Heb je het wel eens berekend wat afvoeren kost? Alleen voor het afvoeren alleen reken ik al op 1800 euro voor deze klus (rekenen op 36kuub, 50 euro per kuub zwart zand afvoeren)Dennahz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:10:
[...]
Damn, da's best wat geld voor zo'n relatief simpele klus als graven en afvoeren van grond.
Het bad is: 549x274x132.
vorig jaar een pomp huis en schakelkast gemaakt voor het nog huidige opzet zwembad en daar bij ook alles voorbereid op een zwembad in de grond te kunnen maken, dit jaar een warmtepomp er bij gekocht voor de extra warmte te kunnen bereiken in combinatie met automatische zonne verwarming, alles word aangestuurd door die schakelkast. alle upgrades en extra materialen kost wel weer wat maar dan heb je ook wel wat,ben benieuwd naar het zwemseizoen dit jaar.
Als je het handig aanpakt en je hebt een "groot" stuk grond kan je een deel van het uitgegraven stuk grond gebruiken om op te hogenmazzoop80 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:07:
[...]
Heb je het wel eens berekend wat afvoeren kost? Alleen voor het afvoeren alleen reken ik al op 1800 euro voor deze klus (rekenen op 36kuub, 50 euro per kuub zwart zand afvoeren)
mijn tuin was aardig verzakt en ik heb in totaal 200m3 omgespit/verplaatst op 77m2 omdat grondwater stand hier op 80cm diepte midden zomer is/was .. had ik echter niet zo'n zin daar een zwembad in te graven.
Bovengrondse zwembaden hebben van die gaten waar "teveel" water doorheen kan lopen, en wellicht is je pomp niet zelf aanzuigend.
Tja vanalles
Dan moet er wel wat verzakt zijn natuurlijk.vso schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:57:
[...]
Als je het handig aanpakt en je hebt een "groot" stuk grond kan je een deel van het uitgegraven stuk grond gebruiken om op te hogen
mijn tuin was aardig verzakt en ik heb in totaal 200m3 omgespit/verplaatst op 77m2 omdat grondwater stand hier op 80cm diepte midden zomer is/was .. had ik echter niet zo'n zin daar een zwembad in te graven.
Bovengrondse zwembaden hebben van die gaten waar "teveel" water doorheen kan lopen, en wellicht is je pomp niet zelf aanzuigend.
200m3 op slechts 77m2 betekend dat je dus 9x9 hebt eigenlijk en om dan 200m3 te verplaatsen zou je dus 2,5m diep moeten zijn geweest

Dus of ik begrijp je niet, of je 200m3 is schromelijk overdreven.
Ik kan je vertellen dat ze hier met een 1,5 kuubs kraan 2 volle dagen zijn bezig geweest om “netjes” 64 kuub grond af te graven. Dat doe je niet even met het handje hoor. Laat staan 200m3.
Hier moest de grond toch echt afgevoerd worden want de tuin zat al aan de onderkant van de dorpel van de buitendeuren. Daar kan je dus weinig meer opgooien.
@Dennahz afvoeren is inderdaad duur geworden door al die regels als PFAS etc. daarnaast dus een kraan, 2 man, rijplaten, container(s) en het moet ook een beetje netjes natuurlijk, zeker in een bestaande tuin.
Je voorbeeld foto heeft geen last van grondwater gok ik want die paar houten paaltjes en een beetje plastic gaan dat anders in ieder geval niet tegenhouden

Als je zoiets wilt, is de overstap naar een betonnen bak met een liner niet binnen handbereik?
[Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 26-02-2023 23:24]
Je graaft 1 kant uit .. doet je ding dan alles weer terug + de andere kant uit graven, en dan alles vlak makenGeeMoney schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:17:
[...]
Dan moet er wel wat verzakt zijn natuurlijk.
200m3 op slechts 77m2 betekend dat je dus 9x9 hebt eigenlijk en om dan 200m3 te verplaatsen zou je dus 2,5m diep moeten zijn geweest.
Dus of ik begrijp je niet, of je 200m3 is schromelijk overdreven.
Ik kan je vertellen dat ze hier met een 1,5 kuubs kraan 2 volle dagen zijn bezig geweest om “netjes” 64 kuub grond af te graven. Dat doe je niet even met het handje hoor. Laat staan 200m3.
Hier moest de grond toch echt afgevoerd worden want de tuin zat al aan de onderkant van de dorpel van de buitendeuren. Daar kan je dus weinig meer opgooien.
aan/afvoer van spullen was krui-wagen werk door de voordeur.
"Even" was een jaar werk en als je een kuub 3x verplaatst gaat het hard
Tja vanalles
Hier eind januari 2022 een gat laten graven waar dik 110 kuub aan grond verplaatst is.Ik heb hier pas een flink gat laten graven namelijk en inclusief dus afvoeren grond (dik 60 kuub) kostte dat €4000,- .
Hiervan is over de 60 kuub afgevoerd, waarvan ~20 kuub zwarte schone grond gestort is bij mijn schoonouders.Incl verplaatsen 35 km verderop. De rest is afgevoerd, ~20 kuub zwarte rond en ~20 kuub geel zand. Hierwaren wij ruim minder dan €3500,- kwijt (incl uitgraven gat bouwkundig zwembad en verplaatsen grond/zand). De rest van de grond/zand hebben wij in de tuin gestort om het ontstane gat weer dicht te kunnen gooien en de rest van de tuin op te hogen.Dit gaat nog spannend worden of we dit doel gaan halen. Mijn verwachting is dat er zand aangevuld moet gaan worden onder het terras rondom het zwembad, te veel afgevoerd ben ik bang.
Betreft een 4 bij 10 meter zwembad, 1,5 meter diep, incl vaste trap van een meter breed in de hoek.
Bad is opgebouwd uit piepschuim blokken welke vol gestort zijn met beton. Dit systeem kan ik overigens niemand aanraden, wat een drama is dit systeem. Verder 3 skimmers op de lange wand, met hier tegenover 6 inspuiters, zwembadpomp (25m3 capaciteit) die via RS485 poort variabel gestuurd zal worden. 2 LED lampen op de lange wand maken het geheel compleet (verlicht).
Wens is om dit bad te gaan verwarmen met solar oplossing, aangevuld met warmtepomp om het zwemseizoen te verlengen. Tuin op het zuiden, graad of 3 afwijkend.
Ik volg dit topic pas kort en ben eigenlijk nog op zoek naar ervaringen over waterbehandeling.
Specifiek naar ervaringen met het Sugar Valley Aquascenic systeem. Ik heb hier inmiddels het een en ander over gelezen en ben soort van enthousiast. Anders zal het een oplossing worden middels zout elektrolyse. Wij maken al jaren gebruik van een ~30 kuub Intex opzet zwembad met zoutoplossing en dit bevalt heel erg goed. Ik wil zo min mogelijk chemie toepassen en zo ver als mogelijk weg blijven bij chloor.
Geen gezeur met rode, jeukende ogen en andere ongemaken.
Weinig zinnigs te reageren op @Dennahz .
Maar heb wel onwijs veel zin weer om ons "kleine" 3x2 bad op te gaan zetten.
Dit jaar voor het eerst met ZFP. En misschien een WP als er een leuke aanbieding komt. Lekker prutsen en prullen ermee. Heb al hele plannen in het hoofd. Misschien een automatische stofzuiger (vuilzuiger is misschien een beter woord). Wat LED verlichting erin etc. Elk jaar wat uitgebreider.
Vanmiddag was de kleine in de tuin aan het spelen en ze vroeg al om het bad.
Maarja nu vriest t weer. Dus dat bad krijg ik nu nog niet warm.
Dit jaar voor het eerst met ZFP. En misschien een WP als er een leuke aanbieding komt. Lekker prutsen en prullen ermee. Heb al hele plannen in het hoofd. Misschien een automatische stofzuiger (vuilzuiger is misschien een beter woord). Wat LED verlichting erin etc. Elk jaar wat uitgebreider.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Denk dat je bad formaat + zfp + WP wellicht een uitdaging kan wordenDennis1812 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:59:

Uitleg is simpel: let even op de WP + benodigde "flow" van de ZFP voordat je 1 van de 2 aanschaft anders ga je niet happy worden (vergeet de bypass niet)
Tja vanalles
Omdat ik een stroomversnelling ga creëren bedoel je?vso schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:21:
[...]
Denk dat je bad formaat + zfp + WP wellicht een uitdaging kan worden![]()
Uitleg is simpel: let even op de WP + benodigde "flow" van de ZFP voordat je 1 van de 2 aanschaft anders ga je niet happy worden (vergeet de bypass niet)
Zfp is van intex. Vorig jaar op adviezen van hier gekocht. En de flow is best fors. Maar hij hoeft natuurlijk niet 24/7 aan. Paar uur per dag is genoeg. Dat doe ik in de ochtend denk ik.
een WP moet een bepaalde flow hebben en voor verwarmen moet de zfp dus aanblijven staan, de stroomversnelling is een + voor je kid(s)Dennis1812 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:38:
[...]
Omdat ik een stroomversnelling ga creëren bedoel je?
Zfp is van intex. Vorig jaar op adviezen van hier gekocht. En de flow is best fors. Maar hij hoeft natuurlijk niet 24/7 aan. Paar uur per dag is genoeg. Dat doe ik in de ochtend denk ik.

Tja vanalles
Eens.vso schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:47:
[...]
een WP moet een bepaalde flow hebben en voor verwarmen moet de zfp dus aanblijven staan, de stroomversnelling is een + voor je kid(s)
Maar niet als ik in de avond even wil relaxen.
Heb je hem ook 24/7 aan? Naar wat ik hier best regelmatig lees is 12u per dag ofzo ook genoeg.
Immers. Mijn verwarming binnen staat ook niet 24/7 aan.
Ik dacht van 8-8 aan. Dan vanaf eind vd ochtend zwemmen voor de kinderen en ik in de avond het goede warme water
Opstelling wordt dan trouwens: bad --> zfp --> wp --> chloordispenser --> bad
Iemand nog tips voor verlichting die in het bad kan (en als het Hue (of in ieder geval slim) te bedienen is helemaal een grote pre. Ik zie het vooral bij inbouw baden. Maar lijkt mij dat iemand toch wel heeft verzonnen hoe dat in een opzetbad kan?
Ahhhja, het is part of the deal maar als ik kan "bezuinigen" op het verbruik, waarom niet.Movinghead schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:55:
[...]
Hier hetzelfde, was benieuwd hoe @Koffie het doet ;-). Daarbij vorst en warmtepompen is ook niet ideaal. Vermoedelijk hier een lek in de 6 wegklep, of teveel lucht, maar komt water uit de waste (drupjes) terwijl op circuleren, dus eens nazien als het wat warmer is. Of ook maar vervangen
Verder staat ie meestal op vanaf april ergens t/m november.
Wanneer het buiten <10gr is vind ik het persoonlijk ook gewoon te koud, dan is erin gaan lekker maar eruit gaan heb je spijt dat je erin bent gegaan

mbt je wegklep, als dat echt maar paar druppers zijn dan zou ik em niet vervangen... dat kost meer dan die paar druppels

Die flimpje ken ik.Dennahz schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:51:
Zo, het nieuwe seizoen staat al bijna voor de deur en ik heb het in m'n hoofd gekregen om ons Intex bad in te gravenOfficieel kan het niet, maar officieus doen heel veel mensen het. Inclusief de meest prachtige ombouwen erbij.
Zoiets bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
Zijn er hier mensen die het al gedaan hebben? En aan welk budget moet ik dan ongeveer denken?
Een betonvloer eronder lijkt me enigszins overkill. Alles goed vlak maken en stabilisé gebruiken voor de stevigheid lijkt me eigenlijk prima.
En daarbovenop dan XPS platen als ondergrond/isolatie.
Twijfel tussen 100% uitbesteden of toch een deel zelf doenGeen idee wat het überhaupt kost om zo'n gat te laten graven.
Opzich leuke tussenstap tussen opzet en vast zwembad. Zeker als je zoals het filmpje een mooie ombouw erbij maakt.
Zelf doen of laten doen is iets persoonlijks (budget, tijd, handigheid, contacten mbt materiaal/afvoeren).
Ik zelf zou dat laten doen, doe veel zelf maar daar zou ik niet aan beginnen

Lekker bezig, benieuwd naar het resultaat met foto'sTECHboyy schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:29:
vorig jaar een pomp huis en schakelkast gemaakt voor het nog huidige opzet zwembad en daar bij ook alles voorbereid op een zwembad in de grond te kunnen maken, dit jaar een warmtepomp er bij gekocht voor de extra warmte te kunnen bereiken in combinatie met automatische zonne verwarming, alles word aangestuurd door die schakelkast. alle upgrades en extra materialen kost wel weer wat maar dan heb je ook wel wat,ben benieuwd naar het zwemseizoen dit jaar.

