Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 170 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 23:23

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jM3PUWbR0N9HklXRInejGi0AX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWZZH8Hjk3lCjcEQ0byvOuk5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de handdoek in de ring gegooid voor dit seizoen. Het aanbrengen van de verf is niet naar zin gebeurd. Tijdens het aanbrengen van de kleur zag ik pas hoe oneffen de betonwand was. (zie je niet op de foto) Heel veel kleine pinholes kwamen naar voren en die waren niet te vullen met de verf. Daarbjj komt de late levering van de schutting, tegels en zwembadranden.

Na contact met de verkoper van holdbar kwam ik erachter dat ik het beton ook had moeten stucen met watervaste stuc. Alhoewel de primer van epoxy is en wel aan beton hecht. Dat gaf de eerste persoon war ik mee contact had ook aan. En de base coat hecht wel aan de epoxy. De bankjes heb ik wel met watervaste stuc gestuced. Ik twijfelde nog om het beton daarmee te doen maar ik dacht dat dat dubbelop was.

Buiten dat is het bad gewoon niet strak. En met al die pinholes gaat het volgens mij fout omdat daar niet overal egaal verf in zit en de topcoat die transparant is droogt wit op in de gaatjes.

Achteraf gezien had ik gewoon moeten stucen met cement stuc en chloorrubberverf moeten gebruiken. Blijkt dat je PU verf net als chloorruberverf eraf moet stralen.

Ik heb nu 2 opties.
1. liner in het bad maar ik vraag me af of ik uit komen met mijn beton doorvoeringen ca. € 1.000 / €-1250
2. verf eraf stralen, watervaste stuc + verf (PU van ander merk of chloorrubberverf) ca. € 1250,-

Daarnaast blijkt de lokatie van de warmtepomp niet geschikt te zijn. Ik dacht m tegen ijn schuur aan te zetten waar ik maar 35cm diepte heb. Ik ben er nu pas achtergekomen dat afhankelijk van het model 20-35cm van de muur moet staan. Op de schuur is geen plek meer of ik moet 1 paneel verwijderen of de panelen ca 10cm ophogen. Ik heb een model gevonden wat wel tegel de muur kan en van de zijkant en van boven aanzuigt maar weet nog geen prijs. Ik ga waarschijnlijk ene dak aanbrengen tussen mij en de buurman waar die op kan staan. Mijn Brazilaanse buurman vindt t goed idee. Dan kan hij droog barbecueën in de herfst en winter.

Ik had gehoopt voor mijn vakantie klaar te zijn maar helaas en na 1,5 week van mijn vakantie op is heb ik besloten te stoppen. Ik baalde enorm en voelde mezelf als een enorme mislukkeling. Ik voelde mij ook schuldig dat ik de zomer van mijn gezin had verpest. Inmiddels ben ik de stress en schuldgevoelens kwijt en ben ik weer helemaal zen.

Je leert jezelf goed kennen zo. Ik ben slecht in plannen maar een die hard doorzetter. Dan maar een half jaartje later. Maart 2023 is de nieuwe deadline.

Voor nu ga nog even van mijn laaste 1,5 week vakantie genieten. Strand is 20 min fietsen dus zo erg is t niet allemaal.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:33
@Zuluman Ah shit man, dat bepaalde keuzes waarvan je de voors en tegens goed naast elkaar had gezet je dan toch op kleine details weten te pakken. Balen zeg inderdaad.

Mooi dat je het naast je neer hebt kunnen leggen. Alleen maar thumbs up voor mensen die niet dagelijks zwembaden bouwen om aan dergelijk project te beginnen (je koopt er helaas niks voor natuurlijk…)

V.w.b. het vervolg, is het er niet af te schuren? Is je raming met stucen obv zelf stucen? Want dan is die wel hoog denk ik.

Maar goed plan om het zwembad even te laten voor wat het is en nog van de vakantie te genieten (y)

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17
@Zuluman Inderdaad balen voor je, zoals @Luc S al zei.
Even een adempauze, rustig nadenken, rekenen en de wonden likken om daarna weer gestaag door te gaan.

Je koopt er niets voor, maar vanaf foto 1 vind ik het al een heldhaftig project en vind ik het er nu al strak uitzien.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

m0nk

16-09-2003 15.15

@Zuluman Verstandige keuze. Alsnog een mooi project aan het worden. Ben benieuwd hoe het eruit ziet in Maart. Zal vast goed komen..

Hier wordt er vooralsnog veel gezwommen in het HDPE bad. Ik ga over 2 weken beginnen met de houten vlonder om het bad.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:58
-Jaap-io schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:55:
Even een vraag over warmte pompen, wellicht niet helemaal het juiste topic. Een warmte pomp voor je zwembad ontrekt warmte aan de lucht en stop die in het water. Als je dan de warmte pomp in een warme garage zet, koelt die dan af?
Niet doen, garage heeft niet genoeg lucht verplaatsing. Het zal zeker koud worden en dan wordt je warmtepomp heel stuk minder efficiënt en als het koud genoeg is stopt ie er zelfs mee :).
President schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:01:
Tot wanneer laten jullie het zwembad staan?

Volgende week hier te laatste week van de zomervakantie met alleen maar tegen. Weet nou niet of ik hem zondag dan maar leeg ga laten lopen of hopen dat het na de vakantie nog wat gaat worden met het weer..? Kinderen gaan dan ook weer naar school.

Eerste jaar, dus geen ervaring
Hier tot ergens eind nov/dec. Maar ik heb een Spa dus dat is anders :P
nixjuh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:39:
Misschien kan iemand hier me helpen want ik kan het zelf niet vinden. Ik ben aan het plannen voor een inbouw zwembad in de tuin. Ik lees hier al een tijdje mee en heb al heel veel informatie opgedaan waardoor we straks hopelijk zonder al te veel issues het zwembad kunnen gaan plaatsen. (Het zal nog even duren maar ik zal tegen die tijd ook wat foto's en informatie plaatsen uiteraard).

Nu loop ik tegen het volgende aan, ik zie heel veel zwembadverlichting, maar deze zijn allemaal vrij prijzig (logisch, het moet goed waterdicht zijn). Verder hebben we overal in huis en in de tuin Philips Hue verlichting, en het leek me mooi om dit in het zwembad ook mee te nemen. Ik kan echter nergens iets van losse armaturen vinden die in het zwembad kunnen. Wellicht gebruik ik de verkeerde benaming of iets dergelijks, maar losse armaturen waar GU10 of E14/E27 in kan kan ik eigenlijk niet vinden.

Heeft er hier iemand ervaring mee toevallig? Een andere optie zou wellicht een zelfbouw oplossing kunnen zijn.
Ik heb deze:
>> https://www.aliexpress.com/item/4000110600731.html

Deksel kan je gewoon losdraaien om bij de led te komen, led eruit gehaald en een Zigbee (Hue compatible) MR16 lamp in gezet, past precies.

GU10 past ook (zelfde lamp maat als MR16 alleen andere fitting) alleen vind ik 220V toch echt wel tricky met water. MR16 = 12V.

*Wel dure lamp geworden, heb er zelf toen de helft voor betaald.*
Zuluman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:17:
[Afbeelding]

Ik heb de handdoek in de ring gegooid voor dit seizoen. Het aanbrengen van de verf is niet naar zin gebeurd. Tijdens het aanbrengen van de kleur zag ik pas hoe oneffen de betonwand was. (zie je niet op de foto) Heel veel kleine pinholes kwamen naar voren en die waren niet te vullen met de verf. Daarbjj komt de late levering van de schutting, tegels en zwembadranden.

Na contact met de verkoper van holdbar kwam ik erachter dat ik het beton ook had moeten stucen met watervaste stuc. Alhoewel de primer van epoxy is en wel aan beton hecht. Dat gaf de eerste persoon war ik mee contact had ook aan. En de base coat hecht wel aan de epoxy. De bankjes heb ik wel met watervaste stuc gestuced. Ik twijfelde nog om het beton daarmee te doen maar ik dacht dat dat dubbelop was.

Buiten dat is het bad gewoon niet strak. En met al die pinholes gaat het volgens mij fout omdat daar niet overal egaal verf in zit en de topcoat die transparant is droogt wit op in de gaatjes.

Achteraf gezien had ik gewoon moeten stucen met cement stuc en chloorrubberverf moeten gebruiken. Blijkt dat je PU verf net als chloorruberverf eraf moet stralen.

Ik heb nu 2 opties.
1. liner in het bad maar ik vraag me af of ik uit komen met mijn beton doorvoeringen ca. € 1.000 / €-1250
2. verf eraf stralen, watervaste stuc + verf (PU van ander merk of chloorrubberverf) ca. € 1250,-

Daarnaast blijkt de lokatie van de warmtepomp niet geschikt te zijn. Ik dacht m tegen ijn schuur aan te zetten waar ik maar 35cm diepte heb. Ik ben er nu pas achtergekomen dat afhankelijk van het model 20-35cm van de muur moet staan. Op de schuur is geen plek meer of ik moet 1 paneel verwijderen of de panelen ca 10cm ophogen. Ik heb een model gevonden wat wel tegel de muur kan en van de zijkant en van boven aanzuigt maar weet nog geen prijs. Ik ga waarschijnlijk ene dak aanbrengen tussen mij en de buurman waar die op kan staan. Mijn Brazilaanse buurman vindt t goed idee. Dan kan hij droog barbecueën in de herfst en winter.

