Een aantal vragen voor de kenners hier over het starten met een ZWS/ZFS zwembad:
Gisteren mijn bad gevuld (4485 ltr intex 3.05x0.76 rond) met leiding water (Noord Brabant).
Tijdens het vullen 18 kg zout erin gekieperd (ik heb een Intex ZWS, de kleine voor 17k ltr.)
Bij het checken van de waardes krijg ik een rare waarde (via 3 verschillende tests gechecked, dus dat zou aardig moeten kloppen).
Zout: iets boven de 4k (op advies vanuit een andere vraag in deze topic meer zout erin gedaan dan de Intex instructie)
CL 0 (logisch...zws stond nog niet aan)
PH 7.2 (dikke prima volgens mij)
CYA 0
AL 200 (euh....deze snap ik niet)
Context: Ik zie bij verwijzingen over AL op internet dat deze mogelijk bijgesteld moet worden naar boven, want naar beneden komt eigenlijk niet voor (volgens mij bij toppy gelezen).
Bij poolcalculator krijg ik als advies om de PH te verlagen naar 7.0-7.2, maar hij zit al op 7.2.
In de tussentijd heb ik vanmiddag de ZWS aangezet, aangezien ik een algen uitbarsting wil voorkomen.
De opstart ziet er redelijk uit zoals vorig jaar....en dat ging niet goed met een groene invasie tot gevolg

.
Mijn vragen:
- Is het normaal dat de AL op 200 zit met een net gevuld bad? (en moet ik er iets aan doen? en zo ja, wat/waarmee?)
(ps. na het zwemmen van vandaag door de kinderen is de AL iets gedaald naar 180 bij een nieuwe meting in de avond, maar nog steeds erg hoog dus)
- Is het verlagen van de PH naar 7.0 de juiste volgende stap?
- Is het een probleem dat ik de ZWS al aan heb gezet?
- Aangezien ik alleen zout in het water heb gedaan, is de CYA 0 en dat zal zo blijven tenzij ik er iets in doe ("stabilizer" ?). Is dat een goede stap? (en in welke volgorde t.o.v. eventuele andere wijzigingen?)
- Andere tips?