Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:54
@Ep Woody @paQ Ik heb inderdaad iets in Home Assistant zitten om enigszins lange runs te forceren op lager vermogen. Prima oplossing is het niet, het had van mij best al in een apparaat van 1000 euro mogen zitten. Ik had bovendien ook al verwacht dat het zo out of the box zou werken als je alle uitleg leest over 'full inverter', 'energie efficiënt', 'stil'...

** Een beetje hoog zwembad-automatisering gehalte maar so be it :) **
Je moet op tiende graden je water kunnen meten anders werkt het niet. Mijn WP api geeft alleen ronde getallen dus ik lees een externe temperatuursensor uit voor het zwembadwater.

Als de externe temperatuursensor setpoint-0.2 meet (de setpoint lees ik uit de WP en is dus een rond getal, bv. 29) dan verhoog de WP setpoint met +1. Dan wordt er dus opeens 30 graden gevraagd. De delta voor de WP t.o.v. de gewenste watertemp is dan 1,2 graden (of misschien 1,1 vandaar een kleine marge) waardoor de WP aan gaat.

Na 1 minuut (WP moet de nieuwe setpoint even verwerken) wordt de setpoint door Home Assistant weer teruggezet naar setpoint-1 (dus weer 29 graden). Dit kan alleen als je met een marge onder de setpoint zit omdat anders de WP direct uitgaat zoals @paQ zegt. Stel dat de WP na die minuut alweer 29 graden meet dan gaat hij al direct uit bij het verzetten van de setpoint, hij is er immers. Het niet blijven doorverwarmen van 1 hele graad is dan opeens geen probleem meer :X

Dus je moet bij het terugzetten van de setpoint nog steeds onder dit setpoint zitten met je watertemperatuur. Met wat geluk zal hij maar een paar minuten op vol vermogen nodig hebben om zijn setpoint te halen (is immers maar 0.2 graden) en daarna dus terugzakken in vermogen.

Ik heb dagen en nachten gezien dat hij na het starten op deze manier al direct op 30-40% vermogen ging zitten. Hoe dat kan daar ben ik nog niet uit, dit omdat tot nu toe de WP altijd met blinde agressie de setpoint moest bereiken, en daarna pas gaat kijken of het een tandje minder kan. Het kan dus toch anders?

Overigens heeft hij vannacht 3 uur lang 1000 W getrokken en is pas terug gaan schakelen in vermogen wanneer het water 0.5 graden boven setpoint was, toen opeens naar 230 W. Dus schiet mij maar lek.

Van de winkel/fabrikant nog geen opheldering hierover, hopelijk snel, de vraag om wat meer info hierover is al op 1 juNi gesteld.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54
bleekie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:13:
Merken jullie dat er veel water verdampt? Ik verlies tussen enkele mm's tot 1 cm per dag. Dit werd vooral duidelijk na terugkomst van vakantie en het water nog maar net boven de onderrand van de skimmer stond. Al hebben er toen wel mensen op het huis gepast die ook gezwommen hebben.

Ik vermoed dus dat ik ergens een lek heb, maar ik kan het met kleurstof niet vinden. (Als het lamellendek eroverheen ligt lijkt er minder water te verdwijnen, dus ergens hoop ik dat het gewoon verdamping is.)
Je kunt een winterplug in alle inbouwdelen stoppen en meten of je dan nog steeds zo veel verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

paQ

Luc S schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:20:

Ik heb dagen en nachten gezien dat hij na het starten op deze manier al direct op 30-40% vermogen ging zitten. Hoe dat kan daar ben ik nog niet uit, dit omdat tot nu toe de WP altijd met blinde agressie de setpoint moest bereiken, en daarna pas gaat kijken of het een tandje minder kan. Het kan dus toch anders?

Overigens heeft hij vannacht 3 uur lang 1000 W getrokken en is pas terug gaan schakelen in vermogen wanneer het water 0.5 graden boven setpoint was, toen opeens naar 230 W. Dus schiet mij maar lek.

Van de winkel/fabrikant nog geen opheldering hierover, hopelijk snel, de vraag om wat meer info hierover is al op 1 juNi gesteld.
Gewoon ruilen voor een 35 kW versie, ben je van al het gedoe af :+

edit:
oh er is er ook al een voor 3500 euro
https://interhiva.nl/zwem...inverter-horizontaal-230v

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 14-07-2022 12:19 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Merken jullie dat er veel water verdampt? Ik verlies tussen enkele mm's tot 1 cm per dag. Dit werd vooral duidelijk na terugkomst van vakantie en het water nog maar net boven de onderrand van de skimmer stond. Al hebben er toen wel mensen op het huis gepast die ook gezwommen hebben.

Ik vermoed dus dat ik ergens een lek heb, maar ik kan het met kleurstof niet vinden. (Als het lamellendek eroverheen ligt lijkt er minder water te verdwijnen, dus ergens hoop ik dat het gewoon verdamping is.)
Ik heb de afgelopen week ook 2 x 1-2 cm moeten bijvullen.

verdampen + gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:17
Koekerwauz_NL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 00:18:
Ja, voorheen was de WP te vinden en zichtbaar in Unifi. Ook nog toen ik h’m via de Weau app niet kon benaderen. Na de wifi reset op WP ziet Unifi h’m ook niet meer.
Als ik de WP opnieuw wil koppelen dat gaat het wifi logo op het WP display ca. 4-5 seconden snel aan/uit, de app is dan ook bezig en loopt door tot 100% met de melding:
[Afbeelding]
Dan zit het toch in het koppelen aan je wifi netwerk, dat kan heel tricky zijn. Gewoon blijven resetten/proberen...
Ep Woody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:08:
Gister een leuk gesprek gehad met iemand die helemaal geen filter gebruikt voor zijn zwembad. Met ionisatie wordt het zwembad veilig gehouden. Hij moet alleen regelmatig de bodem stofzuigen... Is toch ook best wat voor te zeggen. Zeker rond vakanties. Gewoon zorgen voor goede ontsmetting middels ionisatie/zoutelektrolyse of chloor en verder accepteren dat je de bodem schoon moet maken na de vakantie. Je hebt veel minder kracht nodig om je water rond te pompen als je het filter bypasst.
Hmzz mijn pomp blijft evenveel verbruiken ongeacht welke filterstand je gebruikt :+.
Als je FR hebt zou je de pomp nog lager kunnen zetten maar het water moet nog steeds goed circuleren...

En bodemzuigen moet je toch altijd doen? hoe snel of langzaam je ook pompt en met of zonder filteren doet...

Of ik doe iets fouts want ik moet bodemzuigen terwijl ik 24/7 doet filteren.
paQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:42:
[...]

ik moet de eerste wp nog tegenkomen / lezen die doet wat jij hier beschrijft (en voor bijna iedereen logisch klinkt)
En als ik die dan tegenkom, ben ik vooral benieuwd naar de prijs.
Gaat het niet worden, probleem is dat WP niet weet hoe groot je bad is en dus altijd op vol vermogen gaat starten, want tja alles wordt gebasseerd op die setpoint die snel gehaald moet worden.

Ik ben van plan om de interne temperatuursensor te wisselen voor een digitale variable weerstand, zodat ik het water temperatuur kan "faken" en dus de WP kan regelen.

Alleen beetje huiverig met open maken aangezien er nog garantie op zit :9.
Ep Woody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:45:
[...]

Dan wordt het toch tweaken... Zorgen dat hij aanspringt als de watertemperatuur gedaald is tot aan de gewenste temperatuur door de setpoint 1 graad extra te verlagen om de setpoint vervolgens gelijk weer terug te zetten op de normale temperatuur.
Die van mij gaat dan gewoon weer uit, tenminste als ik je goed begrijp :).

1cm per dag is wel veel, dat hoort niet als er niet gezwommen is. Wordt er gezwommen dan kan dat wel zo zijn.
paQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:15:
[...]

Gewoon ruilen voor een 35 kW versie, ben je van al het gedoe af :+

edit:
oh er is er ook al een voor 3500 euro
https://interhiva.nl/zwem...inverter-horizontaal-230v
Die snap ik niet, wp gaat als nog gewoon 100% draaien hetzij een stuk korter :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 13:48
Superfish Pond Eco 8000 pomp verbruikt volgens SHP13 meter 105 Watt (volgens de specs 80 Watt) en pompt 12 liter per minuut rond in mijn systeem.

Blue bay 4m3 pomp verbruikt volgens dezelfde meter 134 Watt (volgens de specs 0.1 kW) en pompt 16 liter per minuut rond.