Ik had gehoopt voor mijn vakantie klaar te zijn maar helaas en na 1,5 week van mijn vakantie op is heb ik besloten te stoppen. Ik baalde enorm en voelde mezelf als een enorme mislukkeling. Ik voelde mij ook schuldig dat ik de zomer van mijn gezin had verpest. Inmiddels ben ik de stress en schuldgevoelens kwijt en ben ik weer helemaal zen.

Je leert jezelf goed kennen zo. Ik ben slecht in plannen maar een die hard doorzetter. Dan maar een half jaartje later. Maart 2023 is de nieuwe deadline.

Voor nu ga nog even van mijn laaste 1,5 week vakantie genieten. Strand is 20 min fietsen dus zo erg is t niet allemaal.
Minder, zag je foto en dacht echt "wow dat ziet er gelikt uit".

Desalniettemin, goed om effe rust te nemen en later weer op te pakken. Ik had het niet na kunnen doen wat je tot zover hebt gedaan en van dit soort dingen leer je alleen maar. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen :+.

Nog altijd tof dat je hier alles post _/-\o_ .

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Luc S schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:07:
@Zuluman Ah shit man, dat bepaalde keuzes waarvan je de voors en tegens goed naast elkaar had gezet je dan toch op kleine details weten te pakken. Balen zeg inderdaad.

Mooi dat je het naast je neer hebt kunnen leggen. Alleen maar thumbs up voor mensen die niet dagelijks zwembaden bouwen om aan dergelijk project te beginnen (je koopt er helaas niks voor natuurlijk…)

V.w.b. het vervolg, is het er niet af te schuren? Is je raming met stucen obv zelf stucen? Want dan is die wel hoog denk ik.

Maar goed plan om het zwembad even te laten voor wat het is en nog van de vakantie te genieten (y)
Stucen wil ik dan laten doen. En weber topflex seal is prijzig en ik weet t niet zeker maar er moet dan ook eerst een laag cemfast onder.

Ik twijfel om gewoon een laag chloorrubberveef over de PU heen te zetten. Oplosmiddelhoudend kan over water. Morgen even wat bedrijven bellen en navragen of het kan en of chloorrubberverf wat dikker is. Pu is net latex.
Jazsie schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

Minder, zag je foto en dacht echt "wow dat ziet er gelikt uit".

Desalniettemin, goed om effe rust te nemen en later weer op te pakken. Ik had het niet na kunnen doen wat je tot zover hebt gedaan en van dit soort dingen leer je alleen maar. Weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen :+.

Nog altijd tof dat je hier alles post _/-\o_ .
Is niet goed te zien op camera. Op een close up zie je meer. Je kan verfverwijderaar gebruiken, schuren maar t snelste en beste is zandstralen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhKsfGZgjxgVQ4HGL7ie9Ghtl04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvUuATXUtrOwaGENCUNN0zt9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Zuluman op 12-08-2022 00:30 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Ben even opzoek naar wat tips, mijn water is niet bepaald helder meer, krijg het ook niet helder.

Situatie:
- opzet bad, 4x2x1, ~7000 liter water.
- Bestway zandfilterpomp, glaskorrels, 7.5m3 per uur met een 6kw warmtepomp via bypass.

Water begon dinsdag troebel te worden, strip er in: ph iets te laag, dus PH+ toegevoegd en een nacht laten filteren. Maar het blijft melkachtig. PH is inmiddels op orde, gister Flockshock er in gedaan, chloorshock toegevoegd, en de drijver met chloor (long) mini gevuld. Maar na nog een nacht pompen zie ik wel verbetering, maar het blijft troebel. Kan de bodem net aan zien.

PH zit nu goed, chloor op niveau, beide bovenkant, zandfilterpomp moet het bad in een uur rond kunnen pompen en heeft al 2x een nacht gestaan. Al even een backwash gedaan (glas zit er net een week in, dus leek me niet het issue), maar ben met dit warme weer een beetje ten einde raad hoe ik dit nog helder krijg...

We hadden eerder snelwerkende chloor tabletten, 2 in de drijver en het was een dag goed, nu hebben we long, maar dit lossen langzamer op, begreep dat ik er dan zo'n 7 stuks in zou moeten gooien. Sinds die overstap (en dus te lage dosering) is het mis gegaan lijkt het. Daavoor al een maand prima zwemwater gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:25:
[...]

Stucen wil ik dan laten doen. En weber topflex seal is prijzig en ik weet t niet zeker maar er moet dan ook eerst een laag cemfast onder.

Ik twijfel om gewoon een laag chloorrubberveef over de PU heen te zetten. Oplosmiddelhoudend kan over water. Morgen even wat bedrijven bellen en navragen of het kan en of chloorrubberverf wat dikker is. Pu is net latex.

[...]

Is niet goed te zien op camera. Op een close up zie je meer. Je kan verfverwijderaar gebruiken, schuren maar t snelste en beste is zandstralen.

[Afbeelding]
Ahhja, doet me denken aan iemand van hier die dit ook heeft gehad.

Zandstralen is goed zelf te doen zonder al te veel kosten, ik zou daar voor gaan indien je geen liner wilt.

Vind overigens de prijs voor liner best veel voor dat formaat, doe je dit dan zelf plaatsen of is dat met installatie?

Eventueel afwegen hoe lang verf mee gaat vs liner. Stel dat liner 10jr mee gaat en verf 5.... dan wist ik het wel :9.
Anoniem: 30722 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:53:
Ben even opzoek naar wat tips, mijn water is niet bepaald helder meer, krijg het ook niet helder.

Situatie:
- opzet bad, 4x2x1, ~7000 liter water.
- Bestway zandfilterpomp, glaskorrels, 7.5m3 per uur met een 6kw warmtepomp via bypass.

Water begon dinsdag troebel te worden, strip er in: ph iets te laag, dus PH+ toegevoegd en een nacht laten filteren. Maar het blijft melkachtig. PH is inmiddels op orde, gister Flockshock er in gedaan, chloorshock toegevoegd, en de drijver met chloor (long) mini gevuld. Maar na nog een nacht pompen zie ik wel verbetering, maar het blijft troebel. Kan de bodem net aan zien.

PH zit nu goed, chloor op niveau, beide bovenkant, zandfilterpomp moet het bad in een uur rond kunnen pompen en heeft al 2x een nacht gestaan. Al even een backwash gedaan (glas zit er net een week in, dus leek me niet het issue), maar ben met dit warme weer een beetje ten einde raad hoe ik dit nog helder krijg...

We hadden eerder snelwerkende chloor tabletten, 2 in de drijver en het was een dag goed, nu hebben we long, maar dit lossen langzamer op, begreep dat ik er dan zo'n 7 stuks in zou moeten gooien. Sinds die overstap (en dus te lage dosering) is het mis gegaan lijkt het. Daavoor al een maand prima zwemwater gehad.
Eerste "fout" is dat je strips gebruikt, deze zijn niet bepaald nauwkeurig maar het is wel beter dan niets :+.

Als je long mini gebruikt (20gr) dan kan je inderdaad een stuk of 5-7 erin doen.
Na een dag zwemmen zou ik wel als nog extra granulaat toevoegen om je chloor weer op peil te brengen.
Snel oplossende chloor tabletten kan ook echter zit hier vaak Cyaanzuur in en daar wil je niet te veel van heben in je water. Beste is na zo een dag je water waardes te meten, en dan gelijk bijsturen. Dan ben je er nog op tijd bij.

Wanneer je vlokmiddel gebruikt moet je ongeveer 15-30min je filter op circulatie stand zetten zodat het goed kan mengen. Vervolgens pomp uitzetten zodat alle vuil kan samenklonteren en naar de bodem kan zakken.
Na 12u+ kan je het vuil opzuigen. Vervolgens filter weer in filter stand zetten en de druk in de gaten houden want de resterende vuil kan zich mogelijk gaan ophopen in je filter.

Omdat je glas gebruikt zal je inderdaad eens in de x tijd vlokmiddel moeten gebruiken, hoe wel glas het beste filter medium is kan heel fijne vuil er door heen glippen. Heb ik ook "last" van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazsie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:45:
Eerste "fout" is dat je strips gebruikt, deze zijn niet bepaald nauwkeurig maar het is wel beter dan niets :+.
Wat is de betere manier? :)
Als je long mini gebruikt (20gr) dan kan je inderdaad een stuk of 5-7 erin doen.
Deze heb ik inderdaad, en las dat ik er inderdaad wat meer in moest gooien, dat is inmiddels opgelost ;)
Wanneer je vlokmiddel gebruikt moet je ongeveer 15-30min je filter op circulatie stand zetten zodat het goed kan mengen. Vervolgens pomp uitzetten zodat alle vuil kan samenklonteren en naar de bodem kan zakken.
Na 12u+ kan je het vuil opzuigen. Vervolgens filter weer in filter stand zetten en de druk in de gaten houden want de resterende vuil kan zich mogelijk gaan ophopen in je filter.

Omdat je glas gebruikt zal je inderdaad eens in de x tijd vlokmiddel moeten gebruiken, hoe wel glas het beste filter medium is kan heel fijne vuil er door heen glippen. Heb ik ook "last" van.
Heb flocksock, zakje met middel, in een eigen drijver gestopt. Deze eerst een uur of 2 laten circuleren, daarna op filteren gezet.
Maar omdat ik de bodem nog niet heel goed in beeld heb, nog niet kunnen "stofzuigen", wel lopen scheppen al.
Vooral wat glas omdat mijn vrouw gister de pomp op afpompen ipv circuleren zette met de zij uitstroom afgesloten :X
Inmiddels backwash gedaan en rinse, glas komt niet meer mee.