WP is toch wel echt een extra comfort, dan gaat de kleine zeker vaker zwemmen op de dagen dat de temperatuur opzich wel goed is maar het water te koud (want bewolkt).Dennis1812 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:59:
Ik filter 24/7, echter dat komt omdat ik UV-C lamp gebruik en een automatisch doseersysteem.Dennis1812 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:56:
[...]
Eens.
Heb je hem ook 24/7 aan? Naar wat ik hier best regelmatig lees is 12u per dag ofzo ook genoeg.
Ik dacht van 8-8 aan. Dan vanaf eind vd ochtend zwemmen voor de kinderen en ik in de avond het goede warme water
Opstelling wordt dan trouwens: bad --> zfp --> wp --> chloordispenser --> bad
Iemand nog tips voor verlichting die in het bad kan (en als het Hue (of in ieder geval slim) te bedienen is helemaal een grote pre. Ik zie het vooral bij inbouw baden. Maar lijkt mij dat iemand toch wel heeft verzonnen hoe dat in een opzetbad kan?
Verwarmen enkel overdag vanaf 12u want dan is temperatuur hoger en is je warmtepomp efficienter, vooral vroeg in de ochtend of laat in de avond is het stukken kouder.
Je opstelling is correct, verlichting is de bekende Intex het beste als je geen gaten wilt maken.
Wil je gaten maken in je liner, dan kan je gewoon eentje nemen met MR16 aansluiting en daar een Zigbee smart lamp inzetten zodat je het kan bedienen met je Hue (heb ik ook zo).
3600 Wp op 0° (vrijwel plat)
Waarom is het systeem met de piepschuimblokken zo'n drama? Want het leek mij juist een van de eenvoudigste manieren om zelf een bouwkundig zwembad te bouwen.Glaslijn schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:58:
[...]
Betreft een 4 bij 10 meter zwembad, 1,5 meter diep, incl vaste trap van een meter breed in de hoek.
Bad is opgebouwd uit piepschuim blokken welke vol gestort zijn met beton. Dit systeem kan ik overigens niemand aanraden, wat een drama is dit systeem. Verder 3 skimmers op de lange wand, met hier tegenover 6 inspuiters, zwembadpomp (25m3 capaciteit) die via RS485 poort variabel gestuurd zal worden. 2 LED lampen op de lange wand maken het geheel compleet (verlicht).
Wat zou jij dan als alternatief aanraden?
Ik zou, als ik het over zou kunnen doen, gaan voor de traditionele betonblokken om de wanden te bouwen.rykers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:14:
[...]
Waarom is het systeem met de piepschuimblokken zo'n drama? Want het leek mij juist een van de eenvoudigste manieren om zelf een bouwkundig zwembad te bouwen.
Wat zou jij dan als alternatief aanraden?
Er zijn tijdens het storten 3 blokken geklapt en twee zijn er gescheurd. De betonstorter heeft zich gehouden aan de voorschriften van het storten, de druk word simpelweg te groot.De eindkapjes worden door net één cm polystyreen op hun plek gehouden, onderste blok heeft de druk van 1 meter hoog beton niet kunnen weerstaan en foetsie waren de eindkapjes. Ik heb voor de hoeken houten mallen gemaakt om deze extra stevigheid te bieden tijdens het storten. De hoge traptreden hebben we ook gestut aan de buitenkant om voldoende tegendruk te realiseren.Ook de bewapening, horizontaal is wat magertjes.
Ik heb meerdere betonpompmensen gesproken, allemaal geven ze aan dat ze nog geen zwembad hebben kunnen storten zonder dat er problemen ontstonden met blokken die klappen.
Enige voordeel wat je met die polystyreen blokken hebt is dat je wanden een beetje geisoleerd zijn, je relatief makelijk je inbouwdelen kunt plaatsen. Het weegt geen drol, snel mee te bouwen.
Het lijkt inderdaad een mooi systeem, ik zou het niet snel aanraden of nog een keer gebruiken.
Met zonne verwarming en een 3m rond bad heb ik een shelly geconfigureerd om 17:00 aan te gaan en 19:00 uit, alleen wanneer het "warm genoeg" is start ik de pomp meestal rond 8 en 10 in de ochtend via HomeAssistant.Dennis1812 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 00:56:
[...]
Eens.
Zolang je aan je minimum dagelijkse "filter tijd" komt is alle tijd extra die de ZFP draait een bonus,
Het verwarmen van water is 1 graad per uur per kuub (rule of thumb), van "kraan" temp naar "lekker" = 1ste keer 2 dagen ofzo en daarna op peil houden.. @Jazsie maar ook anderen hebben wat stats geposts hiervoor (meten = weten)
zoals het hoortOpstelling wordt dan trouwens: bad --> zfp --> wp --> chloordispenser --> bad

Betreft verlichting rechtsboven top pagina "plaatjes only" aanzetten, er zijn een aantal die hebben wel mooie verlichting(s) oplossingen vorig jaar gepost hebben. volgens mij een led-slang voor buiten oid rond het zwembad gelegdIemand nog tips voor verlichting die in het bad kan (en als het Hue (of in ieder geval slim) te bedienen is helemaal een grote pre. Ik zie het vooral bij inbouw baden. Maar lijkt mij dat iemand toch wel heeft verzonnen hoe dat in een opzetbad kan?
my 2 cents automatiseer tot een minimum, leer je kids aan een voetenbadje te gebruiken en dagelijks even de liner voelen of deze "stroef" of "glibberig" word, wanneer glibberig is je chloor te laag en direct even met de borstel erdoorheen en wat chloor erbij.
Schoonmaak de intex accu stofzuiger (wil niet meer zonder), en cover + bubbelfolie er zsm op na gebruik
Tja vanalles
Wij hebben nu een Kokido Telsa 50 elektrische spa- en zwembadstofzuiger. Dikke prima.
Zal vergelijkbaar zijn met die Intex.
Paar jaar terug deden we het met zoom ding met een netje en de tuinslang. Dat was best wel behelpen
Zal vergelijkbaar zijn met die Intex.
Paar jaar terug deden we het met zoom ding met een netje en de tuinslang. Dat was best wel behelpen
Denk dat het een typisch geval is van "wisselende ervaringen per situatie" is, gelukkig doe je het niet dagelijksGlaslijn schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Ik zou, als ik het over zou kunnen doen, gaan voor de traditionele betonblokken om de wanden te bouwen.
Er zijn tijdens het storten 3 blokken geklapt en twee zijn er gescheurd. De betonstorter heeft zich gehouden aan de voorschriften van het storten, de druk word simpelweg te groot.De eindkapjes worden door net één cm polystyreen op hun plek gehouden, onderste blok heeft de druk van 1 meter hoog beton niet kunnen weerstaan en foetsie waren de eindkapjes. Ik heb voor de hoeken houten mallen gemaakt om deze extra stevigheid te bieden tijdens het storten. De hoge traptreden hebben we ook gestut aan de buitenkant om voldoende tegendruk te realiseren.Ook de bewapening, horizontaal is wat magertjes.
Ik heb meerdere betonpompmensen gesproken, allemaal geven ze aan dat ze nog geen zwembad hebben kunnen storten zonder dat er problemen ontstonden met blokken die klappen.
Enige voordeel wat je met die polystyreen blokken hebt is dat je wanden een beetje geisoleerd zijn, je relatief makelijk je inbouwdelen kunt plaatsen. Het weegt geen drol, snel mee te bouwen.
Het lijkt inderdaad een mooi systeem, ik zou het niet snel aanraden of nog een keer gebruiken.

Tja vanalles
Eens, elke toepassing van techniek heeft zijn voordelen en beperkingen.En eerlijk is eerlijk, tot aan het moment dat de problemen ontstonden bij het storten was ik er goed over te spreken.Het heeft alleen veel extra tijd gekost om de dingen op te lossen.vso schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:25:
[...]
Denk dat het een typisch geval is van "wisselende ervaringen per situatie" is, gelukkig doe je het niet dagelijks
En ik denk dat als je het storten van het beton beter "begeleid" je meer kans maakt op een succesvolle stort van het beton. Al zou ik wel dringend adviseren om de hoeken waar de afsluitkapjes in zitten, extra te stuten met een houten plaat.
Ok, helder. Ik hoef de EPS blokken dus niet direct af te schrijven, maar mocht ik daarvoor kiezen dan moet ik wel goed overleggen met degene die de beton komt storten.
Dat wordt hier toch met een betonpomp omdat ik vanaf de straat door de garage moet over een lengte van ca. 40 meter.
Betonblokken betekent dat ik moet stucen en dat is een van de dingen die ik echt niet kan.
Een derde optie die ik overweeg is een stalen bad. Echter een stalen bad leek mij niet zo heel duurzaam als ik zie hoe snel staal in de grond toch verroest. Of valt dit wel mee?
Dat wordt hier toch met een betonpomp omdat ik vanaf de straat door de garage moet over een lengte van ca. 40 meter.
Betonblokken betekent dat ik moet stucen en dat is een van de dingen die ik echt niet kan.
Een derde optie die ik overweeg is een stalen bad. Echter een stalen bad leek mij niet zo heel duurzaam als ik zie hoe snel staal in de grond toch verroest. Of valt dit wel mee?
ik zou je opties goed doorrekenen, je kan ook hybride oplossingen bekijken, of plastic pvc bakken oid.rykers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:12:
Ok, helder. Ik hoef de EPS blokken dus niet direct af te schrijven, maar mocht ik daarvoor kiezen dan moet ik wel goed overleggen met degene die de beton komt storten.
ik kies met mijn slecht bereikbare tuin en relatief hoge waterstand er niet voor een inbouw te doen. maar zeker iets voor mijn volgende huis om rekening mee te houden.
Beton voegt wel waarde toe aan je huis, ik zou zelf voor een beweegbaar/beloopbaar vloer kiezen als mijn tuin relatief klein is, en eventueel een "glazen kas" constructie (hoeft niet direct) zodat de wind er minder vat op heeft.
het (start)topic bevat zeker een aantal mooie zelfbouw verhalen (vorig deel ook)
Dus wellicht besteed je meer/minder maar zeg 5.000 euro versus veel plezier en eventueel toegevoegde waarde aan het huis (overleg met een makelaar ? hoeft je niet direct als een nadeel te zien.
Tja vanalles
Kijk vooral naar het type blok dat je gaat gebruiken, je hebt deze in EPS40 en EPS80. EPS80 is de sterkere.rykers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:12:
Wij hebben twee evrschillende bedrijven gehad met de betonpomp, Beton Heeren en ik meen beton centrale. Beide partijen hadden ervaring met polystereen zwembaden. Bij het storten van het beton mag er geen gebruik gemaakt worden van een trilnaald, aldus de instructie. Wij hebben met een vlaggenstok het beton aangestampt om het toch overal naar toe uit te laten vloeien en de lucht eruit te krijgen. Leuke spierpijn en verkrampingsklus

Mocht je voor dit systeem gaan, zou ik voor meer wapening gaan. Ik heb de verstrekte instructie gevolgd en alle betonmannen zeiden als eerste, dit is wel weinig wapening.Het kan, maar houd niet over. Geleverde instructie heeft het over om de 50 cm een draadeind, achteraf gezien, zou ik dat nu om de 25 cm gedaan hebben. Ik heb voor grade 8.8 verzinkt draadeinden M10 gekozen, werd niets over vermeld maar vond grade 4.8 niet sterk genoeg. Qua meerprijs ten opzichte van grade 4.8 maar een fractie duurder. En doe een flinke carrossoriering tussen twee moeren aan het einde, net onder bovenkant beton plaatsen. Zorgt ervoor dat het draadeind beter in het beton geankert zit. Je zou eventueel halverweg ook nog een carrossoriering kunnen plaatsen in het midden. Horizontaal heb je niet heel veel opties met je wapening, de cm dikke voorgeschreven betonijzers zou ik wel weer gewoon opnieuw kiezen. Horzontaal kun je niet veel, het is te veel moeite om dit in het midden door je blok te prikken, bovendien is het dan moeilijk om een ijzerdraadje om de vertikale draadeind te wikkelen.
Investeer pak hem beet €100,- in een elektrische polystyreen snijder, dit aparaat heeft mij veel tijd bespaard!
Werkt supermakelijk

Ik heb voor de mix van het beton goed advies gehad(denk ik) en we zijn wat afgeweken van de voorgeschreven mix. Tevens is er wat aan het beton toegevoegd omdat het voor zwembad gebruik is en zo beter bestand te zijn tegen zuren.
Dat is totaal geen issue, wij hadden dik 75 meter slang nodig. Wij hebben een vreselijk diepe tuin (zwembad ligt halverwege in het midden van de tuin), pomp stond al van de straat aan het begin op de oprit en we hadden net genoeg slang. Kijk hier niet te krap, geef door hoeveel meter slang je nodig hebt. Ik heb zonder vergunning de straat een halve dag geblokkeerd steeds met een betonwagen die de doorgang blokkeerde en ben er goed mee weg gekomen.Is wel iets om rekening mee te houdenDat wordt hier toch met een betonpomp omdat ik vanaf de straat door de garage moet over een lengte van ca. 40 meter.

