Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:00
@Jazsie Ik heb sterk het vermoeden dat jouw warmtepomp prima werkt. Alleen vind ik de COP lager als wat de fabrikant aangeeft. Ik zou me daar geen zorgen om maken. Ik zou blij zijn als ik vandaag iets in de 6kW zou zien. Helaas 5.3kW weer, lijkt wel een vastgezet maximum.

Gebruik jij een Shelly voor de stroommeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
De boel draait hier nu waterdicht :-)

Zojuist m'n Intex ZFpomp voor het eerst aangehad, glasparels tussen min en max bijgevuld (keurig op de helft)
Na eerst Rinse en Backwash uitgevoerd te hebben de pomp een poosje in filtermodus laten draaien.
De drukmeter zit net in het oranje, is dit ok?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0jLg1MdXKxJZ8w0OCl4fo5Reo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ04LMzd1PItQlAR2CurGBMO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@Jopio Ik kan tussen je posts zo even vlug niet naar boven krijgen wat je pomp capaciteit en zandfilter maat is.

Maar ik zou toch proberen hem in het groen te krijgen. Door vuil opbouw in het filter kan de druk misschien nog verder oplopen.

Als de pomp en je filter op elkaar zijn afgestemd dan kun je hem vullen met zand tussen min en max. Voor glas wordt vaak gezegd dat je minder moet gebruiken. Als dat naar jou idee goed moet zijn dan wellicht de pomp een standje lager als dat kan?

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:52
Vandaag de nieuwe warmtepomp Hot Splash hr40 in gebruik genomen.
Deze aangeschaft na tip van @Jazsie omdat de Bestway verwarmer die we pas hadden aangeschaft zeer veel verbruikt.(2800 W)
Ik heb een logboekje bijgehouden met verbruik en tijd dat de verwarmingen nodig hebben om het water te verwarmen.
Bij de Bestway had ik een verbruik gemeten van 3 kw per uur en duurde het ongeveer een uur om 1 graad op te warmen.
De Hot Splash verbruikte 1,4 kw/u en ook hier duurde het een uur om het water een graad hoger te krijgen.
Ik moet daar wel bij vermelden dat bij de Bestway het water al 25 graden was en twee uur later dus 27 graden.
Vanmorgen was het water 22 graden en heeft de Hot Splash 7 uur nodig gehad om het water naar 27.5 graden te verwarmen. Ook was de buitentemperatuur 's morgens nog laag. (15 graden)
We hebben de Hot Splash nu uitgezet want met 50 Db maakt hij wel wat geluid. Overdag geen probleem maar avonds en wellicht op zondag iets te veel.
We denken er aan om in het weekend de Bestway aan te sluiten en door de weeks de Hot splash.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uMa8MrJo1t9O_yUfLrxa2WrgE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vHUDcQXZmADdluaz1PFYiCb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwUUjDoQTAMNUcd4wcCJIM2MhUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A90w1vuLkMaONmdPoUNAb2kO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Geloof me. Die Hotsplash maakt meer geluid als die 50db. Ik weet niet hoe de fabrikanten meten. Maar er kan zo 20% bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
medu80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:10:
Geloof me. Die Hotsplash maakt meer geluid als die 50db. Ik weet niet hoe de fabrikanten meten. Maar er kan zo 20% bij op.
Maakt evenveel geluid als een mobiele airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Iemand nog een tip voor een zwembad stofzuiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:17
medu80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:08:
@Jazsie Ik heb sterk het vermoeden dat jouw warmtepomp prima werkt. Alleen vind ik de COP lager als wat de fabrikant aangeeft. Ik zou me daar geen zorgen om maken. Ik zou blij zijn als ik vandaag iets in de 6kW zou zien. Helaas 5.3kW weer, lijkt wel een vastgezet maximum.

Gebruik jij een Shelly voor de stroommeting?
Ben nog niet tevreden over de temperatuur sensor van de "uit", geeft geen stabiele waardes, gok erop dat het fakes zijn.

COP is sowieso lager omdat het water temperatuur hoger is, het scheelt 200-400 watt op 100% vermogen wanneer het water temperatuur <26gr is vs 35gr+.

Ik meet met een Din-Rail stroommeter (DDS238).
Jopio schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:50:
De boel draait hier nu waterdicht :-)

Zojuist m'n Intex ZFpomp voor het eerst aangehad, glasparels tussen min en max bijgevuld (keurig op de helft)
Na eerst Rinse en Backwash uitgevoerd te hebben de pomp een poosje in filtermodus laten draaien.
De drukmeter zit net in het oranje, is dit ok?[Afbeelding]
Uhmz, er moet 75% in tegenover zand. Je druk is te hoog en dus zou toch wat eruit halen.

Wanneer de filter "schoon" is moet je in het groen zitten.
Artwido schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:52:
Vandaag de nieuwe warmtepomp Hot Splash hr40 in gebruik genomen.
Deze aangeschaft na tip van @Jazsie omdat de Bestway verwarmer die we pas hadden aangeschaft zeer veel verbruikt.(2800 W)
Ik heb een logboekje bijgehouden met verbruik en tijd dat de verwarmingen nodig hebben om het water te verwarmen.
Bij de Bestway had ik een verbruik gemeten van 3 kw per uur en duurde het ongeveer een uur om 1 graad op te warmen.
De Hot Splash verbruikte 1,4 kw/u en ook hier duurde het een uur om het water een graad hoger te krijgen.
Ik moet daar wel bij vermelden dat bij de Bestway het water al 25 graden was en twee uur later dus 27 graden.
Vanmorgen was het water 22 graden en heeft de Hot Splash 7 uur nodig gehad om het water naar 27.5 graden te verwarmen. Ook was de buitentemperatuur 's morgens nog laag. (15 graden)
We hebben de Hot Splash nu uitgezet want met 50 Db maakt hij wel wat geluid. Overdag geen probleem maar avonds en wellicht op zondag iets te veel.
We denken er aan om in het weekend de Bestway aan te sluiten en door de weeks de Hot splash.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar ik verbaasd over ben is over je verbruik, volgens de handleiding/specificaties gebruikt ie 0.56 kW per uur. 1,4 kWh is 2,5x meer. Het kan altijd wel iets afwijken maar 2,5x meer klopt gewoon niet.
Als dit echt klopt dan zou ik deze warmtepomp regelrecht terug sturen.

Verder klopt de opwarming wel, wanneer het buiten 20gr+ is dan zal je merken dat de warmtepomp het stukken beter doet met opwarmen.

Minimale capaciteit is 1,85 kW (10gr buiten temperatuur) en de maximale is 3,75 kW (bij 27gr buiten temperatuur).
Artwido schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:25:
Iemand nog een tip voor een zwembad stofzuiger?
Met slang of een elektrische? Heb zelf de Intex elektrische stofzuiger, top ding voor een niet al te grote bad :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
@Jazsie
Klopt. Ik heb een foutje gemaakt. Ik was vergeten dat de pomp ook nog meedraaid plus dat er meer apparaten aan stonden. Die 1.4 kw was van alle apperaten die ik aanhad gemeten over 7 uur.
Dus ook wasdroger tosti-ijzer etc. :P

En idd een tip voor een elektrische stofzuiger.
We hebben er één gehad die op de pomp moest worden aangesloten maar dan moest je altijd zorgen dat de slang goed onder water was anders zoog hij niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 23:00
Artwido schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:22:
@Jazsie
Klopt. Ik heb een foutje gemaakt. Ik was vergeten dat de pomp ook nog meedraaid plus dat er meer apparaten aan stonden. Die 1.4 kw was van alle apperaten die ik aanhad gemeten over 7 uur.

We hebben er één gehad die op de pomp moest worden aangesloten maar dan moest je altijd zorgen dat de slang goed onder water was anders zoog hij niet goed.
Nu het tweede jaar met de Telsa 50 (Kokido) voor een Intex frame bad (5.49x2.74). Met 20' heb je de bodem weer strak, bevalt goed.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Ahh oke, dat verklaard het een en ander @Artwido. Geluid is inderdaad een dingetje bij deze maar als je daar mee kan "leven" (en de buren ook) is het een prima ding voor die prijs. Beter kan altijd maar kost ook gelijk stuk meer.

Die Bestway verewarmer is gewoon echt een energie slurper, zo min mogelijk gebruiken (eigenlijk gewoon verkopen) is mijn advies.

Deze elek zuiger heb ik:
https://www.heuts.nl/intex-zuiger-oplaadbaar

3 jaar inmiddels, zou niet zonder kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
@_RRM_ tnx voor de tip maar heb die van @Jazsie besteld. De prijs is beter en we hebben hier vlakbij een Heuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:08

Dennis1812

Amateur prutser

@Artwido wat is je budget?

Ik heb nu deze naar volle tevredenheid.
Er zijn natuurlijk ook mooie robots waarbij je zelf echt niks meer hoeft te doen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Dennis1812 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:20:
@Artwido wat is je budget?