Alleen de troebelheid wil nog niet wegtrekken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

[...]

Ahhja, doet me denken aan iemand van hier die dit ook heeft gehad.

Zandstralen is goed zelf te doen zonder al te veel kosten, ik zou daar voor gaan indien je geen liner wilt.

Vind overigens de prijs voor liner best veel voor dat formaat, doe je dit dan zelf plaatsen of is dat met installatie?

Eventueel afwegen hoe lang verf mee gaat vs liner. Stel dat liner 10jr mee gaat en verf 5.... dan wist ik het wel :9.
[...]
Ik ben me nog aan r verdiepen in zandstralen. Bij boels kan je een 25l ketel huren maar je moet nog apart een compressor huren.

Liner zou ik laten plaatsen. Als t een rechte bak zou zij zou ik t misschien wel proberen maar met die trap is t veel te lastig.

Het zelf doen van een casco is goed te doen maar afwerkingen zoals stucen of een liner moet je gewoon laten doen als je afwerkingseisen hoog liggen. Heb mijn serre met wandverwarming ook zelf gebouwd maar de wanden laten stucen.

Ik denk nog even na over een liner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Pool lab gebruiken, is geen goedkope tester helaas. Wel veel nauwkeuriger omdat het tablets gebruikt.
Anoniem: 30722 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
Heb flocksock, zakje met middel, in een eigen drijver gestopt. Deze eerst een uur of 2 laten circuleren, daarna op filteren gezet.
Maar omdat ik de bodem nog niet heel goed in beeld heb, nog niet kunnen "stofzuigen", wel lopen scheppen al.
Vooral wat glas omdat mijn vrouw gister de pomp op afpompen ipv circuleren zette met de zij uitstroom afgesloten :X
Inmiddels backwash gedaan en rinse, glas komt niet meer mee.

Alleen de troebelheid wil nog niet wegtrekken :?
Ahhja oke, ik was effe aan het twijfelen wat je precies had...

Vlokmiddel (vloeibaar) was in dit geval handiger geweest omdat het sneller werkt en omdat het direct in het bad zit dus ook alle vuil pakt dat niet bij je skimmer komt.

Paar dagen zijn ding laten doen met filteren, en anders zou ik vloeibaar vlokmiddel erin doen.

Ik ga er even vanuit dat je pH en Chloor verder op peil is. Want anders kan dat ook troebel water veroorzaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
* ByteMe_ ziet deze:

https://www.amazon.nl/ELI...id=pla-457477206429&psc=1

Een soort van goedkope tussenoplossing ipv een pomp.afgezien van het verbruik, een goed idee?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ByteMe_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:50:
* ByteMe_ ziet deze:

Een soort van goedkope tussenoplossing ipv een pomp.afgezien van het verbruik, een goed idee?
Je wilt hiermee je bad opwarmen??? Als je hem 24/7 aanzet zal het misschien wel iets doen.... een hoop stroom vreten vooral, met pech zwem je er nog een keer tegenaan voor een mooie blijvende herinnering. Maar verder? 8)7 ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Tijdelijk opwarmen natuurlijk ;) Je gaat niet met zo'n ding zwemmen (althans, tenzij je dit niveau mensen tegenkomt:)

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/l_-BosuYBdEqiGgP2_Jv2NfYCSoK12vfOGAwM4uUL8A.jpg?auto=webp&s=103ccbeeccd9f837b76fdc4427076de33124e5d8

Zal ook pas voor volgend jaar zijn sowieso, vakantie bijna voorbij, tegelijk met de zomer afsluiten en we ruimen het bad weer op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 14:55
Togi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Denk dat je een probleem hebt met voltage als je hue wil gebruiken
De meeste zwembad verlichting is 12V en Hue 240v.
Ja, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. Dit heeft zeker te maken met veiligheid dat je geen 240 op je zwembadwater wil hebben in geval van een accidentele lekkage in je zwembadverlichting.
Bobz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:13:
[...]

Als je een 12 of 24 volt RGB lamp kunt vinden staan op Ali wel wat Hue compatible controllers. Deze zijn niet homekit compatible maar wel gewoon met de hue app te bedienen. Werkt hier al jaren met een ledstrip in de keuken. Ik heb een Gledopto (rgbcct)
Ja het leek me leuk om via de app ook de kleuren aan te kunnen passen en dergelijke. Maar dan wordt het denk ik gewoon standaard zwembadverlichting die geschakeld wordt met een Hue slimme schakelaar. Dan de kleuren maar met een losse bediening. In de praktijk gebruik je dat toch niet zo vaak.

Thanks voor het meedenken in ieder geval beiden!

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
ByteMe_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:50:
* ByteMe_ ziet deze:

Ligt eraan hoe groot je bad is, mijn Spa zit origineel ook een 2000W heater in. Daarmee warmt het bad 1-2gr per uur op. Bad is ~1m3 groot.

Dus afhankelijk van je bad formaat kan het of je zou zelfs voor de 3000W variant moeten gaan.
nixjuh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Thanks voor het meedenken in ieder geval beiden!
Vergeet je mijn post/reactie niet te lezen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Jazsie op 12-08-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Ligt eraan hoe groot je bad is, mijn Spa zit origineel ook een 2000W heater in. Daarmee warmt het bad 1-2gr per uur op. Bad is ~1m3 groot.

Dus afhankelijk van je bad formaat kan het of je zou zelfs voor de 3000W variant moeten gaan.
Nu niet meer iiig :+ Ik mag wel hopen dat de energieprijzen volgend jaar lager zijn, want deze 3.8m3 kost best wat water en veel gas als ik het moet opwarmen (500~750 liter eruit en dat in heet water er weer in).

Of het wordt heel goedkoop weer het opblaas familiebadje :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:06
Zo, gisteren het zwembad leeg laten lopen... Weet wel één ding: volgend jaar een dompelpomp en een nieuwe tuinslang... Had nu even snel een goedkope tuinslang gekocht, maar die was niet verstevigd en dan wordt die vanzelf 'plat' op de nodige stukken wat de waterdoorstroming beperkt...

En ik dacht dat het talkpoeder voor het ijzer was, dus had alleen op de verbindingen gebruikt... Maar gaat dus om de gehele buis omdat die aan het plastic vast smelt, Hahaha.

Wel de nodige buizen met flink wat roest op de plaatsen waar ze in elkaar waren geschoven: kan dat kwaad voor volgend jaar?

Blauwe ondertegels afgespoten, zwembad ook. Nu even dagje laten drogen en af en toe even verplaatsen/omdraaien/vouwen. Eerst het zwembad zeil en daarna de blauwe ondertegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Vraagje: is het normaal dat backwash iedere keer een beetje zand eruit spoelt? Ik heb dat nu drie keer op rij gezien.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
pven schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:54:
Vraagje: is het normaal dat backwash iedere keer een beetje zand eruit spoelt? Ik heb dat nu drie keer op rij gezien.
Nee, tevens is zand in je zwembad vanuit de uitstroom niet normaal.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 13-08-2022 12:45 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
ByteMe_ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Nu niet meer iiig :+ Ik mag wel hopen dat de energieprijzen volgend jaar lager zijn, want deze 3.8m3 kost best wat water en veel gas als ik het moet opwarmen (500~750 liter eruit en dat in heet water er weer in).

Of het wordt heel goedkoop weer het opblaas familiebadje :|
Waarom doe je ook met gas verwarmen?! Warmtepomp of met de zon lijkt mij een beter idee...
President schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:28:
Zo, gisteren het zwembad leeg laten lopen... Weet wel één ding: volgend jaar een dompelpomp en een nieuwe tuinslang... Had nu even snel een goedkope tuinslang gekocht, maar die was niet verstevigd en dan wordt die vanzelf 'plat' op de nodige stukken wat de waterdoorstroming beperkt...

En ik dacht dat het talkpoeder voor het ijzer was, dus had alleen op de verbindingen gebruikt... Maar gaat dus om de gehele buis omdat die aan het plastic vast smelt, Hahaha.

Wel de nodige buizen met flink wat roest op de plaatsen waar ze in elkaar waren geschoven: kan dat kwaad voor volgend jaar?

Blauwe ondertegels afgespoten, zwembad ook. Nu even dagje laten drogen en af en toe even verplaatsen/omdraaien/vouwen. Eerst het zwembad zeil en daarna de blauwe ondertegels
Nu al leeg gehaald? Zomer is nog niet voorbij :9.
pven schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:54:
Kan gebeuren, vooral als je te vol gevuld hebt.

Heb er ook "last" van (glas als filter medium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:45
Hoe heb je dat nu los gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
TheBIgW schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Hoe heb je dat nu los gekregen?
Nou, valt prima te doen hoor. Met talkpoeder was het waarschijnlijk wel makkelijker geweest. Nu gewoon even aan de zijkanten eerst omhoog getrokken en vanuit daar naar het midden toe.. er is natuurlijk nog veel ruimte voor lucht onder de buizen, dus kwestie van de stof van onder de buizen iets naar boven 'los trekken' van het plastic :+

En als dan elk stukje 'los is getrokken' dan kan je de buis eruit schuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:45

Dennis1812

Amateur prutser

Ik steek er vaak een bamboe stokje in welke ik met een draaiende beweging langs het vaste liner haal . Dat gaat best goed

Verder kan die roest niet gek gek veel kwaad. Beetje hoort erbij

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:24
https://youtu.be/QIKsDbackiY

Voor de mensen die een PH meter met home assistent willen maken!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57

We hebben nu wel een hittegolf, en zien de voorspellingen na volgende week er ook weer goed uit. Waarom nu al leeg?
Hier ga ik het eind volgende maand opruimen. Misschien wel nog in oktober. Dan kan het ook nog af en toe warm zijn.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-04 23:08
vraagje mbt buigen buizen frame van een Intex Metal 3x2 meter. Had al gelezen dat je dan het bad wat meer moet vullen, maar bij mij komt het water al tot aan de bovenkant vd liner. In hoeverre kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

floriske.nl schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:12:
Ik heb een test kit van w'eau aangeschaft:

https://www.weau.nl/produ...mbad-testset-ph-cl-br-alk

Ze geven hierbij aan dat je circa 20 seconden goed moet schudden tot de tabletten opgelost zijn en dan de waardes bekijken.

