Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 11:29
furian88 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:15:

volgend jaar maar een pool lab aanschaffen, de vrouw zag hem nu op het scherm staan en begon al te foeteren :X ;w .
Wel eens nagedacht over een andere vrouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03 23:47
Ik heb het een en ander in het forum doorgenomen, maar ik ben de weg een beetje kwijt.

Ik heb vandaag 2 intex solar matten op mijn schuur gelegd in de hoop dat mijn huidige pomp het aankan.
Helaas bleek dit niet het geval. Nu kan ik zo'n booster pomp (Sicce Booster pomp zonder pre-filter multi 5800) er tussen plaatsen. Maar mischien is ipv van een filter pomp een zandfilterpomp wel een beter optie, en hoeven er geen twee pompen te draaien. Het maximum debied van de solar matten is 5678L/uur.

Iemand tips om hier de juiste pomp bij te vinden, die circa 2,5-3m hoog kan pompen en die ook buurvriendelijk is betreft geluid

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick80 op 04-08-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-07 09:07
Sjoerd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

De lamellen loskrijgen van elkaar is mij tot nu toe niet gelukt, misschien ben ik ook te voorzichtig...
Voorzichtig met een schroevendraaier er tussen om de 2 lamellen uit elkaar te wippen... het is niet heel eenvoudig, je moet even de draai te pakken krijgen, net als hem weer in elkaar krijgen. je moet beide lamellen dan snel heen en weer bewegen van onder naar boven, dan klikken ze ineens in elkaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:37
ik geef het persoonlijk op met die klote strips..

ik heb deze gekocht met de hoop dat het via zo'n app op de telefoon wat makkelijker zou zijn..
https://www.toppy.nl/prod...artphone-test-strips.html

Leuk die app, maar die klote camera werkt 99% van de tijd niet goed met de focus omdat hij schakelt tussen super macro etc en dit niet zelf te beïnvloeden is.

en dan pakt hij hem een keer, nou dan zijn de resultaten echt mijlen ver van de andere strips...
PH zou 8.6 zijn (verklaart wellicht wel waarom die zoutsysteem bijna geen chloor erin krijgt.. maar dan zouden de andere strips dus voor geen meter deugen?) en de andere waardes zoals alkaline zou over de 200 zijn terwijl die normale strips zouden aangeven tussen de 100 en 150..

Tevens heb ik geen idee welke van deze ik moet selecteren (staat ook nergens)
Dichloor 56%
Vloeibaar Chloor
Lithiumhypochloriet
Calciumhypochloriet
Dichloor 62%
Trichloor

volgend jaar maar een pool lab aanschaffen, de vrouw zag hem nu op het scherm staan en begon al te foeteren :X ;w .
Wellicht is dit dan DE oplossing voor je ;)

https://www.marktplaats.n...l-lab-zwembadtester-nieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:32
ik geef het persoonlijk op met die klote strips..

ik heb deze gekocht met de hoop dat het via zo'n app op de telefoon wat makkelijker zou zijn..
https://www.toppy.nl/prod...artphone-test-strips.html

Leuk die app, maar die klote camera werkt 99% van de tijd niet goed met de focus omdat hij schakelt tussen super macro etc en dit niet zelf te beïnvloeden is.

en dan pakt hij hem een keer, nou dan zijn de resultaten echt mijlen ver van de andere strips...
PH zou 8.6 zijn (verklaart wellicht wel waarom die zoutsysteem bijna geen chloor erin krijgt.. maar dan zouden de andere strips dus voor geen meter deugen?) en de andere waardes zoals alkaline zou over de 200 zijn terwijl die normale strips zouden aangeven tussen de 100 en 150..

Tevens heb ik geen idee welke van deze ik moet selecteren (staat ook nergens)
Dichloor 56%
Vloeibaar Chloor
Lithiumhypochloriet
Calciumhypochloriet
Dichloor 62%
Trichloor

Ik gebruik de lovibond scuba 2. Werkt perfect en idd veel duidelijker dan die strips

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 21:07

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Primer en 1e baseoat PU zittten erop. Morgen 2e basecoat en de toplaag. Dan 7-10 dagen wachten en dan vullen.

In de tussentijd maak ik de techniek af en ga ik de zwembadranden op maat zagen. Ik ga basalt vensterbanken 20cmx2cm gebruiken met lengtes van 125cm (buiten en binnen te gebruiken) en een zaagtafel huren.

De tuintegels en schutting hebben vertraging dus dat wordt ergens in september pas helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEn1uL7c3UogxJqC0XY36Lnq0Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMJ3rg1NGpPMVuDsvTkW4OyR.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever25
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09-2022
We hebben een Kokido Manga zwembadrobot gekocht. Er zit een bodem wisser en bodem borstel bij. Hoe en wanneer gebruik je deze? Kan je ze beide tegelijk gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:32

OMX2000

By any means necessary...

Vraag. Is het zout voor een Intex zoutsysteem hetzelfde als wat je gebruikt voor een waterontharder?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Wanneer ik in vakantie ben, zal het zwembad niet gebruikt worden gedurende een week, op welk moment van de dag is het beste om de pomp enkele uren te laten draaien om het zo proper mogelijk te houden? Of maakt dat niet zo heel veel uit? Heb geen zin om terug te keren en 8000 liter groen water te zien 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door pina op 06-08-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:27

Dennis1812

Amateur prutser

Ik doe dat overdag. Dan is het in de nacht gewoon stil en heb ik de meeste pv opbrengst

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15
pina schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Ik gebruik de lovibond scuba 2. Werkt perfect en idd veel duidelijker dan die strips
Die werkt inderdaad al een stuk beter, pool lab is weer nog een stukje beter :).
Zuluman schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:38:
Primer en 1e baseoat PU zittten erop. Morgen 2e basecoat en de toplaag. Dan 7-10 dagen wachten en dan vullen.

In de tussentijd maak ik de techniek af en ga ik de zwembadranden op maat zagen. Ik ga basalt vensterbanken 20cmx2cm gebruiken met lengtes van 125cm (buiten en binnen te gebruiken) en een zaagtafel huren.

De tuintegels en schutting hebben vertraging dus dat wordt ergens in september pas helaas.

[Afbeelding]
Lekker bezig !

Effe nog terug te komen mbt leiding dikte dat je aangaf, HWA leiding is dan wel PVC maar is anders samengesteld dan drukleiding PVC.
Dikte zegt dus niet veel in dit geval. Geen idee waarom je HWA leiding gekozen hebt ipv gewoon drukleiding.

Zoveel duurder is het niet namelijk en het is niet dat je er 100en meter/koppelingen van nodig hebt.

Maar dat is mijn mening, ik zie een mooi setup en vervolgens gaan bezuinigen om leidingen die eigenlijk cruciaal zijn :9.
OMX2000 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:02:
Vraag. Is het zout voor een Intex zoutsysteem hetzelfde als wat je gebruikt voor een waterontharder?
Neen, is niet het zelfde. Gewoon zeembadzout gebruiken.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Aso verkoper, had gelijk gereageerd.... kreeg antwoord met akkoord, dus ik reageer zodra het kon (zat in de auto). Vervolgens hoor je niets meer.... zag ik dat de advertentie al weg was.

Marktplaats weer, nu weet ik weer waarom ik daar niet vaak iets aanschaft >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-07 14:59
Dennis1812 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:32:
Ik doe dat overdag. Dan is het in de nacht gewoon stil en heb ik de meeste pv opbrengst
Grappig, ik doe het juist 's nachts, dan is het overdag, wanneer de buren nog wel eens buiten zitten, in ieder geval stil. Ik las wel ergens dat je het beste het water kunt laten circuleren op het heetst van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:26:

[...]

Lekker bezig !

Effe nog terug te komen mbt leiding dikte dat je aangaf, HWA leiding is dan wel PVC maar is anders samengesteld dan drukleiding PVC.
Dikte zegt dus niet veel in dit geval. Geen idee waarom je HWA leiding gekozen hebt ipv gewoon drukleiding.

Zoveel duurder is het niet namelijk en het is niet dat je er 100en meter/koppelingen van nodig hebt.

Maar dat is mijn mening, ik zie een mooi setup en vervolgens gaan bezuinigen om leidingen die eigenlijk cruciaal zijn :9.
Ik heb op de diverse vijver fora over gelezen en de meningen hierover zijn verdeeld. Dikwandig pvc moet voldoende zijn. De druk is verwaarloosbaar laag als je 50mm gebruikt. Ook diverse zelfbouw zwembad sites hebben het over dikwandig pvc en niet over druk pvc.

Ik heb het niet gekozen omdat ik wou bezuinigen maar omdat ik onwetend was over dit onderwerp. Als je echt druk pvc nodig hebt dan kan ik mij niet voorstellen dat je flexibele leidingen zou gebruiken. Ik kan overal bij dus mocht het fout lopen dan is het een dag of 2 extra werk.

Het is echt niet allemaal over rozen gegaan de bouw. En alles is verre van perfect maar al doende leert men. En waar nodig herstel ik gemaakte fouten. Daar moet ik dan wel leergeld voor betalen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
50 mm flexibele slang voor zwembaden kunnen meer druk aan dan HWA leiding @Zuluman.

De reden waarom ik hier zo op reageer is omdat ik dus ook HWA had en ja deze is bij mij dus gesprongen.

Was bij mij maar een tijdelijke opstelling en dacht ook effe weg te kunnen maar helaas.

Nu zal jij met je FR hoogst waarschijnlijk deze druk niet halen, alleen voor zo een dergelijke goed uitziende installatie doet dat echt afbreuk maar meer belangrijker dat je HWA dus "geen" druk kan hebben.

Maar nogmaals, dit is mijn mening :+.

Er zijn verschillende soorten HWA leidingen dus kan goed zijn dat ik net de verkeerde had uiteraard.

Lekker laten zitten, als er water uit komt waar het niet hoort weet je genoeg :o.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Koffie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:57:
In het kader van groen water: Mijn zwembad staat al sinds april volledig stil ... :/
Deze week hoop ik de boel weer op te starten, met de bedoeling dat ik het nodige film om te laten zien hoe je een groen bad weer helder krijg.
Hoewel ik het nog nooit zo extreem heb gehad als nu, is mijn verwachting dat ik het in 48 tot 72 uur toch zichtbaar schoon hoop te krijgen.

