Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voor de winter tap ik de zonnecollectoren af en pomp ik het water af totdat de inlaat spuiters vrij boven water komen. In de skimmer giet ik 5 liter antivries omdat dat anders toch volloopt.
Maar, ik wacht eerst het weerbericht af. Alleen als het streng gaat vriezen (<-5C gedurende meerdere dagen) doe ik dit pas. Het is me namelijk al een paar jaar gebeurd dat er gewoon geen ijs was (je weet wel, niet schaatsen :-( ) en heb ik bovenstaande ook allemaal niet hoeven doen.

Theo

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Gautama schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:49:
Voor ons is dit de eerste keer dat we onze inbouwzwembad met zoutwatersysteem winterklaar gaan maken. Wij hebben een dag nog de pomp in werking gelaten en overwinteringsvloeistof in het zwembad gegoten. Daarna een deel van het water afgepompt tot een niveau ruim onder de spuiters en skimmers. Daarna het zwembad afgedekt met zeil... we hebben echter alleen zeil dat op het water ligt i.p.v. dat om het zwembad heen getrokken kan worden.

Resteert er voor ons nog iets te doen?

Op websites lees ik het droog blazen van de leidingen met een compressor en het ontkoppelen van de filter... Ook wordt bij sommige ijsbrekers aangeraden. Is dit echt allemaal noodzakelijk?
Wat raadt de bouwer je aan ?

Ondertussen is mijn inbouwbad ook weer wat verder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jXPK1V9SaBUAFMdVl22Key_GI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9oGbbghC7Sc9oesNPfXQBs6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw5x1SCH-TGptcs80GtgTzo-Cf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHGTJTbZ0eJo80vJ6KhmmZrq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzJoJi3NxUIdHXZpcQUGR1S3GYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oF3SERFEwZxUle7dcPkSxscJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeK4oTy88lCndmU5iYSGfboAE9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWFVJBZVlJ67fAEpZUOCt8Wa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6mp_D_ynM8GeFzVjYHfyEszAbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPfyhtkJ3Wg5B1gQ0YDesBcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:29
Leuk om te zien!
Hier gaan ze op 6 januari beginnen met de grondwerkzaamheden en 16 januari moet alles klaar zijn. Hopelijk dus geen vorst! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02
Gautama schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:49:
Voor ons is dit de eerste keer dat we onze inbouwzwembad met zoutwatersysteem winterklaar gaan maken. Wij hebben een dag nog de pomp in werking gelaten en overwinteringsvloeistof in het zwembad gegoten. Daarna een deel van het water afgepompt tot een niveau ruim onder de spuiters en skimmers. Daarna het zwembad afgedekt met zeil... we hebben echter alleen zeil dat op het water ligt i.p.v. dat om het zwembad heen getrokken kan worden.

Resteert er voor ons nog iets te doen?

Op websites lees ik het droog blazen van de leidingen met een compressor en het ontkoppelen van de filter... Ook wordt bij sommige ijsbrekers aangeraden. Is dit echt allemaal noodzakelijk?
Ik weet niet of dat allemaal zo nodig is. Als je druk PVC hebt, die kan wel tegen een stootje, tevens al die extra spullen kosten ook geld, Die paar dagen dat het eventueel iets harder vriest, de pomp laten draaien. Is altijd goedkoper als 12 van die drijvers, overwinteringsvloeistof etc., tenminste in mijn geval met maar 60 watt per uur.

Ik heb een geobubble die het hele jaar erop ligt en verder doe ik er niets aan. Ook niet afpompen tot onder skimmer (dan werkt de pomp niet meer he) als het water te hoog wordt doe ik een back-wash.

[ Voor 8% gewijzigd door medu80 op 14-11-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:27
TECHboyy schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:32:
[...]

de leidingen zou ik wel uit blazen heb ik zelf ook gedaan met onze leidingen die in de grond liggen al hebben we geen inbouw zwembad, maar als het gaat vriezen heb je wel een grotere kans dat je leidingen kapot gaan als jet het water er in laat.
Wat voor compressor gebruik jij daarvoor? Als in, vermogen / werkdruk. Zou zo iets als dit volstaan?
https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p51753

En is het dan simpelweg het tuitje op de open leiding zitten en dan maar een minuutje lang lucht erin spuiten? Tot dusver zelf nog geen tutorial kunnen vinden online O-)
xah5kiDe schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:53:
Voor de winter tap ik de zonnecollectoren af en pomp ik het water af totdat de inlaat spuiters vrij boven water komen. In de skimmer giet ik 5 liter antivries omdat dat anders toch volloopt.
Maar, ik wacht eerst het weerbericht af. Alleen als het streng gaat vriezen (<-5C gedurende meerdere dagen) doe ik dit pas. Het is me namelijk al een paar jaar gebeurd dat er gewoon geen ijs was (je weet wel, niet schaatsen :-( ) en heb ik bovenstaande ook allemaal niet hoeven doen.
Antivries erin gieten klinkt erg praktisch en gemakkelijk :*)

En als het zwemseizoen weer begint, dan een tijdje lang de pomp aan laten staan en wat backwashen zodat een deel van de antivries er weer uit is? Tenminste, het lijkt me niet goed om in antivries te gaan zwemmen, verdund of niet.
We hebben het huis met zwembad zo gekocht en met de vorige bewoners niet veel contact gehad.
medu80 schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:33:
[...]

Ik weet niet of dat allemaal zo nodig is. Als je druk PVC hebt, die kan wel tegen een stootje, tevens al die extra spullen kosten ook geld, Die paar dagen dat het eventueel iets harder vriest, de pomp laten draaien. Is altijd goedkoper als 12 van die drijvers, overwinteringsvloeistof etc., tenminste in mijn geval met maar 60 watt per uur.

Ik heb een geobubble die het hele jaar erop ligt en verder doe ik er niets aan. Ook niet afpompen tot onder skimmer (dan werkt de pomp niet meer he) als het water te hoog wordt doe ik een back-wash.
Goed punt. Wegpompen van het water heb ik nu al gedaan, maar ik ga dit wel onthouden voor de volgende winter als deze winter weer eens blijkt mee te vallen.

Overigens, zou ik ook niet gewoon de backwash functie kunnen aanzetten van mijn pomp, ook al is zwembadwater ver onder het niveau van de skimmer? Zou de pomp dan niet al het overgrote deel wat in de leiding ondergronds zit wegpompen naar het riool? Of is dit schadelijk voor de pomp, omdat ie dan ook een hoop lucht zal happen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Backwashen? Dat doe je toch alleen om het fitterbed schoon te maken? De anti-vries is een liter of 5 op een zembad van 36000 liter. Daar merk je niets van. Maar je zou het ook kunnen wegpompen zodra het water weer op niveau is. Voordeel van water in het bad laten staan is overigens ook dat de pomp ook af en toe aan kan om af te pompen. Dat is toch 5-10cm per maand. Mijn pomp is niet zelfaanzuigend. Dus er moet eerst water in de leiding staan om te kunnen wegpompen. Daarvoor moet ik aan het begin van het seizoen de pomp zelf even vullen met wat water (als het afgepompt is geweest).
Overigens zijn de leidingen ooit eens stuk geweest en toen vervangen door een versie die wel vorstbestendig zou moeten zijn. Dus wat @medu80 zegt zal wel eens waar kunnen zijn. Maar uit voorzorg doe ik nog steeds aan vorst behandeling.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:03
Even inhakend op de bovenstaande discussie; ik lees op internet dat het alleen nodig is om het water tot onder de bovenste inspuiters leeg te laten lopen. Met andere woorden, de onderste inspuiters zitten dan nog onder water. Interpreteer ik dit dan goed, of laten jullie het water leeglopen tot onder de laagste inspuiters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik het heb maar twee inspuiters op dezelfde hoogte. Bij mij speelt dat niet. Het heeft natuurlijk ook te maken met hoe diep de leidingen in de grond liggen. Als je 15 cm ijs krijgt, dan is daaronder nog steeds water en de leidingen die daar onder de grond weggaan, mits ze diep genoeg liggen, zouden ook ijsvrij moeten blijven. De wet van de communicerende vaten zegt dat het bad water niveau exact gelijk is aan het niveau van het water in de leidingen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-04 22:19
Gautama schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:32:
[...]

Wat voor compressor gebruik jij daarvoor? Als in, vermogen / werkdruk. Zou zo iets als dit volstaan?
https://www.toolstation.n...ompressor-olievrij/p51753

En is het dan simpelweg het tuitje op de open leiding zitten en dan maar een minuutje lang lucht erin spuiten? Tot dusver zelf nog geen tutorial kunnen vinden online O-)

[...]

Antivries erin gieten klinkt erg praktisch en gemakkelijk :*)

En als het zwemseizoen weer begint, dan een tijdje lang de pomp aan laten staan en wat backwashen zodat een deel van de antivries er weer uit is? Tenminste, het lijkt me niet goed om in antivries te gaan zwemmen, verdund of niet.

[...]

We hebben het huis met zwembad zo gekocht en met de vorige bewoners niet veel contact gehad.

[...]

Goed punt. Wegpompen van het water heb ik nu al gedaan, maar ik ga dit wel onthouden voor de volgende winter als deze winter weer eens blijkt mee te vallen.

Overigens, zou ik ook niet gewoon de backwash functie kunnen aanzetten van mijn pomp, ook al is zwembadwater ver onder het niveau van de skimmer? Zou de pomp dan niet al het overgrote deel wat in de leiding ondergronds zit wegpompen naar het riool? Of is dit schadelijk voor de pomp, omdat ie dan ook een hoop lucht zal happen?
zo een compressor zal wel werken ik heb een ander soort geen idee wat voor een maar het werkt. ik heb zelf wel een verloop gemaakt om van de leidingen naar compressor te kunnen maar ook naar andere soorten koppelingen voor te kunnen vullen of met ander soorten compressoren te werken waaronder hele hoge druk versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TECHboyy
dit is de koppeling die ik heb gemaakt dan kan ik de compressor slang er op aan sluiten en dan met die kraan kan ik kiezen voor een kleine druk stoot te geven of niet, en dan heb ik er geka koppelingen op zitten voor te kunnen vullen met de tuinslang en die 50mm 3/3 koppelingen kan ik aan de leidingen draaien . ik heb ook nog afdek kappen voor leidingen af te dichten indien nodig of gewenst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYGO52LlJ9COaFMZuaqXyTPUlMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5cb6I8PG2ee61hzwgvgJvhUC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Gautama schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:32:
[...]
[...]
Ik heb 2 sensoren in aanboorzadels zitten. Die haal ik als eerste er uit. Dan zet ik het "tuitje" op een van die aanboorzadels en het andere houd ik met mijn duim dicht. Dan is het een kwestie van rustig druk op de leiding zetten; ik heb een goedkope Cranenbroek compressor en die doet het prima.
Ik vraag wel altijd mijn vrouw om mee te kijken om te waarschuwen als het water met te veel geweld uit de leidingen komt en ik er misschien wat te veel druk op heb gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHboyy
ocmer schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:00:
[...]