Ik heb nu deze naar volle tevredenheid.
Er zijn natuurlijk ook mooie robots waarbij je zelf echt niks meer hoeft te doen.
Ik heb deze al besteld. Tip van @Jazsie
Het gaat maar om een klein zwembad van 2×3×0.85 m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat zwembad heb ik ook. Ben desondanks heel blij met deze zuiger. Had eerst ook een onding met een netje en tuinslang

Altijd weer koud water in je bad. Werkt half. Altijd geklooi

Nu is t zo schoon.
Je hebt nu ook een prima gekocht denk ik. Veel plezier ermee

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:07

m0nk

16-09-2003 15.15

Vandaag was de dag van de levering. Liep iets anders dan gepland. De transporteur zou eigenlijk rond 10 uur komen maar kwam uiteindelijk ivm miscommunicatie rond kwart over 3. Maar hij is er.. Was nog even spannend ivm de dwarskap van onze woning maar hij kon precies tussen ons huis en die van de buren heen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMt0nyLEt-mHxxa6ODBmTsAme4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/26rbCns0pczT0UBcjQmztP8g.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irSEXdwSd0oWsEk4h8a2sE0uNbI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/anIwjCK1DexPE9l9bAhDjKi4.jpg?f=user_large

Inmiddels de 2 afvoerpunten, skimmer en de twee inspuiters aangesloten. Dat flexibele PVC is overigens aan de ene kant wel prettig maar man wat gaat dat lastig in een sok..

[ Voor 10% gewijzigd door m0nk op 28-06-2022 22:29 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-06 18:25
ik heb vorig jaar wat gesukkeld met het toevoegen van chloor. Welke chloordispenser gebruiken jullie? Je hebt die drijvende dispensers via een grote choortablet maar ik vrees dan altijd dat er te veel in het zwembad terecht komt aangezien er continu chloor wordt toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:35
Artwido schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:22:
@Jazsie

Ik heb hier de https://www.toppy.be/prod...rer-e20-zwembadrobot.html

In de ochtend erin zetten en 2 uur later is ie klaar
Ik weet niet hoe groot je bad is trouwens (misschien is dit wat overkil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Togi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:03:
[...]

Ziet er indrukwekkend uit maar idd overkill voor ons bad van 2x3x0.85 m.
Heb nu een oplaadbare handstofzuiger besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:11:

[...]

Uhmz, er moet 75% in tegenover zand. Je druk is te hoog en dus zou toch wat eruit halen.

Wanneer de filter "schoon" is moet je in het groen zitten.

[...]
Stom van me, heb er dus 25% te veel ingedaan.
Iemand een gouden tip om dat er een beetje fatsoenlijk uit te krijgen? Ik heb helaas geen waterstofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:03
Togi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:03:
[...]

Zit mij ook al wat te oriënteren op een stofzuiger voor mijn Intex 732x368 bad. Ik zuig mijn bad nu 1-2x in de week handmatig, en dat gaat eigenlijk nog best goed dus twijfel heel erg of zo'n dure zuiger echt een voordeel bied. Ik zie dat deze niet geschikt is voor opzetzwembaden, waarom is dat eigenlijk zo en waar gebruik jij deze voor?

Zelf denk ik momenteel aan de simpele https://www.toppy.be/product/7012/intex-zwembadrobot.html als eerste voordelige optie. Heb een Pentair 12m3 pomp, dus in elk geval een sterke pomp. Wat zijn julllie ervaringen het voordeel van een 'echte robot' t.o.v. bv de Intex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik heb een bouwkundig bad, gemaakt van de bekende piepschuimen blokken.
De binnenwand en bodem zijn voorzien van een soort viltlaag en vervolgens is de liner erin gehangen.

Nu overweeg ik een ombouw van liner naar betegeld.

Iemand zelf al eens een betegeld bad gebouwd op basis van die blokken? Of heeft iemand wellicht tips waar te beginnen met de zoektocht?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 17:12
pina schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:51:
ik heb vorig jaar wat gesukkeld met het toevoegen van chloor. Welke chloordispenser gebruiken jullie? Je hebt die drijvende dispensers via een grote choortablet maar ik vrees dan altijd dat er te veel in het zwembad terecht komt aangezien er continu chloor wordt toegevoegd
Teveel gebeurd niet zo snel hoor, heb er nu bijvoorbeeld 2 tabletten inzitten (9000l) en zit al een tijdje aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
jeeedeee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Zit mij ook al wat te oriënteren op een stofzuiger voor mijn Intex 732x368 bad. Ik zuig mijn bad nu 1-2x in de week handmatig, en dat gaat eigenlijk nog best goed dus twijfel heel erg of zo'n dure zuiger echt een voordeel bied. Ik zie dat deze niet geschikt is voor opzetzwembaden, waarom is dat eigenlijk zo en waar gebruik jij deze voor?

Zelf denk ik momenteel aan de simpele https://www.toppy.be/product/7012/intex-zwembadrobot.html als eerste voordelige optie. Heb een Pentair 12m3 pomp, dus in elk geval een sterke pomp. Wat zijn julllie ervaringen het voordeel van een 'echte robot' t.o.v. bv de Intex?
Ik gebruik de Dolphin in een Intex prism frame
https://www.toppy.nl/prod...C3X_SkTvAks4aAgxcEALw_wcB

En dat gaat gewoon goed. Hij klimt ook heel mooi de wanden op dus die worden ook lekker gepoetst.
Misschien dat ze bij toppy de Steel pro/ metal frame baden bedoelen of de opblaasbaden. Kan mij voorstellen dat bij een steel pro de wanden wat minder stevig zijn dan bij de Prism frame en de ultra frame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 18:44

HellBeast

Oh My GoT!

Ik blijf maar pech hebben met de ZFP. Op basis van een aantal positieve opmerkingen heb ik de Pentair Azure 6m3 set gekocht bij Toppy.

Alles aangesloten en aangezet en het ding maakt 2x zoveel herrie als de pomp die ik verving. :/ Het lijkt wel een stofzuiger.

[YouTube: pentair]

Nu had ik gezien dat Toppy een Pentair FFL-051 heeft geleverd, terwijl dit een Pentair FFL-031 had moeten zijn. De FFL-031 heeft minder vermogen. Er ontstond ook echt een dikke vette flow in het zwembad met de FFL-051. Eigenlijk echt een paar tandjes te veel voor mijn 3m60 rond zwembad. Ik heb Toppy benaderd en er komt een omruiling. Maar ik ben bang dat die niet veel stiller zal zijn.

Maar is dit geluid normaal? Ik begin er een beetje moedeloos van te worden. Als de FFL-031 net zoveel herrie maakt, dan gaat hij echt weer terug en dan hou ik het wel bij de eerste EXIT ZFP.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-07 19:20
HellBeast schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:12:
Ik blijf maar pech hebben met de ZFP. Op basis van een aantal positieve opmerkingen heb ik de Pentair Azure 6m3 set gekocht bij Toppy.

Alles aangesloten en aangezet en het ding maakt 2x zoveel herrie als de pomp die ik verving. :/ Het lijkt wel een stofzuiger.

Nu had ik gezien dat Toppy een Pentair FFL-051 heeft geleverd, terwijl dit een Pentair FFL-031 had moeten zijn. De FFL-031 heeft minder vermogen. Er ontstond ook echt een dikke vette flow in het zwembad met de FFL-051. Eigenlijk echt een paar tandjes te veel voor mijn 3m60 rond zwembad. Ik heb Toppy benaderd en er komt een omruiling. Maar ik ben bang dat die niet veel stiller zal zijn.

Maar is dit geluid normaal? Ik begin er een beetje moedeloos van te worden. Als de FFL-031 net zoveel herrie maakt, dan gaat hij echt weer terug en dan hou ik het wel bij de eerste EXIT ZFP.
Ohnee toch, ik heb ook de FFL-31 besteld met een beetje geluk komt die vandaag op tijd binnen.
Dan klus ik die er gelijk op en ben wel benieuwd. Kan dan eventueel een filmpje maken van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

TheBIgW schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Ohnee toch, ik heb ook de FFL-31 besteld met een beetje geluk komt die vandaag op tijd binnen.
Dan klus ik die er gelijk op en ben wel benieuwd. Kan dan eventueel een filmpje maken van het geluid.
Ben zeer benieuwd! Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Lastig om zo te beoordelen, klinkt wel vrij hard en harder dan mijn 12m3 Pentair. Die regel ik met een frequentieregelaar en dan wordt hij echt stil. Stuur maar een PM als je een keer langs wil komen om te luisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

jeeedeee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Lastig om zo te beoordelen, klinkt wel vrij hard en harder dan mijn 12m3 Pentair. Die regel ik met een frequentieregelaar en dan wordt hij echt stil. Stuur maar een PM als je een keer langs wil komen om te luisteren...
De FFL051 en de FFL031 worden verkocht als "fluisterstil". Zoals je hoort in het filmpje is dat in mijn geval toch echt niet zo. Ik heb wel voor het zwembad 50mm naar 32mm koppelingen gekocht, omdat mijn zwembad 32mm slangen nodig heeft. Zal het daar mee te maken kunnen hebben? Maar die worden bij Toppy aangeraden met linkjes erbij om aan te schaffen.

