Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:27
SnoozeOperator schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Net weer backwash en stofzuigen naar waste, weer een halve kuub afgeschreven maar het water ziet er nog helder uit dus wellicht begin ik terrein te winnen *O* ik meet handmatig met de " multipooltester 5 in 1 LR" van lovibond, geen teststrips maar gewoon tabletten. De pool lab en de hanna instruments HI713 zijn nog onderweg :)
Je test iig al met tabletten dat betrouwbaarder is dan die test strips :).

Zo te lezen ben je goed op weg.

Overigens is een backwash pas nodig als de druk te hoog (begint te worden) in je filtervat.

Blijven zorgen dat pH op 7.2 zit en Chloor op peil -of meer-.
Filteren en filteren en nog eens filteren.

Heb je last van witte troebel (dode alg) dan goed kijken of je filter deze meeneemt, anders moet je het laten zakken tot de bodem en dan opzuigen.
akatar schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Sorry, kost 329
https://www.amazon.nl/-/e...connect%2Caps%2C86&sr=8-4

Ik had de beide probes een tijd geleden aangeschaft maar had toen geen tijd/zin om de leidingen aan te passen. Dit heb ik kort geleden gedaan. beide sensoren aangesloten op een fibaro rgbw1 module, werkte een weekje. Nog een getest met een rgbw2 module. zelfde probleem. oftewel probes defect en garantie verlopen natuurlijk.
ph waarde blijft stilstaan, temp loopt wel op/af. orp doet niets (0v = -1000)

Dus kom ik nu op een punt dat ik moet kiezen, sowieso weg met deze probes,
en dan:
blue connect plus, is "cloud only" dus mochten ze stoppen met hun server werkt er niets meer.
of
een all in one systeem, dus een zout chlorinator met ph set (hayward ofzo)
Mijn intex zout systeem begint ook minder te worden.

keuzes....keuzes....
de complete hayward set is ongeveer 2300 euro :(
Nette prijs voor de zout versie.

Ik ken de Fibare RGBW controllers maar voor als input zou ik ze nooit gebruiken voor dit soort zaken, niet nauwkeurig genoeg (0-10v in maar 100 stappen).

Beiden probes defect lijkt me sterk, ook nog tegelijk... normaal gesproken gaan ze meer afwijken en moet je ze vaker kalibreren.
Het kan natuurlijk wel maar ik zou hier meer onderzoek naar verichten.

Kan het op de foto niet zien, ik neem aan dat je de leiding waar je probes inzitten in een U vorm zit zodat de probes altijd onder water staan, ook wanneer de pomp uit is.

Tja wat moet je verder... een compleet automatisch zoutsysteem is beter maar dan zal je toch meer geld moeten willen investeren, al is je zoutsysteem aan vervanging toe (wel mooi moment natuurlijk).

Blue connect = ~350,--
Automatisch zoutsysteem begint bij 1500,--
Nieuwe losse Intex zoutsysteem is ~200,--
Bakema schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:33:
Ik ben nog niet zo thuis in alle zwembad slang aansluitingen, kan iemand me helpen zeggen wat ik nodig heb :o

Ik heb een solar bol setje van marktplaats gekocht, en daar zat dit filter bij.
[Afbeelding]
Het is een vijverfilter, maar wil hem als extra tussen de solarbol zetten. Die gebruik ik om mn opblaas spa te verwarmen.

Er zit nu een 32mm tule op, het filter heeft 1” binnendraad, maar ik wil eigenlijk naar een slangtule van 20mm. Maar zo te zien is dit niet als 1 onderdeel te koop; https://leidingshop.nl/pv...variant=31-34-mm-x-1-inch

Een slangtule van 20mm vind ik alleen met 1/2” buitendraad, dan heb ik nog een verloop nodig van 1/2” naar 1” maar dat bestaat niet zo te zien…

/edit
Oh volgens mij heb ik m; https://leidingshop.nl/se...1gxOAtEGEBAxoCAPIQAvD_BwE
Dan moet het lukken toch:)
Persoonlijk zou ik die filter gewoon weg laten, al heb je geen enkel filter ertussen, tenzij er een sok ofzo in komt zal alle rotzooi gewoon weer eruit komen gezien een solarbol vrij grote slang diameter heeft.

Maar als goed is komt deze na je pomp/filter, dus dan is het water als goed is al gefilter?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
daboemann schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:16:
Vraagje voor de pool lab gebruikers (denk ik). Ik heb volgens mij een beetje ruzie met het meten van het vrije en totale chloor. Het water was vanochtend een beetje wit / niet helemaal helder, vandaar dat ik voor het eerst de pool lab er bij heb gepakt. Hij gaf vanochtend bij het vrije chloor 0 aan en de kleur van het testwater veranderde ook niet. Ik ben dus heel de dag gaan filteren met het ZWS op boost. Het is een QS500 op ongeveer 4m3 water, dus je zou zeggen dat dat wel wat effect moet hebben als je dat 8 uur aan zet. Zojuist nog even gekeken, het water is kraakhelder. Ook een meeting uitgevoerd:[Afbeelding]

Is er nu dus wel een roze kleur in het test water, maar de pool lab geeft nog steeds 0 aan bij de meting. Bij het totale chloor kwam er 0.23 mg/L uit de pool lab. PH is 7.1 - 7.2 al hangt die meetwaarde wel sterk af van de hoeveelheid test water in de pool lab. Bij 1 meting kwam ik uit op 7.43, omdat ik er toen te veel water in had zitten denk ik? 8)7. Alkaliniteit zit op 143mg/l

Vervolgens ook een teststripje er bij gepakt, maar die krengen zijn echt helemaal niet af te lezen. [Afbeelding]

Welke kleur zou het test water moeten hebben bij een juiste hoeveelheid vrij chloor (1.5ppm)? Doe ik iets fout met meten of zit er gewoon echt geen vrij chloor in ons zwembad. Moet ik meerdere dagen het zws aanzetten om het vrije chloor op te bouwen? Het zwembad wordt vrijwel dagelijks gebruikt, maar ik heb het zws dagelijks ongeveer 2x een uur aangezet de afgelopen dagen.
Je moet nog langer boosten (deze sowieso afmaken, 2x8u = 16uur), en bij iedere dag gebruik is die 2 uur echt niet genoeg. Zou dat opschroeven naar zeker 4u en bij de echt warmere dagen boosten.

Maak je verder gebruik van de juiste tabletten?
Meten is de zelfde wijze als je doet met pH etc, dus denk niet dat daar het probleem ligt.
Vjenne-ICT schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Sorry voor mijn late reactie (ben op vakantie). Super bedankt voor de eerste reactie en tips.

Ik heb nog wel een paar extra vragen:

- Hoeveel glasparels heb ik nog voor mijn ZFP (Intex Krystal Clear 26644 Zandfilterinstallatie 4,5 m³)? Lees 75% van filterzand, maar hoeveel KG is dat? Zit nu naar ene zak van 20KG te kijken, is dat genoeg?

- Heb ik nog extra slangen nodig voor het aansluiten van de ZFP op het zwembad? Heb nu de standaard slangen van de standaard Intex pomp.

BVD.
Beetje eigen huiswerk doen he :+ :

- Als goed is gaat er 18KG zand in je filter (check de handleiding !) 18 * 0.75 = ~13KG glas.

- Aangezien je wederom niet hebt aangegeven welke diameter slangen je nu gebruikt, heb je dus mogelijk de "Intex Adapter B" nodig om de slang van de pomp op je bad te kunnen aansluiten. (ik gok op 32mm aansluiting en dus nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:23
Jazsie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:21:
[...]

Je test iig al met tabletten dat betrouwbaarder is dan die test strips :).

Zo te lezen ben je goed op weg.

Overigens is een backwash pas nodig als de druk te hoog (begint te worden) in je filtervat.

Blijven zorgen dat pH op 7.2 zit en Chloor op peil -of meer-.
Filteren en filteren en nog eens filteren.

Heb je last van witte troebel (dode alg) dan goed kijken of je filter deze meeneemt, anders moet je het laten zakken tot de bodem en dan opzuigen.
Ik heb alweer te vroeg gejuicht... waardes nog allemaal goed maar toch weer alg op het water en de rand. Word er inmiddels doodmoe van. Denk dat ik de handdoek in de ring ga gooien en het gezien hou voor dit seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Groene alg = te weinig chloor @SnoozeOperator.

Ja dit weet je vast wel al, meer chloor toevoegen dan gebruikelijk.

Circuleert het water wel goed door je zwembad heen?

En vooral niet opgeven :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
Jazsie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:50:
Groene alg = te weinig chloor @SnoozeOperator.

Ja dit weet je vast wel al, meer chloor toevoegen dan gebruikelijk.

Circuleert het water wel goed door je zwembad heen?

En vooral niet opgeven :+.
Zeker alleen twijfel ik of het geen mosterdalg is door de hardnekkigheid en resistentie tegen chloor, chloor zat nog ruim boven de 5ppm en juist omdat door het water verversen de ph wat gestegen was heb ik die weer wat naar beneden gebracht, toen was het direct feest. Nu weer een shock gedaan maar nog steeds minimale alg op de randen. Alg hoort toch helemaal niet tegen zulke hoge concentraties te kunnen...
Opgeven is heel aantrekkelijk want na anderhalve week dagelijks vechten ben ik het goed zat |:(
De flow is goed, ZFP is goed voor 4 kuub per uur dus in iets meer dan een uur is het hele bad erdoor, alle bypasses staan dicht en pomp op continu. Druk allemaal mooi in het bovenste deel van groen dus zoals het allemaal hoort :)

[ Voor 15% gewijzigd door SnoozeOperator op 31-07-2022 08:43 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Sinds gisteravond heb ik de ZFP aan staan. Mijn zwembad is 4 kuub, die pompt hij er in theorie in een uur doorheen. De waarden zijn goed. Maar toch is het water nog groen. Iemand tips wat ik nog kan doen? Werkt de ZFP niet, moet ik meer geduld hebben? Het lijkt mij niet zinnig om de pomp nog veel langer aan te laten staan.

Ik heb er nu overigens 3 van die chloortabletten van 20 gram in drijven. Is verhogen verstandig?

[ Voor 13% gewijzigd door pven op 31-07-2022 09:03 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26
Volgende week wordt het opnieuw zeer warm. Maar mijn zwembad heeft een weekje niet open gestaan. Om het zo snel mogelijk te laten opwarmen die warme dag, is het dan beter om de dag ervoor hem op temperatuur te krijgen, ook al is het niet zo warm dan? Want met de nacht vrees ik gewoon dat het volledig afkoelt…

En ook als je bv een week op vakantie gaat, doen jullie dan op voorhand bv meer chloor in of laten jullie gewoon de filter dagelijks enkele uren draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:18
@pven voor 4 kuub is 2 tanletten al genoeg dus verhogen zou ik niet doen.

