|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Denk dat je waardes nog niet goed zijn.pven schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:15:
[...]
Hmm, mijn water blijft melkachtig. De pomp staat sinds begin deze middag uit, maar er lijkt werkelijk niets te gebeuren.
Waardes checken en bij sturen en zoals @renzo4000 ook aangaf filterpomp weer aanzetten.
Aangezien je papieren filter hebt, deze regelmatig checken en schoonmaken.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Als ze er lang in gezetn hebben, dan is water troebeler, en na een dagje zie je dat dat troebel/vuil op de bodem ligt... Stofzuigen lukt zeer moeizaam, zodra je daar tegenkomt, verspreid het weer
Chloor/ph is ok, filteren helpt ook niet, daar het op de bodem ligt
Chrystal clear vloeibaar ook geprobeerd, maar helpt ook niet
Tips zijn welkom :-)
ik gebruik zo een setje:
https://www.bol.com/be/nl...UpCLjCQgPSvAaAgS_EALw_wcB
maar volgens mij gaat dat troebel water gewoon door de pomp heen, omdat het zo fijn is
in de zandfilter pomp zitten zo van die bollen
Aan de stofzuiger zal het dan niet liggen, misschien de "sok" in die zuiger vervangen voor een variant die fijner vuil opvangt ?NoFate schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:34:
[...]
ik gebruik zo een setje:
https://www.bol.com/be/nl...UpCLjCQgPSvAaAgS_EALw_wcB
maar volgens mij gaat dat troebel water gewoon door de pomp heen, omdat het zo fijn is
in de zandfilter pomp zitten zo van die bollen
ja, dat kan ik idd doen, maar het is zodra ik tegen dat vuil kom, dwarrelt het al, de pomp is 4m , mss net niet sterk genoeg om krachtig te zuigen?Plenkske schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Aan de stofzuiger zal het dan niet liggen, misschien de "sok" in die zuiger vervangen voor een variant die fijner vuil opvangt ?
Ik was aan het denken om deze te kopen? zodat het gaat samenvlokken? zodat het grotere stukken worden
https://www.toppy.be/prod...tablets-18-tabletten.html
Het samenvlokken zou ik ook niet weten.
De slang methode gebruiken.NoFate schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:02:
Snel vraagje, intex van 4*2 hier, met zandfilter pomp
Als ze er lang in gezetn hebben, dan is water troebeler, en na een dagje zie je dat dat troebel/vuil op de bodem ligt... Stofzuigen lukt zeer moeizaam, zodra je daar tegenkomt, verspreid het weer
Chloor/ph is ok, filteren helpt ook niet, daar het op de bodem ligt
Chrystal clear vloeibaar ook geprobeerd, maar helpt ook niet
Tips zijn welkom :-)
Tuinslang geheel vullen met water, vervolgens 1 kant in het water laten waarmee je de bodem mee doet zuigen, ander kant eruit. door de zwaartekracht zal langzaam het water uit de slang komen en met de andere kant kan je heel rustig zuigen
Niet te doen bij een groot bad maar bij een 4x2 bad kan dat prima en omdat het langzaam gaat zal de boel niet gaan opwaaien in het water
Of gewoon vlokmiddel, betere zuiger gebruiken
Nee, de stofzuiger die hij heeft werkt al veel beter.Jazsie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:11:
[...]
De slang methode gebruiken.
Tuinslang geheel vullen met water, vervolgens 1 kant in het water laten waarmee je de bodem mee doet zuigen, ander kant eruit. door de zwaartekracht zal langzaam het water uit de slang komen en met de andere kant kan je heel rustig zuigen.
Niet te doen bij een groot bad maar bij een 4x2 bad kan dat prima en omdat het langzaam gaat zal de boel niet gaan opwaaien in het water.
Of gewoon vlokmiddel, betere zuiger gebruiken... maar dat kost weer geld.
@NoFate heeft vast wel een tuinslang liggen om te proberen.
Vlokmiddel etc kopen kan altijd nog he
Daarmee verspreid je nog veel meer dan een zuiger zoals de intex zuiger of die hij nu gebruikt met de ZFP.
Misschien heeft iemand hier wat?
Zand, glas of filterbollen?
Wat zijn jullie meningen hierover?
Ik had eerst zand en nu glas van intex zelf maar ik merk wel regelmatig troebel water op nadat de kids erin geweest zijn.
427x100 badje met 4m³ pomp, draait 4u/dag, indien troebel zet ik deze zelfs 8u op.
Ik kom vaak tegen dat je minder glas nodig hebt dan zand, moet je deze dan effectief lager vullen dan met zand, dus niet tot aan de streep of is het gewicht lager?
Ook zeggen ze vlokmiddel toe te voegen bij gebruik van glas, maar de pomp moet ik al regelmatig backwashen omdat de flow helemaal wegvalt.. Dan zal het nog meer verstoppen?
Kwestie van oefenen, en inderdaad het werkt niet altijd maar niet geschoten is altijd mis toch.Plenkske schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:54:
@Jazsie In mijn ervaring werkt die tuinslang methode totaal niet, maar goed...
Daarmee verspreid je nog veel meer dan een zuiger zoals de intex zuiger of die hij nu gebruikt met de ZFP.
Maar meer verspreiden klopt niet, dan doe je het toch echt fout
Leuke tip maar dat is onnodige zooi, indien je pH op 7.2 en je Chloor op niveau houd is er niets aan de hand.Freezhost schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:58:
Kom toevallig dit topic tegen, ik was voorgaande jaren ook altijd aan het rotzooien om ons zwembad helder te houden. Nu gebruik ik AquaFinesse Pool Puck in combinatie met chloortabletten en ik heb er geen omkijken meer naar, af en toe even de bodem stofzuigen maar verder kraakhelder.
Misschien heeft iemand hier wat?
(zeg niet dat het niet werkt, echter kan je ook prima af zonder mits je de rest goed doet).
Heb geen Intex ZFP maar ik gebruik glas in mijn filtervat.SmalleSmets schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:09:
Wat gebruiken jullie in de intex zfp?
Ik had eerst zand en nu glas van intex zelf maar ik merk wel regelmatig troebel water op nadat de kids erin geweest zijn.
427x100 badje met 4m³ pomp, draait 4u/dag, indien troebel zet ik deze zelfs 8u op.
Ik kom vaak tegen dat je minder glas nodig hebt dan zand, moet je deze dan effectief lager vullen dan met zand, dus niet tot aan de streep of is het gewicht lager?
Ook zeggen ze vlokmiddel toe te voegen bij gebruik van glas, maar de pomp moet ik al regelmatig backwashen omdat de flow helemaal wegvalt.. Dan zal het nog meer verstoppen?
75% glas tegenover zand, dus moet er 100kg zand in, dan kan je er nu 75kg glas in doen.
Vlokmiddel laat alle kleine delen in het water samenklonteren zodat het makkelijker op te vangen is door je filter.
Dus ja je zal dan vaker moeten backwashen.
Heb zelf Vitrosphere Nano glasparels erin zitten (deze) en dat werkt vooralsnog fijn, ik heb bij mij gewoon de hele zak erin gedaan wat achteraf gezien wat teveel was, de druk is standaard vrij hoog (nog wel net in het groene gebied) maar loopt eigenlijk nauwelijks op ook bij veel gebruik (bad van 9000l). Hoef dan ook slechts af en toe een backwash te doen (meestal om de 2 weken). Filter draait standaard elke dag 2 uur (6m3 pomp) zodra het lekker weer wordt gaat echter de warmtepomp aan een draait het zolang het nodig is. Water is hier nog niet troebel geweest (uitzondering van zonnebrand op het water) dus het lijkt goed te werken.SmalleSmets schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:09:
Bedoelen we wel hetzelfde ?Jazsie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:16:
[...]
Kwestie van oefenen, en inderdaad het werkt niet altijd maar niet geschoten is altijd mis toch.
Maar meer verspreiden klopt niet, dan doe je het toch echt fout.
Tuinslang aan simpele plastic "zuiger" met een sok eraan ?
Ik heb die 1x geprobeerd, zat toch in een set, maar nee dat gaat echt niet zo goed als de intex elektrische zuiger.
Hetzelfde hier. Ik heb ze netjes gevraagd of ik nog in aanmerking kon komen voor deze actie. En ondanks dat ze me vanwege de eerdere mishaps een mooie korting gegeven hebben op mijn upgrade naar een Fairland warmtepomp, hebben ze me er alsnog eentje toegestuurd.daboemann schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:25:
Heb Toppy nog even gemaild dat ik ook wel graag een pool lab 1.0 wilde ontvangen gezien mijn uitgaven en ook wat er daarbij mis is gegaan (2 van de 3 leveringen waren helaas verkeerd). En net een bevestiging dat hij klaar staat voor verzending, fijne service zo!.
Ik vind dat echt zeer netjes van Toppy!
Ik gebruik zelf Vitrosphere Nano glasparels sinds vorig jaar in mijn ZFP het water kraak helder het hele seizoen en nu dit jaar kraakhelder tot nu toe, de bodem kun je goed zien er zit verlichting in het opzet framezwembad vooral als het donker is kun je goed zien hoe helder het water is.SmalleSmets schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:09:
Daar achter zit een chloordispenser offline variant met 200 gram 5 in 1 tabs 5 stuks.
