Morgen gratis bier!
Ja, nu wil ik ook een heftruck!CrociStrike030 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:31:
Maar! Gister ook leuke dingen gedaan…
[Afbeelding]
Eigenlijk moet hij nog wat hoger en wat meer boven het zwembad. Maar dat kan altijd later nog
Vroeg mij af of het gewerkt heeft en hoe je de Wifi module hebt aangesloten?TRAXION schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:02:
[...]
Held! Heb me rot gezocht en kon het niet vinden bedankt voor de info tevens zag ik een wifi module vele malen goedkoper maar lijkt precies dezelfde.
https://zwembadcompleet.n...ycn1g8XpkVUhoCabAQAvD_BwE
Zit er aan te denken deze gewoon te gokken
Ik had eerst 2x dichte tape, maar heb er nu ventilerende tape opgeplakt aan de onderkant en wat ventilategaatjes gemaakt in het frame. Ik kan straks gelijk kijken of het werkt, want het regent vaak nu.J.E. Weinor schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:11:
[...]
Eenzijdig hermetisch dicht getapet andere zijde ventilerende tape vocht die er evt. inzit zoals condens in de kanalen verdwijnt vanzelf maar ook afhankelijk welke periode in het jaar zomers weinig tot geen last.
De randen profiel en kanaal plaat netjes gekit met siliconen kit, de kanaal platen leg je los op de rand frame bak geen kit er tussen de zijkanten profiel ook niet gekit gewoon geschroefd aan de bak geen last van water in de bak ook met harde winterstorm niet of stevige buien.
Bakken liggen wel schuin op het dak.
[Afbeelding]
Bovenzijde hermetisch dicht getapet, onderzijde ventilerende tape.
De kanaal platen lijken niet helder op de foto maar meer opaal dat komt omdat de foto schuin zijkant tegen de vlakte is gemaakt maar zijn wel degelijk helder je kun er dwars doorheen kijken en ziet de tyleen gewoon zitten.
Ik weet het niet, mijn warmtepomp zakt naar de 30% bij 0,5 graad boven setpoint. Daarna verbruikt ie dus tussen de 250 en 400 watt. (naarmate de avond en nacht vordert gaat ie steeds hoger) Stel dat ie rond 23:00 op +0,5 zit en dit vasthoud tot 09:00 . Heb ik dus 10x250watt, 2.5kWh voor een nachtje warmhouden. Dit is meest gunstige geval, gezien het ook afkoelt gaat het verbruik ook omhoog. Vannacht maar 0,5 graad afkoeling gehad.paQ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Dit is idd in de praktijk waar het op uitdraait.
En dan kun je meteen een nieuwe discussie starten:
"dus een pomp met minder vermogen was ws niet uit gegaan?"
of, je zet hem op een lager vermogen.
@CrociStrike030 heb je een silent modus bijv? Dan draait hij een stuk trager en heeft ie veel minder vermogen.
Mijn warmtepomp moet dus tussen de 20% en 100% kunnen moduleren. Ik heb deze nog nooit lager gezien als 30%, eenmaal 27% maar blijkt dat ie toen gewoon uitging.
hier idemmedu80 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Ik weet het niet, mijn warmtepomp zakt naar de 30% bij 0,5 graad boven setpoint. Daarna verbruikt ie dus tussen de 250 en 400 watt. (naarmate de avond en nacht vordert gaat ie steeds hoger) Stel dat ie rond 23:00 op +0,5 zit en dit vasthoud tot 09:00 . Heb ik dus 10x250watt, 2.5kWh voor een nachtje warmhouden. Dit is meest gunstige geval, gezien het ook afkoelt gaat het verbruik ook omhoog. Vannacht maar 0,5 graad afkoeling gehad.![]()
Mijn warmtepomp moet dus tussen de 20% en 100% kunnen moduleren. Ik heb deze nog nooit lager gezien als 30%, eenmaal 27% maar blijkt dat ie toen gewoon uitging.
Alleen als je met een 12 kWh wp, op lage toeren nog steeds een hoog vermogen hebt voor een badje van 2 x 4 x 0,8 (ik zeg maar wat), dan tik je binnen no time set temp + 1 aan.
Mijn vorige Weau ging namelijk niet onder de 50Hz. Als dat bij @CrociStrike030 ook zo is, dan is 50 ipv 80Hz, nog steeds best wel heel veel. De Poolex gaat gewoon op 30Hz pruttelen.
Ik denk trouwens dat een warmptepomp met deze compressors niet snel onder de 30hz kunnen komen. Je hebt ook een minimale snelheid nodig om het ding gaande te houden. Ik denk dat het niet echt mogelijk is dat ze op 15hz kunnen lopen bijv. (zonder het ding met veel vermogen zo traag aan de praat te houden)
Over het beperken van je verlies varieert het enorm heb ik gemerkt. Per locatie, per nacht, ws. dauwpunt en heel de reut.
Ik ben vannacht (met regenbuien) 1.6 kwijt geraakt, maar rond een uur of 14:00 was dat alweer (puur door zon) weer gekrompen tot 0.8. De wp staat dus al enkele dagen gewoon uit. (en toch 29.6 gister, en zojuist al weer 29,1)
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 24-06-2022 15:13 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
"Het verschil tussen deze en een step inverter is dat een full inverter ieder verwarmingsniveau tussen 0 en 100% aan kan nemen, terwijl een step inverter vaak maar 3 verschillende niveau's heeft."
Dan wek je bij mij de indruk dat hij naar 1% zou kunnen bij overschrijden van setpoint om te voorkomen dat hij zich moet uitschakelen doordat hij een graad boven setpoint komt.
@medu80 Dan lijkt jouw WP wat meer in balans te zijn met je zwembad en omgevingstemperatuur. Dat zijn mooie getallen. Bij mij gaat hij elke dag uit ergens in de avond omdat hij een graad boven setpoint komt en valt dan minimaal 2 graden naar beneden voordat hij weer gaat verwarmen.
Dan blijf ik dus schommelen tussen 27-29 graden (setpoint 28) en gaat de WP elke nacht zowat op het koudste moment buiten op hoog vermogen verwarmen want ja het water is een graad te koud. Dan duurt het ongeveer 4 uur op hoog vermogen voordat setpoint weer bereikt is met inefficiënte koude buitenlucht.
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Iemand in het bezig van een Fairland Inver-X of vergelijkbaar, hoe werkt deze en zijn ze stil?
Je moet daar even je marketingbril bij opzetten.Luc S schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:33:
@paQ In de beschrijving bij de Q-Line waar ik hem heb gekocht staat
"Het verschil tussen deze en een step inverter is dat een full inverter ieder verwarmingsniveau tussen 0 en 100% aan kan nemen, terwijl een step inverter vaak maar 3 verschillende niveau's heeft."
Dan wek je bij mij de indruk dat hij naar 1% zou kunnen bij overschrijden van setpoint om te voorkomen dat hij zich moet uitschakelen doordat hij een graad boven setpoint komt.
Bij het opstarten zie je idd lagere waardes, maar dat duurt een sec of 40, en dan gaat hij een soort van stationair draaien (30Hz)
Hij start dus traag op wat weer fijn is voor je groepbelasting. Er zijn geen pieken. Een aan/uit komt direct in beweging op vermogen. Net als je koffiemachine bij wijze van.
En sowieso. Wat is “verwarmingsniveau 100%” nou weer
Ik kan me zo voorstellen dat bij die rotatiecompressors een soort van momentum is / vliegwiel draait, om de boel aan de praat te houden. Je auto kan ook geen 180 toeren draaien. (Zonder dat de startmotor meehelpt)
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 24-06-2022 15:49 ]
"Dit zorgt er voor dat deze warmtepomp uw zwembad altijd optimaal verwarmt"
Dat is dan natuurlijk een typefout en moet zijn 'optimaal opstart voor 40 seconde'
Maar goed, hopelijk komen er na de oproep van @medu80 nog meer ervaringen want ik ben ook echt wel benieuwd naar andere modellen en implementaties.
Die details hoop ik uiteindelijk van de fabrikant te gaan krijgen. Wat houdt een full inverter WP nu eigenlijk in die ik heb gekocht en wat voor gedrag mogen we ervan verwachten. Schijnbaar hou ik er een alternatief idee op na want links en rechts vertonen verschillende WP merken hetzelfde.paQ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:45:
[...]
...
En sowieso. Wat is “verwarmingsniveau 100%” nou weer
Ik kan me zo voorstellen dat bij die rotatiecompressors een soort van momentum is / vliegwiel draait, om de boel aan de praat te houden. Je auto kan ook geen 180 toeren draaien. (Zonder dat de startmotor meehelpt)
Voor nu heb ik de vraag even simpel gehouden en ben ik nog in afwachting van een reactie.
[ Voor 68% gewijzigd door Luc S op 24-06-2022 15:58 ]
Ik heb een BWT/Fairland inverter, maar helaas nog niet de in/uit temp sensoren kunnen plaatsen voor de meting...medu80 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:41:
Ach, dat ding dat ik heb is ook waardeloos. Vandaag is het hier 23 a 24 (als de zon schijnt net een graad meer) luchtvochtigheid rond de 75 en in en uit van om en nabij de 29. Dan nog heb ik een kW van 5. Lijkt wel een limiet op te zitten van 5kW of zo.