@pina bij vakantie doe ik iets meer chloor ja, pomp gewoon op timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Plenkske schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:42:
@pven voor 4 kuub is 2 tanletten al genoeg dus verhogen zou ik niet doen.
Ik weet het soms allemaal niet meer. 8)7 ;)

De chloor-waarde is eigenlijk altijd goed als ik er drie tabletten in doe, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 00:18
pven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Ik weet het soms allemaal niet meer. 8)7 ;)

De chloor-waarde is eigenlijk altijd goed als ik er drie tabletten in doe, vandaar.
Dan zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Nu nog weg met groene water ... ;)

Gezien het stroomverbruik van de pomp (200W blijkbaar) wil ik die uiteraard zsm uitzetten, maar ik heb geen idee of dat nu al verstandig is.

[ Voor 32% gewijzigd door pven op 31-07-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 11:29
pven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Nu nog weg met groene water ... ;)

Gezien het stroomverbruik van de pomp (200W blijkbaar) wil ik die uiteraard zsm uitzetten, maar ik heb geen idee of dat nu al verstandig is.
Verkeerde zuinigheid, alle middelen die je koopt om het water weer goed te krijgen kosten meer dan de pomp wat langer te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
akatar schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Verkeerde zuinigheid, alle middelen die je koopt om het water weer goed te krijgen kosten meer dan de pomp wat langer te laten draaien.
Hij heeft het bad inmiddels al een keer of 15 rond gepompt. Ik had inmiddels wel wat resultaat verwacht.

Maar ik laat hem gewoon aan staan. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
pven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Hij heeft het bad inmiddels al een keer of 15 rond gepompt. Ik had inmiddels wel wat resultaat verwacht.

Maar ik laat hem gewoon aan staan. Dank!
En een keer een backwash is ook niet verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
akatar schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:53:
[...]

En een keer een backwash is ook niet verkeerd
Goede inderdaad, ga ik straks doen.

Voor de zekerheid: ik deed dat gisteren voor het eerst, toen kwam er wat zand mee uit. Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Ik gebruik glas ipv zand, zand wil gaan verdichten. Dat effect heb je niet met glas.

Als ik een backwash doe (indien mijn bad niet glashelder is, komt er altijd veel groen water uit.
En natuurlijk raak je dan nogal water water kwijt, maar water kost in verhouding weinig.

en natuurlijk het water meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vandaag de mock up gemaakt voor het zws systeem met warmtepomp. Voor de rx en ph meting heb ik voor nu een T-stuk gebruikt voorlopig omdat ik die niet nog niet heb. En ik heb nog geen 63/50 verloopstukken voor het zws element.

Tips zijn welkom. Ik heb nog niks verlijmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC4FP26Q-sdztV9t1Lp3m9dlTwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZ869LHUmbGgBaQJXkJyYaoX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-iiCKyNeOoAIx550KLOKKwWfx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMEJh7rJ6HbWk5MXZychyri1.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heb ik de rx uitbreidingskit niet. Ik had m besteld bij toppy maar kreeg een een Pool RX Socket - Uitbreidingsoptie Hayward Aquarite Flo voor € 289,-

De kit bestaat uit de sonde, chip, calibratievloeistof en T-stuk 50/63 mm. Geleverd is echter een Redox meetpomp. Er is dus een foute foto en foute omschrijving van het betreffende artikel op de website. Ik heb Toppy hierover benaderd en die geven na een aantal mailwisselingen aan dat het wel het juiste artikel is maar een foute foto en tekst betreft.

Vervolgens werken ze totaal niet mee aan het vinden van het juiste artikel. Nu heb ik zelf na wat uitzoekwerk wel het juiste artikel kunnen vinden op hun site dat dezelfde foto en omschrijving heeft maar een ander artikelnr. en een andere prijs van € 399,-. Ze willen dus niet het juiste artikel leveren omdat ze dan € 110,- verlies lijden. Wettelijk gezien moeten ze het wel leveren. Ik ben klasr met toppy. Mijn Spaanse leverancier is een stuk klantvriendelijker.

Wat me opvalt bij de gebruiksaanwijzing van de Hayward Aquarite flow low salt is dat er op d3 achterkant Sugar Valley S.L. staat. Hayward = Sugar Valley.

En ik probeer de Aquaforte aan te sluiten op de Hayward Aquarite maarcik kom er niet helemaal uit. Alleen de aan/iit input ontbreekt op de Hayward.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7WeuHVeMJuDHTBmucfxNm-1cJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1Wn3P0zzErAZYID8TqGdHYb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 31-07-2022 17:05 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-06 14:17
Zuluman schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:48:
Vandaag de mock up gemaakt voor het zws systeem met warmtepomp. Voor de rx en ph meting heb ik voor nu een T-stuk gebruikt voorlopig omdat ik die niet nog niet heb. En ik heb nog geen 63/50 verloopstukken voor het zws element.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas heb ik de rx uitbreidingskit niet. Ik had m besteld bij toppy maar kreeg een een Pool RX Socket - Uitbreidingsoptie Hayward Aquarite Flo voor € 289,-

De kit bestaat uit de sonde, chip, calibratievloeistof en T-stuk 50/63 mm. Geleverd is echter een Redox meetpomp. Er is dus een foute foto en foute omschrijving van het betreffende artikel op de website. Ik heb Toppy hierover benaderd en die geven na een aantal mailwisselingen aan dat het wel het juiste artikel is maar een foute foto en tekst betreft.

Vervolgens werken ze totaal niet mee aan het vinden van het juiste artikel. Nu heb ik zelf na wat uitzoekwerk wel het juiste artikel kunnen vinden op hun site dat dezelfde foto en omschrijving heeft maar een ander artikelnr. en een andere prijs van € 399,-. Ze willen dus niet het juiste artikel leveren omdat ze dan € 110,- verlies lijden. Wettelijk gezien moeten ze het wel leveren. Ik ben klasr met toppy. Mijn Spaanse leverancier is een stuk klantvriendelijker.

Wat me opvalt bij de gebruiksaanwijzing van de Hayward Aquarite flow low salt is dat er op d3 achterkant Sugar Valley S.L. staat. Hayward = Sugar Valley.

En ik probeer de Aquaforte aan te sluiten op de Hayward Aquarite maarcik kom er niet helemaal uit. Alleen de aan/iit input ontbreekt op de Hayward.

[Afbeelding]
Wat is links? Wat is rechts? En wie stuurt wie aan op de onderste foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Heb je op het laagste punt een kraantje zitten om de leidingen leeg te laten lopen? Weet niet of het een permanent zwembad is of verplaatsbaar. Maar niks vervelender als dat je een keer water uit de leiding wil halen en moet gaan zagen ;-)

Vraagjes: ik heb een Intex ZWS 32. We hebben hier best hard water, dus de cel moet ik regelmatig reinigen.
- heel stom, maar moet je bij de clean-functie (op de Intex ZWS) de pomp ook aan hebben staan? Dit staat namelijk niet expliciet in de handleiding ..
- bestaan er kraantjes die passen in het systeem van Intex? Aan de ene kant zou hij schroefdraad moeten hebben en aan de andere kant een slangaansluiting. Ik wil voor en na het ZWS de stroom kunnen onderbreken, zodat ik makkelijk bij de cel kan zonder dat het hele bad leegloopt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Eusebius op 31-07-2022 19:54 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Bobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Wat is links? Wat is rechts? En wie stuurt wie aan op de onderste foto?
Links is de handleiding van de Hayward Aquarite advanced flow low salt. Rechts is de handleidng van de 1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar frequentieregelaar voor de Aquaplus 4 zwembadpomp.

De 1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar kan worden aangestuurd door de hayward Aquarite advanced low salt, die naast de zoutelectrolyse, de warmtepomp aanstuurt. De Hayward heeft ook een flowmeter. De optionele RX en ph zijn in bestelling.
Eusebius schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:52:
[...]

Heb je op het laagste punt een kraantje zitten om de leidingen leeg te laten lopen? Weet niet of het een permanent zwembad is of verplaatsbaar. Maar niks vervelender als dat je een keer water uit de leiding wil halen en moet gaan zagen ;-)
Vandaar datr ik het hier post voordat ik t vastlijm. :-)
thanks voor de tip. Ga ik meteen een kraantje uitzoeken en plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door Zuluman op 31-07-2022 19:59 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
akatar schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:09:
Ik gebruik glas ipv zand, zand wil gaan verdichten. Dat effect heb je niet met glas.

Als ik een backwash doe (indien mijn bad niet glashelder is, komt er altijd veel groen water uit.
En natuurlijk raak je dan nogal water water kwijt, maar water kost in verhouding weinig.

en natuurlijk het water meten.
Net nog even gemeten: chloor en ph is goed, maar algen zit te hoog. Wat is nu verstandig: weer anti-alg erin of even een nachtje aan kijken? Ik heb niet het idee dat het helderder aan het worden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobz
Zuluman schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Links is de handleiding van de Hayward Aquarite advanced flow low salt. Rechts is de handleidng van de 1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar frequentieregelaar voor de Aquaplus 4 zwembadpomp.

De 1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar kan worden aangestuurd door de hayward Aquarite advanced low salt, die naast de zoutelectrolyse, de warmtepomp aanstuurt. De Hayward heeft ook een flowmeter. De optionele RX en ph zijn in bestelling.

[...]

Vandaar datr ik het hier post voordat ik t vastlijm. :-)
thanks voor de tip. Ga ik meteen een kraantje uitzoeken en plaatsen.
Het mooiste zou zijn om ze analoog te koppelen maar of de aquarite een analoge uitgang heeft is niet echt duidelijk. Die 4-20mA zou kunnen maar die staat niet beschreven, deze matched ook niet met de 10mA ingang op de Isaver. Het makkelijkst is dan digitaal met 3 snelheden zoals hieronder in mijn supergeweldigmooie schets 😜. Optioneel zou je er nog een eigen aan/uit schakelaar aan toe kunnen voegen. Wellicht moet die overbrugd worden omdat hij anders misschien niet loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiXgHbcUFwQYnYh7cNxMwzuGYnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8M9f2JASSfwlQlslIFsCdUh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Bobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Het mooiste zou zijn om ze analoog te koppelen maar of de aquarite een analoge uitgang heeft is niet echt duidelijk. Die 4-20mA zou kunnen maar die staat niet beschreven, deze matched ook niet met de 10mA ingang op de Isaver. Het makkelijkst is dan digitaal met 3 snelheden zoals hieronder in mijn supergeweldigmooie schets 😜. Optioneel zou je er nog een eigen aan/uit schakelaar aan toe kunnen voegen. Wellicht moet die overbrugd worden omdat hij anders misschien niet loopt.