Erg lineair dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Ep Woody op 14-07-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Die snap ik niet, wp gaat als nog gewoon 100% draaien hetzij een stuk korter :+.
Intelligente regeltechniek warmtepomp
De Full Inverter warmtepomp is voorzien van de meest intelligente software waarbij de temperatuur van het zwemwater constant op 0,1°C geregeld wordt, en het rendement zo optimaal mogelijk wordt benut. Aangestuurd door een 32bit microprocessor leert de RWP zwembadwarmtepomp van zijn verleden en is hij in staat om vooruit te kijken om een zo optimaal mogelijk resultaat en comfort te bieden.
Hier wordt toch echt gesteld regelen per 0.1, en dus niet "ohjee, we zijn 1 graad te ver"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:29:
Superfish Pond Eco 8000 pomp verbruikt volgens SHP13 meter 105 Watt (volgens de specs 80 Watt) en pompt 12 liter per minuut rond in mijn systeem.

Blue bay 4m3 pomp verbruikt volgens dezelfde meter 134 Watt (volgens de specs 0.1 kW) en pompt 16 liter per minuut rond.

Erg lineair dus.
Dus niet de moeite...
paQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:33:
[...]

[...]

Hier wordt toch echt gesteld regelen per 0.1, en dus niet "ohjee, we zijn 1 graad te ver"
Die tekst kan ik niet vinden op de site die je gaf :).

Waarom de W'eau pas terug schakelen bij de setpoint begrijp ik ook niet. Die van mij gaat 0,5gr onder setpoint langzamer lopen tot aan de setpoint. Vervolgens bij 0,5gr eronder weer aanslaan. Wel geeft de wp enkel in hele graden weer wat verwarrend kan zijn.

Afgezien dat de W'eau niet werkt zoals een echte full inverter vraag ik mij af of die 1 graad hoger of 1gr onder setpoint aanslaan nu echt zo een ramp is :9.

Verschil tussen 35 en 37gr voel je wel goed maar 28 en 30 naar mijn mening weer minder of zelfs niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Ach, aangezien hij toch een hele dag draait is het wel prima. Zou nog zo'n FC300 kunnen uittesten, hoewel de flow niet lager hoeft.

Maar had er inderdaad meer van verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
In mijn setup kan ik met dit type pomp dus grofweg 8 liter per Watt/uur pompvermogen rondpompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
Jazsie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:42:
[...]

Afgezien dat de W'eau niet werkt zoals een echte full inverter vraag ik mij af of die 1 graad hoger of 1gr onder setpoint aanslaan nu echt zo een ramp is :9.
Wat die setpoint-1 betreft is het (voor mij althans) niet zo zeer de temperatuur dat het water is (inderdaad anywhere tussen 27 en 29) maar hoe dit in de praktijk dan gaat.

Je kan er vergif op innemen dat ergens in de nacht de temperatuur pas 1 graad onder setpoint komt, dus met koudere buitenlucht springt hij aan. Met die lucht verwarm je juist niet heel efficiënt. Zonder tijdschema lijk je niet te kunnen ontkomen aan verwarming in de nacht. Ook lijk je niet te kunnen voorkomen dat ergens in de dag setpoint+1 gehaald wordt waardoor dit riedeltje elke dag opnieuw begint.

Je blijft dit natuurlijk houden, ook al zou hij bij 0,5 of zelfs 0,2 onder setpoint al aanspringen, maar het scheelt wel aardig in hoe lang het apparaat op hoog vermogen verwarmt (= minder stil).

Voor mij was de keuze voor een full inverter voornamelijk zodat hij op laag vermogen rond setpoint zou dansen. In de handleiding staat inderdaad dat hij pas aan springt op setpoint-1 maar dat maakte mij niet uit. De WP zou tussen 0 en 100 kunnen moduleren (sommige 20-100), je gaat mij niet vertellen dat op vermogen 1(?) het Nederlandse klimaat wordt verslagen met de vraag om water op 29 graden te houden. Ik zou dus niets te maken moeten hebben met wanneer hij aanspringt.

Als ik N=1 ben dan hoor ik het graag :+

Ik ben ook nog verder aan het zoeken naar parameters om wellicht wat mee te kunnen tweaken. Ik krijg echter tot nu toe de werking en de keuze voor de compressorsnelheden niet doorgrond.

Zojuist een reactie van de winkel gekregen met wat info die de fabrikant kon geven maar dit schijnt nog niet veel nieuw licht op de zaak helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-07 20:17

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

[quote]Jazsie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Dan zit het toch in het koppelen aan je wifi netwerk, dat kan heel tricky zijn. Gewoon blijven resetten/proberen...

[...]

Op een of andere manier is het gelukt:
AP punt enkel op 2,4Ghz gezet en nieuw Wifi-netwerk aangemaakt.
Telefoon gekoppeld aan nieuw netwerk en meteen pakt de WP de koppeling op en deed het dus.
Hmmmmm.....
Nieuw wifi-netwerk verwijdert, WP-wifi gereset, telefoon gekoppeld aan 'oude' netwerk met 2,4 en 5 GHz band en de WP koppelt meteen weer aan de app in de telefoon. Heel raar...
In ieders geval werkt het weer...blij mee. Vooral omdat ik op afstand als de zon schijnt de Wp wil kunnen schakelen.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:25
Mijn duratech hot splash WP heeft het volgende voor:

Vandaag voor de 1e keer zwembad opgezet sinds vorig jaar. De temperatuur volgens de WP bleef urenlang op 23 graden staan. Toen ik de pomp heb afgezet en het water dus stilstond, liep de temperatuur plots op naar 28 graden in de WP. Wat logisch is natuurlijk want de WP verwarmt het stilstaande water. Moet ik mij ergens zorgen maken? Want met het doorstromende water van de ZFP, blijft hij steken op 23 graden…

Iemand al ervaring met deze garden pac mini warmtepomp van 5kw?

https://www.toppy.be/prod...e-zwembad-warmtepomp.html

[ Voor 49% gewijzigd door pina op 14-07-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Wat die setpoint-1 betreft is het (voor mij althans) niet zo zeer de temperatuur dat het water is (inderdaad anywhere tussen 27 en 29) maar hoe dit in de praktijk dan gaat.

Je kan er vergif op innemen dat ergens in de nacht de temperatuur pas 1 graad onder setpoint komt, dus met koudere buitenlucht springt hij aan. Met die lucht verwarm je juist niet heel efficiënt. Zonder tijdschema lijk je niet te kunnen ontkomen aan verwarming in de nacht. Ook lijk je ook niet te kunnen voorkomen dat ergens in de dag setpoint+1 gehaald wordt waardoor dit riedeltje elke dag opnieuw begint.

Je blijft dit natuurlijk houden, ook al zou hij bij 0,5 of zelfs 0,2 onder setpoint al aanspringen, maar het scheelt wel aardig in hoe lang het apparaat op hoog vermogen verwarmt (= minder stil).

Voor mij was de keuze voor een full inverter voornamelijk zodat hij op laag vermogen rond setpoint zou dansen. In de handleiding staat inderdaad dat hij pas aan springt op setpoint-1 maar dat maakte mij niet uit. De WP zou tussen 0 en 100 kunnen moduleren (sommige 20-100), je gaat mij niet vertellen dat op vermogen 1(?) het Nederlandse klimaat wordt verslagen met de vraag om water op 29 graden te houden. Ik zou dus niets te maken moeten hebben met wanneer hij aanspringt.

Als ik N=1 ben dan hoor ik het graag :+

Ik ben ook nog verder aan het zoeken naar parameters om wellicht wat mee te kunnen tweaken. Ik krijg echter tot nu toe de werking en de keuze voor de compressorsnelheden niet doorgrond.

Zojuist een reactie van de winkel gekregen met wat info die de fabrikant kon geven maar dit schijnt nog niet veel nieuw licht op de zaak helaas.
"Probleem" is dat je wp genoeg capaciteit heeft dat hij uitschakelt omdat setpoint is bereikt.
WP weet niet hoe groot je bad is en dus wilt zo snel mogelijk de setpoint halen, gebeurd dus op 100% en wanneer bereikt is gaat ie afschalen, indien je bad dan nog steeds voldoende afkoelt blifjt hij in lage toeren draaien maar omdat temperatuur blijft oplopen stopt ie er mee. Want zelfs op de laagste stand cq 20% is nog steeds een te hoog vermogen waardoor water temperatuur niet stabiel blijft maar stijgt.

Overigens weet ik vrijwel zeker dat jouw wp niet lager dan 20-25% kan/zal draaien.

Ik merk in de koude maanden (buiten graad of 10-15) wanneer ik in mijn bad zit op 35gr+ met de bubbels aan dat wp netjes constant tussen de 30-40% blijft draaien en dus het water erg mooi in balans houd.
Terwijl in de zomer hij van 100% naar 40% gaat en vervolgens "langzaam" (enkele minuten) naar 20% gaat waarna wp vervolgens afslaat. 2 jaar later begint het ritueel weer..

