Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 168 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:15

Dennis1812

Amateur prutser

shoombak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:06:
Ik heb nu voor het derde jaar een intex 3x2 bad staan, met inmiddels een nette pomp en warmtepomp met flinke overcapaciteit. Op zich is het bad nog prima, maar mijn kinderen zijn inmiddels 7 en 9 en gaat elke dag zoveel water uit het bad door het spelen dat ik het gevoel krijg dat ze te groot zijn geworden voor dit bad. Zou dit met een slag groter/dieper minder het geval zijn?
Wij zijn van die 3x2x75(?) overgegaan naar Bestway Power Steel 412 x 201 X 122cm gegaan.

Het is maar een meter langer. Maar fors dieper. Hier kan je net weer iets meer mee. Ook qua spelen. Denk aan dingen opduiken bijvoorbeeld.
Vorig jaar voor €350 gekocht.
Zie hem nu nog iets goedkoper voorbijkomen.
Bijvoorbeeld:
https://www.fonteyn.nl/zw...Qvpo3PE94o3MaAitlEALw_wcB
En via google nog een paar aanbieders. let op. Er is ook een 102cm editie. Dat scheelt uiteraard in prijs. Maar ook in prijs.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:37:
Vorig jaar hebben we onze nieuwe woning betrokken na totaalrenovatie. Dit jaar staat in de planning om te beginnen aan de tuin.

Eerste schetsjes door mijn vrouw:
Ziet er leuk uit!
Dit wordt een meerjarenproject waar ik ga beginnen met terrasoverkapping waarvoor geheid zal worden en ik betonvloer ga storten. Ik ga er vanuit dat zwembad zonder palen lukt en denk er dan aan om een drainageput te voorzien. Verder nog niet exact type/maat zwembad besloten maar denk beetje richting 4x6m.
Waarom denk je de overkapping te moeten/gaan heien, maar het bad niet? 6x4x1.5 beetje standaard diepte heb je het over een 36.000kg (iets minder natuurlijk want je vult niet tot de rand, maar toch..) Dat bad doe je (waarschijnlijk) maar 1x, dat gaat echt niet zo snel ergens heen, dus 'er vanuit gaan dat het zonder lukt' .. risky.. Ik weet niet wat voor overkapping je bedacht hebt, qua gewicht/belasting en wat de grond samenstelling is waar je zit..
Dan nu de vraag; is er makkelijk iets te zeggen qua universele voorbereiding voor benodigde leidingen? Paar flexleidingen en mantelbuizen afgedopt net onder de fundering vandaan?
Je zit sowieso met de oriëntatie van het bad, waar komen de skimmers, inspuiters e.d. daar moet je uiteindelijk je leidingen hebben. Wil je dan nog een roldek, verlichting moet je dat ook 'ergens' hebben. Als je dat nog niet duidelijk hebt zou je hooguit iets kunnen leggen van punt a-b en dan daar weer oppakken, maar of dat ideaal is.. lijkt mij niet.

Wij hebben gewoon 'uitgesteld' tot we de hele tuin in 1x (kunnen) doen.. dan maar even in een niet optimale tuin, maar je bent in eens van alles af en voor het werk is het veel makkelijker, gewoon groot materieel je tuin in rijden: gaan... Met name voor het grondwerk bij je overkapping zou ik dat in ieder geval zo veel mogelijk mee nemen

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Hallo allemaal, ook hier gaat binnenkort het (nieuwe) zwembad van stal.
shoombak schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:06:
Ik heb nu voor het derde jaar een intex 3x2 bad staan, met inmiddels een nette pomp en warmtepomp met flinke overcapaciteit. Op zich is het bad nog prima, maar mijn kinderen zijn inmiddels 7 en 9 en gaat elke dag zoveel water uit het bad door het spelen dat ik het gevoel krijg dat ze te groot zijn geworden voor dit bad. Zou dit met een slag groter/dieper minder het geval zijn?
Precies om die reden heb ik ook een groter zwembad gekocht vorig jaar, in de uitverkoop. Ik had een zwembad van 4 bij 3 denk ik, hoogte 1m dus waterhoogte was ook te laag. Combineer dit met opgroeiende kinderen die veel springen en daardoor er veel water uit het bad ging.

Mijn projectje dit jaar zal een Intex 5.49 m x 2.7m x 1.32m zijn. Mijn 'laatste automatisering status' tot nu toe kun je hier teruglezen. De laatste status is dat ik een nieuw display gekocht heb (volgens mij, het is al weer ff geleden) omdat mijn oude code / het display bleef hangen.

Ik ga er vooral achter komen of :
1) mijn calibratie routine nog werkt / d.w.z. of mijn electrodes niet droog hebben gestaan.
2) Mijn chloor / zuur pompjes genoeg capaciteit hebben voor dit bad
3) mijn display nog steeds vastloopt - zo ja dan moet ik terug naar de tekentafel, maar ik heb wel een idee daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Heeft er iemand nog praktische tips mbt vervangen van het glasfilter materiaal zodat ik niet eindig met natte glaskorrels overal en nergens :P

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Bergie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:52:
Heeft er iemand nog praktische tips mbt vervangen van het glasfilter materiaal zodat ik niet eindig met natte glaskorrels overal en nergens :P
Eerst de dubbelcheck: moet het wel vervangen worden? Die dingen hebben een behoorlijke lange levensduur.

Dan: een stof/waterzuiger huren? Werkte hier ideaal voor het zand wat ik door glas ging vervangen, maar dat glas zag er niet heel anders uit dan het zand. Zo'n ding dus: https://www.boels.com/nl-...-waterzuiger-72-l/p/10128, en dan gebruiken zonder de voet/stang (al zijn die handig om je werkplek achteraf weer schoon achter te laten)

Afbeeldingslocatie: https://mediahub.boels.com/m/73398f0f9ef2f53/large-10128.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 07-05-2025 11:36 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
dizzytal schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:01:
Waarom denk je de overkapping te moeten/gaan heien, maar het bad niet? 6x4x1.5 beetje standaard diepte heb je het over een 36.000kg (iets minder natuurlijk want je vult niet tot de rand, maar toch..) Dat bad doe je (waarschijnlijk) maar 1x, dat gaat echt niet zo snel ergens heen, dus 'er vanuit gaan dat het zonder lukt' .. risky.. Ik weet niet wat voor overkapping je bedacht hebt, qua gewicht/belasting en wat de grond samenstelling is waar je zit..
Zie: Project mancave - overkapping, fundering en heipalen

Zwembad is wel een heel andere situatie; de belasting daarvan op de bodem is namelijk negatief. Als ik een zwembad van 6x4x1,5m met vloer en wanden van 15cm beton (zware optie) optel kom ik op ongeveer 51T en dus een dichtheid van 1,4T/m3. De afgegraven grond heeft een veel hogere dichtheid en massa. De primaire functie van de heipalen is dus juist om te voorkomen dat het zwembad omhoog komt. Dit is vooral een groot risico als het zwembad ooit (tijdelijk) leeg zou zijn (i.c.m. hoge grondwaterstand).

Mijn achterburen hebben het zwembad (en terras) wel onderheid, de buren ernaast weer niet. Het is een beetje een afweging (net als met afdak). Mocht ik het zwembad toch willen onderheien dan moet ik naar mijn mening ook het (gehel) terras mee pakken. Zo kom je wel weer van het één in het ander en het gaat wel om palen van 10 meter lang dus hoop zonder te kunnen. Ik verwacht deze week van de constructeur controle van mijn palenplan voor het afdak; ik ga hem ook mening vragen t.b.v. zwembad.
Je zit sowieso met de oriëntatie van het bad, waar komen de skimmers, inspuiters e.d. daar moet je uiteindelijk je leidingen hebben. Wil je dan nog een roldek, verlichting moet je dat ook 'ergens' hebben. Als je dat nog niet duidelijk hebt zou je hooguit iets kunnen leggen van punt a-b en dan daar weer oppakken, maar of dat ideaal is.. lijkt mij niet.
Als ik met PVC ga werken zou ik gewoon denken om één lengte van 5m aan te leggen en af te doppen onder de grond. Als ik het zwembad ga maken kan ik hem vanaf daar dan gewoon weer oppikken. Voor mantelbuis zijn ook gewoon koppelstukken maar simpelweg 15m onder het zand gooien is ook een optie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzHO7dgGiAzxFWTGME0A68WouIg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AO35ynV9SrWogJgIInRFKtrC.jpg?f=user_large
Wij hebben gewoon 'uitgesteld' tot we de hele tuin in 1x (kunnen) doen.. dan maar even in een niet optimale tuin, maar je bent in eens van alles af en voor het werk is het veel makkelijker, gewoon groot materieel je tuin in rijden: gaan... Met name voor het grondwerk bij je overkapping zou ik dat in ieder geval zo veel mogelijk mee nemen
Ik kan wel de hele tuin in 1x doen maar ik ga veel zelf doen dus het kost gewoon tijd. Voor het zwembad moet ik sowieso naar het najaar kijken; ik hoop eigenlijk nog dit jaar maar dat hangt af van de progressie.