Wat kost zo'n frequentieregelaar? Is dat zoiets? https://www.vijverbenodig...LPcxPgzJOAskaAlb9EALw_wcB

[ Voor 14% gewijzigd door HellBeast op 29-06-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 02:26
HellBeast schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:49:
[...]

De FFL051 en de FFL031 worden verkocht als "fluisterstil". Zoals je hoort in het filmpje is dat in mijn geval toch echt niet zo. Ik heb wel voor het zwembad 50mm naar 32mm koppelingen gekocht, omdat mijn zwembad 32mm slangen nodig heeft. Zal het daar mee te maken kunnen hebben? Maar die worden bij Toppy aangeraden met linkjes erbij om aan te schaffen.

Wat kost zo'n frequentieregelaar? Is dat zoiets? https://www.vijverbenodig...LPcxPgzJOAskaAlb9EALw_wcB
Wat het kost.

https://www.toppy.nl/prod...r8k0CjTbTaO8aAizyEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
m0nk schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:27:
Vandaag was de dag van de levering. Liep iets anders dan gepland. De transporteur zou eigenlijk rond 10 uur komen maar kwam uiteindelijk ivm miscommunicatie rond kwart over 3. Maar hij is er.. Was nog even spannend ivm de dwarskap van onze woning maar hij kon precies tussen ons huis en die van de buren heen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inmiddels de 2 afvoerpunten, skimmer en de twee inspuiters aangesloten. Dat flexibele PVC is overigens aan de ene kant wel prettig maar man wat gaat dat lastig in een sok..
Nice 8).
Drijvende chloordispenser kan je "instellen" (= water openingen open/dicht draaien).
Jopio schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:22:
[...]
Iemand een gouden tip om dat er een beetje fatsoenlijk uit te krijgen? Ik heb helaas geen waterstofzuiger.
Klein schepje? ja is beetje rot werk >:).

Hmmz maakt inderdaad wel wat geluid, inderdaad niet hoe men hier over spreekt.

Frequentie regelaar tussen zetten is uiteraard beetje foetelen om stil te krijgen, aan andere kant bespaar je echt wel enorm aan stroomkosten, dat geld verdien je terug en je pomp is dan echt stil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Is deze zo duur vanwege het display en de computer die erin zit? Vind die in de link die ik stuurde wel wat aantrekkelijker geprijst.

https://www.vijverbenodig...LPcxPgzJOAskaAlb9EALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
Die van vijverbenodigdheden is wel flink goedkoper ... Tijdens de lunch pauze even een filmpje gemaakt van het geheel in actie. In vol vermogen (2900), 1900 en 1500 en 1200 toeren.

Als je het zo op youtube zelf afspeelt, is het inderdaad wel vrij veel herrie ... vind het in de praktijk stiller klinken. Decibel meter op 1900 toeren zegt 62db op 1 meter afstand. Vogeltjes maakten ook een boel herrie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
HellBeast schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Is deze zo duur vanwege het display en de computer die erin zit? Vind die in de link die ik stuurde wel wat aantrekkelijker geprijst.

https://www.vijverbenodig...LPcxPgzJOAskaAlb9EALw_wcB
Deze is niet geschikt voor zwembadpompen, dit zijn inductie motoren terwijl die regelaar voor A-synchrone motoren bedoelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

jeeedeee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:18:
Die van vijverbenodigdheden is wel flink goedkoper ... Tijdens de lunch pauze even een filmpje gemaakt van het geheel in actie. In vol vermogen (2900), 1900 en 1500 en 1200 toeren.

[YouTube: Pentair 12m3 met frequentieregelaar]

Als je het zo op youtube zelf afspeelt, is het inderdaad wel vrij veel herrie ... vind het in de praktijk stiller klinken. Decibel meter op 1900 toeren zegt 62db op 1 meter afstand. Vogeltjes maakten ook een boel herrie :)
Bedankt voor het filmpje. Is wel een behoorlijk verschil zeg tussen vol aan en op laag vermogen. Maar op volledig vol vermogen lijkt die van jou al stiller dan die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Laatst online: 15:37
Jopio schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb het laatst met zo'n pompje gedaan:
https://toolscentrale.nl/...fccqgsdotNVYaAgqtEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Laatst online: 29-06 18:25
Met dat wisselend weer stel ik het altijd uit om mijn opzetzembad te plaatsen. Vanaf welke buitrntemperatuur kan er gezwommen worden? Ik ben aan het wachten op toch 3 dagen na elkaar warm weer, ongeveer 25 graden. Of is vanaf 22 graden ook al doenbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:19

paQ

HellBeast schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:49:
[...]

De FFL051 en de FFL031 worden verkocht als "fluisterstil".
Dan zou ik maar geen warmtepomp aanschaffen :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-07 19:20
pina schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:20:
Met dat wisselend weer stel ik het altijd uit om mijn opzetzembad te plaatsen. Vanaf welke buitrntemperatuur kan er gezwommen worden? Ik ben aan het wachten op toch 3 dagen na elkaar warm weer, ongeveer 25 graden. Of is vanaf 22 graden ook al doenbaar?
Wij hebben dit jaar voor het eerst een 3.00x2.00 zwembad staan sinds 3 weken staat deze nu, En ik hanteer op dit moment als buiten temperatuur rond de 23 graden is. Kan onze oudste van 5 jaar erin, bij buitentemperaatuur van 21 graden krijgt hij blauwe lippen.

Maar, heb een Poolex Q-Line warmtepomp en die zet ik wel op standje 28 a 30 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 23:00
Een cheap-ass dispenser :*) (met 3mm boortje gatenkaas maken, gaat een seizoen mee)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocOHkxkXCIZddqwaVnUIbkFRiSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHkavw3tNGUL2pKCT036jDEh.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• medu80
@_RRM_ Ik kan het niet goed zien, maar is het de 10% of met 2% vet variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

klinkt best wel ranzig... Yoghurt, Griekse stijl
vla flip, Doggy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Jazsie Heb je nog een update hoe je WP vandaag heeft gepresteerd. Ben benieuwd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59
Even een vraag voor de zoutwater systeem gebruikers. Ik heb al jaren een van Intex, inmiddels al een paar keer vervangen. En ook nu moet ik deze om de 2 a 3 weken ontkalken omdat er op de electrode een dikke witte (kalk?) laag zit.

Dus even rondgekeken naar een ander merk en ik moet zeggen dat die prijzen mij niet echt meevallen (>700 euro)
De vraag is dus of er hier gebruikers zijn van een ander merk dan Intex en wat de ervaring hier mee is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:24
paQ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:31:
so... best een krachtig stofzuigertje :o
[YouTube: Aiper AIPURY1500 Cordless Robotic Pool Cleaner 90 min Runtime- Cleaner Floor, Walls and Waterline]
komende maand bij Toppy onder de naam Bugsy.
Zijn in de rest van de wereld te koop onder aiper, bestway, paxcess, auron, winny, enz enz

Helaas nog steeds iets meer dan ik er aan uit wil geven. Maar ik wil iets hebben dat ook poetst. Mijn ZX3000 zuigt fantastisch, maar poetsen not so much.
Ik heb deze besteld en vandaag binnen gekomen. Meteen in het zwembad gezet en werkt super goed. Hiervoor een Bestway robot van Lidl maar die haalde niet alles weg, bleef stil staan en deed ook niet de wanden.

Ik heb een Bestway zwembad 2 x 4 x 1.22 en binnen 60 minuten alles weg incl zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

STolsma schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Ik heb deze besteld en vandaag binnen gekomen. Meteen in het zwembad gezet en werkt super goed. Hiervoor een Bestway robot van Lidl maar die haalde niet alles weg, bleef stil staan en deed ook niet de wanden.

Ik heb een Bestway zwembad 2 x 4 x 1.22 en binnen 60 minuten alles weg incl zand.
nice!

Ik heb hem ook besteld vandaag.
Hopelijk morgen binnen....

edit:
Verwacht: morgen tussen 08:45 en 11:15
oOo

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 29-06-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:38:
@Jazsie Heb je nog een update hoe je WP vandaag heeft gepresteerd. Ben benieuwd namelijk.
Water was goed warm vandaag, verwarmen was niet nodig geweest.

Toch nog minuut of 10 getest maar kwam niet hoger uit dan 8kW aan capaciteit.
Buiten temperatuur was 27gr.

Rekening houden met marge error en de hogere water temperatuur (water was 34gr) denk ik wel dat het aardig klopt.

Nog niet gelukt om een mooi grafiek te plotten, van het weekend kijken hoe ik alles mooi in een database krijg :).
akatar schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:34:
Even een vraag voor de zoutwater systeem gebruikers. Ik heb al jaren een van Intex, inmiddels al een paar keer vervangen. En ook nu moet ik deze om de 2 a 3 weken ontkalken omdat er op de electrode een dikke witte (kalk?) laag zit.

Dus even rondgekeken naar een ander merk en ik moet zeggen dat die prijzen mij niet echt meevallen (>700 euro)
De vraag is dus of er hier gebruikers zijn van een ander merk dan Intex en wat de ervaring hier mee is.
Helaas is Intex de enige "goedkope" die er is, maar die kun je ook niet verglijken met de duurdere modellen. Zoutcel is hoger kwaliteit en kan je ook apart vervangen, iets dat niet gaat bij Intex. Daarnaast hebben deze meer functies zoals mogelijk pH/Orp meeting of automatische zoutcel reiniging.