Als WP je bad inhoud zou weten en met behulp van de buitenlucht temperatuur, zou de aansturing eigenlijk aangepast moeten worden, dat wp op een lagere snelheid draait want je wp capaciteit is hoger. Helaas zijn onze WP nog niet zo slim genoeg.

Ik hoop dat door de temperatuursensor te vervangen door een digitale variabele weerstand het water temperatuur dat de wp leest kan faken. Dan zou je dus je WP kunnen tweaken/aansturen op welke snelheid ie moet draaien.

Overigens heb je compleet gelijk dat juist net in de nacht de WP aanspringt, ik filter 24/7 en inderdaad in de nachten springt WP vrijwel altijd aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-07 10:08
probleempje ; gisteren gemerkt dat mijn chloortabs in de dispender op waren en er een vies geurtje uit het zwembad kwam en alsook wat troebel. heb dan even een chloorshock gedaan, tabs bijgevuld en alsook wat vlokmiddel toegediend, pomp paar uur laten draaien, nachtje uit. NU allemaal wat vlokdeeltjes aant zweven, zwembad minder troebel, geur is weg. Dus ik dacht ga eerst de zfp aanzetten, kwam er bijna niets uit. Backwasgh gedaan, filtered en weer ok

Is het logisch dat de zfp na toedining v vlokvmiddel kan verstopt geraken? De druk was wel goed zag ik

Regs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:33
rolelael schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:45:
probleempje ; gisteren gemerkt dat mijn chloortabs in de dispender op waren en er een vies geurtje uit het zwembad kwam en alsook wat troebel. heb dan even een chloorshock gedaan, tabs bijgevuld en alsook wat vlokmiddel toegediend, pomp paar uur laten draaien, nachtje uit. NU allemaal wat vlokdeeltjes aant zweven, zwembad minder troebel, geur is weg. Dus ik dacht ga eerst de zfp aanzetten, kwam er bijna niets uit. Backwasgh gedaan, filtered en weer ok

Is het logisch dat de zfp na toedining v vlokvmiddel kan verstopt geraken? De druk was wel goed zag ik

Regs
Ja, lijkt mij wel. Flok middel bindt alle kleine deeltjes tot grote deeltjes zodat het gefilterd kan worden. Het blijft dan in je filter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Jazsie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:25:
[...]
WP weet niet hoe groot je bad is en dus wilt zo snel mogelijk de setpoint halen, gebeurd dus op 100%
De WP vindt het ook geen enkel probleem om het water een graad warmer te maken of een graad kouder dan setpoint te laten vallen. Waarom dan als een blind konijn opeens wel vol vermogen setpoint halen als hij aanspringt :P
Want zelfs op de laagste stand cq 20% is nog steeds een te hoog vermogen waardoor water temperatuur niet stabiel blijft maar stijgt.

Overigens weet ik vrijwel zeker dat jouw wp niet lager dan 20-25% kan/zal draaien.
In de beschrijving waar ik de WP kocht staat dat full inverters 'ieder verwarmingsniveau van 0 tot 100% aan kunnen'. In de technische details zie ik een opgenomen vermogen bereik van 100 Watt tot 1100 Watt. Op 100 Watt zou hij theoretisch dan onder de 10% zitten, of werkt dat niet zo?
Terwijl in de zomer hij van 100% naar 40% gaat en vervolgens "langzaam" (enkele minuten) naar 20% gaat waarna wp vervolgens afslaat.
Dergelijk gedrag zie ik ook, maar wat is dan het verschil met een step-inverter als hij steeds weer 2 standaard vermogensstanden opzoekt.
Als WP je bad inhoud zou weten en met behulp van de buitenlucht temperatuur, zou de aansturing eigenlijk aangepast moeten worden, dat wp op een lagere snelheid draait want je wp capaciteit is hoger. Helaas zijn onze WP nog niet zo slim genoeg.
Ik denk dat bad inhoud niet interessant is voor de regeling, wel voor de keuze van WP-capaciteit. Met/zonder deck, veel/weinig wind, wel/geen zon instraling, etc. het heeft allemaal invloed op hoeveel energie je in het water moet stoppen om setpoint te halen/houden met een WP.

Het moet allemaal gewoon net wat slimmer inderdaad dan wat we nu in de praktijk zien. Maar aangezien de apparaten nu al verkocht worden als energie efficiënt, stil, niet overbodig verwarmen, alle standen i.p.v. maar 3 (zoals een step-inverter) en noem maar op verwacht ik dat de winkel/fabrikant dit kan onderbouwen. Tot nu toe nog niet helaas en voel ik me wat gefopt :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

We hebben allemaal Chinese meuk met teveel marketinggeleuter en min of meer dezelfde controller aan boord. ;)

Een wp die voldoet aan de gewekte verwachtingen, kost 5000+

Van de andere kant: we hebben warm water tussen de 0 en 4kWh/dag, voor 800 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 15-07-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
vandaag chemicaliën in mijn water doen. Is de juiste volgorde: eerst TA op peil houden, dan PH en dan Chloor? Of mis ik nog een stap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

pina schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:30:
vandaag chemicaliën in mijn water doen. Is de juiste volgorde: eerst TA op peil houden, dan PH en dan Chloor? Of mis ik nog een stap?
Op zich klopt dat...
Is er iets "off"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Klopt het dat zo'n Intex 3407L/U zoveel meer lawaai maakt dan een 2271L/U? Voor mijn 3x2 met solar bol vermoed ik dat de kleinste net te zwak is aangezien de minimale flow, maar de 3407 maakt echt veel meer lawaai..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
paQ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Op zich klopt dat...
Is er iets "off"?
je hebt nog die andere zaken die je kan meten zoals cyaanzuur en broom, weet dus niet of ik die ook per se moet meten. Herinner mij vorig jaar dat ik mijn chloor waarden zeer onstabiel waren en dat kwam door die TA had ik gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door pina op 15-07-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:52
Woensdag het intex easyset opgezet. Bestway zfp er op en gaan. Donderdag was het water lekker opgewarmd dus na mijn werk een half uurtje er in geweest. Ineens hoorde ik een plons, kat in het zwembad.. Bovenrand lek... Zucht..

Omdat de maat 244 ideaal is en bij ons niet te veel in de weg staat nu maar de exit variant besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:01
R0y. schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:52:
Woensdag het intex easyset opgezet. Bestway zfp er op en gaan. Donderdag was het water lekker opgewarmd dus na mijn werk een half uurtje er in geweest. Ineens hoorde ik een plons, kat in het zwembad.. Bovenrand lek... Zucht..

Omdat de maat 244 ideaal is en bij ons niet te veel in de weg staat nu maar de exit variant besteld.
Kan je met type B hier nog iets mee?
http://www.tear-aid.nl/nl/
Of heeft de kat een ravage aangericht?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
_RRM_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Kan je met type B hier nog iets mee?
http://www.tear-aid.nl/nl/
Of heeft de kat een ravage aangericht?
Het waren ongeveer 7 gaatjes in de rand die je moet opblazen. Als het de liner zelf was durfde ik het nog wel te repareren, die rand durf ik zelf niet aan te beginnen. Deze is namelijk wel erg dun. Daarom nu maar snel nog iets met een frame besteld van Exit (244, 76 hoog). Intex had zelf enkel badjes in deze maat (i.c.m. frame) met een max waterrand van 40 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

OMX2000

By any means necessary...

Ik ben nie bepaald een klusmaster. Dus als het ff kan wil ik een kant en klare kist/bak hebbe om de ZFP in te stoppen, zodat we minder last van lawaai hebben.

Ik zag dit plaatje langskomen, en ik zag die kunststof kist. Waar heeft u die gehaald @J.E. Weinor ?

Ok. Beter zoeken in dit topic. Ik zag Keter Denali kisten langs komen. Zien er goed uit. Even kijken welke afmeting geschikt is hier.

[ Voor 9% gewijzigd door OMX2000 op 15-07-2022 16:13 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De Denali is er in verschillende maten.
Prijzen variëren enorm trouwens.

Ik verwacht dat een Denali kist beter dempt dat de kast overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 18:44

HellBeast

Oh My GoT!

OMX2000 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:57:
Ik ben nie bepaald een klusmaster. Dus als het ff kan wil ik een kant en klare kist/bak hebbe om de ZFP in te stoppen, zodat we minder last van lawaai hebben.

Ik zag dit plaatje langskomen, en ik zag die kunststof kist. Waar heeft u die gehaald @J.E. Weinor ?

[...]
Ik heb deze gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yngpzPzUPg65jhqMHF6KVEfD6wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCHN04CVK5miTSqVoYWZhKma.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-TXk0x-Th7JC3E7L_u8vyzJINc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DL3Va0XwJsx11krplhzZm0nk.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.iwonatec.com/...bumx3Jp2T1mRoCYmsQAvD_BwE

De kist heb ik van binnen met Armaflex isolatie beplakt:

https://www.ventilatiesho...m-per-meter/?sqr=armaflex

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Hebben jullie genoeg ruimte in zulke kisten? Heb zelf een Keter huisje staan waar ZFP + ZWS + toebehoren (producten enz) in kunnen staan. Is misschien ook een optie als je wat ruimte hebt. Anders is het zo proppen.