Wellicht te ambitieus maar ik denk aan:
  • Fase 1: Overkapping (heien, fundering, opbouw) -> deze zomer
  • Fase 2: Haag / bomen als erfascheiding voor privacy -> deze zomer
  • Fase 3: Zwembad -> hopelijk dit najaar
  • Fase 4: Terras/bestrating -> volgend voorjaar
  • Fase 5: borders/beplanting -> volgend voorjaar

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 07-05-2025 12:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
assje schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Zwembad is wel een heel andere situatie; de belasting daarvan op de bodem is namelijk negatief. Als ik een zwembad van 6x4x1,5m met vloer en wanden van 15cm beton (zware optie) optel kom ik op ongeveer 51T en dus een dichtheid van 1,4T/m3. De afgegraven grond heeft een veel hogere dichtheid en massa. De primaire functie van de heipalen is dus juist om te voorkomen dat het zwembad omhoog komt. Dit is vooral een groot risico als het zwembad ooit (tijdelijk) leeg zou zijn (i.c.m. hoge grondwaterstand).

Mijn achterburen hebben het zwembad (en terras) wel onderheid, de buren ernaast weer niet. Het is een beetje een afweging (net als met afdak). Mocht ik het zwembad toch willen onderheien dan moet ik naar mijn mening ook het (gehel) terras mee pakken. Zo kom je wel weer van het één in het ander en het gaat wel om palen van 10 meter lang dus hoop zonder te kunnen. Ik verwacht deze week van de constructeur controle van mijn palenplan voor het afdak; ik ga hem ook mening vragen t.b.v. zwembad.
Dat linkje miste in je oorspronkelijke post ;-)
Maar i.d.d als de ondergrond gewoon voldoende draag kracht heeft dat hoef je niet te onder heien natuurlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door dizzytal op 07-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 14:10
[...]

[...]

Als ik met PVC ga werken zou ik gewoon denken om één lengte van 5m aan te leggen en af te doppen onder de grond. Als ik het zwembad ga maken kan ik hem vanaf daar dan gewoon weer oppikken. Voor mantelbuis zijn ook gewoon koppelstukken maar simpelweg 15m onder het zand gooien is ook een optie.
[Afbeelding]

[...]

Ik kan wel de hele tuin in 1x doen maar ik ga veel zelf doen dus het kost gewoon tijd. Voor het zwembad moet ik sowieso naar het najaar kijken; ik hoop eigenlijk nog dit jaar maar dat hangt af van de progressie.

Wellicht te ambitieus maar ik denk aan:
  • Fase 1: Overkapping (heien, fundering, opbouw) -> deze zomer
  • Fase 2: Haag / bomen als erfascheiding voor privacy -> deze zomer
  • Fase 3: Zwembad -> hopelijk dit najaar
  • Fase 4: Terras/bestrating -> volgend voorjaar
  • Fase 5: borders/beplanting -> volgend voorjaar
Ik weet niet of je eventueel wilt gaan verwarmen met warmtepomp en waar je die wilt gaan plaatsen maar daar eventueel ook 2 buizen voor leggen (aanvoer en retour)

Zou dus iets van 7 keer buis van 5 meter neer leggen, en mantelbuis voor aansturing, electronica/verlichting etc,
2 buizen voor de inspuiters
2 buizen voor je skimmers, tenzij je al zeker weet dat je er maar met 1 skimmer gaat werken
1 buis voor je eventuele stofzuigeraansluiting
2 buizen voor je warmtepomp (aanvoer en retour)

Zelf heb ik bad van 8*4 en gewoon met 50mm buis gewerkt, pas bij echt grotere afmetingen is advies volgens mij om naar 63mm te gaan

Bijgaand ff zoals het er bij mij 4 jaar geleden uitzag naar technische ruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGJKJZ9SYsHpmyPIUMKYHf72YoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHs6sPuQEdWJaR19aVeSooWu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
k_ers schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:57:
Goedemorgen allemaal,

Voor een simpel zwembad (3X2X0.75) ben ik opzoek naar een warmtepomp. Zandfilter/pomp heb ik al zandfilter zitten filter bollen in in plaats van zand.

Alleen wil toch stapje verder zwembad blijft koud, en wil hem toch gaan verwarmen.

Zat zelf hierna te kijken, alleen hier zijn nog geen reviews over, maar wel full invertert, dus hij kan zich eigen terugtoeren.

https://www.toppy.nl/prod...ZQT3tSn1ebIK8zTdz6OBQdoXx

En belangrijk dat deze in home assistant geïntegreerd kan worden (hiervan kan ik verder niks vinden eingelijk)

Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?, of kan ik beter naar iets anders kijken
Ik heb de 6kwh versie van deze aangeschaft. Komt morgen binnen.
Dit is de nieuwere versie van de https://www.toppy.nl/prod...ZQQgA5WyMi4tlXSz_y63Fp9Z_.
Nog geen ervaring mee, maar moet vast goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:12
Hier een bestway zwembad van 5.5 op 2.7, denk een 12000 liter gevuld, Weau mini inverter van 4.5, gisteren opgezet, maar is het nog gewoon te koud snachts om te warmen? Gisteren avond opgezet, was 19gr, nu deze ochtend om 07.00, maar 17 graden water :-) , afgekoeld dus :-(
Is ook een bestway pomp, dacht van 3 m3
https://www.kabelshop.nl/...5ghfLWL3iZ8RoCD6IQAvD_BwE

Of is mijn debiet van de pomp te laag? Hoe kan je te weten komen welk debiet er door de weau mini inverter plus loopt? In de tuya app zie je dat niet :-(

[ Voor 44% gewijzigd door NoFate op 08-05-2025 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:29
En hoe groot is jou bad?

Ben wel benieuwd naar jou ervaring en vooral het geluid
fissa schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Ik heb de 6kwh versie van deze aangeschaft. Komt morgen binnen.
Dit is de nieuwere versie van de https://www.toppy.nl/prod...ZQQgA5WyMi4tlXSz_y63Fp9Z_.
Nog geen ervaring mee, maar moet vast goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
[...]
[Afbeelding]
Als je nu al leidingen wil gaan leggen zonder te weten hoe je bad eruit komt te zien, hou dan rekening met het volgende

- aanvoer (vanuit je skimmers)
- aanvoer (bodemput en/of stofzuigeraansluiting in de zijkant)
- retour
- niet te dunne mantelbuis voor elektra (verlichting, rolluik)

Ik zie niet al te veel toegevoegde waarde om voor elke skimmer en inspuiter een aparte buis te nemen. Uiteindelijk komt dat allemaal toch in 1 leiding in/uit je pomp.
Ga gewoon met 1 buis naar je bad en verdeel daar over meerdere met een Y splitsing. Als je maar zorgt dat vanaf de splitsing beide lengtes identiek zijn.
Extra buizen voor WP is ook niet nodig. Die WP zou ik namelijk bij je overkapping plaatsen (en op het dak nog een paar meter zonnematten).

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21
Hier hebben ze met flex buizen gewerkt. (3.5x11m)
63mm naar de 4 inspuiters (aftakking gebeurde aan het bad op 1 aansluiting)

3x50mm (denk ik) naar 2x skimmer en 1x bodemaanzuig.
Alle leidingen kwamen met volledige ppc verlijming tot de hoek van het bad.

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:19
Even een waarschuwing voor de mensen die wat willen bestellen met het mooie weer. Ik heb recent bij heuts.nl / Top-Zwembadshop een nieuw ZWS besteld maar de levering daarvan duurt erg lang. Lees online dat ze recent zijn overgenomen en dat er veel klachten sindsdien zijn.

Als je dus snel wat nodig hebt, zou ik het ergens anders bestellen. Zit nu straks met een zwembad zonder ZWS, dus wellicht toch even ergens anders er nog 1 bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 14:10
Ik kreeg destijds het advies om met zo veel mogelijk verschillende buizen te werken direct vanaf pomp naar zwembad en andersom, dit om zo veel mogelijk water in je buis te hebben en zo de druk te verdelen/problemen met lucht in het systeem te voorkomen.