Ik heb 2 sensoren in aanboorzadels zitten. Die haal ik als eerste er uit. Dan zet ik het "tuitje" op een van die aanboorzadels en het andere houd ik met mijn duim dicht. Dan is het een kwestie van rustig druk op de leiding zetten; ik heb een goedkope Cranenbroek compressor en die doet het prima.
Ik vraag wel altijd mijn vrouw om mee te kijken om te waarschuwen als het water met te veel geweld uit de leidingen komt en ik er misschien wat te veel druk op heb gezet.
dat is ook een goede manier. ik heb ook aanboorzadels maar ik ben echt heel simpel dat laat ik zitten en gooi volle druk op de leidingen dat kan uiteindelijk ook niet zoveel kwaad want een pomp zet er ook een redelijke druk op en druk pvc kan ook heel veel hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23

Pixelmagic

Ubergeek

Zo, de plannen voor volgend jaar liggen klaar, ik heb inspiratie gekregen om het over the top te doen _/-\o_

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
Pixelmagic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:42:
Zo, de plannen voor volgend jaar liggen klaar, ik heb inspiratie gekregen om het over the top te doen _/-\o_

zou zeker gaaf zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:31
Pixelmagic schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:42:

Ha die ken ik al, begrijp ik nu goed dat je dit gaat na maken of?! :+

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23

Pixelmagic

Ubergeek

Jazsie schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 00:09:
[...]

Ha die ken ik al, begrijp ik nu goed dat je dit gaat na maken of?! :+
Hoe gaaf het ook is, ik ben niet helemaal van het padje :+ We zijn tevreden met wat we nu hebben, op het geluid van de WP na dan.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06-2024

Movinghead

ing.

Hier ook weer aan het kijken voor komend jaar, maar wil niet te overkill (hoewel dat is luxe) op een 1m3 hottub.

- Nu nog een FFL-051 van Pentair, maar twijfel over frequentiesturing of over een Pentair SuperFlo VS2 (of Hayward)

- Nu nog iets voor chloor op peil te houden, naast de UVC @Jazsie gebruik jij iets van zout of chloor voor de hottub?

En dan als laatst nog wellicht een all-season warmtepomp in plaats van onze huidige Fairland BPNCR06 warmtepomp al 2 jaar, bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
UVC-lamp is altijd een hulpmiddel, je moet dus zout/chloor systeem erbij nemen.

Ik heb zelf UVC icm chloor doseer systeem.

All-season warmtepomp is goed als je in de winter gebruik van gaat maken maar je COP gaat drastisch onlaag naarmate het kouder wordt.

10kWh per dag aan stroom vebruik is dan normaal om je water op 37gr te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Jazsie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:01:
UVC-lamp is altijd een hulpmiddel, je moet dus zout/chloor systeem erbij nemen.

Ik heb zelf UVC icm chloor doseer systeem.

All-season warmtepomp is goed als je in de winter gebruik van gaat maken maar je COP gaat drastisch onlaag naarmate het kouder wordt.

10kWh per dag aan stroom verbruik is dan normaal om je water op 37gr te houden...
Klopt aangaande UVC, nu de chloor tabs maar daar wil ik vanaf. Meende dat ik op een foto van je een zoutcel zag zitten. Doe je Ph met de hand of beide geautomatiseerd?

Het is niet zozeer dat die dagdagelijks op 37gr moet zijn, maar op momenten dat we willen, dat lukt met de huidige niet (gaat tot 0). Vandaar.

Wat zou jij doen qua pomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Heb geen zoutcel, die foto moet van iemand anders geweest zijn :+.

Zoals gemeld heb ik een chloor doseer systeem, ofwel automatisch chloor en pH toevoeging, dat handmatig doen was geen succes bij mij, was toen meer bezig met het water goed houden dan genieten.
Nu geen omkijken meer naar, 1x per week water testen en klaar.
150,-- 2de hands op de kop getikt op MP.

Jouw Fairland BPNCR06 warmtepomp heeft een capaciteit van 4kW bij 15gr lucht.
Dat is voor in de winter te weinig capaciteit, mijn warmtepomp heeft 6kW bij 15gr lucht en bij 5gr buiten temperatuur staat deze 27/4 op 20-30% te draaien en bij gebruik van het bad gaat dit naar 100%.

Opwarmen in de zomer duurt 2-4u (van 20gr naar 38gr), nu met 5gr buiten temperatuur is ie ruim een dag bezig op 100% om het water überhaupt op 38gr te krijgen...

Ofwel, je hebt een warmtepomp nodig van +10 kW aan capaciteit bij 15gr lucht.

Uiteraard geld het goed isoleren van je bad en leidingen ook mee, met name als het buiten staat.

Zelf heb ik een waterpomp die ik aanstuur met een frequentieregelaar, ik zou absoluut voor een regelbare pomp gaan.
Veel flexibeler en je bespaard enorm op de stroomkosten, investering erin haal je zeker eruit.
Zeker in deze tijden met hoge energieprijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Jazsie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 04:02:
Heb geen zoutcel, die foto moet van iemand anders geweest zijn :+.

Zoals gemeld heb ik een chloor doseer systeem, ofwel automatisch chloor en pH toevoeging, dat handmatig doen was geen succes bij mij, was toen meer bezig met het water goed houden dan genieten.
Nu geen omkijken meer naar, 1x per week water testen en klaar.
150,-- 2de hands op de kop getikt op MP.
:o :+ Clear. Ja bij mij wil dat ook niet helemaal. Denk wel een automatische chloor ga doen, ph in vorm van poeder om vermenging van de chemie te voorkomen. (Heb de filter opstelling binnen, dus zou weer doorvoeren moeten maken voor de chemie buiten te plaatsen). Derhalve 1 component vloeibaar binnen wel een optie is. Als Ph in poedervorm blijft.
Jouw Fairland BPNCR06 warmtepomp heeft een capaciteit van 4kW bij 15gr lucht.
Dat is voor in de winter te weinig capaciteit, mijn warmtepomp heeft 6kW bij 15gr lucht en bij 5gr buiten temperatuur staat deze 27/4 op 20-30% te draaien en bij gebruik van het bad gaat dit naar 100%.

Opwarmen in de zomer duurt 2-4u (van 20gr naar 38gr), nu met 5gr buiten temperatuur is ie ruim een dag bezig op 100% om het water überhaupt op 38gr te krijgen...

Ofwel, je hebt een warmtepomp nodig van +10 kW aan capaciteit bij 15gr lucht.

Uiteraard geld het goed isoleren van je bad en leidingen ook mee, met name als het buiten staat.
Dank voor je input neem ik mee. Hoe doe jij het nu in de winter met die 6kW? Heb jij net als wij water uit de hottub, leidingen leeg en warmtepomp afgekoppeld van het leidingnet? Dit om bevriezing van de leidingen/ warmtepomp te voorkomen, of heb jij nog een elektrische heater in het trace?
Zelf heb ik een waterpomp die ik aanstuur met een frequentieregelaar, ik zou absoluut voor een regelbare pomp gaan.
Veel flexibeler en je bespaard enorm op de stroomkosten, investering erin haal je zeker eruit.
Zeker in deze tijden met hoge energieprijzen...
Ja dat was ook mijn redenatie, hoewel ik nog even moet rekenen aangaande overcapaciteit op de zonnepanelen ;) . Echter omdat we toch van het gas af moeten, is die capaciteit ook verdwenen zullen we maar zeggen en dan is besparen beter... Jij nog voorkeuren qua merk Pentair vs Hayward?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Movinghead schreef op woensdag 7 december 2022 @ 06:45:
[...]
:o :+ Clear. Ja bij mij wil dat ook niet helemaal. Denk wel een automatische chloor ga doen, ph in vorm van poeder om vermenging van de chemie te voorkomen. (Heb de filter opstelling binnen, dus zou weer doorvoeren moeten maken voor de chemie buiten te plaatsen). Derhalve 1 component vloeibaar binnen wel een optie is. Als Ph in poedervorm blijft.
Ik zou toch echt gewoon beiden vloeibaar doen, dus ook je pH. Anders blijf je rommelen...
Weet niet precies wat je bedoelt met vermenging maar daar heb ik geen last van, beiden kannen naast elkaar en de injector tussen de twee op 25cm afstand van elkaar (officieel moet dit 50cm+ zijn maar dat past niet bij mij).
[...]
Dank voor je input neem ik mee. Hoe doe jij het nu in de winter met die 6kW? Heb jij net als wij water uit de hottub, leidingen leeg en warmtepomp afgekoppeld van het leidingnet? Dit om bevriezing van de leidingen/ warmtepomp te voorkomen, of heb jij nog een elektrische heater in het trace?
Warmtepomp stond tot een week geleden gewoon 24/7aan (want we gingen erin).
Nu inderdaad gewoon helemaal leeg voor de winter slaap.
Warmtepomp niet losgekoppeld maar wel al het water eruit, anders heb je straks een kapotte warmtepomp...

ZFP open gezet zodat het water wat er nog in zit geen schade brengt bij bevriezing.
Waterpomp uiteraard ook leeg gehaald en open gelaten.
[...]
Ja dat was ook mijn redenatie, hoewel ik nog even moet rekenen aangaande overcapaciteit op de zonnepanelen ;) . Echter omdat we toch van het gas af moeten, is die capaciteit ook verdwenen zullen we maar zeggen en dan is besparen beter... Jij nog voorkeuren qua merk Pentair vs Hayward?
Heb beiden merken gehad, eerst Hayward (vaste snelheid) en nu Pentair die ik dus met frequentieregelaar doe regelen.
Geen voorkeur, beiden zijn prima merken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Jazsie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:36:
[...]

