Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:17
NovaRaider schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:48:
Goedendag, hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien.

Ik heb een Splash-X zandfilterset | 3 m³/u
met
Blue Bay solarverwarming op statief | Curve
Op een opzetzwembad van 4.5 x2.2 mtr
Strak naast de schuur staan.
Solarverwarming ligt op het platte schuurdak, precies 2.5mtr hoog.

Vorig jaar had ik de pomp aangeschaft, helaas door omstandigheden toen nog geen solarverwarming.
Nu die dus aangeschaft en volgens de verkoper (vorig jaar uitgerold wat de bedoeling was)
Die gaf aan dat de pomp dat makkelijk aan zou moeten kunnen.

Nu gaat dat blijkbaar niet of ik die iets fout.
Kunnen jullie mij helpen met advies?
Als ik mij niet vergis is de max opvoerhoogte 1,5m, gaat dus niet werken.

Edit:
@medu80:
Nog niet gelukt om Grafana werkend te krijgen met InfluxDB maar met de InfluxDB explorer heb ik dit eruit kunnen halen:

Power/temp verloop van mijn BWT/Fairland warmtepomp op max 80% (silence mode) vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXMxCPuD02BAvjUzL5QplQG2Ujw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r9Y02kSav0n2cjQk7pGZ4AMH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiVBaZA07GzGn1Jh-1UWqh_PCpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQwceHy86TIt1FAflkqVOcEb.png?f=fotoalbum_large

Heb nu ook kW / COP ingesteld, grafiek volgt nog.
Wat ik wel zo gezien heb is dat deze wp zelfs op laagste power nog steeds 2+ kW doet verwarmen :o.
Way overkill voor een 1m3 bad maar wel fijn dat snel opwarmen :+.

[ Voor 40% gewijzigd door Jazsie op 09-07-2022 22:19 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaRaider
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-05-2023
Dennis1812 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:21:
[...]

Staat er in de handleiding een maximale opvoerhoogte?
Vorig jaar de filterset gekocht en die was al kant en klaar, dus handleiding is waarschijnlijk in het gemeente archief beland of de vrouw heeft hem opgeborgen.
Dus voor mij onvindbaar helaas
Jazsie schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:37:
[...]

Als ik mij niet vergis is de max opvoerhoogte 1,5m, gaat dus niet werken
Ok, dus het beste is om naar een andere pomp te gaan kijken die wel een opvoerhoogte van minimaal 3 meter kan halen, als ik het goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

NovaRaider schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Vorig jaar de filterset gekocht en die was al kant en klaar, dus handleiding is waarschijnlijk in het gemeente archief beland of de vrouw heeft hem opgeborgen.
Dus voor mij onvindbaar helaas

[...]

Ok, dus het beste is om naar een andere pomp te gaan kijken die wel een opvoerhoogte van minimaal 3 meter kan halen, als ik het goed begrijp
Dat heb je goed begrepen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-07 09:28
Ik zit eraan te denken om over te stappen op een zoutwatersysteem voor mijn intex 2x3 bad. Ik meen vorig jaar op dit forum te hebben gelezen dat je dat altijd in combinatie met een uv lamp moet doen maar kan dat nergens meer terugvinden. Bij Toppy geven ze aan dat dit niet nodig is maar wel als extra systeem kan. Is er een expert die me kan adviseren of ik met alleen een zoutwatersysteem (Intex QS200) klaar ben of dat er ook een prijzige uv lamp bij moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Rob112 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:23:
Ik zit eraan te denken om over te stappen op een zoutwatersysteem voor mijn intex 2x3 bad. Ik meen vorig jaar op dit forum te hebben gelezen dat je dat altijd in combinatie met een uv lamp moet doen maar kan dat nergens meer terugvinden. Bij Toppy geven ze aan dat dit niet nodig is maar wel als extra systeem kan. Is er een expert die me kan adviseren of ik met alleen een zoutwatersysteem (Intex QS200) klaar ben of dat er ook een prijzige uv lamp bij moet?
Moet niet mag wel, voordeel is dat je veel minder (50-80% minder) chloor nodig hebt en dat het ook gebonden chloor afbreekt.

98% van de medetweakers hier die een opzet zwembad hebben maken geen gebruik van een UV lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 13:42

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Beste zwembad Tweakers,

Wat is het rendement dat ik van een zwembad warmtepompverwarming mag verwachten? Wij hebben namelijk deze gekocht: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html

De specificaties zien er goed uit:
  • Verwarmingscapaciteit bij 15°C: 3 kW
  • Verwarmingscapaciteit bij 26°C: 5 kW
  • COP-waarde bij 15°C: 4,4 - 6,0
  • COP-waarde bij 26°C: 5,5 - 10
  • Maximaal rendement: 1 op 10,0 (geen idee waar dat vandaan komt, gezien bovenstaande cijfers)
  • Opgenomen Vermogen 0,12 - 0,73
  • Minimaal debiet 2 m3/u
  • Geluidsniveau op 1m 40 ~ 46 dB
Echter, ons opzetbadje (2.2m * 1.5m * 0.5m water = 1.65m3 water) wordt minder snel dan verwacht. Na de compressor eerst tot zijn maximale vermogen te laten komen, mat ik gisteren de volgende waarden:
14:40 Tamb = 23.1°C, Tpool = 23.0°C, Pin = ±800Watt
15:10 Tamb = 22.4°C, Tpool = 24.0°C, Pin = ±800Watt
15:20 Tamp = 22.6°C, Tpool = 25.1°C, Pin = ±800Watt
16:10 Tamb = 22.4°C, Tpool = 26.1°C, Pin = ±800Watt
16:40 Tamb = 22.6°C, Tpool = 27.0°C, Pin = ±800Watt
17:10 Tamb = 22.4°C, Tpool = 27.9°C, Pin = ±800Watt
17:40 Tamb = 22.4°C, Tpool = 28.5°C, Pin = ±800Watt
18:40 Tamb = 22.3°C, Tpool = 29.6°C, Pin = ±800Watt
19:10 Tamb = 21.4°C, Tpool = 30.0°C, Pin = ±800Watt (3.86kWh)
20:10 Tamb = 20.1°C, Tpool = 30.5°C, Pin = ±800Watt
21.10: Tamb = 18.7°C, Tpool = 30.7°C, Pin = ±600Watt

Dat komt neer op ongeveer 2°C per uur. Het opwarmen water kost 4182J/kg°C.
1.65 m3 * 997.3kg/m3 = 1646kg
1646kg * 4182J/kg°C = 6881669J/°C
6881669J = 6881669Ws = 1.912kWh

Het opgenomen vermogen wisselt nogal wild, tussen de 750 en 950 Watt, maar na 4:30 uur, gaf de vermogensbeheer een verbruik van 3.86kWh aan, dus dat is een gemiddeld vermogen van 858Watt. Per uur is dat dus 858Wh aan elektriciteit erin en 1912Wh aan warmte eruit, een rendement van 2.223.

Gezien de specs vind ik dat laag, minder dan de helft. Is ons exemplaar defect? Wij hebben natuurlijk een bypass op geïnstalleerd. Daar zit nog geen debietmeter op, maar de bypass in zo ingesteld dat de warmtepomp net niet klaagt over een te laag debiet, met een kleine marge.

Toen hij geleverd werd, was hij namelijk niet nieuw in ongeopende verpakking. Hij was duidelijk al eens aangesloten geweest. De leverancier kan niet aangeven of het een retourproduct of een reparatieretour is. Ik mocht proberen of hij het deed, en ik mag hem terugsturen, maar dan heb ik niks, want er zijn geen leverbare alternatieven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
Sta op het punt om een klein zwembad te bestellen namelijk de intex easy 244, genoeg om zo nu en dan een biertje in te nuttigen tijdens mijn lange zomervakantie en wat niet direct in de weg staat in de tuin. Heb de meeste zaken die ik wil hebben in mijn winkelmandje, ik twijfel alleen even over de pomp.

Ik heb momenteel zo’n standaard 1250 liter per uur Intex pompje in mijn winkelmand. Het bad is 2000 liter dus dat moet wel voldoende zijn. Hier wil ik 1 of 2 solarmatten op gaan aansluiten. Ook dat moet voldoende zijn denk ik. I.v.m. geluid van dat ding zou ik de pomp liever zo’n 10 meter verder plaatsen in een hoek van de tuin namelijk tegen mijn schuur.

Gaat dat pompje het geheel dan nog trekken of verwacht ik er dan te veel van? Upgraden naar bijv een zandfilterpomp doe ik liever nu niet direct omdat als het geheel bevalt ik het volgend jaar beter wil gaan aanpakken en het e.e.a. met solarmatten(diy) op het dak van de schuur wil gaan doen. Op basis van wat ik dan wil kies ik dan ook een goede pomp die dan bij mijn wensen past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:00

The Executer

Lekker belangrijk!

R0y. schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:58:
Sta op het punt om een klein zwembad te bestellen namelijk de intex easy 244, genoeg om zo nu en dan een biertje in te nuttigen tijdens mijn lange zomervakantie en wat niet direct in de weg staat in de tuin. Heb de meeste zaken die ik wil hebben in mijn winkelmandje, ik twijfel alleen even over de pomp.

Ik heb momenteel zo’n standaard 1250 liter per uur Intex pompje in mijn winkelmand. Het bad is 2000 liter dus dat moet wel voldoende zijn. Hier wil ik 1 of 2 solarmatten op gaan aansluiten. Ook dat moet voldoende zijn denk ik. I.v.m. geluid van dat ding zou ik de pomp liever zo’n 10 meter verder plaatsen in een hoek van de tuin namelijk tegen mijn schuur.