Maar daarna en ook zoals hier te lezen weer andere meningen gehoord en gewoon pas op het laatste moment te verdelen. Wat waarheid is weet ik niet, ik kan het zelf niet beargumenteren. Enige dat ik weet is dat ik zelf geen probleem heb met druk of lucht issues, maar of ik die wel gehad had als ik het anders had gedaan..... wie zal het zeggen

Had destijds zelf ook iets van de redenatie van Koffie van als het 1 leiding van en naar je pomp is wat maakt het dan uit. Maar ja, je legt over het algemen maar 1 keer in je leven een zwembad aan, en dan komt die twijfel dus ga ik dan eigenwijs het advies van mijn zwembadpartij in de wind slaan.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Hmmbob schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Eerst de dubbelcheck: moet het wel vervangen worden? Die dingen hebben een behoorlijke lange levensduur.
Weet ik niet. Weet ook niet precies hoe lang het er al in zit (was een 2e hands van een vriend van me) Maar gok in totaal zo'n 5-7 jaar ofzo. Dus zou nog prima moeten kunnen wat leeftijd betreft. Maar ik merk dat er in vergelijking met vorig jaar een stuk minder druk op het water staat wat het zwembad weer in gaat terwijl er qua opstelling in principe niets veranderd is. In de hercirculatie modus gaat het wel stukken beter. Maar de drukmeter geeft verder ook geen hoge waardes aan wat je wel weer zou verwachten wanneer het filter verstopt raakt. Dus ik weet het niet zo goed; heb al de nodige backwashes gedaan. Dus vervangen van het glas is een beetje de laatste optie die ik nu zie.
Dan: een stof/waterzuiger huren? Werkte hier ideaal voor het zand wat ik door glas ging vervangen, maar dat glas zag er niet heel anders uit dan het zand. Zo'n ding dus: https://www.boels.com/nl-...-waterzuiger-72-l/p/10128, en dan gebruiken zonder de voet/stang (al zijn die handig om je werkplek achteraf weer schoon achter te laten)

[Afbeelding]
Goeie tip! thanks!

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
jeeedeee schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:47:
Even een waarschuwing voor de mensen die wat willen bestellen met het mooie weer. Ik heb recent bij heuts.nl / Top-Zwembadshop een nieuw ZWS besteld maar de levering daarvan duurt erg lang. Lees online dat ze recent zijn overgenomen en dat er veel klachten sindsdien zijn.

Als je dus snel wat nodig hebt, zou ik het ergens anders bestellen. Zit nu straks met een zwembad zonder ZWS, dus wellicht toch even ergens anders er nog 1 bestellen.
Ik heb maandag een 14tal intex slangen besteld 38mm (voor zowel mij als een vriend) bij Heuts. Gisteren alles binnen op twee slangen na die vandaag komen. Voor wat het waard is.

Voor wie Intex slangen heeft met een schroef verbinding. Klopt het dat in de slang geen afdicht rubber zit? Op deze koppeling ga ik ze “schroeven”. Als het goed is komt dit goed vanwege de aanwezigheid van de rubbers op de koppeling, maar toch een kleine twijfel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeTvIdrwhNIwXR0mMrSzbU_TibE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr0yWt7yBGxV9KejAYqKnqrv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door fissa op 08-05-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
poollab binnen, nu ding eens uitdokteren hoe het werkt :D

is al iig verbinding met de telefoon...
Ik vermoed eerst ff nameten van Chloor, PH en CYA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:01
Voor de mensen met poollab 2: doen jullie iets speciaals wbt knopjes om data naar cloud te zenden? Ik heb de wifi ingesteld maar niet altijd gaan de metingen naar de cloud. Volgorde die ik gebruik is zero calibratie en dan metingen. Daarna kan ik niet meer op ‘wifi’ knopje drukken. Ik zie dan wel metingen in beeld . Als ik apparaat aanzet kan ik wel op wifi knpje drukken maar dan zijn er nog geen metjngen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
tomdh76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:15:
Voor de mensen met poollab 2: doen jullie iets speciaals wbt knopjes om data naar cloud te zenden? Ik heb de wifi ingesteld maar niet altijd gaan de metingen naar de cloud. Volgorde die ik gebruik is zero calibratie en dan metingen. Daarna kan ik niet meer op ‘wifi’ knopje drukken. Ik zie dan wel metingen in beeld . Als ik apparaat aanzet kan ik wel op wifi knpje drukken maar dan zijn er nog geen metjngen
Was ik net aan het lezen, heb je 2x op het wifi/bt knopje gedrukt tot je een wifi symbool ziet flikkeren ? :)
+ zeker zijn (na BT connectie te bekijken) dat je cloud account goed ingesteld staat

[ Voor 6% gewijzigd door Hanzzzie op 08-05-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Bestaan er zandfilter pompen voor opzet zwembad die smart zijn via tuya of wifi??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGVVLqHmkh70BrMFBktK_vEi_Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjbjWiYgo25xW1Lnfj0t9HZo.png?f=fotoalbum_large
Er komt prima zwemweer aan dus hier van het weekend ook maar het nieuwe 4x2x1.2m intex zwembad opzetten. (kom van een 3m ronde intex af met 70cm hoogte)
In januari besteld als 2de kansje bij toppy met op de mail bevestigd dat ik prima geholpen zou worden indien er "gezeik" is bij het opzetten. Destijds alles gecontroleerd en was volledig en zag er als nieuw uit.

Destijds besteld voor een 250 euro maar zie nu dat de ze bij de goedkoopste winkels al 400 kosten...
Hoop dat m'n 4kW warmtepompje hem warm krijgt, maar anders gewoon maar wat langer aanzetten.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
NoFate schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:26:
Bestaan er zandfilter pompen voor opzet zwembad die smart zijn via tuya of wifi??
Je kunt natuurlijk een “domme” filterpomp kiezen en deze dan slim maken met een slimme stekker?
Ik heb bv. de Blue Bay 4m3 aangeschaft en er een Silvercrest stekker (via de Lidl) bij gepakt. Zo wil ik de zandfilferpomp inregelen en zo ook de WP. ik vermoed dat dit een stukje goedkoper is dan een pomp die zelf Matter oid ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
fissa schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Je kunt natuurlijk een “domme” filterpomp kiezen en deze dan slim maken met een slimme stekker?
Ik heb bv. de Blue Bay 4m3 aangeschaft en er een Silvercrest stekker (via de Lidl) bij gepakt. Zo wil ik de zandfilferpomp inregelen en zo ook de WP. ik vermoed dat dit een stukje goedkoper is dan een pomp die zelf Matter oid ondersteund.
Ook een optie idd!! Maar deze stekkers hebben meestal een zekering, als je die van de stroom haalt, moet je weer dat knopje induwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:05
NoFate schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Ook een optie idd!! Maar deze stekkers hebben meestal een zekering, als je die van de stroom haalt, moet je weer dat knopje induwen?
Kabel achter de zekering afknippen, 2 kanten stekker eraan maken. Slimme stekker ertussen en je pomp is smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
is 0mg/l CYA mogelijk?

Net ff meting gedaan en die wil precies niet (CYA-Test tablet)

rest lijkt ook niet optimaal, hoe stel ik best de ideale waardes in op de lab applicatie ?

Alkaliteit 65mg/l CaCo
Chloor 1.36mg/l fCl2
PH wel OK met 7.4 (altijd vrij stabiel op onze dosering)

ORP waarde op onze astralpool staat wel goed op 700 nu

[ Voor 59% gewijzigd door Hanzzzie op 08-05-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Weet iemand welke PVC schroefkoppeling erop een Intex bad past (38mm)

Mijn pijpsysteem is 50mm. Ik kan natuurlijk deze pakken en aan het bad monteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyDC4m2t3PEYRU9Kww4Cz8IDJXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVzW3BbGpnhAgNZWOaodQWRV.png?f=fotoalbum_large

Of ik kan de oorspronkelijke slangen gebruiken en een puntstuk op mijn PVC werk zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/477tgTeEzs3amWgkx5UlsolWZto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ABDRnV8pLyxsqPxGVFqCk1rz.png?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de onderste optie om 'friktie' op het PVC werk te voorkomen.

Maar 40 euro voor 4 can die puntstukken.. Dat kan goedkoper :) Wie weet de maat van 50mm PVC naar 38mm intex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Nou, ja, dat is wel mogelijk. Wij hebben een ionisator in ons systeem en mogen dus alleen ongestabiliseerd chloor gebruiken (zonder CYA dus), omdat anders de elektrodes weggevreten worden. HTH verkoopt dat type chloor. Ik ben dus blij met 0 CYA :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
xces schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:20:
Weet iemand welke PVC schroefkoppeling erop een Intex bad past (38mm)

Mijn pijpsysteem is 50mm. Ik kan natuurlijk deze pakken en aan het bad monteren:
[Afbeelding]

Of ik kan de oorspronkelijke slangen gebruiken en een puntstuk op mijn PVC werk zetten.
[Afbeelding]

Wat zouden jullie doen? Ik neig naar de onderste optie om 'friktie' op het PVC werk te voorkomen.