Ik zou toch echt gewoon beiden vloeibaar doen, dus ook je pH. Anders blijf je rommelen...
Weet niet precies wat je bedoelt met vermenging maar daar heb ik geen last van, beiden kannen naast elkaar en de injector tussen de twee op 25cm afstand van elkaar (officieel moet dit 50cm+ zijn maar dat past niet bij mij).

[...]

Warmtepomp stond tot een week geleden gewoon 24/7aan (want we gingen erin).
Nu inderdaad gewoon helemaal leeg voor de winter slaap.
Warmtepomp niet losgekoppeld maar wel al het water eruit, anders heb je straks een kapotte warmtepomp...

ZFP open gezet zodat het water wat er nog in zit geen schade brengt bij bevriezing.
Waterpomp uiteraard ook leeg gehaald en open gelaten.

[...]

Heb beiden merken gehad, eerst Hayward (vaste snelheid) en nu Pentair die ik dus met frequentieregelaar doe regelen.
Geen voorkeur, beiden zijn prima merken :).
Thanks voor je input,

Vermenging bedoel ik mee, je wil onder geen voorwaarde chloorgas hebben, dat is niet zo gezond :+ . 50cm zou overigens wel prima kunnen. Wellicht eens naar kijken, best kostbaar.

Duidelijk voor de winter, zitten zelf nog in een dubio of we in de winter ook nog er in willen (vandaar all-season overweging).

Mis het al wel dat warme bad ;-) moet snel maart zijn om er weer heerlijk in te gaan op 37/38 graden :D :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 23-04 17:43
afgelopen jaar had ons zoutelectrolyse apparaat steeds meer moeite om voldoende chloor te produceren.
Had er al wat extra zout bij gedaan, maar zelfs op 100% bleef het maar net op peil.

Na onderzoek bleek dat de zoutcell versleten zou zijn (wist niet dat die op gingen :( )

Nouja, het seizoen zijn we door gekomen en de zoektocht naar een nieuw systeem begon.

Uiteindelijk gekozen voor da ecosalt van davey in combinatie met een lifeguard systeem.

Dit zou het chloor moeten regelen dmv een redox probe. Temp, ph (regeling) en zout moeten meten.
En dan zou het zichtbaar moeten zijn in een app (gelukkig niet meer zo vaak te technische ruimte in).

Met BF een goede deal kunnen slaan en gisteren de doos mogen ontvangen.
Volgend voorjaar dan maar alles ombouwen en kijken of het echt zo zorgeloos gaat worden als geadverteerd.

Nu is dit voor mij de eerste keer dat ik ga werken met redox en PH probes. Hebben jullie nog tips/do's/don'ts voor deze (dure/gevoelige) probes? Want ik wil er natuurlijk wel zo lang mogelijk mee doen.

Tevens moet ik dus op zoek naar zwavelzuur voor de ph regeling. Hebben jullie hier nog tips voor (waar het beste aanschaffen/gebruik?)

alvast bedankt!

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ons zwembad is deze week eindelijk voltooid. Was een proces van ~5 maanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHGal-MSl5Y4p_cTj96YkSxCDdk=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/WpkJKG6uRZE8Vtc5YUHGoNN1.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0SMGklzmxFJmm_dgEjXsTfTAHg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aa8Atc7NSXxfxoBVXtQ3HlC5.gif?f=fotoalbum_large

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Poeh da’s mooi geworden zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
MacWolf schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:08:
Ons zwembad is deze week eindelijk voltooid. Was een proces van ~5 maanden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Waar is dit? Omgeving ziet er niet per se Nederlands uit?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 22:39

m0nk

16-09-2003 15.15

Hmmbob schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:21:
[...]

Nice. Waar is dit? Omgeving ziet er niet per se Nederlands uit?
Ik denk Mae Thalop, Chaiprakan, Thailand aan zijn profiel te zien ;)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
m0nk schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:23:
[...]

Ik denk Mae Thalop, Chaiprakan, Thailand aan zijn profiel te zien ;)
Scherp, scherp.

@MacWolf Kun je dan een beetje het hele jaar door van je zwembad genieten, of heb je 'last' van seizoenen zoals in NL? Is het bad verwarmd, of door de zon?

Erg nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Hmmbob schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:35:
[...]

Scherp, scherp.

@MacWolf Kun je dan een beetje het hele jaar door van je zwembad genieten, of heb je 'last' van seizoenen zoals in NL? Is het bad verwarmd, of door de zon?

Erg nice.
Is inderdaad in Mae Thalop, Chaiprakarn, Thailand.

Het is nu hier winter net als in NL. Temperaturen in onze regio zijn nu beetje laag ‘s ochtends en ‘s avonds, maar overdag lekkere temperatuur. Misschien overdag rond 25 graden.

Zwembad is niet verwarmt, maar zon verwarmd dus genoeg. Heb al 2x gezwommen.

PS: in Thailand hier 3 seizoenen:
- heet: maart-mei
- regen: juni-oktober
- “koud”: november-februari

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MacWolf die 5 maanden komt natuurlijk door die keuze voor die kleine tegeltjes op de bodem :9 .
Hier komen ze aanstaande donderdag de bodem bemaling plaatsen en van 6 januari tot 12 januari moet alles gebeuren. (als het weer het toelaat natuurlijk).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Bron bemaling is geplaatst!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vanaf 3-4 januari gaan de graaf werkzaamheden beginnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• GeeMoney
Ze zijn begonnen !

Members only:

Het moet altijd eerst een bende worden wil het opknappen :+ .

Ze verwachten vandaag en morgen nodig te hebben. 6 containers staan er op de planning.

Edit: Dag 1 is het gat voor 40% gedaan. Container 3 zit half vol dus 6 stuks zal krap worden.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2023 16:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Tussenstand dag 2:

Members only:

70% en bak 5 zit bijna vol.
Helaas wel de mantelbuis geraakt van de kabels richting mijn overkapping. Alles is nog heel behalve de mantelbuis dus daar moet ik even iets op gaan verzinnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:49

The Executer

Lekker belangrijk!

Een iets grotere diameter buis stuk afzagen, in de lengte op 2 plekken doorzagen zodat je een soort van pleister/patch hebt, deze er om heen/op, kit er tussen en klaar. Eventueel kun je nog tiewraps of een slangenklem er omheen doen voor de zekerheid.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:50:
Helaas wel de mantelbuis geraakt van de kabels richting mijn overkapping. Alles is nog heel behalve de mantelbuis dus daar moet ik even iets op gaan verzinnen.
Zou deze vraag stellen in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 en dan gelijk een foto erbij mikken van de schade dan krijg je wellicht het best passende advies

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Huh? De oplossing staat er 'n post boven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
Grondwerkzaamheden zitten erop!

Members only:

Morgen even de mantelbuis "repareren" en dan komen ze maandag al het leidingwerk en de betonplaat fundering maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Je doet jezelf een enorm plezier om ze te caliberen en dat is enorm makkelijk, gewoon 3 containers water van temperatuur ??? koud, gemiddeld en warm (tussen 0 en 50 graden celcius) je hangt ze allemaal in dezelfde container en noteert de temperatuur per DS (met of zonder thermowell)

Zolang ze allemaal niet te veel verschillen zit je snor, anders je de afwijking software matig ondervangen, neem dan gelijk mee dat als de afwijking te groot is (bv defect geven ze bij mij 85c constant aan) een error oid.

Bedenk wel hoe je het doet als je op vakantie gaat en dus niet verwarmt om reden x.y.z en dus standje "wel pompen/niet verwarmen" immers je wilt wel schoon algen vrij zwembad en dus elke dag filteren ;)

ik heb ervoor gekozen om bv zelf de pomp (via een shelly) niet via temperatuur te starten maar "via een remote" en om 17:00 automatisch aan en om 19:00 uit. Dus elke dag staat de pomp 2 uur aan.

o ja (edit)
Als ik dit wil automatiseren (zonne verwarming voor mij) moet ik alleen condities voor de verwarmingsmat
- 50 c = pomp aan, is temp gelijk of lager dan zwembad temp pomp uit.
Alleen dan moet ik ook de bypass stand meenemen, want je wilt niet dan dat die (temp)regeling de pomp aan/uit zet tijdens het dagelijks onderhoud moment.

in praktijk is het 20x simpler om de pomp aan te zetten wanneer het weer lekker genoeg is als je opstaat
de tempsensoren verschillen niet veel, max 0.2 graden.

ik heb straks 3 pompen op de shelly4pro 4 schakelingen

schakel 1 filterpomp werkt tussen 10 en 1600
schakel 2 verwarmings pomp tempratuur gestuurd.
schakel 3vuilwaterpomp altijd stanby bij veel regen aan om het zwembadhuisje droog te houden
schakel 4 verlichting

schakel 2.

daarvan is de bedoeling dat het vanaf bv 0800 aan gaat.
hij pomp dan voor 5 minuten, en meet dan het verschil tussen 2 sensoren.
sensor 1 buis bodem zwembad, aanvoer verwarmingslus
sensor 2 stofzuig aansluiting tevens retour verwarmings lus
sensor 3 scimmers

dus als na 5 min de temp op sensor 2 hoger is dan sensor 1 dan gaat hij door.
tot dat de temp van sensor 2 lager is dan sensor 1. wanneer dat gebeurd moet hij bv na 15 min opnieuw opstarten en na 5 meten.

is 2 hoger dan 1 na 5 min dan gaat hij door etc etc.

het programmeren is HA zal mij nog het meeste hoofdpijn geven vermoed ik.
in de toekomst komt er ook een esp direct op de 2 verdeelblokken van de verwarmingslangen. Voor een meer accurate meting en om het buisverlies van de verwarmingslus terug naar het zwembad niet te meter (40meter)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:27:
[...]

de tempsensoren verschillen niet veel, max 0.2 graden.

ik heb straks 3 pompen op de shelly4pro 4 schakelingen

schakel 1 filterpomp werkt tussen 10 en 1600
schakel 2 verwarmings pomp tempratuur gestuurd.
schakel 3vuilwaterpomp altijd stanby bij veel regen aan om het zwembadhuisje droog te houden
schakel 4 verlichting

schakel 2.

daarvan is de bedoeling dat het vanaf bv 0800 aan gaat.
hij pomp dan voor 5 minuten, en meet dan het verschil tussen 2 sensoren.
sensor 1 buis bodem zwembad, aanvoer verwarmingslus
sensor 2 stofzuig aansluiting tevens retour verwarmings lus
sensor 3 scimmers

dus als na 5 min de temp op sensor 2 hoger is dan sensor 1 dan gaat hij door.
tot dat de temp van sensor 2 lager is dan sensor 1. wanneer dat gebeurd moet hij bv na 15 min opnieuw opstarten en na 5 meten.

is 2 hoger dan 1 na 5 min dan gaat hij door etc etc.

het programmeren is HA zal mij nog het meeste hoofdpijn geven vermoed ik.
in de toekomst komt er ook een esp direct op de 2 verdeelblokken van de verwarmingslangen. Voor een meer accurate meting en om het buisverlies van de verwarmingslus terug naar het zwembad niet te meter (40meter)
Zolang we niet te detail gaan hoeven we niet naar het DIY zwembad automatiserings topic ;) we zijn tweakers,

probeer niet te automatiseren wat niet nodig is of wat je toch al zelf doet, scheelt programmeren.
een WP slaat toch af wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is als het goed is, en gaat werken als er water doorheen stroomt ? Dus als dit zo is hoef je geen complexe software te schrijven.

