Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:42:
Wil je het zeker weten dan moet je ook eerst goed meten... meten is weten :+.
Maar alleen als je weet wat je meet :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Daarom heb ik ook de plaatjes van de Enphase erbij gedaan:
meten is weten=correct, maar lezen ook.
Het verbruik in cooling mode is 1400 Watt kijk maar naar de plaatjes, en beduidend meer dan verwarmen.

Idd. de 4000 klopt niet maar dat gaf de Enphase in eerste instantie aan.
Nuf said.
Ik ga zwemmen :)

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Jazsie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Nice, ziet er veel belovend uit.

Vraagje; waar heb jij die kunsthaag vandaan?

[...]
Www.kunsthaagvoordeel.nl

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:14
Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:49:
Daarom heb ik ook de plaatjes van de Enphase erbij gedaan:
meten is weten=correct, maar lezen ook.
Het verbruik in cooling mode is 1400 Watt kijk maar naar de plaatjes, en beduidend meer dan verwarmen.

Idd. de 4000 klopt niet maar dat gaf de Enphase in eerste instantie aan.
Nuf said.
Ik ga zwemmen :)
Sorry maar je kan gewoon niet je Enphase app gebruiken hier voor, dit is voor je hele huis en niet enkel wp.
Geeft dus nooit een goed beeld weer...

Heb je plaatjes gezien maar wederom > heel huis en niet enkel je wp....

Als je de specificaties bekijkt van je wp (en zover ik weet vrijwel alle andere zwembad wp's) dan zie je dat het koelvermogen lager is dan het verwarmingsvermogen. Hier uit zou je al kunnen herleiden dat koelen inderdaad meer verbruikt.
Bedankt, ik wacht met smart af met foto's.... zit hier ook naar te kijken namelijk maar heb nog geen keus kunnen maken :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Jazsie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
[...]

Bedankt, ik wacht met smart af met foto's.... zit hier ook naar te kijken namelijk maar heb nog geen keus kunnen maken :+.
Ze hebben een showroom maar die is pas weer de 25e deze maand weer open en t is een eind uit de buurt. Jammer dat ze niet meer foto's hebben van een gemonteerde wand. geloof alleen bij de Vegetatie Jungle wit varen Plantenwand – 100x100cm hebben ze dat wel. en die is echt veel te druk. al is dat wel binnen.

Wat ik nu heb gekocht is een gok. Het liefst had ik iets met opvallende kleine fell gekleurde bloempjes. maar die kan je altijd achteraf zelf toevoegen.

edit: @Jazsie zo ziet ie er live uit. vandaag binnengekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxUnXP5KkhMPi4BdVFCnaO7hH5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MixbLXeS1SWvk2sHTfOnlbBN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Zuluman op 21-07-2022 11:26 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 11:05
LiquidSmoke schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Er was inderdaad veel tape nodig maar uiteindelijk is het gelukt. Wel wat beleid gebruiken bij het aandraaien want inderdaad, het is abs.

[...]

Ik heb vorig jaar kleine tabletten gebruikt en later de grote en merkte echt wel een verschil, die kleine kreeg ik bijna niet opgelost in de dispenser, die grote wel. Misschien waren het gewoon hele oude tabletten.

Pomp staat bij mij zo'n 12u per dag aan (Intex ZFP 6m3 op een 10m3 bad) waarbij eigenlijk altijd volledig over de solarverwarming gepompt word.

[...]

Zeker iets om rekening mee te houden; als je onbeschermd erboven gaat hangen branden je ogen nog net niet uit je hoofd.

Wel denk ik dat het iets te maken heeft met de slechte afgifte; sinds ik de doseerknop een slag verder heb staan en er een goede chloorafgifte is komt er nog wel degelijk een lading chloorgas uit de dispenser als ik hem open draai maar de gele waas is er niet meer.

Daarbij draai ik de dispenser in principe alleen open als het chloor zo hard terugloopt in het bad dat de tabletten wel op moeten zijn en als de pomp net gedraaid heeft. Enige accumulatie van chloorgas / gele waas is dan niet of veel minder aanwezig.
Je had ook een oude binnenband van een fiets kunnen gebruiken strook knippen er omheen doen klem er op waterdicht.
Een binnenband van een fiets is namelijk van rubber en dat sluit perfect af het mag zelf lek zijn, komt vast geen water door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:08
Jazsie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:54:
Als je de specificaties bekijkt van je wp (en zover ik weet vrijwel alle andere zwembad wp's) dan zie je dat het koelvermogen lager is dan het verwarmingsvermogen. Hier uit zou je al kunnen herleiden dat koelen inderdaad meer verbruikt.
Dat is niet helemaal waar, bij verwarmen en koelen zal de compressor vrijwel net zoveel uit stopcontact trekken, tenminste bij 100%, Enige verschil is dat je met koelen een lagere COP haalt. Dat gezegd te hebben, je kunt niet aan de hand van de opbrengst en verbruik van je panelen en huis zien wat een warmtepomp verbruikt. Das gewoon niet handig.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Ze hebben een showroom maar die is pas weer de 25e deze maand weer open en t is een eind uit de buurt. Jammer dat ze niet meer foto's hebben van een gemonteerde wand. geloof alleen bij de Vegetatie Jungle wit varen Plantenwand – 100x100cm hebben ze dat wel. en die is echt veel te druk. al is dat wel binnen.

Wat ik nu heb gekocht is een gok. Het liefst had ik iets met opvallende kleine fell gekleurde bloempjes. maar die kan je altijd achteraf zelf toevoegen.

edit: @Jazsie zo ziet ie er live uit. vandaag binnengekomen.

[Afbeelding]
Nice, ik zoek inderdaad ook iets met "fell gekleurde bloempjes".
Heb je exacte link of naam van deze?

Denk dat deze bij mij wel wat druk is, wil namelijk een muur bedekken van 4,5m bij 2m hoog.
En het stuk "boven" het bad is nog eens 2,60m bij 1m hoog.
medu80 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:03:
[...]
Dat is niet helemaal waar, bij verwarmen en koelen zal de compressor vrijwel net zoveel uit stopcontact trekken, tenminste bij 100%, Enige verschil is dat je met koelen een lagere COP haalt. Dat gezegd te hebben, je kunt niet aan de hand van de opbrengst en verbruik van je panelen en huis zien wat een warmtepomp verbruikt. Das gewoon niet handig.... :)
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde @medu80.

Natuurlijk zijn er meerder factoren vandaar dus "kunnen" erbij vermeld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Zo. Alles ingekocht voor de zwembadtechniek. Morgen laatse dag werk en dan kan ik de laatste hand aan het bad en tuin geven in mijn vakantie.

Dit is het geworden kwa zwembad techniek voor mijn netto 6,5 m3 plungepool.

Pomp: Aqua Plus 4 zwembadpomp 7m³
pompregelaar:1x iSAVER+ 1100 frequentieregelaar
zandfilter: Hayward Powerline top mount zandfilter 6m³ met Glasparels fijn
verlichting Hayward mini led wit
zoutelectrolyse: Hayward Aquarite advanced low salt met Redox kit

nog op de lijst voor september
- full inverter warmtepomp merk nader te bepalen
- ph kit voor de aquarite
- waterfall in de jungle wall

Ik had de Hayward mini RGB led gewild maar die al maanden nergens verkrijgbaar. alleen op een franse site voor 408 euro per stuk en ik heb 2 nodig. De liner variant had gekund met wat aanpassingen. Ik heb nu voor wit gekozen aangezien het bad toch blauw gekleurd is. En ik verwacht niet dat ik het water geel, rood, paars, etc ga kleuren. Ik ga wel met de jungle wall met RGB spelen.

Als referentie heb ik even gekeken naar het zwembad van Unembeza in Zuid Afrika waar ik in 2019 was. Dit is toch wel het effect wat ik zocht. Foto by Zulu :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDVN3fmdwu4NzG0KW1wUUnp6fJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fld1edk8dOE9MrvXUeHUFgcz.jpg?f=fotoalbum_large

Budget bijna 16k. 1K over budget. Ik schat dat ik ca. door onervarenheid ca. € 1.000,- aan onnodige fouten heb gemaakt en inefficienties. Budget voor zwembadtechniek is substantieel verhoogd maar voor de tuin is veel lager uitgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lso4TBB-3ltga1-hOBgZGd0vf8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lq6nNPbRM7ay6mrxcTwPujAe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 17:50
Ik heb een nieuw huis gekocht met een zwembad en weet er nog weinig van. Ik zal me door de huidige eigenaar goed laten informeren (mbt onderhoud) en zal me inlezen over alle apperatuur die er hangt (erg veel met knopjes en switches, moet allemaal nog uitzoeken wat alles is en wat het doet).

Maar... ik wil verduurzamen en het huis van het gas afhalen dmv een warmte pomp.
Nu werd dit zwembad vroeger verwarmd door gas, maar tegenwoordig door een Fairland Inverx IXR50V.

Nu vraag ik me af of ik deze warmte pomp de deur uit kan doen als ik heel het huis van het gas afhaal dmv een all electric warmte pomp. Het lijkt me niet omdat hier chloor in zit... maar graag jullie mening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zF2paiHbacHICVipXCIFdjQ8zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIRP0DcZlXi2juJl8J2jVPgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjOBVtxf4qyn5ChJDGJT1TNdBro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCO7zIp2XAantxAVJ3T5WOER.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KE9arbY8d3MVZkjltPi9-ict_Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTWtSKdBGD90jP1tkKfMm9Lk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 16:09
@The Source ziet er op het eerste gezicht goed uit allemaal, ik zou het lekker laten zitten inclusief de warmtepomp.
(edit) ik zie online dat die warmtepomp ook flink duur is. Zou dus wat dat betreft ook jammer zijn.

