Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 120 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 19:47
Hier nu 3 seizoenen een prism frame staan maar de roest is momenteel echt nog te verwaarlozen. Zie het de komende jaren nog geen probleem worden. Maar heb dan ook geen zout bad.

Ga het bad waarschijnlijk begin oktober opruimen, wellicht komen er nog wat warme dagen aan. Is kijken hoe de warmtepomp het later in het seizoen volhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33
Tibs schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:43:
[...]

Wij wonen in BE regio W-Vl. :)B
Wij in dezelfde regio :w

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:04
Het wordt helaas bijna tijd om de verwarming af te leggen en te denken aan het winterklaar maken van het zwembad vermoed ik?

Wanneer doen jullie dit? Er kruipt nu heel wat energie in het op temperatuur houden van het water zonder dat er veel zal gezwommen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Tibs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:54:
Het wordt helaas bijna tijd om de verwarming af te leggen en te denken aan het winterklaar maken van het zwembad vermoed ik?

Wanneer doen jullie dit? Er kruipt nu heel wat energie in het op temperatuur houden van het water zonder dat er veel zal gezwommen worden.
Afgelopen zondag gedaan. Lekker zonnige dag dus dan droogt het ook nog een beetje allemaal :-)

• Tibs
BeeJee78 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:48:
[...]

Afgelopen zondag gedaan. Lekker zonnige dag dus dan droogt het ook nog een beetje allemaal :-)
Ik vermoed dat je een opzetbad hebt? :-P
Dat deed ik vroeger ook altijd begin september op een zonnige dag. Nu we een inbouw hebben moet ik enkel de warmtepomp afkoppelen en het filteren verminderen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:40
Tibs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:56:
[...]

Ik vermoed dat je een opzetbad hebt? :-P
Dat deed ik vroeger ook altijd begin september op een zonnige dag. Nu we een inbouw hebben moet ik enkel de warmtepomp afkoppelen en het filteren verminderen.
Vriend van mij maakt hem winterklaar laatste week september en weer zwemklaar eerste week van april.

• Tibs
GeeMoney schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:42:
[...]

Vriend van mij maakt hem winterklaar laatste week september en weer zwemklaar eerste week van april.
Zoiets had ik ook in gedachten maar ze geven de komende week wel erg koud weer uit.
Wij zijn ook gestart met verwarmen midden april maar dat zullen we volgend jaar toch wat later doen.
Er gaat 's nachts nog veel energie verloren waardoor het opwarmen lang duurt. Ik heb wel wat overschot op de zonnepanelen maar niet zoveel 8)7

• GeeMoney
Tibs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:17:
[...]

Zoiets had ik ook in gedachten maar ze geven de komende week wel erg koud weer uit.
Wij zijn ook gestart met verwarmen midden april maar dat zullen we volgend jaar toch wat later doen.
Er gaat 's nachts nog veel energie verloren waardoor het opwarmen lang duurt. Ik heb wel wat overschot op de zonnepanelen maar niet zoveel 8)7
Wat voor afdekking heb je op je zwembad?
Je kan natuurlijk nu ook al langzaam de temp verlagen per dag ?

• Tibs
GeeMoney schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:32:
[...]

Wat voor afdekking heb je op je zwembad?
Je kan natuurlijk nu ook al langzaam de temp verlagen per dag ?
Wij hebben solar lamellen liggen op het zwembad.
Temperatuur stilletjesaan verlagen kan ook. Momenteel verbruiken we ongeveer 5kWh per dag om het op 28° te houden. Het is nu wel nog boven de 20° overdag, dat zal de komende dagen ook veranderen.

We zien wel, de eerste jaren zijn sowieso wat aftasten.

• GeeMoney
Tibs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:35:
[...]

Wij hebben solar lamellen liggen op het zwembad.
Temperatuur stilletjesaan verlagen kan ook. Momenteel verbruiken we ongeveer 5kWh per dag om het op 28° te houden. Het is nu wel nog boven de 20° overdag, dat zal de komende dagen ook veranderen.

We zien wel, de eerste jaren zijn sowieso wat aftasten.
Zwembad kost geld natuurlijk. 5kWh per dag valt mij nog mee,
Buurman met zijn Jacuzzi stookt zeker 12kWh per dag weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Tibs schreef op woensdag 14 september 2022 @ 07:54:

Eergisteren de laatste zwembad gehad. Nu staat het chloor te verdampen en vrijdag pomp ik het bad leeg. Volgende week lijkt het voorlopig droger te worden, dus dan kunnen we alles goed schoon- en droogmaken :)

Volgend jaar maar eens kijken hoe we het gaan neerzetten. Eigenlijk zou ik onze XTR graag (deels) willen ingraven, maar het lijkt me een helse klus voor iemand met 2 linkerhanden :p

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:22
Vanaf medio juni een kWh meter tussen de WP gehad.
Geeft zo een beetje inzicht in de kosten, die met zonnepanelen en een WP van het huis niet snel naar voren komen.

Bad: Intex XTR 5.49x2.74x1.33
WP: Poolex jetline Premium fi75
Max temperatuur 31° en 11 uur per dag aan
Totaal: 1500 kWh in 3 maanden.
(Denk dat het x2 mag gezien de Pentair pomp geen zuinige jongen is)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Dennahz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:03:
[...]

Eergisteren de laatste zwembad gehad. Nu staat het chloor te verdampen en vrijdag pomp ik het bad leeg. Volgende week lijkt het voorlopig droger te worden, dus dan kunnen we alles goed schoon- en droogmaken :)

Volgend jaar maar eens kijken hoe we het gaan neerzetten. Eigenlijk zou ik onze XTR graag (deels) willen ingraven, maar het lijkt me een helse klus voor iemand met 2 linkerhanden :p
Wij hebben enkele jaren een XTR gehad. De kids waren hier zo zot van dat we bij de aanleg van onze tuin direct een bouwkudndig zwembad geplaatst hebben. Geen gezeul meer met het Intex zwembad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Dennahz schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:03:
[...]

Goed idee, hier hetzelfde plan.
Ik heb al een paar weken geen chloor meer in de drijver gedaan. Het zwembad is nu tot de rand vol + op het afdekzeil, door alle regen die is gevallen afgelopen week. Maar omdat het zeil er steeds op ligt ruik ik nog steeds chloor en is het water helder.

Dit jaar hebben we het zwembad extreem weinig kunnen gebruiken. Dat kwam niet door het weer uiteraard, maar vooral doordat onze baby van nu 6 maanden genoeg aandacht vraagt ;) hij is er overigens ook een paar keer in geweest. Achja, volgend jaar weer nieuwe kansen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GeeMoney
De kogel is hier door de kerk :+ .
Ik heb voor Partij A gekozen.

Hij komt binnenkort op locatie langs om alle details nog even rustig door te nemen en de plek te bekijken etc.
In ieder geval zijn we overeengekomen:

Ten minste 5x4x1.50 meter HDPE bad lichtgrijs met hoogwaterlijn.
Een vaste bank voor de Solar anti-alg lamellen.
Een losse smalle trap aan de overzijde van de bank.
2 inspuiters en 1 lange smalle skimmer van 80cm met overloop.
2 RGB LED lampen.
30m3/h frequentie gestuurde pomp.
18kW full inverter warmtepomp.
Glasvezel filter.
Grondput.
Stofzuiger aansluiting.
Zwembadrand betegeld opgenomen.
Stabilisatiezand rondom het bad ook inbegrepen.
Automatische regeling PH - Redox en Chloor.
Automatische vulsysteem dmv sensor in de skimmer.
Inclusief betonnen fundatieplaat.
Inclusief boor werkzaamheden garagevloer en dakdoorvoer.
Onderhoudset (bodemzuiger, 10m slang, zijborstels, schepnet etc.).
Eerste 30 kuub zwemwater middels tankwagen.

De LED lampen zijn op dezelfde afstandsbediening als het Solardek maar ook nog met een losse afstandsbediening op WiFi bedienbaar. Afstandsbediening voor het Solar dek komt in de overkapping naast het zwembad.
Alles komt met regelbare kleppen en afsluiters waar mogelijk.