Iemand in het bezig van een Fairland Inver-X of vergelijkbaar, hoe werkt deze en zijn ze stil?
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
dit is wel een mooie uitleg.
Hij moet 2 keer roteren voor 1 'lading'.
De klep zal het tikje veroorzaken neem ik aan. (?)
Ik zie dit net als een wasdroger waar de was nog niet voldoende verdeeld is tegen de trommel. Die moet ook een bepaalde snelheid halen om niet (te veel) in onbalans te raken. Hence: een minimale snelheid hebben om de was tegen de buitenkanten te houden, zodat hij niet gaat slingeren. Zo zullen onze poepiesimpele warmtepompjes
[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 24-06-2022 16:20 ]
Ons vorige intex opzet bad van 3x2m was ca 4 m3. Het nieuwe betonnen bad is 7 m3.
Om te beginnen wil de intex 2m/h zandfilterpomp nemen. staat in de schuur dus geluid is geen issue.
Daarbij wil ik een intex QS200 zoutwatersysteem met Krystal Clear. Dan ben ik voor 225 voorlopig klaar. ph doe ik voorlopig handmatig.
Idealiter wil ik upgraden naar de Sugar Valley station 1 controller. Dan kan ik alles in 1 apparaaat automatiseren. pomp, verlichting, zwembadafdekking, warmtepomp, waterval en zoutelectrolyse.
De station 1 heeft geen zoutelectrolyse maar de hydrolife is voor veel grotere baden. En volgens mij zou je me de station 1 een externe zoutelectrolyse van een ander merkt kunnen aansluiten. en alles bedienen via wifi lijkt me ideaal. koppelen aan domoticz.
Ik heb 2 vragen:
1. hou zouden jullie een permanent 7m3 bad behandelen?
2. Is er iemand die ervaring heeft met sugar valley apparaten?
p.s. ik ga ook in de winter in het bad. niet verwarmd maar om regelmatig een ijsbad te nemen.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik denk dat onze compressoren tussen de 20 en 100 hz werken en dit vertaalt is naar 20 en 100%. Ik heb een twin rotary, dus iets meer balans.paQ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:05:
Ik zie dit net als een wasdroger waar de was nog niet voldoende verdeeld is tegen de trommel. Die moet ook een bepaalde snelheid halen om niet (te veel) in onbalans te raken. Hence: een minimale snelheid hebben om de was tegen de buitenkanten te houden, zodat hij niet gaat slingeren. Zo zullen onze poepiesimpele warmtepompjesook een minimale compressorsnelheid moeten hebben om te kunnen werken.
Het zout apparaat zit permanent in mijn leiding (kan ik dus niet omzeilen) en wilde niet teveel flow verliezen omdat ik overal 50mm buizen heb. Die je op het oog hebt is voor max 8 kuub (en 32mm), betekent dat ook dat hij voor jou dan straks zowat 24/7 aan staat? Misschien iets om rekening mee te houden omdat daar ook je pomp (flow) voor nodig is.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nou, de W'eau had ook een twin rotary, en was aanzienlijk luider.medu80 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:30:
[...]
Ik denk dat onze compressoren tussen de 20 en 100 hz werken en dit vertaalt is naar 20 en 100%. Ik heb een twin rotary, dus iets meer balans.en ook iets stiller.
2 tikkende klepjes

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-06-2022 16:47 ]
ik had aangehouden badinhoud x 0,3 = 2,1. dan zou je bad in 3 uur volledig gefilterd zijn. ik zou dan 3x per dag 2 uurtjes aanzetten. deed ik met het opzetbad ook. welicht is 2m3 aan de kleine kant en zou ik voor 4 of 6 m3 pomp moeten gaan. en mijn pomp komt, onderkant pomp, 50 cm onder het waterniveau.Luc S schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:30:
@Zuluman Ik heb een speck badu magic 6 pomp met Hayward filter (glas) en het 26668gs intex zoutsysteem.
Het zout apparaat zit permanent in mijn leiding (kan ik dus niet omzeilen) en wilde niet teveel flow verliezen omdat ik overal 50mm buizen heb. Die je op het oog hebt is voor max 8 kuub (en 32mm), betekent dat ook dat hij voor jou dan straks zowat 24/7 aan staat? Misschien iets om rekening mee te houden omdat daar ook je pomp (flow) voor nodig is.
Hoe groot is je zandfilter dan? 6m3? Die intex 26668gs is 38mm, dan heb je toch ook een beperking?
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Klopt er zit alsnog een vernauwing in die ik liever niet had gehad. Kon geen vergelijkbaar apparaat vinden toen met 50mm aansluitingen.
ik ga voor de 6m3 pomp versie van intex met 38mm en de grotere zout elektrolyse van intex. beide zijn 38mm. passen goed bij elkaar volgens mij. en ik neem een separate ph doser apparaat. ph- alleen zie ik want zout elektrolyse zorgt dat de ph omhoog gaat.Luc S schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:19:
De zandfilter is ook 6m3 inderdaad.
Klopt er zit alsnog een vernauwing in die ik liever niet had gehad. Kon geen vergelijkbaar apparaat vinden toen met 50mm aansluitingen.
Ik twijfel nog om het nut om dan ook nog uv erbij te doen. en wat sturing betreft moet ik nog nader onderzoek doen.
Is er eigenlijk een nadeel om voor een "te groot" zoutsysteem te gaan? De minimale flow is natuurlijk iets om rekening mee te houden, maar buiten dat? Of zijn er nadelen waardoor je toch beter van 38mm naar 32mm kunt gaan voor het zoutsysteem voor kleinere zwembaden?Zuluman schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:18:
[...]
ik ga voor de 6m3 pomp versie van intex met 38mm en de grotere zout elektrolyse van intex. beide zijn 38mm. passen goed bij elkaar volgens mij. en ik neem een separate ph doser apparaat. ph- alleen zie ik want zout elektrolyse zorgt dat de ph omhoog gaat.
Ik twijfel nog om het nut om dan ook nog uv erbij te doen. en wat sturing betreft moet ik nog nader onderzoek doen.
ik heb eerlijk gezegd geen idee. maar wat ik me kan voorstellen is dat hoe kleiner de diameter hoe lager je debiet is en je dus langer moet pompen. of de snelheid/druk wordt groter en krijg je een erg sterke straal.daboemann schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:
[...]
Is er eigenlijk een nadeel om voor een "te groot" zoutsysteem te gaan? De minimale flow is natuurlijk iets om rekening mee te houden, maar buiten dat? Of zijn er nadelen waardoor je toch beter van 38mm naar 32mm kunt gaan voor het zoutsysteem voor kleinere zwembaden?
Wou net 2 lampen kopen. uitverkocht! Had op wat franse sites gekeken maar ook uitverkocht. prijzen lopen uiteen van 200 tot 400 euro per stuk. en ik kan gene alternatieven voor deze doorvoeren vinden.Luc S schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:39:
@TMCThomas Ik denk inderdaad wat @Plenkske zegt. Om het iets meer dezelfde vorm te geven als je afbeelding:
https://www.zwemland.nl/pvc-koppeling-50-x-50mm-pn-16.html
Met deze erin gelijmd:
https://www.zwemland.nl/slangtule-verloop-50-38-32mm.html
hoe stuur jij ze aan? met deze? https://www.zwemland.nl/h...et-afstandsbediening.html
Ja, dat je hem regelmatig uit moet zetten...daboemann schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:
[...]
Is er eigenlijk een nadeel om voor een "te groot" zoutsysteem te gaan? De minimale flow is natuurlijk iets om rekening mee te houden, maar buiten dat? Of zijn er nadelen waardoor je toch beter van 38mm naar 32mm kunt gaan voor het zoutsysteem voor kleinere zwembaden?
Terug van 38 naar 32 is geen ramp, zeker als het maar een klein stukje is.
Neem je ook een UV-C lamp? Dat scheelt ook nog het nodige aan stroomgebruik voor je zoutsysteem. Dan is te klein helemaal niet echt meer een issue.
De box die je linkt heb ik nog niet eerder gezien. Ik had een vele duurdere gevonden destijds, vandaar mijn ‘simpele’ (als je van automatiseren houdt) oplossing.
Je hebt in ieder geval wel al de keus gemaakt om voor zout te gaan.Zuluman schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:17:
Ik kom er niet helemaal uit welke zandfilterpomp. ph regelaar en zoutelectrolyse is ga gebruiken. Er is zovele keus en er zijn zoveel mogelijkheden. Wellicht maak ik het mezelf te moeilijk.
Ons vorige intex opzet bad van 3x2m was ca 4 m3. Het nieuwe betonnen bad is 7 m3.
Om te beginnen wil de intex 2m/h zandfilterpomp nemen. staat in de schuur dus geluid is geen issue.
Daarbij wil ik een intex QS200 zoutwatersysteem met Krystal Clear. Dan ben ik voor 225 voorlopig klaar. ph doe ik voorlopig handmatig.
Idealiter wil ik upgraden naar de Sugar Valley station 1 controller. Dan kan ik alles in 1 apparaaat automatiseren. pomp, verlichting, zwembadafdekking, warmtepomp, waterval en zoutelectrolyse.