Maar 40 euro voor 4 can die puntstukken.. Dat kan goedkoper :) Wie weet de maat van 50mm PVC naar 38mm intex?
Ik gebruik de onderste. Besteld als Puntstuk Zeskant - 50mm. x 63mm. x 2", kun je ze voor <5 euro wel vinden. Er moet alleen nog een ringetje op voor de afdichting, die heb ik destijds hier besteld: https://www.wildkamp.nl/p...aadkap-epdm-vlak-2/717991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Hanzzzie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Was ik net aan het lezen, heb je 2x op het wifi/bt knopje gedrukt tot je een wifi symbool ziet flikkeren ? :)
+ zeker zijn (na BT connectie te bekijken) dat je cloud account goed ingesteld staat
Als ik twee keer op wifi/bt knopje druk krijg ik een groen bt icon en is hij verbonden met telefoon. met 1 keer drukken krijg ik een vinkje in het midden die dan groen wordt (denk ik cloud verbinding). maar dat knopje werkt niet na een meting. enkel voor de metingen (dus als scherm nog op zero staat). Nu moet ik na een meting eerst poollab uitzetten. Dan een paar dagen later als ik hem weer aan zet , dan zet ik bluetooth connectie aan en dan krijg ik op mijn telefoon; wil je metingen importeren. Dat zijn dus de metingen van een paar dagen eerder. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn zonder telefoon een meting te doen die dan rechtstreeks naar cloud zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:49
tomdh76 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Als ik twee keer op wifi/bt knopje druk krijg ik een groen bt icon en is hij verbonden met telefoon. met 1 keer drukken krijg ik een vinkje in het midden die dan groen wordt (denk ik cloud verbinding). maar dat knopje werkt niet na een meting. enkel voor de metingen (dus als scherm nog op zero staat). Nu moet ik na een meting eerst poollab uitzetten. Dan een paar dagen later als ik hem weer aan zet , dan zet ik bluetooth connectie aan en dan krijg ik op mijn telefoon; wil je metingen importeren. Dat zijn dus de metingen van een paar dagen eerder. Ik dacht dat het mogelijk zou zijn zonder telefoon een meting te doen die dan rechtstreeks naar cloud zou gaan.
Inderdaad als je de poollab aanzet, eerst 2X drukken zodat je verbinding hebt met je telefoon. Daarna importeren naar de app.
De cloud enzo gebruik ik niet. Werkt zo goed voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
NoFate schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:03:
[...]

De blue bay (speedclean) niet. Bewuste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:34
Via de zoekfunctie niet in dit forum kunnen vinden: wat gebruiken jullie als oplossing voor drukverdeling van het frame van een Intex opzetzwembad op een niet vaste ondergrond?
Ik dacht vorig jaar slim te zijn en hiervoor dubbel geplakt kunststof kliklaminaat te gebruiken. Dit kon de druk echter niet aan met als resultaat mooie deuken in ons kunstgrasveld...
Iemand een lumineus (waterbestendig) idee?

Edit: verduidelijking

[ Voor 6% gewijzigd door Mang0w op 08-05-2025 23:40 ]

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
fissa schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:55:
[...]

De blue bay (speedclean) niet. Bewuste keuze.
Wat voor zwembad/warmtepomp heb jij? Werkt deze pomp goed? Lawaai? Werk je met die balletjes die erbij zitten of?

Die pomp heeft toch geen 6 wegs kraan, zoals bv een bestway? Hoe doe je dan een Backwash bv?

Ik zie ook voor de aansluitingen voor de 32/38 slangen dat er geen schroefdraad is, ik heb 38 buizen met schroefdraad... Ik zie op de speedclean pomp aan de aansluiting die zwarte adapter, kan je die eraf schroeven en dan de 38 MM buis erop draaien? Of moet je nog een aparte connector hebben?

[ Voor 42% gewijzigd door NoFate op 09-05-2025 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
Heeft iemand een tip om de solar cover makkelijk van het oprol systeem te laten glijden?
Nu glijden de helften soms onder mekaar (zie filmpje)

Ik had ergens gezien/gelezen dat de met drijvers op de eindstukken aan de weer gingen maar kan dat niet meer vinden.
[Video: https://files.fm/f/fpr43dxzpz]

[ Voor 14% gewijzigd door gram501 op 09-05-2025 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bij het kijken van het filmpje denk ik alleen maar "ey, draai eens door" maar dat zal dan vast de oplossing niet zijn, als je de vraag hier stelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Guys, hier een bestway zwembad van 5.5m op 2.7m, circa 13000 liter, de weau mini inverter van 4.5 had ik nog van een vorig zwembad, maar mijn pomp moet ik vervangen...
Mijn oog is gevallen op de bestway flowclear, blijkbaar nieuwe modellen met een blauwe hendel? Voorheen had ik er met een oranje hendel...
Anyway, kies ik best voor 5.5 M3 of 8 M3 doorstroom? Zou 8m3 niet te veel zijn voor de weau warmtepomp? Of moet ik een bypass zetten of eventueel kan ik de knop toe draaien aan het zwembad zelf? Of best de 5.5 M3 nemen? Maar deze is dan mSS net te licht?

Of gaat de warmtepomp gewoon nemen wat die moet nemen, en helemaal geen bypass nodig voor opzet zwembad, als ik maar aan het minimum debiet kom van 2m3... Als ik dan de warmtepomp uitzet, heb ik wel een goede cleaning van 8m3

Thnx

[ Voor 16% gewijzigd door NoFate op 09-05-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:47
Gister eindelijk mijn Poolex Mag 5fi warmtepomp binnen gekregen en gelijk aangesloten.

Al met al lijkt het zijn werk te doen maar het geproduceerde geluid valt me echt vies tegen. Ik meet met mijn telefoon direct bij de warmtepomp bijna 70 dB en op 10m afstand 55dB. Ik snap niet waar de fabrikant hun waardes vandaan halen maar volgens specificatie zou deze maar 29dB op 10m produceren.

Ik denk er over om het terug te sturen maar heeft iemand een aanbeveling voor een stiller alternatief rond dezelfde prijsklasse?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1yAviLYKeg6_QrBZh24KcF3gUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CU8epvCjBzl6L8oIcX5HJ6Ok.jpg?f=fotoalbum_large

setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wx8jgb0yYDo7aZ3EDYyaexjERQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/loWW2PmnIlFL3PJySRohdezd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:34
Tasteless schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:50:
Gister eindelijk mijn Poolex Mag 5fi warmtepomp binnen gekregen en gelijk aangesloten.

Al met al lijkt het zijn werk te doen maar het geproduceerde geluid valt me echt vies tegen. Ik meet met mijn telefoon direct bij de warmtepomp bijna 70 dB en op 10m afstand 55dB. Ik snap niet waar de fabrikant hun waardes vandaan halen maar volgens specificatie zou deze maar 29dB op 10m produceren.

Ik denk er over om het terug te sturen maar heeft iemand een aanbeveling voor een stiller alternatief rond dezelfde prijsklasse?

[Afbeelding]

setup:
[Afbeelding]
Ik heb de Weau mini inverter 4,5kW en daarvan hoor ik een zachte zoem bij gebruik. Je opstelling zorgt er wel voor dat het geluid wellicht wat versterkt wordt door de omgeving. Het is vrij krap. De opgegeven specificatie is waarschijnlijk gemeten in open veld.

En over je setup: Het zoutwatersysteem dien je als laatste apparaat in je systeem te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 20:00
Scherp @yeahbaby !

@Tasteless: Zou dat aanpassen, anders is over 2 jaar je warmtepomp stuk gevreten...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasteless
yeahbaby schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Ik heb de Weau mini inverter 4,5kW en daarvan hoor ik een zachte zoem bij gebruik. Je opstelling zorgt er wel voor dat het geluid wellicht wat versterkt wordt door de omgeving. Het is vrij krap. De opgegeven specificatie is waarschijnlijk gemeten in open veld.

En over je setup: Het zoutwatersysteem dien je als laatste apparaat in je systeem te zetten.
Bedankt, ga het gelijk even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:33
Nu lurk ik mee in dit topic omdat wij ook een zwembad 8x4x1.5 willen aanleggen.

Ik moet nog veel uitzoeken en 1 ding valt mij op. De verwarmings capaciteit van het zwembad is wel een dingetje.
De 1 haalt het makkelijk met een 6kW warmtepomp. De ander lukt het niet met een 17kW pomp.
Er zijn dan veel variabelen waardoor dat uiteraard kan komen.

1 hele belangrijke lijkt mij, is de isolatie van het zwembad. Ik zie vooral veel zelfbouw zonder isolatie.
Ik denk dan direct. Hoe beter geisolleerd, hoe makkelijker verwarmen, hoe kleiner de warmtepomp.
Dus, als ik een muur ga metselen/storten. Dan minimaal 10cm PIR platen aan de buitenkant plaatsen.