Gameplan:
- Pomp opstarten
- Zoutelektrolyse starten beginnen met chloorproductie
- Na een uurtje eerst eens backwashen (is ook al een maand of 6 niet gedaan ben ik bang)
- Fysiek vuil (bladeren, takken) eruit scheppen
- Robot erin
- Pompen, pompen, pompen, backwashen, pompen, pompen, pompen ;)
Vandaag eindelijk stroom in mijn technische ruimte weer aangekregen.
Zwembad staat stil sinds 2 april :+

pH was echt volledig naar de klote (6.8) chloor uiteraard niet aanwezig. Ik heb er eerst 1.5 liter pH plus ingegooid. Daarna begonnen met grof spul van de bodem te scheppen.
De robot verleend ondertussen ook bijstand (poah die pakt veel dode alg op hoor!).
Op gevoel heb ik er wat chloor granulaat ingegooid, daadwerkelijk chloor doseren komt nog wel.
Vorige week (toen de pomp nog stil stond) heb ik al 120 kilo zout erin gegooid, dus zojuist ook de SWG erbij aangezet.

Ik denk dat we maandagochtend een totaal ander zwembad hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6ep2U6--AjxaJLX-aFbmO0wz4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rf0Sk2tUhIXJs2aO29IdcuPj.jpg?f=fotoalbum_large

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-06 09:29
Vraagje, we hebben een exit zwembad met zandfilterpomp.
Paar weken terug voor eerst gebackwashed, druk zakte daarna tot half in het groen.
Nu paar dagen terug weer, maar druk zakt nu veel minder, op de rand van geel/groen nu.
Zonet nog een keer gedaan, maar hetzelfde. Heb zon twee/drie minuten gebackwashed en water is helder.
Daarna ca 30 seconden gespoeld en daarna weer op filter. Hoe kan het dat de druk niet verder zakt?
Waar zou ik naar moeten kijken?

Pomp is gevuld met fijn filterzand.
Ik lees wel eens wat over voorfilter, maar dat heeft deze pomp volgens mij niet.

[ Voor 11% gewijzigd door matje12345 op 06-08-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
matje12345 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:19:
Paar weken terug voor eerst gebackwashed, druk zakte daarna tot half in het groen.
Nu paar dagen terug weer, maar druk zakt nu veel minder, op de rand van geel/groen nu.
Zonet nog een keer gedaan, maar hetzelfde. Heb zon twee/drie minuten gebackwashed en water is helder.
Daarna ca 30 seconden gespoeld en daarna weer op filter. Hoe kan het dat de druk niet verder zakt?

Ik lees wel eens wat over voorfilter, maar dat heeft deze pomp volgens mij niet.
Kleurtjes zeggen niet zoveel. Heb je een foto van je manometer met daarop getallen?
Zou me er niet te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 08:35

The Executer

Lekker belangrijk!

matje12345 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:19:

Dat wat @Koffie zegt. Als je backwash lang genoeg is geweest (en dat is hij wel met 3 minuten) kan er weinig aan de hand zijn.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4MYH3Y7r-nYwwmRwe8mp7MUFuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ONSrqn6xh8nDRvElN8ajZox.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hem. Druk is eigenlijk niet gedaald na backwash net.

Water is wat troebel (melkachtig). Pomp nu 24 uur per dag aan. PH is 7.4 en vrije chloor 2.5 (scuba 2 meting).
Kan ik verder weinig aan doen dan afwachten tot weer helemaal helder wordt zeker?
Beter om de kap (https://www.exittoys.nl/e...wembad-o300cm-30-80-10-00) nu open of dicht te houden?

[ Voor 26% gewijzigd door matje12345 op 06-08-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:28
Ik heb Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6 m³/h

Als ik dat dus zo lees dan zou 3 minuten op 'zand reinigen' en vervolgens 1 minuut op 'spoelen' goed moeten zijn? In de handleiding wordt de alleen verwezen naar '3-5 minuten op terugspoelen', terwijl die functie niet bestaat. Of bezoeken ze daarmee 'zand reinigen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb iets raars met m'n poolex q-line 7 in de Smart Life app.
Ik moest hem opnieuw toevoegen en nu heb ik maar 3 keuzes in de working mode: Heat, Cool en Silent. Eerst had ik 5 opties: Boost, Eco Heat, Silent heat en iets van koelen en automatisch.
De interface ziet er ook anders uit. Heeft iemand een idee hoe ik dit weer goed krijg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvuJyoQog3dEScI8V04KwsAMriA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ps9daDchem9hkug2XERKEcbX.jpg?f=fotoalbum_small

Eerst had ik een scherm zoals dit:
President in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Ik heb ontdekt wat het is. De vervangende display-unit is een verkeerd of een verouderd type. Wanneer ik de originele unit plaats heb ik weer het uitgebreide menu.
Ik ga weer mailen...

[ Voor 52% gewijzigd door BounceMeister op 06-08-2022 20:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Lastig om goed op de foto te krijgen, maar er is zeker al progressie.
De robot heeft echt enorm veel alg van de vloer af weten te halen, en zojuist lukte het de robot voor het eerst om zelfs tegen de wand omhoog te klimmen. Een goed teken, want dat betekend dat wand lang niet meer zo glad is.

Door de robot en het schepnet is alles nu gaan zweven, waardoor de boel niet meer helder is. Het lijkt dus erger geworden, maar het is juist beter.
Chloor is prima, die staat dik op 3. Helaas heb ik een foutje gemaakt met de pH+ waardoor de pH ook skyhigh is. An sich geen groot probleem, voorlopig zwem ik er toch niet in :+ en de pH gaat vanzelf naar beneden door al het backwashen en bijvullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNYzCjZHY0A4QC9FQt76b5bnFts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Norip7uFgV4EUmhR3uU0dY4s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqlFCozw8mQSA9wNtyDpzCcqzac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7L0GG01cYZOoGp9IW9sqxmKS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX8GRR1UlsPmu4ATRBRV7ZKus_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmRzV8PLhSqhIveK8MiRtvCx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c56MWUza_ujA4nTNeXg7cCB2uVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXMoa6fNJrrmcstucqTmbVdS.jpg?f=fotoalbum_tile

De jacuzzi heeft uiteraard ook 4 maanden stil gestaan, deze was er beduidend beter aan toe.
Bij het verlaten van de woning heb ik de cover voor de helft geopend en de boel zo laten staan. Gedurende de tijd af en toe wat water bijgevuld en er eens een chloorblokje in gedaan.
Toen we weer ons huis in konden heb ik eerst de boel grond met de stofzuiger gedaan (er lag nogal wat zand op de bodem) en vervolgens een dubbele dosis leidingreiniger erin.
Met die reiniger erin stevig de jets laten pompen, meerdere malen op een avond. De volgende ochtend wederom de stofzuiger erin en nog een paar keer flink pompen.
Daarna heb ik 'm leeg laten lopen en gevuld met vers schoon water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyjiWeAuas4GMVdLMz9BIYIfauM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxX1byWKdXURxemCjZUbaZPa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GklTiYwvQB30WqxvH9jrb0E8wTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTbesLYQkliEsM3EZSTDTSy6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
matje12345 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:01:
[Afbeelding]

Dit is hem. Druk is eigenlijk niet gedaald na backwash net.
Ziet er wmb prima uit, niet teveel druk om maken
Water is wat troebel (melkachtig). Pomp nu 24 uur per dag aan. PH is 7.4 en vrije chloor 2.5 (scuba 2 meting).
Kan ik verder weinig aan doen dan afwachten tot weer helemaal helder wordt zeker?
Beter om de kap (https://www.exittoys.nl/e...wembad-o300cm-30-80-10-00) nu open of dicht te houden?
Dichthouden en pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
Dank voor de antwoorden, Ben nog aan het leren, dit is eerste jaar zwembad.

Heb net cyaanzuur ook maar gemeten en dit is 97, dus veel te hoog neem ik aan.
Helft verversen (hoeveel, de helft 5 kuub dus?) zou al veel moeten schelen lijkt me, maar wel watertekort in het land.
Hoe hiermee om te gaan?

Werk met normale chloortabletten (quick en long), maar dat doen de meeste mensen lijkt me. Is het dan normaal dat na 1,5 maand het cyaanzuur zo gestegen is, of veel te veel chloortabletten toegevoegd?

[ Voor 12% gewijzigd door matje12345 op 06-08-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Guys even een kei blonde vraag misschien he.. wat gebruiken jullie om de Alka waarde te verhogen? Waarschijnlijk een TA+ of TAC plus oid? Ik zit namelijk net voor de lol even de ingrediënten te bekijken en het viel me op dat het "gewoon" Natriumwaterstofbicarbonaat ofwel Natriumbicarbonaat ofwel baking soda is... kan me niet voorstellen dat ik als eerste tot deze conclusie kom maar dan kan het dus veel goedkoper aangezien baking soda in bulk toch een stuk goedkoper is dan een emmertje TA+ van 25 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

@Jazsie een vraagje mbt Rx/REdox metingen.

de Hayward Aquarite flow advanced low salt heeft een RX chip + sonde nodig voor de Redox meting zodat hij de hoeveelheid benodigde zout electrolyse kan aansturen wanneer nodig.

Nu hebben ze bij Toppy mij de rx-socket-hayward-doseerpomp toegestuurd. Een sonde, pomp en calibreervloeistof. Maar mijn inziens gebruik je geen doseerpomp bij een ZWS toch? Je voegt immers geen chloor toe maar die maak je met je zws. Is deze pomp voor een gewoon chloor systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1rH4sN29XVUAzz3bquy3hGeS6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbC3RaUEjPGzl5mYBt4uIuBe.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben hun fout toegegeven maar willeen alleen korting op dit artikel gevel, ik mag m terugsturen maar ik krijg de weergegeven set niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Zuluman op 06-08-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 18:39
Zuluman schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:25:

de Hayward Aquarite flow advanced low salt heeft een RX chip + sonde nodig voor de Redox meting zodat hij de hoeveelheid benodigde zout electrolyse kan aansturen wanneer nodig.