Zelf moet ik verzorgen:
De graafwerkzaamheden, aansturing doet hij maar wel via een eigen partij. (prijs ontvang ik begin volgende week).
De vaste water aansluiting en afvoer
2x16A groepen.

Alle aansluitingen zijn er al in mijn garage alleen het water en de afvoer moeten naar de andere kant gebracht worden.

Voorlopige datum staat voor 3e week januari gepland.

PS. Partij B was not amused ondanks dat ik het hele traject volledig transparant ben geweest.
Wat voor mij de doorslag gaf om voor Partij A te kiezen was dat hij de betonnen fundatieplaat in eigen beheer kon verzorgen en ook de supervisie over de grondwerkers op zich nam en hij was onder aan de streep ook iets goedkoper al was dat verschil minimaal. Tevens heb ik nu een hoogwaterlijn bad en verzonken inspuiters en skimmers. Partij B wilde ook het vullen van het zwembad middels mijn eigen aansluiting verzorgen ipv een tankwagen. Alles bij elkaar gaf dus Partij A de voorkeur.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Voor volgend jaar alvast wat spullen aangeschaft. Een Jecod DCP10000 pomp, die heeft een fors hogere flow dan de 8000 superfish pond eco 8000 en een DC motor, dus dat gaat een boel verbruik schelen en een Hotsplash warmtepompje om het bad wat extra te kunnen verwarmen en op de plek van de collectoren zonnepanelen kunnen staan. Denk dat dat uiteindelijk een slimmere opstelling is dan verwarmen met collectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Voor volgend jaar gaan we ons opzet zwembad van 4*2*1 vervangen voor de 6,4*2,74*1,32.

Op dit moment heb ik deze skimmer:
https://www.rhodos-shop.n...kpd6LKThOjyYaApPgEALw_wcB

Raden jullie aan om deze skimmer te nemen:
https://www.grezwembaden....-maat-zoals-de-ar100-gre/

Of een andere/betere, of gewoon de huidige gebruiken?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@Driek, ik heb nu ook een inhang maar ga volgend jaar ook het mes zetten in mijn liner om zo zo'n AR100 skimmer of iets dergelijks te plaatsen. Werkt net iets handiger.

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
Driek schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:00:
Voor volgend jaar gaan we ons opzet zwembad van 4*2*1 vervangen voor de 6,4*2,74*1,32.

Ja ik raad aan om de wand skimmer te nemen het heeft veel meer voordelen en gemak.

Er is ook een variant met een groter en bredere inloop aangezien je bad vrij groot is, ik zal de breder variant nemen.

Ik zelf heb ook een wand skimmer in een opzet frame bad, het monteren stelt niets voor de gaten aftekenen en doorprikken dat de schroeven makkelijk er doorheen gaan dan de skimmer monteren en als laatste snij je de opening er uit kan niets mis mee gaan.

Voor je wand skimmer aansluiting zal ik een extra afsluitkraan op monteren en met druk pvc daar kun je veel kanten mee op voor de juiste aansluitingen met of zonder draadeinden.

• GeeMoney
Zijn er tweakers die het verbruik meten van hun zwembad middels kWh meters ?
Ik zal zelf zowel de pomp als de warmtepomp voorzien van een kWh meter zodat ik in ieder geval het verbruik kan zien los van de woning.

De elektricien komt binnenkort langs om de eindgroepen en kWh meters te installeren :).
Dan de water aansluiting en afvoer nog naar de andere kant en dan zitten mijn werkzaamheden erop.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 17-09-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
GeeMoney schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:23:
Ik zal zelf zowel de pomp als de warmtepomp voorzien van een kWh meter zodat ik in ieder geval het verbruik kan zien los van de woning.

De elektricien komt binnenkort langs om de eindgroepen en kWh meters te installeren :).
Dan de water aansluiting en afvoer nog naar de andere kant en dan zitten mijn werkzaamheden erop.
Ik heb zelf een kWh meter op din rail er tussen zitten die geeft alleen het verbruik van mijn ZFP weer en is 250 wat en gemiddeld 1100 kWh per jaar verbruik in een seizoen.

De kWh meter zit in een aperte verdeelkast buiten bij het zwembad gekoppeld achter de ALS en groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
GeeMoney schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:23:

Afgelopen 3 maanden toevallig op de WP gehad.
https://gathering.tweaker...message/72778628#72778628

• GeeMoney
Intex, boven de grond? en welk type afdekking?

• Driek
J.E. Weinor schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:46:
[...]

Ja ik raad aan de om de andere wand skimmer te nemen het heeft veel meer voordelen en gemak.

Er is ook een variant met een groter en bredere inloop aangezien je bad vrij groot is, ik zal de breder variant nemen.

Ik zelf heb ook een wand skimmer in een opzet frame bad, het monteren stelt niets voor de gaten aftekenen en doorprikken dat de schroeven makkelijk er doorheen gaan dan de skimmer monteren en als laatste snij je de opening er uit kan niets mis mee gaan.

Voor je wand skimmer aansluiting zal ik een extra afsluitkraan op monteren en met druk pvc daar kun je veel kanten mee op voor de juiste aansluitingen met of zonder draadeinden.
wat bedoel je precies met "aan de aandere wand"?

en met een bredere bedoel je zoiets?

https://www.rhodos-shop.n...cfLzk5JFY_zhoCLbAQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Driek schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:20:
[...]

wat bedoel je precies met "aan de aandere wand"?

en met een bredere bedoel je zoiets?

https://www.rhodos-shop.n...cfLzk5JFY_zhoCLbAQAvD_BwE
Wat ik er mee bedoel niets tekst staat beetje verwarrend verkeerd :+

Ja die skimmer bedoel ik in de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
GeeMoney schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:12:
[...]

Intex, boven de grond? en welk type afdekking?
Intex boven de grond (AG) met 400micron bubbeltjes plastic van BWT en bouwzeil erover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Nou, de dompelpomp zit in het bad. 18m3 water gaat richting het riool (of weet ik het waar de regenpijp uitkomt). Zonde eigenlijk, maar om het nou over het gras te spuiten..... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXWpKen0iEuYDNrMUcik6c1Lnys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4k0xmjAjqL3KootH4aAuR7S.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit alweer flink wat zooi in het water. Filter het al een week niet meer en het is opeens herfst geworden :)
Vind het wel jammer dat de liner enorm verbleekt is... blijkbaar is zout water toch best pittig voor die Intex badjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennahz op 18-09-2022 19:56 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:45
Komt omdat je chloor gehalte -gemiddeld- te hoog is geweest, niet onbekend bij Intex ZWS.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Jazsie schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:42:
Komt omdat je chloor gehalte -gemiddeld- te hoog is geweest, niet onbekend bij Intex ZWS.
Grote kans ja. Heb er eigenlijk steeds veel te veel ingepompt. Enorm laks geweest wat dat betreft. Vorig jaar algen gehad en wou dat niet weer :p

Ach ja...

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dit was ons eerste zwemseizoen in ons nieuwe huis met een binnenzwembad. Gezien de huidige elektra- en gasprijzen is het een erg kostelijk aangelegenheid om het zwembad aan te houden na het seizoen. Ook onverwarmd is de noodzaak van het aanhebben van de ontvochtiger met dit regenachtige weer een prijzige aangelegenheid.

Wat is de meest interessante optie om hierin mogelijk kosten te besparen, naast het volledig opdoeken, zat ik bijvoorbeeld zelf te denken aan de opslag van het water in een afgesloten zak: https://vloeistofopslag.n...voor-opslag-zwembadwater/ op deze manier zou er ook geen ontvochtiger aan hoeven. Echter heb ik geen idee of je op deze manier het water bijvoorbeeld langere tijd zou kunnen opslaan.

Het compleet legen van het zwembad voor onbepaalde tijd is ook een reëele optie maar ik hoop eigenlijk dat de prijzen weer normaler worden in de toekomst. Daarnaast gaan we van gas-verwarming naar een warmtepomp toe de komende maanden.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Huh, een binnenzwembad heb je toch juist om het hele jaar te kunnen zwemmen? Je hebt juist geen specifiek zwem seizoen :).
En, met alle respect, maar als je een verdubbeling van je energieprijzen niet op kan vangen heb je dan niet wat te duur gekocht?