Gaat dat pompje het geheel dan nog trekken of verwacht ik er dan te veel van? Upgraden naar bijv een zandfilterpomp doe ik liever nu niet direct omdat als het geheel bevalt ik het volgend jaar beter wil gaan aanpakken en het e.e.a. met solarmatten(diy) op het dak van de schuur wil gaan doen. Op basis van wat ik dan wil kies ik dan ook een goede pomp die dan bij mijn wensen past.
Als het zo'n standaard CRP (Met zo'n cardridge filter) is, kun je dat vergeten. 1 solarmat houd het mee op, 2 dan blijft er geen flow meer over. De 10 meter die er dan nog bij komt... Daarnaast is de kwaliteit van deze pompen vrij laag, en heb je vaak dat ze tijdens / na 1 seizoen beginnen te ratelen.

Edit: Ik heb er nog een filmpje van, geratel is goed te horen, en tevens de flow met 1 solarmat:

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 10-07-2022 20:54 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:23
The Executer schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Als het zo'n standaard CRP (Met zo'n cardridge filter) is, kun je dat vergeten. 1 solarmat houd het mee op, 2 dan blijft er geen flow meer over. De 10 meter die er dan nog bij komt... Daarnaast is de kwaliteit van deze pompen vrij laag, en heb je vaak dat ze tijdens / na 1 seizoen beginnen te ratelen.

Edit: Ik heb er nog een filmpje van, geratel is goed te horen, en tevens de flow met 1 solarmat:

[YouTube: Intex zwembad + pomp]
Bedankt. Je filmpje zegt mij al voldoende.

Zojuist kwam ik een zandfilterpomp van intex tegen, 2m3 (1.9m3 / 3.5m3). Systeem capaciteit is 1900 en de pomp 3500. Klik.

Zand, aansluit materiaal en de slangen en dan zou ik klaar zijn. Dat zie ik eventueel nog wel zitten kwa prijs. Zou dat wel werken?

Edit: of mogelijk het model daarboven 4m3 (3.7m3 / 5.7m3), systeem 3700 en pomp 5700. Maar misschien is dit weer overkill voor het 2000l bad. Wel een 6 weg klep, de ander heeft 4.

Nu ben ik het toch weer duurder aan het maken :9

Edit 2:
Bestway 5.6 zandfilterpomp besteld. Las toch het eea over het geluid van die intex pompen terug in het topic.

[ Voor 14% gewijzigd door R0y. op 11-07-2022 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 17:12
MindBender schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:33:
Beste zwembad Tweakers,

Wat is het rendement dat ik van een zwembad warmtepompverwarming mag verwachten? Wij hebben namelijk deze gekocht: https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Er zijn hier op het forum meer mensen die hier niet al te beste ervaring hadden met deze pomp (zowel 4.5 en 6kw variant) Dat zat het onder andere in het feit dat hij nauwelijks als een echte inverter werkt maar voornamelijk gewoon op volle kracht draait. Maar volgens mij was het rendement dan alsnog wel meer dan dat.
R0y. schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:58:

Hier ook ooit 1 solar mat gehad in combinatie met een 2271 m3 intex cartrdige pomp maar daar bleef weinig flow van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

TMCThomas schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:12:
Er zijn hier op het forum meer mensen die hier niet al te beste ervaring hadden met deze pomp (zowel 4.5 en 6kw variant) Dat zat het onder andere in het feit dat hij nauwelijks als een echte inverter werkt maar voornamelijk gewoon op volle kracht draait. Maar volgens mij was het rendement dan alsnog wel meer dan dat.
Ik zal eens zoeken, hier op het forum, dank je.

Dat hij geen volledig functionerende inverter lijkt te hebben, had ik zelf ook al ontdekt. Misschien is komt dat door de regelaar, die PID-factoren heeft voor een grotere hoeveelheid water.

Maar ik vraag me sowieso af of het zin heeft om een warmtepomp met inverter te hebben: Als ik het namelijk goed begrijp, behaalt een warmtepomp zijn hoogste rendement, als hij zo weinig mogelijk warmte hoeft te produceren. Idealiter zou hij op nét iets boven zijn laagste vermogen moeten draaien om de weglekkende warmte te compenseren en dus je bad op temperatuur te houden. Eigenlijk is dat dus meer iets voor baden die 24/7 op temperatuur gehouden worden.

Zelfs in het weekend is dat met onvoorspelbaar weer niet altijd de moeite. Door de week al helemaal niet. Als wij verwachten dat het redelijk zwemweer wordt, zetten we de verwarming aan, en loopt die sowieso 4 uur op volle kracht. Wat doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 21:22
geldermalsen schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:49:
Ik kwam laatst een zwembad tegen die geen skimmers heeft. Op de bodem had dit bad een soort van rij met kleppen waaronder het water vandaag wordt gezogen, hebben jullie hier ervaring mee?
Geen idee of deze kleppen dezelfde techniek is maar een paar jaar geleden (was geloof ik bij Ivo Niehe) een verhaal gezien van een jongetje wat vast was komen te zitten bij een bodem klep bij hun hotel zwembad. Helaas heeft dat jongetje dat niet overleefd
Ouders hadden toen een stichting opgericht (iets van bleu cap of zo omdat ie altijd een blauw petje droeg) om hotels te overtuigen om andere afvoer systemen te nemen.
Ik heb het niet vaak (ben meestal wel nuchter met dit soort dingen) maar dit verhaal heeft best wel wat indruk op mij gemaakt waardoor ik meestal 2x kijk als ik iets van een rooster zie zitten in de bodem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 21:22
geldermalsen schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:49:
Ik kwam laatst een zwembad tegen die geen skimmers heeft. Op de bodem had dit bad een soort van rij met kleppen waaronder het water vandaag wordt gezogen, hebben jullie hier ervaring mee?
Geen idee of deze kleppen dezelfde techniek is maar een paar jaar geleden (was geloof ik bij Ivo Niehe) een verhaal gezien van een jongetje wat vast was komen te zitten bij een bodem klep bij hun hotel zwembad. Helaas heeft dat jongetje dat niet overleefd
Ouders hadden toen een stichting opgericht (iets van bleu cap of zo omdat ie altijd een blauw petje droeg) om hotels te overtuigen om andere afvoer systemen te nemen.
Ik heb het niet vaak (ben meestal wel nuchter met dit soort dingen) maar dit verhaal heeft best wel wat indruk op mij gemaakt waardoor ik meestal 2x kijk als ik iets van een rooster zie zitten in de bodem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 21:37:
Power/temp verloop van mijn BWT/Fairland warmtepomp op max 80% (silence mode) vermogen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb nu ook kW / COP ingesteld, grafiek volgt nog.
Wat ik wel zo gezien heb is dat deze wp zelfs op laagste power nog steeds 2+ kW doet verwarmen :o.
Way overkill voor een 1m3 bad maar wel fijn dat snel opwarmen :+.
Als ik het zo even bekijk, verwarmt jouw Fairland je bad met zo’n, 2°C/u. Dat is vergelijkbaar met mijn verdachte W’eau Mini Inverter 4.5kW. Mijn badje is met 1.65m3 vergelijkbaar. In dat licht doet mijn W’eau het niet zo slecht. Je hebt het over 80% vermogen; 80% van hoeveel maximaal?
Als deze W’eau terug gaat, overweeg ik nu een Fairland,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:20
@MindBender

Het klopt redelijk met de specificaties of ik maak een denkfout.

Je hebt 1,65m3 aan water, het kost je (output) 1,914kW om 1 graad op te warmen. Je hebt een totale opwarming van 6 graad van 14:40 tot 19:10.

Bij 3Kw output heb je 1,5 graad opwarming per uur en bij 4kW 2,1 graad ongeveer. Het is inderdaad net iets lager als de specs, ik zou meer water door de warmtepomp jagen. Tevens vind ik het verbruik vreemd gezien deze veel hoger is als wat de handleiding aangeeft. Ik weet dat mijn verbruiksmonitor verkeerde kWh's aangeeft als ik deze aansluit op de warmtepomp. Helemaal bij mijn waterpomp, als ik deze met de Vario+ op 200watt zet, geeft mijn kWh meter 800watt aan. Dat kan de pomp al helemaal niet volgens de specs. Max is 450watt.

Je moet ook rekening houden met afkoeling door de wind, afdekking met een goede afdekzeil en als je bad direct op tegels staat, worden deze natuurlijk automatisch ook meeverwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

paQ

medu80 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:05:
@MindBender

Je hebt 1,65m3 aan water, het kost je (output) 1,914kW om 1 graad op te warmen. Je hebt een totale opwarming van 6 graad van 14:40 tot 19:10.

Bij 3Kw output heb je 1,5 graad opwarming per uur en bij 4kW 2,1 graad ongeveer. Het is inderdaad net iets lager als de specs, ik zou meer water door de warmtepomp jagen. Tevens vind ik het verbruik vreemd gezien deze veel hoger is als wat de handleiding aangeeft. Ik weet dat mijn verbruiksmonitor verkeerde kWh's aangeeft als ik deze aansluit op de warmtepomp. Helemaal bij mijn waterpomp, als ik deze met de Vario+ op 200watt zet, geeft mijn kWh meter 800watt aan. Dat kan de pomp al helemaal niet volgens de specs. Max is 450watt.

Je moet ook rekening houden met afkoeling door de wind, afdekking met een goede afdekzeil en als je bad direct op tegels staat, worden deze natuurlijk automatisch ook meeverwarmd.
Het klinkt me anders niet vreemd in de oren.
De omstandigheden door het land heen variëren momenteel enorm!