Hoe denken jullie daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:30
barry86 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:03:

Ik moet nog veel uitzoeken en 1 ding valt mij op. De verwarmings capaciteit van het zwembad is wel een dingetje.
De 1 haalt het makkelijk met een 6kW warmtepomp. De ander lukt het niet met een 17kW pomp.

1 hele belangrijke lijkt mij, is de isolatie van het zwembad. Ik zie vooral veel zelfbouw zonder isolatie.
Ik denk dan direct. Hoe beter geisolleerd, hoe makkelijker verwarmen, hoe kleiner de warmtepomp.
Dus, als ik een muur ga metselen/storten. Dan minimaal 10cm PIR platen aan de buitenkant plaatsen.

De meeste warmte verlies je aan de bovenzijde. Isoleren aan de zijkanten geeft een minimaal effect voor hoge kosten. Die kan je beter investeren in een degelijke (solar) afdekking.

Capaciteit van een warmtepomp is 1 ding, maar je moet ook voor jezelf besluiten wanneer je wilt kunnen zwemmen.
Met nacht temperaturen onder de 10 graden en overdag tot 20 graden dan moeten warmtepompen gewoon hard werken om de temp in het water te krijgen. Overcapaciteit gaat dan natuurlijk helpen.

Verhalen die je hier nu leest zijn 4-5kW warmtepompen op 10kuub of meer terwijl het buiten in de nachten nog ruim onder de 10 graden is, die krijgen dat bad dus nooit warm.

Mijn bad is gewoon 28 graden nu sinds 3e week april. Ik had hem op 24 graden vanaf 10 april ongeveer. (17.5kW op 34 kuub met solar afdekking)

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 09-05-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:33
Kun je dit beter toelichten. Want de bovenzijde koelt snachts dus snel af.
Maar de zijwanden en onderkant zijn continu koude aarde omgeven. Maar dat doet er niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
barry86 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:28:
Maar de zijwanden en onderkant zijn continu koude aarde omgeven. Maar dat doet er niet toe?
Door zoninslag heeft de grond een bepaalde temperatuur. Die is dus nooit zo koud als de lucht daarboven.
Ook heeft je zwembad (HDPE/PP/Cement) een dikke wand met daarnaast waarschijnlijk al een mengsel stabilisé dus dat isoleert ook al wat. De bovenzijde (warmte stijgt) is dus het oppervlakte die het makkelijkst en snelst warmte verliest. Als je dus 10cm PIR gaat toepassen aan de zijkanten en dan geen budget overhebt voor een degelijke solar afdekking maar bubbeltjes plastic op de bovenzijde op een rol eroverheen trekt dan ben je dus verkeerd bezig :) . Sla je het allemaal makkelijk stuk dan kan het geen kwaad maar een terugverdientijd is naar mijn weten extreem lang voor isolatie tegen de zijwanden als je het überhaupt al terug kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:45
barry86 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:03:

Ik denk dat de ligging van jouw zwembad best wel belangrijk is. Ligt dat zwembad gedurende 6 uur per dag in de zon, of slechts gedurende 2 uur per dag ?
Voorzie je een deftige zwembadafdekking (rolluik) of niet ? Zo'n rolluik zorgt er voor dat je water veel minder snel afkoelt 's nachts, en sommige rolluiken helpen ook mee bij het opwarmen van het water (als de zon er op schijnt).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
barry86 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:28:
Doet er niet toe zal een understatement zijn. De vraag is, is het financieel interessant om daar 'veel' geld in te steken. Er is genoeg te vinden over dit onderwerp; zelfs in dit topic wel, verder: verdampingsverlies, convectie, straling noem maar op...

Feit is dat afdekking het meeste resultaat biedt, als je dus wat wil kun je inderdaad beter zorgen voor een goed solardek. Zorgt voor een mindere afkoeling en een betere opwarming als je 't dek dicht hebt en 't zonnetje schijnt...

Wat betreft de WP; de meeste bouwers zullen een stelregel hanteren van [capaciteit bad] / 4 = capaciteit WP. Gezien dat op al onze offertes iets rond een 13kW WP stond lijkt dat wel steek te houden.

Waarschijnlijk ga ik wel voor 17kW, gewoon voor een beetje extra capaciteit... verder nergens op gebaseerd maar meer op 't feit dat t verschil een paar honderd euro is en dat op de grote bult en over tijd 'toch niet opvalt'

[ Voor 21% gewijzigd door dizzytal op 09-05-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Ik heb jullie expertise nodig. Ik heb deze WP bij Toppy aangeschaft: link

Deze vraagt om een minimaal debiet van 3m3.
Nu dacht ik met de speed clean 4500 (4m3) prima te zitten, maar nu zie ik 2800l/u op de doos staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmks4FR7AqwpVmW4HWa_paGAp5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VacxekAEL4JOaJdsBKfwJYif.jpg?f=fotoalbum_large

De handleiding zegt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR39MkoI0t-69C6SQGMxpMgumQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKIQLF55gY6D5pcHuediq2x7.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, ik twijfel of de pomp genoeg debiet genereert voor de WP. Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen? De speed clean filterpomp kan ik nu nog retour sturen namelijk.

Ik ga er een bypass tussen zetten.

Super bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 19:49
gram501 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:25:
Heeft iemand een tip om de solar cover makkelijk van het oprol systeem te laten glijden?
Nu glijden de helften soms onder mekaar (zie filmpje)

Ik had ergens gezien/gelezen dat de met drijvers op de eindstukken aan de weer gingen maar kan dat niet meer vinden.
[Video]
Je moet hem helemaal aan de voorkant/achterkant zetten en dan een beetje omlaag draaien. Dan een beetje in de goede richting zachtjes trekken met je handen. Daarna verder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
fissa schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:21:
Ik heb jullie expertise nodig. Ik heb deze WP bij Toppy aangeschaft: link

Deze vraagt om een minimaal debiet van 3m3.
Nu dacht ik met de speed clean 4500 (4m3) prima te zitten, maar nu zie ik 2800l/u op de doos staan:
[Afbeelding]

De handleiding zegt dit:
[Afbeelding]

Kortom, ik twijfel of de pomp genoeg debiet genereert voor de WP. Iemand die hier zijn licht op kan laten schijnen? De speed clean filterpomp kan ik nu nog retour sturen namelijk.

Ik ga er een bypass tussen zetten.

Super bedankt alvast!
Het is niet zo dat je warmtepomp zodra je onder de 3m/u komt er gelijk mee stopt.

Wanneer je filterbollen vies/vol beginnen te raken dan zakt je waterstroom in, houd je dit niet in de gaten dan heb je kans dat het wel te weinig wordt.

Ik persoonlijk zou voor slagje groter gaan, die maximale ga je sowieso niet halen, is altijd minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:25
Ik heb een ph doseerpomp besteld (STAR 20 pH regelaar), hier zitten aanboorzadels DN50 bij. Echter zou ik het idealiter willen aansluiten op deze flexibele buis(45mm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NZ0BJgO3vwg3oU4TGDSKStMdu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQPeE5IxyYbM2UFROsr2tZkl.jpg?f=fotoalbum_large

Kan dit? De aanboorzadels die erbij zitten zijn sowieso te groot. Maar 45mm lijkt een afwijkende maat, aangezien ik er online geen alternatief voor kan vinden... Iemand tips hoe dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
Jazsie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:05:
[...]

Het is niet zo dat je warmtepomp zodra je onder de 3m/u komt er gelijk mee stopt.

Wanneer je filterbollen vies/vol beginnen te raken dan zakt je waterstroom in, houd je dit niet in de gaten dan heb je kans dat het wel te weinig wordt.

Ik persoonlijk zou voor slagje groter gaan, die maximale ga je sowieso niet halen, is altijd minder.
En als je de flow naar de WP knijpt met de bypass, verhoog je dan de flow niet?

Voor een paar tientjes meer is de blue bay 8m3 beschikbaar. Is dat dan niet veel te veel? Ik vermoed dat de werkelijk flow dan 6-7m3 per uur zou zijn, net als de “kleinere” versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Rammz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:00:
Ik heb een ph doseerpomp besteld (STAR 20 pH regelaar), hier zitten aanboorzadels DN50 bij. Echter zou ik het idealiter willen aansluiten op deze flexibele buis(45mm):

[Afbeelding]

Kan dit? De aanboorzadels die erbij zitten zijn sowieso te groot. Maar 45mm lijkt een afwijkende maat, aangezien ik er online geen alternatief voor kan vinden... Iemand tips hoe dit het beste kan aanpakken?
Ik zou dit niet doen; aanboorzadels moeten op hard PVC. Aan de rechterkant zie ik bij de kogelkraan hard PVC zitten; daar kan je toch prima een stuk PVC kwijt voor de aanboorzadels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Laatst online: 18:49
Voor mijn Intex 305cm badje zoek in een warmtepomp om het water toch wat aangenamer te maken, nu is mijn oog gevallen op een van de drie volgende warmtepompen:

RWP 3 Mini Pinguïn zwembad warmtepomp - 3,2 kW
W'eau Mini Power 20
W'eau Mini Inverter 20 Plus

De inverter versie heeft ook Wifi aan boord, wat natuurlijk cool is voor Home Assistant, maar ik vraag me af of de Wifi optie en de inverter optie de 250 euro extra waard zijn.