De station 1 heeft geen zoutelectrolyse maar de hydrolife is voor veel grotere baden. En volgens mij zou je me de station 1 een externe zoutelectrolyse van een ander merkt kunnen aansluiten. en alles bedienen via wifi lijkt me ideaal. koppelen aan domoticz.
Ik heb 2 vragen:
1. hou zouden jullie een permanent 7m3 bad behandelen?
2. Is er iemand die ervaring heeft met sugar valley apparaten?
p.s. ik ga ook in de winter in het bad. niet verwarmd maar om regelmatig een ijsbad te nemen.
Dan heb je nog 3 opties:
1. Intex ZWS en eventueel losse pH regelaar.
2. Volledige ZWS systeem met pH regelaar.
3. Wat je zelf al aangaf, goedkoop en dan later upgraden.
Heb je een budget? er zit namelijk aardig wat verschil waarbij je met de Intex voor 250-1000.-- klaar bent zal de 2de optie meer richting de 1000+ gaat.
Dus wellicht handig om eisen vs budget af te wegen en dan te kiezen wat je bij je past.
7m3 is niet schrikbarend groot, ook met "budget" systeem zal je kristalhelder water hebben
Werk zelf niet met zout dus kan niet zeggen hoe ik het zou doen
Ik vind UV-C lamp wel de moeite, mijn chloor verbruik is een stuk minder dan voorheen. In jouw geval zal je ZWS vooral minder lang te hoeven draaien aangezien er minder chloor geproduceerd moet worden door je zoutcel.Zuluman schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:18:
[...]
ik ga voor de 6m3 pomp versie van intex met 38mm en de grotere zout elektrolyse van intex. beide zijn 38mm. passen goed bij elkaar volgens mij. en ik neem een separate ph doser apparaat. ph- alleen zie ik want zout elektrolyse zorgt dat de ph omhoog gaat.
mbt pomp zou ik voor een regelbare gaan of eentje met frequentie regelaar, dan kan je 24/7 filteren wat weer ten goede komt voor je waterkwaliteit, immers je ZWS kan altijd bijsturen wanneer nodig is. Laag stroom verbruik en toch ook niet te vergeten het geluid (ookal zit het in je schuur).
Neen, je zoutcel kan een X aantal chloor produceren per uur, heb je een "te groot" zoutsysteem dan zal deze gewoon eerder stoppen want je chloor niveau is eerder bereikt... Liever dat dan dat ie uren staat de draaien (op bv een hele warme zonnige dag) en moeite heeft om genoeg chloor te producerendaboemann schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:
[...]
Bij mij staat de 26668gs 2 uur per dag aan en produceert dan ongeveer 0,4 chloor.
Of is dit een vreemde manier van het onderhouden van het water?
De duurdere ZWS hebben een Orp/Redox (chloor) meter en sturen dus constant bij, daarnaast meten ze ook nog eens de pH zodat die ook op peil blijft. De prijs is echter ook stuk hoger dan Intex ZWS...
Hoe jij het doet is zeker geen vreemde manier, zo doen 98% het hier want je kan op 1 hand tellen die een ander systeem gebruikt dan Intex ZWS. 98% hebben hier een opzet zwembad, dus ook wel begrijpelijk
Zou alleen de boost functie gebruiken op de warme dagen dat er veel gezwommen wordt, zal helpen om het chloor niveau beter op peil te houden
[ Voor 27% gewijzigd door Jazsie op 25-06-2022 00:25 ]
Alhoewel ik me nu afvraag met jou uitleg of ik dan toch niet beter maar 1 uur kan zws’en omdat ik een redelijke chloor opbouw constateer na een paar dagen geen zwemweer te hebben gehad en in de plaats daarvan de boost functie wat vaker gebruiken.
Die gebruik ik nu amper omdat ik vaak denk ‘nou over 3 dagen is het wel weer op peil want het deck blijft er toch op’.
Zoals ik het lees kan je inderdaad beter naar 1u per dag gaan en dan bij gebruik van het bad de boost functie gebruiken.
Maar begrijp ik goed dat je in kunt stellen dat hij maar een bepaalde tijd per dag chloor genereert? Houdt hij daarbij zelf rekening met het aan of uit staan van de pomp?
[ Voor 52% gewijzigd door BounceMeister op 25-06-2022 10:23 ]
Huup huup huupJ.E. Weinor schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 02:48:
Netjes gedaan je kunt de oude aansluiting waar je afsluiter op zit verbinden met je wand skimmer door een T-stuk er tussen te plaatsen evt. met nog een afsluitkraan zoals ik het heb gedaan maar niet noodzakelijk.
:strip_exif()/f/image/eML7JG2U9JteYHMgOgv3aAtb.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel te duur PVC truuk
:strip_exif()/f/image/lXOoi8f0WBw80eevnc6JgYrO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had alleen die kraan andersom moeten verlijmen. Nu zit de kraan vast op de bocht. Kraan had vast aan het puntstuk in de skimmer gemoeten, zodat ik 2 rechte stukken heb als ik de wartel los haal. Dat was handiger bij opruimen.
[ Voor 13% gewijzigd door frickY op 25-06-2022 17:16 ]
Dan moet je niet bij de Intex ZWS zijn, deze stel je inderdaad in op X tijd per dag. Waarbij de boost functie 8x de X tijd duurt.BounceMeister schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:19:
Ik hoopte eigenlijk dat het zws zelfregulerend was, want dat gedoe met teveel en te weinig chloor is erg vervelend.
Maar begrijp ik goed dat je in kunt stellen dat hij maar een bepaalde tijd per dag chloor genereert? Houdt hij daarbij zelf rekening met het aan of uit staan van de pomp?
Intex ZWS meet ook niet het chloor niveau, enkel of er genoeg zout in het water zit om te produceren.
Neen, je moet zelf zorgen dat de pomp draait, liefst 5-15min eerder en ook langer doordraaien.
Maar wel heel netjes gedaanfrickY schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:30:
[...]
Huup huup huup
[Afbeelding]
Veel te duur PVC truuk
[Afbeelding]
Bij elkaar is het idd prijzig, dat heb ik geweten toen ik alles naar PVC 50mm maakte
[ Voor 33% gewijzigd door Jazsie op 25-06-2022 10:42 ]
Wij hebben het Bestway Powersteel zwembad van 305 x 200 x 84 cm
Hebben daarbij de zandfilterpomp Blue Bay zandfilterpomp Speedclean - 4 m3/u
En de zwembadverwarmer van Bestway met een Debiet filter: max. 3785 L/u
Alles is aangesloten en de verwarming zelf voelt wel wat warm aan maar de slang bijna niet. Ook het instromende water voelt maar een klein beetje warm aan.
Is dit normaal?
Ik weet dat het een uur per graad duurt maar ik had verwacht dat de slang warmer zou aanvoelen.
Iemand ervaring?
Je bad heeft een inhoud van ~3,6m3.
Je elektrische verwarmer heeft een capaciteit van 2,8 kW.
3,6 / 2 = 1,8 kW en je hebt 2,8 kW verwarmer, mbt capaciteit zit je goed.
Ik raad je aan om je elektrische verwarmer te verkopen en voor een warmtepomp te gaan.
2,8 kW per uur aan stroom vebruik is echt niet mals hoor... ja je elektrische verwarmer kost 120,-- eind van het seizoen met de stroomkosten erbij zit je zo aan 500+... goedkoop is duurkoop.
De eerste beste goedkoopste (voorbeeld) warmtepomp zoals de Duratech Hot Splash HS40 3,75kW:
>> https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-3-75kw.html
Heeft meer capaciteit met een vebruik van ~600watt... dat is ruim 4,5x minder.
Tnx voor je info!Jazsie schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:26:
Is normaal:
Je bad heeft een inhoud van ~3,6m3.
Je elektrische verwarmer heeft een capaciteit van 2,8 kW.
3,6 / 2 = 1,8 kW en je hebt 2,8 kW verwarmer, mbt capaciteit zit je goed.
Ik raad je aan om je elektrische verwarmer te verkopen en voor een warmtepomp te gaan.
2,8 kW per uur aan stroom vebruik is echt niet mals hoor... ja je elektrische verwarmer kost 120,-- eind van het seizoen met de stroomkosten erbij zit je zo aan 500+... goedkoop is duurkoop.
De eerste beste goedkoopste (voorbeeld) warmtepomp zoals de Duratech Hot Splash HS40 3,75kW:
>> https://www.toppy.nl/prod...ad-warmtepomp-3-75kw.html
Heeft meer capaciteit met een vebruik van ~600watt... dat is ruim 4,5x minder.
Ik heb de warmtepomp besteld.
Ik heb totaal 2800 gebudgetteerd. maar dat is incl. pomp, filter, warmtepomp, verlichting en leidingwerk.Jazsie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:15:
[...]
Je hebt in ieder geval wel al de keus gemaakt om voor zout te gaan.
Dan heb je nog 3 opties:
1. Intex ZWS en eventueel losse pH regelaar.
2. Volledige ZWS systeem met pH regelaar.
3. Wat je zelf al aangaf, goedkoop en dan later upgraden.
Heb je een budget? er zit namelijk aardig wat verschil waarbij je met de Intex voor 250-1000.-- klaar bent zal de 2de optie meer richting de 1000+ gaat.