Doe ik dat dan is de chloor waarde ca. 1.0 maar wacht ik wat langer dan kleurt het nog verder door en kom ik ineens op ca. 3.0.

pH en Alka blijven wel dezelfde kleur.

Wat is nu de juiste chloor waarde, die na 20 seconden of als het water helemaal door gekleurd is?

Ik heb ze al gemaild met deze vraag maar vooralsnog blijft reactie uit dus ook maar even hier.
Niemand? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, meten zodra tablet is opgelost.

Laat het maar eens voor de gein erin zitten voor een aantal uur, waarde is dan skyrocking :9 :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 16:38
Na een week vakantie bij dit warme weer ziet het water van het zwembad er nog steeds helder uit.
Wat heb ik hiervoor gedaan:
- 3 ipv 2 chloor tabletten (langzame 20gr) in de drijver

Thats it. Pomp zit altijd op timer en bad is afgedekt.

Uiteraard waren de tabletten opgelost dus vanmiddag heb ik er weer 2 in gedaan en een paar quick.

Temperatuur is opgelopen van ~21 naar nu 27,4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hier nu temp 33 graden.
Mij te warm eigenlijk. Dochter vind het wel nog prachtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 14:55
Jazsie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:49:
Vergeet je mijn post/reactie niet te lezen ;)
Oeps, overheen gelezen :>

Dat is inderdaad ook nog een optie, het hoeft overigens niet persé Hue compatible te zijn, ik heb ook een Homey waarmee ik het aan zou kunnen sturen. Ik ben het met je eens dat 230V wellicht wat tricky is met water dus er zal inderdaad een 12 volt oplossing komen. Op zich is het schakelen ook mogelijk natuurlijk ver voordat de stroom bij het zwembad komt, dus daarmee is ook nog wat te doen met een slimme stekker. En dat er dan geen kleur kan bij het schakelen wellicht dat nemen we dan maar voor lief.

En wie weet waar Philips Hue tegen die tijd mee komt, wellicht is er dan wel een product beschikbaar voor zwembadverlichting. In ieder geval nogmaals bedankt voor de tips, ik ben weer wat wijzer geworden! _/-\o_

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:01
Ik ben aan het onderzoeken of ik een solar panel of een houtkachel ga aanschaffen. Sowieso wil ik een bypass kit hebben. Maar twijfel of een solar panel ook voldoende oplevert. De twijfel zit hem in de prijs. En die verschilt ook heel erg per webwinkel. Ik vind zo'n 150 eur voor een bak plastic best veel geld.

Waar kopen jullie je spullen over het algemeen?
En iemand ervaring met de solar panel en/of houtkachel?

Ik heb een rond zwembad 3,50m x 0,75m (ca 7000 L). Ik heb een zandfilterpomp (4000 L p.u.).
Ik ben niet handig, dus die mooie DIY projecten van mede-tweakers ga ik niet aan beginnen. Respect voor de kunst en tijd die jullie hebben.
Ik heb ook geen schuur oid waar ik warmte spul op kan leggen. Alles moet op de grond.

Overigens, heb ik een flinke tuin en buren zullen geen last hebben van mijn gestook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Vraagje hier: ik wil volgend jaar graag de installatie wat compacter hebben. Sowieso wil ik harde plastic buizen in plaats van die plastic slangen dier over de grond liggen.

Maar: ook de warmtepomp en de zandfilterpomp nemen veel ruimte in! Die wil ik graag in een kast gaan bouwen, één die gewoon het hele jaar (in zomer, sneeuw, storm en met regen) buiten kan blijven staan.

Hoofdvraag is eerst: wat moet er bovenop staan? De zfp of de wp? Of maakt het helemaal niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

President schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:42:
Vraagje hier: ik wil volgend jaar graag de installatie wat compacter hebben. Sowieso wil ik harde plastic buizen in plaats van die plastic slangen dier over de grond liggen.

Maar: ook de warmtepomp en de zandfilterpomp nemen veel ruimte in! Die wil ik graag in een kast gaan bouwen, één die gewoon het hele jaar (in zomer, sneeuw, storm en met regen) buiten kan blijven staan.

Hoofdvraag is eerst: wat moet er bovenop staan? De zfp of de wp? Of maakt het helemaal niks uit?
Afhankelijk van je opvoerhoogte van je ZFP zou ik beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Upbeat78 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:01:
Ik ben aan het onderzoeken of ik een solar panel of een houtkachel ga aanschaffen. Sowieso wil ik een bypass kit hebben. Maar twijfel of een solar panel ook voldoende oplevert. De twijfel zit hem in de prijs. En die verschilt ook heel erg per webwinkel. Ik vind zo'n 150 eur voor een bak plastic best veel geld.

Ik heb een rond zwembad 3,50m x 0,75m (ca 7000 L). Ik heb een zandfilterpomp (4000 L p.u.).
Ik ben niet handig, dus die mooie DIY projecten van mede-tweakers ga ik niet aan beginnen. Respect voor de kunst en tijd die jullie hebben.
Ik heb ook geen schuur oid waar ik warmte spul op kan leggen. Alles moet op de grond.

Overigens, heb ik een flinke tuin en buren zullen geen last hebben van mijn gestook.
Ben geen voorstander van houtkachel ivm milieu maar in aanschaf zal dat goedkoper zijn... en je kan verwarmen wanneer er geen zon in.

Wil je beste resultaat ga dan voor een zonnemat als deze:
https://www.dezwembadspec...zonnecollector-solar4pool

Op de grond kan prima zolang je er plek voor hebt :)
President schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:42:

WP, tenzij je een echte zwembadpomp hebt die het water kan aanzuigen kan je beter zorgen dat je zfp onder het water niveau staat...
Dennis1812 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Afhankelijk van je opvoerhoogte van je ZFP zou ik beslissen.
Ik zou toch beslissen op basis of je waterpomp het water kan aanzuigen of niet, de meeste standaard zfp kunnen dit niet namelijk :9.

Die 1 meter dat je omhoog moet naar je WP haal je vrijwel altijd met een standaard zfp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou sowieso overwegen of je al die moeite doet voor de goede maand dat je je zwembad hebt staan. Of ga je dan je bad ook lekker t hele jaar laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Dennis1812 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:02:
Ik zou sowieso overwegen of je al die moeite doet voor de goede maand dat je je zwembad hebt staan. Of ga je dan je bad ook lekker t hele jaar laten staan?
Hij gaat volgend jaar langer staan, dit jaar wilde ik vooral ook even rustig uitzoeken hoe het afbouwen werkt voordat ik vandaag weer moet beginnen met werk en:
- kinderen doordeweeks tot 15u op school zitten
- 2 middagen sowieso afvallen vanwege zwemles
- we in het weekend al naar het zwembad gaan voor oefenen in het diepe

Vandaar nu alvast even wat eerder weg gehaald, wist ook niet waar ik tegenaan ging lopen. Al met al was het nu wel in 48 uur allemaal opgeruimd, zon is wel fijn om o.a. het zwembad en de onderplaten te laten drogen! Wel zijn de voegen tussen de tegels verkleurd en lijken er op meerdere plekken iets van roestvlekken op de tegels te zitten. Volgend jaar denk ik ook maar een zeil tussen tuintegels en blauwe Intex ondertegels.

De zfp: https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html
Wp: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Die chloordispenser gaat er in ieder geval uit, daar heb ik echt niks aan gehad.

De komende 2-3 jaar sowieso dit bad, even kijken wanneer we over kunnen naar iets van https://www.zwembadgigant...EvfqU1sxm5v0aAvpGEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Jazsie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:59:
[...]

[...]
Ja ruimte wel, maar mooi is het niet.. Zou mooi zijn op een schuur of pergola of zoiets.
Maar thanks. Ik neem het mee in mijn overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

Nicap

Tsssk....

Upbeat78 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:01:

Hier een gebruiker met zowel solar als een houtkachel. Ben er zelf erg tevreden mee. Mijn hottub is echter wel kleiner dan je bad. 1.7 kuub.
In de zomer heb ik de houtkachel nauwelijks nodig. Soms even voor de laatste paar graden. De laatste dagen heb ik de solar zelfs niet eens altijd nodig gehad.
Heb een 4m2 epdm mag liggen. En een 30kW houtkachel. Die stookt hem in 2 uur wel naar 38 graden bij normaal weer. Zfp gaat ook door de kachel.
Swinters is het verhaal natuurlijk anders. Maar kan zo switchen, dus ideaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Nicap op 15-08-2022 17:16 ]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Nicap schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Hier een gebruiker met zowel solar als een houtkachel. Ben er zelf erg tevreden mee. Mijn hottub is echter wel kleiner dan je bad. 1.7 kuub.
In de zomer heb ik de houtkachel nauwelijks nodig. Soms even voor de laatste paar graden. De laatste dagen heb ik de solar zelfs niet eens altijd nodig gehad.
Heb een 4m2 epdm mag liggen. En een 30kW houtkachel. Die stookt hem in 2 uur wel naar 38 graden bij normaal weer. Zfp gaat ook door de kachel.
Swinters is het verhaal natuurlijk anders. Maar kan zo switchen, dus ideaal.
Wat voor product heb jij precies dan aan solar? Die combi lijkt mij ook wel wat. Vandaag geen zon, dan is het ook fijn als je kunt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is het zo dat het filter van een zwembad en het chloor urine neutraliseren? Of kan ik het water weg laten lopen na het "ongelukje" van m'n dochter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Laatst online: 21:24

Nicap

Tsssk....