[Afbeelding]
De Aquarite heeft ook een "gewone" pomp aansluiting voor aan uit. Dit is het volledige schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njpbhi3R9h_847f43lc8twJyvj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8J2CzeHChGyybak34qJPZevT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Zuluman op 31-07-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobz
Zuluman schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:44:
[...]

De Aquarite heeft ook een "gewone" pomp aansluiting voor aan uit. Dit is het volledige schema.

[Afbeelding]
Misschien toch een beetje tricky aansluiten zo. Ik had zonet een complete handleiding gedownload van een iets ander model, daar stonden alle aansluitingen nog een per stuk uitgelegd, met wat bijbehorende instellingen. Zal straks eens kijken of ik de low salt versie kan vinden. Ik zag daar geen relais met potentiaalvrije contacten voor de snelheids uitgangen, dan wordt spanning ook nog wel een belangrijke factor om het niet op te blazen
Welk AQR….. model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Bobz schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Misschien toch een beetje tricky aansluiten zo. Ik had zonet een complete handleiding gedownload van een iets ander model, daar stonden alle aansluitingen nog een per stuk uitgelegd, met wat bijbehorende instellingen. Zal straks eens kijken of ik de low salt versie kan vinden. Ik zag daar geen relais met potentiaalvrije contacten voor de snelheids uitgangen, dan wordt spanning ook nog wel een belangrijke factor om het niet op te blazen
Welk AQR….. model heb je?
Ik heb de AQR-HC-0LS

Nergens staan modellen vermeld in de handleiding. Ik moest m aanzetten en t display vergelijken met de plaatjes op smartswim. op swimnet moet je de low salt kiezen. deze dus https://www.smartswim.net...GENERAL-2019-2020-ENG.pdf

Dit is mijn circuitboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqaMVg3oZw-J5_MXE01JGlcNngs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdXyEZgVtc1bnND4o9BqeyAz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 21:18
Heb wat stoms gedaan: hottub met filter en warmtepomp niet leeg laten lopen tijdens onze vakantie. Alle zwembadslangen die het geheel met elkaar verbinden zijn groen uitgeslagen. Hoe kan ik dit zsm schoon krijgen?
Kan natuurlijk de boel leeg laten lopen, maar dan ben ik de groene aanslag in de slangen nog niet kwijt. Iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
SnoozeOperator schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:32:
[...]

Zeker alleen twijfel ik of het geen mosterdalg is door de hardnekkigheid en resistentie tegen chloor, chloor zat nog ruim boven de 5ppm en juist omdat door het water verversen de ph wat gestegen was heb ik die weer wat naar beneden gebracht, toen was het direct feest. Nu weer een shock gedaan maar nog steeds minimale alg op de randen. Alg hoort toch helemaal niet tegen zulke hoge concentraties te kunnen...
Opgeven is heel aantrekkelijk want na anderhalve week dagelijks vechten ben ik het goed zat |:(
De flow is goed, ZFP is goed voor 4 kuub per uur dus in iets meer dan een uur is het hele bad erdoor, alle bypasses staan dicht en pomp op continu. Druk allemaal mooi in het bovenste deel van groen dus zoals het allemaal hoort :)
Aparte situatie, alg zou niet mogen onstaan als je Chloor ruim boven niveau is. pH op 7.2?

Zo te lezen wordt het water ook goed "gemix".

Hoe vaak filter je eigenlijk? Neem aan nu non-stop?
pven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:56:
Sinds gisteravond heb ik de ZFP aan staan. Mijn zwembad is 4 kuub, die pompt hij er in theorie in een uur doorheen. De waarden zijn goed. Maar toch is het water nog groen. Iemand tips wat ik nog kan doen? Werkt de ZFP niet, moet ik meer geduld hebben? Het lijkt mij niet zinnig om de pomp nog veel langer aan te laten staan.

Ik heb er nu overigens 3 van die chloortabletten van 20 gram in drijven. Is verhogen verstandig?
Groen water = te weinig chloor.

Chloorshock geven en filteren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het eerst wat mij opvalt dat je volgens mij HWA leidingen gebruikt ipv drukleiding (gezien de kleur...).

Jammer van Toppy.nl, valt mij toch tegen van hun mbt service.

Zoals ik het zie ondersteund je Hayward ook variabele pomp snelheden.

Die moet je dan als volgt aansluiten:
Hayward <> iSaver
1 (slow) <> Di4
2 (medium) <> Di3
3 (fast) <> Di2
Vervolgens:
4 (common) naar 9 (filter pomp) op de Hayward.
COM van je iSaver naar 10 op de Hayward.

Zover ik heb begrepen gaat de iSaver de pomp inschakelen zoodra je 1 van de snelheden is doorgeschakeld met de COM. Is er geen snelheid gekozen dan gaat de pomp uit.

De Hayward gebruikt 9 & 10 voor het schakelen van de pomp, In plaats van de pomp te schakelen doe je nu dus de COM van de iSaver onderbreken en zal dus de pomp uitschakelen ongeacht welke snelheid de Hayward heeft ingesteld.

Mogelijk kan je 9 & 10 helemaal overslaan, maar dat moet je dan testen of de Hayward ook de contacten verbreekt van de snelheden wanneer de pomp uit moet staan. De tekening laat zien dat de pomp apart geschakeld moet worden met daarnaast de 3 snelheden en dus zou ik zeggen dat dit niet het geval is...
Eusebius schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Vraagjes: ik heb een Intex ZWS 32. We hebben hier best hard water, dus de cel moet ik regelmatig reinigen.
- heel stom, maar moet je bij de clean-functie (op de Intex ZWS) de pomp ook aan hebben staan? Dit staat namelijk niet expliciet in de handleiding ..
- bestaan er kraantjes die passen in het systeem van Intex? Aan de ene kant zou hij schroefdraad moeten hebben en aan de andere kant een slangaansluiting. Ik wil voor en na het ZWS de stroom kunnen onderbreken, zodat ik makkelijk bij de cel kan zonder dat het hele bad leegloopt :P
- Pomp moet aan, het proces wordt namelijk omgekeerd.
- Zijn er gewoon maar wel met extra tussen koppelingen. Kan niet zo gauw vinden wat de schroefdraad is van je ZWS (Intex ZWS 32 geeft geen resultaten).
pven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Net nog even gemeten: chloor en ph is goed, maar algen zit te hoog. Wat is nu verstandig: weer anti-alg erin of even een nachtje aan kijken? Ik heb niet het idee dat het helderder aan het worden is.
Kan het niet terug vinden, met wat meet je? en je zegt chloor en pH is goed? Wat is goed? Chloor 9ppm en pH 6? of....

Met algen te hoog neem ik aan dat je dus groen water hebt? Te weinig chloor in dat geval of pH niet goed.
Niek_ schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:22:
Heb wat stoms gedaan: hottub met filter en warmtepomp niet leeg laten lopen tijdens onze vakantie. Alle zwembadslangen die het geheel met elkaar verbinden zijn groen uitgeslagen. Hoe kan ik dit zsm schoon krijgen?
Kan natuurlijk de boel leeg laten lopen, maar dan ben ik de groene aanslag in de slangen nog niet kwijt. Iemand tips?
Nou ja stom, kan iedereen gebeuren toch.

Gewoon een dikke chloorshock geven en filteren.
(Uiteraard zorgen dat je pH wel goed staat op 7.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
pven schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:09:
[...]

wat is de alk waarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:55:

[...]

Het eerst wat mij opvalt dat je volgens mij HWA leidingen gebruikt ipv drukleiding (gezien de kleur...).

Jammer van Toppy.nl, valt mij toch tegen van hun mbt service.

Zoals ik het zie ondersteund je Hayward ook variabele pomp snelheden.

Die moet je dan als volgt aansluiten:
Hayward <> iSaver
1 (slow) <> Di4
2 (medium) <> Di3
3 (fast) <> Di2
Vervolgens:
4 (common) naar 9 (filter pomp) op de Hayward.
COM van je iSaver naar 10 op de Hayward.

Zover ik heb begrepen gaat de iSaver de pomp inschakelen zoodra je 1 van de snelheden is doorgeschakeld met de COM. Is er geen snelheid gekozen dan gaat de pomp uit.

De Hayward gebruikt 9 & 10 voor het schakelen van de pomp, In plaats van de pomp te schakelen doe je nu dus de COM van de iSaver onderbreken en zal dus de pomp uitschakelen ongeacht welke snelheid de Hayward heeft ingesteld.

Mogelijk kan je 9 & 10 helemaal overslaan, maar dat moet je dan testen of de Hayward ook de contacten verbreekt van de snelheden wanneer de pomp uit moet staan. De tekening laat zien dat de pomp apart geschakeld moet worden met daarnaast de 3 snelheden en dus zou ik zeggen dat dit niet het geval is...

[...]
De gebruikte PVC is dikwandig 3.2mm dik. ik was in de veronderstelling dat dit tegen de druk kan. PN16 is 3,7mm dik. pn10 is 2.4mm.

Ik ga nog even bellen met isaver. er zit een stikker op van een nederlands bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online

[...]

Groen water = te weinig chloor.

Chloorshock geven en filteren.
Ik ben nu zo enorm aan het kl*ten, dat ik er naar neig om hem maar leeg te laten lopen, schoonmaken en opnieuw te vullen. Ik heb nog geen granulaat in huis,maar het kan geen kwaad om dat te halen denk ik.
[...]

Kan het niet terug vinden, met wat meet je? en je zegt chloor en pH is goed? Wat is goed? Chloor 9ppm en pH 6? of....

Met algen te hoog neem ik aan dat je dus groen water hebt? Te weinig chloor in dat geval of pH niet goed.
De kleur op de strip is goed, op het groene na dan. :P Ik kijk straks wat de waarde is die de strip laat zien,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Niet lullig bedoelt @pven maar die strips zijn alles behalve betrouwbaar...
Raad toch echt een Poollab aan oid.

Granulaat is wel handig maar je kan ook gewoon extra tabletten erin doen als je verder niks hebt.