Maar je symtonen die je beschrijft ligt niet aan Intex, eerder aan je water... 2 a 3 weken vind ik snel.
STolsma schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Leuk ding maar kan die prijs ik niet verantwoorden in mijn 1m3 bad :D.

***Houd het wel lekker met de hand zuigen***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@Jazsie
Wat zou er mis met mijn water kunnen zijn? Gewoon kraanwater.
De zoutcel van de intex is te vervangen, heb ik met deze al eens gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Jazsie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:51:
[...]

Helaas is Intex de enige "goedkope" die er is, maar die kun je ook niet verglijken met de duurdere modellen. Zoutcel is hoger kwaliteit en kan je ook apart vervangen, iets dat niet gaat bij Intex. Daarnaast hebben deze meer functies zoals mogelijk pH/Orp meeting of automatische zoutcel reiniging.

Maar je symtonen die je beschrijft ligt niet aan Intex, eerder aan je water... 2 a 3 weken vind ik snel.
Heb de mijne nu voor het 2de jaar draaien en heb nog niet één keer iets moeten reinigen of zo. Laat staan na 2 a 3 weken...

Zijn de andere waardes van het water wel goed?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Laatst online: 08:24
[...]

***Houd het wel lekker met de hand zuigen***
Mijn 'kleine' badje kan ook goed met de hand maar was het gehannes met slangen aansluiten voor de stofzuiger helemaal zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

Helaas is Intex de enige "goedkope" die er is, maar die kun je ook niet verglijken met de duurdere modellen. Zoutcel is hoger kwaliteit en kan je ook apart vervangen, iets dat niet gaat bij Intex.
https://intexcorp.com/rep...allon-pools/2017/28667eg/

Staat als bestelartikel in de onderdelen lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

akatar schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:32:
@Jazsie
wat is je zoutwaarde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 18:07

m0nk

16-09-2003 15.15

paQ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:25:
[...]

nice!

Ik heb hem ook besteld vandaag.
Hopelijk morgen binnen....

edit:

[...]

oOo
Haha ook overstag gegaan dus.. Ik heb die van mij gisteren binnen gekregen. Helaas nog geen water in mijn zwembad om uit te testen..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 18:50

The Executer

Lekker belangrijk!

In navolging van mijn eerdere post heb ik besloten om te kijken hoe ver ik kon komen om de pomp eventueel zelf te fixen. Hierbij een filmpje met duidelijk hoorbaar een oorzaak:

Ewat foto's van de binnenkant van de Bestway 58515:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KBk2GD_jYS1zlG6V73vpQgYnoI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcLEJdYFlyPH6sF3PlxWx9bv.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFMwY8PSvYGTGizTKU8uXPdXwt0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEmYgintWw4SD7xS9dsVuyDD.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BQmVzPr8hEfQDbJNhRlQTPaUBs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZecFVgjFNtrkkb8WROTSMaW.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2iFWEoJcbxvtUk15zeFO1v0nuw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbBMAOmAQU8jMR8FZJsGykLp.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pepJiZA1a2JnXmjmyqZpkTBY84=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYFCT3NWq8hwEGnn3Xif3K77.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7nbt5usO2xeS64dzpMbZOD09NM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGhXUApGe3AhzSKf8Cyv7fHv.jpg?f=fotoalbum_medium

Het lager wat op de 3e foto te zien is, zit achter de witte schoepenrad van foto 2. Deze is nog goed, draait lekker soepel meerdere rondjes als ik hem een slinger geef. Op foto 4 is de water-zijde te zien. Op foto 5 zie je hoe de behuizing aan elkaar zit. Helaas krijg ik dit niet verder uit elkaar, ondanks dat de schroeven los zaten. Ik krijg er IETS ruimte op (max 2 mm), maar het lijkt erop dat de magneten te sterk zijn of dat het kleine schoepenradje los moet maar dit lukt totaal niet.

1 ding is wel zeker, volgens mij is dit de best gedocumenteerde Bestway pomp hier op het forum :X >:)

Op basis van de partslist heb ik het partsnumber van de motor (Eigenlijk het hele blok zoals je het ziet op de foto, incl. gedeeltelijke behuizing van de pomp). Helaas verschilt het nummer per gevonden handleiding, maar uiteindelijk 2 shops gevonden die hem verkopen. Nadeel: Via de ene shop is hij € 55, via Bestway Duitsland € 90, terwijl de pomp door Lidl momenteel verkocht word voor € 100.Dat maakt een eventuele investering wel twijfelachtig.

[ Voor 5% gewijzigd door The Executer op 30-06-2022 10:15 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik zou het denk ik wel bij de impeller zoeken eerlijk gezegd.
Die krijgt het te verduren. Die witte is voor lucht. Ik vraag me af of dit wel te vervangen is. Alles kan natuurlijk, maar het lijkt wel of het zo is ontworpen dat als vast, dan ook echt vast.

Kun je hem er vanaf achter ook niet uittikken? (Hoe zit die as aan de magneet eigenlijk?)
OF!
Moet je de impeller er niet afwippen / trekken om vanaf buiten de as naar binnen te duwen? Dat zie op een zelfde wijze 'vast' zit als het witte rad. Er lijkt op dat andere lager nog een klemring te zitten. Zodat hij niet naar buiten kan.
Zo te zien zit er ook een gat in de impeller. Om iets achter te haken?

[ Voor 80% gewijzigd door paQ op 30-06-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopio
  • Niet online
Gisteren kwam ik thuis, stapte uit de auto en hoorde m'n zandfilterpomp al rammelen.
Foute boel dus, Intex Skimmer was omhoog geschoten, dus de pomp heeft een aantal uren droog gedraaid.
Hij werkt nog wel, maar maakt vreemde geluiden als ik 'm uitzet. Waarschijnlijk zal het een kwestie van tijd zijn voordat ie sneuvelt. Jammer, de pomp heeft toch zeker al 7 draai-uren :-(

Nu zijn er al veel vragen gesteld over stillere pompen, indien die van mij sneuvelt zou ik ook voor een stillere variant gaan. Wat is een fatsoenlijke, stille aanrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jopio schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:39:
Gisteren kwam ik thuis, stapte uit de auto en hoorde m'n zandfilterpomp al rammelen.
Foute boel dus, Intex Skimmer was omhoog geschoten, dus de pomp heeft een aantal uren droog gedraaid.
Hij werkt nog wel, maar maakt vreemde geluiden als ik 'm uitzet. Waarschijnlijk zal het een kwestie van tijd zijn voordat ie sneuvelt. Jammer, de pomp heeft toch zeker al 7 draai-uren :-(

Nu zijn er al veel vragen gesteld over stillere pompen, indien die van mij sneuvelt zou ik ook voor een stillere variant gaan. Wat is een fatsoenlijke, stille aanrader?
Een stille pomp is een pomp die traag kan draaien, eigenlijk net als een warmtepomp :+

:D

Alle apparaten maken geluid.
Mijn Ubbink TP75, is ondanks krachtiger dan mijn vorige Intex, ca 3dB stiller op vol vermogen. Dat is stiller maar niet 'stil'. Freq regelaar er voor, en dan is het echt stil.
(zorg wel voor voldoende flow)
Persoonlijk zou ik gewoon af en toe op marktplaats kijken voor jonge pompen anders dan intex of Bestway..
In wezen kun je alles zonder timer op een freq regelaar aansluiten. (Nog altijd vriendelijk geprijsd bij Toppy) En dan heb je meteen 4 timer settings.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 30-06-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

De Bugson is net gearriveerd. Mijn hemel wat een handleiding ook weer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 13:48
Hoeveel herrie zou zo'n pomp maken en zou dit geschikt zijn voor een zwembad? https://www.ho-michielsen...ijverpomp-supereco-t-3800

Of eigenlijk: https://www.ho-michielsen...ijverpomp-supereco-m-4800

Met een verbruik van 30 watt zal de flow lager zijn, maar als die maar hoog genoeg is en relatief stil is vs een pomp zoals de Intex...

[ Voor 40% gewijzigd door Ep Woody op 30-06-2022 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvertVdB
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05-2024
Op aanraden van onder andere @Bauki de Poolex Silverline FI90 besteld, wel bij mypiscine.com ipv bij Toppy gezien het prijsverschil. Op zaterdag besteld, op woensdag geleverd en afgelopen zondag heb ik hem geinstalleerd. De bijgeleverde bypass is van goede, zware kwaliteit.

Icm de standaard Intex filterpomp die bij ons Ultra XTR zwembad zat, werkt dit gewoon heel erg goed. Ik ben niet de man van de cijfers en statistieken zoals velen hier (helaas), maar ik krijg het zwembad wel heel makkelijk naar 30 graden, en hij is echt fluiterstil. De filterpomp en de inlaat maken meer lawaai.

Nu ben ik nog op zoek naar een roldek en eventueel een stofzuiger, maar dan zijn we toch wel echt rond.

