke out? (in de handleiding wordt daar niet over gerept. Ik gok dat onder IN is, daar zit het filter namelijk op.

3. Ik wil dit jaar een Solar bol of mat gaan aanschaf. Deze zal dan op hetzelfde circuit komen. Kan dat allemaal? WP wil ik op dit ogenblik nog niet.

4. De jacuzzi staat nu op (dikke) Intex zwembad tegels met daarboven het bijgeleverde 'isolatie' velletje.
Heeft een XPS plaat nou veel toegevoegde isolatiewaarde?

Even wat dieper in de materie gedoken, moet volgens mij allemaal geen probleem zijn. Solarbol kan evt een wat grotere pomp gebruiken, maar dat zal wel loslopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Frontysco op 06-05-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
k_ers schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:57:
Goedemorgen allemaal,

Voor een simpel zwembad (3X2X0.75) ben ik opzoek naar een warmtepomp. Zandfilter/pomp heb ik al zandfilter zitten filter bollen in in plaats van zand.

Alleen wil toch stapje verder zwembad blijft koud, en wil hem toch gaan verwarmen.

Zat zelf hierna te kijken, alleen hier zijn nog geen reviews over, maar wel full invertert, dus hij kan zich eigen terugtoeren.

https://www.toppy.nl/prod...ZQT3tSn1ebIK8zTdz6OBQdoXx

En belangrijk dat deze in home assistant geïntegreerd kan worden (hiervan kan ik verder niks vinden eingelijk)

Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?, of kan ik beter naar iets anders kijken
toon volledige bericht
Als hun app via Tuya werkt dan maak je wellicht kans.
Frontysco schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:35:
Helaas mijn antwoord nog niet kunnen vinden, wellicht hebben jullie tips:

Intex Pure Spa deluxe+ 6 personen, na enkele jaren stalling, maar weer in gebruik genomen.
Het idee is om hier een zoutsysteem op te maken en een solarbol/mat

1. Ik ben van plan om het zout water systeem in te gaan bouwen op de huidige in/output van de Intex pomp. De intex pomp, pompt 1741 L/pu weg. Is het een goed idee om de zoutwater generator hier tussen te zetten?

2. Welke vd aansluitingen is in, welke out? (in de handleiding wordt daar niet over gerept. Ik gok dat onder IN is, daar zit het filter namelijk op.

3. Ik wil dit jaar een Solar bol of mat gaan aanschaf. Deze zal dan op hetzelfde circuit komen. Kan dat allemaal? WP wil ik op dit ogenblik nog niet.

4. De jacuzzi staat nu op (dikke) Intex zwembad tegels met daarboven het bijgeleverde 'isolatie' velletje.
Heeft een XPS plaat nou veel toegevoegde isolatiewaarde?

Even wat dieper in de materie gedoken, moet volgens mij allemaal geen probleem zijn. Solarbol kan evt een wat grotere pomp gebruiken, maar dat zal wel loslopen.
toon volledige bericht
1. Flow is wat laag maar moet wel kunnen met een intex zoutsysteem.

2. Waar de filter op zit is uitvoer, waar niks op zit is de invoer.

3. Met zoutsysteem wordt het al krap, denk dat een zonnemat niet gaat lukken. Al helemaal niet als het de hoogte in moet (dak oid).

4. Die van mij heeft 4CM XPS platen eronder. Had meer gemogen achteraf. Maar vooral ook de bovenzijde afdekken is belangrijk.

De ingebouwde pomp is maar erg zwak, zodra je filter vies is gaat ie ook snel op error want te weinig flow.
Laat staat met de extra dingen die je wilt aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 06-05-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:43
Ik had kunnen weten dat jij mij van advies zou voorzien, al een tijd actief in dit topic volgens mij. Paar jaar terug had je ook al wat tips gegeven. Thanks @Jazsie !

Ik ga rustig bouwen en kijken hoe het gaat. Goed om te weten hoe en wat nu!
Pagina: 1 ... 166 167 Laatste