Water verversen kan uiteraard, alleen als je nu niet weet wat er mis gegaan is kan het straks zomaar weer gebeuren... maar ik begrijp je frustratie wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:47:
Niet lullig bedoelt @pven maar die strips zijn alles behalve betrouwbaar...
Raad toch echt een Poollab aan oid.
Mijn bad was iets meer dan 100 euro, die ZFP ook, en dan nog eens 100 euro er tegenaan gooien is denk wat overkill voor wat ik heb staan. Maar ik houd mijn ogen open.
Granulaat is wel handig maar je kan ook gewoon extra tabletten erin doen als je verder niks hebt.
Interessant. Maar hoeveel dan? Er zitten er nu drie van 20 gram in, en dat lijkt dus niet voldoende.
Water verversen kan uiteraard, alleen als je nu niet weet wat er mis gegaan is kan het straks zomaar weer gebeuren... maar ik begrijp je frustratie wel hoor.
Eens, ik probeer het nog even vol te houden. Met een schuin oog op het weerbericht en kindjes die het bad in willen is de druk groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
pven schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Mijn bad was iets meer dan 100 euro, die ZFP ook, en dan nog eens 100 euro er tegenaan gooien is denk wat overkill voor wat ik heb staan. Maar ik houd mijn ogen open.

[...]

Interessant. Maar hoeveel dan? Er zitten er nu drie van 20 gram in, en dat lijkt dus niet voldoende.

[...]

Eens, ik probeer het nog even vol te houden. Met een schuin oog op het weerbericht en kindjes die het bad in willen is de druk groot.
:+.

Heb je nu 20grams quick of "slow" aka langzaam oplossende tabletten?

Indien quick, gooi er nog eens stuk of 5 bij.
Indien slow dan stuk of 4, deze zal je alleen wel denk ik later weer effe eruit moeten halen omdat je anders constant een te hoge chloor peil hebt zo lang ze niet opgelost zijn en dat duurt wel effe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:00:
[...]

:+.

Heb je nu 20grams quick of "slow" aka langzaam oplossende tabletten?

Indien quick, gooi er nog eens stuk of 5 bij.
Indien slow dan stuk of 4, deze zal je alleen wel denk ik later weer effe eruit moeten halen omdat je anders constant een te hoge chloor peil hebt zo lang ze niet opgelost zijn en dat duurt wel effe...
Ik heb van die tabletten van 20 gram. Gisteren toevallig drie nieuwe in gedaan (die meestal ruim een week mee gaan), dus ga ik er zo nog eentje bij doen. Of bedoel je vier er tijdelijk bij?

[ Voor 3% gewijzigd door pven op 01-08-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Dat ligt eraan welk soort je hebt, quick (snel oplossende) of slow (langzaam oplossende).

quick = 5, slow = 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ah: ik dacht dat 20 gram altijd langzaam oplossend was. Even gekeken: het is langzaam oplossend. :)

Maar is het dan bij de huidige drie nog eentje erbij, of naast die drie nog vier erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Doe maar 4 stuks erbij, totaal dus dan 7 erin zitten.

Lijkt veel maar dat valt mee aangezien het langzaam oplossend zijn.

Chloor zal wel flink gaan stijgen, maar neem aan dat je niet erin gaat zwemmen dus is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:33:
Doe maar 4 stuks erbij, totaal dus dan 7 erin zitten.

Lijkt veel maar dat valt mee aangezien het langzaam oplossend zijn.

Chloor zal wel flink gaan stijgen, maar neem aan dat je niet erin gaat zwemmen dus is geen probleem.
Ik doe er zo vier blokjes bij. Tot wanneer moeten deze er dan in?

Uiteraard dank voor al je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Toch wel zeker een dag, en blijven filteren.

Je zou infeite als je ze nu/zo erin doet eind van de dag toch wel al moeten zien mbt "groen water" :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 16:30
jacovn schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:37:
[...]

Hij gaat dan de wand op door de bolling en stopt dan omhoog te gaan ? En keert dan om lijkt me, althans dat dacht ik gelezen te hebben bij dit soort opzet zwembaden.
Nee hoor hij gaat gewoon de wand op. Ik zal eens kijken of ik een film kan maken. Ben weer terug van vakantie en laat de robot vanavond nog even zwemmen.

[ Voor 15% gewijzigd door STolsma op 01-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 09:44:
Toch wel zeker een dag, en blijven filteren.

Je zou infeite als je ze nu/zo erin doet eind van de dag toch wel al moeten zien mbt "groen water" :).
De extra blokjes zitten erin. Eind deze dag kom ik er op terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:16
Ik heb een bad van slechts 1200L, ik wil hierbij een 4m3 zandfilter pomp kopen en solar paneel/mat maken.

Nu hoorde ik van een verkoper dat een 4m3 pomp op een klein bad een slechte verwarming efficiëntie oplevert van het solar paneel. Het water zou dan te snel door het paneel stromen en geen tijd hebben om op te warmen.

Klopt dit verhaal? Heeft het nut om te investeren in een zandfilter pomp en tijd te stoppen in een solar mat te maken voor zo'n klein bad? Of zou een solar afdekzeil en kleine standaard pomp geen betere oplossing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• akatar
Hipkip90 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:33:
Ik heb een bad van slechts 1200L, ik wil hierbij een 4m3 zandfilter pomp kopen en solar paneel/mat maken.

Nu hoorde ik van een verkoper dat een 4m3 pomp op een klein bad een slechte verwarming efficiëntie oplevert van het solar paneel. Het water zou dan te snel door het paneel stromen en geen tijd hebben om op te warmen.

Klopt dit verhaal? Heeft het nut om te investeren in een zandfilter pomp en tijd te stoppen in een solar mat te maken voor zo'n klein bad? Of zou een solar afdekzeil en kleine standaard pomp geen betere oplossing zijn.
Je kan gewoon een bypass er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0AJEWWYF4A17Vt8RA1XdcHq0_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4v1bs6ktzEOJasOxtl0BJzTP.jpg?f=user_large
Het zwembad is weer vol, zout erin. Boost modus aan.

En ik ben blij dat morgen de poollab 1.0 binnenkomt. Want hoe langer je wacht, hoe hoger de pH waarde met die strips.. :).

Klopt het dat pH min er nu in gooien nog niet zoveel nut heeft omdat de alkaliniteit te hoog is?
Morgen weet ik de echte cijfers... ik heb het afgelopen weekend 15 uur taakstraf uitgediend :)
Dit gaat me niet nog eens gebeuren.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
1, alk
2, ph
3. chloor

Dit is de juiste volgorde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 16:30
jacovn schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:37:
[...]

Hij gaat dan de wand op door de bolling en stopt dan omhoog te gaan ? En keert dan om lijkt me, althans dat dacht ik gelezen te hebben bij dit soort opzet zwembaden.
https://youtube.com/shorts/ZkHYlFvjS8s?feature=share

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cl8uhq7qOeFygNZqPXL1JgSY5yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyq4E3dY8R0mk3zEsoiozhgg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door STolsma op 01-08-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Hipkip90 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:33:

Klopt maar ik verwacht niet dat je dit probleem zal hebben, ligt natuurlijk ook aan het formaat solar mat je gaat plaatsen.

Daarnaast sluit je als goed is een bypass aan, dan kan je de flow van/naar je mat regelen.
FireStarter schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:52:
[Afbeelding]
Het zwembad is weer vol, zout erin. Boost modus aan.

En ik ben blij dat morgen de poollab 1.0 binnenkomt. Want hoe langer je wacht, hoe hoger de pH waarde met die strips.. :).

Klopt het dat pH min er nu in gooien nog niet zoveel nut heeft omdat de alkaliniteit te hoog is?
Morgen weet ik de echte cijfers... ik heb het afgelopen weekend 15 uur taakstraf uitgediend :)
Dit gaat me niet nog eens gebeuren.
Zou inderdaad even wachten en laten stabiliseren en vooral je Poollab gebruiken om te testen :+.
akatar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:52:
1, alk
2, ph
3. chloor

Dit is de juiste volgorde
Hoewel je niet geheel ongelijk hebt zeg ik toch anders:

1. pH
2. Chloor
3. TA

Waarom?
pH niet goed en je Chloor doet helemaal niks.
Chloor niet goed en je hebt geen actief chloor.
TA niet goed, dan schommelt je pH maar verder niets.

TA is zeker belangrijk, het is je buffer (= zorgt voor stabielere pH waardes) voor je pH en een goede pH is de basis voor een goede water balans.

Als beginner is het echter beter om je pH in orde te hebben, dan chloor en dan TA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Je zou best gelijk kunnen hebben, maar zover ik weer:
goede ta waarde -> stabiel ph
goede ph waarde -> stabiel chloor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQIgRfgKRPEccY5vHHZABFAOn08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dw8wR0CvCWNnFn77KbZOFcRZ.png?f=fotoalbum_large

zoiets zou het dan moeten worden, alleen de ph iets te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobz
Zuluman schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb de AQR-HC-0LS

Nergens staan modellen vermeld in de handleiding. Ik moest m aanzetten en t display vergelijken met de plaatjes op smartswim. op swimnet moet je de low salt kiezen. deze dus https://www.smartswim.net...GENERAL-2019-2020-ENG.pdf

Dit is mijn circuitboard.

[Afbeelding]
Bij de aquarite mist eigenlijk de info wat voor een uitgangen het zijn. Ik heb meerdere hayward handleidingen doorgebladerd maar er staat nergens iets bij. Bij de Isaver staat dat je geen spanning op de ingangen aan mag sluiten oftewel gewone potentiaal vrije relaiscontacten waar je zijn eigen common mee doorverbindt naar zijn eigen ingangen. Wat je volgens mij het beste kunt doen is de pomp aansluiten op de isaver en dan de common eens doorverbinden naar een van de snelheidsingangen. Loopt hij niet dan de common ook aansluiten naar de aan/uit ingang; dan weet je in elk geval al of je die nodig hebt.
Bij de aquarite kun je misschien onder de kap nog eens kijken of daar ergens 3 relais verstopt zitten; zo niet zouden het transistoruitgangen kunnen zijn die dan een bepaalde spanning zetten op de uitgangen tov de common. In dat geval moet je er misschien zelf een paar relais tussenzetten. Daarvoor moet je dan eerst weer weten welke spanning er staat tussen de common en de uitgangen om het juiste relais te kiezen. Dit kun je dan alleen meten als de uitgang ook ingeschakeld wordt.