Van afnemende flow totaal geen last backwashen niet nodig alleen een keer aan het eind van het seizoen, wat er uit komt aan troebel smerig water is haast te verwaarlozen,
Verder zit er aan het zwembad een wandskimmer die zijn voordelen al ruimschoots heeft bewezen en het mandje voorzien van een fijnmazige sok het meeste komt niet in de pomp terecht een voorfilter overbodig eigenlijk van je ZFP.
met nieuwe sok wandskimmer.
:strip_exif()/f/image/MNaBbw791uCB438TabYcMZbh.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo ziet het er uit na 3 weken.
:strip_exif()/f/image/dALZbzDs3ZGT9NTwM6dvoYUc.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle rommel en haren zitten er in voordeel je haren komen ook niet in je ZFP vast te zitten.
Dat zoutsysteem kan dus niet alles aan. Afgelopen dinsdag kwam de klas van mn dochter zwemmen.
Met de wetenschap van nu...
Ik weet niet of het gerelateerd is. Ik heb gister de PH waarde verlaagd naar 7.2 , net een chloorshock toegevoegd. Ben benieuwd of het gaat werken en of het voldoende is..
[ Voor 76% gewijzigd door FireStarter op 26-07-2022 16:53 ]
w00t
Dan moet je meer chloor produceren dan de standaard uurtjes per dag.
Daarbij moet je nog steeds je water waardes testen of pH/Chloor op peil is...
In het eerste jaar leer je het meestJazsie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:03:
Neem aan dat je afgelopen dinsdag je zoutsysteem op turbo hebt gezet in de wetenschap dat het weer warm was en er veel gezwommen zou worden @FireStarter.
w00t
Is zoveel makkelijker als je dat allemaal automatisch in de gaten kan houden met zo'n BlueConnect (je kan zelfs alerts krijgen op Telegram o.i.d. als je het via Home Assistant laat lopen). Als ik hier zie dat m'n chloor te laag is dan gooi ik het systeem altijd nog even een keer extra aan. Tot op heden alleen nog maar zout moeten toevoegen aan het water. Voor de rest niks qua chemicaliën.Jazsie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:03:
Neem aan dat je afgelopen dinsdag je zoutsysteem op turbo hebt gezet in de wetenschap dat het weer warm was en er veel gezwommen zou worden @FireStarter.
:fill(white):strip_exif()/f/image/66NPy2gQ375ON30fVOxriOVU.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Dennahz op 26-07-2022 18:37 ]
Wat heb ik al:
Intex 450x220x75 zwembad
Intex Krystal Clear 26644 Sand filter system 4.5 m³ for pools up to 18,000 l
Intex schoonmaak setjes
Chloorgehalte meetstaafjes
Jerrycan chloor
Wat nog nodig:
- Verloopstukjes voor aansluiten filterpomp (welke raden jullie aan en waar te koop?)
- Verleng buizen tussen zwembad en filterpomp (welke raden jullie aan en waar te koop?)
- Glasparels voor in filterpomp (welke raden jullie aan en waar te koop?)
Vragen:
- Is een verwarmingssetje nog aan te raden? Ik heb niet veel ruimte meer in de tuin, maar zou op overkapping gelegd kunnen worden.
- Ik lees overal dat je beter glasparels dan filterzand kunt gebruiken?
- Hoe lang moet de filterpomp aanstaan, lees overal dat je die niet 24/7 moet laten draaien?
Vul aan als ik nog wat over het hoofd zie. Daarom vraag ik hier ook advies. bij voorbaat dank voor het meedenken!
Nogal ja, zou niet meer zonder automatisch doseer systeem kunnenDennahz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:36:
[...]
Is zoveel makkelijker als je dat allemaal automatisch in de gaten kan houden met zo'n BlueConnect (je kan zelfs alerts krijgen op Telegram o.i.d. als je het via Home Assistant laat lopen). Als ik hier zie dat m'n chloor te laag is dan gooi ik het systeem altijd nog even een keer extra aan. Tot op heden alleen nog maar zout moeten toevoegen aan het water. Voor de rest niks qua chemicaliën.
[Afbeelding]
Welke aansluitingen heeft je huidige bad?Vjenne-ICT schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:19:
Ik ben nieuw hier en heb al wat meegelezen. Ben de nieuwe zwembad spulletjes aan het verzamelen en heb wat vragen. Kom van een 366 rond zwembad met standaard meegeleverde filterpomp. Willen het nu goed aanpakken.
Wat heb ik al:
Intex 450x220x75 zwembad
Intex Krystal Clear 26644 Sand filter system 4.5 m³ for pools up to 18,000 l
Intex schoonmaak setjes
Chloorgehalte meetstaafjes
Jerrycan chloor
Wat nog nodig:
- Verloopstukjes voor aansluiten filterpomp (welke raden jullie aan en waar te koop?)
- Verleng buizen tussen zwembad en filterpomp (welke raden jullie aan en waar te koop?)
- Glasparels voor in filterpomp (welke raden jullie aan en waar te koop?)
Vragen:
- Is een verwarmingssetje nog aan te raden? Ik heb niet veel ruimte meer in de tuin, maar zou op overkapping gelegd kunnen worden.
- Ik lees overal dat je beter glasparels dan filterzand kunt gebruiken?
- Hoe lang moet de filterpomp aanstaan, lees overal dat je die niet 24/7 moet laten draaien?
Vul aan als ik nog wat over het hoofd zie. Daarom vraag ik hier ook advies. bij voorbaat dank voor het meedenken!
Als je van/naar 32/38mm moet gaan kan je gebruik maken van Intex Adapter B:
>> https://www.toppy.nl/prod...-zwembaden-met-32-mm.html
Alternatief is je inlaat/uitlaat op je bad vergroten naar 38mm als er nu 32mm in zit:
>> https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
En dus alles in 38mm uitvoeren.
Ik heb zelf gewoon Intex glasparels, er zijn vast betere maar deze was goedkoopste en werkt goed bij mij.
Had ook eerst zand erin zitten.
Verwarmingsmat is je eigen keus, je pomp kan 3m hoog pompen, zou dus moeten kunnen. Je waterflow zal wel flink inzakken.
Mbt filteren, je inhoud van je bad moet je x per dag rondpompen (zie start topic). Ik zelf filter 27/4 op lage snelheid. Het maakt dus niet uit hoe lang je filtert als je maar aan het minimale houd en hoe meer hoe beter uiteraard.
Is de blueconnect echt een meerwaarde? als ik kijk naar de prijs van 400 euro (voor zoutbad) en 100 voor de wifi module (misschien niet nodig)Dennahz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:36:
[...]
Is zoveel makkelijker als je dat allemaal automatisch in de gaten kan houden met zo'n BlueConnect (je kan zelfs alerts krijgen op Telegram o.i.d. als je het via Home Assistant laat lopen). Als ik hier zie dat m'n chloor te laag is dan gooi ik het systeem altijd nog even een keer extra aan. Tot op heden alleen nog maar zout moeten toevoegen aan het water. Voor de rest niks qua chemicaliën.
[Afbeelding]
Ik heb nu een poollab 1.0 en heb eerlijk gezegd al eens zitten kijken naar de blueconnect maar de prijs houd me nog tegen.
Er zijn vast wel goedkopere opties en vind het zelf ook een achterlijk duur apparaat, maar moet wel zeggen dat ik nu veel meer gerust ben over de waterkwaliteit. Ook die automatische alerts via Home Assistant zijn ideaal (is wel even prutsen).akatar schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:01:
[...]
Is de blueconnect echt een meerwaarde? als ik kijk naar de prijs van 400 euro (voor zoutbad) en 100 voor de wifi module (misschien niet nodig)
Ik heb nu een poollab 1.0 en heb eerlijk gezegd al eens zitten kijken naar de blueconnect maar de prijs houd me nog tegen.
Maar goed, of het echt 400 euro waard is... meh. Het is een hoop geld voor wat sensoren. Aan de andere kant bespaar je ook veel geld aan producten om het water handmatig op te meten of anti-alg als het onverhoopt foutgaat. Je zit veel korter op de bal te spelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennahz op 26-07-2022 20:39 ]
Heb al het leidingwerk al nagelopen maar lijkt nergens een lek te zitten. Kan er iets in de pomp zelf zijn waardoor dit ontstaat? Ter vergelijking, voorheen draaide de pomp op 33Hz en was de druk 0.65, nu bij dezelfde frequentie nog maar 0.4. Minimale druk om het chloor goed rond te laten gaan is 0.50 en daarom moet ik de pomp op minimaal 40 Hz zetten wat aanzienlijk meer stroom kost.
Hoop dat het iets is dat ik zelf kan fixen in de pomp anders denk ik dat er een nieuwe moet komen
99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20
Wat mij vooral tegenhoud is dat de sensor of batterij in dat ding ook naar maar eens 2 jaar mee gaat en je dan weer meer dan 100 euro kunt lappenDennahz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:39:
[...]
Er zijn vast wel goedkopere opties en vind het zelf ook een achterlijk duur apparaat, maar moet wel zeggen dat ik nu veel meer gerust ben over de waterkwaliteit. Ook die automatische alerts via Home Assistant zijn ideaal (is wel even prutsen).