Kun je geen afdekking kopen die hem “afsluit” zodat je het vocht in de ruimte al drastisch verminderd?
Temperatuur kun je natuurlijk ook naar beneden brengen. Hoe wordt het bad momenteel verwarmt? Op gas of middels een warmtepomp?

In het laatste geval met een binnenzwembad bespaar je toch al maximaal op verwarming omdat de warmte “binnen” blijft.

[ Voor 75% gewijzigd door GeeMoney op 19-09-2022 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:59:
Huh, een binnenzwembad heb je toch juist om het hele jaar te kunnen zwemmen? Je hebt juist geen specifiek zwem seizoen :).
En, met alle respect, maar als je een verdubbeling van je energieprijzen niet op kan vangen heb je dan niet wat te duur gekocht?
Het zwembad zat bij het huis en was geen reden om het huis te kopen, maar om het er meteen uit te slopen is ook zowat :). Daarnaast is sinds de aankoop en nu de gasprijs wel meer dan verdubbeld helaas, was het maar een verdubbeling...
GeeMoney schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:59:
Kun je geen afdekking kopen die hem “afsluit” zodat je het vocht in de ruimte al drastisch verminderd?
Temperatuur kun je natuurlijk ook naar beneden brengen. Goe wordt het bad momenteel verwarmt? Op gas of middels een warmtepomp?
Afgelopen tijd werd het bad via gas verwarmd, echter werkt ook de ontvochtiger op elektra en gas (om de lucht te verwarmen die eerst wordt afgekoeld). Gezien het lekker weer was de laatste maand(en) kon de ontvochtiger uit en de raampjes open wat voldoende was om de vochtigheid in het gebouw onder controle te houden. Er zit reeds een lamellendek overheen, deze is ook gesloten en de temperatuur zijn we naar beneden aan het brengen. De ontvochtiger werkt echter niet onder de 20 graden kamertemperatuur.

[ Voor 41% gewijzigd door Sjoerd op 18-09-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:48

Dennis1812

Amateur prutser

Maar dat water zal kamer temp blijven? Rond de 20 dus? Prima toch?

En raam kan weer open, 18-20 graden volgende week

[ Voor 28% gewijzigd door Dennis1812 op 18-09-2022 22:07 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GeeMoney schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:50:
[...]

Zwembad kost geld natuurlijk. 5kWh per dag valt mij nog mee,
Buurman met zijn Jacuzzi stookt zeker 12kWh per dag weg.
Sodeju dat is veel joh....

Mijn Spa/Jacuzzi van ~1m3.

Gevuld eind Mei en tot nu:
Warmtepomp: 194.74 kWh
Pomp: 130.48 kWh
Blower: 8.26 kWh

Temperatuur standaard 33 graden, en gaat uurtje voordat we erin gaan aan op 35-36gr.
Zijn we langer dan 24u niet thuis, dan gaat ie naar 18gr.

Gelukkig stuk minder dan +12 kWh per dag.

Verbruik zal nu tot december wel hoger worden, was ook wel top weer geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:05:
Maar dat water zal kamer temp blijven? Rond de 20 dus? Prima toch?
En raam kan weer open, 18-20 graden volgende week
Eerder 16-17 graden zonder verwarming van het water zelf. Het zit natuurlijk een stukje in de grond.

Die buitentemperatuur, zeker fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Jazsie mijn buurman doet dan ook 38-39 graden en heeft geen warmtepomp maar alleen het standaard elektrisch element erin.

@Sjoerd ik zou dan investeren in dat zwembad om te bouwen middels verwarming met een warmtepomp. Dat is sowieso je langetermijn optie of het hele bad verwijderen natuurlijk.
Kost nu waarschijnlijk eenmalig even een duit maar je stook kosten zullen drastisch dalen natuurlijk.
Hoe groot is het bad?

[ Voor 56% gewijzigd door GeeMoney op 19-09-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GeeMoney schreef op maandag 19 september 2022 @ 06:33:
@Jazsie mijn buurman doet dan ook 38-39 graden en heeft geen warmtepomp maar alleen het standaard elektrisch element erin.

@Sjoerd ik zou dan investeren in dat zwembad om te bouwen middels verwarming met een warmtepomp. Dat is sowieso je langetermijn optie of het hele bad verwijderen natuurlijk.
Kost nu waarschijnlijk eenmalig even een duit maar je stook kosten zullen drastisch dalen natuurlijk.
Hoe groot is het bad?
Hier gaat ie ook wel standje 38.... 39 is toch echt te warm :D.

Maar toch groot verschil, blij met deze investering. Zeker met de huidige prijzen verdien je een warmtepomp in naar mijn mening kort termijn terug.
Sjoerd schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:51:
Dit was ons eerste zwemseizoen in ons nieuwe huis met een binnenzwembad. Gezien de huidige elektra- en gasprijzen is het een erg kostelijk aangelegenheid om het zwembad aan te houden na het seizoen. Ook onverwarmd is de noodzaak van het aanhebben van de ontvochtiger met dit regenachtige weer een prijzige aangelegenheid.

Wat is de meest interessante optie om hierin mogelijk kosten te besparen, naast het volledig opdoeken, zat ik bijvoorbeeld zelf te denken aan de opslag van het water in een afgesloten zak: https://vloeistofopslag.n...voor-opslag-zwembadwater/ op deze manier zou er ook geen ontvochtiger aan hoeven. Echter heb ik geen idee of je op deze manier het water bijvoorbeeld langere tijd zou kunnen opslaan.

Het compleet legen van het zwembad voor onbepaalde tijd is ook een reëele optie maar ik hoop eigenlijk dat de prijzen weer normaler worden in de toekomst. Daarnaast gaan we van gas-verwarming naar een warmtepomp toe de komende maanden.
Wellicht volgend jaar ombouwen naar een 4-seizoens warmtepomp zoals @GeeMoney al zei.
Zet je zonnepanelen erbij dan is het win-win.

Teminste, ik zou het echt zonde vinden om een inbouw zwembad weg te halen dat er al ligt bij aankoop huis.

Blijft natuurlijk wel dat een zwembad geld kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Sjoerd schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:51:

Ik zou verwachten dat als je het langer gaat opslaan, je toch last krijgt van alggroei. In de winter wordt de lucht weer droger, dus zal je wellicht ook wat kunnen besparen tov de huidige vochtige maanden.

Ik zwem hier nog in het zwembad, heerlijk, zelfs bij 20 graden, wel binnenkort een zwempak denk ik :) Wat voor verbruik praat je over voor alleen ontvochtigen? Kan je dat niet afdekken met wat zonnepanelen? Stroom gaat echt wel weer naar wat normalere vormen toe t.z.t. Als je nu panelen legt, heb je ze snel terugverdiend en kan je er daarna van profiteren.

Je hebt wel iets van afdekking neem ik aan over het zwembad om het verdampen tegen te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 19 september 2022 @ 06:33:
Hoe groot is het bad?
Het zwembad is 5x9 en 1.9 diep, het gaat dus om een flinke bak met water. Afgedekte met een lamellendek

De bestelling voor de zonnepanelen en de warmtepomp voor het gebouw en het zwembad is reeds gedaan. Echter wordt het wel zo neergezet dat het zwembad optioneel verwarmd kan worden. De CV die nu gebruikt wordt blijft voor nu ook zitten op aanraden van de installateur.