Die paar 100 liter in je buis/slang gaat geen deuk maken in totale temperatuur als je een WP of zonneverwarming hebt en kleine zwembaden zijn wegens het totale (weinige) watervolume gevoeliger voor temperatuur schommelingen dan baden met grotere inhoud (meer als 3m3 = groot voor mij)

Het scheelt enorm als je een soortgelijke "keuze boom" kan maken ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.peconicpuffin.com/.a/6a00d8341c890753ef015392f0f339970b-450wi

Je kan bijvoorbeeld op de 3 weg klep in stand A of B een schakeling maken (magneet of ander sensor) die contact maakt en dus On/Off situatie. oftewel je verwarmt of filter keuze.

De volgende condities / automations kan ik bedenken
* ALS 3-weg in verwarmings stand x staat en hij is aan het koelen zet de pomp uit
* ALS de temperatuur ongewenst = zet de motor uit + stuur notificatie
* ALS de pomp dagelijks minder dan (filter tijd van je zwembad) stuur een notificatie
* ALS de temperatuur warm genoeg is zet de pomp aan (als de verwarmings stand goed is)

Enige wat je niet niet wilt is dat de pomp elke 5 min aan of uit gaat en een minimale draaitijd per dag zodat je water voldoende gefilterd word.

en als je "standen" van je 3-weg klep gaat "meten" doe dan jezelf een lol en meet de stand van je 6-weg klep van je pomp .. als hij niet in filter stand staat en je bent weg kan dat nare gevolgen als nog hebben .. (viel wel mee bij ons afgelopen vakantie ..gevalletje "oeps")

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Zo
een WP slaat toch af wanneer de ingestelde temperatuur bereikt is als het goed is, en gaat werken als er water doorheen stroomt ? Dus als dit zo is hoef je geen complexe software te schrijven.

Die paar 100 liter in je buis/slang gaat geen deuk maken in totale temperatuur als je een WP of zonneverwarming hebt en kleine zwembaden zijn wegens het totale (weinige) watervolume gevoeliger voor temperatuur schommelingen dan baden met grotere inhoud (meer als 3m3 = groot voor mij)
WP is bij jou ook warmtepomp? niet waterpomp toch?
ik heb geen warmte pomp.

ik heb 2 aparte water circuits. die los van elkaar of samen tegelijkertijd aankunnen.

1x pomp en filter
1x pomp door 1000meter tyleen op het land.

pomp 1 is makkelijk. ga aan tussen 0900 en 1700 altijd, geen uitzonderingen.

pomp 2 lijkt me lastiger maar niet heel veel.

in HA
pomp aan
na 5 min meet temp (anders meet hij koud water bij eerste start en gaat weer uit)
indien water na de tyleen lus warmer is dan zwembad ga door.
indien water kouder is na de tyleen lus ga uit en probeer het over 15 min weer? of indien water langer dan 15 min kouder is stop en probeer het over 15 min weer.

waarom 2 pompen. 170m3 aan zout water in het bad...
was bang dat de zwembad pomp filteren en door de tyleenlus niet heel leuk zou vinden

ik zit gelukkig in de mooie situatie dat ik geen kleppen hoef te stellen of aantepassen.
Alleen wanneer ik stofzuig moet de pomp van de verwarmings lus uit en een klep om.. dan is gewoon handmatigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIONvNJsPs5jZhqtHjHMrcPbQSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3RbWRIQ9xOpNvKtbQXwGeR6.jpg?f=fotoalbum_large

rood= 1000meter 25mm tyleen
geel= pomp,filter

[ Voor 15% gewijzigd door jack zomer op 07-01-2023 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@The Executer dank voor de tip, zo heb ik het opgelost. Met slangklemmen, een flexibele iets grotere buis in de lengte doorgehaald en deze vervolgens strak geklemd met die klemmen en een streep kit en daarna helemaal rondom in extra sterk ductape gewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@jack zomer is dat geen hele mooie plek om 20 zonnepanelen neer te planten met een warmtepomp? Die wekken meer energie op om je bad te verwarmen dan dat je met je pompen en tyleen in 5 jaar kan bereiken?
1km tyleen moet een pomp best voor werken gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:09:
@jack zomer is dat geen hele mooie plek om 20 zonnepanelen neer te planten met een warmtepomp? Die wekken meer energie op om je bad te verwarmen dan dat je met je pompen en tyleen in 5 jaar kan bereiken?
1km tyleen moet een pomp best voor werken gok ik.
zeker. zonnepanelen en accupakket sinds vorig jaar februari
het geeft puur in de maand maart en april en oktober een extra zetje om het zwembad warm te krijgen.
juni/july en aug is de verwarming meestal uit./ 35 graden zwemwater is overkill.

en verwacht wel dat er een warmte pomp komt. Maar wanneer?
dit is een tijdelijk iets wat misschien 100 euro aan sensoren kost,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:16:
[...]

WP is bij jou ook warmtepomp? niet waterpomp toch?
ik heb geen warmte pomp.

ik heb 2 aparte water circuits. die los van elkaar of samen tegelijkertijd aankunnen.

1x pomp en filter
1x pomp door 1000meter tyleen op het land.

pomp 1 is makkelijk. ga aan tussen 0900 en 1700 altijd, geen uitzonderingen.

pomp 2 lijkt me lastiger maar niet heel veel.

in HA
pomp aan
na 5 min meet temp (anders meet hij koud water bij eerste start en gaat weer uit)
indien water na de tyleen lus warmer is dan zwembad ga door.
indien water kouder is na de tyleen lus ga uit en probeer het over 15 min weer? of indien water langer dan 15 min kouder is stop en probeer het over 15 min weer.

waarom 2 pompen. 170m3 aan zout water in het bad...
was bang dat de zwembad pomp filteren en door de tyleenlus niet heel leuk zou vinden

ik zit gelukkig in de mooie situatie dat ik geen kleppen hoef te stellen of aantepassen.
Alleen wanneer ik stofzuig moet de pomp van de verwarmings lus uit en een klep om.. dan is gewoon handmatig[Afbeelding]

rood= 1000meter 25mm tyleen
geel= pomp,filter
LOL die spanjaard ;) WP = warmte pomp ja

Oke wat ik beschreef was natuurlijk mijn situatie zonder jou (unieke) situatie ;) nu ik weer op het oog heb wat je hebt word het makkelijker.

Betreft meten zou ik elke 30 sec vast willen leggen, hoe meer meetpunten hoe beter.

In praktijk heb je dus alleen IN en UIT temperatuur nodig voor je schakeling(en), maar die had je al door ;)
Mijn eerder verhaal gaat wel op voor de lus die op je filterpomp zit (misschien) maar dat is aan jou .

Zonneverwarming zuigt de omgevingsenergie weg elk uur aan/uit heeft gewoon geen zin heb ik opgemerkt, als PV (lees ik net) genoeg opwekt is dat voor mij geen garantie dat de zon sterk genoeg is.

Wanneer de pompen aangaan is voor mij (NL) als de solar verwarming zelf meer dan 20 graden verschilt met het zwembad water. Als het te hard waait / te weinig zon is dat bijna niet te halen zomers is dat veel regelmatiger maar dit is even fijn-tunen, en ik schakel uit wanneer de temperatuur tussen in en uit lager dan 0,1 graad is. je kan deze "test" op dagdelen doen ..

in HASS zou dat er zo uitzien
Zwembad automation (hoofd) schakelt --ochtend/middag temp test --> die schakelen op hun beurt de pomp in deze kan je naar hartelust meerdere keren kopieren. (per uur desnoods)

Een lose automation die de pomp(en) uitgooit als ze aanstaan EN
1 van de volgende condities
* als de temperatuur verschil onder 0,1 graad is.
* temp bad zon op en zon neer > max gewenste temp (wordt te warm)
* temp bad zon neer en op > min gewenste temp (koelen)

De discussie van (te) lange tyleenslangen is iets heel anders, hadden we al tijd terug geloof ik gevoerd, maar hoe meer pomplussen hoe sneller je bad warmer word, als je airco hebt kan je die ook gebruiken als koeling kan je die warmte ook je zwembad in pompen via een warmtewisselaar.

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GeeMoney
Dag 3 van de werkzaamheden:
Members only:

Fundatieplaat is gestort, nu de leidingen vanuit de garage door de fundering naar buiten boren en dan de basis leggen. Ik laat daar nu een extra 50mm naast leggen welke loze leiding wordt voor de toekomst richting de overkapping mocht ik daar ooit dus nog leidingen moeten vervangen dan kan dat straks via die nieuwe loze leiding ipv de mantelbuis die ik heb gerepareerd.

Edit: leidingen zitten ook !
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 09-01-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Goed bezig, benieuwd naar het eindresultaat. Hier nog steeds in de actieve overwintering. Pomp draait af en toe op lage toeren (met de vorst had ik hem gewoon continue aan staan). Stavenafdekking doet ook prima zijn werk. Kan niet wachten tot alles weer aangesloten kan worden en ik erin kan springen.. :P

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GeeMoney
Dag 4 :

Members only:

De bak zit erin !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
GeeMoney schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:55:
Dag 4 :

***members only***

De bak zit erin !
Zo, nu weet de hele buurt waar de volgende pool party is :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GeeMoney
Al het leidingwerk zit erin en verlijmd. Inclusief mijn nieuwe loze leiding richting de overkapping.
De bak is gefixeerd en het eerste laagje water zit erin. Vannacht komt er nog flink wat bij als ik de weer berichten moet geloven maar morgen staat in ieder een tankwagen vroeg op de stoep om het bad af te vullen en gelijk het zand-cement rondom af te vullen.
Roldek zit er ook zo goed als in alleen nog 2 lamellen die er nu nog buiten hangen op de foto maar inmiddels zitten die ook verstopt onder de bank.