Dit weekend komen er vrienden langs met kleine kinderen. Nu weet ik uit ervaring van onze eigen kinderen dat ze het op die leeftijd nogal snel koud hebben (ze bewegen minder en drijven op het water i.p.v. er helemaal in te zitten). Zit eigenlijk te denken om het water op iets van 32 graden te zetten, maar misschien is het dan ook weer een beetje "te" als het buiten 28 graden is :D

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Dennahz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:26:
Hebben jullie genoeg ruimte in zulke kisten? Heb zelf een Keter huisje staan waar ZFP + ZWS + toebehoren (producten enz) in kunnen staan. Is misschien ook een optie als je wat ruimte hebt. Anders is het zo proppen.
Het is met de hoogte krap. Maar in de lengte had ik nog wel veel ruimte over. Mijn EXIT ZFP is niet zo heel groot.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/307649/files/368884980/1100x720x2/viking-choice-jilong-zwembad-zandfilterpomp-3028-l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

HellBeast schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Het is met de hoogte krap. Maar in de lengte had ik nog wel veel ruimte over. Mijn EXIT ZFP is niet zo heel groot.

[Afbeelding]
Dikke prima dan d:)b

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
ymaenhout schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:59:
[...]

Ik heb exact deze dispenser. Dat icm een 6m3/u ZFP op een https://www.exittoys.nl/e...duwdoek-bruin-30-36-12-10 zwembad. Nu nog met 1 solarmat (2e was lek gegaan :( )

De dispenser staat op laagste dosering ingesteld en de waardes blijven bij mij tot nu toe ( een kleine 2 maand bezig) goed.

Vandaag was het water tot zo'n 34 graden verwarmd 8)
Vraagje over de dispenser. Die is altijd volledig gevuld met water maar hoe regelt die dan de dosering als uw chloortabletten volledig ondergedompeld zijn? Ik weet dat je die draaiknop hebt maar ik snap niet goed hoe die dan meer of minder chloor kan doseren als alles sowieso onder water staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:58:
[...]
De WP vindt het ook geen enkel probleem om het water een graad warmer te maken of een graad kouder dan setpoint te laten vallen. Waarom dan als een blind konijn opeens wel vol vermogen setpoint halen als hij aanspringt :P
Vraag ik mij ook af, komt denk ik omdat wp het water zo snel mogelijk naar setpoint wilt hebben.
[...]
In de beschrijving waar ik de WP kocht staat dat full inverters 'ieder verwarmingsniveau van 0 tot 100% aan kunnen'. In de technische details zie ik een opgenomen vermogen bereik van 100 Watt tot 1100 Watt. Op 100 Watt zou hij theoretisch dan onder de 10% zitten, of werkt dat niet zo?
Welke pomp heb jij (ook alweer), ik heb echt lang gezocht naar een full inverter maar allen is het bereik tussen de 20-100%.
[...]
Dergelijk gedrag zie ik ook, maar wat is dan het verschil met een step-inverter als hij steeds weer 2 standaard vermogensstanden opzoekt.
In theorie doet een step-inverter werken op 3-4 snelheden, 25% 50% 75% en 100% bijvoorbeeld.
Full inverter is traploos, wat ik denk wat het ook wel doet maar het gaat zo snel dat je dat dus niet merkt in de praktijk.
[...]
Ik denk dat bad inhoud niet interessant is voor de regeling, wel voor de keuze van WP-capaciteit. Met/zonder deck, veel/weinig wind, wel/geen zon instraling, etc. het heeft allemaal invloed op hoeveel energie je in het water moet stoppen om setpoint te halen/houden met een WP.

Het moet allemaal gewoon net wat slimmer inderdaad dan wat we nu in de praktijk zien. Maar aangezien de apparaten nu al verkocht worden als energie efficiënt, stil, niet overbodig verwarmen, alle standen i.p.v. maar 3 (zoals een step-inverter) en noem maar op verwacht ik dat de winkel/fabrikant dit kan onderbouwen. Tot nu toe nog niet helaas en voel ik me wat gefopt :(:)
Bad inhoud net als de rest de rest wat je noemt zijn eigenlijk wel belangrijk voor de regeling, zo zou de wp het afgegeven vermogen kunnen afstemmen. Nu denkt ie enkel met vaste parameters om zo snel mogelijk setpoint te halen.

Tja het zijn ook energie efficiënte apparaten, alleen het kan eigenlijk nog veel beter/meer. Daar houd het ook eigenlijk mee op, de rest zijn naar mijn mening gewoon reclame.

Capaciteit van wp verschilt zo enorm dat je nooit een goede wp kan kiezen, zou ik eentje kiezen die in de zomer lekker op 20% zou blijven draaien, dan heb ik een probleem wanneer het kouder is want dan red ie het niet op 100% vermogen...
Dennahz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:26:

Dit weekend komen er vrienden langs met kleine kinderen. Nu weet ik uit ervaring van onze eigen kinderen dat ze het op die leeftijd nogal snel koud hebben (ze bewegen minder en drijven op het water i.p.v. er helemaal in te zitten). Zit eigenlijk te denken om het water op iets van 32 graden te zetten, maar misschien is het dan ook weer een beetje "te" als het buiten 28 graden is :D
pina schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:30:
32gr is niets mis mee, staat mijn bad nu ook op. Heerlijk 8)

Hoewel TA ook belangrijk is zou ik als beginner enkel op pH en Chloor focussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
pina schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:00:
[...]

Vraagje over de dispenser. Die is altijd volledig gevuld met water maar hoe regelt die dan de dosering als uw chloortabletten volledig ondergedompeld zijn? Ik weet dat je die draaiknop hebt maar ik snap niet goed hoe die dan meer of minder chloor kan doseren als alles sowieso onder water staat?
Je bepaald daarmee de waterflow die naar en van de tabletten komen en dus ook de hoeveelheid chloor dat "mee gaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Jazsie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:06:
[...]

Je bepaald daarmee de waterflow die naar en van de tabletten komen en dus ook de hoeveelheid chloor dat "mee gaat".
Dus het is wel degelijk normaal dat die dispenser volledig is gevuld met water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Yep @pina :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Doet dit veel wat betreft geluid? Hoe zit het met warmte van de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:36

Nicap

Tsssk....

R0y. schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Wordt die pomp niet watergekoeld? >:)

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 02:26
R0y. schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:52:

Dacht dat katten een hekel aan water hebben, maar schijnbaar vond de kat een verfrissend bad wel lekker :)

Zoals @_RRM_ aangaf tair aid B die heb ik ook ooit een zwembad gaatje of zelf een beschadigde liner mee geplakt door de kids met een kinderfietsje tegen aan kwam en er water door sijpelde het heeft jaren zijn werk gedaan super spul dat tair aid.
Tair aid vaak verkrijgbaar bij kampeer shops/winkel zoals bij Obelink

Ander mogelijkheid dit filmpje op Alie mocht de scheur groter zijn en anders naar de stort hoe vervelend het ook is.

https://nl.aliexpress.com/i/33054604503.html

Weet niet of de kat van je zelf is of de buren darr maar een nieuwe zwembad vragen :+

[ Voor 34% gewijzigd door J.E. Weinor op 15-07-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
Jazsie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Tja het zijn ook energie efficiënte apparaten, alleen het kan eigenlijk nog veel beter/meer. Daar houd het ook eigenlijk mee op, de rest zijn naar mijn mening gewoon reclame.
Er zit natuurlijk wel een grens aan reclame maken. Tenzij een aan/uit WP ook tot een graad boven setpoint stookt kun je net zo goed (misschien beter?) een aan/uit WP kopen. Die verwarmt ook op maximaal vermogen vanaf een ondergrens naar setpoint. Bovendien stopt die dan met energie verbruiken en geluid te maken i.p.v. het water nog warmer te maken dan ik van hem vraag.

Ik hou me in ieder geval aanbevolen voor een slimmer model dus mocht iemand een WP signaleren laat het me weten :) Behalve jij @paQ met je 5000+ euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Er zit natuurlijk wel een grens aan reclame maken. Tenzij een aan/uit WP ook tot een graad boven setpoint stookt kun je net zo goed (misschien beter?) een aan/uit WP kopen. Die verwarmt ook op maximaal vermogen vanaf een ondergrens naar setpoint. Bovendien stopt die dan met energie verbruiken en geluid te maken i.p.v. het water nog warmer te maken dan ik van hem vraag.

