Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:43
Dennis1812 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:50:
Ik heb dezelfde. Ben er helemaal tevreden mee

Staat op de laagste stand en zitten 3x 200grams in. Die zijn na een paar maanden ook gewoon op.

Chloor blijft wel op vrij hoge waarden ermee. Maar verder prima. Hoef zelden extra bij te voegen.

Misschien verschilt t 20g of 200g nog in afgifte?
Ik denk inderdaad dat de hoeveelheid chloor in het apparaat het verschil maakt. Met mijn chloordrijver gebruik ik één tab van 20gr per week. In drie maanden is dat +- 240 gram. Ik denk dus dat ik die 240 gram aan het begin in één keer in de chloordispenser moet doen en dat hij er dan drie maanden mee doet ipv steeds één of twee tabs erin. Volgend jaar maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 21:49

K-Jay

Klaas Jan

Thy... schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:46:
Hebben meer mensen last van dat deze chloordoseersluis helemaal niks lijkt te doen? Ik had hem vol open gedraaid, hij vulde zichzelf wel met water en had er 3 20gr Chloortabletten in gedaan. Maar na 2 weken zwommen de muggenlarves vrolijk rond in het bad. Toen de chloordrijver met 2 tabletten er maar bij gehangen om alles weer dood te maken. Doe ik iets verkeerd? Net het bad opgeruimd en na 3 maanden zaten er nog steeds resten van de chloortabletten in de dosseersluis, dus ondanks dat er wel water in staat lijkt hij er nauwelijks water doorheen te spoelen. Of doe ik iets verkeerd?
Ik herken dit. Vorig zwemseizoen heb ik zitten tobben met een chloordoseersluis, met dezelfde problemen als die jij schetst. Dit seizoen gewoon weer met een drijver aan de slag geweest.
Zou het aan de pomp kunnen liggen? Ik heb een Intex ZFP die 4 m3 per uur pompt, misschien is dat te weinig flow om die doseersluis goed te laten werken?

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 21:59
K-Jay schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Ik herken dit. Vorig zwemseizoen heb ik zitten tobben met een chloordoseersluis, met dezelfde problemen als die jij schetst. Dit seizoen gewoon weer met een drijver aan de slag geweest.
Zou het aan de pomp kunnen liggen? Ik heb een Intex ZFP die 4 m3 per uur pompt, misschien is dat te weinig flow om die doseersluis goed te laten werken?
Op de deksel van de chloorsluis zit een ontluchtingsdopje door de flow kans dat het water in de sluis droog staat en geen voldoende chloorafgifte geeft.

In deze topic had vorig jaar ook iemand er problemen mee met een chloorsluis en heeft er een ontluchtingsventiel op de deksel geplaats en het probleem was opgelost.

Deze bijv. boven op de deksel van de chloorsluis plaatsen waar je ontluchtingsdopje zit, de inchmaat weet ik niet van het draadeind.

Ik heb zelf ook een chloorsluis maar een andere variant offline versie die werkt anders, die heeft het probleem niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEzpwW_lp3yfg3mh6ZAxsGJVzRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFgA5AI3FEzeg0eP2N6Rbcf5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-04 21:32

MarcoKL

That's a huge b*tch!

SnoozeOperator schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Dan heb ik denk ik je eigen vraag beantwoord, als je niet van plan bent om het bad nog te gebruiken dan is het de beste optie om hem leeg te laten lopen ja, alle "schadelijke" stoffen voor de natuurlijk zijn er nu ook uit dus dat scheelt weer.
soms helpt het uitspreken/type ;-) Tnx

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik wil toch nog even op de zoutelektrolyse discussie inhaken ;)
Het valt mij op dat er wat verkeerde gedachten over een zogenoemd zoutsysteem zijn, graag verhelder ik de boel even.

"Een zout bad heeft geen chloor"
Totale onzin. Iemand die dit roept snap het niet.
Met een 'zout bad' (beter: een zwembad met zoutelektrolyse) heb je net zo chloor als elk ander bad.

"Een zout bad heeft minder chloor nodig"
Hier zit een kern van waarheid in. Omdat je met zoutelektrolyse relatief snel chloor toevoegt aan je water (ten opzichte van de welbekende chloorblokken) kun je een lager maar constanter chloorgehalte aanhouden. Exact hetzelfde geld voor een bad met vloeibaar chloor injectie.

"Chloor is een bewezen techniek, zout is nog maar nieuw"
Onzin. Beide produceren chloor. Next.

"Zout is slecht voor de onderdelen van je zwembad"
Hoewel je idd wat moet opletten met RVS, en ik wat milde roestorming op mijn trap heb, valt dat allemaal wel mee.
Zwembadpompen en warmtepompen kunnen allemaal tegen zoutwater.

"Je hebt hoge kosten die elke 3 jaar terugkomen"
Een zoutelektrolyse bestaat voornamelijk uit een elektrolyse cel. Deze heeft niet het eeuwig leven, maar met een beetje onderhoud gaat zo'n cel jaren mee. Kwestie van de cel uit zijn behuizing zetten en even laten weken in een emmer schoonmaakazijn.
De meeste moderne zoutelektrolyse systemen wisselen elke x uur de polariteit om van de cel voor een langere levensduur.
Mijn systeem is sinds 2014 in gebruik en ik heb nog steeds eerste cel.
Het helpt om sowieso om niet een te klein bemeten systeem voor het aantal liters zwemwater te nemen, enigzins overcapaciteit zorgt ervoor dat je een buffer hebt als je wil boosten en zorgt er aan de andere kant voor dat je voor dezelfde hoeveelheid chloorproductie minder tijd nodig hebt.

"Met een zout bad smaakt je water naar zee"
Je lult uit je nek

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 20:16
Ik heb sinds deze zomer ook een opzetzwembad met zout water. Het schijnt ook beter te zijn voor de gevoelige huid om in zout water te zwemmen. Ik heb er zelf geen last van, maar mijn zoontje heeft er volgens mij baat bij. Misschien nog een interessante toevoeging :)

@Koffie, ik heb een vraag aan je. Je schrijft het volgende:
even laten weken in een emmer schoonmaakazijn
Wat is even? Een dag? Een week? Alvast dank!

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:13

Dennis1812

Amateur prutser

henkbiertank schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:33:
Ik heb sinds deze zomer ook een opzetzwembad met zout water. Het schijnt ook beter te zijn voor de gevoelige huid om in zout water te zwemmen. Ik heb er zelf geen last van, maar mijn zoontje heeft er volgens mij baat bij. Misschien nog een interessante toevoeging :)

[...]

Maar... hij zwemt gewoon in chloor

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
henkbiertank schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:33:

[...]

Uurtje is voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 01:08

paQ

Dennis1812 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Maar... hij zwemt gewoon in chloor
en in zout

Niet zout a la zeewater, maar toch wel zout ;)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 31-08-2022 10:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43
@Koffie dank voor de opheldering maar:

"Chloor is een bewezen techniek, zout is nog maar nieuw"
Onzin. Beide produceren chloor. Next.

Dat is niet de strekking van de opmerking. Het gaat erom wanneer de techniek pas breed toegepast wordt niet alleen bij thuis baden maar ook bij de sportcomplexen etc. Dat zegt iets over de techniek en betrouwbaarheid en de eerste artikelen die ik kon vinden stammen van publieke baden is 2014. Dat ze allebei chloor produceren is bekend maar traditionele chloorbaden zijn er al sinds de jaren 80 zo niet eerder.

Dan blijft bij mij nog steeds de vraag open, waarom zou ik persé voor zoutelektrolyse kiezen?
De initiële aanschaf is duurder, de elektrolyse cel "vergaat" . Niet voor niets dat er maar 3 jaar garantie bij de meesten op zit. Natuurlijk kan hij ook 8 of 10 jaar meegaan, maar ook 4. En de chloor/ph waarde is lastiger in een ideale situatie te krijgen lees ik. Het eerste inregelen kan veel meer tijd in beslag nemen.

Het enige voordeel wat ik zie is dat je geen chemicaliën meer hebt staan in een jerrycan?
Ik denk dus dat het vooral een persoonlijke afweging is. Er is niet een goed of slecht in dit verhaal ?

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2022 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:53:
Dat zegt iets over de techniek en betrouwbaarheid en de eerste artikelen die ik kon vinden stammen van 2014
Geen idee hoe lang een zoutsysteem commercieel op de markt is, maar toen ik de mijn in 2014 kocht was ik écht geen pionier hoor ;)
En het chloor/ph waarde is lastigere in een ideale situatie te krijgen lees ik. Het eerste inregelen kan veel meer tijd in beslag nemen.
Ik weet echt niet waar deze onzin vandaan komt, het slecht echt nergens op.
Een zoutcel produceert x gram chloorgas per uur. Dat kun je omzetten naar ppm chloor op basis van aantal liters water. Niets moeilijk inregelen aan.