De Pentair pomp is qua verbruik te overzien, het is met name de ontvochtiger die flink wat verbruikt met uitschieters naar 3000 watt. Het gaat hierbij om een SHA200 (http://web.hidros.co.uk/dehumidifiers/for-pools/sha). Het grote nadeel is dat deze naast een boel energie ook een hoop gas verbruikt. Om een idee te geven, gisteren is er 38kwh aan stroom verbruikt en 1.5m3 aan gas puur voor het, nu onverwarmde, zwembad. Dit alles bij elkaar maakt het wel een erg dure aangelegenheid, wanneer ook het water op temperatuur gehouden dient te worden komt er nog een flink stuk gas bij.
Jazsie schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:34:
[...]Tenminste, ik zou het echt zonde vinden om een inbouw zwembad weg te halen dat er al ligt bij aankoop huis.
Dat heb ik ook, onrechtstreeks heb je er natuurlijk ook voor betaald, ik zou hem dan ook eerder in "rust" wil plaatsen met de mogelijkheid hem over een paar jaar weer in gebruik te nemen wanneer alle gekte over is dan het bad echt compleet te verwijderen.
jeeedeee schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:47:
Ik zou verwachten dat als je het langer gaat opslaan, je toch last krijgt van alggroei. In de winter wordt de lucht weer droger, dus zal je wellicht ook wat kunnen besparen tov de huidige vochtige maanden.
Ik zwem hier nog in het zwembad, heerlijk, zelfs bij 20 graden.
Zeker, vanaf 18.5 heb ik erin gezwommen, echter is het naar alle eerlijkheid pas vanaf 21-22 echt lekker voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Sjoerd schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:26:
[...]

Het zwembad is 5x9 en 1.9 diep, het gaat dus om een flinke bak met water. Afgedekte met een lamellendek

De bestelling voor de zonnepanelen en de warmtepomp voor het gebouw en het zwembad is reeds gedaan. Echter wordt het wel zo neergezet dat het zwembad optioneel verwarmd kan worden. De CV die nu gebruikt wordt blijft voor nu ook zitten op aanraden van de installateur.
Ahh je bent al goed op weg... zou inderdaad de CV ketel voor nu gewoon laten staan zolang je niet gasloos bent en wie weet wat de prijs later doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Nu online
Sjoerd schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:26:
[...]

Mooi bad heb je zo als ik het mag lezen, hoop voor je dat je snel de warmtepomp en zonnepanelen hebt en weer gebruik van kan maken.

Dat is een vrij hoog verbruik inderdaad. Is het dan nodig om die ontvochtiger zoveel aan te hebben dat het zoveel kost? Kan je niet op een andere manier voorkomen dat er vocht uit het bad verdampt? Een extra zeil erover? In de winter wordt het kouder, en drogere lucht misschien is je grootste probleem dan ook weg.

Hier sinds vandaag ook de warmtepomp uitgezet, kreeg het opzetbad(intex 732) maar tot 21-22 graden maar met rond de 15 kw per dag verbruik vond ik dat te duur worden. (Weau 17,5 warmtepomp). Ben wel van plan om nog een tijdje te blijven zwemmen met een wetsuit. Ook maar eens verdiepen in het overwinteren van zo'n bad, wil hem laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03-05 11:30
jeeedeee schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:35:
[...]

Mooi bad heb je zo als ik het mag lezen, hoop voor je dat je snel de warmtepomp en zonnepanelen hebt en weer gebruik van kan maken.

Dat is een vrij hoog verbruik inderdaad. Is het dan nodig om die ontvochtiger zoveel aan te hebben dat het zoveel kost? Kan je niet op een andere manier voorkomen dat er vocht uit het bad verdampt? Een extra zeil erover? In de winter wordt het kouder, en drogere lucht misschien is je grootste probleem dan ook weg.

Hier sinds vandaag ook de warmtepomp uitgezet, kreeg het opzetbad(intex 732) maar tot 21-22 graden maar met rond de 15 kw per dag verbruik vond ik dat te duur worden. (Weau 17,5 warmtepomp). Ben wel van plan om nog een tijdje te blijven zwemmen met een wetsuit. Ook maar eens verdiepen in het overwinteren van zo'n bad, wil hem laten staan.
Sinds een paar jaar, haal ik de buizen, hoeken en poten eruit zodat de zwembad op de grond ligt. Dan een zeil er over spannen. Zo blijft hij liggen tot het weer zwemweer wordt.
Dan met een waterstofzuiger eventuele regenwater/vuil eruit. En opzetten maar :)

Ik kwam er achter dat met afbreken en oprollen(verplaatsen) dat het zwembad bij mij er wel een beetje onder lijde :)

Maar winterklaar is misschien ook een optie. Al had ik ooit gelezen dat het zwembad niet kouder mocht worden dan 5 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 15:25
Hier heb ik afgelopen 2 jaar het opzetbad laten staan. Met overwinteringsvloeistof tegen de algen en een winterzeil eroverheen. Ik heb niet het idee dat dat slecht was voor de liner.

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
rykers schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:47:
Hier heb ik afgelopen 2 jaar het opzetbad laten staan. Met overwinteringsvloeistof tegen de algen en een winterzeil eroverheen. Ik heb niet het idee dat dat slecht was voor de liner.
En qua roest? Valt dat ook mee?

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 15:25
BeeJee78 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:55:
[...]

En qua roest? Valt dat ook mee?
Nee, zie mijn eerdere post. Zwembad was na 4 seizoenen doorgeroest. Dus nu opgeruimd. Ik zit nog in dubio wat ik hierna ga doen.

Er zijn nogal wat opties:
- Nieuw opzetbad
- IG metaalframe bad (ik heb toch 10-15m3 grond nodig om een ander deel van de tuin vlak te maken)
- IG stapelbokken bad

en dan nog de keuze om al dan niet door te gaan met zoutwater systeem of toch over te stappen naar automatische chloor dosering (handmatig ga ik toch te vaak vergeten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tibs
Voila, bij ons staat de warmtepomp ook uit.

Totaal verbruik dit jaar was 1100 kWh voor de warmtepomp. Het verbruik van de zwembadpomp weet ik niet volledig maar ik kom uit op 4,8 kWh per dag bij 12u draaien.

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Wij hebben onlangs een huis gekocht met een zoutwaterbad. Nu zag ik in de garage een zak liggen waarvan ik dacht dat de eigenaar had gezegd dat dat zwembadzout is en heb ik dus daarvan wat in het zwembad gegooid (een kilo of 5 tot 10). Aangezien dit 'zout' maar niet wilde oplossen in het bad, ging ik toch maar eens goed kijken op de verpakking die er deels vanaf was gescheurd. Dat zout bleek echter filterglas ter zijn :z

Kan ik dit gewoon opzuigen met de zwembad stofzuiger aangesloten op onze filterpomp? Ik neem aan dat dit geen kwaad kan, aangezien filterglas toch eigenlijk al in de pomp thuis hoort... maar wil het toch even checken :)

• jeeedeee
  • Nu online
Gautama schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:25:
Wij hebben onlangs een huis gekocht met een zoutwaterbad. Nu zag ik in de garage een zak liggen waarvan ik dacht dat de eigenaar had gezegd dat dat zwembadzout is en heb ik dus daarvan wat in het zwembad gegooid (een kilo of 5 tot 10). Aangezien dit 'zout' maar niet wilde oplossen in het bad, ging ik toch maar eens goed kijken op de verpakking die er deels vanaf was gescheurd. Dat zout bleek echter filterglas ter zijn :z

Kan ik dit gewoon opzuigen met de zwembad stofzuiger aangesloten op onze filterpomp? Ik neem aan dat dit geen kwaad kan, aangezien filterglas toch eigenlijk al in de pomp thuis hoort... maar wil het toch even checken :)
Waarom denk je dat de vorige eigenaar de rest niet in het filter heeft gedaan, vast om te voorkomen dat het filter te vol wordt :P Om problemen te voorkomen zou ik het grootste deel er op een andere manier uit proberen te halen... Lange fijne sok/panty oid in de afvoerslang van de stofzuiger en zuigen maar...

• mikem74
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-03 21:02
Hallo allemaal,ben nieuw hier,al wel een poosje aan het spieken geweest. Ik heb voor mijn zwembadverwarming zo'n soort epdm mat maar dan de pvc uitvoering,heb er weinig klachten over behalve dat de buisjes afbraken van de verzamelbuizen. Dus deze mag ik in het nieuwe seizoen plakken of nieuwe buizen zien te scoren. Maar mijn vraag is mbt warmte,wat is de beste manier om deze weg te leggen in de zon,met de kanaaltjes naar boven of net als een solarzeil de bubbels naar beneden,oftewel dat je een groter oppervlakte krijgt. Matten zijn 6.05meter lang bij 80,heb er 2 dus 6.05 bij 1.60. Qua temp heb ik geen klagen,water was op zn heetst 36graden. Bad rond 3.05 bij 76 dus ongeveer 5 kuub water. Ik heb al verschillende fora gelezen maar deze vraag kwam ik nog nergens tegen,daar ik twijfel om nog zo'n set aan te schaffen voor volgend jaar.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:55:
Nou, de dompelpomp zit in het bad. 18m3 water gaat richting het riool (of weet ik het waar de regenpijp uitkomt). Zonde eigenlijk, maar om het nou over het gras te spuiten.....
Op veel plaatsen is het regenwater-riool los en gaat dit zo in de omgeving een vijver / sloot in.

