Ik had het zelfde na mijn vakantie, in een tijd van 18 dagen een cm of 10 foetsie.pina schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:19:
[...]
voor ik vertrok, was het waterniveau tot net boven de uitlaat
[Afbeelding]
Dan komt dat water (met chloor) in je regenwaterput terecht ? Lijkt me niet zo'n goed idee ?Koffie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:04:
[...]
Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel de waste gewoon met vaste pijp, onder de grond, permanent aansluiten op je hemelwaterafvoer
(Tenzij je geen regenwaterput hebt, maar dan is het wellicht ook geen goed idee naar waterzuivering toe, vandaar dat het officieel ook niet mag
https://fgheysels.github.io/
Ik had last van een klein beetje groene aanslag, waardes opgemeten en deze hersteld met ph+ en chloorshock. In die tijd pomp hele dagen aangehouden. Heb geprobeerd door de bodem schoon te maken en vlokkenmiddel toe te voegen en de pomp hele dag aan te houden.
Maar het groen werd alleen maar erger. Ondanks dat de waardes goed waren.
Uiteindelijk maar het water eruit laten lopen en opnieuw gevuld. Het is mij nog niet gelukt om het water weer schoon te krijgen. Als ik een kleine beetje groene aanslag zag.
Ik overweeg om nog wat spullen aan te schaffen. Nadat ik mijn standaard pomp vervangen heb met een zandfilterpomp. Want wat ik niet wil is het badwater telkens vervangen.
Hoe heb jij groene aanslag weg gekregen? En welke andere producten gaan mij helpen om dit de volgende keer te voorkomen?
Maar het groen werd alleen maar erger. Ondanks dat de waardes goed waren.
Uiteindelijk maar het water eruit laten lopen en opnieuw gevuld. Het is mij nog niet gelukt om het water weer schoon te krijgen. Als ik een kleine beetje groene aanslag zag.
Ik overweeg om nog wat spullen aan te schaffen. Nadat ik mijn standaard pomp vervangen heb met een zandfilterpomp. Want wat ik niet wil is het badwater telkens vervangen.
Hoe heb jij groene aanslag weg gekregen? En welke andere producten gaan mij helpen om dit de volgende keer te voorkomen?
Wat zou je willen kopen dan?
Meer dan circulatie en chloor en PH op peil houden is niet nodig
Of een ZWS Of een chloordispenser Of chloordrijver.
En af en toe ff stofzuigen voor t klein vuil.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zoutsysteem, al is dat geen vervanging voor het checken van de waardes. Wel hoef ik mij dan minder met het chloor bezig te houden. Wat op sommige dagen supersnel lijkt te verdampen in de drijver.Dennis1812 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:24:
Wat zou je willen kopen dan?
Maar vraag het vooral met al die guides op het internet, dat het groene water reinigen mogelijk zou moeten zijn. Ik heb het zelf alleen nog niet meegemaakt.
Dat is zeker prima mogelijk. @Koffie heeft kortgeleden nog volledig beschreven hoe hij zijn groene bad weer mooi maakte in 3 dagen.
Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat het elke 2 pagina's minimaal voorbij komt.
Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat het elke 2 pagina's minimaal voorbij komt.
Bij Zoutsysteem vervliegt het chloor waar je bij staat in de volle zonUpbeat78 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
Zoutsysteem, al is dat geen vervanging voor het checken van de waardes. Wel hoef ik mij dan minder met het chloor bezig te houden. Wat op sommige dagen supersnel lijkt te verdampen in de drijver.
Maar vraag het vooral met al die guides op het internet, dat het groene water reinigen mogelijk zou moeten zijn. Ik heb het zelf alleen nog niet meegemaakt.
Gewoon zwembadzout heeft geen Cyaanzuur en dus breekt het sneller af, maar door geen Cyaanzuur te gebruiken heb je wel meer actief chloor.
Onderhoud zal minder zijn maar je water waardes checken zal je blijven moeten doen.
En ga je voor een "goedkope" Intex ZWS dan zal je handmatig bij moeten houden dat je optijd doet "boosten" (chloor productie) want anders heb je in no-time chloor te kort.
Heb je last van groene aanslag dan zijn je water waardes niet correct.
Het op peil brengen van je pH naar 7.2 is goed. Chloor ook maar die moet dan juist wel hoger zijn dan normaal zodat het zijn werk kan doen, ofwel chloorshock toepassen.
Vervolgen eventueel vlokkingsmiddel om de dode algen uit het water te filteren/zuigen.
Zie nergens met wat je test? Gebruik je test strips, dan ga je daar al de boot in want die zijn niet nauwkeurig.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Goedekope ZWS raadt je niet aan als ik het zo lees. Want dat boosten, moet eigenlijk ook met chloortabletten. Want ook met hele warme dagen of regen lijken die tabletten op te lossen als een suikerklontje.Jazsie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:55:toon volledige bericht
[...]
Bij Zoutsysteem vervliegt het chloor waar je bij staat in de volle zon. Dit omdat chloor tabletten Cyaanzuur bevatten die de afbreek van chloor door UV tegen gaat.
Gewoon zwembadzout heeft geen Cyaanzuur en dus breekt het sneller af, maar door geen Cyaanzuur te gebruiken heb je wel meer actief chloor.
Onderhoud zal minder zijn maar je water waardes checken zal je blijven moeten doen.
En ga je voor een "goedkope" Intex ZWS dan zal je handmatig bij moeten houden dat je optijd doet "boosten" (chloor productie) want anders heb je in no-time chloor te kort.
Het op peil brengen van je pH naar 7.2 is goed. Chloor ook maar die moet dan juist wel hoger zijn dan normaal zodat het zijn werk kan doen, ofwel chloorshock toepassen.
Vervolgen eventueel vlokkingsmiddel om de dode algen uit het water te filteren/zuigen.
Zie nergens met wat je test? Gebruik je test strips, dan ga je daar al de boot in want die zijn niet nauwkeurig.
Ik gebruik iets vergelijkbaar als strips. Dat is ook zo'n dingetje, want soms krijg ik kleurtjes die niet lekker matchen en dan is het gissen. Dat stond ook op het lijstje als mogelijk aanschaf. Dat lijkt dan misschien nog wel een optie die hoog op mijn lijstje hoort te staan om te zorgen dat water kwaliteit goed blijft.
Ik wil (iets) meer gemak met het goed houden van het water.
Poollab werkt prima.
Verder: gebruik je alleen kleine tabletten of ook 200grams slow tabletten?
ik dacht 20gr en dan wel de long versie.Dennis1812 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:18:
Poollab werkt prima.
Ook een optie om een slag groter te gaan qua tablet. Evt in een chloordispenser.
Ik stop er 3 in de dispenser, stel hem traag in. Bij hittegolf iets verder open draaien en ik heb verder geen omkijken meer.
Werkt dikke prima.
Als mijn dochters veel gezwommen hebben soms wat kleine tabletjes extra.
Ik stop er 3 in de dispenser, stel hem traag in. Bij hittegolf iets verder open draaien en ik heb verder geen omkijken meer.
Werkt dikke prima.
Als mijn dochters veel gezwommen hebben soms wat kleine tabletjes extra.
Het voordeel van een ZWS waarbij het chloor vervliegt waar je bijstaat is dat je lekker veel chloor kun maken zonder dat je bang hoeft te zijn voor een overdosis...Jazsie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:55:toon volledige bericht
[...]
Bij Zoutsysteem vervliegt het chloor waar je bij staat in de volle zon. Dit omdat chloor tabletten Cyaanzuur bevatten die de afbreek van chloor door UV tegen gaat.
Heb jij wel een ZWS begrijp ik dat goed? En jij ervaart meer gemak met een ZWS?Ep Woody schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
Het voordeel van een ZWS waarbij het chloor vervliegt waar je bijstaat is dat je lekker veel chloor kun maken zonder dat je bang hoeft te zijn voor een overdosis...Ik doe bar weinig aan mijn zwembad maar het water blijft kraakhelder. In het begin een paar keer met chloortabletten dus er zit wel een klein beetje cyaanzuur in.
Ja, ik heb een ZWS, laat hem 2 uur per dag draaien en mijn water blijft netjes. Wel af en toe zout controleren, maar hoef niet meer dagelijks chloortabletten in het water te doen.Upbeat78 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:28:
[...]
Heb jij wel een ZWS begrijp ik dat goed? En jij ervaart meer gemak met een ZWS?
