Ik kan me wel voorstellen dat de afgifte anders is. Die 10 gaan wellicht in de dispenser sneller afbreken dan 1x200 ? Ik heb geen ervaring met een dispenser maar ik denk dat chloortabletten van verschillende formaten ook langzamer/sneller oplossen.BounceMeister schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:34:
Maakt het eigenlijk uit of ik 1×200gr of 10×20gr chloortabletten in de chloordispenser doe? De 20gr tabletten zijn per kilo een paar euro goedkoper. Maar de totale oppervlakte is wel groter van 10x20gr vs 1x200gr dus misschien geven ze dan meer chloor af?
deze waarschijnlijk ?[b]Plenkske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:27:
@pina @Dennahz met een kogelkraan kan je de flow wat knijpen waardoor de straal minder hard zal gaan. In dit geval hoef je denk ik niet per se een hele bypass kit te maken, maar een bypass heeft wel (mede) als doel om flow te knijpen.
https://www.toppy.nl/prod...gelkraan-32-of-38-mm.html
had eens gebeld naar een webshop en daar zeiden ze dat dat niet zo goed zou werken en een bypass beter is. Maar een bypass doet waarschijnlijk wel meer en lijkt mij nogal overkill te zijn
Die kogelkraan is het proberen waard ja.pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:42:
[...]
deze waarschijnlijk ?
had eens gebeld naar een webshop en daar zeiden ze dat dat niet zo goed zou werken en een bypass beter is. Maar een bypass doet waarschijnlijk wel meer en lijkt mij nogal overkill te zijn
Een bypass is in dit geval wellicht alleen beter omdat je dan 3 kogelkranen en wat bochten hebt. Daardoor knijpt het makkelijker.
Een bypass heeft meerdere doelen:
1. stroming dichtzetten aan één kant. Bijvoorbeeld je gaat van filterpomp direct naar zwembad in plaats van via bv. een zonnemat. Als je wel over de mat wil gaan gaat de kraan in het midden dicht en de andere 2 open.
2. stroming volledig dichtzetten voor onderhoud aan bv. je filterpomp. Uiteraard staat dan de pomp ook uit, maar als je het niet dicht zet kan er water uit je bad stromen.
3. stroming knijpen voor je warmtepomp, als de filterpomp te hard gaat
Even op top zwembad gekeken en daar staat ook 5 meter als opvoer hoogte.Plenkske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:27:
@MrJames een filterpomp kan maar maximaal een meter ofzo omhoog pompen.
(edit)
Ik was benieuwd naar je type. Ik zie dat dit een grotere variant is van de filterpompen en volgens spec is de maximale hoogte 5 meter. Wellicht dat het dus toch lukt. Het proberen waard.
Even rond kijken.
Ik heb deze: https://www.toppy.nl/prod...maXKZEFVsWlMaAuegEALw_wcBBounceMeister schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:34:
Maakt het eigenlijk uit of ik 1×200gr of 10×20gr chloortabletten in de chloordispenser doe? De 20gr tabletten zijn per kilo een paar euro goedkoper. Maar de totale oppervlakte is wel groter van 10x20gr vs 1x200gr dus misschien geven ze dan meer chloor af?
Heb er 5x 200 gram tabletten in zitten maar moet toegeven dat ik echt niks merk van chloor afgifte. Ook al heb ik maar een 3,5 kuub zwembad, ook met dag ding op maximaal open lijkt er na 4 uur aan te staan na een zonnige dag amper chloor in te zitten (uiteraard getest).
Dus nu doe ik gewoon om de dag even 2-3 quick chloor tabletten in water oplossen en dat in het zwembad verspreiden...
Als ik die dispenser open draai dan komt de chloor lucht mij trouwens wel echt tegemoet, maar de afgifte lijkt niet zo best te zijn...
Kan gewoon, de 6m3/u is toch wel het minimale mocht je een "slang" zuiger erop willen aansluiten.nickname89 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:34:
Ik zit met een keuzeprobleem en voor beide opties is wat te zeggen, wie kan mij voorzien van wat feedback zodat ik de knoop kan doorhakken.
Wij gebruiken twee zwembaden. Beiden 2x3 meter.
Ze varieren in hoogte, De lage gebruiken we voor kids en heeft een inhoud van 1,5 m3.
De hoge, is een ovale en heeft 3,7 m3 inhoud.
Momenteel gebruiken we voor beide baden een cartridge filterpomp i.c.m. een Intex Solar mat 1m².
Het diepe bad warmt slecht op, daarvoor willen we of een 2e en 3e solarmat aansluiten of een alternatief wat werkt op de warmte van de zon. Dat allen komt op een schuurdak van 2,4 meter hoog.
Qua pomp zou ik moeten upgraden. Ik zie echter dat pompen die een hoogte kunnen overbreggen ook een behoorlijke capaciteit hebben.
Een Intex ZFP van 4m³/h kan 3 meter hoogteverschil overbruggen.
Een Intex ZFP van 6m³/h kan 5 meter hoogteverschil overbruggen.
Bij de kleinste versie staat dat deze is voor zwembaden vanaf 10.000 liter.
Dan zit ik met mijn 3,7 m³ wel erg laag.
Voor wat betreft pompcapaciteit en opvoerhoogte zou ik de 6m³ kiezen.
Maar als ik kijk naar de advieswaarde voor wat betreft welke pomp bij welke inhoud te gebruiken, dan is zelfs de 4m³ al te groot.
BTW: nu ik toch aan het typen wil heb ik nog een andere vraag. In de toekomst wil ik graag de pomp aan/ uit zetten via de telefoon, dat wil ik uitbreiden met digitale temperatuur meting van zwembad, en uitlaat na warmtemat/collectoren. Hoe pakken jullie dat aan?
Gezien je toekomstige uitbreidingen kan je beter niet voor een Intex gaan, deze vereist handelingen op het toestel zelf voordat deze aan gaat. Zonder aanpassingen kan je deze dus niet aan/uit schakelen met simpelweg weg een smart plug oid.
Kogelkraan ertussen om de flow te beperken.pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:22:
[...]
[...]
idd een 6m3, er hangt een 3,5kw warmtepomp aan en een chloordispenser. Voor een bad van 3.6 x 93 is dat toch niet zo overdreven zwaar?
Deze pomp kan max 5m hoog pompen, dus ja infeite moet dit geen probleem zijn.MrJames schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:26:
Ik heb een kleine bad van 1.5 m3 maar volgend jaar komt er een grote voor in plaats.
Op dit moment heb ik 2 matten en dat is voldoende. De matten wil ik op de schuur plaatsen van ongeveer 2.8 hoog.
Volstaat een intex filterpomp c2500?
Zou gewoon lekker de goedkopere kopen, wel dat je inderdaad zoals al is aangegeven wellicht de flow moet afstellen.BounceMeister schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:34:
Kan je inderdaad prima de flow mee knijpen.pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:42:
[...]
deze waarschijnlijk ?
Ik lees hier verschillende ervaringen, van veels te veel zelfs op standje "minimum" tot te weinig op standje "maximum".President schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:40:
[...]
Ik heb deze: https://www.toppy.nl/prod...maXKZEFVsWlMaAuegEALw_wcB
Heb er 5x 200 gram tabletten in zitten maar moet toegeven dat ik echt niks merk van chloor afgifte. Ook al heb ik maar een 3,5 kuub zwembad, ook met dag ding op maximaal open lijkt er na 4 uur aan te staan na een zonnige dag amper chloor in te zitten (uiteraard getest).
Dus nu doe ik gewoon om de dag even 2-3 quick chloor tabletten in water oplossen en dat in het zwembad verspreiden...
Als ik die dispenser open draai dan komt de chloor lucht mij trouwens wel echt tegemoet, maar de afgifte lijkt niet zo best te zijn...
Wel is het zo dat het chloor verbruik op zonnidge dagen + wanneer er gezwommen wordt veel hoger. Als je dan de dispenser afstelt op een normale dag dan heb je dus op drukke momenten te weinig chloor.
Extra chloor toevoegen met o.a. quick tabletten is zeker geen slecht idee.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik moet juist van mijn chloor af. Heb een zoutwatersysteem (staat nu uit), maar daar volgens de instructie moet er wel cyanuurzuur bij. Nou zit dat in de chloorshock-korrels die ik nog had staan, alleen stond daar de hoeveelheid per 10m³ water op. Je raadt het al: ik heb per 1m³ water gerekend, dus 10x teveel erin. Gisteren met opzet al de hele dag geen afdekking op het bad, gisteravond ongeveer een derde van het water ververst. Het cyanuurzuur moet nu wel op niveau zijn (0,03g/L) maar er zit nog steeds teveel chloor in

Is affakkelen geen optie?dennistd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:27:
Ik moet juist van mijn chloor af. Heb een zoutwatersysteem (staat nu uit), maar daar volgens de instructie moet er wel cyanuurzuur bij. Nou zit dat in de chloorshock-korrels die ik nog had staan, alleen stond daar de hoeveelheid per 10m³ water op. Je raadt het al: ik heb per 1m³ water gerekend, dus 10x teveel erin. Gisteren met opzet al de hele dag geen afdekking op het bad, gisteravond ongeveer een derde van het water ververst. Het cyanuurzuur moet nu wel op niveau zijn (0,03g/L) maar er zit nog steeds teveel chloor in
Ik vind de chloordispenser eigenlijk ook niet zo handig in dat opzicht. Het is meestal of te veel of te weinig. Dus soms gooi ik er wat van die quick tabletjes bij, of soms het bad een tijdje in open zon laten staan.President schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:40:
[...]
Ik heb deze: https://www.toppy.nl/prod...maXKZEFVsWlMaAuegEALw_wcB
Ik heb een iets ander maar soortgelijk model van Kokido, welke onder veel andere merknamen ook verkocht wordt.
Ik kijk in de winkel wel even welke tabletjes het worden. We zijn toch veel thuis nu, dus wat vaker een 20 grams tabletje erbij is niet zo erg. Alleen oppassen voor die chloorwolk inderdaad!