Nu hebben ze bij Toppy mij de rx-socket-hayward-doseerpomp toegestuurd. Een sonde, pomp en calibreervloeistof. Maar mijn inziens gebruik je geen doseerpomp bij een ZWS toch? Je voegt immers geen chloor toe maar die maak je met je zws. Is deze pomp voor een gewoon chloor systeem?

[Afbeelding]

Ze hebben hun fout toegegeven maar willeen alleen korting op dit artikel gevel, ik mag m terugsturen maar ik krijg de weergegeven set niet.
Heb bij de sugar valley wel gezien dat ie een pomp aan stuurde voor de ph
Misschien dan je hem daarvoor kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Togi schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Heb bij de sugar valley wel gezien dat ie een pomp aan stuurde voor de ph
Misschien dan je hem daarvoor kan gebruiken
Ik weet niet of de sonde ook voor ph te gebruiken is. ik vermoed niet En dan mis nog de bijbehorende chip. ?Je hebt voor de RX en de Ph optie een separate chip nodig. Die chips zijn wel t zelfde geloof ik.

En is las op de site van zwemland dat de kits voor zowel de Hayward als de Sugar Valley te gebruiken zijn. Zelfde merk uitendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
SnoozeOperator schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:53:
Guys even een kei blonde vraag misschien he.. wat gebruiken jullie om de Alka waarde te verhogen? Waarschijnlijk een TA+ of TAC plus oid? Ik zit namelijk net voor de lol even de ingrediënten te bekijken en het viel me op dat het "gewoon" Natriumwaterstofbicarbonaat ofwel Natriumbicarbonaat ofwel baking soda is... kan me niet voorstellen dat ik als eerste tot deze conclusie kom maar dan kan het dus veel goedkoper aangezien baking soda in bulk toch een stuk goedkoper is dan een emmertje TA+ van 25 euro
Ik gebruik al jaren baking soda om de TA te verhogen. Niets mis mee :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
matje12345 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:13:
Dank voor de antwoorden, Ben nog aan het leren, dit is eerste jaar zwembad.

Helft verversen (hoeveel, de helft 5 kuub dus?) zou al veel moeten schelen lijkt me, maar wel watertekort in het land.
Hoe hiermee om te gaan?

Werk met normale chloortabletten (quick en long), maar dat doen de meeste mensen lijkt me. Is het dan normaal dat na 1,5 maand het cyaanzuur zo gestegen is, of veel te veel chloortabletten toegevoegd?
Cyaanzuur krijg je helaas niet eruit behalve door enkel water te verversen....

Komt inderdaad door chloortabletten te gebruiken waar Cyaanzuur in zit.

Oplossing is chloortabletten/granulaat te gebruiken zonder Cyaannzuur (stabilisator) zoals:
>> https://www.zwembadenwebshop.nl/hth-chloortabletten

Overigens is het niet nodig om de helft te verversen, zou beginnen met 5%-10% van je bad inhoud.
SnoozeOperator schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:53:
Klopt, goed opgemerkt. Wordt vooral veel in Amerika gebruikt, wel zorgen dat je de juiste "baking soda" gebruikt :).

Veel info over te vinden op YT oid :+.
Zuluman schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:25:

[Afbeelding]

Klopt, doseerpomp voor chloor gebruik/heb je niet bij ZWS systeem. Maar je hebt wel voor je pH.

Heb opgezocht naar de handleiding van de Hayward Pool RX socket; dit is gewoon een complete chloor meter met doseerpomp. Was het een "domme" doseerpomp dan had je deze nog kunnen in zetten voor je pH regeling.
Heb je dus niks aan.

Enige wat je kan gebruiken is de sonde, maar dan moet je nog steeds een losse rx/ph chip kopen.

Ik zou deze retour sturen want volgens mij is het anders een dure sonde...

Als je geen kit kan vinden kan je het ook gewoon zelf samenstellen:

- 2x losse pH/Rx chip (https://www.saunasenzwemb...lley-redox-en-of-ph-chip/), wel verifieren of deze dus ook in die van jouw werkt.
- Losse pH sonde origineel of lekker cheap (https://nl.aliexpress.com/item/32507670289.html).
- Losse Rx sonde origineel of lekker cheap (https://nl.aliexpress.com/item/32956613825.html).
- "domme" doseerpomp voor pH regeling.

Alleen effe kijken hoe je de sondes in je leidingen gaat plaatsen, via kant en klare "flow kamer" of ook lekker goedkoop direct in de leidingen zelf door middel van een T-stuk of aanboorzadel.

Om je pH dosering compleet te maken moet je ook een injector hebben die je op de leiding plaatst.

Uiteraard zou je ook gewoon enkel voor de Rx optie gaan zonder pH, maja dat vind ik weer zo half half iets, moet je als nog je pH in de gaten houden/handmatig corrigeren :9 :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:53:
[...]

Klopt, doseerpomp voor chloor gebruik/heb je niet bij ZWS systeem. Maar je hebt wel voor je pH.

Heb opgezocht naar de handleiding van de Hayward Pool RX socket; dit is gewoon een complete chloor meter met doseerpomp. Was het een "domme" doseerpomp dan had je deze nog kunnen in zetten voor je pH regeling.
Heb je dus niks aan.

Enige wat je kan gebruiken is de sonde, maar dan moet je nog steeds een losse rx/ph chip kopen.

Ik zou deze retour sturen want volgens mij is het anders een dure sonde...

Als je geen kit kan vinden kan je het ook gewoon zelf samenstellen:

- 2x losse pH/Rx chip (https://www.saunasenzwemb...lley-redox-en-of-ph-chip/), wel verifieren of deze dus ook in die van jouw werkt.
- Losse pH sonde origineel of lekker cheap (https://nl.aliexpress.com/item/32507670289.html).
- Losse Rx sonde origineel of lekker cheap (https://nl.aliexpress.com/item/32956613825.html).
- "domme" doseerpomp voor pH regeling.

Alleen effe kijken hoe je de sondes in je leidingen gaat plaatsen, via kant en klare "flow kamer" of ook lekker goedkoop direct in de leidingen zelf door middel van een T-stuk of aanboorzadel.

Om je pH dosering compleet te maken moet je ook een injector hebben die je op de leiding plaatst.

Uiteraard zou je ook gewoon enkel voor de Rx optie gaan zonder pH, maja dat vind ik weer zo half half iets, moet je als nog je pH in de gaten houden/handmatig corrigeren :9 :+.
Ik zat ook al te kijken naar de losse sets in je link van sauna en zwembaden. Daar heb ik overigens en flowchamber gekocht voor de 2 sondes, doseeraansluiting en de flowmeter die zat al bij de Hayward Aquarite advanced low salt inbegrepen voor de € 925,- terwijl die overal 99,- kost als optie. En ik wil ook een temp meter.

De flowmeter had al een leidingstuk maar ik had er geen voor de 2 sondes, tempsensor en doseeraansltuing. Vandaar dat ik deze flowmeter heb gekocht op voorhand zodat ik niet later mijn leidingen weer moet aanpassen. De flowmeter zet ik in de flowchamber en het stuk wt ik bij de flowmeter kreeg ga ik gebruiken voor de temp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu8Q499x7PLoegF9rdyWeHe0S6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJ84Gnzo4BknUXRs2eTPCxCk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ah kijk eens aan.

Je kan overigens ook de temp sensor in je flow kamer zetten, zie dat er nog 1 plek over is voor een 2de injector echter heb je er maar 1 nodig voor je pH.

Ik zou dan gewoon voor 2x losse rx/ph chips met 2x sondes gaan en een doseerpomp voor pH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 01:28:
Ah kijk eens aan.

Je kan overigens ook de temp sensor in je flow kamer zetten, zie dat er nog 1 plek over is voor een 2de injector echter heb je er maar 1 nodig voor je pH.

Ik zou dan gewoon voor 2x losse rx/ph chips met 2x sondes gaan en een doseerpomp voor pH.
Dat mbt de tempsensor in een injectorgat dacht ik ook maar wist niet zeker of dat kon ivm de maat aansluiting en of de sensor past.

Ik heb de vraag gesteld bij saunaenzwembaden of de Sugar valley chip werkt op mij Hayward AQR-HC-0LS. Ze zullen zich wel afvragen waar ik die vandaan heb. :-)

Nu nog een warmtepomp uitzoeken. Dacht deze maar t liefst niet van toppy/wéau vanwege de slechte ervaringe bij toppy.

https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ander merk kiezen als je niet bij Toppy wilt bestellen. W'eau is huismerk van hun namelijk :).

Hier heb je een vergelijkbaar wp:
https://www.rhodos-shop.n...nverter-warmtepomp-5-5-kw

mbt temp sensor, ja dat ligt uiteraard aan welk temp sensor je wilt gaan plaatsen :9.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Koffie schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:36:
Lastig om goed op de foto te krijgen, maar er is zeker al progressie.
De robot heeft echt enorm veel alg van de vloer af weten te halen, en zojuist lukte het de robot voor het eerst om zelfs tegen de wand omhoog te klimmen. Een goed teken, want dat betekend dat wand lang niet meer zo glad is.

Door de robot en het schepnet is alles nu gaan zweven, waardoor de boel niet meer helder is. Het lijkt dus erger geworden, maar het is juist beter.
Chloor is prima, die staat dik op 3. Helaas heb ik een foutje gemaakt met de pH+ waardoor de pH ook skyhigh is. An sich geen groot probleem, voorlopig zwem ik er toch niet in :+ en de pH gaat vanzelf naar beneden door al het backwashen en bijvullen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

De jacuzzi heeft uiteraard ook 4 maanden stil gestaan, deze was er beduidend beter aan toe.
Bij het verlaten van de woning heb ik de cover voor de helft geopend en de boel zo laten staan. Gedurende de tijd af en toe wat water bijgevuld en er eens een chloorblokje in gedaan.
Toen we weer ons huis in konden heb ik eerst de boel grond met de stofzuiger gedaan (er lag nogal wat zand op de bodem) en vervolgens een dubbele dosis leidingreiniger erin.
Met die reiniger erin stevig de jets laten pompen, meerdere malen op een avond. De volgende ochtend wederom de stofzuiger erin en nog een paar keer flink pompen.
Daarna heb ik 'm leeg laten lopen en gevuld met vers schoon water.