Is het water daarvoor chloorvrij genoeg? / Moet 't perse de regenpijp zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54
Een vraag je voor de zandfilter kenners hier...

Ik heb onlangs mijn jacuzzi omgebouwd naar een warmtepomp verwarming (Poolex Q-line 7) en er ook meteen een 8m3 zandfilter tussen geplaatst en gevuld met glasparels.

Door alle aanpassingen van leidingwerk en bijbehorende bochten ben ik natuurlijk weerstand gaan inbouwen. De standaard circulatiepomp doet maximaal zo'n 150 lt/min (9 m3/uur) maar dat neemt aanzienlijk af. Ik denk dat ik nog zo'n 2,5 tot 3 m3/u over heb (de Poolex slaat al snel in flow-error als ik de bypass wat knijp). Ook merk ik het aan de 'waterval' in de jacuzzi, deze is een stuk minder krachtig met de hele omweg in het systeem.

Maar wat me vooral op valt: mijn zandfilter geeft geen druk aan. De manometer blijft op 0 staan, terwijl er wel water doorheen gaat (er zit stroming in de jacuzzi en de WP staat na het zandfilter en heeft ook flow).

Mijn vraag: is het noodzakelijk dat een zandfilter druk heeft? Of werkt deze net zo goed als er geen druk opgebouwd is? Wat ik overal teruglees is dat je bij oplopende druk moet backwashen, maar ik kan niet terugvinden of je ook werkelijk druk nodig hebt voor een goede werking.

Alternatief wat ik kan doen is een sterkere circulatiepomp plaatsen (bijvoorbeeld een zwembadpomp met frequentieregelaar), maar dat is natuurlijk alleen nodig als een zandfilter ook echt druk moet hebben voor een goede werking.

Help :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Hoe trager het water door je filter gaat hoe beter de filtratie.

Mijn drukmeter staat ook op 0 wanneer de pomp in stand "circulatie" staat van de jacuzzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voor het filter heb je dus druk verlies. Dat lijkt me wat raar omdat je zegt dat de WP na het filter komt. Voor het filter heb je dan alleen wat leiding en een pomp. Leiding te dun of te lang? Voor het filter zal het inderdaad niet uitmaken. Maar backwashen zonder druk wordt mogelijk lastig.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Zo, het zwembad is eindelijk opgeruimd (liner moet nog even schoon & droog). Vrijdag even alles los harken en egaliseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heeRKXuf9tcCLJsongUU14mM-Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMeRhWsqgVErnZcShiOjLIpA.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dit bad volgend jaar in te kunnen graven. Kan prima met die XTR baden. Al moet ik nog wel even op zoek naar een goeie how-to. Zit vooral een beetje in met het kunnen weglopen van het water dat eruit klotst en regenwater.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:54
xah5kiDe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:41:
Voor het filter heb je dus druk verlies. Dat lijkt me wat raar omdat je zegt dat de WP na het filter komt. Voor het filter heb je dan alleen wat leiding en een pomp. Leiding te dun of te lang? Voor het filter zal het inderdaad niet uitmaken. Maar backwashen zonder druk wordt mogelijk lastig.
Het gaat om een jacuzzi circulatiepomp die, denk ik, al snel last heeft van drukverlies omdat deze niet vergelijkbaar is met een zwembadpomp.
Er zit ongeveer een meter of 5 leidingwerk voor het filter, met totaal 4 x een 90 graden bocht (2 keer een 45 - 45).

Backwashen is geen probleem, omdat het waterniveau in de jacuzzi hoger is dan het level waar de filter staat, dus het water komt er krachtig uit.

Het gaat me vooral om de vraag of een zandfilter wel of geen druk moet hebben om goed te functioneren. Maar zoals ik hier uit de reacties begrijp is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Maar je hebt alleen een zandfilter plus leidingwerk toegevoegd. Dan had ik verwacht dat het filter de grootste weerstand zou geven. Dus zelfde opbrengst maar juist een relatief hoge druk op het zandbed om het water erdoorheen te krijgen. Nu hebben de leidingen die je hebt toegevoegd met de bochten dus een hogere weerstand dan het zandbed. En nul kan eigenlijk ook niet, want dan stroomt er geen water. Zou best de onnauwkeurigheid van de drukmeter kunnen zijn, maar hij kan ook stuk zijn. Ik heb hem al eens vervangen, ze gaan blijkbaar niet eeuwig mee :N

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vandaag de details besproken en een voorlopige planning afgegeven met mijn leverancier.
1 detail wat nu nog open staat en waar ik de komende 2-3 weken nog over na kan denken is de warmtepomp.

Het bad zal uiteindelijk nog ietsje groter worden dan oorspronkelijk bedacht.
We gaan naar 5,5mx4mx1,50 ipv 5x4 . Net even een half metertje erbij.
De warmtepomp is nu 13kW maar zou ik kunnen upgraden nog naar 17,5kW .
Voordeel is mij op zich duidelijk, beter rendement bij lagere toeren, sneller op temperatuur en de mogelijk om wellicht net iets eerder en net iets later te gaan zwemmen.

Het verbruik is echter wel ietsje hoger op het laagste toerental begreep ik.
De 13KW versie heeft 260watt nodig op zijn laagste stand en de 17,5kW versie 310watt.
Piekvermogens liggen ook beduidend anders, 13kW doet 1800watt en de 17,5 doet 2400Watt .

In theorie is zelfs een 10kW pomp voldoende, kennis van mij heeft dit nu ook op een bad met dezelfde inhoud maar het opstoken na de winter duurt wel een goede week a 1,5 week..
Qua geluid komt hij op mijn garage dak wat wel 10m verderop is en ook geen slaapkamer ramen in de buurt, formaat (behuizing) is ietsje dieper van de 17,5kw maar niet hoger wat mij eerder zou storen als ik überhaupt al ga zien. (ik verwacht van niet).

Meerprijs is 800,- in de BTW. Wat raden jullie aan?
Bad betreft dus 5,5x4x1,50.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 17-01-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Driek schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:00:

Ik heb de skimmer nog niet aangeschaft maar bedenk me net wel het volgende.
Ik heb nu dus een skimmer in het bad aangesloten op de uitgang naar de pomp.

Ik heb daarnaast een bodemzuiger met een slang, als ik die gebruik koppel ik de skimmer los, stofzuiger erop en gaan.

Hoe moet dat als ik de skimmer aan de buitenkant heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 03-05 11:30
Driek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Ik heb daarnaast een bodemzuiger met een slang, als ik die gebruik koppel ik de skimmer los, stofzuiger erop en gaan.

Dat is een goede vraag.
Misschien een stofzuiger zonder slang maar met een accu bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
GeeMoney schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:13:
Vandaag de details besproken en een voorlopige planning afgegeven met mijn leverancier.
1 detail wat nu nog open staat en waar ik de komende 2-3 weken nog over na kan denken is de warmtepomp.

Het bad zal uiteindelijk nog ietsje groter worden dan oorspronkelijk bedacht.
We gaan naar 5,5mx4mx1,50 ipv 5x4 . Net even een half metertje erbij.
De warmtepomp is nu 13kW maar zou ik kunnen upgraden nog naar 17,5kW .
Voordeel is mij op zich duidelijk, beter rendement bij lagere toeren, sneller op temperatuur en de mogelijk om wellicht net iets eerder en niet iets later te gaan zwemmen.