Voor degene die mijn zoektocht naar efficiënter en slimmer stoken met de WP interessant vinden; Afgelopen nacht positief verrast door hoe de WP op Silent mode het bad boven setpoint op temperatuur heeft gehouden.
/f/image/DVWreZrWDZP4z4amE3c3UW0T.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren iets vóór 18:00 uur het deck er weer op gelegd en de WP op Silent mode ingeschakeld door setpoint 2 graden te verhogen (28 > 30 en weer terug naar 28 na start). Water was op dat moment rond de 28,3. Ik denk dat het wattage van de WP oploopt omdat hij met steeds koelere lucht te maken krijgt waar hij warmte uit moet onttrekken omdat de avond valt. Als dan de watertemperatuur ook weer daalt, gaat de WP nog wat meer werken.
Nu zie ik hem echt verschillende verwarmniveaus halen en gebruiken.
Uiteindelijk gaat de WP vandaag iets vóór 12:00 uur uit (setpoint+1) en heeft de WP gemiddeld 230 Watt getrokken over 18 uur = 4,1 kW.
Nu even afwachten of hij straks automatisch weer aangaat op setpoint+0,4.
/f/image/DVWreZrWDZP4z4amE3c3UW0T.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren iets vóór 18:00 uur het deck er weer op gelegd en de WP op Silent mode ingeschakeld door setpoint 2 graden te verhogen (28 > 30 en weer terug naar 28 na start). Water was op dat moment rond de 28,3. Ik denk dat het wattage van de WP oploopt omdat hij met steeds koelere lucht te maken krijgt waar hij warmte uit moet onttrekken omdat de avond valt. Als dan de watertemperatuur ook weer daalt, gaat de WP nog wat meer werken.
Uiteindelijk gaat de WP vandaag iets vóór 12:00 uur uit (setpoint+1) en heeft de WP gemiddeld 230 Watt getrokken over 18 uur = 4,1 kW.
[ Voor 3% gewijzigd door Luc S op 18-07-2022 15:26 ]
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Ons zwembadje staat inmiddels ook weer in onze nieuwe tuin, nadeel is dat hij gedeeltelijk in de schaduw staat en daarom niet enorm goed opwarmt. Ik wil hem daarom een beetje helpen met een zonverwarming.
Is deze slang hier geschikt voor?
https://www.bol.com/nl/nl...-eu-50m/9300000091535175/ ** Knip, referral uit link verwijderd. **
https://www.bol.com/nl/nl...-eu-50m/9300000091535175/ ** Knip, referral uit link verwijderd. **
[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 18-07-2022 19:04 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Nee, dat is druppelslang. Om de zoveel cm zit er een gaatje in. Dat leg je in de tuin en sluit je aan op een kraan. Kraan open -> slang gaat druppelen -> planten krijgen water.Mad-Matt schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:24:
https://www.bol.com/nl/nl...-eu-50m/9300000091535175/ ** Knip ivm referral. **
[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 18-07-2022 19:05 ]
oeps, dat is niet handig.Plenkske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:29:
[...]
Nee, dat is druppelslang. Om de zoveel cm zit er een gaatje in. Dat leg je in de tuin en sluit je aan op een kraan. Kraan open -> slang gaat druppelen -> planten krijgen water.
https://www.bol.com/nl/nl...a1BNHQ.2_6.7.ProductTitle
Deze lijkt mij dan beter, ik zie hier niet terug dat er gaatjes in zitten.
We vertrekken binnenkort op vakantie voor 2,5 weken.
Wat is het beste te doen met het opbouw zwembad? Solar cover op het water plaatsen of juist niet?
Vorig jaar heb ik de cover geplaatst en had bij thuiskomst groen water en veel muggenlarven. De pomp heb ik toen niet aangehad.
Dit jaar ben ik wel van plan de pomp en de electrolyse een aantal uren per dag te laten draaien.
Iemand een suggestie of ik de cover op de rol moet laten of het bad dicht moet leggen?
Wat is het beste te doen met het opbouw zwembad? Solar cover op het water plaatsen of juist niet?
Vorig jaar heb ik de cover geplaatst en had bij thuiskomst groen water en veel muggenlarven. De pomp heb ik toen niet aangehad.
Dit jaar ben ik wel van plan de pomp en de electrolyse een aantal uren per dag te laten draaien.
Iemand een suggestie of ik de cover op de rol moet laten of het bad dicht moet leggen?
Lichtdichte afdekking er op. En inderdaad pomp en electrolyse iedere dag laten draaien.Willianv schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:37:
Ja elke tyleenslang zonder gaatjes voldoet verder wel.Mad-Matt schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:31:
[...]
oeps, dat is niet handig.
https://www.bol.com/nl/nl...a1BNHQ.2_6.7.ProductTitle
Deze lijkt mij dan beter, ik zie hier niet terug dat er gaatjes in zitten.
De sterkte van je stroom beperken de inspuiten onder de waterlijn iets meer water toevoegen is de druk wat minder, afknijpen lijkt me niet bevorderlijk voor de pomp op lange duur aangezien de pomp op max draait op 1 snelheid.pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:10:
is er een manier om de sterkte van de instroom te regelen bij een ZFP? Op dit moment gaat de straal strak en ver en is het zelfs niet aangenaam om in het zwembad te zitten met die straal:
[Afbeelding]
ben hem nu wel aan het bijvullen zodat het niveau tot boven de instroom komt maar met de kinderen zal het wel niet lang duren vooraleer het er weer onder komt
Wat je evt. kunt doen een intex waterval op rand zwembad op de slang met T-stuk evt. afsluitkraan aansluiten waar het zwembadwater het zwembad instroom de flow verdeel je over de inspuiter en waterval met een afsluitkraan kun je het regelen harder of zachter waterval of inspuiter etc. waardoor de druk afneemt, je kids zullen het wel geweldig vinden met een waterval aan het zwembad
Als voorbeeld deze.
https://www.deboerdrachte...XPQCOZcgQNxUaAr9ZEALw_wcB
Ik heb inderdaad nog zo'n grijze afdichting voor over het zwembad (dus niet op het water).ocmer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:43:
[...]
Lichtdichte afdekking er op. En inderdaad pomp en electrolyse iedere dag laten draaien.
Dank voor de tip.
Thanks, ik ga eens aan de knutsel.Plenkske schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:44:
[...]
Ja elke tyleenslang zonder gaatjes voldoet verder wel.
Zit er wel een rooster in de instroom? Zo op de foto lijkt het van niet?pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:10:
is er een manier om de sterkte van de instroom te regelen bij een ZFP? Op dit moment gaat de straal strak en ver en is het zelfs niet aangenaam om in het zwembad te zitten met die straal:
[Afbeelding]
ben hem nu wel aan het bijvullen zodat het niveau tot boven de instroom komt maar met de kinderen zal het wel niet lang duren vooraleer het er weer onder komt
Bij de uitstroom zit altijd een roostertje, maar bij de instroom is dit zoals ik gewend ben van Intex. Dus ik zie niets vreemds aan deze foto, behalve dat straaltje dan.akatar schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:28:
[...]
Zit er wel een rooster in de instroom? Zo op de foto lijkt het van niet?
Misschien heb ik een ander model dan van intex, een rooster buitenom en het midden deel (dat je kan richten) heeft ook nog een eigen rooster.BounceMeister schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:39:
[...]
Bij de uitstroom zit altijd een roostertje, maar bij de instroom is dit zoals ik gewend ben van Intex. Dus ik zie niets vreemds aan deze foto, behalve dat straaltje dan.
Sowieso de pomp + elektrolyse laten draaien. Wij leggen de cover op het bad als we weg zijn. Scheelt ook veel troep in je water.Willianv schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:37:
Waarom moet er Cyaanzuur bij? Liefst niet gebruiken als niet nodig is.dennistd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:27:
Cyaanzuur krijg je niet meer uit het water behalve door je water te verversen.
Verder zal het chloor vervliegen met de zon erop (mit je Cyaanzuur goed staat).
Interessant, dus je doet setpoint +2 zodat ie aanslaat en vervolgens setpoint +1 en de wp gaat dan weer terug in toeren?Luc S schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:23:
Voor degene die mijn zoektocht naar efficiënter en slimmer stoken met de WP interessant vinden; Afgelopen nacht positief verrast door hoe de WP op Silent mode het bad boven setpoint op temperatuur heeft gehouden.
[Afbeelding]
Gewoon je pomp/zout systeem aantal uren per dag laten lopen zodat chloor op niveau blijft.Willianv schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:37:
Solar cover zou ik wel eraf laten en een andere cover gebruiken.
Na een race tegen het warme weer staat sinds vanochtend bij ons ook eindelijk het zwembad
. Tot nu toe erg blij met de keuze om alles zo veel mogelijk uit het zicht (en gehoor) weg te werken. Er komen nu 4 leidingen uit de muur, 2 voor het zwembad en 2 richting het dak. Alle techniek zit verder in de berging, en dan de warmtepomp op het dak.
:strip_exif()/f/image/ZD3D8589G6ugOzCnEc7O7pZd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8v0b5hZHg8O4aBz8WPwLaGvj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het geluid van de pomp (pentair FFL031) kan ik niet echt vergelijken met een andere pomp want ik ken geen andere pomp. Maar mijn ervaring is dat je hem wel hoort op vol vermogen, maar het klinkt niet heel storend. Omdat het geheel in de berging staat hoor je in de tuin helemaal niks. Daarbij is de combinatie met een frequentieregelaar echt top! Het scheelt echt veel in verbruik en daarna is de pomp ook zo goed als stil als je in de berging staat.
De Fairland warmtepomp doet het ook goed. Terwijl hij op vol vermogen stond te draaien kon ik overdag in ieder geval het geluid in de tuin niet horen boven het standaard aanwezige geluid. Het bad was na 5 uur al van 18 graden leidingwater naar 28 graden
.