Er bestaan wel warmtepompen die centrale verwarming, warm water én zwembad kunnen, maar dat is lastiger qua regeling en duurder.
Ik denk dat het qua verbruik ook niet (veel) goedkoper wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 22-07-2022 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vind het zonde dat de airco warme lucht wegblaast en de warmptepomp voor het zwembad koude lucht wegblaast. Dat moet te combineren zijn, maar die apparatuur is er nog niet echt. Ik heb een filmpje gezien waar de zwp gekoppeld werd aan een grote amerikaanse airco (voor het hele huis), maar op kleinere schaal heb ik het nog niet gezien. Je moet het ook afzonderlijk kunnen gebruiken, dus er komt best wat bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
BounceMeister schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:50:
Ik vind het zonde dat de airco warme lucht wegblaast en de warmptepomp voor het zwembad koude lucht wegblaast. Dat moet te combineren zijn, maar die apparatuur is er nog niet echt. Ik heb een filmpje gezien waar de zwp gekoppeld werd aan een grote amerikaanse airco (voor het hele huis), maar op kleinere schaal heb ik het nog niet gezien. Je moet het ook afzonderlijk kunnen gebruiken, dus er komt best wat bij kijken.
Bij grote units levert het waarschijnlijk genoeg enrgie op inderdaad, ik denk dat de units die wij gebruiken te klein zijn en daarmee te weinig opleveren om het water fatsoenlijk te verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

The Source schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 01:02:
Ik heb een nieuw huis gekocht met een zwembad en weet er nog weinig van. Ik zal me door de huidige eigenaar goed laten informeren (mbt onderhoud) en zal me inlezen over alle apperatuur die er hangt (erg veel met knopjes en switches, moet allemaal nog uitzoeken wat alles is en wat het doet).
Gefeliciteerd! Je gaat een wereld van alchemie tegemoet, maar het wordt een dankbare reis.
Maar... ik wil verduurzamen en het huis van het gas afhalen dmv een warmte pomp.
Nu werd dit zwembad vroeger verwarmd door gas, maar tegenwoordig door een Fairland Inverx IXR50V.
Dat is een erg mooie warmtepomp. Die zou ik zeker niet zomaar wegdoen.
Nu vraag ik me af of ik deze warmte pomp de deur uit kan doen als ik heel het huis van het gas afhaal dmv een all electric warmte pomp. Het lijkt me niet omdat hier chloor in zit... maar graag jullie mening.
Ik begrijp je gedachtegang, maar ik betwijfel of het de moeite waard gaat zijn.
Wij verwarmen ons huis met een warmtepomp en dat werkt beter dan verwacht, maar wij hebben drie bronnen van 90m diep onder de oprit, overal vloerverwarming, een boilervat van 320L en isolatie naar de standaarden van vandaag (muren van 40cm dik). Hier zouden we met een extra warmtewisselaar vrij gemakkelijk ons zwembadje kunnen verwarmen. We willen immers geen chloorwater in onzer vloerverwarming, en geen verwarmingswater in het bad. Maar, ik weet niet of onze Nibe tegelijk het huis kan koelen met water uit de bronnen, èn het zwembad kan verwarmen. Omdat het (nu nog) om een opzetbadje gaat, heb ik de moeite om dat uit te zoeken nog even niet genomen.

Als je een bestaande woning gaat retro-fitten met een warmtepomp voor verwarming, is dat meestal een compromis; Er is geen ruimte om bronnen te boren, dus krijg je buiten een lucht-koppeling. Dat kost je (veel) rendement). Of er is geen vloerverwarming, en achteraf aanleggen is lastig, dus moeten er lage-temperatuurradiatoren gebruikt worden. Dat kost je ook (veel) rendement. En als je huis niet naar tenminste de voor-laatste standaarden geïsoleerd is, krijg je het mogelijk niet eens warm met lage-temperatuurradiatoren. Met vloerverwarming waarschijnlijk wel, maar ook dat kost je rendement.

Mijn gratis advies: Oriënteer je eerst even op je huis-warmtepomp project. Daar is hier vast wel een topic over te vinden, met zowel felle voor- en enkele felle tegenstanders. Zodra je een idee hebt wat je daar wilt, kun je kijken of je ze zwembad ermee wilt verwarmen. Maar als je geen bronnen neemt, krijg je buiten luchtkoeling, en dat is precies wat je met je huidige zwembadwarmtepomp hebt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Als het er te veel zijn: neem je verlies en koop een nieuwe liner. Het zou mij de frustratie en het risico dat er meer gaatjes zijn dat je denkt niet waard zijn. Het kost ook veel water om ze te ontdekken.
Nieuwe liner gekocht, woensdag opgezet oOo
Gisteren gestart met vullen, gisteravond vol .. Mooi, mooi :)
Vanochtend: huh, water staat 4 blokjes lager .. :?
Hij zou toch niet lek zijn .. in een drafje naar het zwembad toe :F
Aansluitingen controleren, zie geen extra nattigheid
Ra ra, waar is het water gebleven :S
Loop terug naar het huis, wat zie ik?
Had gisteren de slang van de kraan getrokken
Blijkt het via de slang terug te lopen in het riool :+

Dit was mijn spreekbeurt, krijg ik nu een koekje

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Zojuist is de Fairland WP bezorgd. Het is me ineens duidelijk waarom de W'eau mini inverter het woord mini in zijn naam heeft. De fairland kwam namelijk niet met de post, maar met een transporteur, met een vrachtautootje, met een laadklep. Hij werkt met de paletwage gelost, en de vriendelijke chauffeur heeft mij nog geholpen het apparaat op mijn hondje te krijgen.

Hij is groot, maar wat een mooi apparaat, zeg! Noem mij maar een weirdo, maar van degelijk en toch mooi gebouwde apparaten kan ik genieten.

Maar nu mijn vraag: De WP heeft 50mm aansluitingen. Mijn hele leidingsysteem bestaat uit 38mm slang en de poorten in ons badje zijn zelfs maar 32mm. Dat is overigens wel de enige vernauwing, want ik heb alle gecompineerde 32/38mm vaareinden vervangen door 38mm vaareinden, met dus een groter gat. Onzer Waterland ZF-300VT doet ongeveer 6 m³/uur (9,5 m³/uur max). Zouden wij echt nog een bypass nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Moeilijk zeggen zonder te weten welk WP je hebt @MindBender ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 02:01
Heeft iemand een idee voor een soort opstapje om makkelijker in en uit het bad te komen. Ik heb een Intex Prism 305x76 en zelf kom ik er wel in en uit, maar wat oudere familieleden hebben er moeite mee. Nou dacht ik een trapje te bestellen en daarmee klaar te zijn, maar die Intex trap is een wel hele hoge ladder voor mijn bad :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAq84wEAan7vO60YcshJyj75-Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnGYVT3ULkjP9OYMVeWI7SW9.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zou een opstapje van 20cm in en buiten het bad al genoeg zijn. Alleen ik ben bang dat een standaard opstapje de liner op de bodem beschadigd. Iemand ervaring met een model dat een mooie afgeronde onderkant heeft? Google helpt me niet heel veel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@dennistd buiten het zwembad zou je gewoon een krukje kunnen gebruiken.
Voor binnen het zwembad wordt het wel lastiger inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 20:13
Na onze vakantie helaas een zwembad vol met algen aangetroffen. Helaas waren de voorbereidingen niet afdoende gezien het hete weer de afgelopen week (afgedekt en voldoende chloor bij vertek).

Gisteren ph waarde weer hersteld (ph+ was nodig) en daarna chloorshock.

Dat zag er vanmorgen 09:00 zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjOHyKQuK7O88aViQVbdkRvWeJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYKw3jsPkb0HMqekafe6yOEo.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een anti alg behandeling gegeven. Omstreeks 14:00 zag het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_W70IKxktc7A7rpsMgKds8ZMpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLuo6eSaLpNWQ9AQDoU6tCic.jpg?f=fotoalbum_large

Valt me niks tegen zo snel als dit resultaat behaald is!

Het filter was ook goed groen en slijmerig. Dus filter helemaal gereinigd en mag nu nog een dagje zijn best doen. Morgen maar eens de waarden opnieuw meten en hopelijk kan er dan weer gezwommen worden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 23-09 19:21
dennistd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:11:
Heeft iemand een idee voor een soort opstapje om makkelijker in en uit het bad te komen. Ik heb een Intex Prism 305x76 en zelf kom ik er wel in en uit, maar wat oudere familieleden hebben er moeite mee. Nou dacht ik een trapje te bestellen en daarmee klaar te zijn, maar die Intex trap is een wel hele hoge ladder voor mijn bad :')

[Afbeelding]

Eigenlijk zou een opstapje van 20cm in en buiten het bad al genoeg zijn. Alleen ik ben bang dat een standaard opstapje de liner op de bodem beschadigd. Iemand ervaring met een model dat een mooie afgeronde onderkant heeft? Google helpt me niet heel veel verder.
Niet goed gelezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Arjantje72 op 22-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
renzo4000 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:54:
Na onze vakantie helaas een zwembad vol met algen aangetroffen. Helaas waren de voorbereidingen niet afdoende gezien het hete weer de afgelopen week (afgedekt en voldoende chloor bij vertek).

Gisteren ph waarde weer hersteld (ph+ was nodig) en daarna chloorshock.

Dat zag er vanmorgen 09:00 zo uit:

[Afbeelding]

Vervolgens een anti alg behandeling gegeven. Omstreeks 14:00 zag het er zo uit:

[Afbeelding]

Valt me niks tegen zo snel als dit resultaat behaald is!

Het filter was ook goed groen en slijmerig. Dus filter helemaal gereinigd en mag nu nog een dagje zijn best doen. Morgen maar eens de waarden opnieuw meten en hopelijk kan er dan weer gezwommen worden.
Wat staan jouw randen mooi recht! Dit jaar staan ze bij mij een beetje naar binnen gebogen bij m'n 2x3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
BounceMeister schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Wat staan jouw randen mooi recht! Dit jaar staan ze bij mij een beetje naar binnen gebogen bij m'n 2x3.
Geen idee, niks bijzonders gedaan verder. De ondergrond is wel super strak (laag "puin", zand, worteldoek en kunstgras)

Edit 09:08

Zojuist het zwembad weer gecheckt op alle waardes en die zijn weer helemaal goed! Er kan vandaag weer gezwommen worden iig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgqWsid_vZn4UgkQWGOlo8hrROE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXhYhbGK3mPLTHmYNsWVA86r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door renzo4000 op 23-07-2022 09:10 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 18:05
Inmiddels heb ik ook een isaver 1100 en een 2e hands zwembadpomp (25,-) gekocht 10m3. Wereld van verschil qua geluid tov de intex ZFP. Ik kan tot ca 1600 toeren zakken. Daaronder werkt wel maar maakt de pomp geen mooi geluid. Zelfs op 2800 toeren is de pomp nog stiller. Net nog een 4 channel wifi relais box besteld zodat ik binnenkort ook met home assistant kan schakelen.

Wel merk ik dat ik best veel bubbels heb bij de waterinloop in het bad. Dat maakt nu het meeste herrie (niet storend). Enig idee hoe dat kan? Er komt geen lucht in mijn systeem, ook geen lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
wiene schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:17:
...