Ik kan nog niet metselen, maar stucen ben ik van overtuigt dat ik dit niet kanBetonblokken betekent dat ik moet stucen en dat is een van de dingen die ik echt niet kan.

Deze optie heb ik niet naar gekeken, maar ik verwacht dat dit wel verzinkt danwel gegalvaniceerd zal zijn.Een derde optie die ik overweeg is een stalen bad. Echter een stalen bad leek mij niet zo heel duurzaam als ik zie hoe snel staal in de grond toch verroest. Of valt dit wel mee?
Hier is het alleen belangrijk of je een traditioneel chloorbad gaat voeren of dat je elektrolyse of hydrolyse gaat doen. Dat kan het staal mogelijk aantasten. Then again, niet onderzocht maar dit is wel het eerste wat in mijn gedachte opkomt.
@vso @Glaslijn een HDPE of Polyesterbak gaat hem niet worden omdat deze dan ook over de afstand van 40 meter op zijn plek getakeld moet worden.
Het was mooi geweest als ik dit plan 4 jaar geleden had gehad voordat ik mijn garage had laten bouwen, dan had ik er nog naast kunnen komen met een vrachtwagen. Nu moet het over de garage heen.
Vandaar dat het iets moet worden met lokaal opbouwen: betonblokken, EPS of een rol staal. EPS is denk ik wel de duurste van deze opties. Het voordeel is dat ik minder zelf daarbij hoef te doen en dat het bad wel in 1 keer goed geïsoleerd is.
Ik neig dus naar de EPS blokken. De genoemde EPS80 heb ik ook bij 1 webwinkel gezien. Bij andere zie je meestal geen EPS kwaliteit, dus dat wordt nog wel een rondje bellen. Gelukkig heb ik heb nog wel een tijd om te e.e.a. uit te zoeken. Komende zomer eerst maar eens het gat verder uitgraven en de grond ergens in de tuin kwijtraken. In de zomer kan dan tijdelijk een opzetbadje in het gat staan. Als die weer weg kan, dan kan ik de betonplaat laten storten. Of eventueel eerder als ik het opzetbad elders in de tuin zet.
Overigens hoef ik dus met grondwater geen rekening te houden. Dat zit hier flink diep. De bronpomp heeft daar soms zelfs moeite mee.
Ik zal tzt hier ook wel een mooi bouwverslag neerzetten.
Het was mooi geweest als ik dit plan 4 jaar geleden had gehad voordat ik mijn garage had laten bouwen, dan had ik er nog naast kunnen komen met een vrachtwagen. Nu moet het over de garage heen.
Vandaar dat het iets moet worden met lokaal opbouwen: betonblokken, EPS of een rol staal. EPS is denk ik wel de duurste van deze opties. Het voordeel is dat ik minder zelf daarbij hoef te doen en dat het bad wel in 1 keer goed geïsoleerd is.
Ik neig dus naar de EPS blokken. De genoemde EPS80 heb ik ook bij 1 webwinkel gezien. Bij andere zie je meestal geen EPS kwaliteit, dus dat wordt nog wel een rondje bellen. Gelukkig heb ik heb nog wel een tijd om te e.e.a. uit te zoeken. Komende zomer eerst maar eens het gat verder uitgraven en de grond ergens in de tuin kwijtraken. In de zomer kan dan tijdelijk een opzetbadje in het gat staan. Als die weer weg kan, dan kan ik de betonplaat laten storten. Of eventueel eerder als ik het opzetbad elders in de tuin zet.
Overigens hoef ik dus met grondwater geen rekening te houden. Dat zit hier flink diep. De bronpomp heeft daar soms zelfs moeite mee.
De afstand was hier ook het probleem, behalve als ik over de huizen van één van mijn 9 buren had mogen tillen. Ik heb de vraag niet eens gesteld omdat ik geen slapende honden wakker wilde maken vanwege de aangevraagde vergunning om te mogen graven.rykers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:15:
@vso @Glaslijn een HDPE of Polyesterbak gaat hem niet worden omdat deze dan ook over de afstand van 40 meter op zijn plek getakeld moet worden.
Dat grondwater was hier ook geen issue, zit hier op meter of drie diep.Hebben voordat we aan het zwembad begonnen een jaar eerder een waterput laten slaan, gaf ook weer inzichten over de grondwaterstand

Hier heeft het gat van het zwembad pak hem beet 14 maanden open gelegen, geen grondwater gezien in alle maanden. Bleef ook geen water in de put staan, spoelde allemaal gelijk netjes weg. Gat is 170cm diep.
Bij ons zijn er geen wanden helemaal ingestort, maar er word toch wel aangeraden om het gat zo snel mogelijk weer dicht te gooien met oog op afkalven. Onze kraanmachinist had voor ons gelukkig ook flink wat jaar ervaring en heeft de wanden zo afgegraven dat er stevigheid in bleef. Eerste stuk recht, daarna beetje schuin naar binnen. Wij hebben ene paar flinke hoosbuien overleeft, op twee hoeken is er klein beetje grond van de wand ingestort. Moest het er wel weer weg scheppen om het bad te kunnen bouwen.
Of EPS de duurdere versie is durf ik niet te beweren, heb geen onderzoek gedaan naar de kosten van de andere bouwmethoden. Voor alles waar je beton stort, ben je de kosten van de pomp + slanglengte twee keer kwijt. 1 keer voor de vloer storten en 1 keer om de wanden te storten. Bij ons was er een derde keer, vanwege de problemen met de blokken. Los van die extra keer dat we een pompwagen nodig hadden, vond ik de kosten in verhouding nog meevallen. Het is en blijft veel geld.
Mijn bak is op ruim 55m op zijn plek gehesen hoor.rykers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:15:
En een vergunning voor het graven heeft mijn grondwerker geregeld.
Kans dat je die niet krijgt is klein tenzij je inderdaad 80% van je tuin wilt lozen natuurlijk.
In kosten (als je het laat doen) is een betonnen bak op maat maar iets goedkoper dan een HDPE bak. Op mijn totaalofferte zou dat 4k betekenen. Wel geldt natuurlijk maar ik wilde ook geen liner en naden, dan blijft een bak eigenlijk als enige over.
Nog een voordeel van een bak vond ik de doorlooptijd. Vanaf de eerste bronbemaling tot aan oplevering bak ben je een goede 1,5 week bezig strak gepland. Dan nog een week voor de technische installatie en randtegels maar dat is het.
Een bak op maat laten bouwen kost je alleen al een week of 3-4 ivm droogtijden en opbouwen. Daarom is het prijsverschil ook relatief klein omdat je dus langer vaklui nodig hebt die arbeid verrichten.
[Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2023 18:48]
De mijne is ook over het huis gegaan. Dat gaat eigenlijk razendsnel. Zelfs als ze niet over je huis moeten hebben ze toch een kraan nodig.
Meld me hier ook maar weer eens.
Vorig jaar verhuisd en nu in principe ruimte (genoeg) voor een mooi inbouw zwembad. Idee is iets van 8x4m, buitenmaat, Vorig jaar me al een beetje wezen oriënteren m.b.t. de mogelijkheden en globale kosten.
Wat ik begrepen heb ik dat het gebruik van EPS blokken en alles er omheen niet echt een voordeel biedt t.o.v. werken met betonblokken. Het leek mij ook wel makkelijker, maar dat blijkt toch vaak, zoals hierboven ook weer vermeld, toch wel tegen te vallen.
Qua zijwand isolatie valt het best mee/tegen, wat je wilt, de meeste warmte verlies je toch door het oppervlak. Als je het stuck werk niet wilt/kan doen, is het afwerken van de wanden met XPS500 isolatieplaten nog een optie. Ik denk niet dat iets is wat mijn voorkeur heeft, maar 't is een optie
We neigen hier naar een bouwkundig zwembad, een (HD)PE,PP bak is ook mooi, maar als je dan uit eindelijk naar de prijs kijkt, weet ik niet of dat verschil het waard is. Zwembad is onderdeel van het grote plaatje: tuin herinrichting, dus het zal wel even een project worden.
Vorig jaar verhuisd en nu in principe ruimte (genoeg) voor een mooi inbouw zwembad. Idee is iets van 8x4m, buitenmaat, Vorig jaar me al een beetje wezen oriënteren m.b.t. de mogelijkheden en globale kosten.
Wat ik begrepen heb ik dat het gebruik van EPS blokken en alles er omheen niet echt een voordeel biedt t.o.v. werken met betonblokken. Het leek mij ook wel makkelijker, maar dat blijkt toch vaak, zoals hierboven ook weer vermeld, toch wel tegen te vallen.
Qua zijwand isolatie valt het best mee/tegen, wat je wilt, de meeste warmte verlies je toch door het oppervlak. Als je het stuck werk niet wilt/kan doen, is het afwerken van de wanden met XPS500 isolatieplaten nog een optie. Ik denk niet dat iets is wat mijn voorkeur heeft, maar 't is een optie
We neigen hier naar een bouwkundig zwembad, een (HD)PE,PP bak is ook mooi, maar als je dan uit eindelijk naar de prijs kijkt, weet ik niet of dat verschil het waard is. Zwembad is onderdeel van het grote plaatje: tuin herinrichting, dus het zal wel even een project worden.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
isolatie zal wel wat toevoegen, oftewel het is wel handig om bv met eps-120 tot 200 platen onder je plaat te beginnen .. (2m x 1m x 10cm) maar dat is meer tegengewicht /druk verdeling voor je betonplaat enzo maar 60% van je warmte verlies zit in de bovenkant/oppervlakterykers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:15:
Tja vanalles
Natuurlijk kan het technisch, alleen een forse kraan brengt natuurlijk ook bijbehorende kosten met zich mee.
Dat is de reden voor mij om af te zien van de kant en klare kunststof bak oplossingen.
Ik ben vooral van het dhz-en, dus dan zit er wel een aardig verschil in aan kosten. Natuurlijk afgezien van mijn eigen uren.
Doorlooptijd maakt hier minder uit. De locatie is wat verder achterin de tuin, dus we hebben vanuit het huis niet direct zicht op de bouwput.
Dat is de reden voor mij om af te zien van de kant en klare kunststof bak oplossingen.
Ik ben vooral van het dhz-en, dus dan zit er wel een aardig verschil in aan kosten. Natuurlijk afgezien van mijn eigen uren.
Doorlooptijd maakt hier minder uit. De locatie is wat verder achterin de tuin, dus we hebben vanuit het huis niet direct zicht op de bouwput.
je kunt ook Stepoc blokken gebruiken, deze werken verder hetzelfde als EPS blokken, alleen zijn ze van beton dus als nadeel veel zwaarder, maar wel veel steviger.rykers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:12:
Met Isolatiemateriaal (geen platen maar op een rol, polyethyleen 12 mm) erop heb je een mooie gladde wand welke geisoleerd is en iets zachter. Moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben en vooral op de vloer geeft dit een erg comfortabel gevoel.
Heb dit nu 2 jaar in m'n zelfbouw zwembad van 8,5 *4,0 * 1,5 . Waarbij ik alles behalve het folielassen zelf heb gedaan, dit ivm een loungebank en trap waardoor een kant en klare foliezak niet mogelijk was.
[Voor 14% gewijzigd door garrow op 28-02-2023 13:30. Reden: Toevoeging]
Die polyethyleenrol is dan ook een prima optie om te gebruiken met de meer traditionele betonblokken lijkt mij? Dat is dan nog weer voordeliger omdat ik niet 2 keer een betonpomp nodig hebgarrow schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:12:
[...]
je kunt ook Stepoc blokken gebruiken, deze werken verder hetzelfde als EPS blokken, alleen zijn ze van beton dus als nadeel veel zwaarder, maar wel veel steviger.
Met Isolatiemateriaal (geen platen maar op een rol, polyethyleen 12 mm) erop heb je een mooie gladde wand welke geisoleerd is en iets zachter. Moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben en vooral op de vloer geeft dit een erg comfortabel gevoel.
Heb dit nu 2 jaar in m'n zelfbouw zwembad van 8,5 *4,0 * 1,5 . Waarbij ik alles behalve het folielassen zelf heb gedaan, dit ivm een loungebank en trap waardoor een kant en klare foliezak niet mogelijk was.