Misschien denk ik te moeilijk (meer vanuit de machinebouw elektro als vanuit de zwembadtechniek) en heeft Jazsie ervaring met deze combinatie, dan zou ik dat gewoon volgen; komt volgens mij overeen met de schets. Als je het niet zeker weet toch even uitkijken dat er niks doorbrandt. (De klemmen 1-6 op de aquarite sowieso mee uitkijken want daar komt 230V uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

De extra blokjes zitten erin. Eind deze dag kom ik er op terug. :)
Ik zie eigenlijk nog geen verandering. Morgenochtend de volgende update. :Y)

Ik heb trouwens van de baas tot morgenavond gekregen om het te fixen, anders wordt het hervullen.

Update: op het oog nog even groen als de afgelopen dagen. Ik denk dat het hervullen wordt. Vanavond verder, eerst werken.

[ Voor 30% gewijzigd door pven op 02-08-2022 06:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
pven schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Ik heb trouwens van de baas tot morgenavond gekregen om het te fixen, anders wordt het hervullen.

Update: op het oog nog even groen als de afgelopen dagen. Ik denk dat het hervullen wordt. Vanavond verder, eerst werken.
Dan zou ik toch ook een betere tester aanschaffen.

Je zou nu toch zeker echt verschil moeten zien, enige reden dat dit niet zo is, is als je water waardes niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Dan zou ik toch ook een betere tester aanschaffen.

Je zou nu toch zeker echt verschil moeten zien, enige reden dat dit niet zo is, is als je water waardes niet kloppen.
Ik ga zo even met een nieuwe strip uit een nieuwe verpakking testen. Water is nog steeds even groen als gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

pven schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Of het magische spulletje van Gamma :+ (Anti Alg Turbo)
Dan heb je vanavond nog helder water.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 02-08-2022 17:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:41:
[...]

Of het magische spulletje van Gamma :+ (Anti Alg Turbo)
Dan heb je vanavond nog helder water.
Ik was er net toevallig. Helaas overal uitverkocht.

Ook de nieuwe strip laat niets bijzonders zien: ph op 7.2 en alk op 120 (mag iets lager denk). Chloor iets te hoog, maar dat was te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

pven schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Ik was er net toevallig. Helaas overal uitverkocht.

Ook de nieuwe strip laat niets bijzonders zien: ph op 7.2 en alk op 120 (mag iets lager denk). Chloor iets te hoog, maar dat was te verwachten.
ah bummer... dat werkt echt magisch goed namelijk.

Naja, lekker (deels) leegpompen dan. Is zo gepiept met een ZFP.
En bijvullen weer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik heb een 8m3 bad met Intex zout water systeem. Doe er echt niets aan behalve dat systeem automatisch 7 uur laten draaien. Altijd kraakhelder. Is t een wondersysteem of heb ik geluk?

Vraag kwam in me op na alle problemen hier te lezen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 11:35
Makrolon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:14:
Ik heb een 8m3 bad met Intex zout water systeem. Doe er echt niets aan behalve dat systeem automatisch 7 uur laten draaien. Altijd kraakhelder. Is t een wondersysteem of heb ik geluk?

Vraag kwam in me op na alle problemen hier te lezen...
Ik heb 11m3, ik denk dat 6 uur wat die van mij doet nog wel eens meer mag zijn..
Ik heb afgelopen week weer groene aanslag op de bodem verwijderd.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
furian88 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

Ik heb 11m3, ik denk dat 6 uur wat die van mij doet nog wel eens meer mag zijn..
Hangt van de clorinator af
mijn bad van 5,4 x 2,7 x 1,3 draait hij 4 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

ah bummer... dat werkt echt magisch goed namelijk.

Naja, lekker (deels) leegpompen dan. Is zo gepiept met een ZFP.
En bijvullen weer.
Ik heb nog wat tijd erbij onderhandeld. :D

Ik heb de ZFP weer schoon gemaakt, de drijver eruit gehaald (want daar zaten 7 tabletten van 20 gram in), en anti-alg van Cranenbroek erin gedaan (iets meer dan 200ml conform het voorschrift). Dat heb ik ongeveer twee uur geleden gedaan. Het water lijkt nu zo waar wat witter te worden. Ik heb dus wat hoop!

Paar dagen terug had ik ook wit water, totdat ik de groene aanslag van de zijkant af wilde halen. Toen werd het groen. Stel dat dat witte water doorzet, wat is dan verstandig?

Update: ik was er klaar mee. Inderdaad: hoeveel chemie wil je erin gooien. Zwembad is nu bijna leeg, straks eens poetsen en weer gaan vullen.

[ Voor 8% gewijzigd door pven op 03-08-2022 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Op een gegeven moment moet je je zelf afvragen of het qua geld de moeite waard is om er nog meer chemie in te gooien of simpelweg het water te verversen.

Als je alg op de zijkant oid met een borstel verwijderd zal deze oplossen in het water en zal niet worden tegengehouden door je filters.

Ik heb dit een aantal jaren geleden gehad en heb toen een alg vlok middel gebruikt, dit werkte prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 07-07 21:47

Pixelmagic

Ubergeek

Ik kwam dit tegen:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Ziet er prachtig uit, maar kan me toch wat praktische uitdagingen voorstellen :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
furian88 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:31:
[...]

Ik heb wel de lichtste versie van Intex. Dit stond zo in het tabelletje van Intex.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Kwam er vandaag achter dat de W’eau warmtepomp ook een 230V aansluiting heeft waar een pomp aan gehangen kan worden. Deze wordt dan automatisch ingeschakeld als de warmtepomp ingeschakeld wordt.
Iemand enig idee of het goed gaat als je de pomp (op dezelfde groep) separaat inschakelt als je bijvoorbeeld alleen wilt filteren en niet wilt verwarmen?
Zie pagina 34 in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Vandaag kwam de poollab binnen.
Even getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orrvJjJjy14_un7uKQ7VNw_afs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JqPWkJ61XnpXxh5mnp6DHt0f.png?f=fotoalbum_large
pH 7,99 , tweede keer 7,93 (netjes met zo'n spuitje 10ml erin gedaan ipv ff water pakken op gevoel haha)
Chloorvrij 3,33 mg
Chloor totaal 3,51
Cyanzuur 1mg/l (zou dat kunnen kloppen :? )
T-Alka OR, error does not compute, off the charts, dus boven de 300...

Dat wist ik al. Maar zo hoog?
En dat komt rechtstreeks uit onze kraan in ZO Brabant.

Ik heb nu iig al 1680gr pH- erin gegooid. pH zou morgen 7,2 moeten zijn.
Morgen TA- ophalen en erin gooien. Ben benieuwd hoeveel KG :o

https://www.pooltools.nl/...teit/alkaliteit-min-3-kg/

Als ik hier van uit ga, en stel ik wil mn TA waarde op 140 ppm uit laten komen, en ik zit nu op 400 ( want dit gaf zo'n Al cheapo teststripje aan). Dan zou ik in 32m3 water 12,48 KG TA- erin moeten gooien... 4 emmers a 18 euro lol.

Wat doe ik verkeerd, of wat voor water krijgen we hier uit te kraan... Of is de TA waarde beinvloed door het zout?

edit 3:
https://www.zwembad.be/nl...kaliniteit-op-het-zwembad

Dus waarschijnlijk heeft mijn pH- toevoeging van vanavond helemaal geen nut gehad als mn TA waarde zo hoog is... misschien heeft die 1680 gram maar 7,93 > 7,87 effect op mn pH waarde, ipv 7,93 > 7,2.

[ Voor 53% gewijzigd door FireStarter op 03-08-2022 01:50 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Niek_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:40:
Kwam er vandaag achter dat de W’eau warmtepomp ook een 230V aansluiting heeft waar een pomp aan gehangen kan worden. Deze wordt dan automatisch ingeschakeld als de warmtepomp ingeschakeld wordt.
Iemand enig idee of het goed gaat als je de pomp (op dezelfde groep) separaat inschakelt als je bijvoorbeeld alleen wilt filteren en niet wilt verwarmen?
Ik heb de 13KW versie. Hij slaat af als er geen flow is, dus als je ZFP uitstaat. Zodra die aangaat dan gaat de WP ook weer aan. Hopelijk werkt de wifi functie wel goed bij jou. Bij mij is ie om te janken. Het pairen gaat moeizaam. Daarna stabiel, en ineens is de pairing weg.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Toch ook maar even inchecken hier met meteen een vraag. Vandaag, nadat ik de ingebouwde elektrische zwembadafdekking (Aquadeck) had opengeschoven zag ik plots een blauw lint in het water liggen. Na wat googlen lijkt het te gaan om een dergelijk exemplaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OhsmSYbZPrV56izye2mzU7cjwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7OojvtiABgVKBC8wGDebmNGx.jpg?f=user_large

Ik vermoed dat de lamellen met meerdere linten vastzitten, tegelijkertijd lijkt het mij nodig dit toch zo snel mogelijk te vervangen? Nu is mijn vraag, is dit een klusje wat eenvoudig zelf te doen is? En heeft iemand nog tips bij dit klusje? Idealiter pak ik een duikbril en snorkel voor een onderwaterreparatie en voorkom ik dat het hele zwembad leeg moet. Ik echter geen idee hoe reëel dit is.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
FireStarter schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Ik heb de 13KW versie. Hij slaat af als er geen flow is, dus als je ZFP uitstaat. Zodra die aangaat dan gaat de WP ook weer aan. Hopelijk werkt de wifi functie wel goed bij jou. Bij mij is ie om te janken. Het pairen gaat moeizaam. Daarna stabiel, en ineens is de pairing weg.
Ah, das ook een manier natuurlijk. Al stuur je dan op een storing en wil ik graag even kijken of dat handiger kan.

Grappig, gisteren bericht naar toppy gestuurd over de wifi. Werkt prima totdat je na een weekje ofzo de app weer opent en de warmtepomp verdwenen is uit de app. Op de warmtepomp zelf is het wifi symbool dan nog wel zichtbaar. Gaat dus iets niet goed en het is best irritant als je vanaf afstand de warmtepomp aan wilt zetten en je er eerst fysiek heen moet om de pairing opnieuw te doen. Wifi bereik kan het niet zijn. Warmtepomp staat nog net niet bovenop de router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LostinFFM
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:52
FireStarter schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:45:
Even getest:
[Afbeelding]
pH 7,99 , tweede keer 7,93 (netjes met zo'n spuitje 10ml erin gedaan ipv ff water pakken op gevoel haha)
Chloorvrij 3,33 mg
Chloor totaal 3,51

Als ik hier van uit ga, en stel ik wil mn TA waarde op 140 ppm uit laten komen, en ik zit nu op 400 ( want dit gaf zo'n Al cheapo teststripje aan). Dan zou ik in 32m3 water 12,48 KG TA- erin moeten gooien... 4 emmers a 18 euro lol.