Dus wellicht handig om eisen vs budget af te wegen en dan te kiezen wat je bij je past.
7m3 is niet schrikbarend groot, ook met "budget" systeem zal je kristalhelder water hebben.
Werk zelf niet met zout dus kan niet zeggen hoe ik het zou doen.
[...]
Ik vind UV-C lamp wel de moeite, mijn chloor verbruik is een stuk minder dan voorheen. In jouw geval zal je ZWS vooral minder lang te hoeven draaien aangezien er minder chloor geproduceerd moet worden door je zoutcel.
mbt pomp zou ik voor een regelbare gaan of eentje met frequentie regelaar, dan kan je 24/7 filteren wat weer ten goede komt voor je waterkwaliteit, immers je ZWS kan altijd bijsturen wanneer nodig is. Laag stroom verbruik en toch ook niet te vergeten het geluid (ookal zit het in je schuur).
[...]
Neen, je zoutcel kan een X aantal chloor produceren per uur, heb je een "te groot" zoutsysteem dan zal deze gewoon eerder stoppen want je chloor niveau is eerder bereikt... Liever dat dan dat ie uren staat de draaien (op bv een hele warme zonnige dag) en moeite heeft om genoeg chloor te produceren.
Maar dat was op basis van chloor+ ph controller. Als ik kijk dan is sugar valley echt een stuk duurder dan hayward. en bij haward krijg je bij een licensed seller 2 + 1 jaar garantie.
Ik heb voorkeur voor de advanced flow 16 low salt. Maar de vraag is of de sturingsopties en het low salt mij € 1.000 extra waard. Zonder wifi is dat verschil nog maar € 500.
Als ik de flow 8 met een uv lamp neem dan heb ik ook een low versie. Verschil word dan nog maar € 300,-.
Dan moet ik voor € 300 verschil zelf de aansturing van pomp, verlichting, afdekking zorgen en een temperatuur sensor.
/f/image/uajEVWS98sd0UicwqSwf3Oq6.png?f=fotoalbum_large)
Jammer dat er geen flow 8 advanced is met low salt. Volgens de duitse site van hayward is er wel een 8 advanced.
Hopelijk is dat apparaat natuurlijk precies wat je zoekt maar 50 dB op 10 meter afstand, dat is bijvoorbeeld niet mis. Ook ontbreekt een flowswitch waardoor hij blijft verwarmen als je pomp niet aan staat. Alhoewel ik kan niet inschatten of dat een probleem voor je is.
Het water was van 24 graden vanmiddag naar 28 graden om 8 uur 's avonds verwarmd. Maar het is duidelijk een stroomvreter. Dat voel je aan de kabel die warm aanvoelt.Luc S schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:05:
@Artwido Sow, dat ging snel. Niet bang om keuzes te makenBesef wel dat een warmtepomp een hele andere manier van verwarmen is dan het apparaat dat je nu hebt. @Jazsie doet zijn best om aan te geven dat het apparaat dat hij linkt een voorbeeld is dat in ieder geval al efficiënter je bad zal opwarmen.
Hopelijk is dat apparaat natuurlijk precies wat je zoekt maar 50 dB op 10 meter afstand, dat is bijvoorbeeld niet mis. Ook ontbreekt een flowswitch waardoor hij blijft verwarmen als je pomp niet aan staat. Alhoewel ik kan niet inschatten of dat een probleem voor je is.
Ik trek 's avonds sowieso de stekkers er uit.
Bij de verwarming die we nu hebben moet de pomp ook blijven lopen.
Dat is snel xD, Zoals @Luc S al zei was die link een voorbeeld.Artwido schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:42:
[...]
Tnx voor je info!
Ik heb de warmtepomp besteld.
Verder niks mis met die warmtepomp maar geluid is wel een dingetje bij deze, niet dat je straks boze buren hebt
Hoe ga je de rest aansturen? Als je hier nog niets voor hebt of niet apart wilt dan is die extra aansturing wel handig.Zuluman schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:34:
[...]
Ik heb totaal 2800 gebudgetteerd. maar dat is incl. pomp, filter, warmtepomp, verlichting en leidingwerk.
Maar dat was op basis van chloor+ ph controller. Als ik kijk dan is sugar valley echt een stuk duurder dan hayward. en bij haward krijg je bij een licensed seller 2 + 1 jaar garantie.
Ik heb voorkeur voor de advanced flow 16 low salt. Maar de vraag is of de sturingsopties en het low salt mij € 1.000 extra waard. Zonder wifi is dat verschil nog maar € 500.
Als ik de flow 8 met een uv lamp neem dan heb ik ook een low versie. Verschil word dan nog maar € 300,-.
Dan moet ik voor € 300 verschil zelf de aansturing van pomp, verlichting, afdekking zorgen en een temperatuur sensor.
[Afbeelding]
Jammer dat er geen flow 8 advanced is met low salt. Volgens de duitse site van hayward is er wel een 8 advanced.
Wifi zou ik dan wel weer handig vinden, geeft toch weer net wat meer gemak en controle maar dat is erg persoonlijk.
Flow 8 met UV-C lampt maakt het volgens mij nog niet een low versie. Immers moet er nog steeds minimaal 3-4 gram in voor de werking terwijl de low versie met 1,5 gram al tevreden is. Wel zal je minder chloor hoeven te produceren.
300,-- voor aansturing pomp/verlichting/afdekking en temperatuur is prima te doen maar dit ligt natuurlijk eraan wat je precies bedoelt met aansturing
De Sugar Valley zou ik links laten liggen, deze is inderdaad in verhouding stuk duurder voor de zelfde functies...
Mijn voorkeur zou ook de Advanced Flo 16 low salt zijn met wifi.
(Aansturing zou ik zelf apart doen in mijn eigen domotica systeem).
Verder mis ik behalve bij de dure Sugar Valley de flowkamer, of zit deze al bij de Hayward?
Omdat ik toch wel heel erg neig naar een Pentair filterpomp welke 50mm aansluiting heeft en veel meer power dan de huidige zandfilter. Moet ik een bypass bouwen voor de warmtepomp.
Ik heb zelf het merendeel in 40mm met her en der verloopjes.
Ik heb het in 50mm aangelegd, m.n. de reden die je al aangaf; de pentair aansluiting is in 50mm en dat geldt ook voor mijn warmtepomp.TheBIgW schreef op zondag 26 juni 2022 @ 08:23:
Welke maat PVC drukbuis gebruiken jullie meestal? er komt 38mm slang uit mijn Intex gaat nu nog naar Intex zandfilter op 38mm en gaat dan naar warmtepomp.
Omdat ik toch wel heel erg neig naar een Pentair filterpomp welke 50mm aansluiting heeft en veel meer power dan de huidige zandfilter. Moet ik een bypass bouwen voor de warmtepomp.
De Intex slangen zijn hier ook met het genoemde puntstuk van @frickY eenvoudig aan te koppelen.
Ik heb er overigens geen afsluitring tussen zitten, maar wordt wel geadviseerd.
[ Voor 13% gewijzigd door _RRM_ op 26-06-2022 10:18 ]
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
De voorkeur is ook om aansturing in 1 apparaat te hebben en t liefs met wifi. is even duur en t is fijn dat wifi achteraf kan toevoegen. kan je je uitgaven spreiden.Jazsie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:31:
[...]
[...]
Hoe ga je de rest aansturen? Als je hier nog niets voor hebt of niet apart wilt dan is die extra aansturing wel handig.
Wifi zou ik dan wel weer handig vinden, geeft toch weer net wat meer gemak en controle maar dat is erg persoonlijk.
Flow 8 met UV-C lampt maakt het volgens mij nog niet een low versie. Immers moet er nog steeds minimaal 3-4 gram in voor de werking terwijl de low versie met 1,5 gram al tevreden is. Wel zal je minder chloor hoeven te produceren.
300,-- voor aansturing pomp/verlichting/afdekking en temperatuur is prima te doen maar dit ligt natuurlijk eraan wat je precies bedoelt met aansturing.
De Sugar Valley zou ik links laten liggen, deze is inderdaad in verhouding stuk duurder voor de zelfde functies...
Mijn voorkeur zou ook de Advanced Flo 16 low salt zijn met wifi.
(Aansturing zou ik zelf apart doen in mijn eigen domotica systeem).
Verder mis ik behalve bij de dure Sugar Valley de flowkamer, of zit deze al bij de Hayward?
Ik denk ook dat ik voor de 16 low salt ga. De 8 advanced is € 1175,- in Hongarije. Niet veel goekoper dus. En het is geen low salt.
De flowkamers zitten in de prijs bij Hayward.
Ik wil beginnen met de pentair azur 6m3 filterset en de flow 16 low salt. en dan in stappen de ph, rx en wifi toevoegen.
[ Voor 8% gewijzigd door Zuluman op 26-06-2022 11:55 ]
Geluid is vreselijk, enkele tuinen verderop nog te horen dus deze kan ik niet laten draaien. Aangeschaft juli 2019 dus garantie word waarschijnlijk moeilijk.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
[ Voor 24% gewijzigd door JB op 26-06-2022 14:29 ]
Mijn boefje is liev!
nou, ik zou het advies van de fabrikant aanhouden... (en juist niet voor 'meer debiet dus' gaan)JB schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:14:
Hmm de WP van ons bad zit aangesloten met een bypass er tussen. Kan iemand me uitleggen of knijpen van flow nu wel/niet sneller opwarmt mbt de WP?