Maar goed, of het echt 400 euro waard is... meh. Het is een hoop geld voor wat sensoren. Aan de andere kant bespaar je ook veel geld aan producten om het water handmatig op te meten of anti-alg als het onverhoopt foutgaat. Je zit veel korter op de bal te spelen.
Ik hoop dat er goedkopere alternatieven komen in de toekomst.
Hmzz het gaat toch niet om de druk maar om de flow?martgom schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:20:
Iemand ervaring met een Speck Badu 90/20 die ergens lucht schijnt te pakken en daarom niet goed op druk komt? Sinds een paar maanden maakt hij veel meer geluid dan voorheen.
Heb al het leidingwerk al nagelopen maar lijkt nergens een lek te zitten. Kan er iets in de pomp zelf zijn waardoor dit ontstaat? Ter vergelijking, voorheen draaide de pomp op 33Hz en was de druk 0.65, nu bij dezelfde frequentie nog maar 0.4. Minimale druk om het chloor goed rond te laten gaan is 0.50 en daarom moet ik de pomp op minimaal 40 Hz zetten wat aanzienlijk meer stroom kost.
Hoop dat het iets is dat ik zelf kan fixen in de pomp anders denk ik dat er een nieuwe moet komen
Zet je filter op circulatie stand en je druk gaat nog lager terwijl je flow stuk hoger zal zijn...
Anderzijds als je filter vol vuil zit gaat druk omhoog terwijl de flow lager is...
Staat nergens vermeld maar ik neem even aan dat je de drukmeter van je filtervat uitleest...
De pomp paar minuten op vol vermogen draaien helpt om eventuele lucht uit het systeem te halen.
Zelf draai ik nog lager (10hz) en doe ik 1x per uur op 30hz draaien voor een minuut zodat het water goed mengt.
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 27-07-2022 00:47 ]
Inmiddels 3 dagen van meten, pH verhogen, chloorshock, filteren, bijna dagelijks filter cartridges wisselen en schoonmaken, een halve kilo pH+ en minstens zoveel chloorshock (en dat op nog geen 10m3 water) verder...floriske.nl schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:03:
Na jaren alleen maar kleine opblaas zwembaden gehad te hebben, hebben we dit jaar voor de kids een Intex Prism 366*99 aangeschaft.
Deze staat sinds begin mei en al die tijd heb ik met meten en bijregelen alkaliteit, pH, gebonden- en vrij chloor goed op peil weten te houden.
Echter is er ergens afgelopen week iets mis gegaan en is het water binnen 2 dagen volledig melkwit geworden.
Bij het meten van het water bleek de pH ineens te laag, vrij chloor nul en gebonden chloor véél te hoog.
Dus eerst pH+ toegevoegd om deze weer goed te krijgen en daarna een flinke chloorshock.
Helaas na ruim een dag echter nog steeds zonder het gewenste resultaat. Het water is nog steeds net zo wit. Gebonden chloor is wel gezakt maar nog steeds wat hoog, vrij chloor nog steeds nihil. pH blijft vooralsnog ok.
Wat nu? Nog meer shock? Cyanuurzuur is nog ok dus het kan, maar ga ik er de boel ook mee redden....
Ter info: we gebruiken (nu nog) de standaard pomp met papieren filters welke wekelijks gewisseld worden. De pomp draait de afgelopen dagen 24/7
De bodem is weer zichtbaar maar er zit nog steeds een witte waas in het water.
Bovendien lijkt chloor als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Gisteravond waren gebonden en vrij chloor op orde, vanochtend vrij chloor weer niet 🤔
Ik ben bang dat het toch (deels of geheel) verversen wordt en dan meteen ook maar eens kijken voor een betaalbare zfp. Als ik me goed ingelezen heb zou een 4m3 zfp op 10m3 water voldoende moeten zijn.
Wat is hierin een beetje een goede zet? Die van Intex lees ik over dat deze best wel wat herrie maakt. Hoe doen de sets van Toppy het bijvoorbeeld (DK 310)?
Met in het achterhoofd dat de zfp op een geschakeld WCD gaat draaien.
Iets anders daarnaast:
in de 2,5 maand dat het bad staat heb ik er 1 kg pH+, bijna 1 kg shock en bijna 1 kg chloor tabletten (slow) doorheen gewerkt.
Zijn dit een beetje normale hoeveelheden? Het lijkt me vrij veel op een bad van deze maat maar wie weet valt het wel mee ...
[ Voor 6% gewijzigd door floriske.nl op 27-07-2022 07:25 ]
Ik ga dit vanavond eens proberen. En anders gaat al het water (deels) eruitHellBeast schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:57:
@paQ erg bedankt voor de tip. Het water is van goor groen naar kraakhelder blauw gegaan in 1 nacht. Wel 3 x een backwash gedaan. Heel erg blij. Laat die zon maar komen!!
[Afbeelding]
Edit: een vergelijk:
[Afbeelding]
w00t
Wel je pomp laten aanstaan in de nacht. Dat werkt het beste.FireStarter schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:18:
[...]
Ik ga dit vanavond eens proberen. En anders gaat al het water (deels) eruit
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik gebruik 0 ph spul en 0 shock. Bad blijft met die slow en een enkele Quick tablet gewoon goed.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik wil deze vullen met polysphere.
Volgens de handleiding van ze ZFP:
Gebruik 28g als vervanging van 1kg zand. 36kg moet erin dus 28*36= 1008gr polysphere. (2 dozen)
Dit zit helemaal tot de rand van de ton.
Dit staat ook vermeld op https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html
Volgens de polysphere doos:
Beschrijving: 500gr ipv 18kg zand. Dus hiermee ook 1008gr polysphere.
Maar er staat ook een tabel op, dat er maar 9kg zand in de ZFP moet en dus maar 250gr polysphere.
Hoeveel moet ik er nu in doen? Toch 1kg?
[This space is for rent]
Idem. Ik kijk verwonderd naar de toeren die sommigen moeten uithalen om schoon water te houden.Dennis1812 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:02:
@floriske.nl overweeg eens om "slow" tabletten van 200g te kopen.
Ik gebruik 0 ph spul en 0 shock. Bad blijft met die slow en een enkele Quick tablet gewoon goed.
Hardware: 4,5 kuub zwembad, goedkope meegeleverde pomp, drijver met grote slow chloortablet er in.
Elke dag een paar uur pompen (tot +- 10 uur per dag als er gezwommen wordt), en bad lichtdicht afdekken als het niet wordt gebruikt. Als het veel regent wat kleine snelle chloortabs in de drijver er bij. Altijd helder water.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Ik kan het er pas vanavond ingooien, ben de rest van de dag weg. Sinds gister staat de ZFP op FR.HellBeast schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:52:
[...]
Wel je pomp laten aanstaan in de nacht. Dat werkt het beste.
Hopelijk zitten er geen eenden in het zwembad zolang ik weg ben
w00t
Dennis1812 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:02:
@floriske.nl overweeg eens om "slow" tabletten van 200g te kopen.
Ik heb een inline dispenser waar nu nog kleine slow tabletten in zitten omdat ik die nog had. Als die op zijn dan gaan er sowieso 200gr tabletten in.scorpionv schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:26:
[...]
Idem. Ik kijk verwonderd naar de toeren die sommigen moeten uithalen om schoon water te houden.
Hardware: 4,5 kuub zwembad, goedkope meegeleverde pomp, drijver met grote slow chloortablet er in.
Elke dag een paar uur pompen (tot +- 10 uur per dag als er gezwommen wordt), en bad lichtdicht afdekken als het niet wordt gebruikt. Als het veel regent wat kleine snelle chloortabs in de drijver er bij. Altijd helder water.
Quick tabletten heb ik (nog) niet. Ik regel nu nog bij met kleine hoeveelheden shock. Maar die zal ik ook eens mee bestellen.
Als het bad niet in gebruik is wordt het standaard licht dicht afgedekt.
[ Voor 35% gewijzigd door floriske.nl op 27-07-2022 10:03 ]
Die 200grams lossen op gedurende enkele weken.
Ik stop er 5 in mijn chloor dispenser en doe daar bijna een heel seizoen mee.
Verder misschien ~15-20 kleine tabletjes extra.
Stofzuig wel regelmatig. Solar cover er altijd op en elke avond t afdekzeil.
Kleine tabletjes heb je ook in slow. Staat op mijn pot althans 😅Dennis1812 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:04:
Maar die kleine 20grams zijn toch snel opgelost cq Quick?
Die 200grams lossen op gedurende enkele weken.
Ik stop er 5 in mijn chloor dispenser en doe daar bijna een heel seizoen mee.
Verder misschien ~15-20 kleine tabletjes extra.
Stofzuig wel regelmatig. Solar cover er altijd op en elke avond t afdekzeil.
Ik zou echt minder klooien aan je water. Dat komt je vrije tijd en je portemonnee ten goede.
Daarvoor was het simpelweg vullen, pH op peil brengen, chloor op peil brengen en houden met tabletten en soms een beetje shock.
Ik zit net te denken: zou het kunnen dat de standaard CFP pomp icm de dispenser niet lekker gaat? Wellicht dat de pomp te licht is hiervoor 🤔
De dispenser zit er nu een aantal weken tussen ter vervanging van m'n drijver en leek in het begin in ieder geval wel goed te gaan. Verbruikt ook duidelijk tabletten ...