Dat zeg ik niet, bedoel meer duidelijk te maken dat je nog steeds werk eraan hebt. Houd je het "boosten" in de gaten dan heb je minder omkijken er naar.Upbeat78 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:13:
[...]
Goedekope ZWS raadt je niet aan als ik het zo lees. Want dat boosten, moet eigenlijk ook met chloortabletten. Want ook met hele warme dagen of regen lijken die tabletten op te lossen als een suikerklontje.
Ik gebruik iets vergelijkbaar als strips. Dat is ook zo'n dingetje, want soms krijg ik kleurtjes die niet lekker matchen en dan is het gissen. Dat stond ook op het lijstje als mogelijk aanschaf. Dat lijkt dan misschien nog wel een optie die hoog op mijn lijstje hoort te staan om te zorgen dat water kwaliteit goed blijft.
Ik wil (iets) meer gemak met het goed houden van het water.
Zou beginnen met Poollab (aanrader) als tester aan te schaffen.
Verder als je niet te veel met chloor tabletten wilt "klooien" is ZWS prima alternatief, doe je dit goed dan heb je minder omkijken ernaar dan met chloor tabletten.
Ja, was ook zeker niet als nadeel bedoeltEp Woody schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:27:
[...]
Het voordeel van een ZWS waarbij het chloor vervliegt waar je bijstaat is dat je lekker veel chloor kun maken zonder dat je bang hoeft te zijn voor een overdosis...Ik doe bar weinig aan mijn zwembad maar het water blijft kraakhelder. In het begin een paar keer met chloortabletten dus er zit wel een klein beetje cyaanzuur in.
Kraakhelder water wilt overigens niet zeggen dat het water goed is, testen blijft een must
Wellicht dat ik ook overstap naar ZWS bij mijn volgende zwembad.
Hier ook een eigenaar van een intex zws, bij het begin van het seizoen even een paar chloor tabletten er in om te zorgen dat er even wat chloor inzit.Upbeat78 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:28:
[...]
Heb jij wel een ZWS begrijp ik dat goed? En jij ervaart meer gemak met een ZWS?
Rest van het seizoen draait de zws 4 uur per dag en heb er geen omkijken meer naar.
Volgens poollab tester 2,08 vrije cloor, gebruik alleen veel ph- bij dit systeem.
Goed te horen dat het zo goed bevalt. Was daar wel nieuwsgierig naar.akatar schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Hier ook een eigenaar van een intex zws, bij het begin van het seizoen even een paar chloor tabletten er in om te zorgen dat er even wat chloor inzit.
Rest van het seizoen draait de zws 4 uur per dag en heb er geen omkijken meer naar.
Volgens poollab tester 2,08 vrije cloor, gebruik alleen veel ph- bij dit systeem.
Hier ook de Intex ZWS (26.500l versie) op een 24,5 m3 bad.
Heb mijn pomp (Aquamaster 10 (11m3)) en het ZWS dagelijks draaien van 4 uur tot 12 uur in de ochtend.
En op 2 momentjes na de hele zomer prima water gehad.
Moment 1 was omdat ik een week lang het zeil er niet overheen had, icm onweer en ik denk een storing in de aansturing waardoor de ZWS niet iedere dag aanging.
Het tweede moment lag denk ik ook aan de aansturing maar dat weet ik niet zeker.
Verder geen cyaanzuur toegevoegd behalve dan op die 2 momenten na toen ik moest shocken. Wel doe ik het steeds minimaal waarbij ik de toevoeging van mijn chemicalen baseer op een bad van 10 tot 15m3.
Heb mijn pomp (Aquamaster 10 (11m3)) en het ZWS dagelijks draaien van 4 uur tot 12 uur in de ochtend.
En op 2 momentjes na de hele zomer prima water gehad.
Moment 1 was omdat ik een week lang het zeil er niet overheen had, icm onweer en ik denk een storing in de aansturing waardoor de ZWS niet iedere dag aanging.
Het tweede moment lag denk ik ook aan de aansturing maar dat weet ik niet zeker.
Verder geen cyaanzuur toegevoegd behalve dan op die 2 momenten na toen ik moest shocken. Wel doe ik het steeds minimaal waarbij ik de toevoeging van mijn chemicalen baseer op een bad van 10 tot 15m3.
Ik heb ook een Intex zout watersysteem, doe er niks aan en water blijft prima. Moet wel zeggen dat we niet mega veel zwemmen en altijd de cover er op. Als je de cover er af laat op een zonnige dag verdwijnt t chloor snel.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik ben mij aan het oriënteren op een inbouw zwembad.
De plek is bekend maar verder heb ik alleen nog wat ruwe ideeën en wellicht dat jullie ook met suggesties kunnen komen.
Dit stuk van 6 bij 6 meter wil ik mogelijk "opofferen" voor een inbouw zwembad.
Rechts van de foto 5 meter verder zit mijn geïsoleerde garage waar ik over krachtstroom, en een vaste aan- en afvoer van water beschik. Ook in de overkapping links heb ik krachtstroom tot mijn beschikking maar geen water.
Ik heb in ieder geval de volgende ideeën en eisen:
* Ik wil zo min mogelijk zelf aan onderhoud doen en zoveel mogelijk dus vol automatisch.
* Liefst uit te lezen middels domotica/fibaro/wi-fi.
* Zoveel mogelijk de technische installatie in mijn garage.
* Automatisch geïsoleerd zeil.
* Warmtepomp op het dak van mijn garage middels dak doorvoer, garage betreft een plat geïsoleerd dak.
* Zwembad van 1.50m diep en ik schat zo'n 5 bij 3,5m maar oriëntatie nog niet bepaald.
Als ik hem in de lengte doe vanaf de zichtpositie van de foto dan zit hij het meeste vol in de zon. Bij een kwartslag gedraaid is de ochtend een deel in de schaduw. Ik wil er in ieder geval langs 3-zijden nog langs kunnen lopen of mogelijk een zonnebedje neer kunnen zetten. Ook lijkt het mij voor het water handig?
* Grondwater peil is op ongeveer 1.40m.
Gezien bovenstaande lijstje gok ik dat ik een meter achter het zwembad kwijt raak ivm het afdekzeil?
Gezien de diepte en de stand van het grondwater vermoed ik dat ik vast zit aan een beton bak ?
Wat zou nu de beste prijs/prestatie verhouding geven, is dat een betonnen bak met folie of een pre-fab gegoten bak?
Zou de betonnen vloerplaat op palen gefundeerd moeten worden of kan ik dat alleen middels een bodemonderzoek duidelijk krijgen?
Donderdag heb ik een eerste oriëntatie gesprek bij een partij die alles uit handen kan nemen als ik dat zou willen maar dat drijft de prijs flink op. Mogelijk kan ik met een kennis het grondwerk qua voorbereiding doen wat de meeste partijen op internet op zo'n 5000-7500 euro schatten.
Zijn er nog merken pompen te vermijden of juist aanraders ?
En hoe isoleer ik eventueel nog die betonnen bak? Mijn idee is om zoveel mogelijk te isoleren om de warmte zolang mogelijk binnen het bad te houden.
De plek is bekend maar verder heb ik alleen nog wat ruwe ideeën en wellicht dat jullie ook met suggesties kunnen komen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dit stuk van 6 bij 6 meter wil ik mogelijk "opofferen" voor een inbouw zwembad.
Rechts van de foto 5 meter verder zit mijn geïsoleerde garage waar ik over krachtstroom, en een vaste aan- en afvoer van water beschik. Ook in de overkapping links heb ik krachtstroom tot mijn beschikking maar geen water.
Ik heb in ieder geval de volgende ideeën en eisen:
* Ik wil zo min mogelijk zelf aan onderhoud doen en zoveel mogelijk dus vol automatisch.
* Liefst uit te lezen middels domotica/fibaro/wi-fi.
* Zoveel mogelijk de technische installatie in mijn garage.
* Automatisch geïsoleerd zeil.
* Warmtepomp op het dak van mijn garage middels dak doorvoer, garage betreft een plat geïsoleerd dak.
* Zwembad van 1.50m diep en ik schat zo'n 5 bij 3,5m maar oriëntatie nog niet bepaald.
Als ik hem in de lengte doe vanaf de zichtpositie van de foto dan zit hij het meeste vol in de zon. Bij een kwartslag gedraaid is de ochtend een deel in de schaduw. Ik wil er in ieder geval langs 3-zijden nog langs kunnen lopen of mogelijk een zonnebedje neer kunnen zetten. Ook lijkt het mij voor het water handig?