[Afbeelding][Afbeelding]
Erg lastig om goede foto's te maken, maar nog geen 24 uur na het starten is dit het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l01iIOLW01DgbVM4W3MzjVvTOhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGdWJl1ndzxaWA5p4ApnvcCf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd05Ddo4CP9ikPfdAC5sNTuO1wo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8I4eZQfdbowdlY4E0CAOhla.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLJL3fjX845EH2npyGXG5bL9iL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPOX6vbOQvS8pkpt4UAbpAoS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBmJIUfTm-VMnWx67qr0ttdzszI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xj0sLER2XOanjcuWgN0Ams2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zyST7BjjJzMpZimCBsqlUIIO6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6Zc9ykTXAqclInE45LwUuT9.jpg?f=fotoalbum_tile

De foto's doen geen recht aan hoe het er eigenlijk bij ligt nu. De meest alg is zo goed als dood of weg. Wat overblijft is een lichtgekleurd troebel bad.

De automatisering is nog niet helemaal op orde hier, en de flow meter loopt soms te bokken. Hierdoor is vannacht om 3 uur de pomp van 50 naar 35 Hz versprongen.
Los daarvan is het wel leuk om te zien wat zo'n groen bad met je filter doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UXM2jRqFwasaWEsqHNs1cmjl1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIL4XBdA9qUchjBHxV8LQckg.png?f=fotoalbum_large
18:00 pomp loop al geruime tijd, maar flowmeter gaf geen data. Spontaan komt er weer data binnen.
20:00 backwash
21:30 backwash
03:00 Pomp gaat langzamer lopen van 50 naar 35 Hz
10:00 Backwash en terug op 50 Hz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:36:
Nou. Aan de slag maar weer. De poolex compressor isoleren.

Nodig:
Armaflex ACE 13mm
PH1
Dopje 13 of waterpomptang
Bakje voor de schroefjes
Nieuwe medium tiewraps
2 pleisters. }:|

Deksel eraf, fan eraf, en daar is de compressor

De bracket van de fan zelf demonteren gaat niet zomaar. Dan zul je vanaf beneden eerst onderin de wp de fankabel moeten loskoppelen. Veel te veel werk, dus ik ben op deze manier verder gaan werken.

De compressor incl dekentje is ca 28 cm hoog vanaf de bodem.
[Afbeelding]
Een strook van 28x100 is dus ruim
Voldoende. Voor de compressor heb je zat aan 70cm. Met het overgebleven stukje kun je de deksel maken.

Ik heb de strook heel strak opgerold tot ik ongeveer 20 cm over had. En die heb ik er zo tussen gemoffeld. Dan is het vooral rustig te werk gaan om alles langs leidingen om de compressor te krijgen. Pro tip: de koelvinnen zijn scherp! :(

Eenmaal er omheen gevouwen heb ik van de overlap ca 8 cm de carrier van de lijmlaag ingesneden en die aan de Armaflex zelf geplakt. Ik kleef dus nergens iets rechtstreeks op of aan de wp.

Dekseltje moet er ongeveer zo uit zien. Rondom de carrier insnijden zodat je het goed vast kunt plakken.
[Afbeelding][Afbeelding]

Dan de bende weer monteren. Nieuwe tiewraps bij de displaykabel. Belangrijk! Anders zitten de draadjes tegen de scherpe fanbladen.

Da’s alles.
De compressor klinkt nu zachter dan de fan. De andere zoem die je hoort hier is mijn ZFP in de kist links van de wp.
[Video: Poolex Q 7 met armaflex op compressor]
Het klinkt misschien allemaal wat dramatisch op zo’n filmpje (max 1m afstand) maar het is op 3 meter afstand de moeite niet waard je er druk over te maken.

Bij 50Hz blijft er haast niks over.
Dit gaat prima werken zo.

Dan ga ik vanmiddag maar eens wat bedenken op de voetjes. Die zitten er wel bij maar zonder bevestiging. Best raar ergens. Maar goed. Hij blijft ook wel uit zichzelf staan natuurlijk. Alleen even zien hoe ik dan met condenswater zit.
Ik heb gisteren precies gedaan wat hier stond en ik kan zeggen dat het tot in de puntjes klopt! _/-\o_
Vooral het bevestigen van het bovenste deel van de Armaflex is een gepriegel vanwege de leidingen die overal lopen, maar het is gelukt!

Ik had het achterpaneel ook verwijderd, dan komt de manometer los te hangen aan een flinterdun koperen leidinkje, dus die even vastgeplakt. Je hebt dan wel net wat meer ruimte om de foam eromheen te trekken vanaf die kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULZX7AKVgb7kYxjsUQGYXgNuc5I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BD4qicAh7LYKIGwcmzxKy2F.jpg?f=fotoalbum_medium

Eerst het rolletje foam op z'n plaats zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p_NdVL_qZKaWs83_YL4BEZFepo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UlDtuzqFuV2jkMs6JbWmZvu.jpg?f=fotoalbum_medium

Rondom eromheen en het uiteinde vastplakken. De bovenkant van de radiator even afgeplakt omdat er anders zo'n honderd scherpe randjes op zoek zijn naar jouw bloed. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yQajx1R3Hc3_v0v7nbzW6dM-q0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIxpJnai8sm2ChRfNDiajme7.jpg?f=fotoalbum_medium

De grootste uitdaging was de bovenkant, die is ook wat lastig om netjes vast te plakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCADjzo2p6vWbnbR5e38onq_aug=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhSbCAJnravv7t32TbJK6bZY.jpg?f=fotoalbum_medium

Het resultaat is goed te noemen. Ik had er eerlijkgezegd zelf iets meer van verwacht, maar je hoort toch duidelijk verschil in het geluid van de compressor.

Overigens zit er binnenin nog een sticker met een schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZjz2WsE-ZvWS_L1qeG2W0Wn8ZM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRSNzJAVvB4RWRzA0m8SRN6t.jpg?f=fotoalbum_medium
Daarin is te zien dat de besturing die in het scherm is verwerkt, middels RS485 communiceert met de pomp. Voor de gevorderden onder ons wellicht een mogelijkheid om daarmee de pomp te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:53
BounceMeister schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:28:
[...]
Overigens zit er binnenin nog een sticker met een schema:
[Afbeelding]
Daarin is te zien dat de besturing die in het scherm is verwerkt, middels RS485 communiceert met de pomp. Voor de gevorderden onder ons wellicht een mogelijkheid om daarmee de pomp te besturen.
Klopt dat er rs485 communicatie is.

Vorig jaar mee gestoeid, toen ik het moederbord verving en daarbij rs485 connectoren zag.

Hier is aardig wat te vinden.
https://community.jeedom....de-connection-rs485/42440

https://github.com/cribskip/esp8266_poolstar

Tot op heden mij niet gelukt, maar ik heb niet de moeite genomen om de github route te proberen en heb totaal geen kennis/kunde hiermee. (project voor als ik echt niets meer weet te doen O-) )

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

pina schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:25:
Wanneer ik in vakantie ben, zal het zwembad niet gebruikt worden gedurende een week, op welk moment van de dag is het beste om de pomp enkele uren te laten draaien om het zo proper mogelijk te houden? Of maakt dat niet zo heel veel uit? Heb geen zin om terug te keren en 8000 liter groen water te zien 8)7
Ik laat zelf de pomp gewoon 24/7 draaien en heb het zoutsysteem een uur of 8 aanstaan per dag. Zou het eigenlijk allemaal nog automatiseren met een Switchbot, maar het is inmiddels alweer augustus :X Van uitstel komt afstel.

Moet wel zeggen dat ik een hele zuinige pomp heb die gewoon op 1400 RPM draait. Voor de stroomkosten moet ik het niet laten.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Pfff en toch blijf ik strugglen met de waarde stabiel te houden, een voorbeeld.
Gister avond Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1KSp1CnFQK7XcGnisFheLSOZUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orNScAv67coW9ozZ4QRUNeG9.jpg?f=fotoalbum_large
Dus correctie om chloor bij te doen, ph te verlagen en Alka te verhogen. En ja ph omlaag en Alka omhoog kan elkaar tegenwerken maar het zal toch een keer stabiel moeten worden..
Is het nu opeens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvWqome9c0cSukmv4LSC_S9xrrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcWISNQu2LR1JkYP9tkyhcSj.jpg?f=fotoalbum_large
Schiet mij maar lek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Ik zou zelf niet alle chemie tegelijk doen
alk in orde
dan ph en dan chloor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik kan de bodem zien!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toGQbzOokNifs78oc1fKbOFIbq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hot8PrhHbS5f9E36DJFjtiQN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd9jxL2ubgBPfOosH6nYU8PfHqE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDanhkdn9fHbiqDzIXjbgPju.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4QAA3gIRGfzG8cE4rI4JY8ZNww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jktqnboyAMFQDzd8BZYTqgWQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Echt een heel mooi resultaat, al zeg ik het zelf, zo in 31 uur na opstarten van de pomp.
In het filter van de robot zit vrijwel alleen nog maar zand en ander vuil, geen alg meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
SnoozeOperator schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:07:
Pfff en toch blijf ik strugglen met de waarde stabiel te houden, een voorbeeld.
Gister avond [Afbeelding]
Dus correctie om chloor bij te doen, ph te verlagen en Alka te verhogen. En ja ph omlaag en Alka omhoog kan elkaar tegenwerken maar het zal toch een keer stabiel moeten worden..
Is het nu opeens
[Afbeelding]
Schiet mij maar lek
In tegenstelling tot @akatar zou ik eerst pH op orde brengen dan TA aangezien deze ook veranderd met je pH waarde...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

In tegenstelling tot @akatar zou ik eerst pH op orde brengen dan TA aangezien deze ook veranderd met je pH waarde...
Om je pH stabiel te houden moet je TA op orde zijn (en om chloor stabiel te houden moet je pH weer op orde zijn ;) ).
Daarentegen heeft ons water in Nederland weinig last van een slechte TA verhouding, dus zou je idd straight naar je pH kunnen gaan. Ik heb dit weekend bijvoorbeeld ook mijn TA gelaten voor wat het is (niet eens gemeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Koffie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:37:
[...]

