Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
Ik lees op een Duits forum dat men heel enthousiast is met de PH-803W monitor. Ik zie ook dat deze gekoppeld kan worden met Home Assistant. Iemand ervaring met de PH-803W.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001344838370.html

Zo te lezen af en toe te koop voor rond de € 100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-07 20:16
medu80 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 14:18:
Ik lees op een Duits forum dat men heel enthousiast is met de PH-803W monitor. Ik zie ook dat deze gekoppeld kan worden met Home Assistant. Iemand ervaring met de PH-803W.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001344838370.html

Zo te lezen af en toe te koop voor rond de € 100,-
Heeft voorheen zelfs minder gekost dan 100,-- , leuk ding werkt prima.
Zeker als je niet compleet zelf wilt gaan bouwen :).

Kan je inderdaad naar HA sturen via MQTT oid.

Zorg wel voor doseerpompen met timer of dergelijke, tenzij het veranderd blijft de schakel relais namelijk geschakeld tot dat de waarde bereikt is.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Kan iemand onderbouwen waarom een filtervat niet (goed) werkt bij een te lage druk?
Dus alles onder het groen op de manometer.

Ik google me suf, maar kom niet verder dan bevestiging dat het water niet goed gefilterd wordt bij een dergelijk lage druk, en vooral hoe je het moet oplossen. Ja dat is allemaal mooi, maar waarom precies filtert het water dan niet?

Sinds ik een pomp heb met frequentieregelaar, zit ik de onderste limieten op te zoeken voor mijn setup, maar ben er (helaas) achter gekomen dat op 1400 rpm (lekker goedkoop) mijn water schijnbaar dermate slecht gefilterd wordt, dat ik alggroei krijg op de bodem.
Bij 1900 rpm gaat mijn manometer in het groen. De timers die op 1400 stonden heb ik nu op 1900 gezet, dus kan ik de komende dagen even in de gaten houden hoe dat gaat.

Overigens, om het laatste van 'troebelheid' op te lossen, heb ik dit gebruikt:
https://www.bsi-products....groen-alg-300ml-zwembad-n (14 euro bij Gamma)
(5ml per m3)
In 2 uurtjes tijd helemaal schoon *D

Pomp staat nu even op 2300 rpm goed te circuleren, en ik denk dat ik hem de hele nacht even laat lopen op 2000 rpm oid.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:36
paQ schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:51:
Kan iemand onderbouwen waarom een filtervat niet (goed) werkt bij een te lage druk?
Nee kan het niet onderbouwen, maar als je op zo weinig RPM draait hoeveel liters kan hij dan per uur filteren?

Denk niet dat het aan filtervat ligt want tenzij je hem omzeilt loopt het water door je filtermedium.

Dan denk ik eerder aan de hoeveelheid liters per uur. Ben dan wel benieuwd of je hetzelfde hebt qua problemen als je filtervat helemaal omzeilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Volgens mij zit er geen minimum aan een filtervat. Traag water reinigt beter. Wel als je moet backwashen dan moet er wel wat kracht op de pomp zitten. Kan het niet zijn dat het water zo traag door je bad stroomt. Dat de onderste regionen geen vers water krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik google me suf, maar kom niet verder dan bevestiging dat het water niet goed gefilterd wordt bij een dergelijk lage druk, en vooral hoe je het moet oplossen. Ja dat is allemaal mooi, maar waarom precies filtert het water dan niet?

Sinds ik een pomp heb met frequentieregelaar, zit ik de onderste limieten op te zoeken voor mijn setup, maar ben er (helaas) achter gekomen dat op 1400 rpm (lekker goedkoop) mijn water schijnbaar dermate slecht gefilterd wordt, dat ik alggroei krijg op de bodem.
Bij 1900 rpm gaat mijn manometer in het groen. De timers die op 1400 stonden heb ik nu op 1900 gezet, dus kan ik de komende dagen even in de gaten houden hoe dat gaat.

(5ml per m3)

Pomp staat nu even op 2300 rpm goed te circuleren, en ik denk dat ik hem de hele nacht even laat lopen op 2000 rpm oid.
Misschien gaat het water dan niet genoeg door het zand/glas en gewoon weer het zwembad in? Heb de pomp zelf ook altijd op 1400 RPM draaien trouwens, maar soms zet ik hem wel even een dag wat hoger om echt even goed te filteren.

Tot op heden niks van algengroei op deze manier. Denk dat je bij jou misschien beter de pomp standaard op 1500-1600 zet. Moet zijn dat 1400 toch wat te traag is.

En tbh: heb van vorig jaar wel geleerd om zo min mogelijk zooi in m'n water te gooien. Geen pH- of +. Geen anti-alg. Niks gewoon. Ik pomp 10 uur per dag chloor in het water via het zoutsysteem en filter 24/7 op 1400 RPM. De waardes zijn prima (soms wat teveel chloor, maar dan haal ik de bubbelfolie er vaak even af).

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

TheBIgW schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Nee kan het niet onderbouwen, maar als je op zo weinig RPM draait hoeveel liters kan hij dan per uur filteren?
Pomp is 14.4 volgens mij.
Op 1400 schat ik in 2.5 m3 (wp gaat niet in error op die snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

paQ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:22:
[...]

Pomp is 14.4 volgens mij.
Op 1400 schat ik in 2.5 m3 (wp gaat niet in error op die snelheid)
Hoeveel liter zit er in je bad dan? Naja, als je algen krijgt dan kan je er vanuit gaan dat de pomp niet goed / snel genoeg weet te filteren. Zou hem dus standaard gewoon wat hoger zetten, oftewel af en toe afwisselen in RPM.

2 dagen op 1400, dan ff dagje op 1900-2200. Zo doe ik het hier iig (preventief). Ga dit nog steeds moeten automatiseren met een paar SwitchBots overigens. Misschien wel even doen voordat we op vakantie gaan.

Heb hier telkens één buis die blijft druppen vanuit het filtervat. Al opnieuw aangesloten met teflon tape en alles, maar niks. Best vervelend. Denk dat ik die hele aansluiting maar eens opnieuw ga doen. Nieuwe tule, nieuwe buis. Zal wel ergens iets niet goed zijn, of zo. Heb er nu maar een handdoek omheen gedraaid :+

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Dennahz schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Hoeveel liter zit er in je bad dan? Naja, als je algen krijgt dan kan je er vanuit gaan dat de pomp niet goed / snel genoeg weet te filteren. Zou hem dus standaard gewoon wat hoger zetten, oftewel af en toe afwisselen in RPM.

2 dagen op 1400, dan ff dagje op 1900-2200. Zo doe ik het hier iig (preventief). Ga dit nog steeds moeten automatiseren met een paar SwitchBots overigens. Misschien wel even doen voordat we op vakantie gaan.
17~18 m3

heb hem om 22:00 toch uitgezet.
om 7:00 doet ie 1400, vanaf 9:00 1900
om 15:00 gaat ie even een uurtje 2400, daarna terug naar 1900, tot 22:00

water is vooralsnog kraakhelder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

(5ml per m3)

Hoe trager door je filter des te beter het filtert dus dat is het probleem niet.