Het zout zit er nu ook in, dus morgen het zws maar eens aanzetten en dan begint het meten en inregelen.
note to self: draai alle draaikoppelingen goed dicht voor je pomp aanzet
:strip_exif()/f/image/ZD3D8589G6ugOzCnEc7O7pZd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8v0b5hZHg8O4aBz8WPwLaGvj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het geluid van de pomp (pentair FFL031) kan ik niet echt vergelijken met een andere pomp want ik ken geen andere pomp. Maar mijn ervaring is dat je hem wel hoort op vol vermogen, maar het klinkt niet heel storend. Omdat het geheel in de berging staat hoor je in de tuin helemaal niks. Daarbij is de combinatie met een frequentieregelaar echt top! Het scheelt echt veel in verbruik en daarna is de pomp ook zo goed als stil als je in de berging staat.
De Fairland warmtepomp doet het ook goed. Terwijl hij op vol vermogen stond te draaien kon ik overdag in ieder geval het geluid in de tuin niet horen boven het standaard aanwezige geluid. Het bad was na 5 uur al van 18 graden leidingwater naar 28 graden
Het zout zit er nu ook in, dus morgen het zws maar eens aanzetten en dan begint het meten en inregelen.
note to self: draai alle draaikoppelingen goed dicht voor je pomp aanzet
@Jazsie Setpoint +2 en daarna -2. Dan start hij op met het idee flink te moeten verwarmen maar met de actie setpoint -2 ziet hij dat het water al boven setpoint zit en schakelt dan meteen naar passend vermogen.
Dit werkt blijkbaar alleen in Silent mode want op Normal is het verzetten van setpoint opeens een reden om te kiezen dat hij er al is en schakelt hij uit. Raar dat dat dus anders werkt maar komt mij nu wel goed uit.
De fabrikant vertelde overigens dat van mijn WP (is trouwens de Poolex Q-line 7) de Silent mode gemaakt is om het water op temperatuur te houden en niet om te verwarmen. Dat zou wellicht de reden zijn dat het dus niet uitmaakt dat het water boven setpoint zit in die modus.
Dit werkt blijkbaar alleen in Silent mode want op Normal is het verzetten van setpoint opeens een reden om te kiezen dat hij er al is en schakelt hij uit. Raar dat dat dus anders werkt maar komt mij nu wel goed uit.
De fabrikant vertelde overigens dat van mijn WP (is trouwens de Poolex Q-line 7) de Silent mode gemaakt is om het water op temperatuur te houden en niet om te verwarmen. Dat zou wellicht de reden zijn dat het dus niet uitmaakt dat het water boven setpoint zit in die modus.
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Aangezien onze kleine man uit zijn peuterbadje begint te groeien, is mijn oog gevallen op het volgende bad: Intex Metalen Frame Zwembad - Opzetzwembad - Ø 305 x 76 cm - Rond
De aangegeven maat is een diameter van 305cm, maar ons terras waar we hem willen plaatsen is 300x300cm en nog een rij klinkers erom heen.
De vraag is nu, wat is 305cm? De zak water of het buitenste deel van de poten?
De aangegeven maat is een diameter van 305cm, maar ons terras waar we hem willen plaatsen is 300x300cm en nog een rij klinkers erom heen.
Ik heb hier een 305cm Prism frame staan op een terras van 300x300 met daar rond omheen een dubbele rij waaltjes. Komt op hetzelfde neem qua afmetingen denk ik, en dat past prima.Danielson schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:13:
Aangezien onze kleine man uit zijn peuterbadje begint te groeien, is mijn oog gevallen op het volgende bad: Intex Metalen Frame Zwembad - Opzetzwembad - Ø 305 x 76 cm - Rond
Neem, heb wel een opzetstuk met het roostertje maar dacht dat dat voor de uitstroom is? Omdat het als filter dienst doet dacht ik. Maar ik heb een skimmer, vandaar dat ik dat daar niet gebruikakatar schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:28:
[...]
Zit er wel een rooster in de instroom? Zo op de foto lijkt het van niet?
Top!dennistd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:40:
[...]
Ik heb hier een 305cm Prism frame staan op een terras van 300x300 met daar rond omheen een dubbele rij waaltjes. Komt op hetzelfde neem qua afmetingen denk ik, en dat past prima.
Beetje op de rand denk ik als het bad precies in het midden zou staan. Nu staat ie aan een kant op het terras en aan de andere kant bijna op het gazonDanielson schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:46:
[...]
Top!Staan je poten dan op je waaltjes of nog op het terras?

Is https://www.wehkamp.nl/in...-met-filterpomp-16157021/ niet hetzelfde? Scheelt een paar euro'sDanielson schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:13:
PSN: Europhea
Ik heb zwaar afdekzeil gekocht, daar een paar gaten in geknipt zodat het water kan ademen en die met klemmen op de rand van het zwembad vastgeklemd.Dennahz schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:47:
Sowieso de pomp + elektrolyse laten draaien. Wij leggen de cover op het bad als we weg zijn. Scheelt ook veel troep in je water.
We hebben een week zonder gaten geprobeerd en prompt hadden we last van alg.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Het is besloten: De "W'eau Mini Inverter 4.5kW" gaat retour. Hoofdzakelijk omdat het volgens Toppy.nl geen "W'eau Mini Inverter 4.5kW" blijkt te zijn. Er is per ongelijk een "W''eau Mini Power 4kW" Geleverd, blijkt uit de foto's die ik ze heb gestuurd. Dat verklaart het regelgedrag, of de absentie daarvan.
En als ik heel eerlijk ben; Eigenlijk vind ik hem helemaal niet zo slecht. Voor wat het is, en voor de prijs, kregen wij ons badje prima warm. En hij leverde ook netjes (bijna) 4kW, dus de specs. zijn nog redelijk accuraat ook.
Vanwege alle rompslomp biedt Toppy.nl een aantrekkelijke korting om de Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15), die ik zelf als alternatief had aangedragen. Nu we weten wat de W'eau was, blijkt hij niet tegen te vallen, maar ik wil toch een A-Merk, met ditto app, wat meer vermogen, en een echte full inverter.
Kunnen jullie mij helpen met het volgende dilemma: Ga ik voor de Fairland IPHCR15, of voor de Poolex Silverline Fi 70?
Beide zijn A-merken, als ik het goed begrijp.
Poolex is Frans; Ik hecht waarde aan een Europeesch merk, 6.8kW vermogen, een COP tot 12.9, 50dBA op 1m, een Toshiba compressor, helaas een kuststof kast, maar met 37kg wel het garagedak op te tillen.
Fairland is Sjinees; Ik hecht weinig waarde aan Sjineese specificaties. Maar hij maakt wel een meer premium indruk. Touch screen, mooie metalen behuizing, 6.5kW vermogen, een COP tot 14.7, 47dBA op 1m, een Mitsubishi compressor, en met 42kg moeizaam het garagedak op te zeulen.
Wat is wijsheid? Ik ben eigenlijk ook wel erg tevreden over de service van Toppy.nl, dus dat telt ook wel mee. Maar; Volgens de Fairland mogen er geen slangen gebruikt worden, en moet er hard PVC gebruikt worden, omdat de aansluitingen dat gewicht niet kunnen dragen. Ik vind dat vreemd…
En als ik heel eerlijk ben; Eigenlijk vind ik hem helemaal niet zo slecht. Voor wat het is, en voor de prijs, kregen wij ons badje prima warm. En hij leverde ook netjes (bijna) 4kW, dus de specs. zijn nog redelijk accuraat ook.
Vanwege alle rompslomp biedt Toppy.nl een aantrekkelijke korting om de Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15), die ik zelf als alternatief had aangedragen. Nu we weten wat de W'eau was, blijkt hij niet tegen te vallen, maar ik wil toch een A-Merk, met ditto app, wat meer vermogen, en een echte full inverter.
Kunnen jullie mij helpen met het volgende dilemma: Ga ik voor de Fairland IPHCR15, of voor de Poolex Silverline Fi 70?
Poolex is Frans; Ik hecht waarde aan een Europeesch merk, 6.8kW vermogen, een COP tot 12.9, 50dBA op 1m, een Toshiba compressor, helaas een kuststof kast, maar met 37kg wel het garagedak op te tillen.
Fairland is Sjinees; Ik hecht weinig waarde aan Sjineese specificaties. Maar hij maakt wel een meer premium indruk. Touch screen, mooie metalen behuizing, 6.5kW vermogen, een COP tot 14.7, 47dBA op 1m, een Mitsubishi compressor, en met 42kg moeizaam het garagedak op te zeulen.
Wat is wijsheid? Ik ben eigenlijk ook wel erg tevreden over de service van Toppy.nl, dus dat telt ook wel mee. Maar; Volgens de Fairland mogen er geen slangen gebruikt worden, en moet er hard PVC gebruikt worden, omdat de aansluitingen dat gewicht niet kunnen dragen. Ik vind dat vreemd…
[ Voor 6% gewijzigd door MindBender op 18-07-2022 21:26 ]
Ik heb al 2 webshops gesproken en beide vertellen dat het niet gaat lukken.Jazsie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:04:
Deze pomp kan max 5m hoog pompen, dus ja infeite moet dit geen probleem zijn.
Maar.. ik heb een Intex c900 en met die pomp ik wel heel minimaal naar de schuur. Niet genoeg om binnen 2 uur op te warmen.
Weet niet hoor.. kopen en proberen kan wel zonde van mij geld worden.
Gisteren mijn warmtepomp (W'eau Mini Inverter Plus 3kW) aangesloten. Wat een verschrikkelijke herriebak.... Ik had me er wel op voorbereid dat ie redelijk wat geluid zou maken, maar de vooral de hoge triltoon is verschrikkelijk. Hopelijk kunnen ze er bij Toppy nog wat mee, heb hem in maart gekocht en hij is begin mei geleverd.
Als alternatief zit ik te denken aan een Fairland AQS 6kW of een Fairland Inverter 6kW. Echt verschillen kan ik er zo niet in vinden eigenlijk. Iemand ervaringen daarmee?
Als alternatief zit ik te denken aan een Fairland AQS 6kW of een Fairland Inverter 6kW. Echt verschillen kan ik er zo niet in vinden eigenlijk. Iemand ervaringen daarmee?