Wat de consensus ook is in sommige posts, in de praktijk blijkt dat een lagere flow met dus een hoger delta efficiënter blijkt te zijn. Maar het is allemaal in de marge.
Als zowel leverancier als ook fabrikant los van elkaar zeggen: nee lagere flow aanhouden, want dan warm je efficiënter, dan ga ik dat niet in twijfel trekken.
[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 26-06-2022 15:09 ]
Welk advies? Meer dan max debiet haal ik niet als je dat bedoeld? Mijn Fairland heeft geen indicator wanneer optimale flow is.paQ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:06:
[...]
nou, ik zou het advies van de fabrikant aanhouden... (en juist niet voor 'meer debiet dus' gaan)
Mijn boefje is liev!
Ik quote jouJB schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:09:
[...]
Welk advies? Meer dan max debiet haal ik niet als je dat bedoeld? Mijn Fairland heeft geen indicator wanneer optimale flow is.
De handleiding zal een optimaal debiet opgeven, of een min / max.
Als er alleen staat: min/max: 2.5 (bijv) dan zou ik persoonlijk daar op proberen te mikken.
Zonder flowmeter is het natte vinger werk. En dan is het kijken wanneer de wp in error treedt (vanwege te lage flow), en daar dan net boven gaan zitten.
Ik denk de enige echte manier om erachter te komen is twee gelijke setups naast elkaar, met andere settings op je debiet. Dan kun je precies zien wat het verschil nou eigenlijk is. Iets zegt me dat het (eventuele) verschil echt minimaal is.
Maar ik ga geen 8m3 door de wp jagen als de fabrikant zegt 2.3m3. (Het is me zelfs afgeraden)
Fabrikant:
Leverancier:Hallo,
Wat betreft uw doorvoer, heeft het de voorkeur dat deze niet te hoog is. Zoals je hebt gezien, hoe groter het is, hoe kleiner het temperatuurverschil tussen IN en OUT zal zijn. In feite zal het water dus minder tijd in de wisselaar doorbrengen en zal de verwarming minder efficiënt zijn. Verlaag deze echter niet te veel, anders gaat de pomp in fout E3 of is er een te groot verschil tussen de waterinlaat en -uitlaat.
Het compressortoerental kan niet worden gewijzigd, het past zich aan het verwarmingsniveau aan.
Wij hopen uw verzoek te hebben beantwoord en wensen u een fijne dag.
Wellicht kunnen we aannemen dat de fabrikanten al zelf hebben voorzien in een debiet zo laag dat de wp inefficient gaat lopen, te weten, de E03 error: te laag debiet. Dus waar de theorie zegt: (te) laag debiet is niet goed, is dan voor ons geen thema meer, omdat onze warmtepompen dan niks meer doen.Wat dat zeer belangrijk is om het water goed te verwarmen is de instelling van uw BY-pass zodanig dat er niet te veel stroming is in de warmtepomp.
[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 26-06-2022 15:35 ]
Mijn boefje is liev!
Het zal niet voor niks zijn dat ze een bovengrens aangeven. Als je dan schat dat je 2m3 vermogen verliest op heel je systeem, dan zit je met 5,5-6 'te hoog'.JB schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:46:
Hmm dat spreekt elkaar inderdaad tegen. ZFP doet net geen 8m3 en de WP werkt beste tussen 2-4m3 volgens manual.
Ja dat is als alles vol open staat. Dat is hier sowieso niet. Heb het nu nog verder dicht gezet. WP blijft aan, dus debiet zal genoeg zijn. Eens kijken of het sneller warm is. De straal is warmer dan ooit nu maar in DIY werd altijd gezegd dat dat niets uitmaakt en je juist veel flow moet hebben.paQ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:59:
[...]
Het zal niet voor niks zijn dat ze een bovengrens aangeven. Als je dan schat dat je 2m3 vermogen verliest op heel je systeem, dan zit je met 5,5-6 'te hoog'.
Mijn boefje is liev!
Eerlijk gezegd denk ik dat het kwa tijd ook nooit heel veel zal uitmaken. Dat kun je echt alleen maar proefondervindelijk vaststellen, door nog een bad er naast te zettenJB schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:13:
[...]
Ja dat is als alles vol open staat. Dat is hier sowieso niet. Heb het nu nog verder dicht gezet. WP blijft aan, dus debiet zal genoeg zijn. Eens kijken of het sneller warm is. De straal is warmer dan ooit nu maar in DIY werd altijd gezegd dat dat niets uitmaakt en je juist veel flow moet hebben.
Veel water weinig warm
of weinig water veel warm
Het moet in theorie dezelfde benodigde energie kosten. Dus het kan alleen nog maar zitten in wat je wp het lekkerst vindt.
Ik zou RX wel gelijk erbij nemen, eventueel later dan pH en wifi. Je wilt niet op tijd chloor gaan produceren maar op basis van gebruik...Zuluman schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:37:
[...]
De voorkeur is ook om aansturing in 1 apparaat te hebben en t liefs met wifi. is even duur en t is fijn dat wifi achteraf kan toevoegen. kan je je uitgaven spreiden.
Ik denk ook dat ik voor de 16 low salt ga. De 8 advanced is € 1175,- in Hongarije. Niet veel goekoper dus. En het is geen low salt.
De flowkamers zitten in de prijs bij Hayward.
Ik wil beginnen met de pentair azur 6m3 filterset en de flow 16 low salt. en dan in stappen de ph, rx en wifi toevoegen.
Zonder RX kan je net zo goed een Intex ZWS neerzetten
Verder prima keus zo om mee te beginnen.
Ik neem aan dat je de waterpomp aan een frequentie regelaar zet want anders is het wel stroom slurper aangezien je 24/7 doet filteren.
Lijkt wel of de lagers op zijn.... Zou toch eens contact opnemen en vragen hoe dit kan.The Executer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:28:
Nieuw hoofdstuk in het verhaal Bestway 58515 zandfilter... 2 seizoenen gebruikt en 1 jaar opgeslagen gestaan, en kan hem waarschijnlijk weggooien.
[YouTube: Bestway 58515 sandfilter sound/noise]
Geluid is vreselijk, enkele tuinen verderop nog te horen dus deze kan ik niet laten draaien. Aangeschaft juli 2019 dus garantie word waarschijnlijk moeilijk.
Wel vreemd, door opslag zou dit niet mogen gebeuren...
In/uit warmtepomp volledig open, de bypass kraan 1/4 dicht.JB schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:14:
Hmm de WP van ons bad zit aangesloten met een bypass er tussen. Kan iemand me uitleggen of knijpen van flow nu wel/niet sneller opwarmt mbt de WP?
Je pomp doet 8m3/u maar dat is in de praktijk lager, eerder 5-6 m3/u.
Dus bypass 1/4 dicht en je zit goed.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Mijn intex badje stond op een timer. Hij deed 3x per dag 2 uur pompen. Kan dat niet met een zws? Moet dat 24/7?Jazsie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:23:
[...]
Ik zou RX wel gelijk erbij nemen, eventueel later dan pH en wifi. Je wilt niet op tijd chloor gaan produceren maar op basis van gebruik...
Zonder RX kan je net zo goed een Intex ZWS neerzetten.
Verder prima keus zo om mee te beginnen.
Ik neem aan dat je de waterpomp aan een frequentie regelaar zet want anders is het wel stroom slurper aangezien je 24/7 doet filteren.
Oh, wist niet dat je een Spa/hot tub had?
Wel lekker hoor
Hmzz, denk toch dat het eraf moet zodat de zon zijn werk kan doen.... alleen je chloor gaat er ook aanMartinusz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:42:
Voor natuurlijke opwarming van het bad, ik heb er een dik blauw zeil overheen liggen, warmt een bad gewoon goed op eronder? Of elke dag zeil open en savonds weer dicht?
Geen noppenfolie/solar cover?
Uiteraard ieder avond afdekken om de warmte "binnen" te houden.
Kan uiteraard, alleen ontgaat mij dan beetje het idee van zo een duur zout systeem behalve dat je ook je verlichting etc kan aansturen in de zelfde app... of je moet het doen omdat het een "low salt" model is.Zuluman schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:43:
[...]
Mijn intex badje stond op een timer. Hij deed 3x per dag 2 uur pompen. Kan dat niet met een zws? Moet dat 24/7?
Neem sowieso bij start dan ook de RX sensor want anders ga je te veel chloor produceren wanneer bad niet in gebruik is en op de warme dagen of wanneer zwembad goed gebruikt wordt te weinig...
Water balans zal niet constant zijn met op timer filteren, maar is niet iets om zorgen te maken mits je genoeg filtert/pompt waarbij de zws genoeg chloor kan produceren (ook op de warme dagen).
[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 26-06-2022 23:09 ]
Heb nog wel noppenfolie liggen inderdaad, dus overdag zeil eraf en savonds er weer op.Jazsie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:07:
Zo, eindelijk de in/out temperatuur sensors geïnstalleerd, omdat ik dus geen afsluiters/bypass heb liep het bad half leeg, bijgevuld en water is 22,5gr bbbrrrrrr...