Algen = te weinig chloor.

Enige ander mogelijkheid is dat het water niet goed circuleert/mengt omdat je pomp niet genoeg rondpompt. In dat geval 1x per uur 1 minuut op vol power oid zou voldoende zijn.
Maar met 2,5m3/u lijkt mij dat sterk (maar zou kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

waarom is er dan een niet groen vlak op de manometer :?
Water is perfect sinds gistermiddag iig. Niet gewijzigd behalve alles dat 1400 was, naar 1900. Ik ga het zo een paar dagen laten staan.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 03-07-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
Een aantal vragen voor de kenners hier over het starten met een ZWS/ZFS zwembad:
Gisteren mijn bad gevuld (4485 ltr intex 3.05x0.76 rond) met leiding water (Noord Brabant).

Tijdens het vullen 18 kg zout erin gekieperd (ik heb een Intex ZWS, de kleine voor 17k ltr.)

Bij het checken van de waardes krijg ik een rare waarde (via 3 verschillende tests gechecked, dus dat zou aardig moeten kloppen).

Zout: iets boven de 4k (op advies vanuit een andere vraag in deze topic meer zout erin gedaan dan de Intex instructie)

CL 0 (logisch...zws stond nog niet aan)
PH 7.2 (dikke prima volgens mij)
CYA 0
AL 200 (euh....deze snap ik niet)

Context: Ik zie bij verwijzingen over AL op internet dat deze mogelijk bijgesteld moet worden naar boven, want naar beneden komt eigenlijk niet voor (volgens mij bij toppy gelezen).

Bij poolcalculator krijg ik als advies om de PH te verlagen naar 7.0-7.2, maar hij zit al op 7.2.

In de tussentijd heb ik vanmiddag de ZWS aangezet, aangezien ik een algen uitbarsting wil voorkomen.
De opstart ziet er redelijk uit zoals vorig jaar....en dat ging niet goed met een groene invasie tot gevolg 8-).

Mijn vragen:
- Is het normaal dat de AL op 200 zit met een net gevuld bad? (en moet ik er iets aan doen? en zo ja, wat/waarmee?)
(ps. na het zwemmen van vandaag door de kinderen is de AL iets gedaald naar 180 bij een nieuwe meting in de avond, maar nog steeds erg hoog dus)
- Is het verlagen van de PH naar 7.0 de juiste volgende stap?
- Is het een probleem dat ik de ZWS al aan heb gezet?
- Aangezien ik alleen zout in het water heb gedaan, is de CYA 0 en dat zal zo blijven tenzij ik er iets in doe ("stabilizer" ?). Is dat een goede stap? (en in welke volgorde t.o.v. eventuele andere wijzigingen?)
- Andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik zie nog niet echt een probleem eigenlijk. Het is nieuw water! :?
Zorg gewoon dat je je zout goed roert / verdeelt, met bijv een bezem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:35:
waarom is er dan een niet groen vlak op de manometer :?
Water is perfect sinds gistermiddag iig. Niet gewijzigd behalve alles dat 1400 was, naar 1900. Ik ga het zo een paar dagen laten staan.
Die vraag begrijp ik niet, ik heb niet eens een groen/geel/rood vlak op mijn drukmeter...
TailwindNL schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:06:
Een aantal vragen voor de kenners hier over het starten met een ZWS/ZFS zwembad:
Gisteren mijn bad gevuld (4485 ltr intex 3.05x0.76 rond) met leiding water (Noord Brabant).

Tijdens het vullen 18 kg zout erin gekieperd (ik heb een Intex ZWS, de kleine voor 17k ltr.)

Bij het checken van de waardes krijg ik een rare waarde (via 3 verschillende tests gechecked, dus dat zou aardig moeten kloppen).

Zout: iets boven de 4k (op advies vanuit een andere vraag in deze topic meer zout erin gedaan dan de Intex instructie)

CL 0 (logisch...zws stond nog niet aan)
PH 7.2 (dikke prima volgens mij)
CYA 0
AL 200 (euh....deze snap ik niet)

Context: Ik zie bij verwijzingen over AL op internet dat deze mogelijk bijgesteld moet worden naar boven, want naar beneden komt eigenlijk niet voor (volgens mij bij toppy gelezen).

Bij poolcalculator krijg ik als advies om de PH te verlagen naar 7.0-7.2, maar hij zit al op 7.2.

In de tussentijd heb ik vanmiddag de ZWS aangezet, aangezien ik een algen uitbarsting wil voorkomen.
De opstart ziet er redelijk uit zoals vorig jaar....en dat ging niet goed met een groene invasie tot gevolg 8-).

Mijn vragen:
- Is het normaal dat de AL op 200 zit met een net gevuld bad? (en moet ik er iets aan doen? en zo ja, wat/waarmee?)
(ps. na het zwemmen van vandaag door de kinderen is de AL iets gedaald naar 180 bij een nieuwe meting in de avond, maar nog steeds erg hoog dus)
- Is het verlagen van de PH naar 7.0 de juiste volgende stap?
- Is het een probleem dat ik de ZWS al aan heb gezet?
- Aangezien ik alleen zout in het water heb gedaan, is de CYA 0 en dat zal zo blijven tenzij ik er iets in doe ("stabilizer" ?). Is dat een goede stap? (en in welke volgorde t.o.v. eventuele andere wijzigingen?)
- Andere tips?
- AL effe vergeten, zorg dat je pH in orde is en dan Chloor.
- Mag maar moet niet, hoe lager je pH hoe meer actief je chloor is. Maar ga zeker niet lager want dat geeft irritatie aan het lichaam.
- 24u het water circuleren zodat het goed kan oplossen, kan opzich geen kwaad maar als je foutmelding krijgt van je ZWS dat er te weinig zout in zit weer je dus waarom.
- Geen Cyaanzuur gebruiken, krijg je niet meer eruit behalve door je water te verversen.
- Gewoon lekker je ZWS aanzetten om chloor te produceren. Als je nu al groene alg hebt dan komt dat doordat er geen chloor in zit, echter zou dit niet mogen gebeuren na 1 dag tenzij je gelijk bent gaan zwemmen of bad de hele dag in de volle zon heeft gestaan...
maar geen nood, gewoon ZWS op turbo zetten zodat het 8x de normale tijd blijft lopen om je chloor op peil te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Die vraag begrijp ik niet, ik heb niet eens een groen/geel/rood vlak op mijn drukmeter...