Upbeat78 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:20:
[...]

Wat voor product heb jij precies dan aan solar? Die combi lijkt mij ook wel wat. Vandaag geen zon, dan is het ook fijn als je kunt verwarmen.
Epdm matten. Slechts 4m2.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Jazsie schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:59:
[...]

Voor een rond bad van 3,7m, zit je volgens de site op 2 matten. Toch wel een duur geintje, wat alleen werkt als de zon schijnt? En hoelang duurt het voordat 6000L een beetje opgewarmd is?

Mijn niet verwarmd badje was vandaag 25 graden zag ik. Veel warmer dan dat hoeft het ook niet te worden, alleen over een paar weken zal het einde oefening zijn zonder verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Upbeat78 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:11:
[...]

Ja ruimte wel, maar mooi is het niet.. Zou mooi zijn op een schuur of pergola of zoiets.
Maar thanks. Ik neem het mee in mijn overweging.
Beetje apart dat je die optie noemt maar zo te lezen al bij voorbaat niet wilt omdat het niet mooi is op de grond...

Dan blijft houtkachel over :9. Of je bouwt een mooie schuurtje/huisje in je tuin ;).
Ferra schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:05:
Is het zo dat het filter van een zwembad en het chloor urine neutraliseren? Of kan ik het water weg laten lopen na het "ongelukje" van m'n dochter?
Hoe groot is je bad? Met voldoende chloor kan het geen kwaad. Je moet eens weten hoeveel mensen in publieke zwembaden dit doen en daar wordt het water echt niet ververst :+.

Heb je een klein bad, dan kan je het zekere voor het onzekere nemen als je daarbij meer gerust bij voelt.
Trichoglossus schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Voor een rond bad van 3,7m, zit je volgens de site op 2 matten. Toch wel een duur geintje, wat alleen werkt als de zon schijnt? En hoelang duurt het voordat 6000L een beetje opgewarmd is?

Mijn niet verwarmd badje was vandaag 25 graden zag ik. Veel warmer dan dat hoeft het ook niet te worden, alleen over een paar weken zal het einde oefening zijn zonder verwarming.
Tja, dat is de keus die je maakt. Ook de reden dat ik dus een warmtepomp heb, naast dat mijn dak vol staat met zonnepanelen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb om mijn water in e testen een Lovibond Scuba 2.
https://www.toppy.nl/product/2668/lovibond-scuba-2.html

Werkt best aardig alleen gaan de dpd1 en phenol red tabletjes vrij snel erdoorheen.
Heeft iemand ook deze meter en al eens andere merken tabletjes gekocht?
Volgens de website moet je hier tabletjes hebben die speciaal geschikt zijn voor deze meter.

Gisteren eindelijk mijn ongebonden chloor van HTH binnen gekregen en direct een chloorshock gedaan.
Mijn water blijft iedere keer groenig.
En op de bodem ligt ook iedere keer groen stof.
Ben nu iedere dag aan het stofzuigen en backwashen maar blijft troebel.
Dus ik hoop dat het nu met het ongebonden chloor wel weer gaat werken.
Ph is in orde en mijn cyaanzuur was skyhigh en met water eruit en nieuw erin is het al flink gezakt.
Ik gebruikte Interline chloorshock maar ben er nu achter dat die dus voor de piek van Cyaanzuur zorgt.

Vanavond de waardes weer eens meten en anders weer een deel verversen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zolang je maar tablets gebruikt voor "photometer" en dus niet "rapid" dan kan het gewoon @Crxtreem.

DPD1: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09SGNMCYD/
Phenol red: https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09SGLQJKY/

Stuk goedkoper dan Toppy ;).

En je bedoeld chloor zonder Cyaanzuur, ongebonden chloor is heel wat anders ;).

CYA moet lager dan 70 zijn, daarboven heb je geen actief chloor meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Wij hebben een inbouwzwembad van circa 3m breed en 6m lang waar wij regelmatig een zomerzeil op plaatsen als wij meerdere dagen geen gebruik maken van het zwembad. Nu ben ik op zoek naar een handig systeem om dit zeil makkelijker op en ook weer vanaf het zwembad te plaatsen. Bij Toppy kom ik uit op het volgende:

https://www.toppy.nl/prod...3iMQJSEAQYASABEgK1hvD_BwE

Dit is toch weer EUR 200,00. Ik ben daarom aan het overwegen om zelf een eenvoudige constructie te bouwen met een paar tuinpalen van 7x7cm die wel verplaatsbaar is (met twee personen wellicht). Over de langste tuinpaal van crica 3,5m breed ben ik van plan een losse PVC pijp te plaatsen om vervolgens hiermee het zeil te kunnen oprollen. Ik schat in dat ik dan ongeveer EUR 75,00 kwijt ben bij de lokale bouwmarkt, waarbij het duurste onderdeel de paalverbinders zijn (circa EUR 50,00).

Heeft iemand wellicht een andere suggestie voor een oprolsysteem of ervaring met een DIY-project?

[ Voor 7% gewijzigd door Gautama op 16-08-2022 15:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _RRM_
Gautama schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:02:
Wij hebben een inbouwzwembad van circa 3m breed en 6m lang waar wij regelmatig een zomerzeil op plaatsen als wij meerdere dagen geen gebruik maken van het zwembad. Nu ben ik op zoek naar een handig systeem om dit zeil makkelijker op en ook weer vanaf het zwembad te plaatsen. Bij Toppy kom ik uit op het volgende:

https://www.toppy.nl/prod...3iMQJSEAQYASABEgK1hvD_BwE

Dit is toch weer EUR 200,00. Ik ben daarom aan het overwegen om zelf een eenvoudige constructie te bouwen met een paar tuinpalen van 7x7cm die wel verplaatsbaar is (met twee personen wellicht). Over de langste tuinpaal van crica 3,5m breed ben ik van plan een losse PVC pijp te plaatsen om vervolgens hiermee het zeil te kunnen oprollen. Ik schat in dat ik dan ongeveer EUR 75,00 kwijt ben bij de lokale bouwmarkt, waarbij het duurste onderdeel de paalverbinders zijn (circa EUR 50,00).

Heeft iemand wellicht een andere suggestie voor een oprolsysteem of ervaring met een DIY-project?
Er zijn online wel voorbeelden te vinden met PVC, steigerbuizen of DIY las constructies.
Ik ben aan de gang gegaan met steiger materialen en verankering aan een muurtje. Staat prima voor het 2de jaar en vanaf 8 jaar zelf te bedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ol-PWX9dZ_U5pD2dAxInpQAdC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD1z5wlBJTqWAEvdTQfQdm9W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
Mijn vraag

Ik heb een intex zwembad van 4x2 mtr met een intex zoutwater electrolytes.

Nu heb ik drie weken geleden een probleem gehad waardoor de electrolulyse een paar dagen niet aan is geweest.
Gevolg bruinige aanslag op de bodem.
Ik heb toen de filterpomp twee dagen aangehad en de electrolyse. Een beetje de stofzuiger en alles ziet er weer een paar dagen goed uit.Kraakhelder water
Het probleem enkel is dat de test strips aangeven dat er te weinig chloor in het bad zit en andere strips te weinig zout.
Nu is het logisch om zout toe te voegen waardoor chloor omhoog gaat, maar de electrolyse geeft niks aan van te weinig zout.
Valt wel op de als het water opdroogt er een witte aanslag achter blijft (zo haast zeggen opgedroogd zout..)

Vorige drie jaar heeft alles prima gewerkt.
Iemand een idee of het zout dan toch te laag kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door arnoldvalk op 16-08-2022 17:53 ]

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Stel je vraag in dit topic: Het grote zwembad topic - Deel 2

Daar helpen ze je vast verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:52
Inderdaad.
Stel de vraag in het juiste gedeelte.
Daarnaast zijn de cijfers heel belangrijk.

Ik lees hier niet dat je getest hebt op de PH waarde van het water?
Als deze maar iets afwijken zal het chloor geen effect hebben.