Wel merk ik dat ik best veel bubbels heb bij de waterinloop in het bad. Dat maakt nu het meeste herrie (niet storend). Enig idee hoe dat kan? Er komt geen lucht in mijn systeem, ook geen lek.
Cavitatie misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07 08:44
[quote]Jazsie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Kan gewoon, de 6m3/u is toch wel het minimale mocht je een "slang" zuiger erop willen aansluiten.

Gezien je toekomstige uitbreidingen kan je beter niet voor een Intex gaan, deze vereist handelingen op het toestel zelf voordat deze aan gaat. Zonder aanpassingen kan je deze dus niet aan/uit schakelen met simpelweg weg een smart plug oid.

[...]

Wat voor handelingen of aanpassingen zijn daar voor nodig?

Welk merk(en) is (zijn) aan te raden als er een stofzuiger wordt aangesloten?
Net even gekeken naar de BestWay 6m³ en de Bluebay 8m³, maar bij beide modellen kan ik niets vinden en de handleiding over een eventuele reinigingsmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
wiene schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:17:
Inmiddels heb ik ook een isaver 1100 en een 2e hands zwembadpomp (25,-) gekocht 10m3. Wereld van verschil qua geluid tov de intex ZFP. Ik kan tot ca 1600 toeren zakken. Daaronder werkt wel maar maakt de pomp geen mooi geluid. Zelfs op 2800 toeren is de pomp nog stiller. Net nog een 4 channel wifi relais box besteld zodat ik binnenkort ook met home assistant kan schakelen.

Je leidingen of pomp kunnen geen lucht maken uit het niets, dus vermoedelijk toch ergens een gaatje dat pas open is onder druk. Of een klem dat niet goed vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 18:05
medu80 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Je leidingen of pomp kunnen geen lucht maken uit het niets, dus vermoedelijk toch ergens een gaatje dat pas open is onder druk. Of een klem dat niet goed vast zit.
Ik zal nog eens alles nalopen. Deksel van de pomp sloot in het begin niet 100%. Heb er vaseline tussen gedaan. Misschien wat teflon tape ertussen doen. Lekken doet het in ieder geval niet. Ik zal ook eens testen zonder dat het water door de ZFP loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
nickname89 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:55:
[quote]Jazsie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Kan gewoon, de 6m3/u is toch wel het minimale mocht je een "slang" zuiger erop willen aansluiten.

Gezien je toekomstige uitbreidingen kan je beter niet voor een Intex gaan, deze vereist handelingen op het toestel zelf voordat deze aan gaat. Zonder aanpassingen kan je deze dus niet aan/uit schakelen met simpelweg weg een smart plug oid.

[...]

Wat voor handelingen of aanpassingen zijn daar voor nodig?

Welk merk(en) is (zijn) aan te raden als er een stofzuiger wordt aangesloten?
Net even gekeken naar de BestWay 6m³ en de Bluebay 8m³, maar bij beide modellen kan ik niets vinden en de handleiding over een eventuele reinigingsmodus.
Zodra je stroom op de pomp zet moet je nog wat knopjes drukken voordat ie aan gaat :9.

Zelf zou ik gewoon naar een zfp set kijken met een "domme" pomp zonder timer functie etc. Ofwel stroom erop en hij loopt :).

mbt "reinigingsmodus", een 6-weg klep filter moet je hebben wil je alle functies hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
die chloordispensers bezorgen mij meer problemen, ik heb een andere besteld via toppy:

https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html

en heb alles aangesloten en ook deze blijft maar lekken. Ik merk ook dat wanneer ik er een slang over de aansluiting trek, het rubber mee verschuift:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t5DT8Um43HpIYJmYmQ8XJSrf_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWiDPgUkzBZdzOxsTnKQTnT1.jpg?f=fotoalbum_large

Verder blijft het zeer druppelgewijs lekken, maar weet absoluut niet wat ik er nog aan kan doen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpI6185rxezELqg3mXcOESwUX6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jqdt1qnBbzHhPtXibefchJo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:35

Dennis1812

Amateur prutser

Vaseline en teflon. En zorgen dat je rubber blijft zitten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
Dat rubber kun je goed krijgen door de slang te bewegen. Eventueel teflon tape erbij.

Ik heb die plastic slangklemmen door RVS vervangen en draai die vast met de accu boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Koffie schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:30:
[...]

Hoeveelheid zou meet ik altijd even, en dan berekenen hoeveel erbij moet.
Ik gebruik deze: https://zwembadcompleet.nl/pool-improve-zoutmeter.

Meten doe ik gewoon eens in de zoveel tijd.Hangt van veel factoren af
Even een hele stomme vraag .. ik heb bovenstaande zoutmeter nu.
Volgens de handleiding moet ik tussen 2.500 - 3.500 ppm hebben. De meter geeft 3.30 aan. Ietwat hoog, maar we zitten aan het begin van het seizoen.

Is die punt nou een scheiding van het duizendtal of geeft die de komma-getallen (tienden, honderdste en duizendsten) aan? Dus is 3.30 = 3.300 (en de punt dus ? Ik denk het wel, maar in spreadsheets levert dit nogal eens verschillen op.
Voordat ik er 2.997,7 naast zit :P

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 17:05
Ships er zit een piepklein gaatje in mijn Intex opzetbad. Zo'n vinyl geval met buizen. Kan ik deze ook plakken met een reparatie sticker voor fietsbanden?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:04
Cobb schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:06:
Ships er zit een piepklein gaatje in mijn Intex opzetbad. Zo'n vinyl geval met buizen. Kan ik deze ook plakken met een reparatie sticker voor fietsbanden?
Misschien wel.
Heb er zelf tijdelijk duct tape opzitten en zal het gaan vervangen door tear aid type B

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik hoop eigenlijk het water te kunnen laten zitten. Ducktape laat gelijk weer los ook al hebben we het van te voren droog gemaakt (gat gedicht met een vinger) droog en dan plakken. Maar mocht niet baten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:35

Dennis1812

Amateur prutser

Toen je het bad kocht kreeg je er plakkers bij. Die nog ergens liggen wellicht?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Dennis1812 nope. Is die tear aid b te plakken aan de buitenkant semi droog.
@_RRM_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 23-09 18:57

The Executer

Lekker belangrijk!

Vandaag was de dag dat we de Blue Bay Speedclean 4M3/U hebben aangeschaft ter vervanging van de Bestway 58515.

Inhoud van de doos:
- Pomp incl. 2 slangtules,beide zowel.32mm als 38mm.
- Nog een slangtule :? ?
- Voetplaatje voor pomp/ton
- Filterton
- Slang filterton -> pomp
- Haakse aansluiting voor bovenkant filterton, reeds voorzien van (dikke!) O-ring
- Grote (dikke!) O-ring voor tussen deksel en ton
- Kleine rubber afdichting voor slangtule
- 2 slangenklemmen
- Inbussleutel
- Zak met Polysphere filterbollen
- Handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UP97NaL79vOb3EBBZPtIRFFPVDI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTvzOP8uucwhj6knGYbuLa99.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWQA8CNlnHOIQDlhVVk3nk4lGiE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YW99q4kwPtb8P9hbncmu5nYP.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntvNUhBKUbOIbPgoxyPD1tjD-vA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMod3oZUCaHkqyGYK08HQFUi.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5mAgw0nZnIA90TfcplQgl783-Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ffXaYvtsXGSwv7wxpNgcNDe.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC09mVE80WUgom3bwmfByAMg0oU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CKEoDI7YFgfiNjNOq33AG3Q.jpg?f=fotoalbum_medium

In elkaar zetten was gemakkelijk. Filterton vullen met de bollen, O-ring in het deksel en deze erop, vastschroeven met de welbekende klemmen, haakse aansluiting op het deksel schroeven, slang tussen ton en pomp aansluiten. Vervolgens de slangen erop en gaan. De pomp haakt op het voetje door deze erop te schuiven. De ton haakt met 1 pootje in de uitsparing die in de voetplaat te zien is. Op zich prima constructie, maar de delen worden niet aan elkaar geschroefd o.i.d..

M.b.t de handleiding: Vreemd ding, eerst in het Duits, daarna Engels. Vervolgens de afbeeldingen m.b.t. pompopbouw, waar bijna elk plaatje er 2 keer in staat. Vervolgens komt Nederlands, maar na punt 7 sla je de bladzijde om en kom je op een Duits stuk terecht, daarna Frans...

Daarnaast hebben de slangtules geen O-ring op het stuk waar de slang komt. Hier is de kans op meeneem dus groot. Normaal schoof ik de slang verder dan waar het rubber hoort op de slang en draai ik de slangklem op het rubber vast zodat het goed klemt. Was altijd lekvrij op die manier. Wel zijn de tules zowel 32 als 38 millimeter.

Eerste conclusie: Pomp is inderdaad zéér stil, zoals door @arjants eerder was aangegeven. Deze is bijna niet te horen! WAT een verschil met de Bestway, helemaal nadat deze kapot is gegaan. Mooi te horen in het volgende filmpje. De vrouw was overigens bezig het zwembad te borstelen, dus vandaar dat er wat gekletter op de achtergrond is.

Verder is er de stroming goed, iets sterker als de Bestway. Die was 3m3, deze is 4m3, dus lijkt inderdaad iets sterker te zijn.
Voordeel: geen RCD :*) !
Nadeel: geen RCD :/ !
Voordeel: RCD van de Bestway eraf knippen en contrastekker erop :Y)

Tweede gedachte:
- Ontluchtingsdopje lijkt afgebroken te zijn :? ? Foto volgt later
- De polysphere bollen drijven rond in de ton. Vanuit een zandfilter was ik gewend dat het water door het zand geperst wordt en op die manier gefilterd wordt. Is dit logisch gedrag :? ? Mij lijkt dat op deze manier geen filtering plaats kan vinden, want alle troep kan er zo bij langs vliegen...
- Pomp heeft geen voorfilter :? . De pomp zuigt het aan en 'spuugt' het in de filterton. Wachten dus totdat deze een iets te groot vuildeeltje voor de kiezen krijgt en er mee stopt.
- Niet direct logische indeling van de aansluitingen. Door de voetplaat en de uitsparing in de poot komt in de standaard opstelling de aansluiting 'haaks op elkaar. Logischer was geweest om er voor te zorgen dat de aansluitingen aan dezelfde kant zitten.