[ Voor 75% gewijzigd door floriske.nl op 27-07-2022 10:42 ]
Zelfde hier...scorpionv schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:26:
[...]
Idem. Ik kijk verwonderd naar de toeren die sommigen moeten uithalen om schoon water te houden.
Ik heb bijna 4 kuub bad en doe 2 slows (20gr) in de drijver. Als ze bijna op zijn weer nieuwe erin.
Verder hetzelfde als wat jij doet.
Bij veel gebruik en veel zon op niet afgedekt bad doe ik ook snelle chloor tabs er bij.
Bij geen gebruik wel elke dag even kijken/voelen/ruiken hoe het ervoor staat.
(edit)
Wat ik hier sinds 2020 lees is dat men toch vaker moeite heeft bij gebruik van een dispenser en een zoutsysteem. Bij sommige gaat het overigens wel goed, maar bij andere niet.
Waarom dat zo is weet ik niet, want ik heb met beide geen ervaring.
[ Voor 12% gewijzigd door Plenkske op 27-07-2022 12:02 ]
Water is gelukkig helder (wel wat zand op de bodem)
Voor vertrek voor ongeveer 1,5 ppm aan chloorshock toegevoegd en bad afgedekt.
Verder de pomp en zws iedere nacht van 1 tot 9 laten draaien.
Chloor is wel wat te hoog maar met het bad open is dat zo weg.
Verder ben ik iets meer dan 10cm water kwijt (meer dan 2,5 m3) dus met de hitte van vorige week is er best wel wat verdampt.
Robotje is nu lekker aan het stofzuigen en we kunnen weer genieten
Dat bedoel ik niet ermee.Plenkske schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:57:
[...]
Bedoelen we wel hetzelfde ?
Tuinslang aan simpele plastic "zuiger" met een sok eraan ?
Ik heb die 1x geprobeerd, zat toch in een set, maar nee dat gaat echt niet zo goed als de intex elektrische zuiger.
Gewoon tuinslang vullen met water, 1 kant in het zwembad, ander kant eruit. Door zwaartekracht loopt het water langzaam eruit en kan je heel rustig de bodem zuigen
Verbruik verschilt per situatie, opzich geen rare cijfers alleen je pH+ gebruik ben ik verbaasd om. Door het zwemmen stijgt namelijk je pH waarde. Meestal moet je pH- gebruiken en zo te lezen heb jij daar niks van gebruikt?floriske.nl schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:21:
[...]
Inmiddels 3 dagen van meten, pH verhogen, chloorshock, filteren, bijna dagelijks filter cartridges wisselen en schoonmaken, een halve kilo pH+ en minstens zoveel chloorshock (en dat op nog geen 10m3 water) verder...
De bodem is weer zichtbaar maar er zit nog steeds een witte waas in het water.
Bovendien lijkt chloor als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Gisteravond waren gebonden en vrij chloor op orde, vanochtend vrij chloor weer niet 🤔
Ik ben bang dat het toch (deels of geheel) verversen wordt en dan meteen ook maar eens kijken voor een betaalbare zfp. Als ik me goed ingelezen heb zou een 4m3 zfp op 10m3 water voldoende moeten zijn.
Wat is hierin een beetje een goede zet? Die van Intex lees ik over dat deze best wel wat herrie maakt. Hoe doen de sets van Toppy het bijvoorbeeld (DK 310)?
Met in het achterhoofd dat de zfp op een geschakeld WCD gaat draaien.
Iets anders daarnaast:
in de 2,5 maand dat het bad staat heb ik er 1 kg pH+, bijna 1 kg shock en bijna 1 kg chloor tabletten (slow) doorheen gewerkt.
Zijn dit een beetje normale hoeveelheden? Het lijkt me vrij veel op een bad van deze maat maar wie weet valt het wel mee ...
Zou eerst beginnen met een fatsoenlijke tester zoals de Poollab 1.0.
Dan eventueel ZFP, dat zal op termijn ook geld besparen want geen papieren cartridges meer.
Op de site staat dat er 36kg zand in gaat, hoe kom jij dan aan 9kg zand in de ZFP?PoweRoy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:13:
Hmm ik heb wat hulp nodig met het vullen van de bestway zandfilterpomp van 5,6L/u (58497).
Ik wil deze vullen met polysphere.
Volgens de handleiding van ze ZFP:
Gebruik 28g als vervanging van 1kg zand. 36kg moet erin dus 28*36= 1008gr polysphere. (2 dozen)
Dit zit helemaal tot de rand van de ton.
Dit staat ook vermeld op https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-5-6-m3-h.html
Volgens de polysphere doos:
Beschrijving: 500gr ipv 18kg zand. Dus hiermee ook 1008gr polysphere.
Maar er staat ook een tabel op, dat er maar 9kg zand in de ZFP moet en dus maar 250gr polysphere.
Hoeveel moet ik er nu in doen? Toch 1kg?
1kg indien er 36kg zand in gaat, gaat er inderdaad maar 9kg zand in dan is het 250gr.
Wellicht effe de handleiding checken hoeveel kg zand er nu in je filtervat gaat
Wat ik vooral denk komt dat vanwege:Plenkske schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:57:
[...]
(edit)
Wat ik hier sinds 2020 lees is dat men toch vaker moeite heeft bij gebruik van een dispenser en een zoutsysteem. Bij sommige gaat het overigens wel goed, maar bij andere niet.
Waarom dat zo is weet ik niet, want ik heb met beide geen ervaring.
- Men moet nog steeds het water testen, maar doet dit niet.
- Men denk dat het een "set and forget" systeem is wat helaas onjuist is.
- Men test met goedkope test strips die verkeerde/afwijkende waardes geeft.
Hier automatische doseersysteem, zou echt niet meer zonder kunnen
Was goedkoper dan zo een BlueConnect systeem
Dat principe gebruikt men ook voor aquaria, werkt erg goed idd, pas het hier ook wekelijks toe.Jazsie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:16:
[...]
Gewoon tuinslang vullen met water, 1 kant in het zwembad, ander kant eruit. Door zwaartekracht loopt het water langzaam eruit en kan je heel rustig de bodem zuigen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Handleiding van ZFP geeft aan 36kg.Jazsie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:16:
Op de site staat dat er 36kg zand in gaat, hoe kom jij dan aan 9kg zand in de ZFP?
1kg indien er 36kg zand in gaat, gaat er inderdaad maar 9kg zand in dan is het 250gr.
Wellicht effe de handleiding checken hoeveel kg zand er nu in je filtervat gaat.
Ik zie waar het mis is gegaan. Op de polysphere verpakking staat 2x de 5678 genoemd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xwuECvGzoKB5NEo84dWNmCpK.png?f=user_large)
Normaal 5678 = 9KG
Duitse 5678 = 36 kg (dit staat ook in mijn nederlandse handleiding bij de ZFP.
Ik gok dus dat ze bedoelen US/EU of iets dergelijks. Misschien dat ze ander zand gebruiken

[This space is for rent]
Je hebt wel de tablet DPD-3 bij het water met daarin opgelost de DPD-1 (van de Vrij chloor-meting) gedaan? Of heb je schoon water gepakt voor de Totaal chloor-meting?akatar schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:38:
Even een vraagje over de poollab 1.0
Ik zou denken dat de totaal chloor hoger moet zijn dan de vrije chloor? totaal chloor = vrije chloor + gebonden chloor?
of maak ik een denkfout of is de meting fout?
[Afbeelding]
Oeps ik heb schoon water gepakt,dennistd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:00:
[...]
Je hebt wel de tablet DPD-3 bij het water met daarin opgelost de DPD-1 (van de Vrij chloor-meting) gedaan? Of heb je schoon water gepakt voor de Totaal chloor-meting?
dan weet ik nu waar het verschil zit, top dank je.
de slang er rustig en draaiend er op schuiven werkte bij mij heel goed voor die rubbers. vaseline glijd goed maar maakt er ook een bende van en teflon werkt hier weer niet top voor heb ik ondervonden.pina schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:23:
die chloordispensers bezorgen mij meer problemen, ik heb een andere besteld via toppy:
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
en heb alles aangesloten en ook deze blijft maar lekken. Ik merk ook dat wanneer ik er een slang over de aansluiting trek, het rubber mee verschuift:
[Afbeelding]
Verder blijft het zeer druppelgewijs lekken, maar weet absoluut niet wat ik er nog aan kan doen![]()
[Afbeelding]
van boven af de leidingen vullen met water die circulatie pompen zijn niet zelf aanzuigend dus dan moet je het uiteinde dicht maken vullen met water dan aanzetten en het uiteinde van de slang weer vrijmaken zo dat hij water kan pakkenBakema schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:22:
Even een vraagje, ik denk dat het simpelweg aan de pomp ligt, maar ik heb voor mijn intex opblaasjaccuzi een solar bol met cv pomp gekocht. Was een setje op marktplaats voor een mooi prijsje compleet met slangen etc. Ik had van te voren even opgezocht, de pomp kon tot 4 meter opvoerhoogte, want ik wil de solarbol op het dak hebben.