[...]
Ja die heb ik dan weer wel.
0-0,5bar is wit, vanaf 0,5 bar is het groen.
(8m3/uur vat)

Het kan zomaar dat het afhankelijk is van vatmaat, dat wee tik zo even niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
Jazsie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:14:
- AL effe vergeten, zorg dat je pH in orde is en dan Chloor.
- Mag maar moet niet, hoe lager je pH hoe meer actief je chloor is. Maar ga zeker niet lager want dat geeft irritatie aan het lichaam.
- 24u het water circuleren zodat het goed kan oplossen, kan opzich geen kwaad maar als je foutmelding krijgt van je ZWS dat er te weinig zout in zit weer je dus waarom.
- Geen Cyaanzuur gebruiken, krijg je niet meer eruit behalve door je water te verversen.
- Gewoon lekker je ZWS aanzetten om chloor te produceren. Als je nu al groene alg hebt dan komt dat doordat er geen chloor in zit, echter zou dit niet mogen gebeuren na 1 dag tenzij je gelijk bent gaan zwemmen of bad de hele dag in de volle zon heeft gestaan...
maar geen nood, gewoon ZWS op turbo zetten zodat het 8x de normale tijd blijft lopen om je chloor op peil te brengen.
Helder. Ph is goed (7.2), zws staat aan. Morgenavond weer meten. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 16:30
paQ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:29:
Oh holy crap! :D

Dat ding is epic!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Hij meet kruislings het formaat van het bad en begint daarna.
In een bepaald patroon, 15 min lang de wanden, daarna gaat ie de bodem doen.

Ik KAN me voorstellen dat hij bij rechthoekige hoge opzetbaden moeite kan hebben met de wanden oprijden. Hij moet immers een stukje kleiner dan 90 graden. En rechthoekige baden hebben nogal de neiging om onderin behoorlijk naar buiten te komen.

Anyway, mijn Intex ZX300 kan op marktplaats :P
Er zaten ook 2 sponsjes in de plastic zak. Weet jij waarvoor die zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

STolsma schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Other than the obvious, nope :?

rare maat ook. Alsof ze specifiek ergens voor zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
paQ schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:47:
[...]

Ja die heb ik dan weer wel.
0-0,5bar is wit, vanaf 0,5 bar is het groen.
(8m3/uur vat)

Het kan zomaar dat het afhankelijk is van vatmaat, dat wee tik zo even niet.
Neen, klein of groot filtervat het water moet door je filter medium gaan. En hoe langzamer dit gaat des te beter je filter medium kan filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Neen, klein of groot filtervat het water moet door je filter medium gaan. En hoe langzamer dit gaat des te beter je filter medium kan filteren.
Dan kan ik me alleen nog voorstellen, dat een te lage flow het water in het bad zelf niet genoeg doet circuleren en algen (dus) de kans krijgen zich te nestelen. (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dat denk ik dus ook @paQ, alleen 2,5m3/u zou voldoende moeten zijn (kan het mis hebben) of zitten de inlaat/uitlaat niet tegenover elkaar maar dicht naast elkaar?

Je had niet toevallig te weinig chloor in je water >:) :P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:32:
Dat denk ik dus ook @paQ, alleen 2,5m3/u zou voldoende moeten zijn (kan het mis hebben) of zitten de inlaat/uitlaat niet tegenover elkaar maar dicht naast elkaar?

Je had niet toevallig te weinig chloor in je water >:) :P.
Waterconditie is helmaal on par :)
Water zelf was en is ook gewoon kraakhelder, juist de algen op de bodem dan.

Maar mijn toe- en afvoer zitten idd pal naast elkaar. Als het water glad is, en de pomp draait op 2000 rpm, zie je ook van die superkleine verstoringkjes in het oppervlak; het water circuleert (nu) over de hele oppervlakte. (en niet alleen die paar meter rond de toe- en afvoeren)

wat betreft chemicaliën:
ik doe doorgaans helemaal niets met mijn water, maar in dit geval is/was de anti alg turbo concentraat van BSI wel echt een aanrader. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 04-07-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Na een maand met een 2x3 Intex opblaaszwembad ben ik het wekelijks vervangen van het water wel zat. Ik ben aan het kijken naar een zelfde formaat opzetzwembad met pomp, maar in eerste instantie zal de pomp gewoon ergens in de tuin staan, moet ik dan bij regen de pomp binnenhalen of is het afschermen van de elektra voldoende?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

shoombak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:39:
Na een maand met een 2x3 Intex opblaaszwembad ben ik het wekelijks vervangen van het water wel zat. Ik ben aan het kijken naar een zelfde formaat opzetzwembad met pomp, maar in eerste instantie zal de pomp gewoon ergens in de tuin staan, moet ik dan bij regen de pomp binnenhalen of is het afschermen van de elektra voldoende?
Naar mijn weten is het voldoende als de stekker droog hangt, de rest mag nat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:03

Dennis1812

Amateur prutser

shoombak schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:39:
Kan je gewoon laten staan. Ik haal hem nooit naar binnen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

STolsma schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Hmm het lijken zelfklevende pads

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Weer een stapje verder. Vanwege de grootte van het bad en de ingelaste zitbank durfde ik het wel aan om de wanden met uitgegraven zand/klei weer dicht te storen. Heb er een aantal zakken cement doorheen gemengd. Is allemaal prima gegaan.

Bad ligt er momenteel zo bij.. Heb nog pijn in mijn handen van het scheppen.. Voor de verre lange zijde langs de schutting was echt veel werk..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RplScWG0FdwypT_oHI2vcm4-74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SbN5uKzRsneEpDZ5oPfigH2N.jpg?f=user_large

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 14:59
Wat is jullie ervaring? Zand, Glas of filterbollen?

Ik heb deze pomp gevuld met Intex filterbollen en heb het idee dat de filtercapaciteit niet zo groot is en ze snel verzadigd zijn.
Als ik algen van de bodem stofzuig komen ze soms meteen weer via de inlaat het zwembad in. Na een backwash gaat het een paar dagen goed, maar al gauw zijn ze weer verzadigd.

Zou zand of glas beter zijn?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13

-pollem-

Are you threatening me?

Blackouts schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:24:

Ik heb deze pomp gevuld met Intex filterbollen en heb het idee dat de filtercapaciteit niet zo groot is en ze snel verzadigd zijn.
Als ik algen van de bodem stofzuig komen ze soms meteen weer via de inlaat het zwembad in. Na een backwash gaat het een paar dagen goed, maar al gauw zijn ze weer verzadigd.

Ik heb 1 seizoen van die bollen gebruikt en was er ook niet heel enthousiast over. Met zand/glas betere ervaringen.

Hoe bevalt deze set verder qua geluid van de pomp? Heb hem ook staan maar nog niet gebruikt omdat de tuin binnenkort wordt verbouwd en het bad dus nog niet staat. Had een Intex zandfilterset maar die pomp (vooral de behuizing) maakte mij teveel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:09

Hier zijn ze ook snel verzadigd. Maar filteren naar mij mening wel goed. Verwissel ze wel wekelijks want dan zitten ze echt vol. Voordeel van de bollen volgens mij dat ook vetten en smeersels zoals zonnebrand eruit gehaald worden. Dat zie je ook wel als je de bollen vervangt.