En dat hij meer vebruikt dan opgave was me ook bekend. Ik vind het in geval van @MindBender nog wel meevallen. De mijne (6kW versie) zat rustig 40% boven opgave. 8)7

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de reviewscore van die dingen ook niet helemaal kan volgen. Ik ga er bijna vanuit dat die allemaal van mensen zijn die niet narekenen / controleren wat het ding je nou eigenlijk oplevert voor welk bedrag. Verwarmt ie? -ja. OK 5 sterren!
:?

Zover ik weet heeft elke tweaker het ding inmiddels geretourneerd om uiteenlopende redenen.

Begrijp me niet verkeerd; mijn 6 kW verwarmde verder prima. Maar dan ook wel tegen een aanzienlijk hoger verbruik. + herrie + prik op het water :w
In mijn ogen is het een Mickey Mouse / aliexpress / vlug vlug goedkoop, warmtepomp in een hippe behuizing.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 11-07-2022 11:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MindBender schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:49:
[...]

Als ik het zo even bekijk, verwarmt jouw Fairland je bad met zo’n, 2°C/u. Dat is vergelijkbaar met mijn verdachte W’eau Mini Inverter 4.5kW. Mijn badje is met 1.65m3 vergelijkbaar. In dat licht doet mijn W’eau het niet zo slecht. Je hebt het over 80% vermogen; 80% van hoeveel maximaal?
Als deze W’eau terug gaat, overweeg ik nu een Fairland,
Mijn bad is 1m3.

Mijn warmtepomp doet 8.5 kW, 80% is dus 6,8 kW max. Was toen een graad of 22 buiten, dus niet volle rendement.

Wel is mijn water temperatuur stuk hoger. Op 22gr water temperatuur doet ie iets van 4gr per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Of ik...
En nu ik mijn reply aan het uittypen ben, zie ik denk ik ook wat mijn denkfout is ;( .
Kunnen we het er over eens zijn dat onderstaande berekening klopt?
Het opwarmen water kost 4182J/kg°C.
1.65 m3 * 997.3kg/m3 = 1646kg
1646kg * 4182J/kg°C = 6881669J/°C
6881669J = 6881669Ws = 1912kWh
Als dat zo is, dan kost het me inderdaad 1912kWh aan warmte om het bad in 1 uur 1°C op te warmen. Maar ik krijg gemiddeld bijna 2°C per uur. Dan is de geleverde hoeveelheid energie dus 2 * 1912kWh = 3823kWh. Dat maakt het warmtevermogen 3823kW, en dat is alleszins redelijk. Is dat wat je bedoelde?
ik zou meer water door de warmtepomp jagen.
Ik heb de indruk dat er in de instelling van de bypass een Maximum Power Point te vinden is. Met twee thermometers, een flowmeter en een gemotoriseerde klep, zouden we een Maximum Power Point tracker kunnen maken. Leuk om te doen, maar vast de moeite niet.
Tevens vind ik het verbruik vreemd gezien deze veel hoger is als wat de handleiding aangeeft. Ik weet dat mijn verbruiksmonitor verkeerde kWh's aangeeft als ik deze aansluit op de warmtepomp. Helemaal bij mijn waterpomp, als ik deze met de Vario+ op 200watt zet, geeft mijn kWh meter 800watt aan. Dat kan de pomp al helemaal niet volgens de specs. Max is 450watt.
Hoewel consumentenvermogensmeters de afgelopen jaren steeds beter zijn geworden, kan het nog wel vergoeilijkt worden dat ze niet overweg kunnen met een zeer complexe inductieve last als een frequency inverter. Dus wat die dingen aangeven is wat mij betreft puur indicatief. Ik zal eens een nieuwe bestellen.
Klopt, maar het bad was afgedekt met noppenfolie en er was ook redelijk wat zon, dus mocht het verschil geen factor 2 meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

paQ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:53:
En dat hij meer vebruikt dan opgave was me ook bekend. Ik vind het in geval van @MindBender nog wel meevallen. De mijne (6kW versie) zat rustig 40% boven opgave. 8)7
De mijne lijkt het inderdaad niet slecht te doen, nu ik mijn rekenfout ondekt heb.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de reviewscore van die dingen ook niet helemaal kan volgen. Ik ga er bijna vanuit dat die allemaal van mensen zijn die niet narekenen / controleren wat het ding je nou eigenlijk oplevert voor welk bedrag. Verwarmt ie? -ja. OK 5 sterren!
Precies dat; Niemand hangt er een verbruiksmeter aan, laat staan dat ze het narekenen.
Zover ik weet heeft elke tweaker het ding inmiddels geretourneerd om uiteenlopende redenen.
Gisteren was ik ervan overtuigd dat'ie terug zou gaan, maar nu speel ik toch weer met de gedachten om hem te houden. Want een Fairland gaat met het dubbele kosten, en voor de €600 verschil kan ik (nog) veel stroom kopen.
Begrijp me niet verkeerd; mijn 6 kW verwarmde verder prima. Maar dan ook wel tegen een aanzienlijk hoger verbruik. + herrie + prik op het water :w
In mijn ogen is het een Mickey Mouse / aliexpress / vlug vlug goedkoop, warmtepomp in een hippe behuizing.
Tja, ik hoor hem wel, net als de ZFP. En hoewel ik me aan zo'n beetje elk geluid stoor, stoort dit mij niet echt. En natuurlijk is het geen 'echte' warmtepomp. Misschien meer een stuk speelgoed, waarvan bij Ali vast goedkopere varianten te vinden zijn, maar kennelijk heeft Toppy al een eerste schifting gemaakt; Dat is ook wat waard. Wij gebruiken hem voor het zwembadje van ons 3 jaar oude dochtertje. Ze zwemt erg graag, en daar is het niet altijd weer voor. Hiermee kan ze wat vaker zwemmen, en kunnen papa en mama er ook nog eens in. Misschien moet dit het dan maar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Nieuwe update in de garantiekwestie van mijn Bestway ZFP 58515:

Ik had contact opgenomen met de winkel. Deze verwijs mij vrijwel direct middels een e-mailadres door naar de fabrikant. Goed, we wagen een poging maar ik had niet al te veel hoop. En dat bleek terecht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDYCsII2h1r8t9Bl_w520yUpv9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VT9YpTnYuxnbiWhe4nf643Tq.png?f=user_large

De grap is: De door hun genoemde webshop heeft wel onderdelen (genoemd wisselstukken...), maar voor dit type pomp zijn dat er maar 3: De afsluitring, de O-ring en het deksel voor het filtermandje |:( . Dat wordt dus weer wenden richting winkel en beroepen op non-conformiteit. Van dit type ZFP mag je toch op zijn minst 5 jaar levensduur verwachten. Hij is nu 1 seizoen gebruikt, vorig jaar hebben we het bad niet opgezet.

[ Voor 12% gewijzigd door The Executer op 11-07-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:20
@MindBender

Klopt, je zit zo rond de 3.8kWh om je bad 2 graad op te warmen. Je warmtepomp is een 4.5kW volgens de specs. Toppy rond dit lekker af naar boven en noemt het 5kW. Die 4.5 haal je pas bij een 26 graden buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 04-07 23:25
Iemand ervaring met zo een automatische dispenser voor chloor? Vraag me af of je daardoor niet vaak te veel chloor zal hebben in je zwembad eens het op peil is, aangezien er voortdurend water door de dispenser loopt?

https://www.toppy.be/prod...sbSompC5FabgaAlULEALw_wcB

Had hier onlangs nog een gesprek gehad met mijn buur en zij zetten hun filterpomp slechts 2x per dag een uurtje op. Is dat eigenlijk voldoende? Ik zet die eigenlijk de hele dag op wanneer we willen zwemmen die dag want de warmtepomp heeft toch watercirculatie nodig, niet?

[ Voor 21% gewijzigd door pina op 11-07-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MindBender schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Gisteren was ik ervan overtuigd dat'ie terug zou gaan, maar nu speel ik toch weer met de gedachten om hem te houden. Want een Fairland gaat met het dubbele kosten, en voor de €600 verschil kan ik (nog) veel stroom kopen.

[...]
Mijn wp was 2k, geen goedkoop speelgoed, maja moet toch iets voor over hebben om bij 5gr buiten heerlijk 38gr water temperatuur te krijgen :9 :+.
Bij mij was het om de 2200W elektrische heater te vervangen.

Kan je inderdaad stiekem toch nog wat kW'tje meer verstoken... zeker voor een klein bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TECHboyy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:37:
[...]

ik heb er ook ontluchters van de cv op zitten werkt top
Ik heb net een ontluchter getest op het hoogste punt in de leiding. Ik heb nog nooit zoveel lucht ìn m'n leidingen gehad! Het lijkt wel een bubbelbad.
Wanneer er lucht in de leidingen zit en de pompdruk wat hoger is komt lang niet alle lucht via de ontluchter eruit en wanneer de pompdruk wat lager is (ongeacht of er lucht in de leiding zit), zuigt hij juist lucht de leiding in. Ik heb hem er maar weer tussenuit gehaald en ga hem terugbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pina schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:51:
Iemand ervaring met zo een automatische dispenser voor chloor? Vraag me af of je daardoor niet vaak te veel chloor zal hebben in je zwembad eens het op peil is, aangezien er voortdurend water door de dispenser loopt?