[...]
Oh, wist niet dat je een Spa/hot tub had?
Wel lekker hoor.
[...]
Hmzz, denk toch dat het eraf moet zodat de zon zijn werk kan doen.... alleen je chloor gaat er ook aan.
Geen noppenfolie/solar cover?
Uiteraard ieder avond afdekken om de warmte "binnen" te houden.
[...]
Kan uiteraard, alleen ontgaat mij dan beetje het idee van zo een duur zout systeem behalve dat je ook je verlichting etc kan aansturen in de zelfde app... of je moet het doen omdat het een "low salt" model is.
Neem sowieso bij start dan ook de RX sensor want anders ga je te veel chloor produceren wanneer bad niet in gebruik is en op de warme dagen of wanneer zwembad goed gebruikt wordt te weinig...
Water balans zal niet constant zijn met op timer filteren, maar is niet iets om zorgen te maken mits je genoeg filtert/pompt waarbij de zws genoeg chloor kan produceren (ook op de warme dagen).
Heb nog een mooi dak van 3x6 van de veranda, maar is volgens mij een beste uitdaging om daar bijv. Matten op te leggen en water heen en weer te pompen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik was in veronderstelling dat een slim systeem optimaal filtert. Dus idd op zonnige dagen meer en het schema daar op aan past. Pf pompt als dat nodig is. Dan ontkom ik er niet aan een variabele pomp aan te schaffen. Vooral met zo een duur syateem.Jazsie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:07:
[...]
Kan uiteraard, alleen ontgaat mij dan beetje het idee van zo een duur zout systeem behalve dat je ook je verlichting etc kan aansturen in de zelfde app... of je moet het doen omdat het een "low salt" model is.
Neem je de RX sensor erbij, dan zal hij chloor produceren wanneer nodig, zonder RX weet het systeem je chloor niveau niet en dan zit je vast aan geprogrammeerde tijden en dan kan je inderdaad beter een Intex ZWS systeem nemen die het zelfde doet... om effe cruw te zeggen.
Met tijden werken is op zich geen probleem, normaal gesproken blijft deze de waterpomp "aan houden" wanneer chloor niveau te laag is ook al is de filtertijd verstreken (heb niet specifiek voor dit model gecontroleerd of deze dat kan).
In dat geval kan je prima met tijden werken mits je RX sensor hebt om je chloor niveau te meten.
Enkel zal uiteraard je waterbalans niet constant zijn want je pompt niet 24/7 maar dat betekent niet gelijk dat je water omslaat of niet helder blijft. Het zal zeker beter/constanter zijn dan een "domme" zws zonder RX sensor.
Zou ook toch even kijken hoe je het gaat doen met je warmtepomp (lees hoe dit model ermee om gaat), want je wilt ook niet dat het systeem je waterpomp uitzet terwijl je warmtepomp aan het verwarmen is.
[ Voor 11% gewijzigd door Jazsie op 27-06-2022 00:01 ]
Hoe groot is de kans dat de kast als een klankkast gaat werken aangezien deze kist met 2 latten van de bodem staat?
Die is wel aanwezig en of de combi hout + isolatie voldoende is om het geluid te verminderen betwijfel ik (mij is het namelijk nooit gelukt)Sliener schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:41:
Ik wil mijn Intex ZFP (6 m3/h) in deze kist stoppen icm met geluidsisolerend materiaal.
Hoe groot is de kans dat de kast als een klankkast gaat werken aangezien deze kist met 2 latten van de bodem staat?
Mijn tip zal zijn om het geld te gebruiken voor een stillere pomp
Ik heb de avady star 20rx gekocht. Maar de handleiding is alleen in het Frans. Die heb ik uiteraard vertaald (en toppy heeft een Nederlandse handleiding van de ph variant) en in het kopje waarschuwingen en tips staat bij waarschuwingen:
:strip_exif()/f/image/loRD8u9YpKrdPqZYLzjLbxX5.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt mij dus dat de pomp geaard moet worden, maar er komt enkel een 2-aderige kabel uit de pomp:
:strip_exif()/f/image/G6IvWorC8U3zzJ0kDFfDvt3S.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus hoe moet ik die dan moeten aarden? Of hoeft dat in dit geval toch niet omdat enkel de sensor en het chloor slangetje contact hebben met het water.
In de toppy handleiding (ook in de Franse, maar toppy heeft een duidelijkere afbeelding) staat dit:
:strip_exif()/f/image/2LuTbs2oquvuxORRfgFTcpkU.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou heb ik geen elektra kast voor mijn zwembad, en op deze manier is de pomp alsnog niet geaard toch?
(Mijn plan was om er gewoon een geaarde stekker aan te maken en die aan te sluiten op het 10mA gezekerde stekkerblok waar al mijn zwembad apparatuur op aangesloten is)
Ik kon het niet laten er eentje te bestellen voor 20 euro... Die metingen met druppels etc vind ik waardeloos. Als hij binnen is kan ik snel de chloor/zout/ph waardes uitlezen. Inkloppen in de domotica en dan lekker automatisch chloor laten bijmaken.Jazsie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:26:
[...]
Beste met tabletten "Pool Lab 1.0":
>> https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0722ZD4G3
Zonder tabletten maar je moet wel kalibreren:
>> https://www.amazon.nl/-/en/dp/B092QNVVSH (op Ome Ali is ie stuk goedkoper)
Vind zelf de 2de handiger, testen gaat veel malen sneller dan de Pool Lab en de kalibratie poeder is goedkoper dan tabletten. Wel is deze enkel voor Orp/pH, de Pool Lab kan veel meer...
Moet zeggen dat ik tot heden enkel Orp/pH gebruikt hebt. De rest is leuk maar heb gemerkt dat zolang je pH/Orp in orde houd water helder blijft ondanks dat de rest afwijkt (moet niet te exreem afwijken natuurlijk)...
Ze bedoelen niet dat je het moet aarden, dat gaat inderdaad lastig zoals je al gemerkt hebt
Bedoeling is dat je het aansluit achter een RCD/aardlekautomaat van maximaal 30mA.
Zoals ik het leest heb je een stekker blok waar een RCD aan/in zit gebouwd van 10mA? (fototje?).
Dat is dan goed.
Hij moet in ieder geval achter een aardlekschakelaar zitten. Zodat als er een lekstroom (richting het water) is dat de aardlek dan uitvalt.bleekie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:25:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een automatische chloor doseer pomp met sensor?
Ik heb de avady star 20rx gekocht. Maar de handleiding is alleen in het Frans. Die heb ik uiteraard vertaald (en toppy heeft een Nederlandse handleiding van de ph variant) en in het kopje waarschuwingen en tips staat bij waarschuwingen:
[Afbeelding]
Lijkt mij dus dat de pomp geaard moet worden, maar er komt enkel een 2-aderige kabel uit de pomp:
[Afbeelding]
Dus hoe moet ik die dan moeten aarden? Of hoeft dat in dit geval toch niet omdat enkel de sensor en het chloor slangetje contact hebben met het water.
In de toppy handleiding (ook in de Franse, maar toppy heeft een duidelijkere afbeelding) staat dit:
[Afbeelding]
Nou heb ik geen elektra kast voor mijn zwembad, en op deze manier is de pomp alsnog niet geaard toch?
(Mijn plan was om er gewoon een geaarde stekker aan te maken en die aan te sluiten op het 10mA gezekerde stekkerblok waar al mijn zwembad apparatuur op aangesloten is)
Ik heb deze: https://www.conrad.nl/nl/...searchType=SearchRedirect voor het stekkerblok zitten waar mijn zwembad apparatuur op aangesloten is.
Vreemd ook bij 16 graden buitentemperatuur haal ik bovenstaande. Met af en toe een uitschieter naar de 5.1kW. Maar bij 26 graden heb ik al een keer 5.3 gehaald.medu80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:54:
Eindelijk de doorvoer en warmte gemeten. Ik twijfel toch aan de capaciteiten van dit apparaat.
40 LPM (2,4m3) is een KW van 4,47
50 LPM (3,0m3) is een KW van 4.54
66 LPM (3,9m3) is een KW van 4.62
Warmtepomp kan bij 15 graden 5kw en bij 27 graden 7kw.
Je zit goed met dezebleekie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:50:
@Jazsie @Ep Woody Bedankt voor het snelle antwoord!
Ik heb deze: https://www.conrad.nl/nl/...searchType=SearchRedirect voor het stekkerblok zitten waar mijn zwembad apparatuur op aangesloten is.
Dat zou niet kunnen, zou je zeggen...medu80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:36:
[...]
Vreemd ook bij 16 graden buitentemperatuur haal ik bovenstaande. Met af en toe een uitschieter naar de 5.1kW. Maar bij 26 graden heb ik al een keer 5.3 gehaald.
Gisteren ook de DS18B20 sensoren geinstalleerd bij de warmtepomp alleen laat ie waardes zien in stappen van 0,25gr... niet handig dus

Een snelle test gaf delta T van 1,5gr met warmtepomp 80% en waterpomp 50%, 4,8m3/u volgens de flowmeter dan.