* Grondwater peil is op ongeveer 1.40m.
Gezien bovenstaande lijstje gok ik dat ik een meter achter het zwembad kwijt raak ivm het afdekzeil?
Gezien de diepte en de stand van het grondwater vermoed ik dat ik vast zit aan een beton bak ?
Wat zou nu de beste prijs/prestatie verhouding geven, is dat een betonnen bak met folie of een pre-fab gegoten bak?
Zou de betonnen vloerplaat op palen gefundeerd moeten worden of kan ik dat alleen middels een bodemonderzoek duidelijk krijgen?
Donderdag heb ik een eerste oriëntatie gesprek bij een partij die alles uit handen kan nemen als ik dat zou willen maar dat drijft de prijs flink op. Mogelijk kan ik met een kennis het grondwerk qua voorbereiding doen wat de meeste partijen op internet op zo'n 5000-7500 euro schatten.
Zijn er nog merken pompen te vermijden of juist aanraders ?
En hoe isoleer ik eventueel nog die betonnen bak? Mijn idee is om zoveel mogelijk te isoleren om de warmte zolang mogelijk binnen het bad te houden.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 22-08-2022 21:04 ]
Kan er een graafmachientje komen in je achtertuin? Zoiets: https://www.takeuchibenel...ver-takeuchi-tb210r-5.jpgGeeMoney schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:01:
Ik ben mij aan het oriënteren op een inbouw zwembad.
...
Dat scheelt een hoop. Dan zou je gewoon zo'n ding kunnen huren en een beunhaas die wel vaker met zo'n ding heeft gewerkt. Dat kost zeker geen 5000-7000 euro, misschien slechts een fractie. Dan nog een grote container voor alle grond neerzetten om de grond af te laten voeren.
Waar woon je? Als je op zandgrond zit, kan de vloerplaat direct op het zand. Zit je in het westland ergens op het veen, dan zal je toch in elk geval staanders moeten hebben tot een wat steviger niveau zou ik verwachten. Kan je niet met een grondboor 2 meter diep de grond uitboren om te kijken wat er onder zit? Of weet je hoe je fundering van de schuur/huis is, misschien dat er ergens een bouwtekening is.GeeMoney schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:01:
Ik kan de grond zelf uitgraven met een kraantje, ik heb de rest van mijn tuin ook gedaan met zo’n ding alleen na 1,20m krijg ik grondwater verwacht ik. En uit een gat van zeg 6 bij 4 bij 1,50 komt toch dik 45 kuub grond, dat zijn meerdere containers maar goed, dat probleem heeft een andere partij ook natuurlijk.
Ik zit op klei grond maar mijn overkapping heb ik ook op palen gezet maar de poeren zitten natuurlijk net boven het maaiveld dus “makkelijk” werken.
Ik zit op klei grond maar mijn overkapping heb ik ook op palen gezet maar de poeren zitten natuurlijk net boven het maaiveld dus “makkelijk” werken.
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 23-08-2022 10:22 ]
Ik zou nu graven, grondwater is op zijn laagst. Of anders graven in voorjaar als de bomen weer groen worden...:-)
Goedemiddag,
Voor m’n intex zwembad 3x2x0,75 hebben we nu een pomp met “papieren”filter.
Dit jaar hebben we het water prima helder kunnen houden door de pomp dagelijks 2x 2 uur aan te hebben.
Regelmatig het filter schoonmaken/vervangen is op zich het werk niet, maar moet toch gebeuren.
Nu zitten we te twijfelen om voor volgend seizoen een zandfilterpomp met glaskorrels aan te schaffen. Dan af en toe een “backwash” doen.
Of zou zo’n pomp een “overkill” zijn voor ons zwembad?
Al vast bedankt voor de adviezen!
Dit jaar hebben we het water prima helder kunnen houden door de pomp dagelijks 2x 2 uur aan te hebben.
Regelmatig het filter schoonmaken/vervangen is op zich het werk niet, maar moet toch gebeuren.
Nu zitten we te twijfelen om voor volgend seizoen een zandfilterpomp met glaskorrels aan te schaffen. Dan af en toe een “backwash” doen.
Is er nog iets specifieks aan zwembad zout? Ons zwembad zout is op, maar heb nog wel een hele grote zak (fijn) strooizout staan waar ik nooit vanaf ga komen. Als ik er naar kijk zie ik qua structuur e.d. niet heel veel verschil, zit geen zand o.i.d. bij in.
Zit er dan nog veel verschil in of kan ik het er gewoon bij in doen?
Niet doen, je moet puur NaCl hebben voor je zwembad, strooizout is lang niet zo zuiver
Volgens mij moet je puur zout gebruiken. Strooizout is niet zuiver genoeg namelijk. En het kan mogelijk je apparaat beschadigen dacht ik gelezen te hebben. Maar corrigeer me als ik het fout heb!B-Real schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:19:
Is er nog iets specifieks aan zwembad zout? Ons zwembad zout is op, maar heb nog wel een hele grote zak (fijn) strooizout staan waar ik nooit vanaf ga komen. Als ik er naar kijk zie ik qua structuur e.d. niet heel veel verschil, zit geen zand o.i.d. bij in.
Als je dit leest, verdoe je je tijd
Kan gewoon, meerdere tweakers hier die dit hebbenNieksc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:45:
Goedemiddag,
Niet doen, je moet echt "zwembad" -puur- zout hebben...B-Real schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:19:
Jep, had dit ook. Ik zou kijken naar een Interline 4m3 pomp of een blue bay speedclean 4000. Zuinige pomp (100 watt ongeveer) met een goede flow.Jazsie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Kan gewoon, meerdere tweakers hier die dit hebben.
Ik pak altijd Suprasel zout zonder jodium. 7 euro voor 25 kg.[...]
Niet doen, je moet echt zwembad -puur- zout hebben...
Dank mensen, we gaan op zoek naar het juiste zout 
Gisteren piepte het systeem dat er wat zout bij in moest, na het bijvullen van wat liters water. Vandaag de pomp weer aan gezet en hij piept niet. De waarden zullen dus net op het randje zitten vermoed ik.
Gisteren piepte het systeem dat er wat zout bij in moest, na het bijvullen van wat liters water. Vandaag de pomp weer aan gezet en hij piept niet. De waarden zullen dus net op het randje zitten vermoed ik.
Ik kan nergens de opvoerhoogte van deze pompen vinden, iemand ervaring mee?Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:00:
[...]
Jep, had dit ook. Ik zou kijken naar een Interline 4m3 pomp of een blue bay speedclean 4000. Zuinige pomp (100 watt ongeveer) met een goede flow.
[...]
Ik pak altijd Suprasel zout zonder jodium. 7 euro voor 25 kg.
Mijn PDM matten liggen op mijn schuur (circa 3 meter hoog) en de pomp moet dat natuurlijk wel aankunnen...
Momenteel doe ik dit met een dompelpomp, maar ik wil overgaan op een ZFP voor mij 3*2 intex zwembad.
Aap!
Dat die blue bay speedclean 4000 zuinig is wel fijne bijkomstigheid!Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:00:
[...]
Jep, had dit ook. Ik zou kijken naar een Interline 4m3 pomp of een blue bay speedclean 4000. Zuinige pomp (100 watt ongeveer) met een goede flow.
Echter zie ik deze meestal met van die “bollen/vlokken” er in. Kan daar ook glasparels in, aangezien die bollen ook wekelijks schoongemaakt moeten worden?
Volgens mij valt dat onder -puur- zout.Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:00:
[...]
Ik pak altijd Suprasel zout zonder jodium. 7 euro voor 25 kg.
Zal effe mijn bericht aanpassen
Beiden kan ik inderdaad niet de opvoerhoogte vinden, bij de Blue Bay Speedclean staat het ook niet in de handleiding.harmageddon schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
Ik kan nergens de opvoerhoogte van deze pompen vinden, iemand ervaring mee?
Mijn PDM matten liggen op mijn schuur (circa 3 meter hoog) en de pomp moet dat natuurlijk wel aankunnen...
Momenteel doe ik dit met een dompelpomp, maar ik wil overgaan op een ZFP voor mij 3*2 intex zwembad.
Bedien zijn bedoelt om gebruikt te maken van "bollen" als filtermedium en niet zand/glas.Nieksc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Dat die blue bay speedclean 4000 zuinig is wel fijne bijkomstigheid!
Echter zie ik deze meestal met van die “bollen/vlokken” er in. Kan daar ook glasparels in, aangezien die bollen ook wekelijks schoongemaakt moeten worden?