Nòg niet, maar ik heb hem donderdag besteld, en vandaag toevallig binnengekregen. Precies die. Als ik morgen overdag een uurtje de tijd heb, zal ik even naar de Cranenbroek rijden voor koppelingen, en zal ik hem er eens tussen hangen. Normale koppelingen zitten er overigens bij, maar ik heb mijn eigen systeem bedacht (natuurlijk).
De hoeveelheid water die er doorheen stroomt, en daarmee dus ook de chloor-dosering kun je overigens instellen. Bij andere merken las ik dat ze het water-niveau laten zakken zodra je pomp stopt, zodat je chloortabletten niet sompig worden. Dat las ik bij dit exemplaar niet, maar ik verwacht dat dat geen probleem is.
Had hier onlangs nog een gesprek gehad met mijn buur en zij zetten hun filterpomp slechts 2x per dag een uurtje op. Is dat eigenlijk voldoende? Ik zet die eigenlijk de hele dag op wanneer we willen zwemmen die dag want de warmtepomp heeft toch watercirculatie nodig, niet?
Twee uur per dag lijkt mij weinig. Ik lees overal minimaal 8 uur per dag, maar er zijn hier vast mensen die dat daar meer verstand van hebben dan ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29

Ik heb exact deze dispenser. Dat icm een 6m3/u ZFP op een https://www.exittoys.nl/e...duwdoek-bruin-30-36-12-10 zwembad. Nu nog met 1 solarmat (2e was lek gegaan :( )

De dispenser staat op laagste dosering ingesteld en de waardes blijven bij mij tot nu toe ( een kleine 2 maand bezig) goed.

Vandaag was het water tot zo'n 34 graden verwarmd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

ik wilde vannacht even een experiment draaien; Meten hoeveel energie het kost om ons badje 's nachts op temperatuur te houden, maar ik weet niet of ik dit mijn buren wel aan kan doen...

Want poeh, wat maakt'ie een geluid! Overdag was het me helemaal niet opgevallen. Het zoemen van de machinerie vond wil wel een geruststelling dat alles nog werkte. Maar nu is het nacht en is het buiten helemaal stil, Nou ja, buiten mijn zwembadwarmtepomp dan. Er zitten twee snerpende tonen in.

Terwijl de hij volgens de specs. toch echt op 40-46dB@1m zou moeten zitten, zo'n beetje de stilste op de hele Toppy site.

Dan toch maar die Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15)?
Is die een beetje stil?
En werkt de temperatuurregelaar goed met een badje van 1.65m3? Of gaatje dan ook staan pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat is wijsheid ivm wateronderhoud met het oog op 2,5 week weg van huis? Chloorshock, pomp aantal uur per dag laten draaien volgens timer, zeil erover en hopen dat het niet groen is bij terugkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24

-pollem-

Are you threatening me?

shoombak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:53:
Wat is wijsheid ivm wateronderhoud met het oog op 2,5 week weg van huis? Chloorshock, pomp aantal uur per dag laten draaien volgens timer, zeil erover en hopen dat het niet groen is bij terugkomst?
Als wij op vakantie gaan doe ik dagelijks 3 uur filteren en 2 uur zoutsysteem en dat gaat altijd prima. Helder schoon water als we terugkomen. Wel altijd stofzuigen voor we weg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

shoombak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:53:
Wij hopen dat 'The Chlorinator' dat probleem voor ons oplost (met de pomp op een timer):
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamegotchi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 13:04
Hola,

De slang van mijn intex skimmer is kapot gegaan. Aangezien die slang bijna 15 euro kost heb ik toch de keuze genomen een externe skimmer te halen. Vooral omdat als kind lief in het zwembad jumped alle vliegen inclusief de skimmer door het zwembad drijven....

Nu heb ik de berichten gelezen van een externe skimmer in een frame pool plaatsen alleen vroeg ik mij nog 1 ding af.

Ik zie veel mensen die de pakking door midden snijden. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met onderstaand filmpje? Zo kan je de pakking in stand houden maar weet niet of dat beter is:)

YouTube: Einlaufskimmer einbauen Frame Pool Oberfläche Skimmer

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:33
Tamegotchi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:23:
Hola,

De slang van mijn intex skimmer is kapot gegaan. Aangezien die slang bijna 15 euro kost heb ik toch de keuze genomen een externe skimmer te halen. Vooral omdat als kind lief in het zwembad jumped alle vliegen inclusief de skimmer door het zwembad drijven....

Nu heb ik de berichten gelezen van een externe skimmer in een frame pool plaatsen alleen vroeg ik mij nog 1 ding af.

Ik zie veel mensen die de pakking door midden snijden. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met onderstaand filmpje? Zo kan je de pakking in stand houden maar weet niet of dat beter is:)

Ik heb hem zelf destijds doorgesneden, voordeel is dat je dan wat meer water en druk op je liner hebt omdat je het bad wat voller kan laten bij het monteren van de skimmer. En er dus wat minder druk ontstaat als je het bad verder vult. Uiteindelijk is hij waterdicht, moest wel de schroeven heel erg strak aandraaien. Ik wist niet van bovenstaande methode, maar denk dat als ik het nog een keer zou doen dat ik dan bovenstaand zou doen. Zelf heb ik dit weekend 2 inspuiters gemonteerd, door het gat in te snijden en dan de inspuiter te plaatsen. Ging prima! Succes met de klus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:56

Ankh

|true

Meldt zich ook in dit topic.

Via vrienden (die gingen verhuizen) een Intex frame zwembad (260cm) overgenomen met alles erbij. Heeft alleen vorige zomer z'n werk gedaan en daarna netjes opgeborgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfEbLZMByF4-br2KoGOa3x6HrbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NyVe3Dg6WHtJNUdG9jIG7pO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqIQ-rJ04NuTq1dvXs6Nc6f50IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdHb2S5rvVJqv8JYCffUfMJS.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6SEQQTmiYJHvfhyZ8ZG1jzSHw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4XaRMiImPhfYd28XtkMwhoo.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas heeft vrouwlief hem opgezet op een plek, waarbij de pomp en dus de leidingen nu redelijk krap tegen de muur van de buren staan. 8)7 Ik ga maar even langs de bouwmarkt (na het warme weer) om netjes iets met bochten / PVC leidingen te doen. Er moet namelijk ook nog ergens de opwarm mat kwijt....

Daarnaast gister begonnen met de eerste chloorbehandeling. Vandaag de pomp aangezet om het water eens goed te circuleren.

Misschien "domme" vraag maar mag de pomp ook draaien als het afdekzeil erop zit?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 04-07 23:16
Ankh schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:47:

Misschien "domme" vraag maar mag de pomp ook draaien als het afdekzeil erop zit?
Ja dat mag gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:46

OMX2000

By any means necessary...

Voor ons ~11 m3 zwembad twijfel ik tussen de volgende warmtepompen:

- Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15) - 899 1199
- Fairland Inverter 8kW (BPNCR08) - 1199 899

Het klopt dat er een capaciteitsverschil is. En ik denk dat we met 6,5 kW we uit de voeten kunnen. We zullen het zwembad waarschijnlijk alleen van mei t/m september gebruiken.

Zo op het eerste gezicht is er ook best wel een groot prijs verschil. Maar bij de Inverter Plus zit een gratis bypass en een ingebouwde Wifi module. Verder zou dit model ook stiller en efficienter zijn. De vraag is alleen of de overcapaciteit van de BPNCR08 dat niet weer teniet doet.

[ Voor 1% gewijzigd door OMX2000 op 12-07-2022 16:31 . Reden: Prijzen gecorrigeerd ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik zoek een simpele dompelpomp om straks mijn 4m3 badje te laten leeglopen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer qua aanbod en specificaties. Ik lees over passende doorvoerslangen, maar is er ook een model dat ik op mijn standaard tuinslang kan aansluiten, of is die per definitie te dun voor een fatsoenlijke pomp? De openingspost geeft niet echt info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
coazter schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:58:
Ik zoek een simpele dompelpomp om straks mijn 4m3 badje te laten leeglopen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer qua aanbod en specificaties. Ik lees over passende doorvoerslangen, maar is er ook een model dat ik op mijn standaard tuinslang kan aansluiten, of is die per definitie te dun voor een fatsoenlijke pomp? De openingspost geeft niet echt info.
Ik heb vorig jaar een dompelpomp bij de Lidl gekocht en daar past een tuinslang op. Dat is dan wel de dunste slang die er op kan. Het duurt dan ook wel wat langer. Hoe dikker de slang, hoe sneller je zwembad leeg zal zijn.

Ik heb ook ooit een dompelpomp gehuurd bij Karwei, omdat ik toen snel het bad leeg wilde hebben. Daar zat een dikkere slang bij. Was volgens mij iets van 15 euro voor een paar uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvertVdB
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
OMX2000 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:31:

- Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15) - 899
- Fairland Inverter 8kW (BPNCR08) - 1199

Het klopt dat er een capaciteitsverschil is. En ik denk dat we met 6,5 kW we uit de voeten kunnen. We zullen het zwembad waarschijnlijk alleen van mei t/m september gebruiken.

Zo op het eerste gezicht is er ook best wel een groot prijs verschil. Maar bij de Inverter Plus zit een gratis bypass en een ingebouwde Wifi module. Verder zou dit model ook stiller en efficienter zijn. De vraag is alleen of de overcapaciteit van de BPNCR08 dat niet weer teniet doet.
Als ik een andere suggestie mag doen, die ik hier heb gekregen: de Poolex FI70. Die heb ik zelf net besteld en ben er zeer tevreden van. Ons bad is 18 m3 maar deze wordt probleemloos opgewarmd.

https://www.mypiscine.com...verter-3700691413130.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
Andere vraag, ik ben op zoek naar een stofzuiger want inmiddels zit er toch veel zand in ons bad. Zelf dacht ik aan een handstofzuiger, zoals die van Intex op herlaadbare accu.

