pH mag iets lager (7.2 pH) maar dat zou niet de oorzaak moeten zijn.
Denk toch dat het de hardheid is van je water, wellicht effe checken hoeveel die is in jouw omgeving.
Wist overigens niet dat je Intex zoutcel kon vervangen behalve onder garantie, weer wat geleerd

.
daboemann schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:07:
Nou ik ben inmiddels ook helemaal los gegaan! Go big or go home of zoiets is het toch? Heb nu het nu volgende besteld:
- Pentair 6m3 pomp
- Intex QS500 zoutsysteem (zodat er in ieder geval een 38mm aansluiting op zit)
- Fairland Full Inverter warmtepomp 6,5kw (IPHCR15)
- 38mm aansluitset
- Skimmer
- Watertester van Aliexpress
Durfde het uiteindelijk toch niet aan om een Poolex uit Frankrijk te bestellen i.v.m. garantieafhandeling mocht er wat mee zijn. De Fairland is nu in de aanbieding bij Toppy + een gratis bypass kit, dus het verschil met een Poolex uit Frankrijk viel me mee (op het totaalbedrag) en volgens mij is de Fairland kwalitatief net iets beter.
Ik zit ook nog heel sterk er aan te denken om ook zo'n frequentieregelaar te halen, hij is nu in ieder geval 50 euro goedkoper. Het idee van alles automatiseren bevalt me wel, leuk projectje om er bij te maken in homeassistent.
Moet ook nog kijken voor een accustofzuiger / schoonmaakset en hoe ik alles aan ga sluiten. De pomp ga ik denk ik toch achter in onze berging zetten en de warmtepomp op het dak van de berging. Ik zou dan een vaste 50mm PVC verbinding kunnen maken aan de buitenkant van de berging tussen de warmtepomp en het filter en zoutwatersysteem. Alleen ik weet niet of ik dan ook een 50mm PVC aan wil leggen naar het opzetbadje. Het opzetbad gaat buiten het seizoen in de berging en dan staat er weer een trampoline. De rest van de installatie blijft wel gewoon staat in de berging om te overwinteren. Om dan met die PVC buizen te zitten in de tuin zie ik ook niet helemaal zitten. Dus ik heb toch nog een aantal vragen:
- Wat voor koppeling heb je nodig om van een intex 38mm (aansluitset en zoutwatersysteem) naar 50mm PVC te gaan?
- Hoe zouden jullie het stuk tussen de berging en het zwembad aanpakken? Iets verzinnen dat je een slang aan kan sluiten op een koppeling die uit de muur komt (bijvoorbeeld een slangtule die uit de muur komt), of toch gewoon toch met 50MM PVC doen met een paar schroefkoppelingen dat het uit elkaar te halen is in de stukken die op te bergen zijn?
- Bij de warmtepomp zit een bypas en het zwembad is ook afsluitbaar. Moet ik dan ook nog een kraan (of bypass) rondom het zoutwatersysteem maken zodat je die ook kunt vervangen / omzeilen zonder dat je een waterballet krijgt? Of sla ik dan te ver door?
- Staat in de start topic onderaan

- Vanaf de berging naar/van zwembad gewoon 38mm gebruiken, dit omdat je geen vaste opstelling hebt/wilt. Dus 50MM > -afsluit- kraan > Intex Adapter A om naar 38mm te gaan (gelijk het antwoord op je eerste vraag

).
- Moet niet maar kan je doen als je onderhoud wilt plegen, want vergis je niet hoeveel water er in je leidingen zit

.
Frequentieregelaar zou ik ook doen, kost wat maar dit verdien je terug door het lagere stroom verbruik, In jouw geval 3 in 1 (stil, zuiniger, mogelijkheid om smart te maken).
Leuke setup verder, alleen ben ik ook benieuwd voor welk zwembad dit is

.
Arjantje72 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:10:
Omdat ik een Intex ZFP had die nogal herrie maakte ben ik overgegaan naar een Hayward 6m3 powerline, die moest stil zijn.
Mijn god wat een herrie, ja het geluid is anders maar stil?
Daarom besloten om hem 10 meter verder te verplaatsen naar mijn garage en inderdaad nu hoor je bij het zwembad niks meer, succes
Maar kan het zijn dat na de slangen 10 meter langer zijn dat de kracht iets afneemt? zeg van 6m3 naar 5m3 of omdat je ook niks hoort, zit het tussen de oren?
De bar blijft hetzelfde(zelfs na een backwash en een rinse) ongeveer 0.6 bar.
[...]
Welke wattage zou U aanraden voor een beetje licht snachts

10 meter slangen is natuurlijk niet iets, dit heeft zeker effect op de flow, zolang je in het "groen" zit mbt druk dan is het prima.
Zelf heb ik 4W 12V LED (Zigbee smart LED), komt genoeg licht vanaf en niemand houd je tegen om meer dan 1 te plaatsen

.
Luc S schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:36:
@
daboemann Mooie setup. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar je ervaring met de Fairland dus als je straks wat details/metingen hebt dan hou ik me aanbevolen

Ik ben in de toekomst namelijk geïnteresseerd in een andere warmtepomp maar dan moet hij wel wat slimmer omgaan met de inverter technologie dan de W'eau's en de Poolex Q-lines van dit moment.
Ik ben van 50mm pvc met slangtules (lijm:
https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html) en flexibele leiding naar het zws gegaan en omgekeerd ook weer terug naar 50mm.
De slang door de muur klinkt in ieder geval redelijk permanent dus ik zou het proberen zo netjes mogelijk te doen

Een schroefkoppeling aan de buitenkant tegen de muur lijkt mij een goede.
Een bypass om je zws gaat wel ver. Zoals je al zegt kun je je aanvoer ergens stoppen vóór je zws (bypass dicht) en ook dichtzetten ná je zws (een stop in je zwembad retour ofzo).
Succes!

Ik ben tevreden over mijn BWT/Fairland, van het weekend kijken hoe ik alle data in een database krijg om grafiek te plotten zodat we kunnen zien hoe deze reageert/werkt.