Ik hou me in ieder geval aanbevolen voor een slimmer model dus mocht iemand een WP signaleren laat het me weten :) Behalve jij @paQ met je 5000+ euro :+
Sja naja in de praktijk... als je weet dat ie stopt (helemaal) bij setpoint+1, zet hem dan gewoon een graad lager. Dan doet ie in wezen precies wat je wil.
Automatiseer aan de hand daarvan dan (setpoint +1 bereikt dus uit) je 'nieuwe' setpoint, zodat hij ook tijdig weer inschakelt.
Verder voel ik het allemaal niet zo of het water nu 29.3 of 28.6 is eerlijk gezegd.

Maar irritant is het zeker :+

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 16-07-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Hoe erg is het dat warmtepomp nat wordt van gespetter van zwembad. Ik wil hem op ongeveer 1 1/2 meter van het opzet zwembad plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

OMX2000 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:24:
Hoe erg is het dat warmtepomp nat wordt van gespetter van zwembad. Ik wil hem op ongeveer 1 1/2 meter van het opzet zwembad plaatsen.
Staat ook in de regen, dus in wezen: niet
Maar grote hoeveelheden van bommetjes zou ik wel mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:33

Dennis1812

Amateur prutser

Hij zal ook nat worden van de regen.
Ik zou mij er niet te druk om maken

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Ook die dure van @paQ doet het zelfde, daar durf ik wel mijn hand voor in het vuur te steken.

Het langzamer lopen gebeurd ook alleen veels te kort omdat je wp genoeg capaciteit heeft.
Je zou dan een wp moeten nemen die in de zomer op laagste toeren het water op temperatuur houd. Ofwel onderbemeten en wanneer het buiten kouder is sta je te kijken naar je wp die op 100% vermogen draait maar het water niet op temperatuur kan houden/brengen.

Een aan/uit wp heeft toch ook zeker nadelen:

- Opstart stroom is velen malen hoger, inverter schaalt langzaam op ipv gelijk vol vermogen.
- Minder slijtage doordat het vermogen geleidelijk gaat.

Alleen al die twee punten zou ik geen aan/uit wp nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Staat ook in de regen, dus in wezen: niet
Maar grote hoeveelheden van bommetjes zou ik wel mijden.
Want? als er een dikke onweer komt ga je die ook vragen om je wp te vermijden? :9 :o :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jazsie schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:45:
[...]

Want? als er een dikke onweer komt ga je die ook vragen om je wp te vermijden? :9 :o :+
Een emmer water (bij wijzen van) ergens over heen kwakken is niet hetzelfde als een stortbui.

edit:
de meeste wp zijn IPX4 zo te zien. (plensbestendig)
Dan zou een duik in het zwembad in principe weinig schade kunnen berokkenen. Ik zou het alleen niet opzettelijk gaan proberen :)

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 16-07-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

Ook die dure van @paQ doet het zelfde, daar durf ik wel mijn hand voor in het vuur te steken.
Haal maar vast wat brandwondkompressen dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXRkr4jqk9o5J7wXwajOWo_vYIk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DTvh9Kj2yQUr3NQ0LCVI1wyw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
[...]

Het langzamer lopen gebeurd ook alleen veels te kort omdat je wp genoeg capaciteit heeft.
Je zou dan een wp moeten nemen die in de zomer op laagste toeren het water op temperatuur houd. Ofwel onderbemeten en wanneer het buiten kouder is sta je te kijken naar je wp die op 100% vermogen draait maar het water niet op temperatuur kan houden/brengen.

Een aan/uit wp heeft toch ook zeker nadelen:

- Opstart stroom is velen malen hoger, inverter schaalt langzaam op ipv gelijk vol vermogen.
- Minder slijtage doordat het vermogen geleidelijk gaat.

Alleen al die twee punten zou ik geen aan/uit wp nemen.
Zou daardoor de levensduur zoveel korter worden? Hier had ik eigenlijk vorig jaar een inverter besteld maar aangezien de levering vertraging had toch maar voor een aan/uit gekozen en eigenlijk super tevreden mee.
Gebruik hem vooral als booster voor dagen zoals vandaag, dus vanmorgen om 10 uur aangezet en was toen 22 graden en nu liggen ze er al weer mooi in met een graad of 26 dus de pomp staat alweer uit. Dus heel het inverter gebeuren gebruik ik op deze manier toch niet.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Tinusvolkel schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Zou daardoor de levensduur zoveel korter worden? Hier had ik eigenlijk vorig jaar een inverter besteld maar aangezien de levering vertraging had toch maar voor een aan/uit gekozen en eigenlijk super tevreden mee.
Gebruik hem vooral als booster voor dagen zoals vandaag, dus vanmorgen om 10 uur aangezet en was toen 22 graden en nu liggen ze er al weer mooi in met een graad of 26 dus de pomp staat alweer uit. Dus heel het inverter gebeuren gebruik ik op deze manier toch niet.
Als jij zelf als regelaar fungeert maakt het weinig uit. Alleen constant monitoren en er bij blijven.

Als het goed is (of eigenlijk niet) zal een aan uit pomp direct in 1 klap zijn vermogen wensen. Dan kan best een piek opleveren. Als je je groep tijdens die piek te zwaar belast, kan hij eruit klappen.
Een inverter start langzaam op en voert het vermogen steeds verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Tinusvolkel En stopt ie als het setpoint is bereikt, of gaat hij ook langer door? En op welke watertemperatuur start hij weer met verwarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@paQ de 4kw warmtepomp (dus een kleine KW uit het net) heeft de groep er nog nooit uitgeknalt maar zou een zwaardere pomp wel voor kunnen komen idd.

@Luc S ik zou het eigenlijk niet weten… heb hem vorig jaar dacht ik ooit is om te testen op 35 graden gezet en daar staat ie volgens mij nog op en ik moet de handleiding erbij pakken om te kijken hoe ik hem instel.
Schakel hem nu via het stopcontact met een shelly dmv Apple HomeKit. En als ik hem uitzet dan zat ik eerst de waterpomp uit zodat de warmtepomp door gebrek aan flow eerst in standby gaat.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Haal maar vast wat brandwondkompressen dan
[Afbeelding]
Sorry, maar wat daar staat betekent niet dat het in de praktijk ook zo is.
Bedoel ze noemen full inverters maar de praktijk is anders zoals we al gemerkt hebben ;).

Ook grappig, die 24 dB vermelden en dan onder in dat het bij 10m afstand is, ja dat doet mijn WP ook :o.
Ook staat er tot, kans is dus klein dat je dat in de praktijk haalt...

Jij zou toch wel beter moeten weten over deze mooie praatjes :9.

Ik zou iig geen 5k spenderen alleen op basis van het verhaal...
Tinusvolkel schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Dat valt wel mee bij normaal gebruik. Ligt ook aan de capaciteit van je wp, hoe groter dit is des te meer "gevolgen" dit heeft.

Zou er in ieder geval niet druk om maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Chloor net gemeten en is nu wat te hoog. Intussen er chloirdispenser op minimum gezet, had hem hoger gedraaid omdat het vanmorgen op 0.1 stond.

Gaat die waarde tegen morgen gewoon verminderd zijn als ik hem zo laat nu of is het beter om er sowieso vers water aan toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
@Jazsie Maar er staat ‘intelligente software die constant op 0,1 graden stuurt’. Tja, zo mogen we kennelijk nergens meer vanuit gaan en begin ik te begrijpen waarom fabrikanten veredelde step-inverters aan de man kunnen brengen. :P

@pina Chloor zal automatisch stabiliseren of verminderen nu (tenzij je er echt veel te veel in hebt gestopt ;) ). Als je het water in de zon legt dan verdwijnt chloor heel snel, dat kun je misschien ook overwegen.

[ Voor 31% gewijzigd door Luc S op 16-07-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
pina schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:22:
Chloor net gemeten en is nu wat te hoog. Intussen er chloirdispenser op minimum gezet, had hem hoger gedraaid omdat het vanmorgen op 0.1 stond.

Gaat die waarde tegen morgen gewoon verminderd zijn als ik hem zo laat nu of is het beter om er sowieso vers water aan toe te voegen?
Bad open laten staan en het vervliegt waar je bij staat :P.

Water toevoegen is niet nodig.
Luc S schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:23:
@Jazsie Maar er staat ‘intelligente software die constant op 0,1 graden stuurt’. Tja, zo mogen we kennelijk nergens meer vanuit gaan en begin ik te begrijpen waarom fabrikanten veredelde step-inverters aan de man kunnen brengen. :P
Haha ja daar zeg je wat. 8/10 mensen checken niet eens hoe een wp werkt, als het water maar warm wordt... dat helpt ook mee voor de fabrikant.