Het verbruik is echter wel ietsje hoger op het laagste toerental begreep ik.
De 13KW versie heeft 260watt nodig op zijn laagste stand en de 17,5kW versie 310watt.
Piekvermogens liggen ook beduidend anders, 13kW doet 1800watt en de 17,5 doet 2400Watt .

In theorie is zelfs een 10kW pomp voldoende, kennis van mij heeft dit nu ook op een bad met dezelfde inhoud maar het opstoken na de winter duurt wel een goede week a 1,5 week..
Qua geluid komt hij op mijn garage dak wat wel 10m verderop is en ook geen slaapkamer ramen in de buurt, formaat (behuizing) is ietsje dieper van de 17,5kw maar niet hoger wat mij eerder zou storen als ik überhaupt al ga zien. (ik verwacht van niet).

Meerprijs is 800,- in de BTW. Wat raden jullie aan?
Bad betreft dus 5,5x4x1,50.
toon volledige bericht
5,5mx4mx1,5 = 33m3 / 3 = 11 kW, ofwel 13kW kan prima. Persoonlijk zou ik zelf voor de 17.5kW versie gaan.
Driek schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Je kan een "ronde plaat" met slang aansluiting in de skimmer plaatsen, en daarop sluit je de stofzuiger aan.
Zijn kant en klaar te koop of zitten er zelfs bij, bij de wat duurdere skimmers.

Ander alternatief is een aparte water uitvoer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Jazsie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:14:
[...]

Je kan een "ronde plaat" met slang aansluiting in de skimmer plaatsen, en daarop sluit je de stofzuiger aan.
Zijn kant en klaar te koop of zitten er zelfs bij, bij de wat duurdere skimmers.

Ander alternatief is een aparte water uitvoer maken.
Ik zal eens op zoek gaan naar die plaat, mocht je een link hebben...

Ik zat inderdaad te denken aan een extra uitvoer, (oftwel de bestaande houden en de skimmer ergens anders) ofwel ik dacht een 3weg klap na de skimmer te zetten, dan kan ik daar de slang op aansluiten. Weet alleen niet of dat gaat lekken als er niks aangesloten is. (maar kan ook in combi met die extra uitvoer)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jp-xz0gB3gCOCh7MQGrxjof-pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTTFE8d2cNJXo54DTOWJDrd7.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de bouw van mijn bad ook gestart. Erg vlot gegaan allemaal. Gisteren akkoord gegeven en vandaag kwamen ze al graven. Bijna verdacht! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
3 machines? Krijg je zoals je naam doet vermoeden een zwembad met olympische afmetingen? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olympialooping
GeeMoney schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:35:
3 machines? Krijg je zoals je naam doet vermoeden een zwembad met olympische afmetingen? :9
Dit is nog niet eens alles. Deze aannemer komt altijd met veel man en groot materiaal. Kuil was in 1 ochtend al klaar. Dit stond voor het huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwvcy9oIIVeEgRV8JFiI7Uc8J40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIPV0Ez5hl7nX131jXzNdgQD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zou een kuub grond tegenwoordig ook een goudmijn opleveren? :+

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Olympialooping maar wat zijn de details en afmetingen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olympialooping
GeeMoney schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 07:44:
@Olympialooping maar wat zijn de details en afmetingen? :)
De bak wordt gemetseld en krijgt een afmeting van 4 x 8,60. Waarvan 60 cm wegvalt ivm het Aquadeck. Er komt een warmtepomp en een volledig geautomatiseerd onderhoudssysteem dat filtert, reinigt en ook waterniveau doseert.

Alles bij elkaar voor circa 70K incl. Btw :'( Maar voor zo'n compleet bad wel een goede deal denk ik.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Weer een update. Inmiddels klaar met mijn ipé ombouw/vlonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF74_-hmKuXnvR-E6FqQ3VX1pkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v6w47M7tBRXT5auPNswbz3WP.jpg?f=user_large

Ook ligt de stavenafdekking erop. Zal later nog wel even een foto met uitgerolde afdekking posten. Vandaag even alles goed schoongemaakt want er was ondanks de afdekking toch wat zaagsel etc het bad in gewaaid. Als je goed kijkt ze je de Bugson op de bodem z'n ding doen..

[ Voor 5% gewijzigd door m0nk op 09-10-2022 16:52 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Driek schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:09:
[...]

Ik zal eens op zoek gaan naar die plaat, mocht je een link hebben...

Ik zat inderdaad te denken aan een extra uitvoer, (oftwel de bestaande houden en de skimmer ergens anders) ofwel ik dacht een 3weg klap na de skimmer te zetten, dan kan ik daar de slang op aansluiten. Weet alleen niet of dat gaat lekken als er niks aangesloten is. (maar kan ook in combi met die extra uitvoer)
Zoiets:
https://zwembadcompleet.nl/skimmer-adapter-voor-stofzuigen

Inderdaad een extra uitvoer is ook handig met idd een 3-weg klep oid.
m0nk schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:52:
Weer een update. Inmiddels klaar met mijn ipé ombouw/vlonder.

[Afbeelding]

Ook ligt de stavenafdekking erop. Zal later nog wel even een foto met uitgerolde afdekking posten. Vandaag even alles goed schoongemaakt want er was ondanks de afdekking toch wat zaagsel etc het bad in gewaaid. Als je goed kijkt ze je de Bugson op de bodem z'n ding doen..
Erg mooi hoor, ipé is het zelfde als "wood composiet" of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Jazsie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Erg mooi hoor, ipé is het zelfde als "wood composiet" of?
Nee, ipé is een houtsoort, een van de hardste en geschikt voor om een zwembad.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:08
Olympialooping schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:02:
[...]

De bak wordt gemetseld en krijgt een afmeting van 4 x 8,60. Waarvan 60 cm wegvalt ivm het Aquadeck. Er komt een warmtepomp en een volledig geautomatiseerd onderhoudssysteem dat filtert, reinigt en ook waterniveau doseert.

Alles bij elkaar voor circa 70K incl. Btw :'( Maar voor zo'n compleet bad wel een goede deal denk ik.
Hoeveel % gaat daarvan naar de automatisering?
Ik kan mij voorstellen dan er een aanzienlijk bedrag in de technieken zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
barry86 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Het zit vooral in de manuren en materialen hoor.
Die automatisering valt bij mijn offerte eigenlijk "best wel mee" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olympialooping
barry86 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Ja dat zou je denken inderdaad, maar het Aquadeck is met 15K verreweg het duurste element. Dan komt de bak die inclusief arbeid ook 15k is. Vervolgens de folie (Alkor superfolie) op 4,5 k, de warmtepomop en dan de besturing die zo'n 2K kost. Dat is dan nog wel excl. alle andere hardware zoals filter, pomp, frequentieregelaar, verlichting, etcetera.

Eigenlijk vind ik alleen het Aquaeck exorbitant. Bizar dat je voor dat geld ook een nieuwe auto zou kunnen kopen terwijl dit alleen een buismotor en wat polycarbonaat is. Maargoed het is wel de marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik heb een ingebouwd zwembad (3m90 x 9m50) en ben geinteresseerd in een winter-afdekzeil.
Nu merk ik op dat er 2 verschillende soorten zeilen bestaan: enerzijds PVC zeilen die eerder een gaas zijn, en anderzijds PVC zeilen die praktisch volledig 'dicht' zijn (maar wel een strook 'gaas' bevatten' zodanig dat het water door kan.

Heeft er hier iemand een winterzeil ? Zoja, welk zeil ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:08
@whoami Ik heb een Easy First Evolution staven afdekking (https://www.albiges.com/e...sy_first_evolution_en.pdf)

Wat bedoel je precies met 'gaas'? Dan moet ik denken aan wat er in een hor zit tegen vliegen voor een raam. Dat kan ik niet echt een afdekking noemen :P In de Easy First zitten wat gaten zodat het regenwater niet kan ophopen en het water niet verstikt (volgens mij is dat de reden maar ik ben geen expert).