Ik heb hier 2 setjes. Een schoon en andere in de pomp. Na weekje gaan de schone erin en vieze gooi ik in de wasmachine op 30 graden. Mag officieel niet maar werkt veel beter dan met de hand wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
@Highfive95 dat klinkt wel als veel gedoe. Elke week die dingen uitwassen.
Met glas en zand is een backwash genoeg toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STolsma
paQ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Maar waar moet je ze plakken? Ik heb het Toppy gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 05-07 20:23
Blackouts schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:00:
Klopt en een backwash doe ik normaliter maar een keer of 2 per zwemseizoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
m0nk schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:56:
Weer een stapje verder. Vanwege de grootte van het bad en de ingelaste zitbank durfde ik het wel aan om de wanden met uitgegraven zand/klei weer dicht te storen. Heb er een aantal zakken cement doorheen gemengd. Is allemaal prima gegaan.

Bad ligt er momenteel zo bij.. Heb nog pijn in mijn handen van het scheppen.. Voor de verre lange zijde langs de schutting was echt veel werk..

[Afbeelding]
Lekker bezig !

Beiden zijn beter, zou zelf gewoon voor glas gaan.
Blackouts schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:00:
En daarom glas erin zitten, backwash is afhankelijk van het gebruik van je zwembad en hoe vies deze wordt maar zeker niet iedere week.

In mijn geval is 1x op het einde van seizoen voldoende :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
-pollem- schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Ik heb 1 seizoen van die bollen gebruikt en was er ook niet heel enthousiast over. Met zand/glas betere ervaringen.

Hoe bevalt deze set verder qua geluid van de pomp? Heb hem ook staan maar nog niet gebruikt omdat de tuin binnenkort wordt verbouwd en het bad dus nog niet staat. Had een Intex zandfilterset maar die pomp (vooral de behuizing) maakte mij teveel herrie.
Geluid valt me ietwat tegen, maar mijn vorige pomp was een intex cartridge flut pompje. Geluid hoor je, maar is niet zo storend dat ik denk dat de buren er last van hebben. M'n broer heeft de (volgens mij) kleinste intex zandfilterpomp en die is stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-07 11:26
HellBeast schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:12:
Ik blijf maar pech hebben met de ZFP. Op basis van een aantal positieve opmerkingen heb ik de Pentair Azure 6m3 set gekocht bij Toppy.
[...]
Wat is het typenummer van de pomp die jij hebt ontvangen bij de set? Ik heb namelijk een FFL051 gehad. Oftewel het verkeerde type. Daarnaast is de pomp ook nog eens zonder RCD stekker (die er wel bij zou moeten zitten). Oftewel de pomp verbruikt meer stroom (50% meer zelfs, dat is niet echt weinig als je hem de halve dag aan moet hebben staan) en heeft niet een RCD stekker waar ik dus wel op basis van de foto's en omschrijving van uit ging. Heeft die van jou wel een RCD stekker?

Toppy zegt in ieder geval dat de pomp in deze batch "zwaarder is uitgevoerd". En dat bijvoorbeeld een https://www.toppy.nl/product/2719/zandfilterset-fsf-400.html ook geleverd wordt met een 0,37kw pomp. Het klinkt bijna als een goed idee om de pentair dan om te wisselen voor de FSF400 aangezien dat 50 euro scheelt voor een losse RCD stekker en 100 euro op de productprijs |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 18:44

HellBeast

Oh My GoT!

daboemann schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Wat is het typenummer van de pomp die jij hebt ontvangen bij de set? Ik heb namelijk een FFL051 gehad. Oftewel het verkeerde type. Daarnaast is de pomp ook nog eens zonder RCD stekker (die er wel bij zou moeten zitten). Oftewel de pomp verbruikt meer stroom (50% meer zelfs, dat is niet echt weinig als je hem de halve dag aan moet hebben staan) en heeft niet een RCD stekker waar ik dus wel op basis van de foto's en omschrijving van uit ging. Heeft die van jou wel een RCD stekker?

Toppy zegt in ieder geval dat de pomp in deze batch "zwaarder is uitgevoerd". En dat bijvoorbeeld een https://www.toppy.nl/product/2719/zandfilterset-fsf-400.html ook geleverd wordt met een 0,37kw pomp. Het klinkt bijna als een goed idee om de pentair dan om te wisselen voor de FSF400 aangezien dat 50 euro scheelt voor een losse RCD stekker en 100 euro op de productprijs |:(
Ik heb het zelfde model geleverd gekregen en hij is inmiddels weer retour. Dat ging hem niet worden.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Laatst online: 05-07 11:26
HellBeast schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:23:
[...]
Ik heb het zelfde model geleverd gekregen en hij is inmiddels weer retour. Dat ging hem niet worden.
Bedankt. Het lijkt wel of Pentair recent iets in het model gewijzigd heeft. Bijvoorbeeld de pomp van @jeeedeee (2,5 maand geleden?) had nog wel een RCD stekker en zoals je zelf ook al uit het filmpje concludeerde lijkt zijn krachtigere pomp een stuk stiller.

Voor welke set ben je nu gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

daboemann schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Bedankt. Het lijkt wel of Pentair recent iets in het model gewijzigd heeft. Bijvoorbeeld de pomp van @jeeedeee (2,5 maand geleden?) had nog wel een RCD stekker en zoals je zelf ook al uit het filmpje concludeerde lijkt zijn krachtigere pomp een stuk stiller.

Voor welke set ben je nu gegaan?
EXIT heeft de ZFP die bij het opzetbad kwam vervangen. Die is iets stiller dan de eerste die ik geleverd heb gekregen. Ik heb een opbergbox besteld en isolatiemateriaal. Daar gaat de pomp in en dan is het verder wat het is. Het apparaat doet 3m3/u. Dus dan maar wat langer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ander optie was een frequentie regelaar. Kost inderdaad wel wat meer bij aankoop wat je weer terug verdiend door de veel lagere stroomkosten en je pomp is daarmee wel echt stil...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0nk
  • Nu online