Toch denk ik dat onze "full" inverters opzich goed werkt maar dat je dan beter de capaciteit moet afstemmen, iets wat hier lastig is gezien de grote temperatuur verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Vals alarm, de meter gaf 2.4 Aan, wat eigenlijk goed is. Dacht dat het tussen 1 en 1.5 moest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoZeilstra
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 17:02
En welke stofzuiger van Intex heb je? Ben op zoek naar een dergelijk apparaat.
Jazsie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:11:
[...]

Ben nog niet tevreden over de temperatuur sensor van de "uit", geeft geen stabiele waardes, gok erop dat het fakes zijn.

COP is sowieso lager omdat het water temperatuur hoger is, het scheelt 200-400 watt op 100% vermogen wanneer het water temperatuur <26gr is vs 35gr+.

Ik meet met een Din-Rail stroommeter (DDS238).

[...]

Uhmz, er moet 75% in tegenover zand. Je druk is te hoog en dus zou toch wat eruit halen.

Wanneer de filter "schoon" is moet je in het groen zitten.

[...]

Waar ik verbaasd over ben is over je verbruik, volgens de handleiding/specificaties gebruikt ie 0.56 kW per uur. 1,4 kWh is 2,5x meer. Het kan altijd wel iets afwijken maar 2,5x meer klopt gewoon niet.
Als dit echt klopt dan zou ik deze warmtepomp regelrecht terug sturen.

Verder klopt de opwarming wel, wanneer het buiten 20gr+ is dan zal je merken dat de warmtepomp het stukken beter doet met opwarmen.

Minimale capaciteit is 1,85 kW (10gr buiten temperatuur) en de maximale is 3,75 kW (bij 27gr buiten temperatuur).

[...]

Met slang of een elektrische? Heb zelf de Intex elektrische stofzuiger, top ding voor een niet al te grote bad :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

R0y. schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Het geluid is een stuk verbeterd. De pomp wordt niet te heet in de doos. Het enige minpunt is dat de deksel van de doos niet glad is, waardoor de armaflex daar niet makkelijk op plakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 23:16
Zo, eindelijk vanmiddag het zwembad neergezet. Viel me niet tegen. Tweede seizoen met frame bad. Intussen half vol en de boel lijkt lekvrij, even afwachten als filterpomp aan staat straks.

Ik heb afgelopen winter geen tijd gehad om een kist te maken met sensoren enzo. Er moest namelijk een babykamer gemaakt worden ;) Dit jaar dus alleen water temperatuur meten met een ESP. Totaal stroom verbruik van filterpomp en warmtepomp ga ik met een zigbee tussenstekker proberen.

Ik laat de komende dagen wel wat resultaten zien.

Even een vraagje. Aan mijn tuinslang zit wat vettigheid kwam ik achter. Verdwijnt dat met filteren en chloor ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
J.E. Weinor schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Dacht dat katten een hekel aan water hebben, maar schijnbaar vond de kat een verfrissend bad wel lekker :)

Zoals @_RRM_ aangaf tair aid B die heb ik ook ooit een zwembad gaatje of zelf een beschadigde liner mee geplakt door de kids met een kinderfietsje tegen aan kwam en er water door sijpelde het heeft jaren zijn werk gedaan super spul dat tair aid.
Tair aid vaak verkrijgbaar bij kampeer shops/winkel zoals bij Obelink

Ander mogelijkheid dit filmpje op Alie mocht de scheur groter zijn en anders naar de stort hoe vervelend het ook is.

https://nl.aliexpress.com/i/33054604503.html

Weet niet of de kat van je zelf is of de buren darr maar een nieuwe zwembad vragen :+
Nou die kat vond het minder (is van ons).. overal in huis water. Maar goed. Verder mogen we niet klagen. Heeft nooit iets gesloopt dus dat scheelt.

Spul ziet er netjes uit, goed om eens op te slaan mocht ik het ooit nodig hebben. Ik denk dat er zo’n 8 a 9 gaten zaten verdeeld over de rand naast wat dunne stukjes (zichtbare beschadigingen).

Het nieuwe bad (exit, 244 bij 76) staat al. Het oude heb ik uitgesneden en dient nu als extra ondervloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
Plenkske schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:23:

Even een vraagje. Aan mijn tuinslang zit wat vettigheid kwam ik achter. Verdwijnt dat met filteren en chloor ?
Persoonlijke hygiëne is een paar topics verderop Plenske :? _O- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Luc S schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Persoonlijke hygiëne is een paar topics verderop Plenske :? _O- ;)
Heh ? Dat een tuinslang vies is , is gek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@Plenkske Nee uhm... ok, mijn tuinslang is ook wel eens vies. Maar als het te ernstig is maak ik hem wel even schoon met wat Dasty voordat ik hem in het zwembad leg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Luc S schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:25:
@Plenkske Nee uhm... ok, mijn tuinslang is ook wel eens vies. Maar als het te ernstig is maak ik hem wel even schoon met wat Dasty voordat ik hem in het zwembad leg :P
Ik kwam er te laat achter.
Maar inmiddels met wat chloor en filteren lijkt het water alweer mooi helder te worden. Geen probleem dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
medu80 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:45:
[...]
Ik gebruik zwembadrand reiniger.
Top tip! Hoefde het niet eens in te laten werken. Wreef het er zo af d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
dennistd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 03:32:
Na vorige jaren een Intex Easy Set 244 met een cartridgepomp (2271l/h) en solarmatten gehad te hebben pak ik het dit jaar groter aan:

- Intex Prism 305
- Intex ZFP 4m³/h
- Warmtepomp (waarschijnlijk de W'eau Mini Inverter Plus 3kW)
- Intex Zoutwatersysteem 26668

Techniek komt op ±6m van het zwembad aan de andere kant van de tuin in/bij een schuurtje te staan mbv ingegraven pvc-buizen 50mm onder het gazon door.

Het enige waar ik eigenlijk nog over twijfel is het filtermedium. Bij het oude bad hadden we in de pomp een cartridge type A die eigenlijk hooguit elke twee weken wel vervangen moesten worden. Voor nu zit ik te denken aan nano glasparels of filterbollen. Die laatste zouden nog iets beter filteren lees ik, maar zijn ze ook geschikt om het een paar maanden vol te houden zonder ze zelf te moeten wassen? Heb weinig zin om tussendoor het vat nog weer los te moeten halen namelijk.
Even mezelf quoten: het bad staat sinds gisteren. De warmtepomp zit er nog niet aan en het zoutwatersysteem is nog uit (moet er nog zout in gooien). Het zandfilter is gevuld met glasparels. Alleen vind ik dat de pomp een vreemd tikkend geluid maakt. Kan er rotzooi in zitten of is de pomp gewoon niet goed?

Hier trouwens nog een plaatje van mijn pvc-kunstwerk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oezwtUVDTFqg0yevqxHPuGxqH90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Uib6SjPdtTpB5nZseZjEs1v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HugoZeilstra schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:35:
En welke stofzuiger van Intex heb je? Ben op zoek naar een dergelijk apparaat.
[...]
Intex Zwembad Zuiger Oplaadbaar:
>> https://www.heuts.nl/intex-zuiger-oplaadbaar

Voor dat geld gewoon een top zuiger. Weet alleen niet hoe groot je bad is, anders ben wel effe bezig met zuigen >:).
dennistd schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Even mezelf quoten: het bad staat sinds gisteren. De warmtepomp zit er nog niet aan en het zoutwatersysteem is nog uit (moet er nog zout in gooien). Het zandfilter is gevuld met glasparels. Alleen vind ik dat de pomp een vreemd tikkend geluid maakt. Kan er rotzooi in zitten of is de pomp gewoon niet goed?

[YouTube: Tikkend geluid Intex ZFP 4m3/h]

Hier trouwens nog een plaatje van mijn pvc-kunstwerk :+

[Afbeelding]
Niet te veel glas erin zitten? Misschien lucht?

Mooi staaltje je werk met je PVC 8).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
paQ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Sja naja in de praktijk... als je weet dat ie stopt (helemaal) bij setpoint+1, zet hem dan gewoon een graad lager. Dan doet ie in wezen precies wat je wil.
Automatiseer aan de hand daarvan dan (setpoint +1 bereikt dus uit) je 'nieuwe' setpoint, zodat hij ook tijdig weer inschakelt.

Maar irritant is het zeker :+
Hier heb ik even op zitten broeden. Ik bedacht me dat de WP uit gaat en helemaal opnieuw opstart na een minuut als je hem van Silent naar Normal mode zet, tenzij je water al boven setpoint zit, dan start hij niet meer want hij is er al. Bij het verzetten van Normal naar Silent blijft de WP draaien in mijn geval en jawel, ook als je water boven setpoint zit.

Met dit gegeven kan ik denk ik wel iets verzinnen om inderdaad bijvoorbeeld tussen setpoint+0,2 en setpoint+0,8 te blijven. Mocht hij toch uit gaan vanwege setpoint+1 moet ik hem wel weer aanslingeren door tijdelijk een setpoint+2 te geven waarna ik hem weer terug zet.