Nogmaals. kan je ons wat meer vertellen wat de teststrips aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldvalk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
Ph waarde en alkyl ziet er goed uit.
(Weet helaas niet hoe ik dit topic verplaats)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLwaKi_wzd03GcNJLbY0hpdwHpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPVPHIe51pdSWylXZ6xvAoLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3UHp1B-BSKGg1KkAD_rPQn6Og4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGFCXm5x8Wttr1kfoD84JNak.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door arnoldvalk op 16-08-2022 18:37 ]

Shredder230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Je ph is veel te hoog. 7.2 is wat je wilt hebben, daardoor werkt je chloor niet of heel slecht.
Je chloor is veel te laag, tussen de 2.0 en 3.0 zou goed zijn :)

Ik zou eerst met ph- je ph naar 7.2, dan werkt je chloor veel beter.
Over het zout. Daar heb ik helaas geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
souljah1h schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:57:
Stel je vraag in dit topic: Het grote zwembad topic - Deel 2

Daar helpen ze je vast verder.
@arnoldvalk jouw topic is dus hierheen verplaatst :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
_RRM_ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Er zijn online wel voorbeelden te vinden met PVC, steigerbuizen of DIY las constructies.
Ik ben aan de gang gegaan met steiger materialen en verankering aan een muurtje. Staat prima voor het 2de jaar en vanaf 8 jaar zelf te bedienen.
Dit ziet er wel heel nice uit! Ik zie dat je ogen aan de solar cover hebt gemaakt hoe heb je dat gedaan?

Verder een vraag, ik heb sinds dit jaar een zwembad maar mijn intex solar cover(732x366) begint al uit elkaar te vallen met als gevolg allemaal blauwe rondjes en stukjes cover in het water. Moet wel zeggen dat mijn oprolsysteem niet helemaal ideaal is, (gaat soms wat scheef) maar toch vind ik nog niet eens 1 seizoen wel erg kort. Wat zijn de andere ervaringen van mensen met een dergelijke cover? Ik heb trouwens een zoutwater bad. Zijn er mensen met duurzamere en betere alternatieven die wat langer mee gaan? Ik wil volgend jaar mijn opzetbad nog houden, als het dan nog bevalt, gaan we graven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
jeeedeee schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:
[...]

Dit ziet er wel heel nice uit! Ik zie dat je ogen aan de solar cover hebt gemaakt hoe heb je dat gedaan?

Verder een vraag, ik heb sinds dit jaar een zwembad maar mijn intex solar cover(732x366) begint al uit elkaar te vallen met als gevolg allemaal blauwe rondjes en stukjes cover in het water. Moet wel zeggen dat mijn oprolsysteem niet helemaal ideaal is, (gaat soms wat scheef) maar toch vind ik nog niet eens 1 seizoen wel erg kort. Wat zijn de andere ervaringen van mensen met een dergelijke cover? Ik heb trouwens een zoutwater bad. Zijn er mensen met duurzamere en betere alternatieven die wat langer mee gaan? Ik wil volgend jaar mijn opzetbad nog houden, als het dan nog bevalt, gaan we graven :)
Heb de Solar cover met ringen besteld.
In het bouwzeil heb ik extra ringen (https://www.esvocampingsh...o-zeilringen-12-mm-koper/) gemaakt. Dit zou ook wel in de Solar cover kunnen, maar de extra band eromheen maakt het wel moeizamer/uitdagender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:38
Zoals boven gemeld stel je pH bij maar doe dit in kleine stapjes. Het lijkt nu 8 maar dit soort stripjes zijn niet heel precies. Probeer het met Max 0.2 stappen te stellen.
Bij mijn bad meet ik nu ook bijna geen zout meer maar ook hier geeft de intex zws geen foutmelding.
Ik laat hem gewoon de halve dag draaien en zolang mijn water helder is, de wanden niet glad zijn vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
arnoldvalk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:52:
Mijn vraag

Ik heb een intex zwembad van 4x2 mtr met een intex zoutwater electrolytes.

Nu heb ik drie weken geleden een probleem gehad waardoor de electrolulyse een paar dagen niet aan is geweest.
Gevolg bruinige aanslag op de bodem.
Ik heb toen de filterpomp twee dagen aangehad en de electrolyse. Een beetje de stofzuiger en alles ziet er weer een paar dagen goed uit.Kraakhelder water
Het probleem enkel is dat de test strips aangeven dat er te weinig chloor in het bad zit en andere strips te weinig zout.
Nu is het logisch om zout toe te voegen waardoor chloor omhoog gaat, maar de electrolyse geeft niks aan van te weinig zout.
Valt wel op de als het water opdroogt er een witte aanslag achter blijft (zo haast zeggen opgedroogd zout..)

Vorige drie jaar heeft alles prima gewerkt.
Iemand een idee of het zout dan toch te laag kan zijn?
Strips zijn helaas niet betrouwbaar, wil je goed meten ga dan voor een pool lab. Kost wat heb je ook wat.

pH is sowieso veel te hoog, breng die omlaag naar 7.2. Nu heb je bijna of- geen actief chloor meer.

Hoe heb je het chloor op peil gebracht? ZWS op boost gezet? of chloor granulaat gebruikt? of op een ander manier?

Als het bad al veelvuldig is gebruikt en je hebt water bijgevuld dan kan je gerust wat zout erbij doen.
Eigenlijk moet je een zoutmeter hebben, mijn mening een "must have" als je zoutwatersysteem hebt.
Systeem piept pas wanneer je zout veel te laag is, alleen ben je eigenlijk dan al te laat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds afgelopen weekend ook een zwembadje in de tuin gezet. 3m05 rond, Bestway Steel Pro Max. Heb het water inmiddels op goede kwaliteit. Wil met de chemicaliën wel aan de onderkant van de waardes blijven.

Zocht even in dit topic naar ervaringen met het afdekzeil. Blijkt sowieso dat jullie dat massaal met een lange ij schrijven. :P

Maar ik had verwacht dat dat zeil strak zou blijven staan. Helaas hangt ie helemaal door. Wat er m.i. voor zorgt dat het regenwater door de gaatjes alsnog mengt met het zwemwater. Zo blijf je chemicaliën erin gooien. Heb de originele bestway cover gekocht. Maar deze zit ook nog eens matig vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:09:
Sinds afgelopen weekend ook een zwembadje in de tuin gezet. 3m05 rond, Bestway Steel Pro Max. Heb het water inmiddels op goede kwaliteit. Wil met de chemicaliën wel aan de onderkant van de waardes blijven.

Zocht even in dit topic naar ervaringen met het afdekzeil. Blijkt sowieso dat jullie dat massaal met een lange ij schrijven. :P

Maar ik had verwacht dat dat zeil strak zou blijven staan. Helaas hangt ie helemaal door. Wat er m.i. voor zorgt dat het regenwater door de gaatjes alsnog mengt met het zwemwater. Zo blijf je chemicaliën erin gooien. Heb de originele bestway cover gekocht. Maar deze zit ook nog eens matig vast.
Beetje regenwater erbij kan echt geen kwaad hoor :)
Maar waarom zou je daarom extra chemicaliën daardoor toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arjantje72 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Beetje regenwater erbij kan echt geen kwaad hoor :)
Maar waarom zou je daarom extra chemicaliën daardoor toevoegen?
Nouja, je blijft het spul verdunnen. Chloor en PH+ heb je denk ik wel nodig om dit te compenseren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Nouja, je blijft het spul verdunnen. Chloor en PH+ heb je denk ik wel nodig om dit te compenseren toch?
Jawel maar als je ph goed is blijft dat wel goed en daardoor het chloor ook.
Bij het opzetten van het zwembad moet ik wat ph- gebruiken en daarna eigenlijk nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
En op zonnige dagen verdampt er ook weer water.
Tijdens mijn vakantie begin juli is er meer dan 10cm uit mijn bad verdwenen, die paar druppels regen die we daarna gehad hebben hebben dit echt nog niet aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:39
Crxtreem schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:43:
Ik heb om mijn water in e testen een Lovibond Scuba 2.
https://www.toppy.nl/product/2668/lovibond-scuba-2.html

Werkt best aardig alleen gaan de dpd1 en phenol red tabletjes vrij snel erdoorheen.
Heeft iemand ook deze meter en al eens andere merken tabletjes gekocht?
Volgens de website moet je hier tabletjes hebben die speciaal geschikt zijn voor deze meter.

Gisteren eindelijk mijn ongebonden chloor van HTH binnen gekregen en direct een chloorshock gedaan.
Mijn water blijft iedere keer groenig.
En op de bodem ligt ook iedere keer groen stof.
Ben nu iedere dag aan het stofzuigen en backwashen maar blijft troebel.
Dus ik hoop dat het nu met het ongebonden chloor wel weer gaat werken.
Ph is in orde en mijn cyaanzuur was skyhigh en met water eruit en nieuw erin is het al flink gezakt.
Ik gebruikte Interline chloorshock maar ben er nu achter dat die dus voor de piek van Cyaanzuur zorgt.

Vanavond de waardes weer eens meten en anders weer een deel verversen.
Toen het water bij mij troebel was heb ik het met vlokmiddel weer helder gekregen.
Vlokmiddel erin, pomp op circulatie een tijd laten draaien. Nachtje pomp uit, en dan stofzuigen naar waste. Dit een keer of 2/3 gedaan en toen was het goed. En toen het eenmaal goed was leek een skimmer sok ook wel het nodige te helpen.

Nu 3 maanden later is het weer troebel, dus ik ben het nu weer opnieuw aan het doen. Behalve het vuil wat op de bodem ligt lijkt het water nu alweer kraakhelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-04 09:54
MikeyMan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:09:

Wij hebben ook een klein bad gekocht, 260 bij 170. Ook wij hebben een zeil dat totaal niet handig vast te maken is met een paar touwtjes eraan. Ga denk ik wel wat klemmen kopen voor om de buizen oid.

Ook valt het me tegen hoe koud 20 graden is haha. Ik lees verschillende ervaringen met een solar mat of solar bol. Doet dat echt zo weinig? Ik zie het niet zo zitten om een warmtepomp te kopen voor zo’n klein badje, maar als solar echt niet werkt tja.