Wat men wellicht doet is een relatief dom zoutsysteem (dus zonder sensors en gewoon aan of uit) vergelijken met een volautomatisch chloorsysteem en dan roepen 'je moet heel veel zelf doen'.
De initiële aanschaf is duurder, de elektrolyse cel "vergaat" . Niet voor niets dat er maar 3 jaar garantie bij de meesten op zit. Natuurlijk kan hij ook 8 of 10 jaar meegaan,
Een cel gaat best lang mee. Bij een chloordoseer apparaat heb je ook slijtage onderdelen (probes, slangen, motortjes, etc).
Het enige voordeel wat ik zie is dat je geen chemicaliën meer hebt staan in een jerrycan?
Ik denk dus dat het vooral een persoonlijke afweging is. Er is niet een goed of slecht in dit verhaal ?
Precies het is puur wat je voorkeur heeft, maar alle bangmakerij die jij nu aanhaalt die je ergens online leest slaan gewoon nergens op.
Dan blijft bij mij nog steeds de vraag open, waarom zou ik persé voor zoutelektrolyse kiezen?
Beide systemen doen het even goed en hebben qua chloorproductie niet een groter voordeel tov de andere. Ik probeer ook niemand ervan te overtuigen dat een zoutsysteem beter is, ik probeer alleen de onzin weg te halen :+

Enige grote pluspunt van zout tov chloor: je kunt makkelijker aan zout komen dan aan vloeibaar chloor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Nou, ik heb van 4 partijen indicaties of offertes ontvangen voor een inbouw zwembad van 5x4x1.50m en welke de volgende eisen en wensen moet bevatten:

* Onderhoudsarm vol automatisch systeem.
* Warmtepomp full inverter en liefst iets over bemeten qua capaciteit.
* inclusief plaatsing en afwerking.
* Solar lamellen deck.
* 2 RGB LED lampen.
* mininaal 2 inspuiters en 1 skimmer.
* stofzuiger aansluiting.
* DAB frequentie sturende pomp.
* bank van 0.50 breed en 1m hoog tbv lamellen dek.
* smalle trap aan de overzijde van de bank van 4 treden.
* natuur stenen of keramische rand afwerking
* incl. betonnen fundatieplaat
* excl. graafwerkzaamheden

Nou, 2 partijen gaven telefonisch al aan ruim boven de 80k uit te komen dus die heb ik telefonisch al vriendelijk bedankt.
Blijven er nog twee over welke tussen de 60 en 70k uit zijn gekomen met (deels) gespecificeerde offertes.

Verder zijn er wat verschillen tussen de twee:

Partij A goedkoopste met 62k :
* Levert een HDPE bak.
* 13kW warmtepomp.
* 2 inspuiters en 1 skimmer.
* 30m3/h pomp frequentie gestuurd.
* Geen heipalen benodigd.

Partij B de duurste met 69k :
* Levert een PP bak.
* 20kW warmtepomp.
* 4 inspuiters en 2 skimmers.
* 15m3/h pomp frequentie gestuurd.
* Twijfelt maar neigt naar heipalen.

Ik ga aankomende week bij beide partijen nog op locatie zitten om de offertes uitgebreid te bespreken.
Zijn er hier nog tips of zaken die ik mee kan nemen?

Beiden hebben het sonderingsrapport ontvangen van mijn woning waarin staat dat ik 40-50cm kleigrond heb, 10cm geel zand en dan 2.50m grijs zand.

Partij A neemt verantwoordelijkheid en aansturing voor de betonnen fundatieplaat voor zijn rekening en kan dit eventueel ook voor het graafwerk doen.
Partij B: besteed dit werk ook uit (net als Partij A) maar doet niet de aansturing en heeft mij nog niet bevestigd of hij de verantwoordelijkheid voor deze werkzaamheden wilt nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2022 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RMX
  • Laatst online: 30-04 19:00

RMX

Waarom fictieve bedragen? Lijkt mij wel handig voor mensen om een richtprijs te krijgen.

Vind het erg veel geld eerlijk gezegd. Dacht dat het wel goedkoper kon.
Ik heb een keer een prijs bij JDL Kunstoffen opgevraagd, en die was vele malen goedkoper.

[ Voor 48% gewijzigd door RMX op 02-09-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
RMX schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:02:
Waarom fictieve bedragen? Lijkt mij wel handig voor mensen om een richtprijs te krijgen.

Vind het erg veel geld eerlijk gezegd. Dacht dat het wel goedkoper kon.
Ik heb een keer een prijs bij JDL Kunstoffen opgevraagd, en die was vele malen goedkoper.
Als ze dat willen sturen ze maar een DM.
Ik hoef niet persé met zulke bedragen op een forum maar de fictieve zitten er geen 50k naast natuurlijk.

Ze rekenen allebei voor de "bak" ongeveer 15k inclusief transport en aansluitingen van de inspuiters en skimmer(s).
De overige kosten zijn dus arbeid, pompen, filters, en natuurlijk het Solar PVC lamellen dek (8k) .

Het gaat mij om de aanbiedingen an sich, sizing van de spullen etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24
GeeMoney schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:26:
[...]

Als ze dat willen sturen ze maar een DM.
Ik hoef niet persé met zulke bedragen op een forum maar de fictieve zitten er geen 50k naast natuurlijk.

Ze rekenen allebei voor de "bak" ongeveer 15k inclusief transport en aansluitingen van de inspuiters en skimmer(s).
De overige kosten zijn dus arbeid, pompen, filters, en natuurlijk het Solar PVC lamellen dek (8k) .

Het gaat mij om de aanbiedingen an sich, sizing van de spullen etc.
Eerder dit jaar als een mijn eigen kostenplaatje hier neergezet: https://gathering.tweaker...message/70422388#70422388

Misschien dat je er ter vergelijk iets mee kunt.
Heb wel veel zelf gedaan en ook geen grond af hoeven te voeren, kon ik op eigen terrein kwijt.
Mocht je volledig gaan uitbesteden dan kan ik me voorstellen dat er zo 15 a 20K bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darud
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-04 14:49
Ik heb een bestway zwembad van 488x288x122 via iemand gekocht, in dit zwembad heeft lange tijd groen water in gestaan zo verwaarloosd was het.
Nu is het zwembad leeg en heb ik het schoongemaakt maar de lucht die vanaf komt is echt nog vies, het lijkt wel slootwater zo'n lucht.

Wat zou ik hier aan kunnen doen zodat het niet meer zo stinkt en volgend jaar als hij weer opgezet wordt dat het water er niet naar stinkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

darud schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:14:
Ik heb een bestway zwembad van 488x288x122 via iemand gekocht, in dit zwembad heeft lange tijd groen water in gestaan zo verwaarloosd was het.
Nu is het zwembad leeg en heb ik het schoongemaakt maar de lucht die vanaf komt is echt nog vies, het lijkt wel slootwater zo'n lucht.

Wat zou ik hier aan kunnen doen zodat het niet meer zo stinkt en volgend jaar als hij weer opgezet wordt dat het water er niet naar stinkt?
Goed laten luchten, eventueel over een droogmolen oid.
Goed dweilen met iets van groene zeep en veel water.
Volgend jaar gelijk goed chloor op peil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 23:04
Je zou evt nu kunnen proberen met wat chloor water (iets geconcentreerder dan zwemwater maar niet te geconcentreerd want dan beschadig je liner) het bad te kunnen reinigen
En na drogen met talkpoeder opvouwen
En volgend jaar met een goede chock beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
vandaag het gras gesproeid met 4000 liter zwembadwater. Tot volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

m0nk

16-09-2003 15.15

Cujo74 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:52:
[...]

Eerder dit jaar als een mijn eigen kostenplaatje hier neergezet: https://gathering.tweaker...message/70422388#70422388

Misschien dat je er ter vergelijk iets mee kunt.
Heb wel veel zelf gedaan en ook geen grond af hoeven te voeren, kon ik op eigen terrein kwijt.
Mocht je volledig gaan uitbesteden dan kan ik me voorstellen dat er zo 15 a 20K bijkomt.
Idd, zou het eerder zelf regelen en alles dan alsnog of deels uitbesteden. Scheelt echt enorm veel geld, zeker op basis van de bedragen die genoemd worden.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:08
Koffie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:18:
"Zout is slecht voor de onderdelen van je zwembad"
Hoewel je idd wat moet opletten met RVS, en ik wat milde roestorming op mijn trap heb, valt dat allemaal wel mee.
Zwembadpompen en warmtepompen kunnen allemaal tegen zoutwater.
Met een Bestway opzet zwembad met intex zoutelectrolyse heb ik toch aardig wat roest.
Vorige week de trap doorgeroest en zojuist heeft ook de bovenrand het begeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNb5YPdVtCMKz5DocHJ_RxcBFa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLIKDnGJyA7G0vOk9saAiYHF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik overweeg dus toch maar over te stappen op vloeibaar chloor voor een volgend bad.