Net handmatig geprobeerd: WP was uit en water 28,4 bij een setpoint van 28. WP op Silent, setpoint op 30 gezet, WP gaat aan, setpoint naar 28 en hij gaat op 300 W pruttelen d:)b

Edit: @paQ zoeken ze nog mensen daar bij die 5000+ euro WP fabrikant? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Luc S op 17-07-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:02:
[...]

.

Net handmatig geprobeerd: WP was uit en water 28,4 bij een setpoint van 28. WP op Silent, setpoint op 30 gezet, WP gaat aan, setpoint naar 28 en hij gaat op 300 W pruttelen d:)b

Edit: @paQ zoeken ze nog mensen daar bij die 5000+ euro WP fabrikant? ;)
Nice. Denk alleen bij 28,5 niet meer

[ Voor 84% gewijzigd door paQ op 17-07-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:10

Ankh

|true

De afgelopen dagen het zwembad “liefde” gegeven na het opzetten. Maar we hebben last van wormpjes in het zwembad… terwijl we netjes 3 chloor tabletten per 2 dagen doen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfEbLZMByF4-br2KoGOa3x6HrbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NyVe3Dg6WHtJNUdG9jIG7pO.jpg?f=fotoalbum_large
Komt het door de plaatsing? Op de foto is te zien dat we naast bloemen en bomen staan met het Zwembad.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

@J.E. Weinor Ik heb inmiddels ook een Keter store it midi. Daar komt een humble Intex CFP en een Intex ZWS in. Dus best wel overkill qua omvang, maar wie weet wat er er in de toekomst bijkomt.

Maar ik wil dus simpel gaten boren voor de 32mm slangen en later deze week ook om de warmtepomp aan te sluiten (PVC).

Ik zie dat jij het heel fancy hebt gedaan. Dat hoeft bij mij in eerste instantie niet. Maar stel dat ik nu simpel gaten boor voor 32mm en later wat fancier wil, zal dat wel gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
Ankh schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:19:
De afgelopen dagen het zwembad “liefde” gegeven na het opzetten. Maar we hebben last van wormpjes in het zwembad… terwijl we netjes 3 chloor tabletten per 2 dagen doen…
[Afbeelding]
Komt het door de plaatsing? Op de foto is te zien dat we naast bloemen en bomen staan met het Zwembad.
Heb je ook test strips of iets anders om te meten. Dan weet je wat het chloor gehalte is. Misschien zijn die 3 chloor tabletten wel te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ankh schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:19:
[Afbeelding]
Heb je ook de grotere langzame long tabletten erin?
Of een dispenser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

STolsma schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Heb je ook test strips of iets anders om te meten. Dan weet je wat het chloor gehalte is. Misschien zijn die 3 chloor tabletten wel te weinig?
Ja, hebben gemeten met teststrip. Ph waardes zijn goed, de free chlorine is laag.
Dennis1812 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Heb je ook de grotere langzame long tabletten erin?
Of een dispenser?
We stoppen ze in zo’n chloordrijver en de filterpomp staat 3-4u per dag aan.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ankh schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Ja, hebben gemeten met teststrip. Ph waardes zijn goed, de free chlorine is laag.
[...]

We stoppen ze in zo’n chloordrijver en de filterpomp staat 3-4u per dag aan.
De kleintjes, je hebt geen continue dus?

Heb je je waarden gemeten vlak voor je weer bijgooit?

Als je deze tabletten pakt hoef je nog maar 1x per week of 2 weken te vullen en ben je veel stabieler

[ Voor 24% gewijzigd door Dennis1812 op 17-07-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Dennis1812 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:55:
[...]

De kleintjes, je hebt geen continue dus?

Heb je je waarden gemeten vlak voor je weer bijgooit?

Als je deze tabletten pakt hoef je nog maar 1x per week of 2 weken te vullen en ben je veel stabieler
Klopt, het zijn van die mini tabletten (2,7gr).
Ja, vorige keer gewoon gemeten. Kom er nu wel achter dat de tabletten en teststrips verlopen zijn :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die test strips zijn de laatste tijd meerdere mensen geweest die over datum hadden. Die vervolgens wel afwijkende waarden kregen.

Misschien toch te laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Dennis1812 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:10:
Die test strips zijn de laatste tijd meerdere mensen geweest die over datum hadden. Die vervolgens wel afwijkende waarden kregen.

Misschien toch te laag
Okay, dan rij ik even naar het tuincentrum. Qua plaatsing maakt het dus in ieder geval niet uit? Het is een tuin, dus diertjes hou je dus sowieso wel (lijkt me)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Ankh schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:00:
[...]

Ja, vorige keer gewoon gemeten. Kom er nu wel achter dat de tabletten en teststrips verlopen zijn :/
Die tabletten zijn te klein. Je hebt 20gr langzaam oplossend nodig. Per 2 kuub ongeveer 1 in drijver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Plenkske schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Die tabletten zijn te klein. Je hebt 20gr langzaam oplossend nodig. Per 2 kuub ongeveer 1 in drijver
Ik vond het al zo weinig…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
OMX2000 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:24:
@J.E. Weinor Ik heb inmiddels ook een Keter store it midi. Daar komt een humble Intex CFP en een Intex ZWS in. Dus best wel overkill qua omvang, maar wie weet wat er er in de toekomst bijkomt.

Maar ik wil dus simpel gaten boren voor de 32mm slangen en later deze week ook om de warmtepomp aan te sluiten (PVC).

Ik zie dat jij het heel fancy hebt gedaan. Dat hoeft bij mij in eerste instantie niet. Maar stel dat ik nu simpel gaten boor voor 32mm en later wat fancier wil, zal dat wel gaan toch?
Ik heb er 2 extra zijpanelen bij besteld, zodat ik de Keter later weer in ere kan herstellen of bij eventuele grote fouten opnieuw kan beginnen. Heb er zo laag mogelijk, links en rechts achterin, 2 gaten in geboord waar de waterslangen doorheen kunnen. Ook een stroompunt opgehangen in het midden, hoog bovenin. Daarnaast heb ik op een aantal plaatsen in de bodem ook wat gaten geboord, zodat eventueel lekkend water snel weg kan.

Ik zou graag wat duidelijke(re) foto's maken, maar ik heb om het geluid extra te dempen een soort doek aan de wanden bevestigd, waardoor de gaten worden afgedekt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ueEYvxwGs5f4oN8csCDJNqAORg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajvI0dqVJOesgPJb0psnSCSn.jpg?f=fotoalbum_large

De WP staat inmiddels verder naar links en een kwartslag gedraaid, zodat die wat meer lucht kan happen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
@OMX2000 Moeten de gaten later misschien groter? Dan moet je even bedenken hoe je dat doet, veel gatenboren hebben een centraal boorpuntje nodig om zich in het midden te houden. Die heb je in 2e instantie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ankh schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:00:
[...]

mini gewone (langzame) of quick... als het quick zijn dan mag je er nu wel een stuk of 8 indoen :).

Vervolgens 2 per dag.

Water blijven testen blijft belangrijk :).

En inderdaad zoals @Dennis1812 zegt 20gr long tabletten halen.Scheelt in onderhoud...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
Luc S schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:57:
@OMX2000 Moeten de gaten later misschien groter? Dan moet je even bedenken hoe je dat doet, veel gatenboren hebben een centraal boorpuntje nodig om zich in het midden te houden. Die heb je in 2e instantie niet meer.
Tijdelijk -grotere- houten plaat achter het gat plaatsen met ducktape oid, kan je weer mooi je centraal boorpunt gebruiken :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben dan nog liever van de 200grams eigenlijk.
Ik ben lui

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Jazsie schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:08:
[...]

mini gewone (langzame) of quick... als het quick zijn dan mag je er nu wel een stuk of 8 indoen :).

Vervolgens 2 per dag.

Water blijven testen blijft belangrijk :).

En inderdaad zoals @Dennis1812 zegt 20gr long tabletten halen.Scheelt in onderhoud...
Doh |:( het zijn snel oplossende chloortabletten. Had doorgekregen dat het langzaam oplossende waren…. Ik ga zo naar de welkoop, wil ook even langere 32mm slangen halen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:18
Luc S schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:57:
Tip. Om een 32mm gat later op te boren kun je de 32mm boor in de 50mm zetten. De 32 mm is dan de centreer en nieuwe gat wordt dan 50mm.
Twee extra ringen er tussen zodat de 32mm iets dieper valt. Zo al meerdere gaten groter gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 02:26
OMX2000 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:24:

Gaat zeker wel het lastiger met ronde gaten boren als je later het gat groter wilt maken slang /pvc doorvoer je bent je aanslag kwijt met een gatenboor dat geld voor zowel hout als kunststof.