Opbouw van de pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSNzTixmCfvI7gfFTnDcPr6-ISE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUUEiu3fr7eILptvZqs2P3we.jpg?f=fotoalbum_medium

Uiteindelijke opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mt_qekSyQxwZtCptw-1l9rOS3U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nixm5ZsQnIj0Z1C2o46hCatD.jpg?f=fotoalbum_medium

Uitleg A en B zijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZHFFlL1EEmFdQyAgxfN2ul6_VU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxWwBy6a7kJlJGN7qikjLvW0.jpg?f=fotoalbum_medium

Kortom... Ik heb hem goed aangesloten op deze manier lijkt mij. Hoe is jullie gedachte?

[ Voor 9% gewijzigd door The Executer op 24-07-2022 10:58 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Rukapul schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:41:
Dat rubber kun je goed krijgen door de slang te bewegen. Eventueel teflon tape erbij.

Ik heb die plastic slangklemmen door RVS vervangen en draai die vast met de accu boor.
Ga ik eens proberen. Bij de dispenser zat er zo van die klemmen bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik draai vaak de klem bovenop het rubber, aangezien je die in kan drukken. Op die manier krijgt je hetzelfde effect als met teflon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
nog mensen die vandaag plots extreem veel dode vliegjes en wespen in het zwembad hebben? Ineens liggen er wel 40 of 50 vliegjes en wespen op 5 min tijd in mijn zwembad… nog nooit meegemaakt! Op onze opblaasbare unicorn, die ook nat is, krioelt het ineens met dode vliegjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
The Executer schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:24:
Vandaag was de dag dat we de Blue Bay Speedclean 4M3/U hebben aangeschaft ter vervanging van de Bestway 58515.

Inhoud van de doos:
- Pomp incl. 2 slangtules
- Voetplaatje voor pomp/ton
- Filterton
- Slang filterton -> pomp
- Haakse aansluiting voor bovenkant filterton, reeds voorzien van (dikke!) O-ring
- Grote (dikke!) O-ring
- Kleine rubber afdichting voor slangtule
- 2 slangenklemmen
- Inbussleutel
- Zak met Polysphere filterbollen

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

In elkaar zetten was gemakkelijk. Filterton vullen met de bollen, O-ring in het deksel en deze erop, vastschroeven met de welbekende klemmen, haakse aansluiting erop schroeven, slang tussen ton en pomp aansluiten. Vervolgens de slangen erop en gaan. De ton haakt met 1 pootje in de uitsparing die in de voetplaat te zien is. Op zich prima constructie, maar de delen worden niet aan elkaar geschroefd o.i.d..

Eerste conclusie: Pomp is inderdaad zéér stil, zoals door @arjants eerder was aangegeven. Deze is bijna niet te horen! WAT een verschil met de Bestway, helemaal nadat deze kapot is gegaan. Mooi te horen in het volgende filmpje. De vrouw was overigens bezig het zwembad te borstelen, dus vandaar dat er wat gekletter op de achtergrond is.
[YouTube: 23 juli 2022]
Verder is er de stroming goed, iets sterker als de Bestway. Die was 3m3, deze is 4m3, dus lijkt inderdaad iets sterker te zijn.
Voordeel: geen RCD :*) !
Nadeel: geen RCD :/ !
Voordeel: RCD van de Bestway eraf knippen en contrastekker erop :Y)

Tweede gedachte:
- Ontluchtingsdopje lijkt afgebroken te zijn :? ? Foto volgt later
- De polysphere bollen drijven rond in de ton. Vanuit een zandfilter was ik gewend dat het water door het zand geperst wordt en op die manier gefilterd wordt. Is dit logisch gedrag :? ? Mij lijkt dat op deze manier geen filtering plaats kan vinden, want alle troep kan er zo bij langs vliegen...
- Pomp heeft geen voorfilter :? . De pomp zuigt het aan en 'spuugt' het in de filterton. Wachten dus totdat deze een iets te groot vuildeeltje voor de kiezen krijgt en er mee stopt.

Opbouw van de pomp:
[Afbeelding]

Uiteindelijke opzet:
[Afbeelding]

Uitleg A en B zijde:
[Afbeelding]

Kortom... Ik heb hem goed aangesloten op deze manier lijkt mij. Hoe is jullie gedachte?
Ik denk dat het wel gewoon filtert. Vuil blijft aan de bollen hangen. Eventueel wat bollen erbij doen ? In mijn filterpomp van intex heb ik bollen en dat zit tot de rand gevult, met een soort zeef aan de onderkant.l. Hoe dat normaal met een zfp is weet ik niet, volgens mij niet tot de rand. Er zijn hier wel meer mensen die bollen gebruiken in een zfp.

Kan je meten of deze inderdaad maar 100 Watt gebruikt ? Als dat zo is dan is het een kanshebber voor mij om op over te stappen. De reviews zijn ook wel goed. Ik ben mijn simpele intex een beetje beu, al presteert die nog wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 12:51

BeyondThunder

Lost Lightning

Cobb schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:06:
Zou ik niet doen, fietsband is een heel ander materiaal dan een intex liner. Gewoon het juiste spul halen en daarmee goed plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
Cobb schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:17:
@Dennis1812 nope. Is die tear aid b te plakken aan de buitenkant semi droog.
@_RRM_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xhio5YL3BifSI-Z99C0bN1tq2wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOSM0io6Sf6NMtp1WYYTFN1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Het moet droog zijn en voor type B is het direct gebruiksklaar en volledig gehecht na 24u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
@The Executer
Ik heb dezelfde pomp maar wel gekocht onder een andere naam. Deze draait hier nu iets meer dan een maandje probleemloos en is inderdaad behoorlijk stil. Het lijkt er op dat je deze inderdaad correct hebt aangesloten. Het ontluchtingsdopje ziet er trouwens OK uit? Wel lekte er bij mijn pomp water naar buiten langs de slangen. De slangklemmen harder aan draaien en zelfs 2 slangklemmen hielpen niet. Ik heb er dan maar een paar lagen teflon rond gedraaid. Het is nog niet helemaal OK maar op dit moment goed genoeg. Heb jij hier geen probleem mee? Ik dacht trouwens dat er bij mij wel een RCD aan ging, zou ik nog eens moeten nakijken.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 24-07-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Even een vraagje, ik denk dat het simpelweg aan de pomp ligt, maar ik heb voor mijn intex opblaasjaccuzi een solar bol met cv pomp gekocht. Was een setje op marktplaats voor een mooi prijsje compleet met slangen etc. Ik had van te voren even opgezocht, de pomp kon tot 4 meter opvoerhoogte, want ik wil de solarbol op het dak hebben.

Maar helaas eenmaal geïnstalleerd vandaag komt er geen water uit de slang als ik hem op circa 2 meter hou…wellicht dat het aan de diameter ligt, 32mm is wel een stukje groter dan een standaard cv leiding natuurlijk. Er komt nu geen drup uit op hoogte, laat staan als die nog door de solarbol moet 8)7

Heeft iemand advies voor een pomp die circa 3 meter hoog kan pompen(dak van overkapping). Is voor een intex spa dus “maar” 900 liter water, de meeste pompen met een fatsoenlijke opvoerhoogte die ik vind pompen gelijk enorm veel water rond. Volgens mij moet het ook weer niet te snel door die bol heen gaan denk ik?evt wil ik er nog zon bol of mat bij aan knuppen. Liefst wel een beetje stille pomp ook…

Hier hoe het nu zit;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M53v5vB/D0-AD3041-2-F1-D-40-DC-8-E4-F-3-BCDBE9-CE6-BB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0GLMvCt/F66-E3462-2-CF2-4-D98-9495-8-AAA40840660.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Bakema op 23-07-2022 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Plenkske schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:40:
[...]

Ik denk dat het wel gewoon filtert. Vuil blijft aan de bollen hangen. Eventueel wat bollen erbij doen ? In mijn filterpomp van intex heb ik bollen en dat zit tot de rand gevult, met een soort zeef aan de onderkant.l. Hoe dat normaal met een zfp is weet ik niet, volgens mij niet tot de rand. Er zijn hier wel meer mensen die bollen gebruiken in een zfp.
De eerste resultaten zijn in elk geval positief: het zwembad heeft sinds opzetten enkele weken geen filtratie gehad. Wel af en toe een paar quick chloortabletjes erin. Daarnaast zijn we de afgelopen week op vakantie geweest en heeft het bad de hele week afgedekt gestaan (donker Intex-kleed). Het bad stond er verrassend goed bij. Toen de vrouw begon te borstelen bleek wel dat de wanden wat alg hadden, mooie lichtgroene wolken door het bad :P .

We hebben de pomp gewoon laten draaien, en een half uurtje later zag het water er weer schoon uit. Het nadeel van het ontbreken van het voorfilter was ook gelijk te horen: je hoort de troep er door heen vliegen :| . Elke keer als je het hoort, doet het pijn zeg maar :P .
Kan je meten of deze inderdaad maar 100 Watt gebruikt ? Als dat zo is dan is het een kanshebber voor mij om op over te stappen. De reviews zijn ook wel goed. Ik ben mijn simpele intex een beetje beu, al presteert die nog wel goed.
Vanavond gekeken voor je, precies 100 watt! Verder is dit ding ontzettend simpel, zit totaal niets op. Geen meerwegklep, geen schakelaars, geen timer-functie, geen RCD. Kortom, voor de mensen die hem aan willen sturen via hun HA-omgeving ideaal.
D-Three schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:54:
@The Eagle
Ik heb dezelfde pomp maar wel gekocht onder een andere naam. Deze draait hier nu iets meer dan een maandje probleemloos en is inderdaad behoorlijk stil. Het lijkt er op dat je deze inderdaad correct hebt aangesloten. Het ontluchtingsdopje ziet er trouwens OK uit? Wel lekte er bij mijn pomp water naar buiten langs de slangen. De slangklemmen harder aan draaien en zelfs 2 slangklemmen hielpen niet. Ik heb er dan maar een paar lagen teflon rond gedraaid. Het is nog niet helemaal OK maar op dit moment goed genoeg. Heb jij hier geen probleem mee? Ik dacht trouwens dat er bij mij wel een RCD aan ging, zou ik nog eens moeten nakijken.
Ik vermoed dat je de verkeerde getagd hebt ;) .
Het dopje werkt verder wel, maar lijkt erop dat hij langer had moeten zijn. Je ziet echt schuine breuklijnen. Gelukkig nog genoeg ruimte op het schroefdraad voor de O-ring. Hoe zit trouwens dat dunne busje bij jou, wat onder uit het vast komt? Deze zit bij mij net onder het deksel, maar past daar niet in.