Heb je die polyethyleen dan gewoon verlijmd op het beton? Overigens vind ik met een korte zoekopdracht vooral zelfklevende platen. Dat kan vast ook.
Dat kan, echter traditionele betonblokken moet je metselen wat dus voegen geeft. Daar heb je bij deze blokken geen last van. de voegen zul je dan goed moeten wegwerken anders ga je dit toch zien door de druk van het water.rykers schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:30:
[...]
Die polyethyleenrol is dan ook een prima optie om te gebruiken met de meer traditionele betonblokken lijkt mij? Dat is dan nog weer voordeliger omdat ik niet 2 keer een betonpomp nodig heb![]()
Heb je die polyethyleen dan gewoon verlijmd op het beton? Overigens vind ik met een korte zoekopdracht vooral zelfklevende platen. Dat kan vast ook.
Polyethyleen is gewoon gelijmd op de blokken inderdaad en heeft als bijkomend effect dat het zachter is.
Ik zou een Poolex JetLine Premium willen aanschaffen en die intelligent aansturen met vb Home Assistant. Ik ben een Home Assistant leek maar zie volgende:
https://github.com/tuya/tuya-home-assistant/issues/811
Hoe kan je dit dan sturen? Is dit via Wifi of heb je hardware hiervoor nodig?
De sturing zou ergens een logica moeten hebben dat de pomp haar minimum uren draait voor waterbehandeling en indien er stroom wordt gegenereerd door de zonnepanelen de warmtepomp voor een half uur draait en dan terug opnieuw controleren enz., zodanig dat er niet veel geschakeld moet worden.
Is dit haalbaar met Home Assistant en die Poolex JetLine warmtepomp ? Zijn er alternatieve warmtepompen die je makkelijker kan aansturen?
Alvast bedankt voor alle hulp!
De sturing zou ergens een logica moeten hebben dat de pomp haar minimum uren draait voor waterbehandeling en indien er stroom wordt gegenereerd door de zonnepanelen de warmtepomp voor een half uur draait en dan terug opnieuw controleren enz., zodanig dat er niet veel geschakeld moet worden.
Is dit haalbaar met Home Assistant en die Poolex JetLine warmtepomp ? Zijn er alternatieve warmtepompen die je makkelijker kan aansturen?
Een zwembad warmtepomp heeft geen waterpomp. Je hebt dus nog een zwembadpomp nodig om het water rond te pompen.kraaiven schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:49:
Ik zou een Poolex JetLine Premium willen aanschaffen en die intelligent aansturen met vb Home Assistant. Ik ben een Home Assistant leek maar zie volgende:
Verder heeft de Poolex WiFi, dus die kan je daarmee aansturen. Je zal nog moeten kijken hoe je dat wilt combineren met de zwembadpomp. Als je wilt dat de zwembadpomp langer draait zal je die dus zelf los moeten aansturen ipv dat via de Poolex te doen.
Tuya zit in veel smart HW maar heeft ook een "reseller" methode waarbij bijvoorbeeld Action of LIdl zijn eigen app kan hebben alhoewel je ook de Tuya app kan gebruiken, teminste in de tuya producten die ik hebt is dat het geval.kraaiven schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:49:
Er zijn 2 of 3 wegen
1) skip de intergratie (use the app)
2) tuya local (via een developer mode/toegang in HA trekken) werkt goed maar internet afhankelijkheid en kan beide gebruiken.
als je "void warrenty" niet erg vind dan de volgende stap
3de ) YouTube: STOP using Tuya! Transplant your ESP8266 100% LOCAL - Tuya-Convert F.0 laat zien hoe je een tuya product "simpel" kan voorzien van een ESP die met Tasmota of Esphome chip kan doen.
ps voor stap 3 hier zou ik wel kapton tape gebruiken en een hot air gun en vooraf zoals in het filmpje de esp voorzien van een Esphome/tasmota config, waarbij overgang tasmota --> esphome nog mogelijk is omdat tasmota ook firmware(bin file) update mogelijkheid via OTA heeft.
Tja vanalles
vso - hartelijk bedankt voor het antwoord. Die Poolex JetLine Premium is dan wel een goede keuze omdat ze tuya ondersteunt?
Ik neem aan dat de verbinding naar die pomp via wifi loopt vanuit HA ?
De installatie HA is wel niet duidelijk voor mij - zoals ik al aangaf: ik ken niets van HA.
Ik neem aan dat de verbinding naar die pomp via wifi loopt vanuit HA ?
De installatie HA is wel niet duidelijk voor mij - zoals ik al aangaf: ik ken niets van HA.
De link die je aankaart geeft aan dat de Poolex JetLine Premium inderdaad met Tuya werkt.kraaiven schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:49:
Echter staat die post nog steeds open, kans is dus dat je het zelf nog moet integreren in HA en dat het dus niet standaard in de Tuya add-on zit.
Daar gaat wel wat tijd in zitten als je dit niet vaker gedaan hebt en of bekend mee bent...
(Indien je volledige controle wilt is dit wel de meest makkelijke manier om het te doen).
Installatie van HA is echt zo simpel en duidelijk, ik raad dus sterk aan om eerst met HA te experimenteren voordat je verder gaat

Ik heb zelf de BWT Inverter HI-HC 85 | 8,5 kW (https://zwembadcompleet.nl/bwt-inverter-hi-hc-85-8-5-kw) en deze kan je via RS485 / Modbus aansturen, zo doe ik dat via HA.
Verder zou je kunnen kijken wat je nu precies wilt, enkel aan/uit schakelen kan ook op andere -makkelijkere- manieren.
Denk dat je een paar dingen van elkaar los wilt halen, je zwembad verwarmen is een hele andere wens dan het automatiseren ervan.kraaiven schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:04:
vso - hartelijk bedankt voor het antwoord. Die Poolex JetLine Premium is dan wel een goede keuze omdat ze tuya ondersteunt?
Een pomp --> praten we in dit geval over een Zand Filter Pomp(ZFP) ipv zo'n goedkope cartridge filter versie (CFP) de verwarming is Solar of WP en je hebt het hier eigenlijk over een ZFP + WP
Wat je eigenlijk wilt (automatiseren) is dat de ZFP aangaat als het bad "te koud" is .. en wanneer de ZFP aanslaat de WP ook actief (word) waardoor het geheel gaat verwarmen.Ik neem aan dat de verbinding naar die pomp via wifi loopt vanuit HA ?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 +Jazsie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:54:
Installatie van HA is echt zo simpel en duidelijk, ik raad dus sterk aan om eerst met HA te experimenteren voordat je verder gaat. Er zit wel wat leer curve in
.
Kan ik me volledig bij aansluiten, wat je wilt isVerder zou je kunnen kijken wat je nu precies wilt, enkel aan/uit schakelen kan ook op andere -makkelijkere- manieren.
1) start in de ochtend (je moet toch dagelijks filteren)
2) dan kan je gelijk de temperatuur meten via de WP
3) als WP slim genoeg is .. (lees met een stroom stekker voor losse pomp) dan minimaal 1 a 2 uur draaien voor je "filter run"
4) uitschakelen wanneer je "gefilterd hebt" en/of het bad warm genoeg is (minimale draaitijd is wel vereist)
Echter zoals @Jazsie aangeeft hij doet dit op een "wellicht complexe" methode (al doende leert men)
meeste van ons zijn lekker aan het hobby-en ik en anderen zijn veel ervaringen rijker

Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic is bedoeld als je niet bang bent om dingen open te schroeven