Members only:

Langzaamaan worden de zandbergen dus weer minder en kunnen we een beetje beginnen met puinruimen.
Morgen gaan ze dus het bad vullen en rondom zand-cement en daarna aan de technische installatie werken in de garage en vrijdag wordt de bron bemaling weer verwijderd en gaan alle rijplaten weer van de oprit.

Als ik trouwens zie wat een werk het nog allemaal is, ben ik blij dat ik het toch niet zelf op mij genomen heb. Dan maar 8k meer kwijt maar man man, wat een werk en geregel.

Dag 1: 2 man een volle dag
Dag 2: 3 man een volle dag
Dag 3: 2 man een volle dag
Dag 4: 4 man van 10 tot 16:00 uur.
Dag 5: 3 man , lange dag van 7 tot 16:00
Dag 6: 2 man een volle dag
Dag 7: 2 man gepland waarvan 1 tegelzetter een volle dag
Dag 8: 1 man gepland, laatste in bedrijfs stelling en controle

En dan doen zij dus niets anders dan deze baden plaatsen. Bovenstaande is dus al 120 manuren en dan komen de geplande dagen nog en dat is excl. de uren van de voorbereidingen, planning, bak samenstellen en voorbereiden.

Inclusief dus een strakke planning met de grondwerkers en bron bemaling komt dit uiteindelijk neer op ruim 15 werkdagen met gemiddeld 2 man per dag.

Dan is er natuurlijk nog 5x transport geweest (zwembad, roldek, beton, zand-cement en water), 7 grond containers, 2,5 dag graven, bron bemaling, joekel van een kraan, diamantboor.

Edit: post bijgewerkt met daadwerkelijke uren.

[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 17-01-2023 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reskobon
  • Laatst online: 21:39
Leuk om te zien, ik lees hier al een tijdje mee maar post nooit. Maar hier zit er nu ook een paar weken een bad van TVR in de tuin (6x3m). Het afwerken kost wat meer tijd en ben nu vooral zelf de tuin en terras aan het aanleggen. Als ik wat verder ben, zal ik ook eens wat foto's posten.

Wat het werk betreft, ik sluit me bij je aan. Als je dit allemaal in je eentje in je weekenden denkt te doen, vergeet het maar. Ik begrijp inmiddels waarom het allemaal niet zo goedkoop is.

Leeg

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GeeMoney
Dag 5: toch 3 man geworden, naast 3 man voor het zand-cement en 1 man voor het water :)

Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GeeMoney schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:05:
Bron bemaling is geplaatst!

***members only***

Vanaf 3-4 januari gaan de graaf werkzaamheden beginnen.
Wat is de reden geweest om voor bronbemaling te kiezen? Of heb ik dat over het hoofd gezien in dit topic?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Koffie schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Wat is de reden geweest om voor bronbemaling te kiezen? Of heb ik dat over het hoofd gezien in dit topic?
De giga hoge grondwater stand hier ;) .
Zonder bron bemaling kom je nog geen 40-60cm diep zonder water tegen te komen.
De bron bemaling gaat morgen weer weg.

Ook de technische ruimte is nu een goed begin mee gemaakt:

Members only:

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2023 14:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
Laatste update tot dinsdag.
Vandaag is de bronbemaling weer verwijderd en opgehaald en alle rijplaten zijn weer van de oprit.
De technische ruimte is ook weer gevorderd:

Members only:

Dinsdag de warmtepomp op en door het dak en aansluiten en de rest van de techniek nog ophangen/aansluiten begreep ik. Dan donderdag in bedrijfsstelling en alles controleren en de badrand betegelen.

Ze bleken van de week de verkeerde pomp geplaatst te hebben dus daar hadden ze vandaag ietsje meer werk aan.
Het is een extra stille pomp (stiller kon hij niet leveren) en ik heb een pvc kliktegel vloer in mijn garage gelegd en de pomp op een extra kliktegel matje laten zetten. Ik hoop hem daardoor niet te horen in ieder geval. Er zit nog een geisoleerd spouw tussen mijn kantoor en de woonkamer en dus de garage maar anders moet ik misschien nog isolatie toepassen al is dat volgens de leverancier met deze pomp en huidige isolatie van de woning echt niet nodig.
Goed weekend!

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2023 08:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GeeMoney
Dag 6:

Members only:

Pompen en filters draaien !
Warmtepomp staat op het dak en wordt van de week aangesloten in het circuit maar de leidingen liggen al tot aan het plafond in de garage.

Ik heb de warmtepomp nog op extra pvc kkliktegels laten zetten en hij staat op rubberen poten. De garage is geïsoleerd dus ik hoop hem niet te horen in ieder geval.
Vanuit de tuin is de warmtepomp niet te zien, van voren op de woning als je aan komt rijden kun je hem wel zien als je ver genoeg bent. Vanuit de oprit zelf zie je hem niet.

De pomp is op de hoogste stand niet hoorbaar in mijn bijkeuken of woonkamer gedeelte dus dat is ook top.

Donderdag komen ze de randtegels maken en de technische installatie/warmtepomp verder afmaken.
Dan gaan we beginnen de tuin weer een beetje in orde te brengen. :+

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 17-01-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ziet er goed uit... heerlijke aankoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:42
@GeeMoney ziet er goed uit !

Ik vraag me alleen af waarom je gekozen hebt voor zo'n hoge waterlijn ? Wordt water wat er overheen gaat weer opgevangen (lijkt erop van niet) ?

Ik ben benieuwd hoe snel je waterlijn vanzelf zakt bij zwemmen en spelende kinderen ;)
Natuurlijk kan bijvullen altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Had ik ook bij de eerste keer vullen. Op een gegeven moment zakt het iets vanwege gespetter van vooral de kinderen. Denk dat straks, als er gebruik wordt gemaakt van het zwembad, zijn waterlijn ook wel iets lager zal staan dan op deze foto's.

Ziet er goed uit verder @GeeMoney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Plenkske hij zakt nog iets, centimeter of 5 max.
Er zit een overloop op maar die is met de regen de afgelopen 2 weken al volgelopen. Ik heb een dompelpomp voor de zekerheid maar we hebben bewust een hoge waterlijn inderdaad.
De randtegels steken straks iets over en hebben een neus waardoor het water ook grotendeels terug kletst het zwembad in. Natuurlijk gaat er ook echt wel wat overheen maar ipv dus een nog dieper bad hebben we nu een hogere waterlijn gekozen.

Er zit ook een automatisch vul systeem op het bad.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 17-01-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
We hebben vrijwel dezelfde keuzes gemaakt lijkt het. Gaan ze die randstenen rechtstreeks op je stabilise plaatsen of hoe doen ze dat? Bij ons komen ze nog een betonnen rand rondom storten en daar worden ze opgeplakt.

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
reskobon schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:32:
We hebben vrijwel dezelfde keuzes gemaakt lijkt het. Gaan ze die randstenen rechtstreeks op je stabilise plaatsen of hoe doen ze dat? Bij ons komen ze nog een betonnen rand rondom storten en daar worden ze opgeplakt.
Foto’s? :)
Dit is nu een rand van zand cement en daar kan je al op lopen, brokkelt niet af. Wel zie ik een stapel zakken liggen in de garage, wellicht dat dat nog iets van snelbeton is waar ze het in leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reskobon
Ik post later wel een serie foto's, nu is het nog een oorlogsgebied. Snelbeton zou inderdaad ook kunnen, bij mij is het wat lastiger omdat er ruim een meter breed stabilise ligt (moesten schuin afgraven om ellende te voorkomen) en het bad steekt nu nog een halve meter boven de tuin uit. Ik ben het terras, wat ook hoger ligt, aan het verlengen rond het bad.

Leeg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Dag 7:

Members only:

Warmtepomp wordt aangesloten in het circuit en de rand om het bad zijn ze aan het tegelen.
Gelukkig geen sneeuw of ijzel hier dus alles gaat vooralsnog door :) .

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
GeeMoney schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:38:
Dag 6:

***members only***

Pompen en filters draaien !
Warmtepomp staat op het dak en wordt van de week aangesloten in het circuit maar de leidingen liggen al tot aan het plafond in de garage.

Ik heb de warmtepomp nog op extra pvc kkliktegels laten zetten en hij staat op rubberen poten. De garage is geïsoleerd dus ik hoop hem niet te horen in ieder geval.
Vanuit de tuin is de warmtepomp niet te zien, van voren op de woning als je aan komt rijden kun je hem wel zien als je ver genoeg bent. Vanuit de oprit zelf zie je hem niet.

De pomp is op de hoogste stand niet hoorbaar in mijn bijkeuken of woonkamer gedeelte dus dat is ook top.

Donderdag komen ze de randtegels maken en de technische installatie/warmtepomp verder afmaken.
Dan gaan we beginnen de tuin weer een beetje in orde te brengen. :+
Ziet er mooi uit. Die warmtepomp heb ik ook dacht ik, werkt prima en is werkelijk bijna onhoorbaar. Tenminste in vergelijking met de voorgangers. Maar heb jij een grijze bak of blauwe bak? De tweede foto is waterkleur mooi om te zien! Van de zomer lig je er elke dag in...Misschien zelfs al eerder...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GeeMoney
medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Ziet er mooi uit. Die warmtepomp heb ik ook dacht ik, werkt prima en is werkelijk bijna onhoorbaar. Tenminste in vergelijking met de voorgangers. Maar heb jij een grijze bak of blauwe bak? De tweede foto is waterkleur mooi om te zien! Van de zomer lig je er elke dag in...Misschien zelfs al eerder...
De bak is lichtgrijs :)

Members only:

En de rand zit erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Lichtgrijs ook toch, als straks je zout/chloor erin zit kleurt het water mooi lichtblauw. Is het al voorjaar..? :P

[ Voor 12% gewijzigd door m0nk op 19-01-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
m0nk schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:25:
Lichtgrijs ook toch, als straks je zout/chloor erin zit kleurt het water mooi lichtblauw. Is het al voorjaar..? :P
Lichtgrijs, klopt! Straks met het zonnetje erop zal het als het goed is mooi blauw/fris kleuren inderdaad.