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
Ik bedoel daarmee een afdekzeil zoals dit:
https://www.dekzeilenshop.nl/nl/winternet-pvc-gaas-280.html
of dit
https://www.zwembad.be/nl/afdekzeilen-0

anderszijds heb je ook dergelijke afdekzeilen:
https://www.zwembad.eu/module_wz.php

Ik heb ook een lamellen roldek, maar daar vallen in de winter toch veel bladeren waarvan er uiteindelijk dan toch ook bladeren in het zwembad belanden, maar er komt vooral veel vuiligheid daar waar de lamellen in elkaar haken.

[ Voor 32% gewijzigd door whoami op 13-10-2022 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP-rJZyJ2az7snXOTiWGud54Eh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tfm32xUNC5zSTBEXrJtyLfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzjCJ3ywM510GSvPNQdUmsVGhj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn6UbV0KL6Yl0tKo7MkB2ZGk.jpg?f=fotoalbum_large
Polystyreen platen van de Hornbach. Gaat jaren mee.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Nu online
Dat is niet waar ik naar op zoek ben :)
Ik heb een lamellen roldek en wil daarnaast een zeil dat tot over de boordsteen gaat en die voorkomt dat er te veel bladeren op mijn roldek en in mijn zwembad terecht komen.
Het moet tot over de boordsteen gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er komt inderdaad nog wel wat vuil in het water, maar met 1 zuigbeurt is dat wel weer in orde.
Ik maak het wel geheel schoon voordat ik het afdek. In het voorjaar begroet ik dan de kikkertjes die er toch weer steeds in weten te overwinteren :z

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Weekend met pubers die 2 avonden achterelkaar lang in de jacuzzi hebben gedreven. Ik ga niet lopen klooien om dat water weer fatsoenlijk op peil te krijgen, dus met die wetenschap vannacht om 2 uur de kachel van de jacuzzi uitgezet. Het water was toen 36 graden.
Zojuist trek ik de kap open en zie ik dat hij naar 33,5 is gezakt. Vind ik behoorlijk meevallen, een daling van 2,5 graad over ruim 8 uur.
Rond 2 uur vannacht was zo'n 13 graden, dat is tot een uurtje of 7 gezakt naar 12 graden om daarna weer langzaam te stijgen naar 13 graden.

edit: Bij opentrekken was het relatief stilstaand water. Als je dan de jets flink aanet voor langere tijd, stijgt de temperatuur nog wat door een betere mening. Het stijg toch nog naar 35 graden (niet met iets anders nagemeten).
Al met al ben ik wel blij met zo'n geringe daling :)

[ Voor 20% gewijzigd door Koffie op 16-10-2022 11:12 ]

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt aan het temperatuur verlies berekenen hoeveel energie er verloren is gegaan. De specifieke warmtecapaciteit van water is 4.2J/gr/K. Om 1 liter water te verwarmen met 1 graad kost je 1.17Wh.
Stel je Jacuzzi is 1000 liter dan is er dus 1.17kWh verloren gegaan als hij 1 graad is afgekoeld. Zou je de verwarming aan laten dan is het verlies over een hele dag (zonder gebruik dus afgedekt) ongeveer 3x zo hoog, zeg 3.5kWh.
Afkoeling is alleen afhankelijk van het oppervlak. Een bolvorm is dan het gunstigst om een vaste hoeveelheid vloeistof te bewaren. Komt een ronde Jacuzzi misschien het dichtst bij in de buurt?
En afkoeling is uiteraard proportioneel met het temperatuur verschil (37-13=24K). Buiten 12 graden warmer (25C) geeft de helft van het huidige verbruik. En als je wilt blijven badderen tot -11C dan verdubbeld het gebruik nog een keer.

[ Voor 36% gewijzigd door xah5kiDe op 16-10-2022 14:40 . Reden: aanvulling ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Koffie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:37:
Weekend met pubers die 2 avonden achterelkaar lang in de jacuzzi hebben gedreven. Ik ga niet lopen klooien om dat water weer fatsoenlijk op peil te krijgen, dus met die wetenschap vannacht om 2 uur de kachel van de jacuzzi uitgezet. Het water was toen 36 graden.
Zojuist trek ik de kap open en zie ik dat hij naar 33,5 is gezakt. Vind ik behoorlijk meevallen, een daling van 2,5 graad over ruim 8 uur.
Rond 2 uur vannacht was zo'n 13 graden, dat is tot een uurtje of 7 gezakt naar 12 graden om daarna weer langzaam te stijgen naar 13 graden.

edit: Bij opentrekken was het relatief stilstaand water. Als je dan de jets flink aanet voor langere tijd, stijgt de temperatuur nog wat door een betere mening. Het stijg toch nog naar 35 graden (niet met iets anders nagemeten).
Dat is idd netjes, ik wou dat mijn huis zo goed geisoleerd was dat na een nacht de temp maar 1 graad daalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Togi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:39:
[...]

Dat is idd netjes, ik wou dat mijn huis zo goed geisoleerd was dat na een nacht de temp maar 1 graad daalt ;)
Ja zal wel een uitkomst wezen met de huidige energieprijzen niet normaal meer :? en dat gaat nog wel even een tijdje door.

Beter het huis goed isoleren en een WP dan het zwembad, een overweging voor komend seizoen om te overwegen al hoewel de levertijd WP is al meer een jaar laat staan de paneeltjes op het dak voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koffie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:37:

Wat hebben ze uitegespookt dat je het water moet verversen :+, zou niet nodig moeten zijn :9.
J.E. Weinor schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Ja zal wel een uitkomst wezen met de huidige energieprijzen niet normaal meer :? en dat gaat nog wel even een tijdje door.

Beter het huis goed isoleren en een WP dan het zwembad, een overweging voor komend seizoen om te overwegen al hoewel de levertijd WP is al meer een jaar laat staan de paneeltjes op het dak voor een woning.
Helaas niet voor iedereen de mogelijkheid (cq huurhuis of gewoonweg budget niet voor).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Wat hebben ze uitegespookt dat je het water moet verversen :+, zou niet nodig moeten zijn :9.

[...]

Helaas niet voor iedereen de mogelijkheid (cq huurhuis of gewoonweg budget niet voor).
Pubers .. die lijken zich onder te dompelen in een mix van Axe Broodje Frikandel, Eau de redbull, zweet en acne creme. Een badkamer bezoeken is optioneel. En daar 4 stuks van in een bak water op 40 graden.
Wat ze verder buiten mijn zicht hebben uitgespookt wil ik sowieso niet weten ;)

Als het moet is dat echt wel weer helder en proper te krijgen, maar leeggieten en je water verversen is sneller _O-

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Haha ja dat is waar @Koffie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Nu online
Ik was van plan ons opzetzwembad Intex 732 actief te overwinteren. Nu heb ik al een iSAVER+ 1100 frequentieregelaar, waarbij ik opzich de pomp rustig kan laten pruttelen als het vriest.

Zijn er hier mensen met ervaringen om b.v. een vorstbeveiliging voor de frequentieregelaar te zetten? Zodat de pomp automatisch aanslaat, als het toch een keer gaat vriezen? Ik zou dit graag automatisch willen, omdat het hier soms in 1 keer toch best kan vriezen 's nachts. En ook omdat ik dan rustiger kan slapen :)

Ik zie b.v. dit soort schakelaars voorbij komen, maar weet niet of dit goed gaat als deze voor een frequentieregelaar worden gezet https://www.zwemland.nl/vorstbeveiliging-sonde.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Staat niet bij hoe de aansluiting is, ik ga er van uit dat het een gewone relais is dat geschakeld wordt.

In dat geval kan je deze prima gebruiken om je iSaver aan/uit te schakelen door gebruik te maken van de inputs op de iSaver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49

Nicap

Tsssk....

Ai Ai, duur foutje gemaakt vandaag. Was met verschillende dingen bezig met gemeenschappelijk item de Domoticz server. Er was een Hue Lamp defect gegaan op de oprit, dus die heb ik vanmorgen vervangen. Alleen wilde ik die weer hernoemen zodat alles weer logisch stond. De Pi waar Domoticz op draait is alweer vrij oud. Volgens mij nog een Pi1. Soms doet ie ook vrij moeilijk met opnieuw opstarten. Moet hem dan meermaals rebooten en uiteindelijk komt ie dan weer terug.
Maar vandaag wilde hij maar niet terugkomen. Dus tja, niet meer naar gekeken verder. Was er al een halfuur mee bezig geweest onderhand.