m0nk

16-09-2003 15.15

Jazsie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:44:
Ander optie was een frequentie regelaar. Kost inderdaad wel wat meer bij aankoop wat je weer terug verdiend door de veel lagere stroomkosten en je pomp is daarmee wel echt stil...
Die heb ik ook aan mijn FFL071 gelukkig. Op vol vermogen schiet het water ongeveer door mijn huis de straat op :+ en vebruikt de pomp zo'n 650w. Met die frequentieregelaar heb ik hem nu op 1200 toeren draaien en is het verbruik zo'n 55/60w.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07 21:10
Ik heb een Intex zandfilterpomp 4 m3/h. Deze heb ik vorig jaar zo ingesteld dat hij elke dag 4 uur draait. Echter kan ik de pomp niet meer bedienen met de 3 knoppen. Het lukt me niet om de pomp te ontgrendelen. Ik kan de timer instellingen niet wijzigen maar ook de pomp niet in en uitschakelen met de knop. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
lochtejans schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:25:
Ik heb een Intex zandfilterpomp 4 m3/h. Deze heb ik vorig jaar zo ingesteld dat hij elke dag 4 uur draait. Echter kan ik de pomp niet meer bedienen met de 3 knoppen. Het lukt me niet om de pomp te ontgrendelen. Ik kan de timer instellingen niet wijzigen maar ook de pomp niet in en uitschakelen met de knop. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Ja garantie aanvraag bij Intex. Ik heb precies hetzelfde gehad met die pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Paar vraagjes, ik heb een ronde Intex 488 zwembad staan met Intex 6m3 zandfilterpomp met glas erin.
Doe regelmatig backwash en rinse. De druk is vrij laag, hij staat op 0,3 bar.
Er zitten geen verstoppingen in de slangen, het opvangfilter voor de pomp is schoon en de slangen zijn relatief kort. Hij pompt wel aardig rond maar zou de druk niet hoger moeten zijn?

Hoe kun je het beste een stofzuiger aansluiten? Ik heb zo'n Interline driehoek aangesloten met slang op de filter-afvoer van het zwembad op stand filteren. Werkt wel maar zit niet heel veel zuigkracht op.
Moet dat anders?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rectifier78 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:20:
Paar vraagjes, ik heb een ronde Intex 488 zwembad staan met Intex 6m3 zandfilterpomp met glas erin.
Er zitten geen verstoppingen in de slangen, het opvangfilter voor de pomp is schoon en de slangen zijn relatief kort. Hij pompt wel aardig rond maar zou de druk niet hoger moeten zijn?

Hoe kun je het beste een stofzuiger aansluiten? Ik heb zo'n Interline driehoek aangesloten met slang op de filter-afvoer van het zwembad op stand filteren. Werkt wel maar zit niet heel veel zuigkracht op.
Moet dat anders?

Alvast dank.
Ik zou een elektrische zuiger kopen

https://www.toppy.nl/prod...en-zwembadstofzuiger.html

Werkt perfect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STolsma
paQ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Vanuit de Aiper 1500 handleiding (is dezelfde robot) blijkt dat het floating blocks zijn. Je kan ze gebruiken als de robot moeite heeft met klimmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01Rt7Ptd3ORnmOX1B854eaKR7IM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/McnTkcwt5q5hix4F3SlZMYl2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rectifier78 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:20:

Moet dat anders?

Alvast dank.
Hoeveel glas heb je erin zitten? Druk hoef niet perse hoger te zijn.

Als je circulatie stand (om te testen) gebruikt, heb je dan meer "zuigkracht"?

Zelf heb ik de Intex elekrische stofzuiger, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

STolsma schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Vanuit de Aiper 1500 handleiding (is dezelfde robot) blijkt dat het floating blocks zijn. Je kan ze gebruiken als de robot moeite heeft met klimmen:

[Afbeelding]
Goed gevonden!

Dan kan de waarschuwing ook van Toppy site lijkt me. Wel raar dat ze dit zelf niet wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
paQ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:10:
[...]

Goed gevonden!

Dan kan de waarschuwing ook van Toppy site lijkt me. Wel raar dat ze dit zelf niet wisten.
O ik heb geen waarschuwing gezien op de site. Vraag staat nog wel open bij Toppy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

STolsma schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:59:
[...]

O ik heb geen waarschuwing gezien op de site. Vraag staat nog wel open bij Toppy
Niet geschikt voor opzetzwembaden en zwembaden met gladde oppervlaktes zoals polyester en mozaïektegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@jazsie, Kun je mij aangeven wat die "sondehouder" voor type is. En werkt dat een beetje lekvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
@medu80:
Geen idee, er staat niets op. Deze zat bij mijn doseersysteem.

Werkt verder wel perfect, 2x sondes + 1x DS18B20 temp sensor in mijn geval.
Zit rubbers in, geheel lekvrij.

Mocht je eentje zoeken:
>> http://poolservices.wfsho..._en_redox_met_filter.html

Of zelfbouwen met PVC buis als je helemaal goedkoop wilt :).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:57

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik bezig met de laatste fase. Bankjes zijn gemetseld. (foto was alleen de rechter gemaakt) De linkerkant heeft geen trapje. Maar je kan dan wel makkelijk aan die kant eruit. En zo kan je met meerdere personen chillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehr1RzGMoxZNHZZourrxB5_ZCHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ageHBheKMgfFu6CAoUlX21Ev.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekend afsmeren met cemfast. En de wand van de schuur ook meteen lijmen met steenstrips.

De levering van de antracieten golfplaten schutting (uit 1 stuk) is helaas niet gelukt voor de bouwvak. Ik moe dus tegen die oude en vergane schutting aan blijven kijken voorlopig.

Zwembadverf van Holdbar is ook binnen. Volgende week ga ik verven. Ik heb semigloss genomen zodat ik anti slip kon kiezen. verf moet 7-14 dagen drogen. met mooie weer op komt schat ik 7 dagen. Zwembadranden zijn ook besteld. Buitenkant bad wordt wit.

Ik was plan een Hayward aquarite low salt 16 te kopen bij een van de de Nederlandse sites, zie ik net dat de van €1250,- naar €1550,- is gestegen.

Toch even ge-shopped en van [Mercapool (spaans) op ebay een Hayward Aquarite low salt 8 gevonden voor €925,- incl. verzending. Volgends de specs heeft deze dezelfde functies als de nederlandse advanced. Aansturing pomp, verlichting en afdekking kan hij ook. Hij is zwart ipv wit en helaas hadden ze geen RX sensor te koop. Die koop ik wel los van een Nederlandse site. Wel een risico ivm garantieafhandeling maar voor zo een groot prijs verschil kon ik t niet laten.