De kinderen kunnen al niet wachten inderdaad! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhautvast
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05-2024
GeeMoney schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Lichtgrijs, klopt! Straks met het zonnetje erop zal het als het goed is mooi blauw/fris kleuren inderdaad.

De kinderen kunnen al niet wachten inderdaad! ;)
Mooi bad hoor! Wat zijn de afmetingen?

Zelf ben ik ook druk met de voorbereiding om een bad bad te plaatsten over 2 maanden. Ik zie dat veel de bak rondom aanvullen met stabilisé zoals ook aangeraden word door de zwembad leverancier. Echter vraag ik mij af waarom je dit bijvoorbeeld niet met schuimbeton zou doen? Dit heeft immers een isolatie van ongeveer 0.9RD per 10cm. Misschien wel iets duurder maar het lijkt mij dat je dit rap hebt terugverdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ach, isolatie is zo over-rated :-). Boven afdekking: die is belangrijker, volgens mij, grootste verlies is vanaf het oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhautvast
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05-2024
medu80 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:18:
Ach, isolatie is zo over-rated :-). Boven afdekking: die is belangrijker, volgens mij, grootste verlies is vanaf het oppervlak.
Denk dat je zeker gelijk hebt dat het meeste via de bovenkant eruit gaat. Heb daarom ook niet bespaard op mijn overdekking: Lamellendek Polycarbonaat Solar Silver Anti-Alg
Maar denk dat toch dat het flink kan lonen om bijvoorbeeld je buizen te voorzien van isolatie van en naar je technische ruimte. Naar wat snel onderzoek lijkt de bodemtempratuur op 1.5 meter tussen de 8 en 14 graden te zijn. Ik weet niet hoeveel je dan in praktijk verliest aan de zijkanten maar het lijkt mij de moeite om daar toch wat aan te doen.
Daarbij ga ik onder mijn betonvloer 20cm tempex aanleggen, kleine moeite en zal vast iets schelen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rhautvast op 19-01-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Rhautvast ik wilde eerst zelfs rondom een restpartij PIR/XPS plaatsen maar ook volgens mijn leverancier gaat dat nergens over.
De grond zal zo’n 10-14 graden geven maar de bovenzijde is een giga koud vlak en volgens hem kost dat 80% van je rendement. Ik heb daarom ook die Solar anti-alg lamellen dek genomen.

Mijn bad is 5,5x4 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
GeeMoney schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:37:
@Rhautvast ik wilde eerst zelfs rondom een restpartij PIR/XPS plaatsen maar ook volgens mijn leverancier gaat dat nergens over.
De grond zal zo’n 10-14 graden geven maar de bovenzijde is een giga koud vlak en volgens hem kost dat 80% van je rendement. Ik heb daarom ook die Solar anti-alg lamellen dek genomen.

Mijn bad is 5,5x4 meter.
Bijna zo groot als mijn tuin (~7x4m) >:) :9~.

Ik houd het wel op mijn Spa van 1m3 :o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Jazsie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 08:32:
[...]

Bijna zo groot als mijn tuin (~7x4m) >:) :9~.

Ik houd het wel op mijn Spa van 1m3 :o.
Het is ook een behoorlijke luxe hoor, dat beseffen we zelf natuurlijk ook.
Spa was het eerste plan maar dat vind ik zelf wat minder leuk voor de kinderen en we hebben inderdaad de ruimte voor een zwembad dus uiteindelijk voor het zwembad gekozen. Al was de spa financieel de betere optie :+ .

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• GeeMoney
Dag 8 zit erop en de installatie en het bad zijn opgeleverd:

Members only:

Technische installatie post ik binnenkort als de garage aan kant is :).

Half februari komt er iemand een gedeelte van de tuin weer recht trekken.

De bediening voor het roldek en de lampen is in de overkapping naast het zwembad. Ik heb daar de kabel mooi schuin weg kunnen boren in een staander :).

[ Voor 44% gewijzigd door GeeMoney op 27-01-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:13
GeeMoney schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:31:
Dag 8 zit erop en de installatie en het bad zijn opgeleverd:

***members only***

Technische installatie post ik binnenkort als de garage aan kant is :).

Half februari komt er iemand een gedeelte van de tuin weer recht trekken.

De bediening voor het roldek en de lampen is in de overkapping naast het zwembad. Ik heb daar de kabel mooi schuin weg kunnen boren in een staander :).
mooi bad en roldek, welk type roldek is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
mazzoop80 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:53:
[...]

mooi bad en roldek, welk type roldek is dit?
Het is een solar anti-alg polycarbonaat roldek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Mooi bad inderdaad, en dit lijkt meer van het "doe het goed of doe het niet" gehalte _/-\o_.

We verwachten uiteraard nog foto's van de installatie en op het eind een mooi compleet verslag.
(kunnen we die toevoegen aan de OP).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GeeMoney
Iets meer foto's wat volgens mij mooi aangeeft hoe ze te werk gaan.

Members only:

Ik wil de vaten van chloor en zuur nog gaan ophangen op 1 van de twee rode lijnen.
De gele slang rechts op de foto is voor het automatisch vulsysteem.
Alles krijgt stroom direct vanuit een eigen onderverdeler die ik zelf heb gemaakt en gemonteerd.
G1 is leeg en onbenut, G2 zit de pomp op inclusief roldek en G3 de warmtepomp. G2 en G3 hebben dus een kWh meter dus ik kan precies zien wat ik aan stroom verbruik voor het gehele bad. Hij is mooi in januari van start gegaan dus volgend jaar januari weet ik wat een jaartje zwemmen doet.

Verder is alles in bedrijf gesteld en is het dus nu wachten op de afwerking rondom het bad en mooi weer :) .
Ik zal als ik tijd heb eens een verzamelpost maken.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 28-01-2023 09:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:04

Fairland AQS Inverter 8kW zwembad warmtepomp

Aangezien ik zie dat de AQS warmtepompen op toppy momenteel weer scherp gesprijst zijn (zeker die van 9.5kw) hierbij een kleine review. Heb zelf de 8 kw variant van de AQS warmtepomp begin vorig jaar gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/28pdrTzZ/20220613-085810.jpg
De pomp net uitgepakt

Plaatsing + Geluid
Zowel de intex zandfilterpomp (6m3) en de warmtepomp staan relatief krap achter het zwembad, zie de foto's hieronder. Het is slecht te zien op de foto maar hij heeft ongeveer 1 meter aan ruimte bij de intake en iets minder dan 2 meter aan ruimte bij het uitblazen voor dat de lucht bij de Intex pomp en de buxeshaag aankomt. Dat heeft als nadeel dat hij waarschijnlijk wat meer lucht circuleert als een pomp die helemaal vrij staat. Ik vond het in realiteit echter nog wel mee vallen, over het algemeen was de lucht temperatuur die de warmtepomp aangaf gelijk aan de temperatuur van de thermometer elders in de tuin (schaduw). Voordeel van deze setup is echter dat ze volledig uit het zicht staan, je zou niet zeggen dat daar wat staat. Ander voordeel is dat het geluid dankzij het zwembad ervoor flink wordt gedempt. Voor de warmtepomp is dat niet zo nodig, die maakt vrij weinig geluid en het geluid dat hij produceert is niet storend. Geen vervelende compressor piep bijvoorbeeld. Voor de intex pomp is het echter wel fijn, deze is zoals hier wel eens eerder vermeld vrij luid. Het geluid lijkt een beetje op een auto die ergens stationair staat te draaien. Als je aan de andere kant van het zwembad zit valt het geluid echter wel mee, echter wel een heel stuk luider dan de warmtepomp dus die in vergelijking bijna stil lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr_EPZE2cILLyT-0ddo-alNWk3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMVwMl7izGYgw0TIDKSa4fG4.jpg?f=fotoalbum_large
De warmtepomp blaast hier in dit geval richting de intex pomp, de foto hieronder is dus het beeld als je omdraaid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCAgJlFoRo6c4Uw3cyRjHTjnhU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IAL0wXBobELpxaxUfQ5LimD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX03RkiH2fV9bUmk9ttu1pbgXUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFpbdpe9ai5CrIU0piVKOj0e.jpg?f=fotoalbum_large
Latere edit: kwam deze foto nog tegen, hier kun je het aardig op zien

Prestaties
Ik heb voor aankomende seizoen een stoommeter gekocht om toch is te kijken hoeveel hij nu precies vraagt in bepaalde scenario's. Ik kan daar nu dus nog niet zoveel over zeggen, en dus ook niet hoe goed de stepinverter functionaliteit werkt wat betreft stroomgebruik. Maar ik kan wel zeggen dat het opwarmen van het bad rap ging en naar verwachting. Het bad van 366x99 (8592L) werd met warm weer (~25 graden) ruwweg in een uur 1 graad warmer. Uiteraard ook geholpen door de zon die er in de zomer het grootse deel van de dag bijna volledig inschijnt (zonder solar zeil). Het bad verwarmen tot een fijne 30 graden was dan ook geen probleem, het hoogste wat ik geprobeerd heb was 32 graden wat ook prima ging.

Inverter modus
De (step)Inverter functionaliteit werkte zover ik kon zien ook naar behoren, hij ging netjes voor het bereiken van de gewenste temperatuur langzamer draaien, zodra de temperatuur binnen de 1 graad kwam schakelde hij terug naar 80% om vervolgens verder te zakken naar in de 30% Dat is het laagste wat ik hem zien doen, echter heb ik hem niet zoveel gebruikt als inverter maar meer om het bad snel op temperatuur te brengen dus daar heb ik niet te veel details over. Zover ik heb gezien functioneerde het echter naar behoren en zoals je verwacht van een (step)Inverter. Wat me daarbij overigens wel opviel was dat tussen de 30 en 80 geen vaste waarde leken te zitten, oftewel ik miste de duidelijke steps een beetje, de ene keer zat hij op 47% dan weer op 42% of bijvoorbeeld 36%. Ik had eerder duidelijkere stappen verwacht zoals bijvoorbeeld 80>50>30. Of dat simpel een rapporteer fout is of dat hij toch flexibeler is als verwacht durf ik niet te zeggen dat wil ik dit jaar met de stroommeter verder onderzoeken.

