dizzytal schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:01:
Waarom denk je de overkapping te moeten/gaan heien, maar het bad niet? 6x4x1.5 beetje standaard diepte heb je het over een 36.000kg (iets minder natuurlijk want je vult niet tot de rand, maar toch..) Dat bad doe je (waarschijnlijk) maar 1x, dat gaat echt niet zo snel ergens heen, dus 'er vanuit gaan dat het zonder lukt' .. risky.. Ik weet niet wat voor overkapping je bedacht hebt, qua gewicht/belasting en wat de grond samenstelling is waar je zit..
Zie:
Project mancave - overkapping, fundering en heipalen
Zwembad is wel een heel andere situatie; de belasting daarvan op de bodem is namelijk negatief. Als ik een zwembad van 6x4x1,5m met vloer en wanden van 15cm beton (zware optie) optel kom ik op ongeveer 51T en dus een dichtheid van 1,4T/m3. De afgegraven grond heeft een veel hogere dichtheid en massa. De primaire functie van de heipalen is dus juist om te voorkomen dat het zwembad omhoog komt. Dit is vooral een groot risico als het zwembad ooit (tijdelijk) leeg zou zijn (i.c.m. hoge grondwaterstand).
Mijn achterburen hebben het zwembad (en terras) wel onderheid, de buren ernaast weer niet. Het is een beetje een afweging (net als met afdak). Mocht ik het zwembad toch willen onderheien dan moet ik naar mijn mening ook het (gehel) terras mee pakken. Zo kom je wel weer van het één in het ander en het gaat wel om palen van 10 meter lang dus hoop zonder te kunnen. Ik verwacht deze week van de constructeur controle van mijn palenplan voor het afdak; ik ga hem ook mening vragen t.b.v. zwembad.
Je zit sowieso met de oriëntatie van het bad, waar komen de skimmers, inspuiters e.d. daar moet je uiteindelijk je leidingen hebben. Wil je dan nog een roldek, verlichting moet je dat ook 'ergens' hebben. Als je dat nog niet duidelijk hebt zou je hooguit iets kunnen leggen van punt a-b en dan daar weer oppakken, maar of dat ideaal is.. lijkt mij niet.
Als ik met PVC ga werken zou ik gewoon denken om één lengte van 5m aan te leggen en af te doppen onder de grond. Als ik het zwembad ga maken kan ik hem vanaf daar dan gewoon weer oppikken. Voor mantelbuis zijn ook gewoon koppelstukken maar simpelweg 15m onder het zand gooien is ook een optie.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AO35ynV9SrWogJgIInRFKtrC.jpg?f=user_large)
Wij hebben gewoon 'uitgesteld' tot we de hele tuin in 1x (kunnen) doen.. dan maar even in een niet optimale tuin, maar je bent in eens van alles af en voor het werk is het veel makkelijker, gewoon groot materieel je tuin in rijden: gaan... Met name voor het grondwerk bij je overkapping zou ik dat in ieder geval zo veel mogelijk mee nemen
Ik kan wel de hele tuin in 1x doen maar ik ga veel zelf doen dus het kost gewoon tijd. Voor het zwembad moet ik sowieso naar het najaar kijken; ik hoop eigenlijk nog dit jaar maar dat hangt af van de progressie.
Wellicht te ambitieus maar ik denk aan:
- Fase 1: Overkapping (heien, fundering, opbouw) -> deze zomer
- Fase 2: Haag / bomen als erfascheiding voor privacy -> deze zomer
- Fase 3: Zwembad -> hopelijk dit najaar
- Fase 4: Terras/bestrating -> volgend voorjaar
- Fase 5: borders/beplanting -> volgend voorjaar
[
Voor 4% gewijzigd door
assje op 07-05-2025 12:41
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]