[ Voor 4% gewijzigd door rykers op 03-09-2022 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
m0nk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:31:
[...]

Idd, zou het eerder zelf regelen en alles dan alsnog of deels uitbesteden. Scheelt echt enorm veel geld, zeker op basis van de bedragen die genoemd worden.
Zelf regelen klinkt makkelijk maar dat kost zeeën van tijd, ik heb er al helemaal geen ervaring of verstand van en fouten in de fundatie of leidingen betekend grof hak en breekwerk om dat later te herstellen. (Als dat dan nog mogelijk is)
En alleen een bak leveren inclusief leidingwerk tot in een hoek en een betonnen fundatieplaat staan ze natuurlijk niet om te springen, wat ik ook wel weer snap.

Daarbij vind ik het persoonlijk ook niet erg om voor een goede dienst te betalen maar het moet allemaal wel een beetje normaal zijn en ik wil natuurlijk gewoon een degelijke installatie. Als 2 skimmers door menig tweaker aanbevolen wordt dan ga ik zeer waarschijnlijk daarin mee, ook al kost het dan iets meer.
Mij verbaasde de totaal verschillende opties op hetzelfde eisen en wensen lijstje vandaar dat ik het hier post :).

En als ik de prijzen zo zie van @Cujo74 dan zijn mijn offertes blijkbaar toch niet heel associaal. Hij zit toch ook al op 44k en doet dan nog veel zelf en dat is ondertussen ook alweer 1,5 jaar geleden.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

GeeMoney schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:15:
[...]

Zelf regelen klinkt makkelijk maar dat kost zeeën van tijd, ik heb er al helemaal geen ervaring of verstand van en fouten in de fundatie of leidingen betekend grof hak en breekwerk om dat later te herstellen. (Als dat dan nog mogelijk is)
En alleen een bak leveren inclusief leidingwerk tot in een hoek en een betonnen fundatieplaat staan ze natuurlijk niet om te springen, wat ik ook wel weer snap.
Dat valt best mee, ik heb ook alles zelf geregeld (hdpe bak van 5x2,5x1,30). Put afgraven, grond afvoer, betonnen fundering. Bak laten komen en vervolgens alles zelf aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
m0nk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:25:
[...]

Dat valt best mee, ik heb ook alles zelf geregeld (hdpe bak van 5x2,5x1,30). Put afgraven, grond afvoer, betonnen fundering. Bak laten komen en vervolgens alles zelf aangesloten.
Heb je zin in een projectje? ;)
En mocht je het willen delen (of via DM) wat was jij voor de gehele installatie dan kwijt ?
Ik pas mijn post wel aan en vermeld de prijzen.

Optie A: 62k excl. graafwerk
Optie B: 69k excl. graafwerk

Voor het graafwerk nu 1 offerte binnen: 6k.
Dat is met een telekraan, 2 kuubs grafer en afstorten van de grond. (Alleen het afstorten kost al 2700,-)
Ik zoek dus liever een boer in de omgeving maar die heb ik nog niet gevonden.
Zelf met een schep of klein gravertje is niet te doen. (Kleine graver kan 150kg per schep doen)

[ Voor 46% gewijzigd door GeeMoney op 03-09-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:49
rykers schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:03:
[...]

Met een Bestway opzet zwembad met intex zoutelectrolyse heb ik toch aardig wat roest.

[Afbeelding]

Ik overweeg dus toch maar over te stappen op vloeibaar chloor voor een volgend bad.
Na hoeveel jaar is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

Dit is mijn RVS trap na 8 jaar in een zoutbad gehangen te hebben: YouTube: HELP! Mijn zwembad is groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Koffie schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:35:
[...]

Dit is mijn RVS trap na 8 jaar in een zoutbad gehangen te hebben: YouTube: HELP! Mijn zwembad is groen
Hoe groot is je bad?
Morgenochtend zit ik bij Partij B en ik zie dat jij ook twee skimmers hebt?

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2022 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:01:
[...]

Hoe groot is je bad?
Morgenochtend zit ik bij Partij B en ik zie dat jij ook twee skimmers hebt?
8x4
Als het even kan zou ik altijd 2 skimmers nemen, De kosten bij de bouw zijn nagenoeg verwaarloosbaar tov 1 skimmer, en je verdubbelt de capaciteit om vuil op te vangen.
Overweeg ook zeker een stofzuigeraansluiting. Kost je ook slechts een mondstukje en wat drukleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Ik zie vergelijkbare corosie.

De trap is na dit seizoen (het tweede) wel toe aan vervanging. De buizen zijn bij mij nog niet zo ver, ik denk dat ik daar aan het eind van het seizoen maar wat onderhoud aan ga doen, want ik zit niet op doorgeroeste buizen te wachten volgend jaar...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik wil mijn zwembad gaan opruimen maar ik zie nu dat er best veel kalkaanslag (of chloor?) op de buitenkant van de liner zit. Hoe kun je dat schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik ben ook begonnen met opruimen. Nu zie ik dat de filterbollen helemaal vol zitten met plasticdeeltje van het afdekzeil, dat inderdaad stuk aan het gaan was en dat intussen is weggegooid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q82JK-XySCxSpYsdLaMBjM0yUzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bph1E0Ld2wAfjLNBDG7h2FW5.jpg?f=fotoalbum_large
De bollen heb ik pas dit jaar in gebruik genomen maar ik denk dat ik deze ook maar weg zal gooien. :| Waarschijnlijk valt het er wel uit te wassen maar plastic zomaar wegspoelen is niet echt milieuvriendelijk. Maar filteren doen ze dus wel goed. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 05-09-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:08
@dennistd na 4 seizoenen, waarvan 2 seizoenen ook in de winter te hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-05 12:39
Hier een gaatje in ons intex zwembad. Dat is tijdelijk gefixed met een plakkertje aan de binnenkant van het bad.
Ik heb nog een stuk van 10*10cm liner liggen en ik ben van plan om het bad hiermee te plakken, door dit stuk aan de buitenkant op de bodem te plakken.
Iemand een idee wat voor lijm ik hier het beste voor kan gebruiken?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 19:38
Blackouts schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:11:
Hier een gaatje in ons intex zwembad. Dat is tijdelijk gefixed met een plakkertje aan de binnenkant van het bad.
Ik heb nog een stuk van 10*10cm liner liggen en ik ben van plan om het bad hiermee te plakken, door dit stuk aan de buitenkant op de bodem te plakken.
Iemand een idee wat voor lijm ik hier het beste voor kan gebruiken?
Liner op liner dan werkt PVC lijm het beste.

Edit: BTW je kan altijd een heel klein stukje afknippen van je reparatie stuk en eerst proberen...

[ Voor 9% gewijzigd door nickname89 op 05-09-2022 15:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
Kleine update na mijn bezoek bij Partij B:

Hij wil/kan de verantwoordelijkheid nemen voor de betonplaat en de grondwerkzaamheden.
Ook verlaag ik de warmtepomp naar een 18kW variant wat 800 in de BTW de prijs laat zakken.
Heipalen laat hij toch onderzoeken adv sonderingen rapport welke ik inmiddels heb opgeleverd.

Ook kreeg ik nog de optie als het dit jaar gerealiseerd kan worden dan kon hij 3k van de prijs afhalen.
Naast de korting neemt hij ook werkzaamheden nog op zich die ik zelf anders had gedaan en bij geen van de twee partijen had ondergebracht maar die neemt hij dan mee alszijnde extra korting dus.
Dat betreft betonboringen van de garagevloer naar buiten en de dakdoorvoer voor de warmtepomp.

Ik vermoed dat ik hem dan afgerond natuurlijk wel op 65k weet te krijgen inclusief bovenstaande werkzaamheden maar dus excl. grond afgraven en afstorten wat voorlopig een stelpost is van 6k.

