Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churros
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-06-2020
Heb sinds kort een fairland inverter 6kw  gekocht en had een vraag ivm het afstellen van de kranen van de bypass.de inverter vraagt een min debiet van 2-4m³ en is geschikt  voor zwembaden 14 tot 28000l.

Zwembad heeft een inhoud van 13400l en de waterpomp een debiet van 5,67l/u.

Mag het volle debiet door de warmtepomp of moet een deel door de bypass en indien ja hoe bepaal je de stand van de kranen?
Op de site en in de handleiding is niks terug te vinden over de afstelling van de bypas of doorstoming warmtepomp!
Heb gelezen dat als er  teveel water door warmtepomp ervoor kan zorgen dat temperatuur niet genoeg stijgt doordat water de kans niet heeft om op te warmen en bij te weinig doorstroming door warmtepomp is er eveneens te weinig opwarming. Had dus graag geweten hoe je dit optimaal kan afstellen rekening houdend met de capaciteit van de waterpomp en  warmtepomp.
zou de pomp en warmtepomp eveneens op een timer willen aansluiten zodat de pomp 10u per dag draait eenmaal het water op temperatuur is.volstaat het dat de waterpomp op deze timer is aangesloten en de warmtepomp aan blijft of kan dit voor problemen zorgen?schakelt warmtepomp uit als er geen doorstroming is of moet deze eveneens uitgeschakeld worden?zoja mogen beiden op zelfde timer aangesloten zijn maw op zelfde moment in en uitgeschakeld worden of beter op een afzonderlijke.eerst waterpomp inschakelen, daarna warmtepomp en bij uitschakelen omgekeerd eerst de warmtepomp uit en daarna de waterpomp

frederique

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 14:27

CodeIT

Code IT

Mijn warmtepomp heeft een meter aan de zijkant zitten die een groen gebied heeft. Het afsellen van de flow, dmv de bypass, was relatief eenvoudig door naar deze meter te kijken. Mogelijk zit deze er bij jou ook op.
Mijn WP heeft een flowschakelaar. Als er geen flow is schakelt de pomp uit. Als ik de waterpomp uit zet gaat de WP ook vanzelf uit. Ook heeft de WP een aansluiting (230V) waarmee je een signaal kunt sturen of er een extern alarm is (of juist niet). Deze gebruik ik voor een temperatuur regeling. Als mijn eigen gehobbyde systeem ziet dat de temperatuur bereikt is wordt dit signaal hoog gemaakt.

Of je een flow sensor hebt is vrij snel te testen door de aanvoer dicht te zetten (of de pomp uit). De WP zal dan zelf uit moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

LauPro

Prof Mierenneuke®

Overdracht van warmte verloopt beter bij een hogere flow. De enige reden om een bypass te gebruiken is om de drukverliezen die er zijn in de warmtepomp te beperken en het algehele debiet aan te houden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churros
betekent dit dan dat ik de volle capaciteit best door de warmtepomp stuur en bypass dicht houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 20:09
Debiet van 5,67l/u is wel heel weinig.
Je bedoeld 5,67m3/h? Zoja zou ik bypass dicht houden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06

LauPro

Prof Mierenneuke®

churros schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:08:
betekent dit dan dat ik de volle capaciteit best door de warmtepomp stuur en bypass dicht houd?
Ja, het is beter om de het gehele debiet door de warmtepomp te sturen. Natuurlijk heeft dit een negatief effect op het doorstroomsnelheid. Echter de warmteoverdracht is belangrijker dan een verlies aan doorstroomsnelheid.

Het water persen door de wisselaar zorgt voor tegendruk en dus verlies aan debiet.

De bypass is met name bedoeld voor schoonmaakwerkzaamheden e.d. waarbij je geen vuil door je warmtewisselaar wil brengen. Als er een aparte aanzuig onderin het zwembad is (voor de waterstofzuiger) kan je de klepstand meestal zo instellen dat de warmtepomp wordt geïsoleerd.

Verder is er kans dat als de druk weg valt op de warmtewisselaar deze extra vervuild raakt en wat ook weer een negatief effect heeft op de warmteoverdracht.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• churros
ok duidelijk, bedankt
Pagina: 1