Is dat voldoende, of toch beter voor een krachtigere versie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

EvertVdB schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Als ik een andere suggestie mag doen, die ik hier heb gekregen: de Poolex FI70. Die heb ik zelf net besteld en ben er zeer tevreden van. Ons bad is 18 m3 maar deze wordt probleemloos opgewarmd.

Oh wow, nice! En scheelt best wel qua prijs. Die heb je via die shop besteld? En wat is de levertijd als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
EvertVdB schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:24:
Andere vraag, ik ben op zoek naar een stofzuiger want inmiddels zit er toch veel zand in ons bad. Zelf dacht ik aan een handstofzuiger, zoals die van Intex op herlaadbare accu.

Voor 18 kuub is die handstofzuiger denk ik te klein en te veel werk. Ik heb hem wel, maar ik heb een 4 kuub bad en dat is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

- Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15) - 899
- Fairland Inverter 8kW (BPNCR08) - 1199
Waar heb je die IPHCR15 voor 899 gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

MindBender schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:13:
[...]

Waar heb je die IPHCR15 voor 899 gevonden?
Foutje van mij. Prijzen omgewisseld. Maakt nogal wat uit ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
EvertVdB schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Waarom heeft u voor deze gekozen en niet bijv voor een Weau als ik vragen mag? Kwaliteit veel beter?

Versturen ze ook naar NL?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ja, voor €138,00 met DB Schenker, 3 tot 6 dagen levertijd. In totaal dus €953,00, dezelfde prijs waar Praxis hem momenteel niet voor kan leveren: https://www.praxis.nl/tui...erline-fi-70-7kw/10053479
Overigens zijn de verzendkosten voor 2 stuks hetzelfde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als je het geld er voor over hebt: de Winny Bugson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Kijk ook naar hoeveel water de dompelpomp "overlaat". Die van mij laat een centimeter of 2 a 3 water staan, terwijl er ook pompen zijn die tot 5mm hoogte alles wegpompen. Dat laatste is voor het leegpompen van een zwembad natuurlijk veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:25
Weet iemand of het gebruikelijk is en waarom wel/niet om die stofzuiger adapter standaard in je skimmer te hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVSUAa7eGkMmFK9xv479FAOJuJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F21vHcDXztcg7eqCqlWKjrR9.jpg?f=user_large

Ik zit eraan te denken om hem eruit te laten omdat het gat de zuigkracht nogal versterkt en kleine armpjes er wellicht bijkunnen.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

MindBender schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Ja, voor €138,00 met DB Schenker, 3 tot 6 dagen levertijd. In totaal dus €953,00, dezelfde prijs waar Praxis hem momenteel niet voor kan leveren: https://www.praxis.nl/tui...erline-fi-70-7kw/10053479
Overigens zijn de verzendkosten voor 2 stuks hetzelfde...
Belgische shop levert hem voor 1025, gratis verzending. https://www.mister-piscin...0-full-3700691413130.html

Ik slaap er nog een nachtje over. Maar ik wil er liefst voor het weekend een hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:53:
Weet iemand of het gebruikelijk is en waarom wel/niet om die stofzuiger adapter standaard in je skimmer te hebben?

[Afbeelding]

Ik zit eraan te denken om hem eruit te laten omdat het gat de zuigkracht nogal versterkt en kleine armpjes er wellicht bijkunnen.
Oh ik zou hem er zeker uit laten!
Levert alleen maar stress op je pomp op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Hmja, maar die is nog maar €125 van de Fairland verwijderd. Die €815.00 is een zeer goede prijs. Een veel betere prijs/kwaliteitsverhouding dan onze W'eau mini inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Goed, ondanks dat ik vanavond een mail naar de verkoper heb gestuurd m.b.t. de Bestway, wil ik mij alvast voorbereiden op een nieuwe ZFP. Nu zit ik bij Toppy te kijken naar een vervanger en twijfel erg tussen de merken (vooral ivm geluid...) De DK 400 van 6m3/u ziet er op zich goed uit, metalen pompbehuizing, maar gezien het feit dat het een 'huismerk' is maakt mij huiverig. De 6m3/u FSP 400 is van Megapool, maar heeft maar een 4-weg klep.
Dan kom ik eigenlijk bij b.v. Pentair uit, maar juist in de laatste pagina's wordt hier m.b.t. geluid niet direct heel positief over geschreven. W'eau ZFP'en kan ik eigenlijk weinig beoordelingen over vinden, deze zijn meer bekend vanwege hun warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Weau is het huismerk van Toppy.
Of iig een merk waar ze zelf importeur van zijn. Vooral OEM.

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 12-07-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gardena biedt prima dompelpompen aan die op een Gardena tuinslang passen. Ik heb zelf de versie die 2,3 bar / 4700 liter per uur doet, gebruik ik ook voor andere dingen zoals het besproeien van het gras met water uit de regenton, maar met die snelheid is een gemiddeld zwembad zo leeg.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie

- Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15) - 899 1199
- Fairland Inverter 8kW (BPNCR08) - 1199 899

Gezien je zwem seizoen zijn beiden prima.

11 / 2 = 5.5 kW bij 15gr buiten temperatuur.
Dit is echter meer als je vanaf Maart/April wilt gaan verwarmen, Mei is het over het algemeen warmer weer...

Zelf vind ik wifi erg handig, ik zou dus voor de eerste gaan, tel de bypass kit bij dat ongeveer 75,-- kost, dan valt die wifi optie wel weer mee...

Heb zelf de Intex oplaadbare zuiger, werkt top maar voor een 18m3 bad zou ik dat niet doen... Dan ben je wel effe bezig :+.

Hier op een 1m3 bad :9.
Luc S schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:53:

[Afbeelding]

Normaal zet je deze erin bij gebruik ervan, verder gewoon eruit laten.
MindBender schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:59:
ik wilde vannacht even een experiment draaien; Meten hoeveel energie het kost om ons badje 's nachts op temperatuur te houden, maar ik weet niet of ik dit mijn buren wel aan kan doen...

Want poeh, wat maakt'ie een geluid! Overdag was het me helemaal niet opgevallen. Het zoemen van de machinerie vond wil wel een geruststelling dat alles nog werkte. Maar nu is het nacht en is het buiten helemaal stil, Nou ja, buiten mijn zwembadwarmtepomp dan. Er zitten twee snerpende tonen in.

Terwijl de hij volgens de specs. toch echt op 40-46dB@1m zou moeten zitten, zo'n beetje de stilste op de hele Toppy site.

Dan toch maar die Fairland Full Inverter Plus 6,5kW (IPHCR15)?
Is die een beetje stil?
En werkt de temperatuurregelaar goed met een badje van 1.65m3? Of gaatje dan ook staan pendelen?
IPHCR15 hoor je in de nacht ook hoor. Dit zijn de specs van mijn BWT/Fairland:
Geluidsniveau op 1m 38,8 - 48,2 dB
Geluidsniveau op 10m 18,8 - 28,2 dB

De IPHCR15:
Geluidsniveau op 1m 37,8 - 47,2 dB
Geluidsniveau op 10m 17,8 - 27,2 dB

Ik vind mijn wp ook stil maar in de nacht is het inderdaad ander verhaal wanneer het echt stil is.
Heb die van mij dan ook op Silence mode (max 80%) draaien, dat scheelt wat.

Kan je vertellen dat het meer geluid maakt dan een airco split buiten unit.

Mijn achterburen slapen onder met de deur open op een meter of 7 van de wp af, was toch effe afzien in het begin maar de stenen muur houd ook geluid tegen gelukkig en geen klachten tot nu toe.

Overigens veels te grote capaciteit, ik heb 8,5kW op ~1m3 en die gaat uit eindelijk ook pendelen in de zomer en dat op water temperatuur van 35gr. Slaat iets van 1x per 2u aan voor minuut of 15 :D.
Maakt verder niet uit maar wel iets om rekening mee te houden.
MindBender schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:53:
[...]

Wij hopen dat 'The Chlorinator' dat probleem voor ons oplost (met de pomp op een timer):
https://www.toppy.nl/prod...eersluis-cl-200-euro.html
Dan hoef je idd geen chloorshock uit te voeren voordat je op vakantie/weg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Tamegotchi schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:23:
Hola,

Is meer werk als je rubber niet door knipt, zelf zou ik gewoon op de manier doen zoals het filmpje aangeeft.

Heb je naar mijn mening toch een beter sealing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-07 20:17

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Beste Tweakers,

Ik heb een Weau WP de 10,5kw versie die prima zijn werk doet. Echter sinds enkele dagen kan ik niet meer van de app gebruik maken omdat hij de pomp niet ‘ziet’ ben wel op de app ingelogd maar het lijkt alsof de service kant uit de lucht is.
Mijn wifi ziet de pomp en er is ook activiteit van en naar de pomp. Ook in en uitgelogd op de app, nieuw account aangemaakt, WP van de stroom af. Wifi logo in de WP is ook aan. Na het doorlopen van de aanmeldprocedure van de WP op mijn wifi geeft ie als foutmelding dat het wifi niet beschikbaar is.
Mijn vraag: ondervinden meer mensen hier problemen mee?

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:26
OMX2000 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Belgische shop levert hem voor 1025, gratis verzending. https://www.mister-piscin...0-full-3700691413130.html

Ik slaap er nog een nachtje over. Maar ik wil er liefst voor het weekend een hebben.
Volgens mij krijg je bij die Belgische website geen bypass, dat is echt een aanbieding alleen in Frankrijk. Die aanbieding op mypiscine is echt heel goed. Scheelt 247 euro met de Fairland die ik heb besteld (die nu ook met gratis bypass komt), daar kun je zat andere dingen voor kopen die je ook nog nodig kan hebben.