Wat doe ik verkeerd, of wat voor water krijgen we hier uit te kraan... Of is de TA waarde beinvloed door het zout?

edit 3:

Dus waarschijnlijk heeft mijn pH- toevoeging van vanavond helemaal geen nut gehad als mn TA waarde zo hoog is... misschien heeft die 1680 gram maar 7,93 > 7,87 effect op mn pH waarde, ipv 7,93 > 7,2.
Ik zou na een nieuwe pH meeting eerst ook gelijk je TA meten. TA beweegt zich parallel met de pH. Om je TA omlaag te krijgen moet je pH- toevoegen, wat je reeds gedaan hebt.

Ik had bij een pH van 7.58 een TA meeting van OR. Na pH terug op 7,36 te hebben gebracht, was TA 195 mg/l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipkip90
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:16
Weet iemand een goede temperatuur meter, waarbij je de aflees unit buiten het zwembad kunt ophangen en met sensor in het water?

Ik wil graag met het solar zeil en afdekzeil erop, kunnen aflezen wat de temperatuur is. Alle sensoren die ik tegenkom zijn van die dingen die in het water dobberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:46
Hipkip90 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:15:
Weet iemand een goede temperatuur meter, waarbij je de aflees unit buiten het zwembad kunt ophangen en met sensor in het water?

Ik wil graag met het solar zeil en afdekzeil erop, kunnen aflezen wat de temperatuur is. Alle sensoren die ik tegenkom zijn van die dingen die in het water dobberen.
ik gebruik een shelly om de zfp te sturen, en daaraan heb ik een temp sensor hangen.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
LostinFFM schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:42:
[...]

Ik zou na een nieuwe pH meeting eerst ook gelijk je TA meten. TA beweegt zich parallel met de pH. Om je TA omlaag te krijgen moet je pH- toevoegen, wat je reeds gedaan hebt.

Ik had bij een pH van 7.58 een TA meeting van OR. Na pH terug op 7,36 te hebben gebracht, was TA 195 mg/l.
Inderdaad, vanmorgen weer een test gedaan.
pH naar 7,31
TA naar 134 :*)
Gelukkig dus.

Wat is nu verstandig om redelijk geruisloos door de komende maanden te gaan? Is het aan te raden om bijvoorbeeld het zoutsysteem ipv 7 uur per dag standaard 8 uur per dag te laten draaien, of zelfs 9?

Of beter anticiperen op het weer. Mocht er weer een hittegolf(je) zijn proactief de boost modus aan. pH iedere dag checken?

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
FireStarter schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Net reactie van Toppy ontvangen met daarin een vraag en een suggestie:
- is er voldoende WiFi-bereik op de locatie van de warmtepomp? (Jazeker en hij heeft ook gewoon nog verbinding gezien het WiFi-icoontje op de warmtepomp);
- of ik 2 andere apps kan proberen. Zojuist geïnstalleerd en gekoppeld, eens zien of die langer blijven werken. (Tuya Smart app of de Smarter Pool app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
pven schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Ik heb nog wat tijd erbij onderhandeld. :D

Ik heb de ZFP weer schoon gemaakt, de drijver eruit gehaald (want daar zaten 7 tabletten van 20 gram in), en anti-alg van Cranenbroek erin gedaan (iets meer dan 200ml conform het voorschrift). Dat heb ik ongeveer twee uur geleden gedaan. Het water lijkt nu zo waar wat witter te worden. Ik heb dus wat hoop!

Paar dagen terug had ik ook wit water, totdat ik de groene aanslag van de zijkant af wilde halen. Toen werd het groen. Stel dat dat witte water doorzet, wat is dan verstandig?

Update: ik was er klaar mee. Inderdaad: hoeveel chemie wil je erin gooien. Zwembad is nu bijna leeg, straks eens poetsen en weer gaan vullen.
Hehe, nu maar zorgen dan dat het weer niet gebeurd :9.
Niek_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:40:
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je spreekt over het aansluiten van je waterpomp op je wp en dus samen in/uit schakelen.
Vervolgens vraag je of het ook goed gaat als je de pomp apart schakelt op de zelfde groep?

Sluit je de waterpomp op je wp dan zal je waterpomp uit gaan wanneer er niet verwarmt wordt, je kan dus niet apart filteren zonder te verwarmen...
FireStarter schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:45:
Even getest:
[Afbeelding]
Chloorvrij 3,33 mg
Chloor totaal 3,51

edit 3:

Cyaanzuur 1mg/l klopt gewoon, immers maak je gebruik van zout zonder Cyaazuur erin.
Niks mis mee, Cyaanzuur krijg je overigens niet meer uit het water behalve door water te verversen...

Verder zou ik even wachten en kijken wat je pH doet, dan weer TA meten.

Is het water zelf wel gewoon schoon/helder?
Sjoerd schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:57:
Toch ook maar even inchecken hier met meteen een vraag. Vandaag, nadat ik de ingebouwde elektrische zwembadafdekking (Aquadeck) had opengeschoven zag ik plots een blauw lint in het water liggen. Na wat googlen lijkt het te gaan om een dergelijk exemplaar:

[Afbeelding]

Ik vermoed dat de lamellen met meerdere linten vastzitten, tegelijkertijd lijkt het mij nodig dit toch zo snel mogelijk te vervangen? Nu is mijn vraag, is dit een klusje wat eenvoudig zelf te doen is? En heeft iemand nog tips bij dit klusje? Idealiter pak ik een duikbril en snorkel voor een onderwaterreparatie en voorkom ik dat het hele zwembad leeg moet. Ik echter geen idee hoe reëel dit is.
Wellicht in de handleiding checken waar deze lint hoort en hoe je deze moet installeren/vervangen, dan kan je zelf inschatten of dit een klusje is dat je zelf kan doen of niet.
FireStarter schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Inderdaad, vanmorgen weer een test gedaan.
pH naar 7,31
TA naar 134 :*)
Gelukkig dus.

Wat is nu verstandig om redelijk geruisloos door de komende maanden te gaan? Is het aan te raden om bijvoorbeeld het zoutsysteem ipv 7 uur per dag standaard 8 uur per dag te laten draaien, of zelfs 9?

Of beter anticiperen op het weer. Mocht er weer een hittegolf(je) zijn proactief de boost modus aan. pH iedere dag checken?
Ahh mooi dat het in orde is.

8u per dag is niet eens genoeg bij warme dagen en wanneer er veel gezwommen wordt.

Beter dan gewoon pro actief gaan boosten.

En natuurlijk blijven meten, houd rekening dat je geen Cyaanzuur in je bad hebt.
De zon erop en het chloor vervliegt waar je bij staat :+. Beetje extreem maar vergis je niet hoe snel je chloor weg is... (en dus optijd pro actief boosten cq chloor produceren).
Niek_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

- is er voldoende WiFi-bereik op de locatie van de warmtepomp? (Jazeker en hij heeft ook gewoon nog verbinding gezien het WiFi-icoontje op de warmtepomp);
- of ik 2 andere apps kan proberen. Zojuist geïnstalleerd en gekoppeld, eens zien of die langer blijven werken. (Tuya Smart app of de Smarter Pool app).
Ik maak gebruik van de Smarter Pool app en werkt top, na 2 jaar staat ie er nog netjes in.
Heb dan wel geen W'eau, dus als dat niet goed werkt ligt het niet aan de app :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Jazsie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Hehe, nu maar zorgen dan dat het weer niet gebeurd :9.

[...]

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je spreekt over het aansluiten van je waterpomp op je wp en dus samen in/uit schakelen.
Vervolgens vraag je of het ook goed gaat als je de pomp apart schakelt op de zelfde groep?

Sluit je de waterpomp op je wp dan zal je waterpomp uit gaan wanneer er niet verwarmt wordt, je kan dus niet apart filteren zonder te verwarmen...

[...]

Cyaanzuur 1mg/l klopt gewoon, immers maak je gebruik van zout zonder Cyaazuur erin.
Niks mis mee, Cyaanzuur krijg je overigens niet meer uit het water behalve door water te verversen...

Verder zou ik even wachten en kijken wat je pH doet, dan weer TA meten.

Is het water zelf wel gewoon schoon/helder?

[...]

Wellicht in de handleiding checken waar deze lint hoort en hoe je deze moet installeren/vervangen, dan kan je zelf inschatten of dit een klusje is dat je zelf kan doen of niet.

[...]

Ahh mooi dat het in orde is.

8u per dag is niet eens genoeg bij warme dagen en wanneer er veel gezwommen wordt.

Beter dan gewoon pro actief gaan boosten.

En natuurlijk blijven meten, houd rekening dat je geen Cyaanzuur in je bad hebt.
De zon erop en het chloor vervliegt waar je bij staat :+. Beetje extreem maar vergis je niet hoe snel je chloor weg is... (en dus optijd pro actief boosten cq chloor produceren).

[...]

Ik maak gebruik van de Smarter Pool app en werkt top, na 2 jaar staat ie er nog netjes in.
Heb dan wel geen W'eau, dus als dat niet goed werkt ligt het niet aan de app :).
Beetje onduidelijk verwoord, nieuwe poging die het misschien wat (on-)duidelijker kan maken :)
Heb de warmtepomp en de ZFP voor de doorstroming. Beiden op een apart stopcontact en beiden moet ik apart inschakelen. De warmtepomp kan ik via de app op afstand inschakelen de ZFP niet, die moet ik nog handmatig aanzetten. Net even jammer als je niet thuis bent maar de boel wel wilt verwarmen, dat gaat nu niet.
Nu zag ik dat de warmtepomp ook een 230V uitgang voor een ZFP heeft die ingeschakeld wordt als de warmtepomp aan staat. Dan is het probleem van op afstand inschakelen ook verholpen.
Waar ik alleen mee zat is dat ik ook regelmatig de ZFP aan heb als de wartempomp niet aan is, ben benieuwd of ik die parallel kan voeden met 230V vanaf een geschakeld stopcontact of dat de warmtepomp dat niet leuk gaat vinden. Ik denk dat het goed moet gaan, ook als ze onverhoopt allebei inschakelen als ik ze op dezelfde groep het zitten in de meterkast. Maar was even benieuwd of iemand dit al eens geprobeerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Niek_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Tot nu toe is het koppel proces nogal vaag gebleven. Als ik de WP WiFi reset met power+^+v, Dan blinkt WiFi ook maar een seconden of 5-10. Ondertussen is de app aan het zoeken en vind het niets. Ook last van gehad?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:26
mijn scuba 2 geeft aan dat de chloorwaarde te hoog is, zwembad zit hier nu toch al de hele dag in de volle zon, maar verlaagt nog altijd niet. Heb ook al water toegevoegd... Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 23:01
Ons zwembad (Intex 450x220X84) staat met de Intex zandfilterpomp (Intex Krystal Clear 26644 Sand filter system 4.5 m³ for pools up to 18,000 l). Loopt water in nu, zal nog wel even duren...