Het bad staat wel maar deels in de zon dus het warmt wellicht sowieso wat minder snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trapezoid schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Wij hebben ook een klein bad gekocht, 260 bij 170. Ook wij hebben een zeil dat totaal niet handig vast te maken is met een paar touwtjes eraan. Ga denk ik wel wat klemmen kopen voor om de buizen oid.

Ook valt het me tegen hoe koud 20 graden is haha. Ik lees verschillende ervaringen met een solar mat of solar bol. Doet dat echt zo weinig? Ik zie het niet zo zitten om een warmtepomp te kopen voor zo’n klein badje, maar als solar echt niet werkt tja.

Het bad staat wel maar deels in de zon dus het warmt wellicht sowieso wat minder snel op.
Ja dat zeil is echt ruk. Niet strak te krijgen.

Zal een paar graden schelen. Maar dat kan veel verschil maken op die temperatuur.

Je kunt ze ook koppelen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Trapezoid schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Kun je de mat(ten) wel in de zon leggen? Als die in de schaduw liggen schiet je er nog niks mee op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-04 09:54
Dennis1812 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Kun je de mat(ten) wel in de zon leggen? Als die in de schaduw liggen schiet je er nog niks mee op
Ja de matten/bollen kunnen wel in de zon voor een groot gedeelte van de dag. Ik denk dat ik we voor bol ga aangezien onze tuin niet al te groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Trapezoid schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Ja de matten/bollen kunnen wel in de zon voor een groot gedeelte van de dag. Ik denk dat ik we voor bol ga aangezien onze tuin niet al te groot is.
Met de afmetingen van het bad en de zon moet het lukken.

Blader maar eens in het topic van @ronny191 voor DIY verwarmen; https://gathering.tweaker...message/62443958#62443958

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
  • Laatst online: 20:47
Wij zijn ons aan het oriënteren op een (inbouw)zwembed voor in de tuin, maar worden dol van alle details die we moeten overzien en de eventuele gevolgen daarvan. Aangezien we een stuk tuin voor ogen hebben dat redelijk ver van het huis af ligt komen deze vragen al snel op, en op de vele sites van zwembadbouwers vinden we geen (eenduiding) antwoord. Wie kan op basis van ervaring deze vragen gemakkelijk beantwoorden?

- Is een permanente wateraanvoer noodzakelijk, en waarom/wanneer (niet?)
- Is een vaste afvoer naar het riool noodzakelijk, en waarom/wanneer (niet?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
jamsi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:43:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een (inbouw)zwembed voor in de tuin, maar worden dol van alle details die we moeten overzien en de eventuele gevolgen daarvan. Aangezien we een stuk tuin voor ogen hebben dat redelijk ver van het huis af ligt komen deze vragen al snel op, en op de vele sites van zwembadbouwers vinden we geen (eenduiding) antwoord. Wie kan op basis van ervaring deze vragen gemakkelijk beantwoorden?

1. nee maar wel verdomt gemakkelijk om het zwembad te vullen/ bij vullen (hier minimaal 1 keer per week)
daarom zit er een waterleiding op de uitstroom in het zwembad, moet ik vullen dat zet ik de kraan open.

2. ja kan natuurlijk met een slang naar je riool toe. dus nodig nee., handig ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Beiden zijn niet noodzakelijk maar wel handig @jamsi :)

- Je vult het bad 1x en vervolgens enkel wanneer je moet bijvullen, dit is afhankelijk van diverse factoren zoals gebruik / onderhoud.
- Je gebruikt afvoer/riool voornamelijk voor backwash of wanneer er te veel water in zit door regen, dit is ook afhankelijk van diverse factoren.

Zolang je de mogelijkheid heb om wanneer nodig is -tijdelijk- een slang voor aanvoer/afvoer kan leggen zie ik niet echt het probleem.

Alleen tja dit is uiteraard wel weer extra werk. Want nodig zal je het zeker hebben, de vraag is alleen hoe vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Dank voor de snelle reacties! Samenvattend moet ik dus afwegen of ik het de moeite (en kosten) waard vind om hier lange leidingen voor aan te leggen, of dat ik het geen probleem vindt als er wat meer handwerk bij komt kijken?

Die slang naar het riool moet dan een meter of 30 lang zijn denk ik, maar als het heel veel geld scheelt is dat misschien wel de moeite waard. Als dat zo is wordt het een kwestie van een offerte aanvragen, maar gezien het grondwerk en leidingwerk dat binnen zou moeten worden aangepast voel ik die al aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
grote van je bad vind ik ook wel van belang.

kijk ik vul minimaal 1 keer per week 4000 liter. dat is alleen maar wat ik aan verdamping kwijt raak.
maar dat bv 200 liter per week zou zijn, dan vind ik de tuinslang ook een optie.

zelfde met riool,, technisch gezien lijkt het me een milieudelict wanneer je het in je eigen tuin dumpt
Water met chloor of zout.. maar goed hebben we het over 50 liter bij spoelen of over 500 liter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
jamsi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:43:
Dank voor de snelle reacties! Samenvattend moet ik dus afwegen of ik het de moeite (en kosten) waard vind om hier lange leidingen voor aan te leggen, of dat ik het geen probleem vindt als er wat meer handwerk bij komt kijken?

Die slang naar het riool moet dan een meter of 30 lang zijn denk ik, maar als het heel veel geld scheelt is dat misschien wel de moeite waard. Als dat zo is wordt het een kwestie van een offerte aanvragen, maar gezien het grondwerk en leidingwerk dat binnen zou moeten worden aangepast voel ik die al aankomen.
Eventueel opsplitsen?
Aansluiting voor aanvoer water en afvoer naar riool bij het bad door de bouwer laten aanleggen en markeren.
Tzt zelf in het huis en buiten de rest aanleggen wanneer het gemis groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:03
@jamsi ik ben mij ook aan het oriënteren op een inbouw zwembad maar de meters naar mijn garage zijn een stuk korter.
In mijn garage heb ik een vaste wateraansluiting en afvoer en kracht stroom voorhanden. Ik wil in de garage dus de gehele technische installatie plaatsen en die zit ongeveer 8meter van de plek waar ik het zwembad dan ongeveer wil hebben.

Mocht je goede partijen weten met schappelijke prijzen dan houd ik mij aanbevolen :).

Ik wil het liefst zoveel mogelijk geautomatiseerd hebben en het bad wat ik in gedachten heb is 5x3 ongeveer. Ik zal dit topic nog eens goed doorlezen want er zijn ook weer 5 verschillende materialen en afwerkingen mogelijk voor de binnenzijde alleen al B) .

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 17-08-2022 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
_RRM_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Eventueel opsplitsen?
Aansluiting voor aanvoer water en afvoer naar riool bij het bad door de bouwer laten aanleggen en markeren.
Precies, wilde ik net typen....

Scheelt toch een hoop in de kosten dan alles laten doen @jamsi mocht je het als nog willen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 17-08-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
_RRM_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Eventueel opsplitsen?
En daarmee dus de optie openhouden om er later alsnog in te investeren?

Dan zou ik misschien het leidingwerk in de tuin ook al aan moeten leggen, omdat het anders straks allemaal (tussen zwembad en huis) weer open moet. Of begrijp ik het dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
jack zomer schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:52:
grote van je bad vind ik ook wel van belang.

kijk ik vul minimaal 1 keer per week 4000 liter. dat is alleen maar wat ik aan verdamping kwijt raak.
maar dat bv 200 liter per week zou zijn, dan vind ik de tuinslang ook een optie.

zelfde met riool,, technisch gezien lijkt het met een milieudelict wanneer je het in je eigen tuin dumpt
Water met chloor of zout.. maar goed hebben we het over 50 liter bij spoelen of over 500 liter?
Hoe groot is je bad? We denken aan 8x4 - dan zou bij 4000 liter zo'n 10% verdampen?

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:06

Tja, wat is ver? Spreken we over 10m, 50m of 100m van het huis af?

Persoonlijk ben ik wel erg blij met de wateraansluiting voor het (bij)vullen en de rioolaansluiting voor de backwash.

• jamsi
dennistd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:17:
[...]

Tja, wat is ver? Spreken we over 10m, 50m of 100m van het huis af?

Persoonlijk ben ik wel erg blij met de wateraansluiting voor het (bij)vullen en de rioolaansluiting voor de backwash.
Zo'n 25 meter, maar dan ben je bij de garage en daar moet je dan omheen om bij het huis te komen, tenzij je het terras gaat openbreken :(

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:06
jamsi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:43:
[...]

Zo'n 25 meter, maar dan ben je bij de garage en daar moet je dan omheen om bij het huis te komen, tenzij je het terras gaat openbreken :(
Heb je in de garage geen water- en rioolaansluiting? Hier ben ik vanuit de garage een meter of 10 naar het schuurtje gegaan waar de pomp en zo staat.

Qua materiaalkosten zal het wel meevallen sowieso, het is vooral het werk dat je er mee hebt om het diep genoeg in te graven (en op afschot uiteraard). Nog een extra tip: leg er meteen een stroomkabel bij als je toch aan het graven bent ;)

• jack zomer
  • Niet online
jamsi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:45:
[...]

Hoe groot is je bad? We denken aan 8x4 - dan zou bij 4000 liter zo'n 10% verdampen?
170m3.
De afgelopen maand was 40 graden normaal te noemen, dus heb er meer last van dan in Nederland.
Maar met 2.35% verlies per week kan ik prima leven. Het hoort bij een zwembad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
jamsi schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

En daarmee dus de optie openhouden om er later alsnog in te investeren?