M.b.t het lekken: hier ook last van inderdaad. Gelukkig alleen bij de slang van de ton naar de pomp. Vreemd trouwens dat ze voor deze tules hebben gekozen. Vaak zie je gladde tules met een O-ring.
In de handleiding staat ook dat je op elke aansluiting teflon zou moeten gebruiken. Ik was benieuwd hoe het uit zou pakken, nou, zoals gebruikelijk dus , lekken >:) .

En hier echt geen RCD, vanavond zo de stekker uit de stopcontact getrokken 8) .

Overigens update ik mijn post over deze pomp met mijn ervaringen/opmerkingen die ik op doe de komende tijd zodat het centraal in 1 post blijft.

@vso of @Jazsie, zouden jullie die post eventueel kunnen bookmarken?

[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 24-07-2022 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Bakema schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:22:
Even een vraagje, ik denk dat het simpelweg aan de pomp ligt, maar ik heb voor mijn intex opblaasjaccuzi een solar bol met cv pomp gekocht. Was een setje op marktplaats voor een mooi prijsje compleet met slangen etc. Ik had van te voren even opgezocht, de pomp kon tot 4 meter opvoerhoogte, want ik wil de solarbol op het dak hebben.

Maar helaas eenmaal geïnstalleerd vandaag komt er geen water uit de slang als ik hem op circa 2 meter hou…wellicht dat het aan de diameter ligt, 32mm is wel een stukje groter dan een standaard cv leiding natuurlijk. Er komt nu geen drup uit op hoogte, laat staan als die nog door de solarbol moet 8)7

Heeft iemand advies voor een pomp die circa 3 meter hoog kan pompen(dak van overkapping). Is voor een intex spa dus “maar” 900 liter water, de meeste pompen met een fatsoenlijke opvoerhoogte die ik vind pompen gelijk enorm veel water rond. Volgens mij moet het ook weer niet te snel door die bol heen gaan denk ik?evt wil ik er nog zon bol of mat bij aan knuppen. Liefst wel een beetje stille pomp ook…

Hier hoe het nu zit;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hele oude pomp, kan de handleiding niet eens vinden er van xD.

Zag dat iemand uit het "Zwembad verwarmen DIY" topic deze mini 12V pomp had gebruikt, verwacht geen hoge flow maar zou het moeten doen:
>> https://www.amazon.nl/-/en/dp/B094ZRS9YB/

Geen idee of het ook werkt met 32mm leidingen.
The Executer schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:10:
Overigens update ik mijn post over deze pomp met mijn ervaringen/opmerkingen die ik op doe de komende tijd zodat het centraal in 1 post blijft.

@vso of @Jazsie, zouden jullie die post eventueel kunnen bookmarken?
Gepint :*).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:00:
Moeilijk zeggen zonder te weten welk WP je hebt @MindBender ;).
Ja, het was zeker niet mijn helderste moment. Zeker niet omdat het ook in de handleiding staat.

Maar om het even compleet te maken: Het is een Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15) en het geadviseerde debiet is 2~4m³/h. We moeten dus streven naar 3m³/h. Onze pomp doet >6m³/h, dus ja, we hebben een bypass nodig. Zonder werkt vast, maar dan zitten we off-specs.

Gisteren heb ik dus dit in elkaar zitten knutselen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYIL82C5NivQ9E3H5HtpgnCV-Vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1gL5vHeQm5Z6t1TvBTcDZnG6.png?f=user_large
Die witte kraan is overigens vrij uniek. De standaard 3-weg kogelkranen hebben een I-boring of een T-boring. Wat wij hier willen is water naar een instelbare ratio verdelen over twee uitgangen. Dat kan niet met standaard kranen. Deze witte kraan kan dat wel. Deze heeft namelijk een afdekvlak dat over twee uitgangen verschuift, waardoor je de ene wat meer af kunt dekken dan de ander.

De debietmeter is over-the-top, maar hij werkt erg goed. Ik had heb gekocht voor de kleinere W'eau, dus met een schaal tot 3m³/h. Een nominale waarde halverwege de schaal was beter geweest, maar het duurde 3 weken voordat ik hem had, dus ik kijk het even aan voordat ik een nieuwe bestel.

De 32mm pijp is sub-optimaal, maar dat zijn de aansluitingen die de debietmeter heeft, dus ik neem aan dat het voor 3m³/h voldoet. De lus naar boven heeft misschien een ontluchting nodig, maar hij lijkt nu vol water te zitten.

Ben ik de enige met een analoge debietmeter?

Update:
Het is sterk af te raden een ondergedimensioneerde versie te gebruiken. Zodra het maximumdebiet overschreden wordt, blijft de floater bovenin de tubus hangen. En gezien ik het debiet tot onder helft moet terugbrengen om hem weer ‘los’ te krijgen, vormt de meter in die toestand waarschijnlijk een flinke constrictie.

[ Voor 8% gewijzigd door MindBender op 24-07-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Bakema schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:22:
Ik weet niet of een CV circulatiepomp wel zo’n goede keuze is voor een zwembad. Het debiet is namelijk redelijk laag.

Voor €70 koop je al een speciaal daarvoor ontworpen zwembad pomp:
https://www.vancranenbroek.com/catalogus/zwembaden/pompen

Waarom de specificaties van een pomp een maximale opvoerhoogte vermelden is mij niet helemaal duidelijk. Natuurlijk is de statische druk die een pomp kan leveren beperkt, maar die statische druk heb alleen maar nodig in een open systeem waarin je alleen maar water naar boven pompt.

In een gesloten systeem, waarin het water dat je naar boven pompt, ook weer naar beneden komt, heb je die statische druk niet nodig. Nou ja, alleen bij he vullen. Als het systeem eenmaal gevuld is, trekt het gewicht van het naar beneden gaande water een onderdruk op het hoogste punt, wat dan weer het omhoog gaande water aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Ik weet niet of een CV circulatiepomp wel zo’n goede keuze is voor een zwembad. Het debiet is namelijk redelijk laag.

Voor €70 koop je al een speciaal daarvoor ontworpen zwembad pomp:
https://www.vancranenbroek.com/catalogus/zwembaden/pompen

Waarom de specificaties van een pomp een maximale opvoerhoogte vermelden is mij niet helemaal duidelijk. Natuurlijk is de statische druk die een pomp kan leveren beperkt, maar die statische druk heb alleen maar nodig in een open systeem waarin je alleen maar water naar boven pompt.

In een gesloten systeem, waarin het water dat je naar boven pompt, ook weer naar beneden komt, heb je die statische druk niet nodig. Nou ja, alleen bij he vullen. Als het systeem eenmaal gevuld is, trekt het gewicht van het naar beneden gaande water een onderdruk op het hoogste punt, wat dan weer het omhoog gaande water aanzuigt.
Ja dat klopt als je leiding eenmaal vol zit statische druk niet nodig aan de ander kant het zuig effect.

De max druk heb je wel nodig met een 6m3 pompt om je solar lucht vrij te krijgen met de helft aan flow gaat je het niet lukken.

Heb zelf 300 meter tyleen op het dak verdeeld over 6 segmenten parallel aan gesloten de max flow heb ik wel nodig elke dag om de lucht er uit te krijgen met een intex 6m3 ZFP lucht er uit dan pas kan ik met bijpas afknijpen.

Laat ik de stand staan en start de volgende dag de pomp op dan krijg ik niet alle lucht uit de leiding, water heeft de nijging om terug te lopen waardoor je leiding gedeeltelijk leeg is.

Een cv pomp lekker stil :) 4 meter hoogte kan wel kloppen met een tuinslang geen 38 mm slang, vroeger zelf gebruikt voor de fontein in de vijver achter een filter bak werkt perfect zit behoorlijk veel druk achter door de smalle rvs impeller die er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Ja, het was zeker niet mijn helderste moment. Zeker niet omdat het ook in de handleiding staat.

Maar om het even compleet te maken: Het is een Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15) en het geadviseerde debiet is 2~4m³/h. We moeten dus streven naar 3m³/h. Onze pomp doet >6m³/h, dus ja, we hebben een bypass nodig. Zonder werkt vast, maar dan zitten we off-specs.

Gisteren heb ik dus dit in elkaar zitten knutselen:
[Afbeelding]
Die witte kraan is overigens vrij uniek. De standaard 3-weg kogelkranen hebben een I-boring of een T-boring. Wat wij hier willen is water naar een instelbare ratio verdelen over twee uitgangen. Dat kan niet met standaard kranen. Deze witte kraan kan dat wel. Deze heeft namelijk een afdekvlak dat over twee uitgangen verschuift, waardoor je de ene wat meer af kunt dekken dan de ander.

De debietmeter is over-the-top, maar hij werkt erg goed. Ik had heb gekocht voor de kleinere W'eau, dus met een schaal tot 3m³/h. Een nominale waarde halverwege de schaal was beter geweest, maar het duurde 3 weken voordat ik hem had, dus ik kijk het even aan voordat ik een nieuwe bestel.

De 32mm pijp is sub-optimaal, maar dat zijn de aansluitingen die de debietmeter heeft, dus ik neem aan dat het voor 3m³/h voldoet. De lus naar boven heeft misschien een ontluchting nodig, maar hij lijkt nu vol water te zitten.

Ben ik de enige met een analoge debietmeter?
Leuk gedaan zo!

Heb zelf een digitale flow meter. Wil een analoge ernaast hebben maar helaas geen plek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Ja een kleinere slang eraan knuppen is ook nog een idee, maar vind net een tabel en zie dat die op 3 meter hoogte idd nog maar weinig overhoudt.

Zou dit wat zijn?
https://www.amazon.nl/-/e...4d9915&pd_rd_i=B01CTMOHEG

Als ik die tabel zo bekijk doet die op 3 meter nog +- 1000/1500 ltr p uur dat zou prima zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Die heeft 32-38mm adapters erbij zitten, dus ik zou zeggen dat het zou moeten werken... @Bakema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Heeft iemand een stofzuig robot in een rechthoekig intex prism frame ?
Ik heb dit forum doorzocht en voor ronde baden niet een probleem omdat die een min of meer rechte hoek hebben. Het rechthoekige bad heeft een soort van bolling naar buiten. Dus er is geen harde grens tussen bodem en bad.

Als de robot een grotere hoek dan 90 graden tegenkomt zou hij terugvallen. Dat is bij ons bad ongeveer 60 cm van de bodem.

Ik zou graag van iemand horen met ervaring en anders maar bij toppy navragen en bestellen onder voorwaarde dat hij werkt en anders terug,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik ben niet zo gecharmeerd van een pomp die met motor en al het zwembad ingaat. In China is er nog wel wat terrein te winnen als het om elektrische veiligheid gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:02:
Leuk gedaan zo!