In zijn prijs van 69k bleken bij verrassing wel de heipalen te zitten met een stelpost van 4900,- (handig dat hij in excel geen kolommen optelt maar met het handje een bedrag onderaan zet, we telden alles nog eens bij elkaar op en zo kwam dat verschil naar boven)

Als de heipalen dus niet hoeven (wat ik verwacht) dan komt hij op 65.200 eigenlijk - 4900 van de heipalen = €60.300,- excl. graaf en grondwerk. Dat moet nog wel iets naar beneden kunnen maar veel verder dan 59.500 ga ik niet komen verwacht ik dus ik houd het even op 60k.
Dan is dus letterlijk alles uitbesteed en geautomatiseerd op het grondwerk na.
Met 2 skimmers, 4 inspuiters, stofzuiger aansluiting en 18kW warmtepomp, chloor pomp, frequentie gestuurd 15m3/h pomp en een PP bak met een smalle trap aan de overzijde van een vaste bank waarin de Solar PVC lamellen zakken.

Partij A is van de week aan de beurt.... keep you posted.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 05-09-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inmiddels hier ook het zwembad leeg laten lopen, het valt me op dat er best veel roest zit op de buizen. Op 1 plek zit er inmiddels ook een streep roest op de liner wat naar beneden is gelopen. Kan ik daar nog iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
GeeMoney schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:43:
Kleine update na mijn bezoek bij Partij B:

Hij wil/kan de verantwoordelijkheid nemen voor de betonplaat en de grondwerkzaamheden.
Ook verlaag ik de warmtepomp naar een 18kW variant wat 800 in de BTW de prijs laat zakken.
Heipalen laat hij toch onderzoeken adv sonderingen rapport welke ik inmiddels heb opgeleverd.

Ook kreeg ik nog de optie als het dit jaar gerealiseerd kan worden dan kon hij 3k van de prijs afhalen.
Naast de korting neemt hij ook werkzaamheden nog op zich die ik zelf anders had gedaan en bij geen van de twee partijen had ondergebracht maar die neemt hij dan mee alszijnde extra korting dus.
Dat betreft betonboringen van de garagevloer naar buiten en de dakdoorvoer voor de warmtepomp.

Ik vermoed dat ik hem dan afgerond natuurlijk wel op 65k weet te krijgen inclusief bovenstaande werkzaamheden maar dus excl. grond afgraven en afstorten wat voorlopig een stelpost is van 6k.

In zijn prijs van 69k bleken bij verrassing wel de heipalen te zitten met een stelpost van 4900,- (handig dat hij in excel geen kolommen optelt maar met het handje een bedrag onderaan zet, we telden alles nog eens bij elkaar op en zo kwam dat verschil naar boven)

Als de heipalen dus niet hoeven (wat ik verwacht) dan komt hij op 65.200 eigenlijk - 4900 van de heipalen = €60.300,- excl. graaf en grondwerk. Dat moet nog wel iets naar beneden kunnen maar veel verder dan 59.500 ga ik niet komen verwacht ik dus ik houd het even op 60k.
Dan is dus letterlijk alles uitbesteed en geautomatiseerd op het grondwerk na.
Met 2 skimmers, 4 inspuiters, stofzuiger aansluiting en 18kW warmtepomp, chloor pomp, frequentie gestuurd 15m3/h pomp en een PP bak met een smalle trap aan de overzijde van een vaste bank waarin de Solar PVC lamellen zakken.

Partij A is van de week aan de beurt.... keep you posted.
toon volledige bericht
Genuezel in de marge natuurlijk, maar waarom 4 inspuiters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Koffie in combinatie met de 2 skimmers zou dat een optimale flow geven in het bad was zijn advies. Ik heb de aantallen skimmers en inspuiters overgenomen van zijn advies en dat was zijn antwoord.
Voor de prijs maakt het ook weinig uit zei hij en dan is 2 om 4 volgens hem het mooiste.
De warmtepomp was hij met mij eens dat die wellicht wel erg overbemeten was maar hij kan terug naar 18 of 13 en 13 voelt dan weer net even te krap naar mijn idee dus heb ik de 18 gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:23
Koffie schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:32:
[...]

Genuezel in de marge natuurlijk, maar waarom 4 inspuiters?
Merk bij mijn opzetzwembad dat deze met alleen inspuiters bovenin het vooral bovenin lekker warm is. Denk met extra inspuiters in het diepere gedeelte (althans neem dan aan dat ze daar komen) dat het water beter mengt. Zeker als je zoals ik je zwembadpomp op een regelaar hebt en deze op lage toeren draait.

Wel fijn @GeeMoney dat je de prijzen met ons deelt. Heb je ook nagedacht over een put onderin voor afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
jeeedeee schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:50:
[...]

Merk bij mijn opzetzwembad dat deze met alleen inspuiters bovenin het vooral bovenin lekker warm is. Denk met extra inspuiters in het diepere gedeelte (althans neem dan aan dat ze daar komen) dat het water beter mengt. Zeker als je zoals ik je zwembadpomp op een regelaar hebt en deze op lage toeren draait.

Wel fijn @GeeMoney dat je de prijzen met ons deelt. Heb je ook nagedacht over een put onderin voor afvoer?
1 grondput inderdaad, verder eigenlijk geen vragen over gesteld. Is daar nog iets specifieks aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
GeeMoney schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:37:
@Koffie in combinatie met de 2 skimmers zou dat een optimale flow geven in het bad was zijn advies. Ik heb de aantallen skimmers en inspuiters overgenomen van zijn advies en dat was zijn antwoord.
Voor de prijs maakt het ook weinig uit zei hij en dan is 2 om 4 volgens hem het mooiste.
De warmtepomp was hij met mij eens dat die wellicht wel erg overbemeten was maar hij kan terug naar 18 of 13 en 13 voelt dan weer net even te krap naar mijn idee dus heb ik de 18 gekozen.
Je bad inhoud is 30m3 / 3 = 10 kW warmtepomp mits goed geisoleerd is zou voldoende moeten zijn.

Met 18 kW zit je meer dan prima, lang zwemseizoen is geen probleem hier :+.
Wat overcapaciteit is wel fijn, kan je in de zomermaanden lekker op eco/silence mode zetten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Update van Partij A:

Zijn advies blijft 1 skimmer met 2 inspuiters op dit formaat bad met deze pomp en circulatie en grondput is dat ruim voldoende en zijn praktijk ervaring is dat hij daar ook nog nooit klachten over heeft ontvangen.
Als ik het persé wil, levert hij 2 skimmers en 2 of 4 inspuiters op verzoek.
De skimmer is wel extra lang en smal tov reguliere skimmers gaf hij aan omdat hij ook een hoogwaterlijn bad biedt. De skimmer is 80cm.
Ook geeft hij onder garantie aan dat heipalen niet nodig zijn en ook hij wil die extra werkzaamheden op zich nemen in zijn aanbieding zonder extra kosten.

Tevens een mooie optie is dat alles verzonken is in de wanden. De skimmers en inspuiters steken dus niet uit maar zijn vlak met de wanden.
Echter kon hij maar €1500,- zakken met de prijs en dus die extra werkzaamheden op zich nemen.

Ze zitten dus nagenoeg op exact dezelfde prijs, de verschillen die dan overblijven zijn:

Partij A:
Hoogwaterlijn HDPE bad met 1 skimmer van 80cm, 2 inspuiters vlakinbouw, grondput, PVC anti-algen solar lamellen, 15m3/h pomp, 13kW warmtepomp en 2 weken doorlooptijd van begin tot gereedmaken, eerste plaatsingsdatum is januari.

Partij B:
Normaal PP bad met 2 skimmers 40cm elk, 4 inspuiters opbouw, geen grondput , normale solar lamellen dek (upgrade denk ik wel mogelijk), 30m3/h pomp, 18kW warmtepomp en 4 weken doorlooptijd van begin tot gereedmaken, eerste datum is half november anders prijs indexatie.

Partij A: heeft een loonwerkersbedrijf die de grond werkzaamheden voor 4k kan uitvoeren mocht mijn lokale partij daar (ver) boven gaan zitten of de opdracht niet kan of wil uitvoeren. En voert zelf de betonnen fundatieplaat uit.
Partij B: heeft geen loonwerker en afhankelijk van mijn partij. En een eigen beton partij maar rekent daar wel een vast hoger bedrag voor dan Partij A. Hij zou dus nog iets goedkoper uit kunnen vallen als ik een lokale partij voor die plaat had mogen regelen maar dat wil hij niet zonder garantie te laten vervallen van de waterlijn die dan scheef kan gaan lopen.

Los van of ik het echt definitief ga doen (blijft een enorme bak geld) neig ik nu naar Partij A.

Beide partijen overigens uiterst correct in de contacten en de momenten en tijd. Ik heb uitgebreid koffie bij ze gedaan en van alles besproken zonder tijds druk. Ook de offertes geven ze allemaal 2-3 weken bedenktijd op. Ook ik ben naar allebei transparant geweest over de offerte trajecten bij de ander op de exacte prijs na, dat vind ik niet persé nodig maar melden dat Partij A goedkoper is of niet dan B heb ik wel laten weten.