Hmm zelf heb ik heb ik daar weinig last van bij een vergelijkbaar bad, al heeft die van mkj wellicht iets meer weerstand door de grotere warmtepomp en vrij lange 32mm slangen. Hij is wel krachtig maar niet vervelend, die van mij is wel altijd onder water. Zo'n intex waterval is misschien ook wel een leuke optie om het probleem op te lossen. (https://www.top-zwembadsh...led-waterval-voor-zwembad) heb je geen last meer van de straal.pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:22:
[...]
[...]
idd een 6m3, er hangt een 3,5kw warmtepomp aan en een chloordispenser. Voor een bad van 3.6 x 93 is dat toch niet zo overdreven zwaar?
Edit: zie net dat die tip al is gegeven, hier werkt het in elk geval erg goed.
[ Voor 5% gewijzigd door TMCThomas op 19-07-2022 00:07 ]
Ik heb zelf de 8kw variant van de fairland aqs pomp. Voordeel voor mij was daarbij dat er al een stekker aan zit dat heeft die ander niet. Ook heeft hij wat grotere afmetingen wat vanuit mij logica wellicht met het geluidsniveau helpt.dennistd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:33:
Netjes gemaakt, mis alleen nog het bad zelfdaboemann schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:00:
Na een race tegen het warme weer staat sinds vanochtend bij ons ook eindelijk het zwembad. Tot nu toe erg blij met de keuze om alles zo veel mogelijk uit het zicht (en gehoor) weg te werken. Er komen nu 4 leidingen uit de muur, 2 voor het zwembad en 2 richting het dak. Alle techniek zit verder in de berging, en dan de warmtepomp op het dak.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Fairland warmtepomp doet het ook goed. Terwijl hij op vol vermogen stond te draaien kon ik overdag in ieder geval het geluid in de tuin niet horen boven het standaard aanwezige geluid. Het bad was na 5 uur al van 18 graden leidingwater naar 28 graden.
note to self: draai alle draaikoppelingen goed dicht voor je pomp aanzet![]()
Interessant, eens testen met mijn wp wanneer het minder warm is (water blijft nu constant boven setpoint van 32gr hehe).Luc S schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:04:
@Jazsie Setpoint +2 en daarna -2. Dan start hij op met het idee flink te moeten verwarmen maar met de actie setpoint -2 ziet hij dat het water al boven setpoint zit en schakelt dan meteen naar passend vermogen.
Fairland, maar dat komt meer omdat ik zelf ook een Fairland hebMindBender schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:17:
Het is besloten: De "W'eau Mini Inverter 4.5kW" gaat retour. Hoofdzakelijk omdat het volgens Toppy.nl geen "W'eau Mini Inverter 4.5kW" blijkt te zijn. Er is per ongelijk een "W''eau Mini Power 4kW" Geleverd, blijkt uit de foto's die ik ze heb gestuurd. Dat verklaart het regelgedrag, of de absentie daarvan.
Ook de garantie sprak mij aan (3jr geheel, 10jr compressor + warmtewisselaar).
Overigens heb ik ook gewoon slangen (50mm flexibele PVC) eraan hangen, wel eerst een 90gr bocht dan een stuk harde PVC buis ivm temp sensors en dan de flexibele PVC slang. Steunt nergens op behalve de flexieble PVC slang die op de grond komt...
Huh je vermeld de C2500 en die kan gewoon 5m omhoog pompen.MrJames schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:46:
[...]
Ik heb al 2 webshops gesproken en beide vertellen dat het niet gaat lukken.
Maar.. ik heb een Intex c900 en met die pomp ik wel heel minimaal naar de schuur. Niet genoeg om binnen 2 uur op te warmen.
Weet niet hoor.. kopen en proberen kan wel zonde van mij geld worden.
Maar nu lees ik dat je zegt "kopen en proberen kan wel zonde van mij geld worden".
Dat maakt het een ander verhaal, ik had begrepen dat je deze pomp al in bezit had.
Moet je nog kopen ga dan voor een ZFP pomp, heb je veel meer aan !
Beiden zijn prima, zou kijken naar de eisen en prijs verhouding.dennistd schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:33:
Gisteren mijn warmtepomp (W'eau Mini Inverter Plus 3kW) aangesloten. Wat een verschrikkelijke herriebak.... Ik had me er wel op voorbereid dat ie redelijk wat geluid zou maken, maar de vooral de hoge triltoon is verschrikkelijk. Hopelijk kunnen ze er bij Toppy nog wat mee, heb hem in maart gekocht en hij is begin mei geleverd.
Volgens mij komen ze allebei uit China. Het gaat niet alleen om uit welk land die dingen komen, maar ook de regeltechniek. Ik lees dat de Poolex een belabberd stukje software heeft dat uitgaat boven +1 en aan bij -1 graad. De Fairland is iets fijner geregeld, meende ik te hebben gelezen. Daarnaast heb je garantie van Toppy, dus of de fabrikant in China, Frankrijk of Duitsland zit, je doet zaken met Toppy.MindBender schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:17:
Ik heb ook flexibele buis met een stukkie hard pvc.
Enkele dagen geleden deze chloordispenser aangeschaft:
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
bij de adapter van 38mm naar 32mm lekt er druppelgewijs water langs beide kanten. Heb ze al eens beter aangedraaid maar beter lukt mij niet. Moet ik daar nog een rubberen dichting of o-ring bij plaatsen of zou het ook zonder moeten lekvrij zijn?
Heb ook het gevoel dat het niet echt voldoende chloor afgeeft. Ik moet toch dagelijks snelchloor gebruiken om het op peil te houden… Misschien ligt het wel aan het feit dat ik 2 kleinere tabletten heb ingeplaatst ipv een full size volgens de dispenser?
bij de adapter van 38mm naar 32mm lekt er druppelgewijs water langs beide kanten. Heb ze al eens beter aangedraaid maar beter lukt mij niet. Moet ik daar nog een rubberen dichting of o-ring bij plaatsen of zou het ook zonder moeten lekvrij zijn?
Heb ook het gevoel dat het niet echt voldoende chloor afgeeft. Ik moet toch dagelijks snelchloor gebruiken om het op peil te houden… Misschien ligt het wel aan het feit dat ik 2 kleinere tabletten heb ingeplaatst ipv een full size volgens de dispenser?
[ Voor 24% gewijzigd door pina op 19-07-2022 09:53 ]
Ik gebruik bij alle aansluitingen afdichttape.pina schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:52:
Update #nummerzoveel omtrent de garantieperikelen van de Bestway ZFP. De winkel is inmiddels 'overstag gegaan' en hebben besloten uit coulance een cadeaukaart uit te keren van €65. Geen geweldige oplossing maar goed, beter iets als niets.
Helaas is hun assortiment niet heel groot, iets anders dan Bestway kom ik uit op de "Blue Bay Filterpomp Speedclean 4M3/U". Deze pomp doet echter maar 2800L/u.
Daarnaast hebben ze de versies van de Bestway staan, de 3m3, 5,7 en 7,5.
Daarnaast heeft een kennis de Bestway 3m3 nog staan, maar is 2 of 3 jaar oud. Voor mijn gevoel staat die ook op omvallen zeg maar.
Kortom, kan mijn geld beter ergens anders uitgeven voor een betere versie die ook nog eens zelfaanzuigend is.
Overigens blijf ik open staan voor tips!
Helaas is hun assortiment niet heel groot, iets anders dan Bestway kom ik uit op de "Blue Bay Filterpomp Speedclean 4M3/U". Deze pomp doet echter maar 2800L/u.
Daarnaast hebben ze de versies van de Bestway staan, de 3m3, 5,7 en 7,5.
Daarnaast heeft een kennis de Bestway 3m3 nog staan, maar is 2 of 3 jaar oud. Voor mijn gevoel staat die ook op omvallen zeg maar.
Kortom, kan mijn geld beter ergens anders uitgeven voor een betere versie die ook nog eens zelfaanzuigend is.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ik heb hier zo’n “Blue Bay Filterpomp“ draaien en al sta je er pal naast, dat ding hoor je echt niet.The Executer schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:16:
Update #nummerzoveel omtrent de garantieperikelen van de Bestway ZFP. De winkel is inmiddels 'overstag gegaan' en hebben besloten uit coulance een cadeaukaart uit te keren van €65. Geen geweldige oplossing maar goed, beter iets als niets.
……
Mocht je qua m3/h ermee weg komen dan zou ik geen andere pomp overwegen.
Ik denk ook dat ie meer pompt dan opgegeven en meer richting 4 gaat.
Pomp over 2 solarmatten op het dak in een 6m2 intex bad met bypass ertussen zonder issues en bovenal, muisstil
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Mijn Poolex gaat gewoon uit bij de bereikte temperatuurmedu80 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:09:
[...]
Volgens mij komen ze allebei uit China. Het gaat niet alleen om uit welk land die dingen komen, maar ook de regeltechniek. Ik lees dat de Poolex een belabberd stukje software heeft dat uitgaat boven +1 en aan bij -1 graad. De Fairland is iets fijner geregeld, meende ik te hebben gelezen. Daarnaast heb je garantie van Toppy, dus of de fabrikant in China, Frankrijk of Duitsland zit, je doet zaken met Toppy.
Ik heb ook flexibele buis met een stukkie hard pvc.
Dat is interessant.... maar hoe weet dat ding nu hoeveel chloor hij moet toevoegen aan het water? Je kunt er wel een kilo chloor in knikkeren, maar als je dan 55mg/l chloor in je bad hebt, wordt je ook niet blij.pina schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:52:
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
De transformator van mijn Intex pomp heeft het begeven, zou het de hitte zijn? Die transformator zelf is spatwaterdicht toch?
Door aan je doseerknop te draaien.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Dat is interessant.... maar hoe weet dat ding nu hoeveel chloor hij moet toevoegen aan het water? Je kunt er wel een kilo chloor in knikkeren, maar als je dan 55mg/l chloor in je bad hebt, wordt je ook niet blij.
Mijn sweet spot is net na de -. En met dit weer iets hoger.