Maar helaas eenmaal geïnstalleerd vandaag komt er geen water uit de slang als ik hem op circa 2 meter hou…wellicht dat het aan de diameter ligt, 32mm is wel een stukje groter dan een standaard cv leiding natuurlijk. Er komt nu geen drup uit op hoogte, laat staan als die nog door de solarbol moet![]()
Heeft iemand advies voor een pomp die circa 3 meter hoog kan pompen(dak van overkapping). Is voor een intex spa dus “maar” 900 liter water, de meeste pompen met een fatsoenlijke opvoerhoogte die ik vind pompen gelijk enorm veel water rond. Volgens mij moet het ook weer niet te snel door die bol heen gaan denk ik?evt wil ik er nog zon bol of mat bij aan knuppen. Liefst wel een beetje stille pomp ook…
Hier hoe het nu zit;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niemand ervaring met het verwarmen van een bad van 19m3?Driek schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:57:
Ik heb nu een power steel bad van 4 * 2 * 1 met daarop een zfp en verwarming via een bol.
Werkt allemaal prima, en vorigeweek kreeg ik het water 30+ graden.
Maar de kinderen willen uiteraard groter.
Een 6 * 3 * 1 zou op zich passen, maar is wel ruim 3 keer zoveel water.
Krijg ik dat met 1 bol nog wel warm, wat zijn de ervaringen met verwarmen van 19m3 water?
Zou 2 of 3 van die solarbollen toereikend zijn?
Tijd van werken, tijd van rusten
Zoals al gereageerd ga je dit niet redden met 1 bol. 3 bollen is altijd beter maar dan nog niet te veel verwachten.
Beter stap je over matten of dergelijke.
Check ook eens het "Zwembad verwarmen DIY" topic waar je veel meer info kan vinden mbt verwarmen met de zon.
Voor 19 kuub heb je ook veel matten nodig. Ik zou zeggen investeer meteen goed en koop een warmtepomp.Jazsie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:21:
@Driek:
Zoals al gereageerd ga je dit niet redden met 1 bol. 3 bollen is altijd beter maar dan nog niet te veel verwachten.
Beter stap je over matten of dergelijke.
Check ook eens het "Zwembad verwarmen DIY" topic waar je veel meer info kan vinden mbt verwarmen met de zon.
Zie hieronder de omschrijving zoals gemeten moet worden volgens Lovibond.akatar schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:03:
[...]
Oeps ik heb schoon water gepakt,
dan weet ik nu waar het verschil zit, top dank je.
Dus wel om de beurt meten, maar de waardes van elkaar aftrekken.HOE MEET IK HET GEBONDEN CHLOOR?
Via de fotometer en deze DPD tablets kan u o.a. het gebonden chloorgehalte meten. Het gebonden chloor zorgt voor heel wat problemen:
prikkende ogen
of typische sterke chloorgeur.
Deze gebonden chloorwaarde kan u als volgt meten:
u meet met DPD 3 tabletten het totale chloor gehalte
u meet met DPD 1 tabletten het vrije chloor gehalte
de waarde van het totale chloor – de waarde van het vrije chloor = gebonden chloor
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Na 2 uur kijken was het bad nog steeds donkergroen.
Vanmorgen was alles wit
Ik ga over op fase 2, de sok methode...
Ik ga een sok bij de inlaat plaatsen, en in het wandje van de skimmer. En goed stofzuigen... man man.. wat een avontuur.
@HellBeast , het heeft dus goed gewerkt. Bij mij alles wit, kan je nagaan hoe donkergroen het was bij mij
[ Voor 15% gewijzigd door FireStarter op 28-07-2022 09:00 ]
w00t
Uit de handleiding, zie de tekst rechtsonder:EdwinC schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:42:
[...]
Zie hieronder de omschrijving zoals gemeten moet worden volgens Lovibond.
[...]
Dus wel om de beurt meten, maar de waardes van elkaar aftrekken.
/f/image/bSGaH7IrfB9de3FnEDMZg68P.png?f=fotoalbum_large)
Super, duidelijker kan bijna niet!dennistd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:38:
[...]
Uit de handleiding, zie de tekst rechtsonder:
[Afbeelding]
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Dan was het bij jou wel flink mis inderdaad. Ik moest ook 3x een backwash doen, maar daarna kraakhelder. Mooi spul dat, zou er bijna mijn was mee gaan doen.FireStarter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:59:
Gisteravond het Gamma BSI turbo alg spul erin gedaan.
Na 2 uur kijken was het bad nog steeds donkergroen.
Vanmorgen was alles wit.
Ik ga over op fase 2, de sok methode...
Ik ga een sok bij de inlaat plaatsen, en in het wandje van de skimmer. En goed stofzuigen... man man.. wat een avontuur.
@HellBeast , het heeft dus goed gewerkt. Bij mij alles wit, kan je nagaan hoe donkergroen het was bij mij
Bij jou was het ook eerst wit geworden?HellBeast schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:05:
[...]
Dan was het bij jou wel flink mis inderdaad. Ik moest ook 3x een backwash doen, maar daarna kraakhelder. Mooi spul dat, zou er bijna mijn was mee gaan doen.
De meter van mn ZFP staat wel nog in het groen, backwash is niet nodig. Maar wellicht wel doen dan?
w00t
Nee, bij mij was het niet wit. Van groen naar helder. Als er veel troep moet worden gefilterd, dan zou ik wel een extra backwash doen.FireStarter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Bij jou was het ook eerst wit geworden?
De meter van mn ZFP staat wel nog in het groen, backwash is niet nodig. Maar wellicht wel doen dan?
[ Voor 11% gewijzigd door HellBeast op 28-07-2022 13:07 ]
Heb inmiddels die andere pomp binnen van amazon die is sterk genoeg. Alleen lekt het her en der nog, ellende met die spiraalslangen om dat goed dicht te krijgenTECHboyy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:57:
[...]
van boven af de leidingen vullen met water die circulatie pompen zijn niet zelf aanzuigend dus dan moet je het uiteinde dicht maken vullen met water dan aanzetten en het uiteinde van de slang weer vrijmaken zo dat hij water kan pakken

Wat is nu handig: het pompje gewoon laten pompen, over 12 uur het filter verschonen en gewoon even aankijken? Of nu al iets aanpassen?
[ Voor 8% gewijzigd door pven op 28-07-2022 21:35 ]
Ik heb een 11m3 bad met 8m2 EPDM matten + 1m2 opgerolde tyleen en dat werkt prima met een 8m3 ZFP. Volgens mij is de vuistregel de helft +1 dus voor een 19m3 bad zou ik minimaal 10m2 aan matten installeren. Ik heb geen ervaring met die bollen maar ik ben erg tevreden met de resultaten van mijn EPDM matten.Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:16:
[...]
Niemand ervaring met het verwarmen van een bad van 19m3?
Polestar 2 | OnePlus Nord 5
Jur gen in "Het grote zwembad topic - Deel 2"Jur gen schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:19:
[...]
Ik heb een 11m3 bad met 8m2 EPDM matten + 1m2 opgerolde tyleen en dat werkt prima met een 8m3 ZFP. Volgens mij is de vuistregel de helft +1 dus voor een 19m3 bad zou ik minimaal 10m2 aan matten installeren. Ik heb geen ervaring met die bollen maar ik ben erg tevreden met de resultaten van mijn EPDM matten.
Polestar 2 | OnePlus Nord 5
Gewoon even laten pompen, je hebt een en ander losgemaakt, het filter gaat dat nu opvangen als het goed is.pven schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:05:
Wat is nu handig: het pompje gewoon laten pompen, over 12 uur het filter verschonen en gewoon even aankijken? Of nu al iets aanpassen?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Niks aanpassen, blijven schoonmaken/filteren/repeat. Had deze ellende ook steeds toen ik nog een cartridge pomp had. Totdat ik een ZFP gekocht heb. Beste aankoop die ik ooit heb gedaan. 4,5 kuub water, iedere week drie 20gr blokjes in de drijver en 3 uur per dag pompen. Kraakhelder.pven schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:05:
Hmmm ... mijn zwembadwater was, na alles weer op de juiste waarde te hebben gebracht, weer helder geworden. Dank voor de hulp hier!Een paar uur geleden dacht ik: laat mij de wanden nog even afdoen met een borsteltje, dan is ie helemaal schoon.
Ik heb dus blijkbaar wat algen-aanslag los gemaakt, en nu is het water weer wat aan de groene kant. Een volgende keer is het denk verstandiger om dit met de Intex-stofzuiger te doen.
(verder alles goed? Lang niet gesproken!)
spiraal slangen blijven ind altijd lekken dat blijft een rot karweiBakema schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:08:
[...]
Heb inmiddels die andere pomp binnen van amazon die is sterk genoeg. Alleen lekt het her en der nog, ellende met die spiraalslangen om dat goed dicht te krijgen
2/3 solar bollen of panelen werken voor mij zeer goed en ik heb 15m3 is prima op tempratuur te krijgen miss niet al te snel meet met een paar goede dagen kom ik zo 8/10 graden omhoogDriek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:16:
[...]
Niemand ervaring met het verwarmen van een bad van 19m3?