Voordat je aanschaft van een WP even de handleiding lezen wat de opties zijn en je kan hier vragen of je WP "goed" is maar geef dan wel aan wat je intenties zijn .. je hoeft niet te vragen of hij "Goed" verwarmt .. hooguit zijn ze onzuinig of onder/over capaciteit. (altijd goed om je m3 inhoud van je zwembad erbij te vermelden daarom)
Tja vanalles
Zijn er hier ook tweakers die een Fairland warmtepomp middels automation aansturen en/of uitlezen? Hij komt bij mij op de WiFi maar ik wil hem eigenlijk integreren in mijn Fibaro automation zodat ik 1 plek heb waar ik alle zaken uit kan lezen en aan kan sturen. Google geeft weinig soeps terug helaas.
Toch bovenstaande topic ook maar even doorgenomen en daarin zit iemand die zijn Fariland met een Modbus Wi-Fi adapter werkzaam heeft in Domoticz. Niet helemaal wat ik zelf dus wil maar mogelijk kom ik daar verder mee.
Toch bovenstaande topic ook maar even doorgenomen en daarin zit iemand die zijn Fariland met een Modbus Wi-Fi adapter werkzaam heeft in Domoticz. Niet helemaal wat ik zelf dus wil maar mogelijk kom ik daar verder mee.
[Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 05-03-2023 23:03]
Beste Matis,
Graag pik in in op uw vraag over de waterbehandeling. In de reacties zag ik ook heel wat mensen reageren over de ingewikkelde waterbehandeling van zwembaden.
Zwembadwater helder en zuiver houden kan eigenlijk eenvoudig :
1. goed afdekt met een zomerziel dat er geen vuil inkomt en
2. het vuil die er inkomt steeds wegneemt,
3. de pH juist zet
4. en altijd chloor in de dispenser/dobber doet
5. + 1 maal per week de filter poetst moet het echt lukken.
Wat ook interessant is zijn 5 in 1 chloortabletten met alles in. Dit maakt het zeer veel gemakkelijker.
TIP : gebruik steeds NIET onthard water van de kraan (zo krijg je geen problemen met je alkalititeit.
Je kan meer info vinden op : Groen zwembad water helder maken en houden.
Veel succes, Lode
Graag pik in in op uw vraag over de waterbehandeling. In de reacties zag ik ook heel wat mensen reageren over de ingewikkelde waterbehandeling van zwembaden.
Zwembadwater helder en zuiver houden kan eigenlijk eenvoudig :
- pH waarde op 7,2 -7,3 houden met ph min en pH plus
- de chloorwaarde tussen 1 - 2ppm houden
- regelmatig vlokmiddel gebruiken en wekelijks de filter spoelen
- het zwembad afdekken
1. goed afdekt met een zomerziel dat er geen vuil inkomt en
2. het vuil die er inkomt steeds wegneemt,
3. de pH juist zet
4. en altijd chloor in de dispenser/dobber doet
5. + 1 maal per week de filter poetst moet het echt lukken.
Wat ook interessant is zijn 5 in 1 chloortabletten met alles in. Dit maakt het zeer veel gemakkelijker.
TIP : gebruik steeds NIET onthard water van de kraan (zo krijg je geen problemen met je alkalititeit.
Veel succes, Lode
Hier zou ik van maken: het zwembad lichtdicht afdekken. Dat voorkomt alggroei, afdekken met bijvoorbeeld lichtdoorlatend noppenfolie niet.Lodetk02 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:33:
...
Zwembadwater helder en zuiver houden kan eigenlijk eenvoudig :....
- het zwembad afdekken
Fairland WP's hebben een RS485/MODBUS aansluiting, werkt top met aansturen. Je krijgt als "bonus" een nieuwe mode genaamd "super silent" erbij waarbij de wp op max 20% blijft draaien.GeeMoney schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:24:
Zijn er hier ook tweakers die een Fairland warmtepomp middels automation aansturen en/of uitlezen? Hij komt bij mij op de WiFi maar ik wil hem eigenlijk integreren in mijn Fibaro automation zodat ik 1 plek heb waar ik alle zaken uit kan lezen en aan kan sturen. Google geeft weinig soeps terug helaas.
Weet niet precies wat je dan wel wilt maar dit is naar mijn mening de beste manier om aan te sturen...
Check het zwembad automatiserings topic voor meer info.
[Voor 6% gewijzigd door Jazsie op 06-03-2023 12:29]
Ik heb het gevonden inderdaad. Doet op zich wat ik wil alleen in de verkeerde applicatie (Domoticz ipv Fibaro) maar ik zal even kijken naar de code, wellicht is die vertaalslag goed te doen aangezien er feitelijk tegen die MODBUS gepraat wordt.Jazsie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Fairland WP's hebben een RS485/MODBUS aansluiting, werkt top met aansturen. Je krijgt als "bonus" een nieuwe mode genaamd "super silent" erbij waarbij de wp op max 20% blijft draaien.
Weet niet precies wat je dan wel wilt maar dit is naar mijn mening de beste manier om aan te sturen...
Check het zwembad automatiserings topic voor meer info.
Waarom is niet onthard water beter ? Als ik mijn water niet onthard, is dat water van om & bij de 39°F (21°D).Lodetk02 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:33:
https://fgheysels.github.io/
Ook bij mijn bad werd het sterk afgeraden.whoami schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Waarom is niet onthard water beter ? Als ik mijn water niet onthard, is dat water van om & bij de 39°F (21°D).
De andere zaken hebben kalk nodig om te binden begreep ik en consistentere waardes op te leveren in je bad.
Ik heb dus ook een omleiding gemaakt buiten mijn ontharder om voor het zwembad.
ik heb een vraag heeft er iemand een idee voor een soort circulatiepomp die tegen zout en warm water kan en niet te sterk is om in mijn zonnecollectoren water rond te pompen en goed warm te krijgen, ik heb afgelopen jaar een oude cv circulatiepomp gebruikt en dat werkte fijn maar die vond het zoute zwembad water niet zo leuk.
Gewoon een zwembadpomp gebruikenTECHboyy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:27:
ik heb een vraag heeft er iemand een idee voor een soort circulatiepomp die tegen zout en warm water kan en niet te sterk is om in mijn zonnecollectoren water rond te pompen en goed warm te krijgen, ik heb afgelopen jaar een oude cv circulatiepomp gebruikt en dat werkte fijn maar die vond het zoute zwembad water niet zo leuk.

Ik heb dit dus vorig jaar gedaan... na 8 weken heb ik het zwembad leeg laten lopen en opnieuw gevuld met normaal "hard" water..whoami schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Waarom is niet onthard water beter ? Als ik mijn water niet onthard, is dat water van om & bij de 39°F (21°D).
Wat een drama...
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
Heb ik over na zitten denken maar is te groot en heeft een te hoog doorstroom vermogen
Niet als je eentje neemt met variable snelheid, dat werkt gewoon top en is zuinig in gebruik.
Heb ik ook maar dan gelijk als vervanging van bestaande waterpomp.
Hoe heb jij dan het zoutwater systeem ingeregeld? Via andere pomp?TECHboyy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Heb ik over na zitten denken maar is te groot en heeft een te hoog doorstroom vermogen
hogere doorstroming is juist beter, zolang je druk niet omhoog gaatTECHboyy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:27:
[...]
Mijn zonneverwarming start met 40-50 graden (gemeten) wanneer ik het zwembad water erdoorheen laat vloeien.zakt de temp in de verwarming naar 1 a 2 graden boven het zwembadwater (met goed weer) zolang dit zakt over de gehele lengte van de slang is dit indicatie dat de energie afgevoerd word naar het zwembad.
maar per meter slang --> druk omhoog dus om de flow optimaal te houden wil je een goeie verdeling hebben tussen in en uit.
mijn ZFP pompt in 45 min het zwembad rond ook door de zonneverwarming met een delta T van 0,3 is dat meer als een graad per uur, dit is gewoon een 6x1m epdm mat. en ik heb uitschieters naar 0,5-0,7 graad gemeten afgelopen zomer.
Tja vanalles
Ik gebruik deze:https://www.wiltec.de/nl/...pomp-circulatiepomp/50965 Voor een opzet zwembad, doet ongeveer 20 liter per minuut door 2 solar bollen, 1 solar board en een flowclear filter. Ze hebben hem ook nog in een maat kleiner als dat nog teveel is. (Ik gebruik geen zout, maar het is een zwembad pomp, dus ik neem aan dat het kan)TECHboyy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:27:
[...]
ja dat zou wel een optie kunnen zijn maar is ook wel een beetje een prijzige oplossing voor alleen Zonne collectie water rond te laten pompen om op te warmenJazsie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:26:
Niet als je eentje neemt met variable snelheid, dat werkt gewoon top en is zuinig in gebruik.
ik heb een algemene zfp met glas er in en die doet al het werk maar die cv pomp draait in een soort tijdelijk gesloten lus om het water op te warmen met de zon en als het warm genoeg is volgens de waarden dan gaat de pomp uit en een klep dicht en pompt de zfp het warme water het bad inmazzoop80 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:01:
[...]
Hoe heb jij dan het zoutwater systeem ingeregeld? Via andere pomp?
dat zou nog wel mogelijk kunnen zijn als vervanger dank voor deze tip zal hem even verder meenenem in de gedachte er overbleekie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:16:
[...]
Ik gebruik deze:https://www.wiltec.de/nl/...pomp-circulatiepomp/50965 Voor een opzet zwembad, doet ongeveer 20 liter per minuut door 2 solar bollen, 1 solar board en een flowclear filter. Ze hebben hem ook nog in een maat kleiner als dat nog teveel is. (Ik gebruik geen zout, maar het is een zwembad pomp, dus ik neem aan dat het kan)
ik moet aan 0.5 bar komen als minimum om de membraam klep open te krijgen, maar ik zorg eerst dat het water in de collectie zo een 60 graden+ word en dan ook na een bepaalde tijd gooit hij er het zwembad water bij en verwarmt ie eigenlijk het water in warmte pulsen van de nodige liters met een redelijke temperatuur, in mijn testen en ondervinden werkt dat best wel heel goedvso schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:22:
[...]
hogere doorstroming is juist beter, zolang je druk niet omhoog gaat
Mijn zonneverwarming start met 40-50 graden (gemeten) wanneer ik het zwembad water erdoorheen laat vloeien.zakt de temp in de verwarming naar 1 a 2 graden boven het zwembadwater (met goed weer) zolang dit zakt over de gehele lengte van de slang is dit indicatie dat de energie afgevoerd word naar het zwembad.
maar per meter slang --> druk omhoog dus om de flow optimaal te houden wil je een goeie verdeling hebben tussen in en uit.
mijn ZFP pompt in 45 min het zwembad rond ook door de zonneverwarming met een delta T van 0,3 is dat meer als een graad per uur, dit is gewoon een 6x1m epdm mat. en ik heb uitschieters naar 0,5-0,7 graad gemeten afgelopen zomer.
Vandaag het dek weer een keer geopend van het binnenzwembad, wat blijkt... een flinke scheur in de liner. Deze is ondertussen ook al 21 jaar oud en nu niet meer waard te repareren. Op zoek dus naar een bedrijf wat het zwembad kan renoveren. Ik wil de graag kosten graag binnen de perken houden, tegelijkertijd wil ik ook nu de juiste keuzes maken. Is het plaatsen van isolatie in de betonnen bak bijvoorbeeld van grote meerwaarde en aan te raden? Verder alle tips welkom!
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama
Kun je niet alleen de liner laten vervangen danSjoerd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:51:
... een flinke scheur in de liner. Deze is ondertussen ook al 21 jaar oud en nu niet meer waard te repareren. Op zoek dus naar een bedrijf wat het zwembad kan renoveren.

TECHboyy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:25:
[...]
ja dat zou wel een optie kunnen zijn maar is ook wel een beetje een prijzige oplossing voor alleen Zonne collectie water rond te laten pompen om op te warmen
TECHboyy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:27:
[...]
ik heb een algemene zfp met glas er in en die doet al het werk maar die cv pomp draait in een soort tijdelijk gesloten lus om het water op te warmen met de zon en als het warm genoeg is volgens de waarden dan gaat de pomp uit en een klep dicht en pompt de zfp het warme water het bad in
TECHboyy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:30:
[...]
dat zou nog wel mogelijk kunnen zijn als vervanger dank voor deze tip zal hem even verder meenenem in de gedachte er over
punt is dat alle aparte antwoorden die je gaf aan ons = het zelfde resultaat in zekere zin.TECHboyy schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:34:
[...]
ik moet aan 0.5 bar komen als minimum om de membraam klep open te krijgen, maar ik zorg eerst dat het water in de collectie zo een 60 graden+ word en dan ook na een bepaalde tijd gooit hij er het zwembad water bij en verwarmt ie eigenlijk het water in warmte pulsen van de nodige liters met een redelijke temperatuur, in mijn testen en ondervinden werkt dat best wel heel goed
Mijn idee / advies
1) haal de membraamklep weg (mag / hoeft wellicht niet)
2) Je kan je zfp via een bypass https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html aansluiten (als je die nog niet hebt) belangrijk is balkraan van de bypass sommige T-stukken (goedkope) is alleen volledig open/dicht.
3) wellicht kan je de middelste niet volledig "dicht" gooien met je solar setup (word de druk te hoog)
Als je de bypass bouwt (zelf verlijmt) doe je er verstandig aan om 20cm buis tussen verlijmde delen te laten als je later nog wat wilt bijplaatsen/veranderen kan je makkelijk de zaag erin zetten en heb je nog vlees om te verlijmen.
nu ik nadenk is
1) die 60 graden + hoe lang houd jij je hand eronder ? --> als dit los schiet en over mensen heen spuit is dat wellicht een minder prettige situatie. nu neem ik aan dat je hier je nodige veiligheid in acht genomen hebt en dit niet kan gebeuren
ter info
ik heb met behulp van een verstelbare 0-1000L aquarium pomp en koperen spiraal in vuur gespeeld .. bij een te lage flow smolt de tuinslang die aan de koperen spiraal gekoppeld was. met een zeer hoge flow was de temperatuur verschil nauwelijks voelbaar. maar de energie die toegevoegd werd aan het water bleef "constant"
Tja vanalles
Om eerlijk te zijn, ik heb eigenlijk geen idee. Wat ik al begreep is dat het een hele lastige vorm is, hij is halfrond met daarin een romeinse trap en aan alle kanten aflopen vlakken, een soort omgekeerde trapezium.Glaslijn schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:59:
[...]
Kun je niet alleen de liner laten vervangen dan
tja ik denk dat isoleren aan veel conditities ligt, in het beste geval heb je minder verwarmingskostenSjoerd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:51:
Vandaag het dek weer een keer geopend van het binnenzwembad, wat blijkt... een flinke scheur in de liner. Deze is ondertussen ook al 21 jaar oud en nu niet meer waard te repareren. Op zoek dus naar een bedrijf wat het zwembad kan renoveren. Ik wil de graag kosten graag binnen de perken houden, tegelijkertijd wil ik ook nu de juiste keuzes maken. Is het plaatsen van isolatie in de betonnen bak bijvoorbeeld van grote meerwaarde en aan te raden? Verder alle tips welkom!
Tja vanalles
Was gewoon nieuwsgierigSjoerd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Om eerlijk te zijn, ik heb eigenlijk geen idee. Wat ik al begreep is dat het een hele lastige vorm is, hij is halfrond met daarin een romeinse trap en aan alle kanten aflopen vlakken, een soort omgekeerde trapezium.