Heb zelf een digitale flow meter. Wil een analoge ernaast hebben maar helaas geen plek voor.
Ik had zelf eerlijk gezegd ook liever wat digitaals gehad. Amazon staat er vol mee, en nog goedkoop ik, maar de Chinese vertaling is er niet helemaal duidelijk over of ze naast de hoeveelheid, ook het debiet kunnen tonen. Deze floater-types zijn een beproefd concept, degelijk, betrouwbaar en nog redelijk nauwkeurig ook. Maar ze hebben ook een nadeel; Ik zijn mijn post daar even mee updaten.

Als je weinig ruimte hebt, zou je zoiets kunnen overwegen:
https://www.dezwembadwink...ateriaal-zwembad/flowvis/
Al heb ik geen idee waarom deze zo duur is. Ik heb gezocht, en ben hem nog nergens goedkoper tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Ik ben niet zo gecharmeerd van een pomp die met motor en al het zwembad ingaat. In China is er nog wel wat terrein te winnen als het om elektrische veiligheid gaat.
Waar denk je waar jouw waterpomp vandaan komt :+.

Maar ben het wel met je eens, ik zou voor een pomp gaan die je niet hoef te onderdompelen, niet als ie op 220V werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:47:
[...]

Ik had zelf eerlijk gezegd ook liever wat digitaals gehad. Amazon staat er vol mee, en nog goedkoop ik, maar de Chinese vertaling is er niet helemaal duidelijk over of ze naast de hoeveelheid, ook het debiet kunnen tonen. Deze floater-types zijn een beproefd concept, degelijk, betrouwbaar en nog redelijk nauwkeurig ook. Maar ze hebben ook een nadeel; Ik zijn mijn post daar even mee updaten.

Als je weinig ruimte hebt, zou je zoiets kunnen overwegen:
https://www.dezwembadwink...ateriaal-zwembad/flowvis/
Al heb ik geen idee waarom deze zo duur is. Ik heb gezocht, en ben hem nog nergens goedkoper tegengekomen.
Digitale volstaat prima, maar die moet je wel weer uitlezen met iets.... ESP/Arduino etc, effe snel erop kijken zit er niet in wat soms toch wel handig is.

Die kleinere is duur omdat je die ook horizontaal kan plaatsen, die wat jij hebt (de gangbare) moet je verticaal plaatsen, mijn Keter huisje zit al te vol helas :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Je kan hem ook gewoon op het droge aansluiten:) was idd niet van plan om er 1 in de jaccuzi te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
The Executer schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:10:
Ik vermoed dat je de verkeerde getagd hebt ;) .
Inderdaad :D Aangepast
Het dopje werkt verder wel, maar lijkt erop dat hij langer had moeten zijn. Je ziet echt schuine breuklijnen. Gelukkig nog genoeg ruimte op het schroefdraad voor de O-ring.
Het dopje bij mij lijkt er goed uit te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt3zBbWWGaYt0yKM9NODpjf30HQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/asrEo21RbZAZLB9RNwPwYMJn.jpg?f=user_large
Hoe zit trouwens dat dunne busje bij jou, wat onder uit het vast komt? Deze zit bij mij net onder het deksel, maar past daar niet in.
Dat zit bij mij ook net onder het deksel. Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat dat er in past :) Volgens mij is dat de ontluchting van de uitgang? Denk ik :? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1WAavF1NcaIEnFhBZknDkkzO64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXgOvuFMSc6nP2rWsws84vbt.jpg?f=fotoalbum_large
M.b.t het lekken: hier ook last van inderdaad. Gelukkig alleen bij de slang van de ton naar de pomp. Vreemd trouwens dat ze voor deze tules hebben gekozen. Vaak zie je gladde tules met een O-ring.
Daar had ik inderdaad ook een lek, net bij de ingang van de ton en ook aan de uitgang. Maar de keuze van geribde aansluitingen vind ik ook heel erg vreemd, al helemaal in combinatie met de bijgeleverde gladde slang.
En hier echt geen RCD, vanavond zo de stekker uit de stopcontact getrokken 8) .
Net nog eens gekeken en er zit bij mijn versie wel degelijk een RCD aan. Al kan ik ook zonder problemen de stekker uittrekken en terug aansluiten zonder de RCD terug te moeten resetten. Dus automatisch schakelen kan met deze RCD. Met mijn verwarming daarentegen kan ik dat niet :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_iNHOqmpQpWy_u5loU7SAR6LaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLK8oxQBrDhbLfsjavQDMhZL.jpg?f=fotoalbum_large
Hier nog een foto van het label van deze versie. Volgens deze specificaties zou deze 5,5 meter omhoog moeten kunnen pompen? Lijkt me sterk. De pomp is alleszins krachtig genoeg om mijn cheapo stofzuiger nu enigszins wel te laten werken :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Qt-Y6ayNcCOyYTYZeNNnU2ntkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRbmLDyNrJE5xar2OUFwG1DD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 24-07-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Bakema schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Je kan hem ook gewoon op het droge aansluiten:) was idd niet van plan om er 1 in de jaccuzi te leggen
Neen, die wat je aankaart van Amazon kan niet "droog", staat duidelijk in de beschrijving dat ie water nodig heeft om te koelen...
D-Three schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:59:
[...]
Net nog eens gekeken en er zit bij mijn versie wel degelijk een RCD aan. Al kan ik ook zonder problemen de stekker uittrekken en terug aansluiten zonder de RCD terug te moeten resetten. Dus automatisch schakelen kan met deze RCD. Met mijn verwarming daarentegen kan ik dat niet :(
[Afbeelding]
Hier nog het label van mijn versie:
[Afbeelding]
RCD stuk, RCD moet altijd uitvallen wanneer de spanning eraf is geweest. Gebeurt dit niet dan is ie stuk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:06:
[...]

RCD stuk, RCD moet altijd uitvallen wanneer de spanning eraf is geweest. Gebeurt dit niet dan is ie stuk...
Deze werkt prima als ik de test knop in druk. Waarom zou hij altijd uit moeten vallen wanneer de spanning er af is geweest? De aardlekschakelaars in mijn huisinstallatie doen dit ook niet.
edit: Nu ik er over na denk, kan het misschien wel een gewenst gedrag zijn bij dit type toestellen omdat je dan verplicht telkens moet resetten. Maar of het moet, weet ik niet. Sowieso zit deze bij mij toch op een stopcontact met 30mA RCD.

[ Voor 23% gewijzigd door D-Three op 24-07-2022 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Enige wat ik nog zeg is, test het met een echte lektester (of niet, is niet mijn bad).

Dit is al meermaals hier besproken, ga er dan ook niet verder op in aangezien dat weinig oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
D-Three schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Deze werkt prima als ik de test knop in druk. Waarom zou hij altijd uit moeten vallen wanneer de spanning er af is geweest? De aardlekschakelaars in mijn huisinstallatie doen dit ook niet.
edit: Nu ik er over na denk, kan het misschien wel een gewenst gedrag zijn bij dit type toestellen omdat je dan verplicht telkens moet resetten. Maar of het moet, weet ik niet. Sowieso zit deze bij mij toch op een stopcontact met 30mA RCD.
Ik heb er zelf een dure variant van Kopp tussen gezet. (ZFP en WP zonder RCD).
Deze blokkeert bij stroomuitval of uit het contact halen en dient daarna handmatig weer op ON gezet te worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

sneak peak van de jungle wall achter het zwembad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7anusnuUkfCQlmvDSR5mCqlg90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8qgbrPQWEqk7Mk4IGEWqptz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 119% gewijzigd door Zuluman op 24-07-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:01

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Na jaren alleen maar kleine opblaas zwembaden gehad te hebben, hebben we dit jaar voor de kids een Intex Prism 366*99 aangeschaft.

Deze staat sinds begin mei en al die tijd heb ik met meten en bijregelen alkaliteit, pH, gebonden- en vrij chloor goed op peil weten te houden.

Echter is er ergens afgelopen week iets mis gegaan en is het water binnen 2 dagen volledig melkwit geworden.

Bij het meten van het water bleek de pH ineens te laag, vrij chloor nul en gebonden chloor véél te hoog.

Dus eerst pH+ toegevoegd om deze weer goed te krijgen en daarna een flinke chloorshock.

Helaas na ruim een dag echter nog steeds zonder het gewenste resultaat. Het water is nog steeds net zo wit. Gebonden chloor is wel gezakt maar nog steeds wat hoog, vrij chloor nog steeds nihil. pH blijft vooralsnog ok.

Wat nu? Nog meer shock? Cyanuurzuur is nog ok dus het kan, maar ga ik er de boel ook mee redden....

Ter info: we gebruiken (nu nog) de standaard pomp met papieren filters welke wekelijks gewisseld worden. De pomp draait de afgelopen dagen 24/7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Even wat ZWS-ervaring delen:

In de (Intex) handleiding staat dat je de pomp eerst een uur moet laten draaien, voordat je het ZWS aanzet. Vanochtend zette ik beide tegelijk aan en kreeg na een paar minuten code 91 (te weinig zout of platen vies). Paar keer geprobeerd, bleef code 91.

Toen de kinderen erin gingen en het water goed werd gemengd, draaide het ZWS zonder problemen. Aantal PPM was van 3.30 gedaald naar 3.20. Nog steeds ruim voldoende, maar geeft wel aan dat het zout nog niet goed gemengd was.

Punt van het verhaal: als je de code 91 / te weinig zout-melding krijgt, kan het er ook nog aan liggen dat het water niet goed gemengd is.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:21

OMX2000

By any means necessary...

Echt we hebben nog nie heel veel lol van ons zwembad gehad.

We hadden het kunstgras goed waterpas laten leggen. Dus het verschil in hoogte over de lengte was 13 cm en daarna waterpas gemaakt.

Mooi. Maar we zagen na een dag dat een hoek wat lager was dan de rest. Maar dat werd steeds erger, en het lijkt dus dat 1 kant aan het verzakken is.