Nogmaals dank Bauki

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• paQ

paQ

Oh holy crap! :D

Dat ding is epic!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOQT-ueXe3yTL0uYG5Miaeh-o0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2UECrb9aiCzZKs9GzjsgjmX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bt3vx7Dp_M0TVYHYP-dgyxwjuKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqR26qJL0lv8PtPGxtFKfsEG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwPqXB7HdKQZH0UA_oyUzfGqpkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uezJ0hpG6ZZdY8hzjfggLu6V.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGs1pxmQvVBtj6lZi9JwT5vQGbA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJ5am8KnsIBlVVe9Ms8fAH5x.jpg?f=fotoalbum_tile

Hij meet kruislings het formaat van het bad en begint daarna.
In een bepaald patroon, 15 min lang de wanden, daarna gaat ie de bodem doen.

Ik KAN me voorstellen dat hij bij rechthoekige hoge opzetbaden moeite kan hebben met de wanden oprijden. Hij moet immers een stukje kleiner dan 90 graden. En rechthoekige baden hebben nogal de neiging om onderin behoorlijk naar buiten te komen.

Anyway, mijn Intex ZX300 kan op marktplaats :P

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 30-06-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

Arfman

Drome!

Gaaf @paQ !

Vraagje: ik heb gisteren een W'eau 3kW warmtepomp aangesloten achter mijn Bestway ZFP. Zo der bypass, gewoon rechtstreeks om even te testen. Het zwembad is een Intex met net geen 3 m³ inhoud. Vanochtend was de temperatuur van het water volgens de warmtepomp 23.9C. Nu, na plusminus 3 uur gedraaid te hebben, zit hij al op 30C.

Dat warmt toch als een malle op? Het water voelt ook al echt behaaglijk, dit hoort toch langer te duren? Als dit zo snel werkt hoef ik toch ook niks met een bypass te doen om de flow te regelen? (Hooguit voor onderhoud gemak, dat snap ik).

Werkt dit echt zo goed of maak ik ergens een denkfout? Ik zat al helemaal te denken over temperatuur metingen, in- en uitgaand, flow regelaars, etc.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Arfman schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:39:
Gaaf @paQ !

Vraagje: ik heb gisteren een W'eau 3kW warmtepomp aangesloten achter mijn Bestway ZFP. Zo der bypass, gewoon rechtstreeks om even te testen. Het zwembad is een Intex met net geen 3 m³ inhoud. Vanochtend was de temperatuur van het water volgens de warmtepomp 23.9C. Nu, na plusminus 3 uur gedraaid te hebben, zit hij al op 30C.

Dat warmt toch als een malle op? Het water voelt ook al echt behaaglijk, dit hoort toch langer te duren? Als dit zo snel werkt hoef ik toch ook niks met een bypass te doen om de flow te regelen? (Hooguit voor onderhoud gemak, dat snap ik).

Werkt dit echt zo goed of maak ik ergens een denkfout? Ik zat al helemaal te denken over temperatuur metingen, in- en uitgaand, flow regelaars, etc.
Onderschat de zon niet!
Maar fijn toch dart het zo snel gaat?
die 3kW pomp zal heus wel wat zuipen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Gaaf @paQ !

3KW Warmtepomp is in jouw geval 0,85 graad per uur als het bewolkt zou zijn. Stel dat je er van de zon ook nog eens 1 of 2kw bij krijgt, zou je 1.43 graad per uur "theoretisch" kunnen opwarmen. Dus 3 uur tijd zou 4,5 graad kunnen zijn, in het meest gunstige geval. Komt aardig overeen met wat jij ongeveer meet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fox80
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-01-2024
akatar schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:34:

Ikzelf werk met een hydrolisecel en in het begin was dit ook volledig verkalkt omdat het systeem niet direct op de juiste PH waarde stond. Sindsdien wel niet meer tegengekomen omdat de PH waarde nu altijd netjes op 7.2 gehouden wordt. Te hoge PH = kalk

Ik heb deze

https://www.rhodos-shop.n...2K4WZGMRsoVxoCd9YQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

paQ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Onderschat de zon niet!
Maar fijn toch dart het zo snel gaat?
die 3kW pomp zal heus wel wat zuipen namelijk.
Zwembad staat wel in de zon nu inderdaad, rond 15:00 is de zon daar weg. Fijn dat het zo snel gaat hoor, daar niet van, maar ik kwam aan het twijfelen omdat je eigenlijk overal leest dat je moet "prutsen" met bypass, flow, hoeveelheid graden verschil tussen in- en uitgaand, enzovoort.

Volgens de specs zou het maximaal opgenomen vermogen 0.55kW zijn, dus stroomverbruik zou mee moeten vallen. Zal er eens een stroommeter voor hangen, ik kan wel het totale verbruik van het huis zien in HA maar er staan ook 2 airco's aan :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Arfman schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Zwembad staat wel in de zon nu inderdaad, rond 15:00 is de zon daar weg. Fijn dat het zo snel gaat hoor, daar niet van, maar ik kwam aan het twijfelen omdat je eigenlijk overal leest dat je moet "prutsen" met bypass, flow, hoeveelheid graden verschil tussen in- en uitgaand, enzovoort.

Volgens de specs zou het maximaal opgenomen vermogen 0.55kW zijn, dus stroomverbruik zou mee moeten vallen. Zal er eens een stroommeter voor hangen, ik kan wel het totale verbruik van het huis zien in HA maar er staan ook 2 airco's aan :)
Mijn oude W'eau gaf ook max 1.1 op, maar trok gewoon 1.45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Arfman schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Dat moet zeker niet.
Dat doen veel tweakers wel. Want hobby.

Genoeg mensen die die dingen kopen, aansluiten en nooit meer naar om kijken. Moet gewoon werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hij stond braaf te wachten aan de rand van het bad <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBmbKG487bwWpALiPkztVo6Df54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4Ka9VKuQXUQqKCAAqN27BAr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
akatar schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:32:
@Jazsie
Verkeerde pH waarde of je water hardheid is -te- hoog, beiden zorgen voor meer kalk dan gebruikelijk.
STolsma schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:17:
[...]
Mijn 'kleine' badje kan ook goed met de hand maar was het gehannes met slangen aansluiten voor de stofzuiger helemaal zat.
Heb elektrische handzuiger, geen last van slangen :+.
The Executer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:07:
In navolging van mijn eerdere post heb ik besloten om te kijken hoe ver ik kon komen om de pomp eventueel zelf te fixen. Hierbij een filmpje met duidelijk hoorbaar een oorzaak:

[YouTube: Bestway 58515 sandfilter bearing]

Ewat foto's van de binnenkant van de Bestway 58515:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het lager wat op de 3e foto te zien is, zit achter de witte schoepenrad van foto 2. Deze is nog goed, draait lekker soepel meerdere rondjes als ik hem een slinger geef. Op foto 4 is de water-zijde te zien. Op foto 5 zie je hoe de behuizing aan elkaar zit. Helaas krijg ik dit niet verder uit elkaar, ondanks dat de schroeven los zaten. Ik krijg er IETS ruimte op (max 2 mm), maar het lijkt erop dat de magneten te sterk zijn of dat het kleine schoepenradje los moet maar dit lukt totaal niet.

1 ding is wel zeker, volgens mij is dit de best gedocumenteerde Bestway pomp hier op het forum :X >:)

Op basis van de partslist heb ik het partsnumber van de motor (Eigenlijk het hele blok zoals je het ziet op de foto, incl. gedeeltelijke behuizing van de pomp). Helaas verschilt het nummer per gevonden handleiding, maar uiteindelijk 2 shops gevonden die hem verkopen. Nadeel: Via de ene shop is hij € 55, via Bestway Duitsland € 90, terwijl de pomp door Lidl momenteel verkocht word voor € 100.Dat maakt een eventuele investering wel twijfelachtig.
Zou kijken of je verder kan onderzoeken waar ie "tegen aan komt", kan lager zijn maar ook de impeller.

De Pentair 6m3 wordt als stil aangegeven in verglijking met een Intex ZFP maar de laatste paar posts zeggen wat anders... dus effe kijken wat daar uit komt.

Verder ook de Spec Badu magic 3/4.

Wil je echt stil hebben dan ontkom je niet aan een Frequentie regelaar, niet goedkoop maar dat geld haal je weer eruit door stroomkosten te besparen. 2 vliegen in 1 klap ;).
Ep Woody schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:59:
Hoeveel herrie zou zo'n pomp maken en zou dit geschikt zijn voor een zwembad? https://www.ho-michielsen...ijverpomp-supereco-t-3800

Of eigenlijk: https://www.ho-michielsen...ijverpomp-supereco-m-4800

Met een verbruik van 30 watt zal de flow lager zijn, maar als die maar hoog genoeg is en relatief stil is vs een pomp zoals de Intex...
Die twee weet ik niet maar deze is wel geschikt en zover ik heb vernomen ook stil:
https://www.ho-michielsen...rpompen/supereco-g-serie/

De SuperEco D serie is het zelfde maar dan zonder voorfilter.
Gaaf @paQ !

Kan prima kloppen, de zon telt ook mee en daarnaast het buiten aardig warm :).