Wat details van het bad en foto's
Intex prism frame 305 (+-4500 liter) opzet bad
intex 26644gs ZFP met glas medium
PH +- 7.1
Alka onbekend maar geen giga schommelingen in PH dus zal ok zijn, eventueel te meten
Po4 onbekend maar verlaagd met 6ppm
Vrije Chloor +-15ppm
Gebonden Chloor onbekend maar gezien de shock en vele backwash/bijvullen waarschijnlijk laag, eventueel te meten
:strip_exif()/f/image/elg7m37458ODLFyeIGfwm2r6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m5WsxD2CxK6eCHfwczVFkMmd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hSrIn0ZDokV5Vl2a7a5mDpoe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TMWD2mcoZYGPtlWlhciEcEjo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tgE7Y3D9slV6LxgAX1mu0WpT.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hetzelfde. Er zit bij mij ook alg op de vloer. Zelfs als ik een Bestway vacuumzuiger gebruik (waardeloos ding trouwens) en de pomp 24/7 heb aanstaan blijft het zwembad smerig.pven schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:05:
Hmmm ... mijn zwembadwater was, na alles weer op de juiste waarde te hebben gebracht, weer helder geworden. Dank voor de hulp hier!Een paar uur geleden dacht ik: laat mij de wanden nog even afdoen met een borsteltje, dan is ie helemaal schoon.
Ik heb dus blijkbaar wat algen-aanslag los gemaakt, en nu is het water weer wat aan de groene kant. Een volgende keer is het denk verstandiger om dit met de Intex-stofzuiger te doen.
Ik heb ook geprobeerd met een netje het vuil eruit te halen. Heb de cartridge filter al een paar keer schoongemaakt.. Het bad blijft vuil...
Ik denk dat ik de Bestway vacuumzuiger sowieso terug stuur. Dat ding zuigt voor geen meter.
Ik weet dat het aan mijn Intex ZFP ligt want blijkbaar is zijn capaciteit niet toereikend. Mijn setup is nu als volgt:
- Intex 4.5m³/h ZFP(38 mm aansluitingen)
- Intex Zoutwatersysteem (38 mm aansluitingen)
- Wéau 3Kw warmtepomp (38 mm aansluitingen)
- Intex 2x3m zwembad (32mm aansluitingen)
- 15 meter leidingwerk, 38mm flexbuis intex)
Heeft iemand een idee want een logische volgende stap zou zijn?
If it aint broke, fix it till it is!
Ja met een zout systeem zal je redelijk relax je zwembad bij kunnen houden. Maar met tropische dagen moet je alert zijn. Proactief boost modus aan, PH controleren. Geen groep 5 meer uitnodigen bij 40 graden, waarbij er zeker 1 fles insmeersel erin dreef…Lesje geleerd.
Je hebt chloorshoch, maar je hebt ook 25 kinderen shock..
Het fijne is, je kan opnieuw beginnen. En ja, ik heb de luxe om het bad nu 5 cm te verplaatsen 🤣.
En ik heb 44 PV panelen, en ik heb al 466 bomen geplant, dus ben nog steeds goed bezig 😆
[ Voor 15% gewijzigd door FireStarter op 29-07-2022 17:43 ]
w00t
Ik ben aan het peinzen om deze aan te schaffen, ik gebruik nu een pool lab 1.0 en deze is een stuk nauwkeuriger dan de test strips die ik eerst gebruikte alleen vind ik het gebruik hiervan nogal wat tijd kosten.
Ik weet dat het wel meevalt maar toch.
Dus ervaringen zijn welkom (positief en negatief)
De pomp die bij een intex geleverd wordt is altijd aan de kleine kant,Venxir schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:13:
Hebben meer mensen hier problemen met hun Intex Skimmer Deluxe die eigenlijk geen water bovenop binnen laat?
Ik weet dat het aan mijn Intex ZFP ligt want blijkbaar is zijn capaciteit niet toereikend. Mijn setup is nu als volgt:Mijn zwembad heeft amper 4 m³ inhoud maar met al het leidingwerk en componenten wil het geowon niet lekker filtreren. Ik denk dat het systeem effectief op 1,5m³ a 2m³/h draait als ik filtreer. Bij recirculatie gaat dit vele malen harder. De drukmeter op de ZFP zit altijd netjes in het bovenste gebied van het groene gedeelte.
tevens heeft intex 2 type skimmers waarbij bij beide gemeld wordt wat de doorvoer moet zijn.
en 2 m3/h lijkt me te sowieso te weinig.
Ja klopt en ik dacht dat mijn pomp dan afdoende zou zijn. Ik denk dat ik voor volgend jaar alweer wat spullen in de winter ga kopen.akatar schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:58:
de skimmer de luxe volgens de website:
Filterpomp vereist (min. 3407 liter/uur)
If it aint broke, fix it till it is!
Als je pH enorm schommelt dan je is je Alka niet goed, Alka is namelijk je buffer dat voorkomt dat je pH enorm schommelt.SnoozeOperator schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:33:
Hi all, ik lees al een tijdje mee maar ik heb nu toch jullie advies/mening nodig. Ik blijft last houden van een algen probleem. Het begon vorige week na het warme weer en de buien, ik was iets te lui geweest met het onderhoud door de regen omdat ik dacht dat alle waardes goed waren maar de regen zal het eea verpest hebben, ondanks dat ik al een aantal jaar een zwembad heb toch een rookie mistake... toen ik de cover optilde zag ik direct dat het foute boel was omdat het water troebel was en er soms een sliert voorbij dreef, de PH was "goed" zo rond de 7 a 7.2 dus daar lag het probleem niet maar Chloor was zo goed als 0 en ik had na de regen geen anti alg meer toegevoegd dus mijn vermoeden was toch een uitbraak die al half afgestorven was (gezien het wit was) op de cover groeide het eea nog aan groen/geel dus die ging de prullenbak in. Eerst het chloor verhoogt naar 5 ppm, niet met shock want wil het cyaan zo laag mogelijk houden, ZFP direct backwash en 24/7 aan een dosis anti alg voor zichtbare algen groei en een flinke dosis bio floc om te boel te flocen, na 24 wel verbetering maar niet weg en toch weer zichtbare algen op de skimmer dus na het stofzuigen en backwash nog een dosis anti alg en weer wachten maar toch blijft het een beetje aanmodderen. Uiteindelijk wel een shock gedaan naar +-15 ppm een ander anti alg middel geprobeerd, een fosfaat (Po4) binder toegevoegd alleen kan ik de Po4 nog niet meten omdat de meter er niet is maar op de gok een verlaging van 6ppm gedaan want die zal ongetwijfeld hoog zijn geweest gezien de snelle ontwikkeling maar toch blijven de algjes zich verzettenDe vraag is nu even wat wijsheid is om te doen want inmiddels durf ik bijna het water niet meer in uit "angst" dat ik een 3e arm groei
Wat details van het bad en foto's
Intex prism frame 305 (+-4500 liter) opzet bad
intex 26644gs ZFP met glas medium
PH +- 7.1
Alka onbekend maar geen giga schommelingen in PH dus zal ok zijn, eventueel te meten
Po4 onbekend maar verlaagd met 6ppm
Vrije Chloor +-15ppm
Gebonden Chloor onbekend maar gezien de shock en vele backwash/bijvullen waarschijnlijk laag, eventueel te meten
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Witte troebel = dode alg.
Zorgen dat je pH op 7.2 staat, chloor op niveau houden (mag zelfs iets hoger).
Filteren, filteren en nog eens filteren.
Eventueel vlokmiddel toevoegen zodat je filter dode alg makkelijker kan opvangen.
Alternatief is na 24u filteren, pomp stilzetten en een dag wachten zodat al het dode alg zakt naar de bodem die je dan kan opzuigen.
Verder niet te veel zooi in gooien, bij elkaar was het legen en weer vullen wellicht sneller/goedkoper (al ben ik daar geen voorstander van gezien de water schaarste).
De tuinglansmethode proberen voor het opzuigen van de dode alg op de bodem.vortexnl1982 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:18:
[...]
Heb hetzelfde. Er zit bij mij ook alg op de vloer. Zelfs als ik een Bestway vacuumzuiger gebruik (waardeloos ding trouwens) en de pomp 24/7 heb aanstaan blijft het zwembad smerig.
Ik heb ook geprobeerd met een netje het vuil eruit te halen. Heb de cartridge filter al een paar keer schoongemaakt.. Het bad blijft vuil...
Ik denk dat ik de Bestway vacuumzuiger sowieso terug stuur. Dat ding zuigt voor geen meter.
Ik zou de 32mm inlaat/uitlaat vergoten naar 38mm. Daarna zwaardere ZFP.Venxir schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:13:
Hebben meer mensen hier problemen met hun Intex Skimmer Deluxe die eigenlijk geen water bovenop binnen laat?
Ik weet dat het aan mijn Intex ZFP ligt want blijkbaar is zijn capaciteit niet toereikend. Mijn setup is nu als volgt:Mijn zwembad heeft amper 4 m³ inhoud maar met al het leidingwerk en componenten wil het geowon niet lekker filtreren. Ik denk dat het systeem effectief op 1,5m³ a 2m³/h draait als ik filtreer. Bij recirculatie gaat dit vele malen harder. De drukmeter op de ZFP zit altijd netjes in het bovenste gebied van het groene gedeelte.
Heb je op je warmtepomp een bypass zitten of helemaal niets? Deze half open zetten zal ook helpen met de flow.