Om je pH stabiel te houden moet je TA op orde zijn (en om chloor stabiel te houden moet je pH weer op orde zijn ;) ).
Daarentegen heeft ons water in Nederland weinig last van een slechte TA verhouding, dus zou je idd straight naar je pH kunnen gaan. Ik heb dit weekend bijvoorbeeld ook mijn TA gelaten voor wat het is (niet eens gemeten).
Dat is dus een beetje mijn punt want juist door m'n PH op orde te krijgen daalt m'n TA ook en als ik die weer verhoog dan gaat m'n PH weer naar z'n grootje haha en zo gaat het al een paar dagen maar je zou toch denken dat je wel een keer een plateau bereikt.. maargoed ik heb weer wat tweaks gedaan en ik zie het morgen wel weer. Nadeel is dat ik binne kort een paar dagen weg ben en dan heb ik het liefst wel alles tamelijk stabiel voordat ik weer opnieuw kan beginnen met de algenshow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
matje12345 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:13:
Hoe hiermee om te gaan?
Ik heb bij de WP bypass en bij de uitvoer van de ZFP 2 kleine lekkages, het water druppelt er als de ZFP aan staat een beetje uit. Eens in de 1-2 weken vul ik door verdamping en deze kleine lekkages het water een beetje aan, dat in combinatie met een backwash per x weken (stoppen als het water volledig doorzichtig is, kan enkele tot enkele tientallen seconden duren) zorgt voor een mooie geleidelijke waterwissel ipv duizenden liters ineens te moeten wisselen. Natuurlijk kan ik de 2 lekkages wel fixen, maar ik vind het eigenlijk wel prima zo, want ondanks het chloor genieten de planten die ernaast staan er ook van. De waterkwaliteit is erg goed en ook geen algenproblemen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
SnoozeOperator schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:59:
[...]

Dat is dus een beetje mijn punt want juist door m'n PH op orde te krijgen daalt m'n TA ook en als ik die weer verhoog dan gaat m'n PH weer naar z'n grootje haha en zo gaat het al een paar dagen maar je zou toch denken dat je wel een keer een plateau bereikt.. maargoed ik heb weer wat tweaks gedaan en ik zie het morgen wel weer. Nadeel is dat ik binne kort een paar dagen weg ben en dan heb ik het liefst wel alles tamelijk stabiel voordat ik weer opnieuw kan beginnen met de algenshow
Zou TA laten voor wat het is.

Beter zorg je voor een goede pH en houd je dat in de gaten of deze niet extreem schommelt (= te weinig TA).

pH is belangrijk voor je chloor werking en de rest van je water balans.
pH van 7.72 is eigenlijk te hoog en je hebt al haast geen actief chloor meer.

TA kan je erna rustig aan bijsturen.

Ik weet mijn TA waarde niet eens, zorg enkel dat pH op orde is en vervolgens chloor op peil :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

President schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:04:
Ik heb Bestway Flowclear zandfilterpomp 5,6 m³/h

Als ik dat dus zo lees dan zou 3 minuten op 'zand reinigen' en vervolgens 1 minuut op 'spoelen' goed moeten zijn? In de handleiding wordt de alleen verwezen naar '3-5 minuten op terugspoelen', terwijl die functie niet bestaat. Of bezoeken ze daarmee 'zand reinigen'?
Ik heb een iets kleiner model van BestWay FlowClear. De oranje hendel bovenop heeft zes standen, waarvan reinigen (icoontje: druppeltje) en backwash/terugspoelen (icoontje: twee pijltjes die naar links wijzen... denk aan de terugspoelknop op een mediaspeler/walkman/cd-speler etc.) er twee zijn.

Bij "reinigen" is het de bedoeling dat je een afvoerslag aan je pomp koppelt (bij mij is dat de normaliter afgedopte uitgang "D"): je pomp gooit dan dus water weg dat je later weer moet aanvullen (anders daalt het waterpeil in je bad). Dat weggegooide water bevat verontreiniging dat eerst in het filter hing. Let op dat je chloorhoudend water in Nederland niet mag lozen op het oppervlaktewater (dus ook niet op straat of in je tuin).

Bij "terugspoelen" spoelt het water binnen je pomp terug door het filter. Daarmee wordt het zand weer op de juiste plek geduwd en daalt de druk in het filtervat. Er wordt geen ook water weggegooid.

Ik gebruik overigens polymeer balletjes in plaats van zand, dus backwashen hoef ik vrijwel nooit te doen. Kost twee tientjes bij de Intratuin en je doet er jaren mee. Weegt ook nog eens niets, dus je spaart ook nog eens je rug :)

[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 08-08-2022 09:37 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:23:
[...]
Bij "terugspoelen" spoelt het water binnen je pomp terug door het filter. Daarmee wordt het zand weer op de juiste plek geduwd en daalt de druk in het filtervat. er wordt geen water weggegooid.
Kleine correctie: ook bij rinse gaat het water naar de afvoer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Koffie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:12:
[...]

Kleine correctie: ook bij rinse gaat het water naar de afvoer ;)
Je hebt helemaal gelijk!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21

paQ

Heroic_Nonsense schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:23:
[...]

Ik gebruik overigens polymeer balletjes in plaats van zand, dus backwashen hoef ik vrijwel nooit te doen. Kost twee tientjes bij de Intratuin en je doet er jaren mee. Weegt ook nog eens niets, dus je spaart ook nog eens je rug :)
waarom zou je daarbij minder vaak moeten backwashen? :?
Vuil is vuil, en het moet toch uit je filtermedium uiteindelijk.

edit:
Ik lees dat je ze met de hand moet reinigen ipv backwashen. Dus, dan moet elke keer je filtervat uit elkaar? Ik moet er niet aan denken :o

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 08-08-2022 09:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

paQ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

waarom zou je daarbij minder vaak moeten backwashen? :?
Vuil is vuil, en het moet toch uit je filtermedium uiteindelijk.
Alleen om te reinigen, niet om het zand weer op zijn plek te krijgen.

Dat is althans wat er in de handleiding staat, don't shoot the messenger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21

paQ

Heroic_Nonsense schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Alleen om te reinigen, niet om het zand weer op zijn plek te krijgen.

Dat is althans wat er in de handleiding staat, don't shoot the messenger. :)
Dat "rinse" is echt 10-15 sec.
Ik moet zeggen dat mijn vat (met 25kg glas) na een sec of 25 ook gewoon weer schoon water uitspuwt. Het is niet zo dat je 100-en liters naar buiten staat te drukken.

De Aqualoon filterbolletjes gaan ongeveer 2 tot 4 jaar mee. Je kunt de levensduur verlengen door ze regelmatig te wassen. We raden aan om dit minimaal één keer per maand te doen. Je reinigt de filterbollen eenvoudig in de wasmachine. Hiermee voorkom je dat de Aqualoon bevuild raken en niet meer optimaal zullen reinigen. Na 2 tot 4 jaar kun je de Aqualoon makkelijk vervangen door ze uit het zandfilter te halen, weg te gooien en de nieuwe filterbollen in de filterset te plaatsen.
De reviews zijn ook niet bepaald positief daarover.
Ik houd het wel lekker bij glas. Dat hoef je 'nooit' te vervangen.
Elke keer je vat uiteen, alles losdraaien e.d. is echt wel een serieus klusje.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 08-08-2022 10:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Jazsie schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

Zou TA laten voor wat het is.

Beter zorg je voor een goede pH en houd je dat in de gaten of deze niet extreem schommelt (= te weinig TA).

pH is belangrijk voor je chloor werking en de rest van je water balans.
pH van 7.72 is eigenlijk te hoog en je hebt al haast geen actief chloor meer.

TA kan je erna rustig aan bijsturen.

Ik weet mijn TA waarde niet eens, zorg enkel dat pH op orde is en vervolgens chloor op peil :+.
Na het groene zwembad debacle van 2 weken geleden test ik zeer vaak.
Met de poollab test ik nu na iedere zwembad puur om gevoel te krijgen wat het nu doet.
Wat ik wel merk, ik heb een 32 kuub bad, is dat de pH na een goede zonnige zwembad weer direct gaat klimmen. De pH- kilo's vliegen erin. Je vraag je af waarom ze ook pH+ verkopen :o
Vorige week dinsdag was de pH 7,93. Toen verlaagd naar 7,31.
Afgelopen zaterdag getest, pH 7,67 , dus dacht ik gooi nog wat pH- erin, resultaat was zaterdag pH 7,16.
Gister was het weer een mooie zwembad dag, ook visite gehad. Veel lol gehad, ging ik testen gisteravond.. pH 7,86.
Gisteravond weer 1600 gram erin gegooid, pH is nu 7,20.

Maar het gaat wel hard zo. Ik kan dus beter ook de TA meten en die eventueel verhogen zodat de pH niet als een malle omhoog schiet als je veel gebruik maakt van het zwembad?

Mijn zout systeem laat ik nu 24/7 boosten. Aan het eind van de dag is chloor 0,5 (te laag), de solar cover is er dan 10 uur af geweest. Zojuist heb ik getest 1,62.
Ik laat het zwembad dicht totdat ze weer willen zwemmen. Dat zal deze week behoorlijk veel zijn.
Dan maar boosten 24/7, hopelijk is het genoeg dat ie de nacht gebruikt om weer chloor op te bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door FireStarter op 08-08-2022 10:58 ]

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-07 10:17
FireStarter schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Met de poollab test ik nu na iedere zwembad puur om gevoel te krijgen wat het nu doet.
Wat ik wel merk, ik heb een 32 kuub bad, is dat de pH na een goede zonnige zwembad weer direct gaat klimmen. De pH- kilo's vliegen erin. Je vraag je af waarom ze ook pH+ verkopen :o
Grappig ik heb tot nu toe enkel ph+ moet gebruiken. Ph- zit nog dicht. Ik blijf het gevoel hebben dat je er te veel aan doet. Ik heb een uiteraard een kleiner bad (9m3) maar ik heb deze zomer enkel het chloor op pijl gehouden (2-3 tabletten in de drijver) en af en toe een paar schepjes ph+. Meer niet. Water is nog steeds prachtig helder pomp draait daarbij 2 uur per dag.