@Jazsie kennis van mij heeft dus een bad van 7x3.5 met een 10kW warmtepomp en hoort deze eigenlijk nooit in het zwemseizoen alleen het initieel opwarmen van het bad duurt eventjes maar ik heb ook liever wat overcapaciteit inderdaad en 13kW moet al ruim voldoende zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 07-09-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:23
@GeeMoney wat een avontuur en wat een prijzen... Grondwerk prijzen vind ik opzich meevallen... Zelf zou ik trouwens voor een dergelijk formaat bad wel overwegen om een tegenstroom installatie te nemen om ook 'echt' sportief te kunnen zwemmen. Al drijft dat de prijs nog wat verder op... Ik blijf nog maar even genieten van ons Intex 732 opzetzwembad :)

M.b.t. de grondput kan ik je helaas niet echt advies geven, wou alleen even meegeven of je eraan had gedacht...Misschien dat een andere tweaker wat advies kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 09:26

MrG

@GeeMoney Ik heb vorig jaar een zwemvijver laten aanleggen (zwemgedeelte rechthoekig 11x4m en 150cm diep) en daarin zitten 4 grondputten.
Deze vier grondputten zitten verdeeld over twee pompen. Het ene circuit heeft een Cycloon filter met een beadfilter en ik merk toch dat er via de putten een hoop vuil wordt afgevoerd. Af en toe pluk ik ze even schoon want er blijven vaak haren aan "hangen". Het is geen enorme zuigkracht overigens, je kan er echt niet vast in komen te zitten.
In ons geval is dit noodzakelijk omdat het een natuurbad is en er dus "slib" kan ontstaan maar, in een gewoon zwembad heb je ook echt wel bodemvuil. Ik weet vrij zeker dat je anders meer met de stofzuiger aan de gang moet dan met een bodemput.
Wij hebben een zwembadrobot en die ligt er 2 a 3 keer per week in. Voor de rest geen spijt van want we hoeven niks te doen met chemicaliën en het water is altijd zwemklaar.

Als (overbodige miscchien) toevoeging; 3 stralers en 2 skimmers. Stralers aan de ene korte zijde van het bad, skimmers aan de andere korte zijde. Ons water is altijd kraakhelder en er drijft nooit vuil op.

Qua kosten, bouwkundig bad van piepschuimblokken incl. betonvloer was 45K. Dus zonder grondwerk, bronbemaling. Elektra heb ik zelf gedaan. Daarnaast hebben we een warmtepomp, zwembadrobot en verlichting als optie er bij genomen. Bij elkaar werd het dan ongeveer 50K
Mocht je meer willen weten vraag gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 10:30
GeeMoney schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:03:
Update van Partij A:

Zijn advies blijft 1 skimmer met 2 inspuiters op dit formaat bad met deze pomp en circulatie en grondput is dat ruim voldoende en zijn praktijk ervaring is dat hij daar ook nog nooit klachten over heeft ontvangen.
Als ik het persé wil, levert hij 2 skimmers en 2 of 4 inspuiters op verzoek.
De skimmer is wel extra lang en smal tov reguliere skimmers gaf hij aan omdat hij ook een hoogwaterlijn bad biedt. De skimmer is 80cm.
Ook geeft hij onder garantie aan dat heipalen niet nodig zijn en ook hij wil die extra werkzaamheden op zich nemen in zijn aanbieding zonder extra kosten.

Tevens een mooie optie is dat alles verzonken is in de wanden. De skimmers en inspuiters steken dus niet uit maar zijn vlak met de wanden.
Echter kon hij maar €1500,- zakken met de prijs en dus die extra werkzaamheden op zich nemen.

Ze zitten dus nagenoeg op exact dezelfde prijs, de verschillen die dan overblijven zijn:

Partij A:
Hoogwaterlijn HDPE bad met 1 skimmer van 80cm, 2 inspuiters vlakinbouw, grondput, PVC anti-algen solar lamellen, 15m3/h pomp, 13kW warmtepomp en 2 weken doorlooptijd van begin tot gereedmaken, eerste plaatsingsdatum is januari.

Partij B:
Normaal PP bad met 2 skimmers 40cm elk, 4 inspuiters opbouw, geen grondput , normale solar lamellen dek (upgrade denk ik wel mogelijk), 30m3/h pomp, 18kW warmtepomp en 4 weken doorlooptijd van begin tot gereedmaken, eerste datum is half november anders prijs indexatie.

Partij A: heeft een loonwerkersbedrijf die de grond werkzaamheden voor 4k kan uitvoeren mocht mijn lokale partij daar (ver) boven gaan zitten of de opdracht niet kan of wil uitvoeren. En voert zelf de betonnen fundatieplaat uit.
Partij B: heeft geen loonwerker en afhankelijk van mijn partij. En een eigen beton partij maar rekent daar wel een vast hoger bedrag voor dan Partij A. Hij zou dus nog iets goedkoper uit kunnen vallen als ik een lokale partij voor die plaat had mogen regelen maar dat wil hij niet zonder garantie te laten vervallen van de waterlijn die dan scheef kan gaan lopen.

Los van of ik het echt definitief ga doen (blijft een enorme bak geld) neig ik nu naar Partij A.

Beide partijen overigens uiterst correct in de contacten en de momenten en tijd. Ik heb uitgebreid koffie bij ze gedaan en van alles besproken zonder tijds druk. Ook de offertes geven ze allemaal 2-3 weken bedenktijd op. Ook ik ben naar allebei transparant geweest over de offerte trajecten bij de ander op de exacte prijs na, dat vind ik niet persé nodig maar melden dat Partij A goedkoper is of niet dan B heb ik wel laten weten.

@Jazsie kennis van mij heeft dus een bad van 7x3.5 met een 10kW warmtepomp en hoort deze eigenlijk nooit in het zwemseizoen alleen het initieel opwarmen van het bad duurt eventjes maar ik heb ook liever wat overcapaciteit inderdaad en 13kW moet al ruim voldoende zijn.
toon volledige bericht
Wil je niet alvast de mogelijkheid hebben om een jetstream in je zwembad te nemen? Of dat het later kan worden ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:36
@GeeMoney Ik heb niet alles gelezen van je configuratie maar ik vind de prijzen wel aan de hoge kant.
Wij hebben dit voorjaar een bouwkundig (vloerplaat 30cm en holle betonblokken gezet en opgevuld) zwembad laten plaatsen van 9 x 3 x 1,35 met 11kW warmtepomp, automatische Chloor en Ph unit, Solar rolluik. Wij kwamen uit op een totaalprijs van om en bij de €54k.

• GeeMoney
Tibs schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:33:
@GeeMoney Ik heb niet alles gelezen van je configuratie maar ik vind de prijzen wel aan de hoge kant.
Wij hebben dit voorjaar een bouwkundig (vloerplaat 30cm en holle betonblokken gezet en opgevuld) zwembad laten plaatsen van 9 x 3 x 1,35 met 11kW warmtepomp, automatische Chloor en Ph unit, Solar rolluik. Wij kwamen uit op een totaalprijs van om en bij de €54k.
Opbouwen uit blokken is ongeveer 3-5k goedkoper als je in de buurt van de bouwer woont.

Welke regio woon je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
GeeMoney schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:11:
[...]

Opbouwen uit blokken is ongeveer 3-5k goedkoper als je in de buurt van de bouwer woont.

Welke regio woon je ?
Waarschijnlijk niet heel zinvol voor je, maar ik breng het toch even op ...

Als je niet persé in NL hoeft te blijven in toekomst, kan je denk ik beter geld bewaren en uiteindelijk emigreren.

In verschillende landen kan je een klein huis + ruim zwembad hebben voor dat geld. Als je ook reeds een koophuis in NL hebt en beetje afbetaald, kan je die ook tzt verkopen en vroeg met pensioen of gewoonweg minder werken, meer genieten.

Ik woon zelf in Thailand en laat een mooi zwembad(je) bouwen voor ~30.000 EUR. 12.5m x 2.5m x 1.5m + 2.5m x 2.5m x 0.5m. Met verlichting, waterpomp, mooie tegels, filter, ...

Denk dat in landen als Spanje en dergelijke prijzen ook veel schappelijker zijn.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Vraag even of de skimmers een overloop optie hebben. Deze wil je namelijk echt wel hebben.
Je kan dan een gaatje achter in de skimmer maken en daar een pijpje op zetten richting je riool/hemelwaterafvoer.
Zodra het waterniveau in je bad boven dat gat komt, loopt het automatisch weg. Handig voor in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Koffie schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:11:
[...]