Juist met die afwijkende indeling is een liner toch gewoon een optie?Sjoerd schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Om eerlijk te zijn, ik heb eigenlijk geen idee. Wat ik al begreep is dat het een hele lastige vorm is, hij is halfrond met daarin een romeinse trap en aan alle kanten aflopen vlakken, een soort omgekeerde trapezium.
Ik zou gewoon even wat gerenommeerde partijen benaderen. Bedenk wel dat alle arbeid tegenwoordig duur is en materialen schaars.
Dit is bij ons wel zo opgenomen in de offerte, weliswaar geen romeinse trap maar een hoektrap.GeeMoney schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:44:
Juist met die afwijkende indeling is een liner toch gewoon een optie?
Dan ga ik toch ook die optie in het achterhoofd houden. Kan mij ook voorstellen dat bijzondere afmetingen en vormen tegenwoordig minder een probleem zijn met de computer tov 20 jaar geleden.
Daarnaast moet ik even goed nadenken over de diepte. Deze is op het diepste punt 190-200cm. Eigenlijk overkill en ik kan mij voorstellen dat de kosten voor chemicaliën en het verwarmen best wel flink zouden kunnen dalen wanneer dit wordt terugbracht naar 150-160. Keuzes keuzes
Daarnaast moet ik even goed nadenken over de diepte. Deze is op het diepste punt 190-200cm. Eigenlijk overkill en ik kan mij voorstellen dat de kosten voor chemicaliën en het verwarmen best wel flink zouden kunnen dalen wanneer dit wordt terugbracht naar 150-160. Keuzes keuzes
Dit is met het vervangen van de liner een optie die denk ik redelijk eenvoudig is op te lossen.Sjoerd schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:35:Daarnaast moet ik even goed nadenken over de diepte. Deze is op het diepste punt 190-200cm. Eigenlijk overkill
Kwestie van vol storten met beton tot de gewenste hoogte, nieuw vilt aanbrengen op de bodem en/of wanden en klaar. Hou wel even rekening mee dat de bodem een andere dikte is dan de wanden.
die pomp die als suggestie voorbij kwam gaat waarschijnlijk de oplossing worden want die was compleet van kunstof en laat mijn installatie weer naar wens zijn want die kleppen er tussenuit is ook een beetje zonde, en een bypass met kogel kranen ben ik bekend mee er gaat ook een nieuwe voor tussen komen voor de warmte pomp, en over dei water temperatuur en veiligheid is ook over gedacht maar het water met 60+ is alleen met extreem sterke zon.vso schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:04:
[...]
[...]
[...]
[...]
punt is dat alle aparte antwoorden die je gaf aan ons = het zelfde resultaat in zekere zin.
Mijn idee / advies
1) haal de membraamklep weg (mag / hoeft wellicht niet)
2) Je kan je zfp via een bypass https://www.toppy.nl/prod...zwembad-warmtepompen.html aansluiten (als je die nog niet hebt) belangrijk is balkraan van de bypass sommige T-stukken (goedkope) is alleen volledig open/dicht.
3) wellicht kan je de middelste niet volledig "dicht" gooien met je solar setup (word de druk te hoog)
Als je de bypass bouwt (zelf verlijmt) doe je er verstandig aan om 20cm buis tussen verlijmde delen te laten als je later nog wat wilt bijplaatsen/veranderen kan je makkelijk de zaag erin zetten en heb je nog vlees om te verlijmen.
nu ik nadenk is
1) die 60 graden + hoe lang houd jij je hand eronder ? --> als dit los schiet en over mensen heen spuit is dat wellicht een minder prettige situatie. nu neem ik aan dat je hier je nodige veiligheid in acht genomen hebt en dit niet kan gebeuren
ter info
ik heb met behulp van een verstelbare 0-1000L aquarium pomp en koperen spiraal in vuur gespeeld .. bij een te lage flow smolt de tuinslang die aan de koperen spiraal gekoppeld was. met een zeer hoge flow was de temperatuur verschil nauwelijks voelbaar. maar de energie die toegevoegd werd aan het water bleef "constant"
dit is hoe het pomp huis er van binnen nog uit ziet er gaat maar iets kleins veranderen
ziet er wel mooi uit in elk gevalTECHboyy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:10:
[...]
die pomp die als suggestie voorbij kwam gaat waarschijnlijk de oplossing worden want die was compleet van kunstof en laat mijn installatie weer naar wens zijn want die kleppen er tussenuit is ook een beetje zonde, en een bypass met kogel kranen ben ik bekend mee er gaat ook een nieuwe voor tussen komen voor de warmte pomp, en over dei water temperatuur en veiligheid is ook over gedacht maar het water met 60+ is alleen met extreem sterke zon.
dit is hoe het pomp huis er van binnen nog uit ziet er gaat maar iets kleins veranderen [Afbeelding]

Tja vanalles
De afgelopen weken het zwembad huis gereorganiseerd kwa electra. Groepenkast moest ergens anders naar toe, aarde moest maar eens aangesloten worden. De nieuwe pompen moesten in HA kunnen. Etc etc.
De pompen waren het laatst, nu de komende dagen eens kijken of ik node red een beetje kan begrijpen.
zal wel iets worden als pomp aan, na 5 min meet temp. is temp na verwarming hoger dan zwembad ga door,
anders probeer het over xx min nog een keer. ofso...
waarom 2x 2 pk motoren ?
1 voor de filter en 1 voor de verwarmings loop in het veld.10x100meter tyleen 25mm
alleen het verschil tussen een 0.5pk en een 2pk was 100 euro,, door 2 dezelfde te nemen kan ik bij een defect snel wisselen van pomp tijdens de garantie/reparatie/vervangings tijd
De pompen waren het laatst, nu de komende dagen eens kijken of ik node red een beetje kan begrijpen.
zal wel iets worden als pomp aan, na 5 min meet temp. is temp na verwarming hoger dan zwembad ga door,
anders probeer het over xx min nog een keer. ofso...
waarom 2x 2 pk motoren ?
1 voor de filter en 1 voor de verwarmings loop in het veld.10x100meter tyleen 25mm
alleen het verschil tussen een 0.5pk en een 2pk was 100 euro,, door 2 dezelfde te nemen kan ik bij een defect snel wisselen van pomp tijdens de garantie/reparatie/vervangings tijd
[Voor 24% gewijzigd door jack zomer op 09-03-2023 23:01]
+jack zomer schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:58:
De nieuwe pompen moesten in HA kunnen.
Node Red zou ik IMHO niet doen, als je iets wilt zou ik esphome + ha direct nemen hierin de automatisering doen. houd je apparatuur ertussen "dom"De pompen waren het laatst, nu de komende dagen eens kijken of ik node red een beetje kan begrijpen.
Ik gebruik bv een shelly smart plug met de naam "ZFP pomp" en die doet aan/uit de rest doe ik in automations in HA ..
Smartplugs met relays willen ook wel defect gaan in automation's is het omwisselen van Plug A naar Plug B gemakkelijker
Node red is leuk daar niet van en er is niks op tegen 1 vs het ander, node red is veel prettiger als je het snapt met debuggen en zeker als je java goed begrijpt ..
Tja vanalles
sorry, ik was te vaag...
de pompen zitten al in ha via een shellypro4
en node red, nog nooit mee gewerkt.
Eigenlijk had ik het vermoeden dat wat ik wil niet makkelijk in HA zelf te zetten is, vandaar mijn stap naar NR
misschien doe ik moeilijk hoor, zal morgen eens wat rond zoeken in HA
de pompen zitten al in ha via een shellypro4
en node red, nog nooit mee gewerkt.
Eigenlijk had ik het vermoeden dat wat ik wil niet makkelijk in HA zelf te zetten is, vandaar mijn stap naar NR
misschien doe ik moeilijk hoor, zal morgen eens wat rond zoeken in HA
Valt wel mee shelly is gewoon een intergration die je aan kan zwengelen
Sinds HA --> ESP-home goed esp's/arduino's ondersteunt en updaten van de "code" vanuit je luie stoel kan ben ik helemaal happy . eigenlijk moet ik ze demonteren en eens caliberen .. lente klusje
gezien het hier nu momenteel vriest ..
Eigenlijk nog een pool temp monitor bouwen..
Sinds HA --> ESP-home goed esp's/arduino's ondersteunt en updaten van de "code" vanuit je luie stoel kan ben ik helemaal happy . eigenlijk moet ik ze demonteren en eens caliberen .. lente klusje
gezien het hier nu momenteel vriest ..
Eigenlijk nog een pool temp monitor bouwen..
Tja vanalles
Ik heb dit jaar voor het eerst een bad van 19m3. Nu zat ik vorig jaar te denken om deze met wat bollen op te warmen.
Maar ik kan nu van iemand een 5kw warmtepomp overnemen.
https://www.toppy.nl/prod...laats&utm_medium=referral
Zwembad staat niet hele jaar maar gewoon van eind april tot september.
De stroom kan is in principe gratis, overschot panelen.
Vraag is dus, gaat dat een beetje werken?
Tijd van werken, tijd van rusten
De solar bollen bedoel je ? heb ik hier nog niet overwegende positieve reviews van gelezenDriek schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:05:
Ik heb dit jaar voor het eerst een bad van 19m3. Nu zat ik vorig jaar te denken om deze met wat bollen op te warmen.
Als de prijs leuk is zou ik de 5kw WP overnemen maar ik vraag me af of je 19m3 ermee warm krijgt genoeg capaciteit ?? je wordt er wel wat minder weers-afhankelijk van.
Tja vanalles
5 kW is toch wel -te- weinig voor een 19m3 opzet zwembad, heb je een inbouw zwembad dan zou het wel kunnen.Driek schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:05:
Het kan wel maar reken erop dat het pas bij 20-25gr+ nuttig zal zijn (hoe kouder hoe lager het rendement).
Ik gok dus eerder voor de maanden Juni-Aug ergens afhankelijk van het weer...
Maar ik weet ook niet wat voor prijs je moet betalen ervoor, als het al richting de 200,-- is dan zou ik liever doorsparen en een 8-10 kW warmtepomp halen

Is de prijs goed dan kan je later de wp altijd weer verkopen mocht ie voor jouw niet genoeg capaciteit hebben.
Ik ben ook nog in de markt voor een kleine warmtepomp, vorig jaar gemerkt dat je toch echt wel iets nodig hebt, anders is het te koud. De kinderen vinden het niet zo erg, maar komen er na een tijdje blauw uit
Het bad is maar 9m3 en staat puur in de warmere maanden op, dus ik was aan het kijken naar een simpel modelletje 3 ~ 5 kW, hoe groter hoe sneller natuurlijk.
Ik twijfel een beetje of ik zo'n Hot splash 3,75kW unit (https://www.toppy.nl/prod...sh-warmtepomp-2-4-kw.html) haal of toch gewoon naar Cranenbroek een goedkoop modelletje Waterland eco 30 (https://www.vancranenbroe...aden/zwembaden_verwarming)
Iemand tips/ervaringen?