Bad mag van mij wel koeler eigenlijk. Water is 37 graden momenteel.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Kan je wp niet koelen?Dennis1812 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:17:
[...]
Door aan je doseerknop te draaien.
Mijn sweet spot is net na de -. En met dit weer iets hoger.
Bad mag van mij wel koeler eigenlijk. Water is 37 graden momenteel.
Ik heb geen wp. Dit is op een enkele solar mat.
Al heb ik ook die kraan al gedraaid dat het er niet volledig doorheen gaat.
Wel in volle zon en langs 2 reflecterende hete muren
Het is ook wel extreem heet vandaag, geen verfrissende duik vandaagDennis1812 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:47:
[...]
Ik heb geen wp. Dit is op een enkele solar mat.
Al heb ik ook die kraan al gedraaid dat het er niet volledig doorheen gaat.
Wel in volle zon en langs 2 reflecterende hete muren
Vergeten de zonnematten uit te zetten, water is hier 37 graden 🙈Arjantje72 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:49:
[...]
Het is ook wel extreem heet vandaag, geen verfrissende duik vandaag
Hier is het water 34 graden, geen wp nodig gehad.
Misschien ga ik met mijn wp morgen eens proberen het water op 30/32 te houden.
ja! hup koelen met die handel.Arjantje72 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:25:
Hier is het water 34 graden, geen wp nodig gehad.
Ik wil cijfers zien
nee serieus. Wat zou water koelen kosten met 39 graden?
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 19-07-2022 19:36 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Dat wil ik niet wetenpaQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:33:
[...]
ja! hup koelen met die handel.
Ik wil cijfers zien
Voor de lekkage teflon/ptfe tape gebruiken, dat werkt perfect.pina schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:52:
Wat betreft de afgifte, een aantal tweakers waaronder ikzelf vonden de afgifte op de hoogste stand ook maar mager.
Via GoT de tip gekregen om op de max stand de knop wat in te knijpen en zo over de begrenzing heen te draaien, nu kun je nog een hele slag maken. Zelf heb ik hem op een kwart staan (1,25 dus eigenlijk) en dit is prima.
Ik gebruik hierbijbij 200gr langzaam oplossende tabletten , 2 stuks in de dispenser en het chloorgehalte blijft lange tijd goed op pijl. De tabletten heb ik hier besteld: https://www.marketonweb.n...etten-zwembad-200-gr-5-kg
Dan werkt jouw Poolex anders als wat de fabrikant aangeeft in de handleiding maar ook ten opzichte van sommige Poolex eigenaren hier.Arjantje72 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:22:
[...]
Mijn Poolex gaat gewoon uit bij de bereikte temperatuur
Dat zou kunnen. Het is wel zo dat hij alleen hele graden aangeeft bedenk ik me net.medu80 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:16:
[...]
Dan werkt jouw Poolex anders als wat de fabrikant aangeeft in de handleiding maar ook ten opzichte van sommige Poolex eigenaren hier.
Daar had ik nog niet over nagedacht.
Als ik hem instel op 30 graden gaat hij uit en geeft hij geen 31 graden aan. Maar het zou zomaar 30,8 kunnen zijn als hij niet afrond.
33 graden uit de 300 meter tyleen vandaag vanmorgen was het water nog 25,,5 graden dik tevreden met 11M3 water.e.looijenga schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:13:
[...]
Vergeten de zonnematten uit te zetten, water is hier 37 graden 🙈
Vergeet ook niet dat met solar of tyleen (epdm) dat er water blijft doorstromen met deze temperaturen als het water stil staat komt het aan het kookpunt en je matje wegsmelt door lichte stroming of max flow er doorjagen de temp zal wat minder zijn maar alles afhankelijke hoeveel water er in je zwembad zit wat moet verwarmen.
Ik merk wel dat een afdekking over de tyleen met deze temperaturen van vandaag het niet warmer werd dan 53 graden in de bakken met tyleen, de temp zwembad water zal de ruimte ook verkoelen op het dak het tapwater wat er uit kwam was nog 36 graden.
Dus dan is er te weinig Chloor. Met snelle oplos tabletten het Chloor omhoog halenAnkh schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Ja, hebben gemeten met teststrip. Ph waardes zijn goed, de free chlorine is laag.
[...]
We stoppen ze in zo’n chloordrijver en de filterpomp staat 3-4u per dag aan.
+@Arjantje72medu80 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:16:
[...]
Dan werkt jouw Poolex anders als wat de fabrikant aangeeft in de handleiding maar ook ten opzichte van sommige Poolex eigenaren hier.
Hier gaat de Poolex ook netjes uit bij de ingestelde temperatuur.
Overigens is het ook in te stellen dat hij langzaam pruttelend door gaat. Is een optie in de in te stellen parameters.
Bij daling 1-18° (ook in te stellen) gaat die weer aan
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
AKTIE
Gratis Pool Lab 1.0 watertester bij je bestelling vanaf €500 bij Toppy
Bestel voor €500 voeg artikel pool lab toe aan je bestelling en vul deze code in POOLLAB722
Bestel voor €500 voeg artikel pool lab toe aan je bestelling en vul deze code in POOLLAB722
Teflon tape gebruiken, doe ik altijd bij draadeinden...pina schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:52:
Dosseerknop afstellen?Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Dat is interessant.... maar hoe weet dat ding nu hoeveel chloor hij moet toevoegen aan het water? Je kunt er wel een kilo chloor in knikkeren, maar als je dan 55mg/l chloor in je bad hebt, wordt je ook niet blij.
Zelfs IPX7 meen ik ofwel waterdicht en dus ook spatwaterdicht.shoombak schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:14:
De transformator van mijn Intex pomp heeft het begeven, zou het de hitte zijn? Die transformator zelf is spatwaterdicht toch?
Ze willen wel eens begeven, hitte is zeker een mogelijke oorzaak of overbelasting.
Volgens mij minder energie dan opwarmen, hier was het bad toch te warm hoor.paQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Ik wil cijfers zien
Effe op koelstand gezet, heerlijk
Mooie actie, heb helaas niks meer nodig.J.E. Weinor schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:23:
AKTIE
En om nu voor 500,-- aan Spa geurtjes te bstellen of Anti foam gaat me iets te ver
Het is flink benauwd geweest vannacht, had de pomp uitgezet rond 19:00 maar het water was vanochtend om 08:00 nog 31 graden. Bewust het bad niet afgedekt in de hoop dat het wat af zou koelenJ.E. Weinor schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:50:
[...]
33 graden uit de 300 meter tyleen vandaag vanmorgen was het water nog 25,,5 graden dik tevreden met 11M3 water.
Vergeet ook niet dat met solar of tyleen (epdm) dat er water blijft doorstromen met deze temperaturen als het water stil staat komt het aan het kookpunt en je matje wegsmelt door lichte stroming of max flow er doorjagen de temp zal wat minder zijn maar alles afhankelijke hoeveel water er in je zwembad zit wat moet verwarmen.
Ik merk wel dat een afdekking over de tyleen met deze temperaturen van vandaag het niet warmer werd dan 53 graden in de bakken met tyleen, de temp zwembad water zal de ruimte ook verkoelen op het dak het tapwater wat er uit kwam was nog 36 graden.
Ik heb het bad wel afgedekt en ben van 32 naar 30 gegaan. Nu is het hier op dit moment ook een aangename 23 graden met wat wind.e.looijenga schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Het is flink benauwd geweest vannacht want. Pomp uitgezet rond 19:00 maar het water was vanochtend om 08:00 nog 31 graden. Bewust het bad niet afgedekt in de hoop dat het wat af zou koelen
Gisteren bleef het maar oplopen, maar ik wilde toch af en toe het tyleen koelen. Ik zou bijna de WP erbij aanzetten om te koelen.

Hier weer een windstille volle zon 26 graden op t bad.
Mijn zus is haar hottub nog met hout aan het stoken. Echt helemaal gestoord met deze temperaturen.
Mijn zus is haar hottub nog met hout aan het stoken. Echt helemaal gestoord met deze temperaturen.
Ik heb nu (na advies in dit topic) een 20gr long chloor van interline gehaald. Die zit er nu in.STolsma schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:59:
[...]
Dus dan is er te weinig Chloor. Met snelle oplos tabletten het Chloor omhoog halen
Water blijft nu netjes zonder diertjes. Wel vind ik die chloorstripjes mega slecht af te lezen. De vrije chloor lijkt nog steeds erg laag te zijn, maar heb het idee dat de PH waarde hoog is (als ik zo'n stripje aflees).
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Goed om te weten, hoe stel ik die parameters in? Die optie zie ik niet in de smartlife app_RRM_ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:41:
[...]
+@Arjantje72
Hier gaat de Poolex ook netjes uit bij de ingestelde temperatuur.
Overigens is het ook in te stellen dat hij langzaam pruttelend door gaat. Is een optie in de in te stellen parameters.
Bij daling 1-18° (ook in te stellen) gaat die weer aan
Heb een Intex Metalen Frame 450*220. Na dagen zoeken heb ik het lek gevonden. En nog één. En nog één. En nog één .. kleine putjes, waarschijnlijk omdat de kinderen er met de stok in hebben spelen
Ja, ze zitten in de kelder en mogen pas van de winter er weer uit ..
Nu is de vraag, nieuwe kopen of gaan plakken? Ik heb van die plakvellen gehaald maar dat werkt dus niet. Met de slang spuit ik daar zo doorheen. Het grondzeil is aan de binnenkant niet glad maar heeft een relief.
Ja, ze zitten in de kelder en mogen pas van de winter er weer uit ..
Nu is de vraag, nieuwe kopen of gaan plakken? Ik heb van die plakvellen gehaald maar dat werkt dus niet. Met de slang spuit ik daar zo doorheen. Het grondzeil is aan de binnenkant niet glad maar heeft een relief.