Nu ben ik aan het uitzoeken hoeveel chloor er op 7.000 liter water toegevoegd moet worden. Ik lees hier op het forum alleen maar in gram en tabletten maar wij hebben vloeibaar chloor, zie onderstaande foto.

Iemand hier ervaring met vloeibaar chloor en hoe de verhoudingen moeten zijn? BVD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmKPQETfF0TmzmRHQDI6SE_AAZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SKHeJOlwZWZ5bAd1RsT0f22.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:04
Welke chloortabletten gebruiken jullie, van welk merk?
Sowieso op zoek naar all-in-one tabletten voor mooi helder en zacht water.

Ik had ergens eens gelezen van een bepaald merk maar kan niet op de naam komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:26

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Niek_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Beetje onduidelijk verwoord, nieuwe poging die het misschien wat (on-)duidelijker kan maken :)
Heb de warmtepomp en de ZFP voor de doorstroming. Beiden op een apart stopcontact en beiden moet ik apart inschakelen. De warmtepomp kan ik via de app op afstand inschakelen de ZFP niet, die moet ik nog handmatig aanzetten. Net even jammer als je niet thuis bent maar de boel wel wilt verwarmen, dat gaat nu niet.
Nu zag ik dat de warmtepomp ook een 230V uitgang voor een ZFP heeft die ingeschakeld wordt als de warmtepomp aan staat. Dan is het probleem van op afstand inschakelen ook verholpen.
Waar ik alleen mee zat is dat ik ook regelmatig de ZFP aan heb als de wartempomp niet aan is, ben benieuwd of ik die parallel kan voeden met 230V vanaf een geschakeld stopcontact of dat de warmtepomp dat niet leuk gaat vinden. Ik denk dat het goed moet gaan, ook als ze onverhoopt allebei inschakelen als ik ze op dezelfde groep het zitten in de meterkast. Maar was even benieuwd of iemand dit al eens geprobeerd had.
Hoi Niek,

Ik heb ook de Weau. Je circulatiepomp aan de WP kan echter mag je circulatiepomp niet meer dan 250Watt trekken anders ben ik bang dat je printplaat het begeeft. (staat in de gebruiksaanwijzing)
Voor wat betreft de WiFi, the same here. Zeer instabiel en kreeg h'm op een gegeven moment niet meer gepaired, terwijl die wel in het domein stond. Nas veel proberen uiteindelijk weer gelukt.

De handeling die bij mij werkte:
WP uit en van de stroom af
WP aan
WP WiFi reset.
App op telefoon starten en in pairing mode zetten en laten zoeken.
Dan weer WiFi reset.
Als het goed is gaat ie dan opnieuw pairen. WiFi icoon knippert ca. 5-8 seconden
Bij mij lukte het toen en was ie weer gekoppeld.
1 week verder en hij was weer ontkoppeld....
bovenstaande handelingen uitgevoerd en hij was weer via de app te bedienen.

Ja de WiFi is niet echt stabiel en Toppy is helaas niet zo Toppy met support hierin.
Lieten me ook van alles doen maar heb wel een melding laten maken dat als het zich blijft voordoen ze de WP mogen omruilen of nieuwe WiFi module.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Hipkip90 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:15:

Daar zijn er tig van te koop, zoals:
https://nl.aliexpress.com...2112000020659221271%21sea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vjenne-ICT schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:40:
Ons zwembad (Intex 450x220X84) staat met de Intex zandfilterpomp (Intex Krystal Clear 26644 Sand filter system 4.5 m³ for pools up to 18,000 l). Loopt water in nu, zal nog wel even duren...

Nu ben ik aan het uitzoeken hoeveel chloor er op 7.000 liter water toegevoegd moet worden. Ik lees hier op het forum alleen maar in gram en tabletten maar wij hebben vloeibaar chloor, zie onderstaande foto.

Iemand hier ervaring met vloeibaar chloor en hoe de verhoudingen moeten zijn? BVD.

[Afbeelding]
Bij het opstarten wanneer er dus nog geen enkel chloor in zit mag je uit gaan van 1 liter per 1m3 water, dus in dit geval 7 liter om het op peil te brengen.

Vervolgens 280-350ml per dag om het op peil te houden (ongeveer 40-50ml per 1m3 per dag).
Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het weer/zonne stralingen en zwembad gebruik.

Regelmatig water waardes meten is dus zeker geen slecht idee.

Neem aan dat je een doseersysteem hebt of dergelijke want met de hand dit bijhouden is niet erg handig werk...
SmalleSmets schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:54:
Welke chloortabletten gebruiken jullie, van welk merk?
Sowieso op zoek naar all-in-one tabletten voor mooi helder en zacht water.

Ik had ergens eens gelezen van een bepaald merk maar kan niet op de naam komen.
Meest gebruikte zijn 20gram long in een drijver en 200gram long in een inline dispenser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:25
Vjenne-ICT schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:40:

[Afbeelding]
Bij mij staat dit op kan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YimpwToyC9R_xCHXBzCp1ID23Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9fNLcd5wvXigUDrWFnm1I0S.jpg?f=fotoalbum_large
Dus dan zou je 7x20 = 140ml chloor nodig hebben voor 3mg/L.
(Ik heb natriumhypochloriet 12.5%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-07 14:59
Jazsie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Meest gebruikte zijn 20gram long in een drijver en 200gram long in een inline dispenser.
Ik gebruik de 200gram long in een (grote) drijver op een bad van 10m3 en dat werkt perfect. Bijna geen omkijken naar, na een week of 3 nieuw tablet erin en je kunt weer vooruit. Chloor gehalte over het algemeen iets aan de hoge kant maar dat vind ik niet heel erg, vooralsnog geen alg gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
[...]

Aparte situatie, alg zou niet mogen onstaan als je Chloor ruim boven niveau is. pH op 7.2?

Zo te lezen wordt het water ook goed "gemix".

Hoe vaak filter je eigenlijk? Neem aan nu non-stop?
In de categorie beter laat dan nooit ;) ik heb het even laten rusten in het bad allemaal want iedere dag kijken werd ik helemaal gek van.. de pool lab is ook binnen dus daar kan ik mee aan de slag. Ik filter inderdaad 24/7 en het water is helder alleen lijkt er toch op de rand alg te groeien ondanks dat de waarde best mooi zijn nog. Chloor is een beetje laag maar dat komt door de zonnige dag. Alka is trouwens helemaal drama dus dat zal een fors werkje worden om te herstellen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f37FVjT2ku4kzCLrCnF-Lx_Uj-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jj8cn90MSQKsVnryfF1aZm12.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:25
SnoozeOperator schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:51:
[...]

In de categorie beter laat dan nooit ;) ik heb het even laten rusten in het bad allemaal want iedere dag kijken werd ik helemaal gek van.. de pool lab is ook binnen dus daar kan ik mee aan de slag. Ik filter inderdaad 24/7 en het water is helder alleen lijkt er toch op de rand alg te groeien ondanks dat de waarde best mooi zijn nog. Chloor is een beetje laag maar dat komt door de zonnige dag. Alka is trouwens helemaal drama dus dat zal een fors werkje worden om te herstellen..

[Afbeelding]
Ik denk dat je cyaanzuur te hoog is. Volgens: https://www.zwembad.be/nl/blog/te-veel-cyaanzuur-het-zwembad werkt chloor niet meer als het boven de 70 mg/L is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
bleekie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Ik denk dat je cyaanzuur te hoog is. Volgens: https://www.zwembad.be/nl/blog/te-veel-cyaanzuur-het-zwembad werkt chloor niet meer als het boven de 70 mg/L is.
Meningen verschillen, (ver)boven de 70 is sowieso te hoog maar het is even niet anders door de 5 chloor shocks die ik heb moeten doen dus het valt me eigenlijk nog mee haha. Ik ga zo even stofzuigen en backwashen dus dan kan er weer vers water bij al gaan de waarde dan behoorlijk op de schop aangezien er vers water bij komt, chloor bij moet en de TA omhoog moet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik merk dat ik de afgelopen dagen 'groen water'-vrees heb ontwikkeld. :o

Vandaag hebben we het zwembad helemaal leeg laten lopen, daarna goed gepoetst, weer gevuld en de zfp aan geslingerd. Daarna een paar chloortabletten erin gedaan, en iets later nog wat Ph+. Straks gaat de zfp weer uit Morgenavond ga ik weer eens meten hoe het ervoor staat. Sinds het bad gevuld is, denk ik heel de tijd een groene gloed te zien. Maar ik weet vrij zeker dat het tussen mijn oren zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

pven schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:35:

Vandaag hebben we het zwembad helemaal leeg laten lopen, daarna goed gepoetst, weer gevuld en de zfp aan geslingerd. Daarna een paar chloortabletten erin gedaan, en iets later nog wat Ph+. Straks gaat de zfp weer uit Morgenavond ga ik weer eens meten hoe het ervoor staat. Sinds het bad gevuld is, denk ik heel de tijd een groene gloed te zien. Maar ik weet vrij zeker dat het tussen mijn oren zit.
Komt door de groene baden hier steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sFBVQBn2w278QvsCV-kK0To0-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yV6yEFZNJxQ3mQU0l5QnpAVj.jpg?f=fotoalbum_large
Hier wordt er volop gebruik van gemaakt.

Watertekort geen last van in elk geval. Deze is afgelopen mei al gevuld. En die staat tot t laatste weekend van augustus zeker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-07 23:01
Jazsie schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Bij het opstarten wanneer er dus nog geen enkel chloor in zit mag je uit gaan van 1 liter per 1m3 water, dus in dit geval 7 liter om het op peil te brengen.

Vervolgens 280-350ml per dag om het op peil te houden (ongeveer 40-50ml per 1m3 per dag).
Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van het weer/zonne stralingen en zwembad gebruik.

Regelmatig water waardes meten is dus zeker geen slecht idee.