Edit: ik meer overigens ook alleen vrije chloor en ph. Andere dingen in al die jaren nog nooit iets aangedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door TMCThomas op 08-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 11:35
kan je ook chloorshock gebruiken terwijl je een zoutwater systeem gebruikt?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
TMCThomas schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Grappig ik heb tot nu toe enkel ph+ moet gebruiken. Ph- zit nog dicht. Ik blijf het gevoel hebben dat je er te veel aan doet. Ik heb een uiteraard een kleiner bad (9m3) maar ik heb deze zomer enkel het chloor op pijl gehouden (2-3 tabletten in de drijver) en af en toe een paar schepjes ph+. Meer niet. Water is nog steeds prachtig helder pomp draait daarbij 2 uur per dag.

Edit: ik meer overigens ook alleen vrije chloor en ph. Andere dingen in al die jaren nog nooit iets aangedaan.
Maar als de pH zo hoog is dan heeft chloor geen nut meer en krijg ik weer een groen zwembad :)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
TMCThomas schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Volgens mij verhoogt zoutsystemen de ph (ik moet ook altijd ph- toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
[...]

Afgelopen zaterdag getest, pH 7,67 , dus dacht ik gooi nog wat pH- erin, resultaat was zaterdag pH 7,16.
Gister was het weer een mooie zwembad dag, ook visite gehad. Veel lol gehad, ging ik testen gisteravond.. pH 7,86.

Maar het gaat wel hard zo. Ik kan dus beter ook de TA meten en die eventueel verhogen zodat de pH niet als een malle omhoog schiet als je veel gebruik maakt van het zwembad?

Mijn zout systeem laat ik nu 24/7 boosten. Aan het eind van de dag is chloor 0,5 (te laag), de solar cover is er dan 10 uur af geweest. Zojuist heb ik getest 1,62.
Ik laat het zwembad dicht totdat ze weer willen zwemmen. Dat zal deze week behoorlijk veel zijn.
Dan maar boosten 24/7, hopelijk is het genoeg dat ie de nacht gebruikt om weer chloor op te bouwen.
Inderdaad dit dus.... in het verleden testen ik nooit de TA met als gevolg dat bij de eerste keer testen die ook amper 17 ppm was. Nu probeer ik die twee in balans te krijgen maar dat is bijna niet te doen dus ik wil best weer alleen op PH focussen alleen vliegt het er A doorheen als een mallen en B is de TA dan weer helemaal naar z'n grootje. Bij jou maak je tenminste nog gebruik van het bad haha ik heb er al twee weken niet in gezeten en ben alleen maar met de chemie bezig. Mijn leven was een stuk simpeler toen ik alleen op de ph en chloor lette aan het einde van de dag 7(8)7 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Begrijpelijk, door het stijgen van de water temperatuur (warme dag + zon) en veel zwemmen stijgt je pH.
Daarnaast heeft chloor een hogere pH waarde en dus stijgt je pH.

TA meten naast je pH en langzaam bijsturen tot de juiste waarde is inderdaad hoe ik het ook zou doen.

Goed dat je doet boosten aangezien je dus gemeten hebt dat het chloor na een dag weg is bij intensief gebruik.
furian88 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:02:
kan je ook chloorshock gebruiken terwijl je een zoutwater systeem gebruikt?
Ja wel granulaat gebruiken zonder Cyaanzuur (stabilisator) erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 11:35
Jazsie schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

[...]

Ja wel granulaat gebruiken zonder Cyaanzuur (stabilisator) erin.
ik heb nog interline shock 55 poedervorm.
kan dat?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
furian88 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:15:
[...]
ik heb nog interline shock 55 poedervorm.
kan dat?
Kan op internet niet zo gauw vinden of er Cyaanzuur in zit.

Effe op de verpakking checken of er wel of geen Cyaanzuur in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Cyanuurzuur met een zoutsysteem kan geen kwaad hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, echter bij zoutsysteem wil je daar niet te veel van hebben. iig stuk minder dan bij een -non- zoutsysteem.

En aangezien ik niet weet wat er nu in zit geef ik toch liever aan om te checken of er geen Cyaanzuur in zit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:55
[...]
De pH- kilo's vliegen erin. Je vraag je af waarom ze ook pH+ verkopen :o
Vreemd. Net zoals @TMCThomas heb ik nog nooit PH- gebruikt en ondertussen staat het zwembad hier al zo'n drie jaar. Ik moet zelfs redelijk vaak PH+ toevoegen, zeker als het regent maar zelfs nu met de droge periode geeft mijn sensor regelmatig aan dat de PH te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Horla schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Vreemd. Net zoals @TMCThomas heb ik nog nooit PH- gebruikt en ondertussen staat het zwembad hier al zo'n drie jaar. Ik moet zelfs redelijk vaak PH+ toevoegen, zeker als het regent maar zelfs nu met de droge periode geeft mijn sensor regelmatig aan dat de PH te laag is.
Je gebruikt chloor ipv zoutwater systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 09:55
Juist.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Update: Mijn zwembad is weer helder :Y)

Foto's in chronologische volgorde

Zaterdag 06-08 14:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6ep2U6--AjxaJLX-aFbmO0wz4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rf0Sk2tUhIXJs2aO29IdcuPj.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag 06-08 19:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNYzCjZHY0A4QC9FQt76b5bnFts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Norip7uFgV4EUmhR3uU0dY4s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqlFCozw8mQSA9wNtyDpzCcqzac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7L0GG01cYZOoGp9IW9sqxmKS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX8GRR1UlsPmu4ATRBRV7ZKus_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmRzV8PLhSqhIveK8MiRtvCx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c56MWUza_ujA4nTNeXg7cCB2uVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXMoa6fNJrrmcstucqTmbVdS.jpg?f=fotoalbum_tile

Zondag 07-08 10:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zyST7BjjJzMpZimCBsqlUIIO6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6Zc9ykTXAqclInE45LwUuT9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBmJIUfTm-VMnWx67qr0ttdzszI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xj0sLER2XOanjcuWgN0Ams2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLJL3fjX845EH2npyGXG5bL9iL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPOX6vbOQvS8pkpt4UAbpAoS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vd05Ddo4CP9ikPfdAC5sNTuO1wo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8I4eZQfdbowdlY4E0CAOhla.jpg?f=fotoalbum_tile

Zondag 07-08 20:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toGQbzOokNifs78oc1fKbOFIbq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hot8PrhHbS5f9E36DJFjtiQN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd9jxL2ubgBPfOosH6nYU8PfHqE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDanhkdn9fHbiqDzIXjbgPju.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4QAA3gIRGfzG8cE4rI4JY8ZNww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jktqnboyAMFQDzd8BZYTqgWQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Maandag 08-08 7:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qId89AnI04Ze2BRgh9ZmlZQ9Kbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuZKWIgGJqdkd7sJ0gT3X3hj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIyWdLl2b4ig0Slnptk1AlzmTAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EP5UmVdJTQvXoiGSxPlo8S6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZOet00QMyPQ3ErP_ue1HdVFEIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEFnBIkoafnQNxnJeCxcoyWN.jpg?f=fotoalbum_tile

Dinsdag 09-08 8:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38YHEx7qXv1rAOG6bwx6kmQIwdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ri5IceGknnsaukFUvktcJYrd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0t7jDuBZQj4eep00p9JXHYSzXk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cd4B9deRXrKhnuk1PsLUziRQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VotBjnBvt5XGGvoQ9vlK0Z-2aFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmDV2FIcw2up0eUsOaX22tQy.jpg?f=fotoalbum_tile

In principe was hij maandagavond al klaar, maar hier vergeten foto's van te maken.
Al met al is de klus geklaard in circa 54 uur vanaf de start.

Nog wat leuke getalletjes:

- Zwembad is op 02-04 stil komen te liggen. Geen onderhoud en pompen meer sindsdien.
- Inhoud: circa 38 m3
- 120 kilo zout gebruikt
- circa 1 tot 1.5 kg chloor granulaat gebruikt
- Ondersteund door zoutelektrolyse (25 gram chloorgas per uur)
- 2 blokken vlokmiddel gebruikt
- circa 1.5 liter pH+ gebruikt (bleek uiteindelijk teveel, dus heb ook weer wat moeten minnen :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Horla schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Regenwater heeft een zuurtegraad van ~6,8 dus ja dan moet je inderdaad verhogen als het veel regent.

Wel apart, ik moet ook pH- gebruiken maar dat zal zijn omdat ik vloeibaar chloor dat een pH heeft van 11 gebruikt en niet tabletten (gok dat jij dat gebruikt).
Koffie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In principe was hij maandagavond al klaar, maar hier vergeten foto's van te maken.

- Zwembad is op 02-04 stil komen te liggen. Geen onderhoud en pompen meer sindsdien.
- 120 kilo zout gebruikt
- circa 1.5 liter pH+ gebruikt (bleek uiteindelijk teveel, dus heb ook weer wat moeten minnen :+ ).
Dat heb je goed gedaan, zo zie je maar weer dat je "groen" water weer helder kan krijgen :+ :+.

Overigens ook erg snel gegaan vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jazsie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Dat heb je goed gedaan, zo zie je maar weer dat je "groen" water weer helder kan krijgen :+ :+.

Overigens ook erg snel gegaan vind ik.
Achteraf makkelijk (arrogant) praten natuurlijk, maar heb altijd geroepen dat een groen zwembad in 2 tot 3 dagen weer zwemklaar te krijgen is, als je maar weet wat je doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Koffie schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- 120 kilo zout gebruikt
Netjes! Bij mij ondanks ik de pH en chloor op niveau bracht gebeurde er niks met het groene water. Al moet ik zeggen dat het water echt wel donker groen was. Wel ideaal voor warm zwemwater 😆.

Daarna anti alg erin gegooid, en na een nacht was het wit geworden. Daarna met vlokmiddel proberen het helder te krijgen. Maar dat ging niet goed. Al met al een week aan het kloten geweest.
Toen maar opnieuw gevuld, al zou het dus wel mogelijk moeten zijn zoals je laat zien.