Op mijn pomp staat Hmax 5m, maar dan blijft er maar weinig flow over. Eventueel moet je de matten even primen voordat er een goede flow overheen gaat, maar denk dat het wel goed gaat.harmageddon schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:25:
[...]
Ik kan nergens de opvoerhoogte van deze pompen vinden, iemand ervaring mee?
Ik maak ze eigenlijk nooit schoon... Aan het einde van het seizoen even in de wasmachine, verder niet.Nieksc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
En welke pomp heb jij?Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Op mijn pomp staat Hmax 5m, maar dan blijft er maar weinig flow over. Eventueel moet je de matten even primen voordat er een goede flow overheen gaat, maar denk dat het wel goed gaat.
Aap!
Blue bay speed clean 4m3 met een FP100 pomp. Hoewel ik de pomp heb vervangen door een die nog een stukje zuiniger is en minder flow heeft, maar dat terzijde. Nu een Superpond eco 8000 pomp op hetzelfde filtervat.
Alleen einde van het seizoen dus?Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:00:
[...]
Ik maak ze eigenlijk nooit schoon... Aan het einde van het seizoen even in de wasmachine, verder niet.
Wekelijks/2 wekelijks dus niet nodig?
Even snel de video in elkaar geprutst. Geen technisch hoogstandje, maar ik hoop dat iemand er iets aan heeftDennis1812 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:48:
Dat is zeker prima mogelijk. @Koffie heeft kortgeleden nog volledig beschreven hoe hij zijn groene bad weer mooi maakte in 3 dagen.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeHELP! Mijn zwembad is groen
Tijd voor een nieuwe sig..
Wekelijks? O gosh.. hier vonden we 1x midden in 't seizoen aandacht aan het filter besteden al veel. Maar 't was wel nodig; stonk! Bleek een dode vogel in te liggen, helemaal verscholen tussen de planten..Nieksc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:32:
Afijn, voor 't eerst (kwam nu eenmaal met 't huis mee) is de zwemvijver hier deze zomer echt flink in gebruik. Opmerkelijk hoe goed het biofilter zelfs zo'n incident trekt en heerlijk zwemmen zonder dat nare chloor
Lol, de kikker zwemt lekker rond in je bad... 01:10Koffie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:52:
[...]
Even snel de video in elkaar geprutst. Geen technisch hoogstandje, maar ik hoop dat iemand er iets aan heeft
[YouTube: HELP! Mijn zwembad is groen]
Die filterbollen hoef je maar 1x per seizoen schoon te maken, gewoon even in de wasmachine gooien zonder wasmiddel, en ze kunnen het volgende seizoen weer mee.Nieksc schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:32:
[...]
Dat bovenstaande moet je niet vergeten

Top, bedankt voor de reacties, aanvullingen etc.!Remy!!!! schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Die filterbollen hoef je maar 1x per seizoen schoon te maken, gewoon even in de wasmachine gooien zonder wasmiddel, en ze kunnen het volgende seizoen weer mee.
Dat bovenstaande moet je niet vergetenwant vorig jaar hadden we het zwembad + overkapping schoongemaakt en opgeruimd, maar we waren helemaal vergeten de filterbollen uit de ZFP te halen en schoon te maken. Dus toen ik dit seizoen op zoek was naar m'n zak met filterbollen bedacht ik mij ineens 'oh oh, die zitten nog in de ZFP...'. Ik kan je vertellen, dat stonk enorm naar rotte eieren, ik heb ze 4á5 rondjes in de wasmachine gedaan met wasmiddel, en daarna nog 2x zonder wasmiddel. De geur was er daarna nog niet helemaal uit, maar toch als test maar terug gedaan in de ZFP, en toen m'n zwembad eenmaal vol zat met water, flink wat chloor in gedaan, en het zwembad stinkt verder niet, ik vermoed dat de bollen wel 'beter' zijn gaan ruiken door het chloor.
Dan nog een laatste vraag wat ik niet echt terug kan vinden op diverse sites die de pomp verkopen; kan de pomp gewoon buiten staan, m.a.w. kan deze tegen regenwater?
Naar mijn weten kunnen alle pompen gewoon buiten staan.Nieksc schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:01:
[...]
Top, bedankt voor de reacties, aanvullingen etc.!
Dan nog een laatste vraag wat ik niet echt terug kan vinden op diverse sites die de pomp verkopen; kan de pomp gewoon buiten staan, m.a.w. kan deze tegen regenwater?
Beste Weinor,
Heb jij uiteindelijk ooit een oplossing na deze post in 2021 van jou gevonden op het probleem van schakelen van de ZFP via domotica? Zo ja, dan hoor ik die graag.
:strip_exif()/f/image/TzOHXYxwYOkRPbBVy6K9x8x2.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk toch maar de kap nog gemaakt deze week. Zwembad in drie dagen tijd van 20 naar 27 graden, vanochtendvroeg was die nog 25 graden, dus vanavond waarschijnlijk weer warmer.
De kap i.c.m. met twee solar bollen werkt toch behoorlijk goed. Goed.. het is ook wel het weertje

Even een vraagje, er zijn vast meer mensen met een solar verwarm systeempje wat op het dak ligt: ik heb sindskort 2 solarbollen op het dak van overkapping liggen voor een opblaas jaccuzi. De 2 slangen heb ik voor nu even los in het bad liggen, pompje ertussen met een slimme schakelaar en dat werkt prima, het bad warmt mooi op. Alleen lijkt er steeds weer lucht in te komen, ondanks dat het een “gesloten” systeem is. De uiteindes van de slangen liggen onder water.
Als ik de pomp aandoe komt er geen water uit, pas als ik boven even een solarbol loskoppel, paar sec wacht tot dat het daar weer stroomt, en dan weer aankoppel, heb ik pas weer doorstroming beneden. Maar zodra ik de pomp uitzet(je hoort dan ook water teruglopen) en de volgende x weer aan wil doen begint het weer opnieuw.
Wat is hier aan te doen? In principe kan er geen lucht bijkomen gezien de uiteindes onder wat liggen? maar er zal ongetwijfeld nog wat lucht inzitten, maar ik heb geen idee hoe je dit eruit kan krijgen.
Even een prof tekening van de situatie
Als ik de pomp aandoe komt er geen water uit, pas als ik boven even een solarbol loskoppel, paar sec wacht tot dat het daar weer stroomt, en dan weer aankoppel, heb ik pas weer doorstroming beneden. Maar zodra ik de pomp uitzet(je hoort dan ook water teruglopen) en de volgende x weer aan wil doen begint het weer opnieuw.
Wat is hier aan te doen? In principe kan er geen lucht bijkomen gezien de uiteindes onder wat liggen? maar er zal ongetwijfeld nog wat lucht inzitten, maar ik heb geen idee hoe je dit eruit kan krijgen.
Even een prof tekening van de situatie

Denk toch dat je ergens een "gaatje" hebt @Bakema.
Onmogelijk dat er lucht in komt als het echt gesloten systeem is
.
Hoe is het verder met de opwarming, werkt dat een beetje of?
Onmogelijk dat er lucht in komt als het echt gesloten systeem is
@Bakema, er zijn mensen die een automatische ontluchter (voor CV) hebben gebruikt om het lucht eruit te krijgen. Wellicht een simpele oplossing voor jou?
Voor mijn post uit 2021 heb ik nog geen oplossing laat staan dat ik er mee bezig ben geweest dit jaar wegens omstandigheden, en net terug van 3 weken vakantie op een camping met vouwwagen met mijn dochters door alle stres en rompslomp wegens plots overlijden van mijn vrouw er even tussenuit daar waren we hard aan toe.krouwen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:25:
[...]
Beste Weinor,
Heb jij uiteindelijk ooit een oplossing na deze post in 2021 van jou gevonden op het probleem van schakelen van de ZFP via domotica? Zo ja, dan hoor ik die graag.
[Afbeelding]
Uiteindelijk toch maar de kap nog gemaakt deze week. Zwembad in drie dagen tijd van 20 naar 27 graden, vanochtendvroeg was die nog 25 graden, dus vanavond waarschijnlijk weer warmer.![]()
De kap i.c.m. met twee solar bollen werkt toch behoorlijk goed. Goed.. het is ook wel het weertje
De planning met een tijdscakelaar op de Din rail en aanpassing pomp gaat dit jaar niet meer worden en kleine andere aanpassingen.