Kijk maar eens wanneer het buiten rond de 20gr, dan gaat het al -helaas- minder snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-07 02:26
Kwam op Alie zwembad verlichting tegen voor je opzetzwembad evt. deze ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

https://nl.aliexpress.com...1rec&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi

Ik hbe sinds een week of 3 nu deze draaien https://www.toppy.nl/prod...r-10-zwembadpomp-11m.html

kwa geluid echt geweldig, enige wat ik nu nog hoor is het water wat door de slang naar de inspuiter gaat.
Volgende stap is nog wel een frequentieregelaar maar datis voor volgend seizoen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
J.E. Weinor schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:12:
Kwam op Alie zwembad verlichting tegen voor je opzetzwembad evt. deze ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

Deze heb ik:
>> https://nl.aliexpress.com/item/4000110600731.html

Vervolgens de LED printplaat eruit gehaald (kap kan je gewoon eraf draaien) en er een MR16/GU5,3 12V Zigbee smart lamp in gezet. RGB+CCT bedienbaar via Philips Hue of welk smart programma je ook gebruikt :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 03-07 17:46
Gaaf @paQ !

Heb hier een 4kW model staan, gaat ook als een mallle overdag. De lucht is lekker warm en dan wil het wel. Als hij in de nacht draait gaat het een heeeeeeeel stuk langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@Jazsie @paQ @fox80 50 kg zout op ongeveer 15 m3 water
dat is 5kg meer dan nodig is, maar is op die hoeveelheid te verwaarlozen (denk ik)

mijn PH schommelt een beetje rond de 7.4-7.5
chloor tussen de 1.5-2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
paQ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:29:

Dat ding is epic!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik KAN me voorstellen dat hij bij rechthoekige hoge opzetbaden moeite kan hebben met de wanden oprijden. Hij moet immers een stukje kleiner dan 90 graden. En rechthoekige baden hebben nogal de neiging om onderin behoorlijk naar buiten te komen.

Mocht het alg zijn blaast hij dit door het hele bad heen en komt het later wel weer terug.
Dit gaat namelijk gewoon door het filter heen, tenminste bij de mijne
ik heb de voorganger van deze
https://www.bol.com/nl/nl...mzuiger/9200000047294173/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

akatar schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:04:
dat is 5kg meer dan nodig is, maar is op die hoeveelheid te verwaarlozen (denk ik)

chloor tussen de 1.5-2.0
Maar wat meet je? (Aan zout)
Poolsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

akatar schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Mocht het alg zijn blaast hij dit door het hele bad heen en komt het later wel weer terug.
Dit gaat namelijk gewoon door het filter heen, tenminste bij de mijne
ik heb de voorganger van deze
https://www.bol.com/nl/nl...mzuiger/9200000047294173/
Veruit het meest is in het mandje blijven plakken.
En de rest spoel ik met filteren wel weer.
Heb net ook even een backwash gedaan dus dat is vanavond wel weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@paQ
Je bedoeld met een zout teststrip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
volgens de teststrip van aquachek:
6.5 = 2900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Wist niet dat daar teststrips voor waren :?
2900 is wat laag, maar met 50kg zout is dat lastig geloven.
(Teststrips wmb ook)

En ook “zwembadzout”?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 14:02
Nou ik ben inmiddels ook helemaal los gegaan! Go big or go home of zoiets is het toch? Heb nu het nu volgende besteld:
- Pentair 6m3 pomp
- Intex QS500 zoutsysteem (zodat er in ieder geval een 38mm aansluiting op zit)
- Fairland Full Inverter warmtepomp 6,5kw (IPHCR15)
- 38mm aansluitset
- Skimmer
- Watertester van Aliexpress

Durfde het uiteindelijk toch niet aan om een Poolex uit Frankrijk te bestellen i.v.m. garantieafhandeling mocht er wat mee zijn. De Fairland is nu in de aanbieding bij Toppy + een gratis bypass kit, dus het verschil met een Poolex uit Frankrijk viel me mee (op het totaalbedrag) en volgens mij is de Fairland kwalitatief net iets beter.

Ik zit ook nog heel sterk er aan te denken om ook zo'n frequentieregelaar te halen, hij is nu in ieder geval 50 euro goedkoper. Het idee van alles automatiseren bevalt me wel, leuk projectje om er bij te maken in homeassistent.

Moet ook nog kijken voor een accustofzuiger / schoonmaakset en hoe ik alles aan ga sluiten. De pomp ga ik denk ik toch achter in onze berging zetten en de warmtepomp op het dak van de berging. Ik zou dan een vaste 50mm PVC verbinding kunnen maken aan de buitenkant van de berging tussen de warmtepomp en het filter en zoutwatersysteem. Alleen ik weet niet of ik dan ook een 50mm PVC aan wil leggen naar het opzetbadje. Het opzetbad gaat buiten het seizoen in de berging en dan staat er weer een trampoline. De rest van de installatie blijft wel gewoon staat in de berging om te overwinteren. Om dan met die PVC buizen te zitten in de tuin zie ik ook niet helemaal zitten. Dus ik heb toch nog een aantal vragen:

- Wat voor koppeling heb je nodig om van een intex 38mm (aansluitset en zoutwatersysteem) naar 50mm PVC te gaan?
- Hoe zouden jullie het stuk tussen de berging en het zwembad aanpakken? Iets verzinnen dat je een slang aan kan sluiten op een koppeling die uit de muur komt (bijvoorbeeld een slangtule die uit de muur komt), of toch gewoon toch met 50MM PVC doen met een paar schroefkoppelingen dat het uit elkaar te halen is in de stukken die op te bergen zijn?
- Bij de warmtepomp zit een bypas en het zwembad is ook afsluitbaar. Moet ik dan ook nog een kraan (of bypass) rondom het zoutwatersysteem maken zodat je die ook kunt vervangen / omzeilen zonder dat je een waterballet krijgt? Of sla ik dan te ver door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 17:52
Omdat ik een Intex ZFP had die nogal herrie maakte ben ik overgegaan naar een Hayward 6m3 powerline, die moest stil zijn.
Mijn god wat een herrie, ja het geluid is anders maar stil?

Daarom besloten om hem 10 meter verder te verplaatsen naar mijn garage en inderdaad nu hoor je bij het zwembad niks meer, succes :)

Maar kan het zijn dat na de slangen 10 meter langer zijn dat de kracht iets afneemt? zeg van 6m3 naar 5m3 of omdat je ook niks hoort, zit het tussen de oren?
De bar blijft hetzelfde(zelfs na een backwash en een rinse) ongeveer 0.6 bar.

Welke wattage zou U aanraden voor een beetje licht snachts :)

[ Voor 45% gewijzigd door Arjantje72 op 30-06-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 17:52

Dat ding is epic!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat kost dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
@daboemann Mooie setup. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar je ervaring met de Fairland dus als je straks wat details/metingen hebt dan hou ik me aanbevolen :) Ik ben in de toekomst namelijk geïnteresseerd in een andere warmtepomp maar dan moet hij wel wat slimmer omgaan met de inverter technologie dan de W'eau's en de Poolex Q-lines van dit moment.

Ik ben van 50mm pvc met slangtules (lijm: https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html) en flexibele leiding naar het zws gegaan en omgekeerd ook weer terug naar 50mm.

De slang door de muur klinkt in ieder geval redelijk permanent dus ik zou het proberen zo netjes mogelijk te doen :) Een schroefkoppeling aan de buitenkant tegen de muur lijkt mij een goede.

Een bypass om je zws gaat wel ver. Zoals je al zegt kun je je aanvoer ergens stoppen vóór je zws (bypass dicht) en ook dichtzetten ná je zws (een stop in je zwembad retour ofzo).

Succes! d:)b

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

411 bij toppy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
paQ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:19:
Wist niet dat daar teststrips voor waren :?
2900 is wat laag, maar met 50kg zout is dat lastig geloven.
(Teststrips wmb ook)

En ook “zwembadzout”?
Zeker. zwembadzout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
akatar schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:04:

chloor tussen de 1.5-2.0
pH mag iets lager (7.2 pH) maar dat zou niet de oorzaak moeten zijn.

Denk toch dat het de hardheid is van je water, wellicht effe checken hoeveel die is in jouw omgeving.

Wist overigens niet dat je Intex zoutcel kon vervangen behalve onder garantie, weer wat geleerd :).
daboemann schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:07:
Nou ik ben inmiddels ook helemaal los gegaan! Go big or go home of zoiets is het toch? Heb nu het nu volgende besteld:
- Pentair 6m3 pomp
- Intex QS500 zoutsysteem (zodat er in ieder geval een 38mm aansluiting op zit)
- Fairland Full Inverter warmtepomp 6,5kw (IPHCR15)
- 38mm aansluitset
- Skimmer
- Watertester van Aliexpress

Durfde het uiteindelijk toch niet aan om een Poolex uit Frankrijk te bestellen i.v.m. garantieafhandeling mocht er wat mee zijn. De Fairland is nu in de aanbieding bij Toppy + een gratis bypass kit, dus het verschil met een Poolex uit Frankrijk viel me mee (op het totaalbedrag) en volgens mij is de Fairland kwalitatief net iets beter.