Terwijl veel acties die ik had uitgevoerd hetzelfde zijn. pH en chloor op niveau. Zout zat er al in, en stond te bootsen. Ipv vlokblokken had ik zo’n fles.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 07-07 11:39
Hallo hier een nieuwe "zwembad"-eigenaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwoFqW5tpRhDNM8EBuQ_Xd2gdeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C6DHCXVecKEB4btRq2c8Sb37.jpg?f=user_large

Nu is na 3 dagen het water nog helder en dat is al stukken beter dan vroeger met het net zo grote opblaasbad.
Het enige wat nog niet anders is, is de temperatuur 😒 Om hier iets aan te doen, heb ik een zonnebol op het dak van naastgelegen garage gelegd. De ZFP heeft genoeg power om het water naar boven te pompen. Er zit een bypass op, echter als die open zet naar de zonnebol gebeurt er weinig met de temperatuur.
Vermoedelijk dat het water te snel door de bol gaat om ook maar iets van warmte op te pikken. Echter als ik de bypass op half/half zet, dan gaat er niets meer naar het dak.

Nu heb ik nog een bypass liggen, zou het wel/beter werken als ik beneden een "bypass" leg die of alles het dak op stuurt, of direct naar het zwembad en dan boven op het dak een bypass die half naar bol en half direct naar beneden doet? Gaat er dan wel warm water naar beneden komen?

Als ik de pomp uitzet en na een paar minuten weer aan, via het dak, dan komt er wel warm water naar beneden, dus de bol werkt wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12kmL2HIMJVwtVci7zpQ-v6gTuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nSGNyTw33LJOTwFeroZEugr8.jpg?f=user_large
het netjes wegwerken komt van de winter/volgend seizoen als we besluiten dat we dit willen blijven doen.

[ Voor 21% gewijzigd door -Jaap-io op 09-08-2022 16:37 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 08:45
pina schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:52:
Enkele dagen geleden deze chloordispenser aangeschaft:

https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html

bij de adapter van 38mm naar 32mm lekt er druppelgewijs water langs beide kanten. Heb ze al eens beter aangedraaid maar beter lukt mij niet. Moet ik daar nog een rubberen dichting of o-ring bij plaatsen of zou het ook zonder moeten lekvrij zijn?

Heb ook het gevoel dat het niet echt voldoende chloor afgeeft. Ik moet toch dagelijks snelchloor gebruiken om het op peil te houden… Misschien ligt het wel aan het feit dat ik 2 kleinere tabletten heb ingeplaatst ipv een full size volgens de dispenser?
Is het jou nog gelukt om lekken te laten stoppen? Bij mij lekt hij ook aan beide kanten. Ik heb er best wel veel teflon op gedraaid maar zonder succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
Arjantje72 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Is het jou nog gelukt om lekken te laten stoppen? Bij mij lekt hij ook aan beide kanten. Ik heb er best wel veel teflon op gedraaid maar zonder succes.
Nee ik heb hem teruggestuurd en heb de kleinere dispenser gekocht. Daar zitten ook slangklemmen bij.

Moet wel zeggen dat ik nu met de werkende chloordispenser, mijn chloorgehalte voortdurend veel te hoog staat. Staat nochtans al zo goed als dicht....

[ Voor 16% gewijzigd door pina op 09-08-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:53
-Jaap-io schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:32:
Hallo hier een nieuwe "zwembad"-eigenaar
[Afbeelding]

Nu is na 3 dagen het water nog helder en dat is al stukken beter dan vroeger met het net zo grote opblaasbad.
Het enige wat nog niet anders is, is de temperatuur 😒 Om hier iets aan te doen, heb ik een zonnebol op het dak van naastgelegen garage gelegd. De ZFP heeft genoeg power om het water naar boven te pompen. Er zit een bypass op, echter als die open zet naar de zonnebol gebeurt er weinig met de temperatuur.
Vermoedelijk dat het water te snel door de bol gaat om ook maar iets van warmte op te pikken. Echter als ik de bypass op half/half zet, dan gaat er niets meer naar het dak.

Nu heb ik nog een bypass liggen, zou het wel/beter werken als ik beneden een "bypass" leg die of alles het dak op stuurt, of direct naar het zwembad en dan boven op het dak een bypass die half naar bol en half direct naar beneden doet? Gaat er dan wel warm water naar beneden komen?

Als ik de pomp uitzet en na een paar minuten weer aan, via het dak, dan komt er wel warm water naar beneden, dus de bol werkt wel.

[Afbeelding]
het netjes wegwerken komt van de winter/volgend seizoen als we besluiten dat we dit willen blijven doen.
Is er een omslagpunt te vinden, waar er nog wel water naar boven gaat, maar minder snel? Of heeft de bypass maar 3 standen (0-100, 50-50, 100-0).
Je kan nog op de retour vanaf het dak een kraan zetten. Vanaf de pomp alles naar het dak en de retour knijpen voor de snelheid, nadeel is wel dat de belasting voor de pomp toeneemt.

Met kogelkranen ertussen is het meestal af te stellen zoals je zou willen. (afhankelijk van de pomp en hoogte van het dak)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 08:45
pina schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Nee ik heb hem teruggestuurd en heb de kleinere dispenser gekocht. Daar zitten ook slangklemmen bij.

Moet wel zeggen dat ik nu met de werkende chloordispenser, mijn chloorgehalte voortdurend veel te hoog staat. Staat nochtans al zo goed als dicht....
Bedankt, ik ben er ook klaar mee.
Ik maak weer gebruik van chloor drijvers. Werkt wat makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
_RRM_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Is er een omslagpunt te vinden, waar er nog wel water naar boven gaat, maar minder snel? Of heeft de bypass maar 3 standen (0-100, 50-50, 100-0).
Je kan nog op de retour vanaf het dak een kraan zetten. Vanaf de pomp alles naar het dak en de retour knijpen voor de snelheid, nadeel is wel dat de belasting voor de pomp toeneemt.

Met kogelkranen ertussen is het meestal af te stellen zoals je zou willen. (afhankelijk van de pomp en hoogte van het dak)
Het is inderdaad een 0-100 50-50 100-0 stand bypass.
Ik heb ook nog een Intex matje liggen, ik zal die eens in serie met de bol leggen, wellicht dat dat meer weerstand, minder flow en dus meer warmte geeft 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Welke chloor kan ik het beste gebruiken waarbij het cyaanzuur niet verhoogd?

Vanavond gemeten en de waarde was veel te hoog.
Dus nu een gedeelte vervangen voor schoon water.

Ik heb dit seizoen eigenlijk alleen granulaat en long tabletten gebruikt van Interline, maar kom er nu dus achter dat dit juist zorgt dat ik een hoge Cyaanwaarde krijg en mijn chloor dus niets doet.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Crxtreem schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:41:
Welke chloor kan ik het beste gebruiken waarbij het cyaanzuur niet verhoogd?

Vanavond gemeten en de waarde was veel te hoog.
Dus nu een gedeelte vervangen voor schoon water.

Ik heb dit seizoen eigenlijk alleen granulaat en long tabletten gebruikt van Interline, maar kom er nu dus achter dat dit juist zorgt dat ik een hoge Cyaanwaarde krijg en mijn chloor dus niets doet.
Weer wat geleerd.
Granulaat zonder Cyaanzuur (stablisator) erin. Meestal is het zonder maar je hebt ook met, dus effe checken.

Vloeibaar chloor (natriumhypochloriet) is zonder Cyaanzuur.

Chloortabletten hebben bevatten vrijwel altijd Cyaanzuur, ben ze zelf niet vaak tegen gekomen zonder.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Ok een klein beetje blij ei hier, mijn zwembad staat niet waterpas want de tuin loopt bewust af voor de afwatering maar dat is natuurlijk voor het bad sub optimaal. Vaak bleef de troep ook op het laagste punt hangen terwijl de skimmer aan de andere kant zit. Dat kon niet anders ivm slangen management. Dus in plaats van het bad waterpas zetten heb ik het als een tweaker opgelost en de 3d printer aan het werk gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJjuafGUT-4jOFNqLHvVK9bX5Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UukyXPDX3NXlB2dgm9cpOTls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEIOciCUyUKgNrizN0ACOEVR4NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOdmzLY4PblkuS4b5y6aHRIs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVlZn2rBIMIEaJzDYKEdHkjfuGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm39Jxzrnc8FPwkcRRgKP5hw.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat: een heerlijke flow die, als ik de chloordrijver als testobject mag geloven, mooi rond gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:26
Ik heb sinds enkele weken een Poolex q-line 5kwh warmtepomp. Super tevreden erover maar een paar dingen storen mij en ben benieuwd of andere daar ook last van hebben.

- Soms als ik de warmtepomp aanzet, blijft hij ondanks instellingen en modes op standby staan. Hij slaat niet aan. Als ik stekker eruit haal en na minuut erin doe, werkt alles weer zoals hoe het moet

- resonerend geluid bij de modus: Eco Heat en Silent Heat waarbij Silent Heat eigenlijk het meeste geluid maakt door een bepaalde trilling/resoneren.

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@TheBIgW Het viel mij ook op dat de WP niet altijd direct aan gaat en soms wel een paar minuten nodig heeft om te reageren op nieuwe input. Hij gaat overigens pas aan als het water 1.0 graden onder setpoint zit, misschien is dat anders als de stroom eraf is geweest maar dat heb ik zelf nog niet getest.

De resonantie zal meer te maken hebben met de frequentie waarop de compressor draait. Het is wel zo dat elke modi een drietal ‘favoriete’ compressorstanden hanteert welke meer/minder te horen zijn.

Poolex zegt dat Silent Heat het vermogen halveert en enkel het water op de huidige temperatuur probeert te houden. Dit heeft dus eigenlijk enkel effect op het geluid in de krachtigere zone.