Vraag even of de skimmers een overloop optie hebben. Deze wil je namelijk echt wel hebben.
Je kan dan een gaatje achter in de skimmer maken en daar een pijpje op zetten richting je riool/hemelwaterafvoer.
Zodra het waterniveau in je bad boven dat gat komt, loopt het automatisch weg. Handig voor in de winter.
Dank! Toevallig heb ik die vraag gisteren gemaild en kreeg ik in de avond nog terug dat allebei de partijen een overloop hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
GeeMoney schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:11:
[...]

Welke regio woon je ?
Wij wonen in BE regio W-Vl. :)B

We hebben verschillende offertes aangevraagd en uiteindelijk met een "kleine" zelfstandige in zee gegaan die alles in eigen beheer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35
Vraagje voor mensen met een opbouwzwembad van groter formaat (6-7 meter): kunnen jullie baantjes zwemmen of is 132cm diepte onvoldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 22:27

Dennahz

Life feels like hell should.

pina schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:44:
Vraagje voor mensen met een opbouwzwembad van groter formaat (6-7 meter): kunnen jullie baantjes zwemmen of is 132cm diepte onvoldoende?
Ons zwembad is ~1.20m diep en kan er op zich prima in zwemmen zonder de bodem te raken. Alleen is 5.5m (in ons geval) wel een beetje kort om echt van baantjes zwemmen te spreken natuurlijk :)

Hoe breed gaat je bad zijn? Want wij het draaien heb je natuurlijk ook wel wat breedte nodig.

We hebben deze zomer gemiddeld iets van 200-250kWh per maand verbruikt voor de hele zwembadsetup. Wat ik volgend jaar anders ga doen:
  • Filterpomp s 'nachts uitschakelen ipv 24/7 laten draaien. Zou het automatiseren, maar door pure laksheid helemaal niks gedaan :+ Het water was wel erg schoon dit seizoen. Geen alg gezien :Y)
  • Warmtepomp ondersteunen door van die slangen op 't dak te leggen, zodat de zon het water ook voor een (groot?) deel kan verwarmen :)
Nu had ik de pomp dus dag en nacht aanstaan. Op 1400RPM nam dit ~50-60W. Over het gehele zwemseizoen (3 maanden) bekeken zal dit dus iets van 129 kWh zijn. Puur om het water te filteren.

Op dagen/weken dat we niet verwarmen (slecht weer, weekje weg, ...) kan de pomp gewoon 8 uren draaien. Bij verwarmen 12 uur. En zo kan het allemaal wel wat geoptimaliseerd worden.

[ Voor 45% gewijzigd door Dennahz op 09-09-2022 12:14 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tibs schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:43:
[...]

Wij wonen in BE regio W-Vl. :)B

We hebben verschillende offertes aangevraagd en uiteindelijk met een "kleine" zelfstandige in zee gegaan die alles in eigen beheer doet.
Dat verklaart wellicht ook een deel van het verschil al valt het mee.
Een dieper bad van HDPE/PP is ook een meerprijs begreep ik ivm de afmetingen van de platen en het rest-afval. En ze zijn dus standaard ook iets duurder dan zelfbouw/blokken.

Beide partijen willen in mijn geval wel de supervisie nemen en de aansturing verzorgen maar sommige werkzaamheden besteden zij wel uit aan onder aannemers.

• jacovn
  • Laatst online: 17:41
Hier wordt ook zwembad opgeruimd, de lastste keren zwemmen was drama.
Het intex afdekzeil is aan het vergaan en aan de bovenkant van de nopjes gaan ronde stukjes plastic los. Er zijn duizenden nopjes, dus ook duizenden rondjes plastic.

Valt wel een beetje tegen, dit was seizoen 2.
Voor €60 een nieuwe gekocht en ik weet nu dat het ding 1 jaar meegaat,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:51
pina schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:44:
Intex bad is ook 132, zwemmen gaat prima, maar lengte 549 maakt dat het bij 3 slagen blijft :)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35
Lozen jullie het water in jullie regenput aangezien het water intussen al 2 weken chemicaliënvrij is of toch gewoon de rioleringen? Al veel van opgezocht maar krijg niks anders dan tegenstrijdige informatie. Vorig jaren wel altijd in de riolering gedaan omdat mijn zwembad op het deksel staat van de regenput maar ben aan het overwegen om met een dompelpomp het via een andere weg naar de regenput te laten vloeien

[ Voor 55% gewijzigd door pina op 10-09-2022 11:01 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb het in het riool gedaan.
Hier is geen gescheiden afvoer, weinig keuze dus ook.

Maar met het riool zit je altijd veilig denk ik dan

• Dennahz
  • Laatst online: 22:27

Dennahz

Life feels like hell should.

pina schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:59:
Lozen jullie het water in jullie regenput aangezien het water intussen al 2 weken chemicaliënvrij is of toch gewoon de rioleringen? Al veel van opgezocht maar krijg niks anders dan tegenstrijdige informatie. Vorig jaren wel altijd in de riolering gedaan omdat mijn zwembad op het deksel staat van de regenput maar ben aan het overwegen om met een dompelpomp het via een andere weg naar de regenput te laten vloeien
Hier gaat het water gewoon de regenpijp in, richting riool dus. Chloor is natuurlijk vervlogen, maar heb wel een zoutwaterbad... dus weet niet of het 100% ok is om te doen.

Maar wat moet je anders met 20k m3 water 😂

Twitter

• Plenkske
  • Laatst online: 20:23
Dennahz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:18:
[...]

Hier gaat het water gewoon de regenpijp in, richting riool dus. Chloor is natuurlijk vervlogen, maar heb wel een zoutwaterbad... dus weet niet of het 100% ok is om te doen.

"Richting riool dus" is niet overal het geval. Als de straat redelijk nieuw of aangepast is, dan is riool en hemelwaterafvoer gescheiden. Vandaar dat men dat hier vraagt.
Maar als je chloor er nagenoeg uit is maakt dat echt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

20.000m³.
Dat is een groot bad. Ik heb 4m³😅

• jacovn
  • Laatst online: 17:41
Ik laat het in een put van de rijbaan lopen. Daar komt in de winter ook wegzout in. Dat is ook vrij geconcenteerd. Zout uit het zwembad is ook al een stuk heen opgebruikt door zws neem ik aan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• GeeMoney
STolsma schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:51:
[...]

Wil je niet alvast de mogelijkheid hebben om een jetstream in je zwembad te nemen? Of dat het later kan worden ingebouwd?
Ik denk je dan best wat moet voorbereiden.
Het is een hoogwaterlijn bad dus met een flinke jet stream zal ik ook rekening moeten gaan houden met de flinke hoeveelheid waterverplaatsing.
Die ambities en ideeën hebben wij eerlijk gezegd niet en ik denk mijn kinderen ook niet.
Die hebben liever een glijbaan dan een jet stream.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:23
Hier ook bezig met het opruimen van het bad etc. Nu zie ik dat de slangen die op het dak lagen wat alg hebben, hoe kan je dat er het best uithalen/spoelen?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

• STolsma
GeeMoney schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:49:
[...]

Ik denk je dan best wat moet voorbereiden.
Het is een hoogwaterlijn bad dus met een flinke jet stream zal ik ook rekening moeten gaan houden met de flinke hoeveelheid waterverplaatsing.
Die ambities en ideeën hebben wij eerlijk gezegd niet en ik denk mijn kinderen ook niet.
Die hebben liever een glijbaan dan een jet stream.
Het gaat ermee om of je ook wilt zwemmen, bandjes trekken. Dan is er een jet output nodig op de korte wand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STolsma
_RRM_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:46:
[...]

Intex bad is ook 132, zwemmen gaat prima, maar lengte 549 maakt dat het bij 3 slagen blijft :)
Ik heb een elastiek aan een boom hangen. Doe doe je om en blijf je op je plek.

https://www.decathlon.nl/...d/_/R-p-312613?mc=8574318

Ik doe alleen de band om mijn middel. Je hebt dan nog steeds diepte nodig om te kunnen zwemmen. 132 diep werkt voor mij

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
jacovn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:44:
Zout uit het zwembad is ook al een stuk heen opgebruikt door zws neem ik aan.
Zout wordt niet opgebruikt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:18:
[...]