Wel kreeg ik vanuit mailing (in mijn beste frans :+ ) met hun klantenservice te horen dat de garantie via hun verloopt en dat als er iets is je hem dus terug moet sturen waarvan de verzendkosten voor jou rekening zijn. Maar volgens mij had @EvertVdB juist weer gehoord dat de garantie wel direct via Poolex kan lopen? Misschien iets om in je overweging mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
ymaenhout schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:59:
[...]

Ik heb exact deze dispenser. Dat icm een 6m3/u ZFP op een https://www.exittoys.nl/e...duwdoek-bruin-30-36-12-10 zwembad. Nu nog met 1 solarmat (2e was lek gegaan :( )

De dispenser staat op laagste dosering ingesteld en de waardes blijven bij mij tot nu toe ( een kleine 2 maand bezig) goed.

Vandaag was het water tot zo'n 34 graden verwarmd 8)
heb ook zo'n ZFP. Komt straks toe. Zet ik die dan best achter de WP of tussen de ZFP en de WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 01:15:
IPHCR15 hoor je in de nacht ook hoor. Dit zijn de specs van mijn BWT/Fairland:
Geluidsniveau op 1m 38,8 - 48,2 dB
Geluidsniveau op 10m 18,8 - 28,2 dB

De IPHCR15:
Geluidsniveau op 1m 37,8 - 47,2 dB
Geluidsniveau op 10m 17,8 - 27,2 dB

Ik vind mijn wp ook stil maar in de nacht is het inderdaad ander verhaal wanneer het echt stil is.
Heb die van mij dan ook op Silence mode (max 80%) draaien, dat scheelt wat.

Kan je vertellen dat het meer geluid maakt dan een airco split buiten unit.

Mijn achterburen slapen onder met de deur open op een meter of 7 van de wp af, was toch effe afzien in het begin maar de stenen muur houd ook geluid tegen gelukkig en geen klachten tot nu toe.

Overigens veels te grote capaciteit, ik heb 8,5kW op ~1m3 en die gaat uit eindelijk ook pendelen in de zomer en dat op water temperatuur van 35gr. Slaat iets van 1x per 2u aan voor minuut of 15 :D.
Maakt verder niet uit maar wel iets om rekening mee te houden.
Ik ga even in je posts zoeken naar wat jij precies hebt, want 47,2dB of 48,2dB maakt nogal een verschil. Zeker als het ‘s nachts helemaal stil is. Onze W’eau doet het met zijn totale geluidsniveau niet slecht, maar er zitten twee luide tonen in het spectrum.
Wij zouden voor 6 à 7 kW gaan, voor 1,65m3. ‘s Nachts het bad warm houden lijkt bij ons de moeite niet te lonen. Het kost ons 6kWh voor afgelopen zaterdagnacht, en voor 3,86kWh kan ik het weer opwarmen. Dat kost dan 4,5 uur, maar ‘s ochtends zwemmen wij toch niet.
Nu ik er zo over nadenk, is de W’eau mini inverter eigenlijk zo slecht niet voor onze toepassing. Maar:
  1. Opwarmen zou sneller mogen gaan.
  2. De temperatuurregeling is slecht: Bij een setpoint van 30°C gaat’ie vanaf 30.0°C op laag vermogen draaien en slaat’ie bij 31.0°C af, om pas bij 29.0°C weer te starten.
Maar goed: “What you pay is what you get.” Ik stoor me eraan, maar voor normale mensen is dat nog steeds geen reden om van €600 naar €1200 te gaan. Voor mij echter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MindBender schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Ik ga even in je posts zoeken naar wat jij precies hebt, want 47,2dB of 48,2dB maakt nogal een verschil. Zeker als het ‘s nachts helemaal stil is. Onze W’eau doet het met zijn totale geluidsniveau niet slecht, maar er zitten twee luide tonen in het spectrum.
Wij zouden voor 6 à 7 kW gaan, voor 1,65m3. ‘s Nachts het bad warm houden lijkt bij ons de moeite niet te lonen. Het kost ons 6kWh voor afgelopen zaterdagnacht, en voor 3,86kWh kan ik het weer opwarmen. Dat kost dan 4,5 uur, maar ‘s ochtends zwemmen wij toch niet.
Nu ik er zo over nadenk, is de W’eau mini inverter eigenlijk zo slecht niet voor onze toepassing. Maar:
  2. De temperatuurregeling is slecht: Bij een setpoint van 30°C gaat’ie vanaf 30.0°C op laag vermogen draaien en slaat’ie bij 31.0°C af, om pas bij 29.0°C weer te starten.
Maar goed: “What you pay is what you get.” Ik stoor me eraan, maar voor normale mensen is dat nog steeds geen reden om van €600 naar €1200 te gaan. Voor mij echter…
Ik denk dat de brom / ratel bij elke wp net wat anders is, en ws net zo makkelijk in dezelfde pomp met verschillende vermogens.

Als je je stoort aan de tik/ratel van de W'eau mini, dan kan een grotere pomp alleen maar meevallen verwacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
daboemann schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:57:
[...]

Volgens mij krijg je bij die Belgische website geen bypass, dat is echt een aanbieding alleen in Frankrijk. Die aanbieding op mypiscine is echt heel goed. Scheelt 247 euro met de Fairland die ik heb besteld (die nu ook met gratis bypass komt), daar kun je zat andere dingen voor kopen die je ook nog nodig kan hebben.

Wel kreeg ik vanuit mailing (in mijn beste frans :+ ) met hun klantenservice te horen dat de garantie via hun verloopt en dat als er iets is je hem dus terug moet sturen waarvan de verzendkosten voor jou rekening zijn. Maar volgens mij had @EvertVdB juist weer gehoord dat de garantie wel direct via Poolex kan lopen? Misschien iets om in je overweging mee te nemen.
@OMX2000
Garantie voor een Ppolex / Poolstar kan je inderdaad direct met Poolstar zelf afhandelen. Heb ik zeer goede ervaring mee.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
pina schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:58:
[...]

heb ook zo'n ZFP. Komt straks toe. Zet ik die dan best achter de WP of tussen de ZFP en de WP?
Als laatste in de leiding, dus na je WP en dan naar je bad...
Tenzij je volgend jaar nieuwe WP wilt aanschaffen >:) ;).

En ik neem aan dat je inline chloor dispenser bedoelt en niet ZFP ;).
MindBender schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:12:
[...]

Ik heb "BWT Inverter Plus HI-HC 85 (8,5kW)":
https://www.toppy.nl/prod...8-zwembad-warmtepomp.html

Ik draai op 80%, dat is al een stuk minder geluid, kan het eens in de nacht meten als je het verschil wilt weten.
Op 100% zat ik op 45dB op 1 meter afstand en 42dB op 3meter (gemiddeld). 10 meter kan ik niet testen want zo groot is mijn tuin niet :9.

Met wat geluk kan ik deze wp binnenkort geforceerd op een % laten draaien, wp ondersteund het maar de app niet, nog mee bezig met uitvogelen. Dan zou je in de nacht gewoon op 20% kunnen laten draaien.

Overigens vind ik 6kWh wel veel hoor. Op hoeveel graden heb je water temperatuur ingesteld?
Maar hier zitten ook veel factoren van af.

1. Je wilt sneller opwarmen, hoeveel per uur verwacht jij dan?
2. Dat doet ie van mij beter echter omdat het vermogen in de zomer veels te hoog is gaat ie hier ook vrij snel terug schakelen (zie grafiek aantal posts terug)... Als ik setpoint op 34gr instel dan gaat ie bij mij bij 33,5gr (app geeft wel 34gr aan want werkt alleen in hele graden) terug schakelen en stopt bij 34gr, schakelt weer in als de app 33gr aangeeft wat dan infeite 33,5gr is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Mijn buurman vertelde mij dat het slim is om warmtepomp zoveel mogelijk in de zon te hebben staan. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 13:48
OMX2000 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:12:
Mijn buurman vertelde mij dat het slim is om warmtepomp zoveel mogelijk in de zon te hebben staan. Klopt dat?
Klopt. Hoe warmer de warmtepomp en de lucht om de warmtepomp hoe minder hard hij hoeft te werken om het water op te warmen... :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik betwijfel het. Als je die pomp 1 meter verderop in de schaduw zet, zal het niet veel uitmaken gezien de enorme luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@OMX2000: Ondanks dat @Ep Woody het hier met mij niet eens is ga ik toch wederom zeggen dat het marginaal uit maakt. Het gaat namelijk om de buitenlucht en niet de zon ;).

Klopt dat in de zon de omgevings temperatuur warmer kan zijn echter is de lucht verplaatsing dermate hoog dat het niet meer uit maakt.

Je componenten worden eerder meer warm en dus meer belastend (extreem gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Thx voor de info! Dan moet ik vooral rekening houden met ruimte om de warmtepomp heen.

Inmiddels is onze tuinman het kunstgras,met gemeten 11 cm hoogteverschil, een stuk meer waterpas aan het trekken. Da’s een stuk fijner voor de gemoedsrust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:12:
@OMX2000: Ondanks dat @Ep Woody het hier met mij niet eens is ga ik toch wederom zeggen dat het marginaal uit maakt. Het gaat namelijk om de buitenlucht en niet de zon ;).

Klopt dat in de zon de omgevings temperatuur warmer kan zijn echter is de lucht verplaatsing dermate hoog dat het niet meer uit maakt.

Je componenten worden eerder meer warm en dus meer belastend (extreem gezegd).
Sure, het gaat om de lucht, maar de zon warmte de grond op waardoor de buitenlucht opwarmt. Maar het is geneuzel in de marge...