Er zijn een tweetal mensen hier die de compressor hebben ingepakt om het geluid wat te reduceren. Niet zo heel veel posts terug nog een foto reportage gezien van iemand.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• TheBIgW
@Luc S Er zat meer dan enkele graden verschil in, als ik op de display kijk lijkt het erop dat hij wel draait maar in werkelijkheid gebeurd er niks. Geen ventilator die draait, geen compressor geluid

Ik zal anders Poolex support eens vragen want op Silent heat maakt hij veel meer geluid als op Boost Heat

• -Jaap-io
Even een vraag over warmte pompen, wellicht niet helemaal het juiste topic. Een warmte pomp voor je zwembad ontrekt warmte aan de lucht en stop die in het water. Als je dan de warmte pomp in een warme garage zet, koelt die dan af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 191050

-Jaap-io schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:55:
Even een vraag over warmte pompen, wellicht niet helemaal het juiste topic. Een warmte pomp voor je zwembad ontrekt warmte aan de lucht en stop die in het water. Als je dan de warmte pomp in een warme garage zet, koelt die dan af?
Ja. Maar verwacht er niet al teveel van.

edit: de opmerking hieronder is inderdaad wel een goed punt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 191050 op 11-08-2022 12:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBIgW
-Jaap-io schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:55:
Geen goed idee om je warmtepomp in de garage te zetten, want inderdaad hij koelt dan je garage af en je warmtepomp zal dan al minder rendament halen.

• -Jaap-io
TheBIgW schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Geen goed idee om je warmtepomp in de garage te zetten, want inderdaad hij koelt dan je garage af en je warmtepomp zal dan al minder rendament halen.
de garage is niet geïsoleerd, zwart dak en dus op deze dagen veel warmer dan buiten, dat zal wel loslopen 😉 maar het was meer een theoretische vraag, want ik ben nu vooral bezig met solar (op dat zwarte dak)

• President
Tot wanneer laten jullie het zwembad staan?

Volgende week hier te laatste week van de zomervakantie met alleen maar tegen. Weet nou niet of ik hem zondag dan maar leeg ga laten lopen of hopen dat het na de vakantie nog wat gaat worden met het weer..? Kinderen gaan dan ook weer naar school.

Eerste jaar, dus geen ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBIgW
President schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:01:

Volgende week hier te laatste week van de zomervakantie met alleen maar tegen. Weet nou niet of ik hem zondag dan maar leeg ga laten lopen of hopen dat het na de vakantie nog wat gaat worden met het weer..? Kinderen gaan dan ook weer naar school.

Je hebt een warmtepomp! gewoon doorknallen :)
Ik heb geen idee, ook voor ons eerste jaar. Maar denk wel dat ik hem zeker nog 3 weken laat staan.

Ligt aan de buitentemperatuur bij ons. Onder de 23 graden slaan de kids blauw uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 19:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Hier blijft ie staan tot eind september. In november komen ze hier wat bomen in de tuin zetten (hoe meer groen
hoe beter + meer privacy) dus het zwembad moet weg van die plek. Wil nog even nieuw gras zaaien ook :p

Maar mijn ervaring van de voorgaande jaren is dat het in september vaak nog lekker weer is en dat we nog best vaak zwemmen dan. Als je een warmtepomp hebt kan je gewoon lekker blijven verwarmen.

Twitter

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
TheBIgW schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:46:
@Luc S Er zat meer dan enkele graden verschil in, als ik op de display kijk lijkt het erop dat hij wel draait maar in werkelijkheid gebeurd er niks. Geen ventilator die draait, geen compressor geluid

Ik zal anders Poolex support eens vragen want op Silent heat maakt hij veel meer geluid als op Boost Heat
Hmm ja dan moet hij na een paar minuten toch echt wel aanspringen inderdaad.

Als er een paar graden verschil inzit dan vergelijk je hoog vermogen met half vermogen in die 2 modi, dan mag je er wel vanuit gaan dat Silent minder geluid maakt dan Boost :P

FYI, in mijn eerste contact momenten met de winkel en fabrikant (ook ivm herrie) werd me gevraagd het binnenwerk te inspecteren.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

• President
TheBIgW schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:44:
Ik heb sinds enkele weken een Poolex q-line 5kwh warmtepomp. Super tevreden erover maar een paar dingen storen mij en ben benieuwd of andere daar ook last van hebben.

- Soms als ik de warmtepomp aanzet, blijft hij ondanks instellingen en modes op standby staan. Hij slaat niet aan. Als ik stekker eruit haal en na minuut erin doe, werkt alles weer zoals hoe het moet

- resonerend geluid bij de modus: Eco Heat en Silent Heat waarbij Silent Heat eigenlijk het meeste geluid maakt door een bepaalde trilling/resoneren.
Hier de Silverline van Poolex.

Silent Heat is toch wel wat stiller. Ik heb hem meestal op Eco Heat staan, ik heb niet het gevoel dat die met Boost Heat onwijs veel sneller opwarmt.. met Silent Heat warmt die trouwens ook gewoon op

Ik bedien hem met mijn telefoon vanaf het begin en dat werkt prima. Als ik hem aan zet dan duurt het wel een minuut of twee voordat die daadwerkelijk begint te draaien, wat helemaal prima is. Heb de stroom er nog niet af hoeven halen.

[ Voor 14% gewijzigd door President op 11-08-2022 13:34 ]

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 17:07
Misschien kan iemand hier me helpen want ik kan het zelf niet vinden. Ik ben aan het plannen voor een inbouw zwembad in de tuin. Ik lees hier al een tijdje mee en heb al heel veel informatie opgedaan waardoor we straks hopelijk zonder al te veel issues het zwembad kunnen gaan plaatsen. (Het zal nog even duren maar ik zal tegen die tijd ook wat foto's en informatie plaatsen uiteraard).

Nu loop ik tegen het volgende aan, ik zie heel veel zwembadverlichting, maar deze zijn allemaal vrij prijzig (logisch, het moet goed waterdicht zijn). Verder hebben we overal in huis en in de tuin Philips Hue verlichting, en het leek me mooi om dit in het zwembad ook mee te nemen. Ik kan echter nergens iets van losse armaturen vinden die in het zwembad kunnen. Wellicht gebruik ik de verkeerde benaming of iets dergelijks, maar losse armaturen waar GU10 of E14/E27 in kan kan ik eigenlijk niet vinden.

Heeft er hier iemand ervaring mee toevallig? Een andere optie zou wellicht een zelfbouw oplossing kunnen zijn.

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 18:39
nixjuh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:39:
Misschien kan iemand hier me helpen want ik kan het zelf niet vinden. Ik ben aan het plannen voor een inbouw zwembad in de tuin. Ik lees hier al een tijdje mee en heb al heel veel informatie opgedaan waardoor we straks hopelijk zonder al te veel issues het zwembad kunnen gaan plaatsen. (Het zal nog even duren maar ik zal tegen die tijd ook wat foto's en informatie plaatsen uiteraard).

Nu loop ik tegen het volgende aan, ik zie heel veel zwembadverlichting, maar deze zijn allemaal vrij prijzig (logisch, het moet goed waterdicht zijn). Verder hebben we overal in huis en in de tuin Philips Hue verlichting, en het leek me mooi om dit in het zwembad ook mee te nemen. Ik kan echter nergens iets van losse armaturen vinden die in het zwembad kunnen. Wellicht gebruik ik de verkeerde benaming of iets dergelijks, maar losse armaturen waar GU10 of E14/E27 in kan kan ik eigenlijk niet vinden.

Heeft er hier iemand ervaring mee toevallig? Een andere optie zou wellicht een zelfbouw oplossing kunnen zijn.
Denk dat je een probleem hebt met voltage als je hue wil gebruiken
De meeste zwembad verlichting is 12V en Hue 240v.

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-07 10:17

Hier de voorgaande jaren tot half september, lag ook een beetje aan de weersvoorspelling. Echter nu de warmtepomp erbij dus wellicht nog een paar weken langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:27

Dennis1812

Amateur prutser

@President ivm planningen van werk ruim ik hem dit jaar op 2 september op.
Normaal ~2wk later.

Maar? Alleen maar regen? Ik zie een superhittegolf ontstaan?
Jij hebt een WP toch? Kan je de herfstvakantie gewoon doorzwemmen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 17:48

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ik heb een test kit van w'eau aangeschaft:

https://www.weau.nl/produ...mbad-testset-ph-cl-br-alk

Ze geven hierbij aan dat je circa 20 seconden goed moet schudden tot de tabletten opgelost zijn en dan de waardes bekijken.

Doe ik dat dan is de chloor waarde ca. 1.0 maar wacht ik wat langer dan kleurt het nog verder door en kom ik ineens op ca. 3.0.

pH en Alka blijven wel dezelfde kleur.

Wat is nu de juiste chloor waarde, die na 20 seconden of als het water helemaal door gekleurd is?

Ik heb ze al gemaild met deze vraag maar vooralsnog blijft reactie uit dus ook maar even hier.

• Bobz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 14:17
nixjuh schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:39:

Als je een 12 of 24 volt RGB lamp kunt vinden staan op Ali wel wat Hue compatible controllers. Deze zijn niet homekit compatible maar wel gewoon met de hue app te bedienen. Werkt hier al jaren met een ledstrip in de keuken. Ik heb een Gledopto (rgbcct)

• President
Even met vrouw overlegd. In de eerste instantie zouden we gaan tot laten staan tot in september, maar aangezien de kinderen straks ook weer 2x per week naar zwemles moeten toch besloten om het zwembad maar alvast af te breken nu we de tijd hebben om dat rustig te doen (en droog).

Dus vrijdagavond de zandfilterpomp op 'afvoeren' zetten en even kijken maar de stop onderin het zwembad.

Zaterdag kan het zwembad dan even worden opgetild en verschoven, zodat het zwembad + de onderplaten kunnen drogen.

Zondag:
- warmtepomp in schuur met wintervoer
- ijzeren buizen in de gft bak, blauwe stof naar zolder
- zandfilterpomp laten leeglopen, die blijft buiten staan in de winter in de houten omkisting
- de onderplaten opstapelen in de schuur
- de plastic buizen in de gft bak

Kunnen die onderplaten gaan schimmelen als het vochtig wordt in de schuur? Of niet?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
President schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:20:
[..]
- ijzeren buizen in de gft bak
? Daar hoor je toch GFT afval in te doen?
Kunnen die onderplaten gaan schimmelen als het vochtig wordt in de schuur? Of niet?
Ja, die kunnen schimmelen. Ik leg ze altijd in de zon te drogen voordat ik ze in de garage opstapel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 116 ... 181 Laatste