Volgens mij draait zo'n warmtepomp normaal niet 24/7, maar een paar uurtjes per dag? De besparing op stroom met de inverter versie lijkt dan minimaal te zijn? De inverter versie is wel stiller? Maakt dat veel verschil?

En mijn laatste vraag, hoe zit het met het inschakelen van deze warmtepompen? Stel dat ik ze achter een wallplug hang en de spanning inschakel, gaan ze dan hun werk doen of moet je hem dan ook nog inschakelen op de warmtepomp zelf? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Danielson op 10-05-2025 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Rammz schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:00:

[Afbeelding]

Niet doen als je het waterdicht wilt houden, gewoon naar hard PVC gaan.
fissa schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:15:
[...]

En als je de flow naar de WP knijpt met de bypass, verhoog je dan de flow niet?
Voor een paar tientjes meer is de blue bay 8m3 beschikbaar. Is dat dan niet veel te veel? Ik vermoed dat de werkelijk flow dan 6-7m3 per uur zou zijn, net als de “kleinere” versie.
Dat kan je doen als je waterpomp genoeg water rondpompt, die "3m3/u" is al te weinig naar mijn mening.
Als je dan gaat knijpen dan krijgt de WP nog minder...

Ik zou voor de 8m3/u variant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Mijn poollab 2.0 geeft telkens te hoge ph waarde tov mijn recent gecalibreerde oxilife. Scheelt 0.3 punten. Als ik gewoon ph meting doen met een handmeter komt hij ook 0.3 lager uit dan de poollab. Ik kan nergens een calibratie zien van de poollab voor ph. En hoe betrouwbaar zijn nu de andere metingen...
Dit is mijns inziens toch een behoorlijke afwijking of zou het binnen 'meetruis' vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

@Jazsie had jij niet een externe skimmer aan je bad hangen? Ik zoek er nog 1 voor mijn intex, maar weet zo goed welke ik moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-09 12:14
yeahbaby schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:23:
[...]

deze pomp vorig jaar meerdere geprobeerd en maken echt allemaal veel herrie ik ben terug naar mijn oude pomp

https://bunx.nl/poolex-na...I0zrvMQjEGvhoCEskQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
GeeMoney schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:14:
[...]

De meeste warmte verlies je aan de bovenzijde. Isoleren aan de zijkanten geeft een minimaal effect voor hoge kosten. Die kan je beter investeren in een degelijke (solar) afdekking.

Capaciteit van een warmtepomp is 1 ding, maar je moet ook voor jezelf besluiten wanneer je wilt kunnen zwemmen.
Met nacht temperaturen onder de 10 graden en overdag tot 20 graden dan moeten warmtepompen gewoon hard werken om de temp in het water te krijgen. Overcapaciteit gaat dan natuurlijk helpen.

Verhalen die je hier nu leest zijn 4-5kW warmtepompen op 10kuub of meer terwijl het buiten in de nachten nog ruim onder de 10 graden is, die krijgen dat bad dus nooit warm.

Mijn bad is gewoon 28 graden nu sinds 3e week april. Ik had hem op 24 graden vanaf 10 april ongeveer. (17.5kW op 34 kuub met solar afdekking)
mijn 5kw lukt prima mits snachts boven de 8 hier 31

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
tomdh76 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:42:
Mijn poollab 2.0 geeft telkens te hoge ph waarde tov mijn recent gecalibreerde oxilife. Scheelt 0.3 punten. Als ik gewoon ph meting doen met een handmeter komt hij ook 0.3 lager uit dan de poollab. Ik kan nergens een calibratie zien van de poollab voor ph. En hoe betrouwbaar zijn nu de andere metingen...
Dit is mijns inziens toch een behoorlijke afwijking of zou het binnen 'meetruis' vallen.
Calibratie doe je ieder keer bij het opstarten (aanzetten van de poollab) door middel van het zwembad water.
Tenminste bij mijn 1.0 is dat en verwacht niet dat dit anders is bij de 2.0

Door gebruik van tabletten is de meeting het meest nauwkeurige vergeleken met andere meet methodes.

Doet je Oxlife ook aan temperatuur compensatie (en heeft dus ook een water temperatuur meter)?.
Water temperatuur heeft ook invloed op de pH waarde.
xces schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:49:
@Jazsie had jij niet een externe skimmer aan je bad hangen? Ik zoek er nog 1 voor mijn intex, maar weet zo goed welke ik moet nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwRhFunQvbPbxGXolkD_qfC47Ho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cQooGJ4Pc3zMe6jYBoE1En8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygjHRR76h5huJxsaKD742_6Z9nA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qi60htivQGWnb6f2D3Xui7kq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGhiHvtzwlo0-uRTh8Ecfjs2XHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KZmv1vREC8jDGzb8gJPzU8W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpPiyZuUxdqaAdctAPvfmNv893k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHzPiHvx9J94SChWHiZXnb86.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze heb ik, wat mij betreft top ding maar je moet het wel ondersteunen,
zwaar gevalletje gevuld met water :).

Deze is het: https://www.rhodos-shop.n...m-skimmer-smalle-mond-wit

Ik heb wel 10cm isolatie om het bad, heb dus skimmer genomen die "diep" is.

Zelf zou je best afkunnen met een minder diepe zoals deze:
https://www.rhodos-shop.n...uigmond-met-inspuiter-wit

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hanzzzie
Heerlijk weertje!!
Sffs feestje van dochter haar verjaardag met de familie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxK2M6M8Mf0RHhY6efmypFfc0Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiIMSUSF1UD6XgaqlVzsjlB8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Jazsie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Niet doen als je het waterdicht wilt houden, gewoon naar hard PVC gaan.

[...]

Dat kan je doen als je waterpomp genoeg water rondpompt, die "3m3/u" is al te weinig naar mijn mening.
Als je dan gaat knijpen dan krijgt de WP nog minder...

Ik zou voor de 8m3/u variant gaan.
Maar is de 8m3 dan niet veel te veel? Als in: niet schadelijk voor de WP of krijg je dan geen kolk in het zwembad oid.

[ Voor 8% gewijzigd door fissa op 10-05-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Jazsie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Zelf zou je best afkunnen met een minder diepe zoals deze:
https://www.rhodos-shop.n...uigmond-met-inspuiter-wit
Thnx, ik dacht aan deze:
https://www.toppy.nl/prod...antraciet-grijs-4337.html

Maar ik heb geen idee hoe hoog deze moet, en of alleen de skimmer dan genoeg is met de standaard retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
crazyfrog schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:00:
[...]

mijn 5kw lukt prima mits snachts boven de 8 hier 31
En laat je hem dan 24 uur verwarmen?
Ps hoeveel liter water verwarmd hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Niet online
xces schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:49:
Opzet bad? Beetje afhankelijk van de grootte maar
Ik zou gewoon de smalle nemen.

Vorige jaar aan ons ronde +/- 4m de smalle gemonteerd en dat is voor dat/zo’n bad groot (en zwaar) zat.

Qua hoogte had ik de waterlijn ongeveer op de helft.

Staat wel ergens vorig jaar nog wat van mij in dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door dizzytal op 11-05-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
[quote]Jazsie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:05:
[...]

Calibratie doe je ieder keer bij het opstarten (aanzetten van de poollab) door middel van het zwembad water.

Door gebruik van tabletten is de meeting het meest nauwkeurige vergeleken met andere meet methodes.

Doet je Oxlife ook aan temperatuur compensatie (en heeft dus ook een water temperatuur meter)?.

[...]

Ja calibratie bij opstarten en ik gebruik tabletten. De oxilife heeft een water temperatuur meter. Ik kijk het nog even aan en anders vraag ik Toppy die hem geleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:29
@fissa

Hoe bevalt de warmtepomp?
k_ers schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:09:
En hoe groot is jou bad?

Ben wel benieuwd naar jou ervaring en vooral het geluid

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasteless
Ik heb het zoutwater systeem nu na de warmtepomp gezet en een kort filmpje gemaakt van het geluid. Is dit vergelijkbaar met de rest van de mini’s? Nog altijd bijna 70db direct bij de pomp en een pieptoon die lijkt van de compressor te komen.