Afbeeldingslocatie: https://www.mercapool.de/296-large_default/aquarit-chlorinator-mit-niedrigem-salzgehalt.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Zuluman op 07-07-2022 14:22 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Hoeveel druk moet er eigenlijk op de outlet van de pomp staan? Ik heb een 3x2x0,75 bad met een simpele Intex filterpomp 2271 liter/uur. In eerste instantie vond ik de druk al niet gigantisch, maar nu ik er een Solar Bol tussen heb gezet is de stroming vrij minimaal. Is de pomp te zwak, of is een zwakke stroming ook genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Laatst online: 04-07 12:12
Ik kwam laatst een zwembad tegen die geen skimmers heeft. Op de bodem had dit bad een soort van rij met kleppen waaronder het water vandaag wordt gezogen, hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
shoombak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:06:
Hoeveel druk moet er eigenlijk op de outlet van de pomp staan? Ik heb een 3x2x0,75 bad met een simpele Intex filterpomp 2271 liter/uur. In eerste instantie vond ik de druk al niet gigantisch, maar nu ik er een Solar Bol tussen heb gezet is de stroming vrij minimaal. Is de pomp te zwak, of is een zwakke stroming ook genoeg?
Cartridge pompen zijn niet krachtig, wat is minimaal? Als je bad warm wordt en je water blijft schoon dan is het toch prima?
geldermalsen schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:49:
Ik kwam laatst een zwembad tegen die geen skimmers heeft. Op de bodem had dit bad een soort van rij met kleppen waaronder het water vandaag wordt gezogen, hebben jullie hier ervaring mee?
En hoe haal je het drijvend vuil weg? Geef mij maar een skimmer of als je mooi wilt doen een overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 17:12
shoombak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:06:
Ik had een aantal jaar geleden zo'n intex solar mat die de waterflow van diezelfde pomp ook flink verminderde, bij mij resulteerde dat na een tijdje toch in een troebel bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

geldermalsen schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:49:
Ik heb voor mijn bad 3,2m x 1,85m netto voor een lage wandafzuiging gekozen omdat een skimmer niet kon vanwege het ontwerp. Ik heb bewust niet een bodemafzuiging genomen omdat dat lastiger is te maken enlastig is te herstellen.

Ik ga wel een skimmer functie maken. Ik heb gekozen voor een infinitierand over het zwembadraam wat ik 5cm lager heb gemaakt dan het bad. Onder het raam heb ik een goot die het water in een 500l ondergrondse opslagvat laat lopen en van daar naar de pomp gaat. De overflow functionaliteit is was lastig te maken en doe ik later.

Een skimmer is voor het drijvende vuil. Nu hebben wij geen bomen in de tuin en vlt drijvend vuil enorm mee. Mijn intex bad wat ik voorheen daar had staan was 3x2m en had ook geen skimmer. Af en toe met het schepnet was voldoende. Stofzuigen moet wel vaker. Vooral bij veel gebruik. Een skimmer is voor kleine baden / plunge baden echt geen must en je kan best zonder.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 05-07 20:23
Zuluman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:07:
[...]

Ik heb voor mijn bad 3,2m x 1,85m netto voor een lage wandafzuiging gekozen omdat een skimmer niet kon vanwege het ontwerp. Ik heb bewust niet een bodemafzuiging genomen omdat dat lastiger is te maken enlastig is te herstellen.

Ik ga wel een skimmer functie maken. Ik heb gekozen voor een infinitierand over het zwembadraam wat ik 5cm lager heb gemaakt dan het bad. Onder het raam heb ik een goot die het water in een 500l ondergrondse opslagvat laat lopen en van daar naar de pomp gaat. De overflow functionaliteit is was lastig te maken en doe ik later.

Een skimmer is voor het drijvende vuil. Nu hebben wij geen bomen in de tuin en vlt drijvend vuil enorm mee. Mijn intex bad wat ik voorheen daar had staan was 3x2m en had ook geen skimmer. Af en toe met het schepnet was voldoende. Stofzuigen moet wel vaker. Vooral bij veel gebruik. Een skimmer is voor kleine baden / plunge baden echt geen must en je kan best zonder.
Skimmer vangt wel veel zonndebrand op maar dat is inderdaad voor de wat grotere zwembaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:51
@Zuluman Ik weet niet welke kleur verf je gaat gebruiken in je bad maar ik heb alles wit en begin toch last te krijgen van een smerige gele/bruine waterlijn op de zijkanten (ik heb trouwens gewoon een skimmer :)). Waarschijnlijk toch drijvend vuil i.c.m. zonnebrand ofzo.

Met een beetje boenen kreeg ik het niet zomaar schoon (zonder bang te zijn om de verf van de stuc af te schuren). Met een beetje dasty op een sponsje heb ik het enigszins lichter gekregen maar een lichtgele rand blijft nu nog steeds over. Bovendien lijkt het me niet verstandig om met dasty aan de gang te blijven in zwemwater :p

Ben me dus nog een beetje aan het beraden wat te doen want op het tempo waarop dit vies wordt moet ik elk jaar de waterrand opnieuw gaan schilderen.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Luc S schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:45:
@Zuluman Ik weet niet welke kleur verf je gaat gebruiken in je bad maar ik heb alles wit en begin toch last te krijgen van een smerige gele/bruine waterlijn op de zijkanten (ik heb trouwens gewoon een skimmer :)). Waarschijnlijk toch drijvend vuil i.c.m. zonnebrand ofzo.

Met een beetje boenen kreeg ik het niet zomaar schoon (zonder bang te zijn om de verf van de stuc af te schuren). Met een beetje dasty op een sponsje heb ik het enigszins lichter gekregen maar een lichtgele rand blijft nu nog steeds over. Bovendien lijkt het me niet verstandig om met dasty aan de gang te blijven in zwemwater :p

Ben me dus nog een beetje aan het beraden wat te doen want op het tempo waarop dit vies wordt moet ik elk jaar de waterrand opnieuw gaan schilderen.
Ik heb hemelsblauw genomen voor in het bad. En welk merk heb jij gebruikt? Ik heb Holdbar PU. Dat is op waterbasis Eerst een primer laag, dan 2 lagen verf op kleur en dan een topcoat zijdeglans met anti slip. Dit is een van de betere PU lakken. Ik heb bewust geen chloorrubber verf of epoxy genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Luc S schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:45:

Ik gebruik zwembadrand reiniger. Deze doet het goed, schuimt bijna niet en is na 5 minuten niet meer te zien in het bad. Soms laat ik het inwerken op een deel en dan haal ik het er zo af met een borstel en gele spons. Niet de schuurkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Laatst online: 04-07 12:12
Zuluman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 18:07:
[...]

Dankje, het ging over een permanent zwembad.
Vond het er vreemd uit zien met van die kleppen in de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:51
@Zuluman Ik heb chloorrubber verf gekozen. De andere vond ik in ons geval te bewerkelijk. Mede omdat we wit wilde en ik er vanuit ga dat ik dus toch elke paar jaar opnieuw moet schilderen. Dan ben ik klaar met 1 laag nieuwe verf. Maar dit gaat wel erg snel :p

@medu80 Thanks, die tip ga ik eens proberen! Wist niet eens dat het een ding was :9

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennispz
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-07-2022
Hallo allen, even een spoed probleem. Vandaag intex zwembad voor het 2de jaar in elkaar gezet icm weau mini inverter warmtepomp, jaartje terug bij toppy gekocht (die met irritante hoge toon). Alles aangesloten en bad vullen maar.

Als ik voorzichtig aan het water voel terwijl de mini inverter in stopcontact zit (maakt niet uit of ie aanstaat of op 'off') dan voel ik spanning. Geen fijn gevoel. Ook als ik de schroeven op de behuizing raak voel ik stroom/spanning. Is dit normaal? Wat zoi het kunnen zijn? Test schakelaar werk volgens mij wel goed, na het drukken van de test knop gaat alles uit en kan ik het apparaat resetten. Ideetje iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Meen dat dit verschijnsel hier ook is voorgekomen bij medetweakers met de zelfde warmtepomp.
Volgens mij had @paQ dat maar weet niet meer zeker.