Zwembad was na de vakantie kraak helder de timer op 7 uur gezet van de intex ZFP gezet van 10:30 tot 17:30
Waarom 7 uur wegens solar tyleen op het dak, met deze hoge temperaturen is het beter om de flow er in te houden dan stilstaand water in de leiding groter kans dat het water aan de kook komt en gevolgen lekkage in het solar systeem.
Ja dat is waar, maar zie geen lekkage. Denk ook dat er gewoon veel lucht in zit wat bij het uitzetten van de pomp weer bovenin de solarbollen blijft hangen ofzo.Jazsie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:18:
Denk toch dat je ergens een "gaatje" hebt @Bakema.
Onmogelijk dat er lucht in komt als het echt gesloten systeem is.
Maar ja het werkt wel, gister zon 4 graden opgewarmd was hier redelijk bewolkt. Ben benieuwd vandaag. Maar denk dat het nog beter werkt als er geen lucht meer in zit.
Ah ja goeie tip idd, in het koppelstuk tussen de 2 collectoren kan ik wel een of ander t stuk knutselen met zon ontluchter, ga ik naar kijken thanks!Ep Woody schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:20:
@Bakema, er zijn mensen die een automatische ontluchter (voor CV) hebben gebruikt om het lucht eruit te krijgen. Wellicht een simpele oplossing voor jou?
Guys, vraagje, intex opbouw zwembad van 4x2 , met onderstaande zandfilter pomp
https://www.kabelshop.nl/...DDxcDCcuZsMRoCY1EQAvD_BwE
Volgende week wou ik toch het zwembad gaan opruimen, dus ik wou het zwembad leegpompen met deze pomp... Maar als ik de darm over de rand leg, dan trekt hij geen water, ook niet als ik de luchtklep open doe van de pomp voor te otnluchten.... is er een manier om het water er uit te pompen? wou dit in andere bakken krijgen...
bedankt
Volgende week wou ik toch het zwembad gaan opruimen, dus ik wou het zwembad leegpompen met deze pomp... Maar als ik de darm over de rand leg, dan trekt hij geen water, ook niet als ik de luchtklep open doe van de pomp voor te otnluchten.... is er een manier om het water er uit te pompen? wou dit in andere bakken krijgen...
bedankt
Een dompelpomp werkt goed daarvoorNoFate schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:25:
Guys, vraagje, intex opbouw zwembad van 4x2 , met onderstaande zandfilter pomp
bedankt
Met een tuinslang, die door de stop aan de onderkant drukken (gaat wel langzaam).
en dan een koppelstuk van de tuinslang naar 32 mm ? want dat gaat toch niet op de pomp ?Arjantje72 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:30:
[...]
Met een tuinslang, die door de stop aan de onderkant drukken (gaat wel langzaam).
Heb je geen stop aan de onderkant van je zwembad?NoFate schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:31:
[...]
en dan een koppelstuk van de tuinslang naar 32 mm ? want dat gaat toch niet op de pomp ?
Je pomp heb je dan niet nodig
Jawel, maar moet het water terug omhoog krijgen, wil het in zo van die grote plastieken bakken doen van 1m3 :-). Om daarna eventueel op gras water te geven ofzoArjantje72 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:35:
[...]
Heb je geen stop aan de onderkant van je zwembad?
Je pomp heb je dan niet nodig
Aah nu snap ik wat je bedoeld.NoFate schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
Jawel, maar moet het water terug omhoog krijgen, wil het in zo van die grote plastieken bakken doen van 1m3 :-). Om daarna eventueel op gras water te geven ofzo
Tja lastig. Ik zou zeggen pak een emmer en scheppen maar
Misschien dat @Jazsie het weet
Je wilt dus het zwemwater gebruiken voor de besproeiing van het gras als ik het begrijp.NoFate schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
Jawel, maar moet het water terug omhoog krijgen, wil het in zo van die grote plastieken bakken doen van 1m3 :-). Om daarna eventueel op gras water te geven ofzo
Kun je beter beter een dompelpomp halen in de bouwmarkt of online zo duur zijn die dingen niet, je haalt met een dompelpomp wel het meeste water er uit aangezien de stop onder in het in het zwembad nooit helemaal tot aan de bodem zit en alsnog met emmers het laatste beetje er uit moet scheppen .zoveel water blijft er wel inzitten.
https://www.praxis.nl/tui...schoon-water-200w/5675245
[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-08-2022 19:55 ]
Eerste jaar zwembad heb ik via de stop en tuinslang methode het bad leeg gelaten, maar dat was heel langzaam. Dagen. Komt ook omdat onze tuin wat lastiger is daarvoor.
Tweede jaar voor een paar uur een dompelpomp gehuurd bij karwei en later een goedkope gekocht bij lidl. Dan is 4 kuub snel leeg hoor. Vooral afhankelijk wat voor slang je er aan kan koppelen.
Tweede jaar voor een paar uur een dompelpomp gehuurd bij karwei en later een goedkope gekocht bij lidl. Dan is 4 kuub snel leeg hoor. Vooral afhankelijk wat voor slang je er aan kan koppelen.
Voorgaande jaren met een chloorzwembad na vakantie een groen zwembad .. nu met ZWS vooraf een boost van 48 uur gedraaid. Kom na 2 weken terug (en het was hier warm en helder) en nog steeds helder water. De algengroei heeft in ieder geval geen kans gekregen. Nu nog verder testen, maar in mijn geval is ZWS beter dan chloor.Jazsie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:56:
[...]
[...]
Ja, was ook zeker niet als nadeel bedoelt.
Kraakhelder water wilt overigens niet zeggen dat het water goed is, testen blijft een must.
Wellicht dat ik ook overstap naar ZWS bij mijn volgende zwembad.
==
hoi
Terugkomend op mijn eerdere bericht en wellicht ook voor @jamsi, ik ontvang volgende week een offerte voor een HDPE gegoten zwembad van 5x4x1.50m inclusief plaatsing, afwerking en installatie van een vol automatische installatie met chloorpomp en glasfilter en warmtepomp met 2 inspuiters en 2 gekleurde led lampen verzonken aan de zijkanten en een trap van 60 breed a 4 treden en een vol automatisch geisoleerd polycarbonaat lamellen afdek “zeil” welke in het zwembad onder een bankje zakt over de volle breedte. Bank is 50 diep en 1m hoog.
Wel serieus mooi spul en helemaal ontzorgt op het graven van het gat en storten van een beton plaat na. De warmtepomp kan op de garage uit het zicht en in de zon en al het technische spul kan in de garage 5m verderop komen.
Ik verwacht een serieuze prijs maar dan heb ik nu ook het meest luxe spul gekozen wat ze leveren. Snijden kan altijd en ze zijn rransparant in wat ze leveren.
Benieuwd of jij al iets op het oog hebt @jamsi en of je dat ook kunt delen?
Zelf het gat graven met een klein kraantje gaat hem eellicht toch niet worden. Er komt ruim 50 kuub grond uit en dat is met zo’n klein bakkie onbegonnen werk.
Aangezien ik de rest van mijn oprit en tuin ook heel en netjes wil houden ben ik nu op zoek naar een telekraan met bak die wellicht ook een 2/3 kuub kraantje over het huis kan tillen.
Al met al weer een heel project dus en ik heb net mijn overkapping zo goed als af en had het plan even te genieten
Wel serieus mooi spul en helemaal ontzorgt op het graven van het gat en storten van een beton plaat na. De warmtepomp kan op de garage uit het zicht en in de zon en al het technische spul kan in de garage 5m verderop komen.
Ik verwacht een serieuze prijs maar dan heb ik nu ook het meest luxe spul gekozen wat ze leveren. Snijden kan altijd en ze zijn rransparant in wat ze leveren.
Zelf het gat graven met een klein kraantje gaat hem eellicht toch niet worden. Er komt ruim 50 kuub grond uit en dat is met zo’n klein bakkie onbegonnen werk.
Aangezien ik de rest van mijn oprit en tuin ook heel en netjes wil houden ben ik nu op zoek naar een telekraan met bak die wellicht ook een 2/3 kuub kraantje over het huis kan tillen.