YouTube: Poolex mag fi geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaslijn
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
tomdh76 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:45:
[quote]Jazsie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:05:
[...]

[...]

Ja calibratie bij opstarten en ik gebruik tabletten. De oxilife heeft een water temperatuur meter. Ik kijk het nog even aan en anders vraag ik Toppy die hem geleverd heeft.
Heb je kalibratievloeistof gebruikt? Hou er rekening mee dat die vloeistof over de datum gaat.
Het kalibreren van je sondes moet je met enige regelmaat doen, ten minste zo staat dit bij mij in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:13

Toppe

Oké ✅

Iemand hier ervaring met een chloorsluis? Ik zie er via toppy 2, beide van Kokido en 1 heeft wel oké reviews en de ander totaal niet…

Budget zo rond de €40 ex chloor en bijvoorkeur 1 die overweg kan met 20 grams tabletten aangezien ik net een nieuwe bus heb

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
k_ers schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:57:
@fissa

Hoe bevalt de warmtepomp?

[...]
Ik heb een opzetbad van 8m3.
De WP kan ik nog niks van zeggen, want net gekocht en het bad staat nog niet (in afwachting van mn filterpomp keuze haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Glaslijn schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:12:
[...]

Heb je kalibratievloeistof gebruikt? Hou er rekening mee dat die vloeistof over de datum gaat.
Het kalibreren van je sondes moet je met enige regelmaat doen, ten minste zo staat dit bij mij in de handleiding.
De calibratie van de oxilife is 4 weken geleden gedaan door de zwembadbouwer dus dat zal goed zijn. Ook is het dus opvallend dat een simpele meting met zoiets als dit

https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

een waarde van 7.2 +- geeft (is natuurlijk lastiger omdat dat visueel met kleurtjes is) wat overeenkomt met de oxilife terwijl de poollab 7.5 als ph geeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Die 0.3 pH verschil is iets waar je geen zorgen om hoef te maken aangezien je pH tussen de 7.2 - 7.8 is volgens beiden meet apparatuur.

Er zal altijd wel wat verschil tussen zitten, en je moet normaal minimaal 1x per maand je sonde kalibreren.
Ik doe dat zelf niet zolang mijn metingen van het doseer systeem en de poollab beiden niet te veel afwijken.

Als mijn doseersysteem 7.2 pH aangeeft en de poollab 7.6 pH bijvoorbeeld, dan zet ik "set point" van doseersysteem op 7.2 pH en dan weet ik dat mijn water 7.6 pH is, voor mij is de poollab leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
xces schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:30:
[...]

Thnx, ik dacht aan deze:
https://www.toppy.nl/prod...antraciet-grijs-4337.html

Maar ik heb geen idee hoe hoog deze moet, en of alleen de skimmer dan genoeg is met de standaard retour.
Hoogte pak je gewoon 3/4 van je waterlijn. Op mijn foto zie je dat ik het op 1/2 gedaan hebt, dit is puur omdat mijn bad kleiner is en zodra je er in gaat zitten het waterniveau met 10cm stijgt :+.

1 skimmer lijkt mij genoeg voor jouw bad formaat van 5.49 m x 2.7m, nu heb je er geen ;).

Skimmer is echt fijn, alle oppervlakte vuil gaat er in >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-09 18:29
Goedemorgen,

Misschien kan iemand mij helpen na het lezen van dit topic wordt ik er nog steeds niet wijzer van. Ik heb een bestway zwembad gekocht van 2.01 x 4,12 x 1,22 met een liter inhoud van 8124. Er zit een cartridgepomp bij alleen ik twijfel of deze afdoende is. Ik wil het zwembad de komende week gaan opzetten tot september en ik zoek daarom een filterpomp bijv. zandfilterpomp en warmtepomp. Kan iemand mij adviseren wat ik moet kopen? Ik hoop dat de installatie niet te ingewikkeld is haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ptribbyz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:28:
Goedemorgen,

Misschien kan iemand mij helpen na het lezen van dit topic wordt ik er nog steeds niet wijzer van. Ik heb een bestway zwembad gekocht van 2.01 x 4,12 x 1,22 met een liter inhoud van 8124. Er zit een cartridgepomp bij alleen ik twijfel of deze afdoende is. Ik wil het zwembad de komende week gaan opzetten tot september en ik zoek daarom een filterpomp bijv. zandfilterpomp en warmtepomp. Kan iemand mij adviseren wat ik moet kopen? Ik hoop dat de installatie niet te ingewikkeld is haha
Ik heb hetzelfde zwembad.
Ik gebruik daar een Intex ZFP van 6m3 met filter bollen op en een W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW warmtepomp.
Ik heb ook nog een kokido chloorsluis in de setup aan het einde voor het terug het bad in flowt. Hierdoor geen chloor drijvers in het bad.

Verder heb ik een Solarcover en normaal afdichtzeil erop.

Disclaimer: dat is mijn setup bij exact hetzelfde bad, niet perse het beste naar huidige maatstaven.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 12-05-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Dennis1812 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Ik heb hetzelfde zwembad.
Ik gebruik daar een Intex ZFP van 6m3 met filter bollen op en een W'eau Mini Inverter Plus 4,5kW warmtepomp.
Ik heb ook nog een kokido chloorsluis in de setup aan het einde voor het terug het bad in flowt. Hierdoor geen chloor drijvers in het bad.

Verder heb ik een Solarcover en normaal afdichtzeil erop.

Disclaimer: dat is mijn setup bij exact hetzelfde bad, niet perse het beste naar huidige maatstaven.
Hoe is bij jou de temperatuur en wat zijn je ervaringen? Zou je nog dingen anders hebben gedaan als je het nu opnieuw zou mogen kiezen? Is het aansluiten makkelijk? Thx voor de tips

Is dit de filterpomp? https://www.bol.com/nl/p/...6000-l-u/9200000077385644

Is dit de warmtepomp? https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-4-5-kw.html

[ Voor 12% gewijzigd door ptribbyz op 12-05-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ptribbyz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:40:
[...]

Hoe is bij jou de temperatuur en wat zijn je ervaringen? Zou je nog dingen anders hebben gedaan als je het nu opnieuw zou mogen kiezen? Is het aansluiten makkelijk? Thx voor de tips
Aansluiten is makkelijk. Soms even klooien met de ringen om alles ook lekvrij te maken. Maar naar mijn idee werkt zo min mogelijk doen vaak het beste. Hele rollen teflon tape en potten vaseline gaan vaak alleen maar averechts werken naar mijn idee.

Temperatuur blijft zoals ik hem wil hebben. WP staat op 28gr ingesteld. Na vullen (deze week ergens) laat ik hem eerst 2 dagen op de zon verwarmen. Leidingwater is gewoon koud.
Daarna warmt de WP verder door tot 28. Na een koelere periode duurt het wel even. 1 tot 1.5gr per uur ongeveer. Dus wel even nadenken wanneer je weer wil zwemmen.
In de nacht staat hij uit, dat vind ik zonde van de stroom.
Gemiddeld draait de hele boel ~6 uurtjes per dag, voornamelijk op PV.

Misschien achteraf een stillere ZFP. En het rol systeem voor solar deck had ik nooit gekocht. Door ruimtegebrek kan ik er maar aan 1 kant goed bij waardoor je hem niet recht erop gerold krijgt.

Ik heb overigens ook een telsa stofzuiger. Die werkt top en raad ik je meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@ptribbyz
Dit is de WP:
https://www.toppy.nl/prod...ZQTYEKEH0xnuxJ9AbNHs8oF-v

Jij linkt een nieuwer model.
ZFP klopt. Ik heb er gewoon basis filter bollen inzitten. Elk seizoen gaat hij hier naar zolder. Dus glas of zand is mij te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Dennis1812 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:51:
@ptribbyz
Dit is de WP:
https://www.toppy.nl/prod...ZQTYEKEH0xnuxJ9AbNHs8oF-v

Jij linkt een nieuwer model.
ZFP klopt. Ik heb er gewoon basis filter bollen inzitten. Elk seizoen gaat hij hier naar zolder. Dus glas of zand is mij te zwaar.
Bedankt voor je reactie, dit helpt mij echt enorm! Hoe lang zijn je slangen? Ik wil het systeem misschien in mijn schuur doen maar dat is wel 10 meter en vraag ik mij af of ik dan veel verlies heb. Moest jij trouwens nog extra koppelingen etc. kopen of had je genoeg aan alles dat in de dozen zat? Welke stillere ZFP zou jij dan kopen als je het nu zou mogen kiezen?