Het bad is maar 9m3 en staat puur in de warmere maanden op, dus ik was aan het kijken naar een simpel modelletje 3 ~ 5 kW, hoe groter hoe sneller natuurlijk.
Ik twijfel een beetje of ik zo'n Hot splash 3,75kW unit (https://www.toppy.nl/prod...sh-warmtepomp-2-4-kw.html) haal of toch gewoon naar Cranenbroek een goedkoop modelletje Waterland eco 30 (https://www.vancranenbroe...aden/zwembaden_verwarming)
Iemand tips/ervaringen?
vergeet de bypass + zfp capaciteit niettomtommie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:05:
Ik ben ook nog in de markt voor een kleine warmtepomp, vorig jaar gemerkt dat je toch echt wel iets nodig hebt, anders is het te koud. De kinderen vinden het niet zo erg, maar komen er na een tijdje blauw uit![]()
Iemand tips/ervaringen?
cranenbroek laat je daar niet upsellen
Tja vanalles
Laat die Duratech links liggen, dat is echt een herrieschopper...tomtommie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:05:
Ik ben ook nog in de markt voor een kleine warmtepomp, vorig jaar gemerkt dat je toch echt wel iets nodig hebt, anders is het te koud. De kinderen vinden het niet zo erg, maar komen er na een tijdje blauw uit![]()
Iemand tips/ervaringen?
Ga dan liever voor de "W'eau Mini Power 5kW zwembad warmtepomp" van Toppy.nl.
Zou voor de 5 kW versie op zijn minst gaan, weet wel zeker dat je geen spijt gaat krijgen van die "extra" capaciteit.
Ik heb hier voor mijn 32m3 opzetzwembad een Weau Full Inverter 17,5 staan sinds vorig jaar. Als ik jou was zou ik minimaal voor een 5kwh gaan. De Weau is wat mij betreft stil genoeg, maar hij staat ook 40 meter verderop in de tuin. Hiermee kan ik economisch mijn zwembad verwarmen tussen juni-begin september. Daarbuiten, werd het verbruik > 20 kWh per dag. Wat ik wat te gortig vond... Dit jaar meer zonnepanelen en lage TLV, dus met mooi weer in mei gaat hij dan al aan.tomtommie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:05:
Iemand tips/ervaringen?
Zie hier het verbruik van zwembad inclusief warmtepomp + ZWS. Vanaf juli, een frequentie regelaar op de pomp. Mijn zwembad staat de hele dag in de zon inclusief solar cover wat ook veel scheelt. Hou rekening met naast de aanschaf dus ook serieus wat kWh verbruik...
[Voor 18% gewijzigd door jeeedeee op 13-03-2023 12:01]
@whoami U kan zeker en vast (deels) onthard water gebruiken voor het vullen van uw zwembad. Een hardheid van 21D° is inderdaad ontzettend hoog. Ik zou adviseren om bv de helft van het water voor het vullen door de verzachter te laten lopen, de andere helft niet. Dan heb je alle voordelen, zonder de nadelen.
Grtn L
- geen overmaat kalk die kan afzetten op wanden, bodem, of rolluik
- voldoende hardheidszouten om de zuurtegraad van uw water te bufferen (alkaliniteit)
Grtn L
Ik lees veel over de warmtepomp maar ik ben zelf toch geschrokken van het verbruik. Ga nu de eerste graden opstoken met een houtkachel en leg daarnaast nog een bak met zwarte tyleen slang op mijn garage. Rest warm ik dan wel bij met de warmtepomp maar als ik zie wat mensen qua verwarming bereiken met 100m tyleen in een zwarte kast met glazen deksel bind ik het jammer van mijn 2000 euro dure warmtepomp.....
Ik zou voor EPDM solar kit gaan ipv zelfbouw met tyleen, prijsverschil is vaak duurder van zelfbouw en kant en klaar scheelt je veel tijd in DIYestenm schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:04:
Ik lees veel over de warmtepomp maar ik ben zelf toch geschrokken van het verbruik. Ga nu de eerste graden opstoken met een houtkachel en leg daarnaast nog een bak met zwarte tyleen slang op mijn garage. Rest warm ik dan wel bij met de warmtepomp maar als ik zie wat mensen qua verwarming bereiken met 100m tyleen in een zwarte kast met glazen deksel bind ik het jammer van mijn 2000 euro dure warmtepomp.....
Als het mooi (zwembad) weer word zet je het zwembad alvast op,
1) Dan start je met elke dag de zwembadliner te "voelen" (totdat je weer afbreekt)
- start met filterpompen
2) Indien nodig dien chemicalien toe (gedoseerd) totdat je hem tzt verwijderd
-- geduld & troep vrij houden
3) Met mooi weer en solar /wp indien je zwem ambities hebt .. (voor beide heb je een lopende pomp nodig)
4) als het slecht weer / afbreek tijd word verminder of stop je met chemicalien
5) zwembad afbreken
Voor stap 3 komt het net uit de kraan en kan je 1 a 2 dagen wachten totdat het op buitentemperatuur is "gratis warmte" hiervoor zou ik geen WP hooguit solar gebruiken om "voor te verwarmen" maar nacht temp is dan bepalend(er)
mijn gedachte is dat die 12-15 graden uit de kraan eerst 18/19 graden (nacht temp) moet bereiken dan met verwarmen kan je naar 24/25 op de "1ste" dag en dag 2 pas naar 28-30 graden (wat aangenaam zwemwater is?) teminste dat is in mijn geval tot op heden zo geweest, met zonne verwarming
Die bubbelfolie /cover is wel key om erop te houden als je niet zwemt tegen algen groei en warmte verlies.
Met een WP ben je minder afhankelijk van het weer zeker als je bv een Exit zwembad hebt met doorzichtige "tent" over je zwembad lijkt me dat een ideale combo, los van het feit dat in/uit bad met koude wind niet prettig kan zijn.
Solar toevoegen als je de ruimte hebt is IMHO altijd handig zou wel pomp -->solar --> wp --> bad doen, met ieder een aparte bypass Als je met temperatuur sensors aan de gang gaat is het verschil tussen pomp en solar + WP en bad je "beslisser" of je effectief aan het verwarmen bent 0,2 tot 0,5 delta T(emp) meet ik op mijn solar. bij 0,1 graad (lager dan) mag hij uit. als de temp onder mijn solar epdm mat 40-50 graden C is begin ik pas met pompen
voor mijn setup moet het water in de ochtend 24 graden (ongeveer) zijn wil ik het "aangenaam" krijgen die dag
hoop dat je er wat aan hebt

Tja vanalles
Dankjewel, ik kijk eens voor de kant en klare oplossing....maar ben al begonnen aan mijn eigen fabrikage....kunnen altijd naast elkaar lopen.vso schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:49:
[...]
Ik zou voor EPDM solar kit gaan ipv zelfbouw met tyleen, prijsverschil is vaak duurder van zelfbouw en kant en klaar scheelt je veel tijd in DIY
Als het mooi (zwembad) weer word zet je het zwembad alvast op,
1) Dan start je met elke dag de zwembadliner te "voelen" (totdat je weer afbreekt)
- start met filterpompen
2) Indien nodig dien chemicalien toe (gedoseerd) totdat je hem tzt verwijderd
-- geduld & troep vrij houden
3) Met mooi weer en solar /wp indien je zwem ambities hebt .. (voor beide heb je een lopende pomp nodig)
4) als het slecht weer / afbreek tijd word verminder of stop je met chemicalien
5) zwembad afbreken
Voor stap 3 komt het net uit de kraan en kan je 1 a 2 dagen wachten totdat het op buitentemperatuur is "gratis warmte" hiervoor zou ik geen WP hooguit solar gebruiken om "voor te verwarmen" maar nacht temp is dan bepalend(er)
mijn gedachte is dat die 12-15 graden uit de kraan eerst 18/19 graden (nacht temp) moet bereiken dan met verwarmen kan je naar 24/25 op de "1ste" dag en dag 2 pas naar 28-30 graden (wat aangenaam zwemwater is?) teminste dat is in mijn geval tot op heden zo geweest, met zonne verwarming
Die bubbelfolie /cover is wel key om erop te houden als je niet zwemt tegen algen groei en warmte verlies.
Met een WP ben je minder afhankelijk van het weer zeker als je bv een Exit zwembad hebt met doorzichtige "tent" over je zwembad lijkt me dat een ideale combo, los van het feit dat in/uit bad met koude wind niet prettig kan zijn.
Solar toevoegen als je de ruimte hebt is IMHO altijd handig zou wel pomp -->solar --> wp --> bad doen, met ieder een aparte bypass Als je met temperatuur sensors aan de gang gaat is het verschil tussen pomp en solar + WP en bad je "beslisser" of je effectief aan het verwarmen bent 0,2 tot 0,5 delta T(emp) meet ik op mijn solar. bij 0,1 graad (lager dan) mag hij uit. als de temp onder mijn solar epdm mat 40-50 graden C is begin ik pas met pompen
voor mijn setup moet het water in de ochtend 24 graden (ongeveer) zijn wil ik het "aangenaam" krijgen die dag
hoop dat je er wat aan hebt
Het gaat om een redelijk groot bad...en afbreken (stap 5) slaan we over 😀
zelfbouw is zeker iets wat leuk en leerzaam is dit topic zijn zeker mooie bouwwerken te vinden en de bijbehorende bouwverslagen .. er is ook nog een topic(zie startpost) waar men alleen maar over babbeld.estenm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:48:
[...]
Dankjewel, ik kijk eens voor de kant en klare oplossing....maar ben al begonnen aan mijn eigen fabrikage....kunnen altijd naast elkaar lopen.
[Afbeelding]
het is alleen "duurder" dan je verwacht versus kant en klaar (verbazend genoeg)
Zelfbouw kan als je het goed doet een hoger/beter resultaat geven.
Van verwarmen is het beste in je achterhoofd te houden dat met 1 a 2 cijfers achter de komma te rekenen ipv in hele graden

Mooi bad trouwens !! hoeveel inhoud (gewoon nieuwsgierig) ik ben jalours! nee stap 5 niet overslaan .. gewoon op transport naar mijn huis
[Voor 3% gewijzigd door vso op 16-03-2023 10:57]
Tja vanalles
Die punten achter de komma heb ik ook met mijn warmtepomp, gaat ook erg traag,dus de poging om mijn garage vol te leggen met zwarte slang lijkt me wel de moeite waard.vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:56:
[...]
zelfbouw is zeker iets wat leuk en leerzaam is dit topic zijn zeker mooie bouwwerken te vinden en de bijbehorende bouwverslagen .. er is ook nog een topic(zie startpost) waar men alleen maar over babbeld.
het is alleen "duurder" dan je verwacht versus kant en klaar (verbazend genoeg)
Zelfbouw kan als je het goed doet een hoger/beter resultaat geven.
Van verwarmen is het beste in je achterhoofd te houden dat met 1 a 2 cijfers achter de komma te rekenen ipv in hele graden![]()
Mooi bad trouwens !! hoeveel inhoud (gewoon nieuwsgierig) ik ben jalours! nee stap 5 niet overslaan .. gewoon op transport naar mijn huis
Het bad is 9x4 maar 1 meter is een "plage". Dus 8x4x1,5.....48 kuub.
Mooi bad !estenm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:48:
[...]
Dankjewel, ik kijk eens voor de kant en klare oplossing....maar ben al begonnen aan mijn eigen fabrikage....kunnen altijd naast elkaar lopen.
[Afbeelding]
Een bad kost geld, verwarmen ook. Hoeveel m3 is je bad?
WP vind ik persoonlijk de beste keus, maar dan wel icm pv panelen. Want dat het je stroom gaat kosten is zeker.
Op de plek waar je normaal je zonnematten komen plaats je pv panelen