Al met al weer een heel project dus en ik heb net mijn overkapping zo goed als af en had het plan even te genieten

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 25-08-2022 21:48 ]
Voor de mensen die nog een pomphuisje willen maken, bij iBood zijn nu Keter kisten in de aanbieding
https://www.ibood.com/nl/...-premier-kussenbox-570-l/
https://www.ibood.com/nl/...-premier-kussenbox-570-l/
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
2 vragen/opmerkingenGeeMoney schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:44:toon volledige bericht
Terugkomend op mijn eerdere bericht en wellicht ook voor @jamsi, ik ontvang volgende week een offerte voor een HDPE gegoten zwembad van 5x4x1.50m inclusief plaatsing, afwerking en installatie van een vol automatische installatie met chloorpomp en glasfilter en warmtepomp met 2 inspuiters en 2 gekleurde led lampen verzonken aan de zijkanten en een trap van 60 breed a 4 treden en een vol automatisch geisoleerd polycarbonaat lamellen afdek “zeil” welke in het zwembad onder een bankje zakt over de volle breedte. Bank is 50 diep en 1m hoog.
Waarom niet direct gekozen voor een (low) salt oplossing ipv chloor? Toen ik vorig jaar ging rondkijken voor mijn inbouwzwembad was het verschil tussen een chloor of vol automatisch low salt systeem op de totaalprijs te verwaarlozen(paar procent).
Lees je goed in mbt HDPE, volgens mij is het kwa kwaliteit een stuk minder dan een betonnen of polyester bak echter kwa prijs maar een klein beetje minder. Ken zelf de details niet precies meer maar ik ben uiteindelijk voor een custom made polyester bak gegaan.
Low-salt heeft meer nadelen dan voordelen van wat ik tot nu toe erover lees. Chloor is een bewezen (ook vol automatisch) systeem en ik heb eromheen veel gras en 3 kleine kinderen waarvan de jongste ook nog zindelijk moet wordenTonCoronel schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
2 vragen/opmerkingen
Waarom niet direct gekozen voor een (low) salt oplossing ipv chloor? Toen ik vorig jaar ging rondkijken voor mijn inbouwzwembad was het verschil tussen een chloor of vol automatisch low salt systeem op de totaalprijs te verwaarlozen(paar procent).
Lees je goed in mbt HDPE, volgens mij is het kwa kwaliteit een stuk minder dan een betonnen of polyester bak echter kwa prijs maar een klein beetje minder. Ken zelf de details niet precies meer maar ik ben uiteindelijk voor een custom made polyester bak gegaan.
HDPE heeft als groot voordeel juist dat het exact op maat gemaakt kan worden zonder lasnaden en ze geven allemaal minimaal 20 jaar garantie op kleurvastheid onder andere en het bevat geen weekmakers. Daarnaast is het plaatsen 1 dag werk.
Dus of ik lees de verkeerde sites of wellicht is de markt veranderd?
Jij hebt nu een inbouwbad begrijp ik?
Waarom geef je dan advies als je zelf de details niet kent. Ik heb een HDPE bak, ligt er bijna een jaar in. Geen gladde wanden, geen last van verkleuring, geen osmose.... niks. Ik denk dat die bak zo 100 jaar meegaat. Beton ben je weet ik veel hoe lang mee bezig. Heb je kans op scheuren door verzakking en of lekkage. Dit is met HDPE nihil. Tuurlijk hebben alle materialen voor en nadelen. Maar om nu HDPE af te zetten als stuk minder met als argument -> ik ken eigenlijk de details niet...?TonCoronel schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
2 vragen/opmerkingen
Ik zie al allemaal berichten over mensen die hun zwembad laten leeglopen. Waarom zou je dat nu al doen? Zie het ook al bij vrienden van m'n kinderen. Daar is het zwembad ook al uit de tuin. Het is nog prachtig weer en september is doorgaans ook nog gewoon warm.
Hier gaat het zwembad uit de tuin zodra we een nieuw energiecontract krijgen
14 september. Dan kan ie nog even goed drogen voor de herfst begint. Ga hem deze keer ook echt afbreken wegens veranderingen in de tuin.
Wat hebben we toch een prachtig seizoen gehad!
Hier gaat het zwembad uit de tuin zodra we een nieuw energiecontract krijgen
Ik ruim volgende week op.Dennahz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:18:
Ik zie al allemaal berichten over mensen die hun zwembad laten leeglopen. Waarom zou je dat nu al doen? Zie het ook al bij vrienden van m'n kinderen. Daar is het zwembad ook al uit de tuin. Het is nog prachtig weer en september is doorgaans ook nog gewoon warm.
Hier gaat het zwembad uit de tuin zodra we een nieuw energiecontract krijgen14 september. Dan kan ie nog even goed drogen voor de herfst begint. Ga hem deze keer ook echt afbreken wegens veranderingen in de tuin.
Simpel, ik begin dan ook aan een nieuwe opleiding die veel tijd kost waardoor ik 2 dagen per week van huis ben. Vrouw nieuwe baan en dochters weer naar de opvang. Waarschijnlijk gebruiken we hem fors minder.
Daarbij koelen de nachten af en duurt opwarmen op enkel solar langer. Zon gaat er deels vanaf inmiddels.
Dus het is vanaf begin mei mooi geweest. Paar upgraden gekocht voor volgend jaar en nu rustig opruimen.
Zfp, nieuw zeil en nieuwe solar mat binnen. Dus netjes in doos naar boven.
Dennis1812 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:24:
[...]
Ik ruim volgende week op.
Simpel, ik begin dan ook aan een nieuwe opleiding die veel tijd kost waardoor ik 2 dagen per week van huis ben. Vrouw nieuwe baan en dochters weer naar de opvang. Waarschijnlijk gebruiken we hem fors minder.
Daarbij koelen de nachten af en duurt opwarmen op enkel solar langer. Zon gaat er deels vanaf inmiddels.
Dus het is vanaf begin mei mooi geweest. Paar upgraden gekocht voor volgend jaar en nu rustig opruimen.
Zfp, nieuw zeil en nieuwe solar mat binnen. Dus netjes in doos naar boven.
Volgend jaar wil ik trouwens echt werk maken van zo'n systeem met een tyleenslang. Eigenlijk is het zonde om geen gebruik te maken van de warmte van de zon voor de verwarming. Als ik soms voel wat voor bloedheet water er uit de tuinslang komt als ie een tijdje vol in de zon gelegen heeft...
Dit zwemseizoen heeft me tot nu toe iets van 690 kWh gekost. Dit is dus pomp + ZWS + WP. Valt op zich allemaal nog wel mee
Dat snap ik inderdaad ook niet, hier zal ie nog blijven tot nov/dec ergens.Dennahz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:18:
Hier gaat het zwembad uit de tuin zodra we een nieuw energiecontract krijgen14 september. Dan kan ie nog even goed drogen voor de herfst begint. Ga hem deze keer ook echt afbreken wegens veranderingen in de tuin.
Volgend jaar is even afwachten, januari loopt energiecontract af en afhankelijk van de tarieven misschien wel of helemaal niet terug vullen...
De term low-salt zegt mij niet veel? Ga er vanuit dat het een andere benaming voor hetzelfde isGeeMoney schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:08:
[...]
Low-salt heeft meer nadelen dan voordelen van wat ik tot nu toe erover lees. Chloor is een bewezen (ook vol automatisch) systeem en ik heb eromheen veel gras en 3 kleine kinderen waarvan de jongste ook nog zindelijk moet worden.
Vloeibaar chloor of zout is om het even. Beide hebben hetzelfde effect: instant chloor toevoegen aan het water. Doordat je chloor direct in het water zit ipv een langere tijd nodig heeft zoals met blokken kun je een lagere ppm chloor aanhouden. Die ene keer dát het nodig is, verhoog je gewoon je dosis en klaar.
Bij de ene zul je moeten zorgen dat je altijd een jerrycan vloeibaar chloor op voorraad hebt, bij de ander dat je zout hebt.
Het nadeel van zout wat mij betreft is het moeilijke doseren (in combinatie met ph) ervan en het rekening moeten houden met je gebruikte materialen en warmtepomp/wisselaars. Daarnaast is het vaak ook iets duurder.Koffie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:35:
[...]
De term low-salt zegt mij niet veel? Ga er vanuit dat het een andere benaming voor hetzelfde is
Vloeibaar chloor of zout is om het even. Beide hebben hetzelfde effect: instant chloor toevoegen aan het water. Doordat je chloor direct in het water zit ipv een langere tijd nodig heeft zoals met blokken kun je een lagere ppm chloor aanhouden. Die ene keer dát het nodig is, verhoog je gewoon je dosis en klaar.
Bij de ene zul je moeten zorgen dat je altijd een jerrycan vloeibaar chloor op voorraad hebt, bij de ander dat je zout hebt.
Wat is er moeilijk te doseren aan danGeeMoney schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:38:
[...]