Dan zou ik misschien het leidingwerk in de tuin ook al aan moeten leggen, omdat het anders straks allemaal (tussen zwembad en huis) weer open moet. Of begrijp ik het dan verkeerd?
De optie openhouden bedoelde ik en de bouwer hiervoor de voorbereidingen te laten treffen.
Is de tuin nu puntgaaf dan maakt het graven nu of later niets uit in kosten, wel in ongemak.
Wordt de tuin samen met het zwembad strak gemaakt, dan is splitsen en later graven wel zonde.

Splitsen kan nog steeds.
- De tuin is nu al strak en over x-jaar graaf je de rest in.
- De tuin wordt strak gemaakt met het zwembad; leidingen naar huis/riool gaan al de tuin in door de bouwer en later kijk je zelf welke aanpassingen in/rond het huis nodig zijn om het af te ronden. Mocht de slang uitrollen goed bevallen, ligt er alleen wel onnodig kapitaal in de grond.

• Togi
Aan de andere kant als ze nu aan het graven zijn is het bijna geen meer werk om ze een sleuf te laten graven van een cm 30 breed (geen idee wat de maten zijn van de bak) en 50 diep.
Waar je een tyleen slang ingooid wat pvc en een buis waar je stroom, cat etc kan doortrekken
Heb je al wel stroom op de plek voor het bad (ivm pomp, verlichting evt besturing etc)

• jamsi
Het komt in een stuk dat nu nog weiland is en achter de bestaande tuin ligt - die bestaande tuin is gewoon netjes, dus haal ik liever maar één keer open.

Dat moet overigens sowieso wel gebeuren, want er moet ook stroom naar achteren (ook voor het tuinhuis dat naast het zwembad moet komen). Een deel van het probleem is daarbij ook dat het stuk weiland lager ligt dan de huidige tuin en het huis, dus een evt. afvoer stroomt ook niet vanzelf lekker naar beneden.

De CV ketel hangt hier in de garage, dus ondanks een gebrek aan een gewone kraan/afvoer verwacht ik dat er qua leidingen wel het nodige ligt, al is het de vraag in hoeverre dat makkelijk te ontsluiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jamsi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:52:
Het komt in een stuk dat nu nog weiland is en achter de bestaande tuin ligt - die bestaande tuin is gewoon netjes, dus haal ik liever maar één keer open.

Dat moet overigens sowieso wel gebeuren, want er moet ook stroom naar achteren (ook voor het tuinhuis dat naast het zwembad moet komen). Een deel van het probleem is daarbij ook dat het stuk weiland lager ligt dan de huidige tuin en het huis, dus een evt. afvoer stroomt ook niet vanzelf lekker naar beneden.

De CV ketel hangt hier in de garage, dus ondanks een gebrek aan een gewone kraan/afvoer verwacht ik dat er qua leidingen wel het nodige ligt, al is het de vraag in hoeverre dat makkelijk te ontsluiten is.
Dan zou ik gewoon alles plaatsen aangezien het toch open moet voor stroom....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 21:53

krouwen

Hardware Enthusiast

Zo afgelopen week bezig geweest met dit project na lang lezen op dit forum. Ons oude zwembad met een opblaasring ging kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvtMbcAeaM4UXk1DRycYgZdRDJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC8OTBajNKfYJVmAdfOR1gG1.jpg?f=fotoalbum_large

Exit 4x2x1m

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmzQkKtgkvQaygdVJhdFYQhdgz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qo9r6uqWGFLeOgIMfnnJ26Dc.jpg?f=fotoalbum_large

Afvoer geupgrade naar dikke tuinslang koppeling, omdat de oorsponkelijke doorvoer al gelijk kapot was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3u124qAs0KmG3WzqX7_jqY87uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olI6LV3oqDanrN8c7zSHizil.jpg?f=fotoalbum_large

Aan en afvoer ook geupgrade naar dikke Intex versies met kranen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChAOwVyQTXN9N0veYMUy-KqbTUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHMLFMV22cW6J5znwHz9PgVy.jpg?f=fotoalbum_large

2e plastic opberg kist gekocht (andere hadden we al) voor alle spullen en een doorvoer gemaakt, af te doppen in de winter zodat de apparatuur kan blijven staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvEGUKo1HsEvnpe1vYcswMDjDHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSMRAjOtyBI7pC39w2YugUAO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FypMZjaPHiA5H0xmE0Ey1i_B5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HArUJLQwhc1jyZQSffNlSA7C.jpg?f=fotoalbum_large

Wifi switch voor de 220 en temperatuursensor die ik al ooit eens had gemaakt van Sonoff (Aliexpress).

Paar uur bezig geweest alles lekdicht te maken, wat een gedoe. Nu nog iets lekkage bij de uitgang van de pomp.

Pomp draait nu net sinds vandaag, gevuld met glas, eerst 1/4 grof en 3/4 fijn.

Exit zwembad dome moet nog gebouwd worden en volgende week komt een skimmer van Amazon maar ik denk dat ik dat tot volgend jaar bewaar.

Vraagjes nog aan de experts hier:

- moet je de pomp absoluut helemaal droog maken voor de winter of mag er wat water blijven staan in het vat waar de glaskorrels in zitten?
- de delta T tussen water uit en water in na de 2 Toppy solar bollen is maar 0.1 graden, het water lijkt al wel op te warmen vandaag van vanochtend 21.3 naar nu 21.9, ik denk dat het water gewoon vrij hard er doorheen gaat maar zou niet uit moeten maken als het maar opwarmt toch?
- ik ben vergeten talk poeder tussen de buizen en de liner te doen, je ziet nu al dat het erg vastgeplakt zit, ben bang dat dit een groot probleem wordt met afbreken, opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 22:33
krouwen schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:24:
- ik ben vergeten talk poeder tussen de buizen en de liner te doen, je ziet nu al dat het erg vastgeplakt zit, ben bang dat dit een groot probleem wordt met afbreken, opties?
Zelf doe ik er nooit talkpoeder tussen, het zit inderdaad een soort van vastgeplakt maar zorgt bij mij nooit voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

TMCThomas schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:51:
[...]

Zelf doe ik er nooit talkpoeder tussen, het zit inderdaad een soort van vastgeplakt maar zorgt bij mij nooit voor problemen.
Same here, het is even 5 minuten pielen, maar het handigste is om het met 2 personen los te maken en iets bij de hand te hebben om tussen liner en buizen in te steken.

Volgend jaar doe ik er overigens wel talkpoeder tussen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter

Zolang je er met een tuinslag bij kan is het goed.

Een inbouwzwembad heeft een afvoer nodig, period ;) Al het andere is geklungel, daar ga je geen bad voor ingraven.
Wat je kunt overwegen (mag officieel niet) is om je waste op je regenpijp aan te sluiten.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Koffie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Zolang je er met een tuinslag bij kan is het goed.

Een inbouwzwembad heeft een afvoer nodig, period ;) Al het andere is geklungel, daar ga je geen bad voor ingraven.
Wat je kunt overwegen (mag officieel niet) is om je waste op je regenpijp aan te sluiten.
Zoiets zei de zwembadbouwer die ik op vrijdag sprak ook al. In sommige gevallen is een riool gewoon niet te leggen/aan te sluiten, en dan kun je het beter laten weglopen in de tuin dan gaan lopen met een hele lange slang richting de straat om het in het openbare riool te krijgen. Met inderdaad de toevoeging dat het 'eigenlijk niet mag'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
jamsi schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:00:
[...]

Zoiets zei de zwembadbouwer die ik op vrijdag sprak ook al. In sommige gevallen is een riool gewoon niet te leggen/aan te sluiten, en dan kun je het beter laten weglopen in de tuin dan gaan lopen met een hele lange slang richting de straat om het in het openbare riool te krijgen. Met inderdaad de toevoeging dat het 'eigenlijk niet mag'.
Dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel de waste gewoon met vaste pijp, onder de grond, permanent aansluiten op je hemelwaterafvoer

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 23:12
net terug van 10 dagen verlof en ik zie ineens dat mijn waterniveau is gedaald. Zwembad was gewoon mooi afgedekt. Ervoor geen lek of zo gehad… Kan dat dat het water wat is verdampt? Heb mijn pomp wel dagelijks 4 uurtjes laten draaien.

Of zou het toch ineens een lek kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Met het huidige weer is verdamping best logisch

Zit vast wel ergens luchtgaten in je zeil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@pina Als je een zinnig antwoord wil krijgen moet je natuurlijk wel aangeven hoeveel % het is gedaald. Is dat 2-5% of bijv. 75%?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Dennis1812 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:28:
Met het huidige weer is verdamping best logisch

Zit vast wel ergens luchtgaten in je zeil?
ja dat wel. Maar na een week spelen in het zwembad, heb ik nooit zoveel verlies opgemerkt na een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Taro schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:00:
@pina Als je een zinnig antwoord wil krijgen moet je natuurlijk wel aangeven hoeveel % het is gedaald. Is dat 2-5% of bijv. 75%?
voor ik vertrok, was het waterniveau tot net boven de uitlaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_M4VOQcUh43FuQdyye_cMVoQJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nuX4F0JxTTR4JCUMg4alRjP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

pina schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

voor ik vertrok, was het waterniveau tot net boven de uitlaat

[Afbeelding]
Dat kan prima verdampen in 1-2 warme weken.

Pagina: 1 ... 117 ... 170 Laatste