Met een decoupeerzaag rond gat van pakweg 6 cm doorsnee een lastige manoeuvre om een mooi rond gat te zagen.

Ikzelf heb in de keter een doorvoer wat voor vijvers zijn die kun je aan beide zijden verlijmen met evt puntstuk met draad of buis en zijn in verschillende diameters verkrijgbaar.

Deze zijn het het.

https://www.heldervijvere...toebehoren-6?variant=1741

En voor de prijs wel goedkoper verkrijgbaar zelf alles met 50 mm, een maat wat de meeste hier gebruiken in zwembaden en onderling met pvc verbindingen aangesloten, de intex slangen aan de buitenkant makkelijk weer los en vast te monteren met pvc 2 inch schroefdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Gaat prima met een tijdelijke houten plank erachter met ducktape oid of de methode zoals @Kingsolo zegt mits het mogelijk is met je gatenboor.

Die doorvoer lijkt mij lastiger te plaatsen ivm de gaten maken voor de "schroeven", dan is dit goedkoper en makkelijker:
>> https://www.aquastorexl.n...kwand-doorvoer-32-mm.html

Wel leuk idee, ik heb gewoon de PVC buis door het gat geduwd en klaar :9 8) :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06 08:05
Ik zit met een keuzeprobleem en voor beide opties is wat te zeggen, wie kan mij voorzien van wat feedback zodat ik de knoop kan doorhakken.

Wij gebruiken twee zwembaden. Beiden 2x3 meter.
Ze varieren in hoogte, De lage gebruiken we voor kids en heeft een inhoud van 1,5 m3.
De hoge, is een ovale en heeft 3,7 m3 inhoud.

Momenteel gebruiken we voor beide baden een cartridge filterpomp i.c.m. een Intex Solar mat 1m².
Het diepe bad warmt slecht op, daarvoor willen we of een 2e en 3e solarmat aansluiten of een alternatief wat werkt op de warmte van de zon. Dat allen komt op een schuurdak van 2,4 meter hoog.

Qua pomp zou ik moeten upgraden. Ik zie echter dat pompen die een hoogte kunnen overbreggen ook een behoorlijke capaciteit hebben.

Een Intex ZFP van 4m³/h kan 3 meter hoogteverschil overbruggen.
Een Intex ZFP van 6m³/h kan 5 meter hoogteverschil overbruggen.

Bij de kleinste versie staat dat deze is voor zwembaden vanaf 10.000 liter.
Dan zit ik met mijn 3,7 m³ wel erg laag.

Voor wat betreft pompcapaciteit en opvoerhoogte zou ik de 6m³ kiezen.
Maar als ik kijk naar de advieswaarde voor wat betreft welke pomp bij welke inhoud te gebruiken, dan is zelfs de 4m³ al te groot.

BTW: nu ik toch aan het typen wil heb ik nog een andere vraag. In de toekomst wil ik graag de pomp aan/ uit zetten via de telefoon, dat wil ik uitbreiden met digitale temperatuur meting van zwembad, en uitlaat na warmtemat/collectoren. Hoe pakken jullie dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

nickname89 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:34:
Ik zit met een keuzeprobleem en voor beide opties is wat te zeggen, wie kan mij voorzien van wat feedback zodat ik de knoop kan doorhakken.

Wij gebruiken twee zwembaden. Beiden 2x3 meter.
Ze varieren in hoogte, De lage gebruiken we voor kids en heeft een inhoud van 1,5 m3.
De hoge, is een ovale en heeft 3,7 m3 inhoud.

Momenteel gebruiken we voor beide baden een cartridge filterpomp i.c.m. een Intex Solar mat 1m².
Het diepe bad warmt slecht op, daarvoor willen we of een 2e en 3e solarmat aansluiten of een alternatief wat werkt op de warmte van de zon. Dat allen komt op een schuurdak van 2,4 meter hoog.

Qua pomp zou ik moeten upgraden. Ik zie echter dat pompen die een hoogte kunnen overbreggen ook een behoorlijke capaciteit hebben.

Een Intex ZFP van 4m³/h kan 3 meter hoogteverschil overbruggen.
Een Intex ZFP van 6m³/h kan 5 meter hoogteverschil overbruggen.

Bij de kleinste versie staat dat deze is voor zwembaden vanaf 10.000 liter.
Dan zit ik met mijn 3,7 m³ wel erg laag.

Voor wat betreft pompcapaciteit en opvoerhoogte zou ik de 6m³ kiezen.
Maar als ik kijk naar de advieswaarde voor wat betreft welke pomp bij welke inhoud te gebruiken, dan is zelfs de 4m³ al te groot.

BTW: nu ik toch aan het typen wil heb ik nog een andere vraag. In de toekomst wil ik graag de pomp aan/ uit zetten via de telefoon, dat wil ik uitbreiden met digitale temperatuur meting van zwembad, en uitlaat na warmtemat/collectoren. Hoe pakken jullie dat aan?
Waar staat dat vanaf 10k L?
https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3700-liter-uur.html
Ik lees alleen maximums. Waaronder geschikt voor zwembaden tot 16000L

Waarbij je dus altijd minder kan gebruiken.

Vergeet ook niet als jij de hoogte in wil gaan, daar door matten/EPDM heen en weer naar beneden, nog door een chloordispensers misschien? Alles bij elkaar verlies je een hoop kracht.
Die meting is meestal zwembad-klein stukje slang- pomp- mini slang- zwembad.

En niet zoals in de praktijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1812 op 17-07-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
is er een manier om de sterkte van de instroom te regelen bij een ZFP? Op dit moment gaat de straal strak en ver en is het zelfs niet aangenaam om in het zwembad te zitten met die straal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMykdPrQrFAzmoie_r23X814Xdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Pr585tXf1dtQCcCR7URd7mI.jpg?f=fotoalbum_large

ben hem nu wel aan het bijvullen zodat het niveau tot boven de instroom komt maar met de kinderen zal het wel niet lang duren vooraleer het er weer onder komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44

Arfman

Drome!

pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:10:
is er een manier om de sterkte van de instroom te regelen bij een ZFP? Op dit moment gaat de straal strak en ver en is het zelfs niet aangenaam om in het zwembad te zitten met die straal:

[Afbeelding]

ben hem nu wel aan het bijvullen zodat het niveau tot boven de instroom komt maar met de kinderen zal het wel niet lang duren vooraleer het er weer onder komt
Lijkt erop dat je een (veel) te grote/zware ZFP hebt? Misschien een bypass kit ervoor plaatsen om zo de instroom te beperken?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 23:17

The Executer

Lekker belangrijk!

pina schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:10:

[Afbeelding]

Ik ben wel benieuwd hoe zware pomp hier achter zit. Zit zelf te denken aan een 6m3 pomp/filter, maar vrees of dat niet te zwaar is. Like to share?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Arfman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Lijkt erop dat je een (veel) te grote/zware ZFP hebt? Misschien een bypass kit ervoor plaatsen om zo de instroom te beperken?
Met een bypass komt toch ook al het water gewoon in het zwembad? De pomp pompt wel door ;) Dus tenzij je het via allerlei apparaten (warmtepomp, ...) laat gaan, heeft het niet zoveel zin hoor :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Arfman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:12:
[...]

The Executer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe zware pomp hier achter zit. Zit zelf te denken aan een 6m3 pomp/filter, maar vrees of dat niet te zwaar is. Like to share?
idd een 6m3, er hangt een 3,5kw warmtepomp aan en een chloordispenser. Voor een bad van 3.6 x 93 is dat toch niet zo overdreven zwaar?

[ Voor 26% gewijzigd door pina op 18-07-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik heb een kleine bad van 1.5 m3 maar volgend jaar komt er een grote voor in plaats.

Op dit moment heb ik 2 matten en dat is voldoende. De matten wil ik op de schuur plaatsen van ongeveer 2.8 hoog.

Volstaat een intex filterpomp c2500?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
@MrJames een filterpomp kan maar maximaal een meter ofzo omhoog pompen.
(edit)
Ik was benieuwd naar je type. Ik zie dat dit een grotere variant is van de filterpompen en volgens spec is de maximale hoogte 5 meter. Wellicht dat het dus toch lukt. Het proberen waard.

@pina @Dennahz met een kogelkraan kan je de flow wat knijpen waardoor de straal minder hard zal gaan. In dit geval hoef je denk ik niet per se een hele bypass kit te maken, maar een bypass heeft wel (mede) als doel om flow te knijpen.

[ Voor 23% gewijzigd door Plenkske op 18-07-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Maakt het eigenlijk uit of ik 1×200gr of 10×20gr chloortabletten in de chloordispenser doe? De 20gr tabletten zijn per kilo een paar euro goedkoper. Maar de totale oppervlakte is wel groter van 10x20gr vs 1x200gr dus misschien geven ze dan meer chloor af?
Pagina: 1 ... 111 ... 181 Laatste