==
hoi
Als het er te veel zijn: neem je verlies en koop een nieuwe liner. Het zou mij de frustratie en het risico dat er meer gaatjes zijn dat je denkt niet waard zijn. Het kost ook veel water om ze te ontdekken.Eusebius schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:30:
Heb een Intex Metalen Frame 450*220. Na dagen zoeken heb ik het lek gevonden. En nog één. En nog één. En nog één .. kleine putjes, waarschijnlijk omdat de kinderen er met de stok in hebben spelen![]()
Ja, ze zitten in de kelder en mogen pas van de winter er weer uit ..![]()
Op de website intex.eu kan je het product zoeken en daar staat dan een link bij "reserveonderdelen".
jou zwembad: https://www.intex.eu/supp.../productdetail?lst_lang=3
onderdelen: https://www.intex.eu/supp...il#replacelink?lst_lang=3
De liner is uiteraard het duurste, maar je kan die daar dus los kopen. Geen idee wat de levertijd is.
Voor bestway heb je bestway.eu en bestwaystore.eu
Gaat er mij meer om dat als iemand een goede plakmethode weet wat beproefd is, dan wil ik dat best proberen. Volgens mij heb ik ze nu allemaal in de smiezen.Plenkske schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:50:
[...]
Als het er te veel zijn: neem je verlies en koop een nieuwe liner. Het zou mij de frustratie en het risico dat er meer gaatjes zijn dat je denkt niet waard zijn. Het kost ook veel water om ze te ontdekken.
Op de website intex.eu kan je het product zoeken en daar staat dan een link bij "reserveonderdelen".
jou zwembad: https://www.intex.eu/supp.../productdetail?lst_lang=3
onderdelen: https://www.intex.eu/supp...il#replacelink?lst_lang=3
De liner is uiteraard het duurste, maar je kan die daar dus los kopen. Geen idee wat de levertijd is.
Wat me al opviel, is dat veel winkels nog gewoon voorraad hebben. In tegenstelling tot vorige jaren ..
==
hoi
Hangt ook van de stripjes afAnkh schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:19:
[...]
Ik heb nu (na advies in dit topic) een 20gr long chloor van interline gehaald. Die zit er nu in.
Water blijft nu netjes zonder diertjes. Wel vind ik die chloorstripjes mega slecht af te lezen. De vrije chloor lijkt nog steeds erg laag te zijn, maar heb het idee dat de PH waarde hoog is (als ik zo'n stripje aflees).
Ik had ze van interline maar die waren idd slecht te lezen. Recent bij praxis deze gehaald https://www.praxis.nl/tui...-teststrip-5-in-1/5343152 en die waren al een stuk beter af te lezen
Maar het blijft een lastige meet methode
Ik deel die ervaring niet. De maatvoering van de draad op PVC is lang niet zo accuraat als op bijvoorbeeld messing koperstukken. Afhankelijk van de combinatie van afwijkingen die je op elkaar probeert aan te sluiten heb je 6 tot 12(!) wikkelingen teflon tape nodig. Voor 'The Chlorinator' was zelfs 12 nog niet genoeg. En die is ook nog eens van ABS, dus dat is ook nog eens niet te lijmen. Misschien dat ik er een koperstuk met siliconenkit op de draad in draai. Niet zo netjes, maar wel waterdicht.LiquidSmoke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:59:
Voor de lekkage teflon/ptfe tape gebruiken, dat werkt perfect.
Ik had ook meer afgifte verwacht, want hij staat nu helemaal open, en ons badje van 1.65m3 verliest nog steeds chloor.LiquidSmoke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:59:
Wat betreft de afgifte, een aantal tweakers waaronder ikzelf vonden de afgifte op de hoogste stand ook maar mager.
Maar hiermee ben ik nog niet uitgeëxperimenteerd; Wat namelijk ook bijdraagt is hoeveel uren je per dag je pomp laat draaien; Geen draaiende pomp == geen chloordispensie. En ik denk ook dat de hoeveelheid tabletten in je dispenser een verschil maken.
Dat is inderdaad de juiste strategie.LiquidSmoke schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:59:
Via GoT de tip gekregen om op de max stand de knop wat in te knijpen en zo over de begrenzing heen te draaien, nu kun je nog een hele slag maken. Zelf heb ik hem op een kwart staan (1,25 dus eigenlijk) en dit is prima.
Tot slot nog een waarschuwing. Door alle nonsense waarschuwingen in allerlei handleiding van fabrikanten die zichzelf indekken, zijn wij als consumenten er een beetje voor afgestompt, maar de waarschuwingen op je chloordispenser moet je echt ter harte nemen.
Als ik onze Chlorinator open, zie ik er een gele waas van geconcentreerd chloorgas in hangen. En chloorgas is zeer giftig. Zorg dat je het niet inademt. Ook niet een beetje. En ook niet heel voorzichtig. Het is een wonder dat dit soort apparaten gewoon verkocht mogen worden...
De Hayward Aquarite advanced 8 low salt is binnen gekomen uit Spanje. Staat nergens exact het model nummer alleen maar AQR-HC-0LS. Uit de specs maak ik uit dat om de advanced gaat.
:strip_exif()/f/image/TgH92KBBsMFYKxFeslKhI8Ce.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KdXyEZgVtc1bnND4o9BqeyAz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OPLZGNWn7Ds0NgNyn9Y0xKIF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Hayward productgamma is erg ondoorzichtig en verschilt per land. Raar dat er in NL geen 8 m/h versie is van de low salt en de advanced.
Op de site www.smartswim.net staat veel meer info over het apparaat dan op de diverse Hayward sites.
Ik heb de redox chip en meter gewoon hier in nl besteld. Prijs scheelt niks.
Egaline vloer ligt erin. Ging niet echt soepel. Wat luchtbellen. En de kleur is niet helemaal egaal. Denk dat het mengen niet optimaal was. Lastig als je t nooit eerder hebt gedaan.
Vandaag nog even de bankjes afwerken met weber dry topflex seal over de weber dry cemfast heen.
Oorspronkelijk wou ik een greenwall op de schuur. Maar dat is een project op zich. Ik heb geen tijd genoeg om echte planten uit te zoeken. Wand staat op het zuiden en de planten moeten dat wel aankunnen. Bewateringssyteem etc. Toen dachten we om steenstrips toe te passen die ik wou zijn pas over een maand of 2 te krijgen. (Bovenste)
De rabatdelen heb ik eraf gehaald en de betonplex hergebruikt op de schuur. Zo heb ik een goede achtergrond voor wat ik er op ga zetten.
:strip_exif()/f/image/ygyZy6TO5SRY6r1fMF44GuTh.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien de tegels niet te krijgen zijn weer change of plans. Ik wil de wand doen voordat ik het bad ga verven want dan kan ik er niet meer bij gedurende de 7 dagen uitharding.
Toen kwa. Ik dit tegen. Kunsthaag van 1x1m. Als t meezit vrijdag en zaterdag de achterwand van de schuur met kunsthaag bekleden. Randje erom heen en wat spots op richten.
:strip_exif()/f/image/0Ae2Q2TsDRuxEEVm1UZmeB5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag ga ik aan de gang met de pu zwembadverf. Dan 7 dagen uitharden en daarna vullen. In de tussentijd de techniek aansluiten.
:strip_exif()/f/image/R7Abf7tO5vHagqYlZqkfvPas.jpg?f=fotoalbum_large)
Raam is ook binnen.
:strip_exif()/f/image/TgH92KBBsMFYKxFeslKhI8Ce.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KdXyEZgVtc1bnND4o9BqeyAz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OPLZGNWn7Ds0NgNyn9Y0xKIF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Hayward productgamma is erg ondoorzichtig en verschilt per land. Raar dat er in NL geen 8 m/h versie is van de low salt en de advanced.
Op de site www.smartswim.net staat veel meer info over het apparaat dan op de diverse Hayward sites.
Egaline vloer ligt erin. Ging niet echt soepel. Wat luchtbellen. En de kleur is niet helemaal egaal. Denk dat het mengen niet optimaal was. Lastig als je t nooit eerder hebt gedaan.
Vandaag nog even de bankjes afwerken met weber dry topflex seal over de weber dry cemfast heen.
Oorspronkelijk wou ik een greenwall op de schuur. Maar dat is een project op zich. Ik heb geen tijd genoeg om echte planten uit te zoeken. Wand staat op het zuiden en de planten moeten dat wel aankunnen. Bewateringssyteem etc. Toen dachten we om steenstrips toe te passen die ik wou zijn pas over een maand of 2 te krijgen. (Bovenste)
De rabatdelen heb ik eraf gehaald en de betonplex hergebruikt op de schuur. Zo heb ik een goede achtergrond voor wat ik er op ga zetten.
:strip_exif()/f/image/ygyZy6TO5SRY6r1fMF44GuTh.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien de tegels niet te krijgen zijn weer change of plans. Ik wil de wand doen voordat ik het bad ga verven want dan kan ik er niet meer bij gedurende de 7 dagen uitharding.
Toen kwa. Ik dit tegen. Kunsthaag van 1x1m. Als t meezit vrijdag en zaterdag de achterwand van de schuur met kunsthaag bekleden. Randje erom heen en wat spots op richten.
:strip_exif()/f/image/0Ae2Q2TsDRuxEEVm1UZmeB5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag ga ik aan de gang met de pu zwembadverf. Dan 7 dagen uitharden en daarna vullen. In de tussentijd de techniek aansluiten.
:strip_exif()/f/image/R7Abf7tO5vHagqYlZqkfvPas.jpg?f=fotoalbum_large)
Raam is ook binnen.
:strip_exif()/f/image/q5ay9GOuxeBabFbZokNRd62r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 20-07-2022 18:08 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Er was inderdaad veel tape nodig maar uiteindelijk is het gelukt. Wel wat beleid gebruiken bij het aandraaien want inderdaad, het is abs.MindBender schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:57:
Ik deel die ervaring niet. De maatvoering van de draad op PVC is lang niet zo accuraat als op bijvoorbeeld messing koperstukken. Afhankelijk van de combinatie van afwijkingen die je op elkaar probeert aan te sluiten heb je 6 tot 12(!) wikkelingen teflon tape nodig. Voor 'The Chlorinator' was zelfs 12 nog niet genoeg. En die is ook nog eens van ABS, dus dat is ook nog eens niet te lijmen. Misschien dat ik er een koperstuk met siliconenkit op de draad in draai. Niet zo netjes, maar wel waterdicht.