Mijn boefje is liev!
Groter past hier ook niet
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
pvc lijm geprobeerd, maar dat werkt niet.
[ Voor 9% gewijzigd door e.looijenga op 27-06-2022 12:17 ]
ergo: op hoge temperatuur haal je de 7 kW niet?medu80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:36:
[...]
Vreemd ook bij 16 graden buitentemperatuur haal ik bovenstaande. Met af en toe een uitschieter naar de 5.1kW. Maar bij 26 graden heb ik al een keer 5.3 gehaald.
Hoe is je debiet?
* paQ will show himself out
Staat erbij. Getest met 2, 3 en 4m3 volledig volgens specificatie van fabrikant. Ik haal inderdaad geen hoger kw's. 5 is zo'n beetje gemiddeld en maximum. Hij kan wel lager, van 80% naar 30% zie ik wel lagere KW's maximum is helaas beperkt.paQ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:43:
[...]
ergo: op hoge temperatuur haal je de 7 kW niet?
Hoe is je debiet?
* paQ will show himself out
Waar lees je dit mee uit, je kan namelijk de resolutie aanpassen van de DS18B20, dan moet je ze wel kalibreren zodat ze altijd zo'n beetje dezelfde waarde aangeven. Standaard hebben die van AliExpress een afwijking, soms meer, soms minder en als je geluk heb geven ze exact dezelfde temperatuur aan.Jazsie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:57:
[...]
Dat zou niet kunnen, zou je zeggen...
Gisteren ook de DS18B20 sensoren geinstalleerd bij de warmtepomp alleen laat ie waardes zien in stappen van 0,25gr... niet handig dus.
Een snelle test gaf delta T van 1,5gr met warmtepomp 80% en waterpomp 50%, 4,8m3/u volgens de flowmeter dan.
Heb je ook geverifieerd dat de flowmeter de goede hoeveelheid aangeeft? Want 1,5 graad bij 80 LPM is 8,37KW
[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 27-06-2022 15:05 ]
Ik heb zo een Intex van 300x200x75 en vind het met mijn 1.97m weinig aan. Als ik er in sta komt het water tot net boven de knieën. Dit is vooral leuk voor de kids.JB schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:59:
Wie heeft hier die Prism Frame baden die rechthoekig zijn en dan de versie die maar 2 meter breed is? Is dat wat? Volgend jaar gaat het bad verplaatst worden normaliter maar dit soort baden lijken me erg smal? Ik zie dat Intex bij de Metal Frame ook iets bredere formaten heeft met 450 x 220 maar oogt me minder degelijk. Wij hoeven niet zo'n diepe/hoge maar wel "bewegingsruimte" houden.
Ik heb bij mijn solarmatten aardig wat teflontape tussen die koppelingen gedaan, zowel tussen de slangpilaren als de matten onderling. Dat heb ik gewoon over de o-ring heen gedaan.e.looijenga schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:16:
Iemand de gouden tip waarmee ik de 90 bocht vast kan lijmen aan de Steinbach solarmat? Er zit lekkage in de verbinding die ook niet op te lossen bleek met een nieuwe o ring of een nieuw 90 graden hoekstuk.
pvc lijm geprobeerd, maar dat werkt niet.
Er zit nog ergens een klein lekje, want als de pomp een nacht heeft uitgestaan is het water het bad in gelopen en zit het vol lucht, maar er lekt nooit meer water op het dak.
Heeft iemand een tip voor een automatische ontluchter? Zou er graag één hebben op het dak voor de leiding terug naar beneden gaat. Maar ik zie ze alleen bedoeld voor CV-installaties. Die houden het buiten in weer en wind niet lang vol vrees ik, nog los van het chloor.
[ Voor 9% gewijzigd door frickY op 27-06-2022 13:32 ]
Zwemmen gaat het in mijn geval niet om, nu lig ik vaak wat te dobberen en met een diameter van meer dan 3 meter is dat prima te doen (incl luchtbed), maar ik kan me voorstellen met 2 meter in de breedte dat er niet veel "over" blijft.frickY schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:31:
[...]
Ik heb zo een Intex van 300x200x75 en vind het met mijn 1.97m weinig aan. Als ik er in sta komt het water tot net boven de knieën. Dit is vooral leuk voor de kids.
Die 2 meter is wel echt bovenkant qua breedte? Dus onderin is het nog iets breder, lijkt me?
Mijn boefje is liev!
frickY schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:31:
Heeft iemand een tip voor een automatische ontluchter? Zou er graag één hebben op het dak voor de leiding terug naar beneden gaat. Maar ik zie ze alleen bedoeld voor CV-installaties. Die houden het buiten in weer en wind niet lang vol vrees ik, nog los van het chloor.
:strip_exif()/f/image/0eo5aFeCalBDWCvmzEzpVbO2.jpg?f=fotoalbum_large)
Still going strong. Messing. Wanneer het stuk gaat, koop ik wel een nieuwe (kosten vs. baten).
Mijn boefje is liev!
Wij liggen regelmatig met z'n 2en op 2 hangmatten (beide ongeveer 1.75m).
Onze dochter kan dan nog prima spelen (2,5j)
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Lees het uit met een Arduino, resolutie staat nu op 10-bit, dat moet ik dus aanpassen naar 12-bit.medu80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:14:
[...]
Waar lees je dit mee uit, je kan namelijk de resolutie aanpassen van de DS18B20, dan moet je ze wel kalibreren zodat ze altijd zo'n beetje dezelfde waarde aangeven. Standaard hebben die van AliExpress een afwijking, soms meer, soms minder en als je geluk heb geven ze exact dezelfde temperatuur aan.
Heb je ook geverifieerd dat de flowmeter de goede hoeveelheid aangeeft? Want 1,5 graad bij 80 LPM is 8,37KW
Vind het zelf beetje aan de hoge kant, pomp doet 8,5kW op 26gr en 6,2kW op 15gr.
Test was gedaan op ongeveer 18-19gr buiten temperatuur.
Maar ook waterpomp op 20% gaf 1,5gr delta T aan...
Flow meter is ook de DN50, zover mijn meetkunsten kon doen ook 12 pulsen per liter.
Vanavond maar eens de sensors aanpassen/calibreren.
Ik heb bij mijn solarmatten aardig wat teflontape tussen die koppelingen gedaan, zowel tussen de slangpilaren als de matten onderling. Dat heb ik gewoon over de o-ring heen gedaan.
Er zit nog ergens een klein lekje, want als de pomp een nacht heeft uitgestaan is het water het bad in gelopen en zit het vol lucht, maar er lekt nooit meer water op het dak.
[/quote]
Bedankt, had ik niet eens aan gedacht. Lekkende koppelingen volgedraaid met dat spul. Eerste resultaten zijn goed
https://www.toppy.nl/prod...dslang-38-mm-6-meter.html
Deze heb ik met metalen slangklemmen vast gezet aan m’n bypass. Echter blijft de slang lekken.
Ik heb er al een randje afgesneden, een nieuwe klem geprobeerd. De klem staat ook echt goed vast, echter blijft er water uit sijpelen.
Wie heeft er een goede tip?
ik heb er ook ontluchters van de cv op zitten werkt topJB schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:02:
[...]
[Afbeelding]
Still going strong. Messing. Wanneer het stuk gaat, koop ik wel een nieuwe (kosten vs. baten).
Ik ben gegaan voor:Jopio schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:29:
Ik heb jullie hulp nodig; ik heb zwembadslangen bij Toppy besteld.
https://www.toppy.nl/prod...dslang-38-mm-6-meter.html
Deze heb ik met metalen slangklemmen vast gezet aan m’n bypass. Echter blijft de slang lekken.
Ik heb er al een randje afgesneden, een nieuwe klem geprobeerd. De klem staat ook echt goed vast, echter blijft er water uit sijpelen.
Wie heeft er een goede tip?
- 20 rondjes met teflon
- vaseline
- slangklem, met platte schroevendraaier vast gedraaid
Na een aantal tips hier
[ Voor 3% gewijzigd door President op 27-06-2022 20:57 ]
De kist in je link gaat je 6m3 ZFP van intex niet inpassen de totale hoogte van de intex pomp met zeswegkraan is 60 cm hoog.Sliener schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:41:
Ik wil mijn Intex ZFP (6 m3/h) in deze kist stoppen icm met geluidsisolerend materiaal.
De kist heeft een Buitenafmetingen (B x D x H): 98 x 57 x 65 en een Binnenafmetingen (B x D x H): 87 x 46 x 52 cm.
Als je zelf handig bent timmer zelf wat in elkaar en wellicht goedkoper uit, en anders een keter box zie link.
https://www.azalp.nl/kete..._eQmjC4Y5eVxoCNi0QAvD_BwE
Meer ruimte en wellicht extra isoleren als het noodzakelijk is ook voor je evt. je extra aansluitingen en rand apparatuur. dan de krappe bemeten houten kist.
DS18B20 resolutie aangepast naar 12-bit. Kalibreren is wat lastig want kan de sensoren niet zomaar loshalen om een 2-point kalibratie te doen dus maar als reference de warmtepomp temperatuur genomen en de in/uit offset ingesteld want daar zat ook een afwijking in terwijl de warmtepomp uit stond...