20000m3. Dat is geen zwembad dat is een meer.
Dacht dat ik met 170m3 al aan de grote kant van het zwembadspectrum zat

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• GeeMoney
Hij bedoelt natuurlijk 20m3 of max 200m3 ga ik vanuit.
20.000m3 is geen zwembad meer tenzij hij eigenaar van Duinrell is :+.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 10-09-2022 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:04:
Hij bedoelt natuurlijk 20m3 ga ik vanuit.
20.000m3 is geen zwembad meer tenzij hij eigenaar van Duinrell is :+.
Of dat waterpaleis in die oude zeppelin hangaar in Duitsland.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

jack zomer schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:56:
[...]

20000m3. Dat is geen zwembad dat is een meer.
Dacht dat ik met 170m3 al aan de grote kant van het zwembadspectrum zat
Ook dat is heel fors, heb je een foto?

• jack zomer
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:07:
[...]

Ook dat is heel fors, heb je een foto?
Van dat waterpaleis in die hangaar?

Of van het mini meer?
https://gathering.tweaker...message/67083992#67083992

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nee bedoelde jouw badje inderdaad.
Ziet er gaaf uit. Mooie locatie ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-05 15:16
Hier de boel ook aan het leegpompen. Klein laagje laat ik nog staan om morgen de bodem een keer goed te schrobben en dan kan die mooi tot tegen de avond drogen. Dan weer terug in de doos.

Derde seizoen nu met dit Intex bad en moet zeggen dat er nog steeds geen mankementen aan te vinden zijn, behalve dan wat roestvorming op de uiteinden van de buizen.

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 05-05 12:03
Gewoon 6m3 over het gras. Enige wat er hier in ging was chloor, maar dat is er al een tijdje uit. Het gras begint er inmiddels weer lekker groen uit te zien.
sjufke schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:47:
Hier de boel ook aan het leegpompen. Klein laagje laat ik nog staan om morgen de bodem een keer goed te schrobben en dan kan die mooi tot tegen de avond drogen. Dan weer terug in de doos.

Derde seizoen nu met dit Intex bad en moet zeggen dat er nog steeds geen mankementen aan te vinden zijn, behalve dan wat roestvorming op de uiteinden van de buizen.
Na een x aantal jaar merkte ik dat de bodem toch wel eng dun begon aan te voelen, ondanks dat het op kunstgras stond. Voor 9 tientjes weer een nieuwe intex frame van 3,7m. Gaat ie weer een jaar of 10 mee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• m0nk

m0nk

16-09-2003 15.15

Moest even wachten op mijn bestelling ipé hout maar intussen is alles binnen. Gekozen voor een flinke fundering op piketpaaltjes van 6x6cm. Om de 40cm een paaltje geslagen en deze gefixeerd met stabilsatie zand. Denk dat ik komend weekend het hele terras om het zwembad heen af heb. Aankomende week komt mijn stavenafdekking binnen dus kan die dan ook mooi monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxpo2EcQrRUF0lVw-0x4LkIpyF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RrMiq59Za9yQqfAFzMUddVBx.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Ja gewoon de afvoer in lozen en het chloor is er al uit en heb 3 dagen van te voren geen chloor er meer aan toegevoegd, en mijn zwembad al ruim een week opgeruimd.

Leeg pompen en lozen ik doe het op deze manier met 11 m3 zwemwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSn5TSbq8KIYzhCKKSUVbCgNKms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jOQeYY6t65lscpocQOFFXIh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6l37lq9F_BwQX6QDAwrt5D1zs4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBWU3UaFYzJugEIlNXmCfdLo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:50
Hier ben ik ook "as we speak" m'n bad aan het leegpompen de riolering in.
Gebruik hier geen dompelpomp maar gewoon m'n filterpomp waarvan ik de slang onder aan het trapje heb vastgemaakt (tip ooit hier in het forum gelezen.)
Staat nu een kwartiertje aan en is denk ik al 15cm gezakt (4m3 zwembad) dus die is zo leeg en dan kan hij nog mooi een halve dag goed drogen en dan met talgpoeder terug de doos in.

Verder was het een goedkoop zwemjaar:
Warmtepomp niet gek veel aan gehoeven.
Op 3 filters en een kg chloor na niks nieuws aangeschaft.

Zwembad de hele zomer perfect helder wat bijna geen moeite koste.
Zorgen dat er altijd een aantal chloor tabletten in de drijver zitten en 1x per week 5 minuten het filter schoonspuiten en dan door wisselen met een andere die een week in een emmer met chloor gezeten heeft.

Edit: na 1.5 uur pompen is ie leeg en hangt nu te drogen

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 12-09-2022 10:07 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Hier staat ie nog op tot ergens december.

Volgend jaar weet ik niet of ik em dan ga vullen aangezien dan energie contract afloopt...

Eerst maar zien wat de nieuwe energie tarieven gaan worden :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-04 15:16
Na 3 seizoenen heb ik het zwembad (intex 300x200) weg moeten gooien. Compleet doorgeroest op de aansluitingen van de stangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5N5Ge6g7sq1XzhDDM8uxw6LWiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wHBmTsDlS4u7Ergztbw62Y2O.png?f=fotoalbum_large

Zou nu graag een Intex metal frame 400x200x100 willen kopen maar aangezien die een stuk duurder is twijfel ik nog... als die ook maar 3 jaar meegaat vind ik het toch wel zonde. Zijn die beter bestand tegen roest of zit daar ook een net zo dun laagje lak op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-12-2024
Mijn bestway powersteel is nu twee seizoenen oud maar de roest gaat hem volgend jaar denk ik echt de das om doen.

Verwacht niet dan een product (toch € 449,-) na 3 jaar al compleet verrot is…. Liner is nog perfect

Misschien de volgende meteen een antiroest behandeling geven voor ingebruikname.

De roest is aan de binnenzijde van de buizen nog erger maar dat is moeilijk te zien :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evdzncGSeNYnc1Q7833aX0cIOPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFJgEj1z3nzJs8cKfj7Ixicn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA7_Egd4wx5fFDi3lRMlNP_IzjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQxVy67xyfwkzqVpU0T11V6g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JdeTuitG op 12-09-2022 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeeJee78
JdeTuitG schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:31:
Mijn bestway powersteel is nu twee seizoenen oud maar de roest gaat hem volgend jaar denk ik echt de das om doen.

Verwacht niet dan een product (toch € 449,-) na 3 jaar al compleet verrot is…. Liner is nog perfect

Misschien de volgende meteen een antiroest behandeling geven voor ingebruikname.

De roest is aan de binnenzijde van de buizen nog erger maar dat is moeilijk te zien :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja zo zag het er bij mij ook ongeveer uit vorig jaar. En nu compleet doorgeroest.
Ik ga ook maar een roestbehandeling doen bij het volgende bad.

Misschien zo: YouTube: INTEX XTR PRO Rustoleum Extended Life Pool Frame (Better than OEM!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Maar hebben jullie een zout bad of komt dit gewoon van het buitenstaan ?
Dat is toch wel gek dat ze zwembaden verkopen die wegroesten na 1 of 2 seizoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
GeeMoney schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:50:
Maar hebben jullie een zout bad of komt dit gewoon van het buitenstaan ?
Dat is toch wel gek dat ze zwembaden verkopen die wegroesten na 1 of 2 seizoenen?
Ja wel zout water bij mij, maar ik heb ook voorbeelden gezien van zoutloos water waarbij het ook aardig roest. Maar met zout water zal het ongetwijfeld sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mogelijk een blokje zink als opoffering gebruiken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
Oh daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar hoe zou je dat moeten toepassen bij zo'n zwembad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 16:18
Mijn Intex 3x2 heeft dit seizoen voor het 2e jaar gestaan. Wel wat oppervlakkige roestvorming bij het uiteinde van sommige buizen, maar lang niet zo extreem als bovenstaand. Ik heb een gewoon chloor-bad. Zout water zal daar wel een groot aandeel in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 16:36
Ah, herkenbaar... afgelopen weekend ons Intex 3x2 bad opgeruimd. Twee seizoenen gebruikt in combinatie met een filterpomp en Intex zoutwatersysteem - ofwel zout water in het bad.

En de buizen zijn inderdaad behoorlijk aan het roesten; sommige zijn al helemaal doorroest en compleet onbruikbaar voor een volgend seizoen; bij andere buizen niet het vertrouwen dat ze nog een heel seizoen mee kunnen. Je wil uiteindelijk liever niet dat zo'n buis breekt als een kind op het frame zit. Of dat de 4500 liter zout water de tuin in stroomt.

Na het afbreken even bij Intex gekeken. Je kan er reserve-onderdelen kopen en wellicht dat niet elke buis vervangen hoeft te worden, maar ze zijn vrijwel allemaal in meer of mindere maten aangetast. Een volledige set van buizen nieuw kopen: iets van €215 euro of zo.