Nogmaals super bedankt :) gaat de vrouw blij mee zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb redelijk korte slangen. Langste is 3m meen ik. Ik heb maar een kleine tuin en geen schuur. Dus hoe je met verliezen zit, geen idee.

Qua stillere ZFP? Kan ik ook geen antwoord op geven. Heb mij niet verdiept in de huidige modellen. Er wordt wel zeer regelmatig aankoop advies gegeven hier en pompen gelinkt. Daar zitten ook wel 6m3 pompen tussen.

Ik heb nog een Intex adapterset gekocht om alles op 38nm slang te zetten en Intex kranen om het systeem dicht te kunnen draaien zonder dat ik die plastic afdichters erin moet duwen half onder water en moeilijk moet doen.

Ook hangt er nog een Intex skimmer aan. Maar of ik die terug hang weet ik nog niet. Naar mijn idee voegt hij weinig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyfrog
gram501 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:01:
[...]

En laat je hem dan 24 uur verwarmen?
Ps hoeveel liter water verwarmd hij?
met de huidige nachten 24 uur bad van 11000 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@ptribbyz dit zijn die afdichters/kranen.
Daar ben ik echt heel blij mee.

https://www.toppy.nl/prod...8OAYDhfAVhKBoCZxAQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Bedankt! Ik neem aan dat die adapterset direct op het zwembad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Euh.. uit mn hoofd heeft het bad 32mm aansluiting. Daar heb ik nog een adapterset tussen zitten volgens mij.
Maar dat is afgelopen september voor t laatst gezien. Ga het deze week weer opbouwen. Dan kan ik het met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Dennis1812 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:26:
Euh.. uit mn hoofd heeft het bad 32mm aansluiting. Daar heb ik nog een adapterset tussen zitten volgens mij.
Maar dat is afgelopen september voor t laatst gezien. Ga het deze week weer opbouwen. Dan kan ik het met zekerheid zeggen.
Bedankt ik ga alles bestellen en ook maar eens aan de slag. Heb jij nog de vloer geïsoleerd of gebruik je de standaard puzzel platen? ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb van die blauwe puzzel platen van de action.
Op sommige plekken 2. O
Dit om het recht te krijgen. Tegels zijn verzakt op sommige plaatsen.

Maar geen verdere isolatie.
Vorig jaar postte iemand hier een keer een uitrolbare mat op de maat van het zwembad. Dat leek mij ook wel heel handig.
https://www.zwembad.shop/...bad-560-x-370-cm-200g-m2/
Als ik het goed herinner was dat zoiets. Is ook in alle maten te vinden.
Dan ben je met 1x rollen klaar ipv puzzeltje leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
crazyfrog schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:13:
[...]

met de huidige nachten 24 uur bad van 11000 liter
Dat is dus ruim 3x minder dan mijn bad met een warmtepomp 3x zo "groot" dus redelijk in lijn.
Overigens verwarm ik nu hooguit een uurtje of 4-6 per dag op PV en dat is voldoende om het bad op minimaal 28 graden te houden/hebben. De echt warme weken niet meegerekend zoals nu en die van 2 weken terug zit ik op 10-12kWh op de koude dagen. Meet jij ook je verbruik? 5kW (geen full inverter verwacht ik) 24 uur laten verwarmen loopt ook aardig op?

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 12-05-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
ptribbyz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:28:
Goedemorgen,

In principe voldoet je cartridgepomp vast wel. Stelregel is volgens mij 2 keer per 24 uur je water door de filter laten lopen. In jouw geval heb je +-8000 liter water in je bad. Even je specificaties bekijken van de pomp die je nu hebt: dat zal rond de 2000 liter per uur zijn. Dus dan moet je de pomp minimaal 8 uur per dag aan hebben :)
Als dit je eerste jaar is dat je met een zwembad aan de gang gaat; gewoon het standaard spul gebruiken.
Als je toch een zandfilterpomp wilt dan zijn er natuurlijk honderd en 1 smaken te vinden. Je hebt er met glas, zand, polysphere ballen enz.

Ik heb nu de Speed Clean 4500 van Blue Bay gekocht. Stil, goed geprijsd maar heeft wel wat teflon nodig om het lekvrij te krijgen.
Check anders de keuzehulp via Toppy.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
fissa schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:36:
[...]

In principe voldoet je cartridgepomp vast wel. Stelregel is volgens mij 2 keer per 24 uur je water door de filter laten lopen. In jouw geval heb je +-8000 liter water in je bad. Even je specificaties bekijken van de pomp die je nu hebt: dat zal rond de 2000 liter per uur zijn. Dus dan moet je de pomp minimaal 8 uur per dag aan hebben :)
Als dit je eerste jaar is dat je met een zwembad aan de gang gaat; gewoon het standaard spul gebruiken.
Als je toch een zandfilterpomp wilt dan zijn er natuurlijk honderd en 1 smaken te vinden. Je hebt er met glas, zand, polysphere ballen enz.

Ik heb nu de Speed Clean 4500 van Blue Bay gekocht. Stil, goed geprijsd maar heeft wel wat teflon nodig om het lekvrij te krijgen.
Check anders de keuzehulp via Toppy.

Succes :)
Bedankt voor je antwoord. Het belangrijkste is dat de temperatuur goed is, schoon water en dat we niet telkens het water moeten verversen. Daarnaast vraag ik mij af of z’n cartridgepomp genoeg kracht heeft om ook de warmtepomp te bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@ptribbyz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8_bcNdf8K6cNulD0PK6OtLAcLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUckIPHDSoJD8dTzq2NaYzjI.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een schuur of garage hebt. Leg het daar neer.
Ik ben nu bezig alles weer van zolder te trekken.
Dat is geen leuke klus kan ik beloven.

Liner + warmtepomp zijn het zwaarste..
Maar morgenmiddag hangt de tuinslang erin om te vullen en dan is iedereen blij

[ Voor 76% gewijzigd door Dennis1812 op 12-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:20:
@ptribbyz [Afbeelding]

Als je een schuur of garage hebt. Leg het daar neer.
Ik ben nu bezig alles weer van zolder te trekken.
Dat is geen leuke klus kan ik beloven.

Liner + warmtepomp zijn het zwaarste..
Maar morgenmiddag hangt de tuinslang erin om te vullen en dan is iedereen blij
Glitch in de matrix?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nogal.
Aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
@Dennis1812 waarom is het beste om alles 38 te maken ipv de huidige 32mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ptribbyz schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:30:
@Dennis1812 waarom is het beste om alles 38 te maken ipv de huidige 32mm?
Niet perse het beste. Maar ik vind 1 diameter buis hebben liggen fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
Dennis1812 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:54:
[...]

Niet perse het beste. Maar ik vind 1 diameter buis hebben liggen fijner.
Ben nu alles aan het bestellen heb jij misschien een schema van jou installatie? Zou zonde zijn als ik dingen vergeet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mijn installatie is natuurlijk niet perse de beste of iets. Er zijn er hier bij die veel slimmer zijn of misschien betere installatie hebben.
Maar bij mij:
Bad --> Intex adapter en afdichters --> ZFP --> WP --> chloorsluis --> bad

Ik laat de skimmer eruit dit jaar. (Mocht je die willen overnemen doe een DM, dan kunnen we dat regelen)
Verder heb ik dan zoals aangegeven een stofzuiger (van Telsa) en een fijnmazig net voor blad en vuil aan de oppervlak.
En eronder dan tegels.
Bovenop solar dek en afdichtzeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptribbyz
@Dennis1812 weet jij of het verstandig is om voor 60 euro verschil voor een 6kw te gaan ipv een 4.5kw? Je zou denk hoe sterker de warmtepomp hoe beter. Thx voor het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik had de 4.5 nog vanuit een kleiner bad.
Op je WP (zeker met inverter capaciteit) is wat over capaciteit niet verkeerd.

Als ik de WP nu specifiek voor dit bad zou kopen zou ik misschien ook de 6m3 wel kopen.
De 4.5 heb ik destijds voor het 3x2x0,76 bad van Intex gekocht. Was ~de helft aan aantal liters te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dennis1812 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:30:
Mijn installatie is natuurlijk niet perse de beste of iets. Er zijn er hier bij die veel slimmer zijn of misschien betere installatie hebben.
Maar bij mij:
Bad --> Intex adapter en afdichters --> ZFP --> WP --> chloorsluis --> bad

Ik laat de skimmer eruit dit jaar. (Mocht je die willen overnemen doe een DM, dan kunnen we dat regelen)
Verder heb ik dan zoals aangegeven een stofzuiger (van Telsa) en een fijnmazig net voor blad en vuil aan de oppervlak.
En eronder dan tegels.
Bovenop solar dek en afdichtzeil.
Welke chloorsluis heb je? Ik ben nog zoekende naar een fijne uitvoering

Pagina: 1 ... 168 ... 185 Laatste