Gewoon een goede plek met goede luchtverplaatsing kiezen is het beste. Qua elektronica, je mag er vanuit gaan dat het wel dusdanig geplaatst/ontworpen is dat hij gewoon in de zon kan staan. Het effect zal ook maar beperkt zijn, het zal vast geen 85 graden in de behuizing worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Vanavond eens kijken of ik een pomp upgrade kan doen. Ik pomp nu zo'n 16 liter per minuut rond met een pomp verbruik van ongeveer 130 Watt. Vanavond haal ik een synchrone vijverpomp op die 8000 liter zou doen tegen een verbruik van 80 Watt. Als dat laatste waar is en van dat eerste een kwart tot de helft over blijft is dat een mooie upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
OMX2000 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:12:
Uit de installatie handleiding van de WP voor het huis, waarbij het zelfs afgeraden wordt. (reden staat er niet bij)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKMlP9wNR1SW5009RBykgIU-Fv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yf8KPNHS7nvGFygz5xrye076.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uZ1UejAnN3alQxlFsruyewdZrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLTk7R4GMgGm9ALJPeNWykaU.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik het opgesteld en sluit me volledig aan bij de bovenstaande post. Ja, hij kan buiten onbeschut maar dat komt de levensduur niet ten goede.
En zoals eerder gezegd het gaat om de lucht en de verplaatsing daarvan. Het is immers geen zonnepaneel.

[ Voor 8% gewijzigd door Koekerwauz_NL op 13-07-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:00:
Vanavond eens kijken of ik een pomp upgrade kan doen. Ik pomp nu zo'n 16 liter per minuut rond met een pomp verbruik van ongeveer 130 Watt. Vanavond haal ik een synchrone vijverpomp op die 8000 liter zou doen tegen een verbruik van 80 Watt. Als dat laatste waar is en van dat eerste een kwart tot de helft over blijft is dat een mooie upgrade.
Dit ga ik toch even mee volgen, zit namelijk met het zelfde idee.
Koekerwauz_NL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:22:
[Afbeelding]

Zo heb ik het opgesteld en sluit me volledig aan bij de bovenstaande post. Ja, hij kan buiten onbeschut maar dat komt de levensduur niet ten goede.
En zoals eerder gezegd het gaat om de lucht en de verplaatsing daarvan. Het immers geen zonnepaneel.
Leuke setup zo, hier ook beschut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertVdB
daboemann schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:57:
[...]

De bypass die je erbij krijgt, is trouwens van goede kwaliteit, zijn echt goeie, stevige kogelkranen.

Klopt, je kan rechtstreeks bij Poolex voor de garantie indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvertVdB
OMX2000 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Oh wow, nice! En scheelt best wel qua prijs. Die heb je via die shop besteld? En wat is de levertijd als ik vragen mag?
Ik had hem op een dag of drie, wel naar Belgie verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
EvertVdB schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:50:
[...]
..

Wel alles in het Frans en google translate bakt er weinig van kan ik je zeggen.
Verder sturen ze graag onderdelen die je dan zelf mag vervangen.
Retoursturen naar Poolex kan ook als dat nodig is, maar dan moet je de warmtepomp zelf inpakken op een pallet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
BounceMeister schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Wel alles in het Frans en google translate bakt er weinig van kan ik je zeggen.
Verder sturen ze graag onderdelen die je dan zelf mag vervangen.
Retoursturen naar Poolex kan ook als dat nodig is, maar dan moet je de warmtepomp zelf inpakken op een pallet...
Ik heb mijn ticket prima in het Engels kunnen doen.
Inderdaad, ze sturen zeer rap diverse onderdelen om zelf te vervangen, maar wel zonder moeilijk te doen. (heb hier een nieuw moederbord liggen, maar de afstandsbediening was het probleem O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Koekerwauz_NL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:52:
Beste Tweakers,

Ik heb een Weau WP de 10,5kw versie die prima zijn werk doet. Echter sinds enkele dagen kan ik niet meer van de app gebruik maken omdat hij de pomp niet ‘ziet’ ben wel op de app ingelogd maar het lijkt alsof de service kant uit de lucht is.
Mijn wifi ziet de pomp en er is ook activiteit van en naar de pomp. Ook in en uitgelogd op de app, nieuw account aangemaakt, WP van de stroom af. Wifi logo in de WP is ook aan. Na het doorlopen van de aanmeldprocedure van de WP op mijn wifi geeft ie als foutmelding dat het wifi niet beschikbaar is.
Mijn vraag: ondervinden meer mensen hier problemen mee?
Bedoel je de Tuya Smart App? Werkt hier prima met de Weau WP.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Jazsie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:58:
Overigens vind ik 6kWh wel veel hoor. Op hoeveel graden heb je water temperatuur ingesteld?

1. Je wilt sneller opwarmen, hoeveel per uur verwacht jij dan?
2. Dat doet ie van mij beter echter omdat het vermogen in de zomer veels te hoog is gaat ie hier ook vrij snel terug schakelen (zie grafiek aantal posts terug)... Als ik setpoint op 34gr instel dan gaat ie bij mij bij 33,5gr (app geeft wel 34gr aan want werkt alleen in hele graden) terug schakelen en stopt bij 34gr, schakelt weer in als de app 33gr aangeeft wat dan infeite 33,5gr is.
Normaal gesproken op 30.0°C, maar we zijn aan het experimenteren met 32.0°C.
1. Meer is beter, maar als we 3°C/u of zelfs 4°C/u kunnen halen, zou dat fijn zijn.
2. Klopt, en pendelen is ook niet zo erg, als hij maar tussen zijn minimale vermogen en uit pendelt. En niet eerst wacht tot 1°C undershoot voordat hij weer op vol vermogen aan gaat.
EvertVdB schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:50:
Ik ben bezig hem te bestellen...

Verder; Hoe krijgen jullie je PVC waterdicht? Ik draai net mijn 6-way valve kapot :'( . Het is maar een goedkope ZFP van Cranenbroek, maar ik hoop dat'ie los te leveren is.

Ik gebruik PVC delen met draad, en PTFE tape, maar de hoeveelheid wikkelingen die ik nodig heb verschillen nogal per deel. Ik dacht nog even aan lijmen, maar ik verwacht dat die lijm sneller stroef wordt dan dat ik de delen kan aandraaien. Bovendien; Aan de pomp, filter, etc ga ik natuurlijk niet lijmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Taro schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Bedoel je de Tuya Smart App? Werkt hier prima met de Weau WP.
Ja ook die heb ik inmiddels op aanraden van Toppy geïnstalleerd maar helaas werkt die ook niet. Net als de Smarter Pool app.
Ik heb al een retour aangevraagd want mijn vermoeden wordt na deze ervaringen bevestigd voor mij dat de WiFi module kaduk is.
Eens kijken hoe Toppy hier mee om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
MindBender schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Normaal gesproken op 30.0°C, maar we zijn aan het experimenteren met 32.0°C.
1. Meer is beter, maar als we 3°C/u of zelfs 4°C/u kunnen halen, zou dat fijn zijn.
2. Klopt, en pendelen is ook niet zo erg, als hij maar tussen zijn minimale vermogen en uit pendelt. En niet eerst wacht tot 1°C undershoot voordat hij weer op vol vermogen aan gaat.

[...]

Ik ben bezig hem te bestellen...

Verder; Hoe krijgen jullie je PVC waterdicht? Ik draai net mijn 6-way valve kapot :'( . Het is maar een goedkope ZFP van Cranenbroek, maar ik hoop dat'ie los te leveren is.

Ik gebruik PVC delen met draad, en PTFE tape, maar de hoeveelheid wikkelingen die ik nodig heb verschillen nogal per deel. Ik dacht nog even aan lijmen, maar ik verwacht dat die lijm sneller stroef wordt dan dat ik de delen kan aandraaien. Bovendien; Aan de pomp, filter, etc ga ik natuurlijk niet lijmen...
1. Voor 1 uur tijd heb je 8,5 kW nodig als mijn berekening klopt voor 1,65m3 bad voor 4gr. Tel daarbij de verliezen bij en je zit zomaar aan de 10 kW, wil je dit ook nog eens halen wanneer de buiten temperatuur lager is waardoor rendement van de wp lager is dan zit je nog hoger.
2. Helaas gaat ook die van mij bij het starten op vol vermogen (of 80% op silence mode) draaien, maar schakelt daarna wel weer terug, hetzij wel met 0,5gr verschil ipv 1gr.

Het lastige is het balans vinden tussen extra capaciteit zodat je ook genoeg capaciteit hebt om te verwarmen wanneer het buiten kouder is en dus minder rendement hebt en hartje zomer wanneer je wp eigenlijk het minst nodig hebt op capaciteit maar juist dan wel hoger rendement heeft.
Koekerwauz_NL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:21:
[...]

Ja ook die heb ik inmiddels op aanraden van Toppy geïnstalleerd maar helaas werkt die ook niet. Net als de Smarter Pool app.
Ik heb al een retour aangevraagd want mijn vermoeden na deze ervaringen bevestigd voor mij dat de WiFi module kaduk is.
Eens kijken hoe Toppy hier mee om gaat.
Is je wp wel te vinden op je netwerk? heb je dat gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Ja, voorheen was de WP te vinden en zichtbaar in Unifi. Ook nog toen ik h’m via de Weau app niet kon benaderen. Na de wifi reset op WP ziet Unifi h’m ook niet meer.
Als ik de WP opnieuw wil koppelen dat gaat het wifi logo op het WP display ca. 4-5 seconden snel aan/uit, de app is dan ook bezig en loopt door tot 100% met de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRNFY2C7_qw00GaEGcCabreqFXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9udQ2bQXb6yNdGkfNCGiOdy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Koekerwauz_NL op 14-07-2022 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
een beetje domme vraag, maar vullen jullie het water tot de instroom onder water zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vul hem tot de rand waar hij gevuld mag worden. Dat is ruim boven de gaten voor de pomp bij mijn Intex.