Vandaag dus besloten om de boel leeg te laten lopen. De warmtepomp is dus nog niet aangesloten geweest…

Als het bad afgebroken is gaan we maar eens kijken wat de schade is. Ik denk dat er een verharde ondergrond onder het kunstgras moet komen…

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:51:
Digitale volstaat prima, maar die moet je wel weer uitlezen met iets.... ESP/Arduino etc, effe snel erop kijken zit er niet in wat soms toch wel handig is.
Voor logging had ik dat graag gehad. Maar om snel de bypass even bij te stellen, is een lokaal uit te lezen debietmeter handig.
Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:51:
Die kleinere is duur omdat je die ook horizontaal kan plaatsen, die wat jij hebt (de gangbare) moet je verticaal plaatsen, mijn Keter huisje zit al te vol helas :o.
Zou dat echt het verschil maken? Ik heb nu deze besteld:
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0B51YNS3Z
Die kan tot 10m3, dus genoeg om alle debiet van mijn pomp te kunnen meten, rond de 3m³ nog voldoende nauwkeurig af te lezen, en 40mm aansluitingen, ipv de toch wel nauwe 32mm. Helaas pas begin Augustus binnen, maar ondertussen kunnen we gewoon zwemmen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Zuluman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:21:
sneak peak van de jungle wall achter het zwembad.

[Afbeelding]
Ok, erg mooi maar voor bij mij vrees ik te druk gezien de oppervlakte die ik moet bedekken...

Maar laat de foto's maar komen !
floriske.nl schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:03:
Na jaren alleen maar kleine opblaas zwembaden gehad te hebben, hebben we dit jaar voor de kids een Intex Prism 366*99 aangeschaft.

Deze staat sinds begin mei en al die tijd heb ik met meten en bijregelen alkaliteit, pH, gebonden- en vrij chloor goed op peil weten te houden.

Echter is er ergens afgelopen week iets mis gegaan en is het water binnen 2 dagen volledig melkwit geworden.

Bij het meten van het water bleek de pH ineens te laag, vrij chloor nul en gebonden chloor véél te hoog.

Dus eerst pH+ toegevoegd om deze weer goed te krijgen en daarna een flinke chloorshock.

Helaas na ruim een dag echter nog steeds zonder het gewenste resultaat. Het water is nog steeds net zo wit. Gebonden chloor is wel gezakt maar nog steeds wat hoog, vrij chloor nog steeds nihil. pH blijft vooralsnog ok.

Wat nu? Nog meer shock? Cyanuurzuur is nog ok dus het kan, maar ga ik er de boel ook mee redden....

Ter info: we gebruiken (nu nog) de standaard pomp met papieren filters welke wekelijks gewisseld worden. De pomp draait de afgelopen dagen 24/7
Gebonden chloor krijg je niet weg behalve met UV lamp of water verversen.

Ik zou 1/3 deel water verversen, pH op 7,2 brengen en dan chloor op peil.

Cyaanzuur effe laten voor wat het is.
Eusebius schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:39:
Even wat ZWS-ervaring delen:

In de (Intex) handleiding staat dat je de pomp eerst een uur moet laten draaien, voordat je het ZWS aanzet. Vanochtend zette ik beide tegelijk aan en kreeg na een paar minuten code 91 (te weinig zout of platen vies). Paar keer geprobeerd, bleef code 91.

Toen de kinderen erin gingen en het water goed werd gemengd, draaide het ZWS zonder problemen. Aantal PPM was van 3.30 gedaald naar 3.20. Nog steeds ruim voldoende, maar geeft wel aan dat het zout nog niet goed gemengd was.

Punt van het verhaal: als je de code 91 / te weinig zout-melding krijgt, kan het er ook nog aan liggen dat het water niet goed gemengd is.
Normaal doe je 24u filteren in het begin zodat het zout goed kan oplossen...
OMX2000 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:04:
Echt we hebben nog nie heel veel lol van ons zwembad gehad.

We hadden het kunstgras goed waterpas laten leggen. Dus het verschil in hoogte over de lengte was 13 cm en daarna waterpas gemaakt.

Mooi. Maar we zagen na een dag dat een hoek wat lager was dan de rest. Maar dat werd steeds erger, en het lijkt dus dat 1 kant aan het verzakken is.

Vandaag dus besloten om de boel leeg te laten lopen. De warmtepomp is dus nog niet aangesloten geweest…

Als het bad afgebroken is gaan we maar eens kijken wat de schade is. Ik denk dat er een verharde ondergrond onder het kunstgras moet komen…
Dat is zuur! Hopelijk krijg je het snel en goed opgelost.
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Voor logging had ik dat graag gehad. Maar om snel de bypass even bij te stellen, is een lokaal uit te lezen debietmeter handig.

[...]

Zou dat echt het verschil maken? Ik heb nu deze besteld:
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0B51YNS3Z
Die kan tot 10m3, dus genoeg om alle debiet van mijn pomp te kunnen meten, rond de 3m³ nog voldoende nauwkeurig af te lezen, en 40mm aansluitingen, ipv de toch wel nauwe 32mm. Helaas pas begin Augustus binnen, maar ondertussen kunnen we gewoon zwemmen :-).
Ja precies, overigens zou ik die order annuleren en deze nemen, het zelfde maar dan goedkoper en woensdag in huis:
>> https://www.amazon.nl/-/en/dp/B083Q5YGKT/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Rukapul schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:41:

vanmorgen schoot de slang plots van de dispenser. Ik had het totaal niet door en een uur later zag ik ineens 1/4 van het water verdwijnen 8)7

uiteindelijk heb ik nu ook die meegeleverde RVS klemmen gebruikt en die kan je idd best wel goed vastdraaien en nu lekt hij eindelijk niet meer. Ben nu wel aan het denken om alle plastieken klemmen te vervangen door de RVS maar misschien is dat net wat overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:28:
[...]

Gebonden chloor krijg je niet weg behalve met UV lamp of water verversen.

Ik zou 1/3 deel water verversen, pH op 7,2 brengen en dan chloor op peil.

Cyaanzuur effe laten voor wat het is.

[...]
Ik las elders dat je met een flinke shock gebonden chloor wel weg zou kunnen krijgen 🤔 maar goed, ik ben nog maar net begonnen dus geloof misschien nog wat teveel van wat ik lees 😅

Ik kijk het nog een dagje aan een anders zit er niks anders op dan (deels) opnieuw beginnen.

Wat ik zo bijzonder vind is dat het zo ontzettend snel op is komen zetten. Van water wat op orde was binnen 2 dagen naar witte meuk waar (waarschijnlijk) niks meer mee te beginnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
MindBender schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ll50ueEejY7hW4rImGf4zV7j9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SixmEjwO4vwl9OYDRStCy1bH.jpg?f=fotoalbum_large

Display kopen bij Ali. Werkt on the fly. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
pina schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:09:
[...]
Ben nu wel aan het denken om alle plastieken klemmen te vervangen door de RVS maar misschien is dat net wat overkill
Hier vorig jaar ook gedaan, geeft net wat meer zekerheid. Alleen blijken veel RVS klemmen alsnog heel erg goed te kunnen roesten... ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Afgelopen dagen was mijn zwembadwater helaas groen geworden. Dankzij anti-algen-spul (gisteravond erin gedaan) zie ik net dat het nu wat melkachtig is geworden, blijkbaar is dat goed. Maar hoe nu verder? Vlokkenspul heb ik niet (kan ik wel halen uiteraard, maar weet niet of dat de juiste richting is). Ik twijfel of ik nu de pomp uit moet zetten zodat het vuil kan 'landen'.

[ Voor 14% gewijzigd door pven op 25-07-2022 08:03 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Eusebius schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 16:51:
[...]

Even een hele stomme vraag .. ik heb bovenstaande zoutmeter nu.
Volgens de handleiding moet ik tussen 2.500 - 3.500 ppm hebben. De meter geeft 3.30 aan. Ietwat hoog, maar we zitten aan het begin van het seizoen.

Is die punt nou een scheiding van het duizendtal of geeft die de komma-getallen (tienden, honderdste en duizendsten) aan? Dus is 3.30 = 3.300 (en de punt dus ? Ik denk het wel, maar in spreadsheets levert dit nogal eens verschillen op.
Voordat ik er 2.997,7 naast zit :P
Als het goed is staat er in de handleiding of op je meter dat je het getal met 1000 moet vermenigvuldigen :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Taro schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:33:
[...]

Hier vorig jaar ook gedaan, geeft net wat meer zekerheid. Alleen blijken veel RVS klemmen alsnog heel erg goed te kunnen roesten... ;)
RVS = Roest Vast Staal en niet Roest Vrij Staal :9. Het kan nog altijd roesten onder de juiste omstandigheden...
pven schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:28:
Afgelopen dagen was mijn zwembadwater helaas groen geworden. Dankzij anti-algen-spul (gisteravond erin gedaan) zie ik net dat het nu wat melkachtig is geworden, blijkbaar is dat goed. Maar hoe nu verder? Vlokkenspul heb ik niet (kan ik wel halen uiteraard, maar weet niet of dat de juiste richting is). Ik twijfel of ik nu de pomp uit moet zetten zodat het vuil kan 'landen'.
Dode alg zijn dat, inderdaad pomp uitzetten zodat het kan zakken en vervolgens opzuigen.

In plaats van anti-alg had je ook gewoon chloorshock kunnen geven, zelfde effect :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Dode alg zijn dat, inderdaad pomp uitzetten zodat het kan zakken en vervolgens opzuigen.

In plaats van anti-alg had je ook gewoon chloorshock kunnen geven, zelfde effect :).
Dank!

Ik heb zo'n handmatig ding van Intex, daar zal ik vanavond eens mee aan de slag gaan.

Enig idee hoeveel uur voor het zuigen ik de pomp het beste uit kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
_RRM_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb er zelf een dure variant van Kopp tussen gezet. (ZFP en WP zonder RCD).
Deze blokkeert bij stroomuitval of uit het contact halen en dient daarna handmatig weer op ON gezet te worden.
Die is duurder dan mijn pomp :o ;)
OMX2000 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:04:
Wat ligt er nu onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Taro schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:33:
Het heet ook niet voor niets roestvast staal. Roestvrij staal betaat niet.
Dat RVS (laswerk) roest onder invloed van chloor is ook een bekend probleem:
https://www.ad.nl/binnenl...evensgevaarlijk~a5f5a620/
medu80 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:27:
Display kopen bij Ali. Werkt on the fly. :-)
Oeh, wat mooi! Waar koop ik dit? Of eigen software? Github linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:28:
Ja precies, overigens zou ik die order annuleren en deze nemen, het zelfde maar dan goedkoper en woensdag in huis:
>> https://www.amazon.nl/-/en/dp/B083Q5YGKT/
Meteen besteld! De zoekfunctie van Amazon kan alleen maar by design zo slecht zijn als hij is…

Annuleren kan niet meer, en retouren zal ik op eigen koste naar China moeten sturen; Dat is kennelijk ook nieuw. Maar het is dezelfde, dus ik kan altijd de late retourneren op de vroege.