Het nadeel van zout wat mij betreft is het moeilijke doseren (in combinatie met ph) ervan en het rekening moeten houden met je gebruikte materialen en warmtepomp/wisselaars. Daarnaast is het vaak ook iets duurder.
Warmtepomp is vrijwel altijd van titanium, dus nergens last van
Wat ik heb gelezen is dat het in combinatie met ph vaak lastig afstellen is, zeker in het begin en dat je dus nog regelmatig moet peilen ?Koffie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:45:
[...]
Wat is er moeilijk te doseren aan dan
Warmtepomp is vrijwel altijd van titanium, dus nergens last van
Daarnaast is het water wellicht een klein beetje zoutig, de installatie is dus vaak ietsje duurder in aanschaf en je moet dus uitkijken met RVS materialen.
En chloor installaties zijn helemaal uitgekirstaliseerd (zie alle zwembaden wereldwijd) dus ik zie eigenlijk geen nadelen om toch voor chloor te kiezen?
Pijn in je ogen is met automatische chloor doseringen ook niet aan de hand tenzij het water echt sterk vervuild is maar dan krijg je met zout ook een behoorlijke hap zout binnen.
Ik zie het voordeel voor zout dus eigenlijk niet zo?
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 27-08-2022 08:58 ]
Precies, ik heb ook liever chloor. Maar pijn aan je ogen komt als je ph te hoog isGeeMoney schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Wat ik heb gelezen is dat het in combinatie met ph vaak lastig afstellen is, zeker in het begin en dat je dus nog regelmatig moet peilen ?
Daarnaast is het water wellicht een klein beetje zoutig, de installatie is dus vaak ietsje duurder in aanschaf en je moet dus uitkijken met RVS materialen.
En chloor installaties zijn helemaal uitgekirstaliseerd (zie alle zwembaden wereldwijd) dus ik zie eigenlijk geen nadelen om toch voor chloor te kiezen?
Pijn in je ogen is met automatische chloor doseringen ook niet aan de hand tenzij het water echt sterk vervuild is maar dan krijg je met zout ook een behoorlijke zout hap binnen.
Een voordeel is dat je met zout verder niets hoeft toe te voegen gedurende het seizoen. Met een zuiver chloor systeem moet je continue (vloeibaar) chloor blijven toevoegen.GeeMoney schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Wat ik heb gelezen is dat het in combinatie met ph vaak lastig afstellen is, zeker in het begin en dat je dus nog regelmatig moet peilen ?
Pijn in je ogen is met automatische chloor doseringen ook niet aan de hand tenzij het water echt sterk vervuild is maar dan krijg je met zout ook een behoorlijke hap zout binnen.
Met zoutsysteem voeg je eenmaal juiste hoeveelheid zout toe en ben je eigenlijk verder klaar, hooguit gedurende seizoen een keertje aanvullen. Je zout/elektrolyse systeem zorgt verder gedurende het seizoen steeds voor juiste en voldoende omzetting naar chloor.
Problemen met dosering pH is voor mij wat lastig te beoordelen, zelf heb ik sugar valley systeem dat ook pH dosering voor zijn rekening neemt en waardes zijn top. Dit eerste volledige seizoen nu continue kraakhelder water en waardes zijn goed, enkele keer handmatig nagemeten. De jerrycan met vloeibaar pH, 20 liter, is sinds augustus vorig jaar in gebruik en nu nog flinke bodem over.
Dat is met een vol automatisch chloor systeem toch niet anders? Jij moet een zout reservoir in de gaten houden en ik een jerrycan? Ook met chloor mengt hij automatisch de juiste hoeveelheid en heb je verder geen manuele acties gedurende het jaar anders dan de jerrycan te wisselen of in jouw geval zout bij te vullen?Cujo74 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Een voordeel is dat je met zout verder niets hoeft toe te voegen gedurende het seizoen. Met een zuiver chloor systeem moet je continue (vloeibaar) chloor blijven toevoegen.
Met zoutsysteem voeg je eenmaal juiste hoeveelheid zout toe en ben je eigenlijk verder klaar, hooguit gedurende seizoen een keertje aanvullen. Je zout/elektrolyse systeem zorgt verder gedurende het seizoen steeds voor juiste en voldoende omzetting naar chloor.
Problemen met dosering pH is voor mij wat lastig te beoordelen, zelf heb ik sugar valley systeem dat ook pH dosering voor zijn rekening neemt en waardes zijn top. Dit eerste volledige seizoen nu continue kraakhelder water en waardes zijn goed, enkele keer handmatig nagemeten. De jerrycan met vloeibaar pH, 20 liter, is sinds augustus vorig jaar in gebruik en nu nog flinke bodem over.
Volgens mij ontlopen ze elkaar qua werking niet maar is het gewoon een keuze. Ik kies dan (waarschijnlijk, want ik heb nog niets) voor prijs en bewezen track record tenzij ik dus echt argumenten kan vinden die de meerprijs rechtvaardigen maar mijn research op internet heeft dat nog niet opgeleverd.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 27-08-2022 11:51 ]
Met een automatisch systeem is het inderdaad niet zo zeer het in de gaten houden. Het gaat meer om het continue toevoegen van een chemisch middel. Met zout heb je niet zoiets als een reservoir, dit zit gewoon in je zwembadwater. Dit dien je eventueel aan te vullen als je zoutgehalte te laag komt. Zout heb ik zelf dit jaar nog niet toegevoegd bijvoorbeeld, enkel begin van het seizoen op orde gebracht. Geen idee wat vergelijkbaar zwembad aan vloeibaar chloor zou verbruiken.GeeMoney schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:19:
[...]
Dat is met een vol automatisch chloor systeem toch niet anders? Jij moet een zout reservoir in de gaten houden en ik een jerrycan ? Ook met chloor mengt hij automatisch de juiste hoeveelheid en heb je verder geen manuele acties gedurende het jaar anders dan de jerrycan te wisselen of in jouw geval zout bij te vullen?
Volgens mij ontlopen ze elkaar qua werking niet maar is het gewoon een keuze. Ik kies dan (waarschijnlijk, want ik heb nog niets) voor prijs en bewezen track record tenzij ik dus echt argumenten kan vinden die de meerprijs rechtvaardigen maar mijn research op internet heeft dat nog niet opgeleverd.
Ik denk dat verschillen redelijk verwaarloosbaar zijn. Per saldo het zoutsysteem zet het ook om in chloor. Dus het is misvatting om te denken dat zoutsysteem betekent dat je geen chloor in je zwembad hebt. Bij chloor systeem heb je extra jerrycan en doseerpomp nodig en bij zout bad dus een electrolyse/hydrolyse apparaat.
Of zout zich nog echt moet bewijzen vraag ik me af, zo nieuw zijn die systemen nu ook weer niet.
Grotendeels voor mij puur ook persoonijke overweging, wilde zo min mogelijk chemicaliën in de schuur en of moeten toevoegen. Daarnaast ook zelf gevoelig voor "echt" direct chloor, meeste zwembaden al snel rode en geïrriteerde ogen etc. Daar met zwembaden op basis van zout geen last van.
[ Voor 4% gewijzigd door Cujo74 op 27-08-2022 12:06 ]
Niet vullen is geen optie toch? 😁 Ik ga hier echt grotendeels proberen te verwarmen met die slangen. Filterpomp is enorm zuinig (50W op 1400RPM). Gewoon zuinige alternatieven zoeken. We zijn Tweakers voor iets toch? 🙂Jazsie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:13:
[...]
Dat snap ik inderdaad ook niet, hier zal ie nog blijven tot nov/dec ergens.
Volgend jaar is even afwachten, januari loopt energiecontract af en afhankelijk van de tarieven misschien wel of helemaal niet terug vullen...
Heb alles aan een slimme Hombli schakelaar hangen (kan het wel aan qua wattage) en vroeg me eigenlijk af of het kwaad kan voor de filterpomp om hem hard uit te schakelen via een programma op die schakelaar. Anders ga ik toch echt die SwitchBot weer moeten configureren.
Ben zelf nogal laks geweest qua energieverbruik de afgelopen jaren, maar nu logischerwijs niet meer.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 27-08-2022 23:59 ]
Zo ver zijn we nog niet helaas, mede doordat er meerdere projecten naast elkaar moeten gaan plaatsvinden (waarvan 'zwembad' er één is). We neigen wel naar een bouwkundig zwembad, maar zijn in afwachting van twee offertes.GeeMoney schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:44:
De zwembadbouwer die vorige week hier op bezoek zat zei over zout dat de terugkerende kosten een stuk hoger waren - dat je iedere twee/drie jaar een onderdeel/blok van 1000 euro moest vervangen. Gevalletje 'wij bieden liever iets anders aan' of een kern van waarheid?TonCoronel schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:55:
[...]