Ik heb vorig jaar kleine tabletten gebruikt en later de grote en merkte echt wel een verschil, die kleine kreeg ik bijna niet opgelost in de dispenser, die grote wel. Misschien waren het gewoon hele oude tabletten.Ik had ook meer afgifte verwacht, want hij staat nu helemaal open, en ons badje van 1.65m3 verliest nog steeds chloor.
Maar hiermee ben ik nog niet uitgeëxperimenteerd; Wat namelijk ook bijdraagt is hoeveel uren je per dag je pomp laat draaien; Geen draaiende pomp == geen chloordispensie. En ik denk ook dat de hoeveelheid tabletten in je dispenser een verschil maken.
Pomp staat bij mij zo'n 12u per dag aan (Intex ZFP 6m3 op een 10m3 bad) waarbij eigenlijk altijd volledig over de solarverwarming gepompt word.
Zeker iets om rekening mee te houden; als je onbeschermd erboven gaat hangen branden je ogen nog net niet uit je hoofd.Dat is inderdaad de juiste strategie.
Tot slot nog een waarschuwing. Door alle nonsense waarschuwingen in allerlei handleiding van fabrikanten die zichzelf indekken, zijn wij als consumenten er een beetje voor afgestompt, maar de waarschuwingen op je chloordispenser moet je echt ter harte nemen.
Als ik onze Chlorinator open, zie ik er een gele waas van geconcentreerd chloorgas in hangen. En chloorgas is zeer giftig. Zorg dat je het niet inademt. Ook niet een beetje. En ook niet heel voorzichtig. Het is een wonder dat dit soort apparaten gewoon verkocht mogen worden...
Wel denk ik dat het iets te maken heeft met de slechte afgifte; sinds ik de doseerknop een slag verder heb staan en er een goede chloorafgifte is komt er nog wel degelijk een lading chloorgas uit de dispenser als ik hem open draai maar de gele waas is er niet meer.
Daarbij draai ik de dispenser in principe alleen open als het chloor zo hard terugloopt in het bad dat de tabletten wel op moeten zijn en als de pomp net gedraaid heeft. Enige accumulatie van chloorgas / gele waas is dan niet of veel minder aanwezig.
Deze heb ik ook en is goed genoeg, als er te weinig Chloor is zie je echt wel en teveel ook. Het is volgens mij ook niet zo belangrijk om precies 's op de juiste waarde te zittenTogi schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:00:
[...]
Hangt ook van de stripjes af
Ik had ze van interline maar die waren idd slecht te lezen. Recent bij praxis deze gehaald https://www.praxis.nl/tui...-teststrip-5-in-1/5343152 en die waren al een stuk beter af te lezen
Maar het blijft een lastige meet methode
Ik heb de koeling van mijn weau 10,5KW even aangezet gisteren. Een uur om precies te zijn.paQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:33:
[...]
Ik wil cijfers zien
Temp bad(17m3) in, 32 graden, en uit naar bad, 30 graden grofweg. De WP gaf veel warme lucht af maar dat is logisch, hij draait immers anders om. Ook even gekeken in de Enphase app naar het verbruik, toen schrok ik toch wel even, dat kwam neer op ca. 4-5kw per uur. Das mij te veel en na het uurtje ook direct uitgezet. De temp van het bad is logischerwijs ook niet gezakt in dat uur met de stijgende temperatuur buiten. Koelen is een nog go voor mij met de WP. Dan maar 1-2m3 vervangen voor leiding water, dat gaat ook.
Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle
Ik ben geen electricien, maar is het niet zo dat je maximaal 3600W uit een stopcontact haalt en daarmee max 3,6kw per uur? Of zie ik iets over het hoofd?Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:25:
[...]
Ook even gekeken in de Enphase app naar het verbruik, toen schrok ik toch wel even, dat kwam neer op ca. 4-5kw per uur. Das mij te veel en na het uurtje ook direct uitgezet.
Edit: na een korte zoektocht op google denk ik dat je over een 3-fase aansluiting beschikt
[ Voor 9% gewijzigd door Thodekroo op 20-07-2022 13:35 ]
Ik ben ook geen draadjes monteur. Maar met mijn beperkte kennis: ja, 3680Watt is het maximale piekvermogen op enig moment in de tijd. Ja, ik heb 3 fase maar dat staat daar los van. De Weau is 1 fase.
Zo ziet dat in de app eruit. Als ik het fout heb hoor het graag.
/f/image/X8k61qgedSL2Yo6MDMpSOP3t.png?f=fotoalbum_large)
Even een huishoudelijke vraag. Heb een intex 3x2, met standaard cartridge pomp. Ik heb weinig moeite om waterwaardes goed te houden.
Echter heb nu een kinderfeestje en uiteraard zijn al de koters met geen mogelijkheid uit dat bad te slaan. 9 kids met zonnebrand in dat bad. Is dat nog goed te houden?
Echter heb nu een kinderfeestje en uiteraard zijn al de koters met geen mogelijkheid uit dat bad te slaan. 9 kids met zonnebrand in dat bad. Is dat nog goed te houden?
PSN: bollsie
Ik denk niet dat je dat zo kan isoleren.Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:45:
Ik ben ook geen draadjes monteur. Maar met mijn beperkte kennis: ja, 3680Watt is het maximale piekvermogen op enig moment in de tijd. Ja, ik heb 3 fase maar dat staat daar los van. De Weau is 1 fase.
[Afbeelding]
Dan zul je toch op de stekker moeten meten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja hoor, gewoon lekker laten filteren. Als je een skimmer hebt pakt die het ook wel op.sjufke schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:58:
Even een huishoudelijke vraag. Heb een intex 3x2, met standaard cartridge pomp. Ik heb weinig moeite om waterwaardes goed te houden.
En natuurlijk evt wat extra chloor na het feestje.
En stuur de kinderen tijdig naar het toilet.
Als toevoeging op @Dennis1812 : gebruik een voetenbad en probeer de kinderen te leren dat ze via dat voetenbad het zwembad in gaan. Scheelt een hoop zooi.sjufke schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:58:
Ik ken de enphase app niet, maar is dat niet het verbruik van je hele huis ?Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:45:
[Afbeelding]
Had je toevallig een ander apparaat aan staan tegelijk ? Zoals airco, oven, vaatwasser, noem maar op...
Die zwembad WP alleen kan nooit zoveel verbruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 20-07-2022 14:07 ]
Dat is nog een goede ja.Plenkske schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Als toevoeging op @Dennis1812 : gebruik een voetenbad en probeer de kinderen te leren dat ze via dat voetenbad het zwembad in gaan. Scheelt een hoop zooi.
Maar accepteer vooral dat je de dag erna even moet stofzuigen en extra onderhoud pleegt. Als je je daar al op instelt wordt het gewoon gezellig en sta je niet gefrustreerd te zijn omdat t voetenbadje omver gaat of ze hem niet gebruiken omdat er een bal uit is gevlogen die net aan de andere kant ligt o.i.d.
Pak een biertje en pick your battle.
Je eigen kroost sowieso het voeten badje aanleren.
Gaat via de afstandsbediening op het apparaat zelf.Arjantje72 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:29:
[...]
Goed om te weten, hoe stel ik die parameters in? Die optie zie ik niet in de smartlife app
:strip_exif()/f/image/eTXGVvD1VhytYQU5enhyy1xs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door _RRM_ op 20-07-2022 14:22 ]
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Top, hier ga ik mee aan de slag._RRM_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:19:
[...]
Gaat via de afstandsbediening op het apparaat zelf.[Afbeelding]
Bedankt.
Dat lijkt me erg sterk en ik vermoed echt dat je het hier mis hebt. Je warmtepomp kan koelen met maximaal 5.9kW en dan trekt ie echt geen 4 a 5kW uit het stopcontact. Maximaal is 1550 watt bij koelen. Ik wek elke dag 30kWh op, en hier blijft niets van over voor teruglevering, alles gaat op naar zwembadpomp, koelkasten, 2 airco's etc.Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:25:
[...]
Ik heb de koeling van mijn weau 10,5KW even aangezet gisteren. Een uur om precies te zijn.
Temp bad(17m3) in, 32 graden, en uit naar bad, 30 graden grofweg. De WP gaf veel warme lucht af maar dat is logisch, hij draait immers anders om. Ook even gekeken in de Enphase app naar het verbruik, toen schrok ik toch wel even, dat kwam neer op ca. 4-5kw per uur. Das mij te veel en na het uurtje ook direct uitgezet. De temp van het bad is logischerwijs ook niet gezakt in dat uur met de stijgende temperatuur buiten. Koelen is een nog go voor mij met de WP. Dan maar 1-2m3 vervangen voor leiding water, dat gaat ook.
Dat kan niet. Kilowatt per uur, ofwel kW/h bestaat niet. Kilowattuur ofwel kW * h, kort kWh bestaat wel.Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:25:
Ook even gekeken in de Enphase app naar het verbruik, toen schrok ik toch wel even, dat kwam neer op ca. 4-5kw per uur.
Het (aangesloten) vermogen van een apparaat, wordt uitgedrukt in Watts. Daar zit geen tijdsfactor in. Dat is de capaciteit die het apparaat op elk moment in de tijd levert/omzet.
Het verbruik van een apparaat is dat vermogen, gedurende een bepaalde tijdsduur. Als je voor die tijdsduur een uur neemt, dat is het verbruik van een apparaat met een vermogen van 1000 Watt na dat uur, 1000 Wattuur, ofwel 1kWh.
Nu we dat duidelijk hebben; Een enkel-fase elektrisch apparaat, dus een apparaat wat met een gewone geaarde (schuko) stekker in een normaal stopcontact gaat, heeft nooit een vermogen van meer dan 3600Watt. Dat is simpelweg de maximale stroomsterkte waarvoor deze stekkers en stopcontacten voor gemaakt zijn. Meer is ook niet zinnig, want voor grotere stromen heb je dikkere draden dan de standaard 2.5mm2 nodig, en een groep met een zekering van meer dan 16A.