Dus besloot ik mee te doen met de wegwerpmaatschappij en een compleet identiek nieuw Intex 3x2 zwembad besteld voor €80. :(

Jammer dat de buizen niet bestand zijn tegen zout water. En triest dat een vervangende set buizen bijna drie keer zo duur is als een compleet nieuw zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostinFFM
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 14:10
BeeJee78 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:43:
[...]

Ja zo zag het er bij mij ook ongeveer uit vorig jaar. En nu compleet doorgeroest.
Ik ga ook maar een roestbehandeling doen bij het volgende bad.

Misschien zo: YouTube: INTEX XTR PRO Rustoleum Extended Life Pool Frame (Better than OEM!)
Das een hoop werk.
Misschien is dit het overwegen waard: https://www.fluidfilm.nl/fluid-film-as-r/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
Nu het winter wordt, wil ik mijn zandfilter-pomp verplaatsen van het zwembed (die nu opgeruimd is) naar de hottub (zolang het niet vriest, natuurlijk). Dit is een volledig houten hottub. De doorvoer die nodig is, is circa 4CM (de houten wand). Hier moet de 38mm slang van het filter natuurlijk opkunnen; en aan de binnen zijde bij voorkeur mooi filter o.i.d. er op.

Alle doorvoeren die ik vind hebben te weinig schroefdraad om goed af te kunnen sluiten. Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Ik heb ook bij boot-zaken e.d. gekeken (huiddoorvoeren) maar ook die zijn vaak maar 2 tot 3 CM aan schroefdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Even een vraagje over een thermometer. Momenteel hou ik de temperatuur in de gaten via de warmtepomp. Deze leg ik deze aan nadat de zwembadpomp een uurtje heeft gedraaid en schakel ik ze uit als de insteltemperatuur bereikt is. Dit doe ik via Home Assistant omdat de "sturing" van de warmtepomp te wensen over laat.

Omdat ik mijn twijfels heb bij de correctheid van die temperatuurmeting zou ik een aparte thermometer in het zwembad steken. Probleem hier is het rolluik. Daarom dacht ik eraan om deze in de skimmer te steken?

Iemand die hier ervaring mee heeft? Of Iemand die een thermometer kan aanraden?

Liefst op Wifi en de mogelijkheid om deze in te lezen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Nielsvr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:00:
Nu het winter wordt, wil ik mijn zandfilter-pomp verplaatsen van het zwembed (die nu opgeruimd is) naar de hottub (zolang het niet vriest, natuurlijk). Dit is een volledig houten hottub. De doorvoer die nodig is, is circa 4CM (de houten wand). Hier moet de 38mm slang van het filter natuurlijk opkunnen; en aan de binnen zijde bij voorkeur mooi filter o.i.d. er op.

Alle doorvoeren die ik vind hebben te weinig schroefdraad om goed af te kunnen sluiten. Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Ik heb ook bij boot-zaken e.d. gekeken (huiddoorvoeren) maar ook die zijn vaak maar 2 tot 3 CM aan schroefdraad.
Deze heeft toch wel vodoende schroefdraad lijkt mij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-KutJzvujU3X6jCFAQR-Jcfrb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wb8Ph1RIiv1JHTvJLUqQccdL.png?f=user_large

https://www.dekkerwatersp...s-huiddoorvoer-34/191490/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vanaalten schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:45:
Ah, herkenbaar... afgelopen weekend ons Intex 3x2 bad opgeruimd. Twee seizoenen gebruikt in combinatie met een filterpomp en Intex zoutwatersysteem - ofwel zout water in het bad.

En de buizen zijn inderdaad behoorlijk aan het roesten; sommige zijn al helemaal doorroest en compleet onbruikbaar voor een volgend seizoen; bij andere buizen niet het vertrouwen dat ze nog een heel seizoen mee kunnen. Je wil uiteindelijk liever niet dat zo'n buis breekt als een kind op het frame zit. Of dat de 4500 liter zout water de tuin in stroomt.

Na het afbreken even bij Intex gekeken. Je kan er reserve-onderdelen kopen en wellicht dat niet elke buis vervangen hoeft te worden, maar ze zijn vrijwel allemaal in meer of mindere maten aangetast. Een volledige set van buizen nieuw kopen: iets van €215 euro of zo.

Dus besloot ik mee te doen met de wegwerpmaatschappij en een compleet identiek nieuw Intex 3x2 zwembad besteld voor €80. :(

Jammer dat de buizen niet bestand zijn tegen zout water. En triest dat een vervangende set buizen bijna drie keer zo duur is als een compleet nieuw zwembad.
Ja dat is wel treurig, wat dat betreft zou Intex wat meer mogen doen om het duurzamer te maken.
LostinFFM schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:46:
[...]

Das een hoop werk.
Misschien is dit het overwegen waard: https://www.fluidfilm.nl/fluid-film-as-r/
Ja dat is ook een optie. En ik las dat dit ook goed spul is: Boeshield T-9 Spray
https://www.mantel.com/bo...oogle&utm_medium=shopping

Het zal vast geen wonderen doen maar als het een paar jaar langer meegaat ben ik al blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

BeeJee78 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:27:
[...]

Oh daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar hoe zou je dat moeten toepassen bij zo'n zwembad?
Elke buitenboord motor heeft ook zo'n blokje opgeschroefd om roest te voorkomen. Eens in de zoveel tijd moet het blokje vervangen worden, want volledig 'verroest". Afbeeldingslocatie: https://www.zeilen.nl/app/uploads/2016/06/Anode.jpg

Aangenomen dat alle buizen elektrisch met elkaar verbonden zijn, hoef je het maar op 1 plek ergens te monteren (gewoon vastschroeven op het metaal).

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
Hmm, ik denk het wel. Ik zocht met name naar tule zodat de slang er makkelijk op kon. Zijn schroefdraden een beetje het zelfde? M.a.w. kan ik hier een intex 38mm schroefdrop op draaien? Of zou ik dan nog een kleine koppeling moeten hebben?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Nielsvr schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:12:
[...]

Hmm, ik denk het wel. Ik zocht met name naar tule zodat de slang er makkelijk op kon. Zijn schroefdraden een beetje het zelfde? M.a.w. kan ik hier een intex 38mm schroefdrop op draaien? Of zou ik dan nog een kleine koppeling moeten hebben?

Bedankt!
Ik weet niet of je daar een Intex 38mm schroefdop op kan draaien. Dat zou je wellicht in een winkel kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 16:36
xah5kiDe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:12:
Aangenomen dat alle buizen elektrisch met elkaar verbonden zijn, hoef je het maar op 1 plek ergens te monteren (gewoon vastschroeven op het metaal).
Bij een Intex 3x2 is die aanname volgens mij niet correct. Volgens mij zijn de vier boven-delen, de vier rechte zijpoten en de zes schuine zijpoten via kunststof verbonden. Zou je dus 14 blokjes zink moeten vastmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
vanaalten schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:33:
[...]

Bij een Intex 3x2 is die aanname volgens mij niet correct. Volgens mij zijn de vier boven-delen, de vier rechte zijpoten en de zes schuine zijpoten via kunststof verbonden. Zou je dus 14 blokjes zink moeten vastmaken.
Ja dat klopt, maar als het echt werkt (en niet te duur is) zou ik dat niet erg vinden.
Ben erg benieuwd of dit echt zou kunnen werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Zinken schroeven bestaan niet. Verzinkte wel (heel veel zelfs). Dus in theorie zou je in elk deel een verzinkte schroef met verzinkte ring moeten plaatsen. Niet voor de constructie, maar puur om de schroef met ring eerst te laten roesten. Lijkt mij een redelijk simpel iets om eens een seizoen te proberen. Wel elk jaar de schroeven vervangen. Aluminium zou nog beter zijn, maar daar heb je niet zo 1 2 3 een schroef van :? . Ringen kon ik wel vinden. Dus een verzinkte schroef met een aluminium ring? Dan elk jaar de ringen vervangen.
Het is wel zaak dat de schroef/ring ook met het water contact maakt. Dus aan de onderkant van zo'n buis bijvoorbeeld? Blijft er mogelijk ook (condens) water in de buis staan? Gaatje boren aan de onderkant zorgt dan voor afwatering.
Lees ook eens deze site: https://rotocoat.nl/verzi...nformatie/contactcorrosie

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
JdeTuitG schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ook een Bestway powersteel ovaal maar het probleem van veel roest geen last van en ook 2 seizoenen gebruikt , het enige wat iets begint te roesten zijn de staanders op het uiteinde bij de kunststofvoetjes. daar blijf lang water tussen staan.
Verder van het buizenframe nog geen roest zowel uitwendig als inwendig.
Pagina: 1 ... 119 ... 167 Laatste