Waarom zou je een half vol bad willen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
Ik heb het idee dat mijn (4m3) intex ZFP niet al te best presteert en wil graag even in het reservoir kijken. Ik heb daar van die filterbollen inzitten. Wat is de tactiek om deze open te maken zonder dat mn zwembad leegloopt en/of dat ding ontploft? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjes op 14-07-2022 09:01 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
sjorsjes schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:43:
Ik heb het idee dat mijn (4m3) intex ZFP niet al te best presteert en wil graag even in het reservoir kijken. Ik heb daar van die filterbollen inzitten. Wat is de tactiek om deze open te maken zonder dat mn zwembad leegloopt en/of dat ding ontploft? 8)7
ZFP optillen zodat die boven de waterlijn staat. Dan kun je hem openmaken en loopt je zwembad niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Gister een leuk gesprek gehad met iemand die helemaal geen filter gebruikt voor zijn zwembad. Met ionisatie wordt het zwembad veilig gehouden. Hij moet alleen regelmatig de bodem stofzuigen... Is toch ook best wat voor te zeggen. Zeker rond vakanties. Gewoon zorgen voor goede ontsmetting middels ionisatie/zoutelektrolyse of chloor en verder accepteren dat je de bodem schoon moet maken na de vakantie. Je hebt veel minder kracht nodig om je water rond te pompen als je het filter bypasst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
pina schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:20:
een beetje domme vraag, maar vullen jullie het water tot de instroom onder water zit?
Ja, maar soms moet ik dat weer bijvullen als de kinderen wat wild geweest zijn. Dat instroompunt had van mij wat lager gemogen, of liever de rand van het bad wat hoger eigenlijk.
Een half gevuld bad heeft ook niet de stevigheid als waarop het berekend is. Het water drukt het bad in zijn vorm.
Ook ga je problemen krijgen met noppenfolie die op het water ligt. Als je daar het water overheen spuit, hoef je eigenlijk die folie er ook niet op te leggen.

Ik heb een Intex 200x300 metal frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Koekerwauz_NL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 00:18:
Ja, voorheen was de WP te vinden en zichtbaar in Unifi. Ook nog toen ik h’m via de Weau app niet kon benaderen. Na de wifi reset op WP ziet Unifi h’m ook niet meer.
Als ik de WP opnieuw wil koppelen dat gaat het wifi logo op het WP display ca. 4-5 seconden snel aan/uit, de app is dan ook bezig en loopt door tot 100% met de melding:
[Afbeelding]
Ik ben soms een uur lang bezig geweest met "koppelen". Ik heb nu geen w'eau meer, maar dat was wel een minpuntje inderdaad. Geen idee wat de truuk was waardoor het ineens wel werkt.
Mocht je een 2.4GHz/5GHz gecombineerd netwerk hebben met één SSID, in ieder geval de 5GHz uitzetten. Ook de w'eau resetten voordat je weer gaat koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MindBender schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:53:
[...]

ik moet de eerste wp nog tegenkomen / lezen die doet wat jij hier beschrijft (en voor bijna iedereen logisch klinkt)
En als ik die dan tegenkom, ben ik vooral benieuwd naar de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
paQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:42:
[...]

ik moet de eerste wp nog tegenkomen / lezen die doet wat jij hier beschrijft (en voor bijna iedereen logisch klinkt)
En als ik die dan tegenkom, ben ik vooral benieuwd naar de prijs.
Dan wordt het toch tweaken... Zorgen dat hij aanspringt als de watertemperatuur gedaald is tot aan de gewenste temperatuur door de setpoint 1 graad extra te verlagen om de setpoint vervolgens gelijk weer terug te zetten op de normale temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:08:
Gister een leuk gesprek gehad met iemand die helemaal geen filter gebruikt voor zijn zwembad. Met ionisatie wordt het zwembad veilig gehouden. Hij moet alleen regelmatig de bodem stofzuigen... Is toch ook best wat voor te zeggen. Zeker rond vakanties. Gewoon zorgen voor goede ontsmetting middels ionisatie/zoutelektrolyse of chloor en verder accepteren dat je de bodem schoon moet maken na de vakantie. Je hebt veel minder kracht nodig om je water rond te pompen als je het filter bypasst.
Als je het zwembad een tijdje niet gebruikt is er zeker wat voor te zeggen. Omdat je dan water filtert wat in de tussentijd niet vies geworden kan zijn. Mits je utieraard een afdekzeil hebt.

Ik zou wel altijd willen filteren bij gebruik van het zwembad, anders moet je best vaak stofzuigen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:45:
[...]

...om de setpoint vervolgens gelijk weer terug te zetten op de normale temperatuur.
Dat wordt alleen geaccepteerd als je boven een bepaalde marge zit, anders gaat de pomp uit.

edit:
Volgens mij kun je die marge wel ruim genoeg houden door een afwijking in de pomp in te stellen

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 14-07-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
paQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Dat wordt alleen geaccepteerd als je boven een bepaalde marge zit, anders gaat de pomp uit.
Laten we zeggen dat je setpoint 29 graden is.
Als je watertemperatuur dan daalt van 30 naar 29 zou je normaal willen dat hij dan begint met verwarmen, maar dat doet hij pas onder de 28 graden. Daarom pas je de setpoint even kort aan naar 30 graden, zodat hij toch start en als hij draait pas je hem aan naar 29 graden, zodat hij terug moduleert.

Als dat de regels zijn, lijkt me dat een prima oplossing toch? Of op zijn minst een experiment waard. (Dat kan natuurlijk ook gewoon met de hand op het display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Als je het zwembad een tijdje niet gebruikt is er zeker wat voor te zeggen. Omdat je dan water filtert wat in de tussentijd niet vies geworden kan zijn. Mits je utieraard een afdekzeil hebt.

Ik zou wel altijd willen filteren bij gebruik van het zwembad, anders moet je best vaak stofzuigen denk ik.
Als je een robot hebt dan is dat stofzuigen niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Laten we zeggen dat je setpoint 29 graden is.
Als je watertemperatuur dan daalt van 30 naar 29 zou je normaal willen dat hij dan begint met verwarmen, maar dat doet hij pas onder de 28 graden. Daarom pas je de setpoint even kort aan naar 30 graden, zodat hij toch start en als hij draait pas je hem aan naar 29 graden, zodat hij terug moduleert.

Als dat de regels zijn, lijkt me dat een prima oplossing toch? Of op zijn minst een experiment waard. (Dat kan natuurlijk ook gewoon met de hand op het display).
@Luc S is dat nu zo aan het proberen.
Het ding is, dat je de wp zult moeten terugschakelen voordat hij zelf (intern) de 29 aantikt. Anders schakelt hij uit. (je hebt setpoint immers 'reeds' bereikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
paQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:22:
[...]

@Luc S is dat nu zo aan het proberen.
Het ding is, dat je de wp zult moeten terugschakelen voordat hij zelf (intern) de 29 aantikt. Anders schakelt hij uit. (je hebt setpoint immers 'reeds' bereikt)
Dus aan bij 28 graden (1 graad onder setpoint)
Uit bij 29 graden (Op setpoint).

Drama... En halve graden kun je vast niet kiezen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Dus aan bij 28 graden (1 graad onder setpoint)
Uit bij 29 graden (Op setpoint).

Drama... En halve graden kun je vast niet kiezen...
In theorie zou je je water moeten meten, en daar op triggeren, tenzij je api van de WP scale ,1 weergeeft. (Dat deed de W'eau mini inverter nou net weer wel :P )
En dan dus triggeren op (bijv) 28,9 of 28,8, instellen op 30, na ca 1 min. terugschakelen naar 29.
Dan zou het moeten werken.
Als het goed is gaat je wp dan weer aan, bij 29,3 zal hij moduleren, bij 29,5 nog verder.
Komt er toch overshoot, dan gaat ie weer uit en begint het riedeltje opnieuw.

https://www.rhodos-shop.n...rfaces&utm_medium=organic
kijk dit soort pompen kunnen op ,1 graden regelen.
Maar dat is echt een hele andere league

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 14-07-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 02:26
sjorsjes schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:43:
Afsluitkraan er tussen zetten dan loopt je zwembad niet leeg en dan in beide richtingen in en uit, dat is het gemak van afsluitkranen wegens onderhoud etc. beter meer dan niets er tussen mooiste is voor elk onderdeel wat tussen je leiding zit zoals WP of solar dak etc. dat je dat deel kunt afsluiten door een afsluitkraan

Je ZFP zal niet zomaar ontploffen en omhoog tillen boven de waterlijn lijkt mij geen handige werkwijze vergeet niet gevuld met water en in jouw geval met bollen laat staan evt. met zand/glasparels dat weegt nog wel wat geen handige werkwijze en gehannes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:22
Merken jullie dat er veel water verdampt? Ik verlies tussen enkele mm's tot 1 cm per dag. Dit werd vooral duidelijk na terugkomst van vakantie en het water nog maar net boven de onderrand van de skimmer stond. Al hebben er toen wel mensen op het huis gepast die ook gezwommen hebben.

Ik vermoed dus dat ik ergens een lek heb, maar ik kan het met kleurstof niet vinden. (Als het lamellendek eroverheen ligt lijkt er minder water te verdwijnen, dus ergens hoop ik dat het gewoon verdamping is.)
Pagina: 1 ... 110 ... 181 Laatste