Neem aan dat alles goed geaard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennispz
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-07-2022
@Jazsie
Yes, aangeloten op geaard stopcontact in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Je kan dan alleen nog je aarding testen (met een tester), maar ik heb hem er om teruggestuurd en iets anders gekocht.
Ook op andere stopcontacten deed ie dat.
Zelf nog een tester gekocht als sanity check. Aarding in orde. (Wp dus niet)

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 08-07-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 17:07
@Dennispz ik zou contact opnemen met Toppy, voor zover mijn ervaring gaan ze goed om met garantie en retouren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Misschien heeft ie mijn oude wel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:54:
Misschien heeft ie mijn oude wel :')
Zou me niks verbazen, uit mijn Toppy solar bol kwam ook water zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

shoombak schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:55:
[...]

Zou me niks verbazen, uit mijn Toppy solar bol kwam ook water zetten
Als het wel een nieuwe is, is het eigenlijk net zo erg.
Het huismerk is niet je van het gebleken. (zal een lekkere marge op zitten verwacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Luc S schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:18:
@Zuluman Ik heb chloorrubber verf gekozen. De andere vond ik in ons geval te bewerkelijk. Mede omdat we wit wilde en ik er vanuit ga dat ik dus toch elke paar jaar opnieuw moet schilderen. Dan ben ik klaar met 1 laag nieuwe verf. Maar dit gaat wel erg snel :p

@medu80 Thanks, die tip ga ik eens proberen! Wist niet eens dat het een ding was :9
Ik ben niet 100% zeker, maar hoogstwaarschijnlijk is het kalk(afzetting).
Met de boot had ik ook altijd hetzelfde. Daar was vrij agressieve reiniger voor te krijgen (Van Starbrite), dan droop het er zo weer af. Mooi wit!.... Alleen 3 weken later was alles weer evengoed geel.
Niet alle boten hebben het, maar als je het hebt, blijf je het houden. Heeft ongetwijfeld iets met het oppervlak te maken waar het zich al dan niet aan kan hechten. Het effect heet een 'snor' overigens.

Misschien is dit dus wel een gevolg van een zoutwater bad...?
Het kalk uit het zout komt op de waterlijn in aanraking met zuurstof, en zet zich precies daar af.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 08-07-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Mijn zwembad is inmiddels ook groen. Heb de bekende stappen genomen met alles te meten. PH zit op de 7.38. Daarna een chloorshock gedaan en met een borstel gepoetst, maar dat leek niet goed te helpen. Daarna vlokfix erin gedaan. De druk op mijn pomp werd vrij hoog, dus heb ik een backwash gedaan. Kwam veel prut uit. Daarna was de pomp weer op normale druk. De pomp (3m2/u, bad is 11m3) draait nu 24 uur per dag. Volgens de vele websites met advies moet je nu geduld hebben dat alle dode alg wordt gefilterd.

Mijn vrouw heeft er geen vertrouwen in en zegt: Bad leeg en opnieuw beginnen. Ik ben nu aan het twijfelen wat slim is. Baal er wel van dat ik het water niet goed krijg. Zeker ook omdat het weer volgende week goed wordt om te zwemmen, wat nu op dit moment geen optie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MZ8lhASJixj2zu7eSiUixqr_0E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XShwtU8wHyC7tyIztCindveF.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door HellBeast op 08-07-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

HellBeast schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:39:
Mijn zwembad is inmiddels ook groen. Heb de bekende stappen genomen met alles te meten. PH zit op de 7.38. Daarna een chloorshock gedaan en met een borstel gepoetst, maar dat leek niet goed te helpen. Daarna vlokfix erin gedaan. De druk op mijn pomp werd vrij hoog, dus heb ik een backwash gedaan. Kwam veel prut uit. Daarna was de pomp weer op normale druk. De pomp (3m2/u, bad is 11m3) draait nu 24 uur per dag. Volgens de vele websites met advies moet je nu geduld hebben dat alle dode alg wordt gefilterd.

Mijn vrouw heeft er geen vertrouwen in en zegt: Bad leeg en opnieuw beginnen. Ik ben nu aan het twijfelen wat slim is. Baal er wel van dat ik het water niet goed krijg. Zeker ook omdat het weer volgende week goed wordt om te zwemmen, wat nu op dit moment geen optie is.

[Afbeelding]
Hoeveel water is het? 11
Alles onder de 10m3 (11 ook) zou ik gewoon afvoeren en opnieuw beginnen. (dat is goedkoper dat vlokprut en weet ik veel wat)
Jammer dat je die kosten dus reeds hebt gemaakt. de chloorshock, vlokmiddel, frustratie

Als je het risico niet wilt nemen kwa temperatuur enz, dit spul werkt serieus goed:
https://www.gamma.nl/asso...roen-alg-300-ml/p/B118482
Denk dat je morgenochtend helder water hebt.
en: blijven filteren!
+ backwash + rinse, repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Bedankt voor je tip. Ik ga dat spul proberen. Mocht het niet snel rechttrekken, dan water er weer uit. Wat een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

HellBeast schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:10:
Bedankt voor je tip. Ik ga dat spul proberen. Mocht het niet snel rechttrekken, dan water er weer uit. Wat een gedoe.
meters maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 14:26

[Afbeelding]
Heb je wel licht-dichte afdekking? Ik kreeg zelf mijn opzet-zwembad pas echt alg-vrij zodra ik volledig donkere afdekking er over heen legde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

ocmer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Heb je wel licht-dichte afdekking? Ik kreeg zelf mijn opzet-zwembad pas echt alg-vrij zodra ik volledig donkere afdekking er over heen legde.
Ja, dat heb ik. Behalve tijdens een chloorshock, dan moet het afdekzijl eraf blijven een nachtje, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

HellBeast schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Ja, dat heb ik. Behalve tijdens een chloorshock, dan moet het afdekzijl eraf blijven een nachtje, toch?
in de nacht schijnt de zon niet

Althans niet in Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

[Afbeelding]
Zorgen dat je pH 7,2 is. Chloorshock toevoegen, te veel is niet erg want je gaat er nu toch niet in zwemmen.
Blijven filteren en je zal zien dat je water na 1-2 dagen steeds minder groen is. Algen op de bodem opzuigen en inderdaad indien nodig een backwash. Heb je geen zuiger dan werkt de tuinslangmethode aardig goed hiervoor :).

Vlokmiddel en die zooi is eigenlijk niet nodig, kost je meer dan het bad leegpompen en opnieuw vullen (ookal ben ik daar geen voorstander van ivm water schaarste).

Groen = te weinig vrije chloor, simpel.
HellBeast schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:37:
[...]