2 vragen/opmerkingen
Kern van waarheid. De electrolysecel slijt. 1000 euro en 2-3 jaar is overdreven. Op het werk gaan we doorgaans uit van zo'n 5-7 jaar levensduur.jamsi schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 01:20:
[...]
De zwembadbouwer die vorige week hier op bezoek zat zei over zout dat de terugkerende kosten een stuk hoger waren - dat je iedere twee/drie jaar een onderdeel/blok van 1000 euro moest vervangen. Gevalletje 'wij bieden liever iets anders aan' of een kern van waarheid?
Daar tegenover staat dat bij chloordosering de peristaltische pompslangetjes slijten door de chemicalïën.
Nou...ik heb geen verwarming voor mijn zwembad. Afgelopen week was het water 25 graden, maar ik haal straks amper de 20 nog denk ik. Volgend weekend dompelpomp er in en het gras ook weer blij.Jazsie schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 08:13:
[...]
Dat snap ik inderdaad ook niet, hier zal ie nog blijven tot nov/dec ergens.
Hoe zit dat met de chloor? Gewoon over het gras uitgieten is niet nadelig voor de bodem? Zit hier met een zelfde vraagstuk
Ik laat m’n zwembad nu leeglopen met een slang naar de straatput. Chloor lijkt me niet best voor je tuin.Tarkin schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:29:
Hoe zit dat met de chloor? Gewoon over het gras uitgieten is niet nadelig voor de bodem? Zit hier met een zelfde vraagstuk
Als je dit leest, verdoe je je tijd
Even niks toevoegen en gewoon open houden. Met een paar dagen is je chloor eruitTarkin schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:29:
Heb zelf een zoutwaterbad en er klotst regelmatig wat over de rand. Het gras rond het zwembad ziet er een stuk beter uit dan in de rest van de tuin.Dennis1812 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:43:
[...]
Even niks toevoegen en gewoon open houden. Met een paar dagen is je chloor eruit
Dus ga er vanuit dat zout dan geen kwaad kan. Echt een grote hoeveelheid chloor is wat anders natuurlijk.
Voor iedereen die zijn zwembad nu aan het leegmaken is, vergeet niet dat dit "officieel" niet zomaar de goot in mag... hier zijn regels voor en er staan potentieel flinke boetes op! check dus even of je het niet in een hemelwater afvoer loost en het het juiste riool in gaat. Vind de natuur ook fijn... zwembad water lozen (tja hoe) en hemelwater
Er is hier maar 1 riool.
Dus het wordt of grondwater of rioolwater. Weinig keuzes in.
De milieustraat gaat ook vreemd opkijken als ik 4000L in jerrycans kom brengen.
Wel een paar dagen niks toegevoegd en open. Dus chloor is zwaar te verwaarlozen.
Wel een paar dagen niks toegevoegd en open. Dus chloor is zwaar te verwaarlozen.
Dan gaat het inderdaad lastig maar dat verschilt per gemeente, kijk jij denk er over na en laat het een paar dagen open. Er zijn voldoende mensen die dit niet doen. Het zou nog bijna beter zijn om een sterke UV lamp er tussen te zetten (voor een vijver bijvoorbeeld) dan weet je zeker dat je al het chloor er uit hebt, vrij en gebonden.Dennis1812 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:43:
Er is hier maar 1 riool.
Zeker. Maar dat is echt rommelen met marges terwijl ondertussen de buren de wc met een liter chloor poetsen en de overburen wc ontstopper in hetzelfde riool gieten. Waar ik mij druk maak om de allerlaatste deeltjes chloor.
Ik denk dat ik het prima afgevoerd heb zo
Ik denk dat ik het prima afgevoerd heb zo
Uiteraard, mijn reactie was ook niet persé op jou gericht he
meer in het algemeen vandaar mijn begin "voor iedereen die zijn zwembad aan het legen is"
daarnaast gaat die liter chloor van de buren het riool in naar de waterzuivering (want WC) en gaat het zwembadwater wat de hemelwater afvoer ingaat direct het oppervlakte water in, niet echt marge dus maar een groot verschil. Algemene boodschap is gewoon, sta er even bewust bij stil wat je met je water doet en waar.
[ Voor 50% gewijzigd door SnoozeOperator op 29-08-2022 11:52 ]
Hebben meer mensen last van dat deze chloordoseersluis helemaal niks lijkt te doen? Ik had hem vol open gedraaid, hij vulde zichzelf wel met water en had er 3 20gr Chloortabletten in gedaan. Maar na 2 weken zwommen de muggenlarves vrolijk rond in het bad. Toen de chloordrijver met 2 tabletten er maar bij gehangen om alles weer dood te maken. Doe ik iets verkeerd? Net het bad opgeruimd en na 3 maanden zaten er nog steeds resten van de chloortabletten in de dosseersluis, dus ondanks dat er wel water in staat lijkt hij er nauwelijks water doorheen te spoelen. Of doe ik iets verkeerd?
Ik heb dezelfde. Ben er helemaal tevreden mee
Staat op de laagste stand en zitten 3x 200grams in. Die zijn na een paar maanden ook gewoon op.
Chloor blijft wel op vrij hoge waarden ermee. Maar verder prima. Hoef zelden extra bij te voegen.
Misschien verschilt t 20g of 200g nog in afgifte?
Staat op de laagste stand en zitten 3x 200grams in. Die zijn na een paar maanden ook gewoon op.
Chloor blijft wel op vrij hoge waarden ermee. Maar verder prima. Hoef zelden extra bij te voegen.
Misschien verschilt t 20g of 200g nog in afgifte?
Hm ik ga denk ik ook maar opruimen met dit mooie weer in het weekend, maar nu heb ik het water een beetje laten gaan en het is groen.
Nu kan ik het water met shock oid weer blauw krijgen en dan leeg laten lopen zodat er geen groen water in mijn systemen zit (zfp) of gewoon groen laten en leegpompen en schoonmaken voor zover het kan.
Wat zouden jullie doen? ik twijfel of het geen zonde van het geld is om eerst weer shock erin te gooien. ( los nog van de natuur natuurlijk ;-) )
Nu kan ik het water met shock oid weer blauw krijgen en dan leeg laten lopen zodat er geen groen water in mijn systemen zit (zfp) of gewoon groen laten en leegpompen en schoonmaken voor zover het kan.
Wat zouden jullie doen? ik twijfel of het geen zonde van het geld is om eerst weer shock erin te gooien. ( los nog van de natuur natuurlijk ;-) )
Dat kunnen wij jou lastig vertellenMarcoKL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:01:
Hm ik ga denk ik ook maar opruimen met dit mooie weer in het weekend, maar nu heb ik het water een beetje laten gaan en het is groen.
Tja ik ga niet meer badderen.. het is zo dat het zoutsysteem t niet meer schoon krijgt, denk net te laag.. maar hij geeft t niet aan, dus ik moet iets kopen, maar ik vind t eigenlijk zondeSnoozeOperator schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:17:
[...]
Dat kunnen wij jou lastig vertellenligt er aan tot wanneer jij denkt te badderen en je hoeft natuurlijk niet persé te shocken. Gewoon PH fixen en een normale (hoge) dosis chloor toevoegen en let time en de pomp do the rest.

Dan heb ik denk ik je eigen vraag beantwoord, als je niet van plan bent om het bad nog te gebruiken dan is het de beste optie om hem leeg te laten lopen ja, alle "schadelijke" stoffen voor de natuurlijk zijn er nu ook uit dus dat scheelt weer.MarcoKL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
Tja ik ga niet meer badderen.. het is zo dat het zoutsysteem t niet meer schoon krijgt, denk net te laag.. maar hij geeft t niet aan, dus ik moet iets kopen, maar ik vind t eigenlijk zonde
Als je er toch geen gebruik meer van gaat maken idd lekker leeg laten lopen dan
Mocht je bang zijn dat je filter te vies is om op te bergen kan je evt je slangen in een emmer schoon water hangen en nog een backwash doen om het ergste weg te spoelen.
Mocht je bang zijn dat je filter te vies is om op te bergen kan je evt je slangen in een emmer schoon water hangen en nog een backwash doen om het ergste weg te spoelen.