Cijfers lijken nu beter te kloppen, dit is bij 14-15gr buiten temperatuur met warmtepomp op 100%:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UzGbVoBROGv73OVBoMracnQt.png?f=user_large)
Warmtepomp zou 6,2kW moeten doen bij 15gr.
WP op 80% stijgt COP naar 5.37, ofwel lekker op silence modus draaien
Morgen eens testen wanneer het warmer buiten is
[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 28-06-2022 00:53 ]
Deze geven altijd exact dezelfde waarde aan, zelfs met 12-bit.
Nu kun je dus spelen met de flow en kun je ondervinden wat het doet met je kW en COP. Ik kan je nu al vertellen, zal weinig noemenswaardig verschil in zitten.
Wanneer een apparaat dubbel is geïsoleerd dan hoeft deze geen aardaansluiting te hebben. Te herkennen aan het dubbele vierkantje, zie de uitleg over: Klasse II op Wikipedia.bleekie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:25:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een automatische chloor doseer pomp met sensor?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooral handig omdat de wamtepomp en zandfilter pomp aan de zijkant van ons schuurtje komt te staan. (Zie eerste foto) tussen schuurdeurr en schutting
Het idee is om hiervoor paar meter drukbuis te gebruiken waar ik vervolgens slangtules op zet zodat ik vanaf de houten kast die ik gemaakt heb voor het geheel het kan aansluiten met een 38mm slang.
Vervolgens aan de andere kant weer met een slangtule en 38mm slang naar het zwembad.
Heb wat moeite met het zoeken van de benodigde PVC spullen.
:strip_exif()/f/image/ySdJxutJKG765sRZy1N1fCAg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R73aSaXDsGE0F13wG0nLVDRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu een boodschappen lijst met het volgende:
https://pvcvoordeel.nl/pv...2-0mm-lengte-1m-pn8-prod/
https://pvcvoordeel.nl/pimtas-pvc-sok-50-x-50mm-pn-16-prod/
https://pvcvoordeel.nl/pi...50-x-50mm-450-pn-16-prod/
https://pvcvoordeel.nl/er...ijm-x-binnendraad-1-prod/
De laatste heb ik genomen omdat ik paar dagen geleden al bij Wildkamp een slangtule gehaald heb namelijk deze:
https://www.wildkamp.nl/p...ndraad-1-x-38-mm/15008942
Iemand idee of dit gaat passen op de schroefbus? voor de rest wil ik het nu nog even simpel houden. Nogmaals heb grote moeite met het uitzoeken van PVC spullen. om een of andere reden krijg ik dat niet rond qua onderdelen.
En tot slot is PVC Drukbuis echt nodig, zie dat er soms het merk Martens voorbij komt. Dat wordt voornamelijk voor hemelwaterafvoer gebruikt.
[ Voor 5% gewijzigd door TheBIgW op 28-06-2022 11:01 ]
Ik verbaas mij hier ook over, hemelwaterafvoer is wel erg dun, maar ik heb gewoon riool (50mm) van de Hornbach gebruikt en bij mij is alles lekvrij. Heb zelf een Pentair 12m3 pomp, die komt echt niet veel hoger dan 1-2 bar en draait nu 2 maanden prima. Denk zelf dat druk PVC een beetje overrated is voor met name opzetzwembaden.TheBIgW schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:51:
En tot slot is PVC Drukbuis echt nodig, zie dat er soms het merk Martens voorbij komt. Dat wordt voornamelijk voor hemelwaterafvoer gebruikt.
Nee, druk-pvc is niet perse nodig. Maar fittingen zijn moeilijk vindbaar in regulier pvc.TheBIgW schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:51:
Ik heb deze stofzuiger werk super voor zand en gras maar dode alg gaat er dus door heen….
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/af4Spmg9vHyMTM7Wjsikunwr.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/hELX3YFxfRGSiCbdgLc4HlO0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek dus een fijner filterzakje heb het al geprobeerd net een dubbele penty kous
Met druk pvc heb je meer mogelijkheden en aansluitingen om het pas te maken ook vele male beter bestand in de buitenlucht en temperatuur en chemicaliën bestendiger, HWA wil nog wel eens verweren pal in de zon en zwakker worden breekt ook sneller af door leeftijd en als je dat voor het zwembad gebruikt heb ik voorkeur aan druk pvc of je nu een opzet bad heb of niet en overrated is het absoluut niet alleen je vind het niet in een bouwmarkt.jeeedeee schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Ik verbaas mij hier ook over, hemelwaterafvoer is wel erg dun, maar ik heb gewoon riool (50mm) van de Hornbach gebruikt en bij mij is alles lekvrij. Heb zelf een Pentair 12m3 pomp, die komt echt niet veel hoger dan 1-2 bar en draait nu 2 maanden prima. Denk zelf dat druk PVC een beetje overrated is voor met name opzetzwembaden.
Bij de wildlkamp te duur online stukken voordelig.
De oude sok van @VSORoe!and schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:20:
Ik heb last van dode alg op de bodem van het zwembad heb vlok middel gebruikt ik wil dit met de bodem stofzuiger op zuigen alleen gast het door het filter heen het zwembad weer in….
Ik heb deze stofzuiger werk super voor zand en gras maar dode alg gaat er dus door heen….
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zoek dus een fijner filterzakje heb het al geprobeerd net een dubbele penty kous
De bodem zuiger met tuinslang aansluiting heb ik ook ooit gehad ik vond het een onding je pomp meer kraanwater in je zwembad dat dat je de bodem schoon hebt wat weer gevolgen heeft met je PH en Chloor verhouding.
Oude panty of sok of deze zie link, gebruik het zelf ook in een wand skimmer en zijn fijnmazig zijn sterk zelfs uit te wassen met panty ook gedaan maar ging regelmatig kapot in het mandje, voor de bodemzuiger kan een sok eerst panty dan de sok eroverheen maar de sok/panty is niet zo ruim bemeten of je moet hele grote voeten hebben
https://www.amazon.nl/-/e...r%2Caps%2C122&sr=8-5&th=1
[ Voor 27% gewijzigd door J.E. Weinor op 28-06-2022 12:54 ]
Nu getest op 23gr buitentemperatuur met warmtepomp op 100%:medu80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:35:
@Jazsie Dat ziet er geweldig uit.Je kW komt ook overeen bij 15 graden met wat de fabrikant aangeeft. Dat is in ieder geval al gunstig. Ben benieuwd of ie ook richting de 8.5kW gaat bij hogere temperaturen. Ik ijk mijn temperatuursensoren door een half uur het water er doorheen te doen, zonder enige verwarming. Dan geven ze uiteindelijk precies hetzelfde aan. Ik heb volgens mij ook originele DS18B20 gekocht, voorzover ze origineel zijn.
Deze geven altijd exact dezelfde waarde aan, zelfs met 12-bit.
Nu kun je dus spelen met de flow en kun je ondervinden wat het doet met je kW en COP. Ik kan je nu al vertellen, zal weinig noemenswaardig verschil in zitten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hNn99k0ZnSBSgJVo8hw2mqKN.png?f=user_large)
Ook nu op 80% vermogen is hogere COP.
Wat wel opgevallen is dat hoe hoger het water temperatuur hoe hoger het stroom vebruik.
Volgende test is bij 26gr+, eens kijken wat het dan doet met de kW en COP.
Ondertussen kijken hoe ik dit in een mooie grafiek kan doen om te kijken hoe deze warmtepomp terug schakelt in snelheid bij het bereiken van de setpoint.
Hoewel anderen hier zeggen dat druk PVC niet nodig is raad ik het toch wel aan. Hier al een gesprongen -hemelwater- leiding gehad omdat ik ook dacht goedkoop klaar te zijnTheBIgW schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:51:
Ik ben aan het kijken hoe ik de boel hier kan aansluiten met PVC drukbuis.
Vooral handig omdat de wamtepomp en zandfilter pomp aan de zijkant van ons schuurtje komt te staan. (Zie eerste foto) tussen schuurdeurr en schutting
Het idee is om hiervoor paar meter drukbuis te gebruiken waar ik vervolgens slangtules op zet zodat ik vanaf de houten kast die ik gemaakt heb voor het geheel het kan aansluiten met een 38mm slang.
Vervolgens aan de andere kant weer met een slangtule en 38mm slang naar het zwembad.
Heb wat moeite met het zoeken van de benodigde PVC spullen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu een boodschappen lijst met het volgende:
https://pvcvoordeel.nl/pv...2-0mm-lengte-1m-pn8-prod/
https://pvcvoordeel.nl/pimtas-pvc-sok-50-x-50mm-pn-16-prod/
https://pvcvoordeel.nl/pi...50-x-50mm-450-pn-16-prod/
https://pvcvoordeel.nl/er...ijm-x-binnendraad-1-prod/
De laatste heb ik genomen omdat ik paar dagen geleden al bij Wildkamp een slangtule gehaald heb namelijk deze:
https://www.wildkamp.nl/p...ndraad-1-x-38-mm/15008942
Iemand idee of dit gaat passen op de schroefbus? voor de rest wil ik het nu nog even simpel houden. Nogmaals heb grote moeite met het uitzoeken van PVC spullen. om een of andere reden krijg ik dat niet rond qua onderdelen.