Investering is zeker hoger echter krijg je er ook meer voor terug, stroom heb je altijd nodig

ben ik met je eens zelf zou ik een PVT oplossing echter nog beter vinden, gewoon onder/rond om de PV panelen op het garage dak, bv linkerachter naar rechts voor 2 collector buizen en daartussen relatief korte slangen om de warmte van de (onder) de PV panelen + rest v.d garage de warmte weg te trekken.Jazsie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:19:
[...]
Mooi bad !
WP vind ik persoonlijk de beste keus, maar dan wel icm pv panelen. Want dat het je stroom gaat kosten is zeker.
Op de plek waar je normaal je zonnematten komen plaats je pv panelen.
Investering is zeker hoger echter krijg je er ook meer voor terug, stroom heb je altijd nodig.
pv wekt dan ook nog op de rest van het jaar op .. de warmte kan je dumpen in het zwembad ook als het niet gebruikt word.
Als je een airco /WP buitenunit voor het huis heb kan je die met een warmte wisselaar ook nog inzetten als verwarming.
@estenm Denk dat je zwembad 48m3 niet warm te krijgen is met 2x5 (10m2 tot 15m2) solar ..per m2 = 1 graad per uur per m3 op een goeie dag wel te halen maar toereiken zal het niet zijn.. je vermindert echter wel je WP energie behoefte wat imho wel altijd winst zal zijn.
Tja vanalles
Wellicht een gekke vraag, maar ik heb 1 zandfilter met een pomp die ongeveer 250w doet, nu was ik van plan een 2de kleine zuinige pomp in serie te zetten voor zout / verwarming. Als de grote pomp aanstaat staat de kleine pomp uit en anders om. Mensen hier die dat ook doen? Kan ik problemen verwachten met deze setup?
Ik heb 16 panelen liggen, dus ik wek al energie op.... en dat het geld kost, dat maakt me niet uit. Ik heb een warmtepomp staan maar als ik echter kan bijwarmen vanuit de zon, waarom niet. Het is relatief snel gemaakt en de ruimte heb ik ervoor.Jazsie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:19:
[...]
Mooi bad !
Op de plek waar je normaal je zonnematten komen plaats je pv panelen.
Investering is zeker hoger echter krijg je er ook meer voor terug, stroom heb je altijd nodig.
Reken eens uit wat het kost wil je met de zon opwarmen, zeg maar de initiële aanschaf. En als je dat bedrag nu uitrekent op kWh'sestenm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb 16 panelen liggen, dus ik wek al energie op.... en dat het geld kost, dat maakt me niet uit. Ik heb een warmtepomp staan maar als ik echter kan bijwarmen vanuit de zon, waarom niet. Het is relatief snel gemaakt en de ruimte heb ik ervoor.
Ik wil bijwarmen.....dus naast de warmtepomp. Die tyleenbuis kost geen drol en ook het hout valt te overzien. Aan huidige kwh prijs moet dat toch snel terugverdiend zijn...niet?
PVT is nog mooier maar heb nog niet gezien waar je dit voor een normale prijs als particulier kan kopen...vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:30:
[...]
ben ik met je eens zelf zou ik een PVT oplossing echter nog beter vinden, gewoon onder/rond om de PV panelen op het garage dak, bv linkerachter naar rechts voor 2 collector buizen en daartussen relatief korte slangen om de warmte van de (onder) de PV panelen + rest v.d garage de warmte weg te trekken.
pv wekt dan ook nog op de rest van het jaar op .. de warmte kan je dumpen in het zwembad ook als het niet gebruikt word.
Als je een airco /WP buitenunit voor het huis heb kan je die met een warmte wisselaar ook nog inzetten als verwarming.
@estenm Denk dat je zwembad 48m3 niet warm te krijgen is met 2x5 (10m2 tot 15m2) solar ..per m2 = 1 graad per uur per m3 op een goeie dag wel te halen maar toereiken zal het niet zijn.. je vermindert echter wel je WP energie behoefte wat imho wel altijd winst zal zijn.
Parallel plaatsen en gebruik maken van terugslagkleppenLordsauron schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:45:
Wellicht een gekke vraag, maar ik heb 1 zandfilter met een pomp die ongeveer 250w doet, nu was ik van plan een 2de kleine zuinige pomp in serie te zetten voor zout / verwarming. Als de grote pomp aanstaat staat de kleine pomp uit en anders om. Mensen hier die dat ook doen? Kan ik problemen verwachten met deze setup?

Als je nog plek hebt, dan heb je nog niet genoeg PV panelenestenm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:19:
[...]
Ik heb 16 panelen liggen, dus ik wek al energie op.... en dat het geld kost, dat maakt me niet uit. Ik heb een warmtepomp staan maar als ik echter kan bijwarmen vanuit de zon, waarom niet. Het is relatief snel gemaakt en de ruimte heb ik ervoor.

Ik lees nu dat je bad 48m3.... wil je op zon verwarmen dan heb je minimaal 50% van je zwembad oppervlakte nodig aan ruimte.
Ik houd even het minimum aan aangezien je ook een WP hebt.
9x4meter = 36m2 / 2 = 18m2 nodig.
Ik zou uitrekenen wat dit kost aan zonnematten en verglijken met als je PV panelen zou plaatsen...
Gezien je al WP hebt zijn de investeringen nog lager en dus is meer PV panelen wellicht betere keus.
Dat zul je zelf moeten berekenen. Ik weet dat 16m2 aan EPDM matten ongeveer 600 euro kost, exclusief alle extra materiaal wat je nodig hebt.estenm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:32:
Ik wil bijwarmen.....dus naast de warmtepomp. Die tyleenbuis kost geen drol en ook het hout valt te overzien. Aan huidige kwh prijs moet dat toch snel terugverdiend zijn...niet?
600 euro gedeeld door kWh prijs = 1500 kWh. reken zelf maar uit. Een warmtepomp verbruikt bij het warm houden niet zo heel veel. Tevens is zo'n EPDM mat ook na een x aantal jaren met chloor op, dan krijg je black-rust wat ik al enkele jaren heb. Hoe lang tyleen meegaat weet ik niet.
Is een afweging wat je zelf moet maken, wat kost tyleen slang volgens jou?
Had hier offerte voor opgevraagd, maar 5000 euro voor paar extra panelen is me toch te gortig.....[b]Jazsie in "Het grote zwembad topic - Deel 2"Jazsie schreef:
Gezien je al WP hebt zijn de investeringen nog lager en dus is meer PV panelen wellicht betere keus.
denk dat je bv 5 panelen kwijt kan naast elkaar op het dak = paneel is 2m x 1m ? en je garage = 5x2,5m (standaard parkeer plek oid)Jazsie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:33:
PVT is nog mooier maar heb nog niet gezien waar je dit voor een normale prijs als particulier kan kopen...
Je hoeft niet moeilijk te doen gewoon een mat / slangen onder de panelen liefst tegen de panelen aan met de onderzijde enige vorm van isolatie zodat je maximale warmte weg kan trekken van je panelen. Dit kan DIY ook nog wel..
Voor tyleen slangen kan je net zo goed geisoleerde vloerverwarming noppenplaat pakken, als dat niet smelt onder hoge temperaturen maar dat betekend dat je moet pompen als de temp boven 40 graden komt (temp sensors) afsluiten wanneer de opwek minder dan x is voor die panelen .
PVT voor huis dak op de 3de verdieping zou ik "profi" gaan als ze er zijn, voor op een garage waar ik met een ladder ook nog op klim .. tja dat is wellicht nog te overwegen.
als je het rendement van 1 pv panneel neemt 400WP+ tegenwoordig zit je op ~200KwH per paneel x 5 panelen is leuk rendement voor je WP verbruik / doe er een hybride / accu oplossing tussen en je kan zelfstandig draaien zonder "net" behoefte (niet goed voor je accu wellicht maar dat is punt 2)Ik lees nu dat je bad 48m3.... wil je op zon verwarmen dan heb je minimaal 50% van je zwembad oppervlakte nodig aan ruimte.
Ik houd even het minimum aan aangezien je ook een WP hebt.
9x4meter = 36m2 / 2 = 18m2 nodig.
Ik zou uitrekenen wat dit kost aan zonnematten en verglijken met als je PV panelen zou plaatsen...
Accu/hybride is meer ik gok dat je WP pas gaat draaien wanneer je accu's volledig geladen zijn als je maar 4 maanden van het zwembad gebruik maakt . en dus 8 maanden om "bij te laden" ..
epdm mat 18m2 is https://www.abczwembad.nl...badverwarming-solar-20m2/ ~750-850 euro
6 zonnepanelen + omvormer 2 K .
Denk gewoon dat beide een winst is, energie verbruik terugdringen door solar verwarming is vermindering van behoefte van elektra verbruik = milieu vriendelijker
keuze zwembad zonder solar maar wegens ruimte een WP nodig tja dan maar geen zwembad. is nog steeds mijn stelling zoals men weet

Tja vanalles
Snap je vraag zo denkt iedereen (in het begin)Lordsauron schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:45:
je hebt nu 1 ZFP met 1 circuit, bad --> pomp ---> verwarming

- filtert
- verwarmt
- voegt chemicalien toe (oid)
per draaidag 1kwh meet ik met mijn 250kwh ZFP dat is 4 maanden x 30 = 120KwH a 0,50 cent = 60 euro bij benadering met/zonder belastingen oid met huidige prijs (voorheen de helft)
De pomp draait dan van 10 tot 19:00 en die 1kwh = dus eerder minder dan meer gezien ik ook dagen heb waar de pomp maar 2 uur draait wegens slecht weer en dus alleen dagelijkse filterrun nodig is.
de extra pomp en benodige bypass/of apart leiding werk kost je 2x minimaal aan geld ..
Kortom wat bespaar je ?
Tja vanalles
Helder, je hebt een goed punt. Thanks!vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:19:
[...]
Snap je vraag zo denkt iedereen (in het begin)
je hebt nu 1 ZFP met 1 circuit, bad --> pomp ---> verwarming--> zout --> terug bad in
- filtert
- verwarmt
- voegt chemicalien toe (oid)
per draaidag 1kwh meet ik met mijn 250kwh ZFP dat is 4 maanden x 30 = 120KwH a 0,50 cent = 60 euro bij benadering met/zonder belastingen oid met huidige prijs (voorheen de helft)
De pomp draait dan van 10 tot 19:00 en die 1kwh = dus eerder minder dan meer gezien ik ook dagen heb waar de pomp maar 2 uur draait wegens slecht weer en dus alleen dagelijkse filterrun nodig is.
de extra pomp en benodige bypass/of apart leiding werk kost je 2x minimaal aan geld ..
Kortom wat bespaar je ?
[Voor 4% gewijzigd door Lordsauron op 16-03-2023 14:16]
Geen idee hoeveel panelen dat zijn maar op 18m2 kan je iets van 6-8 panelen kwijt?estenm schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:06:
[...]
Had hier offerte voor opgevraagd, maar 5000 euro voor paar extra panelen is me toch te gortig.....
Dat moet inderdaad goedkoper kunnen dan 5000,--, dat zou ik het ook niet doen

@estenm met een doe het zelf pakket zit je op 2.1k voor 6 panelen 405Wp met omvormer en installatieframe voor een plat dak en kabels.
Plaatsen is inderdaad ruim 5k. Ik had voor mijn schoonouders 3 offertes opgevraagd ook en besloten om het dan dus maar zelf te gaan doen.
Op 18m2 dak kun je max 6 panelen kwijt.
Begin april worden hier de vlonders gemaakt rond het zwembad en de tuin weer opgeknapt!
Kinderen kunnen niet wachten op het mooiere weer en ik ben ook stiekem wel benieuwd hoe het allemaal gaat werken en hoe warm ik het krijg en hoeveel kWh per dag dat gaat kosten
.
Plaatsen is inderdaad ruim 5k. Ik had voor mijn schoonouders 3 offertes opgevraagd ook en besloten om het dan dus maar zelf te gaan doen.
Begin april worden hier de vlonders gemaakt rond het zwembad en de tuin weer opgeknapt!
Kinderen kunnen niet wachten op het mooiere weer en ik ben ook stiekem wel benieuwd hoe het allemaal gaat werken en hoe warm ik het krijg en hoeveel kWh per dag dat gaat kosten

[Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 16-03-2023 21:10]
Hoezo je kids niet kunnen wachten ? is het nog niet gevuld met water dan ?GeeMoney schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:09:
@estenm met een doe het zelf pakket zit je op 2.1k voor 6 panelen 405Wp met omvormer en installatieframe voor een plat dak en kabels.
Kinderen kunnen niet wachten op het mooiere weer en ik ben ook stiekem wel benieuwd hoe het allemaal gaat werken en hoe warm ik het krijg en hoeveel kWh per dag dat gaat kosten.
Was jij niet die dodo die iets in Januari geplaatst had ? en graag zoals nu een feit is in de start post wou staan ?

alleen een WP of ook solar ?
Tja vanalles