Nog een apart dingetje dat de pomp doet is dat zodra hij in zijn inverter modus gaat de pomp niet meer de daadwerkelijke temperatuur weergeeft terwijl de wifi app dit nog wel doet. Dus als je hem bijvoorbeeld op 30 graden hebt staan springt hij zodra hij naar 29 gaat vrij snel naar 30. Dan zit hij dus werkelijk nog iets minder als 1 graad verwijderd van de setpoint. Verder geen probleem voor de werking is puur visueel maar het viel me wel op.

De wifi app
De app werkt ook prima, wifi bediening zit niet standaard ingebouwd, je kunt echter wel een losse wifi module bestellen, deze heb ik hier besteld. Werkt allemaal prima, ondanks het zeer matige bereik in dit hoekje van de tuin, mijn telefoon verliest hier (zeker achter het zwembad) bijvoorbeeld de wifi. Deze module lijkt daar echter geen last van te hebben er werkt naar behoren op het zwakke 2.4ghz signaal. Bediening gaat via de Smarter Pool app, app is vrij simpel en biedt niet zo heel veel functies. Je kunt uiteraard de temperatuur instellen en de huidige temperatuur aflezen. Verder kun hem op eco modus zetten (80% vermogen), de stand veranderen tussen verwarmen en koelen, tijden instellen wanneer de pomp zelf aan/uit gaat en ten slotte ook de compressor snelheid en stand aflezen. Er is ook een sectie in de app waarmee je if/then statements en zogenaamde scene's kan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeGKNDwLp7eANi87bKbxU4JaHkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ia2ZiqGrhd4exC5RHf5DoRvK.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie
Ik heb zeer lang getwijfeld over deze pomp, eerder bijvoorbeeld de W'eau Mini Inverter of de Garden Pac Mini overwogen. Echter bedacht ik mezelf dat als ik dan toch zoveel uit ging geven ik het net zo goed gelijk goed kon doen door een full-size pomp te kopen. Het ding was dat de meeste pompen in deze categorie geen stekker hebben, iets wat ik met de weinige ervaring die ik heb met elektriciteit toch wel vervelend vond. Deze pomp (zelfde geld voor de 6kw en de 9.5kw variant) heeft echter standaard al een stekker eraan zit wat de keuze makkelijker maakte. Uiteindelijk erg blij met de pomp, voldoet verder prima aan mijn verwachtingen. Hij krijgt het zwembad snel en relatief stil warm en is makkelijk te bedienen met de app. Kan hem zeker aan raden als je op zoek bent naar veel verwarming voor je geld.

Nog een aantal foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EHjBnDAlGV8OziyhvhYu7czPy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8Y2VLV8zhat7Izmhr0mz0B3.jpg?f=fotoalbum_large
De volledige setup, de pomp en warmtepomp staan dus links onder de boom met bloemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN8ZIhJFifjJNKsWfT-LUWEak_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icQl1HamLe60PHMj0eujTQCk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9MDyNqvjaJHWSKzxc4ixnpM2M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCy498ylXl3qDFjRVjX1uidz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYCIxQlWQgNwJb1iS9zAcwdqWJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NB1gUB86qjLmdKEDM2T6rjZa.jpg?f=fotoalbum_large
De Intex waterval aan, erg fijn met de warmtepomp aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDEkaho6EtFlVuU9Lgep0grcH9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Q9WM5SM0oyO9z1d58O7Fauv.jpg?f=fotoalbum_large
Invoer op de warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AN_HuRtebrG-wSYUGFUHBr8VYQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bCKKbtvbQEHL5eRFu19olsJ.jpg?f=fotoalbum_large
Stekker al verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:44
Ik ben bezig met de aankoop van een huis met zwembad.
Nu is het geen zwembad weer/seizoen en dus hebben ze de pomp uitstaan en ook verder geen service dienst die het onderhoudt. Met als resultaat lichtgroen water. Is het iets waar ik mij zorgen om moet maken of is dat snel opgelost in de lente met wat middeltjes. Is mijn eerste zwembad dus heb geen idee.
Het is een betonnen betegelde bak van 40m2 die vorig seizoen nog picobello was, zonder verwarming (zuid europa).

Moet ik er zo snel mogelijk iets doen of maak ik mij druk om niks?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3_pvYnrSp71lSw98T8oK6Y4fCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWDFa45H8OslRomLJjR4ot5Q.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de beeldvorming maar dan met groen water.

[ Voor 28% gewijzigd door Sunrise op 07-02-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Groen water is snel opgelost.
Maar wat is de staat van het beton en van je pomp etc?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:18:
Groen water is snel opgelost.
Maar wat is de staat van het beton en van je pomp etc?
Geen idee maar ik laat er een techneut naar kijken. Het zag er goed uit maar heb er niet veel verstand van.

https://www.serenitypoolp...out-these-inspection-tips
Tegels/voegen checken wordt lastig als je ze niet kan zien.

Maar fijn om te weten dat algen geen groot probleem zijn voor de pomp ofzo.
Ik ga wel zo'n pool bedrijf het laten onderhouden totdat ik het zelf doorheb.

Ik heb even gekeken wat een nieuwe pomp kost als dat allemaal tegenzit, iets van 1700, eventueel klein herstel aan voegen/tegelwerk zit je dan op max 2000 euro. Of ben ik iets te optimistisch?
Maar ik ga vooralsnog niet vanuit dat er problemen zijn maar laat het zeker wel nakijken.

[ Voor 52% gewijzigd door Sunrise op 07-02-2023 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Leidingen? Hoe liggen ze? Heb je een aparte schuur waarin alles staat.

Hoe is je voorraad chemicaliën?
Water tester is een aanschaf waard .net als een (robot) stofzuiger.

Misschien een warmtepomp voor als je gewoon altijd wil zwemmen.
Lees de startpost eens goed door. Leer je al een hoop van.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sunrise schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:25:
[...]

Geen idee maar ik laat er een techneut naar kijken. Het zag er goed uit maar heb er niet veel verstand van.

https://www.serenitypoolp...out-these-inspection-tips
Tegels/voegen checken wordt lastig als je ze niet kan zien.

Maar fijn om te weten dat algen geen groot probleem zijn voor de pomp ofzo.
Ik ga wel zo'n pool bedrijf het laten onderhouden totdat ik het zelf doorheb.

Ik heb even gekeken wat een nieuwe pomp kost als dat allemaal tegenzit, iets van 1700, eventueel klein herstel aan voegen/tegelwerk zit je dan op max 2000 euro. Of ben ik iets te optimistisch?
Maar ik ga vooralsnog niet vanuit dat er problemen zijn maar laat het zeker wel nakijken.
Zou eerst willen weten of je een "chloor-dispenser" of "zout-cel" hebt voor je chemicalien, voordat je zometeen het verkeerde middel erin mikt. en te veel is ook niet goed.

zou niet te druk maken over "verstopte pomp" Belangrijkste is niet 100% van middel x erbij gooien maar met de pomp aan elk uur meten of je aan het gewenste waarde komt (overdaad kan schadelijk zijn)

Zoiezo is een "poolboy" die je buren oid hebben altijd handig, zelf is het niet zo lastig als je regelmatig zelf controleert en bijstuurt.. licht groen is bv een uitstekend moment om bij te sturen..(eerst meten wat je water waardes zijn)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:17:
Leidingen? Hoe liggen ze? Heb je een aparte schuur waarin alles staat.

Hoe is je voorraad chemicaliën?
Water tester is een aanschaf waard .net als een (robot) stofzuiger.

Misschien een warmtepomp voor als je gewoon altijd wil zwemmen.
Lees de startpost eens goed door. Leer je al een hoop van.
Geen idee hoe de leidingen liggen, evenmin of er een voorraad chemicaliën is en er is geen robot stofzuiger, wel een schepnet.

Zwembadverwarming lijkt mij erg duur in gebruik, vooralsnog geen interesse in.

*Ik zit echt in de beginfase van de aankoop dus ik weet nog niet veel en woon nu een eindje uit de buurt. Een huis kopen duurt hier 2 maanden als alle papieren kloppen. Dus mijn handen zijn nu min of meer gebonden maar ik zal bij de eerste handtekeningen aangeven dat ik de waterkwaliteit alvast wil bijhouden. Eerder heb ik niet veel te zeggen maar kan het wel vragen natuurlijk.

Ik heb het vermoeden dat ze de zwembaden hier bij woningen bestemd voor toerisme buiten het seizoen niet bijhouden, dat niemand zich stoort aan het aanzicht en het (veel) goedkoper is om ze in de lente weer proper te maken.

Ik zal de beginpost doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
vso schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:08:
[...]

Zou eerst willen weten of je een "chloor-dispenser" of "zout-cel" hebt voor je chemicalien, voordat je zometeen het verkeerde middel erin mikt. en te veel is ook niet goed.

zou niet te druk maken over "verstopte pomp" Belangrijkste is niet 100% van middel x erbij gooien maar met de pomp aan elk uur meten of je aan het gewenste waarde komt (overdaad kan schadelijk zijn)

Zoiezo is een "poolboy" die je buren oid hebben altijd handig, zelf is het niet zo lastig als je regelmatig zelf controleert en bijstuurt.. licht groen is bv een uitstekend moment om bij te sturen..(eerst meten wat je water waardes zijn)
Nuttige informatie, sowieso zal ik niet uit eigen beweging het proberen te verbeteren zonder expertise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Sunrise schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:02:
[...]

Nuttige informatie, sowieso zal ik niet uit eigen beweging het proberen te verbeteren zonder expertise.
Eigenlijk is het net een huisdier als je het af en toe aandacht geeft en niet te veel voert is iedereen happy

Zie het meer als op peil houden.

Tja vanalles

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• GeeMoney
Zoals beloofd hierbij een verzamelpost van mijn bad en activiteiten. @Koffie en @Jazsie mag aan de openingspost toegevoegd worden hoor.

Het uiteindelijke plaatje zal ik later aanvullen en posten want dat lijkt eind maart te worden voor de afwerking rondom het bad en de aansluiting op de bestaande terrassen.

Uiteindelijk hebben de werkzaamheden ongeveer 2,5 week geduurd van bronbemaling plaatsen tot aan oplevering bad.
Zoals gezegd was de bronbemaling benodigd ivm de hoge grondwaterstand en vervolgens is er een gat van 6.5x4.75x1.75m gegraven waarna een betonnen fundatieplaat van 15cm gestort is en een drainageslang met put is geplaatst in geval van nood.