Maar inderdaad 15meter leiding en je componenten zorgt toch voor weerstand.
Witte troebel = dode alg.FireStarter schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:41:
Na de PH-, na de chloorshock, na de anti alg, na vlokmiddel, en 4 backwashes, kon ik nog steeds de bodem niet zien. Alles blijft wit. De randen worden steeds groen. Toen ik bezig was de randen weer schoon te maken zag ik weer alg en het water werd weer donkerder/groen bruin. Voelt als 6-0 achter staan… Ik heb de 32m3 water afgeschreven… een beginnersfout. Ik ben bezig met opnieuw beginnen. Alles eruit. Zout gehaald.
Met wat geduld krijg je dit weer gewoon kraak helder. Gewoon pH op 7.2 en chloor op peil houden. en dan uiteraard filteren, filteren en nog eens filteren.
Zo te lezen gewoon te weinig chloor en dan kan het zeker met een groot bad a 32m3 erg snel gaan...
Niet helemaal met je eens dat je met zoutsysteem redelijk relax je zwembad bij kan houden, als dat zo was dan zat je nu niet in deze situatieFireStarter schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:41:
Ja met een zout systeem zal je redelijk relax je zwembad bij kunnen houden. Maar met tropische dagen moet je alert zijn. Proactief boost modus aan, PH controleren. Geen groep 5 meer uitnodigen bij 40 graden, waarbij er zeker 1 fles insmeersel erin dreef…Lesje geleerd.
Je hebt chloorshoch, maar je hebt ook 25 kinderen shock..
Het fijne is, je kan opnieuw beginnen. En ja, ik heb de luxe om het bad nu 5 cm te verplaatsen 🤣.
En ik heb 44 PV panelen, en ik heb al 466 bomen geplant, dus ben nog steeds goed bezig 😆
Je moet nog steeds je water waardes controleren en bijsturen, en inderdaad bij veel zwemmen/warm weer proactief zout produceren.
@Dennahz heeft deze.akatar schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:53:
Zijn hier nog meer mensen met een astral blue connect?
Ik ben aan het peinzen om deze aan te schaffen, ik gebruik nu een pool lab 1.0 en deze is een stuk nauwkeuriger dan de test strips die ik eerst gebruikte alleen vind ik het gebruik hiervan nogal wat tijd kosten.
Is prima ding, alleen je moet het geld ervoor neer willen leggen.
Voornaamste is dat je na 2 jaar de sensors moet vervangen en die zijn niet goedkoop...
Persoonlijk indien je geen zoutsysteem hebt, zou ik voor een 2de handse automatische doseersysteem kijken.
Dan pas heb je vrijwel geen omkijken ernaar... effe 1x per week met de poollab testen en done
Automatische zoutsysteem is stuk duurder, dan is de dure Astral Blue connect ondanks zijn prijs wel handig.
Is dan niet automatisch maar je kan op tijd bijsturen
Je staat dan niet voor een groene verrassing wanneer je wilt gaan zwemmen
Ik heb een intex zoutsysteem staan
Hier dezelfde skimmer met 2xxx liter/uur en 3xxx liter/uur pompen gebruikt, maar dat werkte inderdaad niet. Nu met een 6m3/h ZFP werkt het prima.Venxir schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:13:
Voor dat geld ga je geen automatische zoutsysteem vinden.
Controleer je zelf met regelmaat het water en ben je pro actief mbt chloor productie voor bij de warme dagen dan is zo een Astral Blue connect leuk en meer een gadget.
Ben je iemand die pas naar het zwembad kijkt wanneer het nodig is of gewoon alleen iets wil doen wanneer nodig is, dan is de Astral Blue connect wel handig. Immers kan je op je gsm zien wat de waardes zijn en als je handig bent kan je zelfs automatische melding naar je telegram/gsm laten sturen.
Uit eindelijk zal je dus veel minder bezig zijn met je zwembad en wanneer je bezig bent dan zal het ook echt nodig zijn
Het is aan je zelf of je dat die 500,-- waard vind. En nog eens 100,-- voor de optionele wifi module.
En niet te vergeten nog eens 120,-- (huidige prijs) om de 2 jaar voor de sensors die je moet vervangen.
Gisteren heb ik een ZFP gekocht, vandaag eens aansluiten. Ben er klaar mee, kost echt te veel tijd om het water nu goed te houden.gysman11 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:20:
[...]
Niks aanpassen, blijven schoonmaken/filteren/repeat. Had deze ellende ook steeds toen ik nog een cartridge pomp had. Totdat ik een ZFP gekocht heb. Beste aankoop die ik ooit heb gedaan. 4,5 kuub water, iedere week drie 20gr blokjes in de drijver en 3 uur per dag pompen. Kraakhelder.
Prima. Verder via DM?(verder alles goed? Lang niet gesproken!)
Ik heb juist geen last van schommeling dus ga ik er van uit dat Alka goed is aangezien ik het niet specifiek gemeten hebJazsie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:58:
[...]
Als je pH enorm schommelt dan je is je Alka niet goed, Alka is namelijk je buffer dat voorkomt dat je pH enorm schommelt.
Witte troebel = dode alg.
Zorgen dat je pH op 7.2 staat, chloor op niveau houden (mag zelfs iets hoger).
Filteren, filteren en nog eens filteren.
Eventueel vlokmiddel toevoegen zodat je filter dode alg makkelijker kan opvangen.
Alternatief is na 24u filteren, pomp stilzetten en een dag wachten zodat al het dode alg zakt naar de bodem die je dan kan opzuigen.
Verder niet te veel zooi in gooien, bij elkaar was het legen en weer vullen wellicht sneller/goedkoper (al ben ik daar geen voorstander van gezien de water schaarste).
Ik heb een Astral Blue Connect plus voor zout water. Werkt prima. Heb hem nu nog los in mijn zwembad hangen maar moet hem nog op een van mijn leidingen bevestigen of in de skimmer zetten. De plus versie doet ongeveer elk uur een meting die in de app zichtbaar is en bijgehouden wordt. Nadeel wel zijn de kosten, vrij prijzig. Meet wel nauwkeurig de temperatuur, PH, ORP en het zoutgehalte.akatar schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:53:
Zijn hier nog meer mensen met een astral blue connect?
Heb hem er al sinds het plaatsen en vullen van mijn HDPE bad in hangen. Wilde niet al dat gedoe met test strips of handmatig meten.
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
De blueconnect plus is voor 350 te krijgen.Jazsie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:33:
[...]
Voor dat geld ga je geen automatische zoutsysteem vinden.
Controleer je zelf met regelmaat het water en ben je pro actief mbt chloor productie voor bij de warme dagen dan is zo een Astral Blue connect leuk en meer een gadget.
Ben je iemand die pas naar het zwembad kijkt wanneer het nodig is of gewoon alleen iets wil doen wanneer nodig is, dan is de Astral Blue connect wel handig. Immers kan je op je gsm zien wat de waardes zijn en als je handig bent kan je zelfs automatische melding naar je telegram/gsm laten sturen.
Uit eindelijk zal je dus veel minder bezig zijn met je zwembad en wanneer je bezig bent dan zal het ook echt nodig zijn.
Het is aan je zelf of je dat die 500,-- waard vind. En nog eens 100,-- voor de optionele wifi module.
En niet te vergeten nog eens 120,-- (huidige prijs) om de 2 jaar voor de sensors die je moet vervangen.
Ik ben actief (om de dag) het zwembad aan het meten, dit deed ik altijd met test strips (true check) maar dit soort metingen wijken altijd af (wel simpel te testen qua moeite en tijd)
Nu met de pool lab 1.0 heb ik de mogelijkheid om de metingen exact uit te voeren, maar zoals gezegd kost dit nogal wat tijd (en natuurlijk ook geld voor alle test tabletten)
350 euro is een hoop geld, vandaar dat ik vraag om wat ervaringen, zijn de waardes die hij meet voldoende? Werkt het zoals verwacht.
Ik weet dat je om de 2 jaar de sensor (120 euro) moet vervangen. Dat zal dan 60 euro per jaar zijn. ik denk als ik met de pool lab door ga, ik ook wel een 30 euro per jaar aan tabletten ga gebruiken?
Dank je voor de informatie, geen spijt gehad dus en doet exact wat je ervan had verwacht?m0nk schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Ik heb een Astral Blue Connect plus voor zout water. Werkt prima. Heb hem nu nog los in mijn zwembad hangen maar moet hem nog op een van mijn leidingen bevestigen of in de skimmer zetten. De plus versie doet ongeveer elk uur een meting die in de app zichtbaar is en bijgehouden wordt. Nadeel wel zijn de kosten, vrij prijzig. Meet wel nauwkeurig de temperatuur, PH, ORP en het zoutgehalte.
Heb hem er al sinds het plaatsen en vullen van mijn HDPE bad in hangen. Wilde niet al dat gedoe met test strips of handmatig meten.
Ja, lekker makkelijk vooral. Heb net overigens mijn PH iets omlaag gezet op mijn doseerpomp, zag het gelijk op de meting. De plus versie is overigens met lifetime sigfox abbo, wel zo handig. Geen gekloot met wifi. Enige is dat je een handmatige meting binnen BT afstand moet zijn.akatar schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Dank je voor de informatie, geen spijt gehad dus en doet exact wat je ervan had verwacht?