Neem aan dat je een doseersysteem hebt of dergelijke want met de hand dit bijhouden is niet erg handig werk...

[...]

Ik had er gisteren een liter in gedaan, maar moet dus veel meer zijn. Ga er 6 liter bij ingooien. Bedankt voor het meedenken en het uitgebreide antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-06 22:55
Wij hebben een simpel, niet al te groot zwembad staan. Een type, dat ook geen aansluitingen voor een filter heeft. De slangen van het filter gaan er na het zwemmen "los" in. De een wat meer geforceerd richting de bodem en de ander net in het water. Verder geen chloor, want dat geeft voor onze zoon teveel problemen. Gaat ons er om dat het water gefilterd word qua troep en het water in beweging blijft. Vooral dat laatste is belangrijk, dan kan het zwembad langer blijven staan.

Voor een fatsoenlijk zwembad zoals ik hier soms de grote Intexen voorbij zie komen hebben we helaas geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
SnoozeOperator schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Meningen verschillen, (ver)boven de 70 is sowieso te hoog maar het is even niet anders door de 5 chloor shocks die ik heb moeten doen dus het valt me eigenlijk nog mee haha. Ik ga zo even stofzuigen en backwashen dus dan kan er weer vers water bij al gaan de waarde dan behoorlijk op de schop aangezien er vers water bij komt, chloor bij moet en de TA omhoog moet 😅
Ok de bijsturing van gisteren heeft wat mij betreft het gewenste effect gehad, TA is ongeveer waar ik gemikt had maar de PH is natuurlijk nu ook weer hoog. Wat is nu handig om te doen want als ik de PH weer ga minnen dan gaat de TA ook weer naar beneden. Blijft dit een spelletje van PH verlagen en TA verhogen tot het binnen de perken valt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/871nyJGlaWH9FuAgQT46_9jQLdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aesT2wEiunBvsrHHiWAskqkS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
SnoozeOperator schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Ok de bijsturing van gisteren heeft wat mij betreft het gewenste effect gehad, TA is ongeveer waar ik gemikt had maar de PH is natuurlijk nu ook weer hoog. Wat is nu handig om te doen want als ik de PH weer ga minnen dan gaat de TA ook weer naar beneden. Blijft dit een spelletje van PH verlagen en TA verhogen tot het binnen de perken valt?
Ik heb het antwoord zelf al :+ de PH zou 0.8 naar beneden moeten wat effectief op mijn bad 288 gram PH- moet zijn alleen "mag" ik maar +-135 per keer doen per behandeling dus heb er de helft van gemaakt om rond de 7.6 uit te komen en toch iets meer te doseren dan officieel "mag" wat uiteindelijk de TA maar met 20 zou moeten verlagen dus we gaan het morgen weer zien aangezien er 12 uur tussen moet zitten :O Weet overigens iemand wat de reden is dat je maar beperkt mag doseren?

[ Voor 3% gewijzigd door SnoozeOperator op 04-08-2022 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
pven schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:35:

Ken het, dus misschien was het water gewoonweg schoon :o :o :+ :+.
SnoozeOperator schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

[Afbeelding]
Zou niet te druk maken om je TA, waarde is prima.
Belangrijk is om je PH op orde te brengen want pH op 8 = geen actief chloor meer

7,2 = perfect
7,2 - 7,6 = 50% actief chloor
7,6 - 7,8 = minder tot geen actief chloor
7.8+ = geen actief chloor.

Heel fijn dat je nu aardig wat chloor erin hebt zitten maar het doet niks...
SnoozeOperator schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:24:
[...]
Ik heb het antwoord zelf al :+ de PH zou 0.8 naar beneden moeten wat effectief op mijn bad 288 gram PH- moet zijn alleen "mag" ik maar +-135 per keer doen per behandeling dus heb er de helft van gemaakt om rond de 7.6 uit te komen en toch iets meer te doseren dan officieel "mag" wat uiteindelijk de TA maar met 20 zou moeten verlagen dus we gaan het morgen weer zien aangezien er 12 uur tussen moet zitten :O Weet overigens iemand wat de reden is dat je maar beperkt mag doseren?
Reden voor beperkt doseren is zodat het water erop kan reageren. Daarnaast klopt de berekening niet altijd.

Stel je zou 288gram moeten doen om dus pH 0,8 te laten zakken.
Doe je het in 1x dan zou het zomaar zijn dat je pH met 1+ zakt.

Zelf heb ik altijd gewoon gelijk gedaan en nooit echt problemen mee gehad :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-07 11:35
ik geef het persoonlijk op met die klote strips..

ik heb deze gekocht met de hoop dat het via zo'n app op de telefoon wat makkelijker zou zijn..
https://www.toppy.nl/prod...artphone-test-strips.html

Leuk die app, maar die klote camera werkt 99% van de tijd niet goed met de focus omdat hij schakelt tussen super macro etc en dit niet zelf te beïnvloeden is.

en dan pakt hij hem een keer, nou dan zijn de resultaten echt mijlen ver van de andere strips...
PH zou 8.6 zijn (verklaart wellicht wel waarom die zoutsysteem bijna geen chloor erin krijgt.. maar dan zouden de andere strips dus voor geen meter deugen?) en de andere waardes zoals alkaline zou over de 200 zijn terwijl die normale strips zouden aangeven tussen de 100 en 150..

Tevens heb ik geen idee welke van deze ik moet selecteren (staat ook nergens)
Dichloor 56%
Vloeibaar Chloor
Lithiumhypochloriet
Calciumhypochloriet
Dichloor 62%
Trichloor

volgend jaar maar een pool lab aanschaffen, de vrouw zag hem nu op het scherm staan en begon al te foeteren :X ;w .

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-07 09:07
Sjoerd schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:57:

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de lamellen
met meerdere linten vastzitten, tegelijkertijd lijkt het mij nodig dit toch zo snel mogelijk te vervangen? Nu is mijn vraag, is dit een klusje wat eenvoudig zelf te doen is? En heeft iemand nog tips bij dit klusje? Idealiter pak ik een duikbril en snorkel voor een onderwaterreparatie en voorkom ik dat het hele zwembad leeg moet. Ik echter geen idee hoe reëel dit is.
Dat 'kan' een vervelend klusje zijn weet ik uit ervaring... afhankelijk van de breedte van je zwembad/dek zul je waarschijnlijk minimaal 3 tot 5 linten er aan hebben zitten (ik heb er 4) deze zitten om de buismotor heen en trekken de lamellen netjes recht onder water en zorgen er uiteraard voor dat deze netjes recht worden opgerold. Als je die aan 1 kant bijvoorbeeld mist is er een risico dat hij scheef wordt opgerold, dat gaat het dek niet fijn vinden.

Elk zo'n lint zit waarschijnlijk met 1 kunstof schroef/bout vast in de buismotor, aan de andere kant van het lint zit een lus, die lus zit om de laatste/eerste (is maar net hoe je het bekijkt :)) lamel heen geschoven. Om die er weer omheen te krijgen moet je dus de eerste lamel loshalen van de rest. Als het lint aan de buitenkant zat, hoef je de lamel dus maar een klein stukje los te maken, zit hij in het midden gaat het wat lastiger worden. De lamellen uit elkaar krijgen is een lastig karweitje, je moet de slag even te pakken hebben.

Even benieuwd welke kant van het lint dan kapot is gegaan... zat hij nog aan de buismotor vast, of nog aan de lamel? Als hij aan beide kanten los is is het wel heel vreemd. Wellicht is aan de buiskant de bout alleen maar losgekomen, dan zal die nog ergens moeten ronddwalen in je bad of filter...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
TonCoronel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:48:
[...]
*knip*

Even benieuwd welke kant van het lint dan kapot is gegaan... zat hij nog aan de buismotor vast, of nog aan de lamel? Als hij aan beide kanten los is is het wel heel vreemd.
Bedankt voor alle uitleg! Ik had toevallig gisteren maar mijn stoute snorkel en duikbril uit de kast gehaald om te kijken. Dit was achteraf een niet al te best idee, hoewel het nu goed ging... Ik ben namelijk met het gesloten dek eronder door gedoken tot ik achter de buizenmotor kwam om daar met de snorkel onder het zwemplateau een stukje omhoog te kunnen komen.

Het is inderdaad precies hoe je het ook schetste. De laatste lamel zit vast met een 5 tal linten welke met een lus om de laatste lamel zitten. De lamellen loskrijgen van elkaar is mij tot nu toe niet gelukt, misschien ben ik ook te voorzichtig...

Het witte kunststof schroefje zat nog netjes vast met een stukje lint, net als de lus van het lint bij de laatste lamel. Hij is dus echt aan beide kanten afgebroken... mijn vermoeden is dat hij eerder een keer is afgescheurd bij de lamel en vervolgens ergens vast is komen te zitten waardoor hij ook bij de motor is kapot gescheurd. Het is de meest buitenste lamel.

To be continued...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Omdat ik eigenlijk liever zelf mijn huiswerk doe maar door de bomen het bos niet meer zie toch maar even de vraag hier:

Ik wil voor ons Intex Prism bad (366*100) een ZFP aanschaffen met een budget van € 200 tot € 250.

Ik kom vanalles tegen (Intex, Toppy, Best way, enz. enz.) maar ook van alles wel slechtere reviews, met name over geluidsproductie en lekkende aansluitingen.

Ik begrijp dat ik voor dit budget concessies zal moeten doen maar wat zouden jullie adviseren als het beste van het slechte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoozeOperator
floriske.nl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:11:
Omdat ik eigenlijk liever zelf mijn huiswerk doe maar door de bomen het bos niet meer zie toch maar even de vraag hier:

Ik wil voor ons Intex Prism bad (366*100) een ZFP aanschaffen met een budget van € 200 tot € 250.

Ik kom vanalles tegen (Intex, Toppy, Best way, enz. enz.) maar ook van alles wel slechtere reviews, met name over geluidsproductie en lekkende aansluitingen.

Ik begrijp dat ik voor dit budget concessies zal moeten doen maar wat zouden jullie adviseren als het beste van het slechte?
Volgens mij valt dat kwa consessies met dat budget wel mee hoor.. in principe als je ZFP de inhoud van het bad in een uur kan filteren dan zit je lekker. Als ik het goed heb gaat er zo'n 8.5kuub in jou bad dus https://www.toppy.nl/prod...rpomp-7200-liter-uur.html of de 10m3 variant is dikke prima. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de intex ZFP's en kan je ook zeker glas of glasparels als filtermedium aanraden..
Pagina: 1 ... 115 ... 181 Laatste