De technische installatie bevind zich in de garage. De leidingen zijn middels een sleuf vanaf een hoek van het bad naar de hoek van de garage gebracht inclusief een extra loze leiding richting mijn overkapping.
Er is een eigen onderverdeler gemaakt inclusief kWh meters en het bad is actief geworden eind tweede week van januari dus aankomend januari kan ik mooi zien wat een jaartje zwemmen kost aan elektra.
De planning is op te stoken vanaf april ongeveer tot hopelijk eind oktober.

Nog wat technische toevoegingen:
Er is ruw weg een halve meter extra rondom de maten van de bak uitgegraven om uiteindelijk een zand-cement mengsel rond het bad te storten voor de stevigheid.
De drainage die rondom de betonnen fundatieplaat op de bodem ligt is een kokosbuis van 80 welke uitkomt in een drainage put van rond 150 waar je in geval van nood dus een dompelpomp in kan laten zakken en de boel af kan pompen.

Ik had het sonderingsonderzoek opgevraagd vanuit de bouw en daaruit bleek dat ik van boven naar beneden:
40-60cm kleigrond heb.
100-120cm grijs zand laag.
Daar beneden normale zandlaag.
Hierdoor waren er geen heipalen benodigd maar alleen een betonnen fundatieplaat van 15cm dubbel gevlochten.

Alle leidingen zijn druk pvc leidingen van 50 waarvan er 4 naar het bad gaan en dus tevens uitkomen in mijn garage. Daarnaast nog 2 flex leidingen van 20 waarin stuurkabels zitten van oa de vlotters en het roldek.

Je ziet een hoogwaterlijn:
  • HDPE bak van 5.5x4x1.50 m lichtgrijs.
  • Onderhoudsarm vol automatisch systeem. Emec PH/Chloor
  • Fairland warmtepomp full inverter 17.5kW.
  • Glasfilter.
  • Solar anti-alg lamellen deck.
  • 2 RGB LED WiFi lampen.
  • 2 inspuiters, 1 lange skimmer van 80cm.
  • Stofzuiger aansluiting.
  • Bodemput.
  • DAB E-swim Frequentie gestuurde pomp 30m3/h.
  • Zitbank van 0.50m op 1m hoogte waaronder ook de lamellen verdwijnen.
  • Smalle trap van 60cm a 4 treden aan de overzijde van de bank.
  • Natuurstenen rand met ronde neus.
  • Automatisch vul systeem middels vlotter.
  • Overloop aangesloten op hemelwater afvoer.
  • Betonnen fundatieplaat van 15cm.
De bak inclusief graafwerkzaamheden kwam uiteindelijk op 61k uit. Ik heb zelf alleen wat zaken gestuurd qua locaties van leidingen in de garage en ik heb zelf de onderverdeler aangebracht. Verder alles uit besteed.

Een kleine foto impressie:
Members only:

Zoals gezegd volgt de foto met de uiteindelijk situatie later en dan werk ik deze post bij. Naar alle waarschijnlijkheid composieten vlonders.
Edit: foto's toegevoegd :)

[ Voor 255% gewijzigd door GeeMoney op 20-05-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

@Jazsie heb jij al weer water in de hottub zitten of wacht je nog op beter weer? Hier wat aanpassingen gemaakt in het PVC werk, een Blue Connect ertussen etc:) Wel weer zin om erin te gaan moet ik zeggen, echter vorstkans is er nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Movinghead schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:24:
@Jazsie heb jij al weer water in de hottub zitten of wacht je nog op beter weer? Hier wat aanpassingen gemaakt in het PVC werk, een Blue Connect ertussen etc:) Wel weer zin om erin te gaan moet ik zeggen, echter vorstkans is er nog.
Hier heel de winter door gewoon lekker gebubbeld hoor :)

Mogelijk dat op termijn de jacuzzi hier verplaatst gaat worden naar een andere overkapping, ik overweeg om dan het verwarmingselement te bypassen voor een warmtepompje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Movinghead schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:24:
Nog niet, ook wederom met aanpassingen bezig. Daarnaast helaas wat druk met andere zaken en dus geen tijd om te bubbelen :+.

Onder de 10gr buitentemperatuur merk ik toch wel dat de kosten om het water op temperatuur te houden sterk toeneemt.

Ook ik heb enorm zin om weer erin te gaan maar gezien ik momenteel helaas weinig tijd heb wacht ik toch maar tot wanneer het +10gr buiten is, is ook beter voor mijn energie rekening :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Koffie schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Hier heel de winter door gewoon lekker gebubbeld hoor :)

Mogelijk dat op termijn de jacuzzi hier verplaatst gaat worden naar een andere overkapping, ik overweeg om dan het verwarmingselement te bypassen voor een warmtepompje.
Snap ik met een warmte element, veel stroomkosten? >:)

Hier bijna klaar met de aanpassing, al wat water in het circuit gezet, inpandig voor lekdetectie..... kan vanmiddag aan de gang, ergens verdwijnt wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik verwarm met warmtepomp @Movinghead, maar rendement gaat omlaag naarmate het kouder wordt.

Helaas heb ik -spijtig genoeg- mijn leidingen niet geïsoleerd, dat heeft veel invloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Movinghead

Movinghead

ing.

Jazsie schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:53:
Ik verwarm met warmtepomp @Movinghead, maar rendement gaat omlaag naarmate het kouder wordt.

Helaas heb ik -spijtig genoeg- mijn leidingen niet geïsoleerd, dat heeft veel invloed.
Hier hetzelfde, was benieuwd hoe @Koffie het doet ;-). Daarbij vorst en warmtepompen is ook niet ideaal. Vermoedelijk hier een lek in de 6 wegklep, of teveel lucht, maar komt water uit de waste (drupjes) terwijl op circuleren, dus eens nazien als het wat warmer is. Of ook maar vervangen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Movinghead op 26-02-2023 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
So far doe ik het met de ingebouwde waterkoker van de jacuzzi. De plek waar hij nu staat kan ik geen WP aansluiten, dan staat er midden in mn tuin zo'n ding met zichtbare liedingen enzo, geen gezicht,
Later wil ik er wel een WP op aansluiten als ik 'm ergens anders ga plaatsen.

En ja, op temperatuur houden kost energie en geld. Part of the deal, anders moet je maar wat langer douchen en zelf wat bubbelgeluiden maken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Zo, het nieuwe seizoen staat al bijna voor de deur en ik heb het in m'n hoofd gekregen om ons Intex bad in te graven :) Officieel kan het niet, maar officieus doen heel veel mensen het. Inclusief de meest prachtige ombouwen erbij.

Zoiets bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbKScaFA-o38IPOZQzvte33nWHs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zLLQtQQT25mwPuvWtCnZza4U.jpg?f=user_large

Zijn er hier mensen die het al gedaan hebben? En aan welk budget moet ik dan ongeveer denken?
Een betonvloer eronder lijkt me enigszins overkill. Alles goed vlak maken en stabilisé gebruiken voor de stevigheid lijkt me eigenlijk prima.

En daarbovenop dan XPS platen als ondergrond/isolatie.

Twijfel tussen 100% uitbesteden of toch een deel zelf doen :p Geen idee wat het überhaupt kost om zo'n gat te laten graven.

[ Voor 24% gewijzigd door Dennahz op 26-02-2023 19:57 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Dennahz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:51:
Zo, het nieuwe seizoen staat al bijna voor de deur en ik heb het in m'n hoofd gekregen om ons Intex bad in te graven :) Officieel kan het niet, maar officieus doen heel veel mensen het. Inclusief de meest prachtige ombouwen erbij.

Zoiets bijvoorbeeld.

[Afbeelding]

Zijn er hier mensen die het al gedaan hebben? En aan welk budget moet ik dan ongeveer denken?
Een betonvloer eronder lijkt me enigszins overkill. Alles goed vlak maken en stabilisé gebruiken voor de stevigheid lijkt me eigenlijk prima.

En daarbovenop dan XPS platen als ondergrond/isolatie.

Twijfel tussen 100% uitbesteden of toch een deel zelf doen :p Geen idee wat het überhaupt kost om zo'n gat te laten graven.
Welke afmeting is je bad?
Ik heb hier pas een flink gat laten graven namelijk en inclusief dus afvoeren grond (dik 60 kuub) kostte dat €4000,- . Kleine edit: blijkt inclusief drainage aanleg te zijn. Dus ik vermoed 3000-3400 euro.

Afhankelijk van je diepte zit je misschien met grondwater en zelf iets van een simpele betonnen bak is misschien toch wel handig anders drukt die grond ook aan de zijkanten met de tijd je bad in?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

GeeMoney schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:00:
[...]

Welke afmeting is je bad?
Ik heb hier pas een flink gat laten graven namelijk en inclusief dus afvoeren grond (dik 60 kuub) kostte dat €4000,- .

Afhankelijk van je diepte zit je misschien met grondwater en zelf iets van een simpele betonnen bak is misschien toch wel handig anders drukt die grond ook aan de zijkanten met de tijd je bad in?
Damn, da's best wat geld voor zo'n relatief simpele klus als graven en afvoeren van grond.
Het bad is: 549x274x132.

Het idee is een beetje als dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJis1IbvAXAQpyjcP0cPMVr5das=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXbpngHf4EXoeH0cURZSGprF.png?f=fotoalbum_large

En dan natuurlijk een mooi terrasje erop bouwen.

(Screenshot uit: YouTube: Intex zwembad in de grond bouwen.)

Vind zoiets er best ok uitzien. Het is natuurlijk geen "echt" bad, maar een stuk beter dan ieder jaar zo'n lompe bak op het gras :)

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:09
Hier komt het ook alweer eraan om alles te gaan checken en schoonmaken. We hebben hier een Intex Ultra XTR Frame zwembad 549 x 274 x 132. Dit jaar alles is neerzetten met pvc buizen in plaats van flexibele slangen en alles mooi langs de zijkant in de tuin weg werken.

Een flink hobby projectje aan het worden met alles wat erbij komt kijken met alle extra aankopen. Maar de kids vinden het super zo in de tuin ook al is het een lompe grote bak op het gras :)
Pagina: 1 ... 121 ... 167 Laatste