Maar of het allemaal zo verstandig is, betwijfel ik nu opeens, want dit is toch wel vervelend, na 1 dag gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UemCkBGlJBqYI2aZtB6gIFchDLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g23PS0f0xhkhl6AbPLPk7zOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

D-Three schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Die is duurder dan mijn pomp :o ;)

[...]

Wat ligt er nu onder?
Kunstgras, met daaronder witzand. Wat aangetrild is. Met degene die het gelegd heeft overlegd, en die gaf aan dat het stevig genoeg zou moeten zijn. Maar blijkbaar dus niet.

Ik moet wel zeggen dat het ook maar in een hoek is waar het wegzakt. Kunstgras is rondom opgeloten tussen opzetbandjes, maar in die hoek zit een stuk cortens staal. En ik vermoed dat dat niet stevig genoeg is. Ben ook echt bang dat er een sink hole kan ontstaan op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
pven schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:28:
Had ik ook na mijn vakantie. Check mijn post: renzo4000 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Een chloorshock is mi niet hetzelfde ... eerst de waardes goed krijgen en daarna anti alg. Bij mij was het binnen een dag opgelost.

Die anti alg zorgt ervoor dat de algen samenklonteren (ik kon het merendeel met een netje eruit halen) de rest zat in het filter (die was echt smerig vol!). Daarna nog even stofzuigen en toen was het water weer kraakhelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@OMX2000
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een steviger ondergrond zoals cementzand. Maar ongetwijfeld vind je een heleboel ervaringen waar het met wit zand ook goed werkt. Je zal moeten proberen uitzoeken waarom het daar weg zakt, misschien duwt de druk van het zand het cortenstaal stuk achteruit, dan zou je moeten kijken of je dat kan verstevigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

floriske.nl schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:03:

Vanochtend de waardes nogmaals gemeten, maar ditmaal met twee verschillende strips (normaliter gebruik ik de 5 vorige strips).

Wat denk je: 2 totaal verschillende resultaten voor pH ☹️ volgens de ene strip is deze ok. Volgens de andere te laag 🤔

Gebonden chloor lijkt daarentegen wel flink gezakt na de shock.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEOFa--MS8QaYZMQVt-yw6R0XWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3BOwvy47wvhGRyy3hkIJyF8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hoe het water er vanochtend uit zag, nog niks verbeterd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgunA4zMNwpcJ3t8Dz6IC2YVr8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCRI3dMy1QvZ1z9brsfy8zan.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht de pomp eens uitzetten en kijken of het naar de bodem zakt? Of vlokmiddel halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:58
Ik heb nu een power steel bad van 4 * 2 * 1 met daarop een zfp en verwarming via een bol.
Werkt allemaal prima, en vorigeweek kreeg ik het water 30+ graden.
Maar de kinderen willen uiteraard groter.

Een 6 * 3 * 1 zou op zich passen, maar is wel ruim 3 keer zoveel water.
Krijg ik dat met 1 bol nog wel warm, wat zijn de ervaringen met verwarmen van 19m3 water?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

D-Three schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:12:
@OMX2000
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een steviger ondergrond zoals cementzand. Maar ongetwijfeld vind je een heleboel ervaringen waar het met wit zand ook goed werkt. Je zal moeten proberen uitzoeken waarom het daar weg zakt, misschien duwt de druk van het zand het cortenstaal stuk achteruit, dan zou je moeten kijken of je dat kan verstevigen.
Mee eens. Deze week maar eens kijken hoe we het gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

HellBeast

Oh My GoT!

floriske.nl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Vanochtend de waardes nogmaals gemeten, maar ditmaal met twee verschillende strips (normaliter gebruik ik de 5 vorige strips).

Wat denk je: 2 totaal verschillende resultaten voor pH ☹️ volgens de ene strip is deze ok. Volgens de andere te laag 🤔

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht de pomp eens uitzetten en kijken of het naar de bodem zakt? Of vlokmiddel halen?
Heb je al een backwash gedaan?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

HellBeast schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Heb je al een backwash gedaan?
Dat wordt lastig met een CFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

HellBeast

Oh My GoT!

floriske.nl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:13:
[...]

Dat wordt lastig met een CFP
Aah, dan is het antwoord dus nee. ;-)

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

HellBeast schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:14:
[...]

Aah, dan is het antwoord dus nee. ;-)
Inderdaad 😅 dat was misschien een goede toevoeging aan het antwoord geweest 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
OMX2000 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Kunstgras, met daaronder witzand. Wat aangetrild is. Met degene die het gelegd heeft overlegd, en die gaf aan dat het stevig genoeg zou moeten zijn. Maar blijkbaar dus niet.

Ik moet wel zeggen dat het ook maar in een hoek is waar het wegzakt. Kunstgras is rondom opgeloten tussen opzetbandjes, maar in die hoek zit een stuk cortens staal. En ik vermoed dat dat niet stevig genoeg is. Ben ook echt bang dat er een sink hole kan ontstaan op deze manier.
Een sinkhole ? kun je gelijk het zwembadwater in laten lopen geen kans op verzakking meer :o

Cortenstaal neem aan kantsluiters langs de (border), ga er vanuit dat je je zwembad staander niet bovenop de kantafsluiter staat dan zakt het als nog in, een betonbandje kan al wat meer hebben.

Betreft onder je grasmat kun je extra verstevigen door waar de standers van je framezwembad staan door tegels onder te leggen en je ziet er niets meer van, alleen de grond stevig aan trillen heeft geen effect.

De drukpunt van je staander is zo groot door de kleine omvang en daar komt veel kracht op te staan, ga je het drukpunt vergroten dan verdeel je het gewicht op de staander.

En wil je de grasmat mooier en langer houden evt. een trespa plaatje pakweg 20 x 20 cm extra onder de ronde staander leggen voor de U staander een strook in breedte, zo krijg je geen lelijke plekken in je grasmat en trespa is onderhoudsvrij en gaat jaren mee.

[ Voor 7% gewijzigd door J.E. Weinor op 25-07-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MindBender schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Meteen besteld! De zoekfunctie van Amazon kan alleen maar by design zo slecht zijn als hij is…

Annuleren kan niet meer, en retouren zal ik op eigen koste naar China moeten sturen; Dat is kennelijk ook nieuw. Maar het is dezelfde, dus ik kan altijd de late retourneren op de vroege.

Maar of het allemaal zo verstandig is, betwijfel ik nu opeens, want dit is toch wel vervelend, na 1 dag gebruik:
[Afbeelding]
Huh, dat hoort niet dat ie zo blijft hangen....

Zou niet mogen gebeuren, deze dingen worden vaak toegepast bij zwembaden.
floriske.nl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verkeerde aanname, je gebonden chloor is het zelfde alleen omdat je dus chloorshock gedaan hebt is je vrije chloor enorm toegenomen in verhouding.

Wil je goed testen, schaf dat de Poollab 1.0 aan oid.

Zet je pomp eens uit en kijkt of het zakt, zo ja dan kan je het opzuigen. Geef het wel minimaal een uur of 2 de tijd.

Indien je waardes goed zijn zal dat gebeuren...
Driek schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:57:
Ik heb nu een power steel bad van 4 * 2 * 1 met daarop een zfp en verwarming via een bol.
Werkt allemaal prima, en vorigeweek kreeg ik het water 30+ graden.
Maar de kinderen willen uiteraard groter.

Een 6 * 3 * 1 zou op zich passen, maar is wel ruim 3 keer zoveel water.
Krijg ik dat met 1 bol nog wel warm, wat zijn de ervaringen met verwarmen van 19m3 water?
Neen, ga je niet redden... niet in een normale tijdbestek >:).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
In het kader van groen water: Mijn zwembad staat al sinds april volledig stil ... :/
Deze week hoop ik de boel weer op te starten, met de bedoeling dat ik het nodige film om te laten zien hoe je een groen bad weer helder krijg.
Hoewel ik het nog nooit zo extreem heb gehad als nu, is mijn verwachting dat ik het in 48 tot 72 uur toch zichtbaar schoon hoop te krijgen.

Gameplan:
- Pomp opstarten
- Zoutelektrolyse starten beginnen met chloorproductie
- Na een uurtje eerst eens backwashen (is ook al een maand of 6 niet gedaan ben ik bang)
- Fysiek vuil (bladeren, takken) eruit scheppen
- Robot erin
- Pompen, pompen, pompen, backwashen, pompen, pompen, pompen ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
@Koffie succes en ik ben benieuwd naar je filmpje !
Je zult vast op youtube al eens "thep00lguy" tegen zijn gekomen. Die maakt ook groene baden kraakhelder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Jazsie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Verkeerde aanname, je gebonden chloor is het zelfde alleen omdat je dus chloorshock gedaan hebt is je vrije chloor enorm toegenomen in verhouding.

Wil je goed testen, schaf dat de Poollab 1.0 aan oid.

Zet je pomp eens uit en kijkt of het zakt, zo ja dan kan je het opzuigen. Geef het wel minimaal een uur of 2 de tijd.

Indien je waardes goed zijn zal dat gebeuren...

[...]
Makes perfect sense. Totale chloor is hoger geworden omdat vrij chloor is toegenomen. Gebonden chloor is gelijk gebleven en dus in verhouding afgenomen.

Zo had ik het nog niet bekeken en dus weer wat wijzer geworden, thx!

De pomp staat sinds 12.30u uit (kan deze remote uit zetten gelukkig). Straks na het werk kijken of het gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
renzo4000 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Had ik ook na mijn vakantie. Check mijn post: renzo4000 in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Een chloorshock is mi niet hetzelfde ... eerst de waardes goed krijgen en daarna anti alg. Bij mij was het binnen een dag opgelost.

Die anti alg zorgt ervoor dat de algen samenklonteren (ik kon het merendeel met een netje eruit halen) de rest zat in het filter (die was echt smerig vol!). Daarna nog even stofzuigen en toen was het water weer kraakhelder.
Hmm, mijn water blijft melkachtig. De pomp staat sinds begin deze middag uit, maar er lijkt werkelijk niets te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
pven schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Hmm, mijn water blijft melkachtig. De pomp staat sinds begin deze middag uit, maar er lijkt werkelijk niets te gebeuren.
Ik liet hem juist wel draaien... hoe is jouw filter eraan toe? Is je flow ook nog zoals normaal?

Pagina: 1 ... 113 ... 185 Laatste