Ik zit ook nog heel sterk er aan te denken om ook zo'n frequentieregelaar te halen, hij is nu in ieder geval 50 euro goedkoper. Het idee van alles automatiseren bevalt me wel, leuk projectje om er bij te maken in homeassistent.

Moet ook nog kijken voor een accustofzuiger / schoonmaakset en hoe ik alles aan ga sluiten. De pomp ga ik denk ik toch achter in onze berging zetten en de warmtepomp op het dak van de berging. Ik zou dan een vaste 50mm PVC verbinding kunnen maken aan de buitenkant van de berging tussen de warmtepomp en het filter en zoutwatersysteem. Alleen ik weet niet of ik dan ook een 50mm PVC aan wil leggen naar het opzetbadje. Het opzetbad gaat buiten het seizoen in de berging en dan staat er weer een trampoline. De rest van de installatie blijft wel gewoon staat in de berging om te overwinteren. Om dan met die PVC buizen te zitten in de tuin zie ik ook niet helemaal zitten. Dus ik heb toch nog een aantal vragen:

- Wat voor koppeling heb je nodig om van een intex 38mm (aansluitset en zoutwatersysteem) naar 50mm PVC te gaan?
- Hoe zouden jullie het stuk tussen de berging en het zwembad aanpakken? Iets verzinnen dat je een slang aan kan sluiten op een koppeling die uit de muur komt (bijvoorbeeld een slangtule die uit de muur komt), of toch gewoon toch met 50MM PVC doen met een paar schroefkoppelingen dat het uit elkaar te halen is in de stukken die op te bergen zijn?
- Bij de warmtepomp zit een bypas en het zwembad is ook afsluitbaar. Moet ik dan ook nog een kraan (of bypass) rondom het zoutwatersysteem maken zodat je die ook kunt vervangen / omzeilen zonder dat je een waterballet krijgt? Of sla ik dan te ver door?
- Staat in de start topic onderaan ;)
- Vanaf de berging naar/van zwembad gewoon 38mm gebruiken, dit omdat je geen vaste opstelling hebt/wilt. Dus 50MM > -afsluit- kraan > Intex Adapter A om naar 38mm te gaan (gelijk het antwoord op je eerste vraag ;)).
- Moet niet maar kan je doen als je onderhoud wilt plegen, want vergis je niet hoeveel water er in je leidingen zit ;).

Frequentieregelaar zou ik ook doen, kost wat maar dit verdien je terug door het lagere stroom verbruik, In jouw geval 3 in 1 (stil, zuiniger, mogelijkheid om smart te maken).

Leuke setup verder, alleen ben ik ook benieuwd voor welk zwembad dit is :+.
Arjantje72 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:10:
Omdat ik een Intex ZFP had die nogal herrie maakte ben ik overgegaan naar een Hayward 6m3 powerline, die moest stil zijn.
Mijn god wat een herrie, ja het geluid is anders maar stil?

Daarom besloten om hem 10 meter verder te verplaatsen naar mijn garage en inderdaad nu hoor je bij het zwembad niks meer, succes :)

Maar kan het zijn dat na de slangen 10 meter langer zijn dat de kracht iets afneemt? zeg van 6m3 naar 5m3 of omdat je ook niks hoort, zit het tussen de oren?
De bar blijft hetzelfde(zelfs na een backwash en een rinse) ongeveer 0.6 bar.
[...]

Welke wattage zou U aanraden voor een beetje licht snachts :)
10 meter slangen is natuurlijk niet iets, dit heeft zeker effect op de flow, zolang je in het "groen" zit mbt druk dan is het prima.

Zelf heb ik 4W 12V LED (Zigbee smart LED), komt genoeg licht vanaf en niemand houd je tegen om meer dan 1 te plaatsen >:).
Luc S schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:36:
@daboemann Mooie setup. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar je ervaring met de Fairland dus als je straks wat details/metingen hebt dan hou ik me aanbevolen :) Ik ben in de toekomst namelijk geïnteresseerd in een andere warmtepomp maar dan moet hij wel wat slimmer omgaan met de inverter technologie dan de W'eau's en de Poolex Q-lines van dit moment.

Ik ben van 50mm pvc met slangtules (lijm: https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html) en flexibele leiding naar het zws gegaan en omgekeerd ook weer terug naar 50mm.

De slang door de muur klinkt in ieder geval redelijk permanent dus ik zou het proberen zo netjes mogelijk te doen :) Een schroefkoppeling aan de buitenkant tegen de muur lijkt mij een goede.

Een bypass om je zws gaat wel ver. Zoals je al zegt kun je je aanvoer ergens stoppen vóór je zws (bypass dicht) en ook dichtzetten ná je zws (een stop in je zwembad retour ofzo).

Succes! d:)b
Ik ben tevreden over mijn BWT/Fairland, van het weekend kijken hoe ik alle data in een database krijg om grafiek te plotten zodat we kunnen zien hoe deze reageert/werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 08:06

Ik heb gewoon zo'n ding gekocht ooit. Zijn trouwens wel tamelijk in prijs gestegen zie ik
Afbeeldingslocatie: https://www.zwembad.eu/images/products/original/56688-lamp-intex-binnenkant.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 14:02
Jazsie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:47:
[...]
- Staat in de start topic onderaan ;)
- Vanaf de berging naar/van zwembad gewoon 38mm gebruiken, dit omdat je geen vaste opstelling hebt/wilt. Dus 50MM > -afsluit- kraan > Intex Adapter A om naar 38mm te gaan (gelijk het antwoord op je eerste vraag ;)).
- Moet niet maar kan je doen als je onderhoud wilt plegen, want vergis je niet hoeveel water er in je leidingen zit ;).

Frequentieregelaar zou ik ook doen, kost wat maar dit verdien je terug door het lagere stroom verbruik, In jouw geval 3 in 1 (stil, zuiniger, mogelijkheid om smart te maken).

Leuke setup verder, alleen ben ik ook benieuwd voor welk zwembad dit is :+.
[...]
Het is complete overkill voor het eerste bad, want het gaat maar om een 3x2x0.75 i.v.m. jonge kinderen. Het doel is om die wel groter te maken (over een jaar of 2) en mijn droom is om uiteindelijk een bouwkundig zwembad te bouwen. Alleen is onze huidige tuin niet zo groot en zitten de buren dichtbij dus willen we wel iets dan niet standaard al veel herrie maakt. Daarnaast is onze oudste zoon een echte koukleum en de jongste dochter moet nog 2 worden, dus om te zorgen dat het bad wel echt gebruikt gaat worden hebben we maar voor een warmtepomp gekozen in plaats van verwarmen met de zon.

Ik had overigens wel de startpost grotendeels doorgelezen, maar in het kopje dat gaat over koppelingen stond niet echt iets helaas. Wellicht handig om daarin te verwijzen naar de secties onderaan de post?

Aantal vragen:
- Kun je zo'n Intex adapter A dan op bijvoorbeeld rechtstreeks op zo'n https://www.toppy.nl/product/431/2-weg-kogelkraan-50mm.html schroeven (in plaats van aan een kant de wartel + lijmstuk)? Zo ja dan zijn dat twee vliegen in 1 klap, want ik wil eigenlijk dan op het deel dat je niet nodig hebt een eind kap lijmen zodat het geheel dicht is als er geen slang aan hangt. Alternatief zijn de kranen in de berging, en dan buiten alleen een puntstuk waar je ofwel de slang, ofwel een eindkap op kunt schroeven. Maakt het deel dat naar buiten steekt natuurlijk wel een stuk compacter.
- Zou het handig zijn om de waste uitgang van het zandfilter ook dan via een kraan naar buiten te voeren? Of gewoon er tijdelijk een slang aan hangen als je wilt backwashen?
- Aangezien de berging niet verwarmd is moet ik het systeem deels leeg laten lopen. Het zal niet zo snel vriezen in de berging denk ik, alleen bij zeer strenge vorst. Het idee van aansluiten is afvoer aansluiting buitenkant berging --> pomp --> zandfilter --> bypass (aanvoer) --> warmtepomp --> bypass (retour) --> zws --> aanvoer aansluiting buitenkant berging. Volgens mij kan ik het stuk boven de bypass (beide wp leidingen) leeg laten lopen via de bypass --> zws --> aanvoer aansluiting aan de buitenkant van de berging. Maar wat doe ik dan met het water in tussen de bypass en het zandfilter, in het zandfilter, tussen het zandfilter en de pomp en van de pomp naar de afvoeraansluiting van de berging?

:o terwijl ik dit typ komen er allerlei bezorgers met de spullen, kerst :*) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dat ding is epic!
@paQ Twee vraagjes, wat heb jij daar voor ombouw om je opbouw zwembad?

En die Bugsy geeft geen problemen? Ik zie namelijk bij Toppy, waar ik net aan het kijken was naar zoiets, dat ie niet geschikt zou zijn voor opbouwzwembaden?

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 13:48
Volgens mij heb ik wat last van muggenlarven in het zwembad... Krioelen rode wormpjes op de boden van het zwembad/in de stofzuigerzak. Het chloorniveau toch wat laag geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

dizzytal schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:46:
[...]