Verder had ik de houtkachel aan gedaan zodat van vanmiddag lekker in de hottub konden. Hij stond inmiddels een klein halfuur aan. Ik was achter de PC bezig met een andere Pi waar ubuntu op draait. Die wilde ook niet goed terugkomen op het juiste IP adres. Toen deze ook maar van de stroom gehaald en weer opnieuw geprobeerd. En toen ik toch in de meterkast bezig was ook maar even de Pi waar Domoticz op draait weer van de voeding gehaald en er weer op.

Een 20 minuten later begint mij vrouw ineens te roepen dat de houtkachel ineens begint te sissen en roken. Ik snel naar buiten, maar het was al te laat. Blijkbaar was de Domoticz nu wel weer opgestart en heeft deze door de ingeregelde events de pomp weer uitgezet. Tja, dan is het wachten tot problemen, want het water in de kachel begint dan uiteindelijk te koken. De Intex slangen waren ook deels aan het smelten bij de in en uitgang van de kachel.
Wel vreemd dat de pomp weer uit is gegaan, want ik had de regels om de pomp aan te sturen wel uitgezet voordat ik ging herstarten. Blijkbaar is dat toch niet helemaal goed gegaan. Mooi balen, want ik vermoed dat ik de kachel niet meer kan repareren. Laat de de hottub leeglopen en zal daarna eens in de kachel kijken wat de schade is.

Kan ik tevens kijken wat ik straks ga doen. Een nieuwe houtkachel of een warmtepomp.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Laatst online: 20:33
jeeedeee schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:22:
Ik was van plan ons opzetzwembad Intex 732 actief te overwinteren. Nu heb ik al een iSAVER+ 1100 frequentieregelaar, waarbij ik opzich de pomp rustig kan laten pruttelen als het vriest.

Zijn er hier mensen met ervaringen om b.v. een vorstbeveiliging voor de frequentieregelaar te zetten? Zodat de pomp automatisch aanslaat, als het toch een keer gaat vriezen? Ik zou dit graag automatisch willen, omdat het hier soms in 1 keer toch best kan vriezen 's nachts. En ook omdat ik dan rustiger kan slapen :)

Ik zie b.v. dit soort schakelaars voorbij komen, maar weet niet of dit goed gaat als deze voor een frequentieregelaar worden gezet https://www.zwemland.nl/vorstbeveiliging-sonde.html
Ik heb dit vorig jaar gedaan via homekit. Temp onder 0,5 graden = pomp aan (laag), temp onder de -1,5 = pomp op middel snelheid. Temp boven de 0,5 graden = pomp uit.

Werkt prima, maar is wel kwetsbaar als er wifi problemen zijn als je net op vakantie bent. En je moet wel een relais hebben dat werkt met jouw domotica systeem. En natuurlijk een temperatuur sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:48

Rouwette

Rouwette.com

Ik las in het FD een artikel over een sauna (met zwembaden) in Groningen welke buizen water onder de terras tegels had gelegd voor de verwarming in de zomer maanden.

Ik moet het terras opnieuw leggen (andere tegels)
Zou echt de zonnewarmte van de tegels (6cm dikke) door gegeven worden aan de waterbuis eronder?

Ik zie wel een aantal nadelen, met betrekken tot lekkages, op het dak is het vervangen van slangen makkelijker dan onder de tegels maar kwa oppervlakte is het wel groter.

Heeft iemand dit al eens gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Rouwette op 26-10-2022 11:15 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerke
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-04 18:49
Goede middag,

Iemand hier ervaring met externe warmtepomp en warmtewissellaar?
Ben op zoek naar een pomp die in het zwembad circuit rondpompt vanuit zwembad rechtstreeks de warmtewisselaar in en retour zwembad.Dus niet de pomp voor het filteren van het bad, maar puur en alleen voor de verwarming. Mijn Panasonic WP zal deze pomp die op 2 zones draaid dan aansturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Zolang je een warmtewisselaar hebt die geschikt is voor zwembad water kan je dit gewoon doen met ieder willekeurig zwembadpomp die genoeg capaciteit heeft... @Sjoerke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:26
Even ter info:

Op Ali is de W2839 in de aanbieding. Dit is een PH, Chloor en Temperatuur sensor in één. Op Duitse Fora zijn ze er enthousiast over. Haal je er losse doseerpompjes bij, kun je voor onder de 200 euro klaar zijn met een vol automatisch doseersysteem. Sommigen zeggen dat dit de opvolger is van de PH-803W. Werkt met Tuya en is makkelijk te installeren...

https://www.aliexpress.com/item/1005004697706621.html voor 83 euro kun je er eigenlijk weinig verkeerd mee doen.

Ik heb deze zelf niet, wel besteld, maar nog niet in mijn bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Laatst online: 07-04 11:36
Hoe drogen jullie de filter watten nadat je ze in de wasmachiene hebt gegooid?

Ik vermoed dat de droogkast niet oke is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30
medu80 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:27:
Even ter info:

Op Ali is de W2839 in de aanbieding. Dit is een PH, Chloor en Temperatuur sensor in één. Op Duitse Fora zijn ze er enthousiast over. Haal je er losse doseerpompjes bij, kun je voor onder de 200 euro klaar zijn met een vol automatisch doseersysteem. Sommigen zeggen dat dit de opvolger is van de PH-803W. Werkt met Tuya en is makkelijk te installeren...

https://www.aliexpress.com/item/1005004697706621.html voor 83 euro kun je er eigenlijk weinig verkeerd mee doen.

Ik heb deze zelf niet, wel besteld, maar nog niet in mijn bezit.
Als ik het goed begrijp is het of ORP (chloor) of EC (zout) meten klopt dat? Ik heb een zoutwater bad en wil dus eigenlijk allebei meten.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Hoezo wil je zout meten @sjufke ? Dat kan prima met een handmeter en in ergste geval slaat je zws vanzelf af als er te weinig zout in het water zit.

Je moet ORP en pH hebben.

ORP meet de"chloor" waarde, maakt niet uit of je met chemisch chloor of natuurlijke chloor (zout systeem) werkt.

[ Voor 83% gewijzigd door Jazsie op 12-11-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:26
Ik heb het apparaatje binnen. 6 dagen van bestelling tot aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Voor ons is dit de eerste keer dat we onze inbouwzwembad met zoutwatersysteem winterklaar gaan maken. Wij hebben een dag nog de pomp in werking gelaten en overwinteringsvloeistof in het zwembad gegoten. Daarna een deel van het water afgepompt tot een niveau ruim onder de spuiters en skimmers. Daarna het zwembad afgedekt met zeil... we hebben echter alleen zeil dat op het water ligt i.p.v. dat om het zwembad heen getrokken kan worden.

Resteert er voor ons nog iets te doen?

Op websites lees ik het droog blazen van de leidingen met een compressor en het ontkoppelen van de filter... Ook wordt bij sommige ijsbrekers aangeraden. Is dit echt allemaal noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHboyy
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-04 22:19
Gautama schreef op maandag 14 november 2022 @ 08:49:
Voor ons is dit de eerste keer dat we onze inbouwzwembad met zoutwatersysteem winterklaar gaan maken. Wij hebben een dag nog de pomp in werking gelaten en overwinteringsvloeistof in het zwembad gegoten. Daarna een deel van het water afgepompt tot een niveau ruim onder de spuiters en skimmers. Daarna het zwembad afgedekt met zeil... we hebben echter alleen zeil dat op het water ligt i.p.v. dat om het zwembad heen getrokken kan worden.

Resteert er voor ons nog iets te doen?

Op websites lees ik het droog blazen van de leidingen met een compressor en het ontkoppelen van de filter... Ook wordt bij sommige ijsbrekers aangeraden. Is dit echt allemaal noodzakelijk?
de leidingen zou ik wel uit blazen heb ik zelf ook gedaan met onze leidingen die in de grond liggen al hebben we geen inbouw zwembad, maar als het gaat vriezen heb je wel een grotere kans dat je leidingen kapot gaan als jet het water er in laat.
Pagina: 1 ... 120 ... 167 Laatste