Kan gewoon erop blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

paQ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:45:
[...]

in de nacht schijnt de zon niet

Althans niet in Nederland
Meestal begin ik de chloorshock al wanneer de zon nog schijnt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

HellBeast schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:10:
Zie je al verschil? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

paQ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:56:
[...]

Zie je al verschil? :P
Ik ben nog aan het werk. Maar mijn vrouw heeft het inmiddels al wel even opgehaald. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zonde geld, was echt niet nodig geweest @HellBeast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Jazsie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:56:
Zonde geld, was echt niet nodig geweest @HellBeast !
Als ik het nu opnieuw vul met leidingwater, dan kunnen mijn kinderen sowieso een hele tijd niet zwemmen, omdat het water te koud is. Vandaar dat ik hoop dat het hiermee (versnelt) goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:49
Vraag. Wij hebben een 3x2 zwembad die we verwarmen met deze solarmat: https://www.bol.com/nl/nl...2tIgvGEAQYASABEgLaxPD_BwE en zijn voornemens om de solarmat op ons schuurtje (3m hoog) te leggen, zodat deze continu zon krijgt en bovendien niet in de weg ligt. De pomp die wij gebruiken is deze: https://www.deboerdrachte...3H0g3qEAQYAiABEgIXq_D_BwE.

Wij vinden het zonde om te investeren in nieuwe slangen om er vervolgens achter te komen dat het in deze configuratie niet zal werken. Mijn vraag is dan ook of een dergelijke pomp krachtig genoeg is om de solarmat van water te voorzien, als deze op de schuur ligt?

[ Voor 13% gewijzigd door bazzemans op 08-07-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
HellBeast schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Als ik het nu opnieuw vul met leidingwater, dan kunnen mijn kinderen sowieso een hele tijd niet zwemmen, omdat het water te koud is. Vandaar dat ik hoop dat het hiermee (versnelt) goed gaat.
Gewoon pH 7,2 en chloorshock is voldoende zonder water te verversen..... heb je dat spul nog steeds niet nodig :).
bazzemans schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:51:
Vraag. Wij hebben een 3x2 zwembad die we verwarmen met deze solarmat: https://www.bol.com/nl/nl...2tIgvGEAQYASABEgLaxPD_BwE en zijn voornemens om de solarmat op ons schuurtje (3m hoog) te leggen, zodat deze continu zon krijgt en bovendien niet in de weg ligt. De pomp die wij gebruiken is deze: https://www.deboerdrachte...3H0g3qEAQYAiABEgIXq_D_BwE.

Wij vinden het zonde om te investeren in nieuwe slangen om er vervolgens achter te komen dat het in deze configuratie niet zal werken. Mijn vraag is dan ook of een dergelijke pomp krachtig genoeg is om de solarmat van water te voorzien, als deze op de schuur ligt?
Gaat niet werken, max opvoerhoogte van deze pomp is 1m.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:49
Jazsie schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:26:

[...]

Gaat niet werken, max opvoerhoogte van deze pomp is 1m.
Duidelijk, dan dus afwegen om de pomp te vervangen of het plan laten varen. Dank!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

@paQ erg bedankt voor de tip. Het water is van goor groen naar kraakhelder blauw gegaan in 1 nacht. Wel 3 x een backwash gedaan. Heel erg blij. Laat die zon maar komen!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7vDES-OF__ytlnXtvplHAQ5kCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl6WO87Ogdg6RjHqasFf77S3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: een vergelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTT_lv9-JApnRRnr5U7Y7od-ZQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TO74gZQZqupR9pzTYW0H9mNB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door HellBeast op 09-07-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Hahah :D
Holy crap

Hoeveel heb je nou gebruikt?
90ml ofzo?

[ Voor 53% gewijzigd door paQ op 09-07-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

paQ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 10:21:
Hahah :D
Holy crap

Hoeveel heb je nou gebruikt?
90ml ofzo?
Ongeveer 120ml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

voor de zekerheid :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik blijf het zeggen; pH op 7,2 en chloorshock was voldoende geweest.
Infeite is dat spul gewoon extra dosis chloor...

Maar het water is weer helder, daar gaat het om ;).

Wat hebben we er van geleerd?
Hopelijk niet dat je nu dit spul blijvend moet kopen maar gewoon je chloor niveau op peil moet houden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Jazsie schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:11:

Maar het water is weer helder, daar gaat het om ;).

Wat hebben we er van geleerd?
Hopelijk niet dat je nu dit spul blijvend moet kopen maar gewoon je chloor niveau op peil moet houden :+.
Waarschijnlijk het afdekzeil ook te lang eraf gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Jazsie schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:11:
ik weet niet wat het is, het ruikt zeer zeker niet naar chloor. Eerder wat zoetig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HellBeast schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:19:
[...]
Waarschijnlijk het afdekzeil ook te lang eraf gelaten.
Dat is ook funest voor je chloor idd... extra chloor deze momenten is zeker geen slecht idee (uiteraard water meten).
paQ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:02:
[...]
ik weet niet wat het is, het ruikt zeer zeker niet naar chloor. Eerder wat zoetig.
Klopt, anders samengesteld maar heeft het zelfde effect als chloor... verder ook geen idee hoor wat het precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaRaider
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-05-2023
Goedendag, hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien.

Ik heb een Splash-X zandfilterset | 3 m³/u
met
Blue Bay solarverwarming op statief | Curve
Op een opzetzwembad van 4.5 x2.2 mtr
Strak naast de schuur staan.
Solarverwarming ligt op het platte schuurdak, precies 2.5mtr hoog.

Vorig jaar had ik de pomp aangeschaft, helaas door omstandigheden toen nog geen solarverwarming.
Nu die dus aangeschaft en volgens de verkoper (vorig jaar uitgerold wat de bedoeling was)
Die gaf aan dat de pomp dat makkelijk aan zou moeten kunnen.

Nu gaat dat blijkbaar niet of ik die iets fout.
Kunnen jullie mij helpen met advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

NovaRaider schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:48:
Goedendag, hopelijk kunnen jullie mij van goed advies voorzien.

Ik heb een Splash-X zandfilterset | 3 m³/u
met
Blue Bay solarverwarming op statief | Curve
Op een opzetzwembad van 4.5 x2.2 mtr
Strak naast de schuur staan.
Solarverwarming ligt op het platte schuurdak, precies 2.5mtr hoog.

Vorig jaar had ik de pomp aangeschaft, helaas door omstandigheden toen nog geen solarverwarming.
Nu die dus aangeschaft en volgens de verkoper (vorig jaar uitgerold wat de bedoeling was)
Die gaf aan dat de pomp dat makkelijk aan zou moeten kunnen.

Nu gaat dat blijkbaar niet of ik die iets fout.
Kunnen jullie mij helpen met advies?
Staat er in de handleiding een maximale opvoerhoogte?

Pagina: 1 ... 109 ... 181 Laatste