Niet helemaal correct, watt = joule / s, dus energie per tijdseenheid.MindBender schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:20:
[...]
[..]
Het (aangesloten) vermogen van een apparaat, wordt uitgedrukt in Watts. Daar zit geen tijdsfactor in. Dat is de capaciteit die het apparaat op elk moment in de tijd levert/omzet.
[..]
Nee; Joule zit in hetzelfde domein als Kilowattuur. kWh / h is ook weer kW.DynaSpan schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:44:
Niet helemaal correct, watt = joule / s, dus energie per tijdseenheid.
Ja, een apparaat heeft een maximaal vermogen maar ook een verbruik in 1 uur tijd.
De app berekend(laat het zien) per kwartier
/f/image/AMxgBlodAkIGS5sCZt6CUQck.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik in Boost mode
/f/image/ynLjSpS3XBQript5maSaokj0.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik in eco mode
/f/image/u9SBqjsxWneuCHumnOevlAMj.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik in cooling mode
Feit blijft, koelen is duurder dan verwarmen met een zwembad WP.
/f/image/AMxgBlodAkIGS5sCZt6CUQck.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik in Boost mode
/f/image/ynLjSpS3XBQript5maSaokj0.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik in eco mode
/f/image/u9SBqjsxWneuCHumnOevlAMj.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik in cooling mode
Hoe meet je dat? Niet zuiver en alleen de warmtepomp, gezien de data over teruglevering.Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:39:
Ja, een apparaat heeft een maximaal vermogen maar ook een verbruik in 1 uur tijd.
Ik denk niet dat dat de juiste conclusie is.Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:39:
Als je je zwembad van 25°C naar 30°C wilt verwarmen, in een omgevingstemperatuur van 15°C, kost dat veel energie omdat er: 1. Weinig warmte-energie uit de lucht gewonnen kan worden, en: 2. Er een groot temperatuursverschil overbrugd moet worden van 15°C naar 25°C...30°C.
Je zwembad van 25°C naar 30°C verwarmen gaat dus veel efficienter met een buitenluchttemperatuur van 25°C.
Andersom is ook waar:
Als je je zwembad van 25°C naar 20°C wilt koelen, in een omgevingstemperatuur van 35°C, kost dat veel energie omdat er: 1. Weinig warmte-energie in de lucht gedumpt kan worden, en: 2. Er een groot temperatuursverschil overbrugd moet worden van 35°C naar 25°C...20°C.
Je zwembad van 25°C naar 20°C koelen gaat dus veel efficienter met een buitenluchttemperatuur van 25°C.
T'as pigé?
@Bauki en @EvertVdB De warmtepomp is vandaag binnen gekomen, en zoals Evert bij mypiscine. Dus er zit een gratis by pass set bij. En ondanks dat ik haast had, helaas nog niet de extra spullen besteld om de boel goed aan te sluiten.Bauki schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:03:
[...]
Foto van de opstelling ter hoogte van de bypass.
[Afbeelding]
Rode ( warm water ) pijl moest in de andere richting uiteraard![]()
Stuur gerust ( PB ? ) indien niet duidelijk
Ik heb voorlopig de Intex filterpomp die meegeleverd is met het Intex Prism Frame Pool. Die heeft dus een 32mm aansluiting.
Voor nu vind ik het goed om gewoon met flexibele slangen te werken, en tzt het deel tussen WP en filterpomp te vervangen door druk PVC.
Mijn Intex filterpomp + Intex zoutwatersysteem staan in een Keter Store it midi kast. Die kast staat naast het zwembad. En de warmtepomp zal ongeveer op een afstand van 2/3 meter komen te staan daar weer vandaan.
Anywayz mijn huidige boodschappenlijstje (gejat/geinspireerd van/door Bauki):
- Druk PVC Buis PN10 diameter 50mm (om de bypass in elkaar te knutselen)
- 50mm buis naar 2" schroefdraad (buitendraad)
- Intex adapter A
- Voldoende 32 mm slang. Die kan ik hier bij de hornbach halen
- Slangenklemmen
Maar ik weet zeker dat ik nog wat mis. Tips?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Interessante info mbt het koelen van je bad. Ik baalde altijd dat ons intex badje best wat opwarmde. Je zat dan in een pislauw badje. Nooit verwarming gebruik en hij stond van mei tot september. En mijn jongens klaagde zelden. de vrouw dan wel weer.
Ik wil in de zomer ook mijn bad juist koelen. En de verwarming alleen in het voor en najaar gebruiken. Niet voor mij want hoe kouder hoe beter maar voor de fam. Nu heb ik een compleet betonnen bak die 2/3 in de grond zit dus zullen temp schommelingen wel meevallen.
Ik wil in de zomer ook mijn bad juist koelen. En de verwarming alleen in het voor en najaar gebruiken. Niet voor mij want hoe kouder hoe beter maar voor de fam. Nu heb ik een compleet betonnen bak die 2/3 in de grond zit dus zullen temp schommelingen wel meevallen.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Volgens mij mis je de EPDM afdichtingsringen tussen de Intex adapter A en je puntstuk. Of kan dat ook met PTFE tape? Bij mij zaten die ringen overigens bij de eindkappen die ik had besteld (https://leidingshop.nl/pv...nnendraad/?variant=2-inch) zodat het systeem in de winter mooi af te sluiten is.OMX2000 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:08:
[...]
Maar ik weet zeker dat ik nog wat mis. Tips?
Heb Toppy nog even gemaild dat ik ook wel graag een pool lab 1.0 wilde ontvangen gezien mijn uitgaven en ook wat er daarbij mis is gegaan (2 van de 3 leveringen waren helaas verkeerd). En net een bevestiging dat hij klaar staat voor verzending, fijne service zo
Enphase meet dat over de 3 fasen. Deze meet het verbruik, de opwek en daar uit volgt dan im- of export.MindBender schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:00:
[...]
Hoe meet je dat? Niet zuiver en alleen de warmtepomp, gezien de data over teruglevering.
[...]
Ik denk niet dat dat de juiste conclusie is.
Als je je zwembad van 25°C naar 30°C wilt verwarmen, in een omgevingstemperatuur van 15°C, kost dat veel energie omdat er: 1. Weinig warmte-energie uit de lucht gewonnen kan worden, en: 2. Er een groot temperatuursverschil overbrugd moet worden van 15°C naar 25°C...30°C.
Je zwembad van 25°C naar 30°C verwarmen gaat dus veel efficienter met een buitenluchttemperatuur van 25°C.
Andersom is ook waar:
Als je je zwembad van 25°C naar 20°C wilt koelen, in een omgevingstemperatuur van 35°C, kost dat veel energie omdat er: 1. Weinig warmte-energie in de lucht gedumpt kan worden, en: 2. Er een groot temperatuursverschil overbrugd moet worden van 35°C naar 25°C...20°C.
Je zwembad van 25°C naar 20°C koelen gaat dus veel efficienter met een buitenluchttemperatuur van 25°C.
T'as pigé?
Uiteraard zit in die waarden ook de baseload.
Uitgaande van de situatie gisteren was het duurder om te koelen dan verwarmen.
Serieus, pff hier staat de wp al paar dagen uit van mijn Spa. 32gr is echt warm zat, was zelfs 34gr maar dat was toch te warm en de wp op koelen gezetDennis1812 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:03:
Hier weer een windstille volle zon 26 graden op t bad.
Nice, ziet er veel belovend uit.Zuluman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:03:
De Hayward Aquarite advanced 8 low salt is binnen gekomen uit Spanje. Staat nergens exact het model nummer alleen maar AQR-HC-0LS. Uit de specs maak ik uit dat om de advanced gaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Raam is ook binnen.
[Afbeelding]
Vraagje; waar heb jij die kunsthaag vandaan?
Klopt niet, je wp is enkelfase en dat zou dan max ~3,6kWh zijn. Weet niet welke wp je hebt maar durf wel te zeggen dat ie niet zoveel verbruikt.Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:25:
[...]
Ik heb de koeling van mijn weau 10,5KW even aangezet gisteren. Een uur om precies te zijn.
Enphase app hiervoor gebruiken is niet handig, deze meet je het gebruik van je hele huis en niet enkel je wp.
Beter hang je dan een losse smart plug die stroom kan meten oid.
Waarom niet? Gewoon zorgen voor genoeg chloor en pH op peil houden. Zou wel blijven filteren...sjufke schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:58:
Ik vind het erg fijn om met mijn wp te koelen, Spa is ~1m3 en als buiten temperatuur bijna of hoger is dan het water dan koelt deze niet af. Al staat deze in de schaduw.Zuluman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:09:
Interessante info mbt het koelen van je bad. Ik baalde altijd dat ons intex badje best wat opwarmde. Je zat dan in een pislauw badje. Nooit verwarming gebruik en hij stond van mei tot september. En mijn jongens klaagde zelden. de vrouw dan wel weer.
Wil je het zeker weten dan moet je ook eerst goed meten... meten is wetenKoekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:04:
[...]
Enphase meet dat over de 3 fasen. Deze meet het verbruik, de opwek en daar uit volgt dan im- of export.
Uiteraard zit in die waarden ook de baseload.
Dat is absoluut waar; Het waren geen gemakkelijke omstandigheden om een bad te koelen.Koekerwauz_NL schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:04:
Je schreef dat je een 10.5kW W'eau warmtepomp hebt. Ik neem even aan dat dat deze is:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Als je in de specificaties kijkt, zie je die een (opgenomen) vermogen heeft van 210 tot 1590 Watt. Waar hij tussen die twee uitersten uitkomt, hangt af van hoe hard hij moet werken van zijn ingebouwde thermostaat.
Maar vast staat dat hij nooit meer vermogen opneemt dan 1590 Watt. Gedurende een heel uur is dat dan 1590 Wattuur, ofwel 1,59kWh (of: 5724000 Joule, voor @DynaSpan ).
Dus @Jazsie (en ik! haha) hebben gelijk; >3600Watt kan gewoon niet.