@paQ Twee vraagjes, wat heb jij daar voor ombouw om je opbouw zwembad?

En die Bugsy geeft geen problemen? Ik zie namelijk bij Toppy, waar ik net aan het kijken was naar zoiets, dat ie niet geschikt zou zijn voor opbouwzwembaden?
Ze hebben dat later toegevoegd die waarschuwing.
Ik heb er echt 0 problemen mee. Zoals ik in een vorige post schreef kan ik me voorstellen dat (rechthoekige / prism) opzetbaden die onderin een "negatief incline" hebben (zeg maar dat ie een stukje op de kop naar boven moet) een probleem oplevert. Op het moment dat de robot te veel kantelt, zal hij stoppen, loslaten en zich laten vallen.
Ronde opzetbaden hebben dit effect niet echt, die zijn nagenoeg recht, dus het voorbehoud is mijns inziens niet helemaal terecht. Kwestie van proberen in die gevallen.

Ik zie dat de robot eerst een baan maakt, op het moment dat hij kantelt (om omhoog te gaan) stopt ie, en rijdt dan achteruit tot de overkant. Ook daar doet ie vervolgens hetzelfde. Hij weet nu de afstand.
Hij rijdt vervolgens terug naar het midden, en draait 90 graden, en herhaalt vervolgens wat hij zojuist ook heeft gedaan.
Daarna begint hij een patroon te rijden tegen de wanden voor 15 min. Daarna doet hij de vloer, steeds vanuit het midden startend. Als dat klaar is herhaalt ie het hele gebeuren.

mijn bad is een intex Graphite:
https://intexcorp.com/pro...hite-gray-panel-pool-set/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Laatst online: 18:50

The Executer

Lekker belangrijk!

Ep Woody schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:51:
Volgens mij heb ik wat last van muggenlarven in het zwembad... Krioelen rode wormpjes op de boden van het zwembad/in de stofzuigerzak. Het chloorniveau toch wat laag geweest?
Als hier het chloor wat laag was, was dat inderdaad wel het resultaat. Vermoedt dus van wel, maar gezien je vraag twijfel je daar over?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Ze hebben dat later toegevoegd die waarschuwing.
Ik heb er echt 0 problemen mee.
OK, top.
mijn bad is een intex Graphite:
Ah, ja OK die heeft standaard ombouw.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik heb een Bestway powersteel 4,04M x 2,01M x 1,00M aangeschaft (https://www.bestway.eu/nl-nl/product/1056441GSX22) en wil deze gaan plaatsen op een houten vlonder met groeven. Nu wil deze gaan plaatsen op van die zwembadtegels van foam echter hebben ze hier in de buurt alleen tegels van 4mm dik.

Zou dit genoeg zijn voor een dergelijke zwembad?

(Via internet vind ik wel tegels van 8mm en 1cm, echter zet ik hem het liefst vandaag nog op...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
daboemann schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Het is complete overkill voor het eerste bad, want het gaat maar om een 3x2x0.75 i.v.m. jonge kinderen. Het doel is om die wel groter te maken (over een jaar of 2) en mijn droom is om uiteindelijk een bouwkundig zwembad te bouwen. Alleen is onze huidige tuin niet zo groot en zitten de buren dichtbij dus willen we wel iets dan niet standaard al veel herrie maakt. Daarnaast is onze oudste zoon een echte koukleum en de jongste dochter moet nog 2 worden, dus om te zorgen dat het bad wel echt gebruikt gaat worden hebben we maar voor een warmtepomp gekozen in plaats van verwarmen met de zon.

Ik had overigens wel de startpost grotendeels doorgelezen, maar in het kopje dat gaat over koppelingen stond niet echt iets helaas. Wellicht handig om daarin te verwijzen naar de secties onderaan de post?

Aantal vragen:
- Kun je zo'n Intex adapter A dan op bijvoorbeeld rechtstreeks op zo'n https://www.toppy.nl/product/431/2-weg-kogelkraan-50mm.html schroeven (in plaats van aan een kant de wartel + lijmstuk)? Zo ja dan zijn dat twee vliegen in 1 klap, want ik wil eigenlijk dan op het deel dat je niet nodig hebt een eind kap lijmen zodat het geheel dicht is als er geen slang aan hangt. Alternatief zijn de kranen in de berging, en dan buiten alleen een puntstuk waar je ofwel de slang, ofwel een eindkap op kunt schroeven. Maakt het deel dat naar buiten steekt natuurlijk wel een stuk compacter.
- Zou het handig zijn om de waste uitgang van het zandfilter ook dan via een kraan naar buiten te voeren? Of gewoon er tijdelijk een slang aan hangen als je wilt backwashen?
- Aangezien de berging niet verwarmd is moet ik het systeem deels leeg laten lopen. Het zal niet zo snel vriezen in de berging denk ik, alleen bij zeer strenge vorst. Het idee van aansluiten is afvoer aansluiting buitenkant berging --> pomp --> zandfilter --> bypass (aanvoer) --> warmtepomp --> bypass (retour) --> zws --> aanvoer aansluiting buitenkant berging. Volgens mij kan ik het stuk boven de bypass (beide wp leidingen) leeg laten lopen via de bypass --> zws --> aanvoer aansluiting aan de buitenkant van de berging. Maar wat doe ik dan met het water in tussen de bypass en het zandfilter, in het zandfilter, tussen het zandfilter en de pomp en van de pomp naar de afvoeraansluiting van de berging?

:o terwijl ik dit typ komen er allerlei bezorgers met de spullen, kerst :*) 8)
Klopt, staat niet in de koppelingen gedeelte maar onderin bij "handige info", goed plan om deze bij koppelingen te plaatsen.

- Neen past niet, Als je de kant aan de buitenmuur zo kort mogelijk wilt houden dan zou ik voor een puntstuk gaan (https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-50mm-x-63mm-x-2/) en dan de Intex Adapter A in de winter afschroeven en dan eindkap erop (https://www.pvc24.nl/shop/eindkap-binnendraad-2-1/).
- Ik heb zelf tijdelijk, zo vaak wordt het niet gebruikt namelijk. Kraan is niet nodig, zit al op je filtervat ;).
- Je leidiningen/filter hoeven niet 100% leeg te zijn, gaat erom dat het water kan werken zodat er niks kapot vriest door het uitzetten. Eventueel met compressor uitblazen indien je dat hebt maar moet niet.
filtervat gewoon het water laten uitlopen (indien je filter een uitloop heeft), verder eventueel de 6-weg klep losmonteren en los erop zodat water kan werken indien nodig.
swart schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:42:
Ik heb een Bestway powersteel 4,04M x 2,01M x 1,00M aangeschaft (https://www.bestway.eu/nl-nl/product/1056441GSX22) en wil deze gaan plaatsen op een houten vlonder met groeven. Nu wil deze gaan plaatsen op van die zwembadtegels van foam echter hebben ze hier in de buurt alleen tegels van 4mm dik.

Zou dit genoeg zijn voor een dergelijke zwembad?

(Via internet vind ik wel tegels van 8mm en 1cm, echter zet ik hem het liefst vandaag nog op...)
Er zjin veel soorten houten vlonders maar bij een normale moet dit prima kunnen, de groeven zijn geen 4mm diep ;). Ben zelf wel voorstander van 1cm+. heb zelf 4cm XPS platen eronder, goed voor de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Even gezocht in dit topic en op internet, maar iemand ervaring met het toevoegen van de W'eau WP in Home Assistant? Ik heb het geprobeerd maar de Tuya HA integratie vraagt gelijk om een Cloud ID, iets wat ik niet heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Arfman schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:38:
Even gezocht in dit topic en op internet, maar iemand ervaring met het toevoegen van de W'eau WP in Home Assistant? Ik heb het geprobeerd maar de Tuya HA integratie vraagt gelijk om een Cloud ID, iets wat ik niet heb.
je moet even inloggen op je developers omgeving
Als je apparaat daar aan is toegevoegd, dan kun je in API Explorer het relatief makkelijk terugvinden.

Heb je nog geen tuya developers account, dan is de leercurve vrij steil vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:28
Na een paar dagen niet zwemmen wilde wij gisteravond gaan zwemmen. Cover eraf en zwemmen maar. Of toch niet. :(

Zwembad zat helemaal vol met muggenlarven. :'( Blijkbaar zat de cover op de skimmer geplakt en was er te weinig flow in bad. Daarbij waterkwaliteit slecht (bijna geen chloor) zorgde ervoor dat de muggen het wel fijn vonden. :X

Dus toen maar chloorshock en met schepnetje muggen scheppen. Denk dat er wel honderden in zaten. Uiteindelijk meeste er wel uit kunnen scheppen.

Vanochtend even gekeken hoe het eruit zag en bijna alle larven zijn verdwenen. Toch maar even in de gaten houden als we een paar dagen niet zwemmen.

Nu alleen veel teveel chloor in bad dus maar even zonder cover chloor laten verdwijnen.

Hoe doen jullie trouwens als jullie op vakantie gaan? Dan een grote hoeveelheid chloor erin? Met een zws is natuurlijk makkelijker, maar gebruiken nu tabletten.
Pagina: 1 ... 108 ... 180 Laatste