[ Voor 19% gewijzigd door m0nk op 30-07-2022 12:45 ]
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
Ik heb al een paar honderd euro stuk gegooid voor een ph probe en orp probe met 0-10v aansturing.
Die hebben het ene paar dagen gedaan en toen was het over
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hAEOEbc7AmuGMcKHe5f1IXM1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dkYDyuYrD1UVismpz8P9lT1y.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tXUBkTUoBJCFRYKl2i6kXapb.png?f=user_large)
Je bent geen zeurder hoor, het is veel geld dat je maar 1x kan uitgeven...akatar schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:45:
Voor de mensen die zich aanvragen waarom ik zo over aan het zeuren ben...
Ik heb al een paar honderd euro stuk gegooid voor een ph probe en orp probe met 0-10v aansturing.
Die hebben het ene paar dagen gedaan en toen was het over
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De zout versie kost 499,-- waar zie jij die staan voor 350,--?
Verder werkt ie wel gewoon zoals je mag verwachten.
Infeite genoeg data om je water helder te houden
En wat is er mis met je systeem.
Ik zou dat gewoon in orde maken.
Zie dat je orp meeting niet klopt. pH wel of komt niet overeen met je poollab?
[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 30-07-2022 14:08 ]
Wederom chloorshock geven. Goed blijven filteren.SnoozeOperator schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:37:
[...]
Ik heb juist geen last van schommeling dus ga ik er van uit dat Alka goed is aangezien ik het niet specifiek gemeten hebhet probleem is juist dat ondanks de waardes goed zijn en meerdere anti alg behandelingen, Po4 verlaging, backwashes, stofzuigsessies etc etc de alg het nog steeds lijkt te overleven en ik eigenlijk nog nooit zo'n hardnekkige soort ben tegengekomen
als het vandaag nog niet weg is dan is de volgende stap idd zwembad leeg en opnieuw beginnen maar dat heeft niet mijn voorkeur
pH op 7.2. Met wat meet je eigenlijk? Poollab?
Net weer backwash en stofzuigen naar waste, weer een halve kuub afgeschreven maar het water ziet er nog helder uit dus wellicht begin ik terrein te winnenJazsie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Wederom chloorshock geven. Goed blijven filteren.
pH op 7.2. Met wat meet je eigenlijk? Poollab?

Sorry, kost 329Jazsie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:06:
[...]
Je bent geen zeurder hoor, het is veel geld dat je maar 1x kan uitgeven...
De zout versie kost 499,-- waar zie jij die staan voor 350,--?
Verder werkt ie wel gewoon zoals je mag verwachten.
Infeite genoeg data om je water helder te houden
En wat is er mis met je systeem.
Ik zou dat gewoon in orde maken.
Zie dat je orp meeting niet klopt. pH wel of komt niet overeen met je poollab?
https://www.amazon.nl/-/e...connect%2Caps%2C86&sr=8-4
Ik had de beide probes een tijd geleden aangeschaft maar had toen geen tijd/zin om de leidingen aan te passen. Dit heb ik kort geleden gedaan. beide sensoren aangesloten op een fibaro rgbw1 module, werkte een weekje. Nog een getest met een rgbw2 module. zelfde probleem. oftewel probes defect en garantie verlopen natuurlijk.
ph waarde blijft stilstaan, temp loopt wel op/af. orp doet niets (0v = -1000)
Dus kom ik nu op een punt dat ik moet kiezen, sowieso weg met deze probes,
en dan:
blue connect plus, is "cloud only" dus mochten ze stoppen met hun server werkt er niets meer.
of
een all in one systeem, dus een zout chlorinator met ph set (hayward ofzo)
Mijn intex zout systeem begint ook minder te worden.
keuzes....keuzes....
de complete hayward set is ongeveer 2300 euro
Ik heb een Winny Bugson van Toppy in een Bestway rechthoekig zwembad. Werkt perfect, in dit zwembad ook een bolling naar buitenjacovn schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:12:
Heeft iemand een stofzuig robot in een rechthoekig intex prism frame ?
Ik heb dit forum doorzocht en voor ronde baden niet een probleem omdat die een min of meer rechte hoek hebben. Het rechthoekige bad heeft een soort van bolling naar buiten. Dus er is geen harde grens tussen bodem en bad.
Als de robot een grotere hoek dan 90 graden tegenkomt zou hij terugvallen. Dat is bij ons bad ongeveer 60 cm van de bodem.
Ik zou graag van iemand horen met ervaring en anders maar bij toppy navragen en bestellen onder voorwaarde dat hij werkt en anders terug,
De ZFP is aangesloten, eens kijken wat dat doet. Voor de zekerheid: klopt het dat als je hem de eerste keer op backwash zet er wat zand mee weg wordt gespoeld?pven schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:36:
[...]
Gisteren heb ik een ZFP gekocht, vandaag eens aansluiten. Ben er klaar mee, kost echt te veel tijd om het water nu goed te houden.
[...]
Prima. Verder via DM?
Ik heb een solar bol setje van marktplaats gekocht, en daar zat dit filter bij.

Het is een vijverfilter, maar wil hem als extra tussen de solarbol zetten. Die gebruik ik om mn opblaas spa te verwarmen.
Er zit nu een 32mm tule op, het filter heeft 1” binnendraad, maar ik wil eigenlijk naar een slangtule van 20mm. Maar zo te zien is dit niet als 1 onderdeel te koop; https://leidingshop.nl/pv...variant=31-34-mm-x-1-inch
Een slangtule van 20mm vind ik alleen met 1/2” buitendraad, dan heb ik nog een verloop nodig van 1/2” naar 1” maar dat bestaat niet zo te zien…
/edit
Oh volgens mij heb ik m; https://leidingshop.nl/se...1gxOAtEGEBAxoCAPIQAvD_BwE
Dan moet het lukken toch:)
[ Voor 15% gewijzigd door Bakema op 30-07-2022 19:37 ]
Hij gaat dan de wand op door de bolling en stopt dan omhoog te gaan ? En keert dan om lijkt me, althans dat dacht ik gelezen te hebben bij dit soort opzet zwembaden.STolsma schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:26:
[...]
Ik heb een Winny Bugson van Toppy in een Bestway rechthoekig zwembad. Werkt perfect, in dit zwembad ook een bolling naar buiten
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HeChg5uyDYgUs38YUiJNCJ0h.jpg?f=user_large)
Is er nu dus wel een roze kleur in het test water, maar de pool lab geeft nog steeds 0 aan bij de meting. Bij het totale chloor kwam er 0.23 mg/L uit de pool lab. PH is 7.1 - 7.2 al hangt die meetwaarde wel sterk af van de hoeveelheid test water in de pool lab. Bij 1 meting kwam ik uit op 7.43, omdat ik er toen te veel water in had zitten denk ik?

Vervolgens ook een teststripje er bij gepakt, maar die krengen zijn echt helemaal niet af te lezen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b3NUnJNSUv4J3rA00qE1CDpo.jpg?f=user_large)
Welke kleur zou het test water moeten hebben bij een juiste hoeveelheid vrij chloor (1.5ppm)? Doe ik iets fout met meten of zit er gewoon echt geen vrij chloor in ons zwembad. Moet ik meerdere dagen het zws aanzetten om het vrije chloor op te bouwen? Het zwembad wordt vrijwel dagelijks gebruikt, maar ik heb het zws dagelijks ongeveer 2x een uur aangezet de afgelopen dagen.
Sorry voor mijn late reactie (ben op vakantie). Super bedankt voor de eerste reactie en tips.Jazsie schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Nogal ja, zou niet meer zonder automatisch doseer systeem kunnen.
[...]
Welke aansluitingen heeft je huidige bad?
Als je van/naar 32/38mm moet gaan kan je gebruik maken van Intex Adapter B:
>> https://www.toppy.nl/prod...-zwembaden-met-32-mm.html
Alternatief is je inlaat/uitlaat op je bad vergroten naar 38mm als er nu 32mm in zit:
>> https://www.toppy.nl/prod...itset-38mm-zwembaden.html
En dus alles in 38mm uitvoeren.
Ik heb zelf gewoon Intex glasparels, er zijn vast betere maar deze was goedkoopste en werkt goed bij mij.
Had ook eerst zand erin zitten.
Verwarmingsmat is je eigen keus, je pomp kan 3m hoog pompen, zou dus moeten kunnen. Je waterflow zal wel flink inzakken.
Mbt filteren, je inhoud van je bad moet je x per dag rondpompen (zie start topic). Ik zelf filter 27/4 op lage snelheid. Het maakt dus niet uit hoe lang je filtert als je maar aan het minimale houd en hoe meer hoe beter uiteraard.
Ik heb nog wel een paar extra vragen:
- Hoeveel glasparels heb ik nog voor mijn ZFP (Intex Krystal Clear 26644 Zandfilterinstallatie 4,5 m³)? Lees 75% van filterzand, maar hoeveel KG is dat? Zit nu naar ene zak van 20KG te kijken, is dat genoeg?
- Heb ik nog extra slangen nodig voor het aansluiten van de ZFP op het zwembad? Heb nu de standaard slangen van de standaard Intex pomp.
BVD.